اخبار قاین

در بزرگترین کارخانه سیمان خراسان جنوبی

کاهش تولید سیمان با اعمال محدودیت‌های مصرف برق و گاز

بزرگترین کارخانه سیمان با تداوم قطع برق و گاز در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیر عامل کارخانه سیمان قاین در بازدید معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار کاهش تولید سیمان با اعمال محدودیت‌های مصرف برقو رفاه اجتماعی کشور از این کارخانه گفت: با اعمال محدودیت استفاده از برق در کارخانه سیمان قاین ، در حال حاضر تولید کلینکر در این واحد متوقف شده است که اگر این قطعی برق ادامه پیدا کند خط تحویل سیمان قاین نیز متوقف خواهد شد.

 

علیرضا اکبری‌مطلق گفت: همچنین، از ۲۳ آبان گاز این واحد هم قطع شده است و ما در تأمین مازوت هم دچار مشکل شده‌ایم.

 

وی با اشاره به بازدید سال گذشته مدیرعامل شستا از این واحد گفت: در این سفر به توافقات خوبی برای طرح توجیهی سیمان رسیدم، اما هنوز به مرحلهٔ سرمایه‌گذاری نرسیده‌ایم.

کارخانه سیمان قاین سال ۱۳۷۳ با ظرفیت روزانه بیش از ۲ هزار تن کلینکر راه اندازی شد که توانسته نقش بسزایی در ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و افزایش صادرات استان داشته باشد.

این واحد از آغاز امسال حدود ۷۰۰ هزار تن سیمان به فروش رسیده که بیش از ۵۰ درصد آن به کشور‌های پاکستان و افغانستان صادر شده است.

 

چهارصد کارگر در کارخانه سیمان قاین مشغول بکارند.

مرمت دو اثر تاریخی شهرستان قاینات

به همت مسئولان و خیران، دو اثر تاریخی مسجد جامع سده و آب انبار روستای بسکاباد قاین مرمت شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی،  رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان قاینات گفتمرمت دو اثر تاریخی شهرستان قاینات: مرمت و نگهداری درست و علمی آثار و ابنیه تاریخی یک ملت که نمایانگر و نمایشگاه حقیقی تاریخ، فرهنگ و هویت ملل مختلف است، جزو شاخص‌های مهم توسعه یافتگی کشور‌ها به شمار می‌رود.

حمید عباس زاده افزود: در‌پی آسیب‌های ناشی از بارندگی‌های اوایل سال جاری، با همت و خودیاری هیأت امنا و نظارت اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان قاینات، پشت‌بام مسجد جامع تاریخی آرین شهر که از جمله آثار ثبت شده شهرستان است، اندود کاه‌گل شد.

وی با تأکید بر اهمیت همکاری و همیاری مردم در مرمت و نگهداری آثار تاریخی گفت: آب انبار روستای بسکاباد که از جمله آثار شناسایی شده شهرستان است، با همراهی شورای اسلامی، دهیاری و خیرین، رنگ و روی تازه‌ای به خود گرفت و مرمت گنبد آب انبار بسکاباد با همکاری و نظارت اداره شهرستان انجام شد.

مرمت منزل سلطانی قاین و مسجد تاریخی روستای خشک

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان قاینات از مرمت منزل سلطانی قاین و مسجد تاریخی روستای خشک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، حمید عباس زاده گفت: در پی بارندگی‌های شدید اواخر سال گذشته و اوایل سالمرمت منزل سلطانی قاین و مسجد تاریخی روستای خشک جاری که منجر به آسیب‌های جدی به ویژه به مسجد روستای خشک شده بود، مرمت این بنا در دستور کار قرار گرفت و در این دوره عملیات سبک‌سازی بام، اجرای غوره‌گل و کاه‌گل پشت‌بام‌های مسجد انجام شد.
وی افزود: همچنین اجرای طاق‌ زنی گنبد‌های آسیب‌دیده، مرمت دیوار‌های داخلی و ستون‌ها از  دیگر اقداماتی است که در راستای مرمت این اثر تاریخی انجام شد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان قاینات گفت: بارندگی‌ها آسیب‌هایی به پشت‌بام منزل تاریخی سلطانی که به عنوان موز‌های مردم‌شناسی و مشاهیر قاین مورد استفاده است، وارد کرده بود که با تجدید کاه گل، از اثر رفع خطر شد.

افزایش تخت‌های بیمارستان شهدای قاین

تخت‌های بخش ICU امگا بیمارستان شهدای قاین به ۲۰ تخت افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، رئیس شبکه بهداشت و درمان و سرپرست بیمارستان شهدای قاین گفت: با توجه افزایش تخت‌های بیمارستان شهدای قاینبه شیوع کرونا و کمبود فضا برای بیماران بدحال با مجوز معاون وزیر بهداشت به قاین مجوز بخش CCU بیمارستان شهدای قاین  به ICU تبدیل شد.

حمیدی راد افزود: بر این اساس تجهیزات مورد نیاز این بخش با مساعدت رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند این بخش حدود ۲ روز قبل تحویل بیمارستان شد.

وی افزود: ۲۰ تخت، ۲۰ دستگاه ونتیلاتور و ۵ دستگاه مانیتورینگ تجهیزاتی است که با هزینه ۸ میلیون تومان تحویل این بیمارستان شده است.

سرپرست بیمارستان شهدای قاین گفت: با اضافه شدن این فضا به بخش ICU در آینده در زمینه بستری و درمان بیماران بدحال کمبودی نخواهد بود.

مشکلات حوزه بهداشت و درمان شهرستان قاینات پیگیری می‌شود

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای شورای اسلامی: مشکلات حوزه بهداشت و درمان شهرستان قاینات را در تهران پیگیری می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی؛ نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای شورای اسلامی در جلسه بررسی تخصیص اعتبار به بیمارستان دوم قاین در اعتبارات سال ۱۴۰۰مشکلات بهداشت و درمان قاین با اشاره به مشکلات مطرح شده در خصوص تامین نیروی انسانی، تامین آمبولانس و تکمیل و ساخت اورژانس در شهرستان گفت: درخواست‌هایی مطرح شده موارد مربوطه را در تهران پیگیری می‌کنیم.

اسحاقی همچنین در دیداراعضای شرکت تعاونی کامیون داران نیمبلوک وامام جمعه نیمبلوک گفت:با توجه به این که نیمبلوک به عنوان یکی از نقاط درحوزه حمل و نقل شناخته می‌شود راه اندازی باربری یکی از نیازهاست که پیگیری می‌کنیم.
وی در دیدار با شهرداران شهرستان قاینات هم در خصوص برخی از مشکلاتی همچون تامین قیررایگان، ماشین آلات و تجهیزات آتش نشانی، تعیین تکلیف شهر قدیم قاین، افزایش سهم شهرداری‌ها از ارزش افزوده قول پیگیری داد.

اکران “رمانتیسم عماد وطوبی ” در بیرجند و قاینات

“رمانتیسم عماد وطوبی ” در هفتمین روز از هفتمین جشنواره فیلم فجر خراسان جنوبی امروز اکران می شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفتاکران : فیلم “رمانتیسم عماد و طوبا” به کارگردانی کاوه صباغ زاده، در هفتمین روز از هفتمین جشنواره فیلم فجر استان اکران می‌شود.
سید علی زمزم افزود: فیلم ” رمانتیسم عماد و طوبی ” سه شنبه ۲۱ بهمن ماه جاری، ساعت ۱۸ در سینما فردوسی بیرجند و ساعت ۱۵ در سینما پارک قاین اکران می‌شود.
وی با اشاره به این که حسام محمودی، الناز حبیبی، علی انصاریان، مرتضی علی عباس میرزایی، ستایش تارانی، سانیا رمضانی و سام، ولی پور بازیگران این فیلم هستند، گفت: در خلاصه داستان رسمی فیلم آمده است، وقتی سرنوشت برای اولین بار عماد و طوبا را روبه‌روی هم قرار داد، هر دو خوب می‌دانستند که عشق بیشتر یک مهارت است تا هیجان و تپش قلب و خارش پوست.علاقه مندان می‌توانند نسبت به تهیه بلیت این فیلم با بهای ۲۰ هزار تومان از طریق درگاه‌های cinemaTicket.org و irantic.com اقدام کنند.

 هفتمین جشنواره فیلم فجر استان همزمان با سی و نهمین جشنواره فیلم فجر کشور از ۱۵ تا ۲۲ بهمن ماه با اکران ۱۶ فیلم در حال برگزاری است.

کشف ۴۰ هزار نخ سیگارخارجی قاچاق در قاین

ماموران انتظامی شهرستان قاین در بازرسی از یک اتوبوس مسافربری ۴۰ هزار نخ سیگار خارجی قاچاق در این شهرستان کشف کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، فرمانده انتظامی شهرستان قاین گفت:  مأموران ایست و بازرسی شهید “غلامی”کشف ۴۰ هزار نخ سیگارخارجی قاچاق در قاین شهرستان قاین هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.
سرهنگ زال بیکی افزود: ماموران دربازرسی از اتوبوس سیگار خارجی قاچاق به  ارزش ۱۶۰ میلیون ریال کشف کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان قاین گفت: ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

دستگیری مسافر اتوبوس با ۴ کیلو گرم هروئین در قاین

مأموران انتظامی شهرستان قاین در بازرسی از یک مسافر اتوبوس ۴ کیلو و ۳۵۰ گرم هروئین کشف کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، فرمانده انتظامی شهرستان قاین گفت: مأموران ایست و بازرسی شهید غلامیدستگیری مسافر اتوبوس با ۴ کیلو گرم هروئین در قاین شهرستان قاین هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.
سرهنگ زال بیکی افزود: مأموران در بازرسی تکمیلی از خودرو در وسایل یکی از مسافران اتوبوس ۴ کیلو و ۳۵۰ گرم هروئین که به طرز ماهرانه‌ای جاساز شده بود کشف کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان قاین افزود: ماموران در این رابطه یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.
سرهنگ زال بیکی با بیان اینکه مبارزه با پدیده شوم موادمخدر با جدیت از سوی پلیس دنبال می‌ شود، از شهروندان خواست: در صورت مشاهده و برخورد با فروشندگان موادمخدر و هرگونه بی نظمی و اخلال در نظم عمومی با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تماس و موضوع را به پلیس اطلاع دهند.

اعزام کاروان سلامت به روستای محروم دوچاهی قاین

به مناسبت دهه مبارک فجر یک تیم بهداشتی درمانی برای خدمات رسانی به نقاط محروم به روستای عشایری دوچاهی بخش مرکزی قاینات اعزام شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، رئیس جمعیت هلال احمر قاین گفت: با اعزام کاروان سلامت به روستای دوچاهیاعزام کاروان سلامت به روستای محروم دوچاهی قاین ۳۰ نفر از بیماران این روستا از خدمات درمانی و دارویی رایگان بهره‌مند شدند.

جواد یوسفی افزود: از ابتدای سال سه کاروان سلامت به روستا‌های محروم اعزام شده که حدود ۲۰۰ نفر از خدمات رایگان درمانی بهره‌مند شده‌اند.

یوسفی افزود: بیش از ۱۰۰ میلیون ریال خدمات دارویی رایگان در این کاروان به بیماران نیازمند پرداخت شد.

روستای عشایری دوچاهی در۶۰کیلومتری شرق قاین واقع شده است.

آسمانی شدن مادر شهید انقلاب در آستانه دهه فجر

مادر گرانقدر شهید انقلاب، سید محمدعلی ریاحی در آستانه چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب در شهرستان قاین آسمانی شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، حاجیه خانم کبری کمیلی در سن ۸۲ سالگی بر اثر کهولت سن، دار فانی را وداع آسمانی شدن مادر شهید انقلاب در آستانه دهه فجرگفت و به فرزند شهیدش پیوست.

پیکر آن مرحوم فردا ۱۲ بهمن با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در گلزار شهدای انقلاب روستای شاهیک در جوار فرزند شهیدش به خاک سپرده خواهد شد.

 

شهید سید محمدعلی ریاحی با اوج گیری مبارزات دوران انقلاب براثر درگیری با مزدوران پهلوی در ۲۲ دی سال ۵۷ مجروح شد و بعد از چند روز بستری شدن در بیمارستان به شهادت رسید.

شهرستان قاینات ۲۹۱ شهید ، ۷۰۰ جانباز و ۲۸ آزاده تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده است.

 

 

 

 

پرورش زالو در شهرستان قاینات

جوان قاینی با پرورش زالو کارآفرین شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، زالودرمانی در دنیا و همچنین در ایران مورد توجه مردم قرار گرفته و این جراح کوچک دوباره بعد از سال‌ها به جایگاه واقعی خود رسیده است.

بر خلاف تصور خیلی‌ها پرورش زالو یک شغل راحت و بدون مشکل نیست، هر کار پرورشی از نوع موجود زنده دارای دردسر‌های خاص خودش است و همچنین صنعت زالو به دلیل ناشناخته بودن به مراتب مشکل‌تر می‌باشد.

شغلی که شش سال پیش یک جوان قاین با همت خود در یک کارگاه ۱۲متری آغاز کرد، امروز در یک گارگاه ۴۰۰متری برای ۳۰نفر در شهرستان قائنات شغل ایجاد کرده است،

 

پاکسازی طبیعت ورودی قاین به همت طبیعت دوستان

مسئولان و طبیعت دوستان قاین، طبیعت ورودی این شهر را از زباله پاکسازی کردند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قاینات گفت: این اقدام هر ساله پاکسازی طبیعت ورودی قاین به همت طبیعت دوستانهمزمان با نزدیک شدن به سال جدید، با حضور جمعی از مسئولان و علاقه مندان به طبیعت انجام می‌شود.

محمدرضا بسملی افزود: امسال نیز با حضور فرماندار و جمعی از مسئولان ، اعضای تشکل‌های زیست محیطی قاین و طبیعت دوستان، حدود ۵ هکتار از ورودی شهر قاین و پارک جنگلی قهستان از وجود زباله پاکسازی شد.

وی گفت: در این برنامه که به همت اداره حفاظت محیط زیست قاین، تشکل‌های زیست محیطی حامیان طبیعت قهستان، آهو نواز و پالاس قاینات و همراهی فرمانداری ، منابع طبیعی ، شهرداری ، هلال احمر و طبیعت دوستان قاینی برگزار شد حدود ۵۰ نفر شرکت کردند.

تجلیل از ۲۶ تولید کننده نمونه بخش کشاورزی شهرستان قاینات

از ۲۶ تولید کننده نمونه کشوری، استانی و شهرستانی در بخش کشاورزی شهرستان قاین تجلیل شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیر جهاد کشاورزی قاین در این مراسم با اشاره به اجرای آبیاری تحت فشار در تجلیل از ۲۶ تولید کننده نمونه بخش کشاورزی شهرستان قایناتبیش از ۵ هزار و ۲۷۵ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان گفت: تاکنون ۱۳۵ کیلومتر از خطوط انتقال آب کشاورزی قاین، لوله گذاری و ۱۰۷ رشته قنات نیز احیا و مرمت شده است.
سجادی از افزایش کشت گلخانه‌ای از ۳۹ به ۳۹۰ هکتار در این شهرستان خبر داد و افزود: همچنین در توسعه آبزی پروری از ۸۰ تن تولید در شهرستان به ۳۲۰ تن رسیده ایم.
اجرای ۶۴ کیلومتر جاده دسترسی به اراضی کشاورزی، احداث ۳۷۰ بارگاه زرشک، راه اندازی ۴۵ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی، راه اندازی واحد ۱۴۰ هزار قطعه‌ای مرغ تخم گذار، پرداخت ۲۳ میلیارد تومان خسارت سرمازدگی و ۳ میلیارد تومان خسارت سیل زدگی، راه اندازی مجتمع گلخانه‌ای در اسفدن از دیگر طرح‌های اجرا شده در سال ۹۹ در بخش کشاورزی شهرستان قاین است.
وی از ثبت مالکیت معنوی و فکری زعفران قاینات در سازمان جهانی WHO خبر داد و گفت: با حمایت و پیگیری‌های نماینده شهرستان قاینات و زیرکوه، موافقت ایجاد مرکز ترویج وتوسعه زرشک و زعفران و عناب اخذ و ۱۱ دی امسال، ابلاغ شد و به زودی چارت سازمانی آن هم مصوب خواهد شد.
امام جمعه قاین هم گفت: متاسفانه در قاینات جایگاه خاصی برای فروش محصولات ارگانیک وجود ندارد و باید در این زمینه علم کشاورزان در تولیدات محصولات ارگانیک بیشتر شود.
حجت الاسلام رحمانی با گلایه از عدم تخصیص خسارت بیمه بر اساس قیمت واقعی محصول به کشاورزان صدمه دیده، به موضوع تعطیلی بسیاری از گلخانه‌ها در قاینات از جمله روستای اکبریه نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه بزرگترین مزرعه شتر مرغ خراسان جنوبی در قاینات هم به فروش رفت و تعطیل شد و مسئولین بدانند که وضعیت دامداران و گاوداران در این شهرستان خوب نیست.
کریمی فرماندار قاین نیز با بیان این که زعفران محصول استراتژیک این شهرستان است گفت: برای حفظ و صیانت از زعفران باید بکوشیم و در این مسیر از تجربیات کشاورزان نمونه بهره کافی را برد و میزان تولیدات خود را برابر علم کشاورزی افزایش دهیم..

توزیع ۱۲۰ سبدغذایی به مناسیت عید مبعث و اعیاد شعبانیه

۱۲۰ سبدغذایی به مناسیت عید مبعث و اعیاد شعبانیه بین نیازمندان اسفدن شهرستان قاین توزیع شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، این بسته‌های غذایی به ارزش توزیع ۱۲۰ سبدغذایی به مناسیت عید مبعث و اعیاد شعبانیه۱۰۵ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان به همت خیران یک مؤسسه در اسفدن بین نیازمندان توزیع شد.
برنامه توزیع سبد غذایی تا سوم شعبان ادامه دارد و ۱۲۰ سبد کالای دیگر و ۷۵ کارت هدیه در مجموع به ارزش ۱۵۰ میلیون تومان به مناسبت عید مبارک رمضان و سال نو در بین نیازمندان اسفدن و حومه توزیع خواهد شد.

یک کشته و دو مصدوم در محور قاین-گناباد

واژگونی خودروری تیبا در محور قاین – گناباد یک کشته و دو مصدوم برجای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، رئیس پلیس راه استان گفت: واژگونی یک دستگاه تیبا ساعت ۵:۴۰ امروز دریک کشته و دو مصدوم در محور قاین-گناباد کیلومتر ۱۲ محور قاین -گناباد یک کشته و دو زخمی بر جای  گذاشت.

سرهنگ رضایی علت حادثه را بی توجهی به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی راننده اعلام کرد.

 

 

 

 

 

 

 

پس از بروز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

اصلاح ساختار ممیزی واحد‌های مرغ تخمگذار قاین

واحد‌های مرغ تخمگذار قاین، پس از بروز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی و مهار آن، اصلاح ساختار ممیزی شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، رئیس دامپزشکی قاینات گفت: این شهرستان دارای ۸ واحد تخمگذار و ۲ واحد اصلاح ساختار ممیزی واحد‌های مرغ تخمگذار قاینپرورش پولت است و این اولین ممیزی در خصوص اصلاح ساختار پس از بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است که در شهرستان قائنات انجام شد.
رضا محمودی افزود: با توجه به اینکه شهرستان قاینات دارای بیشترین تعداد پرنده تخمگذار استان است ، اولین ممیزی اصلاح ساختار را پس از شیوع بیماری مهلک آنفلوآنزای فوق حاد انجام دادیم چرا که ممیزی واحد‌های مرغداری برای اصلاح ساختار بهداشتی ، یک امر اساسی و زیر بنایی است که متاسفانه در سال‌های اخیر توجه چندانی به آن نشده است.
وی گفت: کنترل ترددها ، بهسازی مسیر‌های ضدعفونی و قرنطینه‌ای اشخاص و وسایل نقلیه، بهسازی انبار‌های خوراک، لوازم مصرفی و محصولات ، جداسازی فضا‌های تمیز و آلوده و ایجاد شرایط عقیم سازی کود از جمله مهمترین محور‌های این دور از ممیزی‌ها است که در مرغداری‌های شهرستان قائنات انجام شد.
رئیس دامپزشکی قاینات افزود: به علت ماهیت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، حتی با پاک اعلام شدن استان ، بازگشت به شرایط بیماری دور از ذهن نیست و لازم است برای افزایش سطح ایمنی زیستی مرغداری‌های استان با همکاری اداره کل دامپزشکی و تشکل‌های فعال در این صنعت ، اقدام‌های اساسی صورت پذیرد.

 

 

کشف ۲۰ هزار قرص قاچاق در قاین

ماموران انتظامی قاین در بازرسی از اتوبوس مسافربری ۲۰ هزار قرص غیرمجاز قاچاق کشف کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز خراسان جنوبی، فرمانده انتظامی شهرستان قاینات گفت: مأموران ایست و بازرسیکشف ۲۰ هزار قرص قاچاق در قاین شهید”غلامی” شهرستان قاین، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری به یک اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
سرهنگ زال بیگی افزود: مأموران در بازرسی از اتوبوس قرص غیرمجاز قاچاق به ارزش ۱۴۰ میلیون ریال کشف کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان قاین افزود: ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

در گذشت مادر شهید غلامحسن حاجی زاده در شهرستان قاین

مادر شهید غلامحسن حاجی زاده در شهرستان قاین به فرزند شهیدش پیوست.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی؛ حاجیه خانم طاهره وقاری مادر شهید گرانقدر غلامحسن حاجی زاده نوغاب درسندر گذشت مادر شهید غلامحسن حاجی زاده در شهرستان قاین ۸۲ سالگی براثر کهولت سن دارفانی را وداع و به فرزند شهیدش پیوست.

پیکر این مرحومه امروز در روستای نوغاب حاجی آباد تشییع و در جوار فرزند شهیدش به خاک سپرده خواهد شد.

شهید غلامحسن حاجی زاده درتاریخ ۲۱ بهمن ۱۳۶۱ درسن ۱۷ سالگی درمنطقه عملیاتی فکه به فیض شهادت نائل گشت.

توقیف وانت تویوتا با ۲۲ رأس گوسفند قاچاق در قاین

مأموران انتظامی شهرستان قاین در بازرسی از یک خودر ۲۲ رأس گوسفند قاچاق در این شهرستان کشف کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، فرمانده انتظامی شهرستان قاین گفت: مأموران انتظامی شهرستان قاین دتوقیف وانت تویوتا با ۲۲ رأس گوسفند قاچاق در قاینر راستای مقابله با قاچاق دام، هنگام گشت زنی و کنترل خودرو‌های عبوری به یک وانت تویوتا مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
 سرهنگ زال بیکی افزود: مأموران در بازرسی از وانت تویوتا ۲۲ رأس گوسفند قاچاق که بدون مجوز دامپزشکی بود کشف کردند که کارشناسان ارزش دام قاچاق کشف شده را  ۴۴۰ میلیون ریال برآورد کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان قاین گفت: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.
سرهنگ زال بیکی به تشدید فعالیت‌های پلیس در امر مبارزه با قاچاق کالا اشاره کرد و افزود: پدیده قاچاق علاوه بر ضربه زدن به اقتصاد کشور زمینه ساز جرایم دیگری در سطح جامعه می‌شود و مقابله با آن یکی از اولویت‌های کاری پلیس به شمار می‌رود.

کشف هزار و ۸۰۰ قطعه مرغ قاچاق در شهرستان قاین

ماموران انتظامی شهرستان قاین در بازرسی از یک کامیون هزار و ۸۰۰ قطعه مرغ غیر مجاز و بدون مجوز بهداشتی کشف کردند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، جانشین انتظامی شهرستان قاین گفت: مأموران انتظامی شهرستان قاین هنگاکشف هزار و ۸۰۰ قطعه مرغ قاچاق در شهرستان قاینم گشت زنی در محور‌های مواصلاتی به یک دستگاه کامیون مشکوک شدند و خودرو را برای  بررسی بیشتر متوقف کردند.
سرهنگ  بلوکیان افزود: مأموران در بازرسی از کامیون  مرغ زنده فاقد مجوز‌های بهداشتی به ارزش۹۰۰ میلیون ریال کشف کردند.
جانشین انتظامی شهرستان قاین افزود: ماموران در این زمینه یک خودرو توقیف و یک متهم بازداشت کردند که متهم به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

مجتمع فولاد قاینات دهه فجر افتتاح می‌شود

مجتمع فولاد قاینات دهه فجر افتتاح می‌شود

بیرجند – ایرنا – معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده مجتمع فولاد قاینات دهه فجر امسال افتتاح می‌شود.

حجت الله میرزایی روز یکشنبه در نشست گروه کاری اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان قاینات افزود: با راه‌اندازی این کارخانه و تکمیل فاز بعدی آن تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۲ هزار نفر به صورت مستقیم و ۱۵ هزار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد.

وی به بازدیدش از مجتمع فولاد قاینات اشاره کرد و گفت: باعث خرسندی است وقتی مشاهده می‌کنیم یک طرح فولادی پس از ۱۵ سال آماده شده و به‌زودی با ظرفیت تولید یک میلیون تن فولاد در سال به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: معادن متنوعی در شهرستان قاینات وجود دارد که زمینه خوبی برای سرمایه‌گذاری است لذا تلاش می‌کنیم شرکت‌های وابسته به شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) برای سرمایه‌گذاری در این منطقه تشویق و ترغیب شوند.

وی عنوان کرد: همچنین در ارتباط با پروژه آهن هیدراته که سال ۹۴ عملیات اجرایی آن در شهرستان قاینات آغاز شد و یکی از مطالبات مردمی است، موضوع را از طریق شستا پیگیری می‌کنیم.

میرزایی گفت: درخصوص تکمیل طرح توسعه درمانگاه تامین اجتماعی و سالن ورزشی کارگران این شهرستان که سال ۹۶ توسط مرحوم نوربخش رییس فقید سازمان تامین اجتماعی کلنگ‌زنی شده بود در مرکز تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: هماهنگی و همدلی بین مسوولان شهرستان مثال‌زدنی است همچنین در بازدیدی که کارخانه فولاد قاینات داشتیم مشخص بود بعد از ۱۵ سال وضعیت این واحد امیدوارکننده است.

معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با ایجاد صنایع و بنگاه‌های پایین دستی این صنعت، زنجیره فولادی شرق کشور از سنگ آهن خواف تا صادرات آن در بندرعباس موجب رونق اقتصادی منطقه خواهد شد.

وی در پاسخ به درخواست فرماندار و نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی درخصوص کمک به بنگاه‌های کوچک برای ایجاد اشتغال بیان کرد: اعتبارات اشتغال پایدار روستایی و عشایری استان خراسان جنوبی برای اشتغالزایی و کمک به بنگاه‌های خُرد افزایش می‌یابد.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: زعفران قاینات در دنیا زبانزد است از طرفی با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم فراوری زعفران جنوب خراسان که باعث توسعه شهرستان می‌شود باید در این زمینه گام برداریم.

سلمان اسحاقی افزود: با توجه به تولید محصولات استراتژیک مانند زرشک، عناب، پسته و زعفران در استان خراسان جنوبی و شهرستان قاینات باید صنایع فراروی آن ایجاد شود تا شاهد ایجاد اشتغال باشیم.

وی بیان کرد: برخی پروژه‌های عمرانی در حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این حوزه انتخابیه بلاتکلیف مانده است که درخواست داریم هرچه سریعتر نسبت به تکمیل آنها اقدام شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: با توجه به درخواست استاندار و به منظور ایجاد اشتغال، ستاد توسعه خاوران تشکیل شد و پنج کمیته ذیل این ستاد فعالیت دارند.

مشیرالحق عابدی افزود: یکی از کمیته‌های این ستاد برای جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی اقدام می‌کند.

وی بیان کرد: باید دستگاه‌های عضو کارگروه اشتغال و بانک‌ها در راستای نیازهای استان گام بردارند و تا حدودی شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) به قول‌هایی که درخصوص سرمایه‌گذاری داده، عمل نکرده است و پیگیر این مطالبات هستیم.

فرماندار قاینات نیز گفت: درخصوص تکمیل طرح تولید گاز اکسیژن، تولید آهن هیدراته، سرمایه‌گذاری در شرکت معدن مس وُرزگ و معدن طلای بُزن آباد، پرورش و تکثیر زالو و از این قبیل طرح‌ها درخواست مساعدت داریم.

محمد کریمی افزود: یکی دیگر از مطالبات مردم شهرستان قاینات، شبانه‌روزی شدن درمانگاه تامین اجتماعی و تاسیس پلی کلینیک، تکمیل سوله ورزشی کارگران و ساختمان کانون بازنشستگان است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر چهار هزار کارگاه و ۱۶ هزار بیمه شده اصلی در قالب ۵۷ هزار خانوار زیر پوشش تامین اجتماعی بوده و از خدمات این بیمه استفاده می‌کنند.

سه معاون وزیر و ۲۲ مدیرکل و روسای سازمان‌های وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از روز گذشته (شنبه) وارد خراسان جنوبی شدند که در این سفر ۲ روزه در قالب سه گروه در همه شهرستان‌های استان حضور خواهند یافت.

معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در سفر به شهرستان قاینات از کارخانه سیمان قاین و مجتمع فولاد قاینات بازدید کرد و از نزدیک روند فعالیت، مسائل و مشکلات این واحدهای صنعتی را مورد بررسی قرار داد.

میرزایی همچنین به شهرستان زیرکوه رفت و در نشست شورای اداری این شهرستان شرکت کرد.

مسوولان شهرستان زیرکوه در سفر معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به این شهرستان خواستار پرداخت تسهیلات برای اتمام طرح‌های نیمه‌تمام شدند.

 

 

 

۵۵ درصد سیمان قاین صادر می‌شود

بیرجند – ایرنا – مدیرعامل شرکت سیمان قاین گفت: تولید سیمان قاین سالانه از ۸۱۲ هزار تن عبور می‌کند که حدود ۵۵ درصد آن صادر می‌شود.

علیرضا اکبری ‌مطلق روز یکشنبه در بازدید «حجت الله میرزایی» معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کارخانه سیمان قاین افزود: ظرفیت تولید کریکت این شرکت در سال به بیش از ۷۸۰ هزار تن می‌رسد.

وی بیان کرد: صادرات کریکت بسیار جزئی است به طوری که شاید از ابتدای امسال تاکنون ۱۰ هزار تن صادرات کریکت انجام شده است.

مدیرعامل شرکت سیمان قاین گفت: ظرفیت اسمی تولید کرکیت همان ۷۸۰ هزار تن است و به همان مقدار هم تولید می‌شود.

وی افزود: سال گذشته با حضور مدیرعامل شستا در محل شرکت سیمان قاین به توافقات خوبی دست یافتیم و طرح توجیهی سیمان تامین به این شرکت ارائه شد، با این حال هنوز به مرحله سرمایه‌گذاری نرسیده‌ایم.

اکبری ‌مطلق به ظرفیت‌های بازار اشاره و عنوان کرد: بازار سیمان به نحوی است که دیگر کشش ندارد، شاید در گذشته رقیبی نداشتیم اما اکنون ۱۲ کارخانه سیمان با یکدیگر رقابت می‌کنند.

وی همچنین گفت: امسال اولین بار در ۲۷ سال اخیر دچار محدودیت برق شده‌ایم و در ۱۰ روز اخیر با این موضوع دست و پنجه نرم می‌کنیم که اگر این قطعی‌ها ادامه داشته باشد نمی‌توانیم سیمان را تحویل دهیم.

اکبری ‌مطلق اضافه کرد: از ۲۳ آبان ماه گاز هم قطع شده است و در تامین مازوت هم دچار مشکل شده‌ایم.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم در این بازدید گفت: سیمان قاین مشتریان پر و پاقرصی در کشور افغانستان دارد.

سلمان اسحاقی افزود: یعنی ما اگر بخواهیم طرح توجیهی سیمان را به اجرا بگذاریم، به دلیل بازگشایی پایانه گمرک یزدان افغانستان در آینده نزدیک، ظرفیت قابل‌ توجهی در برای خرید سیمان قاین دارد.

سه معاون وزیر و ۲۲ مدیرکل و روسای سازمان‌های وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از روز گذشته (شنبه) وارد خراسان جنوبی شدند که در این سفر ۲ روزه در قالب سه گروه در همه شهرستان‌های استان حضور خواهند یافت.

معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در سفر به شهرستان قاینات از کارخانه سیمان قاین و مجتمع فولاد قاینات بازدید کرد و از نزدیک روند فعالیت، مسائل و مشکلات این واحدهای صنعتی را مورد بررسی قرار داد.

حضور در نشست کارگروه اشتغال شهرستان قاینات از دیگر برنامه‌های معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این شهرستان است.

 

 

 

 

بهره‌برداری از مخزن ۵ هزار متر مکعبی آب شهر قاین آغاز شد

بیرجند – ایرنا – بهره‌برداری از مخزن ۵ هزار متر مکعبی آب شرب شهر قاین با اعتبار ۹۰ میلیارد ریال در پنجمین روز دهه فجر آغاز شد.

فرماندار قاینات روز پنجشنبه در حاشیه افتتاح ۱۸ طرح عمرانی و خدماتی این شهرستان که با حضور سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی برگزار شد، گفت: با بهره‌برداری از این مخزن آب، ۲۵ هزار نفر از آن بهره‌مند شدند.

محمد کریمی افزود: شبکه جمع‌آوری و خط انتقال فاضلاب مجتمع مسکونی غدیر (هزار واحدی) نیز با اعتبار ۹ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان امروز شروع شد.

وی اظهار داشت: همچنین جایگاه سوخت شهرداری قاین به نمایندگی از ۱۴ عنوان پروژه با اعتبار ۲۲ میلیارد و ۶۳ میلیون تومان به بهره‌برداری رسید.

فرماندار قاینات گفت: بهره‌برداری از ۷.۵ کیلومتر راه روستای ثقوری با اعتبار چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و بند خاکی آویچ با ارتفاع ۱۴ متر در بالاست روستای آویچ و با حجم حدود ۸۰ هزار متر مکعب و اعتباری بالغ بر سه میلیارد و ۶۹ میلیون تومان نیز شروع شد.

وی افزود: ۲ قنات در پایین دست سازه وجود دارد که محل تامین آب مورد نیاز کشاورزی و شرب روستا است و با احداث این بند منابع آبی قنات‌ها تامین و تعداد ۸۰ خانوار بهره‌مند خواهند شد.

کریمی بیان کرد: آبگیری سازه نقش به سزایی در افزایش دبی قنوات و چاه‌های دشت آفریز دارد که در پایین دست سازه واقع می‌شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی در پنجمین روز دهه فجر در سفر به شهرستان قاینات در مراسم ادای احترام و عطرافشانی گلزار شهدای شاهیک و شهدای انقلاب شهر قاین نیز حضور یافت.

 

 

 

 

۲ پروژه منابع طبیعی در شهرستان قاینات به بهره‌برداری رسید

بیرجند – ایرنا – همزمان با دومین روز هفته منابع طبیعی ۲ پروژه با اعتبار ۲۱ میلیارد ریال در شهرستان قاینات به بهره‌برداری رسید.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قاینات روز شنبه در حاشیه افتتاح این پروژه‌ها به خبرنگار ایرنا گفت: بند خاکی روستای روم با حجم سازه خاکریزی ۳۶ هزار متر مکعب و اعتبار ۱۸ میلیارد ریال افتتاح شد.

احمد گلی افزود: با بهره‌برداری از این پروژه چهار رشته قنات تحت تاثیر قرار گرفته است و بیش از ۲۳۰ خانوار از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

وی بیان کرد: عملیات اجرایی بند خاکی روستای روم در کمتر از یک سال انجام شده است.

طرح روشنایی پارک جنگلی قهستان نیز با اعتبار سه میلیارد ریال و مساحت پنج هکتار با حضور مسوولان استانی و شهرستانی افتتاح شد.

۱۵ تا ۲۱ اسفند هفته منابع طبیعی نام دارد و ۴۳ پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان در این استان همزمان با هفته منابع طبیعی به بهره‌برداری می‌رسد.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و شهر قاین مرکز شهرستان قاینات در ۱۱۰ کیلومتری بیرجند است.

 

 

 

سال بی‌نظیر آبخیزداری در قاینات با هزینه‌کرد بیش از ۱۲ میلیارد تومان

بیرجند – ایرنا – رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قاینات گفت: امسال به لحاظ آبخیزداری یکی از سال‌های بی‌نظیر برای قاینات بوده و بیش از ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار برای ۱۲ پروژه آبخیزداری شهرستان هزینه شده است.

احمد گلی روز یکشنبه مراسم تجلیل از همیاران طبیعت افزود: در حوزه بیابان‌زدایی بیش از هزار و ۸۴۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی با روش‌های مختلف و اعتباری بالغ بر سه میلیارد تومان احیا شده است.

وی گفت: ۷۰۰ هزار هکتار اراضی ملی در شهرستان قاینات داریم که ۲۵۰ هزار هکتار آن احیا شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قاینات از اجرای طرح مرتع‌داری در ۳۱۰ هزار هکتار از اراضی این شهرستان خبر داد و افزود: ۹۴ هزار هکتار از جنگل‌های بادامک و بنه را داریم که بیشتر جنبه ارزشی و اکولوژیکی دارد و ذخیره‌گاهی است لذا طرح‌های مختلفی نیز در این حوزه اجرا شده است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد مساحت شهرستان را اراضی منابع طبیعی تشکیل می‌دهد اظهار داشت: در طرح ممیزی مراتع و اراضی ملی از ۷۰۰ هزار هکتار اراضی ملی تاکنون ۴۰۰ هزار هکتار سند صادر شده است.

فرماندار قاینات هم گفت: با توجه به خشکسالی‌های چندین ساله باید از مراتع به عنوان فرصتی برای زیستن استفاده کنیم.

محمد کریمی افزود: در حوزه منابع طبیعی باید به دنبال مشاغل پایدار باشیم و تسهیلات اشتغالزایی به سمت کاشت گونه‌هایی از منابع طبیعی که کمیاب و متناسب با شهرستان هستند، سوق داده شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هم در این مراسم با بیان اینکه طرح بیابان‌زدایی در سراسر استان اجرا شده است گفت: سهمیه شهرستان قاینات هزار و ۸۴۰ هکتار بوده است که بهره‌برداران در عرصه‌های مختلف از فواید این طرح‌ها استفاده کرده‌اند.

غلامرضا آخوندی افزود: فواید این طرح برای روستاییان و دامپروران در طول سال بوده و قطعا این طرح‌ها در جاهایی اجرا می‌شود که حتی از نظر غرس نهال هم با مشکل مواجه هستیم اما برای استفاده بهره‌برداران با سختی‌های فراوان این طرح‌ها اجرا می‌شود و طی سال عواید آن به بهره‌برداران می‌رسد.

در پایان این مراسم از همیاران طبیعت و دوستداران منابع طبیعی، پیشکسوتان و خبرنگاران فعال در حوزه منابع طبیعی تجلیل شد.

همچنین با حضور مسوولان در منزل شهید ابراهیم خزاعی‌نژاد و به یاد شهید یک نهال غرس شد.

۱۵ تا ۲۱ اسفند هفته منابع طبیعی نام دارد و ۴۳ پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان در این استان همزمان با هفته منابع طبیعی به بهره‌برداری می‌رسد.

 

 

 

کشت گلخانه‌ای در قاینات افزایش یافت

بیرجند – ایرنا – مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قاینات از افزایش کشت گلخانه‌ای در این شهرستان خبر داد و گفت: سطح زیر کشت با اجرای نهضت گلخانه از ۳۹ هکتار به ۳۹۰ هکتار رسیده است.

سید عبدالحسین سجادی روز دوشنبه در آیین تجلیل از بهره‌برداران نمونه بخش کشاورزی شهرستان قاینات افزود: اجرای مجتمع گلخانه‌ای در اسفدن و پیگیری برای احداث مجتمع ۳۰ هکتاری گلخانه‌ای کلاته قصاب در حال انجام است.

وی گفت: تولید کشاورزی در فضای بسته یکی از طرح‌های مهم در حال اجراست و به زودی شاهد رونق تولید گلخانه‌ای در شهرستان قاینات خواهیم بود.

مدیر جهاد کشاورزی قاینات افزود: یکی از برنامه‌های بخش کشاورزی اجرای سامانه‌های نوین آبیاری و تحت فشار بوده که تاکنون در بیش از پنج هزار و ۲۷۵ هکتار اراضی کشاورزی اجرا شده است.

وی با بیان اینکه ۱۳۵ کیلومتر از خطوط انتقال آب لوله‌گذاری شده است گفت: ۱۰۷ رشته قنات نیز احیا و مرمت شده است.

سجادی اظهار داشت: در توسعه آبزی‌پروری نیز از ۸۰ تن تولید در شهرستان به ۳۲۰ تن رسیده‌ایم.

وی از راه‌اندازی واحد ۱۴۰ هزار قطعه‌ای مرغداری تخمگذار خبر داد و گفت: شهرستان قاینات در تولید تخم مرغ خودکفا است و به سایر شهرستان‌ها و خارج از استان هم صادرات داشته‌ایم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قاینات گفت: بیش از ۳۷۰ بارگاه زرشک در شهرستان قاینات احداث و ۴۵ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی فعال شده است.

وی بیان کرد: ثروت‌های بزرگی در بخش کشاورزی شهرستان قاینات داریم و زعفران و زرشک محصولات استراتژیک منطقه است که با صیانت از این میراث گرانبها نباید ماجرای زعفران با فروش پاجوش‌های زرشک به خارج استان تکرار شود.

وی افزود: با حمایت و پیگیری‌های نماینده قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی موافقت ایجاد مرکز ترویج و توسعه زرشک، زعفران و عناب اخذ و دی امسال ابلاغ شد که به زودی چارت سازمانی آن هم مصوب خواهد شد.

فرماندار قاینات هم گفت: مهمترین مولفه امنیت پایدار، امنیت غذایی است و امنیت ملی بدون خودکفایی تولید مواد غذایی امکان‌پذیر نیست.

محمد کریمی افزود: طی ۵۰ سال گذشته ۲۵ درصد کاهش بارندگی را شاهد بوده‌ایم و واقعیت را باید بپذیریم که با تغییر اقلیم و کاهش بارندگی نسبت به افزایش راندمان آبیاری، استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری، تغییر نوع کشت و تغییر شیوه‌های کاشت، داشت و برداشت به صورت علمی اقدام کنیم.

امام جمعه قاین هم در این مراسم گفت: کشاورزان و دامداران ولی نعمت ما هستند و زحماتشان در تولید فراورده‌های دامی و کشاورزی ستودنی است.

حجت الاسلام علی رحمانی با بیان اینکه باید به سمت تولید محصولات ارگانیک پیش برویم افزود: متاسفانه در قاینات مرکزی برای آزمایش محصولات و فروش محصولات ارگانیک وجود ندارد و باید دراین زمینه علم کشاورزان در تولیدات محصولات ارگانیک بیشتر شود.

وی با گلایه از تخصیص نیافتن خسارت بیمه براساس قیمت واقعی محصول به کشاورزان صدمه دیده، به موضوع تعطیلی گلخانه‌ها در برخی نقاط شهرستان قاینات از جمله روستای اکبریه اشاره کرد و گفت: بزرگترین مزرعه شتر مرغ خراسان جنوبی در قاینات به فروش رفت و تعطیل شد و مسوولان بدانند که وضعیت دامداران و گاوداران در شهرستان قاینات خوب نیست.

در پایان این مراسم از ۲ تولیدکننده نمونه کشوری، چهار بهره‌بردار نمونه استانی و ۲۰ کشاورز و تولیدکننده شهرستانی تجلیل شد.

 

 

 

افزایش چهار برابری اعتبارات راه خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – خراسان جنوبی در مسیر ۲ کریدور اصلی کشور و ترانزیتی قرار دارد و رشد جهشی دوبانده سازی جاده‌ها با افزایش چهار برابری اعتبارات، کلنگ‌زنی راه آهن بیرجند – یونسی و ساخت راه‌های روستایی از رهاوردهای تلاش و تدبیر در این حوزه زیرساختی است.

به گزارش ایرنا طول راه‌های استان خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۸۲ کیلومتر است که از این میزان ۴۷۲ کیلومتر راه اصلی چهارخطه، یک هزار و ۶۲ کیلومتر راه اصلی، ۲ هزار و ۹۸۲ کیلومتر فرعی و یک هزار و ۱۹۳ کیلومتر راه فرعی دسترسی است.

خراسان جنوبی به سبب وسعت و پهناور بودن حدود ۱۱ هزار کیلومتر راه روستایی دارد و حدود ۲ هزار کیلومتر راه شریانی (معادل پنج درصد) و ۹۲۲ کیلومتر راه ترانزیت در این استان زیر بار ترافیک رفته که ششمین استان از نظر طول راه‌ها در سطح کشور است.

۲ کریدور اصلی جنوب به شمال و شرق یعنی راه آسیایی بندر چابهار به مرز سرخس و راه ارتباطی استان‌های جنوب و مرکز کشور به خراسان رضوی و مرزهای شرقی و شمال شرقی از استان خراسان جنوبی عبور می‌کند، با این وجود خراسان جنوبی از استان‌های کمتر برخوردار در حوزه راه‌های دوبانده، راه آهن و پروازهای فرودگاهی محسوب شده و با وجود قرار داشتن در مرز افغانستان وضعیت راه‌هایش مطلوب نبوده، از این روز توسعه کمی و کیفی راه‌های استان در دستور کار دولت تدبیر و امید و وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

نتیجه و پیامد خدمات دولت در استان، ارتقای کمی و کیفی شاخص‌های حوزه راه بوده است و مقایسه شرایط موجود استان با آنچه در ابتدای دولت یازدهم داشته‌ایم، این تغییرات را به خوبی نشان می‌دهد به گونه‌ای که در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای، ۴.۳ درصد طول راه‌های استان در ابتدای دولت یازدهم بزرگراه بود و در این مدت بیش از ۲.۵ برابر رشد داشته است.

اغلب جاده‌های خراسان جنوبی مسیر عبور خودروهای حمل کالا و ترانزیتی به مقصد مرز مشترک ایران و افغانستان یا استان‌های مختلف کشور است و از این جهت سهمی بسزایی در حمل و نقل کشور دارد از همین رو است که وزیر راه و شهرسازی روز دوشنبه از راه زمینی به خراسان جنوبی سفر کرد.

محمد اسلامی که بیستم بهمن به کرمان در مجاورت خراسان جنوبی رفته بود، از مسیر راور – دیهوک که از راه‌های پرتردد بین چند استان بوده و کارگاه‌های راهسازی در آن فعال است، وارد شهرستان طبس در خراسان جنوبی شد و مورد استقبال استاندار و جمعی از مسوولان استانی قرار گرفت.

این سفر به گفته استاندار خراسان جنوبی پربار و پربرکت بود و وزیر راه و شهرسازی بخش عمده‌ای از محورهای استان را به صورت زمینی طی کرد و در طول مسیرها، برخی مسایل و مشکلات حوزه راه‌های استان مطرح شد.

حمید ملانوری اظهار داشت: تامین اعتبار برای روکش آسفالت برخی محورها، احداث زیرگذر و روگذر در برخی مسیرها، تقویت ناوگان راهداری، بهبود شرایط در ناوگان هوایی و منظم شدن و افزایش تعداد پروازها، اصلاح ایل راه‌ها و مسیرهای عشایری، دوبانده سازی برخی محورها از جمله وعده‌های وزیر راه و شهرسازی بود که مردم می‌توانند به زودی شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشند.

افتتاح همزمان ۹۰ کیلومتر باند دوم در خراسان جنوبی

وزیر راه و شهرسازی در اولین برنامه این سفر ۲ روزه با حضور در کیلومتر ۱۴۰ محور دیهوک – راور در شهرستان طبس، به طور همزمان ۹۰ کیلومتر از باند دوم راه‌های این استان را افتتاح کرد؛ راه‌های دوبانده که طی سال‌های اخیر با پیگیری مستمر مسوولان استان و حمایت سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی در تخصیص اعتبارات لازم، تکمیل و آماده بهره‌برداری شد.

این ۹۰ کیلومتر باند دوم شامل ۱۰ پروژه است که در شهرستان‌های بیرجند، قاینات، فردوس، طبس، سربیشه و زیرکوه اجرا و در مجموع ۲۰۱ میلیارد تومان برای ساخت آنها هزینه شده است اما بیش از ۳۶۵ میلیارد تومان ارزش روز این مقدار راه دوبانده است.

وزیر راه و شهرسازی دوشنبه شب در مراسم افتتاح همزمان ۹۰ کیلومتر باند دوم از راه‌های استان خراسان جنوبی گفت: بودجه راه استان در راستای توسعه زیرساخت‌ها در سه سال گذشته، چهار برابر افزایش یافته است.

محمد اسلامی ادامه داد: بودجه راه‌های خراسان جنوبی را از ۱۳۰ میلیارد تومان به ۵۴۰ میلیارد تومان در سال آینده می‌رسانیم.

وی گفت: از مجموع ۴۵۰ کیلومتر بزرگراهی که در دهه فجر امسال در کشور افتتاح شد، ۲۰ درصد در خراسان جنوبی بوده و به همین میزان پروژه جدید شروع می‌کنیم که سهم بسیار ممتازی برای این منطقه است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: با سیاستی که به منظور جبران عقب‌ماندگی‌های مرزی در وزارتخانه اتخاذ شده، کشور در ۲ محور محرومیت‌زدایی و توسعه و پیشرفت متوازن تبدیل به کارگاه شده است.

وی ضرورت راهسازی در داخل افغانستان را از جمله تصمیماتی عنوان کرد که در همین دولت اجرایی شده است و افزود: بیش از ۷۵ درصد پیشرفت آن در ۲ سال اخیر صورت گرفته است.

اسلامی با تاکید بر اینکه توسعه حمل و نقل، موتور محرکه اقتصاد است گفت: طول بزرگراه‌های کشور از ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر به ۲۰ هزار کیلومتر تا پایان دولت دوازدهم خواهد رسید که نشان از یک باور و اعتقاد و یک وعده صادق است.

وی افزود: هشت هزار کیلومتر بزرگراه در دولت‌ یازدهم و دوازدهم در کشور احداث شد که در واقع سالانه هزار کیلومتر به بزرگراه‌های کشور افزوده شده است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: با وجود شرایط سخت کرونا و تحریم اما طی دهه فجر امسال بیش از ۵۰۰ پروژه در حوزه راه و شهرسازی با اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومان در سطح کشور افتتاح شد که از جمله مهمترین آن افتتاح ۴۵۰ کیلومتر بزرگراه در کشور است و ۲۰ درصد از آن، یعنی ۹۰ کیلومتر در استان خراسان جنوبی قرار دارد.

وی بیان کرد: امروز حدود ۸۰ درصد از مجموع سه هزار و ۱۰۰ کیلومتر راه اصلی خراسان جنوبی دوبانده شده یا در حال دوبانده‌سازی است.

بهره‌مندی مردم خراسان جنوبی از خط ریلی در اولویت‌ است

اسلامی در کنار افتتاح راه‌های دوبانده به بررسی روند اجرای پروژه راه‌آهن بیرجند پرداخت که ۱۵ مهر سال گذشته همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری به خراسان جنوبی کلنگ‌زنی شد و قرار است مرکز استان را به ریل سراسری متصل کند.

وی ابتدای سفرش در حاشیه افتتاح ۹۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران گفت: تامین مالی پروژه اتصال بیرجند به شبکه ریلی، از محل بازار سرمایه و بورس و با پشتوانه قوی مالی به‌زودی آغاز می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بهره‌مندی مردم خراسان جنوبی از خط ریلی جزو اولویت‌های مهم وزارت راه و شهرسازی است.

وی اظهار داشت: اکنون پروژه احداث خط آهن چابهار – زاهدان با موافقت رهبر معظم انقلاب، از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی توسط چهار هزار نیروی کار در ۲ شیفت، به سرعت در حال اجراست و اجرای ادامه این مسیر شامل زاهدان – زابل – بیرجند – یونسی نیز در دستور کار قرار دارد و جزو پروژه‌های اولویت‌دار است.

اسلامی بیان کرد: با موافقت بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه، تامین مالی پروژه اتصال بیرجند به خط ریلی، از محل بازار سرمایه و بورس و با پشتوانه قوی مالی به‌زودی آغاز می‌شود و تاکنون تمامی گام‌های اساسی اولیه و توافقات مقدماتی انجام شده است.

وی افزود: ابتدا براساس قرارداد منعقد شده با یک کشور خارجی، قرار بود هزینه پروژه از محل فاینانس خارجی تامین شود اما پس از خروج آمریکا از برجام و تهدید کشورهای طرف قرارداد از سوی آمریکا، این کشورها ناچار به لغو همکاری با ایران شدند و حدود ۱۰ پروژه مهم وزارت راه و شهرسازی به همین مشکل دچار شد.

بازدید وزیر راه و شهرسازی از پایانه مرزی ماهیرود

وزیر راه و شهرسازی دوشنبه شب از طبس به بیرجند آمد و صبح سه‌شنبه در دومین روز سفر به خراسان جنوبی که همزمان با دهمین روز دهه فجر بود با همراهی استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان استان از پایانه، گمرک و سالن تجاری‌سازی در مرز ماهیرود سربیشه با هدف کنترل شرایط و ارائه راهکارهای لازم برای توسعه زیرساخت‌های رفاهی موجود در این مرز بازدید کرد.

پایانه مرزی ماهیرود در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار شامل سالن‌های مسافری، تجاری، محوطه‌سازی و زیرساخت‌های رفاهی و خدماتی مورد نیاز تجار و بازرگانان ایرانی و افغانستانی احداث شده است.

موقعیت استراتژیک خراسان جنوبی، قرار گرفتن در دالان ترانزیتی محور شرق (بندر چابهار، افغانستان، ازبکستان، آسیای میانه)، وجود منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند، اهمیت وجود پایانه مرزی ماهیرود را دوچندان کرده است.

خراسان جنوبی ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و دارای چهار بازارچه مرزی به نام‌های گلورده (میل ۷۳) در شهرستان درمیان، دوکوهانه در شهرستان نهبندان، یزدان در شهرستان زیرکوه و ماهیرود در شهرستان سربیشه است.

سه بازارچه میل ۷۳، دوکوهانه و یزدان در سال‌های اخیر از جانب دولت افغانستان تعطیل اعلام شد و فقط مرز ماهیرود فعال است که توسعه زیرساخت های این پایانه مرزی از اولویت‌های دولت و مدیریت عالی استان در سال‌های اخیر بوده است.

همزمان با حضور اسلامی در خراسان جنوبی و برنامه‌های بازدید از محورهای مواصلاتی، محور بیرجند – سربیشه – ماهیرود مورد ارزیابی قرار گرفت.

محور سربیشه – ماهیرود با طول ۱۲۵ کیلومتر به جهت تردد خودروهای ترانزیتی و مهمترین راه دسترسی به مرز افغانستان، اهمیت بسزایی در اقتصاد کشور دارد لذا بهسازی این مسیر پرتردد نیز از برنامه‌های اولویت‌دار استان است.

از مجموع ۱۲۵ کیلومتر طول این محور، ۱۰ کیلومتر دوبانده‌سازی شده و در هفته دولت امسال به بهره‌برداری رسید، دوبانده‌سازی ۵۳ کیلومتر در دست اجراست و عملیات اجرای دوبانده سازی ۲۷ کیلومتر دیگر، امروز طی مراسمی در محل پایانه مرزی کلنگ‌زنی شد و بنا به دستور وزیر راه و شهرسازی، مابقی قطعات باقیمانده تا پایان سال جاری، تعیین تکلیف می‌شود.

عملیات اجرایی ۵۴ کیلومتر باند دوم راه‌ در خراسان جنوبی آغاز شد

با حضور وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی ۵۴ کیلومتر پروژه بزرگراهی (ساخت باند دوم) راه‌های خراسان جنوبی با اعتبار ۲۹۰ میلیارد تومان طی مراسمی که در پایانه مرزی ماهیرود برگزار شد، آغاز شد.

این پروژه‌ها در قالب ۲ پروژه واقع در شهرستان‌های سربیشه و طبس اجرا می‌شود که شامل ۲۷ کیلومتر باند دوم در محور درح- ماهیرود و ۲۷ کیلومتر تکمیل قطعه ششم محور دیهوک – راور است.

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه آیین آغاز عملیات اجرایی ۵۴ کیلومتر باند دوم راه‌های استان در منطقه مرزی ماهیرود به خبرنگاران گفت: اعتبارات خراسان جنوبی در سال ۹۶ معادل ۱۳۰ میلیارد تومان، سال ۹۷ حدود ۱۸۰ میلیارد تومان و تاکنون روند صعودی داشته است.

اسلامی افزود: سال آینده اعتبارات بودجه و اعتبارات مکمل ماده ۵۶ در استان خراسان جنوبی بیش از ۵۵۰ میلیارد تومان خواهد بود که نسبت به متوسط کشوری خیلی بالاتر است.

وی گفت: محور سربیشه – ماهیرود یک راه روستایی فرعی بود که با توجه به بار ترافیکی که در حال افزایش نیز خواهد بود باید مطالعات را انجام و ظرفیت راه را گسترش می‌دادیم.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: برای این منظور ۲ اقدام را در دستور کار قرار دادیم ابتدا اینکه وضع موجود بهبود و تعریض شود و اینکه باند جدید احداث کنیم.

وی که پس از تصادف اردیبهشت امسال در محور درح – سربیشه پیگیر ارتقای وضعیت این مسیر بوده است، گفت: از ۱۲۰ کیلومتر محور ماهیرود – سربیشه تا عید هیچ قطعه‌ای بدون پیمانکار نخواهد ماند و این قول را چند ماه قبل به مردم داده بودم لذا توانستیم مصوبه مربوطه را اخذ و شرایط را فراهم کنیم تا مردم منطقه از بزرگراه بهره‌مند شوند.

اسلامی بیان کرد: اکنون تمامی پروژه‌های راه خراسان جنوبی فعال هستند و رساندن پروژه‌ها به مرحله بهره‌برداری فرایندی زمان‌بر و هزینه‌بر دارد.

همچنین در ادامه برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی، ۳۵ کیلومتر احداث و توسعه راه روستایی خراسان جنوبی با هزینه ۲۴۵ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال و برخورداری ۱۵۶ خانوار روستایی استان از مزایای آن در قالب طرح ابرار به بهره‌برداری رسید.

مرز با افغانستان پیشران توسعه شرق کشور است

استاندار خراسان جنوبی هم گفت: یکی از پیشران‌های بزرگ توسعه استان و شرق کشور مرز ۳۳۱ کیلومتری خراسان جنوبی با افغانستان است که ظرفیت خوبی را برای توسعه ایجاد می‌کند.

حمید ملانوری افزود: ما به دنبال استفاده هرچه بیشتر از این فرصت هستیم و در حوزه مرز فعالیت خوبی صورت گرفته و شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان نیز فعال است.

وی بیان کرد: در شرایط کنونی که تحت فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها قرار داریم، پایانه مرزی ماهیرود یکی از پایانه‌های تجاری بزرگ کشور بوده است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: حتی در زمان شیوع کرونا فعالیت این پایانه تعطیل نشد و ۲ هزار و ۸۴۸ هزار تن صادرات انجام شد که ۳۰ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: طبق آمار در ۱۰ ماه گذشته، ‌۴۷ درصد صادرات کشور به افغانستان بوده که ۳۲ درصد آن در خراسان جنوبی انجام شده و نشان می‌دهد همجواری با مرز، موقعیت خوبی را برای ما ایجاد کرده است.

ملانوری اظهار داشت: این سایت برای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد کرده که کمک زیادی به اشتغال مرزنشینان است و روزانه هزار نفر از افاغنه در این فضا مشغول به کارند.

آغاز عملیات اجرایی پنج هزار و ۹۸۰ واحد مسکن ملی در خراسان جنوبی

وزیر راه و شهرسازی عصر سه‌شنبه پس از بازگشت به مرکز استان با حضور در محل پروژه ۷۲۰ واحدی شرکت تعاونی مسکن مرکز آموزش ۰۴ امام رضا (ع) بیرجند، کلنگ ساخت پنج هزار و ۹۸۰ واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در استان خراسان جنوبی را به زمین زد.

اسلامی در این آیین گفت: امروز بیش از ۵۰۰ هزار واحد مسکن ملی در کشور فعال است یا مردم اراضی را تحویل گرفته و خودشان می‌سازند.

وی افزود: در بخش مسکن که وظیفه قانونی ما است و بنابر تاکید مقام معظم رهبری و تاکید مکرر ریاست جمهوری، پتانسیل مردمی و جریانی که توسط تشکل‌ها شکل گرفته است را شاهد هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مسکن مهر باقیمانده و اینکه هزینه‌های بسیار سنگینی داشت، گفت: ۴۸۰ هزار واحد مسکن مهر بلاتکلیف داشتیم و وقتی وارد وزارتخانه شدیم که ۳۹ هزار واحد هنوز تکمیل نشده بود و در چند ماه آینده جشن اختتامیه مسکن مهر را برگزار خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: مسکن ملی نیز در ماه‌های اخیر چند هزار واحد تحویل شد و مابقی در ماه‌های آینده آغاز خواهد شد.

تعیین تکلیف مسائل مالی پروژه راه‌آهن بیرجند در سال جاری

وزیر راه و شهرسازی همچنین در بازدید از روند اجرای پروژه قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند – یونسی گفت: سعی می‌کنیم در سال جاری مسائل مالی مربوط به پروژه راه‌آهن بیرجند – یونسی را حل و فصل کنیم.

اسلامی افزود: با سیستم تامین مالی این پروژه در حال مذاکره هستیم و این شرکت‌ها متعهد هستند هرچه سریع‌تر تجهیز کارگاه و عملیات را شروع کنند تا زمان را بیشتر از این از دست ندهیم.

وی اظهار داشت: زیرسازی قطعه ۱۶ راه‌آهن شرق در محور بیرجند – یونسی گناباد ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که همین قطعه چراغ امیدی را در دل مردم خراسان جنوبی روشن کرده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تصمیماتی درخصوص تامین مالی پروژه راه‌آهن گرفته شده که از جمله آن می‌توان به تشکیل کنسرسیوم با بخش خصوصی اشاره کرد.

وی افزود: چند شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری در کشور تجربه راه و راه‌آهن قوی دارند که باید به طور مشترک عملیات این مسیر را انجام دهند.

اسلامی با تاکید بر اینکه خراسان جنوبی باید به شبکه ریلی کشور متصل شود اظهار داشت: راه‌آهن تا گناباد در حال ساخت است و این بخش باقیمانده که حدود ۲۰۰ کیلومتر است باید با تامین مالی که از طریق صندوق توسعه ملی برای کنسرسیوم فراهم می‌شود، تامین مالی شود.

وی گفت: همچنین از طریق بازار سرمایه اقدام خواهیم کرد تا تمام مسیر راه‌آهن زاهدان تا یونسی به طول ۹۰۰ کیلومتر را تامین مالی کنیم.

وی تاکید کرد: این پروژه ریلی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است که علاوه بر مزیت اجتماعی دارای مزیت اقتصادی نیز هست چرا که بخش مهمی از کریدور شمال – جنوب از محور چابهار را تشکیل می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی در ساعات پایانی سفر به خراسان جنوبی از محور ترانزیتی بیرجند – قاین که ساخت باند دوم آن در قطعات مختلف ادامه دارد، بازدید کرد.

محور بیرجند – قاین ۱۰۰ کیلومتر طول دارد که ۱۷ کیلومتر از پروژه دوبانده سازی آن دوشنبه شب در برنامه افتتاح همزمان ۹۰ کیلومتر باند دوم راه‌های استان با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید و با افتتاح این قطعه، تاکنون ۶۷ کیلومتر از مسیر دو بانده شده و زیر بار ترافیک رفته است.

عملیات دو بانده‌سازی محور بیرجند – قاین از سال ۸۹ آغاز شد و تا سال ۹۷ حدود ۴۰ کیلومتر از این محور به نتیجه رسید اما پروژه در سال‌های اخیر شتاب گرفت و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده بخش دیگری از مسیر تا پایان سال زیر بار ترافیک می‌رود و مابقی نیز تا پایان تیر ۱۴۰۰ مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی برای شتاب‌بخشی به روند اجرای کار در این پروژه اولویت‌دار استان، از ظرفیت ماده ۵۶ استفاده و ۵۰ میلیارد تومان اعتبار به صورت تسهیلات از طریق بانک مسکن برای پروژه اخذ کرد.

وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه در پایان سفر ۲ روزه به خراسان جنوبی از پاویون فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند هم بازدید کرد. این ساختمان با زیربنای ۶۰۰ مترمربع و ۸۰۰ مترمربع مساحت محوطه احداث شده و قرار است به‌زودی افتتاح شود.

۱۲۵ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این پروژه هزینه شده که از این میزان ۷۵ میلیارد ریال از محل منابع استانی و ۵۰ میلیارد ریال از منابع داخلی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تامین شده است.

وزیر راه و شهرسازی در این بازدید با بیان اینکه برای ارتقای خطوط هوایی به دنبال خرید هواپیمای جدید هستیم گفت: با ابلاغ برنامه جدید به سازمان هواپیمای کشوری، به دنبال این هستیم که برنامه پروازها را نظم ببخشیم.

وی افزود: امیدواریم با انجام این برنامه هم برای فرودگاه بیرجند و هم برای فرودگاه طبس برنامه مناسبی با عدالت برای مردم انجام دهیم.

اسلامی گفت: اعتبارات راه‌های استان نسبت به سال ۹۶ در ۱۴۰۰ تقریبا چهار برابر خواهد شد و تا پایان این دولت محور دوبانده بیرجند – قاین به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

 

 

 مانور زلزله فرضی به بزرگی ۶.۳ ریشتر در قاین برگزار شد

بیرجند- معاون امداد ونجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از برگزاری مانور زلزله فرضی به بزرگی ۶.۳ ریشتر در شهرستان قاین خبر داد.

محمد حمزه اسعدزاده ظهر سه شنبه در حاشیه بازدید از اجرای مانور زلزله فرضی به بزرگی ۶.۳ ریشتر در روستای فیروزآباد قاین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: ارزیابی آمادگی امدادگران و نجات‌گران در مواجه با حوادث طبیعی از جمله اهداف برگزاری این مانورها است.

وی با بیان اینکه در این مانور به محض اعلام حادثه از سوی مردم یک تیم ارزیاب به محل وقوع حادثه اعزام شد، بیان‌کرد: پس از ارزیابی، دو تیم نجات در آوار با امکانات پنوماتیک و هیدورلیک به منطقه اعزام و یک تیم پشتیبان نیز در مرکز اداری مستقر شد.

اسعدزاده با بیان اینکه برابر ارزیابی‌ها در این مانور براساس وسعت حادثه ۱۰ خانوار در بافت قدیم روستای فیروزآباد قاین مورد خسارت واقع شدند، گفت: این حادثه فرضی سه مصدوم بر جاگذاشت که به چادر از قبل تعیین شده تریاژ منتقل و در نهایت به مراکز درمانی انتقال داده شدند.

معاون امدادونجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه آتش نشانی، اورژانس، نیروی انتظامی، سپاه و دیگر اعضای کارگروه امداد و نجات در این مانور همکاری داشتند، اظهار کرد: این مانور با حضور شش تیم تخصصی و به کارگیری ۱۰ دستگاه خودروی امدادی برگزار شد.

محمد کریمی فرماندار قاین نیز در این بازدید به خبرنگار مهر گفت: کشور ما در دهه‌های اخیر زلزله‌های متعددی را تجربه کرده است که مرگبارترین آنان زلزله‌های رودبار، بم و کرمانشاه در همین سال‌های اخیر بوده است.

وی بیان‌کرد: در این راستا انجام مانورهای زلزله و شناسایی نقاط ضعف و قوت در امدادرسانی یکی از ضروریات است که در کارگروه‌های بعد از مانورها مشخص می‌شود.

فرماندار قاین ادامه‌داد: ما در خراسان‌جنوبی با حوادثی چون زلزله، طوفان و گاه سیل رو به رو هستیم که باید با اقداماتی در قبل از حوادث به مردم در قبال ایمنی از بلایای طبیعی اطمینان خاطر بدهیم که یک نمونه آن ساخت خانه‌های ایمن است.

کمک خیرین به بیماران نیازمند در قاین

بیرجند- رئیس جمعیت هلال احمر قاین گفت: بازماندگان یکی از متوفیان، بخشی از هزینه های ختم عزیزشان را برای خرید یک دستگاه ویلچر و مانومتر اهدا کردند.

جواد یوسفی در گفت و گو با مهر با اشاره به فعالیت یک بانک امانات در قاین بیان کرد: این بانک با هدف کمک به بیماران نیازمند در تأمین کالاهای پزشکی راه اندازی شده است.

وی از کمک ۵۰۰ میلیون ریالی خیرین به بانک امانات پزشکی در سال جاری خبر داد و گفت: تجهیزات بانک امانات پزشکی به صورت امانتی و یک ماهه بعد از اخذ وثیقه در اختیار نیازمندان قرار می‌گیرد.

یوسفی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون خدمات خوبی توسط این بانک به جامعه هدف ارائه شده است، افزود: در این مدت ۲۵۳ نفر از خدمات بانک امانات پزشکی شهرستان بهره مند شده‌اند.

وی اظهار کرد: با توجه به شیوع کرونا و افزایش نیازمندی به کپسول اکسیژن، بخش قابل توجهی از خدمات در این زمینه بوده است.

رئیس جمعیت هلال احمر قاین بیان کرد: در ماه جاری هم بازماندگان یکی از متوفیان، بخشی از هزینه‌های ختم عزیزشان را در راستای خرید یک دستگاه ویلچر و مانومتر به بانک امانات پزشکی اهدا کردند.

یوسفی ارزش این تجهیزات را ۲۵ میلیون ریال عنوان کرد و گفت: با توجه به نیاز بیماران کرونایی به اکسیژن، از مردم و خیرین خواستاریم با اهدای نفس به نیازمندان، یاری گر هلال احمر در دست گیری از آسیب دیدگان باشند

وی افزود: خیرین، نیکوکاران و مردم نوعدوست استان می‌توانند با استفاده از کد دستوری # ۵۶ * ۱۱۲ * و یا با واریز کمک‌های خود به شماره حساب ۵۲۳۹۳۹۳۹۵۵ با شماره کارت ۶۱۰۴۳۳۷۶۰۲۲۲۳۱۵۶ نزد بانک ملت اقدام به اهدای نفس به بیماران کرونایی کنند.

 

 

سامانه جدید بارشی جمعه وارد خراسان جنوبی می شود

بیرجند- مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی از بارش ۱۰ میلیمتری باران در کریمو طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: سامانه جدید بارشی روز جمعه فعال خواهد بود.

علیرضا خندان رو در گفت و گو با مهر با اشاره به بارندگی های ۲۴ ساعت گذشته در استان بیان کرد: میزان بارش ها در کریمو ۱۰ میلیمتر، آیسک هفت میلیمتر و نهبندان شش میلیمتر بوده است.

وی ادامه داد: همچنین میزان بارش ها در سه قلعه، سرند فردوس و عباس آباد قاین چهار میلیمتر، سرایان پنج میلیمتر و جنوب بیرجند کمتر از یک میلیمتر بوده است.

خندان رو با اشاره به شرایط جوی استان در ۲۴ ساعت آینده بیان کرد: در این مدت بارش پراکنده در نیمه شمالی و شرقی دور از انتظار نیست.

وی از آخر هفته بارانی در استان خبر داد و اظهار کرد: سامانه بارشی از روز جمعه تا اوایل وقت شنبه در نقاطی از استان فعال خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین این سامانه همراه با وزش باد شدید و گرد و خاک خواهد بود.

وی با بیان اینکه دمای هوا طی امشب سه درجه کاهش می یابد، اظهار کرد: روند تغییرات دما در روزهای پنج شنبه و جمعه افزایشی است.

خندان رو بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته سربیشه با چهار درجه سلسیوس سردترین و دهسلم نهبندان با ۲۷ درجه سلسیوس گرم ترین مناطق بوده اند.

وی افزود: همچنین حداکثر دمای هوا در مرکز استان ۲۲ درجه و حداقل هشت درجه سلسیوس بوده است.

 

 

ثبت ۶۱ وقف جدید در خراسان‌جنوبی/ قاینی‌ها پیشتاز هستند

بیرجند- مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: ۶۱ وقف جدید طی سال ۹۹ در خراسان‌جنوبی ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور ظهر سه شنبه در نشست خبری با اشاره به برنامه‌های اجرا شده در سال ۹۹ اظهار کرد: طرح ضیافت الهی در ۱۷ بقعه برگزار شده است که در این طرح ۹ هزار و ۲۲ بسته غذایی و دو هزار و ۴۴ بسته بهداشتی از محل درآمد موقوفات بین نیازمندان توزیع کرده‌ایم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در طرح ولایت علوی که در ۳۴ بقعه برگزار شد نیز ۲۱۰ بسته غذایی و ۱۵ هزار و ۵۰ پرس غذای گرم بین نیازمندان توزیع و ۱۱۹ گوسفند نیز قربانی و گوشت آن توزیع شد.

بخشی پور با اشاره به دو سیل در خراسان‌جنوبی در سال ۹۹ ادامه داد: در این سیل در یک مرحله از محل درآمد موقوفات ۳۴۲ پتو و در یک مرحله ۱۳۰ بسته غذایی بین سیل‌زدگان توزیع شد.

وی با بیان اینکه در ابتدای سال تحصیلی از محل درآمد موقوفات ۷۸۸ بسته لوازم‌التحریر بین دانش‌آموزان نیازمند توزیع کردیم، گفت: در طرح بصیرت عاشورایی نیز هزار و ۲۷۳ برنامه اجرا و در دهه اول ماه محرم چهار هزار و ۶۲۸ بسته غذایی و ۳۸ هزار و ۷۵۰ پرس غذای گرم و ۱۶ هزار و ۷۶ بسته بهداشتی بین نیازمندان توزیع شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در طرح شهید سلیمانی که از ۱۳ آذر تا ۱۳ دی برگزار شد نیز کمک‌هایی داشته‌ایم، اظهار کرد: در این طرح دو هزار و ۱۴۰ بسته غذایی، ۶۵۰ بسته بهداشتی و ۴۵ جفت کفش و لباس را بین نیازمندان توزیع کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در سوگواره یاس نبوی که در ۳۸ بقعه اجرا شد نیز ۱۰ هزار پرس غذای گرم توزیع شده است، گفت: در مجموع حدود هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اجرای نیات واقف داشته‌ایم.

با اشاره به ثبت ۶۱ وقف جدید در خراسان‌جنوبی به ارزش ۱۰۵ میلیارد ریال اظهار کرد: از این تعداد ۱۳ وقف در قاین، ۱۱ وقف در بیرجند، ۹ وقف در طبس، ۶ وقف در نهبندان، پنج وقف در سربیشه، پنج وقف در خوسف و در خضری نیز چهار وقف، فردوس چهار وقف و در سرایان نیز چهار وقف به ثبت رسیده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی افزود: نیات این موقوفات قرآنی، عزاداری برای معصومین (ع)، مساعدت برای مزدوجین و … بوده است.

بخشی‌پور با بیان اینکه ۱۰ وقف جدید قرآنی داشته‌ایم، گفت: یکی از کارهای بسیار خوب فرهنگی در خراسان‌جنوبی مدرسه شبانه‌روی حفظ قرآن در محل حسینیه امام رضا (ع) است که تاکنون ۲۰۰ حافظ قرآن تحویل داده است.

وی تأکید کرد که در حوزه موقوفات قرآنی ضعیف هستیم و باید بیش از قبل در این حوزه کار فرهنگی انجام شود.

۶۰۰ نفر برای انتخابات شوراهای شهر در خراسان‌جنوبی ثبت‌نام کردند

بیرجند- رئیس ستاد انتخابات خراسان‌جنوبی گغت: ۶۰۰ نفر در ۳۱ شهر خراسان‌جنوبی برای نامزدی انتخابات شوراهای شهر ثبت‌نام کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر خوش خبر ظهر چهارشنبه در نشست خبری اظهارکرد: تا ساعت ۲۴ روز سه شنبه تعداد ۶۰۰ نفر در ۳۱ شهر خراسان‌جنوبی برای نامزدی انتخابات شوراهای شهر ثبت‌نام کردند.

رئیس ستاد انتخابات خراسان‌جنوبی و معاون استاندار بیان‌کرد: در شهرستان سربیشه ۵۰ نفر، قاین ۸۵ نفر، زیرکوه ۳۸ نفر، طبس ۷۹ نفر، بشرویه ۳۵ نفر، سرایان ۳۳، بیرجند ۱۱۳ نفر، فردوس ۵۳ نفر، درمیان ۵۳ نفر، نهبندان ۲۹ نفر و خوسف ۲۹ نفر ثبت‌نام کردند.

خوش خبر با بیان اینکه در دوره قبل ۶۸۳ نفر برای انتخابات شوراهای شهر ثبت‌نام کردند، ادامه‌داد: شاهد کاهش ثبت نامی‌ها نسبت به دوره قبل هستیم که این موضوع دلایل عدیده‌ای چون شیوع کرونا، عملکرد شوراها و … دارد.

وی گفت: از این تعداد ۴۱۵ نفر به صورت حضوری و با مراجعه به فرمانداری‌ها ثبت نام کرده‌اند که این مسئله به واسطه اطمینان بیشتر به ثبت نام حضوری، سرعت پایین اینترنت و بسیاری از عوامل رخ داده است.

رئیس ستاد انتخابات خراسان‌جنوبی با بیان اینکه از تعداد ثبت نامی‌ها ۳۳۰ نفر لیسانس، ۱۴۷ نفر فوق لیسانس، ۱۵ نفر دکترا و ۲۷ نفر نیز حوزوی و مابقی سایر مدارک را داشته‌اند، اظهارکرد: ۱۱ درصد از ثبت نام کننده‌ها یعنی ۷۰ نفر نیز از خانم‌ها بوده‌اند.

خوش‌خبر بیان‌کرد: ۱۵۰ نفر از ثبت نام کننده‌ها از کارمندان دولت، ۱۰۷ نفر از بازنشسته ها، ۲۳ نفر روحانی، ۱۵۸ نفر دارای شغل آزاد، ۸۶ نفر فرهنگی و مابقی از سایر مشاغل را داشته‌اند.

وی یادآور شد: بیشتر ثبت نام کننده ها در گروه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال با ۲۳۱ نفر بوده است.

هتک حیثیت معلم قاینی در فضای مجازی

هتک حیثیت معلم قاینی در فضای مجازی

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی از شناسایی فردی که در شبکه اجتماعی تلگرام اقدام به هتک حیثیت از طریق انتشار عکس نامتعارف در خصوص یکی از معلمان کرده بود، خبر داد.

سرهنگ علی محمدپور، امروز دوشنبه ۲۵ اسفند به رسانه‌های گروهی گفت: معلمی با در دست داشتن مرجوعه قضایی به پلیس فتا شهرستان قاین مراجعه و عنوان داشت فردی در شبکه اجتماعی تلگرام اقدام به فحاشی علیه وی کرده و همچنین عکس او را از کانال‌های تدریس برداشته وبر روی تصویر خلاف عفت قرار داده و عکس را برای وی ارسال کرده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: با بررسی‌های به عمل آمده توسط کارشناسان پلیس فتا شهرستان قاین مالک حساب کاربری تلگرامی شناسایی و با وجود اینکه متهم به سن قانونی نریسیده بود، با هماهنگی مقام قضایی برای اخذ اظهارات به همراه پدرش به این پلیس احضار شد.

رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی گفت: وی در اظهارات خود عنوان کرد انتشار تصاویر غیر اخلاقی را به خاطر سخت گیری زیاد معلم برای امتحانات و کم دادن نمرات انجام دادم و هدف خاص دیگری نداشتم.

محمدپور خاطرنشان کرد: هتک حیثیت افراد در بستر فضای مجازی مانند پخش محتوایی از قبیل صدا و تصویر به صورت فیلم، عکس و متن چه با تغییر و چه بدون تغییر و با توجه به اینکه رضایت فردی نیز در کار نباشد موجبات ضرر و هتک حیثیت افراد را فراهم آورده و بر اساس قوانین حاکم پیگرد قانونی دارد.

وی از شهروندان خواست در صورت اطلاع از هر گونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام‌رسان‌های موبایلی موضوع را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

 

 

 

اصلاح ساختار ممیزی مرغداری‌های قاین پس از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

اصلاح ساختار ممیزی مرغداری‌های قاین پس از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس دامپزشکی قاینات اظهار کرد: واحدهای مرغ تخمگذار قاین، پس از بروز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی و مهار آن، اصلاح ساختار ممیزی شد.

رضا محمودی، امروز جمعه ۱۵ اسفند به خبرنگاران رسانه‌های گروهی اعلام کرد: این شهرستان دارای هشت واحد تخمگذار و دو واحد پرورش پولت است و این اولین ممیزی در خصوص اصلاح ساختار پس از بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است که در شهرستان قائنات انجام شد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: با توجه به اینکه شهرستان قاینات دارای بیشترین تعداد پرنده تخمگذار استان است، اولین ممیزی اصلاح ساختار را پس از شیوع بیماری مهلک آنفلوآنزای فوق حاد انجام دادیم چرا که ممیزی واحدهای مرغداری برای اصلاح ساختار بهداشتی ، یک امر اساسی و زیر بنایی است که متاسفانه در سال‌های اخیر توجه چندانی به آن نشده است.

وی گفت: کنترل ترددها، بهسازی مسیرهای ضدعفونی و قرنطینه‌ای اشخاص و وسایل نقلیه، بهسازی انبارهای خوراک، لوازم مصرفی و محصولات، جداسازی فضاهای تمیز و آلوده و ایجاد شرایط عقیم سازی کود از جمله مهم‌ترین محورهای این دور از ممیزی‌ها است که در مرغداری‌های شهرستان قائنات انجام شد.

رئیس دامپزشکی قاینات یادآور شد: به علت ماهیت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، حتی با پاک اعلام شدن استان، بازگشت به شرایط بیماری دور از ذهن نیست و لازم است برای افزایش سطح ایمنی زیستی مرغداری‌های استان با همکاری اداره کل دامپزشکی و تشکل‌های فعال در این صنعت، اقدام‌های اساسی صورت پذیرد.

 

 

 

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی خبر داد:

کشف بیش از یک تن حشیش و تریاک در قاین

کشف بیش از یک تن حشیش و تریاک در قاین

ایسنا/خراسان جنوبی فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: در عملیات مأموران پلیس در شهرستان قاین یک باند بزرگ مواد مخدر منهدم و در بازرسی از ۲ سواری پژو، ۹۲۰ کیلوگرم حشیش و ۱۴۰ کیلوگرم تریاک کشف شد.

سردار ناصر فرشید، امروز شنبه ۲۳ اسفند به خبرنگاران رسانه‌های گروهی گفت: در راستای مبارزه با پدیده شوم و خانمان سوز مواد مخدر، مأموران انتظامی پاسگاه بیهود شهرستان قاین هنگام گشت زنی در سطح حوزه استحفاظی به ۲ سواری پژو۴۰۵  مشکوک شدند و به رانندگان خودروها دستور ایست دادند.

به گزارش ایسنا، وی بیان کرد: رانندگان خودرو با بی توجهی به فرمان ایست ماموران به سرعت از محل متواری شدند و پس از طی مسافتی تعقیب و گریز، عرصه را بر خود تنگ دیده و با رها کردن خودروها متواری شدند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی ادامه داد: در این عملیات جان برکفان نیروی انتظامی ضمن دستگیری ۴ قاچاقچی مواد مخدر و انهدام این باند، در بازرسی از خودروها ۹۲۰ کیلوگرم حشیش و ۱۴۰ کیلوگرم تریاک کشف کردند.

فرشید تصریح کرد: از ابتدای سال جاری بالغ بر شش تن انواع مواد مخدر در شهرستان قاین کشف شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۴ درصد در این شهرستان رشد داشته است.

وی با بیان اینکه در این عملیات ضمن توقیف ۲  خودرو ۴ نفر از اعضای این باند دستگیر شده‌اند، خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی با اشراف اطلاعاتی و حضور محسوس و نامحسوس در تمام نقاط این استان پهناور اجازه نخواهد داد که قاچاقچیان مواد مخدر و مخلان نظم و امنیت در هیچ نقطه ای احساس امنیت و آرامش کنند و برخورد پلیس با آنان ضربتی و قاطع خواهد بود.

 

 

 

خرید توافقی زعفران؛ بالاتر از قیمت بازار

خرید توافقی زعفران؛ بالاتر از قیمت بازار

ایسنا/خراسان جنوبی مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی از آغاز خرید توافقی زعفران در استان خبر داد و اظهار کرد: مقرر شد در مرحله نخست، زعفران از نوع دسته را در مرکز استان به صورت توافقی خریداری کنیم.

وحید ضیائیان احمدی، امروز دوشنبه ۱۱ اسفند به خبرنگاران گفت: با توجه به افت قیمت زعفران در بازار فعلی خرید توافقی در مرکز استان با حدود ۵ درصد بیشتر از قیمت کنونی بازار آغاز شد.

به گزارش ایسنا، وی گفت: خرید زعفران از نوع دسته را در مرکز استان آغاز کردیم که با توجه به اینکه قیمت بازار حدود شش میلیون و ۶۰۰ است، اما در مرکز خرید توافقی زعفران تا ۷ میلیون تومان هم خریداری می‌کنیم.

ضیائیان احمدی بیان کرد: در روزهای آینده تلاش می‌کنیم انواع دیگر زعفران را هم خریداری کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خرید زعفران توافقی فقط در مرکز استان انجام می‌شود، افزود: برنامه ریزی گردیده در صورت امکان بجز مرکز استان در شهرستان‌های قاین و سرایان هم خرید توافقی انجام شود.

ضیائیان احمدی اظهار کرد: در مرحله نخست قرار است تا ۱۵۰ کیلوگرم زعفران از نوع دسته را خریداری کنیم. کشاورزان می‌توانند برای تحویل زعفران خود به تعاون روستایی مرکز استان مراجعه کنند.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با اشاره به مطالبات زعفران کاران در خرید حمایتی گفت: کل مطالبات زعفران کاران به مبلغ ۴۵۵ میلیارد ریال پرداخت شده است.

ضیائیان احمدی در خصوص خرید حمایتی زعفران افزود: امسال میزان ۳ تن ۹۳۸ کیلوگرم از کشاورزان عزیز هم استانی خریداری گردیده که با استقبال کشاورزان عزیز هم استانی از این طرح نسبت سال گذشته ۶۵ تا ۷۰ درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: خرید حمایتی زعفران طبق ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی در دو نوع زعفران نگین به مبلغ ۱۳۰ میلیون ریال و زعفران پوشال مرغوب به مبلغ ۱۱۰ میلیون ریال خریداری گردیده است.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی یادآور شد: خرید حمایتی زعفران در چهار مرکز (اتحادیه تعاون روستایی شهرستان بیرجند، اتحادیه تعاون روستایی شهرستان قاین، شرکت تعاونی روستایی مطهری سرایان و اتحادیه تعاون روستایی شهرستان فردوس) به نحوه احسن صورت گرفته است.

 

 

 

رئیس هلال احمر قاین خبر داد:

 توزیع هزار سبد غذایی هلال‌احمر بین نیازمندان قاینی

 توزیع هزار سبد غذایی هلال‌احمر بین نیازمندان قاینی

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس جمعیت هلال احمر قاین گفت: هلال احمر با استفاده از توان خیرین و نیکوکاران اقدام به تهیه و توزیع هزار سبد غذایی به ارزش بیش از سه میلیارد ریال بین نیازمندان این شهرستان کرده است.

جواد یوسفی، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نهضت کمک‌های مومنانه اظهار کرد: هلال احمر با استفاده از توان خیرین و نیکوکاران با هدف کاهش آلام نیازمندان نسبت به تامین بخشی از معیشت هموطنان متاثر از ویروس کرونا اقدام کرده است.

وی با بیان اینکه طی ماه گذشته هزار سبد غذایی بین اهالی مناطق کم برخوردار این شهرستان توزیع شده است، تصریح کرد: این بسته‌ها شامل اقلامی اعم از قند، چای، شکر، روغن، حبوبات و کنسروجات بوده که ارزش هر بسته غذایی بیش از ۳۰۰ هزار تومان است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون این جمعیت بیش از دو هزار سبد حمایتی اعم از غذایی و بهداشتی از محل کمک‌های خیرین و داوطلبین تهیه و بین خانواده‌های نیازمند توزیع شده است.

رئیس جمعیت هلال احمر قاین با قدردانی از نیکوکارانی که همواره یاری گر هلال احمر برای کمک به نیازمندان هستند، یادآور شد: این جمعیت و خانه های هلال واقع در روستاهای شهرستان آماده دریافت کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم نوع دوست و خیر برای کاهش آلام محرومین است.

 

 

 

سارق زعفران در قاین دستگیر شد

سارق زعفران در قاین دستگیر شد

ایسنا/خراسان جنوبی فرمانده انتظامی قاینات گفت: ماموران انتظامی، سارق هفت کیلوگرم زعفران به ارزش ۷۰۰ میلیون ریال را در این شهرستان دستگیر کردند.

سرهنگ محمود زال بیکی اظهار کرد: با اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر وقوع سرقت هفت کیلوگرم زعفران در شهرستان قاینات، بلافاصله پیگیری موضوع به منظور شناسایی و دستگیری سارق یا سارقان احتمالی به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری پلیس، وی افزود: ماموران پلیس آگاهی با اشراف اطلاعاتی و بررسی شیوه‌های وقوع سرقت، متهم را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضایی، در عملیاتی غافلگیرانه سارق را در مخفیگاهش دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی قاینات با بیان اینکه ماموران در بازرسی از منزل متهم هفت کیلوگرم زعفران به ارزش ۷۰۰ میلیون ریال را کشف کردند گفت: سارق در اظهارات خود به یک فقره سرقت دیگر اعتراف کرد که در این رابطه متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

وی تصریح کرد: شهروندان در نگهداری اموال با ارزش خود دقت بیشتری داشته باشند و نکات ایمنی و هشدارهای انتظامی را در جهت پیشگیری از سرقت جدی بگیرند.

 

 

یک مسئول خبر داد:

تخصیص ۲ میلیارد تومان اعتبار برای بیابان زدایی قاین

تخصیص ۲ میلیارد تومان اعتبار برای بیابان زدایی قاین

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس اداره منابع طبیعی قاین اظهار کرد: امسال برای اجرای پروژه‌های بیابان زدایی در قاین بیش از ۲ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت.

احمد گلی، امروز چهارشنبه یکم بهمن به خبرنگاران گفت: امسال از محل صندوق توسعه ملی با توجه به مساعدت و همکاری که اداره‌کل منابع طبیعی با این شهرستان داشتند، دو میلیارد و ۶۳۲ میلیون تومان اعتبار در حوزه بیابان برای مبارزه با گرد و غبار مصوب داشته‌ایم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: این اعتبار در سطح ۶ پروژه در نقاط مختلف شهرستان اجرا شد که از آن جمله می‌توان به آبیاری سنواتی در منطقه آفریز،۴۰۰ هکتار نهالکاری در دشت قیصار، ۱۷۰ هکتار هلالی آبگیر در منطقه کمیران اشاره کرد و علاوه بر این در منطقه کمیران پسکوه نیز  ۷۰۰ هکتار هلالی آبگیر اجرا شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی قاین با اشاره به اجرای ۳۰۰ هکتار هلالی آبگیر و ۱۲۰ هکتار نهالکاری در دشت اسفدن، بیان کرد: تمام این پروژه‌ها ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

گلی درباره پروژه‌های دهه فجر نیز گفت: برای دهه فجر سد خاکی روستای آویژ با اعتبار مصوب ۳ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی افتتاح می‌شود که تغییرات خوبی را در منطقه ایجاد خواهد کرد.

وی درباره این پروژه، بیان کرد: سد خاکی روستای آویژ دارای حجم سازه ۹۶۵۰۰ مترمکعب با ارتفاع ۹ متر است که البته ارتفاع سرریز این سازه  ۷ متر است که در پایین دست این سازه ۳ رشته قنات تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

گلی یادآور شد: تعداد جمعیت این روستا ۲۲۹ نفر است، که در حوزه آبریز شهرک هاشمیه بوده و علاوه بر این در حوزه روم دو بند خاکی داریم که در آینده افتتاح می‌شود.

 

شهرستان زیرکوه صاحب بیمارستان می‌شود

شهرستان زیرکوه صاحب بیمارستان می‌شود

ایسنا/خراسان جنوبی نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس اظهار کرد: ساخت بیمارستان برای شهرستان زیرکوه به تصویب رسید.

سلمان اسحاقی، نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس، یکشنبه شب ۱۲ بهمن به خبرنگاران گفت: شهرستان زیرکوه تنها شهرستان در خراسان جنوبی است که بیمارستان نداشته و حتی مکان در دست ساخت نیز برای بیمارستان ندارد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه این شهرستان تنها شهرستانی است که در این حوزه فاقد ساختمان ملکی است، افزود: شرط اصلی اجرایی شدن مجوزهای اخذ شده از وزارت بهداشت اخذ مصوبه کمیسیون ماده ۲۳ سازمان برنامه و بودجه است.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس گفت: با پیگیری‌های نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه، ماده ۲۳ قانون الحاقی در خصوص اعتبار احداث بیمارستان کوثر حاجی آباد در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کشور لحاظ شد.

اسحاقی با بیان اینکه ساخت بیمارستان برای شهرستان زیرکوه به تصویب رسید، تصریح کرد: این مصوبه به وزارت بهداشت کمیسیون تلفیق ابلاغ شد.

 

محمد دهقانی فیروزآبادی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز به خبرنگاران گفت: از سال ۷۶ خدمات سرپایی درمانی در یک درمانگاه متعلق به تأمین اجتماعی در این شهرستان انجام می‌شود.

وی یادآور شد: برای اخذ مجوز ساخت بیمارستان در این شهرستان، نمایندگان مجلس و مسئولان مرتبط  کمک‌های شایانی کردند.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*