اخبار خراسان جنوبی/

برای خنثی کردن نقشه‌های دشمن در جنگ فرهنگی بیشتر تلاش شود

 

بنیاد مسکن خراسان جنوبی رتبه اول اجرای طرح‌های عمران روستایی کشور را کسب کرد

۲۱ یادمان شهدای گمنام در استان ساماندهی می‌شود

 

استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته ۲۱ یادمان شهدای گمنام در استان ساماندهی می‌شود.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ دکتر قناعت با بیان این مطلب در شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خاطرنشان کرد: با توجه به این که بخش عمده‌ای از عملیات اجرایی این یادمان ها انجام شده، تا پایان سال ۱۴۰۲ ساماندهی می‌شوند.
وی تصریح کرد: در رابطه با پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور برای تأمین اعتبارات احداث موزه‌ های دفاع مقدس در مرکز استان و استکبارستیزی در مسجد شکر طبس، اقدامات لازم در سطح استانی و ملی در حال انجام است.
استاندار با اشاره به مشکل آب و برق مسجد شکر، بر تشکیل کمیته ای با محوریت دفتر فنی استانداری کمیته‌ای و پیگیری این موضوع تأکید کرد و متذکر شد: در سالگرد واقعه طبس پنجم اردیبهشت سال آینده از حیث زیرساختی نباید در این مجموعه مشکلی داشته باشیم.
قناعت با تأکید بر این که برای اجرای برنامه های هفته دفاع مقدس همه دستگاه‌ ها پای کار باشند، گفت: اگر مروری بر تاریخ کشور داشته باشیم با هر درگیری کوچک بخشی از کشور جدا می‌شد و اولین بار در تاریخ ایران، در زمان جمهوری اسلامی جنگ کلاسیک هشت ساله بر کشور ما تحمیل شد که جنگ معمولی نبود و چند استان مورد تجاوز دشمن قرار گرفت اما مردم پای کار آمدند و در کنار نیروهای مسلح نگذاشتند ذره‌ای از خاک ما جدا شود.
وی یادآور شد: این جنگ موقعی تحمیل شد که در کشور وضعیت را منافقین متلاطم کرده بودند و هنوز آمادگی لازم وجود نداشت، اما جنگ به فرموده امام خمینی (ره) “نعمت” بود زیرا امنیت پایدار را برای ما به همراه داشت.
استاندار به پیشرفت‌های چشمگیر کشور در حوزه دفاعی اشاره کرد و گفت: با همت جوانان و متخصصان داخلی امروز کشور به انواع موشک‌ها مجهز است، پهپاد دارد، زیردریایی و ماهواره ساخته است و دشمن می‌داند در زمانی که جمهوری اسلامی دستش خالی بود نتوانست کاری بکند امروز که جزو ارتش‌های برتر دنیا هستیم، امکان هیچ اقدامی برایش فراهم نیست.
قناعت تصریح کرد: با این همه برخی‌ افراد دنبال این هستند که نگاه آرمانی و انقلابی ما را تحت تأثیر قرار دهند و می‌گویند دین و سیاست باید از هم جدا باشند لذا یکی از وظایف دینی و انقلابی ما این است که یادواره‌ها را گرامی بداریم و باشکوه برگزار کنیم.
وی با ذکر این نکته که دست‌هایی در کار است که این اقدامات انجام نشود و بلکه به فراموشی سپرده شوند، متذکر شد: در فضای مثبت، تلاش و همدلی که در کشور بوجود آمده باید با هم‌افزایی، وحدت رویه و کار جهادی پیش رفت.
به گفته وی؛ درخصوص تأمین زیرساخت‌های لازم آنچه استانی امکانپذیر است و آنچه باید به صورت کشوری باشد توسط دستگاه‌های متولی تا حصول نتیجه پیگیری شود.

 

 

پرداخت ۸۲ درصد مطالبات گندم‌کاران در خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی گفت: با پرداخت بیش از ۹۹ میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان از وجه گندم خریداری شده تاکنون ۸۲ درصد مطالبات گندم‌کاران استان پرداخت شده است.

میثم پیشدادیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مطالبات گندم‌کاران تا ۱۸ تیر ماه پرداخت شده و روند پرداخت به کشاورزان در جریان است و جای نگرانی نیست.

وی اظهار داشت: از زمان شروع فصل خرید گندم تاکنون ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل روند رو به رشدی داشته است.

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی از رشد ۲۷۲ درصدی میزان خرید نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: افزایش قیمت خرید گندم در سال جاری موجب شد تا کشاورزان نسبت به تحویل گندم به مراکز دولتی رغبت بیشتری داشته باشند.

وی تصریح کرد: این میزان گندم از هزار و ۵۱۳ کشاورز خریداری شد و در ۲ هزار و ۶۰۶ محموله به مراکز خرید تحویل داده شده است.

پیشدادیان افزود: خرید تضمینی گندم در استان خراسان جنوبی از اواسط اردیبهشت امسال در ۱۷ مرکز آغاز شد و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد.

 

بیرجند قهرمان رقابت های ووشوی بانوان قهرمانی خراسان جنوبی/۷

 

مسابقات ووشو بانوان، قهرمانی خراسان جنوبی با حضور ۷ تیم از شهرستان های بیرجند ، طبس ، نهبندان ، زیرکوه و خوسف، با رقابت ۸۰ ورزشکار در ۴ رده ی سنی طی روزهای ششم و هفتم مرداد ماه، به میزبانی خانه ی ووشو بیرجند برگزار و تیم های برتر معرفی شدند.

در این مسابقات شهرستان بیرجند مقام اول، شهرستان زیرکوه مقام دوم و تیم شهرستان خوسف مقام سوم تیمی را از آن خود کرد.

در پایان با حضور چهکندی نژاد رییس گروه توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای از تیم های برتر با اهدای لوح، مدال و کاپ قهرمانی تحلیل به عمل آمد.

 

 

 

برگزاری اولین دوره مربیگری درجه سه کشتی پهلوانی استان به میزبانی قاین/۷

اولین دوره مربیگری درجه سه کشتی پهلوانی استان خراسان جنوبی به میزبانی شهرستان قائنات برگزار شد.

این دوره از ۵ لغایت ۷ مرداد ماه با مدرسی حمید قشنگ پهلوان کشتی پهلوانی کشور و علی تقی زاده و حضور ۲۳نفر شرکت کننده در زورخانه شیرخدا شهر قائن برگزار شد.

 

 

 

 

یادداشت شهروند

به بهانه درگذشت دکتر عادل آذر/۵-۷

 

*روح بلندِ حضرت استادِ علامه، دکتر عادل آذر ملکوتی شد و به آسمان پَر کشید.*
خداوند بر علوّ و درجاتِ ایشان بیفزاید و او را با اولیای خاص خود محشور فرماید.
روستا زاده ای که به قول حضرت شیخ اجل به دانشمندی و وزیری شاه رسید.
در حالی به رحمت خدا رفت که در ۵۶ سالگی، تاکنون ۵۵ کتاب از ایشان چاپ رسیده است و برخی از آنها از چاپ صدم هم گذشته است.
آغاز آشنایی ما با شاگرد و معلمی در دوره دکتری در درس تحقیق در عملیاتِ پیشرفته و منطق فازی بود.
در حوادث تلخ سال ۸۸ هر هفته چندین ساعت همدیگر را می دیدیم، ایشان منطقی‌ترین مواضع و علمی‌ترین دیدگاه‌ها را داشت و ترسِ از خدا در وجودش شعله‌ور بود.
چندین ترم اضافه در کلاس درس ایشان در تربیت مدرس شرکت کردم. همین شاگردیِ مکرر، منشاء ۱۰ سال فعالیت مشترک در انجمن مدیریت صنعتی ایران گشت، جائیکه ایشان استاد و ما نقشِ شاگردان صنعتی را داشتیم. در اوج کرونا همایش دوسالانه انجمن مدیریت صنعتی را برگزار کرد و بیش از ۱۰۰۰ نفرآنلاین در آن همایش مشارکت داشتند. در سالن محل برگزاری حدوداً ۱۰ نفر حاضر بودیم، در ابتدای کار فرمود بروم و چند آیه قرآن بخوانم. آیاتی از سوره یاسین را تلاوت کردم. پایین که آمدم تشویقم کرد و فرمود که آیات خوبی انتخاب کردی، من این سوره را حفظ هستم و همواره آن را می خوانم.

حضرتِ استاد، علم و عمل، با اخلاق حسنه ی محمدی ص و اخلاق حرفه ای در سازمان و مدیریت را در هم آمیخته بود.

سال‌ها بعد پایان نامه ای با موضوع حرفه ای گرایی در سازمان و مدیریت را در خدمت ایشان بودم که حضرت استاد راهنمای پروژه بودند و من هم به محبت ایشان مشاور صنعتی آن بودم و همان سبب کسب اجازه از ایشان و ایجاد شاخه‌ی «حرفه‌ای گرایی در سازمان و مدیریت» در انجمن مدیریت صنعتی ایران شد.

حضرت استاد تا بالاترین مقامات اجرایی در کسوتِ معاونت ریاست جمهوری برای سال‌های طولانی مشغول خدمت بود. علم و عمل و اخلاق و شرم از خدا را در هم آمیخته بود، و از آن استادانی نبود که به عنوان پروفسوری و استاد تمامی دانشگاه و سرگرمیِ علم برای علم دلخوش باشد. در هر کار اجریی که قرار گرفت: در کسوت نمایندگی مجلس، معاونت رئیس جمهور و رئیس مرکز آمار ایران، رئیس دیوان محاسبات کشور و این اواخر رئیس دانشگاه عالی آموزش و پژوهش و مشاور رئیس جمهوری، زیبا، خوش و حرفه ای درخشید و هرگز ذره‌ای از تواضع، مردم داری، هویت دانشگاهی و ارتباط عمیقِ ایشان با دانشجویان کاسته نشد.
عاش سعیداً و مات سعیداً

خداوند تبارک و تعالی اجر شهیدان را به ایشان عنایت فرماید و آثار قلمی و قدمی وی بهترین اَعمالی باشد که با خود به عرصه‌ی قیامت می آورد.

صبرِ بسیار بباید پدر پیر فلک را
تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید
اینجانب این ضایعه مؤلمه را به همسرمحترمه و دانشمند ایشان، فرزندان فرهیخته‌ی وی، جامعه دانشگاهی، دانشجویانی که از کلاس درس و کتاب هایشان خوشه برچیدند و به تمامی اعضای جامعه صنعتی ایران و اعضای انجمن مدیریت صنعتی ایران تسلیت عرض می نمایم.
روحش شاد، یادش گرامی و راهش پُر رهرو باد!
شنبه هشتم مرداد ماه ۱۴۰۱ محمدطاهر کرمانی

تذکر کتبی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس به رئیس جمهور/۲-۳

 

نماینده بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی سه تذکر کتبی به رئیس جمهور داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی حسین خسروی با اشاره به حمایت از مراکز تحت پوشش بهزیستی پس از حذف ارز ترجیحی عنوان کرد: با توجه به اینکه پس از حذف ارز ترجیحی هزینه نگهداری در مراکز شبانه روزی معلولان،سالمندان، بچه های بی سرپرست و بقیه مراکز بهزیستی، افزایش یافته و از طرفی یارانه جبرانی دولت به حساب سرپرستان خانواده مددجویان واریز می گردد، بسیاری از این مراکز درخواست تعطیلی یا واگذاری را دارند،لذا اقدام عاجل صورت پذیرد.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در خصوص بروزرسانی لیستی رانندگان بیمه شده تامین اجتماعی عنوان کرد: سازمان تامین اجتماعی نسبت به روز رسانی فهرست افرادی که تحت عنوان راننده از ۵۰ درصد یارانه دولتی استفاده می کنند و در حوزه حمل و نقل فعال نمی باشند اقدام نمایند، تا تأمین اعتبار بیمه شدگان فعال در حوزه حمل و نقل میسر گردد.
خسروی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در تذکر دیگر با اشاره به طراحی بخش ارائه توضیحات در اعتراض به ملاک دهک بندی خانوار بیان کرد: در سامانه اعتراض به ملاک دهک بندی و دلایل ارائه شده از طریق آن ضروری است، قسمتی جهت ثبت توضیحات معترضین در دفاع از خودشان در نظر گرفته شود.

 

 

 

فرمانده سپاه انصار الرضا خراسان جنوبی در دیدار با مدیر کل صدا و سیمای خراسان جنوبی عنوان کرد

راه اندازی قرار گاه فرهنگی در سپاه انصار الرضا خراسان جنوبی/۲-۳

فرمانده سپاه انصار الرضا خراسان جنوبی گفت: قرار گاه فرهنگی سپاه با محوریت صدا و سیمای می تواند، نقش آفرینی خوبی در عرصه فرهنگی استان داشته باشد.

 

سردار محمد رضا مهدوی در دیدار با مدیرکل صداو سیمای خراسان جنوبی بیان اینکه روز صدا و سیمای بهانه خوبی برای تقدیر و تشکر از فعالان رسانه در صدا وسیمای است، گفت: صدا وسیما در همه عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی نقش موثر دارد و تاکنون در مقابل فتنه دشمنان و غول‌های تبلیغاتی آن‌ها به خوبی توانسته از ارزش‌های انقلاب دفاع کند.
سردار محمد رضا مهدوی با بیان اینکه امکانات و ظرفیت‌های سپاه و بسیج برای دفاع از عرصه‌های مختلف فرهنگی در خدمت صدا و سیما است گفت: در جنگ نابرابر تبلیغاتی در عرصه فرهنگی باید تمام تلاش خود را برای خنثی کردن نقشه‌های غرب به کار گیریم تا بتوانیم همچون گذشته نقشه‌های دشمنان را خنثی کنیم.
وی با اشاره به اقدامات محرومیت زدایی در استان، گفت: دشمن در تلاش برای ایجاد نا امید در بین مردم است و ماتلاش می‌کنیم تا با انجام اقدامات عملی نشاط و امید را به مردم برگردانیم و امیدواریم با انعکاس این اخبار روحیه و امید نشاط بیشتری به مردم جامعه تزریق شود.
فرمانده سپاه انصا الرضا استان همچنین از راه اندازی قرار گاه فرهنگی در سپاه خبر داد و گفت: این قرار گاه با محوریت صدا و سیمای می‌تواند نقش آفرینی خوبی در عرصه فرهنگی استان داشته باشد.
نماینده، ولی فقیه در سپاه انصار الرضا استان هم گفت: دشمن بعد از جنگ تحمیلی و جنگ تحریمی امروز با جنگ تحلیلی به مقابله با نظام مقدس جمهوری اسلامی آماده است.
حجت الاسلام کمالی گفت: صدا و سیما به عنوان پایه رسانه‌ها در مقابله با ترفند‌های جدید دشمن می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد.
مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی هم در این دیدار ضمن تشکر از مجموعه سپاه گفت: سپاه در در هر دولتی به عنوان یک بازوی موثر در کنار دولت مردان بوده است.
آینه دار با بیان اینکه تاکنون تعامل گسترده و خوبی بین سپاه و صدا وسیمای خراسان جنوبی بوده است، گفت: صدا و سیما آمادگی لازم برای انعکاس اقدامات سپاه درحوزه خدمت رسانی به مردم و اجرای برنامه‌های جهاد تبین را دارد.
وی همچنین با اشاره به امکانات سخت افزاری صدا و سیما در خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر از نظر پوشش دهی شبکه‌های با ۹۸ درصد پوشش در جایگاه خوبی قرار داریم، اما این میزان هم برای ما رضایت بخش نیست و در تلاش هستیم پوشش دهی شبکه‌ها در استان را کامل کنیم.
مدیر کل صدا و سیمای خراسان جنوبی افزود: در حوزه نرم افزاری هم سیمای خاوران با بالاترین میزان رضایت مردمی در بین مراکز برتر کشور قرار دارد.
آینه دار همچنین با اشاره به اینکه صدای خاوران جز سه مرکز برتر کشوراست گفت: خبر خاوران هم همیشه حضور پررنگ چشمگیری در شبکه‌های سراسری داشته و دارد.
در پایان این نشست با اهدای لوحی از زحمات مدیرکل صدا وسیمای خراسان جنوبی و همکاران ایشان تقدیر و تشکر شد.

 

 

 

هیئت پهلوانی خراسان جنوبی مقام پنجم نونهالان کشور را کسب کرد/۷

 

مقام ارزشمند پنجم تیمی نونهالان کشور دربین ۲۱ استان شرکت کننده توسط نونهالان اعزامی هیئت پهلوانی خراسان جنوبی بدست آمد و چهار نفر از تیم ۵نفره اعزامی به لحاظ کیفیت و تبحر در حرکات، ازطرف کمیته استعداد یابی فدراسیون، به عنوان ورزشکارِمستعد برگزیده شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در مسابقات جام شهدای عملیات مرصاد که به میزبانی شهر مقدس قم برگزار شد تیم اصفهان با امتیاز ۲۷۹ اول تیمی ، تیم خراسان رضوی با ۲۷۰ امتیاز دوم ، تیم‌کرمان با ۲۵۱ امتیاز سوم ، تیم قم با امتیاز ۲۴۰ امتیاز مقام سوم‌مشترک، تیم خراسان جنوبی با ۲۰۷ امتیاز پنجم و تیم فارس با۱۹۸ امتیاز ششم شد.

اعضای تیم نونهالان اعزامی که درماههای اخیر جذب ورزش زورخانه ای شده و بعداز دو سال از تعطیلات کرونایی ، علی رغم همه مشکلات برای تزریق روحیه امید به این مسابقات اعزام شدند عبارتند از  سید طاها موسوی، امیرمهدی عرب، امیرحسین‌محمودی، امیرعلی عابدینی، علیرضا محمدی نژاد، ارشان حداد. مرشد عرفان شمس آبادی و مربیگری این تیم برعهده امیرحسین کاردان مقدم و سرپرستی تیم برعهده مرتضی حاجی آبادی بود.

 

 

 

ناکامی قاچاقچی در حمل ۹۴ کیلوگرم تریاک در نهبندان/۴

 

جانشین انتظامی شهرستان”نهبندان” از کشف ۹۴ کیلوگرم تریاک با همکاری مشترک مأموران انتظامی شهرستان”زیرکوه” خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”رمضان مرادی” اظهار داشت: برابر اخبار واصله از فرماندهی انتظامی شهرستان زیرکوه مبنی بر این که قاچاقچیان مواد مخدر قصد دارند محموله مواد مخدر را در محورهای مواصلاتی شهرستان نهبندان به شهرهای مرکزی کشور منتقل کنند که موضوع پیگیری و در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: مأموران انتظامی شهرستان نهبندان هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی این شهرستان به یک وانت نیسان مشکوک شدند و به راننده آن با علائم هشدار دهنده دستور ایست دادند.

جانشین انتظامی شهرستان نهبندان بیان داشت: مأموران خودرو را متوقف و پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از وانت نیسان، ۹۴ کیلوگرم تریاک کشف کردند.

سرهنگ مرادی اضافه کرد: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

جلسه بررسی مسایل و مشکلات حوزه آموزش و پرورش استان

 

جلسه بررسی مسایل و مشکلات حوزه آموزش و پرورش استان با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ در این جلسه، اهم مشکلات و نارضایتی های عمومی حوزه آموزش و پرورش استان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
اتخاذ تصمیمات لازم در راستای کاهش نارضایتی ها در حوزه آموزش و پرورش از مهمترین مصوبات این نشست بود.
این جلسه با حضور مدیر کل آموزش و پرورش استان، فرماندار بیرجند و جمعی از مدیران مرتبط برگزار شد.

 

کشف ۱۲۰رأس احشام قاچاق در”بشرویه”/۴

 

فرمانده انتظامی”بشرویه” گفت: ماموران فرماندهی انتظامی این شهرستان در بازرسی از یک کامیون، ۱۲۰ رأس گوسفند قاچاق به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”نصر الله طاهری” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان بشرویه هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک کامیون مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران در بازرسی از کامیونت ۱۲۰رأس گوسفند قاچاق که فاقد مجوز دامپزشکی بود کشف کردند که ارزش ریالی احشام قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برآورد شد.

فرمانده انتظامی شهرستان بشرویه افزود: ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

کشف ۱۸ فقره سرقت در فردوس/۴

فرمانده انتظامی فردوس از کشف ۱۸ فقره سرقت با دستگیری یک سارق در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سرهنگ فولادی گفت: با وقوع چند فقره سرقت از اماکن در حال احداث شهرستان فردوس، موضوع دستگیری سارق یا سارقان در دستور کار پلیس قرار گرفت.

او افزود: مأموران انتظامی شهرستان فردوس پس از انجام تحقیقات و بررسی‌های میدانی، یک سارق را شناسایی و وی را در مخفیگاهش دستگیر کردند و در بازرسی از مخفیگاهش تعدادی اموال مسروقه نیز کشف شد.

سرهنگ فولادی با بیان این که متهم در بازجویی اولیه به ۱۸ فقره سرقت از اماکن در حال احداث اعتراف کرد ادامه داد: سارق دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

تقویت اعتماد به نفس در کارگاه «من می توانم»در طبس/۲

تقویت اعتماد به نفس با حضور در کارگاه کاردستی خلاق «من می توانم»

اعضای مرکز شماره ۲ کانون پرورش فکری در شهرستان طبس در راستای اجرای برنامه فرآیند محور خوب زیستن با حضور در کارگاه خلاق کاردستی«من می توانم » اعتماد به نفس شان را تقویت کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، ۷۰ نفر از دختران عضو مرکز فرهنگی و هنری شماره دو کانون در شهرستان طبس برای باور توانمندی هایشان در کارگاه خلاق کاردستی «من می‌توانم» شرکت کردند.

در این کارگاه که با هدف تقویت اعتماد به نفس در کودکان ونوجوانان برگزار شد اعضا با استفاده از دورریختنی ها کاردستی های زیبایی ساختند.

 گفتنی است برنامه‌ی مهارت خوب زیستن  به عنوان برنامه شاخص مرکز ۲ طبس در سال ۱۴۰۱ می‌باشد و بر همین اساس  کودکان ونوجوانان عضو این مرکز  هر ماه  با یکی از مهارت‌های خوب زیستن  آشنا می‌شوند تا بتوانند توانایی‌های اجتماعی‌شان را  افزایش داده و به نحوی بهتر و موثرتر با مسایل زندگی روبه رو شوند و سلامت روان و رفتار خود را حفظ نمایند.

 آیت‌الله سیدعلیرضا عبادی در دیدار با ائمه جماعات مساجد شهر بیرجند:

در زمینه تبلیغات ضعیف هستیم

مساجد باید بر اخلاق، فرهنگ و رفتار مردم تاثیرگذار باشد/۳-۲

 

مساجد باید بر اخلاق، فرهنگ و رفتار مردم در جامعه تاثیرگذار باشد

نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه مساجد باید حاکم بر اخلاق، فرهنگ، رفتار و حسن سلوک در خانواده‌ها، جامعه و بازار باشد گفت: پاسخ تبلیغات و تحدیدهای دشمن را باید کوبنده بدهید.

 آیت‌الله سیدعلیرضا عبادی در دیدار با ائمه جماعات مساجد شهر بیرجند با اشاره به اینکه دشمن در همه گزینه‌ها علیه انقلاب اسلامی ناکام مانده است اظهار داشت: این مشکلاتی که پیش می‌آید آزمایش است و بدانید انقلاب اسلامی ساقط شدنی نیست چون در جهان کاری کرده که دیگر کسی حرف آمریکا را نمی‌خواند.

وی ادامه داد: مردم ایران بیش از ۴۰ سال است که با تحمل مشکلات، خیلی خوب پای انقلاب ایستاده و به عنوان فرماندهان جبهه فرهنگی و سیاسی باید مردم را نگهداری کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: متاسفانه در زمینه تبلیغات ضعیف هستیم و با طرح، ابتکار، هم‌افزایی و مشورت این فرصت طلایی محرم را از دست ندهید و پاسخ تبلیغات‌ دشمن را بدهید.

عبادی به نقش مساجد در بازسازی مکتب اسلام اشاره کرد و گفت: مساجد باید حاکم بر اخلاق، فرهنگ و رفتار و حُسن سلوک در خانواده‌ها و جامعه و بازار باشند.

وی بیان کرد: شرایط جهان در مدت ورود ۴۰۰ ساله استعمار به گونه‌ای رقم خورده بود که همه برنامه‌ها هدفمند اجرا می‌شد و غرب و شرق یک هدف انجام می‌دادند و اسلام را به حاشیه می‌بردند و دولت ایران قیل لط لانقلاب دست صهیونیست‌ها بود و هیچ کس حق دخالت نداشت اما انقلاب ایران همه چیز را تغییر داد.

امام جمعه بیرجند افزود: اگر انقلاب نمی‌شد و جلوی این سیل عظیم شرک و کُفر گرفته نمی‌شد از اسلام اثری باقی نمی‌ماند و بیش از ۴۰ سال است که انقلاب اسلامی همه برنامه‌های استعمار را به هم ریخته و به دنبال این هستند تا از ریشه انقلاب را از بین ببرند.

عبادی بیان کرد: اگر استکبار، وهابی‌ها، بهایی‌ها و باقی مدعی‌ها بر جامعه مسلط شوند اثری از جامعه باقی نخواهند گذاشت و این یک مسئله ساده نیست و بسیاری نمی‌دانیم و بی‌تفاوت نسبت به متوقف شدن انقلاب هستیم.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی گفت: انقلاب اسلامی نیامده که برداشته شود و با تحمیل جنگ، فتنه، توطئه و تحریم نمی‌توانند جلوی انقلاب اسلامی را بگیرند.

 

 

 

فعالیت ۷۰ درصد از معادن شهرستان طبس/۲

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان طبس گفت: هم اکنون ۷۰ درصد از معادن این شهرستان که شامل ۱۲۰ معدن است مشغول به فعالیت هستند.

زارع نیا گفت: زغال سنگ و فلورین از مهم‌ترین مواد معدنی‌ هستند و صد درصد ذخایر این مواد معدنی در استان سهم شهرستان طبس است.

او گفت: در این شهرستان ۱۷ نوع ماده معدنی استخراج شده وجود دارد و تاکنون ۱۷۷ پروانه بهره برداری از معادن صادر شده است.

زارع نیا گفت: ۷۰ درصد (۱۲۰ معدن) از معادن شهرستان طبس فعال هستند که با احتساب پروانه‌های صادر شده ذخایر معدنی این شهرستان بیش از ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن برآورد شده که میزان استخراج اسمی سالیانه ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تُن است.

صدور ۷۴ پروانه اکتشاف معدن در طبس

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان طبس گفت: در معادن شهرستان طبس نیز بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ نفر مشغول به کار هستند.

او گفت: شهرستان طبس در شاخص‌های اشتغال، پروانه‌های صادره و ذخایر معادن رتبه اول را در استان دارد.

زارع نیا گفت: تاکنون ۷۴ پروانه اکتشاف در این شهرستان صادر شده که وسعت هزار کیلومتر مربعی را به معادن ما اضافه خواهد کرد؛ همچنین پیش بینی شده در صورت راه اندازی این معادن بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال در این حوزه سرمایه گذاری شود.

 

 

 

 

۱۱۰ سازه آبخیزداری در خراسان جنوبی احداث می شود/۲-۳

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از احداث ۱۱۰ سازه آبخیزداری در سال جاری در استان خبر داد و گفت: این طرح ها نقش مهمی در کنترل فرسایش خاک و مهار سیلاب دارد.

علیرضا نصرآبادی با اشاره به نقش مهم سازه‌های آبخیزداری در کنترل سیلاب، بیان کرد: پروژه‌های آبخیزداری نقش مهمی در کنترل فرسایش خاک دارد.

وی ادامه داد: ذخیره نزولات آسمانی، تقویت آب سفره‌های زیرزمینی، کنترل سیلاب‌ها و رواناب‌های سطحی و مقابله با خشکسالی برخی از اهداف اجرای پروژه‌های آبخیزداری در استان است.

نصرآبادی از اجرای ۱۱۰ سازه آبخیزداری در استان از محل اعتبارات ملی در سال جاری خبر داد و افزود: این پروژه‌ها در قالب عملیات‌های مکانیکی، انجام می‌شود که در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: از مجموع هفت و نیم میلیون هکتار از عرصه‌های خراسان جنوبی، در ۸۷۰ هزار هکتار از آن عملیات آبخیزداری انجام شده و در بیش از ۴۳ هزار هکتار در حال انجام است.

وی اظهار کرد: ضرورت جلب مشارکت هرچه بیشتر مردم در پروژه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری و ارزیابی توان اکولوژیکی حوزه‌های آبخیز و رتبه بندی آن‌ها با توجه به معیارهای مختلف اکولوژیکی برای اقدامات آبخیزداری یکی از موارد مهم در برنامه‌ریزی و مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز است.

بهسازی بازار روز غفاری بیرجند با هزینه ۷۰۰ میلیون تومان/۲

بازار روز غفاری بیرجند با هزینه ۷۰۰ میلیون تومان بهسازی شد.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداریبهسازی بازار روز غفاری بیرجند با هزینه ۷۰۰ میلیون تومان بیرجند گفت: ۳۶ باب جایگاه موقت عرضه میوه و تره بار در بازار روز غفاری با هدف نظم بخشی، حفظ سیما و منظر بازار و عرضه مستقیم میوه بهسازی شد.

دلپسند افزود: این غرفه‌ها به کسبه قبلی فعال در بازار و سازمان تعاون روستایی، افرادی که نیازمند به حمایت و مساعدت شهرداری هستند و قادر به عرضه مستقیم و بدون واسطه میوه بودند واگذار شد.

وی گفت: با احداث این غرفه ها، زمینه اشتغال ۱۶۰ نفر به صورت مستقیم فراهم شد.

 

 

 

 

 

وزرش باد شدید و گرد و خاک در خراسان جنوبی/۲

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: با توجه به الگوی نقشه‌های پیش یابی و خروجی مدل‌های هواشناسی، تا اواسط هفته به ویژه در نواحی شرقی استان گاهی وزش باد شدید و گرد و خاک و در برخی ساعت‌ها کاهش کیفیت هوا و در مرز شرقی استان طوان گرد و خاک پیش بینی می‌شود.

زارعی گفت: به لحاظ دمایی با کاهش نسبی دمای هوا امروز کمی از گرمای هوا کاسته می‌شود و تا پایان هفته نیز تغییر محسوسی در روند دمای ایجاد نمی‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

سرپرست فرمانداری قاینات معرفی شد/۲

سرپرست فرمانداری قاینات معرفی شد

 “محمد محمدی” با حکم استاندار خراسان جنوبی به سمت سرپرست فرمانداری قاینات منصوب و معرفی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا وی سومین سرپرست فرمانداری قاینات در یک سال گذشته است که در آیینی با حضور معاون استاندار خراسان جنوبی، امام جمعه قاین و جمعی از مسوولان شهرستان معارفه شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی که پیش از این با حفظ سمت سرپرستی فرمانداری قاینات را برعهده داشت، در این آیین گفت: استکبار جهانی پس از ناکامی در تمامی نقشه‌های شوم خود همچون جنگ تحمیلی و تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران به ناامید کردن مردم از نظام روی آورده‌ است.

ناصر ناصری افزود: بخشی از عوامل فریب خورده داخلی هم با دشمن همکاری کردند اما دولت سیزدهم با اقتدار وارد میدان خدمت شد و با اقدام جهادی و انقلابی، خدمت به مردم را ادامه داده و با در کنار مردم بودن نقشه‌های دشمنان و بدخواهان نقش بر آب شده است.

وی گفت: یکی از این اقدامات ارزشمند، اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها است که امیدواریم با کمک و همراهی مردم این موضوع به سرانجام برسد.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: هنر مدیران در کنار مردم ماندن، در صحنه حاضر بودن و پاسخگویی آنان است تا با کمک مردم در جهت رفع مشکلات گام بردارند.

وی گفت: درس‌های عاشورا و قیام امام حسین (ع) همیشه زنده و حرکت‌آفرین بوده و کشور و نظام اسلامی ما به برکت همین درس‌ها و ایثارگری‌ها و حضور مردم در صحنه به یک قدرت بین‌المللی و منطقه‌ای تبدیل شده است.

ناصری اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با معنویت و تمدنی که دارد در حال فتح قلوب آزادیخواهان در سراسر جهان است و دنیا شاهد یک الگوی موفق سیاسی و اسلامی در ایران است.

سرپرست فرمانداری قاینات هم گفت: بیانیه گام دوم انقلاب و سند همگرایی و طرح تحول دولت سیزدهم سرلوحه کار ما خواهد بود.

محمد محمدی با بیان اینکه سند آمایش سرزمینی شهرستان در جهت توسعه، مبنای کار است افزود: باید از شعارگرایی پرهیز کرده و با اتحاد و همدلی و تیم منسجم با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی شهرستان همراه با قانون‌گرایی در جهت احقاق حقوق شهروندان گام برداریم.

در این نشست “محمد محمدی” با حفظ سمت مدیرکل دفتر استاندار خراسان جنوبی به عنوان سرپرست فرمانداری قاینات معرفی و از خدمات “ناصر ناصری” سرپرست سابق فرمانداری این شهرستان قدردانی شد.

پیش از آن “حمیدرضا برات‌زاده” سرپرست فرمانداری قاینات بود.

 

 

حمل احشام غیر مجاز با کامیون باری در”فردوس”/۴

 

فرمانده انتظامی”فردوس” از کشف ۹۹ رأس گوسفند فاقد مجوز بهداشت از یک کامیون باری در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا فولادی” اظهار داشت: مأموران انتظامی پاسگاه”باغستان” شهرستان فردوس هنگام گشت زنی در محورهای مواصلاتی این شهرستان به یک کامیون باری مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

وی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از کامیون، ۹۹ رأس گوسفند فاقد مجوز بهداشتی کشف کردند که ارزش ریالی احشام قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۳ میلیارد ریال برآورد شد.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس بیان داشت: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

از ابتدای سال انجام شد؛

ایمن سازی راه های خراسان جنوبی با اجرای ۱۵۰ کیلومتر شیار لرزاننده/۲-۳

ایمن سازی راه های خراسان جنوبی با اجرای ۱۵۰ کیلومتر شیار لرزاننده

رئیس اداره ایمنی راه و حریم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی از اجرای ۱۵۰ کیلومتر شیار لرزاننده برای ایمن سازی راه های استان خبر داد.

سجاد احمدی با اشاره اقدامات انجام شده در راستای کاهش تصادفات اظهار کرد: ایمن سازی محورهای استان با اجرای شیار لرزاننده و خط کشی راه‌های مواصلاتی از جمله اقداماتی بوده که در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۱۵۰ کیلومتر شیار طولی و عرضی به ارزش پنج میلیارد ریال در محورهای استان ایجاد شده است، اظهار کرد: این امر نقش قابل توجهی را در کاهش تصادفات در محورها و مقاطع پر تصادف دارد.

احمدی ادامه داد: نوارهای رامبل با ایجاد شیارهای استاندارد بر روی آسفالت به رانندگان هنگام تغییر خطوط خود به‌وسیله ایجاد لرزش در خودرو و تولید صدا هشدار می‌دهند.

رئیس اداره ایمنی راه و حریم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: رامبل استریپ عرضی در محل تقاطع‌ها، پیچ‌های تند و محورهایی از استان که سابقه واژگونی خودرو دارند، اجرایی می‌شود.

وی افزود: همچنین رامبل طولی در راه‌های دوخطه‌ای که سابقه تصادف به دلیل سبقت‌های غیرمجاز دارند، اجرا می‌شود.

بنا به گفته احمدی، تمامی اقدامات صورت گرفته به افزایش ایمنی تردد کاربران جاده‌ای در استان کمک قابل توجهی خواهد کرد.

 

 

 

 

 

۲۱ یادمان شهدای گمنام در خراسان جنوبی ساماندهی می‌شود

۲۱ یادمان شهدای گمنام در خراسان جنوبی ساماندهی می‌شود

استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته ۲۱ یادمان شهدای گمنام در خراسان جنوبی که بخش عمده‌ای از عملیات اجرایی آن انجام شده است تا پایان سال ۱۴۰۲ ساماندهی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت در نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان جنوبی افزود: در رابطه با پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور برای تامین اعتبارات احداث موزه‌ دفاع مقدس در مرکز استان و موزه استکبارستیزی در مسجد شکر طبس پیگیری‌های لازم در سطح استانی و ملی انجام می‌شود.

وی گفت: در ارتباط با مشکل آب و برق مسجد شکر با محوریت دفتر فنی استانداری کمیته‌ای تشکیل و پیگیری شود که در سالگرد واقعه طبس پنجم اردیبهشت سال آینده از حیث زیرساختی مشکلی نداشته باشیم.

استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: در رابطه با هفته دفاع مقدس همه دستگاه‌ها پای کار باشند تا از ظرفیت‌های این حوزه بهره‌مند شویم.

وی گفت: اگر مروری بر تاریخ کشور داشته باشیم با هر درگیری کوچک بخشی از کشور جدا می‌شد و اولین بار در تاریخ ایران، در زمان جمهوری اسلامی جنگ کلاسیک هشت ساله بر کشور ما تحمیل شد که جنگ معمولی نبود و چند استان مورد تجاوز دشمن قرار گرفت اما مردم پای کار آمدند و در کنار نیروهای مسلح نگذاشتند ذره‌ای از خاک ما جدا شود.

قناعت یادآور شد: این جنگ موقعی تحمیل شد که در کشور وضعیت را منافقین متلاطم کرده بودند و هنوز آمادگی لازم وجود نداشت.

وی افزود: جنگ به فرموده امام خمینی (ره) “نعمت” بود زیرا امنیت پایدار را برای ما به همراه داشت.

استاندار خراسان جنوبی به پیشرفت‌های چشمگیر کشور در حوزه دفاعی اشاره کرد و گفت: با همت جوانان و متخصصان داخلی امروز کشور به انواع موشک‌ها مجهز است، پهپاد دارد، زیردریایی و ماهواره ساخته است و دشمن می‌داند در زمانی که جمهوری اسلامی دستش خالی بود نتوانست کاری بکند امروز که جزو ارتش‌های برتر دنیا هستیم.

وی تصریح کرد: با این همه برخی‌ افراد دنبال این هستند که نگاه آرمانی و انقلابی ما را تحت تاثیر قرار دهند و می‌گویند دین و سیاست باید از هم جدا باشند لذا یکی از وظایف دینی و انقلابی ما این است که عکس دشمن یادواره‌ها را گرامی بداریم و باشکوه برگزار کنیم.

قناعت گفت: داخل کشور یکسری کمبودها وجود دارد که باید به‌صورت ویژه پیگیری شود اما دست‌هایی هم در کار است که این کارها انجام نشود و بلکه به فراموشی سپرده شود که در فضای مثبت، تلاش و همدلی که در کشور بوجود آمده باید با هم‌افزایی، وحدت رویه و کار جهادی پیش رفت.

وی افزود: درخصوص تامین زیرساخت‌های لازم آنچه استانی امکانپذیر است و آنچه باید به صورت کشوری باشد توسط دستگاه‌های متولی تا حصول نتیجه پیگیری شود.

 

 

 

ساخت موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی آغاز شد

ساخت موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی آغاز شد

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: عملیات اجرایی موزه دفاع مقدس مرکز استان با انتخاب پیمانکار آغاز شد و از هفته آینده اجرای فونداسیون (پی ساختمان) آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا سرهنگ غلامرضا فلاحی روز یکشنبه در نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: طبق مصوبات شورای حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مقرر شد ۳۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور در سال اول تامین شود که انتظار داریم با توجه به نیازمندی‌ها این اعتبار تامین شود.

وی گفت: در ارتباط با موزه دفاع مقدس استان با توجه به اهمیت تجهیز و تهیه محتوای لازم انتظار داریم در سفر دوم رئیس جمهور این موضوع با نگاه ویژه پیگیری شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی اضافه کرد: در مورد موزه استکبارستیزی مسجد شکر طبس نیز هزار و ۱۵۰ متر مربع بتن‌ریزی انجام شده و اعتبارات به پایان رسیده که به تامین اعتبار ویژه و تخصیص صد درصدی نیاز است.

وی گفت: در حال حاضر ۱۵ یادمان نیمه‌تمام شهدای گمنام و ۶ یادمان فاقد اقدام در استان وجود دارد که در صورت تامین اعتبار تا پایان سال ۱۴۰۲ به اتمام خواهد رسید.

فلاحی خواستار تقویت دفاتر حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شهرستان‌ها شد و افزود: در زمینه تدوین کتاب دفاع مقدس سه هزار ساعت مصاحبه از رزمندگان انجام شده و تالیف کتاب نیازمند اعتبار است که با مشکل مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه سالانه ۶۰ عنوان کتاب سهمیه خراسان جنوبی است گفت: سال گذشته با تالیف ۳۴ عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان رتبه اول کشور را در این بخش کسب کردیم.

مدیرکل حفط آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی اظهار داشت: درخصوص دانشنامه دفاع مقدس نیز با همکاری دفاتر حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تاکنون ۹۸ مقاله ارسال شده که امیدواریم با تامین اعتبار مناسب دانشنامه دفاع مقدس که نقش مردم استان در دوران دفاع مقدس را تبیین می‌کند به رشته تحریر درآید.

وی در ادامه به مشکلات مربوط به زیرساخت آب و برق مسجد شکر طبس در محل واقعه شکست نظامی آمریکا اشاره کرد که با قول مساعد شرکت توزیع برق و آب منطقه‌ای خراسان جنوبی مقرر شد به‌صورت ملی پیگیری شود.

 

 

 

۲۶ فقره پرونده تخلف قاچاق کالا در خراسان جنوبی تشکیل شد/۴

۲۶ فقره پرونده تخلف قاچاق کالا در خراسان جنوبی تشکیل شد

معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در چهار ماهه نخست سال جاری ۲۶ فقره پرونده تخلف در زمینه قاچاق کالا در استان تشکیل ‌شده است.

علی تهوری افزود: با توجه به شرایط حاکم بر بازار، تیم‌های نظارتی به طور مستمر بر بازار نظارت می‌کنند.

وی با بیان اینکه ایجاد تعادل در بازار یکی از اهداف این بازرسی‌ها است، افزود: جلوگیری از تخلف‌هایی مانند گران فروشی، کم فروشی و دیگر تخلفات احتمالی از دیگر اهداف این نظارت‌ها است.

تهوری بیان کرد: طی چهار ماهه نخست سال جاری سه هزار و ۵۵۴ مورد بازرسی از انبارها، مراکز نگهداری کالا و اصناف در حوزه مبارزه با قاچاق کالا در استان انجام شده است.

وی از تشکیل ۲۶ فقره پرونده تخلف در زمینه قاچاق کالا در استان خبر داد و افزود: ارزش ریالی این تخلفات بیش از ۲۰ میلیارد و ۸۱۵ میلیون ریال بوده که برای سیر مراحل قانونی به تعزیرات حکومتی ارسال شد.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: مهم‌ترین کالاهای کشف شده نهاده‌های دامی، برنج، قند و روغن بوده است.

وی اظهار کرد: در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید داخل، برخورد با متخلفان در زمینه قاچاق کالا یکی از اولویت‌های مهم بازرسان است.

تهوری بیان کرد: از شهروندان خواستاریم در صورت مشاهده هرگونه تخلف اقتصادی مانند فروش اجباری کالا، گران‌فروشی، عدم درج قیمت و نصب نرخ نامه، عدم صدور فاکتور، احتکار، عرضه کالای تقلبی و قاچاق مراتب را به سامانه ۱۲۴ گزارش دهند.

 

 

بنیاد مسکن خراسان جنوبی رتبه اول اجرای طرح‌های عمران روستایی کشور را کسب کرد

 

بنیاد مسکن خراسان جنوبی رتبه اول اجرای طرح‌های عمران روستایی کشور را کسب کرد

طبق آخرین ارزیابی صورت گرفته در بخش اجرای طرح‌های عمران روستایی سال ۱۴۰۰، بنیاد مسکن استان خراسان جنوبی بالاترین امتیاز را در سطح کشور کسب کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، طبق آخرین ارزیابی صورت گرفته در بخش اجرای طرح‌های عمران روستایی سال ۱۴۰۰، بنیاد مسکن استان خراسان جنوبی بالاترین امتیاز را در سطح کشور کسب کرد.

این ارزیابی طبق روال هر ساله با هدف کیفیت بخشی به اجرای طرح‌ها توسط حوزه نظارت و ارزیابی معاونت عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور صورت می‌پذیرد که در همین راستا، بر اساس شاخص‌های اختصاصی از قبیل مقایسه عملکرد اجرایی، اجرای طرح هادی، بازسازی روستاهای آسیب دیده از بلایای طبیعی، توزیع و مصرف قیر رایگان، شناسایی و اجرای طرح در روستاهای شاخص، بنیاد مسکن خراسان جنوبی رتبه اول کشور را کسب کرد.

بر اساس این ارزیابی استان‌های بوشهر، اردبیل، البرز و زنجان، پس از خراسان جنوبی عناوین دوم تا پنجم را کسب کردند.

 

گلایه مردم درمیان از نبود برخی پزشکان متخصص در شهرستان/۷

اهالی شهرستان مرزی درمیان از نبود برخی پزشکهای متخصص در بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) اسدیه گلایه داشته و خواستار توجه دانشگاه علوم پزشکی به این شهرستان شدند.

به گزارش خاورستان، بر اساس اطلاعات ثبت شده در سایت بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) اسدیه این بیمارستان ۳۴ تختخوابی با مساحت ۱۲هزار و ۳۸۰متر مربع وزیربنا ۳ هزار و۳۶۶متر مربع در تاریخ ۱۷ مرداد سال ۱۳۹۲ بنا به دستور دولت وقت با حضور معاون اول رئیس جمهور بصورت ویدئو کنفرانس همزمان افتتاح شده است‌.

در ابتدای امر بخش اورژانس بصورت شبانه روزی راه اندازی شده و از  آبان ۹۳ کلینیک سرپایی تخصصی شروع به ارائه خدمات کرده است.

از ابتدای مرداد سال ۹۴ نیروهای جدید بالینی این بیمارستان اعم از پرستار، ماما، علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی شروع بکار کردند.

هم اکنون و بعد از گذشت حدود ۹سال از افتتاح این بیمارستان برخی از تخصص ها در این بیمارستان فعالیت نداشته و مردم برای پیگیری امور درمانی به مرکز استان میروند.

به گفته اهالی شهر اسدیه و مردم شهرستان درمیان با توجه به پراکندگی و گسترش شهرستان، فاصله برخی از روستاها تا مرکز شهرستان بسیار زیاد است و اگر بخواهند برای امور درمانی به مرکز استان مراجعه کنند بعد مسافت بسیار افزایش یافته و دردی مضاعف بر بیماری است.

کمبود پزشک در بیمارستان اسدیه

سالاری یکی از اهالی شهر اسدیه در گفت و گو با خاورستان، اظهار کرد: در حال حاضر بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) پزشک متخصص داخلی، اورتوپد، رادیولوژی، گوش، حلق و بینی که بسیار مورد نیاز است، ندارد.

وی افزود: حدود ۹ سال از افتتاح این بیمارستان میگذرد اما با کمبود پزشک در برخی تخصص ها مواجه است.

این شهروند بیان کرد: این طور که میگویند ظاهرا در حال حاضر بیمارستان اسدیه پزشک متخصص زنان، جراحی، اطفال، قلب و بیهوشی دارد.

وی عنوان کرد: وجود پزشک متخصص داخلی، رادیولوژی سونوگرافی و ارتوپد در این بیمارستان ضروری است.

سالاری اظهار کرد: گستردگی شهرستان درمیان زیاد است و فاصله روستاهای مرزی تا مرکز شهرستان طولانی و اگر بیماری نیاز به تخصص هایی که پزشک ندارد داشته باشد باید برای درمان به بیرجند برود.

سالاری گفت: یکی از دلایل کمبود و عدم ماندگاری پزشکان در این شهرستان، مرزی و کم برخوردار بودن این شهرستان از امکانات رفاهی، تفریحی، اقتصادی، اجتماعی و … است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی شهرستان جاذبه و امکانات برای نگهداری نیروهای بومی را ندارد و همیشه برخی از کارمندان و مسئولان ادارات رفت و آمد میکنند از پزشکان غیر بومی توقعی برای ماندگاری نیست.

این شهروند به تغییر و تحول در مدیریت شبکه بهداشت و درمان شهرستان اشاره کرد و افزود: امیدواریم با تغییرات مدیریتی ایجاد شده شاهد پیشرفت و حضور پزشکان بیشتری در بیمارستان اسدیه باشیم.

خسروی یکی دیگر از اهالی شهرستان درمیان به خبرنگار ما گفت: متاسفانه در جاده بیرجند_ اسدیه و جاده های فرعی شهرستان روزانه شاهد تصادفات زیادی هستیم که درصد قابل توجهی منجر به شکستگی اعضا میشود و حضور پزشک ارتوپد در این شهرستان ضروری است.

وی افزود: پزشک داخلی و سونوگرافی برای مادران باردار و بیماران نیاز به انجام سونوگرافی نیز از دیگر نیازهای واجب این بیمارستان است چراکه بیماران باید برای انجام سونوگرافی به مراکز خصوصی در مرکز استان مراجعه یا با روزهای انتظار سونوگرافی را در بیمارستانهای مرکز استان انجام دهند.

این شهروند خواستار توجه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به این شهرستان مرزی جهت حضور پزشکان متخصص بیشتر شد.

پاسخ رئیس شبکه بهداشت و درمان درمیان

دکتر محمدحسین جامی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان درمیان در گفت و گو با خبرنگار خاورستان، در مورد درخواست های مردمی جهت حضور پزشک برخی از تخصص ها، اظهار کرد: برای هر بیمارستانی یک سطح در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در بیمارستان سطح یک پزشک ارتوپد و اورولوژی مستقر نمیباشد و پزشک رادیولوژی نیر پنجاه درصد در صورت وجود نیرو فعال، است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان درمیان بیان کرد: وجود پزشک گوش، حلق و بینی نیز جزو کادر بیمارستان نیست.

جامی با بیان اینکه پیگیری و زیرساخت برای حضور پزشک ارتوپد در بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) انجام و فراهم شده، عنوان کرد: طی پیگیری هایی که از دانشگاه علوم پزشکی انجام شد مقرر گردید هفته ای یک روز پزشک ارتوپد در بیمارستان جهت معاینه بیماران حضور داشته باشد ضمن اینکه اتاق عمل نیز در اختیار پزشک خواهد بود.

وی افزود: برای پزشک رادیولوژی نیز با کمبود پزشک در این تخصص در سطح استان مواجه هستیم اما با همین تفاسیر طی روزهای گذشته با یک پزشک رادیولوژی صحبت کردم و مقرر شد خبر نهایی جهت حضور در بیمارستان اسدیه را بدهد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان درمیان گفت: برای عدم وجود دستگاه سونوگرافی در شبکه نیز با پیگیری هایی انجام شده توسط رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یک دستگاه سونوگرافی پیشرفته به قیمت ۵۷۰ میلیون تومان برای شبکه بهداشت و درمان درمیان خریداری شده که ان شاءالله تا آخر هفته از تهران به دست ما خواهد رسید.

جامی خاطرنشان کرد: در مجموع از ابتدای سال جاری اقدامات خوبی در حوزه بهداشت و درمان شهرستان انجام شده و بعد از این نیز انجام خواهد شد.

 

 

 

داستان ناتمام سد معبر در بیرجند/۴

داستان ناتمام سد معبر در بیرجند/عابران خواستار رعایت حقوق شهروندی

سد معبر در بیرجند قصه ناتمامی بوده که فصل به فصل آن تکرار می شود و برای عابرین پیاده مشکلاتی را به وجود آورده که خواستار رفع آن هستند.

به گزارش مهر با توسعه شهرنشینی، مشکلات و چالش‌های زندگی در مراکز شهری روز به روز در حال افزایش است. در کنار مسائلی اعم از حاشیه نشینی و ترافیک، کاستی‌های حوزه زیرساخت‌های خدمات شهری از جمله مواردی بوده که آزردگی خاطر شهروندان را به همراه دارد. علاوه بر این مبتلا شدن شهرها به پدیده سد معبر و دست‌فروشی از دیگر دغدغه‌هایی است که رنج بیشتری برای اهالی شهر به دنبال دارد.

این روزها مرکز خراسان جنوبی هم با معضل سد معبر دست به گریبان است. پدیده‌ای که سبب شده عابران پیاده برای تردد، از عرض خیابان استفاده کنند که این هم خطرات زیادی به دنبال داشته و گاهاً شاهد بروز حوادث ناگوار و جبران ناپذیری می‌شود.

هرچند کاسبان معتقدند عدم توجه متولیان در صدور مجوزهای فعالیت به وجود برخی زیرساخت‌ها مانند پارکینگ عاملی برای تشدید این وضعیت بوده اما بدیهی است سد معبر در پیاده روها توسط کاسبان و بعضاً دست فروشان نه تنها حقوق شهروندی را ضایع می‌کند بلکه نشان دهنده نقص در اعمال برخی قوانین بازدارنده است.

با توجه به پتانسیل‌های گردشگری بیرجند و حضور مسافران در ایام مختلف سال، این معضل در تعطیلات شدیدتر شده و چهره شهر را نازیبا می‌کند که نیازمند توجه و بررسی است. پرداخت اجاره بها به شهرداری از سوی برخی دست فروشان باعث شده تا راه ارتزاق برخی افراد، مسیر تردد عابران پیاده را سد کند که این امر نیازمند بررسی لایه‌های پنهان قانون است.

در بازار گرم دست فروشان و اعتراض شهروندان از سد معبرها، برخی صنوف به دنبال سید ماهی از آب گل آلود بوده و با دریافت مبلغی به عنوان اجاره از دست فروشان، آسایش شهروندان را با سودشان سودا می‌کنند. هرچند مدیران قوانین و طرح‌هایی را برای ساماندهی این وضعیت و جمع آوری سد معبرها ترسیم و پیاده کرده‌اند اما از شواهد پیداست که نتوانسته‌اند مشکلات پیش رو را رفع کنند.

در حال حاضر شهروندان خواستار ساماندهی وضعیت موجود با توسل به افزایش نظارت‌ها و جریمه متخلفان بوده تا راه برای بروز تخلف سد شود.

گشتی در شهر

در راستای خیابان منتظری بیرجند قدم می‌زنیم. نقطه‌ای که مرکز شهر را به بازار اصلی بیرجند وصل می‌کند و در اکثر ساعات روز و حتی شب دارای ترافیک است. بوق ماشین‌ها لحظه‌ای پس نمی‌شود و هر یک از خودروها تلاش می‌کنند خود را از زنجیره ترافیک خلاص کنند.

هر چند گاهی عابری پیاده هم از لابه لای ماشین‌ها عبور می‌کند تا ادامه مسیرش را ممکن سازد چراکه برخی فروشندگان در پیاده رو بساط و راه شهروندان را سد کرده‌اند.

رضا، جوان ۲۰ ساله بیرجندی به عنوان اولین مخاطب مهر می‌گوید: اوج ترافیک در خیابان شهید منتظری بیرجند از ساعت ۹ تا ظهر و از ساعت ۱۷ تا شب است.

وی با بیان اینکه با توجه به نزدیک بودن خیابان به بازار، خطر برخورد خودروها با عابرین پیاده بسیار زیاد است، می‌افزاید: برخی فروشندگان کالاهای خود را در پیاده رو می‌گذارند و راه عبور مردم را می‌بندند که دور از اخلاق انسانی است.

این جوان بیرجندی خواستار رسیدگی به شرایط موجود می‌شود و می‌گوید: افراد مسن برای رفت و آمد به داخل بازار بسیار اذیت می‌شوند چراکه حاشیه بازار هم توسط میوه فروشان و دست فروشان سبزی بساط می‌شود.

سد معبر تضییع حقوق شهروندی است

خیابان عدل دومین مسیرمان است. حاشیه خیابان را اصناف آلاینده فرا گرفته‌اند. علاوه بر آلودگی صوتی و محیطی، عابران پیاده هیچ مسیری برای عبور ندارند.

به سختی ویلچرش را به دو طرف هدایت می‌کند و به دنبال مسیری برای عبور از خیابان است. گویی نمی‌تواند به مسیر مستقیم حرکت کند چراکه تعمیرکار ماشین، راه را کاملاً بسته است.

خانم به ظاهر ۴۰ ساله با چشم اطراف را برانداز می‌کند اما نقطه‌ای مناسب برای عبور پیدا نمی‌کند. به ناچار راه عبورش را در کوچه پس کوچه‌ها جست و جو می‌کند.

با او هم کلام می‌شویم. گرچه خستگی مسیر رغبتی برای مصاحبه باقی نگذاشته اما با صدای بلند گلایه‌هایش را فریاد می‌زند و می‌گوید: مسئولان برای این قشر چاره اندیشی کنند چراکه بارها به خاطر سد معبر از سوی کاسبان مختلف دچار مشکلاتی شده‌ام.

دستش را به نشانه تاکید بلند می‌کند و می‌گوید: سد معبر در هر شرایطی تضییع حقوق مردم است.

نفسی تازه می‌کند و می‌افزاید: در خیابان‌های غفاری و پاسداران فروشندگان و املاک تجاری سد معبر می‌کنند که نیازمند رسیدگی است.

خدشه به چهره شهری

یکی دیگر از شهروندان هم با گلایه به وضعیت بسیاری از پیاده رو های شهر بیان می‌کند: سد معبر بی توجهی به قانون و پایمال کردن حق شهروندان است.

حسن میرصادقی با بیان اینکه بسیاری از کسبه با سد معبر کردن در پیاده روها و بعضاً خیابان‌ها، چهره شهر را زشت می‌کنند، می‌گوید: برخی کسبه تابلوهای تبلیغاتی را در حاشیه خیابان می‌گذارند که باعث بروز تصادف می‌شود.

وی با بیان اینکه مسئولان می‌توانند با نظارت‌های مستمر مانع این پدیده شوند، می‌افزاید: گاهی مسئولان رسالت شأن را تنها با یک برخورد ظاهری و عوام‌فریبانه خلاصه می‌کنند.

میرصادقی می‌گوید: کودکان، افراد توان‌خواه و سالمندان بیشترین آسیب را از شرایط فعلی می‌برند بنابراین ساماندهی وضعیت موجود نیازمند توجه هرچه بیشتر از سوی متولیان است.

ماهی‌گیری از آب گل آلود

یک فروشنده سبزی هم در گفت و گو با مهر می‌گوید: از دهنو می آییم و جایی برای فروش محصول نداریم بنابراین مقابل این مغازه بساط می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تمام تلاش ما این است که مسیر مردم را سد نکنیم، می‌افزاید: در برخی نقاط مجوزهایی از سوی شهرداری برای فروش سبزی و دیگر اقلام وجود دارد اما آفتاب می‌گیرد و محصولمان خراب می‌شود.

این شهروند بیرجندی می‌گوید: برای فروش محصولم در مقابل این مغازه بساط می‌کنم و هر شش ماه یک میلیون تومان به صاحب مغازه می‌پردازم.

وی می‌گوید: بارها نیروهای نظارتی با من برخورد کرده‌اند اما تنها راه درآمدم از محل فروش سبزی بوده و نمی‌توانم این حرفه را کنار بگذارم.

لزوم ورود اماکن برای حذف سد معبرها

قاسمی، رئیس اداره اجرائیات و پیشگیری از تخلفات شهری شهرداری بیرجند هم در گفت و گو با مهر با بیان اینکه طبق تبصره شش ماده قانون شهرداری کوچه‌ها و معابر عمومی که مورد استفاده عموم است، ملک عمومی محسوب می‌شود، افزود: این مکان‌ها در اختیار شهرداری بوده که مالک باید نسبت به جمع آوری وسایل اقدام کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه به کرات موضوع سد معبر در پیاده روها دیده می‌شود، اظهار کرد: اخطارهایی به صاحبان صادر شده و بعضاً مقاومت‌هایی صورت می‌گیرد که نیاز است اتاق اصناف و اماکن پای کار بیاید و با ما همکاری کند.

قاسمی ادامه داد: در حال حاضر به افرادی که سد معبر ایجاد می‌کنند، تذکر کتبی داده می‌شود و در صورت عدم توجه نهایتاً از مراجع قضایی پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه وجود تابلوهای تبلیغاتی در شهر نازیبایی ایجاد می‌کند، گفت: این امر علاوه بر خدشه دار کردن چهره شهر، حقوق شهروندی بوده که می‌طلبد مورد توجه قرار گیرد.

فعالیت دست فروشان بدون مجوز جرم است

حسن دلپسند، رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری بیرجند هم در گفت و گو با مهر بیان کرد: اکثر دست فروشان فاقد مجوز هستند.

وی خواستار ورود اتاق اصناف برای جمع اوری دست فروشان فاقد مجوز شد و گفت: فعالیت بدون اخذ مجوز جرم محسوب می‌شود.

دلپسند بیان کرد: غرفه داران و کسبه‌ای که در ازای فعالیت دست فروشان مقابل مغازه شان از آنها پولی اخذ می‌کنند، کاری ناپسند و عدم حقوق شهروندی بوده و تخلف محسوب می‌شود.

سد معبر در بیرجند هماهند دیگر شهرها و استان‌ها مسئله تازه ای نیست بلکه داستانی بوده که تمام نمی‌شود و حذف این پدیده نیازمند همکاری کاسبان، مردم و مسئولان است تا فرهنگ شهر رنگ دیگری به خود گیرد.

پیش بینی برداشت ۵۳۲ تن انجیر در خراسان جنوبی/۲

سرپرست امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو باپیش بینی برداشت ۵۳۲ تن انجیر در خراسان جنوبی خبرنگار صدا وسیما خراسان جنوبی از پیش بینی برداشت ۵۳۲  تن انجیر در استان خبر داد وگفت : این میزان تولید از سطح ۳۴۸هکتار برداشت می شود .

شایسته  با اشاره به این که میزان تولید انجیر  سنسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری نداشته است افزود: : بیشترین سطح زیر کشت انگور در خوسف با ۵۲ هکتار است .

وی ارزش این میزان تولیدات را ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان عنوان کرد .

سرپرست امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی  افزود : برداشت این محصول از اوایل مرداد ماه آغاز و تا نیمه دوم شهریور ماه  ادامه دارد.

رضایی بیان کرد: ارقام کشت شده انجیر در استان شامل انجیرسیاه، انجیر زرد و شلغم انجیر است.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*