اخبار خراسان جنوبی/ خانه نساجی سنتی خراسان جنوبی در شهر مود افتتاح شد

یادداشت شهروند

نقش مدارک مکتوب در پژو هشهای تاریخی

در پژوهش های تاریخی، اسناد و مدارک مکتوب به عنوان منابع دست اول از اعتبار و جایگاه خاصی برخوردارند و یکی از ابزارهای مهم شناخت دقیق تاریخ ملّی و محلی است. نگاه پژوهشگران به اسناد که اغلب توسط کاتبان محلّی به رشته تحریر درآمده است و نیز میزان و تنوع اسناد و نویسندگان آن، نشان از وجود فرهنگی غنی در کشور ایران را دارد. زیرا اسناد از لحاظ مطالب و نکات بسیاری درباره مسائل تاریخی، فرهنگی، هنری، سیاسی، اقتصادی، جغرافیایی، اجتماعی، قضائی، مالی و نظامی دارای اهمیت فراوانی هستند.
اسناد ملی و آثار مکتوب گذشته در استان خراسان جنوبی می توانند روشن کننده ابهامات و زوایای دیده نشده تاریخی این استان پهناور باشند.و اگر ما بتوانیم جهت پژوهشگران و علاقمندان به تاریخ محلی این منابع دست اول را یکجا طبقه بندی و سازماندهی و جهت استفاده بصورت دیجیتال آماده سازی نماییم خدمت بزرگی به جامعه پژوهشی کشور و استان خود کرده ایم.
امید که مسوولان فرهنگی ارشد استان در استانداری و دانشگاه بیرجند، با توجه به اهمیت این موضوع آینده نگر باشند و به کتابخانه و مرکز اسناد یا هاپ دانشی گسترده تر با کارایی بیشتر، تدبیری نمایند تا در این منطقه از کشور عزیزمان هم مردم صاحب سازمان فرهنگی بزرگی گردند و با توجه به نقش مهم و ساختار و وظایف تخصصی و خاص، این مهم راه اندازی گردد و توسط این مرکز فرهنگی بزرگ تبادلات فرهنگی بیشتری بین کشورهای همسایه همچون پاکستان و افغانستان برقرار گردد و چه بسا از خروج اسناد و مدارک مهم جلوگیری شود و انشالله در کنار وظایفی که دارد اندیشگاهی جهت تبادل و مناسبات فرهنگی ایران با همسایگان گردد.
علی احسانی مقدم
کارشناس اسناد و مدارک
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

 

 

 

پروازهای فرودگاه بیرجند افزایش یافت

پروازهای فرودگاه بیرجند افزایش یافت

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی گفت: پرواز روزهای دوشنبه از شرکت هواپیمایی آتا به لیست پروازی فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند اضافه شد.

عظیم طهماسبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اولین پرواز جدید شرکت آتا از فرودگاه بیرجند به مقصد تهران روز دوشنبه ۱۳ تیرماه برقرار است.

وی گفت: این پرواز ساعت ۲۰ و ۱۰ دقیقه از تهران به مقصد بیرجند و ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه روز دوشنبه از بیرجند به مقصد تهران انجام می‌شود.

مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۰ پرواز از فرودگاه بیرجند به مقصد تهران انجام می‌شود افزود: با اضافه شدن پرواز آتا در برنامه تابستانی مجموع پروازهای بیرجند- تهران به صورت رفت و برگشت ۲۲ سفر خواهد بود.

وی یادآور شد: دو پرواز از فرودگاه بیرجند به سمت مشهد نیز در برنامه هفتگی این فرودگاه وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر همه روزها به غیر از پنجشنبه پرواز از فرودگاه بیرجند انجام می‌شود گفت: شرکت‌های هواپیمایی پارس ایر، ماهان، ایران ایر و آتا این پروازها را انجام می‌دهند.

 

 

 

 

خطیب جمعه بیرجند:

انسجام امت اسلامی در حج توطئه دشمنان را خنثی می‌کند

انسجام امت اسلامی در حج توطئه دشمنان را خنثی می‌کند

بیرجند- ایرنا- امام جمعه موقت بیرجند گفت: رییس جمهور آمریکا تصمیم دارد سفری به عربستان داشته باشد لذا انسجام امت اسلامی در ایام حج، توطئه‌ دشمنان و غربی‌ها را خنثی می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی در خطبه‌های نماز جمعه بیرجند که در مسجد جامع‌ المهدی (عج) برگزار شد با اشاره به اتحاد آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی در مقابل امت اسلامی افزود: قطعا حجاج با حضور منسجم خود در مناسک حج و امت اسلامی در سراسر جهان زمینه نابودی رژیم صهیونستی و غرب را فراهم خواهند کرد.

وی با تاکید بر لزوم الگو گرفتن از حضرت ابراهیم(ع) و خانواده ایشان اظهار داشت: حضرت ابراهیم (ع) ضمن اینکه تسلیم محض خداست، یک مبارز در صحنه‌های مختلف بوده که در مقابل دشمنان قیام می‌کند و با جهل‌زدایی به دنبال ترویج عبودیت است.

خطیب جمعه بیرجند ادامه داد: از هاجر نیز باید درس خوف و رجا آموخت و از طرفی هم امید به خدا داشت.

وی با اشاره به حضور مسلمانان از اقصی نقاط جهان در مراسم حج اظهار داشت: وحدت و انسجام مسلمانان در اجتماع عظیم حج یک درس بزرگ از این فریضه است.

حجت الاسلام نوفرستی با بیان اینکه قیام بسیاری از بزرگان با حج پیوند دارد افزود: در مراسم حج باید مسلمان به اوج معرفت برسد لذا یکی از درس‌های بزرگ حج معرفت و بصیرت است.

وی گفت: در هر موقعیتی آنانی که مسئولیت دارند اگر کوتاهی کنند مورد نکوهش قرآن و سرزنش خداوند هستند لذا با همین نگاه بلند بود که امام و یارانش زمینه تشکیل حکومت الهی را ایجاد کردند.

امام جمعه موقت بیرجند با اشاره به در پیش بودن شهادت امام رضا(ع) یادآور شد: شهادت ائمه اطهار(ع) هیچ امتیازی برای اسلام و شیعه نبود جز اینکه مخالفان ائمه اطهار(ع) با علم مخالف هستند.

وی ادامه داد: چرا دشمنان با انبیا مخالفت می‌کنند تعبری آیت‌الله بهجت این است که قتل انبیای اسلام بر این اساس است که آنان نور علم و معرفت در دل مردم ایجاد می‌کردند.

حجت الاسلام نوفرستی افزود: امام جواد(ع) شخصیتی است که پاسخگوی همه شبهات بوده لذا صاحب علم لدنی است گرچه امامت در سن ۹ سالگی امتحان بزرگی برای مردم آن زمان بود.

وی با اشاره به  شهادت ۷۲ تن از شهدای کربلای ایران و در راس آنها شهید مظلوم آیت الله بهشتی گفت: به فرموده امام (ره) که ایشان به تنهایی یک ملت بود، عبارت بزرگی است.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: مباحث ولایت فقیه در طول تاریخ شیعه مطرح بوده اما اینکه نظرات فقهی در این عصر پیاده شود کار بزرگی است.

وی گفت: در بحث تبیین قانون اساسی و مسئله ولایت فقیه باید بررسی کرد چه کسانی موضع گرفتند  لذا حزب آزادی، جبهه ملی، جریان نفاق و در بحث احکام الهی از جمله حکم قصاص جبهه گرفتند و امام آنها را مرتد نامید.

حجت الاسلام نوفرستی با بیان اینکه آنها ولایت فقیه را باور نداشتند افزود: شهید بهشتی مظلومانه زیست و به شهادت رسید اما امروز افتخاری برای انقلاب است.

وی با بیان اینکه وجود شهید بهشتی به قوه قضائیه جایگاه داد عنوان کرد: امروز هم موقعیت بسیار مناسبی است که سران سه قوه با تکیه بر ولایت فقیه در راه پیشرفت کشور گام بردارند.

امام جمعه موقت بیرجند یادآور شد: زمینه‌های جهاد و تعالی با وجود همدلی سه قوه در کشور فراهم است.

وی گفت: سند تحول مجموعه قضائیه کشور در دوران تصدی آیت الله رئیسی ارایه شد و رهبری تایید و تحسین کردند و ۷۰ صفحه نقشه راه این مجموعه است.

حجت الاسلام نوفرستی ابراز امیدواری کرد: نظارت بر عملکردها به طور جدی و گسترده دنبال شود تا شکایات به پایین‌ترین سطح ممکن برسد.

وی ادامه داد: ارج نهادن به خدمات قضات پاکدامن از موارد مورد تاکید رهبری بوده که امید است مورد توجه باشد.

خطیب جمعه بیرجند ضمن تاکید بر لزوم برخورد قاطع با معدود افراد متخلف افزود: امید است با حضور نیروهای کارآمد و تربیت مدیران شایسته برای سطوح قضایی و اداری شاهد پویایی و رشد و تعالی این مجموعه باشیم.

وی گفت: در استان خراسان جنوبی نیز شاهد پیگیری‌های جدی از سوی مجموعه دادگستری هستیم که امید است در مبارزه با فساد و آلودگی‌ها هم در راستای پاکیزی جامعه از آسیب‌ها گام‌های ارزشمندی برداشته شود.

 

 

استاندار خراسان جنوبی:
نجمه خدمتی یک ظرفیت برای کشور است

 

استاندار خراسان جنوبی گفت: نجمه خدمتی یک ظرفیت برای خراسان جنوبی و ایران است و مورد توجه ویژه ما قرار خواهد گرفت.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ دکتر قناعت با بیان این مطلب در دیدار نجمه خدمتی و خانواده این ملی پوش خراسان جنوبی اظهار داشت: وظیفه ماست که جوانان نخبه استان در عرصه‌ های مختلف را مورد توجه قرار دهیم.
وی با بیان اینکه به هدف زدن در رشته تیراندازی، حسی عالی و قابل وصف نیست، اضافه کرد: نجمه خدمتی در مسابقات بین المللی، آسیایی و ملی مدال‌های رنگارنگی را کسب کرده که مایه افتخار خراسان جنوبی است.
استاندار با اشاره به اینکه از کشور، خاک و وطن در مبانی دینی به عنوان ناموس یاد می‌کنند، اضافه کرد: عرقی که ما ایرانیان نسبت به خاک و وطن داریم، خیلی ارزشمند است.
قناعت با ذکر این نکته که خاک و وطن، هستی هر فرد ایرانی است و این نگاه در دیدگاه خانواده و خود نجمه خدمتی وجود دارد، تصریح کرد: این ورزشکار بین المللی دارای خانواده مذهبی و ایرانی اصیل است که تاکنون تمام مشکلات سد راه پیشرفت خود را تحمل کرده است.
به گفته وی؛ هفته آینده جلسه‌ای با محوریت شخص استاندار و سایر مسئولان متولی برگزار خواهد شد و مشکلات و موضوعات مطرح شده در این دیدار مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا بخشی از انتظارات را برآورده کنیم و از شرمندگی این ورزشکار بین المللی استان دربیایم، در این خصوص حتماً کمک‌ های لازم را خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه ورزشکاران تیرانداز نیازمند ثبات و آرامش درونی هستند، اضافه کرد: تیراندازی یک ورزش روحی و روانی است، اینکه کسی بتواند در این رشته به هدف بزند، کار سنگین و سختی است و باید فرد حتماً از شاخص‌های روحی و روانی بالایی برخوردار باشد تا بتواند در کسری از ثانیه به هدف بزند که نجمه خدمتی دارای اینگونه روحیه‌ای است.
نجمه خدمتی، ملی پوش خراسان جنوبی هم در این دیدار گفت: پدر و مادر و همسرم مهمترین حامیانن من تاکنون بوده‌اند و مشکلات زیادی در مسیر راهم وجود دارد.

 

صعود تیم فوتبال پارسا صنعت بیرجند به صدر جدول لیگ کشور/۷

 

بازی معوقه دو تیم پارسا صنعت بیرجند و نوین کشاورز علی آباد کتول در مشهد برگزار و در پایان بازی تیم پارسا صنعت با نتیجه یک بر صفر پیروز میدان شد و به صدر جدول رقابت های فوتبال لیگ دسته سه صعود کرد.

 

 

قضاوت داوران خراسان جنوبی در مسابقات اسنوکر کشور/۷

 

مسابقات رنکینگ اسنوکر پیشکسوتان کشور به میزبانی استان گلستان برگزار و فاضل فروتن داور خراسان جنوبی رقابت فینال را قضاوت کرد.

همچنین قضاوت دیدار رده بندی این دوره از مسابقات را سعید صلواتی نژاد و نیمه نهایی را احمد رضایی از خراسان جنوبی بر عهده داشت.

 

 

 

 

اهدای لوازم ورزشی با حضور نجمه خدمتی بانوی المپیکی استان/۷

 

اداره ورزش و جوانان با همکاری سمن شکوفه های مهر خاوران شهرستان درمیان اقدام به توزیع لوازم ورزشی در بین ورزشکاران روستاهای نوغاب و سرو شهرستان درمیان کردند .

شایان ذکر است؛ در این اقدام فرهنگی و خداپسندانه که ۴۰ پک ورزشی شامل کفش ورزشی، تیشرت و جوراب ورزشی تدارک دیده شده بود، ابراهیمی، رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان و نجمه خدمتی بانوی المپیکی استان و علی آبادی دبیر سمن مهر خاوران نیز حضور داشتند.

 

 

 

برگزاری مراسم افتتاحیه مسابقات فوتسال جام شهدای کارگر شهرستان طبس/۷

 

مراسم افتتاحیه چهارمین دوره مسابقات فوتسال جام شهدای کارگر شهرستان طبس در محل سالن پنجم اردیبهشت شهرستان طبس برگزار شد .

در این مسابقات که به همت هیات ورزش کارگری شهرستان طبس و با همکاری اداره ورزش و جوانان، معاونت اداره کل و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و هیات فوتبال برگزار می شود، ۱۸ تیم در چهار گروه با هم به رقابت خواهند پرداخت.

 

استقبال جوانان استان از کارگاه فیلمنامه نویسی ابراهیم امینی/۲-۳

کارگاه فیلمنامه نویسی با تدریس ابراهیم امینی ، نویسنده فیلم های «ایستاده در غبار » و «ماجرای نیمروز » با استقبال جوانان استان برگزار شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی ، کارگاه فیلمنامه نویسی ابراهیم امینی، بازیگردان، بازیگر و نویسنده سینما و تلویزیون، به مدت دو روز در ۳۱ خرداد و ۱ تیرماه ۱۴۰۱ با همت موسسه ثمین فیلم خاوران، از موسسات سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزار شد.
در این کارگاه روش های فیلمنامه نویسی جدید و فیلمنامه نویسی کلاسیک تدریس شد و کارگاه عملی پرورش طرح همراه با انتخاب فیلمنامه نویسان مستعد استان انجام گرفت.
گفتنی است محمود رمضانی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی روز گذشته همراه با سید علی زمزم معاون امور هنری و سینمایی اداره کل از این کارگاه بازدید کرد.

 

ابراهیم امینی در آثاری همچون «لاتاری»، «ایستاده در غبار»، «لاغرها برمى‌گردند»، «درخت گردو»، «ماجرای نیمروز ۲: رد خون»، «ماجرای نیمروز»، «سیزده»، «آخرین روزهای زمستان»، «بادیگارد» به عنوان «بازیگر»، «نویسنده فیلمنامه»، «دستیار فیلمبردار»، «بازیگردان»، «انتخاب بازیگر»، «با تشکر از» حضور داشته است.

دیدار کاری مدیر مسئول روزنامه امروز خراسان جنوبی با مدیر کل کانون پرورش فکری/۲-۳

دیدار کاری مدیر مسئول روزنامه امروز خراسان جنوبی با مدیر کل کانون پرورش فکری

در دیدار مدیر مسئول روزنامه امروز خراسان جنوبی با مدیر کل کانون پرورش فکری بر پوشش خبری برنامه‌های حوزه کودک و نوجوان و معرفی موفقیت‌های کودکان ونوجوانان تاکید شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ حمیدی در ابتدای این دیدار معرفی از خدمات کانون و برنامه‌های پیش رو در ایام تابستان داشت و ضمن قدرانی از پوشش خبری برنامه های کانون از طریق این روزنامه گفت: در ایام بعد از بیماری کرونا شاهد حضور پرشور کودکان ونوجوانان در مراکز کانون هستیم که این موضوع حاصل اعتماد خانوادها به کانون و فعالیتهای آن است و لازم است از طریق روزنامه‌ها و رسانه‌های استان امکانات کانون و موفقیت‌های حوزه‌های ملی و بین المللی کودکان ونوجوانان به خانواده‌ها معرفی شود تا زمینه شکوفایی بیش از پیش کودکان ونوجوانان استان فراهم شود.

وی با بیان اینکه کیفیت اجرای برنامه‌ها در اولویت کاری برنامه‌های مراکز کانون قرار دارد ادامه داد: بیش از ۵۲۰ کارگاه تخصصی ویژه اوقات فراغت کودکان ونوجوانان در سطح مراکز کانون استان پیش بینی شده است و آموزشهای تخصصی در حوزه های فرهنگی، هنری و ادبی به کودکان ونوجوانان استان ارایه می کنند.

وی از راه اندازی مرکز شماره ۴ کانون در منطقه مهر شهر و سومین کتاب‌خانه سیار روستایی در شهرستان بیرجند در آینده ای نزدیک نیز خبر داد.

در ادامه حیدری مدیر مسئول روزنامه امروز خراسان جنوبی، نیز بر تقویت ارتباط این روزنامه با کانون، انتشار اخبار حوزه کودک ونوجوانان، انعکاس تجربیات و تلاش در جهت توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه بین کودکان و نوجوانان تاکید و در خصوص بازدید کودکان ونوجوانان از مجموعه چاپ و نشر امروز خراسان جنوبی و همکاری در برنامه‌های چاپ کتاب حوزه کودک ونوجوان اعلام آمادگی کرد.

مجتمع آموزشی امام رضا(ع) در مهرشهر بیرجند توسعه می‌یابد/۲

 

مجتمع آموزشی امام رضا(ع) در مهرشهر بیرجند توسعه می‌یابد

در دیدار معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی و معاون فنی و عمران آستان قدس رضوی(ع) بر ادامه عملیات اجرایی مجتمع آموزشی امام رضا(ع) مهرشهر تأکید شد.

به گزارش تسنیم علیرضاعباس زاده در دیدار با ملازم الحسینی معاون فنی و عمران آستان قدس رضوی(ع) درباره ادامه عملیات اجرایی مجتمع آموزشی امام رضا(ع) مهرشهر بیرجند بحث و تبادل نظر کرد.

در این دیدار بر ادامه و تکمیل عملیات اجرایی فاز اول این مجتمع آموزشی (دبستان دوره اول و دوم)  در قالب ۱۸ کلاس درس تأکید شد.قول مساعد تأمین اعتبار لازم و تکمیل فاز اول این پروژه تا انتهای سال جاری از نتایج این نشست بود.

این دیدار با حضور مدیرکل و معاون مشارکت های مردمی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان و مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری های خراسان جنوبی انجام شد.

برنامه ریزی برای احداث ۲۰ کلاس درس در مناطق حاشیه شهر بیرجند

 همچنین در دیدار معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی، برای احداث ۲۰ کلاس درس در مناطق حاشیه شهر بیرجند برنامه ریزی شد.

عباس زاده در دیدار رضایی خیر مدرسه ساز از اقدامات این خیر بزرگوار در ساخت فضاهای آموزشی استان تقدیر و تشکر کرد.در این دیدار مقرر شد؛ عملیات اجرایی این ۲۰ باب کلاس درس جدید به زودی آغاز شود، این کلاس ها در روستاهای حاجی آباد، دستگرد و امیرآباد شهرستان بیرجند احداث می شوند.

بنا به تصمیمات اتخاذ شده در این نشست، از اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور و اعتبارات دولتی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان برای اجرای عملیات تکمیلی  این پروژه تأمین خواهد شد.

این دیدار با حضور مدیرکل و معاون مشارکت های مردمی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس  و نیز  مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان انجام شد.

غار پهلوان، حاصل نبوغ کویرنشینان/۲-۳

غار پهلوان یکی از غارهای تاریخی است که در فاصله ۴۰ کیلومتری شمال شهر حاجی آباد شهرستان زیرکوه قرار دارد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان غار پهلوان در دامنه‌های غربی رشته کوه شاسکوه و در فاصله حدود ۴۰ کیلومتری شمال شهر حاجی آباد قرار دارد.

این غار دارای دو دهانه است که در دو دامنه شاخه فرعی یک کوه قرار گرفته اند.

یک دهانه در دامنه جنوب کوه قرار دارد و دارای دهانه‌ای تنگ و باریک است که ارتفاع این دهانه حدود ۸۰ سانتیمتر و عرض آن حدود ۱ متر است.

فضای داخلی غار بر خلاف ورودی آن بسیار مرتفع است و در داخل غار بقایای زیادی از آثار معماری قابل مشاهده است.

این آثار شامل دیوار‌هایی ساخته شده از سنگ و مقدار کمی آجر با ملات ساروج و گچ است که در نقاط مختلف غار پراکنده اند.

بقایای سفالی در داخل غار نسبتاً کم است و این امر به این دلیل است که بیشتر سفال‌ها توسط افرادی که از غار بازدید می‌کنند به خارج منتقل می‌شوند.

این غار زیبا و تاریخی در فاصله حدودا ۴۰ کیلومتری مرکز شهرستان زیرکوه قرار دارد.

 

 

پرداخت تسهیلات فرزند آوری به هزار نفر در خراسان جنوبی

تاکنون هزار و ۴۷۱ نفر در خراسان جنوبی بیش از ۶۵ میلیارد تومان تسهیلات تشویقی جوانی جمعیت را دریافت کرده اند.

 

در پی آمار منتشر شده و به صدا درآمدن زنگ خطر پیر شدن جمعیت ایران در سال‌های اخیر طرح اعطای تسهیلات قرض الحسنه برای خانواده‌هایی که از ابتدای سال ۱۴۰۰ صاحب فرزند شده اند، در حال اجرا است.

این طرح به افرادی تعلق می‌گیرد که فرزندانشان از ابتدای سال ۱۴۰۰ در شهری که نرخ باروری آن کمتر از ۲.۵ درصد است به دنیا آمده باشند.

در استان خراسان جنوبی شهرستان‌های درمیان، نهبندان، سربیشه و قاین شامل این طرح نمی‌شوند.

پرداخت وام؛ عده ای راضی، عده ای ناراضی

یکی از شهروندان بیرجندی می‌گوید: فرزند سوم من در سال ۱۴۰۰ به دنیا آمده است.

او می‌گوید: بعد از شروع این طرح برای برای دریافت وام فرزند سوم خود در سامانه ثبت نام کردم که بعد از مدتی پیامکی از سوی بانک دریافت کردم.

این شهروند بیرجندی می‌گوید: بعد از مراجعه به بانک و تکمیل مدارک و بردن ضامن مبلغ ۶۰ میلیون تومان را دریافت کردم.

او می‌گوید: برای پرداخت وام سختگیری وجود نداشت و وام را چند روز پس از تکمیل مدارک دریافت کردم.

عده‌ای از مردم وام را به راحتی دریافت کرده اند، اما عده‌ای از تأخیر آن ناراضی هستند.

همکاری ۱۸ بانک و موسسه در پرداخت وام

زرنگ دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی گفت: ۱۸ بانک و موسسه اعتباری در استان در این طرح همکاری داشته و وام‌ها را پرداخت می‌کنند.

او گفت:تاکنون  ۲ هزار و ۳۵۴ نفر در سامانه ثبت نام کرده اند که هزار ۴۷۱ نفر توانسته اند وام خود را دریافت کنند.

زرنگ گفت: تاکنون مبلغ ۶۵ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان در این طرح در استان پرداخت شده است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی گفت: دلیل این که عده‌ای وام را به راحتی دریافت کرده اند و برای عده‌ای هم با تأخیر واریز شده است این است که استقبال و مراجعه مردم به برخی از بانک‌ها بیشتر بوده است.

او گفت: از طرفی برخی از بانک‌ها اعتبار بیشتری را در این خصوص داشته اند و برخی نیز به دلیل کمبود نیروی انسانی و کمبود واحد در استان تسهیلات کمتری جذب کرده اند.

از ۷ اردیبهشت پرداخت تسهیلات شروع شده است و برای فرزند اول ۲۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود و به ترتیب برای هر فرزند بعدتر ۲۰ میلیون اضافه می‌شود.

۶۳ درصد از متقاضیان وام را دریافت کرده اند

متقاضیان برای ثبت نام باید در سایت https: //ve.cbi.ir ثبت نام کنند.

برای پرداخت اقساط این وام ۶ ماه تنفس در نظر گرفته شده است و اقساط وام فرزند اول ۳۶ ماه و فرزند پنجم ۸۱ ماه است.

خراسان جنوبی در جذب تسهیلات وام قرض الحسنه فرزندآوری رتبه دهم کشور را دارد و تاکنون ۶۳ درصد از متقاضیان وام فرزندآوری در استان موفق به دریافت این وام شده اند.

 

 

 

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی:
۱۹۲ نفر از زندانیان خراسان جنوبی آزاد شدند/۲-۳

حجت الاسلام موحدی راد از آزادی ۱۹۲ نفر از زندانیان خراسان جنوبی با استفاده از ارفاقات قانونی خبر داد.

به گزارش شبستان در دومین روز از هفته قوه قضاییه رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی به همراه معاونین و دادستان مرکزی استان، مدیرکل زندانهای استان و ۱۵۰ قاضی دادگاه تجدیدنظر، انقلاب و محاکم عمومی استان از زندان های خراسان جنوبی بازدید کردند و از نزدیک در جریان وضعیت زندان ها و زندانیان استان قرار گرفتند.

 

رئیس کل داد گستری  تبریک خراسان جنوبی در حاشیه این بازدید ضمن تبریک هفته قوه قضاییه و همچنین گرامیداشت شهدای ۷ تیر گفت: همکاران قضایی با همراهی و همکاری سازمان زندان های استان در زندان های استان حضور یافتند و بی واسطه با زندانیان دیدار کرده و پیگیر رفع مشکلاتشان شدند.

 

حجت الاسلام «علی موحدی راد» در ادامه خاطر نشان کرد: با پیگیری های انجام شده ۱۹۲ نفر از زندانیان که ۲ نفر از آن ها خانم هستند از ارفاقات قانونی از قبیل آزادی مشروط و تعلیق در اجرای مجازات برخوردار شده و از زندان آزاد شدند.

 

وی افزود: تعداد هفت نفر از این زندانیان با استفاده از پابند الکترونیک ادامه محکومیت خود را در کنار خانواده هایشان خواهد گذراند.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: هفت زندانی جرایم غیر عمد و جرایم مالی نیز با همکاری خیرین و ستاد دیه از زندان آزاد می‌شوند.

 

حجت الاسلام علی موحدی راد بیان کرد: به مناسبت هفته قوه قضاییه به تمامی زندانیانی که شرایط تامین وثیقه بر اساس آیین نامه شرایط را داشته باشند ۱۵ روز مرخصی اعطا خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه امنیت و آرامش مردم خط قرمز دستگاه قضا است، متذکر شد: به مجرمانی که جرایم خشن انجام دادند و تهدیدی برای امنیت مردم هستند مرخصی داده نخواهد شد.

 

 

 

 

نیروگاه حرارتی زغال‌سنگ سوز طبس چالش تامین برق کشور را برطرف می‌کند/۲-۳

 

نیروگاه حرارتی زغال‌سنگ سوز طبس چالش تامین برق کشور را برطرف می‌کند

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان طبس گفت: نیروگاه حرارتی زغال‌سنگ سوز طبس با توان تولید ۶۵۰ مگاوات برق می‌تواند بسیاری از چالش‌های تامین برق کشور و به‌ویژه استان‌های مرکزی و شرق کشور برطرف کند.

به گزارش تسنیم ، علی اکبر رحیمی به همراه اکبرزاده بخشدار مرکزی و زارع‌نیا رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس از معدن استخراج و نیروگاه حرارتی زغال‌سنگ سوز طبس بازدید کردند.

فرماندار ویژه طبس اظهار داشت: با توجه به نیاز کشور به تامین برق و با توجه به مشکلات اخیر بحران آب در مورد نیروگاه‌های برق آبی، تسریع در راه‌اندازی نیروگاه حرارتی زغال‌سنگ سوز طبس امری ضروری است.

رحیمی گفت: این نیروگاه با توان تولید ۶۵۰ مگاوات برق می‌تواند بسیاری از چالش‌های تامین برق کشور و به‌ویژه استان‌های مرکزی و شرق کشور برطرف کند از این بابت هم در مسئله اشتغال‌زایی و هم یک ابر زیرساخت ملی در منطقه حائز اهمیت بالایی است.

معاون استاندار خراسان جنوبی همچنین از بخش‌های مختلف عمرانی و تجهیزاتی نیروگاه بازدید و در جریان چرخه عملیاتی کارکرد نیروگاه قرار گرفت.

نیروگاه حرارتی زغال‌سنگ سوز طبس دارای بزرگترین معدن زغال‌سنگ حرارتی کشور با ذخیره ۲۰۹ میلیون تن زغال‌سنگ حرارتی  است.

در بازه زمانی بهره‌برداری از نیروگاه در افق سال ۱۴۰۳ اشتغال پایدار ۲۰۰۰ نفر در معدن و نیروگاه تحقق خواهد یافت و تاکنون ۳ هزار میلیارد تومان هزینه شده که برای بهره‌برداری از طرح ۱۵ هزار و میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان طبس همچنین از معدن روباز زغال سنگ حرارتی کانی کربن بازدید کرد.

وی پس از بازدید کارگاه‌های استخراج زغال و باطله زغال‌سنگ حرارتی در این منطقه معدنی و ارگاه پروژه‌های بازدید شده امروز جنب و  جوش کار و تلاش، نشاط نیروهای کار، کارکرد ماشین‌آلات و تجهیزات را امیدآفرین و نویدبخش چرخش منظم اقتصاد و اشتغال‌زایی دانست و این مسئله خستگی کار و تلاش برای مردم را برای من از بین می‌برد.

به گزارش تسنیم، معدن کانی کربن با ذخیره ۱۰ میلیون تنی و با اشتغال ۳۵۰ نفری و ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تنی زغال‌سنگ حرارتی در سال دارای فعالیت است که از واحدهای تولیدی موفق حوزه معادن شهرستان طبس محسوب می‌شود.

سرقت سواری پراید در خراسان رضوی، کشف در خراسان جنوبی/۴

 

جانشین انتظامی”بیرجند” از کشف سواری پراید سرقتی از “رشتخوار” خراسان رضوی و دستگیری ۲ نفر سارق دراین شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”مهدی شکوهی راد” اظهار داشت: ماموران کلانتری”۱۵ مهرشهر” شهرستان بیرجند هنگام گشت زنی به یک سواری پراید با پلاک غیر بومی که در حال حرکت بود مشکوک شدند و با علائم هشدار دهنده به راننده آن دستور ایست دادند.

وی بیان داشت: مأموران پس از متوقف کردن سواری پراید نسبت به استعلام پلاک خودرو از سامانه اقدام کردند که مشخص گردید خودرو در رشتخوار خراسان رضوی به سرقت رفته است لذا سریعا راننده آن به همراه سرنشین نیز دستگیر و به مقر انتظامی منتقل شدند.

جانشین انتظامی شهرستان بیرجند تصریح کرد: متهمان در بازجویی های پلیسی به بزه ارتکابی خود اعتراف کردند که در این رابطه پرونده تشکیل و سارقان جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

کشف ۵۰۰ کیلوگرم ماهی غیر مجاز در”طبس”/۴

 

جانشین فرمانده انتظامی”طبس” گفت: ماموران یگان امداد این شهرستان در بازرسی از یک وانت مزدا، مقدار ۵۰۰ کیلوگرم ماهی غیر مجاز و فاقد مجوز بهداشتی، به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال در این شهرستان کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”جواد عباسی” درتشریح این خبر اظهار داشت: مأموران انتظامی یگان امداد شهرستان طبس در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا، هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک وانت مزدا مشکوک و جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی از وانت مزدا، مقدار ۵۰۰ کیلوگرم ماهی غیر مجاز و فاقد مجوز بهداشت کشف کردند که ارزش ریالی آن بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

جانشین انتظامی شهرستان طبس افزود: ماًموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

دلجویی از خانواده گرانقدر شهید محمدحسن ابراهیمی/۲

 

استاندار در آخرین برنامه هفتمین سفر شهرستانی خود، با حضور در منزل شهید محمد حسن ابراهیمی از خانواده عزیر این شهید والامقام دلجویی کرد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، دکتر قناعت در این دیدار، تکریم و پاسداشت مقام شامخ شهدا و خانواده گرانقدر آنها را تکلیف و وظیفه همه مدیران عنوان کرد.
شهید محمدحسن ابراهیمی- متولد ۱۳۳۷ – درسربیشه دیده به جهان گشود و بعد از طی کردن دوران ابتدایی و راهنمایی در زادگاه خود، برای ادامه تحصیل راهی بیرجند شد.
حضور فعال در مراسم مذهبی و مشارکت در ساخت بنای بیمارستان علی بن ابیطالب(ع) سربیشه از مهمترین ویژگی های این شهید بزرگوار است.
او که با پیروزی انقلاب اسلامی به عضویت بسیج درآمده بود، با شروع جنگ تحمیلی، رهسپار میدان نبرد حق علیه باطل شد و سرانجام درسال ۱۳۶۵ و در عملیات کربلای ۵- منطقه عملیاتی شلمچه- و درسن ۲۸ سالگی به فیض شهادت نائل آمد.

به دلیل حرکت لاکپشتی تأمین آب

اجرای طرح نهضت ملی مسکن طبس به کندی پیش می‌رود/۲

آبرسانی به واحد‌های در حال ساخت نهضت ملی مسکن طبس به کندی انجام می‌شود که این معضل، قسمت اعظمی از طرح را دچار مشکل کرده است.

با شروع طرح نهضت ملی مسکن بذر امید برای خانه دار شدن در دل مردم طبس روشن شد.

حرکت کند اجرای این طرح با یک مشکل اساسی رو به رو شده است.

در دو سایت ۵۰ و ۷۹ هکتاری طبس، آب به عنوان اصلی‌ترین و مهمترین زیرساخت دچار مشکل شده و تأمین آب برای ساخت و ساز به سختی صورت می‌گیرد.

تأمین آب با تانکر سیار

یکی از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن گفت: گفته شده باید برای آبرسانی و اعطای انشعاب، گچ کاری‌ها تکمیل شود و پس از آن انشعاب تعلق گیرد.

او گفت: اکنون مجبور هستیم با تانکر آبرسانی را انجام دهیم که هر هزار لیتر حدود ۸۰ هزار تومان هزینه در بر دارد.

رستم زاده رئیس نمایندگی نظام مهندسی ساختمان گفت: طبق مقررات ساخت مسکن، دیوارچینی باید تا ۳ روز مرطوب نگه داشته شود.

او گفت: همین امر نیاز بیش از پیش به آب را ایجاب می‌کند و باید پمپ آب وجود داشته باشد تا آبیاری دیوار و مرطوب نگه داشتن آن انجام شود.

نیمی از لوله گذاری سایت ۵۰ هکتاری انجام شده است

سیفی رئیس اداره آب و فاضلاب طبس گفت: ۵۰ درصد لوله گذاری آب در سایت ۵۰ هکتاری مسکن ملی طبس انجام شده است.

او گفت: در سایت ۷۹ هکتاری این شهر نیز باید بر و کف مشخص شود تا بتوان عملیات خاکبرداری و لوله گذاری را هر چه سریعتر به انجام رساند.

صالحی پیمانکار طرح آبرسانی به واحد‌های مسکن ملی طبس گفت: پیش بینی می‌کنیم تا ۲ الی ۳ ماه آینده آبرسانی به سایت ۵۰ هکتاری به اتمام برسد.

۸ هزار و ۳۱۶ نفر در طبس متقاضی طرح نهضت ملی مسکن هستند که تاکنون ۴ هزار و ۷۵۶ نفر واجد شرایط شناخته شده اند.

 

 

 

 

 

 

در مسئله غدیر اکتفا به یک دهه نشود و متناوب باید کار کرد

نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی تأکید کرد: در مسئله غدیر اکتفا به یک دهه نشود و متناوب باید کار کرد.

آیت ا… عبادی در دیدار دبیر اجرایی و جمعی از معاونین بنیاد بین المللی غدیردر مسئله غدیر اکتفا به یک دهه نشود و متناوب باید کار کرد استان گفت: غدیر عامل وحدت است نه عامل تفرقه و باید برای وحدت هر چه بیشتر به طور متناوب برای آن برنامه ریزی کرد.

وی افزود: برای گسترش هر چه بیشتر وحدت و تبیین غدیر، باید کاری کنیم که ابزار دست بیگانه نشویم و تحمل حرف همدیگر را دشته باشیم تا اختلافی به وجود نیاید.

نماینده، ولی فقیه در استان گفت: در خراسان جنوبی همواره شیعه و سنی همراه و همسو بوده اند، اما دشمن این را برنمی تابد و جوانان را فریب می‌دهد به همین دلیل باید یک سالم سازی وجود داشته باشد تا جوانان شیعه و اهل سنت ما گمراه نشوند و در این راه باید علمای آگاه دو مذهب با هماهنگی و حسن جوار، دست بیگانه را کوتاه کنند.

 

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی: مدیریت واحد در مرز ماهیرود ضروری است

استاندار خراسان جنوبی: مدیریت واحد در مرز ماهیرود ضروری است

استاندار خراسان جنوبی بر ضرورت وجود مدیریت یکپارچه و فرماندهی واحد در مرز ماهیرود برای جلوگیری از جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌های مرتبط با مرز تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت پنجشنبه شب در سفر به شهرستان سربیشه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بازارچه مرزی ماهیرود فرصتی بسیار خوب برای استان و شهرستان سربیشه است اما متاسفانه برخی رویدادها در افغانستان باعث شد تا این بازارچه به صورت یک طرفه از سوی طرف مقابل بسته شود.

وی بیان کرد: در این فاصله وزارت امور خارجه و نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان پیگیری‌هایی را انجام دادند و علاوه بر این ما نیز در این خصوص به طور غیررسمی دیدارهایی با تجار افغانستان برگزار کردیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بسته شدن بازارچه ماهیرود، فشار زیادی را به افغانستان تحمیل کرد و خسارت‌هایی را برای تجار افغان به همراه داشت، متذکر شد: بیکار شدن افراد زیادی به خاطر بستن بازارچه و پیگیری‌های همه جانبه مسوولان کشوری و استانی باعث شد تا امروز شاهد بازگشایی مجدد بازارچه مرزی و منطقه ویژه اقتصادی باشیم.

قناعت با تاکید بر اینکه باید نقاط ضعف گذشته در این خصوص مرتفع شود، اظهار داشت: یکی از مشکلات گذشته، نبود مدیریت واحد در مرز بود که در این خصوص در جلسه مشترک استانداران استان‌های مرزی با وزیر کشور و وزیر امور خارجه، بر این موضوع تاکید شد.

وی خاطرنشان کرد: در این دیدار مقرر شد که استاندار به عنوان فرمانده و مدیریت واحد مرز تعیین شود و نماینده‌ای را در این زمینه تعیین کند که بنا به این تصمیم، در خراسان جنوبی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار به عنوان نماینده استاندار در امور مرز معرفی شده است.

قناعت افزود: این موضوع باعث ایجاد هماهنگی در بین دستگاه‌های مرتبط با مرز برای جلوگیری از جزیره‌ای عمل کردن خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به سفر یک روزه خود به سربیشه، گفت: قبل از برگزاری این سفر نشست‌هایی در استان برگزار شد که نتیجه آن حضور و سفر استاندار است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در این سفر مصوبات خوبی برای بخش‌های درح، مود و مرکزی داشته‌ایم، تصریح کرد: برای این مصوبات اعتبارات خاصی گذاشته شد و مقرر گشت در زمان تعیین شده اجرایی شوند.

استاندار خراسان جنوبی در هفتمین سفر شهرستانی خود صبح امروز راهی شهرستان سربیشه شد و غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدای گمنام مود و افتتاح خانه سنتی مود به عنوان نخستین برنامه‌های این سفر انجام شد.

در ادامه نمایشگاه دائمی تولیدات صنایع دستی و محصولات کشاورزی شهر مود، محور هریوند – مزار کاهی، مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی درح، اورژانس جاده‌ای لانو، چاه‌های کشاورزی دشت خوشاب، نیروگاه بادی درح و زمین ورزشی چمن مصنوعی و استخر شنای سرپوشیده سربیشه مورد بازدید جواد قناعت قرار گرفت.

همچنین عملیات اجرایی فاز نخست مدول تصفیه خانه شهر سربیشه با حضور استاندار خراسان جنوبی آغاز شد.

حضور در نشست شورای اداری شهرستان و دیدار با خانوده شهدا هم از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه قناعت به شهرستان سربیشه است.

 

 

 

 

 

آن روی سکه صف‌های طویل در جایگاه‎های سوخت خراسان جنوبی

آن روی سکه صف‌های طویل در جایگاه‎های سوخت خراسان جنوبی

صف‌های طویل در برخی از جایگاه‌های سوخت خراسان جنوبی برای دریافت گازوئیل این روزها تبدیل به معمایی شده که مسئولان امر پاسخ به چرایی آن را در قاچاق سوخت می‌دانند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گزارش‌های مردمی از وجود صف‌های طولانی در برخی از جایگاه‌های سوخت خراسان جنوبی که موجب معطلی چندین ساعته رانندگان خودروهای سنگین شده ناشی از وجود اعتراضاتی در محدودیت‌های سوخت‌گیری است.

شلوغی و صف‌های طولانی گازوئیل از هفته‌های گذشته تاکنون به یک خواسته صنفی تبدیل شده و کامیون‌داران، رانندگان وسایل نقلیه بزرگ، مینی‌بوس، اتوبوس از وضعیت صف‌های طویل گازوئیل و کاهش سهمیه سوخت گلایه‌مند هستند.

درحالی از چند هفته گذشته شاهد گلایه کامیون‌داران خودروهای سنگین نسبت به صف‌های طویل گازوئیل و کاهش سهمیه سوخت هستیم که مسئولان معتقدند سهمیه سوخت کامیون‌داران کاهش نیافته بلکه بر اساس میزان پیمایش سهمیه واریز می‌شود.

قاچاق سوخت از گذشته نیز در استان های مرزی به عنوان یک معضل مورد توجه بوده و همواره دولت نیز طرح‌هایی را برای پیشگیری از این موضوع اجرایی کرده است.

اما روزهای اخیر انتظار کشیدن در صف‌های طویل خودروهای سنگین برای دریافت سهمیه گازوئیل از حوصله رانندگان ناوگان حمل‌ و نقل عمومی خارج شده به‌طوری که  بسیاری از آنها به‌ویژه خودروهای باری که از سایر شهرها به این استان آمده‌اند از این وضعیت گلایه‌مند بوده و خواستار رفع این مشکل هستند.

این موضوع تا جایی پیش رفت که چند روز قبل مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی نیز در کمیسیون ایمنی راه‌ها که به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار برگزار شد گلایه خود را از بی‌توجهی مسئولان شرکت نفت به صف‌های ایجاد شده مطرح کرد و با نشان دادن ویدئویی از گلایه رانندگان خواستار رفع این مشکل شد.

صف‌های طویل سوخت معضلی برای سیستم حمل و نقل

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی در این جلسه گفت: محدودیت‌های عرضه سوخت در جایگاه‌ها باعث بروز صف‌های طولانی شده که معضلی برای وسایل نقلیه سنگین و بخش حمل و نقل استان است.

اسدالله جلال‌زاده اظهار داشت: اجرای محدویت برای سوخت‌گیری در جایگاه‌ها باعث تشکیل صف‌های طولانی شده که اعتراض رانندگان را در پی داشته است.

وی با بیان اینکه از ساعت ۱۴ تا ۲۰ سوخت در جایگاه‌های استان عرضه نمی‌شود افزود: سهمیه سوخت براساس پیمایش سهمیه بوده اما ایجاد محدودیت زمانی باعث بروز مشکلات زیاد در حوزه حمل و نقل استان شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: این محدودیت‌ها فقط در جایگاه‌های سوخت استان اجرا می‌شود و انتظار می‌رود جلسه‌ای با حضور مسئولان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی برگزار و این مشکل رفع شود.

رییس پلیس راه خراسان جنوبی نیز صف‌های طویل در جایگاه‌های سوخت را معضل جدید در جاده‌های استان دانست و گفت: وقتی کامیونی با بار فاسدشدنی هشت ساعت در صف سوخت‌گیری معطل باشد مسلم با سرعت زیاد ادامه مسیر خواهد داد که این موضوع در تصادفات هم نقش دارد.

کارت‌های اضطراری عاملی برای تشکیل صف‌های طویل

با این وجود مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی معتقد است که صف‌های تشکیل شده نه به خاطر کاهش سهمیه سوخت یا عامل دیگر بلکه به خاطر استفاده از کارت اضطراری جایگاه‌ها برای دریافت سوخت است.

قربانعلی مردانی با اشاره به مشکل صف‌های ایجاد شده در برخی از جایگاه‌های استان برای دریافت نفت‌گاز گفت: تعدادی از جایگاه‌های استان، به منظور مدیریت شرایط خاص، دارای کارت سوخت اضطراری نفت‌گاز هستند این کارت‌ها دارای محدودیت‌هایی همچون سهمیه روزانه و سهمیه عرضه شده برای هر وسیله حمل و نقل است.

وی ادامه داد: با توجه به ماهیت این کارت‌ها، ارتباط نداشتن سوخت تحویلی به سهمیه هر وسیله نقلیه از مهم‌ترین ویژگی این کارت‌ها است.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: به عبارت دیگر این کارت باید توسط خودروهایی استفاده شود که امکان سوخت‌گیری از کارت سوخت شخصی خود را ندارند.

وی یادآور شد: با توجه به افزایش قیمت نفت‌گاز در بازارهای جهانی، برخی سودجویان اقدام به سوء استفاده از این ویژگی کرده‌اند.

پنج نرخ بودن گازوئیل وسوسه‌ای برای قاچاق

مردانی گفت: بنابراین در چند روز اخیر فقط در جایگاه‌هایی که دارای کارت اضطراری هستند، صف‌های طولانی تشکیل شده است.

وی ادامه داد: اگرچه نمی‌توان گفت که تمامی خودروهای متقاضی در صف، با نیت سوء استفاده اقدام به سوخت‌گیری می‌کنند اما به دلیل محدودیت سقف برداشت از کارت اضطراری باعث شده که متقاضیان واقعی این کارت‌ها نیز با مشکل مواجه شوند.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی علت اصلی قاچاق سوخت در خراسان جنوبی را اختلاف قیمت فاحش فرآورده‌های نفتی در داخل نسبت به خارج استان دانست و گفت: پنج نرخ بودن قیمت گازوئیل در استان برای سودجویان وسوسه‌انگیز است.

وی افزود: با ایجاد صف در جایگاه‌های سوخت، سهمیه هم افزایش پیدا کرد پس دلیلی بر کمبود سوخت نیست که عده‌ای به این مسائل دامن می‌زنند.

مردانی یادآور شد: چهار ماه قبل راهکار برای وجود نیامدن شرایط موجود ارایه شد زیرا علت اصلی تشکیل صف‌، وجود جایگاه‌هایی است که کارت اضطراری دارند.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی اظهار داشت: این جایگاه‌ها که تعداد آنها به ۱۴ مورد می‌رسد معمولا در ورودی و خروجی استان‌ وجود دارند که این کارت برای در راه‌ماندگان تعبیه شده است، اما برای عموم استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: در گزارش‌گیری ۱۵ روزه از این جایگاه‌ها، ۳۸ خودرو از ۲ جایگاه هر روز سوخت‌گیری کردند که دلیلی جز قاچاق نداشته و به تعزیرات معرفی شدند.

مردانی اظهار داشت: اکثر کمپرسی‌ها قدیمی هستند که از لحاظ قانونی کارت سوخت ندارند به همین دلیل وارد صف‌ها می‌شوند تا از کارت اضطراری استفاده کنند.

وی بیان کرد: از طرفی کارت‌های اضطراری محل درآمدی برای جایگاه‌دار شده است که می‌خواهد بیشتر بفروشد تا کارمزد بیشتری دریافت کند، کسانی که واقعا در راه ماندند اعتراض دارند که حق مسلم است.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی یادآور شد: در فضای مجازی خبری از جمع‌آوری کارت‌های اضطراری و گران شدن سوخت منتشر شده که این مهم خود باعث افزایش صف‌ شده که خبری کذب است.

وی در ادامه اجرای طرح منطقه‌ای‌ پایش و استفاده از سامانه‌های هوشمند را از مهمترین راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت عنوان کرد.

افزایش ۹ درصدی توزیع نفت‌گاز در خراسان جنوبی

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی همچنین گفت: میزان توزیع و پخش نفت‌گاز در خراسان جنوبی از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد رشد داشته است.

وی اظهار داشت: میانگین رشد توزیع نفت‌گاز در کشور پنج و در استان ۹ درصد است.

وی با تاکید بر اینکه کمبود سوخت در جایگاه‌ها مورد تایید نیست افزود: ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی امسال در وضعیت بسیار مناسبت‌تری نسبت به سال‌های قبل قرار دارد.

مردانی با اشاره به وضعیت قاچاق سوخت در خراسان جنوبی گفت: داشتن مرز مشترک با کشور افغانستان، افزایش قیمت نفت‌گاز در بازارهای جهانی و اختلاف فاحش بین سوخت یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای با قیمت جهانی، باعث شده است که قاچاق این فرآورده با افزایش روبه‌رو شود، گزارشات کشفیات نیروهای انتظامی و رشد بیش از ۴۰۰ برابری آن، موید این موضوع است.

وی پایش مداوم وضعیت سوخت‌گیری در جایگاه‌های استان، تشکیل پرونده‌های تخلفات و ارسال آن به مراجع ذیصلاح و تدوین را از مهم‌ترین اقدامات در راستای پیشگیری از قاچاق سوخت ذکر کرد.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین طرح‌هایی به صورت خاص در این خصوص تدوین شده که در اسرع وقت با هماهنگی مراجع ذیصلاح استانی اجرا خواهند شد و امید است این مساله در کوتاه‌ترین زمان رفع شود.

هوشمندسازی سوخت برای پیشگیری از قاچاق

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی هم گفت: به هر میزان که لازم باشد، هوشمندسازی توزیع سوخت را باید در دستور کار قرار دهیم زیرا یکی از عوامل اصلی پیشگیری از قاچاق است.

حجت‌الاسلام یدالله وحدانی‌نیا چند روز قبل در نشستی با موضوع قاچاق سوخت افزود: همانطور که مقام معظم رهبری تاکید دارند مبارزه با قاچاق  کالا باید طوری صورت گیرد که این کار برای افراد صرفه اقتصادی نداشته باشد.

وی گفت: جهل به قانون نافع مجازات نیست و با توجه به مشکلات ایجاد شده در حوزه سوخت، با قاچاقچیان برخورد قضایی و قاطع می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: هرگونه اقدام برای جلوگیری از قاچاق کالا و ارز به‌ویژه در مورد سوخت باید بازدارنده باشد و دستگاه‌های متولی نظارت‌ها را در این حوزه تشدید کنند.

وی ادامه داد: جدای از قانون‌گریزی و فرصت‌طلبی کسانی که مرتکب جرم می‌شوند، مقام معظم رهبری همواره بر مبارزه قاطع با قاچاق و به موازات آن حوزه پیشگیری و هوشمندسازی تاکید دارند.

حجت‌الاسلام وحدانی‌نیا گفت: بخشی از این فرصت‌ها برای متخلفان نشات گرفته از فرصت‌سوزی‌ برخی مسوولان است و اینکه قانونگذار بیش از یک دهه از تصویب قانون مبارزه با قاچاق، اصلاحاتی را انجام می‌دهد نشان‌دهنده خلاهایی است که باید روزنه‌ها بسته شود.

وی اذعان داشت: اصلاح در حوزه گمرک و تدابیری که جرم‌انگاری می‌شود محفوظ بوده و اینکه ماده چهار و تبصره‌های آن را قانونگذار منحل می‌کند نشانه اهمیت این موضوع است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی افزود: در ماده سه قانون مبارزه با قاچاق کالا هر یک از مسوولان و ماموران دولتی در هر رتبه و ‌مقامی با هر رفتاری اعم از فعل و ترک فعل چنانچه از مقام خود سوء‌استفاده کند و از این طریق به‌صورت جزیی و کلی از مصوبات ستاد، تخلف یا استنکاف کند در صورتی که در این قانون مجازات شدیدتری تعیین نشده باشد به یک تا پنج سال انفصال از خدمت محکوم خواهد شد.

وی گفت: در حوزه فرهنگی نیز نقش رسانه‌ها مهم است و در تریبون‌های نماز جمعه قشر مذهبی و انقلابی باید توجیه شوند تا استفاده از کالای داخلی مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام وحدانی‌نیا اظهار داشت: سال‌هاست موضوع اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر مطرح است اما باید این موضوع مهم بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد زیرا در حوزه فرآورده‌های نفتی یا سایر حوزه‌ها سرمایه کشور و مردم قاچاق می‌شود.

وی بیان کرد: دشمن امروز از کاه، کوه می‌سازد و از این گونه صف‌های خودروها برای دریافت سوخت، سوء‌استفاده می‌کند.

 

 

 

 

فاز نخست نیروگاه بادی دُرح سربیشه ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

فاز نخست نیروگاه بادی دُرح سربیشه ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

بیرجند – ایرنا – مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: فاز نخست احداث نیروگاه بادی دُرح شهرستان سربیشه ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا استاندار خراسان جنوبی روز پنجشنبه در ادامه سفر به شهرستان سربیشه به همراه نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی از نیروگاه بادی دُرح بازدید کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی در این بازید گفت: نیروگاه بادی دُرح با ظرفیت اسمی ۵۰ مگاوات و طول شبکه ۴ هزار و ۸۰۰  فشار متوسط و سه دستگاه ترانسفورماتور در حال اجراست.

مهدی دادگر افزود: فاز اول این پروژه تا پایان شهریورماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و ۱۰ مگاوات از ظرفیت این نیروگاه وارد مدار می‌شود.

وی با بیان اینکه تعداد کل توربین‌های این نیروگاه بادی ۲۰ واحد است که در فاز اول چهار واحد آن راه‌اندازی می‌شود، اضافه کرد: برای راه اندازی فاز نخست نیروگاه با پیشرفت فیزیکی حدود ۵۰ درصد به ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیاز است.

دادگر اظهار داشت: این نیروگاه با سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیون یورو معادل یک هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حال احداث است و ۷۰ درصد این مشارکت از سوی شرکت مپنا و ۳۰ درصد توسط شرکت تامین آتیه کارکنان صنعت برق خراسان تامین می‌شود.

وی ادامه داد: میزان اشتغال در دوران ساخت این نیروگاه ۶ هزار و ۶۵۰ نفر روز و پس از بهره‌برداری ۲۵ نفر به‌صورت مستمر اعلام شده و این نیروگاه در زمینی به مساحت ۲۲ هکتار در حال احداث است.

همچنین استاندار خراسان جنوبی در ادامه از نمایشگاه دائمی تولیدات صنایع دستی و محصولات کشاورزی شهر مود بازدید کرد.

این نمایشگاه در فضایی به مساحت حدود ۳۰۰ متر مربع ایجاد شده و محل عرضه تولیدات صنایع دستی و محصولات کشاورزی، سبزی و صیفی جات، نان محلی، گیاهان داریی، گل و گیاه، فرش دست بافت مود، پارچه برک، حوله، سفال و غیره است.

استاندار خراسان جنوبی همچنین در ادامه برنامه‌های این سفر از محور روستایی هریوند – مزار کاهی نیز بازدید کرد.

محور هریوند – مزار کاهی به طول هفت کیلومتر و عرض ۶ متر از جمله محورهای روستایی شهرستان سربیشه است که براساس برآوردهای صورت گرفته، بهسازی و تعریض این محور نیازمند ۱۰ میلیارد تومان اعتبار است.

محور هریوند – مزار کاهی از محورهای گردشگری شهرستان سربیشه و دارای ترافیک سنگین به ویژه در پایان هفته و تعطیلات با وجود ترددهای فراوان زائران و گردشگران به سمت مزار بی بی زینب خاتون (س)، مزار سید حامد علوی چنشت و روستای هدف گردشگری چنشت است.

استاندار خراسان جنوبی در هفتمین سفر شهرستانی خود راهی شهرستان سربیشه شد و غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدای گمنام مود و افتتاح خانه سنتی مود به عنوان نخستین برنامه‌های این سفر انجام شد.

 

۱۲ میلیارد ریال به اورژانس جاده‌ای لانو سربیشه اختصاص یافت

۱۲ میلیارد ریال به اورژانس جاده‌ای لانو سربیشه اختصاص یافت

 ۱۲ میلیارد ریال اعتبار از سوی استاندار خراسان جنوبی به اورژانس جاده‌ای بخش لانو شهرستان سربیشه در بازدید از این طرح نیمه‌تمام اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا استاندار خراسان جنوبی روز پنجشنبه در ادامه سفر به شهرستان سربیشه با حضور نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی از پروژه در حال احداث پایگاه اورژانس جاده‌ای لانو بازدید کرد.

در این بازدید از سوی استاندار خراسان جنوبی ۱۲ میلیارد ریال به طرح نیمه‌تمام اورژانس جاده‌ای بخش لانو سربیشه اختصاص یافت تا این طرح در راستای خدمت‌رسانی به مردم تا دهه فجر به بهره‌برداری برسد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این بازدید گفت: پایگاه اورژانس جاده‌ای لانو با زیربنای ۱۰۰ مترمربع با اجرای فونداسیون ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

محمد موسوی میرزایی افزود: با وجود نبود زیرساخت‌های لازم، نیروها، خودرو و تجهیزات مستقر در محل در حال خدمت‌رسانی به حوادث جاده‌ای هستند.

همچنین استاندار خراسان جنوبی در ادامه از پروژه در حال احداث مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی دُرح نیز بازدید کرد.

این پروژه نیز با زیربنای ۵۲۵ مترمربع در مرحله اجرای فونداسیون قرار دارد و حدود ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

 

 

فرماندار درمیان: اعتبارات عمرانی تا پایان سال مالی جذب شود

فرماندار درمیان: اعتبارات عمرانی تا پایان سال مالی جذب شود

 فرماندار درمیان گفت: مسوولان دستگاه‌های اجرایی تمام تلاش خود را برای جذب اعتبارات تا پایان سال مالی جاری بکارگیرد و طرح‌های عمرانی را با بالاترین کیفیت اجرا کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا مهدی فرجامی‌فرد روز پنجشنبه در شورای اداری شهرستان درمیان با تبریک روز تبلیغات اسلامی و اصناف و هفته قوه قضاییه اظهار داشت: مسوولان شهرستان درمیان حتی روزهای جمعه هم تعطیل نیستند و در روز جمعه برنامه‌های از جمله شرکت در نماز جمعه، بازدید از طرح‌های اولویت‌دار و برگزاری میز خدمت دنبال می‌کنند.

وی با تاکید بر اجرا و پیگیری مصوبات سفر استاندار خراسان جنوبی به شهرستان، گفت: موانع پیش‌روی اجرای مصوبات به فرمانداری منتقل شود تا پیگیری شود.

فرماندار درمیان با اشاره به سفر سال گذشته رییس بنیاد مستضعفان به این شهرستان گفت: این سفر برکات زیادی برای شهرستان به ارمغان داشته است، الحاق ۲۰۸ هکتار به اراضی شهر اسدیه و واگذاری بیش از ۱۰۰ قطعه زمین به صورت رایگان از خدمات خوب بنیاد مستضعفان به مردم شهرستان بوده و علاوه بر اقدامات محرومیت‌زدایی، بنیاد علوی به عنوان معین محرومیت‌زدایی درمیان، در چند سال اخیر بوده است.

فرجامی‌فرد با بیان اینکه بحث تکریم ارباب رجوع در دستگاه‌های اجرایی مورد توجه ویژه قرار گیرد، عنوان کرد: دهیاران و اعضای شورای اسلامی حق واگذاری زمین به مردم را ندارند و متولی این امر بنیاد مسکن و راه و شهرسازی هستند.

وی از دستگاه‌های متولی خواست که با مجموعه میراث فرهنگی شهرستان همکاری لازم را برای مدیریت سفرهای تابستانی داشته باشند تا بهتر خدمات‌رسانی را به مسافرین نوروزی داشته باشیم.

فرجامی‌فرد با تاکید بر صرفه‌جویی در مصرف آب و برق توسط مردم و دستگاه‌های اجرایی هم گفت: مردم به خصوص در روستاها نهایت صرفه‌جویی در مصرف آب را داشته باشند و از آب شرب برای آبیاری فضای سبز خودداری کنند.

وی با بیان اینکه وظیفه همه ما این است که به دولت کمک کنیم تا برنامه‌های آن به خوبی در راستای کمک و رفاه مردم اجرایی شود، اضافه کرد: امروز دشمن به دنبال القای به بن بست رسیدن انقلاب اسلامی در جامعه است و در این راستا از کوششی و تلاش دریغ نمی‌کند.

فرماندار درمیان بیان کرد: تبلیغات گسترده، پیچیده و چند لایه در فضای مجازی، هدایت برخی فیلم‌سازان خاص برای سیاه‌نمایی از جمله القاعات و اهداف دشمن برای ناامیدی مردم است.

فرجامی‌فرد با تاکید بر اینکه القای بن بست حربه نخ نمای دشمنان انقلاب اسلامی است تا مردم ما را از نظام اسلامی ناامید کنند، گفت: به مراتب وضع ما نسبت به کشورهای دیگر بهتر است و مشکلات ما هم نسبت به کشورها دیگر کمتر است، گرانی مواد غذایی در تمام کشورها حتی از کشورهای اروپایی وجود دارد که این موضوعات نیازمند جهاد تبیین است

وی با بیان اینکه باید تبیین و روشنگری لازم در خصوص طرح مردمی‌سازی و هدفمندی‌های یارانه برای مردم انجام شود، اضافه کرد: تبیین اهداف این طرح در راستای جهاد تبیین است و در این طرح یارانه‌ها حذف نشده و اجرای آن به نفع افراد محروم جامعه است.

فرجامی‌فرد با تاکید براینکه باید حملات دشمن را خنثی و حقایق را برای مردم بیان و تبیین کنیم، گفت: ایران اسلامی به بن بست نرسیده و همچنان با نشاط و پویایی رو به جلو حرکت می‌کند و این دشمنان ما هستند که به بن بست رسیده‌اند.

 

 

 

عملیات اجرایی ساخت تصفیه خانه فاضلاب شهر سربیشه آغاز شد/

عملیات اجرایی ساخت تصفیه خانه فاضلاب شهر سربیشه آغاز شد

عملیات اجرایی احداث مدول نخست تصفیه خانه فاضلاب شهر سربیشه با اعتبار اولیه ۸۰۰ میلیارد ریال با حضور استاندار خراسان جنوبی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی شامگاه پنجشنبه در این آیین که با حضور نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی برگزار شد، گفت: فاز اول این پروژه با ظرفیت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه روز، ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر را تحت پوشش خواهد داد.

حسین امامی با بیان اینکه تصفیه خانه فاضلاب سربیشه با ظرفیت اسمی سه هزار و ۷۷۶ مترمکعب در شبانه روز اجرا خواهد شد، افزود: جمعیت تحت پوشش این پروژه در افق طرح یعنی سال ۱۴۱۵ بیش از ۲۰ هزار نفر است.

وی عنوان کرد: عملیات اجرایی شبکه جمع آوری فاضلاب سربیشه از سال ۱۳۸۷ آغاز شده و در حال حاضر مجموع شبکه جمع آوری و خط انتقال این پروژه بیش از ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

استاندار خراسان جنوبی که امروز در هفتمین سفر شهرستانی خود به سربیشه سفر کرده است در ادامه از پروژه زمین چمن مصنوعی شهر سربیشه با هدف اطلاع از وضعیت موجود و بررسی راهکارهای شتاب بخشیدن به روند تکمیل این پروژه و تامین برج‌های نوری آن بازدید کرد.

این پروژه با پیشرفت فیزیکی حدود ۷۰ درصد در حال اجراست و چمن آن تا ۲ ماه آینده نصب می‌شود و این زمین چمن مصنوعی و ورزشگاه تختی سربیشه به چهار برج نوری نیاز دارد که هزینه خرید این برج‌ها، سه میلیارد تومان برآورد شده است.

همچنین بازدید از پروژه در حال ساخت استخر شنای سرپوشیده سربیشه از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه استاندار خراسان جنوبی به شهرستان سربیشه بود.

پروژه استخر شنای سرپوشیده سربیشه با زیربنای هزار و ۴۰۰ متر مربع و اعتبار هزینه شده سه میلیارد و ۴۲۵ میلیون تومان در حال اجرا است.

ساختمان و تاسیسات این مجموعه آماده بهره‌برداری است و یک نوبت هم آبگیری شده اما با توجه به شیوع بیماری کرونا تاکنون مورد بهره‌برداری و استفاده قرار نگرفته است، همچنین حصارکشی این مجموعه و بروزرسانی انشعابات آن در دستورکار قرار دارد.

 

 

 

نخستین خانه نساجی سنتی خراسان جنوبی در مود افتتاح شد/۲

نخستین خانه نساجی سنتی خراسان جنوبی در مود افتتاح شد

طی مراسمی با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی، نخستین خانه نساجی سنتی خراسان جنوبی در مود به بهره برداری رسید.

طی مراسمی صبح پنج شنبه با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی، نخستین خانه نساجی سنتی خراسان جنوبی در مود به بهره برداری رسید.

این پروژه با زیربنای ۳۰ متر مربع در خانه تاریخی کیهان شهر مود و به متراژ هزار و ۲۰۰ متر مربع احداث و راه اندازی شده است.

گفتنی است؛ فعال شدن این مجموعه هنری، صنعتی با هدف تولید محصولات نساجی سنتی اعم از حوله و پارچه های برک، مله و کرباسی و آموزش صنایع دستی راه اندازی شده و برای ۲۰ نفر اشتغالزایی کرده است.

 

 

 

بازرس کل خراسان جنوبی اعلام کرد؛

حمایت بازرسی خراسان جنوبی از مدیران ریسک پذیر و جسور

 حمایت بازرسی خراسان جنوبی از مدیران ریسک پذیر و جسور

بازرس کل خراسان جنوبی از حمایت بازرسی استان از مدیران ریسک پذیر و جسور و بیشترین شکایات از دستگاه های خدمات رسان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی رحیمی امروز در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه اظهار کرد: برای استیفای حقوق عمومی شهروندان، تلاش مضاعفی برای اجرای سیاست های ابلاغی انجام می دهیم و اگر قصوری در این راستا مشاهده کنیم به عنوان چشم قانونی ملت، نسبت به تخلفات دستگاه های دولتی به وظیفه خود عمل خواهیم کرد.

به گفته وی سازمان بازرسی کل کشور براساس اصل ۱۷۴ قانون اساسی زیرنظر ریاست قوه قضاییه با دو وظیفه اساسی نظارت بر اجرای صحیح قانون در دستگاه های دولتی و نظارت بر حسن جریان امور در این دستگاه ها تشکیل شده است تا مدیران و کارکنان دستگاه های اجرایی بدون انحراف از قانون به بهترین شکل به وظایف خود عمل کنند.

انواع بازرسی

بازرس کل خراسان جنوبی با بیان اینکه نظارت سازمان بازرسی کشور و به تبع آن در استان ها بر اجرای صحیح ضوابط و مقررات قانونی در دستگاه هایی است که به نوعی از بودجه عمومی کشور یا بخشی از آن استفاده می کنند، گفت: بازرسی از وظایف قانونی دستگاه ها در قالب بازرسی برنامه ای، موردی و فوق العاده انجام می شود.

رحیمی تصریح کرد: در مجموع بازرسی کل خراسان جنوبی با وجود محدودیت نیرو به وظایف خود عمل کرده و رتبه مناسبی دارد و در سال ۱۴۰۰، ۳۸ فقره بازرسی برنامه ای، ۱۰۸ فقره بازرسی موردی و ۲ فقره بازرسی فوق العاده برای تنظیم بازار و تامین کالا با ورود میدانی با همکاری سازمان صمت و جهاد کشاورزی انجام شده است. در دوران کرونا نیز بازرسی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به طور مستمر انجام شد که وضعیت مورد نظر در استان نسبت به وضع عمومی کشور بهتر بود.

وی اضافه کرد: در هر مورد بازرسی اگر انحراف از قانون، مصداق امر مجرمانه باشد، گزارش نهایی پس از طی فرایند مورد نظر، به دستگاه قضائی ارجاع می شود تا در نهایت برآیند کارشناسی، به استیفای حقوق عمومی از اشخاص و متهمان منجر شود. در نهایت ۱۰۵ فقره گزارش اصلاح امور و ۴۲ فقره تعقیب اداری، انتظامی و کیفری و هیأت رسیدگی به تخلفات در مراجع قضایی یا هیات های رسیدگی به تخلفات ارسال شده است و ۱۱۴ فقره هم گزارش هشداری درباره هرگونه آسیب و سوء جریان ارسال شده است.

و به طور ویژه نیز بر اساس سیاست های رهبری، دولتمردان یا سران قوا پیگیری های لازم انجام می شود. به طور مثال در سال گذشته به صورت ویژه بازرسی هایی از انبارهای گمرکات کالا و اموال تملیکی انجام و گزارش مربوط به سازمان بازرسی کل کشور ارسال شد.

 حمایت بازرسی خراسان جنوبی از مدیران ریسک پذیر و جسور

بازرسی فوق العاده از حادثه قطار

رحیمی گفت: پیشنهاد انجام بازرسی فوق العاده پیرامون حادثه قطار مشهد_ یزد به سازمان بازرسی کل کشور ارائه شد که در حال انجام آن هستیم.

بازرس قضایی و بازرس کل خراسان جنوبی اظهار کرد: با وقوع این حادثه بازرسی کل استان رصد و پی گیری آن را با حضور میدانی و با هماهنگی مقام های قضائی و بازرسی کل کشور با توجه به حساسیت آن در حال انجام دارد. در این خصوص با مسئولان و مصدومان صحبت شد و اظهارات عاملان اولیه این حادثه را با نظر قضایی جویا شدیم و در مدت دو ساعت اطلاعات لازم را از شش نفری که متهم بودند، اخذ کردیم.

به گفته وی دو گزارش اولیه در این باره تنظیم و به بازرسی کل کشور ارسال شد و با انجام بازرسی فوق العاده به هم استانی ها اطمینان می دهیم که با عاملان هر گونه تقصیری به شکل قانونی و بدون توجه به جایگاهی که دارند، رسیدگی خواهد شد.

وی ادامه داد: در این بازرسی نسبت به اقدامات دستگاه های امداد رسانی و همچنین خرابی دو بالگرد امدادی در بیرجند و طبس هم بررسی لازم صورت می گیرد.

رحیمی با اشاره به استقرار دبیرخانه شورای دستگاه های نظارتی استان در بازرسی کل استان، اظهار کرد: در این زمینه حمایت کاملی برای ارایه خدمات و جذب اعتبارات ملی از دستگاه ها انجام می شود تا با جذب اعتبارات ملی رونق اقتصادی و سرمایه گذاری در استان انجام شود.

به گفته وی واحد شکایات مردمی برای رسیدگی به شکایات شهروندان و گزارشات مربوط به فساد در بازرسی استان مستقر است که در سال گذشته هزار و ۳۹پ رونده رسیدگی به شکایات و گزارش های مربوط به فساد تشکیل شد که جز سه مورد، بقیه خاتمه یافت.

وی با بیان اینکه در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ مجموع شکایت ها و گزارش های فساد ۲۰۹ مورد بود و ۱۳۵ مورد آن خاتمه یافت، تصریح کرد: علاوه بر ملاقات مردمی در سه شنبه ها، مردم استان از طریق سامانه شکایات و اعلامات سازمان بازرسی کل کشور و سامانه تلفنی ۱۳۶ می توانند گزارش ها فساد و شکایت های خود را اعلام کنند.

خط قرمز بازرسی استان

وی با بیان حمایت بازرسی استان از مدیران ریسک پذیر و جسور گفت: خط قرمز ما تصاحب حقوق عمومی شهروندان و اموال بیت المال است و در غیر این صورت از همه مدیران استان جز مدیران دست به عصا و دست لرزان که با حداقل انجام وظیفه مجموعه خود را همراهی می کنند، حمایت خواهیم کرد.

رحیمی بیشتر شکایات رسیده به بازرسی استان را مربوط به دستگاه های خدمات رسان از جمله شهرداری ها، جهاد کشاورزی، دستگاه های خدمات رسان آب، برق، گاز و تلفن، بنیاد مسکن اعلام کرد و ادامه داد: در مواردی نیز از راه و شهرسازی و مراکز درمانی شکایت شده است.

مهم ترین اقدامات

به گفته وی مهم ترین اقدامات بازرسی کل استان خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۰ عبارتند از: عودت مبلغ ۲۶۸ میلیارد تومان اضافه کار مزد دریافتی توسط یکی از بانک های دولتی در سطح کشور به دریافت کنندگان تسهیلات، خلع ید در مجموع ۶۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی و جهاد کشاورزی در قالب طرح‌های مختلف از اشخاص حقیقی و حقوقی که منتهی به اجرای طرح نشده بود.

وی اضافه کرد: درخواست ابطال یکی از مصوبات هیأت امنای یکی از مراکز دانشگاهی استان در اعطای امتیازات غیرقانونی به کارکنان توسط دیوان عدالت اداری و استرداد مبلغ حدود ۵میلیارد ریال کار مزد اضافه تسهیلات اعطای به یکی از شرکت های تولیدی عمده استان از دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته است.

مهدی رحیمی در پایان به تشریح برنامه های بازرسی کل استان به مناسبت بزرگداشت هفته قوه قضاییه، همراه و همگام با سازمان بازرسی کل کشور و همچنین دادگستری کل استان پرداخت.

مشارکت ۶هزار دانش آموز خراسان جنوبی در جشنواره نوجوان سالم/۲-۳

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: ۶ هزار و ۲۳۲ دانش آموزدختر و پسر استان در یازدهمین دوره جشنواره نوجوان سالم شرکت کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سیدعلیرضاموسوی نژاد در آیین تجلیل از برترین های استانی جشنواره نوجوان سالم، اظهار کرد: این جشنواره همه ساله با هدف ترویج شیوه های زندگی سالم و پیشگیری از رفتارهای پرخطرهر سال در مدارس استان اجرا می شود .

وی، با اشاره به برگزاری یازدهمین دوره جشنواره نوجوان سالم، در ۳محور خلاقیت های دانش آموزی ،ویژه دانش آموزان،  ابتکارات مدرسه ای،ویژه فرهنگیان و ابتکارات جامعه محور و  ۲۰رشته، عنوان کرد: شرکت کنندگان  در جشنواره نوجوان سالم در مجموع ۲۰۸اثر تولید کردند که پس از داوری این آثار؛ ۹۰ اثر به مرحله استانی راه یافتند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با بیان این که در این مرحله ۷۱ اثر به عنوان منتخب استانی معرفی شدند، خاطر نشان کرد: از میان برگزیدگان استانی آثار ۳۴ نفر مجوز حضور در مرحله کشوری را دریافت کردند.

حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی در مرکز فرهنگی و هنری کانون فردوسحال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی در مرکز فرهنگی و هنری کانون شهرستان فردوس

جمعی از کودکان ونوجوانان عضو مرکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری در شهرستان فردوس در یک روز به یادماندنی و تجربه‌ی شاد کودکانه بخشی از مهارت‌های زندگی را فرا گرفتند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ در این برنامه که با هدف تقویت روحیه شادابی و نشاط، آموزش مهارت‌های زندگی با حضور بیش از ۸۰ عضو دختر این مرکز برگزار شد، اعضا با عروسک‌ها و اسباب بازی‌هایشان به مرکز آمدند و در گروه‌های چند نفری و اجرای نمایش خلاق  شاد همراه با عروسک‌هایشان، در قالب فعالیت گروهی خاله بازی نقش « مادر، خواهر، خاله، عمه و… »را بازی و خوب زندگی کردن را تمرین کردند.

 اجرای نمایش خلاق تک نفره و گروهی، بازی‌های بومی و محلی گروهی، آموزش آداب مهمانی و… از دیگر بخش‌های این برنامه بود که در راستای سیاست‌های فرزند آوری به مرحله‌ی اجرا در آمد.

با مشارکت کانون پرورش فکری و شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی برگزار شد؛

کارگاه آموزشی و راهپیمایی نمادین صرفه‌جویی در مصرف آب /۲

کارگاه آموزشی و راهپیمایی نمادین صرفه‌جویی در مصرف آب در مرکز شماره سه بیرجند برگزار شد

مرکز فرهنگی و هنری شماره سه بیرجند با مشارکت شرکت آب و فاضلاب شهرستان بیرجند به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب کارگاه آموزشی و راهپیمایی نمادین صرفه‌جویی در مصرف آب برگزار کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ در این برنامه که صبح امروز پنج‌شنبه ۲ تیرماه ۱۴۰۱ در محل مرکز فرهنگی و هنری شماره سه بیرجند با حضور جمعی از کودکان ونوجوانان و خانوادها و با مشارکت شرکت آب و فاضلاب بیرجند برگزار شد، کارگاه آموزشی با موضوع راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب به مرحله‌ی اجرا درآمد و کودکان و نوجوانان حاضر در این کارگاه با راهکارهای کاهش مصرف آب آشنا شدند.

گفتنی است در پایان کودکان ونوجوانان حاضر در این برنامه با تابلوهای دست ساز خودشان با شعارهای صرفه‌جویی و مصرف درست آب در راهپیمایی نمادین شرکت و این مهم را به همسالان و بزرگترها گوشزد کردند.

 

 

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:

خطری بالاتر از مواد مخدر وجود ندارد/ضرورت توجه خانواده ها

خطری بالاتر از مواد مخدر وجود ندارد/ضرورت توجه خانواده ها

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه خطری بالاتر از مواد مخدر وجود ندارد چرا که به دین و فرهنگ ضربه می زند، گفت: باید بر روی مبارزه با مواد مخدر اقدامی جدی صورت گیرد.

 آیت الله سید علیرضا عبادی صبح پنج شنبه در دیدار با دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با اشاره به آسیب‌های مواد مخدر، بیان کرد: خانواده‌ها و آموزش و پرورش باید به موضوع مبارزه با مواد مخدر توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: نباید در مبارزه با مواد مخدر به دیگران و غربی‌ها تکیه کنیم چرا که پولش را به جیب می‌زنند و زمینه برای مصرف مواد صنعتی هم فراهم می‌کنند.

آیت الله عبادی با تاکید بر اینکه باید در خصوص مواد مخدر، ماهیت دشمن نشان داده شود، اظهار کرد: همچنین حساسیت به مواد مخدر باید از خانه‌ها و مدارس ایجاد شود.

وی اظهار کرد: خطری بالاتر از مواد مخدر وجود ندارد چرا که مواد مخدر به دین، فرهنگ و جامعه ضربه می‌زند و همه چیز اعم از غیرت، دین و وطن پرستی و خداپرستی و مال و جان را از انسان می‌گیرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: هیچکس و هیچ ملتی نتوانسته است مانع غربی‌ها شود و جمهوری اسلامی سر راه این یاغی‌ها را گرفته است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی مانع اجرای نقشه‌های دشمن است، گفت: امروز عدالت خواهی جایگاه انقلاب اسلامی به گونه‌ای بوده که مردم کشورهای غربی هم از شعارهای جمهوری اسلامی می‌گویند.

آیت الله عبادی با بیان اینکه وقتی که حقوق بشر آمریکایی و غربی را نگاه می‌کنیم یک زاویه آن مواد مخدر است، افزود: استعمار با نفوذ به کشورهای مسلمان، برای از بین بردن جامعه اسلامی دام‌های مختلفی مانند دخانیات، منکرات و مخدرات پهن کرده است.

وی با بیان اینکه باید جامعه را نسبت به همه منویات پلید دشمن به ویژه مواد مخدر حساس کنیم، گفت: کار دشمن و غربی‌ها ایجاد فساد بوده که نیاز است در این زمینه طرحی راه اندازی شود.

آیت الله عبادی با تاکید بر اینکه باید بر روی مبارزه با مواد مخدر اقدامی جدی صورت گیرد، ادامه داد: دشمن به دنبال ترویج انواع فساد در جامعه بوده و کسی که در دام مواد مخدر بیافتد دیگر نمی‌تواند با دشمن بجنگد چرا که غیرت و دین خود را از دست داده است.

کشف مواد مخدر در خراسان جنوبی ۵۰ درصد کاهش یافت

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: در سه ماه نخست امسال ۱۰.۵ تن مواد مخدر در استان کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمدرضا حسنی مقدم روز پنجشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: با اعلام طالبان که از کشت مواد مخدر جلوگیری می‌شود کشف این مواد کاهش یافت  هرچند که این باعث افزایش قیمت مواد مخدر شده است و آنها در حقیقت به دنبال همین بودند که به اهداف خود برسند اما امیدواریم این حرفی که زدند به عینیت برسد.

وی گفت: اکنون کشفیات کلان نیست و به سمت خرد شدن می‌رود با ۱۰ برابر شدن قیمت تریاک و کم‌شدن مواد مخدر سنتی نگرانی وجود دارد که معتادان به سمت مواد صنعتی خواهند رفت.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی تصریح کرد: هر ساله به مناسبت سالروز مبارزه با مواد مخدر شعاری را تعیین می‌کنند شعار امسال پرداختن به چالش‌های مواد مخدر در حوزه سلامت و بحران‌های بشری است.

وی ادامه داد: این شعار گویا است و شاکریم سازمان‌های بین المللی هم به این موضوع اذعان کردند که در بحث مواد مخدر با چالش بشری رو به رو هستیم.

حسنی مقدم یادآور شد: در استان ۸۶ مرکز درمان اعتیاد داریم که ۱۴ هزار و ۸۵۰ نفر تحت درمان هستند که این افراد در مراکز گذری و اقامتی درمان می‌شوند.

وی تصریح کرد: ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از سوی شورای هماهنگی برای درمان اعتیاد به استان تخصیص یافته است مشکلاتی هم داریم که از مهمترین آن پراکندگی استان است که نداشتن مراکز درمان در مراکز روستایی مشکل‌ساز شده است که با هماهنگی وزارت بهداشت و درمان به این سمت می‌رویم که مراکز روستایی را فعال کنیم.

حسنی مقدم یادآور شد: ۳۸ سازمان‌ مردم نهاد با شورای هماهنگی همکاری می‌کنند که ۲۶ سمن در حوزه پیشگیری چهار سمن در حوزه درمان و هشت سمن در حوزه اشتغال فعال هستند.

وی اظهار داشت: صاحبان مشاغلی که بهبود یافتگان مواد مخدر را به‌کار گرفتند کل هزینه‌های سهم بیمه و کارفرمایی را دریافت می‌کنند تا تشویقی برای بکارگیری بیشتر شوند.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: در بخش فرهنگی دستگاه‌های مختلف پای کار آمدند و آماری که در درح سربیشه با اعتیاد ۷۰ درصد اعلام می‌شد این آمار به شدت کاهش پیدا کرده هرچند که از ابتدا هم این آمار درست نبود.

وی تصریح کرد: طرح راهبردی کنترل مواد مخدر را در درح پیگیری کردیم کارگاه‌های آموزشی زیادی برگزار شد و طرح یاریگران زندگی که مشاوره رایگان می‌دهد را در آنجا مستقر کردیم که کارشناسان و روانشناسان مشاوره رایگان ارایه می‌کنند.

حسنی مقدم گفت: روز گذشته مجوز وزارت بهداشت برای تاسیس اولین مرکز درمان اعتیاد در بخش درح اخذ و این مرکز راه‌اندازی شد که در آغاز فعالیت ۲۲ نفر برای درمان مراجعه کردند.

وی در ادامه اظهار داشت: سال گذشته آمار عجیبی در حوزه اعتیاد دانش‌آموزی داشتیم که این آمار کاهش یافته و تمام دانش‌آموزانی که مشکوک به اعتیاد بودند درمان شدند و مشکلی در این زمینه نداریم.

خانه نساجی سنتی خراسان جنوبی در شهر مود افتتاح شد

خانه نساجی سنتی خراسان جنوبی در شهر مود افتتاح شد

نخستین خانه نساجی سنتی خراسان جنوبی با حضور استاندار در شهر مود شهرستان سربیشه افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا این خانه سنتی روز پنجشنبه همزمان با سفر جواد قناعت به شهرستان سربیشه، به عنوان نخستین خانه نساجی سنتی استان آغاز به‌کار کرد.

سرپرست اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در این آیین گفت: خانه نساجی سنتی مود با زیربنای ۳۰ مترمربع در خانه تاریخی کیهان این شهر به مساحت هزار و ۲۰۰ متر مربع راه‌اندازی شده است.

هادی شاهوردی افزود: این مجموعه هنری و صنعتی به منظور تولید محصولات نساجی سنتی شامل حوله و پارچه‌های برک، مله و کرباسی و نیز آموزش صنایع دستی فعال شده و زمینه اشتغال مستقیم برای ۲۰ نفر را فراهم آورده است.

این برنامه با حضور نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران کل ستادی و استانی، امام جمعه، فرماندار و جمعی از مسوولان شهرستان سربیشه انجام شد.

استاندار خراسان جنوبی در هفتمین سفر شهرستانی خود راهی شهرستان سربیشه شد و غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدای گمنام مود به عنوان نخستین برنامه این سفر انجام شد.
آغاز عملیات اجرایی تصفیه خانه فاضلاب شهر سربیشه از برنامه‌های سفر قناعت به سربیشه است.

نمایشگاه دائمی تولیدات صنایع دستی و محصولات کشاورزی شهر مود، محور هریوند تا مزار کاهی، نیروگاه بادی درح، مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی درح، اورژانس جاده‌ای لانو، چاه‌های کشاورزی دشت خوشاب و پروژه‌های ورزشی چمن مصنوعی و استخر شنای سرپوشیده سربیشه از پروژه‌هایی است که در این سفر مورد بازدید قرار خواهند گرفت.
همچنین حضور در نشست شورای اداری شهرستان و دیدار با خانوده شهید هم از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه قناعت به شهرستان سربیشه است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*