گزارش/ایران تاکنون چه ماهواره‌هایی را به فضا فرستاده است؟

آمریکا ۳۹۰ بار در کشورهای مختلف مداخله نظامی داشته است

آمریکا ۳۹۰ بار در کشورهای مختلف مداخله نظامی داشته است

نتایج تازه‌ترین پژوهش‌ها نشان می‌دهد آمریکا از سال ۱۷۷۶ تا ۲۰۱۹ بیش از ۳۹۰ مداخله نظامی در کشورهای مختلف جهان داشته است.

به گزارش اسپوتنیک، نتایج پژوهشی که اخیراً انجام شده نشان نمی‌دهد دولت آمریکا از زمان انقلاب این کشور در سال ۱۷۷۶ تا سال ۲۰۱۹، ۳۹۲ مداخله نظامی داشته که بیشتر آنها در کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب و آسیا بوده‌اند.

این پژوهش تحت عنوان «درآمدی بر طرح مداخله نظامی؛ داده‌های جدید از مداخلات نظامی آمریکا ۱۷۷۶-۲۰۱۹» در «مجله حل تعارض» منتشر شده است.

«مونیکا دوفی»، یکی از نویسندگان این پژوهش و استاد دانشگاه «تافتس» می‌گوید «هم‌اکنون آمریکا نیروهای ویژه نظامی بیشتری در کشورهای مختلف مستقر کرده تا سفرای این کشور».

به گفته نویسندگان این پژوهش با گذشت زمان، مداخلات نظامی آمریکا در خارج از مرزها هم شدت گرفته و تنها از سال ۲۰۰۰ به این طرف، آمریکا ۳۰ مداخله نظامی در سطح ۴ (استفاده از نیروی نظامی) یا سطح ۵ (جنگ) داشته است.

نویسندگان همچنین به توجیهات به اصطلاح «بشردوستانه» و «دفاع از دموکراسی» مقامات آمریکا برای دخالت‌های نظامی و استفاده از زور و همچنین مشروع‌جلوه‌دادن این دخالت‌ها تحت عنوان «جنگ جهانی علیه ترور» اشاره می‌کنند و می‌گویند در ۳۰ سال گذشته مدام از این توجیهات استفاده شده که اغلب اوقات از نظر حقوقی سست و بی‌پایه و از نظر عملی ماهیتی متناقض داشته‌اند.

فاطمی امین در روز بزرگداشت خبرنگار مطرح کرد؛

وام ۵۰ میلیونی خرید لوازم خانگی برای خبرنگاران

وام ۵۰ میلیونی خرید لوازم خانگی برای خبرنگاران

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وام ۵۰ میلیون تومانی خرید لوازم خانگی برای خبرنگاران در نظر گرفته شده است.

به گزارش وزارت صمت، سیدرضا فاطمی امین در آئین گرامیداشت روز خبرنگار که امروز در تالار وحدت برگزار شد، اظهار داشت: مهمترین موضوعی که باید با آن مواجه شویم، شیوه حکمرانی است. کیفیت رسانه‌ها بر کیفیت حکمرانی تأثیر دارد. اگر رسانه‌ها به موضوعات سطحی و حاشیه‌ای وارد شوند، باعث می‌شوند حکمرانان هم در فضای سطحی بمانند. اما اگر رسانه‌ها کیفی و عمیق باشند و به مسائل اصلی کشور متمرکز شوند، آن وقت کسانی که در سمت حکمرانی باشند و توانمند نباشند خیلی فرصت ماندن پیدا نمی‌کنند و یا آنها هم بر موضوعات اصلی متمرکز می‌شوند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: مدیران زیادی دیده‌ام که کارشان را با رسانه‌ها تنظیم می‌کنند. پس شما رسانه‌ها هم شریک ما در حکمرانی هستید. اگر شما دقیق و حرفه‌ای عمل کنید ما هم حرفه‌ای عمل می‌کنیم و اگر به حاشیه بروید ما هم به حاشیه می‌رویم.

وی عنوان کرد: یکی از نکاتی که می‌تواند رسانه را حرفه‌ای و عمیق کند، این است که آدم‌های حرفه‌ای مرجع تحلیل اخبار شوند. یک نظام حرفه‌ای در نظام رسانه‌ای شکل بگیرد. اگر رسانه‌ای خبر حاشیه‌ای و شایعه منتشر می‌کند توسط خود رسانه‌ها کنار زده شود. هر چقدر خبرنگاران دقیق‌تر کار کنند قطعاً در حل مسائل کشور موثر است‌.

فاطمی امین تصریح کرد: وام ۵۰ میلیون تومانی خرید لوازم خانگی برای خبرنگاران در نظر گرفته شده است.

 

ایران تاکنون چه ماهواره‌هایی را به فضا فرستاده است؟

ایران تاکنون چه ماهواره‌هایی را به فضا فرستاده است؟

ایران با ایجاد زیر ساخت‌های علمی کشور توانست علاوه بر طراحی و ساخت ماهواره به سمت پرتاب آنها نیز پیش برود که این امر با توسعه پایگاه‌های فضایی محقق شد.

به گزارش مهر ایران اسلامی نهمین کشور دنیا پس از شوروی، ایالات متحده آمریکا، فرانسه، ژاپن، چین، بریتانیا، هند و رژیم صهیونیستی است که مستقلاً موفق به پرتاب ماهواره شده است.

ایران از سال ۲۰۰۵ میلادی و با ارسال ماهواره «سینا ۱» به باشگاه کشورهای فضایی پیوست، ماهواره‌ای که به کمک روسیه به آسمان فرستاده شده بود و در این مسیر سازمان فضایی ایران برنامه‌ریزی برای استفاده از فضا و گسترش فناوری‌های فضایی در کشور با استفاده از دانش بومی و همکاری‌های بین‌المللی را در دستور کار خود قرار داد.

بعد از این بود که با ایجاد زیر ساخت‌های علمی کشور توانست علاوه بر طراحی و ساخت ماهواره به سمت پرتاب آنها نیز پیش برود که این امر با توسعه پایگاه‌های فضایی محقق شد که از آن جمله می‌توانیم به پایگاه‌های فضایی «امام خمینی (ره) سمنان»، «پایگاه فضایی قم»، «مرکز فضایی البرز» و «پایگاه فضایی چابهار» اشاره کرد.

از میان این پایگاه‌ها، پایگاه فضایی سمنان به عنوان بزرگ‌ترین و البته شناخته شده ترین پایانه فضایی کشور به شمار می‌رود.

علاوه بر توسعه پایگاه‌های فضایی، توسعه ماهواره‌برها نیز در دستیابی کشور به چرخه طراحی تا تولید ماهواره‌های بومی مؤثر بوده است. ماهواره‌بر سفیر در سال ۱۳۸۷ و ماهواره بر «سیمرغ -۲» در سال ۱۳۹۶ طراحی و ساخته شد و پس از آن ماهواره‌برهای «سریر» و «سروش» برای حمل ماهواره‌ها عرضه شدند.

با این زیر ساخت‌ها کشور موفق به پرتاب چندین ماهواره شد که برخی از آنها موفق و برخی از آنها ناموفق بوده است.

ماهواره «سینا ۱»

ماهواره سینا ۱ نخستین ماهواره و کاوشگر فضایی ایران است. این ماهواره در روز پنجشنبه ۶ آبان ماه سال ۱۳۸۴، بر روی یک موشک ماهواره بر کاسموس -۳ روسی به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار اختصاصی ایران قرار داده شد. محل پرتاب آن پایگاه فضایی پلستسک در روسیه بود. سینا -۱ به سفارش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شرکت پالیوت در شهر اُمسک روسیه طراحی و ساخته شده بود. محمود احمدی نژاد رئیس جمهور اسبق ایران، در سال ۱۳۸۸ اعلام کرد که کشورهای مشارکت کننده در ساخت و پرتاب این ماهواره پس از پرتاب آن گفتند که نفهمیدیم چه شد آن را گم کرده‌ایم.

ایران تاکنون چه ماهواره‌هایی را به فضا فرستاده است؟

سنجش از دور، دریافت، ذخیره و ارسال داده‌های مخابراتی دو مأموریت ماهواره سینا است که بخش سنجش از دور، در موارد کشاورزی، تشخیص پوشش زمین از نظر گیاهی، تغییرات ژئولوژیک مانند سیل و آتشفشان و غیره کاربرد خواهد داشت. تبادل اطلاعات میان کاربران زمینی و ارائه سرویس‌های پست الکترونیک و انتقال فایل نیز از جمله کاربردهای محموله مخابراتی سینا به شمار می‌رود

ماهواره «امید»

ماهواره تحقیقاتی «امید»، نخستین ماهواره ساخت کشورمان است که تمام تجهیزات آن در سازمان فضایی ایران طراحی و تولید شده است. ساخت ماهواره «امید» از ۱۵ اسفند ۱۳۸۴ آغاز و طی دو سال آماده انجام تست شد. این ماهواره در روز ۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۸۷ و در سی‌امین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به وسیله ماهواره‌بر «سفیر -۱» در مدار فضا قرار گرفت.

این ماهواره که از نوع ماهواره‌های سبک است، با هدف برقراری ارتباطات متقابل ماهواره و ایستگاه زمینی، تعیین مشخصات مداری و انجام تله متری مشخصات زیر سامانه‌ها در مدار زمین قرار داده شده است. ماهواره «امید» پس از آرام گرفتن در مدار هر ۲۴ ساعت ۱۴ بار به دور زمین می‌چرخید و در هر دور توسط ایستگاه‌های زمینی دورسنجی و بردسنجی کنترل و هدایت می‌شد. این ماهواره با دو باند فرکانسی و ۸ آنتن، اطلاعات را به زمین ارسال و از زمین دریافت می‌کرد.

ماهواره «رصد»

ماهواره رصد، دومین ماهواره ایرانی و ساخته شده در دانشگاه مالک اشتر وابسته به وزارت دفاع است. این ماهواره توسط ماهواره‌برهای حامل ایرانی به فضا فرستاده شد. این ماهواره همچنین نخستین ماهواره تصویربرداری ایران محسوب می‌شود که با نام کامل «رصد -۱»، در روز ۲۵ خرداد سال ۱۳۹۰ به فضا پرتاب شد. «رصد» در روز ۱۵ تیر ماه سال ۱۳۹۰ مجدداً وارد جو شد و به عمر تقریباً سه هفته‌ای خود پایان داد.

این ماهواره با ماهواره‌بر «سفیر رصد» که یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای است، در مدار بیضوی حضیض ۲۶۰ کیلومتر به فضا پرتاب شد.

«رصد» اولین ماهواره‌ای بود که برای تأمین برق مورد نیاز خود به صفحات خورشیدی متصل بر دیواره ماهواره و باتری یا باتری‌های داخلی مجهز بود. این ماهواره همچنین از زیرسیستم کنترل تولید و توزیع جریان الکتریکی بهره می‌برد که این ماهواره را قادر می‌کرد در بخش تاریک مدار از باتری‌ها استفاده کند و در بخش روشن آنها را شارژ کند.

دقت تصویر دوربین به‌کار رفته در «رصد» که نخستین گام ایران در داشتن یک ماهواره مستقل تصویربرداری از پدیده‌های زمین محسوب می‌شد، ۱۵۰ متر اعلام شد.

ماهواره «نوید»

ماهواره نوید ساخته شده توسط دانشمندان دانشگاه علم و صنعت در صبح روز ۱۳ بهمن سال ۱۳۹۰ توسط ماهواره‌بر «سفیر نوید» با موفقیت به فضا پرتاب و در مدار بیضوی با حضیض ۲۷۰ کیلومتر و اوج ۳۶۰ کیلومتر تزریق شد. ارتباط با این ماهواره از طریق ۵ ایستگاه زمینی مستقر در شهرهای مشهد، تبریز، ماهدشت، قشم و بوشهر صورت گرفت و سیگنال رنجینگ این ماهواره در ایستگاه قشم دریافت شد که این امر به معنای قرارگیری صحیح ماهواره، صحت عملکردی آن و ردگیری آن تلقی می‌شود.

نوید با وزن ۵۰ کیلوگرم برای تزریق در مداری با ارتفاع ۳۷۰ کیلومتر طراحی شده بود که دارای طول عمر مداری دو ماه بود و هر شبانه روز ۶ بار از فراز ایران عبور می‌کرد و در دید ایستگاه‌های زمینی قرار می‌گرفت. مأموریت سطح یک نوید تصویربرداری از سطح زمین در طیف مرئی با قدرت تفکیک مناسب برای مأموریت محوله و ارسال تصاویر و اطلاعات پایشی سیستم در مدار LEO به ایستگاه‌های زمینی است.

تصاویر دریافتی از ماهواره نوید دارای کاربردهای عملیاتی در حوزه‌های جو و علوم هواشناسی، منابع و بلایای طبیعی است.

ماهواره «فجر»

ماهواره فجر به عنوان اولین ماهواره با مأموریت انتقال مداری کشور با قابلیت تغییر مدار ۲۵۰ تا ۴۵۰ کیلومتر بیضوی به مدار ۴۵۰ کیلومتر دایره‌ای با استفاده از پیش‌برنده گاز سرد (تراست گاز سرد) بود که سبب افزایش طول عمر ماهواره به مدت ۱۰۵ سال می‌شد.

ایران تاکنون چه ماهواره‌هایی را به فضا فرستاده است؟

این ماهواره با کمک ماهواره‌بر سفیر B۱ در ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ از پایگاه فضایی سمنان به فضا پرتاب شد. این ماهواره‌بر قابلیت حمل ماهواره را تا وزن ۵۰ کیلوگرم در مدار بیضوی ۳۰۰ تا ۴۵۰ کیلومتری داشت. این ماهواره با اعلام پایگاه n۲yo.com در روز ۶ اسفند ۱۳۹۳ سقوط کرد.

ماهواره «پیام»

ماهواره پیام بامداد روز ۲۵ دی ماه سال ۱۳۹۷ با ماهواره‌بر سیمرغ به فضا پرتاب شد، اما بنا به اعلام محمدجواد آذری جهرمی وزیر وقت ارتباطات، این پرتاب با موفقیت همراه نبود و ماهواره پیام در مدار قرار نگرفت.

این ماهواره که با مشارکت چهار دانشکده مهندسی هوافضا، برق کامپیوتر و مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر ساخته شده، از سری میکرو ماهواره‌های توسعه فناوری فضایی بود که به منظور تصویربرداری سه‌طیفی (سبز- قرمز و مادون قرمز نزدیک) و پانکروماتیک از محدوده ایران (به‌صورت نزدیک به زمان‌واقعی و ذخیره- ارسال)، ذخیره و ارسال پیام (S&F) و اندازه‌گیری تشعشعات فضایی، طراحی شده بود.

طراحی این ماهواره از سال ۱۳۸۴ آغاز شد و با وزن ۱۰۰ کیلوگرم و ارتفاع مداری ۵۰۰ کیلومتر و با شیب مداری ۵۵ درجه و تصاویری با دقت ۴۵ متر ارسال می‌کرد.

ماهواره دوستی

ماهواره دوستی دومین پرتاب ناموفق در سال ۹۷ بود که به کارفرمایی سازمان فضایی ایران، توسط دانشگاه صنعتی شریف طراحی و ساخته شده است. دوستی به صورت خاص، با هدف توسعه و دستیابی به فناوری‌هایی که برای اولین بار در ماهواره‌های بومی نصب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند، طراحی و ساخته شده است. از جمله این فناوری‌ها، کنترل وضعیت سه محوره، OBDH مقاوم در برابر خطا، سامانه کنترل حرارت نیمه‌فعال و سلول‌های خورشیدی تولیدشده در کشور با قابلیت بهره‌برداری در محیط فضا را می‌توان برشمرد.

این ماهواره با جرم ۵۲ کیلوگرم، با توجه به دسته‌بندی مرسوم ماهواره‌ها از منظر جرم، یک میکرو ماهواره محسوب می‌شد. مدار این ماهواره بیضوی و در دسته مدارهای کم ارتفاع (LEO)، با ارتفاع اوج و حضیض به ترتیب برابر با ۳۱۰ و ۲۵۰ کیلومتر و شیب مداری ۵۵ درجه بود. انرژی مورد نیاز این ماهواره با بهره‌مندی از باتری و پانل‌های خورشیدی حاصل می‌شد.

ماهواره ظفر -۱

ماهواره ظفر -۱ دانشگاه علم و صنعت در ساعت ۱۹ و ۱۵ دقیقه روز ۲۰ بهمن ماه سال ۱۳۹۸ با ماهواره‌بر سیمرغ به مدار ۵۳۰ کیلومتری پرتاب شد و در مرحله سوم پرتاب به دلیل نرسیدن به سرعت لازم سقوط کرد.

این ماهواره پس از ۸ دقیقه نتوانست در مدار قرار گیرد و با سرعت ۶ هزار و ۵۳۳ کیلومتر بر ساعت در ارتفاع ۵۴۱ کیلومتری باقی ماند و ارتباط زمینی آن قطع شد و به گفته وزیر ارتباطات این ماهواره در اقیانوس هند آرام گرفت.

ماهواره نور -۱

ماهواره نور -۱ به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران صبح روز چهارشنبه ۳ اردیبهشت ماه سال جاری از ماهواره‌بر ۳ مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب شد و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.

ایران تاکنون چه ماهواره‌هایی را به فضا فرستاده است؟

ماهواره «خیام»

ماهواره ایرانی «خیام» ساعت ۱۰ و ۲۲ دقیقه صبح سه شنبه ۱۸ مردادماه در یک همکاری مشترک با کشور روسیه، از ایستگاه فضایی با ماهواره‌بر سایوز از پایگاه بایکونور قزاقستان، با موفقیت به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پرتاب شد.

این ماهواره از نوع سنجشی و دارای دقت بالای تصویربرداری است. همچنین این ماهواره قابلیت تصویربرداری از سطح زمین در طیف‌های مختلف تصویری را دارد.

به دلیل وزن بالای این ماهواره ایرانی، پرتاب آن به آژانس فضایی روسیه واگذار شده است تا بوسیله ماهواره‌بر سایوز به فضا پرتاب و در مدار قرار گیرد.

پرتابگر «سایوز» در میان پرتابگرهای کشورهای مختلف دنیا از بیشترین درصد قابلیت اطمینان برخوردار است و تاکنون بیشترین تعداد مأموریت موفق فضایی در دنیا توسط این پرتابگر صورت گرفته است.

این ماهواره در پُر استفاده ترین ماهواره‌های دنیا از نظر مأموریت قرار می‌گیرد که همان بحث تهیه تصویر از سطح کره زمین است. زمانی که از تصویر برداری ماهواره‌ای سخن به میان می‌آید مشخصاً مهم‌ترین بحث میزان کیفیت تصاویر تهیه شده توسط ماهواره مورد نظر است. عدد مورد نظر در خصوص «ماهواره خیام» ۱ متر است؛ این عدد هر چقدر کوچک‌تر باشد به معنی تصاویر با کیفیت تر است.

آغاز به کار رسمی سامانه رتبه بندی معلمان از ۲۶ مرداد

آغاز به کار رسمی سامانه رتبه بندی معلمان از ۲۶ مرداد

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: سامانه رتبه‌بندی معلمان از امروز بازشده است و به‌ صورت آزمایشی همکاران می‌توانند کارهای خود را انجام دهند، اما از ۲۶ مردادماه سامانه به‌صورت رسمی شروع به کار خواهد کرد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، یوسف نوری در گفت‌وگویی تلویزیونی اظهار کرد: محور تحول در آموزش‌وپرورش معلم است و یکی از کارهایی که برای معلمان باید انجام شود آن است که معلم در موقعیتی قرار بگیرد تا بتواند به افزایش کیفیت نظام تعلیم و تربیت کمک کند. لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان براساس سند تحول بنیادین نوشته‌شده است و اجرای آن در طول این سال‌ها با موانعی مواجه شد که نهایتاً در سال گذشته لایحه خامی از سوی دولت دوازدهم به مجلس ارائه شد که دولت تأمین مالی نشده بود. پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، به دلیل این‌که برنامه دولت اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان بود و به دلیل اینکه این لایحه دولت قبل تأمین مالی نشده بود، می‌توانست آن را پس بگیرد، اما دولت این کار را نکرد و با همکاری مجلس برای سال ۱۴۰۱ بودجه‌ای برای لایحه رتبه‌بندی معلمان، مصوب شد.

سامانه رتبه‌بندی از ۲۶ مردادماه در دسترس معلمان قرار خواهد گرفت

وی، قانون رتبه‌بندی معلمان را در راستای ارتقاء نظام تعلیم و تربیت و صلاحیت‌های معلمی و ایجاد رقابت در نظام تعلیم و تربیت و بهبود معیشت فرهنگیان دانست و افزود: در مورد قانون رتبه‌بندی فرهنگیان فقط نباید موضوع سوم آن دیده شود و کلیت این قانون که به نفع نظام تعلیم و تربیت است باید بیان شود.

نوری بابیان این‌که پس از رفع ایرادات آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان که توسط کمیسیون تلفیق مجلس اعلام‌شده بود، این ایرادات اصلاح شد و در پانزدهم مردادماه سال جاری آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان نهایی شد، تصریح کرد: سامانه رتبه‌بندی معلمان هم‌اکنون برای تعدادی از معلمان به‌صورت آزمایشی بازشده است تا مدارک خود را در آن بارگذاری کنند و فرایندهای آن انجام گیرد و پس از بررسی و رفع مشکلات، از بیست و ششم مردادماه، سامانه رتبه‌بندی فرهنگیان برای تمامی معلمان بازخواهد شد تا مدارک خود را در آن بارگذاری کنند.

مذاکره با سازمان برنامه‌وبودجه برای اضافه پرداخت‌های رتبه‌بندی به‌صورت علی‌الحساب

وی ادامه داد: با سازمان برنامه‌وبودجه مذاکراتی صورت گرفته است تا بخشی از اضافه پرداخت‌های ناشی از رتبه‌بندی تا زمانی که رتبه‌های معلمان به‌طور کامل مشخص شود به‌صورت علی‌الحساب به معلمان پرداخت شود.

وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: برخی از تأخیرهایی که در اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان به وجود آمد به دلیل این بود که تعدادی از فرهنگیان شامل این قانون نمی‌شدند که با اصلاحاتی که در قانون صورت گرفت و رفت‌وبرگشت‌هایی که پیدا کرد، آنان نیز مشمول این قانون شدند و در حال حاضر بیش از ۸۰۰ هزار نفر از معلمان، مشمول قانون رتبه‌بندی فرهنگیان خواهند شد.

وی به اقدامات تحولی در یک سال گذشته در وزارت آموزش‌وپرورش، اشاره و عنوان کرد: وزارت آموزش‌وپرورش باید سیاست‌ها و برنامه‌های خود را بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری برنامه‌ریزی کند. یکی از اولویت‌های رهبر معظم انقلاب اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است، لذا یکی از اولویت‌های آموزش‌وپرورش اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش بود و اولین اقدام تحولی ایجاد تحول در مرکز ثقل آموزش‌وپرورش یعنی تربیت‌معلم و دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان متولی این امر بود.

درصدد بهبود نسبت هیات علمی به دانشجو در دانشگاه فرهنگیان هستیم

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان ابتدا مراکز تربیت‌معلم بوده است که در دهه۹۰ به دانشگاه تبدیل شد، اما این دانشگاه از همان ابتدای کار دارای مشکلات و نقایصی بود که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها، کم بودن نسبت استاد به دانشجو است که در حال حاضر به ازای هر۱۱۰ دانشجو یک عضو هیئت‌علمی در این دانشگاه حضور دارد، درحالی‌که که در برنامه ششم توسعه دانشگاه‌ها باید به ازای هر۲۰ دانشجو یک استاد داشته باشند.

وی تصریح کرد: این نسبت در دانشگاه‌های دیگر حداکثر ۱ به ۲۴ است، لذا اولین کاری که برای بهبود شرایط دانشگاه انجام شد، جذب هیئت‌علمی در این دانشگاه بود که با همکاری وزارت علوم و ریاست جمهوری این نسبت در حال تغییر است.

جذب ۱۰۰۰ دکتر معلم در دانشگاه فرهنگیان

نوری از قصد آموزش‌وپرورش برای جذب هزار نفر دکتر معلم، در دانشگاه فرهنگیان و ۳۰۰ نفر از نخبگان در خارج از آموزش‌ و پرورش در این دانشگاه خبر داد و اظهار کرد: در آموزش‌وپرورش ۵ هزار و ۶۰۰ دکتر معلم وجود دارد که از بین آن‌ها هزار دکتر معلم برتر برای دانشگاه فرهنگیان جذب خواهند شد. جذب دکتر معلمان این مزیت را دارد که این افراد در مدرسه مشغول به تحصیل بوده‌اند و زیست‌بوم آموزش‌وپرورش و مدرسه و کلاس درس را به‌خوبی می‌شناسند و قابلیت انتقال بهتری از فضای آموزش‌وپرورش و مدرسه را برای دانشجو معلمان دارند.

وی در مورد اقدام تحولی بعدی در دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشجویان این دانشگاه تاکنون آزمون جامع نمی‌دادند یا توانایی‌های آن‌ها در مورد فناوری اطلاعات ارزیابی نمی‌شد که اکنون این کار با نرم‌افزارهای رشته‌های تخصصی‌شان آزموده خواهد شد و تصویب‌ شده است که هر دانشجو معلم برای گواهی صلاحیت معلمی باید حتماً آزمون جامع استاندارد بدهد و ۶ مهارت را داشته باشد تا بتواند گواهی صلاحیت‌های معلمی را اخذ نماید، لذا اگر این فارغ‌التحصیلان گواهی صلاحیت معلمی نداشته باشند نمی‌توانند از مزایای رتبه‌بندی معلمان بهره‌مند شوند.

برگزاری مسابقات ورزشی معلمان پس از ۱۴ سال وقفه

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: مسابقات فرهنگی و ورزشی معلمان ۱۴ سال بود که انجام نمی‌شد، اما امسال باهمت همکاران بار دیگر احیا شد که رویداد بزرگ و خوبی در جامعه آموزش‌وپرورش بود.

کمک ۳۴۰۰ میلیارد تومانی خیران مدرسه‌ساز

عضو کابینه دولت مردمی گفت: خیرین سال گذشته ۳۴۰۰ میلیارد تومان هزینه کردند، امسال هم نیز ۸۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی کرده‌اند.

وی در خصوص هزینه مدارس دولتی و غیردولتی خاطرنشان کرد: مدارس به سه دسته؛ دولتی، غیردولتی و مدارس خاص تقسیم می‌شوند. درباره مدارس غیردولتی اگر تخلفی صورت گرفته است با توجه به شهریه‌هایی که به نسبت به هر مدرسه تعیین کرده‌ایم، مردم می‌توانند اعتراض خود را اعلام کنند و حتماً به آن رسیدگی می‌شود. یکی از شاخص‌های تعیین شهریه مدارس، موفقیت‌های مدارس در سال‌های گذشته است که شورای مدارس غیردولتی این ارقام و قیمت‌ها را برای مدارس تعیین کرده‌اند و امسال در این رابطه مشکل نداریم. تاکنون بیش از ۴۰ مدرسه به دلیل بعضی تخلفات شناسایی‌شده‌اند.

نوری ادامه داد: مورد دوم، مدارس دولتی خاص هستند مثل مدارس سمپاد؛ که هزینه ثبت نام کمی از والدین می‌گیرند که میانگین کشوری ۳ میلیون تومان است که به ۴۰ درصد افراد تخفیف‌هایی نیز تعلق می‌گیرد.

وی افزود: بخش اعظمی از قبولی‌های کنکور امسال حاصل همین مدارس سمپاد دولتی است که ۳۰ درصد دانش آموزان سمپاد فرزندان همکاران فرهنگی ما هستند که وضع مالی متوسطی دارند.

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: بایدکیفیت تمام مدارس را افزایش دهیم و همه در مدارس باکیفیت درس بخوانند. وجود مدارس غیردولتی ازنظر کمی کمک به آموزش‌وپرورش است، اما اگر بررسی شود اختلافاتی را این موضوع در کشور به وجود آورده است. در دنیا مدارس ابتدایی غیردولتی و خصوصی به‌ندرت داریم و به‌نوعی ما در جهان خاص هستیم.

وی اضافه کرد: امسال ۷۵ درصد قبولی‌های ما دولتی بود، اما متأسفانه در جامعه گفته می‌شود سمپاد دولتی نیست، درحالی‌که مدارس استعدادهای درخشان نیز دولتی محسوب می‌شود. برای مردم ذهنیت اشتباهی ایجاد کردند که مدارس سمپاد غیردولتی هستند.

 

 

 

در نظر نگرفتن سن کودک در تماشای فیلم‌ها چه تاثیراتی دارد؟

فیلترینگ در خانه

نرگس خانعلی‌زاده

اینکه بسیاری از فیلم‌ها، سریال‌ها و یا حتی کارتون‌هایی که فرزند ما به صورت آزادانه آن را می‌بیند و ما نگران نیستیم، می‌تواند سلامت روحی و ذهنی کودک‌مان را به خطر بیندازد. شما کودک پنج شش ساله‌ای را تصور کنید که به همراه پدر و مادرش، تماشاگر فیلمی از تلویزیون است که شخصیت‌های اصلی، زن و مرد و بزرگسال و نوجوان، به طور مداوم و بی‌محابا سیگار می‌کشند. آن‌وقت ما انتظار داریم که بعد از تماشای این فیلم که ظاهرا محتوای نامناسبی ندارد، قبح سیگار کشیدن برای فرزندمان نریخته باشد و آن را عملی عادی نداند؟

 معمولا ذهن کودکان را به یک زمین آماده کشت تشبیه می کنند. زمینی که ما قرار است در آن بذری بکاریم و برداشت کنیم. حالا در این زمین چه می‌کاریم؟ ذهن کودکان دقیقا به اندازه همین زمین بدون محصول، قابلیت کاشتن دارد و هر آن چیزی که در روزها و ماه‌ها و سال‌های اول زندگی‌اش با آن مواجه می‌شود، حکم همان بذری را دارد که در سال‌های نوجوانی و جوانی، برداشت می‌کند. این همه آن‌چیزی است که درباره مراقبت از ورودی‌های ذهن کودکان و فرزندانمان باید بدانیم؛ آن‌وقت است که شاید پایمان را فراتر از محدودیت معمول و مرسوم محتواهای کاملا نامناسب برای بچه‌ها بگذاریم و بر برخی مفاهیم عادی اما خارج از دنیای کودکی فرزندمان بیشتر دقت می‌کنیم. این را دکتر مهری موسوی، روانشناس و مشاور خانواده می‌گوید که معتقد است بسیاری از فیلم‌ها، سریال‌ها و یا حتی کارتون‌هایی که از تلویزیون پخش می‌شود، مناسب درک و فهم کودکان نیست؛ آنقدر که بهتر است یک فیلتر دستمان بگیریم و با سختگیری فراوان، اجازه ورود تصاویر و اطلاعات دنیای بیرون را به ذهن سفید فرزندمان بدهیم.

 

برای اولین سوال، می‌خواهیم درباره اهمیت رسانه تصویری در تاثیرگذاری بر ذهن مخاطب به خصوص کودکان بدانیم؛ چرا ابزارهای تصویری مانند تلویزیون، نسبت به دیگر ابزارها تاثیرگذاری بیشتری بر مخاطب کم سن و سال خودشان دارند؟

واقعیت این است که تلویزیون، نمایشگری است که اطلاعات صادر می‌کند و فرصت پردازش و تحلیلی به مخاطب خردسال و کودک خود نمی‌دهد. در واقع همه بیننده‌ها تلویزیون، صرفا گیرنده هستند و اطلعات صادرشده را دریافت می‌کنند و دیگر نقشی ندارند. اتفاقی که در کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر است و آن‌ها بعد از دریافت اطلاعاتی که از برنامه‌های تلویزیونی گرفته‌اند، قدرتی برای تجزیه و تحلیل آن ندارند.

یعنی به نظر شما ممکن است کتاب این خاصیت را نداشته باشد؟

در کتاب خواندن، تنها چشم ما است که درگیر آن می‌شود  و بعد از خواندن، فرصت برای استنباط آنچه خواندیم داریم اما در تلویزیون، چشم و گوش و حافظه به صورت همزمان فعالیت می‌کند و می‌شود گفت همه را با هم قفل و زنجیر می‌کند؛ آن‌وقت است که این حال درون کودک رخ می‌دهند که هرچه من می‌گویم، تو بپذیر. این اتفاق به طور ویژه در کودکان صورت می‌گیرد که قدرت تحلیلگری ندارند. در واقع بزرگسالان انتخابگر هستند اما قشر کودک، این توانایی را ندارد. در واقع از زمانی که ارتباط کودک از پایان بیست و چهار ماهگی با دنیای بیرون برقرار می‌شود، هرچیزی که ببینند و برایشان ملموس باشد را می‌پذیرند.

 فیلترینگ در خانه

این پذیرش شامل حال نوجوان‌ها هم می‌شود؟

کمتر! چرا که در سن نوجوانی تفکر انتزاعی شکل می‌گیرد اما کودک شامل این قضیه نمی‌شود.

می‌توانید برای روشن تر شدن این مفهوم مصداقی بیاورید؟

بله؛ بگذارید برایتان یک مثال ساده بزنم. گاهی تماشای کارتون بزبز قندی هم می‌تواند دلهره‌ای ناخواسته برای کودک به همراه داشته باشد؛ چرا که یک کودک چهار پنج ساله ممکن است این همانند سازی را در ذهنش شکل بدهد و خودش را جای شنگول و منگول بگذارد و فکر ند که هر بار که مادر در خانه نیست، ممکن است گرگ بیاید و من را بخورد. در واقع آن‌ها این درک را ندارند که در لزوما تنهایی بد نیست و قرار نیست خطری من را تهدید کند. حالا این برقراری ارتباط با شخصیت‌های این قصه را به هر فیلم و سریال و برنامه تلویزیونی و تصویری دیگری ربط بدهید! چه تصوری از نتیجه آن دارید؟

 

یعنی می‌گویید گاهی ترس از تنهایی در کودکان، می‌تواند نتیجه یک برنامه تلویزیونی باشد؟

دقیقا همین‌طور است! ترس از تنهایی، قبح‌زدایی از مسائل ناهنجار در خانواده، به هم ریختن خواب کودکان و … همه از نتایج تماشای برنامه‌ای نامناسب سن آن‌ها است. اما به نظر می‌رسد که بسیاری از والدین تنها مراقب این هستند که کودکانشان برنامه‌ای با محتوای نامناسب جنسی و یا موضوعاتی شبیه به این نبینند.

 

دقیقا ایراد کار همین است. اینکه بسیاری از فیلم‌ها، سریال‌ها و یا حتی کارتون‌هایی که فرزند ما به صورت آزادانه آن را می‌بیند و ما نگران نیستیم، می‌تواند سلامت روحی و ذهنی کودک‌مان را به خطر بیندازد. شما کودک پنج شش ساله‌ای را تصور کنید که به همراه پدر و مادرش، تماشاگر فیلمی از تلویزیون است که شخصیت‌های اصلی، زن و مرد و بزرگسال و نوجوان، به طور مداوم و بی‌محابا سیگار می‌کشند. آن‌وقت ما انتظار داریم که بعد از تماشای این فیلم که ظاهرا محتوای نامناسبی ندارد، قبح سیگار کشیدن برای فرزندمان نریخته باشد و آن را عملی عادی نداند؟

خب  پس با این اوصاف، خیلی از برنامه‌ها و فیلم‌های از نظر ما معمولی، نباید در معرض دید کودکان قرار بگیرد!

طبیعتا همین‌طور است. بهترین روش این است که پیش از در دسترش تماشا بودن هر محتواهایی، والدین آن را ببینند و نسبت به محتوایش کاملا نظارت داشته باشند. آن‌وقت است که با توجه به فرهنگ خانوادگی و از آن مهمتر، با توجه به شناختی که از فرزندشان دارند، می‌توانند اجازه تماشای آن را به کودک بدهند. در واقع پدر و مادر در چنین سنینی، باید به عنوان فیلتر عمل کنند و اجازه خروج هر برنامه‌ و سریال و فیلمی را از این فیلتر ندهند.

 

اما بسیاری از سریال‌هایی که از تلویزوین پخش می‌شوند، طبیعتا موضوعات مختلفی مانند اعتیاد، طلاق، دعوا و … را شامل می‌شوند. چه باید کرد؟

بله این موضوعات دائما در فیلم ها و سریال ها تکرار می شوند.باید توجه داشت بسیاری از آن ها مناسب سن کودک نیستند.یکی  از موضوعاتی که امنیت روانی کودک را بر هم می‌زند، در معرض قرار گرفتنش در چالش‌ها و دعواهای زن و شوهر است که می‌تواند آن را به پدر و مادر خودش هم نسبت بدهد. نکند دعوایشان شود؟ نکند سر هم داد بزنند؟ فراموش نکنیم که مغز کودکان مدام در حال اسکن کردن از اطلاعات دریافتی است و چه بهتر که همه خوبی‌های دنیا را به او انتقال بدهیم.

شخصا فکر می‌کنم که پدر و مادرها باید بپذیرند که بعد از ورود کودک، زندگی‌شان دچار تغییر شده است و باید برای سبک زندگی‌شان، محدودیت‌هایی جدید مطابق با سن فرزندشان اعمال کنند. آن‌ها دیگر نباید بی‌محابا در هر ساعتی از شبانه‌روز، تلویزیون را روشن کنند و برنامه مورد علاقه‌شان حتی اخبار ببیند.

این موضوع در رابطه با پخش اخبار در فضای خانه نیز صدق می کند؟

اخبار قرار است چه چیزی به ما بدهد جز حجم زیادی از وقایع  سخت، جدی و گاهی ناخوشایندی که در سراسر دنیا رخ داده است؟ شنیدن همه این اتفاقات می‌تواند آسیب‌های روانی و روحی کاملا جدی بر کودکان‌مان وارد کند. امید به آینده را در سن نوجوانی و جوانی از آن‌ها بگیرد و نسبت به دنیا بدبین شوند؛ در صورتی که دنیا پر است از قشنگی‌هایی که می‌توانیم آن‌ها را به فرزندمان نشان بدهیم. برای همین است که به طور جدی معتقدم که بهتر است والدین فیلترینگ زمانی برای تماشای تلویزیون، فیلم و یا حتی کار با تلفن همراه‌شان داشته باشند.

 

اما این روزها، اگر تلویزیونی هم روشن نباشد، بچه‌ها به راحتی به ابزارهایی مانند تلفن همراه و تبلت دسترسی دارند!

متاسفانه این واقعیت جامعه ما است که ابزارها زودتر از فرهنگ استفاده از آن به دست ما می‌رسند. مثلا فرهنگ استفاده از تلفن همراه و تبلت‌ها برای کودکان کاملا متفاوت از آن چیزی است که امروز با آن روبرو هستیم. چه بسیار مراجعانی داشته‌ام که تلفن همراه‌شان به راحتی در اختیار کودک‌شان بوده است و کودک به واسطه اینترنت روشن، با تصاویر و کلیپ‌های یکی دو دقیقه‌ای مواجه شده است که درباره آن از پدر و مادرش سوال پرسیده است اما با این وجود باز هم اثرات عمیقی بر روح او داشته است.والدین باید در این زمینه دقت نظر بیشتری داشته باشند و در باره مسائلی که مناسب سن کودک نیستند با آن ها صحبت کنند و در این شرایط سعی شود سرگرمی های مناسب در اختیار کودک قرار بگیرد تا او به طور خواسته و داوطلبانه دیگر خواهان محتوای نامناسب برای سن خود نباشد.

 

 

 

 

 

۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه کارتخوان غیرفعال شد/ عضویت داوطلبانه ۶ هزار مودی در سامانه مودیان

۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه کارتخوان غیرفعال شد/ عضویت داوطلبانه ۶ هزار مودی در سامانه مودیان

 رییس اداره اجرایی مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی گفت: در راستای ساماندهی کارتخوان‌ها با همکاری بانک مرکزی، ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار ابزار پرداخت (دستگاه کارتخوان) غیرفعال شد.

اشکان هراتی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: این تعداد دستگاه‌ها یا توسط صاحبان کارتخوان‌ها و یا توسط سازمان امور مالیاتی با هماهنگی بانک مرکزی غیرفعال شده است.

وی افزود: ساماندهی دستگاه کارتخوان بانکی در راستای اجرای ماده ۱۱ قانون پایانه فروشگاهی با همکاری سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی از ۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۰ صورت گرفت.

اتصال ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار کارتخوان به پرونده‌های مالیاتی

رییس اداره اجرایی مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی ادامه داد: حدود ۱۸ میلیون و ۷۷۹ هزار  مورد تعداد ابرازهای پرداخت بود که از این تعداد حدود هشت میلیون و ۳۰۰ هزار کارتخوان به صورت فعال به پرونده‌های مالیاتی متصل شدند.

هراتی با بیان اینکه اجرای ماده ۱۱ قانون پایانه فروشگاهی یکی از مواد زیرساختی برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان بوده است است، گفت: این امر در کنار ماده ۱۰ و شناسایی حساب های تجاری از جمله پیش نیازهای اساسی برای اجرای اثربخش قانون بوده است که به انجام رسید.

شناسایی حساب‌های تجاری تا شهریورماه

وی تأکید کرد: ماده ۱۰ این قانون نیز برای شناسایی حساب‌های تجاری بوده است که جلسه‌های مستمر هفتگی با کارشناسان بانک مرکزی برگزار شده و در حال برگزاری است که در همین راستا هشت میلیون حساب تجاری را شناسایی کرده‌ایم.

رییس اداره اجرایی مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی ابراز امیدواری کرد تا اواسط شهریورماه بتوانیم حساب‌های تجاری را نیز شناسایی کنیم.

وی از راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی خبر داد و گفت: با تکمیل زیرسامانه‌های اصلی، سامانه مؤدیان راه اندازی و امکان عضویت داوطلبانه و ایجاد کارپوشه برای مؤدیان  از ۲۰ تیرماه امسال از طریق اطلاعیه سازمان امور مالیاتی اعلام شد و تا مقطع کنونی حدود ۶ هزار مودی عضو این سامانه شده‌ و در خصوص ایجاد کارپوشه خود پیامک دریافت کرده‌اند.

 

 

 

وزیر علوم:

کنکور حذف‌شدنی نیست

کنکور حذف‌شدنی نیست

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کنکور حذف شدنی نیست؛ در حال‌حاضر، چند هزار دانش‌آموز داریم که معدل آنها ۲۰ است. نمی‌توان تمام این افراد را در آن ۱۵ درصد رشته‌های پرطرفدار جذب کنیم؛ به همین دلیل کنکور باید برگزار شود.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی گل در نشست خبری که روز یک‌شنبه ۲۳ مرداد ماه برگزار شد، درباره اسناد علمی منتشرشده در نشریات بین‌المللی اظهار کرد: ۷۶ هزار سند علمی در نشریات بین‌المللی منتشر شده که ۳۵ درصد این تعداد با مشارکت بین‌المللی در راستای کسب مرجعیت علمی و دیپلماسی علم و فناوری است. این میزان باید تقویت شود.

وی اظهار کرد: طرح نگهداشت نخبگان در شورای عالی عتف با حضور  آیت‌الله ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری مصوب شد؛ بر این اساس، برای جذب اعضای هیئت‌علمی، سهمیه خاصی برای نخبگان درنظر گرفتیم. همچنین ۲۰ درصد از سهمیه دانشگاه‌ها به نخبگان اختصاص می‌یابد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکیدکرد: از مهرماه امسال با سبک و سیاق حضوری، آموزش‌ها را پیگیری می‌کنیم. البته تلاشمان این است که از تجربیات آموزش مجازی استفاده کنیم و در برخی دروس به صورت ترکیبی عمل کنیم. برنامه و هدف وزارت علوم، آموزش حضوری دانشجویان است. از سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم کمک‌های مالی خاصی را به دانشگاه‌ها اختصاص‌دهد تا پاسخگوی هزینه‌های آموزش، خوابگاه و تغذیه باشند.

۵ هزار نیاز در سامانه “نان” ثبت شد

دکتر زلفی‌گل با بیان اینکه اولین برنامه ام در دوره وزارت ایجاد سامانه نان (نظام ایده‌ها و نیازهای جامعه) بود، گفت: تا کنون در این سامانه بیش از ۵ هزار نیاز به ثبت رسیده است؛ مصوب شد که تمام دستگاه‌های دولتی که از بودجه پژوهشی استفاده می‌کنند، موظف هستند نیازهای خود را در این سامانه ثبت کنند.

وزیر علوم توضیح داد: تاسیس صندوق علوم، تحقیقات و فناوری هم مورد بعدی است. با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، رئیس‌جمهور تاسیس این صندوق را ابلاغ کرد و اساسنامه آن نوشته شد. این موضوع در شورایعالی عتف مطرح شد؛ تصویب اساسنامه قرار است در هیأت دولت مصوب شود.

دکتر زلفی‌گل، تاسیس معاونت فناوری را از اقدامات مهمی دانست که در وزارت علوم ایجاد شده که این اقدام به توسعه شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد کمک زیادی کرد.

وزیر علوم گفت: مجوز تاسیس شرکت‌های نوع ۳ دانش‌بنیان به وزارت علوم داده شده، این موضوع کمک می‌کند که ۱۰ هزار و ۷۰۰ واحد فناور شرکت‌های دانش‌بنیان را توسعه‌دهیم. رونق تولید کشور به دست این شرکت‌ها است و برای افراد تحصیل کرده شغل ایجاد می‌کنند. بنابراین نوع نگاه ما به شرکت‌های دانش بنیان بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: تدوین طرح امریه سربازی پسادکتری و دستیار فناوری نیز از جمله اقدامات یک سال گذشته است. همچنین به این نتیجه رسیدیم که پارک علم و فناوری بین المللی ایران را در یک زمین ۱۰۰۰ متری تاسیس کنیم تا در عرصه دانش بنیانی تولیدات بین المللی هم داشته باشیم.

 اختصاص بودجه برای اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره دانشگاه‌ها

وزیر علوم با اشاره به وجود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مربع ساختمان نیمه کاره در موسسات آموزش عالی گفت: تاکنون ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه هایی که بالای ۵۰ درصد پیشرفت داشتند، از محل سفرهای استانی دولت اختصاص داده شده است.

وی افزود: در هفته دولت، ۳۲ پروژه آماده بهره‌برداری داریم، ۳۰ پروژه دیگر هم با میزان پیشرفت بالای ۹۵ درصد داریم که با حمایت ویژه در اولین فرصت تکمیل می‌شود.

دکتر زلفی‌گل خاطرنشان کرد: به علوم انسانی توجه خاص داریم؛ با توسعه مرکز آموزش علوم قرآنی، آن را به مرکز آموزش علوم قرآنی و علوم انسانی تبدیل‌کردیم تا توجه ویژه‌ای به علوم‌انسانی داشته باشیم.

وزیر علوم در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییرات در دانشگاه‌ها گفت: درباره برخی رؤسای دانشگاه شاید ضرورتی بر تغییر نباشد، وقتی توانمندی یک رئیس دانشگاه بالا است، چه دلیلی برای تغییر وجود دارد؟ البته درباره برخی دیگر هم حکم چهار ساله هنوز به اتمام نرسیده و پس از پایان حکم جا به جا می‌شوند.

موضوع نگهداشت نخبگان

دکتر زلفی‌گل توضیح داد: برای رفع مهاجرت ژن‌ها باید نخبگان ما نسبت به آینده شغلی خود نگران نباشند، البته برخی نخبگان شغل دارند، اما احساس می‌کنند در جای مناسبی برای اثربخشی قرار نگرفته‌اند. باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد؛ در شورایعالی عتف با حضور رئیس‌جمهور طرح نگهداشت نخبگان مصوب شد، برای جذب اعضای هیات علمی نیز سهمیه خاصی برای نخبگان داشتیم و ۲۰ درصد از سهمیه دانشگاه‌ها به نخبگان اختصاص می یابد.

ظرفیت خوابگاهی

وزیر علوم در پاسخ به سوالی درباره ظرفیت پذیرش دانشجو در خوابگاه گفت: تا سال تحصیلی سال گذشته، حدود ۹۲۰ بلوک خوابگاهی با ظرفیت ۱۹۶ هزار دانشجو داشتیم. ۲۹۶ واحد خوابگاه متاهلی برای یک هزار و ۵۰۴ نفر است و در حال توسعه خوابگاه‌های متاهلی هستیم. همچنین صندوق رفاه دانشجویان به دانشگاه‌ها وام ودیعه مسکن می‌دهد.

 

 

 

صعود به فینال بازی‌های کشورهای اسلامی؛

طلسم ۵۶ ساله والیبال زنان ایران شکست

طلسم ۵۶ ساله والیبال زنان ایران شکست

تهران- ایرنا- تیم ملی والیبال زنان ایران در دیدار نیمه‌نهایی بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی جمهوری آذربایجان را شکست داد تا طلسم ۵۶ ساله این تیم برای کسب مدال مسابقات رسمی با صعود به دیدار نهایی شکسته شود.

به گزارش ایرنا، مرحله نیمه‌نهایی مسابقات والیبال زنان و مردان بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی امروز (یکشنبه) با چهار دیدار پیگیری می‌شود.

تیم ملی والیبال زنان ایران در دیدار خود در این مرحله به مصاف جمهوری آذربایجان رفت و سه بر یک این تیم را شکست داد و به عنوان فینالیست نخست این بازی‌ها معرفی شد.

شاگردان الساندرا کمپدلی که در ست دوم این دیدار ۲۵ بر ۱۸ مغلوب جمهوری آذربایجان شدند، در ست‌های اول، سوم و چهارم به ترتیب با امتیازهای ۲۵ بر ۱۸، ۲۵ بر ۱۶ و ۲۵ بر ۲۲ به پیروزی رسیدند تا مدال نقره و نایب قهرمانی این تیم قطعی شود و فردا (دوشنبه ۲۴ مرداد) برای مقام قهرمانی به میدان بروند.

آخرین مدال تیم ملی والیبال زنان ایران در مسابقات رسمی در بازی‌های آسیایی سال ۱۹۶۶ به رنگ برنز به دست آمد تا طلسم ۵۶ ساله این تیم برای کسب مدال با صعود به دیدار نهایی بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی شکسته شود و شاگردان کمپدلی به نخستین مقام این تیم بعد از انقلاب دست یافتند.

از سوی دیگر با صعود تیم ملی والیبال زنان ایران در دیدار نهایی بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی مدال نقره این تیم قطعی شد که نخستین نایب قهرمانی تاریخ والیبال زنان ایران محسوب می‌شود.

تیم‌های ترکیه و کامرون در دیگر دیدار مرحله نیمه‌نهایی مسابقات والیبال زنان به مصاف هم خواهند رفت تا برنده این مسابقه حریف تیم ملی زنان در دیدار نهایی شود.

تیم ملی ب والیبال مردان ایران نیز از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه در دیدار مرحله نیمه‌نهایی گروه مردان به مصاف جمهوری آذربایجان خواهد رفت.

 

 

 

 

اولیانوف: تحریم‌ها علیه ایران می‌توانند به زودی رفع شوند

اولیانوف: تحریم‌ها علیه ایران می‌توانند به زودی رفع شوند

یک دیپلمات ارشد روس در توییتی پیش‌بینی کرد که تحریم های ضد ایرانی به زودی رفع شوند.

به گزارش ایرنا، میخائیل اولیانوف ساعاتی پیش به پرسش یکی از کاربران شبکه اجتماعی توییتر که با توجه به بی تاثیر بودن تحریم ها، نظر وی را در مورد رفع تحریمهای ایران، روسیه و دیگر کشورها جویا شده بود، پاسخ داد.

رئیس هیأت مذاکره کننده روسیه در مذاکرات رفع تحریم ها در وین گفت که تحریم های ایران می توانند به زودی رفع شوند.

این دیپلمات ارشد افزود که نمی توان در مورد تحریم های غرب علیه روسیه چنین پیش‌بینی کرد.

نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین گفت: تنها بخشی از (تحریم های علیه روسیه) مربوط به اوکراین است. غرب سیاست مستقل روسیه را چالشی راهبردی دانسته و به سختی اعمال تحریم ها را کنار خواهد گذاشت.

اولیانوف به تازگی دریک نشست خبری گفته بود که متن سند احیای برجام تقریبا به طور کامل مورد توافق قرار گرفته و می توان گفت که تقریبا به طور کامل مورد توافق قرار گرفته است.

وی افزود: ایران تنها در مورد چند کلمه از متن، سؤالاتی را مطرح کرده و در مورد بقیه متن می توان گفت توافق صورت گرفته است.

وی در عین حال تاکید کرد که همین چند کلمه می تواند به مانعی برای توافق بدل شود، همانگونه که پیش از این هم در جریان مذاکرات وین رخ داده بود.

 

 

 

 

افزایش مجدد حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری، دستور کار دولت

سازمان‌های “امور اداری و استخدامی” و “برنامه و بودجه” در پیشنهادی مشترک، افزایش حقوق و مستمری کارمندان را به دولت ارایه کرده اند.

سازمان‌های “امور اداری و استخدامی” و “برنامه و بودجه” در پیشنهادی مشترک، افزایش حقوق و مستمری کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری را جهت بررسی و اتخاذ تصمیم به دولت ارایه کرده اند.

این پیشنهاد با هدف بهبود و کمک به معیشت کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری و ارتقای قدرت خرید آن‌ها به دولت ارایه شده است و قرار است مجددا حقوق افراد مشمول، افزایش یابد

 

 

 

 

 

تمدید گذرنامه‌ تاریخ گذشته با مهر پلیس برای پیاده روی اربعین

فرمانده کل انتظامی کشور از آمادگی پلیس برای اجرای ماموریت‌ها در ایام اربعین خبر داد.

 

سردار حسین اشتری در خصوص نزدیک شدن به ایام اربعین و تسهیل تردد زائران اظهار کرد: فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در ایام اربعین آمادگی کامل برای اجرای ماموریت‌ها و خدمات رسانی به مردم عزیز دارد که به این منظور قرارگاه اربعین فراجا از مدت‌ها قبل راه اندازی شده است.

فرمانده کل انتظامی کشور ادامه داد: همکاران ما در اقصی نقاط کشور به خصوص در مرز‌ها حاضر هستند تا به زوار اربعین حسینی (ع) در این ایام خدمت رسانی کنند.

او افزود: رایزنی‌هایی صورت گرفته تا حتی اگر گذرنامه تا یک ماه اعتبار داشت با مهر تمدید پلیس مورد تایید مسئولان عراقی قرار گیرد و بتوانند با آن تردد کنند.

سردار اشتری بان کرد: از زوار گرامی می‌خواهیم تا بازگشت را به روز‌های پایانی موکول نکنند.

 

 

بازنشستگان با سابقه حق بیمه کمتر از ده سال حقوق دریافت می‌کنند

درجلسه امروز مجلس مقرر شد که فرد بیمه شده بازنشسته کمتر از ۱۰ سال به نرخ روز از مزایای حقوق و یا مستمری بازنشستگی استفاده نمایند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۳ مردادماه) مجلس شورای اسلامی با الحاق یک تبصره به ماده ۶ طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی، موافقت کردند که براساس آن در صورتی که سابقه پرداخت حق بیمه فرد بازنشسته بیشتر از ۵ سال و کمتر از ۱۰ سال باشد، بیمه شده می تواند با پرداخت کسری ماه‌ها و یا سنوات تا ۱۰ سال به نرخ روز از مزایای حقوق و یا مستمری بازنشستگی استفاده نمایند.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*