اخبار خراسان جنوبی/

صدور فرهنگ ایرانی اسلامی با گسترش گردشگری

خراسان جنوبی در حوزه صنایع دستی قابلیت برند شدن را دارد

 

 

 

 

برپایی نمایشگاه عکس هلال در بیرجند/۲-۳

 

نمایشگاه عکس به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس جمعیت هلال احمر در بیرجند برپا شد.

در این نمایشگاه ۳۵ عکس از خدمات بشردوستانه و عام المنفعه جمعیت هلال احمر بیرجند در طی سال‌های گذشته در میدان ابوذر بیرجند به نمایش گذاشته شد.

رییس جمعیت هلال احمر بیرجند هدف از برگزاری این نمایشگاه  را آشنایی مردم بابرپایی نمایشگاه عکس به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس جمعیت هلال احمر خدمات جمعیت هلال احمر در حوزه‌های مختلف امدادی و اجتماعی عنوان کرد و گفت:  از مدیریت بیماری کرونا تا حوادث و خدمات معیشتی و حمایتی جمعیت هلال احمر در این تصاویر مشاهده می‌شود که بیانگر بیانگر اقدامات ارائه شده هلال احمر در سال‌های اخیر است

ذاکریان افزود: این نمایشگاه به دلیل قرارگیری در فضای باز و شرایط ناپایدار جوی از فردا تا ۲۴ اردیبهشت ماه به سالن استانداری انتقال داده می‌شود

 

 

 

 

گرامیداشت یاد شهدای دانش آموز شهرستان قاینات/۲

قدردانی از خانواده شهدای دانش آموز، رونمایی از کتاب خون و قلم، برپایی نمایشگاه روایت گری و افتتاح نمایشگاه دستاورد‌های دانش آموزان از جمله برنامه‌های محوری این مراسم بود

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما خراسان جنوبی، فرمانده ناحیه مقاوت بسیج شهرستان قاینات دراین مراسم با اشاره به اینکه فرهنگ ایثارگرامیداشت یاد شهدای دانش آموز شهرستان قاینات و شهادت باید در دل جوانان و نوجوانان نهادینه شود گفت: امروز وظیفه متولیان فرهنگی زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار و شهادت  است.

سرهنگ فرحبخش افزود:  صبر و استقامت مادران شهدا ستودنی است واگر این صبر نبود  قطعا ما این امنیت و آسایش را نداشتیم.

شهرستان قاینات  ۴۳ شهید دانش آموز تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده است.

 

 

 

 

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی اعلام کرد:
ترس برخی مدیران از کار/ تامین زیرساخت، شرط جذب سرمایه گذار/۳

 

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه مهیا بودن زیرساخت‌ها، شرط ورود سرمایه‌گذار به استان است گفت: جذابیت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های دانش بنیان در خراسان جنوبی فراهم شود.

جواد اشرفی در جلسه تعیین ساختگاه‌های احداث نیروگاه خورشیدی در راستای اجرای طرح احداث ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان اظهار داشت: در طرح ملی احداث ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی که در سطح کشور به‌زودی به مناقصه گذاشته می‌شود، خراسان جنوبی و ۵ استان دیگر به دلیل شرایط اقلیمی مناسب از استان‌های با ظرفیت بالا لحاظ شده‌اند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به این ه در این طرح مناقصه نیروگاه‌های ۱۰، ۲۵،۴۰ و ۵۰ مگاواتی  در خراسان جنوبی انجام می‌شود گفت: پیش‌بینی می‌شود در این طرح، میزان مناسبی از این نوع نیروگاه های خورشیدی در استان احداث  شود.

به گفته وی لازم است با همکاری دستگاه‌ها ابتدا نقاط با پتانسیل بالا در این زمینه مشخص شده و به  سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر کشور معرفی شوند.

اشرفی متذکر شد: باید به این موضوع فراتر از وظیفه سازمانی و با عرفی که در راستای توسعه استان دارید، نگاه کنید زیرا چنانچه این طرح به سرانجام نرسد، فردا مدیون مردم خواهیم بود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: تقاضای ما از دستگاه‌های اجرایی مرتبط آن است که با نگاه مثبت پای کار بیایند و مدیران در این زمینه ریسک پذیر باشند زیرا به جهت کم کاری‌های صورت گرفته در استان، ترس از کار همچنان در برخی از مدیران وجود دارد.

وی افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، محیط زیست، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و غیره بر اساس استاندارها و با کار جهادی،  پای کار بیایند تا نقاط مورد نظر هر چه سریع‌تر مشخص شود.

به گفته اشرفی انرژی خورشیدی از مزیت‌های توسعه اقتصادی استان است بنابراین باید برای شرکت‌های دانش‌بنیان جهت سرمایه‌گذاری در این حوزه، جذابیت لازم ایجاد شود.

 

 

ابلاغ تسهیلات جدید ساخت پروژه‌های خود مالک در خراسان جنوبی/۲-۳

اعطای تسهیلات جدید ساخت پروژه‌های خود مالک در خراسان جنوبی ابلاغ شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل راه و شهرسازی استان اعلام کرد: اداره کل راه و شهرسازی استان در نظرابلاغ تسهیلات جدید ساخت پروژه‌های خود مالک در خراسان جنوبی دارد نسبت به پرداخت تسهیلات ویژه و با شرایط جدید به تمام سازندگان، انبوه سازان و متقاضیان نوسازی و احداث مسکن در محلات هدف بازآفرینی اقدام کند.

داعی افزود: به استناد ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن و مصوبه جلسه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ شورای پول و اعتبار، تسهیلات ساخت مسکن برای پروژه‌های خود مالک به شرط داشتن سند مالکیت و پروانه ساختمانی در شهر‌های مختلف بر اساس سقف‌های تعیین شده با ثبت درخواست در سامانه www.saman.mrud.ir و معرفی به بانک‌های عامل قابل پرداخت است.

وی گفت: براساس این مصوبه میزان تسهیلات ابلاغی در مرکز استان ۳۵۰ میلیون تومان، در سایر شهر‌ها ۳۰۰ میلیون تومان و در روستا‌ها ۲۵۰ میلیون تومان ابلاغ شده است.

داعی افزود: مجموع دوران مشارکت مدنی ( ساخت ) و فروش اقساطی این تسهیلات حداکثر ۲۰ سال است.

وی گفت: نرخ سود این تسهیلات معادل نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار ۱۸ درصد در زمان انعقاد قرارداد است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان افزود: فروش اقساطی تسهیلات مشارکت مدنی به تعداد صرفاً یک واحد مسکونی به نام هر متقاضی قابل اقدام است.

داعی گفت: شهر‌های دارای محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهری استان شامل بیرجند، قاین، بشرویه، فردوس، سرایان، نهبندان و خوسف است.

وی افزود: پرداخت تسهیلات کمک و ودیعه اسکان موقت به مبلغ ۴۵ میلیون تومان و با نرخ سود چهار درصد و بازپرداخت ۳۶ ماهه و تخفیف هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی از سوی شهرداری‌ها از دیگر امتیازات این طرح است.

 

 

 

شناسایی تنها دو مورد مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی/۲

در شبانه روز گذشته تنها دو مورد جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانهشناسایی تنها دو مورد مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی روز گذشته از ۲۹ تست ملکولی و سریع در استان ۲ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: این دو مورد مربوط به شهرستان بیرجند است و سایر شهرستانها مورد جدیدی از این بیماری گزارش نکردند.

به گفته وی در حال حاضر ۱۴ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که از این تعداد ۲ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد یک نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است که حال این بیمار وخیم گزارش شده است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته مورد جدید فوت از بیماری کرونا در استان ثبت نشد و آمار قربانیان این بیماری همان هزار و ۴۴۷ نفر ثابت ماند.

 

 

افزایش ابر و احتمال بارش پراکنده در خراسان‌جنوبی/۲

کارشناس هواشناسی خراسان‌جنوبی گفت:افزایش ابر و احتمال بارش پراکنده در مناطق غربی استان همراه با رگبار و رعد و برق قابل پیش‌بینی بوده که خطر برخورد صاعقه نیز وجود دارد.

افزایش ابر و احتمال بارش پراکنده برای مناطق غربی خراسان‌جنوبی

فاطمه زارعی افزود: با توجه به نقشه‌ها و مدل‌های هواشناسی تا روز سه‌شنبه در استان شاهد وزش باد شدید در برخی از نقاط خیلی شدید همراه با گرد و خاک، کاهش دید افقی، کاهش کیفیت‌ هوا خواهیم بود.

 

 

 

عدم استقبال مردم از تسهیلات بازسازی بافت فرسوده/۲-۳

معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: مردم به دلیل عدم توانایی بازپرداخت، از تسهیلات بازسازی بافت فرسوده استفاده نمی کنند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران علی زاده در خصوص تسهیلات بافت فرسوده و پرداخت آن در خراسان جنوبی گفت: دلایل مختلفی سبب عدم استقبال مردم استان از این طرح شده است.

او گفت: از جمله دلایل عدم استقبال هم استانی‌ها از این طرح، عدم توانایی بازپرداخت تسهیلات از سوی متقاضیان است، زیرا ساکنین بافت‌های فرسوده، توانایی پرداخت ندارند.

علی زاده گفت: در ۵ شهرستان خراسان جنوبی از جمله خوسف، سرایان، فردوس، نهبندان و قاین این تسهیلات پرداخت می‌شود.

معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: تسهیلات با دو مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان با ۹ درصد سود و مبلغ ۵۰ میلیون تومان با ۱۸ درصد سود پرداخت می‌شود.

او گفت: این طرح، سومین راهبرد طرح ملی مسکن است و از هم استانی‌ها درخواست می‌کنیم تا نسبت به ثبت نام و شرکت در این طرح اقدام کنند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

 

استاندار خراسان جنوبی خواستار توجه به جاذبه‌های گردشگری استان شد/۳

استاندار خراسان جنوبی خواستار توجه به جاذبه‌های گردشگری استان شد

استاندار خراسان جنوبی بر ضرورت توجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به جاذبه‌های گردشگری این استان تاکید کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی “جواد قناعت” در دیدار “جواد واحدی” معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که در محل پاویون فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند انجام شد، رونق گردشگری و حفظ بناهای تاریخی را در زمره انتظارات استان از این وزارتخانه برشمرد.

این دیدار کوتاه به بحث و رایزنی درخصوص شرایط موجود استان و لزوم تقویت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان جنوبی گذشت.

آزادسازی کامل ارگ کلاه فرنگی بیرجند، تامین ساختمان اداری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از مباحث مطرح شده در این نشست بود.

 

 

 

امام جمعه بیرجند: گردشگران می‌توانند پیام‌رسان فرهنگ ایران باشند/۳

امام جمعه بیرجند: گردشگران می‌توانند پیام‌رسان فرهنگ ایران باشند

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: با برنامه‌ریزی می‌توان ضمن گسترش گردشگری، شرایطی را فراهم کرد که گردشگران پیام‌رسان فرهنگ ایران و انقلاب اسلامی باشند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز یکشنبه در دیدار “جواد واحدی” معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: مساله گردشگری، ایرانگردی و جهانگردی و صنایع دستی فرصت بزرگ و ظرفیت عظیمی است اما شرطش این است که به نحو شایسته در این حوزه کار شود و این حوزه نقش مهمی در اقتصاد و فرهنگ و در کنار این دو، نقش سیاسی نیز می‌تواند داشته باشد.

وی گفت: نقدی که در این حوزه وجود دارد این است که در گذشته احساس می‌شد هدف از این گردشگری مقصود دیگری دارد؛ حتی برخی مسوولان رده بالا می‌گفتند می‌خواهیم فرهنگ مردم را تغییر دهیم و در عمل اگر کسی به عنوان گردشگر می‌آمد گویا کارت آزادی به او داده‌اند، البته در گردشگری فرهنگ بومی مردم و اخلاق و قانون باید رعایت شود.

رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی اظهار داشت: به اسم گردشگری حتی آسیب‌های امنیتی نیز زده شد؛ نخست وزیر اسبق انگلیس به عنوان گردشگر همه جای ایران را طی کرد و هر کشوری قانون مربوط به خود را دارد که باید انجام شود لذا امیدواریم شرایط به گونه‌ای شود که گردشگران موقع ورود به ایران در کنار احترام متقابل از نظر فرهنگی اشباع شوند و پیام‌رسان خوبی برای ایران در سرزمین خود باشند.

وی افزود: در هیچ کشوری به هیچ کس به عنوان گردشگر اجازه نمی‌دهند که هر کاری بخواهد انجام دهد و امیدواریم در این دولت اهدافی که در حوزه گردشگری و صنایع دستی تعریف می‌شود، به‌گونه‌ای باشد که هم گردشگر داخلی و خارجی وقتی وارد می‌شود با یک تعریف و توصیفی مواجه شود که برای او واقعا اشباع‌کننده باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی گفت: هر منطقه از نظر فرهنگ مردم، آثار باستانی مسائل مربوط به خود را دارد که در این جهت باید جزوات علمی نوشته شود و افراد برای ارائه آن مجهز و مسلط باشند تا برای گردشگران خارجی ضمن حرمت متقابل از نظر تبیین مسائل مختلف اشباع شوند و خوشبخت برگردند، به‌گونه‌ای که پیام آنها باعث شود جمعیت گردشگر چند برابر شود.

گردشگری کویر ظرفیت بی‌بدیل خراسان جنوبی برای اشتغال‌زایی است

گردشگری کویر ظرفیت بی‌بدیل خراسان جنوبی برای اشتغال‌زایی است

معاون امور مجلس و استان‌های وزیر میراث فرهنگی نیز در این دیدار گفت: صنایع دستی و گردشگری کویر ظرفیت بی‌بدیل خراسان جنوبی برای اشتغال‌زایی و درآمدزایی است.

 جواد واحدی اظهار کرد: در دولت سیزدهم در حوزه میراث فرهنگی توفیقاتی داشتیم و تغییرات مثبتی در این زمینه حاصل شد.

معاون امور مجلس و استان‌های وزیر میراث فرهنگی با اشاره به اینکه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به واسطه قابلیت‌های زیاد در حوزه درآمدزایی و اشتغال‌زایی، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، افزود: گردشگری کویر و صنایع دستی ظرفیت‌های بی‌بدیل خراسان جنوبی برای اشتغال‌زایی است که با همگرایی می‌توان به آن رسید.

واحدی ادامه داد: امیدواریم با همکاری و هماهنگی بتوانیم شاهد رونق گردشگری و صنایع دستی در خراسان جنوبی باشیم.

 

 

به مناسبت هفته بسیج سازندگی انجام شد؛

افتتاح سومین نمایشگاه تولیدات صندوق‌های قرض‌الحسنه بسیج سازندگی/۲-۳

افتتاح سومین نمایشگاه تولیدات صندوق‌های قرض‌الحسنه بسیج سازندگی

با حضور فرمانده سپاه انصارالرضا (ع)، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، فرماندار و معاونان شهرداری بیرجند سومین نمایشگاه تولیدات صندوق‌های قرض‌الحسنه سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی در قالب ۵۹ غرفه با هدف ارائه تولیدات فعالان این صندوق‌ها در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، کشاورزی، دامپروری، صنایع دستی و غیره در میدان ابوذر بیرجند افتتاح شد.

سرهنگ مهدی هنری رئیس سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی در حاشیه افتتاح نمایشگاه عرضه مستقیم تولیدات صندوق‌های قرض الحسنه استان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه صندوق‌های قرض الحسنه بسیج در استان خراسان جنوبی بیش از ۳۱ هزار نفر عضو دارد اظهار داشت: سرمایه فعلی صندوق‌ها بیش از ۲۹ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه بسیج سازندگی برای توسعه مشاغل خرد خانگی، در بحث تسهیلات حمایت می‌کند گفت: طی سال گذشته ۶۰ نمایشگاه به صورت بخشی، شهرستانی، استانی و ملی برگزار شد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی با اشاره به شعار سال تصریح کرد: در این نمایشگاه حضور شرکت‌های دانش بنیان در حوزه تولیدات استانی و فرآوری محصولات استراتژیک کشاورزی استان را در این نمایشگاه داریم.

فعالان این حوزه تولیدات خود را از ۱۸ تا ۲۳ اردیبهشت در قالب این نمایشگاه به بازدیدکنندگان ارائه می‌کنند و همزمان با نمایشگاه استانی به مناسبت هفته جهاد سازندگی در بعضی از شهرستان‌های خراسان جنوبی نیز نمایشگاه‌های برگزار می‌شود.

آغاز ثبت نام حج تمتع در خراسان جنوبی/۲-۳

ثبت نام حج تمتع ۱۴۰۱ در خراسان جنوبی آغاز شد.

مدیر حج و زیارت استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: متقاضیان حجآغاز ثبت نام حج تمتع در خراسان جنوبی تمتع که سال ۹۹ ثبت نام و هزینه سفر خود را واریز کردند از ساعت ۱۰ صبح امروز می‌توانند برای نهایی کردن ثبت نام خود اقدام کنند.

نوفرستی افزود: متقاضیان برای قطعی کردن نام نویسی خود به مدت ۷۲ ساعت مهلت دارند از طریق مراجعه حضوری به دفتر کاروان‌ها و یا ثبت نام در سامانه reserve.haj.ir اقدام کنند که در غیر این صورت، متقاضیان از سامانه حذف خواهند و افراد رزرو جایزگزین خواهند شد.

وی گفت: در این مرحله متقاضیان زیر  ۶۵ سال و افرادی که دو دٌز واکسن کرونا دریافت کردند و دارای شرایط جسمی مناسب هستند برای ثبت نام اقدام کنند.

وی گفت: در این مرحله ۸ کاروان با ظرفیت هزار و ۱۶ زائر در استان داریم که دو کاروان اهل تسنن و مابقی تشیع هستند.

 

 

 

 

رقابت ۱۰۵ دوچرخه سوار به مناسبت هفته معلم/۷

به مناسبت گرامیداشت هفته معلم مسابقات دوچرخه سواری در بخش دانش آموزی و آزاد برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان طباطبایی رئیس هیأت دوچرخه سواری شهرستان بیرجند گفت: مسابقات دوچرخه سواری دانش آموزی و آزاد با حضور ۷۰ نفر از دانش آموزان دوره متوسطه اول، ۲۰ نفر از دانش آموزان متوسطه دوم و ۱۵ نفر در بخش آزاد برگزار شد.

او گفت: دوچرخه سواران مسیر مسابقه را از میدان راه و شهرسازی آغاز و تا روستای علی آباد، شهرک بعثت رکاب زدند که به نفرات اول تا سوم این مسابقه مدال و جوایزی اعطا خواهد شد.

طباطبایی از نبود زیرساخت مناسب برای برگزاری مسابقات گلایه کرد و گفت: با وجود اینکه رشته دوچرخه سواری علاقه‌مندان زیادی دارد اما محل مناسبی برای تمرین و برگزاری مسابقات دوچرخه سواری نداریم.

رئیس هیأت دوچرخه سواری شهرستان بیرجند گفت: علاقه‌مندان به این رشته و حتی دوچرخه سواران حرفه‌ای هم مجبورند در حاشیه خیابان‌ها و جاده‌های اطراف شهر تمرین کنند که این امر می‌تواند خطرات زیادی را برای آن‌ها به دنبال داشته باشد.

او گفت: هرچند زیرساخت‌های مناسبی برای رشته دوچرخه سواری فراهم نشده است اما تیم جوانان تریال خراسان جنوبی و تیم بزرگسالان توانسته اند به ترتیب مقامات اول و سوم کشوری را کسب کنند.

 

 

 

 

 

هلال احمر نمادی از ارج نهادن به روحیه همدلی و همکاری است

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: جمعیت هلال احمر به عنوان نمادی از ارج نهادن به روحیه همدلی و همکاری، در بحران‌ها و بلایای گوناگون طبیعی و غیرطبیعی به یاری تمامی آحاد بشر فارغ از مرزبندی‌های ملیتی، سیاسی، جغرافیایی، عقاید، تفکرات، رنگ و نژاد می‌شتابد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی جواد قناعت در پیامی به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر به این کلام مقام معظم رهبری اشاره کرد که “فرق هلال احمر با دیگر مؤسسات امدادی و کمک‌رسان این است که مربوط به فوریت‌هاست و باید مثل سربازان یک ارتش همیشه آماده باشند، باید بتوانند در هنگام حوادث حضور واقعی مؤثر و کارگشا داشته باشند، این حالت باید از همه جهات حفظ شود”.

وی افزود: مهرورزی، انسان‌دوستی و کاهش آلام بشری از مفاهیم بزرگ و مقدس مورد تاکید دین مبین اسلام است که در سیره ائمه معصومین (سلام الله تعالی علیهم اجمعین) ساری و جاری بوده و مولای متقیان امام علی (علیه السلام) نیز در این زمینه می‌فرمایند؛ “مَنْ رَدَّ عَنْ قَوْمٍ مِنَ اَلْمُسْلِمِینَ عَادِیَهَ [مَاءٍ] أَوْ نَارٍ أُوجِبَتْ لَهُ اَلْجَنَّهُ/ هر کسی سیل و آتش خطرناک یا دشمن متجاوز ستیزه‌جو را از مسلمانان باز دارد، خدا گناهش را می‌آمرزد”.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز با تاسی از مکتب ناب محمدی (صلوات الله علیه) و سیره اولیاء الهی (علیهم السلام)، خدمت به همنوع را در صدر آرمان‌های خود تعریف کرده و این مهم را به عنوان نقشه راه جامع و بی‌نقص در دستور کار مجموعه‌هایی همچون جمعیت هلال احمر قرار داده است تا به عنوان نمادی از ارج نهادن به روحیه همدلی و همکاری، در بحران‌ها و بلایای گوناگون طبیعی و غیرطبیعی به یاری تمامی آحاد بشر، فارغ از مرزبندی‌های ملیتی، سیاسی، جغرافیایی، عقاید، تفکرات، رنگ و نژاد بشتابند.

اینجانب ضمن گرامیداشت سالروز تاسیس جمعیت هلال احمر که امسال به میمنت یکصدمین سالگرد شکل‌گیری این نهاد مقدس، با شعار “یک قرن خدمت بی‌منت” به ارائه اقدامات و برنامه‌های خود می‌پردازد، این روز عزیز را به همه امدادگران عزیز تبریک و تهنیت گفته و با ایمان به این باور که؛ رشادت و ایثار، شاخصه‌های ارزشمند انسان‌های شریفی است که زندگی آنها با بشردوستی گره خورده و در حوادث و آلام مردم، با زحمات شبانه‌روزی و بدون وقفه، مرهم دردهای بی‌شمار آسیب‌دیدگان از حوادث طبیعی و بلایای غیرطبیعی هستند تا شادی را مهمان دل‌های دیگران کنند، امید آن دارم که در سایه عنایات حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ‌شاهد تداوم خدمت این ایثارگران عزیز به مردم ایران و جهان باشیم.

۸ می هر سال (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱) روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر نامگذاری شده و ۱۸ تا ۲۴ اردیبهشت در ایران هفته‌ای به همین نام است.

 

 

 

خاکشیر بشرویه به استان‌های همجوار صادر می‌شود/۲

خاکشیر بشرویه به استان‌های همجوار صادر می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه گفت: این شهرستان رتبه نخست تولید خاکشیر را در خراسان جنوبی دارد و محصول تولیدی علاوه بر تامین نیاز استان با نام و نشان بشرویه به استان‌های خراسان رضوی، کرمان، یزد و تهران ارسال می‌شود.

حسین سرچاهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بشرویه تنها شهرستانی است که علاوه بر خودرو بودن این گیاه، خاکشیر به‌صورت زراعی نیز کشت می‌شود.

وی گفت: در سال جاری ۷۰ تن خاکشیر از مزارع شهرستان بشرویه برداشت شد که نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش دارد.

مدیر جهاد کشاورزی بشرویه علت کاهش برداشت را وقوع توفان همچنین کاهش بارندگی و خشکسالی عنوان کرد و گفت: به دلیل کاهش بارندگی در سال جاری کیفیت محصولی هم مقداری افت داشته است.

وی بیان کرد: امسال ۲۱۰ هکتار از اراضی شهرستان زیرکشت خاکشیر رفته است و بیش از ۸۰۰ کشاورز در زمینه تولید این محصول فعالیت دارند.

سرچاهی افزود: خاکشیر محصولی کم‌آب با دوره رشد کوتاه است که بیشتر در داخل مزارع دیگر محصولات کشت می‌شود و می‌تواند منبع درآمد خوبی برای کشاورزان باشد.

 

 

 

ازدواج فامیلی؛ علت ۵٠ درصد معلولیت‌ها در خراسان جنوبی/۲-۳

 کارشناس مسئول دفتر پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار کرد: بیشترین معلولیت در استان و کشور مربوط به معلولیت ذهنی بوده و علت ۵٠ درصد معلولیت‌ها در استان مربوط به ازدواج‌های فامیلی است. از سقط قانونی ۹ جنین به دلیل پیشگیری از تولد نوزاد معلول در استان خبر داد.

ظریفی گفت: پارسال ۲ هزار و ۱٠۲ نفر از معلولین استان اقدام به تشکیل پرونده مراقبت حین بارداری کرده اند که از این تعداد برای ۹ نفر از بانوان باردار دارای معلولیت تصمیم به سقط جنین گرفته شده است.

وی بیان کرد: ۴ مرکز مشاوره برای پیشگیری از تولد نوزاد معلول و بررسی علت معلولیت در استان در حال فعالیت هستند.

ظریفی گفت: برای مادران معلول باردار استان که تحت حمایت بهزیستی هستند هزینه‌های سونوگرافی و آزمایشات ژنتیکی به صورت کاملا رایگان است.

کارشناس مسئول دفتر پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی یادآور شد: اداره کل بهزیستی با ۳ مرکز سونوگرافی در سطح استان برای انجام سونوگرافی این مادران باردار قرار داد بسته است که بعد از ارجاع مادر به سونوگرافی هزینه‌ها از سوی بهزیستی پرداخت می‌شود.

 

 

اصلاح نژاد جمعیت شتر خراسان جنوبی با پرورش لوک‌های برتر/۷

۱۰۰ لوک برتر شتر تا پایان سال به جمعیت شتر خراسان جنوبی افزوده می‌شود تا با اصلاح نژاد جمعیت شتر استان تولید گوشت و شیر شتر افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیر اجرایی طرح هاب شتر در خراسان جنوبی گفت: این ۱۰۰ لوک برتر درافزایش ۵۰ درصدی گوشت و شیر شتر با پرورش لوک‌های برتر در خراسان جنوبی ایستگاه تحقیقات شتر و گونه‌های مرتعی بجد شهرستان بیرجند پرورش می‌یابند که ژن‌های برتر شتر هستند و با اصلاح نژادی که بر روی آن‌ها انجام شده، تولید گوشت و شیر آن‌ها ۵۰ درصد بیشتر از گونه‌های معمولی شتر است.

 

حسینی افزود: ایستگاه تحقیقات شتر و گونه‌های مرتعی بجد ۳ ماه پیش با هدف تولید گونه‌های برتر ژنتیکی شتر برای گله‌های روستایی، تحقیقات بر روی گونه‌های مرتعی بومی استان و توسعه آن‌ها و تولید علوفه و شیر برای مصرف استان افتتاح شد که ۱۶۰ شتر هم اکنون در آن در حال پرورش هستند و پس از افزایش این شتر‌ها به گله‌های استان، به تدریج تمام جمعیت شتر استان از نوع اصلاح نژاد و لوک‌های برتر می‌شود.

وی گفت: ایستگاه تحقیقات شتر و گونه‌های مرتعی بجد که به مرکز نژادی شتر معروف است، به عنوان بخش پیشران طرح هاب منطقه‌ای شتر فعالیت می‌کند و ظرفیت پرورش ۵۰۰ شتر شیرده صنعتی را دارد.

حدود ۳۰ هزار نفر از جمعیت ۱۸۹ هزار نفری شتر ایران، در خراسان جنوبی قرار دارد و به دلیل پوشش گیاهی موجود در مراتع فقیرش، که مناسب خوراک شتر است بیشتر جمعیت این حیوان ارزشمند به صورت گله‌های کوچک و بزرگ در بیابان‌های استان مستقر است.

 

 

 

 

محکومیت ۵۲۳ میلیون ریالی متهم قاچاق سوخت در بیرجند/۴

متهم قاچاق سوخت در بیرجند به پرداخت ۵۲۳ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان گفت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی مستقرمحکومیت ۵۲۳ میلیون ریالی متهم قاچاق سوخت در بیرجند در پلیس راه بیرجند هنگام کنترل خودرو‌های عبوری به یک دستگاه خودروی سواری مشکوک شده که پس از توقف بازرسی‌های لازم از آن انجام گرفت.

حسین حسن پور  افزود: در  بازدید خودرو هزار لیتر گازوئیل قاچاق کشف و متهم به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به شعبه چهارم بدوی اداره کل تعزیرات حکومتی معرفی شد.

به گفته وی شعبه پس از احضار متهم و رسیدگی‌های قانونی و احراز وقوع تخلف بر اساس مدارک و مستندات موجود در پرونده، وی را به استناد بند پ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا وارز علاوه بر ضبط سوخت‌های مکشوفه به پرداخت ۵۲۳ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم کرد.

 

 

 در جلسه تودیع و معارفه مدیر کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان عنوان شد

سرمایه‌گذاری در کویر از برنامه‌های وزارت میراث فرهنگی است/۳

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سرمایه‌گذاری در زیرساخت های گردشگری خراسان جنوبی خبر داد.

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جلسه تودیع و معارفه مدیر کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان گفت: استان خراسان جنوبی قابلیت های بسیار زیادی در حوزه میراث فرهنگی و گرشگری و صنایع دستی دارد، که باید به مردم کشور شناسانده شود.
واحدی افزود: کویر رویایی این استان ،کاروانسرا ها و مساجد قدیمی در حوزه میراث، در حوزه گردشگر ی هم مکانهای طبیعی زیادی وجود دارد و در حوزه صنایع دستی نیز قابلیت های ویژه این استان است.
وی گفت: در جهت ایجاد زیر ساخت های گردشگری در استان ها گام های ویژه ای برداشته شده است و در حوزه زیر ساخت آمادگی داریم که برای سرمایه گذاران وام های ارزان قیمت از محل صندوق توسعه ملی و تبصره ۱۸ در اختیارشان قرار دهیم.
وی با بیان اینکه باید از همه ظرفیت ها و فرصت ها برای شناساندن جاذبه های استان کمک گرفت تا گردشگران خارجی و داخلی جذب شوند،گفت: مقدمه حضور گردشگران تبلیعات است که باید در این حوزه های تلاش ها بیشتر شود.
معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ما انتطار داریم تا مدیران این حوزه با احرای گفتمان سازی و پیش بردن اهداف بر اساس سیاست های دولت و با پاکدستی در جهت مبارزه با فساد گام بردارند.
معاون سیاسی امنیتی اجتماعی هم گفت: ما در خراسان جنوبی جاذبه های گرشگری فراوانی داریم که باید بیش از این برای شناساندن  و معرفط آن به  مردم کشور تلاش کنیم.
طالبی گفت: اگر با ایجاد فرصت ها جاذبه های استان را در سطح کشور به درستی معرفی کنیم از لحاظ اقتصادی کمک بزرگی به استان می شود
وی با اشاره به اینکه باید در این حوزه به حوانان میدان دهیم افزود: باید از ظرفیت ها و افکار خلاقانه جوانان در این حوزه به نحو احسن استفاده شود.
در پایان این مراسم “هادی شاهوردی” به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی معرفی و از “حسن رمضانی” مدیرکل سابق قدردانی شد.

 

 

 

 

 

 

برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی در بیرجند/۷

برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی در بیرجند
همایش پیاده روی خانوادگی گرامیداشت هفته کار و کارگر و هفته معلم با همکاری اداره کل تعاون کار رفاه اجتماعی استان، اداره کل آموزش و پرورش استان و شهرستان بیرجند، اداره کل ورزش و جوانان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان بیرجند، هیات ورزش های همگانی استان و شهرستان بیرجند، هیات ورزش کارگری استان، سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری بیرجند و بسیج فرهنگیان از ابتدای جاده بنددره آغاز و با برنامه های شاد و مفرح برگزار شد.  در پایان همایش تعداد ۲۲ هدیه ورزشی از طرف هیات ورزش های همگانی استان و ۱۸ هدیه ورزشی از طرف هیات ورزش های همگانی شهرستان بیرجند و تعداد ۱۰ عدد کارت هدیه از طرف آموزش و پرورش استان و شهرستان بیرجند به قید قرعه به شرکت کنندگان اهدا شد.

ورزشکار خراسان جنوبی مقام سوم مسابقات اسکواش کشور را کسب کرد/۷

در مسابقات قهرمانی اسکواش آزاد کشور ورزشکار خراسان‌جنوبی خوش درخشید. «امیر مهدی خراشادی» با غلبه بر حریفان قدرخود در این ماراتن ملی بر سکوی سوم ایران ایستاد.

مسابقات قهرمانی اسکواش آزاد کشور با حضور برترین‌های این رشته ورزشی به میزبانی تهران برگزار شد.

 

 

 

«اشتری» در کمپ تیم‌های ملی/۷

ملی پوش تیم ملی پارادوومیدانی جانبازان و معلولین خراسان‌جنوبی به اردو آمادگی فدراسیون پیوست.

پنجمین مرحله اردوی آمادگی تیم ملی پارادوومیدانی ایران از امروز تا تا یکم خرداد ماه در کمپ تیم‌های ملی فدراسیون برگزار می‌شود.

«علی اشتری» از خراسان‌جنوبی در معیت ۲۵ ملی پوشی معلول و جانباز کشور با سرپرستی «سیدجواد موسوی» به‌روز ترین تکنیک‌ها و تاکتیک‌های ورزشی را زیر نظر «بهمن رضایی» سرمربی و حجت‌الاسلام «احمد داعی» مربی فرهنگی ملی پوشان فرامی‌گیرد.

 

 

 

 

خودرویی دست ساز که آوازه سازنده اش به مسکو رسیده است/۲-۷

یکی از سازندگان خودرو‌های مجلل و قدیمی در فردوس، با ساخت این گونه خودرو‌ها در جهان معروف شده است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ذوق و خلاقیت منحصر به فرد یک هنرمند در شهرستان فردوس در ساخت خودرویی مجلل و قدیمی باعث شده علاقمندان دیگری هم پا درعرصه تولید بگذارند.

عسکری نیا چند سالی است که با بهره گیری از فکر و هنر خود، در کارگاهی کوچک و تنها با استفاده از یک چکش و یک دستگاه برش، خودرو‌های زیبایی تولید می‌کند.

او صفر تا صد تمام کار ساخت خودرو‌ها را خود به تنهایی و با همین ابزار محدود انجام می‌دهد که هیچکس باور نمی‌کند خودرو‌های دست ساز او، نه در کارخانه‌های خودروسازی بلکه در یک محیط کارگاهی بسیار کوچک تولید شده باشد.

ساخت خودرو با ابزار ساده جای افتخار دارد

یکی از شهروندان فردوس می‌گوید: با دیدن خودروی قدیمی ساخت دست آقای عسکری نیا، به یاد فیلم‌های دهه ۵۰ می‌افتم و خاطرات زمان قدیم برایم زنده می‌شود.

او می‌گوید: جای بسی افتخار است که یک نفر بتواند با ابزار‌های بسیار ساده، چنین خلاقیتی را از خود به خرج بدهد و خودرو‌هایی را بسازد که نظیرش هم اکنون پیدا نمی‌شود؛ شاید کارخانه های خودروسازی نیز نتوانند چنین محصولی را تولید کنند.

یکی دیگر از شهروندان فردوسی می‌گوید: اگر این خودرو را به شهر دیگری ببریم، یقینا از دیدن آن متحیر خواهند شد و گمان خواهند کرد خودرو ساخت کشور‌های پیشرفته دنیا است.

او می‌گوید: اگر از اینگونه فعالیت‌ها حمایت صورت گیرد، هم در تولید می‌تواند موثر باشد و هم زمینه را برای جذب گردشگر فراهم می‌کند.

صرف بیش از هزار و ۵۰۰ ساعت زمان برای ساخت خودرو

عسکری نیا سازنده خودرو‌های مجلل و قدیمی گفت: برای ساخت این خودرو هزار و ۵۳۰ ساعت زمان گذاشته ام و تمام کار را به جز نقاشی آن خودم انجام داده ام.

او گفت: این اولین خودرویی نیست که من می‌سازم و چندین خودروی دیگر نیز به دست خودم ساخته ام که بازتاب خوبی نیز در رسانه‌ها داشته است.

عسکری نیا گفت: به دلیل بازتاب مناسب خودرو‌های ساخته شده، از کشور‌هایی مانند روسیه و شهر مسکو پیشنهاد کار داشته ام.

سازنده خودرو‌های مجلل و قدیمی گفت: برای ساخت این خودرو، ۱۰ روز نقشه آن را در ذهن خودم تصور کردم و پس از آن شروع به ساخت کردم و سخت‌ترین کار‌های مربوط به آن را نیز انجام دادم.

 

 

 

 

«قنات» قلب تپنده کویر در چنگال خشکسالی/ برای احیای قنوات نیازمند ۱۴۳۹ میلیارد اعتبار هستیم

خشکسالی‌های ۲۰ ساله در استان خراسال جنوبی موجب خشک شدن ۳۰ درصد قنوات استان شده است. در حال حاضر سه هزار رشته قنات استان خشک شده‌اند و در صورت ادامه روند فعلی این سرمایه عظیم و یادگار ارزشمند پیشینیان نابود خواهد شد.

«قنات» قلب تپنده کویر در چنگال خشکسالی/ برای احیای قنوات نیازمند ۱۴۳۹ میلیارد اعتبار هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، آنجا که بشر از لطف و رحمت پروردگار خود غافل نشد و به‌رغم بی‌آبی و خشکی کویر، با امید و توکل، ضربان زندگی را در دل بیابان‌های بی‌آب و علف جاری کرد، یکی از زیباترین، متفکرانه‌ترین و حیات‌بخش‌ترین ساخته‌های بشری شکل گرفت و نام آن قنات گذاشته شد.

قنات، مظهر سختکوشی و خلاقیت مردان مردی است که در دل کویر، روزی خود را به سختی از اعماق زمین بیرون کشیدند و با مهندسی و خلاقیت بی‌نظیر خود، آب را کیلومترها در دل زمین جاری کردند تا کویر هرگز حسرت به دل رودهای خروشان و نهرهای پرآب نباشد.

قنات سرمایه عظیم و گران بهایی نهفته در دل زمین  بوده که در طول  نسل ها به وجود آمده و در واقع قنات از دیرینه‌ترین صنایع و یکی از شاهکارهای مهندسی نیاکان ما به عنوان قدیمی‌ترین سازه‌های آبی و مهم‌ترین منابع آب محسوب می‌شود که تأثیرات فرهنگی و اجتماعی فراوانی در حوزه بهره‌دهی خود داشته است.

قنات‌ها بخشی از میراث ملی و کهنسال ایران است که در معرض خطر خشک شدن قرار دارند، هر چند امروز تلاش می‌شود تا توجه ویژه‌ای به احیا و حفاظت از قنات شود اما هنوز هم بسیاری از این مواریث تاریخی در معرض خطر آلودگی و خشک شدن قرار دارند

خراسان‌جنوبی دومین استان قنات‌خیز کشور

خشکسالی‌های ۲۰ ساله در این استان موجب خشک شدن ۳۰ درصد قنوات استان شده که در حال حاضر سه هزار رشته قنات استان خشک شدند و در صورت ادامه روند فعلی این سرمایه عظیم و یادگار ارزشمند پیشینیان نابود خواهد شد.

مردم کویر خراسان‌جنوبی نیز که همواره با شرایط کم‌آبی روبه‌رو بوده‌اند از قنات به‌عنوان تنها راه سازگاری با کویر خشک و بی‌آب استفاده می‌کرده‌اند به‌گونه‌ای که در حال حاضر این استان با وجود بیش از شش هزار رشته قنات در رتبه نخست کشور قرار داشته و قنات‌های بجا مانده از تاریخ صدر اسلام قدمت بالای این فناوری سنتی را در استان نشان می‌دهد.

وجود ۶۲۵۲ رشته قنات در استان

«اکبر محمدی» مدیر آب و خاک امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیرجند از وجود شش هزار و ۲۵۲ رشته قنات در خراسان‌جنوبی خبر داد و اظهار داشت: سالانه ۲۶۴ میلیون متر مکعب آب از قنوات استان استحصال می‌شود.

وی با بیان اینکه آب استحصالی از قنوات استان یک چهارم آب مورد نیاز بخش کشاورزی خراسان‌جنوبی را تأمین می‌کند، بیان داشت: ۹۵ درصد از آب استحصالی صرف بخش کشاورزی و پنج درصد برای تأمین آب شرب صرف می‌شود.

مدیر آب و خاک امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی ادامه داد: ۱۱ هزار و ۸۶۹ منبع آبی کشاورزی در استان وجود دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۵۸ حلقه چاه، ۶ هزار و ۹۴۷ رشته قنات و ۲ هزار و ۸۶۴ رشته چشمه هستند.

محمدی با اعلام اینکه سالانه ۷۷۷ میلیون مترمکعب از منابع آبی بخش کشاورزی استان استحصال می‌شود، مطرح کرد: از این حجم ۵۵۲ میلیون متر مکعب از چاه‌ها، ۱۹۵ میلیون متر مکعب از قنوات و ۳۰ میلیون متر مکعب از طریق چشمه تأمین می‌شود.

۶۰ درصد قنوات استان نیازمند بازسازی

وی با اشاره به کیفیت بالای آب برداشتی از چشمه‌ها و قنوات استان نسبت به چاه‌‌ها، تصریح کرد: به طور متوسط هر رشته قنات در خراسان‌جنوبی حدود یک لیتر بر ثانیه آبدهی دارد و بیش از ۶۰ درصد قنوات استان دارای آب شرب و آشامیدنی و با کیفیت بالا هستند.

مدیر آب و خاک امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه شهرستان بیرجند با یک هزار و ۸۷۵ رشته قنات رتبه اول تعداد قنوات را در استان دارد، گفت: در حال حاضر ۶۰ درصد قنات‌های استان نیازمند بازسازی و ۳۰ درصد قنات‌ها با مشکل جدی مواجه است.

نیاز ۱۴۳۹ میلیاردی برای احیا و مرمت قنوات استان

محمدی حفر بی‌رویه چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق را سبب کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و کاهش آبدهی قنوات دانست و مطرح کرد: طول قنوات استان در مجموع ۴ هزار کیلومتر است که حدود ۳۰ درصد آن احیا و مرمت شده و مابقی نیازمند مرمت است.

وی با اعلام اینکه به‌صورت متوسط در هر کیلومتر مرمت قنات دو لیتر بر ثانیه افزایش دبی آب را داریم، اعلام کرد: در مجموع حدود هزار و ۴۳۹ میلیارد تومان برای احیا و مرمت قنوات استان نیاز است.

قنات‌ها به‌عنوان سازه‌هایی مبتنی بر خلاقیت و هوش ایرانی این روزها یکی از مهم‌ترین راهکارها برای تأمین آب و رفع مشکل کم‌آبی محسوب می‌شوند که احیای آن‌ها نیاز به توجه ویژه دارد لذا توجه به طرح‌های مطالعاتی و علمی، اختصاص اعتبار برای لایروبی و احیا و توسعه قنات‌ها می‌تواند راهکاری برای کمک به کاهش مشکل بی‌آبی در کشور باشد.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*