اخبار خراسان جنوبی/ آمادگی ایران و افغانستان برای همکاری در حوزه کشاورزی

آئین افتتاحیه اولین همایش ملی مسائل و چالش‌های اجتماعی و فرهنگی خانواده مسلمانِ ایرانی

 

 

پیشرفت طرح بیمارستان شهرستان خوسف رضایت بخش نیست

مدیر کل دیوان محاسبات خراسان جنوبی گفت: پشرفت طرح بیمارستان شهرستان خوسف پس از ۱۰ سال رضایت بخش نیست.

پیشرفت طرح بیمارستان شهرستان خوسف رضایت بخش نیستبه گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی ،  مدیر کل دیوان محاسبات استان گفت: متاسفانه طرح بیمارستان خوسف پس از حدود ۱۰ سال، هنوز ۴۵ درصدی پیشرفت دارد.
جمالی در بازدید از این طرح با بیان اینکه طرح بیمارستان خوسف از اسفند سال ۹۷ با پیمانکار جدید آغاز شده است، گفت: یکی از مشکلات موجود برای تکمیل این طرح، افزایش قیمتهاست، اما پیمانکار هم کم کاری‌هایی داشته است
وی افزود: مقرر شد پیمانکار برای رفع موانع با برنامه ریزی زمانبندی شده، در چهار گام بیمارستان خوسف را تکمیل کند ودر صورت عدم پیشرفت مناسب، با وی برخورد خواهد شد.

 

سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی:
احتمال افزایش قیمت نان در سال ‌آینده

موهبتی درخصوص درخواست نانوایان برای افزایش قیمت نان گفت: افزایش قیمت نان در جلسات کارشناسی بررسی و برای تعیین نرخ آن در سال آینده تصمیم‌گیری خواهد شد اما نباید به سمتی برویم که اولین استان در زمینه گران کردن قیمت نان باشیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «حسین موهبتی»  در کارگروه تنظیم بازار استان اظهار کرد: در راستای ذخیره سازی اقلام تنظیم بازار هیچ مشکلی نداریم و کالاها به وفور در انبارهای موجود است.

 

سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اختصاص سهمیه گوشت و مرغ منجمد بالاتر از میزان موردانتظار به استان برای اسفندماه، گفت: جذب این سهمیه به جهاد کشاورزی واگذاری می شود و نحوه جذب و توزیع در کمیته تخصصی روز شنبه هفته آینده بررسی خواهد شد.

 

موهبتی با بیان اینکه هدف از کارگروه تنظیم بازار جلوگیری از افزایش نامتعارف قیمت است، افزود: در زمینه گوشت قرمز مشکلی نداریم اما در بحث گوشت مرغ منجمد صحبت های اعتراضی از سوی تولیدکنندگان استان مطرح می شود که با توزیع آن مرغ گرم تولیدی استان به فروش نمی رود اما ما هم نمی توانیم چون مرغ تولیدکننده فروش نمی رود پس این سهمیه استان را جذب نکنیم لذا باید سهمیه اقلام اساسی استان را به موقع جذب و توزیع کنیم تا برگشت نکند چون این سهمیه ها همیشگی نیست.

 

وی ادامه داد: مرغ منجمد تنظیم بازار به میزان سهمیه ای که تعیین شده است باید حتما جذب و توزیع شود از طرفی باید ارسال مرغ زنده تولیدکنندگان استان به سیستان و بلوچستان دنبال شود.

 

سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: باید توزیع کالاهای تنظیم بازار به صورت صحیح تا و به درستی به جامعه هدف از طریق ادارات جهاد کشاورزی شهرستان ها و شوراها و دهیاران روستاها اطلاع رسانی شود.

 

موهبتی بر تشدید بازرسی میدانی و گشت های نظارت بازار در ۲۵ روز آینده تأکید کرد و گفت: در هفته‌های منتهی به پایان سال با حضور استاندار از محل سردخانه ذخیره میوه بازدید و دستورات لازم برای توزیع میوه شب عید ارائه خواهد شد.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه ساعت کاری نانوایی‌ها مقداری کمتر شده که باید نظارت ها افزایش یابد، افزود: در ماه جاری کارگروهی با حضور اتحادیه نانوایی‌داران و جهاد کشاورزی تشکیل و مشکلات این قشر از نزدیک شنیده و بررسی شود.

 

سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در خصوص درخواست نانوایان برای افزایش قیمت نان، تصریح کرد: نباید به سمتی برویم که اولین استان در زمینه گران کردن قیمت نان باشیم البته به دنبال این نیستیم نانوایی‌ها دچار ضرر و زیان شوند یا از طریق دیگری هزینه‌ها را جبران کنند بلکه برای اینکه قیمت تمام‌شده نان بیشتر از نرخ آن نباشد، در جلسات کارشناسی موضوع بررسی و برای تعیین نرخ در سال آینده تصمیم‌گیری خواهد شد.

 

موهبتی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی در حوزه کالاهای اساسی به دنبال گسترش توزیع اینترنتی است، عنوان کرد: در این زمینه جهاد کشاورزی و تعاون روستایی استان با یکسری شرکت‌ها قرارداد بسته است اما هنوز به نحو مطلوبی این کار انجام نشده زیرا هدف ما توزیع اینترنتی اقلام اساسی در سراسر استان و شهرستان‌ها است.

 

وی بااشاره به اینکه اکنون توزیع اینترنتی اقلام اساسی در مرکز استان در حال انجام است، گفت: با توسعه توزیع اینترنتی اقلام اساسی در سایر شهرستان ها براساس کد ملی افراد، این اقلام به‌طور مساوی به جامعه هدف عرضه و جلوی بخشی از مسائل و مشکلات گرفته خواهد شد.

 

سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در پایان متذکر شد: در توزیع اینترنتی اقلام اساسی نباید هیچ وجهی درب منزل از شهروندان اخذ شود و در صورت مشاهده تخلف مردم می توانند موضوع را با سامانه ۱۲۴ گزارش دهند.

 

 

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور:

نیمی از امور توانبخشی سازمان بهزیستی بودجه مشخص دارد

نیمی از امور توانبخشی سازمان بهزیستی بودجه مشخص دارد

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: بیش از ۶۰ فعالیت توانبخشی در سازمان بهزیستی ارایه می‌شود که فقط نیمی از این فعالیت‌ها بودجه مشخص دارد.

به گزارش ایرنا اصغر کاظمی روز چهارشنبه در آیین تکریم مدیرکل سابق و معارفه سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: بنابراین حجم فعالیت در بین کارکنان بهزیستی بالاست اما نوع کار در این سازمان مقدس محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: مدیریت با جیب خالی از سخت‌ترین اموری است که در ستاد با حجم کلان با آن روبه‌رو هستیم و در استان‌ها هم مدیران به نوعی دیگر با این مساله درگیر می‌شوند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: این سازمان تنها دستگاه حمایتی است که اعتبارات محدود دارد و حتی میزان تخصیص اعتبارات هم معلوم نیست.

وی افزود: از طرفی سازمان بهزیستی در همه استان‌ها املاکی دارد اما نمی‌توان به آنها دست زد زیرا قوانین موجود محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است.

کاظمی گفت: نگهداری معلولان از امور مقدسی است که گاهی از عهده خانواده‌ها خارج شده اما در مراکز بهزیستی با همه توان و ظرفیت انجام می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم تقویت مشارکت اجتماعی اظهار داشت: انتظار می‌رود سازمان‌ها و نهادهای حمایتی نیز در زمینه تامین اعتبارات مورد نیاز بهزیستی را یاری کنند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به هزینه‌هایی که در مراکز ماده ۱۶ برعهده بهزیستی است افزود: با وجود همه کمبودها و نقص‌ها اما نفس کار در بهزیستی ارزشمند است و باید شبانه‌روز در خدمت مردم باشیم زیرا دولت مردمی از نیروهای خود چنین انتظاری دارد و همواره باید در راستای تکریم مردم و مددجو تلاش کنیم.

وی با تاکید بر لزوم شنیدن حرف مددجویان بهزیستی از سوی مدیران این مجموعه گفت: با هر خط فکری باید به یاد داشته باشیم که برای هر صندلی مدیریتی ده‌ها شهید تقدیم انقلاب و نظام شده است.

کاظمی ادامه داد: چرخش مدیریتی برای سازمان‌ها لازم است تا روح و جریان جدیدی دمیده شود و همه باید با تعامل و انسجام اهداف را دنبال کنند.

وی گفت: فرصت مدیریتی به‌صورت محدود در اختیار است لذا باید از همه توان استفاده کرد تا با وجود محدودیت‌ها بتوانیم مدیریتی خوبی را داشته باشیم و دغدغه جامعه هدف کمتر و رفع شود.

«سید محمد رضا طالبی»، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی  نیز در این آیین گفت: خدمت به جامعه معلولین، کار بزرگ و ارزنده ای است که قطعاً در دنیا و آخرت از ارزش و اجر خاص و ویژه ای برخوردار است.

 

وی بیان کرد: جنس وظیفه نیروهای خدوم بهزیستی از نوع کاری است که بنا به آموزه های دینی، مورد توجه خاص انبیا و ائمه است.

 

طالبی ادامه داد: بهزیستی به مفهوم فراهم کردن شرایط بهتر زیستن برای اقشاری است که به هر دلیل دچار آسیب اجتماعی و معلولیت جسمی حرکتی شده اند.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: این که در حوزه اختیارات کارکنان بهزیستی، به افرادی که به لحاظ معیشتی و اقتصادی با مشکل مواجه شده اند، خدمات رسانی می شود، بسیار قابل تقدیر است.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به جایگاه کمک به نیازمندان در دین مبین اسلام، عنوان کرد: کارکنان بهزیستی باید به کار خود که در راستای آموزه های دینی است، افتخار کنند.

 

وی در ادامه جابه جایی و تغییر را امری طبیعی خواند و گفت: در زمان حضور آقای عرب نژاد، به فراخور منابع مالی و انسانی موجود، اقدامات قابل توجهی صورت گرفت و آقای شرفی که به عنوان سرپرست بهزیستی استان در این جلسه معارفه می شوند، از نیروهای مجموعه بوده و به شرایط این حوزه کاملاً اشراف دارند.

 

در این آیین “حسن شرفی” به عنوان سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی معرفی و از خدمات “علی عرب‌نژاد” مدیرکل سابق قدردانی شد.

در نشست مشترک هیات تجاری افغانستان با اعضای اتاق بازرگانی بیرجند عنوان شد

خراسان جنوبی آماده کشت فراسرزمینی در افغانستان است

خراسان جنوبی آماده کشت فراسرزمینی در افغانستان است

رییس کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: با توجه به برخی محدودیت‌ها در حوزه کشاورزی خراسان جنوبی این استان خواستار افزایش همکاری کشور افغانستان برای کشت فراسرزمینی یا کشاورزی قراردادی به‌ویژه در محصولاتی مانند ذرت و دانه‌های روغنی است.

به گزارش ایرنا، سید حسین خیریه در نشست مشترک هیات تجاری افغانستان با اعضای کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند که در محل این اتاق برگزار شد، افزود: محصولات کشاورزی خاص و منحصر به‌فرد از قبیل عناب، زرشک و زعفران در خراسان جنوبی وجود دارد که در زمینه صادرات و واردات با افغانستان می‌توان بیشتر ورود کرد.

وی گفت: در حوزه دام و طیور ظرفیت‌های کشتارگاهی خوبی در خراسان جنوبی وجود دارد همچنین در حوزه طیور و صنایع وابسته از جمله مرغ و تخم‌مرغ مازاد تولید داریم که می‌توانیم با تجار افغانی همکاری داشته باشیم.

رییس کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند ادامه داد: آمادگی داریم در همه زمینه‌ها از جمله مرغ، تخم‌مرغ، دان و سایر محصولات همکاری داشته باشیم و از افغانستان نیز خواستار همکاری در زمینه واردات دام سبک و سنگین هستیم.

وی گفت: داشتن مرز مشترک طولانی با ایران به‌ویژه خراسان جنوبی، فرهنگ و زبان مشترک از جمله مزایای همسایگی افغانستان است که می‌توان زمینه همکاری‌های دوجانبه را فراهم کرد و گسترش داد.

خیریه افزود: تجار افغانستان در زمینه دام و محصولات کشاورزی می‌توانند از ظرفیت استان درخصوص کشتار، فرآوری و بسته‌بندی کالا با برند و استانداردهای مدنظرشان استفاده کنند.

وی گفت: یکی از درخواست‌های تجار این کشور رعایت توازن بین صادرات و واردات با خراسان جنوبی است که ما نیز همین تقاضا را داریم البته این مهم نیاز به رفع برخی مشکلات دارد.

رییس کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی بیرجند بیان کرد: به لحاظ رعایت بهداشت و استانداردهای تعیین شده مشکلاتی وجود دارد که باید در سطح ملی رفع شود همچنین اگر برای برخی محصولات تولیدی کشور مقابل استاندارد تعریف و تعیین شود زمینه مراودات تجاری نیز به نسبت افزایش خواهد یافت.

وی افزود: توصیه می‌کنیم از ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در بیرجند و مرز ماهیرود استفاده کنید چون شرایط سرمایه‌گذاری تسهیل شده و مجوزها در زمان بسیار کمی صادر می‌شود.

 

 

۵۰ درصد صادرات ایران به افغانستان از خراسان جنوبی انجام می‌شود

۵۰ درصد صادرات ایران به افغانستان از خراسان جنوبی انجام می‌شود

رییس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه گفت: حدود ۵۰ درصد صادرات سالانه ایران به افغانستان از مرز ماهیرود به این کشور انجام می‌شود و خراسان جنوبی خط مقدم ارتباط با کشور افغانستان است.

علیرضا خامه‌زر افزود: اخیرا با تحولاتی که در افغانستان شکل گرفته تا حدودی مراودات تحت تاثیر قرار گرفته و امید است به‌زودی این روابط تجاری رونق بگیرد.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی یکی از استان‌های شرقی ایران دارای ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان است گفت: در گذشته چهار بازارچه مرزی یزدان (میل ۷۵)، گلورده (میل ۷۳)، دوکوهانه و ماهیرود استان فعال بود اما در چند سال اخیر فقط مرز ماهیرود به‌طور رسمی فعال است و به لحاظ وزنی ۵۰ درصد و ارزشی ۳۵ درصد کالاها از این مرز به افغانستان صادر می‌شود.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند اظهار داشت: ماهیرود جزو مرزهای بسیار فعال و پویا بوده که با عمر حدود ۱۲ ساله در حوزه تجاری به‌ویژه با کشور افغانستان کمک‌ زیادی کرده است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در مسیر ۲ کریدور ترانزیتی شمال – جنوب (بندرعباس – شمال) و شرق ( چابهار – سرخس) قرار دارد ادامه داد: توصیه می‌کنیم تجار افغانستان از توان مشاوره‌ای اتاق بازرگانی استان در زمینه صادرات و واردات، سرمایه‌گذاری خارجی، ترانزیت و سایر موارد استفاده کنند.

خامه‌زر با تاکید بر اینکه ایران یکی از ارزان‌ترین کشورها در زمینه انرژی حوزه صنعت است گفت: همچنین خراسان جنوبی از امن‌ترین استان‌ها برای سرمایه‌گذاری است.

وی با اشاره به فعالیت واحدهای تولیدی بزرگ و کوچک در این استان افزود: در حوزه صنعت، فضای استان خراسان جنوبی برای سرمایه‌گذاری بکر و آماده است و بسترهای لازم فراهم شده است.

رییس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی بیرجند به وجود انواع مواد معدنی در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: وجود معادن زغالسنگ طبس به عنوان اولین ذخایر در خاورمیانه، معادن طلا، مس، خاک‌های صنعتی و صنایع تبدیلی معدنی را داریم که تجار افغانی می‌توانند از توان مشاوره‌ای در این حوزه نیز برخوردار شوند.

وی اظهار داشت: وجود دانشگاه‌های پیشرفته و معتبر با بیش از ۳۰ هزار دانشجو از دیگر ظرفیت‌های خراسان جنوبی است که در سال‌های گذشته میزبان دانشجویانی از کشور همسایه نیز بوده‌ایم.

خامه‌زر با بیان اینکه در حوزه گردشگری سه اثر تاریخی و طبیعی استان ثبت جهانی شده است گفت: همچنین آثار فراوانی ثبت ملی شده که این استان را در زمره استان‌های شاخص گردشگری معرفی کرده است.

وی اضافه کرد: مرکز داوری برای حل مشکلات تجار در اتاق بازرگانی بیرجند راه‌اندازی شده و فعال است لذا اختلافات در قالب هیات داوری بررسی می‌شود.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: توصیه می‌کنیم اگر تجار در تفسیر و اجرای قرارداد با مشکل مواجه شدند آن را به اتاق و مرکز داوری ارجاع دهند تا از این طریق در اسرع وقت موضوع حل و فصل شود.

وی تاکید کرد: تجار باید از قوانین گمرکی کشورهایی که با آنها مراوده دارند، اطلاع دقیق و کافی داشته باشند و یکی از مشکلات برخی تجار افغانستان شناخت ناکافی قوانین گمرکی جمهوری اسلامی ایران است که در زمینه آموزش اعلام آمادگی می‌کنیم.

 

نمایشگاه کشاورزی نتیجه تعامل بخش خصوصی و دولتی است

دبیر برگزاری هشتمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور هم در این نشست گفت: این نمایشگاه با حضور بهره‌بردارانی از ۹ استان کشور اول اسفند در بیرجند آغاز به‌کار کرد و تا چهارم اسفند فعالیت آن ادامه دارد.

حسین خوش‌آیند افزود: برگزاری این نمایشگاه حرکت بزرگی بود که در نتیجه تعامل بین بخش خصوصی، ۱۰ دستگاه دولتی، بیش از ۴۰ تولیدکننده و ۴۰ شرکت ملی و استانی دایر شده است.

وی گفت: این نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی خراسان جنوبی در سطح پنج هزار متر مربع و در قالب ۸۰ غرفه برپا شده که اتاق بازرگانی بیرجند یکی از دست‌اندرکاران اصلی آن است.

مدیرعامل بنیاد توسعه کارآفرینی و تعاون خراسان جنوبی اظهار داشت: نخستین بار هیات بلندپایه تجاری از کشور افغانستان به استان دعوت شد و از این نمایشگاه بازدید کرد.

وی معرفی ظرفیت‌ها، تبادل اطلاعات، تجربیات و فناوری‌های روز و فراهم کردن بستر توسعه صادرات به کشورهای مختلف از جمله افغانستان را از اهداف حضور این هیات تجاری در بیرجند عنوان کرد.

خوش‌آیند گفت: آغاز کنسرسیوم ملی صنعت گلخانه‌ای شرق کشور در بیرجند و توسعه کشت گلخانه‌ای از دیگر اهداف نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور است همچنین همزمان با برگزاری نمایشگاه، نشست‌های تخصصی جانبی تدارک دیده شده که با حضور تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران برگزار می‌شود.

هیات تجاری از افغانستان در حوزه کشاورزی 

رییس سازمان غذایی آسیا در افغانستان هم گفت: هیات ۱۴ نفره تجار افغانستان در حوزه کشاورزی و زراعت از چند روز قبل به استان خراسان جنوبی سفر کردند که شب گذشته از نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی بیرجند بازدید شد.

سید اشرف هاشمی اظهار داشت: همچنین روز گذشته جلساتی با فعالان بخش کشاورزی و با حضور نمایندگان ۳۰ شرکت از استان‌های دیگر برگزار شد و چون هیات تخصصی در بخش کشاورزی است، این نشست‌ها امروز و فردا ادامه دارد.

وی گفت: تبادل فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی بین ۲ کشور همسایه، تبادل پیشنهادات خرید و فروش، زمینه اعتمادسازی بین خریداران و فروشندگان از جمله اهداف این نشست‌ها است.

رییس سازمان غذایی آسیا در افغانستان افزود: علاقه ما توسعه روابط دوطرفه و توازن در واردات و صادرات بین ایران به‌ویژه خراسان جنوبی و افغانستان است.

وی گفت: روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی ایران با افغانستان طولانی است و لازم و ملزوم یکدیگر در عرصه تجارت و اقتصاد همچنین همکاری‌های بین دو کشور هستند.

هاشمی بیان کرد: هیات تجاری که وارد خراسان جنوبی شدند علاوه بر فعالیت در بخش‌های کشاورزی و زارعت در حوزه‌های ساختمان و معدن هم کار می‌کنند.

وی گفت: این استان در چند مورد می‌تواند با افغانستان بیشتر همکاری کند و علاقه‌مندی ما روابط دوجانبه بوده که لازم است در بخش صادرات و واردات سیستمی ایجاد شود تا جوابگوی نیازمندی‌های دو کشور باشد.

خراسان جنوبی در زمینه ترانزیت می‌تواند همکاری کند

رییس سازمان غذایی آسیا در افغانستان تصریح کرد: در بخش صادرات مشترک به کشورهای دیگر نیز خراسان جنوبی در زمینه ترانزیت می‌تواند همکاری کند زیرا اکثر محصولات افغانستان به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه افغانستان در حوزه کشاورزی نیاز به صنعتی و مکانیزه شدن دارد عنوان کرد: کشور ایران به‌ویژه خراسان جنوبی می‌تواند با بازرگانان کشور ما همکاری بسیار خوبی داشته و تجار از خدمات مشاوره‌ای برخوردار شوند.

هاشمی گفت: در حوزه دام سبک و سنگین نیز کشورهای همسایه جز هندوستان که در این زمینه خودکفاست، تمایل به واردات دارند و لازم است رایزنی در این زمینه بیشتر شود.

وی افزود: موضوعی که تجار افغانستان می‌توانند همکاری کنند، بسته‌بندی محصول است که در استان خراسان جنوبی انجام و به کشورهای دیگر صادر شود.

رییس سازمان غذایی آسیا در افغانستان یکی از مشکلات تجار این کشور را بسته‌بندی و قرنطینه کالا اعلام کرد و گفت: خراسان جنوبی با توجه به ظرفیت‌هایی که در این زمینه دارد می‌تواند کشور ما را یاری کند.

وی بیان کرد: در زمینه زرشک که خراسان جنوبی تولیدکننده ۹۸ درصد این محصول در جهان است در افغانستان ظرفیت‌هایی برای صادرات و ترانزیت آن داریم.

امکان کشت توافقی وجود دارد

یکی از تجار افغانستان در بخش صادرات و واردات میوه تازه هم در این نشست گفت: افغانستان به دلیل وجود اراضی وسیع و آب فراوان و رایگان می‌تواند ظرفیت خوبی برای زراعت و کشت گلخانه‌ای باشد که سرمایه‌گذاران ایرانی وارد شوند و با کشت توافقی در افغانستان موافق هستیم.

حاجی اختر محمد احمدی افزود: در بخش معدن ‌ظرفیت‌های بالایی از جمله در طلا، مس، آهن و سرب داریم که می‌توان همکاری داشت.

یکی دیگر از تجار فعال در بخش روغن، صابون و مواد غذایی افغانستان گفت: یکی از ظرفیت‌های این کشور مهاجرت تاجران آن به دیگر کشورها است که از این فرصت برای آشنایی با ظرفیت‌ها و صادرات می‌توان استفاده کرد.

محمدقاسم یوسفی افزود: محصولات افغانستان از استانداردهای بهداشت جهانی برخوردار است ولی شما استانداردهای خود را اعلام کنید تا با همان شرایط تولید و صادرات داشته باشیم.

وی گفت: یکی از مشکلات این است که تجار ایرانی از ورود به افغانستان به لحاظ امنیتی ترس دارند ولی ما قول حمایت و امنیت همه‌جانبه می‌دهیم زیرا تا زمانی که تجار بازدید نداشته باشند نمی‌توان سرمایه‌گذاری انجام داد.

این تاجر افغانستانی با اعلام آمادگی در حوزه ترانزیت ذرت گفت: این محصول در سایر کشورهای همسایه از جمله هند و پاکستان هم کم است و با توجه به مهاجرت برخی از افغانستانی‌ها تولید کاهش یافته اما برای ترانزیت می‌توانیم کمک کنیم.

آمادگی تجار افغان برای همکاری در تامین گوشت

یکی از بازرگانان فعال در بخش تولید و بسته‌بندی مواد پروتئینی هم گفت: در گذشته گوشت به میزان کافی در این کشور تولید می‌شد اما اکنون با مشکل گوشت مواجه‌ایم.

محمد داوود خیال افزود: متوجه شدیم در خراسان جنوبی نیز این مشکل وجود دارد ولی در زمینه مرغ این مشکل نیست و می‌توان همکاری کرد.

وی گفت: در بخش دامداری چراگاه‌های مناسبی در افغانستان وجود دارد که‌ می‌توان با سرمایه‌گذاری مشکل گوشت قرمز را رفع کرد.

معاون سازمان غذایی آسیا در افغانستان نیز گفت: مشکل علاقه کم تاجران افغانستان به مبادله تجاری با ایران بین کشورها وجود دارد اما اگر جرقه‌ای ایجاد و اعتمادسازی شود، مراودات توسعه خواهد یافت.

سید مصیر غرجستانی بیان کرد: با تاجرهای استان‌های مختلفی جلسات متعدد برگزار کردیم ولی تاجران خراسان جنوبی در لحن خود صداقت کامل داشتند که می‌توان به روابط تجاری با این استان امیدوار بود.

وی افزود: با توجه به تحولات افغانستان، برقراری ثبات کامل دو سال طول خواهد کشید اما اگر در فعالیت‌های عملیاتی بیشتر کار کنیم همچنین میز مشترک ایجاد و تشریفات ترک شود، می‌توان سرمایه‌گذاری خوبی داشت.

 

 

 

 

 

پیام استاندار خراسان جنوبی به مناسبت” روز مهندسی”

 به نام ابتدای هستی ، منتهای عشق ، رب لطیف

 

“کاری که شما[مهندسین] باید بکنید این است که اوّلاً این مسئله «ما می‌توانیم» را به مردم نشان بدهید…شما کاری کنید که بتوانیم محصول کارهای مهندسین خودمان در کارخانجات و در قطعه ‌سازی و در بخش های گوناگونِ وسیع مهندسی را در بازار مبادلات بین‌المللی جهانی عرضه کنیم”. رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله العالی)

پیشرفت و آبادانی ایران اسلامی، مرهون تلاش های خستگی‌ ناپذیر مردان و زنان متعهد و توانمندی است که با عزمی راسخ و همتی بلند و با تفسیر درست شعار “ما می توانیم”، غبار محرومیت را از چهره دوردست‌ترین نقاط کشور زدوده‌ و امید به آینده‌ای پر افتخار را در دل‌های همگان روشن نموده اند.
بدون تردید پویایی جامعه مرهون اندیشه ‌های ناب مهندسانی است که با بهره‌گیری از توان و دانش فنی خود، چرخ ‌های عمرانی، اقتصادی، کشاورزی، فناوری و … را به حرکت درآورده و ضامن بقا و توسعه پایدار کشور بوده و در لبیک به فرامین و رهنمودهای مقام عظمای ولایت حضرت امام خامنه ای(حفظه الله تعالی ) در معرفی ایرانِ خودکفا به جامعه بین الملل از هیچ تلاشی فروگذار نکرده اند.
امروزه با توجه به میل بشر به برخورداری از محیطی زیبا و ایمن برای زندگی، اهمیت جایگاه مهندسین خوش فکر و با استعداد در حوزه ها و ساحت های گوناگون به عنوان سرمایه های تخصصی، بیش از پیش احساس می شود و قطع به یقین در استانی مثل خراسان جنوبی به جهت تعدد حوادث غیرمترقبه و آمار قابل توجه بلایای طبیعی، لزوم وجود تفکر مهندسی در ساخت ابنیه مقاوم با رعایت مقررات فنی، در کاشت گونه های گیاهی کم آب بر و مقاوم به خشکی، در استفاده از شیوه های نوین مدیریت منابع آبی، در بهره برداری از ذخایر معدنی و محصولات کشاورزی، در استفاده از فرصت جاذبه های طبیعی و تاریخی در حوزه گردشگری و … ملموس تر و حتمی تر است و بی شک این مهم، با اهتمام مهندسان سختکوش این دیار، تا تحقق نهایی، فاصله چندانی ندارد.
پنجم اسفندماه، زادروز دانشمند گرانقدر، خواجه نصیرالدین طوسی که به درستی در تقویم مناسبت های ملی “روز مهندس” نام گرفته، فرصتی مناسب برای تقدیر از زحمات بی‌شائبه مهندسانی است که در مسیر پرفراز و نشیب پیشبرد اهداف توسعه ای استان، با تکیه بر نیروی دانش، توان، ایمان و اراده خود، همواره در راه خدمت به مردم حق‌شناس خراسان جنوبی، گام‌های استواری برمی دارند.
از درگاه ذات اقدس حضرت حق سبحانه و تعالی برای این سربازان سازندگی وطن، توفیق روزافزون در سایه توجهات حضرت ولی عصر ( ارواحنا فداء) را آرزو دارم.

جواد قناعت
استاندار خراسان جنوبی

 

در اولین جلسه رسمی بنیاد حامیان مالی ستاد توسعه ورزش خراسان جنوبی عنوان شد

حمایت از ۲ ورزشکار اعزامی به مسابقات قهرمانی کشور و آسیا /۷

اولین جلسه رسمی بنیاد حامیان مالی ستاد توسعه ورزش خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، بنیاد حامیان مالی توسعه ورزش استان با پیگیری های مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی، طی برگزاری جلسات غیر رسمی و دیدار های دوجانبه با فعالین صنعتی و تولید کنندگان استان، خیرین و سرمایه گذاران تشکیل و صبح امروز با حضور حسن عزیزی مدیرکل ورزش و تعدادی از صاحبان صنایع،تولید کنندگان، شرکت های بزرگ بخش خصوصی، خیرین و حامیان مالی اولین جلسه رسمی این بنیاد برگزار شد. در این جلسه حسن عزیزی مدیرکل ورزش و جوانان استان به تبیین کارکردهای این بنیاد در حوزه ورزش و جوانان و توضیح اساسنامه با عنایت به کلیات، اهداف و تعاریف در ۸ ماده پرداخت. اساسنامه بنیاد حامیان مالی ستاد توسعه ورزش خراسان جنوبی، با حضور اعضا با ۳ فصل، ۲۱ ماده و ۹ تبصره تصویب شد. بنیاد حامیان مالی ستاد توسعه ورزش استان طی دو ماه گذشته از دو ورزشکار اعزامی به مسابقات قهرمانی کشور و آسیا با کمک های مالی حمایت کرده است

 

 

 

برد تیم هندبال زغال سنگ طبس در مقابل ستارگان دشتستان/۷

هندبالیست های زغال سنگ طبس در بازی هفته ی دوازدهم لیگ برتر هندبال، با نتیجه ۳۰ بر ۲۸ پیروز از زمین خارج شدند .

تیم زغال سنگ طبس کمتر از ده روز دیگر در بازی هفته سیزدهم به مصاف مس کرمان خواهد رفت.

 

 

 

 

کشف مواد مخدر در”نهبندان”/۴

 

فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران فرماندهی انتظامی”نهبندان” در بازرسی از یک سواری سمند، ۲۴۲ کیلو و ۸۰۰ گرم حشیش و تریاک کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار”ناصر فرشید” اظهار داشت: مأموران انتظامی نهبندان هنگام کنترل محورهای فرعی این شهرستان به یک سواری سمند که با سرعت بالایی در حال حرکت بود مشکوک شدند و به راننده آن با علائم هشدار دهنده دستور ایست دادند.

وی افزود: راننده به محض مشاهده پلیس از محل متواری شد که مأموران خودرو را تعقیب کردند و پس از طی مسافتی با برتری عملیاتی پلیس، قاچاقچی مواد مخدر عرصه را بر خود تنگ دیده و با رها کردن خودرو با استفاده از تاریکی شب از محل متواری شد.

سردار فرشید با بیان این که تحقیقات پلیس برای دستگیری متهم متواری شده ادامه دارد؛ تصریح کرد: ماموران در بازرسی از سواری سمند، ۱۷۶ کیلو و ۷۰۰ گرم حشیش و ۶۶ کیلو و ۱۰۰ گرم تریاک کشف کردند که مجموع موادمخدر کشف شده ۲۴۲ کیلو و ۸۰۰ گرم می باشد.

 

 

 

 مراسم آبگیری آب انبارهای سرایان

سنت حسنه آبگیری آب انبارهای سرایانآبگیری آب انبارها همه ساله در شب های سرد زمستان انجام می شود. در این ارتباط گروهی از مردم که این سنت حسنه را از پدرشان به ارث برده اند و به «میرآب » معروف هستند، اقدام به انجام آبگیری آب انبارها می کنند. آب انبار یک مکان مردمی و مورد استفاده همگان است و افراد با همکاری یکدیگر، آبی را که از سال گذشته در آن باقی مانده و گل و لایی که کف مخزن آب انبار انباشته شده است را تخلیه می کنند.

 

 

 

تاراج درختانِ خراسان جنوبی برای کسب ثروت/ سودجویان چگونه تیشه به ریشه محیط زیست می‌زنند؟

 

تاراج درختانِ خراسان جنوبی برای کسب ثروت/ سودجویان چگونه تیشه به ریشه محیط زیست می‌زنند؟

درحالی این روزها صدای اره‌های برقی از باغات استان به دلیل خشکسالی و آفت به گوش می‌رسد که سروکله سودجویان هم بیشتر از قبل پیدا شده تا با حمل چوب درختان قطع شده وخروج آن از استان جیب خود را پر پول کنند.

به گزارش تسنیم، اهمیت درختکاری و محافظت از آن تا جایی است که یک روز در تقویم به نام روز درختکاری نامگذاری شده است. امابه نظر می‌رسد در سایه غفلت و بی نظارتی‌ها تیشه به ریشه درختان زده می‌شود و نفس آنها گرفته می‌شود.

از درختان به عنوان قلب سبز زندگی یاد می‌شود، درختی که انسان از گرمای هوا به سایه‌اش پناه می‌برد از میوه‌های شیرینش استفاده می‌کند و از تولید اکسیژن درخت برای زندگی بهره می‌برد اما این روزها شاهد صدای دلخراش اره‌های چوب بری در اغلب نقاط مختلف خراسان جنوبی به واسطه استمرار قهر ۲۰ ساله طبیعت و خشک شدن درختان هستیم به همین دلیل قاچاق چوب نیز در استان با شدت بیشتری در حال انجام است.

چند وقتی است صدای دلخراش اره‌های برقی از گوشه و کنار باغات استان خراسان جنوبی به گوش می‌رسد، باغ‌هایی که روزگاری میوه‌های خوش رنگ و لعاب ثمره شیرینشان بوده است و این روزها نفس‌هایشان به شمارش افتاده است. یکی دوتا هم نیستند آن چنان خشکسالی  و آفتها به جانشان افتاده که کشاورز و باغدار را مجبور کرده تا اره را به جان باغ و درختان بیاندازد و امید چند ساله خود را قطع کند.

یکی از اهالی منطقه به خبرنگار ما گفت: خشکسالی‌های دو دهه سبب آفت به درختان چندین ساله شده و به ناچار مجبور به قطع درختان خود هستم. درختانی که تا چند سال پیش از میوه‌هایش کام بسیاری از مردم شیرین می‌شد.

وی بیان کرد: به دلیل اینکه آلودگی درختان در منطقه افزایش پیدا نکند و درختان بیشتری آسیب نبینند درختان آفت زده را قطع می‌کنیم .

دیگر باغدر خراسان جنوبی هم به خبرنگار ما گفت: به واسطه استمرار قهر ۲۰ ساله طبیعت بیشتر درختان خشک شده به همین دلیل قاچاق چوب هم در استان با شدت بیشتری در حال انجام است.

وی افزود: کشاورزان باید به هوش و گوش باشند تا دلالان زحمت کشید خاکستر شده آنها را مفت به یغما نبردند.

آنچه بیشتر از همه قلب داغدار باغدار را جریحه‌دار می‌کند این است که بعد از سناریوی تلخ قطع درختان آفت زده، افراد سودجویی هستند که برای پر کردن جیبشان به جمع آوری چوب‌های قطع شده درختان روی می‌آورند. دلالانی که سروکله آنها در همه جا پیدا می‌شود.

یکی از باغداران به خبرنگار ما گفت: روز گذشته بعد از اینکه درختان آفت زده خود را به ناچار قطع کردم گروه چند نفره‌ای با خودوریی به سمت باغم آمدند و مدعی شدند چوب‌های قطع شده را از من خریداری می‌کنند، این افراد بعد از اینکه چوب‌ها را بارگیری کردند اعلام کردند برویم چوبها را وزن کنیم و روز بعد همراه پول می‌آییم اما دیگر پشت سر خود را هم نگاه نکردند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این باره گفت: مالک باغ با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی می‌تواند اجازه قطع درخت داخل باغ آن هم به وسیله افراد شناخته شده را کسب کند.

رضایی گفت: مکاتبات با دهیاری‌ها و نیروی انتظامی در بسیاری از شهرستان‌ها انجام شده تا از تردد کامیون‌های بدون مجوز برای حمل چوب‌ها جلوگیری شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: پس از اینکه گواهی قطع درخت را سازمان جهاد کشاورزی صادر کرد منابع طبیعی اجازه حمل چوب‌ها را به هر نقطه‌ای از استان می‌دهد.

آخوندی افزود: در ۱۱ ماه گذشته مجوز حمل ۵۴ هزار مترمکعب از چوب‌های خشک و آفت زده استان توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری صادر شده است.

این روز‌ها سودجویان درحالی به درختان خشک شده در باغ‌های خراسان جنوبی می‌روند که می‌تواند مواد اولیه صنایع چوبی و زغال سازی استان را تامین کند، اما این روز‌ها این مواد اولیه با سودجویی دلالان از استان خارج می‌شود و باید هر چه زودتر چاره‌ای اندیشید.

 

 

 

در ۷۲ ساعت گذشته

آبگیری ۶ میلیون مترمکعبی سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی/۲-۳

سازه‌های آبخیز داری خراسان جنوبی در بارندگی ۷۲ ساعت اخیر شش میلیون مترمکعب آبگیری شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما اعلامآبگیری ۶ میلیون مترمکعبی سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی کرد: این مقدار آب در بارندگی اخیر با فعالیت سامانه بارشی در هفته جاری، در دو هزار و ۱۷۶ سازه آبخیزداری استان جمع آوری شد.

نصرآبادی افزود: پیش از این نیز در بارندگی‌های دی و بهمن ۳۲.۵ میلیون مترمکعب در این سازه‌ها ذخیره شده است.

وی همچنین از آبگیری یک میلیون مترمکعبی در هلال‌های آبگیر استان در بارندگی ۷۲ ساعت گذشته در استان خبر داد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان حجم این هلالی‌های آبگیر را ۶۵۰ هزار مترمکعب آب اعلام کرد و گفت: سطح هلالی‌های آبگیر در استان ۲۷ هزار هکتار است.

 

 

کمبود روحانی در برخی مناطق شهرستان خوسف
ابراهیمی از فعالیت ۲۷۷ حلقه صالحین در خوسف خبر داد و گفت: در این شهرستان ۱۴۰ مسجد وجود دارد که خلأ وجود روحانی در برخی مناطق احساس می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، سرهنگ«حمید ابراهیمی» امروز (۴ اسفند) در دیدار با سرمربیان حلقه های صالحین شهرستان خوسف اظهار کرد: در سطح این شهرستان سه حوزه محلات و یک حوزه اقشاری وجود دارد که ۲۲۰ حلقه صالحین، ۵۲ حلقه سرگروه ها و چهار حلقه مربیان و یک حلقه سرمربیان فعالیت می کنند.

 

فرمانده ناحیه مقاومت سپاه شهرستان خوسف با اشاره به اینکه پالایش مربیان و سرگروه های شروع شده است، گفت: از ائمه جمعه و جماعت به عنوان مریبان حلقه های صالحین استفاده می شود که ۹۰ درصد مربیان صالحین از روحانیون هستند.

 

وی ادامه داد: تقدیر از مربیان صالحین در نماز جمعه، نظارت مستمر بر حلقه های صالحین، ایجاد ۴۰ کانال و گروه در حوزه ها و پایگاه های مقاومت توسط مربیان و سرمربیان، همکاری با حوزه دانش آموزی و اجرای برنامه های تربیتی در مدارس، پیگیری طرح شهید بهنام محمدی در مدارس و اجرای جشن تکلیف دانش آموزان، تعامل با دارالقرآن شهرستان، برگزاری اردوی جهادی قرآنی در مناطق آسیب پذیر، برگزاری دوره بینش مطهر ویژه خواهران و همکاری با حوزه علمیه خواهران برای برنامه های تربیتی صالحین از برناهه های اجرای شده در سال جاری بوده است.

 

ابراهیمی افزود: همچنین برگزاری مسابقه طرح اندیشه اسلامی در قرآن با نکات تفسیری در فضای مجازی و تشکیل جلسه با مسئله طرح تببین منظومه فکری مقام معظم رهبری برگزاری مستمر قرارگاه صالحین و اعزام مشاور خانواده و سبک زندگی به روستاها انجام شده است.

 

فرمانده ناحیه مقاومت سپاه شهرستان خوسف به بعضی از مشکلات شهرستان اشاره و تصریح کرد: مهارت جوانان روستا و کمبود جوان نیرومند و توانمند در برخی روستاها برای برنامه های تربیتی ما را دچار چالش می کند و همچنین حوزه علمیه برادران وجود ندارد.

 

وی با اشاره به در ۱۳ مسجد شهرستان به صورت مستمر نماز جماعت برگزاری می شود، افزود: اما در شهرستان ۱۴۰ مسجد وجود دارد که خلأ وجود روحانی در برخی مناطق احساس می شود.

 

 

 

۵۰ درصد صادرات ایران به افغانستان از خراسان جنوبی انجام می‌شود

۵۰ درصد صادرات ایران به افغانستان از خراسان جنوبی انجام می‌شود

رییس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی بیرجند گفت: حدود ۵۰ درصد صادرات سالانه ایران به افغانستان از مرز ماهیرود به این کشور انجام می‌شود و خراسان جنوبی خط مقدم ارتباط با کشور افغانستان است.

علیرضا خامه‌زر در نشست مشترک هیات تجاری افغانستان با اعضای کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند که در محل این اتاق برگزار شد، افزود: اخیرا با تحولاتی که در افغانستان شکل گرفته تا حدودی مراودات تحت تاثیر قرار گرفته و امید است به‌زودی این روابط تجاری رونق بگیرد.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی یکی از استان‌های شرقی ایران دارای ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان است گفت: در گذشته چهار بازارچه مرزی یزدان (میل ۷۵)، گلورده (میل ۷۳)، دوکوهانه و ماهیرود استان فعال بود اما در چند سال اخیر فقط مرز ماهیرود به‌طور رسمی فعال است و به لحاظ وزنی ۵۰ درصد و ارزشی ۳۵ درصد کالاها از این مرز به افغانستان صادر می‌شود.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند اظهار داشت: ماهیرود جزو مرزهای بسیار فعال و پویا بوده که با عمر حدود ۱۲ ساله در حوزه تجاری به‌ویژه با کشور افغانستان کمک‌ زیادی کرده است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در مسیر ۲ کریدور ترانزیتی شمال – جنوب (بندرعباس – شمال) و شرق ( چابهار – سرخس) قرار دارد ادامه داد: توصیه می‌کنیم تجار افغانستان از توان مشاوره‌ای اتاق بازرگانی استان در زمینه صادرات و واردات، سرمایه‌گذاری خارجی، ترانزیت و سایر موارد استفاده کنند.

خامه‌زر با تاکید بر اینکه ایران یکی از ارزان‌ترین کشورها در زمینه انرژی حوزه صنعت است گفت: همچنین خراسان جنوبی از امن‌ترین استان‌ها برای سرمایه‌گذاری است.

وی با اشاره به فعالیت واحدهای تولیدی بزرگ و کوچک در این استان افزود: در حوزه صنعت، فضای استان خراسان جنوبی برای سرمایه‌گذاری بکر و آماده است و بسترهای لازم فراهم شده است.

رییس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی بیرجند به وجود انواع مواد معدنی در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: وجود معادن زغالسنگ طبس به عنوان اولین ذخایر در خاورمیانه، معادن طلا، مس، خاک‌های صنعتی و صنایع تبدیلی معدنی را داریم که تجار افغانی می‌توانند از توان مشاوره‌ای در این حوزه نیز برخوردار شوند.

وی اظهار داشت: وجود دانشگاه‌های پیشرفته و معتبر با بیش از ۳۰ هزار دانشجو از دیگر ظرفیت‌های خراسان جنوبی است که در سال‌های گذشته میزبان دانشجویانی از کشور همسایه نیز بوده‌ایم.

خامه‌زر با بیان اینکه در حوزه گردشگری سه اثر تاریخی و طبیعی استان ثبت جهانی شده است گفت: همچنین آثار فراوانی ثبت ملی شده که این استان را در زمره استان‌های شاخص گردشگری معرفی کرده است.

وی اضافه کرد: مرکز داوری برای حل مشکلات تجار در اتاق بازرگانی بیرجند راه‌اندازی شده و فعال است لذا اختلافات در قالب هیات داوری بررسی می‌شود.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: توصیه می‌کنیم اگر تجار در تفسیر و اجرای قرارداد با مشکل مواجه شدند آن را به اتاق و مرکز داوری ارجاع دهند تا از این طریق در اسرع وقت موضوع حل و فصل شود.

وی تاکید کرد: تجار باید از قوانین گمرکی کشورهایی که با آنها مراوده دارند، اطلاع دقیق و کافی داشته باشند و یکی از مشکلات برخی تجار افغانستان شناخت ناکافی قوانین گمرکی جمهوری اسلامی ایران است که در زمینه آموزش اعلام آمادگی می‌کنیم.

هشتمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور از اول اسفند در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی خراسان جنوبی گشایش یافت و هیات بلندپایه تجاری کشور افغانستان برای حضور در این نمایشگاه و برگزاری نشست‌های تخصصی به این استان سفر کرده است.

 

 

 

خراسان جنوبی آماده توسعه کشت فراسرزمینی در افغانستان است

بیرجند – ایرنا – رییس کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: با توجه به برخی محدودیت‌ها در حوزه کشاورزی خراسان جنوبی این استان خواستار افزایش همکاری کشور افغانستان برای کشت فراسرزمینی یا کشاورزی قراردادی به‌ویژه در محصولاتی مانند ذرت و دانه‌های روغنی است.

سید حسین خیریه روز چهارشنبه در نشست مشترک هیات تجاری افغانستان با اعضای کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند که در محل این اتاق برگزار شد، افزود: محصولات کشاورزی خاص و منحصر به‌فرد از قبیل عناب، زرشک و زعفران در خراسان جنوبی وجود دارد که در زمینه صادرات و واردات با افغانستان می‌توان بیشتر ورود کرد.

وی گفت: در حوزه دام و طیور ظرفیت‌های کشتارگاهی خوبی در خراسان جنوبی وجود دارد همچنین در حوزه طیور و صنایع وابسته از جمله مرغ و تخم‌مرغ مازاد تولید داریم که می‌توانیم با تجار افغانی همکاری داشته باشیم.

رییس کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند ادامه داد: آمادگی داریم در همه زمینه‌ها از جمله مرغ، تخم‌مرغ، دان و سایر محصولات همکاری داشته باشیم و از افغانستان نیز خواستار همکاری در زمینه واردات دام سبک و سنگین هستیم.

وی گفت: داشتن مرز مشترک طولانی با ایران به‌ویژه خراسان جنوبی، فرهنگ و زبان مشترک از جمله مزایای همسایگی افغانستان است که می‌توان زمینه همکاری‌های دوجانبه را فراهم کرد و گسترش داد.

خیریه افزود: تجار افغانستان در زمینه دام و محصولات کشاورزی می‌توانند از ظرفیت استان درخصوص کشتار، فرآوری و بسته‌بندی کالا با برند و استانداردهای مدنظرشان استفاده کنند.

وی گفت: یکی از درخواست‌های تجار این کشور رعایت توازن بین صادرات و واردات با خراسان جنوبی است که ما نیز همین تقاضا را داریم البته این مهم نیاز به رفع برخی مشکلات دارد.

رییس کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی بیرجند بیان کرد: به لحاظ رعایت بهداشت و استانداردهای تعیین شده مشکلاتی وجود دارد که باید در سطح ملی رفع شود همچنین اگر برای برخی محصولات تولیدی کشور مقابل استاندارد تعریف و تعیین شود زمینه مراودات تجاری نیز به نسبت افزایش خواهد یافت.

وی افزود: توصیه می‌کنیم از ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در بیرجند و مرز ماهیرود استفاده کنید چون شرایط سرمایه‌گذاری تسهیل شده و مجوزها در زمان بسیار کمی صادر می‌شود.

دبیر برگزاری هشتمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور هم در این نشست گفت: این نمایشگاه با حضور بهره‌بردارانی از ۹ استان کشور اول اسفند در بیرجند آغاز به‌کار کرد و تا چهارم اسفند فعالیت آن ادامه دارد.

حسین خوش‌آیند افزود: برگزاری این نمایشگاه حرکت بزرگی بود که در نتیجه تعامل بین بخش خصوصی، ۱۰ دستگاه دولتی، بیش از ۴۰ تولیدکننده و ۴۰ شرکت ملی و استانی دایر شده است.

وی گفت: این نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی خراسان جنوبی در سطح پنج هزار متر مربع و در قالب ۸۰ غرفه برپا شده که اتاق بازرگانی بیرجند یکی از دست‌اندرکاران اصلی آن است.

مدیرعامل بنیاد توسعه کارآفرینی و تعاون خراسان جنوبی اظهار داشت: نخستین بار هیات بلندپایه تجاری از کشور افغانستان به استان دعوت شد و از این نمایشگاه بازدید کرد.

وی معرفی ظرفیت‌ها، تبادل اطلاعات، تجربیات و فناوری‌های روز و فراهم کردن بستر توسعه صادرات به کشورهای مختلف از جمله افغانستان را از اهداف حضور این هیات تجاری در بیرجند عنوان کرد.

خوش‌آیند گفت: آغاز کنسرسیوم ملی صنعت گلخانه‌ای شرق کشور در بیرجند و توسعه کشت گلخانه‌ای از دیگر اهداف نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور است همچنین همزمان با برگزاری نمایشگاه، نشست‌های تخصصی جانبی تدارک دیده شده که با حضور تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران برگزار می‌شود.

رییس سازمان غذایی آسیا هم گفت: هیات ۱۴ نفره تجار افغانستان در حوزه کشاورزی و زراعت از چند روز قبل به استان خراسان جنوبی سفر کردند که شب گذشته از نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی بیرجند بازدید شد.

سید اشرف هاشمی افزود: همچنین روز گذشته جلساتی با فعالان بخش کشاورزی و با حضور نمایندگان ۳۰ شرکت از استان‌های دیگر برگزار شد و چون هیات تخصصی در بخش کشاورزی است، این نشست‌ها امروز و فردا ادامه دارد.

وی بیان کرد: تبادل فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی بین ۲ کشور همسایه، تبادل پیشنهادات خرید و فروش، زمینه اعتمادسازی بین خریداران و فروشندگان از جمله اهداف این نشست‌ها است.

خراسان جنوبی یکی از استان‌های شرقی ایران دارای ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان است و در گذشته چهار بازارچه مرزی یزدان (میل ۷۵)، گلورده (میل ۷۳)، دوکوهانه و ماهیرود این استان فعال بود اما در چند سال اخیر فقط مرز ماهیرود به‌طور رسمی فعال است و حدود ۵۰ درصد صادرات سالانه ایران به افغانستان از مرز ماهیرود به این کشور انجام می‌شود.

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی:

تکمیل پروژه‌های عمرانی بهترین خدمت به مردم است/۲

تکمیل پروژه‌های عمرانی بهترین خدمت به مردم است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: اجرا و تکمیل پروژه‌های عمرانی و نیمه‌تمام، بهترین خدمت به مردم است که در دستور کار ویژه استان قرار دارد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علیرضا عباس‌زاده در نشست کمیته برنامه‌ریزی شهرستان زیرکوه افزود: مردم این خدمات مدیران و پیگیری‌هایی که برای انجام امور صورت می‌گیرد را می‌بینند و قدردان هستند.

وی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری درخصوص جهاد تبیین، خاطرنشان کرد: براساس این فرموده که بسیار هم مورد تاکید واقع شده، مدیران وظیفه دارند دستاوردهای نظام را تبیین کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: جهاد تبیین و انعکاس اقدامات نظام، نوعی مقاومت در پاسخ به تلاش‌های دشمنان است.

در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان زیرکوه که با حضور مدیرکل دفتر امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری، سرپرست فرمانداری و مسوولان شهرستان همراه بود، مسائل و مشکلات پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام این شهرستان، با هدف رفع موانع و شتاب‌بخشی به روند عملیات اجرایی، به‌صورت موردی بررسی شد.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و شهر حاجی‌آباد مرکز شهرستان زیرکوه در فاصله ۱۵۸ کیلومتری بیرجند و مجاورت کشور افغانستان است.

 

 

شبی در کنار خط شکنان خیبر/۷

محفل «خط شکنان خیبری» به مناسبت سی و هشتمین سالگرد عملیات بزرگ و بی نظیر خیبر با حضور آزادگان این عملیات در محل مجتمع زینبیه بیرجند به منظور بیان حقایق و واقعیت های این عملیات با همکاری حوزه هنری خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش شبستان  سوم اسفند یادآور عملیات غرورآفرینی است که «خیبر» نام دارد، عملیاتی که چندین سردار سرافراز در آن به مقام شهادت نائل شدند؛ این عملیات در روز سوم اسفند سال ۱۳۶۲ با رمز یا رسول الله(ص) در مناطق عملیاتی جزایی مجنون و طلائیه آغاز شد.

ابتکار عمل، مهم ترین مفهومی بود که رزمندگان ایران در زمستان ۶۲ در پی دستیابی به آن عملیاتی به گستردگی خیبر را تدارک دیدند تا اقدامات اطمینان بخشی را که دشمن بعثی پس از عملیات های آزادسازی خرمشهر و دیگر مناطق اشغال شده، نقش برآب کنند.

عملیات خیبر؛ گرچه با موفقیت ۱۰۰ درصدی نیروهای ایرانی همراه نبود اما نشان داد که ایران طی جنگ تحمیلی شاید به دلیل تحریم های بسیار در حوزه تسلیحات با کاستی های مواجه شد اما ابتکارات و ابداعاتی از جنس پل خیبر و حضور در جبهه جنوب برای تسلط بر دشمن، توانست این خلا را تا حدود زیادی جبران کند.

*عملیات خیبر؛ابتکار عمل بسیج در جنگ تحمیلی

عملیات خیبر ابتکار عمل بسیج در جنگ تحمیلی بود که تا آن زمان (سال ۱۳۶۲) نظیر نداشت و این منطقه می‌ توانست جبهه‌ خودی را دوباره از توانایی‌ های سابق بهره‌ مند و دشمن را با آن همه پیچیدگی در خطوط دفاعی و طرح‌ های پاتک، از امکان مقابله با رزمندگان اسلام محروم کند زیرا دشمن تصور نمی‌ کرد که ایران در هورالهویزه که دارای وسعت زیاد و فاصله قابل ملاحظه‌ ای از ساحل تا هدف‌هاست دست به عملیات بزند، چون ایران در چهار سال گذشته هیچ گاه در آن‌جا اقدام به انجام عملیات آبی- خاکی نکرده بود.

تا قبل از انجام عملیات خیبر، رسانه‌ های گروهی عراق و حامیان آن تبلیغات وسیعی را در مورد توانایی‌ های ارتش عراق و جلوگیری از حملات ایرانیان آغاز کرده بودند و رژیم صدام صریحاً اعلام می‌ کرد که هرگونه عملیات نیروهای ایرانی به داخل خاک عراق را با شکست روبه‌رو خواهد کرد.

عملیات خیبر تاثیر به سزایی در روند جنگ داشت؛ از نظر نظامی، ورود قوای ایران به خاک عراق یک تحول جدید به حساب می‌آمد زیرا جزایر مجنون یکی از مناطق استراتژیک به شمار می‌رفت.

ابتکار جدید ایران در عملیات خیبر دور از ذهن نظامیان و کارشناسان نظامی‌ بود و این نگرانی آمریکا را دو چندان می‌کرد؛ به گونه‌ای که رادیوی آمریکا گفت: آمریکا خواستار پیروزی هیچ طرفی نیست و حل جنگ را از راه گفت‌وگو ترجیح می‌دهد.

*جزئیات عملیات به یاد ماندنی خیبر

منطقه عملیاتی خیبر از لحاظ موقعیت جغرافیایی در شمال بصره واقع شده که از شمال به العزیز و روستای الصخره، از جنوب به نشوه و طلائیه، از غرب به جاده العماره – بصره و از شرق به حاشیه ساحلی هور، نزدیک جاده سوسنگرد – طلائیه، منتهی می‌ شود. موقعیت‌ های مذکور در خشکی شرق دجله، جنوب جزایر مجنون و داخل هور قرار دارد.

هورالهویزه از آب‌ های راکد تشکیل شده و آب رودخانه‌ های دجله، کرخه‌ نورطیب، دویرج و باران‌ های فصلی داخل آن می‌ شوند. وجود نیروها و شکل طبیعی آن‌ها موجب شده است که راه‌های معینی برای تردد قایق‌ ها ایجاد شود که اصطلاحاً آبراه نامیده می‌ شوند.

عملیات خیبر در ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه سوم اسفند ماه سال ۱۳۶۲ با رمز «یا رسول الله (ص) » آغاز می‌شود و در مرحله اول، قرارگاه‌های نجف، نصر و حدید موفق می‌شوند محور الغدیر و القرنه را تصرف کنند و جاده بغداد بصره را به اشغال خود درآورند اما در جزایر مجنون پاک‌سازی به طول می‌انجامد و عمل الحاق در محور طلائیه صورت نمی‌گیرد.

«قرارگاه فتح» نیز در محور طلائیه موفق به شکستن خط عراقی‌ها نمی‌شود و در محور زید، قرارگاه کربلا موفقیتی به دست نمی‌آورد و نیروهای سپاه به ناچار از منطقه القرنه و الغدیر به داخل جزایر مجنون شمالی و جنوبی عقب نشینی می‌کنند.

لشکرهای ۲۷ محمد رسول الله (ص)، ۳۱ عاشورا و ۱۴ امام حسین (ع) با وجود از دست دادن فرماندهان و برخی از معاونان خود در حالی که عراق پاتک‌های سنگینی را اجرا می‌کرد به مقاومت پرداختند و ۷۲ ساعت زیر بمباران‌های گوناگون به شکلی که در جزایر مجنون حدود یک میلیون گلوله توپ و خمپاره بر زمین نشست.

عراقی‌ها که از بازپس گیری جزایر مجنون مأیوس شده بودند در چندین نوبت برای اولین بار با وسعتی قابل ملاحظه مبادرت به بمباران شیمیایی می‌کنند که در طول جنگ بی‌سابقه بود؛ در این عملیات ۲۳ یگان عراق منهدم، ۱۵ هزار نفر از آن‌ها کشته یا زخمی‌ می‌شوند و تعدادی نیز به اسارت در می‌آیند و همچنین تجهیزات و ادوات متعددی منهدم می‌شود؛ در این نبرد نیروهای ایرانی موفق می‌شوند به ۴۰ درصد از اهداف خود دست یابند.

*محفلی برای بزرگداشت یاد خط شکنان خیبر

سوم اسفند یادآور دلاوری ها و رشادت های مردمانی است که در اسفند سال ۶۲ طی ابتکار عملی خارق العاده موجب شگفتی جهانیان شدند و نشان دادند که درست است همه دنیا با آنان سر جنگ دارند و از امکانات جنگی برخوردار نیستند اما می توانند شگفتی ساز باشند.

به محفلی دعوت شدیم که خط شکنان خیبر گردهم آمده بودند تا یاد روزهای عملیات بزرگ خیبر و همرزمان شهیدشان را زنده کنند و به یاد همرزمان شهیدشان و شهید «ابراهیم همت» نوای «یاحسین» و زیارت عاشورا را سر دهند.

به مجتمع زینبیه بیرجند می رویم محلی که آزادگان عملیات خیبر در آنجا حضور داشتند و عاشقان شهدا به این محفل آمده بودند تا از زیبایی ها و واقعیت های جنگ تحمیلی به خصوص عملیات خیبر بشنوند.

محفل «خط شکنان خیبری» به همت حوزه هنری خراسان جنوبی به منظور بزرگداشت عملیات خیبر و یاد شهدای این عملیات بی نظیر در مجتمع زینبیه بیرجند با حضور آزادگان این عملیات و مردم شهرستان بیرجند برگزار شد.

قبل از آغاز این محفل معنوی یکی از آزادگان به عکس شهید ابراهیم همت خیره شده بود انگار روحش اینجا نبود و به گذشته به عملیات خیبر و یاد همرزمان و رفقای شهیدش افتاده بود که اکنون دیگر در جمعشان نیستند.

یکی دیگر از آزادگان در گوشه ای دعای توسل را زمزمه می کرد و می گفت به یاد شب های عملیات دلم خواست تا دوباره به آن حال و هوای نورانی باز گردم و ای کاش در همان زمان به شهادت می رسیدم.

*۳۸ سال از عملیات بزرگ خیبر می گذرد…

در ابتدای این جلسه «رضا رخشانی» یکی از آزادگان عملیات خیبر در این محفل معنوی عنوان کرد: امشب سی و هشتمین سالگرد اجرای عملیات خیبر است و برگزاری این نوع برنامه ها باعث انتقال پیام شهدا و دفاع مقدس به جوانان و نوجوانان می شود.

وی ادامه داد: ساعت ۱۱ ظهر سوم اسفند ۶۲ جهت شرکت در عملیات خیبر در هورالهویزه در قایق ها مستقر شدیم و به ۳۰ کیلومتری خاک عراق رسیدیم و در این عملیات قریب به ۲ هزار اسیر گرفتیم.

رخشانی در ادامه گفت: از سه جهت در شب عملیات تیراندازی صورت می گرفت و آسمان شب کاملا روشن شده بود و آن شب تا صبح در داخل سنگ های یک نفره مستقر بودیم.

راوی دفاع مقدس عنوان کرد: در عملیات خیبر ۱۸ سال سن داشتم و ما را با اسارت و شهادت قبل از عملیات آشنا کرده بودند و دلهره ای نداشتیم.

*عملیات خیبر یکی از بزرگترین عملیات های ایران در دفاع مقدس

«علی محمدی» یکی دیگر از راویان دفاع مقدس در این محفل اظهار داشت: عملیات خیبر یکی از عملیات های بزرگ ایران اسلامی بود که با همکاری مجاهدین عراق برگزار شد.

وی با بیان اینکه دشت پُر از نفربرهای عراقی شده بود، افزود: هم از زمین و هم از آسمان تیرباران انجام می شد و ما در ساعت های اولیه عملیات خیبر به اسارت عراقی ها در آمدیم.

محمدی عنوان کرد: ذره ای کوچکترین احساس ترسی نسبت به اسارت نداشتیم و امیدواریم این چند سال اسارت ثمره آخرت برای ما و فرزندانمان باشد.

راوی دفاع مقدس به یکی از دوستان شهیدش«حسن یوسفی»اشاره کرد و گفت: ایشان در عملیات خیبر مظلومانه به شهادت رسیدند و بعد از ۱۱ سال پیکر پاکش به وطن بازگشت.

*در عملیات خیبر تنها ۱۳ سال داشتم

نوبت به یکی دیگر از راویان و آزادگان عملیات خیبر رسید. «مخملباف» در این جلسه عنوان کرد: در آن زمان ۱۳ سال بیشتر نداشتم و نقش بی سیم چی را بر عهده داشتم.

وی در ادامه گفت: بسیاری از رزمندگان در سنگرها به علت آتش شدید تیرباران گیر کردند و به شهادت رسیدند و تنها از آنان یک پلاک باقی ماند و ای کاش در این عملیات ما هم به شهادت می رسیدیم.

مخمل باف بیان داشت: بنده هم در این عملیات به اسارت در آمدم و هیچ توجیهی نسبت به اسارت نداشتم و تنها نگرانی این بود که به کجا می رویم و با ما می خواهند چه کنند.

سخن آخر؛

برگزاری محفل «خط شکنان خیبری» می تواند آغازی برای اجرای دیگر محافل به منظور بیان واقعیت ها و خاطرات دوران دفاع مقدس باشد چرا که مقام معظم رهبری نیز همواره بر این موضوع تاکید دارند که باید واقعیت های جنگ تحمیلی با استفاده از هر ابزاری چه هنر چه شعر و کتاب برای نسل های آینده بیان شود و نگذاریم یاد و خاطر شهدای دوران دفاع مقدس و ایثارگری های آنان از یادها برود.

 

 

 

تقدیر از چاپخانه دار بیرجندی در بیست و یکمین جشنواره ملی صنعت چاپ/۲-۳

    
تقدیر از چاپخانه دار بیرجندی در بیست و یکمین جشنواره ملی صنعت چاپ
در مراسم بیست و یکمین جشنواره ملی صنعت چاپ از حسن رضا حسین آبادی صاحب امتیاز و مدیر چاپخانه زرین خراسان جنوبی به عنوان پیشکسوت کشوری تقدیر شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، بیست و یکمین جشنواره ملی صنعت چاپ و آیین تقدیر از فعالان برتر صنعت چاپ کشور با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر و جمعی از فعالان و پیشکسوتان این صنعت سه‌شنبه (سوم اسفندماه) در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این مراسم از بانوی فعال چاپ، کارآفرین و نوآور برتر، صادرکننده برتر، تولیدکننده و سازنده تجهیزات و ماشین‌آلات چاپ، چهره علمی برتر در حوزه چاپ، کارشناس ساعی از ادارات کل استانی و همچنین ۴ پیشکسوت صنعت چاپ تقدیر به عمل آمد که بر این اساس حسن رضا حسین آبادی صاحب امتیاز و مدیر چاپخانه زرین خراسان جنوبی به عنوان پیشکسوت صنعت چاپ کشور معرفی شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم بر لزوم ارائه تسهیلات با سود اندک برای صنعت چاپ تأکید داشت و افزود:‌ قبول دارم که باید تسهیلات با سود کم در اختیار اهالی چاپ قرار داده شود؛ این موضوع جز مطالبات ما نیز می‌باشد چرا که معتقدیم مساله نوسازی ماشین‌آلات صنعت چاپ باید حل شود.

اسماعیلی یکی از سرفصل‌های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را حرکت به سمت خودکفایی در صنعت چاپ و نشر از کاغذ تا جوهر، زینک، ماشین آلات و… عنوان کرد که در اولویت برنامه‌ها قرار دارد.

وی افزود: معتقدیم جمهوری اسلامی ایران که پیشران حوزه‌های علمی و فناوری است باید بتواند ملزومات پیشرفت صنعت چاپ را برای رشد، رونق و شکوفایی این صنعت نیز فراهم کند.

گفتنی است حسن رضا حسین آبادی از سال ۱۳۵۲در صنعت چاپ فعالیت می کند و اکنون با ۵ نفر نیروی کار، مدیریت چاپخانه زرین خراسان جنوبی را برعهده دارد.

 

 

 

در دیدار مدیر کل کانون خراسان جنوبی با فرماندار خوسف؛

فرماندار خوسف برای پیگیری ایجاد مرکز کانون پرورش فکری قول مساعد داد

فرماندار خوسف برای پیگیری ایجاد مرکز کانون پرورش فکری قول مساعد داد

مدیر کل کانون خراسان جنوبی صبح روز چهارم بهمن ماه ۱۴۰۰در خصوص مسایل مربوط به ایجاد مرکز کانون در این شهرستان با فرماندار خوسف دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ طاهره حمیدی در دیدار با «محمدعلی آخوندی» فرماندار خوسف با تشریح شرایط کانون در این شهرستان گفت؛ پایگاه کتاب‌خانه سیار روستایی کانون در شهرستان خوسف در حال حاضر در مکانی متعلق به شهرداری مستقر است و علاوه بر کودکان ونوجوانان علاقمند در شهر خوسف به ۲۰ روستا در این این شهرستان خدمات رسانی می کند.

مدیر کل کانون استان افزود: مکان فعلی به صورت موقت در اختیار کانون قرار دارد و از طرفی پاسخ‌گوی نیاز کودکان ونوجوانان مستعد این شهرستان نیست لذا ایجاد مرکز فرهنگی و هنری ثابت کانون علاوه بر کتاب‌خانه سیار فعلی در این شهرستان ضروری به نظر می رسد که امیدواریم با مساعدت فرمانداری در تخصیص زمین و ردیف بودجه شاهد ایجاد مرکز فرهنگی و هنری کانون در این شهرستان باشیم.

گفتنی است در ادامه آخوندی فرماندار این شهرستان ضمن قدردانی از برنامه‌های کانون در این شهرستان در خدمات رسانی به روستاها، کانون را مکانی مناسب برای توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و همچنین شکوفایی استعدادهای نهفته کودکان ونوجوانان دانست و در خصوص پگیری در تامین زمین و ردیف اعتباری جهت ایجاد ساختمان کانون پرورش فکری قوق مساعد داد.

مدیر کل کانون استان در ادامه سفر خود به شهرستان خوسف از پایگاه کتاب‌خانه سیار در این شهرستان بازدید و از نزدیک در جریان اجرای طرح ساماندهی و ثبت کتاب در این مرکز قرار گرفت.

دیدار مدیرکل کانون استان با مدیر آموزش و پرورش شهرستان سربیشه

طاهره حمیدی مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با مدیرآموزش و پرورش شهرستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری خراسان جنوبی؛ مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در ادامه بازدید سه شنبه سوم اسفند ماه خود از مرکز فرهنگی و هنری سربیشه با «علیرضا زنگویی» مدیر آموزش و پرورش دیدار کرد.

مدیرکل محترم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در این دیدار با ارایه گزارشی از اهم برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون در حوزه کودک ونوجوان خواستار تعامل هرچه بیشتر آموزش و پرورش این شهرستان با کانون پرورش فکری شد و در ادامه افزود: انتظار جامعه با توجه به شرایط موجود از سازمان‌های فرهنگی و آموزش و پرورش بسیار زیاد است و تعامل کانون پرورش فکری با آموزش و پرورش می تواند راه‌گشای مسائل فرهنگی، هنری  و آموزشی باشد.

حمیدی ظرفیت کتاب‌خانه‌های سیار کانون در خدمات رسانی به مراکز کم برخوردار و مناطق محروم را مهم برشمرد و ابراز امیدواری کرد، با تخصیص اعتبارات لازم کودکان ونوجوانان مناطق روستایی شهرستان سربیشه نیز از این خدمت کانون بهرمند شوند.

 

 

 

 

مدیر کل کانون خراسان جنوبی از مرکز فرهنگی و هنری سربیشه بازدید کرد

طاهره حمیدی در راستای پیگیری طرح ساماندهی و ثبت کتاب در مراکز کانون طی سفر به شهرستان سربیشه از نزدیک در جریان اجرای این طرح قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری خراسان جنوبی؛ طاهره حمیدی در سفر روز سه شنبه سوم اسفند ماه به شهرستان سربیشه ضمن بازدید از این مرکز فرهنگی و هنری از نزدیک در جریان اجرای طرح ساماندهی کتاب در این مرکز قرار گرفت.

گفتنی است در این بازدید که فریده سلامیان کارشناس فرهنگی نیز حضور داشت فاطمه ضیغمی مربی مسئول این مرکز با ارایه گزارشی روند طرح ساماندهی کتاب  و برنامه‌های جاری این مرکز را تشریح کرد.

پیگیری برنامه های عمرانی مرکز و دیدار با مدیر آموزش و پرورش شهرستان از دیگر برنامه‌های سفر اداری مدیر کل کانون استان در شهرستان سربیشه بود.

 

 

 

آمادگی ایران و افغانستان برای همکاری در حوزه کشاورزی/۲-۳

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از آمادگی استان برای فرآوری و صادرات محصولات کشاورزی به کشور افغانستان خبر داد.

در حاشیه هشتمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی در استان نشستی باآمادگی ایران و افغانستان برای همکاری در حوزه کشاورزی حضور مسئولان جهاد کشاورزی و هیئت تجاری کشور افغانستان برگزار شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در این نشست گفت: امکانات و تولیدات گلخانه ای ایران اسلامی در حوزه افزایش بهره‌وری آب به جایگاه خوبی رسیده است.

جعفری از آمادگی استان برای فرآوری و صادرات محصولات کشاورزی به کشور افغانستان خبر داد.

وی با اشاره به صدور برخی از صنایع تولیدی بخش کشاورزی از جمله تولید شکر، پنبه و روغن گیری آمادگی این استان را برای فرآوری محصولات کشاورزی اعلام کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در تولیدات پرورش طیور شامل مرغ از جمله مشاغلی است که می تواند به کشور افغانستان صادر شود.

سید اشرف هاشمی رئیس سازمان قضایی آسیا در افغانستان هم صنعتی سازی محصولات کشاورزی را یکی از مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های کشور افغانستان دانست و گفت: ایران و افغانستان از نظر خیلی از مسائل با هم مشترک هستند و برگزاری این جلسات می تواند روابط بین ایران و افغانستان را نزدیک تر و محکم تر سازد.

 

 

 

 

غربالگری بینایی بیش از ۳۹ هزار کودک در خراسان جنوبی/۲-۳

۳۹ هزار و ۵۰۰ کودک ۳ تا ۶ سال از ابتدای سال تاکنون در خراسان جنوبی تحت سنجش بینایی قرار گرفته ند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی ، مدیر کل بهزیستی استان گفت: علی رغم شیوع بیماری کرونا با پیگیری‌ها و برنامه ریزیغربالگری بینایی بیش از 39 هزار کودک در خراسان جنوبی های صورت گرفته از ابتدای سال تاکنون تعداد ۳۹۵۰۰ کودک در سطح یک مورد غربال بینایی قرار گرفتند.

عرب نژاد افزود: از این عده حدود ۳۰۰۰ کودک ( کودکان مشکوک به کم بینایی ) برای معاینات بیشتر و دقیق تر به سطح دو غربال بینایی ارجاع شدند.

وی گفت:  تاکنون ۲۵۰ کودک دارای تنبلی چشم تشخیص داده شدند و ۹۵۰ کودک نیز دارای اختلال بینایی بودند که مداخلات درمانی برای این کودکان در استان انجام شد.

مدیر کل بهزیستی استان افزود: هم اکنون خراسان جنوبی دارای ۱۳ دستگاه غربالگری پلازاپتیکس مجهز و پیشرفته جهت اجرای برنامه غربالگری بینایی است و همچنین ۴۴ پایگاه دائمی و ۶۸۰ پایگاه غیردائمی دراستان، درحال ارائه خدمت به همشهریان هستند.

عرب نژاد گفت: همچنین درحال حاضر ۴۵ مجری غربالگری آموزش دیده، ۱۵ مسئول پیگیری، ۲۴ اپتومتریست و ۲ چشم پزشک در استان در این برنامه همکاری دارند.

برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم از جمله طرح‌های پیشگیرانه‌ای است که به منظور شناسایی و تشخیص زودهنگام تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی در کودکان ۳ تا ۶ سال ، درطول سال در پایگاه‌های دائمی تحت نظارت بهزیستی ودر زمان سراسری برنامه در پایگاه‌های غیر دائمی نیز در شهرستان‌ها انجام می‌شود.

برنامه غربالگری بینایی به صورت مستمر در پایگاه‌های دائمی تا پایان سال اجرا می‌شود.

 

 

 

توزیع ۲۰۰ بسته معیشتی بین نیازمندان در بخش ماژان خوسف /۲

در آستانه سال جدید ، ۲۰۰ بسته معیشتی بین نیازمندان در بخش ماژان خوسف توزیع شد.

فرمانده حوزه مقاومت بسیج شهدای عبادی ماژان گفت: در مرحله ای دیگر از رزمایشتوزیع ۲۰۰ بسته معیشتی بین نیازمندان در بخش ماژان خوسف  کمک های مومنانه به همت خیران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ،  ۲۰۰ بسته معیشتی بین اهالی روستاهای محروم و دور افتاده بخش ماژان توزیع شد.
مومن زاده افزود: این بسته ها شامل برنج، روغن، مرغ، رب گوجه فرنگی، حبوبات و ماکارونی به ارزش یک میلیارد تخمین زده شده اند.

برگزاری همایش ملی مسائل اجتماعی و فرهنگی خانواده مسلمان/۲-۳

همایش ملی مسائل و چالش‌های اجتماعی و فرهنگی خانواده مسلمان ایرانی در سالن همایش سازمان مرکزی دانشگاه بیرجند برگزار شد.

دبیر علمی همایش گفت: همایش ملی مسائل اجتماعی و فرهنگی خانواده مسلمانبرگزاری همایش ملی مسائل اجتماعی و فرهنگی خانواده مسلمان باهدف تحلیل اجتماعی و اولویت های مسائل و آسیب های اجتماعی در حوزه خانواده و چالش های جمعیتی آن برگزار شده است.

آخوندی افزود: این اولین همایش بررسی چالش ها و مسائل اجتماعی خانواده مسلمان ایرانی است که از حدود یک سال قبل کار آن آغاز شده و ۱۴۴مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است.

وی گفت: ۵۲ مقاله بعد از داوری برگزیده شد که به عنوان سخنرانی و پوستر بوده است.

دبیر علمی همایش گفت: از این تعداد ۱۰ مقاله در صحن همایش ارائه می شود که نتایج آن هم به دستندرکاران ارسال خواهد شد.

 

 

 

دستگیری زوج سارق با ۴۵ فقره سرقت در بیرجند/۴

مأموران فرماندهی انتظامی شهرستان بیرجند یک زوج سارق با ۴۵ فقره سرقت دستگیر کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی فرمانده انتظامی استان گفت: با وقوع چند فقره سرقت اماکن در حال احداث دردستگیری زوج سارق با ۴۵ فقره سرقت در بیرجند شهرستان بیرجند، پیگیری موضوع و دستگیری سارق یا سارقان به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.

سردار فرشید افزود: ماموران”کلانتری ۱۲” شهرستان بیرجند با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی و با گشت‌های مستمر به صورت محسوس و نامحسوس، ۲ سارق را هنگام سرقت شناسایی و دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی  خراسان جنوبی  گفت: متهمان دستگیر شده که یک زوج بودند ابتدا در اظهارات خود منکر هرگونه جرم و اتهامی شدند، اما در روبه رو شدن با شواهد موجود و ارائه مستندات به ناچار لب به اعتراف گشودند و به ۴۵ فقره سرقت اماکن در حال احداث اعتراف کردند.

سردار فرشید افزود: متهمان دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

رونمایی و نقد ۱۶ عنوان کتاب دفاع مقدس در خراسان جنوبی/۲-۳

صبح امروز آئین رونمایی، نقد و تجلیل از پدیدآورندگان ۱۶ عنوان کتاب در حوزه تاریخ شفاهی و ادبی استان برگزار شد.

سرهنگ فلاحی افزود: در مورد ثبت خاطرات شهدای استان کار‌های بزرگی انجام شده است که نگارش همین کتاب‌ها خود گواهی بر این موضوع است.

وی افزود: تاکنون ۵۷ عنوان کتاب دفاع مقدس در مرحله تدوین است که۳۰ مورد به مرحله چاپ رسیده و همچنین ۲۰ عنوان کتاب صوتی هم به پایان رسیده است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: از آنجایی که چاپ کتاب‌ها هزینه براست نیازمند حمایت خیرین، سرمایه گذاران و دستگاه‌های اداری است.

سرهنگ فلاحی افزود: جوانان باید به این حوزه‌ها ورود پیدا کنند تا خاطرات رزمندگان و شهدا را مکتوب کنند چرا که اینان گنجینه‌های دفاع مقدس هستند.

وی افزود: باتوجه به اینکه اعتبارات برای ساخت موزه دفاع مقدس تصویب شده است از ابتدای سال ۱۴۰۱ شروع به ساخت این موزه در استان خواهیم کرد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی در این مراسم گفت: این سومین نشست در حوزه رونمایی و نقد کتاب است که اداره کل کتابخانه‌های عمومی با بنیاد حفظ و نشر آثار همکاری و برگزار کرده است.

حاجی افزود: وظیفه ما به عنوان سرباز فرهنگی نامگذاری کتابخانه‌ها، مسابقات ونمایشگاه‌ها به نام این شهدا است که در سال ۱۴۰۰ این موضوع رونق بیشتری گرفته است.

وی گفت: کمبودی ک در بحث فرهنگی داریم سالن همایش فرهنگی است که برای برگزاری مراسم دغدغه نداشته باشیم.

سوگند مقدس، گلشن جاوید، این خط جاده ها، ِچکاوک‌ها نمی‌میرند، سوگند بقراط از جمله ۱۶ کتابی هستند که دراین مراسم رونمایی شدند.

 

 

 

آغاز مرمت ارگ کلاه فرنگی بیرجند/۲-۳

مرمت ارگ کلاه فرنگی بیرجند آغازشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: پیرو بازدیدآغاز مرمت ارگ کلاه فرنگی بیرجند استاندار از ارگ کلاه فرنگی و دستور وی مبنی بر مرمت و ساماندهی ارگ کلاه فرنگی و پس از تخصیص اعتبار ، مرمت این بنای تاریخی آغاز شد.

حسن رمضانی گچکاری اتاق‌های طبقه اول آغاز شد و اصلاح روشنائی، نورپردازی، ساماندهی محوطه و مرمت نمای بنا در ادامه این اقدامات انجام می‌ شود تا ارگ کلاه فرنگی برای بازدید نوروزی مردم و گردشگران آماده شود.

وی گفت: نمایشگاه موقت اسناد تاریخ سیاسی نیز همزمان با روز‌های سال نو در محل بنا برگزار می‌شود.

ارگ کلاه فرنگی به عنوان دارالحکومه محل حکمرانی امیر معصوم خان بوده که در اواخر دوره زندیه احداث شده  و بنای آن به طور کلی از نظر فرم معماری با سایر بنا‌های شهری متفاوت است.

این ساختمان در ۶ اشکوب بنا شده ، دو اشکوب آن فضا دار و بقیه طبقات برای تکمیل فرم نمای بیرونی بر روی گنبد حوضخانه ساخته شده است.

 

 

 

توقیف تخم بلدرچین بسته بندی شده با مشخصات تقلبی در بیرجند/۴

تخم بلدرچین بسته بندی شده با مشخصات و کد‌های بهداشتی تقلبی در بیرجند کشف و توقیف شد.

رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند اعلام کرد: در  بازرسی بهداشتی واحد نظارت شبکهتوقیف تخم بلدرچین بسته بندی شده با مشخصات تقلبی در بیرجند دامپزشکی بیرجند از واحد‌های عرضه فرآورده‌های خام دامی سطح شهر مورد جدیدی از برچسب تخم بلدرچین با برچسب بهداشتی مشاهده شد که پس از استعلام از واحد نظارت اداره کل دامپزشکی استان مشخص شد برچسب جعلی و فاقد هویت است.
حسن علیزاده  افزود: تخم بلدرچین کشف شده توقیفی از چرخه مصرف خارج  و پرونده برای  پیگیری به مراجع ذیصلاح ارجاع شد.

رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند تاکید کرد: مردم باید فرآورده‌های خام دامی را از مراکز مجاز تهیه کنند.

 

 

 

 

 

فوت ۴ بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته ۳۱۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: دیروز ۶۳۰ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۳۱۹ بیمار جدید شناسایی شدند.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۱۶۳ مورد از بیرجند، ۵ مورد از بشرویه، ۱۳ مورد از خوسف، ۱۰ مورد درمیان، ۱۸ مورد زیرکوه، ۱۰ مورد سرایان، ۲۵ مورد از سربیشه، ۱۵ مورد از طبس، ۹ مورد از فردوس، ۲۴ مورد از قاینات و ۲۷ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته دبیر دانشگاهی ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۱۶۵ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۳۰ نفر کرونا مثبت هستند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۲۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حال عمومی ۲ نفر نامساعد است.

وی افزود: با ثبت ۴ مورد فوت جدید تعداد جان باختگان این بیماری به هزار و  ۳۴۸ نفر رسید.

 

 

 

 

ایجاد ۸ هزار فرصت شغلی جدید با پرداخت تسهیلات اشتغالزایی/۲-۳

هشت هزار فرصت شغلی جدید با پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در خراسان جنوبی ایجاد شد.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: در ۱۱ایجاد ۸ هزار فرصت شغلی جدید با پرداخت تسهیلات اشتغالزایی ماه گذشته ۱۰۳ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی به متقاضیان پرداخت شد.

زنگنه افزود: این تسهیلات به ۲ هزار و ۹۰۰ طرح اشتغالزایی در مناطق روستایی و عشایر پرداخت شد.

به گفته وی با پرداخت این تسهیلات برای ۸ هزار نفر فرصت شغلی جدید ودو هزار نفر ثبیت اشتغال انجام شد.

زنگنه افزود: این تسهیلات به طرحهای مختلف از جمله پارچه فروشی، صنایع دستی، تراش سنگ، حمایت از زنان سرپرست خانوار، گردشگری، صنایع کوچک و مشاغل کوچک، حوزه فناوری و اطلاعات و گیاهان دارویی و جهاد کشاورزی پرداخت شده است.

وی سقف این تسهیلات را از ۲۰ میلیون تومان تا ۴ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: نرخ سود این تسهیلات از ۴ تا ۶ درصد و بازپرداخت ۳ تا ۷ ساله با توجه به نوع طرح و مبلغ پرداختی متفاوت است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مستند “وصال” در خراسان جنوبی تهیه شد

 

مستند "وصال" در خراسان جنوبی تهیه شد

مستند وصال که روایتگر اسارت رزمندگان خراسان جنوبی در عملیات بزرگ خیبر است به همت حوزه هنری خراسان جنوبی تهیه شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، مستند کوتاه «وصال» تهیه شده توسط حوزه هنری خراسان جنوبی به مناسبت سالروز عملیات خیبر از شبکه خاوران پخش شد.

مستند «وصال» روایتگر اسارت رزمندگان خراسان جنوبی است که در عملیات بزرگ خیبر به اسارت نیروهای عراقی در آمدند و بعد از ۳۸ سال از این اتفاق حقایق و خاطرات خود را در این مستند کوتاه بیان کردند.

این مستند به همت واحد تصویری حوزه هنری خراسان جنوبی در هورالهویزه و منطقه عملیاتی خیبر تولید و تهیه شده و در روز سوم اسفندماه همزمان با سالروز اجرای عملیات بزرگ خیبر از صدا و سیمای خراسان جنوبی پخش شد.

«علی احمدی» و «سید محمد» مجاهد عراقی که پا به پای ایرانی‌ها در این عملیات حضور داشته در مستند «وصال» به بیان خاطرات خود در عملیات بزرگ خیبر می پردازند.

«علی سبحانی» کارگردانی، «سعید هاشمی گازار» تصویربرداری، «سعید خزاعی مقدم» نویسندگی، «مجید کامران نژاد» تدوین گری و «امین رحیم آبادی» طراحی پوستر این مستند را بر عهده داشتند.

انتهای پیام/ ۲۵۴/س

مشکلاتی که روستائیان را به حاشیه شهر می‌کشاند / حمل و نقل و فضای آموزشی مطالبه اهالی دستگرد و حاجی‌آباد

یکی از شهرهای خراسان‌جنوبی که مهاجرت بسیاری را در سال‌های اخیر به سوی خود داشته بیرجند بوده که از دلایل اصلی آن مهاجرت روستائیان به سبب نبود شغل و خشکسالی‌های متوالی بوده اما بیشتر این افراد در روستاهای اطراف بیرجند ساکن بوده و این سکونت‌ها خود مشکلاتی را در پی داشته است.

مشکلاتی که روستائیان را به حاشیه شهر می‌کشاند / حمل و نقل و فضای آموزشی مطالبه اهالی دستگرد و حاجی‌آباد

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ حاشیه‌نشینی همیشه یکی از معضلات در شهرهای پرجمعیت و مرکز استان‌ها بوده که سرریز جمعیت شهرها و افرادی که اقدام به مهاجرت از روستاها به شهرها نموده‌اند را در خود جای می‌دهد.

بدون شک پدیده حاشیه‌نشینی علاوه بر اینکه چهره شهرها را نازیبا می‌سازد مشکلات دیگری را در پی دارد و همیشه کمبودهای زیرساختی در این نقاط به چشم می‌خورد.

نگاه ویژه دولت بر گسترش شهرها با توجه به افزوده شدن جمعیت و همچنین سیل مهاجرت در این راستا بسیار دارای اهمیت بوده که البته این گسترش خود نیازمند اعتبار برای تأمین زیرساخت‌های مختلف رفاهی، عمرانی، آموزشی، اجتماعی و غیره می‌باشد.

شهرستان بیرجند به عنوان مرکز استان خراسان‌جنوبی یکی مناطق مهاجرپذیر استان بوده که این امر در چند سال اخیر با توجه خشکسالی‌های پی در پی و کاهش وضعیت اقتصادی روستائیان افزایش یافته است.

یکی دیگر از معضلات مهم حاشیه‌نشینی معضلات اجتماعی بوده که مهم‌ترین آن اعتیاد و تعارضات فرهنگی افراد است.در حال حاضر بسیاری از روستاهای اطراف بیرجند سرریز جمعیت مرکز استان را در خود جای داده و این موضوع با توجه به امکانات اندک در روستاها برای اهالی این نقاط مشکل‌ساز شده است.

دوری از مرکز و مراجعه هر روزه به شهر مشکل پیش‌روی ساکنان

هادی دهقانی، یکی از اهالی روستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند، اظهارداشت: بسیاری از افرادی که از روستاها به شهر مهاجرت کرده‌اند به دلیل نبود کسب و کار مناسب و مشکلات اقتصادی بوده است.

وی با بیان اینکه بعد از ۱۰ سال زندگی در روستا مجبور شدم به دلیل نداشتن شغل مناسب و همچنین عدم امکان تحصیل فرزندانم در روستا به شهر مهاجرت کنم، تصریح کرد: متأسفانه بودجه کافی برای خرید و یا اجاره منزل در داخل شهر را نداشتم به همین دلیل به اجبار مجبور شدم به روستای حاجی‌آباد آمده و در این منطقه سکونت نمایم.

دهقانی افزود: مشکلات فروانی پیش روی افرادی که در این منطقه سکونت دارند وجود دارد که یکی از آنها دوری از مرکز شهر بوده و مجبوریم برای کار هر روز مسافتی را طی تا به محل کار خود برسیم.

نبود فضای آموزشی مورد نیاز در روستای حاجی‌آباد

این شهروند روستای حاجی‌آباد یادآور شد: هر چند نسبت به چند سال گذشته امکانات در این روستا افزایش یافته اما در حال حاضر نیز مردم با مشکل کمبود فضای آموزشی و مشکلات اجتماعی از جمله اعتیاد و سرقت مواجه هستند.

کلثوم زنگویی نیز یکی دیگر از اهالی روستای حاجی‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: خوشبختانه در حال حاضر بیشتر امکانات از جمله آب، برق و گاز در این روستا فراهم شده اما مهم‌ترین مشکل نبود فضای آموزشی مناسب بوده و فرزندانمان مجبور هستند در دو شیفت به مدرسه بروند.

حمل و نقل عمومی در روستای دستگرد فعال‌تر شود

عصمت صحرایی که در روستای دستگرد بیرجند ساکن بوده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: دوری از مرکز شهر برای مردم این منطقه دشوار بوده که هزینه زیادی را برای ساکنان این منطقه در پی دارد.

وی خواست تا وسایل حمل و نقل عمومی برای رفاه حال ساکنان این منطقه افزایش یابد و گفت: با توجه به اینکه خانواده‌های ساکن در این نقطه از استان برای بسیاری از خدمات باید به مرکز استان بروند و این موضوع مشکلاتی را برای ساکنان ایجاد کرده است.

افزایش هشت برابری جمعیت در روستای حاجی‌آباد نسبت به سال ۸۵

سید محمد دستگردی، دهیار روستای حاجی‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: براساس سرشماری سال ۵ جمعیت روستای حاجی‌آباد بیرجند یک‌هزار و ۸۲۱ نفر بوده ولی امروز براساس آمار مرکز بهداشت این روستا جمعیتی بالغ‌بر ۱۵ هزار نفر را در خود جای داده که نشان از ۸ برابر شدن جمعیت آن است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در این روستا به تناسب افزایش جمعیت زیرساخت‌های لازم در این روستا اجرا شده است، اضافه کرد: به طوری که در حال حاضر تمام معابری که دارای سکونت بوده جدول‌کشی، ۹۰ درصد خیابان‌های دارای سکونت این روستا آسفالت و حدود ۹۸ درصد مناطق دارای سکونت دارای تأسیسات آب، برق و گاز هستند.

مدرسه متوسطه دوم پسران در روستای حاجی‌آباد نیست

دهیار روستای حاجی‌آباد یکی از مشکلات اصلی این روستا را با توجه به افزایش جمعیت آن مربوط به کمبود فضای آموزشی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه این روستا دارای ۳ هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز بوده تمامی مدارس آن در دوره ابتدایی و متوسطه اول دو شیفته بوده و مدرسه متوسط دوم پسرانه وجود ندارد.

دستگردی یکی دیگر از مشکلات زیرساختی این روستا را مربوط به تلفن ثابت دانست و افزود: با توجه به اینکه تمام شبکه‌های زیرساختی در این روستا ایجاد شده ولی شبکه مخابرات و تلفن ثابت این روستا از سال ۹۰ که تعداد مشترکان تلفن ثابت این روستا یک‌هزار و ۲۰۰ نفر بوده‌اند تغییری نکرده است.

وی ادامه داد: در این راستا براساس پیگیری‌های صورت گرفته این زیرساخت را باید شرکت اعتبارات زیرساخت اجرا کند که درخواست داده شده و قراراست با همکاری دهیاری در بحث حفاری اقدامات لازم در این خصوص انجام گیرد.

تعارضات فرهنگی از مشکلات روستای حاجی‌آباد

دهیار روستای حاجی‌آباد تعارضات فرهنگی با وجود مهاجرت‌پذیری این روستا از اقصا نقاط استان را یکی از مشکلات اصلی عنوان نمود ویادآور شد: در دو سال گذشته سازمان بسیج سپاه از طریق قرارگاه جواد الائمه اقداماتی خوبی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام داده‌اند که باید بیشتر مدنظر قرار گیرد.

دستگردی اضافه کرد: همچنین یکی از اقداماتی که در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی در این روستا صورت گرفته ایجاد چهار مسجد در چهار نقطه روستا بوده تا با کمک ائمه جماعات این مباحث پیگیری شود.

وی ادامه داد: در راستای کاهش معضلات معیشتی نیز حدود ۲۵۰ خانوار در این روستا شناسایی شده که با کمک مؤسسه خیریه و خیران به این خانواده‌ها کمک می‌شود.

دهیار روستای حاجی‌آباد بیان داشت: در حال حاضر یک‌هزار و ۱۰۰ بسته آموزشی و غذایی توسط مؤسسه خیریه‌ای در این روستا در حال توزیع در بین دانش‌آموزان نیازمند است.

دستگردی خاطرنشان کرد: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و در راستای فرهنگ‌سازی رسانه‌ها می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند.

وضعیت امکانات در روستاهای اطراف بیرجند نسبت به برخی از مناطق شهر بهتر است

مصطفوی، بخشدار مرکزی بیرجند نیز در ادامه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: پدیده حاشیه‌نشینی آنچنان که تعریف می‌شود در بیرجند و روستاهای اطراف آن وجود ندارد به طوری که روستاهای اطراف مرکز استان از نظر برخورداری از امکانات وضعیت بسیار بهتری نسبت به برخی از نقاط داخل شهر دارند.

وی با اشاره به اینکه افراد زیادی با رویکردهای اجتماعی مختلف در روستاهای اطراف بیرجند به ویژه حاجی‌آباد و دستگرد ساکن شده‌اند، تصریح کرد: وجود تعارضات فرهنگی متفاوت در این روستاها امری بدیهی است.

بخشدار مرکزی بیرجند ادامه داد: در راستای رفع این مشکل سعی شده تا با برگزاری دوره‌های آموزشی و جلسات تعاملی این فرهنگ‌ها به یکدیگر نزدیکتر شده و یکسان‌سازی صورت گیرد.

وی یادآور شد: رصد ایمنی و انتظامی به طور کامل در روستاهای اطراف بیرجند با کمک گشت‌های بسیج و نیروی انتظامی انجام تا حداقل آسیب‌های اجتماعی در این مناطق کنترل شود.

طرح ۴۸ هکتاری الحاق به روستای حاجی‌آباد به ۲۲۱ هکتار رسید

مصطفوی با اشاره به ساخت‌وسازهای غیرمجاز خارج از محدوده روستاهای حاشیه بیرجند گفت: متأسفانه برخی از افرادی که توانایی گرفتن پروانه ساختمانی ندارند اقدام به این کار می‌کنند که این مشکلات دهیاری‌ها را صد چندان می‌کنند.

وی ادامه داد: طرح ۴۸ هکتاری روستای حاجی‌آباد در سال ۸۵ با توجه به این مشکل به ۲۲۱ هکتار در حال حاضر رسیده است.

بخشدار مرکزی بیرجند در مورد مشکل کمبود فضای آموزشی در روستاهای حاشیه بیرجند خاطرنشان کرد: سرانه فضای آموزشی در این روستاها نسبت به برخی از نقاط شهر بهتر بوده است.

گفتنی است در پی پیگیری‌های فراوان برای ارتباط گیری با فرماندار بیرجند متأسفانه به دلیل حضور ایشان در جلسه خبرنگار فارس موفق به مصاحبه با ایشان نشد.

 و اما…

هر چند تلاش‌های خوبی برای ایجاد امکانات در روستاهای حاشیه‌ای مرکز استان صورت گرفته ولی بازهم کمبودهایی وجود دارد که نیاز بوده مدیریتی صحیح برای سروسامان دادن به سرریز جمعیتی این شهر در روستاهای حاشیه‌ای انجام گیرد.

 

 

حادثه در کمین قلب تجاری بیرجند/ ایمنی بازار زیر تیغ است

حادثه در کمین قلب تجاری بیرجند/ ایمنی بازار زیر تیغ است

بیرجند- کانون مبادلات و تجارت مرکز خراسان جنوبی ضریب ایمنی پایینی دارد و توپ ناایمن بودن بازار بیرجند گاه در زمین کسبه و گاه در زمین متولیان و مسئولان پاسکاری می شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: طی ماه گذشته بار دیگر رعایت نکردن برخی نکات اصولی ایمنی در مرکز تجاری شهر و دردانه بازار بیرجند حادثه آفرید. بار دیگر آتش سوزی در قلب تجاری مرکز استان کانون توجه شد و تیترهای رسانه‌ها را به نام خود تنظیم کرد.

هنوز مدتی از آخرین حادثه آتش سوزی در این بازار نگذشته بود که بار دیگر سهل انگاری و … حادثه‌ای رقم زد که اگر چه خسارت جانی در برنداشت اما می‌تواند حاوی پیام‌ها و هشدارهای بسیار باشد.

گاه برخی کسبه ایمن بودن بازار را بر هم زده و سبب بروز حوادث می‌شوند. استفاده از وسایل غیر استاندارد، مسقف کردن غیر اصولی، تهویه نامناسب و … در کنار غیر هم سطح بودن محل بازار با معابر حاشیه بازار، انبارها و محل‌های کسب قدیمی، معابر تنگ و باریک و… دست به دست هم داده‌اند تا محل کسب و قلب تجاری مرکز استان ایمنی مناسبی نداشته باشد.

ایمنی بازار زیر تیغ

ایمنی بازار بیرجند بارها مورد بحث و گفتگو قرار گرفته و هر بار برای افزایش ایمنی نسخه‌هایی پیچیده شده است اما تا این نسخه‌ها درمانگری کنند انگار راه طولانی در پیش است.

راهی بازار می‌شویم تا این بار ایمنی نبض اقتصادی شهر را از نزدیک زیر ذره بین خبرنگاری قرار دهیم.

بازار مسقف است و طبق گفته‌ها ایمنی آن گرچه طی سال‌های گذشته روند رو به رشد داشته اما هنوز هم از ایمنی بسیار اندکی برخوردار است و کوچک‌ترین حادثه می‌تواند فاجعه‌ای در پی داشته باشد.

در قلب تجاری مرکز استان هر چند نام و نشان از پلاسکو و سازه‌های تجاری غول پیکر و چندین طبقه به چشم نمی‌آید اما سازه‌های قدیمی در بافت قدیم و جدید بازار خود جای تأمل و بحث دارد.

اما آنچه که در این مجموعه تجاری دست به دست هم داده و نبض تپنده مرکز اقتصادی شهر را ناایمن کرده است طبق گفته تجار و کسبه بخشی به خود کسبه بر می‌گردد و توپ برخی ضعف‌ها و کم کاری‌ها هم به سازمان متولی بازار بر می‌گردد.

حادثه در کمین قلب تجاری بیرجند/ ایمنی بازار زیر تیغ است

سرنخ ضعف‌های ایمنی بازار

بسیاری از کسبه برای گرم ساختن فضای محل کسب از تجهیزاتی استفاده می‌کنند که به شدت ایمنی پایینی دارند که یک جرقه کوچک آن می‌تواند فاجعه‌ای بزرگ رقم زند.

آنچه که در بازدید از مرکز مبادلات تجاری و اقتصادی استان به روی کاغذ خبر می‌نشیند و کمتر به چشم می‌آید نکات ایمنی و ایمن بودن فضای بازار است.

بازار قدیم و جدید بیرجند مسقف شده و اگر چه در برخی موارد مانند سرما و گرما و بارندگی‌ها و … کسبه و مشتریان را در امان نگه داشته است اما تهویه و رد و بدل شدن هوا به سختی انجام می‌شود و دید برای شناسایی محل حادثه وجود ندارد.

یکی از کسبه این را به خبرنگار مهر می‌گوید و می‌افزاید: بازار بیرجند ایمنی لازم را ندارند. اگر اتفاقی رخ دهد چندین و چند محل کسب با هم دچار خسارت می‌شوند و جمع شدن کسب‌های متفاوت در یک محل سبب می‌شود تا کار امداد رسانی هم با مشکل مواجه شود.

وی ادامه می‌دهد: سیستم‌های گرمایشی استفاده شده توسط برخی کسبه از ایمنی اندکی برخوردار است و همین سیستم‌های گرمایشی هم سالی یک حادثه را در پی دارند.

او که تمایلی به درج نامش ندارد با اشاره به برخی سیم‌ها و کابل‌های برق آویزان و غیر استاندارد در بیرون و داخل محل کسب می‌گوید: از کپسول آتش نشانی هم خبری نیست و کمتر کسبه درصدد تهیه آن بوده‌اند.

حادثه در کمین قلب تجاری بیرجند/ ایمنی بازار زیر تیغ است

ایمن سازی غیراصولی

دیگر کسبه بازار هم در گفتگو با مهر می‌گوید: افزایش ضریب ایمنی بازار نیاز به آموزش دارد. برخی کپسول آتش نشانی دارند اما نمی‌دانند چطور با آن کار کنند.

احمدی گفت: حتی برخی کسبه نمی‌دانند چه ضعف‌هایی دارند تا برای افزایش ایمنی در صدد رفع آن برآیند.

وی بیان می‌کند: برخی با همان روش‌های قدیمی اقدام به ایجاد گرما و سرما در محل کسب می‌کنند و برخی بدون توجه به نکات ایمنی رشته سیم‌های برق را جابجا کرده و استفاده می‌کنند.

به گفته وی اگر چه مسقف بودن بازار فوایدی هم دارد که یکی از آن در امان ماندن از سرما و گرما است و سبب کاهش آفتاب سوختگی و یا در امان ماندن از باران و برف است اما اگر حادثه‌ای رخ دهد امکان تهویه وجود ندارد و می‌طلبد تا کسبه برای تهویه مناسب هم فکری کنند.

به گفته وی در هنگام بارندگی از معابر فرعی و مسیرهای ورودی و خروجی بازار حجمی از آب باران به سبب غیر هم سطح بودن بازار با معبر خیابان راهی بازار پی شود و شاهد آب‌گرفتگی معابر فرعی و محل کسب هستیم.

وی ادامه می‌دهد کمتر نام و نشان از شیر آب به چشم می‌آید و اگر آتش سوزی رخ دهد با فاجعه برای مهار آتش روبرو می‌شویم. او به خانه‌های قدیمی و ناایمن پشت بازار که برخی تبدیل به انبار شده‌اند هم اشاره می‌کند و می‌گوید: زیرساخت‌های ایمنی بازار بسیار ضعیف است.

حادثه در کمین قلب تجاری بیرجند/ ایمنی بازار زیر تیغ است

گوشزد ضعف‌ها و بی توجهی کسبه

رئیس سازمان آتش نشانی بیرجند در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کم و کاست های بسیار برای ایمن بودن بازار بیرجند، ایمنی بازار را بسیار پایین می‌داند و می‌افزاید: محور بسیاری از جلسات و گفتگو ها چه با کسبه و چه با شهرداری ایمن سازی بازار بیرجند بوده است و اگر چه برخی نهادهای متولی مانند آب و برق اقداماتی مانند جمع‌آوری برخی سیم‌های برق آویزان و یا تعبیه شیر آب را انجام داده‌اند اما باز هم برای افزایش ضریب ایمنی نیاز به کار بیشتر است و اقدامات انجام شده جوابگوی معضلات و کمبودها نیست.

به گفته علیرضا حسینی بازید ها چندین بار به صورت رندمی از محل کسب کسبه بازار انجام شده و مواردی که باید رعایت کنند به آن‌ها گوشزد شده است.

وی ادامه می‌دهد: اما متأسفانه تعداد اندکی که آن هم گویا از سر اجبار بوده نکات مربوط به افزایش ایمنی را رعایت کرده‌اند.

وی از ایمنی پایین بازار بیرجند و مسقف کردن غیر استاندارد می‌گوید و می‌افزاید: مسقف کردن غیر استاندارد بازار بیرجند و برخی محل‌های کسب بازار سبب توسعه حریق و کاهش دید برای شناسایی محل حادثه می‌شود.

به گفته وی اخطارهای بسیاری هم در این باره به کسبه داده شده است که متأسفانه کمتر کسی به آن توجه می‌کند.

تهویه نامناسب

رئیس سازمان آتش نشانی بیرجند می‌افزاید: تهویه بسیاری از محل‌های کسب هم نامناسب است و در زمان حادثه دود سیاه و غلیظ ناشی از آتش سوزی فجایعی به بار می‌آورد. همچنین برخی کسبه تجهیزات گرمایشی غیر استانداری دارند که می‌خواهیم آن را بروز رسانی کنند و با سرمایه گذاری اندک از نابودی حجم بسیاری از سرمایه‌ها جلوگیری کنند.

حسینی بیان می‌کند: همچنین شناسایی کانون حریق با مسقف شدن غیر استاندارد محل کسب بسیار سخت شده است و کار امداد رسانی را با وقفه مواجه می‌سازد. بنابراین مسقف کردن شرایطی دارد که باید رعایت شود.

تحقق وعده دولت با گازرسانی به ۱۶۹ روستای خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – گازرسانی به ۱۶۹ روستای خراسان جنوبی در کمتر از ۶ ماه پس از سفر رییس جمهور به این استان انجام شد که اقدام جهادی برای عمل به وعده‌های دولت و اعتمادآفرینی محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا آیت الله سید “ابراهیم رییسی” نوزدهم شهریور امسال در سومین سفر استانی به خراسان جنوبی سفر کرد که این سفر در نهایت ۲۸۵ طرح مصوب برای استان به همراه داشت و در مراحل مختلف پیگیری و اقدام هستند و برخی از آنها نیز اجرایی شده است.

یکی از این مصوبات گازرسانی به ۱۶۹ روستای خراسان جنوبی است که ابتدای تشکیل دولت سیزدهم عملیاتی شد و با کار جهادی کارکنان شرکت گاز استان خراسان جنوبی این تعداد روستا در مدت کمتر از ۶ ماه به شبکه سراسری گاز متصل شدند.

این اقدام تحسین رییس جمهور را نیز در پی داشت و آیت الله رییسی همزمان با دهه فجر امسال در آیین افتتاح و آغاز به‌کار طرح‌های گازرسانی و پتروشیمی وزارت نفت گفت: سفر ما به خراسان جنوبی اوایل دولت سیزدهم انجام شد و گازرسانی به ۱۶۹ روستا در همین مدت کوتاه باعث خرسندی است.

اقدام اعتمادآفرین

وی اظهار داشت: سفر ما مصوباتی داشته و این مصوبات پیگیری و اجرایی شده و مردم نیز شاهد اجرای آنها هستند که این اقدام، اعتمادآفرین است.

رییس جمهور افزود: سرعت عمل در اجرای مصوبات استانی نشان می‌دهد که دولت به وعده‌های خود صادقانه و پرتلاش عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه دولت مردمی توسعه و پیشرفت کشور را در پرتو عدالت‌محوری پیگیری می‌کند گفت: توجه به مناطق محروم و کم‌برخوردار در دستور کار دولت قرار دارد و معتقدیم باید به این مناطق رسیدگی بیشتری شود تا مردم بتوانند با احساس عدالت و در رفاه زندگی کنند.

تحقق این مصوبه سفر رییس جمهور را مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی به لحاظ بازه زمانی اقدامی بی‌سابقه توصیف کرد و گفت: گازرسانی به ۱۶۹ روستای استان به فرمان رییس جمهور و با کار جهادی کارکنان شرکت گاز خراسان جنوبی تکمیل شد.

سید محمود هاشمی افزود: فرمان رییس‌ جمهور در سفر به خراسان جنوبی این بود که شرکت گاز استان، ۱۶۹ روستا را تا پایان سال ۱۴۰۱ با بودجه این ۲ سال به شبکه سراسری گاز متصل کند.

وی اظهار داشت: اما این پروژه را بیش از یک سال زودتر تکمیل کردیم که اقدام جهادی از سوی مجموعه کارکنان شرکت گاز محسوب می‌شود همچنین از بودجه سال ۱۴۰۱ برای گازرسانی به این روستاها استفاده نشد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: دهه فجر امسال پروژه گازرسانی به ۱۶۹ روستا به‌طور رسمی افتتاح شد و سه هزار و ۴۷۸ خانوار در ۶ شهرستان استان از آن بهره‌مند شدند.

آغاز عملیات گازرسانی به ۱۱۲ روستای دیگر

وی افزود: ۲۴۳ میلیارد تومان برای گازرسانی این تعداد روستا هزینه شده است و عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۱۲ روستای دیگر استان هم آغاز شد.

هاشمی اظهار داشت: با همت کارکنان شرکت گاز تا پایان امسال و در ادامه نهضت گازرسانی در استان، تمامی روستاهای دارای قابلیت گازرسانی خراسان جنوبی از گاز طبیعی بهره‌مند می‌شوند.

امسال گازرسانی به ۲۱۲ روستای استان خراسان جنوبی در برنامه بوده که بالاترین تعهد در سطح شرکت‌های گاز سراسر کشور اعلام شده و با تلاش صورت گرفته این تعداد به ۲۳۲ روستا رسیده است.

شهرستان‌های سرایان و فردوس به‌طور کامل از گاز طبیعی برخوردار هستند و در حوزه روستایی این ۲ شهرستان هیج پروژه‌ای باقی نمانده است.

گازرسانی به واحدهای مسکونی تازه‌ ساخت نیز از دیگر اقداماتی بوده که در این مدت انجام شده و در بهره‌برداری به‌موقع از مسکن شهری و روستایی موثر است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم حوزه مسکن جان تازه گرفت افزود: گازرسانی به هزار و ۶۳۷ مسکن محرومان در ۳۶۳ روستا با هزینه ۲۱ میلیارد تومان اجرا و افتتاح شد که هزار و ۶۳۷ خانوار از آن بهره‌مند شدند.

وی گفت: هر مسکن که مسیر مشخص داشته و ساختمان‌ها به مرحله نصب انشعاب رسیده باشد، شرکت گاز جلوتر از سایر سازمان‌ها خدمات‌رسانی می‌کند.

بهره‌مندی ۹۶ درصد روستاییان از گاز طبیعی 

هاشمی بیان کرد: با همت کارکنان شرکت گاز در سه سال اخیر و رشد گازرسانی اکنون ۱۰۰ درصد خانوار شهری و ۹۶ درصد خانوار روستایی خراسان جنوبی از این نعمت خدادادی بهره‌مند هستند و با این احتساب درصد بهره‌مندی خانوار روستایی استان به بالاتر از میانگین کشوری افزایش یافته است.

وی گفت: تا پایان امسال با اتمام پروژه‌های در دست اجرا، درصد بهره‌مندی خانوار روستایی این استان از گاز طبیعی به ۹۸ درصد افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی از افزایش ۶۱ درصدی جمعیت زیر پوشش گاز طبیعی در حوزه روستایی این استان خبر داد و افزود: ابتدای سال ۱۳۹۷ فقط ۲۰۱ روستای استان زیر پوشش گاز طبیعی قرار داشت و با بهره‌مندی ۳۵ درصدی خانوار روستایی، خراسان جنوبی به عنوان یکی از استان‌های کم‌برخوردار از گاز طبیعی شناخته می‌شد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: شرایط خاص جغرافیایی و کوهستانی بودن اغلب مسیرهای روستایی و از طرفی سومین استان کشور به لحاظ وسعت و تراکم اندک جمعیت، نتوانسته است مانع شتاب قابل توجه گازرسانی در سال‌های اخیر شود.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان هزار و ۷۸۰ روستای دارای سکنه دارد و حدود ۴۱ درصد جمعیت استان در روستاها ساکن هستند.

شروع فعالیت گازرسانی در خراسان جنوبی به یک سال قبل از تاسیس شرکت گاز استان (سال ۱۳۸۴) بر می‌گردد و تا قبل از تاسیس شرکت مستقل استانی، اقدامات و فعالیت‌های لازم از طریق شرکت گاز استان خراسان (قبل از تقسیم) پیگیری می‌شد.

فاز اول گازرسانی به خراسان جنوبی در آبان سال ۱۳۸۶ به بهره‌برداری رسید و شهر قاین به عنوان اولین شهر این استان از گاز طبیعی برخوردار شد. فاز دوم گازرسانی به استان در سال ۱۳۸۷ با تزریق گاز مرکز استان (شهر بیرجند) به بهره‌برداری رسید.

 

 

 

 

ساماندهی مراکز نگهداری سگ های بلاصاحب در خراسان جنوبی/۴

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی از ساماندهی وضع نگهداری، واکسیناسیون و عقیم سازی سگ های بلاصاحب در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، عباس زاده در کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان گفت: یکی ازساماندهی مراکز نگهداری سگ های بلاصاحب در خراسان جنوبی مشکلات اجتماعی و در عین حال مسئله بهداشتی و روانی موجود در جامعه امروز بحث کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان‌ها است.

به گفته وی در خراسان جنوبی بعد از سال ۹۷، امروز برای اولین بار کار گروه با حضور دستگاه‌های اجرایی متولی با هدف کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان تشکیل شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: چندماه پیش شاهد فوت پسر بچه‌ای در روستای امیرآباد بیرجند به علت حمله سگ‌های ولگرد بودیم.

عباس زاده افزود: موانعی در کنترل جمعیت این حیوانات وجود داشته است که با همکاری دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری و اداره کل دامپزشکی استان رفع می‌شود.

وی گفت: هم اکنون دو مرکز نگهداری سگ‌های ولگرد در شهرستان بیرجند و قاین فعال است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: مهم‌ترین مسئله این مراکز باید ساماندهی، جمع آوری و نگهداری این حیوانات در مراکز  باشد.

عباس زاده افزود: با برگزاری جلسات کارگروه استانی به صورت فصلی پیگیر مباحث مربوط به جمع آوری و کنترل جمعیت سگ های بلاصاحب هستیم.

وی گفت: اکنون مهم‌ترین مسئله تأمین مایحتاج، واکسیناسیون، نگه داری و روش‌های علمی عقیم سازی رها سازی و معدوم سازی این حیوانات است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت:  آنچه برای کارگروه استانی و شهرستانی تکلیف شده است ابتدا جمع آوری حیوانات ناقل بیماری به انسان و نگهداری آن‌ها در مراکز  و  جداسازی حیوانات مفید از غیر مفید است.

عباس زاده افزود: حیوانات مفید در صورتی که مورد نیاز مردم برای نگهداری و کشاورزی هستند با ضوابط لازم در اختیارشان قرار داده شود.

معاون دادستان مرکز استان نیز گفت: به دنبال معدوم سازی سگ‌های ولگرد نیستیم، اما هر کدام از دستگاه ها‌ی مسئول باید به وظایف خود در قبال جمع آوری و ساماندهی آن‌ها عمل کنند.

حیرانی افزود: تا زمانی که جلسات کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان خروجی مناسبی نداشته باشد، نمی‌توان امیدوار به نتیجه بخش بودن اقدامات دستگاه‌ها و رفع نگرانی مردم شد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*