اخبار خراسان جنوبی/ قول مساعد وزیر کشاورزی برای تسهیلات ویژه خشکسالی به خراسان‌جنوبی

 

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی:
راه آهن فردوس امسال ۵میلیارد تومان اعتبار دارد

امروز خراسان جنوبی _ گروه خبر
مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در پی درج خبر روز گذشته در روزنامه امروز خراسان جنوبی با تیتر پروژه راه آهن فردوس بدلیل کمبود اعتبار بحالت تعلیق درآمده است گفت: راه آهن فردوس امسال ۵میلیارد تومان اعتبار دارد.
مهندس داعی افزود:پیمانکار پروژه در حال فعالیت است و کارگاه های آن هم فعال می باشد.
وی ادامه داد:مجموعه راه و شهرسازی،نماینده مردم در مجلس و استاندار خراسان جنوبی پیگیر افزایش منابع اعتباری پروژه هستند و جای امیدواری است که این اعتبارات تقویت شود.
وی با اشاره به پیشرفت ۲۰ درصدی پروژه راه آهن فردوس ادامه داد:با وجود اینکه مطالبات پیمان کار پروژه افزایش یافته ولی تعطیل نشده و ما بدنبال جذب منابع برای سرعت دهی به آن هستیم.
مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۱ هم اعتباری حدود ۵ میلیارد تومان برای پروژه پیش بینی شده،گفت:طول پروژه راه آهن فردوس ۷۱ کیلومتر است . گفتنی است در سفر استاندار به شهرستان فردوس اعلام شده بود تزریق اعتبارات این پروژه ناچیز است و عملا پروژه را به حالت تعلیق درآورده است.

افراد با اولین علائم سرماخوردگی حضور در اجتماعات را لغو کرده و به مراکز ۱۶ ساعته تست کرونای دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کنند.

 امیکرون چند روز است وارد مشهد شده به گزارش تابناک، مسئول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از زمانی که اولین مورد امیکرون در کشور شناسایی شد، تمام بیمارستان‌های مشهد در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفت تا در صورت آغاز موج جدید کرونا با آمادگی کامل با این بیماری مقابله کنند.

محمد پهلوان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص شناسایی یک مورد ابتلا به امیکرون در مشهد اظهار کرد: وزارت بهداشت بخش‌نامه و تایید کرده تا تمام مطالب پیرامون امیکرون از سوی تهران اعلام و اطلاع‌رسانی شود. در حال حاضر تمام بیماران مشکوک به کرونا تست می‌شوند. در این تست‌ها اگر با یک مورد مشکوک امیکرون مواجه شویم که با تست‌های معمولی جواب ندهد، آن را به آزمایشگاه مجهز مشهد و آزمایشگاه مرکزی تهران ارسال خواهیم کرد.

وی افزود: کیت‌هایی داریم که توانایی شناسایی سویه‌های جهش یافته کرونا را دارد. در حال حاضر کیت‌های مشکوک به امیکرون را به تهران هم ارسال می‌کنیم.

مسئول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به آماده‌باش تمام بیمارستان‌های مشهد گفت: هم‌اکنون برای تمام مبتلایان کرونا آزمایش سکوئنس ژن یا توالی‌یابی انجام نمی‌شود اما موارد مشکوک که با تست‌های عادی جواب نمی‌دهد، به آزمایشگاه مرکزی تهران ارسال می‌شود. مورد مشکوک شناسایی شده در مشهد نیز مربوط به چند روز گذشته است که امروز در تهران تایید شد.

پهلوان تاکید کرد: کسی که دارای علائم شدید کرونایی است، در واقع به امیکرون مبتلا شده است. کسی که سرفه می‌کند و در کنار آن سردرد نیز به آن اضافه شده، ممکن است به کرونا مبتلا شده باشد. مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد از علائم سرماخوردگی به راحتی گذر نمی‌کند. هر کسی که علائم سرماخوردگی را در خود مشاهده می‌کند نیز به راحتی از کنار آن عبور نکرده و نسبت به قرنطینه خود اقدام کند تا این سویه به دیگران انتقال پیدا نکند.

 

وی گفت: این سویه نسبت به دلتا سرعت سرایت بالایی دارد و از این جهت چند برابر دلتاست. هر مبتلا به امیکرون می‌تواند نسبت به دلتا افراد بیشتری را آلوده کند. بسیاری از افراد مبتلا به امیکرون‌ علائم خفیفی دارند اما تصور می‌کنند که به یک سرماخوردگی ساده مبتلا شده و به راحتی از کنار آن عبور کرده و در اجتماعات شرکت می‌کنند. قرنطینه و مراقبت فردی بیماران مشکوک به کرونا و امیکرون یک تکلیف اجتماعی است و همه باید مراقب این موضوع باشند.

پهلوان تاکید کرد: از همین رو افراد با اولین علائم سرماخوردگی حضور در اجتماعات را لغو کرده و به مراکز ۱۶ ساعته تست کرونای دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کنند.

امکان مشاهده نوع واکسن‌های مراکز واکسیناسیون در اپلیکیشن نشان

مسئول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: کسانی که نوبت دوز سوم واکسن آنان فرا رسیده، می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن نشان نزدیکترین مرکز واکسیناسیون به منزل خود را پیدا کرده و به آن مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: حتی از طریق این نرم‌افزار می‌توان نوع واکسن تزریقی در مراکز واکسیناسیون را مشاهده کرد. در حال حاضر تمام مراکز واکسیناسیون در مشهد فعال است و نیازی نیست مردم حتما به مراکز تجمیعی مراجعه کنند تا با صف‌های طولانی و ازدحام جمعیت روبه‌رو شوند.

 

 

 

 

 

 

اتومبیل‌ران بیرجندی در راه رقابت کشوری

رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی خراسان‌جنوبی گفت: «جعفر براتی» اتومبیل‌ران بیرجندی در حالی به رقابت‌های کشوری می‌رود که در کنار نداشتن فضای استاندارد برای تمرین با هزینه‌های شخصی هم به این رقابت‌ها می‌رود.

اتومبیل‌ران بیرجندی در راه رقابت کشوری

«سامان اکبرپور» رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: «جعفر براتی» ورزشکار بیرجندی به همراه «مصطفی صفرنژاد» به عنوان مربی و سرپرست برای شرکت در مسابقات شتاب درگ ۴۰۰ متر کشور که جمعه ۳ دی‌ماه در کرمان برگزار می‌شود، اعزام شدند.

وی بیان داشت: این ورزشکار در حالی به این رقابت‌ها اعزام شد که پیست استاندار این رشته را در استان نداریم اما در این شاخه اتومبیل‌رانی امیدهای بسیاری در سطح کشوری داریم.

رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه رشته شتاب درگ ۴۰۰ متر به واسطه سرعت پر مخاطب‌ترین شاخه اتومبیل‌رانی است، افزود: پیستی در مجاورت ورزشگاه ۱۵ هزار نفری ایجاد شده‌ اما عرض آن کم  است و مناسب برای این رشته نیست و در شرایط فعلی ورزشکاران این رشته در اطراف بولوارها و جاده‌ها تمرین می‌کنند.

اکبرپور با اشاره به کمبود منابع مالی هیئت  برای حمایت از ورزشکاران، گفت: این ورزشکار با هزینه‌های شخصی در این رقابت‌ها شرکت کرده است.

 

 

 

در جلسه شورای اداری فردوس مطرح شد؛

دستور ویژه برای حل مشکلات فردوس/پیگیری مصوبات تا مرحله اجرا/

مردم، نگران اجرای مصوبات سفرهای شهرستانی نباشند/انسجام استانی مهمترین راهبرد رفع مشکلات مردم

استاندار خراسان جنوبی گفت: با عنایت به وجود پشتوانه کارشناسی؛ مردم نگران اجرای مصوبات سفرهای شهرستانی نباشند.

قناعت با تأکید بر این مطلب در جلسه شورای اداری شهرستان فردوسمردم، نگران اجرای مصوبات سفرهای شهرستانی نباشند گفت:  تیمی را در استانداری تشکیل داده ایم که قبل از هر سفر، طی نشست هایی با فرماندار و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی، موضوعات و مسایل هر منطقه را احصا می کنند.
به گفته وی؛ این نشست ها و ارزیابی ها سبب می شود بازدید های میدانی با اطلاعات قبلی انجام شود و از آن جایی که مدیران را هم پای کار آورده ایم و موارد را پذیرفته اند، لذا آن چه قول داده می شود، قطعاً عملیاتی خواهد شد.
استاندار افزود: مصوبات سفرهای شهرستانی را شخصاً پیگیری می کنم.
قناعت گفت: این آخرین سفر ما به شهرستان فردوس نیست و براساس برنامه ریزی هایی که صورت گرفته، حداکثر ۲ یا ۳ ماه دیگر تکرار خواهد شد.

قناعت با اشاره به بازدید خود از چندین کارخانه و واحد تولیدی مشکل دار گفت: همه این واحدها از جمله کارخانه آرد زرین، پژوهشکده انار، کارخانه مفتول آلومینیوم و کارخانجات نساجی مشکل اعتباری داشتند که مصوب شد با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، جهاد کشاورزی، سازمان صمت و برخی بانکهای عامل تسهیلات مورد نیاز آنها حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۱ تامین شود.

وی از اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان جهت استخر ذخیره آب بلده و همین مقدار جهت مرمت و احیای قنوات، دو میلیارد تومان جهت تکمیل فضاهای مذهبی و گردشگری با اولویت مسجد جامع قدیم، ۲.۵ میلیارد تومان جهت پژوهشکده انار و کمک جهت تکمیل دو المان شهدای گمنام باغستان و اسلامیه به عنوان مهمترین مصوبات سفر به فردوس خبر داد.

حمید حلاج مقدم فرماندار فردوس نیز چالش کم آبی و لزوم تکمیل پروژه های نیمه تمام شهرستان که حداقل از ۱۴ سال قبل شروع و به علت نبود اعتبار متوقف شده را از مهمترین مشکلات و خواسته ها برشمرد که باید چاره اندیشی شود.

حجت الاسلام محمد شاکری امام جمعه فردوس نیز خواستار عدالت در توزیع اعتبارات، کم شدن فاصله بین مردم و مسئولان، تامین تجهیزات پزشکی و پزشکان متخصص و حل مشکلات دامداران شد.

مهدی علیپرست نیز با انتقاد از برخی بی مهری ها به فردوس پس از الحاق به خراسان جنوبی خواستار ارتقاء دانشکده پیراپزشکی به علوم پزشکی شد.

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت. همه باید دولت پای کار سیزدهم را کمک کنیم و از استاندار می خواهم تحت تاثیر سهم خواهی ها برای تصدی پست های مدیریتی استان قرار نگیرد و بر اساس کارآمدی نیروها افراد به کار گمارده شوند.

حجت الاسلام مجید نصیرایی تاکید کرد: اشتغال چالش اساسی استان است و به عنوان نمونه ۷۰ پروانه بهره برداری در فردوس وجود دارد که باید اشتغال آفرینی داشته باشد ولی با مشکلات مختلفی مواجه هست.

 

 

 

مردم، نگران اجرای مصوبات سفرهای شهرستانی نباشند

استاندار خراسان جنوبی گفت: با عنایت به وجود پشتوانه کارشناسی؛ مردم نگران اجرای مصوبات سفرهای شهرستانی نباشند.

قناعت با تأکید بر این مطلب در جلسه شورای اداری شهرستان فردوسمردم، نگران اجرای مصوبات سفرهای شهرستانی نباشند گفت:  تیمی را در استانداری تشکیل داده ایم که قبل از هر سفر، طی نشست هایی با فرماندار و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی، موضوعات و مسایل هر منطقه را احصا می کنند.
به گفته وی؛ این نشست ها و ارزیابی ها سبب می شود بازدید های میدانی با اطلاعات قبلی انجام شود و از آن جایی که مدیران را هم پای کار آورده ایم و موارد را پذیرفته اند، لذا آن چه قول داده می شود، قطعاً عملیاتی خواهد شد.
استاندار افزود: مصوبات سفرهای شهرستانی را شخصاً پیگیری می کنم.
آقای قناعت گفت: این آخرین سفر ما به شهرستان فردوس نیست و براساس برنامه ریزی هایی که صورت گرفته، حداکثر ۲ یا ۳ ماه دیگر تکرار خواهد شد.
وی افزود: در سفرهای بعدی از مدیران، نتایج مصوبات این سفر را جویا خواهیم شد، لذا به مردم قول می دهیم نگران اجرای مصوبات سفر نباشند.
استاندار کارخانه نساجی فردوس را از پروژه‌های مهم شهرستان نام برد و گفت: تکمیل فاز اول و اجرای طرح توسعه این واحد تولیدی، آمار قابل توجهی اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد.
 آقای قناعت افزود: با عنایت به پیگیری هایی که در مرکز صورت گرفته، امیدواریم بتوانیم تسهیلات مورد نیاز این کارخانه را  تأمین کنیم
وی یکی از مشکلات را کمبود پزشک متخصص و تجهیزات پزشکی دانست و گفت قول مساعد می دهیم که پیگیری لازم را برای رفع مشکلات حوزه بهداشت و درمان و اختصاص متخصص انجام دهیم.
استاندار در رابطه با چالش آب هم گفت: پیگیری‌های خوبی داشته ایم که در این زمینه خبرهای خوبی هم برای مردم خواهیم داشت.
 امام جمعه فردوس هم ضمن گلایه بابت پروژه‌ای ناتمام شهرستان که برخی از این پروژه ها گاها بیش از ۱۵ سال بطول انجامیده است،گفت: این اتفاق ناخرسند باعث روحیه یأس و نا امیدی در مردم شده و آنچه باعث برگردندان امید در مردم می شود و مطالبه عمومی مردم هم هست تکمیل همین پروژه های ناتمام است.
حجه الاسلام شاکری افزود: مردم از بی عدالتی ، از فاصله بین مردم و مدیران و از قول‌هایی که داده شده و به آن عمل نشده رنج بردند و انتظار دارند استاندار خراسان جنوبی درد مردم را از نزدیک درک کنند و به مشکلاتشان رسیدگی کند.
وی از نبود برخی تجهیزات پزشکی ضروری و مشکلات دامداران شهرستان بعنوان دیگر مطالبات فردوس نام برد.
حلاج مقدم فرماندار فردوس و علی پرست رئیس شورای شهر فردوس نیز در جلسه شورای اداری این شهرستان با حضور استاندار به بیان مطالبات و پتانسیلهای شهرستان پرداختند و خواستار نگاه ویژه استاندار و مدیران کل برای حل مشکلات و همچنین تعیین تکلیف پروژه های نیمه تمام و مشخص کردن هیئتی ویژه برای رسیدگی به طرح های تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل شدند.
در سفر استاندار به فردوس مصوب شد مجوز تاسیس کارخانه آرد زرین فردوس از جهاد کشاورزی به اداره صمت استان منتقل شود سپس اداره سمت نسبت به معرفی کارفرما برای دریافت ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات به بانک اقدام کند.
همچنین مصوب شد اداره کل جهاد کشاورزی استان همزمان با راه اندازی نسبت به تامین گندم مورد نیاز برای کارخانه آرد زرین فردوس اقدام کند.
مصوب شد در صورت راه‌اندازی واحد رنگرزی کارخانجات نساجی فردوس آب مورد نیاز از محل شهرک صنعتی تامین شود همچنین مصوب شد مجوز حفر چاه در شعاع ۲۵۰ متری چاه موجود صادر شود.
مصوب شد از محل تسهیلات رونق تولید و ۸۰۰ میلیارد ریال کارخانجات نساجی فردوس برای توسعه واحد تولیدی اختصاص یابد
برای تامین آب مجتمع گلخانه ای شهرستان فردوس مصوب شد ۲ لیتر آب از چاه شهرک صنعتی به این مجتمع اختصاص یابد و متقابلاً ۲ لیتر آب از چاه مجتمع شهرک صنعتی اختصاص یابد.
مقرر شد در رابطه با مشکلات طرح تفصیلی شهر اسلامیه جلسه ای با حضور مسئولان مربوطه استان طی دو هفته آینده برگزار شود,
همچنین مصوب شد در راستای تکمیل پژوهشکده انار شهرستان فردوس مبلغ ۲.۵میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه استان تا پایان خرداد ماه اختصاص یابد و دانشگاه بیرجند باید نسبت به تامین پرسنل مورد نیاز اقدام کند,
مقرر شد سازمان برنامه بودجه استان اعتبار لازم برای تکمیل یادمان های شهدای گمنام باغستان و جبل النور اسلامیه تا پایان سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ اقدام کند.

 

 

 

چالش های نسخه نویسی الکترونیک در خراسان جنوبی

بیرجند_ طرح نسخه نویسی الکترونیک باید در حالی باید از اول دیماه به طور کامل در خراسان جنوبی اجرا شود که هنوز در مراکز درمانی استان آمادگی کامل برای این منظور وجود ندارد.

خبر گزاری مهر ، گروه استان ها : نمایندگان مجلس سال گذشته در قالب قانون بودجه ۱۴۰۰ مصوب کردند که از اول دی ماه امسال باید نسخه نویسی الکترونیک در کشور به طور کامل اجرا شود.

این در حالی است که مراکز درمانی به خصوص مراکز درمانی دولتی استان به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت ها آمادگی کامل برای انجام آن را ندارند و در شرایط فعلی هم که هنوز نسخه نویسی الکترونیک به طور کامل اجرایی نشده است مشکلاتی در این خصوص وجود دارد.

علی اربابی مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی سه شنبه ۹ آذر ماه سال جاری در نشست خبری با بیان این که آمادگی کامل برای اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک به طور کامل از اول دی ماه امسال را داریم، اضافه کرد: از اول دی ماه امسال همه نسخه های پزشکان در استان باید به صورت الکترونیکی ارائه شود و امکان پرداخت برای نسخ کاغذی را نخواهیم داشت.

۸۴ درصد نسخ الکترونیکی

معاون اداره کل بیمه سلامت خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد:در حال حاضر ۸۴ درصد نسخه پزشکان طرف قرار داد بیمه سلامت استان الکترونیکی ارائه می شود و بر اساس مصوبه مجلس از اول دی ماه به نسخ دستی و کاغذی پرداختی نخواهیم داشت.

به گفته مسعود مختاری به دلیل این که گاهی ممکن است وجود مشکلاتی مانند قعطی برق یا اینترنت مانع از آن شود که پزشک نسخه الکترونیک خود را ثبت کند باید در این موارد وقتی بیمار به داروخانه ، آزمایشگاه یا تصویر برداری مراجعه می کند نسخه مورد نظر به صورت الکترونیکی ثبت شود تا در زمینه پرداخت آن مشکلی به وجود نیاید.

وی ادامه داد: این کار تنها برای مواردی است که مشکلی وجود داشته باشد و در شرایط عادی حتما باید نسخه الکترونیکی ارائه شود و پزشک هم بعد از برطرف شدن مشکل باید نسبت به ثبت نسخه کاغذی اقدام کند.

مختاری تصریح کرد: با توجه به اطلاع رسانی انجام شده و هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی بیرجند امیدواریم نسخه نویسی الکترونیک در استان به ۹۰تا ۹۵ درصد برسد.

مشکل در مراکز درمانی دولتی

مدیر درمان تامین اجتماعی استان هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در مطب ها و بخش خصوصی طرف قرار داد تامین اجتماعی بیش از ۹۷ درصد نسخه ها الکترونیکی تولید می شوند به طوری که تا این اواخر جزو سه استان پیشتاز کشور در این زمینه بودیم.

وی بیان کرد: اما مشکل اصلی ما در این باره مربوط به مشکلاتی است که در بخش دولتی درمان وجود دارد که آنها را به ستاد کشوری اعلام کرده ایم.

به گفته فرزاد فیروزی قعطی ارتباطات اینترنتی ، مشکلات موجود در بعضی از گروه های درمانگر و تمام وقت بودن تعدادی از پزشکان که نمی توانند در مطب بیماران را ویزیت کنند از جمله مشکلات موجود در این باره است.

وی بیان داشت: چون بخش دولتی از ابتدای سال ۱۴۰۰ به صورت جدی برای تولید نسخه الکترونیک اقدام نکرده است از اجرای این طرح عقب افتاده است.

وی نبود شرایط یکسان در بیمارستان های استان را یکی از مشکلات موجود برای تولید کامل نسخه الکترونیک اعلام کرد و گفت: هرچند تولید نسخه های الکترونیکی طرح ملی است و راهی است که باید طی شود اما حذف صد در صد نسخه های کاغذی در شرایط فعلی چالش های را به وجود خواهد آورد.

وی گفت: باید تمهیداتی اندیشیده شود تا با ارائه راهکارهای مناسب مشکلات موجود در مراکز درمانی دولتی بر طرف و زیرساخت های موجود فراهم شود.

مشکلات زیر ساختی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفتگو با خبر نگار مهر اظهار کرد: هر یک از سامانه های نسخه نویسی الکترونیکی تامین اجتماعی و بیمه سلامت دارای نقاط قوت و ضعفی هستند که با ادغام کردن این سامانه ها از موارد ضعف آنها کاسته خواهد شد.

به گفته علی اکبر اسماعیلی در شرایط فعلی اگر بیماری به چند پزشک مراجعه کند چون پزشکان نمی توانند به پرونده الکترونیک بیمار برای آگاهی از داروهای که پزشکان دیگر تجویز کرده اند، دسترسی داشته باشند ممکن است تداخل دارویی به وجود آید .

وی اضافه کرد: در هنگام مراجعه بیمار به پزشک بیشتر وقت پزشک به جای این که برای معاینه و شرح حال بیمار صرف شود برای مستند سازی نسخه صرف می شود که این موضوع موجب کاهش کیفیت کار می شود.

اسماعیلی تصریح کرد: در حال حاضرهر داروی در بیمه های تامین اجتماعی ، بیمه سلامت و بیمه نیروهای مسلح دارای کد جداگانه ای می باشد که باید با اصلاح آن برای یک دارو در همه بیمه ها کد یکسانی در نظر گرفته شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد : بر اساس زیر ساختارهای موجود در سامانه سیب آمادگی کامل برای نسخه نویسی الکترونیکی را داریم مگر این که در برخی از نقاط روستای به دلیل وجود مشکل نرم افزاری و سخت افزاری ارتباطات اینترنتی فراهم نباشد.

به گفته اسماعیلی ا رجاع بیمار دارای بیمه تامین اجتماعی و نیروهای مسلح از سطح یک (مراکزبهداشتی _درمانی روستایی ) به سطح دو تخصصی (درمانگاه های بیمارستانی ) در سامانه وزارت بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی کشور امکان پذیر نیست.

یادواره ۲۲۰ شهید ادوات در بشرویه برگزار می شود
مدیرعامل موسسه مردم نهاد آیه های استقامت خراسان جنوبی از برگزاری چهارمین یادواره تخصصی ادوات استان در شهرستان بشرویه همزمان با ۱۲ دی ماه خبر داد.

«رضا معتمدی» در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با اشاره به برگزاری چهارمین یادواره تخصصی ادوات خراسان جنوبی در شهرستان بشرویه، هدف از برگزاری این یادواره را زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا اعلام کرد.

مدیرعامل موسسه مردم نهاد آیه های استقامت خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری یادواره در سال‌های قبل به ترتیب در بیرجند، قاین و فردوس گفت: امسال یادواره ۲۲۰ شهید ادوات خراسان جنوبی در ۱۲ دی در شهرستان بشرویه با همکاری تیپ مردم پایه سپاه انصارالرضا(ع)، موسسه مردم نهاد آیه‌های استقامت خراسان جنوبی (سرهنگ پیشکسوت محمدتیا عباسی نماینده موسسه آیه های استقامت) و ناحیه مقاومت سپاه بشرویه برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه از ۲۲۰ شهید ادوات استان بیش از ۷۰ شهید جاویدالاثر هستند، گفت: نیروهای ادوات جزو نیروهای مظلوم و همیشه آماده جنگ بودند و با بیشترین تلاش کمتر مورد توجه قرار گرفتند.

به گفته معتمدی، ادوات شامل سلاح های منحنی زن، مستقیم زن، دیده بان و… بوده و نیرو و شهدای ادوات را دانش آموز، دانشجو، اساتید دانشگاه ها، طلاب و… تشکیل می دادند.

 

 

نائب‌رئیس هیات مدیره شرکت سیمان باقران:

انتخاب سیمان باقران به عنوان صادرکننده نمونه ملی/ تلاش برای ایجاد بازار صادراتی در کشورهای حوزه خلیج فارس

کاظمی گفت: متاسفانه به دلیل تحولات سیاسی کشور افغانستان، عملا تقاضای سیمان در بازار افغانستان، نزولی بوده است، اما برای توسعه صادرات، به دنبال بازار کشورهای حوزه خلیج فارس هستیم.

سید مهدی کاظمی نائب‌رئیس هیات مدیره شرکت سیمان باقران در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: خوشبختانه شرکت سیمان باقران به عنوان صادرکننده نمونه ملی در سال   ۱۴۰۰ انتخاب شده است که این توفیق بزرگ حاصل تلاش ارزشمند و مجاهدانه کارگران عزیز و شریف، کارشناسان گرانقدر ، مهندسان و مدیران بخش های مختلف کارخانه و شرکت سیمان باقران و همچنین تدابیر ارزشمند و مانع زدایی های به موقع و راهگشای مسئولان استانی بوده است.

وی افزود: کارخانه سیمان باقران در سال ۱۳۹۶ و با ظرفیت تولید یک میلیون تن سیمان راه‌اندازی شد. در سال گذشته این کارخانه با ۷۵ درصد ظرفیت تولید داشته است.

نائب‌رئیس هیات مدیره شرکت سیمان باقران بیان کرد: این کارخانه موفق شده است که برای ۴۰۰ نفر بطور مستقیم و۲ هزار نفر بطور غیرمستقیم اشتغال ایجاد کند.

کاظمی یادآور شد: از جمله توفیقات این کارخانه این بوده است که سه سال به عنوان صادرکننده نمونه استانی انتخاب شده است.

نائب‌رئیس هیات مدیره شرکت سیمان باقران بیان کرد: در سال ۱۳۹۹ کارخانه سیمان باقران حدود ۶۰۰ هزار تن سیمان به ارزش ۱۵ میلیون دلار به افغانستان صادر کرد که این میزان نسبت به سال ۱۳۹۸، ۱۵ درصد افزایش داشته است.

کاظمی گفت: شرکت سیمان باقران با تامین ۳۵ درصد سیمان مورد نیاز افغانستان، رتبه اول در صادرات به این کشور را داشته و به دلیل ۱۵ میلیون دلار ارزآوری، جایگاه صادرکننده نمونه ملی در سال را کسب کرده است.

وی ادامه داد: مجموع این توفیقات حاصل زحمت کارگران سخت کوش، مدیران مجموعه و مساعدت و همکاری مدیران استان بوده است که امیدواریم امسال هم با همکاری و مساعدت دستگاه های ذیربط، میزان صادرات را افزایش دهیم.

تلاش برای ایجاد بازار صادراتی در کشورهای حوزه خلیج فارس

نائب‌رئیس هیات مدیره شرکت سیمان باقران اظهارکرد: متاسفانه به دلیل تحولات سیاسی کشور افغانستان، عملا تقاضای سیمان در بازار افغانستان، نزولی بوده است، اما برای توسعه صادرات، به دنبال بازار کشورهای حوزه خلیج فارس هستیم که در این خصوص کارهای صادراتی در حال پیگیری است تا این شرایط نزولی از این طریق جبران شود.

کاظمی افزود: در همین خصوص قرار است در نیمه دوم دی ماه امسال با سفر به کشور عمان، در نمایشگاه مصالح ساختمانی شرکت کنیم.

وی تصریح کرد: هدف از این سفر و پیگیری ها این است که در کشورهای حوزه خلیج فارس هم بازار صادراتی داشته باشیم، چرا که بازار حوزه خلیج فارس، بازار کم ریسکی هست و اگر این بازار فراهم شود و سبد صادراتی را برای آن بچینیم، توفیقات بیشتری خواهیم داشت، اما بازار افغانستان با توجه به شرایط سیاسی اش، بازار بسیار پر ریسکی است.

نائب‌رئیس هیات مدیره شرکت سیمان باقران با اشاره به مشکلات موجود در حوزه صادرات، گفت: طبیعتا یک سری مشکلات در مسیر صادرات وجود دارد که بخشی از آن به دلیل تحریم ها و ساز و کار برگشت ارز حاصل از صادرات است. در بخش صادرات به بازارهای حوزه خلیج فارس، موانع زیادی وجود دارد که برای صادرات به افغانستان این مشکلات را نداشتیم.

کاظمی مهم ترین چالش‌های عمده سیمان در حال حاضر را ؛ نداشتن امنیت کاری، قطع گاز و برق به دلیل ضعف زیرساختی این حامل های انرژی، نبود ساز وکار انتقال ارز حاصل از صادرات به داخل کشور، حضور در بازار پر ریسک افغانستان و … عنوان کرد.

وی افزود: امیدواریم در سایه همدلی ، همکاری ها و حمایت های استاندار و بخش های مختلف و متولی صنعت و تولید استان ، شاهد توفیقات بیشتر واحدهای تولیدی استان باشیم.

 

 

 

 

عروج پیشکسوت فرزانه و بزرگ مردمیدان خدمت
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی درگذشت پیشکسوت فرزانه، سفیر محبت و دوستی و بزرگمرد میدان خدمت و ایثار مرحوم کاظم غنی را تسلیت و تعزیت گفت.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی در متن پیام محمد علی واقعی آمده است:

بسم ا… الرحن الرحیم

وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ.* *الَّذینَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصیبَهٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ*

عروج ، پیشکسوت فرزانه، سفیر محبت و دوستی، و بزرگمرد میدان خدمت و ایثار، مرحوم کاظم غنی که در طول سالیان در آسمان علم و ادب خطه قهستان زمین درخشید و حرفه معلمی را حتی پس از نائل آمدن به افتخار پیشکسوتی کنار نگذاشته،آموزش و پرورش استان را با وجود خود معطر وکرده و خادمین نظام تعلیم و تربیت این سامان  از او درس ها می آموختند.

فقدان عزیزی که سرفصل درسهایش متعدد، زیبا، شیرین و سازنده بود؛ دیگر بار رخت عزا بر تن جامعه فرهنگی استان پوشاند. واینک او بر سفره ائمه هدی(ع) میهمان است و چشم به رحمت و مغفرت خداوند متعال دارد.

اینجانب با قلبی محزون، درگذشت شادروان غنی را به خانواده مکرم و داغدار، اعزه بزرگوار، اقوام، خویشاوندان، دوستان، آشنایان و به ویژه جامعه فرهنگیان خراسان جنوبی صمیمانه تسلیت و تعزیت عرض نموده و از درگاه ایزد منان برای آن به حق پیوسته، آمرزش ، آرامش و علو درجات و برای جمیع بازماندگان و دوستداران صبری جمیل و اجری جزیل مسئلت می نمایم.

روحش شاد و یادش تا ابد گرامی

شناسایی ۷۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته ۷۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شد.

دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته از ۲۵۴ آزمایششناسایی ۷۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی تشخیص مولکولی کرونا که در استان انجام شد ۳۱  بیمار جدید و از ۳۹۶ آزمایش سریع ۴۰ مورد مثبت جدید شناسایی شد و در مجموع از ۶۵۰ تست ملکولی و سریع انجام شده در استان ۷۱ مورد جدید در شبانه روز گذشته شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۲۹ مورد از بیرجند،   ۲۶ مورد از طبس، ۱ مورد از بشرویه، ۱ مورد از درمیان، ۴ مورد از فردوس، ۱ مورد از قاین، ۱ مورد از سرایان و ۸ مورد از نهبندان بودند.

به گفته دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۱۲۲ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که از این تعداد ۴۳ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۱۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

وی افزود: در شبانه روز گذشته مورد جدیدی از  فوت ناشی از کرونا در استان ثبت نشد و تعداد فوتی‌ها همان هزار و ۲۶۰ نفر ثابت ماند.

 

 

 

 

مراسم «شو چله» در کانون پرورش فکری سرایان

«شو چله» در مرکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری سرایان

اعضا و مربیان مرکز فرهنگی و هنری سریان با حضور در ویژه برنامه« شو چله» یلدا را جشن گرفتند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مرکز فرهنگی و هنری سرایان با حضور جمعی از کودکان ونوجوانان «شو چله» بلند ترین شب سال را جشن گرفتند و با این مناسبت بیشتر آشنا شدند.

در این برنامه که با هدف معرفی آداب و رسوم ،آشنایی بافلسفه شب یلدا و فراهم ساختن لحظاتی شادبرای اعضای مرکز پیش بینی شده بود، برنامه هایی از قبیل قصه گویی، شعر خوانی، بیان آداب و رسوم شب یلدا در این شهرستان، بازی و مسابقه و همچنین تقدیر از سه عضو مرکز برگزیده مهرواره ادبی برسد به دست شاعر برگزار شد.

 

طرح برق‌رسانی به ۵۰ معدن نهبندان اجرا می‌شود/۲

 

فرماندار نهبندان گفت: طرح برق‌رسانی به معادن منطقه شاهکوه و دهسلم در ۲ فاز با مشارکت وزارت نیرو و ایمیدرو اجرا می‌شود که تحول مهمی در حوزه زیرساختی و سرمایه‌گذاری این منطقه است.

مجید بیکی افزود: طرح انتقال برق به ۵۰ معدن منطقه شاهکوه نهبندان مطالبه ۲۰ ساله معدنکاران بوده است که با تلاش مسوولان استان، شهرستان و نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در ماه جاری به نتیجه رسید و عملیات اجرایی آن آغاز شد.

وی بیان کرد: در فاز نخست ۵۸ کیلومتر خط انتقال توسط ایمیدرو و پست ۱۳۲ کیلوواتی توسط شرکت برق منطقه‌ای خراسان به نمایندگی از وزارت نیرو احداث می‌شود.

فرماندار نهبندان گفت: ۵۸ کیلومتر خط انتقال در این پروژه از پست ۱۳۲ کیلوواتی نهبندان به سمت منطقه شاهکوه با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان اجرایی خواهد شد و شرکت ایساتیس یزد برنده این مناقصه و مقرر شد که خط انتقال برق طی ۹ ماه آینده تکمیل شود.

 

 

 

توقیف۴۶ قطعه پرنده کمیاب در خراسان جنوبی/۴

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان گفت: مأموران پلیس در بازرسی از اتوبوس مسافربری، ۴۶ قطعه پرنده کمیاب به ارزش ۳۹۰ میلیون ریال در شهرستان”بیرجند” کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”جواد بخشی” اظهار داشت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به یک اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

وی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از خودرو، ۴۶ قطعه پرنده کمیاب کشف کردند که ارزش ریالی محموله قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۳۹۰ میلیون ریال براورد شد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی بیان داشت: مأموران در این ارتباط یک اتوبوس مسافربری توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

کشف ۸۳ کیلوگرم تریاک در شهرستان”سربیشه”/۴

 

فرمانده انتظامی”سربیشه ” گفت: مأموران انتظامی”سربیشه” طی یک عملیات پلیسی، ۸۳ کیلوگرم تریاک در این شهرستان کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احمدرضا کارگر” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان”سربیشه” با انجام اقدامات اطلاعاتی اخباری مبنی بر انتقال مواد مخدر توسط سوداگران مرگ دریافت کردند که پیگیری موضوع و دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی بیان داشت: ماموران هنگام کنترل محورهای مواصلاتی، به یک سواری پژو ۴۰۵ که با سرعت بالایی در حال حرکت بود مشکوک شدند و با علائم هشدار دهنده به راننده خودرو دستور ایست دادند.

فرمانده انتظامی شهرستان سربیشه افزود: راننده سواری پژو ۴۰۵ به محض مشاهده پلیس بر سرعت خود افزود و متواری شد که مأموران خودرو را تعقیب که در نهایت پس از طی مسافتی با برتری عملیاتی پلیس، متهمان عرصه را بر خود تنگ دیده که با استفاده از تاریکی شب از دید مأموران مخفی و متواری شدند.

سرهنگ کارگر با اشاره به این که مأموران در پاکسازی از مسیر تردد خودروی متواری شده، ۸۳ کیلوگرم تریاک کشف کردند؛ تصریح کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک٬ مراتب را به مرکز فوریت‌های ۱۱۰ پلیس اطلاع دهند.

 

 

 

 

 

رصد روزانه قیمت‌ها در بازار آرامش مردم را در پی دارد

استاندار خراسان جنوبی گفت: رصد روزانه قیمت‌ها در سطح بازار، آرامش خاطر مردم را به همراه دارد و روند بازرسی و نظارت بر بازار باید دقیق و به‌هنگام صورت گیرد.

جواد قناعت روز چهارشنبه در نشست کارگروه تنظیم بازار استان خراسان جنوبی که به‌صورت ارتباط تصویری با جلسه ستاد تنظیم بازار کشور با حضور رئیس جمهور برگزار شد، افزود: یکی از موضوعات بسیار مهم و حیاتی در لایه‌های مردمی، سر و سامان دادن به وضعیت بازار و قیمت کالاهاست.

وی با تاکید بر اینکه نظام باید اقتدارش را در این زمینه نشان دهد گفت: بخشی از وضعیت موجود بازار، حاصل موضوعات جهانی و فراملی و بخشی نیز محصول کار دستگاه‌های اجرایی است که باید خیلی جدی‌تر به این موضوع مهم ورود پیدا کنند تا فشار بر مردم کاهش پیدا کند.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی به اظهارات رئیس جمهور و وزیر کشور در جلسه امروز ستاد تنظیم بازار اشاره کرد و گفت: قیمت‌گذاری برخی از کالاهای اختصاصی و منحصر به‌فرد تولیدی استان‌ها باید در منطقه صورت گیرد لذا باید در این خصوص آمادگی لازم را داشته باشیم.

وی از دیگر موضوعات مورد تاکید وزیر کشور را تنفیذ بخشی از اختیارات ستاد تنظم بازار کشور به استان‌ها عنوان کرد و افزود: در این خصوص باید جلسات فنی تشکیل و فهرست مورد نظر احصا شود.

قناعت در ادامه ذکر چند نکته را ضروری دانست و اظهار داشت: روند بازرسی و نظارت بر بازار باید دقیق و به‌هنگام صورت گیرد تا ضمن جلوگیری از کمبود احتمالی کالاهای اساسی، تثبیت قیمت‌ها و ممانعت از افزایش نامتعارف قیمت کالاها رقم بخورد.

وی گفت: سازمان جهاد کشاورزی که متولی اصلی بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی این حوزه است، وظیفه دارد با همکاری اعضای کارگروه ذیل ستاد، با رصد روزانه قیمت‌ها در سطح بازار موجبات آرامش خاطر مردم را فراهم کند.

استاندار خراسان جنوبی خطاب به اعضای کارگروه تنظیم بازار استان گفت: ضروری است دستگاه‌های اجرایی عضو کارگروه از اکنون تمهیدات لازم را درخصوص تامین و ذخیره‌سازی کالاهای اساسی مردم در راستای تنظیم بازار پایان سال و نوروز ۱۴۰۱ بیندیشند تا شاهد تغییرات نامتعارف قیمت‌ها در روزهای پایان سال نباشیم.

وی تصریح کرد: با توجه به دستور و پیگیری معاون اول و معاون اقتصادی رئیس جمهور و نیز وزیر کشور، دستگاه‌های اجرایی متولی آموزش‌های لازم را به نیروهای مقاومت بسیج ارائه دهند تا با همکاری آنان نظارت و بازرسی گسترده‌تری بر بازار انجام شود.

جلسه ستاد تنظیم بازار امروز (چهارشنبه) به ریاست آیت الله سید “ابراهیم رئیسی” رئیس جمهور در محل ریاست جمهوری برگزار شد و استانداران سراسر کشور نیز به‌صورت ویدئوکنفرانس در این جلسه حضور داشتند.

 

 

 

 

پایان ۱۴ سال انتظار/ خراسان جنوبی فولادی شد/ تولید روزانه ۲ هزار تن آهن اسفنجی در فولاد قاینات

 

پایان 14 سال انتظار/ خراسان جنوبی فولادی شد/ تولید روزانه 2 هزار تن آهن اسفنجی در فولاد قاینات

 فولاد قاینات جزو ۸ طرح فولادی کشور است که از سال ۸۶ ساختش آغاز شد و پس از ۱۴ سال انتظار واحد احیای مستقیم فولاد قاینات آغاز به تولید کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، ۱۴ سال انتظار و پیگیری و وعده‌هایی که بی سرانجام بود و بالاخره آرزوی ۱۴ ساله محقق شد.سال ۸۶ بر اساس تقاضای نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی، طرح احداث هشت کارخانه فولاد در استان‌ها آذربایجان شرقی، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، فارس، کرمان، یزد، خراسان جنوبی و خراسان رضوی با نام‌های فولاد میانه، فولاد چهارمحال و بختیاری، فولاد شادگان، فولاد نی‌ریز، فولاد بافت، فولاد بافق، فولاد قائنات و فولاد سبزوار با تعهد ساخت کمتر از سه سال آن هم نه با توجیه اقتصادی بلکه با هدف محرومیت زدایی آغاز شد.

اگرچه از سوی برخی کارشناسان عنوان شد که این واحدهای تولیدی باید در کنار واحدهای تولید مواد اولیه و بر سر راه خطوط آهن و بنادر ساخته شود اما برای هیچ یک از هشت طرح فولادی این اتفاق رخ نداده چراکه توجه ویژه طرح‌ها به توسعه یافتن مناطق محروم معطوف شده است.

سرگذشت پروژه‌ای که ۱۴ سال در جا زد

مشکلات بی‌شمار در راه‌اندازی این پروژه‌های فولادی موجب شد تا زمان افتتاح آنها از میانگین ۲.۵ سال به ۱۴ سال برسد؛ اما فولاد قائنات بیشتر از دیگر پروژه‌ها در جا زده و وارد چهاردهمین سال ساخت شده است.

خراسان جنوبی یکی از استان‌های کویری است که شغل بیشتر مردمانش کشاورزی و دامداری است و پروژه‌های زیادی دارد که مردم چندین سال است برای افتتاحش چشم انتظارند یکی از این پروژه‌ها طرح فولاد قاینات است طرحی که بزرگترین پروژه عمرانی صنعتی نه تنها قاین بلکه استان است.

شرکت ملی فولاد ایران در راستای اصلاح و افزایش ظرفیت فولاد در قالب طرح‌های استانی با سرمایه گذاری سازمان توسعه نوسازی معادن اقدام به احداث کارخانه احیای مستقیم فولاد قاینات کرد.

پروژه‌ای که هدف از اجرای طرح احداث کارخانه احیای مستقیم به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در سال برای تولید آهن اسفنجی و ایجاد و تولید کارخانه ذوب و ریخته‌گری برای تولید شمش فولادی بود و از زمان احداث آن در سال ۸۹ تاکنون وعده‌هایی برای افتتاح این پروژه داده شد، وعده‌هایی که بلاخره بعد از ۱۴ سال محقق شد.

طرح فولاد قائنات با منابع دولتی آغاز به کار کرد و قرار بود ظرف مدت سه سال با بودجه دولتی به بهره‌برداری برسد، اما به جای سه سال این پروژه هفت سال در دست دولت بود و به سرانجامی نرسید و مسئولان تصمیم گرفتند تا از ظرفیت بخش خصوصی برای سرعت دادن به روند اجرای پروژه استفاده کنند.

البته دولت هیچ توضیح قابل قبولی برای به سرانجام نرساندن پروژه طی هفت سال ارائه نکرد جز همان بهانه همیشگی کمبود اعتبار، تخصیص اندک و … تا اینکه سال ۹۳ هر آنچه بود دو دستی به بخش خصوصی واگذار شد تا شاید یک چراغ کارخانه روشن شود.

هرچند ترخیص نشدن به موقع تجهیزات عاملی بود که باعث کندی کار اجرا و تعطیلی مجدد کار ساخت از سوی بخش خصوصی بیان شد.

فولاد قاینات از صنایع بزرگ و مادر در خراسان جنوبی است گفت: این مجموعه حرکت رو به رشد را برای آینده استان ایجاد می‌کند و می‌تواند سایر ظرفیت‌های معدنی و صنعتی را نیز فعال کند.

تولید روزانه بیش از ۲ هزار تن آهن اسفنجی در مجتمع فولاد قاینات

با روشن شدن مشعل تولید در مجتمع فولاد قاینات علاوه بر ایجاد اشتغال برای ۱۲۰۰ نفر، خراسان جنوبی نیز در زمره تولیدکنندگان فولاد قرار گرفته است.

فولاد قائنات جزو ۸ طرح فولادی کشور است که در سال ۸۶ ساختش آغاز شد. در این سالها، ۷ طرح دیگر فولاد کشور به بهره‌برداری رسیده و حالا پس از ۱۴ سال انتظار، واحد احیای مستقیم فولاد قائنات شروع به تولید کرده است.

مدیر عامل مجتمع فولاد قائنات گفت: در این طرح سالانه ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید و به کارخانه‌های تولید شمش فولادی در سراسر کشور ارسال می‌شود.

فخرآبادی گفت: در این مجتمع برای یک هزار و ۲۰۰ نفر شغل ایجاد شده که ۹۵ درصد آن‌ها بومی منطقه هستند.

مدیر عامل مجتمع فولاد قائنات گفت: در راستای تکمیل زنجیره تولیدی این مجتمع، واحد فولادسازی هم با ۷۰ دردصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است که با راه اندازی آن در سال ۱۴۰۱، آهن اسفنجی تولید شده در واحد احیا، به یک میلیون تن شمش فولاد در سال تبدیل خواهد شد.

 

 

 

نگهداری راه‌های روستایی و فرعی کشور به ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

 

نگهداری راه‌های روستایی و فرعی کشور به 60 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

 مدیرکل دفتر نگهداری راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: نگهداری راه‌های روستایی و فرعی کشور به حداقل ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

 فیروز قیاسی بر لزوم توجه مضاعف به موضوع نگهداری راه های روستایی کشور تاکید  کرد و اظهار داشت: در مقایسه عملکرد ادارات استانی در زمینه نگهداری راه‌های روستایی با توجه به طول بسیار راه‌های استان خراسان جنوبی، این استان جزو استان‌های موفق است.

وی افزود: دغدغه مهم سازمان، بیشتر در زمینه نوسازی جاده‌ها است که نیازمند حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است.

مدیرکل دفتر نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور تصریح کرد: حدود ۸۰ درصد کامیون‌های کشور فرسوده هستند و ۹۰ درصد اتوبوس‌ها نیز باید نوسازی شوند و در شرایط فعلی نیاز به نگاه ویژه‌ای دارند‌.

وی یادآور شد: نگهداری راه‌های روستایی و فرعی نیز به حداقل ۶۰ هزار میلیارد تومان نیاز است و با توجه به محدود بودن منابع دولتی، چاره‌ای جز رفتن به سمت درآمدهای پایدار نداریم.

قیاسی افزود: استان خراسان جنوبی جزو سه استان با طول راه‌های طولانی در زمینه راه روستایی و فرعی است که با توجه به سهم ترافیک سنگین، نیازمند اعتبارات ویژه برای نگهداری آنها است.

مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور اظهار داشت: این استان در زمینه بازسازی روکش حفاظتی، اسلاری سیل و چیپ سیل موفق است و این روش‌های کم هزینه، روش‌های جدیدی هستند که در تمام دنیا در حال انجام است.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار موجود حدود ۵۰ درصد از تصادفات استان خراسان جنوبی در راه‌های فرعی و روستایی روی می‌دهد و این امر نیازمند توجه جدی و نگاه ویژه است.

 

کاهش محسوس دما از امشب در خراسان جنوبی/۲

دمای هوا در خراسان جنوبی در برخی از نقاط خراسان جنوبی تا ۱۰ درجه کاهش می یابد.

رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی های جوی استان برای جمعه تا شنبه افزایش ابر پیش بنی کرد و  افزود: شنبه در برخی نقاط شرقی استان احتمال بارش خفیف وجود دارد.

نخعی با اشاره به بارش های اخیر گفت: بیشترین بارش با ۵ میلی‌متر از فتح‌آباد خضری  گزارش و از بیهود قاین و فتح آباد فردوس ۴ میلی‌متر، کلاته سورگ، نوغاب حاجی‌آباد و عباس‌آباد میم ۳ میلی‌متر، باغستان فردوس ۲ میلی‌متر ، سرایان، قاین، کریمو، چیروک، قهستان، مهوید، اسلامیه، خضری و محمدآباد پسکوه ۱ میلی‌متر، سه‌قلعه، سربیشه، فردوس، بشرویه، طبس و انارستانک فردوس کمتر از ۱ میلی‌متر و از جنوب بیرجند ناچیز گزارش شد.

 

 

 

 

کاهش ۷۰ درصدی تولید زعفران در خراسان جنوبی/۲-۳

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: خشکسالی در سال جاری سبب شده تا پیش‌بینی‌های کارشناسان جهاد کشاورزی از ۳۰ درصد به ۶۰ درصد و هم اکنون با برداشت محصول به ۷۰ درصد کاهش تولید زعفران در استان برسد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی غلامرضا قوسی دلایل کاهش ۷۰ درصدی تولید زعفران را نوسانات دمایی در فصول مختلف سال به ویژه فصل داشت آن، بارندگی کم بویژه در فروردین و اسفند و اجرای طرح‌هایی چون تعادل‌بخشی در چاه‌های کشاورزی اعلام کرد.

وی گفت: همچنین قیمت پایین سال قبل زعفران هم سبب شد تا زعفران‌کاران رغبت چندانی برای افزایش سطح زیرکشت نداشته باشند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تعداد اندکی از زعفران‌کاران مزارعشان را بیمه کرده‌اند، افزود: نامه‌ای برای جبران خسارت‌ها و پرداخت غرامت بیشتر به این زعفران‌کاران به صندوق بیمه محصولات کشاورزی ارسال شده تا از این طریق کمی خسارت‌ها وارده به آن‌ها جبران شود.

قوسی گفت: به واسطه خسارت‌های بسیاری که به زعفران‌کاران وارده شده باید پیگیری شود تا با ارائه گزارش‌هایی به بهره‌برداران متقاضی تسهیلات بانکی سرمایه درگردش پرداخت شود.

وی به پرداخت تسهیلات سرمایه‌ای به زعفران‌کاران آن هم مشروط به تولید محصول سالم و ارگانیک اشاره کرد و افزود: جبران خسارت‌های وارده به زعفران‌کاران از طریق مدیریت بحران نیز در حال پیگیری ست.

 

 

 

تولید روزانه بیش از ۲ هزار تن آهن اسفنجی در مجتمع فولاد قاینات/۲

با روشن شدن مشعل تولید در مجتمع فولاد قاینات علاوه بر ایجاد اشتغال برای ۱۲۰۰ نفر، خراسان جنوبی نیز در زمره تولید کنندگان فولاد قرار گرفته است.

به گفته مدیر عامل مجتمع فولاد قائنات، در این طرح سالانه ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید و به کارخانه‌های تولید شمش فولادی در سراسر کشور ارسال می‌شود.

فخرآبادی گفت:در این مجتمع برای هزار و ۲۰۰ نفر شغل ایجاد شده که ۹۵ درصد آن‌ها بومی منطقه هستند.

مدیر عامل مجتمع فولاد قائنات گفت: در راستای تکمیل زنجیره تولیدی این مجتمع، واحد فولاد سازی هم با ۷۰ دردصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است که با راه اندازی آن در سال ۱۴۰۱، آهن اسفنجی تولید شده در واحد احیا، به یک میلیون تن شمش فولاد رد سال تبدیل خواهد شد.

 

 

 

 

پخت ۱۶۰۰ قرص نان در آیسک برای نیازمندان/۲

بانوان آیسکی۱۶۰۰ قرص نان به مناسبت دهه فاطمیه برای نیازمندان پخت کردند.

به همت یکی از مراکز نیکوکاری آیسک به مناسبت ایام فاطمیه، به همت ۵۰ نفر از بانوان بسیجی این شهر  هزار و ۶۰۰ قرص نان در یک اقدام جهادی در آشپزخانه حسینیه شهدای آیسک پخت و در آستانه شب یلدا بین نیازمندان این شهر توزیع شد.

 

 

 

 

بانوی سخاوتمند سربیشه ای سرپناهش را وقف کرد/۲

بانوی سخاوتمند سربیشه ای شش دانگ منزل مسکونی اش را وقف کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سربیشه گفت: خانم فاطمه دره گی از اهالی روستای امین آباد سربیشه شش دانگ عرصه و اعیان یک باب منزل مسکونی به متراژ ۲۵۰ متر مربع واقع در این روستا را به نیت هزینه‌های مسجد روستای امین آباد وقف کرد.

حسن عطایی ارزش این موقوفه را دو میلیارد ریال اعلام کرد.

این موقوفه چهار مین وقف شهرستان سربیشه از اغاز سال جاری است.

 

 

 

 

 

 

اختصاص اعتبار برای مرمت و بازسازی مسجد جامع قاین

استاندار خراسان جنوبی در سفر به شهرستان قاینات از اختصاص اعتبار برای مرمت و بازسازی مسجد جامع قاین خبر داد.

 قناعت گفت: برای مرمت و بازسازی بنای تاریخی و ارزشمند مسجد جامع قاین، تا پایان سال ۱۴۰۱ از محل اعتبارات استانی ۲ میلیارد تومان اعتبار تخصیص می‌دهیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: طرح تفصیلی منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان پیگیری و ابلاغ خواهد شد.

آقای قناعت از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواست، ثبت جهانی مسجد جامع قاین و قنات روستای شاهیک را در دستور کار قرار دهد.

وی در بخشی از صحبت‌هایش، ضمن اشاره به نگاه انقلابی که بر هر سه قوه حاکم است، فضای کشور را فضای کار، تلاش و همراهی دانست و افزود:از فرصت‌های ایجادشده در کشور باید حداکثر استفاده را ببریم.

 

 

توقیف ۲۸ موتورسیکلت در بیرجند/۴

۲۸ دستگاه موتورسیکلت در قالب طرح برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف در بیرجند توقیف شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند گفت: در پی گزارشات مردمی مبنی بر نارضایتی شهروندان از تردد موتورسیکلت سواران متخلف و هنجارشکن، اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی به منظور برخورد با ایجاد مزاحمت و حرکات نمایشی موتورسیکلت سواران متخلف در سطح شهرستان بیرجند اجرایی شد.

سرهنگ فولادی افزود: این طرح با حضور تیم های گشتی پلیس عملیاتی شد که با انجام اقدامات فنی، تعداد ۲۸ دستگاه موتورسیکلت متخلف شناسایی، متوقف و روانه پارکینگ شد که متخلفان با تشکیل پرونده به مراجع قانونی معرفی شدند.

وی گفت: مأموران پلیس در راستای ایجاد امنیت اجتماعی از هیچ کوششی فرو گذار نخواهند کرد و به طور قاطع با بر هم زنندگان نظم و آرامش عمومی برخورد می کنند .

 

 

 

 

 

 

 

هزار و ۱۰۰ بسته یلدایی در خراسان جنوبی بین نیازمندان توزیع شد/۲-۳

 

هزار و ۱۰۰ بسته یلدایی در خراسان جنوبی بین نیازمندان توزیع شد

 مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از توزیع هزار و ۱۰۰ بسته یلدایی و غذایی در طرح «یلدانه ۱۴۰۰» بین نیازمندان این استان خبر داد.

به گزاش امروز خراسان جنوبی محمدرضا رضایی افزود: در راستای اجرای طرح «یلدانه ۱۴۰۰» این تعداد بسته یلدایی و غذایی به همت خیرین و داوطلبان جمعیت هلال احمر استان تهیه و بین نیازمندان توزیع شد.

وی گسترش همدلی و مهربانی در جامعه را از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم فرهنگ نیکوکاری و کمک به اقشار کم‌برخوردار جامعه را بیش از پیش ترویج دهیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی تعداد سبدهای غذایی را ۵۸۵ بسته شامل برنج، ماکارانی، روغن، تخم‌مرغ، میوه، شیرینی و آجیل ذکر کرد و افزود: این اقلام به همت خیرین و داوطلبان هلال احمر تهیه و بین نیازمندان شهرستان‌های بیرجند، طبس و زیرکوه توزیع شد.

وی گفت: ۵۱۵ بسته یلدایی نیز شامل میوه، شیرینی و آجیل بین نیازمندان در شهرستان‌های درمیان، بیرجند، بشرویه، فردوس، سرایان، خوسف و زیرکوه توزیع شده که مجموع ارزش ریالی بسته‌های یلدایی و غذایی بالغ بر یک میلیارد ریال است.

رضایی خانه‌های هلال را نقطه قوتی برای جمعیت هلال احمر برشمرد و گفت: ظرفیت خانه‌های هلال و نیروهای داوطلب برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی و توزیع آن در مناسبت‌های مختلف کم‌نظیر است.

 

 

 

دوره مجازی روزنامه نگاری مقدماتی با مدرک معتبر وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی/۲-۳

    
دوره مجازی روزنامه نگاری مقدماتی با مدرک معتبر وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی
دوره مجازی روزنامه نگاری (خبرنگاری) مقدماتی ویژه علاقه مندان به حوزه خبر، فعالان رسانه، خبرنگاری به مدت ۶۰ ساعت برگزار می شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ؛معاون امور فرهنگی و رسانه این اداره کل بیان داشت: این دوره به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با همکاری دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تاریخ ۸ دی ماه جاری برگزار می شود.

وی تصریح کرد:این دوره شامل سرفصل های: حقوق مطبوعات، تکنیک های مصاحبه ، خبرنویسی ،  شیوه نگارش فارسی در مطبوعات و اصول گزارش نویسی می باشد.

محمود رمضانی ۶ دی ماه جاری را آخرین مهلت ثبت نام در این دوره برشمرد و یا آور شد: آزمون پایان دوره با حضور ناظران معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت متبوع و این اداره کل برگزار خواهد شد.

۲۰ دی ماه آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره کالاهای فرهنگی خراسان جنوبی/۲-۷

    
۲۰ دی ماه سال جاری آخرین مهلت ارسال آثار به دومین جشنواره کالاهای فرهنگی خراسان جنوبی
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری دومین جشنواره کالاهای فرهنگی خراسان جنوبی همزمان با هفتمین دوره جایزه فیروزه،خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، ناصر نبی زاده گفت: «همزمان با هفتمین دوره جایزه فیروزه، دومین جشنواره کالاهای فرهنگی استان خراسانی جنوبی، از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان باهمکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان باهدف حمایت از محصولات فرهنگی با رویکرد ایرانی – اسلامی در راستای حمایت از تولید ملی برگزار می‌شود.»

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همچنین با بیان این که جشنواره در دو بخش هدایای فرهنگی و بخش عروسک برگزار می شود، اضافه کرد: بخش عروسک شامل عروسک های بومی و محلی استان می شود.

نبی زاده خاطرنشان کرد: بخش هدایای فرهنگی نیز شامل ۴‌ گروه از جمله الیاف چوبی و حصیری (حصیربافی، ترکه بافی و پخل بافی)، نساجی سنتی(حوله بافی، جاجیم بافی و چادر شب)، بافته های داری (گلیم، پلاس بافی و سفره آردی) و صنایع دستی (گوهرسنگ) می شود.

وی با اشاره به جوایز جشنواره عنوان کرد: در هر گروه، نفر اول تندیس، لوح تقدیر و مبلغ ۲۰ میلیون ریال، نفر دوم لوح تقدیر و مبلغ ۱۵ میلیون ریال، نفر سوم لوح تقدیر و مبلغ ۱۰ میلیون ریال و از هر گروه ۳ نفر شایسته تقدیر لوح و مبلغ ۶ میلیون ریال را دریافت می کنند.

 

 

افزایش مراکز خرید زرشک در خراسان جنوبی/۳-۲

تعداد مراکز خرید زرشک در استان از ۴ مرکز به ۷ مرکز اصلی و یک مرکز موقت افزایش یافت.

مدیر تعاون روستایی استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: با شروع افزایش مراکز خرید زرشک در خراسان جنوبیطرح خرید زرشک از باغداران استان، مراکز خرید در تمامی شهرستان‌های دارای سطح زیر کشت زرشک فعال شدند.
ضیاییان احمدی افزود: این مراکز که تمامی آن‌ها از تشکل‌های حوزه تعاون روستایی هستند شامل ۷ مرکز اصلی و یک مرکز موقت است.
وی گفت: مرکز استان با دو مرکز اتحادیه شرکت‌های تعاون روستایی استان و اتحادیه شرکت‌های تعاون روستایی بیرجند، شهرستان قاینات شامل دو مرکز یکی در اتحادیه شرکت‌های تعاون روستایی قاین و یکی در آرین شهر شرکت دامداران سده، در شهرستان زیرکوه با عاملیت تعاونی تولید قدس زیرکوه و مرکز اصلی حاجی آباد و یک شعبه به صورت پاره وقت در شهر زهان، شهرستان درمیان تعاونی تولید اسدیه، شهرستان سربیشه با عاملیت اتحادیه شرکت‌های تعاون روستایی شهرستان سربیشه آماده خرید زرشک از کشاورزان است.

مدیر تعاون روستایی استان همچنین گفت: باغداران متقاضی می‌توانند با ارائه نمونه زرشک خود به عاملان خرید درخواست خود را ارائه دهند.
ضیاییان احمدی افزود: این مراکز نیز در کوتاهترین زمان پس از رویت نمونه توسط کارشناسان و نسبت به قیمت گذاری آن و اعلام به متقاضی اقدام می‌کنند.
وی با بیان اینکه در این مرحله زرشک معمولی باغداران حداکثر تا ۶۵ هزار تومان قیمت گذاری می‌شود گفت: تا روز گذشته حدود ۳۵۰ نفر از کشاورزان اقدام به تحویل نمونه جهت بررسی و اعلام قیمت به مراکز کرده اند و جمع خرید تا روز گذشته ۳۰ تن بوده که ۲۰ تن آن از طریق زنجیره کامل خرید تا فروش برای عرضه و فروش به خارج استان (تهران) ارسال شده است.

مدیر تعاون روستایی استان همچنین گفت: بیشترین خرید از کشاورزان خرده مالک با متوسط تحویل زرشک ۷۰ تا ۸۰ کیلوگرم انجام شده است.

 

 

 

 

 

 

 

دستور ویژه استاندار خراسان جنوبی برای رفع مشکلات شهرستان فردوس
دستور ویژه استاندار خراسان جنوبی برای رفع مشکلات شهرستان فردوس
استاندار خراسان جنوبی در شورای اداری فردوس، برای رفع مشکلات این شهرستان، دستورات ویژه ای صادر کرد.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ قناعت در جلسه شورای اداری فردوس، این شهرستان را دارالمؤمنین و با مردمانی با سابقه فرهنگی درخشان نامید و گفت: فردوس، مشاهیر بزرگی را در دامان خود پرورش داده که همه شیعه اثنی عشری و فارسی زبان بوده اند.
وی با اشاره به ظرفیت های گردشگری فردوس از جمله آبگرم و قنات بلده، ادامه داد: قرار گرفتن در شاهراه شمال به جنوب و عبور زائران امام رضا(ع)، فرصت های بی نظیری برای این منطقه می باشند.
به گفته وی؛ پرورش کرم ابریشم و تولید حجم قابل توجهی از نخ ابریشم نیز فرصتی است که باید مغتنم شمرده شود.
استاندار با تأکید بر این که قبل از سفر به فردوس، مشکلات این شهرستان احصا و اولویت بندی شده، به تشریح مصوبات این سفر پرداخت.
قناعت، کمبود پزشک متخصص و تجهیزات را از مسایل حوزه درمان شهرستان عنوان کرد و گفت: رفع این دو مشکل به طور ویژه در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی قرار می گیرد.
وی به بازدید خود از کارخانه آرد زرین اشاره و تصریح نمود: درصورت انتقال جواز تأسیس این کارخانه به حوزه صنعت، معدن و تجارت، ظرف ۲۰ روز آینده، از محل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه، مبلغ ۱۵ میلیارد تومان به بانک توسعه تعاون تخصیص می یابد تا در قالب تسهیلات به این مجموعه اختصاص یابد.
به گفته وی؛ در صورت عدم تحقق این پروسه، جهاد کشاورزی برای تأمین تسهیلات مورد نیاز کارخانه پیگیری نماید و علاوه بر این همزمان با راه اندازی واحد آرد زرین، سهمیه گندم مورد نیاز ان تأمین گردد.
استاندار گفت: به جهت رفع نیاز کارخانه آلومینیوم نیز مبلغ ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات از محل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه اختصاص می یابد.
قناعت ادامه داد: شرکت شهرک های صنعتی مکلف شد نسبت به تأمین زیرساخت های مورد نیاز شهرک صنعتی فردوس به ویژه روشنایی معابر اقدام نماید.
به گفته وی؛ علاوه بر تأمین آب واحد نساجی، شرکت شهرک ها باید در صورت راه اندازی واحد رنگرزی این مجموعه، تخصیص پروانه آب چاه شهرک را افزایش دهد، آب منطقه ای مجوز حفر چاه در شعاع ۲۵۰ متری را صادر نماید و شرکت شهرک ها در تأمین هزینه‌های حفر چاه جدید، فرمانداری را مساعدت کند.
وی با اشاره به طرح توسعه کارخانه نساجی، افزود: صنعت، معدن و تجارت مبلغ ۸۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات رونق تولید به بانک عامل معرفی نماید و سازمان مدیریت و برنامه ریزی در سال ۱۴۰۱ نسبت به تأمین اعتبارات با یارانه تسهیلات اقدام کند.
استاندار گفت: مشکلات طرح تفصیلی شهر اسلامیه، طی هفته های آینده در جلسه ای با محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار و با حضور اعضای شورای اسلامی بررسی می گردد.
قناعت با تأکید بر اهمیت پژوهشکده انار، متذکر شد: سازمان مدیریت در راستای تکمیل و ادامه عملیات اجرایی پروژه پژوهشکده، حداکثر تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۱ مبلغ ۲.۵ میلیارد تومان اعتبار به این موضوع اختصاص داده و دانشگاه بیرجند نیز نسبت به جذب این اعتبار و راه اندازی پروژه اقدام نموده و نیروی انسانی مورد نیاز را تأمین کند.
وی افزود: سازمان مدیریت تا پایان سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ نسبت به تأمین اعتبار تکمیل یادمان های شهدای گمنام اسلامیه و باغستان اقدام نموده و مبلغ ۲ میلیارد تومان نیز تا پایان سال ۱۴۰۱ به تکمیل فضاهای مذهبی و گردشگری فردوس با اولویت مسجد جامع اختصاص دهد.
به گفته وی؛ جهاد کشاورزی به منظور تکمیل عملیات مرمت و احیای قنات شهرستان علاوه بر اعتبارات جاری، مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات در اختیار اختصاص دهد.
استاندار تصریح نمود: در راستای تکمیل استخر ذخیره آب قنات هم سازمان مدیریت، علاوه بر اعتبارات ملی، مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان تا پایان سال ۱۴۰۱ به این پروژه تزریق نماید.
قناعت، با اشاره به مصوبه ستاد ملی کرونا، بانک های سینا و کشاورزی را به استمهال تسهیلات ویژه واحدهای گردشگری مشمول مکلف نمود.
۱۴۰۰/۰۹/۳۰ مردم نگران اجرای مصوبات سفرهای شهرستانی نباشند
مردم نگران اجرای مصوبات سفرهای شهرستانی نباشند
استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: با عنایت به وجود پشتوانه کارشناسی، مردم، نگران اجرای مصوبات سفرهای شهرستانی نباشند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ قناعت با تأکید بر این مطلب در جمع خبرنگاران و در حاشیه جلسه شورای اداری شهرستان فردوس خاطر نشان کرد:  تیمی را در استانداری تشکیل داده ایم که قبل از هر سفر، طی نشست هایی با فرماندار و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی، موضوعات و مسایل هر منطقه را احصا می کنند.
به گفته وی؛ این نشست ها و ارزیابی ها سبب می شود، بازدید های میدانی با اطلاعات قبلی انجام شود و از آن جایی که مدیران را هم پای کار آورده ایم و موارد را پذیرفته اند، لذا آن چه قول داده می شود، قطعاً عملیاتی خواهد شد.
وی تأکید کرد: مصوبات سفرهای شهرستانی را شخصاً پیگیری می کنم.
استاندار گفت: این آخرین سفر ما به شهرستان فردوس نیست و براساس برنامه ریزی هایی که صورت گرفته، حداکثر ۲ یا ۳ ماه دیگر تکرار خواهد شد.
قناعت ادامه داد: در سفرهای بعدی از مدیران، نتایج مصوبات این سفر را جویا خواهیم شد، لذا به مردم قول می دهیم نگران اجرای مصوبات سفر نباشند.
وی، کارخانه نساجی فردوس را از پروژه‌های مهم شهرستان نام برد و تصریح نمود: تکمیل فاز اول و اجرای طرح توسعه این واحد تولیدی، آمار قابل توجهی اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد.
به گفته وی؛ با عنایت به پیگیری هایی که در مرکز صورت گرفته، امیدواریم بتوانیم تسهیلات مورد نیاز این کارخانه را  تأمین نماییم.

 

 

 

 

 

در دیدار نماینده نهبندان و سربیشه با وزیر جهاد کشاورزی عنوان شد

اختصاص تسهیلات ویژه جبران خسارت خشکسالی در خراسان جنوبی

/۲-۳

نماینده نهبندان و سربیشه با وزیر جهاد کشاورزی دیدار و گفت‌وگو کرد و دراین دیدار خواسته‌های دامداران و کشاورزان حوزه انتخابیه و خراسان‌جنوبی را با وی درمیان گذاشت، «سیدجواد ساداتی‌نژاد» هم برای پرداخت تسهیلات ویژه خشکسالی به استان قول مساعد داد.

قول مساعد وزیر کشاورزی برای تسهیلات ویژه خشکسالی به خراسان‌جنوبی

به گزارش فارس «مصطفی نخعی» نماینده نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی امروز با «سید جواد ساداتی‌نژاد» وزیر جهاد کشاورزی دیدار و با وی در مورد مسائل مختلفی حوزه کشاورزی خراسان‌جنوبی و حوزه انتخابیه‌اش تبادل نظر کرده و نظر وزیررا برای توجه به برخی از خواسته‌ها جلب کرد.

وی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ماحصل این دیدار را تشریح کرد و گفت: قرار شد سهمیه علوفه یارانه به دامداران حوزه انتخابیه افزایش یابد و به بخشی از آن به صورت مدت‌دار تحویل آن‌ها شود.

نماینده نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین در رابطه با احداث ایستگاه تحقیقاتی شتر مذاکراتی انجام و مقرر شد در جلساتی تکمیلی مورد پیگیری مجدد قرار گیرد.

نخعی با بیان اینکه در زمینه توسعه مجتمع آبزی‌پروری دستورات لازم توسط وزیر در خصوص مساعدت حداکثری صادر شد، افزود: در ارتباط با احیای نخلستان‌ها و همچنین بازسازی باغ‌های پسته و زیتون و تأمین یارانه بذر علوفه و کاهش بهره تسهیلات گلخانه‌ای شهرستان‌های حوزه انتخابیه و همچنین پرداخت غرامت بیمه‌نامه‌های دام شهرستان دستورات لازم توسط وزیر صادر و مقرر شد از طریق اعتبارات نوسازی باغ‌ها به صورت ویژه شهرستان‌های نهبندان و سربیشه مورد مساعدت قرار گیرد.

وی ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی در مورد افزایش اعتبارات ملی احیا و مرمت قنات‌های شهرستان ‌های حوزه انتخابیه و احداث کانال بتنی و جاده بین مزارع نیز دستور مساعدت صادر کرد.

نماینده نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی تبیین کرد: همچنین در خصوص افزایش سهمیه آرد در حوزه انتخابیه دستورات مناسبی از سوی وزیر کشاورزی به زیرمجموعه داده شد.

نخعی ادامه داد: با توجه به خشکسالی‌های متعدد چندین ساله خراسان‌جنوبی مقرر شد تسهیلات ویژه‌ای برای استان در نظر گرفته شود و از محل منابع مدیریت بحران به خراسان‌جنوبی کمک شود.

وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با تأمین اعتبارات لازم برای طرح‌های آبخیزداری برای همه نقاط خراسان‌جنوبی نیز مقرر شد اعتبار لازم از طریق سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور در نظر گرفته شود.

 

 

 

 

 

۱۷۰ شرکت فناور در خراسان جنوبی فعال هستند

۱۷۰ شرکت فناور در خراسان جنوبی فعال هستند

بیرجند – ایرنا – رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی گفت: حدود ۱۷۰ شرکت فناور، ۴۰ شرکت دانش‌بنیان و چهار مرکز رشد در این استان از خدمات پارک علم و فناوری بهره‌مند هستند.

محمدعلی ناصری روز دوشنبه در آیین تجلیل از ۱۲ پژوهشگر برتر موسسات آموزش عالی شهرستان قاینات که به مناسبت هفته پژوهش و فناوری برگزار شد افزود: ساختمان مرکز رشد قاین در حال بهسازی است تا فضایی در خور شان فناوران آماده کنیم.

وی شهرداری‌ها را یکی از نهادهای مهم در حوزه علم و فناوری عنوان کرد و گفت: مراکز رشد در اکثر کشورها تحت حمایت شهرداری‌ها هستند و در این زمینه نقش موثری را ایفا می‌کنند.

رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی ادامه داد: رسالت ایجاد دانشگاه پژوهش‌محور در نسل قبل به‌خوبی پیاده‌سازی شد و اکنون باید به سمت دانشگاه‌های کارآفرین و پارک‌های علم و فناوری و کارخانه‌های نوآوری برویم و اکوسیستم فناوری را پیاده‌سازی کنیم.

وی گفت: کشور ما رتبه نخست تولید علم و رشد علمی را در دنیا دارد و ارتقای علمی ایران از رتبه پنج به یک رسیده است و در علم ژنتیک و سلول‌های بنیادین نیز به رتبه دوم در منطقه رسیده‌ایم.

ناصری حلقه مفقوده بین صنعت و آنچه مردم طالب آن هستند و در دانشگاه‌ها تولید می‌شود بویژه در اقتصادهای دولتی را اکوسیستم و زیست‌بوم فناوری دانست و گفت: این زیست‌بوم شامل مراکز رشد، مراکز نوآوری، کارخانه‌های نوآوری، صندوق‌های پژوهش و فناوری، پارک‌ها و شهرک‌های علمی و تحقیقاتی، شتاب دهنده‌ها، سرمایه‌گذاران و صندوق‌های پژوهش و فناوری همچنین فناوران و نیروهای ایده‌پرداز هستند.

وی اظهار داشت: باید دست به دست هم داده تا افرادی که ایده‌ای دارند یا از دانشگاه آمدند وقتی به این مراکز مراجعه می‌کنند از حمایت‌های آنها بهره‌مند شوند و ایده و تجربه خود را به محصول یا خدمت تبدیل کنند.

رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه بروکراسی اداری گاهی باعث کُند شدن فرایند تبدیل ایده به محصول می‌شود و این رسالتی بر دوش نسل جدید است که همچنان که نسل قبل با یک حرکت انقلابی دانشگاه‌ها را از نسل دو به سه تبدیل کردند انتظار می‌رود در نسل جدید این دانشگاه‌ها از نسل سه به چهار تغییر پیدا کند و دانشگاه‌های پژوهش‌محور را به دانشگاه‌های کارآفرین تبدیل کنند.

همچنین نمایشگاه دستاوردهای علمی و پژوهشی فناوری دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و مرکز رشد واحدهای فناور قاینات امروز در محل نگارخانه باران قاین با حضور رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی، فرماندار، امام جمعه قاین، روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و مدیران ادارات شهرستان قاینات گشایش یافت.

در این نمایشگاه دستاوردهای ۱۸ واحد فناور از فناوران مرکز رشد واحدهای فناور قاین و همچنین دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشگاه بزرگمهر، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی و پیام‌نور قاینات و آموزشکده فنی مهندسی امام خمینی (ره) قاین به‌مناسبت هفته پژوهش و فناوری و گرامیداشت روز شهرستان قاینات به نمایش گذاشته شد.

در حاشیه این آیین در جلسه‌ای که با حضور دانشگاهیان و فناوران مراکز آموزش عالی شهرستان و مسوولان شهرستانی و استانی برگزار شد از پژوهشگران برتر هر واحد تجلیل شد.

 

 

 

 

مرزها پیشران توسعه شرق/تجارت با افغانستان و مشکلات موجود/۷

مرزها پیشران توسعه شرق/تجارت با افغانستان و مشکلات موجود

 

 ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک خراسان جنوبی با افغانستان یکی از پیشران‌های بزرگ توسعه استان و شرق کشور است که تحقق آن نیازمند حل مشکلات تجار است.

به گزارش مهر  امروزه از تجارت به عنوان موتور محرکه رشد و توسعه یک کشور یاد می‌شود و گسترش مبادلات مناطق مرزی بین کشورها و احداث بازارچه‌های مرزی یکی از روش‌های تأثیر گذار برای حضور در تجارت جهانی است.

وجود ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان فرصت بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری در این خصوص است و با توجه به اینکه مرز یکی از پیشران‌های توسعه برای استان است و ایجاد بازارچه‌های مرزی در ایجاد اشتغال، در آمد پایدار، توسعه صادرات، جلوگیری از مهاجرت مرز نشین ها بسیار تأثیر گذار است چهار بازارچه گلورده درمیان، یزدان زیرکوه، ماهیرود سربیشه و دوکوهانه در نهبندان راه اندازی شد.

اما از اواخر سال ۱۳۹۳ به طور یک جانبه سه بازارچه توسط افغانستان تعطیل شد و ماهیرود تنها بازارچه خراسان جنوبی است که صادرات و واردات کالا از طریق آن انجام می‌شود.

با وجود تلاش‌های بسیاری که توسط مسئولان استان برای بازگشایی این بازارچه‌ها انجام شد این بازارچه‌ها تعطیل بودند. تا اینکه بعد از هفت سال ۱۱ شهریور سال جاری قفل پایانه گمرک مرزی یزدان باز شد.

هرچند این بازارچه از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵ یکی از بازارچه‌های نمونه صادراتی کشور بوده است اما با وجود همه تلاش‌های انجام شده نیمه فعال است و تنها خورده فروشی مواد غذایی در آن انجام می‌شود.

مشاور رئیس جمهور در امور افغانستان با حضور در استان و در بازدید از بازارچه یزدان با بیان اینکه گمرک یزدان یکی از امن ترین نقاط مرزی کشور است از فعال شدن آن در دو تا سه ماه آینده خبر داد و بر اجرای طرح‌های توسعه‌ای یزدان تاکید کرد تا محلی برای فعالیت تجار و پیله وران مرزی باشد.

مهم‌ترین مشکل

رئیس کمیسیون مدیریت واردات؛ توسعه صادرات، ترانزیت، حمل و نقل و گمرک اتاق بازرگانی بیرجند در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات تجاری که به افغانستان صادرات دارند تعهدات ارزی و برگشت ارز است و پیله وران که حق‌العمل کار هستند و کارت خود را در اختیار تجار افغانستان قرار می‌دهند بیشترین مشکل را در این زمینه دارند زیرا عضو اتاق بازرگانی نمی‌باشند، آماری در خصوص آنها نمی‌توانم ارائه کنم.

به گفته علیرضا خامه زر تغییر حکومت در افغانستان سبب شده است که بسیاری از کالاهای ایران در گمرکات افغانستان سرگردان باشند و وضعیت آنها مشخص نشود.

وی ادامه داد: تا قبل از ورود طالبان صادرات کالاهای ایران به افغانستان افزایش داشت اما در شرایط فعلی صادرات نسبت به سال گذشته از نظر عملکرد کاهش یافته است.

وی عدم ثبات در قیمت کالاهای ایران را یکی دیگر از مشکلات تجار برای صادرات به افغانستان اعلام و اضافه کرد: این موضوع موجب شده تا تجار ایرانی نتوانند برنامه‌ریزی دقیقی برای صادرات داشته باشند و این امر سبب ایجاد چالش در این باره می‌شود.

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند تصریح کرد: در مجموع سهم ایران در شرایط فعلی از صادرات به افغانستان کم است و مسئولان باید با ارائه راهکاری برای حل مشکل صادرات به افغانستان تلاش کنند.

وی با بیان اینکه تعهدات ارزی هم یکی از مهم‌ترین مواردی است که موجب افت صادرات می‌شود، اضافه کرد: برای حل مشکل صادرات یا باید به طور کامل تعهدات ارزی برداشته شود و یا صادرات ریالی از تعهدات ارزی معاف شود در غیر این صورت صادرات به افغانستان به دلیل اینکه ریالی انجام می‌شود، کاهش خواهد یافت.

خامه زر با بیان اینکه از زمان به وجود آمدن مشکل برای بازارچه‌های مرزی استان همه استانداران پی گیری های را برای حل این مشکل انجام دادند و در دولت قبل در حد رئیس جمهور هم پی گیری هایی در این زمینه شد، بیان کرد: اما مشکل اصلی تعطیلی بازارچه‌های مرزی استان این بود که افغانستان نیروی کافی برای گمرکات خود نمی‌گذاشت و فقط با بازگشایی بازارچه ماهیرود موافقت کرد.

وی ادامه داد: با اقدامات دولت سیزدهم با توجه به نگاه ویژه دولت به افغانستان به خصوص اینکه مشاور رئیس جمهور در امور افغانستان فرد کار بلدی است، به حل مشکلات صادرات به افغانستان امیدوار هستیم.

به گفته وی همراهی فردی با مشاور رئیس جمهور که دو دوره نماینده بازرگانی ایران در افغانستان بوده است نشانگر این است که دولت به صادرات به افغانستان برای برقراری بالانس در این زمینه اهمیت می‌دهد تا حداقل میزان صادرات به افغانستان را در همین حد نگاه داریم.

خامه زر اضافه کرد: در شرایط فعلی برای بازگشایی دیگر بازارچه‌های استان با توجه به نقش آنها در اشتغال و در آمد پایدار اعلام آمادگی کرده‌ایم و حاضریم برای این منظور امتیازاتی بدهیم و منتظر اقدامات افغانستان هستیم.

۳۰ درصد تجارت ایران به افغانستان از ماهیرود

مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در هشت ماهه سال جاری ۵۱۲ میلیون دلار به وزن یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن صادرات از استان داشته‌ایم که بیشتر مصالح ساختمانی مانند کاشی و سرامیک و مشتقات نفتی و صیفی‌جات بوده است.

حسن رحیمی زاده میزان واردات را در این مدت بیش از ۱۳ میلیون دلار با هزار و ۴۱۴ تن اعلام کرد و گفت: بذر یونجه، ترنجبین، گاه، علوفه دامی و بذر صیفی‌جات از جمله این واردات بوده است.

وی تصریح کرد: حدود ۳۰ درصد تجارت ایران با افغانستان از ماهیرود انجام می‌شود و حدود ۲۰ درصد مجموع صادرات از ماهیرود کالاهای تولید خراسان جنوبی است که باید تلاش کنیم حجم آن افزایش یابد.

بهره برداری از ایکس ری

به گفته وی برای راه اندازی ایکس ری در بازارچه مرزی ماهیرود دستگاه مورد نظر خریداری شده است و با توجه به اینکه دیوارهای ساختمان آن باید ضد اشعه باشد شناژ و بتن‌ریزی آن انجام شد و امیدواریم تا سه ماه آینده به بهره برداری برسد.

رحیمی زاده با بیان اینکه بازارچه یزدان فعال است، تصریح کرد: گمرک افغانستان هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده که باید با تعریف کد آن اقدامات لازم در این باره انجام شود و با توجه به اینکه چارت سازمانی گمرک یزدان را داریم مشکلی از طرف ما در این خصوص وجود ندارد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات صادر کنندگان این است که با وجود اینکه مبادلات با افغانستان با ریال است بر اساس تعهدات ارزی باید دلار ناشی از صادرات را به سیستم بانکی تحویل دهند.

مشکل پیله وران

مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی اضافه کرد: پیله ورانی که در بازارچه ماهیرود کار صادرات را انجام می‌دهند به دلیل اینکه در ازای صادرات دلار دریافت نمی‌کنند برای پرداخت ارز صادرات به سیستم بانکی مشکل دارند که اگر این کار را انجام ندهند صنعت و معدن با باطل کردن کارت آنها از فعالیت این افراد جلوگیری می‌کند.

با سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی هم چند بار تماس گرفتیم اما تا زمان انتشار این گزارش موفق به صحبت با ایشان نشدیم.

زمین چمن دبستان حکمت به بهره برداری رسید/۷

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از برخورداری ۱۳۵ دانش آموز با نیاز ویژه دبستان شهید محمدرضا حکمت بیرجنداز زمین چمن مصنوعی خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمدعلی واقعی در آیین بهره برداری از این طرح ورزشی اظهار کرد: زمین چمن مصنوعی دبستان شهید حکمت بیرجند با زیربنای ۵۷۵ متر مربع و در ابعاد ۲۳ در ۲۵ متر افتتاح شد.

وی، با بیان این که در این آیین  خانواده معززشهید محمدرضا حکمت، و تنی چند از دیگر مسئولین استانی و شهرستانی حضور داشتند، عنوان کرد: برای احداث این زمین چمن مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از افتتاح دو زمین چمن مصنوعی دیگر در شهرستان سربیشه و شهر دیهوک شهرستان طبس در دهه مبارک فجر خبر داد و یاد آور شد: برای احداث این دو زمین چمن مصنوعی با ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی مبلغ یک میلیارد تومان هزینه شده است.

 

 

 

 

 

 

مجتمع فوریت‌های اجتماعی شهرداری بیرجند شبانه‌روزی شد

مجتمع فوریت‌های اجتماعی شهرداری بیرجند شبانه‌روزی شد

شهردار بیرجند اعلام کرد: مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهرداری بیرجند برای پذیرش افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب شبانه‌روزی شده است و خدمات لازم را به این افراد ارایه می‌دهد.

مهدی بهترین روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شهرداری طبق قانون ملزم به جمع‌آوری متکدیان است لذا با توجه به نیاز شهر، آغاز فصل سرما و تشدید آسیب‌های اجتماعی در این فصل، تمهیدات لازم برای شبانه‌روزی شدن مجتمع و راه‌اندازی گرمخانه اندیشیده شد تا گروه هدف پذیرش شوند.

وی فرایند اعتمادسازی در این مجتمع را موفق ارزیابی کرد و گفت: اگرچه به‌صورت سه شیفت خدمات ارایه می شود و هزینه‌ها بالاست اما بودجه شبانه‌روزی شدن این محل از سوی شهرداری بیرجند تامین می‌شود.

شهردار بیرجند با تاکید بر اینکه افراد پذیرش شده در این مکان میهمانان ویژه شهردار هستند افزود: هر فردی که جزو گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه باشد اینجا پذیرش می‌شود و باید در حد امکان از این اشخاص پذیرایی شود.

وی عنوان کرد: اعتمادسازی در جذب افراد به سوی مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی خوب بوده و آمار پذیرش از روز اول تاکنون به‌صورت تصاعدی بالا رفته است.

بهترین با بیان اینکه فضای بهداشتی با امکانات لازم در این مجتمع فراهم است گفت: تاکنون ۲۵ نفر در مجتمع شبانه‌روزی شهرداری بیرجند پذیرش شده‌اند و به‌طور ثابت خدمات دریافت می‌کنند.

وی اظهار داشت: این افراد از خدمات امدادی، بهداشتی و سه وعده غذای گرم بهره‌مند می‌شوند.

شهردار بیرجند گفت: شهرداری در راستای انجام وظایف قانونی خود درخصوص جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان و افراد آسیب‌پذیر جامعه سال گذشته نسبت به بازسازی و ترمیم ساختمانی واقع در بوستان آزادی بیرجند با عنوان “مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهرداری” اقدام کرد.

وی افزود: این مجتمع شامل ۲ مجموعه مجزای جمع‌آوری متکدیان و گرمخانه است که با اعتبار ۶۰۰ میلیون تومان برای پذیرش افراد آسیب‌پذیر در ۲ طبقه با ۱۲ اتاق احداث شده است.

بهترین با اشاره به اینکه با کمک و مشارکت شهروندان مقابله با آسیب اجتماعی تکدی‌گری به نتیجه می‌رسد گفت: با فرهنگ‌سازی عمومی و نهادینه کردن کمک نکردن به متکدیان خیابانی به عنوان یک ضرورت اجتماعی می‌توانیم کمک شایانی به کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در سطح شهر داشته باشیم.

وی درباره ساماندهی زباله‌گردها در سطح شهر بیرجند هم گفت: به دنبال راه‌اندازی سایت بازیافت زباله هستیم و قطعا با ایجاد این سایت، زباله‌گردها نیز ساماندهی خواهند شد.

 

 

 

 

چاه غیرمجاز عمیق در خراسان جنوبی وجود ندارد/۳

شرکت آب منطقه‌ای: چاه غیرمجاز عمیق در خراسان جنوبی وجود ندارد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر هیچ چاه غیرمجاز عمیق که توسط دستگاه حفاری شده باشد در این استان وجود ندارد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید سعید پورجعفر افزود: میانگین عمق چاه‌های غیرمجاز شناسایی شده ۱۰ متر است که عمدتا در حاشیه رودخانه‌ها و با دبی بسیار کم حفر شده‌اند.

وی بیان کرد: در راستای اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی و با هدف حفاظت و صیانت از منابع آب زیرزمینی و پایش اکیپ‌های گشت و بازرسی، در ۹ ماه نخست امسال ۳۸ حلقه چاه غیرمجاز در این استان پر و مسلوب‌المنفعه شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: بر کردن این چاه‌ها موجب صرفه‌جویی ۷۱ هزار و ۲۱۹ مترمکعب آب از آبخوان‌های استان شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به بحران آب در خراسان جنوبی و برابر مقررات، با متخلفان و متجاوزین به منابع آب برخورد قانونی خواهد شد.

پورجعفر افزود: در راستای مدیریت و کنترل میزان برداشت از چاه‌های مجاز نیز از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۶۰ دستگاه کنتور هوشمند روی چاه‌های دارای پروانه بهره‌برداری نصب شده است.

وی گفت: تاکنون بیش از ۹۰ درصد چاه‌های کشاورزی استان خراسان جنوبی به کنتور هوشمند آب و برق تجهیز شده‌اند.

وابسته بودن بیش از ۹۹.۵ درصد مصارف آب در خراسان جنوبی به منابع آب زیرزمینی و افزایش برداشت بیش از حد توان آبخوان‌ها موجب شده دشت‌های استان در وضع نامطلوبی قرار گیرند به طوری که در حال حاضر از ۳۵ دشت مطالعاتی استان، ۲۶ دشت، ممنوعه و ممنوعه بحرانی است.

 

 

 

 

سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی شستا در خراسان جنوبی/۲

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس از موافقت شستا برای سرمایه گذاری بیش از ۲ هزار میلیارد تومانی در طرح‌های معدنی و صنعتی نهبندان و سربیشه خبر داد.

 نخعی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس گفت: دردیدار با مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین موافقت شستا  که در خصوص نیروگاه‌های بادی نهبندان و درح و با حضور تعدادی از معاونان شرکت و رئیس سازمان صمت استان برگزار شد ، مقرر شد طرح‌ها مجددا بررسی و برنامه ریزی لازم جهت فعال شدن آن‌ها صورت پذیرد.

او گفت: موافقت شستا با سرمایه گذاری بیش از ۲ هزار میلیارد تومانی در طرح‌های مختلف معدنی و صنعتی شهرستان‌های حوزه انتخابیه از جمله نهبندان و سربیشه در دستور کار قرار گرفت.

 

 

 

 

 

 

 

مفاخر پژوهی را جدی بگیریم

مفاخر پژوهی را جدی بگیریم

 عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند گفت: در باب مفاخرپژوهی با عنایت به اهمیت موضوع و مغفول ماندن این مهم در سطح مراکز علمی، پژوهشی و فرهنگی باید گفت نهاد رسمی که در کشور به تکریم مفاخر و نخبگان علمی و فرهنگی می‌­پردازد انجمن آثار و مفاخر فرهنگی است که عملاً برای تحقق این مهم و نکوداشت مقام برجستگان دانشگاهی و غیردانشگاهی مطرح در عرصه­‌های علمی و فرهنگی در صحنه حضور دارد.

محمدامین ناصح در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت توجه به مفاخر گفت: در یک دانشگاه، ستارگان علمی بسیاری وجود داشته و دارند ولی علی القاعده آن دانشگاه امکان برگزاری مراسم بزرگداشتی برای تجلیل از مقام علمی همه آنها را ندارد ولی خوشبختانه در سال­‌های اخیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به نحو مطلوبی توانسته است به این مهم بپردازد و چهره­‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی معتبر و شایسته‌­ای را انتخاب و به جامعه معرفی نموده و با برگزاری مراسمی خدمات آنان را ارج نهد.

وی افزود: موضوع تکریم مفاخر علمی و فرهنگی به نحوی با موضوع حق­گزاری و قدرشناسی که جزء صفات پسندیده ایرانیان بوده، همسو و وابسته است.

ناصح ادامه داد: یک نفر که در زمره مفاخر کشور قرار می­‌گیرد، خدمات شایانی را در دوران اشتغال خویش داشته که انتظار می­‌رود برای اطلاع عموم و قدردانی از تلاش اجتماعی و فرهنگی او به جامعه معرفی گردد و از کوشش­های وی تقدیر شود.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند گفت: یکی از مسائل مغفول در علوم انسانی عدم توجه به دانشوران داخلی (ایرانی-اسلامی) در پیشینه آن رشتۀ دانشگاهی است. به عنوان مثال معدودی از دانشجویان زبانشناسی کشور، ابن سینا را به عنوان یک آواشناس می­شناسند؛ در حالی که او علاوه بر تخصص­‌های پزشکی و فلسفه، در سال‌ه­ای موسوم به «مخارج­الحروف» به طبقه‌­بندی دقیق و ارزشمندی در مورد تفکیک آواهای زبان (صامت­ها و مصوت­ها) دست زده است.

ناصح ادامه داد: موضوع تقدیر از مفاخر جدا از معرفی یکی از شخصیت­‌های معتبر در یک رشته تخصصی برای اهالی آن حوزه علمی و تخصصی، در بعدی فراتر نوعی الگوسازی برای یک ملت محسوب می­شود و انتظار می­‌رود جوانان در مسیر پرورش استعدادهای خود به آن ویژگی­‌های برجسته که موجب تمایز آن شخصیت از دیگران شده است توجه کرده و در عصر بحران هویت به آن­سو متمایل شوند و سلوک رفتاری و منش اخلاقی آن برگزیده را سرمشق خود قرار دهی.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: در اهمیت موضوع مفاخرپژوهی همین بس که می‌­توان آن را تا حد کرسی-های مفاخرپژوهی دانشگاهی تعمیم داد و در آن به بررسی شاخص­ه‌ای یک فرد منتخب برای نهادی چون انجمن آثار و مفاخر فرهنگی پرداخت و تفکیک عناوین همسویی چون نخبگان، مفاخر، مشاهیر، بزرگان و برگزیدگان را در دستور کار علمی با نیم ­نگاهی به شاخص­ه‌ای بین ­المللی قرار داد تا با تبیین این معیارها زمینۀ انتخاب بهینه با پشتوانه­ های کافی فراهم شود و مبنای اقدام نهادهای معدودی چون انجمن آثار و مفاخر فرهنگی شود.

وی با اشاره به اینکه انتظار می­ رود مراسم نکوداشت­های انجمن آثار و مفاخر به صورت ماهانه انجام شود، تصریح کرد: با نگاهی به کارنامه عملکرد این انجمن شاهد احداث یادمان­ هایی ارزنده­ای با معماری شایسته بر آرامگاه برخی مفاخر علمی و فرهنگی کشور توسط این نهاد مدنی بوده‌­ایم که آن یادمان ­ها امروز در زمره جلوه­‌های دیدنی شهرهای مختلف درآمده و در گردشگری آن شهرها نقش ­آفرین بوده و جا دارد این قبیل توجهات ارزنده با عنایت به تأثیرات مثبت آن قوت بیشتری گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند گفت: در تکمیل زنجیره ارج نهادن به مقام منتخبین انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و احترام به نخبگان بومی پیشنهاد می­‌شود که این انجمن با شورای عالی استان­ها که به لحاظ سازمانی مرتب ه­ای بالاتر از شوراهای اسلامی شهر می­ باشد تعاملی بر قرار کند تا نام مفاخر علمی و فرهنگی و برگزیدگان تأثیرگذار هر منطقه بر خیابان­ ها، میادین و مراکز مهم آن شهرها و شهرستان­ ها نهاده شود؛ چرا که متأسفانه امروز شاهد توجه کافی به این مهم نیستیم و در نامگذاری اماکن در شهرهای مختلف کشور چنین اهتمامی از سوی شوراهای اسلامی شهرها در اولویت امور نبوده و عملاً مغفول مانده که این فراموشی مورد گلایۀ شهروندان نیز هست.

وی یادآورشد: امید که چراغ انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برای سال­های سال فروزان باقی مانده و در معرفی منش اخلاقی و سلوک رفتاری برگزیدگان علمی و فرهنگی ملی به جامعه همچنان پیشگام و پیروز باشد.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*