اخبار خراسان جنوبی/

پیش‌بینی افزایش دما و وزش باد و گرد و خاک /۲

روند افزایشی دمای هوا در خراسان جنوبی امروز و فردا هم ادامه دارد.

کارشناس هواشناسی گفت:مطابق خروجی مدل‌های پیش یابی هواشناسی تا پایان هفته به‌تناوب در برخی ساعات افزایش ابر و افزایش سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

 

زارعی افزود: به‌لحاظ دمایی ادامه روند افزایشی دما را برای امروز و فردا هم انتظار داریم و هوا گرم‌تر خواهد شد.

موزه های خراسان جنوبی میزبان ۲۰ هزار مسافر و گردشگر/۲

از ۲۷ اسفند ۱۴۰۰هم‌زمان با آغاز سفر‌های نوروزی تا ۱۳ فروردین، ۲۰ هزار و ۸۳ نفر از موزه‌های خراسان جنوبی بازدید کردند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: از این تعداد ۱۰ هزار و ۲۲۷ نفر مربوط به بازدیدکنندگان موزه‌های زیرپوشش میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و ۹ هزار و ۸۵۶ نفر بازدیدکنندگان موزه‌های خصوصی بوده‌اند.

حسن رمضانی افزود: از موزه‌های زیرپوشش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، موزه‌های باستان‌شناسی، مردم‌شناسی و مشاهیر و مفاخرملی باغ اکبریه بیرجند به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند.
به گفته وی موزه مردم‌شناسی طبس نیز بین موزه‌های شهرستانی بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

 

نانوایی‌ها در بیرجند تا افطار پخت می کنند/۲

معاون اتحادیه نانوایان شهرستان بیرجند گفت: نانوایی‌ها در ماه مبارک رمضان در شیفت‌های عصر تا لحظه افطار پخت می‌کنند.

جعفری گفت: از آنجایی که در ماه رمضان شیفت‌های صبح نانوایی‌ها خلوت است بیشتر نانوایی‌ها در شیفت صبح بسته بوده و سهمیه آرد خود را در شیفت ظهر و عصر پخت می‌کنند.

او گفت: نانوایان در این ایام در شیفت ظهر و عصر پخت می‌کنند و تا لحظه افطار موظف به فعالیت اند.

جعفری گفت: برخی نانوایی‌ها تا لحظاتی بعد از افطار نیز باز هستند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی:

۲هزار محفل قرآن خانگی در خراسان جنوبی شناسایی شد/ فعالیت ۹۵۰ مبلغ

۲هزار محفل قرآن خانگی در خراسان جنوبی شناسایی شد/ فعالیت ۹۵۰ مبلغ

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت ۹۵۰ مبلغ طی ماه رمضان در خراسان جنوبی گفت: دو هزار محفل قرآن خانگی در خراسان جنوبی شناسایی شده است.

حجت الاسلام احمد رضایی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ماه مبارک رمضان، با فضیلت ترین ماه سال است و ساعات، روزها و شب‌های آن بهترین اوقات عمر محسوب می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم (ص) در حدیثی فرمودند که ماه رمضان با همه ی زیبایی‌های خود و عنایات ویژه خداوند به شما روی کرده است، بیان کرد: میزبان این میهمانی خیلی با عظمت خداوند است و تمام درهای رحمتش را در این ماه به سوی ما باز کرده است.

رضایی با تأکید بر اینکه یکی از برنامه‌های بسیار زیبای مردم در این ماه جز خوانی قرآن کریم و تدبر در این کتاب نورانی است، افزود: ماه مبارک رمضان بهترین فرصت است که فرزندانمان که همان نهال‌های زندگی هستند را با فیوضات معنوی آشنا کنیم.

فعالیت ۲۰۰ خانه قرآنی در خراسان جنوبی

وی گفت: می‌توانیم در این ماه بعضی دعاهای کوتاه و نمازها را به فرزندان خودمان آموزش بدهیم و حتی در هنگام مسجد رفتن آن‌ها را با خود همراه کرده و از آن‌ها برای کارهای خوب و مثبتشان تجلیل و تقدیر کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: ما در استان ۲۰۰ خانه قرآنی و بیش از ۵۰ مؤسسه قرآنی فعال داریم و همین طور مساجد استان در ماه مبارک رمضان بحث قرآن و احکام را با محوریت جهاد تبیین در دستور کار دارند.

رضایی با اشاره به اینکه لازمه بهره گیری از معارف قرآن، به کارگیری اساتید و مبلغان است، افزود: تعداد مبلغان امسال خراسان جنوبی در ماه مبارک رمضان ۹۵۰ نفر است.

وی گفت: این تعداد مبلغ شامل مبلغین بومی فعال در سطح استان و جمعی از روحانیون مستقر و جمع دیگری از روحانیت اعزامی از شهرستان‌های قم و مشهد است که در واقع مدعوین و مهمانان استان هستند.

محافل قرآن در پارک‌های بزرگ شهر برپا می‌شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: اگر مردم در روستایی از خراسان‌جنوبی فاقد روحانی باشند، می‌توانند به دفاتر تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها مراجعه نمایند.

رضایی با اشاره به شناسایی و ساماندهی حدود دو هزار محفل خانگی قرآن در خراسان‌جنوبی گفت: در ماه مبارک رمضان در پارک‌های بزرگ استان نیز محافل قرآنی برگزار می‌شود که این قبیل محافل مورد اقبال مردم نیز قرار گرفته است.

تاکید بر تعیین تکلیف شفافیت آراء نمایندگان مردم در مجلس

نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی بر تعیین تکلیف شفافیت آراء نمایندگان مردم در مجلس تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، آقای اسحاقی در جلسه علنی مجلس شورای تاکید بر تعیین تکلیف شفافیت آراء نمایندگان مردم در مجلساسلامی در اخطار قانون اساسی گفت: امروز مجلس در حال فراهم کردن بستر تنقیحی قوانین است که در سال‌های آینده دستاورد‌های آن برای مردم ملموس خواهد بود.
وی افزود: مردم انتظار دارند قدم‌هایی که برای اصلاح آیین‌نامه داخلی برداشته می‌شود در راستای شفافیت باشد.
نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در مجلس همچنین گفت: اگر می‌خواهیم شفافیت را محقق کنیم باید در اولین جلسه سال ۱۴۰۱ تکلیف شفافیت آراء را برای مردم مشخص کنیم و بگوییم اگر برای اصلاح ساختار بودجه قدم‌های موثری برداشته می‌شود، باید عنوان شود تکیه‌گاه اصلی این اصلاح شفافیت خواهد بود.
آقای اسحاقی افزود: مردم اگر بتوانند از بحث‌های کارشناسی نمایندگان در مورد طرح‌های مختلف مطلع شوند، قطعاً به توان کارشناسی مجلس افزوده خواهد شد.
آقای قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به اخطار قانون اساسی نماینده مردم شهرستان قائنات و زیرکوه در مجلس گفت: مردم عزیز و نمایندگان بدانند در جلسات تعیین دستور جلسه بحث مربوط به شفافیت را در دستور کار قرار دادیم و ان‌شاء الله در ماه مبارک رمضان بحث شفافیت در صحن مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

شله و حلیم کیلویی ۳۹ هزار تومان/۲

قیمت هر کیلوگرم شله و حلیم برای ماه مبارک رمضان در شهرستان بیرجند ۳۹ هزار تومان اعلام شده است.

رئیس اتحادیه اغذیه و چلوکباب شهرستان بیرجند گفت: قیمت هر کیلوگرم شله و حلیمقیمت شله و حلیم کیلویی در شهر بیرجند اعلام شد در شهرستان ۳۹ هزار تومان اعلام شده و در حال حاضر در ۱۵ مرکز و رستوران پخت شده و به فروش می‌رسد.

محمودآبادی افزود: قیمت آش همانند قبل و حدود کیلویی ۳۰ هزار تومان است که با توجه به تنوع در پخت آن قیمتی متغیر دارد.

رئیس اتحادیه اغذیه و چلوکباب شهرستان بیرجند گفت: نظارت‌ها به طور مستمر وجود دارد و دیروز در آخرین بازدید‌ها شاهد استقبال خوب مردم نیز بودیم.

محمودآبادی گفت: امسال تمام فروشندگان را موظف کرده ایم تا از ظروف گیاهی برای فروش شله، حلیم و آش استفاده کنند.

 

بیش از ۷۰ هزار نفر مسافر در خراسان جنوبی جابجا شدند/

معاون حمل و نقل اداره‌ کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: از ۲۵ اسفند پارسال تاکنون جابه‌جایی مسافر با ناوگان حمل و نقل عمومی در این استان ۴۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

مهدی گرجی افزود: در این مدت ۷۰ هزار و ۳۴۴ مسافر در قالب ۵ هزار و ۸۵۵ سفر از طریق فعالیت ۴۴ شرکت حمل و نقل عمومی در سطح استان جابه‌جا شده‌اند.

وی اظهار داشت: راهداری و حمل و نقل جاده‌ای طی طرح نوروزی ۱۴۰۱ علاوه بر گشت‌های خود، نظارت بر حمل و نقل عمومی را نیز برعهده دارد که از ۲۵ اسفند پارسال تا ششم فروردین ماه جاری ۴۸۰ دستگاه خودروی حمل و نقل مسافری در راه‌های استان مورد رصد و بازرسی قرار گرفته است.

معاون حمل و نقل اداره‌ کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه در این نظارت‌ها نکات ایمنی، بهداشتی، استفاده از ماسک و سلامت خودرو مورد رصد قرار می‌گیرد تصریح کرد: هدف این گشت‌ها کنترل سفرهای نوروزی و رعایت ظرفیت‌های خدمات‌دهی شرکت‌های مسافری، نظارت بر سوار و پیاده کردن مسافران، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در نهایت سلامت مسافران و سفر ایمن است.

وی گفت: ۲۵۳ راهدار در قالب ۳۹ اکیپ در ۳۳ راهدارخانه در طرح نوروزی ۱۴۰۱ به‌کارگیری شدند که این طرح تا پانزدهم فروردین ماه جاری ادامه دارد.

گرجی با بیان اینکه یک هزار و ۴۰۳ راننده در بخش مسافری در حال خدمات‌رسانی به مردم هستند افزود: مردم و مسافران می‌توانند هرگونه شکایت خود از عملکرد شرکت‌ها و رانندگان را از طریق سامانه ۱۴۱ به اداره کل راهداری اطلاع دهند تا به تخلف شرکت و رانندگان رسیدگی شود.

بهسازی مجموعه شوکت‌آباد بیرجند در دستور کار قرار گرفت/۷-۵

بهسازی مجموعه شوکت‌آباد بیرجند در دستور کار قرار گرفت

تامین زیرساخت‌های لازم و بهسازی مجموعه تاریخی و تفریحی شوکت‌آباد بیرجند در پی بازدید استاندار خراسان جنوبی از این مجموعه در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گرفت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی روز دوشنبه در نشست بررسی مسایل و مشکلات منطقه تاریخی و گردشگری شوکت‌آباد که به دستور استاندار بعد بازدید از این مجموعه تشکیل شد، گفت: مجموعه تفریحی کاجستان شوکت‌آباد، فرصتی بی‌نظیر برای جذب گردشگر است.

علیرضا عباس‌زاده افزود: این منطقه تفریحی و گردشگری، محیط مناسبی برای استراحت مسافران، تفریح گردشگران و هم‌استانی‌ها است.

وی بیان کرد: به جهت میزان استقبال مسافران و گردشگران از این فضای مفرح، دستگاه‌های اجرایی مکلفند زیرساخت‌های لازم و امکانات رفاهی مورد نیاز مردم را فراهم کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: بازسازی و تجهیز سرویس‌های بهداشتی و تامین روشنایی فضای کاجستان از جمله اقداماتی است که به علت اهمیت موضوع باید به‌سرعت پیگیری و اجرایی شوند.

وی اظهار داشت: با هم‌افزایی و تعامل دستگاه‌ها بدون تردید می‌توان اتفاق خوبی را در این منطقه رقم زد و شرایط مطلوبی را برای رفاه مردم فراهم کرد.

براساس مصوبه این نشست، سرویس‌های بهداشتی بعد از بازسازی و تجهیز، به جهت نظافت و مراقبت طی توافق‌نامه سه‌جانبه با محوریت فرمانداری از طرف اداره کل اوقاف و امور خیریه در اختیار دهیاری شوکت‌آباد قرار می‌گیرد.

نصب شیر برداشت و تعبیه سطل‌های زباله مناسب در فضای کاجستان از دیگر مصوبات این جلسه بود.

همچنین در این نشست مقرر شد، طی جلسه‌ای با محوریت فرمانداری و برای تصمیم‌گیری نهایی، این مجوز به دهیاری داده شود که در چارچوب ضوابط با اخذ حق ورودی از خودروها، درآمد حاصله را صرف نگهداری و تجهیز فضای کاجستان کند.

درخصوص تامین روشنایی لابه‌لای درختان فضای کاجستان نیز در فازهای بعدی اقدامات موثری انجام خواهد شد.

باغ و عمارت شوکت‌آباد در پنج کیلومتری شرق بیرجند و مسیر بیرجند به زاهدان مربوط به دوران قاجاریه است و یکی از مناطق گردشگری مرکز استان محسوب می‌شود.

اراضی روستای شوکت‌آباد از جمله باغ و عمارت آن موقوفه است و میراث فرهنگی در ابنیه میراثی، نظارت دارد.

 

اعزام نجمه خدمتی به مسابقات جهانی/۷

نجمه خدمتی ورزشکار افتخار آفرین خراسان جنوبی و عضو تیم ملی در مسابقات جهانی برزیل به مصاف رقیبان خود می رود

«نجمه خدمتی» در رشته تفنگ‌بادی مسابقات جهانی تیراندازی ۲۰۲۲ برزیل در شهر ریودوژانیرو به مصاف برترین‌های دنیا می‌رود.

جواد فروغی، وحید گل‌خندان، سجاد پورحسینی، هانیه رستمیان، گلنوش سبقت‌الهی و الهام هریجانی با هدایت محسن نصراصفهانی و امیرحسین صولت در رشته تپانچه و همچنین مهیار صداقت، امیرمحمد نکونام، هادی غره‌باقی، الهه احمدی، # نجمه خدمتی، فاطمه کرم‌زاده و فاطمه امینی با هدایت حسین باقری و فرزاد مناف‌فر در رشته تفنگ نفرات اعزامی کشورمان به این مسابقات خواهند بود.

گفتنی است: ملی‌پوشان سه‌شنبه ۱۶ فروردین برای حضور در این مسابقات که از ۲۰ الی ۳۰ فروردین برگزار می‌شود عازم کشور برزیل خواهند شد.

 

دستگیری ۴ سوداگر مرگ و کشف ۹۹ کیلو تریاک در”بیرجند”/۴

جانشین فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران انتظامی خراسان جنوبی در بازرسی از یک سواری پژو، ۹۹ کیلو و ۷۷۰ گرم تریاک کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”حسن شجاعی نسب” اظهار داشت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی اخباری مبنی بر حمل مواد مخدر توسط سوداگران مرگ در سطح شهرستان بیرجند دریافت کردند که پیگیری موضوع و دستگیری متهمان را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: مأموران هنگام گشت زنی در محورهای فرعی شهرستان بیرجند به یک سواری پژو ۴۰۵ مشکوک شدند و با علائم هشدار دهنده به راننده خودرو دستور ایست دادند.

جانشین فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی بیان داشت: مأموران خودرو را متوقف و پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از سواری پژو، ۹۹ کیلو و ۷۷۰ گرم تریاک که به طرز ماهرانه ای داخل خودرو جاساز شده بود کشف کردند.

سرهنگ شجاعی نسب با اشاره به این که مأموران در ادامه عملیات یک سواری پژو ۴۰۵ که خودروی حامل مواد مخدر را اسکورت می کرد شناسایی و توقیف و سرنشینان آن را دستگیر کردند؛ تصریح کرد: در این ارتباط ۲ خودرو توقیف و ۴ متهم دستگیر که به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

قهرمانی باغستان در رقابت های کاپ سه قلعه/۷

 

بیست و سومین دوره مسابقات فوتسال جام نوروز سه قلعه، با قهرمانی تیم شهرداری باغستان فردوس به کار خود پایان داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در این دوره از مسابقات ۱۲ تیم از شهرستان های قاین، فردوس و سرایان در سه گروه چهار تیمی در سالن ورزشی تختی سه قلعه با یکدیگر به رقابت پرداختند که در پایان تیم یکپارچه و قدرتمند شهرداری باغستان فردوس عنوان قهرمانی این دوره از مسابقات را به خود اختصاص داد و تیم شایسته فوتسال صالحین ثامن آیسک نیز نایب قهرمان شد.

گفتنی است «تیم دهیاری کرغند» به عنوان تیم اخلاق نوروز کاپ سه قلعه معرفی شد .

در مراسم اختتامیه این رقابت ها با حضور رضوی فرماندار شهرستان سرایان، رمضانی رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان سرایان، کفشی امام جمعه سه قلعه، بنی خزاعی نماینده آستان قدس رضوی، کریمی رئیس شورای اسلامی، نظافت نماینده ورزش و جوانان، نجات نماینده هیأت فوتبال و جمعی از مسئولین محلی از داوران و عوامل اجرایی این مسابقات تقدیر و از تیم های برتر با اهدای لوح و کاپ قهرمانی تجلیل به عمل آمد.

یادداشت شهروند

بیرجند عید ندارد/۵

علی حجازیان – شهرساز

مردم بعد از دو سال تحمل شرایط سخت و نداشتن نوروز واقعی با آداب و سنن ویژه و بیش از آن نبود نشاط و شادی خاص این ایام، اینک بیش از هر زمان محتاج و مشتاق نشاط و شادی هستند. فضای شهر یکی از محیط های اثر گذار بر نشاط وتفریح شهروندان است. طبق روال هر ساله در آستانه سال نو یکی از مهمترین اقدامات شهرداری‌ها در هر شهرایجاد تغییر در چهره و منظر شهر است که معمولا این اقدام در جهت زیباسازی و ایجاد شور و نشاط عیدانه در شهروندان انجام می‌شود. با گذری به معابرومیادین شهربیرجند رد پای نوروز و شروع بهار دیده نمی شود. نوروز بهانه ایست تا فضای شهر رنگ و لعاب نشاط و شادمانی به خود بگیرد و شهروندان باحضور در شهر از رخوت و روزمرگی تا حدودی خارج شوند. مدیریت شهری بیرجند برای انتقال حس سرزندگی و شادابی و نشاط برای این ایام کم کاری کرده است. اِلمان‌های نوروزی یکی از مهمترین روش‌ها برای معرفی فرهنگ و رسوم در شهرها است و به هیچ عنوان نمی‌توان منکر تأثیر مثبت المان‌های شهری در زیبایی و افزایش جذابیت‌های شهر شد.شهروندان بیرجندی در منطقه ای زندگی می کنند که از لحاظ وجود فضای سبز و اماکن گردشگری-تفریحی فعال  باکمبودهایی روبروهستند.  از مدیریت شهری بیرجند انتظار می رود از المان های نمایشی و بیانی برای بهبود زیبایی شهر وانتقال مفاهیم فرهنگی استفاده کند.

ستاد استقبال از بهار باید به صورت جدی تشکیل می شد و اقداماتی مانند شست و شوی و رنگ آمیزی مبلمان شهری، پاکسازی محلات ، اصلاح سیستم های روشنایی پارکها و میادین، گل کاری سطح شهر، جشنواره سفره های هفت سین،برگزاری جشنواره های بومی- محلی و احداث المان هاومجسمه های شهری انجام می شد.برگزاری جشنوارهای بومی محلی در محلات و باحضور شهروندان به همراه پیوست رسانه ای می تواند از اقدامات مفید درمعرفی ظرفیت های نگین کویر باشد.

ورودی هر شهر می‌تواند نقش مهم و اثرگذاری بالایی در معرفی صحیح آن شهر، جاذبه‌های گردشگری و شناسایی مفاخر و مشاهیر آن و هم چنین عرض خیرمقدم به مسافرین و رهگذران داشته باشد. ورودی هر شهر همواره به عنوان پیشانی آن شهر مورد توجه و دقت مسافران و رهگذران است که باید نسبت به زیباسازی و بهسازی آن اقدامات اساسی صورت گیرد .

زیباسازی در ورودی های شهربیرجند انجام نشده است.این یک غفلت بزرگ است.  راه های مواصلاتی شرق و مرکز کشور از سه جهت از مرکز استان خراسان جنوبی می گذرد؛ همین موقعیت ویژه باعث شده است که این شهر دارای سه ورودی از شرق (زاهدان)، غرب (کرمان) و شمال (مشهد) باشد.باید با یک طراحی مناسب علاوه بر دعوت کنندگی مردم به این شهر گوشه هایی از ظرفیت و پتانسیل شهر را به مسافران نشان دهد.

بیرجند دارای ظرفیت‌های مختلفی مانند قلعه پایین شهر، ارگ کلاه فرهنگی، پارککاجستانو بند دره است. مسئولان درایام نوروز می توانست با برنامه ریزی بهتر برای مراجعه حداکثری شهروندان و مسافران به این مناطق  علاوه بر ایجاد رضایت و شادمانی مردم از طریق ایجاد کاربری های ثانویه در جهت افزایش درآمد پایدار حرکت نماید.

باتوجه به بررسی های انجام شده به نظر می رسد برای ارتقا کالبد وفضای شهر بیرجند درجهت ایجاد حس تعلق،شادمانی و فرح دربین شهروندان  و تغییر ریل نگاه مجموعه مدیریت شهری به ظرفیت ها و پتانسیل های شهر بیرجند باید در سال جاری شبکه مسائل بیرجند در ابعاد مختلف تهیه شود تا تصمیم سازان و تصمیم گیران شهری بدانند درچه موضوعی، درچه موضعی،باچه اولویتی برای شهر برنامه ریزی کنند.

 

 

 

 

برگزاری دوره سنگ نوردی در قاین/۷

دو دوره سنگ نوردی به همت باشگاه بزرگمهر قاینی ویژه آقایان و بانوان در قاین برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی دوره سنگ نوردی پیشرفته آقایان از ۶ تا ۹ فروردین ماه در سایت سنگنوردی نروگ با مدرسی استاد علیرضا خادم و سرپرستی محمد رضا یوسفی برگزار شد.

کارگاه کارآموزی سنگ نوردی بانوان نیز از ۹ تا ۱۱ فروردین ماه در سایت سنگنوردی نروگ با مدرسی استاد عطیه خادم و راضیه کاظم زاده و سرپرستی ام البنین عباسی برگزار شد

علاوه بر این سایت سنگ نوردی طبیعی در ارتفاعات نروگ شهرستان قاین راه اندازی شد.  این سایت به همت باشگاه بزرگمهر قاینی با همکاری هیات کوهنوردی و صعود های ورزشی شهرستان و جمعیت هلال احمر شهرستان در دو مسیر طراحی شده و توسط استاد خادم مدرس و مربی سنگنوردی فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی کشور بازگشایی شد.

بازدیدمسئولان خراسان جنوبی از روند حضوری شدن کلاس های درس

مدیران آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق به همراه اعضای شوراها و مسئولین شهرستانی ازروند بازگشایی و حضوری شدن ارائه خدمات آموزشی و تربیتی بازدید کرده و از زحمات معلمان فرهیخته خراسان جنوبی در۲۵ماه شیوع بیماری کرونا تجلیل کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمدعلی واقعی،مدیرکل آموزش و پرورش با حضور در مدارس شاهد سهام خیام و عفاف بیرجند از نزدیک بر روند حضوری شدن کلاس های درس نظارت کرد و لحظاتی با مدیر، معلمان و دانش آموزان این آموزشگاه به گفتگو نشست

مدیر آموزش و پرورش نهبندان به همراه کارشناس آموزش متوسطه و کارشناس حراست از آموزشگاه‌های سطح شهرنهبندان بازدید و از نزدیک در جریان روند آموزش حضوری مدارس قرار گرفتند.

 در این بازدید که با هدف تبریک سال جدید و  بررسی میزان حضور دانش آموزان و همچنین کمبودها و موانع آموزش حضوری در سطح مدارس بود، روشندل، بر اهتمام مدیران و معلمان در زمینه آموزش حضوری و بررسی و رفع مشکلات و چالش های آموزشی دانش‌آموزان اشاره کرد و آموزش حضوری در پایان سال تحصیلی را فرصتی مغتنمی جهت جبران و همچنین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ارزیابی نمود.

شایان ذکر است گروه های دیگری متشکل از معاونین و کارسناسان مدیریت از مدارس شهر شوسف و دهک بازدید نمودند.

مدیر آموزش و پرورش سربیشه نیز با حضور در شهر مرزی درح، ضمن تبریک سال نو، حلول ماه مبارک رمضان را تهنیت گفت و از  فرایند آموزش حضوری و میزان رعایت پروتکل های ابلاغی به مدارس شهر درح بازدیدکرد و از نزدیک در جریان روند فعالیت های آموزشی و پرورشی این مدارس قرار گرفت.

علیرضا زنگویی دوم ضمن دیدار و گفت و گوی صمیمی با دانش آموزان و همکاران فرهنگی با اولیای دانش آموزان درخصوص نحوه بازگشایی و ارایه آموزش های حضوری از چهاردهم فروردین ماه به گفت و گو پرداخت.

عظیمی، سرپرست آموزش و پرورش سرایان نیز در آیین بازگشت دانش آموزان به مدارس که به صورت نمادین در دبیرستان حضرت امام خمینی ره  برگزار شد، تصریح کرد:گامی نو در تعلیم و تربیت با بازگشایی سراسری مدارس در سال ۱۴۰۱ به وجود آمده است.

فرماندار فردوس نیز به اتفاق مدیر آموزش و پرورش از مدارس دبیرستان دخترانه نمونه حضرت فاطمه(س) و مدرسه ابتدایی شهید محمد جوادی بازدید نمودند .

مهندس روشن؛فرماندار فردوس ضمن عرض خداقوت به مدیران ، معاونین و معلمین هدف از این بازدید را بررسی نواقص احتمالی پس از ایام تعطیلات گذشته عنوان نمود و افزود : اکنون که مدارس به صورت کامل بازگشایی شده است معلمین و دانش آموزان با رعایت شیوه نامه های بهداشتی به امر آموزش و تحصیل پرداخته و لازم است با جدیت به کار خود ادامه دهند .

قربان پورسرپرست آموزش و پرورش شهرستان  درمیان هم از مدارس ۲۲بهمن، شاهد شهید احمدی روشن، عفاف و هنرستان محمود فقیهی اسدیه بازدید کرد و ضمن عرض تبریک سال نو و حلول ماه مبارک رمضان در نشستی صمیمی با پرسنل مدارس به گفتگو پرداخت وبر رعایت دقیق دستور العمل های بهداشتی تاکید کرد.

سورگی، سرپرست مدیریت آموزش وپرورش مرکز استان، ضمن بازدید از مدارس کاشی نیلوفر، عفاف،امیرکبیر،ولایت،سعدی وقائم بیرجند، وضعیت کلاس ها و آمادگی مدارس به منظور برگزاری کلاس ها به صورت حضوری را  مورد بررسی قرار داد.

 

فیلم “موقعیت مهدی” در ۷ نقطه از استان خراسان جنوبی اکران شد

 

فیلم "موقعیت مهدی" در 7 نقطه از استان خراسان جنوبی اکران شد

 حوزه هنری استان خراسان جنوبی از ابتدای نوروز تاکنون فیلم سینمایی موقعیت مهدی را در هفت نقطه از استان اکران کرده است و در حال حاضر این فیلم تاثیرگذار و جذاب در سینما بهمن بیرجند در حال اکران است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم حوزه هنری خراسان جنوبی با برنامه‌ریزی‌هایی که از آغاز سال تاکنون داشته توانسته فیلم سینمایی موقعیت مهدی را در هفت  نقطه از استان اکران کند که این کار با استقبال بی‌نظیر اهالی روبرو شد.

فیلم «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر و تهیه‌کنندگی حبیب‌اله والی‌نژاد، فیلمی عاشقانه است که برهه‌هایی از زندگی شهید مهدی باکری تا زمان شهادت را روایت می‌کند.

فیلم موقعیت مهدی در جشنواره فیلم فجر امسال در ۱۴ رشته‌ مختلف در این جشنواره نامزد شده و برنده پنج سیمرغ از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین فیلم اول شد.

این فیلم، داستان زندگی فرمانده لشکر عاشورا مهدی باکری را در شش پرده، از زمان آشنایی با همسرشان و ازدوجشان تا هنگام شهادت، روایت می‌کند.

فیلم «موقعیت مهدی» به نظر می‌رسد یکی از فیلم‌های مناسب و متناسب با گام دوم انقلاب اسلامی باشد، چرا که در آن ایثار، فداکاری، خلاقیت، ابتکار، جوان‌گرایی، امید داشتن به آینده و نشان دادن سبک زندگی کاملاً ایرانی اسلامی به خوبی نمایش داده شده است.

حوزه هنری خراسان جنوبی به منظور اکران بهتر فیلم موقعیت مهدی در استان برنامه‌های مختلفی شامل نشست مسئولین فرهنگی ادارات و سازمان‌ها یک هفته قبل از اکران فیلم در حوزه هنری استان، نشست خبری اکران فیلم  و بازتاب رسانه‌ای اکران فیلم در سینما بهمن و اکران مردمی در نقاط فاقد سینما برگزار کرده است.

انعکاس خبری اکران فیلم موقعیت مهدی در سینما بهمن و اکران مردمی از شبکه استانی در ۳ نوبت خبر استان و خبرگزاری‌های مطرح استان، رونمایی از پوستر فیلم موقعیت مهدی در منزل شهید جاوید الاثر (شهیدغلام رضا دستگردی) توسط مادر شهید و بازتاب رسانه‌ای از صدا و سیمای شبکه استانی و خبرگزاری‌های استان، نشست حضوری با قرارگاه پیشرفت  آبادانی سپاه و معاونت و فرهنگی سپاه انصارالرضا (ع) استان در حمایت و اطلاع و استفاده از حضور رابطین و نیروهای جهادی در شهرستان‌ها، اکران سیار با هماهنگی در استان (روستاها و شهرستان‌های فاقد  سینما) برگزار شده است.

تبلیغات اکران فیلم در روستاهای مرزی در سایت خبری، اکران فیلم در روستای مرزی چاهداشی نهبندان اول فروردین، اکران فیلم در روستای  میغان  نهبندان  سوم فروردین، هماهنگی با صدا و سیما شبکه استانی زیرنویس تبلیغ فیلم” اکران در سینما بهمن و اکران مردمی فیلم موقعیت مهدی “در تمام نقاط استان، گزارش و اطلاع رسانی  اکران فیلم در سینما بهمن و اکران مردمی در ۲ برنامه زنده صدا و سیما  شبکه استانی، از برنامه‌های اجرا شده است.

همچنین قرار است  فیلم موقعیت  چهارشنبه ۱۷ فروردین در اسلامیه و فردوس و و ۱۸ فرودین ماه ۱۴۰۱ در روز پنجشنبه در شهرستان خوسف اکران شود.

از ابتدای نوروز تاکنون  حوزه هنری خراسان جنوبی بیش از هفت اکران مردمی در روستاهای چاهداشتی و میغان نهبندان و روستای کرغند قاین و شهر اسلامیه فردوس و شهرستان خوسف و بیرجند داشته  و تاکنون بیش از ۵۰۰ نفر این فیلم را تماشا کردند.

هم اکنون فیلم سینمایی موقعیت مهدی در شهرستان بیرجند در سینما بهمن هر روز اکران می‌شود.

افتتاح ۳ طرح اشتغالزا در «نهبندان»/ برگزاری جشنواره ملی مجسمه‌های نمکی

فرماندار شهرستان نهبندان گفت: به‌زودی شاهد افتتاح و بهره‌برداری کارخانه طلای هیرد، واحد فرآوری کنسانتره آهن و فاز اول کارخانه اکسید منیزیم که مراحل پایانی را طی می‌کند خواهیم بود

افتتاح ۳ طرح اشتغالزا در «نهبندان»/ برگزاری جشنواره ملی مجسمه‌های نمکی

«مجید بیکی» فرماندار شهرستان نهبندان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نهبندان، ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: با توجه به تعیین شعار سال توسط مقام معظم رهبری «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نیاز است کلیه دستگاه‌های اداری شهرستان در مسیر تحقق این شعار گام بردارند.

وی بیان داشت: با توجه به پیگیری و فعالیت‌هایی که در حوزه اشتغال انجام شده به‌زودی شاهد افتتاح و بهره‌برداری کارخانه طلای هیرد، واحد فرآوری کنسانتره آهن و فاز اول کارخانه اکسید منیزیم که مراحل پایانی را طی می‌کند خواهیم بود که در حوزه اشتغال پایدار شهرستان کمک شایانی خواهد کرد.

فرماندار شهرستان نهبندان تبیین کرد: با توجه به وسعت و پراکندگی امیدواریم که افزایش اعتبارات در حوزه‌های زیرساختی از جمله راه، آب، ارتباطات و غیره باعث تحرک و هدف‌گذاری مناسبی شود.

برگزاری جشنواره ملی مجسمه‌های نمکی

بیکی عنوان کرد: در موضوعات فرهنگی امسال بعد از ماه مبارک رمضان شاهد برگزاری جشنواره مجسمه‌های نمکی را در تالاب کجی نمکزار خواهیم داشت.

فرماندار نهبندان با بیان اینکه این جشنواره شامل انتخاب اولیه براساس تصاویر ارسالی و انتخاب نهایی براساس اجرای زنده در محل تالاب برگزار می‌شود، افزود: جشنواره ملی مجسمه‌های نمکی از رویدادهای مهم استان است که گام مهمی در بهبود اقتصادی شهرستان نهبندان است.

بیکی با اشاره به اینکه تا قبل از محدودیت‌های کرونایی ۱۲ هزار نفر از تالاب کجی نمکزار نهبندان بازدید می‌کردند، گفت: تالاب کجی نمکزار یک پدیده منحصر به فرد در شرق کشور است که ۲۲ هزار هکتار وسعت دارد.

افتتاح پروژه کلینیک تخصصی و پانسیون پزشکان

وی بیان داشت: با توجه به اینکه پروژه کلینیک تخصصی و پانسیون پزشکان از پیشرفت فیزیکی قابل ملاحظه‌ای برخوردار است و شاهد بهره‌برداری آن‌ها در سال جاری خواهیم بود.

فرماندار شهرستان نهبندان ریشه کنی فقر را از برنامه‌های دولت برشمرد و خواستار همکاری و مساعدت در این بخش شد و خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه شهرستان نهبندان از نقاط کم‌برخوردار محسوب می‌شود باید بتوانیم با پیگیری و ادامه جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برخی عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.

 

 

 

 

 

 

موریانه‌ها درب عمارت شوکت آباد را بستند/۷

در حالی که گردشگران برای بازدید عمارت شوکت آباد به این مکان می‌آیند با درب بسته مواجه می‌شوند که دلیل آن نفوذ موریانه‌ها و مرمت این بنا است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران مجموعه باغ و عمارت شوکت آباد در فاصله پنج کیلومتری بیرجند یکی از جاذبه‌های گردشگری منحصر به فرد مرکز خراسان جنوبی است که در روستای شوکت آباد واقع شده است و شامل برج‌های دیده بانی، سر در ورودی، عمارت اصلی، حوض خانه، عمارت نارنجستان، باغ، اصطبل و فضا‌های خدماتی است.

بنا‌های باغ شوکت آباد به صورت متراکم است و در جبهه جنوبی و شرقی باغ ساخته شده‌اند و در جبهه جنوبی آن بیشتر اتاق‌های منفرد با کاربری خدماتی برای ساکنان آن بوده و عمارت اصلی در جبهه جنوبی مخصوص حاکم بوده که بعضی از فضا‌های داخلی آن برای تشریفات و پذیرایی از میهمانان بوده است.

عمارت احداث شده در جبهه جنوبی این باغ به صورت طولی و شرقی – غربی است که از نظر فرم یکنواخت است. از دیگر ویژگی‌های آن ارتباط فضا‌های داخلی با یکدیگر است که از طریق دالان‌ها، راهرو‌ها و اتاق‌ها این ارتباط میسر شده است. عمارت نارنجستان از فضا‌های مهم این بنا است که در پشت عمارت اصلی قرار دارد.

این بنا اندرونی باغ محسوب می‌شده که حاکم و خانواده‌اش در آن زندگی می‌کرده‌اند. محوطه سازی باغ از نظر درختان و فرم به صورت منظم و دارای مسیر‌های ارتباطی با همدیگر است که تقاطع‌هایی را در آن به وجود آورده و این بخش‌ها را گل‌های زینت داده است که در حاشیه این مسیر‌ها چشم نوازی می‌کند.

وجود استخر و کانال‌های متعددی سبب شده که آبیاری درختان به آسانی انجام شود. درختانی چون انار، سیب، انگور و گلابی و درختان زینتی سرو، چنار، تبریزی، سپیدار و کاخ در این باغ وجود دارند. باغ و عمارت شوکت آباد در دوران قاجار احداث شده‌اند.

مسافران و گردشگران نوروزی وقتی برای بازدید از مجموعه باغ و عمارت شوکت آباد بیرجند در روز‌های ابتدایی امسال مراجعه می‌کردند، با در بسته آن به دلیل انجام مرمت در این بنا مواجه و از حضور در آن محروم می‌شدند.

باغ و عمارت شوکت آباد به صورت شش‌دانگ وقف و متعلق به دو موقوفه شیخ محمد هادی و امیر اسماعیل خان است.

اوقاف خراسان جنوبی در سه سال گذشته اعلام کرده بود با توجه به هزینه‌های بالای نگهداری مطلوب از مجموعه و به منظور احیاء و بهره‌وری بهتر، از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده شده است.

حجت الاسلام بخشی پور مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: از آن جایی که موریانه‌ها به همه ساختمان قدیمی باغ و عمارت شوکت آباد خسارات قابل توجهی وارد کرده‌اند، نیاز به مرمت اساسی داشت که توسط سرمایه گذار این مجموعه در حال انجام است.

به گفته او باید به طور کامل این بنا مرمت شود که انجام این کار هزینه بر و زمان بر است.

حجت الاسلام بخشی پور گفت: امیدواریم با مرمت کامل این بنا، هرچه زودتر درب مجموعه باغ و عمارت شوکت آباد به روی بازدید کنندگان باز شود.

 

 

 

 

بهسازی مجموعه شوکت‌آباد بیرجند در دستور کار قرار گرفت

بهسازی مجموعه شوکت‌آباد بیرجند در دستور کار قرار گرفت

 تامین زیرساخت‌های لازم و بهسازی مجموعه تاریخی و تفریحی شوکت‌آباد بیرجند در پی بازدید استاندار خراسان جنوبی از این مجموعه در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گرفت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی روز دوشنبه در نشست بررسی مسایل و مشکلات منطقه تاریخی و گردشگری شوکت‌آباد که به دستور استاندار بعد بازدید از این مجموعه تشکیل شد، گفت: مجموعه تفریحی کاجستان شوکت‌آباد، فرصتی بی‌نظیر برای جذب گردشگر است.

علیرضا عباس‌زاده افزود: این منطقه تفریحی و گردشگری، محیط مناسبی برای استراحت مسافران، تفریح گردشگران و هم‌استانی‌ها است.

وی بیان کرد: به جهت میزان استقبال مسافران و گردشگران از این فضای مفرح، دستگاه‌های اجرایی مکلفند زیرساخت‌های لازم و امکانات رفاهی مورد نیاز مردم را فراهم کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: بازسازی و تجهیز سرویس‌های بهداشتی و تامین روشنایی فضای کاجستان از جمله اقداماتی است که به علت اهمیت موضوع باید به‌سرعت پیگیری و اجرایی شوند.

وی اظهار داشت: با هم‌افزایی و تعامل دستگاه‌ها بدون تردید می‌توان اتفاق خوبی را در این منطقه رقم زد و شرایط مطلوبی را برای رفاه مردم فراهم کرد.

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی این نشست با حضور فرماندار بیرجند و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی مرتبط برگزار و مصوب شد اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طی یک ماه آینده نسبت به بازسازی و تجهیز سرویس‌های بهداشتی مجموعه کاجستان شوکت‌آباد اقدام کند.

براساس مصوبه این نشست، سرویس‌های بهداشتی بعد از بازسازی و تجهیز، به جهت نظافت و مراقبت طی توافق‌نامه سه‌جانبه با محوریت فرمانداری از طرف اداره کل اوقاف و امور خیریه در اختیار دهیاری شوکت‌آباد قرار می‌گیرد.

نصب شیر برداشت و تعبیه سطل‌های زباله مناسب در فضای کاجستان از دیگر مصوبات این جلسه بود.

همچنین در این نشست مقرر شد، طی جلسه‌ای با محوریت فرمانداری و برای تصمیم‌گیری نهایی، این مجوز به دهیاری داده شود که در چارچوب ضوابط با اخذ حق ورودی از خودروها، درآمد حاصله را صرف نگهداری و تجهیز فضای کاجستان کند.

درخصوص تامین روشنایی لابه‌لای درختان فضای کاجستان نیز در فازهای بعدی اقدامات موثری انجام خواهد شد.

باغ و عمارت شوکت‌آباد در پنج کیلومتری شرق بیرجند و مسیر بیرجند به زاهدان مربوط به دوران قاجاریه است و یکی از مناطق گردشگری مرکز استان محسوب می‌شود.

اراضی روستای شوکت‌آباد از جمله باغ و عمارت آن موقوفه است و میراث فرهنگی در ابنیه میراثی، نظارت دارد.

استاندار خراسان جنوبی در سیزدهم فروردین امسال روز طبیعت از مجموعه شوکت‌آباد بازدید و دستورات لازم را برای بهسازی این مجموعه صادر کرد.

 

 

 

اهدای خون در خراسان جنوبی امسال ۵۶.۶ درصد افزایش یافت/۲-۳

اهدای خون در خراسان جنوبی امسال ۵۶.۶ درصد افزایش یافت

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: میزان اهدای خون در این استان نوروز امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۶.۶ درصد افزایش یافت و ۱۰۲ نفر در این مدت اولین بار خون اهدا کردند.

کامبیز مهدی‌زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعطیلات نوروز امسال ۷۸۶ نفر در استان خراسان جنوبی برای اهدای خون به مراکز خونگیری مراجعه کردند که ۶۶۶ نفر موفق به اهدای خون شدند و از این تعداد ۶۲۴ نفر مرد و ۴۲ نفر زن بوده‌اند.

وی بیان کرد: از مجموع اهداکنندگان خون، ۴۱۳ نفر اهداکننده مستمر، ۱۵۱ نفر باسابقه و ۶.۳ درصد بانوان هستند که ۶۲ درصد اهداکننده مستمر به حساب می‌آید.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: نوروز پارسال ۵۸۶ نفر برای اهدای خون به مراکز خونگیری این استان مراجعه کرده و ۴۸۹ نفر موفق به اهدا شده بودند.

وی اضافه کرد: در ماه مبارک رمضان نیز از مردم درخواست داریم برای اهدای خون اقدام کنند تا با کمبود فرآورده‌های خونی مواجه نشویم.

مهدی‌زاده گفت: پنج مرکز خونگیری در شهرهای بیرجند، طبس، فردوس و قاین فعال است و شهروندان در ماه رمضان برای اهدای خون می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند.

وی اظهار داشت: مرکز قائم بیرجند از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۷:۳۰ تا ۱۲:۳۰ و بعد از افطار نیز از ساعت ۲۰ تا ۰۰:۳۰ بامداد فعال است.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی افزود: مرکز اهدای خون ابوذر بیرجند نیز در روزهای زوج از ساعت ۲۰ تا ۰۰:۳۰ بامداد فعالیت می‌کند.

وی گفت: مرکز خونگیری طبس در روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۲۰ تا ۰۰:۳۰ بامداد، در قاین روزهای دوشنبه و پنجشنبه از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۳:۳۰ و در فردوس نیز در روزهای یکشنبه و چهارشنبه از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۳:۳۰ آماده پذیرش شهروندان هستند.

 

 

 

معاون استاندار:

بیش از ۳ میلیون نفر از جاذبه‌های خراسان جنوبی دیدن کردند

بیش از ۳ میلیون نفر از جاذبه‌های خراسان جنوبی دیدن کردند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: نوروز امسال، سه میلیون و ۲۸۹ هزار و ۶۲۰ نفر از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری این استان دیدن کردند.

به گزارش ایرنا، علیرضا عباس‌زاده روز یکشنبه در نخستین جلسه شورای اداری استان در سال ۱۴۰۱ افزود: از ۲۶ اسفند سال گذشته تا پایان ۱۳ فروردین‌ ماه جاری، یک میلیون و ۵۳۰ هزار و ۷۶۵ نفر در تأسیسات گردشگری این استان از جمله هتل‌ها، مهمانپذیرها، خانه‌های مسافر، محل اقامت موقت، مدارس، مهمانسراها، خوابگاه‌های دانشجویی، مجتمع‌های گردشگری و اقامتگاه‌های بوم‌گردی اقامت کردند.

وی بیان کرد: به برکت الطاف الهی روزهای نخست سال بسیار با عظمت گذشت چرا که با به حداقل رسیدن محدویت‌های کرونایی شرایط برای سفرهای نوروزی مردم فراهم بود و تمهیدات لازم برای سفر در پایان سال و آغاز سال جدید در دستور کار دستگاه‌های مربوطه قرار گرفت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: ستاد اجرایی خدمات سفر در کل کشور و به تبع آن به دستور استاندار در خراسان جنوبی تشکیل شد و از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۵ فروردین اوج روز کاری این ستاد بود که تا ۱۹ فروردین نیز فعال خواهد بود.

وی تصریح کرد: ز آغاز طرح نوروزی تا روز گذشته بیش از چهار میلیون و ۸۰۰ تردد استانی در جاده‌های استان ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۵ درصد افزایش را شاهد بودیم.

عباس‌زاده عنوان کرد: بر اساس آخرین اعلام وزارت کشور، خراسان جنوبی رتبه هشتم کشوری را در زمینه ترددهای جاده‌ای به خود اختصاص داد.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری اصلی ستاد خدمات سفر، کاهش تلفات جاده‌ای بود یادآور شد: با تمهیداتی که توسط دستگاه‌های مربوطه از جمله پلیس، اورژانس، هلال احمر، راهداری و سایر اندیشیدند علیرغم افزایش ۶۵ درصدی ترددهای جاده‌ای اما میزان تلفات جاده‌ای از ۲۲ نفر در سال قبل امسال به هشت نفر کاهش یافت که خبر خوشی برای استان است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی طول راه‌های استان را ۱۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت: در ایام تعطیلات نوروزی ۳۹ اکیپ راهداری به صورت شبانه روزی مشغول ارایه خدمات به مسافران و رانندگان در محورهای مواصلاتی استان بودند.

وی افزود: میزان تلفات جاده‌ای در این مدت ۶۴ درصد کاهش اما میزان تصادفات جاده‌ای ۲۰ درصد افزایش داشت که باید مقداری در این خصوص کار شود تا ایمن‌سازی و شرایط ایمن‌تر برای مسافران و مردم فراهم شود.

عباس‌زاده، استقرار اورژانس هوایی طبس قبل از سال جدید و بازگشایی مجموعه ارگ کلاه فرنگی بیرجند برای بازدید مردم و مسافران در روزهای نخست سال جاری را از جمله اقدامات مهم برشمرد که مورد استقبال قرار گرفت.

وی بیان کرد: در حوزه بازرسی و نظارت بر بازار و اصناف با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی استان ۱۵ هزار مورد بازرسی انجام شد که منجر به تشکیل ۴۰۰ پرونده تخلف در این مدت شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: در ایام طرح نوروزی ۸۲ پایگاه اورژانس و ۲ پایگاه اورژانس هوایی طبس و بیرجند فعال بودند که ۵۵۰ تکنسین پزشکی به مردم و مسافران خدمات ارائه دادند.

وی افزود: در حوزه امداد و نجات نیز هلال احمر با ۱۱۲ ماموریت در قالب ۱۶۴ تیم عملیاتی، خدمات مربوط به طرح ملی امداد و نجات را مدیریت کرده و در صحنه حضور فعال داشتند.

عباس‌زاده با اشاره به فعال بودن ۹۸ مدرسه با هزار و چهار کلاس درس برای اسکان مسافرین نوروزی در استان گفت: همچنین ۳۱۰ نفر از عوامل اجرایی آموزش و پرورش در این مدت در خدمت مسافران و گردشگران بودند.

وی بیان کرد: تعطیلات نوروز امسال ۹ هزار و ۲۴۳ خانوار در قالب بیش از ۳۵ هزار نفر میهمان نوروزی در پایگاه‌های اسکان آموزش و پرورش پذیرش شده و در مدارس استان اسکان یافتند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه طرح آرامش بهاری در ۴۵ بقعه مبارکه استان برگزار شد،  افزود: مجموع زائرین این طرح امسال بیش از ۶۲۶ هزار نفر بود همچنین در این مدت، ۱۵۰ هزار نفر در اماکن در نظر گرفته شده،‌ اسکان یافتند.

وی اظهار داشت: توسط سازمان تبلیغات اسلامی استان بیش از ۵۰۰ نفر از مبلغین برای انجام امور فرهنگی و مذهبی به شهرها و روستاهای استان اعزام شده بودند.

عباس‌زاده عنوان کرد: شهرداری‌های ۳۱گانه استان با آماده‌سازی فضا و سیما و منظر شهری پذیرای میهمانان و مسافران نوروزی بودند که در این مدت ۲۰۵ هزار نفر در پارک‌ها و بوستان‌ها اسکان داده شدند.

وی گفت: مجموعه شرکت‌های خدمات‌رسان آب، برق و گاز، شرکت پخش فراورده‌های نفتی و شرکت مخابرات و ارتباطات در این مدت آمادگی کامل داشته و هیچگونه گزارشی در خصوص عدم مدیریت مناسب یا کمبود سوخت گزارش نشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی افزود: یکی از بحث‌های مهم، تامین کالاهای اساسی مردم در ایام تعطیلات نوروزی بود که امسال با همت دستگاه‌های مربوطه اقدامات خوبی انجام و کالای مورد نیاز استان به موقع و به میزان کافی فراهم و عرضه شد.

وی با بیان اینکه آمار نهایی ستاد خدمات سفر توسط ستاد ملی اعلام خواهد شد، بیان کرد: بر اساس گزارش‌های دریافتی تاکنون خراسان جنوبی در زمینه تامین و توزیع کالاهای اساسی و سایر اقدامات سفر جزو استان‌های برتر کشور بوده است.

عباس‌زاده تصریح کرد: در مجموع تعامل، همکاری و همراهی دستگاه‌های اجرایی استان در طول خدمات سفر مثال زدنی بود و امید است مسافران، گردشگردان و میهمانان استان نیز از این خدمات رضایت داشته باشند.

وی بیان کرد: گلایه‌هایی در خصوص نمازخانه‌های بین‌راهی استان مطرح شد که بلافاصله بازدید انجام، مساجد مربوطه شناسایی و مشکل رفع شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: اردوهای جهادی ادر ایام تعطیلات نوروزی در استان فعال هستند که در این مدت خدمات بسیار شایسته‌ای در مناطق محروم و نیازمند استان انجام داده‎‌اند، لذا باید قدر آنها را بدانیم و نیاز است برای رفع برخی از مشکلات از توان این گروه‌ها استفاده کنیم.

 

 

حضوری شدن آموزش در پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان /۲-۳

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی از حضور دانشجویان در کلاس‌های حضوری پردیس‌های دانشگاه از ۲۰ فروردین خبر داد.

 

مهدی زاده رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی در خصوص بازگشایی پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان گفت: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، کلاس‌های این دانشگاه نیز مانند سایر دانشگاه‌ها حضوری می‌شود.

او گفت: در دانشگاه فرهنگیان دانشجویان در مقطع کارشناسی هستند و از ۲۰ فروردین، دانشجویان رشته آموزش ابتدایی ورودی‌های ۱۳۹۷ و ۱۴۰۰ در کلاس‌های حضوری دانشگاه شرکت می‌کنند.

مهدی زاده گفت: سایر کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار شده و مشکلی هم در خصوص ظرفیت خوابگاهی پردیس شهید باهنر بیرجند که پذیرای دانشجویان آقا است وجود ندارد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی به انعقاد قرارداد برای تحویل گرفتن خوابگاه دختران و اجاره آن اشاره کرد و گفت: به منظور رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، ظرفیت خوابگاه‌ها نصف شده است.

او گفت: آشپزخانه پردیس‌ها نیز با حمایت سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان تماما صنعتی شده است و در حوزه کلاس‌ها نیز مشکلی از لحاظ مسائل بهداشتی وجود ندارد.

طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، مدارس و دانشگاه‌های سراسر کشور از دیروز ۱۴ فروردین، آموزش‌های خود را به صورت حضوری آغاز کرده اند.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد؛
تولید دانش بنیان دستور کار ویژه دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی

قناعت از تشکیل ستاد راهبری تحقق شعار سال ذیل شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان جنوبی خبر داد و گفت: تولید دانش بنیان را باید تمام دستگاه های اجرایی در دستور کار قرار دهند و از ظرفیت مراکز علمی و تحقیقاتی بهره ببرند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، «جواد قناعت» عصر امروز (۱۴ فروردین) در شورای اداری استان ضمن تبریک سال نو و‌حلول ماه مبارک رمضان،  اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی صفاتی برای دولت انقلابی برشمردند و فرمودند: «این دولت، ریل جداگانه از دولت قبلی دارد و نسبت به دولت اعتدال‌گرا، تمایزها و گسست‌های فراوان دارد؛ چنان‌که یک چرخشِ گفتمانی رخ داده و سیاست‌های رسمی، در مدار و مجرای دیگری قرار گرفته‌اند».

 

استاندار خراسان جنوبی با بیان  فعالیت دولت متفاوت، مردمی، امیدآفرین، پرتحرک و عمل کننده از دیدگاه رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: مسئولان استان باید این مهم را مورد توجه قرار دهند و‌ برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم وظیفه خود را به درستی انجام دهن .

 

وی با اشاره به شعار امسال مبنی بر «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین»، بیان کرد: این شعار چراغی در مسیر پیشرفت کشور است و با توجه به اینکه امروز مشکل اقتصاد و معیشت، مردم‌ را رنج می دهد و راه اصلی عبور این از  سختی و مشکلات اقتصادی کشور موضوع رونق و تقویت تولید ملی است.

 

قناعت با بیان اینکه برای تحقق شعار سال در خراسان جنوبی باید تولید دانش بنیان را تمام دستگاه های اجرایی در دستور کار قرار دهند، ادامه داد: باید از ظرفیت مراکز علمی و تحقیقاتی و نخبگان بومی داخل و خارج استان برای دانش بنیان کردن تولید در بخش های مختلف و رنق بخشیدن به تولید بهره ببرند.

 

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه یکی از معضلات جدی استان خام فروشی است، تصریح کرد: باید به کمک شرکت های دانش بنیان از خام فروشی ذخایر معدنی و محصولات استان جلوگیری شود.

 

وی با بیان اینکه کارگروه ستاد راهبردی تحقق شعار سال ذیل شورای توسعه و برنامه ریزی استان تشکیل می شود، افزود:  معاونت اقتصادی استانداری می بایست با پی ریزی اقتصاد دانش بنیان ، نقشه راهی در راستای تحقق عنوان سال و دانش بنیان کردن تولید در استان اقدام کند.

 

قناعت با تأکید بر تغیییر نگاه به معضلات با عارضه یابی آنها، بیان کرد: باید تمرکز ما در استان بر مشاغل دانش بنیان باشد و باید به سراغ واحدهای تولید تعطیل و نیمه فعال برویم و مشکلات آنان را رصد و رفع کنیم.

 

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: از هیچ کوششی برای وارد کردن دانش تخصصی به استان در راستای دانش بنیان کردن تولید، دریغ نخواهیم کرد.

 

وی با اشاره به ویژگی مدیران دولت سیزدهم، تصریح کرد: آن چه از مدیران دستگاه و فرمانداران انتظار دارم این است که فعال بوده، طرح های نو داشته باشند و با مراجعات مکرر به وزارتخانه ها به مطالبه گری بپردازند.

 

قناعت در ادامه با اشاره به دستورکار شورای اداری استان و موضوع نماز جماعت در ادارات، به احادیث و آیاتی در خصوص اهمیت نماز تأکید کرد و گفت: انتظار این است که صفوف نماز جماعت ادارات فشرده تر شود و شاهد حضور مدیران در نمازها باشیم.

 

به گفته وی؛ مدیران باید عامل به نماز باشند و با ارتباط تنگاتنگ با ستاد اقامه نماز استان، برنامه های این حوزه را مورد توجه قرار دهند و  برای بررسی وضعیت حضور مدیران در نماز جماعت ادارات، بنده و معاونین به صورت سرزده در نماز جماعت ادارات حضور خواهیم یافت.

 

استاندار خراسان جنوبی در ادامه به اقدامات ستاد اجرایی خدمات سفر استان در ایام نوروز اشاره کرد و افزود: هم افزایی دستگاه ها در این ستاد، رضایت مندی عمومی مسافران را به همراه داشته که بسیار قابل تقدیر است.

 

قناعت در پایان ضمن تقدیر از حضور جهادگران در ایام نوروز در استان، گفت: دستگاه های اجرایی مسئولان باید ارتباط تنگاتنگی با جهادگران داشته باشند و  از ظرفیت آنان در استان حداکثر استفاده را ببرند.

 

 

 

 

زمین لرزه نهبندان بدون خسارت/۴

مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی اعلام کرد: زمین لرزه نهبندان خسارت جانی و مالی نداشت.

میرجلیلی گفت: طبق بازرسی‌ها و پس از اعزام دو تیم ارزیاب و پیشرو به منطقه تاکنون این زلزله هیچ گونه خسارتی نداشته است.

این زمین لرزه ای به بزرگی ۳.۷ ریشتر ساعت ۰۳:۰۳:۱۷ دو شنبه در عمق ۱۰ کیلومتری حوالی شوسف نهبندان را  لرزاند.

همچنین زمین لرزه‌ دیگری روز یکشنبه به بزرگی ۳.۹ ریشتر ساعت ۱۶:۳۱ در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در خضری دشت بیاض قاینات ثبت شد که خسارتی در پی نداشته است

 

 

 

اجرای ۹۵ درصد از طرح کاداستر در خراسان جنوبی/۳

طرح کاداستر در ۹۵ درصد از اراضی ملی و دولتی خراسان جنوبی به پایان رسید.

 به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما با اجرای ۹۵ درصد از طرح کاداستر در خراسان جنوبیاشاره به اینکه تا پایان سال ۱۴۰۰ توانستیم برای ۹۵ درصد از اراضی ملی و دولتی طرح کاداستر را انجام دهیم گفت: هم اکنون برای حدود ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی و دولتی استان طرح کاداستر و صدور سند با همکاری بسیار خوب اداره کل ثبت اسناد و املاک صادر شده است.

علیرضا نصرآبادی افزود: باقیمانده‌ی اراضی برای اجرای این طرح به مساحت حدود ۷۰۰ هزار هکتار در حال اجرا است؛ که ابتدا در آن‌ها باید ماده ۲ (تفکیک اراضی ملی از اراضی مردم) اجرایی شود.

وی گفت: علاوه بر این برخی از اراضی تفکیک شده در اطراف شهر پلاک‌های حساس دارند که باید اجرای طرح با حساسیت بیشتری انجام شود.

علیرضا نصرآبادی افزود: اجرای طرح کاداستر با هدف تثبیت مالکیت دولت بر عرصه‌های ملی، جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی دولتی، طرح ممیزی اراضی و تفکیک مستثنیات انجام می‌شود.

وی روشن شدن تکلیف قانونی و تثبیت مالکیت دولت، جلوگیری از زمین‌خواری، ایجاد اطمینان و اعتماد در معاملات املاک و سرعت در انجام آن، کاهش فراوان تصرفات ملکی و دعاوی مربوط به دادگاه‌ها و کاهش حجم پرونده‌های قضایی، شناسنامه دار کردن اراضی کشاورزی، تثبیت مالکیت و جلوگیری از تجاوز و تعرض به املاک مجاور، مدیریت و برنامه‌ریزی بر روی زمین، استفاده بهینه از زمین را از دیگر اهداف این طرح بیان کرد

 

 

 

 

 

 

در محور‌های خراسان جنوبی

کاهش ۷۱ درصدی فوتی‌های تصادفات در نوروز/۴

فوتی‌های تصادفات در نوروز ۱۴۰۱ در محور‌های مواصلاتی خراسان جنوبی ۷۱ درصد در مقایسه با پارسال کاهش یافت.

فرمانده انتظامی استان با بیان اینکه نوروز امسال تردد‌ها در استان ۵۱ درصد افزایشکاهش ۷۱ درصدی فوتی‌های تصادفات در نوروز داشته است، گفت: ۵ میلیون تردد در تعطیلات نوروزی شاهد بودیم که افزایش ورودی و خروجی‌های استان نیز ۶۲ درصد بوده است.

سردار فرشید افزود: امسال تعداد فوتی‌های تصادفات ۸ نفر بوده که در مقایسه با سال گذشته که ۲۸ نفر بوده ۷۱ درصد کاهش داشته است.

به گفته وی با وجود دو سال ممنوعیت تردد‌ها، خوشبختانه با همراهی مردم امسال با وجود افزایش تردد‌ها، حوادث کمتری داشتیم.

سردار فرشید افزود: در تعطیلات نوروز تمرکز بر برخورد با تخلفات حادثه ساز بوده که با بیش از ۸ هزار تخلف حادثه ساز که ۷۳ درصد افزایش نیز داشته برخورد و اعمال قانون شد.

وی گفت: بیش از ۸۰۰ خودرویی که ۲ تخلف حادثه ساز را داشتند، توقیف شدند.

فرمانده انتظامی استان با اشاره به اینکه بیشترین تخلفات با ۲۷ درصد مربوط به عدم توجه به جلو، تخطی از سرعت مطمینه و تجاوز و انحراف به چپ بوده است گفت: ۵۲ درصد واژگونی خودرو‌ها و خروج از محور را داشتیم که ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی و همچنین عدم مدیریت زمان سفر از سوی راننده‌ها بوده است.

سردار فرشید همچنین در خصوص محور‌های پرتردد استان گفت: بیشترین تردد مربوط به محور زاهدان، نهبندان، بیرجند و قاین و همچنین محور راور، دیگ رستم و دیهوک بوده و متاسفانه تصادفات و فوتی‌ها هم بیشترین در این دو محور بوده است.

وی از مردم خواست: با توجه به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و شلوغی ساعات و دقایق منتهی به اذان مغرب، قوانین و مقررات را رعایت و با برنامه ریزی و زمان بندی تردد‌های برون و درون شهری خود را به لحظات نزدیک به افطار موکول نکنند تا شاهد افزایش حجم ترافیک و بروز حوادث نباشیم.

 

 

 

 

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند

مرخصی و ارفاق قانونی شامل توزیع کنندگان مواد مخدر نمی‌شود/۴

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند گفت: افرادی که برای بار دوم به دلیل توزیع و حمل مواد مخدر دستگیر شوند، ارفاق قانونی و مرخصی دریافت نخواهند کرد.

 به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، حجت الاسلام نسائی زهان در بازدید از محله کاظمیه بیرجند و بررسی مسائل مرخصی و ارفاق قانونی شامل توزیع کنندگان مواد مخدر نمی‌شودمربوط به مواد مخدر در این محله گفت: بیشتر دغدغه مردم در این حوزه، خرده فروشی مواد مخدر است که سبب افزایش بزهکاری شده است.

وی گفت: در صورت کشف مواد مخدر، توزیع کنندگان به زندان رفته و مشمول مرخصی و ارفاقات قانونی نیز نخواهند شد.

حجت الاسلام نسائی زهان گفت: کمپ ترک اعتیاد ماده ۱۶ نیز باید تا ۳۱ فروردین امسال راه اندازی شود تا معتادان در آنجا ترک کرده و تقاضا برای مواد هم کاهش یابد.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند گفت: از امروز گشت‌های نیروی انتظامی و سایر نهاد‌های مربوطه نیز باید ۲ برابر شوند تا ریشه توزیع مواد مخدر در این محله خشکانده شود.

وی گفت: برخی از معتادان با جمع آوری ضایعات و خرید و فروش آن‌ها مواد مخدر هم جابجا می‌کنند که برای جلوگیری از آن افراد فقط می‌توانند با مجوز شهرداری نسبت به خرید و فروش ضایعات اقدام کنند.

حجت الاسلام نسائی زهان گفت: در حدود یک ماه پیش ۱۷ توزیع کننده مواد مخدر در این منطقه دستگیر شدند که جای تقدیر از نیروی انتظامی دارد.

 

 

 

۲۴ فروردین آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان پارسال/۲-۳

۲۴ فروردین ۱۴۰۱ آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده فصل زمستان سال ۱۴۰۰اعلام شد.

مدیرکل امور مالیاتی استان گفت: با توجه به فرارسیدن مهلت قانونی ارائه اظهارنامه فصل زمستان مالیات بر ارزش افزوده سال ۱۴۰۰ و مصادف شدن آن با تعطیلات نوروز و همچنین درخواست‌های مؤدیان  مالیاتی مشمول، برای تکریم ایشان و فراهم کردن زمینه اجرای تکالیف قانونی برای برخورداری از حداکثر مشوقها، معافیت‌ها و تسهیلات مالیاتی، این مهلت تا ۲۴ فروردین سال جاری تمدید شده است.

جعفر احسانی مهر  افزود: اظهارنامه‌هایی که تا پایان روز چهارشنبه  ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ تکمیل و ارسال گردند، از صد درصد بخشودگی جرائم عدم تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر برای این دوره و تأخیر در پرداخت مالیات و عوارض متعلق برخوردار خواهند شد.

 

 

 

 

رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی:

لازمه فعالیت دانش بنیان تولید دانش جدید و رقابت در بازار است/

لازمه فعالیت دانش بنیان تولید دانش جدید و رقابت در بازار است

رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: برای اینکه از تکنولوژی دنیا عقب نباشیم و صادرات کشور را بتوانیم رونق دهیم باید دانش بنیان عمل کنیم و این امر نیازمند نوآوری و تولید دانش جدید، رقابت در بازار و ایجاد یک رقابت قابل توجه در بازار جهانی است؛ قطعاً وقتی که یک اقدام دانش بنیان چه در مقوله تولید چه در مقوله اشتغال اتفاق می‌افتد آفرینش را به همراه خود می‌آورد.

جلال الدین صادقی امروز یکشنبه ۱۴ فروردین ماه در خصوص شعار سال و شرایط تحقق این شعار به خبرنگاران رسانه‌های گروهی گفت: مقام معظم رهبری بسیار هوشمندانه شعار سال را در سال های متوالی تعیین کردند به گونه ای که هریک به مانند حلقه های یک زنجیر به هم پیوسته و وابسته بوده و در نهایت یک مجموعه اثربخش را شکل می‌دهند.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: تمام نکات مرتبط با شعار سال که امسال با عنوان « تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین » بیان شده،  در جهاد دانشگاهی در کلان کشور همیشه محقق شده و می شود، به عبارتی جهاددانشگاهی همواره یک سازمان پیشرو در تحقق شعار سال است چراکه هم دانش بنیان عمل می‌کند و هم اشتغال آفرینی و تولیدی که در جهاد دانشگاهی اتفاق می‌افتد مبتنی بر دانش تولید شده در این نهاد است.

رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: زمانی می توانیم به یک تولید افتخار کنیم که قابل دفاع و دانش بنیان باشد، در غیر این صورت اتفاق مبارکی پیرامون این تولید رقم نخواهد خورد.

صادقی گفت: برای اینکه از تکنولوژی دنیا عقب نباشیم و صادرات کشور را بتوانیم رونق دهیم باید دانش بنیان عمل کنیم و این امر نیازمند نوآوری و تولید دانش جدید، رقابت در بازار و ایجاد یک رقابت قابل توجه در بازار جهانی است؛ قطعاً وقتی که یک اقدام دانش بنیان چه در مقوله تولید چه در مقوله اشتغال اتفاق می‌افتد آفرینش را به همراه خود می‌آورد.

وی ادامه داد: اشتغال آفرینی قطعاً یک نتیجه اثر بخش از دانش بنیان بودن تولید، خدمات و هر موضوع دیگری است که به صورت علمی پیش می رود؛ بنابراین برای تحقق شعار سال باید بر اقدامات دانش بنیان همانند گذشته تاکید و با سعی و تلاش بیشتر کمیت و کیفیت را ارتقاء دهیم که این رمز ماندگاری در دنیای امروز و در رقابت جهانی است.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اقدامات جهاددانشگاهی در راستای شعار سال بوده و است، در رابطه با اولویت های مهم کاری این نهاد در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: باتوجه به محور فعالیت‌های جهاددانشگاهی که با تمرکز بر محصولات استراتژیک استان به ویژه عناب، زرشک و زعفران است، تولید فرآورده‌های این محصولات به صورت ویژه ادامه خواهد داشت.

صادقی افزود: تعداد قابل توجهی فرآورده فراسودمند از این محصولات در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی تولید شده و برآنیم در سال ۱۴۰۱ با حمایت و پشتیبانی دولت، سازمان‌های ذیربط و دفتر مرکزی جهاددانشگاهی خط تولید این فرآورده ها را راه اندازی کنیم تا بتوانیم این محصولات فراسودمند را که نقش موثری در ارتقای سلامت دارد به جامعه ارائه دهیم.

وی بیان کرد: در حوزه اشتغال آفرینی، در سال‌های گذشته دو طرح بسیار ارزشمند در این زمینه انجام شد، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از این طرح‌ها بود که از این طریق پتانسیل بسیار ارزشمندی در مشاغل خانگی ایجاد شد و بخش قابل توجهی از افراد وارد بازار کار شدند.

رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی ادامه داد: موضوع دیگری که در جهاددانشگاهی بدان پرداخته شد، طرح توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستاهای استان با کارفرمایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی بوده که برای ۲۵۰ روستا سند جداگانه و ویژه‌ای توسط جهاددانشگاهی در مقوله توسعه اقتصادی و اشتغال زایی فراهم شد و این امر در سال جدید نیز ادامه دارد.

وی یادآور شد: در مقوله ارائه آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت در زمینه‌های مختلف سعی خواهیم کرد بر اساس نظرسنجی‌های مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی نیاز روز را در سال ۱۴۰۱ مشخص و متناسب و با آن، آموزش ها را سازماندهی و ساماندهی کنیم.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی یادآور شد: به عنوان یک مجموعه علمی فرهنگی در حوزه فرهنگ می‌دانیم جامعه نیاز به تزریق شادی و نشاط دارد؛ بنابراین در این مقوله سعی خواهیم کرد اقدامات ویژه تری انجام دهیم.

صادقی یادآور شد: در بخش ارائه خدمات پزشکی به جامعه همانطور که در سال گذشته آزمایشگاه تشخیص طبی را در قاینات افتتاح کردیم، تلاش خواهیم کرد خدمات وابسته به این حوزه را گسترش دهیم و در حوزه آموزش عالی علمی کاربردی نیز رشته های جدید متناسب با نیاز روز به ویژه با موضوع محصولات استراتژیک را توسعه دهیم.

 

 

 

 

ستاد راهبردی تحقق شعار سال ۱۴۰۱ در استان خراسان جنوبی ایجاد می‌شود/۳

 

ستاد راهبردی تحقق شعار سال 1401 در استان خراسان جنوبی ایجاد می‌شود

استاندار خراسان جنوبی از ایجاد ستاد راهبری تحقق شعار سال ۱۴۰۱ با محوریت شورای برنامه‌ریزی و توسعه این استان با مسئولیت معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد قناعت با تأکید بر این مطلب در نخستین جلسه شورای اداری استان در سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: نگاه هوشمندانه و کارشناسانه مقام معظم رهبری به مسائل و در تعیین شعار سال، نشان می‌دهد که حل مشکلات کشور، تمرکز بر تولید و رواج و رونق تولید ملی است.

وی ادامه داد: تأکید مقام معظم رهبری بر محور قرار دادن تولید در شعارها به این جهت است که تولید، رشد اقتصادی، اشتغال‌زایی، کاهش تورم، افزایش درآمد سالانه و در نهایت رضایت عمومی را به همراه دارد و از بعد روانی هم تأثیرات فراوانی بر بالا بردن اعتماد به نفس ملی و عزت‌مندی در عرصه‌های بین‌المللی دارد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه شعار سال ۱۴۰۱، نگرش هدفمند به تولید اقتصاد محور را دنبال می‌کند تصریح کرد: این شعار، چهره جدیدی از تولید را نشان می‌دهد که بر دو ویژگی دانش‌بنیان بودن و اشتغال آفرین بودن تأکید دارد.

وی ادامه داد: آنچه در شرایط فعلی از مشکلات اساسی کشور و بسیار آزار دهنده است، اقتصاد و معیشت مردم بوده که با دانش بنیان کردن تولید برطرف می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی استان باید تولید دانش بنیان را در دستور کار خود قرار دهند و از ظرفیت مراکز علمی و تحقیقاتی استان برای دانش بنیان کردن تولیدات خدماتی، صنعتی، کشاورزی، معدنی و سایر عرصه‌ها بهره ببریم.

قناعت با تأکید بر استفاده از ظرفیت نخبگان بومی داخل و خارج استان برای رونق بخشیدن به تولید تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان باید از تسهیلات و خدمات ویژه برخوردار شوند.

به گفته وی جلوگیری از خام‌فروشی به عنوان یکی از مهم‌ترین مطالبات و دغدغه‌های عمومی، از مهم‌ترین اهدافی است که در دانش‌بنیان کردن تولید در استان به دنبال دارد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات در دستور کار استان برای تحقق شعار سال گفت: در این راستا ستاد راهبری تحقق شعار سال ذیل شورای برنامه ریزی و توسعه استان و با مسئولیت معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری شکل می‌گیرد.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*