اخبار خراسان جنوبی

 

پذیرایی از ۵۶ هزار زائر حرم رضوی در خراسان جنوبی/۲-۳

پذیرایی از ۵۶ هزار زائر حرم رضوی در خراسان جنوبی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: تاکنون بیش از ۵۶ هزار زائر ایرانی و ۴۱۵ زائر پاکستانی در پنج موکب میقات‌الرضا (ع) استان پذیرایی و از خدمات مختلف بهره‌مند شدند.

حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این موکب‌ها در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) و امامزاده سیدعلی نهبندان، امامزادگان باقریه بیرجند، امامزاده زید قاین و امام رضا(ع) در  شهر خضری دشت بیاض در حال پذیرایی از زائران حرم رضوی هستند.

وی بیان کرد: در این موکب‌ها ۱۰۰ خادم، خدماتی از جمله اطعام، پخت نان و خدمات پزشکی به زائران امام هشتم ارائه می‌دهند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه تعداد موکب‌ها به هفت مورد افزایش یافته است، اظهار داشت: یکی از برنامه‌های استان در دهه آخر ماه صفر پذیرایی از زائران پاکستانی عازم مشهد مقدس است که تاکنون بیش از ۴۱۴ نفر از خدمات بهره‌مند شده‌اند.

وی تصریح کرد: این موکب‌ها تا بعد از بازگشت زائران ایرانی و پاکستانی دایر خواهند بود تا نسبت به ارائه خدمات پزشکی و پذیرایی زائران اقدام شود.

حجت‌الاسلام بخشی‌پور عنوان کرد: زائران پاکستانی از مرز چابهار و میرجاوه وارد کشور می‌شوند و سپس با اتوبوس‌های ایرانی جا به‌جایی آنان صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به برگزاری مراسم شهادت امام رضا (ع) در بقاع متبرکه و امامزادگان استان، یادآور شد: همچنین در هشت بقعه متبرکه استان عزاداران اطعام می‌شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: چهار مبلغ و روحانی از استان قم و ۱۰ مبلغ بومی استان در این برنامه‌ها فعالیت می‌کنند.

 

 

 

سوگواری شهادت امام رضا (ع) در بقاع متبرکه خراسان جنوبی /۲-۳

عزاداران در ۳۶ بقعه متبرکه خراسان جنوبی برای شهادت امام رضا (ع) غرق ماتم می‌شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف وامور خیریه خراسان جنوبی گفت: از جملهسوگواری شهادت امام رضا (ع) در بقاع  متبرکه خراسان جنوبی   برنامه‌های این روز مراسم پیاده روی به سمت ۴  بقعه متبرکه  است.

حجت الاسلام رحیمی افزود: عزاداران مسیر‌هایی را به سمت امامزاده سعدالله بن موسی الکاظم (ع) و امامزاده داوود زیرکوه، امامزاده سید حسین طبس و از روستای دهک به سمت  امامزاده سیدالحسین (ع) نهبندان را طی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در ۸ بقعه به مناسبت شهادت امام رضا (ع)  عزادران اطعام می‌شوند گفت: امامزاده عبدالله (ع) و امامزاده اسماعیل (ع) خضری دشت بیاض، امامزاده سعدالله بن موسی الکاظم و امامزاده داوود زیرکوه، امامزاده سید حسین (ع) طبس، سلطان محمد مهنج قاین و امامزاده زیدبن موسی (ع) قاین، از جمله بقعه‌هایی است که عزادران در ان اطعام می‌شوند.

 

 

تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس خراسان جنوبی/۲-۳

امروز در مراسمی با حضور مسئولان استانی از پیشکسوتان دفاع مقدس ادارات خراسان جنوبی تجلیل شد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار با اشاره به اینکه دفاع مقدس برکاتتجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس خراسان جنوبی ارزنده‌ای را برای نظام و انقلاب داشته است گفت: جنگ ویران کننده است، اما دفاع از سرزمین مقدس است .

طالبی افزود: دشمن همواره با راه انداختن اختلافات قومی سعی در ایجاد تفرقه در کشور را داشته و این را به خوبی می‌داند که با وجود ولایت فقیه و وجود فرهنگ شهادت نمی‌تواند بر کشور ما مسلط شود.

وی گفت: دشمن با جنگ نرم، رسانه‌ای اقتصادی، گروهکی به دنبال تضعیف و براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی است که باید هوشیار بود .

فرمانده تیپ مردم پایه سپاه انصارالرضا استان نیز گفت: در دوران دفاع مقدس بیش از ۲۳۰ هزار شهید تقدیم انقلاب شد و تنها جنگی بود که حتی یک وجب از خاک کشور به دشمن داده نشد.

سردار تناکی افزود: افراد مختلفی در این جنگ نقش اساسی داشتند، ولی آن چیزی که شاخصه عمده پیروزی جنگ ما بوده حضور مردم غیور بود.

وی گفت: در دفاع مقدس سه فاکتور مهم ولایت، مردم و قدرت توکل بر خداوند متعال سبب پیروزی  شد.

 

 

 

توزیع حلیم نذری بین ۶ هزار زائر و عزادار فردوس /۲

همزمان با فرا رسیدن شب شهادت امام رضا(ع) مردم شهر ستان فردوس  مراسم سنتی پخت حلیم را برگزار می‌کنند.

هرساله در ایام پایانی ماه صفر و در سالروز شهادت امام رضا (ع) عزاداران با پختتوزیع حلیم نذری بین 6 هزار زائر و عزادار ان امام رضا(ع) فردوس  حلیم نذر خود در این روز ادا می‌کنند.

در شهرستان فردوس خراسان جنوبی نیز  شش دیگ حلیم به همت برخی از کسبه و خیران شهر اسلامیه در موکب شمس و الشموس این شهر پخت شد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همزمان با هفته دفاع مقدس در دانشگاه بیرجند انجام شد؛

آغاز به‌کار نمایشگاه مجازی دفاع مقدس/۲-۳

نمایشگاه مجازی دفاع مقدس توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند در بخش‌های عکس، فیلم و مستند، معرفی کتاب، بانک صوت و زیارت مجازی آغاز به‌کار کرد.
آغاز به‌کار نمایشگاه مجازی دفاع مقدس

به گزارش امروز خراسان جنوبی، نمایشگاه مجازی دفاع مقدس در بخش‌های شهدای دانشجوی دانشگاه بیرجند، فیلم و مستندهای مربوط به حوزه دفاع مقدس، زیارت مجازی و بانک صوت در یک سالن و چهار غرفه جانبی آغاز به‌کار کرد.
بخش معرفی شهدای دانشجوی دانشگاه بیرجند شامل زندگینامه و تصاویر مربوط به شهید، بخش معرفی شهدای شاخص استان خراسان جنوبی، بخش تصاویر دریافتی از ایثارگران و رزمندگان دانشگاه بیرجند در دوران دفاع مقدس به تصویر کشیده شده است.
همچنین در بخش مستند و فیلم، مستندهای مربوط به حوزه دفاع مقدس بارگذاری شده است و بخش زیارت مجازی علاوه بر امکان زیارت مناطق عملیاتی شلمچه، تصاویر سه بعدی شهدای گمنام دانشگاه بیرجند هم فراهم گردیده است.
در بخش بانک صوت هم موسیقی‌های مربوط به دفاع مقدس بارگذاری گردیده است.
این نمایشگاه دارای یک سالن اصلی و چهار غرفه جانبی در فضایی متناسب با دفاع مقدس طراحی و در حال تکمیل شدن به نمایشگاه دایمی دفاع مقدس دانشگاه بیرجند می‌باشد.
برای بازدید از نمایشگاه دفاع مقدس می‌توانید به آدرس exh.birjand.ac.ir/defae-moghadas مراجعه فرمایید.

همزمان با هفته دفاع مقدس عطرافشانی و گلباران مزار شهید گمنام دانشگاه بیرجند انجام شد؛

افتتاح نمایشگاه عکس و اسناد دفاع مقدس / آغاز به کار نمایشگاه مجازی دفاع مقدس دانشگاه بیرجند

 ۰۴ مهر ۱۴۰۱ | ۱۲:۱۰ کد : ۲۰۱۸۰ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۸۱
همزمان با هفته گرامی‌داشت دفاع مقدس، عطرافشانی و گلباران مزار شهید گمنام دانشگاه انجام شد و در ادامه نمایشگاه عکس و اسناد و نمایشگاه مجازی دفاع مقدس دانشگاه بیرجند افتتاح شد.
افتتاح نمایشگاه عکس و اسناد دفاع مقدس / آغاز به کار نمایشگاه مجازی دفاع مقدس دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، همزمان با هفته گرامی‌داشت دفاع مقدس، مزار شهید گمنام دانشگاه با حضور مسئولان، اعضای هیأت علمی، کارمندان و دانشجویان عطرافشانی و گلباران شد. پس از گلباران و عطرافشانی مزار شهید گمنام حاضران از نمایشگاه عکس و اسناد دفاع مقدس در محوطه مسجد امام جعفرصادق(ع) بازدید کردند. همچنین نمایشگاه مجازی دفاع مقدس که به همت معاونت فرهنگی دانشگاه بصورت دائمی ایجاد شده است با حضور بازدیدکنندگان آغاز به‌کار کرد.
دکتر احمد لامعی‌گیو رئیس دانشگاه بیرجند در این مراسم یاد و خاطره تمامی شهدا بویژه شهدای دانشجوی دانشگاه بیرجند و بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) را گرامی‌داشت و ارتحال آخرین سفیر الهی و سبط اکبرش حضرت امام حسن مجتبی(ع) و امام رئوف و امید خراسان و جهان اسلام حضرت امام رضا(ع) را تسلیت و تعزیت گفت. وی از برگزارکنندگان این نمایشگاه ارزشمند که یادآور حماسه‌های بی‌بدلیلی است که مردمان این سرزمین خلق کرده‌اند تشکر کرد و یاد و خاطره همه ایثارگران و جانبازان و همه آنهایی که در راه اعتلاء و استحکام نظام اسلامی جانفشانی کردند را گرامی‌داشت. رئیس دانشگاه از تمامی کانون‌ها و معاونت فرهنگی و اجتماعی که با زحمات طاقت‌فرسا در برگزاری این نمایشگاه برگ زرین دیگری بر افتخارات حوزه فرهنگی افزودند سپاسگزاری کرد. دکتر لامعی همچنین با بیان خاطراتی به توفیق حضور خود در دوران پرافتخار دفاع مقدس و جنگ سی و سه روزه لبنان اشاره کرد.
سرهنگ فلاحی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان با تسلیت رحلت نبی مکرم اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) یاد پنچ شهید دانشجوی دانشگاه بیرجند را گرامی‌ داشت و از زحمات صورت گرفته در دانشگاه بیرجند و ایجاد فضای دفاع مقدسی در جوار شهید گمنام قدردانی کرد.
وی گفت: در ابتدای انقلاب در استان‌های گلستان، سیستان و بلوچستان و کردستان ضد انقلاب با حمایت اسکتبار اقدامات ضد ملی و جنگهای قبیله‌ای و قومی خود را آغاز کردند و منافقین کوردلی که دستشان به خون جوانان کشور آلوده است اینک شعار دفاع از حقوق زن و آزادی و حجاب را سر می‌دهند. در کردستان بهترین جوانان ما در مقابل تهاجم و ظلم گروهک‌های کومله و دموکرات به شهادت رسیدند و تعداد بسیاری از پاسداران، ارتشی‌ها، بسیجی‌ها و … را در مقابل عروس و دامادهای خود به بدترین نحو به شهادت رساندند و هم اکنون آنها دارند از احساسات پاک جوانان ما سوء استفاده می‌کنند و داعیه تجزیه و خدمت دارند. اینگونه بود که جنگ تحمیلی را با هدف ساقط کردن نظام اسلامی بر کشور ما تحمیل کردند چرا که در آن جبهه‌ها راه به جایی نبردند و جنگ توسط صدام با حمایت بالغ بر ۷۰ کشور بر ما تحمیل شد. وی گفت: مردم خوزستان و به‌طور ویژه مردم خرمشهر با دستانی خالی ارتش مجهز عراق را ۳۴ روز در پشت دروازه های شهر نگاه داشتند. مردم نقش بسیار اثر بخشی داشتند و اگر بخواهیم به نقش ایثارگران و عظمت کار آنها پی‌ببریم باید به عظمت دفاع مقدس پی ببریم. ما در طول جنگ با تمامی محدودیتها به پیروزی رسیدیم و هرچه برای دفاع مقدس و برای منتقل کردن آن به نسل جوان کار کنیم کم است، لازم است آثار و گنجینه‌هایی که در اختیار داریم به نسل جوان منتقل شود.
سرهنگ فلاحی تأکید کرد: عظمت انقلاب اسلامی مدیون و مرهون دفاع مقدس است و اگر دفاع مقدس نبود مقاومت، ایستادگی و مقابله با تنگناها حاصل نمی‌شد. در سوریه نیز فرهنگ دفاع مقدس و فرهنگ بسیج و ایثارگری باعث سقوط و نابودی داعش شد. ام‌القرای جهان اسلام، ایران اسلامی است و باید این روحیه و ایثارگری به نسل جوان دانشجو منتقل شود. سرهنگ فلاحی در بخش دیگری از سخنانش به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیان دستاوردهای دفاع مقدس پرداخت که دفاع مقدس برای مردم و نسل جوانان ما عامل شکوفایی استعدادها بود و عالی‌ترین فضایل اخلاقی را برای ما به ثمر رساند و در جامعه ما نهادینه کرد. اخلاص، صدق و صفا، تواضع و ایثارگری در دفاع مقدس بود. کسی فرمانده و مسئول و نیرو را نمی‌شناخت و امنیت امروزی ما یکی از سرمایه‌های دفاع مقدس است.
همچنین دکتر حسین فرزانه‌پور معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با تشکر از اعضای حاضر در این جلسه از تلاش‌های صورت گرفته توسط بسیج دانشجویی و کانون تبلیغات و کانون حماسه و دفاع مقدس و همکاران حوزه معاونت فرهنگی قدردانی کرد.
در پایان این مراسم بیانیه دانشجویان انجمن اسلامی مستقل توسط دبیر این انجمن در محکومیت استکبار جهانی، آشوب‌ها و اغتشاشات و وقایع اخیر قرائت شد.

 

 

پیمودن مسیر ۳۰ کیلومتری دلدادگان رضوی در همایش بزرگ پیاده روی/۲

۱۳ هزار دلداده علی ابن موسی الرضا (ع) پای پیاده مسیر ۳۰کیلومتری تا آستان مقدس امامزاده سعد الله بن موسی الکاظم شاهرخت را طی می‌کنند.

مسئول اداره تبلیغات اسلامی زیرکوه در این همایش گفت: عزاداران امام رضا (ع) ازپیمودن مسیر ۳۰کیلومتری دلدادگان رضوی در همایش بزرگ پیاده روی  نقاط مختلف شهرستان با پای پیاده به سمت امامزاده سعدالله شاهرخت حرکت کردند.

حجت الاسلام مجتبی میری افزود: عاشقان اهل بیت اگر چه امروز در مشهد الرضا نیستند، ولی با شور و شوق فراوان با پیمودن مسیر ۳۰ کیلومتری حاجی آباد تا روستای شاهرخت را پیمودند و ارادت قلبی خودشان را به اهل بیت عصمت و طهارت نشان دادند.

وی گفت: در این مسیر بیش از ۵۰  موکب از زائران و عاشقان امام رضا (ع) پذیرایی می‌کنند.

مسئول اداره تبلیغات اسلامی زیر کوه افزود: مومنین عزادار با این حرکت انزجار خود را از دشمنان ابراز و مشت محکمی بر دهان یاوه گویان و بدخواهان اسلام، قرآن و انقلاب اسلامی می‌کوبند.

زائرین از مسیر‌های اسفاد-آبیز-حاجی آباد-بمرود-، چاه زرد-معصوم آباد-بارنجگان-، چشمه بید-همت آباد-مهمانشهر، محمدآباد- آهنگران-مهمانشهر، اردکول-بقرایی-حاجی آباد-بمرود- و سیج/بشیران-حاجی آباد-بمرود-شاهرخت به سمت امامزاده حرکت می‌کنند.

 

 

 

به منظور خدمت رسانی به زائران امام رضا (ع)

اعزام ۴۰ نفر از جوانان هلال‌احمر خراسان جنوبی به مشهد مقدس/۲-۳

در راستای اجرای طرح همسفران خورشید ۴۰ نفر از اعضای جوان هلال احمر خراسان جنوبی با هدف خدمت به زائرین امام رئوف به مشهد مقدس اعزام شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه طرح همسفران خورشیداعزام ۴۰ نفر از جوانان هلال‌احمر خراسان جنوبی به مشهد مقدس به منظور ارائه خدمات به زائران امام رضا (ع) همزمان با دهه پایانی صفر توسط جمعیت هلال احمر در حال اجراست، افزود: در ادامه اجرای این طرح تعداد ۴۰ نفر از اعضای جوان هلال احمر خراسان جنوبی برای ارائه خدمات سلامت محور و فرهنگی به زائران امام رضا (ع) به مشهد مقدس اعزام شده اند.

کاوسی افزود : همچنین از ابتدای اجرای طرح همسفران خورشید ۲۱۵ نفر از نیرو‌های امدادی و داوطلب جمعیت هلال احمر استان در ۴۳ نقطه در حال ارائه خدمات امدادی و سلامت محور به زائران امام رضا (ع) هستند.

 

 

 

 

 

برگزاری یادواره شهدای روستای اسفشاد قائنات/۲-۳

مراسم گرامیداشت یاد و خاطره ۴شهید روستای اسفشاد شهرستان قائنات در مسجد جامع روستای اسفشاد برگزار شد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه بسیج سپاه قاین در این مراسم ضمنبرگزاری یادواره ۴ شهید روستای اسفشاد شهرستان قائنات گرامیداشت هفته دفاع مقدس و ایام عزاداری حسینی، به اغتشاش‌های اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: ضدانقلاب به دنبال سواستفاده از فوت خانم امینی برای توطئه‌افکنی است،

حجت‌الاسلام وافی افزود : در حرکت‌هایی که در بعضی شهر‌ها صورت گرفته اکثر افراد نوجوان و جوان بودند و این نشان از بی اطلاعی و عدم شناخت درست از انقلاب و اسلام است که تحت تأثیر برنامه فریب‌کارانه بستر‌های خارجی قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه سفر رئیس جمهور به نیویورک و حضور وی در مجامع این چنینی به ویژه بعد از فاصله کوتاهی که عضویت دائمی ما در شانگ‌های به رسمیت شناخته شد، برای جمهوری اسلامی بسیار ارزشمند است گفت: رئیس جمهور با بلند کردن تصویر قهرمان ملی کشور سردار حاج قاسم سلیمانی و بیان این نکته که ما از خون این فردی که جان  خود را برای ایجاد عدالت، ثبات و امنیت انسان‌ها در نقاط مختلف جهان در مقابله با تروریسم بین‌المللی نخواهیم گذشت را از نکات مهم و مثبت سفر رییس جمهور به نیویورک دانست.

 

فرآوری ۸۰۰ تن زرشک در کارخانه ها و واحدهای فرآوری خراسان جنوبی

۸۰۰ تن زرشک از ابتدای سال تاکنون در ۸ واحد و کارخانه فرآوری در خراسان جنوبی فرآوری شد .

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در گفتگو با خبرنگار صدا وسیما استانفعالیت ۸  واحد و کارخانه فرآوری زرشک در خراسان‌جنوبی گفت: این  ۸ واحد فرآوری محصول زرشک با ظرفیت ۴ هزار و  ۴۶۰ تن در استان فعال است.

حسینی افزود: ۲۸ واحد بسته بندی زرشک نیز در خراسان جنوبی فعال است که ظرفیت آن ۱۰ هزار و ۴۴۰ تن است.

وی گفت : از ابتدای سال تاکنون در ۲۸ واحد بسته بندی ۹۳۰ تن زرشک   بسته بندی شده است.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: امسال پیش بینی می‌شود ۷۰ هزار تن زرشک از باغات خراسان جنوبی برداشت شود.

حسینی  تعداد بهره‌برداران زرشک در خراسان جنوبی را  ۳۸ هزار خانوار بهره بردار  عنوان کرد و گفت: زرشک به‌عنوان یکی از محصولات راهبردی استان از منابع درآمدی کشاورزان محسوب می‌شود.

وی افزود: سطح زیرکشت زرشک در استان ۱۹ هزار و ۴۸۵ هکتار است که ۱۸ هزار و ۹۰۰ هکتار آن آبی و ۵۸۵ هکتار نیز دیم است.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه برداشت زرشک از اواسط شهریور در خراسان جنوبی آغاز می‌شود و تا اواخر مهر ماه ادامه دارد گفت: شهرستان قاین با ۶ هزار و ۴۸۷ هکتار سطح زیرکشت بیشترین سطح را در خراسان جنوبی دارد.

جواد قناعت در جمع فرماندهان انتظامی خراسان جنوبی

نیروهای انتظامی مقتدر و مظلوم هستند/۳-۴

تحلیل سیاسی قوی راه برون رفت از فتنه است

استاندار خراسان جنوبی گفت: راه برون رفت از فتنه ها و شناخت دقیق حق از باطل داشتن تحلیل سیاسی قوی است.

جواد قناعت در جمع فرماندهان انتظامی خراسان جنوبی اظهار کرد: نیروهای انتظامی در فتنه اخیر پر تلاش ظاهر شدند و از امنیت کشور و مردم به خوبی دفاع کردند.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در فتنه اخیر صدمات جسمی به بسیاری از نیروهای فراجا وارد شد اما به نظر من بیش از صدمات جسمی مطالب و شایعات دشمنان نسبت به نظام و نیروهای انتظامی تأسف برانگیز بود.

قناعت با اشاره به اینکه در دوران امام علی (ع) نیز فتنه‌های بسیار زیادی وجود داشت، ادامه داد: در ایام حکومت امیرالمؤمنین (ع) جبهه مخالف نیز اهل نماز و عبادت بودند و از این نظر فضا فتنه گون و غبار آلود شد.

درستی مواضع افراد را با آرمان‌های انقلاب بسنجیم

وی گفت: در انقلاب ما نیز در دوران امام خمینی در جبهه‌های غرب و جنوب علیه دشمن بعثی مقابله می‌کردیم و فضای حق و باطل بسیار روشن بود ولی در حال حاضر گاه فضا غبار آلود می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در فضای غبارآلود فتنه برای شناخت حق باید تحلیل سیاسی داشته باشیم، اظهار کرد: درستی مواضع افراد را باید بر اساس ملاک‌ها و معیارها و ارزش‌های اسلام و انقلاب بسنجیم.

قناعت با اشاره به بخش‌هایی از تاریخ صدر اسلام ادامه داد: اگر دوران زندگی امام علی (ع) و امام حسن (ع) را به درستی تحلیل کنیم بی شک به بهبود و ارتقا تحلیل‌های سیاسی و بصیرت ما کمک خواهد کرد.

وی گفت: عبور از فتنه‌های فعلی تمرینی برای گذشت از فتنه‌های بزرگ‌تر در دوران امام عصر (عج) است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: نیروهای انتظامی به واسطه حضور در خط مقدم فتنه‌ها علی رغم اقتدار خود در بسیاری از مواقع مظلوم واقع می‌شود.

قناعت با تأکید بر اقتدار نیروهای مسلح و به ویژه نیروهای نظامی و فراجا یادآور شد: با این وجود گاه توسط سلطنت طلب‌ها، گروهک‌های کومله و دموکرات و بی بصیرت‌های داخلی مورد هجمه واقع می‌شود.

وی ادامه‌داد: در خراسان جنوبی نیز طی فتنه اخیر مشکلاتی داشتیم ولی با تدبیر نیروهای انتظامی، شورای تأمین استان و به ویژه سردار فرشید فرمانده انتظامی استان نتوانستند در استان ما کشته سازی کنند و یا جایی را آتش زده و خسارت خاصی وارد کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی خبر داد؛

اختصاص ۸۰ میلیارد تومان برای موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی/۲-۳

اختصاص ۸۰ میلیارد تومان برای موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی از اختصاص ۸۰ میلیارد تومان برای احداث مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی خبر داد.

سرهنگ غلامرضا فلاحی  گفت: با پی گیری های دو ساله و در سفر رئیس جمهور به استان مبلغ ۸۰ میلیارد تومان طی سه سال برای این منظور اختصاص می‌یابد.

وی بیان داشت: بر این اساس ۱۰ میلیارد تومان سال ۱۴۰۱، ۳۵ میلیارد تومان سال ۱۴۰۲ و ۳۵ میلیارد تومان هم سال ۱۴۰۳ برای ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی اختصاص خواهد یافت.

وی افزود: از خرداد سال جاری عملیات اجرایی آن در شش هزار متر مربع آغاز شده است و پی گیریم تا اعتبار سال اول برای احداث موزه دفاع مقدس را به ۳۰ میلیارد تومان افزایش دهیم.

فلاحی ادامه داد: در سفر رئیس جمهور به استان همچنین ۱۵ میلیارد تومان برای موزه استکبار ستیزی طبس اختصاص یافت که با ۴۰ درصد پیشرفت، در سه هزار و ۷۰۰ متر مربع در حال ساخت است و طی دو سال احداث می‌شود.

به گفته وی ۹و نیم هکتار محوطه سازی موزه دفاع مقدس استان انجام شده و برای این منظور پیشنهاد اختصاص اعتبار در سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی را مطرح کرده‌ایم.

وی بیان داشت: در ۶۲ نقطه استان شهدای گمنام به خاک سپرده شده‌اند و ۲۱ یادمان شهدای گمنام در حال ساخت است.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: ۲۰ میلیارد تومان در سفر رئیس جمهور برای این منظور مصوب شد که هفت میلیارد تومان آن از سر فصل نفت و ۱۳ میلیارد تومان هم برای ساخت یادمان‌های است که تاکنون در خصوص آن اقدامی نشده است.

تسهیل تجارت محصولات مزیت دار کشاورزی با تدوین استاندارد ایزو/۲-۳

تسهیل تجارت محصولات مزیت دار کشاورزی با تدوین استاندارد ایزو

معاون استاندارد سازی اداره کل استاندارد خراسان جنوبی گفت: تسهیل تجارت محصولات مزیت دار کشاورزی عناب و زرشک با تدوین استاندارد ایزوی آنها امکان پذیر می‌شود.

مهدی مالکی در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان داشت: بر اساس تبصره سه ماده سه، هر سازمانی موظف است استاندارد محصولات خود را با همکاری اداره کل استاندارد بنویسد.

وی افزود: وقتی چارچوب کار با تدوین استانداردهای مورد نظر تعیین شود، خواسته‌های مشتری برای تولید کننده محصول مشخص می‌شود و انتظار داریم تولید کننده بر این اساس عمل کند.

وی تصریح کرد: استاندارد ایزو برای زعفران تدوین شده و اگر استاندارد ایزو برای زرشک و عناب هم داشته باشیم، تجارت این محصولات مزیت دار خراسان جنوبی را تسهیل می‌کند.

مالکی بیان داشت: تهیه استاندارد عناب را سال ۱۳۹۸ آغاز و سال ۱۳۹۹ آن را تحویل دادیم و استاندارد سازی زرشک را هم سال ۱۴۰۰ انجام دادیم.

برگزاری مسابقات تیراندازی در دانشگاه بیرجند/۷

مسابقات تیراندازی با تفنگ بادی ویژه کارکنان دانشگاه به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس، در دو بخش خواهران و برادران برگزار شد.
مسابقات تیراندازی ویژه کارکنان دانشگاه به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس برگزار شد

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مسابقات تیراندازی با تفنگ بادی ویژه کارکنان به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس، در دو بخش خواهران و برادران برگزار شد. در این مسابقات در بخش خواهران تعداد ۱۴ نفر و در بخش برادران تعداد ۳۴ نفر شرکت کردند. در بخش خواهران مریم رحیمی مقام اول، حمیده مرکی مقام دوم و ملیحه بیجاری مقام سوم و در بخش برادران علی عارفی حمیدی مقام اول، رامین رحمانپور مقام دوم و رضا حسن زاده مقام سوم را کسب کردند.

به مناسبت هفته دفاع مقدس؛

کودکان ونوجوانان قاین گلزار شهدای جبل النور را غبار روبی کردند/۲

کودکان ونوجوانان و مربیان کانون پرورش فکری قاین گلزار شهدای جبل النور را غبار روبی کردند

جمعی از اعضا و مربیان مراکز ثابت، سیار و کانون زبان قاین گلزار شهدای جبل النور قاین را غبار روبی و عطر افشانی کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ در این برنامه کارکنان مرکز فرهنگی هنری و فراگیر کانون با همراهی مربی کتاب‌خانه سیار روستایی شماره ۲ و کارکنان کانون زبان شعبه قاین  و تعدادی از کودکان ونوجوانان این مرکز در محل گلزار شهدای گمنام جبل النور قاین  برگزار شد ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی  و تجدید میثاق با آرمان‌های شهدا، مزار این شهدا غبارروبی و عطر افشانی شد.

دیدار کودکان زیرکوه با خانواده شهید ایوبی/۲

دیدار اعضای کتاب‌خانه سیار کانون با خانواده شهید در روستای پیشبر

به مناسبت هفته دفاع مقدس جمعی از اعضای کتاب‌خانه سیار روستایی کانون پرورش فکری زیرکوه با خانواده شهید «ایوب پری» دیدار کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ در این دیدار که با حضور جمعی از اعضای این کتابخانه در منزل مادر این شهید ۸ سال دفاع مقدس برگزار شد، اعضا با شهید «ایوب پری» از شهدای روستای پیشبر شهرستان زیرکوه آشنا شدند و ضمن قدردانی و دلجویی از مادر این شهید پای خاطراتش از فرزند شهیدش نشستند.

یادواره شهدای ارتش در بشرویه برگزار می شود/۲

فرمانده سپاه بشرویه با اشاره به وجود ۱۹ شهید والامقام ارتشی در شهرستان بشرویه گفت: برای اولین بار یادواره شهدای ارتش در راستای بزرگداشت هفته دفاع مقدس همزمان با (۷ مهر) برگزار می شود.

سرهنگ مهدی حسنی در گفتگو با خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی اظهار داشت: دفاع مقدس یک دوران طلایی و باارزش برای نظام جمهوری اسلامی محسوب می شود؛ دورانی که در آن ایثار، همدلی، شجاعت و وفاداری نمایان و پررنگ شده بود.

فرمانده سپاه بشرویه با بیان اینکه امنیت امروز را مدیون خون شهدای دوران دفاع مقدس هستیم، افزود: امیدواریم بتوانیم نسل های آینده را با فرهنگ و پیام های دوران دفاع مقدس آشنا سازیم تا بتوانند همچون شهدا برای سربلندی اسلام و انقلاب قدم بردارند.

وی با اشاره به لزوم بزرگداشت هفته دفاع مقدس عنوان کرد: به منظور بزرگداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطر شهدای گران قدر حدود ۱۶۰ برنامه و ۳۰ برنامه شاخص در شهرستان بشرویه در حال برگزاری است.

سرهنگ حسنی ادامه داد: از مهم ترین برنامه ها می توان به یادواره شهدای زن، شب شعر، محفل انس با قرآن، افتتاح پایگاه علمی، شب خاطره در مساجد و همایش نسل به نسل جهت ترویج سبک زندگی اسلامی در این شهرستان اشاره کرد.

فرمانده سپاه بشرویه در ادامه گفت: برگزاری اردوی جهادی خواهران، همایش زنان انقلابی، همایش ۴۰ سال مقاومت، مراسم روز سرباز، افتتاح پروژه های سازندگی، رزمایش کمک های مومنانه، بازسازی عملیات کربلای پنج، رونمایی از کتاب و برپایی موکب های عزاداری از دیگر برنامه های هفته دفاع مقدس است.

وی در پایان با اشاره به برگزاری یادواره شهدای ارتش بشرویه عنوان کرد: در شهرستان بشرویه ۱۹ شهید ارتشی وجود دارد و برای اولین بار یادواره شهدای ارتش روز پنجشنبه هفتم مهرماه برگزار خواهد شد.

شرکت ۲۴ هزار نفر در عزاداری حسینیه امام رضا (ع) بیرجند/۲-۳

 

در ایام محرم و صفر امسال بیش از ۲۴ هزار نفر در مراسم‌های روضه خوانی و عزاداری حسینیه موقوفه امام رضا (ع) بیرجند شرکت کرده اند.

حجت الاسلام خدایی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند گفت: مراسم عزاداری ایام محرم و صفر در حسینیه امام رضا (ع) بیرجند به مدت ۶۰ روز همه روزه از ساعت ۶ تا ۷ صبح برگزار شده است.

او با بیان اینکه برگزاری عزاداری در این موقوفه از محل اجرای نیّت واقف بوده است، افزود: حسینیه امام رضا (ع) به همت امیر اسماعیل و محمد ابراهیم شوکت الملک وقف شده و همه ساله در ایام محرم و صفر پذیرای عزاداران است.

حجت الاسلام خدایی اظهار کرد: قرائت زیارت عاشورا، سخنرانی و روضه خوانی از برنامه‌های این حسینیه در ایام محرم و صفر بوده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند با اشاره به حضور ۱۲ سخنران در مراسم‌های عزاداری این حسینیه تصریح کرد: پذیرایی صبحانه نیز همه روزه از محل درآمد موقوفه انجام شده است.

بنای تاریخی حسینیه امام رضا (ع) یا مدرسه شوکتیه با مساحت ۳ هزار و ۱۷۸ متر مربع در کنار خیابان شهید منتظری بیرجند و در بافت تاریخی این شهر در جوار دیگر بنا‌های با ارزش تاریخی قرار دارد.

این بنا دارای دو در ورودی است و از شاهکار‌های معماری به شمار می‌رود که به دستور امیر اسماعیل خان شوکت الملک در سال ۱۳۱۲ برای عزاداری محرم در دو طبقه ساخته شده است.

عناصر معماری آن شامل سردر ورودی با ویژگی‌های معماری سنتی، هشتی، دالان، حوض خانه، ایوان، گنبد خانه و حجره‌های اطراف صحن است.

 

 

 

پذیرایی از ۵۶ هزار زائر حرم رضوی در خراسان جنوبی/۳

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: تاکنون بیش از ۵۶ هزار زائر ایرانی و ۴۱۵ زائر پاکستانی در پنج موکب میقات‌الرضا (ع) استان پذیرایی و از خدمات مختلف بهره‌مند شدند.

حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این موکب‌ها در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) و امامزاده سیدعلی نهبندان، امامزادگان باقریه بیرجند، امامزاده زید قاین و امام رضا(ع) در  شهر خضری دشت بیاض در حال پذیرایی از زائران حرم رضوی هستند.

وی بیان کرد: در این موکب‌ها ۱۰۰ خادم، خدماتی از جمله اطعام، پخت نان و خدمات پزشکی به زائران امام هشتم ارائه می‌دهند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه تعداد موکب‌ها به هفت مورد افزایش یافته است، اظهار داشت: یکی از برنامه‌های استان در دهه آخر ماه صفر پذیرایی از زائران پاکستانی عازم مشهد مقدس است که تاکنون بیش از ۴۱۴ نفر از خدمات بهره‌مند شده‌اند.

وی تصریح کرد: این موکب‌ها تا بعد از بازگشت زائران ایرانی و پاکستانی دایر خواهند بود تا نسبت به ارائه خدمات پزشکی و پذیرایی زائران اقدام شود.

حجت‌الاسلام بخشی‌پور عنوان کرد: زائران پاکستانی از مرز چابهار و میرجاوه وارد کشور می‌شوند و سپس با اتوبوس‌های ایرانی جا به‌جایی آنان صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به برگزاری مراسم شهادت امام رضا (ع) در بقاع متبرکه و امامزادگان استان، یادآور شد: همچنین در هشت بقعه متبرکه استان عزاداران اطعام می‌شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: چهار مبلغ و روحانی از استان قم و ۱۰ مبلغ بومی استان در این برنامه‌ها فعالیت می‌کنند.

 

 

 

بیش از ۶ هزار زائر خراسان جنوبی به مشهد اعزام شدند/۲-۳

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۶ هزار و ۳۴۹ زائر از این استان برای شرکت در مراسم پایان ماه صفر با ناوگان حمل و نقل عمومی به مشهد مقدس اعزام شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، اسدالله جلال‌زاده افزود: با توجه به روزهای پایانی ماه صفر هر سال زائران حرم رضوی از خراسان جنوبی به مشهد مقدس اعزام می‌شوند.

وی اظهار داشت: امسال نیز مشابه هر سال ناوگان حمل و نقل جاده‌ای استان آمادگی کامل برای اعزام زائران رضوی را داشته و در این راستا ۲۴۴ ناوگان زائران را از استان به مشهد مقدس جابه‌جا کردند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی از تشدید نظارت بر مجتمع‌های خدماتی رفاهی به منظور ارائه خدمات مطلوب به زائران خبر داد و گفت: با توجه به افزایش میزان ترددهای جاده‌ای در این ایام ایجاد فضای مناسب و رعایت الزامات بهداشتی ۲ موضوع مهم در خدمات‌دهی به زائران حرم رضوی است.

وی افزود: تهیه بلیط رفت و برگشت زائران نیز از طریق وب سایت فروش اینترنتی شرکت‌های مسافربری فراهم شده است.

 

 

 

سهم ۹۷ درصدی تولید و فرآوری یک چهارم عناب در خراسان جنوبی/۷

خراسان‌ جنوبی به عنوان مرکز تولید ۹۷ درصد عناب ایران شناخته می‌شود و در سال‌های اخیر ۲۴ درصد محصول به سمت فرآوری رفته لذا تمرکز بر صنایع تبدیلی یکی از اولویت‌های این بخش برای تقویت اقتصاد کشاورزی است.

به گزارش ایرنا خراسان جنوبی در زمره استان‌های خشک و بیابانی کشور قرار دارد و شرایط اقلیم منحصر به‌فرد این استان باعث شده تا امکان کشت محصولات کم آب‌بر و مقاوم به شوری مانند عناب فراهم شود و نقش بسزایی در اقتصاد منطقه داشته باشند.

عناب، محصولی کم‌آب‌بر است که با آب و هوای خشک منطقه خو گرفته و استان خراسان جنوبی با ۹۷ درصد تولید عناب ایران، رتبه نخست سطح زیر کشت و تولید این محصول در کشور را به خود اختصاص داده است.

کارشناسان گیاهان دارویی معتقدند میوه عناب بیش از ۴۰۰ سال است که به دلیل خواص دارویی در مناطق مختلف این استان کشت می‌شود.

باغات عناب خراسان جنوبی به‌ویژه در شهرستان‌های خوسف، سربیشه، بیرجند و درمیان به‌صورت یکدست قابل مشاهده است و درآمد اصلی تعداد زیادی از روستاییان منطقه را تشکیل می‌دهد.

در حال حاضر عناب در خراسان‌ جنوبی تبدیل به یک محصول مزیت‌دار شده که چون جزو محصولات دارویی نیز به شمار می‌آید، توجه به رونق کشت و فرآوری‌های مرتبط با آن بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و کارشناسان معتقدند می‌توان از این محصول با برنامه‌ریزی‌های صحیح در جهت توسعه اقتصادی استان گام‌های بزرگی برداشت.

بنا بر اعلام سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در حال حاضر سطح زیر کشت عناب در این استان بیش از چهار هزار و ۷۰۰ هکتار است و سالانه به‌طور میانگین هفت هزار و ۵۰۰ تن محصول از این سطح برداشت می‌شود.

فعالیت بیش از ۹ هزار بهره‌بردار عناب در خراسان جنوبی

۹ هزار و ۵۰۰ بهره‌بردار در زمینه تولید عناب در استان خراسان جنوبی فعالیت دارند و حدود ۴۵ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی به‌ویژه محصولات راهبردی (زرشک، عناب و زعفران) فعال است همچنین توسعه صادرات این محصولات در دستور کار متولیان قرار دارد.

مرغوبیت عناب خراسان جنوبی چنان است که ۲ رقم عناب سیوجان و ماژان ثبت ملی شده است و حرف اول را در کشور می‌زنند.

از مجموع سطح زیرکشت و تولید عناب خراسان جنوبی، ۸۰۰ هکتار با ۴۵۰ بهره‌بردار فقط مربوط به روستای سیوجان در شهرستان خوسف است.

هر سال از اواسط تابستان فصل برداشت عناب در اکثر شهرها و روستاهای خراسان جنوبی آغاز می‌شود و کشاورزان این خطه کویری و مرزی مشغول برداشت یاقوت سرخ می‌شوند.

از آنجایی که محصول عناب به‌شدت تحت تاثیر وزش باد و گرمای شدید قرار می‌گیرد، این عوامل می‌تواند در زمان نارس بودن عناب، به باغداران خسارت‌هایی را تحمیل کند.

موضوعی که در سال‌های اخیر با تشدید خشکسالی و افزایش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان یاقوت سرخ را نیز تحت تاثیر قرار داده و تنها در سال جاری ۲۰ میلیارد تومان خسارت به عناب‌کاران خراسان جنوبی وارد کرده است.

همه این موارد در کنار دست درازی دلالان به محصول عناب سبب شده تا در سال‌های اخیر بر توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری این محصول توجه ویژه لحاظ شود و در سال “تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین” مورد تاکید قرار گرفته است.

ایجاد صنایع تبدیلی راه توسعه روستاها

مقام معظم رهبری تاکید دارند راه توسعه روستاها، ایجاد صنایع تبدیلی در خود روستاهاست و علت تاکید آن است که ایجاد صنایع تبدیلی در روستاها منجر به بازگشت ارزش افزوده محصولات کشاورزی به روستا و ایجاد اشتغال و درآمد بیشتر برای روستاییان می‌شود.

این اهمیت به‌ویژه در سال‌های اخیر در حوزه محصولات راهبردی بخش کشاورزی مورد توجه مسئولان استان خراسان جنوبی نیز قرار گرفته است.

بدون تردید صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی در جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی، افزایش سطح درآمد روستاییان، بالا بردن بهره‌وری بخش کشاورزی و افزایش سهم اشتغال صنعتی در مناطق روستایی و نیز به عنوان جزئی از فرآیند توسعه روستایی ایفای نقش می‌کند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این باره گفت: تاکنون ۱۶ واحد بسته‌بندی عناب و ۶ واحد فرآروی این محصول با ظرفیت هزار و ۷۴۰ تن در استان راه‌اندازی شده است.

محمدعلی حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ۲۴ درصد عناب تولیدی استان فرآوری و ۱۳ درصد بسته‌بندی می‌شود افزود: در مجموع ۳۷ درصد این محصول براساس ظرفیت اسمی واحدهای مذکور بسته‌بندی و فرآوری می‌شود.

مشکل عمده سرمایه‌گذاران/ جای خالی استاندارد بین‌المللی عناب

وی بیان کرد: در حال حاضر برای ۳۳ واحد فرآوری و بسته‌بندی با ظرفیت سالانه پنج هزار و ۹۰۰ تن نیز مجوز صادر شده و این واحدها در حال ساخت است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: محصولاتی از قبیل پودر عناب، شیره عناب، کنسانتره، دمنوش، قرص و شربت در این استان تولید می‌شود.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات اصلی این است که استاندارد خاص بین‌المللی برای محصولات عناب نداریم و اداره استاندارد اقداماتی در دست اقدام دارد اما فرآیند بسیار طولانی شده است.

حسینی گفت: براساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو تا محصولی استاندارد نداشته باشد قادر به دریافت کد بهداشتی نیست لذا تولیدکننده هنگام فروش محصول با مشکل مواجه می‌شود که این مساله سبب شده برخی تولیدات مانند کنسانتره عناب با مشکل مواجه شود.

وی بر لزوم استاندارد فرآوری محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: عناب تاکنون بیشتر به شکل تازه‌خوری یا به شکل آجیل مورد استفاده عموم قرار می‌گرفت اما به دلیل نداشتن استاندارد بین‌المللی در زمینه فرآوری محصول با مشکل مواجه‌ایم.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: اگر پروانه بهره‌برداری را برای این صنایع صادر کنیم در نهایت در حوزه دریافت کد بهداشتی غذا و دارو دچار مشکل می‌شوند.

وی گفت: در این زمینه جلسات متعددی با حضور اداره استاندارد برگزار شده اما هنوز به نتیجه خاصی نرسیده و کماکان موضوع در حال پیگیری است.

حسینی با اشاره به حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی از فعالان صنایع تبدیلی و غذایی افزود: در حال حاضر تسهیلات کم‌بهره ۱۲ درصد به تمامی واحدهای صنایع تبدیلی پرداخت می‌شود.

وی اظهار داشت: از آنجایی که عناب از محصولات کشاورزی خاص استان است متقاضیان می‌توانند تا ۸۰ درصد سرمایه مورد نیاز را در قالب تسهیلات تامین کنند.

همچنین شهریور امسال آیین شکرگزاری عناب با حضور جمعی از مسوولان و بهره‌برداران در قطب تولید این محصول یعنی روستای سیوجان برگزار شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در این آیین گفت: این قول را به مردم شهرستان خوسف می‌دهیم که در سطح مجموعه دستگاه‌های اداری و اقتصادی استان این هم‌افزایی و همگرایی وجود دارد برای اینکه بتوانیم در سالی که به نام تولید دانش‌بنیان مزین شده، خروجی خوبی از محصولات بگیریم و بتوانیم ارزش افزوده و زنجیره تولید خوبی در منطقه داشته باشیم.

جواد اشرفی تاکید کرد: در زمینه تسهیلات برای محصولات دانش‌بنیان که بتوانند فرآوری خوبی داشته، در چرخه ارزش افزوده قرار گیرند و افزایش بهره‌وری در واحد سطح را داشته باشیم، همکاری می‌کنیم.

خرید توافقی عناب برای نخستین بار 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: یکی از برنامه‌های حمایتی از کشاورزان استان خرید توافقی محصولات کشاورزی است که امسال برای نخستین بار خرید توافقی عناب انجام می‌شود.

مهدی جعفری افزود: کد بورسی محصول عناب به همت صندوق حمایت از بخش کشاورزی دریافت شده و انبار بورسی نیز در خوسف در نظر گرفته شده است که امیدواریم بورس عناب فعال شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر میانگین برداشت عناب در هکتار ۲.۵ تن است که این میزان باید به چهار تن و بیش از این افرایش پیدا کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه قیمت فعلی عناب با قیمت ورودی نهاده‌ها همخوانی ندارد گفت: بازاریابی و بازاررسانی محصول از اهمیت زیادی برخوردار است که باید حتما مورد توجه واقع شود.

وی افزود: آنچه امروز مد نظر و در برنامه‌های مختلف پیگیر آن هستیم، این است که سه هدف افزایش بهره‌وری، بازاریابی و فرآوری را دنبال کرده و به آن برسیم.

عملیات اجرایی کارخانه بسته‌بندی و فرآوری خشکبار (عناب) سیوناب نیز شهریور امسال در روستای سیوجان آغاز شد که مورد استقبال اهالی این منطقه و کشاورزان قرار گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بر ایجاد شهرک تخصصی عناب در روستای سیوجان تاکید کرد و برای تامین اعتبار مورد نیاز برای تحقق این برنامه مهم از حوزه‌های متعدد قول مساعد داد.

کارشناسان بر این باورند که محصولات راهبردی خراسان جنوبی از جمله عناب، زرشک و زعفران به بخش جدایی‌ناپذیر از فرهنگ این استان تبدیل شده است و فقط نمی‌توان به عنوان محصولات شاخص از آنها نام برد.

توسعه صنایع تبدیلی و فرآورده‌های حاصل از عناب می‌تواند اقتصاد منطقه را دگرگون کند همچنین توجه به تولیدکنندگان این محصول ضریب ماندگاری مردم در روستاها را افزایش می‌دهد.

برای حمایت از کشاورزان در قطب تولید این محصول مشوق‌هایی مانند تعیین استانداردهای بین‌المللی برای فرآوری، بیمه درختان در مقابل خسارت‌هایی از قبیل گرمازدگی و طوفان و ایجاد انبار یا بارگاه و سردخانه عناب مدنظر است.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*