اخبار خراسان جنوبی/

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران:

۵۰ نفر از لیدرهای اغتشاشات اخیر منافقین بودند/۴

۵۰ نفر از لیدرهای اغتشاشات اخیر منافقین بودند

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: حدود ۵۰ نفر از لیدرهای شناسایی شده در اغتشاشات اخیر کشور از منافقین بودند و دشمن در نظر داشت سناریوی سوریه را در ایران پیاده کند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام و المسلمین حسین طیبی‌فر در نشست تبیینی که در بیرجند برگزار شد، به سناریوها و طراحی‌های تعریف شده اغتشاشگران برای برهم‌ زدن آرامش و امنیت ملت ایران اشاره کرد و افزود: به این افراد وعده نابودی جمهوری اسلامی و عدم حمایت ملت از نظام داده شده بود.

وی به شکنجه و شهادت طلبه بسیجی به دست اغتشاشگران اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی از افراد با دیدن این صحنه‌ها باز هم با تردید از این جریانات و عوامل آن صحبت می‌کنند.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران اظهار داشت: دشمنان جمهوری اسلامی در تمام این سال‌ها سخت‌ترین توطئه‌ها و تحریم‌ها را علیه ما انجام دادند، از دشمن جز دشمنی توقعی نیست و اینها با اساس نظام اسلامی اختلاف و دشمنی دارند.

وی ادامه داد: ملت ایران ۴۳ سال با همه وجود پای انقلاب اسلامی ایستاده که ماندگار باشد، اما افراد گوناگونی در طول این زمان با نقشه‌های مختلف به دنبال براندازی نظام اسلامی و ضربه زدن به آن بودند که موفق نشدند.

حجت‌الاسلام و المسلمین طیبی‌فر گفت: امروز کشور ما یک کشور مقتدر است که رهبری بزرگ و همراه با حکمت، ملتی بزرگ و شجاع، مکتبی بزرگ چون عاشورا و دشمنی بزرگ و مکار همچون آمریکا دارد.

وی افزود: به لطف خدا، این ملت هرگز در برابر این دشمنان شکست نمی‌خورد بلکه با همه مشکلات و توطئه‌های دشمنان دست و پنجه نرم می‌کند و قوی‌تر می‌شود و با ابرقدرت‌های دنیا در جنگ و مقابله است.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: به اذعان خود غربی‌ها جمهوری اسلامی با تمامی تحریم‌ها در دفاع از خود امروز به جایی رسیده که آمریکا توان قدرت عملیات نظامی با آن را ندارد.

وی با بیان اینکه ما امثال این فتنه‌ها و مشکلات را پشت سر گذاشتیم گفت: به فرموده پیامبر اکرم (ص) در فتنه‌های آخرالزمانی نگران و ناراحت نباشید و این فتنه‌های آخرالزمانی، منافقین را بهتر به مردم می‌شناسد و هلاک می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین طیبی‌فر اظهار داشت: به دنبال هر فتنه‌ای که در کشور پیش می‌آید برخی از زباله‌ها از دریای انقلاب اسلامی بیرون ریخته می‌شوند و افراد مشکل‌دار بهتر شناسایی می‌شوند و این ویژگی فتنه‌های آخرالزمانی است.

وی به ماجرای حضرت موسی، قوم موسی و فرعون اشاره کرد و افزود: گاهی چهره‌های خودی اگر ثابت قدم نباشند، موسی هم رهبر باشد باز قومش بهانه زیادی می‌آورند.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عنوان کرد: حضرت موسی (ع) همه تلاش خود را برای اجابت خواسته‌های قومش انجام داد اما باز هم آنان برای تبعیت از پیامبر خدا بهانه می‌آوردند که نتیجه‌اش ۴۰ سال ویرانی و آوارگی در بیابان‌ها برایشان بود.

وی گفت: بنا بر فرمایش قرآن، ناسپاسی در برابر نعمت‌های الهی موجب سلب نعمت می‌شود لذا قوم حضرت موسی با درخواست‌های واهی در برابر معجزه‌های فراوان این پیامبر الهی، عنایت و لطف خدا را از خود سلب کردند و آواره بیابان شدند.

حجت‌الاسلام و المسلمین طیبی‌فر افزود: اگر پای نظام و شهدا نباشیم و وظیفه هدایتگری که وظیفه اصلی ما است را انجام ندهیم اراذل و اوباش جری‌تر شده و در جامعه عربده می‌کشند و به جان و مال مردم آسیب می‌رسانند.

وی تصریح کرد: گاهی اوقات تحریم‌ها که پیش می‌آید یا فتنه‌ای اتفاق می‌افتد تمامی شبکه‌های صهیونیستی پشت جریان فتنه قرار می‌گیرند و مستکبرین عالم بلندگوی خواسته‌های افراد مشکل‌دار می‌شوند و از آن حمایت می‌کنند.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: پیر استعمار که از کودتای ۲۸ مرداد شلاق آن بارها بر پیکره ملت ایران خورده است پشت فتنه‌ها می‌ایستد؛ اینها هرگز به کشور خدمت نکردند که امروز دلسوز فوت یک دختر شدند.

وی با اشاره به فتنه‌های گوناگون در کشور افزود: در فتنه ۸۸، ۹۲ و سایر فتنه‌ها و آشوب‌ها در کشور که برخی از مسئولان و افراد داخلی نیز هدایتگر آنها بودند، تمامی شبکه‌های استکباری پشت این جریانات قرار داشتند و آموزش‌ها، طراحی‌ها از طرف صهیونیست‌ها انجام می‌شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین طیبی‌فر بیان کرد: طراحی فتنه اخیر در کشور برای آبان ماه بود و دشمن در نظر داشت مانند همان سناریویی که در سوریه به کار بردند با کمک افراد و لیدرهای آموزش‌دیده داخلی و داعش، شروع به فتنه و اغتشاشات در کشور کنند.

وی گفت: با هدف قرار گرفتن ۴۰ مرکز تروریست‌ها در عراق توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و انهدام آنها و کشته شدن برخی از این افراد آموزش‌دیده برای اغتشاشات؛ انسجام و طراحی آنها به هم ریخت و مقرشان شناسایی شد.

افزایش ۳۷ درصدی پروژه‌های آبرسانی به روستا‌های خراسان جنوبی/۳

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: پروژه های آبرسانی به روستاهای استان ۳۷ درصد پیشرفت دارد که تا اواسط سال آینده به اتمام می رسد.

هنری در قرارگاه آبرسانی روستایی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر احداث ۲۵ مجتمع آبرسانی در استان شامل حدود ۹۰ روستا در حال انجام است، گفت: این مجتمع‌ها با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان احداث می‌شوند.

او افزود: مجتمع‌های آبرسانی در هشت شهرستان با مشارکت بسیج سازندگی در حال انجام است و امیدواریم بتواند در رفع نیاز‌های مردم روستایی و به ویژه مرزنشینان مؤثر باشد.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی بیان کرد: عملیات اجرایی مجتمع‌های آبرسانی روستایی در شهرستان‌های مرزی نهبندان، سربیشه و درمیان با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) صورت می‌گیرد.

او عنوان کرد: پروژه‌های آبرسانی به روستا‌های خراسان جنوبی ۳۷ درصد پیشرفت دارد که تا اواسط سال آینده به اتمام می‌رسد.

هنری با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی عملیات اجرایی این ۲۵ مجتمع آبرسانی تا اواسط سال ۱۴۰۲ به اتمام می‌رسد، تصریح کرد: عملیات آبرسانی به ۱۰ روستای دیگر با کمک خیرین به اتمام رسیده است.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: این پروژه در هفته بسیج امسال به بهره برداری می‌رسد و کام روستاییان تشنه را سیراب خواهد کرد.

او بیان کرد: آبرسانی به روستا‌های خراسان جنوبی از اولویت‌های مهم بسیج سازندگی است که این مهم را با همکاری دستگاه‌های مرتبط و با هماهنگی کامل پیگیری می‌کنیم

 

طرح فردوس شهر کار در خانه عملیاتی می‌شود/۲

 

فرماندار فردوس در جلسه ساماندهی مشاغل خانگی که با حضور فعالان این حوزه در محل سالن جلسات فرمانداری برگزار شد با بیان این مطلب که طرح فردوس شهر کار در خانه از ابتدای سال مطرح شده، بیان داشت : اکنون با حضور فعالان این حوزه باید مورد نقد و بررسی قرار گرفته و اجرایی شود .

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مهندس روشن خاطرنشان کرد : عملیاتی شدن این طرح باعث صرف انرژی کمتر و بازدهی بیشتر می‌شود که مساله تولید و اشتغال را حل و افزایش درآمد را در پی خواهد داشت.

وی افزود : لازم است مسائل و مشکلات فعالین مشاغل خانگی دسته بندی و ساختار فعالیت آنها مشخص شده و در رسته های مشخص اداری تقسیم بندی شوند تا مدیران ادارات ضمن آگاهی از ظرفیت این مشاغل و حمایت آنها، پیگیر مسائل و مشکلاتشان باشند .

فرماندار فردوس ادامه داد : حداقل ۷۰درصد افرادی که در حوزه مشاغل خانگی فعالیت می‌کنند جز بانوان هستند که با حمایت از آنان می‌توان به اقتصاد و معیشت خانواده کمک کرد .

در ادامه فعالین عرصه مشاغل خانگی ضمن ارائه گزارش عملکرد و فعالیت کاری خود به بیان پیشنهاداتی مبنی بر رونق صنعت مشاغل خانگی در شهرستان پرداختند.

 

 

 

دستگیری سارق اماکن خصوصی با ۱۶فقره سرقت در “بیرجند”/۴

فرمانده انتظامی”بیرجند” گفت: مأموران انتظامی این شهرستان یک نفر سارق اماکن خصوصی را دستگیر و ۱۶ فقره سرقت را کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احمد رضا کارگر” اظهار داشت: در پی وقوع چندین فقره سرقت اماکن خصوصی در سطح شهرستان “بیرجند”، بلافاصله بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: ماموران”کلانتری ۱۱” شهرستان بیرجند با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی، یک نفر سارق را در این خصوص شناسایی و تحت تعقیب قرار دادند و پس از هماهنگی با مقام قضائی در عملیاتی غافلگیرانه سارق رادر مخفیگاهش دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند بیان داشت: متهم ابتدا در اظهارات خود منکر هرگونه جرم و اتهامی شد اما با روبه رو شدن با شواهد موجود و ارائه مستندات به ناچار لب به اعتراف گشوده و به ۱۶ فقره سرقت اماکن خصوصی اعتراف کرد.

 

سرقت خودرو در خراسان رضوی کشف در شهرستان”زیرکوه”/۴

فرمانده انتظامی شهرستان”زیرکوه” از کشف خودروی سرقتی از استان”خراسان رضوی” و دستگیری سارق در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”هادی سلمانی” در تشریح این خبر اظهار داشت: مأموران انتظامی زیرکوه اخباری مبنی بر تردد خودروی سرقتی در محورهای مواصلاتی این شهرستان دریافت کردند که پیگیری موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: مأموران هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی شهرستان زیرکوه به یک سواری پراید با پلاک غیر بومی مشکوک شدند که جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان زیرکوه بیان داشت: مأموران پس از متوقف نمودن سواری پراید نسبت به استعلام پلاک خودرو از سامانه اقدام کردند که مشخص گردید خودرو از استان خراسان رضوی به سرقت رفته است لذا سریعا راننده آن را دستگیر و به مقر انتظامی دلالت داده شد.

سرهنگ سلمانی خاطرنشان کرد: در تحقیقات بعمل آمده متهم به بزه ارتکابی خود اعتراف کرد که در این رابطه پرونده تشکیل و سارق جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

کسب رتبه اول خراسان جنوبی در جشنواره کشوری نمایش عروسکی /۲

 

هنرمند خراسان جنوبی در بخش نمایشنامه نویسی در دومین جشنواره کشوری نمایش عروسکی استان لرستان، رتبه اول را کسب کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ «حسین عباس زاده» از خراسان جنوبی با نمایشنامه «زال سپید موی»، در بخش نمایشنامه نویسی دومین جشنواره کشوری نمایش عروسکی استان لرستان، رتبه اول را کسب کرد.

دومین جشنواره نمایش عروسکی ملی به میزبانی اتحادیه بین المللی نمایش عروسکی استان لرستان از یکم تیرماه امسال با حضور مشترک داوران بومی و کشوری آغاز و در چهار بخش نمایشنامه‌نویسی عروسکی، ساخت عروسک نمایشی، طراحی عروسک و پژوهش برگزار شد.

گفتنی است؛ ایجاد ارتباط هنری بین خانواده هنرمندان یونیمای ایران، استعدادیابی و شناسایی هنرمندان جوان و فعال، تشویق و تقویت روحیه هنرمندان در دوران پسا کرونا از جمله اهداف برگزاری جشنواره ملی نمایش عروسکی در لرستان بوده است.

 

 

قیمت‌گذاری پایین انار کمر باغدار را خم کرده است/۷

 

قیمت‌گذاری پایین انار کمر باغدار را خم کرده است

شهرستان فردوس سومین شهر تولیدکننده انار کشور، بعد از شهرهای “نی‌ریز” و “ساوه” است، اما قیمت‌گذاری پایین انار کمر باغدار را خم کرده است.

به گزارش  تسنیم، شهرستان فردوس سومین شهر تولیدکننده انار کشور، بعد از شهرهای “نی‌ریز” و “ساوه” است، اما به لحاظ کیفیت در جایگاه اول قرار دارد.

انار گونه شیشه کپ، با پوستی قرمز و دانه‌هایی به رنگ قرمز جگری و با طعمی خوش و ملس به صورت ارگانیک و عاری از سم تولید می‌شود به گونه‌ای که با ماندگاری بالا بدون کاهش سطح کیفیت، مهمترین نوع انار در فردوس و یکی از بهترین و مرغوب‌ترین انارهای صادراتی ایران محسوب می‌شود.

شهوار، ملس، شلغمی، پوست سیاه، شیرین، یزدی و باغی از ارقام دیگر انار تولید شده در شهرستان فردوس است.

سال‌های گذشته بزرگ‌ترین خریداران انار صادراتی فردوس کشورهای کره جنوبی و حوزه خلیج فارس بودند که سالیانه مقدار قابل توجهی از انار شهرستان، به این کشورها صادر می‌شد.

امسال اما روی ناخوش تحریم‌ها در بحث صادرات و نیز قیمت‌گذاری پایین، خاری به چشم باغداران این خطه شده است.

یکی از باغداران فردوسی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم بیان کرد: انار فردوس در سال‌های گذشته مشتری‌های زیادی داشت و بیش از ۸۰ درصد آن صادر می‌شد، اما امسال با قیمت‌گذاری پایین، باغدار رغبتی به فروش محصول خود ندارد.

افشاری گفت: باغدار برای تولید محصول با کیفیت یک سال زحمت می‌کشد و هزینه می‌کند، اما فصل برداشت وقتی با این قیمت پایین مواجه می‌شود، کمر خم می‌کند چون نتیجه یک سال زحمت کشیدن او، حتی هزینه‌ها را هم جبران نمی‌کند.

وی افزود: از جهاد کشاورزی انتظار داشتیم در زمینه تنظیم قیمت این محصول قدمی بردارند که متاسفانه کاری انجام نشد.

ضعف صادرات، پای خریدار را از باغات انار فردوس بریده است

عضو شورای اسلامی روستای باغستان سفلی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: خریداران به خاطر صادراتی بودن انار فردوس اقدام به خرید می‌کردند، اما وقتی صادرات مشکل داشته باشد، خریدار رغبتی به خرید محصول ندارد.

ارغوان افزود: سال گذشته خریدار به امید صادرات انار خریداری می‌کرد، اما به دلیل خوب نبودن بازارهای صادراتی ضررهای زیادی را متحمل شد.

وی اظهار داشت: علی‌رغم اینکه امسال انار کیفیت بالاتری نسبت به سال قبل دارد، متاسفانه امیدی به سوددهی در آینده نیست و از طرفی نمی‌شود به این امید، محصول انار را انبار کرد.

عضو شورای اسلامی روستای باغستان سفلی گفت: قیمت تولید انار بسیار بالاست و باغدار نمی‌تواند انار را به قیمت پایین بفروشد، از طرفی به دلیل بالا بودن هزینه‌های حمل و نقل برای خریدار هم بالا تر از قیمت موجود به صرفه نیست.

ارغوان تاکید کرد: این عرضه و تقاضا است که قیمت انار را تعیین می‌کند و امسال به دلیل عرضه زیاد انار قیمت آن نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

وی گفت: سال گذشته علی‌رغم کیفیت پایین، انار کیلویی ۱۵ هزار تومان از باغدار خریداری می‌شد، اما امسال با وجود کیفیت بسیار خوب، کیلویی ۵ هزار تومان خریداری می‌شود.

 تحریم و افزایش تعرفه صادرات، مانع بزرگ در صادرات انار

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان فردوس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، بیان کرد: سال‌های گذشته، محصول انار این شهرستان به بیش از ۳۰ کشور دنیا صادر می‌شد، اما با افزایش تعرفه صادرات و وجود تحریم‌ها، امسال بخش زیادی از بازارهای صادراتی خود را از دست داده است.

علی امیرزاده افزود: در سفر رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس به شهرستان، این مشکل مطرح شد و در نامه‌ای درخواست‌های خود را عنوان کردیم، که منتظر پاسخ مسئولان و مساعدت آنها در این زمینه هستیم.

عرضه زیاد انار، علت اصلی کاهش قیمت نسبت به سال گذشته است

وی گفت: همزمانی برداشت انار در شهرستان فردوس با سایر استان‌های کشور موجب عرضه زیاد این محصول به بازار و در نتیجه کاهش قیمت آن نسبت به سال‌های گذشته شده است.

امیرزاده گفت: قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته و چون انار میوه‌ای خاص محسوب می‌شود، مردم توان خرید آن به قیمت بالا را ندارند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان فردوس اظهار داشت: خریداران داخلی انار هنوز هستند، اما به دلیل قیمت پایین، باغدار حاضر به فروش محصول خود نیست.

امیرزاده گفت: قیمت‌گذاری انار از طرف جهاد کشاورزی صورت نگرفته، چراکه دولت توان خرید این حجم سنگین از انار را ندارد.

جهاد کشاورزی توان احداث سردخانه در شهرستان را ندارد

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان فردوس گفت: این اداره توانایی خرید انار از باغدار را به دلیل نبود سردخانه جهت نگهداری این محصول را ندارد.

امیرزاده افزود: احداث سردخانه با ظرفیت بالا بسیار هزینه بر بوده و این امکان برای جهاد وجود ندارد.

وی بیان کرد: باغداران باید به سمت فرآوری محصول انار بروند و از این طریق به صورت مستقیم برای خود ارزش افزوده ایجاد کنند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان فردوس با بیان اینکه ظرفیت سردخانه شهرستان بسیار محدود است، گفت: نگهداری انار در سردخانه شهرستان‌های مجاور نیز هزینه زیادی را برای باغدار به دنبال خواهد داشت و باغدار باید برای نگهداری هر کیلوگرم انار ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ تومان بپردازد.

وی تاکید کرد: نگهداری طولانی مدت انار در سردخانه موجب می‌شود کرم گلوگاه در مرحله پنجم از دوران نمو خود، دوباره فعال شود و علی‌رغم سالم بودن ظاهر انار، از درون باعث تخریب بافت انار شود که این موضوع زیان بسیاری را به باغدار یا خریدار وارد می‌کند.

خسارت ۳۰ درصدی کرم گلوگاه به باغات انار فردوس

رئیس جهاد کشاوری شهرستان فردوس گفت: کرم گلوگاه به عنوان یکی از آفات موجود برای درخت انار در ۴ نسل در سال شروع به افزایش می‌کند و از طرفی چون انار تنها محصولی است که سمپاشی مستقیما روی کیفیت میوه تاثیر می‌گذارد باید با آموزش باغداران برای پیشگیری از ورود این آفت، به افزایش این محصول کمک کرد.

امیرزاده افزود: باغداران باید انارهای پوسیده را از درخت جدا، سوزانده و یا دفن کنند، چرا که این امر موجب فعال شدن کرم گلوگاه در باغ و سرایت به سایر باغات همجوار می‌شود.

وی بیان کرد: متاسفانه باغدار وقتی توجیهی در برداشت انار نمی‌بیند، انار پوسیده را روی درخت می‌گذارد که خود کانون آلودگی است و باغات دیگر را نیز درگیر این آفت می‌کند.

رئیس جهاد کشاوری شهرستان فردوس گفت: یک هزار و ۸۴۶ هکتار سطح زیرکشت انار در شهرستان داریم که پیش‌بینی می‌شود با برداشت یک و نیم تن انار از هر هکتار، امسال ۲۸ هزار تن انار از طرح باغات شهرستان برداشت شود.

تسهیلات حمایتی خرید انار، کور سوی امید باغداران فردوسی

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان فردوس گفت: در سفر اخیر معاون وزیر صمت و رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس به این شهرستان مشکل باغداران انار مطرح شده  و در این راستا ۳ میلیارد تومان تسهیلات جهت خرید انار توسط شرکت خریدار اخذ شد که پیگیر افزایش این رقم هستیم.

امیرزاده افزود: در حال حاضر ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات از طریق صندوق حمایت کشاورزی به این امر اختصاص یافته و در حال خرید محصول هستند.

وی با تاکید بر اینکه اکثر باغداران شرایط سختی دارند گفت: کم آبی روی کیفیت محصول انار بسیار تاثیرگذار است بنابراین باغداران باید در زمینه استفاده از روش‌های بهینه آبیاری و آبیاری به موقع توجه بیشتری داشته باشند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان فردوس بیان کرد: متاسفانه برخی باغداران در شهر باغستان، تولید انار را به عنوان شغل اصلی خود نگاه نکرده و آنطور که باید به باغ رسیدگی نمی‌کنند و به صورت تفریحی از باغ استفاده می‌کنند.

به گزارش تسنیم، انار این محصول خاص و با کیفیت که در شهرستان فردوس تولید می‌شود نیازمند حمایت بیشتر مسئولان بالادستی است. محصولی که سال‌های گذشته بیش از ۸۰ درصد آن به کشورهای دنیا صادر می‌شد، امسال به دلایل مختلف از کارزار رقابتی جهان باز مانده و کمر باغداران این منطقه را خم کرده است. قیمت پایین این محصول موجب شده به گفته باغداران دخل و خرج باغدار باهم همخوانی نداشته باشد و امید باغداران از توسعه این باغات ناامید شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی:

فرهنگ ولایت و ولایت مداری در جامعه تبیین شود

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در شورای فرهنگ عمومی طبس گفت: باید خروجی برنامه‌های شورای فرهنگ عمومی به گونه‌ای باشد که فرهنگ ولایت و ولایت مداری در جامعه تبیین شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی؛ علی فرخنده صبح امروز ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۱، در شورای فرهنگ عمومی طبس با اشاره به نقشه مهندسی کشور بیان کرد: اگر در حوزه برنامه ریزی برداشت و هدف گذاری واحدی نداشته باشیم، خروجی مطلوبی در اجرای برنامه ها نخواهیم داشتم.

وی با بیان اینکه قانون خوب در کشور کم نیست، بلکه در حوزه اجرای قانون کم کاری زیادی داشته ایم؛ اظهار کرد: نقشه مهندسی فرهنگی کشور از سال ۹۲ ابلاغ شده و به مبانی اسلام و انقلاب پرداخته که می طلبد مورد توجه ویژه قرار گیرد.

فرخنده با تاکید بر اولین مولفه نقشه مهندسی مبنی بر تقویت هویت اسلامی، ایرانی و انقلابی، بیان کرد: نباید اجازه دهیم جوانان به سمت هویت غرب گرایش پیدا کنند.

وی با بیان اینکه در مجموع ۱۰ اولویت فرهنگی در نقشه مهندسی فرهنگی کشور ترسیم شده که آنها را دنبال خواهیم کرد؛ افزود: شورای فرهنگ عمومی بر اساس وظایف اصلی باید در گام اول نسبت به شناخت وضعیت فرهنگی شهرستان اشراف کاملی داشته باشد و به صورت مسئله محور نسبت به تصمیم‌گیری اقدام کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی خواستار جذب جوانان انقلابی به مقوله هنر شد و افزود: بنا به فرمایش رهبری، هر فرهنگ یا تمدن اگر در قالب هنر گنجانده نشود، ماندگار نیست.

وی با اشاره به محبوبیت انیمیشن های خارجی در بین کودکان بیان کرد: نیاز است در راستای فرهنگ سازی برای استفاده تولیدات داخلی که دارای هویت اسلامی – ایرانی است، اقدامات موثرتری انجام شود.

فرخنده با بیان اینکه بنا به فرموده مقام معظم رهبری، کار فرهنگی باید تشکیلاتی شود، افزود: نیاز است نگاه متولیان فرهنگی به مجموعه شهرستان‌ها و استان، نگاهی قرارگاهی و اقدامات تشکیلاتی شود. وی خواستار تمرکز بر محصولات و صنایع فرهنگی شد و گفت: باید خروجی برنامه های شورای فرهنگ عمومی به گونه ای باشد که فرهنگ ولایت و ولایت مداری در جامعه تبیین شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه باید فرهنگ تمسک به قرآن و عترت در جامعه فراگیر شود، اظهار کرد: تعمیق خودباوری ملی و ترویج زبان و ادبیات فارسی، برخورداری از نهاد خانواده و نهادینه شدن روحیه همگرایی و کار جمعی باید خروجی برنامه های شورای فرهنگ عمومی باشد.

 

 

 

کره شهرستان قائنات رکورددار بارش‌ها/۲

در شبانه روز گذشته ایستگاه باران سنجی کره شهرستان قائنات با ۱۹ میلیمتر باران بیشترین بارش استان را ثبت کرد.

کارشناس هواشناسی با بیان اینکه در بین شهرستانهای استان نیز شهرستان  قائنات با ۱۲ میلیمتر بیشترین بارش را به خود اختصاص داد گفت: سایر شهرستان‌ها نیز به ترتیب در خوسف ۱۰ میلیمتر، حاجی آباد زیرکوه ۶ میلیمتر، سرایان ۳ میلیمتر، سربیشه و فردوس ۲ میلیمتر، بیرجند ۰.۴ میلیمتر و درمیان ۰.۱ میلیمتر باران بارید.
زارعی از تداوم بارش ها‌ی پراکنده تا صبح یکشنبه در استان خبرداد.

 

 

محکومیت ۱۲۳ میلیون تومانی متهم قاچاق سوخت در فردوس/۴

متهم قاچاق سوخت در فردوس به پرداخت ۱۲۳ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت: مأموران گشت پاسگاه باغستان فردوس حین کنترل خودرو‌های عبوری از یک دستگاه خودروی سواری مقدار هزار و ۲۰۰ لیتر گازوییل قاچاق کشف و گزارش آن را به اداره تعزیرات حکومتی این شهرستان ارسال کردند.

حسن پور افزود: از آنجائیکه طبق مقررات حاکم، خرید و فروش، حمل و نگهداری کالای یارانه‌ای تخلف است، لذا شعبه پس از احضار متهم و رسیدگی‌های قانونی و احراز وقوع تخلف بر اساس مدارک و مستندات موجود در پرونده، متهم را به استناد بند پ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا وارز، علاوه بر ضبط سوخت‌های مکشوفه به پرداخت ۱۲۳ میلیون تومان جزای نقدی در حق دولت محکوم کرد.

وی گفت: به موجب مقررات قانونی هر شخص که مرتکب تخلف حمل یا نگهداری کالا‌های قاچاق یارانه‌ای شود علاوه بر ضبط کالا، معادل ۲ تا ۴ برابر ارزش کالا، جریمه نقدی می‌شود.

 

 

 

 

 

افتخار آفرینی دانش آموزان خراسان جنوبی در کنگره ملی قرآن/۲

مدیرکل آموزش وپرورش خراسان جنوبی گفت:در مرحله نهایی بیست و هفتمین کنگره ملی قرآن،در بخش پسران مدارس استعدادهای درخشان کشور، ۴دانش آموزان استان موفق به کسب۳ رتبه سوم،در۳بخش قرائت،حفظ عمومی وحفظ ویژه شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علیرضا موسوی نژاد، اظهار کرد: این دوره از مسابقات به میزبانی استان گلستان در روزهای ۱۱تا ۱۳آبان برگزار شد.

موسوی نژاد از برگزاری مرحله نهایی بیست و هفتمین کنگره ملی قرآن،در بخش دختران مدارس استعدادهای درخشان کشور، از ۱۸لغایت ۲۰آبان در استان گلستان خبر داد.

 

 

 

 

 

توزیع آنتی بیوتیک‌های واردتی در خراسان جنوبی/۲

سهمیه خراسان جنوبی از محموله آنتی بیوتیک‌های وارداتی، این هفته در داروخانه‌های استان توزیع می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: سهم خراسان جنوبی از سهمیه دارویی کشور بنا به جمعیت، یک درصد است که در خصوص آنتی بیوتیک‌های وارداتی نیز حدود یک درصد محموله ۵۰ تنی وارداتی، به این استان اختصاص پیدا کرده است.

دکتر کیانی با بیان اینکه سهمیه آنتی بیوتیک‌های وارداتی خراسان جنوبی، به استان وارد شده است افزود: این سهمیه که حدود ۶۵ هزار عدد از آنتی بیوتیک‌های وارداتی است تا پایان هفته جاری در داورخانه‌های استان توزیع می‌شود.

 

 

 

 

با تلاش مأمور یگان امداد شهرستان طبس

دختر بچه ۴ ساله به آغوش خانواده بازگشت/۴

فرمانده انتظامی شهرستان طبس از پیدا شدن دختر بچه ۴ ساله با تلاش مأمور یگان امداد شهرستان طبس خبر داد.

 

سرهنگ مریمی فرمانده انتظامی شهرستان طبس گفت: یکی از مأموران یگان امداد شهرستان طبس حین برقراری تأمین نظم و امنیت مراسم راهپیمایی ۱۳ آبان دختر بچه ۴ ساله که در حالت گریان داخل جمعیت به دنبال خانواده اش می‌گشت را مشاهده کرد.

او افزود: این مأمور وظیفه شناس بلافاصله دختربچه خردسال را به داخل خودرو پلیس منتقل و پس از اعلام به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰، پس از یک ساعت جستجو حوالی مسیر راهپیمایی موفق به پیداکردن خانواده کودک گم شده شد و دختر بچه را در نهایت صحت و سلامت تحویل خانواده اش داد.

سرهنگ مریمی با اشاره به این که خانواده کودک گمشده از مأموران پلیس تقدیر و تشکر و ابراز خرسندی کردند ادامه داد: شهروندان به فرزندان خود یاد بدهند که امن‌ترین مکان و مطمئن‌ترین دستان برای اعتماد در هر جا و هر زمان مأموران پلیس هستند.

 

 

 

تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه در خراسان جنوبی سه برابر شد/۳

تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه در خراسان جنوبی سه برابر شد

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: امسال تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه به منظور افزایش تولید و اشتغال با رشد سه برابری در این استان به ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جواد اشرفی روز شنبه در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید ویژه پیگیری مسائل واحدهای لبنی استان افزود: سال گذشته از محل اعتبارات تبصره ۱۸ حدود ۶۰۰ میلیارد تومان به استان خراسان جنوبی اختصاص یافت.

وی گفت: با کمک دولت و مجلس امسال به عنوان دومین سال شاهد فعال شدن تبصره ۱۸ قانون بودجه هستیم لذا منابع اعتباری آن از محل هدفمندی یارانه‌ها برای حل مسائل و مشکلات واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل احیا شده است.

«تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه به منظور ایجاد و افزایش اشتغال پایدار در سطح ملی و منطقه‌ای در راستای تسریع رشد اقتصادی به متقاضیان واجد شرایط اختصاص می‌یابد»

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: این اعتبارات از محل ردیف‌های مربوط به اجرای طرح هدفمندی یارانه تامین می‌شود که در دولت‌های قبلی، تخصیص برای بخش تولید نداشتیم.

وی گفت: امسال برای دومین سال این اعتبارات در بخش‌های تعاونی، صنایع و کشاورزی اختصاص یافته لذا با اجرای هدفمندی یارانه ها اتفاقات خوبی در راه است.

اشرفی صنایع فرآوری را یکی از پیشران‌های اقتصاد کشاورزی در خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: مزیت‌های خوبی در حوزه فرآوری محصولات کشاورزی، دام و طیور و مواد لبنی داریم.

وی افزود: در دوره مدیریت جدید جهاد کشاورزی استان شاهد تلاش و رویکرد جهادی برای فعال شدن صنایع وابسته هستیم که جای تقدیر دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به حجم انبوه مشکلات در حوزه‌های اقتصادی گفت: یکی از وظایف اصلی مدیران در دولت مردمی توجه به موضوعات اصلی مردم است که از این حیث شاهد اتفاقات خوبی در استان هستیم.

وی با تاکید بر اینکه باید در جلسات بررسی مشکلات واحدهای تولیدی به گفتمان  واحد برسیم افزود: لازم است چارچوب و خط‌مشی‌هایی در این خصوص مشخص شود تا بتوانیم مصوبات خوبی را برای حل مشکلات تولید داشته باشیم.

اشرفی با ابراز امیدواری از اینکه شاهد تحول در حوزه صنعت لبنی استان باشیم گفت: اکنون بالغ بر ۱۰۰ تن شیر روزانه به خارج استان صادر می‌شود لذا ظرفیت برای ایجاد زنجیره‌های ارزش افزوده بخش کشاورزی وجود دارد.

وی با اشاره به ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای ورود به عرصه تولید گفت: صنایع می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان از حمایت‌های خاص دولت استفاده کنند.

در این نشست مشکلات پنج واحد لبنی استان مورد بررسی قرار گرفت و ارایه راهکارهای قانونی برای رفع مشکلات تعزیرات، تاکید بر حمایت بانک‌ها از طرح‌های توسعه‌ای واحدهای تولید لبنیات و استفاده از ظرفیت‌های قانونی در بهره‌گیری واحدهای تولیدی از تسهیلات تبصره ۱۸ جزو مهمترین مباحثی بود که مطرح شد.

فعال بودن تنها ۳۰ درصد ظرفیت کارخانه‌های تولید لبنیات خراسان جنوبی/۳

خراسان جنوبی ۱۵ کارخانه تولید لبنیات دارد که تنها ۳۰ درصد ظرفیت این کارخانه فعال است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید که بافعال بودن تنها ۳۰ درصد ظرفیت کارخانه‌های تولید لبنیات خراسان جنوبی حضور مدیران واحد‌های تولیدی لبنیاتی و مدیران شعب بانکی، جهاد کشاورزی و اقتصاد و دارایی برگزار شد گفت: ظرفیت کارخانجات لبنیات استان ۱۶۲ هزار تن است که از این مقدار ۵۲ هزار تن در استان فعال و ۱۰۸ هزار تن غیر فعال است.

جعفری افزود: مدنظر ما این است که از ظرفیت قانونی و ظرفیت‌هایی که دولت برای احیای واحد‌های راکد و نیمه فعال گذاشته است برای کارخانه‌های تولید لبنیات استان بهره بگیریم.

وی از صاحبان کارخانجات تقاضا کرد که پای کار بیایند تا مشکلاتشان در ستاد تسهیل رفع شود و وارد مدار تولید شوند، چرا که اکنون هم دولت و هم دستگاه قضا و هم بانک‌ها برای فعال کردن تولید کشور، وارد میدان شده اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هم با بیان اینکه قطعا یکی از پیشران‌های اقتصادی در حوزه کشاورزی، حوزه فراوری لبنیات است گفت: باید تحولی در حوزه صنعت لبنیات انجام شود تا شیر خام تولید شده، در خود استان فرآوری شود.

اشرفی با تاکید بر حل چالش و موانع بر سر راه تولید کنندگان محصولان لبنیاتی گفت: باید در حوزه لبنیات با استفاده از روش‌های دانش بنیان بتوانیم پیشرفت کنیم و با راه اندازی خط تولید محصولات لبنیاتی استریلیزه در حوزه لبنیات و توسعه آن تلاش کنیم.

در این جلسه مشکلات ۵ واحد تولیدی شامل لبنیات قهستان، تولید کشک رئوف، تولید لبنیات نیم بلوک، لبنیات آنا قاین و شرکت تعاونی بعثت بشرویه بررسی شد.

درخواست‌های این واحد‌ها در حوزه صورت حساب‌های مالی، مشکلات تسهیلاتی، به روز رسانی خط تولید کارخانه‌ها و تسهیلات سرمایه در گردش بود که برای حل آن‌ها در این جلسه تبادل نظرشد.

 

 

معرفی برترین مینی‌گلف‌بازان خراسان‌جنوبی/۷

 

پرونده مسابقات قهرمانی مینی گلف خراسان‌جنوبی گرامیداشت روز ۱۳ آبان با معرفی برترین‌ها بسته شد.

 در این رویداد ورزشی استانی ۳۰ گلف‌باز  آقا و خانم در مجموعه تخصصی‌ مینی‌گلف‌ کاجستان‌ بیرجند به رقابت پرداختند.

پرهام ابوالحسنی در جایگاه قهرمانی مسابقات مینی‌گلف‌ خراسان جنوبی بخش آقایان قرار گرفت، نیکبخت دوم شد و صباغ مقام سوم را کسب کرد.

در بخش بانوان این رقابت‌ها نیز فاطمه محمدی قهرمان شد، مریم کیوانمهر مقام را بدست آورد و سارا کیوانمهر رتبه سوم را از آن خود کرد.

 

 

 

برترین‌های اسکواش خراسان جنوبی معرفی شدند/۷

پرونده مسابقات قهرمانی اسکواش خراسان‌جنوبی گرامیداشت یوم‌الله‌ ۱۳ آبان با معرفی برترین‌ها بسته شد.

 در مسابقات جایزه بزرگ اسکواش خراسان‌جنوبی۱۷ اسکواش‌باز برتر  شهرستانهای‌ بیرجند و قائن به رقابت پرداختند.

  منصوره ابوالحسن نژاد بر سکوی قهرمانی مسابقات جایزه‌ بزرگ‌ خراسان‌جنوبی ایستاد، حنانه مهدی آبادی به نایب قهرمانی رسید، دینا عبدالهی و فرزانه حاجی زاده مقام‌ سوم رقابت‌ها را بدست آوردند.

 

 

 

شبکه بهداشت خوانشرف مقام اول مسابقات فوتسال هفته تربیت بدنی و ورزش را کسب کرد/۷

تیم شبکه بهداشت خوانشرف برسکوی قهرمانی مسابقات هفته تربیت بدنی و ورزش ایستاد

 

پرونده مسابقات فوتسال گرامی داشت هفته تربیت بدنی با قهرمانی تیم خوانشرف بسته شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این دوره از مسابقات که با حضور ده تیم به مدت دوهفته در سالن ورزشی امامت برگزار شد
تیم مرکز بهداشت خوانشرف به عنوان قهرمانی دست یافت و تیم نیک امیدواران پیراکان به مقام نایب قهرمانی رسید. در مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات از تیم های برتر تجلیل شد.

 

 

 

باخت تیم هندبال زغال سنگ طبس در هفته پنجم لیگ برتر/۷

 

تیم هندبال زغال سنگ طبس در هفته پنجم لیگ برتر باشگاه های کشور مغلوب مس کرمان شد.

تیم هندبال زغال سنگ طبس در هفته ی پنجم مسابقات لیگ برتر هندبال باشگاه های کشور بازی را در زمین خود با نتیجه ۳۴ بر ۲۶ به مس کرمان واگذار کرد .

 

 

 

صادرات کالا به افغانستان با بیش از ۱۴ هزار کامیون/۲

از ابتدای امسال بیش از ۱۴ هزار کامیون، برای صادرات کالا به افغانستان به سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی در ماهیرود مراجعه کرده اند.

 

زارعی مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی بیرجند گفت: در ۶ ماهه نخست امسال ۱۴ هزار و ۲۹۳ کامیون در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی در ماهیرود، صادرات کالا‌های سوختی و دیگر کالا‌ها را انجام داده اند.

او افزود: در مدت مشابه پارسال ۲۷ هزار و ۴۱ کامیون برای صادرات کالا به سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی در ماهیرود مراجعه کرده اند که این رقم امسال کاهش ۴۶ درصدی داشته است.

زارعی اظهار کرد: هزار و ۹۷۷ کامیون نیز ترانزیت کالا‌ها را در بهار و تابستان ۱۴۰۱ بر عهده داشته اند که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال ۴ درصد کاهش دارد.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی بیرجند تصریح کرد: علی رغم کاهش صادرات و ترانزیت، واردات از ماهیرود رشد داشته و ۶۱۱ کامیون واردات را انجام داده اند.

او در خصوص علت کاهش صادرات گفت: بسته شدن ۴ ماهه درب صادراتی ایران به سمت افغانستان از سوی کشور همسایه، سبب کم شدن صادرات شد.

زارعی بیان کرد: اقداماتی در حال انجام است تا دوباره رونق به این مرز تجاری بازگردد و بتوانیم به روز‌های قبل از بسته شدن درب صادراتی بازگردیم.

ماهیرود یکی از مرز‌های ۴ گانه تجاری در خراسان جنوبی است.

 

 

 

۵ شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت آبی کرونایی/۲

شهرستان‌های با وضعیت آبی کرونایی در خراسان جنوبی به ۵ شهرستان افزایش یافت.

شریف زاده دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در خراسان جنوبی گفت: در آخرین به روز رسانی رنگ بندی نقشه کرونایی کشور با تغییر رنگ دو شهرستان بیرجند و قائنات از زرد به آبی، هم اکنون ۵ شهرستان بشرویه، قائنات، زیرکوه، بیرجند و طبس در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

او افزود: ۶ شهرستان خوسف، درمیان، سربیشه، سرایان، فردوس و نهبندان نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

 

 

در دهه فجر سال جاری؛

طرح تولید کنسانتره آهن در خراسان جنوبی به بهره برداری می رسد

طرح تولید کنسانتره آهن در خراسان جنوبی به بهره برداری می رسد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: طرح تولید کنسانتره آهن سربیشه در دهه فجر سال جاری به بهره برداری می رسد.

عباس جرجانی در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه طرح تولید ۶۰۰ هزار تنی کنسانتره آهن سربیشه ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: با توجه به اینکه مشکل زمین آن حل و همه تجهیزات مورد نیاز تهیه شده، دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد.

وی ادامه داد: سرمایه گذار اجرای این طرح علاوه بر تولید کنسانتره آهن، خواستار صدور مجوز تولید گندله که ماده اولیه برای تولید آهن است و همچنین صدور مجوز تولید آهن شده است.

جرجانی افزود: در این راستا در قالب فاز اول، تولید کنسانتره آهن انجام می شود و در صورتی که تولید کنسانتره به ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن برسد، آمادگی داریم که مجوز گندله سازی را هم صادر کنیم.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه تولید آهن آب بر است، بعد از مشخص شدن وضعیت آب استان برای صدور مجوز تولید آهن باید تصمیم گیری شود.

ایجاد ۱۲۰ فرصت شغلی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان داشت: اجرای طرح تولید کنسانتره آهن برای حدود ۱۲۰ نفر به شکل مستقیم اشتغالزایی خواهد داشت.

جرجانی ادامه داد: انجام این کار در راستای فرآوری مواد معدنی استان برای جلوگیری از خام فروشی انجام می شود که ارزش افزوده آن برای خراسان جنوبی است.

وی خاطر نشان کرد: برای اجرای این طرح از مواد معدنی خام استان استفاده خواهد شد.

مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح تولید کنسانتره آهن با سرمایه گذاری شش هزار میلیارد ریالی در سربیشه اسفند سال گذشته با حضور مسئولان استان برگزار شد.

مصطفی تمدن، مدیر عامل یک شرکت سرمایه گذاری، تولیدی و بازرگانی در این مراسم هدف از اجرای این طرح را ایجاد زیر ساخت ها ی لازم برای محرومیت زدایی اعلام و گفت: این طرح در زمینی به مساحت ۲۰ هزار متر مربع با زیر بنای هشت هزار متر مربع و با ظرفیت تولید سالیانه ۵۵۰ هزار تن کنسانتره اجرا می‌شود که امیدواریم با توجه به اینکه تجهیزات مورد نیاز برای اجرای این طرح خریداری شده است، تا هفته دولت سال ۱۴۰۱ مرحله اول این طرح به بهره برداری برسد.

آغاز برداشت چای ترش در خوسف/۲

برداشت چای ترش از یک هکتار سطح زیرکشت این محصول در شهرستان خوسف آغاز شده است.

 

خبیری، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف گفت: چای ترش در شهرستان خوسف به دلیل عملکرد و سازگاری با شرایط اقلیمی منطقه چند سالی است کشت می شود.

او افزود: امسال سطح زیر کشت چای ترش در خوسف به همت ۲۲ کشاورز منطقه به دوبرابر افزایش یافته است.

خبیری بیان کرد: پیش بینی می‌شود امسال نیم تن چای ترش خشک از یک هکتار از مزارع این شهرستان برداشت شود.

 

 

 

 

کم آبی بلای جان سفره‌های زیرزمینی خراسان جنوبی/۷

سالانه ۱۲۰ درصد از ظرفیت سفره‌های آب زیرزمینی خراسان جنوبی برداشت می‌شود که ۸۰ درصد از استاندارد جهانی بالاتر است.

سروری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: هر دشت یک میزان ورودی آب و یک میزان خروجی یا همان برداشت دارد که اگر میزان برداشت آب از دشت از ورودی بیشتر شود به آن دشت ممنوعه می‌گویند و اجازه حفر چاه در آن داده نمی‌شود.

او با اشاره به اینکه در استان سالانه ۱۲۵ میلیون متر مکعب کسری مخزن داریم افزود: اگر میزان برداشت آب از دشتی از حد ممنوعه بالاتر رود به آن ممنوعه بحرانی می‌گویند که در استان ۸ دشت به این صورت وجود دارد.

سروری بیان کرد: طبق استاندارد‌های جهانی تا ۴۰ درصد برداشت از سفره‌های زیر زمینی عادی است و اگر این میزان به ۶۰ درصد برسد شرایط بحرانی است که هم اکنون در استان ۱۲۰ درصد از ظرفیت منابع آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: در برنامه سازگاری با کم آبی قرار بر این است که طی برنامه‌ای ۷ ساله میزان برداشت آب از منابع آب‌های زیرزمینی در استان را به ۷۵ درصد برسانیم.

او تصریح کرد: در استان ۲۴۰ چاه برداشت غیر مجاز وجود دارد که میزان برداشت سالانه آن ها به یک میلیون متر مکعب می‌رسد.

 

 

مدیر جهاد کشاورزی سرایان:
برداشت با کیفیت ترین طلای سفید کشور از مزارع سرایان آغاز شد
بردبار گفت: برداشت پنبه از سطح ۱۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان سرایان، به عنوان قطب تولید کیفی ترین محصول طلای سفید کشور آغاز شد.

علی اکبر بردبار در گفتگو با خبرنگار شبستان از شهرستان سرایان به عنوان یکی از قطب‌های زراعت پنبه در استان یاد کرد و افزود: سرایان گرچه در سایر زراعت ها نیز پیش‌رو است اما در زراعت پنبه جزو شهرستان های شاخص و مهم کشت پنبه در خراسان جنوبی به شمار می‌آید که به لحاظ سطح زیر کشت پس از بشرویه، رتبه دوم را به خود اختصاص داده اما به لحاظ کیفیت پنبه تولیدی در رتبه نخست قرار دارد.

 

مدیر جهاد کشاورزی سرایان با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰ هکتار پنبه در شهرستان سرایان کشت می‌شود که میانگین برداشت پنبه در هر هکتار ۲ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم است تصریح کرد: پنبه تولیدی سرایان علاوه بر کمیت، در بحث کیفی نیز جزو مرغوب‌ترین پنبه‌های تولیدی است تاجایی که بسیاری از کارخانه‌های نساجی کشور خواهان محصولات کشاورزان سرایانی هستند.

 

وی ادامه داد: وش حاصل از محصول پنبه سرایان با دارا بودن کیل ۳۱ درصد و طول الیاف ۲۹ میلی متر به عنوان یکی از با کیفیت ترین پنبه های تولید شده در سطح کشور به شمار می رود.

 

وی برداشت دستی محصول، عدم تداخل برداشت محصول با سرمای زمستانه و بارندگی و عدم آلودگی فیزیکی را از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر کیفیت وش پنبه این شهرستان دانست.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرایان همچنین اشتغال بالای محصول را متذکر و افزود: در هر هکتار پنبه حدود ۵۳ نفر اشتغال پیدا می‌کنند و شاید کمتر زراعتی باشد که این حجم اشتغال را داشته باشد، و همچنین اشتغال قابل توجهی در صنایع وابسته ایجاد می‌شود.

 

بردبار به کیفیت پنبه این شهرستان از نظر الیاف اشاره کرد و گفت: پنبه گیاهی است که علاوه بر وزن کمی، کیفیت آن نیز بسیار اثربخش است و کیفیت آن باید به گونه‌ای باشد که صنایع نساجی مشتاق باشند از آن استفاده کنند.

 

مدیر جهاد کشاورزی سرایان با بیان اینکه یکی از مواردی که در بحث رونق و جهش تولید باید به آن توجه کرد بحث توجه به تولید داخلی است که اگر تولید داخل از نظر کیفیت، جایگاهی نداشته باشد خود به خود حذف می‌شود، ادامه داد: سالانه حدود ۳۷۵۰ تن پنبه در شهرستان سرایان تولید می شود.

 

بردبار یکی از سیاست‌های جهاد کشاورزی شهرستان را توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی و ترویجی در محصولات استراتژیک شهرستان برشمرد و بیان کرد: یکی از زیر پروژه‌های افزایش کیفیت پنبه مربوط به بحث مقایسه نوع ارقام محصول است و جهاد کشاورزی سرایان در این راستا در فصل زارعی گذشته، اقدام به کاشت پنج نوع رقم پنبه با هدف معرفی بهترین و پر پتانسیل ترین رقم سازگار با منطقه و شرایط اقلیمی و کیفیت آب و خاک، به جامعه کشاورزان کرده است.

 

وی کاهش دبی موتور پمپ ها و تداخل قسمتی از فصل زراعی و رشد گیاه با زراعت غلات، کارشناسان شهرستان را مصمم کرد تا ارقام با دوره رشدی کوتاه تر را شناسایی و به کشاورزان معرفی کنند تا با تفکیک همپوشانی دوره رشد دو گیاه زراعی مهم منطقه، تولید محصولات دچار نقصان و صدمه نگردد.

 

بردبار خاطرنشان کرد: محصول تولید شهرستان در تنها کارخانه فعال شهرستان فراوری و به بازار صادر می گردد که قسمتی از مساحت زیرکشت پنبه در قالب کشت قراردادی از طرف شرکت ها و کارخانه پنبه پاک کنی فعال در امر خرید وش صورت می گیرد.

 

 

 

 

 

پروژه‌های عمرانی دانشگاه بیرجند نیاز به تخصیص اعتبار دارد

پروژه‌های عمرانی دانشگاه بیرجند نیاز به تخصیص اعتبار دارد

رئیس دانشگاه بیرجند گفت: پروژه‌های عمرانی و نیمه‌تمام این دانشگاه نیاز به تخصیص اعتبار دارد و سهم دانشگاه از مصوبات سفر رئیس جمهور باید افزایش یابد.

احمد لامعی گیو روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه خراسان جنوبی جزو نخستین استان‌های میزبان رئیس جمهور در دور اول سفرهای استانی بود، دانشگاه بیرجند از اعتبارات مصوب سهم چندانی پیدا نکرد که در دور دوم سفرها نیاز به توجه و سهم بیشتری از اعتبارات داریم.

وی اظهار داشت: مجموع اعتبارات مصوب دانشگاه بیرجند برای تکمیل فاز دوم ساختمان دانشکده ادبیات و علوم انسانی، تکمیل فاز اول خوابگاه دانشجویی و ساختمان پژوهشکده انار فردوس ۲۵ میلیارد تومان است.

رئیس دانشگاه بیرجند گفت: همچنین ۱۵ میلیارد تومان برای تکمیل ساختمان پارک علم و فناوری استان در جوار دانشگاه توسط سازمان برنامه و بودجه در سال جاری اختصاص یافته است.

وی افزود: در سفر شهریور سال گذشته رئیس جمهور به خراسان جنوبی، سه میلیارد تومان برای تکمیل کتابخانه مرکزی، ساختمان آموزشی و سالن ورزشی شماره ۲ چند منظوره دانشگاه صنعتی بیرجند، سه میلیارد تومان برای تکمیل آمفی تئاتر دانشگاه بزرگمهر قاینات و هشت میلیارد تومان برای تکمیل دانشکده مهندسی دانشگاه بزرگمهر قاینات توسط سازمان برنامه و بودجه اختصاص یافت.

لامعی گیو گفت: پروژه فاز دوم دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند با زیربنای ۶ هزار و ۵۲۰ متر مربع سال ۱۳۸۸ آغاز شد که در مرحله نخست اخیرا افتتاح شد اما برای تکمیل طرح نیاز به اعتبار داریم.

وی عنوان کرد: پروژه فاز نخست خوابگاه دانشجویی نیز در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۳۳۳ متر مربع با ظرفیت ۲۵۰ دانشجو در محل پردیس شوکت‌آباد در حال احداث است.

رئیس دانشگاه بیرجند یادآور شد: این پروژه بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای نازک‌کاری، اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی، موتورخانه و از این قبیل نیاز به اعتبار دارد.

وی گفت: در مجموع از ۲۵ میلیارد تومان مورد نیاز دانشگاه تاکنون ۱۵ میلیارد تومان تخصیص یافته و در همه پروژه‌ها نیمی از اعتبار مصوب تخصیص پیدا کرده است.

لامعی گیو افزود: برای تخصیص کامل اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور به دانشگاه‌های استان، تاکنون جلسات و پیگیری‌های متعددی با حضور استاندار خراسان جنوبی در مرکز انجام داده‌ایم که امیدواریم هرچه سریعتر میزان اعتبار مصوب، تخصیص کامل داده شود.

وی بیان کرد: دانشگاه بیرجند به عنوان دانشگاه معین و مادر خراسان جنوبی نیاز به توجه ویژه‌ دارد، چون معتقدیم دانشگاه‌ها موتور محرکه استان هستند.

رئیس دانشگاه بیرجند گفت: آموزش و دانشگاه نقطه قوت خراسان جنوبی است و بدون این مزیت در استان خلاء بزرگی احساس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حضور ۱۲ هزار و ۶۰۰ دانشجو در دانشگاه بیرجند سبب پویایی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی منطقه می‌شود افزود: انتظار داریم نگاه‌ها به دانشگاه‌ها و آموزش عالی استان بیشتر و بهتر شود زیرا اکنون وضعیت خوب است اما با وضعیت مطلوب فاصله داریم.

 

 

 

 

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی:

نبود تفکیک در مبدا از دلایل زباله‌گردی در خراسان جنوبی است

نبود تفکیک در مبدا از دلایل زباله‌گردی در خراسان جنوبی است

 مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: شهرداری‌های استان قابلیت تفکیک در مبدا یا توان فرآوری زباله‌های قابل بازیافت را ندارند به همین دلیل مواد قابل بازیافت در سطل زباله رها شده و باعث بروز پدیده زباله‌گردی در جامعه می‌شود.

علیرضا صفری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زباله‌گردی یک پدیده نامطلوب اجتماعی رو به رشد حتی در شهرهای کوچک استان است و برخی زباله‌های قابل بازیافت، ارزش اقتصادی بالایی دارد لذا ممکن است برخی افراد کم‌توان اقتصادی یا بعضا آسیب‌دیدگان اجتماعی به این پدیده روی آورند.

وی تصریح کرد: تنها برخورد قهری با افراد زباله‌گرد به عنوان قشر کم‌توان جامعه و بدون حمایت‌های لازم باعث از بین رفتن این پدیده نخواهد شد، تجربیات سایر استان‌ها و شهرداری‌ها نیز موید این موضوع است لذا به نظر می‌رسد ساماندهی این قشر با حمایت و مشارکت تمامی دستگاه‌های متولی، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: از طرفی ساماندهی زباله‌گردها باید در کنار ساماندهی تفکیک زباله از مبدا و مدیریت پسماند اجرایی شود.

وی بیان کرد: تفکیک زباله در مبدا نیازمند فرهنگ‌سازی و تامین امکانات و زیرساخت‌های حداقلی توسط شهرداری‌ها است همچنین در اجرای طرح مدیریت پسماند جایگاهی برای فعالیت زباله‌گردها فراهم شود چرا که این افراد قشری از جامعه هستند که براساس قانون اگرچه آسیب اجتماعی است اما مرتکب جرم نشده‌اند.

طرح جامع مدیریت پسماند برای ۱۸ شهر در حال تدوین است

صفری افزود: یکی از تکالیف شهرداری‌ها تهیه طرح‌های جامع مدیریت پسماند است و در این راستا طرح جامع مدیریت پسماند برای ۱۸ شهرداری استان در حال تدوین است.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی ۳۱ شهر دارد گفت: طرح جامع مدیریت پسماند برای شهرداری‌های باغستان، فردوس، اسلامیه، ارسک، بیرجند، خوسف، بشرویه و مود مصوب شده و برای شهرداری‌های ماژان، حاجی‌آباد، آبیز، خضری و آرین‌شهر هنوز اقدامی برای تدوین این طرح‌ انجام نشده است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد:  شاید دفع زباله در اکثر شهرهای استان به نحو مطلوب و مورد نظر محیط زیست انجام نمی‌شود اما شهرداری‌ها براساس امکانات تلاش می‌کنند زباله‌های جمع‌آوری شده به‌صورت بهداشتی دفع شوند.

وی افزود: سرانه تولید زباله برای هر نفر در استان خراسان جنوبی به‌طور متوسط روزانه ۷۰۰ گرم است و تولید پسماند استان روزانه ۳۲۴ تن بوده که در مجموع به دلیل حجم پایین تولید زباله هنوز تفکیک زباله در مبدا و مقصد در استان اجرایی نشده است.

صفری گفت: فقط شهرداری بیرجند با احداث سوله پردازش، موضوع تفکیک زباله در مقصد را در دستور کار خود قرار داده که امیدواریم هرچه سریعتر این طرح به سرانجام برسد.

واریز ۲۱۴ میلیارد تومان به حساب شهرداری‌های خراسان جنوبی

وی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه ۲۱۴ میلیارد تومان اعتبار از محل منابع مختلف به حساب شهرداری‌های استان واریز شده که این حجم اعتبارات نسبت به کل اعتبارات سال گذشته ۶ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: حجم اعتبارات خوبی نیز چند ماه آینده به حساب شهرداری‌ها واریز خواهد شد که با اختصاص این اعتبارات بخشی از مشکلات شهرداری‌های استان رفع می‌شود و با پیگیری‌های استاندار از مرکز کشور مساعدت‌های دولتی ادامه‌دار خواهد بود.

وی بیان کرد: معمولا در روزهای پایانی سال به دلیل تخفیفاتی که شهرداری‌ها در پرداخت صدور مجوزها، دریافت عوارض و خدمات دارند، درآمد شهرداری‌ها رشد دارد لذا نباید متکی به اعتبارات دولتی باشند و در ساختار، شهردارها از لحاظ منابع مالی خودگردان هستند.

صفری گفت: شهرداری‌ها موظف هستند هر سال بودجه‌ای که خودشان پیشنهاد می‌کنند و شورای شهر تصویب می‌کند را از محل منابع درآمدی خود محقق کنند.

وی افزود: شهرداری‌های تازه تاسیس و شهرداری‌های شهرهای کوچک استان بیشتر از سایر شهرداری‌ها درگیر مشکلات مالی برای ایجاد زیرساخت‌ها و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان هستند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: ۳۱ شهر در استان داریم که در ۳۰ شهر غیر از شهر قهستان شهرستان درمیان شورای اسلامی شهر فعال است و ۱۵۴ نفر هم در این شهرها عضو شورا هستند.

لزوم خلق منابع اعتباری پایدار توسط شهرداری‌ها

وی عنوان کرد: مهمترین چالش ما در برخی شهرداری‌ها نداشتن منابع درآمدی پایدار در کنار اعتبارات دولتی است و معمولا شوراهای شهر به انتخاب شهردارانی تمایل دارند که در خلق منابع پایدار موفق و مبتکر باشند.

صفری با تاکید بر اینکه باید شهرداری‌ها در کنار منابع اعتباری دولتی به دنبال خلق منابع جدید برای ارائه خدمات مطلوب به شهروندان باشند گفت: ایجاد واحدهای تولیدی مختلف از جمله شن‌شویی، کارخانه آسفات، خانه‌های بوم‌گردی، بازارچه‌های صنایع دستی و سنگ‌شکن از جمله راهکارها برای خلق منابع اعتباری پایدار شهرداری‌ها است که تاکنون برخی شهرداری‌های استان در این زمینه ورود پیدا کردند.

وی از پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت بدون درصد با دوره تنفس ۶ ماهه به شهرداری‌های استان برای ایجاد واحد تولیدی مختلف و اجرای طرح‌های زیرساختی خبر داد و گفت: شهرداری‌ها می‌توانند در این طرح ۵۰ درصد بودجه سالانه خود را در قالب ارایه طرح توجیهی، تسهیلات دریافت کنند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی عنوان کرد: تاکنون برای ۲۶ شهرداری‌ استان با ارایه ۲۶ طرح از این محل ۲۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات مصوب شده و با توجه به اینکه روند پرداخت تسهیلات براساس درصد پیشرفت طرح‌ها است از این محل ۱۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات به شهرداری‌ها پرداخت شده است.

حدود ۶ هزار تن قیر سهمیه خراسان جنوبی

صفری با اشاره به اینکه در سال جاری پنج هزار و ۸۸۸ تن قیر رایگان به ارزش ۶۵ میلیارد تومان برای شهرداری‌های خراسان جنوبی پیش‌بینی شده است خاطرنشان کرد: سال گذشته نیز پنج هزار و ۸۱۹ تن قیر رایگان به شهرداری‌های استان اختصاص یافت که سهمیه امسال نسبت به سال گذشته رشد ۱۲ درصدی دارد.

وی با ذکر این نکته که ۴۰ درصد هزینه تولید آسفالت، هزینه قیر است گفت: اختصاص قیر رایگان به شهرداری‌ها و آسفالت معابر نقش موثری در افزایش رضایت شهروندان دارد.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی افزود: با توجه به محدودیت منابع اعتباری، شهرداری‌ها توان خرید قیر را ندارند که مساعدت دولت در اختصاص قیر رایگان گره‌گشاست از طرفی مهمترین انتقاد مردم گلایه از وضعیت نامناسب آسفالت معابر شهری است که اختصاص قیر در کاهش اعتراضات شهروندان تاثیرگذار است.

وی عنوان کرد: از محل بند “الف” ماده ۳۹ قانون مالیات ارزش افزوده در ماه گذشته ۱۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان وصولی برای شهرداری‌ها داشته‌ایم در حالی که سال گذشته از این محل ابلاغ اعتباری نداشتیم و کمک خوبی به شهرداری‌ها شد.

صفری گفت: همچنین ۱۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیارد تومان از محل ماده ۴۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده برای شهرداری‌های استان مصوب شد که هنوز مبلغی به شهرداری‌های استان پرداخت نشده است.

وی با اشاره به وجود ۳۴ ایستگاه آتش‌نشانی در خراسان جنوبی که توسط شهرداری‌ها مدیریت می‌شود، بیان کرد: تمامی شهرهای استان جز شهرهای ماژان و باغستان دارای ایستگاه هستند که احداث ایستگاه آتش‌نشانی در این ۲ شهرداری هم در دست اقدام است.

کمبود نیروی انسانی چالش شهرداری‌ها

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی با اشاره به کمبود نیرو به عنوان چالش جدی در شهرداری‌های استان برای حوزهای تخصصی، فنی و خدماتی اظهار داشت: تامین نیروی انسانی شهرداری‌ها با برگزاری آزمون انجام می‌شود که از سال ۱۳۹۸ تاکنون در استان برای جذب نیرو در شهرداری‌ها آزمون استخدامی برگزار نشده است.

وی گفت: اخذ مجوز برای جذب ۱۰ نیروی انسانی برای شهرداری‌های استان از وزارت کشور در مراحل نهایی است که امیدوایم به‌زودی محقق شود.

صفری از کمبود شدید نیروی آتش‌نشان به عنوان چالش جدی آتش‌نشانی‌های استان یاد کرد و گفت: شهرداری‌ها به‌خصوص سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند با کمبود شدید نیروی انسانی متخصص مواجه است و مجوز جذب نیرو برای آتش‌نشانی‌های هم در حال پیگیری است.

وی اضافه کرد: در سال جاری ۲ دستگاه شاسی حمل زباله با مجموع سه میلیارد تومان اعتبار به شهرداری‌های مود و زهان اختصاص یافت، علاوه بر این یک ست آتش‌نشانی به ارزش ۵۱۷ میلیون تومان به شهرداری عشق‌آباد طبس اختصاص یافته است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: قول اختصاص ۲ ست آتش‌نشانی دیگر برای شهرداری‌های استان به ما داده شده که هنوز محقق نشده است.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*