اخبار خراسان جنوبی/

زمین بدون آب شانه خالی می‌کند

برداشت بی رویه آب از سفره‌های زیر زمینی، نفس دشت‌های خراسان جنوبی را به شماره انداخته و این استان کویری را با کسری مخازن آب زیرزمینی مواجه کرده است.

 

حکایت خشکسالی در خراسان جنوبی تنها به خشک شدن قنوات، کاهش ذخیره سد‌ها و آبرسانی سیار به بیش از ۴۰۰ روستا خلاصه نمی‌شود، بلکه زخم‌های عمیق خشکسالی حالا خود را به دشت‌های خراسان جنوبی رسانده و حال این دشت‌ها را روز به روز وخیم‌تر کرده است.

وقتی زمین تاب ایستادن ندارد

از ۴۴ دشت خراسان جنوبی، ۸ دشت سرایان، سده، طبس، دستگردان، فردوس، بشرویه، درمیان و قاین در وضعیت ممنوعه بحرانی قرار دارند و نشست کرده اند.

سروری مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی به خبرنگار ما می گوید: مهمترین موضوعی که خراسان جنوبی را با بحران مواجه کرده، برداشت مازاد از سفره‌های آب زیرزمینی و در پی آن کسری مخازن آب زیرزمینی است.

به گفته او سالانه ۹۰۵ میلیون مترمکعب آب از سفره‌های زیرزمینی استان برداشت می‌شود که ۱۲۵ میلیون مترمکعب اضافه برداشت است.

برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی باعث فرونشست زمین می شود

سروری می گوید: به دلیل بهره برداری بیش از حد از منابع زیرزمینی ۴۴ دشت خراسان جنوبی با افت سطح منابع آب زیرزمینی و کسری مخزن مواجه شده اند که ۸ دشت ممنوعه بحرانی و ۲۳ دشت ممنوعه هستند یعنی برداشت آب از ۳۱ دشت ممنوع و فقط برداشت آب از ۱۳ دشت آزاد است.

پارسال به دلیل خشکسالی شدید و اضافه برداشت از منابع آبی استان، متوسط افت سطح آب‌های زیرزمینی از ۲۱ به ۲۵ سانتیمتر رسیده است.

اضافه برداشتی که به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان، فرونشست را در دشت‌های بحرانی استان به دنبال داشته و این پدیده برای همیشه آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی را به نابودی می‌کشاند.

هدررفت بیش از ۳۷ درصد آب در مناطق روستایی خراسان جنوبی

در کنار استفاده بیش از حد از آب‌های زیرزمینی، بر روی زمین نیز آب به هدر می‌رود به گونه‌ای که با فرسودگی شبکه‌های آب در روستاها، هر ساله حجم زیادی از آب از دست می‌رود.

با فرسودگی شبکه‌های آب در روستاها، هر ساله حجم زیادی از آب از دست می‌رود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی می‌گوید: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است که به ازای هر دو روستا یک ایستگاه پمپاژ داریم و تأسیسات ما گسترده است، اما به همان نسبت، پراکندگی جمعیت را هم داریم.

به گفته امامی پارسال در مناطق روستایی بالای ۴۰ درصد هدررفت آب داشته ایم که با اقدامات انجام شده اکنون به ۳۷.۶ درصد رسیده است؛ در این بین شهرستان سربیشه یکی از پر هدررفت‌ترین شهرستان‌ها است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در خصوص اقدامات این شرکت برای جلوگیری از هدر رفت آب نیز می‌گوید: هم اکنون برای طرح روستای چنشت پیمانکار گرفته ایم و اصلاح شبکه در روستا‌ی لانو و شهر درح شهرستان مرزی سربیشه با همکاری کمیته امداد امام خمینی استان انجام شده است؛ در دیهوک شهرستان طبس نیز به دلیل انسداد لوله‌ها، ۲۵ درصد شبکه تعویض شده است.

هر چند هر ساله برنامه و اعتباراتی برای جلوگیری از این هدر رفت آب‌ها در استان صورت می‌گیرد، اما باز هم هر ساله بخش عمده‌ای از آب به دلیل فرسودگی شبکه‌ها به هدر می‌رود که نیازمند چاره اندیشی بهتری است، زیرا در شرایطی که دشت‌های این کویر تشنه اند و قنات‌ها یکی پس از دیگری جان می‌دهند، شایسته نیست که در گوشه‌ای دیگر از استان هدر رفت آب را داشته باشیم.

تابستان امسال هم خبری از باران نیست

با توجه به کاهش ۳۱ درصدی باران نسبت به دوره طولانی مدت پارسال، پیش بینی‌های هواشناسی در تابستان هم تنها از بارش ۱ تا ۲ میلی متر باران در خراسان جنوبی خبر می‌دهد.

نخعی رئیس اداره پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا هواشناسی خراسان جنوبی می‌گوید: تاکنون ۸۱ میلی متر بارندگی در استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه نیز ۳۴ درصد افزایش بارندگی داشتیم.

تابستان امسال هم خبری از باران نیست

به گفته او با این وضعیت هم نمی‌توانیم بگوییم سال زراعی پر باری خواهیم داشت و با توجه به آنکه ۵۷ درصد بارندگی در استان مربوط به فصل زمستان است و در تابستان مقدار بسیار ناچیزی بارندگی رخ می‌دهد مردم خراسان جنوبی باید در این ایام تابستان توجه بیشتری به مصرف آب داشته باشند تا در ایام پیش رو و روز‌های گرم تابستان با مشکلاتی از جمله قطعی آب رو به رو نشوند.

آبرسانی با تانکر به ۴۳۸روستای استان

با رسیدن فصل گرما روستاییان زیادی چشم به راه آمدن تانکر‌های آب هستند و با دبه‌های کوچک و بزرگ خود در صف‌های طولانی برای دریافت جرعه‌ای آب می‌ایستند.

خراسان جنوبی از معدود استان‌هایی است که ۴۳۸ روستای آن با تانکر آبرسانی می‌شوند و گاهی در تابستان این تعداد روستا بیشتر هم می‌شود.

با رسیدن فصل گرما روستاییان زیادی چشم به راه آمدن تانکر‌های آب هستند

شورای حفاظت از منابع آب استان، برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی و نبود مدیریت مصرف آب در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و شرب نگران کننده اعلام کرده و در یک برنامه ۵ ساله از دستگاه‌های متولی خواسته است مصرف آب را تا سال ۱۴۰۵ به میزان ۱۷۵ میلیون مترمکعب کاهش دهند.

جلوی ضرر را از هرکجا که بگیریم منفعت است

هر چند خشکسالی‌های اخیر و تقاضای بالای مردم برای برداشت آب در تابستان و همچنین مصرف زیاد آب در بخش کشاورزی را می‌توان از دلایل کمبود آب عنوان کرد، اما از سوی دیگر فرسودگی شبکه‌های آبرسانی استان نیز بخش عمده‌ هدر رفت آب را به خود اختصاص داده به گونه‌ای که حدود یک سوم آب بهداشتی تولیدی از این طریق از دست می‌رود.

کشاورزان می توانند با روش های نوین آبیاری در مصرف آب صرفه جویی کنند

موضوعی حیاتی که می‌طلبد برنامه ریزی درستی برای مدیریت مصرف صورت گیرد، زیرا جلوی ضرر را از هرجا که گرفت منفعت است و چه ضرری بیشتر از آنکه آب سرمایه‌ای به این با ارزشی در حال از دست رفتن است.

از سوی دیگر نیز با توجه به آنکه بیشترین مصرفی آب در استان یعنی حدود ۹۰ درصد در بخش کشاورزی است نیاز است تا کشاورزان بیشتر به سمت و سوی آبیاری نوین بروند و شیوه‌های سنتی را حذف کنند تا آب کمتری در این سال‌های خشکسالی مصرف شود.

گزارش از زهرا رضوانیان

 

 

 

 

 

 

 

در سفر استاندار خراسان جنوبی صورت گرفت

بهره‌برداری از ۲ واحد گلخانه در شهرستان نهبندان

همزمان با حضور استاندار خراسان‌جنوبی در شهرستان نهبندان، ۲ واحد گلخانه در مجتمع گلخانه‌ای این شهرستان به بهره‌برداری رسید.

 

 

در سفر قناعت استاندار خراسان جنوبی به شهرستان درمیان ۲ واحد گلخانه‌ به مساحت ۵ هزار متر مربع که زمینه تولید انواع محصولات گلخانه‌ای را فراهم می آورد به بهره برداری رسید.

ظرفیت تولید سالانه محصول در این ۲ واحد، ۲۰۰ تن است که با راه اندازی آن زمینه اشتغال پایدار ۴ نفر فراهم شده است.

در مجتمع گلخانه‌ای نهبندان به مساحت ۶۰ هکتار، ۱۰۰ قطعه طراحی شده و آماده واگذاری است که از مجموع قطعات آماده واگذاری، ۲۸ قطعه در اختیار متقاضیان قرار گرفته و در حال بهره برداری است.

با فعال شدن تمام قطعات این مجتمع برای ۶۹۰ نفر اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می شود.

بهره برداری از واحد تولیدی پرورش مرغ تخمگذار در نهبندان

قناعت استاندار خرسان جنوبی گفت: واحد تولیدی پرورش مرغ تخمگذار در شهرستان نهبندان با هدف ایجاد اشتغال، تولید تخم مرغ، رفع نیاز شهرستان و کمک به صادرات تخم مرغ از استان با ظرفیت تولید ۲۸ هزار و ۴۵۰ تن تخم مرغ در سال ایجاد شده است.

او گفت: راه اندازی این مجموعه زمینه اشتغال ۴ نفر به صورت مستقیم و ۱۰ نفر به صورت غیر مستقیم را فراهم آورده است.

افتتاح این واحد تولیدی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی و با حضور امام جمعه، فرماندار و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی انجام شد.

 

 

 

ایمنی بازار بیرجند، آتش زیر خاکستر

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: بازار مرکزی بیرجند از نظر آتش‌نشانی ایمنی لازم را ندارد و نیازمند ایمن‌سازی است.

حیاتی گفت: در سال‌های گذشته چند آتش‌سوزی در بازار مرکزی بیرجند و بازارچه سادسی به دلیل اتصال سیم برق رخ داده اما با وجود مکاتبات

 

متعدد و مصوبات جلسات کارگروه ایمنی، هنوز اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته است.

او گفت: اغلب پاساژ‌های شهر بیرجند ناایمن هستند و وجود انبار‌های ضایعات در شهر معضل دیگری است که در بازرسی‌ها همه مواردی که مشاهده شده پلمب شده‌ است، اما برخی انبار‌ها به‌ صورت پنهان در داخل منازل مسکونی هستند که می‌توانند خطرآفرین باشند.

حیاتی از شناسایی ۳۴۴ ساختمان و مکان ناایمن در شهر بیرجند خبر داد و گفت: از این تعداد ۷۰ مجتمع و ساختمان بلند در سال‌های گذشته، ۸۵ مورد در سه ماهه نخست امسال و ۱۰۰ مورد در پنج سال اخیر شناسایی شده است.

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: همچنین از ابتدای امسال تاکنون هفت ساختمان‌ فرسوده، پنج انبار سیلندر گاز مایع به‌ویژه در خیابان ۱۷ شهریور، هفت پاساژ‌ ناایمن و پنج فروشگاه‌ بزرگ شناسایی شده است.

او گفت: ۵۰ درصد از ساختمان‌های استان بدون پایان کار به بهره‌برداری می‌رسند.

حیاتی گفت: وجود برخی معابر کم عرض در سطح شهر به‌ویژه بافت فرسوده، پارک نامناسب خودرو توسط شهروندان و همچنین ایجاد سایبان پارکینگ توسط مالکان مجتمع‌های واقع در خیابان مهزیار، سایت اداری ضلع غربی خیابان محبت، نیروی هوایی، بقیه الله، پشت مزار شهدای باقریه و صیاد شیرازی، دسترسی آتش‌نشانی را هنگام بروز حادثه با مشکل مواجه کرده است

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: برخی ساختمان‌ها با کاربری مسکونی پایان کار دریافت کرده اند اما از آن‌ها به عنوان ساختمان پزشکان یا کاربری‌های دیگر استفاده می‌شود که مستلزم رعایت ضوابط ایمنی ویژه این اماکن هستند.

او گفت: پارک تانکر‌های حامل سوخت در سطح شهر هم در کنار مجتمع‌های مسکونی و منازل شهروندان از جمله مهرشهر، تقاطع بقیه الله و شعبانیه، انتهای کارگر شمالی، الهیه و بلوار میلاد می‌تواند حادثه‌ساز باشد.

حیاتی گفت: تاکنون ۱۱ مورد از مکان‌های غیرمجاز شارژ سیلندر جمع‌آوری شده، اما برخی از آن‌ها به‌صورت پنهانی داخل منازل فعالیت می‌کنند.

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: همچنین فروشگاه‌های زنجیره‌ای مجوز خود را از تهران دریافت می‌کنند و برای دریافت تاییدیه آتش‌نشانی مراجعه نمی‌کنند که می‌تواند زمینه بروز حوادث احتمالی را فراهم کند.

او گفت: در ۲ ماه گذشته، ۲۱۲ مورد حادثه و آتش‌سوزی داخل محدوده شهری بیرجند به این سازمان اعلام و مهار شده که میانگین زمان رسیدن به محل حریق داخل شهر سه دقیقه و ۱۲ ثانیه و حادثه سه دقیقه و ۱۵ ثانیه ثبت شده است.

حیاتی گفت: همچنین میانگین زمان رسیدن به محل حریق در خارج از محدوده شهر هشت دقیقه و ۴۳ ثانیه و صحنه حادثه نیز ۱۰ دقیقه و ۵۳ ثانیه بوده است.

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: از مجموع حریق‌ها چهار مورد عمدی، ۲۶ مورد غیرعمدی و مابقی به دلایل نامعلوم رخ داده و در این زمینه ۲ نفر در استان فوت کرده اند همچنین از مجموع حوادث مذکور یک مورد عمدی، ۱۱۰ مورد غیرعمدی و مابقی به دلیل نامعلوم روی داده است.

 

 

 

 

 

 

سازمان آتش نشانی شهرداری بیرجند؛

۳۴۴ ساختمان و مکان ناایمن در بیرجند شناسایی شده است

سازمان آتش نشانی وخدمات ایمنی شهرداری بیرجند از شناسایی ۳۴۴ ساختمان و مکان ناایمن در بیرجند خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، معاون برنامه ریزی و پشتیبانی آتش نشانی بیرجند در گفتگو با خبرنگار ۳۴۴ ساختمان و مکان ناایمن در بیرجند شناسایی شده استصداوسیما گفت: اماکن ناایمن شناسایی شده در بیرجند شامل انبار‌های دپوی ضایعات ۶۵ مورد، مجتمع و ساختمان بلند ۷۰ مورد سال‌های گذشته و ۸۵ مورد در سه ماهه نخست امسال، ادارات ۱۰۰ مورد در ۵سال اخیر، ساختمان‌های فرسوده امسال ۷ مورد، انبار دپوی سیلندر گاز مایع ۵ مورد (بویژه خ ۱۷ شهریور)، پاساژ‌های ناایمن ۷ مورد و فروشگاه‌های بزرگ ۵ مورد است.

سلمانی با اشاره به وقوع چندین آتش‌سوزی در بازار بیرجند و بازارچه سادسی در سال‌های گذشته به دلیل اتصالی سیم برق گفت: بازار مرکزی بیرجند از نظر آتش نشانی، ایمنی لازم را ندارد و با وجود مکاتبات متعدد و مصوبات جلسات کارگروه ایمنی هنوز اقدام موثری در راستای ایمن سازی بازار مرکزی صورت نگرفته است. همچنین اغلب پاساژ‌های سطح شهر ناایمن هستند.

وی گفت: وجود انبار‌های ضایعات در شهر معضل دیگری است که در بازرسی‌ها همه مواردی که مشاهده شده پلمب شده اند، اما برخی انبار‌ها به صورت پنهان در داخل منازل مسکونی هستند که می‌توانند خطر آفرین باشند.

معاون برنامه ریزی و پشتیبانی آتش نشانی بیرجند با اشاره به اینکه ۵۰ درصد ساختمان‌ها بدون پایان کار به بهره‌برداری می‌رسند گفت: برخی ساختمان‌های بزرگ و مرتفع پایان کار نگرفته، اما به بهره برداری رسیده اند.

سلمانی همچنین گفت: وجود برخی معابر کم عرض در سطح شهر بویژه بافت فرسوده و نیز پارک نامناسب خودرو توسط شهروندان در آن‌ها و همچنین ایجاد سایبان پارکینگ توسط مالکین مجتمع‌های واقع در خیابان مهزیار، سایت اداری ضلع غربی خیابان محبت، نیروی هوایی، بقیه الله، پشت مزار شهدای باقریه، صیادشیرازی، دسترسی آتش نشانی را با مشکل مواجه کرده است.

معاون برنامه ریزی و پشتیبانی آتش نشانی بیرجند گفت: برخی ساختمان‌ها با کاربری مسکونی پایان کار دریافت کرده‌اند، اما از آن‌ها به عنوان ساختمان پزشکان و یا کاربری‌های دیگر استفاده می‌شود که مستلزم رعایت ضوابط ایمنی ویژه این اماکن است.

سلمانی گفت: پارک تانکر‌های حامل سوخت در سطح شهر هم در کنار مجتمع‌های مسکونی و منازل شهروندان از جمله مهرشهر، تقاطع بقیه الله و شعبانیه، انتهای کارگر شمالی، الهیه و بلوار میلاد می‌تواند حادثه ساز باشد.

وی از مکان‌های شارژ غیر مجاز سیلندر گاز مایع هم به عنوان عاملی خطرآفرین یاد کردو گفت:تاکنون ۱۱ مورد از مکان‌های غیرمجاز شارژ سیلندر جمع‌آوری شده اند، اما برخی از آن‌ها به صورت پنهانی در داخل منازل فعالیت می‌کنند که نیازمند معرفی شهروندان است.

معاون برنامه ریزی و پشتیبانی آتش نشانی بیرجند همچنین گفت: از آنجا که فروشگاه‌های بزرگ مجوز خود را از تهران دریافت می‌کنند برای دریافت تاییدیه آتش نشانی مراجعه نمی‌کنند که خود می‌تواند زمینه بروز حوادث احتمالی را فراهم کند.

سلمانی افزود: اماکن درمانی و ادارات در حال دریافت تاییدیه ایمنی هستند، ولی مراجعه برای دریافت تاییدیه از سوی ساختمان پزشکان کمتر بوده و واحد‌های صنفی و خطرساز نیز در سنوات اخیر جهت اخذ تاییدیه به آتش نشانی معرفی نمی‌شوند.

سلمانی گفت: شهروندان می‌توانند برای دریافت مشاوره ایمنی و یا اعلام محل‌های ناایمنی که مشاهده می‌کنند در ساعات اداری با شماره ۳۲۴۱۷۰۴۳ و ۳۲۴۱۷۰۵۲ تماس بگیرند.
قطعاً بدون همکاری شهروندان ایمنی شهر محقق نخواهد شد.

 

 

 

 

تشییع پیکر مادر شهید حسن خطیبی در عشق آباد/۲

مادر شهید حسن خطیبی در عشق آباد تشییع و به خاک سپرده شد.

مرحومه کربلایی جهان آرا برهانی مادر شهید حسن خطیبی روز گذشته در سن ۸۶ درگذشت مادر شهید حسن خطیبی در عشق آبادسالگی به علت کهولت سن و سکته مغزی دعوت حق را لبیک گفت و آسمانی شد.

 

پیکر مرحومه برهانی امروز در عشق آباد تشییع و در جوار فرزند شهیدش واقع در گلزار شهدای شهر عشق آباد به خاک سپرده شد.

شهید حسن خطیبی در مرداد ۱۳۴۴ در روستای معدن قلعه بخش دستگردان از توابع شهرستان طبس متولد شد و در تاریخ ۵ اسفند ۱۳۶۲ در منطقه عملیاتی جفیر به درجه رفیع شهادت نائل آمد و در شهر عشق آباد طبس به خاک سپرده شد.

 

 

 

شناسایی ۳ بیمار کرونایی جدید در خراسان جنوبی/۲-۳

۳ بیمار کرونایی جدید در خراسان جنوبی شناسایی شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۳۲ شناسایی ۲ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبیآزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۳ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۲ مورد از فردوس و یک مورد از بشرویه شناسایی شد.

به گفته دبیر دانشگاهی ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۱۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۳ نفر کرونا مثبتند.

 

 

 

امام جمعه موقت بیرجند

امروزه امنیت غذایی با امنیت نظامی برابری می‌کند/۲-۳

حجت الاسلام مشرفی در خطبه های نماز جمعه گفت: امروزه امنیت غذایی با امنیت نظامی برابری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، امام جمعه موقت بیرجند در خطبه‌های نماز جمعه امروز ضمن تبریک سالروز امروزه امنیت غذایی با امنیت نظامی برابری می‌کندتاسیس جهاد کشاورزی توسط امام خمینی (ره) گفت: رسیدن به امنیت غذایی در کنار اقتدار نظامی، امنیت ملی ما را رقم می‌زند و جهاد کشاورزی نقش خود را در این جایگاه باید تعریف و تعیین کند.

حجت الاسلام مشرفی افزود:از همه دستگاه‌ها درخواست داریم تا تلاش کنند جریان تولید را به کار بگیرند تا خودکفا شویم که این خودکفایی هم امنیت غذایی و هم اقتصادی را در پی خواهد داشت.

وی گفت: باهمت همه کشاورزان راه درازی را در پیش داریم و به فکر رسیدن به امنیت غذایی پایدار هستیم.

امام جمعه موقت بیرجند همچنین با اشاره به ۳۱ خرداد سالروز شهادت دکتر چمران گفت: زندگی پرحادثه و سراسر تلاش، ایثار، عشق و فداکاری شهید دکتر مصطفی چمران زبانزد همه است.

حجت الاسلام مشرفی گفت:شهید دکتر مصطفی چمران، نمونه کامل هجرت، جهاد و شهادت بود که باید برای نسل جوان معرفی شود.

وی همچنین به سرقت از اموال بانک ملی اشاره کرد و گفت:اقدامی که این افراد انجام دادند جز پیشمانی برایشان چیزی نداشت.

حجت الاسلام مشرفی از دستگاه قضائی خواست که هزینه جرم و جنایت را چنان افزایش دهد که کسی حتی به فکر اینگونه خرابکاری‌ها نیفتد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی:

۷۰ میلیارد تومان اعتبار بیابان زدایی به خراسان جنوبی اختصاص یافت/خیز بیابان بیشتر از اعتبارات است

خیز بیابان بیشتر از اعتبارات است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به افزایش کانون‌های فرسایش بادی و خاکی، خشکسالی‌های متناوب و کمبود بارندگی، اعتبارات و سرعت اجرای طرح‌های مقابله با بیابان زدایی با اینکه طی سال‌های اخیر افزایش داشته اما بازهم جوابگوی سطح درگیری استان نیست.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی گفت: سال ۹۹ حدود ۳۰ میلیارد تومان و در سال جاری هم ۷۰ میلیارد تومان اعتبار از محل منابع طبیعی برای مقابله با بیابان‌زایی در استان در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا نصرآبادی صبح پنج شنبه در نشست خبری به مناسبت روز مقابله با بیابان‌زایی اظهار کرد: خراسان‌جنوبی با قرار داشتن روی کمربند خشک و نیمه خشک نیمکره شمالی دارای ذخایر منابع آبی بسیار ضعیف و نزولات جوی کم، تبخیر سالیانه بسیار شدید و میزان پوشش گیاهی اندک است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: این شرایط موجب شده که متأسفانه از کل عرضه‌های طبیعی خراسان جنوبی ۳۶ درصد را عرصه‌های بیابانی و ۵۰ درصد را مراتع کم تراکم بیابانی تشکیل دهد.

نصرآبادی با اشاره به اینکه متأسفانه در خراسان جنوبی ۳۲ کانون فرسایش بادی استانی وجود دارد، ادامه‌داد: نهال کاری، مدیریت روان آب‌های سطحی، بذرکاری، احداث بادشکن زنده، تهیه طرح‌های مقابله با بیابان‌زایی، مالچ پاشی و … از جمله برنامه‌های ما برای مقابله با بیابان‌زایی بوده است.

وی گفت: در نگاه ویژه‌ای که سازمان جنگل‌ها و محیط زیست به بحث مالچ پاشی دارند رویکردهای جدیدی در این زمینه و با شرایط محیط زیستی داریم و البته مالچ پاشی در محدوده مسجد شکر مالچ نفتی به معنای قدیم نبود است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در سال ۹۸ بالغ بر ۸۲ میلیارد تومان در حوزه مقابله بیابان‌زایی که ۴۵ هزار هکتار انجام عملیات ما بود و در سال ۹۹ نیز این اعتبارات به ۴۵ میلیارد تومان رسید.

آنالیز اعتبارات حوزه مقابله با بیابان‌زایی

نصرآبادی با اشاره به اینکه اعتبارات حوزه مقابله با بیابان‌زایی منابع طبیعی خراسان جنوبی در سال ۹۹ حدود ۳۰ میلیارد تومان و در سال جاری هم ۷۰ میلیارد تومان در نظر گرفته است، بیان کرد: عملیات مدیریت مقابله با بیابان‌زایی را در سطح ۱۰ هزار هکتار خواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوال پیرامون مراقبت از عرصه‌های نهال کاری شده و چرایی عدم نمود این اقدامات در خراسان‌جنوبی گفت: در وهله نخست باید به این نکته اشاره کنیم که خراسان‌جنوبی وسعت بسیار زیادی دارد و از این جهت هر چه قدر هم که نهال کاری داشته باشیم دیده نمی‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه به جز حاشیه جاده‌ها ۲۴۰ هزار هکتار جنگل‌های دست کاشت در خراسان‌جنوبی داریم، اظهار کرد: از طرف دیگر بسیاری از نهال کاری‌ها در حوزه کاری شهرداری‌ها و … بوده است.

نصرآبادی ادامه‌داد: آمادگی داریم یک تور خبری راه بیندازیم و عزیزان دغدغه مند را به مناطق نهال‌کاری شده ببریم تا شرایط را از نزدیک مشاهده کنند.

تعریف ۱۴ پروژه دانش بنیان

وی افزود: با توجه به شعار تولید دانش بنیان و سیاست کاری منابع طبیعی در هفت بخش کاری منابع طبیعی ۱۴ پروژه دانش بنیان را تعریف کرده‌ایم که با کمک شرکت‌های دانش بنیان و بنیاد علمی نخبگان و دانشگاه‌ها عملیاتی خواهیم کرد.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در بحث برند سازی نهال‌ها و بذرپاشی با پهبادها نیز در سال جاری ورود خواهیم داشت، گفت: کاشت قلمه بدون آبیاری با توجه به شرایط منطقه نیز امکان سنجی می‌شود.

نصرآبادی اظهار کرد: در سال جاری طی هفته جهاد کشاورزی ۱۰ پروژه منابع طبیعی با اعتباری در حدود ۹ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید که طرح‌های آبخیزداری، طرح‌های مقابله با بیابان‌زایی و … از جمله این پروژه‌ها است.

وی با اشاره به تخصیص ۳۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور برای مقابله با بیابان‌زایی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ سرجمع اعتبارات ما ۳۰۳-۳۰۴ میلیارد تومان (ملی و استانی) بود که ۱۴ میلیارد تومان آن مربوط به اعتبارات استانی بوده است.

کتاب‌خانه سیار مهمان کودکان ونوجوانان عشایری درمیان/۲

کتاب‌خانه سیار روستایی کانون پرورش فکری مهمان کودکان ونوجوانان محلات عشایری شهرستان درمیان

کتاب‌خانه سیار کانون پرورش فکری در شهرستان درمیان علاوه بر مناطق روستایی این شهرستان به کودکان ونوجوانان در ایام تابستان با حضور در محلات عشایری این شهرستان  در منطقه مرزی گزیک نیز به کودکان و نوجوانان خدمات رسانی می‌کند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ امانت کتاب، قصه گویی، پخش فیلم، کتاب‌خوانی، شعر خوانی و… بخشی از برنامه هایی است که توسط سید فاضل عبداللهی مربی این کتاب‌خانه برگزار می‌شود.

این گزارش می‌افزاید؛ این کتاب‌خانه در حال حاضر به بیست روستای شهرستان درمیان خدمات رسانی می‌کند.

 

 

مسابقه نقاشی با موضوع محیط زیست در فردوس برگزار شد/۲

کارگاه آموزشی و مسابقه نقاشی با موضوع محیط زیست در کانون پرورش فکری فردوس برگزار شد

به مناسبت گرامی‌داشت هفته محیط زیست، مرکز فرهنگی وهنری کانون شهرستان فردوس با مشارکت شهرداری و اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان و با هدف  افزایش آگاهی کودکان ونوجوانان در زمینه‌ی نگهداری و مراقبت از محیط زیست، ترویج فرهنگ زیست محیطی، کارگاه آموزشی با موضوع «حفظ محیط زیست و کاهش تولید زباله و همچنین تفکیک زباله‌های تر و خشک» را با حضور  حمید مرادی کارشناس اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان برگزار کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در ادامه این کارگاه نیز مسابقه نقاشی با موضوع حفظ و نگهداری طبیعت و محیط زیست،پسماند کارخانه‌ها و تفکیک زباله با حضور ۸۰ عضو کودک و نوجوان  دختر این مرکز برگزار شد.

گفتنی است در پایان این برنامه‌ها که با حضور حسین اکبری شهردار و محمد کاظم شکر گزار رییس اداره محیط زیست این شهرستان برگزار شد به ده نفر از صاحبان آثار هنری برتر جوایزی اهدا شد.

 

 

مدیران تمام تلاش خود را برای جذب اعتبارات به کار گیرند

استاندار خراسان جنوبی گفت: دستگاه‌های اجرایی با توجه به نزدیک شدن پایان سال مالی، باید با تمام تلاش اعتبارات را حداکثری جذب کنند.

قناعت در شورای اداری استان افزود: در تسهیلات تبصره ۱۸ بند الف قانونمدیران تمام تلاش خود را برای جذب اعتبارات به کار گیرند بودجه سال ۱۴۰۰، مبلغی را به استان اختصاص داده اند و مدیران باید نسبت به جذب تمام این مبلغ اقدام کنند و متاسفانه تا کنون کمتر از ۲۰ درصد جذب شده و انتظار می‌رود در فرصت یک ماهه باقی مانده تا ۳۱ تیر ماه سال جاری، میزان جذب کامل شود.

وی همچنین در خصوص پیگیری مصوبات سفر رییس جمهور و معاون اول رییس جمهور به استان گفت: مصوبات باید از طریق معاون عمرانی پیگیری و موانع پیش رو برداشته شود.

استاندار همچنین با اشاره به اهمیت سفر سفرای خارجی به استان افزود: تا کنون با پیگیری‌های صورت گرفته با پنج نفر از سفرای خارجی دیدار داشتیم که تعداد آن‌ها خواهد بود و بخش خصوصی با توجه به منفعت‌های سفر این افراد به خراسان جنوبی، باید آمادگی لازم را داشته باشند.

آقای قناعت، القای بم بست را حربه نخ نما دشمن دانست و گفت: گرچه دشمن در حال القای به پایان رساندن جمهوری در اذهان مردم است و قصد دارد روحیه نا امیدی را تزریق کند، اما مردم به خاطر دولت و روحیه امیدواری که دارند منتظر نتیجه جراحی اقتصادی هستند.

وی با اشاره به نفوذ رسانه‌های معاند و سلبرتی‌ها و تبلیغات گسترده آن‌ها علیه نظام افزود: رسانه‌های معاند کفگیرشان به ته دیگ خوره، اما متاسفانه بعضی از سلبریتی‌ها نیز در مردم احساس نا امیدی و بدبینی نسبت به نظام ایجاد می‌کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هم با اشاره به طرح یارانه ها، همگرایی و روحیه جهادی بین جهاد کشاورزی، سازمان صمت و سایر ارگان‌های مرتبط استان ما را ارزشمند دانست که سبب موفقیت اجرای طرح یارانه‌ها شده است.

اشرفی افزود: از آغاز طرح مردمی سازی یارانه ها، بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان پرداختی در حوزه دامدار کارت به تولیدکنندگان بخش کشاورزی و دام و طیور داشته ایم.

وی گفت: در اجرای طرح مدیریت نانوایی‌ها نیز با هم افزایی در استان امور به خوبی در بیرجند حال پیگیری است و این امر باید در سایر شهرستان‌ها نیز به همین صورت پیش برود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار در خصوص توزیع اقلام اساسی در استان نیز گفت: در حوزه گوشت مرغ و تخم مرغ مشکلی نداریم و دغدغه ما بیشتر در بحث روغن به دلیل نبود کارخانه تولید این محصول در استان است که نیازمند سرمایه گذاری در بحث دانه‌های روغنی هستیم.

اشرفی از دستگاه‌های اجرایی خواست در بحث شرکت‌های دانش بنیان از پتانسیل، ظرفیت و زیرساخت‌های خود برای توسعه، رونق و تحقق و حمایت از فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان به میدان عمل بیایند.

 

 

 

 

کاهش دمای هوا در خراسان جنوبی/۲

دمای هوا در خراسان جنوبی تا ۶ درجه کاهش می یابد.

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: با توجه به الگوی نقشه‌های پیش یابی و خروجی مدل‌های هواشناسی،  وزش باد  شدید و گرد و خاک در منطقه قابل پیش بینی است، ضمن اینکه در برخی از ساعات خیزش گردو خاک باعث کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی نیز خواهد شد.
لطفی گفت: به لحاظ دمایی نیز روند تغییرات دمایی کاهشی خواهد بود و دمای هوا ۴ تا ۶ درجه کاهش می‌یابد.

 

 

 

 

 

 افتتاح اولین نمایشگاه تولیدات صنایع‌دستی شهرستان‌های شرق خراسان جنوبی/۲

اولین نمایشگاه تولیدات صنایع‌دستی شهرستان‌های شرق خراسان جنوبی در شهرستان سربیشه افتتاح شد.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سربیشه، گفت: در این نمایشگاه محصولات صنایع‌دستی شهرستان‌های سربیشه، درمیان، نهبندان به نمایش گذاشته شده است.

حق پناه  افزود: این نمایشگاه که برای اولین بار در استان برگزار‌ می‌شود تولیدات صنایع‌دستی شهرستان‌های شرق خراسان جنوبی در ۱۴ غرفه معرفی و عرضه شده است.

وی گفت : گلیم، سفال و سرامیک، برک، سنگ‌های قیمتی، حوله، جاجیم، حصیر ازجمله محصولات ارائه شده در
این نمایشگاه است.

 

 

 

 

 

 

 

اختصاص دو میلیارد تومان برای تکمیل گود باستانی سه قلعه/۷

دو میلیارد تومان برای تکمیل طرح گود باستانی سه قلعه شهرستان سرایان اختصاص یافت.

استاندار خراسان جنوبی در سفر به شهرستان سرایان در ادامه بازدید از طرح‌های نیمه تمام شهرستان سرایان، از محل احداث گود باستانی سه قلعه بازدید کرد، و مقرر شد در جهت تکمیل این طرح ورزشی یک میلیارد تومان از محل استانداری و یک میلیارد تومان هم توسط فرمانداری به این پروژه اختصاص یابد.
عملیات اجرایی گود باستانی خیر ساز سه قلعه در سال ۹۷  آغاز شده با کمک ۶۰ میلیون تومانی آغاز و به جهت کمبود اعتبار با پیشرفت حدود ۱۰ درصدی نیمه تمام مانده است.

۲ فوتی در حادثه محور طبس _ ده محمد/۴

تصادف خودروی پژو با پراید در جاده طبس _ ده محمد ۲ فوتی و ۵ مصدوم بر جا گذاشت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی این حادثه در کیلومتر ۳۸جاده طبس به ده محمد رخ داد که بلافاصله ۴ دستگاه آمبولانس اورژانس ۱۱۵ به محل اعزام شدند.
۵مصدوم حادثه پس از دریافت اقدام‌های درمانی اولیه با کمک کارشناسان فوریت‌های پزشکی به بیمارستان انتقال یافتند.
سرهنگ رضایی رئیس پلیس راه استان علت حادثه را تجاوز به چپ سواری پژو ناشی از خستگی و خواب آلودگی عنوان کرد.
وی افزود: در این حادثه راننده و یک سرنشین خودروی پژو جان باختند.

 

 

 

 

 

 

 

آغاز عملیات اجرایی مخزن هزار متر مکعبی آبیز و مجتمع شهید رجایی/۲

عملیات اجرایی مخزن هزار متر مکعبی شهر آبیز و مجتمع شهید رجایی شهرستان زیرکوه با اعتبار بیش از ۸ میلیارد تومان آغاز شد.

با بهره برداری از این طرح ۷ هزار نفر از شهر آبیز و ۴ روستای نوده، چناران، اسفاد و میراباد بهرمند خواهند شد.
همچنین طرح آبیاری کم فشار چاه مشاع روستای بارنجگان با اعتبار ۱ میلیارد و ۲۹۷ میلیون تومان و بهره مندی ۷۰ خانوار امروز افتتاح شد.

 

 

 

 

 

۳۲ میلیارد تومان برای بهسازی محور چاه غیاث سرایان نیاز است

۳۲ میلیارد تومان برای بهسازی محور چاه غیاث سرایان نیاز است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی در بازدید استاندار از محور آنتنی چاه غیاث گفت: حداقل اعتبار مورد نیاز برای روکش آسفالت این محور به سمت مرکز استان ۳۲ میلیارد تومان برآورد شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا اسدالله جلال‌زاده روز پنجشنبه در بازدید جواد قناعت از این محور که بخشی از مسیر اصلی سه‌قلعه – بیرجند است، افزود: محور آنتنی چاه‌ غیاث – چاه تریخی – چاه پنیری در مجموع به طول ۲۲ کیلومتر است.

وی بیان کرد: این محور، مسیر دسترسی ۱۸۵ خانوار معادل ۶۲۵ نفر از اهالی ساکن در سه روستای چاه غیاث، چاه تریخی و چاه پنیری محسوب می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی که امروز در ششمین سفر شهرستانی خود به سرایان سفر کرده است، از این طرح عمرانی بازدید کرد.

وی در حاشیه بازدید از محور چاه غیاث با اهالی روستاهای چاه ترخی و چاه پنیری هم به گفت و گو پرداخت.

قناعت در ادامه برنامه‌های بازدید از طرح‌های عمرانی شهرستان سرایان، از پروژه احداث پایگاه اورژانس جاده‌ای چاه طالب بازدید کرد.

عملیات اجرایی این پروژه خیرساز با زیربنای ۱۴۵ متر مربع در آذر ۱۴۰۰ آغاز شد و برای تکمیل و بهره‌برداری به تامین اعتبار نیاز دارد.

کمک یک میلیارد تومانی استاندار به تکمیل پروژه پایگاه اورژانس جاده‌ای چاه طالب از نتایج این بازدید بود.

 

 

 

 

هتک حیثیت خانم جوان به خاطر اختلاف حساب در بیرجند/۴

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی از شناسایی فردی خبر داد که به خاطر اختلاف حساب اقدام به هتک حیثیت شاکیه در بستر اینستاگرام کرده بود.

 

سرهنگ الوانی گفت: خانم جوانی با مراجعه به پلیس فتا شکایتی مبنی بر اینکه شخص ناشناسی در بستر شبکه اجتماعی اینستاگرام اقدام به انتشار مطالب کذب و توهین آمیز کرده و موجب هتک حیثیت و سلب آسایش وی و خانواده شده است را مطرح کرد که بررسی موضوع پرونده در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

او گفت: شاکیه در اظهارات خود عنوان داشت مدتی است که فردی در بستر اینستاگرام پیام‌های خلاف شأن را به من نسبت داده و همچنین به صورت پیامکی به صورت مداوم برای بنده مزاحمت ایجاد می‌کند.

سرهنگ الوانی گفت: با توجه به اقدامات تخصصی صورت گرفته توسط کارشناسان پلیس فتا متهم که پسر جوانی بود شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی به این پلیس احضار شد.

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی گفت: ابتدا متهم منکر بزه ارتکابی شد، ولی پس از مواجهه با مدارک و مستندات ارائه شده توسط کارشناسان این پلیس به ناچار لب به اعتراف گشوده و بزه انتسابی را پذیرفت و در اظهارات خود عنوان داشت مدتی پیش شاکیه ماشین خود را جهت انجام یک‌سری خدمات به مغازه آورده بود و بعد از انجام خدمات دچار اختلاف حساب شدیم که اقدام به انجام این عمل کردم.

او گفت: شهروندان به هیچ وجه اختلافات شخصی و کاری را به فضای مجازی نکشانند و هرکس در فضای مجازی به توهین، تهدید و نشر اکاذیب. اقدام کند به موجب قانون جرم محسوب شده و قانون‌گذار برای آن مجازات تعیین کرده است لذا رعایت اخلاق در فضای سایبر و به خصوص شبکه‌های اجتماعی امری مهم محسوب می‌شود

 

 

 

فعالیت هزاران ژیمناست با یک سالن اختصاصی در استان قهرمان پروری را سخت کرده است

فضای آموزشی اصلی ترین نیاز پرورش ژیمناست / اعتبارات هیئت های شهرستان در اختیار ادارات ورزش و جوانان قرار نگیرد

رئیس هیئت ژیمناستیک خراسان جنوبی گفت: با این که ژیمناستیک پرطرفدارترین رشته ورزشی و بالاترین آمار ورزشکار راطی سال‌های گذشته در استان به خود اختصاص داده است اما فقط یک سالن در اختیار این هیئت قرار دارد در حالی که برای پرورش ژیمناست در بخش قهرمانی نیازمند چندین فضای آموزشی استاندارد هستیم.

به گزارش خاورستان ژیمناستیک جزو رشته های پایه ورزشی است و به همین دلیل رشته پرطرفداری است و در این سال ها با توجه به برنامه ریزی های هدفمند مسئولان هیئت شاهد توسعه این رشته در بخش های مختلف در خراسان جنوبی هستیم اما از نظر فضای آموزشی برای پرورش قهرمان با کمبودهایی روبرو است در کنار این موضوع مسئولان هیئت از این که در دو سال گذشته هیئت های شهرستانی هیچ اعتباری نگرفتند گلایه دارند.

حسین بیابانی که حدود ۵ سال است هدایت این مجموعه را بر عهده گرفته به خبرنگار خاورستان گفت: برخی از هیئت های ورزشی با آمار ورزشکار کمتر از ۵۰ نفر یک سالن در اختیار دارند اما ژیمناستیک با آمار چندین هزار ورزشکار در کل استان فقط یک سالن اختصاصی آن هم در مرکز استان دارد که بسیار تامل برانگیز است.

وی نبود فضای آموزشی را مهم ترین چالش پیش روی فعالان این رشته بیان کرد و افزود: هیچ کدام از شهرستان های استان نه تنها سالن اختصاصی ژیمناستیک ندارند بلکه جهت تمرین درسالهای چند منظوره نیز با مشکل مواجه هستند.

به گفته وی با توجه به تعدد شاخه های ژیمناستیک و وجود فقط یک سالن وفعالیت بانوان و آقایان دراین های متعدد نمی‌توان ازیک طرف پاسخگوی علاقه مندان به این رشته بود وازطرفی بحث قهرمانی در شاخه های متعدد این رشته را دنبال کرد.

رئیس هیئت ژیمناستیک خراسان جنوبی که هفته گذشته سفری به شهرهای فردوس،سرایان، فردوس ،بشرویه ،طبس ، آیسک و دیهوک داشته و از نزدیک چالش های این هیئت های شهرستانی را درک کرده است بازدیدهای با برنامه وهدفمند از هیئت‌های شهرستانی از مهمترین اهداف برشمرد واز این که اعتبارات هیئت ها از طریق ادارات ورزش و جوانان شهرستان ها توزیع می شود ابراز نارضایتی کرد.

به گفته وی با توجه به تصمیماتی که در توزیع اعتبارات گرفته شده و اعتبارات هیئت ها مستقیم به ورزش و جوانان شهرستان ها واریز شده است در دو سال گذشته هیچ اعتباری به هیئت ژیمناستیک شهرستانی داده نشده است.

 

بیابانی با تاکید بر این که نگاه و نگرش استانی و توجه به شهرستانهای کم برخوردار جزو مهم ترین اهداف هیئت استان است افزود: باید مسئولان ورزش و جوانان استان پیگیری های لازم را در این خصوص انجام و در تغییر این رویه اقدام کنند چرا که به رغم فعالیت چشمگیر هیئت های ژیمناستیک شهرستانی حمایتی از این رشته صورت نپذیرفته و ادامه فعالیت با این شرایط سخت ونگران کننده شده است.

بیابانی در بخش دیگری به کمبودها و تجهیز نشدن ست تشک ایمنی استاندارد پایگاه مدرسه قهرمانی ژیمناستیک استان اشاره کرد و اظهار داشت: ژیمناستیک رشته پایه ومادر با تجهیزات گران قیمت وکاملا تخصصی است که نگاه ویژه مسئولین را می‌طلبد چرا که این سالن در آینده ای نزدیک میزبان رویدادهای کشوری و محل برگزاری اردوی تیم ملی ژیمناستیک کشور خواهد بود.

وی هم چنین به سنگ اندازی ها برای فعالیت هیئت که نمونه آن مزایده سالن تخصصی ژیمناستیک در سال گذشته بود اشاره کرد و افزود: برخی مسئولان به جای این که دنبال پیشرفت ورزش باشند به دنبال حاشیه سازی برای هیئت ها و از بین بردن انگیزه ها برای ادامه فعالیت هستندکه هدفشان سلطه هست تا همکاری وخدمت به ورزش و امیدواریم که در مدیریت جدید شاهد رشد و تعالی روز افزون ورزش خراسان جنوبی باشیم.

وی هم چنین به برنامه های پیش روی هیئت ژیمناستیک استان هم اشاره ای کرد و افزود:با هماهنگی فدراسیون ژیمناستیک دوره داوری ژیمناستیک هنری آقایان در خردادماه وهمچنین دوره های مربیگری درجه ۳ ژیمناستیک هنری در دوبخش آقایان وبانوان وهمچنین کارگاه ارتقا مربیگری ۳ با ۲ ژیمناستیک هنری در بخش آقایان وبانوان در ماههای تیر ومرداد سال جاری در بیرجند برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

سرقت گوشی در خراسان رضوی و گلستان کشف در خراسان جنوبی/۴

 

 

فرمانده انتظامی”سربیشه” از کشف ۲۴ فقره سرقت گوشی همراه به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در این شهرستان خبر داد و گفت: در این رابطه یک متهم دستگیر شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احمد رضا کارگر” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان سربیشه با انجام اقدامات اطلاعاتی اخباری مبنی بر نگهداری تعدادی گوشی همراه سرقتی در منزلی واقع در سطح این شهرستان دریافت کردند که پیگیری موضوع و دستگیری سارق یا سارقان را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: مأموران با انجام بررسی دقیق و تحقیقات گسترده پلیسی محل نگهداری گوشی های سرقتی را شناسایی کردند و پس از هماهنگی با مقام قضائی محل شناسایی شده را بازرسی و تعداد ۲۴ عدد گوشی و یک سارق دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان سربیشه بیان داشت: سارق در بازجویی های پلیسی به ۲۴ فقره سرقت گوشی به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در استان های”خراسان رضوی و گلستان” اعتراف نمود و تصریح کرد: سارق دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

کشف ۲۶۸ راس احشام غیر مجاز در”فردوس”/۴

 

فرمانده انتظامی”فردوس” از کشف ۲۶۸ رأس گوسفند فاقد مجوز بهداشت از ۲ کامیون باری در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا فولادی” اظهار داشت: مأموران پاسگاه”شهید زارع” فردوس هنگام گشت زنی در محورهای مواصلاتی این شهرستان به ۲ کامیون باری مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

وی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از کامیون ها، ۲۶۸ رأس گوسفند فاقد مجوز بهداشتی کشف کردند که ارزش ریالی احشام قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۲ میلیارد و ۶۸۰ میلیون ریال براورد شد.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس بیان داشت: مأموران در این رابطه ۲ خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر کردند که افراد دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

بازدید استاندار از پیست موتورسواری سرایان/۷

 

استاندار خراسان جنوبی از پیست موتورسواری سرایان بازدید کرد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، دکتر قناعت با هدف اطلاع از وضعیت پیست موتور سواری سرایان، به بازدید این پروژه ورزشی رفت.
استاندار در این بازدید، به گفتگو با ورزشکاران رشته موتورسواری پرداخت و در جریان مسایل و مشکلات مرتبط با این پیست قرار گرفت.
برگزاری جلسه ای به منظور بررسی مشکلات پیست در زمینه تأمین آب، روشنایی، مخزن ذخیره آب و … از مهمترین تصمیمات این بازدید بود.

 

 

 

سازمان آتش نشانی شهرداری بیرجند؛

۳۴۴ ساختمان و مکان ناایمن در بیرجند شناسایی شده است/۷-۴

سازمان آتش نشانی وخدمات ایمنی شهرداری بیرجند از شناسایی ۳۴۴ ساختمان و مکان ناایمن در بیرجند خبر داد.

معاون برنامه ریزی و پشتیبانی آتش نشانی بیرجند در گفتگو با خبرنگار ۳۴۴ ساختمان و مکان ناایمن در بیرجند شناسایی شده استصداوسیما گفت: اماکن ناایمن شناسایی شده در بیرجند شامل انبار‌های دپوی ضایعات ۶۵ مورد، مجتمع و ساختمان بلند ۷۰ مورد سال‌های گذشته و ۸۵ مورد در سه ماهه نخست امسال، ادارات ۱۰۰ مورد در ۵سال اخیر، ساختمان‌های فرسوده امسال ۷ مورد، انبار دپوی سیلندر گاز مایع ۵ مورد (بویژه خ ۱۷ شهریور)، پاساژ‌های ناایمن ۷ مورد و فروشگاه‌های بزرگ ۵ مورد است.

سلمانی با اشاره به وقوع چندین آتش‌سوزی در بازار بیرجند و بازارچه سادسی در سال‌های گذشته به دلیل اتصالی سیم برق گفت: بازار مرکزی بیرجند از نظر آتش نشانی، ایمنی لازم را ندارد و با وجود مکاتبات متعدد و مصوبات جلسات کارگروه ایمنی هنوز اقدام موثری در راستای ایمن سازی بازار مرکزی صورت نگرفته است. همچنین اغلب پاساژ‌های سطح شهر ناایمن هستند.

وی گفت: وجود انبار‌های ضایعات در شهر معضل دیگری است که در بازرسی‌ها همه مواردی که مشاهده شده پلمب شده اند، اما برخی انبار‌ها به صورت پنهان در داخل منازل مسکونی هستند که می‌توانند خطر آفرین باشند.

معاون برنامه ریزی و پشتیبانی آتش نشانی بیرجند با اشاره به اینکه ۵۰ درصد ساختمان‌ها بدون پایان کار به بهره‌برداری می‌رسند گفت: برخی ساختمان‌های بزرگ و مرتفع پایان کار نگرفته، اما به بهره برداری رسیده اند.

سلمانی همچنین گفت: وجود برخی معابر کم عرض در سطح شهر بویژه بافت فرسوده و نیز پارک نامناسب خودرو توسط شهروندان در آن‌ها و همچنین ایجاد سایبان پارکینگ توسط مالکین مجتمع‌های واقع در خیابان مهزیار، سایت اداری ضلع غربی خیابان محبت، نیروی هوایی، بقیه الله، پشت مزار شهدای باقریه، صیادشیرازی، دسترسی آتش نشانی را با مشکل مواجه کرده است.

معاون برنامه ریزی و پشتیبانی آتش نشانی بیرجند گفت: برخی ساختمان‌ها با کاربری مسکونی پایان کار دریافت کرده‌اند، اما از آن‌ها به عنوان ساختمان پزشکان و یا کاربری‌های دیگر استفاده می‌شود که مستلزم رعایت ضوابط ایمنی ویژه این اماکن است.

سلمانی گفت: پارک تانکر‌های حامل سوخت در سطح شهر هم در کنار مجتمع‌های مسکونی و منازل شهروندان از جمله مهرشهر، تقاطع بقیه الله و شعبانیه، انتهای کارگر شمالی، الهیه و بلوار میلاد می‌تواند حادثه ساز باشد.

وی از مکان‌های شارژ غیر مجاز سیلندر گاز مایع هم به عنوان عاملی خطرآفرین یاد کردو گفت:تاکنون ۱۱ مورد از مکان‌های غیرمجاز شارژ سیلندر جمع‌آوری شده اند، اما برخی از آن‌ها به صورت پنهانی در داخل منازل فعالیت می‌کنند که نیازمند معرفی شهروندان است.

معاون برنامه ریزی و پشتیبانی آتش نشانی بیرجند همچنین گفت: از آنجا که فروشگاه‌های بزرگ مجوز خود را از تهران دریافت می‌کنند برای دریافت تاییدیه آتش نشانی مراجعه نمی‌کنند که خود می‌تواند زمینه بروز حوادث احتمالی را فراهم کند.

سلمانی افزود: اماکن درمانی و ادارات در حال دریافت تاییدیه ایمنی هستند، ولی مراجعه برای دریافت تاییدیه از سوی ساختمان پزشکان کمتر بوده و واحد‌های صنفی و خطرساز نیز در سنوات اخیر جهت اخذ تاییدیه به آتش نشانی معرفی نمی‌شوند.

سلمانی گفت: شهروندان می‌توانند برای دریافت مشاوره ایمنی و یا اعلام محل‌های ناایمنی که مشاهده می‌کنند در ساعات اداری با شماره ۳۲۴۱۷۰۴۳ و ۳۲۴۱۷۰۵۲ تماس بگیرند.
قطعاً بدون همکاری شهروندان ایمنی شهر محقق نخواهد شد.

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

کوتاهی دستگاه ها در جذب اعتبارات بخشودنی نیست

کوتاهی دستگاه ها در جذب اعتبارات بخشودنی نیست

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه از مدیران می خواهیم اهتمام ویژه ای برای جذب اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای داشته باشند، گفت: هرگونه کوتاهی در این زمینه بخشودنی نیست.

جواد قناعت عصر چهارشنبه در شورای اداری خراسان جنوبی با اشاره به مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی و حضور معاون اجرایی رئیس جمهوری در استان، بیان کرد: انتظار است مدیران پیگیری‌های لازم را برای اجرای مصوبات در دستور کار قرار دهند و مشکلات احتمالی در روند اجرای مصوبات را پیگیری کنند.

وی بیان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته در سفر اخیر معاون اجرایی رئیس جمهور به خراسان جنوبی، هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به اعتبار سفر رئیس جمهور به استان اضافه شد.

قناعت با بیان اینکه دستگاه‌های متولی برنامه‌ریزی‌های لازم را برای سفر دوم رئیس جمهوری به استان طی ماه‌های آینده انجام دهند، اظهار کرد: امید است بتوانیم در این دوره از سفر هم مصوبات خوبی را برای توسعه استان بگیریم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه از مدیران خواستاریم اهتمام ویژه‌ای برای جذب اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای در مهلت باقی مانده تا ۳۱ تیرماه امسال را داشته باشند، گفت: هرگونه کوتاهی در این زمینه بخشودنی نیست و جذب این اعتبارات یکی از ملاک‌های ارزیابی مدیران خواهد بود.

وی با اشاره به قانون حمایت از آمران امر به معروف و نهی از منکر، بیان کرد: وظایف دستگاه‌های اجرایی در قانون حجاب و عفاف که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده، مشخص شده است.

قناعت بیان کرد: متأسفانه بسیاری از این وظایف در دوره گذشته مغفول مانده و انتظار است در این دوره دستگاه‌های اجرایی پای کار بیایند و به وظایف خود عمل کنند.

وی بیان کرد: باید طرح‌های اجرایی ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی بر مبنای آسیب‌های اجتماعی استان تهیه شود.

قناعت با تاکید بر مدیریت راهبردی فتا، اظهار کرد: آن دسته از دستگاه‌هایی که در خصوص حملات سایبری کوتاهی کرده و موضوعات فنی را در این خصوص جدی نمی‌گیرند، اگر مورد حمله واقع شدند، حتماً باید پاسخگو باشند و به عنوان ترک فعل محسوب خواهد شد.

وی ادامه داد: انتظار داریم دستگاه‌های اجرایی همکاری لازم را داشته باشند و با مدیریت و مقابله با این موضوع جلوی بسیاری از آسیب‌ها را بگیریم.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجی در خراسان جنوبی مطرح کرد؛

پیگیری برای سرمایه گذاری با بخش خصوصی کشورهای آسیای میانه/۳

پیگیری برای سرمایه گذاری با بخش خصوصی کشورهای آسیای میانه

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجی در خراسان جنوبی گفت: تلاش ما بر این است که با فعالان بخش خصوصی کشورهای آسیای میانه در راستای پیشگیری از خام فروشی در استان سرمایه‌گذاری کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی حیدری‌فرد اظهار کرد: دومین بازار هدف روابط تجاری خراسان‌جنوبی کشورهای آسیای میانه و حاشیه دریای خزر قرار است تا بازار هدف بسیار خوبی برای محصولات استان پیدا کنیم.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه با هماهنگی‌های انجام شده استاندار خراسان جنوبی در نشست‌های با سفرای کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان، گرجستان، ارمنستان و قرقیزستان افزود: در این نشست‌ها سعی شده توانمندی‌های خراسان‌جنوبی معرفی شود.

حیدری با تأکید بر اینکه در نشست‌های با کشورهای همسایه در زمینه بازاریابی محصولات کشاورزی و ایجاد سرمایه گذاری مشترک با فعالان بخش خصوصی گفت و گو شده است، گفت: تلاش ما بر این است که با فعالان بخش خصوصی این کشورها در راستای پیشگیری از خام فروشی در استان سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشیم.

وی با بیان اینکه خراسان‌جنوبی می‌تواند یکی از مقاصد گردشگران کشورهای همسایه نیز باشد، بیان‌کرد: همچنین در این نشست‌ها خراسان جنوبی آمادگی خود را برای تبادل دانشجو و استاد و برگزاری همایش‌های مشترک علمی اعلام کرده است.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه کشورهای آسیای میانه برای ایران و خراسان جنوبی از اهمیت بالایی برخوردار است، یادآور شد: می‌توانیم با این کشورها همکاری بسیار خوبی داشته باشیم.

استاندار خراسان جنوبی:

وظیفه مسئولان بیان واقعیت‌ها برای خنثی کردن توطئه دشمنان است/۳

وظیفه مسئولان بیان واقعیت‌ها برای خنثی کردن توطئه دشمنان است

 استاندار خراسان جنوبی گفت: یکی از وظایف اصلی مسئولان این است که با بیان واقعیت‌ها، توطئه دشمن را در زمینه القای ناامیدی در کشور خنثی کنند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد قناعت در شورای اداری شهرستان سرایان افزود: خط نخ نمای به بن بست رسیدن نظام توسط دشمن، با هدف ایجاد ناامیدی در بین گروه‌های مختلف مردم شکست خورده است.

وی بیان کرد: برای اولین بار لایه‌های بالای قوای سه گانه کشور به دست افراد انقلابی افتاده که این موضوع سبب ایجاد تعامل بسیار خوبی بین سران سه قوه شده است.

به گفته وی؛ از این فرصت طلایی ارتباط قوا باید برای جهش در حوزه‌های مختلف به ویژه بخش اقتصادی استفاده کنیم.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از موضوع‌های اساسی در جنگ روانی دشمن القای این مطلب است که نظام جمهوری اسلامی ایران به بن بست رسیده و برای جا انداختن این تفکر غلط در بین مردم، از هیچ تلاشی تاکنون دریغ نکرده‌اند.

وی تاکید کرد: هدف اصلی دشمن از طرح این موضوع، ایجاد ناامیدی در بین مردم  است.

قناعت تصریح کرد: دشمن در تلاش است موفقیت‌ها را کوچک و مشکلات را بزرگ نشان دهد و تعدادی از سلبریتی‌ها و سیاسیون داخل کشور، تحت تأثیر عوامل خارج کشور در این خصوص با دشمن همکاری می‌کنند.

وی متذکر شد: مزدوران داخلی هم با تولید فیلم‌هایی درصدد سیاه نمایی در زمینه مشکلات موجود در کشور هستند تا با انجام این کار بلکه بتوانند بقیه عمر خود را در کشورهای غربی و اروپایی بگذرانند.

استاندار خراسان جنوبی هدف اصلی دشمن از انجام این کار را ایجاد ناامیدی در کشور برای فراهم کردن زمینه برگشت طاغوت و ارتجاع اعلام کرد و اظهار داشت: این در حالی است که در سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی مشاهده کردید مردم به راحتی با مقام ارشد دولت در استان مسایل و مشکلات خود را مطرح کردند و فضای خیلی خوبی بین مردم و مسئولان وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای غربی و اروپایی، خبری از این مسایل نیست، تصریح کرد: کسانی هم که در داخل کشور از نظر اعتقادی به کشورهای اروپایی وابسته‌اند، چون از جنس مردم نیستند، تحمل حرف‌های آنها را ندارند.

قناعت بیان کرد: مسئولان نظام چون از جنس مردم هستند، وقتی در بین آنها حضور می‍ یابند، مردم به راحتی با آنها صحبت کرده و مسئولان هم به حرف‌های آنها گوش می‌کنند.

به گفته وی؛ این ارتباط تنگاتنگ مردم و مسئولان، نشانگر پویایی و سرزندگی در کشور است و نشان می‌دهد که مردم از نظام و دولت ناامید نیستند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هر روز شاهد آن هستیم که در آمریکا تعدادی از دانش آموزان و افراد دیگر بر اثر تیراندازی کشته می‌شوند، گفت: بیان مشکلات از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) است اما این کار باید به گونه‌ای باشد که سبب ایجاد ناامیدی در جامعه نشود.

وی با اشاره به اینکه در سفر هیات دولت به خراسان جنوبی، تعدادی از پروژه‌های عمرانی و اقتصادی که از سال‌های گذشته آغاز شده اما نیمه تمام مانده بود، بازدید شد، اظهار امیدواری کرد: با مصوباتی که در این سفر داشتیم و با اعتباراتی برای تکمیل آنها اختصاص یافت، روند تکمیل این پروژه ها تسریع می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی روز پنجشنبه در ششمین سفر شهرستانی خود به سرایان در شمال استان رفت و نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه و فرماندار سرایان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی وی را در این سفر همراهی کردند.

حضور در گلزار شهدای سه‌قلعه و آیسک، بازدید از محور آنتنی چاه غیاث، پروژه پایگاه اورژانس جاده‌ای چاه طالب، معدن بنتونیت، گود باستانی سه‌قلعه، افتتاح همزمان طرح‌های کشاورزی، بازدید از سالن ورزشی آیسک، مجتمع دامداری، سالن آمفی تئاتر، دانشکده کشاورزی و پیست موتورسواری در سرایان، حضور در شورای اداری شهرستان و دیدار با خانواده شهید از جمله برنامه‌های سفر استاندار به سرایان بود.

 

 

 

۲۵ طرح کشاورزی در شهرستان سرایان به بهره‌برداری رسید/۲

۲۵ طرح کشاورزی در شهرستان سرایان به بهره‌برداری رسید

۲۵ طرح بخش کشاورزی شهرستان سرایان همزمان با هفته جهاد کشاورزی و با حضور استاندار خراسان جنوبی در این شهرستان به بهره‌برداری رسید.

در ادامه ششمین سفر شهرستانی استاندار خراسان جنوبی، طرح آبیاری زیرسطحی روز پنجشنبه به نمایندگی از سایر طرح‌ها در سرایان افتتاح شد.

این طرح در باغ پسته‌ به مساحت یک هکتار در محل موتور پمپ پیروز بخش سه‌قلعه سرایان افتتاح شد و هدف از اجرای این طرح، صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش بازدهی آبیاری است که در سال ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب صرفه‌جویی در پی خواهد داشت.

طرح آبیاری زیرسطحی با هزینه‌کرد ۵۲۴ میلیون ریال و دبی آب هشت لیتر بر ثانیه به نمایندگی از ۲۵ طرح بخش کشاورزی شهرستان سرایان به بهره‌برداری رسید.

اجرای این طرح‌ها که امروز با اعتبار بیش از ۶۹ میلیارد ریال به‌طور همزمان افتتاح شدند، اشتغال پایدار و تثبیت اشتغال ۴۰۹ نفر را به همراه داشته است.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه برنامه‌های بازدید در شهرستان سرایان، شرایط مجتمع دامداری سرایان را از نزدیک رصد کرد.

در این بازدید ضمن گفت و گو با مالکان و اطلاع از کاستی‌های این مجتمع دامداری، تصمیماتی برای رفع مشکلات موجود اتخاذ شد.

جواد قناعت ضمن ارائه دستورات لازم مبنی بر ضرورت گازرسانی به این مجموعه تولیدی تا هفته دولت، بر تشکیل نشستی با محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری برای رفع مشکل تامین آب این مجتمع دامداری تاکید کرد.

براساس تصمیمات اتخاذ شده در این بازدید مقرر شد با تامین قیر مورد نیاز توسط مالکان مجموعه، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با در اختیار گذاشتن ماشین‌آلات مربوطه برای آسفالت معابر داخلی مجتمع همراهی کند.

مجتمع دامداری سرایان با ۱۶۵ واحد در قطعات ۱۰ ، ۲۰ و ۳۰ رأسی، حدود پنج هزار متر مربع مساحت دارد.

 

 

 

برگزاری جشنواره فرهنگی و ورزشی عشایر در شهرستان سربیشه/۲

جشنواره بزرگ فرهنگی و ورزشی عشایر شهرستان سربیشه در روستای عشایری تاجمیر برگزار شد.

عصمتی پور مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: جشنواره بزرگ فرهنگی و ورزشی عشایر در شهرستان سربیشه با حضور فرماندار سربیشه، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه و مسئولان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی آغاز و مسابقات مختلفی در آن برگزار شد.

او گفت: در این جشنواره غرفه‌های صنایع دستی مانند عروسک دوزی، قالیچه و پارچه، کیف و کفش‌های دست دوز سنتی در سه چادر عشایری برپا شد.

عصمتی پور گفت: همچنین روش پخت نان سنتی و تولید کره و روغن محلی در سیاه چادر‌های عشایری در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

مدیرکل امورعشایر خراسان جنوبی گفت: مسابقات مختلفی همچون شترسواری، الاغ سواری، طناب کشی، تیراندازی و چوب کشی بین جوانان عشایری برگزار و جمعا مبلغ ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان جوایز نقدی به شرکت کنندگان اهدا شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*