گزارش/

رئیس قوه قضاییه:

طرح اقتصادی دولت باعث ارتقاء عدالت اجتماعی خواهد شد

محسنی اژه‌ای گفت: یکی از مزایای اجرای طرح مرتبط با ارز ترجیحی، ارتقاء عدالت اجتماعی و بهره‌مندی بیشتر دهک‌های پایین درآمدی جامعه است.

رئیس قوه قضاییه گفت: همه صاحبنظران و نخبگان متفق‌القول بر اجرای طرح ملی مرتبط با ارز ترجیحی و اتخاذ تصمیم درخصوص ارز ترجیحی تاکید داشتند البته ممکن است درخصوص چگونگی و زمان اجرای این طرح اختلاف‌نظر‌هایی وجود داشته باشد، ولی عموم مردم باید به سهم خود از انفال و بیت‌المال بهره‌مند باشند و در راستای تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی گام‌های بیشتر و بلندتری برداشته شود.

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای دشمنان و بدخواهان مردم و نظام ما به عملیات روانی و سایر شگرد‌های خود برای تحت تاثیر قرار دادن اذهان مردم پیرامون اجرای طرح مرتبط با ارز ترجیحی امید بسته بودند، اما مردم بصیر و زمان‌شناس ما با همراهی و مساعدت خود به دولت، نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب کردند و همچنین با افرادی که قصد برهم زدن آرامش روانی مردم و امنیت جامعه دارند، مطابق قانون برخورد بازدارنده خواهد شد.

 

 

خطیب‌زاده در نشست خبری:

ایران پیشنهادات خود را مطرح کرد/ آمریکا باید تصمیم سیاسی بگیرد

ایران پیشنهادات خود را مطرح کرد/ آمریکا باید تصمیم سیاسی بگیرد

تهران-ایرنا- سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: در سفر هماهنگ کننده برجام به تهران، ابتکارات و پیشنهادات خاصی از سوی ایران مطرح شده است و طرف آمریکایی باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران که امروز دوشنبه در وزارت امور خارجه برگزار شد، در مورد سفر انریکه مورا به تهران و تحرکات رژیم صهیونیستی گفت: هر زمانیکه که ابتکاری در حوزه دیپلماسی انجام می‌شود رژیم جعلی اشغالگر قدس، تحرکات جدی را بر ضد دیپلماسی انجام می‌دهد و این موضوع چیز جدیدی نیست.

وی افزود: امیرعبداللهیان و بورل در تماس تلفنی با یکدیگر توافق کردند تا تماس‌ها به صورت حضوری انجام شود و مذاکرات بسیار جدی و معطوف و همراه با ابتکارات خاص از سوی ایران برگزار شد و چند دور گفت‌وگوهای طولانی با باقری داشت. برخی راه‌حل‌هایی که پیشنهاد شد و  قرار شد، اگر آمریکا به این پیشنهادها پاسخ دهد ما در موقعیتی قرار می‌گیریم که همه طرف‌ها برای انجام توافق به وین برگردند.

خطیب‌زاده تاکید کرد: اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را اعلام کند می‌توانیم گام مهمی در این زمینه برداریم. اقای مورا در سفرش به تهران با دستور کار مشخص وارد شدند. بعضا هم صحبتهایی از واشنگتن شنیده میشود که جملات نخ نمای خودشان را مطرح می‌کنند. ایران همواره خواستار حقوق قانونی خود است و باید تمامی بخش‌ها و فشارهای حداکثری که دولت ترامپ گذاشته و این پیچ و مهره ها باز شود.

نقش روسیه در مذاکرات وین، سازنده بود

وی همچنین افزود: نقش روسیه در مذاکرات وین، نقشی سازنده بوده است و جنگ اوکراین شاید نقش میانجیگری روسیه در مذاکرات وین را کمرنگ‌تر کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص حق‌آبه هیرمند، گفت: از دو منظر می‌توانم پاسخ دهم، یکی از منظر حاکمیتی است که من از این منظر عنوان می‌کنم و بعد دیگر هم بعد توجه به شرایط اقلیمی منطقه غرب آسیاست که از فقدان استانداردهای محیط زیستی رنج می‌برد.موضوع محیط زیست موضوعی است که همه مشترکا در این منطقه باید به آن توجه کنند. تلاش می کنیم تیر ماه میزبان وزرای محیط زیست کشورهای منطقه در تهران باشیم و درباره محیط زیست و ریزگردها و موضوع آب صحبت کنیم.

وی ادامه داد: با برخی کشورها دارای معاهدات لازم الاجرا هستیم، از جمله افغانستان. ما با هیأت های حاکمیتی و دولت ها معاهده نمی بندیم ما با حاکمیت ها توافق می کنیم. در سال ۱۳۵۱ معاهده لازم الاجرایی بین ایران و افغانستان امضا و این معاهده بند داوری و قسمت‌های لازم الاجرا دارد و قابل پیگیری است. البته ما همواره تلاش کردیم با همسایگان از مسیر دوجانبه جلو برویم، رجوع به بندهای داوری آخرین راه حل است که امیدوارم به آن سمت حرکت نکنیم.

ایران درباره همه مردم افغانستان به شمول همه اقوام و گروه ها جدی بوده و نگران وضعیت آنها هستیم

وی در خصوص تغییر نگاه ایران به طالبان گفت: سفرهای بین ایران و شخصیت های افغانستانی و حتی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان به طور معمول انجام می شود و چیز جدیدی نیست . موضع جمهوری اسلامی ایران یک موضع اصولی و مبتنی بر واقعیت های افغاستان و اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

خطیب زاده تاکیدکرد: ما بارها اعلام کرده ایم که هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان مسؤولیت قطعی برای تامین امنیت در داخل افغانستان و این‌که گروه‌های تروریستی تهدیدی علیه همسایگان نباشد دارد و تلاش کند که به سمت تشکیل دولت فراگیر و همه شمول در افغانستان برود. و این موضع ماست که در طی ماه های گذشته پیگیری شده است. ما درباره همه مردم افغانستان به شمول همه اقوام و گروه ها جدی هستیم و نگران وضعیت آنها هستیم.

وی در مورد توقف مورا در فرودگاه فرانکفورت بعد از بازگشت از تهران گفت: بدنامی رژیم صهیونیستی بر همه آشکار است. ایران درباره بازداشت مورا سؤال کرد و موضوع بعد از چند دقیقه مرتفع شد و خود ایشان و اتحادیه اروپا باید در این مورد توضیح بدهد.

اسدالله اسدی در شرایط نامناسبی نگهداری می‌شود

وی در مورد آخرین اقدامات وزارت امور خارجه برای پیگیری وضعیت اسدالله اسدی دیپلمات گروگان‌گرفته شده‌ در بلژیک، گفت: متاسفانه همانطور که شما اشاره کردید، یک دیپلمات جمهوری اسلامی ایران با نقض بدیهی‌ترین مصونیت‌ها و برخلاف کنوانسیون وین، با نقض مصونیت حقوقی دیپلمات‌ها توسط دولت آلمان و دولت بلژیک دستگیر شدند که کل این فرآیند غیرقانونی است.

خطیب‌زاده ادامه داد: ایشان در شرایط نامناسبی نگهداری و حقوق ایشان نادیده گرفته می‌شود و طبیعی است که نادیده گرفتن بدیهیات حقوق بشری برای هر کسی، زشت است و نقض حقوق دیپلماتیک توسط کشورهای اتحادیه اروپا جای تاسف دارد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از طریق مجاری دوجانبه و خاص خود و همچنین مراجعه به مراجع ذیربط بین‌المللی پیگیری کرده است و دستور کار جدیدی صادر شده، چون متاسفانه به طور آشکار نقض حق مصونیت آقای اسدی انجام می‌شود.من یک بار دیگر از همین تریبون اعلام می‌کنم واقعاً باعث تاسف است که دولت‌های اروپایی برای مجرمین، تبهکاران با سابقه و جاسوسان که با نقشه وارد ایران می‌شوند، هیاهو می‌کنند و نمایش برگزار می‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: کل فرآیند بازداشت، استرداد، دادگاه، صدور حکم و رفتارها با ایشان غیر مشروع بوده و ما کل این فرایند را غیرقانونی می‌دانیم.

امیرعبداللهیان به امارات می‌رود

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا مقامی از ایران برای شرکت در مراسم رئیس امارات «محمد بن زاید» شرکت خواهد، گفت: من به ملت و دولت دوست امارات تسلیت می‌گویم و امیدوارم رئیس جدید کشور امارات عربی متحده آقای محمد بن زاید برای کشور امارات شکوفایی و آینده‌ای بهتر و برای منطقه پیام آور ثبات و صلح و دوستی باشد. سفر آقای امیر عبداللهیان دستورکار است و امروز قرار بود تنظیم شود.

خطیب زاده درباره سفر خانم دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل اظهار داشت: خانم دوهان ایران است و از ۲۰۱۴ که گزارشگر ویژه است با حمایت ایران همراه بوده است. خانم دوهان بر اساس درخواست و برنامه خود ملاقات‌هایش را انجام می‌دهد و در هفته جاری جمع بندی سفر خود را اعلام میکند.

وی درخصوص انتخابات پارلمانی لبنان گفت: عملکرد هر طرفی نشان می دهد که دوست طرف سختی کشورها کدام کشورها هستند و کدام طرف ها و کنشگران فقط به فکر پیشبرد اهداف سیاسی خودشان هستند، تلاش می کنند اهداف سیاسی خود را به قیمت تحقیر ملت ها و گرسنه نگه داشتن ملت ها، محاصره ملت ها و محروم کردن آنها از حق طبیعی حیاتشان جلو ببرند.جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده در کنار مردم لبنان برای تحقق خواست و ارده آنها باشد. ایران هیچ وقت سعی نکرده در سیاست داخلی لبنان ورود کند.

خطیب زاده تاکید کرد: مردم رشید و بالغ لبنان در مورد لبنان تصمیم می گیرند، همه کشورها باید احترام بگذارند. جمهوری اسلامی ایران هم به خواست مردم لبنان احترام می گذارد.

سخنگوی وزارت امورخارجه درخصوص اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ترکیه درباره سدسازی و ریزگردها گفت: باید علم را به دانشمندان بسپاریم و تلاش کنیم که به همدیگر کمک کنیم که مشکلات مشترکمان را حل کنیم. ما استقبال ترکیه ای از همکاری را به فال نیک می گیریم  و باید تلاش کنیم قدم اجرایی برای منطقه برداریم و تلاش کنیم مشکل ریزگردها را مرتفع کنیم.

خطیب زاده درخصوص اظهارات مقامات امریکایی مبنی بر نقش منفی ایران در آتش بس یمن اظهار داشت: برخی اوقات آدم احساس می کند مقامات ایالات متحده جغرافیا را خوب نمی شناسند و تاریخ را هم فراموش می کنند و دچار آلزایمر سیاسی هستند و نقش چند روز قبل خودشان را هم فراموش می کنند.جمهوری اسلامی ایران از روز اول تلاش کرده راهکار سیاسی در یمن جواب دهد جنگ تمام شود و مردم یمن دسترسی آزاد و مناسبی برای تامین مایحتاج خود داشته باشند.

وی تصریح کرد: آن ائتلاف جنگ طلبی که جنگ را چندین سال ادامه داد با حمایت و چک سفید امضای ایالات متحده باید پاسخگو باشد. البته این صحبت ها ما را نگران می کند که نکند دوباره تصمیم به شعله ور ساختن جنگ در یمن دارند. من توصیه می کنم مواضع چند سال اخیر خود را مرور کنند.

خطیب زاده درخصوص رکورد زدن بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران؛ گفت: ما عضو ان.پی.تی و پادمان هستیم و در چارچوب مقررات و مراودات معمول بین ایران و آژانس و در چارچوب تفوق فنی رفتار آژانس یعنی حفظ بی طرفی و عدم سیاسی کاری همواره روابط نزدیکی با آژانس داشته‌ایم و در زمانی که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف شد، در چارچوب پادمان به همکاری با آژانس ادامه دادیم. گزارش های آژانس باید منبع باشد نه آنچه برخی رسانه ها به طور متفرقه می گویند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص همکاری وزارت امور خارجه برای حضور در جام جهانی قطر، گفت: وزارت خارجه در کنار وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال هر کجا گفتند ما تلاشمان را کردیم که کمکشان کنیم. مهم این است که وزیر ورزش و دولت در  حوزه بازی‌های جام جهانی ورود می‌کنند و ان‌شاءالله حضور موفقی را از تیم خودمان داشته باشیم.

 

 

معاون رئیس جمهور: دغدغه دولت سیزدهم مراقبت از سفره کم‌درآمدها است

سمنان- ایرنا- معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: عزم دولت این است که در اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها به هیچ عنوان به سفره مردم به ویژه دهک‌های کم‌درآمد آسیبی نرسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، صولت مرتضوی عصر دوشنبه در حاشیه نشست بررسی مصوبات سفر دولت به استان سمنان در سالن یادگار امام(ره) استانداری به خبرنگاران افزود: دولت سیزدهم دولت صادق‌الوعد است وآیت الله رئیسی مراقبت از دو موضوع را سرلوحه قرار داد که رئیس جمهور به جان مردم و نان مردم تعبیر می کند.

وی با اشاره به موضوع سلامت و جان مردم، تاکید کرد: در موضوع کرونا تمام شنبه ها ستاد ملی کرونا با مدیریت آیت الله رئیسی و با ارتباط با استانها برگزار می شود و شاهد فروکش کردن جان‌باختگان کرونا هستیم و بهبود شرایط رنگ بندی کرونای شهرهای کشور گویای برجسته بودن دستاوردهای دولت دراین زمینه است.

وی یادآور شد: این دولت عزم خود را جزم کرده است که به سفره های مردم به ویژه های دهک های کم درآمد آسیبی وارد نشود.

معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به طرح اصلاح نظام یارانه ها، ادامه داد: می پذیرم که با ساماندهی یارانه ها به نفع مردم برخی دیگر از کالاها دچار نوساناتی شده است که به مرور زمان و با رقابتی کردن اقتصاد، با نظارت کافی دستگاه های نظارتی و همت مردم در کنار همراهی کسبه و بازاریان، مشکلات کنونی برطرف می شود.

مرتضوی بیان کرد که رئیس جمهور گفت ابدا بنا نیست قیمت نان افزایش پیدا کند، قیمت نان به هیچ عنوان افزایش نمی یابد بلکه طراحی شده است که حتی نان و دارو مشمول افزایش قیمت نشود.

وی افزود: نظارت و کمک به افزایش کیفیت نان از رویکردهای دولت سیزدهم است.

 

 

 

 

اولین ماه سال ۱۴۰۱ بدون استقراض طی شد

تهران-ایرنا- رییس سازمان برنامه‌وبودجه گفت: بر خلاف سال گذشته که در پنج ماه ابتدای سال بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان از تنخواه بانک مرکزی استفاده شد؛ دولت کشور را در  اولین ماه سال ۱۴۰۱ بدون استقراض اداره کرد و همین روند تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

به گزارش روز دو شنبه ایرنا از سازمان برنامه و بودجه کشور «سید مسعود میرکاظمی» در گردهمایی روسای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها با اشاره به وضعیت کشور در زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم گفت: در سال ۱۴۰۰ زمانی که دولت تحویل گرفته شد شاخص‌های کلان اقتصادی در وضعیت بسیار بدی قرار داشت؛ رشد اقتصادی نزدیک به صفر، ‌نرخ جذب سرمایه منفی ۴,۶، تورم ۵۰ درصدی؛ نرخ بالای بیکاری بخشی از وضعیت اقتصاد کشور بود.

وی ادامه داد: علاوه بر کاهش درآمدهای دولت هزینه‌های جاری طی هشت سال بیش از ۱۰ برابر شده بود، زمان تحویل دولت تنها ۶۰ هزار میلیارد تومان تخصیص بدون اعتبار در خزانه مانده بود؛ علاوه بر اینکه باید ماهانه ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق تسویه می‌شد.

رییس سازمان برنامه افزود: از مشکلات دیگر  معضل خشک‌سالی بود که نه‌تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر اتفاق افتاده و به همراه افزایش قیمت انرژی و افزایش هزینه حمل باعث افزایش قیمت مواد غذایی شده بود. ذخایر راهبردی مواد غذایی هم بین ۳۰ تا ۷۰ درصد پایین‌تر از حد مجاز بود.

معاون رئیس‌جمهور مشکلات ناشی از کرونا را از دیگر معضلات پیش روی دولت سیزدهم دانست و گفت: درگذشتگان انسانی ناشی از کرونا بالا رفته و اجرای واکسیناسیون عقب‌افتاده بود.

وی اضافه کرد: دولت از آغاز کار با این تصویر روبه‌رو بود، اما درنهایت بدون استقراض و چاپ پول مشکلات یکی پس از دیگری حل شد؛ نه‌تنها مطالبات معوق اقشار پرداخت شد بلکه تخصیص اعتبارات عمرانی و اشتغال در پایان سال به بیش ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسید.

میرکاظمی بابیان اینکه برخی راه‌حل مشکلات را به مذاکرات و برجام گره‌زده بودند تصریح کرد: بعضی‌ها می‌گویند دلیل مشکلات اقتصادی تحریم است، اما این گزاره صحیح نیست، سهم تحریم مشخص است و نباید همه مشکلات را متوجه آن کرد.

معاون رئیس‌جمهور افزود: ۸ سال فعالیت اقتصادی معطل بوده که مذاکرات چه می‌شود؟ و نتیجه این رویکرد این شده که نرخ جذب سرمایه منفی شود. مذاکره در جای خودش ولی نباید ثبات اقتصادی کشور به مذاکره گره‌زده شود و بر همین اساس بودجه ۱۴۰۱ با شرایط تحریم تدوین شد.

وی افزود: در شش ماه دوم سال ۱۴۰۰ دولت محکم ایستاده بود تا پایه پولی بالا نرود و سازمان برنامه‌وبودجه برعکس سنوات قبل مأموریت داشت تا مانع بالا رفتن پایه پولی در کشور شود.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم تمرکز بر این است تا قدرت خرید مردم بالا رود ادامه داد: تمرکز دولت بر کاهش تورم است تا ثبات اقتصادی شکل‌گرفته و به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری اطمینان داده شود.

میرکاظمی با اشاره به اهمیت ثبات اقتصادی برای پیشبرد اهداف اقتصادی گفت: باید فضایی ایجاد شود تا بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری اعتماد کند و یکی از مهم‌ترین بی‌ثباتی‌ها و نابسامانی‌ها در بخش اقتصاد تورم است.

وی ادامه داد: برای مقابله با تورم باید رشد مصارف دولت و خلق پول توسط بانک‌ها کنترل شود و دولت برای هر دو برنامه مشخصی دارد.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه بابیان اینکه در فروردین امسال پرداخت‌ها بدون استقراض انجام‌شده است تصریح کرد: باوجوداینکه در ماه فروردین درآمدها پایین است اما پرداخت‌های این ماه بدون استقراض و از محل درآمد دولت واریز شده است.

معاون رئیس‌جمهور به موضوع ارز ترجیحی و دلایل تغییر شیوه پرداخت آن اشاره کرد و گفت: قاچاق کالاهایی که ارز ترجیحی می‌گرفتند بسیار بالا بوده به‌طوری‌که گاهی کشورهای همسایه  تا شعاع ۳۰۰ کیلومتری از دارو، روغن و آرد شامل ارز ترجیحی ارتزاق می‌کردند و از زمانی که شیوه پرداخت عوض‌شده قیمت این‌ها در  کشورهای همسایه افزایش پیداکرده است.

میرکاظمی بابیان اینکه اثربخشی ارز ترجیحی بسیار پایین بوده است ادامه داد: ارز ترجیحی بزرگ‌ترین ضربه را به تولید کشور زد چون هیچ فعال اقتصادی نمی‌توانست با دریافت‌کنندگان ارز ترجیحی رقابت کند.

به گفته رئیس سازمان برنامه بودجه ظرفیت‌های قانونی بودجه ۱۴۰۱ اجازه ادامه پرداخت ارز ترجیحی تا چند ماه را می‌داد و از منظر قانونی هم دولت ناگزیر به اجرای این جراحی اقتصادی بوده است.

وی به مزایای حذف ارز ترجیحی برای اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: از ظرفیت حذف ارز ترجیحی می‌توان اشتغال پایدار ایجاد کرد و مهم‌تر اینکه دولت از کف بازار بیرون می‌آید. تولیدکنندگان و بخش خصوصی به‌تدریج در تنظیم بازار نقش اصلی را به عهده می‌گیرند.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه با اشاره به افزایش ضریب جینی و شکاف طبقاتی در سال گذشته افزود: توزیع کمک‌معیشت جدید قطعاً باعث بهبود ضریب جینی خواهد شد؛ تدابیری هم توسط سامان هدفمندی اندیشیده شده که کسانی که متقاضی جدید دریافت یارانه هستند بتوانند به‌زودی ثبت‌نام کنند.

میرکاظمی بابیان اینکه به دلیل ضرورت تأمین امنیت غذایی کشور و جهش قیمت‌های جهانی طرح حذف ارز ترجیحی زودتر از موعد اجرا شد گفت: به‌طور مثال قیمت گندم با ۱۶۶ درصد افزایش از ۲۱۰ دلار در سال ۹۹ به ۳۷۰ دلار در شهریور ۱۴۰۰ و ۵۶۰ دلار در فروردین ۱۴۰۱ رسید.

وی در مورد یارانه نان و دارو گفت: پرداخت یارانه نان و دارو برای عموم مردم خواهد بود و به‌صورت دهک بندی نیست هم نان و هم دارو برای کل جمعیت کشور پرداخت خواهد شد.

معاون رئیس‌جمهور در بخش دیگر سخنان خود خطاب به روسای سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان‌ها گفت: در سال ۱۴۰۱ از رشد اقتصادی کوتاه نیایید و برای تک‌تک شهرستان‌ها و بخش‌ها برنامه توسعه‌ای جداگانه داشته باشید تا با کمترین منابع بیشترین بهره‌وری ایجاد شود.

معاون رئیس‌جمهور با برشمردن اهمیت جایگاه شورای برنامه‌ریزی استان‌ها گفت: سال ۱۴۰۱ باید به سمتی حرکت شود تا شورای برنامه‌ریزی استان‌ها اختیار بیشتری داشته و مغز متفکر استانی شود. همچنین، سازمان برنامه بودجه به‌عنوان دبیر مجموعه بایستی تصمیم سازی‌های خوبی  در این زمینه انجام دهد.

میرکاظمی ادامه داد: اگر برای هر زیرمجموعه‌ای از کشور برنامه مدون و مشخصی وجود داشته باشد به این معضلات گرفتار نمی‌شویم.

وی با اشاره به تغییرات ساختاری صورت گرفته در بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: تعداد ردیف‌های بودجه‌ای کم شده و اختیار استان‌ها و دستگاه‌ها بیشتر شده و در مقابل اختیار داده‌شده انتظار پاسخگویی بیشتر شده است.

میر کاظمی افزود: بحث صادرات به‌صورت جدی دنبال شود و سهم صادرات استان‌ها و شهرستان‌ها و موانع صادرات رفع شود و هیچ‌چیزی مانع صادرات نشود.

وی با تأکید بر لزوم راه‌اندازی زنجیره‌های صادراتی گفت: باید از جوان‌ها و بخش خصوصی مستعدی که می‌تواند زنجیره‌های صادراتی ایجاد کند، حمایت شود.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گفت: از امسال ارزیابی عملکرد استان‌ها بر اساس وضعیت شاخص‌های کلان است، مسئولان استانی باید در قبال وضع شاخص‌هایی مانند درآمد خانوار، اشتغال، رشد اقتصادی و بهره‌وری پاسخگو باشند و البته اختیارات لازم هم به آن‌ها داده‌شده است.

 

 

وزارت ارشاد در خدمت فعالان عرصه جمعیت است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این حرف که به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده ها مایل به فرزندآوری نیستند، کلاهی است که غربی‌ها روی سر ما گذاشتند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی اسماعیلی، در گردهمایی تخصصی فعالان عرصه جمعیت از سراسر کشور با بیان اینکه بحث جمعیت در کشور ما وضع خیلی خوبی ندارد، افزود: گزارش‌هایی که در حال حاضر در این مسئله وجود دارد نشان می‌دهد در وضع هشدار جمعیت قرار داریم و در حال ورود به یک مرحله خطرناک هستیم.

وی در خصوص وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: قبل از اینکه الزام قانونی بتواند کاری کند که ما شاهد رشد ارزش‌های خانواده باشیم باید خودمان تقویت‌کننده ارزشهای خانواده باشیم. ما در این زمینه قانون اجرا نشده کم نداریم و به همین خاطر لازم است بیش از قانون نویسی به اجرای قوانین موجود در این مسئله توجه کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اذعان به اینکه دلیل اصلی عدم تحقق مطالبات جمعیتی موضوعات فرهنگی است، افزود: این حرف که به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده‌ها مایل به فرزندآوری نیستند کلاهی است که غربی‌ها روی سر ما گذاشتند ما نمی‌گوییم توانمندی اقتصادی مهم نیست بلکه اولویت مسائل فرهنگی است.

وی با بیان اینکه ما یک شبکه آموزشی برای همین موضوعات در اختیار داریم، گفت: در همین نمایشگاه کتاب یک غرفه مربوط به این موضوع جمعیت و فرزندآوری در نظر گرفته شده است؛ اقدامات زیادی در این خصوص در حال اجراست اما قبول داریم که اقدامات ما کافی نیست و باید اقدامات بیشتری را انجام دهیم.

اسماعیلی با بیان اینکه در یک برنامه ۱۰ ساله جمهوری اسلامی می‌تواند عقب ماندگی‌های خود را در زمینه جمعیت حل کند، افزود: من چندان معتقد نیستم که جبران کاهش جمعیت تنها محدود به یک فرصت پنج ساله است. معتقدم همچنان می‌توان این کاهش رشد جمعیت را جبران کرد.

وی با بیان اینکه ما مشکل پشتیبانی و بودجه نداریم، گفت: همه امکانات وزارتخانه اعم از معاونت سینمایی و مطبوعاتی در خدمت همه فعالان عرصه جمعیت است؛ ما آماده دریافت طرح‌های کارشناسی شما فعالان عرصه جمعیت هستیم.

 

 

 

دستورکار بعدی دولت اصلاح اقتصاد است/ ۴ سال پرتورم داشتیم

وزیر اقتصاد گفت: پس از ارزیابی کامل سیاست اصلاح ارز ترجیحی و اصلاح هدفمندی یارانه‌ها، اصلاح اقتصاد کشور در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، احسان خاندوزی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، با اشاره به اقدام اخیر دولت در اصلاح هدفمندی یارانه‌ها، اظهار کرد: برخی از تدابیر اقتصادی برای کشور برنامه‌ریزی شده است که می‌تواند وجه مشترکی میان دولت و بخش خصوصی باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: به همین دلیل همه ارکان باید همکاری و به اجرایی شدن آن کمک کنند تا با کمترین آسیب به ثبات اقتصاد کلان برسیم و بعد از یک دوره تغییر و اصلاح به موفقیت بزرگی دست یابیم. پس از آن فرصت خواهد شد تا گام‌های بعدی اصلاح اقتصادی را برداریم.

وی ادامه داد: سال‌ها یکی از مطالبات بخش خصوصی این بود که از اخلالی که برخی قیمت‌های انحرافی در اقتصاد ایران به وجود آورده بود جلوگیری شود و فرصت ویژه برای دسترسی‌های ویژه به ارز ترجیحی از بین برود. هم اکنون مس توان گفت که این کار شروع شده و ارز ترجیحی کالاهای اساسی به غیر از نان و دارو حذف شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: بنابراین دولت با اصلاح سیاست ارز ترجیحی، اجرای خواست بخش خصوصی، سیاست‌گذاران و مجلس را کلید زد.

وی اضافه کرد: بعد از اینکه در مورد این موضوع ارزیابی کامل صورت گرفت و تعادل ایجاد باشد، در ماه‌های آتی می‌توانیم درباره اصلاح اقتصاد کشور نیز صحبت کنیم؛ البته این بدان معنا نیست که چنین طرح‌های هیچ نقص و کاستی ندارد، اما ترمیم آن نیز نباید ما را از مسیر اصلی خارج کند.

خاندوزی بیان کرد: باید توجه داشت که اگر تغییر اصلاح یارانه باعث آشوب اقتصادی شود و به اهداف خود نرسد، ممکن است مدت‌ها برای برداشتن گام‌های بعدی وقفه ایجاد شود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به اینکه کشور ۴ سال پرتورم را پشت سر گذاشته است، بیان کرد: این مشکلات فقط مربوط به ابعاد اقتصادی نبوده، بلکه ناشی از ابعاد اجتماعی نیز بوده است، بنابراین همراه با این اصلاحات و در کنار همه قیدها باید تاب‌آوری اجتماعی را هم افزایش داد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بخش مهمی از موفقیت طرح‌های دولت به این بستگی دارد که بتوانیم در جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اصلاحات و ایرادات را قبل از اجرا شناسایی کنیم و در مراحل پس از اجرا نسبت به ترمیم نقاط ضعف با همکاری هم اقدام کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

باید به مردم اطمینان دهیم که به قیمت‌ها مسلط هستیم

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: باید این اطمینان را به مردم بدهیم که به قیمت‌ها مسلط هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، مخبر معاون اول رئیس جمهور در سخنانی گفت گفت: دوستانمان در تعزیرات باید جهادی کار کنند تا این آرامش را به مردم بدهند که ما در بازار حضور داریم و به قیمت‌ها مسلط هستیم.

وی با تاکید بر اینکه با متخلفان باید طوری برخورد کرد که تخلف به صرفه نباشد، ادامه داد: باید جریمه بازدارنده باشد. نمی‌توانیم بالا سر هر دکانی و هر فردی یک آدم بگذاریم که این کار را بکند. باید جریمه به شکلی باشد که برای متخلف صرف نکند.

وی افزود: در دوره گذار به کمک مضاعف نیاز داریم. ما این چند هفته را انتظار داریم تعزیرات عادی کار نکنند و دوستانمان جهادی باید کار کنند تا این آرامش را به مردم بدهند که ما در بازار حضور داریم و به قیمت‌ها مسلط هستیم.

 

 

انتقال موشک های هسته ای روسیه به مرز فنلاند+عکس
۱۴۰۱/۰۲/۲۶ – ۱۷:۳۶

روزنامه میرور نوشت: ارتش روسیه انتقال موشک های با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را به سمت مرز این کشور با فنلاند آغاز کرد.

ویدئویی که روز دوشنبه منتشر شد، استقرار موشک‌های اسکندر را نشان می‌دهد که ظاهراً از یک بزرگراه در مسیر وایبورگ، یک شهر غربی روسیه نزدیک به مرز فنلاند است.

انتقال موشک های هسته ای روسیه به مرز فنلاند+عکس/ انگلیس مدعی شد: استقرار نیروهای عملیات ویژه بلاروس در مرز اوکراین/ هشدار شدید روسیه درباره تبعات عظیم عضویت فنلاند و سوئد در ناتو

این فیلم بلافاصله پس از آن منتشر شد که هلسینکی رسماً پیشنهاد خود را برای پیوستن به ناتو اعلام کرد، اقدامی که پوتین رئیس جمهور روسیه مدت ها با آن مخالف بود.

تفسیری روی این ویدیو می‌گوید که هفت سامانه موشکی بالستیک در راه رسیدن به شهر در فاصله ۲۴ مایلی از مرز فنلاند هستند.

تلویزیون دولتی روسیه پیشتر گفته بود که در صورتی که کشورهای شمال اروپا، فنلاند و سوئد پایگاه‌های نظامی ناتو را در خاک خود ایجاد کنند، مسکو تسلیحات هسته‌ای را در مرزهای اروپایی خود مستقر خواهد کرد. آنها گفتند: زمانی که پایگاه‌های ناتو در سوئد و فنلاند ظاهر شوند، روسیه چاره‌ای جز خنثی کردن عدم تعادل و تهدید جدید با استقرار سلاح های هسته ای تاکتیکی نخواهد داشت.

رهبر روسیه همچنین گفت که اگر “وضعیت” را در اوکراین “بدتر کنند” با “عواقبی” مواجه خواهند شد.

 

 

 

دستورالعمل جدید تزریق دوز چهارم واکسن کرونا ابلاغ شد؛

تزریق دوز چهارم کرونا به ۷۰ ساله‌ها

معاون بهداشت وزارت بهداشت از شروع تزریق دوز چهارم واکسن کرونا برای گروه ۷۰ سال به بالا خبر داد.

 

کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت در دستور العمل چهارم از واکسیناسیون و تزریق دوز چهارم واکسن کرونا برای افراد بالای ۷۰ سال خبر داد.

 

 

 

 

 

 

 

 

وزیر علوم:

هر کس وارد دانشگاه می‌شود باید شئونات پوشش را رعایت کند

هر کس وارد دانشگاه می‌شود باید شئونات پوشش را رعایت کند

وزیر علوم با تأکید بر اینکه دانشگاه حرمت دارد؛ گفت: حتی در کشورهای پیشرفته هم الگوهای پوشش در دانشگاه‌ها رعایت می‌شود و کسی با لباس دریا وارد دانشگاه نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی زلفی گل صبح امروز در مراسم آئین بزرگداشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی که در دانشگاه الزهزا برگزار شد گفت: روابط عمومی‌ها کارشان پل سازی است و حتی می‌توانند به قلب و ذهن هر شهروند پل بزنند. روابط عمومی‌ها باید توجه ویژه ای به تعامل، گفتگو و ارتباط داشته باشند.

وی گفت: کار روابط عمومی‌ها سازندگی، باورسازی و هویت سازی است. یک خبر می‌تواند انگیزه یک دانشجو را چند برابر کند. بنابراین کار روابط عمومی‌ها سازندگی است و همچنین جریان سازی، کار بسیار مهمی است که توسط روابط عمومی‌ها انجام می‌شود. با جریانی که روابط عمومی‌ها ایجاد می‌کنند بستر را برای پذیرش کار خلاقانه، حکیمانه و فناورانه مهیا می‌کنند.

زلفی گل خاطرنشان کرد: یکی از کارهای تحولی مد نظر ما تبدیل استادی دانشگاه به تخصص است. همانطور که پزشکی یک تخصص است. هر صنفی یک تخصص دارد. این که یک نخبه ای بخواهد بعد از فارغ التحصیلی مستقیم در سر کلاس حاضر شده و تدریس را شروع کند بدون آنکه با منش و روش استادی آشنا نباشد درست نیست.

وزیر علوم گفت: طرحی را تدوین کرده ایم و پیگیر آن هستیم که افرادی که عضو هیئت علمی خواهند شد سه ماه به صورت شبانه روزی آموزش ببینند و همچنین یک پایه تشویقی نیز به آنها تعلق می‌گیرد. همین مسئله را رسانه‌های بیگانه تبدیل کردند به گزینش و تخریب. روابط عمومی‌ها همانطور که می‌توانند سازنده و جریان ساز باشند می‌توانند توسط افراد بدخواه تخریب نیز داشته باشند. روابط عمومی‌ها می‌توانند شیوه آموزش و علم و فناوری را رشد دهند و همچنین فرهنگ دانش بنیان را شکل دهند. نقش روابط عمومی‌ها تاریخ نگاری و صیانت از صداقت است. آنها تصمیم ساز و سیاست ساز هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ما می‌گوئیم که دانشگاه حرمت دارد. هر کسی که وارد دانشگاه می‌شود باید شئونات پوشش را رعایت کند. این موضوع را رسانه‌های بدخواه تبدیل می‌کنند به یک ضد فرهنگ. حتی در کشورهای پیشرفته نیز کسی با لباس لب دریا وارد دانشگاه نمی‌شود. آیا ما هر کسی را با هر پوششی در خانواده خود راه می‌دهیم؟ ما می‌گوئیم کلاس، استاد، دانشگاه حرمت دارد و باید حفظ شود و آنها می‌خواهند از آن سوءاستفاده کنند. شما به عنوان روابط عمومی‌ها می‌توانید نقش آفرین باشید.

وزیر علوم خطاب به مدیر روابط عمومی وزارت علوم گفت: برای افرادی که در این حوزه مشغول هستند کارگاه‌های آموزشی روابط عمومی طراحی کنند که خود وزیر نیز در این کارگاه‌ها شرکت خواهد کرد.

وی گفت: همچنین همانگونه که وزارت ورزش و یا صدا وسیما قهرمانان خود را معرفی می‌کنند ما هم باید دانشمندان و دانشجویان طراز اولمان را و همچنین انجمن‌های علمی مان را معرفی کنیم.

 

 

 

 

وام ودیعه مسکن ۱۰۰ میلیون تومان شود، وام خرید ۷۰۰ میلیون

وزیر راه و شهرسازی از بررسی پیشنهاد افزایش وام ودیعه مسکن در تهران به ۱۰۰ و خرید مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان در جلسه فردای شورای عالی مسکن به ریاست رئیس جمهور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، رستم قاسمی در حاشیه دیدار با وزیر زیرساخت ارمنستان در جمع خبرنگاران درباره وام ودیعه مسکن گفت: در خصوص بازار مسکن باید گفت این بازار ملتهب و در ستاد تنظیم بازار جلساتی برای آن در نظر گرفته شده است. بسته‌ای هم در این خصوص وزارت راه و شهرسازی به ستاد تنظیم بازار ارائه کرده است.

وی درباره وام ودیعه مسکن اظهار داشت: فردا رقم جدید وام ودیعه مسکن در شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور به تصویب می‌رسد. پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی افزایش این وام درتهران به ۱۰۰ میلیون تومان است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با شورای پول و اعتبار در خصوص نرخ سود وام ودیعه مسکن مخالفیم، گفت: نباید سقف قرارداد اجاره مسکن در تهران از ۲۵ درصد بیشتر شود. قرار است فردا در جلسه شورای عالی مسکن به ریاست رئیس جمهور موضوع انتقال سامانه اتحادیه مشاوران املاک به سامانه وزارت راه و شهرسازی مطرح و تصویب شود. در این صورت می‌توانیم از رقم قرارداد اجاره سالانه هر واحد مطلع شویم و اجازه ندهیم موجری از سقف تعیین شده مبلغ اجاره را افزایش دهد.

قاسمی درباره وام خرید مسکن تصریح کرد: فردا همچنین در جلسه شورای عالی مسکن، افزایش سقف وام خرید مسکن مطرح خواهد شد. پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان در تهران است.

وی در خصوص اجرای نهضت ملی مسکن اظهار داشت: شرکت بازآفرینی شهری با شهرداری‌ها و دیگر دستگاه‌های تابعه ساخت ۱۵۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در بافت‌های فرسوده را به امضا رسانده و همچنین ساخت ۱۶۷ هزار واحد مسکن روستایی از ۲۰۰ هزار مسکن روستایی در نظر گرفته شده آغاز شده و امسال به سقف مورد نظر در خصوص مسکن روستایی دست خواهیم یافت.

وی افزود: تأمین زمین دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکن شهری در حال اتمام است که یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد آن بارگذاری شده و بقیه در مسیر الحاق و بارگذاری هستند. یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در دست اجرا داریم که از مراحل مختلف از خاکبرداری تا سفت کاری در دست اجرا است.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه بین ۱.۵ تا دو سال ساخت مسکن در کشور به طول می‌انجامد، گفت: برنامه ما این است که شعار مسکنی دولت مبنی بر ساخت ۴ میلیون واحد را در دو پارت دو میلیون واحدی اجرا کنیم تا قبل از شهریور امسال ساخت پارت نخست آن نهایی خواهد شد.

به گفته وی سهمیه شهرهای جدیداز نهضت ملی مسکن ۶۰۰ هزار واحد است که فردا با حضور رئیس جمهور ساخت صد هزار واحد آن کلنگ زنی خواهد شد.

قاسمی تصریح کرد: ما روی زمین خشک و خالی کلنگ نمی زنیم مگر آنکه پیمانکار آن تأمین شده باشد و زیرساخت‌ها نهایی شده باشد.

وزیر راه و شهرسازی درباره علت عدم پرداخت تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی در سال گذشته از سوی بانک‌ها برای ساخت مسکن، گفت: مشکل سال گذشته این بود که باید با شورای پول و اعتبار در خصوص سهمیه هر بانک و دیگر نکات فنی آن مکاتبه می‌کردیم که این اتفاق افتاده است. ما در شش ماهه نخست دولت سیزدهم کارهایی مانند تهیه نقشه مجتمع‌های مسکونی و تأمین زیرساخت‌ها را به اتمام رسانده ایم.

قاسمی با بیان اینکه ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده و فردا در شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور این ۲۰۰ هزار واحد تعیین تکلیف می‌شوند، بیان کرد: ما از مسکن مهر در نهضت ملی مسکن الگو برداری و ایرادات آن را برطرف کردیم. به عنوان مثال تراکم خانوار در مسکن مهر ۱۲۷ خانواده در هر هکتار است که در نهضت ملی مسکن به ۵۰ خانواده در هر هکتار کاهش یافته است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص مشکلات شهرهای جدید هشتگرد و پردیس اظهار داشت: مردم این دو شهر جدید مشکلات عدیده ای دارند و ما به آن واقف هستیم. ۱۰ هزار واحد مسکونی در پردیس کمبود داریم و مردم بعضاً آورده مورد نیاز یا حتی اقساط آن را پرداخت کرده اند اما مسکنی ساخته نشده است که فردا در جلسه شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور به این موضوع خواهیم پرداخت.

هر ساله ۱۴۰۰ خروجی در حوزه ارتباطات دانشگاهی داریم

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هر ساله نزدیک به ۱۴۰۰ خروجی دانشگاهی در حوزه ارتباطات داریم.

فرشاد مهدی پور در آئین بزرگداشت روز روابط عمومی و ارتباطات که هم اکنون در دانشگاه الزهرا در حال برگزاری است، گفت: اینکه در دنیا شاهد تحولات مهمی هستیم ناشی از تحولات رسانه‌ای به صورت نسل‌های گذشته نیست.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: امروزه رسانه‌ها تنها مرجع تولید محتوا نیستند، بلکه پلتفرم ها، شبکه‌ها و ساختار‌هایی هستند که توان کنترل افکار عمومی را دارند.

او گفت: اساسا یکی از اشکالات موجود در نظام حکمرانی انضباطی در کشور غلبه دیدگاه‌های تفکیک گراست، یعنی حوزه فرهنگ، اقتصاد، سیاست و … جدا هستند، در صورتی که نمی‌توان ارتباطات را بخش بندی کرد.

به گفته مهدی پور، در کشور ۱۰۰۰ واحد روابط عمومی تنها در ارگان‌های دولتی داریم، اگر امروزه راجع به ارتباطات صحبت می‌شود تجلیل از حوزه ارتباطی نیست، بلکه آینده کشور متکی به حوزه ارتباط است.

او می‌گوید: هر ساله نزدیک به ۱۴۰۰ خروجی دانشگاهی در حوزه ارتباطات داریم که بخش بالایی از آن در حوزه دکتری، میانه: ارشد و بخش کوچک آن در حوزه کارشناسی است و نتیجه این شده که ما کنشگران کارشناس حوزه را کمتر داریم و تمایل به سمت ارشد مدیریتی است و کنشگران میدانی که تولید محتوا می‌کنند سالانه کاهش می‌یابند و برای این موضوع باید به عنوان مسئله مهم راهکار پیدا کنیم.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: روابط عمومی یک کار و حرفه و رسانه و ارتباطات کار دیگری است و این دو معنای متفاوت با یکدیگر دارند. آینده موضوع ارتباطات در کشور که آینده جمهوری اسلامی است به آینده فرهنگی کشور وابسته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

درمان بیماران دیابتی با پیوند سلولی ممکن شد

درمان بیماران دیابتی با پیوند سلولی ممکن شد

محققان دانه های میکروژلی ابداع کرده اند که پیوند سلول های مخصوص پانکراس به بدن بیماران دیابت نوع یک را تسهیل می کند و در نتیجه به درمان دیابت در این افراد کمک می کند.

به گزارش نیواطلس، محققان امیدوارند در آینده با کمک پیوند سلول های تولید کننده انسولین ذخایر هورمون های حیاتی را ارتقا دهند و به طور ایمن سطح قند خون را تنظیم کنند و به این ترتیب زندگی افراد مبتلا به دیابت نوع یک را بهبود بخشند.

ردشدن این سلول ها توسط سیستم ایمنی بدن انسان یکی از مشکلات اصلی این درمان آزمایشی است. اما اکنون موادی مهره ای شکل و جدید توسعه یافته اند که با خنثی سازی حملات سیستم ایمنی و از بین بردن نیاز به مصرف طولانی مدت داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن که عوارض جانبی زیادی دارد، امید جدیدی برای درمان را به وجود آورده اند.

درمان اشاره شده در این تحقیق، پیوند سلول هایی به بدن را بررسی کرده که به سلول های بتا در پانکراس مشهور هستند. این سلول ها وظیفه تولید انسولین در بدن جهت کنترل سطح قند خون را بر عهده دارند.

در دیابت نوع یک سلول های مذکور قربانی حملات خود ایمنی می شوند که عملکرد های حیاتی بدن را به خطر می اندازند و در نتیجه بیماران باید با تزریق انسولین این شرایط را مدیریت کنند.

 

 

 

سلول های چشم پس از مرگ انسان احیا شد

محققان سلول های عصبی حسگر نور را در چشمان اهدایی انسان و ارتباط میان آنها را احیا کردند. این دستاوردها می توانند تحقیقات در حوزه مغز و بینایی را دگرگون کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به یورک آلرت، میلیاردها عصب در سیستم مرکزی اطلاعات حسی را به شکل سیگنال های الکتریکی انتقال می دهند. در چشمان نیز عصب هایی مخصوص به نام سلول نور پذیر(photoreceptor)این فرایند را انجام می دهند.

گروهی از محققان«مرکز چشم جان ای موران» در دانشگاه یوتا و همکارانشان در Scripps Research از شبکیه چشم به عنوان مدل سیستم مرکزی عصبی استفاده کردند تا شیوه مرگ اعصاب و روش های نوین را برای احیای آنها بررسی کنند.

فاتیما عباس محقق ارشد این پژوهش می گوید: ما توانستیم سلول های نورپذیر در ماکولای انسانی را بیدار کنیم. این سلول ها بخشی از شبکیه و مسئول بینایی مرکزی و توانایی انسان برای دیدن جزئیات دقیق و رنگ ها هستند. در آزمایشات روی چشمانی که ۵ ساعت پس از مرگ اهدا کننده، انجام شد، این سلول ها نسبت به نور درخشان، نورهای رنگی و حتی بارقه های کم رنگ نور واکنش نشان دادند.

هرچند در آزمایش های اولیه سلول های نورپذیر احیا شدند، اما به نظر می رسید آنها توانایی برای ارتباط با دیگر سلول های شبکیه را از دست داده اند. محققان متوجه شدند فقدان اکسیژن عاملی حیاتی است که به از بین رفتن این ارتباط منجر می شود.

افزایش خانوارهای «تک نفره» طی سال‌های اخیر

تعداد خانوارهای ایرانی می‌تواند از یک نفره تا نهایتا پنج و شش نفره باشد و در حال حاضر تعداد خانوارهای هفت و هشت نفره بسیار کم است.

 افزایش خانوارهای «تک نفره» طی سال‌های اخیر یک جمعیت شناس با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۲۷ میلیون خانوار در ایران وجود دارد، درباره تعداد خانوارهای تک نفره، گفت: حدود ۹ درصد از کل خانوارهای ایران، «تک نفره» هستند و می‌توان گفت طی سال‌های اخیر تعداد خانوارهای تک نفره به دلیل افزایش مهاجرت، افزایش طلاق و گرایش جوانان به تجرد زیستی بیشتر شده است.

شهلا کاظمی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، به مناسبت «روز جهانی خانواده» به ارائه آماری درباره تعداد خانوارها و خانواده‌های ایرانی پرداخت و اظهار کرد: جمعیت ایران در حال حاضر بیش از ۸۵ میلیون نفر است و نزدیک به ۲۷ میلیون خانوار در ایران وجود دارد که میانگین بُعد این خانوارها نیز ۳.۱۵ است.

وجود ۲۷ میلیون خانوار در ایران
وی با بیان اینکه حضور پدر یا مادر و یا هر دو در آمارگیری جمعیت “خانواده‌ها” ضروری است اما در مقابل زندگی دو برادر یا دو دوست با هم می‌تواند جزء آمار “خانوار” حساب شود، تصریح کرد: از میان این ۲۷ میلیون خانوار، حدود ۱۰ الی ۱۲ درصد “خانوار” و باقی “خانواده” هستند، یعنی از این ۲۷ میلیون، سه میلیون خانوار و ۲۴ میلیون خانواده‌اند.

به گفته این جمعیت شناس، تعداد خانوارهای ایرانی می‌تواند از یک نفره تا نهایتا پنج و شش نفره باشد و در حال حاضر تعداد خانوارهای هفت و هشت نفره بسیار کم است.

کاهش بعد خانوارهای ایرانی؛ ۸۵ درصد کمتر از ۴ نفر
کاظمی پور با بیان اینکه بعد خانوار در ایران بسیار کم شده و حداکثر خانوارها چهار نفره هستند، این را هم گفت که ۸۵ درصد از خانوارهای ایرانی کمتر از چهار نفر و ۱۵ درصد بالای چهار نفر و نیز اغلب پنج و شش نفره هستند و خانوار هفت و هشت نفره بسیار کم است.

وی درباره تعداد خانوارهای دو نفره نیز افزود: در حال حاضر تعداد خانوارهای دو نفره حدودا ۱۵ درصد یعنی ۴.۵ میلیون است. به طور کلی به دلیل افزایش جمعیت از طریق ازدواج، مهاجرت، طلاق و یا جدا شدن جوانان به هر دلیلی از خانواده و تشکیل زندگی جداگانه، تعداد خانوارها بیشتر شده است.

افزایش «سنوات زناشویی»
این جمعیت شناس در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به این موضوع که با افزایش طول عمر افراد، مدت زمانی که یک زوج با هم زندگی می‌کنند نیز افزایش می‌یابد و اینگونه طول سنوات خانواده‌ها بیشتر می‌شود، خاطر نشان کرد: در گذشته اغلب به دلیل‌ کوتاه بودن طول عمر، یکی از زوجین فوت می‌کرد و خانواده‌ها از هم گسسته بودند اما اکنون سنوات زناشویی بیشتر شده و می‌توان گفت همین افزایش طول دوران زناشویی از جمله عواملی است که طلاق را زیاد کرده است چراکه افراد مدت طولانی با هم زندگی می‌کنند، امکان بالا گرفتن اختلافات بیشتر است و تعداد افراد بیشتری در معرض طلاق قرار می‌گیرند. در واقع اینگونه حجم خانواده‌هایی که زوجین در آن زندگی می‌کنند به همراه افزایش امید به زندگی زیاد می‌شود.

کاظمی پور در پایان سخنان خود با بیان اینکه اغلب خانواده‌های ایرانی هسته‌ای هستند و تعداد خانواده‌های گسترده بسیار کم است، افزود: معمولا در خانواده‌های عشایر یا روستایی ها شاهد خانواده گسترده هستیم. در شهرهای بزرگ اصلا خانواده گسترده به آن معنا که پدر بزرگ و مادر بزرگ با نوه و نتیجه در کنار هم زندگی کنند وجود ندارد و علت آن این است که در قدیم به دلیل نقش اقتصادی مشترک، این افراد در کنار هم زندگی می‌کردند، اکنون آن نقش اقتصادی از بین رفته و برای مثال پدر و پسر با هم کار نمی‌کنند که اقتصاد مشترک داشته باشند و همه ترجیح می‌دهند چون اقتصاد و درآمدشان جدا از هم هست، از هم جدا زندگی کنند و این به روندی عادی تبدیل شده است.

 

 

سود سهام عدالت چه کسانی تا پایان اردیبهشت واریز می شود؟

داشتن شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضاء)، ارزی و بلندمدت منجر به عدم واریز سود سهام عدالت برای برخی از سهامداران شده بود.

 

۲۱ اسفند سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال ۹۹ سهام عدالت ۴۳ میلیون و ۶۶۵ هزار و ۳۳۱ نفر دارنده این سهام واریز شد.

سودی که برای دارندگان برگه ۵۳۲ هزار تومانی حدود ۵۷۵ هزار تومان و برای دارندگان برگه سهام عدالت یک میلیون تومانی حدود یک میلیون و ۸۱ هزار تومان بود.

سود واریزی سهام عدالت برای همه  برابر نبود

آراد پورکار کارشناس بازار سرمایه گفت:این سود به برخی بیشتر به سبب خرید مجموعه سهام دیگر و به برخی کمتر به سبب فروش ۶۰ درصدی آن و به برخی به سبب دلایلی اصلا پرداخت نشد و در کل این سود به میزان دارای افراد برای آن‌ها واریز شد.

چرا برخی سود سهام عدالت دریافت نکردند؟

اما به گفته قشمی مدیر پرداخت سود سهام عدالت در سپرده گذاری مرکزی افراد به چند دلیل عبارت اند از شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضاء)، ارزی و بلندمدت سود سهام خود را دریافت نکرده اند.

بر اساس آخرین آمار شرکت سپرده گذاری مرکزی (سمات)، بیش از ۲ میلیون سهامدار عدالت به دلیل نداشتن شماره شبای معتبر بانکی، سود سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ خود را دریافت نکرده اند.

با پیگیری ما از سپرده گذاری مرکزی مشخص شد که قرار است مجدد برای افرادی که سود خود را دریافت نکردند سود واریز شود.

آقای علی مهدوی پارسا معاون عملیات شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت:آن دسته از سهامداران عدالت که اطلاعات آنان کامل نیست، باید اطلاعات بانکی (شماره شبای معتبر) خود را ظرف یک هفته آینده یعنی تا روز ۳۰ اردیبهشت، از طریق مراجعه به سامانه سجام تکمیل کنند.

به گفته مهدوی  پارسا همچنین بیش از ۱۵۰ هزار سهامدار از ابتدای امسال با ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام، مشکل شماره شبای بانکی معتبر خود را برطرف کرده اند که سود سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ این سهامداران تا پایان اردیبهشت به حسابشان واریز خواهد شد.

مرکز تماس جامع ذی نفعان بازار سرمایه با شماره ۱۵۶۹ آمادگی پاسخگویی به سوالات افراد در زمینه سهام عدالت است افراد با بررسی مشخصات خود و اصلاح اطلاعات خود اگر مشمول واریز سود باشند می توانند سود خود را دریافت کنند.

 

 

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد؛

واریز کمک معیشتی ماه اول به‌حساب همه افرادی که به دهک بندی اعتراض داشتند

واریز کمک معیشتی ماه اول به‌حساب همه افرادی که به دهک بندی اعتراض داشتند

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از واریز مبلغ کمک معیشتی ماه اول به حساب افرادی که نسبت به دهک بندی اعتراض داشتند، خبر داد.

به گزارش ایرنا، رییس جمهور روز گذشته به سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد تا مبلغ کمک معیشتی ماه اول (اردیبهشت ماه ۱۴۰۱) به حساب تمامی افرادی که تا ماه قبل مشمول دریافت یارانه بوده‌اند، اما در این مرحله کمک معیشتی دریافت نکرده‌اند و متقاضی تجدیدنظر در دهک‌بندی فعلی هستند، واریز شود.

حالا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از رسیدگی یک ماهه به اعتراض دهک‌بندی یارانه‌ای خبر داد و از واریز مبلغ مبلغ کمک معیشتی ماه اول به حساب تمامی افرادی که پیش از این یارانه نقدی را دریافت می‌کردند و به عدم دریافت یارانه جدید و دهک بندی اعتراض داشتند، خبر داد.

«حجت الله عبدالملکی» امروز در توئیتی نوشت: مبلغ یارانه به عنوان حق هر ایرانی که در ۹ دهک درآمدی قرار دارد، محفوظ است؛ با دستور رییس‌جمهور کمک معیشتی ماه اول به حساب همه افراد متقاضی در سامانه واریز شده و بعد از تایید قابل برداشت خواهد بود؛ وزارت مردم ظرف یک‌ماه همه درخواست‌ها را بررسی خواهد کرد.

 

 

 

 

 

چگونه اضطراب امتحان حضوری دانش آموزان را کنترل کنیم؟

هدی‌سادات پاک‌نهاد
چگونه اضطراب امتحان حضوری دانش آموزان را کنترل کنیم؟

مدارس سراسر کشور پس از گذشت دو سال از همه‌گیری کرونا در ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ با ابلاغ مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا بازگشایی شد. با از سرگیری آموزش حضوری برخی از دانش‌آموزان اضطراب ورود به مدرسه را تجربه کردند و اکنون با برگزاری امتحانات حضوری، دانش آموزان  اضطراب آن ها یکی از مسائل جدی و روزمره والدین شده است.

به گزارش ایرنا آموزش و امتحان مجازی در طی دو سال گذشته تا حدودی به نفع دانش‌آموزانی بود که معمولا در دوره امتحانات اضطرابی تکرار شونده پیدا می‌کنند. آرامش حضور در منزل و دوری از جو امتحان یکی دیگر از عواملی بود که موجب کاهش یا عدم اضطراب بچه‌ها در دوران امتحانات می‌شد اما اکنون با حضوری شدن امتحانات، دانش‌آموزان اضطراب فزاینده ای را تجربه می‌کنند. به درخواست بسیاری از والدین درباره راهکارهای کاهش اضطراب در این دوره دو هفته ای با دکتر پریسا ارجمندی مشاور کودک و نوجوان و عضو انجمن خانه روانشناسان گفتگو کردیم.

چگونه اضطراب امتحان حضوری دانش آموزان را کنترل کنیم؟

 استرس مطلوب چه تفاوتی با اضطراب دارد؟

امتحانات یکی از چالش‌هایی است که به خودی خود استرس‌زاست و با توجه به حضوری شدن امتحانات بعد از دو سال تحصیل مجازی، استرس در دانش‌آموزان بیشتر شده است. دکتر ارجمندی در این باره می گوید:«استرس یک حالت تنش روانی است که در برخی مواقع باعث هوشیاری و محافظت از ما شده و باعث می‌شود تا در برابر خطر، واکنش سریع نشان دهیم. استرس در دوران امتحانات نیز تا حدی طبیعی است و می‌تواند نشانه اهمیت دادن کودک و نوجوان به درس باشد که این نوع استرس «استرس مطلوب» شناخته می‌شود و به افزایش تمرکز و انگیزه در طول امتحانات کمک می‌کند اما وقتی استرس از کنترل خارج شود تبدیل به اضطراب می‌شود و با علائم مختلفی همچون دل درد، دل پیچه، حالت تهوع، تنگی نفس واختلال خواب ظاهر می‌شود.»

چگونه اضطراب امتحان حضوری دانش آموزان را کنترل کنیم؟

روش‌های کاهش اضطراب در دوران امتحانات

به گفته این مشاور تربیتی، اضطراب در دوران امتحانات با روش‌هایی مثل خواب، ورزش و تغذیه قابل کنترل است اما یکی از روش‌های بسیار موثر برای کاهش اضطراب امتحانات و اضطراب‌های متفرقه دیگر تمرین تنفس عمیق است که با انجام عمل دم و بازدم صورت می‌پذیرد، به این صورت که بچه‌ها با سه شماره هوا را از بینی نگه می‌دارند و با چهار شماره فوت می‌کنند. یکی دیگر از روش‌ها برای کاهش اضطراب کودکان و نوجوانان در دوران امتحانات، تمرین «تن آرمیدگی یا بازی عضلانی» است. نحوه انجام این تمرین به این صورت است که فرد با ۵ شماره باید عضلات بدنش را سفت کند و سپس رها نماید که در این صورت انقباض و انبساط بدن صورت می‌گیرد و باعث آرام شدن بدن و کاهش اضطراب می‌شود.

عواملی که اضطراب امتحانات را  تشدید می‌کند

دکتر ارجمندی خواب ناکافی، تغذیه نامناسب، ورزش نکردن، استفاده از تلفن همراه و فکرهای منفی و آشفته را از جمله عوامل تشدیدکننده اضطراب در دوران امتحانات می‌داند و می‌گوید: «دیر خوابیدن، کم خوابی و حذف یکی از وعده‌های غذایی بر مغز تأثیرگذار است.برای تقویت مغز در دوران امتحانات لازم است تا کودکان و نوجوانان از مواد غذایی سالم استفاده نمایند چراکه خوب غذا خوردن برای سلامت روحی و جسمی آنها مفید است.»

این مشاور کودک و نوجوان ادامه می دهد :« خواب برای یادگیری به اندازه ورزش برای استقامت بدنی مهم است لذا دانش اموزان اگر می‌خواهند زمان یادگیری خود را به حداکثر برسانند باید حداقل ۶ ساعت قبل از امتحان بخوابند.»

دکتر ارجمندی با اشاره به تأثیر ورزش در کاهش اضطراب می‌گوید: « ورزش در دوران امتحانات تأثیر بسیار زیادی در کاهش اضطراب دارد زیرا انرژی را افزایش می‌دهد، کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد و موجب آرامش روان و پویایی ذهن می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنم که دانش‌آموزان حداقل ۱۵ دقیقه در روز را ورزش کنند.»

این مشاور تربیتی می‌گوید یکی از عوامل تشدیدکننده اضطراب در دوران امتحانات، استفاده طولانی مدت از تلفن همراه است: « زمانبندی استفاده از موبایل در زمان‌های غیر از دوران امتحانات در سنین ۶ الی ۷ سالگی نهایتاً نیم ساعت تا یک ساعت است و در دوران نوجوانی زمان استفاده از تلفن همراه یک ساعت و نهایتاً دوساعت است اما در زمان امتحانات حتماً باید زمان استفاده از تلفن همراه کمتر شود که این مسئله باید از طرف خانواده اعمال شود.»

ارجمندی فکرهای منفی را به عنوان عاملی دیگر در اضطراب معرفی می‌کند: «فکرهای منفی و آشفته تنها با جایگزین شدن فکرهای مثبت از بین خواهد رفت. فکرهایی مثل اینکه “اگر امتحان سخت باشد، اگر نتوانم قبول شوم و…” از جمله فکرهای منفی است که می‌تواند باعث تشدید اضطراب در دانش‌آموزان شود؛ در چنین مواردی دانش‌آموزان باید با جایگزین کردن فکرهای مثبت مثل “من درس خواندم پس حتما موفق می‌شوم”، اضطرابشان را کاهش دهند.»

چگونه اضطراب امتحان حضوری دانش آموزان را کنترل کنیم؟

توصیه‌های مهم به والدین

والدین در دوران امتحانات وظیفه بسیار مهمی را برعهده دارند. آنها با عملکرد خود می‌توانند مستقیماً بر روی موفقیت یا اضطراب فرزندشان تأثیربگذارند. برخی والدین عموماً نگران نتیجه امتحانات و عملکرد فرزندشان هستند و متأسفانه استرس‌شان را به فرزندشان انتقال می‌دهند. دکتر ارجمندی دراینباره می‌گوید:« والدین باید سعی کنند آرامش خود را حفظ کنند و این آرامش را به فرزندشان انتقال دهند. همچنین، آنها باید بیش از نمره به تلاش فرزندشان اهمیت دهند چراکه توقع بیش‌ازحد والدین از فرزند برای گرفتن نمره بالا منجر به استرس و اضطراب می‌شود و چنانچه کودک و نوجوان نتواند نمره بالایی را کسب کند همین مسئله باعث کاهش اعتماد به نفس و از بین رفتن انگیزه او خواهد شد.»

به گفته این مشاور تربیتی، والدین باید مقررات و تایم‌هایی را برای ساعت خواب، ساعت استفاده از تلفن همراه و تغذیه سالم بچه‌ها در نظر داشته باشند. برای کاهش اضطراب، والدین تنها می‌توانند نقش کمک‌کننده داشته باشند اما نقش درمان را نخواهند داشت لذا در صورت اضطراب شدید در کودک و نوجوان توصیه می‌کنم حتماً از یک متخصص خبره کمک گرفته شود.

دکتر ارجمندی ادامه می دهد:« یکی دیگر از نکات مهمی که والدین در ایام امتحانات باید به آن توجه داشته باشند، آرام نگه داشتن جو خانه است. بنابراین، در زمان امتحانات هرگز در محیط خانه تنش ایجاد نکنید، فضای مناسب درس خواندن را برای فرزندتان فراهم کنید و از مهمانی رفتن و مهمان دعوت کردن در بازه زمانی امتحانات خودداری کنید.اگرچه مهمانی رفتن و مهمان دعوت کردن در دروان امتحان فرزندان ممنوع است اما محرومیت مطلق از تفریح و استراحت هم می‌تواند آسیب‌زا باشد؛ بنابراین سعی کنید در طول هفته زمان کمی را به استراحت و تفریح در خارج از خانه بگذرانید، همین مسئله در کاهش اضطراب کودک و نوجوان می‌تواند تأثیرگذار باشد.»

علاوه بر اینها، لازم است والدین با رعایت توصیه‌های مهم دیگر، آرامش و موفقیت فرزندشان را در اولویت قرار دهند:

-با فرزندتان جر و بحث نکنید.

-وظایف محول شده به فرزندتان را در ایام امتحانات حذف یا کاهش دهید.

-از مقایسه فرزندتان با دیگران بپرهیزید.

-جو خانه را آرام نگه دارید و سعی کنید خودتان با خواندن کتاب‌های متفرقه محیطی شبیه کتابخانه ایجاد کنید.

-بیش از هر زمان دیگری به فرزندتان محبت کنید و با احترام و آرامش با او صحبت کنید.

-از تذکرات مداوم به فرزندتان برای درس خواندن پرهیز کنید چون این مسئله تمایل او به درس خواندن را کمتر می‌کند.

-با ارائه پاداش یا برنامه‌ریزی یک سفر برای بعد از امتحانات در فرزندتان انگیزه ایجاد کنید.

 

 

درد جهانی نان/ ناامنی غذایی به روایت اندیشکده‌های غربی

زینب اصغریان
درد جهانی نان/ ناامنی غذایی به روایت اندیشکده‌های غربی

تهران- ایرنا- ناامنی‌های مختلفی می‌تواند به تهدید امنیت غذایی در جهان منجر شود؛ نمونه بارز آن در جنگ روسیه و اوکراین مشهود است. در این جنگ، منابع غذایی بسیاری به خطر افتاد و ناامنی غذایی همگانی شد.

جنگ همواره با ناامنی همراه بوده است. ناامنی‌های مختلف که می‌تواند به تهدید امنیت غذایی در جهان منجر شود. نمونه بارز آن در جنگ روسیه و اوکراین مشهود است. در این جنگ، منابع غذایی بسیاری به خطر افتاد و ناامنی غذایی همگانی شد. برخی از کشورهای واردکننده غلات، آسیب بیشتری دیدند؛ به ویژه کشورهایی که متکی به واردات گندم بودند زیرا روسیه و اوکراین از بزرگترین کشورهای صادرکننده گندم هستند.

مجله «نیچر» در گزارشی نوشت: اوکراین و روسیه نزدیک به یک‌سوم جو و یک‌سوم از کل صادرات گندم و یک‌پنجم از ذرت آن را تامین می‌کنند.
روسیه و اوکراین سبد نان جهان محسوب می‌شوند زیرا هر دو صادرکننده برتر محصولات غلات مانند گندم، جو و ذرت هستند. براساس گزارش‌های بین‌المللی، در سال ۲۰۲۰ نیمی از محصولات غلات روسیه و اوکراین به کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا فرستاده شده است.

اوضاع گندم در غرب آسیا و شمال آفریقا
بر اساس گزارش «شورای روابط خارجی آمریکا» (CFR) مصر و ترکیه بیشترین واردات گندم را از روسیه و اوکراین داشته‌اند. ترکیه ۶۴ درصد واردات غلات از روسیه داشته است. مصر نیز ۴۸ درصد از روسیه و ۲۵ درصد از اوکراین غلات وارد کرده است. در لبنان واردات غلات از روسیه ۳۱ درصد و از اوکراین ۴۵ درصد بوده است. واردات امارات ۴۴ درصد از روسیه بوده و تونس ۴۷ درصد از اوکراین غلات وارد کرد است اما ایران با وجود واردات ۴۶ درصد از روسیه، هیچگونه وارداتی از اوکراین نداشته است.

جنگ اوکراین نه تنها باعث اختلال در صادرات غلات شده بلکه عرضه کالاهای مورد نیاز منطقه مانند دانه‌های روغنی، روغن پخت‌وپز و کود را نیز مختلف کرده است.به طور معمول کشورهایی همچون سوریه، یمن و لبنان از بزرگترین آسیب‌دیدگان جنگ نان خواهند بود. قیمت مواد غذایی حتی پیش از جنگ اوکراین به دلیل وضعیت سیاسی و هرج‌ومرج در این کشور به مخاطره افتاده بود و ارزش پول لبنان به شدت کاهش یافت. انفجار بندر بیروت در سال ۲۰۲۰، سیلوهای اصلی غلات را در این کشور تخریب کرد.

جنگ اوکراین نه تنها باعث اختلال در صادرات غلات شده بلکه عرضه کالاهای مورد نیاز منطقه مانند دانه‌های روغنی، روغن پخت‌وپز و کود را نیز مختلف کرده است. بسیاری از زیرساخت‌های اوکراین از جمله خطوط ریلی و بنادر آسیب جدی دیده‌اند. اوکراین همچنین صادرات برخی از انواع غلات را ممنوع کرده است.
سازمان خواروبار جهانی تخمین می‌زند ۳۰ درصد از مناطق زراعی در اوکراین به دلیل جنگ کاشته نشده یا برداشت محصولی از آنها صورت نمی‌گیرد.

آیا فقط غرب آسیا در معرض آسیب است؟
اختلال‌های زنجیره تامین از جمله سوخت و کود، بهره‌وری در داخل مناطق جنگی و حتی فراتر از آن را کاهش داده است. حتی در برخی کشورها مانند چین نیز اوضاع مناسب نیست زیرا باران‌های شدید در بدترین زمان، محصول گندم زمستانی چین را نابود کرده است.
همچنین کمبود ماکارونی و روغن در آلمان نارضایتی مردم را افزایش داده است. در کنیا نیز قیمت نان بسیار بالا رفته زیرا این کشور ۶۶ درصد از گندم مورد نیاز خود را از روسیه و اوکراین دریافت می کرده است.

جنگ اوکراین شرایط اقتصادی جهان را بدتر کرده و به ایجاد تنش در بازارهای جهانی منجر شده است.
«الشرق الاوسط» در گزارشی از کره‌جنوبی در گفت‌وگو با معاون امور اقتصادی نخست‌وزیر کره‌جنوبی نوشت: با طولانی‌شدن جنگ روسیه با اوکراین، روند صعودی و بی‌سابقه افزایش قیمت‌ها در کشورهای بزرگ توسعه یافته همچنان ادامه می‌یابد.
بحران آب نیز پیش از جنگ، بسیاری از مزارع را به نابودی کشاند و سیاست‌های نادرست قدرت‌های بزرگ نیز بی‌تاثیر نبوده است. تحمیل جنگ‌های متعدد در منطقه غرب آسیا از جمله سوریه، عراق، افغانستان و یمن بسیاری از مزارع حاصل‌خیز را به ورطه نابودی کشانده است.
شوک‌های اقتصادی ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹، دسترسی به غذا را دچار محدودیت کرده است. امنیت غذایی به شدت به مخاطره افتاده و میلیون ها نفر نمی‌توانند دسترسی کافی به محصولات اصلی غذایی داشته باشند.

بیشترین خطر برای کشورهای غرب آسیا، جنوب آسیا، آسیای میانه وجود دارد. البته سایر مناطق جهان نیز از این بحران در امان نیستند. چین و اروپا از خریداران اصلی روغن دانه‌های آفتاب گردان هستند و در بلندمدت این خطر آنها را نیز تهدید می‌کند. به ویژه اگر روسیه بلندپروازی جدیدی در سر داشته باشد و سودای تصرف گذرگاه‌های انرژی جهان تا مرزهای دریای سیاه را در سر داشته باشد به طور قطع اروپا با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

بحران آب نیز پیش از جنگ، بسیاری از مزارع را به نابودی کشاند و سیاست‌های نادرست قدرت‌های بزرگ نیز بی‌تاثیر نبوده است. تحمیل جنگ‌های متعدد در منطقه غرب آسیا از جمله سوریه، عراق، افغانستان و یمن بسیاری از مزارع حاصل‌خیز را به ورطه نابودی کشانده است.چنانچه روسیه بخواهد به مولداوی حمله کند، به دلیل آن که اوکراین غلات خود را از طریق بنادر مولداوی در رودخانه دانوب به اروپا صادر می‌کند، این مسیر به خطر خواهد افتاد و اروپا با چالش جدید و مخاطره‌برانگیزی مواجه خواهد شد.
حتی شبکه سی‌بی‌اس از نگرانی‌ها در آمریکا از افزایش قیمت نان در تابستان در نتیجه جنگ اوکراین سخن گفته است.

واکنش کشورهای مختلف در برابر گرانی گندم
بسیاری از کشورها در تلاش برای تغییر سیاست‌ها و جست‌وجوی راه‌های جایگزین برآمده‌اند.
به گزارش شورای راهبردی روابط خارجی امریکا، مراکش صادرات برخی مواد غذایی را برای تقویت منابع داخلی به حالت تعلیق درآورده است. مصر چند ماه ذخیره مواد غذایی دارد و از امارات بودجه‌ای را برای بهبود اوضاع خود دریافت کرده که به این کشور کمک کرده کنترل قیمت نان را حفظ کند. همچنین در حال بررسی تولیدکنندگان عمده مواد غذایی مانند ایالات متحد، استرالیا و هند به عنوان شرکای جایگزین است.

ترکیه می‌تواند مسیر مشابهی را در پیش گیرد. ایران قراردادی با روسیه برای تضمین واردات امضا کرده است. همچنین ایران تلاش کرده با حذف ارز ترجیحی، افزایش یارانه را در دستور کار خود قرار دهد. ایران تلاش می‌کند بار دیگر به خودکفایی گندم دست یابد. سازمان خواروبار و کشاورزی جهان، ایران را در بخش کشاورزی و تولید گندم ایران را سرآمد بسیاری از کشورهای جهان می‌داند که برای چهار تا پنج سال به خودکفایی گندم رسیده بود. ایران برنامه‌ای ۱۲ ساله برای رسیدن به خودکفایی دوباره در دستور کار دارد که تا سال ۲۰۲۶ به اقتصاد و زراعت کامل گندم دست خواهد یافت.

اندونزی نیز صادرات روغن پالم را ممنوع کرده است. همچنین کشورها تلاش می‌کنند از افزایش بهای نان اجتناب کنند. در بسیاری از کشورها افزایش قیمت نان می‌تواند به ناآرامی‌های داخلی منجر شود. به ویژه در کشورهایی مانند تونس این احتمال بیش از دیگر کشورها وجود دارد.

 

تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان را مشخص کنید

تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان را مشخص کنید

یک فعال حوزه کار بر لزوم تدوین آیین نامه تبصره دو ماده قانون کار و تعیین تکلیف قراردادهای کار تاکید کرد و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و وضع معیشتی بازنشستگان انتظار داریم افزایش حقوق بازنشستگان چهارشنبه این هفته در هیات وزیران مصوب شود و دغدغه خاطر بازنشستگان پایان یابد.

رحمت الله پورموسی ـ در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت حفظ امنیت شغلی کارگران، گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با کارگران اعلام کردند که قراردادهای موقت کار موجب ناامنی شغلی است و باید به شکلی اصلاح شود که هم کارگران با آسودگی خاطر به کار بپردازند و هم کارفرمایان بتوانند انضباط کاری را در محیط کار ایجاد کنند. یعنی قرارداد دو طرفه است و باید حقوق طرفین رعایت شود و درعین حال امنیت سرمایه گذاری و رابطه میان کار و سرمایه مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در کارهای مستمر و دائم بستن قراردادهای کار موقت صحیح نیست، اظهار کرد: ما می‌توانیم در نشست سه جانبه شورای عالی کار که در آن نماینده کارگر، ‌ کارفرما و دولت حضور دارند، آیین نامه تبصره دو ماده ۷ قانون کار را تدوین کنیم تا امنیت شغلی و سرمایه‌گذاری برقرار شود و انضباط کاری از بین نرود و روابط عادلانه میان کار و سرمایه به وجود آید.

این فعال حوزه کار متذکر شد: موضوع ساماندهی قراردادهای کار باید توسط وزارت کار انجام شود و ابتدا تدوین آیین نامه به شکل سه جانبه در شورای عالی کار به نتیجه برسد و بعد از نهایی شدن برای قانون شدن به مجلس برود و ابلاغ شود.

پورموسی درعین حال روشن شدن تکلیف حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی را خواستار شد و گفت: وضعیت حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران در هیات دولت مشخص نشده و بازنشستگان منتظرند. برابر ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی باید تصویب نامه هیات وزیران را برای افزایش حقوق بازنشستگان داشته باشیم و بازنشستگان برابر ماده ۹۶ به ماده ۴۱ قانون کار متصل هستند.

وی ادامه داد: طبق قانون حداقل حقوق بازنشستگان باید ۵۷.۴ درصد به اضافه ۳۸ درصد سایر سطوح مزدی و ۵۰۰ هزار تومان تصویب شود. با توجه به اینکه هیات مدیره سازمان هم تصویب کرده و بودجه آن در سازمان تامین شده است، مصوبه جهت اجرایی شدن باید درهیات وزیران به تصویب برسد.

به گفته این فعال حوزه کار، اینکه مابه تفاوت افزایش حقوق در خرداد پرداخت شود، محل بحث نیست ولی با توجه به فضای کنونی جامعه و شرایط اقتصادی و معیشتی بازنشستگان انتظار می‌رود که از اردیبهشت ماه افزایش حقوق بازنشستگان لحاظ شود و مصوبه چهارشنبه این هفته در هیات وزیران تعیین تکلیف و تصویب شود.

 

 

 

 

۱۲ نکته اخلاقی – عرفانی از آیت‌الله فاطمی‌نیا

۱۲ نکته اخلاقی - عرفانی از آیت‌الله فاطمی‌نیا

«در زمان ما هیاتی‌ها، مسجدی‌ها و مقدس‌ها آبرو می‌برند. عزیز من! اسلام می‌خواهد آبروی فرد حفظ شود. شما با این مشکل داری؟ دقت کنید که بعضی‌ها با زبانشان می‌روند جهنم. روایت داریم که می‌فرماید اغلب جهنمی‌ها، جهنمی‌زبان هستند.»

به گزارش ایسنا، عصر ایران نوشت: «آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا سال‌ها در مسیر توسعه اخلاقی جامعه تلاش کرد و سرانجام بامداد ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ به سوی معبود شتافت.

آنچه می‌خوانید، برگزیده‌ای از سخنان و توصیه‌های اخلاقی و عرفانی اوست.

بداخلاق شوید، عبادت‌تان ضایع است

من تعجب می‌کنم از بعضی‌ها! یک خانم مومن ۲۰ بار به عمره رفته. بار ۲۱ به او می‌گویند بیا این پول عمره را بده برای یک دختر یتیم. می‌گوید: «نه من نمی‌توانم. دوستان همه دارند می‌روند عمره. من چطور نروم؟» حالا به این خانم بگو شما این همه عمره رفتی، مساله اخلاق را در خانه رعایت می‌کنی؟ مگر دین خدا مسخره است؟ هر سال عمره می‌روی، یک عیب و بدی را از خودت دور نکردی؟ یا آقا. فرقی ندارد. آقا بداخلاق بشود، عبادتش ضایع می‌شود. خانم بداخلاق بشود، عباداتش ضایع می‌شود.

نمازها چه شد؟ تو دل شکستی…

فرد وارد بازار قیامت می‌شود. فکر می‌کند خبری است. تعجب می‌کند. خدایا! پس چه شد؟ نمازها، عمره‌ها؟ می‌گویند: تو دل شکستی. ریا کردی. زهر زبان ریختی. ببینید! ما درد دل می‌کنیم. جوان عزیز! اگر عروج می‌خواهی، می‌خواهی به جایی برسی از خانه خودتان شروع کن! دل خواهرت را شکستی؟ برو درستش کن! دل مادر و پدر را شکستی؟ از خانه شروع کنید!

جوانانی هستند که محاسن دارند، انگشتر دارند، عطر تیروز هم می‌زنند، در بیرون هیات! در منزل بروی بپرسی، هیچکس از او راضی نیست. پس برای چه هیات رفته بودی؟ چرا جلسه رفته بودی؟ پس استاد یعنی چه؟

آبروی مردم را نبرید! در زمان ما هیاتی‌ها، مسجدی‌ها و مقدس‌ها آبرو می‌برند

خدمت آیت‌الله بهاءالدینی رسیدم. گفتم: آقا! راز مقام و رتبه سیدالسکوت (که بزرگان پیش ایشان می‌رفتند) چه بود؟ آقا دست بالا آورد و اشاره به دهان کرد. خدا شاهدست الان مردم خیلی دست کم گرفته‌اند آبروبردن را.

ببینید خدا چند گناه را نمی‌بخشد:

۱- عمدا نمازنخواندن

۲- به ناحق آدم‌کشتن

۳- عقوق والدین

۴- آبروبردن

این گناهان این قدر نحس هستند که صاحبانشان گاهی موفق به توبه نمی‌شوند. پسر یکی از بزرگان علما که در زمان خودش استادالعلما بود، برای من تعریف می‌کرد: «به پدرم گفتم پدر تو دریای علم هستی. اگر بنا باشد یک نصیحت به من بکنی چه می‌گویی؟» می‌گفت: پدرم سرش را انداخت پایین. بعد سرش را بالا آورد و گفت: «آبروی کسی را نبر!»

الان در زمان ما هیاتی‌ها، مسجدی‌ها و مقدس‌ها آبرو می‌برند. عزیز من! اسلام می‌خواهد آبروی فرد حفظ شود. شما با این مشکل داری؟ دقت کنید که بعضی‌ها با زبانشان می‌روند جهنم. روایت داریم که می‌فرماید اغلب جهنمی‌ها، جهنمی‌زبان هستند. فکر نکنید همه شراب می‌خورند و از دیوار مردم بالا می‌روند. یک مشت مومن مقدس را می‌آورند جهنم. ای آقا تو که همیشه هیات بودی! مسجد بودی! بله. توی صفوف جماعت می‌نشینند آبرو می‌برند.

امیرالمومنین به حارث همدانی می‌فرماید: اگر هر چه را می‌شنوی، بگویی، دروغگو هستی.

مستحب با جایز فرق دارد. مستحب یعنی وقتی انجامش دادی یک چیزی هم گیرت می‌آید. حالا یکی از مستحبات قاضی که در مسند قضا نشسته این است که اگر متهمی را پیش او آوردند، دید موضوع اتهام از حقوق مردم است، باید ساکت شود شواهد را جمع و حکم کند. اما اگر قضیه از حقوق خدا بود، مستحب است. یعنی مثل نماز نافله می‌ماند که قاضی حرف در دهان متهم بگذارد. مثلا متهمی را بیاورند که این شراب خورده است. قاضی بگوید: کی؟ نه! یک داروهایی هست برای درد دندان که بوی بدی می‌دهند. این بنده خدا از آنها استفاده کرده است. قاضی باید اینها را بگوید. اگر دین این چیزی بود که در کوچه خیابان می‌دیدیم، صرف نمی‌کرد امام حسین در راهش شهید بشود.

شب بلند می‌شود نماز شب می‌خواند، صبح می‌نشیند غیبت می‌کند

هر ماه نوری دارد و هر روز نوری دارد که مجانی به در خانه آدم می‌آیند. این ما هستیم که باید این نورها را حفظ بکنیم.

شیعیان امیرالمومنین نزد خدا عزیز هستند. اینها اگر بر نمازها مراقبت کنند، مساله والدین، مساله غیبت و حسن خلق و … را رعایت کنند، این انوار هر روز به در خانه‌شان می‌آید. منتها ما چه می‌کنیم؟ این انوار را حفظ نمی‌کنیم. از یکی از بزرگان علما که با آشیخ حسنعلی (نخودکی اصفهانی) محشور بود، پرسیدم، ایشان چگونه به این مقام نزد خدا رسیدند؟ آن ولی خدا جواب داد: «ایشان هر چه به دست می‌آورد نگه می‌داشت.» ولی ما انوار را ضایع می‌کنیم. شب بلند می‌شود نماز شب می‌خواند، صبح می‌نشیند غیبت می‌کند. نور نماز شب رفت. با یک حرف تلخ این نورها از بین می‌رود.

شدیدترین گناه

گناهکار چند نوع است. عده‌ای گناه می‌کنند، بعد ناراحت و پشیمان می‌شوند. سوز و گداز دارند. توبه می‌کنند و هرگز فکر نمی‌کنند که روزی این توبه را بشکنند اما دوباره می‌شکنند. دوباره، سه‌باره، دَه‌باره. در حدیث داریم که این اگر در تمام توبه‌شکستن‌ها سوز و گداز واقعی داشته باشد، در نهایت بر شیطان پیروز می‌شود. اما اگر نه، دفعه اول سوز و گداز داشت، دفعه دوم کمتر، دفعه سوم کمتر و اگر برایش معمولی شد، او طعمه شیطان می‌شود. شدیدترین گناه، گناهی است که صاحب آن، آن را کوچک بشمارد.

برای مردم، خوب بخواهید

نقل شده است روزی «معروف کرخی» نشسته بود. عده‌ای از جوانان در دجله سوار بر قایق بودند و ساز و آواز سرمی‌دادند. چند نفر از مقدّسین آمدند، به معروف کرخی گفتند: آقا آنها را نفرین کن! چه جوان‌های بدی هستند! معروف دست‌های خود را بلند کرد و فرمود: خدایا به عزّت خودت قسم می‌دهم کسانی را که در این دنیا این‌ قدر خوشحال کردی، در آخرت هم همین‌طور آنها را خوشحال کن! آنها به معروف اعتراض کردند: ای معروف! تو یک عارف هستی! چرا چنین می‌گویی؟ چرا یک عدّه که مشغول گناه هستند را نفرین نکردی و برای آنها دعا کردی؟ معروف کرخی پاسخ داد: وای بر شما که نادان هستید. من آنها را دعا کردم. اگر قرار شود در آخرت خوشحال باشند، باید در این‌ دنیا توبه کنند. این دعا یعنی خدا به آنها توبه عنایت کند.

صدای خوش شنیدید، خدا را شکر کنید

اگر صدای خوشی می‌شنوید، خوشتان می‌آید، باید سجده شکر به جا بیاورید. چون عده‌ای درک نمی‌کنند. این نعمت توجه به ظرایف است.

دعای کمیل ۲۰ دقیقه است. وسطش سه ساعت سخنرانی نکنید!

اول مظلوم از انسان‌ها امیرالمومنین است و در دعاها دعای کمیل. این دعا خیلی مظلوم است. در تیراژ بالا چاپ می‌شود، هر مجلسی هم که بروید دعای کمیل داریم.

اولا که وسط دعای کمیل سخنرانی می‌کنند که دعای کمیل می‌شود سه ساعت. دعای کمیل بیست دقیقه است. ما حق نداریم دعای امیرالمومنین را بکنیم سه ساعت.

اگر استادی، نورانیتی داری، مختصر توضیح بده! وسط دعا هر چه شعر بلد است می‌خواند. همه بیچاره می‌شوند. جوان‌ها زده می‌شوند. می‌گویند جوان نمی‌رود دعای کمیل. خوب تو نمی‌گذاری.

مولوی می‌گوید در قدیم موذن بدصدایی بود. دیدند روزی صف بلندی از هدایا و تحفه‌ها تشکیل شده برای این موذن بدصدا. تعجب کرد و علت را پرسید. گفتند: همه این افراد در صف مسیحی هستند. گفت: چرا برای من تحفه آورده‌اند. گفتند: برای صدایت. گفت: صدای من که بد است. گفتند این مسیحی‌ها شش ماه با یک دختر مسیحی سر مسلمان شدنش بحث داشتند. دختر اصرار داشت که من می‌خواهم مسلمان بشوم. مسیحی‌ها هم در طول شش ماه نتوانستند او را قانع کنند. صدای تو را که شنید گفت من اصلا اسلام را نمی‌خواهم. این تحفه و هدایا قدردانی مسیحیان از توست.

به شیطان رو ندهید

شیطان را باید شناخت. شعار می‌دهند، می‌گویند شیطان قوی است. نه شیطان قوی نیست. ما شیطان را رو می‌دهیم. ما بچه بودیم در محلات و خانه‌های پر درخت تبریز بازی می‌کردیم. دیدیم ناله یکی از بچه‌ها بلند شد. دیدیم یک بچه عقرب پیدا شد از مورچه کمی بزرگ‌تر. این بچه داشت سیاه می‌شد طفلک. بچه عقرب از بند انگشت هم کوچک‌تر بود. عقرب فقط یک لنگه کفش می‌خواهد. شما الان نمی‌توانید بگویید عقرب قوی است ولی موذی است. رو بدهی می‌آید در آستین آدم.

شیطان هم ضعیف است. نگویید قوی است. این طور بگویید روبه‌روی خدا ایستاده‌اید. شیطان قوی نیست، موذی است.

خداوند در قرآن می‌فرماید: «بر بنده من کسی تسلط ندارد. تسلط شیطان بر کسانی است که دنبالش می‌روند.» جوانان عزیز! اخلاقتان را زیباتر بکنید، نمازها را مرتب بخوانید، مساله والدین را رعایت کنید و عمل به وظیفه بکنید. مطمئن باشید شیطان می‌رود.

جز خدا کسی جواب مضطر را نمی‌دهد

آدم این را متوجه شود که جز خدا کسی جواب مضطر را نمی‌دهد، همه کارهایش درست می‌شود. دعای امن یجیب را با جان بخوانید!

دست مادر که بالا می‌رود بلاها از شما دور می‌شود

آقایان! حیف‌تان نمی‌آید مادرها را اذیت می‌کنید؟ سید رضی، جامع نهج‌البلاغه، پس از مرگ مادرش گفت: «بعد از این با کدام دست بلاها را رد کنم؟» دست مادر که بالا می‌رود، بلاها از شما دور می‌شود. حیف نیست سر یک چیز جزئی مادر را می‌رنجانید؟ از مجلس روضه برگشته، مادر را می‌رنجاند. قبول باشد!

سفره خدا بزرگ است

سفره خدا بزرگ است. پیرزنی نابینایی جلوی حضرت موسی را گرفت. گفت: دعا کن خدا چشمانم را برگرداند! حضرت موسی گفت: باشد. پیرزن گفت: دعا کن جمالم را هم برگرداند! حضرت یک توقفی کرد. با خود گفت چشمانش را خدا داد، دیگر زیبایی و … . وحی آمد که موسی چرا فکر می‌کنی؟ مگر از تو می‌خواهد؟

***

آشیخ موسی دبستانی را من زیارت کردم. خیلی لطیف بود. از شاگردان آیت‌الله قاضی بود. یک شب بلند می‌شود برای نماز شب. قبل از بیدارشدن برای نماز شب در خواب می‌بیند که یک نفر گفت: یا موسی اقبل و لا تخف انک من‌العاملین (ای موسی رو کن و نترس که تو در امانی) نماز شب را خواند و خوابید، دیگر بلند نشد. همان طور در خواب رفت.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*