اخبار خراسان جنوبی/ پدافند غیرعامل در جنگ شناختی مورد توجه قرار گیرد

تدابیر لازم برای قطعی گاز واحدهای تولیدی خراسان جنوبی در زمستان صورت گیرد

 

تدابیر لازم برای قطعی گاز واحدهای تولیدی خراسان جنوبی در زمستان صورت گیرد

استاندار خراسان جنوبی بر اتخاذ تدابیر لازم به منظور جلوگیری از قطعی گاز واحدهای تولیدی در فصل زمستان تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، جواد قناعت  ظهر امروز با تأکید بر این مطلب در جمع کارکنان شرکت گاز استان، از نگاه مثبت این مجموعه در توسعه گازرسانی به استان تقدیر کرد و اظهار داشت: نگاه شرکت گاز در توسعه گازرسانی، نگاهی مثبت و متعالی است که بسیار ارزشمند و قابل تحسین است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به نزدیک شدن به فصل زمستان، گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل سرما باید مدیریت خوبی در بحث مصرف سوخت داشته باشیم.

قناعت ادامه داد: در فصل تابستان مدیریت خوبی در سطح کشور و در استان خراسان جنوبی در خصوص مدیریت مصرف برق صورت گرفت و سبب شد هیچ گونه قطعی برقی در بخش خانگی، اداری و صنعت نداشته باشیم.

وی متذکر شد: با مدیریت خوب و در فضای تعاملی و هماهنگی باید در زمستان نیز مصرف برق و گاز به خوبی مدیریت شود تا مشکلی برای شهروندان ایجاد نشود.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: با عنایت به تمرکز شرکت گاز بر قطع گاز واحدهای تولیدی پرمصرف در زمان پیک مصرف، با برنامه ریزی مناسب و منسجم می توانیم از بروز این اتفاق جلوگیری کنیم.

وی  در ادامه از اقدامات ارزنده شرکت گاز در تحقق مصوبات سفر اول رئیس جمهور گفت. قناعت به پیشنهادات این حوزه برای سفر دوم هم اشاره کرد و گفت: تمام سعی ما بر این است که مصوبات مربوط به پیشنهاد های مرتبط با دور دوم سفر را به نتیجه برسانیم.

۶۲۰کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گاز در خراسان جنوبی اجرا شد

رحمان محمودی اظهار داشت: برای انجام پروژه های گازرسانی در استان از ابتدای سال جاری تا کنون ۶۲۰ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گاز در استان اجرا شده است که از این مقدار ۴۱ کیلومتر مربوط به شبکه شهری و ۵۷۹ کیلومتر مربوط به شبکه روستایی است.

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی در ادامه تصریح کرد: تاکنون ۱۳ هزار و ۵۵۳ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گاز در اقصی نقاط استان اجرا شده که ۳ هزار و ۶۳ کیلومتر مربوط به شبکه شهری و ۱۰ هزار و ۴۹۰ کیلومتر مربوط به شبکه روستایی است.

وی افزود: پیش بینی می شود تا پایان امسال با اجرای ۳۹۲ کیلومتر، مجموع شبکه تغذیه و توزیع اجرا شده در استان حدودا به ۱۳ هزار و ۹۴۵ کیلومتر افزایش یابد.

استاندار خراسان‌ جنوبی با حضور در شرکت گاز استان از سامانه کنترل و مانیتورینگ ایستگاه های تقلیل فشار گاز و مرکز NOC و اتاق های سرور بازدید کرد.

 

 

 

برگزاری انتخابات بازرسین خانه مطبوعات خراسان جنوبی/۷

 

معاون فرهنگی و امور رسانه ای فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری انتخاب بازرسین خانه مطبوعات استان برای مدت یک سال خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی؛ محمود رمضانی با اشاره به برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه موسسه خانه مطبوعات و رسانه های خراسان جنوبی در آبانماه جاری بیان کرد: دراین مجمع عمومی ارائه گزارش سالانه و انتخاب بازرسین خانه مطبوعات استان به صورت الکترونیک همزمان با دیگر استان ها در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

وی افزود: بر این اساس، اعضای اصلی خانه مطبوعات  استان که برای انتخاب بازرسان کاندیدا هستند، می توانند تا دوشنبه ۹ آبان ماه جاری با مراجعه به سایت khanehmatbooat.ir  و ورود با نام کاربری خود برای ثبت نام اقدام کنند.

معاون فرهنگی و امور رسانه ای فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهار کرد: ثبت آرای اعضا هم از طریق سایت مذکور، در ۱۶ آبان ماه با استفاده از نام کاربری و رمز عبور قابل انجام است.

وی ادامه داد: اعضا می توانند اطلاعات دیگر اعم از نحوه برگزاری، زمان انصراف از نامزدی، اسامی کاندیداهای بازرسی و … را در سایت خانه مطبوعات دنبال کنند.

 

 

 

یک ایران داغدار است

ادای احترام دانش آموزان قاینی به شهدای دانش آموز حادثه تروریستی شیراز/۲

دانش آموزان دبستان پسرانه سما قاین به شهدای دانش آموز حادثه ترورریستی حرم شاهچراغ شیراز ادای احترام کردند .

در حادثه تروریستی حرم شاهچراغ ۱۹ نفر به شهادت رسیدند که ۳ تن از این شهدایادبودی از سوی دانش اموزان پسر قاینی برای شهدای دانش اموز حادثه تروریستی شیراز دانش آموز بودند.

دانش آموزانی که امروز جایشان در مدرسه خالی بود؛ آرشام سرایداران،  محمدرضا کشاورز و علی اصغر لری گویینی، سه دانش آموزی که در این حادثه تروریستی به شهادت رسیدند.

امروز ۳۸۰ دانش آموز پسر قاینی دبستان سما قاین به  شهدای کوچک این حادثه  ادای احترام کردند.

 

 

 

 

 

 

سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی معرفی شد/۲

طی مراسمی، «حجت الاسلام علی محقی» به عنوان سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی معارفه شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ طی مراسمی با حضور علی فرخنده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، حجت الاسلام رهبری مشاور و دستیار ویژه رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و اعضای شورای سیاست‌گذاری فهمای استان؛ از زحمات «حجت الاسلام ابراهیم سبزه کار» تقدیر و «حجت الاسلام علی محقی» به عنوان سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی معرفی و منصوب شد.

 

 

 

 

 

 

فرماندار سربیشه تشریح کرد:
مطالبات مردم سربیشه از رئیس جمهور در دور دوم سفرهای استانی
لکزایی با اشاره به سفر دوم هیأت دولت به خراسان جنوبی در ‌آینده ای نزدیک، گفت: با تخصیص اعتبارات برای پروژه های پیشنهادی در حوزه آب، مشکل بیش از ۷۰ درصد روستاهای شهرستان سربیشه مرتفع می شود.

محمدرضا لکزایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی به سفر ریاست جمهوری به استان اشاره کرد و گفت: در بحث آب تعدادی پروژه آب و فاضلاب به عنوان پروژه پیشنهادی اعلام شده است که با تحقق این مهم مشکل آب بیش از ۷۰ درصد روستاهای سربیشه مرتفع می شود.

فرماندار سربیشه با بیان اینکه در سفر اول ریاست جمهور به استان مصوبه ای نداشتیم، افزود: در بحث آب و فاضلاب برای سفر دوم، چهار پروژه تعریف شده است که نیاز به ۱۳۴ میلیارد تومان اعتبار دارد و در بحث برق رسانی نیز ۲ پروژه با ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار پیشنهاد شده است.

وی مجتمع آبرسانی چاه خو، تکمیل پروژه آبرسانی مجتمع خوشاب، درویش آباد و پروژه آبرسانی چاه رزمندگان را از پروژه های تعریف شده در بحث آبرسانی اعلام کرد.

به گفته لکزایی، در حوزه جهاد کشاورزی هم تکمیل مجتمع گلخانه ای، احداث چاه دسترسی به مزارع دشت خوشاب، احداث خط انتقال و کانال آبیاری مزارع شهرستان با اعتباری بالغ بر ۶۲ میلیارد تومان، احداث بیمارستان محلی درح با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان، تکمیل مجتمع فرهنگی هنری با اعتبار هشت میلیارد تومان، تکمیل سالن و مجتمع های ورزشی با اعتبار ۸ میلیارد تومان در دستور کار به عنوان پروژه های پیشنهادی سفر دوم هیأت دولت قرار دارد.

وی یادآور شد: در حوزه راه و شهرسازی هم پنج پروژه شامل تکمیل باند دوم محور سربیشه-نهبندان با اعتبار هزار میلیارد تومان، تکمیل باند دوم محور سربیشه- بازارچه میل ۷۸ با اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومان، احداث میدان و روگذر سه راهی درح با ۱۳۰ میلیارد تومان، بهسازی جاده سربیشه- مختاران و اتصال آن به جاده راور کرمان با ۶۶۰ میلیارد تومان و تکمیل زیر ساخت مسکن ملی (آب، برق، گاز) شهرهای سربیشه، درح، مود با اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومان تعریف شده است.

فرماندار سربیشه ایمن سازی محور سربیشه- پلیس راه با ۱۵ میلیارد تومان اعتبار، تکمیل ۱۵۵ راه روستایی با ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار، خرید ۲۸ دستگاه ماشین آلات راهداری با ۳۰۰ میلیارد تومان، روکش آسفالت ۹۴۴ کیلومتر از راه های فرعی و اصلی شهرستان با هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان، احداث ۹۰ کیلومتر راه روستایی بالای ۲۰ خانوار را از پروژه های راهداری اعلام کرد.

لکزایی احداث بندهای خاکی با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان، تکمیل گلزار شهدای سربیشه با یک و نیم میلیارد تومان اعتبار، پیگیری راه اندازی دانشکده کشاورزی، پیگیری قطع سهمیه سوخت مرزنشینان، تسهیل شرایط ایجاد صرافی در مرز ماهیرود، ایجاد سرکنسولگری در بیرجند و فراه و… را از دیگر موارد قابل پیگیری اعلام کرد.

وی گریزی به پروژه های پیشنهادی شهرداری سربیشه، درح و مود زد و گفت: احداث میدان امام رضا(ع) با ۳۰ میلیارد تومان اعتبار، تکمیل کارخانه آسفالت با پنج میلیارد تومان، تکمیل یادمان شهدا با یک و نیم میلیارد تومان و آسفالت معابر مسکن مهر با ۲۰ میلیارد تومان از پروژه های شهرداری سربیشه و برق رسانی بلوار زینبیه و صاحب الزمان(عج) با چهار میلیارد تومان، پارک بانوان سه میلیارد تومان، احداث دیوار ساحلی با سه میلیارد تومان در شهرداری مود و زیرسازی آسفالت معابر شهر درح با ۹۰ میلیارد تومان اعتبار و توسعه فضای سبز شهری ۱۵ میلیار تومان را از پروژه های شهرداری درح است.

به گفته وی در بخش صنعت، معدن و تجارت هم تأمین مالی تسهیلات مورد نیاز برای طرح های تولید دولومیت با ۷۰ میلیارد تومان اعتبار، مس ۱۵۰ میلیارد تومان، کنستانتره سنگ آهن ۱۵۰ میلیارد تومان و اکسید منیزیم ۱۰۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار دارد.

واحدهای مسکونی ویلایی در ۲۹ شهر خراسان جنوبی ساخته می‌شود/۲

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: در ۲۹ شهر استان برای رعایت اصول پدافند غیر عامل، واحدهای مسکونی ویلایی ساخته می‌شوند تا در زمان بروز حادثه، شاهد تلفات کمتری باشیم.

سید محمدرضا طالبی افزود: با توجه به اقدامات انجام شده،  طرح جامع پدافند غیر عامل خراسان جنوبی پس از تهیه در استان و تأیید در تهران برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

وی با اشاره به این فرمایش مقام معظم رهبری که “پدافند غیرعامل را مدیران کشور باید درک کنند و اگر مدیران کشور آن را درک نکنند و پدافند غیر عامل آنچنان که باید توسعه نیابد در بعضی از موارد قابل جبران نخواهد بود” افزود: بعد از تشکیل سازمان پدافند غیر عامل در سال ۱۳۸۲ و بعد تدوین اساسنامه آن، ۱۱ کارگروه برای عملیاتی کردن سیاست‌های پدافند غیر عامل تعریف شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال‌های گذشته به اصول پدافند غیر عامل بی توجهی شده، تصریح کرد: هنوز هم این موضوع برای مردم خیلی ملموس نیست لذا برنامه‌های آموزشی در این زمینه تدوین شده است.

طالبی با تأکید بر اینکه در اصول پدافند غیرعامل پراکندگی مورد توجه قرار گرفته گفت: در طراحی سایت اداری بیرجند به این موضوع توجه نشده و همه ادارات در یک جا متمرکز شده‌اند که خلاف اصول پدافند غیر عامل است.

 

قانون گریزی برخی مدیران خراسان جنوبی/ بی‌توجهی ‌به ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن

 

قانون گریزی برخی مدیران خراسان جنوبی/ بی‌توجهی ‌به ماده 10 قانون جهش تولید مسکن

برخی از مدیران خراسان جنوبی هنوز به ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن در زمینه واگذاری و تحویل اراضی مازاد موسسات و دستگاه‌های دولتی بی توجه‌اند این در حالی است که بارها رئیس جمهور بر اجرا شدن این اصل تاکید دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم احداث مسکن برای جوانان و خانواده‌های نیازمند است و برای تسریع در روند این کار دولت ادارات دولتی را موظف کرد تا زمین‌های مازاد خود را در اختیار ادارات راه و شهرسازی قرار دهند تا کار ساخت و ساز رونق گیرد.

طبق ماده ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند تا املاک مازاد بر نیاز خودشان را به فروش برسانند، اما این روند در استان کند پیش می‌رود و برخی مسئولان دستگاه‌های اجرایی تمایلی به فروش ملک‌های مازادشان ندارند.

کارشناسان اقتصادی فروش و واگذاری اموال مازاد دولتی علاوه بر تامین بودجه و کسری اعتبارات جاری و عمرانی، گامی اساسی در مسیر انجام تعهدات مالی و اقتصادی و حل بسیاری از مشکلات و نیازهای جامعه است. همچنین فروش املاک مازاد به شرط رعایت ضوابط و مقررات می‌تواند بخشی از هزینه‌های سنگین نگهداری و حفاظت از این املاک را از دوش دولت بردارد، طرح و قانونی که دولت سیزدهم بر اجرای آن تاکید دارد.

پروژه مولدسازی و مدیریت دارایی‌های دولت یکی از پروژه‌های اصلی و کلیدی دولت سیزدهم است که با هدف امکان مدیریت و استفاده بهینه از منابع با اولویت کاهش هزینه‌ها و چابک‌سازی دولت و درآمدزایی از اراضی و املاک مازاد و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در حال اجراست. در این طرح هزینه فروش املاک مازاد به حساب خزانه واریز و پس از مبادله موافقت‌نامه به حساب دستگاه فروشنده واریز می‌شود اما  آنچه اهمیت دارد، فروش اموالی است که برای دولت نه تنها نفعی ندارد که هزینه‌هایی را هم به دنبال دارد و با ساماندهی و فروش این اموال می‌توان بسیاری از طرح‌های نیمه‌تمام را نیز به اتمام رساند و تا مردم از مزایای آن بهره‌مند شوند. همچنین از محل مولدسازی و مدیریت دارایی‌های دولت در استان می‌توان طرح‌های اشتغالزایی و اقتصادی را راه‌اندازی کرد تا باعث گردش مالی و رونق اقتصادی این منطقه کمتر برخوردار شود.

رئیس جمهور: دستگاه‌های اجرایی زمین‌های مازاد خود را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند

یکی از رویکرد‌های دولت سیزدهم ساخت مسکن برای افراد فاقد خانه و به خصوص برای جوانان است این امر به حدی مهم است که رئیس جمهور از دستگاه‌های اجرایی خواسته است زمین‌های مازاد خود را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند.

عدم همکاری دستگاه‌های دولتی در واگذاری زمین‌های مازاد خود سبب شد تا رئیس جمهور با دستگاه‌های اجرایی اتمام حجت کند. طبق اتمام حجت رئیس جمهور با دستگاه‌های اجرایی، اگر دستگاهی زمین‌های مازاد خود را تحویل ندهد، سند اراضی به نام دولت ثبت خواهد شد و مهلت ضرب الاجل نیز تا پایان شهریور بوده است.

بی توجهی برخی از مدیران به ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن/ شناسایی ۲۴۰ هکتار زمین مازاد در استان  

برخی از مدیران خراسان جنوبی هنوز به ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن در زمینه واگذاری و تحویل اراضی مازاد موسسات و دستگاه‌های دولتی بی توجهند.

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در این باره به خبرنگار ما گفت: با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک استان نسبت به شناسایی و احصای اراضی مازاد اقداماتی صورت گرفته است.

شاهزهی با بیان اینکه در این زمینه ۲۴۰ هکتار زمین مازاد در استان خراسان جنوبی شناسایی شده است گفت: این اراضی متعلق به جهاد کشاورزی، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، منابع طبیعی و آبخیزداری و دانشگاه بیرجند است.

وی اظهار داشت: با توجه به وجود زمین‌های زیاد در استان به نظر می‌رسد زمین‌های مازاد دیگری هم در دست ادارات دولتی قرار دارد که نامشان در لیست راه و شهرسازی نیست.

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: تاکنون تنها یک قطعه زمین در خراسان جنوبی که متعلق به جهاد کشاورزی است برای استفاده در ساخت مسکن در حال طی مراحل قانونی برای ثبت سند است.

معاون امور املاک و کاداستر اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ۷۵ هکتار زمین در استان درخواست سند شده است.

مخملباف افزود: اداره دیگری به جز جهاد کشاورزی درخواست سند نکرده است.

فروش املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی به طور جدی در دستور کار دستگاه قضا قرار دارد 

دادستان مرکز استان نیز با بیان اینکه  موضوع فروش املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی به طور جدی در دستور کار دستگاه قضا قرار دارد اظهار داشت: مدیران ادارات موظفند که املاک مازاد را بر اساس قانون به فروش برسانند و نتیجه را به دادسرا اعلام کنند.

حجت الاسلام نسائی زهان افزود: سال گذشته برخی از ادارات به این وظیفه عمل کردند، اما برخی نیز کم لطفی کردند که این موضوع باید پیگیری شود.

فروش املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی فرصتی برای افزایش نقدینگی دولت و کاهش هزینه نگهداری و چابک‌سازی دستگاه‌های دولتی است و باید دید مسئولان کی می‌خواهند از این فرصت استفاده کنند و چقدر زمان نیاز است تا قانون اعطای اراضی مازاد دستگاه‌های اجرایی به راه و شهرسازی برای ساخت مسکن، کامل اجرا شود.

 

 

 

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به کارکنان دولت وام می‌دهد/۲

 مدیر شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران در خراسان جنوبی اظهار کرد: سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی می‌توانند در صورت پرداخت حقوق کارکنان خود از طریق بانک قرض‌الحسنه مهرایران، به آن‌ها امتیاز وام تخصیص دهند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، وحید مرادنژاد افزود: باتوجه به مجوز خزانه‌داری کل کشور (با شماره ۵۵۱۳۶۵۶۰ به تاریخ ۱۱ مهر جاری) به شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی برای پرداخت حقوق پرسنل خود از طریق بانک‌های قرض‌الحسنه، این بانک طرحی با عنوان “مهریار” را ارائه کرده است.

وی افزود: در طرح مهریار، اعتباری معادل ماهانه ۳ تا ۵ درصد مجموع حقوق واریزی به صورت وام قرض‌الحسنه ۴ درصد با اقساط ۱۸ ماهه به کارکنان آن سازمان تعلق خواهد گرفت.؛ علاوه بر این همه پرسنل به صورت رایگان بیمه عمر خواهند شد.

مدیر شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران در خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین کارکنان آن سازمان می‌توانند از سایر مزایای این طرح نظیر طرح اندوخته اجتماعی، کالاکارت (بدون نیاز به ایجاد معدل حساب )و  پرداخت اقساطی بیمه‌ها نیز بهره‌مند شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پدافند غیرعامل در جنگ شناختی مورد توجه قرار گیرد

پدافند غیرعامل در جنگ شناختی مورد توجه قرار گیرد

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: رفع تهدیدات دشمن در محور جنگ شناختی و ادراکی باید دنبال شود و پدافند غیرعامل در این مسیر مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت روز شنبه در نشست شورای پدافند غیرعامل استان خراسان جنوبی که همزمان با هفته پدافند غیرعامل برگزار شد افزود: پدافند غیرعامل اقدامات غیرمسلحانه‌ است که ضمن افزایش بازدارندگی، آسیب‌پذیری‌ در حوزه‌های مختلف را کاهش می‌دهد و زمینه‌ساز پایداری اجتماعی می‌شود.

وی گفت: مسئولیت در پدافند عامل با نیروهای مسلح است اما در پدافند غیرعامل علاوه بر دستگاه‌های اجرایی و مسوولان، آحاد مردم نیز دخیل هستند و باید نقش‌آفرینی کنند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: پدافند غیرعامل کم‌هزینه‌ترین اقدام دفاعی در برابر تهدیدات است و آن قدر اهمیت دارد که همتراز با پدافند عامل محسوب می‌شود.

وی با تسلیت شهادت جمعی از هموطنان در حمله تروریستی به حرم شاهچراغ شیراز افزود: اینکه در این حمله تروریستی درها را بستند، نوعی اقدام پدافندی بود که در کاهش آمار مجروحان و جانباختگان بسیار تاثیر داشت.

قناعت افزود: جمهوری اسلامی ایران به سبب شرایط خاص از لحاظ آرمانی، اعتقادی و موقعیت جغرافیایی همیشه در معرض تهدیدات مختلف دشمن بوده و وظیفه همه ماست که اصول پدافند غیرعامل را مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه نوع تهدیدات در عصر حاضر تغییر کرده و از شکل سخت‌افزاری به نرم‌افزاری سوق یافته است گفت: با پیشرفت‌های نظام و توفیقات چشمگیر نیروهای مسلح در تولید تجهیزات نظامی، دشمن جرأت حمله نظامی به کشور را ندارد اما باید همیشه برای بروز هر حادثه یا تهدیدی آمادگی لازم را داشته باشیم.

استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: دشمن امروز جنگ نرم و ترکیبی را در دستور کار قرار داده که باید به ابعاد آن توجه شود وگرنه جنگ‌های سخت که توسط داعش برای تشکیل حکومت عراق و شام در سوریه پایه‌ریزی شد با تلاش نیروهای مقاومت به شکست انجامید و کسانی که حرف از براندازی می‌زدند امروز دست به اقدامات تروریستی کور می‌زنند.

وی گفت: در یک تقابل نابرابر از ۳۰۰ شبکه ماهواره‌ای در جهان ۱۱۸ شبکه فارسی زبان علیه جمهوری اسلامی ایران، مقدسات دینی و ملی فعالیت می‌کنند و همه تلاش آنها این است که با تاثیرگذاری بر افکار و شناخت افراد جامعه، به ایران یکپارچه و قوی خدشه وارد کنند.

قناعت تصریح کرد: بنابراین تکلیف همه ماست که با در نظر گرفتن اصول پدافند غیرعامل و ترویج این فرهنگ ضمن مصون‌سازی خانواده و فرزندان، تحت تاثیر این شبهه‌افکنی و فتنه‌انگیزی‌ها قرار نگیریم.

وی از کارگروه اطلاع‌رسانی و فرهنگی شورای پدافند غیرعامل استان خواست به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که اقناع افکار عمومی به عنوان یک موضوع مهم در دستور کار باشد و اعتماد عمومی در جامعه افزایش یابد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: امروز کشورهای استکباری و در راس آن آمریکا و انگلیس در بی‌ثبات‌ترین دوران خود به سر می‌برند و رژیم صهیونیستی همین وضعیت را دارد لذا می‌خواهند جمهوری اسلامی را با مشکل مواجه کنند ولی با هوشمندی و بصیرت مردم موفقیتی در این زمینه نخواهند داشت.

وی افزود: خراسان جنوبی به عنوان یک استان مرزی ظرفیت خوبی از نظر زیرساخت و نیروی انسانی دارد که می‌تواند در رفع تهدیدات دشمن نقش‌آفرین باشد و با توجه به احتمال بروز تهدیدات مختلف، تکلیف دستگاه‌هاست که در همه طرح‌ها و برنامه‌های خود، اصول و مبانی پدافند غیرعامل را در اولویت قرار دهند.

قناعت گفت: اقدامات مرتبط با پدافند غیرعامل همیشه مستلزم تامین اعتبار و هزینه‌کرد نیست بلکه اغلب موارد با هم‌افزایی و همراهی چند حوزه کاری قابل انجام است.

برنامه‌های هفته نکوداشت پدافند غیرعامل از چهارم تا یازدهم آبان‌ با شعار «برای مردم؛ پدافند دانش‌بنیان، حفاظت از زیرساخت‌ها، تداوم کارکردها» در چهار سطح ملی، دستگاهی، استانی و شهری برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

سه هزار متر به فضای آموزشی خراسان جنوبی افزوده شد/۲

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: با بهره‌برداری از چهار طرح آموزشی در آبان ماه، سه هزار و ۱۵۳ متر مربع به سرانه فضاهای آموزشی این استان افزوده شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علیرضا موسوی‌نژاد افزود: چهار طرح آموزشی، تربیتی، پرورشی و خوابگاهی با مشارکت خیرین در شهرستان‌های قاینات، سرایان، فردوس و بیرجند به بهره‌برداری رسید و برای احداث و تجهیز این مکان‌ها ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی افزود: هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز دختر و پسر این شهرستان‌ها از فضای آموزشی و پرورشی استاندارد برخوردار شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: از مجموع ۱۸۰ طرح آموزشی استان با ۵۰۰ کلاس درس در دست احداث حدود ۹۸ درصد خیری بوده که نشان‌دهنده عزم جدی خیرین مدرسه‌ساز بر رفع کمبود فضاهای آموزشی است.

وی گفت: در سه سال گذشته عملیات اجرایی سه پروژه با ۲۴ کلاس درس و مشارکت یک شرکت صنعتی آغاز شد که ۲ پروژه با ۱۵ کلاس درس در شهرستان قاینات و یک پروژه با ۹ کلاس در شهرستان طبس به بهره‌برداری می‌رسد.

موسوی‌نژاد افزود: مدرسه چهار کلاس شهرک صنعتی بیرجند، مدرسه ۶ کلاس مهر عظام روستای پهنایی قاین، خوابگاه حاج حسن فتح‌اللهی سرایان و مدرسه ۶ کلاس مشفق فردوس، چهار پروژه آموزشی، تربیتی، پرورشی و خوابگاهی است که در روزهای نخست آبان ماه جاری برای استفاده دانش‌آموزان به بهره‌برداری رسید.

 

 

 

۱۴ هزار کارت ملی هوشمند در خراسان‌جنوبی صادر شد/۲

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با اشاره به آماده تحویل ۱۴ هزار و ۲۱۶ فقره کارت ملی هوشمند در استان گفت: تعداد ۱۱ هزار و ۱۷۰ نفر در استان هنوز اقدام برای دریافت کارت ملی هوشمند نکرده‌اند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علیرضا مهرآور افزود: از ابتدای طرح توزیع کارت ملی هوشمند در سطح استان ۵۸۲ هزار و ۳۰۱ فقره کارت توزیع شده است.

وی افزود: تعداد ۱۱ هزار و ۱۷۰ نفر هنوز در خراسان جنوبی برای دریافت کارت ملی هوشمند اقدام نکرده‌اند.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی تصریح کرد: از ابتدای سال ۱۴ هزار و ۳۵۳ فقره کارت ملی هوشمند در استان صادر شده است.

مهرآور یادآور شد: هم اکنون ۱۴ هزار و ۲۱۶ فقره کارت ملی هوشمند آماده تحویل است که هم استانی‌ها می توانند به محلی که برایشان پیامک شده است مراجعه و کارت ملی هوشمند خود را دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال ۲۱ هزار و ۱۶۲ فقره شناسنامه در خراسان‌جنویی تعویض شده است.

 

۳۷ هزار هکتار از اراضی خراسان جنوبی مجهز به سیستم نوین آبیاری شد/۳

۳۷ هزار هکتار از اراضی خراسان جنوبی مجهز به سیستم نوین آبیاری شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای اجرای طرح آبیاری نوین در خراسان جنوبی، ۳۷ هزار و۷۴۰ هکتار از اراضی این منطقه مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری شده است.

مهدی جعفری در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به خشکسالی‌های چند ساله در خراسان جنوبی بیان کرد: باید با اجرای طرح‌های مختلف اعم از توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری، کشت محصولات کم آب بر و غیره، میزان بهره بری مطلوب از آب را بیشتر کنیم.

وی با بیان اینکه در سال جاری تجهیز ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم نوین آبیاری را در دست اقدام داریم، گفت: از ابتدای اجرای طرح آبیاری نوین در خراسان جنوبی ۳۷ هزار و ۷۴۰ هکتار از اراضی این منطقه مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری شده است.

جعفری خشکسالی را تهدید پدافند غیر عامل ذکر کرد و افزود: با توجه به هم مرزی خراسان جنوبی با کشور افغانستان و اهمیت حفظ جمعیت مرزی، باید در حفظ آب‌های موجود و تأمین آب مورد نیاز مرزنشینان تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه در سال جاری هشت برابر نسبت به سال گذشته در حوزه قنوات تزریق بودجه داشته‌ایم، اظهار کرد: امید است متولیان با جمع آوری آب‌های روان در مواقع سیل، ضمن جلوگیری از تخریب‌ها، در راستای تأمین آب مورد نیاز کشاورزی استان تلاش کنند.

 

 

 

 

تکمیل چرخه فرآوری به جای خام‌فروشی معادن خراسان جنوبی

تکمیل چرخه فرآوری به جای خام‌فروشی معادن خراسان جنوبی

 ۵۵ نوع ماده معدنی در خراسان جنوبی شناسایی شده که دستکم یک مرحله فرآوری برای اغلب آنها انجام می‌شود و تکمیل زنجیره فرآوری مواد معدنی، راهبردی است که اقتصاد منطقه را متحول می‌کند.

به گزارش ایرنا وجود معادن غنی و متنوع، خراسان جنوبی را به عنوان یکی از مناطق شاخص معدنی در کشور مطرح کرده به گونه‌ای که مسوولان استانی و کشوری در ادوار مختلف از آن به عنوان عسلویه معدنی یا بهشت معادن یاد کرده‌اند.

معادن یکی از ارکان توسعه در کنار دیگر بخش‌ها همچون صنعت، کشاورزی و گردشگری است که در جهت توسعه اقتصادی می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند و با توجه به ظرفیت‌های غنی، چه بسا معدن و صنایع معدنی بتواند جلوتر از دیگر بخش‌ها حرکت کند و در شرایط تحریم‌ها جایگزین مطمئن برای درآمدهای نفتی باشد.

اما این ذخایر غنی به دلیل نبود واحدهای فرآوری و ایجاد ارزش افزوده هنوز نتوانسته نقش تعیین‌کننده در اقتصاد استان و کشور ایفا کند.

۷۲۷ معدن با ۵۵ نوع ماده معدنی و ذخیره قطعی ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تن در خراسان جنوبی وجود دارد و این استان رتبه اول کشور را در ذخایر زغال‌سنگ، منیزیت و خاک‌های نسوز داراست، همچنین رتبه ششم کشور در تعداد معادن و رتبه دوازدهم در ذخایر قطعی مواد معدنی از آن خراسان جنوبی است.

در کنار این ظرفیت غنی معدنی، در یک دهه اخیر خراسان جنوبی با داشتن هفت معدن طلا با ذخیره قطعی ۳۷ میلیون تن و استخراج اسمی سه میلیون تن به عنوان استان طلایی در سطح کشور نیز مطرح شده است.

خام‌فروشی موضوعی است که سال‌ها در میان مردم، مسوولان و فعالان اقتصادی به‌وفور شنیده شده در حالی که براساس نظر کارشناسان معدن در صورتی که مواد معدنی از حالت اولیه خود خارج شود، یک مرحله فرآوری روی آن صورت گرفته است.

به عنوان مثال برش سنگ در معادن یک مرحله فرآوری است که با این تفسیر در خراسان جنوبی خام‌فروشی صرف نداریم و برای اکثر مواد معدنی یک مرحله فرآوری انجام می‌شود در عین حال مسوولان و کارشناسان بر این نظرند که باید زنجیره فرآوری مواد معدنی در استان تکمیل شود تا ارزش افزوده بیشتری را نصیب منطقه کند.

به گفته کارشناسان حوزه معدن، خراسان جنوبی گرفتار نیمه‌ خام‌فروشی و تکمیل نشدن زنجیره فرآوری مواد معدنی بوده و مهمترین راهکار برای شکوفایی اقتصاد معدن، ایجاد زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری و حمایت از سرمایه‌گذاران و معدن‌کاران با هدف ترغیب آنان به ایجاد و احداث صنایع جوار معدنی در این استان است که در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد.

تاکنون خراسان جنوبی چندان نصیبی از ارزش افزوده معادن به عنوان ثروت‌های خدادادی نبرده و معادن در بهره‌وری اقتصادی استان سهم ناچیزی دارد.استاندار خراسان جنوبی هم معتقد است که این استان بهره لازم از ارزش افزوده معادن را به عنوان ثروت‌های خدادادی نبرده و چاره‌ای جز فرآوری مواد معدنی نداریم.

جواد قناعت در نشست‌های مختلف بر توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه فرآوری مواد معدنی تاکید کرده و گام‌های خوبی نیز در یک سال گذشته برای ایجاد صنایع تبدیلی در این استان برداشته شده است.

تکمیل چرخه فرآوری به جای خام‌فروشی معادن خراسان جنوبی

فرآوری یک مرحله‌ای در خراسان جنوبی

این استان از ۶۸ ماده معدنی شناخته شده در کشور، ۵۵ ماده را در خود جای داده است و به گفته معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، حدود ۲۰ نوع ماده معدنی در استان به‌صورت کامل فرآوری می‌شود و ۳۰ نوع ماده معدنی نیز حداقل یک مرحله فرآوری از جمله پرعیارسازی، برش و پودر کردن را پشت سر می‌گذرانند.

حجت ایمان‌طلب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بنابراین بر تمامی مواد معدنی حداقل یک روش فرآوری از جمله برش سنگ انجام می‌شود و سالانه در نهایت حدود پنج درصد خام‌فروشی صرف در مواد معدنی استان داریم.

وی گفت: حدود ۲۰ نوع ماده معدنی به‌طور کامل فرآوری می‌شود که شامل انواع بنتونیت‌ها، منیزیت‌ها، زغال‌سنگ، سنگ‌های تزئینی و طلا است، مواد معدنی که ظرفیت و حجم فرآوری دارند در جوار آن احداث کارخانه فرآوری نیز در دستور کار قرار گرفته است.

۳۰ نوع ماده معدنی در خراسان جنوبی حداقل یک مرحله فرآوری از جمله پرعیارسازی، برش و پودر کردن روی آنها انجام می‌شود و سالانه حدود پنج درصد خام فروشی صرف در مواد معدنی را داریم.ایمان‌طلب افزود: استان‌های مختلف در صادرات مواد اولیه معدنی باید با هم تعامل داشته باشند تا نیازهای هر استان متناسب با شرایط هر منطقه تامین شود و برخی مواد مانند بنتونیت در استان به‌صورت گندله فرآوری شده ولی برای کارخانه‌های فولاد که پودر می‌خواهند این ماده معدنی خام صادر می‌شود.

وی اظهار داشت: همچنین برخی از سنگ‌ها به‌صورت خام ارزش افزوده بیشتری برای استان دارند چراکه شناخت و علم ما در این زمینه کم است یا کارخانه‌های فولاد با روش و هزینه‌های خود کار می‌کنند و اگر بگوییم حتما از ما باید پودر را خریداری کنید به دنبال بازار دیگری می‌روند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: با فرآوری برخی مواد معدنی قیمت آنها افزایش یافته و قیمت حمل و نقل آن نیز بیشتر می‌شود که باعث کاهش استقبال بازار از آن خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه اگر ماده معدنی ظرفیت و صرفه اقتصادی برای فرآوری داشته باشد در محل کار فرآوری آن انجام می‌شود گفت: تلاش ما این است که زنجیره فرآوری مواد معدنی را در راستای ارزش افزوده در استان تکمیل کنیم که در این راستا ابتدا باید زیرساخت‌ها و اطلاعات به‌روز رسانی شوند.

ایمان‌طلب اظهار داشت: منظور برخی افراد از خام‌فروشی این است که به محصول نهایی تبدیل نمی‌شود و این موضوع را قبول داریم که باید زیرساخت‌ها به‌طور کامل ایجاد شود و این امکان وجود دارد که با سرمایه‌گذاری‌ها و تامین زیرساخت‌های لازم بتوان تا ۸۰ درصد از محصولات معدنی را وارد چرخه ارزش افزوده کرد.

تحول در فرآوری مواد معدنی طی ۲ سال آینده

اما مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی وعده داد که با تکمیل طرح‌های صنعتی و معدنی در دست اجرا طی ۲ سال آینده تحول بزرگی در زمینه فرآوری مواد معدنی در شهرستان‌های نهبندان، خوسف و به‌خصوص قاینات روی می‌دهد.

عباس جرجانی از فرآوری مواد معدنی به عنوان پیشران رونق اقتصادی خراسان جنوبی یاد کرد و گفت: وقتی ظرفیت‌ها و امکانات برای فرآوری برخی مواد معدنی در استان وجود دارد چرا باید ماده معدنی از استان خارج و منفعت آن نصیب سایر استان‌ها شود.

تکمیل زنجیره فرآوری همه مواد معدنی با ارزش استان با احداث کارخانه‌های مربوطه در دستور کار قرار دارد که با تکمیل آن در ۲ سال آینده تحول بزرگی در زمینه فرآوری مواد معدنی رقم خواهد خورد.وی تصریح کرد: با زیرساخت‌هایی که در دست اجرا داریم تقریبا تکمیل زنجیره فرآوری همه مواد معدنی با ارزش استان با احداث کارخانه‌های فرآوری در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل صمت خراسان جنوبی گفت: برای تمامی مواد معدنی حداقل یک مرحله فرآوری از جمله برش سنگ انجام می‌شود اما به دنبال تکمیل زنجیره فرآوری هستیم تا مواد معدنی را به محصول نهایی تبدیل کنیم و در نهایت ارزش افزوده آن نصیب استان شود.

 

وی معتقد است که حوزه معدن و احداث صنایع جوار معدنی تنها راهبردی است که می‌تواند استان خراسان جنوبی را از لحاظ اقتصادی متحول کند و با توجه به ظرفیت معدنی خراسان جنوبی، جهش اقتصادی هم باید در این بخش رقم بخورد.

تکمیل چرخه فرآوری به جای خام‌فروشی معادن خراسان جنوبی

احداث واحد فرآوری متناسب با ظرفیت‌ هر شهرستان‌

جرجانی با اشاره به اینکه در هر شهرستان واحد فرآوری متناسب با ظرفیت معدنی آن منطقه را در دست اجرا داریم گفت: اغلب این واحدها در یک سال و نیم آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی بیان کرد: جابه‌جایی و حمل و نقل مواد معدنی موضوعی هزینه‌بر است پس باید نگاه ما این باشد که فرآوری اکثر مواد معدنی را در داخل استان داشته باشیم به‌ویژه که از مجموع ۶۸ ماده معدنی شناسایی شده در کشور، ۵۵ نوع را در خراسان جنوبی داریم و ظرفیت بالایی برای توسعه اقتصادی است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در زمینه سنگ‌های معدنی، سنگبری‌های استان در منطقه نهبندان و بیرجند فعال است اما با پیگیری‌های انجام شده یک واحد بسیار خوب در زمینه سنگبری دیسکی در منطقه دهسلم نهبندان در دستور کار قرار گرفته که مجوز آن صادر شده و پرداخت تسهیلات به این واحد هم مصوب شده است.

وی ادامه داد: کارخانه سنگبری شهرک صنعتی نهبندان که جزو واحدهای تعطیل بود با واگذاری به سرمایه‌گذار جدید فعال شده و در مجموع در زمینه فرآوری سنگ‌های معدنی اتفاقات بزرگی در استان در حال رقم خوردن است.

جرجانی گفت: برای فرآوری سنگ‌های معدنی از جمله فلورین نیز یک واحد جدید در نهبندان در حال ساخت است و تجهیزات آن خریداری شده که به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد و اقدام بزرگی است.

وی اضافه کرد: براساس مصوبه شورای معادن استان، خام‌فروشی یا خروج بدون فرآوری مواد معدنی آهن و بنتونیت از خراسان جنوبی به مدت سه سال ممنوع است.

مدیرکل صمت خراسان جنوبی گفت: سال  اول به میزان ۵۰ درصد، سال دوم ۷۵ درصد و در سال بعد ۱۰۰ درصد استخراج اسمی پروانه معدنی در اختیار واحدهای فرآوری استان قرار می‌گیرد و با اجرای این طرح به هیچ عنوان بنتونیت و آهن به‌صورت خام و کلوخه از منطقه خارج نخواهد شد.

برق و آب مهمترین زیرساختی است که در حوزه توسعه بخش معدن و فرآوری آن نیاز داریموی آب، گاز و برق را سه زیرساخت مهم در حوزه استخراج معدن و فرآوری مواد معدنی برشمرد و افزود: برق و آب مهمترین زیرساختی است که در حوزه توسعه بخش معدن و فرآوری آن نیاز داریم، برای ماشین‌آلات بخش استخراج معدنی چالشی نداریم اما برق و آب را برای واحدهای فرآوری حتما نیاز داریم.

جرجانی احداث پست برق شاهکوه نهبندان، پست ۴۰۰ ولت نهبندان، خط انتقال برق به معادن زغال‌سنگ طبس و احداث خط انتقال برق به معادن سرب و روی بشرویه را از مهمترین طرح‌های برق‌رسانی به معادن استان ذکر کرد و گفت: با اجرای کامل این طرح‌ها بخشی از مشکلات ما در حوزه برق‌رسانی به معادن در آینده نزدیک حل خواهد شد.

وی اظهار داشت: برای تامین آب واحدهای صنعتی و معدنی هم خط انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس در دست پیگیری و اقدام است همچنین تامین آب معادن منطقه قلعه‌زری با خرید ۲۵۰ لیتر بر ثانیه از پساب تصفیه‌خانه بیرجند در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: برای تامین آب کارخانه فولاد قاینات تفاهم‌نامه‌ای با شرکت آب و فاضلاب استان به امضا رسیده که در آینده آب این کارخانه از محل پساب شهر قاین تامین شود.

روند رو به رشد تکمیل زنجیره فرآوری مواد معدنی

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا وضعیت تکمیل زنجیره فرآوری مواد معدنی استان را مثبت و رو به رشد توصیف کرد اما معتقد است که برای ایجاد ارزش افزوده باید واحدهای جوار معدنی متناسب با هر ماده معدنی در شهرستان‌های مختلف دنبال شود.

محمد دهجو افزود: در مجموع شرایط استان از نظر تکمیل زنجیره فرآوری مواد معدنی با توجه به احداث کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی و معدنی جدید رو به رشد است.

وی بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های غنی معدنی خراسان جنوبی که در سطح کشور سرآمد است و حرف برای گفتن دارد، تکمیل زنجیره فرآوری مواد معدنی می‌تواند تحول بزرگی را در اقتصاد استان رقم بزند.

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن خراسان جنوبی گفت: با اطلاع‌رسانی و تبلیغات در چند سال اخیر ظرفیت‌های معدنی استان نسبت به گذشته در سطح کشور به‌خوبی مطرح شد به گونه‌ای که در حال حاضر خیلی از سرمایه‌گذاران افتخار می‌کنند در خراسان جنوبی پهنه اکتشافی دارند.

وی عنوان کرد: در دست ساخت بودن کارخانه‌های مختلف جوار معدنی و بهره‌برداری از سه کارخانه فرآوری طلا در استان و افزایش ظرفیت طلای برداشتی نشان از این وضعیت خوب و رو به رشد است.

دهجو گفت: خراسان جنوبی از نظر حجم خاک‌های صنعتی و تنوع و حجم سنگ‌های ساختمانی در سطح کشور حرف برای گفتن دارد و تکمیل زنجیره فرآوری آنها می‌تواند به اقتصاد خراسان جنوبی کمک کند.

هزینه حمل و نقل مواد معدنی به دلیل دوری استان

وی افزود: با توجه به دوری خراسان جنوبی یکی از مشکلات ما در زمینه معادن هزینه‌های حمل و نقل است که در سودآور بودن آن خیلی تاثیرگذار است، گاهی قیمت برخی مواد معدنی از جمله سنگ‌ها در محل معدن با هزینه حمل و نقل آن به دلیل دوری استان از مراکز فرآوری سنگ‌ها برابری می‌کند که در این شرایط کارخانه‌های سنگ‌بری ترجیح می‌دهند از استان‌های همجوار سنگ مصرفی خود را تامین کنند.

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن خراسان جنوبی گفت: به دلیل دوری استان از کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی، شرایط سخت و صرفه اقتصادی کمتری در این بخش داریم که برای حل این مشکل نیاز است واحدهای صنعتی جوار معدن را برای فرآوری مواد معدنی ایجاد کنیم همچنین این اقدام خطرات حمل و نقل در راه‌های استان را کم می‌کند.

وی اضافه کرد: براساس نظر کارشناسی و قانونی هر ماده معدنی که از شکل اولیه خود خارج شود، یعنی یک مرحله فرآوری روی آن انجام شده است و براساس این تعریف برای اکثر مواد معدنی استان یک مرحله فرآوری انجام می‌شود و در تعداد محدودی از مواد خام‌فروشی داریم.

دهجو گفت: براساس نظر عامه مردم و مسوولان که گفته می‌شود معادن استان خام‌فروشی می‌شود یعنی باید زنجیره فرآوری تکمیل شود و با این تعریف حدود ۵۰ درصد خام‌فروشی مواد معدنی داریم.

وی تصریح کرد: به‌صورت محدود در برخی مواد معدنی از جمله خاک‌های صنعتی استان خام‌فروشی صرف را داریم.

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن خراسان جنوبی افزود: خیلی از معادن ما که در حال حاضر غیرفعال شده‌اند به این دلیل است که معدنکار مشتری خود را از دست داده پس بهترین راهکار احداث واحدهای فرآوری در استان است که با این اقدام معادن غیرفعال نیز به چرخه تولید بازخواهند گشت.

 

 

 

 

 

کشف محموله حشیش و تریاک در خوسف/۴

 

فرمانده انتظامی استان از کشف ۳۰۸ کیلو تریاک و ۳۱ کیلو حشیش در شهرستان”خوسف” خبر داد و گفت: در این راستا ۴ متهم نیز دستگیر شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار” ناصر فرشید” اظهار داشت: مأموران انتظامی استان خراسان جنوبی اطلاعاتی مبنی بر حمل مواد مخدر توسط سوداگران مرگ در محورهای فرعی شهرستان خوسف دریافت کردند که تیم های عملیاتی مبارزه با مواد مخدر برای بررسی موضوع اعزام شدند.

وی بیان داشت: ماموران انتظامی استان خراسان جنوبی هنگام کنترل محورهای فرعی در شهرستان خوسف به یک سواری پژو ۴۰۵ که با سرعت در حال حرکت بود مشکوک شدند و با علائم هشدار دهنده به راننده خودرو دستور ایست دادند که راننده با مشاهده مأموران بر سرعت خودرو افزود و متواری شد.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: ماموران خودروی حامل مواد مخدر را تعقیب کردند و با شگردهای تخصصی پلیسی آن را متوقف و در بازرسی ۲۰۴ کیلو و ۲۰۰ گرم تریاک و ۳۱ کیلو و ۱۰۰ گرم حشیش کشف کردند.

سردار فرشید عنوان داشت: مأموران در ادامه این عملیات سواری پژو و یک سواری پژو پارس که خودروی محموله مواد مخدر را اسکورت می کرد را توقیف و سرنشینان آن را دستگیر شدند.

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه در این عملیات مجموعا بیش از ۳۳۹ کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف شد تصریح کرد: در این رابطه ۳ خودرو توقیف و ۴ متهم دستگیر که به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی و روانه زندان شدند.

 

 

 

 

ناکامی قاچاقچی ۳۰۸ کیلو مرفین در طبس/۴

 

فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران انتظامی شهرستان”طبس” در بازرسی از یک کامیون، ۳۰۸ کیلوگرم مرفین کشف و یک قاچاقچی مواد مخدر را دستگیر کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار”ناصر فرشید” اظهار داشت: مأموران انتظامی طبس با دریافت اخباری مبنی بر انتقال محموله مواد مخدر توسط سوداگران مرگ در محورهای مواصلاتی این شهرستان دریافت کردند که پیگیری موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: مأموران هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی شهرستان طبس به یک کامیون کشنده مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی بیان داشت: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از کامیون، ۳۰۸ کیلوگرم مرفین که به صورت ماهرانه ای داخل خودرو جاساز شده بود کشف کردند.

سردار فرشید خاطرنشان کرد: در این رابطه خودرو توقیف و متهم دستگیر و با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

هوشیاری پلیس قاین در توقیف محموله مواد مخدر/۴

 

جانشین انتظامی استان از کشف ۱۰۴ کیلو تریاک در شهرستان”قاین” خبر داد و گفت: در این رابطه ۲ خودرو توقیف و ۳ سوداگر مرگ دستگیر شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”حسن شجاعی نسب” اظهار داشت: مأموران انتظامی و تیم های عملیاتی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی اخباری مبنی بر حمل محموله مواد مخدر توسط سوداگران مرگ که قصد انتقال آن به شهرهای مرکزی کشور دارند دریافت کردند، که پیگیری موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: مأموران هنگام کنترل محورهای فرعی شهرستان قاین، سواری تیبا قاچاقچیان مواد مخدر را مشاهده و در یک عملیات ضربتی خودرو را متوقف کردند و در بازرسی از آن، ۱۰۴ کیلو و ۳۰۰ گرم تریاک کشف شد.

جانشین انتظامی استان خراسان جنوبی با بیان این که مأموران در ادامه این عملیات یک سواری پراید ۱۱۱ که خودروی حامل مواد مخدر را اسکورت می کرد متوقف و سرنشینان آن را دستگیر کردند؛ تصریح کرد: مأموران در این رابطه ۲ خودرو توقیف و ۳ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

 

دستگیری سارق با ۷ فقره سرقت در”بیرجند”/۴

 

فرمانده انتظامی”بیرجند” گفت: مأموران انتظامی این شهرستان یک نفر سارق محتویات و قطعات خودرو را دستگیر و ۷ فقره سرقت را کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احمد رضا کارگر” اظهار داشت: با وقوع چند فقره سرقت داخل خودرو در سطح شهرستان بیرجند، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: ماموران”کلانتری ۱۳″ شهرستان بیرجند با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی، یک نفر سارق را در این خصوص شناسایی و تحت تعقیب قرار دادند و پس از هماهنگی با مقام قضائی در یک عملیات غافلگیرانه وی را در مخفیگاهش دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند بیان داشت: متهم ابتدا در اظهارات خود منکر هرگونه جرم و اتهامی شد اما با روبه رو شدن شواهد موجود و ارائه مستندات به ناچار لب به اعتراف گشوده و به ۷ فقره سرقت نیز اعتراف کرد.

 

 

 

 

ضربه کاری سرما و آفت به پسته کاران/تولید ۱۰ درصد کاهش یافت/

ضربه کاری سرما و آفت به پسته کاران/تولید ۱۰ درصد کاهش یافت

 خشکسالی، سرما، طوفان و بادهای شدید زخم کاری به پسته کاران خراسان جنوبی وارد کرده و کاهش ۱۰ درصدی این محصول را رقم زده است.

به گزارش مهر خشکسالی، سرما، توفان و بادهای شدید زخم کاری به پسته کاران خراسان جنوبی وارد کرده و باعث شده تا این محصول مقاوم و کم آب بر استان با کاهش ۱۰ درصدی مواجه شود. روزهای برداشت پسته به پایان رسیده و این محصول کم آب بر راهی ترمینال‌های ضبط پسته شده است.

گزارش‌ها حاکی از این است ۲۷ هزار هکتار سطح زیر کشت این محصول حدود ۸۰ درصد آن بارور است و پیش بینی می‌شود حدود ۱۱ هزار تن از سطح باغات پسته استان محصول برداشت شود. اما طی این سال‌های بی آبی، آنچه که ۹ هزار بهره بردار این محصول را گرفتار می‌کند حمله ناگهانی برخی آفات، هزینه‌های سنگین داشت و برداشت محصول، حوادث طبیعی مانند سرما و توفان است که گویا راه گریزی از آن نیست.

دغدغه پسته کاران

پسته کار سرایانی در گفت و گو با مهر با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی تولیدات پسته سطح شهرستان از آفت افت قیمت این محصول در روزهای برداشت گلایه می‌کند و می‌گوید: پسته تازه همراه خوشه را امسال با اندکی تفاوت نسبت به سال قبل به قیمت ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان تحویل ترمینال ضبط پسته قرار دادیم.

ضیایی ادامه می‌دهد: اگر چه این محصول در بهار به قیمت بالای ۳۵۰ تا ۳۶۰ هزار در بازار رسید اما با وجود بالا رفتن هزینه داشت و برداشت و بالا رفتن هزینه کود، این محصول با افت قیمت زیادی مواجه شد و پسته خشک کیلویی ۲۵۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

وی می‌گوید: کشاورز پسته کار در دام دلال می‌افتد و اگر چه تاوان و بهای بسیاری برای تولید این محصول می‌پردازد اما هنگام برداشت و زمان عرضه محصول خود با افت قیمت مواجه می‌شود و این افت قیمت جوابگوی هزینه تولید برای کشاورز نیست.

ضیایی همچنین از حمله آفاتی مانند پروانه چوب خوار، پسیل پسته به این محصول می‌گوید و ادامه می‌دهد: در کنار حمله آفات سرما و تگرگ و گرمای شدید تابستانه و توفان به محصولات کشاورزان پسته کار خسارت وارد کرده است.

وی با بیان اینکه با اینکه سطح زیر کشت پسته را بیمه داریم اما تعهدات بیمه‌ای کم است، می‌گوید: اگر چه امسال نزدیک به ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلو پسته ما خسارت وارد شد اما بیمه جبران خسارت ۸۰ تا ۹۰ کیلو پسته را دارد.

این پسته کار با اشاره به قیمت‌های زیاد کود می‌خواهد تا در تأمین این نهاده همکاری با کشاورزان انجام شود.

ضربه کاری سرما و آفت به پسته کاران/تولید ۱۰ درصد کاهش یافت

هزینه‌های بسیار در تأمین کود

یک پسته کار دیگر هم در گفت‌وگو با مهر می‌گوید: پسته محصولی پر زحمت بوده و هزینه‌های بسیار زیاد برای تهیه کود، سم برای مبارزه با آفات، هزینه‌های سنگین داشت و برداشت محصول دارد.

قاسمی می‌افزاید: کشاورز تمام گرانی‌ها را به امید دسترسی به محصول خوب و با کیفیت پشت سر می‌گذارد اما گاهی برخی حوادث که اجتنابی از آن نیست مانند سرما و توفان آسیب بسیاری به محصول پسته می‌زند.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه بیشتر پسته کاران این منطقه توان مالی پایینی دارند و بیشتر خرده مالک هستند، بنابراین توان بیمه کردن محصول را نداشته و خسارت سنگینی را متحمل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه پسته به طور معمول یک سال در میان به بار می‌نشیند، می‌گوید: سال گذشته حدود هشت تن پسته برداشت کردیم اما امسال این محصول به نیم کاهش یافته و دلیل آن هم سرمازدگی محصولاتمان بود.

وی می‌افزاید: هزینه سنگینی را برای مبارزه با آفات پرداخت کردیم و برای برداشت محصول هم دستمزدها بسیار بالا بود اما قیمت خرید پسته از پسته کار با سال گذشته چندان تفاوتی نداشت.

قاسمی ادامه می‌دهد: سال قبل دانه پسته را با پوست کیلویی ۷۵ و امسال کمتر از ۱۰۰ هزار تومان فروختیم و این در حالی است که در بازار آزاد پسته تازه بالای ۱۵۰ هزار تومان است.

وی می‌افزاید: سود محصولات تولیدی همیشه در جیب واسطه‌هاست و کشاورز چندان سودی عایدش نمی‌شود.

خسارت به پسته

دیگر پسته کار اهل فردوس هم می‌گوید: نیمی از محصولش را سرما و به بخشی از آن توسط زنبورها آسیب وارد شد.

بخشی می‌گوید: هزینه مبارزه با برخی آفات زیاد است و اصولاً نمی‌توان با برخی از آفات محصولی مانند پسته به صورت شیمیایی مبارزه کرد.

وی از بالا رفتن هزینه بیمه این محصول می‌گوید و ادامه می‌دهد: بیمه پاسخ گوی برخی خسارات وارد شده نیست و سقف پایین تعهدات بیمه‌ای سبب می‌شود تا تمایل برای بیمه کم باشد.

اکبری دیگر پسته کار هم می‌گوید: سود محصولات کشاورزان در جیب دلالان است و کشاورز اگر هزینه کاشت، داشت و برداشت را با قیمت‌های فروش محصول بسنجد چیزی عایدش نمی‌شود.

وی ادامه می‌دهد: امسال از دو هکتار سطح زیر کشت پسته شاید ۵۰ کیلو را هم نتوانسته برداشت کند چرا که محصولاتش گرفتار آفت و سرمازدگی شده است.

تولید ۱۲ هزار تن پسته

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با مهر می‌گوید: سطح زیر کشت پسته استان ۲۶ هزار و ۴۵۱ هکتار بوده که ۱۷ هزار و ۷۲۶ هکتار باغات بارور است.

محمدرضا اکبری با بیان اینکه مقدار ۱۱ هزار ۳۸۵ تن پسته به ارزش حدود ۲۵ هزار میلیارد ریال بر داشت شده است، اظهار می‌کند: سال قبل ۱۲ هزار و ۶۵۱ تن پسته از کل سطح باغات استان برداشت شد.

وی از کاهش ۱۰ درصدی محصول در سال جاری خبر می‌دهد و می‌افزاید: نسبت به میانگین عملکرد سنوات قبل ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش داریم که ۱۵ تا ۲۰ درصد آفات و به همین میزان خسارت سرما را داریم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: دلیل کاهش محصول ضعیف بودن باغاتی است که از نظر تغذیه خسارت آفات هم بیشتر بروز می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تعداد بهره برداران این محصول ۹ هزار نفر هستند، می‌گوید: ارقام پسته استان سفید پسته، کله قوچی، اکبری، بادامی، احمد آقایی و فندقی می‌باشد.

کشاورزان مراقبت کنند

اکبری اضافه می‌کند: پسته به دلیل مقاومت به شرایط نامساعد محیطی از جمله گرما، شوری و خشکی از محصولات باغی مهم استان می‌باشد که توسعه آن رو به گسترش است و در حال حاضر خراسان جنوبی رتبه پنجم سطح زیر کشت این محصول در کشور را در اختیار دارد.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی هم با اشاره به سقف‌های تعیین شده برای بیمه محصول پسته، می‌گوید: تعرفه‌های امسال اعلام نشده است.

بخشی می‌افزاید: پسته در برابر سرما، گرما، توفان و سایر بلایای طبیعی بیمه می‌شود و برای آفت زدگی این محصول کشاورزان باید مراقبت داشته باشند.

خراسان جنوبی با تولید بیش از ۱۲ هزار تن پسته یکی از قطب‌های تولید به شمار می‌رود و بیش از ۹ هزار بهره بردار کشاورز از طریق کشت این محصول ارتزاق می‌کنند. برای افزایش سطح کشت این محصول کم آب بر که همخوانی با آب و هوایی کویری دارد و گیاهی مقاوم است، نیاز است تا اقدامات و حمایت‌های بیشتری برای فعالان این حوزه انجام شود.

برگزاری بیش از ۲۴ هزار دادگاه آنلاین در خراسان جنوبی/۳

بیش از ۲۴ هزار دادگاه آنلاین از ابتدای امسال در حوزه‌های قضایی خراسان جنوبی برگزار شده است.

 

اسماعیلی معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال ۲۴ هزار و ۲۱۸ دادگاه آنلاین در استان برگزار شده است.

او افزود: این آمار نسبت به مدت مشابه پارسال تغییر چندانی نداشته است.

اسماعیلی بیان کرد: بیشترین دادگاه‌های آنلاین برگزار شده در سطح استان مربوط به شورا‌های حل اختلاف است.

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به برتر بودن استان در حوزه برگزاری دادگاه‌های آنلاین گفت: ۵ دادگاه آنلاین در ایام اربعین حسینی با کشور عراق انجام شده است.

او تصریح کرد: تمامی حوزه‌های قضایی استان امکان برگزاری دادگاه آنلاین را دارند و رضایت افراد نیز از برگزاری اینگونه دادگاه‌ها ۹۹ درصد است.

معرفی برترین تنیسورهای خراسان جنوبی/۷

پرونده مسابقات قهرمانی تنیس روی میز انتخابی اعزام به رقابت‌های کشوری با معرفی برترین ها در طبس بسته شد.

معرفی برترین تنیسورهای خراسان جنوبی

به گزارش فارس در راستای شناسایی استعدادهای بالقوه ورزشی و گرامیداشت هفته تربیت بدنی مسابقات قهرمانی تنیس‌روی میز خراسان جنوبی برگزار شد.

در این رویداد ورزشی خراسان‌جنوبی قریب‌بر ۷۰ تنیسور برتر رده‌های سنی نوجوانان و جوانان شهرستان‌های استان در سالن ورزشی عفاف طبس به رقابت پرداختند.

در مسابقات قهرمانی تنیس روی میز رده سنی جوانان خراسان جنوبی انتخابی اعزام رقابت‌های کشوری علیرضا عباسپور بر سکوی نخست ایستاد، میلاد رمضانی مقام دوم را کسب کرد، امیرحسین رسانی و امیرحسین ناعمی رتبه سوم مشترک را بدست آوردند.

میلاد رمضانی بر سکوی قهرمانی مسابقات تنیس روی میز رده سنی نوجوانان خراسان جنوبی قرار گرفت، امیرحسین رسانی به نایب قهرمانی رسید، امیر محمد اکرمی و امیر علی جهانی نیز مقام سوم مشترک رقابت‌ها را بدست آوردند.

در مراسم اختتامیه مسابقات قهرمانی تنیس روی میز خراسان جنوبی انتخابی به رقابت‌های کشوری با حضور پناهی، رئیس اداره ورزش و جوانان طبس، مسئول ورزشی و اداری شهرستان طبس و بیرجند از نفرات برتر با حکم قهرمانی تجلیل به عمل آمد.

حفر ۱۳ حلقه چاه برای تأمین آب پایدار/۲

مدیرکل آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: امسال ۱۳ حلقه چاه برای تأمین آب پایدار در استان حفر می‌شود.

 

امامی مدیرکل آب و فاضلاب خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امسال ۱۳ حلقه چاه برای تأمین آب پایدار استان حفر می‌شود گفت: از این تعداد ۲ حلقه چاه در قاین، ۸ حلقه در طبس، یک حلقه در شوسف، یک حلقه در درح و یک حلقه در ماژان حفر می‌شود.

او با اشاره به اینکه هم اکنون ۲۱ دیزل ژنراتور برای تأمین برق چاه‌های آب وجود دارد افزود: امسال قرار است ۷ دیزل ژنراتور نیز تأمین شود.

امامی با بیان اینکه با اقدامات پدافند غیرعامل در بحث تأمین آب پایدار، شیر‌های جدید قطع آب در زمان زلزله نیز در چاه‌های آب تأمین می‌شوند اظهار کرد: میانگین سنی ناوگان‌های سیار آب پایین است و هم اکنون ۲۷ تانکر سیار در استان وجود دارد که امسال قرار است ۲ ناوگان آبرسانی سیار نیز اضافه شود.

 

 

۶۴ پروژه‌ ورزشی خراسان جنوبی بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند/۷

۶۴ پروژه‌ ورزشی خراسان جنوبی بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: این استان دارای ۱۴۹ پروژه‌ ورزشی نیمه‌تمام است که از این تعداد ۶۴ پروژه بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

محمدحسین خسروی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۳۹ پروژه هم زیر ۵۰ درصد و ۶ پروژه بین ۵۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند همچنین ۴۰ پروژه از قبل وضعیت مناسبی نداشته و به تعمیرات و تجهیزات نیاز دارند در غیر این صورت آسیب‌پذیر خواهد بود.

وی تصریح کرد: بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل ۱۴۹ پروژه‌ ورزشی نیمه‌تمام استان نیاز است که این برآورد اعتباری با توجه به نوسانات قیمت و هزینه‌ها قابل تغییر است.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: در زمینه زیرساخت‌ها آمار خوبی در این استان وجود ندارد و سرانه ورزشی خراسان جنوبی پایین است که نیاز به توجه جدی مسوولان دارد.

وی اظهار داشت: در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی (شهریور ۱۴۰۰) اعتبار پیشنهادی استان ۸۴ میلیارد تومان بود که اعتبار مصوب هیات دولت ۶۴ میلیارد تومان ابلاغ شد و ۲۰ میلیارد تومان برای سالن تخصصی دو و میدانی لحاظ نشد.

خسروی افزود: از مجموع اعتبار مصوب سفر، ۴۹ میلیارد تومان اعتبار ملی و ۱۵ میلیارد تومان استانی اختصاص یافت که از محل اعتبار ملی تاکنون ۲۷ میلیارد تومان تخصیص یافته و جذب شده است.

وی گفت: این اعتبار تاکنون برای احداث یا تکمیل ۱۵ پروژه ورزشی مانند سالن ورزشی آیسک سرایان، تیغاب قاینات، فردوس و طبس هزینه شده است.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی بیان کرد: ۱۵ میلیارد تومان اعتبار استانی امسال ابلاغ شده ولی هنوز به اداره کل ورزش و جوانان استان تخصیص نیافته یا جذب نشده است.

وی افزود: از محل این اعتبارات سالن ورزشی شمال شهر بیرجند به عنوان تنها پروژه استاندارد شمال شهر با پیشرفت فیزیکی بالا، سالن تیغاب قاینات با ۸۰ درصد پیشرفت، سالن آیسک سرایان با ۶۰ درصد و سالن ورزشی فردوس با ۴۰ درصد در حال اجرا است که برخی از آنها با تامین اعتبار تا دهه فجر افتتاح می‌شود.

خسروی گفت: در حال حاضر ۲۵۲ مکان ورزشی در استان خراسان جنوبی در دست احداث است که ۱۳۶ مکان روباز از جمله زمین چمن مصنوعی و چمن طبیعی و ۱۱۶ مکان نیز سرپوشیده است.

 

 

 

 

 

 

روایت آن‌هایی که در حرم پر کشیدند/ من به جان رسیدم تو را که دیدم

روایت آن‌هایی که در حرم پر کشیدند/ من به جان رسیدم تو را که دیدم

حمله تروریستی حرم مطهر احمد ابن موسی(ع) و آن‌هایی که در حرم به‌سوی معبود پر کشیدند، قلب همه را به درد آورد و بار دیگر جهانیان مظلومیت مردم ایران را دیدند.

به گزارش مهر حوالی ساعت ١٨ و ٣٠ دقیقه شامگاه چهارشنبه بود که تلفن همراهم مملو از تماس‌هایی شد که ضمیر ناخودآگاهم احتمال هر اتفاقی را به من می‌داد و پس از پاسخ به یکی از این تماس‌ها متوجه رخدادی شدم که هیچ‌وقت احتمال آن را نمی‌دادم.

سپری شدن زمان را دیگر در خاطرم نیست اما حوالی ساعت ١٨:۴٠ دقیقه بود که دوان‌دوان به حرم احمد ابن موسی (ع) رسیده و تنها صدای آژیرهای اورژانس را به‌وضوح می‌شنیدم باب الرضا مملو از نیروهایی بود که هر کدام سعی بر آن داشتند تا به هر صورت کمکی کنند.

تلاش‌هایم برای رسیدن به صحن حرم مطهر بی‌نتیجه مانده بود و هرچه تلاش کردم تا از دارالشفا یا باب الرضا وارد حرم شوم بی‌نتیجه ماند و تنها یک راه برای ورود داشتم و آن‌هم تماس با یکی از مسئولان حرم مطهر بود که این تماس حاصل شد و بالاخره به صحن حرم رسیدم.

هیچ‌گاه در طول عمر خویش حرم مطهر را به این‌سان خلوت از مردم ندیده بودم حرمی که مأمن مردمی بود که هرگاه دل‌تنگ می‌شدند روی به‌سوی حرم کرده و به آسمان فغان سر می‌دادند که ” اللّهُمّ صَّلِ عَلَی السَیِّدِالسَّاداتِ الأعاظِمِ، أحمَدَ بنِ موُسَی الکاظِمِ، اَلشَّهیِدِالمَظلُومِ، الَّذِی کانَ کَریماً جَلیلاً وَرِعاً “.

شاید حرم خالی از مردم بود اما تند شدن ضربان قلب‌ها در ایران و تپش قلب اهالی شیراز تنها یک دلیل داشت و آن‌هم نگرانی مردم سومین حرم اهل‌بیت برای حرم بود که درد را بر قلوب مؤمنان و آزادمردان و زنان این سرزمین وارد کرده بود.

قسم به جان تو، من به جان رسیدم تورا که دیدم

مظلومیت تنها واژه‌ای است که حال و هوای حرم در ذهن متبادر می‌ساخت، مظلومیت مردمی که پناه و مأمنشان استان احمد ابن موسی (ع) بود و نانجیبی شمر گونه آنان را در حین عبادت، زاری و هم‌جواری با امامزاده واجب التعظیمشان به شهادت رساند.

خون بی‌گناهان همچون خون مطهر احمد ابن موسی (ع) به زمین ریخته شده بود و غربت آنان در کنار حرم ناخداگاه حادثه کربلا و غربت آل الله را به ذهن متبادر می‌ساخت.

آنچه در لحظه آخر در ذهن شهدای این حادثه تروریستی مرور شد را هیچ‌کس به‌جز خداوند نمی‌داند اما هرچه بوده قطعاً ترس جایی در خیال آنان نداشت و همگی آماده وصال به معبود بودند که وصف حال آنان چنین است «غم تو را همان شب که دل سپردم به جان خریدم – قسم به جان تو، من به جان رسیدم تو را که دیدم».

روایت آنهایی که در حرم پرکشیدند/ من به جان رسیدم تورا که دیدم

گیله مرد حرم

شهید حسنعلی پور عیسی گیله مردی که خادم حرم مطهر احمد ابن موسی (ع) است او در تمام طول سال تنها یک روز را موظف بود که حرم بیاید و خادم حرم مطهر باشد و آن رو هم چهارشنبه چهارم آبان بود.

بهرام پور عیسی فرزند شهید پورعیسی در گفت وگو با خبرنگار مهر گفت: پدرم خادم اهل بیت است خادمی را افتخاری برای خود می‌دانست و شوق رسیدن به حرم برای او شوقی وصف ناپذیر بود.

وی اضافه کرد: شهید پورعیسی با توجه به فاصله جغرافیایی که وجود داشت هر سال یک بار برای خدمت رسانی به زوار به حرم می‌آمد و این خادمی خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام بود که موجب شد به فیض شهادت نائل شود.

بهرام پورعیسی تاکید کرد: شهید پورعیسی بیش از ۴۵ سال ساکن شیراز بود اما چند سال گذشته به زادگاه خود بازگشته بود.

حسین کشاورز، پسر عموی شهید محمدرضا کشاورز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: بیان کرد: شهید کشاورز تنها ١۵ سال سن داشت و برای زیارت به حرم مطهر شاهچراغ بدون خانواده رفته بود.

وی افزود: پیکر پاک این شهید صبح فردا شنبه ٧ آبان در حرم مطهر شاهچراغ (ع)، تشییع و به خاک سپرده می‌شود.

حجت الاسلام محمد استوار میمندی نیز در توصیف شهید معصومی به خبرنگار مهر گفت: از بزرگان شنیده‌ام که این شهید عزیز حدود ۲۰ سال پیش در کنار تحصیلات لیسانس مکانیک برخی دروس حوزوی را می‌خواند و پس از مدتی دکترا را در دانشگاه نیوزیلند گرفت و این سال‌ها هم مسئول هلدینگ غدیر در حوزه صنعت برق و انرژی بود. نیرویی جهادی، متشرع و متدین بود که روحیات دینی خوبی داشت و مکرر هم به زیارت امام رضا علیه السلام می‌رفت.

وی افزود: «حدود بیست سال پیش وقتی مدرسه مروی می رفته و بعضی از دروس را پیش حجت‌الاسلام والمسلمین زندی می‌خواند از ایشان سوال کرده که اگر کسی در قنوت دعا نکند و با خدا درد دل کند اشکالی دارد؟ این سوال نشان می‌داد که او در نماز حال خوشی داشته و اهل مناجات با خدا بوده».

روایت آنهایی که در حرم پرکشیدند/ من به جان رسیدم تورا که دیدم

۱۵ شهید گل نام و فضای مجازی

در حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ (ع) ۱۵ تن به شهادت رسیدند که این شهدای گل نام هر کدام قرار است در گوشه‌ای از ایران به خاک سپرده شوند.

حادثه تروریستی حرم مطهر احمد ابن موسی (ع) به گونه‌ای بود که ایران اسلامی غرق در عزا شد و فعالین فضای مجازی نیز پس از این حادثه با ایجاد کردن هشتکی با عنوان «ایران_تسلیت» و «شاهچراغ» بدون ربات‌های فضای مجازی همدردی خود را با بازماندگان این حادثه تروریستی اعلام کردند.

این در حالی است که در کمتر از ١٢ ساعت این هشتک به عنوان هشتک برتر در ایران شناخته شد و فعالین فضای مجازی حقیقی با ارسال پیام‌های متعدد با مردم شیراز و بازماندگان این حادثه ابراز همدردی کردند.

معاون دادگستری خراسان جنوبی:

اعتیاد متهم ردیف اول در تکرار جرم سرقت/۴

اعتیاد متهم ردیف اول در تکرار جرم سرقت/شهروندان هوشیار باشند

معاون دادگستری خراسان جنوبی گفت: بی توجهی مردم در مراقبت از اموال و دارایی شان، اعتیاد به مواد مخدر و نقص و ضعف قانون از مهمترین علل تکرار جرم سرقت بوده که نیازمند هوشیاری است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام یدالله وحدانی نیا در جلسه شورای پیگیری از وقوع جرم شهرستان طبس با اشاره به اینکه امنیت از نعمت‌های مغفول و مجهول است، اظهار کرد: وقوع برخی از جرایم زمینه ساز ناامنی برای شهروندان است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: پیشگیری از وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی به منظور کنترل و کاهش پیامدهای سو جرایم و تحمیل نشدن هزینه‌های مادی و معنوی پس از آن یک تکلیف همگانی خصوصاً از ناحیه مدیران مسؤلان است.

وحدانی نیا با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب مقوله پیشگیری را موضوعی علمی و فراقوه‌ای دانسته‌اند، افزود: امروزه آنچه ضابطین و دستگاه قضائی در حوزه کشف و تعقیب و صدور احکام قضائی و مجازات مجرمین در موضوعات کیفری و رسیدگی در دعاوی حقوقی انجام می‌دهند، در واقع نتیجه کوتاهی دیگر مدیران در حوزه مسئولیت‌های قانونی است.

وحدانی نیا با توجه به دستور کار جلسه یکی از جرایم محل امنیت شهروندان را جرم سرقت و جرایم فضای مجازی دانست و اظهار کرد: عدم اطلاع عموم شهروندان و غفلت و بی توجهی مردم در مراقبت از اموال و دارایی خود و پدیده اعتیاد به مواد مخدر، نقص و ضعف قانون در جهت برخورد با مجرمین این حوزه، کوتاهی دستگاه‌ها در مراقبت از اموال و دارایی از جمله عوامل تکرار جرم سرقت است.

در ادامه معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی نشستی را با مدیر آستان مقدس امام زاده حسین بن موسی الکاظم (ع) شهرستان طبس با هدف بهره‌گیری هر چه بهتر از مجموعه آستان مبارک امام زاده در جهت عملیاتی نمودن اجرای طرح حکمین و مصلحین قرآنی برگزار کرد که مورد استقبال قاسم زاده مدیر آستان مقدس قرار گرفت.

همچنین معاون دادگستری خراسان جنوبی در نشست مشترک با رئیس دادگستری شهرستان طبس و نماینده دادستان اجرای ارجاع دعاوی خانواده به مشاوره، و نحوه ارجاع به مصلحین قرآنی و برگزاری کارگاه‌های مهر زوجین متقاضی طلاق توافقی و بهره‌گیری از ظرفیت مشاوران آموزش دیده محاکم اطفال و ایجاد مرکز مهر خانواده برای ملاقات والدین با فرزندان طلاق به بحث وهم اندیشی گذاشته شد.

 

تنها سه شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت آبی کرونایی/۲

از ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی تنها سه شهرستان در وضعیت آبی کرونایی هستند.

در آخرین رنگ بندی نقشه کرونایی کشور  با تغییر رنگ دو شهرستان بیرجندو  سربیشه از آبی به زرد و درمیان از نارنجی به زرد ۸ شهرستان بیرجند، سربیشه، درمیان، قائنات، فردوس، سرایان، نهبندان و خوسف در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفته اند.

همچنین ۳ شهرستان طبس، بشرویه و زیرکوه آبی هستند.

 

 

 

انتصاب سه بخشدار در شهرستان‌های قاینات، درمیان و سربیشه/۲

بخشداران بخش های قهستان، درح و نیمبلوک در احکام جداگانه ای، منصوب شدند.

 در این احکام و به پیشنهاد فرمانداران شهرستان‌های مربوطه، “حسین ایزدی نوزاد” به عنوان سرپرست بخشداری قهستان، حسین سنجری” به عنوان سرپرست بخشداری درح و” علی اصغری” به عنوان سرپرست بخشداری نیمبلوک منصوب شدند.

 

 

 

۸ مدال المپیاد‌های کشور از آن دانش آموزان خراسان جنوبی/۲

دانش آموزان شهرستان های قائنات و بیرجند در المپیاد‌های علمی کشور ۲ مدال طلا، ۴ نقره و۲ مدال برنز کسب کردند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: مهدی اصغری و مبینا مهاجر از قاین دو مدال طلای المپیاد علوم وفناوری نانو را کسب کردند.

 

موسوی نژاد افزود: همچنین در این المپیاد دانش آموزان یوسف جنگجو و یاسین حسنی، از  قاین موفق به کسب مدال نقره شدند.

وی گفت: همچنین در المپیاد علوم زمین، امیرحسین مقدسیان از قاین و مجتبی امیرآبادی از بیرجند مدال نقره و علیرضا براتی از قاین مدال برنز را به دست آوردند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: مهدیس میرزایی از بیرجند هم، موفق به کسب مدال برنز المپیاد کامپیوتر شد.

 

در گفت‌وگو با داور بین‌المللی خراسان جنوبی مطرح شد؛

اراده لازمه پیشرفت/نبود علاقه به فوتبال حرفه‌ای در خراسان جنوبی/۷

اراده لازمه پیشرفت/نبود علاقه به فوتبال حرفه‌ای در خراسان جنوبی

داور بین‌المللی فوتبال خراسان جنوبی معتقد است جوانان استان به حرفه‌ای کارکردن در حوزه فوتبال علاقه‌ای ندارند که نیاز به آسیب‌شناسی دارد.

به گزارش مهر، فوتبال جزو رشته‌های ورزشی است که جوانان برای تماشا علاقه فراوانی به آن نشان می‌دهند اما گویا در بخش ورود حرفه‌ای به این حوزه بخصوص در استان خراسان جنوبی مشکلاتی داریم که نیاز به رفع آن و توجه به این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است.

در همین راستا با «فرهاد فرهادپور» متولد ۱۳۶۷ از استان خراسان جنوبی که توانسته است برای اولین بار در استان به درجه بین‌المللی داوری دست پیدا کند و در مسابقات مهم فراوانی قضاوت داشته است، گفت‌وگو کردیم تا بیشتر با زوایای حرفه‌ای این بخش آشنا شویم.

از چه زمانی به داوری علاقه مند شدید؟

از سال ۸۲ داوری را در بیرجند شروع کردم و قبل از آن هم فوتبال بازی می‌کردم، چرا که در آن زمان فوتبال بی جان نبود و پویایی خوبی داشت و به دلیل همین علاقه و با راهنمایی پیشکسوتان و مربیان آن زمان به سمت داوری فوتبال سوق پیدا کردم.

از موفقیت‌های خود در این حوزه بگویید؟

اکنون اولین داور خراسان جنوبی هستم که به درجه بین‌المللی دست پیدا کردم و ۶ سال است که به عنوان کمک داور در لیگ برتر حضور دارم. در تمام رده‌های سنی قضاوت داشتم و در سال‌های ۹۵ و ۹۶ به عنوان بهترین کمک داور لیگ دسته یک کشور معرفی شدم و در همان سال وارد لیگ برتر شدم و سال گذشته نیز در مسابقات بین‌المللی کافا شرکت کردم.

همچنین در سال جاری به عنوان هفت داور فیفا انتخاب شدم و بعد از آزمون نفر اول کشوری بودم و از سال ۲۰۲۳ در تمام رده‌های بین‌المللی که در آسیا و جهان برگزار می‌شود، می‌توانم با توجه به دعوت نامه‌ها شرکت کنم و در سال ۲۰۲۳ حتماً به عنوان کمک داور در این مسابقات قضاوت خواهم داشت.

از مشکلات و حمایت‌هایی که در این مسیر داشته‌اید بگویید؟

مشکلات زیاد است و من فقط به یک موضوع اشاره می‌کنم که دور بودن از مرکز کشور است و خیلی به ضرر ما شده که هم در ورزش و هم در داوری مشکل ساز بوده، چرا که تیمی در اطراف ما نیست و این موضوع باعث مشکلات فراوانی شده و می‌شود.

در بخش حمایت نیز من کارمند اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات هستم و مدیر کل استان حتی در زمانی که کمبود نیرو داشتند با مرخصی‌های ورزشی من موافقت کردند و اگر این همکاری و همدلی در دو سال گذشته نبود من وارد لیست هفت مربی فیفا نمی‌شدم و به این جایگاه دست پیدا نمی‌کردم.

توصیه شما به افرادی که به این حوزه علاقه دارند با این مشکل بیان شده، چیست؟

خراسان جنوبی شرقی‌ترین استان کشور است و با کرمان و یزد حداقل ۵۰۰ کیلومتر فاصله داریم و کسانی که چه به حوزه ورزش و چه داوری علاقه دارند لازم است که اراده آهنین داشته باشند و این مسیرها را بروند، همانگونه که من دلسرد نشدم و با ماشین شخصی خود می‌رفتم. لازم است که این شرایط را تحمل کنند تا به جایگاهی برسند که خود فدراسیون حمایت کند.

در این مسیر نیاز است که همواره بدن‌های خود را از نظر فنی آماده داشته باشند که هر لحظه بخواهند از آنها آزمون بدنی یا تست قوانین بگیرند آماده باشند و باقی موارد امکان پذیر است، چرا که استعدادهای خوبی در این زمینه داریم.

از آنجایی که فوتبال خراسان جنوبی نسبت به استان‌های دیگر مانند تهران، مازندران و خراسان رضوی پویا نیست، ورزشکاران برای پیشرفت نیاز دارند که تجربه کسب کنند تا بتوانند در سطوح بالای کشوری قضاوت داشته باشند و تمرین از نظر ذهنی و جسمی بیشترین تأثیر را دارد.

خراسان جنوبی را از نظر پتانسیل و استعداد چگونه می‌بینید؟

از نظر پتانسیل و استعداد، فوتبالیست و داور بسیار داریم ولی مشکل در بخش اسپانسرینگ است که نیاز است معادن و صنایع بزرگ استان سرمایه‌گذاری کنند و برگشت سود به خودشان است. در این راه باید اصولی و با برنامه گام برداشت و از جوانان خود استان استفاده کرد چرا که اکنون حتی استعدادهایی داریم که در امیدهای پرسپولیس تهران بازی می‌کنند.

از نظر تجهیزات، استان چه وضعیتی دارد و لازمه پیشرفت آن چیست؟

تجهیزات ورزشی و زمین خوب داریم و مشکلی در این زمینه نیست، اما لازم است برای جوانان هدف‌گذاری کنیم چرا که وقتی لیگ کشوری نداریم و مسابقات در حد لیگ استانی باقی می‌ماند جوان انگیزه و هدفی ندارد.

هر چند اکنون اعلام شده که تیمی در لیگ دسته سه کشور خواهیم داشت و این موضوع نیز نیاز به هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی اصولی دارد، گویا تیم‌هایی که در مسابقات استانی شرکت کردند برنامه درستی در زمینه حضور در لیگ دسته سه کشور را نداشتند به عنوان نمونه اینکه لازم است هزینه میلیاردی داشته باشند و اگر بدون برنامه در این مسابقات حاضر شویم فقط زنگ تفریح دیگر تیم‌ها شده‌ایم و لازم است که مدیرعامل و هیئت رئیسه تیم‌های ما اصولی کار کنند و اگر تیم داری می‌کنیم هدف ما از تیم داری مشخص باشد.

جایگاه خراسان جنوبی در حوزه داوری کشور چگونه است؟

تاکنون داور بین‌المللی در استان نداشته‌ایم و من راه را باز کرده‌ام و در کشور یک داور در لیست بین‌المللی وجود دارد و حساب ویژه‌ای با توجه به پتانسیل‌ها به خراسان جنوبی شده و لازم است که خود جوانان استان از این فرصت بهره کامل را ببرند تا فاصله بین من با نفر بعدی از استان که به این مرحله می‌رسد، زیاد نباشد.

به نظر شما نگاه مسئولان و مردم به این حوزه چگونه بوده است؟

مردم که همواره با نوع نگاه و برخوردها به من تبریک گفته‌اند و دست بوس آنها هستم ولی در بخش مسئولان تاکنون وابسته نبوده‌ام و پشتوانه من از هیئت فوتبال و دوستانه بود و هیچ توقعی از مسئولان نداشته‌ام.

به نظر شما پس رفت فوتبال خراسان جنوبی به چه دلیل بود؟

این موضوع را پس رفت نمی‌دانم، بلکه دور شدن جوانان از فوتبال می‌دانم. در آن زمان اولویت دوم یا سوم ما در زندگی برای تفریح فوتبال بود ولی اکنون اولویت جوانان شاید بین ۱۰ تا پانزدهم قرار داشته باشد که به عنوان یک سرگرمی در زمانی محدود می‌دانند و حرفه‌ای به آن نگاه نمی‌کنند.

این به دلیل نوع نگاه و شرایط زندگی جوانان است که با زمان ما تفاوت زیادی دارد و هدف آنها از زندگی کردن متفاوت است. به همین دلیل حتی اگر پایه و اساس هیئت و اداره کل ورزش را هم تغییر دهیم تا زمانی که نوع نگاه جوانان تغییر نکند، فایده‌ای نخواهد داشت.

هیئت فوتبال خراسان جنوبی در دو سال گذشته پویا بوده است ولی مشکل اینجا است که اگر به جوانی بگوییم برای پیشرفت لازم است که زمین دیگر استان‌ها را هم ببیند استقبالی نمی‌شود و خانواده‌ها هم در این زمینه مقاومت دارند.

توصیه شما برای توسعه این حوزه چه در فوتبال و چه بخش داوری چیست؟

یک کمیته یا شورایی برگزار شود و تصمیمات تک بعدی نباشد، تصمیمات جمعی و کارشناسی قطعاً خروجی بهتری دارد. لازم است که دلایل آسیب‌هایی که بچه‌ها دارند و علاقه‌ای نسبت به فوتبال ندارند با اجرای طرح تحقیقاتی آسیب شناسی شود که شاید حتی در یک بازه زمانی ۶ ماهه نیز به نتیجه دست پیدا کرد.

همچنین ورزشکاران در هر دو حوزه فوتبال و داوری مشکلات را بدانند که مسیر سختی است و زحمت بسیار دارد ولی این را بدانند هیچ تلاشی بدون پاسخ نمی‌ماند و نتیجه خوبی در پی خواهد داشت.

یک تغییر در قرارداد تسهیلات بانکی

بدهی بانکی خود را ندهید، از حساب، اموال و اسنادتان نزد بانک برداشت می‌شود

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌ها ابلاغ کرده است که قراردادهای تسهیلات بانکی به‌صورتی تنظیم شود که به بانک‌ها این اختیار داده شود تا در صورت سررسید و عدم پرداخت مطالبات مستقیم بانک از مشتری، بدهی از حساب‌های انفرادی، اموال و اسناد او و ضامنش نزد بانک برداشت شود.

به گزارش ایسنا، بررسی‌ها نشان می‌دهد که بانک مرکزی به‌تازگی در بخشنامه‌ای به بانک‌ها اعلام کرده است: از این پس، قراردادهای اعطای تسهیلات بانکی را به‌گونه‌ای منعقد کنند که مشتری (حسب مورد مستاجر، جاعل، فروشنده، عامل و …) و ضامن و یا ضامنین با شرط ضمن عقد به‌طور غیرقابل رجوع به موسسه اعتباری اختیار دهند که هرگونه مطالبات مستقیم خود را پس از سررسید و در صورت عدم پرداخت، از موجودی قابل برداشت هر یک از حساب‌های انفرادی مشتری و یا ضامنین (ریالی و ارزی)، اموال و اسناد آنان نزد موسسه اعتباری راسا و بدون  نیاز به حکم قضایی یا اجرایی برداشت کرده و به حساب بدهی مشتری منظور کنند.

در ادامه این بخشنامه آمده شده است: مشتری، ضامن و ضامنین در صورت اقدام موسسه اعتباری به شرح یاد شده حق هرگونه اعتراض و طرح دعوی را از خود سلب می‌کنند.

گفتنی است که این تغییر در قراردادهای تسهیلات بانکی به دادنامه قطعی دیوان عدالت اداری درباره مفاد آیین‌نامه وصول مطالبات غیرجاری موسسات اعتباری (ریالی و ارزی) برمی‌گردد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*