اخبار خراسان جنوبی/

کارخانه  تولید شمش فرو سیلیس آلومینیم در استان خراسان جنوبی احداث می‌شود

 

کارخانه  تولید شمش فرو سیلیس آلومینیم در استان خراسان جنوبی احداث می‌شود

استاندار خراسان جنوبی گفت: در راستای توسعه استان و با سرمایه‌گذاری ۸۵۰ میلیون دلار و با ظرفیت سالانه ۵۵۰ هزار تن، کارخانه تولید شمس آلومینیم در خراسان جنوبی احداث می‌شود.

جواد قناعت عصر امروز با اشاره به دیدار صورت گرفته با سرمایه‌گذار کارخانه تولید شمش فرو سیلیس آلومینیم، اظهار داشت: این دیدار در راستای توسعه استان و با هدف ایجاد صنایع فرآوری به منظور بهره‌برداری از پتانسیل‌های موجود صورت گرفت.

وی با اطلاع از نحوه سرمایه‌گذاری و روند اجرای کار، در خصوص تسهیل شرایط برای تحقق طرح، قول مساعد داد و گفت: اجرای طرح، به تحقیق بیشتر در زمینه صرفه و صلاح کار و نیز بررسی لازم در خصوص میزان سودآوری ان برای استان منوط شد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: بر اساس گزارش سرمایه‌گذار طرح تولید شمش فرو سیلیس آلومینیم، اجرای این پروژه در زمینی به مساحت ۹۰ هکتار و با سرمایه‌گذاری ۸۵۰ میلیون دلاری، تولید سالانه ۵۵۰ هزار تن شمس آلومینیم را به همراه دارد.

وی بیان کرد: بر اساس مطالب ارائه شده، این پروژه در سه فاز اجرا خواهد شد. آلیاژ فروسیلیکو آلومینیم یک جایگزین مناسب برای فروسیلیکون است که در صنایع متالورژی کاربرد دارد و استفاده از آن، کاهش هزینه های تولید و افزایش کیفیت محصولات فلزی را سبب می شود.

روایت عضو مجلس خبرگان از علت برگزار نشدن دیدار با رهبری

هفته گذشته دهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری دور پنجم برگزار شد؛ اما در پایان این دوره بر خلاف دوره‌های گذشته، اعضای مجلس خبرگان رهبری به دیدار رهبر انقلاب نرفتند. تاکنون رسم بوده که اعضای مجلس خبرگان بعد از پایان هر دوره اجلاس به دیدار رهبری می‌رفتند و در این جلسات رهبر انقلاب برای اعضای مجلس خبرگان سخنرانی می‌کردند. اتفاقی که در هفته گذشته بر خلاف رویه معمول رخ نداد. همین باعث شد تا تحلیل‌های مختلفی دراین‌باره در شبکه‌های اجتماعی منتشر شود. دراین‌باره هاشم هاشم زاده هریسی از اعضای مجلس خبرگان رهبری که در اجلاس این دوره با وجود بیماری هم حاضر شده بود به خبرنگار همدلی گفت: «این‌که در این دوره اعضای مجلس خبرگان رهبری برخلاف دوره‌های گذشته به دیدار رهبری نرفتند دلیل خاصی نداشت. فقط ازآنجایی‌که مقام معظم رهبری درباره موضوعات مختلف صحبت می‌کنند، دیگر جایز ندانستند که الان صحبتی داشته باشند، چون ایشان صحبت‌های مهم را به‌عناوین‌مختلف انجام می‌دهند. به همین خاطر در این دوره گفتند این‌که اعضای خبرگان هم بروند و به حضورشان برسند یک‌باری می‌شود برای ایشان که یک‌بار سنگینی هم هست به همین خاطر خواستند که به‌نوعی وقت ایشان گرفته نشود.»

 

 

 

 

بارقه امید برای رونق معادن خراسان جنوبی/معدن را جور دیگر باید دید

بارقه امید برای رونق معادن خراسان جنوبی/معدن را جور دیگر باید دید

معادن همواره به عنوان مهم‌ترین ظرفیت‌ خراسان‌جنوبی برای توسعه مطرح بوده‌اند که در دولت جدید با توجه ویژه به این بخش اکنون این استان مرزی فصل تازه‌ای را در توسعه معادن تجربه می کند.

به گزارش مهر، خراسان جنوبی با داشتن بیش از هفت میلیارد تن ذخایر معدنی به عنوان بهشت معادن نام برده می‌شود. ۶ درصد مجموع معادن کشور، ۵.۱ درصد از ذخایر قطعی، ۲.۴ درصد استخراج اسمی و ۸.۵ درصد اشتغال در حوزه معادن کشور مربوط به خراسان جنوبی است و چهارمین استان معدنی کشور محسوب می‌شود.

زغال‌سنگ، خاک‌های صنعتی، سنگ‌های تزئینی، بنتونیت، کرومیت، سنگ آهن، دولومیت، آندالوزیت، مرمریت، بازالت، طلا، مس، سیلیس، فلورین، پتاس و سرب و روی از مهمترین مواد معدنی در استان کویری خراسان جنوبی هستند.

معادنی که در صورت توجه ویژه می‌توانست آمار بیکاری در شهرهای معدنی خراسان جنوبی را به شدت کاهش داده و نقش مهمی در رونق اقتصادی و ارزآوری برای استان داشته باشد.

اما علیرغم ظرفیت‌های معدنی متأسفانه بخش قابل تأملی از معادن به صورت نیمه فعال و یا غیر فعال هستند که این موضوع در اولین سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی مورد توجه قرار گرفت.

رئیس جمهور در شهریورماه ۱۴۰۰ در سفر استانی به خراسان جنوبی هم در شورای اداری و هم در دیدار با نخبگان بر فعال سازی ظرفیت‌های معدنی خراسان جنوبی تأکید کرد و اولین بازدیدهای رئیس جمهور نیز از برخی از معادن شهرستان طبس بود.

اما هنوز معدن کاران خراسان جنوبی با سختی‌های زیادی رو به رو هستند که رفع آنها عزمی جهادی می‌طلبد.

بارقه امید برای رونق معادن خراسان جنوبی/معدن را جور دیگر باید دید

قوانین معدنی بومی سازی شود

احمد پروین، نایب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مشکلات معدن کاران در خراسان جنوبی مستهلک بودن ماشین آلات است، گفت: اگر می‌خواهیم کمکی به حوزه معدن استان کرده باشیم باید قوانین حوزه معدن برای خراسان جنوبی ساده سازی و بومی سازی شود.

وی بیان کرد: به عنوان مثال شرایطی که برای ورود و واگذاری ماشین آلات معادن قرار می‌دهیم بی شک باید برای خراسان جنوبی سهل گیرانه تر باشد.

نایب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند گفت: در برخی استان‌ها معدن کار با پنج ساعت رانندگی خود را به تهران و وزارتخانه می‌رساند ولی ما در خراسان جنوبی کیلومترها از مرکز فاصله داریم و برای سفر هوایی به تهران نیز حداقل از سه هفته قبل باید بلیط تهیه کنیم.

پروین افزود: در حوزه سنگ‌های معدنی خراسان جنوبی از منابع بسیار خوبی برخوردار است و برای استفاده از این سنگ‌های ارزشمند در طراحی شهری، شهرسازی و … باید شهرداری‌های خراسان جنوبی با شهرداری شهرهای بزرگی چون تهران و مشهد وارد رایزنی شوند.

موانع صادرات محصولات معدنی

وی گفت: در مورد صادرات محصولات معادن خراسان جنوبی نیز گام‌های بسیار ضعیفی برداشته‌ایم چون توان شرکت در نمایشگاه‌های تخصصی بین‌المللی را نداریم.

پروین افزود: افزایش کرایه حمل از خراسان جنوبی تا بنادر، تحریم‌ها و مشکلات برگشت ارز نیز مزید بر علت شده است.

نایب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند با تأکید بر اینکه اگر در حوزه‌ای کشور آسیب می‌بیند این آسیب برای خراسان جنوبی به واسطه ضعف زیرساخت‌ها چند برابر است، بیان کرد: به واسطه نبود صنایع تبدیلی و ضعف در حلقه‌های بالا دستی در بازار فروش نیز مشکلات جدی داریم.

بارقه امید برای رونق معادن خراسان جنوبی/معدن را جور دیگر باید دید

جاذبه برای سرمایه گذار ایجاد نکرده‌ایم

پروین یادآور شد: باید این سوال را از خودمان بپرسیم که در خراسان جنوبی چه جاذبه‌ای برای سرمایه گذاری ایجاد کرده‌ایم تا سرمایه گذار تمایل به ایجاد کارخانه‌های فرآوری در حوزه معادن داشته باشد.

وی گفت: استان‌هایی با اقلیم شبیه ما چون یزد و کرمان بسیار موفق عمل کرده‌اند و ما نیز در خراسان جنوبی در شرایط فعلی جز با کار جهادی خارق‌العاده در زمینه معادن جهش پیدا نمی‌کنیم.

از دست رفتن بازارهای صادراتی

محمد دهجو از معدن کاران خراسان جنوبی با ده سال سابقه فعالیت در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مهمترین مانع در توسعه صنعتی و معدنی خراسان جنوبی مسائل زیر ساختی است.

وی ادامه داد: در خراسان جنوبی برای اینکه یک نفر بخواهد از معادن بازدید کند، نمی‌تواند به سهولت بلیط پرواز تهیه کند و خط ریلی نیز در مرکز استان وجود ندارد.

فعال حوزه معدن در خراسان جنوبی که دانشجوی دکترای اکتشاف معدن نیز است، بیان کرد: از دیگر مشکلات حوزه معدن استان قدیمی و فرسوده بودن ماشین آلات معادن است.

دهجو گفت: در کشور ما برای واردات یک ماشین لوکس سواری که هیچ تأثیری در تولید و اشتغال‌زایی ندارد، ۱۰ هزار دلار داده می‌شود ولی برای واردات ماشین آلات معادن ده‌ها مانع وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه وارد کردن ماشین آلات معادن درگیر بروکراسی اداری است، بیان کرد: به نظر من خراسان جنوبی باید به عنوان منطقه ویژه معدنی شناخته شود تا شرایط مساعدتری برای کار معدنی در استان به وجود آید.

معدن کار خراسان جنوبی با گلایه از اینکه بانک‌ها پروانه بهره برداری معدن را به عنوان وثیقه قبول نمی‌کنند، بیان کرد: اگر بانک‌ها پروانه بهره برداری معدن را به عنوان وثیقه قبول می‌کردند، معدن کاران برای دریافت تسهیلات و خرید ماشین آلات شرایط سهل تری می‌داشتند.

وی یادآور شد: به واسطه فرسوده بودن ماشین آلات و نبود صنایع بالادستی فرآوری و … هزینه تمام شده محصولات معدنی در استان ما به شدت بالا می‌رود و این موجب شده که برخی از بازارهای صادراتی را به رقبا واگذار کنیم.

معدن کار خراسان جنوبی گفت: هر چند به بازار افغانستان هنوز صادرات داریم ولی در برخی کشورها چون عراق در زمینه سنگ‌های معدنی کشورهایی چون مصر ورود پیدا کرده‌اند.

عباس جرجانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در گذشته در مناطقی، امکان ایجاد کارخانه‌های فرآوری در کنار معادن داشتیم ولی به واسطه نبود زیر ساخت مشکلاتی به وجود می‌آمد.

نگاهی به اقدامات انجام شده در حوزه زیر ساخت

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر در حوزه زیر ساخت‌های معادن خراسان جنوبی اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است گفت: به عنوان مثال خط انتقال پست ۱۳۲ کیلو ولت به محل معادن شاهکوه با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در محل روستای آتشکده در حال احداث است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه برای تقویت پست منطقه زغال پرونده طبس یک خط انتقال برق کشیده‌ایم، افزود: در راستای همین موضوع نیز توافق نامه‌ای با شرکت برق برای خرید ۶۰ مگاوات برق بسته شده است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: برای حل مشکل آب معادن منطقه خوسف جلساتی با ایمیدرو گذاشتیم و در نهایت مقرر شد تأمین آب معادن این منطقه توسط یک شرکت زیرساخت آغاز شود.

با مطرح شدن دغدغه معدن داران در زمینه فرسودگی ماشین آلات معدنی مسئولان استان از آغاز فعالیت در دولت سیزدهم دست به کار شدن تا مشکلات این بخش را مرتفع کنند و در این راستا پیگیری‌ها برای اخذ مجوز واردات ماشین آلات معدنی از افغانستان را بگیرند.

نوید برای نوسازی

جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی نیز در هفته جاری خبری خوش را به معدن داران استان داد و گفت: خراسان جنوبی به لحاظ داشتن بالغ بر ۶۹۸ معدن از قطب‌های معدنی کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از ۶۹ نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور حدود ۵۰ نوع آن از قبیل زغال سنگ، طلا، سنگ‌های قیمتی و زینتی و … در خراسان جنوبی وجود دارد، گفت: علیرغم ظرفیت‌های معدنی متأسفانه بخش قابل تأملی از معادن به صورت نیمه فعال و یا غیر فعال هستند.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: فرسودگی ماشین آلات معدنی از مهمترین علل نیمه فعال بودن بسیاری از معادن است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: متأسفانه گمرک رسمی ماهیرود با وجود تمامی امکانات و تأسیسات مورد نیاز در فهرست گمرکات مجاز به واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی قرار نداشته است.

قناعت افزود: در همین راستا درخواست مجوز گمرک تخصصی مرز ماهیرود برای واردات ماشین آلات معدنی و راهسازی را اعلام کردیم که با پیگیری‌های اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان و توجه ویژه وزیر اقتصاد توانستیم این مجوز را اخذ کنیم.

هرچند در حوزه زیر ساخت معادن اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است ولی به نظر می‌رسد توسعه معدنی در خراسان جنوبی یک جهش جهادی می‌طلبد و این حوزه را متولیان باید جور دیگری ببینند تا تلاش‌های صورت گرفته به ثمر بنشیند.

 

 

 

 

رشد ۴۳ درصدی صدور سند مالکیت در خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان‌ جنوبی گفت: امسال ۱۷ هزار و ۷۴۳ سند مالکیت در استان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳ درصد افزایش یافته است و در این زمینه رتبه نخست کشور را داریم.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمد محمدزاده عصر سه‌شنبه در نشست رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با روسا، جوانان و نخبگان واحدهای ثبتی استان خراسان جنوبی افزود: امسال ۲ هزار و ۹۱۶ سند مالکیت دولتی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: همچنین در پنج ماه نخست امسال ۵۲۹ سند موقوفه با رشد ۲۲۰ درصدی در استان صادر شد که در این زمینه رتبه چهارم کشور را داریم.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان‌ جنوبی اظهار داشت: صدور هزار و ۸۰۵ سند مالکیت قانون ساماندهی با رشد ۱۰۴ درصدی و هزار و ۴۸۰ سند مالکیت زراعی با رشد ۲۳۲ درصدی از دیگر اقدامات است.

وی از آرشیو الکترونیکی ۱۰۰ درصد اوراق خبر داد و گفت: بیش از هفت میلیون و ۸۰۰ هزار برگ در فرایند آرشیو الکترونیکی پرونده‌های ثبتی صادر شده است.

محمدزاده تصریح کرد: فرآیند آرشیو الکترونیکی دفاتر املاک با اسکن بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار صفحه به اتمام رسیده است.

وی مساحت اراضی زراعی استان خراسان جنوبی را ۱۹۸ هزار و ۲۴۱ هکتار اعلام کرد و افزود: از این میزان تاکنون ۳۹ هزار و ۲۴۱ هکتار تثبیت شده و ۳۰ هزار و ۹۰۹ هکتار در قالب ۱۳ هزار و ۳۰۰ قطعه سنددار شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان‌ جنوبی از رشد پنج درصدی استعلامات الکترونیکی نیز خبر داد و گفت: همچنین مکاتبات الکترونیکی مراجع قضایی از چهار هزار و ۵۱۹ مورد در سال قبل به چهار هزار و ۶۸۵ مورد در سال جاری رسید که چهار درصد رشد داشته است.

وی عنوان کرد: امسال چهار هزار و ۵۲ سند مالکیت دفترچه‌ای به تک برگ تبدیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۵ درصد افزایش یافته و خراسان جنوبی در این زمینه رتبه نخست کشور را داراست.

محمدزاده گفت: همچنین هفت هزار و ۲۳۷ سند مالکیت تک‌برگ به تک‌برگ تبدیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۰ درصد رشد داشته و رتبه نخست کشور را داریم.

وی با بیان اینکه از ابتدا تاکنون ۱۳ هزار و ۵۱۱ پرونده تایید شده قانون تعیین تکلیف در استان صادر شده است اظهار داشت: همچنین ۱۳ هزار و ۸۹ مورد آرای قانون تعیین تکلیف صادر شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان‌ جنوبی پرونده‌های باقیمانده قانون تعیین تکلیف را ۴۲۲ مورد اعلام کرد و گفت: نسبت پرونده‌های باقیمانده به کل پرونده‌ها ۳.۱ درصد است که در این زمینه رتبه نخست کشور را داریم.

وی بیان کرد: در پنج ماه نخست امسال ۱۸۴ شرکت و ۵۲ موسسه غیرتجاری در خراسان جنوبی ثبت شد که در زمینه شرکت‌ها رتبه سوم و در موسسه‌ها رتبه اول کشور را به خود اختصاص دادیم.

محمدزاده گفت: در حال حاضر ۵۵ دفتر اسناد رسمی، ۱۲ دفتر ازدواج و ۱۹ دفتر ازدواج و طلاق در این استان وجود دارد.

وی افزود: در این مدت ۱۳۴ مورد بازرسی از دفاتر ازدواج (۱۲ درصد رشد) ۷۲ مورد از دفاتر طلاق با  ۳۵ درصد رشد، ۲۸۰ مورد بازرسی از دفاتر اسناد رسمی ۵۰ درصد رشد و ۷۲ مورد بازرسی از واحدهای ثبتی با ۴۱ درصد افزایش در استان انجام شد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر ۲۴۳ نفر در این اداره کل مشغول به فعالیت هستند و ۳۸ درصد پست‌های سازمانی خالی است.

وی گفت: در حال حاضر ۱۰ واحد ثبتی و اداره ثبت شرکت‌ها و موسسه‌های غیرتجاری و اداره اجزای مفاد اسناد رسمی همچنین سه اداره ستادی شامل اداره ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات، اداره نقشه‌برداری و کاداستر و امور اداری و پشتیبانی در مرکز استان فعال است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امروز (سه‌شنبه) وارد بیرجند شد و با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی دیدار کرد.

وی در نشست شورای قضایی استان حاضر شد و دیدار با خانواده شهید، بازدید از اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی، دیدار با کارکنان و بازدید از واحد ثبتی بیرجند از دیگر برنامه‌های این سفر یک روزه بوده است.

 

 

 

بازگشت بیش از ۷ هزار زائر اربعین به خراسان جنوبی

حدود ۷ هزار و ۵۰۰ زائر خراسان جنوبی از عراق به ایران بازگشتند.

 

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی  با اشاره به ایران اینکه از استان ۴۲ هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کردند گفت: از ۳۲ هزار نفری که به کشور عراق سفر کردند حدود ۷ هزار و ۵۰۰ نفر به کشور بازگشتند.

او با اشاره به اینکه اکنون تمامی مرز‌های زمینی و هوایی عراق به روی زائران باز است افزود: تمامی زائران اربعین حسینی در سلامتی کامل به سر می‌برند.

هم اکنون ۵۳ موکب از خراسان جنوبی در کشور عراق مستقرند وبه زائران خدمات رسانی می‌کنند.

 

 

 

 

 

امام جمعه بیرجند: ثبت اراضی سبب کاهش اختلافات می‌شود

امام جمعه بیرجند: ثبت اراضی سبب کاهش اختلافات می‌شود

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: با اجرای حدنگاری و ثبت املاک در استان، هم زمین دولت و هم اراضی روستانشینان مشخص شده است و این اقدام باعث کاهش اختلافات می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی در دیدار معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: در زمینه ثبت‌ اسناد و املاک کار خوبی انجام شده است و در گذشته ابهاماتی در این زمینه وجود داشت و مدعیانی زیادی گلایه می‌کردند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: برخی از گلایه‌ها و مراجعات مردمی در استان مربوط به اراضی منابع طبیعی بود که خیلی جاها احکام خوبی هم داده نمی‌شد یعنی به قلع و قمع برخی محصولات می‌انجامید.

وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح حدنگار خیلی از مشکلات و دعاوی را حل می‌کند گفت: با این طرح اراضی مردم و ملی سنددار شده و جلوی کوه‌خواری، زمین‌خواری و سایر مشکلات ناشی از آن گرفته می‌شود از طرفی در موارد شخصی ظلم نمی‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که از قبل در استان وجود داشت اینکه مردم فقیر روستانشین در اراضی آبا و اجداد مشغول به کشاورزی می‌شدند که بعد از مدتی تحت فشار منابع طبیعی قرار گرفته و این موضوع سبب بروز اختلاف می‌شد.

وی افزود: با توجه به تشدید مشکلات و اختلافات بین مردم روستایی و منابع طبیعی در گذشته بارها این موضوع را یادآور شدم که باید راه‌حلی در این خصوص اندیشیده شود.

امام جمعه بیرجند بیان کرد: روستاییان در زمین‌هایی که ارزش ریالی نداشت گندم و جو و سایر محصولات کشاورزی می‌کاشتند که تاکید کردیم دست‌ کشاورز را قطع نکنید بلکه اگر مدعی زمین هستید نسبت به این مهم و ثبت آن اقدام کنید.

وی اظهار داشت: با ثبت اراضی هم زمین دولت مشخص شده و هم اراضی روستانشینان مشخص شده و در این زمینه اختلافات رفع شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی تاکید کرد: امیدواریم هماهنگی و همسو بودن قوای سه‌گانه و دولت به معنای عام به شکلی باشد که هم مقصود اصلی یعنی حل مشکلات مردم به عنوان ولی نعمتان ما، حل شود و هم اصطکاکی نباشد و جلوی عده‌ای متجاوز گرفته و حق مردم ضعیف پایمال نشود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: امیدواریم در بقیه مواد برنامه هفتم توسعه و تصمیماتی که در جلسات قوای سه‌گانه اخذ می‌شود، یکی پس از دیگری مشکلات‌ حل شود.

وی افزود: آنهایی که خلاف رفته، قلدری و ناامنی ایجاد می‌کردند با تصمیمات جدید ساماندهی شده و همراه جامعه راه صحیح را انتخاب کنند و ظلم به معنای عام آن برداشته شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی در ادامه با اشاره به بزرگداشت اربعین حسینی و اینکه جهان این حماسه را به عنوان سمبل عدالت می‌شناسد، گفت: از کشورهای مختلف شرق و غرب، پیروان ادیان و مذاهب مختلف به نحوی خود را به کربلا می‌رسانند و گویی با عدالت بیعت می‌کنند.

وی از پیاده‌روی اربعین به عنوان انگیزه مردمی یاد کرد و افزود: جهان در آستانه تحول قرار دارد لذا اربعین به یک سمبل بین‌المللی تبدیل شده است.

امام جمعه بیرجند اظهار داشت: با چه زبانی خدا را بابت نعمت بزرگ نظام مقدس جمهوری اسلامی شکر کنیم که قانون اساسی آن بر لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ‌ بنا نهاده شده است.

وی ادامه داد: البته دولت‌های مختلفی با رنگ‌های گوناگون آمدند که برخی موانع تا وصول به قانون‌های ما وجود داشت و بعضی اندیشه‌های نیز وارداتی بودند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی اظهار داشت: جای شکر مضاعف دارد در این مقطع که با صبر و حوصله بیش از ۴۰ سال مردم محقق شد، دولتی مردمی و انقلابی برگزیده شد که لازمه آن جامعه اسلامی با تربیت و تدبیر آن ‌منتج به تمدن اسلامی شود.

وی تصریح کرد: نشانی به این است که تنها بحث دولت به معنای نیروی انسانی نیست بلکه این حُسن اتفاقی که امروز افتاده و مجلس و دولتی انقلابی و قوه قضاییه پا در رکاب، بیدار و ‌هوشیار داریم.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی از مجلس، دولت و قوه قضاییه به عنوان سه ردیف رمزهای یک صندوق رمزدار یاد کرد و گفت: اگر سه شماره صندوق ردیف نشود درب آن باز نخواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه آرمان قوای سه‌گانه، آرمان انقلاب است افزود: منتها شرط آن این است که در همه رده‌های جامعه این‌ همکاری وجود داشته باشد در حالیکه برخی جاها علیرغم اینکه مسئولان از ‌خواب و استراحت خود می‌گذرند اما همه همراه نیستند.

 

 

 

 

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور:
سند سه جزیره به نام جمهوری اسلامی صادر شد

بابایی گفت:جزایر ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ حدنگاری و سند آنان به نام جمهوری اسلامی صادر شد و شاهد اعلام بحث تثبیت و مالکیت رسمی دولت با صدور اسناد حدنگاری این جزایر هستیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، حسن بابایی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ۹۸ و نیم درصد از عرصه های ملی خراسان جنوبی دارای سند حد نگاری هستند.

 

معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به حوزه اراضی زراعی اشاره کرد و گفت: در این راستا خراسان جنوبی رتبه سوم را کسب کرده است و برای ۳۱ هزار هکتار از اراضی زراعی این استان سند حدنگاری صادر شده است و این آمار تا پایان شهریور ماه به ۶۰ هزار هکتار خواهد رسید.

 

وی بیان کرد: امیدواریم حدنگاری در استان با سرعت انجام شود و تا پایان سال جاری جشن حدنگاری کامل اراضی را در خراسان جنوبی برگزار کنیم و اجرای صد در صدی حدنگاری تکلیفی است که بر دوش داریم.

 

بابایی با تاکید بر اینکه هزینه های نقشه برداری بر عهده خود سازمان است، افزود: هیچ هزینه ای بابت این موضوع از زارعین دریافت نمی شود و در استان های خاص نهایت مساعدت را خواهیم داشت.

 

معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: دریافت سند زراعی یک بحث تقاضامحور است و باید خود زارعین پیش قدم شوند و درخواست داریم در اولین فرصت جهت اخذ سند اقدام کنند و این موضوع سبب توسعه کشاورزی آنان می شود.

 

وی با بیان اینکه سند سه جزیره به نام دولت صادر شد، افزود: جزایر ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ حدنگاری و سند آنان به نام جمهوری اسلامی صادر شد و شاهد اعلام بحث تثبیت و مالکیت رسمی دولت با صدور اسناد حدنگاری این جزایر هستیم.

 

بابایی در ادامه بیان کرد: امروز این جزایر دارای اسناد حدنگاری با وضعیت جغرافیایی و هندسی مشخصی هستند.

 

معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص پروژه عمرانی واحد ثبتی اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی گفت: امروز اعتباری بالغ بر پنج میلیارد تومان جهت تکمیل این پروژه اختصاص داده شد و تا بهمن ماه شاهد افتتاح این پروژه خواهیم بود.

 

 

 

 

 

۱۳ درصد از خاک خراسان جنوبی در قالب ۴ منطقه محیط زیست مدیریت می‌شود

 

13 درصد از خاک خراسان جنوبی در قالب 4 منطقه محیط زیست مدیریت می‌شود

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی گفت: بیش از ۱۳ درصد از خاک استان معادل ۲ میلیون و۶ هزار و ۲۱۳ هکتار در قالب مناطق چهارگانه محیط زیست مدیریت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازبیرجند، اسدالله حاتمی ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی با سرپرست جهاد دانشگاهی استان اظهار داشت: بیش از هزار گونه گیاهی و ۳۳۱ گونه جانوری شامل ۵۰گونه پستاندار، ۲۲۸ گونه پرنده، ۵۰ گونه خزنده و ۳ گونه دوزیست در زیستگاه‌های استان پراکنده هستند.

وی بیان کرد: استفاده از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی و به ویژه استعدادهای نخبگان می‌تواند در حفاظت از محیط زیست نقش مهم و بسزایی داشته باشد.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی افزود: اقدامات دانش‌بنیان و پژوهش محور در همه عرصه‌ها به ویژه حوزه محیط زیست مورد تاکید است و با انجام تحقیقات زیست محیطی، مسیر دستیابی به اهداف توسعه پایدار هموار می‌شود.

حاتمی یادآور شد: باید از ظرفیت جهاد انشگاهی حداکثر استفاده را داشته باشیم تا بتواند با ارائه طرح های پژوهشی کارآمد نقش مهمی در حل مشکلات زیست محیطی ایفا کند.

وی عنوان کرد: بیش از ۱۳ درصد از خاک استان معادل ۲ میلیون و ۶ هزار و ۲۱۳ هکتار در قالب مناطق چهارگانه محیط زیست مدیریت می‌شود.

سرپرست جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی هم در این تشست با اشاره به توانمندی و ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی در ذخیره سازی نمونه‌های زیستی گونه‌های جانوری و گیاهی حائز اهمیت و در خطر انقراض، زمینه‌های همکاری دو سازمان را گسترده و حائز اهمیت خواند.

مهدی ابراهیمی بااشاره به توانمندی و ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی در ذخیره‌سازی نمونه‌های زیستی گونه‌های جانوری و گیاهی حائز اهمیت و در خطر انقراض، زمینه‌های همکاری دو سازمان را گسترده و حائز اهمیت خواند.

سرپرست جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه سازمان محیط زیست و مرکز ملی ذخیر زنتیک جهاد دانشگاهی با هدف همکاری در زمینه شناسایی، حفاظت و احیای منابع ژنتیکی، ارتقا دانش و آگاهی طرفین در زمینه حفاظت از منابع ژنتیکی، بر نقش واحدهای استانی جهاد دانشگاهی و سازمان محیط زیست در تحقق اهداف این تفاهم نامه اشاره کرد.

وی با تاکید بر اهمیت ایجاد آگاهی از اهمیت محیط زیست در جامعه گفت: حفاظت از محیط زیست تنها وظیفه یک سازمان نیست و این ثروت آیندگان باید با هم افزایی همه دستگاه ها و همکاری مردم حفظ و صیانت شود.

ابراهیمی با اشاره به استقبال رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیک از مشارکت واحد خراسان جنوبی در تحقق مفاد این تفاهم‌نامه ملی افزود: جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی آمادگی دارد علاوه بر برگزاری دوره های آموزشی برای ذخیره‌سازی نمونه‌های سلولی و گیاهی، عقد قراردادهای پژوهشی دانش‌بنیان و تالیف و چاپ کتب و منابع علمی و آموزشی لازم برای حفظ گونه‌های حفاظت شده استان را نیز در دستور کار قرار دهد.

خرید هزار رأس دام پرواری در خراسان جنوبی

مدیر شرکت پشتیبانی امور دام خراسان جنوبی از خرید هزار رأس دام پرواری و تداوم خرید توافقی دام در استان خبر داد.

 

روشن مدیر شرکت پشتیبانی امور دام خراسان جنوبی گفت: اتحادیه دامداران آریان با در الویت قرار دادن خرید دام از شهرستان‌ها اقدام به ثبت نام و هماهنگی برای انتقال دام به کشتارگاه ها می‌کند.

او افزود: شرکت پشتیبانی امور دام، گوشت ۵ تکه بسته بندی و منجمد شده را درب سردخانه از دامدار تحویل می‌گیرد.

روشن بیان کرد: خرید توافقی دام پرواری در استان از ۸ تیر آغاز شده و تاکنون حدود هزار رأس دام خریداری و روند خرید همچنان ادامه دارد.

مدیر شرکت پشتیبانی امور دام خراسان جنوبی ادامه داد: با توجه به محدویت زیرساخت استان (در زمینه بسته بندی) در صدد رفع این مشکل هستیم و آمادگی داریم تا در صورت رفع این محدودیت دام بیشتری را از متقاضیان خریداری کنیم.

او تصریح کرد: دامدارانی که حداقل ۵۰ تا ۱۰۰ رأس دام برای فروش دارند می‌توانند با شرکت پشتیبانی امور دام به صورت مستقیم قرارداد ببندند.

روشن اظهار کرد: به استناد مصوبه کمیسیون قیمت گذاری استان، گوشت ۵ تکه بسته بندی و منجمد گوساله نر با قیمت ۲۱۵ هزار تومان و بره نر ۲۱۰ هزار تومان از دامداران خریداری می‌شود.

 

 

دست مرمت گران بر سر موزه مردم شناسی نهبندان

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهبندان گفت: عملیات مرمت موزه مردم شناسی این شهرستان از محل اعتبارات استانی سال ۱۴۰۰ انجام شده است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان شبانی سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهبندان گفت: عملیات مرمت و احیاء موزه مردم شناسی نهبندان با اعتباری بالغ بر ۴۲۵ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی سال ۱۴۰۰ انجام شده است.

او افزود: قدمت این بنا به دوره قاجاریه باز می گردد و نام آن از مالک قبلی آقای سالاری گرفته شده است.

شبانی اظهار کرد: این بنا دارای فضا‌های حیاط اندرونی، حیاط بیرونی، ایوان‌های ورودی و هشتی، اتاق‌های استراحت، انبار و سه مطبخ می‌باشد.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهبندان تصریح کرد: ورودی اصلی این بنا در ضلع غربی قرار دارد و امروزه به دلیل احداث خیابان یادگار امام در این منطقه، ورودی این بنا از خیابان اصلی می‌باشد.

او ادامه داد: عملیات اجرایی که امسال انجام شده شامل کف سازی، گچ کاری و خرید تجهیزات می‌باشد.

شبانی بیان کرد: موزه مردم شناسی نهبندان در خانه تاریخی سالاری واقع در خیابان یادگار امام در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، آهنگری، قالی باقی و نساجی سنتی در حال تجهیز و آماده بازدید عموم مردم است.

بازدید ۸ گردشگر اروپایی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی نهبندان

شبانی سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهبندان گفت: از ابتدای شهریور امسال تاکنون، ۸ گردشگر از کشور‌های روسیه و فرانسه از جاذبه های طبیعی و تاریخی نهبندان بازدید کرده اند.

او افزود: این گردشگران در گروه‌های انفرادی و دو نفره در شهر نهبندان از اماکن دیدنی و تاریخی مجموعه آسبادها، کوه‌های مریخی، بافت تاریخی، قلعه شاهدژ، روستای جهانی و ریگ یلان بازدید کرده و هر گروه به مدت ۲ شبانه روز در شهرستان اقامت داشته اند.

شبانی اظهار کرد: از شهریور تا آبان هر سال بهترین زمان برای بازدید گردشگران خارجی و داخلی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهرستان به ویژه محدوه بیابان لوت است.

 

 

 

۲۶ معدن مس در استان خراسان جنوبی فعال است

26 معدن مس در استان خراسان جنوبی فعال است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۶ معدن مس در خراسان جنوبی وجود دارد گفت: از این تعداد ۲۰ معدن فعال است که بیشترین معادن از لحاظ تعداد مربوط به شهرستان قائنات با ۸ معدن مس است.

به گزارش تسنیم عباس جرجانی ظهر امروز در بازدید  از معدن مس قلعه‌زری شهرستان خوسف اظهار داشت: بیشترین اشتغال‌زایی در معادن مس استان مربوط به معدن مس قلعه‌زری در خوسف با ۳۲۵ نفر است.

وی افزود: ذخیره قطعی ماده معدنی مس به عنوان یکی از مواد معدنی شاخص و راهبردی در خراسان جنوبی بیش از ۲۷ میلیون تن است که بیشترین آن در معدن نهبندان با ۱۵ میلیون تن است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۶ معدن مس در خراسان جنوبی وجود دارد، گفت: از این تعداد ۲۰ معدن فعال است که بیشترین معادن از لحاظ تعداد مربوط به شهرستان قائنات با ۸ معدن مس است.

وی گفت: استخراج سالانه معادن مس استان یک میلیون و ۵۳۰ هزار تن در سطح ۳۰۱ کیلومتر مربع است که در این معادن بیش از ۸۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اولیه صورت گرفته است.

جرجانی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی کارخانه کنسانتره مس سولفیدی در شهرستان فردوس افزود: سیاست و اولویت حوزه صمت استان، ایجاد واحد‌های فرآوری و صنایع معدنی و جلوگیری از خام فروشی به خصوص برای مواد معدنی شاخص استان است.

وی بیان کرد: زنجیره تولید و ارزش افزوده ماده معدنی مس در استان کامل شده و در حال حاضر مس کاتد به عنوان محصول نهایی مس در یکی از مجتمع‌های معدنی در قاین در حال تولید است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: مس کاتدی که پس از فرآوری کانسنگ مس حاصل می‌شود به علت خلوص بالا، در صنایع مختلفی استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه مس بیشترین کاربرد را در صنعت برق و الکترونیک دارد، تصریح کرد: از کاتد مس برای تولید مس و مفتول مس و همچنین در ساخت ورق‌ها و لوله‌های مسی استفاده‌ می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: با توجه به مزیت خراسان جنوبی در بخش معدن و اهمیت فرآوری مواد معدنی در داخل استان، در شورای معادن مصوب کردیم که ظرف ۳ سال آینده هیچ گونه ماده خامی از استان خارج نشود.

 

 

تصویب اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان به توسعه راه‌های خراسان جنوبی/۲-۳

تصویب اختصاص 2 هزار میلیارد تومان به توسعه راه‌های استان خراسان جنوبی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: در سفر رئیس جمهور به استان دو هزار میلیارد تومان برای اجرای باند دوم راه‌های این استان مصوب شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ علیرضا عباس‌زاده در تشریح نتایج دیدارهای استاندار با معاون اجرایی رئیس جمهور، وزیر نفت و رئیس صندوق توسعه ملی پرداخت و اظهار داشت: جلسه بررسی وضعیت پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی از جمله پروژه راه آهن بیرجند – قاین – یونسی با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور برگزار شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه پروژه راه آهن بیرجند – قاین – یونسی از مهمترین پروژه‌های مصوبات سفر در دوره اول در سطح کشور بوده، اظهار داشت: این طرح مهم و ملی نزدیک می‌شویم، مصوبه هیئت امنای صندوق توسعه ملی با توجیه رئیس جمهور توسط مسئول دفتر ایشان به سازمان برنامه و بودجه کشور و صندوق توسعه ملی روز گذشته ابلاغ شده است.

وی عنوان کرد: موضوع تضامین دولت به کنسرسیوم بانکی راه آهن در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات خیلی خوبی نیز گرفته شد.

عباس‌زاده افزود: در جلسه امروز مانع مساله تضمین دولت هم برطرف شد، همچنین بعد از جلسه با معاون اجرایی رئیس جمهور جلسه‌ای با حضور استاندار خراسان جنوبی با مدیرعامل صندوق توسعه ملی داشتیم که گزارش آخرین اقدامات در این خصوص مورد بررسی قرار گرفت و تسریع در روند کار و انعقاد قرارداد تامین مالی و اجرای طرح مورد تاکید قرار گرفت.

وی اظهار امیدواری کرد: به زودی شاهد آیین انعقاد قرارداد، تامین مالی و آغاز عملیات اجرایی این پروژه ملی، مهم و اساسی در استان باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه در آستانه دور دوم سفر رئیس جمهور و هیئت دولت هستیم، تمام تلاش ما این است که سال دوم خدمت دولت مردمی آیت الله رئیسی شاهد اجرای این طرح مهم و تحقق مطالبه به حق مردم خراسان جنوبی باشیم.

وی به تصمیمات و پیگیری‌ها صورت گرفته در خصوص اجرای باند دوم راه در استان هم گفت: در این خصوص یک مصوبه کلی داریم که در سفر رئیس جمهور به استان دو هزار میلیارد تومان برای اجرای باند دوم راه‌های استان مصوب شده است.

عباس‌زاده  ادامه داد: در این خصوص یک مساله در تامین اعتبار از محل ماده ۵۶ برای مسیر سربیشه – ماهیرود داشتیم که بانک تجارت و شرکت ملی راه آهن مشکلاتی از نظر تامین مالی داشتند که قول داده شد که رفع مانع شود تا به زودی بتوانیم از محل ماده ۵۶ تامین اعتبار حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان را برای این محور ترانزیتی داشته باشیم تا زمینه ساز تسریع در روند اجرای طرح شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به دیدار استاندار خراسان و مسئولان متولی با وزیر نفت هم گفت: این جلسه به منظور بررسی آخرین وضعیت مصوبات سفر رئیس جمهور به استان صورت گرفت.

وی  افزود: یکی از مصوبات سفر، گازرسانی به ۱۶۹ روستا در استان بود که با تحقق این مصوبه، در هفته دولت جشن پایان گازرسانی به جمعیت شهری و روستایی استان برگزار شد و در این دیدار از توجه ویژه وزیر نفت قدردانی شد.

عباس‌زاده با اشاره به اینکه در ادامه مصوبات سفر رئیس جمهور در حوزه وزارت نفت مورد بررسی قرار گرفت، بیان کرد: دو پروژه مهم را وزارت نفت در استان در دستور کار قرار دارد که در این دیدار بر تسریع اجرای این طرح‌های مهم تاکید شد.

وی گفت: یکی از مصوبات مطالعه و اجرای خط انتقال فرآورده‌های نفتی به استان بود که باید تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام می‌شد، که بعد از بررسی آخرین وضعیت مطالعات طرح در این نشست، مقرر شد موضوع جهت اخذ مجوزهای مربوطه به شورای اقتصاد ارائه شود تا کار وارد فاز اجرا گردد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی افزود: مطالعات این طرح به مراحل نهایی و تصمیم قطعی رسیده که امیدواریم در دوره دوم سفر رئیس جمهور به استان شاهد عملیات اجرایی این طرح مهم و زیرساختی در استان باشیم.

عباس‌زاده عنوان کرد: طرح دیگر تأمین کمبود گاز مورد نیاز استان از طریق اجرای خط انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان به طول ۱۷۱ کیلومتر بود که مقرر شد بعد از تصویب طرح مطالعاتی پروژه، اجرای آن به سرعت در دستور کار وزارت نفت قرار گیرد.

 

 

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تشریح کرد؛
اهم موضوعات پیگیری‌ شده توسط استاندار، در مرکز

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی، اهم موضوعات پیگیری‌ شده توسط استاندار، در مرکز را تشریح کرد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ علیرضا عباس‌زاده گفت: جلسه بررسی وضعیت پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی از جمله پروژه راه آهن بیرجند – قاین – یونسی با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور برگزار شد.
وی با بیان اینکه پروژه راه آهن بیرجند – قاین – یونسی از مهمترین پروژه‌های مصوبات سفر در دوره اول در سطح کشور بوده، اظهار داشت: به فضل الهی گام به گام به مرحله اجرایی این طرح مهم و ملی نزدیک می‌شویم، مصوبه هیات امنای صندوق توسعه ملی با توجیه رئیس جمهور توسط مسئول دفتر ایشان به سازمان برنامه و بودجه کشور و صندوق توسعه ملی روز گذشته ابلاغ شده است.
معاون استاندار عنوان کرد: موضوع تضامین دولت به کنسرسیوم بانکی راه آهن در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات خیلی خوبی نیز گرفته شد.
عباس‌زاده افزود: در جلسه امروز مانع مساله تضمین دولت هم برطرف شد، همچنین بعد از جلسه با معاون اجرایی رئیس جمهور جلسه‌ای با حضور استاندار خراسان جنوبی با مدیرعامل صندوق توسعه ملی داشتیم که گزارش آخرین اقدامات در این خصوص مورد بررسی قرار گرفت و تسریع در روند کار و انعقاد قرارداد تامین مالی و اجرای طرح مورد تاکید قرار گرفت.
وی اظهار امیدواری کرد: به زودی شاهد آیین انعقاد قرارداد، تامین مالی و آغاز عملیات اجرایی این پروژه ملی، مهم و اساسی در استان باشیم.
عباس‌زاده گفت: با توجه به اینکه در آستانه دور دوم سفر رئیس جمهور و هیات دولت هستیم، همه تلاش ما این است که سال دوم خدمت دولت مردمی آیت الله رئیسی شاهد اجرای این طرح مهم و تحقق مطالبه به حق مردم خراسان جنوبی باشیم.
وی به تصمیمات و پیگیری‌ها صورت گرفته در خصوص اجرای باند دوم راه در استان هم گفت: در این خصوص یک مصوبه کلی داریم که در سفر رئیس جمهور به استان دو هزار میلیارد تومان برای اجرای باند دوم راه‌های استان مصوب شده است.
معاون استاندار ادامه داد: در این خصوص یک مساله در تامین اعتبار از محل ماده ۵۶ برای مسیر سربیشه – ماهیرود داشتیم که بانک تجارت و شرکت ملی راه آهن مشکلاتی از نظر تامین مالی داشتند که قول داده شد که رفع مانع شود تا به زودی بتوانیم از محل ماده ۵۶ تامین اعتبار حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان را برای این محور ترانزیتی داشته باشیم تا زمینه ساز تسریع در روند اجرای طرح شود.
عباس‌زاده با اشاره به دیدار استاندار خراسان و مسئولان متولی با وزیر نفت هم گفت: این جلسه به منظور بررسی آخرین وضعیت مصوبات سفر رئیس جمهور به استان صورت گرفت.
وی عنوان کرد: یکی از مصوبات سفر، گازرسانی به ۱۶۹ روستا در استان بود که با تحقق این مصوبه، در هفته دولت جشن پایان گازرسانی به جمعیت شهری و روستایی استان برگزار شد و در این دیدار از توجه ویژه وزیر نفت قدردانی شد.
عباس‌زاده با اشاره به اینکه در ادامه مصوبات سفر رئیس جمهور در حوزه وزارت نفت مورد بررسی قرار گرفت، بیان کرد: دو پروژه مهم را وزارت نفت در استان در دستور کار قرار دارد که در این دیدار بر تسریع اجرای این طرح‌های مهم تاکید شد.
وی گفت: یکی از مصوبات مطالعه و اجرای خط انتقال فرآورده‌های نفتی به استان بود که باید تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام می‌شد، که بعد از بررسی آخرین وضعیت مطالعات طرح در این نشست، مقرر شد موضوع جهت اخذ مجوزهای مربوطه به شورای اقتصاد ارائه شود تا کار وارد فاز اجرا گردد.
معاون استاندار افزود: مطالعات این طرح به مراحل نهایی و تصمیم قطعی رسیده که امیدواریم در دوره دوم سفر رئیس جمهور به استان شاهد عملیات اجرایی این طرح مهم و زیرساختی در استان باشیم.
عباس‌زاده عنوان کرد: طرح دیگر تأمین کمبود گاز مورد نیاز استان از طریق اجرای خط انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان به طول ۱۷۱ کیلومتر بود که مقرر شد بعد از تصویب طرح مطالعاتی پروژه، اجرای آن به سرعت در دستور کار وزارت نفت قرار گیرد.

 

در طرح ملی “نذر آب۵” انجام می‌شود؛

تامین آب شرب پایدار در پنج روستای دیهوک/۲-۳

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: طرح نذر آب ۵ در روستاهای محروم دیهوک با رویکرد تامین آب پایدار اجرا می‌شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمدعلی کاوسی با اشاره به تامین اظهار داشت: طرح نذر آب ۵ امسال برای اولین بار در روستاهای دیهوک بطور مستقل توسط جمعیت هلال احمر استان اجرا می‌شود.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی ادامه داد: طرح نذر آب ۵ در روستای قنبر آباد دیهوک آغاز و به این منظور دو هزار متر لوله پلی اتیلن استعلام و برنده تولیدی لوله به مبلغ ۱۶۰ میلیون تومان مشخص شده است.
وی از خیران خواست در تامین مالی برای لوله های انتقال آب در این طرح مشارکت کنند: نیک اندیشانی که تمایل به مشارکت در این کار خیر دارند می توانند با شماره های ۳۲۳۹۷۳۱۲ _ ۳۲۳۹۷۳۲۴ تماس حاصل فرمایند.
کاوسی با بیان اینکه اقدامات سلامت محور، کمک‌های معیشتی و تامین آب شرب ازمحور‌های طرح نذر آب است،‌ گفت: در این طرح روستای قنبر آباد و پنج روستای اطراف آن از آب شرب پایدار بهره مند می‌شوند.

سارق حرفه ای موتورسیکلت در”فردوس” دستگیر شد/ ۴

 

فرمانده انتظامی شهرستان “فردوس” از دستگیری سارق حرفه ای موتورسیکلت و کشف ۵ دستگاه موتورسیکلت سرقتی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا فولادی” اظهار داشت: با وقوع چند فقره سرقت موتورسیکلت در سطح شهرستان فردوس، شناسایی و دستگیری سارقان به صورت ویژه در دستور کار ماموران پلیس قرار گرفت.

وی بیان داشت: مأموران با انجام اقدامات فنی و پلیسی و همچنین آثار به جا مانده از صحنه های سرقت، یک سارق را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی، در یک عملیات غافلگیرانه سارق را دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس با اشاره به این که سارق در بازجوئی های پلیسی به ۵ فقره سرقت موتورسیکلت اعتراف کرد؛ تصریح کرد: در این رابطه متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

 

 

زمین لرزه عشق آباد بدون خسارت/۴

زمین لرزه صبح روز سه شنبه در عشق آباد خسارتی نداشت.

زمین لرزه عشق آباد بدون خسارتمدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت:این زمین لرزه و پس لرزه ها در منطقه خالی از سکنه روستاهای پاشنو، شیر، ده و خیرآباد رخ داده که خالی از سکنه هستند و خسارت چندانی نداشته است.

آخوندی افزود : روستاهای بزرگ اطراف هم یا شدت این زمین لرزه ۵ ریشتری را کم احساس کردند.
وی گفت: هم اکنون تیمی از هلال احمر، بنیاد مسکن و دهیاران در مکان مستقر هستند و تا ۲۴ ساعت در حال آماده باش اند.
آخوندی گفت: بعد از این زمین لرزه بزرگ چند پس لرزه ۲ و ۳ ریشتری رخ داد که این روند نزولی نشان می دهد شرایط خطر گذشته است.

 

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:
اختلاف ها و شکایت ها در زمینه اراضی با اجرای حدنگاری حل می‌شود
آیت الله عبادی گفت: اختلاف ها و شکایت های مرتبط با اراضی با اجرای طرح حدنگاری حل می شود.

 آیت الله سید علیرضا عبادی در دیدار با معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ضمن تسلیت ایام و بزرگداشت اربعین حسینی که امروز به عنوان سمبل عدالت در جهان مطرح است، اظهار کرد: اینکه از همه ادیان الهی خود را به کربلا می رسانند تا با عدالت بیعت کنند انگیزه مردمی است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه مردم دعوت انبیاء و اهل بیت(ع) برای اجرای قسط و عدل را می خواهند، افزود: جهان در آستانه تحولی قرار دارد لذا اربعین حسینی تبدیل به سمبل بین المللی شده است.

 

وی با شکر نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران که قانون اساسی آن بر «لا تَظلِمونَ وَلا تُظلَمونَ» بنا نهاده شده است، گفت: البته طی این سال‌ها دولت‌های مختلفی با رنگ های گوناگون بر روی کار آمدند و برخی از موانع ما تا وصول به قانون ما برخی اندیشه های وارداتی بودند و جای شکر مضاعف دارد مردم در این مقطع زمانی دولت مردمی و انقلابی برگزیدند که ان شاالله به لازمه آن جامعه اسلامی ایجاد شود و منتج به تمدن اسلامی شود.

 

آیت الله عبادی با اشاره به هماهنگی و همکاری قوای سه گانه کشور برای رسیدن به آرمان های انقلاب، تصریح کرد: اما شرطش این است که در همه رده‌ها باید این همکاری وجود داشته باشد.

 

امام جمعه بیرجند با تأکید بر اینکه کارها بر اساس تدبیر به جلو حرکت می کند، عنوان کرد: ثبت زمین و املاک بسیار کار خوبی است و ابهاماتی که در این جهت بود و شاهد بسیاری از شکواییه‌ها بودیم که مربوط به املاک شخصی مردم و زمین های مربوط به منابع طبیعی بود و خیلی جاها احکام خوبی صادر نمی شد و به قلع و قمع برخی از محصولات کشاورزی می انجامید اما این مسئله(اجرای طرح حدنگاری) این مشکلات و اختلافات را حل می کند.

 

وی در ادامه گفت: امیدواریم دولت به معنای عام آن به شیوه ای باشد که مشکلات مردم حل شود و دیگر اصطکاکی نباشد و جلوی افراد معترض گرفته و حق مظلومان پایمال نشود.

 

 

خراسان جنوبی، رتبه سوم کشور در اجرای طرح حدنگاری

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: خراسان جنوبی هم اکنون رتبه سوم کشور در اجرای طرح حدنگاری را دارد که تا پایان سال جشن پایان حدنگاری در این استان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در شورای قضایی خراسان جنوبی قولخراسان جنوبی، رتبه سوم کشور در اجرای طرح حدنگاری تأمین اعتبار ویژه برای تکمیل طرح حدنگاری این استان را داد و گفت: از ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مساحت خراسان جنوبی، ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار یعنی ۹۸ درصد اراضی سنددار شده و دو درصد باقیمانده تا پایان سال با اختصاص اعتبار مناسب، به سرانجام می‌رسد.

بابایی با اشاره به فاصله طولانی بین شهرستان‌های خراسان جنوبی و گستردگی استان افزود: ظرفیت بسیج می‌تواند خیلی کمک کند تا با آموزش چند روزه و مشارکت بسیجیان فرم‌های مربوطه پر شود و صدور اسناد کشاورزی بین کشاورزان را انجام دهیم.

معاون رئیس قوه قضاییه گفت: درخصوص روستا‌ها اقدامات خوبی در خراسان جنوبی انجام شده به طوری که اراضی ۶۰ تا ۷۰ درصد روستا‌ها دارای سند هستند و با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منعقد شده است خیلی از روستا‌ها تا پایان سال جاری صاحب سند می‌شوند.

بابایی افزود: خیلی از پرونده‌هایی که در دادگستری تشکیل شده به فروش مال غیر و تصرف به قولنامه‌ها و اراضی فاقد سند برمی‌گردد که اگر حدنگاری به سرانجام خوبی برسد خیلی از دعاوی و مشکلات رفع می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: دستگاه قضایی اقدامات موثر و قاطعی برای تثبیت مالکیت رسمی جزایر تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی انجام داده و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای این سه جزیره به نام دولت جمهوری اسلامی ایران سند رسمی مالکیت صادر کرده است.

بابایی همچنین در دیدار با نماینده، ولی فقیه در استان دیدار کرد.

ایت الله عبادی در این دیدار گفت: بسیاری از مراجعات به ما و پرونده‌هایی که در دادگستری تشکیل شده و پرونده‌های کیفری، فروش مال غیر و تصرف به قولنامه‌ها و اراضی فاقد سند برمی‌گردد که اگر حدنگاری به سرانجام خوبی برسد خیلی از دعاوی و مشکلات رفع شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی هم در این دیدار گفت: سطح اراضی کشاورزی استان ۱۹۸ هزار هکتار است که از این مقدار ۳۹ هزار و ۲۴۱ هکتار تثبیت شده و برای ۳۱ هزار هکتار سند مالکیت صادر شده است.
محمدزاده افزود: در این زمینه ۱۳ هزار و ۳۰۰ قطعه سند برای اراضی کشاورزی صادر و تحویل کشاورزان شده است.

 

 

 

 

 

 

حضور فوتبالیست سرایانی در اردوی تیم ملی /۷

 

فوتبالیست سرایانی در اردوی آمادگی تیم ملی فوتبال نوجوانان کشور حضور داشت.

ابوالفضل رحیمی، بازیکن تیم فوتبال باشگاه توفان سرایان در سومین مرحله اردوی آمادگی تیم ملی زیر ۱۴ سال کشور حضور یافت.

 

بر اساس این گزارش این اردو، در تاریخ ۱۴ لغایت ۱۶ شهریور ماه جاری به میزبانی شهرستان مشهد برگزار شد.

 

 

 

مسابقات دارت بیرجند برگزار شد/۷

برترین های مسابقات دارت شهرستان بیرجند معرفی شدند.

 

علیزاده رئیس هیئت انجمن های ورزشی خراسان جنوبی گفت: مسابقات دارت شهرستان بیرجند به مناسبت گرامیداشت شهدای هفده شهریور ماه در سالن دارت دکتر گنجی شهرستان بیرجند برگزار شد که در پایان جواد زیدری قهرمان، مهدی خادم نایب قهرمان واحسان جویبان و عدنان خسروی به صورت مشترک سوم شدند.

به گفته وی مسولیت برگزاری این مسابقات را مجتبی فروتن مقدم بر عهده داشت.

 

 

 

مسابقات فوتسال دامپزشکی با قهرمانی نظام دامپزشکی پایان یافت/۷

 

مسابقات فوتسال کارکنان دامپزشکی خراسان جنوبی با قهرمانی تیم نظام دام پزشکی به پایان رسید.

در این رقابت ها که ۸ تیم حصوررداشتند در گروه با یکدیگر رقابت کردند .

بر اساس این گزارش در این رقابت ها که به میزبانی نظام دامپزشکی استان بود تیم نظام دامپزشکی خراسان جنوبی قهرمان، تیم اداره کل دامپزشکی نایب قهرمان و تیم شبکه دامپزشکی فردوس سوم شد‌ و  تیم دامپزشکی طبس هم کاپ اخلاق مسابقات و اصغر معمارباشی بازیکن تیم دامپزشکی فردوس  آقای گل مسابقات را از آن خود کرد.

 

 

حکم دکتر احمد لامعی‌گیو به‌عنوان رئیس دانشگاه بیرجند به تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید/۲

در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که روز دوشنبه ۲۱ شهریورماه ۱۴۰۱ تشکیل شد؛ دکتر احمد لامعی‌گیو به عنوان رئیس دانشگاه بیرجند تأیید انتخاب شد.
حکم دکتر احمد لامعی‌گیو به‌عنوان رئیس دانشگاه بیرجند به تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این جلسه، انتخاب ۱۶ نفر از رؤسای دانشگاه‌ها از جمله رئیس دانشگاه بیرجند در کمیته انتخاب روسای دانشگاه‌ها مورد تایید قرار گرفت.
چهل و نهمین جلسه کمیته تعیین رؤسای دانشگاه‌ها با حضور دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر عین الهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجت الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها و  دکتر محمدرضا مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
گفتنی است دکتر احمد لامعی گیو، سیزدهمین رئیس دانشگاه از ابتدای تاسیس تاکنون می‌باشند.

 

 

نشست صمیمی جمعی از پیشکسوتان ورزش بیرجند عنوان شد

پیشکسوتان سرمایه های جامعه ورزشی/۷

پیشکسوتان سرمایه های ارزشمند ورزش استان هستند

نشست صمیمی پیشکسوتان شهرستان بیرجند با سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، جمعی از پیشکسوتان شهرستان بیرجند با محمد مهرور اولین رییس اداره تربیت بدنی شهرستان بیرجند نشست صمیمی داشتند .
در این جلسه محمد حسین خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان نشست با پیشکسوتان را یک غنیمت و فرصت خوب دانست و گفت : محمد مهرور اولین رییس اداره تربیت بدنی شهرستان بیرجند از پیشکسوتان اسوه اخلاق و چهره ماندگار استان خراسان جنوبی محسوب می شوند .
سید حسین اصغری سرپرست معاونت توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان نیز در این جلسه گفت : حفظ شان و احترام به پیشکسوتان وظیفه ما می باشد و باید با استفاده از تجربیات شما عزیزان ورزش استان را به بالاترین جایگاه در کشور برسانیم .
وی ادامه داد : پیشکسوتان سرمایه‌های بزرگ ورزش هستند و همیشه باید در پاسداشت مقام و جایگاه آنها تلاش کرد .
در این مراسم، مرشد خوانی توسط نوروز پور از مرشدان بنام و پیشکسوت ورزش زورخانه ای اجرا شد .
در پایان محمد مهرور اولین رییس اداره تربیت بدنی شهرستان بیرجند به بیان خاطرات از دوران ریاست ارائه کرد .

تشییع پیکر مادر شهید عبدالرضا زنگویی در دیهوک/۲

پیکر مادر شهید عبدالرضا زنگویی پس از قرائت نماز و تشییع در جوار گلزار فرزند شهیدش در منطقه بازگ دیهوک به خاک سپرده شد.

حاجیه خانم کوکب بیکی، در سن ۸۲ سالگی بر اثر کهولت سن دعوت حق را لبیکتشییع پیکر مادر شهید عبدالرضا زنگویی در دیهوک گفت و به فرزند شهیدش پیوست.

شهید عبدالرضا زنگویی متولد ۱۳۴۴ در اسفند ۱۳۶۲ در هورالهویزه به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

محکومیت ۳ میلیاردی نانوایی متخلف در طبس/۴

یک نانوایی متخلف به دلیل عرضه خارج از شبکه آرد در طبس ۳ میلیارد ریال جریمه شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: در پی ارسال گزارش از اداره جهاد کشاورزی شهرستان طبس مبنی بر عرضه خارج از شبکه آرد توسط یک واحد صنفی نانوایی، پرونده‌ای تشکیل و در شعبه اول بدوی این شهرستان رسیدگی شد.

حسن پور افزود: با توجه به میزان آرد موجود در انبار نانوایی و میزان آرد خریداری شده تخلف عرضه خارج از شبکه ۳۴۱۳ کیسه ۴۰ کیلوگرمی آرد محرز شد.

وی گفت: پس از بررسی پرونده ، متهم به پرداخت مبلغ ۳ میلیارد و ۱۹۴ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت: به موجب ماده ۶۱ قانون نظام صنفی عرضه کالا یا ارائه خدمت بر خلاف ضوابط و شبکه‌های تعیین شده از طرف وزارت صنعت معدن و تجارت یا دستگاه اجرایی زیربط تخلف عرضه خارج از شبکه محسوب شده و با توجه به مراتب ارتکاب تخلف مجازات‌هایی همچون الزام به عرضه کالا یا ارائه خدمت در شبکه، جریمه نقدی و نصب پارچه بر سردرب واحد صنفی متخلف یک ماه پیش بینی شده است.

 

 

 

 

 

افزایش دمای هوا در خراسان جنوبی/۲

از چهارشنبه تا جمعه با روند افزایش دمای هوا در خراسان جنوبی هوا گرم تر می شود.

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: مطابق با الگوی نقشه‌های پیش یابی هواشناسی، امروز شرایط جوی پایدار و یکنواخت خواهد بود، اما در روز‌های پنج شنبه و جمعه در برخی از ساعت‌ها افزایش سرعت باد گاهی گرد و خاک قابل پیش بینی است.
در شبانه روز گذشته دهسلم نهبندان با حداکثر ۴۰ درجه سلسیوس بالای صفر گرمترین و سربیشه با حداقل دمای ۳ درجه سلسیوس بالای صفر خنک‌ترین نقاط استان گزارش شدند.

 

 

 

 

 

دوچرخه سوار ایرانگرد به خور رسید/۷

دوچرخه سوار ایرانگرد به روستای خور شهرستان خوسف رسید.

سید مسعود طباطبایی دوچرخه سوار و جانباز ۶۵ درصد بهرکاب زدن دوچرخه سوار ایرانگرد در روستای خور خوسف روستای خور شهرستان خوسف رسید.

این دوچرخه سوار رکورد دار دور دنیا با ۱۲۰ هزار کیلومتر دوچرخه سواری است.

وی خراسان جنوبی را به مقصد کرمان ترک کرد.

 

 

 

 

 

رئیس سازمان حمل و نقل و بار مسافر شهرداری بیرجند:

نرخ نامه سرویس مدارس در شورای اسلامی شهر مصوب نشده است/۲-۳

نرخ نامه سرویس مدارس در شورای اسلامی شهر مصوب نشده است

رئیس سازمان حمل و نقل و بار مسافر شهرداری بیرجند گفت: نرخ نامه پیشنهادی سرویس مدارس در کار گروه ماده ۱۸ شهرستان بیرجند مصوب شده اما در شورای اسلامی شهر هنوز مصوب نشده است.

سید محمود حسینی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره آخرین اقدامات انجام شده در بیرجند برای راه اندازی سرویس مدارس گفت: نرخ نامه پیشنهادی سرویس مدارس با وجود این که در کار گروه ماده ۱۸ شهرستان مصوب شده است و حدود ۴۰ روز پیش آن را به شورای اسلامی شهر ارسال کرده ایم، هنوز مصوب نشده است.

به گفته وی در اولین جلسه شورای اسلامی شهر بیرجند بعد از تعطیلات شورا، دوشنبه آینده نرخ نامه پیشنهادی مطرح و تصویب خواهد شد.

وی با بیان این که تا زمانی که نرخ نامه جدید سرویس مدارس در شورای اسلامی شهر مصوب نشود، درصد افزایش آن را نسبت به دو سال قبل نمی‌توانیم اعلام کنیم، بیان داشت: قیمت پیشنهادی شرکت‌های متقاضی مشارکت در سرویس مدارس را تعدیل کرده ایم اما نسبت به دو سال قبل که سرویس مدارس را داشتیم، افزایش خواهد داشت.

حسینی عنوان داشت: بعد از تصویب نرخ نامه جدید سرویس مدارس در شورای شهر، همه کارهای مورد نظر مانند ثبت نام شرکت‌های متقاضی همکاری در این زمینه، ثبت نام اولیای دانش آموزان برای سرویس مدارس، صدور پروانه و برچسب سرویس مدارس از طریق سامانه سپند انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: هفت شرکت در بیرجند در خواست همکاری برای سرویس مدارس را داشته اند که از این تعداد پنج شرکت تأیید صلاحیت و به آموزش و پرورش معرفی شده اند.

وی ادامه داد: در کار گروه ماده ۱۸ مقرر شد در صورتی که سرویس مدارس مقطع ابتدایی مینی بوس یا ون باشد، مراقب باید داشته باشند.

در دیدار استاندار با وزیر نفت مطرح شد؛

خط انتقال فرآورده‌های نفتی به خراسان جنوبی در مرحله اخذ مجوز است

خط انتقال فرآورده‌های نفتی به خراسان جنوبی در مرحله اخذ مجوز است

استاندار خراسان جنوبی گفت: در دیدار با وزیر نفت بعد از بررسی آخرین وضعیت مطالعات طرح احداث خط انتقال فرآورده‌های نفتی به استان مقرر شد موضوع برای اخذ مجوزهای مربوطه به شورای اقتصاد ارائه تا کار وارد فاز اجرا شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی “جواد قناعت” در دیدار با “جواد اوجی” وزیر نفت در تهران که به منظور بررسی آخرین وضعیت مصوبات سفر رئیس جمهور به استان انجام شد، از اقدامات وزارت نفت در تحقق تعهدات خود در خراسان جنوبی تقدیر کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور، گازرسانی به ۱۶۹ روستای خراسان جنوبی بود گفت: با تحقق این مصوبه، هفته دولت امسال جشن پایان گازرسانی به جمعیت شهری و روستایی استان برگزار شد.

استاندار خراسان جنوبی اقدامات وزارت نفت و شرکت گاز را در این زمینه قابل تحسین خواند و اظهار داشت: تلاش‌های مدیران استان و مساعدت‌های وزارت نفت و شرکت گاز، قابل تقدیر است.

وی با اشاره به پیشنهادات استان برای سفر دوم رئیس جمهور، همراهی وزارت نفت درخصوص قطعی شدن این موارد و نهایی شدن آنها در قالب مصوبات سفر را خواستار شد.

قناعت سپس به ۲ پروژه مهم وزارت نفت در استان خراسان جنوبی اشاره کرد و تسریع در روند اجرای آنها را نیز خواستار شد.

موضوع اول مطالعه و اجرای خط انتقال فرآورده‌های نفتی به خراسان جنوبی بود که باید تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام می‌شد و بعد از بررسی آخرین وضعیت مطالعات طرح در این نشست، مقرر شد موضوع برای اخذ مجوزهای مربوطه به شورای اقتصاد ارائه تا کار وارد فاز اجرا شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: مطالعات این طرح به مراحل نهایی و تصمیم قطعی رسیده که امیدواریم در دور دوم سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی شاهد عملیات اجرایی این طرح مهم و زیرساختی در استان باشیم.

وی عنوان کرد: طرح دیگر تامین کمبود گاز مورد نیاز استان از طریق اجرای خط انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان به طول ۱۷۱ کیلومتر است که مقرر شد بعد از تصویب طرح مطالعاتی پروژه، اجرای آن به‌سرعت در دستور کار وزارت نفت قرار گیرد.

قناعت افزود: موارد پیشنهادی استان برای مصوبات سفر دوم رئیس جمهور نیز در راستای توسعه خراسان‌ جنوبی در دستور کار وزارت نفت قرار می‌گیرد.

 

 

 

 

با هوشیاری پلیس محقق شد؛

ناکامی در عبور ۲ تن و ۲۰۰ کیلوگرم تریاک از خراسان جنوبی

ناکامی در عبور ۲ تن و ۲۰۰ کیلوگرم تریاک از خراسان جنوبی

فرمانده انتظامی خراسان‌ جنوبی گفت: محموله مواد مخدر شامل ۲ تن و ۲۰۰ کیلوگرم تریاک طی ۲ عملیات پلیسی در این استان از قاچاقچیان مواد مخدر کشف شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا سردار ناصر فرشید روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ماموران فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی هنگام کنترل محورهای مواصلاتی به ۲ دستگاه تریلی که در حال تردد به سمت شهرهای مرکزی کشور بودند، مشکوک شدند و خودروها را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان کرد: در بازرسی از تریلی‌ها ۲ تن و ۲۰۰ کیلوگرم تریاک که به طرز ماهرانه جاساز شده بود، کشف شد و در این رابطه ۶ متهم دستگیر و با تشکیل پرونده به مقام قضایی معرفی شدند.

فرمانده انتظامی خراسان‌ جنوبی افزود: با تلاش ماموران انتظامی از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۲ تن انواع مواد مخدر در استان خراسان جنوبی کشف شده است.

وی با بیان اینکه در این مدت ۵۳ طرح عملیاتی در کنار سایر خدمات اجرا شده است گفت: برخورد با خُرده‌فروشان مواد مخدر یکی از این طرح‌هاست که با اجرای ۱۵ طرح توانستیم بیش از ۲ تن مواد مخدر از خرده‌فروشان کشف کنیم.

سردار فرشید گفت: امسال از مجموع مواد مخدر کشف شده، ۸۴ درصد تریاک، ۶ درصد شیشه، چهار درصد مرفین، چهار درصد حشیش و یک درصد هروئین بوده که توسط قاچاقچیان از مرزهای شرقی وارد شده و قاچاقچیان قصد انتقال مواد را به عمق کشور داشته‌اند اما با هوشیاری ماموران پلیس در استان همه آنها کشف و توقیف شده است.

وی ادامه داد: در این مدت بیش از چهار هزار و ۲۰۰ متهم دستگیر و ۵۹۷ دستگاه خودرو توقیف شدند همچنین بیش از ۵۰ باند مرتبط با حمل، توزیع و پخش مواد مخدر متلاشی شده است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از همراهی و و همکاری مردم در اجرای طرح‌های امنیت اجتماعی قدردانی کرد و افزود: در اجرای طرح برخورد با معتادین متجاهر به‌ویژه در مرکز استان، ۶۰ معتاد متجاهر دستگیر و تحویل دستگاه‌های مرتبط شدند.

وی بیان کرد: پلیس در راستای خدمت به مردم طی ۲۴ ساعت شبانه‌روز آماده است و به قاچاقچیان مواد مخدر اجازه نخواهد داد آرامش مردم را برهم زنند بلکه با همه توان و همراهی مراجع قضایی و سایر دستگاه‌ها مرتبط با آنان برخورد می‌شود.

 

 

 

 

زخم زباله گردی بر پیکر نهبندان / طرح ساماندهی زباله گرد‌ها به کجا رسید؟/۷-۴

زباله گردان در نهبندان جولان می‌دهند و طرح ساماندهی زباله گردها، همچنان منتظر تصویب واگذاری زمین در شورای اسلامی شهر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان شاید تا چندی پیش موضوع زباله گردی در نهبندان پررنگ نبود و یا کمتر به آن پرداخته شده بود، اما اکنون این زباله گرد‌ها به یک معضل شهری برای شهروندان نهبندانی تبدیل شده و بار‌ها این موضوع در جلسات مسئولین حوزه شهری بیان شده است، اما به نظر می‌رسد هنوز اقدامی عملی در این خصوص در شهر نهبندان برای ساماندهی آن‌ها نشده است.

گزارش خبرنگار ما حاکی از این است که در معابر اصلی و فرعی شهر نهبندان جایگاه‌هایی برای سطل‌های زباله تعبیه شده، اما در بسیاری از موارد این سطل‌ها روی جایگاه خود نبوده و چه بسا بسیاری از آن‌ها توسط زباله گرد‌ها واژگون شده و زباله هایشان در سطح خیابان پخش شده است.

این گزارش حاکی است حضور زباله گرد‌ها در شهر، رها شدن سطل‌های زباله و پخش شدن زباله‌ها در کف خیابان چهره‌ای دیگر از نهبندان که تمدنی بیش ۵ هزار ساله دارد را به نمایش گذاشته و این موضوع نارضایتی مردم را در پی داشته است.

به سراغ شهردار نهبندان رفتیم تا موضوع را پیگیری کنیم.

شهردار نهبندان در پاسخ، سخنانش را با گفتن این جمله آغاز کرد که (شهر خوب را شهروندان خوب می‌سازند) و گفت: بسیاری از شهروندان نهبندانی برای ریختن زباله به داخل سطل‌های شهری همکاری لازم را ندارند بلکه مشاهده شده که زباله‌ها و حتی نخاله‌های ساختمانی را در کنار آن قرار می‌دهند.

صادق بختیاری افزود: در طراحی جایگاه‌های سطل‌های زباله که در گذشته انجام شد تعدادی جایگاه برای قرارگیری سطل‌ها روی جداول خیابان‌های اصلی تعبیه و جانمایی شد، اما این تعداد برای شهر نهبندان کافی نبود و پس از آن تعدادی دیگر برای شهر خریداری شد، اما  بود و از این رو در خیابان‌ها قرار دارند.

یک میلیارد تومان برای مدیریت پسماند

شهردار نهبندان می‌گوید: در اعتبارات تملک و دارایی‌های شهرستان، یک میلیارد تومان برای موضوع ساماندهی پسماند‌ها اختصاص دادیم و در صورت تخصیص این رقم برای تمام سطل‌های زباله جایگاه استقرار تهیه خواهیم کرد.

صادق بختیاری تأکید کرد: به منظور برون سپاری فعالیت‌های شهرداری، مدیریت پسماند از مبدأ طی قراردادی به انجمن حمایت از زندانیان نهبندان واگذار شده و در صورتی که تا پایان شهریورماه امسال اقدامی صورت نگیرد این قرارداد فسخ و به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

رئیس انجمن حمایت از زندانیان نهبندان نیز در این خصوص گفت: طرح تجمیع و ساماندهی زباله گرد‌ها در دست اقدام است و به زودی شاهد جمع آوری زباله‌های خشک و تفکیک شده از درب منازل و ساماندهی زباله گرد‌ها در این شهر خواهیم بود.

فرهی افزود: در این طرح، پلاستیک‌های زباله به منازل شهروندان تحویل می‌شود و این زباله‌ها توسط همان زباله گرد‌ها که آن‌ها را ساماندهی خواهیم کرد، جمع آوری و در مکانی تجمیع می‌شود که این امر موجب درآمدزایی برای زباله گرد‌ها و مردم می‌شود.

اجرای طرح منوط به واگذاری زمین

رئیس انجمن حمایت از زندانیان نهبندان به ضرورت واگذاری زمین برای تجمیع زباله گرد‌ها و کارگاه‌های بازیافت زباله تأکید کرد و گفت: طی نامه‌ای به شهرداری، واگذاری موقت محوطه کشتارگاه قدیم نهبندان را برای این موضوع درخواست کردیم و که در جلسه شورای اسلامی شهر نهبندان برای آن تصمیم گیری خواهد شد و تا زمانی که این زمین به انجمن واگذار نشود عملاً کار ساماندهی انجام نمی‌شود.

سطل‌هایی که در مرحله دوم تهیه شد فاقد جایگاه استقرار هستند.

فرهی بیان کرد: در آینده زمینی برای تجمیع زباله‌ها و کارگاه‌های تفکیک زباله در مجتمع صنوف آلاینده شهر نهبندان اختصاص خواهد یافت.

او گفت: زباله گرد‌ها شناسایی شده و خودرو‌های جمع آوری هم با برچسب‌های مخصوص شناخته خواهند شد و در صورت مشاهده زباله گرد کنار سطل زباله با وی برخورد قانونی می‌شود.

اجرای طرح ساماندهی زباله گرد‌ها در نهبندان که قرار است منجر به پاکیزه شدن شهر شود منتظر تأیید واگذاری زمین از سوی شورای اسلامی شهر نهبندان است تا یکی از معضلات اجتماعی این شهر کمرنگ شود و از سوی دیگر شهرداری نیز مهلتی تا پایان شهریور امسال برای اجرای این طرح به سازمان انجمن زندانیان داده است.

گزارش از کاظم حیدری

 

 

 

نبود صنایع تبدیلی چالش فرآروی معادن خراسان جنوبی/۲-۳

معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صمت خراسان جنوبی گفت: در استان زیرساخت‌های لازم برای فرآوری مواد معدنی وجود ندارد، و تنها۹۰ درصد تولیدات معدنی یک مرحله در استان فرآوری می‌شوند.

 

ایمان طلب معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: هم اکنون ۷۵۰ معدن در استان و از لحاظ تنوع نیز، ۵ نوع ماده معدنی در استان وجود دارد.

او افزود: خراسان جنوبی از نظر تعداد معادن در کشور رتبه چهارم و از نظر میزان ذخایر معدنی رتبه هفتم را در کشور دارد.

ایمان طلب بیان کرد: می‌توان خراسان جنوبی را یکی از قطب‌های کشور از نظر تولید گرانیت، زغالسنگ، بنتونیت و منیزیت عنوان کرد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه در استان تمام زیرساخت‌های لازم برای فرآوری مواد معدنی وجود ندارد، گفت :۹۰ درصد تولیدات معدنی تنها یک مرحله در استان فرآوری می‌شوند.

او عنوان کرد: مشکلات برق، کرایه بالای حمل و نقل، نبود تجهیزات و امکانات کافی و دور بودن از بازار مصرف می‌تواند دلایلی باشد برای رکود تولید مواد معدنی در استان که امیدواریم رفته رفته این موانع از سر راه تولید برداشته شود.

 

 

 

 

دندان‌گردی برخی از مدارس در دریافت شهریه‌های نجومی/۷

 

دندان‌گردی برخی از مدارس در دریافت شهریه‌های نجومی

در حالی که برخی از مدارس هیئت امنایی، مدارس غیر انتفاعی و تعدادی از مدارس دولتی شهریه‌های نجومی برای والدین تعیین کرده‌اند، دادستان استان خراسان جنوبی از ورود بازرسی و تعزیرات حکومتی مبنی بر نظارت از مدارس خبر داد.

به گزارش تسنیم، پس از گذشت چند سال از آغاز شیوع کرونا و به حاشیه رفتن آموزش‌های حضوری، اما امسال با قوت تمام قرار است مدارس آموزش را به صورت حضوری از اول مهرماه داشته باشند، هر چند در سال گذشته هم مهرماه با تدابیری خاص به صورت آموزشی و آنلاین برگزار شد، اما امسال همه شرایط دست به دست هم داده تا مدارس رنگ و بوی بیشتری گرفته و شاهد حضور دانش‌آموزان بر سر کلاس درس و نیمکت‌ها باشیم.

اما آن چه در این میان مطرح است این که برخی از مدارس در نبود نظارت‌ها دندان‌گردی کرده و همه تلاششان بر این است تا ضررهای دوران کرونا را با اخذ شهریه‌های میلیونی از والدین اخذ کنند، آن‌ گونه که بسیاری از والدین از دریافت وجوه غیرقانونی از سوی مدارس دولتی و افزایش نجومی شهریه مدارس غیر دولتی در حیرت هستند.

نوسازی نیکمت‌ها، وسائل گرمایشی، سرمایشی، تعمیر دیوار، تهیه مواد ضدعفونی، ماسک، کاغذ و غیره از جلمه دلایلی هستند که مدارس بابت آن از دانش‌آموزان پول می‌گیرند و این حکایت برخی از مدارس دولتی در خراسان جنوبی است مدارسی که در ازای وعده فراهم کردن شرایط بهتر آموزشی خانواده‌ها را مجبور می‌کنند تا مبالغی را به حساب آنها واریز کنند.

در اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است: «دولت موظف به تامین رایگان وسایل آموزشی و پرورشی مدارس دولتی تا پایان دوره متوسطه است»، بنابر این مدارس، مجاز به دریافت هزینه‌های جانبی تامین مایحتاج نیستند و در صورت نیاز، مطالباتشان از وزارت آموزش و پرورش، قابل پیگیری است. حال این سوال مطرح است که اگر مدارس مجاز به دریافت وجه اجباری کمک به مدرسه نیستند، چرا  برای دریافت آن اجبار وجود دارد؟

تقاضای شهریه‌های میلیونی و بالای مدارس غیردولتی  و هیئت امنایی دغدغه بزرگی است که به عنوان یکی از چالش‌های خانواده‌ها در سال تحصیل جدید تبدیل شده است.

اگر چه مطابق قانون هیچ اجباری برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس غیرانتفاعی نیست، اما بسیاری از  خانواده‌ها گاهی به‌ دلیل کیفیت پایین‌تر مدارس دولتی یا به‌ دلیل اینکه خواستار آموزش ویژه‌تر هستند، تمایل به ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس غیرانتفاعی دارند، اما روایت آن‌ها از ثبت‌نام فرزندان خود در این مدارس متفاوت و عجیب است و بر این عقیده‌اند که بعد از چند سال کرونا این مدارس تلافی دو سال قبل را درآورده و شهریه‌هایی نجومی برای ثبت‌نام طلب می‌کنند.

محمدی یکی از والدین دانش‌آموز در بیرجند است که از شهریه‌های زیاد مدارس غیرانتفاعی گلایه دارد و به خبرنگار ما می‌گوید: یکی از دخترانم کلاس چهارم و دیگــری هشتــم است، بــه‌ دلیــل شرایط کاری ناچار به ثبت‌نام آن‌ها در مدارس غیرانتفاعی شده‌ام و امسال شهریه‌شان نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

پدر یکی دیگر از دانش‌آموزان هم به خبرنگار ما گفت: شهریه مدارس غیردولتی تحت تأثیر تورم حاکم بر جامعه افزایش چشمگیری داشته، در این شرایط کمتر خانواده‌ای پیدا می‌شود که بتواند در برابر این هزینه‌ها کمر صاف کند، به ویژه اگر آن خانواده بیش از یک فرزند داشته باشد.

وی با بیان اینکه متاسفانه شرایط برای برخی از خانواده‌ها برای تامین هزینه‌های ثبت نام دشوار شده است گفت: وقتی هم که نسبت به گرانی شهریه‌ها اعتراض می‌شود می‌گویند که افزایش شهریه‌ها برای کلاس‌های فوق برنامه و اردوهای آموزشی است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: سازمان بازرسی و تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی باید بر روند شهریه مدارس اعم از مدارس دولتی، هیئت امنایی و غیرانتقاعی استان نظارت کنند.

حجت الاسلام نسائی زهان با بیان اینکه تعزیارت حکومتی و سازمان بازرسی باید ضمن نظارت بر روند اخذ شهریه‌ها در مدارس استان در بازدیدهای خود دقت لازم را داشته باشند تا سلیقه‌ای مبلغی دریافت نشود، گفت: هر کدام از هم استانی‌ها که گزارشی از دریافت هر گونه وجه زیاد  دارند، گزارش دهند تا با پیگیری مسئولان بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه ۹ درصد مدارس استان تخریبی است گفت: ما باید به سراغ مدیران سالیان گذشته برویم، چرا که آنهایی که ترک فعل داشتند و در سال‌هایی که باید مدارس را بازسازی نکردند حال دانش‌آموزان در سال جدید بخواهند بر سر کلاس‌های درسی بروند که ایمن نباشد.

نسائی زهان با تاکید بر اینکه تحت هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهیم دانش‌آموزان در استان خراسان جنوبی در مدارس که ایمنی لازم را ندارد درس بخوانند ادامه داد: در خصوص سرویس مدارس هم باید نیروی انتظامی صلاحیت رانندگان را بررسی کند و هر سرویس یک نفر همراه را داشته باشد.

وی بیان داشت: در خراسان جنوبی ۱۸۲ هزار نفر دانش‌آموز تحصیل می‌کنند که از این میزان ۱۶ درصد در مدارس غیرانتفاعی هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*