گزارش/سفارتخانه‌هایی که برای دانش‌آموزان نخبه ایرانی نقشه می‌کشند

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: هیچ محدودیتی در تعداد نان وجود ندارد و با کارت بانکی هر تعدادی که نیاز است می‌توان خریداری کرد. تا به این لحظه اکثر مشکلات این طرح رفع شده و در حال تعمیم به استان‌های دیگر است.

                                                   جزئیات جدید درباره کارت نان                                       به گزارش ایسنا، معاون وزیر جهادکشاورزی ضمن تشریح جزئیات طرح هوشمندسازی نان در زمینه نهاده‌های معوقه تولیدکنندگان گفت که به زودی این نهاده‌ها تحویل داده خواهد شد.

محمدقربانی در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد در پاسخ به این سوال که طرح هوشمندسازی نان قرار است چگونه اجرایی شود؟ گفت: اجرای طرح هوشمندسازی نان به صورت پایلوت در زنجان آغاز شد تا آسیب‌ها و خلا‌هایی که ممکن بود وجود داشته باشد احصا و مرتفع شود. همچنین مسئولان مربوطه نیز بتوانند زیرساخت‌های اطلاعاتی ایجاد کنند و با پیوست اجتماعی، توجیه نانوایی‌ها و بحث‌های فنی کار را پیش ببرند، زیرا این طرح نیازمند کارتخوان هوشمند است.

وی ادامه داد: فرآیند خرید نان مانند سابق است. یعنی خریدار کارت می‌کشد تعداد قرص نان مورد نیاز خود و پلاستیک را انتخاب و پرداخت از کارت بانکی انجام می‌شود.

معاون اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه قیمت نان هیچ تغییری نخواهد داشت، گفت: این طرح در زنجان، قزوین، چهارمحال و بختیاری، فارس و تهران و چند شهر دیگر اجرایی شده است. پیش بینی می‌کنیم تا پایان تیر این طرح کل کشور را پوشش دهد.

وی تصریح کرد: در کل کشور برای این طرح به ۸۳ هزار دستگاه کارتخوان نیاز است. بحث‌های مربوط به پشتیبانی از کارتخوان‌ها بسیار پر اهمیت است. این دستگاه‌ها نیز نوع خاصی هستند. عملا هم اتصال در برخی نانوایی شروع شده و در تهران نیز حدود ۹۰۰۰ کارتخوان به نانوایی‌ها داده شده است.

قربانی در ادامه گفت: خرید نان از کارت بانکی انجام می‌شود که به کد ملی متصل است. هیچ کارت دیگری صادر نمی‌شود. مقداری از هزینه نان از حساب خریدار کسر می‌شود مابقی نیز از حساب سایه پرداخت و به حساب نانوایی‌ها واریز می‌شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه با این طرح یارانه‌ها مستقیم و هدفمند به دست مردم می‌رسد و آرد چند نرخی در بازار و نشت یارانه نخواهیم داشت گفت: همچنین این طرح در جلوگیری از قاچاق و ضایعات نان اثر بسیار زیادی داشته و خروج آرد برای مصارف غیرانسانی به حداقل می‌رسد، همچنین کیفیت نان و رضایت مشتری نیز ارتقا می‌یابد.

وی افزود: هیچ محدودیتی در تعداد نان وجود ندارد و با کارت بانکی هر تعدادی که نیاز است می‌توان خریداری کرد. تا به این لحظه اکثر مشکلات این طرح رفع شده و در حال تعمیم به استان‌های دیگر است.

بار مجازی نداریم


تبلیغات


قربانی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گفته می‌شود یکی از شرکت‌های تامین‌کننده نهاده از مرغداران و دامداران پول دریافت کرده، ولی هنوز نهاده به آن‌ها تحویل نداده است و آیا وزارت جهادکشاورزی بر عملکرد این شرکت نظارت دارد یا خیر؟ گفت: وزارت جهادکشاورزی وظیفه تامین امنیت غذایی کشور را بر عهده دارد و نمی‌تواند منتظر باشد تا واردکننده تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد نهاده خود را از کشتی تخلیه کند یا خیر. وزارت جهادکشاورزی خودش مستقیما وارد عمل می‌شود و اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: در چارچوب تامین امنیت غذایی مردم از همه ابزار‌ها و ظرفیت‌های قانونی در این زمینه استفاده می‌کنیم. یکی از همین ابزار‌ها شرکت مذکور است. بر اساس ماده ۳ اساسنامه سازمان مرکزی تعاون روستایی بند ۱۳ و ۱۵، سازمان تعاون روستایی می‌تواند عنداللزوم وارد معاملات بازرگانی شود. ما نیز از این ظرفیت قانونی استفاده کردیم. این شرکت اقدام به تامین نهاده مورد نیاز دام و طیور کرد. تعدادی از تولیدکنندگان دام و طیور از محموله‌های وارد شده استفاده کردند و خرید‌های بسیاری انجام شد.

معاون وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد: این شرکت نهاده‌های دام و طیور را از شمال کشور به وسیله کشتی وارد می‌کرد، اما شبکه حمل و نقلی آن سرعت لازم را نداشت به همین منظور از مدیرعامل اتحادیه دامداران درخواست کردیم که بر فرآیند بارگیری و ارسال آن نظارت داشته باشد.

وی تصریح کرد: کالا به کشور وارد شده، دپو شده و در حال انتقال به تولیدکنندگان است. بر اساس ارزیابی‌هایی که انجام دادیم هفته گذشته نیز برای این شرکت جایگزین تعیین کردیم و همه تعهدات و وظایف آن به شرکت پشتیبانی امور دام واگذار شد تا فرآینده تامین نهاده دچار مشکل نشود. شرکت پشتیبانی امور دام نیز به این کار تسریع داده و به زودی نهاده‌های معوقه تولیدکنندگان تامین می‌شود.

قربانی خاطرنشان کرد: بار مجازی نداریم. حتما باید بار در سامانه بارگذاری شده باشد تا برای تولید قابل خریداری باشد.

معاون وزیر جهادکشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اقدامات وزارت جهادکشاورزی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: کاهش ۴۵ درصدی قیمت کود‌های پتاسه و فسفاته، پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان، قیمت گذاری زعفران، تدوین نظامنامه کشت فراسرزمینی، توسعه دیم زار‌ها با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام، افتتاح اولین پارک علم و فناوری کشاورزی، تسویه حساب با کشاورزان خسارت دیده در اثر خشکسالی و… .

تدوین آئین‌نامه لیزینگ کشاورزی، تشکیل قرارگاه امنیت غذایی، هوشمندسازی زنجیره از مزرعه تا سفره، تنظیم بازار شب عید و ماه رمضان، حمایت از سویه آرین، کشت قراردادی برنج، توسعه زنجیره ارزش، تشکیل ستاد بذر و نهاد، حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری‌های بزرگ مقیاس، صدور دامدار کارت، اصلاح قیمت چغندر قند، حذف عوارض صادراتی برخی از محصولات، برنامه تولید گوشت قرمز در ۴ قطب به صورت قراردادی، آغاز کشاورزی قراردادی کیوی و مرکبات و… از جمله اقدامات وزارت جهادکشاورزی از سال گذشته تاکنون است.

 

 

 

سفارتخانه‌هایی که برای دانش‌آموزان نخبه ایرانی نقشه می‌کشند/ از بورسیه‌های نمایشی تا اردوهای خارجی

سفارتخانه‌های مختلفی در کشور در حال جذب دانش‌آموزان هستند و برنامه‌های مختلفی نیز برای آنها برگزار می‌کنند؛ از برگزاری مسابقات تا آزمون برای بورسیه کردن بچه‌ها تا جذب در مدارس و برگزاری اردوهای خارجی آن هم به سبک زندگی همان کشورها، از جمله اقدامات است.

سفارتخانه‌هایی که برای دانش‌آموزان نخبه ایرانی نقشه می‌کشند/ از بورسیه‌های نمایشی تا اردوهای خارجی

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: ۱۹ خرداد امسال(۱۴۰۱)، رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور در نامه‌ای به اداره کل کنسولگری وزارت امور خارجه نوشت: «فعالیت اعزام دانش‌آموزان ایرانی به مدارس ترکیه از طریق مؤسسه «ی.ا» متوقف شود و امتحانات اخیر دانش‌آموزان ایرانی کان لم یکن اعلام شود».

تا قبل از این نامه، اخباری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که مؤسسه‌ای در حال برگزاری آزمونی در ایران برای بورسیه کردن دانش‌آموزان نخبه است؛ موضوعی که از خبر خبرگزاری آناتولی پخش شده بود.

در این خبر آمده بود که دانش‌آموزان ایرانی که خواستار تحصیل در مقطع دبیرستان در ترکیه هستند، در آزمون گزینش دانش‌آموزان خارجی که توسط بنیاد معارف و وزارت آموزش و پرورش ترکیه در چارچوب «بورسیه‌های بین‌المللی دانش‌آموزی» در تهران برگزار شد، شرکت کردند.

نکته قابل توجه هم این بود که دانش‌آموزان شرکت کننده در این آزمون فقط از تهران نبودند بلکه از استان‌ها مختلف و حتی مسیرهای بسیار دور، برای آزمون خود را رسانده بودند.

اما مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش بعد از برگزاری این آزمون، از این ماجرا مطلع شد و بعد هم با نوشتن نامه به کنسولگری وزارت امور خارجه خواستار پیگیری این موضوع شد.

* نقش سفارتخانه‌ها در خروج دانش‌آموزان از کشور

هر چند که آموزش و پرورش دیر به این آزمون رسید اما همین موضوع باعث شد که پرونده سفارتخانه‌های مختلف روی میز آید و بالاخره موضوع جذب دانش‌آموزان بدون قواعد در مدارس سفارتخانه‌ها، افشا شود. اتفاقی که انگار سال‌هاست انجام می‌شود و هیچکس به این موضوع توجه نکرده است.

پیگیری خبرنگار فارس حاکیست که سفارتخانه‌های مختلفی در کشور در حال جذب دانش‌آموزان هستند و برنامه‌های مختلفی نیز برای آنها برگزار می‌کنند؛ برخی از این سفارتخانه‌ها، مدارس ایرانی را واسطه این جریان می‌کنند و با آنها وارد مذاکره می‌شوند.

اما مدارس سفارتخانه‌ها هم جذابیت برای برخی خانواده‌ها و دانش‌آموزان دارد چرا که بعضا وعده اخذ ویزا و بورسیه شدن داده می‌شود ضمن اینکه فضای این مدارس نیز کاملا متفاوت از مدارس ایرانی است؛ اختلاط پسر و دختر و عدم رعایت مسائل پوشش، از جمله مواردی است که در این مدارس وجود دارد.

مهدی فیاضی رئیس مرکز امور بین‌الملل خارج از کشور درباره نحوه اقدام کشورها برای جذب دانش‌آموز در مدارس‌شان با اشاره به آزمون کشور ترکیه برای بورسیه کردن دانش‌آموزان نخبه ایرانی، گفت: «یک اقدام دیگر سایر کشورها انجام می‌دهند که یک مقدار خسارتش هم بیشتر است. آنها مدارسی دارند که در این مدارس با شهریه‌های ۲۰۰، ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی، ۲۰۰، ۳۰۰ دانش‌آموز را ثبت نام می‌کنند و به آنها قول اقامت می‌دهند یا می‌گویند درخواست قبلی اقامت شما به شرطی تمدید می‌شود که شما در مدرسه آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی داخل ایران ثبت‌نام کنید چون شما می‌خواهید شهروند ما باشید یا شهروند ما هستید و قصد تمدید اقامت دارید».

وی با بیان اینکه در این اقدام، مهاجر فرستی با هزینه خود خانواده‌ها و البته هزینه‌های نجومی انجام می‌شود، افزود: «برای تعدادی از آن دانش‌آموزان، اقامت در آن کشورها رخ می‌دهد ولی عموما مجبورند که هزینه کنند یعنی بعداً سالی حدود ۳۰ هزار یورو باید هزینه کنند».

*  یکی از مدارسی که واقعا عدالت آموزشی را زیر سؤال می‌برد، مدارس سفارتخانه‌ای است

نگرانی‌ها درباره مدارس سفارتخانه، جدا از بحث خروج نخبگان، نگرانی از تضاد طبقاتی و به خطر افتادن عدالت آموزشی را هم دارد. برخی منتقدان عنوان می‌کنند که مدارسی چون سفارتخانه‌ها با اخذ شهریه‌های غیرمتعارف، جذب دانش‌آموزان بدون قواعد صرفا به خاطر پول و شهرت والدین، موجب می‌شود که دانش‌آموزان مدارس عادی حتی غیردولتی‌ها فاصله بسیار زیاد با این دانش‌آموزان داشته باشند.

علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور به خبرنگار فارس اظهار کرد: یکی از شعارهای نظام، تحقق عدالت آموزشی بود؛ تا اواخر دهه ۶۰، خبری از مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی نبود اما از اواخر دهه ۶۰، مدارس غیرانتفاعی شروع به کار کردند.

وی ادامه داد: از آن تاریخ به بعد، روز به روز به تنوع مدارس ما اضافه می‌شد؛ از آن طرف‌ چون این مدارس پولی بودند، در ازای پولی که خانواده‌ها پرداخت می‌کردند، امکانات در اختیارشان قرار می‌گرفت اما چون بودجه و منابع مدارس دولتی از وزارت آموزش و پرورش تأمین می‌شد، زیاد آنطور که شایسته و بایسته بود به دانش‌آموزان خدمت نمی کردند و امکانات آموزشی و رفاهی در این مدارس وجود نداشت.

امرایی با بیان اینکه شکاف طبقاتی اتفاق افتاد و عدالت آموزشی زیر سؤال رفت، گفت: در حال حاضر بعضی مدارس به صورت کانکسی هستتد که متأسفانه حوادث تلخی هم در این زمینه برای معلم و دانش آموز رخ داده است؛ از طرف دیگر در مدارس غیرانتفاعی اصلا دغدغه این موارد را ندارند و در خوش و آب و هوا ترین مناطق هر استان با تمام تجهیزات تأسیس می‌شوند.

دانش‌آموزی که با سفیر دیدار می‌کند و عکسش را در فضای مجازی پخش می‌کند با دانش‌آموزی که در یک مدرسه با کمترین امکانات درس می‌خواند را با هم مقایسه کنید

وی افزود: یکی از مدارسی که واقعا عدالت آموزشی را زیر سؤال می‌برد، مدارس سفارتخانه‌ای است؛ در نظر بگیرید این مدارس چه برنامه‌ های فوق برنامه ای دارند که در حوزه آموزشی ورود می‌کنند؛ مثلا دیدار با سفرا در دستور کار این مدارس است؛ دانش‌آموزی که با سفیر دیدار می‌کند و عکسش را در فضای مجازی پخش می‌کند با دانش‌آموزی که در یک مدرسه با کمترین امکانات درس می‌خواند را با هم مقایسه کنید. معلوم است که قبل از کنکور چه کسی موفق است؟

امرایی اضافه کرد: اخیرا آزمونی از طرف ترکیه در یکی از مدارس ما برگزار شده است که مرکز امور بین‌الملل آموزش و پرورش اظهار بی‌اطلاعی می‌کند؛ اینها نخبگان ما را از کشورمان می‌برند؛ سرزمین ما سرزمین هوش و نخبه است. با فریب‌هایی که دانش‌آموزان را می‌دهند و با وعده بورسیه که البته برخی از واجدین شرایط، بورسیه شده ولی عمدتا بورسیه نمی‌شوند، نخبگان این سرزمین را به نفع خود مصادره می‌کنند و می‌برند.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت با بیان اینکه یکی از دلایل خروج نخبگان از کشور، زیر سؤال رفتن عدالت آموزشی است، گفت: تأسیس این دست از مدارس باعث شده است که هم آن دانش‌آموز که در این مدارس درس می‌خواند را از کشور خارج کنند و هم آن دانش‌‌آموزی که در مدارس دولتی تحصیل می‌کند، این فاصله طبقاتی را ببینند و ترغیب شود که از کشور خارج شود.

وی ادامه داد: مدارس دو استان را نمی‌توانیم با هم مقایسه کنیم اما مدارس در یک استان چرا باید انقدر با هم فاصله داشته باشند. یعنی حتی نتوانستیم در یک استان، عدالت آموزشی را برقرار کنیم.

امرایی افزود: نتیجه این اتفاقات به فرار نخبه، پایین آمدن اعتماد به نفس دانش‌آموز منطقه محروم و شکست در زندگی می‌انجامد؛ البته نمی‌گویطم مدارس بین‌الملل یا غیردولتی را ببندیم، بالاخره خصوصی‌سازی در اقتصاد هم ورود کرده است اما موافق این هستیم که یک پله فاصله بین مدارس دولتی و خصوصی باشد نه کیلومترها فاصله وجود داشته باشد.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت تصریح کرد: باید جلوی وضعیت مدارس سفارتخانه‌ها و خروج دانش‌آموزان نخبه از کشور گرفته شود.

* آموزش زبان در یک سفارتخانه با دیپلمات‌های یک سفارتخانه دیگر

مورد دیگر که درباره فعالیت سفارتخانه‌ها در ایران وجود دارد، این است که آنها به فعالیت آموزشی به ویژه آموزش زبان کشورهای خود یا سایر کشورها با قواعد خودشان می‌پردازند.

 یک منبع آگاه در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: مسأله اصلی درباره آموزش‌های زبان در این سفارتخانه‌ها این است که چارچوب‌ها رعایت نمی‌شود و چون آموزش در یک سفارتخانه است، هم گران بوده و هم کلاس‌ها مختلط و با مسائل مختلف همراه است.

* مشاور بین‌الملل در برخی مدارس تهران

فعالیت‌ها سفارتخانه‌ها در ایران به گونه‌ای شده است که حتی برخی سفارتخانه‌ها مشاور بین‌الملل برای مدارس می‌فرستند.

تا دوسال پیش یک فرد ایتالیایی در مدرسه‌ای در منطقه‌ای در تهران به عنوان مشاور بین‌الملل برخی مدارس فعالیت می‌کرد.

به گفته یکی از مدیران آموزش و پرورش، این موضوع دو سال پیش شناسایی شد و جلوی آن در آن منطقه گرفته شد اما آیا در مدارس دیگر این اتفاق همچنان ادامه دارد؟

* ۲۰۳۰ حذف شد اما…

بررسی‌ها حاکیست سفارتخانه‌های خارجی برای ارتباط با دانش‌آموزان ایرانی در تلاش هستند. به ویژه بعد از حذف سند ۲۰۳۰ از برنامه‌های مدارس، سفارتخانه کشورهای مختلف با روش‌های گوناگون سعی در ارتباط با دانش‌آموزان کشورمان دارند.

برگزاری مسابقات و وعده اردوهای خارجی، بورسیه شدن و تحصیل در خارج از کشور، برگزاری کلاس‌های آموزش زبان با معیارهای کشورها و سبک و سیاق‌شان از دیگر موارد است.

* هویت دانش‌آموزان نشانه گرفته شده است

نکته دیگر در برنامه‌های آموزشی و تفریحی سفارتخانه‌ها این است که آنها برنامه‌ها و سبک زندگی کشورهای خودشان را به دانش‌آموزان ایرانی تحمیل می‌کنند. اینکه دانش‌آموزان همان رفتارهایی را باید نشان دهد و همان پوشش و آدابی را رعایت کند که دانش‌آموزان آنها در کشورشان انجام می‌دهند.

حتی در سفرهای اردویی که به خارج از کشور دانش‌آموزان برده می‌شوند، این وضعیت بیشتر نمایان است و نکته حائز اهمیت این است که برخی از این دانش‌آموزان به دلیل نخبه بودن و برخی وضعیت مالی بسیار مناسب در این برنامه‌ها جای گرفتند. به عبارت دیگر سرمایه علمی و مالی کشور تحت سلطه قرار می‌گیرد.

یکی از مدیران پیشین آموزش و پرورش در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: ما درباره ارتباطات مدارس به مسؤولان مدارس اطلاع‌رسانی نکردیم. آنها خط قرمزها را نمی‌دانند و برخی مواقع وقتی سفارتخانه‌ها به سراغشان می‌آیند، تصورشان این است که فرصت ارتباط گیری فراهم شده است. این در حالیست که این سفارتخانه برخی اهداف خود را از طریق مدارس کشور محقق می‌کنند.

به گزارش فارس، به نظر می‌رسید نظارت بر فعالیت‌های آموزشی سفارتخانه‌ها مورد غفلت واقع شده است و در این خصوص باید مسؤولان آموزش و پرورش و وزارت امور خارجه پای کار بیایند.

 

 

 

شهید مصطفی چمران در گذر زمان؛ از آمریکا تا خط مقدم جبهه +تصاویر

شهید مصطفی چمران نه تنها در جنگ با هوای نفس موفق بود و توانست پله‌های عرفان را طی کند، بلکه در میدان رزم و مبارزه نیز به خوبی از عقیده و آرمانش دفاع کرد و در این راه به شهادت رسید.

شهید مصطفی چمران در گذر زمان؛ از آمریکا تا خط مقدم جبهه +تصاویر

به گزارش گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، بیش‌تر دهه شصتی‌ها شهید مصطفی چمران را به عنوان فرمانده جنگ‌های نامنظم می‌شناسند که در اوایل جنگ تحمیلی به شهادت رسیده است. البته گاهی او را دانشمندی می‌شمارند که برای عقیده و آرمانش راه جهاد و ایثار را انتخاب کرده است. به راستی مصطفی چمران که بود و چرا نامش همچنان در میان فرمانده شهید دفاع مقدس می‌درخشد؟

به مناسبت چهل و یکمین سالروز شهادت مصطفی چمران، فرمانده جنگ‌های نامنظم هشت سال دفاع مقدس به بازخوانی ویژگی‌های فردی، اخلاقی، نظامی و سیاسی او در قاب تصاویر می‌پردازیم:

نخبه فیزیک پلاسما بود

مصطفی چمران در آزمایشگاه دانشگاه برکلی در کالیفرنیای آمریکا، هنگام کار روی تز دکترایش. او دکترای خود را با عالی‌ترین درجه در رشته الکترونیک از این دانشگاه دریافت کرد و در زمینه فیزیک پلاسما و کوانتم به پژوهش در بزرگترین مراکز پژوهشی روی زمین اقدام کرد و به همین خاطر در عداد بزرگترین دانشمندان جهانی قرار گرفت.

 چمران و نخستین فرزندش

مصطفی چمران دانشجوی دکترای الکترونیک در آمریکا در حالی که اولین فرزندش «روشن» را در آغوش دارد.

شهید چمران در دانشگاه تهران

مصطفی چمران دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران همراه با ۲ نفر از همکلاسی‌هایش. او در دوران دانشجویی ۲ بار به عنوان محبوب‌ترین دانشجو از سوی دانشجویان انتخاب شد.

عکسی که ۶۵ سال پیش در دانشگاه تهران گرفته شد

مصطفی چمران نفر دوم ایستاده از سمت راست، دانشجوی رشته الکترومکانیک دانشکده فنی دانشگاه تهران در فضای مقابل دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۶.

دغدغه چمران، دغدغه‌ای جهانی بود

مصطفی چمران در میان اساتید مدرسه صنعتی جبل عامل شهر صور جنوب لبنان.

تصویر زیبایی از شهید چمران در میان بچه‌های مدرسه صنعتی جبل عامل در برج شمالی پنج کیلومتری شهر صور در حالی که زیر بمباران‌های اسرائیل همه بچه‌ها را به پناهگاه آورد و خود عبا بر دوش با چشمانی پردلهره، نگران بچه‌ها بود.

۲ نام‌آشنای ایران و لبنان در یک قاب عکس

تصویر امام موسی صدر و چمران در میان جمعی از لبنانیان، همگی برای ادای احترام به کسانی یا کسی ایستاده‌اند.

دیدار با معمار کبیر انقلاب و تواضع چمران 

تصویر بسیار مودبانه و خاشعانه دکتر چمران در دیدار امام خمینی(ره) در قم، فروردین ماه سال ۱۳۵۸.

روزهای نخست ورود همسر چمران به ایران

چمران در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۵۸. نخستین روزهای ورود همسرش به ایران در سمت راست او مهدی چمران و سمت چپ او همسرش و خواهر امام موسی صدر دیده می‌شوند.

سه برادر در کنار هم 

مصطفی چمران در کنار ۲ برادرش مهدی و محمدهادی، اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ تهران منزل مهدی چمران.

رفاقتی که سابقه آن به لبنان بر می‌گشت

تصویر چمران و آیت‌الله شاهرودی در سال ۱۳۵۸ در قم و در یک روز جمعه و دیدار دوستانه. سابقه دوستی آنان به لبنان و قبل از انقلاب بر می‌گردد.

بازدید میدانی رهبر انقلاب و چمران از یک رویداد نظامی

مصطفی چمران (وزیر دفاع) و آیت‌الله خامنه‌ای و همراهان آن‌ها بعد از بازدید از بقایای هواپیماها و هلیکوپترهای سوخته متجاوز آمریکایی در صحرای نزدیک طبس اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۹. حین بازگشت از طبس به طرف یزد هلی‌کوپتر دچار نقص فنی شد و در همین منطقه فرود اجباری کرد. افراد حاضر منتظر تعمیر و آماده‌سازی پرواز بودند.

آیت‌الله خامنه‌ای روی زمین نشسته و چمران ایستاده است و پشت سر او خلبان هلی‌کوپتر سروان محمدکریم عابدی، نفرات نشسته از سمت چپ عکس سرلشکر محمد سلیمی فرمانده اسبق کل ارتش، سرهنگ دیزجی، نفر ایستاده رحمانی، نفر نشسته بعدی ابوالفضل حجازی، عباس شهرابی و حسین جباری هستند.

وقتی چمران حامل پیام مهمی برای آیت‌الله طالقانی بود

مصطفی چمران در منزل آیت‌الله طالقانی همراه با گروه ۹۲ نفره لبنانی که برای تبریک به ملت ایران و رهبری انقلاب به ایران آمده بودند. مرحوم شیخ مهدی شمس الدین، نایب رئیس مجلس شیعی اعلی، نبیه بری رئیس پارلمان لبنان، سیدحسین حسینی، رئیس وقت پارلمان لبنان و تعدادی از روحانیون و تعدادی از رزمندگان امل دیده می‌شوند. در این نشست چمران درباره همبستگی شیعیان و مسلمانان لبنان با ایران و ضرورت تلاش برای آزادی امام موسی صدر از چنگال قذافی با مرحوم آیت الله طالقانی سخن گفت.

اقامه نماز جماعت در خط مقدم 

مصطفی چمران در بحبوحه جنگ در حال نماز جماعت همراه یاران خود از ستاد جنگ‌های نامنظم زیر آتش دشمن در روستای عباسیه نزدیک فرسیه کنار رودخانه کرخه کور هستند.

رفاقت و صمیمیت چمران با رزمندگان

تصویری از مصطفی چمران در میان رزمندگان ستاد جنگ‌های نامنظم. او با صمیمیت دوستانش را می‌فشرد و زیباترین تبسم خود را نثار آنان می‌کند.

سه نسل در یک قاب دفاع مقدس

مصطفی چمران در منطقه سوسنگرد، سال ۱۳۵۹ که نشان دهنده چند نسل متفاوت در دفاع از میهن اسلامی است. سمت راست راست او مردی تقریباً مسن و سمت چپ او شهید حسن جنگجوی ۱۴ ساله که در ۱۴ شهریور ماه سال ۱۳۹۶ پیکر او بعد از ۳۴ سال در میان استقبال پرشور مردم به تبریز بازگشت.

چهار روز قبل از شهادت، چمران کجا بود؟

مصطفی چمران در روز نیمه شعبان برابر با روز پنجشنبه ۲۸ خردادماه سال ۱۳۶۰ درباره حضرت ولی عصر (عج) و مسائل جنگ و ارتش به ایراد سخنرانی پرداخت. این آخرین سخنرانی او بود. مکان جنگل گمبوعه در جاده اهواز به حمیدیه قرارگاه تاکتیکی لشکر ۱۶ زرهی است. سرهنگ لطفی فرمانده لشکر پشت به عکس دیده می‌شود.

پیکر مطهر شهد چمران در معراج شهدا

اینجا معراج شهدای تهران و شبانگاه اول تیرماه سال ۱۳۶۰ است و پیکر مطهر شهید چمران بعد از غسل که آماده کفن کردن است. آخرین وداع مهدی چمران با برادرش را می‌بینید.

درباره این شهید بیش‌تر بدانید

شهید مصطفی چمران در سال ۱۳۱۰ در تهران متولد شد. او تحصیلات خود را در دانشگاه تهران به پایان برد و برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در آمریکا موفق به اخذ مدرک دکترای فیزیک پلاسما شد. سپس برای گذراندن آموزش‌های نظامی به مصر و بعد از آن به لبنان رفت و به همراه امام موسی صدر، در تشکیل جنبش امل نقش مؤثری ایفا کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، چمران به ایران بازگشت و در دولت مهدی بازرگان مدتی مسؤولیت وزارت دفاع را بر عهده گرفت. او به هنگام بروز بحران در مناطق کردنشین ایران، به شهر پاوه رفت که در آنجا به همراه عده‌ای از پاسداران و نیروهای ژاندارمری در محاصره گروه‌های ضدانقلاب قرار گرفت. پس از پیام امام به مردم برای حرکت به‌ سوی پاوه و نجات محاصره‌شدگان، شهید چمران اقدام به آزادسازی شهرهای کردنشین کرد. با تلاش‌های او و سایر نیروها، همه شهرها در مدت ۲۰ روز آزاد شد.

شهید چمران در اولین دوره مجلس شورای اسلامی، به‌ عنوان نماینده مردم تهران انتخاب شد و پس از تجاوز عراق به ایران در سال ۱۳۵۹، ستاد جنگ‌های نامنظم را برای مقابله با متجاوزان تشکیل داد.  او در دهلاویه در روز ۳۱ خردادماه سال ۱۳۶۰ به شهادت رسید. مزار مطهرش در بهشت زهرای تهران در قطعه ۲۴، ردیف: ۷۱، شماره: ۲۵ قرار دارد.

 

 

قیمت گذاری دستوری، بازار را تنظیم نکرد

قیمت گذاری دستوری، بازار را تنظیم نکرد

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی قیمت گذاری دستوری مخل سرمایه گذاری، توسعه تولید و قیمت مناسب کالاها شده و از سویی دیگر به بی ثباتی در صنایع کشور نیز دامن زده است.

به گزارش خبرنگار مهر، معمولاً دولت‌ها برای مقابله با افزایش قیمت و تورم، اقدام به سرکوب قیمت‌ها و تعیین دستوری نرخ می‌کنند تا کالاها با قیمت پایین‌تر به دست مردم برسد با این حال طبق پیش‌بینی کارشناسان این اقدام نه تنها تاکنون به تثبیت قیمت کالاها کمکی نکرده بلکه خود به عاملی برای جهش تقاضا و التهاب بیشتر بازار، رانت و دلال بازی و خروج بازار از فرایند طبیعی خود تبدیل شده است.

در واقع همین قیمت گذاری دستوری کافیست تا شاهد دو نرخ در بازار باشیم، یک نرخ دولتی و دیگری نرخ بازار؛ از این همین نقطه است که درهای دلالی و رانت به سود عده‌ای فرصت طلب باز می‌شود که تاکنون مصادیق زیادی از این سوداگری را نیز در بازارهای مختلف شاهد بودیم؛ به عنوان مثال یکی از نمونه‌های شکست خورده این شیوه، حوزه خودروسازی است که اگرچه تولیدکننده مجبور به سرکوب قیمتی شده اما نرخ‌ها در بازار به دلخواه دلال تعیین و به دست مصرف کننده رسیده، به گونه‌ای که طبق اعلام کارشناسان، رانت بین قیمت کارخانه و بازار ۵۰ هزار میلیارد تومان است.

از سویی دیگر به اعتقاد کارشناسان، هیچ زمانی اقتصاد دستوری نمی‌تواند منجر به افزایش تولید و رونق آن شود، این موضوع به خوبی طی این چند ساله رخ داد و تجربه شده است. همچنین این شیوه قیمت‌گذاری نتیجه‌ای جز توسعه رانت و تولید فساد در کشور نداشته است و هرگز منجر به رفاه نخواهد شد.

البته تاکنون وزرای صمت در قالب‌های مختلف مخالفت خود را با سیاست قیمت گذاری دستوری اعلام کرده‌اند اما لغو این سیاست طی سال‌های اخیر هرگز به طور کامل اجرا نشده است.

قیمت گذاری دستوری زمینه ساز تورم است

مهراد عباد، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در این رابطه به مهر گفت: سیاست گذاری با اعمال قیمت گذاری دستوری سعی در حمایت از اقشار فرودست دارد اما در این سال‌ها مشخص شده که اعمال این سیاست نه تنها منجر به توزیع ارزان کالاها و خدمات نشده بلکه عدالت را هم زیر سوال برده است.

وی با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری یک روش منسوخ کنترل تورم است، افزود: نکته قابل توجه در قیمت گذاری دستوری این است که در اغلب موارد، قیمت‌های تعیین شده نه تنها بدون در نظر گرفتن مفهوم برند و کیفیت به صورت غیرکارشناسی مصوب شده‌اند بلکه در اغلب این قیمت‌ها آینده پژوهی نیز نادیده انگاشته شده است، که همین موضوع از سویی اهداف سیاست گذار مبنی بر کنترل تورم و حمایت از مصرف کننده را به انحراف کشانده و از سویی دیگر منجر به عدم ثبات در صنایع کشور شده است.

عباد تاکید کرد: قیمت گذاری دستوری مشکلات عدیده ای در محیط کسب و کار و تولید به وجود می‌آورد و با توجه به لطماتی که وارد می‌کند، می‌تواند حتی به افزایش تورم نیز منجر شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: با توجه به کاهش سرمایه گذاری در بخش صنعت، نه با سیاست‌های تعزیراتی که حتی از طریق اصرار و پافشاری برای افزایش تولید نیز احتمالاً کاهش قیمت، محقق نمی‌شود.

قیمت گذاری دستوری علاوه بر تحمیل هزینه‌های سنگین به تولیدکنندگان و عدم سوددهی مناسب، قدرت رقابت‌پذیری تولید را نیز از بین برده و در نتیجه منجر به تعطیلی یا ادامه تولید با ظرفیت پایین واحدها و فرار سرمایه گذاری از بخش تولید شده است.

عباس آرگون عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در این ارتباط می‌گوید: قیمت گذاری دستوری مخل سرمایه گذاری، توسعه تولید و قیمت مناسب کالاها شده استقیمت گذاری دستوری مخل سرمایه گذاری، توسعه تولید و قیمت مناسب کالاها شده است. وقتی کالایی تولید می‌شود و فرد قصد سرمایه گذاری در آن بخش را دارد و دولت با دخالت‌های خود، قیمت آن کالا را تعیین می‌کند عملاً حاشیه سود را برای سرمایه گذار از بین می‌برد.

به گفته وی، سرمایه گذار نیاز دارد که بداند قیمت کالا بر اساس ضوابط بازار تعیین می‌شود و قیمت گذاری به صورت دستوری تعیین نمی‌شود.

آرگون تاکید می‌کند: مطمئناً با جذب سرمایه می‌توان به توسعه تولید کمک کرد، اما با فضای کنونی نه تنها ورود سرمایه نخواهیم داشت بلکه همچون سنوات گذشته شاهد خروج سرمایه نیز خواهیم بود.

از سویی دیگر وضعیت نابسامان قیمت گذاری در کشور فرایند عرضه کالاها را نامتعادل و تنظیم بازار را با چالش مواجه کرده است. در این رابطه ابوالفضل روغنی عضو اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: همگان به این موضوع اذعان دارند که قیمت گذاری دستوری صد در صد غلط است مگر در مواردی که دولت ارز یا رانتی را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد. باید توجه داشت کهلغو قیمت گذاری دستوری موجب خودکنترلی می‌شود لغو قیمت گذاری دستوری موجب خودکنترلی می‌شود و به نفع همه است.

وی تاکید می‌کند: قیمت گذاری دستوری به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل بازارها را از روند طبیعی خود خارج کرده و موجب التهاب شده است. از این رو فعالان صنایع موافق کشف قیمت کالاها بر اساس عرضه و تقاضا هستند تا معادلات بازار بر هم نخورد. البته دولت با این شیوه به دنبال تنظیم بازار است اما تاکنون این موضوع نتیجه عکس داده است.

به گزارش مهر، طبق گفته کارشناسان، قیمت گذاری دستوری یکی از اساسی‌ترین بیماری‌های اقتصاد ایران است و موراد ذکر شده تنها بخشی از لطماتی است که قیمت گذاری دستوری به اقتصاد کشور وارد کرده است. بنابراین انتظار می‌رود دولت سیزدهم به درمان این بیماری مزمن از اقتصاد کشور اهتمام ورزد و با عرضه کالاها در چارچوب‌های دیگری همچون بازار سرمایه، زمینه را برای تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا فراهم کند.

 

 

چرا شهید چمران زندگی مرفه آمریکا را رها کرد و به لبنان رفت؟

دکتر چمران می‌گفت: می‌خواهم به عالم اسلام خدمت کنم و مقدمات یک خدمتی برای من فراهم شده است. به همین خاطر به لبنان می‌روم، توجیهش این بود.

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه: شهید مصطفی چمران سال ۱۳۱۰ در تهران متولد شد. وی تحصیلات خود را در دانشگاه تهران به پایان برد و برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در آمریکا موفق به اخذ مدرک دکترای فیزیک پلاسما شد. در آمریکا ازدواج کرد و زندگی آرام و مرفهی داشت، اما آن زندگی را رها کرد برای گذراندن آموزش‌های نظامی به مصر و بعد از آن به لبنان رفت و به همراه امام موسی صدر، در تشکیل جنبش امل نقش مؤثری ایفا کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، چمران به ایران بازگشت و در دولت مهدی بازرگان مدتی مسئولیت وزارت دفاع را عهده‌دار شد. به هنگام بروز بحران در مناطق کردنشین ایران، به شهر پاوه رفت که در آنجا به همراه عده‌ای از پاسداران و نیروهای ژاندارمری در محاصره گروه‌های ضدانقلاب قرار گرفت.

پس از پیام امام به مردم برای حرکت به‌سوی پاوه و نجات محاصره‌شدگان، وی اقدام به آزادسازی شهرهای کردنشین کرد. با تلاش‌های او و سایر نیروها، همه شهرها در مدت ۲۰ روز آزاد شد. چمران در اولین دوره مجلس شورای اسلامی، به‌عنوان نماینده مردم تهران انتخاب شد و پس از تجاوز عراق به ایران در سال ۱۳۵۹، ستاد جنگ‌های نامنظم را برای مقابله با متجاوزان تشکیل داد. وی در ۳۱ خرداد سال ۱۳۶۰، در جبهه دهلاویه بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید.

درباره شهید چمران و نقش او در لبنان و همچنین نخستین سال جنگ تحمیلی منابع مهمی منتشر شده است. به عنوان مثال نظرات و نامه‌های شهید چمران درباره لبنان در کتاب «لبنان به روایت امام موسی صدر و شهید مصطفی چمران» با کوشش و گردآوری زنده‌یاد حجت‌الاسلام علی حجتی کرمانی منتشر شده است. با این اوصاف اما هنوز بخش‌هایی از زندگی این شهید سرافراز اسلام و میهن روشن نشده است.

ایامی بود که یکی از فرزندان دکتر چمران، به نام جمال، هم در آب غرق شده بود. یادم است روزی صحبت جمال را می‌کرد و همین طور اشک از چشم‌هایش سرازیر بود. با تأثر از او یاد می‌کردبه قول حمید قزوینی (تاریخ‌نگار معاصر) واقعیت این است که زندگیِ حماسی و رمزآلود شهید چمران، از تهران تا آمریکا و سپس اقامت در جنوب لبنان تا بازگشت به ایران و فعالیت‌ها و دلدادگی‌های او نمونه کاملی از جمع اضداد است و اتفاقاً همین ویژگی‌ نقطه قوت اوست. شهید چمران از معدود شخصیت‌هایی است که همه جناح‌های سیاسی، از ملی مذهبی‌ تا اصولگرا و اصلاح‌طلب و دیگران، درباره او سخن گفته و هریک روایت خود را دقیق‌تر و کامل‌تر می‌داند.

همه لحظات زندگی و طریق سیر و سلوک شهید چمران درخشان است. از رها کردن آمریکا گرفته تا حضور در لبنان و بعد حضور در ایران به عنوان وزیر دفاع و بعد نماینده مجلس و در نهایت حضورش در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل.

درباره چرایی ترک آمریکا توسط شهید چمران و حضورش در لبنان نظراتی ارائه شده است. یکی از تازه‌ترین نظرها در کتاب تازه منتشر شده «سخن خوش‌ترِ دوست» ارائه شده که خاطرات غلامحسین ابراهیمی دینانی، احمد احمدی، غلامرضا اعوانی، فتح‌الله مجتبایی، محمد مجتهد شبستری، مهدی محقق از امام موسی صدر است. این کتاب به کوشش طیبه ولی بغدادی در آخرین روزهای سال ۱۴۰۰ توسط مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۳۷۱ صفحه و بهای ۱۲۰ هزار تومان منتشر شد.

همانطور که ملاحظه کردید یکی از شخصیت‌های طرف گفت‌وگو در این کتاب محمد مجتهد شبستری است. او از اواخر دهه ۴۰ تا یکسال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به توصیه شهید آیت‌الله بهشتی سرپرستی مرکز اسلامی هامبورگ را بر عهده داشت و در همین دوران برای دیدن امام موسی صدر و شهید چمران به لبنان سفر کرد. ضمن اینکه پیش از این سفر نیز شهید چمران هنگام ترک آمریکا و میانه سفر به لبنان از هامبورگ گذر کرد و به منزل مجتهد شبستری رفت. بخشی از خاطرات مجتهدشبستری از شهید چمران را به نقل از این کتاب در ادامه بخوانید:

* آیا شما در زمان حضور امام موسی صدر به لبنان سفری داشتید؟

بله. من در هامبورگ خیلی خسته بودم. می‌خواستم مدتی استراحت کنم و لبنان برای من خیلی جذاب بود. شنیده بودم که زیبایی‌های طبیعی زیادی دارد. عروس خاورمیانه است. به پاریس تشبیه‌اش می‌کنند. خواستم ببینم این شهر چه جور شهری است. حضور امام موسی صدر در آنجا هم برای من موضوعیت داشت. می‌دانستم آنجا برم غریب نیستم و چون با ایشان آشنا هستم در لبنان به من خوش خواهد گذشت. همچنین می‌خواستم از آنجا به مصر هم بروم. مدتی از آن سه هفته اقامت در لبنان را در تشکیلات دکتر چمران در مدرسه صنعتی صور بودم…

*رابطه امام موسی صدر با دکتر چمران چگونه بود؟

دکتر چمران خیلی مرید بود. هم مرید بود و هم به شدت آقای صدر را دوست داشت. روابط عادی نبود. وقتی با ما صحبت می‌کرد، می‌دیدیم که میان آن دو مسائلی هست که دیگران از آن خبر ندارند. دکتر چمران آقای صدر را صددرصد قبول داشت و مجری خواسته‌های ایشان بود. مدرسه صنعتی تأسیس شده بود، ولی آن طور که باید و شاید فعال نبود. وقتی آقای چمران به آنجا رفت، تلاش‌های بسیاری کرد. هم جنبه‌های هنری و فنی را بالا برد، چون خودش اهل علم و فیزیک بود و هم جنبه‌های سیاسی را ارتقا داد. آنجا تبدیل شد به مرکز جنبش امل و محرومان. ایشان نیز کاملا واقف بود که دکتر چمران چه خدماتی آنجا انجام داده است.

*آیا از دکتر چمران پرسیدید که چرا آمریکا را رها کرده و به لبنان آمده؟

این سؤال درباره آقای چمران پیش از این مراحل هم مطرح بود. چون آقای چمران وقتی از آمریکا آمد و می‌خواست به دعوت آقا موسی برود لبنان و بماند، از هامبورگ عبور کرد. آنجا اولین بار بود که من چمران را دیدم. با بعضی از دوستان که آشنایی‌های قبلی با چمران داشتند، یک روز خانه ما آمدند. ایشان آنجا توضیحاتی داد. همین صحبت پیش آمد که شما چطور شد آمریکا را رها کردید. ایشان می‌گفت: می‌خواهم به عالم اسلام خدمت کنم و مقدمات یک خدمتی برای من فراهم شده است. به همین خاطر به آنجا می‌روم، توجیهش این بود. طوری اظهار نظر می‌کرد که معنایش این بود که به هیچ وجه نمی‌خواهد در آمریکا بماند؛ با اینکه آنجا خیلی زمینه ماندن و پیشرفت برایش فراهم بود. اما می‌خواست اندوخته‌اش، نیرویش، انرژی‌اش و هرچه را دارد، صرف خدمت به جهان اسلام کند.

 

*کسانی را که در این دیدار حضور داشتند خاطرتان هست؟

در هامبورگ افراد نهضت آزادی و جبهه ملی سوم و بخشی از انجمن اسلامی دانشجویان به آقای چمران نزدیک بودند. از افراد حاضر در آن جلسه صادق قطب زاده و دکتر رحمان کارگشا را به یاد دارم. فکر می‌کنم چمران با خانواده به بیروت می‌رفتند، ولی من خانم و بچه‌هایش را ندیدم. ظاهرا خانه ما نیامدند. یک فولکس واگن بزرگ خانوادگی تهیه کرده بودند که با آن به لبنان بروند.

*در ایامی که لبنان بودید، پروانه خانم، همسر آمریکایی دکتر هنوز بودند؟

نه نبود. آن موقع برگشته بود. ایامی بود که یکی از فرزندان دکتر چمران، به نام جمال، هم در آب غرق شده بود. یادم است روزی صحبت جمال را می‌کرد و همین طور اشک از چشم‌هایش سرازیر بود. با تأثر از او یاد می‌کرد.

چمران می‌گفت: می‌خواهم به عالم اسلام خدمت کنم و مقدمات یک خدمتی برای من فراهم شده است. به همین خاطر به آنجا می‌روم، توجیهش این بود. طوری اظهار نظر می‌کرد که معنایش این بود که به هیچ وجه نمی‌خواهد در آمریکا بماند؛ با اینکه آنجا خیلی زمینه ماندن و پیشرفت برایش فراهم بود

* ارتباط بچه‌های مدرسه فنی و حرفه‌ای جبل عامل با چمران چگونه بود؟

ایشان همه کاره آنها بود. پدر آنها بود. درواقع، از هر نظر به آنها می‌پرداخت. الگوی بچه‌ها بود و مدیر مدرسه بود. البته، در کنارش همان روزهایی که آنجا بودم، مسائل دیگری هم شروع شده بود. قضیه تربیت افراد برای جنبش أمل، چمران آنجا علاوه بر آن حالات معنوی که برای خودش داشت، از یک طرف، شخص نظامی و از طرف دیگر، مدیر شناخته می‌شد.

می‌دانید این تعلیم و تربیت نظامی و حرکت امل و آموزش نظامی زیر نظر مرحوم چمران بود. تازه این حرکت داشت تأسیس می‌شد. با یاسر عرفات و جنبش فتح روابطی داشتند که فلسطینی‌ها اینها را آموزش نظامی بدهند. یادم است مکرر با آقای صدر صحبت عرفات می‌شد و ایشان از ملاقات‌هایش می‌گفت. خیلی روابط صمیمانه بود. یک بار هم که شام خوردیم، چمران دستگاهی آورد. یادم نیست ضبط صوت بود یا گرامافون. هرچه بود مفصل موزیک گوش کردیم. سه تایی نشسته بودیم. بعد آقای صدر گفتند که خب دیگر مثل اینکه پیمانه ما پر شد. همین حدود که گوش کردیم، کافی است. هر چیزی حد و حدودی دارد.

فرصت یک هفته ای دولت برای اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان

رئیس کانون عالی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی گفت:هیأت دولت فرصت یک هفته‌ای دارد تا مصوبه افزایش حقوق را اصلاح کند در غیر این صورت نظر هیأت تطبیق مقررات مجلس لازم الاجرا خواهد بود.

علی اصغر بیات در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: همانگونه که قبلاً نیز اعلام کرده بودیم مصوبه هیأت دولت مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حقوق مستمری بگیران غیر حداقل بگیر در تضاد آشکار با ماده ۹۶، مصوبه هیأت امنا و هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی بود. لذا با پیگیری‌های زیادی که داشتیم در نهایت این مصوبه توسط هیأت تطبیق مقررات مجلس باطل و جهت اصلاح به هیأت دولت ارسال شد.

وی ادامه داد: هیأت دولت فرصت یک هفته‌ای دارد تا مصوبه را اصلاح کند در غیر این صورت نظر هیأت تطبیق مقررات مجلس لازم الاجرا خواهد بود.

وی در ادامه افزود: کانون عالی در روزهای گذشته پس از ابلاغ مصوبه هیأت دولت، نشست اضطراری با حضور رؤسای کانون‌های استانی برگزار کرد و در ادامه نیز با تشکیل جلسات رایزنی متعدد با نمایندگان مجلس بویژه رئیس و اعضای کمیسیون‌های اجتماعی و اقتصادی، مسئولان وزارتخانه و سازمان تأمین اجتماعی با حساسیت و جدیت این موضوع را که مطالبه‌ای عمومی و بحق بود دنبال کرد. در مکاتباتی هم که با مسئولان عالی کشور انجام شد، نسبت به تبعات منفی اقدام دولت هشدارهای لازم را دادیم.

رئیس کانون عالی بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی، برداشت‌های سلیقه‌ای و غیر کارشناسی از ماهیت و جایگاه سازمان تأمین اجتماعی را مسبب بروز چنین مشکلاتی دانست که متأسفانه زمان و هزینه زیادی را در ابعاد مختلف به کشور تحمیل کرد و نارضایتی‌های گسترده بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی را به همراه داشت.

وی همچنین گفت: باید از اتفاقات اخیر درس و تجربه اندوخته شود.

بیات استقلال اداری و مالی سازمان تأمین اجتماعی و قوانین حاکم بر آن را ضامن دوام و قوام سیاست‌های کلان کشور و امنیت خاطر میلیون‌ها بازنشسته دانست و گفت: یکی از ابعاد مهمی که به وضوح مشاهده شد، بدعت گذاری ناصواب در زمینه بی توجهی به قوانین، اعمال تغییر مصوبات شورای عالی کار، هیأت امنا و هیأت مدیره بود. ما معتقدیم به هیچ وجه نباید به بهانه ملاحظات سیاسی و گروهی استقلال سازمان تأمین اجتماعی مورد تهدید قرار گیرد. این سازمان مأمن و پناهگاه میلیون‌ها بیمه شده و بازنشسته است.

رئیس کانون عالی بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: مسئولان کانون‌ها و تشکلات بازنشستگی در این مدت در کنار یکایک بازنشستگان و مستمری بگیران خون دل‌های زیادی خوردند، فشارهای بی سابقه‌ای متحمل شدند و شاهد هجمه‌های زیادی بودند. اما به فضل خدا با کار تشکیلاتی، گفتگوها و رایزنی‌های گسترده‌ای که انجام شد، در نهایت توانستیم بازنشستگان و مستمری بگیران را به حقشان برسانیم و در این مسیر بیش از پیش مصمم هستیم.

 

چند نکته درباره ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس

تغییر «سن» ثبت‌نام در کلاس اول

تغییر «سن» ثبت‌نام در کلاس اول

ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس از هفته اول خرداد آغاز شده و تا پایان مرداد ادامه دارد. ثبت‌نام در پایه‌های اول، هفتم و دهم در مدرسه و حضوری انجام می‌شود و برای ثبت‌نام میان پایه‌ها نیازی به حضور والدین در مدرسه نیست و توسط خود مدارس انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام سید مجتبی هاشمی، رئیس ستاد ثبت‌نام آموزش‌وپرورش، امسال قریب به ۱۶ میلیون دانش‌آموز خود را برای شرکت در کلاس‌های درس آماده می‌کنند که از این تعداد بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز کلاس اولی هستند.

محدوده‌بندی جغرافیایی مدارس بر عهده ستادهای ثبت‌نام استانی و منطقه‌ای بوده و احراز و تایید مدارک محل سکونت دانش‌آموزان نیز بر عهده مدیران مدارس است.

رئیس ستاد ثبت‌نام دانش‌آموزان همچنین اعلام کرده است که در تابستان پیش رو، علاوه بر نظارت کامل مدارس توسط ناظرین ستاد مرکزی ثبت نام و ستاد ثبت‌نام استان ها و مناطق، امسال نظارت اولیاء نیز به صورت سیستمی و از طریق QR کد اختصاصی هر مدرسه انجام خواهد شد؛ لذا نصب آگهی QR کد مدارس بر روی تابلو اعلانات و در معرض دید اولیاء ضروری است و یکی از ملاک‌های ارزیابی مدیران مدارس خواهد بود.

والدین دانش آموزان می‌توانند در صورت عدم رعایت مقررات، شکایت و یا گزارش خود را از طریق سامانه شکایات آموزش و پرورش به نشانی www.shekayat.medu.ir جهت رسیدگی ارسال کنند. شماره تلفن‌ ۸۸۹۵۴۵۰۶ (ستاد نظارت بر ثبت‌نام اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران) نیز جهت پاسخگویی به شکایات والدین تهرانی اعلام شده است.

برگزاری آزمون و مصاحبه؛ ممنوع 

در بخش مقررات ثبت‌نام دانش‌آموزان در دستورالعمل اجرایی ثبت‌نام نوآموزان و دانش‌آموزان در  سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، تاکید شده است که باید به منظور توزیع متوازن دانش‌آموزان، محدوده‌بندی جغرافیایی لحاظ شود و همچنین ثبت‌نام دانش‌آموزانی که والدین آنها هر دو شاغل هستند در مدرسه نزدیک به محل کار هر یکی از والدین بلامانع است.

همچنین برگزاری آزمون ورودی، مصاحبه و تعیین شرط معدل برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس دولتی جز در مواردی که مصوبه خاص وجود دارد و نیز هنرستان‌ها برای انتخاب رشته، ممنوع است. به طور ویژه، برگزاری هر گونه آزمون یا مصاحبه برای پذیرش دانش‌آموزان در دوره ابتدایی و پایه هفتم در مدارس غیردولتی ممنوع است.

ثبت‌نام در پایه‌های ورودی، حضوری است

برخلاف سال گذشته که ثبت‌نام به علت شرایط کرونایی به صورت غیرحضوری و توسط اولیای دانش‌آموزان در سامانه سیدا انجام شده بود، امسال اعلام شده است که ثبت‌نام تمام دانش‌آموزان ورودی دوره‌های تحصیلی در مدارس دولتی و غیردولتی به صورت حضوری و از طریق سامانه سیدا ( sida.medu.ir ) با مسئولیت مدیر مدرسه انجام می‌شود.

ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی از اوایل خرداد آغاز شده و پس از مراجعه دانش آموزان به پایگاه های سنجش بدو ورود و اخذ تاییدیه از پایگاه، قطعی خواهد شد. ثبت‌نام میان‌پایه‌ها نیز بعد از برگزاری امتحانات نوبت دوم و اعلام نتایج نهایی در سامانه سیدا توسط مدیر مدرسه انجام می‌شود. حضور والدین جهت ثبت نام دانش آموزان میان پایه ضروری نیست.

البته تشکیل پرونده تحصیلی (الکترونیکی/ فیزیکی) دانش‌آموزان و ثبت مشخصات فردی والدین دانش آموز شامل نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره تلفن همراه، آدرس دقیق و کد پستی در سامانه سیدا جهت ثبت‌نام دانش‌آموز ضروری است.

 

شرط سنی ورود به کلاس اول

در دستورالعمل ثبت‌نام مدارس قید شده است که حداقل سن ثبت‌نام در پایه اول دبستان، شش سال تمام است.

البته اخیرا حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرد که مدارس ابتدایی امسال می‌توانند کودکان متولد ۳۰ مهر سال ۱۳۹۵ را در کلاس اول ثبت‌نام کنند. نوآموزانی که متولد ۳۰ مهر ۱۳۹۵ و قبل از آن هستند، می‌توانند در پایه اول ابتدایی ثبت‌نام کنند. در سال‌های قبل چنانچه دانش‌آموزی متولد نیمه دوم، حتی در روز دوم مهر، شش سال تمام بود نمی‌توانست در کلاس اول ثبت‌نام کند.

طبق آیین‌نامه اجرایی مدارس(مصوب ۱۴۰۰ شورای‌عالی آموزش‌وپرورش) این محدودیت برداشته شده و دانش‌آموزی که تا ۳۰ مهرماه شش سال داشته باشد، در صورت وجود شرایط تبصره ۱ ماده  ۲۹ آیین‌نامه اجرایی مدارس، می‌تواند در کلاس اول ثبت‌نام شود.

ثبت‌نام در پایه‌ اول ابتدایی برای متولدین مهرماه با تشخیص شورای مدرسه مشروط به وجود ظرفیت و امکانات پذیرش بلامانع است.

ممنوعیت دریافت وجه در حین ثبت‌نام به جز مبلغ بیمه و کتاب  

دریافت هرگونه وجه در زمان ثبت‌نام به جز وجوه مربوط به بیمه حوادث دانش‌آموزی و کتب درسی ممنوع است.

دریافت وجوه مربوط به سرویس حمل و نقل دانش آموزان، کمک‌های مردمی، فعالیت‌های فوق برنامه و لباس کارگاهی نیز با هماهنگی و موافقت انجمن اولیا و مربیان مدرسه و با رعایت سایر قوانین و مقررات صرفا بعد از شروع سال تحصیلی امکان‌پذیر خواهد بود.

مدارس هیئت امنایی از نوع مدارس دولتی محسوب شده و دریافت هر گونه وجه (به جز وجوه مربوط به بیمه حوادث دانش‌آموزی و کتاب‌های درسی) در زمان ثبت‌نام در این مدارس مجاز نیست. ضمنا در خصوص دریافت هزینه‌های خدمات آموزشی و پرورشی فوق برنامه این مدارس که به تصویب هیئت امنای مدرسه رسیده است، با رعایت دقیق مقررات پس از شروع سال تحصیلی اقدام لازم به عمل آید.

نحوه عقد قرارداد سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان

در زمان ثبت‌نام صرفا درخواست استفاده از خدمات حمل و نقل دانش‌آموزان از والدین دریافت شود تا متناسب با نیاز، اداره آموزش و پرورش منطقه شرکت پیمانکاری را به مدرسه معرفی کند. وجوه مربوط به خدمات حمل و نقل دانش آموزان نیز با شروع ارائه خدمات (شروع سال تحصیلی) و با رعایت سایر مقررات مربوط دریافت شود.

تشکیل کارگروه ماده ۱۸ در مناطق، تمهید مقدمات و اطلاع‌رسانی بهنگام به والدین در مورد حمل و نقل دانش‌آموزان در چارچوب ضوابط و اتخاذ تصمیم مناسب ضروری است. استفاده از خودروهای آزادبر که تحت پوشش شرکت‌های پیمانکاری نیستند نیز غیر مجاز بوده و تخلف محسوب می‌شود.

لازم است نرخ‌نامه مصوب شورای شهر در خصوص حمل و نقل دانش آموزان در معرض دید اولیا قرار گرفته و به اطلاع آنان برسد. رعایت نرخ‌نامه و سایر مصوبات کارگروه ماده ۱۸ هر منطقه برای تمامی مدارس دولتی و غیر دولتی الزامی است. انتخاب شرکت پیمانکار (صرفا شرکت های معتبر معرفی شده از سوی اداره آموزش و پرورش منطقه) و انعقاد قرارداد طبق نمونه قرارداد کشوری با رعایت نرخ نامه ابلاغی تا ابتدای شهریور ماه مورد توجه قرار گیرد.

تمام وجوه مربوط به خدمات حمل و نقل دانش آموزی باید به حساب مدرسه واریز شود. ۴۰ درصد از هزینه خدمات حمل و نقل دانش آموزی در ابتدای سال تحصیلی از طریق واریز به حساب مدرسه و مابقی هزینه خدمات تا پایان بهمن ماه با توافق والدین تقسیط و تسویه شود. پرداخت مستقیم وجوه به حساب پیمانکار و یا راننده ممنوع است.

اولیاء امسال برای تهیه لباس فرم دانش‌آموزی چه کنند؟

طبق دستورالعمل ثبت نام مدارس، مدیران مدارس مجاز به عقد هیچ‌گونه قراردادی با تولیدکنندگان لباس فرم دانش‌آموزی نیستند. دریافت کل مبلغ هزینه لباس فرم فقط توسط تولیدکننده بر اساس قیمت‌های اعلام شده اتحادیه و نرخ نامه مورد تایید ادارات صنعت، معدن و تجارت و به طور مستقیم از اولیا خواهد بود.

ادارات آموزش و پرورش مناطق و نواحی موظف به هماهنگی با اداره صنعت، معدن و تجارت جهت دریافت نرخ‌نامه تولید لباس فرم و ابلاغ آن به مدارس هستند.

مدیران مدارس بر اساس بند ۱۵ از شرح وظایف انجمن اولیاء و مربیان مدرسه مبنی بر برنامه‌ریزی، تصمیم گیری، اقدام و نظارت بر سرویس حمل و نقل و تهیه پوشش و لباس فرم دانش‌آموزان، با هماهنگی شورای مدرسه و با رعایت معیارهای مندرج در ماده ۸۵ آیین نامه اجرایی مدارس و تبصره ذیل آن نسبت به تمهید مقدمات و فعال‌سازی انجمن اولیاء و مربیان مدرسه برای تامین لباس فرم دانش‌آموزان صرفا از طریق تولیدکنندگان مجاز که مشخصات آنها توسط اتحادیه مربوط اعلام می‌شود، تا اول مرداد ماه اقدام کنند.

به جهت عدم تحمیل هزینه‌های اضافی به خانواده‌ها، دانش‌آموزان می‌توانند از لباس‌های سالم و قابل استفاده سال‌های پیش استفاده کنند و والدین در صورت تمایل با رعایت رنگ و مدل مصوب مدرسه می‌توانند خود نسبت به دوخت و تهیه لباس فرزندشان اقدام کنند.

مدیران مدارس موظف‌اند پس از انعقاد تفاهم‌نامه بین انجمن اولیا و مربیان مدرسه و تولید کنندگان مجاز بر اساس نرخ تمام شده پارچه و دوخت (ابلاغی از سوی اتحادیه های مربوط) با اطلاع‌رسانی به والدین نسبت به معرفی آنها به تولیدکنندگان مجاز برای تهیه لباس فرم اقدام کنند.

لباس فرم دانش آموزان، بر اساس مشخصات مورد درخواست مدارس و با قیمت کارشناسی اعلام شده از سوی اتحادیه مربوطه، توسط تولید کنندگان مجاز ارائه خواهد شد؛ افزودن و دریافت هر مبلغی مازاد بر نرخ اعلام شده تحت عناوینی چون نظارت و مدیریت بر تهیه و توزیع لباس فرم مجاز نیست.

هر گونه تخلف احتمالی با طرح شکایت توسط اولیای دانش آموزان از طریق انجمن مدرسه، بازرسان اتحادیه های مربوط، اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان تعزیرات حکومتی، قابل رسیدگی خواهد بود. مدیران مدارس موظف‌اند شماره تلفن سازمان تعزیرات حکومتی، اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت و کارشناسی ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات منطقه را در معرض دید اولیاء دانش آموزان در دفتر ثبت نام و مدیریت مدرسه نصب کنند.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*