گزارش / «زندگی پس از زندگی» از تلنگر تا توهم/ موج مجازی درباره مرگ موقت

برای حل تعارض «حقوق‌های نجومی» و «اعتراضات معلمان» از «پیمانکار پتروشیمی میانکاله» کمک بگیرید!

چند صباحی است، آموزگاران کشور که در خط مقدم تعلیم و تربیت قرار داشتند، یکی از مهمترین وظایف خود را احقاق حق و پیگیری حقوق خود می‌دانند و در سرتاسر کشور با تجمعاتی، به دنبال احصای حقوق مالی و غیر مالی خود هستند؛ اما همزمان با معلمان، دیگر اصنافی هم هستند به مانند بازنشستگان یا کارمندان بهزیستی که خود را محق به افزایش حقوق می‌دانند.

برای حل تعارض «فیش های نجومی» و «اعتراضات معلمان» از «پیمانکار پتروشیمی میانکاله» کمک بگیرید!

 

به گزارش تابناک چند صباحی است، آموزگاران کشور که در خط مقدم تعلیم و تربیت قرار داشتند، یکی از مهمترین وظایف خود را احقاق حق و پیگیری حقوق خود می‌دانند و در سرتاسر کشور با تجمعاتی، به دنبال احصای حقوق مالی و غیر مالی خود هستند؛ اما همزمان با معلمان، دیگر اصنافی هم هستند به مانند بازنشستگان یا کارمندان بهزیستی که خود را محق به افزایش حقوق می‌دانند و بر این باورند که میزان حقوق پرداختی به آنان کفاف زندگی در اوضاع کنونی جامعه را نمی دهد.

بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی روزگاری در مورد نقش معلمان در کشور فرمودند: «نقش معلم در جامعه، نقش انبیاست. انبیا هم معلم بشر هستند. نقش بسیار حساس و مهمی است و مسئولیت بسیار دارد.

نقش مهمی است که همان نقش تربیت است که إخراج مِنَ الظلمات إلی النور آنهایی که اللّه‏ُ وَلیُّ الَّذیِنَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمٰاتِ إلَی النُّورِ همین سِمَت معلمی است. خدای تبارک و تعالی این سِمَت را به خودش نسبت می دهد که خدای تبارک و تعالی ولیّ مؤمنین است؛ و آنها را از ظلمات اخراج می‏کند به سوی نور. و معلم اول خدای تبارک و تعالی است که اخراج می کند مردم را از ظلمات به وسیلۀ انبیا و به وسیلۀ وحی مردم را دعوت می کند به نورانیت؛ دعوت می کند به کمال؛ دعوت می کند به عشق، دعوت می کند به محبت؛ دعوت می کند به مراتب کمالی که از برای انسان است. دنبال او انبیا هستند که همان مکتب الهی را نشر می دهند، و آنها هم شغلشان تعلیم است؛ معلمند، معلم بشرند. آنها هم شغلشان این است که مردم را تربیت کنند و انسان را تربیت کنند که از مقام حیوانیت بالا برود و به مقام انسانیت برسد.»

در تکمیل این سخنان رهبر انقلاب هم در مناسبت های مختلف به اهمیت این شغل تاکید داشته اند و گفته اند: «امام ـ رضوان‌الله‌علیه ـ فرمودن:د «معلّمی شغل انبیا است»؛ این فقط یک شعار دل‌خوش‌کن نیست؛ این یک حقیقت قرآنی است. این که گفته میشود معلّم کار انبیا را میکند، برویم در عمق این حرف؛ این حرف یعنی چه؟ یُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتبَ وَ الحِکمَه؛ کار انبیا این است؛ کار انبیا نجات بشریّت است و ایجاد یک جامعه‌ی انسانیِ برتر و والاتر است، «معلّم، شاغلِ شغل انبیا است». در جامعه‌ای که بر محور آموزش می‌چرخد، معلّم مرکز آن دایره و محور آن حرکت است.»

حال همین معلمان و همین افرادی که سال ها نقش تعیین کننده در تعلیم و تعلم نسل آینده کشور داشته اند به حق و حقوق خود معترض هستند. روزی برای تصویب قانون تجمع می کنند و روزگاری دیگر برای تهیه آیین نامه عادلانه و در هر تجمعی هم که رخ می دهد، تصاویر و فیلم های آن به طور گسترده منتشر می شود و متاسفانه گاه شاهدیم برخی معترضان مورد اقدامات فیزیکی و خشن ضابطان قضایی قرار گرفته که در آخرین مورد آن بازداشت یک معلم در استان کهگیلویه و بویر احمد در انظار عمومی و رفتار خشن با وی انعکاس داخلی و خارجی فراوانی داشت.

شما این اعتراضات را داشته باشید و در کنار آن اخباری که در مورد حقوق های نجومی که در برخی شرکت های دولتی پرداخت شده را در نظر بگیرید.این دو موضوع نامعادله ای را به وجود می آورد که واقعا حل کردن آن بسیار صعب و دشوار است. چگونه می شود در یک کشور و در یک نظام اداری و براساس قانون یا قوانینی در برخی از نهادهای اداری حقوق های بالای پنجاه میلیون تا نود میلیون داده شود اما از سوی دیگر، انبوه بسیاری از کارکنان همان نظام اداری باید برای احقاق حق خود راه خیابان و اعتراض را پیگری کنند.

این سوال مطرح می شود که اگر تحریم وجود دارد و جنگ اقتصادی بر کشور هزینه وارد می کند و اگر مشکل منابع وجود دارد، چگونه این جنگ فقط به برخی قشرها باید تحمیل شود و برخی دیگر در همین اوضاع از بهترین و مناسب ترین امکانات برخوردار باشند؛ حال اینکه برخی مسئولان هم در این اوضاع و احوال رفتاری دارند که با شعارهای ریاضت اقتصادی فاصله ای از عرش تا فرش دارد؛ بماند که خود قصه پرغصه ای است؟!

اما برای حل این نامعادله باید چه کار کرد؟

یکی از سریع ترین و کاربردی ترین راهکارها، مراجعه به افرادی است که می توانند علی رغم همه موانع به کار خود ادامه دهند و مثلا حتی اگر دستور قضایی و دستور رییس جمهور را در سر راه خود ببینند اما با حمایت استانداران و یا حتی برخی از ائمه جمعه به فعالیت خود ادامه دهند و کار خود را پیش برند.پیمانکار پتروشیمی میانکاله را دقیقا می توان واجد این اوصاف دانست و حل نامعادله فیش های نجومی و اعتراضات معلمان را به وی سپرد!

او که قطعا به تمام مواد قانونی و پیچ و خم های اداری و حتی خلق و خوی مسئولان محلی و محلی آگاه هست، این توان را دارد به گونه ای این معادله را حل کند که هم معلمان و معترضان راضی باشند و هم افرادی که به گرفتن حقوق های چند ده میلیونی عادت کرده اند. به هر حال، شاید این بار مقدور شد که یک مشکل را به دست توانای سلاطین حل مشکلات لاینحل برطرف کرد!

 

«زندگی پس از زندگی» از تلنگر تا توهم/ موج مجازی درباره مرگ موقت

«زندگی پس از زندگی» از تلنگر تا توهم/ موج مجازی درباره مرگ موقت

همزمان با پخش برنامه تلویزیونی «زندگی پس از زندگی» بحث داغی میان موافقان و مخالفان این برنامه شکل گرفته است. موافقان از اثرگذاری معنوی آن می‌گویند و مخالفان هم اتفاقات روایت شده توسط افراد تجربه‌گر را، پدیده‌ای علمی و ناشی از فعل و انفعالات مغز می‌دانند.

به گزارش  ایرنا، مجموعه زندگی پس از زندگی با اجرای عباس موزون یکی از ویژه‌برنامه‌های ماه مبارک رمضان سیما است که هر روز به مدت یک ساعت در لحظات ملکوتی نزدیک به افطار از تلویزیون پخش می‌شود. این برنامه به بیان تجربیات مرگ موقت افرادی می‌پردازد که در شرایط مرگ کلینیکی و یا خروج موقت روح از جسم قرار گرفته‌اند.

 زندگی پس از زندگی در ایام ماه مبارک رمضان هرشب ساعت ۱۸:۳۰ از شبکه چهار پخش می‌شود و تکرار آن نیز ساعت ۲۳:۴۰ همان روز و ۱۲ روز بعد پخش می‌شود.

اما  همزمان با پخش این برنامه بحث داغی میان موافقان و مخالفان این برنامه شکل گرفته است. موافقان از اثرگذاری معنوی آن می‌گویند و مخالفان هم اتفاقات روایت شده توسط افراد تجربه‌گر را، پدیده‌ای علمی و ناشی از فعل و انفعالات مغز می‌دانند که در ادامه به برخی از این نظرات اشاره می‌کنیم.

مراقب قضاوت‌هایمان نسبت به دیگران باشیم

المیرا شریفی‌مقدم، گوینده شبکه خبر تلویزیون در توئیتی از برنامه دفاع کرد و نوشت: حداقل تلنگری که برنامه زندگی پس از زندگی می‌زند این است که مراقب قضاوت‌ها و افکارمان نسبت به دیگران باشیم؛ حتی اگر برخی ها، صحبت مهمانان را باور نکنند.

آیت الله مهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان و حجت الاسلام اله نور کریمی امام جمعه ایلام از جمله علمایی هستند که از تولید و پخش  زندگی پس از زندگی تشکر و توصیه به تماشای آن کرده‌اند.

حبیب‌الله بابایی عضو هیئت‌علمی و مدیر گروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در توییتی از زندگی پس از زندگی به عنوان یکی از فاخرترین برنامه‌ها برای توسعه فرهنگ مرگ آگاهی و مرگ باوری یاد کرده است. او نوشت: اهمیت مرگ آگاهی فقط در ایجاد حس معنوی و حس بقا نیست بلکه کارکرد آن در ایجاد نظم معنوی و مهم تر در مواجهه با باورهای پوچی ناامیدی و بسندگی به دنیا سکولارسیم است.

«زندگی پس از زندگی» از تلنگر تا توهم/ موج مجازی درباره مرگ موقت

مکاشفه بزرگ فرادنیایی انسان گرفتار در عالم ماده

آیت‌الله صفایی بوشهری امام جمعه بوشهر و نماینده ولی فقیه در استان بوشهر نیز در این باره گفته که  زندگی پس از زندگی مکاشفه بزرگ فرادنیایی انسان گرفتار در عالم ماده است. فی الواقع عالم غیب، عالم حقیقت است و این عالم دارالمجاز است در برابر عالم غیب. براساس منابع دینی که به دست ما رسیده است، این تجارب مورد تایید است. آنچنان که آیات و روایات فراوانی در این باره وجود دارد و حوزه مطالعات عرفانی و فلسفی متکفل بیان بخشی از این رموز عالم غیب است.

حجت الاسلام محمدرضا زائری در سخنرانی خود در شب نوزدهم ماه رمضان به گفته‌های یکی از تجربه گران در برنامه زندگی پس از زندگی اشاره کرد و گفت که در یکی از قسمت‌های این برنامه شخص تجربه‌گر گفت من به یک پسر افغانستانی تند نگاه کردم و دلش لرزید و او در برزخ این ترس و دلهره او را حس کرده و یا حیوانی را آزار داده است بدنش تمام آن اذیت‌ها را در برزخ حس کرده است.

تعبیر مرگ موقت برای این افراد دقیق نیست

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، که از جمله منتقدان این برنامه است درباره برنامه زندگی پس از زندگی می‌گوید: بحث مرگ و حالات قبل و بعد از مرگ، جزو پیچیده‌ترین مباحث دینی است و به جرأت می‌توان گفت که علمای ما قادر به پاسخ به خیلی از سوالات درباره جزئیات حالات مرگ و حیات پس از مرگ نیستند.

به گفته وی راویان محترم در برنامه زندگی پس از زندگی، هیچیک از دنیا نرفته و مرگی به معنای دقیق علمی برایشان اتفاق نیفتاده است. به بیان واضح‌تر، فردی که روایتگر است هیچ‌گاه نمرده و به اصطلاح، از دنیای مردگان برنگشته، بلکه هر آنچه مشاهده کرده در زمان حیات خود (هر چند یک حیات ضعیف) رقم خورده است. از همین جهت، تعبیر مرگ موقت نیز برای این افراد تعبیر دقیقی نیست.

حجت الاسلام رضا غلامی گفته مشاهدات معدودی از ما در خواب می‌تواند از طریق خیال منفصل به وادی ملکوت سفر کند و حقایق را به زبان رمز از ملکوت دریافت و ترجمه کند اما اولاً ورود به این‌ وادی برای افراد غیر مهذب به ندرت اتفاق می افتد و اگر هم اتفاق بیفتد، تشخیص و تفکیک سازی آن از خیال متصل و نیز القائات شیطانی به راحتی ممکن نیست.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا تاکید کرد: روایت‌های برنامه تلویزیونی زندگی پس از زندگی فقط از آن‌جهت که شباهت‌هایی به برخی توصیفات دینی یا شبه دینی به عالم‌ پس از مرگ دارد وجاهت دینی نداشته و قابلیت تبدیل به معارف دینی حتی از نوع درجه دوم را نیز نخواهد داشت.

«زندگی پس از زندگی» از تلنگر تا توهم/ موج مجازی درباره مرگ موقت

صورتی عامیانه از شفاعت

حجت الاسلام مهدی مسائلی، نویسنده کتاب پیشوایان شیعه پیشگامان وحدت نیز در صفحه اینستاگرامی‌اش داستان‌ها و ادعاهای این برنامه را از جنس رؤیا یا مکاشفات و شُهوداتی خواند که برای انسان‌ها در زمان حیات آنها اتفاق می‌افتد.

وی گفته اگر از کلیت این داستان‌ها برای تقویت باورهای دینی مردم استفاده می‌کنیم باید مواظب باشیم که بعضی از جزئیات غیرقابل قبول آنها باورهای مردم را منحرف نکند.
کسانی که ادعا می‌کنند امام حسین(ع) یا امام علی(ع) و… را در عالم مثال و برزخ دیده‌اند، نه تنها قوه‌ی شک و تردید را از مردم سلب می‌کنند، بلکه متأسفانه جای بحث و استدلال شرعی را که برخلاف این داستان‌های خرافی باشد، می‌بندند. زیرا از نگاه مردم عادی اگر عالمی بر خلاف این داستان‌ها سخن بگوید گویی با ائمه(ع) مخالفت کرده است.

به گفته این پژوهشگر توسل به اولیای الهی و شفاعت آنها امری حق و صحیح است ولی در داستان‌های نقل شده در این‌ برنامه گاهی ادعاهایی درباره توسل و شفاعت بیان شد که صورتی عامیانه از شفاعت را به تصویر می‌کشد که علمای شیعه نیز به نقد و رد آن پرداخته‌اند. این داستان‌پردازی‌ها از شفاعت و توسل هرچند اعتقادات عوامانه را مستحکم می‌کند ولی جلوی دفاع از اعتقادات عالمانه و مُستند شرعی را می‌گیرد.

در ادامه تعدادی از بازخوردهای توئیتری موافقان و مخالفان این برنامه آمده است:

-معجزات پیامبران را می‌دیدند، می‌گفتند این سحر و جادو است؛

بعد شما توقع دارید در مورد روایت‌های زندگی پس از زندگی، نگویند خیالات است؟

-زندگی من به دو قسمت قبل و بعد برنامه زندگی پس از زندگی تقسیم میشه.

آقای موزون لطفا بدون توجه به حاشیه ها با قدرت ادامه بدین.

 

-آیا صدا و سیما نظارتی به افراد شرکت کننده در برنامه زندگی پس از زندگی دارد؟ این برند سازی برنامه سریعا به فضای اینستاگرام منتقل شده و شاهد هستیم افراد با برند همین برنامه فالورگیری می کنند و شماره کارت می گذارند. باز می گویم افراط در این کار نتایج خوبی به همراه ندارد!

-به نظر من برنامه زندگی پس از زندگی آقای عباس موزون با یه برنامه ریزی دقیق و کار شده داره توهمات و خرافات رو خیلی زیرپوستی و ظریف به ذهن مخاطب تزریق می‌کنه. مردم ایران هم عاشق داستان و روایت شنیدن هستن و خب مخاطب جذب کردن.

-این مرد با عنایت خداوند وسیله ای شده برای بیداری خیلی ها. براشون آرزوی عاقبت بخیری داریم.

-من که با دیدن برنامه #زندگی_پس_از_زندگی اگاه تر شدم و سعی میکنم بیشتر از قبل مراقب رعایت حقوق دیگران و تکالیف خودم باشم.

…. حالا هِی تو سعی کن به جامعه القا کنی که این برنامه داره خرافات ترویج میکنه!

زندگی پس از زندگی نه دکورِ پرزرق و برقی داره و نه سلبریتی خاصی؛ فقط برا اونایی که به معاد اعتقاد دارن باعث دلگرمی وتلنگر میشه،واسه کسانی هم که معاد رو قبول ندارن هرچی هم دلیل بیاری نمیپذیرن.همیشه برای قبول نکردن هزارتا بهونه وجود داره.

-زندگی پس از زندگی یک صداقت بالغ و بالنده و یک اندیشه حقیقت محور است.

-برنامه زندگی پس از زندگی  برنامه ایه که بهمون یادآوری میکنه، بیشتر حواسمون رو جمع کنیم ، فردای قیامت باید واسه کوچکترین رفتار و کردارمون جواب پس بدیم.

-شبی نیست که دم افطار با دیدن برنامه زندگی پس از زندگی

یاد مهربونی خدا نیوفتم! و به ادامه زندگی امیدوار نشم …

خدایا شکرت …

 

 

 

 

این موارد به شما می‌گوید از طلاق پشیمان می‌شوید

هدی‌سادات پاک‌نهاد
این موارد به شما می‌گوید از طلاق پشیمان می‌شوید

طلاق ساده‌ترین راه ممکن برای زوج‌هایی است که در ازدواج‌های ناخوشایند زندگی می‌کنند؛ اما این تصمیم ساده و عجولانه، ممکن است به جای آرامش بیشتر آسیب های جدی را به زندگی تان تحمیل کند. جدایی هم مانند هر مقوله دیگر نیاز به آمادگی دارد. اگر این مراحل در شما تکمیل نشده است بهتر است درباره آن تردیدی جدی داشته باشید.

به گزارش ایرنا عدم تفاهم ،درگیری های مکرر و طولانی مدت،فقدان گفتگوی مسالمت آمیز و فرار از توهین و تحقیر و کشمکش های هر روزه نهایتا بسیاری از زوج ها را به این نقطه می رساند که باید از هم جدا شوند.طلاق امری نکوهیده شده است اما شرع و دین و اخلاق آن را مطلقا سیاه نمی بیند ،اما برای این مرحله از زندگی نیاز به بررسی ها و آمادگی های بسیاری وجود دارد تا زوجین پس از رسیدن به آن حس پشیمانی و عذاب وجوان نداشته باشند.ممکن است طلاق زندگی این زوج ها را با آسیب های جدی تری همراه کند.اگر هنوز برای ماندن و ساختن زندگی تان تردید دارید و به طلاق به عنوان گزینه نهایی فکر می کنید بهتر است به  توصیه های دکتر یاسر مدنی مشاور و عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران عمیقا فکر کنید و بعد تصمیم بگیرید.

این موارد به شما می‌گوید از طلاق پشیمان می‌شوید

*** بسیاری از زوجین به آمادگی برای طلاق فکر نمی‌کنند

بیشتر کتاب‌ها و مقالات در مورد طلاق بر اساس این فرض نوشته‌شده‌اند که وقتی زن و شوهر می‌گویند می‌خواهند طلاق بگیرند یعنی آماده طلاق هستند اما مشاوران و درمانگران این فرضیه را غلط می‌دانند و می‌گویند معمولاً هنگامی‌که زوجین فرآیند طلاق را آغاز می‌کنند، یکی از آن‌ها و اغلب، هر دو واقعاً برای طلاق آماده نیستند. تصمیم به طلاق مانند تصمیم به انتخاب همسر یکی از حیاتی‌ترین تصمیماتی است که یک نفر می‌تواند بگیرد چراکه اشتباه در انتخاب این تصمیم می‌تواند برای سال‌ها یا مادام‌العمر عواقب داشته باشد؛ بنابراین تصمیم به این امر مهم نیازمند توجه بیشتر از سوی زوجین است.

یاسر مدنی دراین‌باره می‌گوید: «بسیاری از زوجین به آمادگی برای طلاق و عواقب آن فکر نمی‌کنند و با این فرض اقدام به طلاق می‌کنند که هر چه زودتر بتوانند از یک موقعیت استرس‌زا و تنش زا خارج شوند. بنابراین، افرادی که در ازدواج‌های پرتنش هستند تمایل دارند تا هرچه سریع‌تر طلاق را به پایان برسانند تا به زندگی خود ادامه دهند اما متأسفانه در بیشتر موارد برعکس این اتفاق می‌افتد.»

این موارد به شما می‌گوید از طلاق پشیمان می‌شوید

***طلاق راحت تر شده، آسیب های آن جدی تر

طلاق به‌سادگی انتخاب یک وعده غذایی برای شام نیست. تصمیم به طلاق مانند تصمیم به ازدواج مهم و سرنوشت‌ساز است چراکه هر دو یک تغییر شدیدی را در زندگی شما ایجاد می‌کند. در این میان اگر پای بچه وسط باشد، تصمیم به طلاق تأثیرات بیشتری را بر شما و همسرتان خواهد داشت. بنابراین، قبل از طلاق مهم است به این فکر کنید که چگونه این روند و نتیجه آن می‌تواند بر تک‌تک اعضای خانواده شما تأثیر بگذارد. این در حالی است که متأسفانه این روزها قبح طلاق ریخته شده و زوج‌های جوان با کوچک‌ترین مشکلی به فکر طلاق می‌افتند یا همدیگر را تهدید به طلاق می‌کنند. مدنی با اشاره به معضلات طلاق خاطرنشان کرد: «طلاق همچنان یک اتفاق منفی در جامعه تلقی می‌شود. اگرچه قبح طلاق نسبت به قبل ریخته شده و طلاق گرفتن و طلاق دادن آسان‌تر شده اما دردسرها و معضلات طلاق همچنان باقی است. امروزه بسیاری از زوج‌ها زمانی که موقعیت‌های استرس‌زا مانند مشکلات مالی، خیانت و… را تجربه می‌کنند، شروع به فکر کردن به طلاق می‌کنند، درحالی‌که فکر کردن به طلاق انسان را یک گام نزدیک‌تر به طلاق می‌کند. درگذشته افراد پستی‌وبلندی‌های زندگی را تحمل می‌کردند تا اینکه یک ریش‌سفید و واسطه‌ای با پادرمیانی اختلاف و طلاق عاطفی بین زوجین را حل‌وفصل می‌کرد اما امروزه آستانه تحمل زوجین پایین آمده و با به وجود آمدن مشکلات خیلی سریع اقدام به خاتمه دادن به عهد ازدواج می‌کنند درحالی‌که پیوند زناشویی به‌صورت سنتی به معنای پایبندی و تحمل تلاطم‌ها و بالا و پایین رفتن‌های زندگی مشترک بوده است.»

این موارد به شما می‌گوید از طلاق پشیمان می‌شوید

این مشاور خانواده ادامه می دهد: «فکر کردن به طلاق احتمال صحبت کردن درباره طلاق را افزایش می‌دهد و صحبت درباره طلاق بین همسران باعث حرمت‌شکنی و دل‌شکستگی شده و به بافت پیوند زناشویی خدشه وارد خواهد کرد. به همین دلیل وقتی افراد دچار مشکلات عمیق می‌شوند، بهتر است قبل از آنکه فکر طلاق در ذهن یکی از طرفین خطور کند، بلافاصله به مشاور ذی‌صلاح و متخصص رجوع کنند تا این فکر تبدیل به صحبت و اقدام قانونی در راستای طلاق نشود.»

*** آسیب روانی طلاق

طلاق یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های زندگی است که می‌تواند بسیار آسیب‌زا باشد. محرک‌های زیادی برای آسیب‌های طلاق وجود دارد ازجمله فاصله گرفتن خانواده، دوستان یا فرزندان شما بعد از طلاق، پی بردن به خیانت‌های همسر، شوک ناگهانی طلاق توسط همسر، آزار جسمی یا روحی و… .

مدنی با اشاره به آسیب‌های روحی و روانی طلاق می‌گوید: «طلاق می‌تواند باعث کاهش اعتمادبه‌نفس شود. همچنین تأثیر بسیار مخربی برای کودکان دارد، به‌غیراز موارد بسیار نادر که آسیب ماندن در رابطه ممکن است برای بچه‌ها یا یکی از طرفین بیشتر باشد.»

مدنی اشاره می‌کند: «طبق روایات اسلامی، طلاق یکی از منفورترین حلال‌های خداوند است و تا حد امکان باید از آن اجتناب کرد. افرادی که طلاق را تجربه می‌کنند معمولاً دچار دگرگونی‌های مختلف روحی و روانی ازجمله تنظیم مجدد با شرایط جدید می‌شوند. طلاق تقریباً مثل حالت سوگ و از دست دادن است زیرا یک پیوند اتحادافرین، منحل و ناقص می‌شود و این نقص عضویت در یک پیمان دوطرفه ناگهان یک‌طرفه می‌شود و این ازنظر روانی می‌تواند برای طرفین شوک‌آور باشد. همچنین در چنین وضعیتی، شرایط جدید اقتصادی، سکونت، شغل، هویت خانوادگی، دوستان مشترک و… می‌تواند دستخوش تغییر شود و خیلی وقت‌ها این تغییرات حتی به حالت اول برنمی‌گردد.»

این موارد به شما می‌گوید از طلاق پشیمان می‌شوید

*** بسیاری از زوجین بعد از طلاق پشیمان می‌شوند

مدنی یکی دیگر از آسیب‌های روان‌شناختی طلاق را احساس پشیمانی بعد از طلاق عنوان می کند و می گوید : «برخی از تحقیقات نشان داده که اکثر مواقع زن و شوهر بعد از طلاق در ماه‌ها و سال‌های منتهی به طلاق احساس پشیمانی شدید، خود سرزنشگری، احساس گناه و عذاب وجدان می‌کنند و حضور بچه‌ها می‌تواند احتمال پشیمانی را افزایش دهد. در بسیاری از موارد، زوجین به خیال اینکه بیرون از این رابطه اتفاق بهتری می‌افتد، اقدام به طلاق می‌کنند ولی بعد از مدتی پشیمان می‌شوند. مراجعان زیادی به من مراجعه کرده و گفته‌اند که می‌خواهند بقیه زوجین را نصیحت کنند که ‌ترمیم و ماندن در رابطه زناشویی خیلی کم‌هزینه‌تر و لذت‌بخش‌تر از طلاق خواهد بود چون زندگی را از نو شروع کردن بسیار سخت خواهد بود.»

این تردید ها و عذاب وجدان ها بیماری های روحی متعددی را به زوجین تحمیل می کند: «خیلی از افراد بعد از طلاق مدام با خود می‌گویند ای‌کاش می‌شد تا من هم زندگی‌ام را نگه‌دارم و برگردم. درصدی از این افراد با مشاوره به زندگی خود برمی‌گردند و بیشتر از قبل قدر داشته‌های خود را می‌دانند اما در بعضی موارد احساس پشیمانی و خود سرزنشگری بعد از طلاق تبدیل به یک بحران روحی می‌شود و در چنین شرایطی لازم است فرد برای کاهش احساس پشیمانی حتماً به روانشناس مراجعه کند.»

*** قبل از طلاق به پشیمانی بعد از آن فکر کنید

مدنی در پاسخ به این سؤال می گوید : «طبیعتاً قبل از طلاق ملاک‌های متعددی باید موردبررسی قرار گیرد؛ ازجمله روابط خانوادگی، تعاملات اجتماعی، باورها و اعتقادات دینی و معنوی، انتظارات و توقعات طرفین، نگرش نسبت به وظایف زن و مرد در رابطه زناشویی و ازدواج، موضوعات مربوط به فرزند پروری و تقسیم وظایف زن و شوهر در منزل و بیرون از منزل؛ بهتر است این موارد توسط مشاورین ازدواج موردبررسی قرار بگیرد.»

علاوه بر بررسی این امور، لازم است افراد قبل از طلاق به چند سؤال پاسخ دهند:

آیا هنوز نسبت به شریک زندگی خود احساسی دارید؟

بسیاری از افراد که می‌گویند می‌خواهند طلاق بگیرند، همچنان ته دلشان نسبت به همسرشان احساس دارند اما به دلیل جنگ‌ودعوای مداوم در رابطه، تصور می‌کنند صمیمیتی وجود ندارد و باید به این زندگی پایان دهند. بنابراین، قبل از طلاق بدون در نظر گرفتن مشکلات پیش رو، به احساس خود نسبت به همسرتان توجه کنید؛ اگر هنوز ذره‌ای به همسرتان علاقه‌مندید حتماً قبل از طلاق روی رابطه خود کارکنید، در غیر این صورت بعد از طلاق احساس پشیمانی خواهید کرد و ممکن است پس از طلاق وضعیت خود را بدتر ازآنچه اکنون هستید، ببینید.

آیا واقعاً آماده طلاق هستید یا فقط تهدید می‌کنید؟

زوجین اغلب در مشاجرات زناشویی به دلیل عصبانیت، تصمیم جدی برای تغییر واقعی و به دست آوردن قدرت و کنترل بر طرف مقابل، همدیگر را تهدید به طلاق می‌کنند. در چنین مواردی چنانچه این تهدیدها تبدیل به واقعیت شود، می‌تواند احساس پشیمانی شدیدی را به همراه داشته باشد؛ بنابراین قبل از طلاق به این فکر کنید که آیا تنها تهدیدکننده هستید یا واقعاً آماده طلاقید و هیچ کاری برای بهبود رابطه از دستتان برنمی‌آید.

 آیا می‌توانید عواقب ناخوشایند طلاق را تحمل‌کنید؟

طلاق منجر به احساس اندوه، ناامیدی، تنهایی، شکست و طرد شدن می‌شود. برای آمادگی در برابر فراز و نشیب‌های طلاق، داشتن یک سیستم حمایتی از طرف خانواده و دوستان ضروری است که در صورت نیاز به شما کمک عاطفی و عملی کنند. اگر شما کسی هستید که طلاق را انتخاب کرده‌اید، باید ببینید که آیا می‌تواند عواقب ناخوشایند طلاق را تحمل‌کنید یا خیر. برای اینکه بدانید آیا برای طلاق آماده هستید یا خیر، به موارد زیر توجه کنید:

اگر ترس از مشکلات مالی و تغییر در سبک زندگی‌تان را دارید، آمادگی طلاق را ندارید.

اگر نمی‌توانید ناراحتی و عصبانیت فرزندانتان را بپذیرید، پس برای طلاق آماده نیستید.

اگر حاضر نیستید ازنظر عاطفی و احساسی همسرتان را رها کنید، آمادگی طلاق را ندارید.

 

 

 

 

درس‌های ماندگار از شکستن پنجه عقاب در صحرای طبس

صحرای طبس یادآور شکست خفت‌بار نظامیان آمریکایی در عملیات موسوم به «پنجه عقاب» است؛ این واقعه که از آن به عنوان امداد غیبی یاد می‌شود، درس‌های ماندگاری برای همیشه تاریخ دارد.

به گزارش ایرنا امروز پنجم اردیبهشت در تقویم ایرانیان مصادف است با سالروز شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس که سال ۱۳۵۹ هجری شمسی اوایل پیروزی انقلاب اسلامی روی داد و باعث تحقیر و رسوایی بزرگ آمریکا در جهان شد.

آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی همه تلاش خود را به کار بست تا این انقلاب مردمی و نوپا را شکست دهد اما موفق نشد و زمانی که قشرهای مختلف مردم ایران از اقدامات جاسوسی آمریکا در سفارتخانه این کشور در تهران آگاهی یافتند، ۱۳ آبان ۱۳۵۸ دانشجویان مسلمان پیرو خط امام (ره)، سفارت آمریکا را در تهران اشغال کردند و اعضای آن را گروگان گرفتند. این اقدام از سوی امام خمینی (ره) مورد تایید قرار گرفت و ایشان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا را «انقلاب دوم» نامیدند.

ادامه ماجرای گروگان‌گیری و شکست طرح‌های آمریکا برای آزادسازی جاسوسان خود موجب اختلاف نظر در دستگاه دیپلماسی آمریکا و بحران درخصوص چگونگی برخورد با انقلاب اسلامی شد و در این میان شورای امنیت ملی آمریکا به سرپرستی برژینسکی طرفدار اقدامات قاطع نظامی علیه انقلاب اسلامی بود.

از این رو دولت «جیمی کارتر» رییس جمهوری وقت آمریکا همه تلاش خود را برای آزادی کارکنان سفارت خود به کار بست و سرانجام گروه ۱۳۲ نفره از نیروهای ویژه ارتش این کشور با عنوان «دلتا فورس» برای حمله به ایران و آزادی گروگان‌ها تشکیل شد تا هم عملیات آزادسازی انجام و هم به ایرانی‌ها ضربه‌ای وارد شود.

براساس اسناد موجود ۶ فروند هواپیمای نظامی سی – ۱۳۰ و هشت فروند بالگرد نظامی مجهز آمریکا در عملیات موسوم به «پنجه عقاب» شب پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ (۲۵ آوریل ۱۹۸۰ میلادی) از نقاط کور راداری وارد ایران شدند اما همان ابتدا یکی از بالگردها در ۱۲۰ کیلومتری شهر راور کرمان دچار نقص فنی و مجبور به فرود شد. سرنشینان آن به بالگرد دیگری منتقل شدند و پس از طی مسافتی و با توجه به وقوع توفان شن، دستگاه هیدرولیک این بالگرد نیز از کار افتاد اما توانست خود را به ناو هواپیمابر نیمیتز برساند.

۶ فروند هواپیمای سی – ۱۳۰ و ۶ فروند بالگرد در محل مورد نظر واقع در صحرای طبس در تاریکی شب فرود آمدند تا از این مکان بیابانی عملیات خود را آغاز کنند اما در حال سوخت‌گیری بالگردها برای اجرای مرحله بعدی عملیات، یکی دیگر از آنها دچار نقص فنی شد و با از کار افتادن آن، همه برنامه‌های آمریکایی‌ها به هم ریخت زیرا با محاسباتی که انجام داده بودند، برای انجام مرحله بعدی عملیات حداقل به ۶ بالگرد نیاز داشتند.

این اتفاقات به ناو نیمیتز و از آنجا به کاخ سفید گزارش شد. کارتر دستور توقف عملیات و عقب‌نشینی را صادر کرد اما نظامیان آمریکایی در توفان شن گرفتار شده بودند. هواپیماها و بالگردها در حال برخاستن از زمین دچار مشکل شدند و یک هواپیما و یک فروند بالگرد با هم برخورد کردند و هر دو آتش گرفتند.

نیروی مهاجم در خیالش عقابی بود که هیچ شکارچی یارای شکارش را نداشت غافل از اینکه صحرای طبس دامگاهی شد و شن‌ها با اراده الهی سربازان و گلوله‌هایی شدند که یکی از شکست‌های مفتضحانه را برای نظامیان آمریکایی رقم زدند.

هشت تن از آمریکایی‌ها در این حادثه کشته شدند و بقیه نیروها با هواپیماهای باقیمانده در اوج پریشانی از خاک ایران فرار کردند؛ نیروهایی که طبق خلاصه طرح واحد عملیاتی سرهنگ «چارلز آلوین بکویث» قرار بود پس از طبس با تجمع در فرودگاه «پشت بادام» و با ۶ فروند بالگرد عازم نقاط کوهستانی اطراف تهران شوند و روز بعد با اتوبوس‌هایی که از پیش برای آنان آماده کرده بودند در ورزشگاه مجاور سفارت مستقر و سپس در یک یورش برق آسا وارد سفارت شوند و با رهایی جاسوسان و به گروگان گرفتن عده‌ای از دانشجویان ایرانی با همان بالگردها به محل اولیه خود بازگشته و با هواپیماها به پایگاه اصلی خود برگردند.

درس‌های ماندگار از شکستن پنجه عقاب در صحرای طبس

واقعه بزرگ پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ که از آن به عنوان امداد الهی در دل شب یاد می‌شود، آن قدر مهم و سرنوشت‌ساز بود که حتی مشهورترین چهره‌های سیاسی را در آمریکا وادار به پذیرفتن شکست کرد.

برای نمونه «زبیگنیف برژینسکی» مشاور امنیت ملی در دولت جیمی کارتر احساس ناامیدی ملی در آمریکا را از پیامدهای مهم شکست این کشور در طبس دانست و گفت: «ماجرای مفتضح ایران، یکی از سه عامل مهم شکست کارتر بود و این ماجرا، احساس ناامیدی ملی را برانگیخت».

«ویلیام سولیوان» سفیر سابق آمریکا در تهران نیز از این واقعه با عنوان دوران تحقیر ملی آمریکا یاد کرد و گفت: «روش سست و بی‌قید حکومت کارتر و اقدامات نامعقول او، به گروگان‌گیری اعضای سفارت آمریکا انجامید و دوران تحقیر ملی که در تاریخ آمریکا نظیر آن دیده نشده است، آغاز شد».

«همیلتون جردن» معاون رییس جمهوری وقت آمریکا در کتاب خود به نام «بحران» در این زمینه نوشت: تصمیم به انجام یک عملیات نجات قدرتمندانه در قلب ایران زمانی از سوی «جیمی کارتر» اتخاذ شد که همه تحریم‌های اقتصادی و فشارهای سیاسی تا آن زمان بی‌نتیجه مانده بود.

واقعه طبس به باور صاحبنظران و شخصیت‌های مختلف دارای ابعاد گوناگون است که به عنوان یک واقعه تاریخی ماندگار نزد جهانیان باید از ابعاد مختلف به‌ویژه جنبه معنوی آن بررسی شود.

امام خمینی (ره) پس از این واقعه فرمودند: «نباید بیدار شوند آنهایی که به معنویات توجه ندارند و به این غیب ایمان نیاوردند، (چه کسی) این هلیکوپترهای آقای کارتر را که می‏‌خواستند به ایران بیایند، ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند، شن‌ها مامور خدا بودند، باد مامور خداست».

ایشان گفتند: «تجربه کنند باز لیکن ما نباید مغرور شویم، من به ملت ایران عرض می‌کنم مغرور نشوید، تمام قدرت قدرت خداست و باید به او اتکال کنید».

طی ۴۲ سال گذشته درخصوص چند و چون این ماجرا و واقعه بزرگ بسیار نوشته و گفته شده است و این بار پای صحبت‌های فردی نشستیم که به عنوان شاهد عینی یک روز پس از حادثه در صحرای طبس حاضر شد.

خاطرات این واقعه باید در یادها بماند

روایتگر و یکی از شاهدان عینی واقعه طبس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ساعتی بعد از وقوع واقعه طبس در محل حادثه حضور داشته است گفت: شاهد شهادت محمد منتظر قائم در صحرای طبس بودم و خاطرات این واقعه باید در یادها بماند و به نسل آینده منتقل شود.

احمد حبیبی افزود: سال ۱۳۵۹ در سپاه طبس مشغول به خدمت بودم که چهارم اردیبهشت  همان سال، خبر حمله قاچاقچیان در مسیر راه به یک اتوبوس مسافربری که از یزد عازم مشهد بود و به یک تانکر سوخت را دریافت کردیم.

وی گفت: من به همراه چهار نفر از اعضای کمیته وقت انقلاب اسلامی برای بررسی موضوع به منطقه اعزام شدیم، صبح زود پنجم اردیبهشت که آنجا رسیدیم مشاهده کردیم پنج فروند هواپیمای غول پیکر کنار جاده  فرود آمدند و یک فرورند هواپیمای سی – ۱۳۰ با چند هلی کوپتر آتش گرفته و هشت جنازه نیز در لابه‌لای آهن‌ها در حال سوختن است اما یک جناره بیرون افتاده که ظاهرا سالم بود و از طرفی ما هیچ وسیله ارتباطی نداشتیم.

این روایتگر ادامه داد: داخل یکی از هلی‌کوپترها دستگاهی روشن بود که احتمالا صدا و تصویر را ارسال می‌کرد به داخل هلیکوپتر رفتم، دور تا دور آن اسناد مهم و فوق سری برای انجام عملیات تعبیه شده بود؛ ۱۵ دقیقه‌ای که در محل حضور داشتیم ۲ فروند فانتوم اف چهار از طرف جنوب منطقه آمدند و شروع به زدن رگبارهای هشداری کردند تا ما نزدیک هلی‌کوپترها نرویم زیرا از اسناد داخل آن با خبر بودند و ما که سلاحی برای دفاع نداشتیم کمی از محل وقوع فاصله گرفتیم.

وی اظهار داشت: ۱۰ دقیقه بعد یک دستگاه خودروی استیشن از سپاه یزد به فرماندهی محمد منتظر قائم وارد منطقه شد و نزد ما آمدند و اظهار داشتند برای بررسی  موضوع آمده‌ایم.

حبیبی گفت: پنج هلی‌کوپتر استتار شده به رنگ خاک آنجا بود که هیج نشانی نداشت و شهید منتظر قائم گفت چهار نفر از نیروهای شما و چهار نفر از نیروهای ما از منطقه فاصله بگیرند تا اگر اتفاقی برای ما افتاد بقیه راه را ادامه دهند و من و شما برای بررسی به نزدیک و داخل هلی‌کوپترها می‌رویم.

وی ادامه داد: شهید منتظر قائم به داخل یکی از هلی‌کوپترها رفت و هنوز در حال بیرون آمدن بود تا با یکدیگر همفکری کنیم که یکی از نیروهای ما اعلام کرد محمد هواپیماها دارند می‌آیند، به آسمان نگاه کردم دیدم هواپیمایی نیست اما مشاهده کردیم از شمال منطقه به فاصله پروازی ۱۰۰ متر از زمین،۲ فانتوم در حال حرکت به سمت منطقه است که وقتی روی هلی‌کوپتری که اسناد داخلش بود قرار گرفتند با زدن رگبار، انفجاری بزرگ رخ داد که کوهی از خاک و آتش ایجاد شد و هلی‌کوپتر کاملا از بین رفت و همانجا بود که محمد منتظر قائم به شهادت رسید.

شاهد عینی واقعه طبس گفت: صبح ششم اردیبهشت که مسوولان و نیروهای مختلف آمده بودند باز هم ۲ فروند فانتوم یکی دیگر از هلی‌کوپترها را به رگبار بستند و با توجه به اینکه باک سوخت آن خالی بود، منفجر نشد و فقط سوراخ سوراخ شد.

وی افزود: تنها هدف آنها از این عملیات براندازی نظام جمهوری اسلامی بود نه آزادی ۵۳ گروگان که اینها بعدا در اعترافات و گفته‌هایشان بازگو شد در حالی که هنوز انقلاب اسلامی در پانزدهمین ماه خود بود.

حبیبی گفت: این انقلاب خدایی است و امام زمان (عج) هم پشتیبان آن است، امام خمینی (ره) فرمودند هواپیماهای آقای کارتر را شن‌ها ساقط کرد و شن‌ها مامور خدا بودند و این قضیه را ما به عینه دیدیم.

وی بیان کرد: همه عملیات برنامه‌ریزی شده بود اما آنها غافل از این بودند که خداوند و امام زمان پشتیبان این انقلاب هستند زیرا پای این انقلاب خون‌ها داده شده است.

روایتگر واقعه طبس گفت: بعد از انجام تحقیق متوجه شدم که ۱۸ فروند هلیکوپتر و یک هواپیمای سی – ۱۳۰ از آمریکا به بهانه آزاد کردن گروگان‌ها ولی با هدف براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران مخفیانه قصد ورود به ایران را داشته‌اند که گرفتار توفان شن می‌شوند.

درس‌های ماندگار از شکستن پنجه عقاب در صحرای طبس

“محمد منتظر قائم” تنها شهید واقعه طبس

شهید “محمد منتظر قائم” نخستین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان یزد روز پنجم اردیبهشت‌ سال ۱۳۵۹ وقتی از فرود چند بالگرد آمریکایی در کویر طبس مطلع می‌شود، بلافاصله در محل حادثه حضور پیدا می‌کند تا موضوع را از نزدیک بررسی کند.

همزمان با حضور محمد منتظر قائم و همراهانش در صحرای طبس این مکان مورد حمله هوایی قرار گرفت و بعدها مشخص شد که بالگردها حاوی اسناد مهمی بوده‌اند.

این شهید بزرگوار سال ۱۳۲۷ هجری شمسی در شهر تاریخی فردوس در شمال خراسان جنوبی به دنیا آمد و در کودکی به یزد رفت و به ادامه تحصیل پرداخت.

محمد منتظر قائم همزمان با تظاهرات ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ در صف مبارزان با حکومت شاه درآمد، پس از پایان خدمت سربازی در شرکت توانیر مشغول به کار شد و همزمان برای استقرار حکومت اسلامی با تشکیل گروهی به مبارزه پرداخت.

او سال ۱۳۵۱ دستگیر و زندانی شد، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به عنوان نخستین فرمانده سپاه پاسداران یزد انتخاب و مسوول تشکیل سپاه استان شد.

پیکر پاک این شهید شاخص کشور در آرامستان خلدبرین یزد دفن است.

موزه استکبارستیزی طبس ظرفیت بین‌المللی شدن را دارد

نظامیان آمریکایی با هواپیماها و بالگردهای خود در محلی فرود آمدند که امروز با نام “موزه بین‌المللی استکبارستیزی صحرای طبس” شناخته می‌شود و آنچه می‌تواند ابعاد واقعه صحرای طبس را بیش از گذشته به نمایش بگذارد، ایجاد مرکز آموزشی، سیاسی، فرهنگی و تحقیقاتی در قالب موزه است که پس از فراز و نشیب‌های مختلف، عملیات اجرایی آن سال گذشته آغاز شد.

استاندار خراسان جنوبی بتازگی در نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گفت: موزه ملی استکبارستیزی در طبس ظرفیت بین‌المللی شدن را دارد و باید در احداث آن و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز از ظرفیت‌های کشوری هم استفاده شود.

جواد قناعت افزود: صحرای طبس بیانگر قدرت پوشالی استکبار جهانی است لذا موزه ملی استکبارستیزی که در این محل احداث می‌شود باید بین‌المللی شود.

وی گفت: آمریکایی‌ها بعد از تسخیر لانه جاسوسی در تهران عملیاتی را با عنوان پنجه عقاب طراحی کردند تا در مدت مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موفقیت بین‌المللی را کسب کنند.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: آن زمان جمهوری اسلامی تازه تاسیس شده و بسیاری از نهادها هنوز شکل نگرفته بود لذا امکانات و تجهیزات لازم را در اختیار نداشتیم و در قبال حمله نظامی آمریکا به فرموده امام راحل “شن‌ها مامور خدا شدند” و منجر به شکست مفتضحانه در صحرای طبس شد.

وی گفت: این رخداد تاریخی و معجزه‌گونه تکلیف همه ما را سنگین می‌کند و وظیفه انسانی و انقلابی داریم که خاطره ارزشمند واقعه طبس را زنده نگهداریم و به این دلیل که پوزه آمریکا به عنوان یک ابرقدرت جهانی به خاک مالیده شد، باید گرامی داشته شود هرچند عده‌ای نظر مساعدی بر این موضوع ندارند اما وظیفه انقلابی ما است که در حوزه بین‌المللی تبیین‌کننده این شکست مفتضحانه باشیم.

قناعت با اشاره به موقعیت جغرافیایی مسجد شکر و قرار گرفتن در مسیر دسترسی بسیاری از استان‌ها به سمت مشهد مقدس افزود: این مکان باید به مرکز فرهنگی استکبارستیزی تبدیل شود و این ظرفیت وجود دارد تا به عنوان یک مجتمع رفاهی بین راهی و استراحتگاه بهره‌برداری شود و در فرصت حضور مسافران، رانندگان، گردشگران و نسل جدید، واقعه طبس را تبیین کرد.

وی تاکید کرد: همه دستگاه‌ها موظفند با همکاری و هم‌افزایی نسبت به تامین زیرساخت‌های مورد نیاز در دو برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت اقدام کنند و علاوه بر پیگیری‌های استانی در سطح ملی نیز این موضوع را در دستور کار قرار دهند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در ارتباط با موزه صحرای طبس باید اقدام جهادی جایگزین غفلت چندین ساله شود.

وی با اشاره به پنجم اردیبهشت سالروز شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در صحرای طبس افزود: لازم است با استفاده از تجربیات سال‌های گذشته، جلسه هماهنگی با محوریت معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و با حضور مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار تا برنامه جامع ارائه شود.

قناعت اظهار داشت: در بخش عمرانی نیز زیرساخت‌هایی که به‌صورت موقت نیاز است مورد توجه قرار گیرد و با محوریت معاونت عمرانی استانداری تامین منابع و تخصیص‌ها پیگیری تا مصوبات گذشته هم اجرایی و بازنگری شود.

وی بر لزوم تولید محتوا درباره این رویداد بزرگ تاریخی تاکید کرد و گفت: این معجزه الهی نباید از نسل‌های آینده دریغ شود لذا امکانات مورد نیاز برای مراسم محوری پنجم اردیبهشت ماه به‌گونه ای فراهم شود که برای حضور مردم و انعکاس رسانه‌ای برنامه مشکلی نداشته باشیم.

درس‌های ماندگار از شکستن پنجه عقاب در صحرای طبس

 تاریخ ما پر از نشانه‌های قدرت خداوند است

صحرای طبس در فاصله ۱۳۰ کیلومتری محور طبس – یزد قرار دارد و هر سال به همین مناسبت مراسمی با حضور مردم و مسوولان در محل مسجد شکر برگزار می‌شود. همچنین مراسم محوری گرامیداشت چهل و دومین سالگرد شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس دیروز در محل حسینیه جماران بیرجند برگزار شد.

مدرس حوزه و دانشگاه در این مراسم گفت: تاریخ ما پر از نشانه‌های قدرت خداوند است که باید تبلیغ شود و یکی از آنها شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس است.

حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پناهی مقدم افزود: در کشورهای اروپایی از هیچ، نماد می‌سازند آن وقت ما از این همه نشانه غافل هستیم.

وی گفت: شکست مفتضحانه آمریکا در طبس دست خداوند را به همراه داشت و پنجم اردیبهشت یوم الله است زیرا خداوند متعال در شرایطی که کسی فکرش را نمی‌کرد، وارد عمل شد.

مدرس حوزه و دانشگاه اظهار داشت: خداوند متعال به‌صورت ویژه به بندگانش قدرتی را نشان می‌دهد تا آیات قرآن معنا شود و مردم از شک و شبهه خارج شوند که این روزها ایام الله است.

وی افزود: کشوری که خود را با غرور قدرتمند می‌داند سفارت آن تسخیر و نیروهایش گروگان گرفته شد و آبرویی برایشان نماند که یکی از مسوولان کاخ سفید در کتابی نوشت “بعد از این وقایع جلساتی تشکیل شد و به این نتیجه رسیدیم که کار جهانی انجام دهیم” لذا این اقدام با نیروهای داخلی آنها در ایران همچون بنی صدر که در سازمان سیا کد داشت، طرح و برنامه‌ریزی شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین پناهی مقدم افزود: برای این عملیات ۱۳۰ کماندوی ورزیده با پیشرفته‌ترین سلاح‌ها حضور داشتند تا کشور ما را از بین ببرند و با همکاری بنی صدر سه محل برای فرود مشخص شد که صحرای طبس، گرمسار و ورزشگاه امجدیه تهران از جمله آنها بود و قرار شد پس از عملیات و آزادسازی گروگان‌ها به یک ناو در خلیج فارس ملحق شوند.

وی گفت: حدود ۵۰ روز قبل از عملیات و ورود به طبس، اسفند ۵۸ صحرایی را در مصر انتخاب و ۱۳۰ هزار ساعت تمرین کردند و ژنرال جیمز وات می‌گوید “این عملیات سرآمدی دوباره آمریکا بر دنیاست و یک عملیات ساده نیست” بنابراین هیچ راداری این عملیات را ثبت نکرد و همه توپخانه‌ها به بهانه احتمال عملیات در غرب کشور با کمک رییس جمهور خائن (بنی صدر) جمع شد.

پیشرفت ۳۲ درصدی ساخت موزه استکبارستیزی طبس

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی درباره آخرین وضعیت احداث موزه استکبارستیزی طبس گفت: نگاه به واقعه طبس و شکست مفتضحانه آمریکا باید فراملی باشد.

سرهنگ پاسدار غلامرضا فلاحی افزود: آمریکا به دنبال آغاز جنگی بود که حضرت امام خمینی (ره) از آن به عنوان انقلاب دوم یاد کردند.

وی گفت: اگر آمریکا در این عملیات موفق می‌شد انقلاب طور دیگری رقم می‌خورد اما به گفته یک نظامی آمریکایی با هر حرکت دست امام یک هواپیما بر زمین افتاد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی با بیان اینکه به واقعه طبس کمتر توجه شده است گفت: امیدواریم به ابعاد و زوایای این رویداد عظیم در سطح ملی و فراملی پرداخته شود و نباید واقعه بزرگ صحرای طبس فراموش شود زیرا توازن دنیا را در آن زمان تغییر داد.

وی ادامه داد: ساخت موزه استکبارستیزی صحرای طبس از هفته دفاع مقدس سال گذشته با زیربنای اولیه ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع آغاز شد و اکنون با زیربنای ۴ هزار مترمربع ساخت آن ادامه دارد تا این موزه بین‌المللی آماده شود.

فلاحی با بیان اینکه ساخت این موزه تاکنون ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است گفت: امیدواریم با ساخت این موزه و استقرار تجهیزات هواپیماها و اسناد مهمی که وجود دارد، محلی برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی شود.

وی افزود: سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه برای این موزه پیش‌بینی شده بود که تاکنون حدود ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان آن تخصیص یافته است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: در بودجه سال جاری هم ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای این موزه پیش‌بینی شده است که امیدواریم تخصیص‌های مناسبی به آن داده شود تا روند کار را بهبود ببخشد.

مرکز شهرستان طبس در فاصله ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند قرار دارد و با چهار استان یزد، کرمان، اصفهان و سمنان هم مرز است.

 

 

 

 

 

 

عملکرد کشتی آزاد ایران در ادوار قهرمانی آسیا/ پیشتازی در لاهور و تهران با ۸ مدال طلا

کشتی آزاد ایران در ۳۵ دوره حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا با کسب ۲۹ عنوان قهرمانی تیمی، موفق به کسب ۱۴۳ مدال طلا شده که پرافتخارترین نتایج در ۲ دوره رقابت‌های آسیایی لاهور و تهران با کسب ۸ مدال طلا بدست آمده است.

به گزارش ایسنا، کشتی آزاد ایران به عنوان قدرت سنتی کشتی جهان تاکنون با حضور در ۳۵ دوره رقابت‌های قهرمانی آسیا، با بر جای گذاشتن رکوردی بی‌نظیر موفق به کسب ۲۹ عنوان قهرمانی شده و نشان داده قاره کهن با همه بزرگی و وسعتی که دارد برای کشتی ایران کوچک است.

تیم ملی کشتی آزاد ایران نخستین بار در سال ۱۹۷۹ در جوتاندارو در هند با ۴ طلا، ۲ نقره و ۳ برنز بر سکوی نخست آسیا ایستاد.

در این رقابت ها برادران محبی، مهدیون و سوخته‌سرایی برای ایران طلا گرفتند، حسینی و عبدلی به نقره رسیدند و روحی، عبدالباقر و سلیمانی نیز به ۳ مدال برنز دست یافتند.

تیم ملی کشتی آزاد ایران آخرین بار چند روز پیش با کسب ۶ مدال طلا، یک نقره و یک برنز موفق به فتح سکوی آسیا در ۲۰۲۰ اولانباتور مغولستان شد.

کشتی آزاد ایران در مجموع حضور در ۳۵ دوره رقابت‌های قهرمانی آسیا موفق به کسب ۱۴۳ مدال طلا، ۴۵ نقره و ۶۵ برنز شده است.

کشتی آزاد ایران در ۳۴ دوره این رقابت‌ها موفق به کسب مدال طلا شده و تنها در رقابت‌های آسیایی ۲۰۰۰ در چین نتوانست به مدال طلا برسد. ایران در این دوره با کسب ۲ نقره و ۳ برنز به عنوان نایب قهرمانی آسیا رسید. محمد اصلانی و مهدی برائتی برای ایران به مدال نقره رسیدند و مسعود جمشیدی، محمدجواد راسخی و علیرضا رضایی مدال برنز گرفتند.

اما بیشترین مدال طلا در تمامی ادوار رقابت‌های آسیایی در سال‌های ۱۹۸۱ لاهور پاکستان و ۱۹۸۳ تهران از آن ایران شده است.

ایران در دومین حضور خود در رقابت‌های آسیایی در سال ۱۹۸۱، با کسب ۸ مدال طلا، یک نقره و یک برنز مقتدرانه بر سکوی نخست آسیا ایستاد. در این رقابت‌ها یعقوب نجفی جویباری، مرحوم سیدرسول حسینی، احمد رضایی، حسن حمیدی، محمدحسین و محمدحسن محبی، هاشم کلاهی و مرحوم علیرضا سلیمانی برای ایران به مدال طلا رسیدند.

ایران در دوره بعد که دو سال یکبار برگزار می‌شد، در رقابت‌های آسیایی ۱۹۸۳ تهران نیز برای دومین مرتبه پیاپی به ۸ مدال طلا دست یافت، مجید ترکان، یعقوب نجفی جویباری، عسکری محمدیان، خسرو پیشرو، عزیز واگذاری، محمدحسین و محمدحسن محبی و مرحوم علیرضا سلیمانی برای ایران به مدال طلا رسیدند، محسن کاوه و حسین گلابی نیز به مدال‌های نقره دست یافتند.

ایران سپس در سال‌های ۱۹۹۱ دهلی نو و ۲۰۱۹ چین به ۷ مدال طلا رسید و در سال‌های ۱۹۸۸ لاهور، ۲۰۱۴ قزاقستان و ۲۰۲۲ مغولستان در هر دوره موفق به کسب ۶ مدال طلا شد.

با توجه به آمار بدست آمده می‌توان گفت کسب ۶ مدال طلا توسط آزادکاران ایران در مغولستان را می‌توان در ردیف سوم پرافتخارترین نتایج ایران در ادوار رقابت‌های آسیایی دانست، نتیجه‌ای قابل قبول که با تکیه بر قانون و انتخاب نفرات برتر رقابت های قهرمانی کشور بدست آمد.

 

 

 

بدهی ۳۳۳ نفر معادل یارانه ۱۵ سال مردم ایران!

بدهی ۳۳۳ نفر معادل یارانه ۱۵ سال مردم ایران!

فهرست ابربدهکاران ۱۴ بانک که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، از جنبه‌های مختلفی قابل تحلیل و بررسی است. بررسی ۱۲ بانکی که لیست‌های خود را تحت فشار بانک مرکزی منتشر کرده‌اند نشان می‌دهد که ۶۳۲ هزارمیلیارد تومان به ۳۳۳ نفر(حقیقی و حقوقی) وام داده شده و تنها سهم ۱۳ شرکت بالای جدول بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم کمی کمتر از کل بودجه جاری درسال ۹۹ بوده است.

به گزارش «ایران»  ۶ شرکت از این ۱۳ شرکت زیان انباشته‌ای بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان دارند که نشان می‌دهد تسهیلات بانکی از جریان اقتصاد حذف شده و تأثیری بر ایجاد و خلق تولید و ارزش افزوده نداشته است. به نظر می‌رسد با این حجم از بدهکاران بانکی که بدون هیچ بغضی تولید شده در دولت قبل و بخصوص بازه زمانی ۹۵ تا ۹۹ هستند، پیگیری وصول این بدهی‌ها می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات نظام بانکی و اقتصاد ایران را حل کند.

پیگیری بدهکاران بانکی «حیاتی» است

طی هفته‌های اخیر دولت و بانک مرکزی به موضوع بدهکاران بانکی ورود جدی کرده به طوری که انتشار ارقام جزئی ۱۴ بانک نشان ازعزم جدی‌تر برای کمک به سیستم مالی درجهت رفع چالش‌ها و بهبود بهداشت اعتباری دارد. این جدیت در بودجه سال‌جاری نیز نمود داشته به طوری که براساس جزء (۱) بند (د) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور«بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با استفاده از سامانه اطلاعاتی خود مانده تسهیلات و تعهدات کلان هریک از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را بر تارنمای بانک مرکزی در دسترس عموم قرار داده و به صورت فصلی به روزرسانی کند». همچنین بر اساس جزء ۲ بند مذکور نیز«بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند اطلاعات مندرج در جزء (۱) این بند را به صورت فصلی در اختیار بانک مرکزی قرار دهند. در صورت استنکاف از ارسال تمام یا بخشی از اطلاعات، در موعد مقرر، مؤسسه اعتباری حسب مورد به تشخیص بانک مرکزی، به یکی از جرائم مندرج در ماده (۴۴) قانون پولی و بانکی کشور یا ماده (۱۴) قانون برنامه پنجساله ششم محکوم می‌گردد».
طی دهه ۹۰ به دلیل رکود اقتصادی، عدم انگیزه جهت سرمایه گذاری، بی‌ثباتی فضای کسب و کار، نظارت ضعیف بانک مرکزی، فقدان نظام اعتبارسنجی صحیح، مدیریت تسهیلات بانکی با فاجعه تمام عیار روبه‌رو شد طوری که خروجی آن امهال گسترده تسهیلات به طرق متفاوت یا غیرجاری شدن آنها (معوق یا مشکوک الوصول) بوده است. چالش اصلی جایی است که عمده تسهیلات کلان دریافتی مربوط اشخاص حقیقی و حقوقی خاصی است که حالا دیگر نام آنها در ردیف ابر بدهکاران بانکی تعریف می‌شود. نتیجه تولید این ابربدهکاران بانکی چیزی جز بلوکه شدن پول در اختیار این افراد که اتفاقاً تعداد آنها هم زیاد نیست نبوده و در ادامه عدم تولید ارزش افزوده ناشی از این تسهیلات به نقش ویژه بانک‌ها درخلق پول دامن زده است. این درحالی است که اکثریت مطلق جامعه و افراد معمولی حتی برای اخذ معمولی‌ترین وام‌ها نیز از تهیه شرایط مد نظر بانک، ضامن و… ناتوان بوده‌اند. برهمین اساس طبق آمارسال گذشته وزارت کار«پنج‌دهک بالای جامعه در مجموع ۲.۵ برابر پنج دهک پایین جامعه تسهیلات دریافت کرده‌اند.»

بر پایه اطلاعات اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی ۲۰ شخص حقیقی و حقوقی در چند سال به اندازه یک‌سوم کل تسهیلات بانکی در سال ۱۳۹۹، وام دریافت کرده‌اند.

رتبه‌بندی بانک‌ها از نظر تسهیلات پرداختی

براساس داده‌های آماری که از صورت‌های مالی بانک‌های کشور استخراج شده، مانده مجموع تسهیلات و تعهدات کلان ۱۴ بانک کشور حدود ۶۳۲ هزار و ۸۳۲ میلیارد تومان بوده که ۵۶۹ هزار میلیارد تومان آن تسهیلات و ۶۳ هزار میلیارد تومان آن تعهدات است. تسهیلاتی که تنها در اختیار ۳۳۳ شخص حقیقی و حقوقی بوده و برای درک بزرگی آن کافی است بدانیم رقم مذکور معادل ۸۵ درصد کل تسهیلات اعطایی ۷۷۳ هزار میلیارد تومانی بانک‌های کشور درسال ۹۷ است. بین ۱۴ بانکی که در این گزارش جزئیات تسهیلات و تعهدات کلان آنها بررسی شده بانک‌های رسالت و مهر ایران اعلام کرده‌اند که تسهیلات کلانی پرداخت نکرده‌اند.

بانک پاسارگاد با نزدیک به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات و تعهدات کلان در رتبه اول، بانک رفاه با نزدیک به ۹۵ هزار میلیارد تومان در رتبه دوم، بانک اقتصاد نوین با حدود ۸۹ هزار میلیارد تومان در رتبه سوم، بانک تجارت با حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان در رتبه چهارم، بانک ملت با بیش از ۴۷ هزار میلیارد تومان در رتبه پنجم، بانک سامان با حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان در رتبه ششم، بانک گردشگری با ۳۵ هزار میلیارد تومان در رتبه هفتم، بانک سپه با نزدیک به ۱۳.۹ هزار میلیارد تومان در رتبه هشتم، بانک کارآفرین با حدود ۹ هزار میلیارد تومان در رتبه نهم، بانک کشاورزی با ۳.۷ هزار میلیارد تومان در رتبه دهم، پست‌بانک با ۲.۶ هزار میلیارد تومان در رتبه یازدهم و بانک مشترک ایران و ونزوئلا با ۴۷۷ میلیارد تومان در رتبه دوازدهم، قرار دارند.

بررسی روند تسهیلات‌دهی کلان ۱۲ بانک مذکور نشان می‌دهد که مانده تسهیلات کلان این بانک‌ها درحال حاضر دو و نیم برابر مانده تسهیلات کلان همین ۱۲ بانک در پایان سال ۹۸ است. در واقع در بازه دو سال اخیر که اتفاقاً اقتصاد در رکود و بازارهای نامولد مانند طلا، ارز و… رونق داشته‌اند رشد دو و نیم برابری تسهیلات بانکی و همچنین افزایش دو و نیم برابری تسهیلات کلان نشان می‌دهد که تمام افزایش تسهیلات بانکی صرف پرداخت وام به بدهکاران و وام بگیران بزرگ بوده و خرده‌بگیران در این میان جای نداشته‌اند. با توجه به اینکه طی این دو سال بازارهای دلالی از رونق بالایی برخوردار بوده‌اند و بخش‌های حقیقی اقتصاد کوچک و کوچک‌تر شده‌اند، چنین وام‌های کلانی جز در مصارف «سفته‌بازی» و «نامولد» کجا رفته‌اند؟

زیان ۴۵ هزار میلیارد تومانی ابر وام‌گیرندگان بانکی

متجاوز از ۹۵ درصد تأمین مالی در اقتصاد کشور به عهده سیستم بانکی است که نشان می‌دهد هرگونه اخلال در این نظام در نهایت به نظام اقتصادی کشور و تک تک بنگاه‌های سرایت پیدا خواهد کرد. در سال‌های اخیر خروج بانک‌ها از وظیفه اصلی خود یعنی «واسطه‌گری وجوه» و ورود آنها به ورطه بنگاه داری، مال‌اندوزی و توأمان فقدان بهداشت اعتباری در نهایت منجر به افزایش دارایی‌های موهومی آن‌ها، بالا رفتن خطر ورشکستگی، خلق بی‌ضابطه و نامحدود نقدینگی شده که شکل نهایی آن وضعیت فعلی است. اینکه عده‌ای اندکی شاید کمتر از ۱۰۰۰ نفر بیش از ۵۰ درصد تسیهلات بانکی را دریافت می‌کنند و در نهایت بهای این بریز و بپاش‌ها از جیب تمام مردم با تورم خارج خواهد شد.

بررسی لیست بدهکاران بانکی منتشر شده نشان می‌دهد که از ۱۳ شرکتی که ابر بدهکاران بانکی و ابر وام‌گیرندگان بانکی هستند ۶ شرکت زیانده بوده، ۵ شرکت صورت مالی از خود منتشر نکرده و ۲ شرکت نیز سودده بوده‌اند. بررسی تجمیعی سود و زیان این ۱۳ شرکت، نشان می‌دهد که این شرکت‌ها در مجموع ۴۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته‌اند. بدین ترتیب ۱۳ شرکتی که تا به حال بیش از ۳۵۰ هزارمیلیارد تومان وام دریافت کرده‌اند، عملکرد زیانباری درحدود ۴۵ هزارمیلیارد تومان داشته‌اند. احتمالاً اگر همین وام‌ها را مجدداً در سیستم بانکی سپرده‌گذاری می‌کردند کمتر به خودشان و اقتصاد ضرر زده بودند.

مضرات ابربدهکاران برای اقتصاد

در بانک‌ها نحوه مدیریت منابع پولی، تأمین و تجهیز منابع مالی، چگونگی مصرف منابع جذب شده و نحوه بازگشت مجدد آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و هرگونه خلل در هر یک از این بخش‌ها، فرایند عملکرد سیستم اقتصادی کشور را مختل خواهد کرد. درهمین زمینه افزایش چشمگیر مطالبات معوق یا عدم بازگشت تسهیلات اعطایی بانک‌ها به اشخاص حقوقی و حقیقی در زمان سررسید مطالبات است. بدون شک با توجه به سخت بودن دریافت وام و تسهیلات در ایران واضح است که ابر بدهکاران و وام‌گیرندگان بانکی سهم ویژه‌ای در معوقات بانکی نیز خواهند داشت. اما این سؤال پیش می‌آید که تولید این گونه ابربدهکاران بانکی که فعالیت‌های آنها یا زیان ده بوده یا غیرمولد در نهایت چه ضرری را هم متوجه بانک و هم اقتصاد ایران خواهد کرد؟ در این موضوع ۴ مورد قابل توضیح است. اولاً؛ بخش عظیمی از وام‌های بانکی در اختیار گروه‌ها و اشخاص خاص باشد، جریان نقدینگی سیستم بانکی با اخلال مواجه خواهد شد و پولی که می‌توان به هر کسی وام داد تنها در اختیار گروه‌های خاص مسدود خواهد شد و ارزش افزوده‌ای نیز خلق نخواهد شد. دوماً؛ افزایش معوقات بانکی منجر به ناترازی بانک‌ها و اعسار پنهان در آنها خواهد شد. به زبان ساده‌تر زمانی که یک بانک تسهیلاتی پرداخت می‌کند و اقساط تسهیلات توسط گیرنده به بانک برنمی‌گردد، باید مقدار تسهیلات موهوم‌شده (برنگشته یا نکول)، به‌عنوان ضرر همزمان از دارایی‌ها و سرمایه بانک کم شود تا تراز ایجاد شوداما در عمل بانک‌های ایران ضرری شناسایی نکرده‌اند بلکه بر تسهیلاتی که موهوم شده و برنخواهد گشت، سود و جریمه تخصیص داده و آن را در دارایی‌ها ثبت می‌کنند. درواقع بر دارایی که وجود ندارد، سود می‌بندند و آن را ثبت می‌کنند. براساس برآوردها حدود ۵۰درصد تسهیلات بانکی موهوم‌شده و بیش از دوسال از عدم بازگشت آن گذشته است. به این فاجعه «اعسار پنهان» می‌گویند. سوماً؛ این نوع تسهیلات‌دهی بانک‌ها و نکول آنها یکی از مصادیق خلق نقدینگی است که به‌شدت فعال است. چهارم؛ آنچه که گفته شد با ایجاد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی (خلق پول به صورت برون‌زا) و همچنین خلق پول درون‌زا، نقدینگی روز به روز بیش‌تر از قبل و تورم توأم با آن خواهد آمد. لازم به ذکر است که بررسی روند صورت‌های مالی بانک‌ها نشان می‌دهد آنچه که گفته شد در دو بازه زمانی ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ تا به حال به صورت ویژه‌تری اتفاق افتاده و در دولت قبلی تقریباً سیستم بانکی به حال خود رها بود. همتی رئیس کل سابق بانک مرکزی نیز تنها اقدامی که در مورد انتشار بدهکاران بانکی کرد همان نمایشی بود که در روز مناظرات داشت و نام چند بدهکار را در درون کاغذی به ابراهیم رئیسی داد.

 

 

 

آیا مرزهای شرقی کشور در خطر است؟

اقدام چند روز پیش طالبان در ایجاد جاده در مناطق مرزی و نادیده گرفتن مرزهای دو کشور ایران و افغانستان با پاسخ جدی مرزبانی ایران روبرو شد و دیگر نیازی به دخالت ارتش نبود.

به گزارش ایسنا، از ۵ سال پیش با دستور ستاد کل نیروهای مسلح، تامین امنیت مرزهای شرق کشور به ارتش سپرده شد و یگان های مختلف این نیرو در این مرزها مستقر شدند. نیروی زمینی از همان مقطع حضور دائمی در مرزهای کشور داشته و ماموریت حراست از مرزهای کشور را عهده دار شده است.

چند روز گذشته تلاش طالبان برای کشیدن جاده و نادیده گرفتن خط مرزی در محدوده مرز دوغارون و ممانعت مرزبانی از اقدام طالبان موجب ایجاد تنش میان نیروهای مرزبانی کشورمان با طالبان شد. مرز دوغارون در اثر این تنش برای چند روزی بسته ؛ اما مجددا این مرز بازگشایی شد. از زمان قدرت گیری طالبان در افغانستان تاکنون چندین بار تنش در مرزها ایجاد شده است که البته این تنش ها نه به دلیل تهدید مرزها از سوی طالبان بلکه به دلیل بی اطلاعی آنها از مسائل مرزی میان دو کشور بوده است.

این موضوع واکنش وزارت خارجه را نیز به همراه داشت. سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه درباره اقدام طالبان بیان کرد:«مرزداران غیور ما در مرزهای کشور با افغانستان به خاطر اوضاع داخلی افغانستان و ناآشنایی احتمالی برخی از مأموران مرزی هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان که در مرزهای ایران مستقر شده اند تا به امروز با خویشتن داری رفتار کرده‌اند. البته تکرار این موضوع جای نگرانی دارد و ضمن اینکه مرزداران ما مسئولیت دارند از هر گونه تردد غیرقانونی جلوگیری کنند. ما آمادگی داریم تعلیمات لازم را در خصوص نقاط مرزی و رفتار حرفه ای در این زمینه به مرزبانان جدید افغانستان ارائه کنیم. ما فکر می کنیم تکرار این موضوعات جای نگرانی دارد و این موضوع را از طرق مختلف به هیئت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان انتقال داده ایم و امیدواریم این خویشتن داری باعث سوءبرداشت طرف مقابل نشده باشد.»

همزمان با وقوع این اخبار، ویدئوهایی منتسب به ارتش منتشر و بیان شد که یگان های زرهی در حال حرکت به سوی مرز برای مقابله با طالبان هستند در حالیکه برخی از این فیلم ها مربوط به ارتش ایران نبود. از سویی باید توجه داشت که نیروی زمینی به صورت شبانه روز در مرزهای شرقی مستقر و در حال گشت زنی است برای حفظ و حراست از این مرزهاست و این حضور به این معنا نیست که طالبان در حال تهدید مرزهای کشور است.

امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در پیش خطبه های نماز جمعه در روز ۲۶ فروردین تاکید کرد: «حضور ما در مرزها به معنای این نیست که خطری نظام ما را تهدید می‌کند بلکه این حضور به معنای اشراف اطلاعاتی بیشتر و آماده به کار نگهداشتن و پای در رکاب نگه داشتن نیروهای ما است.»

ارتش برای حراست از مرزها در آمادگی کامل به سر می برد اما به نظر می رسد این اختلاف ها از طریق مرزبانی و وزارت خارجه قابل حل است.

 

 

 

مقایسه پاداش ملی‌پوشان فوتسال با فوتبال/ تفاوت از زمین تا آسمان!

مقایسه پاداش ملی‌پوشان فوتسال با فوتبال/ تفاوت از زمین تا آسمان!

در بحبوحه انتشار پاداش‌ها در فدراسیون فوتبال، مقایسه پاداش پرداختی بین بازیکنان و مربیان فوتسال با بازیکنان فوتبال تفاوت قابل توجهی را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، انتشار پاداش‌ها و مبالغ پرداخت شده در فدراسیون فوتبال طی روزهای گذشته به یکی از مباحث مورد توجه در رسانه‌های مختلف تبدیل شده است. در بحبوحه این افشاگری‌ها که تسویه حساب‌های مدیریتی و احتمالاً انتخاباتی را مورد هدف قرار داده است نکات دیگری هم وجود دارد که مورد غفلت واقع شده است.

یکی از این موضوعات، تفاوت پاداش پرداخت شده به بازیکنان و مربیان تیم ملی فوتسال با بازیکنان و مربیان تیم ملی فوتبال است که مقایسه آن نشان دهنده شکاف مالی زیاد بین این دو رشته است.

فوتسال در جام جهانی؛ کمتر از ۸۰ میلیون تومان برای هر بازیکن

تیم ملی فوتسال ایران سال گذشته در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۱ لیتوانی شرکت کرد و پاداش‌هایی که به این تیم در این رقابت‌ها پرداخت شده است، نشان دهنده میزان بی توجهی و کم اهمیت بودن این رشته برای مدیران فدراسیون است.

پیگیری‌های خبرنگار مهر نشان می‌دهد هر یک از بازیکنان و مربیان تیم ملی فوتسال در جام جهانی بعد از برد برابر صربستان و آمریکا هر کدام مبلغ ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان (خالص) دریافتی داشته‌اند. این مبلغ برای بازی با ازبکستان در مرحله یک هشتم نهایی به ۲۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان (برای هر بازیکن و مربی) افزایش یافته است. تیم ایران در مرحله یک چهارم نهایی برابر قزاقستان شکست خورد و حذف شد.

اما ملی‌پوشان فوتسال ایران پیش از جام جهانی و به واسطه حضور در تورنمنت تایلند و بازی دوستانه با بلاروس هم مبلغ ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پاداش گرفته‌اند.

در واقع یک بازیکن تیم ملی فوتسال در مجموع با احتساب تورنمنت تایلند، بازی با بلاروس و کسب سه برد در جام جهانی لیتوانی روی هم رفته مبلغ ۷۹ میلیون تومان پاداش گرفته است.

مقایسه پاداش ملی‌پوشان فوتسال با فوتبال/ تفاوت از زمین تا آسمان!

فوتبال در انتخابی جام جهانی؛ نزدیک به ۱ میلیارد تومان برای هر بازیکن

اما این میزان برای تیم ملی فوتبال ایران در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر چه میزان بوده است؟ بازیکنان تیم ملی برای چهار بازی مرحله مقدماتی برابر بحرین، هنگ کنگ، کامبوج و عراق هر کدام ۲۶۰ میلیون تومان پاداش گرفته‌اند. ۷۰ میلیون تومان از این پاداش متعلق به وزارت ورزش بابت برد برابر بحرین بوده است.

در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی، پاداش بازیکنان تیم ملی ایران به شکل چشمگیری افزایش یافته است. هر یک از مربیان و بازیکنان برای دیدار با عراق، امارات و لبنان مبلغ ۱۷۰ میلیون تومان (۵۱۰ میلیون برای سه بازی) دریافت کرده‌اند. برای بازی برگشت با عراق این مبلغ به ۹۹ میلیون تومان رسیده است.

علاوه بر این، اعضای تیم ملی ایران برای دیدار با سوریه هم ابتدا یک مبلغ ۴۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دریافت کرده‌اند و سپس ما به تفاوت این پاداش به مبلغ ۵۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را گرفته‌اند یعنی برای بازی با سوریه چیزی در حدود ۹۷ میلیون تومان.

به صورت خلاصه بازیکنان و مربیانی که در تمام اردوهای مسابقات یاد شده حضور داشته‌اند، هر کدام حدود ۹۰۵ میلیون تومان پاداش گرفته‌اند.

مقایسه پاداش ملی‌پوشان فوتسال با فوتبال/ تفاوت از زمین تا آسمان!

تفاوت ۸۰۰ میلیون تومانی فوتسال با فوتبال

فوتسال ایران همواره از مشکلات مالی زیاد رنج برده است و این موضوع نه تنها باعث برگزار نشدن بازی‌های تدارکاتی بزرگ در بعضی از مقاطع زمانی شده بلکه حتی تعویق پرداختی‌ها به بازیکنان و مربیان این رشته را بعد از موفقیت در جام ملت‌های ۲۰۱۸ در پی داشته است.

مربیان و بازیکنان فوتسال خودشان بارها اعلام کرده‌اند که قصد مقایسه کردن شرایط مالی این رشته را با فوتبال ندارند چون بحث فوتبال و فراگیری این رشته گسترده‌تر است اما این پاداش‌ها نشان می‌دهد فدراسیون فوتبال کمترین میزان اهمیت را برای فوتسال قائل شده است.

بازیکنان فوتسال در جام جهانی حضور داشته‌اند؛ بالاترین و معتبرترین جام فوتسالی در جهان که هر چهار سال یک بار زیر نظر فیفا برگزار می‌شود اما پاداش ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی برای هر برد در مرحله گروهی با پاداش ۱۷۰ میلیون تومانی برای فوتبال (آن‌هم نه در جام جهانی بلکه در مرحله انتخابی جام جهانی) تفاوت‌های قابل توجهی را برای فوتسالی‌ها نشان می‌دهد.

مقایسه پاداش ملی‌پوشان فوتسال با فوتبال/ تفاوت از زمین تا آسمان!

استعفای یک مربی فوتسال، عدم جذب مربی خارجی

مشکلات مالی در فوتسال هر سال مانعی در راه آماده سازی تیم‌های ملی کشورمان در این رشته بوده است. علی صانعی سرمربی تیم جوانان ایران به دلیل عدم دریافت مطالباتش بعد از دو سال، قید کار در این تیم را زد و از هدایت تیم جوانان کناره‌گیری کرد. وحید شمسایی سرمربی تیم ملی بزرگسالان بعد از حضورش در این تیم درخواست حضور یک دستیار اسپانیایی با یک مبلغ معقول را داشت اما فدراسیون اعلام کرد شرایط مالی برای جذب مربی خارجی فراهم نیست.

این مشکلات در فراهم کردن بازی‌های تدارکاتی برای تیم ملی قبل از حضور در مسابقات قهرمانی آسیا هم از همین حالا عیان است. مشکلات تیم‌های فوتسال بانوان هم به جای خود.

شاید در توجیه تفاوت بزرگ پاداش فوتسالی‌ها و فوتبالی‌ها به مصوبات هیات رئیسه فدراسیون فوتبال اشاره شود اما مشخص نیست چرا هیات رئیسه در این حد فوتسال را از نظر مالی در مضیقه قرار می‌دهد؛ در حالی که توجه و سرمایه گذاری در فوتسال همیشه نتایج مثبتی برای اعتبار فدراسیون فوتبال ایران از جمله عنوان سومی جام جهانی ۲۰۱۶، قهرمانی‌های متوالی در آسیا و کسب عناوین فردی بهترین‌های آسیا را به دنبال داشته است.

 

 

گردشگری رمضان ظرفیتی مغفول در ایران

تصوری که از ماه رمضان وجود دارد این است که این ماه فصل مناسبی برای گردشگری نیست و دیدگاه های مختلفی نسبت به بحث گردشگری رمضان در ایران وجود دارد.

 

با وجود دیدگاه هایی که نسبت به بحث گردشگری رمضان وجود دارد در سایر کشورهای اسلامی برای پذیرش گردشگر خارجی در ماه رمضان برنامه ریزی می شود.

احتمالا این سوال مطرح می شود که ماه رمضان چه جاذبه ای به لحاظ بحث گردشگری دارد؟ در ماه رمضان معمولا پخت غذاهای خاصی مثل انواع آش و حلیم و انواع شیرینی مخصوص ماه رمضان رواج می یابد و این جنبه از گردشگری غذا می تواند برای گردشگران جذاب باشد. همچنین آیین‌ برگزاری مراسم سحر و افطار،مراسم شب زنده داری در شب‌های قدر و آداب و رسوم مربوط به ماه رمضان می تواند در تقویت و جذب گردشگران موثر باشد.

سفره های افطاری حرم رضوی یکی از جاذبه های گردشگری رمضان

چند سالی است در صحن های حرم مطهر رضوی سفره های افطاری پهن می کنند اگرچه در سال های قبل به دلیل محدودیت های کرونایی این سفره های افطاری بسیار محدود شده بود امسال با بهبود اوضاع شاهد برگزاری این سفره های افطاری در موکب های مجاور حرم مطهر رضوی و صحن امام حسن (ع) هستیم. همچنین هنگام نماز مغرب نیز بسته های افطاری ساده بین نمازگزاران توزیع می شود. حضور در صحن و سرای بارگاه رضوی و باز کردن افطار در این مکان مقدس می تواند برای هر زائری جذاب باشد.

گردشگری رمضان ظرفیتی مغفولدر ایران

به صرف غذاهای خوشمزه ماه رمضان در مشهد

یکی از مهمترین جنبه های گردشگری، گردشگری غذا است. در ماه رمضان غذاهای خاصی را می توانید در مشهد صرف کنید. مهمترین آن شله مشهدی است که طرفداران زیادی دارد. شله مشهدی از دسته آش ها است که از انواع حبوبات و گوشت تهیه می شود.

گردشگری رمضان ظرفیتی مغفولدر ایران

دسرهای خاص مشهد در ماه رمضان: اگر در این ماه مهمان مشهدی ها شوید یا به رستوران هایی بروید که منوی افطار کاملی دارند می توانید طعم دسرهای مشهدی مثل ماقوت، دیگچه و کوکو شیرین را بچشید.

آش لخشک و بلغور شیر در مشهد: اگر در سفر به مشهد به رستوران های سنتی یا رستوران هایی که غذای محلی می فروشند سر بزنید می توانید آش لخشک یا بلغورشیر را امتحان کنید.

آداب و رسوم مردم مشهد در ماه رمضان 

رسم قنبرخوانی در شب های قدر: این رسم بیشتر در گذشته در مشهد رواج داشته است و اکنون در برخی از شهرستان های خراسان رضوی رواج دارد. در این رسم در شب های قدر با تجمع در مساجد، حسینیه‌ها، حرم مطهر و در بخش‌هایی از مشهد برگزار می‌شد به این صورت که شخصی با لباس سفید مهیای خواندن اشعاری در مدح امیرالمومنین(علیه السلام) می‌خواند و تعزیه‌خوانی شهادت امام علی(علیه السلام) را اجرا می‌کرد.

گردشگری رمضان ظرفیتی مغفولدر ایران

رسم آش قل هوالله: پخت آش قل هوالله در دوره‌های قرآن زنانه رسمی بسیار قدیمی و زیبایی است، به صورتی که در جزءخوانی روز آخر ماه مبارک قرائت سوره توحید نوبت به هر خانمی که می‌رسید به نیت حاجت‌روایی آش می‌پزد و همسایه‌ها هم برای برآورده شدن حوائج و ادای نذرشان در پخت و توزیع این آش کمک می‌کنند؛ این رسم همچنان بین مردم زنده است.

پخت نان جو برای نیازمندان: نان‌های جو توسط کدبانوها پخته می‌شدند و بین نیازمندان یا در بین خانواده پخش می‌شدند تا در وعده غذایی افطار یا سحر استفاده شود، این رسم از رسوماتی است که علاوه بر مشهد در تمام خراسان هم رایج بوده و همچنان رایج است.

شب نشینی مشهدی ها در حرم مطهر رضوی : یکی از رسومات منحصر به فرد مشهدی‌ها در رمضان، رسم شب‌نشینی و به قول قدیمی‌ها بیتوته کردن در صحن و سرای علی بن موسی الرضا(ع) است، در این شب‌نشینی‌ها مؤمنان در جوار امام رضا(ع) تا پاسی از شب و تا هنگام اذان صبح به عبادت، خواندن قرآن، ادعیه و مناجات  می‌پرداختند، این رسم همچنان در بین همسایگان علی بن موسی الرضا(ع) رنگ و لعاب خودش را دارد.

گردشگری رمضان ظرفیتی مغفول در ایران

رسم اذان‌گویی و بیدار کردن مردم هنگام سحر:  رسم ارزشمندی در بین مردم قدیم بود و هدفشان اطلاع‌رسانی زمان سحر و هنگام اذان صبح بود، بدین شکل که هنگام اذان، افراد خوش‌صدا بر بالای بام می‌رفتند و با صوت و لحن بسیار زیبا اذان می‌گفتند.

هدیه دادن به کودکان: رسم قدیمی دیگری که هنوز هم پابرجاست، رسم هدیه دادن به کودکان غیرمکلف که شرعاً روزه بر آن‌ها واجب نشده است برای روزه‌های کله گنجشکی و به اصطلاح مشهدی کله چغکی است که می‌گیرند، تشویق کودکان روش پسندیده‌ای برای راغب کردن آن‌ها به روزه‌داری در سنین تکلیفشان است.

سایر کشور‌های اسلامی در زمینه گردشگری رمضان چه کار‌هایی انجام داده اند؟

دبی: یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری ماه مبارک رمضان است، این شهر جذاب‌تر از همیشه است. علاوه بر امکانات رفاهی گردشگری که در دبی ارائه می‌شود، گردشگران در ماه رمضان می‌توانند در رویداد‌هایی شرکت کنند که دولت سازمان‌دهی کرده است. این رویداد‌ها با هدف آموزش و یادآوری معنا و اهمیت این ماه مقدس برای عموم مردم برگزار می‌شود.

افطار در دبی با صدای توپ اعلام می‌شود. هتل‌ها معمولا هر روز در وقت افطار مجلس رمضان (چادر عربی) برپا کرده و با پشتی و فرش‌های ایرانی آن را تزئین می‌کنند. در این وعده‌ی غذایی، انواع غذا‌ها سرو می‌شود که منعکس‌کننده‌ی فرهنگ عربی است. این غذا‌ها معمولا بعد از برگزاری نماز مغرب سرو می‌شود. هریس (غذایی که با گوشت بره و گندم پخته می‌شود) معمولا در سفره‌ی اعراب دبی دیده می‌شود. همچنین دبی خدمات بیشتری نسبت به سایر مقاصد به غیر مسلمانان و افرادی که روزه نیستند، ارائه می‌دهد.

گردشگری رمضان ظرفیتی مغفولدر ایران

استانبول، ترکیه

شهر باستانی استانبول پایتخت فرهنگ اسلامی در دوران امپراطوری عثمانی بود. این شهر هنوز هم به سنت‌ها و مراسم ماه مبارک رمضان پایبند است و مثل گذشته آن‌ها را باشکوه برگزار می‌کند. دولت‌های محلی یارانه‌ای را صرف ساخت چادر‌ها و جا‌هایی در فضا‌های عمومی شهر می‌کنند تا شب‌ها هنگام اذان و افطار، روزه‌داران و حتی کسانی که روزه نیستند، کنار هم روزه‌ی خود را باز کرده و افطار کنند.

همچنین محافل عمومی قرائت قرآن کریم در سطح شهر برگزار می‌شود. مغازه‌ها باز هستند و خوراکی‌های سنتی، کتاب‌های مذهبی و زیورآلات می‌فروشند. بعد از افطار اجرا‌های خیابانی عروسک‌های خیمه شب بازی و رقص محلی سنتی آغاز می‌شود. علاوه بر این، ماه مبارک رمضان زمان ایده‌آلی برای بازدید از مسجد کبود استانبول است. از غذا‌های خوشمزه‌ای که در استانبول می‌توانید نوش جان کنید، می‌توان به سوجوک، یوفکا، کاوورما، سیمیت، لاهمعجون، دوروم، ایشلی کوفته، بال (عسل)، کونفه و … اشاره کرد.

گردشگری رمضان ظرفیتی مغفولدر ایران

مالزی
ماه مبارک رمضان در مالزی مخصوصا به برپایی بازار‌های غذا شهرت دارد که در آن انواع مختلفی از تنقلات سنتی، خوراکی‌ها و دسر‌های مختلف به فروش می‌رسد. بسیاری از این خوراکی‌ها منحصر به مالزی و نتیجه‌ی تنوع فرهنگی ملی این کشور است. مردم محلی اغلب به این بازار‌ها می‌روند و این امر سبب شده که گردشگران و کسانی که روزه نیستند، علاقه‌ی زیادی برای بازدید از این بازار‌ها و تعامل با مردم محلی آن پیدا کنند.

مردم محلی و خانواده‌ها گردشگران را به مراسم افطار و جشن‌های خود دعوت می‌کنند.این جشن‌ها همچنین شامل اجرا‌های ویژه مانند رقص‌های سنتی نیز می‌شود. مساجد کوالالامپور، با داشتن معماران مدرن بیشتر، تلفیقی از طراحی سنتی و مدرن است. از خوشمزه‌ترین غذا‌هایی که در کوالالامپور برای افطار سرو می‌وشد، می‌توان به Bubur Lambuk، ناسی داگانگ، ساتای، ناسی کاندار و … اشاره کرد.

گردشگری رمضان ظرفیتی مغفول در ایران

لزوم تقویت گردشگری رمضان در ایران

در ایران با وجود فراهم بودن زمینه لازم برای پذیرایی از گردشگران در ماه مضان، تنوع قومی و سنتی در برپایی ماه رمضان در بین اقوام ایرانی و وجود اماکن مذهبی و زیارتی، تاکنون نتوانسته ایم از ظرفیت‌های موجود در این زمینه نهایت استفاده را ببریم.نقاره زنی، نواختن ساز‌های کوبه ای، شب زنده داری در شب‌های قدر، سفره‌های نذری، آیین‌های برگزاری مراسم سحر و افطار از جمله آیین‌هایی هستند که همه ساله در ماه رمضان انجام می‌شوند و ظرفیت لازم برای تبدیل شدن به یک جشنواره مردمی را دارند.

رسیدن به یک جمع بندی ضروری است 

قبل از اینکه بحث ضرورت تقویت گردشگری رمضان در ایران مطرح شود ابتدا باید پاسخ این سوال را داد که آیا در ماه رمضان ترویج سفر به ایران ضرورت دارد؟ برای پاسخ به این سوال توجه به دو بحث لازم است اول اینکه در این ماه درآمدهای گردشگری به دلیل کمتر شدن سفرها کاهش می یابد از سوی دیگر رفتار مسافران و گردشگران خارجی در این ماه  نیز بسیار مهم است. اگر بتوانیم این دو موضوع را حل کنیم آن موقع می توانیم راحت تر به بحث گردشگری رمضان در ایران بپردازیم.

 

 

 

 

 

 

نگاهی به نام و شخصیت امیرمومنان (ع) در اشعار پارسی؛

ثبت است نام علی بر دوامِ شعرِ ما

حضرت علی(ع)، یکی از شخصیت های والایی هستند که از نام ایشان در شعر و ادب پارسی یاد شده است.

شعر، یکی از اقسام جدایی ناپذیر در ادبیات هر کشوری است و ایران با قدمتی چند هزار ساله که شعر در تمام فرهنگ و ادب آن رخنه کرده است، از این قاعده مستثنی نیست.

شعر در لغت دارای معانی متفاوتی چون علم، دانش، درک و دانایی و در اصطلاح ادبی، یکی از اقسام دوگانه کلام(نظم و نثر) است که بوعلی سینا به عنوان فیلسوف، شاعر، موسیقیدان و همه چیز دان، شعر را سخنی خیال انگیز برشمرده است و علمای منطق و حکمای اسلامی، شعر را سخنی موزون و مُخیّل و با قصد و معنی دانسته اند.

بر کسی پوشیده نیست که شعر پارسی(فارسی) در سراسر جهان از اعتبار و جایگاه بسیار زیادی برخوردار است و شعرای پارسی(فارسی) زبان نیز در مدح افراد بزرگ و یا در خصوص موضوعات مختلفی، لب به سرودن شعر گشوده اند که حضرت علی(ع) از جمله شخصیت های والایی هستند که در تاریخ شعر ایران زمین، نام زیبای ایشان به بسیاری از اشعار، روح و جان تازه ای بخشیده و آن ها را ماندگار کرده است؛ به طوری که برخی از شاعران پارسی(فارسی) زبان در مدح و وصف این شخصیت برجسته، شعرهای زیبایی را سروده اند که در این مطلب به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

بعضی از پژوهشگران و اساتید زبان و ادبیات پارسی (فارسی) می گویند نخستین کسی که نام امیر مومنان (ع) را با لقب «حیدر» در تاریخ زبان و ادبیات کشور مطرح می کند، «مجدالدین ابوالحسن کسایی مروزی» شاعر ایرانی است که در یکی از ابیات خود، این طور به مدح حضرت علی(ع) می پردازد:

«مدحت کن و بستای کسی را که پیمبر/ بستود و ثنا کرد و بدو داد همه کار” و در ابیاتی دیگر، نخستین امام شیعیان(ع) و پیامبر خاتم(ص) را این چنین توصیف می کند: « آن کیست بدین حال و که بوده است و که باشد / جز شیر خداوند جهان، حیدر کرار؟/ این دین هدی را به مثل دایره‌ای دان/ پیغمبر ما مرکز و حیدر خط پرگار/ علم همه عالم به علی داد پیمبر / چون ابر بهاری که دهد سیل به گلزار».

«عرفی شیرازی» از دیگر شاعرانی است که در فهرست شعرهایش به ابیات زیادی در خصوص حضرت علی(ع)  می رسیم که تعداد آن ها به بیش از صد بیت می رسد و در زمره زیباترین ها هستند؛ به طوری که در بخشی از ستایش این امام همام می نویسد: «مرا که دست بگیرد که زیر دست توام/مرا که کار گشاید که از تو خیزد کار/ شه سریر ولایت ، علی عالی قدر/محیط عالم دانش ، جهان علم و وقار/غبار صحن و سرای تو اوج هفت اورنگ/شکنج زلف سخای تو موج دریا بار/بهر دیار که آمد لوای عدل تو، ظلم/دهد درازی دست ستم بپای فرار».

«حکیم ابوالقاسم فردوسی»، یکی دیگر از شاعران پارسی زبان است که این چنین به توصیف حضرت علی(ع) می پردازد:

« تو را دانش و دین رهاند درست/در رستگاری ببایدت جست/ وگر دل نخواهی که باشد نژند/نخواهی که دایم بوی مستمند/به گفتار پیغمبرت راه جوی/ دل از تیرگی‌ها بدین آب شوی/چهارم علی بود جفت بتول/ که او را به خوبی ستاید رسول/ که من شهر علمم علیم در است/ درست این سخن قول پیغمبر است/ گواهی دهم کاین سخن‌ها ز اوست/ تو گویی دو گوشم پرآواز اوست/ علی را چنین گفت و دیگر همین/ کزایشان قوی شد به هر گونه دین/ نبی آفتاب و صحابان چو ماه/به هم بسته ی یک دگر راست راه/ منم بنده ی اهل بیت نبی/ ستاینده ی خاک و پای وصی/ اگر چشم داری به دیگر سرای / به نزد نبی و علی گیر جای / گرت زین بد آید گناه من است/ چنین است و این دین و راه من است/

بر این زادم و هم بر این بگذرم/ چنان دان که خاک پی حیدرم» که در این ابیات، راه رستگاری را پیش پای انسان می گذارد و در بخشی از آن ها می گوید که اگر دوست داری به بهشت بروی، پیرو راه پیامبر(ص) و جانشینان او باش و به گفتار و سخنان آن ها عمل کن و تاکید می کند که من این گونه دوستدار پیامبر(ص) به دنیا آمدم و به همین صورت زندگی ام را می گذرانم و بدان که من خاک پای علی(ع) هستم.

همچنین، عطار نیشابوری در بخشی از اشعار خود درمورد فضیلت و توصیف امیر مومنان(ع) می گوید: «خواجه ی حق پیشوای راستین/کوه حِلم و بابِ علم و قطب دین/ساقی کوثر، امام رهنمای/ابن عم مصطفا، شیرخدای/مقتدا بی‌شک به استحقاق اوست/مفتی مطلق علی الاطلاق اوست/چون علی از غیبهای حق یکیست/عقل را در بینش او کی شکیست/گاه در جوش آمدی از کار خویش/گه فرو گفتی به چه اسرار خویش/در همه آفاق هم دم می‌نیافت/در درون می‌گشت و محرم می‌نیافت» و خواجه حافظ شیرازی هم در یکی از رباعیات خود بدین صورت از ساقی کوثر یاد می کند: « مردی ز کننده ی در خیبر پرس/اسرار کرم ز خواجه ی قنبر پرس/گر طالب فیض حق به صدقی حافظ/سر چشمه ی آن ز ساقی کوثر پرس» و سعدی نیز در بیت «جوانمرد اگر راست خواهی ولیست/کرم پیشه ی شاه مردان علیست» به جوانمردی مولای متقیان(ع) اشاره می کند.

گفتنی است که این ابیات، گوشه ای از اشعاری هستند که در وصف و مدح حضرت علی(ع) بیان شده اند و در این میان، غزل «همای رحمت» شهریار، یکی از مشهورترین اشعار و در حقیقت مناجات ها در وصف امیرمومنان (ع)است که به گفته بسیاری از پژوهشگران و استادان زبان و ادبیات پارسی(فارسی)، اخلاص و ارادت این شاعر شیرین سخن به حضرت را نشان می دهد که موردتوجه و تحسین بسیاری از افراد، شاعران و علمای دین نیز قرار گرفته است.

«همای رحمت»

«علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را/که به ما سوا فکندی همه سایه هما را/دل اگر خداشناسی همه در رخ علی بین/به علی شناختم من به خدا قسم خدا را/به خدا که در دو عالم اثر از فنا نماند/چو علی گرفته باشد سر چشمه بقا را/مگر ای سحاب رحمت تو بباری ارنه دوزخ/به شرار قهر سوزد همه جان ما سوا را/برو ای گدای مسکین در خانه علی زن/که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را/بجز از علی که گوید به پسر که قاتل من/چو اسیر تُست اکنون به اسیر کن مدارا/بجز از علی که آرد پسری ابوالعجائب/که عَلَم کند به عالم شهدای کربلا را/چو به دوست عهد بندد ز میان پاکبازان/چو علی که می تواند که بسر برد وفا را/نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت/متحیرم چه نامم شهِ مُلک لافتی را/بدو چشم خون فشانم هله ای نسیم رحمت/که ز کوی او غباری به من آر توتیا را/به امید آن که شاید برسد به خاک پایت/چه پیامها سپردم همه سوز دل صبا را/چو تویی قضای گردان به دعای مستمندان/که ز جان ما بگردان ره آفت قضا را/چه زنم چونای هردم ز نوای شوق او دم/که لسان غیب خوشتر بنوازد این نوا را/«همه شب در این امیدم که نسیم صبحگاهی/ به پیام آشنایی بنوازد آشنا را»/ ز نوای مرغ یا حق بشنو که در دل شب/غم دل به دوست گفتن چه خوشست شهریارا».

 

 

 

شانس ١ به ۱۲۰۰ برای برنده شدن در قرعه‌کشی ایران خودرو

سی‌و هفتمین مرحله فورش فوق‌العاده محصولات ایران‌خودرو هفته گذشته برگزار و قرعه‌کشی آن روز یکشنبه انجام شد. براساس اطلاعات واصله قریب به پنج میلیون نفر برای ۴۰۰۰ دستگاه خودرو مشارکت کردند.

به گزارش ایسنا، در حالیکه طبق وعده مسئولان و مقامات صنعتی و همچنین خودروسازان، قرار است در سال جاری به‌تدریج فرآیند قرعه‌کشی خودرو برای انتخاب مشتریان نهایی حذف شود، اما همچنان آمار تقاضا برای مشکارکت در طرح‌ها و البته شرکت در این بخت‌آزمایی بالاست. البته این موضوع می‌تواند تحت تاثیر احتمال به‌روز شدن قیمت‌ها در اردیبشهت ماه باشد.

فروش با این روش که از خرداد ماه ۱۳۹۹ آغاز شده و تاکنون ادامه داشته و از نیمه دوم سال گذشته بصورت هفتگی درآمده است، از ابتدا با هدف کنترل بازار و عرضه خودرو به مشتریان واقعی شکل گرفت. هرچند که در این طرح‌ها ارائه گواهی‌نامه معتبر، نداشتن پلاک انتظامی فعال به‌نام فرد متقاضی و… به‌عنوان محدودیت اعمال شده است اما این محدودیت‌ها هیچگاه مانع درخواست‌های مازاد بر تقاضاهای واقعی نشد و همچنان بعد از گذشت قریب به دوسال از این روند همچنان تعداد متقاضیان چند برابر ظرفیت خودروهای قابل عرضه است.

فروش‌های هفتگی نه‌تنها از میزان تقاضاها کم نکرد بلکه آمار چند طرح اخیر برگزار شده خودروسازان نشان می‌دهد که آمار تقاضاها بیشتر هم شده است.

بطور مثال گروه صنعتی ایران‌خودرو هفته گذشته، سی وهفتمین مرحله از فروش فوق‌العاده‌ محصولات خود را با عرضه چهار محصول با ظرفیت در مجموع ۴۰۰۰ دستگاه خودرو اجرا کرد.

شانس برنده شدن در بخت‌آزمایی‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو که در قالب طرح‌های فروش اجرا می‌شود، از ۱۲۰۰ تقاضا برای یک خودرو فراتر رفته است؛ این موضوع نشان می‌دهد اجرای طرح‌های فروش که حالا قریب به شش ماه است بصورت هفتگی اجرا می‌شود، نه‌تنها از التهاب بازار و عطش برای مشارکت در طرح‌ها نکاسته، بلکه بیشتر بر آتش آن هیزم بوده شده است.روز یکشنبه قرعه‌کشی این طرح برگزار و منتخبان نهایی تعیین شدند. براساس آمار چهار میلیون و ۷۹۴ هزار و ۱۶۶ نفر برای ۴۰۰۰ دستگاه خودرو اعلام تقاضا کردند. براین اساس شانس برنده شدن هر نفر ١ به ۱۲۴۳ برآورده شده است. در حقیقت برای هر یک خودرو بالغ بر ۱۲۰۰ تقاضا وجود دارد. آیا همه این تقاضاها واقعی است؟ این در حالیست که چند مرحله است مادران دارای دو فرزند در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت جداگانه در این طرح‌ها شرکت می‌کنند.

علیرغم وعده حذف تدریجی قرعه‌کشی در طرح‌های فروش خودروسازان اما همانطور که اشاره شد، براساس آمار ثبت‌نامی این شیوه فروش همچنان جذاب است و عده بسیاری را برای سنجش بخت به این سو می‌کشاند. این موضوع سبب شده که هدف اصلی برگزاری این‌طرح‌ها محقق نشود و دست متقاضیان واقعی به خودروها نرسد.

طبق آمار فروش اخیر ایران‌خودرو در قالب فروش‌فوق‌العاده که برای چهار محصول پژو پارس سال با موتور XU۷P، پژو پارس سال با موتور TU۵، راناپلاس و راناپلاس با موتور TU۵P پانوراما و گیربکس شش سرعته دستی، همانطور که اشاره شد برای ۴۰۰۰ دستگاه خودرو چهار میلیون و ۷۹۴ هزار و ۱۶۶ نفر مشارکت کردند.

از این تعداد یک میلیون و ۵۹۲ هزار و ۲۰۹ نفر برای خودرو پژو پارس XU۷P و دو میلیون و ۵۴۰ هزار و ۱۹۱ نفر برای پارس tu۵ با ظرفیت ۱۵۰۰ دستگاه برای هریک ثبت تقاضا کردند. ۴۸۴ هزار و ۳۶۷ نفر برای راناپلاس پانوراما و ۱۷۷ هزار و ۳۹۹ نفر برای راناپلاس با ظرفیت هریک ۵۰۰ دستگاه شرکت کردند. براین اساس شانس برنده شدن برای خودرو پژو پارس XU۷P یک به ۱۰۶۱، برای پارس tu۵ یک به ۱۶۹۳، برای راناپلاس پانوراما یک به ۹۶۸ و برای راناپلاس یک به ۳۴۵ بوده است.

همچنین در چهارمین مرحله فروش محصولات این گروه صنعتی، ویژه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای اختصاص خودرو به مادران دارای دو فرزند و بیشتر،  ۳۰۶ هزار و ۶۸۱ تن از مادران متقاضی برای ۴۰۰۰ خودرو ثبت تقاضا کردند. از این تعداد ۱۰۷ هزار و ۸۲۷ نفر برای پژو پارس XU۷P و ۱۷۱ هزار و ۸۲۱ نفر برای پارس tu۵  با ظرفیت ۴۰۰۰ دستگاه برای هریک، ۱۸ هزار و ۲۱۲ نفر برای راناپلاس پانوراما و ۸۷۷۶ نفر برای راناپلاس با ظرفیت هریک ۵۰۰ دستگاه مشارکت کردند. براین اساس با توجه به بیشتر بودن میزان تقاضا از ظرفیت موجود، قرعه‌کشی برای این طرح نیز صورت گرفت.

در دیگر خودروساز بزرگ کشور نیز این رویه دیده می‌شود اما به نسب کمتر و متعادل‌تر. بطور مثال در آخرین طرح فروش فوق‌العاده سایپا، ۱۷ هزار و ۶۶۲ نفر برای ۳۲۵۰ دستگاه خودرو ثبت تقاضا کردند و براین اساس شانس برنده شدن آن‌ها یک به پنج برآورد شده است.

در طرح مذکور ۵۵۰ هزار و ۹۳۶ نفر برای ۴۲۵۰ دستگاه خورو ثبت تقاض کردند. از این تعداد ۱۲۰۰ نفر برای ۱۲۰۰ دستگاه تیبا، ۷۶۷۹ نفر برای سایپا ۱۵۱ با ظرفیت ۱۰۰۰ دستگاه، ۸۸ هزار و ۲۹۰ نفر برای ۱۷۵ دستگاه کوییک معمولی و ۱۰۵ هزار و ۸۵۹ نفر برای ۳۰۰ دستگاه ساینا ثبت‌نام کردند. همچنین در طرح حمایت ویژه مادران نیز ۱۰ هزار و ۷۶۹ نفر برای ۱۲۰۰ دستگاه تیبا، ۳۷۳۸ نفر برای ۱۷۵۰ دستگاه کوییک معمولی و ۳۱۵۵ نفر برای ساینا S مشارکت داشتند.

در طرح ویژه مادران در محصولات گروه سایپا نیز باتوجه به تقاضای بیش از ظرفیت قرعه‌کشی انجام و شانس برنده شدن یک به ۱۲۹ برآورد شده است.

هرچند که اوضاع در سایپا بهتر است اما همچنان میزان تقاضای کاذب بسیار بالاست. این موضوع نشان می‌دهد نه‌تنها طرح‌های فروش، بازار و میزان تقاضاها را کنترل نکرد که بلکه بازار با هیجان بیشتر نیز روبرو است.

 

 

 

 

 

 

 

ررسی وضعیت طرح های مسکن در خراسان جنوبی؛

پیشرفت مسکن ملی با آمارسازی/گلایه متقاضیان مسکن ملی از نبود زیرساخت ها برای ساخت و ساز

در حالی که مسئولان متولی مسکن خراسان جنوبی از رتبه دار بودن استان در اجرای طرح ملی مسکن سخن می گویند، اما متقاضیان مسکن همچنان از شرایط موجود ناراضی بوده و از نبود زیرساخت ها و وعده های تکراری مسئولان گلایه دارند.

به گزارش خبرنگار خاورستان،مسکن به عنوان یکی از مهم ترین نیازها و اولویت خانوارها همیشه مورد تاکید و توجه بوده و از همین رو هم دولت های مختلف برنامه های متعددی را برای خانه دار شدن مردم در قالب اجرای طرح های مسکن دنبال کرده اند.

طرح مسکن مهر گرچه با اشکالاتی هم همراه بود، اما توانست نیاز بسیاری از مردم را تامین و سقفی برای نجات از اجاره نشینی باشد. اما یکی از اساسی ترین انتقادات به دولت یازدهم و دوازدهم، بی توجهی به حوزه مسکن و عدم برنامه ریزی برای تامین این نیاز اساسی بود. علاوه بر این بی برنامگی؛ در همین دولت هم قیمت مسکن به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرد و به چند برابر رسید، به طوری که قشر متوسط به پایین جامعه کاملا از خانه دار شدن ناامید و آرزو به دل ماندند. در پایان سال ۱۳۹۸ و اواخر دولت دوازدهم هم طرح اقدام ملی مسکن رقم خورد و پس از آن هم دولت سیزدهم با شعار تولید یک میلیون مسکن در سال، طرح نهضت مسکن را اجرایی کرد.

گفتنی است؛ سهمیه خراسان جنوبی ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در چهار سال آینده است که از این تعداد ۲۲ هزار واحد شهری و ۱۸ هزار واحد مسکن روستایی است.

در حالی طرح نهضت مسکن در حال اجراست که هنوز متقاضیان طرح ملی مسکن هم از مشکلات موجود و پیش رو می نالند.

عدم تامین زیرساخت برای شروع ساخت و ساز

سورگی نماینده متقاضیان مسکن ملی در بیرجند در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: در حالی که هم اکنون یک سال و ۵ ماه از زمان واگذاری زمین و ۴ ماه از زمان صدور اولین پروانه ساخت طرح مسکن ملی در بیرجند می گذرد، اما متاسفانه هنوز هم متقاضیان مسکن در این طرح با مشکلات متعددی مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه تعدادی زیادی از متقاضیان که موفق به اخذ پروانه ساخت شده اند، با وجود فراهم نبودن امکانات زیر ساخت، شروع به ساخت و ساز کردند، افزود: علی رغم اینکه در جلسه کمیسیون‌ماده ۵، نمایندگان دستگاههای خدمات رسان برای همکاری با متقاضیان قول مساعد دادند، ولی متاسفانه با مراجعه متقاضیان به این ادارات و ارائه درخواست برای ایجاد انشعاب موقت آب و برق، همکاری لازم صورت نمی گیرد.

او بیان کرد: در این خصوص اداره آب و فاضلاب برای دادن انشعاب آب موقت، واریز مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان و ارائه چک به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را بابت ضمانت از متقاضیان مطالبه کرده است. با توجه به نبود شبکه برق در محل احداث پروژه هم؛ شرکت برق حتی درصورت ایجاد شبکه برق، کشیدن کابل موقت و‌ رسیدگی به  درخواست کتبی متقاضیان را هم به بعد از ریختن بتن سقف منوط کرده است، درحالی که به محض بتن ریزی سقف، باید عملیات آب رسانی از طریق پمپاژ آب به طبقات بالا صورت پذیرد، در غیر اینصورت بتن کیفیت خود را از دست خواهد داد.

نماینده متقاضیان مسکن ملی در بیرجند اظهارکرد: یکی از مشکلات دیگر این است که متاسفانه برخی از دستگاههای خدمات رسان به بهانه عدم جدول کشی معابر فرعی، شروع ایجاد شبکه آب و برق را به تعویق انداخته اند، از طرف دیگر شهرداری هم مدعی است که اراضی ۲۷ هکتاری مسکن ملی تحویل شهرداری نشده تا عملیات جدول کشی را آغاز کند. بهانه دیگر شهرداری هم این است که به دلیل مصادف شدن جدول کشی معابر با ساخت و ساز واحدها، امکان تخریب و آسیب جداول وجود دارد، در حالی که می توان با نقشه برداری، در هر معبر  فرعی یک یا چند تیرچه بلوک را جانمایی کرد تا دستگاههای خدمات رسان برای برپا کردن شبکه آب و برق معطل نمانند.

توقف ساخت و تحمیل ضرر به دلیل نداشتن نقدینگی

سورگی ادامه داد: یکی از مشکلات دیگر این است که بسیاری از گروه های ساخت که موفق به اخذ پروانه هم شده اند، به دلیل اینکه یک یا دو نفر از اعضای گروه توان واریز سهم آورده برای خرید آهن الات و بتن را ندارند، عملیات ساخت متوقف شده است. این در حالی است که از زمان انعقاد قراردادشان با مجری و شروع قرارداد می گذرد و افزایش قیمت آهن آلات و سیمان نیز باعث ایجاد افزایش هزینه ۲۰۰ میلیون تومانی در اجرای فونداسیون، اسکلت و سقف نسبت به سال قبل شده است که این ضرر را باید اعضایی متحمل شوند که سهم آورده شان را آماده کرده اند.

ساز و کار سلب امتیاز وجود ندارد

وی افزود: متاسفانه تاکنون سازوکاری برای امکان جابجایی امتیازها فراهم نشده و موضوع سلب امتیاز متقاضیانی که سهم آورده شان را پرداخت نمی کنند هم به سختی قابل انجام است.

آورده اولیه متقاضیان همچنان مسدود است

نماینده متقاضیان مسکن ملی در بیرجند با اشاره به آورده اولیه ۴۰ میلیون تومانی توسط متقاضیان، گفت: این آورده از سال ۱۳۹۸ در حساب مسکن مسدود شده و  بخش ناچیزی از آن صرف پرداخت قرارداد آماده سازی معابر با بنیاد مسکن شده است.

سورگی افزود: متاسفانه هنوز باقی مانده این پول تعیین تکلیف نشده و مسئولین راه و شهرسازی نیز همچنان با توجیه به اتمام نرسیدن بحث  آماده سازی اراضی و هزینه های مربوط  به احداث زیرساخت، از آزادسازی مبلغ باقی مانده که نزدیک به ۴۰ میلیون تومان است، خودداری می کنند. این درحالی است که متقاضیان بارها بدلیل کاهش ارزش پول طی این دو سال، تقاضای آزادسازی این مبلغ یا هزینه کردن آن  بمنظور فراهم شدن امکانات و ایجاد زیرساخت های لازم را داشته اند.

وی بیان کرد: همچنین راه و شهرسازی مدعی است که آماده سازی اراضی برعهده صاحبان هر بلوک است و در این خصوص هیچگونه وظیفه ای ندارد. اما متاسفانه تعداد قابل توجهی از بلوک ها بدلیل اضافه بار، مستلزم صرف هزینه زیاد برای آماده سازی است که این امر  مشکلات را برای صاحبان این بلوک ها  مضاعف کرده است. در حالی که این موضوع با حمایت مسئولین از مسکن ارزان قیمت و کاهش هزینه ها منافات دارد، اما  هیچ اقدامی برای آن نمی شود.

عقب ماندگی طرح اقدام ملی در بیرجند

رضایی یکی دیگر از متقاضیان مسکن ملی بیرجند هم در گفتگو با خاورستان؛ با اشاره به اینکه متاسفانه اجرای طرح مسکن ملی در بیرجند نسبت به شهرهای دیگر استان از پیشرفت ناچیزی برخوردار بوده است، اظهارکرد: دلیل این موضوع هم به شیوه غیر اصولی گروهبندی برمی گردد که بسیار ناهمگن هستند.

وی افزود: واگذاری این طرح به گروههای ساخت دارای مزیت هایی بود، اما چون این واگذاری انجام نشد بخاطر همین هم عملا شکست خورد.

ضرر متقاضیان بر اثر بی تدبیری مسئولان

این متقاضی ادامه داد: در گام اول باید متقاضیانی که تمایل به ساخت مسکن از طریق انبوه ساز را داشتند، از متقاضیانی که علاقمند به ساخت و ساز در قالب گروه های ۵ نفره بودند، تفکیک می شدند که این کار هم با یک سازوکار بسیار ساده امکان پذیر بود.

وی بیان کرد: درگام بعدی هم باید  نرخ متعارفی به  انبوه ساز پیشنهاد می شد، اما در حالی که ساخت هر مترمربع در عمل ۳ و نیم تا ۴ میلیون تومان هزینه داشت، نباید نرخ غیرمعقولی مثل ۲ و نیم میلیون تومان پیشنهاد می شد تا انبوه ساز عقب نشینی کند. در واقع بسیاری از متقاضیان به امید اینکه قرار است پروژه به انبوه ساز واگذار شود، در این طرح ثبت نام کردند و اکنون هم که پروژه به بن بست رسیده، با تعیین نرخ ۶ میلیون تومان برای ساخت هر متر مربع با انبوه ساز به تفاهم رسیده اند که این بی تدبیری ضرر و زیان هایی را بر متقاضیان تحمیل کرد.

رضایی گفت: از طرفی باید به متقاضیانی که خودشان تمایل به ساخت در قالب گروه ساخت داشتند، فرصت کافی  داده می شد تا با شناسایی افراد در جمع فامیل یا دوستان، گروهبندی خودشان را انجام می دادند. اما در این خصوص فقط دو روز سایت باز شد  و افراد فرصت کافی برای انتخاب هم گروهی های خود نداشتند، به همین دلیل این گروهبندی بصورت خودکار انجام شد و بیشتر گروه های ساخت در گروه همگن نیستند.

بی تفاوتی مسئولان نسبت به مسائل متقاضیان

وی با اشاره به اینکه یکی از  محوری ترین شعارهای دولت ساخت یک میلیون واحد مسکونی در طی یک سال است، گفت: اما یکی از مسائل؛ عدم جدیت و نبود اراده واحد در مسئولین ذی ربط برای تسریع در کار است، وقفه طولانی مدت روند اخذ پروانه، به دلیل کارشکنی دستگاه صدور پروانه بود که این موضوع نشان می دهد که طرح ساخت مسکن حتی در دستگاه بالادستی مانند استانداری هم جدی گرفته نمی شود. این در حالی است که در چند  شهرشاهد این بودیم که شهرداری  تمام تخفیفات تعیین شده را اعمال کرد و با تسهیل در روند اخذ پروانه، پیشرفت پروژه ها بسیار چشمگیر بوده است.

او یادآور شد: یکی از مشکلات دیگر مازاد تراکمی است که شهرداری بیرجند خلاف مصوبه کمیسون ماده ۵ ، از متقاضیان دریافت کرد که این رقم در برخی از گروه ها به ۲۱ میلیون تومان هم رسید. در حالی که این موضوع بارها به مسئولین گوشزد شد ولی متاسفانه هیچ رسیدگی به آن نشد؛ تا اینکه در جلسه اخیر شورای مسکن استان، این موضوع توسط نمایندگان متقاضیان مطرح و معاونت عمرانی استانداری برآن صحه گذاشته و تاکید کرد که پول دریافت شده باید به متقاضیان برگشت داده شود. بر همین اساس به نظر می رسد که برای اجرای طرح مسکن و خانه دار شدن مردم، اتفاق نظری بین مسئولان وجود ندارد .

اعتمادی به وعده های مسئولان نیست

این متقاضی مسکن ملی با بیان اینکه یکی از محورهای جلسه اخیر شورای مسکن و خواسته متقاضیان، ضرورت در  تامین انشعاب آب و برق بود، گفت: البته این موضوع در جلسه کمیسون ماده ۵ در سال ۱۳۹۹ هم مطرح شد و نمایندگان دستگاه های خدمات رسان هم وعده دادند تا زیرساخت های لازم در این خصوص را تامین کنند، اما متاسفانه تاکنون هیچ گونه برنامه ریزی مدونی برای کشیدن انشعاب های اصلی و‌ موقت انجام نشده است.

رضایی افزود: در جلسه شورای مسکن که اخیرا برگزار شد هم برای تامین این انشعابات وعده داده شد، اما متاسفانه اعتمادی به این وعده ها نیست و از طرف دیگر شرایطی که برای تامین انشعاب موقت برای مثال از سوی اداره آب و فاضلاب گذاشته شده، به نحوی است که متقاضیان ترجیح می دهند تا از خیر کشیدن انشعاب موقت بگذرند.

آمارسازی مسئولان

یکی دیگر از متقاضیان مسکن ملی بیرجند هم در این خصوص گفت: در حالی که هنوز طرح نهضت مسکن به مرحله اجرایی نرسیده است، اما متاسفانه مسئولان راه و شهرسازی مدعی پیشرفت این طرح و قرارگرفتن خراسان جنوبی در رتبه های اول اجرای این طرح هستند و در این خصوص هم از آمار طرح اقدام ملی و همچنین بعضاً مسکن مهر استفاده کرده و آن را در قالب کلی طرح مسکن گزارش می دهند. این موضوع هم با این توجیه انجام می شود که تمامی این طرح ها در قالب طرح نهضت مسکن ادغام شده است.

حمیدی با اشاره به اینکه بیشتر متقاضیان و ثبت نام کنندگان در طرح اقدام ملی مسکن، مربوط به شهر بیرجند هستند، افزود: اما هم اکنون این طرح در سایر شهرها به غیر از بیرجند در حال اجرا است، ولی در بیرجند به غیر از فاز ۳ ارتش، بقیه واحدها هنوز اجرایی نشده است.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در خصوص طرح نهضت ملی مسکن در شهر بیرجند، هنوز هم موقعیت زمین ها قطعی و اعلام نشده است، تصریح کرد: اگر قرار باشد طرح نهضت ملی مسکن با همان فرمان طرح اقدام ملی جلو برود، نتیجه آن همین وضعیتی است که هم اکنون در بیرجند شاهد آن هستیم.

بر اساس اولین جلسه شورای مسکن استان در ۲۵ فروردین ماه امسال و به گفته معاون عمرانی استانداری، تقریبا مشکل زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در تمامی شهرهای استان رفع شده و در برخی شهرها که محدودیت زمین وجود ندارد، ویلاسازی مسکن ملی در اولویت قرار می گیرد. همچنین در این جلسه مقرر شد تا در سایت‌های مسکن ملی از جمله سایت ۲۷ هکتاری بیرجند، ۵۰ و ۲۰ هکتاری طبس دستگاه‌‎های خدمات‌رسان به‌ویژه آب و برق، زیرساخت‌های لازم را در دستور کار قرار دهند تا متقاضیان با مشکل مواجه نشوند. در این خصوص مصوب شد تا ظرف ۲۰ روز آینده نسبت به تامین انشعاب آب موقت و انشعاب برق در سایت ۲۷ هکتاری بیرجند، تا ۲۰ اردیبهشت نسبت به تامین انشعاب آب موقت در سایت ۷۹ هکتاری طبس و تا پایان اردیبهشت هم نسبت به تامین آب و برق سایت ۵۰ هکتاری طبس اقدام شود.

۵۶ واحد طرح اقدام ملی در مرحله نازک کاری

علیرضا عباس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: با وجود مشکلات پیش روی طرح  اقدام ملی مسکن، خراسان جنوبی جزو معدود استان هایی است  که توانسته  ۵۶  مورد از واحدهای این طرح را به مرحله نازک کاری برساند.

وی با بیان این که طبق تشخیص دولت، تأمین مسکن از نیازهای اساسی مردم است، تأکید کرد: دستگاه های اجرایی باید با کار ضربتی به این موضوع ورود کنند تا مسئله مسکن مردم تا حدود زیادی حل شود، زیرا با شیوه عادی و با ساز وکار معمول اداری موجود اگر قرار بود این مهم اتفاق بیفتد، باید تا حالا به سرانجام می رسید، لذا باید با سرعت و کیفیت ساز و کارهای اجرایی تغییر کند و به عبارتی متحول شود.

عباس زاده با بیان این که دولت های گذشته و فعلی تا کنون سه طرح ویژه جهت  مسکن دار کردن مردم اجرا کرده اند، ادامه داد: اولین طرح در راستای مسکن دار کردن مردم،  طرح مسکن مهر بود که با اجرای آن   ۳۱ هزار و ۲۴۵ نفر در استان خانه دار شده اند و بر این اساس خراسان جنوبی،  رتبه ۴ کشور را  به دست آورده است. طرح اقدام ملی مسکن هم در اواخر دولت گذشته اجرا شد که در این  طرح نیز ۵ هزار و ۹۷۰ نفر در خراسان جنوبی ثبت نام کرده اند.

او با اشاره به طرح ملی  نهضت ملی مسکن و ساخت ۴ میلیون مسکن طی ۴ سال توسط دولت سیزدهم، گفت: سهم استان از این طرح بیش از ۴۰ هزار واحد می باشد که این سهمیه، غیر از ۵ هزار و ۹۷۰  واحد مسکن اقدام ملی است که زمین آن تأمین شده و در اختیار مردم قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: در طرح نهضت ملی مسکن تا این لحظه ۵۳ هزار و ۳۸۶  نفر از  شهروندان ثبت نام کرده اند که در مرحله پایش و بررسی اطلاعات قرار دارند لذا برای کسانی که واجد شرایط نهایی شناخته می شوند، پیامک ارسال می گردد و می توانند از تسهیلات این طرح استفاده نمایند.

وی با بیان این که تسهیلات، زمین رایگان دولتی جهت ساخت واحد مسکونی به صورت انفرادی، گروهی و یا انبوه سازی در اختیار مردم قرار می گیرد، اذعان داشت: در مراحل بعدی، موضوع واگذاری، آماده سازی زمین ها ، صدور پروانه های ساختمانی، ساخت مجموعه ها ، صدور پایان کار و تحویل واحدها به مردم است .

عباس زاده با بیان این که طرح نهضت ملی مسکن در مناطق شهری کشور اجرایی می شود، گفت: برای ما هیچ تقسیم بندی خاصی در خصوص طرح مسکن مهر، طرح اقدام ملی و طرح نهضت ملی وجود ندارد و ما همه طرح ها را در قالب نهضت ملی مسکن می بینیم. در حال حاضر در خصوص طرح مسکن مهر مشکلی وجود ندارد، طرح اقدام ملی در حال اجراست و برای اجرای طرح نهضت ملی نیز در همه ۳۱ شهر استان، زمین تأمین شده  که کار بسیار بزرگی بوده است.

ثبت نام حدود ۷۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن

وحید داعی مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی نیز ضمن اشاره به اهمیت طرح نهضت ملی مسکن که طرح مهم و راهبردی و اولویت دولت سیزدهم است، افزود: قریب به ۷۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند و با پالایش های انجام شده،  تاکنون ۳۵ هزار نفر واجد شرایط شناخته شده اند.

وی گفت: بیشترین ثبت نام مربوط به مرکز استان و شهر بیرجند است که نزدیک به ۲۴ هزار نفر ثبت نام کردند و کمترین مربوط به شهر ماژان با سه نفر ثبت نامی است که زمین برای همه متقاضیان تامین شده است. همچنین ۳ هزار و ۲۰۰ نفر مجرد نیز در طرح نهضت ملی مسکن استان ثبت نام کرده اند.

رتبه اول خراسان جنوبی با تامین ۱۵۳ درصدی زمین

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اعلام  تامین ۱۵۳ درصدی زمین در خراسان جنوبی تصریح کرد: سهمیه استان در طول چهار سال از ۴ میلیون مسکن، ۲۲ هزار واحد مسکن خواهد بود که هم اکنون بالغ بر ۳۶ هزار واحد زمین تامین شده است و با توجه به نسبت تامین زمین به سهمیه ساخت در سال اول، استان خراسان جنوبی با تامین ۱۵۳ درصدی زمین، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

داعی با اشاره به اینکه گام اول در طرح نهضت ملی مسکن، تامین زمین است که این امر در استان خراسان جنوبی با موفقیت انجام شده است، بیان کرد: گام دوم تعیین تکلیف متقاضیان است که پالایش ها در حال انجام بوده و مرحله بعدی بحث ساخت خواهد بود که برای ۷ هزار واحد عملیات ساخت انجام شده است.

وی گفت: سیاست ما در شهرهای کوچک واگذاری به صورت گروه های انفرادی ساخت است که  زمین در اختیار متقاضی قرار داده می شود و ساخت توسط خود متقاضی و کمک راه و شهرسازی استان انجام خواهد شد.

داعی افزود: از ۴۰ هزار واحد مسکن در خراسان جنوبی ۱۸ هزار واحد سهمیه مسکن روستایی است که توسط بنیاد مسکن تامین زمین انجام شده و عملیات اجرایی آن در حال انجام است.

وی در پایان با اعلام اینکه استان خراسان جنوبی چهارمین استان در کشور است که پرونده مسکن مهر را تکمیل کرده است و هیچ واحد بلاتکلیفی در استان وجود ندارد،ابراز امیدواری کرد که طرح نهضت ملی مسکن  نیز در استان خراسان جنوبی به بهترین شکل ممکن اجرایی شود.

 

 

 

 

افشای راز جسد زن‌ تنها در قطار کرمان مشهد

فرمانده پلیس راه آهن کشور از کشف تریاک در کالبد شکافی از جسد قاچاقچی فوت شده در قطار کرمان مشهد خبر داد.

به گزارش ایسنا، سردار حشمت اله ملکی در این‌باره گفت: با اعلام مرکز کنترل ترافیک ایستگاه راه آهن مشهد مبنی بر فوت یک مسافر زن در قطار کرمان به مشهد، موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارکنان انتظامی و آگاهی پلیس راه‌آهن خراسان قرار گرفت. در ادامه پس از ورود قطار به ایستگاه راه آهن مشهد بلافاصله مأموران این پلیس با همراهی کارکنان اورژانس در کوپه مسافر فوت شده حاضر و پس از بررسی های اولیه، کارشناسان اورژانس علت فوت را ایست قلبی اعلام کردند.

ملکی با بیان اینکه کارآگاهان پلیس راه آهن با مشاهده وضعیت غیرعادی جسد، به چگونگی و علت فوت مسافر زن مشکوک شدند، ادامه داد: با بررسی سوابق فرد مورد نظر مشخص شد وی از جمله مسافران کثیرالسفری است که تنهایی سفر کرده و دارای سابقه حمل مواد مخدر است. با توجه به وضعیت ظاهری، مشاهدات میدانی و اظهارات هم کوپه‌ای این فرد مبنی بر وضعیت نامساعد جسمی و روحی فرد متوفی تا قبل از مرگ شک ماموران پلیس راه آهن در خصوص علت فوت و احتمال بلع و باز شدن مواد مخدر در معده این فرد تشدید شد و در همین راستا با هماهنگی لازم جسد به مرکز پزشکی قانونی استان خراسان رضوی منتقل شد.

بر اساس اعلام سایت پلیس، فرمانده پلیس راه آهن کشور افزود: در کالبد شکافی صورت گرفته بیش از یک کیلوگرم تریاک در ۳۴ بسته آب بندی شده از داخل معده زن متوفی خارج و مشخص شد که مرگ وی به دلیل بلع تریاک بوده است.

 

 

کلاهبرداری ۵۰۰ میلیونی با اجاره خانه

کارمند مشاور املاکی که با همدستی همکارش خانه‌های مردم را با جعل سند به مستأجران کرایه داده و بیش از ۵۰۰ میلیون تومان کلاهبرداری کرده بودند، دستگیر شدند.

به گزارش ایران، رسیدگی به این پرونده با شکایت مشابه تعدادی از شهروندان مبنی بر اجاره دادن محل‌های مسکونی توسط یکی از مشاوران املاک با مدارک جعلی آغاز شد. پس از آن موضوع برای بررسی تخصصی در اختیار تیمی از کارآگاهان پایگاه دهم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت و پس از تحقیقات اولیه مشخص شد، یکی از متصدیان مشاور املاک با شیوه‌ای متقلبانه از طریق سایت‌های اینترنتی افرادی را که قصد داشتند ملک خود را اجاره بدهند شناسایی و با جعل مدارک، در غیاب صاحبان ملک اقدام به تنظیم اجاره نامه کرده و بعد از تسویه حساب کامل با مستأجر واحدهای سایر افراد را بدون اجازه مالک تحویل چند مستأجر داده است.

سرهنگ سعد الله گزافی جانشین پلیس آگاهی پایتخت در این باره گفت: با توجه به متواری بودن متهم پرونده، شناسایی مخفیگاه و دستگیری این فرد در دستور کار قرار گرفت و مأموران پایگاه دهم موفق شدند مخفیگاه وی را شناسایی کنند. متهم پس از دستگیری و در بازجویی‌های اولیه به ۱۰ فقره کلاهبرداری و جعل مدارک با همکاری همدستش اعتراف کرد که در شاخه دیگری از تحقیقات متهم دوم پرونده نیز دستگیر شد.

با دستگیری متهمان پرونده همه مالباختگان این پرونده شناسایی شدند و بررسی‌ها برای سایر جرایم احتمالی متهمان در جریان است.

 

 

 

مرگ مرد بازنشسته بعد از جنایت خانوادگی

مرد میانسال که پس از قتل همسر و دخترش، اقدام به خودزنی کرده بود؛ پس از ۳ روز تسلیم مرگ شد.

به گزارش ایران، رسیدگی به این ماجرا از ساعت ۴ بامداد سه‌شنبه ۳۰ فروردین و به‌دنبال گزارش قتل مادر و دختری به بازپرس محمد حسین زارعی آغاز شد.

وقتی تیم جنایی راهی محل حادثه در لویزان شدند داخل آپارتمان طبقه اول با جسد زن ۴۷ ساله و دختر ۱۵ ساله‌اش در اتاق پذیرایی مواجه شدند. بررسی‌های اولیه حکایت از آن داشت که هر دو قربانی با جسمی مانند طناب خفه شده‌اند و از زمان مرگ حدود ۲۴ ساعت می‌گذرد.

پسر ۷ ساله خانواده وقتی از مدرسه به خانه برگشته و پدرش را با دست و پاهای خونین دیده بود با عمه‌اش تماس گرفته و از او کمک خواسته بود.

بدین ترتیب زمانی که زن جوان وارد خانه شده و با پیکر خونین برادرش و اجساد همسر و دختر او روبه‌رو شده موضوع را به پلیس اعلام کرده بود.

مرد ۵۸ ساله که از نظر جسمی و روحی وضعیت خوبی نداشت در صحنه جنایات گفت: «همسر و دخترم برایم پاپوش درست کرده بودند و می‌خواستند آبرویم را ببرند.»

او در حال انتقال به بیمارستان گفت: من بازنشسته هستم وضعیت مالی خوبی ندارم از طرفی به من گفته بودند خانه‌ای که در آن ساکن هستم را تحویل دهم. همه مشکلات دست به دست هم داد و مرا از نظر ذهنی و روحی درگیر کرد.

متهم میانسال ادامه داد: شب حادثه همسرم را در اتاق خواب خفه کردم. صبح پسرم را به مدرسه بردم و زمانی که به خانه برگشتم، متوجه شدم که دخترم از ماجرای مرگ مادرش باخبر شده است. به همین دلیل او را نیز خفه کردم و جسد همسرم را نیز به پذیرایی انتقال دادم. بعد ازساعاتی، به خاطر عذاب وجدان تصمیم گرفتم به زندگی‌ام پایان دهم و با دستگاه فرز دست و پایم را بریدم.

مرد میانسال پس از انتقال به بیمارستان تحت درمان قرار گرفت، اما کم کم هوشیاری خود را از دست داد و به کما رفت. درنهایت صبح جمعه و سه روز پس از جنایاتی که مرتکب شده بود در بیمارستان فوت کرد و به دستور بازپرس شعبه اول دادسرای امور جنایی پایتخت تحقیقات در این پرونده ادامه دارد.

 

 

 

قتل پسر ۹ ساله به دست پدر معتاد

مرد معتاد که از همسرش جدا شده و با پسر ۹ ساله‌اش زندگی می‌کرد در اقدامی جنون‌آمیز پسر‌بچه‌اش را به قتل رساند.

به گزارش ایران، افشین صالحی‌نژاد، دادستان بردسیر استان کرمان در تشریح این خبر گفت: بامداد جمعه دوم اردیبهشت پس از گزارش مرگ مشکوک یک کودک ۹ ساله در این شهرستان، بلافاصله بازپرس ویژه قتل، کارآگاهان پلیس آگاهی و نماینده پزشکی قانونی در محل حاضر شدند و از آنجا که بررسی اولیه بازپرس و ادله موجود بیانگر وقوع قتل بود، بلافاصله تحقیقات جنایی آغاز و در بازجویی‌ها و تحقیقات اولیه مشخص شد، این کودک توسط پدرش به قتل رسیده که فوراً دستور بازداشت متهم صادر شد.

بلافاصله پرونده تشکیل شد و رسیدگی به‌صورت خارج از نوبت در دستور کار این دادستانی قرار گرفت.با شروع تحقیقات از سوی تیم جنایی مشخص شد مرگ کودک در اثر ضرب و جرح ناشی از تنبیه بدنی توسط پدرش بوده و شدت جراحات وارده موجب مرگ این کودک شده است و تلاش‌های تیم پزشکی نیز برای نجات پسربچه از مرگ مؤثر واقع نشد.

دادستان بردسیر اظهار داشت: در ادامه بررسی‌ها مشخص شد پدر این کودک سابقه اعتیاد به مواد مخدر داشته و مدتی قبل نیز مادر این کودک از پدرش جدا شده و آسیب اجتماعی طلاق در کنار اعتیاد، زمینه‌ساز بروز خشونت خانگی و فوت پسربچه بوده است.

این مقام قضایی یادآور شد: میزان آسیب‌های اجتماعی در شهر نگار نسبت به سایر نقاط شهرستان بردسیر قابل ملاحظه بوده، بنابراین کاهش آن نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و ارائه راهکارهای تازه‌تر است.

وی در پایان گفت: متهم این پرونده روانه زندان شده و تحقیقات در زمینه قتل این کودک همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: با توجه به جدایی والدین طفل و مشکلات ایجاد شده برای فرزندان و نیز عدم کنترل خشم و اعتیاد متهم، وی مقتول را به نحو شدید مورد کتک‌کاری قرار می‌دهد و ضربات شدید به بدن و سر پسر ۹ ساله وارد شده که در نهایت منجر به مرگ وی شد.

دادستان بردسیر با اشاره به اینکه تحقیقات تکمیلی در این رابطه ادامه دارد، افزود: تا این مرحله از تحقیقات که توسط بازپرس ویژه قتل انجام شده، مشخص است که شخصی جز پدر در این جنایت نقشی نداشته و قاتل نیز در اظهارات خود انگیزه‌اش را تنبیه اعلام کرده و‌ بیان داشته قصد کشتن او را نداشته است.

وی تأکید کرد: پرونده مربوط به این قتل به صورت ویژه و خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*