اخبار خراسان جنوبی /

یادداشت: زیستن به قرار آرامش

امروز خراسان جنوبی – محمدی

زیست بهتر، حق انسان است. این حق را هم خود انسان می تواند برای خویش قائل باشد و برای ساخت آن هم اقدام کند. این درست که مولفه های متعددی در این سازه حیاتی موثرند اما انسانِ عاقل با تدبیر امور حتی از تهدیدها هم فرصت می سازد. تفاوت انسان با دیگر مخلوقات هم در ظرفیت های این چنینی است. ما می توانیم در سخت ترین شرایط هم خود را مدیریت کنیم و تنگناها را پشت سر بگذاریم. بزرگان ما ، نمونه های موفقی از این دست اند که فرادید ما قرار گرفته اند تا با سرمشق گرفتن از آن ها، مشق زندگی را بهتر بنویسیم. در قسمت های پیشین این بحث، راز آرامش را در زندگی و کلام شیخ رجب علی خیاط باز خواندیم و دریافتیم که او با درک درست از رزاقیت خداوند، نان خویش را در سفره دیگران نمی جوید و از او آموختیم که باید حیا ورزید در برابر حضرت خداوندگاری که سمیع، بصیر و علیم و البته قاهر و عادل هم هست. او به ماگفت که هرکس باید بار خویش بردارد والا بارش بر زمین خواهد ماند و گفت که به مرگ، چنان باوری دارد که زندگی را اصلاح مسیر می کند. به این نکته در نسخه آرامش هم توجه کردیم که انتظار پویا و سازنده، بی قراری ها را به قرار ایمانی می آورد. انسان در این هندسه مدام با نقطه ها به سر خط باز می گردد و رسالت بهتر شدن ادامه می یابد. باور این حقیقت نورانی که؛ یک نفر مانده از این قوم که برمی گردد، فروغ تازه ای به دل می تاباند تا بیش از گذشته با اصلاح رفتار، هم زندگی را بهتر کنیم و هم برای بهتر شدن زندگی دیگران تلاش ها را جهت دهیم. وقتی که ما در باره حضرت مهدی(عج) می خوانیم که چونان جد بزرگوارش، حضرت رسول اکرم(ص) به میدان خواهد آمد و صاحب دعوت او خواهد بود، به این درک هم می رسیم که باید ما رفتار خود را بر اساس قواعده تعالی بخشیم که پیامبر بزرگوار، خط به خط اش را چنان نورانی نوشته اند که تا قیامت، در چشم ها می نشیند و کسی نمی تواند گم شدن در راه را به حساب ندیدن نشانه ها و تابلو های راهنما بگذارد. راه، روشن است و اگر کسی گم شد، در بستن چشم خویش باید توجه کند نه در راه. پیامبر، مشی دستگیرانه داشت نه این که بخواهد مچ بگیرد. حتی در برابر آن یهودی خاکستر ریز، هم این روش را به حد اعلا رساند و در بیماری اش، چنان مهربانانه و صادقانه، از او عیادت و دلجویی فرمود که از آن خانه نه تنها دیگر خاکستری بر زمین نریخت که فریاد به ایمان قوام یافته اشهد ان محمد رسول ا…، بعد از اشهد ان لا اله الا ا…، به آسمان بلند شد. سبک زندگی پیامبر اکرم، با تکریم مردمان همراه بود و همین بود که مردم را به فهم عظمت و بزرگی پیامبر و دینی که آورده بود می رساند. انسان در دولت صاحب دعوت نبویه هم دارای کرامتی بلند است و البته دیوار این کرامت را هم انسان ها باید با رفتار درست بسازند و در سایه این دیوار، زیستن به قرار آرامش، پر شکوه است….

 

 

کشف دو سنگ نگاره باستانی جدید در شهرستان خوسف

دو سنگ‌نگاره باستانی جدید در شهرستان خوسف کشف شد .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوسف با اشاره بهکشف دو سنگ نگاره باستانی جدید در شهرستان خوسف اینکه به دلیل نزولات جوی و وقوع سیل در منطقه، لایه‌های جدیدی از مجموعه سنگ‌نگاره‌ها در ناحیه هردنگ یافت شده است، گفت: کارشناس باستان‌شناسی استان طی بازدیدی، سنگ‌نگاره‌های جدید را بررسی کردند و پرونده اثر تشکیل شده است.

علی صالحی افزود : این سنگ‌نگاره‌ها در شمال روستای هردنگ بخش ماژان واقع شده و به صورت هوشمند و هدف‌دار نقاشی شده‌اند.

وی گفت : این نقوش صخره‌ای بر روی سنگ‌های آتشفشانی حکاکی شده و شامل اشکالی از بزکوهی، اسب، سوارکاران.صحنه شکار و گل مانند است.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوسف گفت: قدمت این سنگ‌نگاره‌ها به دوره ساگارتی بین ۲ هزار و پانصد  تا ۳ هزار سال پیش برمی‌گردد.

صالحی افزود: مجموعه سنگ‌نگاره‌های ناحیه هردنگ یکی از مناطق باارزش باستانی است.

ساختار بودجه کشور نیاز به اصلاح دارد/نگاه خاص مجلس به مناطق محروم

 

امام جمعه بیرجند: جراحی اقتصادی به مدیران انقلابی نیاز دارد

 

نایب رئیس مجلس: جذب اعتبارات ملی برای خراسان جنوبی پیگیری می‌شود

 

امام جمعه بیرجند: جراحی اقتصادی به مدیران انقلابی نیاز دارد

 

 

 

دولت با دامدار کارت و خرید تضمینی از دامداران حمایت می‌کند

بیرجند – ایرنا – معاونت توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران گفت: صدور دامدار کارت و خرید تضمینی دام از اقدامات مهم دولت سیزدهم برای حمایت از دامداران است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی میزبان روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از مجتمع دام سنگین روستای حسین‌آباد شهرستان فردوس در جمع خبرنگاران افزود: در طرح خرید تضمینی دام، نهاده یا وام به دامدار برای تولید دام داده می‌شود، پس از آن سازمان امور عشایر یا جهاد کشاورزی ورود کرده و دام را خریداری می‌کنند و هم اینکه دامدار در این طرح می‌تواند، قیمت نهاده را پرداخت کرده و خود اقدام به فروش دام کند.

وی با بیان اینکه عشایر قشری زحمتکش هستند و به جز خشکسالی در برابر همه ناملایمات مقاومت می‌کنند و در سختی هستند، افزود: زندگی عشایر مبتنی بر دام و دامپروری است و دام به‌ مرتع و آب نیاز دارد، که این موضوع توسط وزارت جهاد سازندگی و اداره امور عشایر در خصوص تامین علوفه و تامین آب شرب حمایت‌های لازم را داشته است.

معاونت توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران اظهار داشت: هرچند حمایت‌های صورت گرفته برای عشایر کافی نبوده اما موجب شده عشایر را در این شرایط، پایدار نگه داریم.

وی گفت: خدمات‌رسانی در شرایط خشکسالی اهدافی است که سازمان امور عشایر داشته و به همین جهت در تامین آب و علوفه حداکثر تلاش خود را کرده و در همین راستا روز گذشته ۵۰۰ تن جو خریداری شده و بیش از سه برابر این میزان نهاده نیز از سایر استان‌ها تامین و ذخیره می‌شود.

میزبان بیان کرد: طرح مطالعاتی تامین آب شرب پایدار منطقه گلپخان روستای کجه شهرستان فردوس آغاز می‌شود و براساس آن آب شرب ۴۲۰ خانوار این منطقه تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: طرح مطالعاتی تامین آب شرب این منطقه باید به صورت ویژه و سریع آغاز شود و بعد از مناقصه به تصویب برسد.

معاونت توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران گفت: هر میزان اعتباری که برای این طرح توسط کارشناسان تعیین شود، تامین خواهد شد و از این موضوع مشکلی نخواهیم داشت اگر مطالعات به موقع انجام شود، در سال جاری تامین اعتبار می‌شود.

وی افزود: پیش‌بینی شده در شهریور ماه امسال، از الیاف و پسماند نیشکر از استان خوزستان به خراسان جنوبی حمل شود و در اختیار دامداران عشایر قرار گیرد.

 

 

 

خراسان جنوبی در جذب تسهیلات دامدار کارت رتبه سوم کشور را دارد

بیرجند – ایرنا – رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: خراسان جنوبی رتبه دوم کشور در معرفی متقاضیان دامدار کارت به بانک و مقام سوم جذب تسهیلات این طرح را به خود اختصاص داده است.

عباس اکبری شریف روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از پروژه مخزن تعادل‌بخشی ذخیره آب قنوات بلده فردوس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برنامه دولت برای اصلاح نظام پرداخت و کارآمدسازی یارانه‌ها که در سال جاری شروع شده، نیازمند حمایت جدی بوده که یکی از این مباحث اجرای طرح دامدار کارت است.

وی گفت: باید طرح دامدار کارت توسط مدیریت جهاد کشاورزی به خوبی بین دامداران ترویج داده شود تا بتوان با این کار نیاز دامدار را در تامین نقدینگی جبران کرد.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: اجرای موفق این طرح، حرکت اولیه دامدار از سکوی اختلاف قیمت نهاده‌ها به سمت تولید و استمرار تولید خواهد بود.

وی ادامه داد: تجمیع قنوات فردوس در منطقه بلده به منظور مدیریت آب و توزیع مناسب آن در فصول مختلف در بخش‌های کشاورزی منشاء برکاتی برای ایجاد زیرساخت مستمر و دائم است.

اکبری گفت: آنچه در برخی پروژه‌ها اتفاق افتاده، متاسفانه نبود زیرساخت‌های مناسب است اما در شهرستان فردوس با همکاری مسوولان استانی و شهرستانی، این ظرفیت و زیرساخت با اجرای این پروژه به‌خصوص در زمینه تامین علوفه، فراهم شده است.

وی افزود: شهرستان فردوس در بخش دام و دامپروری از ظرفیت خوبی برخوردار است و تجمیع دامداری‌ها در مجتمع‌های دامداری نیازمند حمایت جدی در بخش‌های مختلف اعتباری است.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: آنچه در مجموعه شهرستان فردوس اتفاق افتاده، مسوولان استانی و شهرستانی توانسته‌اند اعتبارات خوبی را در سفر رئیس جمهور اخذ کنند.

وی بیان کرد: در ادامه نیز باید مجموعه شرکت شهرک‌های صنعتی و وزارتخانه به مدیران شهرستان کمک کنند تا علاوه بر تثبیت و استمرار تولید در منطقه به افق مدنظر حوزه تولید شیر و گوشت قرمز نیز دست پیدا کنیم.

فرماندار فردوس نیز در بازدید رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از مجتمع دام سنگین حسین‌آباد، ضمن بیان مشکلات زیرساختی این مجتمع گفت: از عمده مطالبات دامداران تامین آب برای دام بوده که لازم است در کوتاه‌ترین زمان مورد پیگیری قرار گیرد تا دامداران بتوانند میزان شیر بیشتر و با کیفیت بهتر تحویل بازار فروش و مردم بدهند.

مهدی روشن افزود: مشکل برق‌رسانی و تامین نهاده‌ و علوفه دام از دیگر مطالبات دامداران بوده که نیاز است با حضور مدیران رده بالای جهاد کشاورزی در شهرستان، این مطالبه بحق دامداران نیز مرتفع شود.

در حاشیه این بازدید تامین اعتبار مطالعات مجتمع آبرسانی عشایر نیز انجام و دستورات لازم توسط معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران داده شد.

 

 

 

اجرای ۵۰۰ عنوان برنامه به مناسبت دهه کرامت در خراسان جنوبی

به مناسبت دهه کرامت ۵۰۰ برنامه  در  استان توسط دبیرخانه کانون‌های خدمت رضوی  اجرا می‌شود.

دبیر کانون‌های خِدمت رضوی در استان  در نشست خبری گفت: یکی از ایناجرای ۵۰۰ عنوان برنامه به مناسبت دهه کرامت در خراسان جنوبی برنامه‌ها حضور کاروان زیرسایه‌ی خورشید است که در قالب ۲ گروه یکشنبه ۱۵ خرداد وارد استان می‌شوند و به شهرستان‌ها سفر میکنند.

ابراهیمی افزود: همزمان با این دهه کاروان زیارت اولی از شهرستان‌های طبس، فردوس و بشرویه به مشهد مقدس اعزام می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه  این دو کاروان به تمام نقاط استان می‌روند  گفت:یک کاروان به بشرویه، فردوس، طبس، سرایان و قاین و یک گروه به سربیشه، بشرویه، خوسف، نهبندان و زیرکوه  می‌روند.

وی با اشاره به اینکه  ۴۰۰ میلیون تومان سال گذشته در زمینه تامین جهیزیه به عروسان نیازمند در استان اهدا کردیم افزود:۵۸ فقره وام کمک ازدواج امسال به زوج‌های نیازمند از بانک رسالت اعطا می‌شود.

دبیر کانون‌های خِدمت رضوی در  خراسان جنوبی گفت:  پنج هزار بسته معیشتی که قیمت  هر بسته ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان هست در  دهه  کرامت در استان توزیع می‌شود.

وی از دیگر برنامه‌های این دهه را  آزاد سازی دو مادر زندانی جرایم غیر عمد خبر داد.

وی  با اشاره به اینکه  شعار دهه کرامت امسال «همه خادم الرضائیم» است،  گفت: اجرای برنامه «موعد عاشقان امام هشتم (ع)» در امامزادگان باقریه (ع) بیرجند، توزیع ۵۰۰ هزار بسته متبرک رضوی در استان و اعزام گروه‌های جهادی از دیگر برنامه‌های دهه کرامت است.

 

خراسان جنوبی میزبان کاروان «زیر سایه خورشید» می شود

 دبیر دهه کرامت خراسان جنوبی گفت: کاروان زیر سایه خورشید خادمان رضوی از ۱۵ خرداد ماه جاری در شهرستان‌های استان در بین عاشقان اهل بیت (ع) حضور پیدا می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، حامد عرب زاده ظهر چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت دهه کرامت اظهار کرد: برای پانزدهمین سال کاروان زیر سایه خورشید خادمان رضوی در قالب دو گروه از ۱۵ خرداد در شهرستان‌های استان در بین عاشقان اهل بیت (ع) حضور پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه همچنین شامگاه چهارشنبه ۱۸ خرداد ماه در قالب کاروان شادی در بیرجند برنامه‌های متنوعی اجرا می‌شود، گفت: دهه کرامت سال جاری بیش از ۵۰۰ هزار بسته متبرک در بین مردم استان توزیع می‌شود.

برگزاری دوره مربیگری درجه ٢ والیبال بانوان در سالن تختی بیرجند/۷

 

دوره مربیگری درجه ۲ والیبال بانوان با حضور ٢۵ مربی فعال از استان های اصفهان،بوشهر، خوزستان، فارس، خراسان رضوی و خراسان جنوبی با مدرسی مریم سادات هاشمی و کمک مدرسی زینب کهنسال در سالن تختی بیرجند برگزار شد

 

 

 

برگزاری اولین دوره مسابقات دارت انتخابی تیم دختران شهرستان بیرجند/۷

به همت انجمن دارت خراسان جنوبی و با همکاری هیات انجمن های ورزشی استان خراسان و دانشگاه بیرجند اولین دوره مسابقات دارت انتخابی تیم دختران در سالن دارت گنجی شهرستان بیرجند با مدیریت فروزان زارعی برگزار شد که در پایان نفرات اول تا سوم به شرح زیر معرفی شدند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

محموله لاستیک قاچاق در “سرایان” توقیف شد/۴

فرمانده انتظامی شهرستان”سرایان” گفت: ماموران انتظامی در بازرسی از یک نیسان ۱۱۲ حلقه لاستیک قاچاق به ارزش ۴ میلیارد و ۴۸۰ میلیون ریال در این شهرستان کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ “علی وطن دوست ” در تشریح این خبر اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان “سرایان” هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک نیسان وانت مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران در بازرسی از این خودرو، تعداد ۱۱۲ حلقه لاستیک که به صورت قاچاق و بدون مجوز قانونی حمل می شد را کشف کردند که ارزش ریالی محموله قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۴ میلیارد و ۴۸۰ میلیون ریال برآورد شد.

فرمانده انتظامی شهرستان سرایان افزود: مأموران در این زمینه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

توقیف کامیونت حامل برنج قاچاق در “فردوس”/۴

فرمانده انتظامی”فردوس” از کشف بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ کیلوگرم برنج پاکستانی قاچاق در این شهرستان خبر داد و گفت: ارزش ریالی کالای قاچاق کشف شده ۶۵۰ میلیون ریال برآورد شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا فولادی” در تشریح این خبر اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان”فردوس” هنگام گشت زنی در محورهای مواصلاتی این شهرستان به یک کامیونت باری مشکوک و جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی تکمیلی از کامیون ۲ هزار و ۱۰۰ کیلوگرم برنج پاکستانی قاچاق و فاقد مجوز حمل در غالب ۲۱۰ کیسه کشف کردند که ارزش ریالی آن بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۶۵۰ میلیون ریال برآورد شد.

 

 

 

کشف محموله تریاک و حشیش در”درمیان”/۴

فرمانده انتظامی استان از کشف ۲۷ کیلو و ۷۹۲ گرم تریاک و ۴۱ کیلو و ۶۷۲ گرم حشیش در شهرستان”درمیان” خبر داد و گفت: در این رابطه یک قاچاقچی مواد مخدر نیز دستگیر شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار”ناصر فرشید” در تشریح این خبر اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان”درمیان” هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک وانت پیکان مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران پس از هماهنگی با مرجع قضائی در بازرسی از وانت پیکان، ۲۷ کیلو و ۷۹۲ گرم تریاک و ۴۱ کیلو و ۶۷۲ گرم حشیش که به طرز ماهرانه ای داخل خودرو جاساز شده بود کشف کردند.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی با اشاره به این که در این رابطه مجموعا، ۶۹ کیلو و ۴۶۴ گرم انواع مواد مخدر کشف شد؛ تصریح کرد: در این زمینه یک متهم دستگیر که با تشکیل پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

زمان و مکان مراسم ۱۴ و ۱۵ خرداد در شهرستان‌های خراسان جنوبی اعلام شد

 

زمان و مکان مراسم 14 و 15 خرداد در شهرستان‌های خراسان جنوبی اعلام شد

مشاور شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی از اعلام زمان برگزاری مراسم بزرگداشت سالروز رحلت جانسوز حضرت امام خمینی(ره) و یوم الله ۱۵ خرداد در مراکز شهرستان‌های استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، حجت‌الاسلام احمد ملایی صبح امروز جلسه جمع‌بندی برنامه‌ریزی مراسم ۱۵ خرداد از برگزاری باشکوه مراسم بزرگداشت سالروز رحلت جانسوز حضرت امام خمینی(ره) و یوم الله ۱۵ خرداد در سطح استان خبر داد.

مشاور شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مراسمات بزرگداشت سالروز ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) و قیام خونین یوم الله ۱۵ خرداد با حضور اقشار مختلف مردم، در  تمامی مساجد و بقاع متبرکه سطح استان برگزار می‌شود.

وی افزود: مراسم محوری نیز در شهرستان‌ها، بخش‌ها و روستاهای پر جمعیت برگزار می‌شود.

ملایی بیان کرد: مراسم بزرگداشت ارتحال حضرت امام خمینی (ره) به همت ویژه کارگروه سپاه و بسیج در شهر بیرجند در روز جمعه سیزدهم خرداد، ساعت ۲۰ در محل حسینیه جماران با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین شیرازی، جانشین سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار می‌شود.

مشاور شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی افزود: دومین مراسم بزرگداشت ۱۴ و ۱۵ خرداد نیز به همت کارگروه حوزه و روحانیت و مدرسه علمیه سفیران هدایت در روز شنبه چهاردهم خرداد ساعت ۱۸ در مدرسه علمیه معصومیه واقع در خیابان شهید مطهری، با حضور پرشور مردم انقلابی بیرجند برگزار خواهد شد.

وی گفت: مراسم بزرگداشت یاد و خاطره شهدای والامقام قیام خونین یوم الله  پانزدهم خرداد نیز به همت کارگروه اصناف و بازاریان در روز یکشنبه پانزدهم خرداد ساعت ۹ صبح با حضور مردم همیشه در صحنه و اصناف ولایتمدار بیرجند در محل مسجد الرسول بازار برگزار می‌شود.

ملایی زمان و مکان برگزاری مراسم بزرگداشت ۱۴ و ۱۵ خرداد در مراکز شهرستان‌های استان به شرح ذیل اعلام کرد.

انتهای پیام/ ۲۵۲/ح

 

 

به مناسبت دهه کرامت؛
مسابقه حفظ سوره «واقعه» در زیرکوه برگزار می شود
امام جمعه زیرکوه گفت: به مناسبت دهه کرامت مسابقه حفظ سوره «واقعه» در زیرکوه طی دو مرحله کتبی و شفاهی برای تمامی سنین با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی در این شهرستان طی دهه مبارک برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام «حسن صباغیان» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند اظهار داشت: قرآن کریم کتاب هدایت و نجات بشری و اگر به آن توجه ویژه ای شود قطعا می توانیم راه حل بسیاری از مشکلات را دریابیم.

 

امام جمعه زیرکوه در ادامه بیان کرد: برای ترویج قرآن کریم در جامعه می توان به برگزاری مسابقات مختلف و جذاب بین جوانان و نوجوانان و یا کلاس های قرآنی و غیره پرداخت و نگذاریم بین فرزندانمان و قرآن کریم فاصله بیافتد.

 

وی با بیان اینکه به مناسبت دهه کرامت مسابقه حفظ سوره «واقعه» در زیرکوه برگزار می شود، افزود: این مسابقه طی دو مرحله کتبی و شفاهی برای تمامی سنین با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی در این شهرستان طی دهه مبارک برگزار خواهد شد.

 

حجت الاسلام صباغیان در ادامه گفت: مرحله کتبی این مسابقه به صورت آنلاین برگزار می شود و افرادی که حداقل ۸۰ تا ۱۰۰ امتیاز کسب کنند می توانند در مسابقه شفاهی آن شرکت کنند.

 

 

 

با حضور خادمان رضوی؛

۵۰۰ عنوان برنامه طی دهه کرامت در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

۵۰۰ عنوان برنامه طی دهه کرامت در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

دبیر کانون‌های خادم یاری رضوی خراسان جنوبی گفت: طی دهه کرامت ۵۰۰ برنامه با حضور خادمان رضوی و گروه‌های مختلف مردم در شهرستان‌های استان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی ابراهیمی در نشست خبری به مناسبت دهه کرامت اظهار کرد: در دهه کرامت امسال ۵۰۰ عنوان برنامه با مشارکت چهار هزار و ۴۰۰ خادم یار رضوی خراسان جنوبی و خادمان کاروان زیر سایه خورشید در نقاط مختلف شهرستان‌های استان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی نسبت به جمعیت آن بیشترین تعداد خادم یار رضوی در کشور وجود دارد، گفت: این افراد در قالب ۱۷ کانون تخصصی رضوی و ۱۵۰ کانون عمومی فعالیت می‌کنند.

ابراهیمی ادامه داد: در هر شهرستان علاوه بر کانون مرکزی در محلات و مساجد، کانون‌های برای جلب رضایت امام مهربانی‌ها با هدف ایجاد امید آفرینی در بین مردم و توانمندی محرومان با جلب مشارکت‌های مردمی فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: این کانون‌ها در محورهای وقف و نذر، مشاوره، ترویج فرهنگ زیارت از راه دور، خدمت رسانی عمومی فعالیت می‌کنند و سال گذشته دو ملک در این زمینه در استان وقف شد و وقف دو ملک دیگر هم در دست اقدام است.

ابراهیمی با بیان اینکه کمک‌های نقدی هم با اجازه تولیت آستان قدس در استان هزینه شد و هزار و۴۳۹ گوسفند نذری هم که به حرم رضوی اهدا شده بود، بین نیازمندان توزیع شد، افزود: همچنین مشاوره‌های حقوقی، تحصیلی، پزشکی و تحکیم خانواده انجام شد تا قبل از تشکیل پرونده‌های قضائی مشکلات موجود حل شود.

دبیر کانون‌های خادم یاری رضوی خراسان جنوبی با بیان اینکه سال گذشته ۵۵۰ زیارت اولی و تازه ازدواج‌ها به مشهد مقدس اعزام شدند، اظهار کرد: در سال جاری هم سه کاروان از طبس، فردوس و بشرویه اعزام می‌شوند و در ادامه تازه ازدواج‌ها هم اعزام خواهند شد.

وی ترویج فرهنگ زیارت از راه دور را یکی دیگر از برنامه‌های مورد نظر اعلام کرد و گفت: شب‌های پنجشنبه زیارت امین الله و در دهه کرامت ساعت هشت صبح در مساجد زیارت خاصه و هشت شب زیارت امین الله قرائت می‌شود.

بنا به گفته وی ترویج فرهنگ کتابخوانی و برپایی برنامه‌های شعر و ادب آئینی و حرکت‌های عمرانی جهادی از دیگر برنامه‌های مورد نظر است.

ابراهیمی با اشاره به افتتاح درمانگاه امام رضا (ع) سال ۱۳۹۹ در مسجد جواد الحسین (ع) جوادیه بیرجند، اظهار کرد: در این درمانگاه هفته‌ای به ۷۰۰ نفر در آن خدمات ارائه می‌شود.

دبیر کانون‌های خادم یاری رضوی خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین علاوه بر اهدای جهیزیه سال گذشته، ۵۸ فقره وام ازدواج، ۴۰۰ هزار بسته معیشتی به ارزش ۱۶ میلیارد تومان به نیازمندان اهدا شد.

وی تصریح کرد: در قالب کاروان سلامت دهه کرامت در روستای «برکوک» خدمات پزشکی و بهداشتی ارائه می‌شود و در قالب پویش سفره مهربانی پنج هزار بسته معیشتی توزیع و دو مادر زندانی جرایم غیر عمد هم آزاد می‌شوند.

ابراهیمی برگزاری جشن روز دختر در فرهنگسرای شهرداری و جشن میلاد امام مهربانی با حضور کارکنان حمل و نقل با همکاری شهرداری را از دیگر برنامه‌های مهم دهه کرامت در استان اعلام کرد.

دبیر دهه کرامت خراسان جنوبی نیز گفت: کاروان زیر سایه خورشید خادمان رضوی از ۱۵ خرداد ماه جاری در شهرستان‌های استان در بین عاشقان اهل بیت (ع) حضور پیدا می‌کنند.

 حامد عرب زاده  در نشست خبری به مناسبت دهه کرامت اظهار کرد: برای پانزدهمین سال کاروان زیر سایه خورشید خادمان رضوی در قالب دو گروه از ۱۵ خرداد در شهرستان‌های استان در بین عاشقان اهل بیت (ع) حضور پیدا می‌کنند.

به گفته وی در این راستا ۲۸۰ برنامه مانند دیدار با نماینده ولی فقیه و ائمه جمعه استان، دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران، زندانیان، نیروهای مسلح، استاندار و مدیران استان، عطر افشانی مزار شهدا در دهه کرامت اجرا می‌شود.

عرب زاده با بیان اینکه جشن محوری امسال بعد از ظهر چهارشنبه ۱۸ خرداد در امامزادگان باقریه برگزار می‌شود، افزود: در روز میلاد امام رئوف عقد ۱۴ زوج جوان با حضور خادمان رضوی و با اذن امام مهربانی‌ها منعقد می‌شود.

وی با بیان اینکه همچنین شامگاه چهارشنبه ۱۸ خرداد ماه در قالب کاروان شادی در بیرجند برنامه‌های متنوعی اجرا می‌شود، گفت: دهه کرامت سال جاری بیش از ۵۰۰ هزار بسته متبرک در بین مردم استان توزیع می‌شود.

عرب زاده در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره میزان مشارکت دستگاه‌های اجرایی استان برای اجرای برنامه‌های دهه کرامت تصریح کرد: هرچند نسبت به سال‌های گذشته همکاری دستگاه‌های فرهنگی و مذهبی بیشتر شده اما این همکاری‌ها مطلوب نیست و برنامه‌های دهه کرامت به شکل مردمی برگزار می‌شود.

عرب زاده گفت: از آستان قدس رضوی هم حمایتی در این باره دریافت نمی‌کنیم و صفر تا ۱۰۰ همه برنامه‌های دهه کرامت با همت خادم یاران و خیرین خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

نایب رئیس مجلس: جذب اعتبارات ملی برای خراسان جنوبی پیگیری می‌شود/۲-۷

نایب رئیس مجلس: جذب اعتبارات ملی برای خراسان جنوبی پیگیری می‌شود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هدف از سفر به خراسان جنوبی تلاش برای حل مشکلات مردم است و تلاش می‌کنیم با بهره‌گیری از اعتبارات ملی گرهی از گره‌های استان باز کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی نیکزاد در حاشیه بازدید از سایت ۵۰ هکتاری تامین اراضی نهضت ملی مسکن در شهرستان بشرویه در جمع خبرنگاران افزود: با پیگیری نماینده مردم شهرستان‌های فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس با ساخت خانه ویلایی در سایت ۵۰ هکتاری بشرویه موافقت شده است و مشکل گاز، برق و آب این طرح به‌زودی با پیگیری‌های صورت گرفته رفع خواهد شد.

وی گفت: درخصوص گاز مقرر شد متقاضیان با واگذاری حق انشعاب از گاز بهره‌مند شوند و در موضوع برق نیز با مساعدت وزارت نیرو برای اجرای برق‌رسانی موافقت شد همچنین درخصوص تامین آب شرب با مساعدت مدیرعامل شرکت آبفای کشور و اختصاص اعتبار لازم این مشکل مرتفع می‌شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنیاد مسکن علاوه بر تسهیلات مصوب به متقاضیان کم‌برخوردار شناسایی شده، ۵۰ میلیون تومان بلاعوض اعطا خواهد کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم در این بازدید گفت: برای اجرای قانون جهش تولید مسکن و با پیگیری‌های فراوان و اخذ مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، ۵۰ هکتار از اراضی دولتی به محدوده شهر بشرویه برای تامین زمین مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن الحاق شد.

وحید داعی افزود: با به‌کارگیری مشاور ذیصلاح، اقدامات لازم برای تهیه طرح و انجام مطالعات آماده‌سازی این اراضی توسط اداره کل راه و شهرسازی استان انجام شده و تامین زیرساخت‌های آب و برق نیازمند همراهی و مشارکت دستگاه‌های متولی است.

وی عنوان کرد: در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن تعداد متقاضیان واگذاری زمین طرح نهضت ملی مسکن در شهر بشرویه، ۲۰ هزار و ۵۳ نفر هستند که از این تعداد تاکنون ۹۴ نفر تایید شده و ۹۲۸ نفر رد درخواست شده‌اند که ۱۰۱ نفر هم انصراف داده‌اند.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی که شب گذشته از طریق فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند وارد خراسان جنوبی شد، صبح امروز به شهرستان بشرویه در ۳۰۰ کیلومتری مرکز استان رفت و با همراهی نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان اجرایی از سایت ۵۰ هکتاری تامین اراضی نهضت ملی مسکن شهر بشرویه بازدید کرد.

نیکزاد بدو ورود به بشرویه از روستای حاجی‌آباد این شهرستان نیز بازدید کرد و پس از بررسی مطالبات مردم، برای رفع مشکلات آب، برق و گاز این روستا قول مساعد پیگیری داد.

سرپرست اداره‌کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: به منظور رفع مشکلات مسکن محرومان و اقشار کم‌درآمد به متقاضیان واجد شرایط در روستای حاجی‌آباد بخش مرکزی بشرویه تعداد ۱۸۴ قطعه مسکونی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان تامین شده است.

قاسم تنها افزود: تاکنون تعداد ۱۰۸ قطعه در فاز یک به متقاضیان واگذار شده و مابقی در حال واگذاری است.

وی اظهار داشت: همچنین به هر یک از متقاضیان ساخت مسکن در این روستا، تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی پرداخت شده و به ۲۰ نفر از متقاضیان کم‌برخوردار شناسایی شده علاوه بر این تسهیلات، ۵۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۱۰ تن سیمان و ۲ تن میلگرد اهدا خواهد شد.

 

 

 

کلاهبرداری از شهروندان با رسید جعلی در خراسان جنوبی/۴

کلاهبرداری از شهروندان با رسید جعلی در خراسان جنوبی

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات خراسان جنوبی از شناسایی و دستگیری ۲ کلاهبردار خبر داد که با اپلیکیشن (نرم‌افزار کاربردی) رسیدساز جعلی اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ قدرت الوانی اظهار داشت: مرد میانسالی با مراجعه به پلیس فتا استان خراسان جنوبی مدعی شد پس از درج آگهی فروش یک دستگاه گوشی تلفن همراه در یکی از سایت‌های واسطه‌گر، مورد کلاهبرداری اینترنتی قرار گرفته است که موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: بنابر اظهارات نامبرده مدتی پیش پس از درج آگهی فروش یک دستگاه تلفن همراه در یکی از سایت‌های واسطه‌گر، فردی ناشناس درخصوص خرید تلفن همراه تماس گرفته و پس از مدتی به خانه شاکی مراجعه و با جلب اعتماد و نشان دادن یک رسید بانکی جعلی مدعی پرداخت وجه شده بود که کالا را دریافت کرد و پس از گذشت چند ساعت مشخص شد که پولی به حسابش واریز نشده است.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات خراسان جنوبی گفت: ماموران با انجام کار اطلاعاتی و شگردهای خاص پلیسی، ۲ کلاهبردار را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضایی نامبردگان را در مخفیگاه‌شان دستگیر کردند که در بازرسی از محل، تعدادی گوشی همراه کشف شد.

وی بیان کرد: متهمان دستگیر شده در بازجویی‌های پلیسی ابتدا منکر بزه انتسابی شدند ولی با حضور شاکی و پس از مشاهده ادله و مدارک جمع‌آوری شده لب به اعتراف گشود و به تعداد چهار فقره کلاهبرداری نیز اعتراف کردند.

سرهنگ الوانی با اشاره به اینکه متهمان دستگیر شده با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند افزود: کاربرانی که قصد انجام خرید اینترنتی دارند باید سامانه پیامکی حساب‌های بانکی خود را فعال کنند تا با واریز یا برداشت از حساب، با دریافت پیامک از طرف بانک مربوطه از انجام عملیات بانکی مورد نظر مطمئن شوند و پس از دریافت پیامک، موجودی حساب خود را از طریق موبایل بانک یا اینترنت بانک بررسی کنند.

وی اظهار داشت: سایت پلیس فتا به نشانی الکترونیکیwww.cyberpolice.ir آماده دریافت گزارش‌های مردمی است همچنین کاربران می‌توانند آخرین اخبار حوادث و رویدادهای سایبری را از این سایت دریافت کنند.

 

وجود ۱۱ موقوفه امام رضا(ع) در خراسان جنوبی/۲

عاشقان امام رئوف نیات امام رضایی خود را درغالب وقف در اختیار مردم استان قرار دادند .

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف وامور خیریه خراسان جنوبی از بیرجندظهر امروز در جمع خبرنگاران  گفت : خراسان جنوبی دارای ۱۱ موقوفه با نیت امام رضا (ع) است.
حجت الاسلام حسین رحیمی افزود : این موقوفات با نیات مختلف از جمله زائران مشهد الرضا (ع)، زیارت مشهد، کمک به زائران امام رضا (ع) و وقف آستان حضرت رضا (ع) ثبت شده است.

وی گفت: از ۱۱ وقف چهار وقف در فردوس، سه وقف در طبس و نهبندان و همچنین در سرایان، قاین و خضری هر کدام یک موقوفه وجود دارد.

حجت الاسلام رحیمی گفت : همچنین بیش از ۷۵ درصد موقوفات استان در خصوص حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و عزاداری و مابقی نیز برای نیمه شعبان، حضرت زهرا (س) و عزاداری بر اهل بیت (ع) است.
وی افزود : طبق برنامه ریزی سازمان اوقاف و امور خیریه واقفان جدید به اولویت‌های جامعه، نیاز‌های روز و از جمله امور فرهنگی و تبلیغ فرهنگ اسلام از راه‌های مختلف هدایت می‌شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف وامور خیریه خراسان جنوبی افزود : درآمد ۸۰ درصد موقوفات استان و از جمله موقوفه‌های مربوط به امام رضا (ع) از منابع کشاورزی است که متأسفانه خشکسالی و کم آبی بر این درآمد‌ها تأثیر گذاشته است.

شناسایی ۳ مورد مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی/۲

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: در شبانه روز گذشته ۵۲ تست تشخیص مولکولی و ۱۱ تست سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۳  بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۱ مورد در شهرستان بیرجند و ۲ مورد در شهرستان قائنات شناسایی شد.

وی افزود:  در حال حاضر در استان ۱۲ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۲  نفر کرونا مثبتند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: ۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است که حال عمومی وی نامساعد است.

انتصاب سه معاون در فرمانداری های شهرستان های سربیشه، نهبندان و فردوس/۲

با امضای استاندار خراسان جنوبی، سه نفر از معاونین فرمانداری های شهرستان های سربیشه، نهبندان و فردوس منصوب شدند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ دکتر قناعت، طی احکامی جداگانه، معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان نهبندان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان فردوس و معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان سربیشه را منصوب نمود.
بر اساس این احکام؛ “علی محمدی مقدم: به عنوان معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان نهبندان، “هادی صادقی” به عنوان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان فردوس و “حامد خزاعی” به عنوان معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان سربیشه تعیین شدند.

اخذ مدرک مربیگری بین المللی و سطح یک جهانی توسط مربیان اسکواش قاین/۷

اخذ مدرک مربیگری بین المللی و سطح یک جهانی توسط مربیان اسکواش خراسان جنوبی

مربیان اسکواش قائن مدرک مربیگری بین المللی و سطح یک جهانی را اخذ کردند .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، حسین جره رئیس هیات و مربی اسکواش شهرستان قاین به همراه تینا زابلی به عنوان نماینده خراسان جنوبی در دوره مربیگری سطح یک جهانی اسکواش شرکت کردند . گفتنی است؛ این دوره پاییز سال گذشته در هتل آکادمی ملی المپیک تهران برگزار و حسین جره مدرک مربیگری بین المللی و سطح یک جهانی، تینا زابلی مدرک مربیگری مقدماتی بین المللی اسکواش را اخذ کردند .

آثار برگزیده‌ی جشنواره پویانمایی در خراسان جنوبی اکران می شود/۲

آثار برگزیده کودک و نوجوان دوره‌های گذشته، همزمان با آخرین روز دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در مراکز فرهنگی‌هنری، ثابت و سیارکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی نیز اکران می‌شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان گفت: همزمان با  ۱۲ خرداد ماه و در آخرین روز از دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، در بخش«روز پویانمایی»، آثار برگزیده بخش کودک و نوجوان دوره‌های گذشته جشنواره در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اکران می‌شود.

وی افزود: به منظور بهره‌مندی کودکان ونوجوانان مناطق روستایی نیز، کتاب‌خانه‌های سیار روستایی کانون استان با حضور در پایگاه‌های منتخب خود این پویانمایی ها را اکران خواهند کرد.

اجرای ده ها برنامه های فرهنگی، هنری و قرآنی در دهه کرامت در خراسان جنوبی/۲-۳

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از اجرای برنامه های متنوع فرهنگی، هنری و قرآنی در ایام میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) تا میلاد امام رضا( ع) خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، رمضانی گفت : برگزاری محفل انس با قرآن به صورت محوری با حضور خادمین امام رضا (ع) و تجلیل ازبرگزیدگان مدهامتان، اجرای طرح تلاوت نور، صلوات خاصه امام رضا (ع) توسط کودکان ۷ تا ۱۰ سال ، تکریم دختران موفق، خانواده شهدا، فعالین مسجدی و دختران و پسران مسجدی که مزین به نام امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) هستند، راه اندازی کاراناول شادی در محلات ، اجرای طرح دختران آفتاب و اجرای طرح عقد امام رضایی از جمله برنامه هایی است که در دهه کرامت در استان اجرا می شود.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات کتابخوانی از کتب رفتاری و کرداری حضرت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) ویژه دختران و پسران، افزود : اجرای طرح گردش کتاب، نذر کتاب در مساجد و برگزاری مسابقات کتابخوانی وصیت نامه الهی سیاسی امام راحل از سری برنامه های دهه کرامت در خصوص ترویج کتابخوانی است .

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایراد سخنرانی و محتواهای آموزشی بصیرتی در خصوص امام راحل، سیره امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) و برگزاری مسابقه از این محتواها در بین اهالی مسجد و همچنین برپایی کارگاه آموزشی شخصیت شناسی امام خمینی(ره)، امام رضا(ع) و حضرت معصومه (س) از برنامه هایی است که ویژه دهه کرامت در فضای مجازی اجرا می شود.

برپایی نمایشگاه های دستاوردها و توانمندی های کانون های فرهنگی و هنری مساجد، اجرای گروه های سرود در جشن های دهه کرامت مساجد و اجرای سرود سلام فرمانده در ایام ارتحال امام توسط کودکان و نوجوانان مسجدی ، اجرای نمایش و تئاتر کانون های فرهنگی و هنری مساجد، چاپ و رونمایی از آثار برگزیده جشنواره خوشنویسی رضوی و همچنین توزیع هزار و ۲۰۰ بسته معیشتی بین نیازمندان از جمله برنامه های هنری پیش بینی شده برای دهه کرامت در خراسان جنوبی است.

 

 

وزش باد و گرد و خاک در خراسان جنوبی/۲

رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی جوی هواشناسی استان گفت: وزش باد و گرد و خاک تا پایان هفته جاری در خراسان جنوبی ادامه دارد که در ساعات عصر و شب شدت بیشتری می‌گیرد.

نخعی افزود: سرعت وزش باد در مرز شرقی استان دراین مدت بیشتر خواهد بود و گاهی طوفان گرد و خاک نیز رخ خواهد داد.

وی گفت: تغییرات دمای هوا در روز‌های آینده تا اوایل هفته بعد در استان محسوس نیست و شرایط نرمال دمایی در استان حاکم است.

 

 

 

 

نایب‌ قهرمانی دانشجوی بیرجندی در مسابقات قهرمانی شنای کشور/۷

نایب‌ قهرمانی دانشجوی بیرجندی در مسابقات قهرمانی شنای کشورآراد آذرباد در رقابت‌های رشته شنای مسابقات قهرمانی دانشجویان دانشگاه‌های منطقه ۹ کشور توانست با مربیگری رامین رحمان‌پور مقام دوم را کسب کند.

مسابقات قهرمانی دانشجویان پسر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی منطقه ۹ ورزش کشور به میزبانی خراسان‌رضوی در دانشگاه فردوسی مشهد در حال برگزاری است که از خراسان‌جنوبی ۱۱ نفر در قالب ورزشکار، مربی و سرپرست در رشته‌های شنا، کشتی و دو ومیدانی به رقابت می‌پردازند.

در این دوره از مسابقات ورزشی دانشجویی انتخابی سهمیه پانزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشگاه‌های کشور ۱۷۳ ورزشکار، مربی و سرپرست از ۱۷ دانشگاه منطقه ۹ حضور دارند.

 

 

 

پیچیدن شمیم عطر رضوی در خراسان جنوبی/۲-۳

عطر حرم رضوی با ورود کاروان خدام، در خراسان جنوبی می‌پیچد.

مدیر روابط عمومی دبیرخانه کانون‌های خدمت رضوی در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: خراسان جنوبی در دهه کرامت از ۱۵خرداد میزبان کاروان ۱۰ نفره خدام رضوی در دو گروه خواهد بود.

دباغی افزود: این کاروان یکشنبه ۱۵خرداد مهمان شهرستان‌های زیرکوه و سرایان، دوشنبه ۱۶خرداد شهرستان‌های درمیان وقائنات، ۱۷خرداد شهرستان‌های خوسف و فردوس و ۱۸خرداد مهمان شهرستان‌های بیرجند و طبس خواهند بود.

وی گفت: دیدار با نماینده، ولی فقیه در استان، دیدار با ائمه جمعه، دیدار با خانواده شهدا، عیادت از بیماران، و بازدید از مراکز نظامی و انتظامی از جمله برنامه‌های کاروان خدام رضوی در دهه کرامت است.

 

 

 

 

 

درخشش رادیو خراسان جنوبی در بین مراکز صدا و سیما/۲

رادیو خراسان جنوبی در بین مراکز صدا و سیما موفق به کسب رتبه شد.

مدیرکل صداوسیمای خراسان جنوبی با اشاره به موفقیت رادیوی خراسان جنوبی در ارزیابی سالانه ۱۴۰۰، گفت: رادیو خراسان جنوبی در بین ۳۳ مرکز صداو سیمای کشور در یک رقابت فشرده موفق به کسب رتبه دوم شد.
آینه دار گفت: کیفت محتوایی و شکلی برنامه ها، پویایی و اطلاع رسانی، برنامه ریزی و نظم، موفقیت در جشنواره‌های ملی و بین المللی و داشتن برنامه‌های فاخر و ارزشمند از جمله ۱۴ شاخص ارزیابی شده است.
گفتنی است رادیو خراسان جنوبی به جهت جذب و رضایتمندی مخاطب جزو رتبه‌ها برتر رادیو در کشور است.

 

 

 

 

زیست ۳ قلاده یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس/۲-۳

آخرین آمار جمعیت زنده یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس، طبق برآورد کارشناسان و مشاهد رد پاها، ۳ قلاده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس گفت: هر سه قلاده یوززیست ۳ قلاده یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس منطقه نایبندان، نر هستند ومتاسفانه در چند سال اخیر یوز ماده مشاهده نشده است.

تقی زاده افزود: از ابتدای سال جاری محیط بانان دو مرتبه موفق به ردزنی و تشحیص رد یوز در پناهگاه حیات وحش نایبندان نزدیک رودخانه شند و تنگل حیدری شده اند و در رودخانه شند لاشه یک راس کل وحشی شکار شده توسط یوز نیز در فروردین امسال مشاهده شده است.

وی گفت: پارسال نیز محیطبانان و مردم بومی منطقه، ۶ مرتبه یوزپلنگ‌های پناهگاه نایبندان را مستقیم مشاهده کرده اند.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس افزود: در حال حاضر دوربین تله‌ای برای ثبت تصاویر یوزپلنگ، در منطقه نایبندان وجود ندارد، ولی پروژه دوربین‌های فورکا در داخل پناهگاه اجرا شده و در دو نقطه که چشمه وجود دارد و محل تردد تعداد زیادی از گونه‌های حیات وحش است دو دستگاه دوربین نصب شده است.

داده‌های گرفته شده در دوربین‌های فورکا بوسیله دو آنتن به پاسگاه محیط بانی علی اباد ارسال و ذخیره می‌شود.

تقی زاده، مهمترین فاکتور‌های حضور گونه ارزشمندی مثل یوزپلنگ در زیستگاه‌های پناهگاه حیات وحش نایبندان را تامین آب شرب، امنیت و وجود تغذیه مناسب دانست و گفت: زیستگاه نایبندان با داشتن ۱۵۰ چشمه آب شیرین که در تمام فصول سال آب دارند، تعبیه آب انبار‌های بتنی و پلی اتیلنی، وجود جمعیت خوبی از پستانداران بزرگ و کوچک از قبیل کل و بز وحشی، قوچ و میش وحشی، جبیر، خرگوش و شغال برای تغذیه یوزپلنگ و دور بودن منطقه از واحد‌های صنعتی، یکی از بکرترین مناطق حفاظت شده کشور برای یوز ایرانی به شمار می‌آید.

خرید ۳۷ تن علوفه برای پستانداران پناهگاه نایبندان که غذای یوز ایرانی هستند، از دیگر اقدامات محیط زیست طبس برای حفظ گونه ارزشمند یوزپلنگ ایرانی است.

 

 

 

 

تامین آب، راهسازی و اشتغال، سه اولویت دولت در خراسان جنوبی

معاون اجرایی رئیس جمهور در بیرجند گفت: تامین آب، راهسازی و اشتغال، سه اولویت دولت در خراسان جنوبی است که دستگاه‌های اجرایی باید پیگیر آن باشند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، آقای مرتضوی در آخرین برنامه سفر یک روزه اش به این استان، در نشستتامین آب، راهسازی و اشتغال، سه اولویت دولت در خراسان جنوبی بررسی مصوبات سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی افزود: تلاش می‌کنیم اولین مقصد رئیس جمهور در دور دوم سفر‌های استانی اش، خراسان جنوبی باشد و از مسئولان استانی می‌خواهیم پیگیر اجرای مصوبات سفر اول باشند و طرح‌های جدید برای سفر دوم را شناسایی کنند.

 

وی گفت: در سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی حدود ۱۰۰ طرح مصوب شد که تعهدات مربوط به سال ۱۴۰۰، حدود ۱۳۷ درصد اجرایی و عملیاتی شده است.

معاون اجرایی رئیس جمهور افزود: تعهدات وزارت نفت برای خراسان جنوبی که بیش از ۷۵ میلیارد تومان بوده، ۱۰۰ درصد محقق شده است.

آقای مرتضوی همچنین گفت: دولت سیزدهم در سفر‌های استانی، طرح جدیدی را شروع نمی‌کند و تکمیل طرح‌های باقی مانده در دستور کار است و از دستگاه‌های اجرایی می‌خواهیم برای این منظور پیگیر جذب اعتبارات باشند.

قناعت استاندار خراسان جنوبی هم با بیان اینکه نگاه به استان‌های کم برخوردار باید تغییر کند گفت: برای توسعه ُمتوازن و همه جانبه، باید به توسعه‌ی زیرساخت‌های خراسان جنوبی بیشتر توجه شود.

خسروی نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس هم کمبود ۱۴۰ پزشک متخصص و فرسوده بودن تجهیزات بیمارستانی را از مهمترین مشکلات استان دانست و خواستار افزایش اعتبارات خراسان جنوبی شد.

 

 

 

پس از ۵ سال

آغاز بازسازی جاده نهبندان-شهداد از هفته آینده/۲

بازسازی جاده نهبندان- شهداد پس از ۵ سال، با دستور وزیر راه و شهرسازی از هفته آینده آغاز می‌شود.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت:آغاز بازسازی جاده نهبندان-شهداد از هفته آینده جاده نهبندان – شهداد که در اثر سیل سال ۹۷، تخریب شد ۵ سال است که مسدوده بوده و در دیداری که با وزیر راه و شهرسازی داشتم و با توجه به پیگیری‌های دو ساله، مقرر شد اعتبار این جاده تأمین و بازسازی و تعمیر آن هفته آینده با حضور معاون وزیر راه و رئیس سازمان راهداری کشور، آغاز شود.

نخعی افزود: همچنین در این دیدار مقرر شد دریافت تسهیلات ۲۰۰ میلیارد تومانی از محل ماده ۵۶ قانون برای مسیر نهبندان- شهداد با عنوان فوریت به سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام شود.

وی گفت: برای جاده سربیشه به درح و ماهیرود نیز مقرر شد پس از بررسی، تسهیلات ۱۰۰ میلیارد تومانی از محل بانک تجارت و ماده ۵۶ قانون پرداخت شود.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی افزود: اجرای چندین طرح بازآفرینی در محلات نهبندان، از جمله ساخت مدرسه، سالن ورزشی و بازسازی بازار قدیم این شهر، روکش آسفالت بخشی از محور سربیشه به نهبندان و زاهدان، ارتقاء نمایندگی راه و شهرسازی سربیشه به اداره، مکلف شدن سازمان راهداری به پیگیری جدی و ارائه برنامه برای بهبود راه‌های روستایی دو شهرستان نهبندان و سربیشه، حل مشکل تعدادی از شهروندان این دو شهرستان برای واگذاری زمین و تسریع عملیات اجرایی راه آهن زاهدان-نهبندان- سربیشه- بیرجند از دیگر مصوبات دیدار با وزیر راه و شهرسازی بود.

 

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی اعلام کرد:
عدم اختصاص تسهیلات فرزندآوری به برخی شهرستان های خراسان جنوبی
طالبی گفت:تسهیلات رشد جمعیت و فرزندآوری به تعدادی از شهرستانهای استان تعلق نمی گیرد مثلاًدر زیرکوه به دلیل عدم وجود بیمارستان، مادران جهت وضع حمل به بیمارستان های قاین یابیرجند مراجعه می کنندواین موضوع، باعث کاهش و افزایش نرخ جمعیت دو شهرستان می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، «محمدرضا طالبی» امروز (۱۱ خرداد) در جلسه کارگروه تخصصی برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی خانواده و جمعیت استان اظهار کرد: موضوع جمعیت از سالیان گذشته بارها مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) قرار داشته و معظم له سال ۹۲ در این خصوص فرموده اند؛ یکی از خطراتی که انسان وقتی درست به آن فکر می کند تن آدم می لرزد، مسئله جمعیت است، مسئله جمعیت را جدی بگیرید زیرا جمعیت جوان کشور در حال کاهش است، لذا به جایی خواهیم رسید که قابل علاج نخواهد بود.

 

به گفته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی؛ موضوع کاهش جمعیت در حوزه های زیادی به ویژه در ارکان قدرت نیز تأثیرگذار است.

 

وی با تأکید بر اینکه امنیت از ارکان قدرت است، تصریح کرد: وقتی جامعه پیر باشد، امنیت ما نیز تهدید می شود.

 

وی متذکر شد: موضوع جمعیت بر اقتصاد جامعه نیز تأثیرگذار است و چنانچه با این روند کشور به سوی سالمندی پیش برود در سال های آتی نیروی کار جوان خود را باید از خارج کشور تأمین نماییم و همه کارخانجات و زیر ساخت هایی که با اعتبارات سنگین احداث شده معطل نیروی جوان کاری خواهد ماند.

 

طالبی اظهار داشت: بعد از موضوعات اعتقادی و فرهنگی، باید بر روی رشد جمعیت متمرکز شویم زیرا به هر میزان که در حوزه اقتصاد، امنیت، دفاعی، سلامت و… کار کنیم درصورت فقدان نیروی جوان برایمان کارایی نخواهد داشت.

 

وی تأکید کرد: یکی از عرصه های مؤثر بر نشاط جامعه، حوزه های ورزشی است که تحت الشعاع پیر شدن جمعیت قرار می گیرد.

 

به گفته وی؛ قانون حمایت از خانواده و جوانی که آبان ماه سال گذشته ابلاغ شده، قانون خوبی است اما ایراداتی نیز دارد که بایستی اصلاحیه ها و تبصره هایی بر آن اضافه شود لذا لازم است دفتر امور بانوان و خانواده استانداری با مطالعه دقیق این قانون مشکلات آن را احصاء نماید تا از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزارت کشور و…. جهت رفع و رجوع پیگیری شود.

 

به گفته وی؛ این قانون باید بر اساس فرهنگ و جغرافیای مناطق تعریف شود.

 

معاون استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت دانشگاه ها و حوزه های علمیه و از طریق طرح های پژوهشی در این راستا بهره ببریم.

 

طالبی تأکید کرد: در برخی از شهرستان های کم برخوردار موضوع جمعیت را به کمبود امکانات پزشکی مرتبط می دانند و برخی نیز مسائل معیشتی، مسکن و موضوعات اقتصادی را در آن دخیل می دانند.

 

وی تصریح کرد: تسهیلات رشد جمعیت و فرزند آوری به تعدادی از شهرستان های استان تعلق نمی گیرد مثلاً در زیرکوه به دلیل عدم وجود بیمارستان، مادران جهت وضع حمل به بیمارستان های قاینات یا بیرجند مراجعه می نمایند و با توجه به صدور شناسنامه در این شهرستان ها، نرخ فرزند آوری زیرکوه پایین و قاینات بالا می رود لذا تسهیلات به هیچ کدام از این دو شهرستان تعلق نمی گیرد.

 

 

 

۵۰۰ عنوان برنامه طی دهه کرامت در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

دبیر کانون‌های خادم یاری رضوی خراسان جنوبی گفت: طی دهه کرامت ۵۰۰ برنامه با حضور خادمان رضوی و گروه‌های مختلف مردم در شهرستان‌های استان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی ابراهیمی ظهر چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت دهه کرامت اظهار کرد: در دهه کرامت امسال ۵۰۰ عنوان برنامه با مشارکت چهار هزار و ۴۰۰ خادم یار رضوی خراسان جنوبی و خادمان کاروان زیر سایه خورشید در نقاط مختلف شهرستان‌های استان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی نسبت به جمعیت آن بیشترین تعداد خادم یار رضوی در کشور وجود دارد، گفت: این افراد در قالب ۱۷ کانون تخصصی رضوی و ۱۵۰ کانون عمومی فعالیت می‌کنند.

ابراهیمی ادامه داد: در هر شهرستان علاوه بر کانون مرکزی در محلات و مساجد، کانون‌های برای جلب رضایت امام مهربانی‌ها با هدف ایجاد امید آفرینی در بین مردم و توانمندی محرومان با جلب مشارکت‌های مردمی فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: این کانون‌ها در محورهای وقف و نذر، مشاوره، ترویج فرهنگ زیارت از راه دور، خدمت رسانی عمومی فعالیت می‌کنند و سال گذشته دو ملک در این زمینه در استان وقف شد و وقف دو ملک دیگر هم در دست اقدام است.

ابراهیمی با بیان اینکه کمک‌های نقدی هم با اجازه تولیت آستان قدس در استان هزینه شد و هزار و۴۳۹ گوسفند نذری هم که به حرم رضوی اهدا شده بود، بین نیازمندان توزیع شد، افزود: همچنین مشاوره‌های حقوقی، تحصیلی، پزشکی و تحکیم خانواده انجام شد تا قبل از تشکیل پرونده‌های قضائی مشکلات موجود حل شود.

دبیر کانون‌های خادم یاری رضوی خراسان جنوبی با بیان اینکه سال گذشته ۵۵۰ زیارت اولی و تازه ازدواج‌ها به مشهد مقدس اعزام شدند، اظهار کرد: در سال جاری هم سه کاروان از طبس، فردوس و بشرویه اعزام می‌شوند و در ادامه تازه ازدواج‌ها هم اعزام خواهند شد.

وی ترویج فرهنگ زیارت از راه دور را یکی دیگر از برنامه‌های مورد نظر اعلام کرد و گفت: شب‌های پنجشنبه زیارت امین الله و در دهه کرامت ساعت هشت صبح در مساجد زیارت خاصه و هشت شب زیارت امین الله قرائت می‌شود.

بنا به گفته وی ترویج فرهنگ کتابخوانی و برپایی برنامه‌های شعر و ادب آئینی و حرکت‌های عمرانی جهادی از دیگر برنامه‌های مورد نظر است.

ابراهیمی با اشاره به افتتاح درمانگاه امام رضا (ع) سال ۱۳۹۹ در مسجد جواد الحسین (ع) جوادیه بیرجند، اظهار کرد: در این درمانگاه هفته‌ای به ۷۰۰ نفر در آن خدمات ارائه می‌شود.

دبیر کانون‌های خادم یاری رضوی خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین علاوه بر اهدای جهیزیه سال گذشته، ۵۸ فقره وام ازدواج، ۴۰۰ هزار بسته معیشتی به ارزش ۱۶ میلیارد تومان به نیازمندان اهدا شد.

وی تصریح کرد: در قالب کاروان سلامت دهه کرامت در روستای «برکوک» خدمات پزشکی و بهداشتی ارائه می‌شود و در قالب پویش سفره مهربانی پنج هزار بسته معیشتی توزیع و دو مادر زندانی جرایم غیر عمد هم آزاد می‌شوند.

ابراهیمی برگزاری جشن روز دختر در فرهنگسرای شهرداری و جشن میلاد امام مهربانی با حضور کارکنان حمل و نقل با همکاری شهرداری را از دیگر برنامه‌های مهم دهه کرامت در استان اعلام کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

دخل و خرج بیمارستان‌های استان با هم نمی‌خواند / اولویت بندی منابع

دخل و خرج بیمارستان‌های استان با هم نمی‌خواند / اولویت بندی منابع

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بابیان اینکه درآمد هیچ یک از بیمارستان‌های استان، هزینه‌های آن را تأمین نمی‌کند، گفت:منابع با اولویت بندی هزینه خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین دهقانی در جمع اعضای شورای اسلامی استان خراسان جنوبی اظهار کرد: باید با اولویت بندی صحیح از منابع مالی موجود استفاده کنیم تا بتوانیم به خوبی از هدر رفتن آنها جلوگیری کنیم تا مردم همه نقاط استان از امکانات موجود استفاده کنند.

وی با ارائه گزارش مفصلی از آخرین وضعیت هریک از پروژه‌های درمانی و بهداشتی شهرستان تصریح کرد: پروژه‌های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی به سه دسته پایگاه‌های اورژانس، مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها تقسیم می‌شوند.

وی اضافه کرد: هفت درخواست برای ایجاد پایگاه اورژانس ۱۱۵ در استان داریم که برای به کار گیری نیروی انسانی هریک از آنها باید ماهی تنها ۱۱ میلیارد و ۳۴۰ میلیون ریال پرداخت شود و این در حالی است که پایگاه‌های اورژانس باید با اعتبار استانی ساخته شوند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با وجود اینکه وزارت بهداشت برای احداث پایگاه‌های اورژانس اعتبار اختصاص نمی‌دهد آنها را مکلف کردیم که در ساخت تعدادی پایگاه اورژانس مشارکت ۶۰ درصدی داشته باشند آن هم در صورتی که مشارکت ۴۰ درصد خیرین محقق شود.

دهقانی بابیان اینکه درآمد هیچیک از بیمارستان‌های استان، هزینه‌های آن را تأمین نمی‌کند، ادامه داد: در زیرکوه تنها مشکل موجود نبود بیمارستان است که چون ماده ۲۳ است با گرفتن مجوز در یک ماه آینده پیمانکار آن انتخاب می‌شود.

وی تصریح کرد: در قاین هم موافقت نامه موجود مربوط به احداث بیمارستان دوم ۹۶ تختخوابی است که برای استفاده بهینه از امکانات موجود در نزدیکی بیمارستان اول قاین ساخته می‌شوند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم با تاکید بر خردورزی در انجام کارها اظهار کرد: اگر مشکلاتی در کشور وجود دارد به علت عدم توجه به خردورزی در انجام کارها است.

علی اکبر اسماعیلی تصریح کرد: از ۵۰ میلیارد تومان که در سال‌های گذشته برای استان ابلاغ شد سهم ما تنها یک میلیارد تومان بود که با آن نمی‌شد کار زیادی انجام داد و مشکل فعلی کمی تعداد پزشکان متخصص را باید با هم افزایی حل کنیم.

رئیس شورای اسلامی استان خراسان جنوبی:

منطقه آزاد آموزشی در خراسان جنوبی راه اندازی شود

منطقه آزاد آموزشی در خراسان جنوبی راه اندازی شود

 رئیس شورای اسلامی خراسان جنوبی بر ایجاد منطقه آزاد آموزشی در استان تاکید کرد و گفت: با انجام این کار خراسان جنوبی به عنوان قطب دانشگاهی برای جذب دانشجویان خارجی در جهان مطرح می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضا حاجی آبادی صبح امروز در جلسه شورای اسلامی خراسان جنوبی که رئیس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی در آن حضور داشتند، اظهار کرد: با توجه به دانشگاه‌های بسیار خوبی که در استان وجود دارد باید راه اندازی منطقه آزاد آموزشی به عنوان مطالبه از مسئولان کشوری و استانی درخواست شود تا با انجام این کار علاوه بر سرمایه گذاری و اشتغالزایی، خراسان جنوبی به عنوان قطب دانشگاهی برای جذب دانشجویان خارجی مطرح شود.

مشکلات موجود

وی با بیان اینکه در زمینه شاخص‌های موجود در حوزه بهداشت و درمان به دلیل مشکلات موجود در قوانین کشور، امکان تحقق مطالبات مردم در شرایط فعلی وجود ندارد، تصریح کرد: مشکلات موجود در این حوزه به سه دسته تقسیم می‌شوند. یک دسته از این مشکلات باید از طریق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند حل شود.

به گفته وی دسته دیگری از مشکلات باید توسط مسئولان استانی مرتفع شوند و دسته سوم از آنها مشکلاتی است که به دلیل اشکالات موجود در قانون گذاری در خراسان جنوبی به وجود آمده‌اند و در هر صورت مردم از ما دریافت خدمات مطلوب را می‌خواهند که در این راستا با احصای مشکلات بهداشت و درمان استان پی گیری های لازم را انجام خواهیم داد.

وی از اعضای شورای اسلامی استان به عنوان مطالبه گرانی یاد کرد که دنبال ارتقا و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز بهداشت و درمان شهرستان‌های خراسان جنوبی هستند و شخص رئیس جمهور به عنوان نماینده مردم استان در مجلس خبرگان باید پی گیری های لازم را برای حل مشکلات مردم استان انجام دهد.

نماینده قائنات در شورای اسلامی استان هم با بیان اینکه اعضای این شورا بازوان مسئولان استان برای رفع مشکلات موجود هستند، اظهار کرد: با توجه به اینکه دو نفر از اعضای این شورا در شورای عالی شوراهای کشور حضور دارند از این طریق می‌توانند پی گیری های لازم را برای موضوع‌های مورد نظر انجام دهند.

انتقاد از دعوت نشدن نمایندگان شورای استان

به گفته محمد رضا قرائی مسئولان دستگاه‌های اجرایی باید مطالبات مردم را از زبان نمایندگان آنها در شورای اسلامی استان بشنوند و این نمایندگان می‌توانند زبان گویای مسئولان برای پیگیری مطالبات از طریق مسئولان کشوری باشند تا این موضوع زمینه ساز رفع مشکلات موجود باشند.

وی از دعوت نشدن نماینده، اعضای شورای استان در زمان حضور مسئولان کشوری مانند رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و معاون اجرایی رئیس جمهور برای پیگیری مطالبات مردم استان انتقاد کرد و ادامه داد: وقتی سفر معاون اجرایی رئیس جمهور برای بررسی مصوبات سفر به استان انجام می‌شود چرا رئیس شورای اسلامی استان برای حضور در شورای اداری دعوت نمی‌شود.

فرسودگی آمبولانس‌ها و تجهیزات پزشکی

وی با بیان اینکه آمبولانس‌ها و بعضی از تجهیزات پزشکی شهرستان‌های استان فرسوده است، تصریح کرد: باید مشخص شود که ساختمان در حال احداث در قاین، بیمارستان دوم قاین یا توسعه بیمارستان فعلی این شهر است.

علی حیدر زاده نماینده فردوس هم با اشاره به اینکه شاید بعضی از مشکلات مربوط به ۱۰ سال گذشته باشد، اظهار کرد: مسئولان دانشگاه علوم پزشکی هم در به وجود آمدن بعضی از آنها تأثیر گذار بوده‌اند و همین موضوع سبب می‌شود که تجهیزات پزشکی متعلق به یک شهرستان به شهرستان دیگر داده شود و در صورت امکان باید بخشی از نوبت ام ار آی بیرجند در هر روز برای بیماران شهرستان‌های استان در نظر گرفته شود.

غلامحسین طاهری نماینده طبس با انتقاد از اینکه چرا به شاخص‌های موجود در شهرستان‌ها توسط مسئولان دانشگاه علوم پزشکی توجه نمی‌شود، گفت: چالشی که بین دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و مقام‌های سیاسی _ اجرایی استان در زمینه انتصابات به وجود آمده باید هر چه زودتر برطرف شود تا خسارات بیش از این به وجود نیاید.

حسین فنودی نماینده سربیشه با درخواست برای اجرای مجوز ایجاد چهار بیمارستان محلی در نیمبلوک، درح، مود و بیرجند خواستار حل مشکلات اورژانس‌های مود و لانو شد.

نور احمد الهیاری نماینده درمیان در شورای اسلامی استان هم از ضعیف بودن تجهیزات پزشکی این شهرستان انتقاد کرد و خواستار موافقت مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برای ارائه خدمات رایگان پزشکان به مردم این شهرستان شد.

علی رومنجانی نماینده خوسف در شورای اسلامی استان با ذکر مطالبه جدی مردم این شهرستان برای راه اندازی بیمارستان خوسف تا پایان سال جاری خواستار اجرای مصوبات ایجاد اورژانس در گل و محمد شهر شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

قوانین فعلی کشور پاسخگوی نیازهای بهداشتی و درمانی مردم استان نیست

قوانین فعلی کشور پاسخگوی نیازهای بهداشتی و درمانی مردم استان نیست

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: مشکلات حوزه بهداشت و درمان استان به دلیل پاسخگو نبودن قوانین موجود به نیازهای مردم خراسان جنوبی است که باید با مطالبه نمایندگان پیگیری و حل شود.

به گزارش مهر، سید محمد موسوی میرزایی امروز در هشتمین جلسه دوره جدید شورای اسلامی استان اظهار کرد: برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای حوزه بهداشت و درمان در استان مشکل منابع نداریم و مشکل اصلی ما نبود نیروی انسانی متخصص است که باید در نقاط مختلف خراسان جنوبی به مردم خدمت ارائه کنند که این مشکل ناشی از قوانین موجود کشوری است.

به گفته وی نمایندگان مردم از طریق مجلس و وزارت کشور پی گیری های لازم را در این خصوص باید انجام دهند و به جای دیدگاه شهرستانی باید با دید استانی اقدامات مورد نیاز برای حل این مشکلات انجام شود و برای رفع مشکل پزشک متخصص باید با گرفتن تعهد از نیروهای بومی بعد از گرفتن مدرک تخصصی در نقاط مختلف استان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه مشکل موجود در زمینه انتصابات را با استاندار حل کرده‌ایم از انجام بعضی از اقدامات توسط فرمانداران و بخشداران بدون هماهنگی با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انتقاد و تاکید کرد: مشکل اصلی من این است که با کسی ساخت و پاخت نمی‌کنم و مشکل نیروی انسانی باید با گرفتن مصوبه‌ای خاص خراسان جنوبی حل شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات دیگر ما فرسودگی آمبولانس‌ها است که مشکل کشوری است و در کشور سه هزار آمبولانس کمبود داریم، اضافه کرد: ضعیف‌ترین زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی در شهرستان زیرکوه است و مطالبات مردم این شهرستان را در این خصوص به حق می‌دانم.

محمد رضا حسینی رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه باید در بررسی مشکلات، به روند اقدامات انجام شده برای رفع آنها در گذشته هم نگاه کنیم، تصریح کرد: حل مشکلات موجود در زمینه پایگاه‌های اورژانس در نقاط مختلف استان نیاز به زمان و کمک و یاری مردم برای فراهم شدن زیرساخت‌های لازم در این خصوص دارد.

در کمیته امداد و نجات ستاد اربعین مطرح شد؛

بهره‌گیری از ظرفیت‌های هلال احمر برای خدمت رسانی به زائران اربعین

بهره‌گیری از ظرفیت‌های هلال احمر برای خدمت رسانی به زائران اربعین

 مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: از تمامی ظرفیت‌های هلال احمر برای خدمت رسانی به زائران اربعین استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا رضایی پیش از ظهر چهارشنبه در جلسه کمیته امداد و نجات ستاد اربعین خراسان جنوبی، با اشاره به خدمات رسانی حرکت‌های جهادی و بشردوستانه جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی به زائران اربعین، اظهار کرد: این جمعیت همانند سال‌های گذشته در ایام اربعین حسینی (ع) به زائران در داخل و خارج مرزهای کشور خدمات رسانی می‌کند.

وی بیان کرد: خدمت در ستاد اربعین علاوه بر وظایف قانونی یک وظیفه شرعی و دینی است لذا باید از تمامی ظرفیت‌ها در این خصوص استفاده کرد.

وی با بیان اینکه کیفیت برگزاری مراسم اربعین به مسئولین و نوع برنامه‌ریزی ها برمی‌گردد، افزود: خوشبختانه در حوزه نیروی انسانی هیچ محدودیتی در هلال احمر در این زمینه وجود ندارد.

موسی جوینده، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار داشت: انتظارات خدمت رسانی از کمیته امداد و نجات بر اساس تخصص آن‌ها است.

وی با اشاره به اینکه تأمین داروی مورد نیاز از ضروری‌ترین نیازهای موکب‌های درمانی استان در ایام اربعین است، افزود: باید از ظرفیت‌های هلال احمر به ویژه در مسیرهای مواصلاتی حداکثر بهره‌مندی را داشته باشیم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در خراسان جنوبی با بیان اینکه برای ۳۰ دستگاه اتوبوسی که خدمه استان را منتقل می‌کنند، نیاز به اقلام امدادی برای ارائه کمک‌های اولیه دارد، گفت: مسئولیت هر خدمت پزشکی در خارج از کشور بر عهده جمعیت هلال احمر است لذا این مهم باید مد نظر قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه یک دستگاه آمبولانس در سایت خراسان جنوبی در شهر کاظمین از دیگر تجهیزات مورد نیاز است، عنوان کرد: استفاده از چادرهای هلال احمر نیز از دیگر ضروریات برای خدمات رسانی جهت اسکان زائرین است که امیدواریم تأمین شود.

حجت الاسلام والمسلمین درویشی، نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار داشت: تمامی امکانات باید برای زائران اربعین حسینی در اماکن مقدس سطح استان فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه امنیت زائرین باید آگاهی‌های لازم به آن‌ها ارائه شود، افزود: کمک به مردم از بالاترین وظایف دینی مؤمنان است که باید در همه زمینه‌ها رعایت شود.

وی با بیان اینکه متولیان فرهنگی می‌توانند بروشورهایی جهت آگاهی زائرین تهیه کنند، گفت: جمعیت هلال احمر همواره اولین ارگان پای کار در زمان بحران است و در تمامی عرصه‌ها بی منت و جهادی مشغول به خدمت رسانی است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:
کمبود قانون در مسائل فرهنگی و رسانه ای در کشور/ تغییر مدیران سرعت بگیرد/۳

مسائل فرهنگی و اقتصادی از هم جدا نیست

آیت الله عبادی گفت: راه اندازی اتاق فکر برای جلوگیری از هجمه های دشمن علیه نظام و انقلاب از ملزومات فضای رسانه است و از طرفی کشور در حوزه تبلیغاتی و مسائل فرهنگی نیازمند تجدید نظر قانونی است.

نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: مسائل فرهنگی و اقتصادی از هم جدا نیست و باید به هر دو در کنار هم توجه شود.

آیت الله عبادی در دیدار نیکزاد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دیدگاه اقتصادی برخواسته از دیدگاه فرهنگی است و باید به این دو موضوع در کنار هم توجه کنیم.

وی افزود: دشمن به دنبال این است تا در فضای مجازی و حقیقی فرهنگ مردم را مورد هجمه قرار دهد که باید در این خصوص اتاق فکری در مجلس شورای اسلامی تشکیل دهیم.

نماینده، ولی فقیه در استان با اشاره به جراحی بزرگ اقتصادی دولت گفت: مسائل معیشتی مردم از مهمترین موضوعاتی است که باید دولت به آن توجه ویژه داشته باشد و عدالت را برای اقشار مختلف برقرار کند.

 

آیت الله عبادی با تاکید بر اینکه تغییر مدیران در کشور باید سرعت بیشتری بگیرد، گفت: برخی مدیرانی که در کشور باید تغییر کنند، بعد از گذشت چندین ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم هنوز تغییری نکردند، در حالی که دولتی که میخواهد دست به جراحی اقتصادی بزند ابتدا باید زیر مجموعه خودش انقلابی باشند وگرنه مشکلات جدی در حوزه اجرای طرح خواهد داشت.

ضرورت نگاه متمایز مجلس به خراسان‌جنوبی/۴۰ درصد هدر رفت آب داریم

استاندار خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: با توجه به عدالت محوری که دولت مردمی و مجلس انقلابی در دستور کار قرار داده‌اند، امیدواریم نگاه متفاوت و متمایزی به استان کم برخوردار خراسان‌جنوبی شود.

جواد قناعت در دیدار نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی با نایب رئیس مجلس اظهار کرد: اکثر مردم کشور ما به نوعی طعم شیرین مسکن مهر را چشیده‌اند و اکنون با رفع اشکالات آن طرح نهضت ملی مسکن در دستور کار قرار گرفته است.

قناعت با بیان اینکه در عرصه‌های مختلف شاهد نقش آفرینی‌های مردم خوب خراسان‌جنوبی برای دفاع از انقلاب بوده‌ایم، گفت: با این وجود محرومیت‌هایی در استان مشاهده می‌شود و در واقع خراسان‌جنوبی کم برخوردار است.

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات خوب مجلس بحث اختصاص یک صد میلیارد تومان برای محرومیت‌زدایی از ۳۱ شهرستان از ۳۱ استان کشور بود، گفت: در خراسان جنوبی در کنار اقدامات مثبت چهار دهه گذشته اما همچنان فاصله از استان‌های برخوردار در حوزه راه، جاده، کشاورزی و … وجود دارد.

قناعت اظهار کرد: از آنجایی که زیرساخت‌ها در خیلی از استان‌ها فراهم شده است، درخواست‌های استانداران این منطق مباحث توسعه‌ای است ولی مدیران استان‌های کم برخوردار چون خراسان‌جنوبی باید همچنان به دنبال مباحث زیر ساختی باشند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مشکلات خراسان‌جنوبی بحث آب و خشکسالی است، بیان‌کرد: ۴۰ درصد هدر رفت آب به واسطه شبکه فرسوده در خراسان جنوبی داریم که این موضوع نیاز به توجه ویژه دارد.

نایب رئیس مجلس:

ساختار بودجه کشور نیاز به اصلاح دارد

نایب رئیس مجلس نیز گفت: یکی از اقدامات ضروری اصلاح ساختار بودجه کشور است که رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه دغدغه داشتند.

علی نیکزاد در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: بعد از شکل گرفتن مجلس شورای اسلامی، رهبر معظم انقلاب اسلامی از سه واژه «جوانان گام دوم انقلاب صاحب نظر»، «مدیران اجرایی انقلابی» و «افراد با سابقه خوب در بحث تقنین» استفاده کردند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عنوان مجلس انقلابی یک مدال از سوی رهبر انقلاب برای مجلس بود، بیان‌کرد: البته مهم این است که همچنان در مسیر انقلاب اسلامی و انقلابی بودن باقی بمانیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رویکرد دولت باید عدالت محوری باشد، گفت: دولت و مجلس باید در بودجه ریزی‌های خود مناطق کم برخوردار را مد نظر قرار دهند و در این عرصه جدیت داشته باشند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل پهناوری و وسعت خراسان جنوبی، در این سفر، مناطق غربی استان بازدید می‌شوند و ۲۰ روز بعد هم برای رصد شرایط در دیگر نقاط، دوباره به خراسان جنوبی سفر خواهیم کرد.

دکتر نیکزاد با تأکید بر این که قصد دخالت در امورات اجرایی را نداریم، افزود: استان استاندار دارد و شهرستان‌ها هم فرماندار که وظیفه اجرای امورات را دارند.

وی با اشاره به این که بیش از ۸۵ درصد اعتبارات و بودجه‌ها در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها متمرکز است، گفت: در بازدید میدانی با حضور تعدادی از دستگاه‌ها به نمایندگی از وزارتخانه‌ها، مشکلات و موانع توسعه برخی مناطق خراسان جنوبی بررسی خواهد شد و صورتجلسه‌ای هم در همین خصوص تنظیم می‌شود.

حجت الاسلام نصیرایی رئیس مجمع نمایندگان استان و نماینده مردم شهرستان‌های طبس، فردوس، سرایان و بشرویه نیز گفت: زیرساخت‌های استان نیازمند توجه ویژه است و باید امکانات برای توسعه زیرساخت‌ها در تمام شهرستان‌های استان فراهم شود.

خسروی نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف نیز گفت: امیدواریم سفر مسئولان مجلس برای دیگر بخش‌های استان نیز رقم بخورد تا مشکلات تمام نقاط استان بررسی شود.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*