اخبار خراسان جنوبی/

یادداشت

مچ نخوابان، دست بگیر!

مچ می اندازند دو مرد. همه زورشان را به پنجه و بازو داده اند تا از این هماوردی سربلند بیرون آیند. صورت شان هزار خط برمی دارد و چشم هاشان زیر پلک های به هم فشرده از دیده ها نهان می شود اما نگاه زن و فرزند هر دوشان پر از نگرانی است که بزرگ خانه شان خواهد برد آیا؟ دقایقی بعد، تمام می شود این زورآزمایی وآنکه مچ دیگری را خوابانده به آسمان می پرد و زن و فرزندش هم. آنکه مچش خوابیده، بر زمین نشسته و مچش را می مالاند و نگاهش در شرم نگاه زن و فرزند می شکند. این صحنه ذهنم را دفتر می کند برای تحریر این کلمات؛ زور بازویت را به کار نگیر تا مچی را بخوابانی و دلی را بشکنی. زمانی از زور بازویت بهره گیر که بخواهی دستی بگیری و افتاده ای را برخیزانی و سنگی از سر راه برداری و لبی را بخندانی. منطق اسلام، رفتاری چنین را تئوریزه می کند. آنکه بیشتر دارد، تکلیف بیشتری هم دارد. اگر در قرآن می خوانیم “وفی اموالهم حق معلوم لسائل والمحروم” می توان علاوه بر حقی که در اموال اغنیاست، به حقی که در بازوی زورداران هست هم توجه کرد. آن حق اقتضا می کند بار افتاده ای را از زمین برداری نه این که کسی را بر خاک بنشانی. پهلوانان به ورزش و کشتی به سان مشق نگاه می کردند. تمرین بود برای قوی شدن و دست ضعیف گرفتن نه این که قوی شوند و کسی را بر زمین زنند. این که در کُشتی هم مراقب حال حریف بودند و گاه خود را بر زمین می زدند تا حریف را بسازند از همین جنس بود. خود را می شکستند حتی در نگاه کسانی که آنان را شکست ناپذیر می دانستند. هزینه این شکست را هم می پرداختند تا کسی از آن میان قد بکشد. چنین بودند که پهلوان می شدند. ماجرای پوریای ولی و کشتیی که عامدانه باخت تا دل پیرزن دست به دعا نشکند با شکست پسرش، از همین قبیل بود. او باخت و ماند و بسیارند که می برند و قهرمان مان می شوند و المپیک را هم فتح می کنند اما نمی مانند. باید گفت، ماندگاری به قهرمانی و به زور بازو نیست. به این است که از آن زور و توان در جای خود، به درستی استفاده کنی. غلامرضا تختی، آقا تختی می شود و به رغم میل رژیم در دل مردم صاحب تخت و تاج می شود چون زورش را درست و در خدمت مردم استفاده کرده است. هرکداممان بکوشیم این رسم را به اندازه خود زندگی کنیم تا جوانمردی در جامعه، بیش از پیش قد بکشد و ناتوانان بتوانند در سایه سارِ امن آن به سلامت زندگی کنند….

 

 

 

نشست تبیین واقعه غدیر در کانون پرورش فکری خراسان جنوبی

با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسین کمیلی مدیر ستاد اقامه نماز استان، نشست تبین واقعه غدیر در اداره کل کانون پرورش فکری کودکانون وجوانان برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، نشست تبیین واقعه غدیر در حالی با حضور مدیر کل و کارکنان اداره کل کانون پرورش فکری خراسان جنوبی و با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حسین کمیلی مدیر ستاد اقامه نماز استان و به مرحله‌ی اجرا درآمد که مسئولان و مربیان مراکز کانون در سطح استان نیز به صورت مجازی در این جلسه شرکت داشتند.

گفتنی است تاکید بر شناخت و معرفی امام علی (ع) به مخاطبین کانون وتوصیه به  مطالعه نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و بهره‌مندی از این دو کتاب، تبیین فلسفه واقعه بزرگ غدیر خم، حضور در مساجد و برگزاری باشکوه جشن‌های عید غدیر از مواردی بود که مهمان این نشست به آن اشاره کرد.

در بخش پایانی نیز طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان نیز طی سخنانی ضمن قدردانی از حضور مدیر ستاد اقامه نماز استان در جمع کارکنان کانون و تبریک فرارسیدن عید بزرگ غدیر خم به تشریح اهم برنامه‌های کانون در این خصوص پرداخت و گفت: در سال جاری با تاکید بر تقویت و پروش حس دینی در کودکان ونوجوانان در مراکز کانون استان ویژه برنامه‌های مختلفی پیش بینی و در مرحله‌ی اجرا قرار دارد و بر همین اساس یرنامه های مختلفی در سطح مراکز فرهنگی و هنری ثابت، سیار و پستی کانون از ابتدای دهه ولایت و امامت آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۲۵۰ روستای استان تحت پوشش خدمات مراکز سیار کانون قرار دارد افزود: به گونه‌ای برنامه ریزی شده است که در بسیاری از این روستاها مربیان کانون در مساجد پذیرای کودکان ونوجوانان هستند تا علاوه بر اجرای برنامه های فرهنگی، هنری و ادبی کتاب محور، هدف تقویت ارتباط  بیشتر کودکان ونوجوانان با مساجد نیز محقق شود.

 

 

 

 

به مناسبت دهه امامت و ولایت؛

قاصدک مهمان کودکان روستاهای دستگرد و سیوجان شد/۲

قاصدک کانون پرورش فکری خراسان جنوبی مهمان کودکان روستاهای دستگرد و سیوجان شد

کاروان پیک امید کانون خراسان جنوبی به مناسبت دهه امامت و ولایت و با هدف برگزاری برنامه‌های شاد و متنوع مهمان کودکان ونوجوانان دستگرد بیرجند و سیوجان شهرستان خوسف شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ اجرای نمایش عروسکی، معرفی واقعه غدیرخم، مسابقه، پخش فیلم و پویانمایی، اجرای بازی‌های بومی و محلی، معرفی خدمات کانون، معرفی کتاب و همچنین معرفی اسباب بازی‌های ممنوعه و تاکید بر استفاده از اسباب بازی‌های تولید داخل و عروسک‌های بومی و محلی، تقدیر از تعدادی از اعضای فعال در کلاس‌های قرآنی و محجبه عضو کانون در این  روستا از برنامه‌های این کاروان فرهنگی کانون استان بود که با بهره‌گیری از خودرو هنرهای نمایشی «قاصدک» در این روستا اجرا شد.

گفتی است پیش از این در روز پنج‌شنبه ۲۳ تیر ماه نیز این کاروان با اجرای برنامه‌هایی مشابه مهمان کودکان ونوجوانان روستای دستگرد بیرجند شده بود.

 

 

 

 

محفل انس با قرآن با حضور قاری بین المللی حامد علیزاده برگزار شد/۲-۳

    
محفل انس با قرآن با حضور قاری بین المللی استاد حامد علیزاده برگزار شد
به مناسبت دهه امامت و ولایت، محفل انس با قرآن با حضور قاری بین المللی استاد حامد علیزاده برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ این محفل در محل مسجد امام هادی (ع) واقع در شمال شهر، تقاطع بلوار شعبانیه و خیابان دولت برگزار شد.

لازم به ذکر است؛کارگاه آموزشی ویژه قاریان در سازمان تبلیغات اسلامی و برپایی محفل انس با قرآن کریم در مسجد امیرالمومنین بشرویه با حضور استاد حامد علیزاده در ۲۶ تیرماه ، از دیگر برنامه های این اداره کل در دهه امامت و ولایت خواهد بود.

گفتنی است ؛استاد حامد علیزاده از قاریان مطرح کشور و رتبه اول مسابقات بین المللی قرآن کریم در مالزی است.

 

 

 

 

راه اندازی ۴ طرح اشتغال زای بهزیستی در بیرجند/۲-۳

امروز ۴ طرح اشتغال در شهرستان بیرجند راه اندازی شد.

راه اندازی ۴ طرح اشتغال زای بهزیستی در بیرجندمدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: امروز ۴ طرح اشتغال در شهرستان بیرجند راه اندازی می‌شود که شامل افتتاح نمایشگاه توانمندی و دستاورد‌های جامعه هدف بهزیستی، طرح اشتغال کتاب فروشی، طرح اشتغال پوشاک، طرح اشتغال موبایل فروشی، تولیدی پوشاک و سوپرمارکت است.

شرفی افزود: از پارسال تاکنون ۴۲۲ طرح در استان برای اشتغال جامعه هدف راه اندازی شده که این ۴ طرح به نمایندگی امروز افتتاح می‌شوند.

وی گفت: در این هفته از طریق بهزیستی رایزنی کردیم و توانستیم نمایشگاهی را در تهران راه اندازی کنیم تا برخی موسسات ما برای فروش تولیداتشان در آنجا حضور پیدا کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی همچنین از راه اندازی ۲۴۰ شغل پایدار برای جامعه هدف بهزیستی تا پایان امسال خبر داد.

شرفی گفت: در زمینه توانمندسازی جامعه هدف بهزیستی به کارفرمایانی که برای جامعه هدف اشتغال زایی کرده اند تسهیلات ۴ درصد با بازپرداخت ۷ ساله و مشوق‌های بیمه‌ای تعلق می‌گیرد.

وی گفت: این تسهیلات به ازای هر نفر ۱۰۰ میلیون تومان است؛ همچنین در زمینه مشوق بیمه، بهزیستی از ۳۰ درصد حق بیمه ۲۳ درصد از سوی بهزیستی پرداخت می‌شود که در گذشته تا ۵ سال بوده، اما حالا تا زمان بازنشستگی پرداخت می‌شود.

شرفی گفت: پارسال ۸۴ شغل پایدار با اعتبار ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان ایجاد شد و تا پایان امسال نیز ۲۴۰ شغل با اعتبار ۲۴ میلیارد تومان راه اندازی می‌شود.

 

 

 

برگزاری همایش بزرگ پیشگامان دفاع از حریم ولایت در بیرجند/۲-۳

همایش بزرگ بانوان پیشگامان دفاع از حریم ولایت با حضور بیش از ۲ هزار نفر از سوی بنیاد بین المللی غدیر استان در حسینیه جماران بیرجند برگزار شد.

برگزاری همایش بزرگ بانوان پیشگامان دفاع از حریم ولایت در بیرجندبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، دبیر اجرایی بنیاد بین المللی غدیر شهرستان بیرجند گفت: هدف از برگزاری این همایش حضور بانوان در عرصه گرامیداشت ایام دهه امامت و ولایت و ایام مباهله است.

زنگویی افزود: تجلیل از ۲۰ مادر شهید سادات، تجلیل از خانواده‌هایی که در فرزند آوری برتر بودند، اهدا چادر به تعدادی از بانوان به قید قرعه، اجرای سرود، مداحی، مولودی خوانی و برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع غدیر برای کودکان از جمله برنامه‌های همایش است.

 

 

 

 

 

 

 

 

پیش بینی وزش باد شدید و گرد و خاک در خراسان جنوبی/۲

کارشناس هواشناسی  وزش باد شدید و گرد و خاک پیش بینی کرد.

کارشناس هواشناسی گفت:مطابق الگوی نقشه‌ها و خروجی مدل‌های پیش‌یابی هواشناسی با توجه به شیب فشاری حاکم در منطقه، گاهی وزش باد شدید گرد و خاک و بخصوص در مرز شرقی و نواحی شمال غربی استان و باد خیلی شدید و کاهش کیفیت هوا قابل پیش‌بینی کرد.

 

لطفی افزود: به لحاظ دمایی نیز با ادامه روند افزایشی دما، هوا گرم‌تر می‌شود.

 

 

 

 

 

برگزاری ۳۰ درصد دادگاه‌های خراسان جنوبی به صورت آنلاین /۲-۳

از ابتدای سال بیش از ۱۲ هزار دادگاه در خراسان جنوبی در بستر اینترنت برگزار شد.

معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری خراسان جنوبی گفت: تعداد دادگاه‌های آنلاین برگزار شده از ابتدای امسال در خراسان جنوبی نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۹۹ مورد افزایش یافته است.

اسماعیلی گفت: از ابتدای امسال ۱۲ هزار و ۹۵۵ دادگاه آنلاین در حوزه‌های قضایی استان برگزار شده است.

وی گفت: تعداد دادگاه‌های آنلاین برگزار شده در استان در مدت مشابه پارسال ۱۲ هزار و ۴۵۶ مورد بوده که امسال افزایش یافته است.

معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری خراسان جنوبی گفت: بیشترین دادگاه آنلاین در حوزه قضایی بیرجند برگزار شده و ۹۸ درصد از شرکت کنندگان از برگزاری این گونه دادگاه‌ها ابراز رضایت کرده اند.

اسماعیلی گفت: در همه حوزه‌های قضایی خراسان جنوبی دادگاه‌های آنلاین برگزار شده و تلاش می‌کنیم تا حداکثر دادگاه‌های استان به این شیوه برگزار شود.

 

 

 

 

شناسایی ۱۹۶ بیمار کرونایی جدید در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته ۱۹۶ بیمار کرونایی جدید در خراسان جنوبی شناسایی شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۳۸۵ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۱۹۶ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۷۶ مورد از بیرجند، ۱۰ مورد از بشرویه، ۱۲ مورد از درمیان، ۳ مورد از خوسف، ۷ مورد از زیرکوه، ۱۷ مورد از سرایان، ۴ مورد از سربیشه، ۱۶ مورد از طبس، ۲۹ مورد از فردوس، ۱۷ مورد از قائنات و ۵ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۴۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۳۳ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: ۲ مورد بیمار کرونا مثبت در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

وی با اشاره به اینکه در شبانه روز گذشته مورد جدیدی از فوت کرونایی در استان گزارش نشد گفت: تعداد جان باختگان کرونا در خراسان جنوبی همان هزار و ۴۴۹ نفر است.

 

 

 

رئیس دانشگاه صنعتی بیرجند اعلام کرد؛

توقف پروژه های دانشگاه صنعتی بیرجند به دلیل نبود اعتبار

توقف پروژه های دانشگاه صنعتی بیرجند به دلیل نبود اعتبار

بیرجند- سرپرست دانشگاه صنعتی بیرجند از توقف پروژه های عمرانی این دانشگاه به دلیل نبود اعتبار خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، استاندار خراسان جنوبی امروز با حضور در دانشگاه صنعتی بیرجند و ادای احترام به مقام شامخ شهدای گمنام ، از پروژه های نیمه تمام عمرانی این دانشگاه بازدید کرد.

سرپرست دانشگاه صنعتی بیرجند در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران در خصوص بازدید استاندار از این دانشگاه اظهار کرد: استاندار امروز از پروژه های نیمه تمام دانشگاه صنعتی بیرجند شامل سالن در حال احداث ورزشی، سالن چند منظوره دانشگاه ، خوابگاه های پسران و دختران که به دلیل کمبود اعتبار متوقف شده اند، بازدید کرد.

به گفته عباسعلی رضا پور استاندار همچنین از زیرساخت های ایجاد شد ه در دانشگاه صنعتی بیرجند مانند ساختمان مرکزی، مسجد دانشگاه بازدید و با توضیحات که در هر مورد داده شد در جریان مشکلات موجود در هر زمینه قرار گرفت .

وی اضافه کرد: در پایان بازدید استاندار از دانشگاه صنعتی بیرجند مقرر شد در جلسه ای با حضور معاون هماهنگی عمرانی استانداری، مدیر کل دفتر فنی استانداری و سرپرست دانشگاه صنعتی بیرجند مشکلات اعتباری موجود بررسی شود تا در جلسه ای که با حضور استاندار برگزار خواهد شد، تصمیمات لازم برای تامین اعتبار پروژه های نیمه تمام این دانشگاه گرفته شود.

وی تصریح کرد: از اعتبارات سفر ریاست جمهوری به خراسان جنوبی ۳میلیارد تومان برای دانشگاه صنعتی بیرجند در نظر گرفته شده که دو میلیارد تومان آن تاکنون تخصیص یافته است .

رضاپور ادامه داد: در بازدید استاندار از این دانشگاه، درخواست کردیم که از اعتبارات متمم سفر ریاست جمهوری به استان یا اعتبارات سفر دوم با توجه به مشکلات موجود در زمینه زیرساخت های این دانشگاه، اعتباراتی برای تکمیل پروژه های نیمه تمام دانشگاه اختصاص یابد.

جشن غدیر با پیمان برادری در خراسان جنوبی/۷

جشن غدیر با پیمان برادری در خراسان جنوبی

همزمان با هجدهم ذی‌الحجه عید سعید غدیر خم و روز تجلی امامت و ولایت، آیین‌های مختلفی در استان خراسان جنوبی برپا شده که یکی از این آیین‌ها و اعمال روز غدیر، خواندن عقد اخوت (پیمان برادری) است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مردم خراسان جنوبی که به تدین و ولایت‌مداری مشهورند در ایام عید غدیر با شور و حال خاصی ضمن ابراز ارادت به ساحت امام علی (ع) به برگزاری مراسم و آیین‌های خاص این روز می‌پردازند.

برگزاری آیین‌ها از عید قربان تا عید غدیر با عنوان دهه امامت و ولایت به‌ویژه روزهای منتهی به عید غدیر در جای جای استان پهناور خراسان جنوبی فضای شهرها و روستاها را از محبت به اهل بیت سرشار کرده و نوای جشن و سرور را برقرار ساخته است.

همواره سادات در بین مردم خراسان جنوبی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده‌اند و به همین علت رسم بر این است که شب عید غدیر و صبح روز عید، مردم به دیدار و دست بوسی سادات و ذریه امیرالمومنین (ع) بروند و ادای احترام کنند؛ سادات نیز ضمن پذیرایی با شربت و شیرینی و دادن هدیه‌ از میهمانان پذیرایی و قدردانی می‌کنند.

مردم برخی روستاهای خراسان جنوبی از جمله سیوجان (Siojan) که به‌واسطه اتصال و انتساب به خاندان حضرت رسول (ص) از سادات موسوی و از نسل حضرت موسی بن جعفر (ع) محسوب می‌شوند، به برگزاری مراسم ویژه جشن و سرور می‌پردازند.

روستای سیوجان از توابع شهرستان خوسف در ۲۲ کیلومتری غرب شهر بیرجند است که بیش از هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت دارد و ۹۰ درصد جمعیت آن را سادات تشکیل می‌دهند.

جشن غدیر با پیمان برادری در خراسان جنوبی

افراد ذکور این روستا از کوچک تا بزرگ، پیر و جوان در روز عید غدیر کلاه و شال سبز رنگ بر سر و گردن دارند، بانوان نیز از چند روز مانده به عید غدیر اقدام به خانه تکانی و گردگیری منازل کرده و محیط را آماده پذیرایی از میهمانان می‌کنند.

پوشیدن لباس‌های پاکیزه و نو، نصب و عَلَم کردن پرچم‌های سبز بر سر در منازل، میادین و محلات روستا، برپایی ایستگاه‌های صلواتی، پخش شیرینی، شکلات و شربت، توزیع عیدی که اغلب اسکناس‌های نو هستند، اطعام و صله رحم در بین مردم از رسومی است که از قدیم مرسوم بوده و همچنان پابرجاست.

یکی از سنت‌های دیرینه مردم روستا برگزاری جشن‌ غدیر در حسینیه موسی بن جعفر (ع) است که با حضور برخی مسوولان استانی، شهرستانی، روستاهای اطراف و حتی میهمانانی از سایر شهرهای کشور مانند زاهدان و مشهد برگزار می‌شود.

این مراسم در قالب مولودی‌خوانی، سخنرانی درباره ابعاد واقعه غدیر، اجرای سرود، اهدای جوایز به حاضران در مراسم و اسامی مزین به علی برگزار می‌شود.

اما خواندن عقد اخوت که یکی از اعمال روز غدیر نام برده شده است، به عنوان یکی از آداب مهم انجام می‌شود به این صورت که یکی از دو نفر دست راست خود را بر دست راست دیگری می‌گذارد و می‌‏‌گوید: “وَآخَیْتُکَ فِی اللهِ، وَصافَیْتُکَ فِی اللهِ، وَصافَحْتُکَ فِی اللهِ، وَعاهَدْتُ اللهَ وَمَلائِکَتَهُ وَکُتُبَهُ وَرُسُلَهُ وَاَنْبِیآءَهُ وَالاَْئِمَّهَ الْمَعْصُومینَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ عَلی اَنّی اِنْ کُنْتُ مِنْ اَهْلِ الْجَنَّهِ وَالشَّفاعَهِ وَاُذِنَ لی بِاَنْ اَدْخُلَ الْجَنَّهَ لا اَدْخُلُها اِلاّ وَاَنْتَ مَعی”.

“با تو در راه خدا برادر می‌‏شوم، با تو در راه خدا راه صفا و صمیمیت در پیش می‌ گیرم، با تو در راه خدا دست می‌دهم و با خدا، ملائکه، کتاب‌ها، فرستادگان و پیامبرانش و ائمه معصومین (ع) عهد می‌‏بندم که اگر از اهل بهشت و شفاعت شده، اجازه ورود به بهشت یافتم، داخل آن نشوم مگر آنکه تو با من همراه شوی”.

آنگاه دیگری می‌‏گوید: قبول کردم و ادامه می‌دهد: «اَسْقَطْتُ عَنْکَ جَمیعَ حُقُوقِ الاُخُوَّهِ ما خَلاَ الشَّفاعَهَ وَالدُّعآءَ وَالزِّیارَهَ»؛ جز شفاعت و دعا و زیارت، همه حقوق برادری را ساقط کردم.

 

بعد از انجام عقد اخوت افراد با هم برادر یا خواهر ایمانی شده و در دعاها و زیارت‌ها همدیگر را فراموش نمی‌کنند.

عقد اخوت به عنوان یکی از زیباترین سنت‌های اسلامی و ایرانی دل‌های مسلمانان را به هم نزدیک‌تر کرده و سبب شده است، نسبت به هم بیشتر متعهد شوند که آثار تربیتی و اجتماعی دیگری هم دارد.

در پایان این مراسم همه حاضران در این مراسم میهمان سفره امیرالمومنین (ع) شده و تا سه هزار نفر اطعام می‌شوند.

مشابه این مراسم در فردوس هم برگزار شد و سادات این شهرستان در روز عید غدیر عقد اخوت خواندند.

سادات فردوس بعد از عقد اخوت در حسینیه سادات، مسیر این هیات تا نهاد امامت جمعه را پیاده‌روی و ضمن تجدید بیعت با ولایت، با امام جمعه فردوس دیدار کردند.

علاوه بر این مراسم، سراسر استان خراسان جنوبی دیشب و امروز حال و هوای غدیری پیدا کرده است و قشرهای مختلف مردم در شهرها و روستاها با برپایی جشن‌، ایستگاه صلواتی، اجرای سرودهای خیابانی، پیاده‌روی خانوادگی، حرکت کاروان‌های شادی و نورافشانی این عید بزرگ مسلمانان را گرامی داشتند.

جشن غدیر با پیمان برادری در خراسان جنوبی

جشن بزرگ امامت و ولایت با برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی برگزار و واقعه غدیر امروز در محل مزار شهدای شهر بشرویه بازسازی شد.

موکب بزرگ غدیر در میدان ابوذر شهر بیرجند میزبان شهروندان بوده و علاوه بر برپایی ایستگاه‌های صلواتی، مردم این استان به رسم دیرینه در روز عید غدیر با پخت و توزیع غذای گرم در شادی عید غدیر سهیم شده‌اند.

جشن غدیر بشارت منجی در مکتب نرجس، جشن بزرگ ولایت در فرهنگسرای شهر، برپایی بزرگترین سفره غدیر به عشق مولا از میدان ابوذر تا میدان شهدا، جشن عید غدیر در بوستان‌های توحید و کاجستان، جشن زنان پیشگامان دفاع از حریم ولایت در حسینیه جماران، جشن مادران شهدای سادات و جشن‌های خیابانی و محلات شهر از دیگر برنامه‌ها بوده است.

همچنین به مناسبت عید غدیر امروز استاندار خراسان جنوبی به همراه معاونان و جمعی از مدیران استانی و فرمانداران با حجت‌الاسلام و المسلمین سید “علیرضا عبادی” نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند دیدار کردند و اجتماع بزرگ غدیریون در بیرجند برگزار شد.

 

 

 

 

برگزاری همایش پیاده روی به مناسبت عید غدیر در اردکول/۷

به مناسبت عید سعید غدیر خم همایش پیاده روی خانوادگی با حضور بیش از ۱۰۰۰ نفر از اهالی روستای اردکول و روستا‌های همجوار شهرستان زیرکوه با هدف وحدت و همدلی بین اهل تسنن و تشییع و بزرگداشت این عید بزرگ برگزار شد.

شرکت کنندگان در این پیاده روی مسافت ۴ کیلومتری اردکول تا سه راهی تاجکوه را طی کردند.

 

 

 

۳۷ میلیارد تومان مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران خراسان‌جنوبی پرداخت شد/۳-۷

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی گفت: امسال پرداخت مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران در خردادماه امسال ۳۷ میلیارد تومان پرداختی داشتیم.

۳۷ میلیارد تومان مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران خراسان‌جنوبی پرداخت شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، سید حسین فراتی، اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یک نهاد عمومی بین‌نسلی با هویت اجتماعی و اقتصادی مشغول به فعالیت است.

وی هدف این نهاد را گسترش پوشش بیمه‌ها و برقراری عدالت اجتماعی برای نسل‌های آینده دانست و تصریح کرد: خدمات تأمین اجتماعی از بدو تولد تا بعد از فوت هم برای بیمه‌شدگان در قالب قانون تأمین اجتماعی پیش‌بینی شده و با گسترش پوشش بیمه‌ای نقش اساسی را در حمایت از نیروی کار در جامعه دارد.

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی یادآور شد: مسائل مهمی که امسال حائز اهمیت است، ابلاغ سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در باب تأمین اجتماعی و نظام جامع تأمین اجتماعی بود.

فراتی تأمین اجتماعی را بزرگترین مجموعه بیمه‌ای کشور دانست و ادامه داد: این امر وظیفه آن را سنگین‌تر کرده و توجه رهبری بیشتر  معطوف به بسط، گسترش و تعمیم بیمه‌ای برای آحاد جامعه شکل گرفته و از طرف دیگر صیانت از بیمه مردم، تبادل و هماهنگی بین منابع در طول زمان از کل افراد تحت پوشش و افراد تبعه آن‌ها به عمل می‌آید.

وی با بیان اینکه پرسنل بیمه‌ای ما در استان ۱۸۹ نفر هستند، افزود: پرسنل بیمه‌ای ما در شعب سطح استان مشغول ارائه خدمات بیمه‌ای هستند.

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه خدمات اصلی تأمین اجتماعی در دو حوزه خدمات کوتاه‌مدت و بلندمدت تعریف می‌شود، اضافه کرد: در دو سال گذشته که کرونا شدت داشت خیلی از همکاران در حوزه درمان با تلاش و سخت‌کوشی از دنیا رفتند و جزء مدافعان سلامت هستند.

فراتی از وجود ۱۲۶ هزار بیمه شده اصلی در استان خبر داد و گفت: تعداد ۲۲۲ هزار نفر افراد تبعی آن‌ها هستند.

وی با بیان اینکه ۲۶ هزار نفر مستمری‌بگیر و ۲۴ هزار نفر هم تبعی مستمری‌بگیران در استان هستند، تصریح کرد: تعداد ۳۹۷ هزار نفر تحت پوشش خدمات تأمین اجتماعی داریم که نزدیک ۴۸ درصد از جامعه هدف ما را تشکیل می‌دهد.

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ضریب پشتیبانی یعنی نسبت بیمه شدگان به مستمری‌بگیران ۵.۴ درصد است، یادآور شد: در باب پوشش و گسترش بیمه‌ای یکی از مؤلفه‌هایی که مقام معظم رهبری تأکید کردند در این راستا طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی را در دستور کار داریم.

فراتی با بیان اینکه ۱۷.۵ درصد از بیمه شدگان را بانوان تشکیل می‌دهند، ادامه داد: بیمه‌شدگان فاقد کمک دولت استان در خردادماه امسال به نسبت مدت مشابه سال قبل چهار درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه یکی از اتفاقات مهم امسال پرداخت مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران بود، افزود: در خردادماه امسال ۳۷ میلیارد تومان پرداختی داشتیم که این میزان در سال گذشته ۷ میلیارد تومان بوده است.

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه امسال ۲۴ میلیارد تومان در قالب کمک‌های کوتاه‌مدت شامل غرامت دستمزد پرداخت شده است، اضافه کرد: این میزان ۲۳ درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشته است.

فراتی با بیان اینکه ۴۰۳ میلیون تومان کمک هزینه ازدواج در سه ماه نخست توسط تأمین اجتماعی پرداخت شده است، گفت: بیش از ۴ میلیارد تومان هم کمک هزینه بارداری بابت غرامت دستمزد بانوان پرداخت شده است.

 

 

 

 

 

 

 

کسب مقام سوم مشترک مسابقات دارت ناوک کشور توسط دارتر خراسان جنوبی/۷

کسب مقام سوم مشترک مسابقات دارت ناوک کشور توسط دارتر استان خراسان جنوبی

مجتبی فروتن ورزشکار دارتر خراسان جنوبی، مقام سوم مشترک مسابقات دارت کشوری ناوک را به خود اختصاص داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در اولین دوره مسابقات قهرمانی کشور ناوک که با همکاری کمیته دارت آذربایجان شرقی به میزبانی خانه دارت تبریز برگزار و نفرات برتر معرفی شدند. در این مسابقات مقام اول محسن زارع از ناوک بجنورد مقام دوم سعید عباس آبادی ناوک تهران مقام سوم مشترک علی ملکی ناوک تهران و مجتبی فروتن از استان خراسان جنوبی

کسب مقام دوم کیوکوشین کاراته خراسان جنوبی در مسـابـقات کشوری/۷

کسب مقام دوم تیم منتخب کیوکوشین کاراته آریانا خراسان جنوبی در مسـابـقات کشوری

تیم منتخب کیوکوشین کاراته آریانا، نماینده خراسان‌جنوبی در مسابقات قهرمانی کشور، عنوان نایب قهرمانی را به خود اختصاص داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مسابقات کاراته قهرمانی کشور به میزبانی استان تهران برگزار و تیم ۲۵ نفره کیوکوشین کاراته آریانا نماینده سبک شین ذن کیوکوشین به نمایندگی از خراسان جنوبی با مربیگری رحمان عبدالهی و سرپرستی اسماعیل بهارشاهی موفق به کسب ۱۰ مدال طلا ۶ مدال نقره و ۶ مدال برنز در تمامی رده های سنی و در اوزان مختلف کسب کردند و تیم خراسان جنوبی به مقام دوم تیمی نائل شد.

موفقیت مربیان خراسان جنوبی در کسب مدرک مربیگری بین‌المللی والیبال/۷

موفقیت مربیان خراسان جنوبی در کسب مدرک مربیگری بین‌المللی والیبال

زینب کهنسال به عنوان اولین مربی بانوی خراسان جنوبی و همچنین محمد برنا نیز، موفق به کسب مدرک بین المللی والیبال شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، دوره مربیگری سطح یک بین‌المللی والیبال به میزبانی قزوین برگزار شد.  این دوره با حضور ۵۰ مربی (۱۸ زن و ۳۲ مرد) با مدرسی اوا برادیووا اهل اسلواکی و جواد مهرگان رئیس کمیته آموزش و پژوهش فدراسیون در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین برگزار شد.

برگزاری مسابقات انتخابی تیم کشتی دانش آموزی خراسان جنوبی/۷

برگزاری مسابقات انتخابی تیم کشتی دانش آموزی خراسان جنوبی

مسابقات انتخابی کشتی نوجوانان (تیم دانش آموزی) استان خراسان جنوبی گرامیداشت شهید محمد میری به میزبانی شهرستان سرایان برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، این دوره از مسابقات با حضور ۱۲۰کشتی گیر از شهرستان های بیرجند، قاین، سربیشه، درح، بشرویه، خوسف، فردوس، اسلامیه، زیرکوه، درمیان و سرایان برگزار شد. نفرات برتر این دوره از مسابقات به مسابقات کشتی قهرمانی دانش آموزی کشور که در تاریخ دوم تا پنجم مردادماه به میزبانی مشهد مقدس برگزار خواهد شد اعزام می شوند. نفرات برتر این دوره از مسابقات به شرح ذیل می باشند: وزن ۴۵ کیلوگرم؛ مقام اول: ابوالفضل رجبی (زیرکوه) مقام دوم: ابوالفضل خدادادی (بیرجند) مقام سوم: سیدمحمد رضوی (بیرجند) وزن ۴۸ کیلوگرم؛ مقام اول: مبین گلکاری (بیرجند) مقام دوم: محمد قیاسی (درح) مقام سوم: مجتبی حسن نژاد (بیرجند) و علیرضا شیرزاد (قائن) وزن ۵۱ کیلوگرم؛ مقام اول: مهدی پرنده (بیرجند) مقام دوم: امیرمحمد بنای عباسی (بشرویه) مقام سوم: امیررضا احمدی (زیرکوه) و یاسین یوسفیان (فردوس) وزن ۵۵ کیلوگرم؛ مقام اول: علی‌ سالاری (سربیشه) مقام دوم: امیرحسین خسروی (درح) مقام سوم: حسن خاکپور (بشرویه) و علی اکبر کارکن (قائن) وزن ۶۰ کیلوگرم؛ وزن اول: علیرضا قاسمی (درح) مقام دوم: پرهام پناهنده (قائن) مقام سوم: عرفان نقیب (بشرویه) و دانش رحیم آبادی (درح) وزن ۶۵ کیلوگرم؛ مقام اول: محمد آرمین اسماعیلی (قاین) مقام دوم: محمد برزگری (بیرجند) مقام سوم: مهدی حیدری (درح) و ابوالفضل میرشاهی (بشرویه) وزن ۷۱ کیلوگرم؛ مقام اول: ابوالفضل جنگجو (بشرویه) مقام دوم: مهدی درختی (بیرجند) مقام سوم: محمدرضا اردونی (سربیشه) و محمدرضا خسروی (قاین) وزن ۸۰ کیلوگرم؛ مقام اول: علیرضا سعادتی (سربیشه) مقام دوم: امیر رضا غلامحسینی (زیرکوه) مقام سوم: محمد مهدی هدایتی (بیرجند) و متین دهقان نژاد (قاین) وزن ۹۲ کیلوگرم؛ مقام اول: احسان اصلاح (بیرجند) مقام دوم: علی حسینی (درح) مقام سوم: امید محمدپور مقدم (قاین) وزن ۱۱۰ کیلوگرم؛ مقام اول: عباس فرهمند (بشرویه) مقام دوم: سید محمدهادی حسینی (بیرجند) مقام سوم: سید میثم اصفهانی (قاین) و عماد خزاعی (خوسف)

رتبه نخست صندوق کارآفرینی امید استان خراسان جنوبی در جذب اعتبارات تبصره ۱۸ /۲-۳

رتبه نخست صندوق کارآفرینی امید استان خراسان جنوبی در جذب اعتبارات تبصره 18 در بین بانکهای عامل

صندوق کارآفرینی امید استان خراسان جنوبی در رتبه نخست پرداخت تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ در بین بانکهای عامل استان قرار گرفت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور جهت پرداخت تسهیلات اشتغال در نظر گرفته شده است که پس از تصویب طرح ها در جلسه کمیته استانی توسط بانکهای عامل براساس ضوابط و دستورالعمل ها پرداخت می گردد و صندوق کارآفرینی امید استان تاکنون در بین بانک های عامل در جذب این اعتبارات پیشتاز بوده است.

جانشین عقیدتی سیاسی فراجا:

ماموریت‌های خدامحوری از شاخص‌های پلیس در تراز انقلاب است

ماموریت‌های خدامحوری از شاخص‌های پلیس در تراز انقلاب است

جانشین سازمان عقیدتی سیاسی فرماندهی کل انتظامی کشور گفت: پلیس زمانی می‌تواند ادعا کند در تراز انقلاب اسلامی انجام وظیفه می‌کند که ماموریت‌هایش را براساس خدامحوری انجام دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت‌الاسلام علی‌اکبر صوفی روز یکشنبه در جمع کارکنان فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی اظهار داشت: پلیس در تراز انقلاب اسلامی از تاکیدات مقام معظم رهبری است که باید این موضوع در نیروی انتظامی به‌خصوص در کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها محقق شود.

وی ادامه داد: رهنمودهای دلسوزانه رهبر معظم انقلاب چراغی در مسیر پیشرفت و توسعه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی کشور است و ایشان در دیدارهای مختلف خود با کارکنان و مسوولان نیروی انتظامی کشور بر تحقق پلیس در تراز انقلاب اسلامی تاکید دارند.

جانشین سازمان عقیدتی سیاسی فرماندهی کل انتظامی کشور گفت: باید نظارت بیشتری به مجموعه‌های زیردستی از جمله کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها که بیشترین تعامل را با مردم دارند، انجام شود تا پلیس در تراز انقلاب را به معنای واقعی کلمه داشته باشیم.

وی یادآور شد: حرکت در خط ولایت و مطیع فرامین رهبری بودن، افتخاری بزرگ برای فراجا است.

حجت‌الاسلام صوفی ضمن تبریک عید غدیر خم گفت: امیرالمومنین فقط متعلق به شیعه‌ها نیست بلکه متعلق به همه آزادگان جهان است و ایشان در طول زندگی هرگز از دستورات پیامبر اسلام سرپیچی نکرد بلکه با همه وجود در خدمت اسلام و مردم بود.

وی با اشاره به اینکه بعد پیامبر گرامی اسلام (ص) امام علی بیشترین نقش را در اسلام داشته است اضافه کرد: ما معروف به ارادت و عشق به امام علی هستیم که البته این کافی نیست و باید عشق ما همراه با عمل، زینت و انجام وظیفه باشد، وقتی می‌گوییم تولی و تبری یعنی آنچه اهل بیت دوست دارند را باید انجام دهیم.

حجت‌الاسلام صوفی افزود: باید ولایت مداری با عمق جان باشد و امام علی در طول عمرش با عشقِ جان در خدمت ولایت بود.

وی با اشاره به مراتب ولایت‌مداری، گفت: بعد از ولایت‌مداری باید به درجه ولایت دفاعی برسیم، هرکس در دفاع از ولایت به وظیفه خود به خوبی عمل کند، خداوند آن را بزرگ می‌کند.

جانشین سازمان عقیدتی سیاسی فراجا افزود: حضرت فاطمه زهرا (س) اولین شهیده راه دفاع از امامت و ولایت و اول شهید راه جهاد تبیین در اسلام است که باید این شخصیت بزرگوار و حضرت زینب و حضرت فاطمه معصومه الگوی همه مسلمانان به خصوص بانوان باشند.

وی اظهار داشت: شهیدان و به‌خصوص شهید حججی‌ها و سلیمانی‌ها تا پای جان با ولایت ماندند و در راه دفاع از ولایت به شهادت رسیدند، خداوند هم آنان را بزرگ کرد لذا تشییع جنازه سردار سلیمانی بعد از امام راحل باشکوه‌ترین تشییع جنازه عصر حاضر بود.

حجت‌الاسلام صوفی با بیان اینکه امام علی (ع) پیرو حق و عدالت بود و در محراب به دلیل شدت اجرای عدالت به شهادت رسید گفت: در واقعه غدیر، پیامبر اکرم (ص)، حضرت علی را به عنوان رهبر و حاکم پس از خود برای جهان اسلام معرفی کرد.

 

 

دمای هوای بیابان لوت اولین بار ثبت زمینی می‌شود/۳-۷

دمای هوای بیابان لوت اولین بار ثبت زمینی می‌شود

رویداد اولین ثبت زمینی داده‌های هواشناسی در بیابان لوت محدوده استان خراسان جنوبی به عنوان یکی از گرم‌ترین نقاط کره زمین آغاز شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت گفت: رویداد اولین ثبت زمینی دمای هوا به عنوان گرم‌ترین نقطه زمین در بیابان لوت استان خراسان جنوبی از صبح امروز قبل از طلوع آفتاب آغاز شد و تا صبح فردا ادامه دارد.

زهرا رضایی ملکوتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به‌ مناسبت گرامیداشت سالروز ثبت جهانی بیابان لوت (۲۷ تیر ماه) در نظر است اولین ثبت زمینی دمای هوا به عنوان داغ‌ترین (گرم‌ترین) نقطه زمین در بیابان لوت واقع در استان خراسان جنوبی انجام شود.

وی اظهار داشت: زمان استاندارد انجام این رویداد ۲۴ ساعت است که رکوردگیری هر یک ساعت در بیابان لوت انجام می‌شود.

کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی ادامه داد: برای ثبت این رکورد، گروهی از محققان دانشگاه‌ها و موسسات علمی کشور با همکاری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، پایگاه میراث جهانی بیابان لوت و اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی مشارکت دارند.

وی گفت: در این رویداد دمای سطح زمین در بیابان لوت به عنوان داغ‌ترین نقطه زمین به‌صورت ۲۴ ساعت اندازه‌گیری و نتایج این رویداد حداکثر تا پایان هفته جاری اعلام خواهد شد.

رضایی ملکوتی افزود: معمولا هر سال به مناسبت ثبت بیابان لوت در میراث جهانی یونسکو برنامه‌ای شاخص در سه استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت: امسال چون بحث رکوردگیری گرما از چند ماه قبل مطرح شد و از آنجایی که کویر لوت در ماه جاری در اوج گرما قرار دارد، برگزاری این رویداد علمی و پژوهشی در خراسان جنوبی برنامه‌ریزی شد و در دستور کار قرار گرفت.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت گفت: قبل از انجام این پروژه، گرم‌ترین نقطه زمین منطقه گندم بریان گزارش شده بود که براساس مطالعات جدید این نقطه در خراسان جنوبی و در مجاورت روستای دهسلم شهرستان نهبندان واقع است.

محققان مختلفی از ناسا و مراکز علمی بین‌المللی با استفاده تصاویر ماهواره‌ای دمای سطحی بیش از ۸۰ درجه را در بیابان لوت ثبت کرده‌اند اما تاکنون اندازه‌گیری زمینی به‌صورت ۲۴ ساعت انجام نشده است و در این رویداد دمای سطح زمین در بیابان لوت به عنوان داغ‌ترین نقطه زمین به‌صورت ۲۴ ساعت اندازه‌گیری می‌شود.

بیابان لوت که در میان سه استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان گسترده شده و از آثار شگفت‌انگیز این منطقه است به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران، ۲۷ تیر ماه سال ۱۳۹۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

دفتر مرکزی پایگاه میراث جهانی بیابان لوت در تهران قرار دارد و دفاتر نمایندگی محلی در روستای دهسلم نهبندان در استان خراسان‌ جنوبی، روستای شفیع‌آباد شهداد در استان کرمان و روستای نصرت‌آباد در استان سیستان‌ و بلوچستان ایجاد شده است.

 

 

 

تامین ۲۰۰ کلاس در خراسان جنوبی برای رفع کمبود فضاهای آموزشی/۳

تامین ۲۰۰ کلاس در خراسان جنوبی برای رفع کمبود فضاهای آموزشی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: اولویت اصلی برای رفع کمبود فضاهای آموزشی در استان تامین ۲۰۰ کلاس درس است و چنانچه برای ساخت ۱۰۰ کلاس متولی پیدا شود، بقیه را دولت متقبل خواهد شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علیرضا عباس‌زاده در جلسه بررسی تخصصی فضاهای آموزشی استان افزود: به دلیل اهمیت موضوع، هر سال باید خیرین نیک‌اندیش مدرسه‌ساز در جشنواره‌ای معرفی و تقدیر شوند.

وی تصریح کرد: یکی از اقدامات اساسی در سال ۱۴۰۱ باید این باشد که به هر میزان ممکن از ظرفیت‌های غیردولتی در این راستا استفاده شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: در فاز اول پروژه نهضت ملی مسکن در بیرجند چهار هزار واحد مسکونی توسط ۲۳ انبوه‌ساز ساخته می‌شود که ۱۲ کلاس مدرسه نیز توسط آنان ساخته و اهدا خواهد شد و با تکمیل آن از محل اعتبارات دولتی نیز ۱۲ کلاس دیگر ساخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اهمیت تامین فضاهای آموزشی امری روشن و مبرهن است، ادامه داد: در تخصیص‌های جدید باید به تامین سرانه‌های آموزشی و مذهبی، توجه ویژه شود که این موضوع در جلسه شورای مسکن استان نیز مطرح شده است.

عباس‌زاده گفت: به جهت رساندن سرانه آموزشی استان به میزان استاندارد و رفع کمبودها در این حوزه ابتدا باید به هر اندازه که می‌توانیم از اعتبارات دولتی، منابع ملی و ظرفیت خیرین استفاده کنیم.

وی بیان کرد: براساس گزارش مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، کمک خیرین به ساخت فضاهای آموزشی در خراسان جنوبی بسیار چشمگیر است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: مردم استان در اقدامات خیرخواهانه همچون کمک به عتبات عالیات و ساخت مدرسه و مسجد، همواره پیشرو و ممتاز هستند.

وی افزود: هر جا کمبود فضای آموزشی وجود دارد، وظیفه داریم در مرحله اول براساس کار کارشناسی شده، زمین و زیرساخت لازم را فراهم آورده و در مرحله بعد در کنار تامین اعتبارات دولتی، از ظرفیت خیرین مدرسه‌ساز نیز استفاده کنیم.

عباس‌زاده اظهار داشت: می‌توان از محل مسئولیت‌های اجتماعی بانک‌ها، بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان و شرکت‌های مستقر در شهرک صنعتی نیز در این زمینه استفاده کرد.

 

 

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی:

هزینه پسماند از واحدهای نهضت ملی مسکن در بیرجند اخذ نمی‌شود/۲-۳

هزینه پسماند از واحدهای نهضت ملی مسکن در بیرجند اخذ نمی‌شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: نباید هزینه پسماند از واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در بیرجند اخذ شود و شهرداری نیز در این زمینه همکاری دارد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علیرضا عباس‌زاده در بازدید از سایت زعفرانیه (طرح نهضت ملی مسکن بیرجند) که با همراهی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی و شهردار بیرجند انجام شد، افزود: با توجه به مباحث فنی مطرح شده و ماهیت پروژه، اخذ هزینه پسماند از این واحدها مصداقی ندارد که این پیشنهاد مورد موافقت شهردار بیرجند نیز قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه تامین آب و برق در معبر شرق به غرب صورت گرفته است اظهار داشت: در معبر شمال به جنوب تامین آب و برق با تاخیر مواجه است که دستورات لازم در این خصوص صادر و مقرر شد حداکثر تا هفته آینده عملیاتی شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: پروژه نهضت ملی مسکن غیر از مباحث فنی تحت هیچ شرایطی نباید توسط هیچ دستگاهی متوقف یا تعطیل شود.

وی افزود: عملیات اجرایی چهار هزار واحد مسکونی توسط انبوه‌سازان در شهر بیرجند آغاز شده و لازم است دستگاه‌های اجرایی برای پیشرفت پروژه‌ها همکاری و هم‌افزایی داشته باشند.

سهمیه استان خراسان جنوبی در طرح نهضت ملی مسکن حدود ۴۰ هزار واحد مسکونی در مناطق شهری و روستایی است.

 

 

 

۱۱ کمیته برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران در فردوس تشکیل شد/

۱۱ کمیته برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران در فردوس تشکیل شد

فرماندار فردوس گفت: برای برگزاری هرچه بهتر اجلاسیه ملی جهادگران ۱۱ کمیته با مشارکت مردم، نهادها و ادارات تشکیل شده است و جلسات به‌طور منظم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا مهدی روشن روز یکشنبه در نشست هماهنگی برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران در فردوس که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: دستاوردهای این اجلاسیه باید برای مردم محسوس باشد که امیدواریم با همکاری دفتر مقام معظم رهبری، بسیج سازندگی و مدیریت استان بتوانیم این امر را محقق کنیم.

وی از کلنگ‌زنی و افتتاح چند پروژه عمرانی به مناسبت اجلاسیه ملی جهادگران در فردوس خبر داد و افزود: در گام اول ۵۰۰ تن قیر به شهرستان اختصاص یافت که یکی از مهمترین شریان‌های عشایری پرحادثه ساماندهی خواهد شد.

فرماندار فردوس تجلیل از گروه‌های جهادی شاخص، تبیین نقش ارزنده گروه‌های جهادی در توسعه همه‌جانبه، استقرار گروه‌های جهادی با هدف رفع محرومیت، تبیین نقش محوری روحانیت در حرکت‌های جهادی و ترویج و گسترش حرکت‌های جهادی در سطح کشورهای جهان اسلام را از مهمترین اهداف این اجلاسیه ملی عنوان کرد.

مسوول نمایندگی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در مشهد هم در این نشست گفت: یکی از نیازهای اصلی جامعه امروزی تقویت روحیه خدمت جهادی است که باید در کشور بازخوانی شود.

رضا خوراکیان افزود: مقام معظم رهبری در شهریور سال ۱۳۴۷ با اینکه جوان ۳۰ ساله بودند و مسئولیتی در زمینه امدادرسانی نداشتند پس از وقوع زلزله فردوس با همراه جمعی از طلاب و امدادگران برای خدمت‌رسانی به این منطقه آمدند که بیانگر روحیه جهادی ایشان است.

وی گفت: برنامه‌ای که در فردوس به این مناسبت برگزار می‌شود، ملی است و کاری فراتر از مجموعه شهری است که باید با نگاه ویژه دنبال شود.

مسوول نمایندگی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در مشهد اظهار داشت: جامعه امروزی به‌خصوص در دوره جدید به‌طور ویژه در پی خدمت صادقانه است و جبهه انقلاب هر جا مردم گره دارند باید حضور یابد و خدمت کند.

وی افزود: همزمان با این رویداد ملی مردم باید طعم خدمت صادقانه و جهادی را بچشند که بسیج سازندگی اقداماتی را در این زمینه آغاز کرده و امیدواریم شاهد کلنگ‌زنی و افتتاح پروژه‌های عمرانی در این منطقه باشیم.

خوراکیان گفت: کتابی نیز با همین عنوان و در وصف حضور مقام معظم رهبری در منطقه فردوس و اقدامات جهادی رونمایی خواهد شد.

به گزارش ایرنا ۱۳ شهریور ۱۳۴۷ با وقوع زلزله در شهرستان فردوس مقام معظم رهبری به همراه جمعی از طلاب و مردم در مناطق زلزله‌زده خدمت‌رسانی کردند.

اجلاسیه ملی جهادگران به همین مناسبت در این روز به میزبانی شهرستان فردوس برگزار می‌شود.

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

تولید محتوا برای اجلاسیه ملی جهادگران در دستور کار قرار گیرد/

تولید محتوا برای اجلاسیه ملی جهادگران در دستور کار قرار گیرد

استاندار خراسان جنوبی گفت: تولید محتوا برای اجلاسیه ملی جهادگران که به میزبانی شهرستان فردوس برگزار خواهد شد باید در دستور کار قرار گیرد تا شاهد اجلاسیه‌ غنی در حوزه محتوایی باشیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت روز یکشنبه در نشست هماهنگی اجلاسیه ملی جهادگران افزود: اجلاسیه ملی جهادگران به میزبانی شهرستان فردوس باید هدفمند و جریان‌ساز برگزار شود تا زمینه تقویت اعتماد عمومی را ایجاد کند.

وی یادآور شد: برگزاری اجلاسیه‌های انقلابی به عنوان یک سرمایه اجتماعی باید اعتماد عمومی را به همراه داشته باشد.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: تحریم‌های ظالمانه و مشکلات پیش‌رو باعث شده تا اعتماد عمومی به نظام قدری خدشه‌دار شود که خدمت خالصانه و برگزاری اینگونه اجلاسیه‌های هدفمند می‌تواند باعث تقویت مشارکت و اعتماد عمومی شود.

وی گفت: با اینگونه برنامه‌ها می‌توان ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی استان که تاکنون خاموش بوده‌اند را شناسایی کرد.

قناعت افزود: اکنون فرصت مغتنمی برای تبیین کارهای جهادی است که مقام معظم رهبری هم به آن تاکید دارند.

وی یادآور شد: هدف اصلی از برگزاری این اجلاسیه تبیین سیره جهادی مقام معظم رهبری با حضور در مناطق زلزله زده شهرستان فردوس در سال ۱۳۴۷ است که این مهم به نوعی مبدا تاریخی حرکت گروه‌های جهادی است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: برگزاری اجلاسیه ملی جهادگران در فردوس با توجه به اینکه منتسب به مقام معظم رهبری است باید باشکوه و خارج از حالت صرف اداری برگزار شود.

وی با تبریک عید سعید غدیر خم تصریح کرد: اگر این سطح از مظلومیت مسلمانان جهان را شاهد هستیم به این علت بوده که در آن زمان عده‌ای از خواص، غدیر را به خوبی درک نکردند و وظیفه خود را به خوبی انجام ندادند.

قناعت یادآور شد: اگر دنیاطلبی برخی از خواص به آنها اجازه می‌داد الان جامعه اسلامی جزو مترقی‌ترین جوامع بود در حالی که شاهد سلطه استکبار در این جوامع هستیم.

 

 

 

 

 

مسئول بسیج رسانه خراسان جنوبی:

فعالان رسانه‌ای در میدان جنگ اراده‌ها قرار دارند

فعالان رسانه‌ای در میدان جنگ اراده‌ها قرار دارند

مسئول بسیج رسانه خراسان جنوبی گفت: امروز فعالان رسانه‌ای و مجازی در میدان جنگ اراده‌ها و تصمیم‌سازی‌ها قرار دارند و باید عَلَم مطالبه‌گری در دست فعالان رسانه‌ای انقلاب و نظام باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا سجاد رضایی روز یکشنبه در دورهمی عیدانه خبرنگاران و مدیران رسانه‌های استان که به مناسبت عید سعید غدیر با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی برگزار شد افزود: هدف دشمن از طرح مطالبه‌گری و انتشار مطالبه‌های اجتماعی، ایجاد یاس و ناامید کردن مردم و مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری، رسانه‌ها باید در مطالبه‌گری مراقبت کنند تا با دشمن مخرج مشترک پیدا نکنند.

مسئول سازمان بسیج رسانه سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی به اهمیت جهاد تبیین و برنامه‌ریزی برای مقابله با رسانه‌های ضد انقلاب اشاره و تصریح کرد: در سال‌های اخیر تغییری در رویکرد این رسانه‌ها رخ داده و اکنون شرایط آنها بسیار متفاوت شده است.

وی با اشاره به تلاش استکبار برای نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور افزود: رویکرد دولت سیزدهم بر استفاده از ظرفیت‌های داخل، همسایگان، اقتصاد مقاومتی و گاهی تقابل با الگوهای غربی است بنابراین رسانه‌های ضد انقلاب، برنامه‌ریزی اصلی خود را در حوزه رسانه‌ای تعریف کرده‌اند.

رضایی گفت: این رسانه‌ها در موضوعات اخیر کشور از جمله اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها و حادثه متروپل آبادان حتی فیلم‌هایی که در شهرها و روستاهای کوچک گرفته شد را بلافاصله روی خروجی رسانه‌های خود قرار داده و از ظرفیت شبکه رسانه‌ای خود برای انتشار ویژه استفاده کردند.

وی بیان کرد: در این حوزه درگیر جنگ رسانه‌ای هستیم و حتی از این مرحله هم عبور کردیم و دشمن نیز در حوزه افکار عمومی دنیا قصد تجاوز صد درصدی دارد.

مسئول بسیج رسانه خراسان جنوبی افزود: اکنون دسترسی دشمن برای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در حوزه خواص کاهش یافته بنابراین در حوزه عوام برنامه‌ریزی جدی دارد.

وی تاکید کرد: در زمینه کار تبلیغاتی درست و تمهیدات رسانه‌ای باید قوی‌تر و هوشمندانه‌تر عمل کنیم.

رضایی گفت: فعالان رسانه‌ای و مجازی باید با بصیرت و چشم نافذ موضوعات روز را رصد کرده و براساس آن برنامه‌ریزی و در این حوزه به‌صورت توانمند و براساس نقشه راه مشخص فعالیت کنند.

وی افزود: تخصصی‌سازی و توانمندسازی حوزه خبر و رسانه دارای اهمیت زیادی است که در دستور کار بسیج رسانه نیز قرار دارد.

 

 

 

کشف بیش از ۱۱ تن چوب غیر مجاز در خراسان جنوبی/۴

۱۱ تن و ۷۴۰ کیلوگرم چوب غیر مجاز از ابتدای سال در استان کشف شده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: با تلاش ماموران پاسگاه ویژه منابع طبیعی شهرستان طبس و با همکاری عوامل نیروی انتظامی در جاده دیهوک، یک کامیون چوب باغی غیر مجاز به وزن ۱۱ تن که از مقصد کرمان بارگیری و قرار بود در گیلان تحویل شود شناسایی و توقیف شد.

 

محمدهادی رمضانی افزود: یک محموله ۷۴۰ کیلویی چوب جنگلی نیز که در سرایان بارگیری شده بود و به مقصد فردوس حرکت می‌کرد توسط ماموران پاسگاه اسلامیه فردوس شناسایی و ضبط شد.

وی ارزش این کشفیات را در مجموع ۳۱ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: از این میزان ۲۲ میلیون تومان مربوط به محموله چوب غیر مجاز باغی و ۹ میلیون تومان مربوط به چوب‌های جنگلی است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از مردم و دوستداران طبیعت خواست در صورت مشاهده هرگونه تخریب در عرصه‌های ملی و منابع طبیعی و قاچاق فرآورده‌های جنگلی مراتب را به شماره تلفن‌های رایگان ۱۵۰۴ و ۱۳۹ مرکز فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی استان بصورت شبانه روزی اطلاع دهند.

 

 

 

افتتاح پایگاه امداد و نجات کوهستان شهرستان طبس/۲

پایگاه موقت امداد و نجات کوهستان در روستای گردشگری خرو شهرستان طبس آغاز به کار کرد .

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی در حاشیهافتتاح پایگاه امداد و نجات کوهستان شهرستان طبس  افتتاح این پایگاه گفت : با توجه به نیاز شهرستان طبس و رخداد حوادث متعدد در محدوده رشته کوه شتری، راه اندازی پایگاه امداد و نجات کوهستان در شهرستان طبس برای  پوشش بهتر حوادث در دستور کار جمعیت هلال احمر قرار گرفت.

اکبری افزود: پس از چندین مرحله بازدید نمایندگان سازمان امداد و نجات و کارشناسان ستادی، پایگاه موقت امداد و نجات کوهستان در محل روستای هدف گردشگری خرو راه اندازی شد.

وی گفت :  این پایگاه بصورت فصلی و با یک تیم تخصصی در روز‌های تعطیل و پایانی هفته مستقر  است .

 

 

 

 

 

مشکل میراثی و اوقافی بودن ساختمان‌های قدیمی در بیرجند/۲

فرماندار بیرجند گفت: مشکل عمده در مورد ساختمان های قدیمی این بوده که میراثی و یا اوقافی هستند و عمدتاً به دلیل ارث و میراث دارای مشکلاتی است.

مشکل میراثی و اوقافی بودن ساختمان‌های قدیمی در بیرجند

علی فاضلی‌فرد، فرماندار بیرجند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند، در ارتباط با ساختمان‌های ناایمن و مشکلات پیش‌رو برای ارائه خدمات در موقع حادثه اظهارداشت: بحث ساختمان‌های ناایمن بحث گسترده‌ای بوده که هر نوع به شکلی استانداردهای لازم را رعایت نکرده و ناایمن تلقی می‌شوند.

وی تصریح کرد: ساختمان‌های ناایمن متولیان خاصی نداشته و آمار خاصی از این ساختمان‌ها در دسترس نبوده و جایی این موضوع به ثبت نمی‌رسد که متأسفانه بعد از وقوع حادثه ناایمن بودن این گونه ساختمان‌ها مشخص می‌شود.

فرماندار بیرجند افزود: در شهر بیرجند علی‌رغم وجود ۷۰۰ هکتار بافت فرسوده، ساختمان‌های فرسوده و تخریبی بحثی بوده که مشکل ایجاد می‌کند. فاضلی‌فرد ادامه داد: کوچه‌های تنگ و ساختمان‌های فرسوده مشکل عمده در هنگام خدمت‌رسانی در موقوع وقوع حادثه است.

وی با اشاره به اینکه مشکل عمده در مورد ساختمان های قدیمی این بوده که میراثی و یا اوقافی هستند و عمدتاً به دلیل ارث و میراث دارای مشکلاتی است، اضافه کرد: از یک ماه گذشته ساختمان‌هایی که مأمن و پناهگاهی برای افراد بزهکار و خلافکار در شهر بیرجند بوده را با همکاری شهرداری شناسایی و با توجه به اینکه بافت فرسوده بیرجند بیشتر در مرکز شهر قرار دارد از شهرداری خواسته شده تا این مکان‌ها به پارکینگ برای استفاده عموم مردم تبدیل شود.

فرماندار بیرجند گفت: برای ارائه خدمات بهتر دستگاه‌های خدمت‌رسان همچون آتشنشانی در موقع وقوع حادثه پیشنهاد شده تا برای خدمت‌رسانی به محلاتی که دارای کوچه‌های تنگ بوده از خودروهای کوچکتر استفاده کنند و نصب شیرهای هیدرانت یکی دیگر از پیشنهادها به شهرداری برای خدمات‌رسانی بهتر به مردم ساکن در محلات بافت فرسوده بیرجند بوده است.

فاضلی‌فرد با اشاره به خطرآفرین بودن انبارهای جمع‌آوری ضایعات در برخی از محلات مسکونی شهر خاطرنشان کرد: انبارهای ضایعات ملزم شده‌اند تا این انبارها را جمع آوری کنند و شهروندان می‌توانند در این راستا ورود یافته و با اطلاع‌رسانی از مکان‌های این انبارها با شهرداری همکاری کنند تا شاهد آرامش خاطر ساکنان این مناطق باشیم.

 

 

 

 

 

۵۰ هزار کمک خرد مردمی برای مدرسه سازی در خراسان جنوبی/۲-۳

مردم خراسان جنوبی از دو سال گذشته تا کنون، ۵۰ هزار کمک خرد برای مدرسه سازی اهدا کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گفت: مردم استان در طرح آجر۵۰ هزار کمک خرد مردمی برای مدرسه سازی در خراسان جنوبی به آجر و پویش‌های مختلف این طرح، از سال ۹۹ تا کنون ۵۰ هزار مورد کمک خرد برای مدرسه سازی اهدا کرده اند که در قالب آن ۲۵۰ میلیون تومان جمع آوری شده است.

 

  • چاووشان افزود: با این کمک، ساخت دو مدرسه ۲ کلاسه در روستا‌های پده بید دستگردان طبس و مهرک لاغره زیرکوه آغاز شده که مدرسه روستای پده بید، مهر امسال میزبان ۳۱ دانش آموز این روستاست.

وی گفت: مدرسه قدیمی روستای پده بید دستگردان طبس، بسیار فرسوده و تخریبی است که دانش آموزانش از مهر امسال، در فضای استاندارد و مستحکم درس می‌خوانند.

در طرح آجر به آجر، مردم می‌توانند از ۵ هزار تومان به بالا برای مدرسه سازی کمک کنند.

خراسان جنوبی حدود ۱۸۰ هزار دانش آموز دارد که در ۱۰ هزار کلاس درس در ۳ هزار آموزشگاه درس می‌خوانند و از این تعداد حدود هزار و ۸۰۰ مدرسه، نیازمند تخریب و بازسازی و مقاوم سازی است.

 

 

 

برقراری بیمه سلامت برای بیش از ۱۵ هزار نفر از اقشار نیازمند در خراسان جنوبی/۲-۳

با اجرای طرح فراخوان پوشش بیمه‌ای افراد فاقد بیمه از سوی بیمه سلامت، ۱۵ هزار و ۱۲۱ نفر از اقشار کم درآمد از اردیبهشت ماه تا کنون در خراسان جنوبی رایگان بیمه شدند.

مدیرکل بیمه سلامت استان گفت: طرح فراخوان بیمه رایگان زنان باردار و فرزندانشان از پایان اردیبهشت و همچنین طرح فراخوان بیمه تمامی افراد فاقد بیمه و به ویژه پوشش بیمه‌ای رایگان سه دهک پایین جامعه همزمان با سراسر کشور از اول خرداد در خراسان جنوبی آغاز شد که در قالب این طرح‌ها تا کنون ۱۵ هزار و ۱۲۱ نفر در استان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند.

اربابی افزود: ۱۳ هزار و ۱۲۱ نفر از این افراد جز سه دهک پایین استان هستند که ۱۰ هزار و ۱۲۱ نفر آن‌ها از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به استان معرفی شدند و بیمه سلامت آنان به صورت رایگان فعال شد.

 

وی گفت: ۳ هزار و ۱۰۰ نفر از افراد سه دهک پایین استان هم توسط کارشناسان بیمه سلامت خراسان جنوبی شناسایی و بیمه شدند.

مدیرکل بیمه سلامت استان افزود: همچنین حدود ۲ هزار نفر از افراد فاقد بیمه در محلات کم برخوردار و حاشیه نشین شهر‌ها نیز توسط کارشناسان بیمه سلامت خراسان جنوبی شناسایی و زیرپوشش بیمه سلامت قرار گرفتند.

 

مدیرکل بیمه سلامت استان تعداد بیمه شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی رایگان در خراسان جنوبی را حدود ۶۷ هزار نفر اعلام کرد و افزود: هم اکنون ۴۹۷ هزار نفر در خراسان جنوبی زیرپوشش بیمه سلامت اند که در قالب ۵ صندوق بیمه سلامت همگانی رایگان، ایرانیان، کارکنان دولت، سایر اقشار، و روستائیان و عشایر ساماندهی شده اند.

همچنین طبق اعلام بیمه سلامت استان افراد فاقد پوشش بیمه می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان و همچنین سامانه اینترنتی خدمات شهروندی به آدرس bimehsalamatiranian.ir و یا سامانه موبایلی ” بیمه سلامت من” برای بهره مندی از پوشش بیمه سلامت، نام نویسی کنند که سامانه ۱۶۶۶ پاسخگوی سوالات آنان در این خصوص است.

لازم به توضیح است برای افرادی که شماره همراه آن‌ها در سامانه بیمه سلامت ثبت شده پیامک اطلاع رسانی فعال شدن بیمه ارسال می‌شود و سایر افراد میتوانند از طریق شماره گیری کد دستوری #۱۶۶۶* از اعتبار بیمه پایه خود مطلع شوند.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*