اخبار خراسان جنوبی/

مهم و فوری
زمان ثبت نام و شرایط جذب نیروی خرید خدمات اعلام شد
آموزش و پرورش خراسان جنوبی،در اجرای مصوبات کارگروه خرید خدمات آموزشی و به منظور تأمین بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز در آموزش و پرورش استان (معلم)، جهت پوشش حداکثری دانش آموزان لازم التعلیم، باز بین واجدین شرایط و بر اساس ضوابط مربوط،نیروی خرید خدمات آموزشی از طریق موسسات غیردولتی جهت همکاری در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱جذب جذب می نماید.

به گزاراش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش در ادامه آگهی جذب نیرو( معلم ) از طریق موسسات خریدخدمات آموزشی  آمده است:

به استناد بخشنامه شماره ۱۶/۱۴۰ مورخ ۱۶/۰۶/۱۴۰۰ و مجوز شماره ۱۴۸۹۰۴/۷۰۰ مورخ ۱۴/۰۸/۱۴۰۱ وزارت آموزش و پرورش و در اجرای مصوبات کارگروه خرید خدمات آموزشی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، به منظور تأمین بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز در آموزش و پرورش استان (معلم)، جهت پوشش حداکثری دانش آموزان لازم التعلیم، بدینوسیله شرایط و ضوابط مربوط به جذب نیروی جدید در قالب طرح خرید خدمات آموزشی از طریق موسسات غیردولتی جهت همکاری در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به شرح زیر اعلام می گردد:

متقاضیان جذب و به کارگیری به صورت خرید خدمات آموزشی باید از شرایط زیر برخوردار باشند:

بخش اول : شرایط عمومی داوطلبان

۱.داشتن تابعیت ایران.

٢. اعتقاد به دین مبین اسلام ، صلاحیت های اعتقادی، اخلاقی و پایبندی به وظایف عبادی.

٣. التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

 ۴. انجام خدمت دوره ضرورت یا معافیت قانونی برای مردان.

۵. داشتن سلامت کامل جسمانی و روانی (تاییدیه معاینات وآزمایشات پزشکی).

۶. عدم اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر.

۷. نداشتن سابقه محکومیت جزایی موثر(گواهی عدم سوء پیشینه).

۸. عدم وجود هرگونه ممنوعیت جذب در دستگاه های اجرایی توسط آراء مراجع قضایی و ذی صلاح .

۹. دارابودن حداقل مدرک تحصیلی لیسانس با رشته تحصیلی مرتبط با پست و رشته شغلی مورد تصدی.

تبصره ۱:یادآور می شود متقاضیان قبول شده در آزمون باید در زمان مراجعه به کمیته بررسی مدارک، اصل مدرک یا گواهی فارغ التحصیلی خود را با ذکر معدل و تاریخ فارغ التحصیلی محقق شده به همراه داشته باشند؛ لذا دانشجویانی که فارغ التحصیلی آنان بعد از تاریخ بررسی مدارک (۳۰ آبان ماه سال ۱۴۰۱ ) باشد، مجاز به ثبت نام نیستند.

 تبصره ۲: دارابودن حداقل معدل ۱۴در آخرین مدرک تحصیلی.

تذکر مهم : داوطلبان صرفاً در صورتی می توانند در این آزمون ثبت نام نمایند که مقطع، رشته و گرایش مندرج در متن گواهینامه موقت یا دانشنامه مدرک تحصیلی آنان، با شرایط احراز مشاغل قید شده در راهنمای ثبت نام امتحان یکسان باشد.

۱۰. صرفا افراد بومی می توانند در شهرستان محل خدمت ثبت نام نمایند. افرادی که دارای حداقل یکی از ویژگی های زیر باشند، داوطلب بومی شهرستان تلقی می گردند:

الف  شهرستان محل تولد داوطلب یا همسر وی با شهرستان محل مورد تقاضا یکی باشد.

تبصره:با توجه به تغییرات تقسیمات کشوری در سال های مختلف، در صورت اختلاف نظر یا ابهام در خصوص شهرستان محل تولد، ملاک عمل نظر اداره کل ثبت احوال استان مربوطه خواهد بود.

ب  داوطلب حداقل چهار سال از سنوات تحصیلی (ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و یا دانشگاه ) را به صورت متوالی یا متناوب در شهرستان محل مورد تقاضا طی کرده باشد.

ج- داوطلب یا پدر، مادر و یا همسر وی حداقل چهار (۴) سال سابقه پرداخت حق بیمه در شهرستان محل مورد تقاضا را داشته باشد.

د- مبنای شهرستان برای تعیین بومی بودن، تقسیمات کشوری در اولین روز ثبت نام آزمون (۱۸/۰۸/۱۴۰۱) می باشد.

تبصره:پذیرش نیروی غیربومی صرفاً درصورتی قابل بررسی است که در گروه تدریس/ جنسیت / شهرستان مربوطه، هیچ متقاضی واجد شرایط بومی وجود نداشته باشد.

۱۱. داشتن حداکثر سی و شش (۳۶) سال برای دارندگان مدرک تحصیلی لیسانس و حداکثر چهل (۴۰) سال برای دارندگان مدرک تحصیلی فوق لیسانس و بالاتر .

تبصره ۱:جانبازان، آزادگان، فرزندان شهدا، فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر و فرزندان آزادگان یک سال اسارت و بالاتر، از شرط حداکثر سن معاف می باشند.

تبصره ۲:موارد ذیل به شرط ارائه مدارک و مستندات لازم از مراجع ذی ربط، به حداکثر سن مقرر اضافه خواهد شد:

– پدر و مادر، همسر، برادر و خواهر شهید به میزان پنج سال.

– داوطلبانی که در جبهه ها به طور داوطلبانه خدمت نموده اند به میزان حضور در جبهه و همچنین مدت زمان بستری شدن و یا استراحت پزشکی رزمندگان داوطلب در اثر مجروحیت در جبهه ها.

تبصره ۳: ملاک عمل در خصوص سن افراد، اولین روز ثبت نام آزمون (۱۸/۰۸/۱۴۰۱) می باشد.

بخش دوم : مواد آزمون کتبی

مواد آزمون عبارتند از:

۱  کتاب اندیشه اسلامی ۱ –  ( آیت ا… جعفر سبحانی و دکتر محمد  محمدرضایی )

۲- کتاب زبان و نگارش فارسی  (انتشارات سمت)

۳- خلاصه کتاب مهارت های آموزشی و پرورشی ( جلد اول) روش ها و فنون تدریس  (دکتر حسن شعبانی)

۴  خلاصه کتاب روانشناسی پرورشی نوین  (دکتر علی اکبر سیف)

  • فایلpdf  کتب مذکور در سامانه azmoon.skedu.ir بارگذاری شده است.

بخش سوم : مراحل ثبت نام

مرحله اول :

به منظور رعایت عدالت، وحدت رویه و نظام مندی در فرآیند جذب نیروی جدید توسط مؤسسات غیردولتی مربوطه، فرآیند ثبت تقاضا به صورت اینترنتی و غیرحضوری و آزمون به صورت حضوری پیش بینی شده است. ثبت نام به صورت اینترنتی از روز چهارشنبه مورخ ۱۸/۰۸/۱۴۰۱لغایت روز شنبه مورخ ۲۱/۰۸/۱۴۰۱ انجام خواهد پذیرفت. مدت زمان ثبت نام به هیچ وجه قابل تمدید نخواهد بود. متقاضیان واجد شرایط باید به آدرس اینترنتی به نشانی azmoon.skedu.ir مراجعه و پس از پرداخت مبلغ ۶۰۰.۰۰۰ ریال (ششصد هزار ریال) بابت هزینه برگزاری آزمون و مصاحبه توسط موسسات غیردولتی به صورت الکترونیکی و با کارت های بانکی متصل به شبکه شتاب، نسبت به دریافت رمز اقدام و سپس نسبت به تکمیل فرم ثبت نام و ارائه اطلاعات مورد نیاز اقدام نمایند.

نکته:تاکید می شود متقاضیان قبل از ثبت نام، لیست رشته های مورد نیاز را که در این اطلاعیه ذکر شده، دقیقاً مطالعه نمایند و درصورت نیاز در فرایند جذب شرکت نمایند.

آمادگی حوزه هنری برای اکران فیلم «لوپتو» در مناطق محروم خراسان جنوبی

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی: تولیدات فرهنگی و هنری ارزشمند برای نوجونان در اولویت است

رئیس حوزه هنری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تولیدات خوبی در حوزه سینما و فرهنگی و هنری تاکنون در کشور تولید شده است، گفت: با هم‌افزایی به دنبال توزیع این آثار هستیم و در این بین حوزه نوجوانان و کودکان، انیمیشن حرف اول را می‌زند و می‌توان از این طریق پیام‌ها و موضوعات مختلفی را به این نسل منتقل کرد.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی: تولیدات فرهنگی و هنری ارزشمند برای نوجونان در اولویت است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مجید کریمیان، رئیس حوزه هنری خراسان‌جنوبی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم در فضای فرهنگی و رسانه ای جامعه بحث هم افزایی در زمینه انتشار و حمایت از تولیدات هنری و فرهنگی کشور است.

رئیس حوزه هنری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تولیدات خوبی در حوزه سینما و فرهنگی و هنری تاکنون در کشور تولید شده است، تصریح کرد: با هم‌افزایی به دنبال توزیع این آثار هستیم و در این بین حوزه نوجوانان و کودکان، انیمیشن حرف اول را می‌زند و می‌توان از این طریق پیام‌ها و موضوعات مختلفی را به این نسل منتقل کرد.

وی به فیلم سینمایی «لوپتو» اشاره داشت و افزود: این انیمیشن به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی تولید شده و در شهرهای مختلف کشور اکران آن آغاز شده و اسم این فیلم برگرفته از عروسکی محبوب در جنوب کرمان است.

وی با اشاره به آغاز اکران فیلم سینمایی «لوپتو» در سینماهای خراسان‌جنوبی گفت: این فیلم سینمایی ارزشی و فرهنگی در سینمای شهرهای طبس، بیرجند، فردوس و قاین اکران می‌شود و بحث اکران مردمی و سینماسیار این فیلم نیز در مراکز فاقد سینما در دستور کار قرار دارد و هیچ محدودیتی برای آن نداریم.

کریمیان ادامه داد: این فیلم سینمایی به تخلیه انرژی نوجوانان کمک می‌کند و از کیفیت بالایی برخوردار بوده و به دنبال این هستیم تا از ظرفیت نهادهای فرهنگی جهت دیده شدن اثر و توزیع مناسب آن استفاده کنیم.

رئیس حوزه هنری خراسان‌جنوبی گفت: دغدغه ما این بوده تا اثر خوب هنری به خانواده‌ها ارائه کنیم و در این زمینه تجربه‌های خوبی از جمله منطقه پرواز ممنوع، آن ۲۳ نفر، موقعیت مهدی و غیره داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه ۱۸۰ هزار نفر دانش‌آموز در استان داریم، افزود: این دانش‌آموزان می‌توانند از اکران فیلم سینمایی «لوپتو» بهره‌مند شوند و می‌توان با همکاری دستگاه‌های اجرایی به توزیع و نشر این فیلم کمک کرد.

کریمیان با اشاره به اکران فیلم سینمایی «لوپتو» در سه حوزه بیان داشت: حوزه هنری خراسان‌جنوبی این آمادگی را دارد تا در سه حوزه اکران رسمی، سینماسیار و اکران مردمی جهت اکران فیلم سینمایی«لوپتو» اقداماتی انجام دهد و اکران مردمی در محله‌های مختلف با کمک جشنواره مردمی عمار انجام خواهد شد.

رئیس حوزه هنری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه عملیات فرهنگی این بوده که کاری کنیم تا دانش‌آموزان و خانواده‌ها از این اثر بهره‌مند شوند، اضافه کرد: اولویت امروز ما توسعه نشاط و شادی جهت مقابله با هیجانات و اغتشاشات اخیر است و باید به این موضوع به عنوان یک عملیات فرهنگی توجه شود.

 

 

 

رفع مشکلات منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در دستور کار قرار می‌گیرد

معاونت توسعه نیروی انسانی وزارت دادگستری در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بیرجند گفت: با مشاهده مشکلات گام‌های بلندی در رفع آن برداشته خواهد شد.

رفع مشکلات منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در دستور کار قرار می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند،  ابراهیم مولایی، معاون توسعه نیروی انسانی وزارت دادگستری  از از سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی، سایت مرکزی بیرجند وگمرک مستقر در این سازمان بازدید کرد.

وی در جریان حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بنده در جریان بازدیدی که امروز داشتم منطقه ویژه اقتصادی بیرجند را به نسبت مابقی مناطق ویژه اقتصادی منطقه ای منحصر به فرد دیدیم.

وی با بیان اینکه آنچه امروز قابل تحسین بود اینکه واحدهای تولیدی که در این منطقه ویژه اقتصادی مشغول به فعالیت بودند با حداقل امکانات اما با بیشترین توان بازدهمی مشغول به کار و تولید بودند.

معاون نیروی انسانی وزارت دادگستری تصریح کرد: مهم ترین اهداف بازدید از منطقه ویژه اقتصادی مشاهده مشکلات واحدهای تولیدی است که تا جایی که امکان دارد و اختیارات داریم بتوانیم از طریق وزارت دادگستری، به ویژه باتوجه به عضویت وزیر دادگستری در برخی مجامع، شرکتهای دولتی از جمله دبیرخانه  مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشکلات را منعکس و در راستای برطرف شدن مشکلات گام برداریم.

زارعی مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی هم دراین بازدید گفت:خراسان جنوبی از معدود استان‌هایی است که دارای منطقه ویژه قطعه منفصله در مرز ماهیرود بوده و این جزو مزیت‌های نسبی منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: تنها منطقه ویژه اقتصادی هستیم که دارای سایت اصلی در مجاورت مرز مشترک خراسان جنوبی با افغانستان و قطعه منفصله در نقطه صفر مرزی است که این امکانات می‌تواند ترغیبی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه‌ ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه درصد زیادی از مبادلات تجاری در این منطقه انجام می‌شود، ادامه داد: هرچند در سال‌های گذشته اقدامات زیادی در منطقه ویژه و سایت مرزی رقم خورده اما هنوز جای کار زیاد است.

زارعی تصریح کرد: از ابتدای راه‌اندازی سازمان منطقه ویژه اقتصادی در خراسان‌جنوبی تاکنون شعارمان این بوده که معبر مرزی ماهیرود بعد از بندر شهید رجایی معبری برای صادرات و واردات باشد.

گمرک نقش ویژه‌ای در اقتصاد و صادرات دارد

وی با بیان اینکه گمرکات نقش تسهیل‌کننده دارند، افزود:در سال‌های اخیر هرگونه اتفاقاتی که در استان خراسان جنوبی افتاده است گمرک همراهی بسیار خوبی کرده و این باعث شده تا مرزی که ۱۵ سال فعالیت کرده جایگاه ویژه‌ای در مقابل مرزهای فعال داشته باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: منطقه ویژه اقتصادی با اینکه  سابقه کمی دارد و  چهار یا پنج سال  از فعالیتش بیشتر سپری نمی‌شود و به عبارتی کوتاه‌ترین عمر را نسبت به مناطق ویژه در کشور دارد اما زیرساخت‌های خوبی که ایجاد شده جایگاه ویژه‌ای را توانسته کسب کند.

زارعی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی توانسته در  مرز ماهیرود زیرساخت‌های خوبی فراهم کند و همین امر سبب شده تا مرز ماهیرود با توجه به استقبال خوب افغانستان صف‌های ۱۰ کیلومتری که از قبل داشتیم با ورود منطقه ویژه اقتصادی و ایجاد زیرساخت‌ها این صف‌ها کوتاه شود.

وی ادامه داد: با مدیریت و شرایطی که منطقه ویژه اقتصادی در سایت مرزی ایجاد کرد صبح کامیون آمده و تا آخر وقت برگشت داده می‌شود که یک طرف این قضیه همیشه گمرک بوده و خواهد بود.

 

 

 

در دیدار استاندار خراسان جنوبی با مدیرعامل بیمه دانا عنوان شد

معوقات بیمه دانا در خراسان جنوبی پرداخت می شود/۷

 

استاندار خراسان جنوبی به منظور پیگیری مسایل استان با مدیرعامل بیمه دانا دیدار کرد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ دکتر قناعت در این دیدار به تشریح ظرفیت های استان پرداخت .
وی بر توانایی بیمه دانا برای سرمایه گذاری در بحث ایجاد ارزش افزوده از این پتانسیل ها نیز تأکید کرد.
اعلام آمادگی بیمه دانا برای سرمایه گذاری در خراسان جنوبی، پرداخت معوقات بیمه دانا در استان، کمک به کلینیک فرهنگیان در راستای تأمین تجهیزات سونوگرافی و … از نتایج این دیدار کوتاه در پاویون فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند و به هنگام اتمام سفر جعفری مدیرعامل بیمه دانا به استان خراسان جنوبی بود.

 

 

توزیع ۱۰۰ بسته لوازم التحریر بین دانش آموزان نیازمند سرایان/۲

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان سرایان از توزیع ۱۰۰ بسته لوازم التحریر میان دانش آموزان نیازمند در شهرستان سرایان خبرداد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمدبارانی اظهار داشت: در قالب طرح مهر مهربانی ۲ تعداد ۱۰۰ بسته لوازم التحریر در روستای چاه غیاث بخش سه قلعه این شهرستان توزیع شد.
وی ارزش ریالی این بسته ها را ۲۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و افزود: این بسته ها به همت خیرین و سازمان جوانان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تامین و در بین دانش آموزان کم برخوردار شهرستان توزیع شد.
بارانی با اشاره به برپایی فضای دوستدار کودک و اجرای برنامه فرهنگی و ورزشی برای دانش آموزان و کودکان در حاشیه مراسم، گفت: این طرح با هدف ایجاد فضایی چند منظوره برای ارائه خدمات فرهنگی، آموزشی و مذهبی به کودکان و نوجوانان ارائه می شود.
گفتنی است متقیان، معاون سازمان جوانان جمعیت هلال احمر استان تهران نیز در خصوص تجلیل از ۶ نفر دانش آموز برتر و رفع مشکلات صوتی مدرسه قول مساعد داد.

اجرای طرح ملی دادرس هلال احمر در بیرجند/۴

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از شروع فعالیت تیم های دادرس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند در مدرسه ۱۵ خرداد خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حسین ذاکریان با اشاره به شروع طرح ملی دادرس در شهرستان بیرجند، اظهار داشت: این طرح زمینه را برای مسئولیت ­پذیری همراه با اعتماد به نفس بالا و مهربانی بیشتر میان نوجوانان را گسترش می‌دهد.
وی با بیان اینکه امیدواریم آموزش های همگانی با همکاری آموزش و پرورش توسعه پیدا کند و همکاری مشترک در این حوزه قوی تر شود، افزود: برای مواجهه با حوادث باید همه مردم در سنین مختلف از آمادگی کافی برخوردار باشند تا به جامعه ای تاب آور برسیم.
رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند با اشاره به اینکه در این طرح بیش از ۲۵۰ دانش آموز مقطع متوسطه اول آموزش های لازم را فرا گرفتند، عنوان کرد: این طرح با هدف سنجش و آمادگی دانش آموزان در مقابله با حوادث طبیعی و غیرطبیعی برگزار شده است.

اختصاص ۵۰ میلیارد تومان به بازآفرینی شهری خراسان جنوبی/۷

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از اختصاص ۵۰ میلیارد تومان اعتبار در سال جاری برای کمک به بازآفرینی شهری در استان خبر داد.

وحید داعی در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: در مجموع ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای کمک به بازآفرینی شهری از محل سفر اول رئیس جمهور به راه و شهرسازی استان اختصاص یافت.

وی افزود: به ترتیب ۱۰ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، ۱۰ میلیارد تومان از محل منابع استانی و ۱۰ میلیارد تومان توسط وزارت راه و شهرسازی از محل فروش اموال و املاک در سطح استان برای سال ۱۴۰۱ ابلاغ شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: سهم سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۴۰۰ برای ۶ پروژه با پیشرفت ۴۰ درصدی تخصیص یافته و جذب شده و سهم ۱۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی نیز تصویب و در دست ابلاغ است.

وی عنوان کرد: ۱۰ میلیارد تومان سهم شرکت بازآفرینی شهری بوده که باید از محل فروش اموال و املاک در سطح استان تامین شود لذا فهرست پروژه‌ها به این شرکت ارسال شده و در حال فروش هستیم که بعد از تامین اعتبار اختصاص داده خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از اختصاص ۵۰ میلیارد تومان برای بازآفرینی شهری در سال جاری خبر داد و گفت: این مبلغ هم به ترتیب ۲۵ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه و ۲۵ میلیارد تومان توسط وزارت راه و شهرسازی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تخصیص می‌یابد.

به گفته وی چون مصوبه در ۹ مهر امسال ابلاغ شده هنوز اقدامی برای آن انجام نشده است.

داعی با تاکید بر اینکه در پروژه‌های بازآفرینی شهری اصل بر مشارکت است افزود: از دستگاه‌های خدمات‌رسان و شهرداری‌ها درخواست داریم در اجرای پروژه‌های بازآفرینی نهایت همکاری را داشته باشند تا بتوان در سفرهای بعدی رئیس جمهور نیز برای دریافت اعتبار بازآفرینی شهرها اقدام کرد.

 

 

 رزمایش بسیجیان درمیان برگزار شد/۲

جمعی از بسیجیان گردان دوم پیاده امام حسین (ع) درمیان ، با انجام رزمایشی به سنجش آمادگی خود پرداختند.

 

بسیجیان پا به پای هم در رزمایش گردان دوم پیاده امام حسین (ع) شهرستان درمیان که به مدت ۳ شبانه روز برگزار شد توان دفاعی و اقتدارشان را به نمایش گذاشتند.

از ۱۶ سال تا ۵۵ سال در این رزمایش شرکت کرده اند و همه اعلام آمادگی‌ می کنند که تا آخرین قطره خون از وطن دفاع می کنند و پای نظامشان هستند.

سرگرد کیانی فرمانده گردان پیاده امام حسین (ع) شهرستان درمیان گفت: در این تمرین ، عملیات‌های تاخت بر علیه پایگاه‌های فرضی دشمن، عملیات کمین بر علیه ستون خودرویی دشمن و عملیات دفاع از شهر به منظور مقابله با نفوذ انجام شد.

وقتی پای دفاع از میهن به میان می‌آید سختی برای بسیجی ها معنی ندارد.

 

 

 

 

کمبود منابع و نیروی انسانی مسبب تأخیر پرداخت وام ازدواج/۳

به گفته دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی کمبود منابع انسانی و کمبود منابع از مهم‌ترین علت تأخیر در پرداخت وام ازدواج است.

 

زرنگ دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی گفت: فروردین امسال بانک مرکزی بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کشور بخشنامه‌ای مبنی بر تسهیل در پرداخت وام ازدواج از نظر تضامین و مدت دریافت ابلاغ کرد.

او افزود: عدم اجرا یا تأخیر در اجرای این بخش نامه از سمت بانک‌ها تخلف و قابل پیگیری است، اما کمبود منابع و کمبود شدید منابع انسانی در استان باعث تأخیر در پرداختی‌ها می‌شود.

زرنگ بیان کرد: در استان از ۲۹ واحد بانکی و موسسه مالی اعتباری و بانک، ۱۱ بانک در پرداخت وام ازدواج همکاری دارند.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی ادامه داد: در بخشنامه آمده است که متقاضی تا ۱۵ روز وقت دارد مدارک خود را تکمیل و بانک ظرف مدت ۱۰ روز اقدام به پرداخت وام کند.

او عنوان کرد: پرداخت تسهیلات به نیروی انسانی نیز بستگی دارد که هم اکنون در استان کمبود شدید نیرو داریم و در بحث منابع نیز تمام منابع در مخزن بانک مرکزی است و خود بانک‌ها دخالتی در آن ندارند.

زرنگ تصریح کرد: هر چقدر مردم بیشتر در بانک‌ها حساب قرض الحسنه باز کنند منابع بیشتری در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد و روند اعطای وام ازدواج زودتر صورت می‌گیرد.

 

 

 

 

فعالیت ۸ گلخانه در سربیشه/۲

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه از فعالیت ۸ گلخانه کوچک مقیاس برای رونق اشتغال در روستا‌های این شهرستان خبر داد.

 

زرگری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه گفت: تاکنون ۱۷ مجوز برای احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس در شهرستان سربیشه صادر شده است.

او افزود: هم اکنون نیز ۸ واحد گلخانه کوچک مقیاس در این شهرستان مشغول به فعالیت است.

زرگری بیان کرد: گلخانه‌های کوچک مقیاس بایستی کمتر از ۳۰۰ متر مربع و داخل بافت روستا‌ها احداث شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه تصریح کرد: اگر روستائیان در حیاط منزل مسکونی فضای لازم را داشته باشند و منزل از آب، برق و گاز برخوردار باشد پس از فراگیری آموزش ابتدایی، مجوز لازم برای احداث گلخانه برای آنان صادر می‌شود.

او ادامه داد: متقاضیان احداث گلخانه درخارج ازبافت روستا باحداقل درخواست ۵۰۰ مترفضای گلخانه‌ای بایستی جهت دریافت مجوز به نمایندگی نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی مستقر درمدیریت جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

زرگری عنوان کرد: گلخانه‌های کوچک مقیاس به تقویت نهاد خانواده کمک کرده و امکان فعالیت به صورت پاره وقت را برای خانواده‌ها در مناطق روستایی فراهم می‌کند همچنین احداث این گلخانه‌ها می‌تواند در حل مسائل اجتماعی، اشتغالزایی مستقیم، تمرکز زدایی جمعیت، تثبیت جمعیت در مناطق روستایی و احیای کشاورزی خانوادگی نقش موثری داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه اظهار کرد: به منظور حمایت از روستائیان برای احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس تسهیلات ارزان قیمت از طریق بنیاد برکت امام (ره) نیز در نظر گرفته شده است.

 

 

 

 

پرداخت۲۱ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال به مددجویان بهزیستی خراسان جنوبی/۳

۲۱ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال در خراسان جنوبی پرداخت شد

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغالزایی به مددجویان زیر پوشش این نهاد پرداخت شده است.

حسن شرفی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تسهیلات از محل بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ به ۲۲۷ نفر پرداخت شده است.

وی سهم بهزیستی استان از تسهیلات بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه امسال را ۱۰۴ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از این میزان ۲۱ میلیارد و ۲۰۰ پرداخت شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی عنوان کرد: اشتغال ایجاد شده در زمینه‌های خدماتی، صنعتی و کشاورزی بوده است.

وی بر اجرایی شدن قانون جامع حمایت معلولان از سوی دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد و گفت: اشتغال جوهره سلامت و اساس توانمندی‌های مددجویان و توانخواهان است و در همین ارتباط تلاش شده با تامین اعتبار لازم، زمینه شغلی برای جامعه هدف فراهم شود.

شرفی با اشاره به قانون حمایت از اشتغال افراد دارای معلولیت افزود: کارفرمایانی که افراد معلول یا مددجویان زیر پوشش بهزیستی را طبق قانون کار استخدام کنند به ازای اشتغال هر فرد مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با سود کارمزد چهار درصد دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: اداره کل بهزیستی استان برای جبران نداشتن کارایی افراد توانخواه به‌کارگیری شده در واحدهای صنعتی و کارگاهی مبلغی از سهم بیمه را پرداخت می‌کند.

 

 

 

جذب ۲۰۳ درصدی تسهیلات تبصره ۱۸ صنایع‌دستی در بیرجند/۲

رئیس اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند از جذب ۲۰۳ درصدی تسهیلات تبصره ۱۸ صنایع‌دستی در شهرستان خبر داد.
به‌گزارش امروز خراسان جنوبی، محمدعلی جنتی‌فر گفت: «بیش از ۸ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی در قالب طرح بند الف تبصره ۱۸ به صنعتگران صنایع‌دستی شهرستان بیرجند اعطا شد.»
رئیس اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند افزود: «باتوجه به اعتبارات تسهیلاتی بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، تعداد ۱۲۵ طرح اشتغال‌زایی مستقل و گروهی در شش‌ماهه نخست سال ۱۴۰۱ موفق به دریافت وام شدند.»
جنتی فر بیان کرد: «اعتبار پیش‌بینی شده برای شهرستان بیرجند از محل تبصره ۱۸، مبلغ ۴۳ میلیارد ریال بوده که با توجه به تعداد درخواست‌ها و طرح‌هایی که متقاضی دریافت وام بودند، مبلغ ۸۸ میلیارد ریال از اعتبارات استان به شهرستان بیرجند اختصاص و پرداخت شد که معادل ۲۰۳ درصد اعتبارات تخصیص‌یافته است.»

 

 

 

 

تولید گوشت مرغ در خراسان جنوبی سه برابر شد/۲

تولید گوشت مرغ در خراسان جنوبی سه برابر شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تولید گوشت مرغ در استان بعد از اجرای طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها، سه برابر شد.

مهدی جعفری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: در حال حاضر ماهانه ۲ میلیون  و ۴۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های خراسان جنوبی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه روزانه ۱۸۰ تن مرغ در استان تولید می‌شود، افزود: از این مقدار ۲۵ تن در استان مصرف و بقیه به استان‌های همجوار از جمله کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی ارسال می‌کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه کاهش یافت، عنوان کرد: در ماه‌های تیر و مردادماه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان به ۷۰۰ هزار قطعه در ماه هم کاهش یافت و روزانه ۵۰ تن تولید مرغ  بیشتر در استان نداشتیم.

جعفری عنوان کرد: در حال حاضر قیمت مرغ در استان براساس قیمت مصوب همان ۶۳ هزار تومان به فروش می‌رسد، ذخیره سازی مرغ هم به اندازه کافی در استان انجام شده و در این خصوص هیچ مشکلی نداریم.

وی همچنین گفت: روزانه بیش از ۸۰ تن تخم مرغ در استان تولید می‌شود که از این مقدار ۲۰ تا ۲۵ تن مصرف داخلی استان است و بقیه به استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: در استان افزایش قیمتی در خصوص تخم مرغ هم نداشته‌ایم و با همان قیمت مصوب عرضه می‌شود اما در مجموع در کل کشور در فصل سرما تولید تخم مرغ کاهش پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تامین نهاده‌ها از طریق سامانه توسط دولت انجام می‌شود، بیان کرد: به اندازه کافی نهاده با قیمت مصوب وجود دارد و مشکلی در این خصوص نداریم.

 

 

 

لزوم استفاده از ظرفیت‌ های فرهنگی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز

لزوم استفاده از ظرفیت‌ های فرهنگی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز

مدیرکل دفتر امور امنیتی و انتظامی استانداری خراسان جنوبی گفت: نیاز است در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ظرفیت‌های فرهنگی و تبلیغی استفاده بهینه‌تری شود.

محمد شریف گلچین در گفت و گو با مهر با اشاره به وضعیت قاچاق کالا و ارز در خراسان جنوبی، بیان کرد: اگرچه شرایطی مانند مرزی بودن خراسان جنوبی عاملی مهم برای قاچاق بوده اما این استان در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیشگام است.

وی با بیان اینکه قاچاق کالا و ارز حوزه‌های مختلف اعم از تجارت، سرمایه گذاری و اشتغال را تحت تأثیر قرار می‌دهد، افزود: بنا به فرموده رهبری، واجب است دستگاه‌ها سهم خود را در مبارزه با قاچاق ایفا کنند.

گلچین با اشاره به نامگذاری شعار سال حول محور اقتصاد و تولید بیان کرد: عناوین و شعار سال بسترها و فرصت‌های نظام برای پیشرفت و توسعه بوده و دکترین اقتصادی ما برای پیشرفت و عدالت در نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی بیان کرد: دشمن و معاندین نظام با پاشنه آشیل مسائل اقتصادی به دنبال موج سواری و التهاب آفرینی هستند که خوشبختانه اقدامات خوبی هم در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام شده است.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی با اشاره به تشکیل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور، اظهار کرد: انضباط بخشی و شفاف سازی زنجیره عرضه کالا از تولید تا مصرف از مهم‌ترین برنامه‌های این ستاد است.

گلچین با بیان اینکه مردم استان در حوزه مبارزه با قاچاق کالا همکاری خوبی با دستگاه‌های مسئول دارند، افزود: از دستگاه‌های متولی خواستاریم با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و بودجه‌ای برنامه‌هایی در حوزه‌های فرهنگی و تبلیغی در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دستور کار قرار دهند.

تخصیص ۲۷ میلیارد تومان اعتبارات ملی به ورزش خراسان جنوبی/۷

تخصیص ۲۷ میلیارد تومان اعتبارات ملی به ورزش خراسان جنوبی

مسئول دفتر فنی و مهندسی ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: ۴۹ میلیارد تومان اعتبارات ملی در حوزه ورزش استان داریم که تاکنون ۲۷ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، زیرساخت‌های ورزشی باید به‌گونه‌ای برای مناطق مختلف تعریف و احداث شود که پیش از آن تراکم جمعیت و نوع علاقه مندی‌ها مشخص شده باشد، به این معنا که مکان ورزشی احداث شده از لحاظ بزرگی و رشته با جمعیت ساکن و علاقه‌های این منطقه سنخیت داشته باشد.

لازم است که توزیع عادلانه اعتبارات و افزایش زیرساخت‌های ورزشی بر اساس مقایس‌های وسعت و جمعیت در نواحی مختلف باشد و این امر راهکاری جز مطالعات دقیق و آمایش سرزمینی ندارد.

مسئول دفتر فنی و مهندسی ورزش و جوانان خراسان جنوبی در گفت و گو با مهر گفت: سال گذشته از اعتبارات سفر ریاست جمهوری به خراسان جنوبی متأسفانه تخصیص استانی صفر بوده است.

مرتضی توانا اعتبارات در نظر گرفته شده در سفر سال گذشته رئیس جمهور به خراسان جنوبی را ۶۴ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: از این میزان تخصیص استانی صفر و از ۴۹ میلیارد تومان اعتبارات ملی تنها ۲۷ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: امسال هم پروژه زیربنایی مورد نیاز اولیه با اعتباری نزدیک به ۳۵۰ میلیارد تومان به خراسان جنوبی معرفی شده که به عنوان پروژه‌های پیشنهادی در سال جاری جزو مصوبات سفر ریاست جمهوری به استانداری عنوان شده است.

توانا با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی کمبود امکانات ورزشی بیداد می‌کند، بیان کرد: باید پروژه‌ها و اعتبارات مربوط به مباحث امکانات ورزشی خراسان جنوبی در سفر رئیس جمهور با جدیت دنبال شود.

به گفته مسئول فنی و مهندسی ورزش و جوانان خراسان جنوبی، در زمینه امکانات ورزشی بانوان در سال گذشته و هفته دولت یک سالن تخصصی بانوان در شهر آیسک افتتاح شد و در زمینه سالن‌های چند منظوره بانوان در شهرستان‌های استان هم سالن‌ها به صورت مجزا در اختیار آقایان و بانوان قرار دارد.

وی گفت: سهم اعتبارات سالن‌هایی که برای بانوان در خراسان جنوبی در نظر گرفته شده برابر با سهم آقایان است.

پیروزی بانوان بلند قامت در گام اول لیگ یک/۷

 

تیم پدیده شرق بیرجند در اولین بازی مسابقات قهرمانی لیگ دسته یک باشگاه های بانوان کشور از سد تیم مشهد گذشت.

تیم والیبال بانوان پدیده شرق بیرجند تنها نماینده خراسان جنوبی در مسابقات والیبال قهرمانی باشگاههای سری B لیگ دسته یک والیبال بانوان کشور در نخستین بازی خود در این رویداد ورزش ملی در مقابل تیم پریسا مشهد به میدان رفت که با نتیجه ۳ بر ۱ از صد حریف قدرش گذشت.

نماینده‌ والیبال بانوان خراسان‌جنویی در مسابقات قهرمانی باشگاههای سری B لیگ دسته یک زنان کشور با ترکیب شوکت پیرانی(کاپیتان)، فاطمه دین پناه، ماریا خالدی، زهرا الهی، مرضیه مهدی پور، ساجده بیضائی،  شایسته شریف زاده، فرشته عزیزی، فاطمه مومن زاده. زهرا علیزاده، پریشاد عبدلله زاده، شقایش لاله، بهاره مهدی‌آبادی، فائزه همتی، نرگس حسن زاده، حدیث اشتری نژاد، مهسا میربرون، یاسمن کارگر، گیلدا حاتمی با مربیگری ماهورپازش رشتخواری، کمک مربی محبوبه قشقایی و زینب کهنسال و سرپرستی زهره سادات فاطمی هنرنمایی می‌کند.

در این ماراتن ملی ۲۴ تیم از باشگاههای والیبال بانوان کشور شرکت دارند که در مرحله گروهی رقابت‌ها بصورت رفت و برگشت در چهار گروه‌ شش تیمی به مصاف یکدیگر می‌روند و در پایان مرحله مقدماتی از هر گروه ۲ تیم برتر به مرحله نهایی صعود می‌کند.

 

 

تولید ۱۴۰ هزار تن فرآورده نسوز در بزرگترین کارخانه فرآورده های منیزیتی کشور/۲

۱۴۰ هزار تن اکسید منیزیم و فرآورده های نسوز منیزیتی در بزرگترین کارخانه فرآورده های نسوز منیزیتی کشور فرآوری شد .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: اینانواع ۱۴۰ هزار تن فرآورده نسوز در بزرگترین کارخانه نسوز منیزیتی کشور فرآورده ها شامل اکسید منیزیم زینتره، کلسینه، اکسید منیزیم ذوبی، انواع جرمها و آجرهای نسوز قلیایی است .

حسن نژاد افزود : برای تولید این حجم از محصولات بیش از ۲۰۰ هزار تن انواع مواد معدنی به ویژه منیزیت از معادن خراسان جنوبی  استفاده شده است .

وی ارزش تولیدات کارخانه را بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت : تولیدات این کارخانه در صنایع سیمان، فولاد و تولید فلزات در کشور استفاده می شود .

وی گفت: این تولیدات به قطب های فولادسازی کشور  در استانهای خراسان رضوی ،کرمان و خوزستان ارسال می شود .

 

 

 

در سال آینده

زائران حج تمتع اطلاعات خود را تکمیل کنند

زائران حج تمتع برای تشرف در سال آینده باید نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدام کنند .

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی گفت : با توجه به ضرورت برنامه‌ریزی سازمان حج و زیارتزائران حج تمتع برای تشرف باید نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدام کنند درخصوص اعزام ودیعه‌گذاران حج تمتع و همچنین ایجاد پل ارتباطی میان این سازمان و ودیعه‌گذاران و اطلاع رسانی‌های مختلف، لازم است تمامی سپرده‌گذاران حج تمتع در اسرع وقت و بدون در نظر گرفتن اینکه  در چه سالی قصد تشرف به حج را دارند و یا نوبت آنان باشد، با مراجعه به سامانه تکمیل اطلاعات ودیعه‌گذاران حج تمتع به آدرس: Reserve.haj.ir نسبت به درج و ویرایش اطلاعات شناسنامه‌ای و تکمیلی خود اقدام کنند .

حسین دستگردی افزود : در پایان افراد متقاضی کد رهگیری دریافت کنند تا در آینده و پس از مشخص شدن کاروان‌های اعزامی بتوانند با سرعت و سهولت بیشتری نسبت به انتخاب و ثبت نام در کاروان اقدام کنند .

وی  با اشاره به اینکه با مراجعه به این سامانه و اخذ کد رهگیری صرفا به منظور به‌ روزرسانی اطلاعات فردی افراد است و تشرف به حج تمتع براساس تعداد ویزای تخصیصی به ایران در هر سال و دعوت از مشمولین تشرف براساس اولویت‌های قبوض ثبت نامی و نیز ضوابط کشور میزبان خواهد بود  گفت : سازمان حج و زیارت براین اساس نسبت به برنامه ریزی، فراخوان و اعزام افراد عمل می کند .

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی افزود : اولویت‌های تشرف و ضوابط اعزام به حج تمتع سال ۱۴۰۲ پس از انجام مذاکرات فی مابین با کشور عربستان و در زمان مقرر به اطلاع عموم می رسد .

 

 

 

 

لکه گیری ۱۵۳ هزار متر مربع از راه های خراسان جنوبی/۲

۱۵۳ هزار متر مربع راه های خراسان جنوبی از ابتدای سال لکه گیری شده است .

رئیس اداره نگهداری راه‌ها و ابنیه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ایاجرای ۱۴ هزارو ۱۰۰ تن آسفالت در خراسان جنوبی  خراسان جنوبی گفت: عملیات لکه گیری به مساحت ۱۵۳ هزار متر مربع در محور‌های مواصلاتی استان از ابتدای سال تا کنون اجرایی شده است.

محمد علیزاده افزود: برای اجرای این طرح ها بیش از  ۷۰۰ تن قیر مصرف و اعتبار ۱۴ میلیارد  تومان هزینه شده است.

وی گفت : حفظ و نگهداری راه‌های ارتباطی در جهت بالا بردن ایمنی راه‌ها از اولویت‌های کاری این اداره است.

رئیس اداره نگهداری راه‌ها و ابنیه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی افزود : یکی از مشکلاتی که ما به لحاظ وضعیت آب و هوایی با آن مواجه هستیم خرابی سطح رویه راه‌ها است که اختلاف دما در فصول مختلف و بعضا شبانه روزموجب تشدید در سرعت و میزان خرابی رویه آسفالت شده است.

علیزاده گفت : به منظور رفع این مشکل هر ساله به شکل مستمر در طول سال اقداماتی از جمله انواع روکش‌های آسفالت، لکه گیری و چاله پرکنی انجام می‌شود تا ضمن بهبود وضعیت راه‌ها و نگهداری مناسب آن‌ها از خرابی بیشتر نیز جلوگیری شود.

 

 

 

 

کشف پوشاک قاچاق در نهبندان/۴

پوشاک قاچاق در نهبندان کشف شد .

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت : ماموران ایست و بازرسی سهلکشف پوشاک قاچاق در نهبندان آباد نهبندان در حین کنترل خودرو‌های عبوری به یک دستگاه خودروی اتوبوس مشکوک شده که پس از توقف، بازرسی‌های لازم از آن انجام گرفت.

حسن پور افزود: طی بازرسی صورت گرفته تعدادی کالای قاچاق شامل ۴۵ کیلوگرم پارچه چادری،  ۱۷۰ ثوب شلوار لی کشف شده است .

وی گفت : متهم به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز شهرستان نهبندان معرفی شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان با اشاره به اینکه خرید وفروش، حمل ونگهداری کالای مجاز مشروط بدون داشتن اسناد گمرکی تخلف است افزود : شعبه پس از احضار متهم و رسیدگی‌های قانونی و احراز وقوع تخلف بر اساس مدارک و مستندات موجود در پرونده،  وی را علاوه بر ضبط کالای مکشوفه به پرداخت بیش از  ۸۳ میلیون تومان  جزای نقدی در حق دولت محکوم کرد.

حسن پور گفت: پس از ابلاغ رای و پیگیری‌های اجرای احکام، دادنامه صادره با رعایت تشریفات قانونی اجرا و تمام جریمه وصول شد .

وی افزود : جریمه کالا‌های قاچاق که طی استعلام ازگمرک مجاز مشروط اعلام می شود ، بر اساس بند ب ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز یک تا سه برابر ارزش کالا است .

 

 

 

نواختن زنگ آب در دبستان صبای مهرشهر بیرجند/۲

زنگ آب در دبستان دخترانه صبای مهرشهر بیرجند نواخته شد .

مراسم نمادین نواختن زنگ آب به همت امور آب و فاضلاب بیرجند در دبستاننواختن زنگ آب در دبستان صبای مهرشهر بیرجند دخترانه صبای مهرشهر بیرجند برگزار شد .

این جشن  همزمان با فراگیری کلمه ی آب برای دانش آموزان برگزار شد.

امامی،مدیر عامل شرکت آب وفاضلاب خراسان جنوبی در این مراسم با اشاره به اهمیت آموزش مدیریت مصرف آب از سنین کودکی گفت : جشنواره نخستین واژه آب با هدف نهادینه سازی فرهنگ صحیح مصرف در تمامی  مدارس استان در حال برگزاری است و در شهرستان بیرجند نیز تا کنون در ۲۱ مدرسه برگزار شده است.

فرماندار بیرجند نیز در این مراسم صرفه جویی را لازمه نگهداری منابع آبی عنوان کرد و افزود: با توجه به محدودیت منابع آب قابل شرب در سطح کره زمین بایستی همه ما از آب مواظبت کنیم تا به هدر نرود.

در این مراسم برنامه‌های شاد و مفرح با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برای دانش آموزان برگزار شد و نمایشگاه نقاشی با موضوع مدیریت مصرف آب نیز در حاشیه برگزاری این مراسم  برپا شد .

 

 

 

 

 

وقوع یخبندان در ۴ ایستگاه هواشناسی خراسان جنوبی /۲

۴ ایستگاه هواشناسی خراسان جنوبی دمای زیر صفر و صفر را ثبت کرد.

کارشناس هواشناسی گفت: طی شب و روز گذشته شاهد کاهش محسوس دمایثبت دمای زیر صفر در ۴ ایستگاه هواشناسی خراسان جنوبی  هوا در استان بودیم که کمینه دمای هوا امروز صبح در ایستگاه سربیشه به ۳ درجه سلسیوس زیر صفر رسیده است.

نخعی افزود: در زهان منفی یک درجه سلسیوس، قاین و درمیان نیز با کمینه دمای صفر درجه سلسیوس گزارش شده است.

وی گفت: همچنین در ایستگاه باران سنجی حسین آباد نهبندان ۸ میلی متر بارندگی گزارش شد.

کارشناس هواشناسی افزود: تا پیش از ظهر امروز در برخی نقاط شرقی استان احتمال بارش پراکنده وجود دارد.

نخعی افزود : تداوم سرما و یخبندان شبانه برای امروز و امشب در منطقه بویژه در نواحی سردسیر و کوهستانی پیش بینی می‌شود.

وی  گفت : پنج شنبه و جمعه شرایط جوی نسبتا پایدار خواهد بوداما از یکشنبه هفته آینده در برخی نقاط بارش پراکنده انتظار داریم.
کارشناس هواشناسی افزود : به تدریج از فردا تا شنبه هفته آینده از شدت سرمای هوا کاسته می‌شود.

 

 

 

توزیع بیش از ۱۶۰ بسته معیشتی بین اتباع خارجی در بیرجند/۲

۱۶۱ بسته معیشتی در شهرستان بیرجند بین بین خانوار‌های کم برخوردار اتباع خارجی توزیع شد .

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند گفت : هلال احمر حلقه اتصال بینتوزیع بیش از ۱۶۰ بسته معیشتی بین اتباع خارجی در بیرجند نیازمندان و توانمندان است.

ذاکریان با بیان اینکه در مجموع بیش از ۲۴۰ میلیون تومان در این راستا هزینه شده است، گفت : ارزش هر بسته نیز یک میلیون و پانصد هزار تومان بوده است.

وی با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر با شناسایی افراد نیازمند و حمایت در شهرستان و مناطق کم برخوردار اقدام به توزیع بسته‌ها می‌کند گفت : خیران نیک اندیش برای اهدا کمک‌های بیشتر برای تهیه بسته‌های معیشتی می‌توانند به جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند مراجعه کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان جنوبی افزایش یافت/۷

سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان جنوبی افزایش یافت

معاون اقتصادی اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: سرمایه گذاری خارجی در یک‌سال فعالیت دولت سیزدهم ۴.۸ میلیون دلار به صورت نقدی و غیرنقدی در استان جذب شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد پنج درصدی دارد.

محمد بهروزی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح‌ها مربوط به پروژه‌های کنسانتره آهن و گندله‌سازی، شمش فولاد ساده کربنی و کم‌آلیاژی مستقر در شهر شهید رحمانی خوسف و پروژه تولید کیسه یک لایه پلاستیکی از پلی‌اتلین در شهر صنعتی مود بوده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در استان از ۹۹۱ میلیون دلار به یک میلیارد و ۲۲۴ میلیون دلار رسیده که رشد ۲۳ درصدی دارد، بیان کرد: همچنین میزان سرمایه‌گذاری وارده به استان هم از ۸۷ میلیون دلار از ابتدای دولت سیزدهم به ۹۱.۲ میلیون دلار تا پایان شهریورماه سال جاری رسیده است.

معاون اقتصادی اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی افزود: همچنین تعداد پروژه‌های دارای مجوز سرمایه‌گذاری خارجی از ۱۶ پروژه در ابتدای دولت سیزدهم به ۲۳ پروژه تا پایان شهریورماه سال جاری افزایش یافته است.

بهروزی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران خارجی دارای مجوز سرمایه‌گذاری فعال در این استان اتباع کشورهای چین، آفریقای جنوبی، آلمان، افغانستان، ترکیه و پاکستان هستند.

پیاده‌سازی ۴۰ لایه اطلاعاتی در اطلس سرمایه‌گذاری خراسان جنوبی

وی اظهار داشت: با توجه به ضرورت طراحی سامانه هوشمند با امکان تجزیه و تحلیل داده‌های موثر بر فرایند تصمیم‌گیری و انتخاب سرمایه‌گذار برای تعیین اراضی مستعد سرمایه‌گذاری، مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان با استفاده از تکنولوژی روز مرتبط با کاربری داده‌های جغرافیایی و اخذ لایه‌های اطلاعاتی فضایی مکانی دستگاه‌های ذیربط و خدمات‌رسان در بستر GIS اقدام به تهیه اطلس سرمایه‌گذاری استان کرده است.

بهروزی خاطرنشان کرد: در طرح اطلس سرمایه‌گذاری خراسان جنوبی تاکنون ۴۰ لایه اطلاعاتی دستگاه‌های اجرایی روی نقشه استان پیاده‌سازی شده و دستورالعمل‌های مرتبط با محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها از لایه‌های اطلاعاتی سند آمایش استان نیز بهره‌برداری شده است.

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی بیان کرد: در مدل بومی این اطلس، قابلیت تولید لکه‌های مجاز سرمایه‌گذاری به منظور بروزرسانی و تغییر لایه‌های اطلاعاتی، طراحی و پیش‌بینی شده که انتخاب اراضی مطلوب توسط سرمایه‌گذار با شرایط و مولفه‌های مدنظر پروژه سرمایه‌گذاری امکانپذیر است.

بهروزی افزود: همچنین از محل اعتبارات پژوهشی استان مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان برای اجرای طرح “اصلاح نظام مجوزدهی استان مبتنی بر مدیریت دانش و فناوری‌های اطلاعات و تدوین فاز نقشه جامع سرمایه‌گذاری استان” در کارگروه پژوهش و فناوری مورد تصویب قرار گرفته و اقدامات لازم به منظور تعیین پیمانکار و مشاور طرح در حال انجام است.

وی همچنین از تشکیل انجمن اقتصاد خراسان جنوبی با مشارکت و همکاریی اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی استان خبر داد و گفت: هدف از این انجمن ارتقای فرهنگ اقتصادی و ارائه خدمات فنی و علمی در حوزه علوم اقتصادی و انجام پژوهش‌های و تحقیقات کاربردی مرتبط با اقتصاد، حسابداری و مدیریت است.

بهروزی افزود: این انجمن به عنوان اتاق فکر اقتصادی استان از یک طرف اساتید و نخبگان علمی را با حوزه‌های اجرایی مرتبط می‌سازد و از طرف دیگر ظرفیت‌ها و قابلیت‌های توسعه استان را مورد مطالعه و بررسی کارشناسی قرار می‌دهد.

معادن، کشاورزی و انرژی نو از ظرفیت‌های خراسان جنوبی

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی بنا به شرایط خاص طبیعی، اقلیمی و جغرافیایی، در بسیاری از حوزه‌ها از جمله کشاورزی، معدن و انرژی‌های تجدیدپذیر، ظرفیت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد، بیان کرد: خراسان جنوبی در کریدور بادهای سیستان قرار دارد که بهترین ظرفیت برای احداث نیروگاه بادی است.

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: همچنین وجود ۳۲۰ روز آفتابی در استان شرایط خوبی برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژهای تجدیدپذیر است.

بهروزی عنوان کرد: یکی از ظرفیت‌های خراسان جنوبی ایجاد و توسعه نیروگاه‌های مولد انرژی تجدیدپذیر است و در این زمینه تاکنون اقدامات خوبی هم رقم خورده و سه نیروگاه فعال در استان داریم که ۱۸ مگاوات برق تولیدی از محل سرمایه گذاری خارجی در استان تولید می‌شود.

وی افزود: پیش‌بینی ما این است که در صورتی که شرایط فراهم شود در سه و یا چهار سال آینده حجم برق تولیدی استان از محل سرمایه‌گذاری خارجی به ۵۰ مگاوات هم افزایش یابد.

بهروزی خاطرنشان کرد: براساس طرح اطلس سرمایه گذاری تاکنون ۱۵۰ لکه مطلوب برای سرمایه گذاری در زمینه انرژی‌های نو که ظرفیت احداث بیش از ۴۰۰ مگاوات نیروگاه بادی و خورشیدی را در استان داشته باشد را احصا کرده‌ایم.

وی معادن را از دیگر ظرفیت‌های خراسان جنوبی برای سرمایه‌گذاری برشمرد و گفت: در استان بیش از ۵۰ نوع کانی معدنی برای سرمایه‌گذاری در این بخش وجود دارد که فرآوری این کانی‌ها می‌تواند ارزش افزوده زیادی را نصیب استان کند و اقتصاد استان را متحول کند.

کم آبی و کمبود منابع اعتباری مهمترین محدودیت سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با تاکید براینکه در ابتدا باید زیرساخت‌ها را در حوزه معادن ارتقا دهیم، بیان کرد: تکمیل زنجیره فرآوری مواد معدنی در راستای استفاده حداکثری از اقتصاد معدن باید به جد در دستور کار مسئولان استان قرار گیرد.

بهروزی تصریح کرد: همچنین انتظار داریم که معادن و صنایع معدنی هم حساب‌ بانکی و پرونده‌های مالی خود را در استان مستقر کنند تا استان از عواید استخراج و فرآوری مواد معدنی منتفع شود.

وی عناب، زرشک، زعفران، گل نرگس و انار را از محصولات راهبردی بخش کشاورزی استان برشمرد و گفت: مهمترین مشکل ما در زمینه محصولات کشاورزی هم خام فروشی، نبود بسته‌بندی مناسب، برندسازی و فرآوری است.

بهروزی گردشگری را از دیگر ظرفیت‌های مغفول خراسان جنوبی برای سرمایه‌گذاری دانست و گفت: یکی از مشکلاتی که کمتر به این مقوله توجه شده، نبود زیرساخت‌ها از جمله پروازها است.

وی بیان کرد: ظرفیت‌های خوبی در زمینه آثار تاریخی و هم ظرفیت‌های طبیعی از جمله کویر و چشمه‌های آب معدنی را داریم که می‌تواند با حضور گردشگردان نقش موثری در اقتصاد این بخش و توسعه استان ایجاد کند.

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی ادامه داد: گردشگری سلامت از دیگر ظرفیت‌های استان با توجه به همجواری با کشور افغانستان است که تاکنون مغفول مانده است.

بهروزی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در زمینه شرکت‌های دانش بنیان در خراسان جنوبی داریم، بیان کرد: ظرفیت‌های فراوانی در بخش‌های مختلف در استان داریم که با ورود این شرکت‌ها می‌تواند به بالفعل تبدیل شود.

وی افزود: البته یکی از مشکلاتی که داریم این استان که شهرستان‌های خراسان جنوبی در زمینه ایجاد شرکت‌های دانش بنیان کمتر ورود کرده‌اند و در خیلی از شهرستان‌های استان مراکز رشد نداریم.

بهروزی خاطرنشان کرد: در سال جاری براساس قانون، ۵۰ درصد تسهیلات تبصره ۱۸ متعلق به شرکت‌های دانش بنیان است که در این بخش می‌تواند تحول بزرگی ایجاد کند.

وی مهمترین محدودیت زیرساختی استان را برای سرمایه گذاری، محدودیت منابع مالی و آبی دانست و اظهار داشت: اغلب واحدهای تولیدی خراسان جنوبی مشکل تامین منابع مالی دارند که از تامین آن از عهده استان خارج است.

فضای کسب و کار خراسان جنوبی رو به بهبودی

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین در استان بروکراسی اداری در صدور مجوزها داریم در این زمینه تاکنون تعداد ۱۱ کاربرگ پیشنهاد اصلاح قوانین و مقررات مخل کسب و کار با همکاری دستگاه‌های ذیربط به هیات مقررات‌زدایی ارسال شده است.

بهروزی خاطرنشان کرد: هرچند فضای کسب و کار در استان نسبت به گذشته بهبود یافته باز هم در این زمینه قوانین دست و پا گیر داریم و در مجموع روند صدور مجوزها در استان به کندی انجام می‌شود و شاخص ارزیابی کسب و کار که چندی قبل اتاق بازرگانی منتشر کرده، مقداری اندکی رتبه استان کاهش یافته است.

وی عنوان کرد: محدودیت منابع آبی از دیگر مشکلات زیرساختی استان در حوزه سرمایه‌گذاری است، با توجه به خشکسالی‌های مستمر و پایین آمدن سطح آب در منابع آبی منطقه، تلاش شده از استقرار واحدهای آب‌بر جلوگیری به عمل آید و صنایع منطبق بر سند آمایش استان در اولویت استقرار قرار گیرند.

بهروزی اظهار داشت: شرایط استان ما در ۲ سال گذشته در تامین منابع مالی از جمله پرداخت تسهیلات ماده ۱۸ بهبود یافته و ایجاد زیرساخت‌های سرمایه گذاری از جمله تامین گاز و برق در استان هم رشد داشته است.

خراسان جنوبی رتبه نخست امنیت سرمایه‌گذاری در کشور را داراست

وی گفت: در مجموع در توزیع شاخص‌های توسعه‌ای در چند سال اخیر به برخی شهرستان‌ها توجه ویژه شده که ارتقا یافته‌اند، البته این موضوع به ظرفیت‌های خود شهرستان‌ها هم مرتبط است.

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی گفت: ایجاد منافعی از جمله ارزآوری، انتقال فناوری و دانش، کمک به توسعه صادرات، ارتقای سطح کیفیت تولیدات داخلی، بازاریابی بین‌المللی، ایجاد رقابت و اشتغال از جمله مزایای جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.

بهروزی اظهار داشت: با توجه به اینکه زنجیره تامین از تولید، توزیع و مصرف متصل به هم هستند و بخش خصوصی اغلب بر تولید تمرکز کرده و از توزیع و بازار فروش غافل می‌شود، سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند تکمیل‌کننده این حلقه و اتصال دهنده زنجیره‌های تامین باشد.

وی گفت: منافع حاصل از سرمایه‌گذاری خارجی در صورتی عاید کشور و استان ما خواهد شد که بتوانیم با تلاش در راستای ایجاد بسترهای مناسب اقتصادی، سیاسی و حقوقی و بهبود فضای کسب و کار، شرایط را برای جذب سرمایه‌های خارجی تسهیل کنیم.

بهروزی اظهار داشت: زیرساخت‌های خوبی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و سایت مرزی این منطقه در ماهیرود همچنین شهرک‌ها و نواحی صنعتی خراسان جنوبی برای حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی وجود دارد و دلیلی وجود ندارد که سرمایه‌گذاران به دلیل نبود زیرساخت‌ها به استان نیایند.

وی ادامه داد: براساس آخرین ارزیابی صورت گرفته خراسان جنوبی از نظر شاخص استانی امنیت سرمایه‌گذاری رتبه نخست را در کشور دارد.

 

 

مختومه شدن ۴۸ درصدی پرونده‌ها در شورای حل اختلاف بیرجند/۴

رضوی سرپرست اداره شورای حل اختلاف بیرجند از مختومه شدن ۴۸ درصدی پرونده‌های این شهرستان خبرداد.

رضوی سرپرست اداره شورای حل اختلاف بیرجند به مناسبت سالروز تاسیس شورا‌های حل اختلاف گفت: در شش ماه نخست سال ۲۰ هزار و ۵۵ پرونده به شورا‌های حل اختلاف استان ارجاع داده شده که ۶ هزار و ۴۲ مورد آن به صلح و سازش رسیده است.

او افزود : در شهرستان بیرجند بیشترین تعداد پرونده ها با  ۱۰ هزار و ۹۹۵ پرونده به شورای حل اختلاف ارجاع داده شد که حدود ۴۸ درصد آن به صلح و سازش رسیده است.

اوافزود:اکثر این پرونده‌ها خانوادگی، مطالبه وجه کیفری و نزاع وتصادفات بوده که در این مجموعه تلاش می‌شود تا به صلح و سازش توسط ریش سفیدان و صلح یاران به سازش برسد.

رضوی بیان کرد:صلح بین مردم با استفاده از توان افراد صاحب نفوذ و دارای تخصص در عرصه حقوقی و کیفری یکی از اهداف شورای حل اختلاف است و تلاش شده است در این شورا مراجعه‌های مردمی به مراکز قضایی کاهش پیدا کند و صلح یاران که مجموعه‌ای از افراد باتجربه و ریش سفید هستند بار‌ها با افراد دارای پرونده تماس می‌گیرند و پیشنهادات سازشی را با آنان مطرح می‌کنند.

سرپرست اداره شورای حل اختلاف بیرجند با اشاره به افزایش ورودی پرونده‌ها در بیرجند نسبت به سایر شهرستان‌ها گفت:از جمله این پرونده سنگین در بحث مهریه در چند روز گذشته حدود ۱۲۰ سکه بود که با وساطت شورای حل اختلاف به رضایت طرفین منجرشد و باعث شد طرفین از هم گذشت کنند و به زندگی برگردند و یا پرونده‌هایی بااختلافات ملکی ورثه بوده که دارای ارزش مالی زیادی بوده و با وساطت ریش سفیدان شورا به صلح انجامیده است.

رضوی گفت:مردم چنانچه دچار اختلافی بایکدیگر شدند توصیه می‌کنیم قبل از رفتن به دادگستری به شورای حل اختلاف مراجعه کنند تا توسط صلح یاران این اختلافات به صورت رایگان و مسالمت آمیز به حل و فصل منجر شود.

 

 

 

 رقابت های مینی گلف شرق کشور در بیرجند برگزار می شود/۷

رئیس هیئت گلف خراسان‌جنوبی گفت: دومین دوره مسابقات قهرمانی مینی‌گلف شرق کشور از ۱۹ تا ۲۰ آبان ماه جاری به میزبانی بیرجند برگزار می‌شود.

رضا محمودی‌زاوه‌ افزود: در این ماراتن منطقه‌ای حدود ۵۰ ورزشکار برتر استان های سیستان‌ و بلوچستان، کرمان، یزد خراسان‌رضوی و جنوبی در زمین مینی‌گلف کاجستان بیرجند به رقابت می‌پردازند.

وی تصریح کرد: هزینه ۱۰۰ میلیون‌ تومانی برگزاری دومین دوره مسابقات قهرمانی شرق کشور از طریق اسپانسر تامین شده و تاکنون از سوی اداره‌کل ورزش و جوانان و فدراسیون هیچگونه‌ حمایت مالی صورت نگرفته است.

 

 

 

قهرمانان جام پرچم سرایان مشخص شدند/۷

 

سوت پایان مسابقات مینی فوتبال «جام پرچم» در شهرستان سرایان با معرفی قهرمانان زده شد.

به گزارش خاورستان با پایان یافتن مسابقات «جام پرچم» در شهرستان سرایان تیم پست بانک بغداده در بخش آقایان و تیم دهیاری بسطاق در بخش بانوان قهرمان شدند و در آینده ای نزدیک در رقابت های استانی شرکت خواهند کرد.

بر اساس این گزارش به همت هیئت ورزش روستایی و بازیهای بومی و محلی و همکاری هیئت فوتبال شهرستان، مسابقات جام پرچم با شرکت ۱۵ تیم از روستاهای عمرویی، زنگویی، دوست آباد، بسطاق، بغداده، بنی خانیک، مصعبی، چرمه و حجت آباد در دو بخش آیسک و سه قلعه از ششم آبان ماه ۱۴۰۱ در زمین چمن مصنوعی آیسک، سالن های ورزشی بسطاق، بغداده و ملت سرایان برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فعالیت دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی پیوست رسانه‌ای داشته باشد/۳

 

فعالیت دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی پیوست رسانه‌ای داشته باشد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: پیوست رسانه ای فعالیت دستگاهها و تقویت رسانه ها نقش بسزایی در توسعه فرهنگی دارد که این امر نیازمند توجه هر چه بیشتر به ظرفیت بالای خبرنگاران است.

علی فرخنده  در نشست صمیمی با اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات خراسان جنوبی با بیان اینکه در مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال ارتقای کیفی و‌ سطح کمی رسانه ها هستیم اظهار داشت: افزایش سطح پایگاه‌های خبری، کیفی سازی و توانمند سازی ظرفیت خبرنگاران مورد توجه جدی قرار دارد.

وی با بیان اینکه باید نگاه مسئولان به اهمیت پیوست رسانه ای فعالیت ها تقویت شود اظهار کرد: پیوست رسانه ای فعالیت های دستگاه‌ها و تقویت رسانه ها نقش بسزایی در توسعه فرهنگی دارد که این امر نیازمند توجه هر چه بیشتر به ظرفیت بالای خبرنگاران است.

فرخنده با بیان اینکه امید است در این مجلس قانون خوبی در راستای حمایت از رسانه ها دیده شود، گفت: جنگ امروز جنگ روایت ها بوده و غرب با نداشته های خود از هیچ، همه چیز می سازد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه باید نگاه مسئولان به اهمیت پیوست رسانه ای فعالیت ها تقویت شود، ادامه داد: انتظار می رود رسانه ها با استفاده از ظرفیت های انقلاب، آنچه که شایسته و مد نظر نظام است را روایت کنند.

وی بیان کرد: امیدواریم بتوانیم با استفاده از ظرفیت خبرنگاران در حوزه جهاد تبیین که خروجی آن امید آفرینی است، اقدامی موثر در جامعه داشته باشیم.

در این جلسه مشکلات فعالان رسانه ای استان اعم از خدمات رفاهی، معیشتی و مسکن خبرنگاران و دغدغه های رسانه ها با دستگاه ها مطرح شد.

 

 

 

تولید و توسعه در انتظار تحول؛

چوب بلاتکلیفی مدیریت سازمان صمت خراسان جنوبی بر سر تولید

متاسفانه با گذشت بیش از یک سال از عمر دولت سیزدهم، سرنوشت مدیریتی سازمان صمت خراسان جنوبی به عنوان یکی از مهم ترین سازمان های دخیل در توسعه و پیشرفت استان، نامعلوم و بلاتکلیف مانده است که باعث ایجاد خمودگی و بی انگیزگی در بدنه سازمان و همچنین حوزه صنعت و تولید شده است.

به گزارش خبرنگار خاورستان؛ بیش از یک سال است که از تشکیل دولت مردمی و انقلابی آیت الله رئیسی می گذرد، دولتی که مایه امید مردم و همه اقشار برای رفع مشکلات موجود شد و بر همین اساس هم انتظار می رفت تا پس از تشکیل دولت و جایگزینی نیروهای انقلابی و تازه نفس بجای بانیان وضع موجود، روند تحول آفرینی آغاز شود.

اما متاسفانه خراسان جنوبی همیشه در حوزه انتصابات سرگردان و مظلوم است و از این نظر هم همیشه در ته جدول قرار دارد. در همین خصوص؛ در حالی که پس از تشکیل کابینه دولت، استانداران بسیاری از استان ها فورا انتخاب شدند، اما روند انتخاب استاندار خراسان جنوبی بیش از ۴ ماه به طول انجامید و در تمام طول این مدت فضای سیاسی استان و بازار احتمالات و شایعات هم داغ بود.

اما پس از انتصاب استاندار در آذرماه سال گذشته؛ همه مردم و اقشار مختلف، منتظر تغییر مدیران بی انگیزه در سطوح مختلف دستگاه ها و سازمان های اداری بودند که این روند نیز اگر چه با تاخیر پیش رفت؛ اما پس از گذشت یکسال؛ هنوز هم پازل تغییرات مدیریتی استان تکمیل نشده که این موضوع نارضایتی هایی را به دنبال داشته است.

یکی از سازمان هایی که تسریع در تغییرات مدیریتی آن مورد انتظار بوده است، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به عنوان یکی از دستگاه های موثر در رونق تولید، سرمایه گذاری، توسعه اقتصادی و تجاری است که بخش قابل توجهی از پیشرفت و توسعه استان در گرو تصمیمات و حمایت های اثرگذار این سازمان است.

در حالی که مقام معظم رهبری امسال را سال رونق تولید، دانش بنیان نام گذاری کردند، اما طی ۸ ماه گذشته از سال جاری، هیچ تحرک و پویایی در حوزه تولید و شهرک ها و نواحی صنعتی استان دیده نشده و روح خمودگی و بی انگیزگی از سطح مدیران به لایه های زیرین و واحدهای تولیدی هم رسوخ پیدا کرده است.

انگیزه کار در سازمان صمت وجود ندارد

یوسفی مدیرعامل کارخانه مهراس کویر در این خصوص در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: متاسفانه در حالی که بیش از یک سال از عمر دولت سیزدهم گذشته است، اما هنوز تکلیف مدیریت برخی از دستگاه های حساس مثل سازمان صمت مشخص نشده است.

وی با اشاره به اینکه با بلاتکلیفی رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی، واحدهای تولیدی هم بلاتکلیف هستند، اظهارکرد: اگر قرار است رئیس فعلی سازمان ابقا شود، انجام بشود، و اگر هم قرار است جابجا شود، باید با جابجایی او، تکلیف این سازمان روشن شود.

مدیرعامل کارخانه مهراس کویر بیان کرد: با توجه به اینکه چندین سال است که شعار حمایت از تولید و رونق آن مطرح می شود، اما باید گفت که امسال هیچ اتفاق خاصی در رونق حوزه صنعت، معدن و تجارت؛ بخصوص در زمینه شرکت های دانش بنیان که ما در این زمینه کار می کنیم واهمیت خاصی دارد، نیفتاده است.

وی ادامه داد: به نظرم همین بلاتکلیفی مدیریتی باعث شده تا انگیزه ادامه و انجام کار در این سازمان وجود نداشته باشد و متاسفانه بیشترین انرژی رئیس فعلی سازمان صرف این می شود که در این پست حفظ و ابقا شود.

اختلاف نظر بر سر ماندن یا رفتن رئیس سازمان صمت

یوسفی با اشاره به اینکه آنطور که معلوم است؛ رئیس فعلی سازمان صمت یک سری حمایت هایی را از داخل استان و استانداری دارد ولی سایر نهادها و تولیدکنندگان به دنبال تغییر او هستند، گفت: متاسفانه همیشه اختلاف نظرهایی که بر سر انتخاب مدیران استان وجود داشته است، مشکلاتی را برای استان به دنبال داشته است و اکنون هم همین اختلاف نظرها باعث شده تا بخش خصوصی و حوزه گسترده صنعت و معدن هم آسیب ببیند.

او ادامه داد: متاسفانه چوب این بلاتکلیفی و عدم اتفاق نظر را بخش صنعت می خورد، همچنین برای دولت هم خوب نیست که بعد از یک سال هنوز احکام خیلی از مدیران مشخص نشده و حاکی از ضعف سیستم و مدیریت است.

مدیرعامل کارخانه مهراس کویر افزود: علی رغم اینکه ۸ ماه از سال گذشته، واحدهای تولیدی عملا نمی دانند که قرار است فردا چه اتفاقی بیفتد و از الان تا پایان سال هم نمی دانیم که چه اتفاقی خواهد افتاد. حوزه معدن را نمی دانم؛ اما در حوزه صنعت که محل فعالیت ماست، طی ۸ ماه گذشته از سال دریغ از یک حضور و خدا قوت مسئولان و رئیس سازمان صمت.

مدیران فعلی سازمان صمت منفعل اند

یوسفی با بیان اینکه مدیران فعلی سازمان صمت منفعل اند و کار و خروجی از فعالیت آنها نمی بینیم، گفت: متاسفانه مصوبات ستاد تسهیل نیز هیچ خروجی و ضمانت اجرایی ندارد و سازمان صمت هم به عنوان دبیر این ستاد؛ در این وضع بحرانی وقتی را که باید برای حل مشکلات بگذارد؛ نمی گذارد و اصلا همه چیز را رها کرده است.

وی اظهارکرد: درست است که رئیس فعلی سازمان صمت یک نیروی بومی است که سالها در حوزه صنعت و معدن استان بوده و مشکلات را می داند و نسبت به آن اشراف دارد، اما گاهی تغییرات بد نیست؛ چرا که قطعا او هر چه که در توان و چمته داشته در طول این سالها گذاشته و ممکن است اکنون برنامه مدون، هدف یا انگیزه خاصی برای تغییر شرایط نداشته باشد.

مدیرعامل کارخانه مهراس کویر بیان کرد: در واقع حضور ثابت مدیران در یکجا خوب نیست، چرا که اگر یک فرد توانمند و با انگیزه دیگری بیاید، می تواند تحرک را در بخش خصوصی و تولید هم ایجاد کند.

فعالیت های سیاسی جایگزین کار و تلاش

یوسفی با اشاره به اینکه متاسفانه اکنون بجای رونق تولید، فعالیت های سیاسی جای کار و تلاش را گرفته است، گفت: شرایط طوری است که اصلا تولید و صنعت رها شده است، در حالی که با توجه به شعار امسال و تاکید بر موضوع تولید، باید بیشتر از اینها انرژی گذاشته شود.

وی بیان کرد: اگر مدیری در یک پست؛ دیگر خروجی و برنامه ای نداشته باشد، نباید به بهانه بومی بودن و اشراف بر مشکلات، تا ابد که بماند. چرا که خیلی از مدیران جوان، توانمند و با انگیزه هستند که می توانند تحرک و شتاب را به حوزه صنعت و معدن بیاورند.

عدم توجه به اولویت ها و وظایف سازمانی

یک شخصی که نخواست نامش فاش شود، نیز در گفتگو با خبرنگار خاورستان، با اشاره به عدم توجه رئیس سازمان صمت استان به اولویت های اصلی سازمانی که همان انجام وظیفه در سه حوزه صنعت، معدن و تجارت است، اظهارکرد: متاسفانه بجای برنامه های ذاتی سازمانی، فعالیت های عمرانی غیرضروری در سازمان صمت استان دنبال می شود که باعث تحمیل هزینه هایی به دولت، فاصله گرفتن نیروهای انسانی از امور جاری به دلیل تخریب محل کار و وضعیت بلاتکلیفی شده است.

وی با اشاره به وجود تبعیض در نحوه پرداخت مزایایی همچون اضافه کاری نیروهای سازمان، گفت: کنار گذاشتن نیروهای ارزشی در مجموعه سازمان، ایجاد حواشی برای آنها و تهدید به تنزل پست سازمانی، جابجایی و تبعید به شهرستانها از دیگر مواردی است که باعث نارضایتی کارکنان سازمان شده است.

گزارش خبرنگار ما حاکی است بعد از گذشت ۱۷ ماه  از عمر دولت و یک سال خدمات دکتر قناعت  در استان خراسان جنوبی ،بسیاری از فعالان حوزه صنعت و معدن خواستار تعیین تکلیف رییس سازمان صنعت ،معدن و تجارت در استان هستند.

انتهای پیام/۷

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*