اخبار خراسان جنوبی/

باز جام جهانی، باز هم حاشیه‌های لباس تیم ملی!

باز جام جهانی، باز هم حاشیه‌های لباس تیم ملی!

اکنون کمتر از دو هفته به آغاز جام جهانی باقی است ولی حواشی لباس تیم ملی ایران مثل همیشه انگار تمامی ندارد؛ پیراهنی که گویا سایت فدراسیون فوتبال تصویر آن را به اشتباه، یک روز پیش از رونمایی منتشر کرد که البته به همان تصویر هم نمی‌شود اتکاء کرد؛ چراکه مثل همیشه، هیچ حرف قابل استناد جدی در این حوزه زده نشده است.

به گزارش ایسنا، سال‌ها است که مسئولان نهادها و ارگان‌های مختلف، در بزنگاه‌های حضور در رویدادهای مختلف جهانی، حواشی مختلفی را به دلیل دقیقه نودی بودنشان، به جان می‌خرند.

درحقیقت ایران هر گاه قصد حضور در رویدادی جهانی را داشته، آنقدر دیر به فکر افتاده که آنچه در نهایت ارائه شده، با موجی از انتقادها و حواشی همراه شده است.

انتظار می‌رفت ایران نیز به رسم حضور در جام جهانی قطعه‌ یا قطعاتی موسیقی مختص به حضور در این رویداد تهیه کند ولی پس از معرفی محمد معتمدی به عنوان گزینه انتخابی برای این رویداد، او در فضای مجازی خود، مباحث دیگری اعلام کرد؛ ماجرایی که شاید اگر مسئولان مربوطه کمی زودتر می‌جنبیدند، به اینجا ختم نمی‌شد و حتی می‌توانستند با انتخاب خواننده‌ای متناسب، قطعه‌ای تولید کنند که نسبت به دوره‌های قبل ماندگارتر باشد.

و اما طراحی لباس این رویداد، موضوع دیگری است که آن هم طی دوره‌های مختلف به دلیل نوع برنامه‌ریزی‌ها، با حواشی همراه بوده است. این درحالی است که لباس تیم ملی هر کشوری در جام جهانی، یکی از ویترین‌های جدی برای جنبه‌های هنری هر کشور است. درواقع یکی از نمودهای هنرهای تجسمی هر کشوری در عرصه‌های بین‌المللی، طراحی لباس تیم‌ ملی فوتبال آن کشور است.

یکی از بحث‌های مربوط به این لباس، به حذف تصویر یوز ایرانی برمی‌گردد، آن هم در شرایطی که طراحان این ایده معتقد بودند، آمدن یوزپلنگ‌های آسیایی به لباس تیم ملی در سال‌های گذشته توانسته بود توجه بسیاری را به این گونه و اهمیت حفاظت آن جلب کند.

استفاده از تصویر یوزپلنگ آسیایی نخستین بار در مسابقات جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل روی پیراهن ملی‌پوشان فوتبال ایران نقش بست تا درباره روی این گونه ارزشمند فرهنگ‌سازی کند و از خطر پیش روی یوزها بگوید. این حرکت محیط زیستی چنان توجهات را به خود جلب کرد که در سال ۹۷ وقتی خبر رسید بازیکنان تیم ملی بدون یوزپلنگ‌ها به زمین سبز جام‌ جهانی روسیه پا می‌گذارند، طراحی لباس ملی‌پوشان باز هم مورد نقد قرار گرفت و در پاسخ به واکنش‌ها گفتند این کار با تصمیم فدراسیون نبوده است.

اکنون پس از چهار سال ساعدی‌فر، مالک برند لباس تیم ملی پیشتر گفته بود، طبق توافقی که بین وزارت ارشاد، فدراسیون فوتبال و طراحان ایجاد شد، یوز از پیراهن تیم ملی برای جام جهانی حذف شده ولی نمادی از پوستِ یوز بر روی لباس طراحی شده است.

اما استفاده از نقشی از پوست یوزپلنگ بر لباس‌ها انتقاد برخی از فعالان محیط زیست را به دنبال داشته است؛ به این مبنا که آنها می‌گویند «طرح پوست یادآور شکار و تاکسی‌درمی است، نه زندگی و حفاظت از گونه در معرض خطر.»

علاوه بر این، نکته مهم دیگر این است که فیفا برای جام جهانی ۲۰۲۲ بر حفاظت از محیط زیست تاکید بسیار داشته است و برنامه پایداری فیفا در جام جهانی قطر حفاظت از محیط زیست را به عنوان یکی از پنج ارزش خود معرفی کرده است.

از حواشی حذف تصویر یوز ایرانی هم که بگذریم، می‌رسیم به روایت‌های چندگانه رونمایی از پیراهن تیم ملی که به علت ناهماهنگی‌ها، هر بار حاشیه جدیدی به وجود می‌آید.

در ابتدا قرار بود که مراسم رونمایی از پیراهن تیم ملی یکشنبه ۱۵ آبان برگزار شود ولی این امر به تعویق افتاد و به ۱۷ آبان موکول شد.

با این حال یک روز قبل از مراسم رونمایی، تصویری در فضای مجازی منتشر شد که گفته شد پیراهن هواداری تیم ملی است ولی فدراسیون فوتبال در واکنش به آن، تصویر پیراهن تیم ملی را در جام‌جهانی منتشر کرد.

در اطلاعیه فدراسیون فوتبال آمده است: «در پی انتشار تصویری از پیراهن هواداری که توسط کارگروه مد و لباس زیر عنوان «پیروز» طراحی شده، فدراسیون فوتبال اعلام می‌کند این پیراهن با فدراسیون فوتبال و تیم ملی هیچ ارتباطی ندارد و همانطور که از پیش اعلام شده قرار است فردا (سه‌شنبه ۱۷ آبانماه) با حضور مقامات و مسئولان ورزشی کشور از پیراهن رسمی تیم ملی در رقابت‌های جام‌جهانی رونمایی شود.»

البته پس از دقایقی، عکس پیراهن تیم ملی از متن خبر اطلاعیه فدراسیون حذف شد.

همچنین گفته می‌شود که انتشار تصویر پیراهن تیم ملی قبل از مراسم رونمایی توسط فدراسیون فوتبال در شرایطی است که چند هفته پیش یکی از سایت‌های معتبر خارجی تصویر پیراهن تیم ملی را در جام‌جهانی قطر منتشر کرده بود و پیشتر هم در مراسمی لباس طرفداران تیم ملی فوتبال در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با نام «پیروز» در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی رونمایی شد.

تمام این ماجراها و حواشی در حالی رخ داده است که خارج از ایران برای طراحی پیراهن چنین رویدادهایی دو یا سه سال قبل از رویداد طی یک برنامه‌ریزی، به برندهای ورزشی بزرگ سپرده می‌شود. همچنین طراحان چنین محصولاتی در رشته‌های طراحی لباس ورزشی تحصیل کرده‌اند تا بدین منظور بتوانند محصول مناسبی ارائه دهند. این محصولات باید کشور تیم مورد نظر و بازیکن‌های مطرح را بازنمایی کند و برای طرفداران جذاب باشد. دست آخر هم وجه تجاری لباس‌های فوتبالی است که البته در کشور ما به‌دلیل جاری نبودن کپی‌رایت، چندان محلی از اعراب ندارد.

به هر حال به نظر می‌رسد که این همه آشفتگی در زمینه لباس تیم ملی ایران در دوره‌های مختلف آوردگاه جام جهانی، همواره به دو دلیل بی‌برنامگی یا تضاد منافع فردی از یک پروژه با قابلیت‌های مالی است.

 

طراح سناریوی ربودن پدر علم ژنتیک ایران:

پرداخت مهریه همسر دوم مرا ورشکست کرد/۴

همکار سابق پدر علم ژنتیک ایران که دو نفر را اجیر کرده بود تا دکتر را بربایند در تازه‌ترین اعترافات خود مدعی شد به خاطر جبران خسارت پرداخت مهریه همسر دومش سناریوی این آدم‌ربایی را طراحی کرده بود.
به گزارش  «ایران»، صبح دیروز سه متهم پرونده ربودن پروفسور داریوش فرهود به اداره آگاهی منتقل شدند و جزئیات بیشتری از این پرونده افشا شد.سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ در این‌باره گفت: متهم اصلی این پرونده از آشنایان دکتر فرهود بوده. وی حوالی ساعت ۵:۳۰ صبح یکشنبه ۸ آبان دو نفر از همدستانش را به مقابل منزل دکتر فرستاده و آنها با سوار شدن بر خودروی ایشان و معرفی خود به‌عنوان مأمور امنیتی اقدام به ربودن پروفسور فرهود کرده‌اند.
سردار حسین رحیمی ادامه داد: این افراد ابتدا با همان خودروی پروفسور فرهود او را به مرزن‌آباد برده و در آنجا از او درخواست هشت میلیارد تومان پول نقد یا یک دستگاه آپارتمان کردند، ظاهراً آنجا پروفسور موضوع را قبول نمی‌کند که پس از آن این افراد او را  به شهرستان نور بردند و دوباره موضوع را مطرح کردند که پروفسور فرهود این‌بار درخواست این افراد را مورد پذیرش قرار داد و در نهایت دکتر فرهود به محل کار خود بازگردانده شد و در عرض کمتر از ۲۴ ساعت نیز پلیس سارقان را شناسایی و دستگیر کرد. این فرد از مدت‌ها قبل چنین تصمیمی داشته و ناآرامی‌ها و ناامنی‌های اخیر موجب شده تا وی فرصت را برای انجام این طرح مناسب ببیند.
اظهارات پروفسور فرهود درباره ماجرا
پدر علم ژنتیک ایران در مصاحبه‌ای ماجرای ربوده شدنش را اینگونه بازگو کرد: روز حادثه که از خانه بیرون آمدم دو مرد راهم را سد کردند و مدعی شدند شما مسائل و مشکلاتی دارید و حرف‌هایی می‌زنید و کارهایی کردید که باید درخصوص آنها پاسخ دهید. گفتم خب من معلم هستم و کلاً ایراد می‌گیرم و حتی از خودم هم ایراد می‌گیرم. بعد هم گفتند ما گروهی را در خانه‌ای که جلسه داشتند بازداشت کردیم و باید با آنها روبه‌رو شوید.
او ادامه داد: یک آقای جوانی که کلاه و عینک و ماسک بهداشتی داشت پشت فرمان نشست یک نفر هم با همین وضعیت جلو در کنارش قرار گرفت. من و یکی دیگر هم روی صندلی عقب نشستیم و به راه افتادیم. طوری رفتار کردند که من تصور می‌کردم از اداره آگاهی هستند. وقتی پیاده شدیم نفر سوم ماسکش را برداشت او را شناختم نادر بود که قبلاً برایم کار می‌کرد. او در ماشین را باز کرد با فحاشی و فریاد گفت همینجا تکه‌تکه‌ات می‌کنم. بعد صحبت از پول کرد و گفت با معرفی منشی‌ات به من، باعث شدی که من تمام زندگی‌ام را ببازم. در صورتی که من اصلاً نمی‌دانستم او یکسال با منشی من دوست بوده و بعد از یکسال همسر اول نادر به من گفت که ماجرا چیست. نادر ۸ سال قبل از من ۹۵۰ میلیون تومان پول گرفته بود تا خانه بخرد. این غیر از دزدی‌ها و زیان‌های دیگری بود که به من وارد کرده بود. نادر می‌گفت برای پرداخت مهریه خانه را از دست داده و ضرر کرده حالا من باید برایش یک خانه بخرم. اول ۸ میلیارد می‌خواست و در نهایت با ۴ میلیارد تومان به توافق رسیدیم. دست‌نوشته به آنها دادم و قرار شد بیایم تهران و پول را پرداخت کنم.
اعترافات طراح آدم ربایی
نادر که دیروز در اداره آگاهی بود درباره این ماجرا گفت: حدود ۱۰ روز قبل از اینکه این کار را انجام دهم تصمیم گرفتم. ۶ ماه بود که در ماشین می‌خوابیدم و نیاز به پول داشتم. من سال‌ها قبل ازدواج کردم و از همسر اولم دو فرزند دارم اما چند سال بعد از او جدا شدم. دکتر منشی‌اش را به من معرفی کرد و من با او ازدواج کردم. ۱۱۴ سکه مهرش کردم و سه ماه نکشید که گفت نمی‌خواهم زندگی کنم و من مجبور بودم خانه‌ای که الان حدود ۸ میلیارد تومان است را به جای مهریه بدهم.
او ادامه داد: چهار سال ناظر خرید دکتر بودم اما سال ۹۶ آمدم بیرون. بعد از آن ماشین خرید و فروش می‌کردم تا اینکه قیمت‌های خودرو هم بالا رفت و نتوانستم خودرو خرید و فروش کنم. دکتر آدم خیری است و می‌دانستم که دردم را بهش بگویم برایم انجام می‌دهد. ما نیت‌مان آدم‌ربایی نبود فقط می‌خواستم با دکتر صحبت کنم که یک کاری برایم کند.
متهم گفت: به همدستانم که بواسطه کار با آنها آشنا شده بودم گفتم که دکتر را برایم بیاورید حتی در بین راه به منشی‌اش زنگ زد و گفت با یکی از دوستانم داریم می‌رویم شمال. بعد هم رفتیم در ویلایی که شمال دارم و شب ماندم و فردا ۱۰ صبح بود که راه افتادیم به سمت تهران. دکتر آدم خیری است می‌دانستم بداند که من اوضاع مالی‌ام بد است برایم کاری می‌کند.

کمک ۲۴میلیارد و ۴۰۰میلیون تومانی به نیازمندان خراسان جنوبی

درششمین مرحله از کمک‌های مومنانه در خراسان جنوبی ،۲۴میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان به نیازمندان کمک شده است .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، جانشین فرمانده تیپ مردم پایه سپاه انصار الرضا خراسان جنوبی  گفت : درکمک ۲۴میلیارد و ۴۰۰میلیون تومانی برای نیازمندان خراسان جنوبی این مرحله ۲هزار و ۹۰۷ دست کفش و لباس،۲۴۲ لوزام ضروری زندگی،۲۹۴کارت هدیه ، کمک نقدی،۲۳هزار۳۲۰ وعده غذای گرم هزار قرص نان، ۲هزار و ۵۸۴کیلو گوشت، ۶۵۵بسته بهداشتی و ۳۵ خدمت دارویی و درمانی، ۴۰۵سری جهیزیه، ۱۶ هزار و ۱۷۶ بسته لوزام تحریر و ۱۰۷ مورد تسهیلات به نیازمندان اهدا شده است .

 

سرهنگ یوسفی افزود: در این مرحله از کمکها همچنین ۴۸ واحد مسکن محرومان در استان مرمت و بازسازی و ۱۸ زندانی جرایم غیر عمد نیز آزاد شدند.

وی گفت: این کمک‌ها با همکاری کمیته امداد خمینی (ره) ،بهزیستی، هلال احمر ،آستان قدس، بنیاد علوی، اوقاف و امور خیریه ،  آموزش و پرورش، قرارگاه خاتم ،سازمان بسیج صدا وسیما، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و نیرو‌های مسلح  جمع آوری و توزیع شد.

از ابتدای کمک‌های مومنانه سال ۱۴۰۱ تاکنون ۲۰۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به نیازمندان کمک شده است.

 

 

 

 

 

 

برگزاری اولین دوره آموزش طراحی سنتی در خراسان جنوبی/۳-۷

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از برگزاری اولین دوره آموزش طراحی سنتی در استان خبر داد.
به‌گزارش امروز خراسان جنوبی، حسنعلی فولادی گفت: «بسط و توسعه رشته‌های صنایع‌دستی از جمله اهدافی است که در امر برگزاری دوره‌های آموزش کوتاه‌مدت صنایع‌دستی مورد توجه بوده است از سویی دیگر فراهم کردن حرفه‌آموزی متقاضیان در راستای فراهم کردن زمینه اشتغال جوانان و نوجوانان جویای کار موضوعی است که با برگزاری اموزش های یاد شده مدنظر بوده است.»
معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: «در همین راستا اولین دوره آموزش طراحی سنتی در مرکز آموزش صنایع‌دستی مستقر در محل معاونت صنای‌ دستی استان خراسان جنوبی اغاز شده است.»
فولادی گفت:‌«در این دوره ۲۵ نفر از علاقه‌مندان به طراحی سنتی حضور دارند و مباحثی همچون شناخت انواع اسلیمی‌ها و انواع گل‌ها و برگ‌ها آشنا می‌شوند.»

 

کارگاه اکوتوریسم در قاین برگزار شد/۲

به‌گزارش امروز خراسان جنوبی، حمید عباس‌زاده گفت: «این کارگاه به مدت یک روز با حضور ۲۸ تن از فعالان حوزه گردشگری شهرستان قاین و علاقمندان به طبیعت‌گردی برگزار شد.»
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاین افزود: «تأکید بر ظرفیت‌سازی در جامعه میزبان، برنامه‌ریزی برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی، احترام به طبیعت، تکریم فرهنگ جوامع بومی محلی، استقبال و پذیرایی از تورهای ورودی، آشنایی با رشته‌های مختلف طبیعت‌گردی و… از جمله مباحث مطروحه در این کارگاه بود.»
عباس‌زاده هم چنین در توضیح واژه اکوتوریسم و طبیعت‌گرد گفت: «اکوتوریسم سفری است مسؤولانه به مناطق طبیعی، که موجب حفظ محیط زیست و بهبود زندگی مردم محلی شود. طبیعت‌گردان افرادی هستند که از مرحله علاقه ساده به طبیعت فراتر رفته و پا در عرصه شناخت رازها و زیبایی‌های عمیق آن می‌گذارند.»

 

 

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای:

تحقق شعار دولت در زمینه اشتغال نیازمند مهارت‌آموزی است

تحقق شعار دولت در زمینه اشتغال نیازمند مهارت‌آموزی است

رئیس شورای هماهنگی امور فرهنگی و اجتماعی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: برای تحقق شعار دولت در زمینه اشتغال باید مهارت‌آموزی در کشور نهادینه شود و این امر نیازمند همکاری مردم و دستگاه‌های متولی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمدجواد جامه‌بزرگی روز دوشنبه در سومین یادواره شهدای خانواده اداره‌ کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی گفت: این سازمان به دنبال نهادینه‌سازی نهضت مهارت‌آموزی در کشور است چرا که این نهضت بسترساز اشتغال و راهکاری برای رهایی از بیکاری است.

وی بیان کرد: دوران مدرک و مدرک‌گرایی به اتمام رسیده و نیاز است که نهضت مهارت‌آموزی را در کشور پایه‌گذاری و نهادینه کنیم.

رئیس شورای هماهنگی امور فرهنگی و اجتماعی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: مساله اصلی در جامعه اشتغال و کارآفرینی است و دولت مردمی آیت الله رئیسی با فعال‌سازی واحدهای تولیدی راکد در این زمینه دغدغه‌مند و ثابت قدم است.

وی افزود: ما در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای آمادگی داریم که آموزش‌های مهارتی را برای تمامی اقشار ارائه دهیم و نیاز است متناسب با زیست‌بوم هر استان، مهارت‌آموزی را در دستور کار قرار دهیم تا افراد در تولید و اشتغالزایی کشور مفید و موثر باشند.

جامه‌بزرگی در بخش دیگری از سخنانش گفت: گرامیداشت یاد و خاطره شهدا کمترین کار در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و در همه ادیان الهی اعتقاد به ادامه زندگی پس از مرگ، وجود دارد.

وی بیان کرد: خداوند جایگاه ویژه‌ای برای شهدا در نظر گرفته که ما هم باید قدردان خانواده شهدا باشیم و آنان را تکریم کنیم.

رئیس شورای هماهنگی امور فرهنگی و اجتماعی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور افزود: موضوع شهید و شهادت جایگاه ویژه‌ای نزد خداوند دارد و ما نیز باید ادامه‌دهنده راه شهدا باشیم.

وی با گرامیداشت یاد و نام ۲ هزار شهید استان خراسان جنوبی گفت: در بین شهدا از اقشار مختلف جامعه حضور دارند که نشان از مسئولیت‌پذیری جامعه و درک درست آنان از شهادت است.

جامه‌بزرگی تصریح کرد: پیام شهدا، پیام امید به آینده، پیشرفت و بالندگی نظام اسلامی و وحدت‌آفرینی است.

وی افزود: دشمنان درکی از ولایت‌مداری و ایثار و شهادت در جامعه ندارند به همین خاطر همیشه در معادلات خود دچار اشتباه می‌شوند اما بدانیم فتنه‌ها باعث می‌شود که بصیرت مردم ما افزایش یابد.

سومین یادواره ۲۵ شهید اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند، جمعی از مسوولان و کارکنان این مجموعه در بیرجند برگزار شد.

 

 

 

کیوکوشین خراسان جنوبی بر سکوی نایب‌قهرمانی کشور ایستاد/۷

رئیس هیئت کاراته خراسان جنوبی گفت: در مسابقات قهرمانی کیوکوشین کشور فایترهای‌ استان جایگاه دوم تیمی رقابت‌ها را بدست آوردند.

کیوکوشین خراسان جنوبی بر سکوی نایب‌قهرمانی کشور ایستاد

محمدعلی بخشی، رئیس هیئت کاراته خراسان جنوبی در گفت‌وگو با فارس  اظهار داشت: پرونده مسابقات قهرمانی سبک کیوکوشین(U.F.k) کشور با معرفی برترین‌ها در استان کرمان بسته شد.

وی افزود: در این ماراتن ملی قریب‌بر ۲۰۰ کاراته‌کای زبده استان های کشور در شهرستان زرند استان کرمان روی تاتامی‌ رفتند.

رئیس هیئت کاراته خراسان جنوبی تصریح کرد: در این دوره از مسابقات حمیدرضا مهدی‌زاده،،محمدمهدی رئیسی، محمد صالح حیدری، محمدسینا رحیم‌آبادی، محمدعلی گوهری مقدم، سیدامیرمحمد بافذی‌ و محمدمهدی حکیمیان با مربیگری سنسی یاسر گوهری مقدم به نمایندگی از استان وارد‌ این کارزار‌ ورزشی شدند.

بخشی یادآور شد: در بخش تیمی مسابقات قهرمانی سبک کیوکوشین(U.F.k) کشور هفت‌ فایتر‌ خراسان‌جنوبی با درخششی‌ که در اوزان مختلف این رقابت‌ها داشتند موفق به کسب مقام دوم تیمی در بین تیم های شرکت کننده شدند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش انفرادی این رویداد ورزشی کشوری نیز سید امیر محمد باقری مدال طلا، محمد سینا رحیم آبادی  مدال طلا، محمد مهدی حکیمیان  مدال نقره، احمدرضا مهدیزاده مدال برنز، محمد مهدی رئیسی  مدال برنز، محمد علی گوهری مقدم  مدال برنز و محمد صالح حیدری  مدال برنز را برای خراسان جنوبی به ارمغان آوردند.

 

 

 

نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین خانواده ها

فرماندار خوسف با بیان اینکه تلاش در راستای نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی مصداق صدقات جاریه است، گفت: از اهداف متولیان فرهنگی شهرستان در گام دوم انقلاب ،نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین خانواده ها و ترغیب آنان به این مهم است.

نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین خانواده ها

به گزارش خبرگزاری فارس از خوسف، محمدعلی ایمانی، فرماندار خوسف امروز در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی این شهرستان اظهار داشت: امروزه بسیاری از آسیب های اجتماعی، معضلات فرهنگی و حتی سیاسی و اقتصادی ناشی از کمبود مطالعه و عدم توجه کافی به این مهم است.

وی افزود: تلاش در راستای نهادینه کردن فرهنگ کتاب خوانی در جامعه نوعی صدقه جاریه است.

فرماندار خوسف تصریح کرد: راه اندازی پویش اهدای کتاب از دیگر موارد مهم توسعه و تقویت فرهنگ کتابخوانی در جامعه است.

ایمانی یادآور شد: متأسفانه امروزه عدم توجه به کتابخوانی و مطالعه موجب‌ شکاف و خلائی‌هایی شده که از این خلأ دشمنان قسم خورده نظام استفاده کرده و با روایت‌های نادرست و غلط به جنگ روانی و جنگ نرم روی بیاورند.

رئیس انجمن کتابخانه عمومی شهرستان خوسف، فرهنگ را پایه و اساس هر تحولی دانست و افزود : اگر خواهان توسعه و تحول در سایر زمینه ها هستیم ابتدا باید این تحول در فرهنگ اتفاق بیفتد که یکی از مهم ترین زیر ساخت آن تقویت نهاد کتابخانه ها و توجه به مطالعه و کتابخوانی است.

ایمانی ضمن تاکید بر برگزاری منظم جلسات انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان گفت: از تمام ظرفیت و توان شهرستان در بخش های مختلف باید استفاده شود تا این نهاد مهم بیش از پیش تقویت شده و مشکلات آن به حداقل کاهش یابد.

وی با بیان این‌که باید برای تمامی اقشار و رده های سنی جامعه برنامه های جداگانه ای برای ایجاد انگیزه داشت، افزود : ابتدا باید با تفکیک اقشار و رده های سنی ضمن شناخت آنها، راه های ایجاد انگیزه برای هر یک از آنها نیز احصاء و بکار گرفته شود.

 

 

 

معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی:

اردوی آموزشی بازی سازی در خراسان جنوبی برگزار می شود/۷

 

معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: اردوی آموزشی بازی سازی (بوت کمپ) در راستای کشف استعدادهای ناشناخته صنعت بازی و ایجاد زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص زیست بوم بازی های دیجیتال در استان برگزار می شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ محمود رمضانی با بیان اینکه اردوی آموزشی بازی‌سازی (بوت کمپ) که شامل ۵۰ ساعت آموزش فشرده بازی‌سازی ویژه دانشجویان و دانش‌آموزان است، افزود: این برنامه با حضور مدرسان حوزه‌های طراحی، هنری و فنی از۲۶ تا ۳۰ آبان ماه سال جاری در محل پردیس دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: این اردوی آموزشی با رویکرد حمایت از کشف استعدادهای ناشناخته صنعت بازی و ایجاد زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز زیست بوم بازی‌های دیجیتال، از سال ۱۴۰۱ در برنامه تحولی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قرار گرفته است.

رمضانی اظهار کرد: شرکت‌کنندگان در این اردو پس از اتمام فرآیند آموزش اولیه و تشکیل تیم، در قالب مسابقه بازی‏‌سازی (گیم‌جم) به رقابت با یکدیگر می‌پردازند تا بتوانند براساس آموزش‌های ارائه شده به تولید یک محصول دست پیدا کنند.

بنا به گفته معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، در مراسم اختتامیه این رویداد به آثار برتر براساس ارزیابی داوران در دو شاخص کیفیت و خلاقیت جوایزی اهدا خواهد شد.

گفتنی است؛ این رویداد به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی و با همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، دانشگاه بیرجند، سازمان رفاهی و ورزشی شهرداری بیرجند و پارک علم و فناوری بیرجند برگزار و شرکت‌کنندگان گواهینامه بازی‌سازی انستیتو ملی بازی‌سازی را دریافت خواهند کرد.

 

 

 

 

کمک به ارزش افزوده صنایع فرهنگی مهم ترین رسالت خانه خلاق فرهنگ، هنر و رسانه است/۳

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در جلسه برنامه ریزی خانه خلاق فرهنگ، هنر و رسانه استان، هدف از ایجاد خانه خلاق را کمک به ارزش افزوده صنایع فرهنگی استان دانست و گفت: تلاش می کنیم با استفاده از ظرفیت نخبگان، تصویری واقعی از خراسان جنوبی در حوزه ظرفیت ها به خارج استان منتقل شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی؛ علی فرخنده ۱۵ آبان ۱۴۰۱ در جلسه برنامه ریزی راه اندازی خانه خلاق فرهنگ، هنر و رسانه استان که با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مدیرکل دفتر هماهنگی امورسرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی و بخش خصوصی در دفتر معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری برگزار شد؛ گفت: در راستای دستور معاونت علمی ریاست جمهوری، ایجاد پنج خانه خلاق به استان ابلاغ شده تا بر مبنای عدالت محوری و برخورداری از امکانات، فرصت مناسب برای تبدیل ایده های نوآورانه به محصول پیدا کنند.

وی ادامه داد: با همکاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی و دفتر جذب و سرمایه گذاری استانداری خراسان جنوبی، یکی از خانه های خلاق به حوزه فرهنگ، هنر و‌ رسانه در استان اختصاص یافته است.

فرخنده بیان کرد: مقرر شده برای راه اندازی خانه خلاق فرهنگ، هنر و رسانه در استان، تامین زیرساخت های لازم بر عهده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی باشد و حوزه اجرا با تیمی مردمی از نخبگان انجام شود. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هدف از ایجاد این خانه را کمک به ارزش افزوده صنایع فرهنگی استان دانست و گفت: تلاش می کنیم با استفاده از ظرفیت نخبگان، تصویری واقعی از خراسان جنوبی در حوزه ظرفیت ها به خارج استان منتقل شود.

 

 

 

بهره برداری از زمین چمن مصنوعی دبستان شهید فهمیده قاین/۷

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از افتتاح زمین چمن مصنوعی دبستان شهید فهمیده قاین خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سیدعلیرضا موسوی نژاد با بیان این خبر اظهار کرد: این طرح ورزشی در زمینی به مساحت ۵۴۴ متر مربع احداث شده و برای احداث آن ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به برخورداری ۲۳۰ دانش آموز این آموزشگاه و اولیای ایشان از مزایای این پروژه ورزشی، تصریح کرد: کف پوش مجموعه روباز امام حسن مجتبی(ع) قاین نیز با میانگین پیشرفت فیزیکی ۹۹ درصدی و اعتبار ۷۰ میلیون تومان آماه بهره برداری می باشد.

دستگیری یک سارق با ۱۵ فقره سرقت در”بیرجند”/۴

 

فرمانده انتظامی”بیرجند” گفت: مأموران انتظامی این شهرستان یک سارق قطعات خودرو را دستگیر و ۱۵ فقره سرقت را کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احمد رضا کارگر” اظهار داشت: با وقوع چند فقره سرقت قطعات خودرو در سطح شهرستان بیرجند، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: ماموران”کلانتری ۱۲″ شهرستان بیرجند با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی، یک نفر سارق را در این خصوص شناسایی و تحت تعقیب قرار دادند و پس از هماهنگی با مقام قضائی در عملیاتی غافلگیرانه وی را در مخفیگاهش دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند بیان داشت: متهم ابتدا در اظهارات خود منکر هرگونه جرم و اتهامی شد اما با روبه رو شدن با شواهد موجود و ارائه مستندات به ناچار لب به اعتراف گشوده و به ۱۵ فقره سرقت اعتراف کرد.

سرهنگ کارگر با بیان این که در ادامه عملیات طی اعترافات متهم دستگیر شده، یک نفر مالخز نیز توسط ماموران پلیس دستگیر شد؛ تصریح کرد: در این زمینه ۲ متهم دستگیر، که به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

کشف ۳۴ هزار عدد قرص غیر مجاز در”نهبندان”/۴

 

فرمانده انتظامی”نهبندان” گفت: ماموران انتظامی در بازرسی از یک تریلی، ۳۴ هزار عدد قرص غیر مجاز قاچاق در این شهرستان کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احسان رحیمی” اظهار داشت: مأموران ایست و بازرسی سهل آباد شهرستان نهبندان، هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک تریلی کشنده مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی، در بازرسی از تریلی، ۳۴ هزار عدد قرص غیر مجاز قاچاق کشف کردند که ارزش ریالی کالای مکشوفه بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۳۴۰ میلیون ریال برآورد شد.

فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان افزود: ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

۲ درصد کل دانش آموزان کشور سمپادی هستند

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت مدارس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان گفت: ۲ درصد کل دانش آموزان کشور در مدارس سمپاد تحصیل می‌کنند.

فتحی نژاد معاون برنامه‌ریزی و مدیریت مدارس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان در آیین تجلیل از دانش‌آموزان سرآمد استعداد‌های درخشان در بیرجند گفت: طبق آمار ۱۲۰ هزار دانش‌آموز در مدارس استعداد‌های درخشان سطح کشور تحصیل می‌کنند که ۲ درصد کل دانش‌آموزان را شامل می‌شوند.

او افزود: از میانگین جمعیت دانش‌آموزی هر کشور ۲ درصد استعداد‌های برتر تلقی می‌شوند که سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان با برگزاری آزمون و شناسایی دانش‌آموزان مستعد آن‌ها را به این مدارس هدایت می‌کند.

فتحی نژاد بیان کرد: بدیهی است نظام آموزشی کشور باید پاسخگوی همه نیاز‌های دانش‌آموزان باشد و نباید استعداد‌های آموزشی دانش‌آموزان مغفول بماند.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت مدارس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان اظهار کرد: مأموریت‌های این سازمان در تحولات سه سال اخیر دچار تحولاتی شده و اعتقاد ما بر این است که در نظام تعلیم و تربیت باید به نحوی تلاش کنیم که مدارس ما از نهاد‌های آموزشی به نهاد‌های فرهنگی اجتماعی و مولد نیروی انسانی تبدیل شود.

او گفت: باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که دانش‌آموزان از کنترل بیرونی به ارزش مداری عقلانی متمایل شوند.

فتحی‌نژاد گفت: برخی مدارس به سمت تربیت دانش‌آموزان منفعل حرکت کردند که در سمپاد جدید این روش تغییر کرده و با روش‌های نوین از این مرحله در آن مدرسه عبور خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت مدارس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان تصریح کرد: دانش‌آموزان استعداد درخشان باید در تمامی ساحت‌های آموزشی، فرهنگی، تربیتی و اخلاقی رشد کنند تا فرد توانایی مواجهه با دنیای متغیر بیرون را داشته باشد.

او افزود: مدارس سمپاد باید نیرو‌هایی را تربیت کند که به زیست‌بوم خود احترام بگذارند.

موسوی نژاد مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم در این مراسم گفت: توجه به ساحت‌های تعلیم و تربیت از نیاز‌های اصلی جامعه امروز است که مدارس استعداد‌های درخشان می‌توانند الگویی مناسب در این زمینه باشند.

او افزود: مدارس استعداد‌های درخشان جزو مدارس مطرح آموزش و پرورش هستند که مطالعه آموزش و پرورش تطبیقی دیدگاه‌های متفاوتی را در رابطه با این موضوع مطرح می‌کند.

موسوی نژاد گفت: برخی کشور‌ها به تفکیک دانش‌آموزان نخبه از سایر دانش‌آموزان قائلند، اما برخی کشور‌ها این نظر را ندارند و امروز توجه ویژه رهبر معظم انقلاب در استفاده از ظرفیت موجود برای دانش‌آموزان نخبه و استفاده بهینه از امکانات و همیاری است تا استعداد‌ها شکوفا شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: نظام تعلیم و تربیت اسلامی مبتنی بر آموزه‌های انبیا و قرآن‌کریم استوار است و تاکید همه آیات قرآن کریم جایگاه خاصی به موضوع علم دارد.

او گفت: خراسان جنوبی دارای نیروی انسانی باسواد است و شما دانش‌آموزان باید با همتی استوار و باور بزرگ بتوانید خوب بدرخشید و قله‌های موفقیت را فتح کنید.

در این آیین ۱۶۴ دانش‌آموز سمپاد برتر جشنواره‌های مختلف استانی و کشوری خوارزمی، نانو، تربیتی، قرآنی، هنری و ورزشی مورد تجلیل قرار گرفتند.

 

 

 

 

 

۹ سال انتظار برای ساخت یک بیمارستان/ آیا وعده امسال محقق می‌شود؟/۷

۹ سال انتظار برای ساخت یک بیمارستان/ آیا وعده امسال محقق می‌شود؟

بیمارستان ۳۲ تختخوابی شهرستان خوسف حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی شده، پس از ۹ سال، تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

به گزارش مهر، پیر پروژه درمانی خوسف مدت هاست در صف اتمام به سر می‌برد و با گذشت هشت سال از کلنگ زنی در نهمین سال پس از شروع ساخت و ساز حدود ۱۰ درصد دیگر تا پایان راه دارد و خوسفی ها امیدوارند اوایل سال آینده نسخه‌های درمانی شأن در بیمارستان شهرشان نوشته شود.

اجرای این پروژه ابتدا با عنوان مرکز بهداشتی شبانه روزی در سال کلید خورد اما با پیگیری به بیمارستان ۳۲ تختخوابی ارتقا یافت و کنگ شروع ساخت و سازها سال ۹۲ به زمین زده شد.

بر اساس آخرین اخبار طی پنج سال (۹۰ تا ۹۵) فقط یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، سال ۹۶ یک میلیارد تومان و سال ۹۷ سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون اوراق برای ادامه کار این پروژه به استان ابلاغ شد و بخشی از آن اختصاص یافت و سال ۹۸ هم بیش از هفت میلیارد تومان اعتبار برای آن ابلاغ و برای اتمام ساخت آن ۱۳ میلیارد تومان با پیمانکار انعقاد قرارداد انجام شد.

بر اساس آخرین پیگیری‌های خبرنگار ما طی سال گذشته این پروژه با ۱۲ میلیارد تومان اعتبار به سبب مسائلی همچون کرونا و کمبود اعتبارات و گرانی‌ها با وقفه‌ای کوتاه مدت همراه شد و هر چند قرار بود نسخه اتمام این بیمارستان در پایان سال گذشته و اوایل امسال پیچیده شود اما بنا به مسائل مطرح شده بار دیگر وعده اتمام در ایستگاه پایان ۱۴۰۱ متوقف شد و امید می‌رود این بیمارستان که نه تنها چشم امید شهروندان خوسفی به آن بسته شده است بلکه هزاران نفر از روستاهای حومه که در حال حاضر از تنها مرکز بهداشت و درمان شهرستان برای درمان استفاده می‌کنند مسیر را کوتاه و بسیاری از خدمات تخصصی درمانی را از بیمارستان دریافت کنند.

انتظار ۹ ساله شهروندان

یک شهروند خوسفی در گفت و گو با خبرنگار مهر می‌گوید: حدود ۹ سالی می‌شود که این پروژه در حال ساخت ما را به آینده بهداشت و درمان شهرستان امیدوار کرده است چرا که این شهرستان یک مرکز بهداشت و درمان دارد که فقط خدمات عمومی ارائه می‌کند.

محمد حسینی بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از بیماران برای دریافت خدمات تخصصی باید پس از حضور در مرکز بهداشت به پزشک متخصص مرتبط یا بیمارستان‌های مرکز استان ارجاع داده شوند.

وی با بیان اینکه خوسف در مسیر ترانزیتی قرار دارد و مجروحان حوادث جاده‌ای ابتدا به این مرکز بهداشت ارجاع و سپس به بیرجند اعزام می‌شوند، می‌افزاید: اگر بیمارستان شهرستان به بهره برداری برسد ارائه خدمات بهبود می‌یابد و درمان مجروحان حوادث جاده‌ای و حتی بیماران روستاهای اطراف با شرایط بهتری انجام و مسیر درمان هموار تر می‌شود.

پیشرفت بالای ۸۵ درصد

فرماندار خوسف در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان می‌کند: کارگاه ساخت و سازهای بیمارستان در حال حاضر فعال است و اتمام این پروژه با جدیت پیگیری می‌شود.

ایمانی مقدم از پیشرفت فیزیکی ۸۵ تا ۹۰ درصدی خبر می‌دهد و می‌گوید: امید است با ادامه این روند پایان امسال شاهد اتمام ساخت و سازها در این بیمارستان باشیم.

وی می‌افزاید: انتظار می‌رود طبق گفته‌ها تا حدود دو یا سه ماه آینده کار ساختمانی پروژه به اتمام برسد و پس از آن تجهیز و تأمین نیروی انسانی آن را شاهد باشیم.

خوسف دومین شهرستان بدون بیمارستان استان در مسیر تزانزیتی قرار دارد و احداث بیمارستان در این شهرستان از نیازهای اساسی به شمار می‌رود.

وعده اتمام ساخت بیمارستان ۳۲ تختخوابی آنکه کلنگ ساختش سال ۹۲ با اعتبار پنج میلیارد تومان در دو طبقه به زمین زده شد پایان سال ۹۹ اعلام شد و حال پس از گذشت حدود ۹ سال از شروع ساخت و سازها وعده اتمام این پروژه درمانی به پایان ۱۴۰۱ داده شد تا خوسفی ها و همه بیماران روستاهای حومه فقط تا پایان امسال برای درمان عازم مرکز استان شوند.

طی سال گذشته رخ داد؛

وقوع ۳۲ فقره تصادف با شتر در جاده‌های خراسان جنوبی/۴

وقوع ۳۲ فقره تصادف با شتر در جاده‌های خراسان جنوبی

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی از وقوع ۳۲ فقره برخورد با شتر در جاده‌های استان طی سال گذشته خبر داد و گفت: این حوادث پنج فوتی و ۲۲ مجروح به دنبال داشته است.

سرهنگ علیرضا رضایی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به کویری بودن جاده‌های خراسان جنوبی بیان کرد: به طور میانگین هر ۱۱ روز یک فقره برخورد با شتر داریم.

وی از وقوع ۳۲ فقره برخورد با شتر در جاده‌های استان طی سال گذشته خبر داد و گفت: این حوادث پنج فوتی و ۲۲ مجروح به دنبال داشته است.

سرهنگ رضایی خواستار توجه ساربان‌ها، رانندگان و مسئولان شد و افزود: متأسفانه گاهاً شترها به صورت گله‌ای و بدون ساربان از جاده عبور می‌کنند که بسیار حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر اینکه شترها نباید بدون ساربان رها شوند، افزود: تیرگی این حیوان خطر بروز برخورد با وسایل نقلیه در شب را بیشتر می‌کند که نیازمند توجه رانندگان است.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی با بیان اینکه بیشترین مقاطع تجمیع برخورد با شترها در استان شناسایی شده است، گفت: این محورها با تابلوهایی مشخص کننده که باید مورد توجه رانندگان باشد.

وی بیان کرد: محورهای خوسف به خور حوالی خور، نهبندان – زاهدان حوالی حیدرآباد، نهبندان -بیرجند حوالی چاهدراز، نهبندان- شهداد حوالی چاهداشی، کیلومتر ۸۵ تا ۱۰۰ محور طبس – اصفهان و کیلومتر ۸۵ تا ۱۰۵ محور دیهوک – کرمان تجمیع برخورد با شترها است.

سرهنگ رضایی بیان کرد: با توجه به خشکسالی‌ها، بوته‌های موجود در حاشیه جاده‌ها باعث تمایل شترها به سمت جاده‌ها می‌شود که نیاز است حذف شوند.

نگهداری هزار قلاده سگ در پناهگاه بیرجند/‏۴

نگهداری هزار قلاده سگ در پناهگاه بیرجند/‏هزینه ها سنگین است

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند از نگهداری بیش از هزار قلاده سگ در پناهگاه بیرجند خبر داد و گفت: هزینه‌های نگهداری از این سگ‌ها بسیار بالا بوده که باید تعیین تکلیف شود.

موسی میرزایی با اشاره به وضعیت نگهداری سگ‌های بلا صاحب در شهر بیرجند بیان کرد: برای ساماندهی و نگهداری سگ‌های ولگرد، پناهگاهی به مساحت سه هزار متر مربع در سایت پسماند در جاده شوشود ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه این پناهگاه دارای اتاق قرنطینه، اتاق پزشک، آشپزخانه و اتاق نگهبانی است، افزود: در شرایط کنونی ایجاد این پناهگاه‌ها نیازمند بیش از یک میلیارد تومان اعتبار است که همکاری دولت را می‌طلبد.

میرزایی با بیان اینکه در حال حاضر هزار و ۵۰ قلاده سگ در این پناهگاه نگهداری می‌شوند که این تعداد ۷۰۰ سگ از روستاهای اطراف جمع آوری شده‌اند، گفت: نگهداری سگ‌ها هزینه‌های بالایی در عقیم سازی، پلاک‌کوبی، تغذیه، سم پاسی، واکسیناسیون و غیره دارد.

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند اظهار کرد: انتظار داریم افرادی که سگ را به پناهگاه تحویل می‌دهند، یا بخشی از هزینه‌ها را تقبل کنند و یا هزینه‌های نگهداری تعیین تکلیف شود.

وی با بیان اینکه آماده همکاری در همه زمینه‌ها هستیم اما هزینه‌ها باید تعیین تکلیف شود، گفت: از دستگاه‌های مرتبط خواستاریم در زمینه عقیم سازی و یا دیگر هزینه‌های جانبی در نگهداری از این سگ‌ها همکاری کنند.

کاهش محسوس دما در خراسان جنوبی/۲

کاهش محسوس دما برای روزهای سه شنبه و چهارشنبه پیش بینی می شود .

کارشناس هواشناسی گفت : بر اساس الگوی نقشه ها و خروجی مدل های پیشکاهش محسوس دما در خراسان جنوبی  یابی تا چهارشنبه برای نیمه شرق و نواحی شمال شرقی افزایش ابر ، وزش باد ، رگبار و رعد برق پراکنده قابل پیش بینی است.

لطفی با اشاره به اینکه  امشب سرمای شبانه تدوام دارد افزود : همچنین  در طول روز افزایش نسبی دمارا خواهیم داشت .

وی گفت : سردترین ایستگاه با کمینه دمای ۲ و گرمترین دهسلم با بیشینه ۲۸ بوده است .

 

 

 

 

 

 

بهره برداری از ۴ اقامتگاه بوم گردی در خراسان جنوبی/۲

۴ اقامتگاه بوم گردی در شهرستان‌های بشرویه، فردوس، طبس و سرایان تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسانبهره برداری ۴ اقامتگاه بوم گردی در خراسان جنوبی  جنوبی در گفتگو با خبرنگار صدا وسیمای استان گفت: همچنین از ابتدای سال ۴ اقامتگاه بوم گردی خانه عرفانی در قاین، عمارت مشیر وعمارت امیر در فردوس و خانه جان در طبس از جمله اقامتگاه‌های ایجاد شده در این مدت در استان است.

عربی افزود: در این اقامتگاه زمینه اشتغال برای ۱۲ نفر فراهم شده است .

وی گفت : برای این اقامتگاه‌ها یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری شده است.

وی گفت: آخر هفته و پنج شنبه اقامتگاه‌های بوم گردی پر است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه توسعه کمی و کیفی در مناطق کم برخوردار از جمله برنامه‌های این اداره کل محسوب می شود  افزود : در خراسان جنوبی ۸۱ اقامتگاه بوم گردی وجود دارد که زمینه اشتغال برای حدود ۲۰۰ نفر را فراهم کرده است.

 

 

 

 کیفیت نامطلوب هوای خراسان جنوبی در ۸۰ روز/۳

خراسان جنوبی از ابتدای سال تا پایان مهر، ۸۰ روز هوای با کیفیت نامطلوب داشته است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،رئیس اداره پایش و امور آزمایشگاه‌های اداره کل محیط زیست خراسان جنوبی کیفیت نامطلوب هوا ی خراسان جنوبی در ۸۰ روز  گفت : در این ۸۰ روز ، گرد و غبار علت شاخص آلودگی بوده  و تعداد روز‌های با کیفیت نامطلوب در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته  افزایش داشته است.

هاشم آبادی افزود: هم اکنون ۵ ایستگاه پایش هوا در خراسان جنوبی وجود دارد که ۲ ایستگاه پایش هوا در بیرجند، و در شهرستان‌های نهبندان، سرایان و حاجی آباد هر کدام یک ایستگاه پایش هوا وجود دارد که در صورت تخصیص اعتبار، تعداد ایستگاه‌های پایش هوا در استان افزایش می‌یابد.

وی گفت: براساس استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست شاخص ۵۰-۰ وضعیت خوب، ۱۰۰-۵۱ وضعیت قابل قبول، ۱۵۰-۱۰۱ وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس، ۲۰۰-۱۵۱ وضعیت ناسالم، ۳۰۰-۲۰۱ وضعیت بسیار ناسالم و ۵۰۰-۳۰۱ وضعیت خطرناک تعریف شده است.

 

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی مطرح کرد؛

فضای مجازی مجرم اصلی طلاق ها در خراسان جنوبی

برخی از بانک‌های خراسان جنوبی در پرداخت تسهیلات از بانک مرکزی تبعیت نمی‌کنند/۳

فضای مجازی مجرم اصلی طلاق ها در خراسان جنوبی

معاون سیاسی استاندار خراسان جنوبی گفت: فضای مجازی در افزایش طلاق‌ها در استان بسیار تأثیرگذار است و باید با ترویج ازدواج آسان مشکلات موجود را کاهش داد.

سید محمد رضا طالبی در ستاد ساماندهی امور جوانان استان اظهار کرد: اعتقادات دینی مردم خراسان جنوبی، در زمینه ازدواج بسیار اثرگذار است و خیرین و دستگاه‌های فرهنگی با ترویج فرهنگ ازدواج آسان باید به این سمت حرکت کنند.

وی با بیان اینکه بعضی از جوانان علت ازدواج نکردن خود را وجود مشکلات اقتصادی اعلام می‌کنند، افزود: وجود فرهنگ‌های نادرستی مانند تجمل گرایی چشم و هم چشمی سبب افزایش توقعات خانواده‌ها و جوانان شده است.

طالبی گفت: زیاد شدن فاصله بین بلوغ جنسی تا زمان ازدواج، سبب شده که افراد تمایل به ازدواج نداشته باشند و انتخاب همسر در این شرایط برای آنها سخت می‌شود.

به گفته وی مردم خراسان جنوبی افرادی قانع هستند و با کمبودها می‌سازند اما فضای مجازی در میزان افزایش طلاق‌ها انجام شده در استان و همچنین مجرد بودن افراد جامعه بسیار تأثیر گذار است.

ضرورت اصلاح قانون جوانی جمعیت

طالبی اظهار کرد: امنیت غذایی در این زمینه بسیار تأثیر گذار است و اگر کشاورزی پایدار در روستاها رونق داشته باشد، با ماندگاری افراد در روستاها خیلی از مشکلات مربوط به ازدواج به وجود نمی‌آید.

وی با بیان اینکه با مهاجرت روستاییان به شهرها بر میزان مشکلات مربوط به ازدواج افزوده می‌شود، گفت: مواردی از قانون جوانی جمعیت باید اصلاح شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: اگر تسهیلات مربوط به جوانی جمعیت در شهرستان‌های مانند بیرجند که نرخ باروری آن بالای ۵/ ۲ درصد است، پرداخت نشود، موضوع سبب کاهش جمعیت شهرستان‌های مورد نظر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بعضی از بانک‌های استان در پرداخت تسهیلات از بانک مرکزی تبعیت نمی‌کنند، عنوان داشت: استفاده زوج‌ها از تسهیلات ازدواج و مسکن فراهم شده که این امر سبب تسهیل ازدواج شده است.

۵۹ درصد متقاضیان «وام ازدواج» خراسان جنوبی تسهیلات دریافت کرده‌اند

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی نیز در ستاد ساماندهی امور جوانان اظهار کرد: در سال گذشته ۳۰۶ کارگاه پیش، حین و بعد از ازدواج برای جوانان در قالب ۵۴۵ ساعت آموزشی برگزار شده است.

 

خسروی افزود: در حال حاضر دو مرکز تخصصی مشاوره در مرکز خراسان جنوبی فعالیت می کنند که در هفت ماهه امسال به ۷۹۵ نفر مشاوره تخصصی ارائه کردند.

 

وی با بیان اینکه در ۶ ماهه نخست امسال ۱۰ هزار و ۱۸۹ نفر در استان خراسان جنوبی متقاضی دریافت وام ازدواج بوده‌اند که از این تعداد پنج هزار و ۹۹۶ نفر معادل ۵۹ درصد متقاضیان موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند، گفت: مجموع مبلغ وام اعطایی به متقاضیان ۱۳۷ میلیارد و ۸۲۲ میلیون تومان بوده است.

 

خسروی در ادامه گفت: چهار هزار و ۱۰۵ نفر از متقاضیان نیز در صف انتظار دریافت وام ازدواج خود هستند.

 

 

 

 

۲ درصد کل دانش آموزان کشور سمپادی هستند

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت مدارس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان گفت: ۲ درصد کل دانش آموزان کشور در مدارس سمپاد تحصیل می‌کنند.

فتحی نژاد معاون برنامه‌ریزی و مدیریت مدارس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان در آیین تجلیل از دانش‌آموزان سرآمد استعداد‌های درخشان در بیرجند گفت: طبق آمار ۱۲۰ هزار دانش‌آموز در مدارس استعداد‌های درخشان سطح کشور تحصیل می‌کنند که ۲ درصد کل دانش‌آموزان را شامل می‌شوند.

او افزود: از میانگین جمعیت دانش‌آموزی هر کشور ۲ درصد استعداد‌های برتر تلقی می‌شوند که سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان با برگزاری آزمون و شناسایی دانش‌آموزان مستعد آن‌ها را به این مدارس هدایت می‌کند.

فتحی نژاد بیان کرد: بدیهی است نظام آموزشی کشور باید پاسخگوی همه نیاز‌های دانش‌آموزان باشد و نباید استعداد‌های آموزشی دانش‌آموزان مغفول بماند.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت مدارس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان اظهار کرد: مأموریت‌های این سازمان در تحولات سه سال اخیر دچار تحولاتی شده و اعتقاد ما بر این است که در نظام تعلیم و تربیت باید به نحوی تلاش کنیم که مدارس ما از نهاد‌های آموزشی به نهاد‌های فرهنگی اجتماعی و مولد نیروی انسانی تبدیل شود.

او گفت: باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که دانش‌آموزان از کنترل بیرونی به ارزش مداری عقلانی متمایل شوند.

فتحی‌نژاد گفت: برخی مدارس به سمت تربیت دانش‌آموزان منفعل حرکت کردند که در سمپاد جدید این روش تغییر کرده و با روش‌های نوین از این مرحله در آن مدرسه عبور خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت مدارس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان تصریح کرد: دانش‌آموزان استعداد درخشان باید در تمامی ساحت‌های آموزشی، فرهنگی، تربیتی و اخلاقی رشد کنند تا فرد توانایی مواجهه با دنیای متغیر بیرون را داشته باشد.

او افزود: مدارس سمپاد باید نیرو‌هایی را تربیت کند که به زیست‌بوم خود احترام بگذارند.

موسوی نژاد مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم در این مراسم گفت: توجه به ساحت‌های تعلیم و تربیت از نیاز‌های اصلی جامعه امروز است که مدارس استعداد‌های درخشان می‌توانند الگویی مناسب در این زمینه باشند.

او افزود: مدارس استعداد‌های درخشان جزو مدارس مطرح آموزش و پرورش هستند که مطالعه آموزش و پرورش تطبیقی دیدگاه‌های متفاوتی را در رابطه با این موضوع مطرح می‌کند.

موسوی نژاد گفت: برخی کشور‌ها به تفکیک دانش‌آموزان نخبه از سایر دانش‌آموزان قائلند، اما برخی کشور‌ها این نظر را ندارند و امروز توجه ویژه رهبر معظم انقلاب در استفاده از ظرفیت موجود برای دانش‌آموزان نخبه و استفاده بهینه از امکانات و همیاری است تا استعداد‌ها شکوفا شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: نظام تعلیم و تربیت اسلامی مبتنی بر آموزه‌های انبیا و قرآن‌کریم استوار است و تاکید همه آیات قرآن کریم جایگاه خاصی به موضوع علم دارد.

او گفت: خراسان جنوبی دارای نیروی انسانی باسواد است و شما دانش‌آموزان باید با همتی استوار و باور بزرگ بتوانید خوب بدرخشید و قله‌های موفقیت را فتح کنید.

در این آیین ۱۶۴ دانش‌آموز سمپاد برتر جشنواره‌های مختلف استانی و کشوری خوارزمی، نانو، تربیتی، قرآنی، هنری و ورزشی مورد تجلیل قرار گرفتند.

 

 

 

شهر خوسف ،شهر پنبه مله ایران

آغاز برداشت پنبه مله ایران در دیار گل‌های نرگس/۵

برداشت پنبه مله در ۶ هکتار از اراضی شهرستان خوسف آغاز شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف گفت: پیش بینی می‌شود از ۶ هکتار بیش از ۹ تن برداشت شود.

سید مهدی خبیری با اشاره به اینکه ارزش اقتصادی پنبه مله ۲.۵ برابر پنبه سفید است افزود : ارزش محصول امسال  ۵۴۰ میلیون تومان است.

برداشت پنبه مله در خوسف تا پایان آبان ادامه دارد.

قدمت کاشت پنبه مله در خوسف بیش از  ۳۰۰ سال 

پنبه مله دارای قدمت کاشت بیش از ۳۰۰ سال در منطقه خوسف خراسان جنوبی است .

کشت این رقم به صورت بوته‌های پراکنده بسیار اندک و در بین پنبه‌های سفید محلی بوده است.

پس از چندبرگی شدن حدود یک ماه الی یک ماه و نیم آبیاری را قطع تا ریشه گیاه مستحکم و قوی شود بعد به فاصله ده روز یکبار آبیاری و از زمان باز شدن غوزه‌ها فواصل آبیاری را افزایش و در مرحله شروع رسیدگی غوزه‌ها آبیاری را قطع می‌کردند.

این رقم محلی انحصاری منطقه خوسف در خراسان جنوبی است  و در هیچ منطقه‌ای از ایران تا کنون گزارش نشده است.

اتمام طرح خالص سازی مقدماتی و توسعه کشت پنبه مله ایران تا پایان سال 

طرح خالص سازی مقدماتی و توسعه کشت پنبه  محلی خود رنگ  مله در راستای حفاظت از ذخایر ژنتیکی گیاهان بومی استان و ارتقاء کیفیت زراعی آن تا پایان سال به اتمام می‌رسد.
آغاز برداشت پنبه مله ایران در دیار گل‌های نرگس

پژوهشگر ذخایر ژنتیکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه  این طرح با نظارت موسسه تحقیقات اصالح نهال و بذر، به  بررسی صفات مرفولوژیکی و خالص سازی مقدماتی توده بومی پنبه مله، در راستای حفاظت ازذخایر ژنتیکی گیاهی بومی استان و دستیابی به بذر با کیفیت همراه با حفظ اصالت رقم در حال انجام است گفت:  این طرح در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی از سال ۹۸ شروع و تا پایان سال ۱۴۰۱ ادامه دارد.

آزیتا نخعی افزود: با توجه به فرسایش ژنتیکی این توده محلی طی ۳۰ سال گذشته در اثر کاشت ارقام تجاری و بی توجهی به این خزانه ژنتیکی با ارزش، بذر این رقم طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ مطابق دستورالعمل سازمان جهانی ذخایر ژنتیکی گیاهی IPGRI از مناطق احتمالی رویشی، جمع آوری شد.

وی گفت:  طی سال ۹۸ بذور این رقم در مساحت ۲ هزار متر مربع با رعایت فاصله ایزوالسیون از سایر ارقام پنبه، کشت شد و تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت با نهایت دقت و نظارت کارشناسان متخصص زراعی، آفات و بیماری‌ها و تحقیقات ثبت و کنترل گواهی بذر انجام شد.

پژوهشگر ذخایر ژنتیکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی گفت: تمام  صفات مرفولوژیکی و زراعی ثبت و ارزیابی شد.

آغاز برداشت پنبه مله ایران در دیار گل‌های نرگس

نخعی گفت: پس از مدت  سه سال  بذور منتخب برداشت شده برای  کشت در منطقه در اختیار کشاورزان متقاضی و الیاف آن در اختیار میراث فرهنگی خوسف برای  رونق و توسعه بافت پارچه‌ی سنتی ارزشمند و کمیاب مله قرار گرفت.

وی دستیابی به بذر یکنواخت و با کیفیت پنبه مله همراه با حفظ صفات ژنتیکی، قطعا بستری مناسب و پر بازده برای کشت و توسعه این رقم فراهم می‌کند.

کشت پنبه مله علاوه  بر حفظ سرمایه ملی و فرهنگی، در توسعه صنایع دستی و پارچه بافی استان نقش بسزایی دارد.

پژوهشگر ذخایر ژنتیکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی گفت: با توجه به عملکرد پایین این رقم در مقایسه با ارقام تجاری پنبه سفید، حمایت نهاد‌های دولتی از کشاورزان، در زمان خرید محصول و قیمت گذاری درست و به صرفه می‌تواند، کشاورزان را ترغیب به کشت این گنجینه‌ی با ارزش نماید.

از این پنبه پارچه‌ای بسیار گرانبها و ارزشمند با ارزش معنوی و اعتقادی فوق العاده به نام پارچه مله، با دست بافته می‌شده است که پس از ۴۰ سال بافت آن توسط میراث فرهنگی شهرستان خوسف احیاء و در حال رونق گرفتن است.

آغاز برداشت پنبه مله ایران در دیار گل‌های نرگس

تولید بیش از ۸۴۰ متر پارچه مله ایران در خراسان جنوبی 

در نیمه نخست امسال  ۸۴۰ متر پارچه مله در شهرستان خوسف، شهر پنبه مله ایران تولید شد.

علی صالحی افزود: ارزش اقتصادی  این میزان پارچه ۲۵۵ میلیون تومان است .

بعد از چیدن پنبه صنعتگران، جداسازی غوزه و چله کشی پنبه را انجام می‌دهند و وقتی پنبه را چوب  می‌زنند نخ مرغوبی به دست می‌آید و برای بافندگی آماده می‌شود.

آغاز برداشت پنبه مله ایران در دیار گل‌های نرگس

صفر تا صد تولید پارچه مله ایران در خراسان جنوبی

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خوسف گفت: صفر تا صد تولید پارچه مله ایران در خراسان جنوبی انجام می‌شود.

صالحی افزود: حدود ۹۰ نفر در چرخه مله بافی در بخش‌های حلاجی، نخ ریسی، بالشت زنی، رنگرزی سنتی، چله کشی مله،  بافت، رودوزی‌های سنتی و تبدیل به محصول نهایی با هدف جلوگیری از خام فروشی مشارکت دارند.

وی با اشاره به اینکه بخاطر سختی تولید بیشتر هنرمندان در کنار پارچه بافی و حوله بافی، مله بافی را هم انجام میدهند، گفت: چون محصول نهایی قیمت بالایی دارد اغلب هنرمندان بصورت سفارشی تولیدات را انجام می‌دهند.

آغاز برداشت پنبه مله ایران در دیار گل‌های نرگس

پرونده شهرملی پارچه بافی مله در انتظار جهانی شدن

این رقم محلی پس از سال‌ها نا آشنا بودن به همت مسئولان استان در تیر ماه ۹۷ به شماره ۱۶۲۳ در فهرست میرات معنوی کشور ثبت ملی و در ۳۱ تیر ۹۸ شهر خوسف به عنوان شهر مله بافی ثبت ملی شد.

پرونده شهرملی پارچه بافی مله درقالب کتابچه‌ای به دوزبان فارسی و انگلیسی برای جهانی شدن راهی میراث فرهنگی استان  شده است ودر انتظار جهانی شدن است.

آغاز برداشت پنبه مله ایران در دیار گل‌های نرگس

پارچه‌های مله در صندوقچه‌های قدیمی

بانوان این خطه کویری تولیدات پارچه مله را در  گذشته‌های دور در صندوق‌های جهیزیه نوعروسان می‌گذاشتند و رسمی مرسوم بود.

مسئول میراث فرهنگی،   گردشگری و صنایع دستی شهرستان خوسف  با اشاره به سختی چرخه تولید و تبدیل به نخ مله گفت:  افراد صاحب ایده می‌توانند با طرح‌های جدید ما را یاری کنند تا کار با سرعت بیشتری انجام شود.

صالحی  افزود:  علاقمندان به تولید و فعالیت در چرخه مله می‌توانند به خوسف خیابان مطهری ۱۵ دبیرخانه مله مراجعه کنند.

 

 

 

 

 

درخشش دانشجویان دانشگاه بیرجند در طرح شهید وزوایی/۲

دانشجویان دانشگاه بیرجند بعنوان برگزیده نهایی طرح شهید وزوایی بنیاد علمی نخبگان معرفی شدند.

براساس اعلام رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی نام سه دانشجوی دانشگاه بیرجند به عنوان برگزیده نهایی طرح شهید وزوایی اعلام شد.

طرح شهید وزوایی در راستای پشتیبانی از فعالیت‌های علمی و فرهنگی دانشجویان مستعد تحصیلی کشور در ۱۴۰۱-۱۴۰۲ برگزار می‌شود که در این طرح، اولین فهرست دانشجویان دانشگاه بیرجند به عنوان برگزیده نهایی معرفی شدند.

مجید هادی، دانشجوی مقطع دکتری تخصصی رشته مهندسی برق، علیرضا شهریاری، دانشجوی مقطع دکتری تخصصی رشته مهندسی مکانیک و مهرداد روحانی، دانشجوی مقطع دکتری تخصصی رشته مهندسی برق به‌عنوان برگزیدگان نهایی طرح شهید وزوایی معرفی شدند.

 

 

 

 

گُلف خراسان جنوبی و نیاز به زیرساخت‌

گُلف خراسان جنوبی و نیاز به زیرساخت‌

ورزش نوپای گُلف در خراسان جنوبی به‌رغم اینکه در سال‌های اخیر مورد استقبال شهروندان قرار گرفته اما با کمبود زیرساخت‌ها و امکانات مواجه است و توجه بیشتر مسوولان استانی و ملی را می‌طلبد.

به گزارش ایرنا، گلف جزو رشته‌های قدیمی و پرطرفدار در دنیاست اما در استان‌هایی مانند خراسان جنوبی کمتر شناخته شده و با کمبود امکانات نیز مواجه است.

حدود ۱۲ سال از راه‌اندازی و تشکیل هیات گلف در خراسان جنوبی می‌گذرد و به دلیل تامین نشدن زیرساخت‌های لازم طی سال‌های گذشته، از مشکلاتی رنج می‌برد.

برگزاری همایش‌ها، جشنواره‌ها و مسابقات مختلف از جمله راهکارهای معرفی رشته گلف به مردم است که به گفته متولیان نیاز به اعتبار دارد.

رئیس هیات گلف خراسان جنوبی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر در بیرجند فضای حداقلی برای‌ فعالیت وجود دارد و در هیچ نقطه‌ای از استان، زمین برای تمرین نداریم.

رضا محمودی‌زاوه افزود: ۵۰ نفر به صورت تخصصی و مستمر با هیات گلف استان همکاری دارند اما مسابقات متعدد در طول سال برای جامعه هدف بیشتری برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: هیات گلف و رشته‌های تابعه در استان تنها در رشته مینی گلف دارای زیرساخت مناسبی است و در ادوار گذشته رشته‌های وودبال، بهکاپ و کروکت تشکیل انجمن و راه‌اندازی نشده لذا به تبع آن زیرساختی در آن حوزه‌ها ایجاد نشده است.

رئیس هیات گلف خراسان جنوبی گفت: در رشته گلف، زمینی که برای تمرین پیش‌بینی شده دارای حداقل امکانات و زیرساخت بوده که امید است بتوان با کمک دستگاه‌های مربوطه و پیگیری‌های مجموعه هیات استان زیرساخت لازم برای رشته اصلی این هیات تامین شود.

زیرساخت مناسب در مینی گلف

وی تصریح کرد: در حوزه مینی گلف فقط شهرستان‌های بیرجند و قاینات دارای زمین با شرایط مناسبی هستند.

محمودی‌زاوه گفت: در حال حاضر سه زمین مینی‌ گلف با ۲۳ میدان در استان فعال است که ۲ زمین با ۲۰ میدان در بیرجند و یک زمین با سه میدان در قاین وجود دارد.

وی افزود: امید است بتوان با فعال کردن هیات‌های شهرستانی تعداد زمین‌ها و میدان‌های مینی گلف را در سطح استان افزایش دهیم.

رئیس هیات گلف خراسان جنوبی گفت: یکی دیگر از خلاها و مشکلات هیات گلف استان، تربیت نکردن مربی و داور در رشته‌های مختلف بوده و از مهمترین اهداف پیش روی تیم مدیریتی جدید هیات ارتقای آموزش بازیکنان و تربیت مربی و داور در نظر گرفته شده است.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات هیات گلف معرفی نکردن مناسب و آشنا نبودن مردم و مسوولان با این رشته مفرح و جذاب بوده که از رسالت‌های مهم پیش روی ما معرفی این رشته ورزشی است.

محمودی‌زاوه گفت: لازمه این کار ارتباط مناسب با اصحاب رسانه، برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات ورزشی همچنین کارگاه‌ها و همایش‌های آموزشی است که در همین خصوص اقداماتی صورت گرفته و در مدت کمتر از سه ماه تحویل هیات، بالغ بر ۱۰ دوره مسابقه برگزار شده است.

وی بیان کرد: نخستین بار در استان همایش معرفی ورزش گلف با عنوان “گلف، ورزشی برای تمام سنین” با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در محل سالن جلسات این سازمان برگزار شد که از این قبیل کارگاه‌ها و همایش‌ها در برنامه کاری هیات قرار دارد.

رئیس هیات گلف خراسان جنوبی گفت: همانطور که پیش‌تر عنوان شد نداشتن فعالیت هیات‌های شهرستانی، کمبود و نبود زیرساخت مناسب در حوزه گلف و رشته‌های تابعه از علل توسعه نیافتن این رشته ورزشی بوده است.

وی با بیان اینکه اقداماتی در این مدت به منظور توسعه این ورزش صورت گرفته است افزود: طی تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری قاین یک زمین مینی گلف با ۱۸ میدان در یکی از پارک‌های این شهر در حال ساخت است و یکی از بهترین و استانداردترین زمین‌های مینی خواهد شد.​

گُلف خراسان جنوبی و نیاز به زیرساخت‌

محمودی‌زاوه گفت: همچنین جلساتی با مسوولان دانشگاه بزرگمهر قاینات برگزار و مقرر شده زمینی با ۱۸ میدان با طراحی منحصر به‌فرد ساخته شود تا بتوان قدمی برای توسعه و همگانی کردن این رشته ورزشی برداشت.

وی افزود: با رویکردی پا به میدان گذاشتیم که می‌دانستیم وضعیت اعتباری در هیات‌های ورزشی چندان خوب نیست و کمک دولتی قابل ملاحظه‌ای به هیات‌های ورزشی نخواهد شد.

رئیس هیات گلف خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه هیات‌های ورزشی به عنوان بازوان توانمند و اجرایی ورزش کشور کار را پیش می‌برند گفت: با هدف جذب حامی مالی و کمک از خیرین حوزه ورزش تاکنون اقدامات ارزشمندی صورت گرفته است.

وی بیان کرد: به عنوان عضو کوچکی از خانواده گلف استان از مسوولان اداره کل ورزش و جوانان و همه دغدغه‌مندان حوزه ورزش استان درخواست دارم از این هیات ورزشی نوپا حمایت کنند تا به عنوان یک نیروی محرکه ما را در مسیر توسعه و پیشرفت هدایت کند.

محمودی‌زاوه با اشاره به بخشی از نواقص زمین مینی گلف کاجستان بیرجند افزود: در این خصوص چند بار مکاتبه و پیگیری شده اما به نتیجه نرسیده‌ایم و طبق اخباری که رسیده هنوز پیمانکار زمین را به شهرداری تحویل نداده که شهرداری آن را تحویل هیات گلف بدهد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۹ زمین از ۱۰ زمین مینی گلف ساخته شده و آماده بهره‌برداری است.

رئیس هیات گلف خراسان جنوبی گفت: در هیات‌های نوپایی همچون گلف با وجود نبود درآمدزایی و جذب نشدن ورزشکار به‌صورت ثابت درآمدی حاصل نمی‌شود و قطعا نیاز است اعتبار بیشتری به این هیات تخصیص داده شود.

هیات گلف بودجه ندارد

وی اضافه کرد: اداره کل ورزش و جوانان شاخص‌هایی برای تخصیص اعتبار همچون ورزشکار مدال‌آور، اعزام ورزشکار و از این قبیل موارد را مدنظر قرار دهد زیرا هیات گلف به خاطر نبود شرایط لازم از تخصیص اعتبار خوبی برخوردار نیست و سال گذشته هیات استان تنها ۱۲ میلیون تومان اعتبار از اداره کل دریافت کرده است.

محمودی‌زاوه گفت: راه‌اندازی هیات‌های شهرستانی، راه‌اندازی رشته‌های تابعه هیات گلف، برگزاری دوره‌های مربیگری و داوری، دوره‌های آموزشی و توسعه زیرساخت‌های ورزشی با همکاری شهرداری‌ها از جمله برنامه‌های پیش‌ رو است.

رئیس سابق هیات گلف خراسان جنوبی نیز خرداد سال گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درخصوص زمین مینی گلف در مجموعه پارک جنگلی بیرجند اظهار داشت: زمین این مجموعه به وسعت ۲ هزار متر مربع با همت شهرداری بیرجند در دست ساخت است و ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که این طرح هنوز به بهره‌برداری نرسیده، مورد استقبال و استفاده ورزشکاران این رشته قرار گرفته است.

ظرفیت بخش خصوصی به‌کار گرفته شود

اما سرپرست اداره‌ کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: با توجه به محدود بودن اعتبارات دولتی، این اداره‌ کل توانایی ایجاد زیرساخت‌های رشته ورزشی گلف را برای ورزشکاران ندارد و نیاز است برای ایجاد زیرساخت‌ها از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود.​

گُلف خراسان جنوبی و نیاز به زیرساخت‌

محمدحسین خسروی ادامه داد: فعال کردن بخش خصوصی در زمینه حمایت از هیات گلف موضوع مهمی برای افزایش درآمد این هیات است.

وی با بیان اینکه رئیس هیات گلف استان باید برنامه مدون، دقیق و تقویم ورزشی برای هیات داشته باشد گفت: علاوه بر برنامه‌ریزی سالانه برای هیات باید برنامه و چراغ راه چهار ساله هم مشخص باشد و در اختیار اداره‌ کل ورزش و جوانان استان قرار گیرد.

سرپرست اداره‌ کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر هیات گلف در چهار شهرستان خراسان جنوبی فعال است که باید در سایر شهرستان‌ها هم توسعه یابد و ظرفیت‌های شهرستان‌های با نگاه استانی مشخص و بر روی آن برنامه‌ریزی شود.

وی عنوان کرد: در زمینه آموزش باید بیش از گذشته کار شود و در زمینه آموزش ورزشکاران در سایر شهرستان‌ها با توجه به تعداد محدود ورزشکاران گلف در استان هماهنگی لازم صورت گیرد.

این در حالی است که کارشناسان معتقدند بخش زیادی از جامعه امروز دچار مشکلات جسمی و روانی است که ورزش‌هایی مانند گلف با توجه به اینکه ورزشی همگانی و تفریحی است می‌تواند در ارتقای سلامت شهروندان و کاهش آسیب‌های اجتماعی از طریق جذب شهروندان به سمت ورزش، موثر و مفید واقع شود.

 

 

 

آغاز برداشت برنج در طبس/۲

چند روزیست برداشت برنج در روستای ازمیغان طبس آغاز شده است.

روستای ازمیغان یکی از سرسبزترین روستاهای کویری ایران است که در ۴۰ کیلومتری شرق شهرستان طبس قرار دارد.

این روستا به دلیل داشتن رودخانه‌های چهار فصل که بیشتر آب آن‌ها به مزارع و باغات تعلق دارد بسیار سرسبز و باصفا است.

رمضان پور رئیس شورای روستای ازمیغان گفت: پیش بینی شده از سطح بیش از  ۲۰ هکتار اراضی زیر کشت این محصول حدود پنجاه تُن برنج برداشت شود.

او افزود: کاشت و برداشت برنج در سایه سار نخل‌های کویری که از قدمت دویست ساله در روستای ازمیغان برخوردار است  با وجود خشکسالی‌های چندین ساله تنها به صورت خاص به دلیل وفور آب در این روستا انجام می‌شود و محصول تولیدی که رزق و روزی اهالی روستاست مشتریانی هم از شهر‌ها و استان‌های دیگر دارد.

 

 

 

عدم بهره‌گیری مناسب از ظرفیت معادن خراسان جنوبی

 فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی ظرفیتی مناسب برای سرمایه گذاری و توسعه است، گفت: بهترین معادن دنیا را در استان داریم اما به خوبی از آن استفاده نکردیم.

سردار محمدرضا مهدوی، امروز یکشنبه ۱۵ آبان‌ در دیدار با رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه دشمن همه نیازمندی‌های مردم را هدف قرار داده است اظهار کرد: در جنگ اقتصادی امروز، دشمن با ظالمانه ترین تحریم‌ها، فشارهای  اقتصادی سنگینی را به مردم وارد می‌کند.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه مردم ما در ولایت مداری زبانزد و خاص هستند افزود: به طوری که امام راحل فرمودند که در زمان رسول الله هم چنین مردم متعهد و ولایی دیده نشده است.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه براین باوریم که باید نگاه ویژه ای در همه بخش‌ها به حوز ه اقتصادی شود، گفت: امروز در یک نبرد اقتصادی هستیم و وقتی جنگ اقتصادی پیش می‌آید ما وظیفه  بیشتری برای ایفای نقش پیدا می‌کنیم.

مهدوی با بیان اینکه تلاش ما براین است تا همه ظرفیت‌ها را بسیج کنیم تا در برابر طرحهایی که دشمن میخواهد ما را زمین بزند نقشه‌های او را برآب کنیم افزود: ما معتقدیم باید هم به فعالان اقتصادی وانهایی که تلاش می‌کنند در این برهه از زمان با ایجاد زمینه اشتغال چرخی از مملکت را به چرخ می‌آورند کمک شود تا سرمایه گذار ناامید نشود و نیز در کشف و شناسایی افرادی که می‌توانند کارآفرینی کنند، تا این زنجیره کمک به نفع مردم و پویایی اقتصاد و تشور باشد.

وی با تاکید براینکه استان خراسان جنوبی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی در بخش‌های مختلف از جمله در بخش معدن دارد، افزود: با توجه به دارایی‌هایی که در بخش مختلف معادن داریم به راستی می‌توان استان را با عنوان بهشت معادن یا عسلویه معدنی نام ببریم.

مهدوی با اشاره به اینکه سازمان منطقه ویژه اقتصادی استان از همان سال‌هایی که کلنگ آن بر زمین خورد تا کنون توانسته است گام‌های خوبی بردارد و اعتماد جامعه اقتصادی استان را جلب کرده است که این اعتماد بزرگترین سرمایه است.

مهدوی راه ‌آهن را یکی از مهم ترین دلایل برای توسعه در حوزه‌های اقتصادی استان دانست و افزود: باید پتانسیل‌هایی که وجود دارد به فعلیت برسد.

وی با تاکید بر اینکه ما در استان خراسان جنوبی برخی معادنی داریم که در هیچ نقطه دنیا وجود ندارد اما متاسفانه آن گونه که باید نتوانستیم از انها استفاده کنیم، گفت: امید است با پشتکار و تلاش‌های افرادی مانند شما که دلشان برای اقتصاد میتپد بتوانیم شاهد رشد و توسعه استان باشیم.

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با اشاره به اینکه منطقه ویژه اقتصادی با ظرفیت‌هایی که ایجاد کرده است پتانسیل خوبی برای استان است گفت: مرزماهیرود موقعیت استراتژیک ومنحصر به فرد در شرق کشور است منطقه ای بکر که البته هنوز نتوانستیم به نقطه‌ای برسانیم که از نظر اقتصادی آن گونه که باید رشد کند.

سرمایه گذاری امن در خراسان جنوبی 

مرتضی صفدری زاده، رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه اشتغال و اقتصاد مقاومتی همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است، اظهار کرد: با توجه به تحریم‌های ظالمانه دشمنان، تکیه بر اقتصاد و اشتغال اهمیت ویژه‌ای دارد چرا که سبب خنثی‌سازی تحریم‌ها می‌شود گفت: ما هم در

وی بیان کرد: سازمان منطقه ویژه اقتصادی استان بر اشتغال وکارآفرینی تاکید زیادی داریم و همه دغدغه ما براین است طرحهایی را به سرمایه گذاران پیشنهاد دهیم که برای سرمایه گذار سود واز سویی دیگر اشتغال آفرین باشد.

صفدری زاده با بیان اینکه با توجه به ظرفیتی که در استان وجود دارد میزبان ۸۹ فقره سرمایه‌گذار در منطقه ویژه اقتصادی هستیم که در بخش‌های صنعتی، خدماتی و تجاری سرمایه‌گذاری کرده‌اند، گفت: منطقه ویژه اقتصادی در استان توانسته در این سال‌ها بسترسازی مناسبی را برای مبادلات کالا داشته باشد و نقش خود را به عنوان موتور محرکه به خوبی ایفا کند.

وی با تأکید بر اینکه نگاه ما در این سازمان نگاهی رو به جلو و امید به آینده است، افزود: خراسان‌جنوبی با وجود ظرفیت‌ها پتانسیل‌هایی که دارد باید بیشتر از این و بهتر در سطح ملی معرفی شود و به جای به کار بردن الفاظی مانند محرومیت از ظرفیت‌های خراسان‌جنوبی در جهت معرفی استان استفاده شود؛ خراسان‌جنوبی می‌تواند نقش مؤثری در توسعه اقتصادی کشور داشته باشد.

صفدری زاده با بیان اینکه تأکید داریم امروز امید آفرینی به جامعه می‌تواند نقش مهمی داشته باشد، افزود: خراسان‌جنوبی استانی سرشار از معدن کشاورزی و ظرفیت‌های خدادادی بوده که با اطلاع‌رسانی‌های بهتر و بیشتر می‌توان شاهد اتفاقات بهتری در استان بوده و شاهد جهش رشد اقتصادی باشیم.

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از مواردی که برای سرمایه گذار اهمیت زیادی دارد آرامش و امنیت خاطر است که خراسان جنوبی از این لحاظ استانی آرام و امن بوده، افزود: منطقه ویژه اقتصادی در بخشهای صنعتی خدماتی و تجاری فعالیت دارد

صفدری زاده با بیان اینکه تنها پایانه صادراتی سنگ و فرآورده‌های معدنی کشور را در این منطقه داریم، ادامه داد: مررز ماهیرود به عنوان بندر خشک در بخش‌های ترانزیت و ترانشیپ فعال است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:

زنده نگهداشتن یاد شهدا یک خواسته فطری است

زنده نگهداشتن یاد شهدا یک خواسته فطری است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: اینکه یاد شهدا در جامعه زنده نگه داشته می‌شود یک خواسته انسانی، فطری و الهی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز دوشنبه در سومین یادواره ۲۵ شهید اداره‌ کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی گفت: شهدا از جمله شهید سلیمانی‌، شهید چمران و شهید صیاد شیرازی نماد مقاومت و ایثار هستند.

وی افزود: امروز در بین مردم، مسوولان و جوانان ما نیز از این افراد ناشناخته هستند که وقتی آزمایشی به وجود می‌آید، همه آنها در صحنه حضور دارند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی عنوان کرد: امیدواریم که خداوند نوع بشر را از این پلشتی، پستی و ننگ اقدامات استکبار جهانی نجات دهد.

وی با بیان اینکه از پیچیده‌ترین مسایل جهان هستی، مساله شناخت حیات است گفت: حیات سلسله مراتبی دارد از جمله حیات نباتی که آثار آن رشد است و این حیات در وجود انسان و حیوان مشترک بوده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی ادامه داد: انسان دارای حیات انسانی، عقلانی، علمی، عرفانی، حیات طیبه و حیات الهی است.

وی گفت: انسان اگر مثل آینه خدایی شود و صفات خداوند در او منعکس، به حیات الهی می‌رسد که شهدا این گونه بودند و براساس آیات قرآن زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی می‌خورند.

امام جمعه بیرجند اظهار داشت: در این مقطع آخرالزمانی که گاهی مرتبه بشر از حیوانات هم پایین آمده و درندگی، پستی و پلشتی را که می‌بینید، اگر در این مقطع خداوند دینش را یاری نمی‌کرد و در این نقطه مرکزی، پایگاهی را در مقابل فساد اندیشه غرب به وجود نمی‌آورد هیچ چیز برای بشر باقی نمی‌ماند.

وی افزود: این حکمت الهی بود که بندگان را دوست دارد و این تابلو و پایگاه را گذاشت برای کسانی که دوست دارند به این پایگاه بپیوندند و مساله بین‌المللی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی با بیان اینکه کل بشر به این پایگاه دعوت شده‌اند گفت: می‌بینید به جای اینکه در مسیر خداوند قرار گیرند به دنبال پستی، پلشتی، قتل و غارت هستند اما خداوند بندگان را دوست دارد و این اراده اوست که در این دنیای کفر آخرالزمانی یک پایگاه برای حیات انسانی و حیات الهی به وجود آورد و شهدا این مسیر را رفته‌اند.

وی بیان کرد: این سال‌ها وقتی مسیر اربعین حسینی باز می‌شود از کشورهای مختلف جهان، شیعه و سنی و سایر ادیان به‌خصوص افرادی از کشورهای غربی راهی کربلا معلی می‌شوند و خواستار عدل، عقل و مصلح هستند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: اگر شرایط فراهم شود آنها از ما جلوتر هستند و از اربعین حسینی، انتظار ظهور حضرت مهدی (عج) و نجات بشر را دارند تا بشر از دست ستمگران نجات پیدا کند، زنده شود و به حیات طیبه و الهی برسد.

 

 

 

 

فعال شدن ۳۰ واحد دامی با تفاهم نامه کمیته امداد و ستاد اجرایی فرمان امام (ره)/۳

تفاهم نامه کمیته امداد و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در حمایت از صنعت دامداری، تا کنون ۳۰ واحد دامی را در خراسان جنوبی فعال کرده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان گفت: طبق این تفاهم نامه، بهفعال شدن ۳۰ واحد دامی با تفاهم نامه کمیته امداد و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) مددجویان کمیته امداد و ۵ دهک اول جامعه ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه از منابع کمیته امداد با اقساط ۷ ساله پرداخت می‌شود و با این تسهیلات، شرکت توسعه پردیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، دام، علوفه و نهاده‌های دامی مورد نیاز دریافت کنندگان تسهیلات را با پشتیبانی دامپزشکی تأمین می‌کند که آموزش نیز به متقاضیان ارائه می‌شود.

موسوی با بیان اینکه فروش محصولات دامی و گوشت قرمز تولید شده در این طرح نیز به عهده ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است افزود: در خصوص این طرح تا کنون ۳۰ واحد دامی در شهرستان‌های نهبندان، سربیشه، زیرکوه، خوسف، سرایان و طبس فعال شده است.

وی گفت: در صورت همکاری بانک‌ها این طرح در بقیه شهرستان‌های استان نیز اجرا می‌شود.

 

 

 

 

 

 

پرداخت معوقات ۵ ماهه بازنشستگان سایر سطوح تأمین اجتماعی

پرداخت معوقات ۵ ماهه بازنشستگان سایر سطوح تأمین اجتماعی از این ماه شروع و تا قبل از پایان سال به اتمام می رسد.

فراتی مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: پرداخت معوقات ۵ ماهه بازنشستگان سایر سطوح از محل افزایش ۸۱ درصدی به علاوه مبلغ ثابت ۵۸۵ هزار تومان از این ماه شروع می‌شود.

او افزود: طبق گفته مدیرعامل سازمان، پرداخت معوقات تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

فراتی بیان کرد: در رابطه با موضوع بیمه تکمیلی بازنشستگان نیز ذکر این موضوع ضروری است که در انتخاب شرکت بیمه قرارداد، این سازمان تنها نقش تسهیل‌گر و هماهنگ کننده را در کنار کانون‌های بازنشستگان ایفا می‌کند.

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی تصریح کرد: علاوه بر آن در دولت سیزدهم با افزایش قابل توجه سهم مشارکت تأمین اجتماعی در تأمین و پرداخت حق بیمه تکمیلی بازنشستگان به ۵۷ درصد کل حق بیمه بازنشستگان افزایش یافته است.

 

 

 

مشکل چندین ساله‌ای که باورود دستگاه قضایی حل شد/۲

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بشرویه گفت: با ورود دستگاه قضایی مشکل چندین ساله اراضی شهر ارسک دو هفته‌ای حل شد.

خسروی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بشرویه گفت: یکی از مطالبات دیرینه‌ی مردم شهر ارسک سند دار شدن اراضی شهرک دادوریه شهر ارسک بوده که برای حل آن جلسات زیادی در مرکز استان و خود شهرستان برگزار و بحث و گو شده بود.

او افزود: اخیرا نیز جهت حل مشکل سند دار شدن اراضی شهرک دادوریه، طی نامه‌ای خطاب به اداره جهاد کشاورزی دستور ویژه‌ای صادر کرده بودیم.

خسروی بیان کرد: سرانجام پس از این دستور، کمتر از دو هفته مشکل چندین ساله‌ اهالی شهر ارسک حل و باعث خوشحالی مردم شد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بشرویه ادامه داد: همچنین شهرداری ارسک نیز از متقاضیان درخواست دارد جهت معرفی به دفترخانه، مدارک خود را هرچه زودتر به شورای اسلامی این شهر تحویل دهند.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*