گزارش/

ماهیانه ۴۰۰ هزار تومان به حساب هر نفر واریز می‌شود

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: در اجرای توزیع عادلانه یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی، ماهیانه ۴۰۰ هزار تومان به حساب هر نفر واریز می‌شود

                                                   ماهیانه ۴۰۰ هزار تومان به حساب هر نفر واریز می‌شود                                       به گزارش مهر، محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در گفتگو با اخبار ۲۱ شبکه اول سیما، گفت: در اجرای توزیع عادلانه یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی، ماهیانه ۴۰۰ هزار تومان به حساب هر نفر از سه دهک اول و ۳۰۰ هزار تومان به حساب پنج دهک بعدی واریز می‌شود.

وی افزود: قرار بر این شد تا ۲ ماه مبلغ حذف یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی به صورت نقدی و اعتباری به حساب افراد واریز شود، اما بعد از دو ماه این مبلغ به صورت کالابرگ در اختیار مردم قرار گیرد.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور تصریح کرد: اساس کار این است که ما به مردم کالابرگ می‌دهیم و قانون همین را می‌گوید، اما در دو ماه اول لازم است مبالغی به حساب مردم در حساب خودشان به صورت نقدی و اعتباری که معادل همان ارزش کالابرگ‌ها است، واریز شود، برآوردی که امشب شده بود، همین میزانی است که اعلام کرده‌ام.

رضایی ادامه داد: این رقم ۴۰۰ هزار تومان و ۳۰۰ هزار تومان با منابع بودجه کشور باید کاملاً بررسی و به محض اینکه نهایی شود، خودمان میزان قطعی را در روزهای آینده اعلام خواهیم کرد، البته کارهای کارشناسی شده، اما اینکه قطعی شود و به آن عمل کنیم، بستگی به روزهای آینده دارد که منابع آن دیده شود و نیاز به بعضی نکات دیگر است که باید آن را نیز ملاحظه کنیم.

 

 

 

 

مسکو: قادریم ظرف نیم ساعت کشورهای ناتو را تخریب کنیم

رئیس سازمان هوافضای روسیه هشدار داد در صورتی که جنگ هسته‌ای به راه بیفتد، مسکو ظرف نیم ساعت قادر است کشورهای ناتو را تخریب کند.

مسکو: قادریم ظرف نیم ساعت کشورهای ناتو را تخریب کنیم

رئیس سازمان هوا و فضای روسیه در پی اقدامات تحریک آمیز غرب و ناتو هشدار داد که مسکو قادر است در صورت به راه افتادن جنگ اتمی، ظرف نیم ساعت، کشورهای ناتو را تخریب کند.

اظهارات رئیس سازمان هوا و فضای روسیه در حالی مطرح شده است که روز گذشته «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو به طور غیرمستقیم مسکو را از استفاده احتمالی از سلاح‌های اتمی برحذر داشت.

وی با تأکید بر اینکه جنگ اتمی هیچ برنده‌ای نخواهد داشت، گفت: «پیام ما بسیار روشن است و آن این است که استفاده از سلاح اتمی هیچ‌ برنده‌ای ندارد و تمامی طرف‌ها بازنده خواهند بود».

از طرف دیگر، در پی تشدید عرضه سلاح‌های سنگین غرب به ویژه آمریکا و انگلیس به اوکراین علی رغم هشدارهای پی در پی روسیه، «سرگئی لاوروف» چندی پیش تهدید کرد و با انتقاد از افزایش کمک‌های تسلیحاتی کشورهای عضو ناتو به اوکراین خطر وقوع جنگ جهانی سوم را جدی دانست.

با اینحال، «الکسی زایتسف» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفته است که این کشور قصد ندارد از سلاح اتمی علیه اوکراین استفاده کند و توضیح داده است «ما بارها القائاتی که درباره استفاده احتمالی سلاح‌های اتمی توسط روسیه در عملیات نظامی ویژه را رد کرده‌ایم. روسیه قویاً به این اصل پایبند است که جنگ اتمی پیروزی ندارد و نباید چنین جنگی در بگیرد».

روسیه از روز پنجم اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

از زمان آغاز درگیری‌ها در اوکراین، آمریکا و متحدانش تحریم‌های سنگینی را علیه روسیه اعمال کرده و از سوی دیگر کمک‌های مالی و تسلیحاتی متعددی به اوکراینی‌ها داشته‌اند. سخنگوی کرملین اخیراً هشدار داد عرضه تسلیحات سنگین و تجهیزات نظامی به اوکراین، امنیت اروپا را تهدید می‌کند و منجر به بی‌ثباتی می‌شود.

 

 

 

تجربه ازدواج با همسر سابق

هدی‌سادات پاک‌نهاد
تجربه ازدواج با همسر سابق

به‌ندرت می‌شنوید که کسی بگوید می‌خواهد دوباره با همسر سابقش ازدواج کند اما طبق یک مطالعه، ۱۰ تا ۱۵ درصد زوج‌های مطلقه به زندگی مشترک سابق خود باز می‌گردند. اگر شما هم جزو این دسته هستید یا در اطرافیان تان کسی را دارید که به رجوع بعد از طلاق فکر می کند این توصیه ها را جدی بگیرید.

به گزارش ایرنا پس از طلاق معمولاً افراد به فکر شروع یک زندگی تازه و جدید هستند. برخی برای رهایی از احساسات منفی سعی می‌کنند به یک رابطه جدید و ازدواج مجدد فکر کنند اما در این ‌بین بسیاری از زوج‌ها بعد از طلاق متوجه می‌شوند که هنوز دلبسته همسر سابقشان هستند و تصمیم می‌گیرند دوباره با او ازدواج کنند. این تصمیم ممکن است غیرمنطقی به نظر برسد اما این بخشی جدی از زندگی تعداد قابل توجهی از کسانی است که تجربه طلاق را در زندگی مشترک شان دارند.

*** بعد از جدایی بی قرار شدم

طلاق برای خیلی ها پروسه‌ای نفس‌گیر و طولانی دارد اما با این حال برخی بعد از گذر از این راه پر از دردسر دوباره از همان مسیر بر می‌گردد تا بار دیگر زندگی با همسر سابق شان را از نو آغاز کنند. «آیدا» یکی از کسانی است که  بعد از دومرتبه طلاق، با همسرش ازدواج‌کرده است: «فراز و نشیب‌های زیادی را در زندگی گذراندم. همسرم معتاد به مواد مخدر بود. به خاطر مصرف زیاد مواد هیچ رحمی به من نداشت، قربانی خشونت بی دلیل او بودم وگاهی با تحقیر از خانه بیرونم می‌کرد. هر بار به خانه پدرم می‌رفتم  و تصمیم می گرفتم دیگر به آن خانه برنگردم اما با خواهش و تمنا و عذرخواهی همسرم با ترس‌ولرز دوباره به زندگی مان برمی‌گشتم اما حتی یک روز نمی‌گذشت که روز از نو بود و آن کارها دوباره تکرار می‌شد.»

 

آیدا می‌گوید تصمیم برای جدایی همیشگی حتی در این شرایط هم کار راحتی برای او نبوده است چرا که به همسرش حس دلبستگی داشته است: «بعد از ۱۰ سال زندگی با دو فرزند تصمیم گرفتم قید زندگی را بزنم و طلاق بگیرم. همسرم راضی نمی‌شد تا اینکه خودم درخواست طلاق دادم و با کلی دوندگی، اعتیاد و عدم صلاحیت همسرم برای ادامه زندگی را ثابت کردم و جدا شدیم اما بعد از طلاق مشکلاتم بیشتر شد. بهانه‌گیری فرزندانم و عشق و علاقه خودم به همسرم نمی‌گذاشت لحظه‌ای آرام و قرار داشته باشم؛ البته این را هم بگویم که همسرم هم علاقه زیادی به من داشت و بعد از طلاق مدام خواهش و تمنا می‌کرد که برگردم و قول می‌داد که مصرف مواد را  ترک می کند.»

آیدا می‌گوید همسرش بعد از ۷ ماه موفق به ترک مصرف مواد مخدر شده است:« دوباره باهم ازدواج کردیم. روزهای اول همه‌چیز خوب بود اما سه – چهار ماه بعدش جروبحث‌هایمان شروع شد و یک سال بعد، همه‌چیز حتی از قبل هم بدتر شد. همسرم دوباره به سمت مواد رفت و اعتیادش تا جایی پیش رفت که گاهی باید او را که پریشان احوال شده بود در خیابان های اطراف شهر پیدا می‌کردیم. حس خیلی بدی بود که بعد از یک‌بار طلاق و ازدواج مجدد دوباره بخواهم از همسرم طلاق بگیرم. این بار دیگر مجبور بودم برای حفظ جان خودم و فرزندانم برای همیشه از خانه ام بروم و خیلی جدی به زندگی‌ام پایان دهم.»

*** دلبستگی به همسرم بیش از دلخوری هایم بود

آیدا از بار دومی که طلاق گرفت می‌گوید: «بعدازاینکه دوباره طلاق گرفتم اطرافیان مدام از حال‌وروز همسرم خبر می‌دادند. خیلی دوست داشتم کمکش کنم اما حس می کردم دیگر توانش را ندارم.تا این که به چشم خودم حال و روز وخیمش را دیدم.دیگر تحمل جدایی را نداشتم.در عین ناباوری دوباره به سمت او رفتم . با کمک خواهر همسرم، او را به کمپ ترک اعتیاد بردیم . حدود یک سال بستری بود و بعد هم تحت نظر کامل قرار گرفت. بعدازاینکه از سلامتی همسرم مطمئن شدم بار دیگر تصمیم گرفتیم به زندگی مشترک‌مان ادامه دهیم. الآن حدود۶-۷سال است که با هم زندگی می‌کنیم و اگرچه زندگی همچنان بالا و پایین‌های خودش را دارد اما با کمک مشاوره‌های ترک اعتیاد از بحران عبور کردیم.من از قضاوت دیگران نترسیدم و به صدای قلبم گوش کردم .بعضی ها با جدایی به آرامش می رسند ،من با متارکه بی قرار تر شدم و تصمیم گرفتم کنار همسرم بمانم.»

تجربه ازدواج با همسر سابق

*** وسواس عشق مان را به نقطه صفر رساند

سما یکی از همان کسانی است که آرزو دارد به زندگی سابقش برگردد.  حدود ۵ ماه است که از همسرش جداشده وحالا تنها خواسته اش برگشتن به زندگی مشترک شان است. سما می‌گوید: «عشق بین ما زبان زد همه بود. همسرم مرد بسیار متین و آرامی بود. هر کاری می‌خواستم برایم انجام می‌داد. نمی‌گذاشت آب در دلم تکان بخورد.»

سما بعد از این تعریف ها از همسرش با صدای بغض‌آلود می‌گوید: «مشکل از من بود. وسواس من باعث شد زندگی‌مان به هم بریزد. من برای زندگی‌مان تلاش کردم مدام روانشناس و روان‌پزشک می‌رفتم تا رفتار وسواسی‌ام را درمان کنم اما فایده‌ای نداشت. رفتارهای افراطی و البته عجیب من سرآخر جان همسرم را به لبش رساند، تا جایی که حاضر شد قید همه‌چیز حتی فرزندمان را هم بزند و از من جدا شود.»

*** تنها آرزویم ازدواج با همسر سابقم است

سما امید به بازگشت زندگی‌اش دارد و به همین خاطر بعد از گذشت ۵ ماه حتی اجازه نداده که فرزندش هم از ماجرای طلاق آن‌ها باخبرشود: «به او گفتم پدرت برای کارش مجبور شده به شهرستان برود. در طول هفته به خانه مادر همسرم می‌روم که فرزندم بویی از جدایی نبرد. این روزها حال روحی خوبی ندارم. من روزهای خوب زیادی را با همسرم تجربه کردم. همچنان امیدوارم و تنها آرزویم این است که زندگی‌مان دوباره شکل بگیرد و در کنار هم زندگی کنیم.»

*** آیا ازدواج مجدد با همسر سابق عاقلانه است؟

اینکه یک نفر بعد از کلی تنش و استرس حاضر می‌شود دوباره به همان زندگی قبل برگردد، کمی عجیب و دور از ذهن است اما روایت ۱۰ تا ۱۵ درصد دیگری که تمایل به بازگشت به زندگی مشترک سابقشان دارند، معادلات ذهنی ما را به هم می‌ریزد و ثابت می‌کند که این امر چندان دور از ذهن هم نیست اما درباره اینکه آیا چنین تصمیمی عاقلانه است یا نه، دکتر ندا ملکی زوج درمانگر و روانشناس بالینی در گفت‌وگو با ایرنا می‌گوید: «عاقلانه یا ناعاقلانه بودن ازدواج مجدد با همسر سابق بستگی به دلیل طلاق دارد. ممکن است علت طلاق ازدواج تحمیلی، انتخاب نامناسب و نداشتن کفویت، اختلال شخصیت یکی از زوجین یا هر دو، اعتیاد، روابط فرا زناشویی و… باشد. گاهی ممکن است طلاق به دلیل عدم برخورداری زوجین از مهارت‌های زندگی مثل مدیریت هیجان، خشم، عدم برخورداری از مهارت مذاکره، مهارت شنیدن و بیان احساسات و… اتفاق بیفتد. معمولاً اگر زن‌وشوهری به دلیل عدم برخورداری از مهارت‌های زندگی از یکدیگر جدا شوند، ممکن است که این دوری باعث بازنگری در روابط شود و در اثر مشورت با متخصصان و مشاوران خبره متوجه این امر شوند که به دلیل عدم برخورداری از مدیریت خشم یا مدیریت افکار منفی یا مبتلا بودن به خطاهای ذهنی زندگی‌شان دچار مخاطره شده است. در این صورت، چنانچه زوجین در یادگیری مهارت‌ها انعطاف داشته باشند، می‌توانند دوباره زندگی را از نو شروع کنند. بنابراین، به نظر می‌آید بازگشت دوباره به زندگی مشترک توسط زوجی که قبلاً از همدیگر طلاق گرفتند بیشتر در این مرحله اتفاق می‌افتد؛ یعنی اگر دلیل طلاق عدم برخورداری از مهارت‌های زندگی باشد و طرفین بعد از مدتی متوجه شوند که در اثر یادگیری این مهارت‌ها می‌توانند به زندگی مشترک برگردند، رجوع به طلاق می‌تواند عاقلانه‌تر باشد.»

این زوج درمانگر در ادامه می‌گوید: «ما نمی‌توانیم درباره همه طلاق‌ها بگوییم که رجوع عاقلانه است بلکه این امر  بستگی به دلیل اصلی طلاق دارد که ما بتوانیم درباره آن بررسی‌هایی را انجام دهیم و بگوییم که رجوع به همسر سابق عاقلانه است یا خیر اما معمولاً اگر طلاق‌ها به دلیل عدم برخورداری از مهارت‌های زندگی باشد می‌توان امیدوار بود که این زوجین به‌واسطه آموزش در حوزه مهارت‌های زندگی مشترک می‌توانند به زندگی سابق برگردند.»

*** دلایلی که افراد تمایل به ازدواج مجدد با همسر خود دارند

دلایل مختلفی وجود دارد که همسران تصمیم می‌گیرند دوباره با یکدیگر ازدواج کنند. دکتر ملکی دراین‌باره می‌گوید: «علت اینکه بعضی افراد بعد از جدایی به فکر ازدواج مجدد با همسر سابقشان می‌افتند این است که گاهی اوقات زوج‌ها تا زمانی که طلاق نگرفته‌اند متوجه علاقه‌شان نسبت به یکدیگر نمی‌شوند و همین امر باعث می‌شود که بعد از طلاق نتوانند با مشکل جدایی و دور بودن و فراق از همسرشان کنار بیایند. گاهی زوجین بعد از طلاق خطاهای خودشان در زندگی مشترک را می‌پذیرند و سعی می‌کنند این بار با مشارکت و تعامل بیشتر زندگی‌شان را اداره کنند و اگر صاحب فرزندی هم باشند متوجه می‌شوند که طلاق و دوری فرزند از پدر یا مادر چه تبعاتی دارد و به‌تنهایی بزرگ کردن فرزند کار مشکلی است؛ ازاین‌رو، تصمیم به بازگشت به زندگی با همسر سابق می‌گیرند. یکی دیگر از دلایل تمایل به ازدواج مجدد با همسر سابق این است که گاهی وقت‌ها خانم‌ها متوجه می‌شوند که به لحاظ مالی سپری کردن زندگی برای آن‌ها دشوار است و به همین دلیل برمی‌گردند؛ بنابراین دلایل مختلفی می‌تواند برای رجوع به همسر سابق وجود داشته باشد.»

*** اقداماتی که باید انجام دهید تا ازدواج مجدد مؤثر واقع شود

ندا ملکی که به‌عنوان زوج درمانگر در کمک به زوج‌های متأهل تخصص دارد، می‌گوید: «زوجین قبل از رجوع و ازدواج مجدد با همسر سابق خود باید سهم خودشان را در شکل‌گیری مشکلات و تعارضات زناشویی و حل نشدن این تعارضات در نظر بگیرند. به‌عبارت‌دیگر، زوجین باید دلیل طلاق خودشان را زیر نظر یک متخصص و روانشناس موردبررسی قرار دهند تا بتوانند دلیل اصلی نارضایتی زناشویی را پیدا کنند. به‌هرحال می‌بایست کیفیت زندگی آن‌ها که قرار است جدید و تازه شروع شود با زندگی سابق متفاوت باشد. اگر قرار است مثل زندگی سابق با همان مشکلات و عدم تفاهم‌ها زندگی شکل بگیرد، فایده‌ای نخواهد داشت و این امر ممکن است آسیب‌های جدی به لحاظ روان‌شناختی متوجه آن‌ها کند. بنابراین می‌بایست زوجین درصدد اصلاح و درمان آسیب‌ها بربیایند و رفتارهای مشکل‌زا را شناسایی کرده و آن‌ها را درمان کنند؛ البته که این درمان نیاز به توافق و پذیرش دیدگاه‌های طرف مقابل دارد و پس‌ازاین زوجین می‌توانند وارد زندگی شوند. همچنین  زوجین نباید توقع داشته باشند که یک‌شبه مشکلاتشان حل شود اما باید تصمیم بگیرند که به کمک هم تعارضات را با تکیه بر روش‌های اصولی و درست مذاکره حل کنند.»

این روانشناس شانس موفقیت در ازدواج مجدد با همسر سابق را مشاوره قبل از ازدواج می داند و ادامه می دهد : «مسلماً شما نمی‌خواهید رابطه خود را با همان مسائلی که قبلاً داشتید، شروع کنید. حتی اگر احساس می‌کنید این مسائل شما را آزار نمی‌دهد، بازهم باید بااحتیاط تصمیم‌گیری کنید. مشاوره قبل از ازدواج برای یک ازدواج مجدد موفق ضروری است. مشاوره به شما کمک می‌کند یاد بگیرید که چگونه ارتباط بین خود و همسرتان را تقویت کنید.»

*** بهترین زمان برای بازگشت به زندگی سابق

بعضی از زوجین ۲۰ روز بعد از طلاق یا در همان مدتِ ۳ ماهه عده، از طلاق پشیمان می‌شوند و تصمیم به رجوع و بازگشت به زندگی سابقشان می‌گیرند. دکتر ملکی درباره اینکه چه مدتی بعد از طلاق فرصت مناسبی برای بازگشت به زندگی سابق است، می‌گوید: «حقیقتاً ما نمی‌توانیم بگوییم که ۲۰ روز بعد از طلاق یا مدت ۳ ماهه عده فرصت خوبی برای بازگشت به زندگی سابق است یا خیر، این مسئله بستگی به علت طلاق، نوع تعامل زوجین و روابط عاطفی جدی بین زوجین دارد. اگر فردی گرفتار اعتیاد، اختلال شخصیت یا آسیب‌های دیگری است باید درباره بازگشتش به زندگی فکر کند اما گاهی وقت‌ها زن و شوهر مشکلشان آسیب‌هایی نیست که از آن‌ها نام بردم بلکه مشکلشان لج و لجبازی و تصمیم‌گیری بر اساس احساسات و مسائلی ازاین‌دست است؛ در چنین شرایطی، دین مبین  اسلام هم پیشنهاد می‌کند که زوجین پس از طلاق در همان مدت عده  نظر یکدیگر را جلب کنند تا به زندگی مشترک برگردند. اگر دلیل طلاق لج و لجبازی و عدم مدیریت هیجانات مثبت و منفی باشد، دوران عده بهترین زمان برای بازگشت است.»

 

 

 

 

فرصت ۷ ساله برای نیفتادن در چاله جمعیتی/ چالش های دوران سالمندی

فرصت ۷ ساله برای نیفتادن در چاله جمعیتی/ چالش های دوران سالمندی

افزایش جمعیت سالمند و در عین حال، آمار پایین زاد و ولد، یکی از مهم ترین چالش های کشور در سال های پیش رو است که می بایست تدبیر اساسی برای جلوگیری از افتادن در «چاله جمعیتی» اندیشید.

به گزارش مهر افزایش جمعیت سالمند کشور اگر همراه با رشد زاد و ولد و فرزندآوری خانواده‌ها باشد، مشکل جدی تلقی نمی‌شود. هر چند که سلامت دوران سالمندی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. زیرا، اگر قرار باشد که سالمندی همراه با افزایش بار بیماری‌ها باشد و جامعه سالمند سالم نداشته باشیم، می‌تواند تهدید کننده نظام سلامت و اقتصاد درمان باشد.

در همین حال، رشد جمعیت سالمند همراه با توقف زاد و ولد و کاهش جمعیت، زنگ خطری برای آینده کشور خواهد بود که تبعات ناگواری به دنبال دارد. به طوری که تأمین نیروی کار جوان، یکی از چالش‌های کاهش زاد و ولد در کشور خواهد بود. از همین رو، موضوع تشکیل قرارگاه جمعیتی در وزارت بهداشت، با همین رویکرد صورت گرفته است.

احمد دلبری رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، با عنوان این مطلب که مهم‌ترین تهدید آینده کشور، سالمندی است، گفت: همانطور که در کشورهای پیشرفته دنیا، سالمندی را به عنوان یک فرصت برای کارآفرینی، گردشگری و…، مورد توجه قرار می‌دهند، ما اگر به طور جدی به موضوع سالمندی نپردازیم، در آینده با افزایش جمعیت سالمندی و رشد آن، این موضوع می‌تواند به جای فرصت، به بحران جدی برای دولت و نظام تبدیل شود.

بنابر آمارهای رسمی کشور، در سال ۱۳۹۵ تعداد سالمندان بدون همسر بالغ بر ۸۰ هزار نفر بود و این در شرایطی است که در گروه سنی ۴۰ الی ۶۰ سال یک میلیون و ۵۰۰ هزار مجرد هستند و آمار تجرد در گروه سنی ۳۱ الی ۳۹ سال بالغ بر ۴ میلیون نفر است.

حسام‌الدین علامه رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندی، با اشاره به اینکه در چند سال اخیر میزان امید به زندگی افزایش یافته ولی زیرساخت جمعیتی فراهم نشده است، گفت: جمعیت سالمندی کشور از سال ۱۴۱۰ از آمار ۱۴ درصد عبور می‌کند و ایران یک کشور سالخورده می‌شود.

سید حامد برکاتی مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که شاخص باروری کل در کشور اکنون ۱.۶۷ درصد است و رسیدن این آمار به کمتر از ۱.۵ درصد موجب ایجاد چاله جمعیتی می‌شود، گفت: رسیدن به شاخص ۱.۳ درصد منجر به ایجاد چاه جمعیتی می‌شود که خروج از آن بسیار دشوار خواهد بود.

وی افزود: در پنج سال گذشته شاخص باروری تمام استان‌های کشور ۲۰ درصد افت داشته است. فقط در سال ۹۹، ۲ استان رشد منفی نداشته‌اند. همچنین، در ۱۰ سال گذشته به طور متوسط سالیانه ۲ درصد از جمعیت جوان کشور کاسته شده است، به نحوی که جمعیت جوان از ۲۵ میلیون نفر در بازه زمانی اعلام شده به ۲۰ میلیون نفر رسیده است. جوانان متولد نیمه اول و دوم دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ به مرور زمان از سن جوانی که تا ۳۰ سالگی است، خارج شده‌اند.

برکاتی با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته به طور متوسط ۲ درصد از جمعیت جوان کشور کم شده و رشد سالمندی در حالی که رشد جمعیت ما هم اکنون ۰/۶۷ درصد است، بیش از ۳.۵ درصد بوده است، ادامه داد: در سال ۱۴۳۰ مطابق نقشه جمعیتی سازمان ملل، کشوری خواهیم بود با ۹۵ میلیون جمعیت که نزدیک به ۳۰ میلیون سالمند خواهد داشت.

در همین حال، محمدحسین بانکی پور رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس، اظهار داشت: در صورت قرار گرفتن کشور در چاله جمعیتی تا ۱۵۰ سال امکان خارج شدن از آن وجود ندارد.

وی افزود: در حال حاضر کشور ما با توجه به نیروی جوان و مولد در زمان پنجره جمعیتی که مدت آن ۱۵ سال است، قرار گرفته که از این زمان ۸ سال آن گذشته و تنها ۷ سال دیگر باقی مانده است.

بانکی پور تاکید کرد: باید در فرصت ۷ ساله باقی مانده، سالانه یک درصد نرخ جمعیت افزایش یابد تا بتوان با نرخ رشد ۲.۵ درصدی سالانه جمعیت، کشور را از مواجهه با بحران جمعیتی نجات دهیم.

 

 

 

نرخ «خط فقر مسکن» در سال ۱۴۰۱

طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برآورد هزینه مسکن خانوار مستاجر شهرنشین روی خط فقر در سال ۱۴۰۱، نشان می دهد که به طور متوسط هزینه مستاجرین نزدیک به خط فقر ماهیانه حدود دومیلیون و ۴۵۴ هزار تومان است که در بالاترین نرخ در تهران سه میلیون و ۸۲۲ هزار تومان و در پایین ترین نرخ در خراسان جنوبی ۸۳۷ هزار تومان است.

به گزارش ایسنا، آزاده شهاب، کارشناس دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشستی که پیرامون «فقر مسکن در ایران» در محل این وزارتخانه برگزار شد به ارائه نتایج مطالعه‌ای پیرامون این موضوع پرداخت و گفت: بر اساس برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد و احصای مفاهیم مورد نظر و منطبق در ایران، فقر مسکن را می توان تعریف کرد.

وی افزود: بر این اساس بد مسکنی و عدم دسترسی به مسکن مقرون به صرفه دو شاخص تعریف مسکن هستند. بد مسکنی یعنی درصد افرادی که حداقل در یکی از ابعاد مسکن (دسترسی به آب، دسترسی به سرویس بهداشتی، مکان زندگی کافی، مسکن بادوام و امنیت تصدی) دچار محرومیت هستند. عدم دسترسی به مسکن مقرون به صرفه نیز یعنی درصد افرادی که سهم مسکن، بیش از ۳۰ درصد هزینه‌های آنهاست که به طور خاص جمعیت مورد نظر برنامه‌های حمایتی مسکن را شامل می شوند.

شهاب در ادامه شاخص‌های اندازه‌گیری فقر مسکن را برشمرد و گفت: درصد جمعیت فاقد آب آشامیدنی لوله کشی، درصد جمعیت فاقد حمام و سرویس بهداشتی، شاخص زیربنای واحد مسکونی، شاخص تراکم خانوار در واحد مسکونی، شاخص مصالح ساختمان و عمر بنا (درصد خانوارهایی که در سکونتگاه بی دوام زندگی می کنند)، نسبت خانوارهای دارای سند مالکیت نسبت به عرصه، اعیان یا هردو، شاخص سهم مسکن در هزینه خانوار شهری و شاخص دسترسی به مسکن از این جمله است.

 

مهمترین چالش فقر مسکن در مناطق شهری و روستایی

 

کارشناس دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ارائه تصویر فقر مسکن در ایران پرداخت و گفت: مهمترین چالش فقر مسکن در مناطق شهری، عدم دسترسی به مسکن مقرون به صرفه و مهمترین چالش فقر مسکن در مناطق روستایی، بدمسکنی است که علت اصلی آن نوع “مصالح” به کار رفته است. بر این اساس، نرخ عدم دسترسی به مسکن مقرون به صرفه در مناطق شهری ۴۹ درصد (۹.۵ میلیون خانوار) و نرخ بدمسکنی در مناطق روستایی ۴۰ درصد ( ۲.۴ میلیون خانوار) است.

۴۱ درصد خانوارهای کشور در سال ۹۹ دچار عدم دسترسی به مسکن مقرون به صرفه/ تهرانی‌ها در صدر این جدول 

وی همچنین به بررسی شاخص‌های فقر مسکن در دهه ۹۰ پرداخت و گفت: شاخص عدم دسترسی مقرون به صرفه در این بازه زمانی دارای روند افزایشی بوده است به طوری که در سال ۱۳۹۰ حدود ۳۳ درصد و در سال ۱۳۹۹ حدود ۴۱ درصد خانوارهای کشور دارای سهم مسکن بیش از ۳۰ درصد در هزینه زندگی شان بوده اند. همچنین نرخ بدمسکنی (محرومیت در حداقل یکی از ابعاد مسکن) دارای روند نزولی بوده است.

بالاترین نرخ بدمسکنی به “هرمزگان” رسید 

شهاب افزود: نرخ متوسط کشوری بدمسکنی (خانوار دارای حداقل یک محرومیت مسکن) در کشور در سال ۱۳۹۹، ۱۹ درصد است که در این میان بالاترین نرخ بدمسکنی مربوط به استان هرمزگان با ۶۴.۷۵ درصد و پایین ترین نرخ بدمسکنی مربوط به استان ایلام با ۴.۳۰ درصد است.

وی آمار خانوارهای فاقد مسکن مقرون به صرفه در سال ۱۳۹۹ را نیز اعلام کرد و گفت: نرخ متوسط کشوری این شاخص ۴۱ درصد است که تهران با ۸۱ درصد بالاترین نرخ و خراسان جنوبی با ۹ درصد پایین ترین آمار را دارد.

کارشناس دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: همچنین نرخ خانوار فاقد مسکن مقرون به صرفه (مستاجران) در سال ۱۳۹۹ نیز ۵۷ درصد است که بالاترین نرخ مربوط به تهران با ۷۹.۹ درصد و پایین ترین نرخ مربوط به خراسان جنوبی با ۸.۳ درصد است.

وی با بیان اینکه شاخص های فقر مسکن در خانوارهای فقیر دوبرابر این شاخص ها در خانوارهای غیرفقیر است گفت: فقیر به خانواری اطلاق می شود که میزان درآمدش زیرخط فقر مطلق است. همچنین شاخص‌های فقر مسکن در خانوارهای زن پرست دارای تفاوت معناداری نسبت به مردسرپرست است.

محروم‌ترین استان‌های کشور بر اساس شاخص‌های بخش مسکن

وی همچنین محروم‌ترین استان‌های کشور بر اساس شاخص‌های بخش مسکن را نیز اعلام و اظهار کرد: محروم‌ترین استان‌های کشور در بخش مسکن، سیستان و بلوچستان و کرمان هستند که در پنج شاخص از شش شاخص مورد بررسی در بخش مسکن در وضعیت بدتری از میانگین کشوری قرار دارند.

شهاب درباره سهم مسکن در هزینه خانوار در دهه ۹۰ نیز توضیح داد و اظهار کرد: روند افزایش سهم هزینه مسکن در کشور از سال ۱۳۹۷ با سرعت بیشتری نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است و شرایط اقتصادی از دلایل اصلی این رخداد محسوب می‌شود. بر این اساس سهم هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار در ایران حدود ۱.۷ برابر این نسبت در اتحادیه اروپا و منطقه یورو بوده است.

 

نرخ فقر در خانوارهای مستاجر شهری و روستایی

 

کارشناس دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آماری از مستاجران در سال ۹۹ ارائه کرد و گفت: آمار متوسط کشوری مستاجران ۱۹ درصد است؛ تهران با ۲۹.۳ درصد بیشترین میزان مستاجر و آذربایجان شرقی با ۷.۴ درصد کمترین میزان مستاجران را داراست. درصد خانوار مستاجر با هزینه مسکن بیش از ۳۰ درصد در بخش روستایی ۶ درصد و در بخش شهری ۹۴ درصد است. همچنین نرخ فقر در خانوار مستاجر در بخش شهری ۲۷ و در بخش روستایی ۱۷ درصد است.

وی ادامه داد: درصد خانوار مستاجر شهری دارای هزینه مسکن بیش از ۳۰ درصد در سبد هزینه خانوار در سال ۱۳۹۹ مبین آن است که نرخ متوسط در مناطق شهری ۵۹ درصد است که در بالاترین و پایین ترین نرخ خود، در تهران ۸۰.۴ و در خراسان جنوبی ۹ درصد است.

شهاب با اشاره به اینکه مقایسه شاخص‌های رفاهی مستاجران و غیرمستاجران با متوسط کل کشور در سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که مستاجران جهت برطرف کردن نیاز سرپناه از سایر هزینه ها و لذت های زندگی می‌کاهند و در معرض آسیب‌پذیری بیشتری در جامعه هستند گفت: در دهه ۹۰ سهم هزینه مسکن در هزینه خانوار گروه مستاجران همواره بالاتر از غیرمستاجران (۱.۱۳ برابر) است. با بررسی شاخص‌های فقر مسکن می‌توان گفت که مشکل اصلی مستاجران عدم دسترسی به مسکن مقرون به صرفه است.

وی همچنین به روند شناسایی گروه جمعیتی آسیب پذیر مستاجران در سال ۱۳۹۹ پرداخت و عنوان کرد: برآورد هزینه مسکن خانوار مستاجر شهرنشین روی خط فقر در سال ۱۴۰۱، نشان می دهد که به طور متوسط هزینه مستاجرین نزدیک به خط فقر ماهیانه حدود دومیلیون و ۴۵۴ هزار تومان است که در بالاترین نرخ در تهران سه میلیون و ۸۲۲ هزار تومان و در پایین ترین نرخ در خراسان جنوبی ۸۳۷ هزار تومان است.

کارشناس دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنانش به تبیین انواع سیاست های حمایتی مستاجران اعم از مسکن اجتماعی اجاره ای، کمک هزینه اجاره، انواع کنترل اجاره بها در سطوح اولیه، قاعده گذاری حداقل کیفیت برای اجاره مسکن و تخفیف های مالیاتی پرداخت و در توضیح طرح پیشنهادی «کمک هزینه اجاره» گفت: سناریوی اول حمایت از سه دهک اول درآمدی است که گروه پیشنهادی برای حمایت،  خانوار مستاجر شهرنشین فاقد درآمد ثابت دارای حداقل سه فرزند زیر ۲۵ سال در سه دهک اول، خانوار مستاجر شهرنشین فاقد درآمد ثابت و دارای فرزند زیر ۱۸ سال در سه دهک اول، خانوار مستاجر شهرنشین زن سرپرست دارای فرزند زیر ۱۸ سال با بعد بیش از ۲ در سه دهک اول درآمدی و بازنشستگان مستاجر شهرنشین در سه دهک اول است.

شهاب افزود: جمعیت برآوردی این طرح ۱.۳۸ میلیون خانوار و منابع مورد نیاز ۲۲.۲۶ هزار میلیارد تومان است. در سناریوی دوم  که حمایت از پنج دهک درآمدی اول را دربرمی‌گیرد جمعیت برآوردی ۱.۸۸ میلیون خانوار و منابع مورد نیاز ۲۷.۶۷ هزار میلیارد تومان است و تامین منابع از محل افزایش پایه های مالیاتی در بخش مسکن مانند مالیات سالانه مسکن درنظر گرفته است.

به گزارش ایسنا، سید هادی موسوی نیک، مدیر دفتر مطالعات رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست، با بیان اینکه پژوهش انجام شده یک کار کارشناسی است و می‌تواند مورد بحث و بررسی قرار بگیرد گفت: ازجمله نکات اصلی که این ارائه دارد این است که نشان می‌دهد وضعیت مسکن و فقر مسکن چگونه و تا چه اندازه حاد شده است.

 

خانوارهای ایرانی نجیبانه از هزینه‌های دیگر زندگی می‌کاهند تا هزینه مسکن را تامین کنند

وی افزود: در این بحث، مسکن مقرون به صرفه که به عنوان معیار درنظر گرفته می‌شود، در مقایسه با دیگر کشورها در برخی استان ها وضعیت حادتر است و بالغ بر ۸۰ درصد خانوار مستاجر در تهران سهم هزینه مسکن‌شان از سبد هزینه خانوار، بیش از ۳۰ درصد است. خانوارهای ایرانی نجیبانه از هزینه‌های دیگر زندگی می‌کاهند تا هزینه مسکن را تامین کنند که تا حدی اجتناب‌ناپذیرتر از سایر هزینه هاست. خانواده‌ها حتی از هزینه غذا و کالای اساسی می‌زنند تا بهای مسکن را تامین کنند.

موسوی با بیان اینکه دغدغه اصلی، شناسایی گروه‌های هدف جهت قرار گرفتن ذیل چترحمایتی است گفت: دغدغه اصلی این است که کدام گروه‌ها استحقاق بیشتری دارند تا در چتر حمایتی قرار بگیرند. ویژگی های اقتصادی و اجتماعی در این زمینه دخیل است از جمله فاقد درآمد ثابت بودن، تعداد فرزندان و زن سرپرست بودن است.

مدیر دفتر مطالعات رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به قانون جهش تولید مسکن گفت: شناسایی گروه هدف در این قانون، برعهده وزارتخانه است و پیشنهاداتی نیز در زمینه ارائه داده است. یک نکته دیگر اینکه تمرکز طرح نباید صرفا روی مسکن ملکی باشد، زیرا تعداد مسکن ساخته شده محدود است و گروه‌هایی هم هستند که توان خرید مسکن ندارند و می‌توان حمایت‌هایی از مستاجران داشت.

 

 

 

 

پایان ماه عسل خودروهای ایرانی

«حتی حضور خودروهای ایرانی در بازار عراق نیز مانند گذشته نخواهد بود و برای رقابت در این بازار باید علاوه بر افزایش کیفیت نسبت به کاهش قیمت نیز اقدام کند؛ امری که خودروسازان در اجرایی‌کردن آن طی ۴۰ سال گذشته کاملا ناموفق بوده‌اند.»

به گزارش جام جم «واردات خودرو فعلا ممنوع است مگر به‌ ازای صادرات خودرو. بر اساس قانونی که البته هنوز ابلاغ نشده، اگر کسی بخواهد خودرویی را وارد کند باید به میزان ارزش خودروی وارداتی، ماشین ایرانی را صادر کند. سؤال اصلی اینجاست که خودرو را باید دقیقا به کجا صادر کرد؟ تنها چند بازار اصلی برای خودروهای ایرانی وجود داشته و دارد که یکی از آنها عراق است؛ کشوری که در سال‌های نه‌ چندان دور میزبان برخی خودروهای ایرانی مانند پراید، پژو پارس، ۴۰۵ و … بود اما این روزها دیگر علاقه‌ای به آنها ندارد.

از نظر عراقی‌ها، کیفیت و قیمت خودروی ایرانی دیگر جذابیتی برای مردم ندارد و کسانی که قصد خرید خودرو دارند، به‌راحتی می‌توانند خودروهای بهتری را صاحب شوند. یکی از فعالان بازار خودروی نجف می‌گوید: «تنها نکته مثبت برای حضور خودروهای ایرانی در بازار عراق، قیمت ارزان و مصرف سوخت پایین آن بود که البته با ورود خودروهای خارجی کم‌مصرف، این اقبال به‌شدت کاهش یافته است. در شرایط فعلی، عمده خودروهای ایرانی موجود در بازار عراق، خودروهای کارکرده است که قیمت آنها بین ۴۰۰۰ تا ۷۰۰۰ دلار متفاوت است مثلا خودروهای دست‌ دوم پراید و پژو ۴۰۵ به ترتیب بین ۴۰۰۰ و ۶۰۰۰ دلار فروخته می‌شود.»

بر خلاف تصور عامه مردم در ایران مبنی بر صادرات خودروهای باکیفیت به عراق، عمده خودروهایی که وارد بازار می‌شود از کیفیت پایین‌تری نسبت به نمونه مشابه آن در بازار ایرانی برخوردار هستند! با وجود این کیفیت پایین، قیمت برخی خودروهای ایرانی در مقاطعی به ۱۲ هزار دلار نیز رسید.

طی دو سال اخیر اما اقبال به خودروهای ایرانی در عراق بسیار محدود شده و افرادی متقاضی این خودروها هستند که از نظر درآمدی، جزو دهک‌های پایین و فقیر محسوب می‌شوند. از سوی دیگر با تنوع عرضه ماشین‌های خارجی در این کشور، خودروهای ایرانی به‌سادگی از بازار حذف شدند که یکی از دلایل آن، فروش شرایطی سایر عرضه‌کنندگان است. به‌ عنوان مثال برخی برندها مثل فولکس، خودروهای روز را با اقساط کم‌سود و ۵۰۰ دلاری در ماه عرضه می‌کنند. به همین دلیل، خودروهایی مثل پراید حتی با فرض عرضه حداکثری، دیگر مثل قبل مورد اقبال قرار نمی‌گیرد؛ چرا که با پول پراید صفر در ایران می‌توان یک سانتافه مدل ۲۰۱۷ در بغداد و سایر شهرها خرید.

ورود چین

در این میان، چینی‌ها نیز توانستند نفوذ صنعت خودروی خود را در بین‌النهرین افزایش دهند و به‌سرعت جای خودروهای ایرانی را بگیرند. یکی از فعالان بازار خودروی عراق در این باره می‌گوید: «با کاهش تقاضا برای خرید پراید، خودروی چینی بیو توانسته است با قیمت پایین و کیفیت بیشتر جایگزین پراید شود؛ به‌ طوری که در خطوط زیارتی عراق، ناوگان چینی کار را به دست گرفته است.»

با این حال بررسی محبوبیت خودروهای ایرانی نشان می‌دهد در گذشته به‌ دلیل مشکلات اقتصادی و کاهش توان خرید مردم در عراق، میزان استقبال از خودروی پراید افزایش چشمگیری داشت. درست برعکس سایر ماشین‌های وطنی مانند پارس، سمند، ال ۹۰ و ۴۰۵ اما دیگر همان محبوبیت پراید هم به تاریخ پیوسته است.

یکی دیگر از فعالان بازار خودروی نجف هم می‌گوید یکی از تفاوت‌های اصلی در میان خودروهای ایرانی و خارجی بحث تامین قطعات است: «با این‌ که هیچکدام از دو خودروساز بزرگ ایرانی به‌ طور رسمی در بازار عراق خدمات پس از فروش و تامین قطعات ارائه نمی‌دهند اما قطعات این خودروها در بازار به‌وفور پیدا می‌شود و یکی دیگر از دلایل استقبال از خودروهای ایرانی همین قطعات ارزان‌قیمت است؛ به‌ طوری که در عراق می‌توان خودروی پراید را به دیوار کوبید و با کمتر از ۵۰۰ هزار دینار  – ۱۰۰ میلیون تومان – دوباره آن را مانند اول درست کرد.»

مشاهدات میدانی از خیابان‌های بغداد، نجف و کربلا حکایت از سهم بالای خودروهای تولیدشده از کره جنوبی و ژاپن دارد؛ به‌ طوری‌ که محصولات کیا و هوندا به‌راحتی خرید و فروش می‌شوند و مردم از کیفیت این خودروها رضایت کامل دارند. همین موضوع باعث شده حتی در صورت امکان صادرات خودروی ایرانی به عراق به‌ دلیل کیفیت پایین این محصولات، استقبال مناسبی از آن نشود.

مبدأ واردات خودرو

اصولا خودروهایی که وارد بازار عراق می‌شوند یا سفارش آمریکا یا امارات هستند. خودروهایی که سفارش آمریکا هستند باید خوردگی یا زدگی داشته باشند تا از آمریکا خارج شوند. این خودروها از کیفیت بهتری نسبت به تولیدات کره‌ای برخوردارند و گران‌تر هم معامله می‌شوند. سایر خودروهایی هم که به عراق صادر می‌شوند از مبدأ امارات صورت می‌گیرد که بیشتر خودروهای ژاپنی و کره‌ای هستند.

با بررسی این شرایط می‌توان نتیجه گرفت حتی حضور خودروهای ایرانی در بازار عراق نیز مانند گذشته نخواهد بود و برای رقابت در این بازار باید علاوه بر افزایش کیفیت نسبت به کاهش قیمت نیز اقدام کند؛ امری که خودروسازان در اجرایی‌کردن آن طی ۴۰ سال گذشته کاملا ناموفق بوده‌اند.»

 

 

گلایه کاربران از افزایش هماهنگ قیمت اینترنت موبایل در بازار بدون رقابت

کاربران فارس من با انتقاد از حذف بسته‌های محبوب و پراستفاده اینترنت موبایل، می‌گویند: در سال‌های نه چندان دور اپراتورها در ارائه قیمت کمتر برای جذب مشتری رقابت می‌کردند اما اکنون در افزایش قیمت با هم هماهنگ می‌شوند.

فارس من| گلایه کاربران از افزایش هماهنگ قیمت اینترنت موبایل در بازار بدون رقابت

به گزارش فارس یکی از انتقادهایی که به تغییر تعرفه اینترنت وارد شده است، نبود رقابت بین اپراتورها و هماهنگی آنها در افزایش تعرفه است.

اپراتورها در اقدامی هماهنگ تعرفه بسته های اینترنت را تغییر دادند و باز در اقدامی هماهنگ بسته هایی که مورد نظر مخاطبان و محبوب تر بودند را حذف کردند.

این هماهنگی در اقدام و تصمیم، گلایه هایی را از نبود رقابت و یکدستی در بازار تلفن همراه کشور مطرح کرده است.

*روزهای نه چندان دوری که بین اپراتورها رقابت وجود داشت

درباره این انتقاد، برخی از کاربران سامانه فارس من هم با ثبت سوژه در این سامانه خواستار جلوگیری از حذف ناعادلانه بسته‌های مدت‌دار اپراتورها شده اند و نسبت به نبود رقابت در این بازار گلایه کرده اند.

سردبیر این سوژه درباره مطالبه خود به خبرنگار فارس، گفت: پیش از دوره مدیریت آقای جهرمی وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات، رقابت در بازار تلفن همراه وجود داشت. برای مثال همراه اول بسته ای را ارائه می داد و ایرانسل بعد از آن با ارائه بسته مقرون به صرفه تری، قیمت را می شکست و نظر مشتری ها را جلب می کرد.

سردبیر این سوژه با بیان اینکه مدتی سابقه همکاری با اپراتورهای تلفن همراه را داشته است و در جریان فرآیندهای تغییر تعرفه در بازار موبایل است، گفت: در دوره قبلی مدیریت وزارت ارتباطات، به اپراتورها تکلیف شد که قیمت ها باید یکسان باشد. در آن زمان وقتی می خواستیم قیمت ها را اصلاح کنیم و به تعبیر دیگر افزایش دهیم ساعت ۱۲ شب این کار را می کردیم که کاربران صبح متوجه تغییر تعرفه ها می شدند. زیرا اپراتور رقیب قیمت ارزان تری ارائه می داد و نمی خواستیم که کاربران خیلی متوجه افزایش قیمت شوند.

*رقابت در بازار نیاز به تغییر اپراتور با حفظ شماره تلفن همراه را ضروری کرد

طرح ترابردپذیری شماره تلفن همراه این امکان را برای مشترک فراهم می کند که با حفظ شماره تلفن همراه اپراتور خود را تغییر دهد. این سرویس مطلوب مشترکانی است که از خدمات اپراتور خود راضی نیستند اما نمی‌خواهند شماره موبایل خود را تغییر دهند.

این طرح با الگوگیری از سرویس‌های ارائه شده در اپراتور های مطرح دنیا و با هدف افزایش رقابت بین اپراتورهای تلفن همراه و حذف وابستگی مشترک به اپراتور به دلیل شماره تلفن اجرا شد.

سردبیر سوژه فارس من و کارشناس ارشد رشته مخابرات با اشاره به تجربه اجرای ترابردپذیری در کشور، افزود: در آن رویه بود که طرح ترابردپذیری تلفن همراه برای تغییر اپراتور با حذف شماره هم اجرایی شد و مثل دیگر کشورها نیاز به این طرح در کشور ما هم احساس شد.

وی ادامه داد: طرح ترابردپذیری شماره تلفن همراه در آن زمان باعث ایجاد رقابت بین اپراتورها می شد و مشترک می توانست اپراتوری که قیمت بهتری دارد را انتخاب می کند.

وی ادامه داد: اما امروز دیگر انتخاب اپراتور معنی ندارد؛ چون قیمت ها یکسان است. دیگر کسی تمایلی به تغییر اپراتور ندارد و به اجبار اپراتوری را انتخاب می کند و با همان ادامه می دهد؛ زیرا رقابتی در بازار نیست.

سردبیر این سوژه تصریح کرد: در نتیجه این روند است که می بینیم تبلیغات اپراتورها هم کم شده است. در سال های پیش به مراتب تبلیغات بیشتری از اپراتورها می دیدیم و در تلاش برای جذب مشتری بیشتر و جلب توجه کاربران، از یکدیگر سبقت می گرفتند.

*کاهش متقاضیان تغییر اپراتور به روایت‌ آمار رسمی

آمارهای رسمی وزارت ارتباطات هم نشان می دهد که تغییر اپراتور با حفظ شماره موبایل در ایران به اشباع رسیده و افرادی که خواستار استفاده از این امکان بودند، از آن بهره مند شدند و اکنون دیگر تقاضای زیادی بین کاربران برای تغییر اپراتور نیست.

پنج سال پس از اجرای طرح ترابردپذیری شماره تلفن همراه، میزان درخواست های ترابردشده به کمترین میزان خود طی ۵ سال اجرای این طرح رسیده است.

در سال ۹۵ وقتی این طرح آغاز شد، ۹۳ هزار درخواست برای آن وجود داشت و به ترتیب در سال‌ های بعد میزان درخواست‌ ها به ۵۰۱ هزار، ۴۹۹ هزار، ۱۹۸ هزار، ۱۰۶ هزار و در سال ۱۴۰۰ به ۶۹ هزار رسید و تا این ماه از سال روند نزولی را حفظ کرده است.

روند درخواست های ترابردشده نشان می دهد در سال دوم اجرای طرح، تقاضا برای استفاده از طرح بیشتر شده و از سال دوم به بعد شاهد کاهش تقاضا برای ترابردپذیری شماره تلفن همراه بوده ایم.

تعداد کل درخواست های ترابرد شده یک میلیون و ۴۷۸ هزار درخواست است.

 

 

 

افزایش دستمزد بهانه‌ای برای تعدیل نیرو شد

بعد از افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران زمزمه‌هایی از تعدیل نیرو کار به دلیل عدم توانایی کارفرمایان در پرداخت دستمزد و بالا رفتن نرخ حق بیمه به میان آمد.

۱۹ اسفند شورای عالی کار دستمزد ۱۴۰۱ کارگران را با ۵۷.۴ درصد افزایش نسبت به سال قبل اعلام کرد و حداقل دستمزد با مبنای ۳۰ روز ماهیانه چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان شد.حداقل دریافتی ماهانه کارگران با یک فرزند به ۶ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۷۲۵ تومان رسید و حداقل دریافتی ماهانه کارگران با دو فرزند هم به ۶ میلیون و ۷۲۵ هزار و ۷۰۰ رسید.

شورای‌ عالی کار مبلغ بن خواربار کارگران را ۸۵۰ هزار تومان و حق مسکن را ۶۵۰ هزار تومان تعیین کرد و سایر سطوح مزدی را تا ۳۸ درصد بالا برد.

دستمزد کارگران در ۱۴۰۰ هم نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش ۳۹ درصدی داشت و حداقل دستمزد ماهانه از یک میلیون و ۸۳۵ به ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان و حداقل دستمزد روزانه از ۶۱ هزار به ۸۸ هزار تومان رسید.

بهترین حمایت از کارگر افزایش قدرت خرید است

بعد از افزایش ۵۷ درصدی دستمزد زمزمه‌هایی از تعدیل نیرو کار به دلیل عدم توانایی کارفرمایان در پرداخت دستمزد و بالا رفتن نرخ حق بیمه به میان آمد تا جایی که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم از احتمال تعدیل نیرو با افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران صحبت کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته بود که بهترین حمایت از کارگر افزایش قدرت خرید است و هرگونه افزایش دستمزدی که تورم به کارگر تحمیل می‌کند عملا از بین بردن مازاد حقوق است.

به گفته پور ابراهیمی، بهترین ظرفیت برای افزایش قدرت خرید کارگران این است که جلوی تورم گرفته شود اگر با افزایش بی رویه دستمزد باعث تورم شویم تمام زحمات به هدر می‌رود البته عوامل دیگری هم بر تورم تاثیر دارند.

در حال تکمیل///

افزایش دستمزد کارگران منجر به تعدیل نیرو و تورم نخواهد شد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تعدیل نیروی کار در اثر افزایش دستمزد گفت: افزایش دستمزد کارگران منجر به تعدیل نیرو و تورم نخواهد شد و بر اساس نظریه افزایش انگیزه نیروی کار، با افزایش دستمزد بهره‌وری نیروی کار بیشتر می‌شود و درنتیجه کارفرما تمایل بیشتری برای حفظ آن نیرو خواهد داشت.

آنطور که عبدالملکی می‌گوید: امسال تقاضا برای بیمه بیکاری ۳۸ درصد کمتر از پارسال بود و این یعنی افزایش حقوق‌ها تاثیری بر تعدیل نیرو نداشته است.

عدد حقوق کارگران سال‌ها فیریز شده بود

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره کاهش ۳۸ درصدی تقاضا برای بیمه بیکاری گفت: این آمار از این جهت است که وزارت کار وضعیت نیروی کار را رصد می‌کند وقتی تعداد شکایت برای بیمه بیکاری و طرح دعوی در مراجع تشخیص کم شود نشان می‌دهد که تعدیل نیرو هم کاهش پیدا کرده است.

به گفته رعیتی فرد، اینکه این افزایش بزرگ دیده می‌شود به دلیل آن است که عدد حقوق کارگران سال‌ها فیریز شده بود در حالی که الان حداقل دستمزد کارگران ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار تومان است و سهم دستمزد در تولید کم‌تر از ۱۰ درصد است.

در حال تکمیل///

 کارگران ترجیح می‌دهند در اسنپ کار کنند

رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار گفت: دستمزد ناچیز و حداقلی کارگری هیچ تاثیری بر تورم و تعدیل نیرو ندارد و افزایش ۵۷ درصدی دستمزد روی ۴ میلیون بسته شده و به ۶ میلیون تومان رسیده است که خود دولت در بهمن اعلام کرد که  هزینه سبد معیشت ۹ میلیون تومان است پس با افزایش ۵۷ درصدی، دستمزد کارگران به ۶ میلیون رسید و باتوجه به سبد معیشت ۹ میلیونی هنوز ۳ میلیون عقب هستند.

به گفته فرامرز توفیقی، جهش‌های قیمتی در نتیجه بی‌تدبیری و عدم کنترل بر بازار در فروردین باعث شد که سبد معیشت به ۱۱ میلیون و ۷۰۰ برسد و کارگران ۴۷ درصد از هزینه‌های زندگی عقب بیفتند.

او گفت: برای درک موضوع تعدیل نیرو باید سری به شهرک‌های صنعتی زد آنجا همه به دنبال نیروی کار هستند با این حال کارگران سرکار نمی‌روند و ترجیح می‌دهد راننده اسنپ باشند، چون برای آن‌ها نمی‌صرفد که وارد مشاغل مولد شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*