یافته‌های جدیدی در مورد اثرات ضد چاقی ویتامین E

پژوهشگران ژاپنی، یافته‌های جدیدی را در مورد اثرات ضد چاقی موادی ارائه داده‌اند که زیرگروهی از ویتامین E هستند.

 

چاقی و پیامد‌های آن برای سلامتی، به یک مشکل جهانی تبدیل شده است. با وجود این، مواد یا دارو‌های بسیار کمی می‌توانند با چاقی مبارزه کنند.

پژوهشگران ژاپنی در پروژه جدیدی، اثرات ضد چاقی “توکوترینول‌ها” (Tocotrienols) را که زیرگروهی از ویتامین E هستند، بررسی کردند. آزمایش‌ها نشان دادند که توکوترینول‌ها، وزن به دست آمده توسط موش‌ها در رژیم غذایی پرچرب را به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهند و سطح کلسترول بد را نیز پایین می‌آورند. نتایج این پژوهش، راه را برای ارائه درمان‌های موثر چاقی هموار می‌کنند.

مواد یا دارو‌های شناخته‌شده بسیار کمی وجود دارند که بتوانند به پیشگیری از چاقی و بیماری‌های ثانویه وحشتناک آن یا درمان آن‌ها کمک کنند. یک مشکل دیگر این است که برخی از مکانیسم‌های ورای بیماری‌های ناشی از چاقی، نامشخص هستند. به عنوان نمونه، شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند چاقی به افزایش استرس اکسیداتیو در بدن منجر می‌شود. برخی از دانشمندان گمان می‌کنند که افزایش استرس اکسیداتیو به دلیل این است که چاقی، راه را برای اختلالات عصبی مانند بیماری آلزایمر هموار می‌کند. با در نظر گرفتن این موضوع، اگر دارو‌های ضد چاقی نیز عملکرد آنتی‌اکسیدانی قوی داشته باشند، ممکن است مفید واقع شوند.

 

همان‌گونه که انتظار می‌رفت، تغذیه با رژیم غذایی پرچرب به مدت بیش از ۱۳ هفته باعث شد که موش‌ها در مقایسه با گروه کنترل‌شده، وزن زیادی اضافه کنند. در مقابل، موش‌های دارای رژیم غذایی پرچرب که با توکوترینول‌ها تحت درمان قرار گرفتند، به طور قابل توجهی وزن پایین‌تری داشتند. پژوهشگران دریافتند که توکوترینول‌ها، تجمع بافت چربی سفید را در اطراف کلیه‌ها کاهش می‌دهند و از کبد در برابر آسیب ناشی از رژیم غذایی پرچرب محافظت می‌کنند. علاوه بر این، توکوترینول‌ها به کاهش سطح لیپوپروتئین با چگالی کم یا کلسترول بد در خون کمک کرد؛ بدون این که بر سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا یا کلسترول خوب تاثیر بگذارد.

پروفسور فوکوی اظهار داشت: نتایج پژوهش ما به طور کلی نشان می‌دهند که مصرف بیشتر توکوترینول‌ها در غذا‌های روزانه ممکن است برای جلوگیری از چاقی موثر باشد.

اگرچه برخی از اثرات توکوترینول‌ها بر بدن هنوز مانند یک راز باقی مانده‌اند، اما این پژوهش یقینا راه را برای ارائه دارو‌هایی که به مبارزه با چاقی کمک می‌کنند، هموار می‌سازد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*