حوادث/ شلیک مرگبار پدر به پسر معتاد

مرد میانسال که قصد داشت قتل پسرش را خودکشی نشان دهد در تحقیقات پلیسی لو رفت.
به گزارش «ایران»، اوایل دی امسال مردی میانسال با پلیس تماس گرفت و در حالی که گریه می‌کرد از خودکشی پسر ۲۱ ساله‌اش خبر داد.
دقایقی بعد تیمی از مأموران پلیس به محل حادثه که ساختمانی نیمه ساز در ساوجبلاغ بود رفتند و با جسد خونین پسر جوان در حالی روبه‌رو شدند که با شلیک گلوله جان باخته بود.
پدر ۴۶ ساله این پسر که بسیار مضطرب و پریشان بود به مأموران گفت: من در کار ساخت‌وساز خانه هستم، امروز پسرم به من زنگ زد و گفت به ساختمانی که در حال ساختش بودیم رفته و به‌دلیل اینکه از مشکلات زندگی خسته شده قصد خودکشی دارد خیلی سعی کردم او را منصرف کنم اما نشد بعد با عجله خودم را به اینجا رساندم و دیدم پسرم با شلیک گلوله خودش را کشته است.
بازپرس کشیک قتل که خودش در محل حضور داشت دستور داد جسد برای معاینه به پزشکی قانونی منتقل شود. در ادامه گزارش پزشکی قانونی نشان می‌داد پسر جوان در اثر شلیک یک گلوله به ناحیه پهلو جان باخته است. با این گزارش و با توجه به اظهارات مرد میانسال تیم جنایی به موضوع مشکوک شدند و در ادامه تحقیقات دریافتند این پدر و پسر از مدت‌ها قبل با هم اختلاف شدید داشته‌اند. بنابراین دستور بازجویی دقیق‌تر از مرد میانسال صادر شد که وی سرانجام لب به اعتراف گشود.
متهم در تشریح این جنایت تلخ گفت: چند سالی بود که پسرم معتاد شده و باعث آزار من و خانواده بود، رفتارهایش باعث شده بود که بین دوست و فامیل و آشنا سرافکنده باشیم خیلی تلاش کردم او را ترک دهم و وادارش کنم از رفتارهای نامناسبش دست بردارد اما فایده نداشت تا اینکه روز حادثه دوباره در ساختمان نیمه ساز با هم درگیر شدیم و من با اسلحه شکاری که از قبل داشتم یک گلوله به او شلیک کردم.
به دنبال اعتراف این متهم او به اتهام قتل عمد بازداشت و به زندان منتقل شد.

پایان هولناک عشق دختر ۲۰ساله به مرد متاهل

دختر جوان درحالی‌که طنابی از تراس طبقه سوم به داخل کوچه انداخته بود، سعی داشت با استفاده از آن خودش را به کوچه برساند، اما ناگهان تعادلش را از دست داد و به پایین سقوط کرد.

                                                   پایان هولناک عشق دختر ۲۰ساله به مرد متاهل                                       به گزارش همشهری، اصرار عجیب دختر جوان برای ملاقات با خواستگارش پایان هولناکی داشت. او که تصمیم گرفته بود مخفیانه از خانه فرار کند با استفاده از طناب قصد داشت خودش را از طبقه سوم به داخل کوچه برساند، اما در بین راه طناب از دستانش خارج شد و به پایین سقوط کرد.

اواخر هفته گذشته حادثه دردناکی در یکی از محله‌های مشهد رخ داد. دختری حدودا ۲۰ساله درحالی‌که طنابی از تراس طبقه سوم به داخل کوچه انداخته بود، سعی داشت با استفاده از آن خودش را به کوچه برساند، اما ناگهان تعادلش را از دست داد و به پایین سقوط کرد.

حادثه در چشم برهم‌زدنی رخ داد و شاهدان با دیدن این صحنه اورژانس را خبر کردند و دختر جوان که به‌شدت مجروح شده بود به بیمارستان انتقال یافت، اما تلاش پزشکان برای نجات او فایده نداشت و وی به‌دلیل شدت صدماتی که دیده بود، جانش را از دست داد.

به‌دنبال مرگ دختر جوان، ماجرا به قاضی صادق صفری، بازپرس جنایی مشهد گزارش شد و از طرفی مادر متوفی با حضور در دادسرا از خواستگار دخترش شکایت کرد و گفت که این مرد در مرگ دخترش مقصر است.

وی توضیح داد: از وقتی همسرم فوت شد، همه تلاشم این بود که از فرزندانم به خوبی مراقبت کنم تا اینکه مدتی قبل متوجه شدم دخترم به مردی میانسال علاقه‌مند شده است. این مرد با دادن وعده و وعید دخترم را فریب داده و به او پیشنهاد ازدواج داده و دخترم هم قبول کرده بود. او با وجود اینکه همسر و ۳فرزند داشت از دخترم خواستگاری کرد، اما ما به‌شدت مخالف ازدواج آن‌ها بودیم و جواب رد دادیم، اما ظاهرا علاقه آن‌ها به همدیگر ادامه داشت.

شاکی درباره روز حادثه گفت: بعدازظهر بود و در خانه بودم که دخترم از محل کارش به خانه برگشت. او لباس‌هایش را عوض کرد و گفت که قصد دارد بیرون برود. وقتی پرسیدم «کجا می‌روی؟»، جواب داد که با خواستگارش قرار دارد و وقتی این جمله را شنیدم، عصبانی شدم و گفتم که حق ندارد از خانه خارج شود. پس از آن در آپارتمان را بستم و دخترم که ناراحت شده بود به حالت قهر به اتاقش رفت و در را بست.

زن میانسال ادامه داد: تصور می‌کردم که فکر بیرون رفتن از خانه از سرش رفته است، اما اشتباه می‌کردم. ظاهرا زمانی که دخترم در اتاقش بوده، خواستگارش به مقابل خانه ما آمده و وقتی متوجه شده که من اجازه نداده‌ام که او از خانه خارج شود، تلفنی با وی صحبت کرده و همین باعث شده که دخترم تصمیم بگیرد مخفیانه از خانه خارج شود.

مادر متوفی افزود: اتاق دخترم به تراس راه داشت و او برای رسیدن به کوچه طنابی را به پایه کولری که روی تراس بود بسته و سپس قصد داشته با استفاده از آن پایین برود که ناگهان سقوط کرد و جانش را از دست داد.

شکایت مادر متوفی در حالی بیان می‌شد که تحقیقات بازپرس پرونده نیز نشان می‌داد زمانی که دختر جوان به پایین سقوط کرده، خواستگارش در آنجا حضور داشته است.

دوربین مداربسته ساختمان همسایه، لحظه‌ای را که متوفی با استفاده از طناب قصد فرار از خانه را داشت ضبط کرده بود، اما هنوز مشخص نیست که طناب را خواستگار میانسال در اختیار دختر قرار داده بود یا اینکه خودش آن را تهیه کرده بود.

از سوی دیگر خواستگار میانسال در تحقیقات گفت که او و متوفی قصد داشته‌اند باهم فرار کنند، چرا که خانواده دختر با ازدواج آن‌ها مخالف بودند و به همین دلیل نقشه فرار کشیدند که این حادثه رخ داد. در این شرایط بازپرس صفری دستور تحقیقات ویژه در این پرونده را صادر کرده تا مشخص شود که خواستگار میانسال متوفی در سقوط مرگبار او نقش داشته یا اینکه اقدام متوفی به تنهایی باعث بروز این حادثه شده است.

شاهدی که بعد از ۷ سال راز قتل را برملا کرد

مرد جوانی که مدعی است ۷ سال قبل شاهد یک جنایت بوده به خاطر عذاب وجدان به اداره پلیس رفت و باعث شد پرونده‌ای که بسته شده بود، دوباره تحت رسیدگی قرار گیرد.
به گزارش «ایران»، چند روز قبل مرد جوانی قدم به یکی از کلانتری‌های دزفول گذاشت و وقتی مقابل افسر نگهبان نشست با صدایی لرزان گفت: «۷ سال است که صدای فریادهای مرد جوان در گوشم می‌پیچد و یک لحظه رهایم نکرده است. من شاهد قتل او بودم اما نتوانستم کمکش کنم.»
مرد جوان ادامه داد: بهمن سال ۹۳ بود، آن زمان ۱۹ سال بیشتر نداشتم اما با اینکه سال‌ها از آن ماجرا گذشته، بخوبی همه ماجرا را به یاد دارم. آن روز تنها از خانه خواهرم برمی گشتم که کنار کانال آب دزفول چند مرد را دیدم که با جوانی درگیر شده بودند. دو نفر از آنها پس از ضرب و شتم وی محل را ترک کردند، اما یکی از مردان خشن که فرهاد نام داشت در محل ماند و مرد جوان را در حالی که کمک می‌خواست و فریاد می‌زد به داخل کانال آب انداخت. پسر جوان فریاد می‌زد و می‌گفت شنا بلد نیست.
شاهد این جنایت گفت: آن زمان با دیدن صحنه قتل؛ تصمیم گرفتم که موضوع را به پلیس خبر دهم اما از فرهاد که به نظر مرد شرور و خطرناکی بود ترسیدم. او بدون توجه به التماس‌های مرد جوان آنقدر صبر کرد تا وی غرق شد. در تمام این سال‌ها، صدای کمک خواستن‌های مقتول در ذهنم می‌پیچد. کابوس‌هایم در این سال‌ها ادامه داشت تا اینکه ماجرا را به همسرم و خانواده‌ام گفتم، آنها هم وقتی متوجه شدند که من شاهد یک جنایت بودم، از من خواستند که موضوع را با اینکه سال‌ها از آن گذشته به پلیس خبر دهم.
جسدی در کانال
بدنبال اظهارات مرد جوان، کارآگاهان پلیس آگاهی شهرستان دزفول وارد عمل شده و به بررسی پرونده‌های سال ۹۳ پرداختند. در بررسی‌ها، آنها با پرونده مرد جوانی به‌نام حسین مواجه شدند که خبر ناپدید شدن وی در بهمن سال ۹۳ از سوی خانواده‌اش اعلام شده بود.
خانواده حسین در تحقیقات اعلام کرده بودند: پسرمان متأهل و دارای دو فرزند بود، یک ماه قبل از ناپدید شدنش، مردی به‌نام فرهاد بی‌دلیل او را در خیابان کتک زده بود. زمانی که از ماجرا باخبر شدیم، از او خواستیم که شکایت کند. حدود یک ماه بعد از این درگیری بود که حسین در مسیر رفتن به خانه مادرش، ناپدید شد.
طبق اسناد موجود در پرونده، یک هفته بعد از ناپدید شدن حسین، جسد او داخل کانال آبی کشف شده بود.  جسد برای مشخص شدن علت مرگ به پزشکی قانونی منتقل شده و متخصصان علت مرگ را خفگی اعلام کرده بودند اما آثار ضرب و جرح روی بدن او نیز در صورتجلسه پزشکی قانونی نوشته شده بود.
با کشف جسد مرد جوان، کارآگاهان پلیس آگاهی دزفول در تحقیقات میدانی مطلع شدند که حسین همان روز با فرهاد و چند مرد جوان دیگری که دو نفر از آنها پسر عموهای فرهاد بودند، درگیر شده است.
با به‌دست آمدن این سرنخ، تحقیقات برای دستگیری متهمان ادامه یافت و دو پسر عموی فرهاد بازداشت شدند. متهمان که خود را در دام پلیس می‌دیدند، به ضرب و شتم حسین اعتراف کردند و گفتند روز حادثه به درخواست فرهاد راه را بر حسین سد کرده و او را کتک زده بودند حتی با تخته سنگی به سر وی زده و او که خونین روی زمین افتاد، فرار کردند اما فرهاد و حسین باهم ماندند و از بقیه ماجرا خبری ندارند. با اعتراف پسر عموها، در نهایت فرهاد نیز بازداشت شد اما مرد جوان گفت: پسر عموهایم دروغ می‌گویند و من هیچ نقشی در ضرب و جرح حسین نداشتم چه برسد به اینکه او را به قتل رسانده باشم.
حبس و تبعید
باتوجه به انکار متهم اصلی پرونده و اظهارات ضد و نقیض پسر عموها، از آنجایی که مدرکی بر قتل حسین وجود نداشت متهمان به اتهام ضرب و جرح حسین در دادگاه پای میز محاکمه رفته و دادگاه نیز حکم بر حبس، تبعید و پرداخت دیه بابت ضرب و جرح حسین داده بود و متهمان پس از تحمل مجازات آزاد شده بودند.
دستگیری در تهران
حالا با گذشت ۷ سال از این جنایت و باتوجه به اظهارات تنها شاهد ماجرا و در کنار هم قرار گرفتن مدارکی که در تحقیقات به‌دست آمده بود، احتمال قتل حسین پررنگ شد. بدین ترتیب پس از هماهنگی‌های قضایی کارآگاهان برای دستگیری فرهاد وارد عمل شدند. اما بررسی‌ها نشان می‌داد مرد جوان پس از آزادی دزفول را ترک کرده و کسی از او و محل زندگی جدیدش خبری ندارد.
با این حال تحقیقات ادامه یافت تا اینکه مشخص شد فرهاد پس از آزادی به پایتخت آمده و در شرق تهران زندگی می‌کند. با به‌دست آمدن این سرنخ مأموران راهی تهران شده و پس از هماهنگی‌های قضایی با بازپرس حبیب الله صادقی، فرهاد را در خانه‌اش بازداشت کردند.
وی برای تحقیقات ابتدایی به دادسرای امور جنایی پایتخت منتقل شد اما زمانی که در مقابل بازپرس شعبه چهارم قرار گرفت، با انکار موضوع قتل گفت: بعد از تحمل محکومیتم به همراه خانواده‌ام به تهران آمدم و در بازار تره بار مشغول کار شدم. من در غرق شدن حسین هیچ نقشی ندارم. این مرد هم اگر راست می‌گفت چرا همان ۷ سال قبل به پلیس حرفی نزده است؟
بدین ترتیب از آنجایی که محل حادثه در دزفول بود، پرونده به دستور بازپرس جنایی و با قرار عدم صلاحیت برای رسیدگی به دادسرای دزفول ارسال شد تا تحقیقات در این رابطه ادامه یابد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی خطاب به مدیران بانک‌ها:

شعبه‌ای که وام بدون ضامن ندهد مدیرش برکنار می‌شود

فرصت ۲۴ ساعته وزارت اقتصاد به بانک‌ها برای اعطای وام بدون ضامن

توقع این است اعتراضات مردم در راستای پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن طی ۴۸ ساعت پاسخ داده شود
وزیر امور اقتصادی و دارایی در گردهمایی سراسری مدیران شبکه بانکی کشور، از مدیران عامل بانک‌ها درخواست کرد تا بخشنامه مربوط به نحوه پرداخت تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان بدون ضامن را در سایت بانک خود در اختیار مردم قرار دهند تا آنها بتوانند از جزئیات و شرایط آنها آگاه شوند. علاوه بر این، شیوه نظارت و اعتراض بر عملکرد شعب نیز در سایت بانک‌ها درج شود.
به گزارش ایمنا، خاندوزی افزود: توقع وزارت اقتصاد این است تا اعتراضات مردم در راستای پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن طی ۴۸ ساعت پاسخ داده شود. از مدیران عامل بانک‌ها می‌خواهم در صورت ثبت تخلف بانک‌ها در این زمینه نسبت به تغییر مدیران شعب درنگ نکنند. وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین تأکید کرد که فارغ از نظارت بر بانک‌ها در راستای پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن، مردم به صورت برخط در سایت وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌توانند شکایات خود را ثبت کنند و وزارتخانه بسرعت آنها را پیگیری می‌کند.

بدری: مسوولان کشور مرض بیخیالی گرفته‌اند

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از عدم برنامه عملیاتی برای کنترل وضعیت گرانی کالاها خواستار جلسه‌ای غیر علنی با مسوولان دولتی شد.

                                                   بدری: مسوولان کشور مرض بیخیالی گرفته‌اند                                        

به گزارش ایسنا، صدیف بدری در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی امروز مجلس بیان کرد: باید اولویتهای کشور را در دستور جلسات خود در نظر بگیریم؛ با توجه به شرایط اقتصادی کشور و گرانی‌های اخیر در سه چهار ماه اخیر بحث معیشت مردم از هر چیزی مهمتر است. تمام اقلام ضروری مردم چندبرابر شده است، ولی گویا مسوولان کشور مرض بیخیالی گرفته‌اند.

دولت بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را بدون ارائه برنامه عملیاتی جایگزین ارائه می کند و هنوز این ارز حذف نشده در بازار تلاطم ایجاد کرده است و تاثیر خود را بر روی قیمت نهاده های دام و طیور گذاشته استوی در ادامه گفت: از هر بخشی که می پرسیم چرا اقلام ضروری مردم چندبرابر شده است می گویند شرایط کشور این گونه است. قیمت برنج نسبت به سال قبل بیش از ۱۲۰ درصد افزایش داشته است و قیمت لبنیات ۵۰ درصد بالا رفته است. مسوولان نیز همه چیز را به شرایط اقتصادی و مذاکرات گره زده اند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس گفت: دولت بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را بدون ارائه برنامه عملیاتی جایگزین ارائه می کند و هنوز این ارز حذف نشده در بازار تلاطم ایجاد کرده است و تاثیر خود را بر روی قیمت نهاده های دام و طیور گذاشته است.

وی در ادامه گفت: از هیات رئیسه مجلس انتظار می رود جلسه غیر علنی با معاون اقتصادی رئیس جمهور ووزرای مربوطه برگزار کند تا در این خصوص برنامه های آنها به طور دقیق سنجیده شود. انتظار می رود کمیسیون آموزش هر چه سریعتر ایرادات شورای نگهبان به لایحه رتبه بندی معلمان رفع کرده و تا آخر سال تقدیم مجلس کند.

 

 

خرید سربازی ۲۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومانی!/ آیا ستادکل به تبعیض بین مشمولان رأی مثبت می‌دهد؟

خریدخدمت سربازی موضوع پراهمیت جامعه مشمولان غایب است؛ راهکاری که داشت به فراموشی سپرده می‌شدکه با اعلام خبری ازسوی کمیسیون تلفیق بودجه، بارقه امید را در دل مشمولان غایب برانگیخت.

خرید سربازی ۲۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومانی!/ آیا ستادکل به تبعیض بین مشمولان رأی مثبت می‌دهد؟

گروه انتظامی خبرگزاری فارس_ مریم عرب انصاری: « سربازی» دغدغه تمام پسرها و خانواده‌های پسردار ایرانی است چرا که فرزندان ذکور پس از رسیدن به سن ۱۸ سالگی طبق قانون، باید وضعیت خدمت سربازی خود را تعیین تکلیف کنند؛ ادامه تحصیل داده یا به سربازی بروند در غیر این صورت مشمول غایب محسوب شده و از ادامه تحصیل، خروج از کشور، دریافت تسهیلات، کار در مشاغل دولتی و غیره محروم می‌شوند.

 موضوع مشمولان غایب و محرومیت‌ها، حرف جدیدی نیست اما آنچه دوباره واژه سربازی و وضعیت مشمولان غایب را بر سر زبان‌ها انداخت طرح «خرید خدمت» آن هم از سوی کمیسیون تلفیق بودجه بوده، آن هم طرحی که چندی پیش برای مشمولان غایب مقیم خارج از کشور و روز گذشته هم برای مشمولان داخلی رقم خورده است؛ اما سوال این جاست که آیا این طرحها نهایی می شود؟

**و اما موضوع خرید خدمت سربازی چیست/ چگونه دوباره مطرح شد؟

برای اولین بار در آذر سال ۷۷ بود که طرح خرید خدمت برای مشمولان غایب مطرح شد ؛ آن هم برای ۳ سال؛ طرحی که هم شامل مشمولان غایب مقیم خارج و هم داخلی بود و مبلغ برآورد شده برای پرداخت جریمه غیبت سربازی برای ساکنان داخل کشور ارزان تر بود که در نهایت این طرح به مرحله اجرا گذاشته شد و در ادامه آنهایی که پولدارتر بودند توانستند خدمت سربازی را خریده و به سربازی نروند و آنهایی که توانایی پرداخت مبلغ جریمه را نداشتند اجباراً به سربازی رفتند.

اجرای این طرح در ادامه انتقاد و اعتراض مشمولان را در پی داشت چراکه خیلی ها  اجرای آن را مغایر با عدالت اجتماعی و در ادامه ایجاد تبعیض بین جوانان ذکور در خانواده‌‌های فقیر و مرفه می دانستند.

بعد از اجرای‌این طرح و توقف آن بعد از سه سال، در ادامه در دولت یازدهم دوباره مبحث خرید سربازی مطرح شد که درنهایت برای مشمولان با غیبت بیش از ۸ سال به مرحله اجرا گذاشته شد که این طرح هم از سال ۹۵ تا ۹۷ اعمال شد.

از سال ۹۷ هم تاکنون طبق اعلام مسوولان ستادکل و نظام وظیفه عمومی ناجا طرح خرید خدمت سربازی منتفی شده و اجرا نخواهد شد اگرچه هرازگاهی اخباری مبنی بر فروش خدمت سربازی به گوش می رسد.

و اما این بار اما موضوع خریدخدمت سربازی در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی مطرح شد.

**خرید سربازی مشمولان غایب مقیم خارج از کشور به قیمت ۱۵هزار یورو

سی ام دی ماه،حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس از طرح خرید خدمت سربازی خبر داد و اظهار داشت: در جلسه اعضای کمیسیون مصوب کردند تا مشمولان سربازی که به دلیل حضور در خارج از کشور محسوب می‌شوند بتوانند سربازی خود را بخرند؛ بر اساس این مصوبه کسانی که از پیش از زمان مشمولیت‌ در خارج از کشور بوده و چند سال است از زمان مشمول بودن برای خدمت سربازی می‌گذرد به منظور اینکه برای تردد به کشور با مشکلی مواجه نشوند می‌توانند خدمت سربازی خود را با قیمت ۱۵ هزار یورو بخرند.

در این رابطه نیز رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ درباره نظر نهایی کمیسیون تلفیق درباره خرید سربازی اظهار داشت: دولت برنامه‌ای درباره خرید سربازی ارائه نداده بود. خرید خدمت سربازی مشمولان خارج از کشور پیشنهاد یکی از نمایندگان بود که در کمیسیون تلفیق بیش از دو سوم رأی موافق داشت.

وی تاکید کرد: از آنجا که نظر نیروهای مسلح در این مورد گرفته نشده، تأکید شده این مصوبه با رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی باشد. این مصوبه نهایی نیست و باید در صحن علنی و شورای نگهبان بررسی شود.

** اعلام موافقت کمیسیون تلفیق بودجه با خرید سربازی/ دریافت کارت معافیت با پرداخت ۲۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان

اگر چه هفته پیش زارع از رأی نیاوردن خرید خدمت سربازی مشمولان غایب ساکن در کشور به دلیل مبالغ بالای درنظر گرفته شده خبر داده بود اما روز گذشته سخنگوی کمیسیون تلفیق از موافقت کمیسیون تلفیق با خرید سربازی برای سربازان غایب خبر داد و گفت: خرید سربازی با رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی و در راستای توجه به امر مقدس استحکام خانواده و فرزندآوری و تعیین تکلیف مشمولین غایب بیش از ۵ سال با اولویت افراد متأهل و بالاتر از ۳۵ سال سن که ضریب انجام وظایف مقدس سربازی تحت تاثیر تحلیل قوای جسمانی برای آنها امکانپذیر نیست، امکانپذیر خواهد بوده و براین اساس افراد با پرداخت مبالغ مشخص شده، کارت معافیت از خدمت در زمان صلح را دریافت می‌کنند.

 زارع افزود: به موجب این مصوبه، دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی و کمتر از آن با پرداخت ۲۵۰ میلیون تومان، دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد با پرداخت مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان و دارندگان مدرک پزشکی عمومی و دکترای تخصصی و بالاتر از آن در تمامی رشته ها با پرداخت مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان به حساب خزانه کل کشور قادر به خرید سربازی خود خواهند بود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس بیان کرد: همچنین مشمولان متاهل به ازای هر فرزند از ۲۰ درصد تخفیف تا سقف حداکثر ۶۰ درصد برخوردار خواهند بود و افراد متاهل تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار شدند.

** و اما نظر ستادکل نیروهای مسلح چیست؟ آیا خرید خدمت انجام شدنی است؟

درست است که کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی با خرید خدمت سربازی برای مشمولان غایب چه در داخل و چه مقیم خارج موافقت کرده اما تصویب نهایی این طرح منوط به بررسی و تایید در صحن علنی و موافقت ستادکل نیروهای مسلح است.

اگرچه پیگیری های فارس از مسوولان ستادکل نیروهای مسلح حاکی از آن است که اجرای عدالت اجتماعی و رفع تبعیض بین جوانان از جمله مهمترین دلایل مخالفت ستادکل با طرح خرید خدمت سربازی از سال ۹۷ تاکنون بوده است اما باید منتظر ماند و دید که در نهایت موضوع خرید خدمت سربازی مشمولان غایب به کجا می‌رسد؛ آیا مثل دو دوره قبل افراد دارا و توانمند با پرداخت میزان ریالی جریمه از خدمت سربازی شانه خالی کرده و بار سربازی به شانه پسران خانواده‌های کم برخوردار می افتد؟ یا نه؛ ستادکل دفاع از امنیت و تمامیت ارضی کشور را معطوف به همه جوانان دانسته و فقیر و غنی نمی‌شناسد.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*