اخبار خراسان جنوبی/ دعوت والیبالیست خراسان جنوبی به تیم ملی جوانان

سکان ورزش و جوانان خراسان جنوبی به «خسروی» سپرده شد

دید افقی در خراسان جنوبی کاهش می یابد/۲

هواشناسی خراسان جنوبی وزش باد شدید همراه با گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی را در منطقه پیش بینی کرد.

 

زارعی کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: براساس خروجی مدل‌های پیش یابی هواشناسی، تا اوایل هفته آینده در برخی ساعات افزایش ابر، افزایش سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک پیش بینی می‌شود.

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: هم اکنون دید افقی در ۷ شهر استان کاهش داشته و انتظار می‌رود در تمامی شهر‌های استان دید افقی کاهش یابد و دید افقی در بیرجند، فردوس و بشرویه به ۵ هزار متر، در طبس به ۳ هزار متر، در سرایان و قاین به ۸ هزار متر و در حاجی آباد زیرکوه به ۴ هزار متر رسیده است.

رسیدگی به مشکلات مردم دغدغه شهدای روحانی جهادگر

خطیب جمعه بیرجند با اشاره به حادثه تروریستی حمله به روحانیون جهادگر و هتک حرمت حرم اما رضا (ع) و محکومیت آن گفت: شهیدان روحانی دغدغه شان رسیدگی به مشکلات مردم بود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، حجت اسلام نوفرستی امام‌جمعه موقت بیرجند در جمع نمازگزاران این هفته با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری در آغاز ماه مبارک رمضان با قاریان حافظان قرآن کریم گفت:مقام معظم رهبری ماه رمضان را ماه ضیافت، ماه گسترده بی نهایت الهی عنوان کردند وکسی میتواند از این ضیافت و سفره الهی بهره ببرد که همت کند.
وی در بخش دیگری از خطبه ها با اشاره به حادثه تروریستی حمله به روحانیون جهادگر و هتگ حرمت حرم امام رضا (ع) و محکوم کردن آن گفت:شهیدان اصلانی و دارایی دغدغه رسیدگی به مشکلات مردم را داشتندو با اقدامات جهادی خود ماندگار شدند.

وی ادامه داد: این عالمان و شهدای جهادگر اقدامات موثر و جهادی در حاشیه شهر مشهد انجام دادند.

حجت الاسلام نوفرستی باتوجه به ۲۰ فروردین سال ۵۹ روز قطع ارتباط با آمریکا، گفت: براساس تفسیر آیات قرآن کریم در هزار و ۴۰۰ سال قبل، ارتباط و تعامل با دشمنان ممنوع است چرا که دشمن همیشه دشمنی خود را دارد.

وی با بیان اینکه  سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعتراف کرده اکه خروج ایران از برجام، تروریست اعلام شدن سپاه پاسداران و ترور سردار سلیمانی نه تنها مانع ایران نشد بلکه موجب توسعه برنامه هسته‌ای ایران و بدتر شدن شرایط آمریکا در منطقه شده است، افزود: در حفظ حریم امنیتی کشورمان و مسائل منطقه‌ای سر سوزنی کوتاه نخواهیم آمد.

خطیب موقت جمعه افزود: مذاکرات و رفع تحریمهای ظالمانه با قوت و همراه با راستی آزمایی توسط دولتمردان ما دنبال می‌شود.

حجت الاسلام نوفرستی در ادامه به سالروز شهادت آیت الله سید محمدباقرصدر در ۱۹ فروردین ماه ۱۳۵۹ و شهادت سپهبد صیاد شیرازی در ۲۱ فروردن سال ۷۸ اشاره کرد و گفت: باید همه ما از این شهیدان الگو بگیرم و ادامه دهنده راهشان باشیم.

افزایش ۴۰۰ درصدی اعتبارات باند دوم محور سرایان به سه راهی روم/۲

امسال اعتبارات باند دوم محور سرایان به سه راهی روم ۴۰۰ درصد افزایش دارد.

استاندار  در سفر به شهرستان سرایان از اجرای باند دوم افزایش 400 درصدی اعتبارات باند دوم محور سرایان به سه راهی رومجاده ارتباطی سرایان به سه راهی روم حد فاصل سرایان تا روستای بسطاق بازدیدکرد و از تامین اعتبارات و لزوم اتمام این پروژه خبرداد.
در این بازدید داعی مدیر کل راه وشهرسازی استان از افزایش ۴۰۰ درصدی اعتبارات باند  دوم محور سرایان به سه راهی روم در سال جاری خبرداد و گفت: امسال اعتبار باند دوم این محور به ۱۶ میلیارد تومان افزایش یافته است.
وی از تامین قیر وآسفالت ۸ کیلومتر از این باند از سرایان تا روستای بسطاق تا دو ماه آینده نیز خبرداد
جلال زاده مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان  نیز با اشاره به تردد روزانه ۴ هزار خودرو در محور سرایان به سه راهی روم که ۳۰% آنها خودرو‌های سنگین هستند از ضرورت تسریع در ساخت باند دوم این محور خبرداد.
وی با اشاره به انجام روکش آسفالت جاده سرایان به سه راهی روم به طول ۷ کیلومتر در پا یان سال گذشته گفت:  ۵۰ کیلومتر جاده‌های اصلی شهرستان در سال جاری تحت پوشش روکش آسفالت قرار می‌گیرد.

تخت‌های دیالیز بیمارستان شهرستان سرایان افزایش می‌یابد

استاندار خراسان جنوبی همچنین در حاشیه بازدید از بیمارستان امام علی (ع) سرایان و با اعلام خبر اضافه شدن دو تخت به بخش دیالیز این بیمارستان گفت: کمبود تخت و ناکافی بودن فضای بخش دیالیز این بیمارستان از دغدغه‌های فرماندار، امام جمعه و اعضای شورای اسلامی شهر سرایان بود که این بازدید نیز به همین منظور انجام شد.

او گفت: بنا به تصمیماتی که در این بازدید و با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی اتخاذ شد، با افزایش دو تخت جدید به این مجموعه، تعداد تخت‌های دیالیز بیمارستان امام علی (ع) به ۶ تخت می‌رسد.

گلایه ورزشکاران خراسان جنوبی از واگذاری سالن های ورزشی به بخش خصوصی/۷

واگذاری سالن های ورزشی از طریق مزایده در خراسان جنوبی راهکار مناسب نیست.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما فرماندار بیرجند در شورای ورزش شهرستان بیرجند با بیان اشاره به اینکه سرانه ورزشی مرکز استان بسیار پایین است، گفت: امکانات ورزشی موجود به لحاظ کمی و کیفی در شأن ورزشکاران استان نیست.
علی فاضلی فرد با بیان اینکه آینده مملکت در دست جوانان است، گفت: بخشی از این جوانان و ورزشکاران هستند که سفیر انقلاب در دنیا می‌باشند.
وی افزود: وظیفه دولت حمایت از ورزشکاران و جوانان است و برای بهتر شدن شرایط، دولت تلاش خود را خواهد کرد.
فرماندار بیرجند با اشاره به واگذاری سالن‌های ورزشی از طریق مزایده در استان گفت: موضوع واگذاری سالن‌ها از طریق مزایده در استان محروم خراسان جنوبی کاری غیر کارشناسی بوده، که باید با جمع آوری مستندات، چگونگی برگزاری این مزایده‌ها در اسرع وقت پیگیری و جلسه‌ای با حضور مراجع نظارتی و امنیتی در این خصوص برگزار شود.
فاضلی فرد گفت: شورای ورزش شهرستان نباید مقطعی برگزار شود بلکه باید به صورت فصلی با حضور هیئت‌های ورزشی و مسئولان ورزش شهرستان بیرجند برگزار گردد تا مشکلات و موانع سریعتر احصاء و رسیدگی شوند.
مدیر اداره ورزش و جوانان شهرستان بیرجند در این جلسه با بیان اینکه از قبل به اداره کل ورزش و جوانان استان در خصوص غیرکارشناسی بودن برگزاری این مزایده‌ها نامه‌نگاری کرده بودیم گفت: رویکرد اداره ورزش و جوانان شهرستان بیرجند بر این بود که این سالن‌ها به شکل حاکمیتی اداره شوند و در اختیار هیئت‌های ورزشی برای استفاده جوانان ورزشکار قرار بگیرند.
شیردل افزود: اما رویکرد اداره کل ورزش و جوانان موضوع دیگری بود و نظرشان بر برگزاری این مزایده‌ها بود.
وی عدم توجه به بهسازی و نوسازی و استانداردسازی اماکن‌ورزشی، کمبود اعتبارات، کمبود اماکن ورزشی سرپوشیده و روباز، عدم توزیع عادلانه اعتبارات و کمبود و گرانی تجهیزات را از جمله مشکلات پیش روی ورزش شهرستان بیرجند دانست.
در این جلسه که به منظور رسیدگی به مزایده‌هایی که اخیراً برای ۵ سالن ورزشی شهرستان بیرجند انجام شده، برگزار شده بود هیئت‌های ورزشی دلایل مخالفت خود را برای برگزاری این مزایده‌ها اعلام کردند و خواستار رسیدگی به این موضوع و ابطال مزایده‌ها شدند.
عدم اطلاع رسانی درست از طریق اداره کل ورزش و جوانان استان در خصوص برگزاری مزایده ها، به مزایده گذاشتن سالن‌های تخصصی ورزشی و برنده شدن افراد غیر متخصص در این مزایده‌ها از جمله موضوعات مهمی بود که روسا، دبیران و نمایندگان هیئت‌های ورزشی در مورد آن صحبت کردند.

دعوت والیبالیست خراسان جنوبی به تیم ملی جوانان/۷

سید مجتبی اسماعیل زاده والیبالیست جوان قاینی به تیم ملی جوانان والیبال دعوت شد.

رئیس هئیت والیبال قاینات گفت: سید مجتبی اسماعیل زاده که در سال‌های اخیر یکی از بهترین‌های والیبال قاینات بوده، با نظر غلامرضا مومنی مقدم سرمربی تیم ملی جوانان به اردوی تیم ملی دعوت شد.

جواد قناد افزود: مرحله دوم اردوی تیم ملی جوانان از ۱۹ تا ۲۱ فروردین در تهران برگزار می‌شود و اسماعیل زاده در این اردو در کنار سایر ملی پوشان دعوت شده تمرین خواهد کرد.

وی گفت: حضور در تیم دانش آموزی خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی کشور در تبریز و انتخاب توسط استعداد یاب تیم ملی نونهالان، کسب مقام دوم با تیم قاینات در مسابقات جام خوشه چین منطقه ۵ کشور و و کسب مقام قهرمانی با تیم روستای ورزگ در مسابقات قهرمانی روستایی استان خراسان جنوبی از جمله افتخارت اسماعیل زاده است.

گفتنی است تیم ملی والیبال جوانان ایران به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی، خود را برای حضور شایسته در رقابت‌های قهرمانی ۲۰۲۲ آسیا که از ۳۱ مرداد تا هفتم شهریور سال ۱۴۰۱ در کشور بحرین برگزار می‌شود، آماده می‌کند.

همچنین این تیم به عنوان نماینده ایران در جام کنفدراسیون والیبال آسیا شرکت خواهد کرد.

 

 

کاهش ۵۰ درصدی نرخ بیکاری در نهبندان/۲

فرماندار نهبندان از راه‌اندازی سه واحد تولیدی در حوزه فرآوری معدنی در این شهرستان خبر داد و گفت: بنیاد برکت دستگاه معین محرومیت‌زدایی شهرستان نهبندان است و با ۴۰۰ طرح اشتغالزایی برای سال جاری موافقت شد.

راه‌اندازی ۳ واحد فرآوری مواد معدنی در «نهبندان»/ کاهش ۵۰ درصدی نرخ بیکاری

به گزارش خبرگزاری فارس از نهبندان، «مجید بیکی» فرماندار شهرستان نهبندان در اولین کمیته اشتغال شهرستان، اظهار داشت: با توجه به راهبرد تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری، امسال سال «تولید؛ دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده و کمیته اشتغال باید برای افزایش اشتغال برنامه‌ای تدوین کند.

وی بیان داشت: طبق آخرین آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، نرخ بیکاری شهرستان نهبندان در اسفندماه سال گذشته به ۸ درصد رسیده که این شاخص در سال ۱۳۹۵ رقم ۱۶ درصد بوده که با تلاش‌های صورت گرفته نشان از کاهش ۵۰ درصدی دارد.

فرماندار شهرستان نهبندان با بیان اینکه عوامل کمیته اشتغال باید برنامه عملیاتی و راهبردی برای تحقق شعار سال داشته باشند، افزود: شهرستان نهبندان در سال گذشته ۱۱۷ درصد تحقق اشتغال داشته است که یک هزار و دو نفر سهمیه اشتغال بوده که یک هزار و ۱۸۲ نفر در شهرستان محقق شده است.

بیکی گفت: اعداد و آمار اشتغال ایجاد شده توسط بنیاد برکت، مشاغل خانگی، بخش‌های صنعتی و معدنی سبب شده که نرخ بیکاری به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد و نظارت‌ها در این بخش‌ها نیز باید مستمر باشد.

وی با بیان اینکه باید شغل‌هایی برای افراد با سطح تحصیلی و سلایق مختلف راه‌اندازی کنیم، ادامه  داد: امسال سه واحد تولیدی در حوزه فرآوری معدنی با اشتغال ۳۵۰ نفر راه‌اندازی خواهند شد.

فرماندار شهرستان نهبندان تصریح کرد: بنیاد برکت دستگاه معین محرومیت‌زدایی شهرستان نهبندان است و با ۴۰۰ طرح اشتغالزایی برای سال جاری  موافقت شد اما انتظار بیشتر است چرا که محدودیتی در حوزه بنیاد برکت وجود ندارد و امیدواریم با توجه به برنامه این دستگاه در شهرستان، امسال ورودی جدی به تأمین زیرساخت‌ها داشته باشد.

بیکی از پرداخت تسهیلات به یک هزار و ۵۲۶ طرح اشتغالزایی شهرستان خبر داد و گفت: انتظار داریم تمامی طرح‌هایی که دریافت تسهیلات دارند به بهره‌برداری و سهم ویژه‌ای در اشتغال داشته باشند و طرح‌هایی که متقاضی آن فاقد انگیزه است باید خلع ید شوند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه مشاغل خانگی سال گذشته ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ چهار درصد پرداخت کردیم که امیدواریم با نظارت‌ها به سرانجام خود برسد.

 

 

 

 

ترخیص اینترنتی وسایل نقلیه توقیفی در خراسان جنوبی/۴

رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی گفت: در راستای هوشمند سازی و تسریع در ارائه خدمات ترخیص وسایل نقلیه ، امکان ترخیص وسایل نقلیه توقیفی به صورت اینترنتی فراهم شد.

سرهنگ علیرضا عباسی گفت: در راستای حذف فرآیند‌ها و تشریفات غیرضروری اداری در ترخیص وسایل نقلیه توقیفی و کاهش حجم مراجعه حضوری افراد به مجموعه‌های پلیس راهور و دفاتر خدمات الکترونیک پلیس+۱۰ و حفظ حقوق شهروندی و کاهش هزینه ها، برنامه کاربردی (اپلیکیشن) پلیس من با قابلیت ارائه خدمات مختلف در حوزه راهور از جمله ترخیص اینترنتی وسایل نقلیه طراحی شده است.
رئیس پلیس راهور استان افزود:  شهروندان متقاضی دریافت خدمات مورد نیاز، بدون نیاز به حضور در پلیس راهور و دفاتر پلیس +۱۰، می‌توانند با نصب اپلیکیشن پلیس من بر روی گوشی تلفن همراه خود، پس از ورود به برنامه و طی مراحل پیش بینی شده در برنامه نسبت به ثبت درخواست خود در هر ساعت از شبانه روز اقدام کنند.
وی گفت: س از ثبت درخواست اینترنتی متقاضی، فرایند ترخیص توسط کاربران مربوطه بصورت اینترنتی بررسی و در صورت صحت اطلاعات مندرج و نبود منع ترخیص نسبت به تایید ترخیص اقدام و مراتب برای ادامه مراحل ترخیص به مالک پیامک می‌شود.

 

 

 

 

 

 

افزایش ۱۰ برابری سرمایه گذاری صنعتی در خراسان جنوبی/۳

سرمایه گذاری‌های حوزه صنعت سال گذشته در استان در مقایسه با سال ۹۹، ده برابر افزایش یافت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما افزایش ۱۰ برابری سرمایه گذاری صنعتی در خراسان جنوبیگفت: سال گذشته با صدور ۵۴ فقره پروانه بهره برداری صنعتی حدود ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه صنعت استان انجام شد.
جرجانی افزود: در قالب این سرمایه گذاری‌ها برای هزار و ۴۷۳ نفر هم اشتغالزایی شد که افزایش ۷۷ درصدی در مقایسه با سال قبل را دارد.
وی با اشاره به اینکه بیشتر این پروانه‌های صنعتی در گروه محصولات کانی غیرفلزی با ۱۸ مورد، حوزه استخراج معادن ۷ مورد و در گروه فلزات اساسی و محصولات شیمیایی هر کدام ۵ مورد بوده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همچنین گفت: بیشترین این پروانه‌های صنعتی در شهرستان‌های بیرجند با ۱۵ فقره، نهبندان با ۸ فقره و طبس و سرایان هر کدام با ۶ فقره بوده است.

 

 

 

 

برگزاری مراسم سالگرد شهادت اولین شهید مدافع حرم خراسان جنوبی در بیرجند

مراسم چهارمین سالگرد شهادت اولین شهید مدافع حرم استان شهید بصیری پور شب گذشته در قطعه دوی مزار شهدای بیرجند برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، در این مراسم که جمعی از مسئولان، روحانیان، خانواده های شاهد، اقشار برگزاری مراسم سالگرد شهادت اولین شهید مدافع حرم خراسان جنوبی در بیرجندمختلف مردم و خانواده شهید مرتضی بصیری پور حضور داشتند، کریمیان رئیس حوزه هنری استان با بیان اینکه به مناسبت ۲۰ فروردین سالروز شهادت شهید مرتضی بصیری پور و شهید سید مرتضی آوینی که به نام هفته آغاز هنرهای اسلامی نامگذاری شده است ، ۲۰ اثر مربوط به شهیدان و زندگی آنها در استان تولید شده ، گفت: یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری و از مصادیق جهاد تبیین، ترویج و توسعه آثار هنری متعهد و ارزشی است که می تواند در دفاع از نظام جمهوری اسلامی ایران موثر باشد.

در ادامه این مراسم یک نفر از روحانیان به بیان خاطرات شهید مدافع حرم شهید مرتضی بصیری پور پرداخته شد، اجرای سرود و مداحی در وص شهید از جمله برنامه هایی بود که در مراسم چهارمین سالگرد شهادت اولین شهید مدافع حرم اجرا شد.

شهید بصیری پور در ۲۰ فروردین سال ۹۷ در سوریه به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 

 

 

 

 

ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی دو برابر شد/۲-۳

متوسط مبتلایان به کرونا در مقایسه با هفته آخر اسفند ۱۴۰۰ دو برابر شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی دو برابر شدصداوسیما گفت: هفته آخر اسفند به‌طور متوسط روزانه ۷۱ مورد مثبت جدید ابتلا به کرونا ثبت شد که متوسط این میزان در سه روز اخیر  به ۱۴۸ نفر رسیده که حکایت از دوبرابر شدن تعداد مبتلایان دارد.

 

شریف‌زاده افزود: همچنین متوسط موارد بستری تنفسی در هفته آخر اسفند ۳۷ نفر بود که در سه روز اخیر به ۴۲ نفر افزایش یافته است.

 

وی گفت: در هفته آخر اسفند متوسط بستری مبتلا به کرونا نیز ۳۲ نفر بود که به طور متوسط از ۱۶ فروردین تاکنون به طور متوسط ۳۵ بیمار کرونایی در بیمارستانهای استان بستری شده اند.

 

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی گفت: متوسط موارد فوت در هفته پایانی اسفند ۲ نفر و در سه روز اخیر ۱.۳ بوده است.

 

شریف زاده همچنین گفت: در واکسیناسیون کرونا در خراسان جنوبی نیز تاکنون ۹۲.۹ درصد جامعه هدف نوبت اول، ۸۳.۷درصد نوبت دوم و ۳۹.۳درصد نوبت سوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی اعلام کرد؛

زنگ خطر اعتیاد با پایین آمدن سن افراد معتاد

استاندار خراسان جنوبی گفت: پایین آمدن سن اعتیاد زنگ خطری است که نیروی کار جوان را هدف قرار داده است.

به گزارش مهر، جواد قناعت در اولین جلسه سال جاری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اظهار کرد: کاهش سن اعتیاد زنگ خطری است که نیروی کار جوان را هدف قرار داده است لذا از همه ظرفیت‌ها موجود با بهره گیری از مشارکت‌های اجتماعی و همراهی مرزنشینان به عنوان سربازان مدافع کشور و کار فرهنگی باید اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهیم.

به گفته وی انجام این اقدامات طوری باید باشد که در کشور خراسان جنوبی دیده شود تا بتوانیم امکانات مورد نیاز را از تهران تأمین کنیم و با استفاده از تجهیزات الکترونیک چند قدم همیشه جلوتر باشیم.

وی اضافه کرد: وجود معتادان متجاهر زیبنده استان نمی‌باشد و با هدف کاهش تعداد معتادان نباید معتادان بهبود یافته رها شوند تا در کشور شاهد برگشت ۷۸ درصد افراد بهبود یافته به اعتیاد نباشیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به این نکته که برای من قابل قبول نمی‌باشد که مدیری برای حضور در این جلسه مهم اهمیت قائل نشود، تصریح کرد: در کار تیمی همه مدیران باید در میدان باشند تا زحمات دیگران هدر نرود و مدیران باید از روزمرگی خارج شوند تا با ارائه ایده‌های نو تأثیر گذاری بیشتری در این زمینه داشته باشند.

قناعت اضافه کرد: هرچند در مبارزه با مواد مخدر سرآمد جهان هستیم اما در پیشگیری از ابتلای افراد به اعتیاد توفیق کمی داشته ایم لذا باید با برگزاری جلسات تخصصی موضوع‌های مورد نظر به خوبی بررسی شوند.

 

افزایش نرخ شیوع اعتیاد در خراسان جنوبی به ۴ درصد

افزایش نرخ شیوع اعتیاد در خراسان جنوبی به ۴ درصد

معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه انصار الرضا (ع) خراسان جنوبی نیز از افزایش نرخ شیوع اعتیاد در خراسان جنوبی به چهار درصد خبر داد.

 سرهنگ سید حسین حسینی در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گفت: بر اساس برآورد ما نرخ شیوع اعتیاد در استان به چهار درصد افزایش یافته است و در ۲۱ قشر مختلف اقدامات خوبی برای آموزش، پیشگیری و شناسایی افراد معتاد انجام داده ایم.

وی تصریح کرد: افزایش حدود ۴۰ درصدی کشفیات نشانگر افزایش تقاضا می‌باشد که باید با محروم کردن خرده فروشان از خدمات اجتماعی، جلوی فروش مواد مخدر تا حدودی گرفته شود.

وی با بیان اینکه خروجی مراکز ترک اعتیاد تنها پنج تا ۱۰ درصد است، اضافه کرد: برای صیانت از خانواده معتادان ۱۴ نفر در شش ماهه دوم سال گذشته به کمپ معرفی شدند.

وی بیان داشت: با وجود حدود سه هزار معتاد زن تنها یک کمپ ترک اعتیاد خاص بانوان در مرکز استان وجود دارد که علاوه بر نیاز به یک کمپ دیگر در بیرجند در فردوس و طبس هم کمپ‌هایی باید راه اندازی شوند.

حسنی مقدم دبیر شورای هماهنگی مواد مخدر استان نیز گفت:مواد مخدر مکشوفه ۵ درصد، توقیف وسایل نقلیه ۲ درصد، دستگیری عوامل توزیع، حمل و خرده فروش مواد مخدر ۱۴ درصد و  باند‌های متلاشی شده ۳ درصد در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۹۹ افزایش داشته است.

سردار فرشید فرمانده. انتظامی استان هم در این جلسه با بیان اینکه نیروی انتظامی امسال علاوه بر خدمات در تعطیلات نوروز موفق به کشف دو تن مواد مخدر شده است خواستار رفع کمبود‌ها و تجهیز نیرو‌های انتظامی برای خدمت رسانی بهتر به مردم شد.

حجت الاسلام علی نسایی زهان با بیان اینکه بیشتر ناهنجاری‌های اجتماعی مرتبط با حاملان مواد مخدر در جامعه است افزود: کسانی که مواد مخدر را به صورت شبکه‌ای جابه‌جا می‌کنند به شدت با آن‌ها برخورد خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان افزود:در راستای مبارزه با مواد مخدر در استان اموال خرده‌فروشان مواد مخدر و کسانی که مواد را توزیع می‌کنند، مصادره خواهد شد.

وی یکی از مهمترین راه‌های مبارزه با مواد مخدر را کاهش تقاضای مواد از طریق برخورد با خرده‌فروشان دانست و گفت: متاسفانه شاهد افزایش روند استفاده از مواد مخدر صنعتی در استان و کشور هستیم که این موضوع زنگ خطر جدی برای مردم است .

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی خبرداد؛

تخصیص یک میلیارد و ۸۰۹ میلیون تومان برای پارکینگ خودروهای توقیفی

تخصیص یک میلیارد و ۸۰۹ میلیون تومان برای پارکینگ خودروهای توقیفی

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی از تخصیص یک میلیارد و ۸۰۹ میلیون تومان در دو نوبت برای تأمین زمین مورد نیاز برای افزایش پارکینگ خودروهای توقیفی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر محمد رضا حسنی مقدم ظهر پنجشنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با ارائه گزارشی در باره خودروهای توقیفی اظهار کرد: با پی گیری های انجام شده در دو نوبت مبلغ یک میلیارد و ۸۰۹ میلیون تومان برای تأمین زمین مورد نیاز برای افزایش پارکینگ خودروهای توقیفی تخصیص یافت.

وی بیان داشت: در دو ماه آینده دو هکتار با نصب تجهیزات مورد نیاز به پارکینگ قبلی افزوده خواهد شد.

به گفته وی برای تجهیز ایستگاه‌های بازرسی علی آباد و سهل آباد هم ۴۰۰ میلیون تومان تخصیص یافت و تقویت معبر مرزی هم در ردیف اعتباری ۱۴۰۱ قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اما با توجه به این که ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور قول تأمین اعتبار، تجهیز و پرداخت هزینه درمان معتادان را داده است هنوز مکان ماده ۱۶ در مرکز استان مشخص نشده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی تصریح کرد: با دستور استاندار باید مکانی برای این منظور مشخص شود و این در حالی است که بعضی از دستگاه‌ها با وجود دارا بودن مکان، در این باره همکاری نمی‌کنند.

حسنی مقدم ادامه داد: در زمینه اجرای طرح پیشگیری از اعتیاد در درح هرچند همه دستگاه‌ها به وظایف خود در این خصوص عمل کرده‌اند اما دانشگاه علوم پزشکی تاکنون نتوانسته نیروی مورد نیاز برای کلینیک مورد نظر را تأمین کند.

کد خبر ۵۴۶۱۶۳۴

کشف ۷۸ تن انواع مواد مخدر در خراسان جنوبی

کشف ۷۸ تن انواع مواد مخدر در خراسان جنوبی

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: در سال گذشته بیش از ۷۸ تن انواع مواد مخدر کشف شد که نسبت به کشفیات سال ۱۳۹۹، پنج درصد افزایش دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر فرشید ظهر امروز پنجشنبه در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اظهار کرد: سال گذشته بیش از ۷۸ تن انواع مواد مخدر کشف شد که نسبت به سال ۱۳۹۹، پنج درصد این کشفیات افزایش یافته است.

به گفته وی از این میزان ۹۴ درصد آن توسط فرماندهی انتظامی استان کشف شده است و کشفیات سال ۱۳۹۹ در ۱۰ سال گذشته با کشف ۷۵ تن انواع مواد مخدر بی سابقه بود که ۷۶ درصد آن تریاک، شش درصد حشیش و ۱۰ درصد مرفین بود و بیش از ۹ هزار و ۴۰۰ نفر در این ارتباط دستگیر شدند.

فرشید با اعلام افزایش ۱۴ درصدی افراد دستگیر شده، ادامه داد: کاهش میزان خورده فروشی‌های مواد مخدر نیازمند برخورد جدی تر مراجع قضائی است و برخورد جدی مراجع قضائی با قاچاقچیان مواد مخدر سبب خرد شدن محموله‌های مواد مخدر شده است.

وی تصریح کرد: روز گذشته از خودرویی در شهرستان خوسف که مجهز به سیستم دود زا و میخ زا بود ۲۸۰ کیلوگرم مواد مخدر کشف شد و در این مدت ۱۳۲ باند مواد مخدر با افزایش سه درصدی متلاشی شد.

فرمانده انتظامی استان گفت: در سال گذشته در قالب اجرای چهار طرح ارتقا امنیت اجتماعی بیش از ۱۳ تن مواد مخدر و در ۳۹ مرحله کنترل خودروها بیش از ۱۰ تن مواد مخدر کشف شد.

وی بیان داشت: در این مدت ۴۸ نقطه آلوده پاکسازی و ۱۱ تن مواد مخدر کشف و در برخورد با خورده فروشان هم در ۲۹ مرحله بیش از پنج تن مواد مخدر کشف و ۱۱ پاتوق هم پلمب شد.

به گفته وی در سال جاری هم بیش از دو تن مواد مخدر کشف شده است اما نیاز به تجهیزاتی داریم که سبب افزایش کشفیات خواهد شد.

خطر حضور معتادان متجاهر و دیگر معتادان در یک مکان

بیرجند- سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی از خطرناک بودن حضور معتادان متجاهر با معتادانی که داوطلبانه برای ترک اعتیاد اقدام کرده‌اند در یک مکان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن شرفی ظهر امروز پنجشنبه در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اظهار کرد: تعریفی که از معتاد متجاهر در استان وجود دارد با دستورالعمل‌های ابلاغی تفاوت دارد و بر این اساس معتاد متجاهر به کسی گفته می‌شود که همزمان چند ماده صنعتی را مصرف و علاوه بر استعمال آن در ملأ عام سرپناهی ندارد که بیش از ۵۰ درصد افراد معرفی شده توسط مراجع قضائی دارای خانواده هستند.

وی اضافه کرد: حضور معتادان متجاهر ماده ۱۶ و معتادان ماده ۱۵ که داوطلبانه برای ترک آمده‌اند در یک جا از نظر علمی کار خطرناکی است که به دلیل نبود مرکز ماده ۱۶ این معتادان در کنار دیگر معتادان هستند.

شرفی تصریح کرد: سال ۱۳۹۹ تعداد ۳۳۷ معتاد و سال گذشته ۵۰۸ نفر در مراکز ترک اعتیاد پذیرش شدند اما با توجه به اینکه ۷۰۰ میلیون تومان توسط بخش خصوصی برای هر معتاد هزینه می‌شود ۵۰۰ میلیون آن تخصیص یافته که بخش خصوصی را با مشکل مواجه کرده است که حتی به انصراف یک مورد منجر شده است.

وی با اشاره به مشکل تخصیص این اعتبار در شش ماهه دوم سال گفت: سرانه یک میلیون و ۵۰ هزار تومان ماهانه برای درمان معتاد متجاهر کم است و این در حالی است که برای معتادان داوطلب ماهانه تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تخصیص می‌یابد.

سرپرست بهزیستی خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: همه مراکز ترک اعتیاد در مکان‌های استیجاری قرار دارند که علاوه بر افزایش میزان اجاره آنها افزایش تعرفه ماهانه آب به حدود ۱۱ میلیون تومان نیز مشکلاتی را برای این مراکز به وجود آورده است.

استاندار خراسان جنوبی:

ایجاد مراکز درمان اعتیاد در خراسان جنوبی ضرورت دارد

ایجاد مراکز درمان اعتیاد در خراسان جنوبی ضرورت دارد

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر ضرورت ایجاد مراکز ماده ۱۶ و ۱۵ درمان اعتیاد در این استان گفت: برای اخذ مجوزهای افزایش مراکز ماده ۱۶ و ۱۵ باید پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

جواد قناعت در نخستین نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۱ بر همراهی دانشگاه علوم پزشکی برای تامین پزشک مورد نیاز مراکز درمانی تاکید کرد و افزود: زیرساخت‌های لازم در ایستگاه‌های بازرسی استان به‌ویژه سهل‌آباد و علی‌آباد نیز با همراهی دستگاه‌های اجرایی تامین شود.

وی با بیان اینکه در مبارزه با مواد مخدر باید از همه توان استفاده کنیم متذکر شد: با توجه به رویکرد متفاوت دولت با استفاده بهینه و درست از ظرفیت‌ها، با دست خالی هم می‌توان کار کرد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در مقابله با مواد مخدر سرآمد دنیاست گفت: توفیقات ایران در مقابله با مواد مخدر، بی‌نظیر و قابل تقدیر است و به‌رغم توفیقاتی که در این حوزه رقم خورده اما در بخش پیشگیرانه ضعیف عمل کرده و موفقیت‌های چشمگیری نداشته‌ایم.

وی اضافه کرد: برای جبران این ضعف در عملکرد باید از فرصت بسترهای فراهم شده در فضای مجازی برای اطلاع‌رسانی، آموزش همگانی و فرهنگسازی استفاده کنیم.

قناعت با تاکید بر اینکه ریشه بسیاری از جرایم و منکرات در مواد مخدر است افزود: اعتیاد به مواد مخدر، آسیب اجتماعی بزرگی است که خانواده‌ها را تهدید می‌کند و افزایش آمار معضلاتی مانند طلاق و خشونت نشأت گرفته از همین موضوع است.

وی با اشاره به تدبیر رهبر معظم انقلاب و تاکید به مساله تولید در عناوین سال‌ها اظهار داشت: اشتغال که از موضوعات کلیدی کشور است در سایه تولید رقم می‌خورد و در کاهش آسیب‌هایی همچون اعتیاد به مواد مخدر بسیار اثربخش است.

استاندار خراسان جنوبی به موقعیت جغرافیایی این استان اشاره کرد و گفت: تامین ۹۰ درصد مواد مخدر سنتی و صنعتی دنیا از کشورهای همسایه خراسان جنوبی، مرزهای طولانی که با این کشورها داریم و کویری بودن منطقه، سبب شده مسیرهای استان برای سوداگران مرگ باصرفه باشد.

وی تصریح کرد: از تهدیدات جدی این معضل، پایین آمدن سن اعتیاد است که در بحث پیشگیری و مقابله با مواد مخدر باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

قناعت افزود: در زمینه فرهنگسازی و آموزش نباید از همه ظرفیت‌ها به‌ویژه گروه‌های مرجع، ائمه جمعه و سازمان‌های مردم‌نهاد غافل شویم و همه سعی ما این باشد که مشارکت اجتماعی مردم را بالا ببریم.

وی با تاکید بر اینکه مرزنشینان باید مورد توجه قرار گیرند گفت: هر مرزنشین برای استان ما یک مرزبان است و به عنوان سرباز مدافع حریم باید مورد توجه قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی با تشکر از اقدامات دستگاه‌های اجرایی در زمینه مبارزه با مواد مخدر متذکر شد: این تلاش‌ها باید به مرکز منعکس تا دیده شود و در جذب اعتبارات مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه وجود معتادان متجاهر، زیبنده استان نیست افزود: باید با هم‌افزایی و تعامل دستگاه‌های متولی شاهد تصویب مصوبات خوبی در این شورا باشیم و بتوانیم با بومی کردن قوانین و تصمیمات کشوری، نتایج بهتری را رقم بزنیم.

قناعت گفت: درخصوص معتادین متجاهر بیش از ۳۰ دستگاه دخیل هستند که اگر هر کدام کار خود را به‌درستی انجام ندهد، زحمت همه حوزه‌ها هدر می‌رود.

وی با اظهار تاسف از اینکه طبق آمار ۷۸ درصد معتادان بهبودیافته کشور دوباره به چرخه اعتیاد برگشته‌اند افزود: این آمار قابل قبول نیست و باید چاره‌اندیشی شود.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در مدل برخی کشورها، درمان اعتیاد به‌صورت انفرادی صورت می‌گیرد و نتایج بهتری به همراه دارد لذا ما باید از این تجربه‌های موفق استفاده کنیم.

وی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر را از شوراهای کلیدی کشور و استان خواند و گفت: دستگاه‌های عضو این شورا، اگر دغدغه داشته و همه پای کار باشند و از روزمرگی خارج شوند، می‌توانند با کار تیمی، نتایج خوبی را در حوزه‌های مقابله و پیشگیری رقم بزنند.

قناعت تاکید کرد: در زمینه مقابله و پیشگیری، طرح‌های قبلی که تاثیرگذاری کمتری داشته‌اند باید کنار گذاشته شوند و اعضای شورا با ایده‌های جدید، راهکارها و دستورالعمل‌های نوین را جایگزین کنند.

در این نشست که با حضور همه اعضا در دفتر استاندار برگزار شد، دبیر شورا و مسئولان کمیته‌های ذیل شورا به ارائه گزارش پرداختند.

رشد پنج درصدی مواد مخدر مکشوفه، ۲ درصدی توقیف وسایل نقلیه، ۱۴ درصدی دستگیری عوامل توزیع، حمل و خرده‌فروش مواد مخدر و سه درصدی باندهای متلاشی شده در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با ۱۳۹۹ از جمله آمار ارائه شده در این جلسه بود.

 

 

 

 

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی:

۱۴۷ زندانی سال گذشته در خراسان جنوبی آزاد شدند

۱۴۷ زندانی سال گذشته در خراسان جنوبی آزاد شدند

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: ۱۴۷ زندانی جرایم غیرعمد سال گذشته با همت ستاد دیه استان و کمک خیرین آزاد شدند که بیشتر آنان به خاطر مسائل مالی در زندان بودند.

حجت‌الاسلام “ابراهیم حمیدی” روز پنجشنبه در دیدار اعضای هیات امنای ستاد دیه استان با حجت‌الاسلام و المسلمین سید “علیرضا عبادی” نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: از این تعداد ۷۲ نفر مربوط به بدهی مالی، ۶۰ نفر مهریه، ۱۴ نفر نفقه و یک نفر دیه بوده است که شامل ۱۴۳ نفر مرد و چهار نفر زن هستند.

وی مجموع بدهی این زندانیان را ۵۲.۵ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان با گذشت شکات، ۸۷۰ میلیون تومان آورده زندانی، ۲۸ میلیارد تومان حکم اعصار، ۲ میلیارد و ۴۰۰ توسط خیرین، یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان توسط ستاد دیه کشور و ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان توسط بانک‌های عامل به‌صورت تسهیلات قرض‌الحسنه تامین شده است.

رییس شورای قضایی استان خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر ۷۰ زندانی غیرعمد در زندان‌های استان داریم که عمدتا برای مسائل مالی در بند هستند و امیدواریم با گلریزان‌های ماه مبارک رمضان و با همکاری استانداری، فرمانداری‌ها و ائمه جمعه بتوانیم زمینه را برای آزادسازی این زندانیان فراهم سازیم.

وی افزود: همچنین سال گذشته ۳۴۶ زندانی در خراسان جنوبی مشمول عفو رهبری شدند که حکم ۴۷ نفر از آنان اعدام بوده است.

حجت‌الاسلام حمیدی گفت: در کمیسیون عفو استان زندانیانی که ابراز پشیمانی کنند و برای متولیان محرز شود که ورود آنها به جامعه مشکلی ندارد برای عفو رهبری پیشنهاد می‌شوند که عده‌ای آزاد و برای عده‌ای نیز تخفیف محکومیت لحاظ می‌شود.

وی اضافه کرد: انجمن حمایت از خانواده‌های زندانیان در سراسر استان فعال است که در مرکز استان ۵۶۰ خانواده را تحت پوشش قرار داده و سال گذشته ۱۱ میلیارد تومان به خانواده زندانیان در قالب انجمن کمک شده است.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: این انجمن سال گذشته زمینه آزادی ۱۴۰ زندانی را با مبلغ ۳.۵ میلیارد تومان فراهم کرد و سه هزار و ۱۰۰ بسته معیشتی را با مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان بین جامعه هدف توزیع کرده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته با وجود شیوع کرونا یک میلیارد تومان در گلریزان ماه رمضان جمع‌آوری شد افزود: امیدواریم در ماه رمضان امسال نیز با همکاری و هم‌افزایی تمامی دستگاه‌های اجرایی و مردم بتوانیم زمینه آزادسازی تعداد قابل توجهی از زندانیان غیرعمد را فراهم کنیم که از عوامل مهم در کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

 

 

 

 

۱۲۰ عنوان برنامه هنر انقلاب اسلامی در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

۱۲۰ عنوان برنامه هنر انقلاب اسلامی در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

رییس حوزه هنری خراسان جنوبی گفت: همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی و سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی (۲۰ تا ۲۷ فروردین) ۱۲۰ عنوان برنامه در این استان برگزار می‌شود.

مجید کریمیان روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: برگزاری مراسم با گروه خادمان شهدا، نمایشگاه پوستر و کتاب، نمایشگاه عکس جهاد افغانستان و مراسم یادبود شهید «احسان اسماعیلی» از مهمترین برنامه‌های این هفته در استان است که به همت حوزه هنری خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

وی گفت: مراسم با گروه خادمان شهدا به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره نخستین شهید مدافع حرم استان شهید «مرتضی بصیری‌پور» و یاد و خاطره شهید سید «مرتضی آوینی» در بیرجند برگزار خواهد شد.

رییس حوزه هنری خراسان جنوبی بیان کرد: با کمک واحد نمایش حوزه هنری کارگاه آموزش بازیگری ویژه بچه‌های مسجد به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی در حوزه هنری استان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه پوستر ضد استکباری در نماز جمعه بیرجند اظهار داشت: همچنین در این هفته حوزه هنری استان با همکاری گروه‌های مردمی اقدام به اکران فیلم‌های «موقعیت مهدی» در روز ۲۰ فروردین در مناطق محروم استان و اکران فیلم «روز صفر» با حضور فعالان فرهنگی در سینما بهمن بیرجند می‌کند.

کریمیان از اجرای ۱۰ نمایش با کمک واحد نمایشی حوزه هنری استان در شهرستان‌های مختلف با موضوع انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: مراسم شب خاطره در شهرستان خوسف و شب خاطره «خون شریکی» و کارگاه‌های تاریخ شفاهی به‌صورت مجازی نیز برگزار خواهد شد.

وی افزود: افتتاح نمایشگاه فروش آثار تولیدی و هنری حوزه هنری در محل سینما بهمن بیرجند، رونمایی از کتاب «شیخ اسماعیل» زندگینامه حجت‌الاسلام «اسماعیل دیانی» و به قلم «مریم سبحانیان» و «احمد اسداللهی گازار» از دیگر برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی است.

رییس حوزه هنری خراسان جنوبی گفت: نماهنگ «اسماءالحسنی» با اجرای گروه سرود مفضال بیرجند ویژه ماه مبارک رمضان در این هفته در فضای مجازی به کارگرانی «سعید فوداجی» منتشر و نمایشگاه پوستر و کتاب در شهرستان‌ها و مساجد بیرجند برپا می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به نامگذاری روز هنر انقلاب اسلامی یادآور شد: پس از شهادت سید مرتضی آوینی در روز ۲۰ فروردین سال ۱۳۷۲، با پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به مقام معظم رهبری، این روز به عنوان «روز هنر انقلاب اسلامی» نامگذاری شد.

کریمیان گفت: شهید آوینی همه لحظه‌های عمر با برکت خود را به‌ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مسیر به فعلیت رساندن ارزش‌ها و احکام اسلامی در قالب هنر صرف کرد و به حق در این راه خدمات ارزنده و کم‌نظیری را در عرصه‌های گوناگون و گسترده هنر و اندیشه از خود به یادگار گذاشت.

وی با بیان اینکه هنر به عنوان یک شیوه بیان، بهترین و مؤثرترین شیوه انتقال اندیشه‌ها و مفاهیم رفیع انقلابی و اسلامی است افزود: هنر انقلابی هنری برگرفته از مضامین اسلامی و در خدمت اهداف عالی انقلاب اسلامی در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی و آماده‌سازی جهان برای عرصه ظهور حضرت حجت (عج) است.

 

 

 

 

 

لزوم مدیریت آب شرب در فصل گرما /۴۰۰ روستا با تانکر آبرسانی می شود

لزوم مدیریت آب شرب در فصل گرما /۴۰۰ روستا با تانکر آبرسانی می شود

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر موضوعی حیاتی تر از مدیریت آب شرب استان در فصل گرما نداریم، گفت: ۴۰۰ روستای استان با تانکر آبرسانی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد قناعت ظهر پنج شنبه در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان خاطرنشان کرد: موضوع تأمین آب تابستان و فصل گرما که در این استان ۵ ماه است، باید در اولویت برنامه‌های دستگاه‌های متولی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: انتظار این است که شورای حفاظت منابع آب استان با برگزاری جلسات مستمر منظم و با محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، شرایط را به گونه‌ای مدیریت کند که مردم در هیچ جای استان، مشکل آب شرب نداشته باشند.

استاندار خراسان جنوبی متذکر شد: اگر میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی را مدیریت کنیم نه تنها این منابع با افت و کاهش روبرو نمی‌شوند بلکه نشست و شکاف در دشت‌ها را هم شاهد نخواهیم بود.

قناعت با تأکید بر اینکه ما هنوز نتوانسته‌ایم از منابع آب خدادادی مثل باران به درستی استفاده کنیم، گفت: به دلیل عدم برخورداری از آب‌های سطحی و آب‌های پشت سدها، تمام فشارها بر روی منابع آب زیرزمینی است.

وی ادامه داد: خشکسالی و عدم مدیریت مصرف آب در حوزه‌های مختلف، برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی را سبب شده و متأسفانه همچنان شاهد افزایش تقاضا برای برداشت از منابع آبی هستیم.

به گفته وی؛ با همه اینها اولویت اصلی ما در سال جاری، تأمین آب شرب مردم است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه بخش اصلی آب در حوزه‌های کشاورزی و صنعت مصرف می‌شود، گفت: میزان آب مصرفی در بخش شرب، به نسبت دیگر حوزه‌ها کمتر می‌باشد.

قناعت با تشکر از جهاد کشاورزی که استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری را در دستور کار دارد، تصریح کرد: با کشت محصولات متناسب با اقلیم منطقه و کم آب و همچنین حذف شیوه‌های سنتی شبکه‌های آبرسانی می‌توانیم منابع آبی را در بخش کشاورزی مدیریت کنیم.

وی متذکر شد: به جهت فرسودگی شبکه‌ها، بخش عمده‌ای از هدر رفت آب در شبکه اتفاق می‌افتد و عملاً حدود یک سوم آب بهداشتی تولیدی از این طریق از دست می‌رود.

به گفته وی؛ برای جبران این موضوع باید برنامه‌ریزی درستی در دستور کار شورای حفاظت از منابع آبی قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه جز معدود استان‌هایی هستیم که حدود ۴۰۰ روستای ما با تانکر آبرسانی می‌شوند، گفت: اگر مشکلات آبرسانی به روستاها قبل از این به خوبی منعکس نمی‌شده، با رویکرد دولت که بالا رفتن سطح توقعات مردم را سبب شده است، امسال باید برای رفع مشکلات به درستی برنامه‌ریزی شود تا برای آب شرب تابستان تبعاتی نداشته باشیم.

قناعت، تأمین آب ویلاها، باغ سراها و ساخت و سازهای غیرمجاز در روستاها را از معضلات آزار دهنده در استان عنوان کرد و گفت: این موضوع سبب می‌شود ما در روستاها با مشکلات کمبود یا قطعی آب مواجه باشیم که باید در این زمینه هم اهتمام و توجه صورت پذیرد.

به گفته وی؛ مدیریت منابع آبی از حیاتی ترین موضوعات کشور است که جنبه استراتژیک و امنیتی پیدا کرده و انتظار این است که به صورت ویژه و با نگاه امنیتی دیده شود.

وی با مطلوب خواندن سند سازگاری با کم آبی، اظهار داشت: تمام طرح‌ها و پروژه‌ها باید با لحاظ مفاد این سند اجرایی شود.

 

شهردار بیرجند اعلام کرد:
تصویب ۴۰۰ میلیارد تومان برای بودجه شهرداری بیرجند
بهترین با بیان اینکه بضاعت‌مان را برای استقبال از نوروز در شهر بیرجند انجام دادیم، گفت: بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری با مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان به تصویب شورا رسید.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، «مهدی بهترین» امروز (۱۸ فروردین) در نشست خبری اظهار کرد: بررسی سیر تحولات مدیریت شهری از ابتدا تا انتهای سال ۱۴۰۰ نشان می دهد ما دو شورای شهر پنجم و ششم و سه شهردار را داشته ایم.

 

شهردار بیرجند با اشاره به توقف کامل همه پروژه های عمرانی شهرداری در شروع مدیریتش، گفت: در همین زمان پروژه های افتتاح شده ناقصی را تحویل گرفتیم که سر دسته آنها فرهنگسرای شهر بود که با بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی احداث شده است.

 

وی ادامه داد: در زمان تحویل فرهنگسرای شهرداری ۲۳ مشکل فنی و ایمنی وجود داشت و ۲ ماشین آتش نشانی را در فاصله نزدیک فرهنگسرا مستقر کردیم که اگر حادثه ای رخ داد بتوانیم در کمترین زمان ممکن آن را مدیریت کنیم. حتی سرویس های بهداشتی این مجموعه رو به قبله ساخته شده بود و با بارندگی، از سقف و پله ها آب جاری می شد که در کمتر از یکماه مسائل فنی و ایمنی فرهنگسرا را مرتفع کردیم.

 

از پروژه های عمرانی متوقف تا ناقصی که تحویل بهترین شد

بهترین با اشاره به پروژه های ناقص پارک نشاط، پارک انقلاب، پارک جنگی، پارک بانوان، شهربازی، دریاچه بوستان کاجستان و باغ پرندگان که به ظاهر افتتاح شده بود، تصریح کرد: از چهار ماه قبل که مدیریت شهرداری را برعهده گرفتم هنوز در پارک جنگلی، باغ پرندگان و شهربازی برای تکمیل پروژه مشغول کار هستیم تا سریع تر وارد مدار خدمت به شهروندان کنیم چون فقط ۵۰ درصد کار انجام شده بود.

 

شهردار بیرجند بیان کرد: با توجه به منابع و زمان محدود مجبور بودیم که پروژه ها را اولویت‌بندی کنیم بنابراین ۶ پروژه شامل سایت پسماند، بوستان طبیعت بند دره، دو‌راست گرد در خیابان پاسداران و مدرس، آیلند ظفر و بوستان مهر در مهرشهر را انتخاب و طی مدت سه ماه تکمیل کردیم.

 

وی با اعتقاد به اینکه پروژه های مدیریت شهری کوچک مقیاس با صرف هزینه و زمان کمتر اجرا شد اما در بسیاری از موارد برای شهروندان کاربردی‌تر بود، تصریح کرد:پروژه ها در شهرداری همیشه بزرگ مقیاس نیست گرچه آنها هم برای مدریت شهری نیاز هستند.

 

شهرداری را با ۸۵ میلیارد تومان بدهی تحویل گرفتم

بهترین با تأکید بر اینکه شهرداری را با ۸۵ میلیارد تومان بدهی و پروژه‌های نیمه‌تمام تحویل گرفتم، افزود: مانده بدهی بازار و پیمانکاران و تملکی ۱۹۵ میلیارد ریال، بدهی بانک ها بابت تسهیلات ۲۷۰ میلیارد ریال، بدهی پیمانکاران از محل اعتبارات ۱۸ میلیارد ریال، بدهی به آب و فاضلاب بابت تهاتر آب بهای فضای سبز ۵۹ میلیارد ریال، کمک به کتابخانه ها ۱۵ میلیارد ریال، کمک به آموزش و پرورش ۱۸ میلیارد ریال، سهم شورای شهر ۱۰ میلیارد ریال، بازنشستگان ۱۲ میلیارد ریال، سخت و زیان آور بودن کار ۲۷ میلیارد ریال، بدهی به کارشناسان رسمی دادگستری ۳۶۰میلیون ریال، آسفالت، مطالبه هزینه مصالح مصرفی آسفالت چهار میلیارد ریال، خلع ید و قلع و قمع اشخاص و ورثه ۱۲۰، ۴۰  و ۷۰ میلیارد ریال است.

 

وی با اشاره به اینکه شهرداری را در شرایط سختی تحویل گرفتم، بیان کرد: ۱۰۸ میلیارد تومان هم تعهدات ایجاده شده در شهرداری است که مجموع بدهی ها و این تعهدات کنونی شهرداری بیرجند ۱۹۳ میلیارد تومان است.

 

شهردار بیرجند با اشاره به مدیریت ساخت و سازها در این مدت با توجه به طرح تفصیلی شهر، ادامه داد: علی رغم افزایش ۶۰ درصدی مصالح ساختمانی، ۵۴ درصدی دستمزد کارگری و ۵۷ درصدی هزینه های نظام مهندسی در سال گذشته اما عوارض صدور پروانه شهرداری براساس مصوبه شورای شهر ۲۵ درصد است که همین عوارض پایین نیز در برخی مناطق کم برخوردار شمال شهر بخشودگی دارد.

 

بهترین خاطرنشان کرد: مدیریت میدان میوه و تره در طی ۱۰ سال گذشته اقدامی بی‌نظیر بود که ۱۱ غرفه فعال هستند و روزانه ۴۰ تن میوه و تره بار را با قیمت کلی فروشی توزیع می کنند.

 

وی به اقدامات شهرداری برای استقبال از بهار در سال ۱۰۴۱ اشاره و تصریح کرد: شروع فرایند کمیته استقبال از بهار در تیرماه است که پس از داوری آثار، ساخت و جانمایی المان ها در بهمن و اسفند انجام می شود حال جای سوال است که چرا برخی از اعضای شورای شهر که دل نگران بودند نظارت بر کار شهردار قبلی نداشتند و این فرایند به آذرماه رسید اما باز هم مورد بازرسی و نظارت قرار نگرفت بنابراین وقتی بنده در آذرماه مدیریت شهر را بر عهده گرفتم فرصتی برای انجام اقدامات استقبال از بهار نبود؛ اگر قرار است دل نگران شوند زمان آن از شروع فرایند در تیرماه است.

 

شهردار بیرجند با بیان اینکه در بهار سال گذشته ۱۰ المان نوروزی با بودجه ۹۹۷ میلیون تومانی ساخته شد، تصریح کرد: اما در بهار امسال ۱۶ المان با ۱۹ میلیون تومان اعتبار ساخته و بازسازی شد که در اینجا شهرداری بودجه میلیاردی ساخت المان و پرداخت پول و سکه به هیات داوران را حذف کرد.

 

بهترین یادآور شد: المان های نوروزی در مدت کمتر از یک ماه با استفاده از ظرفیت نیروهای خلاق شهرداری و اموال ضایعاتی در انبار ساخته و بازسازی شد.

 

بضاعت شهرداری برای نوروز ۱۴۰۱

وی با اشاره به اقدامات شهرداری بیرجند در نوروز ۱۴۰۱، بیان کرد: ۶۰ هزار متر رنگ آمیزی میادین و جداول شهر با کمک انجمن حمایت از زندانیان، اجرای ۱۰ برنامه نوروز خوانی، چهار برنامه جشن شادی در فرهنگسرا، برپایی نمایشگاه صنایع دستی، نقاشی دیواری و دیوارنگاری، اجرای ۹۰۰ متر ریسه و نورپردازی، خرید و اهدای هزار گلدان به شهروندان در محل آرامستان، افتتاح بوستان خطی مهرشهر، بوستان طبیعت، آیلند ظفر، کاشت ۲۴۰ هزار انواع گل، افزایش تنظیف اماکن عمومی، نصب ۱۶ المان نوروزی، راه اندازی میدان میوه و تره، توزیع چوب و پلاستیک در روز طبیعت در بین شهروندان، ۶۲ هزار متر مربع اسفالت معابر خاکی سطح شهر، ۵۰ هزار متر خط کشی محوری و رنگ آمیزی گذرگاه های عابر پیاده، ساخت و نصب ۲۰ عدد مخزن جمع آوری زباله خشک و قابل بازیافت از جمله این اقدامات است.

 

شهردار بیرجند در ادامه با بیان اینکه عده قلیلی که صدای بلندی دارند خیلی برای ما ملاک نیستند و باید مردم عملکرد شهرداری را در این مدت کوتاه قضاوت کنند، تأکید کرد: انتقاد حق مردم است اما باید انصاف و رعایت احترام شود و با صداقت می گویم با توجه به زمان و بودجه در اختیار آنچه بضاعت‌مان بود در نوروز امسال در خدمت شهروندان بودیم.

 

شهرداری در انتظار تصویب طرح جامع ترافیکی بیرجند

بهترین با بیان اینکه منتظر تصویب طرح جامع ترافیک در شورای عالی هستیم، گفت: نظر شهرداری بیرجند در زمینه اراضی پادگان ۰۴ همان نظر رهبر معظم انقلاب مبنی بر انتقال پادگان به خارج از شهر است که باید تمامی زمین‌ها تحویل راه و شهرسازی و در نهایت شهرداری شود.

 

وی با اشاره به پروژه مجتمع هلال تصریح کرد: اواخر سال گذشته جلسات خوبی در معاونت عمرانی استانداری برای این پروژه برگزار و مقرر شد شرکت سرمایه‌گذاری هلال واحدها را تحویل شرکت‌ها و متقاضیان بدهد و در هیئت تطبیق هم مصوبه تاسیس پارکینگ هلال دچار مشکل بود که در جهت حل آنها قدم‌های خوبی برداشتیم تا کلاف سردرگم برداشته شود و باید با تغییر لایحه کارها را انجام دهیم تا کار مزایده زمین‌ پارکینگ انجام شود.

 

توسعه روز بازار غفاری در حال اجرا است/ تصویب بودجه ۴۰۰ میلیاردی برای امسال

شهردار بیرجند بیان کرد: در حال حاضر روز بازار خیابان غفاری در حال توسعه و غرفه های آن در حال بازسازی است ضمن اینکه قرارداد غرفه داران تمدید نشده و ما به دنبال این هستیم که از طریق برگزاری مزایده در اختیار عموم مردم قرار بگیرد.

 

وی در پایان بودجه اولیه پیشنهادی شهرداری بیرجند به شورا برای سال ۱۴۰۱ را ۴۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: اما با کسر ۵۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی در مجموع ۴۰۰ میلیارد تومان مصوب شد.

 

 

 

 

 

۱۲۰ عنوان برنامه طی هفته هنر انقلاب اسلامی در خراسان‌ جنوبی اجرایی می‌شود

۱۲۰ عنوان برنامه طی هفته هنر انقلاب اسلامی در خراسان‌ جنوبی اجرایی می‌شود

رییس حوزه هنری خراسان جنوبی گفت: همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی و سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی (۲۰ تا ۲۷ فروردین) ۱۲۰ عنوان برنامه در این استان برگزار می‌شود.

مجید کریمیان، امروز پنجشنبه ۱۸ فروردین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برگزاری مراسم با گروه خادمان شهدا، نمایشگاه پوستر و کتاب، نمایشگاه عکس جهاد افغانستان و مراسم یادبود شهید «احسان اسماعیلی» از مهمترین برنامه‌های این هفته در استان است که به همت حوزه هنری خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی گفت: مراسم با گروه خادمان شهدا به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره نخستین شهید مدافع حرم استان شهید «مرتضی بصیری‌پور» و یاد و خاطره شهید سید «مرتضی آوینی» در بیرجند برگزار خواهد شد.

رییس حوزه هنری خراسان جنوبی بیان کرد: با کمک واحد نمایش حوزه هنری کارگاه آموزش بازیگری ویژه بچه‌های مسجد به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی در حوزه هنری استان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه پوستر ضد استکباری در نماز جمعه بیرجند اظهار داشت: همچنین در این هفته حوزه هنری استان با همکاری گروه‌های مردمی اقدام به اکران فیلم‌های «موقعیت مهدی» در روز ۲۰ فروردین در مناطق محروم استان و اکران فیلم «روز صفر» با حضور فعالان فرهنگی در سینما بهمن بیرجند می‌کند.

کریمیان از اجرای ۱۰ نمایش با کمک واحد نمایشی حوزه هنری استان در شهرستان‌های مختلف با موضوع انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: مراسم شب خاطره در شهرستان خوسف و شب خاطره «خون شریکی» و کارگاه‌های تاریخ شفاهی به‌صورت مجازی نیز برگزار خواهد شد.

وی افزود: افتتاح نمایشگاه فروش آثار تولیدی و هنری حوزه هنری در محل سینما بهمن بیرجند، رونمایی از کتاب «شیخ اسماعیل» زندگینامه حجت‌الاسلام «اسماعیل دیانی» و به قلم «مریم سبحانیان» و «احمد اسداللهی گازار» از دیگر برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی است.

رییس حوزه هنری خراسان جنوبی گفت: نماهنگ «اسماءالحسنی» با اجرای گروه سرود مفضال بیرجند ویژه ماه مبارک رمضان در این هفته در فضای مجازی به کارگرانی «سعید فوداجی» منتشر و نمایشگاه پوستر و کتاب در شهرستان‌ها و مساجد بیرجند برپا می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به نامگذاری روز هنر انقلاب اسلامی یادآور شد: پس از شهادت سید مرتضی آوینی در روز ۲۰ فروردین سال ۱۳۷۲، با پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به مقام معظم رهبری، این روز به عنوان «روز هنر انقلاب اسلامی» نامگذاری شد.

کریمیان گفت: شهید آوینی همه لحظه‌های عمر با برکت خود را به‌ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مسیر به فعلیت رساندن ارزش‌ها و احکام اسلامی در قالب هنر صرف کرد و به حق در این راه خدمات ارزنده و کم‌نظیری را در عرصه‌های گوناگون و گسترده هنر و اندیشه از خود به یادگار گذاشت.

وی با بیان اینکه هنر به عنوان یک شیوه بیان، بهترین و مؤثرترین شیوه انتقال اندیشه‌ها و مفاهیم رفیع انقلابی و اسلامی است افزود: هنر انقلابی هنری برگرفته از مضامین اسلامی و در خدمت اهداف عالی انقلاب اسلامی در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی و آماده‌سازی جهان برای عرصه ظهور حضرت حجت (عج) است.

 

 

 

 

تحقق وعده تقویت برق مجتمع گلخانه‌ای شهرستان درمیان

تحقق وعده تقویت برق مجتمع گلخانه‌ای شهرستان درمیان

پیرو بازدید استاندار خراسان جنوبی از مجتمع گلخانه‌ای شهرستان درمیان، عملیات اجرایی تقویت و توسعه برق این مجتمع با مجموع اعتبار ۲ میلیارد تومان آغاز شد.

به گزارش ایرنا استاندار خراسان جنوبی ۱۹ اسفند سال گذشته از مجتمع گلخانه‌ای شهرستان درمیان با هدف اطلاع از وضعیت واحدهای فعال و بررسی واحدهای در دست ساخت بازدید کرد و تقویت ۶ ترانس برق، نصب ۲ ترانس جدید و نیز افزایش تخصیص آب چاه از جمله نیازهای این مجتمع‌ عنوان شد.

جواد قناعت همان روز در نشست جمع‌بندی سفر به شهرستان درمیان قول پیگیری این درخواست‌ها را داد و اکنون تقویت و توسعه برق مجتمع گلخانه‌ای در مرحله اجرا قرار گرفته است.

فرماندار درمیان گفت: فاز نخست این طرح با تقویت سه دستگاه پست هوایی برای تامین برق واحدهای گلخانه‌ای با اعتبار هزینه شده ۵۰۰ میلیون تومان اجرا شد.

مهدی فرجامی‌فرد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فاز دوم با تقویت سه دستگاه پست هوایی و اعتبار مورد نیاز ۵۰۰ میلیون تومان در مرحله تخصیص اعتبار است و در صورت تخصیص اعتبار تا پایان فروردین ماه اجرایی می‌شود.

وی عنوان کرد: فاز سوم نیز با نصب ۲ پست جدید و تکمیل سایر زیرساخت‌ها و با اعتبار مورد نیاز یک میلیارد تومان در مرحله پیش‌بینی اعتبار است و تا پایان سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد.

فرماندار درمیان گفت: مساحت کل مجتمع گلخانه‌ای این شهرستان ۲۰ هکتار است که ۱۳ هکتار به کشت گلخانه اختصاص یافته و کشت‌های مورد نظر در گلخانه‌ها شامل سبزیجات، صیفی‌جات، گیاهان جالیزی و دارویی است.

وی افزود: در چند سال اخیر توسعه واحدهای گلخانه‌ای منطقه روند رو به رشدی داشته و تاکنون زمین ۲۹ واحد گلخانه به متقاضیان واگذار شده است.

فرجامی‌فرد اظهار داشت: مجتمع گلخانه‌ای درمیان با ایجاد ۴۱ واحد سه هزار و ۱۰۰ متر مربعی در قالب ۲۰ هکتار مساحت، شرایط را برای اشتغال دانش‌آموختگان بخش کشاورزی و علاقه‌مندان به این حوزه فراهم آورده و از مجموع واحدهای این مجتمع ۱۰ واحد فعال و ۱۰ واحد گلخانه‌ای هم در حال ساخت است.

 

 

 

 

 

 

سرپرست فرمانداری خوسف:
احداث جاده خوسف نایبند نیازمند اعتبار است
ایمانی گفت: جاده خوسف به نایبند به عنوان یک راه شریانی در راستای توسعه شهرستان حایز اهمیت است که برای تکمیل آن اعتبارات خاصی نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «محمدعلی ایمانی» (۱۸ فروردین) در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر بیرجند، اظهار کرد: شهرستان خوسف دارای ظرفیت های بسیار و پتانسیل های فراوانی در بخش های مختلف از جمله معادن، کشاورزی، دامداری و گردشگری است که یکی از مهمترین این ظرفیت ها، ظرفیت فرهنگی شهرستان است.

سرپرست فرمانداری خوسف ادامه داد: بستر فرهنگی شهرستان خوسف می تواند موتور محرکه برای توسعه شهرستان را فراهم کند و خدمت در شهرستان خوسف افتخار بزرگی است که نصیب افراد می شود.

ایمانی پروژه های نیمه تمام را یکی مهمترین دغدغه ها در شهرستان عنوان کرد و افزود: بیش از ۷۰ پروژه نیمه تمام در شهرستان وجود دارد، در این پروژه ها هم سرمایه گذاری های انجام شده معطل مانده و هم با زمان بر شدن تکمیل آنها این ساختمان ها در حال مستهلک شدن هستند.

سرپرست فرمانداری خوسف این شهرستان را سومین شهرستان وسیع استان خراسان جنوبی دانست و افزود: با این وسعت هزینه های پروژه ها بسیار زیاد است.

وی افزود: وجود بیش از ۱۰ هزار کیلومتر مربع هم به عنوان یک تهدید و هم فرصت برای شهرستان است که بایستی توجه خاصی به آن شود و در این راستا بایستی توجه استانی و ملی به منطقه شود.

سرپرست فرمانداری خوسف با بیان اینکه با توجه به سهم اندک اعتبارات دولتی، استفاده از ظرفیت های بخش غیردولتی یک اولویت است و از همه سرمایه گذاری ها در شهرستان حمایت خواهد شد، گفت: بنیاد مستضعفان و علوی برای فعالیت در شهرستان اعلام آمادگی کرده اند و امیدواریم هر چه سریعتر به صورت رسمی در این شهرستان حضور یابند.

وی با اشاره به نامگذای سال توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، ادامه داد: شهرستان خوسف به عنوان یک شهرستان پیشرو در راستای عمل به این شعار عمل کرده است.

وی تصریح کرد: مرکز تحقیقات ورزی و دهکده گیاهان دارویی به عنوان دو مرکز در راستای عمل به شعار سال بسیار مهم می باشند و مزرعه خلاقیت و نوآوری کشاورزی در محمدیه به زودی راه اندازی خواهد شد.

سرپرست فرمانداری خوسف گفت: به دلیل شرایط خاص خوسف، کاهش مشکلات در این شهرستان سبب کاهش مشکلات و آسیب ها در سایر شهرستان ها به ویژه بیرجند مرکز استان خواهد شد.

وی اضافه کرد: به بیش از ۷۰ روستا در شهرستان با تانکر آبرسانی می شود و همه تلاش خود را بکار خواهیم بست و از ظرفیت سایر دستگاه ها استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم این تعداد روستا کاهش پیدا کند.

سرپرست فرمانداری خوسف اظهار داشت: جاده خوسف به نای بند به عنوان یک راه شریانی در راستای توسعه شهرستان حایز اهمیت است که برای تکمیل آن اعتبارات خاصی  نیاز دارد.

سرپرست فرمانداری خوسف افزود: یکی از موضوعاتی که به صورت اساسی پیگیری خواهد شد دریافت عوارض و حقوق دولتی معادن برای توسعه روستاهای شهرستان بالاخص جلگه ماژان در اولویت است و با توجه به تاکید ریاست جمهور امیدواری هر چه سریعتر به مرحله اجرایی درآید تا بتوانیم قسمتی از مشکلات اساسی شهرستان را برطرف نماییم.

سرپرست فرمانداری خوسف مطرح کرد:
گلایه از نبود زیرساخت های وزرشی در خوسف/۲

ایمانی گفت: یکی از دغدغه های شهرستان خوسف نبود امکانات ورزشی در بسیاری از روستاها است چراکه از بیش از ۲۰۰ روستای دارای سکنه شهرستان، فقط در چهار روستا سالن ورزشی داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «محمدعلی ایمانی»  در جلسه اعضای شوراهای اسلامی بخش جلگه ماژان و شهرستان با بیان اینکه خوسف به دلیل داشتن ظرفیت های بسیار متعدد در بخش های مختلف آنچنان که شایسته این شهرستان است رشد نکرده است، اظهار کرد: در راستای رفع مشکلات مردم و به خصوص اقشار آسیب پذیر باید کارهای جهادی صورت پذیرد و در این جهت حمایت و همکاری اعضای شوراهای اسلامی بسیار مهم و اساسی است.

سرپرست فرمانداری خوسف گفت: سرمایه گذاری های بخش خصوصی در عرصه های مختلف می تواند برای رفع مشکلات بیکاری و ایجاد اشتغال و به تبع آن توسعه بیش از پیش شهرستان موثر واقع شود.

ایمانی گفت: از همه ظرفیت های قانونی برای حمایت از سرمایه گذاری استفاده خواهیم کرد و سرمایه گذاران در چتر حمایتی دولت سیزدهم قرار دارند، همچنین با توجه به دستور رئیس جمهور در خصوص تخصیص حقوق دولتی و عوارض معادن به منطقه فعالیت معادن، امیدواریم هر چه سریع تر این موضوع تحقق پیدا کند.

ایمانی با اشاره به فعالیت ۳۷ معدن فعال از جمله چهار معدن طلا و بزرگترین معدن زیرزمینی کشور «معدن قلعه زری» گفت: با تخصیص این عوارض به شهرستان تحول خوبی در سطح شهرستان رخ خواهد داد.

ایمانی یکی از مهمترین اولویت های خود در شهرستان را تکمیل پروژه های نیمه تمام عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: ۷۰ پروژه  نیمه تمام که در سالهای اخیر به دلایل متفاوت به اتمام نرسیده است یکی از اولویت های دولت و همچنین مطالبه اساسی مردم شهرستان اتمام این پروژه هاست.

وی ادامه داد: یکی از دیگر دغدغه های شهرستان را نبود امکانات ورزشی در بسیاری از روستاها عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: از بیش از ۲۰۰ روستای دارای سکنه شهرستان فقط در چهار روستا سالن ورزشی داریم و فقط در یک روستا زمین چمن مصنوعی وجود دارد، لذا ایجاد فضا و مکان های ورزشی و توسعه زمین های چمن مصنوعی می تواند در راستای توسعه ورزش همگانی و و کاهش آسیب های اجتماعی بسیار مهم باشد.

وی تصریح کرد: باید از ظرفیت های موجود حداکثر استفاده را داشته باشیم و مسائل شهرستان باید در سطح شهرستان بررسی شود و در این زمینه هیچ تعللی از هیچ کس پذیرفته نیست.

سرپرست فرمانداری خوسف با بیان اینکه سهم شهرستان خوسف از اعتبارات نسبت به وسعت ناچیز است، یادآور شد: اعتبارات این منطقه نگاه ویژه ملی و استانی را می طلبد.

سرپرست فرمانداری خوسف از همه اعضای شورای اسلامی شهرستان و بخش های شهرستان خواست تا با همکاری و هماهنگی مشکلات مردم را پیگیری نموده تا بتوانیم در دوران مسئولیت خود گره گشای مشکلات مردم عزیز باشیم.

ایمانی در ادامه عنوان کرد: دولتمردان و مدیران دولت انقلابی، ولایی سیزدهم از همه امکانات و ظرفیت ها استفاده خواهند کرد تا بتوانند زمینه توسعه و پیشرفت شهرستان را فراهم کنند و در شهرستان خوسف نیز همچنین روحیه ای بایستی برای رفع کمبودها وجود داشته باشد.

در این جلسه اعضای شوراهای اسلامی شهرستان و بخش جلگه ماژان خواستار تکمیل بیمارستان شهر خوسف، استخر سرپوشیده، توسعه خانه های بهداشت در روستاها، تکمیل پروژه های آبرسانی، تخصیص حقوق دولتی معادن برای تکمیل زیر ساخت های شهرستان و ایجاد خطوط ارتباطی و اینترنت پرسرعت برای روستاها، توجه به حوزه گردشگری و صنایع دستی، توسعه کشت گیاهان داروئی، تکمیل راه های روستایی، مرمت و احیا قنوات شدند.

در قالب طرح هلال رحمت؛

دو هزار بسته معیشتی در بیرجند توزیع می شود

دو هزار بسته معیشتی در بیرجند توزیع می شود

 به مناسبت ماه مبارک رمضان دو هزار بسته معیشتی در طرح هلال رحمت بین نیازمندان و بیماران خاص و صعب العلاج بیرجند توزیع می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی فاضلی فرد فرماندار بیرجند در مراسم آغاز توزیع دو هزار بسته غذایی در قالب طرح هلال رحمت، اظهار داشت: امروزه یکی از کارکردهای نظام که دشمن نیز ترس زیادی از آن دارد، کارکردهای اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه اولین گروه‌هایی که در حوادث حضور پیدا می‌کنند گروه‌های مردمی است، افزود: خوشبختانه از ابتدای پیروزی انقلاب جمعیت هلال احمر کارکردهای اجتماعی در جای جای مملکت را احیا و مردم را به میدان آورده است.

فرماندار شهرستان بیرجند ادامه داد: هلال احمر یک جمعیت خدمت گزار و نهادی است که دائماً به مردم خدمت می‌کند اما ماه مبارک رمضان، فرصتی برای خدمت بیشتر به مردم است.

احمد بخشی، معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی نیز در این مراسم اظهار داشت: جمعیت هلال احمر همه ساله بنابر طرح‌های بشردوستانه با فراخوان خیرین نسبت به تهیه و توزیع اقلام و بسته‌های معیشتی اقدام می‌کند.

وی با اشاره به اجرای طرح ملی هلال رحمت در استان خراسان جنوبی، افزود: در راستای اجرای این طرح تا کنون توانستیم با کمک خیرین تعداد دو هزار بسته معیشتی را تأمین کنیم.

معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی ارزش ریالی هر بسته را پنج میلیون ریال اعلام کرد و گفت: این بسته‌ها شامل برنج، حبوبات، کنسرو جات، قند و شکر است.

وی با اشاره به اینکه خانه‌های هلال با شناسایی افراد نیازمند و ایتام در روستاها و مناطق کم برخوردار اقدام به توزیع بسته‌ها می‌کنند، بیان داشت: خیرین نیک اندیش جهت کمک‌های بیشتر برای تهیه بسته‌های معیشتی در ماه مبارک رمضان می‌توانند به شعب جمعیت هلال احمر در سراسر استان مراجعه و یا با کد دستوری #۱۱۲ * نسبت به کمک‌های مردمی اقدام کنند.

 

 

 

 

 

با حضور معاون وزیر ورزش و جوانان؛

سکان ورزش و جوانان خراسان جنوبی به «خسروی» سپرده شد

سکان ورزش و جوانان خراسان جنوبی به «خسروی» سپرده شد

«محمدحسین خسروی» با حضور معاون امور حقوقی وزیر ورزش و جوانان به عنوان سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی معارفه شد.

به گزارش خبرنگار مهر، بنیامین شکوه فر معاون حقوقی، مجلس و هماهنگی امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان شامگاه چهارشنبه در آئین تکریم و معارفه سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: صندوق مسئولیت اجتماعی صنایع و معادن برای حمایت از حوزه ورزش خراسان جنوبی راه‌اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه مشارکت واحدهای تولیدی و صنعتی موجب کمک به تأمین سلامتی مردم و جامعه می‌شود، بیان کرد: در حوزه ورزش و جوانان نیازهایی وجود دارد که بدون حضور خیران و توجه سازمان‌های مردم نهاد کار پیش نمی‌رود.

وی با بیان اینکه در این دولت با اقدام جهادی، اتفاقات خوبی در حوزه ورزش و جوانان رقم خواهد خورد، تصریح کرد: به زودی وزیر ورزش و جوانان به خراسان جنوبی سفر خواهد کرد که با حضور ایشان نسبت به بررسی مشکلات طرح‌ها و افتتاح برخی طرح‌ها و پروژه‌های ورزشی تکمیل شده، اقدام خواهیم کرد.

سکان ورزش و جوانان خراسان جنوبی به «خسروی» سپرده شد

تلاش برای توسعه ورزش استان

محمد حسین خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان هم اظهار کرد: خداوند را شاکرم که یک بار دیگر توفیق خدمتگزاری را به این حقیر عنایت کرد که امیدوارم از این اعتماد سر بلند بر آیم تا ثابت کنم که شایستگی سپردن این مسئولیت را داشته‌ام.

وی خود را سربازی فداکار و سخت‌کوش دانست که در خدمت توسعه استان است که می‌خواهد با بهره‌گیری از حمایت‌های پیشکسوتان و مسئولان سمن‌ها و تجربیاتی که در طول خدمت خود در شهرستان‌ها و اداره کل ورزش و جوانان کسب کرده کشتی ورزش استان را به سرمنزل مقصود برساند.

وی با تاکید بر تعامل و هم افزایی با مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان یادآور شد که همه در پیش من یکسان هستند و هیچ گروهی را بر دیگری ترجیح نمی‌دهم و با اعتقاد بر اصل مشورت معتقد به حفظ کرامت افراد می‌باشم.

خسروی با گرامی داشت یاد عمیدیان و جهانشاه خلیلی دو مدیر کل سابق ورزش و جوانان استان تصریح کرد: به همکاری با مطبوعات و اصحاب رسانه معتقدم و دست همکاری به سوی همه فعالان این حوزه دراز می‌کنم و درصدد کالبد شکافی کارهای گذشته نمی‌باشم.

سکان ورزش و جوانان خراسان جنوبی به «خسروی» سپرده شد

۶۰ درصد اماکن ورزشی خراسان جنوبی فرسوده است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: ۶۰ درصد زیرساخت‌های ورزشی خراسان جنوبی زمان زیادی از احداث آنها می‌گذرد و عملاً فرسوده است، که این موضوع نیازمند توجه ویژه وزارت ورزش و جوانان است.

محمدرضا طالبی گفت: نگاه دولت‌های گذشته به مردم استان بر اساس شایستگی آنها نبوده است لذا در بسیاری از زمینه‌ها خراسان جنوبی دارای ضعف‌هایی است.

وی عنوان کرد: در دولت جهادی آیت الله رئیسی انتظار ما از وزارت ورزش و جوانان این است که توجه ویژه‌تری به خراسان جنوبی داشته باشد چرا که مردم استان لایق خدمات ارزشمندی هستند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گفت: خراسان جنوبی دارای مردمی انقلابی، ولایتمدار و وفادار به نظام است که در صحنه‌های مختلف رتبه‌های اول و دوم را کسب کرده‌اند.

وی اضافه کرد: عزیزی در ۳۳ ماه خدماتی ارائه کرد اما تغییرات مدیریتی طبیعی است و هر مسئولی روزی باید امانتی را که در دست دارد را تحویل دهد و برادری هم که امروز معارفه می‌شود فردی ایثارگر با تجربه و دارای تخصص و توانمندی است.

وی افزود: سرپرست جدید اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی هم فردی ایثارگر، متخصص و با تجربه و از بدنه همین اداره‌کل است که امیدواریم در اجرای مسئولیت خود توفیقات لازم را کسب کند.

سکان ورزش و جوانان خراسان جنوبی به «خسروی» سپرده شد

اختصاص ۸۴۰ میلیارد اعتبار سفر رئیس جمهور به حوزه ورزش و جوانان استان

مدیر کل سابق ورزش و جوانان خراسان جنوبی هم در این جلسه اظهار کرد: یکی از افتخارات ما در این مجموعه تعامل و همدلی است که سبب کسب افتخاراتی در عرصه ملی و بین‌المللی توسط ورزشکاران استان شده است.

به گفته حسن عزیزی که ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ این مسئولیت را برعهده گرفته بود برنامه‌ریزی انجام شده مبتنی بر چشم‌انداز گام دوم انقلاب بود تا سبک ایرانی _ اسلامی در حوزه ورزش و جوانان محقق شود.

وی اضافه کرد: سال گذشته سند سالانه ورزش و جوانان استان به استانداری ارائه شد و در جشنواره شهید رجایی از رتبه ۳۶ سال ۹۸ به رتبه ۲۸ رسیدیم.

سکان ورزش و جوانان خراسان جنوبی به «خسروی» سپرده شد

وی بیان کرد: در این مدت ۹۶ سند جدید مالکیت آماده و تحویل شد و شش مورد گواهی نامه بند (د) اخذ شد.

عزیزی تصریح کرد: ۱۵۰ هزار متر مربع در مدت ۳۳ ماه از پروژه‌های ورزشی تکمیل و به بهره برداری رسید.

وی با بیان اینکه ۲۷ سازمان مردم نهاد شماره شناسه دریافت کردند، عنوان کرد: تعداد سازمان‌های مردم نهاد استان از ۳۵ به ۷۵ مورد افزایش یافت.

وی خواستار آن شد تا مرکز نوآوری و شکوفایی به عنوان مرکز شتاب دهنده در بیرجند، قائنات، فردوس و طبس راه اندازی شود.

عزیزی افزود: در سفر رئیس جمهوری به خراسان جنوبی در مجموع ۸۴ میلیارد تومان اعتبار برای این اداره‌کل مصوب شده است.

 

 

 

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی

برگزاری نمایشگاه بزرگ قرآن کریم در ماه مبارک رمضان/۳

    
برگزاری نمایشگاه بزرگ قرآن کریم در ماه مبارک رمضان
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری نمایشگاه بزرگ قرآن کریم در ماه مبارک رمضان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمود رمضانی ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان، عنوان کرد: برنامه های متنوعی برای این ماه مبارک برنامه ریزی شده که برپایی سیزدهمین دوره از نمایشگاه قرآن کریم از جمله این برنامه ها می باشد.

وی با بیان این که نمایشگاه قرآن کریم ۲۸ فروردین ماه لغایت ۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در محل حسینیه جماران برپا خواهد شد، اضافه کرد: در این نمایشگاه کتب قرآنی با ۳۰ الی ۴۰ درصد تخفیف با ارائه بن نمایشگاهی عرضه می شوند.

رمضانی از برپایی غرفه های کودک و نوجوان، غرفه های هنری، صحافی قرآن و همچنین غرفه های جهاد تبیین و گام دوم انقلاب و پاسخگویی به سوالات و شبهات قرآنی و دینی در این نمایشگاه خبر داد و گفت: جشن روزه اولی ها ویژه دختران نیز در حاشیه نمایشگاه برگزار می شود.

به گفته وی برگزاری کرسی های آزاد اندیشی با حضور اساتید و مربیان موسسات فرهنگی قرآن و عترت، اجرای تئاتر خیابانی و برگزاری شب شعر به مناسبت ماه مبارک رمضان از دیگر برنامه های حاشیه ای نمایشگاه است.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به برگزاری محفل جزءخوانی قرآن کریم با عنوان “طرح نسیم رضوان” همه روزه ساعت ۱۸ در محل مسجد امام حسین (ع) بیرجند، ادامه داد: محفل جزء خوانی ویژه خواهران نیز صبح ها ساعت ۱۰ در مسجد امام حسین (ع) برگزار می شود.

به گفته رمضانی بیان تفسیر قرآن کریم توسط مفسرین استانی از دیگر برنامه های این مسجد در ماه مبارک رمضان است.

وی با بیان این که محفل جزءخوانی قرآن کریم در محل مسجد امام صادق (ع) ساعت ۱۸ و برای خواهران ساعت ۱۰ صبح خواهد بود، اضافه کرد: مکتب نرجس بیرجند نیز همه روزه ساعت ۱۰ صبح میزبان خواهران در محفل جزءخوانی و بیان نکات تفسیری است.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از برپایی محفل انس با قرآن کریم در محل موسسه فرهنگی قرآن و عترت بلد الامین بیرجند و مسجد الحسین جوادیه بیرجند سخن گفت و افزود: مسابقه پیامکی شهر عاشقی نیز هر شب با یک سوال و اهداء کارت هدیه یک میلیون ریالی به دو نفر برگزار می شود.

رمضانی به برگزاری تعزیه خوانی در پارک های بزرگ سطح شهر از جمله پارک آزادگان، توحید، شعبانیه و مهرشهر اشاره کرد و گفت: جشن میلاد باسعادت امام حسن مجتبی (ع) نیز در مساجد محوری شهرستان برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری نشست های تخصصی قرآن کریم با دعوت از اساتید شاخص کشوری و بازدید از موسسات فرهنگی قرآن و عترت از دیگر برنامه های ماه مبارک رمضان است.

شایان ذکر است در شهرستان های استان نیز به همین منوال برنامه های قرآنی در طول ماه مبارک رمضان اجرا خواهند شد.

محمد حسین خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی شد

محمد حسین خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی شد

با حکم وزیر ورزش و جوانان و با حضور دکتر بنیامین شکوه فر معاون حقوقی، مجلس و امور استان های وزارت ورزش و جوانان آیین تودیع مدیرکل و معارفه سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی ، در این آیین از خدمات حسن عزیزی مدیرکل ورزش و جوانان استان تقدیر و محمد حسین خسروی به عنوان سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی منصوب شد. محمد حسین خسروی از همکاران ایثارگر وزارت ورزش و جوانان و سابقه معاونت توسعه منابع و پشتیبانی اداره‌کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی، ریاست ادارات ورزش و جوانان شهرستان های قاینات و بیرجند و مسئول امور ایثارگران را در کارنامه دارد.
نگاهی به آداب و رسوم اهالی روستای شوشود بیرجند:

از شو خوانی تا آموزش قرآن به روش ح جیمی

مردمان روستای شوشود بیرجند هم در ماه مبارک رمضان آیین و روسمات خاص داشتند که برخی از آن ها به واسطه گذشت زمان و پیشرفت ها منسوخ شده اما از پایداری مردم این سرزمین و رنگ و لعاب روزداری در این روستا کاسته نشده است

به گزارش خاورستان آداب و رسوم ماه مبارک رمضان یکی از مباحث مهم فرهنگ مردم است که به واسطه قدمت خود، از قداست ویژه ای برخوردار است این ماه در روستاها از جمله شوشود هم حال و هوای خاصی دارد هر چند که با پیشرفت های روز برخی از آن ها منسوخ شده است اما هنوز هم در ذهن ویاد مردم آن روزها ماندگار است.

حجت الاسلام ابوالقاسم لطفی یکی از روحانیون این روستا در گفتگو با خاورستان به گوشه ای از آداب و روسوم این روستا از توابع شهرستان بیرجند اشاره کرد و گفت: در ماه مبارک رمضان سنت های خاصی داشتیم که هم اکنون به خاطر سیستم های روز تغییر کرده است در زمان قدیم در ماه مبارک رمضان شو خوانی(شب خوانی) می کردند و سه نفر به مناطق مختلف روستا می رفتند که صدا به همه جا برسد چرا که بلندگو نبود

این افراد یک ساعت و نیم قبل از اذان صبح پشت بام قرار می گرفتند و اشعار خاصی را می خواند این قدر آهنگ موزون و خاص و صدای آن ها دلنشین بود که در زمان کودکی همیشه به خانواده می گفتیم که ما را فقط بیدار کنید این شب خوانی را گوش کنیم.

او که بخشی از بیت های این اشعار را در ذهن دارد افزود: ابتدای اشعار این بود که  اقتدا می کنم به بسم الله بعد از آن لااله الا الله از محمد مدد می طلبم کرمی از علی ولی الله و بعد از آن هم می خوانند :

یارب به رسالت رسول ثقلین

یا رب به قضا کننده بدر و حنین

عصیان مرا دو نیم کن در عرفات نیمی به حسن ببخش و نیمی به حسین

یا رب به محمد و علی و زهرا

یا رب به حسین و آل ابا و….

و به ترتیب نام تمام ائمه گفته می شد و در پایان هم گفته می شد وقت آن است که درد نهان را دوا کنی روی نیاز خویش را به سوی خدا کنید بیگانگی بس است زدرگاه کردگار خیزید و رو به خدا از دو جا کنید تا کاسه های دیده نگردیده پر زخاک چشمی به حال بی کسی خویش باز کنید هر چند این روزها این سنت با توجه به سیستم های صوت و امکانات منسوخ شده است

وی با اشاره به این که اذان هم توسط همین افراد گفته می شد افزود: در آن زمان مردم در وعده های افطار و سحر از غذاهای محلی نظیر ماست، کشک محلی و غذاهای سنتی استفاده می کردند.

وی در بین صحبت هایش به این نکته هم اشاره کرد که مردم آن زمان بر اعتقادات خود بسیار راسخ بودند طوری که حتی زمانی که تابستان بود و ماه رمضان هم در آن ماه قرار می گرفت و مردم هم مجبور بودند که به درو بروند افرادی داشتیم که در طول روز از تشنگی بسیار بیهوش می شدند اما روزه خودشان را کامل می گرفتند و الان هم در قید حیات هستند و افراد همین طوری بودند به دنبال گوسفندان بودند و کشاورزی و درو انجام می دادند اما روزه قطع نمی شد الان هم  روزه خواری در روستا خیلی به ندرت و اگر هم بنا به دلایلی نظیر بیماری باشد در خفا است و مردم حساسیت های خاصی نسبت به این موضوع دارند.

به گفته وی در زمان قدیم سه ملا در روستا بودند که دوره های قرآن را برگزار می کردند و مردها می خواندند و الان که مبلغ می رود به سبک جدید دوره های قرآن برگزار می شود در واقع مطلب زمان قدیم دوره های قرآن هم پرشور تر بود چون آموزش قرآن هم داشتند سبک قدیم به این شکل بود که افرادی که خواندن و نوشتن بلد نبودند هم با ح جیمی قرآن را آموزش می دادند آن ها بلد بودند ولی نسل جدید کسی بلد نیست و هنوز افرادی هستند که آن سبک را بلد هستند اما این سبک منسوخ شده چرا که همه مدرسه می روند.

وی اظهار داشت در روزهای ماه مبارک رمضان کار اهالی روستا نظیر کشاورزی محدود تر و بیشتر در عصر که سردتر است انجام می شود مگر زمانی نظیر درو که مردم مجبور باشند و گرنه برای آبیاری بیشتر شب ها و سحرها این کار را انجام می دهند.

او برگزاری نماز جماعت در مساجد روستا را هم در لیست آداب و رسوم این ماه در روستا گنجاند و افزود: پهن شدن سفره های بی ریا و ساده افطاری و سحری هم در این روستا در ماه مبارک رمضان زیبایی های خاصی دارد.

وی اطلاعاتی در مورد شرایط و ویژگی های این روستا هم داد و افزود: روستای شوشود تقریبا در ۳۰ کیلومتری شمال غربی واقع شده است بیش از ۱۵۰ خانوار جمعیت ثابت دارد و دارای خوابگاه دانش آموزی و مدرسه ابتدایی و با توجه به قرارگیری در مسیر سه قلعه و سرایان دارای پمپ بنزین است شغل مردم کشاورزی و دامداری به سبک سنتی است و عده ای در ادارات و شرکت ها مشغول به کار هستند دو مسجد و یک حسینه دارد.

 

انتهای پیام /۱۳۵

 

 

 

 

دعوت فرنگی‌کار خراسان‌جنوبی به اردوی تیم‌ملی /۷

مبین گلکاری فرهنگی‌کار استان خراسان‌جنوبی به نخستین اردوی آمادگی تیم کشتی نوجوانان کشور دعوت شد.

هنرنمایی فرنگی‌کار خراسان‌جنوبی در اردوی تیم‌ملی

به گزارش امروز خراسان جنوبی «مبین گلکاری» متولد ۱۳۸۴ ساکن بیرجند و دانش‌آموز دبیرستان دارالعلوم شهرستان بیرجند تاکنون در مسابقات قهرمانی کشور مقام‌های پنجم و هشتم رقابت‌ها را به خود اختصاص داده است.

وی ۱۲ بار بر سکوی قهرمانی مسابقات کشتی فجر، بین مدارس، انتخابی و باشگاهی خراسان‌جنوبی ایستاده است.

نخستین اردوی آمادگی تیم ملی کشتی فرنگی نوجوانان کشور با شرکت ۴۶ ورزشکار اوزان (۴۵تا ۱۱۰) کیلوگرم برتر کشور در مجموعه ورزشی شهید «حاج قاسم سلیمانی» شهر سیرجان استان کرمان در حال برگزاری است.

 

 

 

کمک‌های مومنانه مرزبانی در بین عشایر و مرزنشینان کم‌بضاعت نوار مرزی نهبندان توزیع شد

 

‌کمک‌های مومنانه مرزبانی در بین عشایر و مرزنشینان کم‌بضاعت نوار مرزی نهبندان توزیع شد

معاون اجتماعی فرماندهی مرزبانی خراسان جنوبی از توزیع کمک‌های مومنانه به همت نیروهای واکنش سریع یگان ۱۲۴ نهبندان در بین عشایر و مرزنشینان کم بضاعت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سرهنگ محمدحسین کیانی در حاشیه توزیع این کمک ها اظهار داشت: در راستای وظیفه ذاتی مرزبانان که استیفای حقوق مرزنشینان است، با همکاری ستاد خیریه لبخند مهدوی بیرجند کمک‌های مومنانه هر یک به ارزش تقریبی ۵ میلیون ریال تهیه شد که به همت نیروهای واکنش سریع یگان ۱۲۴ نهبندان به دست جامعه هدف رسید.

وی به اینکه نهضت کمک های مومنانه و همدلی با عشایر و مرزنشینان محروم و کم بضاعت استان چون دیگر ایام سال در ماه رمضان به صورت ویژه ادامه دارد افزود: در آینده نزدیک نیز به همت ستاد اجرای فرمان حضرت امام خمینی (ره) و گروهای جهادی استان ، ۱۵۰ بسته دیگر از این کمک های مومنانه در بین نیازمندان مرزنشین سراسر مرزهای استان توزیع می شود.

مرزنشینان نوار مرزی نهبندان نیز ضمن قدردانی اظهار کردند: ما در نزدیک ترین نقطه به صفر مرز بدون هیچ دغدغه امنیتی به کشاورزی و دامپروری می پردازیم .

آنان گفتند: عده ای از عزیزان ما که به واسطه بیماری کرونا و شرایط اقتصادی زندگی آنها دچار مشکل شده است توسط مرزبانی شناسایی شده اند و به صورت مستمر بسته های حمایتی و کمک های مومنانه به آنها اهداء می شود که شایسته تقدیر است.

بیش از ۱۲ هزار زوج در خراسان جنوبی وام ازدواج گرفتند/۷

بیش از ۱۲ هزار زوج در خراسان جنوبی وام ازدواج گرفتند

 معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: ۱۲ هزار و ۶۲۴ زوج در این استان سال گذشته وام ازدواج خود را دریافت کردند و ۲ هزار و ۸۳۶ نفر در صف انتظار دریافت تسهیلات هستند.

مهدی قناد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۱۹ هزار و ۴۸۰ نفر در سال ۱۴۰۰ برای دریافت وام ازدواج ثبت‌نام کردند و از این تعداد ۱۵ هزار و ۴۶۰ نفر در استان دارای شرایط دریافت وام بوده‌اند که ۱۲ هزار و ۶۲۴ نفر موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.

وی با اشاره به کل مبلغ تسهیلات اعطایی به زوج‌های خراسان جنوبی در سال گذشته گفت: در این مدت هزار و ۱۵۱ میلیارد و ۴۴۴ میلیون تومان وام ازدواج به متقاضیان استان پرداخت شده است.

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی بیان کرد: ۷۴ درصد زوج‌های متقاضی وام ازدواج در این استان تسهیلات را دریافت کردند و ۲ هزار و ۸۳۶ نفر همچنان در صف انتظار دریافت تسهیلات هستند.

وی افزود: زوج‌های جوان برای ثبت‌نام دریافت وام ازدواج به سایت رسمی بانک مرکزی به نشانی ve.cbi.ir مراجعه کنند.

 

 

 

 

شهردار بیرجند: انتقاد حق مردم است؛ بضاعت‌مان را برای نوروز در بیرجند ارائه کردیم

شهردار بیرجند که مخالفان خود را همانند فرزندان خود دانست گفت: با صداقت بگویم آنچه بضاعت‌مان بود برای نوروز ۱۴۰۱ در بیرجند به کار بستیم.

شهردار بیرجند: بودجه‌های کلان نمادهای نوروزی را حذف کردیم

شهردار بیرجند: بودجه‌های کلان نمادهای نوروزی را حذف کردیم

شهردار بیرجند گفت: بهار سال گدشته ۱۰ ِالمان (نماد) با ۹۹۷ میلیون تومان و امسال ۱۶ نماد با اعتبار ۱۹ میلیون تومان در میادین شهر نصب شد که با این کار بودجه‌های میلیاردی المان‌های نوروزی را حذف کردیم.

مهدی بهترین روز پنجشنبه در نشست خبری افزود: ِالمان‌های نوروزی امسال شامل هفت سازه جدید و ۹ مورد بازسازی شده است.

وی با اشاره به فعالیت شهرداری برای استقبال از بهار ۱۴۰۱ گفت: آنچه روشن است اینکه شروع فرایند استقبال از بهار در خرداد و تیر ماه انجام می‌شود و سپس به مراحل دیگر شامل فراخوان‌ها می‌رسد در حالی که نیمه دوم سال گذشته به عنوان شهردار بیرجند منصوب شدم.

شهردار بیرجند اجرای نوروزخوانی، برگزاری جشن شادی، سفره‌های هفت سین، نورپردازی، نصب پرچم و ریسه، نقاشی دیواری و دیوارنگاری را از دیگر اقدامات برشمرد و افزود: با کمال صداقت به مردم بیرجند اعلام می‌کنم آنچه در بضاعت داشتیم در خدمت مردم به‌کار گرفتیم.

وی اظهار داشت: در برخی موارد از جمله برگزاری جشن‌های نوروزی به دلیل محدودیت‌های کرونایی، برگزاری جشن‌ها اطلاع‌رسانی نشد در حالی که با همین شرایط نیز سالن فرهنگسرای شهر تکمیل می‌شد.

بهترین با بیان اینکه شهردار مخالفان هم هستم گفت: با صداقت بگویم آنچه بضاعت‌مان بود برای نوروز ۱۴۰۱ در بیرجند به‌کار بستیم.

وی ادامه داد: بودجه پیشنهادی شهرداری در سال ۱۴۰۱ به شورای شهر ۴۵۰ میلیارد تومان بود که با ۴۰۰ میلیارد تومان موافقت شده و نسبت به متمم سال قبل ۱۶ درصد افزایش داشته است.

شهردار بیرجند گفت: بودجه شهرداری سال قبل ۲۶۵ میلیارد تومان بود که با متمم به ۳۴۳ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی اظهار داشت: منابع درآمدی شهرداری محدود است در حالی که از بودجه عمرانی پیش‌بینی شده شهرداری ۵۰ میلیارد تومان کسر شد.

بهترین بیان کرد: تعرفه، عوارض، فروش وجوه اموال شهرداری، کمک‌های دولتی و کمک‌های خصوصی از جمله منابع درآمدی شهرداری است که تعرفه و عوارض با ۲۰ تا ۲۵ درصد مصوب شد.

وی گفت: بحث کمک‌های دولتی را تقریبا در بودجه هیچ وقت جدی نمی‌گیریم چون بسیار محدود است، کمک‌های خصوصی هم که بسیار محدود و کم است در نتیجه یکی از مواردی که می‌توان عملیات اجرایی را براساس آن انجام داد تولید زمین است یعنی باید قدرالسهم شهرداری گرفته شود و از این محل برای فروش املاک استفاده کنیم.

شهردار بیرجند تصریح کرد: برای فروش زمین ۱۵۰ میلیارد تومان تعیین کرده بودیم تا از این طریق بتوان پروژه‌های عمرانی را انجام داد اما به دلایل مختلف محقق نشد.

وی افزود: بهسازی و مناسب‌سازی پارک آزادی، مطالعه و احداث پارک جنب موزه دفاع مقدس، بهسازی و زیباسازی آیلند صیاد شیرازی، پارک مهرشهر، اجرای پل برای اتصال اراضی موسوی به مدرس از جمله مهمترین پروژه‌های امسال است.

بهترین گفت: خرید و نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی از اقدامات مهمی است که با توجه به فرسوده بودن ناوگان، ۶۰ میلیارد ریال برای خرید و نوسازی این ناوگان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بهسازی و نوسازی ناوگان آتش‌نشانی که با جان مردم سر و کار دارد از دیگر برنامه‌های مهم است زیرا آتش‌نشانی برای مردم بسیار حیاتی و از اهمیت زیادی برخوردار است که باید ناوگان آن نوسازی شوند.

شهردار بیرجند بیان کرد: اینکه شهردار در گام نخست شهر را در چه شرایطی تحویل گرفت، مهم است لذا زمان به دست گرفتن سکان شهرداری، پروژه‌های عمرانی زیادی متوقف یا پروژه‌های افتتاح شده دارای نواقص بود که باید برطرف می‌کردیم.

وی یکی از پروژه‌های دارای نواقص را فرهنگسرای شهر بیرجند عنوان کرد و گفت: این مجموعه زمان تحویل ۲۳ اشکال فنی و ایمنی داشته و دغدغه ما برطرف کردن مسائل ایمنی بوده است.

بهترین افزود: همان هفته‌های نخست کاری سیل نامه‌ها به سمت شهرداری بیرجند روانه شد و در کمتر از یک ماه مسائل فنی، ایمنی ساختمان تازه ساخت فرهنگسرای شهر را رفع کردیم.

وی گفت: باغ پرندگان، پارک بانوان و شهربازی بوستان کاجستان نیز افتتاح شده بود اما از چهار ماه گذشته و با آغاز به‌کار در شهرداری تاکنون هنوز مشغول کار و رفع نواقص آن هستیم.

شهردار بیرجند عنوان کرد: بوستان‌های انقلاب و نشاط مانند چند پروژه دیگر به ظاهر افتتاح شده بود اما نواقص عمقی داشت که با توجه به منابع و زمان محدود مجبور بودیم پروژه‌ها را اولویت‌بندی کنیم.

وی افزود: بر این اساس ۶ پروژه از جمله سایت پسماند، بوستان طبیعت بند دره، راستگردهای مدرس و پاسداران، بوستان مهرشهر و آیلند ظفر را به عنوان پروژه اولویت‌دار انتخاب کردیم و در مدت این چهار ماه تکمیل شد.

بهترین گفت: پروژه بوستان احمدی روشن در خیابان الهیه پیشرفت خوبی دارد اما به دلیل مشکلات حقوقی با پیمانکار در دوران شهردار قبل، همچنان پیگیر هستیم تا فاز اول آن در مدار عملیات عمرانی قرار گیرد.

وی از بدهی ۸۵ میلیارد تومانی شهرداری بیرجند در دوره قبل خبر داد و افزود: مانده بدهی بازار و پیمانکاران و تملکی ۱۹۵ میلیارد ریال، بدهی بانک‌ها بابت تسهیلات ۲۷۰ میلیارد ریال، بدهی پیمانکاران از محل اعتبارات ۱۸ میلیارد ریال، بدهی به آب و فاضلاب بابت تهاتر آب بهای فضای سبز ۵۹ میلیارد ریال، کمک به کتابخانه‌ها ۱۵ میلیارد ریال و کمک به آموزش و پرورش ۱۸ میلیارد ریال از جمله این بدهی است.

شهردار بیرجند گفت: همچنین سهم شورای شهر ۱۰ میلیارد ریال، بازنشستگان ۱۲ میلیارد ریال، سخت و زیان‌آور بودن کار ۲۷ میلیارد ریال، بدهی به کارشناسان رسمی دادگستری ۳۶۰ میلیون ریال، آسفالت، مطالبه هزینه مصالح مصرفی آسفالت چهار میلیارد ریال، خلع ید ۱۲۰ میلیارد ریال، قلع و قمع ۴۰ میلیارد ریال و اشخاص و ورثه ۷۰ میلیارد ریال است.

وی بیان کرد: شهرداری را در شرایط سختی تحویل گرفتم، ۱۰۸ میلیارد تومان هم تعهدات ایجاده شده در شهرداری است که مجموع بدهی‌ها و این تعهدات کنونی شهرداری بیرجند ۱۹۳ میلیارد تومان است.

بهترین با بیان اینکه طرح تفصیلی بر مبنای جمعیت بازبینی می‌شود افزود: اگر در هر ساختمان یک طبقه اضافه باشد، سرانه افزایش می‌یابد از طرفی شبهه‌ای مبنی بر افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن مطرح است که عوامل مختلفی در آن دخیل هستند.

وی گفت: سال گذشته شاهد افزایش ۶۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی، افزایش حقوق کارگری، هزینه‌های نظام مهندسی و سایر موارد بودیم در حالی که عوارض پروانه ساختمانی در شهرداری ۲۵ درصد است پس در این افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن باید رابطه بین قیمت‌ها را پیدا کنید.

شهردار بیرجند اضافه کرد: میدان میوه و تره‌بار بیرجند یکی از اقدامات بی‌نظیر شهرداری در سال قبل بود به عبارتی انحصار در این بازار شکست و در روز بازار شهرداری ۱۱ غرفه وجود دارد که ۴۹ تن میوه و تره‌بار با قیمت کلی عرضه می‌شود.

وی درباره اراضی پادگان ۰۴ بیرجند گفت: نظر شهرداری همان فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر انتقال پادگان به خارج از شهر است که باید تمامی اراضی تحویل راه و شهرسازی شود و امیدواریم با جابه‌جایی که در مدیریت فرماندهی ارشد ارتش در استان انجام شده این موضوع هرچه زودتر محقق شود.

بهترین با اشاره به پروژه مجتمع هلال بیرجند عنوان کرد: اواخر سال گذشته جلسات خوبی در حوزه معاونت عمرانی استانداری در این خصوص برگزار و مقرر شد شرکت سرمایه‌گذاری هلال واحدها را تحویل شرکت‌ها و متقاضیان بدهد.

وی افزود: همچنین در هیات تطبیق مصوبات هم مصوبه تاسیس پارکینگ هلال دچار مشکل بود که برای حل آن قدم‌های خوبی برداشتیم تا کلاف سردرگم برداشته شود و باید با تغییر لایحه، کارها را انجام دهیم تا مزایده زمین‌ها انجام شود.

 

 

 

یک نفر دیگر قربانی کرونا در خراسان جنوبی/۲

با ثبت یک مورد فوت جدید ناشی از بیماری کرونا در استان مجموع موارد فوت به هزار و ۴۳۷ نفر رسید.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در استان گفت: در شبانه یک نفر دیگر قربانی کرونا در خراسان جنوبیروز گذشته از ۱۴۸ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان ۴۳ بیمار و از ۲۲۳ تست سریع ۶۷ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۳۷۱ تست ملکولی و سریع در استان ۱۱۰ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۴ مورد از بشرویه، ۵۲ مورد از بیرجند، ۱۱ مورد از خوسف، یک مورد از زیرکوه، ۳ مورد از سرایان، ۵ مورد از سربیشه، ۷ مورد از طبس، ۱۰ مورد ازفردوس، ۹ مورد از قاینات و ۸ مورد از نهبندان شناسایی شد و شهرستان درمیان مورد جدیدی گزارش نشد.

به گفته وی در حال حاضر ۴۳ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۳۶ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال عمومی ۲ نفر وخیم گزارش شده است

 

تامین آب شرب؛ اولویت تابستان پیش رو

۴۰۰ روستا با تانکر آبرسانی می شود/

لزوم مدیریت آب شرب در فصل گرما /۳

استاندار خراسان جنوبی: تامین آب شرب مردم در اولویت است

استاندار خراسان جنوبی گفت: تامین آب تابستان و فصل گرما که در این استان پنج ماه است باید در اولویت برنامه‌های دستگاه‌های متولی قرار گیرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی جواد قناعت در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان تاکید کرد: در حال حاضر موضوعی حیاتی‌تر از مدیریت آب شرب استان در فصل گرما نداریم.

وی افزود: انتظار این است که شورای حفاظت منابع آب استان با برگزاری جلسات مستمر و منظم با محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، شرایط را به‌گونه‌ای مدیریت کند که مردم در هیچ جای استان مشکل آب شرب نداشته باشند.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: اگر میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی را مدیریت کنیم نه تنها این منابع با افت و کاهش روبه‌رو نمی شوند بلکه نشست و شکاف در دشت‌ها را هم شاهد نخواهیم بود.

وی گفت: هنوز نتوانسته‌ایم از منابع آب خدادادی مثل باران به‌درستی استفاده کنیم و به دلیل برخوردار نشدن از آب‌های سطحی و آب‌های پشت سدها، همه فشارها بر منابع آب زیرزمینی است.

قناعت ادامه داد: خشکسالی و نبود مدیریت مصرف آب در حوزه‌های مختلف، برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی را سبب شده و متاسفانه همچنان شاهد افزایش تقاضا برای برداشت از منابع آبی هستیم.

وی گفت: با همه این موارد اولویت اصلی ما در سال جاری تامین آب شرب مردم است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه بخش اصلی آب در حوزه‌های کشاورزی و صنعت مصرف می‌شود گفت: میزان آب مصرفی در بخش شرب به نسبت دیگر حوزه‌ها کمتر است.

وی با تشکر از جهاد کشاورزی که استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری را در دستور کار دارد افزود: با کشت محصولات متناسب با اقلیم منطقه و کم‌آب همچنین حذف شیوه‌های سنتی شبکه‌های آبرسانی می‌توانیم منابع آبی را در بخش کشاورزی مدیریت کنیم.

قناعت تصریح کرد: به جهت فرسودگی شبکه‌های آبرسانی استان، بخش عمده هدررفت آب در شبکه اتفاق می‌افتد و حدود یک سوم آب بهداشتی تولیدی از این طریق از دست می‌رود.

وی گفت: برای جبران این موضوع باید برنامه‌ریزی درستی در دستور کار شورای حفاظت از منابع آبی قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: جزو معدود استان‌هایی هستیم که حدود ۴۰۰ روستای ما با تانکر آبرسانی می‌شود و اگر مشکلات آبرسانی به روستاها قبل از این به‌خوبی منعکس نمی‌شده، با رویکرد دولت که بالا رفتن سطح توقعات مردم را سبب شده است، امسال باید برای رفع مشکلات به‌درستی برنامه‌ریزی شود تا برای آب شرب تابستان تبعاتی نداشته باشیم.

وی تامین آب ویلاها، باغ‌سراها و ساخت و سازهای غیرمجاز در روستاها را از معضلات آزار دهنده در استان عنوان کرد و گفت: این معضلات سبب می‌شود در روستاها با مشکلات کمبود یا قطعی آب مواجه باشیم که باید در این زمینه هم اهتمام و توجه صورت گیرد.

قناعت تاکید کرد: مدیریت منابع آبی از حیاتی‌ترین موضوعات کشور است که جنبه استراتژیک و امنیتی پیدا کرده و انتظار این است که به‌صورت ویژه و با نگاه امنیتی دیده شود.

وی با مطلوب خواندن سند سازگاری با کم‌آبی اظهار داشت: تمامی طرح‌ها و پروژه‌ها باید با لحاظ مفاد این سند اجرایی شود.

 

 

 

 

 

پای نهضت گلخانه‌ای همچنان در گِل نبود اعتبارات/۳

مسئولین حوزه کشاورزی خراسان جنوبی عدم اجرای نهضت گلخانه‌ای را در استان، عدم اختصاص اعتبارات لازم می‌دانند.

 

در سال‌های گذشته آن قدر از سفره‌های زیرزمینی آب برداشت کرده ایم که استخوان های زمین ترک برداشته است.

کارشناسان راهکار مقابله با این مشکل را گلخانه داری می‌دانند، اما روند توسعه گلخانه‌ها در کشور و خراسان جنوبی مناسب نبوده است.

این درحالی است که مردم استان از پیامد‌های دو دهه خشکسالی رنج می‌برند و دلخوش به اجرای نهضت گلخانه‌ای هستند.

همچنان معطلیم

یکی از سرمایه گذاران حوزه گلخانه داری در خراسان جنوبی می‌گوید: چند سال پیش متقاضیان زیادی وجود داشتند، اما به دلیل مشکلات اداری و پرداخت نشدن تسهیلات هیچ کدام نتوانستند کاری از پیش ببرند.

او می‌گوید: خودمان هم کار‌های اداری را برای دریافت تسهیلات گلخانه داری پیش بردیم، اما هنوز که هنوز است تسهیلاتی دریافت نکرده ایم.

یکی دیگر از سرمایه گذاران می‌گوید: اعلام شد که زمین‌ها فقط گاز طبیعی ندارند که تا یک ماه آینده مشکلش حل می‌شود، اما حالا بعد از دو سال هنوز اتفاقی نیفتاده است.

او می‌گوید: شهرک‌های گلخانه‌ای نهضت هنوز بیابان‌های خشک و بی آب و علف هستند که فکر نمی‌کنم تا چند سال آینده بهره برداری از آن‌ها صورت گیرد.

روند کند پیشرفت نهضت گلخانه ای

درکی مجری طرح توسعه گلخانه‌های خراسان جنوبی گفت: به طور میانگین هر سال فقط ۳ هکتار به مجموعه گلخانه‌های استان افزوده شده است.

او گفت: دریافت تسهیلات برای متقاضیان تا مراحل پایانی نیز پیشرفت کرده و حتی تشکیل پرونده نیز صورت گرفته است، اما پولی دست افراد را نگرفته است.

سورگی مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی نیز گفت: تنها می‌توان یک مجتمع گلخانه‌ای را در استان دارای همه امکانات بر شمرد.

او گفت: نمی‌توان زمان درستی را برای اجرای کامل نهضت گلخانه‌ای تعیین کرد، اما با تزریق اعتبارات می‌توان گفت ظرف دو سال شهرک‌ها زیرساخت هایشان آماده می‌شود.

 

 

 

نهبندان و رمضان/ از تهیه نان جو برای افطار تا شِخینی

خسروی گفت: شهرستان نهبندان با فرهنگهای متفاوت در نقاط مختلف، مناسبت‌های مذهبی از قوت بیشتری بر خوردار است.

به گزارش خبرنگار خاورستان، ماه مبارک رمضان است و در این ماه با برکت هر شهرستان و استانی آداب و رسوم خاصی دارد. در این گزارش به آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در شهرستان نهبندان میپردازیم.

سعید خسروی معلم بازنشسته و فعال فضای مجازی در شهرستان نهبندان در گفت و گو با خاورستان، اظهار کرد: شهرستان نهبندان با داشتن فرهنگ غنی چند صد ساله از وجود مردمانی با پیشینه بسیار قوی و سرشار از افتخارات بر خوردار است.

وی افزود: در کنار سلحشوری ها و دلاور مردی ها که توانسته است نگاهبانی قوی برای سرحدات شرقی ایران و مرز بیش از یکصد کیلومتری افغانستان باشد در اعتقادات و دیانت نیز سرآمد بوده و می باشد.

این فعال فضای مجازی بیان کرد: در شهرستان نهبندان با فرهنگهای متفاوت در نقاط مختلف، مناسبت‌های مذهبی از قوت بیشتری بر خوردار است.

خسروی عنوان کرد: در شهر نهبندان ماه مبارک رمضان آداب و سنن خاصی دارد همچون سایر نقاط کشور آماده سازی مساجد و بالاخص منازل برای ورود به این ماه ضیافت الله از اولین اقدامات مردم است.

وی اظهار کرد: اما آنچه این آداب را متمایز کرده است رسم و رسومات قدیم که هنوز نیز در مناطقی پا بر جا و خواندنی است، میباشد.

شِخینی

این معلم بازنشسته عنوان کرد: در گذشته برای بیدار کردن مؤمنین در سحر های ماه مبارک توسط یکی از شهروندان بوسیله دهل زدن بیدار باش داده می شد در کنار این کار که معمولا یک یا دو نفر اجرا می کردند آوایی بنام شب خوانی (شِخینی) اجرا می شد که شامل ابیات و نواهای مذهبی بود و از مناره مساجد خوانده می شد.

خسروی افزود:این کار از مساجد گلستان ، عاشوراخانه و محله توسط خادمین و موذنین مساجد انجام میشد.

وی ادامه داد: در حالی که امروزه به جهت امکانات متعدد، بیدار شدن امری ساده در سحر می باشد اما هنوز این امر در مسجد عاشوراخانه شهر توسط آقای علی سوری انجام می شود.

تهیه نان جو

این فعال فضای مجازی گفت: تهیه نان جو که از محصول خود شهر می باشد توسط بعضی خانواده ها انجام می شود و بر این باورند که تناول نان جو در افطار جایگاه مناسبی دارد.

خسروی بیان کرد: برگزاری جلسه تلاوت قرآن جمعی در عصر ها قبل از نماز معرب و عشا از قدیم الایام رسم بوده و هنوز نیز پا بر جاست که روش بسیار مناسبی برای پر شور کردن نماز جماعت است.

وی عنوان کرد: شبهای قدر علاوه بر محوری بودن در تمامی مساجد بر گزار می شود.

این معلم بازنشسته گفت: در هنگام تلاوت دعای جوشن کبیر جلوی هر نفر مقداری تنقلات خرما شکلات و یا نخود قرار دارد که معمولا این اقلام توسط مردم در سینی یا دیس با پارچه های گذاشته شده برای تبرک و دعا برای رفتگان آورده می شود و پس از اعلام خادم و یا بزرگ محل در مسجد فاتحه برایشان خوانده می شود با این عبارتِ “ارواح روح صاحبان خیر فاتحه”.

خسروی بیان کرد: کسانی که در جلسه خواندن جوشن کبیر هستند پس از خواندن هر بند به این تنقلات اشاره کرده یا فوت می کنند به جهت متبرک شدن و یا به سمت خودشان برای سلامتی فوت می کنند.

الوداع خوانی

وی اظهار کرد: خواندن اشعار الوداع در سه شب پایانی ماه رمضان نیز توسط یکی از بزرگان محل انجام می شود که جمع با صدای هماهنگ پاسخ می دهند (الوداع صد الوداع جانم فدای رمضان ).

این فعال فضای مجازی با بیان اینکه برگزاری نماز جماعت صبح در شهر از قدمتی بسیار زیاد بر خوردار است، تصریح کرد: در گذشته پس از پایان نماز و روشن شدن هوا نماز گزاران دور هم می نشستند و به بیان مسائل زندگی و بالاخص کشاورزی می پرداختند .نمونه بارز آن در محله عاشوراخانه مسجد ال رسول بود که محل تجمع بنام سر کوچه (سر کیچه) قرار داشت این محل که تلاقی چند کوچه بود دارای خط و نشانه‌هایی بر روی دیوار برای مشخص شدن زمان بود و بنوعی ساعت دیواری بود برای کشاورزانی که می بایست زمان آبیاری را با استفاده از آفتاب و سایه باید بدانند.

 

 

 

 

 

با کمبود منابع آبی در خراسان جنوبی

تب خشکسالی بالا می رود

بیش از ۲۰ سال است که خراسان جنوبی با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند و امسال هم دغدغه‌هایی برای تأمین آب مردم در فصل گرم سال وجود دارد.

 

بیش از دو دهه است که نبود بارش کافی در خراسان جنوبی امید را در دل کشاورزان خراسان جنوبی خشکانده است.

از طرفی دیگر سایر مردم نیز از بی آبی رنج می‌برند و برخی روستا‌های استان به دلیل کمبود آب با تانکر‌های سیار آبرسانی می‌شوند.

برخی از افراد مصرف بالایی از آب دارند و برخی نیز در روستا‌های دورافتاده چشم انتظار قطره‌ای آب تنها برای آشامیدن هستند.

امیدمان تنها یک تانکر است

یکی از ساکنین روستا‌های خراسان جنوبی می‌گوید: روستای ما آب ندارد و فقط با تانکر آبرسانی می‌شود و می‌توانیم بگوییم امید ما تنها همین تانکری است که به روستا می‌آید.

او می‌گوید: وقتی نزولات جوی کم است نمی‌توان بهتر از این را انتظار داشت و ما هم مجبوریم مصرف آبمان را بسیار پایین بیاوریم تا دچار مشکل و بحران نشویم.

یکی از شهروندان در طبس نیز گفت: بیشتر آب طبس را سد نهرین تأمین می‌کند که اگر آن هم نباشد تأمین آب با مشکل مواجه می‌شود.

او گفت: برخی از مردم در منازل خود نارنج دارند که آب بر است و با همان آب شرب درختان خود را آبیاری می‌کنند که این امر سبب بروز مشکل در باقی نقاط شهر می‌شود.

آب شرب طبس، مهمترین دغدغه در بخش تأمین آب

امامی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در حاشیه جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان گفت: در شهر‌های استان به جز شهرستان طبس که انتظار داریم تا مهر ذخیره آب سد نهرین به اتمام برسد، چالش خاص دیگری نداریم.

او گفت: طرحی برای جبران کمبود در طبس از سوی آب منطقه‌ای پیش بینی شده است که در صورت اجرای آن می‌توان تا حدودی از نگرانی‌ها کاست.

استاندار خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: مهم‌ترین موضوعی که در حال حاضر و برای تابستان امسال وجود دارد، تأمین آب شرب مردم استان است.

او گفت: بیشتر مصارف آب در استان در حوزه کشاورزی و صنایع است و بخش کمی از مصرف را آب شرب تشکیل می‌دهد، ولی باید به فکر چاره برای همه این بخش‌ها بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*