اخبار خراسان جنوبی/ تداوم مدرسه‌سازی و نیاز به ۴۰۰ کلاس درس در بیرجند

آغاز مسابقات هندبال منطقه ای کشور در طبس/۷

 

مسابقات هندبال نوجوانان منطقه یک کشور با حضور شش تیم از استان های خراسان جنوبی، رضوی، شمالی و گلستان از روز گذشته در شهرستان طبس آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ما این رقابت ها که در دو گروه سه تیمی در حال برگزاری است روز پنجشنبه به پایان می رسد.

 

اختصاص ۲۶ میلیارد تومان از اعتبارات سفر دولت به حوزه عشایری خراسان‌جنوبی

مدیرکل امور عشایری خراسان‌جنوبی گفت: اعتبارات سفر ریاست جمهوری در حوزه عشایری استان نیز ۱۴۳ هزار میلیون تومان بوده که از این مبلغ تاکنون ۲۶ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

اختصاص 26 میلیارد تومان از اعتبارات سفر دولت به حوزه عشایری خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، عشایر از چرخانندگان اصلی اقتصاد کشور به ویژه در حوزه دامداری محسوب می‌شوند که سالانه با تولید محصولات مختلف دامی نقش مهمی در این بخش ایفا می‌نمایند.

عشایر علاوه بر نقش تولیدی که داشته نقش مهم‌تری به ویژه در استان‌های مرزی همچون خراسان‌جنوبی دارند و آن نقش مرزبانی است.

خبرنگار خبرگزاری فارس از بیرجند در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه عشایری استان با مدیرکل امور عشایری خراسان‌جنوبی به گفت‌وگو نشسته است.

فارس: برای نخستین سؤال لطفا عشایر استان را معرفی کرده و بفرمایید مشارکت عشایر در تولید محصولات مختلف دامی در استان چگونه است؟

عصمتی‌پور: عشایر خراسان‌جنوبی با جمعیتی بالغ‌بر ۱۷ هزار و ۲۸۷ خانوار برابر ۷۲ هزار و ۲۶۷ نفر بوده و نیمی از این جمعیت را بانوان تشکیل می‌دهند.

دامداری حرفه اصلی عشایر بوده و جمعیت دامی عشایر استان بیش‌از یک‌میلیون و ۶۰ هزار رأس دام سبک و سنگین معادل ۳۴ درصد جمعیت دامی استان است.

۳۰ درصد تولیدات دامی استان توسط عشایر تولید شده و ۷۰ درصد درآمد خانوارهای عشایری استان مربوط به تولیدات دامی است.

 عشایر استان در قالب ۵۸ طایفه مستقل در تمامی شهرستان‌های استان پراکنده  بوده و در مورد وضعیت کوچ درون استانی عشایر استان باید بگوییم که ۸۰ درصد عشایر استان در مناطق مرزی و ۲۰ درصد در سایر شهرستان‌های استان  مستقر هستند.

حدود ۴۰ درصد مراتع استان در اختیار عشایر بوده که این مراتع از نوع درجه سه و فقیر می‌باشد و با وجود خشکسالی‌های چندین ساله در استان طی یکسال اخیر عشایر توانسته‌اند ۶ هزار و ۲۰۰ تن گوشت قرمز، ۵ هزار و ۱۰۰ تن شیر و فرآورده‌های لبنی و ۶۰۰ تن کرک، مو و پشم تولید کنند.

فارس: یکی از فعالیت‌های عشایر به ویژه بانوان حوزه صنایع دستی بوده در مورد این حوزه بیشتر توضیح دهید؟

عصمتی‌پور: عشایر نقش مهمی در تولید صنایع دستی داشته و بانوان با فعالیت در این حوزه علاوه بر فعالیت‌های خانه‌داری و کمک به همسرانشان در تولید، فرآورده‌های دامی کوشا هستند به طوری که بیش‌از ۲۵ درصد صنایع دستی استان توسط عشایر تولید می‌شود.

در یک سال گذشته میزان تولید صنایع دستی داری عشایر استان ۳۰ هزار مترمربع بوده و ۴۵ هزار مورد صنایع دستی غیرداری تولید کرده‌اند.

فارس: عشایر به عنوان مرزبانان استان مرزی خراسان‌جنوبی نیز محسوب می‌شوند در این رابطه توضیح بفرمایید؟

عصمتی‌پور: جامعه عشایری استان نقش مؤثری که در زمینه تامین امنیت ،مرزبانی، اصالت فرهنگی و اجتماعی  دارند و در این راستا جمعیت کثیری از عشایر عضو فعال پایگاه‌های مقاومت بسیج و حلقه‌های صالحین ساماندهی شده و همیار نیروهای مرزبانی و سربازان گمنام امام زمان( عج) هستند.

فارس: یکی از دغدغه‌های اصلی عشایر استان مشکل آب بوده در این راستا اداره کل امور عشایری استان چه اقداماتی انجام می‌دهد؟

عصمتی‌پور: برای تأمین آب شرب مورد نیاز انسان و دام عشایر یکی از پروژه‌های مستمر این اداره کل آبرسانی سیار می‌باشد که متأسفانه با توجه به گذشت ۲۰ سال خشکسالی و کم بارانی عمده چشمه‌ها و چاه‌های مالداری که از منابع اصلی تأمین آب جامعه عشایری هستند خشک و کم آب شده‌اند.

طی یک سال اخیر ۱۹۸ هزار و ۷۲۰ متر مکعب آب برای ۷ هزار و ۶۰۰ خانوار عشایری استان توسط ۱۸ دستگاه تانکر دولتی و پنج دستگاه تانکر اجاره‌ای بخش خصوصی برای عشایر استان حمل شده است.

فارس: ایل راه‌ها یکی از عوامل اصلی برای کوچ عشایر بوده در حوزه ایل راه‌‌های عشایری اداره کل امور عشایر چه اقداماتی انجام داده است؟

عصمتی‌پور: ایل راه‌های عشایری بعد از راه‌های روستایی واقع می‌شوند که  براساس وضعیت مراتع و کوچ عشایر و بارندگی‌های سیلابی و حرکت شن‌های روان سالانه ۲ تا ۳ نوبت نیاز به مرمت و موج‌تراشی دارند در همین راستا طی یک سال اخیر بیش‌از ۸ هزار و ۳۰۰ کیلومتر ایل‌راه عشایری توسط دو دستگاه گریدر دولتی و استفاده از توان بخش خصوصی مرمت و تیغ‌زنی گردیده است.

فارس: در یک سال اخیر چه پروژه‌های عمرانی در حوزه عشایر استان تعریف و اجرایی شده است؟

عصمتی‌پور: طی یکسال اخیر علاوه بر ارائه خدمات مستمر از قبیل آبرسانی سیار و مرمت ایل راه‌ها بیش‌از ۲۰۶  عنوان پروژه عمرانی با اعتبار ۸۰۶  میلیارد ریال حفر و تجهیز چاه آب شرب انسان، مرمت ایل راه‌های خسارت دیده از سیل، تکمیل و تجهیز ساختمان‌های اداری ستاد و سطح  استان، مرمت و بهسازی قنات و چشمه و چاه مالداری و خرید تانکر آبرسانی، اجرای مخازن آب، لوله‌گذاری و انتقال آب، تهیه و نصب تلمبه بادی آبکش، تهیه و نصب پکیج خورشیدی و آبرسانی سیار، مرمت و موج تراشی ایل راه‌های عشایری و چندین طرح زیر بنایی دیگر، پروژه آبرسانی به محلات عشایری خواجه منجیکوه شهرستان نهبندان و پروژه آبرسانی به محلات عشایری چاه مسافر شهرستان طبس به طول ۸۰ کیلومتر شبکه‌های انتقال و توزیع آب از جمله این پروژه‌های عمرانی بوده است.

فارس: با توجه به مشکلات اقتصادی و خشکسالی‌های چندین ساله که بر این مشکلات افزوده آیا تسهیلات و طرحی که به کاهش این مشکلات کمک کند از سوی دولت وجود داشته است؟

عصمتی‌پور: پرداخت  تسهیلات بانکی بلند مدت و ارزان قیمت بالغ‌بر ۳۰  میلیارد تومان از شهریورماه ۱۴۰۰ تا کنون بین عشایر استان توزیع گردیده که از این مبلغ ۲۶ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان تسهیلات زنجیره گوشت قرمز و مبلغ ۳ میلیارد و ۳۶۷ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه بوده است.

اعتبارات سفر ریاست جمهوری در حوزه عشایری استان نیز ۱۴۳ هزار میلیون تومان بوده که از این مبلغ تاکنون ۲۶ میلیارد تومان تخصیص یافته که برای تجهیز ۹ حلقه چاه آب شرب، مرمت و بهسازی شش رشته  قنات و آبرسانی سیار به مناطق عشایری و از محل اعتبارات این سفر استفاده و خرید چهار دستگاه ماشین آبرسانی و آبرسانی به محلات عشایر و تکمیل پروژه‌های چاه مسافر و خواجه منجیکو هزینه شده است.

همچنین ۶ میلیارد تومان  تسهیلات از منابع سرمایه در گردش به اتحادیه عشایری استان جهت خرید علوفه مدت‌دار پرداخت  شده و در سال گذشته تخصیص اعتبارات استان از محل تملک و استانی بیش‌از ۶ برابر در حوزه عشایری رشد داشته است.

پرداخت تسهیلات برای ایجاد اشتغال از طریق هدایت عشایر به دستگاه‌های متولی (ستاد فرامین حضرت امام خمینی(ره) و کمیته امداد امام خمینی (ره) و غیر در راستای کمک به معیشت و اقتصاد عشاری صورت گرفته است.

سال گذشته ۵۲ میلیارد تومان تسهیلات ۱۰ درصد یک ساله از محل زنجیره ذخیره گوشت به حوزه عشایر استان اختصاص یافت که کمک بسیار خوبی برای عشایر استان بود ولی دیگر با ادامه خشکسالی عشایر توان بازپرداخت آن را ندارند که درخواست تمدید تسهیلات فوق را داریم و البته این موضوع توسط استاندار و نمایندگان مجلس درحال پیگیری می باشد.

همچنین تعداد یک‌هزار و ۲۰۰ دستگاه پنل خورشیدی قابل حمل با اعتبار ۱۱۸ میلیارد ریال در بین عشایر استان توزیع شده است.

فارس: در رابطه با فعالیت تشکل‌های عشایری و صندوق‌های خرد زنان عشایری استان توضیح دهید که در حال حاضر چند تشکل در استان فعال بوده و چه فعالیت‌هایی دارند؟
عصمتی‌پور: خراسان‌جنوبی جزو رتبه‌های نخست در صندوق‌های خرد زنان روستایی و عشایری بوده و همچنین چندین تشکل عشایری در استان فعال هستند که یکی از فعالیت‌های این تشکل‌ها تأمین و توزیع نهاده‌های دامی بوده که در طی یک سال گذشته ۲۹ هزار و ۶۱۱ تن نهاده دامی از جمله جو و کنسانتره توسط این تشکل‌ها تأمین و در بین عشایر استان توزیع شده است.

فارس: یکی از مشکلات اصلی پیش‌روی عشایر که با خشکسالی‌های متوالی در استان تشدید شده بحث تأمین نهاده‌های دامی بوده در این خصوص توضیح دهید؟

عصمتی‌پور: در خصوص تأمین نهاده‌های دامی عشایر در یک سال گذشته سهمیه‌ای برای عشایراستان در نظر گرفته شده که آن را جذب و توزیع آن با قیمت کمتر از بازار انجام شده و همچنین ۶ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به اتحادیه تعاون عشایر استان جهت خرید جو پرداخت شده که میزان ۱۰۰ تن جو خریداری و در انبار تعاونی‌های عشایر با قیمت هر کیلو ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در حال توزیع است.

همچنین در یک سال گذشته ۷ هزار و ۲۰۰ تن جوی یارانه‌ای برای تأمین نهاده دام‌های عشایر در استان توزیع شده است.

با وجود این بازهم مشکلاتی در این بخش برای عشایر وجود دارد که از طریق مختلف برای رفع آن در حال پیگیری هستیم.

فارس: یکی از طرح‌هایی که در حوزه عشایر در کشور مطرح گردید خرید دام مازاد حذفی بوده آیا این طرح در استان اجرایی شده است؟

عصمتی‌پور: با توجه به خشکسالی‌هایی که در استان وجود داشته، مشکلات فراوانی به سبب وابستگی شغل و حرفه عشایر به طبیعت ایجاد کرده و همین امر باعث شده تا عشایر تمایل داشته باشند تا بخشی از دام‌های مازاد حذفی خود را که در واقع با وجود خرید نهاده برای این دام‌ها هیچ عایدی برای عشایر ایجاد نمی‌گردد به فروش رسانند بنابراین دولت طرح خرید دام مازاد و حذفی را برای کمک به عشایر مطرح کرده است.

در یک سال گذشته بالغ‌بر ۱۶ هزار و ۹۲۴ رأس دام مازاد حذفی عشایر استان خریداری شده است.

فارس: در پایان از اقدامات دیگری که در حوزه عشایری استان صورت گرفته بفرمائید؟

عصمتی‌پور: در یک سال گذشته ۸ هزار و ۲۵۲ تن آرد، ۶۶۲ هزار لیتر نفت سفید و ۲۰ هزار و ۷۰۶ سلیندر گاز مایع در بین عشایر استان توزیع شده است.

 

 

 

 

 

 

بخش «حرفه‌ای» جشنواره خبر خوب آغاز شد + اسامی داوران

خبرنگاران، عکاسان و مستندسازان می‌توانند برای شرکت در جشنواره خبر خوب، لینک آثار منتشر شده خود را به شماره ۰۹۳۳۰۸۲۶۳۱۲ و یا در شبکه‌های اجتماعی به آیدی khabar_khoub_iran ارسال کنند.

بخش «حرفه‌ای» جشنواره خبر خوب آغاز شد + اسامی داوران

به گزارش خبرگزاری فارس، بخش «حرفه‌ای» جشنواره خبر خوب در ۴ قالب خبر، گزارش، فیلم و عکس از ابتدای شهریورماه آغاز به کار می‌کند. دکتر اکبر نصراللهی، دکتر حسن خجسته، دکتر محسن بنی هاشمی، دکتر سید بشیر حسینی و دکتر ندا ملکی آثار خبرنگاران را ارزیابی خواهند کرد.

جهت شرکت در این جشنواره، کافی است لینک آثار منتشر شده خود بر اساس محورهای تعیین شده را به شماره ۰۹۳۳۰۸۲۶۳۱۲ و یا در شبکه‌های اجتماعی به آیدی khabar_khoub_iran ارسال کنید. خبرنگاران، عکاسان و مستندسازان محدودیتی در تعداد آثار ارسالی ندارند اما این آثار باید از ابتدای شهریور در یکی از رسانه‌های کشور منتشر شده باشد.


محورهای اصلی جشنواره خبر خوب

معاونت امور مطبوعاتی وزارت ارشاد در پایان هر ماه، به اثر برتر در هر یک از ۴ قالب فوق (خبر، گزارش، فیلم و عکس)، جایزه ۳ میلیون تومانی اهدا خواهد کرد. همچنین مجموعه امتیازات کسب شده توسط هر فرد محاسبه شده و در پایان هر فصل، به ۳ نفری که بیشترین امتیاز را کسب کنند به‌ترتیب جوایز ۱۵ میلیون، ۱۰ میلیون و ۵ میلیون تومانی تعلق خواهد گرفت.


بخش حرفه‌ای جشنواره خبر خوب در ۴ بخش خبر، گزارش، عکس و فیلم برگزار می‌شود

گفتنی است بخش «مردمی» جشنواره خبر خوب از عید غدیر آغاز شده است. در این بخش، هر یک از شهروندان می‌توانند با تهیه عکس و فیلم از یک خبر خوب در جشنواره شرکت کنند. داوری این بخش بر عهده خود مردم است و خبری که بتواند در شبکه‌های اجتماعی مختلف بیشترین پسند (لایک) را کسب کند، به عنوان رتبه برتر همان روز معرفی می‌شود و جایزه ۵۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

بارگذاری اسناد طبقه‌بندی شده در پیام رسان‌ها ممنوع است/۲

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: مدیران در بارگذاری اسناد دارای طبقه بندی در واتساپ و سایر پیام رسان‌ها ممنوعیت دارند.

 محمد رضا طالبی در جلسه کارگروه پیشگیری و مقابله با جعل مدارک و اسناد رسمی بر ممنوعیت بارگذاری اسناد دارای طبقه بندی در پیام رسان های مختلف تأکید و اظهار کرد: در صورت عدم توجه به این مسئله، مسئولیت هرگونه اتفاقی متوجه مدیر مربوطه خواهد بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: به جهت اهمیت موضوع اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات موضوع حذف اپلیکیشن «رسید سازهای جعلی» در بستر فضای مجازی را پیگیری نماید.

طالبی افزود: صدا و سیما، اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی، با بهره گیری از ظرفیت فراجا و… آموزش و اطلاع رسانی لازم را در این زمینه را داشته باشند.

وی بیان کرد: در راستای پیشگیری و جلوگیری از وقوع کلاهبرداری احتمالی، نظارت‌ها بر عملکرد مشاورین املاک و خودرو توسط اداره کل اسناد و املاک استان تشدید شود.

 

 

فرماندار شهرستان بشرویه

افزایش معتادان و کاهش سن اعتیاد زنگ خطری جدی است/۲

 فرماندار شهرستان بشرویه در کمیسیون مبارزه با مواد مخدر شهرستان گفت: متاسفانه آمارها نشان از افزایش آمار اعتیاد به موادمخدر سنتی و صنعتی دارد.

حسن علی زاده افزود: همچنین طبق آمار کاهش سن اعتیاد به ۱۴ سال را داریم که این امر زنگ خطری جدی است.
فرماندار شهرستان از عدم حضور برخی اعضای شورا در جلسه و بی توجهی به مسائل شهرستان به شدت انتقاد کرد.

 

شناسایی ۸۷ بیمار کرونایی در خراسان جنوبی/۲

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۲۷۵ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۸۷ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۳۷ مورد از بیرجند، ۸ مورد از زیرکوه، ۶ مورد از سرایان، ۲ مورد از سربیشه، ۱۶ مورد از طبس، ۹ مورد از فردوس، ۶ مورد از قائنات و ۳ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۵۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۳۸ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: ۱۲ مورد بیمار کرونا مثبت در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال عمومی ۲ نفر نامساعد است.

با موافقت وزیر بهداشت محقق می شود

۳ مصوبه پزشکی برای خراسان جنوبی/۲

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی از موافقت وزیر بهداشت با ۳ مصوبه برای بهبود بخش پزشکی استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،  نخعی گفت: در دیداری که امروز مجمع نمایندگان استان و استاندار خراسان جنوبی با دکتر عین اللهی وزیر بهداشت داشتند مقرر شد سهمیه‌ای تحت عنوان سهمیه‌ی بومی به داوطلبان کنکور خراسان جنوبی اختصاص یابد تا تأمین پزشک بومی در سنوات آینده، ضمانتی باشد برای حضور پزشکان در شهرستان‌های مختلف خراسان جنوبی و این موضوع به شکل علمی‌تر و دقیق‌تر در آینده با حضور پزشکان بومی استان، مدیریت شود.

 

وی افزود: برای اختصاص پزشک متخصص در سال جاری نیز، مقرر شد سهمیه خراسان جنوبی به صورت ویژه‌تر دیده شود.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی همچنین از طرح احیای امتیاز منطقه‌ی ویژه‌ی محروم برای تعدادی از شهرستان‌های کم توسعه یافته‌تر و یا محروم‌تر استان خبر داد و گفت: با احیای این امتیاز و حذف سقف کارانه برای شهرستان‌های محروم که در سال‌های قبل انجام شده، حضور پزشکان متخصص در شهرستان‌های خراسان جنوبی پررنگ‌تر می‌شود.

نخعی افزود: وزیر بهداشت، برای افزایش تجهیزات بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت خراسان جنوبی نیز قول مساعد داد.

 

برپایی نمایشگاه تخصصی نوشت افزار ایرانی اسلامی در بیرجند/۲

نمایشگاه تخصصی نوشت افزار ایرانی اسلامی ۶شهریور ماه در بیرجند با حضور فعالان اتحادیه لوازم التحریر برگزار می شود.

برپایی نمایشگاه تخصصی نوشت افزار ایرانی اسلامی در بیرجندمدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: با توجه به در پیش رو بودن مهر و بازگشایی مدارس و دانشگاه ها، نمایشگاه نوشت افزار ایرانی و اسلامی با حضور فعالان اتحادیه لوازم التحریر در بیرجند برگزار خواهد شد.

علی فرخنده افزود: این نمایشگاه از ۶ الی ۱۱ شهریورماه ۱۴۰۱ در محل حسینیه جماران برپا می‌شود.

وی گفت: علاقه مندان می‌توانند برای خرید لوازم التحریر، محصولات فرهنگی و مذهبی و تولیدات هویت بخش ملی، صبح‌ها ۹ الی ۱۲ و عصر‌ها ۱۷ الی ۲۱ از این نمایشگاه بازدید داشته باشند.

 

 

 

 

 

پیام استاندار خراسان جنوبی به مناسبت” روز پزشک”

به نام خداوند جان آفرین

“در هر جامعه ای که ادب اجتماعی و وجدان فردی حاکم باشد پزشک در آن جامعه محترم است، اساساً جامعه پزشکی و طبیب یک موجود محترم بلکه نزدیک به قداست است”. رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله العالی)

به گواه مستندات تاریخی، طبیبان نامدار ایرانی از همان گذشته های دور تا به امروزی که زرق و برق نوآوری ها، زندگی ها را در نوردیده، همواره اختران فروزان آسمان علم و حکمت جهان بوده و هستند.
پزشکان این مرز و بوم که دم مسیحایی خود را ملازم بیماران و درمندان ساخته ‏اند، در سخت ترین شرایط از هجوم وبا و حصبه در گذشته های دور و سال ‏های دفاع مقدس گرفته تا این دوران شیوع ویروس منحوس کرونا، در عرصه راهبری مسیر پر فراز و نشیب اعتلای سلامت ایرانیان، همواره حضوری حماسی داشته اند.
به راستی که مردم فهیم ایرانی، هیچ گاه این جانفشانی ها را از یاد نخواهند برد و همیشه قدردان پزشکانی خواهند بود که تسکین آلام مردم و مداوای دردمندان را کمترین زکات علم و توانایی خود می دانند.
اینجانب ضمن گرامیداشت یکم شهریورماه، زادروز طبیب شهیر ایرانی که در گاه شمار مناسبت های ملی، به درستی روز پزشک نامیده شده تا فرصتی باشد برای ارج نهادن به مساعی آسمانی پزشکان عزیز میهن، این روز را به جامعه پزشکان خدوم استان تبریک و تهنیت گفته و از همه بزرگوارانی که سختی های کار در استانی کمتر توسعه یافته را به جان خریده اند اما در راه اعتلای خراسان جنوبی از طریق ارتقاء شاخص های سلامت از هیچ تلاشی فروگذار نکرده اند، تقدیر و تشکر دارم.
امید که جد و جهد شما عزیزان برای حفظ سلامت مردم این دیار، مورد رضای پروردگار واقع شود و همواره در سایه عنایات لایزال الهی در عین عافیت و عاقبت به خیری به خدمت به مردم مشغول باشید.

جواد قناعت
استاندار خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی خبر داد:
آغاز عملیات اجرایی راه آهن بیرجند-قاین-یونسی در هفته دولت

۵۸۰ کیلومتر باند دوم در حال احداث است

استاندار خراسان جنوبی از پیگیری های جدی با همکاری نهاد ریاست جمهوری برای تکمیل زیرساخت های استان در حوزه های مختلف خبر داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ دکتر قناعت با اعلام این خبر در دیدار جمعی از فعالان فرهنگی و سیاسی استان خاطرنشان کرد: در حوزه زیرساخت ها ، کمبود های بسیاری وجود دارد و در ۹ ماه گذشته هم پیگیری های جدی برای جبران این کاستی ها با همکاری نهاد ریاست جمهوری انجام شده است.
به گفته وی؛ به دلیل عقب ماندگی های دو سه دهه گذشته، در حالی که استان های دیگر دنبال توسعه اند ما درصددیم تا ضعف در زیرساخت های استان را جبران کنیم.
وی با اشاره به پیگیری های انجام شده در این زمینه اظهار کرد: بر اساس قولی که داده شده، کار احداث خط انتقال آب خلیج فارس در آینده در ورودی و خروجی استان آغاز می شود.
استاندار تصریح کرد: اگر بتوانیم مصوبه ای از هیئت دولت بگیریم ، موضوع انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی هم اجرایی خواهد شد.
قناعت با اشاره به اینکه کلنگ آغاز عملیات اجرایی راه آهن بیرجند-قاین-یونسی، هفته دولت به زمین زده می شود، اضافه کرد: با توجه به این که مشکل ما در زمینه راه های استان بیشتر در کریدورهای اصلی است، یک سوم اعتبارات سفر رئیس جمهور به جاده های خراسان جنوبی اختصاص یافته است.
وی با بیان این که ۵۸۰ کیلومتر باند دوم در سطح استان در حال احداث است، اظهار داشت: ۱۰۰ کیلومتر از این پروژه ها تا پایان سال زیربار ترافیک می رود.
به گفته وی؛ مشکل بخش بهداشت روستاها و شهرهای استان، بیشتر نبود پزشک عمومی است که اصلاً مناسب استان نیست.
استاندار با بیان این که ظرفیت های بی نظیر میراث فرهنگی و گردشگری استان مغفول مانده ، گفت: از این فرصت های طلایی مغفول مانده باید به خوبی استفاده کنیم.
قناعت، از انتصاب مدیران به عنوان کاری سخت یاد کرد و گفت: براساس ارزیابی انجام شده، از این لحاظ در کشور در رتبه دوم قرار داریم.
وی ادامه داد: برای انجام تغییرات باقی مانده هم مکاتباتی انجام شده و همه مدیران انتخاب شده بومی خراسان جنوبی هستند و تنها دو نفر از خارج استان منصوب شده اند.
استاندار با اشاره به روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان، خاطرنشان کرد: از۳۱ شهر خراسان جنوبی تنها در شهرهای بیرجند و قاین واحد های مسکونی به شکل آپارتمانی احداث می شوند و در بقیه شهر ها ساخت واحدها به صورت ویلایی در دستور کار است.
قناعت مطالبه گری را فرصتی برای زمینه ساز توسعه خواند و متذکر شد: مطالبه گری نباید به دست کسانی بیفتد که خود به وجود آورنده وضع موجود هستند.
به گفته وی؛ جوانان انقلابی به عنوان سربازان ولایت باید پرچم دار مطالبه گری باشند .
وی اضافه کرد: مطالبه گری سبب تحرک و جهش در مدیران می شود و مدیر طراز انقلاب باید همیشه در مورد اقداماتش پاسخگو باشد.

 

 

 

ورزش خراسان جنوبی قربانی نوسانات مدیریتی

ای که دست می رسد کاری بکن!/۷

امروز خراسان جنوبی/ سید حسین حسینی

ورزش خراسان جنوبی هر چند که در کنار مشکلاتی مانند فاصله زیاد از بسیاری استان ها  ونبود بنگاه های اقتصادی قدرتمند، از محدودیت های مالی هم رنج می برد، و این تبدیل به یکی از اساسی ترین موانع پیش روی توسعه ورزش شده است ولی این مطلبی  است که به گفته دکتر «خادم» معاون سابق امور مجلس وزارت ورزش ، «عمده استان ها با آن دست به گریبان هستند.»

اما مشکلی که طی سال های گذشته ورزش خراسان جنوبی از آن رنج برده و شاید از مشکلات مالی هم در مواقعی اثرگذاری بیشتری داشته است، نوسانات مدیریتی بود که ضربات جبران ناپذیری را بر پیکره  ورزش استان وارد کرده است.

بلاتکلیفی

«جهانشاه خلیلی» اولین مدیری بود که بعد از تشکیل استان در ۲۹ شهریور ۸۳ با حکم «مهر علیزاده» رئیس وقت سازمان تربیت بدنی، هدایت تشکیلات ورزش خراسان جنوبی را بر عهده گرفت. در زمان وی ساختار اداری اداره کل شکل گرفت و علاوه بر آن بسیاری پروژه های ورزشی از جمله ورزشگاه ۱۵ هزار نفر مصوب و برخی هم آغاز شد. مدیریت وی حدود دو سال به طول انجامید و در مهرماه ۸۵ جای خود را به «جعفر قدیری» سپرد.

پاییز ۹۲ بود که «جعفر قدیری» نیز بعد از ۷ سال مدیریت تشکیلات ورزش استان،  از این سمت کنار رفت. هر چند او هم مانند بسیاری از مدیران دیگر در زمان فعالیت خود منتقدانی  داشت، ولی به عقیده بیشتر مسئولان هیئت های ورزشی در دوران او عمده رشته های ورزشی از روند رشد قابل قبولی برخوردار شد و پای بازیکنانی مانند «مهسا کدخدا» و«نجمه خدمتی»، برادران «علیزاده» و بسیاری دیگر به تیم های ملی باز شد  که سهم مهمی از آن را می توان به ثبات مدیریتی در طول این ۷ سال مربوط دانست.اما کسی تصور نمی کرد که بعد از آن مدیریت ورزش استان چه فراز و نشیب هایی را پشت سر خواهد گذاشت.

اولین مدیر بعد از «قدیری» ،مرحوم« عمیدیان» بود که بعد از ۳ ماه سرپرستی در اسفند ماه ۹۲ از سوی وزارت ورزش و جوانان کشور به عنوان سومین مدیر کل تشکیلات ورزش استان معرفی شد، او هر چند با نیروی جوانی و پشتکار زیاد تلاش زیادی برای خروج ورزش استان از رکود انجام داد و در این زمینه برنامه های زیادی را هم مد نظر داشت، ولی تقدیر برای او چیز دیگری رقم زد و در نتیجه  در شهریور ۹۳ بعد از حدود ۶ ماه مسئولیت به علت بیماری درگذشت.

بعد از آن یک ماه طول کشید که «بهرام عزیز زاده مقدم» از سوی وزارت ورزش و جوانان به عنوان سرپرست معرفی شد، طی این یک ماه تشکیلات ورزش استان در بلاتکلیفی کامل به سر می برد و کسی نبود که در موارد مهم بتواند تصمیم نهایی را بگیرد ، برای مثال رئیس وقت هیئت فوتبال استان یکی از دلایل به سرانجام نرسیدن حضور نماینده استان در لیگ ۲ کشور در آن سال  را شرایط حاکم بر مدیریت اداره کل می عنوان کرد.«عزیز زاده مقدم» اما سه ماه بعد، به عنوان چهارمین مدیر کل ورزش و جوانان معرفی شد. مسئولیتی که بعد از گذشت کمتر از ۲۰ ماه به صورت ناگهانی در اواخر خرداد ماه ۹۵ پایان یافت و  از سوی وزارت ورزش «برومند» پنجمین نفری بود که مدیریت این اداره کل را به عنوان سرپرست بر عهد گرفت. در حالی که زیان دیده ترین افراد از این نوسانات بی اندازه، جامعه ورزش بودند. بعد از آن و در آذر ۹۵ دکتر «افضل پور» از سوی وزارت ورزش به عنوان سکان دار ورزش وجوانان استان معرفی شد. از جمله اتفاقات مهم زمان تصدی گری او می توان به تحویل مجموعه ۱۵ هزار نفری غدیردر فررودین  ۹۶ به اداره کل ورزش و جوانان اشاره کرد  که البته هنوز بخش های زیادی از آن کامل نشده بود.اما هنوز یک سال از زمان تصدی دکتر افضل پور  نگذشته بود که زمزمه هایی مبنی بر رفتن او به گوش رسید تا این که بعد از حدود ۱۵ ماه مسئولیت، در اسفند ۹۵ وی با انتشار مطلبی مبنی بر بازنشسته شدن از مدیریت این تشکیلات خدا حافظی کرد. این باراما  نوبت به «محمدی» از نیروی های آموزش و پرورش که مدتی معاونت اداره کل ورزش وجوانان استان را عهده دار بود رسید که به عنوان سرپرست هدایت مجموعه را بر عهده گیرد.مسئولیتی که حدود دو ماه به طول انجامید.

اردیبهشت سال ۹۷ اما نوبت به «مهران سرپرست» رسید تا ناخدای کشتی توفان زده ورزش استان شود. جدیت  و نوع مدیریت «سرپرست» باعث روند رو به رشدی در ورزش استان شد. تلاش برای کمک به حضور تیم های رشته های مختلف در لیگ های کشور، تشکیل کارگروه های بررسی عملکرد هیئت های ورزشی، افزایش بودجه هیئت های ورزشی و ادارات شهرستان ها، برگزاری مسابقات انتخابی استعدادهای برتر و تاکید زیاد وی بر حضور فعال همه شهرستان ها و..از جمله مواردی بود که بعد از مدت ها باعث افزایش امیدواری جامعه ورزش شد. اما باز هم حواشی پیش آمده که گویی بخشی جدایی ناپذیر از ورزش خراسان جنوبی شده است، سبب شد تا مدیریت او هم دوامی بیشتر از ۱۵ ماه نیابد و مرداد ۹۸ نوبت به مدیریت  «حسن عزیزی» رسید  که قبل از آن چندین سال به عنوان مسئول روابط عمومی تشکیلات ورزش و جوانان استان فعالیت کرده بود. اما این بار نوبت  تغییرات معکوس بود، بودجه هئیت های ورزشی کاهش پیدا کرد، حمایت ها از ورزش قهرمانی تقریبا به صفر رسید و در نتیجه نارضایتی ها به تدریج افزایش یافت.  با افزایش نارضایتی ها از میانه سال ۴۰۰ و به خصوص بعد از خشک شدن سوال برانگیز چمن ورزشگاه غدیر که حواشی زیادی را هم به دنبال داشت زمزمه های تغییر مدیریت وی هم به گوش رسید تا این که فروردین ماه سال جاری، قرعه صندلی مدیریت ورزش استان البته به صورت سرپرستی به نام «محمسد حسین خسروی» افتاد. ابلاغی که در حال حاضر بیش از ۱۰۰ روز از می گذرد، و هنوز ابلاغی رسمی برای مدیریت ورزش استان صادر نشده است.

مدیریت سلیقه یا برنامه؟

به طور قطع وقتی در یک حیطه مانند ورزش، ما به طور مداوم شاهد رفتن و آمدن های مختلف باشیم، هر فردی که می آید، به دنبال راهکارهای مخصوص به خود است.بنا براین مشکلی که جدای از تغییرات پی در پی در ورزش خراسان جنوبی داریم، این است که هر کس بر اساس سلیقه های خودش برنامه ریزی می کند. تغییرات پی در پی مدیریتی نشان دهنده خمودگی ورزش استان است و به خاطر همین ورزش ما به خصوص در بخش قهرمانی چشم انداز خوبی ندارد، آن گونه که به خاطر نبود ثبات طی این سال ها نه فقط پیشرفتی نداشته ایم ،بلکه یا درجا زده و یا رو به عقب حرکت کرده ایم.

همواره  و در ابتدای مسئولیت افراد شاهد وعده های بسیار زیادی از جانب مسئولان هستیم ولی در نهایت شاهد اجرای یک برنامه مشخص شده که جهشی همه جانبه در ورزش استان را سبب شود نیستیم. در حالی که نقش مدیریت ها در رشد ورزش به هفته و حتی روز بستگی دارد، با هر تغییر مدیریتی، از زمان سرپرستی تا تعیین مدیر و مسلط شدن بر شرایط حداقل ۶ ماه طول می کشد و این یعنی ۶ ماه بلاتکلیفی.

در حال حاضر وقتی به شرایط ۱۸ ساله پس از تشکیل استان می نگریم، به طور قطع ثبات مدیریتی طی سال های یاد شده به همراه ویژگی های مدیریتی  نقش مهمی در توسعه ورزش داشت.

اما به راستی مقصر به وجود آمدن این شرایط کیست؟ وزارت ورزش؟ نامه نگاری های و لابی های مغرضانه با چاشنی منافع شخصی، گروهی، جناحی و..؟ کسانی که با علم به توان محدود خود قبول مسئولیت می کنند؟ انتخاب مشاوران و همکاران ناکارمد؟ به حاشیه رفتن یا کشاندن افراد دلسوز متخصص؟ و..

شاید همه این ها هر کدام به اندازه خود در ایجاد این شرایط دخیل باشند ولی به هر حال ضرر آن را باید جامعه ورزش به دوش بکشد و  چه ظرفیت ها و استعداد هایی که در این بین به از دست می رود.

در حال حاضر ورزش ما از مشکلات اساسی از جمله نبود زیرساخت های لازم، عدم حضور فعال بخش خصوصی، وجود اختلاف در بسیاری هیئت های ورزشی، بودجه ناچیز هیئت های ورزشی، نداشتن نماینده در لیگ های مطرح کشور در بیشتر رشته ها و بسیاری موارد دیگر رنج می برد که عبور از آن ها نیازمند مدیریتی قوی و جهادی است که با ایجاد اجماع در جامعه ورزش و بهره گیری از همه ظرفیت ها به ویژه حمایت کامل استانداری و … است تا شاهد رشد ورزش و شکوفایی استعدادهای فراوان این دیار باشیم.

لذا امید است که مسئولان وزارت  ورزش، استانداری و همه افراد تاثیر گذار فارغ  از لابی های منفعت طلبانه، وبدور از بده بستان های سیاسی، جناحی و باندی با در نظر گرفتن شرایط حساس ورزش استان و منفعت صاحبان اصلی این تشکیلات یعنی ورزشکاران جوان و نوجوان، به داد ورزش بحران زده استان برسند.

ای که دستت می رسد کاری بکن.

 

 

یادداشت روز/

تغلب بی داد می کند!/۵

امروز خراسان جنوبی/سید حسین حسینی

« بهترین انتخاب خود را از میان محصولات ما داشته باشید… یک بار امتحان کافی است تا برای همیشه مشتری ما باشید…ارزان تر از همه جا و …» این روزها ما در محاصره تبلیغات مختلف و گاه گول زننده در موضوعات مختلف هستیم.
جنس ها تقلبی، این روز ها بی داد می کند. و البته نه فقط در وسائل مادی و اسباب زندگی و..که این جا از قضا کم و بیش حواسمان هست و به طور معمول بعد از مشورت با افراد مطلع اقدام می کنیم. اما راهزنان مسیر زندگی کم نیستند ، یکی با حرف های اغوا کننده دلمان را می رباید، اسیرش می شویم، دنیایی برای خودمان می سازیم، زندگی مان رنگارنگ می شود، امید پیدا می کنیم و.. ولی بعد به یک باره متوجه می شویم همه اش رنگ بود و تقلب، با حبابی از حرف ها و وعده های قشنگ، آن وقت است که ما می مانیم وجودی به هم ریخته، بی اعتماد، گریزان از همه و..
آن دیگری اما رهزن عقیده ماست. مانند شیاطین، با ترکیب راست و دروغ، مطالب تقطیع شده با جمع بندی های هدفمند، و با علم به این که اکثر ما فرصت مطالعه کامل در منابع لازم را به خود نمی دهیم، آرام آرام، باورهایمان را متزلزل می کند. موردی که متاسفانه در کنار دلایل دیگر در حال آسیب زدن بر پیکره باور و اعتقاد جامعه به ویژه جوانان است.
دیگری در سایه این که افراد برجسته و متخصص واقعی به طور معمول کم ادعا تر هستند، با ترکیب راست و دروغ و ادعای های توخالی و نمایش های عوام پسند_مانند قوطی کبریت که هر چه خالی تر باشد سرو صدایش بیشتر است_ خودش را به یک مجموعه، سیستم غالب می کند و می شود حاکم بر سرنوشت بخشی از جامعه! این مدعیان تو خالی که به طور معمول خطرشان بیشتر از موارد دیگر است، فرصت طلبانی هستند که همیشه جهت باد را خوب تشخیص داده و ماهرتر از آفتاب پرست رنگ عوض می کنند. کسانی که اگر از ارزشی هم سخن می گویند فقط برای پوشش نیت های جاه طلبانه آنان است. متقلبانی که به گفته سالار شهیدان« …بندگان دنیایند و دین بر سر زبان های آنان است..»
اما واقعیت این است که اگر هم این متقلبان رنگارنگ موفقیتی به دست می آورند یک دلیل عمده اش به خاطر آن است که ما خیلی اوقات بدون داشتن ملاک های کافی دست به شناخت و انتخاب افراد می زنیم یا حتی ناخواسته در راه تحقق اهداف آن ها گام برداشته و خلاصه این که فریب می خوریم.
به گفته مولوی:
ترازو گر نداری، پس تو را زو ره زند هر کس
یکی قلبی بیاراید تو پنداری که زر دارد!
..به هر دیگی که می جوشد میاور کاسه و منشین
که هردیگی که می جوشد درون چیز دگر دارد

حضور ۱۸ تیم در رقابت های فوتبال خراسان جنوبی/۷

امروز خراسان جنوبی/ حسینی

رقابت های لیگ دسته برتر و دسته یک استان با حضور ۱۸ تیم در حال برگزاری است.
رئیس هیئت فوتبال استان با اشاره به حضور ۱۴ تیم در رقابت های سال قبل، خاطر نشان کرد: با تصمیمی که گرفته شد ۸ تیم برتر سال قبل به عنوان دسته برتر تعیین شدند و ۶ تیم باقی مانده به همراه ۴ تیم جدید در مسابقات دسته یک حضور دارند.
به گفته «قهوه چی» درحال حاضر هفته پنجم رقابت های لیگ برتر در هفته دوم مسابقات لیگ یک استان در حال برگزاری است.
به گزارش خبرنگار ما در پایان هفته چهارم مسابقات لیگ برتر استان، تیم های پیام شرق، سپاهان اسپهک و سرخ پوشان دررده های اول تا سوم قرار دارند.

 

 

 

کشتی گیران خراسان جنوبی در راه مسابقات کشوری/۷

تیم های کشتی نوجوانان و استعدادهای برتر استان به رقابت ها منطقه ای و کشوری اعزام می شوند.
رئیس هیئت کشتی استان گفت: تیم کشتی نوجوانان استان در دو رشته فرنگی و آزاد در رقابت های منطقه ای و تیم استعدادهای برتر در رقابت های کشوری شرکت می کند.
به گفته «سروری» این رقابت ها تا پایان شهریور برگزار می شود.

در دیدار سرپرست جمعیت هلال احمر استان با فرماندار بیرجند عنوان شد

لزوم گسترش طرح‌های آگاه سازی در برابر حوادث/۳

لزوم توجه ویژه به هلال احمر در توزیع اعتبارات مدیریت بحران

سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: جمعیت هلال احمر در توزیع اعتبارات مدیریت بحران باید به صورت ویژه‌تری دیده شود.

 به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمدعلی کاوسی در دیدار با فرماندار شهرستان بیرجند اظهار داشت: احداث خانه‌های هلال امری علمی و عملیاتی است که به ارتقای تاب آوری جامعه در برابر حوادث کمک می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه امروزه دنیا به سمت مدیریت سوانح جامعه محور حرکت می‌کند، افزود: جمعیت هلال احمر نیز در راستای اهداف خود باید از این مهم تبعیت کند چرا که در زمان وقوع حوادث خود مردم بهترین افرادی هستند که می‌توانند در زمان‌های طلایی به خودشان کمک کنند.

سرپرست جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه امر پیشگیری تکلیفی قرآنی است، گفت: باید در راستای تبعیت از کتاب آسمانی زندگی در کنار بلایا را یاد بگیریم و همواره آمادگی لازم را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در کنار اهداف اساس نامه‌ای، امری حاکمیتی تحت عنوان امداد و نجات به جمعیت هلال احمر تکلیف شده است، عنوان کرد: انتظار داریم هلال احمر در خصوص تأمین منابع مالی در امر مدیریت بحران به صورت ویژه‌تر دیده شود.

کاوسی با بیان اینکه در حال حاضر پایگاه‌های جاده‌ای و تیم‌های واکنش سریع با توان نیروهای داوطلب فعال است، اظهار داشت: علی رغم اینکه بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری جمعیت هلال احمر باید مانند سربازان یک ارتش همواره آماده باشند اما در کنار فعالیت‌های داوطلبانه نیاز به منابع و تجهیزات نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در حوادث باید به مردم کمک کنیم و این مهم نیاز به تعامل بیشتر دستگاه‌های مربوطه با یکدیگر دارد، افزود: بر مبنای سند تحول در راستای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باید به سمت امیدآفرینی که از اهداف نظام است، حرکت کنیم.

فرماندار بیرجند هم در این دیدار ضمن تقدیر و تشکر از خدمات جمعیت هلال احمر در ارائه خدمات گوناگون به مردم، اظهار داشت: جمعیت هلال احمر یک سازمان مردم نهاد و حمایتی با نیت خیرخواهانه است که توانسته در ادوار گذشته فارغ از کشمش‌های سیاسی، استقلال و رسالت کاری خود را در راستای حمایت از مردم آسیب دیده به خوبی انجام دهد.

علی فاضلی فرد با اشاره به اینکه هلال احمر یک مجموعه خوش نام و مورد اعتماد است، افزود: یکی از اصول انقلاب اسلامی مردم محوری است چراکه مردم اگر پای کار باشند تمام غیرممکن‌ها ممکن می‌شود.

فرماندار شهرستان بیرجند با بیان اینکه امروز رویکردها در تمام دنیا به سمت پیشگیری می‌رود، گفت: باید از خطر پرهیز و مردم را در مقابله با حوادث به آگاهی لازم برسانیم تا بتوانند هوشمندانه از خود دفاع کنند.

وی تاکید کرد: امروز باید آسیب‌ها و خطرات را به حداقل برسانیم و جامعه را در مقابل حوادث مصون سازی کنیم.

فاضلی فرد با اشاره به اینکه متأسفانه هنوز نگاه ویژه و مطلوب از سوی مرکز کشور به شهرستان بیرجند حاکم نشده است، بیان کرد: شرایطی که انتظار داریم یک مرکز استان از آن برخوردار باشد، در اغلب حوزه‌ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه گاهی بر اساس حساسیت‌های منطقه‌ای اموری اتفاق می‌افتد که به نفع مردم نیست، افزود: خدمات باید به گونه‌ای ارائه شود که جامعه وسیع‌تری از مردم را پوشش دهد.

وی گفت: مجموعه هلال احمر را در حد توان کمک خواهیم کرد چرا که کمک به هلال احمر به هیچ عنوان صرف هزینه نیست، بلکه سرمایه گذاری محسوب می‌شود.

همزمان با هفته دولت؛

سومین کتاب‌خانه سیار روستایی در بیرجند افتتاح می شود/۲-

امروز خراسان جنوبی/

مدیر کل کانون خراسان جنوبی از افتتاح سومین کتاب‌خانه سیار روستایی کانون در شهرستان بیرجند همزمان با هفته دولت خبر داد.

 به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ طاهره حمیدی مدیر کل کانون پرورش فکری از اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه فرهنگی هنری و ادبی با محوریت بزرگ‌داشت هفته دولت، معرفی شهدای شاخص هفته دولت، معرفی خدمات و دستاوردهای دولت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در سطح مراکز کانون ویژه ی کودکان ونوجوان برگزار می شود.

حمیدی از افتتاح سومین کتابخانه سیا روستایی کانون همزمان با هفته دلت نیز خبر داد و گفت: این کتابخانه سیار با مناسب سازی خودرو مینی بوس و با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال در راستای عدالت فرهنگی و اجتماعی به بهره برداری خواهد رسید و بر همین اساس به کودکان ونوجوانان ۲۰ روستای شهرستان بیرجند خدمات رسانی خواهد کرد.

این مدیر فرهنگی از رونمایی  از سرود «سردار دلها» کاری از انجمن سرود کانون پرورش فکری استان را از دیگر برنامه‌های کانون در این هفته یاد کرد و افزود: این سرود با محتوای سردار رشید ایران و اسلام شهید سلیمانی برای اولین بار همزمان با افتتاح کتاب‌خانه سیار روستایی که به نام همین شهید نامگذاری شده است اجرا خواهد شد.

وی اعزام کاروان پیک امید کانون به مناطق کم برخوردار استان، برگزاری ایستگاه‌های هنری و فرهنگی در حاشیه نماز جمعه مرکز استان و تعدادی از  شهرستان‌ها، دیدار با خانواده معظم شهدا ، تکریم و بزرگ‌داشت همکاران بازنشسته کانون، دیدار مسئولین مراکز و اعضای موفق کانون با فرمانداران، ائمه جمعه و ارائه گزارشی از دستاوردهای کانون، معرفی شخصیت شهدای هفته دولت به ویژه شهدای شهید والا مقام شهید رجایی و شهید باهنر، برپایی ایستگاه‌های فرهنگی کتاب محور از جمله، یار مهربان، سفرکتاب، برپایی ایستگاه‌های هنری از جمله، نقاشی، کاردستی، اوریگامی بر پایی ایستگاه‌های ادبی از جمله ، نوشتن خلاق و قطعه ادبی بخشی از برنامه‌های کانون در این ایام  برشمرد.

استاندار خراسان جنوبی در دیدار وزیر بهداشت:

خراسان جنوبی به ۲۶۰ پزشک متخصص نیاز دارد/۲-۳

خراسان جنوبی به ۲۶۰ پزشک متخصص نیاز دارد

 استاندار خراسان جنوبی در دیدار با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: براساس آخرین برآوردهای صورت گرفته، این استان به ۲۶۰ پزشک متخصص نیاز دارد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی “جواد قناعت” در دیدار “بهرام عین‌اللهی” که با هدف بررسی آخرین وضعیت بهداشت و درمان استان در محل این وزارتخانه انجام شد، کمبود شدید پزشک را از مهمترین دغدغه‌های حوزه درمان در خراسان جنوبی عنوان کرد.

وی بر ضرورت توجه وزارت بهداشت به موضوع “کمبود پزشک متخصص” در استان خراسان جنوبی تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه شاهد توسعه فضاهای بیمارستانی و راه‌اندازی بیمارستان‌های جدید در سطح استان هستیم، موضوع کمبود پزشک متخصص به‌ویژه در برخی تخصص‌ها از جمله بیهوشی و زنان و زایمان، محرز است.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سال گذشته ۷۵ پزشک متخصص سهمیه استان بود، تصریح کرد: این تعداد پزشک در مناطق مختلف استان مستقر شدند و به خدمات‌رسانی مشغول شده‌اند اما نیاز استان را کفایت نمی‌کند.

وی با بیان این نکته که محروم بودن از پزشک متخصص، نشان‌دهنده محرومیت استان است گفت: انتظار ما این است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این موضوع نگاه ویژه‌ داشته باشد و در این زمینه مساعدت کند.

قناعت افزود: علاوه بر پزشک متخصص، خراسان جنوبی در زمینه پزشک عمومی هم با کمبود مواجه است که جبران این کاستی هم مساعدت ویژه وزارت بهداشت را می‌طلبد.

وی در ادامه با اشاره به پروژه‌های در دست اقدام استان بیان کرد: تسریع در روند اجرای پروژه‌های بیمارستانی در شهرستان‌های زیرکوه، نهبندان، قاینات، طبس و بخش توسعه‌ای بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند نیاز به تامین اعتبار دارد.

استاندار خراسان جنوبی از دیگر درخواست‌های استان را صدور مجوز و تامین اعتبار ساخت بیمارستان‌های محلی یا مراکز “درمان بستر” در هفت شهر خراسان جنوبی برشمرد و گفت: بنا به ضرورت، احداث مراکز درمان بستر در شهرهای شوسف، دیهوک، درح، عشق‌آباد، آرین‌شهر، قهستان و خضری دشت بیاض از اولویت‌ها و مطالبات است.

وی نوسازی ناوگان اورژانس پیش بیمارستانی را نیز ضروری خواند و افزود: با توجه به عمر بالای ناوگان اورژانس استان، تامین آمبولانس برای پایگاه‌های تازه ساخت و جاده‌ای و نیز نوسازی ناوگان موجود ضرورت دارد.

قناعت اظهار داشت: برای اینکه پایگاه‌های استیجاری و کانکسی موجود استان را به ساختمان‌های تیپ تبدیل کنیم، به اعتبار و امکانات کافی نیاز داریم.

وی وسعت خراسان جنوبی و قرار گرفتن این استان در مسیر ۲ کریدور اصلی و پرتردد کشور را دلیلی بر نیاز استان به بالگرد اورژانس عنوان کرد.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه از تلاش‌های ویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حافظان سلامت کشور در مدیریت کرونا و برنامه موفق واکسیناسیون عمومی در یک سال دولت سیزدهم تقدیر کرد.

وی ضمن قدردانی از نگاه عدالت‌محور و محرومیت‌زدایی مجموعه دولت و وزارت بهداشت در تامین سرانه‌های درمانی و بهداشتی در سطح کشور به‌ویژه خراسان جنوبی گفت: در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اقدامات درخور توجهی در حوزه بهداشت و درمان استان انجام شده است.

قناعت به آغاز عملیات اجرایی بیمارستان ۶۴ تختخوابی زیرکوه در هفته دولت اشاره کرد و افزود: زیرکوه تنها شهرستان استان بود که بیمارستان نداشت اما با عنایت دولت این مشکل به‌زودی رفع می‌شود.

وی بیان کرد: آغاز عملیات اجرایی بیمارستان ۹۴ تختخوابی نهبندان هم مرهون نگاه ویژه دولت به مناطق محروم است.

این دیدار با حضور نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در تهران انجام شد.

 

 

 

 

تداوم مدرسه‌سازی و نیاز به ۴۰۰ کلاس درس در بیرجند

تداوم مدرسه‌سازی و نیاز به ۴۰۰ کلاس درس در بیرجند

خراسان جنوبی با وجود آنکه به همت دولت و خیرین در حال حاضر مدرسه کپری، خشت و گلی و کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز ندارد اما فقط در مرکز استان حدود ۴۰۰ کلاس درس جدید نیاز است که تخصیص اعتبارات ویژه، روند مدرسه‌سازی در این استان را شتاب بیشتری می‌دهد.

به گزارش ایرنا بیشترین نیاز به فضای آموزشی جدید در مناطق سایت‌های مساکن مهر و شهرک‌های اقماری شهرستان بیرجند است و کمبود کلاس درس باعث شده تعداد قابل توجهی از مدارس مرکز استان به‌صورت دونوبت فعالیت کنند.

بنابر آمار موجود سال گذشته ۱۶۵ کلاس درس با مشارکت خیرین در خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید و تعداد قابل توجهی کلاس نیز تا مهر امسال تحویل آموزش و پرورش خواهد شد.

از طرفی تراکم پایین و پراکندگی بالای جمعیت در این استان مرزی، برنامه‌ریزی برای تامین فضای آموزشی و نیروی انسانی مورد نیاز را با چالش مواجه کرده است.

براساس تحلیلی که مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی چندی قبل در شورای آموزش و پرورش استان ارائه کرد، کمتر از ۱۹ درصد دانش‌آموزان مدارس چند پایه در ۳۲ درصد از کلاس‌های دولتی مشغول به تحصیل هستند که نشانگر تراکم پایین و پراکندگی بالای جمعیت این استان است.

نمودارها نشان می‌دهد که در ۱۰ سال گذشته بیش از ۵۰ هزار نفر به تعداد دانش‌آموزان خراسان جنوبی افزوده شده و بخش عمده‌ای به‌واسطه مهاجرت به مرکز استان است.

با وجود اینکه میانگین سرانه آموزشی خراسان جنوبی نسبت به بسیاری از استان‌ها بالاتر است اما به‌صورت نقطه‌ای مشکلات زیادی وجود دارد به‌طوری که شهرستان بیرجند دارای ۱۰ روستای اقماری است و برای پاسخگویی به فضای آموزشی مورد نیاز این مناطق باید ۲۹۹ کلاس درس احداث شود که تاکنون ۱۸۴ کلاس درس احداث شده است.

تداوم مدرسه‌سازی و نیاز به ۴۰۰ کلاس درس در بیرجند

۱۸۶ پروژه در دست اجرا و تمرکز بر مرکز استان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی گفت: اکنون ۱۸۶ پروژه با ۴۴۶ کلاس درس در دست اجراست که ۹۸ درصد این پروژه‌ها با مشارکت خیرین مدرسه‌ساز تکمیل و بهره‌برداری می‌شود.

محمود چاوشان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای تکمیل این پروژه‌ها بیش از ۲۸۵ میلیارد تومان اعتبار لازم است که نگاه ویژه دولت و خیرین را می‌طلبد.

وی گفت: کمبود کلاس درس به‌ویژه در سایت‌های مسکن و شهرک‌های اقماری مهمترین چالش در حوزه آموزشی استان است که نگاه ویژه دولت سیزدهم برای گذر از این چالش را می‌طلبد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی ادامه داد: شهرستان بیرجند ۱۲ سایت مسکن مهر و ۱۶ هزار و ۶۶۳ واحد مسکونی دارد و فضای آموزشی مورد نیاز ۵۱۷ کلاس درس بوده است.

وی گفت: از ۵۱۷ کلاس درس تاکنون ۱۹۳ کلاس تحویل شده، ۴۸ کلاس درس در حال اجرا بوده و ۲۷۶ کلاس درس باقی مانده است که باید در ۱۲ سایت مسکن شهرستان بیرجند احداث شود.

چاوشان افزود: علاوه بر مساکن مهر، شهرستان بیرجند دارای ۱۰ روستای اقماری است که برای پاسخگویی به فضای آموزشی مورد نیاز این روستاها باید ۲۹۹ کلاس درس احداث شود که تاکنون ۱۸۴ کلاس درس احداث شده و ۱۷ کلاس درس در حال احداث است.

وی اظهار داشت: در سایر شهرستان‌های استان نیز تعداد ۱۰ سایت مسکن مهر وجود دارد که برای پاسخگویی به فضای آموزشی مورد نیاز باید ۳۵۹ کلاس درس احداث شود و تاکنون ۲۴۲ کلاس درس احداث شده، ۸۴ کلاس درس نیمه‌تمام است و ۳۳ کلاس درس دیگر باید احداث شود.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی گفت: احداث شهرک‌های جدید نهضت ملی مسکن نیز مورد توجه است که با توجه به تاکید دولت مبنی بر تسریع در روند اجرای این پروژه‌ها باید فضاهای آموزشی مورد نیاز آنها هم پیش‌بینی شود.

تداوم مدرسه‌سازی و نیاز به ۴۰۰ کلاس درس در بیرجند

کلاس‌هایی که به نوسازی و مقاوم‌سازی نیاز دارند

وی با بیان اینکه بسیاری از مدارس استان قدمت زیادی دارند و نیازمند نوسازی هستند افزود: در حال حاضر ۱۰ درصد کلاس‌های درس خراسان جنوبی تخریبی است که حدود هزار کلاس را شامل می‌شود و باید در اولویت نوسازی قرار گیرند.

چاوشان اظهار داشت: چهار هزار و ۳۰۰ کلاس درس معادل ۴۱ درصد نیازمند مقاوم‌سازی هستند که اگر با اولویت اقدام نشود این کلاس‌ها هم به سمت تخریبی نزدیک خواهند شد.

وی از وجود پنج هزار و ۵۰۰ کلاس درس مستحکم معادل ۴۹ درصد کلاس‌های درس استان خبر داد و گفت: با وجود اختصاص اعتبارات دولتی و کمک خیرین که قابل تقدیر است، ساخت و نوسازی مدارس در خراسان جنوبی نیازمند نگاه ویژه است تا باعث ارتقای کیفیت آموزشی هم بشود.

اما معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از افزایش مدارس دونوبت در این استان خبر داد و افزایش جمعیت دانش‌آموزی به‌ویژه در مرکز استان را از علل اصلی آن برشمرد.

سکینه طیبی گفت: جمعیت دانش‌آموزی استان رو به افزایش بوده و شهر بیرجند با مهاجرت از سایر شهرستان‌ها نیز مواجه است.

وی افزود: همه تلاش و برنامه‌ریزی برای تامین کیفیت آموزشی در مدارس صورت گرفته اما کمبود حدود ۴۰۰ کلاس درس فقط در مرکز استان چالش اساسی است.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: سال گذشته ۶۰ مدرسه دونوبت داشتیم که با رشد جمعیت دانش‌آموزی این آمار به ۸۴ مدرسه رسیده و طبق پیش بینی‌ها این روند تا سال ۱۴۰۵ ادامه خواهد داشت.

وی گفت: با وجود اجرای مستمر طرح‌های مدرسه‌سازی با استفاده از اعتبارات دولتی و کمک خیرین ولی بسیاری از مدارس استان عمر بالایی دارند که باید نسبت به نوسازی و مقاوم‌سازی آنها در کنار ساخت مدارس جدید اقدام کرد.

حدود ۱۸۰ هزار دانش‌آموز در ۲ هزار و ۷۵۰ مدرسه خراسان جنوبی تحصیل می‌کنند.

 

حضور دوومیدانی کاران نابینا و کم بینای خراسان جنوبی در رقابت های کشوری/۷

حضور دوومیدانی کاران نابینا و کم بینای خراسان جنوبی در رقابت های کشوری

دوومیدانی کاران نابینا و کم بینای خراسان جنوبی در رقابت های کشوری شرکت می کنند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مصطفی صحراگرد ورزشکار منتخب استان در مسابقات زیر ۲۳ سال که به میزبانی استان تهران از ۳ لغایت ۵ شهریور ماه برگزار می شود شرکت خواهد کرد. همچنین در پرتاب دیسک و پرش طول محمدرضا نادی مقدم از پیشکسوتان ورزش استان مربیگری را بر عهده خواهد داشت.

کسب مقام اول تیم آمادگی جسمانی دانشگاه بیرجند در کشور/۷

تیم آمادگی جسمانی دانشجویان دختر دانشگاه بیرجند مدال طلای پنجمین المپیاد ورزش‌های همگانی را کسب کرد.
کسب مقام اول تیم آمادگی جسمانی دانشجویان دختر دانشگاه بیرجند در پنجمین المپیاد ورزش‌های همگانی

به گزارش امروز خراسان جنوبی،  اعضای تیم آمادگی جسمانی دانشجویان دختر دانشگاه بیرجند را در این مسابقات سحر مهدی پور، حنانه نخعی و مطهره مرتضوی تشکیل دادند.
همچنین حنانه نخعی در این دوره از مسابقات مقام سوم انفرادی را از آن خود کرد.
مربیگری تیم آمادگی جسمانی دانشجویان دختر را در این مسابقات بر عهده ملیکا مودی بود.

 

قهرمانی تیم دارت خراسان جنوبی در المپیاد دانشجویان کشور/۷

قهرمانی تیم دارت دانشجویان خراسان جنوبی در المپیاد دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور

تیم دارت بانوان دانشجویان دانشگاه بیرجند قهرمان مسابقات دارت المپیاد دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور در شهر کرد شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، با همت تربیت بدنی دانشگاه بیرجند و هیات دانشجویی استان ، تیم دارت دانشجویان دانشگاه بیرجند به نمایندگی از استان در مسابقات دارت المپیاد دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور به شهر کرد اعزام شدند و در بین ۴۵ تیم با اقتدار عنوان قهرمانی را از آن خود کردند.
همچنین تیم فنی و حرفه‌ای شاهرود نایب قهرمان و‌تیم دانشگاههای بوشهر و گیلان به مقام سوم مشترک کشور رسیدند.
در این تیم آتنا بیگمی ، مائده عطایی، حمیده عزیزی با مربیگری مریم عرفانیان و سرپرستی میرکاظمی حضور داشتند و سمیرا سلیم نیز برای داوری و همکاری در برگزاری مسابقات تیم دارت دانشجویان دانشگاه بیرجند را همراهی می کرد.

مرز ماهیرود باراندازی مناسب برای تجار و سرمایه‌گذاران افغانستانی

هشدار در خصوص آینده تجارت مرزی در خراسان جنوبی/۷

مرز ماهیرود باراندازی مناسب برای تجار و سرمایه‌گذاران افغانستانی

در حالی استان خراسان جنوبی دالان خدمات و صادرات سایر استان‌های کشور به افغانستان است که مرز ماهیرود با فراهم شدن زیرساخت‌های مناسب توسط دولت و بخش خصوصی به باراندازی مناسب برای تجار و سرمایه‌گذاران افغانستانی تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، در طول مرز مشترک ایران با افغانستان در خراسان جنوبی، ماهیرود یکی از نقاط مهم تجاری بین دو کشور همسایه است که نقش بسزایی در اقتصاد طرفین دارد.

از مرز ماهیرود می‌توان به عنوان یکی از مرزهای پرسود برای جمهوری اسلامی ایران یاد کرد چرا که این مرز توانسته معبری مطمئن برای صادرات به کشور در حال توسعه و مستعد دارای کالاهای ایرانی یعنی افغانستان باشد.

وجود منطقه اقتصادی ماهیرود در کنار بازارچه می‌تواند سطح مبادلات تجاری کالاهای ایران و افغانستان را بیش از آنچه هست فراهم کند و رونق مبادلات را در پی داشته باشد.

تحولات کشور افغانستان ۴ ماه این معبر مرزی را به صورت یک طرفه از سوی افغانستان مسدود کرد اما با تلاش مسئولین استانی و کشوری، دوباره صادرات در مرز ماهیرود انجام می‌شود.

یکی از زمینه‌های مهم فعالیت در مرز ماهیرود، سرمایه گذاری تجار افغانستانی‌ است که در عرصه‌های گوناگون تجارت می‌کنند و از درآمد و سود خود رضایت دارند.

در جذب سرمایه از کشور افغانستان موفق عمل نکرده‌ایم 

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند به خبرنگار تسنیم گفت: یکی از مسائل پیش رو این است که ما به کشور افغانستان همواره نگاه امنیتی داشته و آن را به عنوان شریک اقتصادی نپذیرفتیم.

خامه زر با اشاره به اینکه در کنار صادرات به این کشور باید خواسته‌های آنان و واردات از افغانستان را نیز مد نظر قرار دهیم، افزود: در جذب سرمایه از این کشور موفق عمل نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی دالان خدمات و صادرات سایر استان‌های کشور به افغانستان است افزود: طبق آمار ۲۰ درصد از صادراتی که از مرز ماهیرود به افغانستان می‌رود تولیدات و مصنوعات خراسان جنوبی است.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند گفت: در بازار افغانستان یک سری رقبای سنتی چون پاکستان داشته‌ایم اما اخیراً به واسطه برخی از سیاست‌ها رقبایی جون چین و امارات نیز در بازار افغانستان ورود پیدا کرده‌اند.

خامه زر بیان کرد: در حال حاضر بیشتر مشکلات در حوزه صادرات با افغانستان به داخل برمی‌گردد و مهمترین مشکل شیوه و ساز و کار رفع تعهدات ارزی است که بدون در نظر گرفتن صدای اتاق‌های بازرگانی و صادرکنندگان وضع شد.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند گفت: بارها مطرح کردیم با این ساز و کار فعلی نمی‌توان رفع تعهدات ارزی داشته باشیم اما کسی به این دغدغه توجه نکرد.

وی ادامه‌داد: برای برخی کالاها محدودیت‌هایی وضع کردند بدون آن که در نظر گرفته شود کارخانه تولیدکننده آن کالای صادراتی قرارداد بلند مدت داشته است.

خامه زر با بیان اینکه در حال حاضر وقتی صادراتی با افغانستان انجام می‌دهیم راه برگشت پول را نداریم، یادآور شد: همین بی‌توجهی صورت گرفت که در حال حاضر مقام چندم را در بازار افغانستان داریم.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند گفت: اگر این بی توجهی‌ها ادامه پیدا کند ما بازار بسیار باارزش کشور افغانستان را از دست خواهیم داد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگا ما گفت: سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در ماهیرود، باراندازی است که سرمایه‌گذاران افغانستانی در آن فعالیت می‌کنند و این منطقه یکی از بازو‌های تجاری در ماهیرود است.

زارعی گفت: تا پیش از بسته شدن مرز ماهیرود روزانه حدود یک هزار و ۲۰۰ کامیون در این منطقه بارگیری و تخلیه بار انجام می‌دادند.

وی بیان کرد: پس از بازگشایی مرز این تعداد به حدود ۱۸۰ کامیون در روز کاهش یافت که حدود ۲۰ درصد میزان کامیون‌های تخلیه و بارگیری شده در روز‌های رونق مرز را شامل می‌شد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: انتظار می‌رود تا یک تا ۲ ماه آینده ظرفیت صادرات مرز ماهیرود به شرایط قبل از بسته شدن مرز باز گردد همان طور که تا پیش از این ۵۶ درصد صادرات ایران به افغانستان از طریق ماهیرود انجام می‌شده است.

زارعی اظهار داشت: زیرساخت‌های لازم در ماهیرود نیز فراهم شده و مشکلی در این زمینه نداریم.

 

 

 

 

کشف ۸۰۰ لیتر سوخت قاچاق در سرایان/۴

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی از کشف ۸۰۰ لیتر سوخت قاچاق از خودروی سواری در شهرستان سرایان خبر داد.

 

حسن پور گفت: مأمورین یگان امداد شهرستان سرایان در حین کنترل خودرو‌های عبوری از یک دستگاه خودروی سواری ۸۰۰ لیتر گازوئیل قاچاق کشف و گزارش آن را به اداره تعزیرات حکومتی این شهرستان برای رسیدگی ارسال کردند.

او افزود: از آنجائیکه طبق مقررات حاکم، خرید وفروش، حمل و نگهداری کالای یارانه‌ای تخلف می‌باشد، لذا شعبه پس از احضار متهم و رسیدگی‌های قانونی و احراز وقوع تخلف بر اساس مدارک و مستندات موجود در پرونده، وی را علاوه بر ضبط سوخت‌های کشف شده به پرداخت ۷۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان جزای نقدی در حق دولت محکوم کرد.

حسن پور بیان کرد: بموجب مقررات قانونی هر شخص که مرتکب تخلف حمل یا نگهداری کالا‌های قاچاق یارانه‌ای شود علاوه بر ضبط کالا معادل دو تا چهار برابر ارزش کالا جریمه نقدی می‌شود.

 

 

 

رشد ۱۷ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان جنوبی/

رشد ۱۷ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان‌جنوبی گفت: از ابتدای سال تاکنون یک‌ میلیارد و ۱۶۴ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در استان مصوب شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۷ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا مجتبی ذاکریان روز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت، افزود: این میزان سرمایه‌گذاری در استان امسال برای ۲۷ پروژه خارجی مصوب شده که امسال نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد.

وی میزان سرمایه‌گذاری مصوب را در طی این مدت در سال گذشته ۹۹۱ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: میزان سرمایه‌گذاری خارجی وارده یا جذب شده پارسال ۸۷ میلیون دلار بود که پایان مرداد امسال به ۸۸.۵ میلیون دلار رسید و ۱.۷ درصد رشد داشته است.

مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان‌جنوبی اظهار داشت: پروژه‌های دارای مجوز سرمایه‌گذاری خارجی و فعال در پایان مردادماه پارسال ۱۶ پروژه و امسال در این مدت به ۲۲ پروژه با ۳۷ درصد رشد رسیده است.

وی تصریح کرد: استخراج و بهره‌برداری از معادن زغالسنگ طبس توسط سرمایه‌گذار چینی، ریخته‌گری چدن خاکستری در شهرک صنعتی خوسف( چینی)، واحد بسته‌بندی مصالح ساختمانی در مرز ماهیرود توسط سرمایه‌گذاری از افغانستان، بسته بندی حبوبات، غلات و برنج در منطقه ویژه اقتصادی توسط سرمایه‌گذار پاکستانی، نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی خوسف با سرمایه‌گذاری آفریقای جنوبی، نیروگاه یک مگاواتی بشرویه توسط سرمایه‌گذار چینی، نیروگاه هفت مگاواتی سربیشه با سرمایه‌گذاری چینی از جمله پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی در استان است.

ذاکریان بیان کرد: خراسان جنوبی با دارا بودن ۹.۲۶ مساحت و یک درصد جمعیت کشور، در شاخص‌های کلان اقتصادی در رتبه ۳۱ قرار داشته و نیم درصد تولید ناخالص کشور را با حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: در سرانه تولید ناخالص داخلی نیز سهم استان ۲۳۶ میلیون ریال است که در مقایسه با سهم کشور که ۴۲۷ میلیون ریال بوده مقداری کمتر است.

مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان‌جنوبی نرخ بیکاری استان در سال گذشته را ۷.۳ درصد اعلام کرد و اظهار داشت: نرخ کشور ۹.۲ درصد اعلام شده که وضعیت استان نسبت به کشور بهتر است.

وی تصریح کرد: سهم اشتغال استان در سه حوزه کشاورزی، صنعت و خدمات پارسال شامل ۲۱.۶ درصد، صنعت ۳۳.۱ درصد و خدمات ۴۵.۳ درصد برآورد شده است.

ذاکریان با اشاره به اطلس سرمایه‌گذاری استان گفت: به منظور سهولت سرمایه‌گذاری و اینکه اطلاعات دقیق، درست و به‌روز در خدمت سرمایه‌گذاران قرار بگیرد این اطلس تهیه شده است.

وی با بیان اینکه این اطلس سرمایه‌گذاری با همکاری ۲۴ دستگاه اجرایی تهیه شده است، افزود: در این اطلس ۴۰ لایه اطلاعاتی از قبیل حریم رودخانه‌ها، حریم جاده، خطوط انتقال انرژی از جمله آب، برق، گاز و لک‌های سفید قابل سرمایه‌گذاری احصا شده است.

مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان‌ جنوبی اظهار داشت: امسال با اعتباری که در کمیته پژوهشی مصوب شده، لایه‌های اطلاعاتی را افزایش و به‌روزرسانی خواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد بودجه استانی تصریح کرد: مجموع درآمدهای مصوب استان که باید وصول شود، هزار و ۷۲۰ میلیارد تومان است که حدود ۹۴.۷ درصد باید از محل درآمدهای مصوب مالیاتی وصول شود.

ذاکریان عنوان کرد: تا پایان مردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳.۵ درصد رشد داشته‌ایم که در حوزه درآمدهای مالیاتی ۴۵ درصد نسبت به سال قبل مثبت است.

وی یادآور شد: نسبت به مصوب قانون بودجه سال جاری، ۱۸ درصد کسری بودجه و ۲۸ درصد دچار کسری درآمد داریم که این روند در همه سنوات طبیعی بوده و جای‌ نگرانی نیست و جبران خواهد شد.

مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان‌ جنوبی با اشاره به طرح مولدسازی و فروش املاک مازاد دولت در استان، گفت: سال ۹۹ و ۱۴۰۰ با فروش ۱۷ ملک مازاد ۲۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از این محل وصول شد که مبلغ به دستگاه‌های اجرایی مربوطه برگشت داده شد.

وی افزود: این قانون امسال هم تکرار شده و همه دستگاه‌های اجرایی باید اهتمام ویژه‌ای داشته باشند تا بخشی از کسری درآمدها جبران شود.

ذاکریان بیان کرد: قانونگذار این اختیار را به وزارت اقتصاد و دارایی و استان‌ها داده تا از روش‌های مختلف حتی اگر مردم ملک مازاد از دستگاه‌های اجرایی شناسایی و معرفی کنند تا سقف ۵۰ میلیون تومان پاداش در اختیارشان قرار دهد.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات بند «الف» تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: در خصوص اجرای فرامین مقام معظم رهبری و برنامه‌های دولت برای ایجاد و افزایش تولید، اشتغال و کارآفرینی و ارتقای رشد اقتصادی تاکنون ۲ هزار و ۷۵۶ طرح مصوب شده است.

مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه برای اشتغال تعهد شده این طرح‌ها ۹ هزار و ۲۰۱ شغل ایجاد و تثبیت شده است ادامه داد: میزان تسهیلات سرمایه در گردش و پرداخت شده ۲ هزار و ۸۰ میلیارد تومان است.

وی اظهار داشت: تاکنون ۸۷۱ طرح به مبلغ ۵۴۳ میلیارد تومان در استان پرداخت شده که عمده طرح‌ها مربوط به بخش کشاورزی است که رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده‌ایم.

ذاکریان با بیان اینکه ۵۶۱ طرح به مبلغ ۱۸۷ میلیارد تومان در مرحله پرداخت است عنوان کرد: برای سال جاری میزان تسهیلات تبصره ۱۸ نیز ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان دیده شده است.

 

 

گفت‌وگوی با دکتر ضیایی پزشک دوران کرونا:

ترس و امید پزشک در روزهایی به نام کرونا/۴

ترس و امید پزشک در روزهایی به نام کرونا

پزشک حاذق دوران کرونا از تجربه‌های سخت درمان بیماران کرونایی و خوشحالی بی حد از تاسیس کانون هموفیلی در استان می‌گوید.

آقای دکتر من کی خوب می‌شوم؟ آقای دکتر کی مرخص می‌شوم؟ خانواده‌ام مبتلا می‌شوند؟ چرا باید من درگیر شوم؟ می‌شود زودتر از بیمارستان بروم؟ ….. اینها و نمونه اینها سوالات بی حدی است که بیماران کرونایی در بخش کرونای بیمارستان دائما می‌پرسند. محیطی پر تنش و اضطراب که تا واردش نشوی و چند روری را در هوایش تنفس نکنی نمی‌دانی چیست.

به گزارش ایسنا بخش عفونی همان مهم‌ترین بخش هر بیمارستان این دو سال و اندی کرونا که حال روزهای بهتری را در مواجهه با سال اول می‌گذراند و از آن روزهای پر از دلهره و بی تجربه فاصله گرفته است. حال این بخش از آن بی تجربه بودن در ابتدای کرونا فاصله گرفته و این مدیون تلاش شبانه روزی، خوابیدن‌ با لباس‌های سخت کار  در محیط بیمارستان و ادامه هرچند سخت مسیر درمان توسط پزشکان است.

او همیشه در صفحه شخصی‌اش از امید در روزهای سخت نبرد با کرونا می‌گوید؛ از راهکارهای مقابله با آن، چگونگی زیستن با آن و همچنین سرزندگی‌ای که نباید در دل مردم بمیرد.

تجربه درمان یک اپیدمی سخت با کمبود پزشک

مسعود ضیایی، پزشک شناخته شده دوران کرونا در خراسان جنوبی و رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند است که به بهانه روز پزشک به سراغش رفتیم. وی که به رسم این دو سال مشغول درمان بیماران کرونایی در مطب و محیط بیمارستان است، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در بهمن ماه  سال ۱۳۶۵ وارد دانشگاه علوم پزشکی شده و در سال ۱۳۷۳ فارغ التحصیل عمومی شدم.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۷۶ تخصص عفونی خود را از دانشگاه مشهد آغاز کرده و سال ۱۳۸۰ فارغ التحصیل شده و به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عزیمت کردم، اظهار کرد: نمی‌دانستم تلاش در رشته تخصصی عفونی مرا روری به پزشک حوزه کرونا تبدیل خواهد کرد، اما خوشحالم که در درمان مهم‌ترین بیماری حال حاضر دنیا سهمی دارم.

ضیایی ادامه داد: در ابتدای شیوع کرونا، که بخش عفونی دانشگاه باید کنترل آن را به دست می‌گرفت با کمبود نیرو مواجه بودیم؛ به گونه‌ای که تنها با جهار پزشک متخصص عفونی به درمان پرداختیم چراکه بسیاری از پزشکان طرحی از استان رفتند و در حیقت خط مقدم کرونا با کمبود پزشک مواجه شد.

وی افزود: کمبود تعداد پزشکان باعث شده که توان آن‌ها کاهش یافته و یا از نظر جسمی و روحی خسته شوند، اما با تمام این موارد هیچ گاه ندیدم پزشکی در بیمارستان بیرجند از تلاش خود برای درمان کرونا دست بکشد؛ در واقع پزشکان متعهد معتقدند زخم‌های ناشی از استفاده بیش از حد ماسک برای درمان کرونایی‌ها بهبود می‌یابد، اما زخم عدم توجه به توصیه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی بهبود نمی‌یابد.

ترس و امید پزشک در روزهایی به نام کرونا

روحیه‌دهی به بیماران

ضیایی، که خود به علت مواجهه رودر رو با کرونایی‌ها چندین بار به کرونا مبتلا شده، ادامه داد: در حوزه بیماران کرونا، امری که بسیار دیده می‌شود نگرانی این بیماران، ضعف، خستگی، فشار بر خانواده بیمار و نگرانی از پیشرفت بیماری است که همه این موارد ذهن پزشک و بیماران را درگیر می‌کند.

متخصص بیماری‌های عفونی بیان کرد: همواره سعی کرده‌ام در آن شرایط پر از نگرانی و تشویش به ایجاد حس خوشحالی در بیماران کمک کنم چراکه روحیه اولین امری است که در بهبود بیماری موثر است؛ در واقع وظیفه پزشک خط مقدم کرونا ایجاد محیط صمیمی و نزدیک با بیمار برای دوری از نگرانی است چراکه بیماران کرونا به دلیل موارد انتقال، همواره تنها هستند و پزشک باید سعی کند این هجمه تنهایی را از آنان بگیرد.

وی ادامه داد: شاهد دیدن افرادی بودم که با درگیری ۱۰۰ درصدی ریه، اکسیژن پایین و امید کم با لطف خداوند، تلاش فراوان و روحیه دهی همکاران، توانستند از این بیماری سخت نجات پیدا کرده و بهبود یابند و از طرفی افرادی بودند که شیوه نامه‌ها را جدی نگرفته و با عدم واکسیناسیون جان خود را از دست دادند.

ضیایی بیان کرد: مهم‌ترین راهکاری که مردم می‌توانند در کنترل بیماری کرونا انجام دهند؛ رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و واکسیناسیون است و از طرفی عاملی که به ما امید، انگیزه و آرامشی بی‌نهایت می‌داد کمکی بود که به هم وطنان می‌کردیم مخصوصاً در سال‌های اول که ترس و وحشت شدیدی بر جامعه حاکم بود و مرگ بر کسانی که مبتلا شده بودند سایه انداخته بود، در چنین وضعیتی کمک به روند درمان و بهبودی بیماران باعث شادی می‌شد.

کمک به بیماران هموفیلی

این استاد تمام دانشگاه که مسئول کانون هموفیلی خراسان‌جنوبی نیز است، بیان کرد: پایان نامه‌ام در مورد بیماران هموفیلی بود و چون شاهد این بودم که این بیماران برای درمان به شهرهایی مانند مشهد عزیمت می‌کنند تصمیم گرفتم کاری ماندگار در این حوزه انجام دهم؛ در آن زمان کانون هموفیلی در استان وجود نداشت.

ضیایی ادامه داد: بنابراین کانون هموفیلی خراسان جنوبی با هدف حمایت از این بیماران در استان راه اندازی شد و در حال حاضر بیش از ۱۷۵ بیمار تحت حمایت کانون هموفیلی در استان وجود دارد و امیدوارم بتوانیم با حمایت‌ها دنیا را مکان زیباتری برای زندگی این افراد کنیم.

وی با بیان اینکه طبیعی است که من به عنوان یک پزشک از بهبود بیماران خوشحال و از عدم رعایت توصیه‌ها که بیماری و حتی مرگ بسیاری از افراد را در پی دارد بسیار نگران می‌شوم، تصریح کرد: در سال‌های شیوع کرونا، بسیاری از همکارانم در جبهه مقابله با کرونا را به دلیل عدم توجه برخی از افراد به پروتکل‌های بهداشتی از دست دادیم اما همچنان ادامه می‌دهیم.

ضیایی با بیان اینکه امیدوارم مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی به اخلاق پایبند بوده و برای پایداری و قوت کادر درمان دعا کنند، یادآور شد: هر فردی باید تلاش کند در حد مسئولیت و توانش تحفه و امر ارزشمندی را به آیندگان هدیه دهد؛ تحفه پزشک هم سلامتی است که در این شرایط با همراهی مردم محقق می‌شود.

صحبت که به اینجا می‌رسد لباس مخصوص درمان کرونایی را برمی‌دارد، ماسک بزرگی را برچهره زده، عینک مخصوص را بر چشمانش می‌گذارد و راهی بخش عفونی می‌شود…

 

 

 

 

همزمان با هفته دولت انجام می شود؛
بهره برداری از کارخانه فولاد قاین و طلای نهبندان/۲

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: همزمان با هفته دولت ۲ کارخانه فولاد قاین و طلای نهبندان با اشتغال ۵۰۰ نفر به بهره برداری می رسد.

«عباس جرجانی»  اظهار کرد: همزمان با هفته دولت کارخانه فولاد شهرستان قاینات با سرمایه گذاری چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان افتتاح می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه با راه اندازی این کارخانه برای ۳۹۰ نفر شغل ایجاد می شود، افزود: ظرفیت تولید این کارخانه سالانه ۸۰۰ هزار تن است.

جرجانی در ادامه از افتتاح کارخانه فرآوری طلای هیرد در شهرستان نهبندان همزمان با هفته دولت خبر داد و گفت: این کارخانه با سرمایه گذاری ۴۵۰ میلیارد تومان آماده بهره برداری است.

وی با اشاره به اشتغال ۱۵۰ نفر در کارخانه فرآوری طلای هیرد گفت: ظرفیت سالانه تولید شمش طلای این کارخانه سالانه ۱۸۰ کیلوگرم است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در مجموع اعتبار هزینه شده در دو پروژه افتتاحی هفته دولت(کارخانه فولاد قاین و طلای نهبندان) را حدود پنج هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در مجموع در این دو کارخانه برای ۵۰۰ نفر شغل ایجاد می شود.

رشد ۴۳ درصدی درآمد‌های مالیاتی خراسان جنوبی

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت:در پنج ماهه نخست امسال، ۴۳.۵ درصد رشد درآمد‌های مالیاتی داشته ایم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، ذاکریان مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی در نشست خبری بارشد ۴۳ درصدی درآمد‌های مالیاتی خراسان جنوبی اصحاب رسانه  یا بیان اینکه خراسان جنوبی در شاخص‌های کلان اقتصادی رتبه و جایگاه سوم را در کشور دارد گفت:درآمد خراسان جنوبی در سال گذشته یک‌هزار و ۷۲۶ میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به اینکه از این میزان ۹۴.۷ درصد باید از محل درآمد‌های مصوب مالیاتی وصول شود، افزود: در پنج ماهه نخست امسال، ۴۳.۵ درصد رشد درآمد‌های مالیاتی داشته ایم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی نرخ بیکاری استان را ۷.۳ درصد اعلام کرد و با اشاره به اینکه عمده سهم اشتغال خراسان جنوبی در بخش خدمات است، گفت: شاخص استانی کسب و کار در زمستان سال گذشته ۵.۶۵ درصد بوده که این رقم نسبت به شاخص کشوری که ۵.۸۳ درصد است وضعیت مطلوب تری دارد.

ذاکریان افزود: در پایان مردادماه سال گذشته اعتباری بالغ بر ۹۹۱ دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شد که در حال حاضر این رقم، به یک میلیارد و ۱۶۴ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب برای ۲۷ پروژه رسیده است.

ذاکریان به تدوین اطلس سرمایه‌گذاری در استان با همکاری ۲۴ دستگاه اجرایی هم اشاره کرد و با تاکید بر اینکه، این اطلس نیازمند به روزرسانی است، گفت: تلاش می‌شود امسال با اعتبار پژوهشی استان تعداد ۴۰ لایه اطلاعاتی خود در اطلس سرمایه گذاری استان را افزایش و در فواصل مختلف این اطلاعات به روز شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با اشاره به عملکرد مولد سازی و فروش املاک مازاد دولت در استان، افزود: قانونگذار دستگاه‌ها را موظف کرده که املاک مازاد خود را به فروش و اعتبار آن را به خزانه دولتی واریز کنند که از ابتدای اجرای این طرح تا کنون ۱۷ ملک مازاد به فروش و رقمی بالغ بر ۲۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به خزانه واریز شده است.

وی با اشاره به تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در خصوص مهم‌ترین اقدامات در زمینه کاهش نرخ بیکاری، افزایش اشتغال و رشد اقتصادی، گفت: در این خصوص ۲ هزار و ۷۵۶ طرح مصوب داریم که تعداد اشتغال مصوب شده در آن ۹ هزار و ۲۰۱ شغل است.

به گفته ذاکریان، در این طرح دو هزار و ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش و سرمایه ثابت مصوب شده است.

 

 

 

 

تخصیص اعتبارات متمم سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی /۲-۷

اعتبارات متمم سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی تخصیص می‌یابد

استاندار خراسان جنوبی در دیدار با مشاور سازمان برنامه و بودجه کشور از تخصیص اعتبارات متمم سفر رئیس جمهور به استان در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ در دیدار روز دوشنبه “جواد قناعت” که به منظور پیگیری مسایل استان با “سعید جغتایی” مشاور سازمان برنامه و بودجه انجام شد، استاندار خراسان جنوبی بر ضرورت ابلاغ اعتبارات جدید مصوبات سفر و اعتبارات متمم تأکید کرد.

در این دیدار مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، گزارشی از آخرین وضعیت اعتبارات مصوبات سفر در سال گذشته و در بخش‌های مختلف ارائه کرد.

جغتایی درخصوص ابلاغ تخصیص جدید مصوبات سفر در شهریور ماه سال جاری نیز قول مساعد داد.

در این دیدار فرآیند تصویب متمم سفر نهایی شد و بنا به قول مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، اعتبارات متمم به زودی ابلاغ می‌شود و تخصیص مرتبط با آن هم در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار خواهد گرفت.

این دیدار با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی انجام شد.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*