اخبار خراسان جنوبی/ گام‌های استوار مردم خراسان جنوبی در مسیر استکبارستیزی 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

خسارت روستائیان آسیب دیده از حیات وحش جبران می شود

 خسارت روستائیان آسیب دیده از حیات وحش جبران می شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گاه حیات وحش وارد مزارع روستائیان شده و خسارت هایی را وارد می کنند که برای جبران آن ۱۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

علی سلاجقه ظهر پنج شنبه در جمع خبرنگاران خراسان جنوبی اظهار کرد، خراسان جنوبی از نظر اقلیمی در وضعیت خشک و نیمه خشک قرار دارد و به این جهت از نظر گرد و غبار و بارش های با شدت زیاد و مدت قبل با مخاطراتی رو به رو است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه مناطق حفاظت شده خراسان جنوبی گنجینه های طبیعی هستند، بیان کرد: با توجه به شرایط ویژه استان همین گنجینه هایی که تاکنون حفظ شده چه گونه های گیاهی و چه گونه های جانوری بسیار ارزشمند است.

مناطق تحت حفاظت با تجهیزات خاص پایش شوند

سلاجقه با تأکید بر اینکه مناطق تحت حفاظت خراسان جنوبی باید با تجهیزات خاص پایش شود، ادامه داد: خراسان جنوبی از نظر صنعتی مشکلی در بحث آلاینده ها ندارد و پایش ها به صورت مستمر صورت می‌گیرد.

وی گفت: صنایع سیمان و… استان به طور نسبی از نظر میزان آلایندگی در وضعیت خوبی دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار کرد: از نظر محیط زیست طبیعی، خراسان جنوبی در مرز شکندگی قرار دارد و باید مراقبت های لازم صورت گیرد.

سلاجقه با اشاره به اینکه تلاش ها بر این است که در بحث پایش ها از دانش بنیان ها نیز استفاده کنیم، ادامه داد: پایش ها چه از نظر سرشماری و یا شناسایی معارضان و شکارچیان متخلف میتواند از طریق پرنده هایی چون پهبادها و کوادکوپتر ها صورت گیرد.

مجهز شدن محیط زیست استان ها به تجهیزات انفرادی

وی افزود: در یکی – دو هفته آینده ادارات محیط زیست استان ها به تجهیزات پیشرفته و با کیفیت عالی انفرادی ِ حفاظتی برای محیط بانان تجهیز می شوند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: تالاب های کشور را امروزه به صورت مرکزی و در تهران پایش می کنیم.

سلاجقه در زمینه حفاظت از گونه های جانوری در معرض خطر انقراض اظهار کرد: برای هر کدام از این گونه های در لیست قرمز طرح جامعی تدوین می شود.

وی اظهار کرد: تکثیر در اسارت و بعد رها سازی گونه های جانوری در معرض خطر انقراض یکی از راهکارهایی است که در این زمینه انجام می شود که نمونه آن منطقه توران استان سمنان است.

رئیس حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: در ستاد گرد و غبار کشور برنامه های جامعی به صورت ملی و بین المللی برای مقابله با پدیده گرد و غبار تدوین شده است.

سالانه برای ۳۰۰ هزار هکتار باید کار بیابان زدایی انجام شود

سلاجقه با تأکید بر اینکه سالیانه برای ۳۰۰ هزار هکتار باید کار بیابان زدایی انجام شود (مجری طرح سازمان منابع طبیعی است)، اظهار کرد: در این قسمت یک برنامه ۱۰ ساله برای کشور داده شده است ولی یک منفی از نظر دریافتی دارد.

وی بیان کرد: منفی هفت هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، اعتباری است که در قالب تکالیفی که انجام شده باید پرداخت می شد تا منابع طبیعی و آبخیرداری بتواند کارهای خود برای بیابان زدایی را انجام دهد.

رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: این موضوع در بودجه ۱۴۰۲ دیده می شود.

وی در زمینه گفت و گو با کشورهای همسایه در زمینه پدیده گرد و غبار در خراسان جنوبی اظهار کرد: از آنجایی که یک دولت مستقر در کشور افغانستان وجود ندارد نمی‌توانیم وارد تعاملات اجرایی شویم.

رئیس حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: اما با کشورهای عراق و سوریه تبادلات کارشناسی داشته ایم و اتخاد روش های اجرایی و علمی مورد توافق دو کشور انجام شده است.

خسارت روستائیان آسیب دیده از حیات وحش جبران می شود

سلاجقه ادامه داد: این موضوع که در شرایط خشکسالی حیات وحش وارد مزارع روستائیان شده و خسارت هایی را وارد می کنند مورد پایش قرار گرفته است.

وی یادآور شد: در این زمینه ۱۵ میلیارد تومان از طریق صندوق ملی محیط زیست کشور اختصاص داده شده و در هر صورت خسارت احتمالی جبران می شود.

 

 

 

معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور

دولت فرایندهای مالیاتی و تسهیلات بانکی کویرتایر را تسهیل کند

 

معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در دیدار مدیرعامل و بازدید از خط تولید کارخانه کویرتایر با تبریک به مردم خراسان جنوبی و شهر بیرجند بابت داشتن صنعت خوبی همچون کویرتایر اظهار داشت: کویرتایر مایه افتخار برای کشور و نظام است و بنده به عنوان یک شهروند ایرانی به وجود این صنعت در کشورم افتخار می کنم.

سلاجقه با بیان اینکه کویرتایر به عبارتی دیگر همان بذری است که امام خمینی (ره) با عنوان خود باور وی اتکا به توان داخل نهادینه کرد گفت: جوانان ما چه در دوران هشت سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی و چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با نهادینه کردن ما می توانیم و تاکید رهبری بر این شعار ، در این سالها توانستند گامهای مهمی بردارند که خدا را شاکریم.

معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود:  هم در مرحله فرآیند هم در محصول تولیدی کویر تایر، اقتصاد سبز حاکم است،  و در این کارخانه از نظر فضای سبز اقدامات شاخصی انجام شده و ۵۰ درصد فضای مجموعه تبدیل که فضای سبز شده که اقدامی قابل تقدیر است.

سلاجقه با بیان اینکه این صنعت در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی هیچ گاه خود را از مسیر انقلاب و نظام جدا نکرده که کار ارزشی است افزود:، تقکر اقتصاد مقاومتی در این مجموعه صنعتی نمود عینی دارد.

معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه مشکلات مطرح شده در جریان این بازدید در هیات دولت گزارش خواهد شد، گفت:  همت عالی در پرسنل این مجموعه دیدم و اما نیازمند توجه دولت در زمینه تسهیل فرآیندها هستند.

سلاجقه با بیان اینکه مدیریت حاکم در کارخانه کویرتایر با روحیه بسیجی که ما دیدیم و تفکر انقلابی که دارد به راستی شعار خورشید در اینجا غروب نمی کند را برای خود محقق ساختند گفت: ما هم امید داریم که دولت توجه ویژه ای به این صنعت داشته باشد چرا که این کارخانه داخلی سازی را در خود نهادینه کرده و دیگر شعار نیست بلکه کاری عملیاتی است که با توجه به توان نیروی داخلی و جوان توانسته است در بخش ارز آوری و صادرات ظرفیت های خوبی ایجاد کند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: تلاش می شود تا با گزارش هایی که در طی بازدید از این مجموعه انجام دادیم، در هیات دولت بازگو کنیم تا فرایندها برای این کارخانه از قبیل اعطای تسهیلات، موضوعات مالیات و غیره تسریع شود.

مدیرعامل شرکت کویرتایر هم در این دیدار با بیان اینکه این مجموعه از سال۱۳۷۷ به بهره‌برداری رسیده و اکنون ۲۴ سال از فعالیت این مجموعه صنعتی می‌گذرد.گفت:۳۱ هزار سرمایه گذار خرد در این کارخانه مشارکت دارند.

سید محمد حسین زینلی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد سهام این کارخانه وابسته به گروه سرمایه گذاری امید متعلق به بانک سپه است.بیان کرد:سهم کویر تایر از ارزش افزوده بخش صنعت استان ۲۳ درصد است.

وی ادامه داد: در حال حاضر هزار و ۳۰۴ نفر به صورت مستقیم و چهار هزار و ۷۸۰ نفر به صورت غیرمستقیم در این کارخانه مشغول فعالیت هستند.

مدیرعامل شرکت کویرتایر ادامه داد: این تعداد ۱۸ درصد شاغلین بخش صنعت استان و ۳۸ درصد شاغلین بخش صنعت شهرستان بیرجند را تشکیل می‌دهند.

وی با تاکید براینکه از ۴۲ شهر ایران سرمایه آورده‌ایم تا این مجموعه کار خود را شروع و ادامه فعالیت دهد، گفت: کار ما در کویر تایر به جایی رسیده که ۲۰ درصد تایر سواری مورد نیاز کشور را تامین می‌کنیم.

زینلی با اشاره به اینکه تا چند سال قبل فقط رینگ‌های ۱۳ تا ۱۵( ویژه ماشین‌های پراید، پژو و سمند) را تولید می‌کردیم، اظهار داشت: اما امروزه برای ماشین‌های شاسی بلند نیز رینگ تولید می‌کنیم و شعار ما تولید لاستیک در کویر تایر برای پراید تا پرادو است.

مدیرعامل شرکت کویرتایر اتکاء به دانش بومی و داخلی سازی طی هشت سال گذشته را از اعجاز خلق شده در این کارخانه دانست، اظهار داشت: اگر به دنبال محرومیت‌زدایی در شرق کشور هستیم باید کار اقتصادی صورت گیرد و اگر به دنبال رشد و توسعه هستیم باید سرمایه گذاران برای مشارکت ورود کنند.

وی با بیان اینکه این مجموعه با هفت رکورد ملی و انحصاری منحصر به فرد، دستاوردهای ماندگار در ۲۳ سال فعالیت پرافتخار خود کسب کرده است، اظهار داشت: جایگاه اولین تولید کننده تایر سبز و همچنین اولین سازنده پرس پخت در کشور از آن ماست.

 

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور:

افزایش ۲۱ درصدی تولید مواد مخدر در افغانستان/۳

نقشه راه خراسان جنوبی برای مبارزه با مواد مخدر تدوین شود

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: نقشه راه استانی و هدف گذاری برای رهایی از بی برنامه‌ای و عدم تمرکز در مبارزه با مواد مخدر در استان انجام شود.

به گزارش خبرنگار مهر سردار محمد مسعود زاهدیان در شورای مبارزه با مواد مخدر استان اظهار کرد: روزمرگی در استان سبب شده تا از موارد اصلی در این خصوص غافل شوید که برای رهایی از این موضوع باید نقشه راه استانی و هدف گذاری دوباره اجرایی شود.

وی افزود: با توجه به شروع تدوین بودجه سال ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه باید پیش بینی‌های لازم در حوزه مقابله در استان انجام شود و اشکال دیگری که در خراسان جنوبی وجود دارد، نبود آمار درست از تعداد معتادان متجاهر و میزان مواد مخدر کشف شده‌ای که از خراسان جنوبی عبور کرده‌اند، است.

وی با بیان اینکه اقدامات درمانی برای معتادان متجاهر در استان باید مشخص باشد، ادامه داد: طرح کنترل کویر در تهران تدوین و سهم هر بخش در این زمینه مشخص می‌شود تا با تأمین اعتبار در سال ۱۴۰۲ اجرایی شود.

زاهدیان گفت: یکی از موضوع‌های مهم در این خصوص توجه به مناطق محروم خراسان جنوبی است تا افراد به دلیل مشکلات گرفتار مواد مخدر نشوند که در این ارتباط جلساتی با جهاد کشاورزی برگزار شد و از امکانات بین‌المللی برای تأمین اعتبار در این زمینه استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: طرح جامعی برای بهبود وضعیت ایست و بازرسی‌های استان باید تدوین شود تا از انجام کارهای مقطعی در این باره جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود منابع در حوزه درمان، باید پیشگیری بیش از گذشته با اقدامات حداکثری مورد توجه قرار گیرد.

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور عنوان داشت: خراسان جنوبی به دلیل هم جواری با افغانستان از ویژگی خاصی در این باره برخوردار است.

زاهدیان افزود: افزایش آلودگی استان در این خصوص زنگ خطر را برای انجام اقدامات جدی تر به صدا در آورده است و مرکز ماده ۱۶ خراسان جنوبی باید با بهره‌گیری از ظرفیت خیرین، اعتبارات استانی و کشوری راه اندازی شود و مکان شایسته‌ای برای این منظور ایجاد شود.

به گفته وی اگر چارچوب مشخصی در استان برای کشت شاهدانه با تی اچ سی خفیف تهیه شود، با توجه به اینکه کاربردهای زیادی دارد با کاشت و فرآوری آن برای ارزش افزوده موافق هستیم.

وی گفت: با برنامه‌ریزی مناسب برای برگزاری دوره آموزشی شناسایی اموال قاچاقچیان در استان، همکاری لازم را در این خصوص انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه باید تعداد مراکز مورد نیاز برای درمان معتادان استان و میزان داروهای لازم در این خصوص به ما اعلام شود، ادامه داد: با برگشت مبالغی از فروش اموال توقیف شده قاچاقچیان به خراسان جنوبی موافقیم.

وی افزود: مقام معظم رهبری در جلسات آسیب‌های اجتماعی توجه ویژه‌ای به آسیب‌های ناشی از اعتیاد دارند و خواستار توجه ویژه در این زمینه به خصوص در مناطق روستایی شده‌اند.

وی اظهار کرد: با وجود کاهش ۱۶ درصدی سطح زیر کشت در افغانستان، امسال شاهد افزایش ۲۱ درصدی تولید مواد مخدر در افغانستان هستیم که کشفیات بی سابقه مواد مخدر در خراسان جنوبی نشانگر این موضوع است.

خطیب جمعه بیرجند: واقعه ۱۳ آبان برای جوانان بازخوانی شود/۳

امام جمعه موقت بیرجند گفت: در جریانات اخیر ملت بزرگ ایران پاسخ دندان شکنی به استکبار جهانی داده است.

پاسخ دندان شکن ملت ایران به استکبار حجت الاسلام رحیم آبادی در خطبه‌های نماز جمعه بیرجند گفت: برنامه اصلی عالم بر این است که فیض و رحمت الهی از طرق مختلف بر بشریت جاری شود.

امام جمعه موقت بیرجند با تأکید بر اینکه برپایی یک حکومت بر پایه رهبری ولی خدا، یکی از اهداف اصلی دعوت انبیاء است، گفت: این حکومت در راستای رشد معنوی و علمی جامعه می‌کوشد.

وی افزود: یکی از اولین اقداماتی که پیامبر (ص) بعد از هجرت به مدینه انجام داد، تشکیل حکومت اسلامی بود.

حجت الاسلام رحیم آبادی با اشاره به  اینکه ملت ایران برای وصول حاکمیت مطلقه محمدی انتخاب شده است، گفت: این موضوع در روایات مختلف معصومین (ع) مورد اشاره قرار گرفته است.

امام جمعه موقت بیرجند با اشاره به دشمنی آمریکا علیه ملت ایران گفت: کودتای نوژه، حمایت از صدام، ساقط کردن هواپیمای مسافربری، تحریم اقتصادی ملت ایران، حمایت از فتنه گران در سال ۸۸ و به شهادت رساندن سردار شهید سلیمانی گوشه‌ای جنایت‌های استکبار علت ایران است.

حجت الاسلام رحیم آبادی با بیان اینکه امروزه دشمنی و شرارت آمریکا پیچیده و دارای ابعاد شناخته نشده است، گفت: مسئولین باید با تبیین مسائل، ابعاد این دشمنی را برای جوانان روشن کنند.

وی با تأکید بر اینکه دشمن امروزه توان مقابله نظامی با انقلاب اسلامی را ندارد، گفت: امروزه دشمن دریافته تنها راه باقی مانده برای مقابله با ایران تبلیغات مستمر و پخش شبهات عجییب و غرب و بمباران کردن اذهان مردم است.

امام جمعه موقت بیرجند افزود: مقابله فرهنگی با جنگ دشمن بیش از هر چیز دقت، بصیرت و هوشیاری می‌طلبد.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه امروزه در هر سه قوه عناصر انقلابی و اسلامی در صدر هستند، افزود: باید در راستای عمل کردن به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی  گام برداشت.

 

جانشین سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در زهان

هدف دشمن براندازی و مخالفت با دین اسلام/۲

جانشین سازمان اطلاعات سپاه پاسداران : هدف دشمن در فتنه اخیر برنامه ریزی برای براندازی و مخالفت با دین اسلام بود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، جانشین سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در مراسمی در شهر زهان گفت: با توجه به مستندات، دشمن اغتشاشات اخیر را از سال گذشته با هدف براندازی و مخالفت با دین در کشور برنامه ریزی کرده بود.
سردار سیاری گفت: دشمن پس از عدم موفقیت در جنگ اقتصادی علیه ملت ایران، جنگ فرهنگی، سیاسی و روانی را با بمباران خبر‌ها و شایعات کذب از طریق رسانه مزدور عربستانی و صهیونیستی آغاز کرد.
وی افزود: در این جنگ، دشمن با تمرکز بر مسئله حجاب، هدفش دین مردم بود، اما ملت دیندار ایران اسلامی این تعرض به مقدسات را قبول نکرده و دشمن در این فتنه هم شکست خورد.
جانشین سازمان اطلاعات سپاه پاسداران گفت: برنامه ریزی دشمن برای ایجاد آشوب در کشور از اول مهر بود، اما با فوت مهسا امینی علاوه بر مسئله فرهنگی و سیاسی بر روی بحث تجزیه کشور با ایجاد تفرقه‌های قومی و مذهبی نیز تمرکز کردند.
سردار سیاری افزود: نزدیک به شش ماه است که رسانه‌های دشمن روی این موضوع تمرکز کردند و در کم‌تر از چند روز ۱۲۳ میلیون توییت را در فضای مجازی منتشر کردند.
وی گفت: در حوزه فرهنگی مهم‌ترین مسئله ما امروز جهاد تبیین است و وظیفه داریم از طریق نهضت جهاد تبیین و گفتمان چهره به چهره، به مقابله با فتنه دشمن برویم.

 

صدور سند مالکیت برای ۹۹ و نیم درصد اراضی ملی خراسان جنوبی/۲

سند مالکیت ۹۹ و نیم درصد اراضی ملی استان به منظور جلوگیری از زمین خواری صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی ،مدیرکل ثبت و اسناد استان گفت: برای جلوگیری از زمین خواری برای ۱۴ و نیم میلیون هکتار از این اراضی سند مالکیت صادر شده است.
محمدزاده با بیان اینکه در سال جاری هم اعتبار لازم برای  تهیه نقشه و تشکیل پرونده برای ۲۶۰۰۰هکتار از ارضی کشاورزی شهرستان های استان در نظر گرفته شده ، افزود: کشاورزان می توانند برای سند دار کردن زمین های خود اقدام کنند.
وی در خصوص طرح ملی سنددار کردن اراضی کشاورزی هم افزود: برای ۷ هزار و ۸۰۰ قطعه پرونده تشکیل شده ، که از این تعداد ۳ هزار و ۷۰۰ قطعه در بانک جامع املاک و کاداست استان تثبیت شده است.

ثبت موقوفات جدید به ارزش ۱۲۶ میلیارد ریال/۲

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: ۱۲۶ میلیارد ریال ارزش موقوفات جدید در استان از ابتدای امسال بوده است.

حجت الاسلام بخشی پور گفت: وقف که در بسیاری از روایات اسلامی از آن به صدقه جاریه تعبیر شده است دارای ثواب و فضیلت‌های فراوانی است.

او با اشاره به وقفیات جدید ۱۴۰۱ در خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جدید تاکنون ۴۵ وقف جدید به ارزش ۱۲۶ میلیارد ریال در خراسان جنوبی ثبت شده است.

حجت الاسلام بخشی پور ادامه داد: بیشتر موقوفات با نیت امور خیر و عام المنفعه، عزاداری ائمه اطهار (ع)، تأمین هزینه‌های مساجد، بقاع متبرکه و حوزه‌های علمیه، کمک به ایتام و فقرا و مستمندان، امورات قرآنی و دارو و درمان به ثبت رسیده اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه بیشترین تعداد وقف جدید در امسال متعلق به شهرستان زیرکوه با ثبت ۱۱ موقوفه است،  افزود: بیرجند ۹ موقوفه جدید، نهبندان ۶ موقوفه، طبس چهار موقوفه، فردوس چهار موقوفه، سربیشه چهار موقوفه، قاین سه موقوفه، خوسف ۲ موقوفه، سرایان یک موقوفه و بشرویه یک موقوفه را ثبت کرده اند.

 

برگزاری مراسم چهلمین روز خاکسپاری شهید یوسفی هریوند در بیرجند/۲

مراسم چهلمین روز خاکسپاری شهید حسین یوسفی هریوند در مسجد امام حسین (ع) بیرجند با حضور مردم و مسئولین برگزار شد.

شهید حسین یوسفی هریوند در عملیات خیبر در سال ۱۳۶۲ به شهادت رسید و پیکر مطهر او طی عملیات تفحص بعد از ۳۹ سال شناسایی و چهل روز پیش در بیرجند خاکسپاری شد.

حجت الاسلام نوفرستی قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در مراسم چهلم خاکسپاری این شهید گفت: شهادت طلبی مختص پیروان مکتب اسلام است و ریشه در واقعه کربلا دارد.

او افزود: جبهه مقاومت، تأثیرگذاری اسلام و شکل گیری یک جبهه بزرگ در سطح عالم رو به گسترش و توسعه است.

نوفرستی بیان کرد: بصیرت مردم در طول جریانات اخیر ثابت شده است و مردم آگاهانه جبهه دوست را از دشمن تشخیص می‌دهند.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی همچنین به وقایع ۱۳ آبان اشاره و تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی دشمن فاصله انداختن بین مردم و رهبری است که مردم بار‌ها پوچی این اهداف را ثابت کرده اند.

 

 

پیام مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی استان خراسان جنوبی به مناسبت ۱۴ آبان روز فرهنگ عمومی/۱

به نام خدا

((اصلاح فرهنگ عمومی، از همه‌ی کارها مهمتر است؛ چون این کار، محور همه‌ی کارهای دیگر است.)) مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

موثرترین و والاترین عنصری که در موجودیت هر جامعه ای دخالت اساسی دارد، فرهنگ آن جامعه است. نظام فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران مجموعه ای منسجم و سامان یافته از چارچوب های نظری، اندیشه ای، مبانی، چشم انداز، سیاست ها، راهبردها، اهداف و نهادهای متکثر و متنوع حاکمیتی، تقنینی، سیاست گذاری و اجرایی است که به صورت یک مجموعه همبسته و کل نگر در جهت اهداف بلند فرهنگی حرکت می کنند و مسئولیت خطیر توسعه همه جانبه ی فرهنگی را بر عهده دارد.
اجزای این مجموعه همبسته در تعامل و هم افزایی با یکدیگر می توانند چشم انداز فرهنگ متعالی و اصیل اسلامی_ایرانی را تحقق بخشیده و به انسان فرهنگی خردورز، عدالت خواه، فضیلت مدار و در عین حال متناسب با مقتضیات زمانه عینیت بخشند.
در جهان در حال تحول و تغییرات شگرف کنونی، اهمیت فرهنگ به ویژه فرهنگ عمومی و صیانت از مرزهای فرهنگی و نظام باورها و عقاید، ارزش ها، جلوه های احساسی و هنجارها برای عموم جوامع و ملت ها بویژه ملت بزرگ ایران که الهام گرفته از تعالیم انسان ساز اسلامی و جایگاه رفیع تمدنی ایرانیان می باشد، دو چندان است.
چهاردهم آبان ماه روز فرهنگ عمومی، فرصت ارزشمند توجه به جایگاه فرهنگ عمومی و مولفه های آن در نظام مقدس جمهوری اسلامی است تا بیش از پیش به اهمیت جایگاه شورای فرهنگ عمومی و تاثیر آن در توسعه همه جانبه جامعه بیاندیشیم وبا سیاستگذاری های هوشمندانه در مواجهه با آسیب های فرهنگی گریبانگیر جامعه امروزی اهتمام جدی برای جبران کاستی ها داشته باشیم و با بهره گیری از فرصت های بی بدیل فرهنگی استان و ظرفیت جوانان مومن انقلابی، شاخص های فرهنگ عمومی را در گام دوم انقلاب ارتقاء و گسترش دهیم.
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان خراسان جنوبی افتخار دارد با تطبیق سیاست های فرهنگی برمبنای مبانی اسلام ناب، رهنمودها و اندیشه های امامین انقلاب، سیاست های دولت مردمی ایران قوی و با حرکت در راستای اولویت های ابلاغ شده شورای فرهنگ عمومی کشور در سال‌جاری سهم شایسته ای در تحقق این مهم ایفا نماید.
ضمن گرامیداشت ۱۴ آبان ماه، روز فرهنگ عمومی، این روز ارزشمند را به مردم عزیز خطه علم وایمان ودیار فرهنگ واندیشه خراسان جنوبی، تبریک و تهنیت عرض نموده و از پیشگاه خداوند متعال سربلندی و توفیقات روزافزون تلاشگران و خادمان عرصه ی خدمت و صیانت از ارزش های والای فرهنگ اسلامی_ایرانی به ویژه جامعه بزرگ فرهنگ، هنر و رسانه خراسان جنوبی را از درگاه خداوند یکتا مسئلت می نمایم.

علی فرخنده
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی

 

 

در دیدار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با محیط بانان منطقه حفاظت شده درمیان سربیشه عنوان شد

استفاده از تمام ظرفیت برای مرتفع کردن مشکلات محیط بانان /۲

علی سلاجقه معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سفر یک روزه خود به استان خراسان جنوبی ضمن بازدید از منطقه حفاظت شده درمیان سربیشه با محیط بانان این منطقه دیدار و گفتگو کرد.به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ، در این نشست محیط بانان ضمن قدردانی از اقدامات ارزشمندی که در حوزه یگان حفاظت محیط زیست ویژه محیط بانان انجام شده ، درخصوص امکانات و تجهیزات مورد نیاز محیط بانی ، تبدیل وضعیت محیط بانان طرحی و قراردادی و… بحث و گفتگو کردند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی عنوان کرد:

طراحی اطلس فرهنگی خراسان جنوبی در بستر مجازی /۷

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در بازدید از شرکت دانش بنیان دانشجویار خاوران گفت: نیاز است اطلس فرهنگی استان به صورت مجازی و در راستای معرفی هر چه بیشتر ظرفیت های استان طراحی شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ علی فرخنده افزود: نیاز است اطلس فرهنگی استان به صورت مجازی و سه بعدی و در راستای معرفی هر چه بیشتر ظرفیت های استان طراحی شود.

وی با اشاره به پتانسیل های مختلف فرهنگی وگردشگری استان بیان کرد: تهیه اطلس فرهنگی در معرفی و انتقال فرهنگ استان نقش بسزای دارد.

فرخنده با اشاره به فعالیت های شرکت دانش بنیان دانشجویار خاوران بیان کرد: این شرکت، مجموعه ای دانش بنیان دیجیتال بوده که با مجوز نشر دیجیتال رسانه های حامل و برخط از فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی همچنین خواستار توجه به صنایع فرهنگی استان شد و افزود: علی رغم پتانسیل استان در صنایعی اعم از پارچه مله، ابعاد فرهنگی این ظرفیت ها مورد توجه قرار نگرفته و به ارزش افزوده نرسیده است.

 

 

 

کسب رتبه اول خراسان جنوبی در دومین جشنواره نمایش عروسکی کشور/۲

 

هنرمند خراسان جنوبی در بخش نمایشنامه نویسی در دومین جشنواره کشوری نمایش عروسکی استان لرستان، رتبه اول را کسب کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ «حسین عباس زاده» از خراسان جنوبی با نمایشنامه «زال سپید موی»، در بخش نمایشنامه نویسی دومین جشنواره کشوری نمایش عروسکی استان لرستان، رتبه اول را کسب کرد.

دومین جشنواره نمایش عروسکی ملی به میزبانی اتحادیه بین المللی نمایش عروسکی استان لرستان از یکم تیرماه امسال با حضور مشترک داوران بومی و کشوری آغاز و در چهار بخش نمایشنامه‌نویسی عروسکی، ساخت عروسک نمایشی، طراحی عروسک و پژوهش برگزار شد.

گفتنی است؛ ایجاد ارتباط هنری بین خانواده هنرمندان یونیمای ایران، استعدادیابی و شناسایی هنرمندان جوان و فعال، تشویق و تقویت روحیه هنرمندان در دوران پسا کرونا از جمله اهداف برگزاری جشنواره ملی نمایش عروسکی در لرستان بوده است.

 

 

 

 

معاینه فنی ۱۹  هزار خوردو سنگین و نیمه سنگین در خراسان جنوبی/۷

۱۹ هزار خوردو سنگین و نیمه سنگین در خراسان جنوبی در ۷ ماه گذشته معاینه فنی شدند .

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی بامعاینه فنی بیش از ۱۹  هزار خوردو سنگین و نیمه سنگین در خراسان جنوبی اشاره به فعالیت ۴ مرکز معاینه فنی خودرو‌های سنگین در استان گفت: در  ۷ ماه گذشته  ۱۹  هزار و ۷۱۹ وسیله نقلیه سنگین و نیمه سنگین به مراکز معاینه فنی خراسان جنوبی مراجعه کردند.

مسعود قاسمی با اشاره به اینکه  از تعداد ناوگان‌های مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی استان تعداد ۱۲ هزار و ۲۴۷ دستگاه خودرو توانسته اند در مرحله اول گواهی معاینه فنی را دریافت کرده و تعداد ۳ هزار و ۱۲۱  خودرو نیز پس از رفع عیوب و نواقص موفق به دریافت گواهی معاینه فنی شدند افزود: تعداد۴ هزار و ۳۵۱  خودرو در آزمون معاینه فنی موفق به اخذ گواهی معاینه فنی نشده اند.

وی گفت : ۴ مرکز معاینه فنی تحت پوشش این اداره‌کل در شهرستان‌های بیرجند، قاین، طبس و فردوس فعالیت می‌کنند و تمامی عملیات مربوط به کنترل وضعیت ناوگان و صدور برگه معاینه فنی به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی افزود : این مراکز با هدف ارتقای ایمنی، کاهش ناشی از نقص فنی خودرو‌ها، سنجش دقیق سالم بودن خودرو ها، کاهش آلودگی و حفظ محیط زیست فعالیت می‌کنند.

وی گفت :  براساس آیین نامه راهنمایی و رانندگی، تردد وسایل نقلیه فاقد برگ معاینه فنی معتبر ممنوع است.

 

 

 

تشکر استاندار خراسان جنوبی از حضور مردم استان در راهپیمایی۱۳ آبان

استاندار خراسان جنوبی در پیامی از حضور مردم بصیر استان در راهپیمایی یوم الله ۱۳ آبان قدردانی کرد.

تشکر استاندار خراسان جنوبی از حضور مردم بصیر استان در راهپیمایی یوم الله ۱۳ آبانبه گزارش امروز خراسان جنوبی، متن این پیام به این شرح است:
إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرکُم وَیُثَبِّت أَقدامَکُم

“وحدت، مقاومت و اراده ملت، رمز پیروزی در برابر آمریکا ست”. مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی)

بار دیگر به لطف بصیرت و زمان شناسی شما مردم مسلمان و انقلابی، شاهد شکوهی وصف ناپذیر از حضور همه اقشار بویژه نوجوانان، جوانان و هنرمندان در اجتماع عظیم یوم الله سیزدهم آبان ماه” روز ملی مقابله با استکبار جهانی” بودیم.

این گردهمایی باشکوه که یکبار دیگر غیرت انقلابی را متجلی ساخت، ایستادگی سرافرازانه در برابر دسیسه‌ها و توطئه‌های (عبری، عربی، غربی) نظام سلطه و استکبار جهانی را برای جهانیان به تصویر کشید و با طنین انداز کردن شعارهای” هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّه” و”مرگ بر آمریکا – مرگ بر اسرائیل – مرگ بر فتنه گر و مرگ بر انگلیس” شکست دیگرباره هیمنه پوشالین جبهه استکبار را در اقیانوس اراده پولادین، قدم‌های ثابت و مشت‌های گره کرده ملت همیشه همراه و دوستداران نظام و عاشقان ولایت غرق نمود و جز بهت و شگفتی برای آن‌ها که منتظر تزلزل ستون‌های انقلاب شکوهمند اسلامی در این رویداد تاریخی بودند، باقی نگذاشت.

آفرین بر شما مردم که در این برهه حساس که دشمن به زعم باطل خود، با تشدید جنگ‌های روانی و رسانه‌ای و تعدی به حرم آل الله و رقم زدن صحنه‌های دلخراش از به شهادت رساندن و مجروح کردن جمعی از زائران و مجاوران حضرت شاهچراغ (علیه السلام)، سعی در کمرنگ نمودن پشتوانه‌های مردمی انقلاب داشت، با حضوری وحدت بخش و حماسی در این راهپیمایی ضد استکباری، ضمن نمایش خشم و نفرت انقلابی علیه استکبار جهانی، بر مواضع اصولی خود مهر تأییدی مجدد زده و پیمانی دوباره با آرمان‌های انقلاب اسلامی بستید.

بدون تردید این لبیک شما به آرمان‌های ولایت و نظام، پشتوانه‌ای عظیم برای خدمتگزاران است تا با دلگرمی در مناسبات بین المللی از حقوق حقه ایران سرافراز دفاع کرده و رسالت خویش را در تحقق تمدن نوین اسلامی ایفا نمایند.

اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان عرصه مبارزه با استبکار و تشکر از حضور عاشقانه اقشار مختلف مردم به ویژه خانواده معظم شهدا، ایثارگران، روحانیت معظم، اصناف، هنرمندان، ورزشکاران، دانش آموزان و دانشجویان در راهپیمایی عظیم یوم الله ۱۳ آبان، از همکاری صمیمانه اصحاب رسانه، صدا و سیما و مسئولین سازمان ها، نهاد‌ها و ارگان‌های استان خراسان جنوبی که بستر‌های این حماسه سازی پرشور و وحدت آگاهانه را در پاسخ دندان شکن به فتنه‌های آمریکایی – انگلیسی- سعودی اخیر فراهم نمودند، قدردانی می‌نمایم.

جواد قناعت
استاندار خراسان جنوبی

 

 

 

بیهود قائنات، رکورد‌ار بارندگی ۲۴ ساعت گذشته/۲

ایستگاه بیهود شهرستان قائنات با ۱۴ میلی متر، بیشترین بارش‌های ۲۴ ساعت گذشته را به خود اختصاص داده است.

کارشناس هواشناسی گفت: در این مدت در قاین ۱۱ میلیمتر، اسفندیار طبس ۸ میلیمتر، محمدآباد و دوست آباد ۷، فتح آباد خضری میلی متر ۶، کریمو، حاجی آباد، زهان ۴ میلی متر، سرایان، کلاته سورگ طبس، نوغاب، عباس آباد میم، ماهمیران، مهوید و سروند ۳ میلی متر باران باریده است.

زارعی افزود: در ایستگاه‌های فردوس، خرو، اسلامیه، فتح آباد فردوس، چیروک و پیکو ۲ میلی متر، خوسف، انارستانک، معدن پروده، دیهوک و عشق آباد ۱ میلی متر، ماژان ۰.۵ میلی متر، بیرجند ۰.۳ میلی متر، علی آباد زارعین و درخش ۰.۱ میلی متر بارش گزارش شده است.

 

 

 

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در جمع راهپیمایان ۱۳ آبان شهر بیرجند:

دشمن با امپراطوری رسانه‌ای به دنبال نسل‌کشی فکری است/۳

 

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: دشمن با بهره گیری از امپراتوری بزرگ رسانه‌ای، فضای مجازی و دست نشانده هایش، کشتار فکری جوانان ما را دنبال می‌کند.

حجت الاسلام طیبی فر در جمع راهپیمایان ۱۳ آبان شهر بیرجند با مرور تاریخ انقلاب اسلامی گفت: فرزندانی که امام راحل آن‌ها را سربازان در گهواره دانست، در کار پدرانشان، نهال نوپای انقلاب اسلامی را پرورش دادند، هشت سال یک جنگ جهانی را مدیریت کردند، مهره‌های خائن را ازکشور بیرون و توطئه خیانتکاران را حتی در لباس مرجعیت قلع و قمع کردند.

وی افزود: امروز هم فرزندان و نوه‌های آنان برای دفاع از انقلاب اسلامی در میدان اند و سنگر‌های علم و دانش را در حال شکافتن هستند که  این موضوع دنیا را متحیر کرده است.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه دشمن برای نسل جدید انقلاب، سرمایه گذاری زیادی کرده است گفت: دشمن با بهره گیری از امپراتوری بزرگ رسانه‌ای، فضای مجازی و دست نشانده هایش، موشک‌های انحراف فکری را به سوی جوانان ما نشانه گرفته است.

حجت الاسلام طیبی فر با اشاره به اینکه امریکا هیچ وقت با ملت‌هایی که می‌خواهند روی پای خود بایستند، کنار نمی‌آید گفت: کنارآمدن ما با امریکا محال است چرا که ما با هم تضاد راهبردی و تضاد اندیشه‌ای داریم و جمع اسلام و کفر، تمدن اسلام وتمدن لیبرالیسم و مادی گرایی و خداگرایی امکان پذیر نیست.

وی با یادآوری فتنه‌های ۷۸، ۸۸، و ۹۲ گفت: دشمن از تمام مهر‌ه های خود در این فتنه‌ها استفاده کرده و در فتنه اخیر آنقدر ذلیل شده که دست به دامن ارازل و اوباش شده است.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با قدردانی از حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۱۳ آبان گفت: فتنه گران مانند مگس‌های روی زخم اند که  مسئولان باید با التیام این زخم‌ها ، فرصت را از بدخواهان بگیرند.

حجت الاسلام طیبی فر خانواده‌ها را به آگاه بخشی بیشتر به فرزندان خود توصیه کرد و افزود: آمورش و پرورش و دانشگاه‌ها باید نسل آینده که ذخیره‌های انقلابند را با آرمان‌های انقلاب اسلامی بیشتر آشنا کنند.

وی با بیان اینکه دشمن یک لحظه دست از توطئه چینی علیه ما برنمی دارد گفت: ما باید در جبهه فرهنگی و اقتصادی مانند جبهه نظامی با اقتدا باشیم و این در گرو همراهی مردم، فعالیت مسئولان و دلسوزان نظام است.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: از قوه قضائیه می‌خواهیم کسانی که بعنوان لیدر، سردمدار  اغتشاشات اخیر به جان، مال، ناموس و جوانان ما رحم نکردند، درس عبرت بدهند و از همه مسئولان فرهنگی و فعالان این بخش می‌خواهیم برای گسترش فرهنگ اسلامی در مقابل امپراطوری رسانه‌ای دشمن بیشتر تلاش کنند.

 

 

 

ادامه بارش‌ها و کاهش دما برای خراسان جنوبی/۲

کارشناس هواشناسی از ادامه ناپایداری‌های جوی و روند کاهشی دمای هوا تا هفته آینده خبر داد.

زارعی گفت: براساس الگوی نقشه‌های هواشناسی، تا اوایل صبح یکشنبه تحت تاثیر توده هوای جو، افزایش موقت ابر، در برخی نقاط افزایش سرعت وزش باد، رگبار و رعدبرق و در مناطق کوهستانی برای امروز احتمال بارش تگرگ و تشکیل مه دور از انتظار نیست.
وی افزود: در برخی نقاط مرکز و نیمه شمالی استان، احتمال وقوع رواناب پیش بینی می‌شود.
کارشناس هواشناسی استان همچنین از ادامه کاهش محسوس دمای هوا تا اوایل هفته آینده خبر داد.

 

 

 

 

 

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور خبر داد؛

ایجاد مرکز ماده ۱۶ برای درمان معتادان متجاهر در خراسان جنوبی

ایجاد مرکز ماده ۱۶ برای درمان معتادان متجاهر در خراسان جنوبی

معاون عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: برای درمان معتادان متجاهر خراسان جنوبی، مرکز ماده ۱۶ با تأمین ۵۰ درصد اعتبار مورد نیاز راه اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار محمد مسعود زاهدیان در جمع خبرنگاران بیان داشت: با توجه به موقعیت خراسان جنوبی اعم از هم جواری با استان‌های جنوبی که مسیر عبور مواد مخدر به داخل کشور بوده و هم مرزی با افغانستان که محل ورود مواد مخدر است، از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی افزود: بر این اساس باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای کنترل ورود مواد مخدر به خراسان جنوبی انجام شود که این سفر برای این منظور انجام شد.

زاهدیان با بیان اینکه مرکز ماده ۱۶ برای درمان آقایان و بانوان در استان ایجاد می‌شود، گفت: در این خصوص در جلسه‌ای با معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی و در شورای مبارزه با مواد مخدر استان در این باره تصمیم‌گیری شد.

زاهدیان بیان داشت: مرکز ماده ۱۶ آقایان با همکاری شهرداری بیرجند و با استفاده از ظرفیت‌های موجود در مرکز استان ایجاد می‌شود.

به گفته وی مرکز ماده ۱۶ مختصری هم با توجه به تعداد کم معتادان متجاهر خانم در استان راه اندازی می‌شود و ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با تأمین ۵۰ درصد اعتبار مورد نیاز در این باره کمک می‌کند.

معاون عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: این ستاد به ایجاد زیرساخت‌های لازم درمان معتادان استان و تأمین نیازهای معتادان خود معرف و ارتقای ظرفیت‌های موجود کمک می‌کند.

 

 

 

 

 

دادستان مرکز خراسان جنوبی اعلام کرد؛

مصادره ۶۸۰ میلیاردی اموال قاچاقچیان در خراسان جنوبی/۷

مصادره ۶۸ میلیارد تومانی اموال قاچاقچیان در خراسان جنوبی

دادستان مرکز خراسان جنوبی گفت: ۶۸ میلیارد تومان از اموال و وسیله نقلیه قاچاقچیان مصادره شده که نیاز است درصدی از این رقم به استان برگردد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی نسائی چهارشنبه شب در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه ۸۰ درصد از جمعیت چهار هزار ۳۷۳ زندانی زندان‌های استان جرم مواد مخدر دارند، اظهار کرد: ظرفیت اسمی زندان‌های استان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه چرا مسئولان استان توان راه اندازی مرکز ماده ۱۶ را ندارند، عنوان داشت: برای کاهش سرقت‌های خرد باید همه دستگاه‌های مسئول در این خصوص پاسخگوی دستگاه قضا باشند.

وی ادامه داد: بیش از ۷۴ هزار پرونده کیفری در دادسراهای استان بررسی قضائی شده است و کم لطفی است که همه مشکلات را به دستگاه قضائی برگردانیم.

دادستان مرکز خراسان جنوبی با بیان اینکه با کمک خیرین حدود هزار خانواده زندانی خراسان جنوبی را اداره می‌کنیم، گفت: کاش از ۱۶۷ میلیارد تومان ناشی از فروش اموال مصادره قاچاقچیان، مبالغی به استان برگشت می‌کرد تا در حوزه مقابله هزینه شود.

وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۸ میلیارد تومان از اموال، وسیله نقلیه قاچاقچیان مصادره شده که نیاز است برای انجام برنامه های پیش رو درصدی از این رقم به استان برگردد.

حجت الاسلام نسائی تاکید کرد: اگر امروز به داد مردم خراسان جنوبی نرسیم، خراسان جنوبی در آینده نه تنها دور از این نظر مانند سیستان و بلوچستان خواهد شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

کمبود مراکز درمان اعتیاد در خراسان جنوبی/مجوز صادر نمی شود/۷

کمبود مراکز درمان اعتیاد در خراسان جنوبی/مجوز ایجاد صادر نمی شود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: سهمیه پذیرش بیماران معتاد در استان کامل شده با این وجود مجوز جدیدی برای ایجاد مراکز درمانی در خراسان جنوبی صادر نمی شود.

علی اکبر اسماعیلی بابیان اینکه ۷۰ درصد کیس های معتاد اختلال روانی دارند، اظهار کرد: کودکان معتاد رایگان در مراکز درمانی استان پذیرش می شوند اما تا این لحظه اعتباری در این خصوص تخصیص نیافته است و برای نگهداری کودکان معتاد جای مناسبی وجود ندارد.

به گفته وی با توجه به گران شدن مواد مخدر، تقاضا برای درمان افزایش یافته است و حتی پیرمردها و پیرزن های معتاد که توانایی خرید مواد مخدر را ندارند، خواستار درمان هستند.

اسماعیلی با بیان اینکه حدود هزار و ۳۰۰ نفر در کلینیک بیمارستان امام رضا (ع) پذیرش و سهمیه استان در این زمینه کامل شده است، افزود: با این وجود مجوز جدیدی برای ایجاد مراکز درمانی در خراسان جنوبی صادر نمی شود و در شرایط فعلی کودکان و مادران باردار در اولویت پذیرش قرار دارند و جایی برای پذیرش جوانان وجود ندارد.

موسوی نژاد مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: برای راه اندازی مرکز پیشگیری استان کمک خوبی به آموزش و پرورش شده و در مدارس آموزش های لازم به دانش آموزان داده می شود تا کمتر گرفتار مواد مخدر شوند.

 

 

جریمه ۴۰ میلیون ریالی قصاب متخلف/۴

رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند گفت: قصاب متخلف در بیرجند ۴۰ میلیون ریال جریمه شد.

 

علیزاده گفت: در بازدید تیم نظارت شبکه دامپزشکی از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی در سطح شهرستان بیرجند، پس از احراز تخلف بهداشتی یکی از قصابان مبنی بر کشتار غیرمجاز دام و خارج از چرخه نظارت دامپزشکی وهمچنین عرضه و فروش گوشت بدون برچسب و مهر دامپزشکی پرونده قصاب متخلف به مراجع قضایی ارجاع داده شد.

 

 

پیگیری برای تأمین اعتبار پیشگیری از فرونشست زمین

معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور گفت: برای جلوگیری از فرونشست زمین، نیازمند اعتبار هستیم که در حال پیگیری است.

حسام در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران خراسان جنوبی گفت: در یکی از استان‌هایی که فرونشست زمین به حوزه‌های سکونتی ورود کرده، مسائل مربوطه مورد بررسی قرار گرفته است.

او افزود: برای اقدامات پیشگیرانه و بازدارندگی در این زمینه ورود کرده‌ایم و برای تأمین اعتبار پیشگیری از فرونشست زمین و کاهش اثرات آن در حال پیگیری هستیم.

حسام با تأکید بر اینکه حوزه‌های آسیب‌پذیر باید در اولویت اول پیشگیری قرار گیرد گفت: در چند بخش دستوراتی در حال پیگیری بوده که یکی از این اولویت‌ها حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری به منظور کاهش آسیب‌پذیری پدیده‌های مختلف است.

معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران عنوان کرد بخشنامه‌هایی از سمت وزیر کشور ابلاغ شده و قرارگاه خاصی شکل گرفته است، رئیس جمهور نیز دستور ویژه‌ای به سازمان برنامه و بودجه برای تأمین سه هزار میلیارد تومان در این خصوص داده است.

او گفت: انتظار داریم استان‌هایی مانند خراسان جنوبی به اجرایی شدن بخشنامه‌های وزارت کشور سرعت ببخشند و به نظر می‌رسد در استان کارگروهی در این خصوص شکل نگرفته است.

حسام ادامه داد: خیلی از استان‌ها برنامه‌ریزی و اقدام کرده‌اند، اما در خراسان جنوبی نیاز به سرعت و توجه بیشتر به این بخشنامه‌ها داریم.

معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور از ایجاد قرارگاه‌های بحران در سطح کشور خبر داد و گفت: این قرارگاه‌ها به‌صورت قطبی با نگاه تجهیز و نوسازی تجهیزات برای آمادگی در مواقع بحران‌ها یا پاسخ و مقابله با آن در دستور کار قرار گرفته، اما مدیریت آن‌ها هنوز قطعی نشده است.

او با بیان اینکه دغدغه‌های مسئولان خراسان جنوبی در حوزه بحران به سازمان اعلام می‌شود افزود: حضور ما در استان‌ها سبب شناخت از حوزه مدیریت بحران می‌شود و بر این اساس در قرارگاه‌ها برنامه‌ریزی خواهد شد.

حسام بیان کرد: برای اینکه درخواست‌ها و پیشنهادات تبدیل به مصوبه شود نیاز به هم‌افزایی داریم لذا مدیران دستگاه‌های اجرایی و مسئولان بحران در ارائه پیشنهادات اثرگذار هستند.

معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران با تأکید بر اینکه رویکرد پیشگیرانه در مدیریت بحران باید تقویت شود گفت: موضوع تغییر رویکرد از پاسخ به پیشگیری در حوزه بحران را همه مطرح می‌کنیم، اما در عمل بخشی‌نگری بیشتر نهادینه شده است. علاوه بر نگاه، باید بیان ما نیز بر محور پیشگیرانه تقویت شود که درصد آن خیلی پایین است و ابتدا باید این موضوع از دستگاه اجرایی مربوطه پیگیری شود.

او اظهار کرد: امسال برای تحقق بخشیدن به ماده ۱۶ قانون مدیریت بحران کشور (انجام اقدامات مربوط به پیشگیری و کاهش خطر و آمادگی در برابر بحران) از استان‌ها و وزارتخانه‌ها نظرخواهی کرده‌ایم که در این زمینه اولویت‌ها احصا شده و نامه تأمین اعتبار در روز‌های آینده نامه تنظیم و به سازمان بودجه و بودجه کشور ارسال می‌شود.

حسام افزود: با اینکه ۲ سال از بودجه ۱۴۰۰ می‌گذرد، اما هنوز اعتبار برنامه ماده ۱۶ قانون مدیریت بحران کشور اجرایی نشده است و امسال با پیگیری‌ها و هم‌افزایی ایجاد شده، امیدواریم این بند از قانون در بودجه تحقق پیدا کند.

معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران با اشاره به لزوم مقاوم‌سازی مسکن روستایی عنوان کرد: واقعیت این است از سال ۸۴ به بعد کسانی که تمکن مالی داشتند به سمت بهره‌مندی از تسهیلات رفتند، اما برای تحقق صد درصدی اکنون دچار مشکل هستیم بنابراین لازم است بسته‌های دیگری تعریف شود که مصمم هستیم بسته‌ای را با تغییر رویکرد و کمک بنیاد مسکن در دستور کار قرار دهیم.

او تصریح کرد: هم اکنون هزینه‌ها بالا رفته و سقف تسهیلات حتی با ارتقایی که داده شده، پایین است که اگر این شرایط ادامه یابد مجدد شاهد تولید مسکن نامقاوم خواهیم بود.

حسام با اشاره به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: خراسان جنوبی در این حوزه با توجه به گستردگی استان و پراکندگی جمعیت دارای مشکلاتی در حوزه مدیریت بحران است که جدی‌تر از قبل به این موضوع ورود خواهیم کرد.

معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران بر لزوم توسعه آموزش‌های بحران تأکید کرد و گفت: آموزش مدیران ستادی ۶ استان کشور را در برنامه داریم، اما در سطح استانی برای ستاد‌های شهرستانی باید برنامه‌ریزی شود،  آموزش بار مالی نیاز ندارد، اما آموزش همگانی بسیار مهم است و سعی می‌کنیم در حوزه اعتبارات مورد توجه قرار دهیم.

 

 

پیوند آسمانی ۵۲ زوج طلبه در خراسان جنوبی/۲

۵۲ زوج طلبه خراسان جنوبی در سالروز ولادت امام حسن عسکری (ع) زندگی مشترک خود را آغاز کردند.

حجت الاسلام جعفری راد رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه خراسان جنوبی گفت: امروز مصادف با ولادت امام حسن عسکری (ع) هفتمین همایش پیوند آسمانی ۵۲ زوج طلبه جوان از  شهرستان‌های بیرجند و دیگر شهرستان‌ها در شهرستان بیرجند برگزار شد.

او افزود: هدف از برگزاری این همایش تشویق و ترغیب طلاب به ازدواج آسان است که البته می‌تواند برای تمام جوانان استان الگویی برای برگزاری هرچه آسان‌تر مراسم ازدواج شان باشد.

حجت الاسلام جعفری راد بیان کرد: در ادامه این همایش، جشن ازدواجی برای طلاب برگزار شد که بعد از آن نیز زوجین طلاب می‌توانند به مدت سه روز با هزینه حوزه علمیه استان به مشهدمقدس سفر کنند.

رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان خراسان جنوبی عنوان کرد: همچنین اساتید برجسته حوزه علمیه تا دو سال به زوجین جوان خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهد.

او تصریح کرد: در پایان از زوجین طلاب تقدیر و همچنین مبلغی به عنوان هدیه به زوجینی که مهریه آنان کمتر از ۱۴ سکه است، تقدیم شد.

 

 

 

 

 

فعالیت ۱۲ هزار و ۹۵۰ بهره بردار زعفران در قاین

۱۲ هزار و ۹۵۰ بهره بردار زعفران در قطب تولید این محصول در کشور مشغول به فعالیت هستند.

موسوی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قاین با اشاره به برداشت ۲۲ تُن زعفران خشک در این شهرستان گفت: عملیات برداشت زعفران در بیش از ۵ هکتار اراضی زیرکشت این محصول در این شهرستان آغاز شده است.

او با اشاره به اینکه شهرستان قاین از بیشترین سطح زیرکشت زعفران در استان برخوردار است، افزود: سطح زیرکشت زعفران در شهرستان قاینات ۵ هزار و ۲۰۰ هکتار است که پیش بینی می‌شود از این سطح حدود ۲۲ تُن زعفران خشک برداشت شود.

موسوی ادامه داد: درمجموع ۱۲ هزار و ۹۵۰ بهره بردار زعفران در شهرستان قاینات وجود دارد که بیش از ۸۰ درصد زعفران تولیدی در بازار‌های داخلی شهرستان به فروش می‌رسد.

مدیر جهاد کشاورزی قاین با اشاره به اینکه نحوه خشک کردن و فرآوری زعفران در بازاریابی و فروش و حتی صادرات آن تأثیر زیادی دارد، اظهار کرد: ۴ واحد فرآوری و بسته بندی زعفران در این شهرستان فعال است.

او ادامه داد: صادرات زعفران در سال‌های اخیر رونق گرفته است، ولی درصد کمی از زعفران بصورت ارگانیک صادر می‌شود و صادرات زعفران نیازمند بازاریابی و توجه بیشتر به تولید زعفران ارگانیک است.

موسوی تصریح کرد: برای حمایت از کشت زعفران ارگانیک، تسهیلاتی از محل اعتبارات گیاهان دارویی به صورت قرض الحسنه به زعفران کارانی که قصد کاشت مزرعه زعفران ارگانیک را دارند و تحت پوشش شرکت‌های دارای مجوز تولید محصولات ارگانیک هستند به ازای هر هکتار ۸۰۰ میلیون ریال تعلق می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی قاین افزود: زعفران قاینات با توجه به شرایط خاص آب و هوایی منطقه و برداشت قبل از طلوع آفتاب از کیفیت بالاتری نسبت به زعفران تولیدی سایر مناطق برخوردار است.

او گفت: مشکل اصلی زعفران کاران خشکسالی‌ها و کم شدن میزان آب منابع آبی موجود و شور شدن آب در برخی از منابع آبی است که توسعه کشت زعفران را با مشکل مواجه کرده است.

موسوی افزود: حدود ۵ هکتار از اراضی زعفران قائنات تحت پوشش آبیاری بارانی قرار گرفته‌اند که این روش باعث افزایش عملکرد و کاهش مصرف آب می‌شود، لذا این روش آبیاری به سایر زعفران کاران نیز پیشنهاد می‌شود.

 

 

 

 

گام‌های استوار مردم خراسان جنوبی در مسیر استکبارستیزی/

گام‌های استوار مردم خراسان جنوبی در مسیر استکبارستیزی + فیلم

امسال هم طبق قرار هر سال دانش‌آموزان و قشرهای مختلف مردم خراسان جنوبی همگام با سایر هموطنان با حضور گسترده در راهپیمایی ۱۳ آبان، گام‌های استوار ملتی مقاوم را در برابر استکبار جهانی به نمایش گذاشتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا راهپیمایی ۱۳ آبان همزمان با سراسر کشور در بیش از ۳۰ نقطه استان خراسان جنوبی با شعار محوری «۱۳ آبان، حماسه ایستادگی، مقاومت و استکبارستیزی» برگزار می‌شود تا مردم بصیر و موقعیت‌شناس به‌ویژه جوانان، دانش‌آموزان، دانشجویان و همسنگران شهدای دانش‌آموز با حضور پرشور در مراسم روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، بار دیگر با مقام معظم رهبری، آرمان‌های امام راحل و شهیدان گلگون کفن تجدید بیعت کنند و اقتدار و صلابت ایمانی خود را به رخ جهانیان بکشند.

راهپیمایی ۱۳ آبان ۱۴۰۱ در مرکز استان حوالی ساعت ۹ صبح از میدان ابوذر بیرجند آغاز شد اما مردم از گوشه و کنار ساعاتی قبل در این مکان جمع شدند و برخی شهروندان نیز به‌صورت خانوادگی در این اجتماع ملی و مردمی شرکت کردند.

نماینده ولی فقیه در استان و استاندار خراسان جنوبی هم به جمع راهپیمایان پیوستند و معاونان استاندار، مدیران کل، فرماندهان نظامی و انتظامی در جمع مردم دیده می‌شوند.

خیابان‌های باران خورده شهر امروز میزبان مردان و زنان، دختران و پسرانی است که سال‌هاست با وحدت و عزت پای انقلاب و نظام خود ایستاده‌اند؛ همه و همه از کوچک و بزرگ، پیر و جوان، گروه‌های سیاسی مختلف به‌خصوص قشر دانش‌آموز و دانشجو به خیابان‌ها آمدند تا در سالروز تسخیر لانه جاسوسی، فریاد استکبارستیزی خود را بار دیگر طنین‌انداز کنند.

شعار محوری راهپیمایی ۱۳ آبان امسال «حماسه ایستادگی، مقاومت و استکبارستیزی» است و آنچه مشاهده می‌شود شور و شوق مضاعف در بین نوجوانان و جوانان در روزی که به نام دانش‌آموز نامگذاری شده، برای قدم گذاشتن در مسیر استکبارستیزی و دفاع از کیان انقلاب اسلامی است.

برخی بانوان به همراه فرزندان خردسال خود حضور یافتند و دانش‌آموزانی حوالی میدان ابوذر بیرجند دیده شدند که با اتوبوس‌های شهری خود را به این مکان و جمع سایر دوستانشان رساندند.

 

 

 

معاون رئیس جمهور: لایحه حمایت از محیط‌بانان در دست بررسی است

معاون رئیس جمهور: لایحه حمایت از محیط‌بانان در دست بررسی است

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر لایحه حمایت از محیط‌بانان‌ در کمیسیون‌های دولت در دست بررسی است که پس از نهایی شدن به مجلس خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا علی سلاجقه روز پنجشنبه در بازدید از کارخانه کویر تایر بیرجند به عنوان اولین تولیدکننده تایر سبز و شرکت تایرسازی دانش‌بنیان در کشور، درخصوص روند اجرای لایحه حمایت از محیط‌بانان کشور اظهار داشت: در بحث لایحه حمایت از محیط‌بانان مشکلاتی داشتیم، وقتی قانون بیمه محیط‌بانی شکل گرفت، نقص قانون وجود داشت و با نشستی که با رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران داشتیم این موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه یکی از مباحث در این لایحه، شهادت محیط‌بانان است و فرایند پر پیچ و خم طی می‌شود که به عنوان شهید نامگذاری شوند، گفت: هرچند قانون تصریح شده اما تبیین آن خیلی مشکل بوده و این مسئله‌ای است که با بنیاد شهید به نتیجه رسیده‌ایم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: موضوع دیگر حمایت‌های قانونی از محیط‌بانان در فرایندهای دادگاهی است که امیدواریم با حمایت دولت و مجلس هرچه سریعتر این لایحه به تصویب برسد.

وی افزود: در حال حاضر این لایحه در کمیسون فرعی دولت است که پس از عبور از کمیسیون تخصصی در هیات وزیران باید مصوب و پس از آن هم راهی مجلس شورای اسلامی شود.

سلاجقه با اشاره به اینکه قانون هوای پاک کشور هرچند نواقصی دارد اما در مجموع قانون رو به جلویی است، بیان کرد: در عمل در روند اجرای این قانون اتفاق خاصی نیفتاده است.

وی خاطرنشان کرد: سال قبل در نشست هماهنگی هوای پاک کشور، تکالیف دستگاه‌ها و میزان عملکرد آنان مشخص شده است.

معاون رئیس جمهور گفت: در نشست ستاد ملی هوای کشور که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد هم ۶۲ حکم به تصویب رسید که در این احکام حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان در اعتبارات سال جاری توسط دستگاه‌های مختلف دیده شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که بودجه ۱۴۰۱ مصوب شده بود و دستگاه‌ها در اعتبارات، این موضوع را ندیده بودند از لحاظ ریالی اتفاقی نیفتاد اما از لحاظ میدانی برآوردی که انجام شده اقدامات خوبی صورت گرفته و روند مثبتی دارد.

سلاجقه گفت: در جلسه هماهنگی قانون هوای پاک مقرر شد دستگاه‌های مرتبط با این موضوع، طی دو هفته ضمن اعلام آخرین اقدامات صورت گرفته، ارزیابی‌های دقیق و کارشناسی در زمینه موانع پیش روی این قانون به عمل آورند.

وی خاطرنشان کرد: تلاش می شود نتیجه بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته در خصوص قانون هوای پاک در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور و قانون برنامه هفتم توسعه کشور لحاظ شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه انتظار ما از دستگاه‌های متولی این است که موضوع هوای پاک را جزو وظایف ذاتی خود تلقی کنند، عنوان کرد: این قانون، قانون خوبی است البته نواقصی هم دارد اما دستگاه‌های متولی به وظایف خود که در این قانون آمده، به خوبی عمل نکردند.

وی ادامه داد: از این پس اجازه نخواهیم داد که مردم ما از نظر آلاینده‌های جوی و حتی آب و خاک دچار مشکل شوند.

سلاجقه تصریح کرد: سوخت پاک ۱۰.۰۹ درصد در کاهش آلایندگی جوی تاثیر دارد، در مجموع هفت برنامه عملیاتی احصاء شده که حدود ۶۵ درصد از هوای کلان شهرها را از لحاظ آلایندگی کاهش می دهد.

وی گفت: مازوت سرمایه ملی کشور است، اما باید به سمت و سویی برویم که مازوت سوزی کمتر اتفاق بیفتد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه کویرتایر مایه افتخار و نظام است، بیان کرد: در کشور جمهوری اسلامی ایران نمود عینی خودباوری که امام راحل(ره) فرمودند، در جنگ تحمیلی هشت ساله و هم در استمرار این نظام الهی و در رهبری داعیانه مقام معظم رهبری دیدیم.

وی عنوان کرد: آنچه در کویر تایر خراسان جنوبی دیدیم، بذر خودباوری، صرف فعل خواستن و توانستن است.

سلاجقه با بیان اینکه هم در مرحله فرآیند هم در محصول تولیدی کویر تایر، اقتصاد سبز حاکم است، بیان کرد: در این کارخانه از نظر فضای سبز اقدامات شاخصی انجام شده و ۵۰ درصد فضای مجموعه تبدیل که فضای سبز شده که اقدامی قابل تقدیر است.

وی عنوان کرد: این صنعت در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی هیچ گاه خود را از مسیر انقلاب و نظام جدا نکرده که کار ارزشی است، تقکر اقتصاد مقاومتی در این مجموعه صنعتی نمود عینی دارد.

وی گفت: مشکلات مطرح شده در این بازدید در هیات دولت گزارش خواهد شد، همت عالی در پرسنل این مجموعه دیدم اما نیازمند توجه دولت در زمینه تسهیل فرآیندها هستند.

مدیرعامل شرکت کویر تایر هم گفت: این کارخانه در سال ۱۳۷۷ به بهره‌برداری رسیده و اکنون ۲۴ سال از فعالیت این مجموعه صنعتی می‌گذرد.

محمدحسین زینلی از مشارکت ۳۱ هزار سرمایه‌گذار خرد در این مجتمع صنعتی خبر داد و گفت: حدود ۷۰ درصد سهام این کارخانه وابسته به گروه سرمایه گذاری امید متعلق به بانک سپه است.

وی با بیان اینکه سهم کویر تایر از ارزش افزوده بخش صنعت استان ۲۳ درصد است، ادامه داد: در حال حاضر هزار و ۳۰۴ نفر به صورت مستقیم و چهار هزار و ۷۸۰ نفر به صورت غیرمستقیم در این کارخانه مشغول فعالیت هستند.

زینلی ادامه داد: این تعداد ۱۸ درصد شاغلین بخش صنعت استان و ۳۸ درصد شاغلین بخش صنعت شهرستان بیرجند را تشکیل می‌دهند.

وی با تاکید براینکه از ۴۲ شهر ایران سرمایه آورده‌ایم تا این مجموعه کار خود را شروع و ادامه فعالیت دهد، گفت: کار ما در کویر تایر به جایی رسیده که ۲۰ درصد تایر سواری مورد نیاز کشور را تامین می‌کنیم.

مدیرعامل کویر تایر با اشاره به اینکه تا چند سال قبل فقط رینگ‌های ۱۳ تا ۱۵( ویژه ماشین‌های پراید، پژو و سمند) را تولید می‌کردیم، اظهار داشت: اما امروزه برای ماشین‌های شاسی بلند نیز رینگ تولید می‌کنیم و شعار ما تولید لاستیک در کویر تایر برای پراید تا پرادو است.

زینلی، اتکاء به دانش بومی و داخلی سازی طی هشت سال گذشته را از اعجاز خلق شده در این کارخانه دانست، اظهار داشت: اگر به دنبال محرومیت‌زدایی در شرق کشور هستیم باید کار اقتصادی صورت گیرد و اگر به دنبال رشد و توسعه هستیم باید سرمایه گذاران برای مشارکت ورود کنند.

وی با بیان اینکه این مجموعه با هفت رکورد ملی و انحصاری منحصر به فرد، دستاوردهای ماندگار در ۲۳ سال فعالیت پرافتخار خود کسب کرده است، اظهار داشت: جایگاه اولین تولید کننده تایر سبز و همچنین اولین سازنده پرس پخت در کشور از آن ماست.

 

معاون سازمان مدیریت بحران کشور:

پیشگیری از فرونشست زمین در اولویت سازمان مدیریت بحران است

پیشگیری از فرونشست زمین در اولویت سازمان مدیریت بحران است

معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور گفت: موضوع فرونشست زمین با اولویت حوزه‌های سکونتی در استان‌هایی که درگیر این مساله هستند از موضوعات بسیار مهم و مورد توجه سازمان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا رسول حسام روز پنجشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خراسان جنوبی افزود: در یکی از استان‌هایی که فرونشست زمین به حوزه‌های سکونتی ورود کرده، مسایل مربوطه مورد بررسی قرار گرفته است.

وی بیان کرد: برای اقدامات پیشگیرانه و بازدارندگی در این زمینه ورود کرده‌ایم و برای تامین اعتبار پیشگیری از فرونشست زمین و کاهش اثرات آن در حال پیگیری هستیم.

معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران با تاکید بر اینکه حوزه‌های آسیب‌پذیر باید در اولویت اول پیشگیری قرار گیرد گفت: در چند بخش دستوراتی در حال پیگیری بوده که یکی از این اولویت‌ها حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری به منظور کاهش آسیب‌پذیری پدیده‌های مختلف است.

وی اظهار داشت: بخشنامه‌هایی از سمت وزیر کشور ابلاغ شده و قرارگاه خاصی شکل گرفته است، رئیس جمهور نیز دستور ویژه‌ای به سازمان برنامه و بودجه برای تامین سه هزار میلیارد تومان در این خصوص داده است.

حسام گفت: انتظار داریم استان‌هایی مانند خراسان جنوبی به اجرایی شدن بخشنامه‌های وزارت کشور سرعت ببخشند و به نظر می‌رسد در استان کارگروهی در این خصوص شکل نگرفته است.

وی ادامه داد: خیلی از استان‌ها برنامه‌ریزی و اقدام کرده‌اند اما در خراسان جنوبی نیاز به سرعت و توجه بیشتر به این بخشنامه‌ها داریم.

معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور از ایجاد قرارگاه‌های بحران در سطح کشور خبر داد و گفت: این قرارگاه‌ها به‌صورت قطبی با نگاه تجهیز و نوسازی تجهیزات برای آمادگی در مواقع بحران‌ها یا پاسخ و مقابله با آن در دستور کار قرار گرفته اما مدیریت آنها هنوز قطعی نشده است.

وی با بیان اینکه دغدغه‌های مسوولان خراسان جنوبی در حوزه بحران به سازمان اعلام می‌شود افزود: حضور ما در استان‌ها سبب شناخت از حوزه مدیریت بحران می‌شود و بر این اساس در قرارگاه‌ها برنامه‌ریزی خواهد شد.

حسام تاکید کرد: برای اینکه درخواست‌ها و پیشنهادات تبدیل به مصوبه شود نیاز به هم‌افزایی داریم لذا مدیران دستگاه‌های اجرایی و مسوولان بحران در ارائه پیشنهادات اثرگذار هستند.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد پیشگیرانه در مدیریت بحران باید تقویت شود گفت: موضوع تغییر رویکرد از پاسخ به پیشگیری در حوزه بحران را همه مطرح می‌کنیم اما در عمل بخشی‌نگری بیشتر نهادینه شده است علاوه بر نگاه، باید بیان ما نیز بر محور پیشگیرانه تقویت شود که درصد آن خیلی پایین است و ابتدا باید این موضوع از دستگاه‌ اجرایی مربوطه پیگیری شود.

معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران اظهار داشت: امسال برای تحقق بخشیدن به ماده ۱۶ قانون مدیریت بحران کشور (انجام اقدامات مربوط به پیشگیری و کاهش خطر و آمادگی در برابر بحران) از استان‌ها و وزارتخانه‌ها نظرخواهی کرده‌ایم که در این زمینه اولویت‌ها احصا شده و نامه تامین اعتبار در روزهای آینده نامه تنظیم و به سازمان بودجه و بودجه کشور ارسال می‌شود.

وی افزود: با اینکه ۲ سال از بودجه ۱۴۰۰ می‌گذرد اما هنوز اعتبار برنامه ماده ۱۶ قانون مدیریت بحران کشور اجرایی نشده است و امسال با پیگیری‌ها و هم‌افزایی ایجاد شده، امیدواریم این بند از قانون در بودجه تحقق پیدا کند.

حسام با اشاره به لزوم مقاوم‌سازی مسکن روستایی عنوان کرد: واقعیت این است از سال ۸۴‌ به بعد کسانی ‌که تمکن مالی داشتند به سمت بهره‌مندی از تسهیلات رفتند اما برای تحقق صد درصدی اکنون دچار مشکل هستیم بنابراین لازم است بسته‌های دیگری تعریف شود که مصمم هستیم بسته‌ای را با تغییر رویکرد و کمک بنیاد مسکن در دستور کار قرار دهیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هزینه‌ها بالا رفته و سقف تسهیلات حتی با ارتقایی که داده شده، پایین است که اگر این شرایط ادامه یابد مجدد شاهد تولید مسکن نامقاوم خواهیم بود.

معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران با اشاره به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: خراسان جنوبی در این حوزه با توجه به گستردگی استان و پراکندگی جمعیت دارای مشکلاتی در حوزه مدیریت بحران است که جدی‌تر از قبل به این موضوع ورود خواهیم کرد.

وی بر لزوم توسعه آموزش‌های بحران تاکید کرد و گفت: آموزش مدیران ستادی ۶ استان کشور را در برنامه داریم اما در سطح استانی برای ستادهای شهرستانی باید برنامه‌ریزی شود، آموزش بار مالی نیاز ندارد اما آموزش همگانی بسیار مهم است و سعی می‌کنیم در حوزه اعتبارات مورد توجه قرار دهیم.

 

 

 

 

رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان:

معلولان موفقیت بیشتری در تیراندازی با کمان دارند/۷

معلولان موفقیت بیشتری در تیراندازی با کمان دارند

رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان گفت: برای ورود معلولان به این رشته ورزشی باید کار جدی انجام شود زیرا درصد موفقیت و مدال‌آوری این ورزشکاران ۲ برابر افراد عادی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامرضا شعبانی بهار در نشست مجمع سالانه هیات تیراندازی با کمان خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت ۱۳ معلول قهرمان در رشته تیراندازی با کمان اظهار داشت: در دنیا از لحاظ قهرمانی معلولان سرآمد هستیم.

وی گفت: تاکنون سه دوره قهرمان المپیک از معلولان کشور داشتیم و بانوان معلول هم باید ورود جدی به این رشته داشته باشند چون ۲ برابر آقایان می‌توانند مقام کسب کنند.

رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان افزود: در بازی‌های کشورهای اسلامی نیز همه ورزشکاران کشور که شرکت کردند موفق به کسب مدال شدند و به خاطر وجود ورزشکاران معلول، تیم ایران به رده‌های سوم و چهارم رسید.

وی تاکید کرد: تاکنون معلولان کمتر از چهارم در این رشته رتبه‌ای نداشته‌اند لذا ظرفیت‌هایی وجود دارد که باید به آن پرداخته شود و هر معلولی در هر مسابقه ای که معرفی شود حضور او رایگان است و جزو اولویت‌ها قرار می‌گیرد.

شعبانی بهار گفت: همگانی شدن رشته تیراندازی با کمان سخت اما با مدیریت جهادی امکانپذیر است.

وی با تاکید بر اینکه هرچه دامنه این ورزش وسیع‌تر باشد راه قهرمانی هموارتر خواهد شد اظهار داشت: در حد توان به استان کمک‌هایی خواهیم داشت، دغدغه و علاقه‌مندی اعضای هیات‌ها در رشته تیر و کمان زیاد است که یک ظرفیت مهم محسوب می‌شود.

رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان با بیان اینکه روسای هیات‌های ورزشی در استان‌ها باید دغدغه‌مند و اشرافیت کامل به رشته ورزشی خود داشته باشند افزود: کمانداران سرمایه‌های اصلی ما هستند و آینده این رشته را رقم می‌زنند.

وی گفت: به نقش بی‌بدلیل مربیان این رشته ورزشی واقف هستیم زیرا با تلاش آنها ورزشکاران هدایت می‌شوند، باشگاه‌ها نیز حامیان اصلی هستند که علاوه بر نقش بی‌بدیل در همگانی کردن ورزش، نگاه قهرمانی به رشته‌های ورزشی دارند.

شعبانی بهار با تاکید بر اینکه برای جذب منابع مالی هیات‌های ورزشی در استان باید تلاش شود عنوان کرد: جمعیت ورزشکاران رشته تیراندازی با کمان در خراسان جنوبی خوب است اما باید این آمار افزایش یابد زیرا منابع براساس ورزشکاران سازمان‌یافته توزیع می‌شود.

وی با اعلام آمادگی برای برگزاری دوره‌های آموزشی مورد نیاز در استان افزود: برای آموزش مربی‌گری نیز ظرفیت‌هایی در کشور وجود دارد که می‌توان در اختیار استان‌ها قرار داد و کلاس داوری و مربی‌گری به‌طور ویژه امسال برای خراسان جنوبی دیده می‌شود.

 

 

 

تجهیزات و ماشین‌آلات مدیریت بحران خراسان جنوبی فرسوده است

تجهیزات و ماشین‌آلات مدیریت بحران خراسان جنوبی فرسوده است

 مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: تجهیزات و ماشین‌آلات حوزه بحران استان فرسوده بوده و بیش از ۱۰۰ دستگاه امدادی با عمر ۲۷ تا ۳۰ سال، نیازمند نوسازی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمدعلی آخوندی روز پنجشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان که با حضور معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد، افزود: اعتبار لازم برای نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات مدیریت بحران استان عدد بسیار بالایی است اما باید بخشی از آن مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی به عنوان سومین استان گسترده و پهناور کشور پراکندگی جمعیت دارد و امدادرسانی در سطح استان هنگام وقوع بحران بسیار سخت و هزینه‌بر است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه سرعت امدادرسانی با توجه به بُعد مسافت طولانی، کاهش می‌یابد گفت: باید امکانات مدیریت بحران در جای جای استان پراکنده باشد تا امدادرسانی سریع صورت بگیرد.

وی بر لزوم انجام قطب‌بندی در سطح استان و استقرار تجهیزات امدادی در مناطق مختلف تاکید کرد و گفت: علاوه بر فرسوده بودن تجهیزات و ماشین‌آلات مدیریت بحران استان، با کمبود شدید نیروی انسانی نیز مواجه هستیم.

آخوندی با بیان اینکه امکانات مدیریت بحران استان خراسان جنوبی از ۱۲ سال گذشته به‌روز نشده است تصریح کرد: سازمان مدیریت بحران درصدد است اعتباری را برای بهسازی ناوگان حمل و نقلی و امدادی پیش‌بینی کند و در اختیار استان‌ها قرار دهد.

وی افزود: این استان در شرق کشور می‌تواند جایگاه مهمی برای امدادرسانی داشته باشد و در این زمینه پایگاه امدادی هلال احمر در شرق کشور که مصوب شده بود، آماده تامین تجهیزات است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی یادآور شد: ساختمان مدیریت بحران استان احداث نشده اما بخشی از تجهیزات لازم در مجتمع انباری مدیریت بحران دپو شده است.

وی تصریح کرد: اعتبارات سال آینده مدیریت بحران استان باید مشخص شود تا بتوان در طول سال برنامه‌ریزی کرد، اگر هر سال اعتبارات به‌طور مستمر تزریق شود می‌توانیم برنامه مستمری داشته باشیم.

آخوندی گفت: طرح‌ها و اسناد ملی و راهبردی را تهیه می‌کنیم اما برای اجرا نیازمند نیروی انسانی و اعتبار لازم هستیم.

وی افزود: اجازه واردات ماشین‌آلات معدنی از مرز صادر شده و ما نیز درخواست داریم اجازه ورود خودروهای سنگین امدادی راهداری و آتش‌نشانی صادر شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: درخواست داریم مجوز ورود ماشین‌آلات از مرز ماهیرود به استان پیگیری و اخذ شود.

وی در ادامه به اشاره به خسارت‌های وارده به استان در بخش‌های مختلف گفت: رقم خسارت‌ ناشی از سیل، طوفان و سرمازدگی  به تهران ارسال شده است اما باید محصولات کشاورزی بیمه شوند تا در اعتبارات مدیریت بحران گنجانده و از صندوق بیمه محصولات کشاورزی جبران شود.

آخوندی گفت: در سال جاری تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارات سیل سال گذشته به استان ابلاغ شده که در جلسه ستاد مدیریت بحران توزیع و در اختیار دستگاه‌ها قرار گرفته است و تاکید شده با هماهنگی فرمانداری‌ها این اعتبارات در سطح شهرستان‌ها توزیع شود.

وی خسارت طوفان را چهار میلیارد تومان و خسارت سرمازدگی سال گذشته را ۴۰ میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: باید کشاورزان و عشایر محصولات و دام خود را بیمه کنند تا بخشی از خسارت‌ها جبران شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: با توجه به تغییر اقلیم کشور و حوادث احتمالی سیلاب، اعتبارات حوزه آبخیزداری استان به عنوان اقدام ملی برای کاهش محرومیت به جای افزایش، امسال ۸۰ درصد کاهش یافته است.

محسن یوسفی افزود: اجرای سازه‌های آبخیزداری تنها پروژه‌ای است که در خشکسال و سیلاب به مدیریت بحران می‌تواند کمک کند و در سال‌های اخیر تجربه نشان داد هر جا سازه آبخیزداری اجرا شده شاهد کمترین میزان خسارت یا جلوگیری از خسارت‌های ناشی از سیل بوده‌ایم.

وی اظهار داشت: در سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ اتفاقات خوبی در این حوزه افتاد که ‌پله‌ای برای اختصاص اعتبارات ملی آبخیزداری شد در حالی که امسال تاکنون این اعتبارات در استان با کاهش چشمگیری مواجه شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی سه حوزه خشکسالی، سیل و فرونشست زمین را از مهمترین معضلات این استان ذکر کرد و گفت: با اجرای طرح‌هایی مانند آبخیزداری باید قبل از وقوع بحران برنامه‌ریزی کرد تا با کمترین خسارت در زمان حادثه مواجه شویم.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای بر اجرای طرح‌های آبخیزداری دارند افزود: اجرای هر هکتار طرح آبخیزداری سبب جلوگیری از فرسایش ۹ تن خاک و کنترل ۶ تن رسوب می‌شود.

یوسفی عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۶ هزار و ۹۰۰ رشته قنات در استان خراسان جنوبی وجود دارد که سازه‌های آبخیزداری در بالادست قنوات روستا اجرا می‌شود و علاوه بر تامین آب شرب مورد نیاز مردم، سبب جلوگیری از تخریب قنوات شده است.

وی با بیان اینکه از ظرفیت مدیریت بحران برای تامین اعتبار در این حوزه باید استفاده شود گفت: همچنین ردیف اعتباری برای مرمت سازه‌های آبخیزداری نداریم که نیاز به پیگیری دارد.

معاون توسعه و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی هم گفت: هنگام وقوع سیل یا آبگرفتگی معابر در کوتاه‌ترین زمان ممکن ایل راه‌های عشایری استان مسدود می‌شود لذا باید در شهرستان‌های دارای عشایر ماشین‌آلات و تجهیزات لازم برای عبور از این بحران وجود داشته باشد.

محمدعلی توسلی‌راد افزود: عمدتا اعتبارات حوزه راه عشایر برای تسطیح بوده و اجازه استفاده از آن برای ابنیه را نداریم.

وی بیان کرد: خشکسالی در خراسان جنوبی یک پدیده غالب است که با توجه به وجود قنات‌های فراوان مشخص است از گذشته هم استان درگیر کم‌آبی و خشکسالی بوده است.

معاون توسعه و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: دومین سال است که موضوع آبرسانی پایدار به مناطق عشایری را در دستور کار داریم اما به دلیل کمبود یا تاخیر در تخصیص اعتبار، پیمانکاران به پروژه‌های عمرانی ورود پیدا نمی‌کنند.

همچنین رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تهیه طرح جامع آبخیزداری در استان اقدام پیشگیرانه و مهم در بحران‌ و سیل خواهد بود.

رضا یزدان‌مهر افزود: بیشترین خسارت‌های بخش کشاورزی در سال‌های گذشته ۵۰ درصد مربوط به خشکسالی، ۳۰ درصد سیل و مابقی مربوط به حوادث دیگر بوده است.

وی بیان کرد: هرچند در جبران خسارت‌های سیل، خشکسالی و سرما اعتبارات خوبی داشتیم اما اعتبارات دیر و با تاخیر ابلاغ می‌شود که باید روند سریع‌تری داشته باشد.

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: اعتبارات مدیریت بحران در مرکز به ما ابلاغ می‌شود و اولویت با قنوات، انتقال آب و آبیاری تحت‌فشار است چون مردم متکی به این سه بخش هستند.

وی تصریح کرد: همه اعتبار در قالب بازسازی بوده و هیچ اعتباری در قالب پیشگیری از بحران ابلاغ نمی‌شود یا بسیار ناچیز است در حالی که قبل از وقوع حادثه باید برنامه‌ریزی کرد.

یزدان‌مهر با بیان اینکه اعتبارات حوزه بحران تخصیص ۵۰ درصدی داشته یا در قالب اوراق است گفت: مدیریت زمان در بحران خیلی مهم است و مردم انتظار دارند جبران خسارت‌ها حداقل ۲ تا سه ماه پرداخت شود در حالی که یک سال طول می‌کشد.

یک مسوول در اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی نیز گفت: خشکسالی در استان معضلی است که هرچه سال‌ها می‌گذرد این خشکسالی و محرومیت‌ها تداوم پیدا می‌کنند.

محمدرضا طحان افزود: در سطح کشور شاهد تغییر اقلیم هستیم که منجر به ایجاد خسارت‌هایی در بخش‌های مختلف می‌شود.

وی با بیان اینکه تجهیزات هواشناسی باید به‌روز رسانی شود تصریح کرد: در حال حاضر چهار هزار ایستگاه هواشناسی در کشور فعال است و تجهیزات ایستگاه‌های استان نیازمند به‌روز رسانی است.

طحان گفت: سال گذشته ۹۶ درصد سطح استان درگیر خشکسالی بوده که از خشکسالی هواشناسی به خشکسالی اجتماعی سوق پیدا می‌کنیم و روند مهاجرت‌ها در حال افزایش است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*