اخبار خراسان جنوبی

در بازدید از مناطق مرزی سربیشه انجام شد؛
قول نیکزاد برای حل مشکل آب شرب منطقه درح/۲-۳

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص درخواست اهالی درح مبنی بر حل مشکل آب شرب، دستورات لازم مبنی بر اختصاص اعتبارات لازم برای تامین آب شرب این منطقه را صادر کرد و گفت: اعتبار مورد نیاز را از تهران جذب می کنم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «علی نیکزاد» نایب رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (۱۱ خرداد) با حضور در مناطق مرزی شهرسربیشه و بازدید از شهر درح دستورات لازم را برای اختصاص ۳۵۰ تن قیر و یک دستگاه حمل زباله به شهر مرزی درح را صادر کرد.

 

وی همچنین در خصوص درخواست اهالی منطقه مبنی بر حل مشکل آب شرب منطقه درح، دستورات لازم مبنی بر اختصاص اعتبارات لازم تامین آب شرب این منطقه صادر کرد و گفت: بنده این موضوع را حل می‌کنیم و اعتبار مورد نیاز را از تهران می‌گیریم.

 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص تامین اعتبار برای بند خاکی درح نیز گفت: سه میلیارد تومان برای بند خاکی درح به سازمان منابع طبیعی استان اختصاص خواهد یافت.

 

نیکزاد در ادامه از مسکن مهر شهر سربیشه بازدید و در خصوص اختصاص ۱۵۰ تن قیر رایگان برای آسفالت معابر مسکن مهر سربیشه دستورات لازم را صادر کرد.

 

در این بازدید همچنین در خصوص درخواست شورای شهر و شهرداری سربیشه مبنی بر اختصاص اعتبار برای زیرسازی بافت جدید الحاقی به شهر سربیشه در طرح جدید مسکن، مقرر شد بعد برآورد هزینه اولیه، اعتباراتی برای این موضوع اختصاص داده شود.

 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی طی سفری یک روزه به خراسان جنوبی از بخش های مختلف سهرشتان های سربیشه و نهبندان بازدید می‌کند. در این سفر معاون امور عمرانی استاندار و نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس حضور دارند.

 

بررسی مشکلات سربیشه و نهبندان با حضور نائب رئیس اول مجلس

گلایه از عدم توزیع عادلانه اعتبارات و امکانات در کشور/۲

بررسی مشکلات سربیشه و نهبندان با حضور نائب رئیس اول مجلس

 نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس گفت: مسائل و مشکلات شهرستان های سربیشه و نهبندان با حضور نائب رئیس اول مجلس بررسی می شود.

مصطفی نخعی صبح شنبه در جمع خبرنگاران در حاشیه سفر یک روزه نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی به استان اظهار داشت: قراراست در این سفر از برخی پروژههای عمرانی شهرستانهای نهبندان وسربیشه بازدید شود ومصوبات سفر نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی عصر امروز در طی نشستی در فرمانداری نهبندان جمع بندی می شود.

نماینده مردم شهرستانهای نهبندان وسربیشه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیگر اهداف سفر نیکزاد گفت: بازدید از شهر مرزی درح، باند دوم درح – ماهیرود، برخی از محورهای روستایی بخش مود، سد تغذیه ای بندان و… از جمله برنامه های نیکزاد در این سفر است.

نخعی با بیان اینکه بازدید از پروژههای نیمه تمام مانند سد تغذیه ای بندان تعدادی از پروژههای راهسازی، چه جاده‌های اصلی وفرعی روستایی، احداث بندهای خاکی در برخی از مناطق سربیشه ونهبندان وموارد دیگری شامل احدث پست برق ۴۰۰ کیلوولت درنهبندان که از ضروریات است باتوجه به روند روبه رشد واحدهای تولیدی در نهبندان جزو مواردی است که مد نظر است.مورد بازدید قرار می گیرد.

وی با تاکید براینکه باتوجه به زمان محدودی که در این سفر یک روزه وجود دارد واز سویی دیگر موارد مهمی هم در دو شهرستان سربیشه ونهبندان داریم که سعی می کنیم تا جایی که زمان اجازه دهد بازدید داشته باشیم گفت: برخی از مصوبات که در جریان سفر امروز خواهد بود نیاز به پیگیری در مرکز دارد که با کمک نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در حضور مدیران جلساتی را خواهیم داشت تا به نتایج مثبتی برسیم.

نخعی ادامه داد: توزیع امکانات واعتبارات در کشور اشکالاتی وجود دارد در خیلی از موارد رعایت عدالت به معنای اینکه باعث محرومیت زدایی وتوسعه در نقاط کمتر برخوردار شود، ان طور که باید این موارد لحاظ نشده است که حضور مقاماتی مانند نائب رئیس اول مجلس در این نقاط کمک می کند تا وزارت خانه‌ها سازمانها به طور کلی توجه بیشتری به نقاط محروم داشته باشند وبه روند عادلانه تر اعتبارات در کشور کمک می کند.

وی بیان داشت: طبق رصدی که داشتم نائب رئیس اول مجلس به هر منطقه ای که بازدید داشته است برکات خوبی برای ان مناطق لحاظ شده است حال امیدواریم در این سفر که به دعوت ما انجام شده است شاهد برکات خوبی برای شهرستانهای نهبندان وسربیشه باشیم.

مغایرت در «پخت»؛ دلیل عدم استقبال برخی نانوایی ها از طرح هوشمندسازی یارانه نان/۷

به گفته رئیس اتحادیه نانوایان خراسان جنوبی، تنها برخی نانوایی هایی که پخت نان آن ها در طرح هوشمندسازی یارانه نان با پخت سابق آنها مغایرتی دارد، از طرح جدید استقبال نکرده اند.

به گزارش شبستان نظارت بر مصرف آرد و ساز و کار مشخصی پیش از اجرای هوشمندسازی یارانه نان در کشور نبود و سالانه دولت یارانه قابل توجه و هزینه های سنگینی را برای آن متقبل می شد که خود این معضل یک پاشنه آشیل برای قاچاق آرد و یا فروش آرد به صورت آزاد و در آخر هم نارضایتی های مردم را در پی داشت.

به دنبال این ماجرا و گلایه های پی در پی مردم از نانوایی ها؛ طرح اصلاح هدفمندی یارانه ها در دولت سیزدهم کلید خورد تا بدون تغییر نرخ نان، از طریق نصب کارتخوان های هوشمند موضوع خرید و فروش غیر قانونی آرد کنترل شود.

با نصب کارتخوان های هوشمند در نانوایی ها، نظارت بر فعالیت این واحدها از جمله ساعات تعیین شده برای فعالیت افزایش یافته، ضمن اینکه این طرح موجب جلوگیری از فروش خارج از شبکه و آزاد آرد و قاچاق آن می‌شود.

یکی از شهروندان که برای خرید نان به نانوایی آمده پس از انجام خرید و کشیدن کارت بانکی خود از دستگاه هوشمند در گفت و گو با خبرنگار شبستان در خصوص این طرح گفت: پس از کشیدن کارت بانکی، تعداد نان را انتخاب می کنیم و سپس مبلغ را تایید کرده و تراکنش انجام و هزینه برداشت می شود و مشکلی برای استفاده از کارتخوان هوشمند نداشتم و طریقه کار با آن خیلی ساده است.

محسنی با بیان اینکه طرح هوشمند سازی یارانه نان اقدام خوبی است و جلوی تخلفات نانوایی در فروش آرد با نرخ های آزاد و بی حساب و کتاب را می گیرد، افزود: امیدواریم مردم با اجرای این نان شاهد افزایش نان نباشند.

صف نانوایی ها، شلوغ تر از قبل

زیراچی، شهروند دیگری است که به خبرنگار شبستان در خصوص اجرای طرح هوشمند سازی یارانه نان، گفت: با اجرای این طرح در کیفیت نان تفاوتی ایجاد نشده و هر تعداد نانی که سفارش داده ایم، تحویل گرفته ایم.

وی با بیان اینکه فقط برخی نانوایی ها شلوغ تر از قبل شده اند، افزود: مزیت اجرای این طرح این است که نانوایی ها دیگر نمی توانند آرد آزاد بفروشند و جلوی زد و بند و خرید و فروش  غیرقانونی آرد گرفته می شود و کسی هم نمی تواند، کلی نان خریداری و خوراک دام کند چراکه این مورد هم رصد می شود.

این شهروند با بیان اینکه به نظر می آید با اجرای دقیق این طرح شاهد افزایش کیفیت نان هم باشیم، افزود: نانوایی ها برای اینکه بتوانند نان بیشتری بفروشند، مجبور می شوند در یک صحنه رقابتی نان بهتری تولید کنند که مشتری بیشتری هم داشته باشند.

حاجی زاده، هم شهروند دیگری بود که به خبرنگار شبستان اظهار کرد: برای خرید دو قرص نان به نانوایی مراجعه کردم ولی نانوا سه قرص نان تحویل داد، به نظر می آید با اجرای این طرح، نانوایی ها برای دریافت سهمیه بیشتر آرد و فروش بیشتر، هر تعداد نانی را که مشتری سفارش دهند را تحویل می دهند، همچنین کیفیت نان هم بهتر شده و به نظر می رسد نانوایی های آزادپزی که نان وزنی پخت می کنند بر وزن چانه خود اضافه کرده اند.

عدم استقبال برخی نانوایی ها از طرح هوشمندسازی یارانه نان در خراسان جنوبی

«احمد مختاری»، رئیس اتحادیه نانوایان خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: تنها برخی نانوایی هایی که پخت نان آن ها در طرح هوشمندسازی یارانه نان؛ با پخت سابق آنها مغایرتی ندارد، از طرح جدید استقبال می کنند.

وی افزود: نانوایی هایی که قبل از اجرای طرح چندین پخت داشته اند، در حال حاضر با نصب دستگاه های جدید تنها می توانند یک نوع پخت را انجام دهند، همچنین مغایرت در وزن چانه و نوع پخت از جمله دلایل عدم استقبال نانوایی های استان از این طرح است.

مختاری با اشاره به عدم استقبال برخی نانوایی های استان خراسان جنوبی از اجرای هوشمند سازی یارانه نان، گفت: کارگروه تخصصی آرد و نان برگزار شده و مقرر شده تا این مغایریت ها رفع شود، امیدواریم در این کارگروه مغایرت ها در راستای استقبال از طرح حل شود.

نصب ۵۹۹ کارتخوان در طرح هوشمندسازی یارانه نان در نانوایی های خراسان جنوبی

وی از نصب ۵۹۹ دستگاه کارتخوان برای هوشمندسازی یارانه نان در نانوایی های استان خراسان جنوبی خبر داد و گفت: ۴۷ دستگاه به دلیل نبود متصدی نانوا عودت داده شده که مجدد نصب خواهد شد.

رئیس اتحادیه نانوایان خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون ۹۸ درصد نانوایی های خراسان جنوبی در طرح هوشمندسازی یارانه نان مجهز به کارتخوان مشترک شده اند، افزود: همزمان با اجرای این طرح مردم استقبال خوبی دارند امیدواریم مغایرت ها برای استقبال نانوایی ها هم رفع شود.

مغایرت در وزن چانه و نارضایتی نانوایی ها

مختاری با اشاره به مغایرت در وزن چانه های خبازی ها، تصریح کرد: بر اساس نظرات کارشناسان آرد و نان هرچه وزن چانه کمتر می شود کیفیت نان هم کاهش می یابد، به عنوان مثال نان تافتون ۷۵۶ گرم بوده است که در طرح هوشمند سازی یارانه نان، مسئولان متولی وزن مصوب (۶۳۰ گرم) را تعیین کرده اند که این مغایرت سبب نارضایتی برخی نانوایی ها در این طرح شده و منتظر حل مشکل هستند.

وی ادامه داد: در این در حالی است که وزن چانه ۷۵۶ و ۶۳۰ گرمی نان تافتون هیچ تاثیری در نرخ و بهای نان ندارد.

رئیس اتحادیه نانوایان خراسان جنوبی گفت: وزن ۷۵۶ گرمی چانه نان تافتون با قیمت یک هزار و ۳۰۰ تومان و وزن چانه ۶۳۰ گرمی به قیمت یک هزار و ۲۵۰ تومان است که پیش از اجرای طرح؛ نانوایی هایی ها با آن مخالف بودند و مسئولان تصمیم گرفتند به تناسب وزن بالا و قیمت بالاتر، بدون افزایش نرخ نان از مشتری گرفته شود.

مختاری با بیان اینکه بازرسان جهاد کشاورزی به موقع و به صورت منظم بازرسی از نانوایی های استان را انجام می دهند، افزود: حداقل روزانه ۲۵ مورد بازرسی از نانوایی ها انجام و تخلفات به تعزیرات ارجاع داده می شود.

عدم توزیع کارشناسی آرد؛ دلیل صف های طولانی دریافت نان

وی در پاسخ به چرایی شلوغی صف های نانوایی در خراسان جنوبی، تصریح کرد: عدم توزیع کارشناسی آرد، سبب ایجاد صف های طولانی شده است چراکه یک نانوایی که سهمیه بیشتری دارد، می تواند تخلف کند و نانوایی دیگری که سهمیه کمتری دارد نمی تواند مشتری های خود را پاسخگو باشد.

«الیاس جویبان»، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، گفت: این طرح با هدف شفاف ‌سازی خرید نان از منظر نوع آرد، میزان مصرف و کنترل قیمت در خراسان جنوبی در دستور کار است و تاکنون بیش از ۹۵ درصد نانوایی های استان دستگاه کارتخوان هوشمند و مشترک را با همکاری بانک عامل نصب کرده اند.

وی تعداد نانوایی‌های فعال در خراسان جنوبی را ۷۶۵ واحد اعلام کرد و گفت: در این طرح نوع نان توسط مشتری به میزان دلخواه انتخاب و محاسبه قیمت از طریق دستگاه تعیین می‌شود. همچنین قیمت نان بدون تغییر و افزایش خواهد بود و میزان آرد اختصاصی به نانوایی نیز به میزان فروش نان بستگی دارد.

به گفته وی بخشی از یارانه ناشی از صرفه‌جویی در مصرف آرد در این مرحله به منظور جبران بخشی از هزینه‌های نانوایان، به حساب آنها واریز خواهد شد.

جویبان با اشاره به مختار بودن مشتری در انتخاب نوع نان و نانوایی، تصریح کرد: با اجرای این طرح نانوایی‌ها سهمیه‌های متفاوتی از آرد را در ماه‌های مختلف و با توجه به میزان فروش نان با کیفیت دریافت خواهند کرد، همچنین تحویل و توزیع آرد به نانوایی‌های استان، براساس میزان پخت هر نانوایی در ماه قبل تعیین می‌شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از رصد منظم نانوایی های استان برای ساماندهی بیشتر بر نحوه پخت و توزیع نان خبر داد و افزود: اجرای این طرح سبب ایجاد یک بازار رقابت سالم و ارتقای کیفیت نان خود شده است.

استقبال مردم خراسان جنوبی از هوشمند سازی یارانه نان

«مرتضی ذاکریان»، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی هم از استقبال مردم خراسان جنوبی از طرح هوشمندسازی نان، خبر داد و اظهار کرد: این طرح در استان به عنوان یک حرکت تأثیرگذار در راستای جلوگیری از قاچاق آرد و توزیع عادلانه یارانه در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه در این طرح نانوا، آرد را با قیمت واقعی دریافت و به ازای تعداد نان‌های فروخته‌شده یارانه دریافت خواهد کرد، لذا در نانوایی هایی که کارتخوان ها نصب شده فروش نان صرفا با استفاده از دستگاه های کارتخوان هوشمند انجام می شود، ادامه داد: با اجرای طرح هوشمند سازی یارانه نان به‌هیچ‌وجه موضوع سهمیه‌بندی و یا محدود کردن خرید برای مردم وجود ندارد.

کشف ۳۱۸ تن آرد قاچاق در خراسان جنوبی

«جواد اشرفی»، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی هم اظهار کرد: پس از اجرای طرح ساماندهی یارانه‌های حوزه آرد و نان، در استان هیچ گونه افزایش قیمت نان نداریم و مردم از این بابت نباید نگران باشند.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها جلوی قاچاق آرد به کشورهای همسایه گرفته می‌شود، گفت: بیش از ۳۱۸ تن آرد قاچاق در خراسان جنوبی تا خرداد ماه سال جاری کشف شده است.

اشرفی جلوگیری از قاچاق یارانه‌ها را از مزیت های اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها عنوان کرد و گفت: با اجرای این طرح ضایعات نانی که بیشتر صرف خوراک دام می شود کم می شود.

به هرحال باید گفت امیدواریم هرچه سریع تر با اجرای کامل طرح هوشمند سازی یارنه نان در خراسان جنوبی مصرف کننده نان با کیفیتی دریافت و نانوایی‌ها نیز با دریافت میزان واقعی آرد مورد نیاز، از قاچاق آرد، این سرمایه ملی جلوگیری کامل شود.

۷ میلیارد ریال زکات و صدقات در طبس جمع آوری شد

 

مدیر کمیته امداد طبس گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون هفت میلیارد و ۲۳۰ میلیون ریال زکات و صدقات در طبس جمع آوری شده که ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال مربوط به صدقات و چهار میلیارد و ۹۳۰ میلیون ریال مربوط به زکات است.

«احمد رفیعی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: پرداخت زکات و صدقه یکی از روش های موثر در زمینه کمک به نیازمندان و رفع مشکلات آنان است که در دستور کار کمیته امدادامام خمینی(ره) قرار دارد.

مدیر کمیته امداد طبس با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون هفت میلیارد و ۲۳۰ میلیون ریال زکات و صدقات در طبس جمع آوری شده است، گفت: از این میزان ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال مربوط به صدقات است که نشست به مدت مشابه سال گذشته ۲۷ درصد افزایش داشته است.

وی در ادامه بیان کرد: حدود چهار میلیارد و ۹۳۰ میلیون ریال مربوط به زکات است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد ۷۸ درصدی آن در شهرستان طبس هستیم.

رفیعی با اشاره به اینکه ۱۱ هزار صندوق صدقه ثابت و خانگی در طبس وجود دارد، افزود: موارد مصرف صدقات شامل پرداخت مستمری مددجویان، ساخت مسکن مددجویان، پرداخت هزینه های درمان نیازمندان، پرداخت هزینه های تحصیلی فرزندان مددجویان است.

مدیر کمیته امداد طبس گفت: میزان زکات جمع آوری شده نیز در زمینه تامین هزینههای معیشتی محرومین و نیازمندان، پرداخت هزینههای درمانی بیماران نیازمند، کمک به امر ازدواج جوانان نیازمند و تامین جهیزیه نوعروسان نیازمند هزینه می شود.

ورودی مهرشهر نیاز به ساماندهی دارد/۲

ورودی مهرشهر بیرجند یکی از مناطق پرتردد شهر بیرجند است که نیاز به ساماندهی و احداث گذرگاه جدید دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان مهرشهر بیرجند یکی از مناطق پرتردد است که حجم بالای عبور و مرور در آن، سبب بروز مشکلاتی شده است.

رخ دادن تصادفات متعدد در ورودی مهرشهر بیرجند معضلی است که شهروندان این منطقه از آن گلایه دارند.

وقوع تصادفات معلول عوامل مختلفی از جمله وجود پمپ بنزین و مدرسه است که سبب شلوغی منطقه شده است.

وقوع تصادفات متعدد در ورودی مهرشهر

یکی از شهروندان ساکن در منطقه مهرشهر بیرجند گفت: روزانه به طور متوسط در ورودی مهرشهر ۶ الی ۷ تصادف اتفاق می‌افتد.

او گفت: در ساعات ظهر و بعد از ظهر که ترافیک کمتری را شاهد هستیم، مردم از وجود خودرو‌ها گلایه دارند و در ساعات شب ترافیک به اوج می‌رسد.

یکی دیگر از شهروندان گفت: دو ورودی شهر بیرجند به مهرشهر منتهی می‌شود که یکی از جاده بیرجند – قاین و دیگری از سمت چهارراه ترمینال به این منطقه می‌رسد.

او گفت: در روز‌های چهارشنبه نیز به دلیل وجود چهارشنبه بازار مشکلات ترافیکی بیشتر می‌شود و ترافیک زیاد می‌شود.

احداث ورودی جدید از طریق زیرگذر

سرهنگ عباسی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: موضوع شلوغی ورودی مهرشهر در شورای ترافیک مطرح شده است.

او گفت: منتظر اعلام نظر برای احداث ورودی دوم مهرشهر بیرجند هستیم که از انتهای کارگران به سمت مهرشهر به صورت زیرگذر اجرا می‌شود.

خانزاد معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند نیز گفت: امیدوار هستیم که عملیات اجرایی زیرگذر ورودی مهرشهر امسال آغاز شود.

 

 

 

اجرای آزمایشی طرح شهر و روستای بدون دخانیات در سربیشه/۲

طرح ملی شهر و روستای بدون دخانیات به صورت آزمایشی در شهرستان سربیشه در حال انجام است.

دخانیات یکی از عوامل آسیب رسان به سلامت افراد است که بهداشت فردی و عمومی را به خطر می‌اندازد.

هر ۴ ثانیه در جهان یک نفر به علت مصرف مواد دخانی جان خود را از دست می‌دهد.

حالا در شهرستان سربیشه طرح ملی شهر و روستای بدون دخانیات در حال اجرا است تا آسیب‌های این معضل در جامعه کاهش یابد.

همراهی مردم در طرح شهر و روستای بدون دخانیات

یکی از اهالی روستای سلم آباد شهرستان سربیشه گفت: ۸۱ سال سن دارم و می‌توانم به امور مختلف و روزمره زندگی خود رسیدگی کنم.

او گفت: یکی از عوامل مهمی که سبب شده است تا در این زمان بدون مشکل فعال باشم، مصرف نکردن دخانیات است، زیرا این مواد به بدن آسیب جدی وارد می‌کند.

یکی از کاسبان روستای سلم آباد نیز گفت: چند وقتی است که این روستا به عنوان یکی از مکان‌های اجرای طرح شهر و روستای بدون دخانیات انتخاب شده است.

او گفت: به دلیل اجرای این طرح، دیگر در مغازه ام سیگار و مواد دخانی نمی‌فروشم تا جوانان که هم اکنون مصرف کننده این مواد هستند، از آن دور شوند.

آگاه سازی افراد، هدف اجرای طرح شهر و روستای بدون دخانیات

بیازی رئیس شبکه بهداشت و درمان سربیشه در خصوص مضرات دخانیات گفت: مصرف دخانیات سبب بروز مشکلات ریوی و قلبی در افراد می‌شود.

ماهرودی کارشناس بهداشت محیط گفت: از جمله اهداف اجرای طرح شهر و روستای بدون دخانیات این است که آگاه سازی برای افراد در خصوص مصرف مواد دخانی صورت پذیرد.

طرح ملی شهر و روستای بدون دخانیات به صورت آزمایشی در شهرستان سربیشه در حال انجام است و موفقیت آن در گرو همراهی مردم است.

 

 

 

روایت دغدغه های جوانان برای ازدواج در «متولد برج عقرب»/۷

«متولد برج عقرب» عنوان فیلم نیمه بلند جدید شبکه خاوران است که دغدغه های جوانان امروز برای ازدواج و تامین مسکن را به تصویر کشیده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، فیلم نیمه بلند «متولد برج عقرب» در مدت ۴۰ دقیقه داستان دلباختگی «علیرضا» پسر جوانی را که بر اثر یک حادثه با خانواده ای از سطح مالی بالایی آشنا و دلباخته دختر این خانواده می شود را روایت می کند.

 

جوان در گفتگو با پدر خانواده متوجه می‌ شود که مشکلات زیادی بر سر راه رسیدن به دختر مورد علاقه اش است و خانه دار شدن، شرط ازدواج علیرضا با آرزو دختر جوان این خانواده می شود.

علیرضا برای بدست آوردن رضایت این خانواده تصمیم می‌گیرد که شرایط زندگی اش را بهبود ببخشد و در قالب طرح های حمایتی صاحبخانه شود. دغدغه ازدواج و تامین مسکن جوانان، تشویق به ازدواج آسان و فرزندآوری، ایجاد و تقویت روحیه فدارکاری، شجاعت و تلاش بین جوانان از اهداف فیلم نیمه بلند متولد برج عقرب است.

«سید بهزاد آمیرآبادی زاده» تهیه کننده و «محمد رضا زمانی پور» کارگردان این فیلم نیمه بلند هستند. همچنین «صادق صادقی» مدیر تولید و دستیار اول تهیه کننده و «مریم هاشمی» در کنار نویسندگی، طراحی صحنه و لباس این کار را بر عهده دارند. «محمد مهربان» هم در کنار «محمدرضا فلاح» هنرنمایی بازیگران این فیلم را به تصویر می کشند.

«مرتضی دهشیبی» در نقش علیرضا، «احمد حسینی مقدم» در نقش کیانوش پسر خاله علیرضا، «مصطفی هاشمی» در نقش نعمت (پدر آرزو)، «ملیحه محمدی» در نقش مادر آرزو (همسر نعمت)، «زینب مهدوی» در نقش آرزو، «حمیده ابراهیمی» در نقش عمه آرزو، «سید غلامرضا موسوی» در نقش مرد همسایه در این فیلم هنرنمایی می کنند.

«طاهره محمدزاده» طراحی گریم، «سید بهزادامیر آبادی زاده» گریم آقایان، «امیر زارعی» مدیر صدابرداری، «مصطفی احسان پور» دستیار دوم  تهیه کننده، «فاطمه شهسواری» عکاس پشت صحنه، «علیرضا دستگردی» و «ابوالفضل دانش» تدارکات و «شیرین میرافشاری» به عنوان دستیار تولید و دستیار دوم کارگردان از دیگر عوامل این فیلم هستند. هم اکنون این فیلم در مرحله تدوین قرار دارد.

 

با رقابت داوطلبان گروه آزمایشی زبان خارجی؛

کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ به ایستگاه پایانی رسید/۲-۳

همزمان با برگزاری آزمون سراسری، تعداد ۸۴۷ داوطلب در گروه آزمایشی زبان خارجی روز شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱ در دانشگاه بیرجند به رقابت پرداختند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی،در آخرین روز برگزاری کنکور سراسری تعداد ۸۴۷ داوطلب شامل ۵۲۹ داوطلب زن و ۳۱۸ داوطلب مرد  در دانشگاه بیرجند به رقابت پرداختند.
کنکور سراسری سال جاری از روز چهارشنبه با رقابت داوطلبان گروه آزمایشی هنر آغاز شد و در روز پنجشنبه داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم انسانی و ریاضی، روز جمعه داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی و روز شنبه داوطلبان گروه آزمایشی زبان خارجی در دانشگاه بیرجند به رقابت پرداختند.

 

 

 

برگزاری نخستین دوره مسابقات بدمینتون بانوان خراسان جنوبی

برگزاری نخستین دوره مسابقات بدمینتون بانوان خراسان جنوبی به میزبانی شهرستان قائنات

نخستین دوره مسابقات بدمینتون بانوان خراسان جنوبی به میزبانی شهرستان قائنات برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، این مسابقات با حضور ورزشکارانی از شهرستان های قاین،سربیشه،بیرجند و طبس برگزار که در پایان در رده سنی نونهالان: مقام اول:مینا حیدرنژادمقدم(قاین) مقام دوم:مبینا شخمکار(قاین) مقام سوم مشترک:مهلا سادات حسینی و زهرا رعنایی(قاین) رده سنی آزاد: مقام اول :سحر عابدین زاده(قاین) مقام دوم:مبینا سادات ترحمی(قاین) مقام سوم:مریم سادات للهی(قاین) همچنین در بخش دونفره نتایج ذیل بدست آمد: مقام اول:ساغر فرنگی.سحرعابدین زاده(قاین) مقام دوم:مبینا سادات ترحمی.زینب رجب پور(قاین) مقام سوم مشترک:مریم سادات للهی.میترا صیادی(قاین)_رقیه یوسفی.پریسا سلمانی(بیرجند) در اختتامیه مسابقات که با حضور صنم رضایی نائب رئیس هیات بدمینتون استان،سیدعلی ترحمی رئیس اداره ورزش و جوانان قاین،اصغر حقگو رئیس هیات بدمینتون قاین و اعضای شورای اسلامی شهرستان قاین برگزار شد از منتخبین و مقام آوران مسابقات با اهدای حکم قهرمانی و مدال تقدیر بعمل آمد.

برگزاری مسابقات قهرمانی اسکواش انتخابی تیم خراسان جنوبی

برگزاری مسابقات قهرمانی اسکواش استان انتخابی تیم خراسان جنوبی

مسابقات قهرمانی اسکواش استان انتخابی تیم خراسان جنوبی برگزار شد .

به گزارش  امروز خراسان جنوبی ، مسابقات قهرمانی اسکواش، انتخابی تیم خراسان جنوبی برای حضور در مسابقات کشوری در سالن بین المللی اسکواش بیرجند برگزار شد. گفتنی است ؛ مراسم اختتامیه این دوره از رقابت ها با حضور اسدزاده مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری، محمد حسین خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان، اعضای هیات و خانواده های ورزشکاران برگزار و از نفرات برتر با حضور مسئولین تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

اسکان ۱۱۴۸فرهنگی،درپایگاه هاومراکزرفاهی تابستانی/۲-۳

مدیر کل آموزش و پررش خراسان جنوبی از اسکان یک هزار و ۱۴۸ فرهنگی در ۸ پایگاه ستاد اسکان و مراکز رفاهی آموزش و پرورش در روزهای آغازین تابستان سال جاری خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سیدعلیرضاموسوی نژاد،با بیان این خبر اظهار کرد: به منظور استقبال شایسته و اسکان موقت میهمانان فرهنگی استان در ایام تعطیلی تابستان و در راستای ترویج فرهنگ گردشگری ، ۱۶ آموزشگاه با ۱۵۹ کلاس درس بعلاوه اماکن رفاهی و تفریحی آموزش و پرورش به این امر اختصاص یافته است.

وی، با اشاره به همکاری ۱۰۷ نفر ازعوامل آموزشی و اداری آموزش و پروش ۸ شهرستان بشرویه،بیرجند،سرایان، سربیشه،فروس، قاین، طبس و نهبندان با ستاد اسکان موقت تابستانی آموزش و پرورش استان، تصریح کرد: از مجموع ۱۵۹ کلاس در نظر گرفته شده برای اسکان میهمانان، ۷۳ کلاس ویژه، ۵۲ کلاس، نوع «الف» و ۳۴ کلاس نیز نوع «ب» هستند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، اضافه کرد: ستاد اسکان تابستانی فرهنگیان در بهارستان علم و ادب، به صورت رسمی، از هفته پایانی خرداد کار خود را آغاز و تا پانزدهم شهریور آماده ارائه خدمت به فرهنگیان معزز می باشد.

۴ عنوان سومی برای معلولان خراسان جنوبی در جشنواره ورزشی معلولین/۷

۴ نفر از معلولان خراسان جنوبی موفق به کسب مقام سوم کشوری پانزدهمین جشنواره ورزشی معلولین شدند .

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: در پانزدهمین جشنواره ورزشی معلولینکسب مقام سوم توسط ۴ معلول ورزشکار خراسان جنوبی درپانزدهمین جشنواره ورزشی معلولین با حضور ۲۰ استان و ۲۷۰ نفر معلول شنوایی، بینایی و جسمی حرکتی از ۴ تا ۹ تیر ماه در اردوگاه شهید عظیمی بابلسر برگزار شد.

شرفی افزود: در این جشنواره  معلولان در رشته‌های دو صحرانوردی، شطرنج، تنیس روی میز، آمادگی جسمانی، ویلچررانی و فوتبال دستی باهم به  رقابت پرداختند.

وی گفت: در این جشنواره علی محمدی در رشته شطرنج ناشنوایان، غلامرضا داری در رشته ویلچررانی، محمد باقر سلیمی در رشته  تنیس روی میز و خانم جانفدا در رشته شطرنج موفق به کسب مقام سوم کشوری شدند.

 

 

 

 

۱۰۰ مربی افتخاری پای کار تقویت مهارت آموزی در خراسان جنوبی

۱۰۰ مربی افتخاری برای مهارت آموزی به جوانان و نوجوانان، با فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی همکاری می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گفت: مربیان افتخاری با ارائه آموزش‌های۱۰۰ مربی افتخاری پای کار تقویت مهارت آموزی در خراسان جنوبی مهارتی در حرفه‌های متنوع، کمک شایانی در گسترش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و تقویت فرهنگ مهارت آموزی دارند.

کامرانی فرد افزود: هم اکنون این امکان فراهم است که دارندگان مدارک تحصیلی دانشگاهی به عنوان مربی افتخاری با سازمان فنی و حرفه‌ای همکاری کنند و همچنین از آموزش‌های تخصصی مرکز تربیت مربی کرج به منظور ارتقا مهارت‌های خود بهرمند شوند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همچنین با بیان اینکه ۱۰۳ کارگاه ثابت مهارت آموزی فنی و حرفه‌ای استان با ۵۰۰ حرفه آموزشی در تابستان امسال میزبان علاقه‌مندان به مهارت آموزی است گفت: پیش بینی می‌شود در تابستان ۱۴۰۱ بیش از یک میلیون و ۲۴۰ نفر ساعت دوره آموزشی مهارتی اجرا شود.

 

 

 

 

 

نجات ۳ مفقودی در مسیر آبگرم لوت شهرستان خوسف/۴

۳ مفقودی در مسیر آبگرم لوت شهرستان خوسف نجات یافتند.

 رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان خوسف با اشاره به مفقود شدن سه نفرنجات ۳ مفقودی در مسیر آبگرم لوت شهرستان خوسف مسیر آبگرم لوت در بامداد شب گذشته گفت: این افراد با تلاش امدادگران و نیرو انتظامی نجات پیدا کردند و به مسیر اصلی مواصلاتی هدایت شدند.

ولی زاده گفت: شب گذشته ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه خبری مبنی بر مفقودی سه نفر در مسیر آبگرم لوت شهرستان خوسف به مرکزجمعیت هلال احمر شهرستان خوسف اعلام شد.

وی افزود:یک تیم امدادی سه نفره و پشتیبانی یک تیم نیرو انتظامی به محل اعزام شدند که پس از ۴۵ دقیقه تجسس در مسیر جاده و وکویرمسیر آبگرم لوت پیداشدند.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان خوسف گفت :علت مفقودی این سه نفر پنچر شدن دو لاستیک خودرو و لاستیک زاپاس بود که برای رفع این مشکل وارد بیابان شده بودند.

 

 

 

 

 

برگزاری همایش نه به اعتیاد در بیرجند/۲-۳

حرکات نمایشی ورزشی گروه هیئت کاراته استان،  کارگاه کاریتور، انجام تست‌های رایگان hiv  و قند خون، مشاوره پیشگیری و درمان اعتیاد از جمله بر نامه های این همایش بود .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، همایش نه به اعتیاد  به مناسبت هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر با همکاریبرگزاری همایش نه به اعتیاد در بیرجند  مدیریت بهزیستی بیرجند، شهرداری، شبکه بهداشت و درمان، و هیات کاراته استان برگزار شد.

در این همایش خدمات متنوعی از جمله؛ خدمات مشاوره، تست‌های رایگان hiv، فشار خون و قند را به حاضران ارائه شد.
همچنین اکیپ اورژانس اجتماعی بهزیستی استان برای  آگاهسازی برنامه‌ها و خدمات نیز حضور داشت.

در حاشیه این مراسم نمایشگاه کاریکاتور پیشگیری از اعتیاد نیز برپاشده بود.

 

 

 

 

آغاز مرمت و حفاظت اضطراری سازه های معماری قنات جهانی بلده/۲

مرمت و حفاظت اضطراری تعدادی از سازه‌های معماری، قنات جهانی بلده آغاز شده است .

مدیر پایگاه میراث جهانی قنات بلده فردوس گفت :  مرمت و حفاظت اضطراریآغاز مرمت و حفاظت اضطراری تعدادی از سازه های معماری قنات جهانی بلده تعدادی از سازه‌ها، از محل اعتبارات ملی قنوات بلده، در محدوده مسیر شاه جوی بلده در شهر فردوس آغاز شده است.

اقدس کرم‌پور گفت: از مهم‌ترین اقدامات در حال انجام، بام‌سازی و اندود مجدد جداره آب‌انبار‌ها و مردخانه‌ها است.

وی  با اشاره به اینکه قنات، میراث ماندگار پنهان درون خاک و یکی از گنجینه‌های علمی و فرهنگی ایرانیان محسوب می‌شود گفت : منظر فرهنگی آب بلده نماد بارز تعامل انسان و طبیعت کویری بابهره‌گیری از قنات است و بخشی از سازه‌های وابسته به قنات شامل حمام‌ها، آسیاب‌ها، آب‌انبارها، سقاوه‌ها.آب‌بندها، کال‌ها، مردخانه‌ها، شاه جوی قنوات بلده و درختان مسیر شاه جو در این محدوده واقع شده‌اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

مبارزه با آفت زنگ زرشک در بیش از هزار هکتار از اراضی خراسان جنوبی

در راستای کنترل بیماری عملیات مبارزه با زنگ زرشک  امسال ، هزار و ۱۷۴  هکتار مبارزه مکانیکی و ۶۴۹ هکتار مبارزه شیمیایی در باغات زرشک خراسان جنوبی انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگارمبارزه با آفت زنگ زرشک در بیش از هزار هکتار از اراضی خراسان جنوبی صداوسیما گفت: درحال حاضر هزار و ۱۸۷ هکتار باغ‌های شهرستان‌های درمیان، زیرکوه، بیرجند، سربیشه و قاین آلوده به بیماری می‌باشند.

ضیائیان احمدی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۱۶۵ هزار و ۴  هکتار باغ زرشک، ۹۸% زرشک تولیدی کشور را به خود اختصاص داده است گفت:  بیماری زنگ جارویی زرشک از سال ۱۳۸۸ در روستا‌های خوان و نوقند بصورت همزمان توسط اعضای شبکه مراقبت و پیش آگاهی از باغات استان گزارش شد و درحال حاضر هزار و ۱۸۷ هکتار باغ‌های شهرستان‌های درمیان، زیرکوه، بیرجند، سربیشه و قاین آلوده به بیماری می‌باشند.

وی علائم  ظاهری بیماری را شامل ظهور لکه‌های زرد یا نارنجی رنگ روی سطح برگ، ساقه‌های جوان و میوه‌ها در ابتدای شروع بیماری، عنوان نمود که با پیشرفت بیماری علائم جارویی شدن در درختان ظاهر می‌گردد.

مدیر حفظ نباتات خراسان جنوبی گفت: در صورت مبارزه نکردن به موقع و اصولی با بیماری زنگ جارویی زرشک، به بیش از ۵۰ درصد باغات خسارت وارد می‌شود و میوه‌های خشک و کم آب هستند..

 

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی

غدیر مربوط به یک مذهب خاص نیست/۲-۳

آیت الله عبادی گفت:غدیر مربوط به یک مذهب خاص نیست و از موضوع‌های مهم و با اهمیت اسلام شناسی است.

 نماینده ولی فقیه در استان در جلسه شورای راهبردی و سیاست گذاری غدیر غدیر مربوط به یک مذهب خاص نیست گفت:احیای علمی و رفتاری، اخلاقی و معنوی این واقعه بزرگ، بسیار مهم است و یکی از شیوه‌های رفتاری در مکتب امام علی (ع) اخلاق معنویت و ادب و حسن نیت و حُب دوستی انسان‌ها است که نقش رسانه‌ای ائمه جماعات، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه می‌توانند در  این راه تاثیرگذار باشد.

آیت الله عبادی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب افزود: گفت: با بهره گیری از حرکت غدیر می‌توانیم به آرمان‌های غدیر برسیم، زیرا غدیر آرمان‌های انبیا است تا در گام دوم فرصت اجرایی و انقلابی کردن و نزدیک‌تر شدن به این آرمان ها را پیدا کنیم.

 

استاندار هم در این جلسه گفت:اهمیت و موضوع واقعه غدیر برای شیعیان جهان اسلام یک موضوع کلیدی و بنیادی است که امروز برای دشمنان داخلی و خارجی یک‌موضوع اساسی است.

آقای قناعت افزود: تعامل سه قوه همراه و هم سو با نیرو‌های ارزشی و ولایی در صدر کار قرار گرفته اند تا شاهد یک تحول خوب در کشور باشیم که نیاز است همه برنامه‌های دهه غدیر، بر موضوع بصیرت استوار باشد.

وی با اشاره به اهمیت دهه قربان تا غدیر گفت:باید با همکاری و تعامل دستگا‌های اجرایی بویژه دانشگاه ها در هرچه با شکوه‌تر برگزار کردن این مراسم و استفاده از فضای مجازی تلاش زیادی صورت گیرد و پیام علوی باید با بهره گیری از ذوق و خلاقیت، رسانه‌ای شود تا در معرض افکار عمومی قرار بگیرد

نماینده مردم شهرستان‌های بیرحند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه گفت:باید هر سال  اهمیت غدیر خم در جامعه بویژه برای نسل حوان مطرح و فرهنگ سازی و گسترش یابد.

آقای خسروی گفت:بهره گیری از فضای مجازی و رسانه‌ای در رساندن پیام غدیر به مردم به ویژه نسل جوان در موقعیت کنونی از مهم‌ترین اهداف است.

 

 

 

 

 

افزایش کشف تخلفات حوزه منابع طبیعی در خراسان جنوبی

کشف تخلفات حوزه منابع طبیعی در خراسان جنوبی در سه ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما افزایش کشف تخلفات حوزه منابع طبیعی در خراسان جنوبیگفت: در سه ماه نخست امسال ۵۵ فقره پرونده تخریب و تصرف به مساحت ۸۳هکتار تشکیل شد که از نظر تعداد پرونده ۴۵ درصد و از نظر مساحت ۱۶۸ درصد افزایش یافته است..

نصر آبادی افزود: درسه ماهه نخست سال گذشته ۳۸فقره پرونده به مساحت ۳۱هکتار در این خصوص تشکیل شد.

وی گفت:همچنین در سه ماه نخست سال ۳۸پرونده خلع ید به مساحت ۶۸هکتار تشکیل شد که از لحاظ مساحت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۵درصد افزایش یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: در زمینه کشفیات ذغال، چوب و محصولات فرعی نیز ۷۴۰ کیلوگرم چوب از نوع تاغ از متخلفان کشف شد.

 

 

 

 

۱۰ هزار موقوفه خراسان جنوبی در سامانه کشوری ثبت شد/۲-۳

۱۰ هزار موقوفه خراسان جنوبی در سامانه کشوری ثبت شد

 معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۱۰ هزار و ۱۸۶ موقوفه و ۲۲ هزار و ۱۲۸ رقبه در سامانه موقوفات کشور از خراسان جنوبی ثبت شده است.

حجت الاسلام حسن رحیمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تاکنون ۱۰ هزار و۱۸۶ موقوفه و تعداد ۲۲ هزار و ۱۲۸ رقبه در سامانه موقوفات کشور از خراسان جنوبی ثبت شده است.

به گفته وی تعداد پنج هزار و۷۷۳ موقوفه قبل از انقلاب و تعداد چهار هزار و۴۱۳ موقوفه بعد از انقلاب در خراسان جنوبی وقف شده است.

حجت الاسلام رحیمی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر روند ثبت موقوفات جدید در استان افزایشی بوده است، اضافه کرد: در سال جاری تعداد ۲۲ وقف جدید تاکنون در استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل رشد دارد.

معاون اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی اظهار کرد: بیشتر موقوفات با نیت عزاداری ائمه، مساجد و حوزه‌های علمیه، کمک به فقرا و مستمندان، قرائت قرآن و غیره در استان انجام شده‌اند.

حجت الاسلام رحیمی ادامه داد: تهیه جهیزیه، مسکن جوانان، دارو و درمان، کمک به دانش آموزان و دانشجویان و علم و فناوری از جمله نیازهای روز است و افرادی که قصد وقف جدید را دارند، بهتر است آنها را با یکی از این نیت‌ها انجام دهند.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۰ رتبه اول کشوری را با ثبت ۹۴ وقف جدید در کشور داشته است، گفت: بیشترین تعداد وقف جدید در سال جاری با پنج مورد متعلق به شهرستان زیرکوه است.

حجت الاسلام رحیمی اضافه کرد: بزرگترین موقوفه به لحاظ ارزش ریالی موقوفه مراد مظاهری شامل یک واحد مسکونی و تجاری به ارزش حدود ۱۰ میلیارد ریال در شهر قهستان بوده که با نیت عزاداری حضرت زهرا (س) وقف شده است.

به گفته وی در سال جاری در شهرستان زیرکوه پنج موقوفه، بیرجند، خوسف، طبس و فردوس هر کدام سه موقوفه، سربیشه و قائنات هر کدام دو موقوفه و بشرویه یک موقوفه جدید ثبت شده است.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی ادامه داد: ارزش ریالی موقوفات امسال تاکنون هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است.

شناسایی ۱۶ مبتلا‌ی جدید کرونا در خراسان جنوبی/۲

در شبانه روز گذشته ۱۶ مبتلای جدید کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شدند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت:از ۴۹ تستشناسایی ۱۶ مبتلا‌ی جدید کرونا در خراسان جنوبی مولکولی و سریع کرونا در استان ۱۶ بیمار جدید شناسایی شدند.

شریف زاده افزود: هم اکنون نیز ۱۳ بیمار مبتلا به بیماری‌های تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۳ مورد کرونا مثبت است.

وی همچنین از ثبت یک فوتی جدید در روز گذشته خبر داد و گفت: با فوت این بیمار جدید، تعداد فوتی‌های کرونا در استان به هزار و ۴۴۸ نفر رسید.

 

 

 

 

 

برترین های اسکواش خراسان جنوبی

/رپرتاژ

رقابت های اسکواش خراسان جنوبی در ۴ رده سنی برای معرفی برترین ها به رقابت های کشوری برگزار شد.

مهدی پاکرو سرپرست هیئت اسکواش خراسان جنوبی به خبرنگار خاورستان گفت: مسابقات انتخابی اسکواش در ۴ رده سنی به مدت ۲ روز در سالن خلیج فارس برای انتخاب نفرات برتر اعزامی به مسابقات کشوری برگزار شد.

وی هدف از برگزاری این رقابت‌ها شناخت نفرات برتر و کشف استعداد‌ها برای پشتوانه سازی در این رشته پرتحرک و جذاب ورزشی در سال‌های آینده و اعزام به مسابقات کشوری بیان کرد.
سرپرست هیئت اسکواش استان در اختتامییه این دوره از مسابقات اسکواش  با اشاره به اقداماتی که برای توسعه این رشته صورت پذیرفته است تصریح کرد: خراسان جنوبی با ظرفیت و پتانسیلی که دارد می‌تواند موفق‌تر و قوی‌تر در توسعه زیرساخت‌های این رشته مهیج و جوان پسند اقدام کند .
وی با اشاره به پتانسیل خراسان جنوبی برای توسعه ورزش‌های انفرادی همچون اسکواش افزود: شهرستان‌ها و سازمان‌هایی که می‌توانند به هیئت کمک کنند تا استان در ردیف‌های قهرمانی گام بردارد پای کار بیایند.
پاکرو در ادامه گفت: در این دوره از مسابقات ۱۹ بازیکن شرکت کردند و در مجموع ۵۲  بازی انجام شد که نفرات اول و دوم هر رده سنی به مسابقات کشوری که در استان های سمنان، قم، یزد برگزار می شود اعزام می شوند.

وی هم چنین به نتایج این رقابت ها اشاره کرد و افزود: با اعلام تیم داوران در رده سنی کمتر از ۱۱ سال سید امیر مهدی خراشادی زاده، آروین عبداللهی و مصطفی احراری در جایگاه اول تا سوم این رقابت ها ایستادند.

به گفته وی در رده سنی کمتر از ۱۳ سال امیرحسین رستمی، سبحان سابقی و
باراد طهماسبی و در رده سنی کمتر از ۱۵ سال فرزاد حق خواه، امیر محمد علیپور و پارسا سلیمی و در رده سنی کمتر از ۱۷ سال ابوالفضل صباغی،
احسان خراشادی زاده و مهدی مطی مدال های رنگارنگ این رقابت ها را از آن خود کردند.

وی افزود : در رده سنی کمتر از ۱۷ سال ابوالفضل صباغی، احسان خراشادی زاده و مهدی مطیع و در رده سنی کمتر از ۱۹ سال علی نارمنجی و محمد هاشم نیا جزو نفرات اول تا سوم این رقابت ها شدند.

 

 

ترانزیت در مرز ماهیرود ۱۰ درصد افزایش یافت

 

ترانزیت در مرز ماهیرود 10 درصد افزایش یافت

مدیر گمرک ماهیرود از افزایش ۱۰ درصدی کالاهای ترانزیتی در سه ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

رضا قربانی در گفتگو با خبرنگار تسنیم دربیرجند،  اظهار داشت: در سه ماهه ابتدای امسال بیشترین حجم صادرات استان خراسان جنوبی از مرز ماهیرود انجام شده است.

وی با بیان اینکه عمده اقلام وارد شده به کشور از طریق مرزهای خراسان جنوبی، قطعات و لوازم مربوط به معدن، برنج، پنبه حلاجی شده، دانه یونجه، کاه، گندم و سنگ تالک بوده است افزود: روغن سوخت تقطیری، صیفی جات، هیدروکربن سبک، کاشی، سیمان، گازوییل، شمش چدن، کک متالوژی، خرما و زعفران عمده اقلام صادراتی استان بوده است.

مدیر گمرک ماهیرود گفت: دستگاه ایکس ری در ماهیرود مستقر شده و کارشناسان مشغول به فعالیت هستند تا هر چه زودتر کار انجام شود.

قربانی بیان کرد: طبق صحبت‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، کار نصب دستگاه حدود ۲ ماه به طول می‌انجامد و پس از اتمام عملیات نصب، بهره‌برداری از دستگاه صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به صادرات قطعی و عبوری در سه ماهه ابتدای امسال و مدت مشابه سال قبل گفت: در سه ماهه ابتدا سال ۱۴۰۰ صادرات قطعی  ۱۵ هزار و ۶۵۲ دستگاه بود درحالی که در مدت سه ماهه امسال به ۶ هزار و ۲۶۳ دستگاه رسید که کاهش ۶۰ درصدی را دارد.

مدیر گمرک ماهیرود با بیان اینکه در زمینه صادرات قطعی که کالا در گمرک ماهیرود تنظیم می‌شود در سه ماهه سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۲ هزار و ۷۰۱ دستگاه بود که در سه ماهه امسال به ۵ هزار و ۹۴۶ کامیون با ۵۳ درصد کاهش رسید.

قربانی با بیان اینکه یکی از مهمترین دلایل کاهش صادرات در سه ماهه امسال به دلیل محدودیت‌هایی است که از سوی طالبان ایجاد شده بود گفت: با بازگشایی مجدد درب صادراتی منطقه ویژه اقتصادی در مرز ماهیرود امیدواریم شاهد افزایش کالاهای صادراتی باشیم.

وی با بیان اینکه در بحث ترانزیت مقصد و مبدا در سه ماهه ۱۴۰۰ تعداد ۱۸۵ دستگاه و در سه ماهه ابتدایی امسال ۸۷۳ دستگاه رسید که ۱۰ درصد افزایش کالاهای ترانزیتی را شاهد هستیم گفت: با پیگیری‌های مستمری که استاندارد و مدیرکل گمرکات استان خراسان جنوبی داشتند علاوه بر بازگشایی مجدد درب صادراتی منطقه ویژه اقتصادی در ماهیرود محدودیتی برای کالاهای ترانزیتی در گمرک نداریم.

«اشتغال» با مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار/

۶۵ درصد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای منجر به اشتغال شد

/رپرتاژ

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان‌جنوبی گفت: در سال جاری بیش از ۵۵ رشته جدید آموزشی به مجموعه رشته‌های آموزشی ما افزوده شده و این پتانسیل را داریم که متقاضیان در این رشته‌ها پذیرش شوند.

«اشتغال» با مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار/ ۶۵ درصد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای منجر به اشتغال شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، فنی و حرفه‌ای یکی از نیازهای امروز است که برای آموزش و مهارت‌آموزی مورد نیاز است.

«حسن کامرانی‌فرد» مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان‌جنوبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس به بیان برنامه‌ها و اهداف این نهاد در استان می‌پردازد.

فارس: نظر خود را در رابطه با آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و نیاز آن در جامعه بفرمایید؟

کامرانی‌فرد: سازمان فنی و حرفه‌ای متولی آموزش‌های مهارتی است و همگام با تازه‌های علوم و فناوری و به تبع آن با توجه تأکید مقام معظم رهبری و شعار سال اداره کل فنی و حرفه‌ای برنامه‌های منسجمی را از ابتدای سال آغاز کرده که امتداد آن برای اوقات فراغت نیز برنامه‌ریزی شده است.

فارس: رشته‌های موجود در استان را بیان کنید و آیا متناسب با بازار کار است؟

کامرانی‌فرد: با پتانسیل ۵۰۰ کارگاه آموزشی در سطح استان رشته‌های مهارتی متنوعی را اجرا می‌کنیم. در سال جاری بیش از ۵۵ رشته جدید آموزشی به مجموعه رشته‌های آموزشی ما افزوده شده و این پتانسیل را داریم که متقاضیان در این رشته‌ها پذیرش شوند.

به صورت متمرکز در شهرستان بیرجند بیش از ۱۰۰ رشته آموزشی در حال ثبت‌نام و آغاز دوره داریم که در پنج مرکز آموزشی بیرجند اتفاق می‌افتد و ۱۹ مرکز آموزشی در سطح استان چه در حوزه برادران و چه خواهران متناسب با استانداردهای به روز شامل گروه‌های صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر در خدمت علاقه‌مندان خواهد بود.

فارس: به ۵۵ رشته جدید اشاره کردید آیا این رشته‌ها در حوزه توانمندی استان ما است؟

کامرانی‌فرد: امسال رشته‌هایی که شناسایی کردیم، براساس اسناد بالادستی و نیازسنجی که در استان انجام شده و قالب در طرح‌های تکاپو و طرح‌های نیازسنجی در کل استان انجام شده است. رشته‌های ما براساس نیاز بوده و کم سرمایه‌بر است و تجهیزات این رشته‌ها بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان بوده که در چند ماه اخیر خریداری و مستقر شده که از ویژگی نوین بودن آن استفاده کردیم و بازار نوینی خواهند داشت.

ما با دو تفکر داریم رشته‌های آموزشی را دنبال می‌کنیم یکی این است که آینده مشاغل را بررسی می‌کنیم که در بسیاری از موارد آینده مشاغل دچار تغییر می‌شود و دیگری مشاغل آینده را بررسی کردیم و رشته‌های نوین مانند خانه‌های هوشمند، اینترنت اشیا و اتوماسیون‌های صنعتی در گروه‌های برق فناوری و اطلاعات را به صورت متمرکز داشتیم.

فارس: عدالت آموزشی در حوزه فنی و حرفه‌ای در روستاها و مناطق مرزی استان اجرا شده است؟

کامرانی‌فرد: در ۱۹ گروه هدف اجرای آموزش می‌کنیم و برای مناطق محروم و مرزی در راستای عدالت آموزشی دوره‌های خاصی برگزار می‌کنیم. دوره‌هایی که امکان اجرای دوره در مناطق مرزی وجود نداشته و رشته‌های تخصصی که صرفه اقتصادی ندارد در بیرجند برنامه‌ریزی شده و در کنارش برای اجرای عدالت اجتماعی مراکز شبانه‌روزی را فعال کردیم و اسکان آن‌ها به صورت رایگان انجام می‌شود. آموزش آن‌ها منجر به اخذ گواهینامه شده و برای آن‌ها پروانه کسب صادر می‌شود و با تسهیل‌گران ارتباطی برقرار کردیم که تسهیلاتی را در اختیار آن‌ها به صورت قرض‌الحسنه قرار می‌گیرد.

پروسه شناسایی، اجرای آموزش و اشتغال آن‌ها توأم برنامه‌ریزی شده و اکنون در مرکز استان در حال انجام است و این قابلیت را داریم اگر شهرستان‌های مرزی ما نیاز آموزشی خاصی دارند اعلام کنند ما آمادگی داریم تجهیزات را در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

فارس: آیا روستائیان و عشایر اگر درخواستی داشته باشند، مرتفع می‌شود؟

کامرانی‌فرد: توجه ویژه به روستائیان و عشایر داریم تا در حوزه مهارتی آن‌ها را توانمند کنیم.

فارس: خانه مهارت روستایی به چه صورت است و آیا در مناطق روستایی اتفاق می‌افتد؟

کامرانی‌فرد: ما در مناطق روستایی در قالب‌های متفاوتی آموزش داریم در مراکز ثابت ما که ۱۹ مرکز ثابت و تیم‌های سیار داریم قابلیت آموزش موردی را در هر نقطه هدف و نقطه جمعیتی داریم و خانه‌های مهارت را هم شکل دادیم.

با ارتباطی که با نهاد کتابخانه‌ها انجام دادیم از فضا و بستر آن‌ها استفاده کردیم و در راستای ترویج و توسعه مهارت‌آموزی اتفاق خوبی در استان رقم خورده و در حال انجام است و بر مبنای عدالت آموزشی این مهم پیگیری می‌شود.

فارس: برخی روستاها قطب محصول کشاورزی هستند، آموزش‌های مورد نیاز در روستاها داده می‌شود؟

کامرانی‌فرد: تفاهم‌نامه متعددی با سازمان‌های مختلف در اجرای آموزش داشتیم یک تفاهم‌نامه ما با جهاد کشاورزی است که ارتباط خوبی داریم و برخی از رشته‌ها که پتانسیل اجرای آن را داریم ما اجرا می‌کنیم و برخی دیگر را با همکاری جهاد کشاورزی و استفاده از اساتید آن‌ها اجرا می‌کنیم.

در قاینات هم‌اکنون دوره‌های متناسب زرشک و زعفران را داریم در خوسف روی حوزه عناب کار می‌کنیم و در هر شهرستان متناسب با پتانسیل‌های آن اجرای آموزش می‌کنیم. در رشته گوهرتراشی و گوهرشناسی در شهرهایی که این پتانسیل را دارند اجرای آموزش می‌کنیم.

فارس: آیا در حوزه مربی‌های آموزشی در رشته‌های جدید و سایر رشته‌ها در مراکز دولتی مشکلی نداریم؟

کامرانی‌فرد: ظرفیت مربی ما در استان ۹۵ مربی است که متناسب با رشته‌های خود در شهرستان‌ها آموزش‌ها را ارائه می‌کنند و در کنار این به سبب گسترش حوزه‌های آموزشی از مربیان افتخاری برای نخستین بار از ابتدای سال جاری کمک گرفتیم.

خوشبختانه استقبال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بسیار زیاد بوده که به صورت افتخاری به عنوان مربی افتخاری در پورتال فنی و حرفه‌ای ثبت می‌شوند و دوره‌های خاصی در خصوص مربیگری برای آن‌ها گذاشته می‌شود و از ظرفیت علمی آن‌ها در کنار مربیان استفاده می‌شود و تاکنون بیش از ۵۰ نفر متقاضی لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری به صورت افتخاری با ما همکاری می‌کنند.

فارس: اگر کسی مهارتی داشته باشد و درخواست آموزش بدهد می‌تواند این کار را بکند؟

کامرانی‌فرد: در این خصوص ما در ۱۵ روز ابتدای سال تا ۱۵ فروردین‌ماه سال جاری به سبب اینکه نیاز تمام مردم استان را پوشش دهیم خارج از طرح تکاپو مسابقه‌ای تحت عنوان مهارت‌های مورد نیاز خود را به ما اعلام کنید، در استان برگزار کردیم. در این مسابقه حدود ۱۰ رشته آموزشی تقاضای آموزش داشتند، تماس گرفتیم، تجهیزات متناسب را گرفتیم و در بیرجند رشته فیوزینگ را با درخواست همشهریان خارج از طرح‌های پژوهشی انجام دادیم. این رشته در حوزه بازیافت شیشه‌ها است و کوره مربوطه را خریداری کردیم که در مرکز خواهران بیرجند هم انجام خواهد شد.

فارس: مراکز فنی و حرفه‌ای در شهرستان‌ها چه وضعیتی دارند و آیا پروژه‌های زیرکوه و طبس امسال اجرا می‌شوند؟

کامرانی‌فرد: تمام تلاش ما این است که در حوزه مهارت‌آموزی ظرفیت را اجرا کنیم و شهرستان زیرکوه با توجه به اینکه جدید تأسیس شده اقدامات لازم را با سازمان استخدامی انجام دادیم و چارت تشکیلاتی زیرکوه را گرفتیم. در سنوات گذشته برای ساخت این مرکز اعتبار اندکی اختصاص پیدا کرده و امسال به صورت ویژه از محل اعتبارات سفر رئیس‌جمهور به استان مبلغی را مرکز زیرکوه در نظر گرفتیم و ساختمان اداری مرکز کامل شده و عملیات ساخت دو باب کارگاه را آغاز خواهیم کرد که از درگاه‌های مختلف تأمین اعتبار آن را انجام و امسال این دو کارگاه را به صورت ثابت در زیرکوه راه‌اندازی خواهیم کرد.

هم‌اکنون در زیرکوه اجرای آموزش در مکان استیجاری صورت می‌گیرد و به سبب ماهیت آموزش فنی و حرفه‌ای تصمیم گرفتیم در فضای استانداردتری آموزش‌ها را اجرا و همگام با اجرای آموزش فضای جدید را آماده می‌کنیم. در شهرستان طبس مرکز ما مرکز دو منظوره است و ویژه خواهران مرکزی جدایی را چند سال است آغاز کردیم و امسال سرعت عملیات را بالا بردیم و امید است امسال افتتاح کنیم.

فارس: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به چه میزان در استان سبب ایجاد اشتغال شده است؟

کامرانی‌فرد: در راستای اهداف آموزشی رصد می‌کنیم و افرادی که دوره‌های آموزشی را گذراندن و سن اشتغال را دارند بعد از فراغت دوره‌های آموزشی کار آن‌ها و رهگیری اشتغال افرادی که آموزش دیدند بالای ۶۵ درصد است و بسیاری از رشته‌هایی که ثبت‌نام می‌کنند، اشتغال آن‌ها از قبل فراهم شده و ارتباطی را با صنایع گرفتیم و نیازسنجی کردیم.

برخی صنایع درخواست داده تا آموزش‌ها را ارائه دهیم و در این صنایع نیرو لازم داشتند به طوری که در نهبندان رشته‌های معدن را داریم که اشتغال آن هم برنامه‌ریزی شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*