اخبار خراسان جنوبی/ اضافه شدن ۴دستگاه خودرو به ناوگان هلال احمر خراسان جنوبی

یادداشت

جواب های زیبا
شخصیت سازتر است

می گفت و به خود می بالید که “خوب جوابش را دادم” هرچه گفت، ده تا جواب دادم. از خودش راضی بود برای این نوع رفتار! می گفت: حقش بود. تا او باشد که با من، دهن به دهن نشود! گفتم: انگار خیلی از خود راضی هستی؟ گفت: چرا نباشم. او را سر جایش نشاندم. هرچه بد گفت، ده برابر جواب دادم، راضی نباشم؟ گفتم: پس با حساب خودت، ده برابر او بدی کردی. یعنی بدی را ده برابر بزرگتر کردی. یعنی به توسعه بدی در رفتار خودت و جامعه کمک کردی. یعنی اگر او -مثلا- یک “غلط” مرتکب شده، تو ده “غلط” مرتکب شده ای. یعنی جا را برای خوبی تنگ کردی. یعنی… این جای رضایت و خوشحالی دارد که از خود راضی باشی؟ بله، باید جواب داد و هیچ چیز را هم نباید بی جواب گذاشت اما نه به شیوه ای که رفتار کرده ای اما نه به راهی که رفته ای اما نه به گفتاری که زبان، آلوده ای. باید یاد بگیریم که جواب سلام را باسلام بدهیم. جواب تندگویی و بد گویی را به شیوه “مروا کراما”. حواس مان باشد که جواب تشکر را با تواضع، جواب کینه را با گذشت، جواب بی مهری را با محبت، جواب دروغ را با راستی باید داد و حتی جواب دشمنی را با دوستی، جواب خشم را به صبوری، جواب سرد را به گرمی، جواب نامردی را با مردانگی و بالاتر؛ جوانمردی باید داد تا به توسعه خوبی ها بینجامد. این تکلیف انسانی است که در هندسه “ان ا… جمیل و یحب الجمال” تربیت یافته است. انسانی چنین از هر نوع زشتی، دامن می شوید تا به اندازه یک دروغ هم به باز شدن دروازه جهنم کمک نکند. باز هم می گویم باید هر رفتاری را جواب متناسب داد. مثلا، جواب پشتکار را با تشویق باید داد تا کار رونق پیدا کند. جواب بی ادب را با سکوت باید داد تا بداند که زبان پاک چه ارزشی دارد. جواب نگاه مهربان را با لبخند و جواب لبخند را با خنده باید داد تا ضریب پیدا کند رفتار های خوب. حواس مان به اطراف و آدم ها و شرایط هم باشد و جواب دل مرده را با امید بدهیم و جواب منتظر را با نوید، تا رنگ بگیرد نگاه های چشم به راه. جواب گناه را هم با بخشش بدهیم تا پوزش خواهی ما در درگاه خداوند هم به کرم حضرت دوست اجابت شود. پس هیچ وقت هیچ چیز و هیچ کس را بی جواب نگذار، مطمئن باش هر جوابی بدهی یک روزی، یک جوری، یک جایی به تو باز می گردد. همان طور جواب بده که می خواهی به تو بازگردد….

 

روند حیوان‌گزیدگی در خراسان جنوبی افزایشی است

بیرجند – ایرنا – سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روند بروز حیوان‌گزیدگی طی ۲ سال اخیر در خراسان جنوبی افزایشی بوده و تغییرات مشابه روند کشوری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا مجید شایسته روز سه‌شنبه در نشست خبری مشترک با مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی که با موضوع بیماری‌های زئونوز (بیماری‌های مشترک انسان و حیوان) و محوریت تب کریمه کنگو، هاری و تب مالت برگزار شد افزود: در ۲ سال اخیر حداقل ۱۰ مورد حیوان‌گزیدگی توسط سگ و شغال (هاری) در استان انجام شده که با اقدامات به‌موقع مراکز درمانی از مرگ حتمی پیشگیری شده است.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات موجود در حال حاضر افزایش روزافزون موارد حیوان‌گزیدگی در استان و کشور است که اکنون این آمار ۲۳۱ مورد حیوان‌گزیدگی در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است و تهدیدی برای سلامت عمومی جامعه محسوب می‌شود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به میزان بروز بیماری‌های زئونوز از سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ در استان گفت: میزان بروز حیوان‌گزیدگی در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان سال ۹۳ به تعداد ۲۱۲ مورد بود که سال قبل به ۲۷۶ مورد افزایش یافت، بروز سالک از ۹ مورد به ۴.۴ مورد کاهش و تب مالت از ۶۴ مورد به ۵۲.۵ مورد رسیده است.

وی با بیان اینکه تب مالت شایع‌ترین بیماری مشترک بین انسان و دام است تصریح کرد: این بیماری انتشار جهانی داشته که در استان خراسان جنوبی به‌صورت آندمیک شده و از آن به عنوان بیماری هزار چهره و ناتوان‌کننده یاد می‌شود.

شایسته با بیان اینکه هاری در بین بیماری‌های عفونی از کشنده‌ترین بیماری‌ها است اظهار داشت: آمار حیوان‌گزیدگی در ایران نسبت به متوسط جهانی بالاست اما بیماری آسان از لحاظ پیشگیری محسوب می‌شود.

وی گفت: سالانه هزار و ۶۰۲ مورد گازگیری توسط سگ در استان رخ می‌دهد که ۷۴ درصد مجموع حیوان‌گزیدگی‌ها را به خود اختصاص داده است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: از این میزان ۷۶۰ مورد معادل ۴۸ درصد توسط سگ‌های صاحب‌دار و ۸۴۲ مورد معادل ۵۲ درصد توسط سگ‌های بی صاحب بوده است.

وی عنوان کرد: همچنین پارسال ۴۹۴ مورد گربه‌گزیدگی معادل ۲۳ درصد، ۴۸ مورد حیوانات اهلی خانگی معادل ۲ درصد و ۲۷ مورد حیوان وحشی معادل یک درصد در استان ثبت شد.

شایسته گفت: میزان مارگزیدگی در شهرهای نهبندان و سربیشه به ترتیب بیشترین موارد را در استان به خود اختصاص داده است.

وی افزود: درخصوص تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو استان‌های مجاور ما استان‌هایی با بروز بالای بیماری هستند و دام‌ها و کنه‌های آلوده به ویروس تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو براساس بررسی‌های به عمل آمده در استان وجود دارند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: در صورت نبود تشخیص به‌موقع و درمان، کشندگی بیماری بالا است اما خوشبختانه سال قبل هیچ گونه مورد قطعی از ابتلا به این بیماری در استان گزارش نشد.

وی گفت: روند موارد مشکوک و محتمل تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو در استان سال ۹۹ معادل ۱.۲ درصد، پارسال ۰.۲۲ و امسال هشت دهم درصد بوده است.

شایسته افزود: بیماری‌هایی که به‌طور طبیعی بین حیوانات و انسان منتقل می‌شود از جمله تب مالت، سیاه زخم، تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، طاعون، تب راجعه، آنفوآنزای پرندگان، سالک، کالا آزار و تعدادی از بیماری‌های انگلی، از جمله بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان هستند.

وی یادآور شد: براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی از میان هزار و ۷۰۹ عامل بیماری‌زا ۸۳۲ عامل از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند که از میان ۱۵۶ بیماری نوپدید شناخته شده در انسان ۱۱۴ مورد از حیوانات به انسان منتقل می‌شود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با تاکید بر اینکه درمان موثری برای برخی بیماری‌های مشترک انسان و حیوان نظیر هاری و جنون گاوی وجود ندارد اظهار داشت: برخی از بیماری‌های مشترک در حال افزایش هستند که کنترل این بیماری‌ها نیازمند همکاری تمامی سازمان‌ها و مردم است.

وی افزود: افزایش شهرنشینی و نقل و انتقال وسیع جمعیت، افزایش تجارت گوشت و شیر و ارتباط نزدیک بین جوامع انسانی و حیوانات، مصرف شیر و لبنیات غیر پاستوریزه، افزایش تعداد سگ‌های ولگرد و کشتار غیرقانونی و رفع نامناسب و غیربهداشتی ضایعات حیوانی از جمله دلایل افزایش بیماری‌های مشترک است.

شایسته گفت: مبارزه با بیماری‌های مشترک به دلایل مختلف از جمله مخازن متعدد، لزوم همکاری سازمان‌های متفاوت دولتی و خصوصی از پیچیدگی و مشکلات خاصی برخوردار است و به همین دلیل کوشش‌های بیشتری می‌طلبد.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه بیماری‌های مشترک انسان و حیوان در کشور ما نیز جزو معضلات و مشکلات بهداشتی همچنین اقتصادی است لذا بر پایه سه راهکار اساسی آموزش، هماهنگی بین بخشی و مراقبت بیماری برای کنترل این بیماری‌ها برنامه‌ریزی شده است.

 

 

موارد مشکوک به تب کریمه کنگو در خراسان جنوبی منفی شد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی نسبت به شیوع بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو در این استان هشدار داد و گفت: از ابتدای امسال هفت مورد مشکوک به این بیماری در خراسان جنوبی به مرکز ارسال شده که خوشبختانه همه آنها منفی بوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمد اصغرزاده روز سه‌شنبه در نشست خبری مشترک با سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که با موضوع بیماری‌های زئونوز (بیماری‌های مشترک انسان و حیوان) و محوریت تب کریمه کنگو، هاری و تب مالت برگزار شد، تب، علائم عضلانی، دل پیچه و اسهال را از جمله علائم عمومی این بیماری عنوان کرد و افزود: این بیماری آندمیک (بومی) استان است و در همه سال‌ها موارد مشکوک، محتمل و قطعی بیماری را در استان داریم.

وی اظهار داشت: در پنج سال اخیر موارد مشکوک، محتمل و قطعی بیماری تب کریمه کنگو در استان شناسایی و اقدامات لازم انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: در سال جاری هم با توجه به مشاهده مواردی از بیماری تب خونریزی‌دهنده و مرگ ناشی از آن در کشور، تشدید برنامه مراقبت و مدیریت بیماری در استان از ضرورت بالایی برخوردار است.

وی افزود: برخی استان‌های مجاور خراسان ‌جنوبی درگیر تب کریمه کنگو هستند و همه این موارد نشان‌دهنده این است که ما در استان باید مراقبت‌های ویژه‌ای داشته باشیم.

اصغرزاده گفت: به همه هم استانی‌ها تاکید می‌کنیم که برای پیشگیری از بروز تب کریمه کنگو از کشتار و حمل غیرمجاز دام خودداری کنند.

وی بیان‌ کرد: همچنین شهروندان در زمان بازگشت حجاج و ایام محرم، کشتار دام را در کشتارگاه انجام دهند چرا که در کشتارگاه‌ها دام از نظر بهداشتی و هر نوع بیماری معاینه می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی افزود: در چنین شرایطی اگر کسی بدون دستکش و مراقبت‌های بهداشتی اقدام به ذبح دام کند، مانند این است که با سرعت بالای ۱۸۰ درجه بدون کمربند در خیابان رانندگی کرده است.

وی همچنین گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون هفت هزار و ۶۳ کیلوگرم گوشت و فرآورده‌های دامی غیرمجاز در استان خراسان جنوبی معدوم‌سازی شد.

اصغرزاده افزود: امسال به منظور جلوگیری از بیماری‌های ناشی از فرآورده‌های دامی ۱۰ هزار و ۲۲۷ مورد بازدید و نظارت از واحدهای کشتارگاه و مراکز عرضه گوشت و فرآورده‌های دامی در استان انجام شد.

وی گفت: در قالب این نظارت‌ها ۱۳ پرونده تخلف بهداشتی برای متخلفان تشکیل شد و ۹ هزار و ۲۶۸ کیلوگرم گوشت و فرآورده دامی نیز ضبط شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه بروز بیماری تب مالت در حال افزایش است افزود: برای جلوگیری از این بیماری پارسال واکسن تب مالت بز و بزغاله به ۳۴۴ هزار و ۵۶۳ رأس دام و امسال تاکنون برای ۱۶۳ هزار و ۶۴۷ رأس تزریق شده است.

وی با اشاره به اینکه از یک سال و نیم گذشته موردی از شیوع آنفوآنزای پرندگان در استان مشاهده نشده است تصریح ‌کرد: اکنون همه واحدهای مرغداری خراسان‌ جنوبی نوبت دوم واکسن آنفلوآنزا را تزریق کرده‌اند.

اصغرزاده با بیان اینکه خطر سگ‌گزیدگی در خراسان جنوبی زیاد شده است گفت: پارسال به هشت هزار و ۴۲۱ قلاده سگ دارای صاحب، واکسن هاری به طور رایگان تزریق شد که این آمار در چهار ماه نخست امسال به چهار هزار و ۹۰۷ قلاده رسیده است.

وی اضافه کرد: واکسن بیماری سیاه زخم پارسال برای ۸۱ هزار و ۴۶۴ راس گاو و گوساله و چهار ماه نخست امسال برای ۲ هزار و ۳۱ راس تزریق شده است.

 

 

 

 

 

دمای ۷۳ درجه‌ در بیابان لوت ثبت شد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: براساس برداشت‌های اولیه از ثبت زمینی داده‌های هواشناسی در بیابان لوت در تعداد زیادی از نقاط مورد هدف دمای ۷۳ درجه به دست آمده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا هادی شاهوردی روز سه‌شنبه در حاشیه نشست بررسی نتایح رویداد اولین ثبت زمینی داده‌های هواشناسی در بیابان لوت که در معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: این رویداد در بیابان لوت محدوده استان خراسان جنوبی به عنوان یکی از گرم‌ترین نقاط کره زمین قبل از طلوع آفتاب ۲۶ تیر ماه آغاز شد و به مدت ۲۴ ساعت ادامه داشت.

وی بیان کرد: این رویداد به همت گروهی از محققان دانشگاه‌ها و موسسات علمی کشور با همکاری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی، پایگاه میراث جهانی بیابان لوت و اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: در این رویداد دمای سطح زمین در بیابان لوت به عنوان داغ‌ترین نقطه زمین توسط گروهی ۱۰ نفره به‌صورت ۲۴ ساعت اندازه‌گیری شد.

وی تصریح کرد: نتایج خوبی در برداشت‌های اولیه به دست آمده است و تلاش می‌شود گزارش اولیه را در اسرع وقت به استان ارائه دهند تا به‌صورت رسمی داده‌ها را اعلام کنیم.

شاهوردی گفت: تاکنون در کشور تمامی ادعاهایی که درخصوص گرم‌ترین نقطه زمین داشتیم منوط به داده‌های ماهواره‌ای بوده است و امروز می‌توان ادعا کرد که پس از رویداد ثبت زمینی دمای هوا، گرم‌ترین نقطه در بیابان لوت با ۷۳ درجه حرارت در ریگ یلان روستای دهسلم شهرستان مرزی نهبندان واقع شده است.

وی گفت: امیدواریم پس از خروج داده‌ها و گزارش نهایی این رویداد، اتفاقات خوبی رقم بخورد و از این ظرفیت جهانی بیشترین استفاده را داشته باشیم.

سرپرست گروه محققان دانشگاه‌ها و موسسات علمی کشور هم گفت: ثبت زمینی دما در بیابات لوت جزو اولین کارهاست که علاوه بر بهره‌برداری پژوهشی، انرژی‌های نو، مباحث مربوط به منابع طبیعی و محیط زیست می‌توان به عنوان یکی از نقاط مهم کشور در راه توسعه قرار گیرد و مباحث گردگشگری در آن پررنگ‌تر دیده شود.

حمیدرضا ناصری افزود: تاکنون به‌صورت جدی به این ظرفیت پرداخته نشده و مغفول مانده است که امیدواریم این حرکت در بیابان لوت سرمنشاء تولید دانش در منطقه شود و هم اینکه آورده اقتصادی برای بومیانی داشته باشیم که در حواشی این مناطق زندگی می‌کنند.

قبل از انجام این پروژه، گرم‌ترین نقطه زمین منطقه “گندم بریان” شهداد در استان کرمان گزارش شده بود که براساس مطالعات جدید این نقطه در خراسان جنوبی و در مجاورت روستای دهسلم شهرستان نهبندان واقع است.

محققان مختلفی از ناسا و مراکز علمی بین‌المللی با استفاده تصاویر ماهواره‌ای دمای سطحی بیش از ۸۰ درجه را در بیابان لوت ثبت کردند اما تاکنون اندازه‌گیری زمینی به‌صورت ۲۴ ساعت انجام نشده و در این رویداد دمای سطح زمین در بیابان لوت به عنوان داغ‌ترین نقطه زمین به‌صورت ۲۴ ساعت اندازه‌گیری شده است.

بیابان لوت که در میان سه استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان گسترده شده و از آثار شگفت‌انگیز این منطقه است به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران، ۲۷ تیر ماه سال ۱۳۹۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

دفتر مرکزی پایگاه میراث جهانی بیابان لوت در تهران قرار دارد و دفاتر نمایندگی محلی در روستای دهسلم نهبندان در استان خراسان‌ جنوبی، روستای شفیع‌آباد شهداد در استان کرمان و روستای نصرت‌آباد در استان سیستان‌ و بلوچستان ایجاد شده است.

 

ثبت رکورد جهانی در نهبندان/ دمای ۷۳درجه در ریگ یلان ثبت شد

ثبت رکورد جهانی در نهبندان/ دمای ۷۳درجه در ریگ یلان ثبت شد

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از ثبت دمای ۷۳درجه طی ۲۴ساعت گذشته در ریگ یلان نهبندان خراسان جنوبی توسط تیمی از اعضای هئیت علمی دانشگاه های کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر سه شنبه برای بررسی ابعاد مختلف رویداد اولین ثبت زمینی داده های هواشناسی در بیابان لوت با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیر کل میراث فرهنگی استان و تیم انجام این کار علمی برگزار شد.

در حاشیه این جلسه مدیر کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی به خبرنگاران گفت: بر اساس برداشت های اولیه به دست آمده دمای ۷۳درجه طی ۲۴ساعت در تعداد زیادی از نقاط مورد نظر ثبت شد.

وی اضافه کرد: با درخواست مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت، اولین رویداد ثبت زمینی داده های هواشناسی در بیابان لوت به همت تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه های کشور با هماهنگی استانداری و نهادهای امنیتی استان انجام شد.

وی تصریح کرد: بعد از بررسی همه جوانب انجام این کار، تیم مورد نظر به منطقه بیابان لوت اعزام و همه داده ها در نقاط مختلف برداشت شد که به نتایج منحصر به فردی رسیدیم.

شاهوردی اظهار کرد: همه ادعاهایی که در کشور درباره گرم ترین نقاط داشتیم بر اساس تصاویر ماهواره ای بود که با این رویداد نادر، داغ ترین نقطه جهان با دمای ۷۳درجه در ریگ یلان در نهبندان است.

وی ادامه داد: بعد از تحلیل نهایی داده ها ، اتفاق بسیار خوبی برای استفاده از ظرفیت های موجود برای جذب گردشگر جهانی در استان را شاهد خواهیم بود.

نیمی از عشایر خراسان جنوبی به شبکه آب دائم دسترسی ندارند/۲-۳

مدیر کل امور عشایری خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۱۶۲ کیلومتر شبکه آب برای عشایر استان اجرا شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان عصمتی پور مدیر کل امور عشایری خراسان جنوبی گفت:برای اجرای خطوط شبکه آب در روستای بمرود ۲۰ میلیارد تومان، روستای چاه مسافر فاز اول ۱۶ و نیم میلیارد تومان و در روستای خواجه منجیکو نیز برای اجرای فاز یک و دو ۲۷ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

عصمتی پور گفت: در مجموع برای اجرای شبکه آب دائم در نقاط عشایری استان ۶۳ و نیم میلیارد تومان هزینه شده است.

مدیر کل امور عشایری خراسان جنوبی گفت: برای اجرای طرح‌های مطالعه شده و آماده اجرا حدود ۴۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

او گفت: با توجه به شرایط خشکسالی در حوزه عشایر و مشکلات موجود، انتظار می‌رود در زمینه عشایر امسال بیشتر از پارسال اعتبارات تخصیص پیدا کند.

عصمتی پور گفت: در محلات عشایری چاه پایا و گزخت، چاه مسافر، چاه زرد و چارویی، گلورده، چاه یوسف، ملکه و درح و محلات عشایری سه قلعه مطالعات برای اجرای آبرسانی پایدار انجام شده است.

 

 

 

آغاز برداشت انگور از ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار باغات خراسان جنوبی/۲-۳

برداشت انگور از ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از باغات خراسان جنوبی آغاز شده است.

سرپرست امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو باآغاز برداشت انگور از ۲ هزار و ۷۰۰ هکتارباغات خراسان جنوبی خبرنگار صدا و سیما خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امسال ۱۶ هزار و ۱۵۰ تن انگور از باغات خراسان جنوبی برداشت می‌شود گفت : سال گذشته ۱۵ هزار و ۹۶۱ تن انگور از باغات استان برداشت شد.

شایسته با اشاره به اینکه شهرستان قائنات  با تولید ۲ هزار و ۶۰۰ تن از  ۵۶۲ هکتار بیشترین تولید انگور را در استان داراست افزود : مناطق عمده تولید انگور در استان به ترتیب شهرستان‌های قائنات، بیرجند، خوسف و زیرکوه است.

وی گفت : ارزش  تولید محصول انگور را ۲۴۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

سرپرست امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت : حدود ۸۰ درصد از انگور تولیدی در داخل استان مصرف و بقیه استانهای همجوار همچون خراسان رضوی ،کرمان و سیستان وبلوچستان  ارسال می‌شود.

شایسته  افزود : برداشت انگور از باغات استان آغاز و تا اوایل شهریور ماه ادامه دارد.

وی  ، انگور‌های عسکری، لعل، یاقوتی و مایه میشی را از جمله  ارقام متنوع انگور استان بر شمرد.

سرپرست امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: در حوزه فرآوری بیشترین فرآورده تولیدی از این محصول شیره انگور و کشمش است.

 

 

 

کاهش توزیع نهاده‌های دامی بین دامداران/ قیمت بر مبنای ارز نیمایی تعیین می‌شود/۲-۳

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: میزان توزیع نهاده‌های دامی بین دامداران نسبت به پارسال کاهش داشته است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال هزار و ۱۵۳ تن کنجاله سویا، ۵ هزار و ۱۷۰ تن ذرت و ۲ هزار و ۷۹۰ تن جو بین دامداران توزیع شده است.

او گفت: میزان توزیع نهاده‌های دامی بین دامداران نسبت به پارسال کاهش داشته است.

جعفری گفت: هم اکنون قیمت نهاده ها‌ی دامی بر مبنایی ارز نیمایی تعیین و توزیع می‌شود و هیچ محدودیتی برای تامین کنسانتره و نهاده‌های دامی نداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: قبل از اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها قیمت ذرت هزار و ۹۰۰ تومان، جو هزار و ۸۰۰ تومان، کنجاله سویا از ۳ هزار و ۶۰۰ تا ۴ هزار و ۲۵۰ تومان بوده و بعد از اجرای طرح، قیمت ذرت به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان، جو ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و کنجاله سویا نیز به ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۱۷ هزار و ۱۹۰ رسیده است.

 

 

 

 

 

 

 

با حضور جمعی از مسئولان؛

جشن غدیر در کانون پرورش فکری فردوس برگزار شد/۲-۳

مرکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری در شهرستان فردوس ،با هدف تعمیق و تعالی مبانی دینی و ارزش‌ های اسلامی و گسترش شناخت کودکان ونوجوانان از الگوهای دینی و ایجاد روحیه نشاط و شادابی ، جشن غدیر را با حضور تعدادی از این مسئولان این شهرستان برگزار کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، معرفی شخصیت حضرت علی (ع) از سوی امام جمعه و سخنرانی فرماندار شهرستان با موضوع تبیین واقع غدیر و اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی شامل قصه گویی «زهرا سالاری» از اعضای قصه‌گوی این مرکز با قصه سکه غدیر، معرفی کتاب، اجرای جمعی سرود «سلام فرمانده» و… از بخش‌های این برنامه بود.

 

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی:

تب کنگو بیخ گوش خراسان‌جنوبی/۴

تب کنگو بیخ گوش خراسان‌جنوبی/موردی از آنفلوانزای پرندگان نداریم

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو بیخ گوش استان است، گفت: خوشبختانه موردی از آنفلوانزای پرندگان نداشته ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اصغرزاده پیش از ظهر سه شنبه در نشست خبری اظهار کرد: بیماری‌هایی که به طور بین حیوانات و انسان منتقل می‌شود از جمله تب‌مالت، سیاه زخم و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و …بیماری قابل انتقال بین انسان و حیوان نامیده می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: افزایش شهرنشینی و نقل و انتقال وسیع جمعیت، افزایش تجارت گوشت و شیر و…، افزایش تعداد سگ‌های ولگرد و کشتار غیرقانونی و دفع نامناسب و غیر بهداشتی ضایعات حیوانی از دلایل افزایش بیماری‌های مشترک است.

ارسال هفت نمونه مشکوک به مرکز

اصغر زاده با اشاره با موضوع تب کریمه کنگو ادامه‌داد: از ابتدای سال هفت مورد مشکوک به ابتلای تب کریمه کنگو در خراسان جنوبی داشتیم که به مرکز ارسال شده و همه آن‌ها منفی بوده است.

وی با بیان اینکه برخی استان‌های هم مرز با خراسان‌جنوبی درگیر تب کریمه هستند، بیان‌کرد: همه این موارد نشان دهنده این است که ما در خراسان‌جنوبی باید مراقبت‌های ویژه‌ای داشته باشیم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: به همه هم استانی‌های عزیز خراسان‌جنوبی تأکید می‌کنم که برای پیشگیری از تب کریمه کنگو از حمل غیر مجاز دام خودداری کنند.

اصغرزاده بیان‌کرد: در زمان بازگشت حجاج و ایام محرم، کشتار دام را حتماً در کشتارگاه داشته باشیم چرا که در کشتارگاه‌ها دام از نظر بهداشتی معاینه می‌شود.

وی ادامه‌داد: در چنین شرایطی اگر کسی بدون دستکش و مراقبت‌های بهداشتی اقدام به ذبح دام کند مانند این است که با سرعت بالای ۱۸۰ درجه بدون کمربند در خیابان رانندگی کرده است.

آماری از تزریق واکسن جهت پیشگیری از بیماری

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه از ۱۷-۱۸ ماه گذشته آنفولانزا پرندگان را در خراسان‌جنوبی نداشته‌ایم، بیان‌کرد: همه واحدهای مرغداری خراسان‌جنوبی نوبت دوم واکسن آنفولانزا را تزریق کرده‌اند.

اصغرزاده گفت: در سال گذشته به هشت هزار و ۴۲۱ قلاده سگ واکسن هاری تزریق کردیم که این آمار در چهارماهه نخست سال جاری به چهار هزار و ۹۰۷ قلاده رسیده است.

وی اظهار کرد: در مورد تب مالت به و بزغاله به ۳۴۴ هزار و ۵۶۳ رأس دام واکسن تزریق شده که این آمار در چهار ماهه ۱۶۳ هزار و ۶۴۷ رأس رسیده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه میزان واکسیناسیون تب مالت گاوی نیز در چهار ماهه به دو هزار و ۶۶۸ رأس رسیده است، بیان‌کرد: در مورد پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با فرآورده‌های خام دامی نیز ۱۰ هزار و ۲۲۷ مورد نظارت از واحدهای کشتارگاه و مراکز عرضه و… داشته‌ایم.

اصغرزاده گفت: بر اثر این نظارت‌ها ۹ هزار و ۲۶۸ کیلوگرم گوشت و فرآورده دامی ضبط شده و ۱۳ پرونده تخلف بهداشتی تشکیل شده است.

مسئول انجمن جودوی دانش آموزی خراسان جنوبی اعلام کرد؛

انتخاب نفرات برتر جودوی آموزشگاه ها برای حضور در اردوی تیم استانی

انتخاب نفرات برتر جودوی آموزشگاه ها برای حضور در اردوی تیم استانی

مسئول انجمن جودوی دانش آموزی خراسان جنوبی از برگزاری مسابقات استعدادهای برتر جوانان آموزشگاه های استان با شرکت ۴۲ورزشکار و دعوت از نفرات برتر برای حضور در اردوی تیم استان خبر داد.

مهدی حکیم زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: مسابقات جودوی استعدادهای برتر نوجوانان متوسطه اول آموزشگاه‌های استان با شرکت ۴۲ ورزشکار از بیرجند، قاین و سرایان در مدرسه جودوی بیرجند برگزار شد.

به گفته وی در پایان این رقابت‌ها امیر حسین چدانی در ۳۹ کیلوگرم از قاین، کوروش خواجه احمدی در ۴۲ کیلوگرم از بیرجند، بهنام سپاهی در ۴۶ کیلوگرم از بیرجند، مهدی اسماعیلی در ۵۰ کیلوگرم از بیرجند، معین بابائیان در ۵۵ کیلوگرم از بیرجند، داریوش خواجه احمدی در ۷۳ کیلو گرم از بیرجند به عنوان نفرات اول انتخاب شدند.

وی اضافه کرد: ابوالفضل قاسمی در ۸۱ کیلو گرم از بیرجند بدون حریف اول شد و سعید عربی در ۳۹ کیلوگرم از سرایان، محمد رضا دلخوش در ۴۲ کیلوگرم از بیرجند، محمد حسین رجبی در ۵۰ کیلوگرم از بیرجند، رضا چدانی در ۵۵ کیلوگرم از قاین به عنوان نفرات دوم انتخاب شدند.

حکیم زاده تصریح کرد: همه این ورزشکاران به اردوی تیم استان دعوت شدند و در پایان اردو با نظر شورای فنی افراد برتر به عنوان اعضای تیم استان به مسابقات آموزشگاه‌ها در اصفهان اعزام خواهند شد.

 

 

در گفت گو با قهرمان بوکس خراسان جنوبی عنوان شد؛

وعده هایی که در حد حرف باقی می‌ماند/ درخواست مربی بوکس/۷

وعده هایی که در حد حرف باقی می‌ماند/ درخواست مربی بوکس

ورزش قهرمانی همواره با مشکلات فراوانی روبه‌رو است ولی بیشترین ضربه را ورزشکاران حرفه‌ای از وعده‌های عمل نشده مسئولان می‌خورند.

به گزارش مهر ورزش قهرمانی همیشه فراز و نشیب‌هایی را برای ورزشکاران به همراه دارد در این مسیر سخت باید افرادی از مسئولان و مربیان باشند تا ورزشکاران به خیالی آسوده به قهرمانی دست پیدا کنند.

مشکل اینجا است که ورزش در خراسان جنوبی موضوعی پیش پا افتاده است که مسئولان به آن اهمیتی نمی‌دهند و تمام سخنان فقط در حد حرف باقی می‌ماند و در این میان ورزشکاران و قهرمانان بااستعداد استان هدر می‌روند و کسی نیست به طور واقعی و صادقانه در این مسیر یاریگر آنها باشد.

این بار خبرگزاری مهر با «سینا فایده»، قهرمان بوکس و دعوت شده به اردوی تیم ملی که ۲۲ سال دارد و دانشجو است، گفت‌وگو کرد تا از مشکلات و کمبودهایی که وجود دارد سخن بگوید.

از چه زمانی به بوکس علاقمند شدید؟

۸ سال است که بوکس کار می‌کنم و اولین بار برای عکاسی تبلیغاتی به یک باشگاه بوکس رفتم که در آنجا به این رشته علاقمند شدم و ادامه دادم. اکنون هم برای اولین بار توانستم مقام سوم کشوری را کسب کنم.

در این مسیر چه مشکلات و کمبودهایی داشتید؟

مشکلات خیلی زیاد بود. یکی از این موارد کرونا بود که به دلیل نبود مسابقه و فضایی برای تمرین خیلی عقب افتادیم. همچنین هیچ گونه حمایتی از سوی مسئولان وجود نداشت و تنها کسی که در این مدت از ما حمایت کرد رئیس هیئت استان بود.

من در این مدت که برای مسابقات تمرین می‌کردم در یک زیرزمین با ۹ تاتامی کار می‌کردم، بدون هیچ حریف تمرینی و مسئولان فقط برای عکس گرفتن بعد از مدال آمدند و از مشکلات قبل و بعد ورزشکاران اطلاعی ندارند. حتی برای تمرین اگر استادیوم می‌رفتم راه نمی‌دادند و با منت و استعلام از هیئت می‌توانستیم کار کنیم.

اکنون از نظر امکانات مشکلی نداریم و تنها کمبود ما نبود مربی پای کار برای تمام طول سال است و در تمام این مدت رئیس هیئت به عنوان مربی نیز به من کمک کرد.

به عنوان یک ورزشکار تفاوت خراسان جنوبی را با دیگر استان‌ها چگونه دیدید؟

تفاوت ما از زمین تا آسمان بود یک دنیای دیگری بودند. به جد می‌توانم بگویم تا قبل از مدال من خراسان جنوبی در بوکس فقط یک زنگ تفریح برای دیگر استان‌ها بود و حتی نمی‌دانستند بیرجند در کجای کشور قرار دارد و کادر فنی هیچ توجهی به مسابقاتی که خراسان جنوبی در آن شرکت می‌کرد نداشت ولی بعد از مسابقات من و مدال کسب شده توجه کادر فنی نیز به ما جلب شد.

یکی از تفاوت‌های اصلی ما با دیگر استان‌ها در کار تخصصی کردن است یعنی استان‌هایی مانند تهران و زاهدان که قهرمانان بوکس قوی دارند یک تیم یکپارچه با مربی متخصص و همیشگی دارند که شغل مربی همین است، ولی در خراسان جنوبی یک تیم قوی نداریم و در کنار آن یک مربی که همیشه پای کار باشد هم وجود ندارد و فقط ۱۰ روز تا یک ماه قبل از مسابقات کشوری است که مسابقات استانی برگزار و یک تیم تشکیل می‌شود و این در حالی است که تیم و مربی باید در تمام طول سال باهم کار کنند و مسابقات مختلفی برگزار شود و با برنامه‌ریزی دقیق آماده شد؛ به دلیل همین موضوع است که به عنوان مثال از تیم ۷ نفره آنها ۶ نفر مدال کسب می‌کنند.

درخواست شما برای بهبود وضعیت چیست؟

تنها درخواست من کمک اداره کل برای حضور یک مربی پایه و متخصص است که بتواند در تمام طول سال با برنامه‌ریزی ورزشکاران را از همه نظر احساسی، تمرین و تکنیک و مسائل دیگر برای مسابقات کشوری آماه کند چرا که این موضوع از حد توان یک هیئت خارج است که بتواند چنین هزینه‌های پرداخت کند و لازم است اداره کل ورزش در کنار هیئت قرار گیرد.

همچنین از نظر حمایتی ورزشکاران را اداره ورزش حمایت کامل کنند و اگر قولی داده می‌شو اجرایی شود چرا که من در خودم می‌بینم که در صورت حمایت حتی در سطح آسیایی و جهانی پیشرفت کنم.

چه قول‌هایی به شما داده شده که عملی نشده است؟

بعد از کسب مدال و مراسمی که هیئت برگزار کرد افراد زیادی قول دادند که فقط سه نفر از آن جمع قول خود را عملی کردند که شامل رئیس هیئت استان، هیئت ابوالفضلی بیرجند و آقای ناظری بودند. اداره کل ورزش که فقط عکس گرفتند اصلاً عمل نکردند و وعده آنها هنوز اجرایی نشده است. چند نفر دیگر هم قول‌هایی دادند که عملیاتی نشده است.

متأسفانه در بیرجند فقط در همان زمان دریافت مدال همه حضور دارند و بعد از آن ورزشکار فراموش می‌شود تا زمانی‌که مدال بعدی را کسب کند و این در حالی است که ورزشکارانی مثل من اکنون نیاز به حمایت دارند چرا که من الان دانشجو هستم و هیچ محل درآمدی برای تأمین نیازهای اصلی ورزشی خود ندارم و ورزش حرفه‌ای نیز بسیار هزینه‌بر است.

بهبود این وضعیت ورزش استان خراسان جنوبی چه کاری می‌توان انجام داد؟

زیرساخت خیلی مهم است به نظر من تنها راه ورود افراد ورزشی است که سختی این مسیر را چشیده باشند چرا که اکنون مسئولان اصلاً نمی‌دانند ورزش چیست و این خود یکی از مشکلات اصلی ورزش استان است.

در شاخه‌های ورزشی و هیئت‌ها نیز افرادی هستند که ورزشی نیستند و مربیانی اکنون حضور دارند که با زعفران بعد از چند جلسه تمرین مدرک مربی‌گری دریافت کردند و این افراد نمی‌توانند هیچ قهرمانی داشته باشند و دنبال ساخت ورزشکار حرفه‌ای نیستند و همه فقط با حرف خود را بالا می‌کشند.

طنین نوای قاری بین المللی قرآن کریم در بشرویه/۲

    
طنین نوای قاری بین المللی قرآن کریم در مسجد امیرالمومنین(ع) بشرویه
محفل انس با قرآن کریم با حضور استاد حامد علیزاده، قاری بین المللی قرآن کریم، در محل مسجد امیرالمومنین (ع) بشرویه برگزار شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ این محفل به مناسبت دهه امامت و ولایت بعد از نماز مغرب و عشاء با حضور گسترده مردم بشرویه برگزار شد.
لازم به ذکر است؛ برگزاری کارگاه آموزشی ویژه قاریان و همچنین محفل انس با قرآن کریم در مسجد امام هادی (ع) بیرجند، از دیگر برنامه های این اداره کل در دهه امامت و ولایت بود.
گفتنی است؛ استاد حامد علیزاده از قاریان مطرح کشور و رتبه اول مسابقات بین المللی قرآن کریم در مالزی است.

 

 

 

وضعیت نامطلوب دفع پسماند در خراسان جنوبی/۲-۳

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان: با شهرداری‌های استان وارد مذاکره شدیم تا مجوز‌های محل دفن پسماند را در شهرستان‌ها اخذ کنیم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در کارگروه مدیریت پسماند گفت: قانونوضعیت نامطلوب دفع پسماند در خراسان جنوبی این است که تا شعاع ۵۰ کیلومتر همه روستا‌های اطراف شهر‌ها در یک محل زباله هایشان را تجمیع کنند و مکان‌های محل دفن پسماند‌ها در شهر‌ها و روستا‌ها طی بازدید‌ها تعیین شده و در فاز اجرایی است.
حاتمی در خصوص طرح جامع مدیریت پسماند نهبندان و شوسف نیز گفت:این طرح از سال ۱۳۹۹ در استان به تصویب رسید و بعد از رفع ایرادات جزئی امروز در خصوص آن تصمیم گیری شد.
وی افزود: موافقت شرکت آب و منطقه‌ای برای دفع محل پسماند اخذ و مقرر شده بعد از انجام اقدامات نهایی طرح در تهران، تا ۶ ماه آینده این طرح با کمک و همت شهرداری عملیاتی شود.
عباس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هم گفت: برای طرح دفع پسماند نهبندان ضروری است تا اولویت بندی شود و مکان مناسب با مشورت کارشناسان و دستگاه‌های مرتبط در نظر گرفته شود.

 

 

 

۳۰ تیرماه:اختتامیه اولین جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور برگزار می‌شود

 

۴۵۵ اثر به جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور ارسال شد/۲-۳

۴۵۵ اثر به جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور ارسال شد

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری اختتامیه اولین جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور در ۳۰ تیر ماه جاری خبر داد و گفت: ۴۵۵ اثر به دبیرخانه جشنواره در ۲ بخش حرفه‌ای و موضوعی ارسال شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمود رمضانی افزود: اولین جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور یادمان پروفسور معتمدنژاد اواخر سال ۱۳۹۹ با حضور استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان و جنوب کرمان آغاز شد.

وی بیان کرد: پس از انتشار فراخوان جشنواره، ۴۵۵ اثر به دبیرخانه در ۲ بخش حرفه‌ای شامل سرمقاله و یادداشت، تیتر، خبر و گزارش و در بخش موضوعی با عناوین “جهش تولید”، “معرفی پروفسور معتمدنژاد” و “مدافعان سلامت و کرونا” ارسال شد.

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: ۷۰ درصد آثار ارسال شده متعلق به اصحاب رسانه خراسان جنوبی است.

وی ادامه داد: اکنون با مساعد شدن شرایط کرونایی کشور و تزریق حداقل ۲ دز واکسن توسط اکثر افراد جامعه، امکان برگزاری اختتامیه جشنواره فراهم شده است.

رمضانی گفت: اختتامیه اولین جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور روز پنجشنبه ۳۰ تیر ماه ساعت ۹:۳۰ در محل سالن سینما فردوسی بیرجند برگزار خواهد شد.

این جشنواره یادمان دکتر “کاظم معتمدنژاد” پدر علم ارتباطات نوین ایران در خراسان جنوبی که زادگاه وی است، برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند فراخوان جشنواره را از طریق سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به نشانی khj.farhang.gov.ir مشاهده کنند.

 

نیاز ۶۰۰ میلیارد تومانی کارخانه فولاد قائنات

بهره برداری از واحد احیای کارخانه فولاد قائنات تا دو ماه آینده/۲-۳

استاندار خراسان جنوبی از افتتاح رسمی مجتمع فولاد قاین در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: این پروژه ملی است و می‌طلبد که در همه واحدها  تلاش بیشتری صورت بگیرد تا در آینده شاهد افتتاح آن باشیم.

قناعت در بازدید از مجتمع فولاد قائنات گفت: تا کنون هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای واحد احیای مستقیم این کارخانه هزینه شده و تا دو ماه آینده، شاهد افتتاح رسمی آن با حضور مهمان ویژه خواهیم بود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد واحد فولاد کارخانه فولاد قائنات تاکنون پیشرفت داشته است و مقرر شد تا اسفند ۱۴۰۱ شاهد واحد فولاد این کارخانه باشیم، گفت: برای تکمیل بخش فولاد این کارخانه بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

جواد قنات با بیان اینکه استان ما از حیث صنعت در مقایسه با استان‌های دیگر عقب ماندگی‌هایی دارد و در این زمینه توجه خوبی به خراسان جنوبی نشده است، افزود: در حوزه صنعت به دلیل همین عقب ماندگیها، باید کار جهادی انجام دهیم چراکه در این بخش ضعف‌هایی داریم و باید با بازدیدها خلاها را بپوشانیم.

وی با بیان اینکه برای رفع مشکل برق کارخانه، در اولین فرصت جلسات مشترکی با شرکت برق خراسان برگزار می‌شود تا برای کاهش میزان خاموشی‌ها تدبیر شود، یادآور شد: در حوزه تامین گاز نیز باید گفت گاز خراسان جنوبی از سمت خراسان رضوی تأمین می‌شود و با توجه به این که خراسان جنوبی ته خط گاز قرار دارد، لذا در زمستان فشار گاز کم می‌شود.

قناعت ادامه داد: به همین جهت طی دیداری با وزیر نفت، این موضوع را پیگیری کردیم که برای زمستان سال ۱۴۰۲  نهبندان به خط زابل هم وصل شود تا این مشکل مرتفع شود.؛ برای تامین آب مجتمع نیز در آینده قراردادی برای استفاده از پساب فاضلاب قاین منعقد می‌شود، اما بدنبال انتقال آب از خلیج فارس هستیم که با پیگیری‌هایی که صورت گرفته تا دو تا سه سال آینده شاهد انتقال آب به استان خواهیم بود.

استاندار خراسان جنوبی از تأمین آب هم به عنوان یکی از مسایل پیش روی مجتمع فولاد قائنات یاد کرد و افزود: علاوه بر موضوع پساب فاضلاب شهر قاین، برای تأمین آب این واحد از محل انتقال آب خلیج فارس به استان نیز پیگیری‌هایی صورت گرفته است.

آقای قناعت با بیان این که انتقال آب خلیج فارس از سه خط جدا به سمت استان‌های کرمان – خراسان جنوبی، یزد و اصفهان در حال انجام است، گفت: براساس رایزنی‌هایی که صورت گرفته، پیمانکار موافقت کرده است، لوله گذاری را تا چند ماه آینده از سمت خراسان جنوبی هم شروع کند تا روند اجرای کار شتاب بگیرد.

به گفته استاندار، لوله گذاری از سه راهی سرچشمه کرمان به سمت خراسان جنوبی و از ورودی استان به صورت همزمان، زمان رسیدن آب خلیج فارس به خراسان جنوبی را سرعت می‌بخشد تا در بخش صنعت و زراعت از این آب استفاده کنیم.

استاندار به موضوع جذب نیروی کار در مجموعه اشاره و اظهار کرد: بومی گزینی برای تأمین نیروی جدید از اقدامات خوب شرکت است که در این راستا حتماً باید بومیان منطقه استخدام شوند، لذا با هماهنگی معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری و سازمان برنامه و بودجه استان، آزمونی جامع برگزار شود تا شاهد جذب نیروهای متدین، توانمند و بومی در شرکت باشیم.

آب، برق و گاز» ۳ مشکل اصلی مجتمع فولاد قائنات

نماینده مردم قاین و زیرکوه نیز در دیدار با مدیران و کارگران کارخانه فولاد قائنات اظهار داشت: فعالیت مجتمع فولاد با ثبات خواهد بود و استاندار خراسان جنوبی به دنبال این است تا نقصی باعث تعطیلی این واحد نشود.

نماینده قاین و زیرکوه در مجلس با اشاره به حوزه آب گفت: بخش احیا و فولادسازی این مجتمع نیاز به تامین آب دارد و درخواست کردیم تا مجتمع فولاد کشور در زمینه احداث تصفیه خانه قاین ورود پیدا کند تا بخشی از تامین آب مجتمع فولاد قائنات تامین شود.

وی در خصوص بحث کارگران حاضر در مجتمع فولاد قائنات عنوان کرد: این مجتمع دولتی است و به بحث بومی گزینی بسیار توجه شده است و درخواست داریم تا دولت در این مجتمع تا زمانی که به صورت مستقل راه اندازی شود بحث مدیریت در بخش احیا و فولادسازی را بر عهده بگیرد.

اسحاقی به مشکل آب، گاز و برق مجتمع فولاد قائنات اشاره کرد و افزود: در این سه موضوع با چالش های بسیاری مواجه خواهیم شد و درخواست داریم تا مجتمع فولاد در این سه موضوع بتواند نقش آفرینی کند.

 

جریمه ۲۴ میلیارد ریالی برای قاچاق سوخت در فردوس/۴

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی از محکومیت ۲۴ میلیارد ریالی برای قاچاق سوخت در شهرستان فردوس خبر داد.

 مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: ماموران یگان امداد شهرستان فردوس حین پایش خودرو‌های عبوری از یک دستگاه تریلر ۲۷ هزار و ۵۰۰ لیتر گازوئیل به ظن قاچاق کشف و پرونده آن برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارجاع کردند.
حسن پور افزود: شعبه رسیدگی کننده پس از احضار متهم و با توجه به احراز تخلف انتسابی از سوی متهم، وی را علاوه بر ضبط سوخت به پرداخت ۲۴ میلیارد و ۳۳۴ میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد.

 

 

 

 

اضافه شدن ۴دستگاه خودرو به ناوگان هلال احمر خراسان جنوبی

۴دستگاه خودروی امدادی و پشتیبانی به ناوگان هلال احمر خراسان جنوبی اضافه شد .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از اضافه شدن چهاراضافه شدن ۴دستگاه خودروی امدادی و پشتیبانی به ناوگان هلال احمر خراسان جنوبی دستگاه خودروی امدادی و یک دستگاه موتور سیلکت به ناوگان هلال احمر در شهرستان‌های سرایان و طبس خبر داد.

رضایی گفت : با توجه به گستردگی استان، بروز پهنه گسترده‌ای از حوادث و نیاز مبرم به ناوگان خودرویی، با حمایت و پیگیری‌های لازم چهار دستگاه خودروی امدادی و پشتیبانی و یک دستگاه موتورسیلکت به ناوگان هلال احمر شهرستان‌های سرایان و طبس اضافه شد.

وی گفت : این تجهیزات که ارزشی حدود چهار میلیارد تومان دارند برای پشتیبانی حوادث و نجات جان افراد آسیب دیده و متاثر از انواع حوادث طبیعی و انسان ساخت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه  یک دستگاه خودرو کمک دار دوکابین، یک دستگاه خودرو ون و یک دستگاه مینی بوس تحویل هلال احمر شهرستان طبس شده است، افزود: به ناوگان خودروی شهرستان سرایان نیز یک دستگاه کامیونت و یک دستگاه موتور سیکلت برای پشتیبانی و امدادرسانی در حوادث و بلایا تحویل شده است.

 

 

 

 

رونمایی از مرکز سیار موبایل ون در بیرجند/۲

به مناسبت هفته بهزیستی از مرکز سیار موبایل ون در بیرجند رونمایی شد.

به مناسبت هفته بهزیستی آئین رونمایی از یک مرکز سیار موبایل ون با حضور فرماندار شهرستان بیرجند و مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری خراسان جنوبی در بهزیستی بیرجند برگزار شد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان بیرجند گفت: موبایل ون برای شناسایی پاتوق ها، ارائه خدمات کاهش آسیب به معتادینی که خود به مراکز مراجعه نمی‌کنند و یا امکان دسترسی به مراکز ثابت میسر نیست راه اندازی شده است.

مجیدی گفت: موبایل ون در روز بین ۴ تا ۸ ساعت و حداقل ۶ روز از هفته خدمات پیشگیری از آسیب‌های اعتیاد ارائه می‌دهد و در هر یک از نقاط خطر، توقف کافی را داشته و در هر پاتوق بر حسب اندازه جمعیت حاضر در آن، بین ۱ تا ۲ ساعت توقف دارند.

وی گفت: موبایل ون خدماتی، چون ارائه بسته کاهش آسیب (سرنگ، سوزن، فیلتر، ملافه، پنبه الکل، آب مقطر) به معتادین، توزیع و ترغیب استفاده از وسایل جلوگیری، ارائه آموزش‌های کاهش آسیب، ارائه رویکرد نوین آموزش HIV و ترغیب به انجام آزمایش HIV و ارجاع موارد مثبت اولیه، غربالگری فعال سل و ارجاع موارد مشکوک و پانسمان زخم ابه معتادین رائه می‌دهد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان بیرجند گفت: یک میلیارد تومان برای راه اندازی موبایل ون هزینه شده است.

مجیدی گفت: امروز این مرکز سیار به طور رسمی آغاز به کار کرده و انجام تست سریع HIV در مدت زمان ۲۰ دقیقه، از شاخص‌ترین اقدامات موبایل ون است.

موبایل ون از شهریور پارسال شروع به کار کرد که در شش ماهه دوم پارسال به ۲۶۰ نفر و همچنین از ابتدای سال تاکنون به ۲۰۰ نفر خدمت ارائه کرده است و امروز به صورت رسمی از آن رونمایی شد.

 

 

 

 

برپایی نمایشگاه یک روزه توانمندسازی زنان تحت پوشش بهزیستی/۲-۳

در جشن بزرگ توانمندسازی جامعه هدف بهزیستی استان، نمایشگاه یک روزه توانمندسازی زنان تحت پوشش بهزیستی برپا شد.

برپایی نمایشگاه یک روزه توانمندسازی زنان تحت پوشش بهزیستی معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: در نمایشگاه یک روزه توانمندسازی زنان تحت پوشش بهزیستی ۱۰ غرفه با حضور زنان و دختران توانمند از ۱۰ شهرستان استان برپا شده است.

حسن پور گفت: این غرفه‌ها شامل غرفه‌های صنایع دستی، محصولات آرایشی، غرفه مرکز ۱۲۳، غرفه مرکز ۱۴۸۰، غرفه مراکز اقامتی و غرفه مرکز زنان و کودکان است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گفت: از آنجایی که زنان در خانواده و توانمندی آنان چهار ستون اصلی برای محکم شدن بنیان خانواده هستند باید سعی کنیم آنچه امکانات و امتیاز لازم است را از پایتخت کشور به استان بیاوریم.

اسد زاده گفت: تمام تلاش مان باید این باشد که منتظر ابلاغیه‌ها نماییم و خودمان طرح و ایده ارائه دهیم و تأییدیه طرح‌های خوب و نتیجه بخش را به دست آوریم.

وی گفت: همچنین تمام سعی خود را می‌کنیم با توجه به سفر اخیر خزعلی معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده، فرصت را غنیمت شمرده و تمام تلاش را کرده تا از طرح‌های زنان حمایت کنیم.

همچنین در پایان این مراسم از مددجویان و زنان توانمند سازمان بهزیستی تجلیل به عمل آمد.

 

 

 

 

 

ثبت نام  ۷ هزار نفر در خراسان جنوبی برای حضور در پیاده روی اربعین/۲-۳

بیش از ۷ هزار نفر درخراسان جنوبی برای حضور در پیاده روی اربعین ۱۴۰۱ پیش ثبت نام کردند.

ثبت نام بیش از ۷ هزار نفر در خراسان جنوبی برای حضور در پیاده روی اربعینبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، جانشین مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی با بیان اینکه پیش ثبت‌نام پیاده‌روی اربعین ۱۴۰۱ از صبح روز جمعه دهم تیرماه آغاز شده است، گفت: متقاضیان شرکت در پیاده‌روی اربعین تا پایان تیرماه مهلت دارند در سامانه «سماح» سازمان حج و زیارت  به آدرس samah.haj.ir  ثبت‌نام کنند.

دستگردی افزود: تاکنون ۷۲۰۰ نفر  در قالب ۳۶۰ گروه برای حضور در پیاده روی اربعین ۱۴۰۱ در خراسان جنوبی پیش ثبت نام کرده اند.

وی با بیان اینکه پیش ثبت‌نام از متقاضیان هیچگونه تعهدی برای سازمان حج و زیارت مبنی بر اعزام نخواهد داشت و اطلاع‌رسانی برای ثبت‌نام قطعی متعاقباً انجام خواهد شد، گفت: چنانچه هرگونه محدودیتی از سوی دولت عراق برای تشرف به زیارت بارگاه سیدالشهدا در نظر گرفته شود، نحوه ثبت‌نام قطعی متقاضیان از بین افرادی که پیش ثبت‌نام کرده‌اند، تعیین و اعلام خواهد شد.

جانشین مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: طبق مصوبه ستاد مرکزی اربعین، تزریق حداقل دو دُز واکسن کرونا از شرایط سفر اربعین است،  اما در شرایط فعلی عراق محدودیتی برای انواع واکسن قائل نشده است.

 

 

 

 

گردشگری ورزشی یک صنعت پویا و در حال رشد/ توسعه گردشگری – ورزشی در خراسان جنوبی با توسعه اقتصاد روستایی مساوی است

 

گردشگری ورزشی یک صنعت پویا و در حال رشد/ توسعه گردشگری - ورزشی در خراسان جنوبی با توسعه اقتصاد روستایی مساوی است

در شرایط فعلی برای توسعه پایدار و رونق اقتصاد جوامع محلی، گردشگری می‌تواند نقش مهمی ایفا کند و با توجه به تعدد و پراکندگی جاذبه‌های گردشگری در سطح استان خراسان جنوبی، حوزه صنعت گردشگری یکی از محورها و پیشران‌های توسعه استان خواهد بود.

به گزارش تسنیم از بیرجند ، بازار نوظهور و پرترافیک گردشگری ورزشی موجب شده تا بسـیاری از کشورها این صنعت پویـا را بـه عنـوان منبـع اصـلی درآمـد، اشـتغال‌زایـی، رشـد بخـش خصوصـی و توسـعه زیرساخت‌ها در نظر بگیرند. در شعار امسال گردشگری جهانی که “گردشگری و مشاغل، آینده ای بهتر برای همه ” است نیز تاکید خاصی به بحث درآمد و بازاریابی در این زمینه شده است.

صنعتی به کیفیت صنعت توریسم که هم کم آب بر است و هم اشتغال‌زایی و تولید ثروت را به همراه دارد، نداریم‌ و در این راستا کشورهای بسیاری گردشگری را به عنوان صنعت درآمدزا برای کشور خود در نظر گرفته‌اند و درآمد خوبی کسب کرده‌اند.

با توجه به وجود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در کشور می‌توان گردشگران را از سراسر دنیا به ایران جذب کرد، زمانی در بحث بهره‌برداری از صنعت گردشگری موفق خواهیم بود که برنامه عملیاتی قوی، عالمانه، کاربردی و دقیقی در این زمینه داشته باشیم.

در خراسان‌جنوبی نیز پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بسیاری در زمینه گردشگری وجود دارد و با توجه به تعدد و پراکندگی جاذبه‌های گردشگری در سطح استان، حوزه صنعت گردشگری یکی از محورها و پیشران‌های توسعه خراسان جنوبی است.

در شرایط فعلی برای توسعه پایدار و رونق اقتصاد جوامع محلی، گردشگری می‌تواند نقش مهمی ایفا کند و در این راستا خراسان جنوبی نیز یکی از استان‌هایی است که گردشگری خارجی بیشتر از گردشگری داخلی دارد و باید کمک کنیم هم گردشگری خارجی و هم گردشگری داخلی در آن رشد پیدا کند.

یکی از شاخه‌های پرطرفدار اکوتوریسم، گردشگری – ورزشی است که نقش بسزایی در جذب گردشگر به ویژه گردشگران خارجی دارد.

گردشگری – ورزشی یک صنعت پویا و در حال رشد است و به یکی از استراتژی‌های مهم تجاری و اقتصادی بر بازسازی اجتماعی و اقتصادی مناطق شهری و روستایی، به خصوص مناطق دورافتاده جهت ایجاد درآمد، اشتغال و توسعه زیرساخت‌ها برای اکثر کشورها تبدیل شده است.

در خراسان جنوبی در زمینه گردشگری ورزشی قابلیت‌های فراوانی وجود دارد، مهمترین ظرفیت گردشگری ورزشی در خراسان جنوبی وجود بیابان‌ها و کویرهای متعدد است که در این راستا باید این قابلیت‌ها به جهان معرفی شود.

ورود گردشگران ورزشی به استان علاوه بر فواید کوتاه مدت و مستقیم به دنبال برگزاری رویداد ورزشی می‌تواند فواید بلند مدت و غیرمستقیمی برای منطقه داشته باشد که با برنامه‌ریزی نه تنها رویدادهای ورزشی را می‌توان به عنوان عامل صرف هزینه‌های هنگفت دانست بلکه می‌تواند عامل سوددهی در ابعاد گوناگون توسعه باشد. از این رو اگر صنعت گردشگری ورزشی و سازمان‌های مربوط به آن توسعه یابند، در آینده اشتغالزایی و تولید درآمد را در مناطقی که رویدادهای ورزشی برگزار می‌کنند، تحت تأثیر قرار خواهد داد.

کنسلی پروازها مهمترین چالش برای جذب گردشگر خارجی

شاهوردی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند اظهار داشت: در حال حاضر در حوزه گردشگری مهمترین زیرساخت‌های اقامتی استان وجود ۹ هتل از یک تا ۴ ستاره در شهرستان‌های بیرجند، طبس، فردوس، بشرویه و نهبندان است.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ اقامتگاه بومگردی در تمامی شهرستان‌های استان و ۱۶ مهمانپذیر در استان وجود دارد افزود: از دیگر زیرساخت‌های خدمات‌رسان در این حوزه می‌‌توان به وجود مجموع ۵۱ رستوران و مجتمع بین راهی اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی به زیرساخت‌های استان اشاره و بیان کرد: شاخص‌ترین زیرساخت‌های محقق شده در حوزه گردشگری در استان، زیرساخت‌های تجهیز جاذبه‌ها، روستاهای گردشگری و مناطق نمونه گردشگری است که بخشی از زیرساخت‌های آن فراهم شده است.

شاهوردی تصریح کرد: در زمینه زیرساخت‌های مورد نظر چالش نبود جاد‌ه‌های مواصلاتی مناسب و پروازهای منظم است که نیازمند توجه جدی در این حوزه است برای مثال پروازها به صورت مکرر با کنسلی مواجه می‌شود که در حوزه جذب گردشگر خارجی به شدت آسیب‌زا است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۸۶ میلیارد ریال جهت تامین زیرساخت‌های تاسیسات گردشگری در سطح استان از جمله آبرسانی، برق‌رسانی و غیره هزینه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی به تعداد گردشگران جذب شده در استان اشاره کرد و یادآور شد: در تعطیلات نوروزی ۱۴۰۱ اقامت بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در تاسیسات گردشگری استان و اقامتگاه‌های موقت شامل کمپ، چادر مسافرتی، تاسیسات اقامتی وابسته به آموزش و پرورش و مهمانسراهای ادارات ثبت شده و گفتنی است این آمار مربوط به بازه زمانی ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۰ تا ۳۱ خردادماه ۱۴۰۱ است و در حالی ثبت شده که به دلیل شیوع ویروس کرونا در دو سال گذشته، میزان سفرها با کاهش چشمگیری روبه‌رو بوده است.

برگزاری دوره‌های آموزشی گردشگری

شاهوردی به حوزه گردشگری تخصصی اشاره کرد و اظهار داشت: با وجود دو موسسه تخصصی آموزش گردشگری در مرکز استان خوشبختانه ۲ سال است که دوره‌های مربوط به راهنمایان گردشگری مانند راهنمایان طبیعت‌گردی، فرهنگی و تاریخی به‌صورت مستمر برگزار می‌شود و دوره‌ها و کارگاه‌های توانمندسازی راهنمایان مانند کارگاه گردشگری کودک، آشنایی با زمین‌شناسی بیابان لوت، مدیریت بحران در تورهای گردشگری، خبرنگار گردشگری و بازی و سرگرمی در تورهای گردشگری برگزار شده و دوره‌های متنوع دیگری مانند آشنایی با آداب تشریفات و فن بیان برنامه‌ریزی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی افزود: با توجه به اینکه بیشتر سعی شده از توان مدرسین داخل استان برای تدریس دوره‌های آموزشی استفاده شود، گاهی به خاطر تجربه کم‌تر نسبت به مدرسین کشوری با چالش بیشتری مواجه می‌شوند که بعد از مشاهده این موضوع سعی شده مدرسین مطرح کشوری در کنار مدرسین استانی به‌کار گرفته شوند.

شاهوردی گفت: برای برنامه‌ریزی دوره‌های آموزشی مورد نیاز خوشبختانه موسسات از توان بالایی برخوردار هستند و با همکاری واحد آموزش گردشگری اداره کل دوره‌ها احصا و برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: گردشگری ورزشی یکی از شاخه‌های پرطرفدار اکوتوریسم در استان به شمار می‌آید که در این راستا طی دو سال گذشته به دلیل محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا فعالیتی انجام نشده است، بنابراین از ابتدای سال جاری تورهای متنوع پرنده نگری، کویر نوردی توسط دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری که مجری برنامه‌های گردشگری ورزشی محسوب می‌شوند اجرا شده است.

شاهوردی به قابلیت‌های استان خراسان جنوبی برای انجام ورزش‌های درون طبیعت اشاره کرد و گفت: در بحث کوهنوردی- کوهپیمایی-دره نوردی، قله نایبند طبس، رشته کوه باغران، شاه کوه نهبندان، شاسکوه قاین، مومن آباد درمیان، آهنگران قاین و غیره وجود دارد.

وی بیان کرد: در بحث کویرنوردی قسمتی از بیابان لوت که داخل استان قرار دارد در نزدیکی روستای دهسلم و حیدرآباد، کویر همت آباد قاین، نیزار خور، کویر مظفری فردوس، کویر بشرویه، کویر سه قله درمیان، کویر حلوان طبس وجود دارد.

شاهوردی بیان کرد: در بحث ورزش‌های کویری، اسکی روی شن، موتور سواری، خودرو دو دیفرانسیل(آفرود)، دو صحرانوردی، پیمایش کویر با پای پیاده و در بحث  ورزش‌های هوایی و پاراموتوری در دشت فوداج بیرجند و شترسواری از دیگر قابلیت‌های استان در بحث ورزش‌‌های درون طبیعت است.

گردشگری ورزشی یک صنعت پویا و در حال رشد

محمدحسین خسروی، سرپرست ورزش و جوانان خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: گردشگری ورزشی یک صنعت پویا و در حال رشد است و به یکی از استراتژی‌های مهم تجاری و اقتصادی بر بازسازی اجتماعی و اقتصادی مناطق شهری و روستایی به ویژه مناطق دورافتاده جهت ایجاد درآمد، اشتغال و توسعه زیرساخت‌ها برای اکثر کشورها تبدیل شده است.

وی افزود: طبق آمارهای اعلام شده صنعت گردشگری به همراه صنایع وابسته‌اش در مجموع ۴.۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی و ۱۰ درصد از کل اشتغال دنیا را در سال ۲۰۱۸ به خود اختصاص داده است.

خسروی بیان کرد: سهم مستقیم گردشگری از تولید ناخالص داخلی جهان ۳.۲ درصد و سهم غیرمستقیم اشتغال آن ۳.۸ درصد از کل اشتغال است، همچنین تحقیقات نشان داده اگر رویدادهای مهم ورزشی موفقیت آمیز باشند توانایی انعکاس یک تصویر مثبت و هویت جدید از منطقه میزبان را دارند و پیامدهای طولانی مدت اجتماعی و اقتصادی به طور مستقیم یا غیر مستقیم زیادی بر منطقه ایجاد می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از معضلات مهم در کشورهای در حال توسعه، بحران بیکاری و پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن است، در این میان یکی از مهمترین مواردی که می‌تواند به رشد سریع‌تر و مؤثرتر و حل معضلات موجود در این کشورها کمک کند، اشتغال زایی و کارآفرینی است.

سرپرست ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: توسعه اشتغالزایی و کارآفرینی بر پدیده‌هایی چون افزایش سطح اشتغال، افزایش سطح رفاه عمومی، حل معضل بیکاری، رشد صنعت داخلی، توسعۀ صادرات و غیره تأثیر بسزایی می‌گذارد.

خسروی با بیان اینکه اشتغال‌زایی ضرورت جدی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است که باید مورد توجه سیاستگذاران و مدیران قرار گیرد افزود: رشد مستمر و توسعۀ پایدار اقتصاد، نیازمند بهره‌برداری بهینه از منابع تولیدی است در این میان، مهمترین و حساس‌ترین عامل، نیروی انسانی است به منظور مقابله با پدیده بیکاری، گسترش اشتغال از طریق افزایش آگاهانه سرمایه گذاری‌ها در فعالیت‌های کاربر یکی از راه‌های مقابله با پدیده بیکاری به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: از آنجا که بسیاری از خدمات گردشگری را نمی‌توان با استفاده از فناوری ارائه کرد، اشتغال نیروی انسانی در این صنعت فراوان است. از این رو، توسعه گردشگری در مکان‌های مختلف، زمینه‌های ایجاد اشتغال دائم، فصلی و پاره وقت را برای نیروی انسانی با تخصص و آموزش متوسط فراهم می‌آورد و از نرخ بیکاری می‌کاهد.

سرپرست ورزش و جوانان خراسان جنوبی به زیرساخت‌های گردشگری استان اشاره و بیان کرد: زیرساخت‌های گردشگری در استان شامل روستاهای با بافت گردشگری، اقامتگاه‌های محلی و کاشانه‌های سنتی بومگردی، کویرهای بکر، غارها، ثبت جهانی کویر لوت و بیابان‌ها، مرکز تولید گیاهان دارویی، داشتن چند گونه ویژه جانوری، باغ‌ها و منازل تاریخی متعدد، صنایع دستی، منسوجات و پارچه بافی، وجود هوای پاک استان محیط مناسبی است برای گردشگری و طبیعت گردی، وجود ۴ محصول مهم و استراتژیک زعفران، زرشک، عناب و انار، نیروی انسانی تحصیل کرده و توانمند، مجموعه های فرهنگی- ورزشی است.

خسروی به ضرورت بهره‌مندی و توزیع عادلانه درآمد حاصل از تولید و عرضه صنایع دستی و فرآورده‌های روستایی و عشایری و رونق کسب و کارهای خانگی، ضرورت توسعه و رشد فرهنگی اقتصادی مناطق روستایی کم برخوردار و محروم استان، جلوگیری از مهاجرت روستاییان و عشایر به مناطق شهری به دنبال اشتغال و کسب درآمد مورد نیاز، پیشگیری و مقابله با کاهش روزافزون سطح سلامت عمومی و انگیزه مشارکت اجتماعی بانوان روستایی در اثر فرسودگی ناشی از دشواری‌های سبک زندگی روستایی، بهره‌وری بهینه از پتانسیل‌های طبیعی و گردشگری و صنایع دستی و فرآورده‌های زراعی و دامی اقلیم‌های متنوع در سطح استان و ترویج آن به سایر مناطق تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: ضرورت ترویج آیین‌های ورزشی، سنتی و بازی‌های بومی و محلی استان و تبادل فرهنگی مناطق روستایی، با وجود گسترش بی‌رویه و کنترل نشده عادات زندگی مدرن و ماشینی در میان جوانان و امعان نظر به احداث و تجهیز ۶۴ اقامتگاه بوم‌گردی در استان و با  وجود تپه ریگ‌زارها و دق به طول ۱۶ کیلومتر و عرض۶ کیلومتر، روستایی ییلاقی، خانه‌های خشتی گلی، آبشار منحصربه فرد، کویرهای بکر، بافت تاریخی و کویر مناسب مسابقات افرود و اتومبیلرانی، وجود نی زارهای به طول ۱۶ کیلومتر–المان‌های طبیعی، وجود بافت تاریخی و وجود دریاچه فصلی و خانه‌های حصیری، دهکده گردشگری پلوند، رمل‌های ماسه‌ای و تپه ماهورها، دسترسی آسان به امکانات رفاهی، قابلیت برگزاری کویرنوردی و مسابقات آفرود و غیره وجود آثار خانه استاد بی‌بدیل بدیع‌الزمان فروزانفر استاد مشهور در جهان از جمله قابلیت‌های گردشگری استان هستند.

سرپرست ورزش و جوانان خراسان جنوبی بیان کرد: باید به دنبال ایجاد کمپ‌های گردشگری، آموزش افراد شاغل در اقامتگاه‌های بومگردی و مدیران بومگردی، پیگیری احداث ساخت دو هتل ۳ ستاره در شهرستان‌ها از دستگاه‌های ذی‌ربط، راه‌اندازی تسهیلات و تجهیزات گردشگری در مناطق جاذبه گردشگری‌ جذب بخش خصوصی در زمینه توسعه گردشگری، توسعه حمل و نقل مناسب هواپیما، قطار، توسعه هتل و مهمانسرا در مناطق گردشگری باشیم.

وی یادآور شد: ورود گردشگران ورزشی به شهر علاوه بر فواید کوتاه مدت و مستقیم به دنبال برگزاری رویداد ورزشی می‌تواند فواید بلند مدت و غیر مستقیمی برای مناطق داشته باشد که با برنامه ریزی نه تنها رویدادهای ورزشی را می‌توان به عنوان عامل صرف هزینه‌های هنگفت دانست بلکه می‌تواند عامل سوددهی در ابعاد گوناگون توسعه باشد. از این رو اگر صنعت گردشگری ورزشی و سازمان‌های مربوط به آن توسعه یابند، در آینده اشتغالزایی و تولید درآمد را در مناطقی که رویدادهای ورزشی برگزار می‌کنند، تحت تأثیر قرار خواهد داد.

 

خسروی افزود: بیشتر گردشگری‌های ورزشی در استان مربوط به بازدید گردشگران از بافت‌های تاریخی استان است، که هم افزایی دستگاه‌های اجرایی در کنارهم می‌تواند تعداد گردشگران را افزایش دهد به ویژه زمانی که همزمان با بازدیدها اداره ورزش و جوانان با برگزاری جشنواره‌های بومی و محلی و ترویج بازی‌های سنتی، برگزاری مسابقات سافاری، آفرود، کویر نوردی، طبیعت گردی، شترسواری می‌تواند در جذب گردشگر نقش موثری داشته باشد.

وی یادآور شد: در زمینه جذب گردشگر ورزشی برنامه‌هایی که توسط هیئت‌های ورزشی به ویژه هیئت بازی‌های روستایی و ورزش‌های بومی و محلی، هیئت اتومبیلرانی و موتور سواری و … انجام می‌شود نیازمند برگزاری دوره‌های آموزشی بر حسب نوع فعالیت دارد که در دستور کار قرار دارد.

سرپرست ورزش و جوانان خراسان جنوبی با بیان اینکه در جهت تقویت گردشگران ورزشی و بازاریابی گردشگری و توسعه گردشگری روستایی، طبیعی و کویر نیاز به برگزاری دوره‌های مدیریتی و فنی و تربیت نیروهای متخصص است گفت: در بحث گردشگری ورزشی ابتدا نیاز به این است که با در نظر گرفتن شرایط حفظ، تقویت و عرضه هویت فرهنگی و ارزش‌های حاکم بر استان از طریق فرهنگ‌سازی در زمینه گردشگری ورزشی، تسهیل ورود به فضای کسب و کار گردشگری ورزشی، اشتغال‌زایی و درآمدزایی و هدایت ذی­‌نفعان اصلی در توسعه صنعت گردشگری ورزشی در راستای رویکرد گردشگری پایدار، ارتقای کیفیت تجربه گردشگر از طریق نوآوری و تنوع بخشی به فعالیت های ورزشی، تقویت زیرساخت‌های لازم در راستای تولید صنایع دستی خاص هر منطقه و توسعه بازار هدف، ارتقا سطح سلامت عمومی دختران و بانوان روستایی و عشایری، استعدادیابی و توسعه زیرساخت‌های ورزشی در رشته های گردشگری ورزشی و استفاده از ظرفیت ورزشکاران استانی در معرفی جاذبه‌های گردشگری استان با عنوان سفیر گردشگری در  رویدادهای ورزشی و توجه به انواع گردشگری اعم از گردشگری مبتنی بر کویر(کویرنوردی، دوچرخه سواری در کویر، گلف کویر، سافاری و والیبال ساحلی و غیره)، گردشگری روستایی و عشایری (غازقلنگ، چوب‌کشی، گانیه، هفت سنگ و دال پلان و سایر بازی‌ها) و گردشگری ورزشی طبیعی (سوارکاری، دره نوردی و کوهپیمایی) نسبت به برنامه ریزی در حوزه گردشگری اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه سند آمایش استان در راستای توجه به توسعه گردشگری تدوین شده است که در جهت تحقق آن همکاری نهادها و ارگان های مربوطه مورد نیاز عنوان کرد: در این سند توسعه گردشگری ورزشی مبتنی بر ظرفیت های کویری اعم از (احداث و تجهیز دهکده، مراکز و مجموعه‌های ورزشی کویری و روستایی، کمک به هیئت‌های ورزشی در برگزاری مسابقات، جشنواره‌ها و همایش های کشوری، منطقه‌ای و استانی و شهرستانی،کمک به سازمان‌های مردم نهاد جوانان در حمایت از طرح و برنامه‌ها و تربیت نیروهای انسانی متخصص  در میزبانی حرفه‌ای از گردشگران کویرنورد و استارتاپ‌ها در معرفی ظرفیت‌های کویری) توسعه گردشگری روستایی و عشایری شامل (کمک به هیئت‌های ورزشی در برگزاری مسابقات، جشنواره‌ها و همایش‌های ورزشی ملی، منطقه‌ای و استانی و احیای بازی‌های بومی و محلی، مستندسازی و ترویج آنها، تربیت نیروی انسانی جوان متخصص بومی فعال در حوزه ورزش روستایی و عشایری (تربیت تسهیلگر و مربی)، اعطای تسهیلات ارزان قیمت (قرض الحسنه) به جوانان در توسعه صنایع دستی روستایی( نظیر جواهرسازی، سنگ تراشی، حوله بافی و ..) و اعطای تسهیلات ارزان قیمت (قرض الحسنه) در حمایت از راه‌اندازی کسب و کارهای جوانان در توسعه صنایع دستی، بوم گردی و ارایه خدمات بخش گردشگری و نجوم و رصد ستارگان تدوین شده است.

خسروی بیان کرد: در این سند توسعه گردشگری طبیعی کمک به هیئت‌های ورزشی در برگزاری تورها، مسابقات، جشنواره‌ها و همایش‌های گردشگری طبیعی و تربیت نیروی جوان متخصص بومی فعال در حوزه گردشگر طبیعی تدوین شده است.

ثبت بیش از ۹۵۰ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی کشور

احمد کاشانی، مدیر انجمن گردشگری پایدار خراسان  جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: خراسان جنوبی با داشتن ۳ اثر ثبت شده در فهرست میراث یونسکو و یک روستای ثبت شده در شورای جهانی صنایع دستی و بیش از ۹۵۰ اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی کشور جایگاه ویژه‌ای را در گردشگری شرق کشور به خود اختصاص داده است.

وی به ۳ اثر ثبت شده جهانی در یونسکو اشاره کرد و افزود: این آثار شامل باغ و عمارت اکبریه در بیرجند، قنات بلده در فردوس و بیابون لوت در نزدیکی نهبندان است.

مدیر انجمن گردشگری پایدار خراسان جنوبی بیان کرد: روستای خراشاد به عنوان دومین روستای ایران که در شورای جهانی صنایع دستی به ثبت رسیده است با هویت پارچه بافی بانوان جایگاه ویژه ای در شورای جهانی صنایع دستی دارد.

کاشانی تصریح کرد: ۹۵۰ اثر ثبت شده نیز شامل فعالیت بناهای تاریخی یا آداب و رسوم هستند که همه نشان دهنده این است که خراسان جنوبی ظرفیت بسیار بالایی در حوزه جذب گردشگر و بازنمایی زیبایی ها و تاریخ و فرهنگ غنی خود دارد.

وی با بیان اینکه با توجه به جاذبه‌های متعدد گردشگری، مسیرهای مختلف گردشگری و انواع مختلف تورها در خراسان جنوبی قابل تعریف هستند تصریح کرد: برای مثال در حوزه گردشگری تاریخی با توجه به تاریخ غنی که سرزمین کهن خراسان جنوبی دارد، مانند وجود شهر تاریخی تون که امروز فردوس نام دارد و یا بافت تاریخی بشرویه، قلعه فورگ و سایر بناهای تاریخی که نشان دهنده تاریخ غنی این سرزمین هستند تورهای تاریخی می‌تواند بسیار جذاب باشد.

کاشانی با بیان اینکه در حوزه طبیعت گردی نیز جذابیت‌های فراوانی در استان وجود دارد یادآور شد: وجود مزارع بزرگ زرشک در روستای افین که بی شک پهناورترین مزرعه زرشک بی دانه جهان در این روستا واقع شده می‌تواند یکی از حوزه‌ها و زیرمجموعه‌های تورهای طبیعت گردی باشد که با نام گردشگری مزرعه شناخته می‌شود.

مدیر انجمن گردشگری پایدار خراسان جنوبی اظهار داشت: وجود مزارع بزرگ زعفران، مزارع گل نرگس و غیره ظرفیت هایی هستند که در بحث گردشگری مزرعه در زیرمجموعه طبیعت گردی قرار می گیرند و می‌توانند در استان فعال باشند.

کاشانی با بیان اینکه در حوزه طبیعت گردی بیابان‌ها و کویرهای متعددی را در نزدیک هرکدام از شهرستان‌های استان داریم گفت: کویر زیبای سه قلعه که دارای ۳ جاذبه آسمان زیبای تاریک شب، رمپ های ماسه ای و دق کویر را در کنار هم دارد، بیان لوت که یک بیابان جهانی است و مرتفع ترین هرم کره زمین با ارتفاع بیش از ۴۰۰ متر را در دل خود جای داده است و همچنین ریگ بشرویه، کویر حلوان و کویر اکبرآباد در خوسف همه ظرفیت های بیابانی و کویری ما هستند و تورهای طبیعت گردی در حوزه بیابان گردی و تورهای کویر نوردی امروزه در همه دنیا طرفداران خاص خود را دارد.

وی به حوزه گردشگری مذهبی یا گردشگری زیارت اشاره کرد و خاطرنشان کرد: وجود آستان مقدس حسین بن موسی الکاظم در طبس می تواند محور اصلی برای گردشگری مذهبی باشد، همچنین وجود آستان های مقدس امامزادگان استان اعم از آستان مقدس امامزادگان باقریه(ع)، مساجد کهن اعم از مسجد جامع قاین و مسجد جامع افین با قدمت بیش از ۷۰۰ سال، مسجد جامع چهاردرخت می‌توانند در قالب پکیج گردشگری مذهبی جای بگیرند.

مدیر انجمن گردشگری پایدار خراسان جنوبی به گردشگری فرهنگی اشاره کرد و افزود: در این راستا در خراسان جنوبی آداب و رسوم و سنت های بسیار زیبایی وجود دارد، برای مثال سنت زندگی مردمان چنشت و ماخونیک بسیار جذاب و دست نخورده است و آیین کف زنی شب یلدا و سایر آداب و رسوم استان نقاط قوتی برای گردشگری فرهنگی استان هستند.

 

کاشانی با بیان اینکه در بحث گردشگری ورزشی در خراسان ظرفیت‌های فراوانی داریم بیان کرد: مهمترین ظرفیت گردشگری ورزشی در خراسان جنوبی وجود بیابان ها و کویرهای متعدد است.

وی با بیان اینکه در حوزه بیابان و کویر رشته‌های مختلف گردشگری ورزشی در جهان فعال هستند تصریح کرد: رالی، سافاری، اسکی روی شن، دوچرخه سواری در کویر، تورهای ماراتون پیاده روی در بیابان و کویر از جمله برنامه هایی است که در حوزه گردشگری ورزشی در دنیا برگزار می شود و گردشگران متعددی را به خود جذب می کند و این حضور باعث ایجاد چرخش در حوزه اقتصاد آن منطقه می شود که برای خراسان جنوبی نیز حائز اهمیت است.

مدیر انجمن گردشگری پایدار خراسان جنوبی افزود: یکی از مهمترین بیابان‌های استان بیابان لوت است که این بیابان اولین میراث طبیعی کشور است که در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. امنیت بی‌نظیر مرزهای خراسان جنوبی سبب شده که آن قطعه از بیابان لوت که در خراسان جنوبی قرار دارد بسیار مورد توجه گردشگران قرار گیرد.

کاشانی اظهار داشت: در بیابان لوت ارتفاع تپه های ماسه بادی بسیار بالا است، بنابراین سافاری در این تپه ها بسیار جذاب است و می‌تواند یکی از ظرفیت‌های مهم در بحث گردشگری ورزشی استان باشد.

وی با بیان اینکه پرواز پاراگلایدر بر فراز بیابان لوت از روی تپه های ماسه بادی که بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ متر ارتفاع دارد رشته ورزشی جذابی است که می تواند مورد اقبال گردشگران قرار گیرد گفت: همچنین اسکی روی شن، سنگ بردینگ، رالی، ماراتون در بیابان از ظرفیت‌ای گردشگری ورزشی در استان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر انجمن گردشگری پایدار خراسان جنوبی افزود: وجود دق های وسیع مانند دق محمد آباد در نزدیکی کویر سه قلعه، دق اکبرآباد در خوسف و دق‌هایی که در نزدیکی حیدرآباد بیابان لوت هستند می توانند زمینه ساز برگزاری تورهای ماراتون باشند.

 

کاشانی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی دارای غارهای بسیار زیبایی است اظهار داشت: غار بتون در سرایان، غار چنشت جاذبه‌های بسیار زیبایی دارند، بنابراین غارنوردی و بازدید از غارها می تواند در بحث گردشگری ورزشی بسیار مهیج باشند.

وی وجود رشته کوه‌های باقران، قله نایبند و غیره را در خراسان جنوبی یک ظرفیت دانست و یادآور شد: کوهنوردی و بازدید از قله های مرتفع در خراسان جنوبی یک ظرفیت گردشگری ورزشی است.

مدیر انجمن گردشگری پایدار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه برگزاری تورهای گردشگری ورزشی در قالب مسابقات ملی و بین المللی می‌تواند آورده بسیار خوبی را برای خراسان جنوبی داشته باشد گفت: قالب جاذبه های طبیعی در استان که ظرفیت‌های گردشگری ورزشی هستند در دل روستاهای استان قرار گرفته بنابراین توسعه گردشگری ورزشی می‌تواند با توسعه اقتصاد روستایی مساوی باشد.

 

کاشانی خاطرنشان کرد: یکی از نقاطی که باید در حوزه گردشگری در استان مورد توجه قرار گیرد بحث آموزش‌های صحیح و درست است بنابراین در حوزه گردشگری آموزش جامعه میزبان بسیار اهمیت دارد، اینکه در حوزه گردشگری ما فرهنگ، آداب و رسوم اعتقادات مذهبی و محلی خود را به گردشگران صادر کنیم بسیار اهمیت دارد نه اینکه دچار هجمه فرهنگی شویم و گردشگران برروی جامعه میزبان تاثیر بگذارند.

با توجه به پتانسیل و ظرفیت بالای خراسان جنوبی در زمینه مکان‌ها و بافت‌های تاریخی و گردشگری و به ویژه وجود عرصه‌های پهناور بیابانی و کویری در این منطقه، متصدیان این حوزه باید با ارائه خدمات و برنامه‌های ویژه و همچنین راه‌اندازی تورهای کویرنوردی از طریق دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی در حوزه استانی به منظور توسعه و رونق گردشگری انجام دهد، تا روز به روز شاهد پیشرفت گردشگری و حضور گردشگران بسیاری در این منطقه خونگرم و مهمان‌نواز باشیم. چراکه گردشگری، محور توسعه استان است در این راستا باید در برنامه عملیاتی خود، شرایط را به گونه‌ای پیش ببریم که این ظرفیت تقویت شود.

 

 

 

 

 

پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی واحد فولاد مجتمع فولاد قاین/ افتتاح پروژه تا پایان امسال

 

پیشرفت فیزیکی 80 درصدی واحد فولاد مجتمع فولاد قاین/ افتتاح پروژه تا پایان امسال

استاندار خراسان جنوبی گفت: مجتمع فولاد قاین یکی از پروژه‌های بزرگ و در سطح بالای استان است که با توجه به پیشرفت فیزیکی حدود ۸۰ درصدی واحد فولاد کارخانه تا پایان سال ۱۴۰۱ شاهد افتتاح این واحد خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند،جواد قناعت با بیان این مطلب در جریان بازدید از مجتمع فولاد قاین و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مسایل و موانع پیش روی این واحد تولیدی در دو سطح ملی و استانی پیگیری می‌شود تا به‌زودی شاهد افتتاح رسمی آن باشیم.

وی با اشاره به دو بازدیدی که تاکنون از این مجتمع داشته، تصریح کرد: افتتاح اولیه واحد احیای کارخانه چند ماه قبل انجام شده تا طی یک دوره فعالیت آزمایشی، اشکالات احتمالی و خطاهای فنی محرز و رفع شوند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: با رفع نواقص احتمالی، واحد احیا برای افتتاح رسمی با حضور مهمان ویژه آماده می‌شود.

وی با اشاره به گزارشات ارائه شده در این بازدید متذکر شد: گزارش‌ها حکایت از روند مطلوب فعالیت‌ها در مجتمع فولاد دارد و نشان می‌دهد مشکلی برای افتتاح رسمی این کارخانه وجود ندارد.

قناعت افزود: حجم منابع اعتباری هزینه شده برای واحد احیا تاکنون حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است و تا یکی دو ماه آینده به صورت رسمی به بهره برداری می‌رسد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پیشرفت فیزیکی حدود ۸۰ درصدی واحد فولاد کارخانه، تأکید کرد: روند تغییر و تحول در این واحد با رشد فزاینده‌ای روبرو بوده و کاملاً مشهود است و چنانچه کارها با همین شتاب پیش برود، تا پایان سال ۱۴۰۱ یا درصورت بروز هرگونه مشکل در اوایل سال آینده، شاهد افتتاح واحد فولاد مجتمع نیز خواهیم بود.

قناعت، خاموشی‌های احتمالی فصل تابستان را از دغدغه‌های متولیان امر در مجتمع فولاد عنوان کرد و گفت: از آن جایی که خاموشی‌های مکرر می‌تواند مشکلاتی برای مجموعه به همراه داشته باشد پس این موضوع به طور ویژه در سطح ملی و استانی پیگیری خواهد شد تا تأخیری در روند اجرای کار رخ ندهد.

وی از تأمین آب هم به عنوان یکی از مسایل پیش روی کارخانه فولاد یاد کرد و اظهار داشت: علاوه بر موضوع پساب فاضلاب شهر قاین، برای تأمین آب این واحد از محل انتقال آب خلیج فارس به استان، پیگیری‌هایی صورت گرفته است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه انتقال آب خلیج فارس از سه خط جدا به سمت استان‌های کرمان، اصفهان و خراسان جنوبی و رضوی در حال انجام است، خاطرنشان کرد: براساس رایزنی‌هایی که صورت گرفته، پیمانکار موافقت کرده لوله گذاری را تا چند ماه آینده از سمت خراسان جنوبی هم شروع کند تا روند اجرای کار شتاب بگیرد.

به گفته وی لوله‌گذاری از سه‌راهی سرچشمه به سمت خراسان جنوبی و از ورودی استان به صورت همزمان، زمان رسیدن آب خلیج فارس به خراسان جنوبی را سرعت می‌بخشد.

نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید ضمن تشکر از پیگیری‌های استاندار در خصوص رفع دغدغه مردم شهرستان درباره تأمین آب مجتمع فولاد گفت: با پیگیری‌هایی که صورت گرفته، هفته آینده و طی تفاهم نامه‌ای که بین شرکت ملی فولاد و آب و فاضلاب استان منعقد می‌شود، شرکت فولاد پیمانکاری تصفیه خانه فاضلاب قاین را به عهده می گیرد تا بخشی از آب مورد نیاز کارخانه را از این محل تأمین کند.

اسحاقی متذکر شد: با پیگیری‌های جدی استاندار خراسان جنوبی در خصوص انتقال آب خلیج فارس، بخشی از نیاز کارخانه از این محل نیز تأمین خواهد شد.

 

 

 

 

صدای حجابی که از درکوبه های بشرویه به گوش می رسد/۲

معماری خاص به جا مانده از گذشتگان در شهرستان بشرویه حکایت از رعایت عفاف و حجاب در بین مردم این شهرستان دارد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، خانه های قدیمی بشرویه پُر بودند از رمز و راز، از فلسفه وجودی، فلسفه ای که خشت به خشت و ذره به ذره آنها را در برمی گرفت ، حتی کوچکترین اجزای خانه هم بدون فکر و فلسفه رها نمی شدند، مثل کوبه های متفاوت روی درهای خانه های قدیمی که اهالی خانه از نوع کوبیدن آن بر در متوجه می شدند که فردی که قرار است بر خانه وارد شود زن یا مرد است.

از درکوبه های زنانه و مردانه گرفته تا دالان های تو در تو در خانه های قدیمی که از ویژگی های بارز معماری سنتی مطابق با فرهنگ عفاف و حجاب منطقه بشرویه است.

دالان هایی که مستقیما به بازار و کوچه باز نمی شوند و مسیر طولانی و پر پیچ و خم داشته تا اندرونی خانه از نگاه نامحرم به دور باشد.

هراتی یکی از بزرگان شهر بشرویه  خاطراتی از دوران کشف حجاب رضاخانی به یاد دارد.

او گفت: از هر طرف که نگاه می کردی سربازان در کمین بودند تا بانوان با حجاب را اذیت کنند و چادرشان را به زور از سرشان بردارند.

در آن دوره و زمانه رفت و آمد به مجالس عزاداری برای بانوان بسیار سخت بود و از پشت بام خانه ها رفت و آمد می کردند.

یکی از بانوان گفت: در کوچه ها فرار می کردیم که سربازان چارقد هایمان را از سرمان برندارند.

یادگاران به جامانده از گذشتگان نیز حکایت از رعایت عفاف و حجاب در بین مردم شهرستان بشرویه دارد.

 

 

 

 

 

امام جمعه بیرجند: انسان‌سازی وظیفه اصلی مسجد است/۳

امام جمعه بیرجند: انسان‌سازی وظیفه اصلی مسجد است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: وظیفه اصلی مسجد، انسان‌سازی است و اگر انسان ساخته شود، همه اهداف محقق خواهد شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز سه‌شنبه در دیدار با دبیران مرکز رسیدگی به امور مساجد استان افزود: انسان خلقتا یک موجود فرهنگی آفریده شده است.

وی گفت: اگر درجه فشارسنج بگذاریم مطابق با شرایط ذهنی فشار وارد و مطابق با شرایط ذهنی فشار برداشته می‌شود، اگر انسان خارج از مسائل ایمانی و انسانی و الهی در چارچوب مسائل مادی و حیوانی زندگی کند همه آن فشار است لذا نتیجه آن فشارها این است که به بیرون سرایت می‌کند، درندگی و قتل‌ها را انجام می‌دهد چرا که زندگی را بر خود تنگ می‌بیند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: چنین انسانی تصور می‌کند انسان‌های دیگر رقیب او هستند و باعث می‌شود زندگی انسان تنگ شود اما اگر یاد و ذکر خدا باشد و انسان نسبت به شناخت خود و معاد از نظر ذهنی در چنین وسعتی قرار بگیرد، دیگر فشار برای انسان معنا ندارد.

وی افزود: وقتی انسان می‌داند همه چیز او پیش خدا حفظ می‌شود، سعه صدر می‌گیرد؛ انسان که تنها جسم نیست و تنها معیشت وی خوراک و مسائل دنیا نبوده لذا سخت‌ترین مصائب بر امام حسین (ع) گذشت اما ایشان سعه صدر داشت و این سعه صدر از خودشناسی و خداشناسی حاصل می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی بیان کرد: مسجدی که پیامبر اکرم (ص) تاسیس فرمود در مدت ۱۰ سال نیز افرادی چون ابوذر و مقداد در آن پرورش یافت اما بعد از مدتی به دست معاویه و افراد ظالم افتاد لذا برنامه‌های پیامبر بسته شد و برنامه‌های جدید آمد.

وی یادآور شد:  کسانی که تربیت شده مکتب پیامبر بودند هیچ فرصتی پیدا نکردند و برنامه‌های مسجدی که همه زوایای انسان در آن ساخته می‌شود بعد از پیامبر تعطیل شد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: در سال‌های آخر منتهی به انقلاب اسلامی نیز استبداد جهانی رسما قصد داشت به اسلام پایان دهد و جشن شیراز پهلوی جشن پایان اسلام بود که با معجزه انقلاب اسلامی، امروز دوباره اسلام ناب در حال جان گرفتن است و باید کارهایی را که دانش‌بنیان انجام می‌شود، شروع شود و این جرأت می‌خواهد.

وی افزود: دشمن در دشمنی از ما کارشناس‌تر است و از همان روز اول انقلاب اسلامی طرح آنها این بوده که ما یک روز فرصت انسان‌سازی پیدا نکنیم اما خداوند همان گونه که با معجزه، انقلاب اسلامی را عطا کرد در تحریم‌ها نیز معجزه را نمایان کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی گفت: مسجد انسان‌ساز است و وقتی انسان ساخته شود همه چیز ساخته می‌شود که در اینجا سهم حوزه‌های علمی فراوان است و با همه کارشکنی‌ها در طول تاریخ اما باز هم این مسئله شدن است که ظرفیت مسجد بسیار بالا است.

وی اظهار داشت: نماز و باقی انجام وظایف در کنار هم است چرا که نماز ستون دین است اما همه دین نیست لذا عبادت تنها نماز نیست چرا که در هر لحظه وظیفه شناخته شود و در آن قصد قربت، عبادت است سپس عمود این برنامه‌ها نماز است.

امام جمعه بیرجند گفت: هر موضوع را که مطرح می‌کنید اسلام در آن حکم دارد، وقتی تمام عمر باید به عبادت بگذرد مسلما فقط نماز خواندن نیست بلکه همه امور است که باید قصد قربت کنیم و همه اینها از کانال مسجد به جامعه باید تزریق شود و بعد از آن ساخت نیروی انسانی، جامعه ساخته می‌شود.

وی افزود: در همه تولیدات، کارشناسان نقشه را تهیه می‌کنند و باقی کارگران آن نقش را انجام می‌دهند لذا نمی‌شود که سلیقه‌ای عمل کرد؛ کارگر نباید طرح و نقش را کم و زیاد کند و در مساله انسان‌سازی نیز که بالاترین تولید بوده، همین گونه است و شرط این است که مسجد نقش سازنده پیدا کند نه فقط یک مراسم را اجرا کند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی گفت: وقتی فردی در مسیر خدا ساخته شود کل عمرش عبادت خواهد شد حتی خواب فرد چرا که در راستای وظیفه انجام می‌شود.

وی افزود: در طرح مهندسی مسجد، انسان ساخته می‌شود و همه امور را رقم می‌زند، برای هر مساله‌ای طرحی خداپسندانه و کارساز دارد و ورود به این قضایا باعث می‌شود جهان از دست گزنده‌ها و درنده‌هایی که دنیا را برای همه موجودات نا امن کرده‌اند، نجات دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی تاکید کرد: تمدنی که رهبر معظم انقلاب اسلامی از آن یاد کرده‌اند را می‌توان از همین مسجد شروع کرد، موج هایی که امروز در سراسر جهان دیده می‌شود امید را زنده می‌کند که خبری در راه است.

وی گفت: هنگامی که همه دنیا اسلامی شود، زندگی معنا پیدا می‌کند، معجزه انقلاب اسلامی را امروز می‌بینیم در حالی که همه دشمنان شمشیر را از رو بسته بودند و آیه یاس می‌خواندند اما انقلاب اسلامی همچنان در حرکت است.

 

 

 

عملیات لوله گذاری انتقال آب از خلیج فارس به خراسان جنوبی آینده آغاز می شود
استاندار خراسان جنوبی گفت: طی ۲ ماه آینده شاهد آغاز کار لوله گذاری در خراسان جنوبی همزمان با لوله گذاری از سمت کرمان با حضور مهمان ویژه کشوری خواهیم بود و این باعث خواهد شد تا دو تا سه سال آینده شاهد انتقال آب به استان باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، «جواد قناعت» امروز (۲۸ تیر) در دیدار با مدیران و کارگران کارخانه فولاد قائنات اظهار داشت: بازدیدها براساس اهمیت کار صورت می‌گیرد چرا که فرصت برای بازدید کم و مکان های بازدید زیاد است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه مجتمع فولاد قائنات اهمیت خاصی برای دولت دارد، گفت: این پروژه برای استان کلیدی و حیاتی است و از ابر پروژه های کشور محسوب می شود و نشان از اهمیت پروژه و حساس بودن این پروژه دارد.

وی در ادامه بیان کرد: نوع صنعت، اشتغالزایی، منافع برای کشور و منطقه از شاخصه های مهم پروژه فولاد قائنات است و خراسان جنوبی از نظر صنعت نسبت به استان های دیگر عقب ماندگی هایی دارد و در گذشته توجه خوبی به استان نشده است و این کم توجهی ها در برخی بخش ها مانند صنعت خود را بیشتر نیاز می‌دهد.

قناعت با تاکید بر اینکه کار کردن برای صنعت در استان کار مضاعف و جهادی می‌خواهد، ادامه داد: باید ضعف ها را در حوزه صنعت بپوشانیم و بدانید که اشتغال، گردش پولی و آورده خوبی برای استان این پروژه دارد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه مجتمع فولاد قائنات یک پروژه ملی است، افزود: خواهشمند است تا یک ماه و نیم آینده در واحدهای دیگر تلاش را بیشتر کنید تا در آینده با حضور مهمان ویژه شاهد افتتاح آن باشیم.

وی در ادامه گفت: واحد احیای این مجتمع چندین ماه است که بهره برداری رسیده است و زیربار خط تولید رفته است تا اگر در روند کار خطا و نقص فنی و اشکالی بود برطرف شود تا بعد از افتتاح رسمی هیچ گونه خطای فنی ایجاد نشود و افتتاح رسمی پروژه در آینده نزدیک با حضور مهمان کشوری انجام خواهد شد.

قناعت درخصوص مشکل برق این مجتمع عنوان کرد: برای برق مجتمع در اولین فرصت جلسات مشترکی با شرکت برق خراسان برگزار خواهد شد تا برق شرکت دیگر قطع نشود بلکه مقدار آن را در ساعت اوج کمتر کنند تا شرکت خسارت نبیند.

وی با اشاره به اینکه گاز خراسان جنوبی از سمت خراسان رضوی تامین می شود، افزود: در انتهای خط قرار داریم و زمستان فشار گاز کم می شود لذا برای همین موضوع در دیدار با وزیر نفت گفتیم که برای زمستان سال۱۴۰۲ گاز به انتهای خط از طرف زابل و نهبندان هم وصل شود تا شاهد حل این مشکل در استان باشیم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه برای آب مجتمع فولاد هم قراردادی در آینده بسته خواهد شد، ادامه داد: در این راستا از پساب فاضلاب قاین استفاده خواهد شد.

قناعت در خصوص بحث انتقال آب از خلیج فارس به خراسان جنوبی گفت: به دنبال انتقال آب از خلیج فارس به استان هستیم و تاکنون چندین جلسه با همین موضوع برگزار کردیم و مقرر شد تا همزمان با کار کردن از سمت کرمان از سمت استان نیز عملیات لوله گذاری شروع شود.

وی در ادامه بیان کرد: طی ۲ ماه آینده شاهد آغاز کار لوله گذاری را با حضور مهمان ویژه کشوری خواهیم بود و این باعث خواهد شد تا دو تا سه سال آینده شاهد انتقال آب به استان باشیم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه برای نیروهای جدید کار خوب مجتمع فولاد قائن بحث بومی گزینی است، گفت: حتما از بومیان منطقه در استخدام استفاده شود و با معاونت توسعه منابع انسانی استانداری و برنامه و بودجه هماهنگ باشید تا حاشیه ای پیش نیاید و طی یک آزمون بومی و خوب با نظارت استان شاهد نیروهای متدین و توانمند و بومی در شرکت باشیم.

گلایه روستائیان از عدم آنتن دهی تلفن در دهستان القورات/ قطعه مورد نظر در حال تعمیر است/۷

مدتی است که آنتن دهی تلفن همراه در چهار روستای دهستان القورات با اختلال و مشکل مواجه شده و این موضوع مشکلات و دردسرهایی را برای اهالی این روستاها به دنبال داشته است.

به گزارش  شبستان عدم آنتن دهی تلفن خانگی و همراه در روستاهای «نوگیدر، صدگل، مروک و طورمان» از توابع دهستان القورات شهرستان بیرجند، بیش از چهار ماه است که باعث نارضایتی و گلایه مردم از مسئولان شده است. جمعیت روستاهای تحت پوشش ۱۳۴ خانوار شامل ۳۵۷ نفر است.

 

طبق گفته یکی از اهالی روستای نوگیدر، بیش از چهار ماه است که آنتن دهی تلفن همراه در این روستا و چند روستای همجوار با اختلال مواجه شده و اهالی برای برقراری تماس مجبورند به نقاط مرتفع بروند که این موضوع باعث شده ارتباط با سختی فراوان همراه باشد.

 

عبداللهی با اشاره به اینکه تعدادی از افراد ساکن در این روستاها افراد مسن هستند که توانایی رفتن به مناطق مرتفع برای برقراری ارتباط را ندارد، گفت: چنانچه کسی از افراد مسن این روستاها، نیمه شب یا دچار بیماری شود، هیچ راه ارتباطی برای تماس با اورژانس و یا همشهریان ندارد.

 

موضوع را از «حسین رضایی» عضو شورای اسلامی روستای نوگیدر پیگیر شدیم که او با گلایه از بی توجهی مسئولان به تماس‌ها و شکایت های مردمی، گفت: چهار ماه است که آنتن دهی همراه اول روستای نوگیدر، صدگل، مروک و طورمان با مشکل مواجه شده است اما کسی پاسخگو نیست. بیش از دو ماه است که به شدت این موضوع توسط مردم، دهیاری و شورای روستا در حال پیگیری است اما به نتیجه ای نرسیده ایم.

 

وی با بیان اینکه طبق گفته کارشناسان مخابرات، تجهیزات این دکل با مشکل مواجه شده است، افزود: هر زمانی که تماس گرفتم متولیان امر، گفتند بازدید انجام شده و قطعه مورد نظر در حال تعمیر است، متاسفانه پاسخ مناسبی به دهیار روستا که برای پیگیری به اداره ارتباطات مراجعه کرده است، نداده اند.

 

عضو شورای اسلامی روستای نوگیدر با اشاره به اینکه مسئولان بجای اینکه مشکلات مردم را رفع کنند و حتی بابت کوتاهی ها از مردم عذرخواهی داشته باشند، طلب‌کارانه با روستائیان سخن می گویند، گفت: امید است که از طریق رسانه، صدای مردم به گوش مسئولان برسد، تلفنی و حضوری که هر چه رفتیم فایده ای نداشته است.

 

رضایی بیان داشت: چنانچه قطعه ای از دکل تلفن همراه نیازمند تعمیر و یا تعویض دارد نباید این همه مدت زمان ببرد، مردم انتظار دارند که مسئولان حداقل چنین مشکلاتی که رخ می دهد در مدت کوتاهی حل شود با سرعت بیشتری از سوی مسئولان پیگیری انجام شود.

 

وی افزود: در حال حاضر اینترنت روستایی که از دکل مخابراتی نوگیدر ارتباط می‌گیرند، متصل است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد، اما نیاز اصلی مردم در این روستاها برقراری تماس است که متاسفانه برقرار نمی‌شود.

 

«مصطفی بهی»، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص حل مشکل آنتن دهی همراه اول روستای نوگیدر و روستاهای اطراف گفت: در دکل مخابراتی روستای نوگیدر رپیتر با مشکل مواجه شده و در دست تعمیر است.

 

وی با بیان اینکه تجهیزات این دکل به دلیل قدیمی بودن دچار مشکل فنی شده است، افزود: مجموعه سیار همراه اول تجهیزات را باز کرده و به تهران فرستاده اند. چراکه متاسفانه برای تعمیر تجهیزات دکل ها در استان مشکل داریم برای همین مدتی به طول انجامیده است.

 

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی افزود: طبق قولی از واحد پشتیبانی سیار گرفته‌ایم مقرر شده که بعد از تعمیر قطعه مورد نیاز مجدد نصب شود، لذا پیگیری می کنیم تا هر چه زودتر تجهیزات نصب و مشکل حل شود.

 

بهی با اشاره به اینکه تجهیزات تعمیر شده، در حال حاضر به استان برگشته و ظرف سه تا چهار روز آینده نصب خواهد شد، گفت: مشکل آنتن دهی گوشی همراه در روستاهای نوگیدر، طورمان، صدگل و مروک تا هفته آینده رفع خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

لغو ۱۰ درصد از پروازهای خراسان جنوبی/۲-۳

حدود ۱۰ درصد از پرواز‌های خراسان جنوبی در سال لغو می‌شوند.

لغو ۵ درصد از پروازهای خراسان جنوبیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی با اشاره به لغو پرواز بیرجند – تهران شرکت آتا در هفته جاری گفت: علت لغو این پرواز مشکلات قرارداد خدمات هندلینگ شرکت ایران ایر با شرکت آتا بوده است.

طهماسبی با بیان اینکه حذف این پرواز از برنامه‌های پرواز فرودگاه بین المللی شهید کاوه در هفته جاری به صورت موقت خواهد بود، گفت:با پیگیری‌های انجام شده این پرواز مجدد به برنامه پرواز‌های این فرودگاه اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۲۰۰ پرواز از فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند انجام می‌شود، گفت: در حال حاضر ظرفیت تردد مسافر در این فرودگاه سالانه حدود ۱۱۰ هزار نفر است.
مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی افزود: در طول هفته از فرودگاه‌های استان ۲۶ پرواز انجام می‌شود و در حال حاضر مقصد پرواز‌های فرودگاه‌های شهرستان‌های بیرجند و طبس، فقط شهر‌های تهران و مشهد است.
طهماسبی با بیان اینکه در سال حدود ۱۰ درصد از پرواز‌ها لغو می‌شود، گفت: بیشترین علت لغو پرواز‌ها در استان، شرایط نامساعد جوی می‌باشد.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال فقط ۴ پرواز از سوی شرکت‌های هواپیمایی لغو گردیده است، گفت: علت لغو این پروازها، کاهش تعداد مسافر و نبود توجیه اقتصادی برای انجام پرواز از سوی شرکت‌های هواپیمایی است.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*