اخبار خراسان جنوبی

 

 

 

«موقعیت مهدی» در شهرها و روستاهای خراسان جنوبی اکران می شود

کریمیان از اکران فیلم سینمایی«موقعیت مهدی» در سینماهای خراسان جنوبی خبر داد و گفت: همچنین این فیلم در قالب سینماسیار و سینمامردم در شهرها و روستاهای فاقد سینما نیز اکران می شود.

«مجید کریمیان» اظهار داشت: فیلم «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر و تهیه کنندگی حبیب‌اله والی‌نژاد فیلمی عاشقانه است که برهه‌هایی از زندگی شهید مهدی باکری تا زمان شهادت را روایت می‌کند.

 

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی ادامه داد: فیلم موقعیت مهدی در جشنواره فیلم فجر امسال در ۱۴ رشته‌ی مختلف در این جشنواره نامزد شده و برندهٔ پنج سیمرغ از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین فیلم اول شد.

 

به گفته وی، این فیلم؛ داستان زندگی فرمانده لشگر عاشورا مهدی باکری را در ۶ پرده، از زمان آشنایی با همسرشان و ازدوجشان تا هنگام شهادت، روایت می‌کند.

 

کریمیان از اکران فیلم سینمایی«موقعیت مهدی» در سینماهای خراسان جنوبی خبر داد و گفت: همچنین این فیلم در قالب سینما سیار و سینمامردم در شهرها و روستاهای فاقد سینما نیز اکران می شود.

 

وی پیش بینی کرد: ۲۰۰ هزار نفر از مردم استان بتوانند به تماشای این فیلم بنشینند.

افتخار آفرینی بانوان کاراته کای خراسان جنوبی در رقابت های کشوری/۷

 

رقابت های کاراته سبک وادوکای به میزبانی مشهد مقدس برگزار شد و تیم کاراته بانوان استان با حضور قدرتمند خود موفق به کسب شش مدال نقره و پنج مدال برنز این رقابت ها شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در این دوره از مسابقات فائزه بسملی، محسنه نیک نام، مائده زحمتی مقدم، ریحانه اشتری، فاطمه زهرا افسرده و ایران یاوری مدال نقره دریافت کردند و مبینا فرهادی، فاطمه صراحتی، فاطمه عبدالهی، فاطمه زهرا قربانی نسب و زهرا فرهادی نیز مدال برنز را بر گردن آویختند.

گفتنی است: مهرناز یاوری مربیگری و افسرده سرپرست تیم کاراته استان را در این رقابتها بر عهده داشتند.

 

 

 

 

وضعیت پروازها خراسان جنوبی مطلوب نیست/۳-۷

 

لغو پروازها مطلوب خراسان جنوبی نیست

 معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه گردشگری یکی از راهبردهای اصلی توسعه و پیشرفت استان است گفت: لغو پروازها مطلوب خراسان جنوبی نیست.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، عیلرضا عباس‌زاده در نشست هماهنگی مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی خدمات سفر خراسان جنوبی اظهار داشت: معرفی ظرفیت‌های گردشگری خراسان جنوبی از جمله مسایلی است که باید به آن بیش از گذشته پرداخته شود تا مسافران و گردشگران با فرهنگ غنی این استان بهتر آشنا شوند.

وی توسعه زیرساخت‌ها را نیاز گردشگری خراسان جنوبی دانست و بیان کرد: در حال حاضر گردشگری در سطح جهان به عنوان یک صنعت و زمینه توسعه مطرح است و توسعه بدون گردشگری در جهان معنا ندارد و از طرفی نباید هیچ یک حوزه‌های توسعه‌ای خراسان جنوبی را از هم جدا ببینیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی معادن، کشاورزی، بادهای ۱۲۰ روز، مرز مشترک، کویر، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و روزهای آفتابی را از جمله ظرفیت‌های و پتانسیل‌های خراسان جنوبی ذکر و بیان کرد: باید این ظرفیت‌ها را به منصه ظهور برسانیم که یکی از راهکارها استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها، معرفی آن در سطح کشور در راستای توسعه صنعت گردشگری است.

عباس‌زاده اظهار داشت: محصولات راهبردی در بخش کشاورزی خراسان جنوبی داریم که در فصل کاشت و برداشت این محصولات می‌تواند ظرفیت مناسبی برای توسعه گردشگری مرزعه در استان باشد.

وی گفت: برگزاری تورهای رسانه‌ای با حضور خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای کشور در استان در دستورکار قرار گیرد چرا که نقش موثری در معرفی ظرفیت‌های خراسان جنوبی به خصوص در بخش گردشگری خواهد داشت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی عنوان کرد: المان‌های نوروزی توسط مجموعه‌های شهرداری‌ها طراحی و نصب می‌شود که باید این المان‌های متناسب با بافت فرهنگی خراسان جنوبی باشد.

وی با تاکید بر اینکه زیرساخت هوایی ما در خراسان جنوبی خیلی ضعیف است و باید تقویت شود، اضافه کرد: توسعه زیرساخت‌ها و تقویت ناوگان حمل و نقل هوایی استان از جمله اولویت‌های استاندار خراسان جنوبی است، لغو شدن پروازها مطلوب خراسان جنوبی نیست.

عباس‌زاده ادامه داد: به دلیل عدم زیرساخت توسعه‌ای در خراسان جنوبی، هزینه‌هایی زیادی را داریم پرداخت می‌کنیم، اگر به دنبال جذب گردشگر هستیم باید زیرساخت‌های توسعه‌ای خراسان جنوبی را تقویت کنیم.

اطلس گردشگری استان دارای پیوست رسانه‌ای باشد

مشاور استاندار و مدیر روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار داشت: در اطلاع‌رسانی ظرفیت‌های استان ضعف‌هایی وجود دارد و همین موضوع باعث شده که نتوانیم سیمای خراسان جنوبی را در سطح کشور به خوبی معرفی کنیم.

محمود مقامی گفت: کمیته اطلاع‌رسانی خدمات سفر با محوریت روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی برای نخستین بار در استان در راستای معرفی هر چه بیشتر ظرفیت‌های خراسان جنوبی برنامه‌ریزی و تشکیل شد.

وی افزود: انتظار ما این است، کمیته اطلاع‌رسانی خدمات سفر به صورت فصلی برگزار شود تا به صورت مستمر برنامه‌های تولید محتوا و موضوعات مربوط به حوزه تبلیغ و اطلاع‌رسانی مورد پایش قرار گیرد و از طرفی در این کمیته طرح‌ها و ایده‌های جدیدی در راستای معرفی ظرفیت‌های استان مطرح و بکار گرفته شود.

مقامی عنوان کرد: در سالیان گذشته اطلس و نقشه جامع حوزه گردشگری خراسان جنوبی در زمینه اطلاع‌رسانی تهیه شده که پیگیر هستیم تا اطلس گردشگری استان دارای پیوست رسانه‌ای باشد.

مشاور استاندار و مدیر روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی گفت: در کمیته اطلاع‌رسانی نیازمند تدوین برنامه‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت هستیم، پایگاه‌های خبری و اطلاع‌رسانی از جمله روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و شبکه های خبری در خراسان جنوبی، آمادگی لازم را برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری و سایر پتانسیل‌های استان دارند.

 

 

بانوی ورزشکار خراسان جنوبی در جمع برترین های ایران /۷

 

سهیلا سلیمانی بانوی ورزشکار استان تیرماه سال جاری، در مسابقات قهرمانی کشور رشته پرتاب دیسک به میزبانی شهر کرد با پرتاب ۳۵/۱۸ موفق به کسب مدال طلا شد و جایگاه نخست را به خود اختصاص داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی همچنین در ارزیابی اسفند ماه فدراسیون دوومیدانی در جمع برترین های جوانان و نوجوانان در سال ۱۴۰۰ قرار گرفت.

 

 

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی:

مشکلات فرودگاه طبس پیگیری و رفع می‌شود

مشکلات فرودگاه طبس پیگیری و رفع می‌شود

بیرجند – ایرنا – معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به موقعیت شهرستان طبس، وسعت و طولانی بودن مسیر دسترسی به سایر شهرستان‌ها و مرکز استان، مشکلات فرودگاه این شهرستان با جذب اعتبارات از محل مدیریت بحران، پیگیری و رفع می‌شود.

علیرضا عباس‌زاده روز دوشنبه در نشست بررسی مشکلات فرودگاه‌های استان افزود: طراحی و اجرای برج مراقبت، تامین روشنایی باند فرودگاه، نصب سامانه رادار در کوه‌های شتری، ایجاد و نگهداری خط انتقال برق و بازگشایی و آسفالت مسیر دسترسی از جمله مسایل مربوط به فرودگاه طبس است.

وی با بیان اینکه طراحی و اجرای برج مراقبت توسط شرکت فرودگاه‌ها انجام می‌شود اظهار داشت: تامین و روشنایی باند فرودگاه نیز اهمیت زیادی دارد که موضوع از طریق اداره کل مدیریت بحران استانداری در حال پیگیری است و از محل اعتبارات مدیریت بحران تامین خواهد شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: پروژه‌های مربوط به فرودگاه طبس با اولویت در دستور کار قرار می‌گیرد، چون در شرایط وقوع حوادث و بحرانی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی بیان کرد: این موارد در حوزه پیشگیری از بحران در دستور کار مدیریت بحران استانداری قرار دارد و تامین روشنایی باند فرودگاه اولویت نخست است.

عباس‌زاده درخصوص نصب سامانه رادار در کوه‌های شتری طبس گفت: در این خصوص اقدامات لازم برای اخذ مجوز توسط اداره کل فرودگاه‌های استان با پدافند هوایی در حال انجام است.

وی ادامه داد: به گفته مدیرکل فرودگاه‌های استان با توجه به بررسی‌های انجام شده رادار این فرودگاه با پدافند هوایی تداخل نداشته و در صورت اخذ مجوز توسط پدافند اجرا خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: ابتدا باید زیرساخت‌های لازم از جمله بازگشایی راه دسترسی و آسفالت مسیر اجرا شود که بنابر اعلام اداره فرودگاه‌های استان در مجموع پنج کیلومتر نیاز به آسفالت دارد.

وی اظهار داشت: برای بازگشایی مسیر و آسفالت آن باید مکاتبه‌ای توسط اداره کل فرودگاه‌ها با سازمان مدیریت بحران یا معاونت عمرانی استانداری انجام تا موضوع به کمیسیون ماده ۲۳ ارجاع و درباره آن تصمیم‌گیری شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: با دستور استاندار در زمینه پیگیری اجرای پروژه تامین روشنایی باند فرودگاه طبس توسط مدیریت بحران استان، مکاتبات لازم با شرکت فرودگاه‌های استان انجام شد.

سید ابوالحسن میرجلیلی افزود: برآورد اولیه اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه توسط اداره کل فرودگاه‌های استان اعلام شد که به سازمان مدیریت بحران ارسال شده است.

وی بیان کرد: برآورد اولیه اعتبار مورد نیاز برای این پروژه با توجه به نوع کابل‌کشی متفاوت آن ۴۰ میلیارد تومان اعلام شده که پیگیر جذب اعتبار هستیم اما اگر رقمی پایین‌تر هم اختصاص یافت بهتر است پروژه توسط اداره کل فرودگاه‌ها آغاز شود.

 

سه اقدام برای فرودگاه طبس در دستور کار است

سه اقدام برای فرودگاه طبس در دستور کار است

بیرجند – ایرنا – مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی گفت: در سفر استاندار خراسان جنوبی به شهرستان طبس سه موضوع طراحی و اجرای باند فرودگاه طبس، تامین روشنایی باند فرودگاه و استقرار سامانه راداری مطرح شد که این موارد در دستور کار قرار گرفته است.

عظیم طهماسبی روز دوشنبه در نشست بررسی مشکلات فرودگاه‌های استان که به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، با اشاره به موقعیت خاص فرودگاه طبس و اهمیت پوشش راداری این فرودگاه گفت: برای استقرار سامانه رادار فرودگاه ابتدا باید زیرساخت‌ها تامین شود و نیاز به همکاری دستگاه‌های مربوطه داریم.

وی افزود: پروژه طراحی و اجرای باند فرودگاه نیز توسط شرکت فرودگاه‌ها و از محل منابع داخلی انجام خواهد شد.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی بیان کرد: تامین روشنایی باند فرودگاه طبس از دیگر موضوعاتی بوده که در سنوات قبل مکاتباتی صورت گرفته و سازمان مدیریت بحران برای تامین اعتبار اعلام آمادگی کرده بود و برآورد اولیه اعتبار نیز اعلام شده است.

وی اظهار داشت: موضوع سوم استقرار سامانه راداری فرودگاه طبس در ارتفاعات کوه شتری برای پوشش شرق کشور است.

طهماسبی گفت: ظرفیت سنسوری (حسگر) در شرق کشور از نظر ورودی ترافیک به ۳۰ درصد رسیده و بین ظرفیت‌ها در سطح کشور متفاوت است.

وی اضافه کرد: با پیگیری‌های انجام شده به دلیل تحریم‌ها تهیه این قطعه با مشکل مواجه است اما سنسور برای پوشش شرق کشور را تهیه کرده‌ایم.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی گفت: یکی از مشکلات کنونی فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم است که از مرکز اعلام شده و اگر زیرساخت‌ها زودتر تامین نشود، سنسور را به محل دیگری منتقل و نصب خواهند کرد.

وی افزود: تا حدودی زیرساخت‌های سایت کوه‌های شتری توسط پدافند هوایی از سال‌های قبل تامین شده و در حال استفاده است اما تداخل فرکانسی مطرح شد که با بررسی‌های صورت گرفته هیچ تداخلی در این خصوص وجود ندارد.

طهماسبی یادآور شد: درخصوص در اختیار قرار دادن اطلاعات رادار فرودگاه با پدافند هوایی هماهنگ شده و اطلاعات ما امنیتی نیست بلکه ایمنی است و هر زمان لازم باشد در اختیار پدافند هوایی قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به موضوع نگهداری مسیر زیرساخت برق در این منطقه گفت: شرکت برق تا پایین کوه، پروژه را برعهده دارد و ایجاد و نگهداری خط انتقال قدرت تا بالای کوه با بهره‌بردار است.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی افزود: برای آسفالت مسیر باقیمانده نیز ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برآورد شده و مرکز اعلام کرده اگر استان همکاری و قیر مورد نیاز را تامین و مسیر را آسفالت کند در نیمه اول سال ۱۴۰۱ سنسور را نصب می‌کنند.

وی بیان کرد: درخواست داریم دستگاه‌های اجرایی مربوطه برای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز این منطقه همکاری کنند تا در سال جاری و در اسرع وقت نسبت به نصب سنسور اقدام شود.

طهماسبی گفت: فرودگاه طبس ۲ پرواز در هفته دارد که قادر به تامین اعتبار برای اجرای پروژه‌های مختلف از جمله تامین روشنایی باند فرودگاه نیست از طرفی با توجه به شرایط کرونا شرکت‌های هواپیمایی در مضیقه قرار گرفته‌ و با کمبود بودجه مواجه‌اند.

عملیات ساخت فرودگاه طبس از سال ۱۳۶۸ آغاز شد و پروازهای فرودگاه ۲ سال پس از افتتاح رسمی و در سال ۱۳۷۴ برقرار شدند.

فرودگاه طبس از ابتدای تاسیس زیر نظر اداره فرودگاه‌های استان خراسان قرار داشت تا اینکه پس از تغییر در تقسمات کشوری، از ابتدای سال ۱۳۸۱ به اداره کل فرودگاه‌های استان یزد منتقل شد. پایان فروردین سال ۱۳۹۲ با انتزاع شهرستان طبس از استان یزد و الحاق این شهرستان به استان خراسان جنوبی، فرودگاه طبس در زیرمجموعه فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی قرار گرفت.

این فرودگاه امکان پذیرش چهار فروند هواپیمای بدنه متوسط و کوچک به‌طور همزمان را دارد و از لحاظ تعداد و تنوع دستگاه‌ها و سامانه‌های هوانوردی و نقش‌آفرینی در هدایت پروازهای عبوری یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های جنوب شرق کشور محسوب می‌شود.

خراسان جنوبی در ۲ شهر بیرجند و طبس فرودگاه فعال دارد.

 

برگزاری مسابقه شطرنج به مناسبت گرامیداشت هفته جوان در قاین/۷

برگزاری مسابقه شطرنج به مناسبت گرامیداشت هفته جوان در قائنات

مسابقه شطرنج به مناسبت گرامیداشت هفته جوان در قائنات برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، ۲۲ اسفند ماه مسابقات شطرنج به مناسبت گرامیداشت هفته جوان با شرکت ۷ تیم از دانش آموزان متوسطه دوم به همت انجمن شطرنج آموزشگاه‌ها با همکاری هیات شطرنج در محل خانه معلم شهرستان قاین برگزار شد. گفتنی است؛ در پایان تیم های دبیرستان فرزانگان به مربیگری معصومه آقایی، شاهد ام ابیها به مربیگری معصومه مصیبت خوان و پژوهش به مربیگری حوا عاقلی به ترتیب در جایگاه اول تا سوم قرار گرفتند و در پایان از برترین ها تجلیل شد.

توسط محققان دانشگاه بیرجند صورت گرفت:

اختراع سیستم ترموفتوولتاییک منحصر بفرد کاتالیزی۳-۷

سیستم ترموفتوولتاییک منحصر بفرد کاتالیزی توسط محققان دانشگاه بیرجند اختراع شد.
اختراع سیستم ترموفتوولتاییک منحصر بفرد کاتالیزی

به گزارش امروز خراسان جنوبی، اختراع حاضر شامل سیستم ترموفتوولتاییک منحصر بفرد کاتالیزی است که می‌تواند با استفاده از انرژی حرارتی اتلافی حاصل از احتراق سوخت‌های فسیلی توان الکتریکی تولید کرده و همچنین با بازیافت حرارت از هدررفت انرژی جلوگیری نماید. ترموفتوولتاییک احتراقی سیستمی است که می‌تواند به طور مستقیم پرتوهای تابیده شده از دیواره‌های گرم محفظه احتراق را با استفاده از سلول‌های فتوولتاییک به انرژی الکتریکی تبدیل کند.
دکتر سید ابوذر فنایی، عضو هیأت علمی گروه آموزشی مکانیک دانشگاه بیرجند گفت: براساس این تکنولوژی یک مشعل گاز خانگی این قابلیت را خواهد داشت که تمام انرژی گرمایی و الکتریکی مورد نیاز منزل مسکونی را تامین نماید. مکانیزم عملکرد این دستگاه به این صورت است که ابتدا در محفظه مرکزی احتراق به صورت پایدار ایجاد شده و حرارت اضافی این احتراق از جداره‌ها به محفظه بعدی که دورتادور محفظه مرکزی قرار دارد منتقل می‌شود. درون این محفظه هوا قرار داشته که خود بخشی از حرارت را برای بهبود فرآیند احتراق در طول محفظه مرکزی به ابتدای محفظه منتقل و بخش قابل توجهی از حرارت به صورت تشعشعشی از جداره محفظه احتراق به جداره خارجی محفظه گردش حرارتی منتقل می‌شود. در بیرون جداره های خارجی محفظه گردش حرارتی ساطع کننده‌های تشعشعی قرار دارند که حرارت دریافت شده را به سمت سلول‌های ترموفتوولتائیک نصب شده در جداره بعدی تابانده و سلول‌ها توان الکتریکی تولید می‌کنند.
وی با تأکید بر اینکه اختراع حاضر می‌تواند برای سایر سوخت‌های فسیلی و نیز منابع گرم غیر احتراقی صنایع بازتعریف و طراحی گردد. عملکرد بی صدا و عدم استفاده از قطعات متحرک ، بهینه سازی موثر در مصرف برق و گاز برای تمامی مصارف و کاربری در صنایع حرارتی کشور، کاهش تولید گازهای گلخانه ای با توجه به بازیافت حرارتی مناسب و امکان کاهش مصرف سوخت تجهیزات حرارتی از جمله مهمترین مزایای این ثبت اختراع می باشد.
وی اعلام کرد: این پرژه تحقیقاتی در ابتدا به عنوان پایان نامه دوره کارشناسی ارشد آغاز گردید توسط یک گروه تحقیقاتی داخلی-بین المللی به سرپرستی دکتر سید ابوذر فنایی، در دو واحد صنعتی در حال برآورد جهت پیاده سازی می‌باشد. دستگاه ترموفتوولتاییک احتراقی جهت بازیافت حرارتی و تولید توان الکتریکی به شماره ۱۰۵۴۱۴ در تاریخ ۲۴ مهر ۱۴۰۰ در سازمان ثبت اسناد کشور ثبت اختراع شد.

 

خوزستانی دیگر در راه است۳-۷

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: کیفیت هوای چهار شهرستان این استان برای همه گروه‌ها در وضعیت بسیار ناسالم و ناسالم قرار گرفت و توصیه می‌شود افراد مبتلا به بیماری آسم، سالمندان و کودکان از منزل خارج نشوند.

اسدالله حاتمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در خراسان جنوبی با یک نوع از آلودگی هوا سر و کار داریم که امروزه به عنوان بدترین نوع آلودگی شناخته شده و آن گرد و غبار است؛ نوع آلودگی ذرات معلق با قطر زیر ۲.۵ میکرون است که این ذرات معلق به راحتی جذب می‌شوند و بدن انسان مکانیزمی برای مقابله با این نوع آلودگی ندارد.

وی با بیان اینکه آلودگی هوای خراسان جنوبی با گرد و غبار و ذرات معلق قابل پیش بینی بود و نسبت به سال گذشته در حوزه تعداد روزها و شدت، افزایش هم خواهیم داشت، تصریح کرد: با توجه به خشکسالی و کم بارشی امسال پیش بینی می‌شود تعداد روزهای ناسالم و کم کیفیت هوا نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد؛ همانگونه که در پنج ماه گذشته افزایش داشته است.

حاتمی بیان کرد: میزان غلظت ذرات معلق در برخی ساعات ظهر روز شنبه تا ظهر روز یکشنبه در شهرستان‌های بیرجند،  سرایان و زیرکوه به پنج برابر حد مجاز رسیده است؛ کیفیت هوا در ۲۴ ساعته مختوم به ساعت ۱۱ روز گذشته در سرایان بسیار ناسالم  و در بیرجند، حاجی آباد زیرکوه و نهبندان ناسالم برای گروه‌های حساس اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه کیفیت هوای چهار شهرستان این استان برای همه گروه‌ها در وضعیت بسیار ناسالم و ناسالم قرار گرفت و افراد مبتلا به بیماری آسم، سالمندان و کودکان از منزل خارج نشوند، تصریح کرد: میزان غلظت ذرات معلق در برخی ساعات در ۲۴ ساعت گذشته در شهرستان‌های بیرجند، سرایان و زیرکوه به پنج برابر حد مجاز رسید.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: مردم در این شهرستان‌ها به‌ویژه افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی نظیر آسم، سالمندان و کودکان از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل اجتناب کنند، سایرین نیز در صورت ضرورت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک از منزل خارج شوند و فعالیت‌های طولانی و سنگین خارج از منزل را حتی‌المقدور کاهش دهند.

وی اظهار کرد: اگر شاخص پایش آلودگی بین صفر تا ۵۰ باشد، آن محدوده پاک است، شاخص بین ۵۱ تا ۱۰۰ محدوده سالم و قابل قبول را نشان می‌دهد و از ۱۰۱ تا ۱۵۰ محدوده ناسالم را شامل می‌شود که برای گروه‌های حساس در این محدوده قرار گرفتن ضرر دارد؛ همچنین محدوده بین ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و از ۳۰۰ به بالا نشان‌دهنده محدوده خطرناک است.

حاتمی یادآور شد: مسئله مهم مسئله مراقبت و پیشگیری است چراکه بخش‌های زیادی از کانون‌های فرسایش ما هنوز فعال نیستند و هرچقدر بیشتر فعال شوند تعداد روزهای آلوده و شدت غبار موجود در هوا افزایش خواهد یافت.

 

 

 

اردوی راهیان نور در صحرای طبس/۲

۱۰۰ نفر از دانش آموزان مقطع دهم (متوسطه اول) به صحرای طبس اعزام شدند.

دانش‌آموزان در این اردوی یک روزه  با شنیدن خاطرات یکی از راویان حادثه بااردوی راهیان نور در صحرای طبس زوایای شکست آمریکا در صحرای طبس آشنا خواهند شد.

هزار و  ۹۲۰ دانش آموز در بستر فضای مجازی در برنامه راهیان نور شرکت داشته اند.

 

 

 

 

خدمت رسانی ۳۲۰۰جهادگر در نوروز ۱۴۰۱

در نوروز ۱۴۰۱ حدود ۳۲۰۰جهادگر در مناطق مختلف خراسان جنوبی خدمت رسانی خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی،  مسئول بسیج سازندگی استان صبح امروز در نشست خبری در جمعخدمت رسانی ۲۵۰۰ جهادگر در نوروز ۱۴۰۱ اصحاب رسانه گفت: در نوروز ۱۴۰۱ بیش از ۷۲۰جهادگر غیر بومی و دو هزار و ۵۰۰ جهادگر بومی در پنج شهرستان استان فعالیت خواهند کرد.

هنری افزود: در ایام نوروز از طریق سازمان بسیج سازندگی کشور پنج قرارگاه ملی جهادی مشخص شده که در استان‌های محروم حضور دارند که یکی از این قرارگاه‌ها، قرارگاه یونس در خراسان جنوبی و در شهرستان زیرکوه خواهد بود.

وی گفت: در مجموع ۱۸۰ گروه جهادی فعالیت خواهند داشت که از این تعداد حدود ۱۲ گروه جهادی مهمان هستند که در مجموع تاکنون سه هزار و ۲۰۰ جهادگر اعلام آمادگی کرده اند.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی افزود: گروه‌های جهادی از ۲۶ اسفند تا ۱۳فروردین ۱۴۰۱ در زمینه‌های مختلف عمرانی، اشتغال، کمک به مسکن محرومان، پزشکی، دامپزشکی فرهنگی، آموزشی و کمک‌های مومنانه فعالیت خواهند کرد که ۷ گروه تخصصی پزشکی و یک گروه دامپزشکی و ۱۳ گروه هم در حوزه آموزشی خواهند بود.

به گفته هنری ۵۰ طرح در حوزه مسکن و بهسازی خانه محرومان و ۴۰ طرح در زمینه کشاورزی و مابقی طرح ها در زمینه فرهنگی، آموزشی و اشتغال در این اردو‌های جهادی اجرایی خواهد شد.

از ابتدای سال تاکنون دو هزار و ۶۶۰ اردوی جهادی در سطح استان برگزار شده است که ۲۸ هزار و ۹۰۰ نفر در این اردوها شرکت کرده اند.

مدیر درمان سابق تامین اجتماعی خراسان‌جنوبی خبرداد؛

خراسان جنوبی در رتبه اول زیرساخت های درمانی تامین اجتماعی/۲-۳

خراسان جنوبی در رتبه اول زیرساخت های درمانی تامین اجتماعی

مدیر درمان سابق تامین اجتماعی خراسان‌جنوبی گفت: این استان رتبه اول زیرساخت های درمانی تامین اجتماعی را با توجه به جمعیت دارد.

 فرزاد فیروزی در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل و مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اظهار کرد: کمتر اتفاق می‌افتد که مدیری پروژه‌ای را کلنگ زنی و خود آن را افتتاح کند.

وی بیان کرد: یک کلینیک با هشت نیرو و یک دستگاه نوار قلب که هر لحظه احتمال خراب شدن آن می‌رفت تنها امکانات موجود در استان در خصوص امکانات درمانی تأمین اجتماعی در سالی بود که این مسئولیت را بر عهده گرفتم.

وی اضافه کرد: امروز به ۱۴ هزار خدمت در استان و میزان بستری به پنج میلیون رسیده است.

به گفته وی پروژه بیمارستان شهید رحیمی بودجه مصوب دارد و اقدام برای احداث سالن آمفی‌تئاتر در سایت اداری از اقدامات در حال انجام است.

وی تصریح کرد: برای ساخت مرکز درمانی در شمال شهر و در قاین مشکل واگذاری زمین داریم که با همکاری استانداری باید مرتفع شود.

 

 

 

 

۱۳ هزار تصادف امسال در خراسان جنوبی روی داد

۱۳ هزار تصادف امسال در خراسان جنوبی روی داد

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: امسال ۱۳ هزار فقره تصادف در محورهای درون شهری و برون شهری استان روی داده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد رشد داشته است.

سردار ناصر فرشید روز دوشنبه در نشست خبری با موضوع تشریح اقدامات پلیس در سال ۱۴۰۰، تمهیدات پلیس در چهارشنبه آخر سال و تعطیلات نوروز اظهار داشت: متاسفانه ۲۵۰ نفر در این تصادفات فوت کردند و چهار هزار و ۸۰۰ نفر مجروح شدند که تعداد فوتی‌ها ۱۶ درصد و تعداد مجروحان حوادث ترافیکی استان ۱۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد دارد.

وی افزود: ۷۰ درصد تصادفات خراسان جنوبی در معابر درون شهری و ۳۰ درصد در معابر برون شهری استان رخ داده اما ۹۰ درصد فوتی‌ها در محورهای مواصلاتی استان به وقوع پیوسته است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۱۶ هزار اعمال قانون خودروهای متخلف و توقیف پنج هزار و ۱۰۰ خودرو نیز انجام شده است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۸۷ تن انواع مواد مخدر در استان خراسان جنوبی کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته است.

سردار فرشید گفت: در این مدت ۱۲۰ باند مواد مخدر در استان متلاشی شد و ۹ هزار نفر دستگیری قاچاقچیان و خرده‌فروشان را داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته دستگیری قاچاقچیان ۱۴ درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۸۲۷ هزار لیتر سوخت قاچاق نیز کشف شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۰ درصد رشد دارد.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه انواع سرقت از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد افزایش داشته است افزود: با تلاش شبانه‌روزی و هوشمندی ماموران پلیس ۷۵ درصد سرقت‌ها در این استان کشف شده است.

وی عنوان کرد: ۸۸ درصد سرقت‌های استان در شهرستان‌های بیرجند، طبس، قاینات، درمیان و فردوس به وقوع پیوسته است و از ابتدای امسال سه هزار و ۸۰۰ سارق در استان دستگیر شدند که نسبت به سال قبل دستگیری سارقان رشد ۲۸ درصدی را نشان می‌دهد.

سردار فرشید با اشاره به اینکه برخورد با کالای قاچاق توسط پلیس امنیت اقتصادی و پلیس آگاهی با جدیت دنبال می‌شود گفت: از ابتدای امسال بیش از ۵۷۷ میلیارد ریال ارزش ریالی کالای قاچاق کشف شده در استان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: همچنین در این زمینه سه هزار و ۲۰۰ متهم دستگیر و هزار دستگاه خودرو توقیف شده است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: در مجموع امسال ۲۸ هزار نفر در زمینه جرایم مختلف در خراسان جنوبی دستگیر شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴ درصد رشد داشته است.

وی افزود: همچنین در حوزه خدماتی ۱۷ ‌هزار  و ۸۰۰ فقره گواهینامه صادر، ۲ هزار و ۸۰۰ مورد تعویض و برای هزار نفر هم گواهینامه المثنی صادر شده است.

سردار فرشید گفت: از ابتدای سال جاری ۳۴۱ هزار تماس فوریتی با سامانه ۱۱۰ داشتیم که ۳۶ درصد تماس‌ها عملیاتی شده و ۳۹ درصد نیاز به ارشاد و راهنمایی داشته است.

وی بیان کرد: با سامانه ۱۹۷ نیز ۱۶ هزار و ۵۰۰ هزار تماس برقرار شده که ۳۰ درصد تقدیر از پلیس، ۶ درصد پیشنهاد، ۱۶ درصد انتقاد و ۴۸ درصد منجر به راهنمایی شده است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از وجود ۲۰ واحد مددکاری و مرکز مشاوره در کلانتری‌های این استان خبر داد و گفت: این واحدها به‌صورت تخصصی تلاش می‌کنند پرونده‌ها به صلح و سازش برسد و در این راستا از ابتدای امسال ۱۱ هزار و ۵۰۰ پرونده به واحدهای مددکاری تحویل که ۸۶ درصد منجر به مصالحه شده است.

وی اظهار داشت: در حوزه خدمات وظیفه عمومی نیز هزار و ۷۰۰ پرونده معافیت تشکیل، چهار هزار و ۷۰۰ نفر به خدمت سربازی اعزام‌ شده و بیش از هشت هزار و ۳۰۰ مشمول غایب را احضار کردیم که احضار مشمولان غایب رشد ۷۲ درصدی دارد.

سردار فرشید به افزایش ۱۲ درصدی جرایم سایبری از ابتدای امسال اشاره کرد و افزود: در این مدت ۵۲ درصد جرایم کلاهبرداری رایانه‌ای، ۱۸ درصد برداشت اینترنتی غیرمجاز و ۱۰ درصد هتک حیثیت و نشر اکاذیب بوه است.

وی گفت: در سال جاری جرایم مالی فضای مجازی به ارزش ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده که ۱۲۷ درصد رشد داشته است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه با متخلفان چهارشنبه آخر سال با جدیت برخورد می‌شود افزود: تاکنون ۱۰ هزار و ۶۰۰ عدد انواع مواد محترقه را ماموران پلیس کشف کردند که امیدواریم چهارشنبه‌سوری تبدیل به چهارشنبه‌سوزی نشود.

وی تصریح کرد: افرادی که نظم و امنیت شهر را به هم بزنند بازداشت ‌می‌شوند و خودروهای ارتکاب جرم برابر قوانین تا آخر تعطیلات نوروزی توقیف خواهد بود.

سردار فرشید گفت: والدین مراقبت فرزندان خود باشند و بر اعمال و رفتار آنان نظارت داشته باشند تا در روزهای پایان سال و آستانه سال نو شاهد حوادث تلخ نباشیم.

 

 

 

امام جمعه بیرجند: نماز جمعه از مصادیق بارز تبیین است/۳

امام جمعه بیرجند: نماز جمعه از مصادیق بارز تبیین است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: جهاد اصلی امروز جهاد تبیین است و نماز جمعه از مصادیق بارز تبیین محسوب می‌شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز دوشنبه در دیدار اعضای ستاد نماز جمعه بیرجند ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان گفت: در دعای هفته عبارتی دارد که می‌گوید خدایا انرژی مرا در رضای خود به‌کار بگیر و این دعا در مورد شما اجابت شده است.

وی با تاکید بر اینکه توجه بر اصل نماز جمعه باید مدنظر باشد افزود: امر موکد رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان کارشناس دین که از تبیین تعبیر به جهاد فرمودند و بر آن خیلی نیز تاکید دارند برای این است که مصاف با دشمن فقط دفاع نظامی نیست، جنگ نظامی مقدمه‌ای برای تصرف آب و خاک است و بعد از سلطه، هجوم و تغییر فرهنگ رخ می‌دهد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: نماز جمعه از مصادیق بارز تبیین است که در کمک به افکار، اندیشه و اخلاق عمومی کاربردی است و خدای حکیم موضوعی را تشریع کرده که ۱۴۰۰ سال از این طرح تشریعی خدا می‌گذرد و همان نماز جمعه است.

وی گفت: نماز جمعه همواره در جمعیت‌های کوچک کارساز بوده و امروز در عصر انفجار اطلاعات که با تغییرات عظیم است هنوز نماز جمعه خنثی‌کننده هجوم‌های دشمن است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی افزود: گاهی کارشکنی‌هایی صورت می‌گیرد که نقص به افراد بر می‌گردد نه نماز جمعه لذا دشمن که بسیار کارشناسی می‌کند از همان اوایل انقلاب اسلامی نمازهای جمعه را مورد ترور قرار داد و از بهترین‌های انقلاب اسلامی را شهید کرد، این علامتی است که نشان می‌دهد دشمن از نماز جمعه عصبانی است.

وی خاطرنشان کرد: مردم در هر لحظه به دنبال کسب روزی هستند و در این بین فریضه را هم انجام می‌دهند اما نمی‌شود از همه مردم توقع داشت انواع و اقسام مسائل پیچیده سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را بفهمند لذا خدا به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده مردم هفته‌ای یکبار دور هم جمع شوند تا از مسائل اجتماعی آگاه شوند.

امام جمعه بیرجند گفت: عمل برخی افراد همراه با نقص است زیرا به این دلیل که مکتب اهل بیت (ع) بیش از ۱۴۰۰ سال در انزوا بوده برای همین کارهای امروز همراه با آزمون و خطاست اما این تشریع بسیار قوی است که یک معجزه است، آن نمازی که پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) خوانده و به سلسله مراتب با نظر ولی اعظم الهی انجام شود، فلسفه اقامه نماز جمعه است.

وی ادامه داد: اما اگر طاغوت حاکم باشد درست بالعکس می‌شود، مثلا یزید اگر بخواهد نماز جمعه بخواند هرگز نمی‌تواند رشد علم و ایمان باشد و در سال‌های اخیر در این افتضاحاتی که در عربستان سعودی بوده، همه چیز را حراج کرده‌اند و این اعدام‌هایی که در عربستان می‌شود به این دلیل است که هر کسی از چارچوب برنامه‌های استکبار جهانی خارج می‌شود را می‌کشند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی گفت: آنچه اتفاق افتاده در این کشور مستقل باید قدر دانست و درست است که گاهی ناهمگونی و اندیشه‌های متفاوت است اما اصل قضیه در ایران دارای ثبات است و زمانی به تکامل خواهد رسید که همه به محکمات دین و آیین و اهل بیت روی آورند و از آمریکا و انگلیس‌پرستی خارج تا موحد شویم.

وی تصریح کرد: تنها کسانی در مسیر الی الله راست می‌گویند که همانطور در کلمه طیبه لااله الا الله اول نفی است بعد ایمان به خدا، وقتی است که ظالم و ستمگر و بیگانه را خارج کند و از آن پیروی نکند که خود جهاد کبیر است؛ تفاوت مهم مکتب اهل بیت نیز همین است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: باید در نماز جمعه تضارب افکار، نقد و پیشنهاد باشد، ظرفیت نماز جمعه در کتب اهل بیت خیلی بالاتر از این است اما چون مکتب شیعه در انزوا بوده به این شکل صورت گرفته است.

 

 

 

 

۱۸۰ گروه جهادی نوروز ۱۴۰۱ در خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند/

۱۸۰ گروه جهادی نوروز ۱۴۰۱ در خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند

 مسوول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: ۱۸۰ گروه جهادی در قالب سه هزار و ۲۰۰ جهادگر در نوروز ۱۴۰۱ فعال هستند و در نقاط مختلف این استان خدمات‌رسانی خواهند کرد.

مهدی هنری روز دوشنبه در نشست خبری قرارگاه جهادی نوروز ۱۴۰۱ افزود: از مجموع گروه‌های جهادی، ۱۲ گروه در استان خراسان جنوبی میهمان هستند که در مناطق محروم چهار شهرستان مرزی حضور و فعالی خواهند داشت.

وی بیان کرد: فعالیت گروه‌های جهادی از ۲۶ اسفند ماه آغاز می‌شود و تا ۱۳ فروردین ادامه دارد.

مسوول سازمان بسیج سازندگی سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی با اشاره به برنامه کاشت ۶۰ هزار نهال مثمر در استان گفت: علاوه بر این گروه‌های جهادی در زمینه‌های عمرانی، فرهنگی، پزشکی، فنی و کمک مومنانه نیز خدمات‌رسانی می‌کنند.

وی با بیان اینکه گروه‌های جهادی در تمامی شهرستان‌ها حضور می‌یابند افزود: حدود ۶۰ گروه جهادی در حوزه عمرانی و مابقی در حوزه اشتغال، فرهنگی، دامپزشکی، فنی، مهارتی و کمک مومنانه فعالیت خواهند کرد.

هنری گفت: ۱۱۲ پروژه عمرانی نیمه‌تمام از جمله ۵۰ پروژه مسکن محرومان، ۴۰ پروژه در زمینه آب و مابقی در زمینه فرهنگی و اشتغال پیش‌بینی شده که با همکاری گروه‌های جهادی به اتمام برسد.

وی بیان کرد: برای حمایت از گروه‌های جهادی در تمامی شهرستان‌ها جلسات پشتیبانی برگزار شده است.

مسوول بسیج سازندگی خراسان جنوبی به ثبت اطلاعات گروه‌های جهادی در سامانه اطلس اشاره کرد و افزود: هزار و ۹۳۳ گروه جهادی خراسان جنوبی در سامانه اطلس ثبت شدند که ۹۶۰ گروه جهادی محله‌محور و ۸۹۵ گروه جهادی جغرافیامحور هستند.

وی تصریح کرد: ۱۲۰ گروه جهادی تخصصی، فنی، مهارتی، پزشکی، دامپزشکی، حقوقی و سایر حوزه‌ها در استان خراسان جنوبی فعال هستند که روز به روز به تعداد این گروه‌ها افزوده می‌شود.

هنری گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲ هزار و ۶۶۰ اردوی جهادی با حضور ۲۸ هزار و ۹۰۰ جهادگر در این استان برگزار و بیش از ۱۱۵ میلیارد ریال خدمت به مناطق محروم ارائه شده است.

وی با بیان اینکه سیاستگذاری، هدایت و طرح‌ریزی گروه های جهادی را شورای جهادی انجام می‌دهد ادامه داد: هماهنگی گروه‌های جهادی در اجرای برنامه‌ها برعهده قرارگاه جهادی است.

مسوول سازمان بسیج سازندگی سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی یادآور شد: هر شهرستان یک قرارگاه جهادی و هر چند شهرستان با هم یک پهنه جهادی را تشکیل می‌دهند.

وی از تشکیل پنج قرارگاه ملی جهادی برای ایام نوروز در کشور خبر داد و گفت: قرارگاه جهادی ملی «یونس» در خراسان جنوبی و با محوریت شهرستان مرزی زیرکوه تشکیل می‌شود.

هنری اظهار داشت: با توجه به تشکیل قرارگاه ملی، حمایت‌ها متمرکز خواهد بود و از ظرفیت بنیاد علوی و بنیاد مستضعفان نیز برای حمایت از گروه‌های جهادی استفاده خواهد شد.

وی از تشکیل کارگروه پشتیبانی از گروه‌های جهادی به ریاست استاندار تا پایان هفته جاری خبر داد و گفت: توزیع محوری بسته‌های معیشتی و رزمایش کمک مومنانه نیز ۲۸ اسفند برگزار می‌شود.

مسوول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: معاون اول رییس جمهور نیز در زمینه حمایت از گروه‌های جهادی نامه‌ای به استان‌ها ابلاغ کرده است.

وی بیان کرد: همچنین کمک به مردم مظلوم یمن اطلاع‌رسانی شده و مردم می‌توانند کمک‌های خود را به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۵۸۷۹۱ و شماره شبا ۸۰۰۱۱۷۰۰۰۰۰۰۰۱۱۰۲۱۲۷۷۵۰۰۱ واریز کنند.

 

 

 

توسعه اینترنت پرسرعت در روستای اوجان /۲

به منظور توسعه ارتباطات در روستاها، با نصب تجهیزات جدید در روستای اوجان از توابع شهرستان بیرجند، اینترنت پرسرعت (خانگی) این روستا توسعه یافت.

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی گفت: علی رغم اینکه توسعه ارتباطات روستایی در تعهدات مخابرات نبوده، مخابرات منطقه در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود و به منظور بهره مندی روستائیان از شبکه ارتباطی نسبت به توسعه اینترنت پرسرعت در روستای اوجان اقدام کرده است.

آذری نصرآباد افزود: با راه اندازی تجهیزات فنی دیتا در روستای اوجان، ساکنان این روستا می‌توانند با شماره گیری سامانه ۲۰۲۰ نسبت به درخواست و ثبت نام اینترنت خانگی (ADSL) اقدام کرده و از اینترنت پرسرعت مخابرات بهره‌مند شوند.

 

 

 

کمک دو میلیارد ریالی خیران خوسفی به نیازمندان/۲

در شب میلاد حضرت علی اکبر(ع) خیران در شهرستان خوسف دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به ایتام و نیازمندان کمک کردند.

این کمک ها در مراسم جشن گلباران نرگس در محل مجتمع فرهنگی و مذهبی ابن حسام جمع آوری شد.

این جشن به صورت سالانه برگزار می شود و امسال نیز بیش از ده برابر سال گذشته به این جشن کمک شده است.

خیران می توانند در چند روز آینده نیز کمک های خود را واریز کنند.

کمک های جمع آوری شده قبل از سال جدید بین نیازمندان و ایتام توزیع خواهد شد.

 

 

 

بارش پراکنده باران در برخی نقاط خراسان جنوبی/۲

برای نواحی شمالی استان بارش باران، رعد و برق و وزش باد لحظه ای و گرد و خاک پیش بینی می شود.

رئیس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی استان گفت: در شبانه روزبارش پراکنده باران در برخی نقاط خراسان جنوبی گذشته در برخی از نقاط شمالی استان بارش باران گزارش شد.

نخعی افزود: ایستگاه کریمو ۹ میلیمتر، فتح آباد و انارستانک ۷ میلیمتر، مهوید و سرند فردوس ۵ میلیمتر، اسلامیه ۴ میلیمتر،   فردوس و باغستان ۳ میلیمتر،   کره ۲ میلیمتر، بیهود، دیهوک، طاهرآباد، معدن قلعه ۱ میلیمتر، عشق آباد، چیروک، دوست آباد، نیگنان و بشرویه نیز بارش‌هایی را گزارش کردند.

وی گفت: با توجه به الگوی نقشه‌های پیش یابی هواشناسی امروز و فردا نیز برای نواحی شمالی استان بارش باران، رعد و برق، در برخی ساعات وزش باد لحظه‌ای و گرد و خاک قابل پیش بینی است.

کارشناس هواشناسی استان افزود: به‌لحاظ دمایی دمای هوا یک تا ۲ درجه کاهش پیدا می‌کند، اما در روز‌های سه شنبه و چهارشنبه هوا گرمتر می‌شود.
نخعی گفت: در پایان هفته کاهش محسوس دمای هوا آغاز می‌شود به طوری که در مناطق سردسیر همچون سربیشه و قائنات وقوع یخبندان دور از انتظار نخواهد بود.

 

 

 

 

افزایش قربانیان کرونا در خراسان جنوبی به ۱۴۱۱ نفر/۲-۳

در شبانه روز گذشته با ثبت دو مورد فوت ناشی از کرونا در خراسان جنوبی آمار قربانیان این بیماری به هزار و ۴۱۱ نفر افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانهافزایش قربانیان کرونا در خراسان جنوبی به 1411 نفر روز گذشته از ۸۶ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان ۲۴ بیمار و از ۲۳۰ تست سریع ۷۴ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۳۱۶ تست ملکولی و سریع در استان ۹۸ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۱۹۴ مورد از بشرویه، ۳۸ مورد از بیرجند، ۲ مورد از خوسف، ۴ مورد از درمیان، ۲ مورد از زیرکوه، ۲ مورد از سرایان، ۳ مورد از سربیشه، ۱۱ مورد از طبس، ۸ مورد ازفردوس، ۸ مورد از قاین و ۱۶ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۴۱ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۳۴ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۱۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که متاسفانه حال عمومی ۳ نفر وخیم گزارش شده است.

 

 

 

 

افزایش ۵۷ درصدی ارزش صادرات امانات پستی از خراسان جنوبی/۳

صادرات امانات پستی در شرایط شیوع کرونا از خراسان جنوبی در ۱۱ ماه گذشته ۵۷ درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیر کل گمرکات استان گفت: در این مدت ۷ هزار و ۶۸ دلار مرسوله پستیافزایش ۵۷ درصدی ارزش صادرات امانات پستی از خراسان جنوبی ازخراسان جنوبی به خارج از کشور ارسال شد.

رحیمی زاده افزود: در این مدت ۱۴۸ فقره اظهارنامه به وزن ۹۳۴ کیلوگرم شامل خشکبار، زعفران، البسه، حوله و سایر کالا‌ها به خارج از کشور پست شد.

به گفته وی صادرات مرسولات پستی در این در مقایسه با مدت پارسال ۵۷ درصد از نظر ارزش و به لحاظ وزنی ۱۲۶ درصد افزایش یافت.

مدیر کل گمرکات استان افزود: همچنین در این مدت ۳۰ فقره اظهارنامه برای واردات امانات پستی به استان صادر شد.

وی کالا‌های وارداتی پستی به استان در این مدت را دوربین دوچشمی، البسه و تلفن برشمرد و گفت: ۱۸۲ کیلوگرم امانات پستی به ارزش ۱۲ هزار و ۸۱۸ دلار صادر شد

رحیمی زاده کشور‌های مقصد و مبدا صادرات و واردات امانات پستی را آلمان، روسیه، امریکا، کانادا و دانمارک اعلام کرد.

 

 

 

 

اتصال ۴۲ نیروگاه کوچک مقیاس به شبکه سراسری برق/۲-۳

از ابتدای سال ۱۴۰۰ تعداد ۴۲ نیروگاه کوچک مقیاس به ظرفیت ۷۷۷ کیلووات در خراسان جنوبی به شبکه سراسری متصل شده است.

 مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت توزیع برق خراسان جنوبی در اتصال ۴۲ نیروگاه کوچک مقیاس به شبکه سراسری برقگفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت:انرژی تولیدی نیروگاه‌های کوچک مقیاس از ابتدای سال ۷ هزارو ۵۹۳ مگاوات ساعت بوده و درآمد حاصل از این میزان انرژی که بالغ بر ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است به مالکان این نیروگاه‌ها پرداخت شده است.

 

پوزشی انرژی تولید شده توسط نیروگاه‌های کوچک مقیاس از ابتدای طرح را ۲۱ هزار ۴۰۰ مگاوات ساعت عنوان کرد و افزود: مجموع ارزش انرژی تولید شده توسط این نیروگاه‌ها مبلغی بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان است.

 

وی گفت: شرکت توزیع نیروی برق استان به نیابت از سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتبا) آمادگی انعقاد قرارداد ۲۰ ساله خرید تضمینی برق برای مشترکانی که علاقه‌مند به نصب این نیروگاه‌ها می‌باشند را دارد.

 

مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت توزیع برق استان به پتانسیل خوب استان در زمینه نیروگاه‌های خورشیدی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سه نیروگاه بزرگ خورشیدی با مجموع ظرفیت ۱۸ مگاوات و ۴۹۳ نیروگاه کوچک مقیاس با مجموع ظرفیت ۵.۱۶۳ مگاوات در استان در حال بهره برداری هستند.

 

پوزشی با تاکید بر این نکته که انرژی تولید شده از نیروگاه‌های خورشیدی می‌تواند در ایام تابستان که کمبود تولید در بخش نیروگاه برقابی محسوس است، به تولید برق استان و کشور کمک کند، افزود: با تولید ۲۱ هزار و ۴۰۰ مگاوات انرژی برق از طریق نیروگاه‌های خورشیدی (دوست دار طبیعت) تاکنون در مصرف ۴.۷ میلیون لیتر آب و همچنین در مصرف ۶.۱ میلیون متر مکعب گاز به عنوان سوخت نیروگاه صرفه جویی شده است.

وی کمک به حفظ محیط زیست را از جمله اهداف مهم اجرای پروژه‌های انرژی‌های تجدید پذیر نظیر نیروگاه‌های خورشیدی دانست و گفت: در این راستا با بهره گیری  از نیروگاه های خورشیدی از تولید و انتشار ۱۳.۸ هزار تن گاز دی اکسید کربن جلوگیری شده است.

 

 

سرپرست سازمان آتش نشانی بیرجند مطرح کرد؛

مزاحمت تلفنی ۷۰ درصدی برای آتش نشانی خراسان جنوبی

مزاحمت تلفنی ۷۰ درصدی برای آتش نشانی خراسان جنوبی

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: در سال جاری ۱۵ هزار و ۳۶ تماس تلفنی مزاحم با آتش نشانی برقرار شده که حدود ۷۱ درصد تماس‌ها را شامل می شود.

به گزارش مهر علی حیاتی ظهر دوشنبه در نشست خبری برای چهارشنبه آخر سال، اظهار کرد: در تماس‌های واقعی برای هر حادثه ممکن است چندین نفر تماس گرفته باشند.

وی بیان کرد: در تماس‌های غیرواقعی بیشتر با کودکان و نوجوانان مواجه هستیم که در خانه تنها هستند و تلفن همراه خانواده در اختیار آنها است و بخشی نیز توسط افرادی با مشکلات جسمی و روحی اتفاق می‌افتد.

به گفته وی برای کاهش این تماس‌ها نیاز به فرهنگ سازی برای کودکان و خانواده‌ها وجود دارد چرا که در همان زمان ممکن است یک نفر در حادثه واقعی نیاز به کمک داشته باشد و پشت خط بماند.

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند در زمینه چهارشنبه آخر سال نیز عنوان کرد: تمام تیم‌ها در آماده‌باش کامل هستند که ۱۰۰ نیرو در ۶ ایستگاه ثابت و ۱۴ تیم سیار آتش نشانی قرار دارند.

حیاتی با بیان اینکه در دو سال اخیر به دلیل کرونا و کاهش مراسم‌ها هیچ گونه خسارت جانی نداشته‌ایم، گفت: امیدواریم در سال جاری نیز با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی شاهد خسارت جانی و مالی نباشیم.

وی خاطر نشان کرد: در چهارشنبه آخر سال سازمان سیما و منظر در تمام پارک‌ها نگهبان قرار داده و سازمان پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری نیز ۴ دستگاه با ۸ نیرو مستقر خواهند داشت.

به گفته وی در طول سال جاری تاکنون یک هزار و ۲۷۳ حادثه و حریق رخ داده که از این تعداد ۴۵۵ مورد حریق بود که بیشترین آمار با ۱۸۳ مورد به واحد مسکونی و ۴۱ مورد تجاری اختصاص دارد.

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند ادامه داد: از این تعداد حادثه و حریق، ۶۴۸ نفر نجات یافته، ۱۳۴ نفر مجروح و ۱۴ مورد فوتی داشته‌ایم.

 

 

 

معاون آتش نشانی بیرجند مطرح کرد؛

نبود استاندارد در ایستگاه‌های سوخت بیرجند/ خطر در مرکز تجاری شهر

 نبود استاندارد در ایستگاه‌های سوخت بیرجند/ خطر در مرکز تجاری شهر

معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: ۱۰۰ درصد ایستگاه‌های سوخت بیرجند فاقد استانداردهای ملی هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد عنایتی ظهر دوشنبه در نشست خبری برای چهارشنبه آخر سال اظهار کرد: یکی از اماکن پرخطر جایگاه‌های سوخت است که در بیرجند استانداردهای ملی را رعایت نکرده و با پیگیری‌های فراوان کاری نتوانسته‌ایم انجام دهیم.

وی تصریح کرد: چک لیستی در زمینه استانداردهای جایگاه سوخت وجود دارد که در بیرجند کمتر از ۵۰ درصد آن رعایت شده است.

به گفته وی با شرکت نفت و اتحادیه جایگاه‌داران سوخت صحبت شده ولی تاکنون هیچ‌گونه اقدامی انجام شده است.

معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند عنوان کرد: از جمله مهمترین نواقص این جایگاه‌‎ها شیب آنها به سمت فاضلاب، نزدیکی به بافت شهری و نزدیکی به انبار کالا است که در صورت تصادف برون ریز یا انحراف خودرو و برخورد با جایگاه مشکلات بسیار شدیدی را ایجاد خواهد کرد.

عنایتی اضافه کرد: تنها کاری که در پیگیری‌های اخیر انجام شده درخواست پلمپ یکی از این جایگاه‌ها بود که به دادستانی ارسال شده و هنوز منتظر رسیدگی هستیم.

وی بیان کرد: یکی دیگر از مکان‌های پرخطر بیرجند، بازار سرپوشیده است که اصناف و صاحبان املاک برای رسیدگی و احصا نواقص و همکاری باید مراجعه کنند که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

به گفته وی بافت تاریخی بیرجند از دیگر معضلات است که نیاز به کار علمی و عملی دارد.

معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند بیان کرد: در حوزه پیشگیری ۸۲۳ ساحتمان پروانه ساخت را با تاییدیه ما در خصوص ایمنی دریافت کرده‌اند که ۲۰۰ ساختمان زیر ۵ سقف و ۲۱۵ ساختمان بالای ۵ سقف بوده‌اند و ۴۰۰ مورد تجاری هستند.

عنایتی اضافه کرد: یکی از مشکلات با مجتمع‌های مسکونی این است که ملزم به دریافت مجوز پایان کار از ما نیستند و ۲۰ مجتمع پرخطر در بیرجند داریم.

وی در زمینه چهارشنبه آخر سال هم گفت: بازدید از واحدهای مخاطره‌آمیز داشته‌ایم که ۷۰ مورد از اصناف که وسایل اشتعال‌زا داشته اطلاع رسانی حضوری و کتبی شده است.

به گفته وی همچنین محل‌های غیرقانونی توقف کامیون‌های حمل سوخت شناسایی شده‌اند که برای چهارشنبه آخر سال ایمن سازی شوند.

معابر کم عرض بیرجند در زمان بروز حوادث دردسرساز است

بیرجند- معاون آموزش سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: یکی از مشکلات آتش‌نشانی در خدمات رسانی معابر کم‌عرض است.

به گزارش خبرنگار مهر؛ حسین میری ظهر دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد: پارک خودروهای شخصی دو طرف معابر کم‌عرض مشکل ساز شده‌اند که محلی برای عبور کامیون‌های آتش‌نشانی باقی نمی‌ماند و نیاز به توجه مردم است.

وی در زمینه اقدامات انجام شده برای چهارشنبه آخر سال عنوان کرد: از مسائل مهم آموزش است که داخل سازمانی و برون سازمانی برگزار شده است.

به گفته وی درون سازمانی و تخصصی ۲۲ هزار و ۸۰ نفر ساعت بود و برون سازمانی برای ادارات، کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها و موارد دیگر ۳ هزار و۳۸۸ نفر ساعت برگزار شد، همچنین برای مدارس در بستر فضای مجازی ۴ هزار و ۲۰۵ نفر بود.

معاون آموزش سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند بیان کرد: در زمینه فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی نیز نصب بنر و تصاویر در سطح شهر از جمله اقدامات بود.

میری از مردم درخواست کرد: در خودرو و منزل خود حداقل یک کپسول دو کیلویی داشته باشند و در صورت نیاز به آموزش می‌توانند به مراکز ما مراجعه کنند.

آماده باش ۱۰۰ نیروی آتش‌نشانی در چهارشنبه آخر سال

بیرجند- معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: ۱۰۰ نفر نیروی آتش‌نشانی در چهارشنبه آخر سال آماده باش کامل و مستقر در محل هستند.

به گزارش خبرنگار مهر؛ مسعود محمدیان ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بیشتر جمعیت در شوکت آباد، دشت علی آباد و ورودی بند دره حضور دارند که تیم‌های آتش‌نشانی مستقر خواهند شد.

وی تصریح کرد: در شوکت آباد ۴ تیم سیار با ۱۳ نیرو و در شمال شهر که شامل بخش‌های مختلف مانند مهرشهر و دیگر موارد ۴ تیم سیار با ۱۰ نیرو مستقر خواهند شد.

به گفته وی ۵ تیم سیار با ۱۲ نیرو در دشت علی آباد حضور خواهند داشت و بند دره نیز معمولاً توسط نیروی انتظامی بسته خواهد بود.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند اعلام کرد: همچنین در ۶ ایستگاه ثابت آتش‌نشانی بیرجند نیز ۳۰ نیرو آماده‌باش خواهند بود.

محمدیان بیان کرد: طبق بررسی‌های علمی در سالیان گذشته بیشترین حوادث برای رده سنی ۱۶ تا ۲۰ سال بود که ۸۱ درصد آن جوانان بودند و ۴۴ درصد حوادث به دلیل استفاده از ترقه و ۴۳ درصد برای نارنجک دست ساز بود.

وی با اشاره به فرهنگ جدید استفاده از بالن آرزوها گفت: این یکی از معضلات است چرا که در محیط شهری باعث آتش سوزی درختان یا ورود به منازل و خودروها شده است و مردم باید توجه داشته باشند.

درگذشت پدر شهید شاه پردلی در خوسف/۲

پدر شهید محمد هادی شاه پردلی در خوسف به فرزند شهیدش پیوست.

مرحوم محمد علی موحد نیا پدر شهید محمد هادی شاه پردلی از شهدای شهرستاندرگذشت پدر شهید شاه پردلی در خوسف خوسف (دهستان قلعه زری روستای بصیران) در سن ۸۹ سالگی و به دلیل کهولت سن دارفانی را وداع گفت.

 

شهید محمد هادی شاهپردلی در سال ۱۳۴۱در روستای بصیران دیده به جهان گشود و در تاریخ بیست و هفتم اردیبهشت ماه ۱۳۶۳ در شهر سنندج در درگیری‌ با اشرار و منافقین بر اثر اصابت ترکش به سر به شهادت رسید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*