اخبار خراسان جنوبی/

شب شعر «حافظ وحی» در بیرجند برگزار شد/۲

شب شعر «حافظ وحی» به مناسبت روز بزرگداشت حافظ با حضور معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی و جمعی از شعرای استان در بیرجند برگزار شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ محمود رمضانی، معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این مراسم ضمن تبریک هفته وحدت و ولادت با سعادت پیامبر عظیم الشان اسلام، بیان کرد: در تقویم ایران بیستم مهرماه با عنوان روز بزرگداشت حافظ نامگذاری شده است.
وی با بیان اینکه حافظ در حوزه ادبیات و تمدن منطقه و جهان از شهرت بسزایی برخوردار است، گفت: هیچکس همچون حافظ، به درک هنرمندانه از آیات قرآنی نرسیده و نتوانسته سوز و گدازهایش را با آیات الهی آن پیوند دهد.
رمضانی ادامه داد: در خانه اکثر ایرانیان علاوه بر کتاب مقدس قرآن مجید، کتاب دیوان حافظ نیز وجود دارد و این عشق و ارادت مردم ایران را به این شاعر بزرگ می‌رساند.
وی با بیان اینکه حافظ شیرازی اوج قله ادب فارسی است که او را به حق حافظه تاریخی و اعتبار ادبیات فارسی دانسته­‌اند، اظهار کرد: بخش بزرگی از فرهنگ ایران زمین مرهون میراث گران سنگ، بی بدیل، فاخر و ماندگار این شاعر ارزشمند است.
شایان ذکر است؛ حافظ خوانی و اجرای موسیقی سنتی در مدح حضرت محمد (ص) به مناسبت هفته وحدت بخشی از برنامه های این محفل ادبی بود.

استاندار خراسان جنوبی: کار سرمایه‌گذار نباید معطل بماند/۳

استاندار خراسان جنوبی: کار سرمایه‌گذار نباید معطل بماند

استاندار خراسان جنوبی گفت: اینکه کار یک سرمایه‌گذار بواسطه کمبود منابع و نیاز به تسهیلات معطل بماند، قابل قبول نیست.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد قناعت در دیدار مدیر امور شعب بانک صادرات استان با تاکید بر اهمیت این موضوع از آمادگی خود برای پیگیری جذب تسهیلات و منابع در مرکز گفت.

وی اظهار داشت: اگر از هر فرصتی برای جذب منابع در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران استفاده نکنیم، از بقیه عقب می‌مانیم و این مساله به نفع استان نیست.

استاندار خراسان جنوبی گفت: نگاه‌های مدیران باید بلند باشد تا کارها به پیشرفت و تعالی استان منتج شود.

وی افزود: همه تلاش ما بر این است که استان از محرومیت و مظلومیت خارج شود لذا هر اقدامی که حتی یک ریال به سرمایه استان اضافه کند، ارزش پیگیری دارد.

قناعت گفت: انتظار ما از مدیران دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها این است که با ایجاد پل‌های ارتباطی با مرکز، به جذب اعتبار از محل منابع ملی و نیز اعتبارات در اختیار وزارتخانه‌ها اهتمام ورزند.

وی اظهار داشت: اهل ریسک بودن، نترسیدن، استفاده از تجربیات موفق دیگران و جدی بودن در امور باید از ویژگی‌های مدیران باشد.

استاندار خراسان جنوبی به نقش بانک‌ها در حمایت از سرمایه‌گذاران و واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: بانک‌های استان باید از تمامی ظرفیت‌های موجود برای جذب تسهیلات در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران استفاده کنند.

وی افزود: این تکلیف به عهده مدیران دستگاه‌های اجرایی نیز است که با کمک نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، بانک را در جذب تسهیلات همراهی کنند.

قناعت تصریح کرد: جذب اعتبارات و تسهیلات باعث گردش مالی می‌شود و اشتغالزایی به همراه دارد لذا نباید مورد غفلت واقع شود.

مدیر امور شعب بانک صادرات خراسان جنوبی نیز اقدامات این بانک در راستای حمایت از واحدهای تولیدی و سرمایه‌گذاران را تشریح کرد.

مسعود عاملی‌نیا افزود: ما در مجموعه بانک صادرات بر این باوریم که هر واحد تولیدی در هر گوشه خراسان جنوبی که فعال شود، کمک به کل استان است و همه از نتایج آن بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به واحدهای صنعتی بزرگ استان اظهار داشت: کارهای ما اگر به راه‌اندازی چند واحد بزرگ همچون کویر تایر منجر شود، به اشتغالزایی و کاهش آمار بیکاران استان کمک کرده‌ایم.

 

رئیس سازمان بسیج سازندگی:

یک هزار واحد صنعتی به همت بسیج سازندگی احیا می شود/۲

یک هزار واحد صنعتی به همت بسیج سازندگی احیا می شود

 رئیس بسیج سازندگی گفت: ۳۹ هزار صنعت خُرد، متوسط و بزرگ راکد در کشور وجود دارد که بنا است از این تعداد یک هزار واحد به همت بسیج سازندگی احیا شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار محمد زهرایی صبح شنبه در شورای اطلاع‌رسانی شهرستان درمیان با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی در زمینه نظام سیاسی بسیار مقتدر است، اظهار کرد: امروزه ما با یک جنگ تمدنی رو به رو هستیم.

رئیس سازمان بسیج سازندگی بیان‌کرد: علت وقوع جنگ تمدنی این است که استکبار در دو حوزه دیپلماسی و قدرت نظامی نتوانسته به انقلاب اسلامی آسیب بزند.

زهرایی با تأکید بر اینکه در تمدن مغرب زمین اصالت با سرمایه و لیبرالیسم است، گفت: از آن جایی که به واسطه ماهیت شیطانی تمدن غربی این تمدن با جذابیت‌های مادی همراه است جبهه حق برای مقابله با آن با سختی‌هایی رو به رو است.

وی اظهار کرد: فرهنگ انقلاب اسلامی هیچگاه نخواهد باخت ولی ما باید مراقب باشیم که با شکست رو به رو نشویم.

رئیس سازمان بسیج سازندگی با اشاره به اینکه گسست‌های نسلی به واسطه کوتاهی‌های ما رخ داده است، بیان کرد: نباید تناقض رفتاری و نفاق داشته باشیم تا این شکست‌ها و گسست‌های نسلی اتفاق نیفتد و شاهد اتفاقات اخیر نباشیم.

زهرایی با بیان اینکه اعتبارات ویژه و قیر به شهرستان درمیان تخصیص خواهد یافت، افزود: جاده‌های بین مزارع و محوطه پاسگاه‌های بین راهی دغدغه اصلی است که برای رفع این مشکل نیز باید تدبیری بیندیشیم.

وی گفت: ۳۹ هزار صنعت خُرد، متوسط و بزرگ در کشور وجود دارد که راکد هستند که بنا است از این تعداد یک هزار واحد به همت بسیج سازندگی احیا شوند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی افزود: صنایع راکد خراسان جنوبی به خصوص شهرستان درمیان باید شناسایی و معرفی شوند.

زهرایی گفت: در خراسان جنوبی صندوق‌های قرض الحسنه پایدار می‌توانند ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات چهار درصد پرداخت کنند.

وی افزود: طی تفاهم نامه با کمیته امداد مقرر شد تا ۴۰ هزار واحد مسکن محرومین در کشور ساخته شود که از این تعداد ۳۰۰ واحد مربوط به خراسان جنوبی است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی یادآور شد: در زمینه پنل‌های خورشیدی سهمیه اختصاص یافته به خراسان جنوبی با وضعیت اقلیمی استان تناسب ندارد و از این جهت درخواست افزایش دو برابری آن به مجلس ارائه کردیم.

به بهانه هفته نابینایان:

پیشگیری از ۸۰ درصد نابینایی‌ها با دانش روز

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی WHO نزدیک ۸۰ درصد موارد نابینایی با بکارگیری دانش و تکنولوژی موجود، قابل اجتناب (پیشگیری و درمان) هستند؛ بنابراین برنامه پیشگیری از نابینایی توسط سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر در ۶۰ کشور در حال توسعه اجرا می‌شود.

حسن شرفی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از دست دادن بینایی یکی از جدی ترین مشکلاتی است که در زندگی یک فرد روی می‌دهد؛ امروزه در دنیا ۱۸۰ میلیون نفر فرد دارای آسیب بینایی هستند که از این تعداد حدود ۴۵ میلیون نفر نابینا هستند.

وی افزود: موضوع نابینایی چنان چه در جامعه به فراموشی سپرده شود علاوه بر  پیامدهای اجتماعی و اقتصادی برای کشورها، به خصوص کشورهای در حال توسعه، فرد نابینا و خانواده او را نیز با محدودیت‌هایی مواجه می‌کند که این پیامدها از کیفیت زندگی فرد مبتلا و خانواده او می‌کاهند؛ لذا اقدامات پیشگیرانه و توانبخشی نابینایان باید در هر کشوری از برنامه‌های اساسی در راستای ارتقای کیفیت زندگی این افراد باشد.

شرفی با بیان اینکه در ایران نیز اقدامات مختلفی در زمینه پیشگیری و توانبخشی این افراد انجام می‌گیرد و از طریق برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه این اقدامات حتی در مناطق روستایی نیز گسترش یافته است، تصریح کرد:  توانبخشی مبتنی بر جامعه توانسته است با گسترش خدمات خود در دورترین نقاط روستایی از طریق آموزش معلولین، خانواده‌ها و افراد جامعه و هم چنین افزایش سطح آگاهی، مهارت و تغییر نگرش آنان به این هدف مهم دست یابد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه امید می‌رود با تلاش‌های بیشتر در زمینه گسترش خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه بتوانیم  خدمات بیشتری را به مردم کشور ارائه کنیم، افزود: هر ساله خدمات مختلفی در زمینه سلامت، آموزش، معاش، فعالیت‌های اجتماعی و توانمندسازی برای افراد دارای معلولیت در مناطق روستایی از طریق همکاری بین وزارتخانه‌های مختلف و بخش‌های دولتی، همکاری بین سازمان‌های غیردولتی و اعضای جامعه برنامه فراهم می‌شود.

شرفی با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک ۹ هزار نفر از افراد دارای معلولیت تحت پوشش خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه روستایی استان قرار دارند، تصریح کرد: ارائه خدمات مالی خرد افراد دارای معلولیت در برنامه CBR از جمله اقدامات است؛ این برنامه به منظور تشکیل صندوق‌های خرد محلی متشکل از افراد کم درآمد دارای معلولیت و با هدف توانمندسازی و ظرفیت سازی آنان تدوین شده است تا با ایجاد دسترسی به منابع مالی لازم، سطح معیشت و درآمد افراد دارای معلولیت ارتقا یابد.

وی بیان کرد: اجرای برنامه بر پایه تشکیل گروه‌هایی متشکل از افراد دارای معلولیت است و در نهایت اعضا باید بتوانند تسهیلات دریافتی را صرف یک فعالیت درآمدزا کنند؛ در حال حاضر ۱۲ صندوق با عضویت ۱۹۲ نفر از افراد دارای معلولیت فعال هستند.

شرفی با بیان اینکه ورزش و بازی‌های بومی محلی فراگیر در برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه، بیان کرد: این برنامه با هدف ارتقای سطح سلامت و توانمندی‌های جسمانی، روانی و اجتماعی افراد دارای معلولیت ساکن روستا طراحی شده است.

وی با بیان اینکه این طرح در سال ۱۴۰۰ برای اولین بار در استان به اجرا در آمد و تا پایان سال ۱۴۰۰ در مجموع تعداد ۴۰۰ نفر از افراد دارای معلولیت در این طرح مشارکت داشته اند و در سال جاری نیز در این طرح مشارکت خواهند داشت، اظهار کرد: مناسب سازی و دسترس پذیری محیط زندگی و خودرو افراد دارای معلولیت نیز از دیگر اقدامات است؛ هدف از این برنامه افزایش سطح استقلال و کیفیت زندگی افراد معلول در انجام امور روزمره و تسهیل امر تردد و مشارکت اجتماعی خواهد بود.

شرفی ادامه داد: متناسب سازی محیط و امکانات زندگی افراد دارای معلولیت از جمله اقداماتی است که ضمن افزایش امکان دسترس پذیری معلولان، موجبات استقلال هرچه بیشتر آنان را در انجام فعالیت‌های روزمره و مشارکت در فعالیت های اجتماعی فراهم  می‌آورد؛ این اقدام از طریق انجام تغییرات معماری و طراحی محیط زندگی افراد معلول و استفاده از فناوری‌های کمکی برای انطباق محیط و وسایل روزمره زندگی متناسب با سطح توانایی آنان انجام می‌گیرد به طوری که افراد بتوانند با کاهش سطح وابستگی به زندگی مستقل دست یابند.

وی با بیان اینکه در سال جاری، تاکنون تعداد ۶۰ نفر از افراد دارای معلولیت از مناسب سازی مسکن و تجهیزات فعالیت‌های روزمره زندگی بهره مند شده‌اند، تصریح کرد:‌ کمک هزینه شهریه دانشگاه دانشجویان دارای معلولیت دانشگاه‌های دریافت کننده شهریه در طی دوره تحصیل آنها و از محل اعتبارات سازمان و طبق دستورالعمل و شیوه نامه‌های مربوطه پرداخت می‌شود و در سال جاری متناسب با اعتبارات ابلاغی شهریه کلیه دانشجویان نیازمند پرداخت شده است.

شرفی ادامه داد: کمک هزینه ایاب و ذهاب افراد دارای معلولیت به منظور تسهیل و بهبود شرایط تردد افراد دارای معلولیت واجد شرایط برای توانبخشی، اشتغال، تحصیل، شرکت در دوره‌های آموزشی و ورزشی نیازمند رفت و آمد در محیط های شهری و روستایی ارائه می‌شود؛ این کمک هزینه به افراد دارای معلولیت در طی ۱۲ ماه سال پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: پرداخت کمک هزینه درمان و تغذیه بیماران مبتلا به بیماری فنیل کتونوریPKU، کمک هزینه درمان و توانبخشی به افراد دارای بیماری PKU به منظور پیشگیری از پیشرفت بیماری پرداخت می شود. کمک هزینه تهیه مواد غذایی مخصوص برای افراد دارای بیماری PKU به منظور پیشگیری از پیشرفت بیماری و بروز اختلالات ذهنی پرداخت می شود.در سال سال جاری به ۵۲ نفر از بیماران مبتلا به بیماری متابولیک PKU کمک هزینه درمان و تغذیه پرداخت شده است.

شرفی اظهار کرد: طرح ارتقای توانمندی افراد دارای معلولیت بینایی، شنوایی، آسیب نخاعی و سالمندان به منظور ارتقای دانش افراد در خصوص مهارت‌های زندگی و سبک زندگی سالم، آشنایی افراد تحت پوشش با مسائل روان شناختی مرتبط با نوع معلولیت و سالمندی، افزایش مشارکت افراد در فعالیت های اجتماعی و مطالبه گری، افزایش مسئولیت پذیری افراد نسبت به خود، خانواده و جامعه، افزایش تعاملات بین فردی و خانوادگی  و جامعه با تغییر در نگرش نسبت به معلولیت و یا سالمندی اجرا شده و در سال جاری تعداد ۴۱ نفر تحت‌پوشش طرح قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به خدمات دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی به معلولین بینایی، افزود: واگذاری وسایل کمک بینایی از قبیل انواع درشت نما(بهدید)، عدسی، عینک، عصای هوشمند، ساعت گویا، دستگاه ضبط و پخش صدا mp۴، آموزش در مراکز روزانه و حرفه آموزی برای افراد چند معلولیتی، پرداخت فاکتورهای عینک، پذیرش در کارگاه‌های تولیدی حمایتی، خدمات مشاوره شغلی، تسهیلات اشتغال و پیگیری سهمیه ۳ درصد اشتغال در سازمان‌های دولتی و خدمات توانپزشکی از جمله بینایی سنجی از جمله این اقدامات است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به خدمات دفتر امور مراکز توانبخشی مراقبتی به معلولین بینایی، از جمله برخورداری از کمک هزینه معیشت توانبخشی (مستمری)، بیان کرد: خدمات معاونت مشارکت‌های مردمی و اشتغال به معلولین بینایی شامل؛ پیگیری اعطای تسهیلات اشتغال به توانخواهان دارای مهارت شغلی، اعطای تسهیلات به کارفرمایانی که معلولین دارای مهارت شغلی را به کارگیری کنند و ساخت یا اعطای تسهیلات مسکن، رایگان شدن هزینه آب، برق و گاز مصرفی توانخواهان (در حد الگوی متعارف)، ارائه خدمات مددکاری، ارائه خدمات پیشگیری و مشاوره ژنتیک و ارائه خدمات روانشناختی و مشاوره‌ای است.

شرفی ادامه داد: برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم از جمله طرح‌های پیشگیرانه‌ای است که به منظور شناسایی و تشخیص زودهنگام تنبلی چشم وسایر اختلالات بینایی در کودکان سه تا شش سال، درطول سال در پایگاه‌های دائمی تحت نظارت بهزیستی شهرستان‌ها انجام می‌شود و نظر به اینکه یکی از اهداف مهم سازمان بهزیستی، افزایش آگاهی عمومی در خصوص بیماری‌های چشمی دوران کودکی و نیز افزایش سطح مراقبت‌های چشمی در بیماریهایی از قبیل تنبلی چشم (آمبلیوپ و عیوب انکساری ) است.

پیشگیری از نابینایی در سال‌های اول زندگی

وی با بیان اینکه برای پیشگیری از اختلالات بینایی، توجه به تنبلی چشم بعنوان یکی از اولویت‌های برنامه‌های پیشگیری مورد توجه خاص است، اظهار کرد: عدم تشخیص و درمان به موقع تنبلی چشم می‌تواند موجب کاهش بسیار شدید و دائمی دید یک یا هر دو چشم و گاهی نابینایی شود.

شرفی بیان کرد: هر گونه اقدام پیشگیرانه و مداخله‌ای در این زمینه اساسی و ارزشمند محسوب می‌شود و نقش مهمی در کاهش هزینه‌ها و پیامدهای ناشی از آن در خانواده و اجتماع خواهد داشت؛ یکی از ابعاد مهم پیشگیری از بروز معلولیت‌ها که توجه ویژه‌ای به آن معطوف شده غربالگری بینایی کودکان سه تا شش سال است که این برنامه به صورت ملی در سراسر کشور هر ساله در پایگاه‌های دایمی و غیر دایمی در استان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به آمار و عملکرد استان در سال گذشته، ادامه داد: در این مدت ۴۳ هزار و ۷۲ کودک سه تا شش ساله غربال شدند که تعداد کودکان دارای اختلال بینایی ۲۸۶۵ نفر و تعداد کودکان آمبلیوپ شناسایی شده ۴۴۴ نفر بوده است.

شرفی با بیان اینکه ۴۴ پایگاه‌ دائمی در برنامه فعال هستند، افزود: تعداد پایگاه‌های غیر دائمی برنامه ۶۸۰ پایگاه، تعداد موسسات بخش غیر دولتی  همکار در برنامه ۱۶ موسسه و تعداد غربالگران و مسئولین پیگیر در برنامه(بخش غیر دولتی ) ۷۱ نفر هستند.

وی بیان کرد: طی شش ماهه اول سال جاری ۱۴ هزار کودک غربالگری شده‌اند که تعداد کودکان دارای اختلال بینایی ۳۴۵ کودک و تعداد کودکان آمبلیوپ شناسایی شده ۲۲ کودک بوده است.

شرفی یادآور شد: تعداد کل معلولین تحت حمایت ۲۳ هزار نفر هستند که از این تعداد، معلولان با آسیب بینایی ۳۳۰۰ نفر بوده و از ۹۰۰۰ مددجوی تحت حمایت توانبخشی مبتنی بر جامعه ۱۲۶۲ نفر( ۱۳درصد ) معلولان با آسیب بینایی هستند.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد کمک هزینه خرید عینک نسبت به سال قبل افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: تعداد وسایل کمک بینایی واگذار شده به معلولان در شش ماهه سال جاری هفت درصد نسبت به کل سال قبل بیشتر است.

 

 

 

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان جنوبی:

صادرات زرشک با تولید مکمل های غذایی به نتیجه می رسد/۲

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: خام فروشی امروزه در تجارت جهانی منسوخ شده و از این جهت برای صادرات زرشک باید به سمت تولید مکمل های غذایی برویم.

 محسن پویان در همایش علمی زرشک اظهار کرد: در صورت فرآوری و بازاریابی می‌توانیم تولید محصول زرشک در خراسان جنوبی را به سه برابر افزایش دهیم.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: ما در مورد محصول زرشک می‌توانیم چند مکمل غذایی داشته باشیم و به سرمایه گذاران پیشنهاد دهیم

پویان با اشاره به اینکه جشنواره زرشک از جنبه‌های مختلف بسیار ارزشمند است، گفت: کار رسانه‌ای این جشنواره موجب پررنگ شدت مباحث مرتبط با این محصول استراتژیک شده است.

وی با تأکید بر اینکه خام فروشی در تجارت جهانی اکنون منسوخ شده است، بیان کرد: از این جهت باید بر تولید مکمل‌ها تمرکز کنیم.

رئیس کانون هماهنگی زرشک و عناب با بیان اینکه زرشک دانه دار از قبل از اسلام در کشور ما وجود داشته است، گفت: البته زرشک بی دانه با قدمت ۲۰۰- ۳۰۰ ساله یک محصول خاص و ویژه در خراسان جنوبی و روستای افین است.

پویان گفت: درختچه زرشک یک محصول خاص و استثنایی است چرا که از اجزای مختلف آن از برگ و ساقه و… می‌توانیم بهره بگیریم.

وی با اشاره به اینکه برگ زرشک بعد از محصول زعفران می‌تواند شادی‌آور و ضد افسردگی باشد، گفت: از این جهت یک مکمل و محصل تهیه شده از برگ زرشک و زعفران می‌تواند برای شادی آوری بسیار مؤثر باشد.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به فواید دیگر اجزای مختلف درختچه زرشک اظهار کرد: طب ایرانی برای میوه زرشک فوایدی چون سلامت ریه‌ها، کاهش فشار خوبی، پیشگیری از پروستات و کاهش اوره خون ذکر کرده است.

پویان بیان کرد: طبق تحقیقات انجام شده با خوردن روزی دو قاشق زرشک می‌توانیم تا حد مؤثری سلامت خود را تأمین کنیم که در این زمینه باید
آگاهی بخشی به مردم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه می‌توانیم نتایج این تحقیقات را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم، ادامه داد: امیدواریم در سال‌های آینده محتواهای علمی جشنواره زرشک افزایش پیدا کند.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی افزود: ایران جز ۱۰ کشور برتر دارای جاذبه گردشگری و پنج کشور اول دارای تنوع گردشگری است که یکی از مهمترین آن اکو توریسم و یا گردشگری کشاورزی است.

وی بیان کرد: در خراسان جنوبی نیز گیاهانی خاص و درختانی کهن داریم که می‌تواند در کنار زرشک موجب رونق اکو توریسم شود.

 

 

 

دبیر کمیته تولید کنندگان جشنواره ملی زرشک عنوان کرد؛

برنامه‌ریزی برای فروش زرشک تازه خراسان جنوبی

دبیر کمیته تولیدکنندگان و بخش خصوصی جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی گفت: برنامه‌ریزی مناسبی برای فروش زرشک بی دانه خراسان جنوبی در نقاط مختلف کشور انجام شده است.

سید حسن رضوی به خبرنگار مهر گفت: برنامه‌ریزی مناسبی انجام شده تا در زمان برگزاری جشنواره ملی زرشک و بعد از آن زرشک بی دانه خراسان جنوبی در استان‌های دیگر کشور به فروش برسد.

وی افزود: شرکت تشکل‌های مرتبط با تولید زرشک استان علاوه بر حضور در غرفه‌های نمایشگاه افتتاح جشنواره ملی زرشک در روستای افین، در غرفه‌های نمایشگاه‌های جشنواره زرشک در پنج شهرستان خراسان جنوبی هم شرکت می‌کنند.

وی با اشاره به این که زرشک تازه خریداری شده از کشاورزان استان در میادین میوه و تره بار دیگر استان‌ها برای فروش عرضه می‌شود، بیان داشت: در ایام برگزاری جشنواره ملی زرشک در قالب غرفه‌ای در فرودگاه کاوه مرکز استان زرشک و دیگر محصولات کشاورزی استان برای فروش عرضه می‌شوند.

رضوی ادامه داد: همچنین در فرودگاه بین‌المللی مهر آباد تهران هم در روزهای برگزاری جشنواره ملی زرشک، تبلیغات در خصوص محصولات مرتبط با زرشک برای آشنایی هر چه بیشتر مسافران داخل و خارج از کشور انجام می‌شود.

وی با اشاره به این که در غرفه‌های روستا بازار بلوار شهدای عبادی مرکز استان و روز بازارهای شهرداری بیرجند هم زرشک تازه برای فروش عرضه می‌شود، ادامه داد: در میادین میوه و تره بار تهران و خراسان رضوی و شبکه شرکت‌های تعاونی کشور هم زرشک تر ارائه می‌شود.

وی درباره دیگر برنامه‌های کمیته تولید کنندگان و بخش خصوصی جشنواره ملی زرشک گفت: در مدت برگزاری این جشنواره دانش آموزان و دانشجویان از انبارهای تعاونی روستای استان، مراکز بسته بندی بهداشتی زرشک، کارخانه‌های فرآوری محصولات مرتبط با زرشک و غیره بازدید می‌کنند.

 

۵۳۲ معتاد متجاهر امسال در خراسان جنوبی پذیرش شدند

۵۳۲ معتاد متجاهر امسال در خراسان جنوبی پذیرش شدند

بیرجند – ایرنا – مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۵۳۲ معتاد متجاهر با پذیرش در مراکز ماده ۱۵ درمان شدند یا در حال گذراندن روند درمان هستند.

حسن شرفی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از بین معتادان متجاهری که امسال در مراکز ماده ۱۵ پذیرش شده‌اند، ۱۰۳ نفر زن هستند.

وی گفت: سال گذشته بیش از ۵۰۰ معتاد متجاهر از سوی دستگاه قضایی و قضات به بهزیستی معرفی و در مراکز درمان اعتیاد پذیرش شدند.

«در اجرای ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر چنانچه فرد معتاد با وجود زمینه مناسب برای درمان و امکانات لازم برای ترک اعتیاد اقدام نکند، متجاهر شناخته شده و در چنین شرایطی باید او را به مراکز درمان اجباری ارجاع داد»

راه‌اندازی مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ چه شد؟

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به دستورالعمل چندجانبه راه‌اندازی مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ گفت: صدور موافقت اصولی راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ برعهده بهزیستی است، پروانه فعالیت از سوی دانشگاه علوم پزشکی صادر می‌شود و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نیز مسول تامین و تجهیز مکان است.

وی افزود: تاکنون در استان خراسان جنوبی مکانی با استانداردهای لازم از جمله داشتن ایمنی خاص معرفی نشده و مکانی که قبلا معرفی کردند نیز مورد تایید نبود.

شرفی با تاکید بر اینکه در حال حاضر برای پذیرش معتادان متجاهر مشکلی نداریم تصریح کرد: زمانی راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ برای خراسان جنوبی ضروری است که مراکز ماده ۱۵ ظرفیت پذیرش نداشته باشند ولی در حال حاضر این ظرفیت برای همه شهرستان‌ها فراهم است.

وی با اشاره به اینکه برای ایجاد مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ نیاز به صدور مجوز برای ۲ شخص است گفت: یک شخص باید تجربه مدیریت کمپ و درمان معتادان را داشته و شخص دیگر هم باید پزشکی باشد که نیاز به مجوز از دانشگاه علوم پزشکی دارد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: افراد دارای صلاحیت راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ که از بهزیستی مجوز می‌گیرند را می‌توان به‌راحتی یافت اما بخش دیگر مجوز دانشگاه علوم پزشکی است که شرایط خاص خود را دارد.

مکان مناسب باید تجهیز شود

وی گفت: در صورتی که مکان مناسب تامین و تجهیز شود برای صدور مجوز از سوی بهزیستی مشکلی وجود ندارد.

شرفی افزود: سرانه درمان معتاد متجاهر در ماه یک میلیون و ۵۰ هزار تومان است که براساس طول درمان تخصیص پیدا می‌کند و سرفصل اعتباری آن توسط شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تامین می‌شود.

وی گفت: براساس آمارهایی که بهزیستی از معتادان پذیرش شده ارجاع می‌دهد این سرانه در قالب اعتبار پایان سال تامین و پرداخت می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال ۳۰۰ میلیون تومان برای درمان معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۵ برآورد هزینه شده است اظهار داشت: تاکنون از این میزان هزینه ۸۷ میلیون تومان پرداخت شده و مابقی نیز تا پایان سال پرداخت خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ورود و خروج معتادان متجاهر با دستور قضایی است گفت: زمان ترخیص معتادانی که به شکل داوطلب به مراکز ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند نیز اختیاری است اما درخصوص معتادان متجاهر فقط زمانی حق خروج دارند که به‌طور کامل پاک شده باشند و مقام قضایی اجازه خروج دهد.

درمان کامل اما پاک ماندن مشروط است

شرفی گفت: درمان در مراکز ترک اعتیاد ۱۰۰ درصد انجام می‌شود اما پاک ماندن شخص به شرایط بعد از خروج بستگی دارد.

وی با تاکید بر نقش خانواده در موفقیت ترک اعتیاد و بازنگشتن فرد به اعتیاد افزود: اگر خانواده، فرد بهبودیافته را به‌خوبی پذیرش کند شخص کمتر رغبت بازگشت به مواد را خواهد داشت.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در پاسخ به این پرسش که موفقیت درمان معتادان متجاهر چقدر است؟ گفت: با توجه به مصادیق تعریف شده، معتاد متجاهر شخصی است که جا و مکان نداشته، در ملاعام مواد مخدر استعلام کند و خانواده‌ای هم نداشته باشد لذا در استان به این شکل معتادی نداریم.

پذیرش افرادی به عنوان معتاد متجاهر

وی افزود: باز هم افرادی را به عنوان متجاهر پذیرش می‌کنیم لذا کسانی که دارای خانواده هستند باید مراقبت‌های بعد از ترک اعتیاد را جدی بگیرند.

شرفی اظهار داشت: برخی افراد به خاطر اینکه در تامین هزینه‌های ترک اعتیاد دچار مشکل هستند به شکل معتاد متجاهر معرفی می‌شوند در صورتی که اگر از طریق ماده ۱۵ اقدام کنند براساس آزمون وسع به عنوان سه دهک پایین جامعه یاری برگ گرفته و رایگان پذیرش می‌شوند.

وی گفت: پذیرش از طریق ماده ۱۵ حمایت‌هایی از جمله تسهیلات اشتغال و بیمه دارد که در تکمیل روند درمان موثر است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: اراده شخص در ترک اعتیاد اهمیت ویژه‌ای دارد و خانواده نیز با پذیرش صحیح، نقش مهمی در موفقیت درمان ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه به نسبت کشور در زمینه اعتیاد، استان کم‌خطر هستیم گفت: امید است با اقدامات پیشگیرانه و درمانی بتوانیم وضعیت فعلی اعتیاد را در استان سامان‌بخشی کنیم.

 

 

 

 

 

ایستگاه نقاشی کودک و محیط زیست در سرایان بر پا شد/۲

ایستگاه نقاشی کودک و محیط زیست در کانون پرورش فکری سرایان

همزمان با آخرین روز از هفته ملی کودک مرکز فرهنگی و هنری کانون در شهرستان سرایان با مشارکت اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان ایستگاه نقاشی «کودک و محیط زیست» را برگزار کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ دراین برنامه  تعدادی از کودکان با موضوع کودک ومحیط زیست نقاشی های زیبایی خلق کردند.

گفتنی است در پایان این برنامه به تعدادی از صاحبان آثار برگزیده جوایزی اهدا شد.

 

 

 

 

اجرای برنامه پیک امید کانون پرورش فکری خراسان جنوبی در جشنواره ملی زرشک/۲

اجرای برنامه پیک امید کانون پرورش فکری خراسان جنوبی در جشنواره ملی زرشک

کاروان پیک امید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی در حاشیه جشنواره ملی زرشک در روستای افین شهرستان زیرکوه برگزار شد اجرای برنامه داشت که مورد استقبال کودکان و نوجوانان قرار گرفت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ کاروان امداد فرهنگی و پیک امید کانون خراسان جنوبی با حضور در جشنواره ملی زرشک که همزمان با ۲۱ مهرماه ۱۴۰۱ در روستای افین شهرستان زیرکوه برگزار شد به اجرای برنامه پرداخت که با استقبال خانوادها، کودکان ونوجوانان و همچنین مورد بازدید مسئولان کشوری و استانی حاضر در این جشنواره قرار گرفت.

گفتنی است: اجرای نمایش عروسکی، پخش نماهنگ، مسابقه، کتاب‌خوانی، معرفی خدمات کانون و اهدا جوایز از برنامه‌های اجرا شده توسط پیک امید کانون استان در حاشیه این جشنواره بود.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*