اخبار خراسان جنوبی /۱

تلاش برای رساندن خط انتقال فرآورده‌های نفتی به بیرجند

تلاش برای رساندن خط انتقال فرآورده‌های نفتی به بیرجند

حمل فرآورده‌های نفتی با نفتکش‌های جاده‌پیما مخاطراتی به همراه دارد و در یک سال گذشته تلاش شده با اجرای خط انتقال فرآورده‌های نفتی به خراسان جنوبی از مبدا رفسنجان ضمن کاهش هزینه‌های حمل، زمینه صادرات فرآورده به کشورهای همجوار نیز تسهیل شود.

به گزارش ایرنا، توسعه شبکه خطوط انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی از جمله اقداماتی است که می‌تواند در تحقق اهداف تعریف شده برای بهینه‌سازی مصرف انرژی اثرگذار باشد.

طبق آمار سهم عملکرد حجمی انتقال فرآورده‌های نفتی سال گذشته با خطوط لوله حدود ۵۹ درصد بوده که موفق شده است گوی سبقت را از دیگر روش‌های حمل‌ و نقل برباید و با توجه به میانگین قیمت حمل پرداختی از طریق خطوط لوله می‌توان گفت این روش انتقال نسبت به دیگر گزینه‌های انتقال، روشی مقرون‌ به‌صرفه تلقی می‌شود.

دی سال گذشته تفاهم‌نامه خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی مسیر رفسنجان، بیرجند، تربت حیدریه، مشهد بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و بانک ملت با عنوان خط لوله تابش (تامین انرژی بازار شرق) امضا شد.

با احداث خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی از رفسنجان تا مشهد، اهدافی چون تامین پایدار سوخت مورد نیاز شرق و شمال شرق کشور (استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و خراسان شمالی)، کوتاه شدن مسیر انتقال فرآورده، کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه‌های حمل، تسهیل صادرات فرآورده به کشورهای همجوار، استفاده از خط لوله به‌عنوان جایگزین حمل و نقل جاده‌ای و ایجاد کریدور انتقال شمال – شمال شرق و جنوب – شمال شرق محقق می‌شود.

براساس این گزارش، ظرفیت انتقال فرآورده‌های نفتی در این خط لوله ۱۵۰ هزار بشکه در روز است و مسیر احداث خط لوله از رفسنجان تا مشهد نیز از سه استان کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی به طول ۹۴۸ کیلومتر عبور خواهد کرد.

آنطور که مسوولان پیش‌بینی کرده‌اند در این پروژه ۹۴۸ کیلومتر خط لوله طی چهار سال احداث خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی هم بتازگی در نشستی با مدیران شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان تاکید کرد: به جهت اهمیت موضوع، پروژه اجرای خط انتقال فرآورده‌های نفتی به خراسان جنوبی با جدیت دنبال می‌شود.

جواد قناعت گفت: با توجه به اخذ موافقت‌های اولیه در زمینه اجرای خط انتقال فرآورده‌های نفتی به استان، این موضوع تا تحقق کامل پیگیری می‌شود زیرا اجرای این خط، هزینه‌های انتقال فرآورده‌های نفتی را کاهش می‌دهد و مزایای دیگری هم دارد.

همچنین خط انتقال فرآورده‌های نفتی به خراسان جنوبی از موضوعات دیدار استاندار با وزیر نفت در شهریور امسال بود و بعد از بررسی آخرین وضعیت مطالعات طرح مقرر شد موضوع برای اخذ مجوزهای مربوطه به شورای اقتصاد ارائه تا کار وارد فاز اجرا شود.

قناعت گفت: مطالعات این طرح به مراحل نهایی و تصمیم قطعی رسیده که امیدواریم در دور دوم سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی شاهد عملیات اجرایی این طرح مهم و زیرساختی در استان باشیم.

کمبود زیرساخت‌ها و ضعف خراسان جنوبی در حوزه انرژی

با گذشت چند ماه از امضای این تفاهم‌نامه، رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی، اجرایی شدن آن را در گرو موافقت شورای اقتصاد می‌داند.

مصطفی نخعی درباره لزوم اجرای خط لوله تابش به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از اشکالات مهم خراسان جنوبی کمبود زیرساخت‌ها در بخش انرژی است که هم شامل گاز و برق در برخی مناطق و هم شامل فرآورده‌های نفتی می‌شود.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که در سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی مطرح شد، لزوم اجرای خط انتقال فرآورده‌‍‌های نفتی به انبار نفت بیرجند به عنوان زیرساخت مهم انرژی در استان بود.

همجواری با مرز افغانستان و فاصله طولانی مرکز استان با عنوان تنها محل ذخیره فرآورده‌های نفتی با انبارهای راهبردی کشور که نزدیک ترین آن انبار نفت رفسنجان است این ضرورت را بیشتر می‌کند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: همجواری با مرز افغانستان و فاصله طولانی مرکز استان با عنوان تنها محل ذخیره فرآورده‌های نفتی با انبارهای راهبردی کشور که نزدیک‌ترین آن انبار نفت رفسنجان است این ضرورت را بیشتر می‌کند.

وی گفت: تمامی فرآورده‌های نفتی استان توسط نفتکش‌های جاده‌پیما از انبارهای نفت مختلف در حال تامین شدن است که بخشی از بندرعباس و رفسنجان و بخشی هم از تربت حیدریه و مشهد تامین می‌شود.

نخعی با اشاره به معضلات انتقال فرآورده‌های نفتی از طریق نفتکش اظهار داشت: استان در برهه‌های زمانی مختلف همیشه با این مشکلات مواجه بوده زیرا هزینه‌های انتقال بالا است.

وی گفت: از طرفی حوادث جاده‌ای و ضعف ناوگان حمل و نقل فرآورده‌های نفتی، مشکلاتی را برای استان ایجاد می‌کند و اینها بخشی از مشکلات استفاده حمل و نقل جاده‌ای برای فرآورده‌های نفتی است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ضرورت دارد خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی برای خراسان جنوبی احداث شود گفت: با احداث این خط لوله نه تنها نیاز استان به فرآورده‌های نفتی بلکه آنچه برای صادرات نیاز داریم نیز تامین می‌شود.

خط انتقال فرآورده‌های نفتی، مصوبه سفر اول رئیس جمهور

وی افزود: فرآورده‌های مورد نیاز استان از طریق نفتکش‌های جاده‌پیما حمل می‌شود و چون مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند وقتی به استان می‌رسند، خستگی زیادی برای رانندگان به وجود آمده بنابراین گاهی دچار واژگونی می‌شوند که از تبعات انتقال با نفتکش است.

نخعی گفت: در سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی (شهریور ۱۴۰۰) موضوع خط انتقال فرآورده نفتی مصوب شد لذا به وزارت نفت ابلاغ و مجموعه وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نسبت به مطالعه و تهیه طرح اقدام کرد.

وی بیان کرد: وزارت نفت به عنوان اولویت موافقت خود را با اجرای این خط لوله اعلام کرده اما برای اجرایی شدن مستلزم اخذ مصوبه شورای اقتصاد است که ساز و کار اجرایی آن مشخص شود.

نماینده مردم ۲ شهرستان مرزی خراسان جنوبی افزود: آنچه تاکنون اتفاق افتاده، مطالعه، تهیه طرح و موافقت مجموعه وزارت نفت را هم داشته زیرا در گذشته حتی این موافقت‌ها هم صورت نمی‌گرفت.

وی یادآور شد: طرح تابش وقتی اجرایی شود خط لوله از انبار نفت رفسنجان به انبار بیرجند و در ادامه تا انبار نفت تربیت حیدریه می‌رود که اجرای آن هزینه‌های حمل فرآورده‌های نفتی را کاهش می‌دهد.

نخعی گفت: رفع دغدغه و نگرانی حوادث جاده‌ای و چالش‌های اجتماعی حمل و نقل از دیگر مزایای اجرای خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی به استان خراسان جنوبی است از طرفی انبار نفت بیرجند با وجود این زیرساخت مهم انرژی قطب کانون صادرات فرآورده‌های نفتی به افغانستان و پاکستان می‌شود.

وی تصریح کرد: مجلس و کمیسیون انرژی نظارت و پیگیری می‌کند که هرچه سریعتر مصوبه شورای اقتصاد برای اجرایی شدن این طرح اخذ شود.

خراسان جنوبی درگیر سخت‌ترین روش تامین فرآورده

چهار روش تامین فرآورده در کشور داریم که استان‌های مختلف از آن بهره‌مند هستند و اولین روش از طریق دریا بوده که یکی از کم هزینه‌ترین روش‌هاست.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی در این باره گفت: برخی استان‌ها به خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی وصل هستند و راه سوم ریلی بوده که معدود استان‌هایی هستند که انبار فرآورده آنها به راه‌آهن وصل است.

محمدرضا عابدانی با اشاره به اینکه راه چهارم سخت‌ترین روش تامین فرآورده از طریق نفتکش است افزود: بسیاری از استان‌های کشور امکان تامین فرآورده از ۲ یا سه روش فوق را دارند لذا دستشان در تامین فرآورده بسیار باز است اما در خراسان جنوبی صرفا از طریق نفتکش امکان تامین فرآورده وجود دارد که سختی‌ها و خطراتی نیز به همراه آن است.

او گفت: اگرچه بیشترین حجم نقل و انتقال فرآورده از طریق نفتکش انجام می‌شود اما وقتی تامین فرآورده یک استان از طریق نفتکش باشد محدودیت‌هایی را شامل حال آن استان می‌کند.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی با بیان اینکه هر نفتکش حداکثر ۳۲ هزار لیتر بنزین و ۲۹ هزار لیتر نفت‌گاز را می‌تواند حمل کند گفت: این میزان سوخت باید در انبارها تخلیه و براساس میزان نیاز توزیع شود لذا با استان‌هایی که امکان تامین از خط انتقال را دارند تفاوت زیاد است و سختی کار بالا خواهد بود.

تلاش برای رساندن خط انتقال فرآورده‌های نفتی به خراسان جنوبی

عابدانی عنوان کرد: از سوی دیگر در استان خراسان جنوبی فاصله از مبادی تامین همچون رفسنجان و هرمزگان زیاد است و تنها روش تامین هم نفتکش‌های جاده‌پیما بوده که مشکلات را مضاعف می‌کند لذا به‌صورت منظم و مستمر باید برنامه دقیقی برای نفتکش‌ها تنظیم شود تا عده‌ای در حال بارگیری، برخی در حال انتقال و تعدادی هم در حال تخلیه باشند.

وی با اشاره به مخاطرات انتقال فرآورده از طریق نفتکش گفت: ریسک بالا در برنامه‌ریزی و عوامل انسانی از عمده مشکلاتی است که توزیع را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی افزود: مباحث جاده‌ای و خطراتی که وجود دارد چون راه‌های مواصلاتی به مبادی تامین ایمنی کافی را ندارند لذا نفتکش‌ها به خاطر فاصله طولانی دچار خستگی شده و ممکن است واژگونی و تصادف‌هایی داشته باشیم پس این موضوع تامین را با مشکل مواجه می‌کند.

ماهیت کالایی که با نفتکش‌ها حمل می‌شود هم قابل اشتعال است، برای خطرات رانندگی صدمات و خسارت‌ها را مضاعف می‌کند و زمانی که حادثه‌ای اتفاق می‌افتد کل سرمایه یک نفر یا شرکت از بین رفته و حتی جان بسیاری از رانندگان از دست می‌رود.

وی گفت: از طرفی ماهیت کالایی که با نفتکش‌ها حمل می‌شود، قابل اشتعال است و برای خطرات رانندگی صدمات و خسارت‌ها را مضاعف می‌کند، زمانی که حادثه‌ای اتفاق می‌افتد کل سرمایه یک نفر یا شرکت از بین رفته و حتی جان بسیاری از رانندگان از دست می‌رود.

عابدانی تصریح کرد: از طرفی خطرات تامین فرآورده با نفتکش منجر به عدم عرضه مستمر می‌شود زیرا وقتی پای نفتکش در میان است کوچکترین نوسان در مصرف، بخش تامین را دچار مشکل می‌کند.

وی معتقد است که اجرای خط لوله مزایایی دارد که منجر به رفع این مخاطرات خواهد شد.

خط انتقال فرآورده مزایای مختلفی دارد

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: هزینه انتقال با خط لوله به ازای هر لیتر بسیار پایین است از طرفی سرعت انتقال فرآورده نسبت به حجم آن مناسب‌تر خواهد بود همچنین خطرات جاده‌ای را هم ندارد، ثبات در تامین فرآورده و امکان برنامه‌ریزی دقیق از مزایای انتقال فرآورده با خط لوله است.

وی درخصوص زمان بهره‌برداری از طرح خط انتقال فرآورده به خراسان جنوبی گفت: ابتدا باید طرح‌های مطالعاتی انجام شود بعد در شورای اقتصاد مصوب و توسط سازمان برنامه و بودجه کشور توافق‌نامه‌ها امضا شود سپس پیمانکار شروع به احداث خط کند و  زمانی که احداث خط آغاز شود با توجه به شرایط و برنامه، می‌توان زمان بهره‌برداری را تعیین کرد.

به گفته مسوولان شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، خط لوله انتقال فرآورده نفتی از رفسنجان به مشهد (تابش) یک رینگ انتقال فرآورده جدید را ایجاد می‌کند و جایگزین روزانه حدود هزار نفتکش حامل سوخت برای سوخت‌رسانی در این مسیر خواهد شد.

از طرفی به گفته کارشناسان حوزه انرژی، احداث خط لوله تابش زمینه حضور مستمر ایران در کریدور شرق کشور برای صادرات به کشورهای همسایه را فراهم می‌کند.

احداث خط انتقال فرآورده‌های نفتی، صادرات به افغانستان از طریق انبار بیرجند را تسهیل می‌کند و باعث می‌شود بنزین با کیفیت ایران به‌صورت مستقیم صادر شود ضمن اینکه در کاهش قاچاق سوخت بسیار موثر است.

 

 

 

 

آنفلوآنزا جان گرفت/ افزایش مراجعه بیماران به بیمارستان‌ها/۷

وضعیت ابتلا به آنفلوآنزا در خراسان جنوبی دارای روند افزایشی است و مراجعه به بیمارستان‌ها نیز افزایش یافته است.

شایسته، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از اواسط مهر وارد پیک بیماری آنفلوآنزا شده‌ایم و روزانه ۱۵ تا ۲۵ مورد ابتلا به آنفلوآنزا در استان شناسایی می‌شوند و تحت مراقبت قرار می‌گیرند.

او افزود: از ابتدای شیوع آنفلوآنزا در خراسان جنوبی تاکنون مورد فوت ناشی از این بیماری گزارش نشده است.

شایسته با بیان اینکه طول دوره بیماری آنفلوآنزا سه تا هفت روز به طول می‌انجامد گفت: مهمترین علائم بیماری شامل تب، سرفه‌های خشک، خستگی مفرط و بدن درد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تأکید کرد: با وضعیت موجود بیماری در استان اگر شیوه نامه‌های بهداشتی و فردی رعایت نشود می‌تواند نگران کننده‌تر از وضع موجود باشد.

او گفت: از ۱۵ شهریور امسال تاکنون حدود ۹۰۰ مورد آزمایش انجام شده که حدود ۳۱۰ مورد مثبت آنفلوآنزا بوده است.

افزایش مراجعه به بیمارستان‌ها

اسماعیلی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز از افزایش شمار مراجعین به بیمارستان‌های خراسان جنوبی در چند روز اخیر خبر داد و گفت: براساس نمونه‌گیری‌های انجام شده، شاهد موج جدیدی از شیوع آنفلوآنزا هستیم.

او افزود: پیش‌بینی می‌شود در دو هفته آینده حجم مراجعین مبتلا به آنفلوآنزا افزایش چشمگیری داشته باشد.

اسماعیلی به شهروندان توصیه کرد در صورت داشتن علائم مشکوک به آنفلوآنزا از جمله تب ناگهانی، سرفه و بدن درد شدید در نوبت کاری صبح با رعایت نکات بهداشتی به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند تا از حجم مراجعه به اورژانس و درمانگاه بیمارستان‌ها کاسته شود.

رعایت فاصله فیزیکی (بیشتر از یک متر)، استفاده از ماسک در اماکن عمومی و فضا‌های بسته، رعایت بهداشت فردی و شستشوی مرتب دست‌ها، تهیه و تلقیح واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های در معرض خطر و حساس جامعه از مهمترین توصیه‌هایی است که انتظار می‌رود شهروندان جدی بگیرند.

 

 

 

عجز دشمنان در حادثه تروریستی شیراز/۷

امام جمعه موقت بیرجند گفت : حادثه تروریستی اخیر نشان از عجز دشمنان این مرز وبوم است .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، حجت الاسلام مختاری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته بیرجند با محکومحادثه تروریستی شیراز ناشی از عجز دشمنان کردن جنایت حرم شاهچراغ شیراز گفت: آنچه رخ داد نشان از عجز دشمنان این آب و خاک بود.

وی گفت: انقلاب اسلامی تمدن نوین اسلامی را در کشور پایه گذاری کرد و این برای مستکبران ناخوشایند است.

امام جمعه موقت بیرجند  با اشاره به اینکه امروز جنگ اصلی جنگ رسانه‌ای است و دشمن با غول رسانه‌ای که در اختیار دارد سعی بر تحریف حقایق می‌کند  افزود :  به این واسطه نوجوانان و جوانان ما را به بیراهه می‌کشانند.

حجت الاسلام مختاری گفت: آن‌ها تلاش می‌کنند تا ایران در زمان پهلوی را خوب نشان دهند،اما بزرگان ما به عینه دیده اند که فساد سیستماتیک و سازمان یافته در رژیم طاغوت بیداد می‌کرد و بدون اذن اربابان انگلیسی و آمریکایی خود کاری نمی‌کردند.

وی گفت: ما با دین، دیانت، عزت، وکرامتی که داریم  با وجود مسائل اقتصادی که مشکلاتی در آن داریم به انقلاب اسلامی افتخار می‌کنیم و شعار جمهوری اسلامی را با افتخار سر می‌دهیم و با بیش از ۲۰۰ هزار شهید این کشور عهد می‌بندیم که تا ظهور یار راهشان را ادامه دهیم.

امام جمعه موقت بیرجند گفت: وظیفه امروز ما اتحاد و همبستگی و یکپارچگی زیر پرچم ولایت فقیه است تا عزت ایران عزیز حفظ شود.

حجت الاسلام مختاری  افزود : مسئولان قوا تلاش کنند تا اعتماد مردم را مجدد باز گردانند و عموم مردم پیوسته از مسئولین دلسوز حمایت کنند و با شجاعت جلوی دروغ پراکنی‌ها و شبهه پراکنی ها، با اظهار نظر به جا، بایستند.

وی با اشاره به اینکه  نیروی انتظامی و بسیجیان تا این لحظه با خویشتن داری و جلوگیری از کشته سازی، خود به شهادت می‌رسیدند گفت: با جنایت شیراز حجت بر همه تمام شد و از نیرو‌های انتظامی خواست تا با جدیت به صحنه آیند و از جان و مال و ناموس این مردم صیانت کنند و اجازه هتک حرمت به مقدسات را به هیچکس ندهند.

 

 

 

یک فوتی در حادثه رانندگی محور سربیشه به شوسف/۴

برخورد رخ به رخ سواری سمند با پیکان وانت یک فوتی بر جای گذاشت .

 رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت : این حادثه رانندگی در محور سربیشه به شوسف رخ داد .

سرهنگ رضایی افزود : همچنین در این حادثه ۴ نفر مصدوم شدند .

وی علت این حادثه را انحراف به چپ وانت پیکان ناشی از خستگی و خواب آلودگی عنوان کرد .

 

 

 

 

 

مردم خراسان جنوبی یکصدا علیه آشوبگری و ترور/۴

مردم خراسان جنوبی یکصدا علیه آشوبگری و ترور

مردم شهرهای مختلف خراسان جنوبی امروز بعد از نماز جمعه همگام با سایر هموطنان در محکومیت اقدامات آشوبگرانه و تروریستی راهپیمایی کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا تظاهرات مردمی محکومیت حرکت تروریستی عوامل استکبار در تجاوز به حریم اهل بیت و به شهادت رساندن زائران حرم مطهر احمد بن موسی (ع) در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی برگزار شد.

این راهپیمایی در مرکز استان بعد از اقامه نماز جمعه با حضور قشرهای مختلف مردم و مسوولان از مصلای المهدی (عج) به سمت میدان نماز بیرجند برگزار شد و مردم در خونخواهی شهدای واقعه تروریستی حرم شاهچراغ شیراز یکصدا شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر دادند.

مرد و زن، پیر و جوان امروز همراه با جامعه روحانیون و دانشگاهیان، خانواده شهدا و ایثارگران، فرماندهان نظامی و انتظامی در صفوف راهپیمایی، حمله به نوامیس مردم، به شهادت رساندن شهروندان، آتش زدن اموال عمومی و خصوصی، بی‌حرمتی به قرآن، هتک حرمت مساجد و اماکن مقدسه را محکوم کردند.

همچنین جمعی از بانوان بیرجندی طوماری را در محکومیت اغتشاشات اخیر امضا کردند.

یک شهروند بیرجندی در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: امروز اکثر مردم خواهان برخورد قاطع با عوامل آشوب و ناامنی در کشور هستند.

خسروی با ابراز تاثر از حمله تروریستی به حرم شاهچراغ شیراز افزود: تروریست‌ها انسانیت ندارند چرا که اگر وجدان داشته باشند کودک، زن و مرد بیگناه را نمی‌کشند.

وی اظهار داشت: شهادت جمعی از زائران حرم مطهر شاهچراغ واقعا غم‌انگیز و دردآور بود و همه خانواده‌ها را متاثر کرده است.

شهروند دیگری گفت: اتفاقات اخیر نشان داد که امنیت مردم را نشانه گرفته‌اند و حادثه تروریستی شیراز، حجت را بر همگان تمام کرد.

یک دختر نوجوان نیز گفت: کشتن مردم و ناامن کردن کشور نقشه دشمنان است و هر ایرانی نباید اجازه چنین کاری را به دشمن بدهد.

عزیزی افزود: هرچه داریم از امنیت و رهبری مقتدر است که باید قدردان باشیم.

مردم همیشه در صحنه خراسان جنوبی امروز همگام با سراسر کشور در محکومیت حمله تروریستی اخیر به پا خاستند و در شهرستان مرزی درمیان اهل تشیع و تسنن در کنار هم ضمن محکوم کردن جنایت تروریستی تکفیری در شیراز بر وحدت ملی، قومی و مذهبی در شرایط کنونی تاکید کردند.

«هیات من الذله»، «در این آتش هر آن کس هیزمی ریخت شریک خون شیراز است»، «زن ، زندگی، شهادت؛ زن، زندگی شعارشون، وطن فروشی کارشون» و «حرم مطهر حضرت شاهچراغ به خون نشست» از نوشته‌هایی بود که در این اجتماع مردمی دیده شد.

قطعنامه پایانی راهپیمایی سراسری محکومیت حمله تروریستی در حرم شاهچراغ شیراز نیز در هفت بند قرائت و از دستگاه قضایی و مسئولان حافظ نظم و امنیت خواسته شد با عوامل اصلی فتنه اخیر و شکاف آفرینان در حریم وحدت ملی برخورد قاطع و قانونی کنند.

شرکت‌کنندگان در راهپیمایی امروز ضمن تجدید پیمان با مقام معظم رهبری اعلام کردند تا پای جان و آخرین نفس از آرمان‌های انقلاب اسلامی، ولایت و ایران قوی و مستقل در برابر هجمه دشمنان دفاع خواهند کرد.

غروب چهارشنبه (چهارم آبان ۱۴۰۱) فردی مسلح با حمله به نمازگزاران و زائران در حرم مطهر شاهچراغ شیراز شماری از هموطنان را به شهادت رساند و مجروح کرد.

 

 

 

برگزاری چهارمین دوره جشنواره مالک اشتر در بیرجند

چهارمین دوره شهرستانی جشنواره مالک اشتر برای تقدیر از نمونه‌های ناحیه بسیج و سپاه امروز در بیرجند برگزار شد.

فرمانده ناحیه بسیج بیرجند گفت: سطح اول جشنواره مالک اشتر در بخش شهرستانی امروز  در بیرجند برگزار و در خلال آن، فرماندهان و مدیران برتر ناحیه بسیج بیرجند تجلیل شدند.

سرهنگ خراسانی افزود: در سطح‌های بعدی افراد برتر در استان و کشور معرفی می‌شوند.

وی همچنین گفت: همه افراد باید به اندازه تکلیف خود و در حد توان عمل کنند و در وضعیت کنونی، هر کس در جبهه حق نباشد، مدافع جبهه دشمن است و حد وسطی در این میان وجود ندارد.

جانشین فرمانده سپاه انصارالرضای خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: پاسداری و حراست از نظام، وظیفه‌ای بسیار سنگین است که بسیج برای تحقق آن پای کار است.

سردار یوسفی افزود: شناخت راه مستقیم و حق، آماده به کار بودن، شجاعت و قدرت فرماندهی، معنویت، تقوا و تواضع از جمله ویژگی‌های شاخصی است که بسیجیان باید به آن عمل کنند.

وی گفت: در وضعیت کنونی، وحدت رمز اصلی پیشرفت است.

جانشین فرمانده سپاه انصارالرضا در ادامه از خانواده‌ها خواست تا در ابتدا جهاد تبیین را از خلال خانواده و بعد جامعه شروع کنند تا به نتایج واقعی برسند.

در پایان این جشنواره فرماندهان برتر پایگاه مقاومت بسیج، فرمانده و مسئول پایگاه‌های قشری ناحیه بسیج، واحد‌های برتر دانش آموزی ناحیه بسیج، مدیر برتر حوزه‌های بسیج، مربی و سرگروه‌های برتر حلقه‌های صالحین و گروه‌های جهادی برتر بیرجند تجلیل شدند.

 

 

 

بیانیه علمای اهل سنت خراسان جنوبی در محکومیت جنایت تروریستی شیراز
علمای اهل سنت خراسان جنوبی با صدور بیانیه ای، جنایت تروریستی شیراز را محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، متن بیانیه محکومیت علمای اهل سنت خراسان جنوبی به دنبال جنایت تروریستی شیراز بدین شرح است: شهادت جمعی از هموطنان مان در حرم مطهر شاهچراغ موجب تاثر و تألم مسلمانان و جامعه اسلامی گردید. اینگونه اقدامات تروریستی که با هدف تفرقه میان مسلمانان صورت گرفته، خشم آزادگان و مسلمانان جهان را بر می افروزد اما قطعا بر اتحاد مردم ایران، اعم از شیعه و اهل سنت و فارغ از هر قومیتی می افزاید.

 

بدون تردید در شرایط حساس کنونی که  ایران عزیز در مسیر رشد، پیشرفت و شکوفایی بیش از پیش قرار گرفته است، ایادی استکبار جهانی به سردمداری آمریکای جنایتکار و رژیم کودک کش صهیونیست، بیکار ننشسته و سعی دارند با تحریک و تفرقه بین اقوام و مذاهب، فضای جامعه را ملتهب و مسیر رشد و شکوفایی کشور را متوقف کنند.

 

استمرار اینگونه جنایات در سال‌های اخیر در کشورهای مسلمان، ثابت می کند که تروریسم سال‌هاست که دیگر از یک تفسیر اشتباه و تندروی عقیدتی عبور کرده و همچون ابزاری در جهت حفظ و گسترش منافع نظام سلطه، نقش آفرینی می کند.

 

اکنون ما علمای اهل سنت خراسان جنوبی ضمن عرض تسلیت شهادت این عزیزان، این حادثه سخیف و ناجوانمردانه را محکوم کرده و انزجار خود را از عوامل این اقدام و حامیان آن در منطقه و جهان اعلام میداریم.

 

 

 

 

برگزاری همایش بزرگ دو خیابانی در بیرجند/۷

همایش بزرگ دو خیابانی با حضور ۲۰۰ شرکت کننده به همت هیئت دو و میدانی خراسان جنوبی در بیرجند برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در همایش بزرگ دو خیابانی شرکت کنندگان مسیری ۳.۵ کیلومتری را از میدان قدس بیرجند به طرف بوستان شهدای گمنام دویدند.

در این همایش آقایان رضا احمدی، علی امینی و مهدی خویدی به ترتیب نفرات اول تا سوم شدند و جایزه نقدی دریافت کردند.

همچنین در پایان مراسم به قید قرعه به ۲۳ شرکت کننده جوایز نقدی و وسایل ورزشی اهدا شد.

 

 

 

مسابقات کارکنان دستگاه های اجرایی با شعار کارمند تندرست خدمت بهتر برگزار می شود/۷

مسابقات کارکنان دستگاه های اجرایی با شعار کارمند تندرست خدمت بهتر برگزار می شود

محمد حسین خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی از برگزاری مسابقات کارکنان دستگاه های اجرایی با شعار ” کارمند تندرست خدمت بهتر” خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد حسین خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان با اعلام خبر برگزاری مسابقات ورزشی کارکنان دستگاه های اجرایی گفت: این مسابقات با هدف ایجاد شور و نشاط در بین کارکنان دستگاه های اجرایی استان برگزار می شود.
سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی افزود:این مسابقات هر ساله با محوریت هیات های ورزشی استان در رشته های آمادگی جسمانی،تنیس روی میز،دارت،مینی فوتبال، والیبال،شنا در بخش آقایان و آمادگی جسمانی،تنیس روی میز،دارت،والیبال،داژبال و شنا در بخش بانوان برگزار می شود.
محمد حسین خسروی خاطر نشان کرد: مسابقات ورزشی کارکنان دستگاه های اجرایی امسال با شعار “کارمند تندرست خدمت بهتر” برگزار خواهد شد.

بانوی خراسان جنوبی بر سکوی اول مسابقات شطرنج کشور/۷

پرنیان کدخدایی شطرنج باز خراسان جنوبی در دهمین جشنواره فرهنگی، ورزشی و مسابقات قهرمانی بیماران خاص بانوان کشور مقام اول را به دست آورد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، دهمین دوره جشنواره فرهنگی، ورزشی و مسابقات قهرمانی بیماران خاص بانوان کشور در رشته‌های تنیس‌روی میز، دارت، شطرنج، پتانک، بدمینتون، شنا و تیراندازی برگزار شد.

در این رویداد ورزشی ملی قریب بر ۲۵۰ بانوی ورزشکار بیماری‌های خاص از ۳۱ استان کشور در شهرستان رامسر استان مازندران به رقابت پرداختند.

جشن بزرگ «ازدواج آسان» در بیرجند برگزار شد/۷

جشن بزرگ ازدواج آسان به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند، شهرداری بیرجند، اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی، اداره کل بهزیستی استان، کمیته امداد امام خمینی (ره) و موسسه مجری افق هزاره کویر در بیرجند برگزار شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ علی فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این مراسم بیان کرد: بر اساس مطالبه رهبری از دستگاه های فرهنگی در سه حوزه ازدواج آسان و پایدار، تحکیم بنیان خانواده و فرزند آوری اقداماتی را در دستور کار قرار داده ایم.
وی با بیان اینکه نرخ و سن ازدواج در استان نسبت به دیگر استان ها وضعیت مطلوبی دارد؛ افزود: تقاضا داریم برنامه های اجرایی به گونه ای باشد که منجر به تشکیل زنجیره ازدواج عاقلانه و بر اساس نظام پایدار خانواده اسلامی-ایرانی شود.
گفتنی است؛ این جشن در راستای تحقق منویات رهبری با حضور مسئولین استانی، زوج های جوان به همراه خانواده و با مشاوره حجت الاسلام دکتر مافی نژاد از اساتید برجسته کشوری حوزه و دانشگاه و اجرای خواننده کشوری مجید اخشابی در محل فرهنگسرای شهر بیرجند برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

 

پایش جمعیت حیات وحش در ۱۵ منطقه خراسان جنوبی آغاز شد/۷

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از آغاز پایش جمعیت حیات وحش در این استان خبر داد و گفت: در این برنامه مشارکتی گونه‌های شاخص پستانداران در ۱۵ منطقه سرشماری می‌شوند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی اسدالله حاتمی افزود: هر سال سرشماری پستانداران در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان انجام می‌شود و سرشماری سال جاری طبق فرم زمان‌بندی توسط این اداره کل از چهارم آبان آغاز شد که حدود ۲ ماه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در برنامه سرشماری علاوه بر برآورد جمعیت حیات وحش و مطالعه روند تغییرات جمعیتی، وضعیت سلامت حیات وحش و زیستگاه نیز بررسی می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: سرشماری پستانداران یکی از راه‌های پایش جمعیت حیات وحش و نرخ زاد و ولد در استان، مدیریت زیستگاه‌ها و برنامه‌ریزی برای توزیع آب و علوفه در مناطق به شمار می‌رود.

وی افزود: آگاهی از جمعیت و پراکندگی حیات وحش تاثیر بسزایی در نحوه حفاظت از زیستگاه‌ها و جلوگیری از انجام تخلفات داشته و در مدیریت جمعیت‌های حیات وحش، کمک شایانی به حفاظت محیط زیست می‌کند.

حاتمی اظهار داشت: دانشگاهیان، تشکل‌های مردمی، جوامع محلی، قرق بان‌ها، شکارچیان معتمد و مجاز، در سرشماری حیات وحش با محیط بانان و کارشناسان حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی همکاری دارند.

وی گفت: در این برنامه مشارکتی ۱۵ منطقه شامل مناطق حفاظت شده، پناهگاه حیات وحش و شکار ممنوع، گونه‌های شاخص پستانداران از قبیل آهو، کل و بز، قوچ و میش و جبیر سرشماری خواهند شد.

 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی:

تکمیل سالن علامه فرزان بیرجند نیازمند ۲۲ میلیارد اعتبار است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: سالن علامه فرزان بیرجند با ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی نیازمند ۲۲ میلیارد تومان اعتبار است.

علی فرخنده در گفت و گو با مهر با اشاره به وضعیت پروژه‌های فرهنگی موجود در استان بیان کرد: متأسفانه تاکنون پروژه‌های فرهنگی استان در شهرستان‌های خوسف، طبس، سرایان، قاین و سربیشه روی زمین مانده است.

وی با بیان اینکه ۱۷ پروژه فرهنگی و هنری در استان داریم، ادامه داد: انتظار داریم در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان بحث زیرساخت‌های فرهنگی خراسان جنوبی توجه ویژه‌ای شود.

فرخنده با اشاره به پروژه نیمه احداث سالن علامه فرزان در بیرجند بیان کرد: این سالن از سال ۹۶ به خاطر سوختگی، تعطیل شده و تاکنون ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه افتتاح سالن علامه فرزان نیازمند ۲۲ میلیارد تومان اعتبار است، اظهار کرد: همچنین عملیات اجرایی پروژه تالار شهر بیرجند از سال ۹۰ آغاز شده و برای تکمیل نیازمند ۲۲۰ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اقدامات فرهنگی انجام شده در استان بیان کرد: بر اساس مطالبه رهبری از دستگاه‌های فرهنگی در سه حوزه ازدواج آسان و پایدار، تحکیم بنیان خانواده و فرزند آوری اقداماتی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

فرخنده با بیان اینکه نرخ و سن ازدواج در استان نسبت به دیگر استان‌ها وضعیت مطلوبی دارد؛ افزود: تقاضا داریم برنامه‌های اجرایی به گونه‌ای باشد که منجر به تشکیل زنجیره ازدواج عاقلانه و بر اساس نظام پایدار خانواده اسلامی- ایرانی شود.

 

 

 

علمای اهل سنت خراسان جنوبی حادثه حرم شاهچراغ را محکوم کردند/۲

جمعی از علمای اهل سنت خراسان جنوبی حادثه تروریستی شب گذشته در حرم شاهچراغ را محکوم کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان حادثه حرم شاهچراغ علاوه بر جریحه‌دار کردن احساسات عمومی با واکنش علمای اهل سنت خراسان جنوبی روبه‌رو شد و علمای اهل سنت  این حادثه را  محکوم کردند.

مولوی عبدالهی از علمای اهل سنت خراسان جنوبی ضمن محکوم کردن این حادثه تروریستی گفت: اتفاق ناگواری که شب گذشته در شیراز در حرم شاهچراغ صورت گرفت یک حمله تررویستی بود و هیچ عقل سلیم و وجدان بیداری این حادثه تروریستی را نمی‌پذیرد.

او با اشاره به اینکه این حرکت به خاطر این موضوع صورت گرفته که کشور ما شاهد پیشرفت ها‌ی خوب، امنیت، اتحاد اقوام و مذاهب خیلی خوبی است افزود: این حرکت ادامه اهداف شومی است که کشور‌های دشمن ملت ایران اسلامی مانند آمریکا و اسرائیل آن را دنبال می‌کنند.

مولوی فاروقی از دیگر علمای اهل سنت خراسان جنوبی  نیز ضمن محکوم کردن این حادثه بیان کرد: آنچه که به عنوان مسلمان می‌توانم عرض کنم آیه‌ قرآن است که خداوند می‌فرمایند: مَنْ یَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِیهَا.

مولوی حسینی از علمای اهل سنت خراسان جنوبی نیز  این حادثه را محکوم کرد و گفت: قطعا این گونه حوادث به نفع جامعه و امنیت نیست و همه کسانی که در این  مرز و بوم هستند این طور اغتشاشات را محکوم می‌کنند و از نظر همه‌ مذاهب مردود و محکوم است.

مولوی خالقی از علمای اهل سنت خراسان جنوبی نیز با اشاره به اینکه اغتشاش آب به آسیاب دشمن ریختن است افزود:  جراید بیگانه از این اغتشاشات بهره وری و سودجویی می‌کنند.

او گفت:  قضیه مزار شاهچراغ که نمازگزاران را به شهادت رساندند و همه اغتششات را محکوم می‌کنیم.

مولوی کاظمی، از علمای اهل سنت خراسان جنوبی هم گفت: این اغتشاشات در همه‌ کشور و در هر جا محکوم است و به قول رهبر معظم انقلاب به هر حال دشمن دست به کار است. چه می‌خواهد شیعه انگلیسی و چه می‌خواهد سنی آمریکایی باشد؛ این‌ها علیه نظام جبهه گرفته اند و باید مسلمانان بیدار باشند و اتحاد و انسجام را حفظ کنند.

شامگاه دیروز در حالی که زائران حرم مطهر حضرت احمد بن‌ موسی در شیراز برای اقامه نماز مغرب و عشاء آماده می‌شدند، هدف حمله تروریستی قرار گرفتند که منجر به شهادت ۱۵ نفر  و مجروحیت ۱۹ نفر دیگر شد.

 

 

اجرای ۴هزار پنل خورشیدی کوچک مقیاس در خراسان جنوبی/۳

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: اجرای چهار هزار پنل خورشیدی کوچک مقیاس تا پایان سال مالی جاری دراستان هدف گذاری شده است.

جواد اشرفی با بیان این مطلب در جلسه هم اندیشی و تبیین اجرای نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس حمایتی در استان اظهار داشت: انعقاد تفاهم‌نامه مشترک بین معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، وزارت نیرو، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و بسیج سازندگی در فاز نخست برای احداث ۱۱۰ هزار نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس با اولویت مناطق محروم و دورافتاده، به امضا رسیده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی افزود: سهمیه استان در فاز نخست ایجادچهار هزار پنل خوشیدی کوچک مقیاس به ظرفیت پنج کیلو وات است که باید تا پایان سال مالی جاری اجرایی شود.

وی با بیان اینکه اجرای نیروگاه‌های خورشیدی از جنس معیشتی و اقتصادی است، بیان کرد: در زمینه اجرای این طرح‌ها باید از ظرفیت پیمانکاران بومی استان در تأمین تجهیزات استفاده شود.

اشرفی بیان کرد: تعرفه خرید تضمینی هرکیلو وات برق برای اجرای نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس حمایتی ۲هزار و ۲۰۰ تومان به همت دولت تعیین خواهد شد تا اجرای این طرح برای افراد نیازمند صرفه اقتصادی داشته باشد.

معاون هماهنگی اموراقتصادی استانداری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح سهمیه تمام مناطق مشخص شده و در زمینه شناسایی افراد و اجرای موفق طرح‌ ها نیز جلسات شهرستانی با محوریت فرمانداران برگزار خواهد شد.

اشرفی با بیان اینکه باید پنل‌های خورشیدی با کیفیت بالا اجرایی شود تا بهره‌برداران  بعداً دچار مشکل نشوند، بیان کرد: دولت با این اقدام به دنبال این است که بخشی از معیشت افراد محروم جامعه را تأمین کند.

 

 

 

پیام استاندار خراسان جنوبی در پی حادثه تروریستی در شیراز

استاندار خراسان جنوبی در پی حادثه تروریستی در حرم مطهر شاهچراغ شیراز پیامی صادر کرد و گفت: بدخواهان این نظام مقدس تاب تحمل عزت طلبی ایرانیان و اقتدار ایران اسلامی را ندارند.

 

 

جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی در پی حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ شیراز پیامی صادر کرد که متن این پیام به شرح ذیل است.

 

بسم رب الشهدا و الصدیقین

به گواه تاریخ، بدخواهان این نظام مقدس که تاب تحمل عزت طلبی ایرانیان و اقتدار ایران اسلامی را ندارند، همواره در اندیشه ایجاد انشقاق بین صفوف متحد ملت و خدشه در استقلال میهن، دست به خشونت‌هایی زده‌اند که به ترور شخصیت‌ها و به شهادت رساندن کودکان، زنان و مردان بی گناه فراوانی انجامیده است.

 

این رذالت‌ها این بار در حادثه تروریستیِ شیراز و با شهادت و مجروح شدن جمعی از نمازگزاران و زائران عزیز حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (علیه السلام) توسط عمال داعشی نمود و بروز پیدا کرد و مایه تأسف و تألم گردید.

 

اینجانب این جنایت هولناک که بار دیگر حقانیت و مظلومیت ملت شریف ایران را به رخ جهانیان کشید را به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) و ملت شریف ایران اسلامی، به ویژه هموطنان عزیزمان در شیراز تسلیت گفته، سلامتی کامل مجروحان را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.

 

 

 

 

 

برخی بیمه شدگان سلامت معترض از دهک بندی بیمه‌ای خود/۳

برخی از بیمه شدگان بیمه سلامت از دهک بندی بیمه‌ای خود که به طور مستقیم با پرداخت حق بیمه ارتباط دارد گلایه‌مند هستند.

کیانیان معاون توسعه مدیریت منابع اداره کل بیمه سلامت گفت: هم اکنون سیاست‌های بیمه سلامت به این صورت است که اگر فردی حتی بستری باشد و زمان بیمه او تمام شده یا به طور کل تحت پوشش بیمه نباشد، می‌تواند از همان لحظه به مدت ۳ ماه به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرد.

او افزود: بیمه شدگان بعد از سه ماه بر اساس آزمون وسع طبق آماری که وزارت رفاه دهک بندی کرده است تقسیم بندی می‌شوند.

کیانیان بیان کرد: یعنی بر این اساس، دهک یک تا سه به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند و دهک چهار موظف به پرداخت ۱۰ درصد، دهک ۵ و ۶ موظف به پرداخت ۲۵ درصد، دهک ۷ و ۸ موظف به پرداخت ۵۰ درصد و دهک ۹ و ۱۰ موظف به پرداخت ۱۰۰ درصد از حق بیمه هستند.

شریف زاده رئیس اداره بیمه گری و درآمد بیمه سلامت خراسان جنوبی نیز گفت: یکی از مواردی که باعث نارضایتی بیمه شدگان شده این است که برای اعتراض به دهک بندی در سامانه وزارت رفاه درگاهی برایشان باز نشده است.

او بیان کرد: اگر فردی به دهک بندی خود برای بیمه سلامت اعتراض داشته باشد دستش به هیچ جا بند نیست و باید حق بیمه را مطابق با آن دهکی که وزارت رفاه مشخص کرده است پرداخت کند.

شریف زاده ادامه داد: یکی از مطالبات ما این است که وزارت رفاه با ما همکاری کند و درگاهی برای اعتراض این افراد در سامانه باز کند.

 

 

 

 

در وسط راه ماندن طرح هوشمند سازی یارانه نان/۲

رئیس اتحادیه آرد و نان خراسان جنوبی گفت: قرار بود با اجرای این طرح آرد بر اساس فروش نان به نانوا برسد، اما این برنامه هنوز اجرا نمی‌شود و این امر سبب بلاتکلیفی نانوایان شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان  مختاری گفت: در راستای اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان در سطح استان خراسان جنوبی، تمام نانوایی‌ها مجهز به سیستم دستگاه کارت خوان هستند.

او با بیان اینکه در طرح هوشمندسازی یارانه نان در استان خراسان جنوبی تنها یک مرحله اجرا شده و آن هم نصب دستگاه کارت خوان است افزود: این طرح هنوز به طور کامل اجرایی نشده و عدم تکمیل مابقی طرح هوشمندسازی یارانه سبب بلاتکلیفی نانوایان شده است.

رئیس اتحادیه آرد و نان خراسان جنوبی گفت: قرار بود با اجرای طرح هوشمندسازی نان یارانه نان به دست نانوایی‌ها برسد، اما این عمل هنوز اجرایی نشده و طرح در وسط راه مانده است.

مختاری با بیان اینکه چند سال است قیمت نان ثابت مانده و هیچ افزایشی نداشته است افزود: قرار بود با اجرای این طرح آرد بر اساس فروش نان به نانوا برسد، اما این برنامه هنوز اجرا نمی‌شود و این امر سبب بلاتکلیفی نانوایان شده است.

رئیس اتحادیه آرد و نان خراسان جنوبی ضمن تایید مشکلات نانوایان گفت: متاسفانه ۴ سال است افزایشی در بحث قیمت نان در بیرجند نداشتیم و این در حالی است که همه چیز افزایش قیمت داشته است.

مختاری با بیان اینکه نانوایان هم قشری از جامعه بوده که با تورم و گرانی مواجه هستند افزود: اجاره بها و خمیر مایه ۲۰۰ درصد افزایش قیمت داشته، اما نرخ نان همچنان ثابت است.

او ادامه داد: هزینه‌های جانبی آب، برق، گاز و تلفن در حالی افزایش قیمت داشته که برخی از نانوایان معتقدند زیر بار مشکلات برشته شده‌ایم و خواهان رسیدگی به مشکلات خود هستند.

 

 

ساخت مدرسه ۶ کلاسه به همت خیران در فردوس

آموزشگاه شش کلاسه مشفق با حضور خیران در شهرستان فردوس افتتاح شد.

این مدرسه با زیر بنای ۹۳۸ متر مربع در زمینی به مساحت ۲۵۰۰متر مربع ساخته شده است.

این آموزشگاه با هزینه ۶ میلیارد تومان با مشارکت موسسه خیریه جامعه یاوری فرهنگی ساخته و تجهیز شده است.

مدیر کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی گفت: ۱۸۲طرح با ۴۸۶ کلاس درس و زیر بنای ۷۵ هزار متر مربع در استان با مشارکت خیران در حال ساخت است که ۱۱ طرح با ۳۸ کلاس درس سهم شهرستان فردوس است.

چاوشان ادامه داد: ۱۲ کلاس درس در مهر امسال در شهرستان فردوس به بهره برداری رسیده است.

 

 

 

تولد ۲۴ نوزاد با روش‌های نوین بارداری در بیرجند/۳

از ابتدای سال تاکنون ۲۴ نوزاد در خراسان جنوبی با روش‌های نوین بارداری متولد شده اند.

 

اربابی مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال تاکنون ۳۹۰ زوج نابارور در سامانه درمان استان ثبت و در مرکز رویش بیرجند پذیرش شده اند.

او افزود: همچنین از ابتدای سال تاکنون ۲۴ نوزاد با روش‌های نوین درمان ناباروری متولد شده اند.

اربابی بیان کرد: هم اکنون مرکز رویش در بیرجند به طور تخصصی در زمینه درمان ناباروری به عنوان تنها مرکز در استان فعالیت می‌کند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی ادامه داد: سهم پرداختی بیمار در درمان ناباروری ۱۰ درصد است و مابقی آن را بیمه سلامت پرداخت می‌کند.

او عنوان کرد: دی پارسال با مرکز رویش بیرجند قرارداد بستیم و این خدمات شامل تمام بیمه‌ها می‌شود.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی مطرح کرد؛

ضعف خراسان جنوبی در زیرساخت های درمان/۲

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ضعف برخی از زیرساخت های درمانی در استان گفت: در رشته جراحی اطفال ضعف‌های بیشتری داریم که برای تامین اعتبار راه اندازی این بخش همکاری می کنیم.

جواد قناعت چهارشنبه شب در دیدار با مدیر عامل یک مؤسسه خیریه کشوری اظهار کرد: با اعتقاد قلبی بر دستان پزشکان نیک‌اندیش و کسانی که در مجموعه‌های خیریه سلامت محور فعالیت دارند، بوسه می‌زنم.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: خراسان جنوبی به دلیل برخی کم توجهی‌ها و بی توجهی‌ها در دوران‌های قبل کم برخوردار است و در این راستا باید تلاش مجاهدانه ای برای رفع محرومیت‌ها داشته باشیم.

قناعت با اشاره به اینکه نرخ رشد اقتصادی این استان در بسیاری از شاخص در رتبه‌های پایینی نسبت به دیگر استان‌های کشور قرار دارد، افزود: کمبودهای موجود در حوزه زیر ساختی و خشکسالی از مهمترین مشکلات خراسان جنوبی است.

وی با تأکید بر اینکه خراسان جنوبی در حوزه زیر ساختی مانند درمان هم ضعف‌هایی دارد، گفت: در برخی شهرستان‌های خراسان جنوبی مطالبه مردم اعزام پزشک عمومی و حتی اعزام سایر متخصصین حوزه بهداشت و درمان است.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: ما در خراسان جنوبی در برخی رشته‌های تخصصی از جمله جراحی اطفال ضعف‌ها و مشکلات بیشتری داریم.

حمایت از راه اندازی بخش جراحی اطفال در بیرجند

قناعت با بیان اینکه در مجموع در کل کشور با کمبود جراح اطفال مواجه هستیم، اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته در استان از طریق وزارت بهداشت حضور تعداد پزشکان متخصص طرحی در استان به بالای ۱۰۰ نفر رسیده است که امیدواریم تا حدی مشکلات حوزه بهداشت و درمان را مرتفع کند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هرچه در زمینه درمان کودکان با ناهنجاری مادرزادی تلاش کنیم، سرمایه گذاری برای آینده جامعه است، بیان کرد: با اقدامات انجام شده در این زمینه جامعه در آینده هزینه کم‌تری پرداخت خواهد مرد:

قناعت در پاسخ به آمادگی مدیرعامل مؤسسه برای راه اندازی بخش جراحی اطفال در خراسان جنوبی در صورت تأمین اعتبار توسط خراسان جنوبی، گفت: ما در استان از این پیشنهاد استقبال و حمایت‌های لازم را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: برای تأمین اعتبار راه‌اندازی بخش جراحی اطفال در بیمارستان رازی بیرجند هم با برگزاری جلسه تخصصی با مسئولان متولی همراهی لازم را خواهیم داشت.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هم اکنون هم نظر ما برای تأمین اعتبار این بخش مثبت است یادآور شد: با درخواست متولیان این مؤسسه خیریه برای تأمین ۵۰ میلیون تومان برای تجهیز مرکز همراهان بیمار در بیرجند هم موافق هستیم.

 

 

افزایش ۳ برابری تسهیلات اشتغال و تولید در خراسان جنوبی/۳

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی از افزایش ۳ برابری تسهیلات اشتغال و تولید از محل تبصره ۱۸ به استان خبر داد و گفت: دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به استان اختصاص یافت.

مرتضی ذاکریان صبح پنج شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با حضور رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، معاون وزیر و رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی، نماینده مردم طبس، سرایان، فردوس و بشرویه، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان از طرح‌های معدنی و صنعتی شهرستان‌های طبس، بشرویه، فردوس و سرایان، بازدید شد.

وی با بیان اینکه در این بازدیدها مشکلات واحدها مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: تسهیلات تبصره ۱۸ از اقدامات حمایتی دولت برای ایجاد اشتغال، تولید، کارآفرینی و حمایت از واحدهای صنعتی و معدنی است.

ذاکریان از اختصاص دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ در قانون بودجه ۱۴۰۱ به استان خبر داد و افزود: این تسهیلات نسبت به سال گذشته ۳ برابر افزایش داشته است.

وی ادامه داد: واحدهای نیمه تعطیل یا واحدهای صنعتی که بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند در اولویت دریافت این تسهیلات هستند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی عنوان کرد: از محل بند الف تبصره ۱۸ در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ نیز ۷۷۴ میلیارد تومان تا کنون به استان اختصاص یافته است.

ذاکریان با بیان اینکه تا کنون ۷۱۴ میلیارد تومان از این تسهیلات جذب شده است، بیان کرد: ۵۷ میلیارد تومان نیز از محل سهمیه شناوری ملی برای استان اعتبار گرفته‌ایم.

 

 

تشکیل ۲۰ تعاونی جدید در خراسان جنوبی/۳

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۰ تعاونی جدید در استان راه اندازی شده و در راستای تشکیل این تعاونی ها برای ۴۲۰ نفر در استان فرصت شغلی ایجاد شده است.

 

غلامرضا اشرفی اظهار داشت: تعاونی ها در فرآیند رشد و تعالی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جامعه تأثیر به سزایی دارند.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: تعاونی ها می توانند سبب افزایش قدرت اقتصادی خانوارها و توسعه همه جانبه کشور شوند و تشکیل تعاونی ها در جلوگیری از مهاجرت نخبگان و سرمایه های انسانی تاثیرگذار است.

 

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۰ تعاونی جدید در خراسان جنوبی راه اندازی شده است، افزود: در راستای تشکیل این تعاونی ها برای ۴۲۰ نفر در استان فرصت شغلی در زمینه های مختلف خدمات، کشاورزی و صنعت و معدن ایجاد شده است.

 

اشرفی در ادامه گفت: در استان خراسان جنوبی یک هزار و ۳۴ تعاونی فعال در حال حاضر وجود دارد که در این راستا برای ۱۰ هزار و ۳۹۹ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده اند.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی عنوان کرد: بیشترین تعاونی تشکیل شده مربوط به شهرستان بیرجند با ۲۱۱ تعاونی و کمترین تعاونی تشکیل شده در استان مربوط به شهرستان درمیان با ۳۷ تعاونی است.

 

 

 

۱۱۴ هکتار زمین مازاد در خراسان جنوبی برای ساخت مسکن سند خورد/۲

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی گفت: سند برای ۱۱۴ هکتار از اراضی مازاد دولتی این استان به منظور استفاده در طرح نهضت ملی مسکن پس از بررسی‌های لازم صادر شد.

محمد محمدزاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این مقدار اراضی که متعلق به جهاد کشاورزی بوده، ۸۱ هکتار در شهر نیمبلوک و ۳۳ هکتار در شهرستان زیرکوه معرفی شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون دستگاه دیگری برای معرفی اراضی مازاد خود اقدام نکرده است گفت: براساس ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن باید دستگاه‌های اجرایی اراضی مازاد خود را برای ساخت مسکن به اداره‌ کل راه و شهرسازی واگذار کنند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به مفاد قانون جهش تولید مسکن، به‌ محض آنکه اداره راه و شهرسازی زمین‌های عرصه‌های دستگاه‌های اجرایی را مازاد تشخیص دهد، آنها را برای صدور سند معرفی می‌کند.

وی افزود: قبل از صدور سند از اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان استعلامات مختلف اخذ می‌شود که اراضی معرفی شده توسط دستگاه‌ها مالکیت خصوصی نداشته باشد.

 

 

 

 

اهدای ۱۴۳ تخته فرش از خراسان جنوبی به عتبات عالیات/۲

۱۴۳ تخته فرش برای اهدا به ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی بافته شد.

معاون فنی و مهندسی و پشتیبانی ستاد توسعه وبازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی گفت: این تعداد فرش به متراژ  یک ونیم ،۶، ۹ و ۱۲ متر از ابتدای امسال در مجموع به متراژ ۶۹۰ مترمربع برای اهدا به عتبات عالیات بافته شد.

محمد رضا الهی افزود: ارزش این میزان تخته فرش ۲ میلیارد و ۵۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است .

وی گفت : ۱۸هزار بافنده  به صورت پاره وقت این فرش ها را بافتند .

معاون فنی و مهندسی و پشتیبانی ستاد توسعه وبازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی افزود : عایدی فروش این فرش ها برای صحن عقیله بنی هاشم در کربلا و صحن امام محمد باقر در کاظمین استفاده می شود .

 

 

 

رشد سه برابری تسهیلات واحدهای صنعتی خراسان جنوبی/۳

امسال از محل تبصره ۱۸ در استان ۲۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای حوزه های مختلف واحدهای صنعتی در نظر گرفته شده که نسبت به سال گذشته افزایش سه برابری دارد.

رسولیان معاون وزیر و رئیس شرکت شهرک های صنعتی کشور گفت: یکی از سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم احیای واحدهای راکد و بازگشت این واحدها به چرخه تولید است,

رسولیان با یبان اینکه در راستای همین سیاست ها امروز از دو واحد صنعتی فردوس که اخیراً به چرخه تولید برگشتند بازدید به عمل آمد، افزود:  مقرر شد نسبت به تامین زیرساخت ها در حوزه برق و محوطه سازی این واحدها مساعدت های لازم به زودی صورت گیرد.

طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم با بیان اینکه امروز بین سرمایه گذاری و احیای واحدهای راکد اولویت با احیای واحدهای تعطیل شده و راکد است،  گفت: درصورت شروع به کار   همین واحدهای نیمه تعطیل شهرستان فردوس ، بیش از ۲۰۰۰ نفر مشغول بکار خواهند شد،

وی با بیان اینکه  برای توسعه صنعت در مناطق کمتر توسعه یافته مجلس چند پارامتر مثبت پیش بینی شده، از معافیت مالیاتی دو نیم برابری مناطق کمتر توسعه یافته و پرداخت تسهیلات بیشتر از محل منابع تبصره ۱۶ و تبصره ۱۸ به عنوان برخی از این پارامترها خبرداد.
طاهری همچنین در بازدید از کارخانه نساجی فردوس گفت مقرر شد برای فعال شدن واحد رنگرزی کارخانه نساجی فردوس از محل اعتبارات ۱۴۰۱ با همکاری استان و مسئولان وزارتخانه ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار مجموعه نساجی فردوس قرار گیرد.

حجه الاسلام نصیرایی نماینده مردم شهرستانهای فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی هم  هدف از حضور مسئولان در منطقه را آشنایی  با پتانسیل های صنعتی و معدنی منطقه عنوان کرد و افزود:  بنا داریم با حضور مسئولان در منطقه مشکلات و معضلات سر راه صنعت ، معدن و تولید را مرتفع کنیم .

همچنین معاون امور اقتصادی استاندار در این بازدید   یکی از اقدامات حمایتی دولت در حوزه های صنعت ، معدن و گردشگری را پرداخت تسهیلات از محل منابع تبصره ۱۸ برای واحدهای فعال عنوان کرد و افزود: این تسهیلات  برای سرمایه ثابت با نرخ ۱۰ درصد و سرمایه در گردش با نرخ ۱۸ درصد اعطا می شود.
اشرفی گفت: امسال  از محل تبصره ۱۸ در استان ،  ۲۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای حوزه های مختلف در نظر گرفته شده که نسبت به سال گذشته این مبلغ سه برابر شده است.

وی  با بیان اینکه  اولویت پرداخت این منابع با واحدهای نیمه تعطیل یا واحدهای صنعتی است که بیش از ۵۰ درصد رشد داشته ، افزود:  خطوط قرمز ما در سطح استان جذب ۱۰۰ درصدی این منابع توسط دستگاه‌ها و واحدهای تولیدی است، که  تاکید شده ،  تسهیلات تبصره ۱۸ به هیچ عنوان نباید برگشت بخورد و حتی باید تلاش شود تا از محل تسهیلات شناور تبصره ۱۸ در سطح کشور هم برای رونق تولید در استان استفاده شود.

افتتاح انبار زعفران پارسیلون فردوس در بورس کالای ایران با ظرفیت پذیرش ۵ هزار کیلوگرم زعفران و سرمایه گذاری ۱۵۰میلیارد ریالی ، ایجاد اشتغال برای ۱۰ نفر ، بازدید از پروژه معدن مثل چاه پلوند فردوس،بازدید از کارخانه نساجی ،بازدید از کارخانه بهره‌برداری آرد زرین،  مجتمع رب پروین ، بازدید از کارخانه منیزیم شهرستان فردوس از دیگر برنامه های رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت در شهرستان فردوس بود.

 

 

 

دو خودرو در شهرستان خوسف طعمه حریق شد/۴

مسئول آتش نشانی خوسف از آتش سوزی یک دستگاه سواری پژو و یک وانت نیسان در این شهرستان خبر داد.

علی میرزائی گفت: بامداد روز گذشته حریق یک دستگاه پژو پارس توسط شهروندان به سامانه ۱۲۵ اعلام شد که بلافاصله یک اکیپ اطفا حریق به محل حادثه واقع در روستای نوغاب خور اعزام شدند

میرزایی گفت :متاسفانه به دلیل بعد مسافت خودرو کاملا در آتش سوخت.

وی افزود : علت حادثه در دست بررسی است .

مسئول آتش نشانی خوسف گفت : همچنین ساعت ۱۴ روز گذشته حریق خودرو وانت نیسان در ۲۰ کیلومتری خور به سمت دیهوک به سامانه ۱۲۵ اعلام شدکه ایستگاه آتش نشانی دهنو در محور خوسف _طبس برای  اطفاء حریق به دلیل نزدیکی به حادثه به محل اعزام شد.

میرزایی با بیان اینکه خوسف سومین شهرستان وسیع استان است گفت: تنها یک ایستگاه فعال در شهرستان وجود دارد که با توجه وسعت زیاد شهرستان امکان خدمات رسانی مطلوب وجود ندارد.

وی ضمن گلایه از اینکه برخی روستا‌ها مانند روستای خور دارای خودروی آتش نشانی است، ولی به دلایل نامعلوم بلا استفاده است  از مسئولین مربوطه خواست هر چه سریع‌تر این موضوع ورود کنند تا در حوادث این چنینی همشهریان متحمل خسارت زیاد نشوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۹۵ درصد روستاهای استان خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل می شود/۲

معاون سیاسی استانداری خراسان جنوبی  گفت:بر اساس قول مساعد  وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیش از ۹۵ درصد روستاهای استان تا هفته دولت سال آتی به شبکه ملی اطلاعات متصل و از پوشش اینترنت پرسرعت همراه بهره مند خواهند شد.

محمد رضا طالبی در آیین افتتاح و بهره برداری از سایت ارتباطات همراه منظریه خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه که از مصوبات سفر استاندار به روستاهای حسین آباد ، منظریه و رقویی بود، قابل تقدیر می باشد.

وی افزود: بر اساس قول مساعد  وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیش از ۹۵ درصد روستاهای استان تا هفته دولت سال آتی به شبکه ملی اطلاعات متصل و از پوشش اینترنت پرسرعت همراه بهره مند خواهند شد.

سایت ارتباطی منظریه از محل مصوبات سفر  استاندار  به روستاهای حسین آباد ،منظریه و رقویی با سه میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات طرح توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات اجرا شد.

این سایت همراه با فناوری های نسل دوم، سوم و چهارم همراه احداث و راه اندازی شده و سه روستای منظریه، رقویی و حسین آباد را تحت پوشش خود قرار می دهد.

با راه اندازی این سایت، اهالی روستا از پوشش تلفن همراه و اینترنت پرسرعت همراه بهره مند شدند

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*