اخبار خراسان جنوبی/ تحقق مصوبه سفر رئیس جمهور برای تامین مالی پروژه راه‌آهن بیرجند

۳۱۷ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شد

۲ مبتلای دیگر در خراسان جنوبی، قربانی کرونا

با ثبت ۲ مورد فوت کرونایی در خراسان جنوبی، تعداد جان باختگان کرونا در استان به هزار و ۴۵۷ نفر رسید.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۵۶۴ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۳۱۷ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۱۱۴ مورد از بیرجند، ۸ مورد از بشرویه، ۸ مورد از درمیان، ۱۵ مورد از خوسف، ۱۵ مورد از زیرکوه، ۳۰ مورد از سرایان، ۲۱ مورد از سربیشه، ۳۷ مورد از طبس، ۲۸ مورد از فردوس، ۳۰ مورد از قائنات و ۱۱ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۵۴ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۴۲ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: ۱۰ مورد بیمار کرونا مثبت در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال عمومی دو نفر نا مساعد است.

 

 

 

 

رئیس کمیسیون توسعه صادرات ، مدیریت واردات، ترانزیت، حمل و نقل، گمرک و امور‌ مرز اتاق بازرگانی بیرجند:

سیاست های ارزی مهمترین مشکل تجارت با افغاستان است

خامه زر گفت: استان هایی که عمده تجارت آنها با افغانستان است در خصوص سیاست های ارزی با مشکل مواجه شده اند و به این نتیجه رسیده که با سیاست های دولت نمی توانیم تعهدات را رفع کنیم چراکه به عنوان خاطی حساب می شوند.

به گزارش خبرنگار خاورستان، علیرضا خامه زر رئیس کمیسیون توسعه صادرات ، مدیریت واردات، ترانزیت، حمل و نقل، گمرک و امور‌ مرز اتاق بازرگانی بیرجند امروز در جلسه ای که با حضور محمد روستایی رایزن ایران در کشور افغانستان برگزار شد، اظهار کرد: برخی از مشکلات در بحث تجارت مربوط به داخل و برخی مربوط به آن سمت مرز است.

وی افزود: استان هایی که عمده تجارت آنها با افغانستان است در خصوص سیاست های ارزی با مشکل مواجه شده اند و به این نتیجه رسیده که با سیاست های دولت نمی توانیم تعهدات را رفع کنیم چراکه به عنوان خاطی حساب می شوند.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات ، مدیریت واردات، ترانزیت، حمل و نقل، گمرک و امور‌ مرز اتاق بازرگانی بیرجند بیان کرد: از طرفی رفع تعهدات را به معافیت مالیاتی گره زده اند که بزرگترین معضل در‌حوزه صادرات شده است.

خامه زر با بیان اینکه تفاوت نرخ ارز به صورت روزانه از دیگر مشکلات است، عنوان کرد: اگر بخواهیم مشکلات را درصد بندی کنیم عمده آن به داخل بر می گردد.

وی اظهار کرد: از دیگر مشکلات بحث انتقال پول را داریم که هیچ سازوکاری ندارد، سود صرافی ها افغانستان از ما خیلی بیشتر است.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات ، مدیریت واردات، ترانزیت، حمل و نقل، گمرک و امور‌ مرز اتاق بازرگانی بیرجند گفت: در حوزه برون مرزی رقابت سنتی میان ایران و پاکستان بود که هنوز هم وجود دارد و در حوزه نیروهای فرامنطقه‌ای نیز مشکلاتی داشتیم که با حضور نیروهای امنیتی در حال حل است.

خامه زر عنوان کرد: از همه مسئولانی که اینجا آمده و رفته اند درخواست‌ کردیم با وزارت جهاد کشاورزی افغانستان موضوعات پیگیری و برخی محصولات رایزنی شود تا دام‌ مازاد را وارد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نبود برخی پروتکل ها بهداشتی ما باید اقدامات لازم را انجام دهیم، محصولات افغانستان سالم بوده و حتی در برخی موارد از کودهای شیمیایی هم استفاده نمی کنند و اگر ارگانیک نباشد محصولات سالمی است.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات ، مدیریت واردات، ترانزیت، حمل و نقل، گمرک و امور‌ مرز اتاق بازرگانی بیرجند گفت: مشکل این است که سیاست گذاران ما افغانستان را به عنوان شریک نپذیرفته اند.

خامه زر افزود: ۹۹ درصد سفارشات رو خود افغانها انجام داده و قالب  اجناس بی کیفیت است به خصوص در حوزه فرآورده های نفتی. بدون دانش وارد می شوند با افرادی که به خصوص در حوزه فرآورده های نفتی اصالت ندارند وارد مذاکره می شوند.

وی خاطرنشان کرد: مرز ماهیرود سومین مرز مشترک با افغانستان است که علیرغم عمر کوتاه اما گاهی اوقات گوی سبقت را از استان های دیگر ربوده است فاصله مرز ما کمتر از سایر مرزها است در خصوص کالاهایی سنگینی مانند سیمان، کاشی و سرامیک و سایر به لحاظ وزنی همیشه حدود ۵۰ درصد وزنی از استان ما عبور می کند و ۲۵ درصد صادرات از استان ما است.

 

 

 

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت سیمان باقران:

میل ۷۳ جهت صادرات سیمان باقران بازگشایی شود

کاظمی گفت: اگر میل ۷۳ که در نزدیکی کارخانه سیمان باقران است بازگشایی شود و صادرات سیمان از اینجا انجام گیرد فقط برای کارخانه سیمان باقران در سال ۱۲۰ میلیارد تومان سود است که این تبدیل به دلار شده و منافع ملی کشور است که درخواست توجه و پیگیری بازگشایی داریم.

به گزارش خبرنگار خاورستان، سید مهدی کاظمی نائب رئیس هیئت مدیره شرکت سیمان باقران امروز در کمیسیون توسعه صادرات_ مدیریت ترانزیت حمل و نقل گمرک و امور مرز که با حضور رایزن ایران در کشور افغاستان برگزار شد، اظهار کرد: کارخانه سیمان باقران صادرات محور است و ۸۵ درصد صادرات به افغاستان و تامین کننده ۳۵ درصد نیاز افعانستان در بحث سیمان بودیم.

وی به چالش های به وجود آمده برای این کارخانه اشاره کرد وافزود: در نیمه دوم سال گذشته ۱۱۷ روز گاز نداشتیم و ۳۴ میلیارد تومان افزایش سوخت اول به دوم هزینه کردیم.

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت سیمان باقران بیان کرد: سه ماه در سال هم معمولا مشکل برق داشته و بلاتکلیف هستیم.

کاظمی با بیان اینکه ما به عنوان یک واحد صادرات محور مشکلی در آن طرف مرز نداریم، عنوان کرد: تمام مشکلات ما مربوط به داخل بوده و اساسی ترین مشکل هم سوخت است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر سوخت به عنوان یک فرصت میتوانست عاملی برای توسعه صادرات پایدار باشد اما به مشکل تبدیل شده است.

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت سیمان باقران گفت: ۱۱ میلیون تن صادرات سیمان به عراق داشتیم که در حال حاضر به صفر رسیده است.

کاظمی افزود: درخواست داریم در اینگونه جلسات دستگاه های موازی را هم دعوت کنید تا شنونده مشکلات بوده و اقدامی برای حل آن انجام دهند.

وی عنوان کرد: ما زمانی حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن سیمان به افغانستان صادر میکردیم که حال به ۸۰۰ هزار تن رسیده و این را هم اگر سوخت تجار تامین نشود از دست خواهیم داد که این به ضرر ما است.

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت سیمان باقران بیان کرد: ما در سال گذشته در این بازه زمانی حدود ۳۰۰ هزار دلار پول افغانی در دست ما بوده که سیمان را به نرخ روز به طرف افغان بدهیم.

کاظمی افزود: در حال حاضر حدود ۳۵۰ هزار تن سیمان و کلینکر ذخیره در مرز داشته و به دنبال خریدار هستیم.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات ما تسهیل و تسریع شود به میل ۷۳ در ۳۴ کیلومتری کارخانه سیمان اشاره و تصریح کرد: این میل از معبرهای فعال در این منطقه بوده اما به چه دلیل بسته شده معلوم نیست.

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت سیمان باقران ادامه داد: اگر میل ۷۳ که در نزدیکی کارخانه سیمان باقران است بازگشایی شود و صادرات سیمان از اینجا انجام گیرد فقط برای کارخانه سیمان باقران در سال ۱۲۰ میلیارد تومان سود است که این تبدیل به دلار شده و منافع ملی کشور است که درخواست توجه و پیگیری بازگشایی داریم.

کاظمی به تعاملات ارزی اشاره و بیان کرد: این مسئله در تمامی جلسات مطرح میشود اما برطرف نمیشود؛ هیچ ساز و کاری برای انتقال ارز از افغانستان به ایران وجود ندارد که خواهش میکنم این مسئله را حل کنید.

در دیدار استاندار با رئیس دامپزشکی کشور مطرح شد؛
رزمایش «جهاد دامپزشکی» در خراسان جنوبی برگزار می‌شود
​استاندار خراسان جنوبی به همراه رئیس سازمان مدیرکل جهادکشاورزی و دامپزشکی خراسان جنوبی صبح امروز به منظور پیگیری برخی از مشکلات حوزه دامپزشکی استان با «سید محمد آقامیری» رئیس سازمان دامپزشکی کشور دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «مهدی جعفری» رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی امروز(۳ مرداد) در جمع خبرنگاران با اشاره به دیدار امروز «جواد قناعت» استاندار خراسان جنوبی با رئیس سازمان دامپزشکی کشور، گفت: یکی از موارد مطرح شده در این دیدار، موضوع موافقت با کشتار ۴ هزار قطعه مرغ در ساعت برای کشتارگاه طیور قاین بود که مورد موافقت رئیس سازمان دامپزشکی کشور قرار گرفت.

وی با بیان اینکه مجوز کشتار مرغ برای هر خط کشتار تنها دو هزار قطعه در ساعت است و پروانه شرکت قاین طیور نیز بر همین اساس دو هزار قطعه در ساعت است که این موضوع در بازدید استاندار از شهرک صنعتی بیرجند یکی از مشکلات مطرح شده از سوی مدیران این واحد صنعتی بود، گفت: برای تبدیل این واحد تولیدی از کشتار دو هزار قطعه مرغ در ساعت به چهار هزار قطعه باید حتما خط دیگری راه اندازی می شد و چون خط دوم هزینه سنگینی دارد و شرکت  توان راه اندازی آن را نداشت، نمی توانست پروانه بهره برداری بگیرید و این باعث شده بود تا  نتواند از اعتبارات بانک ها استفاده کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: استاندار خراسان جنوبی در بازدید از شهرک صنعتی بیرجند وعده پیگیری مشکل این واحد تولیدی را داده بود که این موضوع در دیدار با رئیس سازمان دامپزشکی کشور مطرح شد و برای اولین بار در کشور مجوز چهار هزار قطعه در ساعت، بدون راه اندازی خط دوم اخذ شد.

جعفری با اشاره به اینکه همچنین با رایزنی استاندار خراسان جنوبی برای تکمیل و تجهیز آزمایشگاه تخصصی بیمارهای شتر کشور که اکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، مقرر شد برای ۱۰ درصد باقی مانده این پروژه، از محل متمم سفر ریاست جمهوری ۱۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شود و این پروژه تا دهه فجر ساختمان به بهره برداری برسد.

وی افزود: سازمان دامپزشکی کشور نیز قول داد تجهیزات مورد نیاز این آزمایشگاه تخصصی را تا زمان راه اندازی به طور کامل تامین کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در دامپزشکی خراسان جنوبی، گفت: همچنین رئیس سازمان دامپزشکی در این جلسه با درخواست استاندار خراسان جنوبی برای تخصیص ۵ نفر سهیمه سرباز وظیفه برای کمک به نیروی انسانی دامپزشکی استان موافقت کرد.

جعفری یکی از مشکلات اساسی دامپزشکی برای مناطق صعب العبور و مرزی را در حوزه ترابری و خودرویی عنوان کرد و گفت: همچنین در این دیدار مقرر شد که دو دستگاه خودروی شاسی بلند توسط سازمان دامپزشکی کشور برای تردد در مناطق صعب العبور و مرزی استان به دامپزشکی استان اختصاص پیدا کند.

وی از حضور ۴۵۰ نفر از نیروهای جهادی تحت عنوان برگزاری اردوی جهاد دامپزشکی در مرز خراسان جنوبی در هفته دولت خبر داد و گفت: در این رزمایش سه روزه خدمات بزرگی به دامداران و عشایر منطقه انجام خواهد شد و تمامی موارد واکسیناسیون، آموزشی و ترویجی به دامداران ارائه خواهد شد.

جعفری همچنین از درخواست استاندار خراسان جنوبی برای اختصاص ۵ هزار لیتر سم «مک تومیل» و «فلومترین» برای مبارزه با کنه و تب کریمه کنگو در مناطق مرزی استان در دیدار با رئیس سازمان دامپزشکی کشور خبر داد و گفت: موافقت شد که این مورد نیز در اختیار استان قرار بگیرد.

وی افزود: استاندار خراسان جنوبی در این دیدار همچنین خواستار تفویض اختیارات بیشتر به مدیر دامپزشکی استان بود که مورد تایید و موافقت رئیس سازمان قرار گرفت.

موافقت با تجهیز آزمایشگاه تخصصی بیماری های شتر در استان

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی آزمایشگاه تخصصی بیمارهای شتر کشور، بیان کرد: مقرر شد برای ۱۰ درصد باقی مانده این پروژه، از محل متمم سفر ریاست جمهوری ۱۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شود و این پروژه تا دهه فجر ساختمان به بهره برداری برسد.

جعفری گفت: در این دیدار مقرر شده پنج هزار لیتر سم «مک تومیل» و «فلومترین» برای مبارزه با کنه و تب کریمه کنگو در مناطق مرزی استان اختصاص یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: همچنین رئیس سازمان دامپزشکی در این دیدار با درخواست استاندار خراسان جنوبی برای تخصیص پنج نفر سهمیه سرباز وظیفه برای کمک به نیروی انسانی دامپزشکی استان موافقت کرد.

 

 

گزارشی از آخرین وضعیت فضای آموزشی و ثبت‌نام در مدارس بیرجند؛

بیش از ۱۹۵ پروژه فضای آموزشی در خراسان‌جنوبی در دست ساخت / ثبت‌نام در محدوده جغرافیایی دستورالعمل وزارتخانه است

مسئله کمبود فضای آموزشی در شمال شهر بیرجند و ثبت‌نام دانش‌آموزان در محدوده جغرافیایی مسائلی است که مورد گلایه اولیا بوده و خواستار پیگیری شدند.

به گزارش خبرنگار خاورستان،مسئله کمبود فضای آموزشی در شمال شهر بیرجند مسئله‌ای است که چندین سال است مورد بحث مسئولان و گلایه والدین ساکن در این منطقه است.

علی رغم احداث مدارس قابل توجهی در این منطقه از شهر بیرجند اما با توجه به جمعیت قابل توجه در شمال شهر مدارس احداث شده پاسخگو جمعیت دانش‌آموزی این منطقه نیست.

روستاهای حاشیه شهر بیرجند نیز با کمبود فضای آموزشی مواجه هستند و این روستاها نیز به دلیل نزدیک بودن به بیرجند و مهاجرت جمعیت قابل توجهی از سایر روستاهای استان به این روستاها، دارای جمعیت زیادی است.

کمبود فضای آموزشی و مدارس دو شیفته مهمترین مشکل شمال شهر

محمدی یکی از اهالی شمال شهر بیرجند در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: علی رغم ساخت و ساز قابل توجه مدارس در شمال شهر به ویژه منطقه مهرشهر اما باز هم در این منطقه با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم.

وی افزود: بیشترین مشکل کمبود فضای آموزشی در شمال شهر در خصوص دوره اول متوسطه برای دختران و پسران است.

این شهروند بیان کرد: دو شیفت بودن مدارس در شمال شهر نیز از دیگر مشکلاتی است که دانش‌آموزان ساکن این منطقه با آن مواجه هستند.

کیانی از اهالی روستای حاجی آباد بیرجند نیز در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: کمبود فضای آمورزشی در این روستا به دلیل جمعیت بالا کاملا مشهود است.

وی افزود: به منظور پاسخ‌گویی به نیاز دانش‌آموزان در حاجی آباد نیاز است در این روستا مدارس بیشتری احداث شود.

ثبت‌نام در مدرسه به شرط سکونت در محل

با توجه به فصل ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس، از دیگر گلایه‌های اولیا الزام ثبت‌نام دانش‌آموز در مدارس منطقه جغرافیایی محل زندگی است.

برخی از اولیا تمایل به ثبت‌نام فرزندان خود در مدارسی که سطح علمی بالاتری دارد دارند اما به دلیل عدم سکونت در محل مدرسه مورد نظر مدیران مدارس از ثبت‌نام دانش آموزان امتناع می‌کنند.

رحیمی اولیای یکی از دانش آموزان پایه اول در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: برای ثبت‌نام فرزندم به یکی از مدارسی که مورد نظرم بود رفتم اما به دلیل عدم سکونت در آن محدوده جغرافیایی مدیر مدرسه از فرزندم ثبت‌نام نکرد.

وی با بیان این‌که باید اولیا حق انتخاب در این خصوص داشته باشند، افزود: تحصیل در مدرسه‌ای با سطح علمی بالا خواسته هر پدر و مادری است و اگر این امکان فراهم شود و مانعی برای ثبت‌نام در مدارس وجود نداشته باشد بهتر است.

رحیمی گفت: برای ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول و هفتم که قرار است جدید وارد مدرسه‌ای شوند مدیران جهت ثبت‌نام قولنامه خانه را طلب می‌کنند.

وی خواستار پیگیری و رسیدگی به این مسئله شد.

وضعیت فضای آموزشی از نظر نوسازی خوب است

بهدانی مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، در مورد کمبود فضای آموزشی در شمال شهر بیرجند، اظهار کرد: وضعیت فضای آموزشی در شمال شهر بیرجند از نظر نوسازی خیلی خوب است.

وی افزود: ساختمان‌های آموزشی که در شمال شهر احداث شده نسبت به جنوب شهر وضعیت بهتری دارد اما چون جمعیت زیادی در شمال شهر ساکن هستند باز هم در این منطقه با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند بیان کرد: در مهرشهر برای متوسطه اول دختران و پسران با مشکل فضای آموزشی مواجه هستیم که نیاز داریم یکی از مدارسی که در اینجا است؛ مدارس متوسطه را دو شیفت کنیم.

بهدانی عنوان کرد: با توجه به این‌که در این چند سال تعداد زیادی مدرسه در اینجا ساخته شده اما جوابگوی نیاز جمعیت نیست در جنوب شهر طی این سال‌ها مدرسه‌ای ساخته نشده و هر چه ساخت و ساز فضای آموزشی بود در شمال شهر و منطقه مهرشهر بوده اما رشد جمعیتی در شمال شهر زیاد است نیاز داریم برای رسیدن به شرایط ایده‌آل باید مدرسه سازی در مهرشهر ادامه داشته باشد.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند خاطرنشان کرد: ساخت و ساز فضاهای آموزشی در شمال شهر در راستای عدالت آموزشی است.

دانش‌آموز باید در نزدیکترین محل جغرافیایی ثبت‌نام شود/ دستورالعمل از وزارتخانه است

وی در مورد ثبت‌نام برای دانش‌آموزان در محدوده محل زندگی و گلایه خانواده‌ها در این خصوص، اظهار کرد: در آیین‌نامه اجرایی مدارس ماده ۴۱ به صراحت اشاره می‌کند که دانش‌آموز باید در نزدیکترین محل جغرافیایی ثبت‌نام شود.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند گفت: در دستورالعمل وزارتی نیز به این مسئله اشاره شده و این بحث مختص استان خراسان‌جنوبی و شهرستان بیرجند نیست.

بهدانی عنوان کرد: سند و مدرک نشان دهنده محدوده جغرافیایی هم قولنامه خانه است.

وی افزود: متاسفانه برخی از والدین این مسئله را رعایت نکرده و قولنامه‌های صوری درست کرده و قصد ثبت‌نام در مناطق مختلف را دارند که در این صورت همکاران ما نیز با مشکل مواجه می‌شوند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند گفت: طبق برآوردی که انجام شده اگر تمام خانواده‌ها دانش‌آموزان خود را در محل زندگی ثبت‌نام کنند توازن برقرار شده و هیچ مشکلی برای ثبت‌نام نداریم.

بهدانی بیان کرد: اما متاسفانه اولیایی هستند که از شمال شهر قصد ثبت‌نام فرزند خود در جنوب شهر را دارند و با این اقدام توزان و تعادل بهم ریخته و برای همکاران ما در مدارس هم مشکل ایجاد می‌شود.

وی با بیان این‌که این مسئله به دستگاه‌های نظارتی اعلام شده، افزود: با توجه به این‌که قولنامه‌های صوری توزان آموزش و پرورش را بهم می‌زند از دستگاه‌های نظارتی توقع داشتیم این موضوع پیگیری شود اما متاسفانه اتحادیه املاک به این مورد توجهی نداشته است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند اظهار کرد: دغدغه خانواده‌ها را برای ثبت‌نام فرزندان آنها در بهترین مدرسه را درک می‌کنیم اما اگر بررسی کنیم بهترین مدارس ما از لحاظ فضا، امکانات و تجهیزات در شمال شهر است.

بهدانی خاطرنشان کرد: یکی از بهترین مدارس در استان مدرسه سردار دلها در مهرشهر و شمال شهر بیرجند است که مثل این مدرسه در استان نداریم.

وی افزود: مدارس قلم‌چی، شهید بصیری پور، شهدین قاسمی و … از جمله مدارسی است که در شمال شهر ساخته شده و بخشی عظیمی از معلمان ما به دلیل سکونت در مساکن فرهنگیان در مدارس همان منطقه تدریس دارند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجندگفت: این باور برخی از خانواده‌ها است که فکر می‌کنند مدارس جنوب شهر بهتر است در حالی که در شمال شهر نیز بسیاری از مدارس از بهترین امکانات و معلمان برخوردار است.

بهدانی با بیان این‌که صحت‌سنجی قولنامه بر عهده مدیر هر مدرسه است، اظهار کرد: در پایه اول برای شهرستان بیرجند حدود ۸ هزار دانش‌آموز ثبت‌نام شدند و کار بسیار سختی است که مدیران بخواهند به تنهای این مسئله را صحت‌سنجی کنند از بین این همه دانش‌آموز شاید تعداد اندکی انگشت شمار باشند که کار آنها با مشکل مواجه شود، مدیر نتواند راستی آزمایی کند و خطاهایی وجود داشته باشد که قابل رسیدگی است.

سرانه فضای آموزشی

وی در مورد سرانه فضای آموزشی، افزود: استاندارد سرانه فضای آموزشی ۸ متر و ۲۲ سانتی متر مربع است. میانگین کشوری ۵ متر و ۲۲ سانتی‌متر مربع است که این سرانه در استان ۵ متر و ۳۰ سانتی متر مربع و بیرجند پایین‌ترین سرانه ۴ متر و ۸۰ سانتی متر را دارد.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند ادامه داد: اما با سرانه ۴٫۸۰ در نقطه‌ای مشکل داریم؛ در بیرجند در بخش‌هایی خوب است اما در حاجی‌آباد سرانه ۱٫۲۰، در دستگرد ۱٫۹۰ و چکهند ۲٫۶۰ است.

بهدانی تصریح کرد: اینها مواردی است که باید مسئولان استانی به آن توجه کنند و در خصوص ساخت فضای آموزشی برای روستاهای اقماری، سایت‌های مسکن مهر، شهرک امام علی (ع) درکمربندی شهید ناصری و سایت اداری اقدام شود.

لزوم توجه استانداری و سازمان مدیریت به ساخت و ساز مدارس

وی اظهار کرد: از دستگاه‌های مدیریتی استان از جمله استانداری و سازمان مدیریت درخواست داریم توجه ویژه‌ای به بحث ساخت و ساز مدارس داشته باشند و با توجه به این‌که شهرستان بیرجند نسبت به سایر شهرستان‌ها دارای جمعیت بالا و به دلیل مسائل کاری مهاجرپذیر است و به دلیل قیمت مسکن در بیرجند باز بیشتر خانواده‌ها به روستاهای حاشیه شهر مهاجرت می‌کنند اما پیش‌بینی فضای آموزشی نشده درخواست می‌شود به بحث تامین فضای آموزشی توجه کنند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند تاکید کرد: مسکن و شهرسازی  برای احداث مسکن در یک سایت اقدام می‌کند اما توجهی به بحث فضای آموزشی نیست که تقاضا داریم اگر می‌خواهیم فرزندان و دانش آموزان ما در فضایی آرام تحصیل کنند نیاز به توجه همه مسئولان است و همه باید دست به دست هم داده تا برای سال تحصیلی آینده فضای آموزشی مناسب برای دانش‌آموزان داشته باشیم.

بیش از ۱۹۵ پروژه در دست اجرا

محمود چاووشان مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۱۹۵ پروژه در سطح استان خراسان جنوبی با ۴۷۹ کلاس درس و مجموع ۷۷ هزار متر مربع زیربنا در دست اجرا داریم.

وی افزود: از ۱۹۵ پروژه ۱۵۱ پروژه مشارکتی و با کمک خیران ساخته می‌شود و ۴۴ پروژه به صورت صرفا دولتی است.

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی بیان کرد: این پروژه‌ها اکثرا فضاهای جانبی آموزشی است و این نشان دهنده این است که خیران مدرسه ساز توجه ویژه‌ای به توسعه فضاهای آموزشی در سطح استان دارند.

۳۵ پروژه برای بیرجند

چاووشان عنوان کرد: در شهر بیرجند در حال حاضر ۳۵ پروژه با ۱۲۱ کلاس درس در دست اجرا داریم که تقریبا به صورت میانگین ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اظهار کرد: بخش مهمی از این پروژه‌های سنگین ما که شامل مدارس ۱۲ و ۹ کلاسه می‌شود در سایت مساکن مهر در منطقه مهرشهر و سایر سایت‌های مساکن مهر و همچنین در شهرک‌های اقماری شهر بیرجند در دست اجرا است که ان‌شاءالله بخش اعظمی مهرماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی گفت: بیشترین مشکلات ما در شهرک‌های اقماری و سایت‌های مساکن مهر است به طوری که در سایت‌های مساکن مهر و شهرک‌های اقماری به صورت نقطه‌ای برخی از مکان‌ها تراکم دانش‌آموزی ما به کمتر از دو متر مربع می‌رسد.

چاووشان افزود: در عین حال به صورت استاندارد و میانگین سرانه استاندارد ما برای هر دانش‌آموز باید بیش از ۸ متر مربع باشد.

وی ادامه داد: میانگین سرانه استان در حال حاضر ۶ متر و ۶۰ سانتی۲متر مربع است که تقریبا حدود ۱٫۵ با سرانه استاندارد کشوری فاصله دارد.

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی گفت: در حال حاضر میانگین سرانه فضای آموزشی در کشور ۵ متر و ۲۲ سانتی متر مربع به ازای هر دانش‌آموز است که وقتی بررسی می‌کنیم کشور حدود ۲٫۵ متر مربع با سرانه استاندارد فضای آموزشی فاصله دارد و در استان وضعیت بهتری را شاهد هستیم.

چاووشان بیان کرد: در عین حالی که اگر قرار باشد در استان به صورت نقطه‌ای بررسی کنیم برخی از مکان‌ها به ویژه شهرک‌های اقماری ما در شهر بیرجند کمتر از دو متر مربع به ازای هر دانش‌آموز تراکم فضای آموزشی به ما می‌رسد.

۱۶۴ کلاس درس در مساکن مهر شهرستان بیرجند تحویل شد

وی اظهار کرد: اگر قرار باشد به صورت کلاس به این موضوع نگاه کنیم در حال حاضر تعداد کلاس‌های درس در سایت‌های مساکن مهر شهرستان بیرجند ۱۷۵ کلاس درس داریم که ۱۶۴ کلاس را تحویل داده و ۷۸ پروژه دیگر در دست اجرا است.

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی گفت: در مجموع سایت‌های مساکن مهر ۴۱۷ کلاس درس نیاز داشتند که از این تعداد ۱۶۴ کلاس تحویل شده ۷۸ پروژه نیمه تمام و ۱۷۵ کلاس دیگر باید در سایت‌های مساکن مهر احداث کنیم.

نیاز به احداث ۱۲۶ کلاس درس برای رسیدن شهرکهای اقماری بیرجند به شرایط مطلوب

چاووشان بیان کرد: در شهرک‌های اقماری به خصوص در روستاهای حاجی آباد، امیرآباد، شمس آباد و … که بیشتر هم روستاهای اقماری شهرستان بیرجند می‌شود مجموع تعداد کلاس درس مورد نیاز ما ۲۰۱ کلاس بوده که در حال حاضر ۵۸ کلاس درس تحویل شده ۱۷ کلاس درس نیمه تمام است و اگر بخواهیم به شرایط مطلوب برسیم باید ۱۲۶ کلاس درس دیگر در روستاهای اقماری شهر بیرجند احداث کنیم.

۳۳ کلاس درس دیگر مورد نیاز مساکن مهر شهرستان‌ها به جز بیرجند

وی عنوان کرد: اگر فضاهای آموزشی در سایت‌های مساکن مهر سایر شهرستان‌ها به جز بیرجند را بررسی کنیم از ابتدا تا انتها ۳۵۹ کلاس درس مورد نیاز بوده که از این تعداد ۲۴۲ کلاس درس را تاکنون ساخته و تحویل دادیم ۸۴ کلاس درس نیمه تمام است و به طور کلی اگر ۳۳ کلاس درس دیگر احداث کنیم نیازهای ما در سایت‌های مساکن مهر سایر شهرستان‌ها به جز بیرجند برطرف خواهد شد.

۳۲۷ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای ۱۹۵ پروژه

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی در مورد اعتبار مورد نیاز برای ۱۹۵ پروژه، گفت: اعتبار مورد نیاز برای این پروژه‌ها ۳۲۷ میلیارد تومان است که با مشارکت خیران و اعتبارات دولتی بهره‌برداری خواهد شد.

 

 

کشف محموله تریاک از قاچاقچیان در”طبس”/۷

 

فرمانده انتظامی استان گفت: در بازرسی از یک تریلی کشنده، در شهرستان”طبس”، ۳۸۱ کیلو و ۱۰۰ گرم تریاک کشف شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار”ناصر فرشید” اظهار داشت: ماموران انتظامی”طبس” اخباری مبنی بر حمل محموله مواد مخدر توسط سوداگران مرگ در محورهای مواصلاتی این شهرستان دریافت کردند که تیم های عملیاتی جهت بررسی موضوع اعزام شدند.

وی بیان داشت: ماموران هنگام گشت زنی در محورهای مواصلاتی شهرستان طبس به یک تریلی که در حال حرکت بود، مشکوک شدند و با علائم هشدار دهنده به راننده خودرو دستور ایست دادند.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از تریلی، ۳۸۱ کیلو و ۱۰۰ گرم تریاک که به طرز ماهرانه ای جاساز شده بود کشف کردند.

سردار فرشید تصریح کرد: در این رابطه خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر که به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

 

 

 

درخشش فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی در مسابقات کشوری /۷

معاون تربیت و آموزش فرماندهی انتظامی استان از کسب سهمیه تیم گشت جاده ای توسط ۲ نفر از کارکنان انتظامی خراسان جنوبی و همچنین کسب ۲ مقام توسط احدی از کارکنان وظیفه در مسابقات کاراته کارکنان وظیفه فراجا خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ “محمد قاسمی” در تشریح این خبر اظهار داشت: استواریکم “احسان علی پور” و”استواریکم مهدی هادیان فر “در آخرین مرحله اردوی آماده سازی گشت جاده ای موفق شدند سهمیه اعزام به مسابقات بین المللی نظامی ۲۰۲۲ “روسیه” که در سال جاری در “ریاض عربستان” برگزار می شود را کسب نمایند.

معاون تربیت و آموزش فرماندهی استان خراسان جنوبی همچنین با اشاره به برگزاری مسابقات سراسری کاراته آزاد کارکنان وظیفه فراجا به میزبانی استان” قم ” تصریح کرد: سرباز وظیفه” احمدرضا مهدی زاده ” در این دوره از مسابقات موفق به کسب مقام دوم در وزن منهای ۶۰ کیلوگرم شد.

 

 

یادداشت

ایران خشک خواهد شد!

یک روزنامه، ﺩﺭ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺍﯼ ﺑﺎ ﻋﻨﻮﺍﻥ “ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺧﺸﮏ خواهد ﺷﺪ ” ﻣﯽ ﻧﻮﯾﺴﺪ ﮐﻪ “ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻫﻔﺖ ﻫﺰﺍﺭﺳﺎﻟﻪ ﺗﺎ ۲۰ ﺳﺎﻝ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺯ ﺑﯽ ﺁﺑﯽ ﻭ ﺧﺸﮑﺴﺎﻟﯽ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ ” ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﯿﺎﺑﺎﻧﯽ ﺑﺠﺎﯼ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻣﺎﻧﺪ، ﮐﻪ ﻫﯿﭻ ﮔﯿﺎﻩ ﻭ جاﻧﺪﺍﺭﯼ توان ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ.
ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﻩ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﮐﻪ ﻣﻬﻨﺪﺱ ﺁﺏ ﻭ ﮐﺎﺭﺷﻨﺎﺱ ﻣﺤﯿﻂ ﺯﯾﺴﺖ ﺍﺳﺖ، ﺳﻪ ﺷﺮﯾﮏ ﺟﺮﻡ ﺩﺭ ﻧﺎﺑﻮﺩﯼ ﺁﺏ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺭﺍ ” ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻃﺒﯿﻌﯽ” ‏( ﺧﺸﮑﺴﺎﻟﯽ ‏)، “سیاستهای پوپولیستی” و “برنامه ریزی ضعیف” ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻣﯿﺨﻮﺍﻧﺪ !
چگونگی نابودی آب در ایران:
۱-ﺑه دلیل ﻋﺪﻡ ﮐﺎﺭﺷﻨﺎﺳﯽ، ﻧﺎﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯽ ﺩﺭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﯾﺰﯼ ﺩﺭ ﺑﻬﺮﻩ ﺑﺮﺩﺍﺭﯼ ﻭ ﺫﺧﯿﺮﻩ ﺳﺎﺯﯼ ﺁﺑﻬﺎﯼ ﮐﺸﻮﺭ؛
۲-ﺳﯿﺎﺳﺘﻬﺎﯼ ﻧﺎﺩﺭﺳﺖ و ﮐﻢ ﺑﻬﺎ ﺑﻮﺩﻥ ﺁﺏ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ؛
۳-ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ ﺳﻨﺘﯽ ﻭ ﻏﯿﺮ ﺣﺮﻓﻪ ﺍﯼ ﻭ به هدﺭ ﺩﺍﺩﻥ ﺁﺏ ﮐﻪ ﺿﺮﺭ ﺁﻥ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﺳﻮﺩﺵ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ؛
۴-ﻧﺎﺑﻮﺩﯼ ﻓﻨﺎﻭﺭﯼ ﺳﻨﺘﯽ ‏( ﮐﺎﺭﯾﺰ/ ﻗﻨﺎﺕ )
۵- تاسیس صنایع اب بر در مناطق و شهرها به بهانه اشتغال زایی
ﻭ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎﻡ، ﻣﺮدﻡ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺑﻬﺮﻩ ﻭﺭﯼ ﻧﺎﺩﺭﺳﺖ ﻭ به هدﺭ ﺩﺍﺩﻥ ﺁﺏ ﻫﺎﯼ ﮐﺸﻮﺭ.
ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﻩ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﻣﯿﺪﻫﺪ، ﻫﺮ ﺭﻭﺯﯼ ﮐﻪ ﻣﯿﮕﺬﺭﺩ، ﺍﯾﺮﺍﻥ ﯾﮑﺮﻭﺯ ﺑﻪ ﻣﺮﮒ ﻭ ﻧﯿﺴﺘﯽ ﻧﺰﺩﯾﮑﺘﺮ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﺰﻭﺩﯼ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺍﯼ ﺩﺭﺳﺖ ﻭ ﮐﺎﺭ ﺁﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﻮﯼ ﻣﺴﺌﻮﻻﻥ ﺍﺗﺨﺎﺫ ﻧﺸﻮﺩ، ﻭ ﻧﯿﺰ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺯ ﺑﻬﺪﺭ ﺩﺍﺩﻥ ﺁﺏ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﯼ ﻧﮑﻨﻨﺪ، ﻣﺮﮒ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻫﻔﺖ ﻫﺰﺍﺭﺳﺎﻟﻪ، ﺗﺎ ﺑﯿﺴﺖ ﺳﺎﻝ ﺁﯾﻨﺪﻩ ﻗﻄﻌﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ.

شایسته است ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻣﺮ ﻓﺮﻫﻨﮕﺴﺎﺯﯼ ﺍﯾﻦ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﺷﺘﺮﺍﮎ ﺑﮕﺬﺍﺭﯾﺪ، ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻧﮕﺮﺍﻥ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﻭ ﻣﻬﻢ ﻣﯿﺒﺎﺷﺪ ﺷﺎﯾﺪ ﮐﻪ از این طریق و اطلاع رسانی هدﺭ ﺩﺍﺩﻥ ﺁﺏ ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭ کاهش یابد. ﻫﺮ ﮔﺎﻣﯽ، ﻫﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﮐﻮﭼﮏ ﺑﺎﺷﺪ،ﮔﺎمی موثر خواهد بود.

 

 

 

یادداشت

گوهر حجاب و عفاف

 استاد محسن قرائتی

خودمانی حرف می‌‏زنم و خیلی هم با شما بیگانه نیستم…

خواهرم و دخترم!
#غفلت بزرگترین خطر برای انسان است.
غفلت از خدا و قیامت؛
غفلت از جوانی، استعدادها، ارزش‏ها و کرامت‏های انسانی؛
غفلت از…

دوست ما، خداوند است که هستی را به ما داد…
دوست ما، پیامبر عزیز است که در روزگاری که دختر مایه ننگ بود با بوسیدن دخترش، به دختران مقام داد و برای زنان حق مالک‏ شدن، رأی داشتن، تحصیل کردن، انتخاب همسر و نظارت بر امور جامعه، یعنی حق امر به معروف و نهی از منکر قائل شد و زن را مثل مرد، مستعدّ رسیدن به همه کمالات دانست.
اما دشمن ما، شیطان است…
دشمن ما، تفکری است که زن را برای کامیابی و هوسبازی می‌خواهد و تصویر نیمه عریان او را وسیله تبلیغات قرار می‌دهد.
خواهرم و دخترم؛
آیا تاکنون به این سؤالات فکر کرده‌اید:
۱- چرا دشمنان اسباب پیشرفت‏های علمی را از ما بخل و نسبت به آنچه دختران و پسران ما را منحرف می‌سازد، بخشش میکنند؟
۲- در دفاع از میهن، مادران محجبه فرزندان خود را به جبهه فرستادند یا زنان بی‌حجاب؟
۳- اگر امروز به کشور عزیز ما هجومی شود، مردان و زنان باایمان ایستادگی می‏‌کنند یا عناصر سست‏ ایمان؟
۴- در همه جوامع بشری، آزار دختران عفیف و پوشیده بیشتر است یا دختران رها و لاابالی؟
۵- اگر برادر شما بنای ازدواج داشته باشد و شما را وکیل خود کند، شما دختری را انتخاب می‏کنید که هر روز خود را در معرض نگاه جوانان هرزه قرار داده یا کسی که عفاف و حجاب او کامل‏تر و از چشم هوسبازان‏ به دور بوده است؟
۶- آمار طلاق، افت تحصیلی، افسردگی و اضطراب، امراض روانی و مقاربتی، سقط جنین، فرار از خانه، اسراف و تجمل‏گرایی، گناه و بی‌بندوباری در میان دختران پاک و عفیف بیشتر است یا دختران رها و لاابالی؟
خواهرم و دخترم؛
حجاب از ضروریات دین است و شما بحمداللَّه فرزند اسلام هستید.
امروز هزاران دختر تحصیلکرده با حجاب کامل به عالی‌ترین درجات علمی رسیده‌اند و با حضور خود در عرصه‏های علمی، سیاسی و اقتصادی، نشان داده‌اند که حجاب مانع فعالیتهای اجتماعی و رشد و پیشرفت نیست.
خواهرم و دخترم؛
چه گوهری گرانبهاتر از وجود خود شما است؟
چرا خود را ارزان در برابر هر چشمی قرار دهید؟
مگر نه این است که چشمان ناپاک شما را برای خودشان‏ می‏ خواهند و خدا شما را برای خودتان می‏خواهد؟
اگر جلوه‌گری امروز شما دلربایی کرد و علاقه مردی را به همسرش کم کرد، فردا زن زیبایی با جلوه ‏گری خود دل شوهر شما را خواهد ربود و رونق زندگی شما را کم خواهد کرد.
خواهرم و دخترم؛
بعضی خیال می ‏کنند بی ‏حجابی نشان تمدن است.
خیال می‏ کنند جلوه‏گری گناه ساده‏ای است، ولی نمی‏دانند چه بسا آرامش خانواده‌ای را به نگرانی تبدیل می‏کند.
این نامه ‏را به خاطر در امان ماندن شما و جامعه از خطرات غفلت و وسوسه‌های شیطان نوشتم؛ یک بار دیگر آن را بخوانید و اگر مفید دیدید به دیگران نیز بدهید.

مشکل سونوگرافی در طبس حل می شود/۲

مشکل سونوگرافی در طبس حل می شود

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان طبس گفت: مقرر شده دو پزشک زن از بیرجند به صورت شیفتی در بیمارستان طبس مستقر شوند و سونوگرافی بیماران سرپایی را انجام دهند.

به گزارش مهر، شهرستان طبس که یکی از بزرگترین شهرستانهای خراسان جنوبی و البته کشور محسوب می شود با تنگناهای زیرساختی زیادی به خصوص در حوزه ی بهداشت و درمان مواجه است.

مدتی است که ساکنان طبسی برای انجام سونوگرافی مجبورند چندین روز در صف باشند و یا خانم هایی که نیاز ویژه به انجام سونوگرافی دارند یا مسافت طبس- بیرجند را طی کنند و یا به شهر های نزدیک تر بروند. هرچند شرایط شهر های دیگر هم دست کمی از طبس ندارد اما به گفته ی سرپرست شبکه بهداشت و درمان طبس این مشکل رفع می شود.

یکی از درخواست هایی که اخیراً توسط ساکنان طبس مطرح شده است، حضور متخصص سونوگرافی در بیمارستان است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان طبس درباره ی این مطالبه شهروندان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: قبلاً دو پزشک خانم و آقا برای انجام سونوگرافی در بیمارستان حضور داشتند، اما در حال حاضر پزشک خانم در مرخصی زایمان است.

عباس زمانی ادامه داد: پزشک آقا که طرح ایشان تمام شده در شهر طبس مطبی افتتاح کرده و در حال خدمت است، با این وجود چند روز در هفته در بیمارستان حضور دارد.

وی با بیان اینکه نکته ای که باعث گلایه مندی شده مربوط به سونوگرافی های بانوان است، افزود: اغلب خانم هایی که تمایل دارند سونوگرافی آنها توسط یک پزشک خانم انجام شود، مجبورند به شهر دیگری سفر کنند.

زمانی این نوید را به شهروندان طبسی داد که پیگیری های لازم از دانشگاه علوم پزشکی استان انجام شده و قرار است دو پزشک زن از بیرجند به صورت شیفتی (هفته ای دو روز) در بیمارستان مستقر شوند و سونوگرافی بیماران سرپایی را انجام دهند.

 

 

به مناسبت روز «خانواده»؛
۴۵ بسته معیشتی در بیرجند توزیع می شود
مسئول مکتب حضرت نرجس(ع) بیرجند گفت: به همت مکتب حضرت نرجس(س) بیرجند ۴۰ بسته معیشتی به مناسبت روز «خانواده» بین نیازمندان این شهرستان در راستای اجرای طرح «مهر مهدوی» توزیع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، «رفعت وریدی» امروز (۳ مرداد) در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: در بخش آموزش و عترت برگزاری کلاس های قرآن در تمامی سطوح و معارف اهل بیت (ع) در دستور کار مکتب نرجس(ع) بیرجند قرار دارد.

مسئول مکتب حضرت نرجس(ع) بیرجند در خصوص کلاس های نهج البلاغه و صحیفه سجادیه گفت: کلاس های معارف و آئین زندگی در صحیفه سجادیه حدود یکسال است که در این مکتب اجرا می شود.

وی ادامه داد: برگزاری کلاس های مهدویت، غدیرشناسی و کارگاه های آموزشی با موضوعات نماز و خانواده و رسانه و بررسی آسیب های اجتماعی از دیگر برنامه های این مکتب به شمار می رود.

وریدی با بیان اینکه ۸۰۰ دانش آموز و ۳۰۰ مادر بیرجند از کلاس های حضوری نماز استفاده کردند، افزود: این کلاس ها در قالب ۱۰ کارگاه به صورت حضوری توسط مکتب نرجس(ع) بیرجند برگزار شده است.

مسئول مکتب حضرت نرجس(ع) بیرجند در خصوص کلاس های اوقات فراغت عنوان کرد: در این راستا یکصد دانش آموز در کلاس های قرآن و احکام و ۶ رشته هنری طی یک دوره ۴۰ روزه حضور داشته اند و دوره دوم بعد از عاشورای حسینی آغاز خواهد شد.

وی به طرح «مهر مهدوی» اشاره کرد و گفت: این طرح حدود ۲ سال است که به همت این مکتب جهت تهیه خوراک، پوشاک و هزینه های درمان و جهیزیه اجرا شده است و بیش از ۷۰۰ میلیون ریال در این زمینه ها طی یکسال اخیر هزینه شده است.

وریدی ادامه داد: در راستای اجرای این طرح در روز عید غدیر ۱۵۰ بسته معیشتی و در روز عید قربان ۴۰۰ کیلوگرم گوشت بین خانواده های نیازمند شهرستان بیرجند به همت این مکتب توزیع شد.

 مسئول مکتب حضرت نرجس(ع) بیرجند در پایان عنوان کرد: امروز ۴۰ بسته معیشتی به مناسبت روز خانواده بین نیازمندان این شهرستان در راستای اجرای طرح «مهر مهدوی» توزیع خواهد شد.

 

 کاهش ۶۷ درصدی شاخص بورس در خراسان جنوبی/۲

 

در تیرماه امسال ۳۰ میلیون و ۱۷۵هزار و ۴۱۱سهم در تالار بورس خراسان جنوبی داد و ستد شد.

مدیر بورس منطقه ای خراسان جنوبی با اشاره به کاهش ۶۷/۷۳۴واحدی شاخص کل بورس در تیرماه گفت: در تیرماه امسال ۳۰ میلیون و ۱۷۵هزار و ۴۱۱سهم  به ارزش ۲۱میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان در تالار بورس استان مورد داد و ستد قرار گرفت.

 

هریوندی افزود: مجموع معاملات تالار بورس استان از ابتدای سال به ۱۰۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است.

 

وی گفت: از مجموع معاملات معاملات ۴۶درصد آن مربوط به خرید سهام و ۵۴ درصد مربوط به فروش سهام بوده است.

همچنین در چهار ماه گذشته هزار و ۷۲۶نفر ساعت کلاس آموزشی به صورت مجازی و رایگان در تالار بورس استان برگزار شده است.

در قالب برنامه یک عمری نوکری اهل بیت(ع)

سه تن از پیرغلامان اهل بیت(ع) در خراسان‌جنوبی تجلیل شدند/۲-۳

سه تن از پیرغلامان اهل بیت(ع) در خراسان‌جنوبی تجلیل شدند

سه تن از پیر غلامان سید الشهدا (ع) در خراسان‌جنوبی به نام محمدعلی بوشادی، سید رضا تقوی نیا و محمد حسین وحیدی راد در قالب برنامه یک عمر نوکری اهل بیت (ع) مورد تجلیل قرار گرفتند.

به گزارش مهر، در آستانه ورود به ماه محرم سه تن از پیر غلامان سید الشهدا (ع) در خراسان‌جنوبی به نام محمدعلی بوشادی، سید رضا تقوی نیا و محمد حسین وحیدی راد در قالب برنامه یک عمر نوکری اهل بیت (ع) مورد تجلیل قرار گرفتند.

حجت‌الاسلام احمدرضایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی گفت: گذران عمر و جوانی برای نوکری اهل بیت (ع) و به ویژه سید الشهدا (ع) تبریک ویژه دارد چرا که هیچ چیز باارزش‌تری از آن وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه کار در هیئت امام حسین (ع) بالاترین افتخار است، اظهار کرد: همه بزرگان و شهدای ما به خادمی در محضر اهل بیت (ع) تأکید داشته‌اند و خاطرات بسیار خوبی در این زمینه از آن‌ها نقل شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: به عنوان مثال نقل شده که شهید بزرگوار صیاد شیرازی که از نظر نظامی هم درجه بالایی داشتند بسیار محب اهل بیت (ع) بوده و یک طبقه از خانه خود را تبدیل به حسینیه کردند.

رضایی ادامه‌داد: بی شک ما به مقام خادمان و پیرغلامان با صفای اهل بیت (ع) غبطه می‌خوریم.

وی افزود: در روایتی از امام معصوم (ع) نقل شده که «خداوند رحمت کند کسی که امر ما اهل بیت را زنده کند» که پیرغلامان و خادمان در هیئت‌ها مصداق این روایت امام هستند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: همچنین از امام حسن مجتبی (ع) نقل شده هر کس ما را دوست داشته و برای احیاء امر اهل بیت (ع) کمک کند در روز قیامت در کنار ما خواهد بود.

در برنامه یک عمر نوکری اهل بیت (ع) برای اولین بار در سطح کشور از ۲۰۰ پیر غلام غیر مداح شامل هیئت دار، میاندار، چایی ریز و کفش جفت کن و… و افراد دیگری که در هیئت پشت صحنه زحمت می‌کشند در سطح ملی و استانی که شاخص هستند تجلیل به عمل می‌آید.

این تجلیل از پیرغلامان سید الشهدا (ع) که از ۲۸ تیرماه تا ایام سیاهپوشان ماه محرم برگزار می‌گردد همراه هدایای ارزشمند معنوی و تقدیرنامه‌ی ویژه با امضاء حجت الاسلام رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور است.

افزایش ۲۵ درصدی تولید تخم مرغ در خراسان جنوبی/۲

از ابتدای سال تاکنون تولید تخم مرغ در خراسان جنوبی ۲۵ درصد افزایش یافته است.

 مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صدا وسیما خراسانافزایش ۲۵ درصدی تولید تخم مرغ در خراسان جنوبی  جنوبی گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۱ هزار تن تخم مرغ در استان تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد افزایش یافته است.

جعفری افزود: ارزش این میزان تولید تخم مرغ ۴۳۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است.

وی گفت: هم اکنون هر کیلو تخم مرغ در مغازه‌های سطح شهر ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

هم  اکنون در خراسان جنوبی ۵۲ واحدمرغ  تخمگذار فعال است.

 

 

 

 

۵۷۸ خانواده در انتظار فرزندخواندگی/۴

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی از انتظار ۵۷۸ خانواده برای گرفتن سرپرستی فرزند در استان خبر داد.

شرفی گفت: امسال ۵ کودک به خانواده‌های متقاضی سپرده شده است و ۶ کودک دیگر نیز در شرف واگذاری هستند.

او گفت: بیشتر خانواده‌ها به دنبال فرزندانی با سنین زیر ۲ سال هستند.

شرفی گفت: از جمله شرایط خانواده‌ها برای گرفتن سرپرستی فرزند، داشتن حداقل سن ۳۰ سال برای یکی از زوجین، تمکن مالی، سلامت جسم و روان، عدم اعتیاد و تملیک بخشی از اموال به نام کودک است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: هم اکنون سامانه فرزند پذیری با هدف شفافیت نحوه واگذاری کودکان راه اندازی شده که از تاریخ ۹۹/۰۲/۱۶ مراحل درخواست فرزندخواندگی از ثبت تا دریافت نتیجه از طریق سامانه به آدرس http://adoption Behzisti.Net انجام می‌شود.

 

 

 

۲۹۰ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گاز در خراسان جنوبی اجرا شد

۲۹۰ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گاز در خراسان جنوبی اجرا شد

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: امسال ۲۹۰ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گاز در استان اجرا شد و فروردین ماه بالاترین میزان اجرای شبکه تغذیه و توزیع به این شرکت تعلق گرفت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید محمود هاشمی افزود: این حجم عملیات با تلاش همکاران و در ادامه خدمت‌رسانی به مردم برای اجرای پروژه‌های گازرسانی طی سه ماه اول امسال در اقصی نقاط استان اجرا شد.

وی تصریح کرد: تاکنون حدود ۱۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گاز در استان اجرا شده است و پیش‌بینی می‌شود برای اجرا و تکمیل پروژه‌های گازرسانی تا پایان امسال حدود هزار کیلومتر شبکه اجرا شود.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: سال گذشته نیز با اجرای هزار و ۶۳۹ کیلومتر شبکه بالاترین میزان اجرای شبکه تغذیه و توزیع گاز به نام شرکت گاز خراسان جنوبی ثبت شد.

وی افزود: همراه با کسب افتخارات خدمت‌رسانی و توسعه کمی تاسیسات گازرسانی در استان، افزایش کیفیت خدمت‌رسانی و رضایت‌مندی مشترکان نیز به‌طور مستمر در دستور کار شرکت گاز قرار دارد.

هاشمی پیش از این در اوایل سال جاری از مراحل پایانی اجرای عملیات گازرسانی به روستاهای استان خراسان جنوبی خبر داده بود.

به گفته وی امسال تمامی روستاهای دارای قابلیت گازرسانی به شبکه گاز طبیعی متصل می‌شوند و پرونده گازرسانی به روستاهای فاقد گاز در خراسان جنوبی بسته خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

سنجش سلامت ۸ هزار و ۵۰۰ نوآموز در خراسان جنوبی/۲-۳

سنجش سلامت ۸ هزار و ۵۰۰ نوآموز در خراسان جنوبی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: ۸ هزار و ۵۰۰ نوآموز بدو ورود به دبستان تا امروز در پایگاه‌های سنجش استان مورد بررسی و سنجش قرار گرفتند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علیرضا موسوی‌نژاد روز دوشنبه در نشست شورای معاونان این اداره کل افزود: تاکنون برای ۱۱ هزار نوآموز بدو ورود به دبستان و کودک پیش‌دبستانی نیز نوبت‌گیری شده است.

وی با اشاره به فعالیت ۱۹ پایگاه سنجش اولیه و تخصصی در استان گفت: برای رفاه حال مراجعان، پرهیز از ازدحام جمعیت و جلوگیری از گسترش کرونا، سه پایگاه سنجش بدو ورود به دبستان در شهرستان‌های بیرجند، طبس و درمیان که مراجعه‌کنندگان زیادی دارند، در نوبت عصر نیز خدمات ارائه می‌دهند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، زندگی‌بخشی به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را مهمترین رسالت آموزش و پرورش استثنایی دانست و عنوان کرد: ما مکلفیم برای تحقق اهداف فرایند تعلیم و تربیت در قاموس سند تحول و تشکیل تمدن نوین اسلامی، انسان‌هایی در تراز اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران تربیت کنیم.

وی شناسایی، اقناع و آگاهی‌بخشی به جامعه مخاطب و همراه‌سازی آنان در فرایند تعلیم و تربیت دانش‌آموز را مهمترین رسالت خادمان آموزش و پرورش برشمرد و افزود: در میادین جنگ نرم و فرهنگی باید برای تحقق تربیت اسلامی به آداب و رسوم دین مبین اسلام مراجعه کنیم و تربیت ما تربیت دینی باشد.

موسوی‌نژاد رسیدن به حیات طیبه را مهمترین هدف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مبنای نظام تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت: برای تحقق این مهم در آموزش و پرورش باید برنامه عملیاتی داشته و در راستای توانمندی معلمان در تمامی حوزه‌ها گام برداریم چرا که نبود توانمندی معلم به‌ویژه در دوره ابتدایی موجب ایجاد اختلالات یادگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه خدمت در آموزش و پرورش استثنایی یک جهاد علمی ویژه است اضافه کرد: معلم بودن به اندازه کافی رسالتی خطیر و تاثیرگذار در آینده جامعه است و به همین میزان اهمیت بیشتری را نیز می‌طلبد اما زمانی که این شغل با شرایطی خاص مانند تعلیم و تربیت کودکان با نیازهای ویژه همراه شود به مراتب کار دشوارتر و رسالت بیشتر می‌شود.

همچنین در این نشست از خدمات “مرضیه با اطمینان” قدردانی و “محسن ماندگار” به عنوان رئیس جدید آموزش و پرورش استثنایی خراسان جنوبی معرفی شد.

ماندگار ۱۶ سال سابقه خدمت به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه خراسان جنوبی در بخش‌های آموزشی، تربیتی، پرورشی و اداری را در کارنامه خود داشته و در حال حاضر دانشجوی دوره دکترا است.

 

 

 

 

تذکر نماینده مردم بیرجند،درمیان و خوسف به وزیران جهاد کشاورزی و نفت/۲-۳

نماینده مردم بیرجند،درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی به وزیران جهاد کشاورزی و نفت تذکر داد.

 نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در خصوص مدیریت روان آب‌ها و خرید دام مولد مازاد دامداران به وزیر جهاد کشاورزی و در خصوص کمک به رانندگان تاکسی برای تعویض مخازن سوخت CNG تذکر داد.
آقای خسروی در تذکر کتبی خود به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص مدیریت روان آب‌ها آورده است، با توجه به خشکسالی‌های ۲۰ ساله در استان خراسان جنوبی با افت شدید منابع آب زیرزمینی به دلیل برداشت  بیش از حد از منابع آب و هدر رفت سالانه حدود ۲۰۰ متر مکعب رواناب و گا‌ها به خاطر نبود پوشش گیاهی مناسب، منجر به سیلاب می‌شود، لذا مدیریت روان آب‌ها پس از گذشته ضروری است؛ لذا با توجه به حجم بالای شاغلین استان به کشاورزی و دامداری خشکسالی باعث بیکاری و مهاجرت گسترده روستاییان و مرزنشینان شده است و تبعات جدیدی معیشتی اجتماعی و امنیتی در پی خواهد داشت.
وی در تذکری دیگر در خصوص خرید دام زنده و مولد دامداران عنوان کرده، با توجه به خشکسالی‌ها و افزایش قیمت نهاده‌های دامی پس از حذف ارز ترجیحی نگهداری دام مولد حذفی برای دامداران توجیه اقتصادی ندارد، از طرفی خرید دام مازاد به قیمت پیشنهادی شرکت پشتیبانی امور دام به حل مشکلات کمک نکرده است، لذا با توجه به خرید دام زنده مولد حذفی با قیمت کارشناسی اقدام عاجل صورت پذیرد.
نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف همچنین در تذکر کتبی  به وزیر نفت با اشاره به مصوبه  سال گذشته در خصوص تعویض مخازن فرسوده گاز تاکسی ها، از وزارت نفت خواست در طرح تعویض مخازن گاز فرسوده به منظور حمایت از معیشت رانندگان تاکسی اقدامات لازم را انجام دهد.

 

کارگاه آموزشی راه‌کارهای مراقبت از خود برای کودکان طبسی/۲

کارگاه آموزشی راه‌کارهای مراقبت از خود در کانون پروش فکری شماره دو طبس برگزار شد

اعضای مرکز شماره ۲ طبس در راستای اجرای برنامه فرآیند محور با حضور در کارگاه«مهارت خوب زیستن» با راه کارهای مراقبت از خود بیشتر آشنا شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ در این کارگاه که با مشارکت مرکز فرهنگی و هنری شماره دو کانون و فرماندهی نیروی انتظامی این شهرستان ویژه اعضای دختر برگزار شد سروان روحانی فرد از کارشناسان نیروی انتظامی در خصوص راههای مراقبت از خود با اعضا گفت و گو کرد.

گفتنی است این کارگاه در راستای  برنامه‌ی مهارت خوب زیستن  به عنوان برنامه شاخص مرکز ۲ طبس در سال ۱۴۰۱ برگزار شد و بر همین اساس  کودکان ونوجوانان عضو این مرکز  هر ماه  با یکی از مهارت‌های خوب زیستن  آشنا می شوند تا بتوانند توانایی‌های اجتماعی‌شان را  افزایش داده و به نحو بهتر و موثرتر با مسایل زندگی روبه رو شوند و سلامت روان و رفتار خود را حفظ نمایند.

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد؛

سرمایه گذاری دشمن بر جنگ فرهنگی/۲-۳

 

دشمن بیش از هر چیز بر روی جنگ فرهنگی سرمایه‌گذاری کرده است

نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی گفت: دشمن بیش از هر چیز بر روی جنگ فرهنگی سرمایه‌گذاری کرده تا بتواند ذهن جوانان و نوجوانان ما را تصرف کند.

آیت‌الله سیدعلیرضا عبادی در دیدار با جمعی از بانوان فعال مکتب نرجس(ع) بیرجند اظهار داشت: نیازهای معنوی بالاترین نیاز انسان است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: دشمن همواره سعی می‌کند تا به اسلام و نظام جمهوری اسلامی ضربه بزند و اهداف و مقدسات اسلام را نشانه گرفته است.

وی عنوان کرد: دشمن بیش از هر چیز بر روی جنگ فرهنگی سرمایه‌گذاری کرده تا بتواند ذهن جوانان و نوجوانان ما را تصرف کند.

عبادی خطاب به حضار گفت: شیوه فعالیت شما در مکتب اسلام نقش جهادی دارد از این جهت که به جایگاه با ثباتی که برای زن مسلمان دیده شده، می‌پردازید.

امام جمعه بیرجند تصریح کرد: امروزه آثار شکست بر فرهنگ منحط غرب ظاهر شده و غرب به خاطر رسوایی لیبرال دموکراسی در صحنه افکار عمومی و در مسائل علمی و اقتصادی حرفی برای گفتن ندارند.

عبادی عنوان کرد: ۴۰ سال انواع و اقسام توطئه‌ها و تحریم‌ها علیه ایران اسلامی انجام دادند و امروز کارشان به جایی رسیده که برای مدیریت خودشان هم دچار مشکل شده‌اند و رویش‌های انقلاب بیشتر از ریزش‌های آن است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: تلاش کنید با تذکرهای لسانی و عملی جوانان را آگاه کنید تا درگیر بازی دشمن نشوند و امروز مهمترین جبهه، جبهه امر به معروف و نهی از منکر است.

مسئول مکتب حضرت نرجس(ع) بیرجند نیز در این دیدار گفت: در بخش آموزش و عترت برگزاری کلاس‌های قرآن در تمامی سطوح و معارف اهل بیت (ع) در دستور کار مکتب نرجس(ع) بیرجند قرار دارد.

رفعت وریدی ادامه داد: کلاس‌های معارف و آیین زندگی در صحیفه سجادیه حدود یک سال است که در این مکتب اجرا می‌شود. برگزاری کلاس‌های مهدویت، غدیرشناسی و کارگاه‌های آموزشی با موضوعات نماز و خانواده و رسانه و بررسی آسیب‌های اجتماعی از دیگر برنامه‌های این مکتب است.

وی با اشاره به کلاس‌های اوقات فراغت عنوان کرد: در این راستا ۱۰۰ دانش آموز در کلاس‌های قرآن و احکام و ۶ رشته هنری در یک دوره ۴۰ روزه حضور داشتند و دوره دوم بعد از عاشورای حسینی آغاز خواهد شد.

مسئول مکتب حضرت نرجس(ع) بیرجند به طرح مهر مهدوی اشاره کرد و گفت: این طرح حدود ۲ سال است که به همت این مکتب جهت تهیه خوراک، پوشاک و هزینه‌های درمان و جهیزیه اجرا شده و بیش از ۷۰۰ میلیون ریال در این زمینه طی یکسال اخیر هزینه شده و امروز نیز ۴۰ بسته معیشتی به مناسبت روز خانواده بین نیازمندان توزیع خواهد شد.

 

 

 

 

واژگونی خودرو، سرنشین نوجوان را به کام مرگ برد/۴

در حادثه واژگونی خودرو در محور بیرجند – اسدیه، سرنشین نوجوان خودرو جان باخت.

سرگرد قاسمی رئیس پلیس راه شهرستان درمیان گفت: یک دستگاه ام وی ام در محور اسدیه – بیرجند و در ۲۰ کیلومتری اسدیه در ابتدای محور دوبانده واژگون و یک سرنشین عقب از پنجره خودرو خارج شد و در دم جان داد.

او افزود: تعداد سرنشینان این خودرو از حد مجاز فراتر بوده و سایر مسافران این خودرو سالم اند.

سرگرد قاسمی گفت: علت واژگونی عدم توجه به جلو از سوی راننده بوده است.

 

به همت گروه نمایش «کله خران» در هجدهمین شب از اجراهای عموم

اجرای مهربانی برای کمک به ستاد دیه استان خراسان جنوبی/۷

اجرای مهربانی برای کمک به ستاد دیه استان خراسان جنوبی
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: به همت گروه نمایش «کله خران»، تمامی عواید و درآمد حاصل از فروش بلیت این نمایش در هجدهمین شب از اجراهای عموم به ستاد دیه خراسان جنوبی برای آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد اهدا شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ سید علی زمزم با بیان این که نمایش «کله خران» پس از ۱۶ شب اجرای عموم از ۱۶ تا ۳۱ تیر ماه، با دریافت مجوز ، به مدت سه شب از ۱ الی ۳ مرداد تمدید شد، اضافه کرد: اجرای شب دوم مردادماه به عنوان اجرای مهربانی با هدف کمک به ستاد دیه استان برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد به روی صحنه رفت.

وی از استقبال پرشور و کم نظیر مخاطبان خبر داد و عنوان کرد: با توجه به ظرفیت سالن گلبانگ بیرجند برای ۱۴۰ نفر مخاطب و پیش بینی حضور کم نظیر تماشاگران در این شب، با اضافه کردن صندلی در سالن، ۱۸۰ نفر در این شب به تماشای این نمایش نشستند.

به گفته وی اجرای مهربانی یک اجرای رایگان بوده و گروه بدون مشخص کردن مبلغ بلیت، با شعار « قیمت بلیت: همت عالی» دست تماشاگران را برای کمک با هر مبلغی به نمایش و نهایتا ستاد دیه باز گذاشته و توانست با این حضور کم نظیر مبلغ ۵۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال را برای کمک به این ستاد جمع آوری کند.

گفتنی است نمایش «کله خران» به نویسندگی مشترک امیرحسین شرکت و سید محمدحسین خراشادی زاده و کارگردانی مشترک سید فرید فرساد و امید شرکت کاری مشترک از گروه نمایش تاج میر و گروه نماش اتللو بیرجند تا ۳ مرداد ماه به روی صحنه رفت.

 

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی عنوان کرد:

ضرورت تهیه پیوست رسانه ای توسط دستگاه های اجرایی

ضرورت تهیه پیوست رسانه ای توسط دستگاه های اجرایی برای ماموریت های مهم
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به گلایه برخی از اصحاب رسانه درخصوص پیش بینی نشدن جایگاه رسانه و پیوست رسانه ای برای بسیاری از اقدامات مهم دستگاه های استان اشاره و بیان کرد: تهیه پیوست رسانه ای برای ماموریت های مهم و برنامه های محوری، ضروری است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علی فرخنده  به پیش رو بودن ۱۷مردادماه، روز خبرنگار اشاره کرد و افزود: بر اساس تقویم قمری امسال روز خبرنگار مصادف با روز عاشوراست، لذا می طلبد برنامه ای که اجرا می شود، متناسب با این ایام باشد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجاییکه این روز مصادف با گرامیداشت یاد شهید صارمی و همزمان با ایام سالگرد شهادت سرلشکر محمدناصر ناصری است، امسال علاوه بر تجلیل از مقام ارزشمند اصحاب رسانه، یادواره شهید تحت گرامیداشت شهید صارمی و شهید ناصر ناصری در مرکز استان با محوریت اصحاب رسانه برگزار شود.

وی همچنین با بیان این که بهتر است یادواره همزمان با روز عاشورا برگزار نشود، ۱۹ و ۲۰ خردادماه را برای زمان برگزاری یادواره پیشنهاد داد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش به گلایه برخی از اصحاب رسانه درخصوص پیش بینی نشدن جایگاه رسانه و پیوست رسانه ای برای بسیاری از اقدامات مهم دستگاه های استان اشاره و بیان کرد: توصیه مقام معظم رهبری نیز بر اعلام خدمات توسط مسئولین نظام به مردم است تا مردم به نظام امیدوار شوند.

فرخنده افزود: الزام تبیین پیوست رسانه ای به عنوان جزو ذاتی برنامه های محوری، توسط شورای اطلاع رسانی مصوب شود.

ثبت نشدن نمرات دروس دانشجویان در دانشگاه آزاد

تعدادی از دانشجویان مرد دانشگاه آزاد اسلامی در خراسان جنوبی، از ثبت نشدن نمرات برخی دروس خود و به وجود آمدن مشکلاتی گلایه دارند.

با پایان یافتن امتحانات دانشگاه ها، دانشجویان منتظر ثبت و اعلام نمرات از سوی اساتید خود هستند.

جمعی از دانشجویان مرد دانشگاه آزاد اسلامی در خراسان جنوبی، از طولانی شدن روند ثبت نمرات و اعلام نشدن نمره برخی دروس خود گلایه‌مند هستند.

یکی از دانشجویان گفت: دیر اعلام شدن نمرات برخی از دروس سبب شده است تا در دروس تابستانه و همچنین در بخش نظام وظیفه با مشکلاتی مواجه شویم.

اهتمام دانشگاه برای ثبت سریع نمرات

برای پیگیری این موضوع با عزیزی معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی گفتگو کردیم.

عزیزی گفت: برخی از دروس به صورت استانی ارائه شده و دانشجویان واحد بیرجند با سایر واحد‌ها درس مشترک داشته اند و امتحانات نیز به صورت حضوری برگزار شده است.

او افزود: ضرورت دارد تا برگه‌های پاسخنامه از واحد‌های شهرستان‌ها جمع آوری شده و به اساتید تحویل داده شود که در این زمینه تأخیر‌هایی صورت گرفته است.

عزیزی اظهار کرد: اطلاعیه‌هایی به اساتید داده شده تا برگه‌های موجود را تحویل گرفته و نمرات را اعلام کنند تا برای دانشجویان مشکلی به وجود نیاید.

معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی استان گفت: معافیت تحصیلی دانشجویان تا ۳۱ شهریور امسال اخذ شده و مشکلی به وجود نمی‌آید؛ صرفا ممکن است مشکلاتی در حوزه دروس تابستانه پیش بیاید که با برنامه ریزی‌های انجام شده از بروز آن‌ها جلوگیری خواهیم کرد.

 

ثبت ۱۲ وقف جدید در زیرکوه/۲

از ابتدای سال تاکنون ۱۲ وقف جدید در زیرکوه ثبت شده است.

رئیس اوقاف و امور خیریه زیرکوه گفت: این موقوفات در زمینه کمک به حوزه علمیه، موضوعات قرآنی و عزاداری امام حسین (ع) و کمک به مساجد بوده است

حجت الاسلام مختاری  افزود:  ارزش  ۱۲ وقف جدید  ۱۰ میلیارد ریال است.

وی گفت: شهرستان زیرکوه نیازمند ثبت موقوفات جدید در حوزه قرآنی، فرهنگی، تامین هزینه تحصیل دانش آموازن و دانشجویان نیازمند و درمان است.

رئیس اوقاف و امور خیریه زیرکوه  افزود: شهرستان زیرکوه  ۶۰۰ موقوفه وجود دارد که بیشترین نیت این موقوفات مربوط به عزاداری امام حسین (ع)، خیرات است.

مرمت مزار روستای گل شهرستان خوسف/۲

مزار روستای گل شهرستان خوسف از محل اعتبارات ملی مرمت و بازسازی می‌شود.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوسفمرمت مزار روستای گل شهرستان خوسف گفت : بخشی از بنای تاریخی مزار شیخ شمس‌الدین روستای گل بااعتبار ۲ میلیارد ریال مرمت  می شود .

علی صالحی  افزود: در این مرحله عملیات مرمتی آواربرداری.پی‌سازی و اجرای دیوار، شیب‌بندی اطراف بنا، اجرای فیلپوش‌ها و پوشش نهایی این اثر در حال انجام است.

وی گفت : بنای مزار روستای گل در دامنه تپه‌ای در حاشیه جنوبی روستای گل قرار دارد و شامل یک ایوان در وسط و
دو حجره در دو طرف است که با یک گنبد آجری پوشش یافته است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوسف افزود : بر اساس سنگ‌نوشته داخل مزار، بنا مربوط به سال ۹۹۵ هجری قمری و بر اساس اسناد مکتوب و سنگ‌لوحی که در درون مزار قرار دارد، این بنا در دوران تیموری ساخته شده است.

این بنا در سال ۱۳۸۳ و به شماره ۹۲۹۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

 

 

چتر بیمه بر سر تمامی مددجویان بهزیستی خراسان جنوبی/۲-۳

تمامی مددجویان بهزیستی خراسان جنوبی تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صدا وسیما خراسان جنوبی گفت: از ۲۹ هزار و ۴۹۹ مددجو ۸ هزار و ۷۱۴ نفر از بیمه   بهزیستی برخوردار هستند.

شرفی افزود: ۲۰ هزار و ۷۸۵ نفر نیز از سایر خدمات بیمه‌ای استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون مددجوی پشت نوبتی برای بیمه در استان نداریم گفت : برای افرادی که تحت پوشش بیمه هستند مانند دیگر بیمه ها هزینه درمان دولتی حساب می شود .

مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مددجویانی که از بیمه روستایی استفاده می‌کنند برای مراجعه به پزشک در سطح شهر می‌بایست فرم ارجاع تکمیل کنند افزود: برای همین موضوع بیشتر افراد متقاضی استفاده از بیمه‌ی سایر اقشار بهزیستی هستند.

 

 

 

 

 

تحقق مصوبه سفر رئیس جمهور برای تامین مالی پروژه راه‌آهن بیرجند

تحقق مصوبه سفر رئیس جمهور برای تامین مالی پروژه راه‌آهن بیرجند

سرعت بخشیدن به تامین مالی پروژه راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی یکی از دستاوردهای سومین سفر استانی رئیس جمهور بوده که طی ۱۰ ماه گذشته منجر به مساعدت صندوق توسعه ملی برای پرداخت ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و مشارکت بانک‌های عامل شده است.

به گزارش ایرنا سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی به خراسان جنوبی در ۱۹ شهریور سال گذشته ۱۰۰ نوع مصوبه داشت که از تسریع در اجرای پروژه راه‌آهن بیرجند به عنوان یکی از مهمترین مصوبات این سفر یاد می‌شود.

احداث راه‌آهن بیرجند – یونسی گناباد یکی از مهمترین طرح‌های زیربنایی استان خراسان جنوبی است که پس از سال‌ها انتظار مردم در اواسط مهر ۱۳۹۸ عملیات اجرایی ۳۲ کیلومتر آن آغاز شد و تاکنون عملیات زیرسازی قطعه ۱۶ راه‌آهن زاهدان – بیرجند – مشهد ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

تصویب راه‌آهن شرق کشور بر پایه خواسته‌های مردمی شکل گرفته است و در نهایت این خط ریلی چابهار در جنوب شرق را به سرخس در شمال شرق ایران متصل می‌کند و نقش مهمی در حمل و نقل مسافر و مبادلات تجاری در شرق ایران و کشورهای همسایه دارد.

اجرای این کریدور در سه قطعه چابهار – زاهدان به طول ۶۳۰ کیلومتر، زاهدان – بیرجند به طول ۶۰۰ کیلومتر و بیرجند – یونسی (خراسان رضوی) به طول ۲۷۱ کیلومتر، مصوبه هیات وزیران را مبنی بر تامین اعتبار در قالب ۷۰ درصد توسط صندوق توسعه ملی، ۲۰ درصد آورده کنسرسیوم ریلی و ۱۰ درصد وزارت راه و شهرسازی دارد.

پروژه راه‌آهن بیرجند به یونسی به لحاظ اتصال مرکز استان به شبکه ریلی از اهمیت زیادی برخوردار است و بیش از سه سال از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد؛ پیگیری‌ها و رایزنی‌های زیادی برای تامین منابع مالی این پروژه انجام شده به‌طوری که چند ماه بعد از کلنگ‌زنی ۲ مصوبه هیات وزیران وقت منجر به اختصاص فاینانس داخلی برای اتصال بیرجند به شبکه راه‌آهن سراسری (ایستگاه یونسی) و ۷۰۰ میلیون یورو از محل فاینانس خارجی به منظور احداث راه‌آهن زاهدان به بیرجند شد.

در سفرهای متعدد مسوولان کشوری به خراسان جنوبی و مسوولان استانی به تهران به‌صورت مداوم از تامین اعتبار پروژه ریلی خراسان جنوبی خبر داده شد اما به نظر می‌رسد مهمترین مشکل پیش روی این پروژه بزرگ تخصیص نیافتن اعتبارات لازم است.

موضوع سرعت بخشیدن به روند اجرای پروژه راه‌آهن بیرجند – یونسی  به عنوان مطالبه استان در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی در اوایل تشکیل دولت سیزدهم مطرح شد و طبق دستور آیت الله رئیسی مقرر شد وزارت راه و شهرسازی این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری کند.

پس از این تاکید و دستور رئیس جمهور که جزو مصوبات سومین سفر استانی نیز قرار گرفت، دوره تازه‌ای از تلاش‌ها برای تامین منابع مالی و سرعت دادن به پروژه ریلی خراسان جنوبی آغاز شد.

به اذعان کارشناسان فنی این تزریق اعتبار عامل مهمی برای تحرک پروژه‌های راکد استان بوده و نویدبخش آغاز دوران جدیدی از جهش در اجرای طرح‌های زیربنایی استان است که قطعا منجر به ارتقای شاخص‌های بهره‌مندی در راستای سیاست  عدالت‌محوری و محرومیت‌زدایی دولت مردمی می‌شود.

 

تامین مالی پروژه ریلی در مصوبات سفر رئیس جمهور

نشست آذر سال گذشته وزیر راه و شهرسازی در راستای تعیین تکلیف سهم عاملیت بانکی در پروژه ریلی خراسان جنوبی نخستین اقدامی بود که به منظور تحقق مصوبه سفر رئیس جمهور برگزار شد.

سیاستی که وزارت راه و شهرسازی در استان دنبال کرده، این است که در اسرع وقت مرکز استان به راه‌آهن سراسری وصل شود و به نظر می رسد با پیگیری مدیریت عالی استان این جریان دارد به ثمر می‌رسد.

دیدارهایی که  استاندار خراسان جنوبی در یک سال گذشته با رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی و مدیران عامل بانک‌های مختلف در تهران داشته منجر به مساعدت این صندوق برای پرداخت تسهیلات به پروژه ریلی استان شده است.

در این دیدارها  مقرر شد صندوق توسعه ملی، مساعدت لازم را برای پرداخت ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات، بدون الزام به تامین آورده بانک‌های عامل انجام دهد که این تصمیم مهم و گامی بلند در پیشبرد پروژه راه‌آهن بیرجند است.

از دیگر مصوبات این است که با نظر مساعد رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی، موضوع تامین ۲۰ درصد سهام مالکانه توسط سرمایه‌گذار به‌صورت تدریجی (کسر ۲۰ درصد از صورت وضعیت کارکرد سرمایه‌گذار) در هیات امنای صندوق توسعه ملی طرح و تصویب شود.

دیداری که استاندار خراسان جنوبی با مدیرعامل بانک رفاه کارگران داشت نیز منجر به افزایش ۲ برابری سهم این بانک در اعتبارات پروژه راه‌آهن بیرجند – یونسی شد.

لذا بانک رفاه به عنوان سرگروه کنسرسیوم بانکی نسبت به افزایش سهم عاملیت خود در تامین اعتبارات پروژه راه‌آهن موافقت کرد و در پی این موافقت، سهم عاملیت این بانک از سقف ۳۰۰ میلیارد تومان به ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

بانک رفاه همچنین پذیرفت، موضوع افزایش سهم عاملیت دیگر بانک‌های عضو کنسرسیوم را پیگیری کند.

هفتم بهمن سال گذشته بانک خاورمیانه با پذیرش عاملیت ۳۰۰ میلیارد تومان در تامین منابع مالی راه‌آهن از طریق کنسرسیوم موافقت کرد.

اعلام موافقت بانک ایران زمین در ۲۵ اسفند سال گذشته با پذیرش عاملیت به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان، اعلام موافقت بانک تجارت در ۲۶ اسفند با پذیرش عاملیت به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان، اعلام موافقت بانک ملت در ۱۸ خرداد امسال با پذیرش عاملیت  به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان و اعلام موافقت بانک ملی در ۱۱ تیر امسال  با پذیرش عاملیت به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان از دیگر نتایج پیگیری‌ها برای تامین منابع مالی این پروژه کلان بوده است.

واقعیت این است که استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی در سال‌های گذشته با پیشرفت‌های متفاوت، سهمی از شروع پروژه راه‌آهن شرق داشتند اما خراسان جنوبی در گذر این سال‌ها سهمی نگرفته و پروژه پیشرفت مطلوب نداشته است.

اتصال بیرجند به ریل سراسری منشاء تحولات اقتصادی و اجتماعی

اتصال بیرجند به ریل سراسری علاوه بر ایجاد امکانات رفاهی و سفر برای مردم، منشاء تحولات بزرگ اقتصادی و اجتماعی در این منطقه مرزی خواهد شد زیرا خراسان جنوبی با وجود محصولات متنوع کشاورزی و معدنی برای فروش و صادرات به زیرساخت حمل و نقل نیاز مبرم دارد.

از این جهت است که رئیس جمهور با توجه به شناختی که از خراسان جنوبی دارد، در سفر به این استان تاکید کرد: نسبت به کریدور ریلی استان و نیازی که بیان شده با محوریت وزیر راه و شهرسازی و دعوت بانک‌های عامل مشکلات موجود بررسی و به شکلی حل شود لذا میزان اعتباراتی که باید برای راه‌های مواصلاتی به‌ویژه ریل پرداخت شود، در دستور کار قرار گیرد.

آیت الله رئیسی بر زمان‌بندی پروژه‌ها که درخواست نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در جلسه شورای اداری استان بود نیز تاکید کرد و گفت: زمان‌بندی در هر پروژه‌ای هم باعث نظارت مردم و بخش‌های نظارتی و هم باعث مسوولیت برای کسانی می‌شود که پروژه را اجرا می‌کنند.

خراسان جنوبی همواره یکی از استان‌های کمتر برخوردار در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل به‌ویژه بزرگراه و ریل محسوب شده و با وجود قرار داشتن در ۲ کریدور اصلی کشور و مرز مشترک با افغانستان، بسیاری از جاده‌های استان هنوز دوطرفه است.

اولین سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی فرصتی برای تکمیل طرح‌های مهم و زیربنایی استان به شمار می‌رود تا هرچه زودتر مردم از آنها منتفع شوند و به گفته مسوولان اگر منابع مالی پروژه راه‌آهن به‌موقع تامین شود سه تا چهار سال آینده شاهد بهره‌برداری راه‌آهن بیرجند به یونسی و تحولات بزرگ در این منطقه خواهیم بود.

معاون اجرایی رئیس جمهور نیز دهم خرداد امسال برای بررسی میدانی روند اجرای مصوبات سفر آیت الله رئیسی به خراسان جنوبی آمد و از مراحل اجرای پروژه راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی بازدید کرد.

همچنین انجام تکالیف دستگاه‌ها در اجرای پروژه راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی طی نشستی در تهران به ریاست سید صولت مرتضوی زمان‌بندی شد و راهکارهای تسریع روند اجرای پروژه ریلی مرکز استان مورد بررسی قرار گرفت.

این نشست با حضور نمایندگان حوزه‌های مرتبط و بانک‌های عضو کنسرسیوم بانکی پروژه راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی و به منظور پرداخت ٢ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مربوطه توسط صندوق توسعه ملی برگزار شد.

تحقق مصوبه سفر رئیس جمهور برای تامین مالی پروژه راه‌آهن بیرجند

انعقاد قرارداد سندیکای بانکی تا هفته دولت

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی درباره آخرین پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده برای اجرای مصوبه سفر رئیس جمهور گفت: قرارداد پرداخت تسهیلات به‌زودی با توافق سندیکای بانکی تنظیم و به صندوق توسعه ملی ارسال می‌شود.

وحید داعی با ابراز امیدواری به اینکه تا هفته دولت این قرارداد منعقد شود افزود: پیش‌بینی می‌شود با شروع پرداخت تسهیلات از سوی صندوق توسعه ملی عملیات احداث راه‌آهن نیز سرعت بیشتری بگیرد.

وی گفت: راه‌آهن بیرجند – یونسی ۲۷۱ کیلومتر طول دارد که از مناطقی همچون بیرجند، قاین، گناباد و یونسی عبور خواهد کرد تا مرکز خراسان جنوبی را به خط ریل سراسری در خراسان رضوی متصل کند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: اکنون ۹۰ کیلومتر از این پروژه در قالب ۲ قطعه شروع به ساخت شده که قطعه شماره ۱۶ در استان خراسان جنوبی به طول ۳۲ کیلومتر و با پیشرفت فیزیکی ۲۷ درصد در مرحله زیرسازی است.

وی عنوان کرد:  قطعه شماره ۲۳ در استان خراسان رضوی نیز به طول ۵۸ کیلومتر و با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد در مرحله زیرسازی قرار دارد.

داعی با بیان اینکه ۱۸۱ کیلومتر از این مسیر فاقد پیمانکار بوده است تصریح کرد: پیشرفت فیزیکی کل پروژه به طول ۲۷۱ کیلومتر ۱۵ درصد است.

امید به اتصال ریلی تا پایان دولت سیزدهم

اما معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی از پروژه راه‌آهن بیرجند – یونسی به عنوان مهمترین مصوبه سومین سفر استانی رئیس جمهور یاد کرد و گفت: اجرای این پروژه که بخشی از پروژه راه‌آهن زاهدان به شمال است، تاثیر بسیار زیادی در حمل و نقل و اقتصاد کشور دارد.

علیرضا عباس‌زاده افزود: تا هفته دولت امسال مراحل اداری کار انجام و عملیات اجرایی پروژه نیز آغاز می‌شود که با اجرای این پروژه، خراسان جنوبی به شبکه راه‌آهن کشور متصل خواهد شد لذا به جهت اهمیت موضوع، پیگیری‌هایی برای سرعت بخشیدن به روند اجرای کار، از طریق نهاد ریاست جمهوری و معاون اول رئیس جمهور انجام شده است.

وی بیان کرد: با توجه به هماهنگی‌های انجام شده، کنسرسیوم شامل ۶ بانک عامل، تامین اعتبار ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی را با ضمانت صندوق توسعه ملی برای پروژه راه‌آهن استان برعهده دارند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: از ۲۷۱ کیلومتر طول پروژه راه‌آهن، ۹۸ کیلومتر پیمانکار دارد و با پیشرفت ۱۵ درصدی مواجه است که با توجه به اهمیت آن باید روند کار تقویت شده و سرعت بگیرد.

وی ادامه داد: اگر همه کارها به‌خوبی پیش برود، تا پایان دولت سیزدهم یا در ماه‌های اول دولت بعد، پروژه راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی محقق می‌شود.

عباس‌زاده در تشریح مصوبات سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی گفت: مبلغ ۱۱ هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان در قالب مصوبات سفر رئیس جمهور به استان برای سه سال (۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲) اختصاص می یابد که حجم این اعتبار برای سال  ۱۴۰۰ حدود ۷۲۰ میلیارد تومان بوده است.

وی افزود:  بیش از ۱۳۲ درصد اعتبارات سال ۱۴۰۰ معادل ۹۵۰ میلیارد تومان محقق شده و تصمیم دولت نیز برای اجرای مصوبات سفر جدی است لذا به همین منظور ستاد مصوبات سفر به ریاست استاندار تشکیل شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: در این راستا پیگیری‌هایی از طریق برگزاری جلسه با معاون اول رئیس جمهور و با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور در استان و بازدید وی از پروژه‌های در حال اجرا انجام شده و مردم هم منتظر چشیدن شیرینی اجرای این مصوبات هستند.

وی گفت: با توجه به جابه‌جایی دولت، مسائلی که در اول کار دولت سیزدهم وجود داشت و مشکلات اقتصادی کشور، تخصیص اعتبار به خراسان جنوبی بی‌سابقه بوده است.

خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد و با ۶ استان خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، سمنان و اصفهان هم‌مرز است.

 

 

 

مصرف مرغ گرم در خراسان جنوبی ۴۰ درصد کاهش یافت/۳

مصرف مرغ گرم در خراسان جنوبی ۴۰ درصد کاهش یافت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی گفت: از ابتدای اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها مصرف مرغ گرم در استان کاهش ۴۰ درصدی داشته و در این مدت به دلیل عدم کشش بازار توزیع مرغ منجمد نداشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی جعفری اظهارداشت: همچنین کاهش ۲۸ درصدی جوجه‌ریزی را در استان در چهار ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل داریم که این موضوع مشکلاتی را در تامین مرغ استان‌های همجوار ایجاد خواهد کرد.

وی بیان کرد: در حال حاضر مرغ در استان از قیمت تنظیم بازار هم پایین‌تر عرضه می‌شود و مرغ بر روی دست مرغداران استان باقی مانده که نیاز است که حمایت‌های لازم انجام شود تا متضرر نشوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه در زمینه تامین تخم مرغ در استان مشکلی نداریم، اضافه کرد: هرچند در ابتدای اجرای طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها مشکلاتی را مرغداران داشتند که با پیگیری‌های انجام شده، حل شد، اما در حال حاضر تخم مرغ با قیمت مصوب در استان عرضه می‌شود.

جعفری با بیان اینکه  ۴۳ تن شکر برای زنبورداران و ۲۹۳ تن شکر برای ایام محرم و صفر استان در حال جذب است، اضافه کرد: همچنین قسمتی از سهمیه شکر هر شهرستان با موافقت جلسه تنظیم بازار به قند تبدیل شده و به قیمت مصوب تنظیم بازار توزیع شده است.

وی بیان کرد: افزایش قیمتی در روغن نخواهیم داشت، با توجه به افزایش قیمت انواع روغن و کاهش خرید مردم در برخی واحدهای صنفی خُرد شاید روغن وجود نداشته باشد اما روغن به انداره کافی در استان موجود است و کمبودی نداریم.

جعفری با اشاره به اینکه در دو ماه گذشته ۱۴ هزار و ۴۹۴ مورد بازرسی توسط مجموعه جهاد کشاورزی انجام شده است، اضافه کرد: در این بازرسی‌ها ۳۴۰ واحد صنفی متخلف به ارزش ۲۲ میلیارد ریال شناسایی و به تعزیرات حکومتی معرفی شده‌اند.

وی ادامه داد: در این مدت ۱۱ هزار و ۲۶۸ مورد بازرسی از نانوایی‌های استان انجام شده که در این بازرسی‌ها ۲۰۸ پرونده به ارزش ۱۱ میلیارد و ۲۳۸ میلیون ریال تشکیل شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: وسیله ایاب و ذهاب برای همیاران بازار در استان در نظرگرفته شود چرا که امکانات این سازمان با توجه به حجم بالای ارایه خدمات جوابگو نیست.

جعفری از خرید ۹ هزار و ۴۰۰ تن گندم تضمینی در استان خبرداد و گفت: مطالبات گندم کاران خراسان جنوبی با پیگیری‌های استاندار به مبلغ ۹۰ میلیارد تومان پرداخت شده و حدود ۲۰ میلیارد تومان دیگر آن باقی مانده که پرداخت تمام مطالبات در دستورکار قرار دارد.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم گفت: ۴۲۴ پرونده تخلف به ارزش ۲۷ میلیارد ریال از زمان اجرای طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها در استان تشکیل شده است.

علی تهوری افزود: در سامانه نظارتی هوشمند بر نانوایی‌های خراسان جنوبی، به صورت کامل تخلفات مشخص و بازرسان تنها برای درج تخلف به نانوایی‌ها مراجعه می‌کنند.

 

 

مادر شهید باقر ریگی زاده آسمانی شد/۲

مادر شهید باقر ریگی زاده از شهدای شهرستان بشرویه دعوت حق را لبیک گفت و به فرزند شهیدش پیوست.

مادر شهید باقر ریگی زاده آسمانی شدب مرحومه فاطمه داوری مادر شهید والامقام باقر ریگی زاده در سن ۸۶ سالگی به علت کهولت سن و بیماری دعوت حق را لبیک گفت.
پیکر آن مرحومه بعد از تشییع در جوار گلزار شهدای بشرویه در قطعه صالحین به خاک سپرده خواهد شد.
شهید باقر ریگی زاده در سال ۱۳۴۷ متولد شد و در لبیک به ندای امام به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل اعزام و سرانجام در سن ۲۲ سالگی در تاریخ ۱۳۶۷/۵/۳ در منطقه عملیاتی کرند غرب به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

 

 

 

 

 

حضور هنرمندان خراسان جنوبی در نمایشگاه ایران ویژند/۲-۳

    
برپایی غرفه خراسان جنوبی در نمایشگاه تخصصی مد و لباس «ایران ویژند»
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: غرفه خراسان جنوبی در نمایشگاه تخصصی مد و لباس ایران تحت عنوان «ایران ویژند» برپا شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علی زمزم با بیان این خبر، عنوان کرد: نمایشگاه تخصصی مد و لباس ایران تحت عنوان ایران ویژند از ۲ تا ۵ مردادماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران به صورت تخصصی برگزار می‌شود.

به گفته وی در این نمایشگاه از برندها و تولیدکنندگان ایرانی در ۸ گرایش مد و لباس، جواهرات و کیف و کفش دعوت شده تا مجموعه‌های خود را به نمایش بگذارند.

زمزم خاطرنشان کرد: از سوی خراسان جنوبی نیز موسسه لباس و منسوجات ملّه ( از موسسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی) در این نمایشگاه حضور دارند و بخشی از فرهنگ و پوشش استان را در قالب لباس های مردانه، زنانه، بچگانه، سربند، پاپوش، زیورآلات و پارچه ها و قالیچه هایی با طرح های بومی منطقه به نمایش گذاشته اند.

شایان ذکر است علاقه مندان می توانند به منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره این رویداد فرهنگ و هنری به نشانی fajrmode.com مراجعه کنند.

 

 

 

جذب ۱۴ میلیارد تومان از تعهدات خیّرین مدرسه ساز/۲-۳

امسال ۱۴ میلیارد تومان از تعهدات خیّرین مدرسه ساز در خراسان جنوبی محقق شده است.

چاوشان مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با بیان اینکه از آغاز امسال خیّران ۳۵ میلیارد و ۶۱۰ میلیون تومان برای مدرسه سازی در استان تعهد کرده اند گفت: از تعهدات امسال تاکنون حدود ۱۴ میلیارد تومان آن جذب و هزینه شده است.

او تعهد خیران برای مدرسه سازی در استان را در سال ۱۴۰۰، ۵۹ میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: تاکنون ۷۰ درصد این تعهد معادل حدود ۴۲ میلیارد تومان جذب و در مدرسه سازی هزینه شده است.

چاوشان گفت: ۱۵۱ طرح مشارکتی و ۴۴ طرح غیرمشارکتی مدرسه سازی در استان در حال ساخت است که با بهره برداری از آن‌ها ۴۷۹ کلاس درس به کلاس‌های استان افزوده می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان عنوان کرد: مردم می‌توانند با مراجعه به سایت آجر به آجر کمک‌های خرد خود را در قالب پویش‌های مختلف برای مدرسه سازی واریز کنند.

همچنین شماره کارت ۶۱۰۴۳۳۷۹۶۹۶۴۶۳۳۸ آماده دریافت کمک‌های مردمی برای مدرسه سازی در خراسان جنوبی است.

 

 

 

 

 

پیش بینی رگبار و رعد و برق در خراسان جنوبی/۲ رگبار و رعد و برق در خراسان جنوبی پیش‌بینی می‌شود

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: تا چهارشنبه متاثر از جریانات مونسونی، افزایش ابر و رگبار و رعد و برق به‌ویژه برای نیمه شرقی و نواحی جنوبی استان قابل پیش‌بینی است.

سمیه لطفی افزود: با توجه به الگوی نقشه‌ها و داده‌های هواشناختی در این مدت و برخی ساعات وزش باد شدید باعث خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در اغلب نقاط خراسان جنوبی خواهد شد.

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: سه‌شنبه تا چهارشنبه با تضعیف سامانه کم‌فشار سطح زمین از شدت گرمای هوا کاسته خواهد شد.

 

 

پرونده‌های تخلف کالا و خدمات در خراسان جنوبی ۱۰۴ درصد افزایش یافت/۴

پرونده‌های تخلف کالا و خدمات در خراسان جنوبی ۱۰۴ درصد افزایش یافت

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: در چهار ماه نخست امسال ۲ هزار و ۱۳ پرونده در زمینه کالا و خدمات وارد شعب تعزیرات حکومتی استان شده که رشد ۱۰۴ درصدی ورودی پرونده‌ها را نسبت به مدت مشابه سال قبل داریم.

به گزارش خبرنگار ایرنا حسین حسین‌پور اظهار داشت: از مجموع پرونده‌های وارده کالا و خدمات تاکنون هزار و ۹۰۹ پرونده مختومه شده و در این پرونده‌ها افراد به پرداخت ۵۲ میلیارد ریال در حق دولت محکوم شده‌اند.

وی بیان کرد: مدت زمان رسیدگی به پرونده کالا و خدمات استان به صورت میانگین ۱۱ روز بوده و درج نکردن قیمت و ارایه ندادن فاکتور بیشترین میزان تخلفات را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در چهار ماه نخست امسال چهار هزار و ۱۵۸ پرونده در زمینه کالا و خدمات، قاچاق کالا و ارز و بهداشت وارد شعب تعزیرات حکومتی استان شده است، افزود: از این تعداد سه هزار و ۹۶۱ پرونده مختومه شده و درصد پرونده‌های مختومه نسبت به وارده ۹۵ درصد است.

حسین‌پور افزود: در مجموع افراد متخلف ۷۰۴ میلیارد ریال در حق دولت محکوم شده‌اند و میانگین رسیدگی به تمام پرونده‌های تعزیراتی در استان ۱۲ روز بوده است.

وی با بیان اینکه همچنین از ابتدای امسال تاکنون به ۲۵۹ فقره پرونده تخلف نانوایی‌های استان رسیدگی شده است، اضافه کرد: از این تعداد ۲۶ مورد گران فروشی، ۲۴ مورد کم فروشی، ۵۵ مورد تعطیلی خودسرانه نانوایی‌ها و باقی پرونده‌ها مربوط به دیگر تخلفات گزارش شده ‌است.

حسین‌پور افزود: نانواهای متخلف خراسان جنوبی به پرداخت ۴۳ میلیارد ریال جریمه محکوم شده‌اند.

وی تصریح کرد: همچنین از ابتدای اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها تاکنون هزار و ۵۸۵ پرونده وارد شعب تعزیراتی استان شد و هزار و ۷۱۷ پرونده مختومه شده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی عنوان کرد: در اداره کل تعزیرات حکومتی استان به دلیل نداشتن ساختار، مکان و فضا در افزایش شعب مشکل داریم و در شهرستان‌های زیرکوه و  خوسف چارت تشکیلاتی نداریم.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*