اخبار خراسان جنوبی / «کویرتایر» تنها شرکت تایرساز دانش‌بنیان کشور است

مدیرعامل شرکت کویرتایر خبر داد؛
سهم ۲۰ درصدی کویر تایر در تولید تایر سواری کشور
زینلی از تولید چهار میلیون حلقه انواع تایر در کویرتایر خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۰ تولید شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، «محمد حسین زینلی» صبح امروز (۱۰ فروردین) در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به شرکت کویر تایر در این شرایط سخت راه پوینده خود را ادامه می دهد و در حالی که واحدهای صنعتی در تنگنا بودند با فداکاری همکاران همچنان شاهد منحنی رشد تولید، فروش و سودآوری این شرکت هستیم، اظهار کرد: مشکلات نمی تواند ما را متوقف کند و بحران را مهار کردیم و کارهای متفرقه همسو شدند که نماد آن را می تواند در داخلی سازی تولیدات کویرتایر مشاهده کرد.

 

مدیرعامل شرکت کویرتایر با بیان اینکه تولیدکنندگان کشور باید به داخلی سازی به عنوان پشتوانه محکم، ماندگار و استوار سازمان خود بیندیشند، افزود: با تلاش متخصصان کویرتایر استان، دستگاه پرس پخت تایر نیز بومی سازی شد در حالی که این دستگاه ها قبلا از کشور ژاپن تامین شده است.

 

وی به سهم ۲۰ درصدی کویر تایر در تولید تایر سواری شور اشاره کرد و گفت: این کارخانه با حضور جوانان با دانش، توانسته ۱۶ درصد شاغلین خراسان جنوبی و ۳۶ درصد شاغلان بیرجند را به خود اختصاص دهد.

 

زینلی ادامه داد: در سال گذشته چهار میلیون حلقه انواع تایر در کویرتایر خراسان جنوبی تولید شد.

 

مدیرعامل شرکت کویرتایر بیان کرد: در حال حاضر هزار و ۳۰۰ نفر را استخدام و تحت حمایت قرار دادیم و ۳۰ نفر هم بازنشسته شدند.

 

وی با اشاره به اینکه امسال با اجرای طرح توسعه ای ۵۰ درصد(۱۵ هزار تن) به ظرفیت موجود کارخانه کویر تایر افزوده خواهد شد، گفت: طرح جدید، کویرتایر به تولید تایر دامپ تراک(تایرهای معدنی) ویژه کامیون های بزرگ معدنی اقدام خواهد کرد.

حق زنان چیست وکجاست؟!!!
سمانه سادات

هنگامی که فیلم حق رای را نگاه میکنیم. تاسف میخوریم که چطور زنان برای یک حق رای جنگیدند. گریه میکنیم وقتی به خاطر حق رای زندانی می شوند و همسرانشان طردشان می‌کنند. از جگر گوشه هایشان جدا می‌شوند و……
بعد با خودمان میگوئیم همه اینها به خاطر یک حق رای بود!!!!!!!
با هزار بار جنگیدن در نهایت حق رای از آن زنان شد.
زنان حق تحصیل نداشتند و از نظر فلاسفه غرب زن جنس دوم بود. آنقدر پافشاری کردند تا در نهایت وارد بازار کار و دانشگاه شدند.
همیشه زنان پابه پای مردان با ساعات طولانی کار کردند و در نهایت حقوق پایین از آن زنان بود.
اگر فیلمی ساخته شود راجع به زنانی که تو دادگاه ها مورد شماتت قرار می گیرند یا به خاطر نداشتن حق طلاق سالها پشت در دادگاه ها هستند و زمانیکه مادری از فرزندی جدا شود یک عده گریه می‌کنند.
سالهاست از ظلم طالبان به زنان افغانستانی گفته می‌شود و همه گریه میکنند.
به طالبان تاسف میخوریم و میگوئیم چه دید مسخره ای دارند.
وقتی دانشگاه افغانستان در کلاس درس بین زنان و مردان پرده می‌کشند، خنده تمسخر آمیزی میکنیم و میگوئیم چقدر احمقن. بعد میگوئیم پس تو خیابان و فروشگاه و پارک و…..پرده بکشند. برای زنان یمن و فلسطین و لبنان گریه میکنیم.
ما در کل برای دیگران خوب گریه میکنیم و همیشه ادعا میکنیم که دلسوز وغمخوار دیگران هستیم.
عده ای ادعا دارند که زنان کشورهای دیگر در حسرت زنان ایرانی هستند.
و نکته جالب اینجاست که زنان ما به اسم ناموس و غیرت سر بریده می‌شوند و به جای اعدام ، چندسال زندانی و تمام.
برای یک دوجرخه سواری سالها گفتگو و جنجال شد و هنوز هم یک عده کنار نیامدند.
حالا آنهایی که خوب بلدند گریه کنند. سالهاست زنان ورزشکارجامعه ما باید با اجازه همسر مسابقات خارج از کشور شرکت کنند.
توهین و حقارت ازین بالاتر؟؟؟؟
و باز حماسه ای جدید روز فوتبال ایران و لبنان، یک عده خانمی که از کودکی دوستدار فوتبال و بازیکنان فوتبال بودند. سه روز دائم مقابل هتل پردیسان مشهد رفتند تا با بازیکنان عکس بگیرند که اجازه ندادند. به هزار امید و شعف بلیط خریدند و هنگامی که خواستند وارد استادیوم شوند. از حضور آنها جلوگیری شد.
افتضاحی که به بار نشست. نمونه ای دیگر از توهین ها و تحقیرها به زنان جامعه بود.
اگر ایران حذف شود مشکلی نیست لااقل آنها برای زنان این سرزمین ارزش بیشتری قائل شدند.
متاسفم برای آنانی که دیروز اشک زنان را درآوردند . چه با تحقیر چه با گازهای اشک آور
فضاحت از این بالاتر
و چه خوب آن عزیزی گفت: که دروغ های رسمی گفته شده پس از حوادث مشهد ، اشک آور تر و شرم آور تر از اسپری های زده شده پشت درهای ورزشگاه بود.
چندین سال بعد قطعا فیلم یا فیلم هایی در مظلومیت زنانی ساخته خواهد شد که فقط خواسته شان این بود که بتوانند فوتبال تیم ملی شان را از نزدیک ببینند. که به جای حمایت و برابری در ورزشگاه با آنها با گاز اشک آور و عدم ورود به ورزشگاه استقبال کردند و قطعا افرادی که آن روز این فیلم را ببینند تاسف فراوانی خواهند خورد و شایدم گریه کنند بر مظلومیت زنان این سرزمین…شاید

فضای شهر بیرجند بهاری نیست/ 

فضاهای متناسب با هویت شهری، نصب المان های مختلف به ویژه در ایام نوروز باعث آرامش و امنیت خاطر مردم و مسافران می شود. متأسفانه امسال نبود المان متناسب و آماده نبودن فضای شهری در ایام نوروز مورد انتقاد شهروندان بیرجندی قرارگرفت.

به گزارش شبستان؛ شهرها مکان مناسبی برای شکل گیری نهادهای اجتماعی، فرهنگی و… بوده و فضاهای شهری به عنوان بخشی از شهرها محل تعاملات اجتماعی است. فضاهای متناسب با هویت شهری باعث آرامش، امنیت و مشارکت شهروندان می شود. وجود المان در شهر و روستا علاوه بر زیبایی باعث افزایش کیفیت فضا، نشان دادن هویت و فرهنگ هر منطقه است و می توان از آن به عنوان ابزاری ارزشمند برای معرفی هویت شهر بهره برد چرا که المان ها می توانند آینه ای تمام نما، از هویت و فرهنگ شهر باشند و تأثیر مستقیمی بر شهروندان و مردم برجای بگذارند.

به اذعان کارشناسان حوزه شهری کیفیت های بصری شهر وابسته به سیما و منظر شهری است و ارزش های بصری مهم ترین بخش از کیفیت های محیطی را تشکیل می دهند. به کارگیری المان ها با مفاهیم مختلف دینی، تاریخی و… نه تنها می تواند بیان کننده هویت تاریخی، فرهنگی و دینی ما باشد بلکه باعث هویت بخشی و ارتباط بیشتر با شهروندان می شود.

مردم خونگرم خراسان جنوبی در منطقه ای که از لحاظ سرسبزی و امکانات رفاهی، تفریحی نسبت به دیگر مناطق کشور به طور نسبی کم برخوردار است زندگی می کنند تمام دلخوشی مردم خطه کویری در ایام نوروز و مناسبت‌ها جانمایی المان های شهری است و متأسفانه به اذعان تعداد زیادی از شهروندان امسال المان‌های شهری در مرکز استان رنگ و لعاب قابل توجه ای نداشت و همین مهم گلایه شهروندان بیرجندی را به همراه داشت.

با توجه به شیوع بیماری کرونا، محدودیت های ترافیکی و… در چند سال گذشته میزان تردد و مسافرت های نوروزی کاهش چشمگیر داشته و با توجه به نبود محدودیت ها، امسال شاهد افزایش ترددها و ورود مهمانان نوروزی به این خطه کویری هستیم که به گفته شهروندان در نگاه اول نه تنها المان های شهری نظر بینندگان را به خود جلب نکرده بلکه باعث گلایه هایی هم شده است.

یکی از شهروندان که میهمان شهر ما است در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند می گوید: si روز به آغاز سال نو از تهران برای دیدن خانواده و خویشاوندان به بیرجند سفر کرده ام.

«رضا کیانی» با اشاره به مهمان نوازی و خونگرمی مردم بیرجند و استان می افزاید: از زمان شیوع بیماری کرونا در ایام نوروز به بیرجند نیامده بودم و امسال بعد از گذشت si سال برای دیدن خانواده به خراسان جنوبی سفر کردم.

وی ضمن گلایه مندی از مدیریت شهری و شهرداری بیرجند مبنی بر آماده نشدن فضاهای شهری و نصب المان ها می گوید: در چند سال گذشته تعداد المان‌های نوروز نمود بیشتری داشت به طور مثال در سنوات قبل در خیابان مدرس ۳ تا ۴ المان مختلف جانمایی و مورد استقبال شهروندان و مسافران در ایام نوروز قرار گرفته بود.

آماده نبودن فضای شهری

شهروند دیگری ضمن گلایه از نبود المان های مناسب در اقصی نقاط استان و بیرجند می گوید: یکی از دلخوشی های مردم و میهمانان در ایام نوروز، دیدن المان های شهری جذاب و متناسب با فرهنگ و هویت منطقه بود که متأسفانه امسال بسیار کمرنگ بود.

«ابوالفضل حسینی» با اشاره به کمرنگ بودن فضاسازی شهری در ایام نوروز، می افزاید: نه تنها برخی المان‌های دائمی هم مانند المان فلکه سوم مدرس و… از لحاظ ظاهری آماده برای استقبال نوروز نبود بلکه در ورودی شهر نخاله ها جمع آوری نشده بود.

شهروند دیگری ضمن گلایه از عدم مدیریت صحیح در آماده شدن فضای شهری می گوید: تنها المان جالب و جذاب امسال المان فلکه ابوذر است که توجه شهروندان و میهمانان را به خود جلب می کند.

«هانیه ملکی» با بیان اینکه این المان ها در مجاورت شهرداری نصب شده است، مردم برای گرفتن عکس در کنار این المان همراه با خانواده باید مدت‌ها در انتظار باشند، ادامه می دهد: کمبود المان‌ها باعث شده مردم از اقصی نقاط شمال و جنوب شهر برای گرفتن عکس یادگاری به فلکه ابوذر بیایند.

وی نبود تابلوی تبریک سال نو در مبادی ورودی شهر را از دیگر انتقادها اعلام می کند و می گوید: در شهرک های اقماری توسط دهیاری و شورا تابلو تبریک و… نصب شده اما در مبادی ورودی شهر بیرجند خبری از تابلوی تبریک سال نو نیست.

گلایه ها را قبول دارم

در این زمینه یکی از اعضای شورای شهر در گفتگو با خبرنگار شبستان از بیرجند با بیان اینکه به عنوان نماینده منتخب مردم در شورا از المان‌ها و برنامه ریزی امسال رضایت کاملی ندارم، می گوید: گلایه مردم را به دیده منت قبول دارم.

«عباس سروری» یادآور می شود: نگاه شورا بر این مهم بود که شهردار و تیم مشاوره ای شهرداری در حوزه مدیریت شهری برنامه جامعی خواهند داشت.

وی فضاسازی مناسب، نصب المان بر اساس هویت و فرهنگ هر منطقه، پشناسایی تانسیل و… را از راه‌های شناساندن شهر و استان به دیگر نقاط کشور می داند و می گوید: با توجه به گلایه شهروندان و انعکاس آن به اعضای شورا بعد از تعطیلات نشستی با حضور اعضای شورا و شهردار برگزار خواهد شد.

به گفته سروری، بیرجند شهر گنجینه ها، بناهای تاریخی، مهد مفاخر، دانشمندان و پدران علوم مختلف است و آنطور که باید این پتانسیل و ظرفیت ها به مردم معرفی نشده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار شبستان از بیرجند با بیان اینکه قبل از نوروز دغدغه فضاسازی شهر و استقبال از نوروز وجود داشت، می گوید: تذکرات لازم مبنی بر استقبال از بهار و آماده سازی فضای شهری از ۲ تا ۳ ماه گذشته بارها به صورت کتبی و شفاهی به شهردار اعلام شد.

هزینه المان ها به رنگ آمیزی جداول اختصاص یافت!

حجت الاسلام «مهدی عبدالرزاق نژاد» با اشاره به این مهم که در گذشته چند ماه قبل از نوروز فراخوانی برای المان های شهری انجام و توسط کمیته تخصصی طرح های ارائه شده مورد بررسی قرار می گرفت، یادآور می شود: علی رغم پیگیری های فراوان اعلام شد امسال هزینه ها برای خط کشی خیابان ها، رنگ آمیزی جداول و… هزینه خواهد شد.

وی با بیان اینکه وجود المان‌ها بر اساس فرهنگ منطقه باعث ایجاد نشاط می شود، می افزاید: در خصوص فضاسازی شهری کمبودها را قبول دارم و باید بر اساس نیاز منطقه و مردم اقداماتی در خور شأن آنها انجام می شد.

وی ضمن تقدیر از رسانه ها در خصوص پیگیری مسایل شهری بر مطالبه گری رسانه ها بیش از پیش تاکید می کند.

یکی دیگر از اعضای شورا  هم با بیان اینکه شهر بیرجند با سبقه تاریخی بالا توانایی و پتانسیل فراوانی دارد، می گوید: نصب المان، فضاسازی شهری و… باید در طول سال مورد بررسی و برنامه ریزی قرار گرفته و مختص ایام نوروز نباشد.

سطح توقع پایین مردم

«فرید فروزانفر» با اشاره به این مهم که سطح توقع مردم بسیار پایین آمده و به نصب المان هم راضی هستند، می افزاید: برای رفع نیاز و احترام به مردم باید اقدامات زیربنایی شهری انجام شود و امسال تعدای از المان‌های سنوات قبل با کمی تغییرات دوباره نصب شد.

به گفته وی باید مباحث علمی و آکادمیک، قابلیت ها و پتانسیل های شهر شامل جاذبه های طبیعی، مفاخر، پوشش گیاهی، محصولات مزیت دار شناسایی و با برنامه ریزی مناسب به مردم، شهروندان و میهمانان غیر بومی معرفی شود.

وی با بیان اینکه کم کاری شهرداری را قبول دارم، ادامه می دهد: قبل از نوروز در کمیسیون عمرانی شورا خواستار ارائه برنامه های شهرداری درخصوص استقبال از بهار شدیم و بر اساس وعده شهردار قرار بود اعضای شورا با برنامه های ارائه شده شگفت زده (سوپرایز) شوند که با وجود نصب المان‌ها، فضاسازی شهر و… با مشاهده تعداد و کیفیت المان ها به واقع سوپرایز شدیم.

وی یادآور می شود: با وجود اینکه در سنوات گذشته به عنوان داور در مسابقه المان های نوروزی شهرداری همکاری و فعالیت داشتم امسال در این زمینه از من نظرخواهی نشد.

یکی دیگر از اعضای شورای شهر هم با بیان اینکه برنامه های شهرداری آنطور که باید درخور شأن مردم طراحی و اجرا نشده است، می گوید: در کمیسیون عمرانی شورا خواستار برنامه های طرح استقبال از بهار شدیم و برنامه هایی ارائه شد که متأسفانه برخی اجرا نشد و موارد اجرا شده نیز به عنوان شهروند و منتخب مردم در شورا مورد پذیرش نیست.

عدم رضایت از عملکرد شهرداری

«ویدا ناصری» با اشاره به حجم بالای انتقادات در این زمینه توسط مردم می گوید: بنابر انعکاس نظرات مردم و مشاهدات عینی، برخی المان‌های دایمی حتی شستشوی لازم نشده و در اقصی نقاط شهر، مبادی ورودی نخاله ها جمع آوری نشده بود.

به گفته وی در طرح استقبال از بهار باید همه اقشار اعم از خردسال، کهنسال و… آمدن بهار و نوروز را احساس کنند و خروجی کار در این زمینه بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه شهرداری در این زمینه قصور کرده است، ادامه می دهد: با اینکه اعضای شورای شهر در این زمینه کوتاهی نکردند اما گلایه مردم را به دیده منت قبول کرده و سر تعظیم فرود می آوریم باید عامل اجرایی پاسخگوی افکار عمومی و مردم باشد.

ناصری با اشاره به این مهم که از عملکرد مدیریت شهری رضایت نداریم، می افزاید: با توجه به مشکلات اقتصادی و… مردم به دنبال لحظات شاد و مفرح هستند با این وجود شهردار در اولین اقدام، گام مثبتی در زمینه استقبال از بهار بر نداشت.

وی ابراز امیدواری می کند: در ادامه با همفکری و هم افزایی برنامه ها به سمت رضایتمندی مردم پیش برود چرا که زمان نشستن نبوده و وقت عمل است و باید اجرایی وارد عمل نشد نه نمایشی.

نصب ۱۲ المان

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند با اشاره به نصب ۱۲ المان شهری در بیرجند در طرح استقبال از بهار امسال می گوید: در مقایسه با سنوات گذشته تعداد المان ها نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش داشته اما این تعداد المان در شمال و جنوب بیرجند تقسیم شد.

«موسی میرزایی» از دیگر اقدامات در طرح استقبال از بهار به کاشت ۲۲۵ هزار شاخه گل، ۹ هزار گل لاله، ۷ هزار و ۲۰۰ درخت، رنگ آمیزی  ۶۰ هزار متر جدول، ۵۰ هزار متر خط کشی خیابان های شهر، برگزاری جشن های مختلف، راه اندازی کارناوال های شادی در سطح شهر و… اشاره می کند و می افزاید: ساخت المان ها توسط پرسنل شهرداری و با اعتبار بسیار ناچیز در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه انتقاد باید سازنده باشد، می گوید: برای نصب و ساخت المان در ایام نوروز نیاز به حدود ۲۰۰ میلیون تومان بود در حالی که با ساخت و نصب ۱۲ المان با کمک پرسنل این رقم صرفه جویی و در جای بهتر هزینه شد.

وی با بیان اینکه برای استقبال از بهار بالغ بر ۲ میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان هزینه شده است، رنگ آمیزی جداول شهر در خیابان های منتظری، بهشتی، بلوار مسافر و… ۳۰ هزارمتر مربع روکش آسفالت، ۲ هزار متر لکه گیری را از اقدامات انجام شده در استقبال از بهار اعلام کرد.

میرزایی از دیگر اقدامات به توزیع هزار شاخه شمعدانی در روز برات، نقاشی سه بعدی در ورودی مهرشهر، برگزاری طرح اقدام ملی مسیر سبز در قالب طرح علمداران خدمت با حضور ۴۰۰ زندانی برای پاکسازی ورودی شهر و مزار شهدای باقریه، راه اندازی میدان میوه و تره بار و شکسته شدن قیمت و انحصاری بودن میدان تره بار، جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و سقف ارتفاع و… اشاره می کند.

به گفته وی پارک طبیعت با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد تومان و پارک مهرشهر با اعتباری بالغ بر ۱۴ میلیارد تومان تکمیل و برای استقبال از بهار آماده شد.

جشنواره ورزش نوروزی در بیرجند

به مناسبت آغاز سال جدید جشنواره ورزش نوروزی در بوستان توحید شهر بیرجند برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، به منظور ایجاد روحیه نشاط و شادابی در بین کودکان و نوجوانان و بزرگسالان بهجشنواره ورزش نوروزی در بیرجند مناسبت آغاز سال جدید هیئت ورزش‌های همگانی استان اقدام به برگزاری جشنواره ورزش نوروزی در بوستان توحید شهر بیرجند کرد.

در این جشنواره ورزشی که برای اولین بار از سوی هیئت ورزش همگانی استان برگزار شد تعداد بیش از ۷۰۰ تن از کودکان نوجوانان و بزرگسالان به مدت شش روز  عصرها در بوستان کاجستان و پارک توحید شهر بیرجند رقابت کردند.

در این جشنواره ورزشی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان در ۷ رشته پرتاب لیوان ، پرتاب توپ بسکتبال ، طناب کشی، طناب زدن،  تنیس روی میز  و پرتاب حلقه با هم رقابت کردند.

در مراسم اختتامیه به ۲۰ نفر از ورزشکاران شرکت کننده جوایزی نیز اهدا شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

خدمات بشردوستانه تیم‌های سحاب به ۵ هزار گردشگر

اعضای جوان تیم‌های سحاب به ۵ هزار گردشگر در چهار شهرستان خراسان جنوبی در ایام نوروز خدمات امدادی و بشردوستانه ارائه کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، معاون جوانان جمعیت هلال احمر استان با اشاره به فعالیت تیم‌های ۲ نفرهخدمات امدادی و بشردوستانه تیم‌های سحاب به ۵ هزار گردشگر سحاب  در مناطق گردشگری پرتردد و پرخطر گفت: از ابتدای اجرای بیست و دومین دوره طرح ملی خدمات بشردوستانه سازمان جوانان به مسافران نوروزی تاکنون بیش از ۵ هزار گردشگر در سراسر کشور از خدمات امدادی و بشردوستانه تیم‌های سحاب بهره‌مند شدند.

فائزه موهبتی با اشاره به استقرار تیم‌های سحاب در مناطق آسیب پذیر و پر تردد محدوده های، سیاحتی و فرهنگی در شهرستان‌های طبس، فردوس، قاین و بیرجند افزود: ارائه خدمات امدادی، ایمنی، سلامتی، آموزشی، فرهنگی و زیست محیطی با همکاری تیم‌های سحاب انجام می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت ۴ تیم سحاب به صورت سیار افزود: ارائه هشدار‌های ایمنی به مسافران در خصوص مناطق پرخطر و نقاط آسیب پذیر، مشارکت در غربالگری و سنجش سلامت مسافران نوروزی، نصب علائم هشدار ایمنی و امدادی دراماکن و معابر پرخطر، ارائه خدمات بشردوستانه زیست محیطی پیشگیرانه و اجتماع محور و همچنین ارائه خدمات امداد و کمک‌های اولیه به مسافران از جمله فعالیت‌های اعضای جوانان تیم سحاب است.

بیست و دومین دوره طرح ملی خدمات بشردوستانه سازمان جوانان به مسافران نوروزی از ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰ آغاز شده و تا ۱۳ فروردین ماه جاری ادامه دارد.

 

 

 

 

درگذشت پدر شهید ابراهیم یزدانخواه در زیرکوه

پدر شهید ابراهیم یزدانخواه در زیرکوه به فرزند شهیدش پیوست.

محمد یزدانخواه پدر بزرگوار شهید یزدانخواه به علت کهولت سن و بیماری، در منزلدرگذشت پدر شهید ابراهیم یزدانخواه در زیرکوه خودش در روستای چاه پایاب دار فانی را وداع گفت.

شهید ابراهیم یزدانخواه از شهدای ارتش است که در آذرماه ۱۳۶۶ در منطقه میمک به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت رنگ قرمز به نقشه کرونایی خراسان جنوبی

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نقشه کرونایی خراسان جنوبی قرمز شد.

در آخرین وضعیت رنگبندی شهر‌های کشور، بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمانبازگشت رنگ قرمز به نقشه کرونایی خراسان جنوبی و آموزش پزشکی شهرستان بشرویه در نقشه کرونایی استان قرمز شد.

همچنین شهرستان‌های سرایان، سربیشه و نهبندان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

بقیه شهرستانهای استان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

 

 

 

 

 

تشییع پدر شهید جواد علی آبادی در بیرجند/۲

پیکر پدر شهید جواد علی آبادی در بیرجند بر دوش مردم شهید پرور بیرجند تشییع و به خاک سپرده شد.

حاج محمدحسین علی آبادی روز گذشته در سن ۹۷ سالگی بر اثر کهولت سن دعوتتشییع پدر شهید جواد علی آبادی در بیرجند حق را لبیک گفت.

شهید جواد علی آبادی سال ۶۶ در سن ۱۸ سالگی در بیرجند به شهادت رسید.

محکومیت ۲۲ میلیارد ریالی برای متهم قاچاق سیگار در طبس/۴

متهم قاچاق سیگار در طبس به پرداخت ۲۲ میلیارد ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت: ماموران ایست و بازرسی دیهوک شهرمحکومیت ۲۲ میلیارد ریالی برای متهم قاچاق سیگار در طبس طبس هنگام کنترل خودرو‌های عبوری به یک دستگاه تریلر مشکوک شده که پس از توقف بازرسی‌های لازم انجام می شود.

حسین حسن پور افزود:  در بازرسی از خودرو تعداد ۱۸۹ هزار و ۲۰۰ نخ سیگار قاچاق کشف شد.

وی گفت: متهم به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به اداره تعزیرات حکومتی شهرستان طبس معرفی شد.

حسن پور افزود: پس از محرز شدن تخلف، متهم در شعبه علاوه بر ضبط سیگار‌های مکشوفه و ضبط خودرو به پرداخت یک میلیارد و ۵۰۲ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت: چون خودرو متعلق به شخص حامل کالای قاچاق نبوده لذا به موجب تبصره ۴ ماده ۲۰ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبلغ ۲۱ میلیارد ریال جریمه نقدی بدل از ضبط خودرو نیز به محکومیت متهم اضافه شد.

 

وقف آب برای کمک به فقرا در خوسف

کشاورز خوسفی در اولین وقف سال جدید شهرستان خوسف، ۴ فنجان آب برای کمک به فقرا وقف کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گفت: محمد فنودی ۴ فنجان آب و اراضی از چاهوقف آب برای کمک به فقرا در خوسف کنقند شهرستان خوسف به نیت کمک به فقرا وقف کرد.

حجت الاسلام بخش پور ارزش این موقوفه را حدود ۶۰۰ میلیون ریال اعلام کرد.

استاد بزرگ پوریا درینی، قهرمان مسابقات بین‌المللی شطرنج خاوران

استاد بزرگ پوریا درینی قهرمان جام بلیتس مسابقات بین‌المللی شطرنج خاوران شد.

مسابقه بلیتس بین المللی جام خاوران با حضور ۱۸۸ بازیکن از ۴ کشور ایران، استاد بزرگ پوریا درینی قهرمان مسابقات بین‌المللی شطرنج خاورانعراق، افغانستان و دانمارک در ۱۱دور به روش سوئیسی به میزبانی خراسان جنوبی شهرستان بیرجند برگزار شد.

در پایان مسابقه بلیتس بین المللی جام خاوران استاد بزرگ پوریا درینی از استان کرمان موفق شد با ۱۰٫۵ امتیاز، بدون شکست جایگاه نخست این رقابت‌ها را از آن خود کند.

 

ثبت سه وقف به همت بانوان خراسان جنوبی

از آغاز سال ۱۴۰۱ سه وقف جدید در استان به ثبت رسید که همه آن‌ها توسط بانوان خیراندیش وقف شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: این موقوفه‌ها شامل ۲ وقف ثبت سه وقف به همت بانوان خراسان جنوبیدر شهرستان قاینات و یک وقف در شهرستان فردوس است.

 

حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور افزود: وقف‌های جدید در قاینات شامل یک باب منزل مسکونی به متراژ ۳۰۰ متر مربع به ارزش ۳۰۰ میلیون تومان است که توسط بانوی خیراندیش، برای توسعه مهدیه روستای نوغاب وقف شده است.

 

وی گفت: یک بانوی خیر نیز در شهرستان قاینات یک باب منزل مسکونی به متراژ ۶۵ متر مربع به ارزش ۶۵ میلیون تومان  را برای توسعه مسجد جامع روستای نوغاب پسکوه وقف کرد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به ثبت وقف در شهرستان فردوس افزود: این وقف با ارزش ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون تومان نیز از سوی بانویی به ثبت رسید که ۳.۵ فنجان آب بلده را بر تهیه دارو، درمان و جهیزیه وقف کرده است.

حجت‌الاسلام بخشی‌پور گفت: سال گذشته خراسان جنوبی با ثبت ۹۱ موقوفه، رتبه اول کشور در حوزه تعداد وقف‌های جدید را به خود اختصاص داد.

 

 

 

افتتاح طرح گروه جهادی سازمان نظام پزشکی کشور در زیرکوه

طرح گروه جهادی سازمان نظام پزشکی کشور با حضور رئیس بسیج سازندگی در زیرکوه افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،  ظهر امروز با حضور سردار زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور، سردار افتتاح طرح گروه جهادی سازمان نظام پزشکی کشور در زیرکوهقاسمی فرمانده سپاه انصارالرضا استان و جمعی از مسئولان شهرستان و استان، طرح گروه جهادی سازمان نظام پزشکی کشور در ساختمان دارالشفای حضرت آمنه شهر حاجی آباد افتتاح شد.

در این طرح، ویزیت رایگان مردم از هفتم تا چهاردهم فروردین در حوزه‌های دندانپزشکی، چشم پزشکی، داخلی و قلب و عروق با ۱۰ پزشک متخصص انجام خواهد شد.

 

همچنین در راستای پویش ملی درخت یاری ، با حضور سردار زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور و جمعی از مسئولان استان و شهرستان ۶ هزار نهال در روستای مرزی بارنجگان زیرکوه کاشت شد.

در این طرح به همت بنیاد علوی و قرارگاه سازندگی شهید ناصری ، تعداد ۴۰ هزار اصله نهال مثمر در روستاهای محروم زیرکوه توزیع و کاشته می شود.

 

 

 

در دو دهه گذشته

رکورد شکنی دمای هوا در بیرجند و سربیشه/۴

کمینه دمای هوا در بیرجند و سربیشه در ایام نوروز در دو دهه اخیر بی سابقه است.

کارشناس هواشناسی گفت: کمینه دمای هوا در سربیشه به منفی ۶ ، رکورد شکنی دمای هوا در بیرجند و سربیشهبیرجند منفی ۲، قاین منفی ۱ و اسدیه به صفر درجه سلسیوس رسیده است.

 

نخعی افزود: در دو دهه گذشته این دماها در بیرجند و  سربیشه در دهمین روز سال بی سابقه بوده است.

 

 

 

 

 

 

معرفی برترین‌های مسابقات بین المللی شطرنج جام خاوران بیرجند

مسابقات بین المللی شطرنج جام خاوران بیرجند با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان داد.

رئیس هیأت شطرنج خراسان جنوبی در مراسم اختتامیه ششمین دوره مسابقات معرفی برترین‌های مسابقات بین المللی شطرنج جام خاوران بیرجندبین المللی شطرنج جام خاوران گفت: ۳۵۰ شطرنج باز در این مسابقات شرکت مردند که تعدادی از آنها از کشور‌های عراق، دانمارک و افغانستان و مابقی از ۱۶ استان کشور بودند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

با حضور رئیس بسیج سازندگی کشور

آغاز عملیات اجرایی طرح مسکن محرومین در روستای مرزی بارنجگان

عملیات اجرایی طرح مسکن محرومین با حضور رئیس بسیج سازندگی کشور در روستای مرزی بارنجگان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مرحله اول ساخت یکصد واحد مسکن محرومان با مشارکت کمیته امداد امام آغاز عملیات اجرایی طرح مسکن محرومین در روستای مرزی بارنجگانخمینی و سازمان بسیج سازندگی، صبح امروز با حضور سردار زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور، سردار قاسمی فرمانده سپاه انصارالرضای استان، سلمان اسحاقی نماینده مردم شهرستان‌های قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی و عرب مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) در روستای مرزی بارنجگان آغاز شد.

 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان در این مراسم گفت: برای ساخت هر یک از این واحدهای مسکونی مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان توسط بنیاد مسکن و مبلغ ۱۱۶ میلیون تومان به صورت بلاعوض توسط کمیته امداد پرداخت شده است.

عرب افزود: مدت زمان اجرا و تحویل این پروژه یکسال پیش بینی شده است.

فرمانده سپاه انصارالرضای استان در این مراسم گفت: اگر همه باهم باشیم و دست به دست هم دهیم بسیاری از کار‌های عقب مانده را خواهیم توانست انجام دهیم همانطور که شهدا و رزمندگان انجام دادند.

سردار قاسمی افزود:کشور ما مشکلات زیادی خصوصا در حوزه‌های اقتصادی دارد و همه این مشکلات میراث طاغوت است باید در همه بخش‌ها خصوصا بخش اقتصادی تلاش کنیم.

وی گفت:تولید باید دانش بنیان اشتغال آفرین باشد تا جوانان حداقل امکانات زندگی را داشته باشند.

سردار قاسمی افزود:در موضوع حمایت از محرومان هم در کنار بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) هستیم و هرکجا بحث محرومیت باشد ما هم درکنار مردم خواهیم بود.

وی گفت:لازم است برای جوانان خصوصا در مناطق مرزی، اشتغال پایدار ایجاد شود تا جوانان در مناطق مرزی بمانند.

فرمانده سپاه انصارالرضای استان گفت:جهاد فرهنگی بر همه جهاد‌ها ارجحیت دارد و دشمن فهمیده است فقط از راه فرهنگی می‌تواند به ما ضربه زند و جهاد تبیین امروز تکلیف همه ماست و مسئولین ما باید در این راه جلودار باشند.

 

 

 

خراسان‌جنوبی سومین استان پرتردد کشور/۴

خراسان جنوبی سومین استان پردد کشور ثبت شد، بیشترین ترددها مربوط به محورهای طبس ،بشرویه و فردوس است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان‌جنوبی سومین استان پرتردد کشورگفت: از آغاز سفر‌های نوروزی تا پایان روز ۴ فروردین ۶۰۰ هزار نفر در اقامتگاه‌های بوم‌گردی، مراکز اسکان آموزش و پرورش، کمپ‌های اسکان موقت و زائرسرا‌های خراسان جنوبی اسکان یافتند که رکود بی نظیری را به ثبت رساند.

عربی افزود: دراین مدت بیشترین حجم تردد‌ها مربوط به محور‌های طبس، بشرویه و فردوس بوده که این مناطق اسکان بسیاری از مسافران را داشته‌اند.

۵۰ بازارچه صنایع‌دستی با ۳۰۰ غرفه فروش صنایع‌دستی و سوغات محلی، اجرای برنامه نوروزگاه در شهر‌های مختلف استان و برخی از روستا‌ها همراه با بازی‌های بومی و محلی، فعالیت ۱۸ موزه و همچنین بوم بازار‌ها از برنامه‌های تدارک دیده شده برای مسافران نوروزی در خراسان جنوبی است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در زیر کوه خبر داد

رونمایی از پهپاد های برد بلند ارتش و موشکهای ضد زره/۴

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: تا قبل از سوم خرداد از پهبادهای برد بلند ارتش و موشکهای ضد زره رونمایی می شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در اولین روز از سال ۱۴۰۱ امیر حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران همراه با  امیر آذریان فرمانده قرارگاه شمال شرق نیروی زمینی ارتش، در جمع مرزبانان غیور مستقر در مرز‌های شهرستان زیرکوه حضور یافتند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جمع مرزبانان شهرستان زیرکوه گفت: در آینده نزدیک و تا قبل از سوم خرداد از پهپادهای برد بلند مجهز شده که بتوانند در هر شرایط اقلیمی عملیات‌های ویژه انجام دهند و از انواع موشک‌های ضدزره که به سامانه‌های روز مجهز شده‌اند رونمایی خواهد شد .

امیر حیدری با بیان اینکه بخش عمده‌ای از نیروی زمینی امروز در مرز ها مستقر هستند افزود:  دشمنان ما  بیش از ۴۳ سال که از عمر انقلاب می‌گذرد انواع ترفندها را علیه ما امتحان و آزمایش کرده‌اند و به نتیجه ای نرسیده اند.

وی گفت: به عنوان یک سرباز این آب و خاک به دشمنان توصیه می‌کنم دست از دشمنی با جمهوری اسلامی ایران بردارند و بدانند اگر حماقت کنند به هر نحوی به کشور ما تعدی و تجاوز کنند آنها پایان دهنده نخواهند بود و در کوتاهترین زمان ،طومار ننگین آنها را در هم خواهیم پیچید.

امیر حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این سفر از پاسگاه‌های مرزبانی و پایگاه‌های پرگان، میل ۵۷ و گله حوض بازدید و با پرسنل و سربازان ارتش و نیرو‌های مرزبانی دیدار و گفتگو کرد.

سلامت جسم و روح، با سفر به چشمه‌های آ‌بگرم خراسان جنوبی

خراسان جنوبی ۶ چشمه آب گرم دارد که ظرفیتی بی نظیر در گردشگری سلامت است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این استان در شرق کشور واقع شده و از نظر طبیعی دارای پتانسیل‌های با ارزشی است که چشمه‌های آب معدنی و گرم آن به عنوان یکی از شگفتی‌های خلقت کویر از گذشته‌های دور برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شده است.
چشمه‌های آ‌بگرم مرتضی علی و دیگ رستم شهرستان طبس، آبگرک لوت خوسف، آبگرم فردوس، آبترش سربیشه و آبگرم گزیک، ۶ چشمه آب گرم خراسان جنوبی اند که به دلیل داشتن املاح معدنی، درمان بسیاری از درد‌ها به ویژه درد مفاصل اند.

چشمه مرتضی علی
این چشمه در روستای خرو در نزدیکی شهر طبس قرار دارد که شامل مجموعه‌ای از چندین چشمه است که از دامنه‌های جنوبی کوه سلامت جسم و روح، با سفر به چشمه‌های آ‌بگرم خراسان جنوبیکش سیاه به‌سمت غرب جریان دارد.
در این چشمه که یکی از معروف‌ترین جا‌های دیدنی طبس است وجود چشمه‌های آب گرم و سرد به موازات هم در یک دره، پدیده‌ای اعجاب‌انگیز خلق کرده که نظیرش را در کمتر جایی خواهید دید.
جالب‌تر اینکه بلندترین سد قوسی جهان در انتهای مسیر چشمه مرتضی علی واقع شده که همین موضوع بر شهرت آن افزوده است و قبر‌های بسیار قدیمی در دیواره‌های تنگه منتهی به این چشمه به زرتشتی‌ها تعلق دارد.

 

آبگرم دیگ رستم
سلامت جسم و روح، با سفر به چشمه‌های آ‌بگرم خراسان جنوبیآبگرم دیگ رستم در فاصله ۱۲٫۳ کیلومتری جنوب نایبند طبس قرار گرفته است. چشمه‌ای با آب سوزان، سبز رنگ و گوگردی که برای درمان بیماری‌های روماتیسمی و آب‌درمانی مفید است.
آب این چشمه جوشان بعد از طی کردن حدود ۲۰۰ متر وارد استخری می‌شود که بر اثر طی این مسیر آب کمی از گرمای خود را از دست می‌دهد و در محل استخر حرارت آن به حدی است که می‌توان در داخل آب شنا کرد.
چشمه معدنی دیگ رستم مربوط به دوره نئوژن است و با شماره ۳۲۶ در فهرست میراث طبیعی ملی به ثبت رسیده است.

 

ابگرم لوت
این مجموعه آب درمانی در شهر خوسف و در فاصله ۲.۵ ساعته از بیرجند مرکز استان قرار دارد و برای بیماری‌های گوارشی، پوستی و سلامت جسم و روح، با سفر به چشمه‌های آ‌بگرم خراسان جنوبیعضلانی بسیار مفید است.
قرار گرفتن این مجتمع آب درمانی در کویر لوت سبب شده است تا مورد توجه گردشگران از سراسر کشور قرار بگیرد که می‌توانند در کنار استفاده از این آبگرم معدنی از آرامش حاکم بر کویر، شب‌های پرستاره و تفریحاتی همچون شتر سواری لذت ببرند.

 

آبگرم فردوس
آبگرم معدنی هلال فردوس به خاطر تنوع املاح معدنی‌اش، از بهترین چشمه‌های آبگرم ایران است و خیلی‌ها که بیماری‌های پوستی مثل اگزما یا عفونت‌های قارچی دارند، به این آبگرم می‌روند.
سالیانه حدود ۳۰۰ هزار نفر به چشمه شفابخش هلال فردوس می‌روند.
درمان بیماری‌های پوستی، تسکین درد‌های مفصلی و عصبی، افزایش جریان خون، استحمام آرامش بخش و افزایش میزان فعالیت قلب، پیشگیری از رسوب سنگ در کلیه، بهبود بیماری‌های رماتیسمی و جلوگیری از پوکی استخوان درمان‌هایی هستند که از آبگرم فردوس با قدمت ۲۰۰ ساله، برای بدن شما تجویز می‌شوند.

سلامت جسم و روح، با سفر به چشمه‌های آ‌بگرم خراسان جنوبی

 

 

 

 

 

 

آبترش سربیشه
چشمه آب ترش سربیشه یکی از همان چشمه‌های منحصر بفرد است که همان ترش بودن در وهله اول جذاب است و کنجکاومان می‌کند.
این چشمه پرخاصیت در ردیف چشمه‌های آب کلرور سدیم و سولفات کلسیم قرار می‌گیرد.
بنابر نظر کارشناسان و تجربه افراد محلی آب این چشمه برای درمان انواع بیماری‌های پوستی، درد‌های مفصلی، رماتیسم، اختلالات سلامت جسم و روح، با سفر به چشمه‌های آ‌بگرم خراسان جنوبیغدد داخلی، بیماری‌های گوارشی و همچنین برای رفع مشکلات عضلانی و بیماری‌های زنان بسیار مفید است. این چشمه قرن هاست که علاوه بر این خواص درمانی برای شرب نیز مورد استفاده افراد بومی قرار دارد و مزه دلچسبی دارد.

 

 

 

 

آبگرم گزیک
چشمه آبگرم گزیک، در شهرستان درمیان و در روستایی به همین نام قرار دارد.
چشمه آبگرم معدنی گزیک خواص درمانی زیادی دارد. دمای آب آن خیلی داغ و سوزاننده نیست و گردشگران می‌توانند به راحتی تمام بدنشان را در آب قرار دهند و از دمای مطبوع آن لذت ببرند. آرامگاه سلطان ابراهیم رضا (ع) نیز در نزدیکی آبگرم قرار دارد.

سلامت جسم و روح، با سفر به چشمه‌های آ‌بگرم خراسان جنوبی

پیام تبریک نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی

آیت ا… عبادی نماینده ولی فقیه در استان در پیامی فرارسیدن سال نو را به مردم ولایت مدار استان تبریک گفت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، آیت ا… عبادی نماینده ولی فقیه در استان ، با صدور پیامی، حلول سال نو و آغاز پیام تبریک نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبیسال ۱۴۰۱ را به مردم ولایت مدار استان تبریک گفت.

متن پیام بدین شرح است:

بسم ا… الرحمن الرحیم

یا مقلب القلوب والابصار،یامدبر اللیل والنهار ، یا محول الحول والاحوال، حول حالنا الی احسن الحال

نوروز باستانی و بهار ۱۴۰۱ را که قرین ولادت حضرت خاتم الوصیین علیه الصلوات المصلین و مقارن بهار جان و ماه مبارک رمضان قرار گرفته و هم با پیشگویی اهل نجوم دلالت بر یاس و ناکامی دشمنان و بیزاری مردم از آمریکا و عزت علما و مراجع معظم دین دارد به مردم عزیز و ولایتمدار خراسان جنوبی تهنیت عرض می کنم.

شروع اولین سال دولت مردمی و انقلابی همکاری جدی همه مردم عزیز را می طلبد تا مشکلات به ارث مانده کشور را با عدالتخواهی و رعایت حقوق همدیگر و صداقت ، که سرشت اصیل مردم ما است برطرف کنند و آرامش روحی و امنیت اقتصادی _ اجتماعی را به عنوان بهترین عیدی به همدیگر هدیه فرمایند.

عنایت دارند که این همان پیچ تاریخ است که باید دشمن را ناکام بگذارند و از آن عبور نمایند.

والسلام علیکم

سیدعلیرضا عبادی

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند

 

 

 

پیام نوروزی دکتر قناعت استاندار خراسان جنوبی
پیام نوروزی دکتر قناعت استاندار خراسان جنوبی
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم

یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ

عرض سلام و ارادت و ادب خدمت مردم عزیز خراسان جنوبی

قرن جدید را در حالی شروع می‌کنیم که در سال ۱۴۰۰ رخداد های بزرگی در کشور ایجاد شد، ما انتخابات پرشور خرداد ۱۴۰۰ را داشتیم و به دنبال آن، استقرار دولت مردمی، ولایی و ارزشی را شاهد هستیم، در کنار آن تلخکامی هایی مثل ویروس کرونا را در کشور و استان داشتیم و خوشبختانه شاهد حضور پرشور مردم در اهدای کمک‌های مؤمنانه برای کمک و مساعدت به افراد آسیب پذیر در سطح کشور بودیم.
ان شاء الله در سال جدید که با لسان مبارک مقام معظم رهبری (مدظله العالی) شعار سال مشخص می‌ شود، دولتمردان تمام سعی و تلاش خود را برای اجرایی کردن تمام منویات مقام معظم رهبری(حفظه الله) خواهند کرد و قطعاً از موضوعات جدی که از مطالبات رهبری و مردم عزیز کشور و استان است، حل مشکلات معیشتی و اقتصادی خواهد بود.
ما در سال جدید موضوعات جدی استان را پیگیری نموده و در دستور کار خود قرار خواهیم داد، از موضوعات جدی قیمت‌ گذاری درست محصولات استراتژیک در حوزه کشاورزی است و نیز پرداختن به موضوع معدن که فقط استخراج ذخایر معدنی و صرف خام‌فروشی نباشد بلکه در کنار آن پروژه‌ها و طرح‌های فرآوری ایجاد شده و توسعه یابد.
علاوه بر این برای حل مشکلات جاده‌های مواصلاتی استان و همچنین احداث راه آهن کریدور شمال- جنوب به طور جدی اقداماتی انجام خواهد شد و از همه مهمتر ابرچالش استان و موضوع آب در دستور کار می باشد.
ما سعی می کنیم کادرسازی خوبی صورت بگیرد و نیروهای انقلابی، با استعداد، با ظرفیت، کاربلد، دلسوز و مردمی که دلشان برای مردم و استان می سوزد، بر مسند امور و در جاهای کلیدی، حساس و مهم قرار گیرند که با یک کار تیمی و در رأس آن تأکید حضرت آیت الله رئیسی و بحث خدمت رسانی و کار برای مردم را در دستور کار داشته باشند.
با استقرار نیروهای جدید و تازه نفس، ان شاء الله بتوانیم چرخ توسعه استان را بیشتر از گذشته به حرکت درآوریم تا  شاهد رشد و ترقی خراسان جنوبی در رقابت با استان‌های دیگر باشیم.

جواد قناعت
استاندار خراسان جنوبی

پایان رقابتهای تنیس روی میز جام نوروز شهرستان فردوس/۷

 

رقابت های تنیس روی میز جام نوروز شهرستان فردوس با معرفی برترین ها به کار خود پایان داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در این دوره از مسابقات، پس از ۲ روز رقابت، امیر حسین زحمتکش و علی بذرافشان به ترتیب قهرمان و نایب قهرمان شدند و فرزاد عابدینی و ایمان خسروی نیز به مقام سوم مشترک دست یافتند.

برگزاری مسابقات فوتسال جام نوروز در سه قلعه/۷

مسابقات فوتسال جام نوروز شهر سه قلعه با حضور ۱۲ تیم از شهرهای فردوس، سرایان، آیسک، قاین و سه قلعه برگزار می شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی اسامی تیم های شرکت کننده در مسابقات: تیم ساندویچ زیتون آیسک، پوشاک آدینه سرایان، بهشیران فردوس، صمصام، عشق بازان، دژ سازان کویر، تایگر، دهیاری کرغند، صالحین ثامن آیسک، جرثقیل مجتبی، لوازم یدکی مدرن و صادیران

این رقابت ها از سوم فروردین ماه هر شب با انجام سه بازی در سالن ورزشی تختی سه قلعه پیگیری می شود و تا ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.

 

برگزاری مسابقات فوتسال نونهالان در سرایان

 

دیدار دوستانه بین دو تیم نونهالان توفان سرایان و نونهالان سه قلعه در محل سالن ورزشی ملت برگزار شد که در این دیدار تیم نونهالان توفان سرایان با نتیجه ۵ بر ۱ به پیروزی رسید.

دعوت دومیدانی کار خراسان جنوبی به اردوی تیم ملی/۷

 

علی اشتری به چهارمین اردوی آمادگی تیم ملی دوومیدانی جانبازان و معلولین کشور دعوت شد و در اردوی آماده‌سازی تیم ملی دو و میدانی جمهوری اسلامی ایران اعزامی به مسابقات آسیایی هانگ‌ژو چین ۲۰۲۲ هنرنمایی می‌کند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی این دو ومیدانی‌کار بیرجندی در رشته پرش طول کلاس f۳۷ با سخت‌کوشی و تلاش مستمر توانست نظر مسئولان فدراسیون را جلب و به جمع اردونشینان تیم ملی جانبازان و معلولین کشور بپیوندد.

ملی‌پوشان دو و میدانی جانبازان و معلولین کشور از چهاردهم فروردین‌ماه ۱۴۰۱ تا دوم اردیبهشت‌ماه امسال در کمپ تیم‌های ملی فدراسیون با جدیدترین تکنیک‌ها و تاکتیک‌های روز دو و میدانی آشنا می‌شوند.

در این اردو، ۲۵ ورزشکار دوو میدانی کار برتر ایران برای حضور در چهارمین مرحله اردوی آمادگی تیم ملی دعوت شدند.

 

 

دومین دوره پویش ملی «نشاط نوروزی با کتاب» در خراسان جنوبی برگزار می‌شود/۲-۳

دومین دوره پویش ملی «نشاط نوروزی با کتاب» برگزار می‌شود
دومین دوره پویش ملی «نشاط نوروزی با کتاب» با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی به‌صورت مجازی، همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی برگزار می‌شود.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف استفاده از فراغت به وجود آمده در خانه‌ها و استفاده از امکانات موجود در فضای مجازی برای ترویج کتاب و کتابخوانی «دومین دوره پویش ملی نشاط نوروزی با کتاب» را برگزار می کند.
با توجه به اینکه پویایی یک جامعه با کسب دانش، آگاهی و حرکت محقق می‌شود و کتاب ابزار آگاهی و دانش است؛ دومین دوره این پویش نیز در سراسر کشور در نوروز ۱۴۰۱ با عنوان «پویش نشاط نوروزی با کتاب» برگزار می شود.
در این پویش از شرکت‌کنندگان خواسته شده کتاب‌هایی را که خوانده‌اند، در یک فیلم کوتاه بین ۲ دقیقه و نیم یا ۱۵۰ ثانیه، معرفی کنند یا نظرشان را درباره آن بگویند و فیلم را در فضاهای مجازی انتشار دهند.
در پایان این پویش به تعدادی از برگزیدگان که بیشترین امتیازها را کسب کرده باشند، علاوه بر معرفی در سطح ملی، جوایزی اهدا خواهد شد.
محدودیت سنی برای شرکت در این پویش وجود ندارد و همه اعضای خانواده از ۲ سال به بالا می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند.
مهلت شرکت در این پویش تا ۲۸ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ می باشد.

پیک امید کانون پرورش فکری خراسان جنوبی و استقبال از مسافران نوروزی

پیک امید کانون پرورش فکری خراسان جنوبی و استقبال از مسافران نوروزی

کاروان نوروزی پیک امید کانون پرورش فکری خراسان جنوبی با استقرار در ورودی شهر بیرجند با اجرای برنامه‌های شاد و متنوع از کودکان ونوجوانان و مسافران نوروزی استقبال می‌کند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛  طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان در این خصوص گفت: کاروان پیک امید کانون خراسان جنوبی با استقرار در ورودی شهر بیرجند و با بهره‌گیری از خودرو هنرهای نمایشی کانون استان با عنوان « قاصدک» و اجرای نمایش عروسکی، پخش فیلم و مسابقه و اهدای بسته فرهنگی، از کودکان ونوجوانان مسافر استقبال می کند.

استقبال کتاب‌خانه سیار روستایی زیرکوه از مسافران نوروزی/۲

استقبال کتاب‌خانه سیار روستایی کانون در شهرستان زیرکوه از مسافران نوروزی

کتابخانه سیار روستایی کانون در شهرستان زیرکوه با حضور در ایستگاه جمعیت هلال احمر این شهرستان برنامه‌های فرهنگی و هنری ویژه کودکان ونوجوانان مسافر این شهرستان برگزار کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، اجرای قصه‌گویی، معرفی کتاب، شعر خوانی و مسابقه و معرفی خدمات کتابخانه‌های سیار کانون  از بخش‌های مختلف این برنامه بود که مورد استقبال کودکان ونوجوانان قرار گرفت.

ساخت دو مدل دستگاه ضدعفونی‌کننده دست در دانشگاه بیرجند/۲

 
ساخت دو مدل دستگاه ضدعفونی‌کننده دست

دو دستگاه ضد عفونی کننده دست در دانشگاه بیرجند طراحی و ساخته شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی از ویژگی‌های این دستگاه ضدعفونی‌کننده دست می توان به مواردی همچون دارای چشمی اتوماتیک جهت پاشش روی دست و سایر اجسام، متناسب برای کاربری خانگی و اماکن عمومی، ظرفیت مخزن متغییر از ۲ تا ۴ لیتر، قابلیت نصب دیواری، پایه‌دار (ایستاده) و یا رومیزی، دارای رابط کاربری نوری جهت مشخص نمودن حالت‌های کار دستگاه، هوشمند بودن و پاشش مایع ضدعفونی در بازه مشخص جهت جلوگیری از مصرف نامناسب، بدون دخالت و تماس دست، سازگار با انواع مواد ضدعفونی کننده پایه الکل و سایر مایع های ضدعفونی و بیش از ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ پاشش با هر مخزن ۲  لیتری اشاره کرد.

قهرمانی تیم جوانان قوچان در مسابقات شطرنج تیمی سیامی جام بین المللی خاوران

قهرمانی تیم جوانان قوچان در مسابقات شطرنج تیمی سیامی جام بین المللی خاوران

مسابقات تیمی سیامی ششمین دوره مسابقات بین المللی شطرنج جام خاوران به میزبانی خراسان جنوبی شهرستان بیرجند برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی ، مسابقات تیمی سیامی ششمین دوره مسابقات بین المللی شطرنج جام خاوران به میزبانی خراسان جنوبی شهرستان بیرجند، با حضور ۶۴ تیم در ۹ دور به روش سوئیسی برگزار شد. در پایان پس از ۳ ساعت رقابت جذاب بازیکنان،تیم جوانان قوچان با ۹ امتیاز و بدون شکست موفق به کسب عنوان قهرمانی این دوره  از رقابت ها شدند. تیم جوانان شاهرود با ۷ امتیاز و پوئن شکنی بهتر و بالاتر از سایر رقیبان موفق به کسب عنوان نائب قهرمانی این دوره از رقابت ها شدند. تیم بازیکنان بیرجند نیز عنوان سومی این مسابقه از آن خود کردند .

«کویرتایر» تنها شرکت تایرساز دانش‌بنیان کشور است

 

«کویرتایر» تنها شرکت تایرساز دانش‌بنیان کشور است

مدیرعامل کویرتایر گفت: در راستای مقابله با تحریم، شرکت کویرتایر با داخلی‌سازی بالغ بر ۵۵ میلیارد تومان صرفه‌جویی در سال ۹۹ ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ،سید محمد حسین زینلی  صبح امروز درجریان بازدید نماینده مردم شهرستانهای بیرجند، درمیان وخوسف در مجلس شورای اسلامی از این کارخانه با تبریک سال نو اظهار داشت : این شرکت تاییدیه محصول سطح یک دانش بنیانی در کشور برای تایر رینگ ۱۹ ( بعنوان نماینده محصولات گروه تایرهای) SUV را اخذ کرده است .

وی بیان کرد: کویرتایر اولین وتنها تولیدکننده تایرهای رینگ ۱۹و۲۰ درکشور است که  باسهم ۶۰ درصدی از تولید تایرهای SUV به عنوان بزرگترین تولیدکننده این تایرها در کشور شناخته می شود. در سال ۹۹ میزان تولید شرکت کویرتایر با جهش ۴۰ درصدی از ۲۱ هزارتن به  ۲۹.۵ هزار تن رسید که انشالله روند جهش تولید در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۳۵.۶ هزار تن خواهد رسید.

 وی با بیان اینکه میزان اشتغال شرکت کویرتایر از ۱۲۷۰ نفر در سال ۹۹ به ۱۳۰۴ نفر در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است گفت: پس از بهره برداری از طرح ۱۴ هزارتن و افزایش تناژ تولید شرکت به ۴۵ هزارتن در سال ۱۴۰۲ میزان اشتغال شرکت به حدود ۱۵۱۵ نفر خواهد رسید.

زینلی با بیان اینکه طرح ۵۰ هزارتن تولید تایرهای TBR,OTR شرکت کویرتایر در سال ۱۴۰۱ آغاز می شود تصریح کرد: با بهره برداری  از این خط ،میزان تولید شرکت کویرتایر به بیش از ۹۵ هزارتن خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت کویرتایر اظهار داشت:در راستای مقابله با تحریم، شرکت کویرتایر با داخلی‌سازی بالغ بر ۵۵ میلیارد تومان صرفه‌جویی در سال ۹۹ ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه در طول سال های ۹۴ تا ۱۴۰۰ با ساخت انواع ماشین آلات ( عمدتا تحریمی ووارداتی ) بالغ بر ۹۶ میلیارد تومان صرفه جوئی ایجاد شده است تصریح کرد:درهمین مدت با طراحی و ساخت و بومی سازی۴۴ سایز مختلف تایر بیش از ۴ میلیون و۴۰۰ هزار دلار صرفه جوئی ارزی شده ، به ازای هر سایز ۱۰۰ هزار دلار و کل ارزش دارایی های  خلق شده در این مدت بالغ بر۴۵ میلیون دلار بوده است.

مدیرعامل شرکت کویرتایر اظهارکرد: علاوه بردست آوردهای تکنولوژیکی، در طول ۴ سال اخیر با ساخت ۱۵ پرس پخت ۱،۱۴۰،۰۰۰ دلار صرفه جویی ارزی حاصل  شده است.

آقای مهندس زینلی پرداخت معادل ۸۰ درصد کلیه هزینه های درمان نازایی در خانواده های نابارور پرسنل شرکت کویرتایر و تولد ۱۱ فرزند ازخانواده های نابارور، پرداخت۴ میلیون ۵۹۹ هزار ریال هزینه های انجام شده امور خیرخواهانه و عام المنفعه برای جبران سیل و زلزله، پرداخت ۲۰۱ میلیون تومان  برای مشارکت در پویش آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد را بخشی از اقدامات انجام شده در راستای مسئولیت اجتماعی برشمرد.

وی کمک مومنانه و تهیه ۱۰۰۰ بسته غذائی و حمایتی برای نیازمندان در ماه مبارک رمضان از سال ۹۸  به تاسی از رهنمودهای مقام معظم رهبری و در سال ۱۳۹۹ به ارزش ۱۴۸ میلیون تومان و در سال ۱۴۰۰ به ارزش ۳۴۸ میلیون تومان ، توزیع گردنبند و پا بند شبرنگ شتر به منظور کاهش تلفات جاده ای برخورد با شتر در کویر وپرداخت سالیانه بیش از ۵۰۰ میلیون ریال هزینه های محصولات فرهنگی و نمایشگاه کتاب وتشکیل تعاونی مصرف کارکنان و بازنشستگان برای ۱۴۸۰ نفر را از دیگر اقدامات صورت گرفته  درجهت تحقق مسئولیت اجتماعی این شرکت عنوان کرد.

 نماینده مردم شهرستانهای بیرجند،خوسف ودرمیان در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار گفت:به شکرانه الهی شعار امسال در کویرتایر محقق شده است.

حسین خسروی  در دیدار با مدیرعامل ، مدیران وکارکنان شرکت کویر تایر از این مجموعه به عنوان افتخار استان و کشور یاد کرد وگفت: با همت کارکنان این مجموعه شعار امسال در بخش  تولید ، دانش بنیانی واشتغال آفرینی به خوبی محقق شده است.

وی با اشاره به مستند شکل گیری کویرتایر گفت:این مستند ارزشمند که ارزش ارائه وتماشا به عنوان چند واحد درس دانشگاهی را دارد باید در دانشگاههای  کشور ارائه گردد تا موضوع کار آفرینی بیش از پیش مورد توجه باشد.

نماینده مردم شهرستانهای بیرجند،خوسف ودرمیان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این مستند ،امید آوری ، حرمت روحانیت ، نیت خالصانه ،اراده وپشتکار، حضور ایثارگران ،تاریخ بیرجند  و…به خوبی ارائه شده است گفت:تماشای این مستند با ارزش برای دانش آموزان ونسل جوانان  مورد توجه قرار گیرد.

خسروی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری در ترسیم بیانیه گام دوم انقلاب برای ۴۰ساله دوم انقلاب گفت:یکی از رهنمودهای ایشان به جوانان  این است که پیمودن گام دوم از گام اول آسانتر است به شرط انکه جوانان اززیر بار مسئولیت شانه خالی نکنند.شعار ما می توانیم که رهبر معظم انقلاب همواره بر آن تاکید دارند و در گام اول انقلاب به خوبی محقق شده است در کویر تایر به روشنی دیده می شود.

نماینده مردم شهرستانهای بیرجند،خوسف ودرمیان در مجلس شورای اسلامی افزود: کویرتایر با اشتغال زایی خود اقدامات ارزشمندی انجام داده که قابل تقدیر است .

۱۲۰ نفر در مسابقات بین‌المللی شطرنج جام خاوران تقدیر شدند

۱۲۰ نفر در مسابقات بین‌المللی شطرنج جام خاوران تقدیر شدند

 ششمین دوره مسابقات بین‌المللی شطرنج آزاد جام خاوران گرامیداشت سردار دلها با معرفی نفرات برتر در بیرجند پایان یافت.

به گزارش ایرنا، در اختتامیه این دور از مسابقات که عصر چهارشنبه برگزار شد، ۱۲۰ نفر به عنوان نفرات برتر مورد تقدیر قرار گرفتند.

رییس هیات شطرنج خراسان جنوبی در این آیین گفت: در این مسابقات ۳۵۰ ورزشکار از ۱۶ استان همچنین شطرنج‌بازانی با پرچم کشورهای دانمارک، عراق و افغانستان حضور داشتند.

محمد خسروی یادآور شد: مسابقات بین‌المللی شطرنج جام خاوران از پنجم تا دهم فروردین با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در بیرجند برگزار شد.

وی اضافه کرد: مسابقات بین‌المللی شطرنج جام خاوران در چهار جدول ریتد آزاد و زیر ۱۸ سال همراه با بلیتس ریتد و مسابقه تیمی سیامی به روش سوئیسی برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه همچنین در این مسابقات ۱۱ بازیکن روشندل از ۶ استان کشور حضور داشتند گفت: برای برگزیدگان این مسابقات ۱۱۱ میلیون تومان اعتبار تامین شده است.

خسروی ادامه داد: ۱۲ داور بومی و غیربومی این مسابقات را داوری کردند و این رقابت‌ها در چهار جدول A با حضور شطرنج‌بازان با رنکینگ بالای ۲ هزار، جدول B با حضور شطرنج‌بازان با رنکینگ زیر ۱۸۰۰، جدول پسران زیر ۱۶ سال و جدول دختران زیر ۱۶ سال برگزار شد.

وی اظهار داشت: در این دوره از مسابقات نگاه ما فقط ورزشی نبوده و شطرنج‌بازانی شرکت کننده به مدت چهار روز در قالب تور گردشگری از قلعه بیرجند، روستای جهانی خراشاد، ارگ کلاه فرنگی، باغ اکبریه، آب انبار محسن‌زاده و زورخانه امیرعرب بازدید کردند.

رییس هیات شطرنج خراسان جنوبی عنوان کرد: براساس ارزیابی میدانی و مجازی صورت گرفته، شطرنج‌بازان از نحوه برگزاری این مسابقات رضایت داشتند.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی هم گفت: در این دوره از مسابقات شاهد درخشش چهره‌های جدیدی و ارتقای سطح کمی و کیفی آن بودیم و حضور شطرنج‌بازان اکثر استان‌های کشور و شطرنج‌بازانی از چند کشورهای خارجی را داشتیم.

حسن عزیزی با بیان اینکه هدف از برگزاری این مسابقات معرفی فرهنگ، اصالت و ارزش‌های متعالی فرهنگ ایرانی اسلامی است اضافه کرد: این مسابقات با همدلی و مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرایی در سطح بالایی برگزار شد.

وی گفت: اگر قرار است به اهداف متعالی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برسیم، یکی از مهمترین زیرساخت‌ها حوزه ورزش است و موضوع ورزش همیشه مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی افزود: امیدواریم که در حوزه ورزش و آموزش و پرورش در راستای سند تحول بنیادین بتوانیم افق‌های روشنی را در حوزه ورزش در تمامی ابعاد و مولفه‌ها محقق کنیم.

وی گفت: در حوزه ورزش استان تحقق سلامت در تمامی ابعاد روحی و روانی، معنوی و جسمی  را دنبال می‌کنیم که این موضوع نیازمند مشارکت و همراهی همه دستگاه‌های متولی به خصوص آموزش و پرورش است.

 

رتبه پنجم هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان‌جنوبی در ارزیابی فدراسیون

رئیس هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان‌جنوبی از کسب رتبه پنجم کشورب این هیأت در ارزیابی فدراسیون خبر داد و گفت: این موفقیت در حالی بدست آمده که هیچگونه پیست استانداری در استان وجود ندارد!.

رتبه پنجم هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان‌جنوبی در ارزیابی فدراسیون

سامان اکبرپور رئیس هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان‌جنوبی امروز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از بیرجند اظهار داشت: خراسان‌جنوبی در ارزیابی فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی از عملکرد فعالیت‌های هیئات‌ استانهای کشور خوش درخشید.

وی افزود: هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان‌جنوبی توفیقات خوبی در رویدادهای ورزشی داشت و با کسب مدال‌‌های رنگی رتبه پنجم کشور را بدست آورد.

رئیس هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: ورزشکاران شایسته استان در سال گذشته ۱۳ مدال رنگی را در مسابقات قهرمانی و انتخابی تیم ملی را به گردن آویختند.

اکبرپور یادآور شد: کسب ۹ مدال طلا، ۱ نشان نقره و ۳ گردن‌آویز برنز از جمله موفقیت‌های چشمگیر ورزشکاران رشته‌های موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان‌جنوبی در سال ۱۴۰۰ است.

وی خاطرنشان کرد: این موفقیت‌های کشوری در شرایطی توسط ورزشکاران استان بدست آمده است که پیست موتورسواری و اتومبیلرانی استانداری در مرکز استان وجود ندارد.

رئیس  هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان‌جنوبی با اشاره به حضور ورزشکاران استان در رقابت‌های کشوری با هزینه‌های شخصی خود گفت: در سال گذشته   فقط ۱۳ میلیون تومان از  مساعدت‌های فدراسیون و ورزش و جوانان استان بهره‌مند شده‌ایم.

اکبرپور ادامه داد: هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان‌جنوبی در چهار شهرستان استان فعالیت دارد که بیشترین مدال‌های کسب شده در مسابقات کشوری‌ را ورزشکاران سرایانی و بیرجندی به خود اختصاص داده‌اند.

وی یادآور شد: در مجموع ۱۲۰ نفر ورزشکار سازمان‌یافته خراسان‌جنوبی در رشته‌های موتورسواری و اتومبیلرانی فعالیت دارند.

انتهای‌پیام/۶۹۰۱۴

 

 

اسکان ۳۳ هزار مسافر نوروزی در مدارس خراسان جنوبی/۲

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: تا یازدهم فروردین ماه ۳۳ هزار و ۳۱۲ میهمان نوروزی در پایگاه های اسکان آموزش و پرورش،پذیرش شده و در مدارس استان اسکان یافتند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ محمد علی واقعی در بازدید از پایگاه اسکان شهر دیهوک شهرستان طبس، اظهار کرد: از مجموع میهمانان نوروزی استان، ۱۸هزار و ۳۲۸ نفر در قالب ۴هزار و ۸۴۷خانوار توسط ۲پایگاه اسکان مدیریت آموزش و پرورش شهرستان طبس پذیرش شده و در مدارس این شهرستان اسکان یافتند.

وی، با اشاره به مشارکت ۳۱۰ نفر از کارشناسان اداری، مدیران وکادر اجرایی مدارس با ستاد اسکان آموزش و پرورش در ۱۴ پایگاه، عنوان کرد: برای نوروز ۱۴۰۱، تعداد ۹۸ مدرسه با یک هزار و ۴ کلاس درس برای اسکان مسافرین نوروزی آماده اشد که از این تعدا ۱۴۰ کلاس در گروه «ویژه»، ۳۴۷کلاس در گروه «الف» و۵۳۶کلاس نیز در گروه«ب» قرار دارند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، ،با بیان این که پایگاه های اسکان نوروزی طبس از پرکارترین پایگاه های استان در پذیرش میهمانان نورزی است، عنوان کرد: طبیعت شهرستان طبس ترکیبی از بیابان و کویر بوده و یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین شهرهای خراسان جنوبی به‌ شمار می‌رود.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش خراسان جنوبی، از این شهرستان به عنوان عروس ایران یاد کرد و ادامه داد: طبس در زمره یکی از غنی‌ترین مناطق کشور به لحاظ ثروت ملی قرار داشته و مردمانش همانند دسیگر مردم خراسان جنوبی، آرایی نژاد اند که به لهجه فارسی دَری، با آهنگ و آوای شیرین خراسانی با یکدیگر صحبت می‌کنند.

۲هزارو۶۰۰مدرسه استان بی تاب استقبال ازدانش آموزان/ بازگشت۱۸۳هزاردانش آموز، به کلاس های درس حضوری

مدارس خراسان‌جنوبی از ۱۴ فروردین حضوری است/۳

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: تمامی مدارس خراسان جنوبی از روز چهاردهم فروردین ماه در همه مقاطع تحصیلی با تمامی ظرفیت، آموزش حضوری خواهند داشت.

محمدعلی واقعی با اشاره به اینکه مدارس از تمام ظرفیت دانش آموزی خود استفاده خواهند کرد، ادامه داد: حضور دانش آموزان در مدارس نیز الزامی است مگر اینکه دانش آموزی علائم ابتلاء به کرونا را داشته باشد.

واقعی گفت: اگر دانش آموزی به علت ابتلاء به کرونا امکان حضور در مدرسه را نداشته باشد، مدیر مدرسه در سامانه مربوط ثبت کرده و این گروه از دانش آموزان می‌توانند از محتواهای داخل شبکه شاد استفاده کنند تا در روند آموزش آنان اختلالی به وجود نیاید.

وی با تأکید بر اینکه استفاده از ماسک برای دانش آموزان اجباری است، بیان کرد: چند روز قبل بخشنامه بازگشایی مدارس را به همه مدارس ابلاغ کردیم و جلساتی متعددی نیز با معاونین آموزشی شهرستان‌ها در این زمینه داشته‌ایم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار کرد: تأکید کرده‌ایم که مدارس باید ضدعفونی شوند و واحدهای نظارتی ما نیز بر روند کار بازگشایی مدارس در سال جدید نظارت خواهند داشت.

واقعی یادآور شد: با توجه به ضرورت رعایت مسائل بهداشتی، توصیه می‌کنیم که دانش آموزان اقلام خوراکی بین وعده‌ای را از منزل بیاورند و حتماً یک بطری آب به همراه داشته باشند تا سلامت دانش آموزان بیش از بیش تأمین شود.

پایان رقابت‌های بین‌المللی شطرنج جام خاوران

پایان رقابت‌های بین‌المللی شطرنج جام خاوران با تقدیر از ۱۲۰ منتخب

مسابقات بین المللی شطرنج جام خاوران با تقدیر از ۱۲۰ منتخب به کار خود پایان داد.

رئیس هیأت شطرنج خراسان جنوبی چهارشنبه شب در مراسم اختتامیه ششمین دوره مسابقات بین‌المللی شطرنج جام خاوران اظهار کرد: در این دوره از مسابقات بین‌المللی شطرنج جام خاوران ۳۵۰ شطرنج باز از کشورهای عراق، دانمارک و افغانستان و ۱۶ استان کشور شرکت کرده بودند.

به گفته حسین خسروی در این رقابت‌ها که شش روز طول کشید ۱۱ نفر از شرکت کنندگان نابینا و کم بینا شرکت کرده بودند که با اهدای جوایزی از آن‌ها به خاطر حضور در این مسابقات تقدیر شد.

وی اضافه کرد: بعضی از اساتید بزرگ شطرنج ایران هم در این مسابقات حضور داشتند که در جدول اساتید با یک دیگر رقابت کردند.

در مراسم اختتامیه مسابقات شطرنج بین‌المللی جام خاوران از ۱۲۰ منتخب این مسابقات تقدیر شد.

 

 

 

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی :

شعار «ما می توانیم» به «ما توانستیم» تبدیل شد/۲-۳

شعار «ما می توانیم» به «ما توانستیم» تبدیل شد/دشمن زمین گیر است

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه شعار «ما می توانیم» به «ما توانستیم» تبدیل شده است، گفت: دشمن را زمین گیر کرده‌ایم.

 آیت الله سید علیرضا عبادی در دیدار با رئیس بسیج سازندگی کشور با اشاره به اینکه دشمن در برنامه‌های تبلیغاتی بسیار مهارت دارد، بیان کرد: دشمن می‌داند اگر انقلاب اسلامی به هدف خود برسد، به رسوایی کشیده می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: در ۴۳ سال گذشته دشمن هر روز علیه ایران و انقلاب اسلامی ما فتنه افکنی کرده است ولی در نهایت خودشان شکست خوردند.

عبادی با اشاره به اینکه خوشبختانه و با افتخار امروز از «ما می‌توانیم» به «ما توانستیم» رسیده‌ایم، اظهار کرد: مکتب ما مکتب کار و تلاش است و این مهم هم در آیات قرآن کریم و هم در سیره و روش اهل بیت (ع) مورد تأکید قرار گرفته است.

وی بیان کرد: در تاریخ اشاره شده که امیرالمؤمنین علی (ع) حتی در هوای بسیار گرم کار کشاورزی می‌کردند و چاه‌ها و قنات‌های بسیاری را حفر و در نهایت این قنات‌ها را وقف نیازمندان و محرومان می‌نمودند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه کار گروه‌های جهادی بیش از اقدامات عمرانی فعالیت فرهنگی و بیان حقیقت دین در عمل است، ادامه داد: فرهنگ بسیج و جهاد در همه عرصه‌ها حضور داشته و گره‌گشایی کرده است.

عبادی با اشاره به اینکه جوانان اگر لذت خدمت جهادی را درک کنند، از آن جدا نمی‌شوند، گفت: در فرهنگ دینی کار و گره گشایی از امور مردم از بهترین عبادات است که این مهم را در لبخند روستاییان با حضور گروه‌های جهادی می‌توان دید.

وی یادآور شد: دشمن تلاش‌های بسیاری برای منصرف کردن مردم ما از آرمان‌های انقلاب اسلامی کرده است ولی دشمن را زمین گیر کرده‌ایم.

سیزده بدر از افسانه تا واقعیت
سیزدَه‌ بدَر از جشن‌های نوروزی است که مردم بر اساس موقعیت و رسومات هر منطقه در این روز با طبخ غذای محلی به دامن طبیعت رفته و این روز را با خانواده جشن می گیرند.
سیزدَه‌بدَر سیزدهمین روزِ فروردین‌ماه و از جشن‌های نوروزی است که پس از انقلاب به نام روز طبیعت نامگذاری شد. گفته می شود ایرانیان باستان در آغاز سال نو پس از دوازده روز جشن گرفتن و شادی کردن که به یاد دوازده ماه سال است، روز سیزدهم نوروز را که روز فرخنده ایست به باغ و صحرا رفته و شادی می کردند و در حقیقت با این ترتیب رسمی بودن دوره نوروز را به پایان میرساندند و می توان گفت معقول ترین موردی که درباره ی سیزده به در گفته می شود همین است و نحسی بودن این روز میمون را برخی افراد به آن اعتقاد دارند را نقض کرده و از بین می برد.

جشن سیزده بدر، در آخرین روز از تعطیلات نوروزی، سالیان دراز است که در میان ایرانیان جایگاهی ویژه دارد. امروزه با وجود مشکلات و مشغله بالای زندگی شهری، گذراندن یک روز در طبیعت سرسبز بسیار دلنشین است. عبارت سیزده بدر به‌معنای گذراندن سیزدهمین روز در دشت و طبیعت است. در این روز مردم شهرهای مختلف به پارک‌ها و فضاهای سبز و پیک نیک‌های یک روزه می‌روند و آخرین روز از تعطیلات نوروز را در دامان طبیعت می‌گذرانند.

کاکل و سرسبزی‌های قرارگرفته بر روی کاپوت و سقف خودروها، اسباب و اثاث پیک‌نیک، خیمه و چادر های رنگارنگ در گوشه‌کنار طبیعت، تجمع خانوادگی، تلی از آتش و کتری‌های سیاه دودی و در نهایت چای هیزمی همه و همه اجزای لاینفک سیزده‌بدر های ایرانی است.

 

سیزده‌بدر روزی است که به نام سنتی دیرینه، دست بشریت را به دست طبیعت می‌دهد میعادی برای تولدی دوباره. در این روز بنا به عقاید گذشتگان و آداب و رسومی کهن دختران و پسران جوان به نیت بخت‌گشایی سبزه گره می‌زنند رها کردن سبزه و ماهی‌ قرمزهای سفره هفت‌سین در آغوش آب‌های روان از دیگر آداب و رسومات این روز است. عده‌ای در گوشه‌کنار پای‌کوبی می‌کنند و عده ای بنا به رسوم هر منطقه به پخت کاچی و آش می پردازند. در شهرهای مختلف ایران از گذشته تاکنون رسوم مختلفی برای جشن سیزده بدر اجرا می شود مردم شمال کشور در روز سیزده بدر، در سفره‌هایشان سمنو و حلوا می‌گذارند، در شهرهای خراسان نیز آش سیزده بدر را با گیاهان صحرایی طبخ می‌کنند.

در شهر بیجار در روز سیزده بدر کوفته محلی می‌پزند و مردم کردستان، ۱۳ سنگ را به نیت دور کردن گرفتاری‌ پرتاب می‌کنند و هم‌زمان آرزوهایشان را به زبان می‌آورند. در بروجرد و شهرهای استان فارس نیز ۱۳ عدد تخم‌مرغ پخته شده و گردو را با خود به طبیعت می‌برند و به‌عنوان غذا می‌خورند مردم این مناطق اعتقاد دارند، نباید از باقی مانده غذاهای این روز، به خانه برگردانند به این ترتیب در جای جای کشور مردم به رسومات خود پایبند بوده و آن را اجرا می کنند.

اما دراین‌بین روز طبیعت را آن عده‌ای پاس می‌دارند که پابه‌پای آلودگی‌هایی که تحفه تجمعات بشری در این روز است پلاستیک زباله در دست و با سعه‌ی صدر در حال جمع‌آوری زباله از گوشه و کناره طبیعت هستند این‌ها مخلصانه طبیعت را تیمار می‌کند و مادر طبیعت در ازای محبت این انسان‌ها، متواضعانه دست نوازش بر سر زمین می‌کشد.

خانمی که درحال طبخ غذاست و در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان از بیرجند می‌گوید: بعد از ۲ سال ممنوعیت تردد به دلیل بیماری کرونا امسال مشتاقانه در کنار خانواده جمع و امروز به دل طبیعت آمده‌ایم.

«مهری حدادی» با نگرانی به بطری‌های نوشابه، ضایعات پفک، چیپس اشاره می‌کند و می‌گوید: کاش مردم کمی بیشتر به فکر طبیعت باشند و لااقل در این روز که به نام روز طبیعت نام گذاری شده است، مراعات دشت و دمن را داشته باشند.

شهروند دیگری که به تازگی خیمه و چادر را بنا کرده است، ضمن گلایه از برخی مردم می گوید: متأسفانه برخی از انسان‌ها با بی رحمی ظبیعت را خراب می کنند.

«علی هاشمی» که به همراه خانواده پدری در روز سیزده‌بدر به آغوش طبیعت آمده است، می افزاید: با توجه به مشکلات و مشغله ها، مردم برای رفع دلتنگی به دامن کوه و بیابان می روند و بعد از بازگشت طبیعت را با زباله دانی اشتباه می گیرند و همه زباله هایشان را در طبیعت رها می کنند.

یکی از شهروندان که در حال پخت آش است، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند با بیان اینکه از سالیان دور به همراه خانواده این روز را در طبیعت جشن می گیریم، می گوید: بعد از تحویل سال و دیدو بازدیدها در ایام تعطیل بارها به کوه و دشت و… می رویم اما روز سیزده به در با همه طبیعت گردی ها متفاوت است.

«نور الله علی آبادی» جمع شدن همه خانواده، کوچک و بزرگ در این روز را به فال نیک می گیرد و با اشاره به خانواده اش، می افزاید: برخی با برپا کردن تاب  و برخی با بازی شطرنج و… خود را سرگرم می کنند، عده ای هم به جمع آوری گیاهان و سبزی های محلی می پردازند.

وی از معروف‌ترین آداب جشن سیزده بدر به گره زدن سبزه، به آب سپردن سبزه، پختن آش و خوردن کاهو و سکنجبین اشاره کرده و ابراز امیدواری می کند: سالی سرشار از عافیت و مهربانی در پیش رو همه باشد.

سخن پایانی

سیزده بدر، احترام به طبیعت به‌عنوان مظهر رویش، زایش و برکت بوده و به عنوان روز طبیعت نامگذاری شده است برخی بر این باورند که در اینروز باید برای راندن نحسی از خانه بیرون رفته و نحسی را در طبیعت به در کرد در حالیکه در فرهنگ ایران باستان نه‌تنها اشاره‌ای به نحس بودن عدد سیزده و روز سیزده بدر نشده است، بلکه این روز برای ایرانیان بسیار مقدس است و نحس بودن سیزده بدر، ریشه در خرافات دارد. روز سیزه‌بدر بهانه ای برای رفتن به دل طبیعت بوده و چه خوب است از طبیعت بهینه استفاده کنیم و با نریختن زباله ها احترام طبیعت و … را بیش از پیش نگه داریم.

۴۲۵ طرح اشتغالزایی در شهرستان نهبندان اجرا شد/۲

۴۲۵ طرح اشتغالزایی در شهرستان نهبندان اجرا شد

 مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی گفت: بنیاد برکت این ستاد در سال گذشته ۴۲۵ طرح اشتغالزایی با پرداخت ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات را در شهرستان نهبندان اجرا کرد.

سید مجتبی موسوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با اجرای این طرح‌ها زمینه اشتغال مستقیم ۵۰۰ نفر فراهم شده است.

وی بیان کرد: اشتغال‌های ایجاد شده در زمینه دامداری، کشاورزی، گلخانه، صنایع دستی، قالیبافی، مشاغل فنی و خانگی، پرورش زنبور عسل، گیاهان دارویی، آرایشگری و خیاطی بوده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی گفت: بنیاد برکت تاکنون هزار و ۴۰۳ طرح اشتغالزایی با پرداخت بیش از ۱۵۱ میلیارد تومان تسهیلات را در روستاهای محروم نهبندان اجرایی کرده و با پرداخت این تسهیلات زمینه اشتغال بیش از چهار هزار نفر فراهم شده است.

وی عنوان کرد: تاکنون ۲۳ مدرسه با ۵۸ کلاس درس و اعتبار پنج میلیارد تومان و ۲ مسجد با اعتبار ۲۰۰ میلیون تومان با مشارکت این ستاد در شهرستان نهبندان احداث شده است.

موسوی از در دست اجرا بودن ۳۷ طرح عمرانی و زیربنایی با مشارکت ۲۰ میلیارد تومانی ستاد اجرایی در نهبندان خبر داد و گفت: این طرح‌ها شامل آبرسانی، ساخت و تجهیز مراکز بهداشتی، جاده، کتابخانه، مرمت قنات، احداث زمین چمن مصنوعی و پایگاه سلامت است.

وی ادامه داد: اورژانس بیمارستان شهید آتشدست نهبندان نیز با اعتبار پنج میلیارد تومان و مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) سال گذشته تکمیل و تجهیز شده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی گفت: تدوین سند توسعه شهرستان نهبندان و اجرای طرح‌های پیشرفت آبادانی این شهرستان به عنوان یکی از مناطق هدف بنیاد برکت با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان در سال گذشته دنبال شده است.

مهر ۹۸ برای چهار شهرستان‌ مرزی خراسان جنوبی تفاهم‌نامه‌هایی امضا شد که این مناطق دارای ضریب محرومیت بیشتر از سایر نقاط هستند.

براساس این تفاهم‌نامه‌ها ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در نهبندان، کمیته امداد امام خمینی (ره) در بخش درح سربیشه، سازمان بسیج سازندگی در زیرکوه و بنیاد مستضعفان برای شهرستان درمیان دستگاه‌های معین توسعه انتخاب شدند.

 

 

 

۷۰ پروژه نیمه‌تمام در شهرستان خوسف نیاز به تکمیل دارد

۷۰ پروژه نیمه‌تمام در شهرستان خوسف نیاز به تکمیل دارد

سرپرست فرمانداری خوسف گفت: بیش از ۷۰ پروژه نیمه‌تمام در این شهرستان وجود دارد که تکمیل این پروژه‌ها اولویت کاری دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۴۰۱ است.

محمدعلی ایمانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به دلیل پراکندگی بسیار زیاد و کمبود اعتبارات تخصیصی این شهرستان طی سال‌های اخیر بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام به سرانجام نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه جمعیت به عنوان شاخص اصلی توزیع اعتبارات در نظر گرفته شده است گفت: خوسف به عنوان سومین شهرستان وسیع استان خراسان جنوبی به شمار می‌رود و فقط ۶ درصد اعتبارات تملک دارایی‌ استان به این شهرستان تخصیص داده می‌شود.

سرپرست فرمانداری خوسف اظهار داشت: به دلیل فاصله بسیار زیاد برخی روستاها با مرکز شهرستان اجرای پروژه‌ها در این شهرستان در مقایسه با سایر نقاط استان که پراکندگی کمتری دارند با هزینه چند برابری انجام می‌شود در صورتی که شاخص اصلی توزیع اعتبار همچنان جمعیت و نه وسعت است.

وی افزود: با توجه به میزان کم اعتبارات تخصیصی، پیگیری جذب اعتبار ملی باید در اولویت کاری دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

ایمانی از پیگیری انتخاب بنیاد مستضعفان به عنوان معین اقتصادی شهرستان خوسف خبر داد و گفت: با پیگیری‌های نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی کارهای اولیه انجام شده و امیدواریم به‌زودی این موضوع محقق شود.

وی اظهار داشت: این شهرستان به دلیل داشتن ظرفیت‌های فراوان در رسته‌های مختلف، قابلیت تبدیل به یک شهر توسعه‌یافته در شرق کشور را دارد.

سرپرست فرمانداری خوسف گفت: معادن، صنعت، گردشگری، کشاورزی و دامداری ظرفیت‌های مهم شهرستان است که می‌تواند در راستای توسعه منطقه بیش از پیش به‌کار گرفته شود.

وی خام‌فروشی و نبود فرآوری محصولات را یکی از مهمترین نقاط ضعف توسعه این شهرستان دانست و افزود: توجه به فرآوری محصولات کشاورزی و مواد معدنی باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

ایمانی بیان کرد: خوسف به عنوان قطب معادن طلای شرق کشور مطرح است لذا ایجاد صنایع فرآوری همچنین شهرک تخصصی طلاسازی که مورد تاکید استاندار در سفر به این شهرستان قرار گرفت در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: کشاورزی به عنوان دیگر ظرفیت توسعه‌ای است که ایجاد گلخانه هم در استفاده بهینه از آب و هم انجام کارهای دانش‌بنیان که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

سرپرست فرمانداری خوسف افزود: امیدواریم دومین مجتمع گلخانه‌ای شهرستان در شهر ماژان به‌زودی راه‌اندازی شود و این موضوع نیازمند توجه دستگاه‌های استانی برای تخصیص اعتبار و تکمیل آن است.

وی با تاکید بر اینکه خوسف در تحقق شعار سال پیشرو خواهد بود گفت: به‌زودی مزرعه خلاقیت و نوآوری کشاورزی به عنوان یک مرکز دانش‌بنیان در محمدیه خوسف راه‌اندازی خواهد شد که می‌تواند نقش مهمی در استفاده از تولید دانش‌بنیان در کشاورزی داشته باشد.

ایمانی اظهار داشت: مجتمع گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی مستقر در شهرستان خوسف نیز به عنوان یکی دیگر از ظرفیت‌های مهم در راستای تحقق شعار سال است که طی سال‌های اخیر اقدامات بسیار مهمی را در این راستا انجام داده است.

وی افزود: خوسف به عنوان یک شهر فرهنگی و مذهبی در استان خراسان جنوبی شناخته می‌شود و توجه به اصالت فرهنگی این شهر در هر رشته‌ای باید مدنظر قرار گیرد.

سرپرست فرمانداری خوسف اظهار داشت: با توجه به نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری به عنوان “تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین” از همه ظرفیت‌های لازم برای تحقق شعار استفاده خواهیم کرد.

وی گفت: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، در زمینه برق‌رسانی و گازرسانی به روستاها مشکل خاصی وجود ندارد ولی درخصوص توسعه ارتباطات، ایجاد راه‌های روستایی و تامین آب شرب در برخی روستاها با مشکلاتی مواجه هستیم.

ایمانی افزود: به بیش از ۷۰ روستای شهرستان خوسف با تانکر آبرسانی می‌شود که با پیگیری‌های انجام شده امیدواریم در سال جاری این تعداد روستا کاهش یابد.

وی گفت: درخصوص راه‌های روستایی هشت روستا بالای ۲۰ خانوار فاقد راه دسترسی آسفالت هستند و بیش از ۲۵۰ هزار متر مربع معابر روستایی زیرسازی شده و فاقد آسفالت مناسب است.

سرپرست فرمانداری خوسف گفت: بیش از ۵۰ کیلومتر از راه‌های شریانی شهرستان نیاز به مرمت و بازسازی دارد همچنین بیش از ۲۵ کیلومتر راه روستایی در دست احداث است.

وی ادامه داد: بسیاری از محورهای اصلی نیز باید مرمت و روکش آسفالت شود که با توجه به میزان تخصیص اعتبارات شهرستانی نمی‌توان برای راه‌های روستایی کار خاصی انجام داد و نیازمند اعتبارات ملی است.

ایمانی گفت: با در نظر گرفتن قیر رایگان در بودجه ۱۴۰۱ و توجه خاصی که به منطقه خواهد شد در سال جاری امیدواریم مقدار مناسبی از سهمیه شهرستان تخصیص و جذب شود.

وی از پیگیری تخصیص اعتبار از محل عوارض و حقوقی دولتی معادن برای رفع مشکلات زیرساختی شهرستان به‌ویژه مسیر دسترسی خوسف به معدن قلعه زری خبر داد و افزود: با توجه به اینکه این مسیر به عنوان مسیر پرتردد هم برای کامیون‌های معادن و هم مردم ساکن در این روستاهاست امیدواریم با تاکید رییس جمهور هرچه زودتر محقق شود.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان خوسف در فاصله ۳۵ کیلومتری بیرجند است.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

کاهش خام‌فروشی از برنامه‌های امسال در خراسان جنوبی است/۲-۳

استاندار خراسان جنوبی گفت: همه تلاش ما بر این است که جلوی خام‌فروشی را بگیریم و درصد قابل توجهی از آن را در سال جاری کاهش دهیم.

به گزارش امروز خراسان جنوبی جواد قناعت اظهار داشت: خام‌فروشی مواد معدنی و محصولات کشاورزی از دغدغه‌های گروه‌های مرجع و مردم استان است.

وی افزود: در راستای تحقق شعار سال جاری که از سوی مقام معظم رهبری “تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین” انتخاب شد، برنامه‌های متعددی را در دستور کار داریم که مهمترین آنها استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه صنایع فرآوری است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: از ظرفیت مراکز علمی تحقیقاتی برای دانش‌بنیان کردن تولید در بخش‌های اقتصادی، خدماتی و صنعتی استان بهره خواهیم برد.

وی شعارها و عناوین سال را چراغ راه عنوان کرد و گفت: شعار سال ۱۴۰۱، نگرش هدفمندی را در تولید اقتصادمحور دنبال می‌کند و در حقیقت چراغی در مسیر پیشرفت و توسعه کشور است.

قناعت با تاکید بر اینکه شعار “تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین” چهره جدیدی از تولید را مطرح می‌کند اظهار داشت: این شعار بر ۲ ویژگی بسیار مهم اشتغالزایی و دانش‌بنیان بودن تولید تاکید دارد.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه تولید در کشور متذکر شد: تولید در حقیقت راه اصلی عبور کشور از سختی‌ها و دشواری‌های اقتصادی است و رونق تولید می‌تواند مهمترین مسایل کشور را حل کند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: تکیه و تاکید مقام معظم رهبری بر محور قرار دادن تولید، به این جهت است که تولید، رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال، کاهش تورم، افزایش درآمد سالانه و در نتیجه رفاه اجتماعی را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه شعار سال، موج روانی مثبتی را ایجاد می‌کند گفت: شعار سال، اعتماد به نفس ملی را بالا می‌برد و باعث احساس عزتمندی در ملت می‌شود.

قناعت تصریح کرد: تحقق شعار سال از اولویت‌های استان است و در این راستا راه‌اندازی یک ستاد راهبری ذیل شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان را در دستور کار داریم و برای رونق بخشیدن به جهش تولید از ظرفیت نخبگان بومی داخل و خارج استان نیز استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات ویژه‌ای برای به حرکت درآوردن چرخ‌های شرکت‌های دانش‌بنیان لحاظ شده است افزود: با تزریق این تسهیلات به شرکت‌ها و واحدهای تولیدی دانش‌بنیان به رونق تولید در استان کمک خواهیم کرد.

استاندار خراسان جنوبی به نیروی انسانی متخصص و متعهد استان اشاره کرد و گفت: از موضوعات و دغدغه‌های ما در خراسان جنوبی، وجود جوانان بیکار تحصیلکرده است که برای رفع این مشکل نیز برنامه‌هایی داریم.

وی از ظرفیت‌های گردشگری متعدد استان سخن گفت و افزود: براساس آمار به ثبت رسیده از ابتدای تعطیلات نوروزی تا صبح امروز ۱۱ فروردین ماه، بیش از سه میلیون نفر مسافر وارد استان شده‌اند.

قناعت بیان کرد: این حجم مسافر، فرصت بسیار خوبی برای استفاده از ظرفیت‌های گردشگری استان است.

 

 

 

 

بارندگی‌ فصل بهار در خراسان جنوبی کمتر از نرمال است/۲-۳

بارندگی‌ فصل بهار در خراسان جنوبی کمتر از نرمال است

 مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: براساس پیش‌بینی فصلی هواشناسی در مجموع مقدار بارندگی‌ها در فصل بهار برای این استان کمتر از نرمال است.

علیرضا خندان‌رو افزود: مقدار بارندگی‌ها برای خراسان جنوبی از اواسط فروردین تا اواسط اردبیهشت ماه در مجموع کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود و در برخی مناطق، بارندگی نرمال و در برخی مناطق کمتر از نرمال را خواهیم داشت.

وی بیان کرد: بارش‌ها از نیمه اردیبهشت تا نیمه خرداد امسال در شمال شرق استان از جمله شهرستان‌های زیرکوه و درمیان ۱۰ میلیمتر کمتر از نرمال پیش‌بینی شده و میانگین بارش بلندمدت استان در فصل بهار ۳۰.۲ میلیمتر است.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه میانگین بارندگی‌های استان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به ۷۰.۴ میلیمتر رسیده است گفت: این مقدار بارندگی نسبت به سال آبی گذشته ۸۲ درصد افزایش و نسبت به بلندمدت ۱۹ درصد کاهش دارد.

وی ادامه داد: از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۰) تاکنون بیشترین بارندگی‌ها با ۱۰۸.۵ میلیمتر در شهرستان قاینات و کمترین میزان بارندگی‌ با ۵۲.۵ میلیمتر در شهرستان طبس به ثبت رسیده است.

خندان‌رو گفت: براساس آمار دوره ۱۰ ساله تا پایان بهمن سال گذشته، ۸۴ درصد مساحت خراسان جنوبی درگیر پدیده خشکسالی است و از مجموع مساحت استان ۱۶ درصد در وضعیت نرمال، ۲۵ درصد خشکسالی خفیف، ۳۰ درصد خشکسالی متوسط، ۱۲ درصد خشکسالی شدید و ۱۷ درصد هم درگیر خشکسالی بسیار شدید است.

بارش نرمال با تقسیم بارش واقعی به بارش نرمال، ضرب در ۱۰۰ محاسبه می‌شود و به‌طور معمول در مقیاس‌های زمانی ماهانه از یک تا چند ماه که معرف یک فصل ویژه است یا مقیاس‌های ماهانه که معرف یک سال یا یک سال آبی متغیر است، به کار می‌رود.

 

 

 

پلیس مانع قاچاق زعفران در زیرکوه شد/۴

پلیس مانع قاچاق زعفران در منطقه مرزی زیرکوه شد

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: ماموران انتظامی شهرستان زیرکوه در بازرسی از یک وانت نیسان ۱۰۰ کیلوگرم زعفران سرگل غیرمجاز را کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ حسن شجاعی‌نسب اظهار داشت: ماموران انتظامی اخباری را مبنی بر خروج زعفران از پایانه مرزی یزدان توسط قاچاقچیان دریافت کردند که موضوع را به‌صورت ویژه در دستور کار قرار دادند.

وی افزود: ماموران انتظامی شهرستان زیرکوه با همکاری مرزبانی استان خراسان جنوبی یک وانت نیسان حامل بار زعفران غیرمجاز که قصد عبور از پایانه مرزی یزدان به سمت کشور افغانستان را داشت، شناسایی و سریعا برای توقیف خودرو اقدام کردند.

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی بیان کرد: با هماهنگی مقام قضایی در بازرسی از این خودرو ۱۰۰ کیلوگرم زعفران سرگل فاقد مجوز کشف شد که ارزش ریالی کالای مکشوفه توسط کارشناسان مربوطه بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال برآورد شده است.

وی گفت: ماموران در این زمینه یک خودرو را توقیف و یک متهم را دستگیر کردند که با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

 

 

 

گلایه از کیفیت میوه تنظیم بازار در بیرجند و پاسخ مسوولان/۷

گلایه از کیفیت میوه تنظیم بازار در بیرجند و پاسخ مسوولان

 تامین ۸۰۰ تن میوه نوروزی در خراسان جنوبی به تنظیم بازار این محصولات پرمصرف کمک کرد اما کیفیت برخی میوه‌ها در بیرجند باعث گلایه شهروندان شده است.

به گزارش ایرنا براساس مصوبه کمیته راهبری میوه تنظیم بازار خراسان جنوبی در اسفند سال گذشته مقرر شد ۸۰۰ تن میوه در روزهای پایانی سال و نوروز ۱۴۰۱ در این استان توزیع شود به همین منظور ذخیره‌سازی میوه‌ها در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گرفت.

توزیع ۸۰۰ تن میوه شامل ۴۰۰ تن پرتقال و ۴۰۰ تن سیب و شامل ارقام پرتقال تامسون و والنسیا و سیب زرد و قرمز از ۲۵ اسفند آغاز شد و قیمت مناسب، کیفیت مطلوب و توزیع صحیح از تاکیدات مسوولان استان در این زمینه بوده است.

اگرچه فراوانی کالا وجود داشته و نحوه قیمت‌گذاری میوه تنظیم بازار برای عید امسال پایین‌تر از قیمت بازار بوده، اما کیفیت برخی میوه‌ها در روزهای اخیر محل بحث قرار گرفته است و به گفته شهروندان کیفیت و قیمت میوه تنظیم بازار با یکدیگر همخوانی ندارد.

یکی از این شهروندان در مرکز عرضه میوه تنظیم بازار در خیابان سجادشهر بیرجند در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: کیفیت پرتقال والنسیا پایین بود.

عباسی افزود: پرتقال والنسیا که من خریداری کردم به لحاظ کیفیت با سبد میوه‌ای از همین نوع که مادرم خریداری کرد، بسیار متفاوت است و مادرم از کیفیت میوه‌ای که خریداری کرده، رضایت بیشتری دارد.

وی اظهار داشت: قبل از سال نو یک سبد سیب قرمز و زرد خریداری کردم که کیفیت سیب قرمز خوب بود اما سیب زرد بیش از اندازه ریز است و نتوانستیم آن را برای میهمانان استفاده کنیم.

یکی دیگر از شهروندان در روز بازار خیابان غفاری مخاطب گفت و گوی ما شد و گفت: مقدار خرابی و پوسیدگی میوه در سبدهای پرتقال تامسون زیاد بود از طرفی این نوع پرتقال طعم ترشی داشت که برای ما به‌سختی قابل خوردن است.

زارعی افزود: قبل از سال نو کیفیت میوه عرضه شده بخصوص سیب قرمز خوب بود و به دلیل اینکه از سیب قرمزی که خریداری کرده بودم، رضایت داشتم مجدد خریداری کردم ولی الان درصد خرابی، لکه‌دار بودن و پفکی بودن سیب‌ها زیاد است.

وی با بیان اینکه وزن سبدهای میوه تنظیم بازار سنگین است پیشنهاد کرد که برای سال آینده سبدهایی با وزن‌های کمتر عرضه شود تا خریدار بیشتری هم داشته باشد.

عرضه میوه تنظیم بازار به‌صورت کیلویی

میوه‌ها در مرکز عرضه میوه تنظیم بازار خیابان سجادشهر بیرجند از روی ناچاری به‌صورت کیلویی عرضه می‌شد و خریدار زیادی هم نداشت.

فروشنده این مرکز گفت: میوه‌های تنظیم بازار به دلیل خیلی درشت بودن و ترشی پرتقال‌های تامسون همچنین سیب‌های پفکی بخصوص سیب قرمز مورد قبول مردم نبوده است.

خسروی افزود: درصد خرابی میوه‌ها بخصوص سیب قرمز و پرتقال تامسون زیاد است و میوه‌های خراب را برای مشتری‌ها جدا می‌کنیم اما برخی میوه‌ها لکه‌دار هستند که بعد از یکی دو روز باعث خرابی بقیه میوه‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه کیفیت برخی بارهای سیب زرد و پرتقال والنسیا به نسبت خوب است گفت: اما در سیب زرد درصد ریز بودن میوه بالاست از طرفی وزن سبدهای پرتقال والنسیا بالاست که مصرف آن برای خانوارهای کم‌جمعیت زیاد است، به همین دلیل برخی مردم از خرید آن خودداری می‌کنند.

این فروشنده اظهار داشت: میوه‌هایی که روزهای نخست به بازار عرضه شد، واقعا با کیفیت بود اما چند روزی است که میوه تحویلی بی‌کیفیت است و مردم استقبال نمی‌کنند.

وی گفت: چند روز قبل میوه والنسیا تحویلی لکه‌دار و بدون آب بوده که همه میوه‌ها روی دستم مانده و مجبور شدم به‌صورت کیلویی عرضه کنم اما متقاضی زیادی ندارد و این نوع میوه از لحاظ قیمت‌گذاری هر کیلوگرم پنج هزار تومان هم ارزش ندارد.

خسروی افزود: سردخانه میوه‌های خراب و کپک‌زده را از ما تحویل می‌گیرد اما میوه‌های بی‌کیفیت را تحویل نمی‌گیرد.

وی بیان کرد: سود عرضه هر کیلوگرم میوه تنظیم بازار برای ما به عنوان توزیع‌کننده، هزار و ۲۰۰ تومان است که با توجه به کیفیت برخی بارهای تحویلی، فروش آن صرفه‌ای ندارد.

میوه خوب در ردیف اول سبدها

فروشنده دیگری در روز بازار غفاری درباره کیفیت این میوه‌ها گفت: برخی سیب‌های قرمز پفکی و لکه‌دار بوده و معمولا چون میوه‌ها در سه ردیف در سبدها چیده می‌شود، ردیف اول میوه با کیفیت و در ردیف‌های پایین‌تر میوه بی‌کیفیت، لکه‌دار و ریز قرار می‌گیرد.

بنی‌اسدی به نکته‌ای اشاره کرد که درخواست شهروندان هم است و به گفته وی، وزن سبدهای میوه باید برای سال آینده کمتر شود چراکه وزن برخی سبدها به ۱۳ تا ۱۵ کیلوگرم می‌رسد و برای مصرف خانوارهای کم‌جمعیت زیاد است.

وی افزود: گاهی به دلیل استقبال کم مشتری میوه دو یا سه روز در میوه‌فروشی باقی می‌ماند که باعث افزایش خرابی و لکه‌دار شدن می‌شود.

این فروشنده گفت: برخی میوه‌هایی که در سال جاری توزیع شده به لحاظ کیفیت از سال قبل بهتر است اما درصد خرابی در برخی سبدها نیز بالا بوده، البته برخی شهروندان از درشت بودن پرتقال تامسون و طعم ترش آن گلایه داشتند.

اما پاسخ مسوولان

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در پاسخ به گلایه برخی شهروندان درخصوص کیفیت میوه تنظیم بازار گفت: همه تلاش ما این بوده که میوه‌های با کیفیت را برای مردم استان در ایام نوروز تامین کنیم.

مهدی جعفری افزود: مهمترین دلیلی که مردم از کیفیت برخی میوه‌ها ناراضی هستند به برخی عاملان توزیع بر می‌گردد که میوه را از سردخانه تحویل گرفته و چند روز درب میوه‌فروشی در هوای گرم نگهداری کرده و همان میوه را تحویل مردم می‌دهند.

وی گفت: درخواست ما از عاملان توزیع این است که روزانه میوه را از سردخانه تحویل بگیرند و به مردم عرضه کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: پرتقال تامسون هم درشت و هم تا حدودی ترش است که با ذائقه مردم استان سازگار نیست از طرفی به دلیل ترش بودن و نگهداری آن در هوای گرم زودتر کپک می‌زند لذا از عاملان توزیع خواسته‌ایم میوه‌های خراب و پوسیده را از سبدها جدا کنند و تحویل مردم ندهند.

وی درباره پفکی بودن سیب قرمز هم گفت: این نوع میوه اگر در هوای گرم نگهداری شود نسبت به سیب زرد سریعتر دچار پوکی می‌شود.

جعفری اضافه کرد: هدف ما از تامین میوه شب عید، تنظیم بازار در این مدت بوده که با تامین ۸۰۰ تن میوه، محقق شده و بازار میوه استان با نوسان قیمت مواجه نشده است.

نگهداری نامناسب میوه بعد از سردخانه

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی هم گفت: همه تلاش ما این بوده که میوه‌ با کیفیت را تامین کنیم و به دست مردم برسانیم.

وحید ضیائیان احمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بازدید مسوولان از سردخانه‌های استان نشان می‌دهد که کیفیت میوه امسال نسبت به سال‌های گذشته بهتر بوده است.

وی در عین حال گفت: ممکن است به دلیل اینکه میوه‌های تنظیم بازار ۶ ماه در سردخانه‌ها نگهداری می‌شود، برخی دچار پوسیدگی و لکه‌دار شده باشند که به فروشندگان اعلام کردیم میوه‌ خراب را از مشتریان تحویل بگیرند تا رضایت آنان جلب شود.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی اظهار داشت: برخی عاملان توزیع روزانه میوه تنظیم بازار را از سردخانه‌ها تحویل نمی‌گیرند و برای راحتی کار شاید میوه چند روز آینده خود را یک جا از سردخانه تحویل می‌گیرند که نگهدای آن در هوای گرم درب میوه‌فروشی باعث خرابی و کاهش کیفیت میوه‌ها می‌شود.

خشکسالی و کیفیت پایین پرتقال تامسون

وی ادامه داد: میوه تامین شده برای استان نسبت به سال قبل از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده و نگهداری بعد از تحویل از سردخانه باعث خرابی میوه‌ها شده است.

ضیائیان احمدی گفت: گاهی عاملان توزیع بار سنگینی را از سردخانه تحویل می‌گیرند و چون مشتری ندارد روی دست‌شان می‌ماند که خراب می‌شود و همین میوه را به مردم عرضه می‌کنند.

وی نیز از عاملان توزیع درخواست کرد که میوه را روزانه از سردخانه تحویل بگیرند و به مردم عرضه کنند.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی افزود: به دلیل خشکسالی‌ کیفیت پرتقال والنسیا در سطح کشور پایین و کم‌آب بوده البته خاصیت پرتقال تامسون طعم ترش و آب‌دار بودن آن است.

وی گفت: میوه‌هایی نیز در بازار استان به عنوان طرح ویژه تنظیم بازار توزیع شده که مسوول یکی از سردخانه‌های استان تامین کرده و درخصوص کیفیت آن اطلاع دقیق نداریم.

برنامه‌ریزی و اقدام مسوولان متولی برای تامین و ذخیره‌سازی میوه نوروزی در تنظیم بازار و ثبات قیمت این محصولات اثرگذار بوده و نوروز ۱۴۰۱ با آرامش بهتر و بیشتری به لحاظ فراوانی و قیمت کالا در حال سپری شدن است اما دقت و نظارت در مرحله توزیع و عرضه می‌تواند این خدمت موثر را تکمیل کند.

 

 

 

فرماندار بیرجند مطرح کرد؛

بانک‌ها نفس واحدهای تولیدی بیرجند را تنگ کرده اند/۲

بانک‌ها نفس واحدهای تولیدی بیرجند را تنگ کرده اند

فرماندار بیرجند از ایجاد مانع بانک‌ها در مسیر واحدهای تولیدی که نفس آنها را تنگ کرده است، انتقاد کرد.

به گزارش مهر محمد فاضلی در اولین جلسه شورای اداری شهرستان بیرجند اظهار کرد: با وجود این که رهبری در سال‌های اخیر بر روی اقتصاد مقاومتی و حمایت از واحدهای تولیدی تاکید کرده‌اند، بانک‌های استان با ایجاد موانعی برای واحدهای تولیدی استان نفس آنها را تنگ کرده‌اند و این در حالی است که سرمایه بانک‌ها متعلق به مردم است که باید در خدمت تولید باشد.

وی با تاکید بر این نکته که در دولت سیزدهم با پشت میز نشینی، مدیران نمی‌توانند به مردم خدمت کنند، ادامه داد: مدیران شبانه روز باید پاسخگوی مردم درباره مشکلات موجود باشند و با در دسترس بودن باید اعتبار از دست رفته مدیران برگردد.

وی با بیان اینکه جلسات باید از حالت تشریفاتی به جلسات کاری تبدیل شوند تا خروجی مناسبی برای خدمت به مردم داشته باشند، تصریح کرد: همه دستگاه‌های اجرایی باید خرید کالاهای ایرانی و تولیدات استان را در اولویت قرار دهند و در چارچوب قوانین موجود با صداقت مشکلات مردم را پیگیری کنند.

فاضلی تصریح کرد: دشمن با تشخیص این که در زمینه موضوعات اقتصادی در کشور مشکل داریم در صدد برآمد تا با افزایش تحریم‌ها مردم را در مقابل نظام قرار دهند غافل از این که مردمی که برای پیروزی انقلاب خون داده‌اند همواره از آن حمایت خواهند کرد.

پیشنهاد شهر باقران به وزارت کشور

پیشنهاد شهر باقران به وزارت کشور

فرماندار بیرجند گفت: برای دو روستای امیرآباد و حاجی آباد در حاشیه شهرستان پیشنهاد شهر باقران را به وزارت کشور داده ایم.

علی فاضلی فرد در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان گفت: همان طور که آقا اعلام داشتند این دولت، دولت مردمی است این سرلوحه کارمان است که در کنار مردم باشیم و هنر نمایی مردم این بود که دولتی را روی کار آوردند که مردمی است و حجت را بر ما تمام کردند که این افتخار ما است.

فرماندار بیرجند ادامه داد: در این مدت کوتاهی که من آمدم سعی شد تا یک مقدار از عقب ماندگی‌هایی که در مناطقی از شهر داشتیم کمک کنیم تا توسعه یافتگی همه جانبه ای صورت گیرد که یکی از این اقدامات مربوط به بخشی از مناطق شهر مثل مهرشهر بود که از برخی امکانات محروم بود و توجه کمتری شده بود و مناطق حاشیه شهر و روستاهایی که تمرکز جمعیت داشتیم متناسب با آن‌ها زیرساخت‌ها توسعه پیدا نکرده بود و اقداماتی در این زمینه شروع کردیم.

وی با اشاره به اینکه برای دو روستای امیرآباد و حاجی آباد حاشیه شهر پیشنهاد شهر باقران شده است ادامه داد: این طرح به وزارت کشور منعکس شده که انشاالله به زودی به نتیجه برسد و آنجا شهر جدیدی ایجاد شود تا زمینه توسعه فراهم شود.

وی در مورد بخش شاخنات هم افزود: به دلیل دوری از مرکز یکسری عقب ماندگی‌هایی دارد که مصوباتی داریم که به دلیل تعلل‌هایی به مشکل خورد و با رأی دیوان عدالت موقتاً متوقف شد اما کارها در حال انجام است که منتظر رأی دیوان هستیم تا مانع برطرف شود و آنجا با توجه به کانون جمعیت و فاصله با مرکز بخش جدیدی ایجاد شود و با استقلالی که در آنجا ایجاد شود از امکانات خوبی برخوردار می‌شوند.

به گفته وی در زمینه دهگردشی هم برنامه‌های خوبی در برنامه کاری داریم که در حال انجام است با تیم‌هایی که تشکیل شده است بازرسی‌هایی به صورت حضوری از روستاها در حال انجام است.

فاضلی فرد در زمینه قیمت‌ها که دغدغه اصلی مردم است اظهار کرد: بخشی مربوط به تصمیمات کشوری است ولی با نظارت‌های گسترده‌ای که در روزهای پایانی سال انجام شد قیمت‌ها کنترل شد و عرضه مواد اولیه به وفور در اختیار مردم قرار گرفت.

وی در مورد تأمین میوه مورد نیاز مردم از محصولات استان و قیمت مناسب هم گفت: در شهر بیرجند مردم از میوه شهرهای دیگر استفاده می‌کردند که با شهرداری هماهنگ کردیم و بازار خود را فعال کردند که در اختیار مردم قرار دادند تا میوه با قیمت مناسب و کیفیت در اختیار مردم قرار می‌گیرد کار شروع شد و در بازرسی در ایام نوروز قیمت‌ها تا حدی کنترل شده بود.

به گفته وی در بحث صنوف آلاینده که یکی از مشکلات اساسی شهر است که بیش از ۱۵ سال اقدام اساسی انجام نشده با حمایت استاندار جمع بندی‌هایی انجام شد که تقریباً نهایی شده تا مشکلات برطرف شود.

فرماندار بیرجند افزود: همانند مجتمع هلال مرکز شهر که چند سال به تعویق افتاد تا ۷ ماه گذشته برطرف می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

 

 

 

 

ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب یکشنبه را اول ماه مبارک رمضان اعلام کرد/۲-۳

ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب با اعلام اینکه امشب ماه نو دیده نشده است، خبرداد که یکشنبه اول ماه رمضان خواهد بود.
بر اساس اعلام ستادهای استهلال و گروه‌های رصدی دفتر مقام معظم رهبری در سراسر کشور که به همراه تجهیزات رصدی در غروب امروز (جمعه) اقدام به استهلال کردند، رؤیت هلال ماه رمضان در غروب روز جمعه امکان پذیر نبوده است. بنابراین ماه شعبان ۳۰ روزه بوده و غرّه ماه رمضان ۱۴۴۳ روز یکشنبه ۱۴ فروردین ماه خواهد بود.

اجرای برنامه های متنوع فرهنگی، هنری و قرآنی در ایام نوروز

    
اجرای برنامه های متنوع فرهنگی، هنری و قرآنی در ایام نوروز
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از اجرای برنامه های متنوع فرهنگی، هنری و قرآنی در ایام نوروز برای مردم استان خبر داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمود رمضانی با بیان این خبر عنوان کرد: به یمن فرارسیدن سال نو برنامه‌های فرهنگی و هنری متنوعی متناسب با ایام نشاط انگیز بهاری در سراسر استان اجرا شد.
وی از اجرای موسیقی نواحی گروه سلم آبادی ها در پنجم و ششم فروردین ماه و اجرای نمایش خیابانی در محل بازارچه صنایع دستی باغ اکبریه بیرجند سخن گفت و افزود: در شهرستان قاین نیز اجرای موسیقی و برپایی جشن را در محل باغ ملی قائن و آمفی تاتر رو باز ابوذر داشتیم.
به گفته وی حرکت کاروان شادی، اجرای موسیقی مجازی، تیاتر خیابانی عمو نوروز و عمو دیروز و اجرای جشن نوروزی از دیگر برنامه های این ایام در شهرستان قاین بود.
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی همچنین به اجرای موسیقی محلی و مقامی و برپایی نمایشگاه کتاب در محل نوروزگاه سرایان اشاره کرد و افزود: در شهرستان خوسف نیز غرفه فرهنگی عفاف و حجاب و نمایشگاه کتاب در محل کمپ نوروزی برپا شد.
رمضانی از حرکت کاروان شادی در یکم و دوم فروردین ماه و برگزاری‌مسابقه کتابخوانی در نهبندان سخن گفت و ادامه داد: برپایی نمایشگاه کتاب و برگزاری جشن نوروزی از برنامه های شهرستان سربیشه و همچنین برگزاری نمایشگاه کتاب و عکس در محل نگارخانه و بقاع متبرکه از جمله برنامه های شهرستان طبس بود.
وی افزود : در شهرستان فردوس نیز جشن شادی در محل مجتمع فرهنگی و هنری شهید آوینی برگزار شد.
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از اهم برنامه های پیش رو در نوروز ۱۴۰۱ خبر داد و بیان کرد: اجرای نمایش خیابانی، اجرای جشن ۱۲ فروردین ماه در محل فرهنگسرای شهر بیرجند و اجرای موسیقی نواحی ۷ و ۸ و ۹ فروردین ماه در مکتبخانه موسیقی از جمله برنامه های مرکز استان است.
رمضانی با اشاره به اجرای جشن شادی در نهم، دهم و یازدهم فروردین ماه در محل مجتمع فرهنگی و هنری شهر فردوس، اضافه کرد: سربیشه نیز ۸ فروردین جشن نوروزی، ۹ فروردین مسابقه عکاسی قرآنی و ۱۰ فروردین برپایی نمایشگاه عفاف و حجاب را خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری مسابقه عکاسی و نمایشگاه کتاب در خوسف، نمایش تیاتر خیابانی، برگزاری مسابقه کتابخوانی و اجرای موسیقی مقامی در ورودی شهر نهبندان از دیگر برنامه های این ایام است.

پیام تبریک نوروزی رهبر معظم انقلاب اسلامی

پیام تبریک نوروزی رهبر معظم انقلاب اسلامی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۱، سال جدید را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کردند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
والحمدلله ربّ العالمین و صلّی الله علی محمّد و آله الطاهرین سیّما بقیه الله فی‌الأرضین
یا مقلّب القلوب والأبصار، یا مدبّر اللیل و النّهار، یا محوّل الحول و الاحوال حوِّل حالنا إلی أحسنِ الحال
تبریک عرض میکنم عید نوروز و آغاز سال نو و طبیعت نو و روز نو و روزگار نو را، که امسال مصادف است با ایام نیمه‌ی شعبان که متعلّق است به خورشید فروزان عالم وجود، حضرت بقیهالله (ارواحنا فداه). تبریک عرض میکنم به ملّت بزرگ ایران و به همه‌ی ملّتهای همدل و همسان. به طور خاص تبریک عرض میکنم به خانواده‌های معظّم شهیدان، خاندانهای صبور و ارزشمند که ان‌شاءالله خداوند سایه‌ی این خانواده‌های معظّم را از سر ملّت ایران، از سر ما کوتاه نکند و همچنین به جانبازان عزیز و خانواده‌های باگذشت و صبور آنها و همچنین به ایثارگران و خدمتگزارانِ صمیمی ملّت ایران در میدانهای مختلف؛ چه در میدان سلامت، چه در میدان امنیّت، چه در میدان مقاومت، چه در میدان علم؛ و به همه‌ی این عزیزان تبریک عرض میکنم این روز شیرین و عید مبارک را.
سال دیگری هم گذشت. سال ۱۴۰۰ هم به پایان رسید با همه‌ی شیرینی‌ها و تلخی‌ها و فرازها و فرودها که در زندگی طبیعی است. زندگی مجموعه‌ای از همین فراز و فرودها و شیرینی‌ها و تلخی‌هاست. اشاره کنم به چند اوج از حوادث ملّت ایران، چند فراز، چند شیرینی بزرگ که یکی از آنها مسئله‌ی انتخابات بود. انتخابات حقیقتاً مهم بود، بزرگ بود. در عین شدّت بیماریِ همه‌گیر، بیماری کرونا در اوائل سال ۱۴۰۰، مردم آمدند پای صندوقهای رأی، و رأی دادند. خیلی مهم است. در حالیکه اجتماع دو نفر در یک نقطه خطرناک بود. آن روزهایی که ما صدها نفر در روز تلفات داشتیم، شاید پانصد، ششصد و شاید هم بیشتر. در یک چنین شرایطی انتخابات برگزار شد. مردم آمدند شرکت کردند و خب دولتی تازه‌نفس به میدان آمد که آن‌طوری که قرائن نشان میدهد، دولتی مردمی و علاقه‌مند به حرکتها و هدفهای مردمی و دارای ریل جداگانه‌ای غیر از دولت محترم قبلی در حال حرکت هستند و امیدهایی را در مردم زنده کرده‌اند بحمدالله. این یکی از فرازها و اوجهای حوادث ملّت ایران بود.
یک مورد دیگر مقابله‌ی جدّی با بیماری همه‌گیر کرونا بود که به معنای واقعی کلمه مبارزه شد، مقابله شد. تلفات این بیماریِ خطرناک از روزی چند صدتا رسید در یک برهه‌ای به روزی بیست تا، هجده تا مثلاً؛ به اینجاها رسید. اگرچه باز یک مقداری بالا رفته، اما تفاوت بین این وضعیتی که خب بحمدالله واکسن در اختیار همه قرار گرفت با آن وضعیت آن روز تفاوت زیادی است.
یک اوج دیگر پیشرفت علم و فنّاوری بود. تولید چند نوع واکسن در کشور که بعضی مورد تأیید جهانی هم قرار گرفت؛ و حرکتهای مختلف علمی و فنّی از واکسن بگیرید تا ماهواره، در همه‌ی جهات بحمدالله کشور کارهای مهمی داشت. اینها اوجهای بزرگِ سال ۱۴۰۰ بود. در داخل کشور حوادث گوناگون دیگری هم بود. شیرینی‌های دیگری هم بود.
در عرصه‌ی جهانی هم همین جور. یکی از مهمترین حوادث شیرین سال ۱۴۰۰ این بود که آمریکاییها، در همین اواخر البته، آمدند اعتراف کردند، به زبان خودشان گفتند که ما در فشار حداکثری علیه ایران شکست خفّت‌بار خوردیم. تعبیر «خفّت‌بار»، تعبیر خود آمریکایی‌هاست. حادثه‌ی مهمّی است. ملّت ایران پیروز شد. ملّت ایران توفیق پیدا کرد. هیچ کس نمیتواند این را به خودش نسبت بدهد. ایستادگی ملّت ایران به یک چنین پیروزی بزرگی رسید. حوادث متعدد دیگری هم رخ داد؛ چه در نزدیکی ما، چه در دوردستها که همه ثابت کرد درستی راه ملّت ایران در مقابل استکبار را. نشان داد که راه درست همین راهی است که ملّت ایران در مقابل استکبار دارد حرکت میکند. خب اینها شیرینی‌ها بود.
تلخی‌هایی هم داشتیم، که از بین همه‌ی تلخی‌ها آنی را که از همه به نظر من سخت‌تر و مهمتر است عرض میکنم و آن تنگی معیشت مردم، مسئله‌ی گرانیها و تورّم و این چیزها بود که خب باید حتماً علاج بشود. [اینها] چیزهای علاج‌پذیری است، مشکلات اقتصادی است که ما امسال امیدواریم بخشی از اینها برطرف بشود، چون همه‌ی اینها دفعتاً برطرف نمیشود، به تدریج برطرف خواهد شد. این که آدم عجله کند، بگوید نه‌خیر، به همین زودی، واقع‌بینانه نیست. لکن ان‌شاءالله امیدواریم بعضی از اینها در طول ۱۴۰۱ که سال اول قرن هم هست، ــ قرن پانزدهم هجری شمسی ــ ان‌شاءالله برطرف بشود.
ما در سالهای گذشته هر سال یک عنوانی را با نام شعار سال مطرح کردیم برای اینکه مسئولین، عمدتاً قوه‌ی مجریه و در حاشیه‌ی آن، قوه‌ی مقنّنه و قوه‌ِی قضائیه و همچنین آحاد مردم ــ آن جایی که به مردم ارتباط مستقیم پیدا میکند ــ در این جهت حرکت بکنند. در بعضی از سالها توفیقات خوبی هم در این زمینه به دست آمده. بعضی جاها هم البته در بعضی سالها کم‌کاریهایی وجود داشته که در سال ۱۴۰۰ ما مسئله‌ی تولید، مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها را مطرح کردیم. کارهای خوبی هم نسبتاً انجام گرفته که باز هم ادامه دارد و بایستی ادامه پیدا کند. در این چند ساله بنده برای شعار سال «تولید» را عمدتاً محور قرار دادم با یک قیدی، با یک خصوصیتی. علت هم این است که تولید کلید حل مشکلات اقتصادی کشور است. تولید ملّی در واقع راه اصلی عبور از سختی‌ها و دشواریهای اقتصادی برای کشور است. یعنی مهمترین مسائل اقتصادی کشور را مسئله‌ی تولید، رواج تولید ملّی و رونق تولید ملّی، حل میکند. طبیعت تولید این است. این است که ما روی تولید تکیه کردیم؛ یعنی رشد اقتصادی را افزایش میدهد، اشتغال ایجاد میکند، تورّم را کاهش میدهد، درآمد سرانه را افزایش میدهد، رفاه عمومی ایجاد میکند. علاوه بر این دارای تأثیرات روانی است؛ اعتماد به نفس ملّی را بالا میبرد، احساس عزتمندی را در ملّت به وجود می‌آورد. تولید، یک چنین اکسیری است. یک چنین حادثه‌ی مهمّی است تولید ملّی، اگر ان‌شاءالله به بهترین وجهی پیش برود. لذا ما در این چند سال روی مسئله‌ی تولید تکیه کردیم. بی‌تأثیر هم نبود، بحمدالله تأثیرات خوبی هم داشت. امسال هم من تولید را میخواهم مطرح کنم. منتها یک لایه‌ی جدید، یک چهره‌ی جدید از تولید را میخواهم مطرح کنم و آن عبارت است از تولیدی که دارای دو خصوصیت باشد: یکی اینکه اشتغال‌آفرین باشد، یکی اینکه دانش‌بنیان باشد. تولید دانش‌بنیان، متّکی به دانش، دانش جدید و پیشرفتهای علمی، و تولیدی که اشتغال‌آفرین باشد. البته همه‌ی تولیدها اشتغال‌آفرین است منتها بعضی از تولیدها با اینکه سرمایه‌گذاری‌اش انبوه است، اشتغال‌آفرینی‌اش آنچنان نیست، لکن بعضی نه، اشتغال‌آفرین است که حالا من ان‌شاءالله توضیح اینها را در سخنرانی فردا تا حدودی عرض خواهم کرد. اگر چنانچه ما تولید دانش‌بنیان را معیار قرار بدهیم و به دنبال تولیدی برویم که دانش‌بنیان باشد با خصوصیاتی که عرض خواهم کرد ان‌شاءالله در سخنرانی روز اول سال، به نظرم میرسد که ما در همه‌ی این هدفهای اقتصادی‌مان یک تکان خوب، یک حرکت رو به جلوی محسوسی ان‌شاءالله خواهیم داشت. مسئله‌ی اشتغال‌آفرینی هم همین جور. بنابراین امسال ما شعارمان عبارت شد از این: «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین». این تولید است. البته من درخواست مؤکّد دارم، سال گذشته هم این را گفتم که اکتفا نکنند دوستان به اینکه حالا روی کاغذهایِ سربرگهایِ دستگاههایِ گوناگون بنویسند این عبارت را یا مثلاً فرض کنید که یک تابلو درست کنند در خیابان مثلاً بزنند؛ اینها کار نیست. عمده این است که به معنای واقعی کلمه روی این سیاستگذاری بشود. البته این دولت با وضعی که من مشاهده میکنم، با تحرّکی که رئیس‌جمهور محترم و همکاران ایشان دارند، ان‌شاءالله پیشرفت خواهد کرد. یعنی این شعار روی زمین نخواهد ماند به توفیق الهی. لکن هرچه بیشتر کار بشود، بیشتر تلاش بشود، بهتر خواهد بود.
امیدواریم ان‌شاءالله که خدای متعال برای ملّت عزیز ایران در این سال، در این عید، در این فرصتِ مغتنم یک‌ساله خیر اراده بفرماید و مردم را خرسند کند، زندگیها را ان‌شاءالله شیرین کند، مردم را دلشاد کند و ارواح طیّبه‌ی شهدای عزیزمان، روح مطهّر امام بزرگوارمان، امام راحل (رضوان الله علیه) ان‌شاءالله شاد باشد و سلام و ارادت و اخلاص همه‌ی ما را به خاکِ پای بقیه الله الاعظم (ارواحنا فداه) ان‌شاءالله خدای متعال برساند.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

پیام نوروزی رییس جمهور به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۱

پیام نوروزی رییس جمهور به مناسبت آغاز سال 1401
حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۱ هجری شمسی برای مردم جمهوری اسلامی ایران از مسجد جامع خرمشهر سخنرانی کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به نقل از خبرگزاری ایبنا، متن کامل نخستین پیام نوروزی رئیس جمهور به شرح زیر است؛
«یا مقلب القلوب و الأبصار
یا مدبّر اللّیل و النّهار
یا محوّل الحول و الأحوال
حوّل حالنا الی احسن الحال
بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب‌العالمین و صلی‌الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین
فرا رسیدن نوروز نشاط ‌آفرین، دوباره جان یافتن طبیعت و زمین، حلول سال ۱۴۰۱ هجری شمسی را به شما ملت عزیز و سرافراز ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.
تقارن عید سعید نیمه شعبان ولادت با سعادت حضرت ولی عصر (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) با طلیعه‌ی سال نو را به فال نیک می‌گیرم. از خداوند متعال فرج حضرت ولی عصر (عج) را خواستارم.
نوروز، نماد و تبلور تمدنی ارزش‌گراست. تمدنی فرهنگ ساز و معنویتگرا که نقطه اوج فرهنگ بر آمده از خدا پرستی، خانواده دوستی و صلح گستری است.
نوروز امسال لحظه تحویل قرن است. در نگاه کلی قرن چهاردهم قرن انقلاب اسلامی ملت عزیز ایران بود و این ملت در تاریخ درخشان باقی خواهد ماند. انشاالله قرن آینده، قرن ظهور و اعتلای تمدن ایرانی‌-‌اسلامی برآمده از انقلاب شکوهمند اسلامی باشد.
قرنی که مردم مسلمان ایران به رهبری امام خمینی رحمت‌الله‌علیه، خود را از زیر سلطه استکبار و استبداد دست‌نشانده رها کرد و استقلال و آزادی را با استقرار مردم سالاری دینی، در قالب نظام مقدس جمهوری اسلامی نهادینه کرد.
ملت عزیز و قهرمان ایران، «اینجا» نماد ایستادگی شماست؛ مسجد جامع خرمشهر.
در ۸ سال جنگ تحمیلی، شرق و غرب عالم در یک جبهه‌ی واحد، در برابر استقلال خواهی ایران صف کشیده بودند، اما امروز برای تعامل با ایران با یکدیگر رقابت می‌کنند. این عظمت ملت بزرگ ایران است.
ملت ایران از گردنه‌های سخت و پیچ تاریخی، با سرافرازی و حفظ استقلال عبور کرد. البته همچنان از کید دشمن غافل نیست.
قرن پانزدهم، قرن نقش‌آفرینی فعال ملت ایران و یا به عبارت روشن‌تر قرن ایران اسلامی است.
همه اقوام ایرانی، اعم از فارس، لر، کرد، آذری، بلوچ، عرب و ترکمن، همه در خدمت به این آرمان ملی حرکت می کنند. همه ما یک خانواده هستیم، با سرنوشت مشترک، خانواده ایرانی.
دولت در هفت ماهی که از آغاز به کارش می‌گذرد، نشان داد مصمم است به آنچه می‌گوید عمل کند.
گفتیم که کرونا را به توفیق الهی و کمک مردم، مهار می‌کنیم، الحمدلله انجام شد. گفتیم که کشور و اقتصاد را معطل برجام نمی‌کنیم، همه دیدند که در عین انجام مذاکره و به کارگیری ابزارهای سیاسی و حقوقی برای رفع جنایت تحریم، اما تمرکز خود را بر خنثی‌سازی تحریم‌ها قرار دادیم. همه دیدند که از همان ماه‌های اول چگونه ظرفیت‌های معطل‌مانده را به لطف خداوند متعال و مردم فعال کردیم. خوشبختانه نشانه‌های رشد و ثبات اقتصادی و افزایش چشمگیر ارزش تجارت خارجی و صادرات غیرنفتی در این مدت پدیدار شده است. تجارت با همسایگان را به نفع مردم افزایش دادیم. گفتیم که هدف گذاری اصلی دولت مهار تورم و اعمال سیاستهای تورم‌زدا است. به توفیق الهی این حرکت آغاز شد و امروز شیب تورم در سه ماهه آخر سال کاهنده شد. آمارها گواه بر این مدعاست.
گفتیم که چرخ تولید را با قوت به حرکت در می‌آوریم. آمارهای رسمی که هنوز تا پایان ۳ ماهه سوم است، نشان می‌دهد رشد اقتصادی به بالای ۵ درصد رسیده است.
گفتیم از همه ظرفیتهای کشور برای سرعت دادن به پیشرفت و آبادانی کشور استفاده می‌کنیم. همه شاهد بودند که چگونه برای هموارتر کردن مسیر خدمتگزاری دستگاهها و نهادهای عمومی و انقلابی راه باز شد و همه در کنار هم به خدمت رفتیم. امروز همه نهادهای انقلاب اسلامی با دولت در کنار یکدیگر قرار دارند و همه در کنار مردم قرار دارند.
بر خلاف مقاطعی که دائماً مسئولان از تریبونها علیه یکدیگر بدگویی می‌کردند و مردم را نگران می‌کردند، با همکاری و هماهنگی قوا و همه نهادها، تلاش شد اختلاف نظرها به داخل جلسات کارشناسی منتقل شود و تریبونهای رسمی را به محل تزریق روحیه امید و همگرایی برای حل مشکلات کشور تبدیل کردیم.
گفتیم که منافع و امنیت مردم را با هیچ چیز معامله نمی‌کنیم. همه دیدند که افزایش توان دفاعی و موشکی و فضایی کشور را در اولویت قرار دادیم، چون امنیت کشور در اولویت است.
امیدواریم که دولت ما دولت صادق‌الوعدی باشد. به وعده‌های داده شده در زمان خودش عمل شود.
دولت شما مردم با دیپلماسی فعال، تعادل را به سیاست خارجی بازگردانده است. بزرگترین دستاورد کشور در این سال‌ها شکست مفتضحانه سیاست فشار حداکثری آمریکایی‌ها بوده که با مقاومت ملت ایران این شکست میسر شد.
عزیزان و مردم بزرگوار ایران
اداره کشور را از مسیر درستی شروع کردیم. سرنوشت ملت را در دستان بیگانگان جستجو نکردیم. دوگانه‌سازی و فاصله‌گذاری که تضعیف کننده قدرت ملت است کنار گذاشتیم. نشان دادیم که قدرت میدان به نفع قدرت دیپلماسی است. دیپلماسی می‌تواند در خدمت سلامت باشد. روابط خارجی را در خدمت اقتصاد جامعه به کار گرفتیم و این همان معنای دولت تحول‌گرا و عدالت‌محور است.
ملت عزیز ایران
من از رنج‌های شما به صورت مستقیم با خبر هستم و در سفرهای استانی و در ملاقات‌های عمومی با مردم آن را لمس می‌کنم.
در ۷ ماه از کار دولت تلاش‌های زیادی برای بهبود وضعیت معیشت مردم و کنترل تورم انجام شد و همچنین توجه خاص به اقشار ضعیف داشتهایم و ان‌شاالله پس از این نیز خواهیم داشت.
در طول مدت شروع به کار دولت، بسیاری از کارگاه‌های تعطیل و نیمه تعطیل به مدار تولید بازگشتند.
در سال جاری ان‌شاالله مسئله اشتغال مسئله اول ماست. بیکاری منشا همه مصیبت‌های اقتصادی و اجتماعی است و حمایت از تولید در صدر برنامه‌های دولت خواهد بود.
برنامه‌های زیادی در این مدت در راه اندازی پروژه‌های کلان ملی و طرح‌های منطقه‌ای پیگیری شده است.
در حوزه تولید مسکن، مهار تورم و ایجاد اشتغال، اقداماتی انجام شد که به زودی نتایج آن در کشور مشاهده خواهد شد.
به حول و قوه الهی و بدون تردید امسال ملت ایران نتیجه استقامت و ایستادگی خود را خواهند دید. کما اینکه در گذشته نیز نتایج استقامت و مقاومت آنها روشن شده است.
امیدوارم سال جدید، سال پایان یافتن کرونا در سراسر جهان و خاتمه جنگ و آوارگی در همه کشورهای جهان باشد.
اولین پیام نوروزی اینجانب به‌عنوان خادم جمهور، از این منطقه، از سرزمین عزیزتر از جان ایران، در واقع پیام کار و تلاش شبانه‌روزی و بی‌وقفه برای ساختن ایرانی قوی و پیشرفته است. هیچ ملتی و هیچ کشوری بدون کار متراکم و استفاده از حداکثر منابع انسانی و طبیعی به جایی نرسیده است. سال جدید و قرن جدید برای همه ما باید آغاز دور جدیدی از کار مولّد، مفید، ثمربخش و پیشرفت‌آفرین باشد.
یاد همه‌ی مجاهدان، شهیدان و ایثارگرانی را که برای سربلندی اسلام و ایران عزیز در قرن گذشته کوشیدند و در رأس آنان امام بزرگوارمان که بی‌شک خورشید تابناک قرن ۱۴ است، گرامی می‌دارم.
 بار دیگر، نوروز و شروع سال جدید را به شما عزیزان تبریک عرض می‌کنم و برای همه شما در سال جدید آرزوی موفقیت سلامت، خوشبختی و پیروزی دارم.»

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*