اخبار خراسان جنوبی/

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی اعلام کرد:
تخلف ۳۹ واحد صنفی در ماه رمضان/ محکومیت ۲ میلیارد ریالی متخلفان
حسن پور گفت: در طرح ویژه ماه مبارک رمضان ۳۹ واحد متخلف شناسایی و میزان محکومیت پرونده های بخش کالا و خدمات ۲ میلیارد و ۹۵۸ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال بوده است.

«حسین حسن پور»، در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند، اظهار کرد: طرح نظارتی ویژه ماه رمضان تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی که از ۱۴ فروردین لغایت عید فطر (۱۲ اردیبهشت ماه) جاری اجرا شد و ۳۹ واحد متخلف شناسایی و چهار واحد تذکر گرفتند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی با بیان اینکه در این طرح در بخش کالا و خدمات ۶۶۲ پرونده وارد شعب استان شد، افزود: در این مدت ۵۸۵ پرونده مختومه شده است.

حسن پور تصریح کرد: میزان محکومیت پرونده های بخش کالا و خدمات ۲ میلیارد و ۹۵۸ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال بوده است.

وی با بیان اینکه در بخش بهداشتی هم ۸۸ پرونده وارد شعب تعزیرات استان شده است که ۸۵ پرونده مختومه شده است، ادامه داد: در بخش بهداشت متخلفان به پرداخت ۴۰۷ میلیون ریال محکوم شده اند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی تصریح کرد: بخش قاچاق کالا و ارز ویژه طرح ماه مبارک رمضان نبوده است اما در این مدت هم ۵۴۱ پرونده وارد شعب تعزیرات استان شده است.

حسن پور بیان کرد: در بخش قاچاق کالا و ارز نیز ۴۳۸ پرونده مختومه و متخلفان به پرداخت ۲۰۴ میلیارد و ۸۷۸ میلیون و ۸۸۶ هزار ریال محکوم شده اند.

وی تصریح کرد: در این طرح پرونده های صنفی شامل کالا و خدمات بیشترین تخلفات را به خود اختصاص داده است.

 

 

 

 

یادداشت شهروند

دندان‌های تیز علیه سید ابراهیم رئیسی

 

ما هم از گرانی گلایه‌مندیم و ناخشنود اما خواهش میکنم به چند خط زیر توجه بفرمایید

‏کشوری که جمعیتش مرز ۹۰ میلیون است نباید اقتصادش این باشد، و رئیسی هم نیامده تا مثل روسای جمهور سابق ۴ سال اول را به رفتار نمایشی و “زود بازده” سپری کند و ۴ سال دوم که عرصه تنگ شد بگوید نگذاشتند کار کنم!

‏او میخواهد سنت شکنی کند و دست به کاری بزرگ و اساسی بزند؛ او دنبال محبوبیت نیست؛ حاضر است ۴ سال دشنام و بد و بیراه بشنود، بی تقوایی مخالفین را تحمل کند، حتی ۴ سال دوم را هم از دست بدهد، اما با تغییر ریل های مصیبت بار گذشته ،کشور را در ریل پیشرفت قرار دهد.

‏این کار شدنی است، اما تبعاتی هم دارد؛ مانند یک جراحی می ماند که درد فراوان دارد اما در نهایت منجر به درمان غده خواهد شد. ولی نکته اساسی که ما باید به آن توجه کنیم این است که این اقدامات نمیتواند بیش از این به تاخیر بیفتد؛ یعنی در گذشته به اندازه کافی تعلل صورت گرفته و ‏مردم زندگی دشواری را میگذرانند،و در ۸ سال گذشته نه در حوزه کشاورزی و دامپروری، نه در حوزه آب و برق و نیروگاه، و نه در حوزه مسکن و اشتغال و اینترنت، هیچ اتفاق مثبتی صورت نگرفته و همه این نارسایی ها به همراه خشم انباشته مردم به دولت رئیسی منتقل شده است.

هر چند در همین ۹ ماهی که رئیسی دولت را به دست گرفته، استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول بدون پشتوانه و روند تعطیلی کارخانه ها و بیکاری کارگران متوقف شده، وضمن تامین حقوق کارگران و کارمندان، ماهانه ده هزار میلیارد از بدهی های دولت روحانی نیز پرداخت میگردد.

‏اینها را بگذارید کنار موفقیت دولت در واکسیناسیون عمومی، دور زدن تحریمها و باز پس گیری منابع ایران از خارج، عضویت در شانگهای، بهبود اوضاع بورس نسبت به قبل و صدها اقدامات مثبت دیگر؛ آن وقت خواهید فهمید این دولت در یک فرصت ۹ماهه علیرغم حجم وحشتناک ویرانیها چه کار بزرگی کرده است.
‏با این وجود غربگرایان داخلی و معاندین خارجی بصورت هماهنگ در حال تخریب نظام و دولت اند و میکوشند تا مردم را علیه حاکمیت بشورانند! آنها دلسوز ملت نیستند،بلکه علت را باید در عین الاسد و حومه دمشق و مرزهای فلسطین اشغالی جستجو کرد.

دوستان مالک پشت خیمه معاویه است و دشمن در هراس!

‏نه تحریم دیگری مانده که لحاظ کنند، نه توانی برای مقابله نظامی دارند؛ قحطی کشورهایی که ایران را تحریم کرده بودند فرا گرفته و بحران انرژی و مواد غذایی جدی است. برای چنین دشمن مستاصلی زمین زدن ایران یک دستاورد گرانبها است. بدون اغراق، ایران را اگر زمین بزنند بر روسیه و چین هم فائق خواهند آمد.

و آنها ‏تنها راهشان آشوب است؛ اینکه ایران را از داخل بشکنند؛ گرانی ها بهانه خوبی است. اینها به زودی دنبال ایجاد تجمع و اعتراضات علنی در خیابانها خواهند رفت. این تنها مسیر باقی مانده آنهاست. این اتفاق بیفتد، در داخل روند اصلاح ریل گذاری رها خواهد شد
ومالک از پشت خیمه معاویه برخواهد گشت!

‏اینجا سخن بنده با غربزده ها نیست که اساسا آنها دلی در گرو وطن ندارند
همانطور که تئوریسین اصلاح طلبان بطور علنی می نویسد :
« دو پوست موز زیر پای دولت است .
اول ادامه دلار ۴۲۰۰ تومانی ،
دوم حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی »
البته که ایشان درست نوشته و مملکت پر است از این پوست موزها و مین گذاری ها، آنها بدنبال ایجاد چالش و بحران برای دولت و بلکه کلیت نظام اسلامی هستند، ولی انتظار من از انقلابیون است کسانی که دلسوخته و درد این ملت نجیب را در دل دارند و پاسدار ارزش ها و خون پاک شهدا هستند ،مقام معظم رهبری مطابق پیام نوروزی از عملکرد دولت راضی اند. بیاییم مردم را با مشکلات آشنا و صحنه را قربه الی الله برایشان تبیین کنیم

 

در تعطیلات عید فطر؛

افزایش ۴۹ درصدی تردد در جاده های خراسان جنوبی

تردد در جاده های خراسان جنوبی در تعطیلات عید فطر ۴۹ درصد افزایش یافت.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: از ۱۲ تا ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ متوسط تردد ثبت شده در ۸۰ محور تردد شماری استان ۴۹ درصد افزایش داشته است.
جلال زاده گفت: میزان تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین در استان طی این مدت جمعاً بیش از ۹۴۶ هزار دستگاه خودرو تردد داشته که از این تعداد سهم خودرو‌های سنگین و به طور میانگین ۱۶ درصد و دستگاه خور‌های سواری ۸۴ درصد از کل تردد در محور‌های استان بوده است.
وی همچنین با اشاره به اینکه تیم‌های راهداری به صورت مستمر در کنار سایر نیرو‌های امدادی مشغول به خدمت رسانی در ورودی و خروجی شهر‌ها و استان هستند، گفت: با توجه به افزایش تردد خودرو‌ها در محور‌های مواصلاتی استان، گشت‌های نظارت راهداری و ترابری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان نیز در این برهه در کنار ستاد پیشگیری از کرونا برای حفظ سلامت هموطنان به فعالیت مشغول هستند.

 

 

 

 

 

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی :

القای جدایی دین از سیاست یک فریب است/۳

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: تلاش طاغوتیان برای جدایی دین از سیاست یک فریب است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با فرمانده و کارکنان تیپ مردم پایه سپاه انصارالرضا علیه السلام که به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: عقیده یک علم است و تعهد ایجاد می‌کند، انسان به لحاظ فکری کنجکاو آفریده شده است و تمام زندگی انسان را علم پر می‌کند.

آیت الله عبادی با بیان اینکه علمی که مربوط به عقیده انسان است با انواع تعهدی که بشر برآیش پیش می‌آید، گره خورده است، گفت: اگر همه اشتغالات در جهان را طبقه‌بندی کرده و نمره بدهیم هیچ چیز به پای عقیده نمی‌رسد
وی افزود:  شیادان دنیا و طواغیت همه سعی می‌کنند به جامعه القاء کنند دین از سیاست جدا است، این فریب است و این حرف غیرعلمی و میدانی است.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: طاغوت‌های دنیا دین را تابع سیاست قرار داده‌اند و دین‌هایی که تحت سیاست‌های انحرافی است هیچ کدام دین نیست، وقتی بشر نجات پیدا می‌کند که اندیشه مطهری، امام و ائمه عادل مدیر دنیا باشد، قتل عام‌ها، کشتار علامت این است که حیات ارزش ندارد و مکتب‌های شرق و غرب اینگونه است.
آیت الله عبادی افزود:  حیات در پای عقیده دین حق ارزش پیدا می‌کند، دنیا نرخ حیات را ارزان کرده به جهت اینکه دین ندارد، نرخ حیات را در سطح بالا دین حق تعیین می‌کند، خودکشی، کشتار و قتل علامت بی‌دینی است، حقوق بشر در دنیا به حق قائل نیست و کسانی که به حقی قائل نیستند دم از حقوق می‌زنند، گفت: دنیا منتظر است این عقیده حق فراگیر شود و آن وقت مدینه فاضله به وجود می‌آید.

 

 

برگزاری همایش پیاده روی در سربیشه/۷

همایش پیاده روی خانوادگی و آئین تجلیل از کارگران نمونه شهرستان سربیشه باحضور نوری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری، راستگو معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، کهنسال سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان سربیشه، جمعی از مدیران دستگاهای اجرایی و اقشار مختلف مردم برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در پایان این همایش به شرکت کنندگان، به قید قرعه جوایز نفیسی اهدا شد.

 

 

 

 

برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی در زیرکوه/۷

همایش پیاده روی خانوادگی به مناسبت گرامیداشت هفته کار و کارگر و روز شورا با حضور محمدرضا غیرتی فرماندار زیرکوه، حجت الاسلام و المسلمین صمدی امام جمعه موقت شهر حاجی آباد، محمدکاظم ادیبیان رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان، عابدین زاده رئیس اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی زیرکوه، اعضای شورای اسلامی شهر حاجی آباد برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در این همایش تعداد ۶۰۰ شرکت کننده مسیر میدان آیت الله فقیه بمرود تا پارک شهید سلیمانی شهر حاجی‌آباد را پیاده پیمودند. در پایان به تعدادی از شرکت کننده به قید قرعه کارت هدیه، لوازم ورزشی و یک دستگاه دوچرخه اهدا شد.

 

 

 

 

 

قهرمانی نماینده خراسان جنوبی در مسابقات کاراته کشور/۷

زینب حسینی اسفاد مربی و ورزشکار ارزنده شهرستان مرزی زیر کوه موفق به کسب عنوان قهرمانی کشور شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی مسابقات کاراته قهرمانی کشور به میزبانی استان فارس و در شهر شیراز برگزار شد که ورزشکار ارزنده زیرکوهی زینب حسینی اسفاد به عنوان تنها نماینده استان خراسان جنوبی به این رقابت ها اعزام شده بود.

 

 

 

 

 

معرفی برترین دوچرخه‌سواران تریال خراسان‌جنوبی

 

مسابقات دوچرخه‌سواری تریال قهرمانی استان خراسان جنوبی با حضور قهرمانان کشوری در پیست دوچرخه سواری شهید محسن حججی بیرجند برگزار شد .

علوی رییس هیات دوچرخه سواری استان گفت: تعداد ورزشکاران ۱۴ نفر از شهرستان های بشرویه و بیرجند در رده های سنی نوجوانان(زیر ۱۶ سال) وجوانان (زیر ۱۹ سال) در شهر بیرجند در این دوره مسابقات شرکت کردند.

وی افزود: منتخبین این دوره از مسابقات، به مسابقه قهرمانی کشور که در تاریخ ۳و ۴ تیر ماه برگزار می گردد، اعزام خواهند شد.

در این مسابقات «سجاد بیدختی» بر سکوی قهرمانی مسابقات دوچرخه‌سواری تریال رده نوجوانان خراسان‌جنوبی ابستاد، «نیما جعفری» نایب قهرمان شد و «ابوالفضل دهقانپور» به مقام سوم دست یافت.

در رده سنی نوجوانان این رویداد ورزشی خراسان‌جنوبی «مهدی نصرآبادی» حائز رتبه نخست شد، «امیر ارسلان مشفقی» به مقام دوم رسید، «محمد زیبایی» جایگاه سوم را به‌دست آورد، «عباد غلامی و محمدرضا قنبری» مقام چهارم مشترک را کسب کردند.

در مراسم اختتامیه مسابقات قهرمانی دوچرخه‌سواری تریال خراسان‌جنوبی انتخاب تیم اعزامی استان به رقابت‌های کشوری با حضور «سیده‌اعظم اسلامی» معاون توسعه ورزشی اداره‌کل ورزش و جوانان، رؤسای هیأت دوچرخه‌سواری استان و شهرستان بیرجند از نفرات برتر با حکم قهرمانی و هدایای ارزنده‌ای تجلیل شد.

 

 

با حضور اعضای ستاد استقبال از دانشجویان و معاونین دانشگاه انجام شد؛

مراسم استقبال و خوش آمدگویی به دانشجویان دانشگاه بیرجند/۲

اعضای ستاد استقبال از دانشجویان و معاونین دانشگاه بیرجند صبح شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ با حضور در سراهای دانشجویی با اهدای گل به دانشجویان حاضر در دانشگاه خیرمقدم گفتند.
مراسم استقبال و خوش آمدگویی به دانشجویان دانشگاه بیرجند

به گزارش امروز خراسان جنوبی، همزمان با حضور دانشجویان دانشگاه بیرجند اعضای ستاد استقبال از دانشجویان و معاونین دانشگاه با حضور در سراهای دانشجویی و اهدای گل حضور دانشجویان در دانشگاه بیرجند را خیرمقدم گفتند.

 

پیشنهاد استاندار خراسان جنوبی:

ورزش زورخانه‌ای خراسان جنوبی مسابقات ملی را میزبانی کند

ورزش زورخانه‌ای خراسان جنوبی مسابقات ملی را میزبانی کند

استاندار خراسان جنوبی گفت: ورزش زورخانه‌ای استان برای دیده شدن و پیشرفت بیشتر، مسابقات ملی را میزبانی کند و برگزاری مسابقات در سطح ملی، به ترویج این ورزش اصیل کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت روز شنبه در دیدار اعضای هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان خراسان جنوبی افزود: از طرفی با استفاده از فرصت برگزاری مسابقات ملی، می‌توان به معرفی جاذبه‌های گردشگری و فرصت‌ها و ظرفیت‌های استان نیز پرداخت.

وی تاکید کرد: ورزش زورخانه‌ای باید با استفاده از ظرفیت مسوولیت اجتماعی بخش خصوصی حمایت شود و برای تحقق این هدف بهتر است رایزنی‌های لازم با بخش خصوصی و هلدینگ‌های فعال در استان صورت گیرد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به وجود مرام و منش انسانیت و مردم‌داری در ورزش زورخانه‌ای گفت: ورزش زورخانه‌ای قدمت زیادی دارد و به‌واسطه روحیه جوانمردی که بر آن حاکم است، از گذشته‌های دور، معمولا انسان‌های بزرگ این ورزش را تعلیم ‌می‌داده‌اند.

وی به برخی آداب و سنن ارزنده ورزش زورخانه‌ای اشاره کرد و افزود: برخی سنت‌ها همچون ورود به گود با سر خم که نشان‌دهنده تواضع و فروتنی افراد است، گواه این واقعیت بوده که انسان‌های مغرور معمولا به جایی نمی‌رسند.

قناعت با بیان اینکه ورزش زورخانه‌ای روح و جسم را توامان با هم پرورش می‌دهد گفت: تکریم انسان‌های فرهیخته و بازنشستگان در همه رشته‌های ورزشی وجود دارد، اما در ورزش زورخانه ای بیش از دیگر حوزه‌ها مورد توجه و تاکید است.

وی افزود: نکته جالب توجه در ورزش زورخانه‌ای، مدح و منقبت ائمه اطهار (ع) است که در کمتر رشته ورزشی به این شکل و سیاق دیده می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری جشن گلریزان آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد با حضور ورزشکاران این رشته گفت: این مساله هم نشان می‌دهد که ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی که ریشه ملی و دینی نیز دارد، می‌تواند احساسات پاک مردم را برانگیزد.

وی ترکیب سنی پیشکسوتان و جوانان را در ورزش زورخانه‌ای ارزشمند خواند و خاطرنشان کرد: اینکه جوان‌ها به حضور و فعالیت در ورزش زورخانه‌ای ترغیب شده‌اند، به ترویج این ورزش اصیل و فراموش نشدن آن کمک می‌کند.

قناعت با اشاره به موارد مطرح شده در این دیدار افزود: برگزاری جلسه‌ای ویژه با حضور معاونان عمرانی و اقتصادی استانداری و نیز مدیران دستگاه‌های متولی برای پیگیری درخواست‌های مطرح شده، ضروری است.

تکمیل طرح‌های زورخانه در خراسان جنوبی ۱۴۴ میلیارد تومان نیاز دارد

تکمیل طرح‌های زورخانه در خراسان جنوبی ۱۴۴ میلیارد تومان نیاز دارد

 رییس هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۹ طرح زورخانه در استان با پیشرفت فیزیکی مختلف در دست احداث است که برای تکمیل آن به ۱۴۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

هومر شکری در دیدار اعضای هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی با استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: درخواست ما اختصاص اعتبار برای تکمیل این طرح‌ها است.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی ۲۷ زورخانه در ۱۰ شهر داریم، اضافه کرد: از مجموع ۳۱ شهر در استان ۲۱ شهر فاقد زورخانه است.

رییس هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان جنوبی عنوان کرد: زورخانه شهر بیرجند با زیربنای کمتر از هزار مترمربع، ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تاکنون در زمینه اجرای این طرح بیش از سه میلیارد و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل آن به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز داریم.

شکری خاطرنشان کرد: ورزش زورخانه‌ای استان ظرفیت بالایی در زمینه مدال‌آوری دارد و برخی از اعضای هیات، مرشدان و حتی مربیان سابقه فعالیت در تیم ملی را داشته‌اند.

وی با بیان اینکه احداث هتل ورزش برای تمام ورزشکاران در خراسان جنوبی ضروری است، اضافه کرد: همچنین راه‌اندازی ستاد توسعه و ترویج فرهنگ پهلوانی با توجه به اینکه ورزشکاران این هیات در زمینه‌های مختلف از جمله کمک مومنانه، نذر خون، عیادت از بیماران و ازدواج جوانان فعالیت دارند، ضروری است.

شکری عنوان کرد: هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان جنوبی با کمبود اعتبار شدید عمرانی و جاری مواجه است و نیازمند توجه ویژه از محل منابع مختلف اعتباری است.

وی ادامه داد: باید معافیت مالیاتی که برای خیرین مدرسه‌ساز در نظر گرفته شده برای خیرین ورزش‌یار هم در نظر گرفته شود تا حضور فعال‌تری در تکمیل طرح‌های نیمه تمام ورزشی استان داشته باشند.

رییس هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان جنوبی گفت: نیاز است حمایت‌ها لازم صورت گیرد تا خراسان جنوبی از مسابقات کشوری میزبانی کند چرا که نقش موثری در معرفی استان در سطح کشور دارد.

شکری عنوان کرد: در خراسان جنوبی ۲۷۶ شهید ورزشکار داریم که از این تعداد هشت شهید باستانی‌کار بوده‌اند.

همچنین انتخاب مشاور ورزشی، حل مشکل اشتغال ورزشکار با بکارگیری در طرح‌های تولیدی و صنعتی، راه‌اندازی موزه ورزش، نامگذاری میدان و بلوار پهلوانی، مشارکت شهرداری‌ها در تکمیل زودخانه‌ها و واگذاری خودرو به هیات زودخانه‌ای از دیگر درخواست‌ها رییس هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان جنوبی در دیدار با استاندار بود.

 

 

 

تجهیزاتی که متخصص ندارد/تعطیلی۳ساله سونوگرافی تامین اجتماعی فردوس/۲-۷

تجهیزاتی که متخصص ندارد/تعطیلی۳ساله سونوگرافی تامین اجتماعی فردوس

تعطیلی سه ساله دستگاه سونوگرافی بیمارستان تامین اجتماعی فردوس موجب نارضایتی بیمه‌شدگان شده و خواستار رسیدگی به این مشکل هستند.

به گزارش مهر بیش از سه سال از خرید دستگاه سونوگرافی درمانگاه تأمین اجتماعی شهرستان فردوس می‌گذرد. دستگاهی که با ورود آن به شهرستان موجی از خوشحالی در میان بیمه شدگان تأمین اجتماعی ایجاد کرد زیرا دیگر خیالشان برای هزینه‌های بالای سونوگرافی در مراکز خصوصی و مبلغی که بیمارستان‌های دولتی از آنها می‌گرفتند، راحت می‌شد.

ولی این خوشحالی زمان زیادی دوام نیاورد و متأسفانه به علت کمبود متخصص سونوگراف در طی این سه سال دستگاه سونوگرافی درمانگاه تأمین اجتماعی فردوس به صورت کج دار و مریز در مقاطعی خدمات موقتی ارائه می‌داد ولی مشکل اصلی یعنی کمبود شدید سونوگراف و تعرفه پایین پرداختی به آنها در سیستم تأمین اجتماعی باعث شد این دستگاه دو میلیارد تومانی، گرد ناهماهنگی‌ها و بعضاً سو مدیریت در سطح شهرستان و استان بر آن بنشیند.

خدمات دهی کج دار به بیماران

در طی این سه سال این دستگاه اگر چه چندین بار با همکاری میان بخشی دستگاه‌های ذیربط برای مدت‌هایی کوتاه راه اندازی گردید، ولی تا می‌خواست طعم شیرین خدماتش زیر دندان هزاران بیمه شده تأمین اجتماعی احساس شود بار دیگر تعطیل می‌شد که آخرین بار در بازید حجت الاسلام مجید نصیرایی نماینده مردم، فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی از درمانگاه تأمین اجتماعی فردوس، وی به مدیران مربوطه مهلت یک ماهه داد تا با همکاری میان بخشی این دستگاه را راه اندازی کنند و در اواخر شهریور سال ۹۹ فعال شد ولی چون مشکل به صورت ریشه‌ای و اساسی حل نشده بود بعد از چند هفته به تعطیلی کشیده شد.

بسیاری از بیمه شدگان تأمین اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار مهر از اینکه با وجود دستگاه سونوگرافی و امکان استفاده رایگان این قشر زحمتکش به دلیل نبود سونوگراف نمی‌توانند از خدمات آن استفاده کنند بشدت گلایه مند و خواستار پیگیری و اقدام مسئولان در این خصوص شدند.

زهرا مرادزاده یکی از بیمه شدگان تأمین اجتماعی است که از شهر سرایان برای امور درمانی خود به درمانگاه تأمین اجتماعی فردوس مراجعه کرده است.

او که سال‌های پیری خود را می‌گذراند، گفت: با رسیدن انسان به پیری معمولاً بیماری‌های بیشتری به سراغت می‌آید که چنانچه دستگاه سونوگرافی این درمانگاه راه اندازی شود می‌تواند علاوه بر اینکه به سهولت می‌توانیم از آن استفاده کنیم در هزینه‌های درمانی ما نیز صرفه‌جویی می‌شود.

نبود متخصص زجرآورتر از نبود دستگاه سونوگرافی

رضا محمدزاده، یکی از بیمه شدگان تأمین اجتماعی شهرستان فردوس نیز با اظهار گلایه از اینکه چندین سال است دستگاه سونوگرافی این درمانگاه بلا استفاده رها شده و خاک می‌خورد، گفت: مسئولان باید قبل از ورود این دستگاه به شهرستان ابتدا نیروی متخصص آن را تأمین می‌کردند، زیرا وجود دستگاه سونوگرافی در درمانگاه تأمین اجتماعی فردوس و نبود متخصص سونوگراف بسیار برای مردم زجرآورتر از نبود این دستگاه است.

وی تاکید کرد: در حالی که هزاران بیمه شده تأمین اجتماعی بخصوص در سنین پیری نیاز به این دستگاه تشخیصی دارند، مسئولان شهرستان فردوس و درمان تأمین اجتماعی استان باید هر چه زودتر تدبیری برای راه اندازی آن بیندیشند زیرا این دستگاه با پول همین مردم خریداری شده و حق مردم است از آن استفاده کنند.

تعرفه پایین پرداختی به متخصصین

مسئول درمانگاه تأمین اجتماعی فردوس نیز در گفتگو با مهر علاوه بر کمبود سونوگراف پایین بودن تعرفه پرداختی به متخصصین سونوگرافی در درمانگاه‌های تأمین اجتماعی را مطرح و افزود: پزشکان دانشگاه علوم پزشکی به صورت تمام وقت در اختیار دانشگاه هستند و اگر بخواهند با مراکز دیگری همکاری کنند ضریب ۲k از حکم پرداختی آنها حذف می‌شود.

الهه رجب زاده اضافه کرد: با این کار پرداختی به چنین پزشکانی پایین می‌آید و برایشان مقرون به صرفه نیست تا بخواهند با ما همکاری کنند.

وی با بیان اینکه در شهرستان فردوس تنها ۲۶ هزار و ۲۰۰ بیمه شده تأمین اجتماعی داریم، افزود: علاوه بر این باید آمار بیمه شدگان شهرستان‌های سرایان و بشرویه که از خدمات درمانگاه فردوس استفاده می‌کنند را نیز اضافه کنیم و با این حجم انبوه از مراجعه کنندگان لزوم راه اندازی دائمی دستگاه سونوگرافی این درمانگاه بیشتر احساس می‌شود.

وی تاکید کرد: با این وجود از طریق دانشگاه علوم پزشکی، فرمانداری و شبکه بهداشت و درمان پیگیر حل این مشکل هستیم.

تعهدی که شورای شهر فردوس به آن عمل نکرد

مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان جنوبی نیز در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه کمبود سونوگراف یک مشکل کشوری و در بسیاری از مراکز درمانی سطح کشور وجود دارد گفت: بر اساس سوابق، شورای اسلامی وقت شهر فردوس متعهد شده بود در صورتی که دستگاه سونوگرافی به درمانگاه تأمین اجتماعی فردوس تحویل شود نسبت به تأمین نیروی متخصص آن اقدام کنند که این کار نیز انجام نشد.

ابوالفضل سبحانی عنوان کرد: تفاهم نامه‌ای نیز بین تأمین اجتماعی و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در چند سال قبل منعقد تا نسبت به تأمین پزشکان متخصص بیمارستانها و درمانگاه‌های تأمین اجتماعی توسط این دانشگاه اقدام شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پزشکان متخصص قلب، داخلی و اطفال در درمانگاه تأمین اجتماعی فردوس با ما همکاری دارند گفت: متخصص سونوگراف به دلیل کمبود شدید از یک طرف و پایین بودن تعرفه پرداختی در تأمین اجتماعی از طرف دیگر موجب شده رغبتی برای همکاری با ما نداشته باشند.

به گفته وی کمبود سونوگراف موجب شده حتی در دو بیمارستان تأمین اجتماعی مرکز استان نیز برخی مواقع با مشکل مواجه شویم.

همکاری بین بخشی مسئولان فردوس کلید حل مشکل

سبحانی تاکید کرد: در شرایط فعلی باید مسئولان مرتبط این موضوع در شهرستان فردوس با همکاری، تعامل و هم افزایی با یکدیگر نسبت به تأمین نیروی متخصص با همکاری شبکه بهداشت و درمان فردوس اقدام کنند.

مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: چنانچه این دستگاه بخواهد بلا استفاده بماند بر اساس ارزیابی‌هایی که از تهران انجام می‌شود این خطر وجود دارد تا به مرکزی که نیروی متخصص داشته و نیاز دارد منتقل شود.

وی تاکید کرد: با این وجود ما تا جایی که امکان داشته باشد هرگز اجازه چنین کاری را نخواهیم داد ولی باید بدانیم گارانتی این دستگاه در حالی که استفاده چندانی از آن نشد به اتمام رسید و اکنون نیز با توجه به اینکه دستگاه‌های بروز و مجهزتری تولید می‌شود در صورت بلا استفاده ماندن حتی برای پشتیبانی قطعات آن هم با مشکل مواجه خواهیم شد.

بر اساس این گزارش آنچه مسلم است دستگاهی که دو میلیارد تومان ارزش دارد و از طرفی نیاز مبرم هزاران بیمه شده تأمین اجتماعی است نباید بلااستفاده بماند و آنچه از پاسخ‌های مسئولان ذیربط می‌توان نتیجه گرفت این است که باید با تعامل و همکاری بین شبکه بهداشت و درمان فردوس، تأمین اجتماعی و فرمانداری حداقل تدبیری اندیشیده شود تا متخصص سونوگرافی بیمارستان بتواند به صورت پاره وقت و حداقل هفته‌ای چند ساعت در درمانگاه تأمین اجتماعی به جامعه هدف خدمت رسانی کند.

 

 

آغاز برداشت گندم در خراسان جنوبی

برداشت گندم از ۱۸ هزار هکتار از مزارع خراسان جنوبی آغاز شد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیماآغاز برداشت خوشه‌های طلایی گندم از مزارع خراسان جنوبی پیش بینی کرد: از این سطح ۴۷ هزار تن گندم برداشت شود.

رزقی افزود: بیشترین سطح زیرکشت گندم در استان به شهرستان قاینات با سه هزار و ۲۵۳ هکتار سطح زیرکشت و تولید ۷ هزار تن محصول اختصاص دارد.

وی گفت: برداشت گندم تا شهریور در استان ادامه دارد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان از آمادگی ۱۷ مرکز خرید گندم در استان خبر داد و افزود: از این تعداد ۱۵ مرکز مربوط به تعاون روستایی و دو مرکز مربوط به شرکت غله و خدمات بازرگانی است.

پارسال ۱۲ هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان خراسان جنوبی خریداری شد.

 

 

 

 

یک کشته و دو زخمی در محور بیرجند- اسدیه/۴

برخورد پراید با موتورسیکلت در محور بیرجند- اسدیه یک کشته و دو زخمی برجای گذاشت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی،  رئیس پلیس راه استان گفت: برخورد پراید با

یک کشته و دو زخمی در محور بیرجند- اسدیه موتورسیکلت ساعت ۱۰:۲۰ صبح امروز در کیلومتر ۵ محور بیرجند- اسدیه راکب موتورسیکلت در دم جان باخت و راننده و سرنشین پراید زخمی و به بیمارستان منتقل شدند.

سرهنگ رضایی علت حادثه را عدم توجه به جلو از سوی راننده پراید اعلام کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۳۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در طبس/۴

ماموران انتظامی شهرستان طبس در بازرسی از یک تریلی ۳۲ هزار لیتر سوخت قاچاق کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جانشین فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران انتظامی شهرستان طبس در اجرای

۳۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در طبس طرح مبارزه با قاچاق سوخت، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی این شهرستان به یک تریلی کشنده مشکوک شدند و برای بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

سرهنگ شجاعی نسب افزود: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از این تریلی، ۳۲ هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فرآورده‌های نفتی کشف کردند.

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: در این رابطه خودرو توقیف و یک متهم دستگیر و به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

روز بدون فوتی کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

آمار قربانیان کرونا در خراسان جنوبی هزار و ۴۴۷ نفر ثابت ماند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانهروز بدون فوتی کرونا در خراسان جنوبی روز گذشته ۱۱۲ تست ملکولی و سریع در استان ۶ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۴ مورد از بیرجند و از شهرستان‌های فردوس و قاینات هر کدام یک مورد جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد و سایر شهرستان‌ها مورد جدیدی از این بیماری گزارش نکردند.

به گفته وی در حال حاضر ۱۴ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۳ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد یک نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است که حال عمومی این بیمار وخیم گزارش شده است.

 

 

 

 

 

 

چهار آسمان نمای دیجیتال کانون پرورش فکری در خدمت کودکان ونوجوانان/۲-۳

  آسمان نما‌های دیجیتال کانون پرورش فکری به سوال های ذهن خلاق کودکان ونوجوانان در خصوص علم نجوم  پاسخ می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،مدیر کل کانون پرورشی فکری کودکان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه  برای اولین بار در استان چهار آسمان نمای دیجیتال ثابت چهار آسمان نمای دیجیتال کانون پرورش فکری در خدمت کودکان ونوجوانانتوسط کانون پرورش فکری احداث شده است گفت: فعالیت نجوم یکی از برنامه‌های جذاب در کانون است که بچه‌ها با کسب تجربه‌های نجومی بیشتر ، درک بهتری از دنیای طبیعی، بینش دینی و خداشناسی  به دست می‌آورند.

طاهره حمیدی افزود: در کانون پرورش فکری در کنار همه برنامه‌های خلاقانه‌ی فرهنگی و هنری مربیان در خصوص آموزش علم نجوم، با استفاده از فن آوری‌های نو رویداد‌های نجومی در آسمان نما‌های دیجیتال کانون شبیه سازی شده و با استفاده از نرم افزار‌های برخط اتفاقات لحظه‌ای آسمان هر نقطه از این کره خاکی رصد و به کودکان و نوجوانان علاقمند به این حوزه آموزش داده می‌شود.

وی گفت: اولین آسمان نمای دیجیتال کانون در شهرستان مرزی درمیان احداث شد و پس از آن کودکان ونوجوانان شهرستان‌های فردوس (آسمان نمای شهید حاج قاسم سلیمانی)، بیرجند (آسمان نمای سربازان کوچک حاج قاسم) و طبس نیز صاحب این امکان به روز در حوزه آموزش علوم فضایی شدند.

مدیر کل کانون پرورشی فکری کودکان خراسان جنوبی افزود: با توجه به استقبال خوب کودکان ونوجوانان از آسمان نما‌های دیجیتال ، انجمن نجوم آفرینش در شهرستان فردوس ایجاد شده است .

حمیدی با اشاره به اینکه ایجاد آسمان نما‌های دیجیتال سیار و ثابت با استفاده از اعتبارات عمرانی استانی در دستور کار قرار داردگفت: در حال حاضر آسمان نمای دیجیتال کانون در پایگاه کتابخانه سیار روستایی زیرکوه در شهر آبیز در حال احداث است و کودکان ونوجوانان شهرستان زیرکوه نیز در آینده‌ای نه چندان دور از این امکان علمی بهره مند می‌شوند.

 

 

 

توقیف ۱.۵ تٌن گوشت مرغ گرم در نهبندان/۴

محموله یک و نیم تٌنی گوشت مرغ گرم به مقصد نهبندان توقیف شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان با بیان اینکه یکی از اصول حمل و

توقیف ۱.۵ تٌن گوشت مرغ گرم در نهبندان نقل مواد پروتئینی رعایت زنجیره سرمایشی است که باید مد نظر قرار گیرد، گفت: در بازرسی‌های انجام شده هزار و ۵۰۰ کیلوگرم گوشت مرغ گرم که به مقصد شهرستان نهبندان بارگیری شده بود به دلیل رعایت نکردن زنجیره سرمایشی در نهبندان توقیف شد.

محسن آهنی افزود: فرآورده‌های خام دامی قبل از ورود به شهرستان مورد نظارت و بازرسی اکیپ‌های نظارت بهداشتی شبکه دامپزشکی شهرستان قرار می‌گیرند و در صورت بروز هرگونه تخلف، مراتب از طریق مراجع ذیصلاح پیگیری خواهد شد.

به گفته وی گوشت طیور از جمله گوشت مرغ از نظر تغذیه انسان جایگاه مهمی دارد، اما به علت فسادپذیری بالا، شرایط ویژه‌ای برای نگهداری آن نیاز است.

 

 

 

 

تولید ۷۵۰ جوجه شترمرغ در زندان بیرجند/۲

از ابتدای سال تاکنون ۷۵۰ جوجه شترمرغ توسط مددجویان زندان بیرجند تولید شد.

مدیر بنیاد تعاون زندانیان استان در گفتگو با خبرنگار صداوسیما  استان گفت: تولید ۷۵۰ جوجه شترمرغ در زندان بیرجندهم اکنون در مجتمع پرورش شترمرغ زندان بیرجند ۷۵۰ شتر مرغ پرواری، ۷۵۰ جوجه شترمرغ و ۳۰۰ شتر مرغ مولد وجود دارد.

زنگنه با اشاره به اینکه در این مجتمع برای ۲۰ نفر شغل ایجاد شده است افزود: این زندانیان ماهانه  در ۱۵ روز شیفت کاری بیش از ۲ میلیون تومان دریافت  می‌کنند.

وی افزود: جوجه‌ها و شتر مرغ پرواری تولیدی علاوه بر داخل استان، به شهر‌های زاهدان ،خراسان رضوی و اصفهان ارسال می‌شود.

مدیر بنیاد تعاون زندانیان استان افزود: پیش بینی می‌شود تولید گوشت شترمرغ نیز تا پایان سال به ۲۷۰  تن برسد.

زنگنه گفت : قرار است در طرح توسعه مجتمع پرورش شترمرغ زندان بیرجند، ۱۵ زندانی دیگر مشغول به کار می‌شوند.

 

 

 

پیش بینی برداشت ۸۰۰ تن زیره سبز در سرایان

پیش بینی می‌شود امسال ۸۰۰ تن زیره سبز در سرایان که قطب تولید این محصول در خراسان جنوبی است، برداشت شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،  سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان سرایان گفت: در سال زراعی جاری هزار وپیش بینی برداشت ۸۰۰ تن زیره سبز در سرایان ۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان زیر محصول زیره سبز قرار گرفته است.

علی اکبر بردبار افزود: با توجه به ذخیره رطوبت مناسب زمین و توانمندی کشاورزان شهرستان، به طور متوسط از هر هکتار، برداشت ۶۰۰ کیلوگرم زیره پیش بینی می‌شود.

وی دوره رشد کوتاه، اطلاعات کشاورزان و دانش بومی آنها، دوره‌های آموزشی علمی، همیاری و همراهی کاشناسان مدیریت جهاد در آموزش را از عوامل استقبال کشاورزان به کاشت و تولید زیره سبز در شهرستان سرایان بر شمرد.

سرپرست جهاد کشاورزی سرایان گفت: شهرستان سرایان با داشتن هزار و ۴۰۰ هکتار، بیشترین سطح زیر کشت محصول زیره سبز را در استان به خود اختصاص داده است.

بردبار افزود: در شهرستان سرایان اراضی زیر کشت زیره سبز توسط هزار و ۴۶۰ نفر از بهره برداران بخش کشاورزی شهرستان کاشت و مدیریت می‌شود.

وی با بیان اینکه به منظور تکمیل زنجیره تولید و افزایش ارزش افزوده محصول، اقدامات اولیه برای صدور جواز تاسیس یک واحد بوجاری زیره در شهرستان با سرمایه گذاری بخش خصوصی در درست اقدام است، افزود:  این گیاه به دلیل تقاضای بسیار زیاد جهانی، دارای ارزش بالای صادراتی بوده و به دلیل قرار داشتن شهرستان سرایان در منطقه خشک و گرم، زیره سبز تولید شده در شهرستان از کیفیت و مواد موثره بالاتری نسبت به سایر مناطق ایران برخوردار است.

مدیر جهاد کشاورزی سرایان گفت: یکی از مزیت‌های کاشت زیره سبز در مناطق خشک، نیاز آبی کم گیاه است که چنانچه این گیاه در پاییز کشت شود بیشترین نیاز آبی گیاه از نزولات جوی تامین خواهد شد و با یک یا دو آبیاری تکمیلی می‌توان محصول قابل قبولی از مزرعه برداشت کرد.

 

 

 

 

توقیف کامیون حامل ۲ هزار قطعه مرغ زنده قاچاق در سرایان/۴

ماموارن انتظامی شهرستان سرایان در بازرسی از یک کامیون ۲ هزار قطعه مرغ زنده فاقد مجوز بهداشتی در این شهرستان کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، فرمانده انتظامی سرایان گفت: ماموران انتظامی شهرستان سرایان در راستای

توقیف کامیون حامل ۲ هزار قطعه مرغ زنده قاچاق در سرایان اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و طیور، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک کامیون باری مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ وطن دوست افزود: مأموران با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی از کامیون ۲ هزار قطعه مرغ قاچاق که فاقد مجوز بهداشتی بود به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان سرایان افزود: ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

 

تلاش راهداران برای برقراری ارتباط ایمن ۳۰ روستای درگیر سیلاب

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، از درگیر بودن راه‌های ارتباطی بیش از ۳۰ روستای استان با سیلاب خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،جلال زاده گفت: با توجه به مخاطرات جوّی ایجادشده بواسطه سیلاب در هفته تلاش راهداران برای برقراری ارتباط ایمن ۳۰ روستای درگیر سیلاباخیر،  ۲۵ تیم عملیاتی راهداری و  ۱۲۰ نفر راهدار با ۹۰ دستگاه انواع ماشین آلات راهداری سبک و سنگین بصورت شبانه روزی برای  عملیات بازگشایی محور‌های روستایی بکارگیری شدند.

وی افزود: راه‌های ارتباطی بیش از ۳۰ روستا در شهرستان‌های بیرجند، نهبندان، درمیان و طبس در هفته اخیر با سیلاب درگیر بودند و منجر به انسداد موقت ۱۱ مسیر روستایی و ۲ محور اصلی (طبس- اصفهان محدوده سه راهی حلوان و محور عشق آباد- بردسکن محدوده کیلومتر ۲۵) شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: با تلاش عوامل راهداری و سایر ارگان‌های امدادی کلیه محور‌های آسیب دیده در بازه زمانی یک ساعته بازگشایی شد و در حال حاضر راهداران مشغول پاکسازی پل ها، آبنماها، ریزش برداری کامل محور‌های خاکی و کوهستانی با هدف ایجاد ارتباط ایمن و پایدار برای راه‌ها هستند.

جلال زاده سامانه گویای ۱۴۱ را راه ارتباطی بین هم استانی‌های محترم با مرکز مدیریت راه­های استان عنوان کرد و افزود: مشکلات بوجودآمده بواسطه سیلاب اخیر توسط همشهریان به سامانه ۱۴۱ انعکاس یافته و در کوتاه­ترین زمان ممکن رفع شده است.

 

 

دو اثر رادیو خاوران در جمع نامزد‌های نهایی جشنواره ملی پژواک/۲

مستند”گل پونه-گله زیره” و “زمین پای برج” از تولیدات رادیو خاوران به مرحله نهایی بخش اصلی نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی “پژواک” راه یافتند.

 مستند رادیویی”گل پونه-گل زیره” به تهیه کنندگی هانیه پیرامی در ساختار دو اثر رادیو خاوران در جمع نامزد‌های نهایی نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی“مستند پرتره” با موضوع زبان فارسی و مستند ” زمین پای برج” به تهیه کنندگی تکتم اعتبار با موضوع محیط زیست نامزد نهایی بهترین اثر بخش اصلی نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک شدند.

نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف احیای ساختار و ارتقای جایگاه مستند، شناسایی و معرفی استعداد‌های حوزه مستند، به روزرسانی دانش مستندسازان، گسترش و جذب مخاطبان مستند‌های رادیویی، افزایش جذابیت‌های ساختار مستند برگزار شد.

 

 

 

 

 

در نشست بررسی مسایل و مشکلات واحدهای دامداری خراسان جنوبی عنوان شد

گلایه دامداران از گرانی کنسانتره و قیمت پایین شیر و گوشت/۳-۲

مشکلات دامداران خراسان جنوبی به‌طور ویژه پیگیری می‌شود

در جلسه بررسی مسایل و مشکلات واحد‌های دامداری خراسان جنوبی، دامداران از گرانی کنسانتره و قیمت پایین شیر و گوشت گلایه کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی،مشکل اصلی دامداران استانی نبود علوفه طبیعی و البته کنسانتره با نرخ مناسب

گلایه دامداران از گرانی کنسانتره و قیمت پایین شیر و گوشت یا دولتی است که سبب شده هزینه‌های تولید برای دامداران گران تمام شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار در این جسله گفت: برای پیگیری مشکلات دامداران تمام تلاش خود را کرده ایم تا کوتاهی صورت نگیرد و سامانه بازرگام ۳۰ درصد در حوزه تأمین نهاده های دام‌های صنعتی و ۵۰ درصد در حوزه نهاده های سنتی و عشایر شارژ شده است و برای تامین کامیون و ناوگان کمک می‌کنیم.
اشرفی افزود: جلسه‌ای نیز با سرمایه گذاران خواهیم گذاشت تا در حوزه صنایع شیر و لبنیات سرمایه گذاری کنیم تا زنجیره ارزش تکمیل و به دامداران کمک شود.
وی گفت: کشت ۲ هزار ذرت علوفه‌ای نیز در دستور کار هست که می‌تواند به تامین علوفه دام استان کمک اساسی کند و این ذرت خاص دام و خاص مصرف داخل استان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار افزود: برای اصلاح نژاد و خرید پشم نیز اقدامات خوبی صورت گرفته در سطح ملی که در آینده نزدیک نتیجه مثبت آن مشخص خواهد شد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان هم گفت: نهاده‌های دامی در سامانه بارگذاری شده و دامداران می توانند با مراجعه به سامانه بازرگام، مراحل جذب را انجام دهند.
جعفری افزود:مشکل نهاده این ماه را از خوزستان در حال پیگیری و حمل هستیم و همینطور از افغانستان به صورت وارداتی به استان تزریق خواهد شد که البته مقداری از آن وارد کشور شده است.

وی در خصوص مشکل جو نیز گفت: حمل جو عشایری از سیستان و بلوچستان در حال انجام است و در چند روز آینده از مقصد چابهار  وارد استان می شود.

همچنین در این جلسه مقرر شد نهاده تولیدی توسط شرکت پیوند خاوران با قیمت مناسب‌تر در اختیار دامداران قرار گیرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود:  به خاطر کاهش غلاتی که در اثر جنگ روسیه و اوکراین اتفاق خواهد افتاد و با توجه به اهمیت پیشگیری تبعات این اتفاق، در حوزه تولید، مشغول کشت ذرت علوفه‌ای در داخل استان به مساحت ۲ هزار هکتار هستیم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معرفی برترین دوچرخه‌سواران تریال خراسان‌جنوبی

در حالی مسابقات قهرمانی دوچرخه‌سواری تریال خراسان‌جنوبی انتخابی اعزام به رقابت‌های کشوری برگزار شد که فقط ورزشکاران دو شهرستان حضور داشتند و برترین‌های آن به‌عنوان نماینده استان در سطح ملی رکاب می‌زنند.

معرفی برترین دوچرخه‌سواران تریال خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس، مسابقات دوچرخه‌سواری تریال قهرمانی خراسان‌جنوبی انتخابی اعزام به رقابت‌های کشوری برگزار شد.

 در این ماراتن استانی فقط ۱۴ رکاب‌زن رده‌های سنی نوجوانان(زیر ۱۶ سال) و جوانان(زیر۱۹ سال) شهرستان‌های بیرجند و بشرویه در  پیست دوچرخه سواری شهید «محسن حججی» بیرجند به رقابت پرداختند.

«سجاد بیدختی» بر سکوی قهرمانی مسابقات دوچرخه‌سواری تریال رده نوجوانان خراسان‌جنوبی ابستاد، «نیما جعفری» نایب قهرمان شد و «ابوالفضل دهقانپور» به مقام سوم دست یافت.

در رده سنی نوجوانان این رویداد ورزشی خراسان‌جنوبی «مهدی نصرآبادی» حائز رتبه نخست شد، «امیر ارسلان مشفقی» به مقام دوم رسید، «محمد زیبایی» جایگاه سوم را به‌دست آورد، «عباد غلامی و محمدرضا قنبری» مقام چهارم مشترک را کسب کردند.

در مراسم اختتامیه مسابقات قهرمانی دوچرخه‌سواری تریال خراسان‌جنوبی انتخاب تیم اعزامی استان به رقابت‌های کشوری با حضور «سیده‌اعظم اسلامی» معاون توسعه ورزشی اداره‌کل ورزش و جوانان، رؤسای هیأت دوچرخه‌سواری استان و شهرستان بیرجند از نفرات برتر با حکم قهرمانی و هدایای ارزنده‌ای تجلیل شد.

نکته قابل توجه و حائز اهمیت که در مسابقات قهرمانی خراسان‌جنوبی انتخابی تیم‌های استانی متأسفانه نادیده گرفته می‌شود و مسئولان اداره‌کل ورزش و جوانان نیز چشم‌پوشی می‌‌کنند موضوع عدم شرکت حداقلی‌ ورزشکاران شهرستانی است.

در این رویداد ورزشی خراسان‌جنوبی آن هم انتخابی اعزام نماینده‌های استان به رقابت‌های کشوری از ۱۱ شهرستان فقط ورزشکاران ۲ شهرستان بیرجند که میزبان و بشرویه حضور داشته‌اند.

تاکنون از اینگونه مسابقات در سایر رشته‌های ورزشی در خراسان‌جنوبی به کرات‌ برگزار شده و که متأسفانه مشارکت حداقلی شهرستان‌های استان(حتی کمتر از نصف تعداد شهرستان‌های استان ) را در بر‌ داشته است.

حال براساس چه معیار و سنجشی‌ می‌توان ادعا کرد که برگزیدگان این‌گونه مسابقات همان بهترین‌های کل استان محسوب می‌شوند و نماینده حداکثری ورزشکاران آن رشته مدنظر هستند.

عدم شرکت ورزشکاران تمامی شهرستان‌ها در مسابقات استانی جای بررسی و پیگیری دارد که آیا اطلاع‌رسانی گسترده‌ای نشده یا اینکه برخی از هیأت‌های شهرستان‌ها غیر فعال‌ و استعدادهای بالقوه ورزشی فدای کم‌کاری و عدم نظارت متولیان این حوزه دارد.

 

 

 

افزایش ۵٠ درصدی اجاره بهای مسکن در بیرجند/۳-۲

رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند از افزایش ۵٠ درصدی اجاره بهای مسکن در بیرجند از ابتدای سال خبر داد.

اربابی رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند گفت: علت اصلی افزایش قیمت اجاره بهای مسکن کمبود ساخت و ساز در بیرجند و بعد از آن افزایش مالیات و همچنین درآمد کم مالکان است.

او گفت: پارسال اجاره بهای منازل در بیرجند ۲۵ تا ۳٠ درصد افزایش داشته است.

اربابی گفت: در خصوص افزایش اجاره بهای مسکن در بیرجند باید حق را هم به مستأجرین و هم به صاحبان منازل داد زیرا از طرفی درآمد مستأجرین کم است و توان پرداخت اجاره بهای آن چنانی را ندارند و از سوی دیگر زمانی که قیمت یک ملک به ۲ میلیارد رسیده است دریافت اجاره ۳ میلیون تومانی قابل قبول است.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند گفت: از طرف دیگر به هر حال ملک شخصی است و صاحب آن ملک اختیار ملک خود را دارد که به چه قیمتی آن را اجاره بدهد.

 

 

بهره برداری از سالن ژیمناستیک دانش آموزی در نهبندان/۷

در ششمین روز از هفته بزرگداشت مقام معلم و با حضور سرپرست آموزش و پرورش خراسان جنوبی و فرماندار نهبندان، بهره برداری از دومین سالن اختصاصی ژیمناستیک دانش آموزی استان در شهرستان کویری نهبندان آغاز شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علیرضا موسوی نژاد،  در حاشیه بهره برداری از این سالن، تصریح کرد: برای راه اندازی و تجهیز سالن ژیمناستیک  هنرستان فدک نهبندان بیش از ۳۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات آموزش و پرورش خراسان جنوبی و فرمانداری شهرستان هزینه شده است.

وی، با اشاره به برخورداری ۵ هزار دانش آموز دختر دوره های مختلف تحصیلی شهرستان از مزایای این سالن، عنوان کرد:خرک، پارالل، بارفیکس، تشک ایمنی و سایر تجهیزات پایه ژیمناستیک از مهمترین تجهیزات سالن  هنرستان فدک نهبندان به شمار می رود.

نمایش ۲۰۰اثر در نمایشگاه پژوهشی جابربن حیان نهبندان/۲

سرپرست آموزش و پرورش خراسان جنوبی، از نمایش ۲۰۰ اثر تولیدی و پژوهشی دانش آموزان کویر نشین نهبندان در نمایشگاه جابربن حیان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سیدعلیرضاموسوی نژاد درحاشیه افتتاح و بازدیدازاین نمایشگاه،اظهارکرد:نمایشگاه پژوهشی و دانش آموزی،به مناسبت هفته بزرگداشت معلم و در محل کانون فرهنگی تربیتی بعثت نهبندان به مدت یک هفته دایر می باشد و بازدید برای تمامی علاقمندان به پژوهش، تولید علم و تولیدات دانش آموزی در طول هفته به جز ایام تعطیل و در ساعات اداری آزاد است.

 

آغاز رزمایش جهادگران فاطمی در خراسان جنوبی/۷-۵

 

همزمان با سراسر کشور رزمایش جهادگران فاطمی در خراسان جنوبی آغاز شد.

 مهدی هنری در نشست خبری به مناسبت سالروز تأسیس بسیج سازندگی اظهار کرد: در راستای امید بخشی به مردم و گره‌گشایی از امور نیازمندان در هفته بسیج سازندگی امسال رزمایش جهادگران فاطمی همزمان با سراسر کشور در خراسان‌جنوبی نیز برگزار می‌شود.

رئیس بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه این رزمایش از ۱۷ اردیبهشت ماه آغاز و تا ۲۶ اردیبهشت ادامه خواهد داشت، گفت: شش هزار و ۵۰۰ نفر از جهادگران خراسان‌جنوبی در قالب ۶۱۰ گروه جهادی در این رزمایش فعالیت خواهند داشت.

هنری بیان‌کرد: یکی از برنامه‌هایی که در هفته بسیج سازندگی اجرا خواهیم کردیم، تجمع هزار و ۲۰۰ از جهادگران خراسان جنوبی در روز ۲۲ اردیبهشت ماه با حضور رئیس بسیج سازندگی کشور است.

وی افزود: در قالب رزمایش جهادگران فاطمی در خراسان‌جنوبی ۷۲ گروه از جامعه زنان، ۱۹ گروه از اصناف، ۱۴ گروه پزشکی، پنج گروه حقوقدان، ۲۶ گروه دانشجویی، ۲۹ گروه از طلاب، ۴۳۳ گروه جهادی محله محور، ۲۱ گروه جهادی از کارمندان دولت و دو گروه از رسانه ملی حضور خواهند داشت.

رئیس بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه از شش هزار و ۵۰۰ گروه جهاد فعال در رزمایش جهادگران فاطمی، تعداد دو هزار و ۲۰۰ نفر از خواهران و چهار هزار و ۳۰۰ نفر از برادران هستند، گفت: در بازه زمانی این رزمایش جهادگران خراسان‌جنوبی در اجرای ۶۵ پروژه محرومیت‌زدایی فعالیت خواهند داشت.

هنری با اشاره به اینکه در هفته بسیج سازندگی ۵۴ پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر ۱۲۶ میلیارد ریال افتتاح می‌شود که بیشتر این پروژه‌ها در حوزه آب کشاورزی است، بیان‌کرد: در این هفته ۶۸۴ کارگاه کمک اشتغال با اعتبار بالغ بر ۲۴ میلیارد تومان افتتاح می‌شود.

وی گفت: یکی از اقداماتی که در این هفته انجام خواهیم داد راه‌اندازی بازارچه‌های عرضه مستقیم محصولات تولید شده در مشاغل خرد خانگی در راستای حمایت از فعالان در این عرصه است که یک بازارچه با ۵۰ غرفه در میدان ابوذر بیرجند برپا خواهد شد.

رئیس بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی یادآور شد: در اطلس جهادی هزار و ۹۰۰ گروه جهادی از خراسان‌جنوبی ثبت شده است که از این تعداد هزار گروه محله محور و مسجد محور و همچنین تعداد ۹۰۰ گروه نیز جغرافیا محور هستند.

 

 

 

 

گفتگو با معلمان نمونه خراسان جنوبی؛
از تدریس با وضو تا بدرقه معلم توسط دانش آموزان/۵

کارش را مقدس می داند و تک تک لحظات تدریس برایش مهم است برای همین همیشه با وضو وارد کلاس می شود. هر روزش را با نام و یاد یک شهید آغاز می کند و مشق عشق تدریس می کند.

به گزارش شبستان  معلم را عده ای عارف و برخی به چشم عاشق می نگرند که مشق عشق تدریس کنند. معلمی همیشه نه تنها شغل نبوده بلکه برای مردم جلوه گاه عشق است، عشقی که با جان و دل آمیخته شده است.

برخی از معلمان انسان های نمونه ای هستند که این عشق را در قالب عمل به خوبی به تصویر می کشند تا دانش آموزان آن را به وضح لمس و از آن الگو بگیرند. با وجود شیوع شدید بیماری کرونا طی دو سال گذشته، کلاس های درس تعطیل نشد و معلمان با آموزش مجازی در هر شرایطی خود را با شرایط وفق دادند تا مبادا دانش آموزان آموخته هایشان را به باد فراموشی بسپارند.

«فهیمه صفری» کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت و معلم برتر استان خراسان جنوبی است که سه سال سابقه معلمی در آموزش و پرورش دارد در سال گذشته به عنوان معلم نمونه منطقه و امسال به عنوان معلم نمونه استان منتخب شد.

او در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار می‌کند: امسال با کسب بیش از ۶۰ امتیاز، معلم نمونه استانی شدم هرچند تا مرحله کشوری فاصله زیادی نداشتم، یکی از آرزوهای بزرگ من این است که معلم برتر کشور بشوم، چراکه شغل معلمی را مقدس می دانم.

این معلم نمونه که با کار در پیش دبستانی آستین همت را بالا می زند و در آزمون استخدامی شرکت و سهمیه نهبندان را کسب می کند، می گوید: روزی که به مصاحبه رفتم، ۳۵ سال سن داشتم و مصاحبه کننده ها به من گفتند، اگر در مصاحبه شما را رد کنیم، چه کار می کنید؛ با اعتماد به نفس کامل گفتم اگر من را رد کنید من سال دیگر باز هم روی همین صندلی و جلوی شما خواهم نشست و تا زمانی که فرصت دارم برای هدفم می جنگم.

وی در ادامه خاطراتش می افزاید: از من خواستند ۱۰ سال پیش روی خود را بازگو کنم و گفتم اینقدر به کار معلمی عشق دارم که حتما معلم برتر منطقه و استان خواهم شد. هم اکنون خیلی خوشحالم که با گذشت سه سال به این هدف خود رسیدم. بدون شک دعای خیر پدر و مادر و همراهی همسرم در این موفقیت تاثیرگذار است.

از وضوی با اخلاص معلم تا شروع هر روز کلاس با یاد یک شهید

او که عاشق کار معلمی است در ادامه این گفتگوی صمیمی می گوید: تک تک لحظات معلمی برایم مهم است و همواره با وضو وارد کلاس می شوم چراکه کارم مقدس است، روزم را در کلاس درس هر روز با نام و یاد یک شهید و صلوات بر او آغاز می کنم و این شهیدان را برای بچه ها معرفی می کنم، دانش آموزان کلاس من شهیدان «همت، باکری، حججی، شوشتری و بابایی و …» را به خوبی می شناسند، به همین خاطر اگر موفقیتی را کسب کرده ام به خاطر خدا و از کرامات این شهیدان حاصل شده است چراکه خودم به جایگاه شهیدان خیلی معتقدم.

این معلم نمونه خراسان جنوبی بیان می کند: شیوع بیماری منحوس کرونا، شرایط سختی را برای معلمان ایجاد کرد و بسیاری از معلمان نتوانستند آن طور که دلشان می خواست برنامه های خود را اجرا کنند اما والدین به من می گویند «جان سخت»؛ چراکه در هر شرایطی من برنامه ریزی دارم و کار می کنم.

تولید محتوای معلم خراسان جنوبی در شاد

او می گوید: در دوران کرونا با فیلم ها و انیمیشن های زیادی بچه ها را جذب کردم، یکی از نکات مثبتی که نصیب من شد تولید محتوای کشوری بود در برنامه شاد؛ در هر پایه یکسری برنامه ها به صورت انیمیشن بارگذاری شد تا بچه ها جذب درس شوند و من عضو گروه ۴۰ نفره کار گروه بودم و تولید محتوا داشتم و ۳۰ قطعه برای وزارت علوم تولید و دو سال با آنها همراهی و همکاری کردم.

تولید محتواها به اسم شهرستان نهبندان و خراسان جنوبی در برنامه شاد بارگذاری شده و این را افتخار خود و استان می دانم که همه بچه های ایران می توانند از این محتوای آموزشی استفاده کنند.

او که خیلی دغدغه رتبه بندی معلمان را ندارد، می گوید: من با درآمد بسیار پایین تر کار کردم و هدفم درآمد نیست، چراکه تمام لحظاتم در کلاس و کارهای بچه ها برای من لذت بخش است و دغدغه رتبه بندی و حقوق ندارم، حقوقم به قدری در زندگیم برکت دارد که به آن راضی ام و خیلی خوشحالم و به معلم بودن خود هر لحظه افتخار می کنم. چراکه شرایط کاری دیگری در بهزیستی برایم مهیا بود و می توانستم دفتر مشاوره داشته باشم اما خودم معلم بودن را ترجیح دادم.

به گفته صفری کیفیت کار مهم تر از کمیت کار تدریس است و ادامه می دهد: دوست دارم وقتی به عقب بر می گردم از کارها و تدریس خود لذت ببرم و بچه ها هم بهترین نتیجه را آخر سال داشته باشند.

علاقه دلی به معلمی/ بدرقه معلم تا خودرو توسط دانش آموزان

«هما هراتی زاده» هم از معلمان استانی برنامه جلوه های ویژه معلمی است که به خبرنگار شبستان می گوید: آزمون استخدامی سال ۹۶ را به عشق معلمی شرکت کردم و در سرایان مشغول به خدمت شدم و هم اکنون در مرحله استانی، معلم برتر شناخته شدم.

او از علاقه وافر خود به شغل معلمی می گوید و ادامه می دهد: علاقه زیادی به معلمی داشتم و به عنوان یک شغل به آن نگاه نکردم. چون با این دید سر کلاس حاضر می شوم، به عنوان دوست بزرگتر با بچه های کلاس، به قلب دانش آموزان ورود کرده ام تا آنها را به درس مجذوب و علاقه مند کنم.

هراتی زاده با بیان اینکه اگر رابطه دلی بین معلم و دانش آموز برقرار باشد، همراهی دانش آموزان در درس را خواهیم داشت، می افزاید: خوشبختانه تاکنون دانش آموزان اگر کوچک ترین مشکلی را در مدرسه و خانواده داشته باشند به من منتقل می کنند، یکی از دانش آموزان مشکل و بیماری خاصی داشت که بعد از دو سال درگیری سبب گوشه گیری وی شده بود که با صحبتی که با والدینی دانش آموزان داشتم، پیگیر یک پزشک شدم که با اولین مراجعه مشکل دانش آموزم؛ حل و بیماری او درمان شد.

او می گوید: اولین موضوعی که سبب می شود معلم در مدرسه با جان و دل به درس برسد، حمایت های کادر مدرسه است که باید پشتیبان و حمایتگر باشند خوشبختانه اولیای دانش آموزان پشتیبان و حامی من بودند اما مسئولین باید حمایت های خود را بیشتر کنند.

این معلم نمونه با اشاره به اینکه در دو سالی که کرونا شیوع داشت کلاس های حضوری و مجازی را توامان با هم داشتیم، ادامه می دهد: تولید محتوا را خودم انجام دادم و همه تلاشم را کردم تا فیلم ها و انیمیشن با صدای خودم و دانش آموزان باشد تا رابطه دو طرفه حفظ شود و بچه ها، احساس فضای مجازی نداشته باشند.

او می گوید: هر روز با دانش آموزان روستا یک دنیا خاطره است و همین که رابطه ای بین من و دانش آموزانم برقرار شده که محال است پایان روز که قصد خروج از مدرسه دارم حداقل پنج تا شش دانش آموزان همراه من نباشند و تا درب خودرو مرا بدرقه نکنند، بچه های من منتظر هستند از دفتر مدرسه بیرون بیاییم و کیف مرا بگیرند و تا داخل خودرو مرا همراهی می کنند و دوست دارم این دوستی استمرار داشته باشد.

بیداری های شبانه معلم به عشق تدریس

«محمدعلی فرحناکی مقدم» هم که دو سال پیاپی معلم برتر خراسان جنوبی معرفی شده است، به خبرنگار شبستان گفت: تمام کتاب پایه هفتم و هشتم را تدریس و برای مباحث آن محتوا آماده کردم تا دانش آموزان مطالب را بهتر متوجه شوند.

او با بیان اینکه در دوران بیماری کرونا بر ما سخت گذشت و این بیماری وقت ما را زیاد می گرفت، تصریح کرد: شب های زیادی تا نیمه های شب بیدار بودم و محتوای درسی و پاورپوینت برای دانش آموزان آماده می کردم، برگزاری کلاس ها در بستر فضای مجازی بسیار سخت تر از حضور در کلاس ها بود و هم ارزشیابی ها نشان داد که کلاس های غیرحضوری بازدهی دانش آموزان را کم کرده است.

او با بیان اینکه از قبل شیوع کرونا رابطه من با بچه های کلاس خوب است، ادامه می دهد: همواره سعی کردم روابط اجتماعی خوبی را با دانش آموزان داشته باشم، ایجاد محیطی شاد در کلاس همراه با گفتگوهای دوطرفه از مواردی بود که به آن توجه داشتم.

فرحناکی مقدم می گوید: یک رابطه فوق العاده صمیمی با بچه ها دارم که این خود سبب جذب بچه ها به درس من می شود، معتقدم اگر بخواهیم ذهن بچه ها را به کلاس و درس سوق دهیم، اول باید به قلب او احاطه داشته باشیم. بازخوردهایی که از طرف دانش آموزان می بینم بسیار مرا مشتاق می کند.

او که دارای کانال های چهار هزار نفره تلگرامی و هزار نفری اینستاگرامی برای آموزش دانش آموزان است، ادامه می دهد: دانش آموزانی از شهرستان ها و استان های دیگر عضو کانال های من هستند و از استان های دیگر دانش آموزی دارم که می گفت من دو سال است که به صدا و آموزش شما عادت کردم و صدای شما به ما انرژی می دهد.

این معلم برتر می گوید: از دی ماه سال گذشته سایت طراحی کردم و در یک ماه بیش از ۹ هزار بازدید کننده داشتم که آمار خوبی برای من بود، این بازدیدها مرا تشویق به تدریس و آموزش بیشتر کرد.

حقوق اندک معلمان

فرحناکی مقدم با بیان اینکه مسئولان عالی رتبه شخصیت معلم را با توجه به مشکلاتی که هست حفظ نمی کنند و از لحاظ حقوقی هم معلمان نسبت به بقیه کارمندان حقوق پایین تری دریافت می کنند، می افزاید: برخی معلمان مجبورند برای گذران زندگی، شغل دوم و جانبی داشته باشند این مهم سبب می شود در امر آموزش متمرکز نباشند و مشکلاتی را برای اموزش و پرورش به بار می آورد.

او که معلم را یکی از تاثیرگذارترین افراد در زندگی یک دانش آموز عنوان می کند، می گوید: معلمان نقش پر رنگی در آینده فرزندان دارند و هنوز هم معلم فرد مورد اعتماد خانواده های ایرانی است و ایجاب می کند که نگاه ویژه ای به جایگاه معلم شود.

«سیده معصومه علوی» هم یکی دیگر از معلمین برتر خراسان جنوبی که ٢۱ سال سابقه آموزشی و حضور در کلاس های درس در روستاها و مناطق محروم و چهار سال تدریس در مدارس مرکز استان دارد به خبرنگار شبستان می گوید: باید معلم باشی که عشق عمیق معلم را نسبت به هنرش درک کنی؛ تا معلم نباشی و ذوق معلمی نداشته باشی وجودت قاصر است از ساختن رویاهای کودکانه فرزندان معصوم این سرزمین و نمی توانی با خنده های آنها بخندی و با غصه هایشان گریه کنی.

او با بیان اینکه زمانی که معلم هستی صبرت عمیق و وجودت سراسر شور و شعف می شود، ادامه می دهد: معلمان باید هنر داشته و با نگاه به دانش آموزان حرف های ناگفته آنها را بخواند.

علوی در بیان خاطره شیرینش عنوان می کند: حضور اولیاء در کلاس های درس مجازی نکته جالب این روزهای کرونایی بود، هرازگاهی وقتی در کلاس های شاد گفتگوی صوتی را فعال می کردیم و بچه ها به سوالات پاسخ می دادند صدای بعضی از اولیا هم به گوش می رسید. این نکته مثبت و قابل تاملی بود که ولی دانش آموز از نزدیک در جریان کلاس قرار می گرفت و حتی گاهی همزبان و همراه با دانش آموزان به سوالات معلم پاسخ می داد؛ بازخورد دادن نسبت به محتواهای تولید شده و اینکه خودشان هم پا به پای فرزندانشان این کلیپ ها را تماشا می کردند خاطره شیرین و به یاد ماندنی دیگر هست.

او همچنین در بیان خاطرات تلخش از تدرس می گوید: متاسفانه تعدادی از دانش آموزان با استعداد و تلاشگرمان به خاطر فقر و در دسترس نداشتن امکانات دیجیتالی مثل گوشی تلفن همراه، تبلت و یا کامپیوتر و گاهی به خاطر مشکلات خانوادگی و عدم حمایت از طرف اولیاء، قادر به شرکت در کلاس های مجازی نبودند و یا دچار افت تحصیلی شدید شده و یا در مواردی مجبور به ترک تحصیل می شدند.

این معلم برتر تولید محتواهای کاربردی، خلاقانه و مفید متناسب با نیاز دانش آموزان با استفاده از نرم افزارهای مختلف، استفاده از انواع سنجش های آغازین، تکوینی و پایانی در کلاس های مجازی متناسب با به روزترین تکنیک های سنجش مطرح شده در وبینارهای کشوری، برگزاری کلاس های تعاملی، دخالت دادن دانش آموز در فعالیت های یاددهی- یادگیری و محول کردن تکالیف عملکردی خلاقانه به دانش آموزان و فعالیت های گسترده در گروه های مدرسه ای، منطقه ای، استانی و کشوری دبیران زبان انگلیسی و به اشتراک گذاری تجربیات خود با سایر همکاران را از جمله معیارهای ارزشیابی و انتخاب معلم توانمند عنوان می کند.

برترین امانت خدا در دستان معلم

معلم نمونه شهرستان بیرجند در ادامه توصیه ها و انتقال تجربیات معلمی خود برای معلمان جوان هم می گوید: معلم پویا خود را در یک قالب خاص محدود نمی کند و در کنار کشف استعدادهای دانش آموزان به رشد و بالندگی توانایی های خود نیز توجه می کند و در مسیر پیشرفت هیچگاه منتظر حرکت دیگران نمی ماند، مهره موثر در مسیر پیشرفت خود وجودی شماست.

به خود ببالید و شأن و جایگاه واقعی خود را بشناسید که برترین امانت خدا یعنی انسان به دست شما سپرده شده است. دنیای بچه ها را درک کنید و در مسیر پرورش و آموزش دانش آموزان،  آموزه های اسلام ناب را سرلوحه خود قرار دهید. تلاش کنید تا با رأفت و عطوفت به قلب و روح دانش آموزان نفوذ کنید تا تاثیر کلام خود را به روشنی ببینید.

او در ادامه در توصیه به مسئولان آموزش و پرورش در حوزه های آموزشی، تربیتی و اجرایی بیان می کند: انتظار نداشته باشید معلمِ آموزش ندیده بتواند کلاسی پربار و مفید داشته باشد. معلمان را عمیقا و فراتر از حرف و شعار دریابید و شأن و منزلت واقعی آنها را حفظ کنید. معلمان قشر زحمتکش و وظیفه شناسی هستند که از نظر مسائل معیشتی در مضیقه هستند و لازم است مسئولان توجه بیشتر و بهتری نسبت به آن داشته باشند.

این معلم نمونه با بیان اینکه معلمی که خود پویا و توانمند باشد نمونه عملی خوبی برای تشویق دانش آموزان و آحاد مختلف اجتماع است و مطمئنا حرفش تاثیرگذارتر و دلنشین تر خواهد بود، ادامه می دهد: پویایی معلم و منش و رفتار او ارتباط مستقیم با پویایی جامعه و اعتلای فرهنگ آن دارد.

و در پایان گفتگویش تصریح می کند: من بیشترین بازخورد مثبت را از دانش آموزان خودم و حتی دانش آموزانی که من معلمشان نبودم دریافت کردم. دانش آموزان بهترین و مهم ترین عامل پیشرفت من بودند. بچه ها با شادی من شاد شدند و همیشه هر جا موفقیتی داشتم بلافاصله ابراز خوشحالی کردند و بازخوردهای خیلی خوبی نشان دادند. اولین تولید محتوایی که بلافاصله پس از شیوع کرونا داشتم بسیار مورد توجه دانش آموزانم قرار گرفت و حتی زمینه ترغیب خود آنها را هم برای انجام تکالیف خلاقانه برانگیخت.

گفتنی است «هما هراتی مقدم»، «فهیمه صفری»، «محمدعلی فرحناکی مقدم»، «سیده معصومه علوی»، «هادی نصرتی» و «حجت خاکشور» از جمله معلمین برتر و استانی برنامه جلوه های ویژه معلمی هستند که در خراسان جنوبی حائر رتبه برترین معلم شده اند.

وزارت کشور صدور کارت یارانه نان را تکذیب کرد

وزارت کشور صدور کارت یارانه نان را تکذیب کرد

 مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور، صدور کارت یارانه نان را تکذیب و آن را شایعه‌پراکنی رسانه‌های معاند دانست.

به گزارش حوزه دولت ایرنا، مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور امروز شنبه با انتشار اطلاعیه‌ای تصریح کرد: رسانه‌های معاند از روز گذشته با انتشار تصاویر کارت جعلی یارانه نان به دنبال تشویش اذهان عمومی و ایجاد نگرانی نسبت به عرضه نان در داخل کشور برآمده‌اند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: اکنون که دولت مردمی و عدالت‌محور آیت‌الله رئیسی در بحبوحه جنگ اقتصادی همه‌جانبه دشمن، برای عبور از ارز رانت‌آور و فسادزا با پرداخت یارانه مستقیم به مردم وارد عمل شده است، انتظار می‌رود رسانه‌های کشور با درک درست از شرایط موجود، در کنار نقد سازنده که موجب بالندگی دولت خواهد شد، به دستاوردها و خدمات ارزنده دولت مردمی هم توجه داشته و در مقابله با جریان‌سازی‌های رسانه‌های معاند، فعالانه‌تر و سریع‌تر عمل کنند و به سهم خود یاری‌گر دولت در عبور دادن کشور از مشکلات اقتصادی باشند.

مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور در بخش دیگری از اطلاعیه خود یادآور شد: همه آگاهند که دولت سیزدهم در چه شرایطی اقتصاد کشور را تحویل گرفته است و شبانه روز و با رویکرد جهادی و انقلابی به دنبال کاهش مشکلات و آلام مردم است. فراموش نکنیم که قبل از این دولت روزانه ۷۰۰ نفر به دلیل بیماری کرونا جان خود را از دست می‌دادند و امروز با اقدامات ارزنده دولت در تسریع روند واکسن کرونا به هفت نفر رسیده است.

این مرکز در ادامه‌ اطلاعیه خود اضافه کرد «دولت مردمی آیت‌الله رئیسی بر اساس توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری که تأکید داشتند دولت، مسایل، مشکلات و راه‌حل‌ها را با مردم در میان بگذارد، تلاش دارد تصمیم‌های کلان و راهبردی را شفاف با مردم در میان بگذارد و ملت را در تصمیم‌های خود سهیم سازد.

در پایان این اطلاعیه از رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی خواسته شده تا سهم خود را در فریضه جهاد تبیین بیش از گذشته ادا کنند و در زمانی که دولت در حال جراحی اقتصادی است، در مقابل ماشین تخریب و تحریف بدخواهان و رسانه‌های معاند، روشنگری داشته باشند و اجازه ندهند در جنگ روایت‌ها، دشمنان ذهن ملت بزرگ ایران را مخدوش سازند.

 

 

 

احیای قنوات بلده فردوس در دستور کار قرار گرفت/۲

احیای قنوات بلده فردوس در دستور کار قرار گرفت

لایه‌روبی و احیای مجموعه قنوات بلده فردوس با دستور ویژه معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علیرضا عباس‌زاده در سفر به فردوس و بازدید از قنات بلده این شهرستان، برای احیای مجموعه قنوات آن دستور ویژه صادر کرد.

وی با اشاره به نقش مجموعه قنوات بلده در عمران و آبادانی شهرهای فردوس، اسلامیه و باغستان گفت: با توجه به اینکه قنوات بلده، از شریان‌های حیاتی شهرستان فردوس است، باید با کارشناسی دقیق، از آب این مجموعه، نهایت استفاده را ببریم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بر ضرورت لایه‌روبی و احیای قنوات چهارگانه بلده تاکید کرد و افزود: تکمیل استخر ذخیره آب بلده یکی از راهکارهای عملی برای استفاده از آب این قنات است.

وی برگزاری جلسه ویژه بررسی وضعیت قنوات بلده با حضور دستگاه‌های متولی را ضروری خواند و خواستار برگزاری هرچه سریعتر این نشست و عملیاتی شدن مصوبات آن در راستای احیای قنوات بلده شد.

عباس‌زاده همچنین در بازدید از پروژه استخر ذخیره آب شهرداری فردوس بر استفاده هدفمند از استخرهای ذخیره آب شهرداری‌های تابعه استان تاکید کرد.

وی گفت: استخرهای ذخیره آب، علاوه بر اینکه آب‌های سطحی شهر را جمع‌آوری می‌کنند، می‌توانند به عنوان یک منطقه خاص گردشگری برای همشهریان مورد استفاده قرار گیرند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به خشکسالی‌های حاد سال‌های اخیر ادامه داد: آب‌های سطحی که در این استخرها ذخیره‌سازی می‌شوند، می‌توانند در راستای مدیریت مصرف آب برای آبیاری فضاهای سبز شهری استفاده شوند.

وی با مطلوب خواندن اقدام شهرداری فردوس در راستای احداث استخر ذخیره آب، بر نقش این پروژه در مهار آب‌های روان شهر تاکید کرد.

عباس‌زاده بررسی شرایط و ضوابط چند منظوره کردن استخرهای مذکور در شهرداری‌های استان را نیز خواستار شد.

قنات بلده فردوس در شمال خراسان جنوبی که به‌طور میانگین حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ لیتر بر ثانیه آبدهی دارد، سال ۱۳۹۵ در چهلمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از قنات‌های ایرانی در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

مجموعه قنات بلده شامل ۱۷ رشته قنات بوده که در حال حاضر ۱۴ رشته آن فعال است و عملیات اجرایی استخر ذخیره یک میلیون متر مکعبی آب قنات نیز سال ۱۳۹۹ آغاز شد.

 

مراسم بزرگداشت “فرهنگ پژوهان” برای دکتر “محمد مهدی ناصح” برگزار شد/۳-۵

    
مراسم بزرگداشت “فرهنگ پژوهان” برای دکتر “محمد مهدی ناصح” ، صبح شنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، با حضور جمعی از فرهیختگان، اساتید، مسئولان استانی و شهرستانی و علاقه مندان به فرهنگ و هنر استان به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمود رمضانی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این مراسم عنوان کرد: نام خراسان جنوبی همواره با علم ،فرهنگ و هنر عجین شده است و دلیل آن وجود فرهیختگان، مفاخر و شخصیت های بزرگی است که به عنوان فرزندان این استان به داشتن آن ها می بالیم.

وی با بیان این که برگزاری بزرگداشت برای این فرهنگ پژوهان وظیفه ما است، ادامه داد: هدف از برگزاری این برنامه ها در اصل بزرگداشت علم و فرهنگ است.

به گفته وی خراسان جنوبی در حوزه نشر و تالیف کتاب و همچنین در حوزه فرهنگ عامه در روستاها و شهرها از وضعیت خوبی برخوردار است، به همین دلیل قصد داریم علاوه بر بزرگداشت مفاخر، پدران علم و شخصیت های فرهنگی و هنری، از کسانی که در حوزه فرهنگ پژوهی کار می کنند نیز تقدیر کنیم.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به برگزاری جلسات متعدد و تشکیل اتاق های فکر در این خصوص اشاره کرد و گفت: تصمیم بر آن شد تا مراسم بزرگداشت فرهنگ پژوهان برای اساتید و بزرگان این عرصه برگزار شود که این مراسم اولین آن بوده و قرار است از سایر اساتید در این حوزه نیز با برگزاری بزرگداشت هایی تقدیر انجام گیرد.

وی با بیان این که مرحوم دکتر ناصح از شخصیت های بسیار برجسته، دانشمند و پژوهشگر در حوزه فرهنگ عامه استان بودند، یادآور شد: فراخوان جهت جمع آوری مقالات مرتبط با دکتر محمد مهدی ناصح به زودی منتشر خواهد شد و پس از جمع آوری، یادنامه ایشان در پاییز ۱۴۰۱ رونمایی می شود.

 

حضور نام آوران متعدد در سایه فرهنگ و تمدن خراسان جنوبی

رئیس دانشگاه بیرجند نیز در این مراسم به ذکر نام خراسان جنوبی و تمدن و فرهنگ آن در کتاب های معتبر تاریخ، سفرنامه ها و شهرنامه ها متعددی اشاره کرد و گفت: بدیهی است در سایه این فرهنگ و تمدن شاهد حضور نام آوران متعدد فرهنگی، هنری، علمی و دینی باشیم.

احمد لامعی گیو عنوان کرد: هنگام مقایسه تاریخ گذشته ایران با دیگر تمدن ها متوجه دو خصلت مهم آن می شویم که به فرهنگ مردمان این منطقه مرتبط است.
به گفته وی ایران در طول تاریخ از دوره باستان تا زمان ظهور دین اسلام و پذیرش آن توسط ایرانیان، دارای مردمانی یکتا و موحد بوده است. همچنین در تاریخ ایران، از دوره مادها تا به امروز، همواره مورد لشکرکشی های متعدد قرار گرفتیم اما ایرانیان با فرهنگ خود توانستند اقوام سرکش را سر به راه کنند.
وی با اشاره به این که در سایه فکر و اندیشه توانستیم فرهنگ خود را گسترش دهیم، اضافه کرد: آثار به جا مانده از هر تمدنی نشانگر هویت فرهنگی و غنای فکری مردمان آن است و در خراسان جنوبی، به ویژه بیرجند، شاهد آثار فرهنگی شفاهی و مکتوب بسیاری هستیم.
رئیس دانشگاه بیرجند به ذکر نام خراسان جنوبی و تمدن و فرهنگ آن در کتاب های معتبری همچون یاقوت حموی، نزهه القلوب حمدالله مستوفی، بستان السیاحه و همچنین در سفرنامه ها و شهرنامه های متعددی اشاره کرد و گفت: بدیهی است در سایه این فرهنگ و تمدن شاهد حضور نام آوران متعددی باشیم.
لامعی با اشاره به سابقه خراسان جنوبی در گسترش فرهنگ  در کشور و حضور فرهیختگان، اندیشمندان و شخصیت های علمی و دینی، اضافه کرد: جلسه امروز به نام استاد فرزانه زنده یاد دکتر محمد مهدی ناصح برگزار شده است، استاد مسلط زبان و ادبیات فارسی در کشور ما خصوصا خراسان بزرگ که با مردم داری، اخلاق محوری، متانت، صلابت  و مناعت طبع خود موجل گسترش فرهنگ در منطقه شد.
وی خاطرنشان کرد: مرحوم دکتر ناصح گر چه دیگر در بین ما حضور ندارند، اما فکر ، اندیشه و آثار او برای همیشه در تاریخ باقی می ماند.

 

 

بقای زبان فارسی با تلاش پژوهشگران حوزه ادبیات

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند نیز در این مراسم گفت: کسانی که که در زمینه ادبیات کار می کنند، موجب بقای زبان فارسی و فرهنگ ایرانی می شوند.

علی زنگویی عنوان کرد: ۷ هزار زبان در جهان کنونی وجود دارد و هر هفته یکی از این زبان ها از بین می رود و تا قرن آینده نیمی از این زبان ها از بین خواهند رفت.

وی با اشاره به این که طی ۵۰ سال گذشته، تعداد بسیاری از لغات زبان فارسی نیز از بین رفته است، ادامه داد: اگر قرآن نازل نمی شد، زبان عربی نیز با این مشکل روبرو می شد.

به گفته وی باید در مقابل استادان زبان فارسی همچون دکتر محمد مهدی ناصح و بزرگان دیگری که از این دریای زبان فارسی رودخانه هایی را برای مردم باز کردند، کمال تشکر را داشته باشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند خاطرنشان کرد: زبان فارسی به واسطه وجود منابع غنی ادبی همچون مثنوی، دیوان شمس، دیوان حافظ و … از بین نخواهد رفت اما این منابع در صورتی برای بشر امروز قابل استفاده است که کارهای ادبی همچون آنچه که دکتر ناصح، دکتر بهنام فر، دکتر یاحقی و … انجام دادند، صورت پذیرد.

زنگویی افزود: کسانی که در زمینه ادبیات کار کرده و ما را با این دریاهای علمی و ادبی آنشا می کنند، در حقیقت لب های تشنه بشریات امروز را به دریای معنویت که در زبان فارسی وجود دارد سیراب کرده و موجب بقای زبان فارسی و فرهنگ ایرانی می شوند.

 

 

دکتر محمد مهدی ناصح تا روزی که ادبیات وجود دارد، زنده است

نویسنده و فرهیخته اهل خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: نام دکتر محمد مهدی ناصح تا روزی که ادبیات وجود دارد، زنده است.

دکتر محمود رفیعی عنوان کرد: دکتر ناصح همکلاسی من در دوره دبیرستان بود. فردی بسیار آرام و اخلاق مدار که با هیچ فردی اخلافی نداشت و همه احساس دوستی با وی می کردند.

وی اضافه کرد: دکتر محمد مهدی ناصح همان زمان هم گاه گاهی شعر می گفت و  علاقه بسیاری به زبان ادبیات فارسی نشان می داد. او دارای حافظه بسیار قوی بود و کوچکترین جزییات را از سال های گذشته به خاطر داشت و شرح می داد.

رفیعی با بیان این که نام دکتر محمد مهدی ناصح تا روزی که ادبیات وجود دارد، زنده است، ادامه داد: امیدوارم این جلسات هر ساله ادامه داشته باشند، تا روزی که بزرگداشت هایی را برای شاگردان این فرهنگ پژوهان برگزار کنیم.

 

استاد محمد مهدی ناصح نمونه عالی یک معلم هدفمند

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند نیز در این مارسم گفت: استاد ناصح نمونه عالی یک معلم فهمیده و هدفمند بود و در زمان تدریس به حجم کتاب اهمیت نمی داد بلکه به فهم آن و نقشی که قرار است در زندگی با یادگیری زبان ایفا کنیم، توجه می کرد.

 دکتر محمد بهنام فر عنوان کرد: دکتر ناصح در جامعه ادبی ایران خصوصا خراسان جنوبی و بیرجند نقش بسیاری داشته و عمر خود را صرف فرهنگی بویژه فرهنگ عامه منطقه کرد.

وی با اشاره به این که حدود ۳۰ سال افتخار شاگردی و مصاحبت با وی را داشتم، ادامه داد: استاد ناصح از نظر شخصیت، تواضع، وارستگی، آزادگی و صبر بالایی که داشتند الگوی ما بود.

به گفته وی، استاد ناصح نمونه عالی یک معلم فهمیده و هدفمند بود و در زمان تدریس به حجم کتاب اهمیت نمیداد بلکه به فهم آن و نقشی که قرار است در زندگی با یادگیری زبان ایفا کنیم، توجه می کرد. او به شاگردانش انسانیت و صفای قلب را یاد می داد.

مرادعلی واعظی استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند نیز در این جلسه بیان کرد: دانشجویان استاد ناصح بیشتر از گفته ها و تجارب او درس گرفتند تا آنچه که در کتاب ها نوشته شده بود.

به گفته وی استاد ناصح کوچکترین مفاهیم و معانی عرفانی را به ساده ترین روش و زبان منتقل می کرد.

وی به نقل خاطراتی از کلاس های استاد ناصح و اخلاق مداری بسیار بالای او در مواجهه با دانشجویان پرداخت و ادامه داد: برگزاری بزرگداشت برای این مفاخر کار بسیار نیکویی است که در این استان انجام می گیرد و موجب شناخت بیشتر و آشنایی ما با این بزرگان می شود.

دکتر حسین زنگویی نیز در این مراسم عنوان کرد: دکتر محمد مهدی ناصح به کارهای من سمت و سو داد. توصیه ها و تشویق های او موجب شد تا درخصوص فرهنگ عامه مردم تحقیق و آثاری را منتشر کنم.

وی با اشاره به این که دکتر ناصح بدون کمترین تکبری خدمت می کرد، ادامه داد: وقتی اندیشه بزرگی دارید رفتار شما بزرگ و کریمانه می شود، خصلتی که کاملا در دکتر ناصح مشهود بود.

گفتنی است در این مراسم از سردیس تقدیمی دانشگاه فردوسی مشهد به خانواده مرحوم دکتر ناصح و تقدیم آن ها به دانشگاه بیرجند، رونمایی شد

همچنین در پایان مراسم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از خانواده دکتر محمد مهدی ناصح با اهدای لوح و هدایا تقدیر بعمل آمد.

شایان ذکر است در حاشیه این برنامه، نمایشگاه کتاب شامل آثار دکتر محمد مهدی ناصح و دکتر محمد بهنام فر و همچنین کتب در حوزه فرهنگ خراسان جنوبی به همت موسسه فرهنگی خوارزمی برپا شد.

 

 

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد؛

استفاده هدفمند از استخرهای ذخیره آب شهرداری‌های خراسان جنوبی

استفاده هدفمند از استخرهای ذخیره آب شهرداری‌های خراسان جنوبی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به شرایط آبی استان، باید از استخرهای ذخیره آب شهرداری‌های تابعه به صورت هدفمند استفاده شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علیرضا عباس زاده در بازدید از پروژه استخر ذخیره آب شهرداری فردوس با اشاره به وضعیت آبی استان بیان کرد: آب‌های سطحی که در این استخرها ذخیره سازی می‌شوند، می‌توانند در راستای مدیریت مصرف آب، برای آبیاری فضاهای سبز شهری استفاده شوند.

وی بر استفاده هدفمند از استخرهای ذخیره آب شهرداری‌های تابعه استان تأکید کرد و گفت: با توجه به خشکسالی‌های حاد سال‌های اخیر، استفاده از این آب‌ها می‌تواند نقش شایانی در رفع بخشی از نیاز آبی استان باشد.

عباس زاده اظهار کرد: استخرهای ذخیره آب علاوه بر جمع‌آوری آب‌های سطحی شهر، می‌توانند به عنوان یک منطقه خاص گردشگری برای همشهریان مورد استفاده قرار گیرند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با ابراز رضایت از اقدامات شهرداری فردوس در راستای احداث استخر ذخیره آب، افزود: نیاز است بر نقش اینگونه پروژه‌ها در مهار آب‌های روان شهر توجه شود.

عباس زاده ادامه داد: از متولیان خواستاریم شرایط و ضوابط چند منظوره نمودن استخرهای ذخیره آب در سطح شهرداری‌های استان را بررسی کنند.

 

تکمیل طرح‌های زورخانه در خراسان جنوبی ۱۴۴ میلیارد تومان نیاز دارد

تکمیل طرح‌های زورخانه در خراسان جنوبی ۱۴۴ میلیارد تومان نیاز دارد

بیرجند – ایرنا – رییس هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۹ طرح زورخانه در استان با پیشرفت فیزیکی مختلف در دست احداث است که برای تکمیل آن به ۱۴۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هومر شکری روز شنبه در دیدار اعضای هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی با استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: درخواست ما اختصاص اعتبار برای تکمیل این طرح‌ها است.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی ۲۷ زورخانه در ۱۰ شهر داریم، اضافه کرد: از مجموع ۳۱ شهر در استان ۲۱ شهر فاقد زورخانه است.

رییس هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان جنوبی عنوان کرد: زورخانه شهر بیرجند با زیربنای کمتر از هزار مترمربع، ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تاکنون در زمینه اجرای این طرح بیش از سه میلیارد و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل آن به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز داریم.

شکری خاطرنشان کرد: ورزش زورخانه‌ای استان ظرفیت بالایی در زمینه مدال‌آوری دارد و برخی از اعضای هیات، مرشدان و حتی مربیان سابقه فعالیت در تیم ملی را داشته‌اند.

وی با بیان اینکه احداث هتل ورزش برای تمام ورزشکاران در خراسان جنوبی ضروری است، اضافه کرد: همچنین راه‌اندازی ستاد توسعه و ترویج فرهنگ پهلوانی با توجه به اینکه ورزشکاران این هیات در زمینه‌های مختلف از جمله کمک مومنانه، نذر خون، عیادت از بیماران و ازدواج جوانان فعالیت دارند، ضروری است.

شکری عنوان کرد: هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان جنوبی با کمبود اعتبار شدید عمرانی و جاری مواجه است و نیازمند توجه ویژه از محل منابع مختلف اعتباری است.

وی ادامه داد: باید معافیت مالیاتی که برای خیرین مدرسه‌ساز در نظر گرفته شده برای خیرین ورزش‌یار هم در نظر گرفته شود تا حضور فعال‌تری در تکمیل طرح‌های نیمه تمام ورزشی استان داشته باشند.

رییس هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان جنوبی گفت: نیاز است حمایت‌ها لازم صورت گیرد تا خراسان جنوبی از مسابقات کشوری میزبانی کند چرا که نقش موثری در معرفی استان در سطح کشور دارد.

شکری عنوان کرد: در خراسان جنوبی ۲۷۶ شهید ورزشکار داریم که از این تعداد هشت شهید باستانی‌کار بوده‌اند.

همچنین انتخاب مشاور ورزشی، حل مشکل اشتغال ورزشکار با بکارگیری در طرح‌های تولیدی و صنعتی، راه‌اندازی موزه ورزش، نامگذاری میدان و بلوار پهلوانی، مشارکت شهرداری‌ها در تکمیل زودخانه‌ها و واگذاری خودرو به هیات زودخانه‌ای از دیگر درخواست‌ها رییس هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان جنوبی در دیدار با استاندار بود.

 

 

 

۱۰ خانه هلال در خراسان جنوبی آماده بهره‌برداری است

۱۰ خانه هلال در خراسان جنوبی آماده بهره‌برداری است

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: ۱۰ خانه هلال با هدف گسترش کمی و کیفی خدمات این جمعیت به مناسبت هفته جهانی صلیب سرخ و هلال احمر در استان به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمدرضا رضایی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته جهانی صلیب سرخ و هلال احمر (۱۸ تا ۲۴ اردیبهشت) افزود: در حال حاضر ۲۰۰ خانه هلال و ۲۵ پایگاه امداد و نجات در استان خراسان جنوبی فعال است و خانه‌های هلال نقش یک هلال احمر کوچک در موقعیت جغرافیایی را ایفا می‌کنند.

وی گفت: خدمات حمایتی، آموزشی و درمانی در خانه‌های هلال به جامعه هدف ارایه می‌شود تا در تحقق جامعه تاب‌آور نقش داشته باشند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی ادامه داد: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو سازمان صلیب سرخ دارای اهداف جهانی و بشردوستانه است.

وی از اجرای ۱۵ برنامه عملیاتی در هفته هلال احمر خبر داد و گفت: مانور درمان اضطراری جمعیت با رویکرد خدمات آنی و درمانی در روستای ورزگ شهرستان قاینات از برنامه‌های محوری است.

رضایی بیان کرد: تیم‌های حمایت روانی در این مامور وارد عمل خواهند شد و فضای شادی را برای مادر و کودک فراهم می‌کنند.

وی از پیاده‌روی اعضای جوانان و امدادگران در سطح استان خبر داد و افزود: در همایشی استانی امدادگرانی که در خدمات عام‌المنفعه حضور بیشتری داشتند، تجلیل خواهند شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی ارائه تخفیف مراکز درمانی، برپایی ایستگاه سلامت، فراخوان عضوگیری، اهدای خون، دیدار با خانواده شهدا و عیادت از جانبازان و سالمندان را از مهمترین برنامه‌ها در این هفته عنوان کرد.

وی اجرای طرح دادرس، مانور آمادگی در برابر حوادث، برپایی نمایشگاه عکس، مسابقات فرهنگی، برگزاری دوره‌های آموزشی و همایش نوجوانان داوطلب جمعیت هلال احمر را از دیگر برنامه‌ها ذکر کرد.

رضایی اضافه کرد: برای خدمات‌رسانی در حوزه‌های زیرساختی شرایط مطلوب نداریم اما در سال ۱۴۰۱ مجوزهایی برای تامین خودروهای نجات و آمبولانس گرفته شده است و در استان هفت پایگاه دارای آمبولانس داریم که خودروی نجات ندارند و باید تامین شود.

وی گفت: سیاست قبلی جمعیت نبود افزایش کمی پایگاه‌ها بود اما یکی از برنامه‌های جدید توسعه پایگاه‌های هلال در سطح کشور است که برای استان خراسان جنوبی هم مجوز در نظر گرفته خواهد شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی شمار اعضای این جمعیت را ۲۳ هزار و ۴۰۰ عضو اعلام کرد و افزود: رتبه اول جذب داوطلب جوان را در سطح کشور داریم و از این تعداد ۲ هزار و ۱۶۶ نفر آموزش‌های تخصصی را فرا گرفتند.

۸ می هر سال روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر نامگذاری شده و ۱۸ تا ۲۴ اردیبهشت در ایران هفته‌ای به همین نام است.

 

 

 

 

یادنامه محمدمهدی ناصح تدوین می‌شود

یادنامه محمدمهدی ناصح تدوین می‌شود

عکس آرشیوی از محمدمهدی ناصح

بیرجند – ایرنا – سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: به منظور پاسداشت خدمات فرهنگی و علمی دکتر “محمدمهدی ناصح” یادنامه‌ای آماده و پاییز امسال رونمایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمود رمضانی روز شنبه در مراسم بزرگداشت فرهنگ‌پژوهان ویژه دکتر محمدمهدی ناصح که در سالن فرهنگ دانشگاه بیرجند برگزار شد، اظهار داشت: استان خراسان جنوبی با فرهنگ عجین شده و هر جا نام این استان یا بیرجند به زبان می‌آید، فرهنگ و هنر در ذهن تداعی‌کننده است.

وی افزود: این موضوع به خاطر وجود مفاخر برجسته و شخصیت‌های بزرگی است که به عنوان فرزند خراسان جنوبی به وجود آنان می‌بالیم.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه بزرگداشت مفاخر و فرهنگ پژوهان یک وظیفه است گفت: مرحوم دکتر ناصح از شخصیت‌های برجسته، دانشمند و پژوهشگر فرهنگ عامه محسوب می‌شود لذا برگزاری مراسم نکوداشت با هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه بیرجند و انجمن مفاخر استان و با همراهی سایر دستگاه‌های فرهنگی برنامه‌ریزی شد.

وی ادامه داد: در حوزه نشر، کتاب و فرهنگ عامه شهرها و روستاهای خراسان جنوبی تحقیقاتی انجام و کتاب‌هایی تالیف شده است لذا قصد داریم علاوه بر بزرگداشت مفاخر، پدران علم و شخصیت‌ها از افرادی که در حوزه فرهنگ‌پژوهی کار می‌کنند نیز تجلیل کنیم.

رمضانی گفت: از همین رو اواخر سال گذشته تصمیم گرفته شد برای تعدادی از شخصیت‌های فرهنگ‌پژوه خراسان جنوبی نکوداشت برگزار شود و مرحوم دکتر محمدمهدی ناصح و دکتر محمد بهنام‌فر در زمره این افراد قرار گرفتند.

وی یادآور شد: متاسفانه فوت ناگهانی دکتر ناصح واقعه‌ای دردناک بود لذا با همکاری دانشگاه بیرجند یادنامه این شخصیت برجسته فرهنگی تدوین و در پاییز رونمایی می‌شود.

 

سرپرست دانشگاه بیرجند:

وجه تسمیه روستاهای خراسان جنوبی نیاز به رمزگشایی دارد

وجه تسمیه روستاهای خراسان جنوبی نیاز به رمزگشایی دارد

بیرجند – ایرنا – سرپرست دانشگاه بیرجند گفت: نام‌های متعددی از روستاهای خراسان جنوبی وجود دارد که هنوز رمزگشایی خاصی از حوزه معنایی آنها نشده است و باید فعالان فرهنگی به این حوزه بیشتر توجه کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد لامعی گیو روز شنبه در مراسم بزرگداشت فرهنگ‌پژوهان ویژه دکتر محمدمهدی ناصح که در سالن فرهنگ دانشگاه بیرجند برگزار شد، افزود: فرهنگ از دیرباز با ایرانیان عجین شده و در طول تاریخ نمونه‌های متفاوتی است که موفق شدند اقوام سرکش و یاغی را در سایه دین و هویت اسلامی ایرانی رام کنند.

وی با اشاره به نشانه‌های فرهنگی در تاریخ خراسان جنوبی عنوان کرد: آثار به‌جا مانده از هر تمدنی نشانه غنای فکر و اندیشه آن مردم است که با این ویژگی‌ها می‌توانیم معرفت و شناخت نسبی از آنها به دست بیاوریم.

سرپرست دانشگاه بیرجند یادآور شد: هنوز قلم اندیشمندان و پژوهشگران به برخی از اسامی روستاها و اماکن تاریخی خراسان جنوبی دست نیافته یا دارای معنایی هستند که هنوز برای همگان بر ملا نشده‌اند.

وی ادامه داد: ولی در کنار آنها نام‌های مانایی هم وجود دارد که اگر به حوزه معنایی آن وارد شویم هم بحث تقدس را می‌بینیم هم اسطوره‌های کهن ایرانی وجود دارد.

لامعی گفت: این روستاها خاستگاه فکر و اندیشه بوده و در کنار این آثار و تاریخ شفاهی به آثار مکتوب و نوشته‌هایی در خراسان جنوبی برخورد می‌کنیم که ارزش بالایی دارند.

وی با بیان اینکه وجود این آثار شفاهی و مکتوب گویای این است که خراسان جنوبی و شهر بیرجند در طول تاریخ اندیشمندانی را پرورش داده است افزود: حکیم نزاری، محمدبن حسام خوسفی، عبدالعلی بیرجندی، صدها و بلکه بیشتر هستند کسانی که از شخصیت‌های بارز بودند و امروز شاهد نام آنها در عرصه‌های مختلف هستیم.

سرپرست دانشگاه بیرجند اظهار داشت: برخی از پژوهشگران قدمت حوزه علمیه معصومیه یا فردوس را به بیش ۸۰۰ سال دانستند که نشان می‌دهد در حوزه دین و دیانت نیز شخصیت‌های دینی بزرگی از این خطه پرورش یافته‌اند که از جمله به آیت‌الله شیخ محمدباقر گازاری، آیت‌الله شیخ هادوی، شیخ محمدحسین آیتی، آیت الله جواد عارفی و خاندان عبادی که در راس آنها نماینده ولی فقیه در استان است می‌توان اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه حجت الاسلام دکتر ابراهیم آیتی نیز به کتابخانه سیار تاریخ اسلام در کتاب شهید مطهری شهرت یافته است گفت: دکتر شکوهی، پروفسور گنجی و چهره‌های ماندگار در حوزه‌های مختلف نام‌آورانی از خطه خراسان جنوبی هستند.

لامعی یادآور شد: استاد فرزانه و اندیشمند زنده یاد محمدمهدی ناصح در مردمداری، اخلاق محوری، متانت، صلابت، قناعت، مناعت طبع زبانزد همگان بود لذا گرچه جسم او حضور ندارد اما فکر اندیشه و آثار او برای همیشه در تاریخ باقی خواهد ماند.

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند نیز در این مراسم گفت: دکتر ناصح با توجه به شخصیت متواضع، وارسته، آزاده و صبور از جنبه‌های مختلف الگو بود.

دکتر محمد بهنام‌فر افزود: استاد ناصح به لحاظ علمی اهل ادعا نبود اما کارهای بزرگی از او به جا مانده که شایسته لقب علامه است.

وی ادامه داد: با تفسیر روضه الجنان در ۲۰ جلد نام دکتر ناصح در ردیف نام‌آوران ادبیات فارسی باقی مانده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مرحوم ناصح کارهای بزرگی برای فرهنگ عامه خراسان جنوبی انجام داده است اظهار داشت: با ورود دکتر ناصح به بیرجند نهضت فرهنگ عامه در این خطه شروع و آثار زیادی خلق شد.

وی یادآور شد: علم همراه با فهم در دیگران اثرگذار است و چون استاد ناصح انسانی وارسته و عالم بود تاثیر او را در حوزه فرهنگ و جامعه شاهد هستیم.

دکتر محمود رفیعی از محققان و پژوهشگران خراسان جنوبی نیز در این آیین با یادآوری خاطرات دکتر محمدمهدی ناصح از وی به عنوان شخص با اخلاق یاد و تاکید کرد چنین یادبودهایی همه ساله برای مفاخر استان برگزار شود.

محمدمهدی ناصح متولد سال ۱۳۱۸ خراسان جنوبی است که پژوهشگر ادبیات فارسی، مصحح و استاد بازنشسته دانشگاه فردوسی مشهد بود و ١٩ اسفند ١۴٠٠ درگذشت.

ناصح برای تصحیح کتاب «روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن» (به‌همراه محمدجعفر یاحقی) برگزیده کتاب سال ایران شد.

از آثار او می‌توان به «راهنمای نگارش و ویرایش»، «شعر دلبر: دوبیتی‌های عامیانه بیرجندی»، «شعر نگار: دوبیتی‌های عامیانه بیرجندی»، «شعر غم»، «گزیده مرصادالعباد»، «گنج شایگان: معرفی پاسداران زبان فارسی در شبه قاره هند و پاکستان» اشاره کرد.

همایش منطقه‌ای بزرگداشت استاد بدیع‌الزمان فروزانفر با عنوان “فرهنگ‌پژوهان” نیز ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ماه جاری در شهر بشرویه با حضور جمعی از مسئولان، اهالی فرهنگ و شاگردان استاد فروزانفر برگزار شد.

مراسم تجلیل از دکتر “محمد بهنام‌فر” دیگر فرهنگ‌پژوه خراسان جنوبی نیز با همکاری دانشگاه بیرجند و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری برگزار می‌شود.

بنابر اطلاعات و اسناد موجود، خراسان جنوبی زادگاه پدر هفت علم ایران است.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*