ضرب العجل یک ماهه برای جمع آوری سگهای بلاصاحب در بیرجند

جان باختن کودک چهار ساله، پای رئیس کل دادگستری را به محل حادثه ی دیروز  کشاند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی صبح امروز به همراه دادستان و رئیس کل بازرسی استان به محل وقوع حادثه روز گذشته در امیرآباد در پی فوت یک کودک چهار ساله رفتند وابعاد قضایی این موضوع را بررسی کردند

حجت الاسلام حمیدی جلسه فوق العاده در این خصوص با تشکر از اقدام مناسب صدا و سیما در پوشش خبر سگ گزیدگی پسر ۴ ساله گفت: پرداختن صدا و سیما در بخش‌های خبری مختلف به این موضوع بسیار ارزشمند بود چرا که اجازه نداد این موضوع خوراک شبکه‌های بیگانه شود.

وی درمورد بررسی عملکرد دستگاه‌های متولی در مورد ساماندهی به سگ‌های ولگرد گفت: از سال ۷۸ دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد در کشور تدوین شده که اگر به خوبی به آن پرداخته می‌شد امروز شاهد اینگونه حوادث نبودیم.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه حتی خیلی از متولیان بی اطلاع از وجود یک چنین دستورالعملی هستند، گفت: این بی‌اطلاعی‌ها باعث می‌شود ترک فعل به وجود آیدو حوادث ناگوار این‌چنینی رخ دهد.

حجت الاسلام حمیدی گفت: از ابتدای سال تاکنون در مرکز استان ۱۶ مورد سگ گزیدگی گزارش شده که به جراحت و در مورد آخر به فوت ختم شده است.

وی با بیان اینکه سگ‌های ولگرد فی‌نفسه به سلامت جامعه آسیب می‌زنند گفت تردد این سگ‌ها در مکان‌های عمومی برای مردم یک تهدید امنیتی ایجاد می‌کند و به سلامت اشخاص نیست به جهت ناقل بودن بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان تهدیدی برای جامعه محسوب می‌شود.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: غذارسانی‌های غیراصولی باعث می‌شود تا زاد و ولد سگ‌های بلاصاحب بیشتر شود و چرخه طبیعی رشد آن‌ها نیز دچار دخالت شود.

حجت الاسلام حمیدی گفت:دهیاری‌ها وظیفه دارند تشکیل پرونده قضایی در مورد فوت کودک ۴ ساله بر اثر گاز گرفتگی سگ در دادسرا با نظارت مستقیم دادستان، جمع آوری سگ‌های بلاصاحب با یک ضرب الاجل یک ماهه توسط دهیاری‌ها و شهرداری و سایر متولیان، بررسی چرایی تشکیل نشدن جلسات کنترل سگ‌های بلاصاحب توسط دستگاه‌های متولی و جلوگیری از غذارسانی غیر اصولی و شناسایی افرادی که اقدام به قزاقستانی غیر اصولی به سگ‌ها در سطح شهر‌ها و روستا‌ها می‌کنند از مصوبات این جلسه بود.

مدیر کل بازرسی استان در این جلسه گفت: دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های بلا صاحب تکلیف قانونی را برای ۱۰ دستگاه مشخص کرده است.

رحیمی گفت: فارغ از هرگونه اقداماتی که این دستگاه‌ها انجام دادند یا انجام ندادند کودکی در اثر حمله سگ‌ها از بین رفته است.

وی گفت: این موضوع از حیث مدنی و تخلفات اداری در بازرسی استان بررسی و گزارشی تهیه و به دستگاه قضایی ارائه خواهد شد.

مدیر کل پزشکی قانونی استان هم گفت: هم اکنون جسد این کودک ۴ ساله در پزشکی قانونی است تا ابعاد مختلف آن به دقت بررسی شود.

به گفته توکلی این کودک از ناحیه ران، کپل، پشت کمر، سمت راست سر و گردن در ناحیه رگ‌های اصلی دچار گازگرفتگی شده است.
وی گفت: از ابتدای سال پنج مورد مراجعه به پزشکی قانونی در خصوص گاز گرفتگی سگ داشته‌ایم.

توکلی افزایش جمعیت سگ‌ها را یک معضل بهداشتی و امنیتی در شهر دانست.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*