اخبار خراسان جنوبی/

دریافت خدمات به شرط تزریق دز یادآور واکسن کرونا

بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا از ۱۵ مرداد طرح مدیریت هوشمند بر اساس دز یاد آور تغییر می‌کند و ارائه خدمات اجتماعی بر اساس دز یاد آور انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان ، معاون فنی مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت گفت : تمام افرادی که شش ماه از تزریق نوبت قبلی واکسنشان گذشته است، باید دز یاد آور را دریافت کنند.

دریافت خدمات به شرط تزریق دز یادآور واکسن کرونا

فرهادی افزود : افرادی که مبتلا به بیماری کرونا شده اند، بین چهار تا شش هفته بعد از بهبود علائم می‌توانند اقدام به تزریق دز یاد آور کنند و مقررات قبلی در این خصوص پا برجا است.

 

وی گفت :رعایت بهداشت فردی و زدن ماسک، همچنین تهویه مناسب در مکان‌های بسته و رعایت فاصله گذاری اجتماعی به همراه تکمیل واکسیناسیون از جمله راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا و گسترش این عارضه هستند.

 

اختصاص ۲۱۵ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه

معاون اجرایی رئیس جمهور از اختصاص ۲۱۵ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه خبر داد.

سیدصولت مرتضوی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به اینکه پیمانکار مسئول احیای دریاچه ارومیه هم اکنون در این زمینه فعال است، گفت: چندین جلسه به همین منظور در ستاد تشکیل و منابع خوبی هم به همین منظور تخصیص داده شد که امیدواریم در آینده نزدیک مشکل دریاچه ارومیه حل شود.
او با اشاره به ۲۸ سفر استانی انجام شده در دولت سیزدهم گفت: برای دور دوم سفر‌های استانی رئیس جمهور در معاونت اجرایی و دفتر رئیس جمهور در حال برنامه ریزی هستیم.
آقای مرتضوی گفت: سامانه پایش در حوزه معاونت اجرایی برای رصد مصوبات سفر تبیین شده و تقریباً به روز رسانی شده است و در آینده نزدیک ارائه خواهد شد.
معاون اجرایی رئیس جمهور افزود: توفیقات خوبی در سفر‌های استانی به دست آمده که مهمترین آن ارتباط نزدیک آقای رئیس‌جمهور با مردم است. شنیدن دغدغه‌های مردم و شناسایی چالش‌ها و مشکلات استان‌ها و رسیدگی به آن در قالب مصوبات استانی از دیگر توفیقات آن است.

 

قالیباف مصوبه حقوق بازنشستگان را غیرقانونی اعلام کرد

در پی اعلام نظر هیئت تطبیق مصوبات در مجلس، مبنی بر مغایر قانون دانستن مصوبه هیئت دولت درباره افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان، رئیس مجلس در نامه ای، آن را به دولت اعلام کرد.

قالیباف مصوبه دولت درباره حقوق بازنشستگان را غیرقانونی اعلام کردبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما بر این اساس، طبق قانون، مصوبه دولت خلاف قانون است.
بر اساس ابلاغیه رئیس مجلس، مصوبه دولت از ۷ روز دیگر ملغی الاثر می شود و برای مستمری بازنشستگان، دولت باید مصوبه جدیدی را در دستور کار قرار دهد.

 

 

 

 

 

یادداشت

جایگاه عقلانیت
در سپهر تصمیم گیری

عقلِ سالم، زمان شناس است. توان خود را با در نظر گرفتن زمان و نیازها و حتی زبان روز متناسب سازی می کند. راه ها را می سنجد، افق ها را کشف می کند. بلند نگر و بلند نظر است. پشت دیوارهای کوتاه، نمی نشیند و آخر دنیا فرض اش نمی کند. به دیگر عبارت چنان که در پستی نوشته شده بود می توان گفت؛ “عقل سالم عقلی است که به افراد و رویدادها و ماجراهای کم اهمیت، کم اهمیت بدهد. به چیزای بی اهمیت؛ اصلاً اهمیت ندهد و بداند که تنها عده معدودی امور مهم وجود دارد که باید به آنها اهمیت داد. ” عقل سالم می گوید در حوزه تحصیلی و فراگیری دانش ها هم باید زمان شناس بود و هم به زمینه ها توجه کرد. یک زمانی تمام ادارات ایران نیاز به کارمندان باسواد داشت؛ لذا شرط استخدام در دستگاه دولتی داشتن مدارک تحصیلی متناسب با نیاز و این آخری، حداقل لیسانس بود. این مساله باعث تنظیم رویکرد و هجوم مردم به دانشگاه ها شد. اما امروزه میز ها پر، نیاز ها به انجام رسیده و دستگاه های دولتی با تورم نیرو مواجه هستند. اما از سوی دیگر، جامعه به شدت تشنه نیروی کار ماهر است. عقل سلیم حکم می کند که فرزندان مان را متناسب با نیاز بیست- سی سال پیش کشور مجبور به رفتن دانشگاه و گرفتن مدرک و گرفتار شدن در توهم مدرک نکنیم. امروز، روز دیگری است و نیازش هم متفاوت با دیروز و دقیقا متناسب با امروز است. امروز را درک کنیم و از یاد نبریم که فشارهایی از این دست، مشکلات مالی، مشکلات روانی و در نتیجه مشکلات بدنی بوجود می آورد . پس، بهتراست به جای وقت گذاشتن برای این که مدرکی بگیریم و به جای افتخار به مدرک و مدرک گرایی؛ مهارت پیشگی را ترویج کنیم. ما مشکل اشتغال نداریم ، مساله فارغ التحصیلان بی مهارت داریم. این هم خود یک مشکل مضاعف است چه فرد فاغ التحصیل دیگر حاضر به مهارت آموزی هم نیست. او جایش را در ذهن خویش ساخته است حتی قبل از فارغ التحصیلی. به کمتر از آن هم راضی نمی شود. چنین جایی هم وجود ندارد و همین باعث تولید و انباشت نارضایتی می شود. به حکم عقل احترام بگذاریم و هم ذهنیت خود را متناسب با زمان اصلاح کنیم و هم فضا را برای پرورش فرزندان خود متناسب با شرایط تازه فراهم کنیم. با این نگاه نه تنها فردا به مشکل نخواهیم خورد که چون امروز گام ها را به قاعده و با عقلانیت برداشته ایم، فردا به آرامش افزون تر خواهیم رسید.

 

تشکیل کنسرسیوم بانکی برای ساخت راه آهن بیرجند_ یونسی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی از تشکیل کنسرسیوم بانکی برای ساخت راه آهن بیرجند_ یونسی و تأمین اعتبار اولیه آن خبر داد.

 

عباس زاده گفت: کنسرسیوم بانکی برای راه آهن بیرجند _ یونسی تشکیل شده و ۶ بانک عامل اعتبار اولیه ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی ساخت این راه آهن را تأمین می‌کنند.

او افزود: صندوق توسعه ملی و دولت ضمانت این اعتبار را بر عهده می‌گیرند.

عباس زاده طول راه آهن بیرجند- قاین – یونسی را ۲۷۱ کیلومتر عنوان کرد و ادامه داد: در تلاش هستیم تا هفته دولت عملیات رسمی کل این مسیر آغاز شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی اظهار کرد: تا پایان سال ۱۴۰۰ با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان تمام روستا‌های بالای ۲۰ خانوار و تا پایان سال ۱۴۰۲ نیز تمام روستا‌های زیر ۲۰ خانوار استان آبرسانی می‌شوند.

او تصریح کرد: تا دهه فجر امسال گازرسانی به ۱۶۹ روستای استان انجام و فرآیند گازرسانی به روستا‌های استان نیز تکمیل می‌شود.

عباس زاده همچنین از آغاز اجرای خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی به مرکز استان در ماه‌های آینده خبر داد.

خراسان جنوبی رتبه ۲۷ طلاق را در کشور دارد

خراسان جنوبی رتبه ۲۷ طلاق را در کشور دارد

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی اکنون در ثبت واقعه طلاق از بین ۳۱ استان کشور رتبه ۲۷ را دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا مهرآور روز چهارشنبه در نشست اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی طرح کنترل و کاهش آسیب طلاق در خراسان جنوبی اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۴۷ واقعه طلاق در استان به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴.۵ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به روند واقعه طلاق در استان از سال ۹۵ تاکنون اظهار داشت: از سال ۹۵ تا ۹۹ آمارها نشان از روند افزایش طلاق در استان را دارد اما ۹۹ نسبت به ۹۸ آمار طلاق در استان کاهش محسوس داشت به طوری که به ۰.۱ درصد رسید.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی عنوان کرد: اما سال ۱۴۰۰ مجدد طلاق افزایش یافت و در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۳ درصد کاهش طلاق در استان را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه در فروردین امسال ۷۸ درصد شهری و ۲۲ درصد طلاق‌ها روستایی بوده است افزود: در فروردین ماه امسال بیشترین طلاق رخ داده برای زنان در سن ۲۰ تا ۲۴ سالگی و برای مردان در سنین بالاتر از ۳۰ سال در استان خراسان جنوبی رخ داده است.

مهرآور یادآور شد: در حدود ۷۰ درصد از طلاق‌ها سن مردان بالاتر از زنان بوده است و متاسفانه استان در روند افزایشی واقعه طلاق قرار دارد.

وی با اشاره به آمارهای ازدواج در استان نیز گفت: سال گذشته استان به سمت کاهش رویداد ازدواج حرکت کرد ولی در فروردین امسال نیز واقعه ازدواج نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۳۴.۱ درصدی داشته است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی عنوان کرد: سه ماه ابتدای امسال هزار و ۷۲۱ واقعه ازدواج در استان خراسان جنوبی ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱.۵ درصد کاهش داشته است.

 فضای مجازی عامل ۸۰ درصد مشکلات خانوادگی است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی هم گفت: بیش از ۸۰ درصد مشکلات خانوادگی، بی توجهی‌ها و خشونت‌های عاطفی ریشه در تلفن همراه هوشمند و فضای مجازی دارد.

حجت الاسلام یدالله وحدانی نیا  اظهار داشت: سند ملی کنترل و کاهش خلاف یک مهندسی فرهنگی است که به دستگاه های مختلف ابلاغ شده است و هر دستگاه باید یک پیوست فرهنگی بر اجرای برنامه‌های خودش داشته باشد.

وی افزود : فرهنگ‌سازی از اهمیت بالایی برخوردار است و از روحانیت و حوزه‌های علمیه گرفته تا دستگاه‌هایی که متولی این موضوع هستند باید در بحث فرهنگ‌سازی اقدامات موثری انجام دهند.

حجت الاسلام وحدانی نیا با بیان اینکه دشمن برای از هم پاشیدن کانون خانواده در کشور نقشه‌های شومی کشیده است، افزود: فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از ابزارهایی هستند که دشمن با استفاده از آنان تلاش می‌کند و متاسفانه هنوز برای نسل و خانواده‌های ما فرهنگ مشاوره جا نیافتاده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی ادامه داد: یک فرمان عدل داریم که  می گوید در هر کاری به متخصص آن رجوع کنید اما در حال حاضر نسبت به موضوعات مختلف احساسی رفتار می‌شود.

وی بیان کرد: هیچ پرونده‌ای با رنگ و روی قضایی به دادگاه خانواده ورود پیدا نمی‌کند مگر اینکه در زمینه از هم پاشیدن کانون خانواده باشد و اسلام می‌گوید اگر مرد مسئولیت پذیر باشد زن هم مسئولیت پذیر می‌شود.

حجت الاسلام وحدانی نیا در خصوص سامانه «تصمیم» عنوان کرد: قبل از طلاق و دادگاه زوجین را جهت دریافت مشاوره به سامانه «تصمیم» ارجاع می دهیم و مشاوره به صورت حضوری اجرا می شود و آموزش و مشاوره از مهم ترین موضوعات در جهت حفظ کانون خانواده ها است.

 

 

استاندار خراسان جنوبی: افزایش و جوانی جمعیت، از موضوعات راهبردی و حیاتی است

استاندار خراسان جنوبی: افزایش و جوانی جمعیت، از موضوعات راهبردی و حیاتی است

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: افزایش و جوانی جمعیت، از موضوعات راهبردی، کلیدی و حیاتی کشور است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، جواد قناعت با تأکید بر این که  افزایش و جوانی جمعیت، از موضوعات راهبردی، کلیدی و حیاتی کشور است در جلسه ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان خاطرنشان کرد: افزایش و جوانی جمعیت از موضوعات کلیدی و اساسی مؤثر در پیشرفت و ترقی کشور است.

وی با بیان اینکه افزایش جمعیت از شاخصه‌های کشورهای قدرتمند است  بیان کرد: در شرایط موجود، کشور به سمت پیری و کاهش جمعیت پیش می‌رود.

استاندار خراسان جنوبی  به صحبت‌های یکی از سیاسیون آمریکایی اشاره و تصریح کرد: بنا به گفته وی ایران در ۳۰ سال آینده با کاهش جمعیت روبه‌رو است و این شکاف بین نسلی، آمریکا را در تحقق برنامه‌ها موفق می‌کند، لذا نیازی به جنگ نیست.

قناعت تأکید کرد: این که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و گروه‌های مرجع در سطح ملی، بر افزایش جمعیت تأکید دارند، به این جهت است که این موضوع با منافع ملی ما گره خورده است.

وی گفت: کشور چین با بیش‌ از یک میلیارد نفر جمعیت، دست خانواده‌ها را باز گذاشته که تک فرزند نباشند.

استاندار خراسان جنوبی  گفت:  تنها جایی که کشور ایران در جوامع بین‌المللی تشویق و تأیید شد، اواخر دولت دوم آقای هاشمی رفسنجانی بود که موضوع کاهش جمعیت و تنظیم خانواده در دستور کار دولت قرار گرفت.

وی با ذکر این نکته که معاندان به دنبال این هستند که نسل ایرانی کم شود، گفت: ما باید بع سیاست‌های ابلاغی جمعیت مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و اسناد بالادستی متعهد باشیم تا این اتفاق نیفتد.

قناعت متذکر شد: انتظار این است که دستگاه‌های متولی، موضوع افزایش جمعیت را تنها یک تکلیف اداری ندانند.

وی ادامه داد: دستگاه های اجرایی نباید در اجرای مصوبات ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، کوتاهی کنند که هر گونه اهمال و سستی قابل قبول نیست.

استاندار خراسان جنوبی  با تأکید بر تولید محتوای قوی در این زمینه، خاطرنشان کرد: تولید محتوا باید همه اقشار را دربرگیرد، متناسب با مخاطب و جامعه هدف باشد و با استفاده از ابزار هنر، از تنوع و جذابیت لازم برخوردار باشد.

قناعت تصریح کرد: با توجه به این که در آستانه فرارسیدن ماه محرم هستیم، مبلغین باید از این فرصت بهترین استفاده را ببرند.

وی افزود: دیدگاه آیات و روایات در زمینه فرزندآوری باید در خطبه‌ها و سخنرانی‌های محرم مدنظر قرار گیرد.

 

شناسایی ۱۶ نقطه برای احداث نیروگاه خورشیدی در خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ نقطه برای احداث نیروگاه خورشیدی بزرگ مقیاس به ظرفیت ۲۹۲ مگاوات در استان شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا مجتبی شریعتی‌فرد روز چهارشنبه در سومین شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان جنوبی اظهار داشت: این مکان‌های شناسایی شده برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی بزرگ مقیاس (۱۰ تا ۵۰ مگاوات) است که به سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) ارسال شده است.

وی با بیان اینکه این ظرفیت شناساسی شده در ۲ مرحله توسط ساتبا به مناقصه گذاشته می‌شود، اضافه کرد: در حال حاضر هفت طرح نیروگاه خورشیدی بزرگ مقیاس به ظرفیت ۹۰ مگاوات در سایت ساپتا به مناقصه گذاشته شده و تا هشتم مردادماه مهلت شرکت در این طرح توسط سرمایه‌گذاران است.

مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی عنوان کرد: مجوزهایی برای نیروگاهای خورشیدی کوچک مقایس (زیر۱۰ مگاوات) نیز در استان نیز در حال انجام است و در مراحل بعدی برای برگزاری مناقصه به شرکت ساتبا ارسال خواهد شد.

شریعتی‌فرد با اشاره به اینکه براساس مصوبه شورای اقتصادی در حال حاضر خراسان جنوبی یکی از استان‌های مستعد نیروگاه‌های خورشیدی و جزو اولویت‌های وزارت نیرو قرار دارد، اضافه کرد: در این راستا براساس دستور استاندار خراسان جنوبی مکان‌های نیروگاه‌های خورشیدی را در استان شناسایی کردیم.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند هم گفت: با توجه به ظرفیت‌های خدادادی متعدد در استان خراسان جنوبی از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر، ضرورت دارد این موضوع مهم ابتدا در استان معرفی و جایگاه آن تبیین شود.

سینا سرحدی افزود: پس از آن با هم‌افزایی بخش دولتی و خصوصی برای ترویج و توسعه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری اقدامات لازم صورت گیرد.

وی عنوان کرد: این موضوع با توجه به حمایت اتاق بازرگانی بیرجند و ظرفیت قانونی اتاق‌های بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی و علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران، در دستور کار اتاق قرار گرفته است.

سرحدی بیان کرد: توسعه در تمامی بخش‌ها، حتما به توسعه در حوزه تولید انرژی نیاز دارد و باید برای تامین این زیرساخت از الان سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی شود تا در آینده با چالش مواجه نشویم.

وی اظهار داشت: همچنین استان خراسان جنوبی از رهاورد توسعه انرژی در کوتاه‌مدت می‌تواند به رشد شاخص‌های اقتصادی دست یابد و مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند بومی و غیربومی باشد.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند، نبود تنظیم قرارداد خرید تضمینی توسط وزارت نیرو را از مشکلات سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های تجدیدناپذیر دانست و اضافه کرد: دولت باید ضمانت کامل در خصوص خرید تضمینی را داشته باشد و روش کار و فعالیت در این حوزه باید برای سرمایه‌گذاران تشریح شود.

گزارش اجرای مصوبات جلسه گذشته در خصوص فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سایت انتقال صنوف آلاینده، نبود تنظیم قراردادهای خرید تضمینی برق از سوی وزارت نیرو و عدم صدور پروانه برای نیروگاه‌های کوچک مقیاس (زیر ۱۰ مگاوات) از سوی ساتبا از دستورکارهای سومین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان جنوبی در سال جاری بود.

 

 

 

تمرکز زدایی از مهمترین برنامه‌های فدراسیون پزشکی ورزشی است

بیرجند – ایرنا – رییس فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: تمرکز زدایی از مهمترین برنامه‌های این فدراسیون است و در این راستا تا حد امکان باید از مراجعه به مرکز جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا غلامرضا نوروزی شامگاه سه‌شنبه در مجمع سالیانه هیات پزشکی ورزشی خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر ۹۰ درصد خدمات به استان‌ها و ۱۰ درصد در مرکز ارائه می‌شود و باید همین نگاه در استان‌ها نسبت به شهرستان‌ها هم حاکم باشد.

وی ادامه داد: هرچه مراجعه به مرکز کمتر باشد نشان دهنده این است که توجه به استان‌ها داشته‌ایم، باید نظارت‌ها بر هیات‌های شهرستان و استانی بیشتر شود و عملکرد آنها مورد بررسی قرار گیرد.

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی با بیان اینکه وظیفه ما پشتیبانی از ورزش قهرمانی و سلامت همگانی است، اضافه کرد: به دلیل پدیده کرونا در دو سال گذشته آسیب‌های جدی به سلامت مردم وارد شده و خسارت‌های وارد شده هم غیرقابل جبران است.

نوروزی کم تحریکی را مهمترین پیامد ویروس کرونا دانست و اظهار داشت: کم تحریکی باعث افزایش پدیده چاقی در جامعه شده و چاقی هم زمینه‌ساز بیماری‌های مختلف غیر واگیر و سایر عوارض در جامعه است.

وی با تاکید براینکه باید در بعد سلامت در برنامه‌های آموزشی توجه جدی داشته باشیم، بیان کرد: خراسان جنوبی فاصله زیادی با مرکز دارد اما با پیگیری‌هایی که انجام شده و به دلیل ایجاد فضاهای فیزیکی که در چند سال اخیر ایجاد شده، نیازی نیست ورزشکاران برای کوچکترین مساله به تهران و استان‌های مجاور اعزام شوند.

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی ادامه داد: خراسان جنوبی از لحاظ زیرساخت‌های پزشکی از خیلی از استان‌ها شرایط بهتری دارد و خدمات خوب توانبخشی توسط هیات ورزشی و پزشکی انجام می‌شود.

نوروزی با بیان اینکه آکادمی پزشکی و ورزشی در خراسان جنوبی در حال توسعه است تا بتواند جایگاه پزشکی بهتری داشته باشد، اضافه کرد: هیات پزشکی و ورزشی باید همیشه و به خصوص در شرایط فعلی که هیات‌ها آسیب دیده‌اند، پاسخگو باشد و با روحیه باز از محل صرفه‌جویی‌ها به هیات‌ها کمک کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مولفه‌های مهم ورزشکار در کسب موفقیت مختلف داشتن بدنی سالم و آماده است، اظهار داشت: در غیر اینصورت نمی‌توان به هدف تعیین شده دست یافت، این فدراسیون در این موضوع مهم یعنی سلامت ورزشکار و رضایتمندی تاکید ویژه ای دارد.

نوروزی با تاکید بر توسعه خدمات پزشکی ورزشی در نقاط محروم، گفت: هم اینک در ۹۰ درصد استان‌های خدمات پزشکی ورزشی به ورزشکاران ارائه می‌شود به گونه‌ای که دیگر لازم نیست این قشر برای دریافت هر خدماتی به خارج از استان خود مراجعه کنند.

وی افزود: در این راستا توسعه خدمات پزشکی ورزشی در همه مناطق کشور از اهداف اصلی فدراسیون است و قطعا توجه جدی به نقاط کمتر توسعه یافته داریم.

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی ادامه داد: هم اینک نیز در بسیاری از استان‌ها، خدمات پزشکی فیزیوتوراپی با همکاری هیات ‌ای پزشکی ورزشی به ورزشکاران ارائه می‌شود.

نوروزی خاطرنشان کرد: شعار ما در این فدراسیون همواره این بوده که بتوانیم استان‌ها و شهرستان‌ها را فعال کنیم تا چرخ ورزش کشور با سرعت بیشتری بچرخد و فعال شود.

وی با بیان اینکه هیات‌های پزشکی ورزشی استان‌ها همیشه در اصل و اولویت کار فدراسیون قرار دارند و بدون وجود استان‌ها فدراسیونی وجود نخواهد داشت.

نوروزی افزود: توجه به شهرستان‌ها هم برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا در سطح محلی هم نیازهای پزشکی ورزشی شهرستان‌ها برطرف شود.

وی بیان کرد: باید به ورزشکاران قهرمان خراسان جنوبی خدمات ویژه ارائه دهیم تا این افراد به خاطر مصدومیت و هزینه درمان ورزش را رها نکنند.

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی با اشاره به اینکه مساعدت‌های لازم را برای ارائه آموزش‌ها خواهیم داشت هر چند ظرفیت‌های استان در این زمینه پاسخگو است، اضافه کرد: در زمینه بیمه دانش آموزی هم کمیته دانش آموزی تشکیل دادیم اما پیگیری‌های لازم انجام نشد.

نوروزی افزود: حمایت خود را از ورزشکاران دانش آموزی هم خواهیم داشت و در آینده تعرفه خدمات خود را بالا ببریم.

در این مجمع سالیانه علیرضا وطن دوست به عنوان کارشناس خبره، جواد علی پور به عنوان عضو هیات رییس آقا و شیوا ممتاز به عنوان عضو هیات خانم انتخاب شدند.

 

رشد فروشگاه‌های زنجیره‌ای دغدغه اصناف خراسان جنوبی است

بیرجند – ایرنا – سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: یکی از دغدغه‌های اتاق اصناف و کسبه افزایش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استان بوده که این موضوع نیازمند اصلاح قانون است.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد اشرفی روز چهارشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان جنوبی اظهار داشت: این فروشگاه‌ها هم مزایا و هم چالش‌هایی دارد که در این خصوص با وزارت صمت مکاتبه‌ای با امضای استاندار انجام شد.

وی افزود: وزارت صمت نکاتی را اشاره کرده بود که اختیاری در قانون برای فروشگاه‌ها تعریف شده که اگر قرار باشد متناسب با فضا و جمعیت استان، فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استان رشد داشته باشد قطعا باید اصلاح قانونی در آن رقم بخورد که مقرر شد اتاق بازرگانی، اتاق تعاون، اتاق اصناف و مجموعه استانداری از طریق مجمع نمایندگان پیگیری‌ها را در سطح ملی دنبال کنیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به احداث نیروگاه‌های تجدیدناپذیر با توجه به ظرفیت خراسان جنوبی در این حوزه، اظهار داشت: در سطح استان کمتر از ۶ ماه قبل ظرفیت بیش از ۶۳۰ مگاوات را در مناطق مختلف مشخص و به سطح ملی اعلام کردیم.

اشرفی افزود: احداث بیش از ۲۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در سطح ملی برای خراسان جنوبی مصوب شده که در حال حاضر فاز اول حدود ۱۰۰ مگاوات توسط شرکت سابتا به مناقصه رفته است.

وی گفت: دوستان در اتاق بازرگانی و کمیسیون انرژی این دغدغه را داشتند که ما آیین نامه یا ضابطه‌مندی برای نحوه مدیریت یا فعالیت نیروگاه های کوچک مقیاس نداریم که قرار شد پیشنهادها آماده و به وزارت نیرو اعلام کنیم.

اشرفی به ایجاد زیرساخت‌ها در شهرک صنوف آلاینده بیرجند اشاره کرد و گفت: طی سنوات گذشته و سال جاری اقدامات خوبی در حوزه‌های مختلف این سایت انجام شده اما هنوز برای استقرار واحدهای صنوف آلاینده کافی نیست.

وی عنوان کرد: مشکلات از جمله نبود راه دسترسی، تامین شبکه برق، آب، خطوط انتقال گاز داخل مجموعه در این جلسه مطرح و مورد بررسی قرار گرفت که مقرر شد با هماهنگی معاونت هماهنگی امور عمرانی جلسه مشترکی با شهرداری، حوزه دستگاه‌های زیرساخت و خدمات‌رسان برگزار و با بررسی دقیق بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: ایجاد زیرساخت‌ها در سایت صنوف آلاینده یکی از چالش‌هایی شهر بیرجند است که طی سال‌های گذشته مدام بر آن مشکلات افزوده شده و نیاز به اقدامات سریع و جهادی است تا بتوانیم حداقل‌ها را برای استقرار واحدهای صنفی مهیا کنیم.

اشرفی اظهار داشت: بخش اعظمی از خدمات در سایت صنوف آلاینده از جنس زیرساختی و زیربنایی است؛ قطعا پروژه‌های زیرساختی و زیربنایی متناسب به فعالیت خودشان دوره‌های زمانی را طی می‌کنند.

وی ادامه داد: پیگیر تخصیص اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌های این سایت از طریق سازمان برنامه و بودجه استان هستیم تا روند اجرای زیرساخت‌ها تسریع شود.

گزارش اجرای مصوبات جلسه گذشته درخصوص فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سایت انتقال صنوف آلاینده، نبود تنظیم قراردادهای خرید تضمینی برق از سوی وزارت نیرو و عدم صدور پروانه برای نیروگاه‌های کوچک مقیاس (زیر ۱۰ مگاوات) از سوی ساتبا از دستورکارهای سومین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان جنوبی در سال جاری بود.

 

 

 

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند خواستار ملزم شدن فروشگاه‌ها به فروش محصولات خراسان جنوبی شد

بیرجند – ایرنا – رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای ملزم به فروش محصولات شاخص و کالای‌های تولید داخل استان شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا محسن احتشام روز چهارشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان جنوبی اظهار داشت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید در زنجیره تولید کالاهای استان نقش آفرینی داشته باشند و محصولات تولیدی استان در فروشگاه‌ها موجود باشد.

وی افزود: برای نمونه زرشک و عناب از محصولات تولیدی و راهبردی استان است که باید در فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای فروش موجود باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با بیان اینکه تولید، توزیع، مبادله و مصرف حلقه‌های یک زنجیره هستند، اضافه کرد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید در خدمت تولید استان باشد.

احتشام افزود: ضعف‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اگر اصلاح شود می‌تواند به اشتغال و تولید استان کمک کند.

گزارش ایجاد زیرساخت‌ها در سایت صنوف آلاینده بیرجند یکی از دستورکارهای این شورا بود که مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی در خصوص احداث جاده دسترسی به این سایت گفت: انتقال صنوف آلاینده وظیفه شهرداری است و باید شهرداری راه دسترسی به این سایت را نیز فراهم می کند.

اسدالله جلال‌زاده افزود: راه دسترسی به سایت مدنظر از کمربندی پیامبر اعظم بیرجند توسط اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای طراحی شده و برای اجرا در اختیار شهرداری قرار گرفته است‌.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی هم در خصوص برق‌رسانی به سایت صنوف آلاینده بیرجند گفت: برای تامین زیرساخت برق از سنوات گذشته اعتباراتی در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان بیرجند در نظر گرفته شد که تاکنون ۶ میلیارد تومان در اختیار شرکت توزیع نیروی برق قرار گرفته است.

مهدی دادگر افزود: اگر اعتبار مورد نیاز توسعه شبکه برق‌رسانی تامین شود، توسعه شبکه در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود اما این امر نیازمند ۳۰میلیارد تومان اعتبار است.

وی با بیان اینکه شبکه ‌۳۰ کیلومتر معبر دارد که در همه معابر باید کار انجام شود و همچنین ۵۷ دستگاه پست نیاز دارد که هزینه بسیار سنگینی است، بیان کرد: تاکنون هفت کیلومتر شبکه برق در سایت به همراه ۱۸ دستگاه پست اجرا شده و ۲۲۰ متر شبکه در دست اجرا داریم.

دادگر گفت: اعتبار برق‌رسانی باید توسط سازمان برنامه و بودجه استان اختصاص یابد که در صورت تخصیص اعتبار مناسب مشکلی در زمینه اجرا نداریم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر به استعلامات مختلف پاسخ داده می‌شود اما فاصله مطلوب تا ترانس برق رعایت نمی‌شود، با توجه به مصرف بالای برق توسط صنوف آلاینده شبکه برق اجرایی در حال حاضر جوابگو نیست و تکمیل شبکه برق‌رسانی سایت باید در تخصیص اعتبارات توسط سازمان برنامه و بودجه مدنظر قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی ادامه داد: در سال جاری ۹۰۰ میلیون تومان در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان برای تکمیل شبکه برق‌رسانی به سایت اختصاص یافته که حجم اعتبارات اختصاصی بسیار پایین است و اجرای طرح فرسایشی خواهد شد.

گزارش اجرای مصوبات جلسه گذشته در خصوص فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سایت انتقال صنوف آلاینده، نبود تنظیم قراردادهای خرید تضمینی برق از سوی وزارت نیرو و عدم صدور پروانه برای نیروگاه‌های کوچک مقیاس (زیر ۱۰ مگاوات) از سوی ساتبا از دستورکارهای سومین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان جنوبی در سال جاری بود.

 

 

 

 

 

 

 

بیش از ۱۶۰۰ خانوار‌ دارای سه فرزند متقاضی زمین رایگان در خراسان جنوبی/۲-۳

۱۶۸۹ نفر در خراسان جنوبی متقاضی دریافت زمین رایگان خانواده‌های سه فرزند به بالا هستند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: امکان نام نویسی برای همه خانواره ای دارای سه فرزند و بیشتر در سامانه saman.mrud.ir در همه شهرستان های خراسان جنوبی فراهم است.

 

علیزاده همچنین در خصوص طرح مسکن ملی گفت: تاکنون ۷۴ هزار و ۵۵۵ نفر در طرح مسکن ملی ثبت نام کرده اند که ۳۳ هزار و ۱۳۸ نفر حائز شرایط اولیه شناخته شدند.

 

وی افزود: از این تعداد ۳۰ هزار و ۲۰۰ طرح تاییدیه گرفته‌اند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان گفت: از این تعداد ۲۱۲ طرح در مرحله نازک‌کاری،  ۵۰۰۱طرح در مرحله فونداسیون، ۴۹۳ طرح در مرحله سفتکاری، ۳ هزار و ۵۲۶ طرح دارای پروانه ساختمانی، ۲هزار و ۳۹۶ طرح در مرحله اسکلت و ۲هزار و  ۴۳۶ طرح قرارداد مشارکت مدنی با بانک منعقد کرده اند و ۱۲۸ طرح نیز به پایان کار رسیده است.

 

 

موفقیت‌های کشور نشأت گرفته از روحیه جهادی و شهدا است

 

موفقیت‌های کشور نشأت گرفته از روحیه جهادی و شهدا است

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان جنوبی گفت: موفقیت‌های کشور اعم از بهداشتی درمانی، هسته‌ای، دفاعی و علمی در کشور نشات گرفته از روحیه جهادی و برکت شهدا است که همواره در جامعه نهادینه شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند ، سرهنگ فلاحی صبح امروز در جلسه شورای حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شهرستان طبس اظهار داشت: امنیت و آرامش و عزت ما و زانو زدن ابرقدرت‌های جهان و دشمنان ما در برابر ملت بزرگ ایران از برکات دفاع مقدس و خون مطهر شهدای مظلوم است که باید در انتشار این ارزش‌ها به نسل آینده بیشتر تلاش کنیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان جنوبی گفت: هرچه از دفاع مقدس می‌گذریم باید نشر ارزش‌های آن دوران را بیشتر و موثرتر پیاده سازی شود و باید از والدین ، همسران و خانواده  شهدا به عنوان گنجینه‌های آن دوران به گردآوری و نشر این ارزش‌ها برای بهره‌مندی مردمان حال و آینده تلاش مضاعف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تربیت مدیران دلسوز و کارآمد و در تزار انقلاب در گرو اهمیت دادن به  نشر فرهنگ شهید و دفاع مقدس در زمان حاضر و تربیت صحیح نسل‌های آینده است.

فلاحی گفت: کارهای زیادی در نشر دفاع مقدس انجام شده اما  هنوز در شان و عظمت این ارزش بزرگ ملی کار بیشتر و مضاعف‌تری باید صورت پذیرد.

وی بیان کرد: موفقیت‌های کشور اعم از بهداشتی درمانی، هسته‌ای، دفاعی و علمی در کشور نشات گرفته از روحیه جهادی و برکت شهدا است که همواره در جامعه نهادینه شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان جنوبی افزود: برگزاری راهیان نور، گرامیداشت‌های برنامه‌های دفاع مقدس، برگزاری یادواره‌های شهدا تجلیل و تکریم رزمندگان و ایثارگران از جمله مولفه‌های جهاد تبیین در جامعه است.

فلاحی گفت: تقویت یادمان شهدای شهرستان درح، دیهوک، دستگردان، دانشگاه آزاد و بهسازی یادمان شهدای گمنام مورد اهمیت است که از بین این موارد بهسازی و تقویت بوستان شهدای گمنام با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط بررسی و انجام شد.

وی بیان کرد: میزبانی شهرستان طبس از پیکر مطهر شهدای گمنام در راستای برکات فرهنگی معنوی آن و بنا به دغدغه مقام معظم رهبری منوط به تعیین تکلیف شرایط میزبانی شایسته شهید و انجام ۵۰ درصدی عملیات اجرایی یادمان شهیدان مذکور خواهد بود.

علی اکبر رحیمی معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس نیز در این جلسه اظهار داشت: آشنایی فرزندان ما با رشادت‌های رزمندگان و شهدا در راستای تعالی و عاقبت بخیری نسل آینده است، انجام کار فرهنگی و مستندسازی از زندگی نامه و کرامات شهدای عظیم الشان باید در مرحله عملیاتی قرار گیرد تا با زنده نگهداشتن یاد و نام و هدف شهدا در دنیا و آخرت در برابر خون مطهر این عزیزان سربلند شویم.

معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس افزود: وصیت نامه شهدا یک دانشنامه بزرگ است، شهدای بزرگوار فیلسوف وار وصیت نامه‌های خود را که سرشار از ارشادات و راهنمایی جهان شمول برای همگان است را به ما هدیه دادند، که توصیه به مطالعه و تفکر در آین مسائل برای تربیت نسل جوان است.

رحیمی گفت: مردم شهید پرور شهرستان طبس همیشه در راستای تعالی فرهنگی و تزریق برکات معنوی و مزین شدن شهرستان به شهدای مطهر و منور گمنام مکررا  درخواست مساعدت دارند که از بین تمام آنان مردم ولایت مدار روستای محمدآباد با تقدیم بیشترین شهید از این منطقه آرزومند میزبانی شایسته از این گوهرهای ارزشمند انسانیت و اخلاص و شهادت هستند که اولویت اول میزبانی شهدا در شهرستان آن روستا و مردمان خون‌گرمش است که پس از جانمایی و آماده‌سازی مکان مناسب این امر محقق شود.

سرهنگ خبازی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه طبس و دبیر شورا نیز گفت: در بحث گرامیداشت ارزش‌های دفاع مقدس اهمیت تقویت امور فرهنگی است. مولفه‌های معنویت ‌ اخلاص و دیگر مسائل از عوامل قدرت و پیروزی انقلاب است که انتقال آن به نسل‌های دیگر باید مدنظر واقع شود.

در این جلسه با حکم استاندار خراسان جنوبی، رحیمی فرماندار ویژه شهرستان به سمت رئیس شورای حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شهرستان منصوب شد.

همچنین با حکم مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان سرهنگ پاسدار علی خبازی فرمانده ارشد پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان به سمت دبیر این شورا منصوب شد.

 

 

 

 

تصویب اجرای اولین تقاطع غیرهمسطح در شهر بیرجند/۲-۳

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: تعیین اولویت اجرای اولین تقاطع غیرهمسطح در سه محل شهر بیرجند برعهده شهرداری است.

 

عباس زاده در شورای هماهنگی ترافیک خراسان جنوبی گفت: امروزه احداث تقاطع‌های غیرهمسطح علاوه بر کارکرد فنی و ترافیکی، به عنوان المان شهری مطرح است.

او با اشاره به اینکه تقاطع غیرمسطح به شهر هویت داده و باعث مدرن شدن می‌شود، افزود: احداث تقاطع غیرهمسطح برای شهروندان که محل زندگی خود را با سایر شهر‌های هم طراز مقایسه می‌کنند، دارای بار روانی مثبت است.

به گفته عباس زاده با توجه به مطالبه عمومی مردم و بر اساس مطالعات فنی صورت گرفته سه محل ورودی مهرشهر، تقاطع بلوار‌های ارتش – غفاری و تقاطع بلوار ارتش -صیاد شیرازی به عنوان سه محل اولویت دار برای احداث تقاطع غیرهمسطح  تعیین شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: شهرداری باید مطالعه طرح احداث تقاطع‌های غیرهمسطح مهرشهر و غفاری را تهیه و طرح صیاد را ظرف مدت دوماه به روز رسانی کند، ضمن آنکه تعیین اولویت اجرای آن‌ها بر عهده شهرداری بیرجند است.

او ادامه داد: مصوبات شورای ترافیک شهرستان‌ها برای لازم الاجرا شدن باید به تصویب شورای ترافیک استان نیز برسد.

عباس زاده با تأکید بر اینکه بسیاری از تصمیم گیری‌های مدیریتی نظیر صدور مجوز‌ها بر اساس قانون باید به تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان برسد، گفت: با توجه به محدودیت برگزاری جلسات بسیاری از موارد ابتدا در کارگروه تخصصی از جمله کارگروه زیربنایی مورد بررسی قرار گرفته و سپس در این شورا به تصویب برسد.

در این جلسه مصوبات شورای هماهنگی ترافیک شهرستان قائنات در خصوص احداث میدان در تقاطع فرخ آباد با بلوار سیمان مورد تصویب قرار گرفت.

بر مبنای مصوبات شورای هماهنگی ترافیک شهرستان سربیشه ایمنی محور بیرجند –سربیشه –نهبندان در محدوده دو میدان امام رضا (ع) و تقاطع غیرهمسطح درح بر عهده شهرداری سربیشه قرار گرفته و موضوع اتصال بلوار صاحب الزمانی (عج) شهر مود نیز با رعایت حریم راه و ایمنی مد نظر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به تصویب رسیده است.

 

 

 

 

 

تیم فوتسال عدالت قهرمان رقابت های جام غدیر بیرجند/۷

تیم فوتسال عدالت قهرمان رقابت های جام غدیر بیرجند

شامگاه عید سعید غدیر خم، مسابقات فوتسال جام غدیر بیرجند، به ایستگاه پایانی رسید.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، به مناسبت گرامیداشت دهه امامت و ولایت مسابقات قهرمانی فوتسال جام غدیر در بیرجند برگزار و با معرفی برترین ها به کار خود پایان داد. در بازی رده بندی دو تیم امیرآباد و ستارگان عربخانه به مصاف هم رفتند و در پایان تیم امیرآباد با نتیجه ۴ بر ۱ رقیب خود را شکست داد عنوان سومی را از آن خود کرد. همچنین در بازی فینال دو تیم عدالت و ایرانجوان با یکدیگر به رقابت پرداختند و در پایان تیم عدالت با نتیجه ۵ بر ۰ ایرانجوان را از پیش رو برداشت و قهرمان این دوره از رقابت ها لقب گرفت. در پایان با حضور محمد حسین خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان از تیم های برتر تجلیل به عمل آمد.

آکادمی پزشکی ورزشی در خراسان جنوبی راه اندازی می شود

آکادمی پزشکی ورزشی در خراسان جنوبی راه اندازی می شود

رییس هیات پزشکی ورزشی خراسان جنوبی گفت: آکادمی ورزشی به منظور بالا بردن سطح آموزشی در استان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد خامسان در آیین تجلیل از هیات‌ها و باشگاه‌های ورزش خراسان جنوبی در حوزه بیمه شده ورزشی و ورزشکاران سازمان یافته اظهار داشت: این اقدام کار بزرگی و قطعا حمایت های فرابخشی را می‌خواهد و فدراسیون پزشکی و ورزشی و اداره کل ورزش و جوانان هم ما را باید در این زمینه همراهی کنند.
وی افزود: پروپوزال این طرح تهیه و کارهای اجرایی آن را شروع خواهیم کرد، امیدواریم که ارایه خدماتی بالاتر از خدمت بیمه خاص ورزشی ارایه دهیم و بیشتر در خدمت ورزشکاران باشیم.
خامسان عنوان کرد: هیات پزشکی و ورزشی همانند همه هیات‌های در دوران کرونا آسیب دیده است، اما از ابتدای شروع کرونا با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان هم دوره های آموزشی گذاشتیم و در زمینه مهار این ویروس تلاش کردیم.
وی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال گشایش‌هایی صورت گرفت و هیات های ورزشیی استان عملکرد خوبی داشته‌اند.
رییس هیات پزشکی ورزشی خراسان جنوبی با بیان اینکه قبل از شیوع ویروس کرونا به هدف پنج درصدی ورزشکاران سازمان یافته دست یافتیم اما در دوران کرونا ریزش داشتیم، اظهار داشت: تعداد ورزشکاران سازمان یافته خراسان جنوبی ۲۶ هزار نفر براساس آمار ابتدای شیوع ویروس کرونا است که تلاش ما این است آمار ورزشکاران سازمان یافته را افزایش دهیم.
وی عنوان کرد: تمام هیات‌های ورزشی خراسان جنوبی بعد از دوران کرونا خود را ساماندهی و فعالیت خود را شروع کردند که امیدواریم با این انسجام و وحدت‌رویه بتوانیم به صورت شتابان به جلو برویم و گام‌های بلندتری برداریم.
خامسان گفت: خوشبختانه فعالیت کمیته‌های مختلف هیات پزشکی ورزشی که قبل شروع کرونا تشکیل شده بودند و الان که شرایط مهیا شده با همراهی و همراهی تمام کمیته‌های فدراسیون را در استان راه‌اندازی خواهیم کرد.
رییس فدراسیون پزشکی و ورزشی هم گفت: باشگاه‌های ورزشی در دوران کرونا آسیب جدی دیده‌اند وگاها تعدیل نیرو داشتند اما با مساعدت و همکاری‌های که انجام شده می‌بینیم که باشگاه‌ها با توان همیشگی فعالیت خود را شروع کردند. غلامرضا نوروزی افزود: توسعه خدمات پزشکی ورزشی در همه مناطق کشور از اهداف اصلی فدراسیون است.

تجلیل از هیات ها و باشگاههای ورزشی دارای بیشترین ورزشکار بیمه شده ورزشی در خراسان جنوبی

تجلیل از هیات ها و باشگاههای ورزشی دارای بیشترین ورزشکار بیمه شده ورزشی در خراسان جنوبی

در آیینی از هیات ها و باشگاههای ورزشی دارای بیشترین ورزشکار سازمان یافته در سال ۱۴۰۰، تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، با حضور غلامرضا نوروزی رییس فدراسیون پزشکی ورزشی و خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان، از برترین های حوزه بیمه شده ورزشی در بخش تیمی و انفرادی تجلیل شد.
هیات های ورزشی تیمی: فوتبال، والیبال و هیات ورزش های همگانی
هیات های ورزشی انفرادی: ژیمناستیک، بدنسازی و پرورش اندام و هیات کاراته
باشگاه های حقیقی: باشگاه بیرجند آریا
باشگاه حقوقی: زغال سنگ طبس
دستگاه اجرایی: آتش نشانی با ۱۰۰ درصد پوشش بیمه ای کارکنان
شهرستان برتر بر اساس سرانه جمعیت: طبس، بشرویه و فردوس
همچنین در پایان از اعضای هیأت پزشکی ورزشی به واسطه ارائه خدمات در شرایط کرونایی و عدم تعطیلی مرکز فیزیوتراپی نیز، تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

برگزاری آزمون عملی ورودی رشته علوم ورزشی در دانشگاه بیرجند /۷

آزمون عملی ورودی رشته علوم ورزشی از ۲۹ تیر لغایت ۱ مرداد ۱۴۰۱ در سالن های ورزشی فجر و کوثر دانشگاه بیرجند برگزار می شود.
آزمون عملی ورودی رشته علوم ورزشی در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود

به گزارش امروز خراسان جنوبی، دکتر سعید ایل‌بیگی نماینده تام الاختیار سازمان سنجش در برگزاری آزمون عملی علوم ورزشی در استان خراسان جنوبی با اعلام رقابت ۹۴۶ داوطلب دختر و پسر در این آزمون گفت: آزمون عملی علوم ورزشی در بخش پسران با حضور ۳۷۱ داوطلب روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۲۹ و ۳۰ تیر در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود و در بخش دختران نیز ۵۷۵ داوطلب در روزهای جمعه ۳۱ تیر و شنبه ۱ مرداد در سالن‌های ورزشی فجر و کوثر به رقابت خواهند پرداخت.

جشن غدیر در کتاب‌خانه سیار روستایی طبس/۲

جشن غدیر در کتاب‌خانه سیار روستایی کانون پرورش فکری طبس

کتاب‌خانه سیار روستایی کانون پرورش فکری در شهرستان طبس با حضور در روستاهای تحت پوشش خود ایام دهه ولایت و امامت و اعیاد قربان و غدیر را در کنار کودکان ونوجوانان عضو این کتاب‌خانه جشن گرفت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، کتاب‌خانه سیار روستایی کانون در شهرستان طبس با حضور در روستاهای احمدیه، کردآباد،  بهشت آباد،  اصفهک و فهالنج این شهرستان ایام دهه ولایت و امامت را جشن گرفت.

بر اساس این گزارش اجرای، نمایش فیلم، اجرای انواع مسابقات و بازی‌های جذاب، تبیین واقعه غدیر برای اعضا جهت آشنایی بیشتر با این واقعه مهم تاریخی در قالب بحث و گفت‌وگو از برنامه‌های اجرا شده این مرکز سیار روستایی کانون بود.

 

درخشش کانون پرورش فکری خراسان جنوبی در مهر واه طنز«یک وعده لبخند»/۲-۳

چهار عضو مراکز کانون پرورش فکری خراسان جنوبی خوش درخشیدند

آیین پایانی دومین مهرواره کشوری طنز «یک وعده لبخند» به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل برگزار و ۷۷ برگزیده این رویداد در بخش‌های شعر، داستان کوتاه و عکاسی معرفی شدند که در این بین نام ۴ عضو کودک و نوجوان کانون خراسان جنوبی به چشم می خورد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان با ابراز خرسندی از موفقیت کودکان و نوجوانان استان در رویدادهای مختلف فرهنگی، هنری و ادبی کانون در این خصوص این مهرواره گفت: آیین پایانی دومین مهرواره کشوری طنز «یک وعده لبخند» همزمان با عید غدیر خم در حالی با حضور کودکان و نوجوانان، خانواده‌ها و مسوولان در فرهنگسرای بانوان شهرداری اردبیل برگزار شده است که ۴ عضو کودک و نوجوان استان در بخش ادبی به عنوان برگزیده این رویداد معرفی شده‌اند.

وی افزود: ۲۷ اثر از کودکان ونوجوانان استان به این مهرواره ارسال شده است که در بخش ادبی شعر اثر ریحانه طالبی عضو مرکز فرهنگی و هنری شماه دو بیرجند،  و در بخش ادبی داستان آثار فهیمه بیگمی از مرکز فرهنگی و هنری سرایان و  یاسمین خاتمی و فهیمه فرهادی هر دو از مرکز فرهنگی و هنری بشرویه به عنوان برگزیده معرفی شده است.

بلا تکلیفی کتابخانه مرکزی قاین در نبود مجری/۲

طرح کتابخانه مرکزی قاین به دلیل نبود مجری طرح بلاتکلیف مانده است.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی و رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: از سال ۹۴ طرح ساخت کتابخانه مرکزی قاین به اداره کل نوسازی مدارس واگذار شده، اما به دلیل برخی از مسائل اداره کل نوسازی مدارس دیگر طرح ساخت کتابخانه‌های استان را متوقف کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان حاجی افزود:طرح کتابخانه مرکزی قاین و ۲ هزار و ۹۸۵ متر مربع زیر بنا دارد و تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیک داشته که حدود ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بابت ۵۰ درصد پیشرفت هزینه شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی و رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: پارسال هم رقمی معادل ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص داشته که اقدامی در این طرح انجام نشده برای تکمیل این طرح هم رقمی معادل ۱۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز هست که ردیف اعتبار آن از اعتبارات استانی است.

 

 

 

برگزاری «جشن ولایت» با حضور خانواده کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی

    
برگزاری «جشن ولایت» با حضور خانواده کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی
به مناسبت دهه امامت و ولایت و همزمان با شب میلاد با سعادت امام کاظم (ع)، «جشن ولایت» با حضور خانواده کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ، علی فرخنده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این مراسم که عصر سه شنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۱ برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد دهه امامت و ولایت و سالروز میلاد باسعادت امام کاظم (ع) عنوان کرد: در روایتی از امام کاظم (ع) آمده است «کسی که به دوستان و خانواده خود نیکی کند، عمر او طولانی می شود»؛ امیدواریم این محفل نیز فضایی را برای ایجاد مودت و افزایش طول عمر با برکت برای عزیزان جمع حاضر و خانواده بزرگ فرهنگ و ارشاد اسلامی در خراسان جنوبی فراهم کند.
وی با بیان این که حضور پررنگ خانواده ها در این جلسه، ما را برای تکرار این برنامه موظف کرده است، ادامه داد: تحکیم بنیان خانواده، ایجاد انس و ارتباط در بین خانواده همکاران و توجه به خانواده از جمله سیاست هایی است که در این برنامه ها دنبال می کنیم.

وی با تاکید بر این که تحکیم بنیان خانواده، مورد تاکید نظام است، خاطرنشان کرد: دشمن نیز تمرکز خود را بر این موضوع معطوف ساخته و به همین جهت موظفیم توجه ویژه ای به این حوزه داشته باشیم.

گفتنی است در این مراسم از سادات شاغل، سادات بازنشسته، بازنشستگان ۱۴۰۰ و دانشجویان و دانش آموزان ممتاز تقدیر شد.

 

تذکر نماینده مجلس به رئیس جمهور و وزیر صمت/۲-۳

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور و وزیر صمت در خصوص رسیدگی به موضوع کوله بری در بازارچه‌های مرزی استان تذکر داد.

خسروی با اشاره به موضوع کوله بری از طریق بازارچه‌های مرزی، در تذکری بهتذکر نماینده مجلس به رئیس جمهور و وزیر صمت؛ رئیس جمهور گفت: پیگیری‌های متعددی با داشتن ۴ بازارچه مرزی و ۵۷ هزار خانوار مرزنشین، تاکنون منجر به نتیجه نشده است و مشمول آیین نامه ساماندهی مبادله در بازارچه‌های غیررسمی موقت غیر رسمی و موقت مرزی اصلاحیه آن قرار نگرفته است، لذا اقدام لازم را مبذول بفرمایید.

وی در تذکری دیگر به وزیر صمت گفت: هر چه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف قرارداد کاری بازرسان بسیجی در طرح همیاران بازار برای نظارت و قیمت‌ها اقدام کنید.

 

 

 

 

 

 

از سرگیری فعالیت فوق تخصص ارتوپدی اطفال در بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند/۲-۳

پس از ماه‌ها وقفه، فعالیت فوق تخصص ارتوپدی اطفال در مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) بیرجند، از سر گرفته شد.

از سرگیری فعالیت فوق تخصص ارتوپدی اطفال در بیمارستان امام رضای بیرجندبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، فعالیت دکتر محمدحسین نبیان فوق تخصص ارتوپدی اطفال، بعد از وقفه چند ماهه، با ویزیت حدود ۵۰ کودک بیمار دچار اشکالات و اختلالات حرکتی در بیرجند از سرگرفته شد.

فلوشیپ جراحی و ستون فقرات کودکان در روز‌های ۲۹ و ۳۰ تیرماه به انجام عمل جراحی حدود ۳۰ کودک بیمار با همکاری دستیاران خود و تیم درمانی بیمارستان امام رضا (ع) خواهد پرداخت.

فوق تخصص ارتوپدی اطفال (گرایش بیماری‌های عصبی عضلانی) با اعلام اینکه سال گذشته ۶ بار به بیرجند سفر داشته و در مرکز بیماری‌های خاص استان به ویزیت بیماران پرداخته است گفت: در دفعات قبل هر بار حدود ۲۰ کودک بیمار تحت عمل جراحی قرار گرفته اند.

دکتر نبیان با بیان اینکه به دلیل کمبود پزشک فوق تخصص ارتوپدی اطفال در دانشگاه علوم پزشکی تهران، از سوی این دانشگاه با تداوم فعالیت در خراسان جنوبی مخالفت شد افزود: با پیگیری مجدانه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، مقرر شد ماهانه به مدت ۳ تا ۴ روز به همراه یک تیم تخصصی در خراسان جنوبی حضور یافته تا به ویزیت و عمل تعداد بیشتری از کودکان بیمار بپردازیم.

وی گفت: کودکان بیمار با مشکلات استخوان و مفاصل، اختلالات بیماری‌های عصبی عضلانی، کودکان دچار فلج مغزی، بیماری‌های ژنتیکی، ضایعه نخاعی می‌توانند برای درمان مراجعه کنند.

 

فوق تخصص ارتوپدی اطفال با بیان اینکه به نظر می‌رسد تعداد بیماران دچار اختلالات عصبی عضلانی در خراسان جنوبی زیاد باشد گفت: این اختلالات از بیماری‌های مزمن به شمار می‌رود که سیر درمان آن نتیجه یک کار تیمی از جمله عمل جراحی، بازتوانی، آتل‌ها و وسایل کمک حرکتی، دارو درمانی توسط متخصص مغز و اعصاب است.

دکتر نبیان افزود: اگر کودک بیمار مراجعه به موقع داشته و درمان آنان زودتر شروع شود، در فرآیند درمانی نتیجه بهتری خواهیم گرفت.

 

 

 

بخشودگی مجازات ۷ نفر از محکومان تعزیرات حکومتی با دستور رهبر معظم انقلاب/۴

۷ نفر از محکومان تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی با دستور رهبر معظم انقلاب عفو شدند .

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت : بمناسبت عید سعید قربان وبخشودگی مجازات ۷ نفر از محکومان تعزیرات حکومتی با دستور رهبر معظم انقلاب غدیرخم، ۷ نفر از محکومان اداره کل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی مورد عفو رهبر معظم انقلاب قرار گرفتند.

حسن پور افزود : متعاقب بررسی اولیه درخواست عفو محکومان این اداره کل در هیئت عفو استانی و ارسال آن به سازمان متبوع، مراتب به کمیسیون عفو و بخشودگی قوه قضائیه منعکس و در نهایت با موافقت مقام معظم رهبری مجازات تعداد ۷ نفر از محکومان که اتهام آنان قاچاق و عرضه خارج از شبکه بوده مورد عفو و بخشودگی قرار گرفت.

وی گفت : ۴۶ میلیارد و ۸۲۲ میلیون و ۸۹۷ هزار ریال جزای نقدی این تعداد از محکومان مشمول عفو واقع شده و قرار موقوفی اجرای حکم صادر می‌شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی  گفت : این محکومان برای برخورداری از مزایای عفو ۵۰ درصد از جزای نقدی خود را واریز کرده اند.

حسن پور  افزود : بموجب ماده ۹۶ قانون مجازات اسلامی عفو یا تخفیف مجازات محکومان در حدود موازین اسلامی پس از پیشنهاد رئیس محترم قوه قضائیه با مقام معظم رهبری است.

 

 

 

 

اختصاص ۴۹۰ میلیون تومان به آموزش‌های زیست محیطی خراسان جنوبی/۲-۳

۴۹۰ میلیون تومان اعتبار ملی به برنامه‌های آموزشی، تحقیقاتی و پیام رسانی زیست محیطی خراسان جنوبی اختصاص یافت.

 اسدالله حاتمی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: در راستای اجرای طرح تدوین برنامه‌های آموزشی، تحقیقاتی و پیام رسانی زیست محیطی و همچنین اجرای برنامه عملیاتی ظرفیت سازی مشارکت وآگاهی بخشی CEPA در تالاب کجی نمکزار نهبندان مجموعا مبلغ ۴۹۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی در سال ۱۴۰۰ به اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اختصاص یافت.

 

حاتمی با اشار ه به این موضوع که آموزش مسائل و مباحث زیست محیطی از مهمترین و اصلی‌ترین اهدف سازمانی است افزود:با اختصاص این اعتبار به خراسان جنوبی برنامه‌های آموزشی و آگاهی رسانی زیست محیطی مختلف و متنوعی پیش بینی و برنامه ریزی شده و در حال اجرا می‌باشد.

 

وی گفت:سعی شده این اعتبار علاوه بر مرکز استان در شهرستان‌ها نیز توزیع و اقدامات عملیاتی آن آغاز شود.

 

 

 

 

فوت یک بیمار کرونایی در خراسان جنوبی/۲

تعداد جان باختگان کرونا در خراسان جنوبی به هزار و ۴۵۰ نفر رسید.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۲۰۳ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۱۲۲ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۱۰۵ مورد از بیرجند، ۱ مورد از خوسف، ۲ مورد از سرایان، ۱۱ مورد از فردوس، و ۳ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۴۶ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۳۶ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: ۴ مورد بیمار کرونا مثبت در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

 

 

 

 

بدمینتون خراسان‌جنوبی به مدال رنگی کشوری رسید/۷

بدمینتون خراسان‌جنوبی به مدال رنگی کشوری رسید

پرونده مسابقات قهرمانی بدمینتون کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی کشور با درخشش تیم خراسان جنوبی بسته شد.

به گزارش فارس در این ماراتن ملی ۶۴ ورزشکار بدمینتون‌باز برتر دانشگاههای آزاد کشور در قالب ۱۰ به میزبانی واحد دانشگاه فیروزکوه به رقابت پرداختند.

در مسابقات قهرمانی بدمینتون مناطق مختلف دانشگاه آزاد اسلامی کشور تیم خراسان‌جنوبی با گردن‌آویز برنز بر سکوی سوم رقابت ها ایستاد، تیم منطقه ۳  کشور واحد گرگان به مقام قهرمانی رسید و تیم منطقه ۲ واحد تبریز رتبه دوم را کسب کرد.

 در این رویداد ورزشی کشوری تیم بدمینتون دانشگاه آزاد اسلامی خراسان‌جنوبی واحد بیرجند به نمایندگی از منطقه ۸ کشوری متشکل از دکتر صادق چراغ بیرجندی از واحد بجنورد، دکتر کاظم چراغ بیرجندی و دکتر مجید عصری از واحد بیرجند، دکتر حسین سلطانی از واحد تربت حیدریه به‌ رقابت پرداخت.

 

 

کسب مقام سوم  مسابقات دارت ناوک کشور

توسط ورزشکار خراسان جنوبی/۷

 

 این ماراتن ملی با شرکت ۷۰ دارتر برتر کشور به میزبانی آذربایجان‌غربی در شهر ارومیه برگزار شد.

مجتبی فروتن از خراسان جنوبی با کسب مدال برنز بر سکوی سوم دومین‌ دوره مسابقات قهرمانی دارت ناوک کشور قرار گرفت، مرتضی دستجردی و علی ملکی از تهران به مقام قهرمانی و نایب قهرمانی رقابت‌ها رسیدند.

 

 

 

 افزایش ۳ و نیم  برابری تسهیلات مددجویان بهزیستی خراسان جنوبی /۲-۳

امسال تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد ۴ درصد به مددجویان متقاضی کار خراسان جنوبی  افزایش ۳ و نیم برابری داشته است.

مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صدا وسیما خراسان افزایش ۳ و نیم  برابری تسهیلات به مددجویان بهزیستی خراسان جنوبی  جنوبی گفت: سال گذشته از محل تبصره ۱۶ قانون بودجه به بهزیستی خراسان جنوبی ۴۴ میلیارد تومان ابلاغ شد که  ۴۲۲ نفر از طریق پرداخت این تسهیلات مشغول به کار شدند.

شرفی افزود: این تسهیلات ۴ درصد و با بازپرداخت ۷ ساله است .

وی گفت: امسال ۱۴۹ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۶ قانون بودجه به بهزیستی استان ابلاغ شده که پیش بینی می شود برای ۸۰۰ نفر از این محل شغل ایجاد شود.

مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی بیشترین شغل های ایجاد شده را مربوط به مشاغل خانگی، دامداری، کشاورزی ،قالی بافی، تراش سنگ و اشتغال خرد عنوان کرد.

شرفی  با اشاره  به اینکه  به کارفرمایانی که مددجویی از جامعه معلولان بکارگیری کنند مشوق‌های بیمه‌ای تعلق می‌گیرد افزود: از ۳۰ درصد حق بیمه ۲۳ درصد به کارفرماپرداخت می‌شود .

وی همچنین گفت : برای جبران عدم کارایی معلولان شدید وخیلی شدید ۵۰ درصد حقوق قانون کار تا ۵ سال به کارفرما پرداخت می شود .

 

 

 

 

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی:

۴۱ درصد طلاق‌ها در خراسان‌جنوبی توافقی بوده است/۷

۴۱ درصد طلاق‌ها در خراسان‌جنوبی توافقی بوده است

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: براساس آمار سامانه تصمیم در سال ۱۴۰۱ تاکنون ۴۱ درصد طلاق‌ها در خراسان‌جنوبی توافقی بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن شرفی صبح چهارشنبه در نشست خبری پیرامون آگاه‌سازی و اطلاع رسانی طرح کنترل و کاهش آسیب طلاق اظهار کرد: برعکس برداشت بسیاری از افراد ازدواج‌هایی که در ابتدای جوانی صورت می‌گیرد از استحکام بیشتری برخوردار است.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در سال ۱۴۰۰ تعداد هزار و ۸۵۴ نفر در کل شهرهای خراسان‌جنوبی در سامانه تصمیم برای مشاوره طلاق پذیرش شدند.

وضعیت پرونده‌های طلاق در سال ۱۴۰۰

شرفی ادامه‌داد: پرونده هزار و ۶۵۶ زوج پاسخ داده شد و پرونده هزار و ۱۹۸ زوج در جریان مشاوره است.

وی با اشاره به اینکه تعداد ۳۲۹ پرونده به سازش رسیده است، افزود: هزار و ۲۳۹ پرونده با نظر عدم سازش به دادگستری خراسان‌جنوبی ارجاع شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی گفت: افراد وقتی به سامانه تصمیم برای طلاق مراجعه می‌کنند که در واقع در زندگی مشترک به خط آخر رسیده‌اند و از این نظر میزان سازش‌ها کم است.

شرفی با تأکید بر اینکه برای پایداری زندگی مشترک مشاوره‌های قبل از ازدواج باید اجباری شود، اظهار کرد: برخی از سازش‌های موقع درخواست طلاق نیز ممکن است در سال‌های بعد باز به اختلاف برسد.

وی بیان‌کرد: در سال ۱۴۰۱ نیز تاکنون ۶۷۲ زوج در سامانه برای درخواست طلاق پذیرش شده‌اند که از این میان به پرونده ۲۸۰ زوج پاسخ داده شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی گفت: ۳۹۲ پرونده نیز در حال ادامه فرایند مشاوره است.

شرفی با اشاره به اینکه ۵۹ پرونده به سازش رسیده و ۲۰۹ پرونده با نظر عدم سازش به دادگستری خراسان جنوبی ارجاع شده است، اظهار کرد: بیشترین درخواست طلاق نیز مربوط به طلاق توافقی بوده است.

وی بیان‌کرد: بر اساس آمار سامانه تصمیم در خراسان‌جنوبی طی سال ۱۴۰۰ و سال جاری تاکنون ۴۹ درصد درخواست طلاق‌ها مربوط به طلاق توافقی و بعد از آن ۳۹ درصد درخواست طلاق‌ها از سوی زوجه و ۱۰ درصد درخواست طلاق‌ها از سوی زوج بوده است.

بیشترین درخواست طلاق مربوط به بیرجند بوده است

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: بیشترین درخواست طلاق در خراسان جنوبی مربوط به شهرستان بیرجند و کمترین مربوط به شهرستان درمیان بوده است.

شرفی ادامه‌داد: در سال ۱۴۰۱ نیز ۴۱ درصد طلاق‌ها توافقی بوده است.

وی گفت: بیشترین میزان سازش در سال ۱۴۰۰ و سال ۱۴۰۱ مربوط به شهرستان طبس و کمترین میزان سازش مربوط به شهرستان درمیان بوده است.

دغدغه تابستانه والدین/ کاسه چه کنم چه کنم در اوقات فراغت

دغدغه تابستانه والدین/ کاسه چه کنم چه کنم در اوقات فراغت

والدین در خراسان جنوبی از کلیشه‌ای بودن برنامه‌ها،کیفی نبودن و بالا بودن شهریه های بخش خصوصی برای کلاس های تابستانه اوقات فراغت گلایه مند هستند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: «تابستونه فصله شادی و خنده، بچه‌ها توی کوچه گرم بازی مثل چند تا پرنده، ….» این شعر نوستالژی همه ماست. دفتر مدرسه که بسته می‌شود و نوبت به روزهای گرم تابستان و تعطیلات که می‌رسد دوباره والدین دغدغه مند کاسه چه کنم چه کنم به دست می‌گیرند. کلاس کجا ثبت نام کنم، برای تابستان و این روزهای بلند بالای سال برای فرزندم چه برنامه‌ای بریزم؟.

بسیاری از والدین جدا از علاقه فرزند نیم نگاهی به آینده فرزند دلبندشان دارند کاسه داغ‌تر از آش می‌شوند و این ردیف ردیف کلاس است که بر فرزند تحمیل می‌کنند و او را از این کلاس به آن کلاس می‌فرستند.

عده‌ای هم که انگار نه انگار. این روزها حکایت و مثل بسیاری از اولیا مصداق از بام افتادن است. برخی از این طرف بام می‌افتند و برخی هم ….

جبران روزهای کم کاری در پساکرونا

پس از گذراندن روزهای سخت و پر فراز نشیب کرونایی و تعطیلی بسیاری از کلاس‌های تابستانه اوقات فراغت امسال زنگ کلاس‌های تابستانه بلند تر و فهرست برنامه‌های اوقات فراغت پر و پیمان تر به چشم می‌آید. حتی مدارس هم برای جبران افت تحصیلی به میدان آمده و برای دانش آموزان برنامه‌ریزی جداگانه‌ای داشته‌اند تا جبران کمبودها و ضعف‌ها در سال‌های تحصیلی کرونایی باشد.

ادارات و دستگاه‌های بسیاری متولی اوقات فراغت هستند که در ادامه این گزارش از برنامه‌ریزی های آن‌ها برای اوقات فراغت خواهید خواند.

در کوچه‌های خیابان جمهوری بیرجند که قدم میزنی علی رغم گرمای شدید هوا اما پر جنب و جوش در میانه باریک کوچه بچه‌ها مشغول بازی گل کوچک هستند. صدای اعتراضی بلند می‌شود. بچه‌ها بروید آن طرف تر بازی کنید. اما بی توجه به درخواست همچنان مشغول بازی هستند. می‌گویند: جایی دیگر برای بازی نداریم. تنها فضای بازی نزدیک به خانه همین کوچه است. در کوچه پس کوچه‌های جمهوری که زمین بازی فوتبال نداریم. پارکی در نزدیک خانه هست که زمین بازی ندارد.

حس خانم معلم‌ها به خود می‌گیرم انگار قرار است انشا بنویسند. می‌پرسم: بچه‌ها، تابستان خود را چگونه می‌گذرانید.

پسری که عرق از کنار گوش و شقیقه‌هایش جریان گرفته و انگار رئیس گروه است، می‌گوید: می‌گذرانیم دیگر، میایم تو کوچه بازی می‌کنیم. فوتبال، تیله بازی و …. می‌پرسم کلاس هم می‌روید: می‌گویند: نه همین بازی در کوچه کفایت می‌کند. پسر ریز جثه‌ای جلو می‌آید. بادی به غبغب می‌اندازد و سینه سپر می‌کند. خانم ما پارسال کلاس فوتبال رفتیم. اما امسال شهریه‌ها خیلی زیاد تر شده نمی‌توانیم برویم. پارسال هم مربی نصف شهریه را از ما گرفت.

انگار اینجا و در این محل اولیا برنامه چندانی برای فراغت فرزندشان ندارند. در حالی که جارو به دست پشت در حیاط ایستاده و از فرزندانش می‌خواهد داخل خانه شوند می‌گوید: امسال و سال گذشته فرزندانم از نظر درسی دچار مشکل بسیاری شدند و افت تحصیلی داشته‌اند. اگر بتوانم شهریه کلاس تابستانه بپردازم آن‌ها را برای جبران افت تحصیلی راهی کلاس می‌کنم.

از این کلاس به آن کلاس

اما در نقطه‌ای دیگر از شهر خبرها به شکل دیگری است. کوله پشتی را بر دوش دارد و تازه کلاس اول صبح اش تمام شده است. برای ساعت دیگر باید عازم کلاس دیگر شود. عصر هم کلاس دیگری دارد. می‌گوید: از کلاس زبان عازم کلاس ریاضی می‌شوم. عصرها هم به باشگاه فوتبال می‌روم. او نه شهریه برایش مهم است و نه …. فقط کمی خسته به نظر می‌رسد. دوست دارد کمی از فشردگی کلاس‌هایش کم کند اما…

محمودی شهروند مهرشهری که از شهریه‌های سنگین کلاس‌های تابستانه گلایه دارد، می‌گوید: برای یک کارگاه ۱۲ جلسه‌ای هزینه یک و نیم تا دو میلیونی دریافت می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: برای جبران افت تحصیلی به دنبال کلاس درسی هستیم. برای ورزش هم فرزندم را به آن طرف شهر و باشگاه فوتبال می‌فرستم. شهریه سال قبل حدود ۶۰۰ هزار تومان و امسال دو برابر شده است.

وی می‌افزاید: در برخی نقاط شهر برنامه‌ریزی خوبی برای اوقات فراغت شده است اما شهریه‌ها و دوری مسیر برای ما دردسرساز است.

وابستگی به فضای مجازی

ثامن یکی از والدین هم می‌گوید: فرزندم از صبح تا شب در خانه سرش با فضای مجازی، برنامه‌های تلویزیونی و … گرم می‌شود و تمایلی هم به بیرون رفتن ندارد. در نزدیکی خانه کلاس‌هایی برگزار می‌شود که بیشتر درسی است و جنبه تفریحی ندارد. برای همین تمایلی به حضور در کلاس ندارد. بهتر است در کنار آموزش، بازی و سرگرمی بیشتر باشد تا بچه‌ها تمایل بیشتری برای شرکت در کلاس‌ها داشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: شهریه برخی کلاس‌های تابستانه مانند شنا، فوتبال و… سنگین است و کیفیت چندانی هم ندارند. نمی‌دانیم او را کجا سرگرم کنیم، از سویی کلاس‌های آزاد هزینه‌ای بالا دارد و دور است.

وی افزود: برنامه‌های فرهنگی در نظر گرفته شده در برخی کانون‌ها مناسب است اما نیاز به تنوع بیشتر در بخش‌های هنری و مهارتی است و کلاس‌های ورزشی هم که فرزندانمان تمایل بیشتری به آن دارند امسال شهریه‌های نجومی دارند و البته از محیط زندگی ما هم دور است.

وی می‌افزاید: برخی کلاس‌های هنری مانند موسیقی، نقاشی و… هم شهریه بسیاری دارند و دغدغه والدین در این اوضاع اقتصادی تأمین همین شهریه‌های سنگین است و می‌طلبد نهادهای متولی ورزش تصمیمات و برنامه‌های مطلوب‌تری ارائه کنند.

اما در این بین دانش آموزان زیادی هم هستند که برای گذراندن اوقات فراغت همچنین امرار معاش و کسب مهارت و … در کنار والدین یا دوست و آشنا به کسب و کار پرداخته‌اند. امیرعلی محمدی دانش‌آموز ۱۱ ساله‌ای است که در کنار پدر به تراشکاری مشغول شده است.

وی می‌گوید: سال گذشته در تعمیرگاه مشغول کار شدم و امسال در کنار پدر تراشکاری می‌کنم. دوست دارم به کلاس فوتبال بروم اما اوضاع اقتصادی چندان مناسب نیست.

وی می‌گوید: دوستانم هم برخی در کلاس‌های فرهنگی مانند قرآن ثبت نام کرده‌اند و من سرگرمی و فعالیت خاصی به جز همین کار کردن و کسب مهارت در کنار پدر ندارم.

شهریه بالا

یکی دیگر از اولیا کلاس‌های ورزشی را برای پر کردن اوقات فراغت مطلوب می‌داند و می‌افزاید: این کلاس‌ها هر چند مناسب هستند اما شهریه بسیار بالا، امسال کمرشکن است و همین هم سبب می‌شود تا استقبال کم باشد.

وی گفت: همچنین برخی از کلاس‌ها با آنکه هزینه بسیاری دارند اما کیفیت‌ها مطلوب نیست و آموزش مناسبی ارائه نمی‌شود. سال گذشته با هزینه بالایی فرزندم را در کلاس فوتبال ثبت نام کردم و هر چند کرونا برنامه‌ریزی را دچار مشکل کرد اما کلاس‌ها برگزار شد ولی آنچه که به شدت ضعیف بود نحوه آموزش در این کلاس‌هاست.

وی ادامه می‌دهد: امسال با هزینه بیشتر و تقریباً دو برابر سال قبل در باشگاه دیگری فرزندم را ثبت نام کردم و امیدوارم کیفیت آموزش مدارس فوتبال امسال با توجه به بهبود شرایط کرونایی بیشتر و بهتر شود.

به گفته وی هزینه‌های کلاس‌های آزاد هنری هم بسیار است و کلاسی مانند نقاشی شهریه بالای ۶۰۰ و ۷۰۰ هزار تومان دارد.

هنر مسئولان

مسئول ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد خراسان جنوبی در گفتگو با مهر با بیان اینکه از ابتدای تیرماه برخی کلاس‌های تابستانه برنامه‌ریزی شده توسط این نهاد کلید خورده است، می‌گوید: با توجه به نیازی که احساس می‌شد و با توجه به کند شدن شیوع بیماری کرونا حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ کانون کلاس‌های تابستانه از جمله کلاس‌های قرآن شامل قرائت، تجوید، حفظ و …، کلاس‌های احکام، کلاس‌های هنری شامل سرمه دوزی، چرم دوزی و.. را برگزار کردند.

به گفته حجت الاسلام ابراهیم سبزه کار برنامه‌ریزی ها برای نقاط حاشیه شهر بیرجند نیز انجام شده است و بابت کلاس‌های برنامه‌ریزی شده از سوی کانون به طور معمول هزینه‌ای دریافت نمی‌شود اما برخی کلاس‌های درسی و مهارتی که نیاز به تأمین مربی ویژه دارد مدیریت کانون مسجد به اقتضا هزینه‌ای را دریافت می‌کند.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی می‌افزاید: آموزش و توانمند سازی، شبکه سازی و فضای مجازی و فعالیت‌های اجتماعی از جمله محورهای برنامه اوقات فراغت ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان جنوبی است و پیش بینی می‌شود در این کانون‌ها بیش از هزار نفر شرکت کنند.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی گفت: برگزاری کلاس‌های اخلاقی، بصیرتی و معرفتی، کلاس‌های رایانه و زبان خارجه و کلاس فنی و حرفه‌ای، شناسایی و تشکیل هسته‌های هنری، تولید محصولات متناسب با فضای مجازی، ارائه خدمات رایانه‌ای، تولید محتوای فضای مجازی، اجرای طرح سه شنبه‌های تکریم، اجرای طرح همدلی و مواسات در کانون‌ها، مقابله با آسیب‌های اجتماعی، خودکفایی، مشاوره و کارگاه سبک زندگی از جمله کلاس‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است.

ویژه برنامه جبران افت تحصیلی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم در گفتگو با مهر با اشاره به طرح و برنامه‌های جبران افت درسی دانش آموزان در تابستان از تشکیل ۳۷۱ پایگاه اوقات فراغت در خراسان جنوبی برای امسال خبر می‌دهد و می‌گوید: این پایگاه در کانون‌های فرهنگی تربیتی، اردوگاه‌ها، دارالقرآن‌ها، سالن‌های ورزشی، پژوهش سراها، کانون‌های پرورش فکری، انجمن اسلامی، هلال احمر، سازمان دانش آموزی و بسیج دانش آموزی فعالیت خواهند کرد.

سید علیرضا موسوی شعار اصلی اوقات فراغت امسال (هر دانش‌آموز یک مهارت) بر می‌شمارد و ادامه می‌دهد: تحقق شعار امسال و سیاست‌های تحول بنیادین آموزش و پرورش از مهمترین سیاست‌های اوقات فراغت دانش آموزی امسال است.

وی ادامه می‌دهد: در بررسی به عمل آمده تعداد ۶ هزار و ۱۵۸ نفر از دانش آموزان که در طی سه سال گذشته به پایه‌های بالاتر ارتقا یافته‌اند به دلایل از جمله نبود زیرساخت‌های و امکانات، عدم همراهی و پشتیبانی والدین در پایه دوم و ششم تحصیلی مهارت لازم برای خواندن و نوشتن را کسب نکرده‌اند که در همین راستا با تأمین اعتبار مورد نیاز طرح جبران مهارت خواندن و نوشتن در تابستان امسال اجرا خواهد شد.

اقدامات متولی ورزش

معاون ورزش اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی نیز در گفتگو با مهر از برنامه‌ریزی ویژه برای گذران اوقات فراغت خبر می‌دهد و می‌افزاید: برای شهریه کلاس‌های ورزشی و … زیر نظر ورزش و جوانان بر اساس درجه بندی ها شهریه تعیین شده است.

به گفته اسلامی به لحاظ دریافت شهریه یا کیفیت آموزش باید شکایات را به اداره ورزش و جوانان ارائه کنند تا رسیدگی انجام شود.

وی در ادامه با بیان اینکه برنامه‌های اوقات فراغت در اداره کل ورزش و جوانان در جهت توسعه ورزش همگانی، روستایی و عشایری و قهرمانی در دو بخش آقایان و بانوان برگزار می‌شود، گفت: ۱۱ پایگاه اصلی در (۱۱ شهرستان) برای برگزاری کلاس‌های آموزشی در رشته‌های مختلف ورزشی بر اساس فعال بودن آن در شهرستان‌ها، کلاس‌های باشگاه‌های ورزشی و مدارس ورزش فعال است.

وی می‌افزاید: برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های ورزشی – پیاده روی، کوه‌پیمایی و کوهنوردی- برنامه‌های خانواده محور، سلامت محور، محله محور برگزاری پویش‌های استانی در رابطه با اصلاح سبک زندگی و توسعه ورزش همگانی، ترویج بازی‌های بومی و محلی توجه به مناطق روستایی، عشایری، مرزی و حاشیه نشین– گردشگری ورزشی با رویکرد کویر، روستا و طبیعت – مسابقات مینی فوتبال جام پرچم ویژه روستاییان اجرای طرح‌های ملی (جام نشاط و تندرستی، فراغت بانوان با ورزش، طبیعت گردی ورزشی خانواده، لیگ آمادگی جسمانی و….) از دیگر برنامه‌ها برای اوقات فراغت است.

به اظهار وی نرخ‌های تعیین شده جهت شرکت در کلاس‌های ورزشی در هر رشته با توجه به نظرات کارشناسی در هر رشته و مجوز افزایش نرخ پس از بررسی با حضور نماینده سازمان صنعت معدن و تجارت، نماینده اداره کل تعزیرات حکومتی و نماینده باشگاه‌ها در کمیسیون تنظیم بازار استان تصویب و به باشگاه‌ها ابلاغ شده است و هرگونه افزایش و یا کاهش در نرخ‌های اعلام شده منوط به طرح در کمیسیون فرعی ماده ۵ اداره کل و کمیسیون تنظیم بازار می‌باشد.

به گفته وی نرخ نامه به تمامی شهرستان‌ها برای اعلام به باشگاه‌ها و هیأت‌های ورزشی و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است و در صورت گزارش هرگونه تخلف به ادارات ورزش و جوانان شهرستان‌ها موضوع پیگیری خواهد شد.

وی در خصوص جانمایی غیر عادلانه امکانات و مکان‌های ورزشی می‌گوید: برای احداث هر سال ورزشی باید حتماً مکان‌یابی و نیازسنجی انجام شود که در حال حاضر باید از همین میزان ظرفیت زیرساخت‌ها در سطح استان برای اوقات فراغت استفاده کرد.

وی بیان داشت: در روستاها همچنین با توجه به زیرساخت موجود زمین‌های چمن مصنوعی، زمین‌های ساحلی، خانه‌های ورزش روستایی و ظرفیت سایر دستگاه‌ها برای استفاده در دستور کار قرار دارد.

مدیر کل کانون پرورش فکری خراسان جنوبی هم در گفتگو با مهر از پیش بینی ۲۳۰ کارگاه فرهنگی، هنری و ادبی ویژه اوقات فراغت تابستان در خراسان جنوبی خبر می‌دهد و می‌افزاید: ۱۲ مرکز فرهنگی و هنری ثابت کانون پرورش فکری در سطح استان ثبت نام کودکان و نوجوانان در کارگاه‌های فرهنگی، هنری و ادبی ویژه‌ی اوقات فراغت تابستان را آغاز کرده‌اند.

حمیدی می‌گوید: با پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی انجام شده ۲۳۰ کارگاه با موضوعات، فرهنگی، هنری، ادبی، مذهبی و علمی شامل دورهای مقدماتی و پیشرفته ویژه گروهای سنی ۴ تا ۱۸ سال در تمامی مراکز کانون پیش بینی شده است.

گفته‌های یک روان شناس

یک مشاور و روان شناس هم با اشاره به شرایط کرونایی و دگرگونی زندگی در این شرایط به مشکلات روحی و روانی ایجاد شده در این شرایط اشاره می‌کند و می‌گوید: ابتدا والدین نیاز به تجدید قوا دارند و پس از اینکه والدین به شرایط روحی و روانی مناسب دست یافتند برای بهبود شرایط زندگی فرزندانشان باید به دنبال فعالیت‌ها و برنامه‌های محرک در این ایام باشند.

دکتر زال کلاس‌های با تحرک بیشتر مانند کلاس‌های ورزشی را توصیه می‌کند و ادامه می‌دهد: کرونا سبب شد تا یکجا نشینی، گوشه‌گیری و وابستگی بیش از حد به فضای مجازی در میان کودکان، نوجوانان و جوانان افزایش یابد و محدود کردن این شرایط هم سخت و تنش‌زاست.

وی ادامه می‌دهد: والدین می‌توانند برای محدود کردن و کاهش وابستگی به فضای مجازی به دنبال راه‌های ارتباطی و تقویت ارتباط با هم سن و سالان فرزندانشان و انجام فعالیت‌های گروهی و … در محیط بیرون باشند.

وی همچنین توصیه می‌کند تا والدین چه حضوری و چه تلفنی از مشاوره و نظرات کارشناسانه استفاده کنند تا در تغییر و بهبود شرایط پساکرونا موفق تر عمل کند.

حال با توجه به شرایط سخت کرونایی در گذشته و این روزهای پسا کرونایی نیاز به فعالیت‌های پر تحرک بسیار حس می‌شود و می‌طلبد تا متولیان این امر از جمله ورزش و جوانان برای گذران اوقات فراغت که در سال‌های کرونایی بسیار زیاد بود چاره سازی کنند.

 

 

 

 

 

۳۲۰ میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی خراسان جنوبی پرداخت شد/

۳۲۰ میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی خراسان جنوبی پرداخت شد

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: از محل تسهیلات بند «الف» تبصره ۱۸ قانون بودجه تا هفته گذشته ۳۲۰ میلیارد تومان تسهیلات به ۴۹۹ واحد تولیدی استان پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد اشرفی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از چند واحد تولیدی نیمه فعال شهرک صنعتی بیرجند به خبرنگار ایرنا افزود: علاوه بر این ۲۸۹ طرح به مبلغ ۲۴۱ میلیارد تومان نیز به بانک‌های عامل معرفی شده و در مرحله پرداخت قرار دارد.

وی اظهار داشت: تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۰ تا ۱۵ تیرماه امسال به اتمام رسیده و برای سال جاری بدون شک رقم تسهیلاتی افزایش پیدا خواهد کرد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی از جمله جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ارتباطات و فناوری اطلاعات از محل اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ برخوردار شده‌اند.

وی عنوان کرد: امروز بازدید میدانی از یکسری واحدهای تولیدی، کارگاهی و صنعتی که در شهرک صنعتی، صنوف آلاینده یا حاشیه شهر بیرجند مستقر بوده و تاکنون بگونه‌ای کمتر دیده شده بودند، انجام شد.

اشرفی ادامه داد: در این بازدیدها عمده فعالان تولیدی خواستار تامین تسهیلات برای احیا و رونق واحدها بودند که کارگروه‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در همان واحد برگزار و مشکلات طرح شد.

وی یادآور شد: علاوه بر این تور احیای واحدهای نیمه فعال یا غیرفعال نیز برگزار می‌شود همچنین با حضور استاندار در سفرهای شهرستانی مسائل و مشکلات مربوطه به واحدهای تولیدی در حال احصا، پیگیری و رفع است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به روند تسهیلگری که دولت شروع کرده و مدیران نیز پیگیری می‌کنند با تسهیلگری بیش از گذشته مواجه خواهیم بود.

اشرفی افزود: برای اعتبار مورد نیاز واحدهای تولیدی از تسهیلات تبصره ۱۸ و ۱۶ باید استفاده شود که تسهیلات تبصره ۱۶ بیشتر برای واحدهای خُرد و کارگاهی و از محل تبصره ۱۸ تسهیلات به واحدهای تولیدی و صنعتی پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: تسهیلات تبصره ۱۸ پایان سال مالی ۱۴۰۰ ( ۱۵ تیرماه جاری) به اتمام رسیده و منتظر ابلاغ ملی برای تسهیلات این محل اعتباری برای سال ۱۴۰۱ هستیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: در فرصت پیش‌رو باید واحدهایی که در حوزه نقدینگی و سرمایه در گردش با مشکل مواجه هستند شناسایی و مشکلات آنها احصا شود.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها نیز در شناسایی واحدهای تولیدی تعطیل شده یا نیمه فعال می‌توانند تاثیرگذار باشد، گفت: در برنامه زمانبندی شده وظیفه داریم از نزدیک شاهد روند فعالیت واحدهای تولیدی باشیم تا گره‌ای از فعالان اقتصادی استان حل شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی امروز از پنج واحد تولیدی و کارگاهی از جمله واحد تولیدی مفتول و فنس، درب و پنجره آلومینیوم و یو .پی .وی .سی، واحد تولید رک و تجهیزات شبکه و کارگاه قالیشویی شهرک صنعتی بیرجند بازدید کرد.

 

 

 

دادگستری خراسان جنوبی: اتهام اصلی معلم شهرستان فردوس کودک‌آزاری است/۴

دادگستری استان خراسان جنوبی روز چهارشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اصل اتهام وارده به معلمی در فردوس، کودک‌آزاری بوده و پرونده قضایی ۷ نفر از شاکیان ثبت شده است.

دادگستری خراسان جنوبی: اتهام اصلی معلم شهرستان فردوس کودک‌آزاری است

به گزارش روابط عمومی دادگستری کل خراسان جنوبی در این اطلاعیه‌ آمده است: موضوع تجاوز معلمی در فردوس به ۱۸ کودک که در رسانه‌های معاند منتشر شده، صحت ندارد و تکذیب می‌شود.

این اطلاعیه می‌افزاید: اصل اتهام وارده کودک‌آزاری بوده که این پرونده در خرداد امسال در محاکم قضایی به ثبت رسیده است.

دادگستری خراسان جنوبی اعلام کرد: تعداد شاکیان ۷ نفر بوده‌اند که در ۶ مورد فقط کودک‌آزاری اتهام بوده و اثبات شده است، رای پرونده ۶ نفر از شکات صادر شده که در محاکم تجدید نظر استان قابل اعتراض است و پرونده یک شاکی هم در حال رسیدگی است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: پس از سیر روند قانونی پرونده، متهم به پنج سال حبس تعزیری و ۲ سال عدم اقامت در فردوس محکوم شده که در ادامه رسیدگی‌های قضایی با اعتراض یکی از شاکیان، پرونده به شعبه تجدید نظر استان ارسال شده و جریان رسیدگی ادامه دارد.

براساس این اطلاعیه حداکثر مجازاتی که در قانون برای این جرم تعیین شده، نسبت به متهم اعمال شده و وی اکنون در زندان به سر می‌برد و رسیدگی قضایی در جریان است.

دادگستری خراسان جنوبی تاکید کرد: هرگونه نشر اکاذیب و دامن زدن به شایعات برابر قانون جرم محسوب شده و پیگرد قضایی دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم گفت: آموزش و پرورش به محض اطلاع از موضوع آزار و اذیت کودکان در شهرستان فردوس پیگیری مستمر را در دستور کار قرار داده که منجر به تشکیل پرونده در دادگستری و هیات رسیدگی به تخلفات اداری شده است.

“سید علیرضا موسوی‌نژاد” در پی انتشار خبر آزار جنسی دانش‌آموزان دختر توسط معلم مرد ۵۵ ساله در فضای مجازی و برخی سایت‌های خبری، افزود: اردیبهشت ماه سال جاری فردی با هویت (م . د) دارای ۲۸ سال سابقه خدمت که تاکنون هیچ گونه سوء‌سابقه‌ای نداشته است در محل پارکینگ منزل مسکونی خود در خارج از ساعت آموزشی با هماهنگی هفت نفر از اولیای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی اقدام به برگزاری کلاس خصوصی برای آنان کرده است.

وی گفت: فرد مذکور طی فرآیند آموزش خود، به اذعان دانش‌آموزان متاسفانه آنان را مورد آزار کلامی و جسمی قرار داده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: برگزاری این گونه کلاس‌ها به هیچ عنوان مورد تایید آموزش و پرورش نبوده و بارها به عدم برگزاری این گونه کلاس‌ها توصیه شده است.

محکومیت مرد شیطان صفت به ۵ سال حبس و ۲ سال تبعید

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی نیز گفت:مرد میانسالی که دختران خردسال را آزار می داد به ۵ سال زندان و ۲ سال تبعید محکوم شد که با توجه به اعتراض شاکیان،تحقیقات در دادگاه تجدیدنظر ادامه دارد.

قاضی علی موحدی راد گفت: خرداد گذشته و در پی اعلام شکایت خانواده‌های ۷ تن از دانش آموزان دختر، مبنی بر اینکه فرزندشان توسط معلمی هدف آزار و اذیت قرار گرفته است، بلافاصله پرونده‌ای در این باره تشکیل شد و مورد رسیدگی قرار گرفت.

وی افزود: پس از انجام تحقیقات مقدماتی در مراجع انتظامی و دادسرا، مشخص شد که متهم ۵۵ ساله که هیچ سابقه محکومیت کیفری هم ندارد، با نشان دادن فیلم‌های مبتذل از طریق گوشی تلفن همراه به دختران خردسال و برخی رفتارهای غیراخلاقی، اقدام به آزار و اذیت می‌کرد.

مقام ارشد دستگاه قضائی استان خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع، پرونده مذکور از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت دادگاه کیفری ۲ بر اساس استنادات قانونی و با وجود انکارهای متهم در برخی از اتهامات وارد شده، وی را به دلیل در دسترس قرار دادن محتویات مستهجن برای اطفال و نوجوانان به تحمل ۳ ماه حبس تعزیری، به اتهام آزار و اذیت به تحمل ۲ سال زندان و درباره بهره کشی جنسی از طریق در اختیار قرار گرفتن اطفال به تحمل ۵ سال زندان محکوم کرده است.

قاضی موحدی راد خاطرنشان کرد: از سوی دیگر دادگاه متهم را از باب مجازات تکمیلی به ۲ سال ممنوعیت اقامت در فردوس محکوم کرده است.

مقام ارشد دستگاه قضا در خراسان جنوبی اضافه کرد: در عین حال و با اعتراض برخی شاکیان به حکم صادر شده از سوی دادگاه، این پرونده به دادگاه تجدیدنظر استان ارسال شده است و بررسی‌ها و تحقیقات قانونی همچنان ادامه دارد تا همه زوایا و ابعاد این ماجرای تأسف بار مورد بررسی‌های قضائی قرار گیرد.

حجت الاسلام علی موحدی راد تاکید کرد: این متهم ۲۹ سال سابقه فعالیت در آموزش و پرورش را داشته است اما برگزاری کلاس‌های تقویتی آن هم در پارکینگ منزل مسکونی هیچ ارتباطی به آموزش و پرورش ندارد. با وجود این، دستگاه قضائی با این گونه جرایم به شدت برخورد می‌کند.

وی به خانواده‌ها نیز توصیه کرد که حتماً برای برگزاری کلاس‌های خصوصی و تقویتی به مکان‌های مورد اعتماد و تأیید شده مراجعه کنند و قبل از هر چیز درباره مکان برگزاری یا فرد مربی تحقیق کنند تا خدای ناکرده چنین حوادثی برای دیگران تکرار نشود.

قاضی موحدی راد با تاکید بر اینکه فقط ۷ نفر از خانواده‌ها شکایت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: دستگاه قضائی با جدیت این پرونده را پیگیری خواهد کرد و اجازه نمی‌دهد حقی تضییع شود.

 

 

 

 

 

هزینه‌های درمان ناباروری تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارد

هزینه‌های درمان ناباروری تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارد

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: اکنون بخشی از خدمات درمان ناباروری و داروهای مورد نیاز آن تحت پوشش بیمه سلامت قرار داشته و این سازمان ۹۰ درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا علی اربابی روز سه‌شنبه در نشست ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: بیمه سلامت تا ۵۰ میلیون تومان هزینه‌های سه دوره یکی از روش‌های کمک باروری از جمله آی. وی. اف برای هر زوج نابارور را پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به ماده ۴۳ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، بیان کرد: در این خصوص زوجین نابارور تا سن ۴۹ سال می‌توانند از خدمات نازایی و ناباروری سازمان بیمه سلامت با پوشش بیمه‌ای ۹۰ درصد استفاده کنند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی یادآور شد: در استان خراسان جنوبی مرکز ناباروری رویش در ساختار دولتی فراهم شده است که تعامل خیلی خوبی با دانشگاه علوم پزشکی و این مجموعه داریم.

وی گفت: سال گذشته برای حدود ۶۳ نفر نابارور بیش از ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت شد، امسال نیز اسناد پزشکی ۸۵ نفر دریافت شده که ۶۵ نفر در مرکز رویش و مابقی در استان‌های دیگر خدمات دریافت کرده‌اند.

اربابی افزود: این افراد اگر در مراکز غیردولتی هم خدمات دریافت کنند نیز ۹۰ درصد هزینه‌ها توسط بیمه سلامت و ۱۰ درصد توسط اشخاص پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: عمده این افراد در مراحل آغازین روند درمان باید عمدتا به مراکز خصوصی مراجعه کنند که هزینه‌های سنگینی برای آنها در پی دارد که در این خصوص سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برای تجهیز آزمایشگاه بخش دولتی در بیرجند قول مساعد داده است.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی اظهار داشت: آزمایشگاه مربوطه هنوز در استان آماده نشده است اما اگر این مهم رقم بخورد هزینه‌های شهروندان به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به ماده ۴۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: بر این اساس مادران باردار در دوران شیردهی و فرزندان آنها تا پایان پنج سال بدون آزمون ارزیابی وسع تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند.

اربابی با بیان اینکه بیمه کردن افراد برابر قانون برای تمام ایرانیان در سازمان بیمه سلامت فراهم است، ادامه داد: ارزیابی وسع برای تمامی متقاضیان بیمه انجام می‌شود که بر این اساس دهک‌های اول، دوم و سوم حق بیمه رایگان دارند.

وی اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون ۱۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند، همچنین سه هزار نفر بیمه نشده در استان شناسایی شدند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی تصریح کرد: اگر هر فردی در بیمارستان بستری شود اما فاقد پوشش بیمه‌ای باشد تا سه ماه، مادران باردار تا دو سال و همان فرزند تا پنج سال تحت پوشش بیمه‌ای رایگان قرار می‌گیرد.

 

 

 

 

در پی رویداد مشترک «یک دنیا دو داستان»؛

نمایش دو اثر نقاشی اعضای کانون پرورش فکری خراسان جنوبی در  استرالیا/۲-۳

نمایش دو اثر نقاشی اعضای کانون پرورش فکری خراسان جنوبی در گالری خانه روشن کشور استرالیا

دو اثر هنری اعضای کانون پرورش فکری خراسان جنوبی، برگزیده در مرحله اول نخستین جشنواره‌ی کتآب به صورت هم‌زمان در کاخ موزه نیاوران ایران و گالری خانه روشن استرالیا در معرض نمایش قرار گرفته است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در نمایشگاه «یک دنیا، دو داستان» آثار نقاشی ۲۰ کودک از دو کشور که با موضوع آب خلق شده‌اند در دو نمایشگاه به صورت هم‌زمان در کاخ موزه نیاوران ایران و گالری خانه روشن استرالیا در معرض نمایش قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران؛ پس از برگزاری مرحله اول نخستین جشنواره کتآب و نمایش آثار پذیرش شده کودکان و نوجوانان ایرانی در صفحه مجازی جشنواره، ایده برگزاری یک نمایشگاه مشترک با بچه‌های استرالیایی به دبیرخانه پیشنهاد شده است که با هم‌فکری و رایزنی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران و موسسه فرهنگی هنری گوی خیال انگیز رویداد پیش‌گفته برنامه‌ریزی و این نمایشگاه تا ۲ مرداد ماه نیز همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ در کاخ موزه اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر تهران برپاست.

بر اساس این خبر، در مرحله اول این رویداد آثار عماد یوسفی، فهیمه مزگی‌نژاد، عسل طوافی، فاطمه بهدانی، زینب نیک‌فر و عرفان غلامی از اعضای کانون پرورش فکری خراسان جنوبی به عنوان برگزیده معرفی شده است که از این بین اثر فهیمه مزگی‌نژاد عضو مرکز فرهنگی و هنر شماره سه بیرجند و عرفان غلامی ثانی عضو مرکز فرهنگی و هنری بشرویه در بین ۲۰ اثر به نمایش گذاشته شده از کودکان ونوجوانان دو کشور ایران و استرالیا در این نمایشگاه‌ها قرار دارد.

گفتنی است، جشنواره کتآب با هدف کشف استعدادهای کودکان و نوجوانان، ترویج کتاب و کتاب‌خوانی و آشنا ساختن بچه‌ها با موضوع آب برگزار شده است.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*