اخبار خراسان جنوبی/

ضرب‌الاجل رییس کل دادگستری خراسان جنوبی برای ساماندهی سگ‌های ولگرد

ضرب‌الاجل رییس کل دادگستری خراسان جنوبی برای ساماندهی سگ‌های ولگرد

 وقوع حادثه دلخراش فوت کودک ۴.۵ ساله در امیرآباد بیرجند ضرب‌الاجل رییس کل دادگستری خراسان جنوبی را طی یک‌ماه آینده به شهرداری و دهیاری‌های مرکز استان و حومه نسبت به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در پی داشت.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز چهارشنبه در جلسه فوق العاده‌ای که در خصوص ساماندهی سگ‌های ولگرد خراسان جنوبی برگزار شد افزود: حادثه بد و دلخراشی است که نباید اینطور اتفاقات در شهر اتفاق بیفتد و امنیت خانواده‌ها دچار آسیب شود به همین اگر بعد از گذشت یک ماه آینده شاهد تردد سگ‌های ولگرد باشیم با متولیان برخورد قضایی خواهد شد.

وی ادامه داد: ما به عنوان دستگاه قضایی تکلیف داریم‌ که موارد را بررسی و تصمیمات اتخاذ شود و از باب حقوق عامه وظیفه دستگاه قضا است که مردم انتظار دارند این موضوع با جدیت پیگیری شود.

 

ضرب‌الاجل رییس کل دادگستری خراسان جنوبی برای ساماندهی سگ‌های ولگرد

ضرب‌الاجل رییس کل دادگستری خراسان جنوبی برای ساماندهی سگ‌های ولگرد

بیرجند – ایرنا – وقوع حادثه دلخراش فوت کودک ۴.۵ ساله در امیرآباد بیرجند ضرب‌الاجل رییس کل دادگستری خراسان جنوبی را طی یک‌ماه آینده به شهرداری و دهیاری‌های مرکز استان و حومه نسبت به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در پی داشت.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز چهارشنبه در جلسه فوق العاده‌ای که در خصوص ساماندهی سگ‌های ولگرد خراسان جنوبی برگزار شد افزود: حادثه بد و دلخراشی است که نباید اینطور اتفاقات در شهر اتفاق بیفتد و امنیت خانواده‌ها دچار آسیب شود به همین اگر بعد از گذشت یک ماه آینده شاهد تردد سگ‌های ولگرد باشیم با متولیان برخورد قضایی خواهد شد.

وی ادامه داد: ما به عنوان دستگاه قضایی تکلیف داریم‌ که موارد را بررسی و تصمیمات اتخاذ شود و از باب حقوق عامه وظیفه دستگاه قضا است که مردم انتظار دارند این موضوع با جدیت پیگیری شود.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: مهمترین مساله بررسی عملکرد دستگاه‌های متولی در مورد ساماندهی سگ‌های ولگرد است که دادستان، معاونت پیشگیری از وقوع جرم و اداره کل بازرسی این مهم را به جد پیگیری کنند.

وی تصریح کرد: دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد اگر به خوبی انجام شود شاهد اینگونه مشکلاتی نخواهیم بود و در این دستورالعمل کارگروه‌های استانی، شهرستانی و ‌شهر مشخص شده اما متاسفانه برخی از متولیان حتی اطلاعی از این دستورالعمل ندارند.

حجت الاسلام حمیدی گفت: همین ترک فعل‌ها باعث اینگونه اتفاقات می‌شود که در سال جاری تاکنون ۱۶ مورد سگ‌گزیدگی اتفاق افتاده که منجر به جراحت و ‌فوت شده است.

وی افزود: این اتفاق قابل تامل و توجه است سگ‌های ولگرد تهدیدی برای جامعه به حساب می‌آیند و امنیت مردم را به خطر می‌اندازند و احساس امنیت را از خانواده‌ها می‌گیرند.

وی یادآور شد: از جهت سلامتی هم سگ‌های ولگرد ناقل بیماری هستند و حتی اگر مشکل امنیتی نداشته باشد نفس تردد آنها سلامت جامعه را با مشکل مواجه می‌کند.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: حتما باید در دادسرا پرونده‌ای در این مورد تشکیل شود تا موضوع به‌طور ویژه پیگیری و با نظارت مستقیم دادستان با بازپرس ویژه پیگیری شود.

وی تاکید کرد: قصور و تقصیر و ترک فعل‌ها که منتهی به این حادثه شده باید پیگیری شود و افراد پاسخگو باشند، حق خانواده طفل محفوظ است که در صورت مطالبه و هرگونه قصور و تقصیر باید پاسخگو باشند که حق اولیا دم پیگیری شود.

حجت الاسلام حمیدی تصریح کرد: تهدید بودن سگ‌ها حتی برای سگ‌های خانگی هم در ارتباط با بهداشت و سلامت صدق می‌کند که تهدید بهداشتی است و باید توصیه‌های دینی فرهنگ‌سازی شود زیرا نگهداری سگ پسندیده نیست.

وی بیان کرد: اگر کسی بخواهد سگ‌های خانگی را در سطح شهر تردد بدهد مورد برخورد قرار خواهد گرفت زیرا ممکن است سگ خانگی گازگرفتگی نداشته باشد اما تهدیدی بهداشتی است.

حجت الاسلام حمیدی یادآور شد: تشکیل جلسات کنترل سگ‌های ولگرد باید مورد بررسی قرار گیرد که چرا تاکنون برگزار نشده است نباید بعد از اتفاق مسایل مورد بررسی قرار گیرد بلکه قبل از وقوع باید پیگیری شود.

وی ادامه داد: اگر ما مسوولیت‌مان را به خوبی انجام دهیم سگ ولگرد گرسنه‌ای پیدا نمی‌شود که کسی بخواهد به آن غذا دهد اما فرهنگ‌سازی لازم در این خصوص باید به‌خوبی انجام شود.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: دستورالعمل ساماندهی سگ‌های ولگرد سال‌ها است که ابلاغ شده اما تاکنون به عنوان عضو هیچگونه دعوتی از دستگاه قضا نشده که بیانگر برگزار نشدن آن است هرچند ممکن است به صورت مقطعی در برخی جلسات مطرح شده باشد.

رییس کل دادگستری به همراه معاونان و دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی صبح امروز (چهارشنبه)  از محل وقوع حادثه مرگ کودک ۴.۵ ساله بر اثر حمله سگ‌های ولگرد در امیرآباد بیرجند بازدید و مسایل را مورد بررسی قرار دادند.

خانواده کودک فوت شده از دستگاه قضا خواستار پیگیری قانونی این موضوع شدند.

ظهر دیروز (سه‌شنبه) کودک ۴.۵ ساله از منطقه امیرآباد بیرجند به دلیل حمله سگ‎های ولگرد با اورژانس به بیمارستان امام رضا(ع) منتقل شد و به دلیل شدت جراحات فوت کرد.

 

 

حرکت بر صراط ولایت لازمه بصیرت

مدیر کل آموزش و پرور خراسان جنوبی گفت: لازمه بصیرت و آگاهی حرکت در مسیر اندیشه های ولایت است.

به گزارش اداراه اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، محمدعلی واقعی، ظهر امروز چهارشنبه، هشتم دی ماه، در نشست بصیرتی اناالقاسم که در آستانه روز بصیرت و میثاق امت با ولایت و سالگرد شهادت سردار دلها، به صورت ویدئو کنفرانس، برگزار شد، تصریح کرد: اگر انسان در همه زمینه‌ها بصیرت داشته و به حقیقت وقایع و پدیده‌ها توجه کند، در تصمیمات خود دچار اشتباه نمی‌شود.

وی، با بیان اینکه بصیرت به معنای دُرُست دیدن و نگاه عمیق است، اظهار کرد: بصیرت یعنی دیدن چیزهایی که در ظاهر مشخص نیست و باید نگاه عمیق به مسائل انداخت تا بتوان درونیات و چیزهایی را که در پشت صحنه قرار دارد، مشاهده کرد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی،  با اشاره به عواملی که مانع کسب بصیرت می‌شود، عنوان کرد: اولین عامل، عادت نکردن به تفکر و ساده‌انگاری مسائل و ظاهربینی است؛ زمانی که انسان دوست و دشمن خود را از یکدیگر تشخیص ندهد و شناخت کافی از دشمن و امکانات و ترفندهای او نداشته باشد، مانع کسب بصیرت می‌شود؛ بنابراین یکی از راه‌های کسب بصیرت، دشمن‌شناسی قوی است.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، از سردار دل ها به عنوان الگوی کامل بصیرت و ولایت مداری، برای معلمان و دانش آموزان یاد کرد و افزود: ارتقا بصیرت جامعه فرهنگی و دانش آموزان استان، ، نسبت به توطئه‌های دشمنان اسلام و انقلاب، به عنوان مهم ترین پیام  یوم الله ۹ دی، باید در رأس  برنامه‌های آموزشی، پرورشی و تربیتی باشد.

نماینده وزیر آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با بیان اینکه شهید حاج قاسم سلیمانی مظهر بصیرت و آگاهی بود افزود: سردار دل‌ها نمود یک شخصیت با بصیرت و انقلابی بودند که در شکل دهی به جبهه مقامت نقشی بدیل داشت.

به گفته واقعی، مکتب حاج قاسم سلیمانی، مکتب بصیرت است؛ و اگر بخواهیم یک انسان در تراز انقلاب اسلامی و حتی فراتر از آن انسان در تراز تمدن نوین اسلامی را نشان نموده و به جهانیان معرفی کنیم، سردار دل ها، سپهبد شهید،حاج قاسم سلیمانی است.

 

 

فعال شدن ۲۳ واحد تولیدی خراسان جنوبی و ادامه تلاش ها

بیرجند – ایرنا – یکی از اولویت‌های جدی دولت سیزدهم پایش و فعال‌سازی ظرفیت‌های تولید داخلی برای تامین نیازهای کشور است که براساس آخرین پایش انجام شده در خراسان جنوبی امسال ۲۳ واحد تولیدی تعطیل استان به چرخه تولید بازگشتند و این روند فعال‌سازی ادامه دارد.

به گزارش ایرنا مساله تولید داخلی آن قدر حائز اهمیت است که رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر شعارهای سال را به‌طور متوالی بر محور رونق و جهش تولید نامگذاری کردند و سال ۱۴۰۰ نیز به عنوان سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری شد.

مسلم است هر سال نامگذاری سال‌ها یک وظیفه‌ اجرایی مشخص را بر دوش دولت و دستگاه‌های اجرایی می‌گذارد و از طرفی جنس این کار بیش از آن که دولتی باشد، اجتماعی است و به همین دلیل آحاد جامعه و فعالان اقتصادی نسبت به آن وظیفه دارند.

دولت سیزدهم از زمان آغاز به‌کار رسمی در شهریور امسال یکی از اولویت‌های جدی خود را فعال‌سازی ظرفیت‌های تولید داخلی برای تامین نیازهای کشور و در نتیجه بی‌نیازی از واردات اعلام کرد زیرا پرواضح است طی سالیان گذشته واحدهای تولیدی و صنعتی زیادی در سراسر کشور از جمله استان مرزی خراسان جنوبی به دلایل متعدد از چرخه تولید خارج شدند؛ طرح‌هایی که میلیاردها تومان منابع مالی کشور را در خود بلعیدند.

بنا بر اعلام سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران واگذاری به سرمایه‌گذار جدید، تامین منابع مالی، اخذ شریک سرمایه‌گذار، تامین مواد اولیه، اجاره به شرط تملیک، حل مشکل اختلاف شرکا، انتقال فناوری و بهینه کردن خط تولید، رفع مشکلات حقوقی و زیرساختی، تولید محصول جدید و رفع مشکل بازار با همکاری دستگاه قضایی، شبکه بانکی، استانداری و کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید از جمله روش‌های راه‌اندازی مجدد واحدهای صنعتی به بهره‌برداری رسیده غیرفعال در استان‌ها اعلام شده است.

البته در همه این سال‌ها برای فعال‌سازی این واحدها و بازگشت مجدد نیروی انسانی آنها به کار در سطح ملی و استانی تلاش‌هایی صورت گرفته و حتی فراتر از دستگاه اجرایی، زمانی‌ که آیت‌ الله رییسی در کسوت ریاست قوه قضائیه فعالیت داشت، بازدید از واحدهای تولیدی فعال، نیمه‌فعال و تعطیل یکی از برنامه‌های ثابت سفرها و بازدیدهای رئیس عدلیه بود و جلوگیری از صدور حکم تعطیلی کارخانه‌ها در دستور کار قرار گرفت.

این تلاش‌ها ادامه داشت تا اینکه با روی کار آمدن دولت سیزدهم و آغاز سفرهای استانی، احیا و فعال شدن حداکثری ظرفیت‌های راکد و ‌غیرفعال تولیدی و صنعتی در مناطق مختلف کشور، به‌دلیل کم‌هزینه‌تر بودن و صرف زمان کمتر در مقایسه با راه‌اندازی بنگاه‌های جدید اقتصادی، در زمره اولویت‌های اصلی دولت مردمی قرار گرفت و با همکاری دستگاه‌های متولی، در حال پیگیری است.

تاکید رئیس جمهور بر فعال شدن پروژه‌های نیمه‌فعال

نوزدهم شهریور امسال رئیس جمهور بعد از استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان سومین سفر استانی خود را به خراسان جنوبی اختصاص داد و در این سفر بر فعال‌سازی پروژه‌های نیمه‌فعال استان تاکید کرد.

آیت الله سید ابراهیم رییسی در سفر به خراسان جنوبی گفت: پروژه‌های نیمه فعال در استان باید در راستای اشتغالزایی فعال شود و برخی پروژه‌ها مشکل کمبود اعتبار دارند که با تزریق بودجه، گره آنها باز خواهد شد.

وی اظهار داشت: اگر مساله پروژه‌های نیمه فعال در خراسان جنوبی حل شود، هم مشکل استان حل می‌شود و هم هزاران شغل در این زمینه ایجاد می‌شود و این موضوع یکی از اولویت‌هایی است که باید حتما دنبال شود.

رئیس جمهور با اشاره به موضوع نبود کارخانه شیر در خراسان جنوبی که در جلسات داخل استان مطرح شد، گفت: از طرفی اعلام شد که کارخانه شیر داریم اما تعطیل است و استاندار خراسان جنوبی مورد و علت تعطیلی این کارخانه را بررسی کند و مشخص شود که مشکل کارخانه چیست تا مشکل آن رفع و فعال شود.

وی با تاکید بر اینکه جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به این استان از جمله کارهایی است که باید در عمل دنبال شود اضافه کرد: این به عنوان برنامه کفایت نمی‌کند و باید دنبال کرد که کارآفرینان و سرمایه‌گذاران به استان جذب شوند و این استان سرمایه‌گذاران خوبی می‌تواند داشته باشد و باید حمایت شوند تا سرمایه‌گذاری کنند.

آیت الله رییسی با اشاره به ظرفیت معدنی خراسان جنوبی به‌ویژه معادن زغال‌سنگ طبس گفت: اگر زیرساخت‌های این معادن تکمیل شود، چند برابر نیروی اشتغال امروز می‌توانیم در این معادن شغل ایجاد کنیم و از طرفی نیاز کشور به واردات در این زمینه برطرف شود.

وی افزود: چرا زمانی که چنین ظرفیت‌های غنی در کشور داریم، واردات انجام دهیم و این واردات بی‌رویه مراکز تولیدی داخل کشور را دچار مشکل می‌کند.

این در حالی است که بنابر آمار شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی در حال حاضر بیش از ۳۶۳ واحد صنعتی در ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی استان مستقر است که بر اساس آخرین عارضه‌یابی انجام شده در استان، از این تعداد ۲۶ درصد تعطیل، ۲۵ درصد زیر ۴۰ درصد ظرفیت، ۳۴ درصد بین ۴۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت و ۱۵ درصد بالای ۷۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.

بازگشت به تولید ۲۳ واحد تولیدی در سال جاری

سال گذشته ۱۹ واحد تولیدی و در سال جاری تاکنون ۲۳ واحد تولیدی تعطیل استان به چرخه تولید بازگشتند که ۱۱ مورد از این واحدها در همین چند ماه فعالیت دولت سیزدهم فعال شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی در این باره گفت: امسال تعهد داریم که ۱۹ واحد صنعتی تعطیل در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و پنج واحد مستقر در خارج از نواحی صنعتی مجدد به چرخه تولید بازگردد.

مهدی پارسا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این در حالی است که تاکنون زمینه برای فعالیت مجدد ۲۰ واحد تولیدی در شهرک‌های استان فراهم شده که ۵۰ درصد معادل ۱۰ واحد توسط سرمایه‌گذار جدید فعال شده است.

وی بیان کرد: عمده این واحدها در حوزه سنگ‌های ساختمانی، کودهای مکرونیزه، مصنوعات چوبی ساختمان، صنایع غذایی و خدماتی بوده است.

سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد تومانی در واحدهای تولیدی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده در واحدهای جدید را ۶۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اشتغال مجوزی این واحدها ۲۶۰ نفر بوده اما چون در آغاز کار هستند تاکنون ۹۸ نفر به‌صورت مستقیم مشغول به‌کار شده‌اند.

وی گفت: در شهرک‌ها و نواحی صنعتی بیرجند هشت واحد، سربیشه، فردوس، قاین، سرایان هر کدام ۲ واحد، نهبندان، خضری، خوسف و بشرویه هر کدام یک واحد مجدد به چرخه تولید بازگشتند.

پارسا عنوان کرد: این واحدها به سرمایه‌گذار جدید واگذار شده یا از سوی بانک‌ها به سرمایه‌گذار قبلی برگردانده شده و یا اینکه در نوع تولید آن تغییراتی ایجاد شده است.

وی کمبود نقدینگی، تغییر الگوی مصرف و فقدان بازار را عمده دلیل تعطیلی این واحدها برشمرد و افزود: یکی از اقدامات مهمی که در این پروسه انجام دادیم اینکه به جای واگذاری زمین که سبب طولانی شدن فرایند کار برای سرمایه‌گذار جدید می‌شود ابتدا به سمت واحدهای تعطیل سوق داده و این واحدها را در اختیار سرمایه‌گذار قرار دادیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی گفت: این اقدام ۲ حُسن داشت از جمله اینکه تعداد واحدهای راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کاهش یافت و اینکه هرچه زمین در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهیم باید ابتدا زیرساخت‌های لازم نیز فراهم شود که برای دولت هزینه‌بر است.

وی عنوان کرد: به‌هرحال واحدهای صنعتی تعطیل شده هم سرمایه‌های ملی هستند و اینکه به جای واگذاری زمین جدید این واحدها را مجدد در اختیار سرمایه‌گذار جدید قرار دهیم یک اقدام شاخص است.

اطلاعات واحدهای تعطیل در اختیار دستگاه‌های اجرایی است

پارسا افزود: اطلاعات واحدهای تعطیل و راکد شهرک‌ها و نواحی صنعتی در اختیار دستگاه‌های اجرایی استان نیز قرار گرفته تا در صورت مراجعه سرمایه‌گذار بتوان از این ظرفیت استفاده کرد.

وی گفت: واحدهای تعطیل شده مستقر در نواحی و شهرک‌های صنعتی با هزینه پایین‌تر در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد و اکنون واحدی در تملک بانک نداریم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی اظهار داشت: امسال کمک بلاعوض برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی نداشته‌ایم اما بخشی از هزینه‌های واحدها از جمله ۸۰ درصد هزینه‌های حضور در نمایشگاه‌، ارائه مشاوره به واحدهای تولیدی، ارائه طرح‌های توجیهی، کمک هزینه برای اخذ استانداردهای مختلف برای محصولات، پیش مطالعات سرمایه‌گذاران خارجی، ایجاد کنسرسیوم، شرکت مدیریت صادرات برای کمک به فروش از جمله حمایت‌های شرکت شهرک‌ها است.

وی با بیان اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی استان هنوز به‌صورت سنتی مشغول به‌کار هستند گفت: اکنون فضای تولید جدید شده و باید سرمایه‌گذاران این واحدها در مسیر جدید حرکت کنند.

پارسا افزود: اکنون سه طرح تولیدی تیپ توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و مرکز خدمات سرمایه‌گذاری به ما اعلام شده که پس از بررسی درخصوص سرمایه‌گذاری اقدام خواهد شد.

وی یکی از مشکلات واحدهای تولیدی را تامین زیرساخت‌ها ذکر کرد و گفت: در این زمینه از اعتبارات ملی و استانی استفاده می‌کنیم اما هزینه‌ها خیلی زیاد شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی اظهار داشت: کمبود نقدینگی، فقدان بازار، تامین مواد اولیه، فرسودگی ماشین‌آلات و سوء‌مدیریت به ترتیب بیشترین مشکل واحدهای تولیدی استان است.

عارضه‌یابی ۱۲۰ واحد صنعتی در خراسان جنوبی

مدیر توسعه صنعتی و کارآفرینی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی هم با اشاره به انجام عارضه‌یابی واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی توسط سازمان بسیج مهندسی صنعتی استان گفت: سال گذشته طرح «صنعت یار» به عنوان طرح اعتلای بسیج مهندسین صنعت و معدن ابلاغ شد.

مهدی جهانی‌کیا افزود: براساس اعلام سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن خراسان جنوبی در قالب این طرح باید طی یک برنامه سه ساله، عارضه‌یابی و حل مشکلات واحدهای تولیدی انجام شود.

وی سهمیه استان خراسان جنوبی را ۳۰۰ واحد صنعتی و معدنی اعلام کرد و گفت: بنابر اعلام بسیج مهندسی تاکنون برای ۱۲۰ واحد صنعتی و ۱۳۹ واحد معدنی استان عارضه‌یابی انجام شده است.

مدیر توسعه صنعتی و کارآفرینی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۳۶۳ واحد صنعتی در ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی استان مستقر است.

وی افزود: همچنین کلینیک صنعت استان سال قبل درخصوص اجرای طرح رونق تولید و ارائه خدمات مشاوره رایگان به صاحبان واحدهای تولیدی به منظور بهبود شرایط کسب و کار، فعالیت دوباره واحدهای نیمه‌فعال یا راکد و رفع معضلات واحدهای مشکل‌دار راه‌اندازی شد.

جهانی‌کیا افزود: کلینیک صنعت استان از مشاوران مجرب و متخصص و اساتید دانشگاهی تشکیل و طبق برنامه‌ریزی انجام شده، عارضه‌یابی واحدهای صنعتی و تولیدی به‌خصوص راکد و نیمه‌فعال را انجام می‌دهد تا شاهد تولید و اشتغال در این واحدها باشیم.

وی بیان کرد: یکی دیگر از سیاست‌های شرکت شهرک‌های صنعتی حمایت از تولیدات داخل استان است که در این زمینه نمایشگاه دائمی محصولات داخل استان در ساختمان کلینیک و مشاوره شهرک صنعتی بیرجند راه‌اندازی شده و فرصتی مهم برای معرفی هرچه بهتر و بیشتر این محصولات است.

مدیر توسعه صنعتی و کارآفرینی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی یکی از مشکلات واحدهای کوچک و متوسط برای دریافت تسهیلات از بانک‌ها را نبود وثیقه عنوان کرد و گفت:  وزارت صمت از طریق صندوق ضمانت‌نامه سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در مناطق محروم در قبال محل اجرای طرح، سفته، چاه و موارد دیگر، ضمانت‌نامه صادر می‌کند.

وی اظهار داشت: حمایت از مطالعات پیش امکان‌سنجی (PFS) به منظور جذب شریک خارجی برای واحدها در دستور کار قرار دارد که تاکنون سرمایه‌گذار خارجی برای واحد لبنیات آنا و کاشی ترنج اعلام شده و می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

واحد تعطیل با سرمایه‌گذار جدید فعال شد

نماینده هیات مدیره کارخانه برش انواع سنگ گرانیتی در نهبندان یکی از سرمایه‌گذاران جدید در واحدهای تعطیل استان است که اوایل امسال این واحد را خریداری کرد.

علیرضا اکبریان گفت: این واحد در گذشته توسط یک سرمایه‌گذار دیگر اداره می‌شد که از سال ۹۷ به دلیل مشکلات مالی تعطیل شد و الان با حداکثر ظرفیت مشغول به فعالیت هستیم.

وی افزود: برای خریداری و تعمیر این واحد ۱۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و زمینه اشتغال ۱۱ نفر نیز به‌صورت مستقیم فراهم شده است.

این سرمایه‌گذار بیان کرد: در نهبندان چند مشکل از جمله نبود نیروی کار ماهر، امکانات و قطعات یدکی و کمبود زیرساخت‌ها در شهرک صنعتی را داریم و درخصوص روشنایی شهرک و جمع‌آوری زباله مشکل داریم.

وی گفت: انتظار داریم تعامل شرکت نیروی برق با ما بیشتر باشد، همچنین هنوز این مجموعه گازرسانی نشده و با توجه به فصل سرما باید از نفت استفاده کنیم که برای تامین نفت نیز مشکل داریم.

نماینده هیات مدیره کارخانه برش انواع سنگ گرانیتی در نهبندان عنوان کرد: پروانه بهره‌برداری این واحد آبان ماه صادر شد اما از شهریورماه تولید آزمایشی را آغاز کرده بودیم.

وی یادآور شد: مسوولان برخی مقررات را باید در منطقه تسهیل کنند، هر چند فرماندار شهرستان، شرکت شهرک‌های صنعتی و سازمان صمت دلسوزانه ما را حمایت می‌کنند اما برای اینکه شهر نهبندان صنعتی شود نیاز به تلاش مضاعف دارد.

واگذاری واحد تولیدی به جای زمین

مدیر کارخانه مصنوعات چوبی ساختمانی یکی دیگر از سرمایه‌گذارانی است که برای احداث کارخانه در شهرک صنعتی به دنبال زمین بوده و با هدایت و حمایت شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی واحدی در اختیارش قرار گرفته است.

علی جمهوری گفت: قیمت‌ها در شهرک صنعتی بیرجند مناسب و شرایط از لحاظ زیرساختی برای کار به‌خوبی فراهم شده است.

وی بیان کرد: برای راه‌اندازی کارگاه مصنوعات چوبی ساختمانی پنج میلیارد تومان هزینه کردیم و زمینه اشتغال ۱۰ نفر به‌صورت مستقیم فراهم شده است.

این سرمایه‌گذار افزود: از ۲ هفته گذشته شروع به کار کردیم و منتظر دستگاه جدید هستیم که برای ارسال محصولات تولیدی به سایر استان‌ها حتی خارج از کشور هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

ادامه پیگیری برای فعال‌سازی واحدهای تولیدی

این روند فعال‌سازی ادامه دارد و به گفته معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در راستای اجرای دستور رئیس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت، این سازمان پیگیری برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی و استفاده از ظرفیت خالی واحدهای نیمه‌فعال را سرلوحه کار قرار داده است.

حامد حسن‌نژاد افزود: سال گذشته تعداد ۱۹ واحد تولیدی به چرخه تولید بازگشتند و برنامه وزارتخانه در سال جاری بازگشت ۲۴ واحد در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان بوده که تاکنون ۲۰ واحد در داخل شهرک‌ها و سه واحد در خارج از شهرک‌ها به چرخه تولید بازگشته‌ است.

وی بیان کرد: در مجموع تاکنون ۴۲۴ پروانه بهره‌برداری صنعتی در خراسان جنوبی صادر شده است و طبق آخرین پایش انجام شده از این واحدها، ۱۶۷ واحد بالای ۷۰ درصد، ۹۷ واحد بین ۳۰ تا ۷۰ درصد، ۷۸ واحد زیر ۳۰ درصد ظرفیت فعال و ۸۲ واحد نیز تعطیل و راکد هستند.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: برای واحدهای نیمه‌فعال یا تعطیل استان از ظرفیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید درخصوص فعال‌سازی واحدهای تعطیل یا استفاده از ظرفیت خالی واحدهای نیمه‌فعال با برگزاری جلسات متعدد استفاده شده است.

وی اضافه کرد: با روش‌های مختلف نظیر تامین سرمایه در گردش، حل مشکلات بانکی و مالیاتی و تامین اجتماعی، امکان تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدها به‌ویژه واحدهای مصرف‌کننده مواد پتروشیمی، استفاده از تسهیلات بازسازی و نوسازی برای بهبود ماشین‌آلات و تجهیزات، حل مشکلات سهامداری و مالکیتی یا تغییر در نوع محصول تولیدی در همین زمینه استفاده شده است.

نقش مهم صنایع کوچک در اشتغالزایی

اما مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به نقش صنایع کوچک و متوسط در ایجاد فرصت‌های شغلی، تقویت شبکه صنعتی، بازاریابی و توسعه صادرات اشاره کرد و گفت: اگر صنعت را عامل تعیین‌کننده در توسعه استان مرزی خراسان جنوبی بدانیم باید اقدامی انجام دهیم که موانع سر راه توسعه و تولید برداشته شود.

مهدیه ضیائیان افزود: از جمله موانعی که بر سر راه صنعت استان قرار گرفته، مالیات‌های سنگین است که منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی در خراسان جنوبی شده است.

وی گفت: کارشناسان زیادی معتقدند با وجود اینکه استان خراسان جنوبی ثروتمند و دارای ظرفیت‌های منحصر به‌فرد است اما از نظر دارا بودن صنایع و واحدهای تولیدی هنوز توسعه‌نیافته است.

رییس کمیته پژوهش انجمن اقتصاد استان خراسان جنوبی تاکید کرد: با توجه به محدودیت‌ها و مشکلاتی که در خراسان جنوبی وجود دارد، به توسعه سرمایه‌گذاری و حمایت از سرمایه‌گذاران باید توجه ویژه شود.

به گفته وی باید تلاش شود از ظرفیت‌های موجود در صندوق توسعه ملی و سایر مشوق‌ها در خراسان جنوبی استفاده کرد.

ضیائیان افزود: بیشتر کارخانه‌های استان صادرات‌محور هستند که مشکل نقدینگی دارند و تامین سرمایه در گردش می‌تواند کمک بزرگی به واحدهای تولیدی خراسان جنوبی باشد.

وی گفت: سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف استان به‌ویژه صنعت و تجارت یکی از راه‌های توسعه اقتصادی، ایجاد درآمد و افزایش فرصت شغلی در منطقه است که با فعال بودن چرخ‌های صنعت و فراهم بودن زیرساخت لازم محقق می‌شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: نبود نقدینگی، بازار فروش و اخذ مالیات‌های سنگین از واحدهای نوپا از عوامل موثر در غیرفعال شدن برخی واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی استان بوده که نیازمند توجه ویژه مسئولان کشوری و استانی برای رفع نواقص است.

 

 

 

بروکراسی‌های اداری پیش پای تولید خراسان جنوبی/ مغایریت‌های آماری از تعطیلی صنایع

این روزها اگرچه ظرفیت‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی اعلام می شود اما همچنان بروکراسی‌های اداری و سخت‌گیری‌های نابجای برخی مدیران و کارشناسان برای سرمایه‌گذاران و فعالان این بخش مانع ایجاد می‌کند.

بروکراسی‌های اداری پیش پای تولید خراسان جنوبی/ مغایریت‌های آماری از تعطیلی صنایع

خبرگزاری فارس – خراسان جنوبی؛ اتکا به درون در همه حوزه‌ها به ویژه تولید رهبری جمهوری اسلامی ایران را بر آن داشت تا  طی چند سال اخیر شعار سال‌ها را به طور متوالی بر محور رونق و جهش تولید نامگذاری کنند و امسال را نیز با عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها» نامگذاری کردند.

دولت سیزدهم نیز برای عملیاتی شدن این شعار یکی ازاولویت برنامه‌هایش را فعال سازی قابلیت‌های تولید داخلی برای تامین نیازهای ایران اسلامی و ماحصل آن بی نیازی از واردات اعلام کرد.

طی سال‌های اخیر به واسطه بحران‌های اقتصادی پیش آمده نه تنها چرخ اغلب صنایع خراسان‌جنوبی به چرخش در نیامد بلکه بیشتر واحدهای تولیدی به واسطه چوب‌هایی که لای چرخ آن‌ها نهاده شد از چرخه تولید خارج شدند که این خود نشان دهنده میلیاردها تومان سرمایه بخش خصوصی ست که سرمایه گذاران آن نیز به این واسطه به خاک سیاه نشستند.

آن طور که اغلب سرمایه گذاران در نواحی و شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی اعلام می‌کنند آنچه سبب شده تا نتوانند با همه ظرفیت کار کنند یا هم مجبور شدند واحد تولیدشان را تعطیل کنند نبود نقدینگی یا همان سرمایه در گردش، کمبود مواد اولیه که باید از خارج تامین شود و کارشکنی‌ها و بروکراسی های عریض و طویل اداری و قوانینی است که هیچ انعطافی در آن نیست.

این بند و تبصره‌ها قانونی به جای  این که راهگشا باشد، شده بندی بر دست و پای سرمایه گذاری که خراسان جنوبی را به عنوان مقصد سرمایه گذاری انتخاب کرده است.

قفل تعطیلی بر در اغلب واحدهای تولیدی

اگر چرخی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خراسان جنوبی بزنیم می بینم که قفل تعطیلی بر در اغلب این صنایع خورده است و موضوع جالب اینجاست برای این که از دادن حق بیمه آن هم در این نابسامانی‌های اقتصادی در امان بمانند بیشتر آن‌ها به صورت زیر زمینی یا پشت درهای بسته به صورت خانوادگی کار می‌کنند.

حال پرسش اینجاست که با توجه به شعار سال که «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها» متولیان امر در خراسان‌جنوبی برای تحقق این شعار و همچنین برداشتن موانع پیش روی صنایع یا همان واحدهای مولد این استان چه کرده‌اند؟

 درد دل فعالان بخش خصوصی

« علی درزی» یکی از فعالان حوزه صنایع قاینات در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند حکایت از آن دارد که هم اکنون تنها ۲۰ درصد واحدهای تولیدی شهرک صنعتی این شهر فعال است و مشکل عمده‌ای هم که صنایع با آن مواجه‌اند کمبود شدید آب و شوری بیش از حد آن است.

 رمضانی از فعالان حوزه تولید نهاده‌های دامی خراسان جنوبی هم به خبرنگار فارس از بیرجند گفت: مشکل همه کارخانه‌های تولید نهاده‌های دامی نبود خوراک دام دولتی ست به طوری که از ماه قبل هیچ گونه نهاده‌ای به این کارخانه‌ها تحویل نشده است.

 وی بیان داشت: برای دامداران زخم خورده از خشکسالی آن هم با این گرانی‌های بی امان فقط همین نهاده هایی که کارخانه ها به صورت مدت دار در اختیار دامداران قرار می دهند می تواند کمی مقرون به صرفه باشد.

سنگ‌هایی که دستگاه‌ها جلوی پای سرمایه‌گذاران می‌اندازند

«سلمان اسحاقی» نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم که دل پری از روند عریض و طویل اداری و اجرای قانون بدون هیچ گونه انعطاف پذیری برای سرمایه گذاران در خراسان جنوبی دارد و بارها سرمایه گذاران این گلایه را به او به عنوان نماینده مردم منتقل کرده اند.

وی گفت: چرا باید این قدر بند و تبصره‌ها قانون در خراسان جنوبی آن هم در سیکل اداریش پا و دست بندی باشد بر دست و پای سرمایه گذاری که این استان را به عنوان یک نقطه با قابلیت سرمایه گذاری انتخاب کرده است.

وی تصریح کرد: سخت گیری های نابجای مدیران و حتی کارشناسان سبب شده تا بسیاری از سرمایه گذاران انگیزه و رغبت خویش را برای سرمایه گذاری در خراسان جنوبی از دست  بدهند.

وی افزود: به عنوان مثال سرمایه گذاری که خراسان جنوبی را به عنوان مقصد سرمایه گذاری انتخاب کرده بود بعد از سنگ‌های بسیاری که جلوی پایش گذاشته شد به خراسان رضوی رفت و در آن استان سرمایه گذاری کرد که این خود یک فاجعه برای خراسان جنوبی است.

به گفته وی تعطیلی صنایع خراسان جنوبی به واسطه نبود آب، برق و… یا خشکسالی‌ها حاکم بر استان نیست بلکه به واسطه سوء مدیریت مدیران استان و سختگیری‌های بی مورد آن ها با سرمایه گذاران است که سبب شده راغب به سرمایه گذاری در خراسان جنوبی نباشند.

نتایج تفاهم نامه های میلیاردی ستاد خاوران به مردم اعلام شود

نماینده قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی به  ستاد توسعه خاوران و انعقاد چندین تفاهم نامه چند میلیارد تومانی سرمایه گذاری در خراسان جنوبی که رهاورد این ستاد بود اشاره کرد و از مسئولان مرتبط خواست تا نتایج این سرمایه گذاری‌ها را به مردم اعلام کنند تا مردم بدانند که سرمایه گذاران تا کجای کار پیش رفتند و چه حاصلی برای استان داشته است.

اسحاقی به وجود معادن بسیار در خراسان جنوبی که باید صنایع مرتبط با آن ایجاد شود اشاره کرد و ادامه داد: صنایع بسیاری داریم که باید مواد اولیه آن از  معادن دیگر استان ها تامین می شود در حالی که این مواد اولیه در معادن استان موجود است.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال همین کارخانه فولاد قاینات مواد اولیه آن معادن سنگان خواف تامین می‌شود که باید تامین منابع آن از معادن نهبندان، قاینات و طبس در دستور کار باشد.

نماینده قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با بیان این که هنوز به خوبی قابلیت‌های معدنی و صنایع که می‌تواند متناسب با آن در خراسان جنوبی ایجاد شود شناسایی نشده است، افزود: باید متولیان حوزه صنعت و معدن استان چشم انداز روشنی از این معادن و صنایع آن تدوین کنند و زمینه حضور سرمایه گذاران را در این حوزه فراهم آوردند.

آمار شرکت شهرک ها از تعطیلی صنایع

«مهدی پارسا» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: اکنون بیش از  ۳۶۳ واحد صنعتی در ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی خراسان جنوبی مستقر است.

 وی بیان داشت: بر اساس آخرین عارضه‌یابی انجام شده در استان، از این تعداد ۲۶ درصد تعطیل، ۲۵ درصد زیر ۴۰ درصد ظرفیت، ۳۴ درصد بین ۴۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت و ۱۵ درصد بالای ۷۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.

پارسا ادامه داد: سال قبل  ۱۹ واحد تولیدی و از ابتدای امسال تاکنون ۲۳ واحد تولیدی تعطیل استان به چرخه تولید بازگشتند.

وی تعهد امسال این شرکت را برای بازگشت واحدهای تعطیل شده به چرخه تولید را در خراسان جنوبی ۱۹ واحد در شهرک ها و نواحی صنعتی و پنج واحد مستقر در خارج از نواحی صنعتی استان اعلام کرد.

پارسا گفت: تاکنون زمینه برای فعال شدن مجدد ۲۰ واحد تولیدی در شهرک‌های استان فراهم شده که ۵۰ درصد معادل ۱۰ واحد توسط سرمایه‌گذار جدید به چرخه تولید بازگشته اند.

وی زمینه فعالیت عمده این واحدها را در حوزه سنگ‌های ساختمانی، کودهای میکرونیزه، مصنوعات چوبی ساختمان، صنایع غذایی و خدماتی دانست و اضافه کرد: مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده در واحدهای جدید ۶۰ میلیارد تومان است.

پارسا تصریح کرد: همچنین این واحدها مجوز به کارگیری ۲۶۰ نفر را دارند  اما به دلیل این که در شروع فعالیت هستند تاکنون ۹۸ نفر به‌صورت مستقیم مشغول به‌کار شده‌اند.

یک اقدام کاربردی

پارسا کمبود نقدینگی، تغییر الگوی مصرف و نبود بازار را عمده دلیل تعطیلی این واحدها اعلام کرد و اظهار داشت: یکی از اقدام‌های کاربردی که طی این مدت انجام داده‌ایم این بوده که به جای واگذاری که سبب طولانی شدن فرایند کار برای سرمایه گذار جدید می شود او را به سمت احیاء و راه اندازی واحدهای تولیدی تعطیل شده سوق داده ایم.

وی مزایای این کار را هم کاهش واحدهای تعطیل شده و راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و تامین بودن زیرساخت‌ها برای سرمایه گذار دانست و به این موضوع هم اشاره کرد که اطلاعات واحدهای تعطیل و راکد استان در اختیار دستگاه‌های اجرایی هم قرار گرفته تا اگر سرمایه گذاری متقاضی بود از این ظرفیت بالقوه استفاده کند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی با بیان این که واحدهای تعطیل شده مستقر در نواحی و شهرک‌های صنعتی با هزینه پایین‌تر در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد، افزود: باید اعلام کنیم که اکنون واحد تولیدی در استان در تملک بانک ها نداریم.

کمک بلاعوض نداریم

پارسا در ادامه خاطرنشان کرد: امسال کمک بلاعوض برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی نداشته‌ایم اما با تقبل بخشی از هزینه‌های واحدها از جمله ۸۰ درصد هزینه‌های حضور در نمایشگاه‌، ارائه مشاوره به واحدهای تولیدی، ارائه طرح‌های توجیهی، کمک هزینه برای دریافت استانداردهای مختلف برای محصولات، پیش مطالعات سرمایه‌گذاران خارجی، ایجاد کنسرسیوم، شرکت مدیریت صادرات برای کمک به فروش از آن ها حمایت می‌کنیم.

پارسا تصریح کرد: اغلب واحدهای تولیدی استان به صورت  سنتی کار می‌کنند و نیاز است یک به روز رسانی در آن ها انجام شود تا عایدی بیشتر نصیب صاحبان آن شود.

حمایت از صنایع سه طرح تولیدی تیپ

وی ادامه داد: همچنین برای حمایت از صنایع سه طرح تولیدی تیپ توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت و مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خراسان جنوبی به شرکت شهرک های صنعتی استان اعلام شده که پس از بررسی برای سرمایه‌گذاری در این طرح ها اقدام خواهد شد.

وی تامین زیرساخت، کمبود نقدینگی، نبود بازار فروش، کمبود مواد اولیه، فرسودگی ماشین آلات و… را از جمله چالش های پیش روی صنایع خراسان جنوبی اعلام کرد.

تعهد امسال محقق

«حامد حسن نژاد» معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم به خبرنگار فارس از بیرجند گفت: سال گذشته تعداد ۱۹ واحد تولیدی به چرخه تولید بازگشتند و برنامه وزارتخانه برای امسال بازگشت ۲۴ واحد در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان است که تاکنون ۲۰ واحد در داخل شهرک‌ها و سه واحد در خارج از شهرک‌ها به چرخه تولید بازگشته‌ است.

وی اظهارداشت: در مجموع تاکنون ۴۲۴ پروانه بهره‌برداری صنعتی در خراسان جنوبی صادر شده است و براساس آخرین پایش انجام شده از این واحدها، ۱۶۷ واحد بالای ۷۰ درصد، ۹۷ واحد بین ۳۰ تا ۷۰ درصد، ۷۸ واحد زیر ۳۰ درصد ظرفیت فعال و ۸۲ واحد نیز تعطیل و راکد هستند.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: برای واحدهای نیمه‌فعال یا تعطیل استان از ظرفیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برای فعال‌سازی واحدهای تعطیل یا استفاده از ظرفیت خالی واحدهای نیمه‌فعال با برگزاری جلسات متعدد استفاده شده است.

سهمیه عارضه یابی

«مهدی جهانی‌کیا» مدیر توسعه صنعتی و کارآفرینی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی هم  در گفتگو با خبرنگار فارس با اشاره به انجام عارضه‌یابی واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی توسط سازمان بسیج مهندسی صنعتی استان گفت: سال گذشته طرح «صنعت یار» به عنوان طرح اعتلای بسیج مهندسان صنعت و معدن ابلاغ شد.

وی افزود: براساس اعلام سازمان بسیج مهندسان صنعت و معدن خراسان جنوبی در قالب این طرح باید طی یک برنامه سه ساله، عارضه‌یابی و حل مشکلات واحدهای تولیدی انجام شود.

وی سهمیه خراسان جنوبی را ۳۰۰ واحد صنعتی و معدنی اعلام کرد و ادامه داد: بنابر اعلام بسیج مهندسی تاکنون برای ۱۲۰ واحد صنعتی و ۱۳۹ واحد معدنی استان عارضه‌یابی انجام شده است.

 به گفته وی کلینیک صنعت خراسان جنوبی سال قبل برای اجرای طرح رونق تولید و ارائه خدمات مشاوره رایگان به صاحبان واحدهای تولیدی به منظور بهبود شرایط کسب و کار، فعالیت دوباره واحدهای نیمه‌فعال یا راکد و رفع معضلات واحدهای مشکل‌دار راه‌اندازی شد.

اگر چه شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی آمار تعطیلی و راکد بود صنایع استان را ۲۶ درصد اعلام می کند اما  با آماری که سرمایه گذاران بخش خصوصی در شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی ارائه می دهند مغایریت دارد.

بارها فعالان بخش خصوصی در جلسات اعلام کرده اند که ۵۱ درصد صنایع استان غیر فعال و ۴۰ درصد هم نیمه فعال هستند که مسئولان باید به جای ارائه صرف گزارش عملکردها و کتمان حال ناخوش تولید و صنعت با برنامه عملیاتی در سال پشتیبانی از تولید و مانع زدایی برای فعال کردن این واحدها ورود کنند.

پویش ایران سرسبز در خراسان جنوبی آغاز شد

بیرجند – ایرنا – عملیات بذرپاشی و نهالکاری در ۹ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی شهرستان خوسف خراسان جنوبی در قالب پویش ملی «ایران سرسبز» روز چهارشنبه همزمان با سراسر کشور در استان آغاز شد.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در آیین نهالکاری مراتع شهرستان خوسف در جمع خبرنگاران گفت: از آذرماه امسال عملیات بذرپاشی را در برخی شهرستان‌های استان آغاز کردیم اما از امروز در تمام شهرستان‌ها این طرح در حال اجرا است.

علیرضا نصرآبادی با بیان اینکه این پویش تا اواخر اسفند ماه سال جاری ادامه خواهد داشت افزود: بر اساس برنامه بلندمدت سازمان جنگل‌ها این پویش تا سال ۱۴۱۴ ادامه دارد.

وی با تاکید بر اینکه برای حفظ منابع طبیعی نیازمند حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی هستیم اظهار داشت: با توجه به اهمیت حیاتی منابع طبیعی در زندگی مردم، حفظ این منابع یک وظیفه همگانی است و از عهده یک دستگاه اجرایی خارج است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تاکید کرد: در استان خشکی مثل خراسان جنوبی که دائم در معرض سیل و خشکسالی است، باید اقداماتی انجام شود که نه آب هدر برود و نه شاهد فرسایش خاک در استان باشیم.

وی تصریح کرد: حدود ۶ هزار و ۷۰۰  رشته قنات در استان داریم که بسیاری از آنها در حال خشک شدن هستند.

نصرآبادی ادامه داد: در سال‌های گذشته توانسته‌ایم با اجرای عملیات آبخیزداری تعداد زیادی از این قنات‌ها را احیا کنیم.

وی گفت: در پویش ایران سرسبز که بسیاری از دستگاه‌ها در آن مشارکت دارند، حدود ۹ هزار هکتار را مکان‌یابی کردیم که قابلیت اجرای عملیات در بازه زمانی مذکور را دارند.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در پنج هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی استان بذرپاشی آنغوزه، ۲ هزار هکتار بذرپاشی در هلالی‌های آبگیر و هزار و ۶۰۰ هکتار نهالکاری انجام خواهیم داد.

وی تقویت روحیه مشارکت در بین اقشار مختلف جامعه، سازمان‌های مردم‌نهاد و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی، ترویج فرهنگ نهالکاری و حفاظت و احیای منابع طبیعی در جامعه، توسعه فضای سبز و جنگل کاری در مناطق مناسب، کنترل و کاهش آلودگی هوا و غبار و نیز حفظ عرصه‌های طبیعی به منظور کنترل بیابانی شدن را از جمله اهداف این پویش نام برد.

 

 

 

 

در سایه غفلت مسئولین؛یاسین طعمه سگ های بلاصاحب شد

حمله سگ‌های ولگرد و مرگ دلخراش کودک بیرجندی مقابل چشمان مادر/۴-۵

حمله سگ‌های ولگرد و مرگ دلخراش کودک بیرجندی مقابل چشمان مادر

ظهر روز گذشته خبر مرگ دلخراش کودک ۴.۵ ساله‌ در روستای امیرآباد بیرجند بر اثر حمله سگ‌های ولگرد در مقابل چشمان مادرش در رسانه‌های خراسان جنوبی منتشر شد و قلب افرادی زیادی را جریحه‌دار کرد و از طرفی جولان این سگ‌ها وحشت حمله را به دل سایر شهروندان چنگ می‌زند.

به گزارش ایرنا ساعت ۱۱ صبح است و یاسین بعد از صرف صبحانه طبق روال هر روز راهی کوچه می‌شود تا با دوستانش به بازی کودکانه‌ بپردازند، صدای پارس سگ‌ها از فاصله دورتر به گوش می‌رسد اما از آنجایی که یاسین و هم‌بازی‌هایش با این صدا مانوس شده‌اند به بازی کودکانه‌ ادامه می‌دهند.

همه چیز در یک‌ لحظه اتفاق می‌افتد و چند سگ ولگرد به یاسین و دوستانش حمله می‌کنند، سایر دوستانش به دلیل بزرگتر بودن با تمام توان فرار و به خانه‌هایشان پناه می‌برند اما متاسفانه یکی از سگ‌های ولگرد دندان‌های تیزش را در گلوی کودک قصه ما فرو می‌برد و در چند ثانیه با تمام قدرت و سرعت کودک را چند متر بر روی زمین می‌کشاند.

این حادثه در حوالی پاسگاه روستای امیرآباد بیرجند رخ می‌دهد و یکی از ماموران پاسگاه به محض دیدن صحنه، با داد و فریاد کودک را از دهان سگ رها می‌کند، اما نفس‌های یاسین ۴.۵ ساله در مقابل چشمان مادر دیگر نایی برای بالا آمدن ندارند و توسط ماموران پاسگاه، تحویل اورژانس و به بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند منتقل می‌شود.

یاسین در زمان رسیدن به بیمارستان امام رضا(ع) فاقد علائم حیاتی است، اما در بیمارستان عملیات احیای قلب به مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه بر روی این کودک انجام می‌شود ولی متاسفانه بر اثر شدت جراحات وارد به ناحیه سر و گردن فوت می‌شود.

عصر روز گذشته خبر مرگ دلخراش یاسین بر اثر حمله سگ‌های ولگرد در رسانه‌های استان به‌ویژه واکنش‌های زیادی در فضای مجازی نزد شهروندان ایجاد کرد، بسیاری تاکید داشتند که چرا با وجود مطالبات زیاد در رسانه‌ها و صدا و سیمای خراسان جنوبی در خصوص ساماندهی سگ‌های ولگرد تاکنون مسوولان اقدامی جدی انجام نداده‌اند یا اینکه تا کی باید مردم به‌خصوص در شهر و روستاهای اطراف بیرجند به دلیل پرسه زدن سگ‌های ولگرد در داخل خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌ها با ترس و دلهره زندگی کنند.

حمله سگ‌ها به یاسین و مرگ او بر اثر شدت جراحات، واکنش‌های مردمی بسیاری در شهرستان بیرجند در پی داشت، ترس‌های مردمی که از افزایش بی‌شمار و حرکت دسته‌جمعی سگ‌ها بر کودکان خود بیم داشتند و آن‌ها را مخل آسایش و امنیت می‌دانستند، حالا ملموس‌تر شده است.

برخی فعالان اجتماعی خراسان جنوبی معتقدند اگر دستور العمل‌های مقابله با سگ‌های ولگرد به درستی توسط مسوولان متولی اجرا می‌شد امروز شاهد اینچنین اتفاق ناگواری در روستای امیرآباد نبودیم.

البته در سه ماه گذشته این دومین حادثه حمله سگ‌های ولگرد به کودکان در منطقه امیرآباد بیرجند است و در مهرماه امسال نیز سگ‌های ولگرد به دختربچه ۶ ساله‌ای حمله کردند که البته با اقدام به موقع، این کودک زنده ماند، از این پس اگر اقدام جدی در خصوص ساماندهی سگ‌های ولگرد صورت نگیرد، یقینا یاسین ۴.۵ ساله آخرین قربانی نخواهد بود.

قربانی سگ‌های ولگرد در شهرستان بیرجند تنها کودکان نیستند بلکه بارها افراد بزرگسال در مناطق مختلف این شهرستان مورد هجوم سگ‌های ولگرد قرار گرفته‌اند، چنانچه به گفته رییس بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند علاوه بر حادثه امروز از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵ مورد مجروح ناشی از هجوم سگ‌های ولگرد به این بیمارستان اعزام و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

مرگ دلخراش یاسین بر اثر حمله سگ‌های ولگرد باعث شده تا شب گذشته نشست کارگروه ساماندهی سگ‌های ولگرد در محل فرمانداری بیرجند برگزار شود و در این جلسه به شهرداری بیرجند و دهیاران روستاها تاکید شد که هر چه سریعتر نسبت به ساماندهی سگ‌های ولگرد اقدام کنند.

فرماندار بیرجند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در جلسه شب گذشته که در خصوص ساماندهی سگ‌های ولگرد در شهرستان برگزار شد تاکید شد که دهیاران و شهرداری بیرجند بحث زنده‌گیری سگ‌های ولگرد را در اولویت قرار دهند.

علی ناصری افزود: باید با افرادی که غذارسانی غیراصولی می‌کنند و باعث شده که جمعیت سگ‌های ولگرد افزایش یابد، برخورد شود.

وی عنوان کرد: برخی افراد به عنوان حامی حیوانات و محیط زیست، غذارسانی غیراصولی در خیابان‌ها، معابر و حاشیه شهرها و روستاها دارند که این اقدام باعث ازدیاد جمعیت سگ‌های بلاصاحب می‌شود که گاها همین افراد مانع کار جمع‌آوری سگ‌ها توسط ماموران شهرداری هم می‌شوند.

ناصری گفت: باید این حیوانات توسط شهرداری جمع‌آوری و به پناهگاه حیوانات بلاصاحب هدایت شوند تا با عقیم‌سازی جمعیت آنان کنترل شود، اگر این اقدام نشود ما بیش از این حوادث ناشی از حمله سگ‌های ولگرد را خواهیم داشت.

وی ضمن ابراز همدردی با خانواده یاسین کودک قربانی سگ‌های ولگرد در امیرآباد بیرجند یادآور شد: ما پیگیری‌های زیادی در خصوص ساماندهی سگ‌های ولگرد داشته‌ایم اما کارهای غیر اصولی باعث کمرنگ شدن موضوع می‌شود.

فرماندار بیرجند تاکید کرد: خط قرمز ما این است که کسی از شهروندان آسیب نبیند و با جدیت با افرادی که بخواهند در جمع‌آوری سگ‌ها اخلال ایجاد کنند، برخورد خواهیم کرد.

ناصری عنوان کرد: از مردم می‌خواهیم که کمک کنند که ماموران شهرداری و دهیاری بتوانند این سگ‌های ولگرد را جمع‌آوری کنند و تحویل پناهگاه حیوانات بلاصاحب دهند.

وی اظهار داشت: براساس مشاهدات انجام شده تعداد سگ‌های ولگرد در بیرجند و روستاهای اطراف زیاد است، در پنج ماه گذشته ۵۰۰ قلاده سگ توسط ماموران شهرداری زنده‌گیری و به پناهگاه منتقل شدند.

ناصری با بیان اینکه در مهرماه امسال هم جلسه‌ای در خصوص ساماندهی سگ‌های ولگرد برگزار کردیم و یکسری تاکیدات در این جلسه داشته‌ایم، گفت: تاکید شده که مصوبات این جلسه در خصوص ساماندهی سگ‌های ولگرد، هر چه سریعتر اجرایی شود.

وی با اشاره اینکه باید شهرداری بیرجند هرچه سریعتر سلاح بیهوشی برای صید سگ‌های ولگرد و زیانبار را تهیه کند، اضافه کرد: باید دهیاری‌های حاشیه شهر بیرجند هم در این خصوص اقدام کنند تا روند زنده‌گیری سگ‌ها تسریع شود.

فرماندار بیرجند ادامه داد: مقرر شده که سگ‌های پیر و مسن و مریض و بیمار هم از چرخه حذف شوند تا جمعیت آنان کاهش یابد.

از آنجایی که سگ‌های ولگرد جمع‌آوری شده از سطح شهرستان بیرجند به پناهگاه حیوانات بلاصاحب شهرداری بیرجند منتقل می‌شود، شهردار بیرجند هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره ساماندهی سگ‌های ولگرد در این شهر گفت: در زمینه حیوانات بلاصاحب شهرداری بیرجند در ۲ زمینه یعنی زنده‌گیری و نگهداری آنان فعالیت دارد.

مهدی بهترین افزود: در زمینه زنده‌گیری سگ‎های ولگرد در بیرجند ما ۲ اکیپ چهار نفره داریم که با ۲ دستگاه ماشین، روزانه کار زنده‌گیری را انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: عمده روش‌های ما روش‌ زنده‌گیری با طعمه و حلقه است و سگ‌ها بعد از زنده‌گیری به پناهگاه حیوانات بلاصاحب شهرداری منتقل می‌شوند و در آنجا مورد غربالگری، واکسیناسیون، عقیم‌سازی و پلاک‌کوبی قرار می‌گیرند و نگهداری می‌شوند.

بهترین ادامه داد: از ابتدای تیرماه امسال تاکنون ۴۶۵ قلاده سگ زنده‌گیری شدند و در سایت شهرداری نگهداری می‌شوند، البته برخی سازمان‌های مردم‌نهاد هم در این زمینه شهرداری را کمک می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ۲ مشکل اصلی در خصوص سگ‌های بلاصاحب را در بیرجند داریم، اضافه کرد: گاها مردم از روی ناآگاهی به این حیوانات غذا می‌دهند که غذا دادن به آنان باعث می‌شود که به محلات مسکونی نزدیک شوند و از طرفی بحث زادآوری آنها بیشتر خواهد شد.

شهردار بیرجند بیان کرد: تقاضا ما این است که بتوانیم سلاح بیهوشی جدیدی را تهیه کنیم، یک قبضه سلاح بیهوشی داریم که به دلیل اینکه بر اثر تحریم‌ها فشنگ آن وارد نمی‌شود، عملا بلااستفاده است.

بهترین ادامه داد: سازمان همیاری شهرداری‌ها در توزیع سلاح‌های بیهوشی کمک می‌کند که درخواست ما این است که با پیگیری مسوولان استانداری، شهر بیرجند را هم در اولویت قرار دهند.

اما در پایان انتظار مردم شهرستان بیرجند از مسوولان متولی این است که با ساماندهی هر چه سریعتر سگ‌های ولگرد نگذارند که در حادثه‌ای دیگری از این نوع، جان کودک مظلوم دیگری قربانی شود.

 

 

 

 

توقیف سواری پراید با ۱۴۴ کیلوگرم تریاک در”نهبندان”/۴

فرمانده انتظامی استان از کشف ۱۴۴کیلوگرم تریاک در شهرستان “نهبندان” خبر داد و گفت: در این رابطه یک خودرو توقیف و یک سوداگر مرگ دستگیر شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار”ناصر فرشید” اظهار داشت: مأموران انتظامی نهبندان هنگام گشت زنی در این شهرستان به یک سواری پراید مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: مأموران با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی از سواری پراید ۱۴۴ کیلوگرم تریاک که به طرز ماهرانه ای در خودرو جاساز شده بود کشف کردند.

 

 

روستای چاهداشی نهبندان؛ میزبان دو شهید گمنام /۲

شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با محوریت برنامه‌ریزی و هماهنگی به منظور برگزاری مراسم استقبال، تشییع و تدفین پیکر دو تن از شهدای گمنام در روستای چاهداشی شهرستان نهبندان در محل سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی بیکی فرماندار نهبندان در این جلسه با بیان گرامیداشت ایام ۹ دی ماه دهه بصیرت و میثاق امت با ولایت، ایام فاطمیه و سالگرد شهادت سردار بزرگ اسلام حاج قاسم سلیمانی، گفت: گرامیداشت و تکریم یاد و خاطره شهیدان از وظایف آحاد جامعه است وی افزود: میزبانی از شهدای گمنام در این ایام افتخاری بزرگی است که نصیب شهرستان نهبندان و به خصوص مردم روستای چاهداشی شده است که حضور این شهدا قطعا مایه خیر و برکت و ثمرات معنوی برای این منطقه خواهد بود.

وی ادامه داد: ضروری است گلزار شهدای گمنام در روستای چاهداشی با همکاری همه دستگاه های متولی و مشارکت مردم و با بهره گیری از تجربیات گذشته به نحو احسن در آینده احداث و ان شاالله تبدیل به مکان محوری مراسمات فرهنگی در روستای چاهداشی شوذ.

 

 

 

سامانه بارشی از امروز در خراسان جنوبی فعال می‌شود/۲

رییس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: فعالیت سامانه بارشی به‌تدریج از پنجشنبه در این استان آغاز می‌شود و تا اوایل هفته آتی ادامه خواهد داشت.

جواد نخعی افزود: اوج بارش‌ها از پنجشنه شب تا جمعه پیش‌بینی می‌شود و تمرکز بارش‌ها در شمال غرب و جنوب شرق استان خواهد بود.

وی بیان کرد: احتمال وقوع روان ‌آب و سیلابی شدن مسیل‌ها در برخی نقاط وجود دارد و بارش برف و تشکیل مه در مناطق سردسیر، کوهستانی و گردنه‌ها و در برخی نقاط رعد و برق قابل پیش‌بینی است.

هشدار مدیریت بحران برای احتمال وقوع رواناب و آبگرفتگی معابر

همچنین مدیریت بحران خراسان جنوبی برای احتمال وقوع رواناب و آبگرفتگی معابر در پی ورود سامانه بارشی از امشب به جو استان هشدار داد.

مدیرکل مدیریت بحران استان اعلام کرد: طبق پیش بینی‌های هواشناسی موج بارشی از پنج شنبه در استان فعال شده و تا پایان هفته آینده به تناوب در استان ادامه خواهد داشت و طبق پیش بینی‌ها بارش‌ها در روز‌های جمعه هفته جاری و یکشنبه و دوشنبه هفته آینده شدت بیشتری داشته و احتمال وقوع روان آب و آبگرفتگی معابر عمومی و همچنین در مناطق کوهستانی بارش برف و یخبندان دور از انتظار نیست.

 

 

تقدیر از دانشجویان مقام آور مسابقات ورزشی/۷

جلسه تقدیر از مقام آوران دانشجویی در سطح مسابقات منطقه‌ای و کشوری، در محل سالن بشارت دانشگاه بیرجند برگزار شد.
تقدیر از دانشجویان مقام آور مسابقات ورزشی

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جلسه تقدیر از دانشجویان مقام آور مسابقات ورزشی با حضور دکتر سید مرتضی موسوی، معاون دانشجویی، دکتر علی ثقه الاسلامی، مدیر تربیت بدنی و فوق برنامه، کارشناسان و دانشجویان مقام آور مسابقات منطقه‌ای و کشوری (قهرمانی و همگانی) برگزار شد. در این مراسم با اهدای لوح تقدیر از دانشجویان مقام آور قدردانی شد.

 

 

 

کتابخانه سیار تنها امکان فرهنگی کانون پرورش فکری در خوسف /۲

بازدید مدیر کل کانون خراسان جنوبی از کتاب‌خانه سیار روستایی خوسف

 مدیر کل کانون استان طی سفر به شهرستان خوسف، در محل پایگاه کتاب‌خانه سیار روستایی کانون در این شهرستان حضور یافت و ضمن گفت‌وگو با مربی این کتاب‌خانه از نزدیک در جریان برنامه ها و فعالیت‌های این مرکز سیار کانون در روستاهای تحت پوشش شهرستان قرار گرفت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی طاهره حمیدی، در این بازدید از سفر مجدد خود در آینده ای نزدیک به این شهرستان و ادامه رایزنی ها در خصوص احداث مرکز فرهنگی و هنری کانون  از طریق مسئولان ، در این شهرستان خبر داد.

در ادامه مهدی رحمتی مربی این کتاب‌خانه گزارشی از برنامه‌های این مرکز سیار در روستاهای تحت پوشش و همچنین شهر خوسف ارایه کرد.

گفتنی است کتاب‌خانه سیار روستایی در حال حاضر تنها امکان فرهنگی کانون پرورش فکری در شهرستان خوسف است که علاوه بر خدمات رسانی به کودکان ونوجوانان  بیش از ۲۰ روستای شهرستان، در روزهای پنج شنبه در محل پایگاه این کتاب‌خانه که در مجاورت مقره ابن حسام خوسفی قرار دارد پذیرای کودکان ونوجوانان است.

افزایش جان باختگان کرونا در خراسان جنوبی به ۱۲۶۶ نفر/۲-۳

با ثبت دو مورد فوت جدید ناشی از کرونا در خراسان جنوبی آمار جان باختگان این بیماری به هزار و ۲۶۶ نفر افزایش یافت.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانه روز گذشته ۲۴۴ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که ۳۶ بیمار و از ۳۳۱ تست سریع ۲۵ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۵۷۵ تست ملکولی و سریع ۶۱ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد یک مورد از بشرویه، ۲۴ مورد از بیرجند، یک مورد از خوسف، یک مورد از درمیان، ۲ مورد از زیرکوه، ۱۷ مورد از طبس، ۲ مورد از فردوس، ۵ مورد از قاینات و ۸ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۱۱۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۳۸ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال عمومی یک نفر مساعد نیست.

 

 

 

 

 

اعزام کاروان نیکوکاری هلال احمر به روستای نازدشت سربیشه/۲-۳

اولین کاروان نیکوکاری جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی به روستای نازدشت شهرستان سربیشه اعزام شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان با اشاره به انعقاد تفاهم نامه‌ای بیناعزام کاروان نیکوکاری هلال احمر به روستای نازدشت سربیشه سازمان جوانان جمعیت هلال احمر و منابع طبیعی، گفت: بر اساس این تفاهم نامه برنامه‌ای با عنوان کاروان نیکوکاری با رویکرد اجتماع محور و برای حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی در مناطق کم برخوردار برگزار می‌شود.

محمدرضا رضایی از اجرای این طرح در روستای نازدشت شهرستان سربیشه به عنوان پایلوت خبر داد و افزود: در راستای اجرای این طرح طی یک سال جوانان در این منطقه حضور و کارگاه‌های مختلف آموزشی برگزار می‌کنند.

به گفته وی برگزاری کارگاه‌های آموزشی کارآفرینی زنان سرپرست خانوار، کمک‌های اولیه، توسعه و احیای منابع طبیعی، نهال کاری، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و سیاه چادر و دیوار نویسی در زمینه حفظ و احیای منابع طبیعی از جمله برنامه‌های اجرا شده در نخستین روز از اجرای طرح در منطقه نازدشت بوده است.

رضایی با اشاره به افتتاح خانه هلال روستایی نازدشت در حاشیه اجرای این طرح افزود: خانه‌های هلال روستایی بر پایه و محور آموزش راه اندازی می‌شوند.

وی با بیان اینکه خود امدادی مهم‌ترین مسئله در مقابله با بحران است، افزود: خانه هلال نازدشت در گام نخست در راستای آموزش کمک‌های اولیه فعالیت و سپس خدمات درمانی، بهداشتی و حمایتی به مردم منطقه ارائه می‌دهد.

 

 

 

نمایش آثار دهکده سنگ تون در نمایشگاه گرامیداشت ویژه شب یلدا/۲

آثار بانوان دهکده سنگ تون شهرستان فردوس در نمایشگاه گرامیداشت ویژه شب یلدا در محل کاخ سعدآباد تهران به نمایش گذاشته شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از حضور فعال شهرستان فردوس گفت: با توجه به برگزاری نمایشگاه گرامیداشت ویژه شب یلدا با عنوان صنایع‌دستی زنان ایران در محل کاخ سعدآباد تهران در بازه زمانی یکم تا ۴ دی‌ دهکده سنگ تون به عنوان نماینده شهرستان در حوزه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی به منظور معرفی ظرفیت‌های شهرستان در حوزه صنایع دستی در نمایشگاه شرکت کرد.

روح‌الله صداقت طالبی افزود: این نمایشگاه با همکاری مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد و موسسه فرهنگی سیمرغ اندیشه نگار در محل ساختمان صنایع دستی معاصر واقع در کاخ سعدآباد برگزار شد

 

 

 

 

فرمانده سپاه انصار الرضای خراسان جنوبی، مطرح کرد؛

۹ دی تجلی بصیرت و آگاهی مردم

در ۹ دی ماه، مردم ایران بصیرت و آگاهی شان را نشان دادند.

۹ دی تجلی بصیرت و آگاهی مردمبه گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، فرمانده سپاه انصار الرضای خراسان جنوبی در یادواره شهدای حوزه بهداشت و درمان استان با بیان اینکه در ۹ دی ماه، مردم ایران بصیرت و آگاهی شان را نشان دادند، گفت: مردم در این روز، سایه شوم فتنه را زدودند و با حمایت از امامت و ولایت، شعور مذهبی و سیاسی شان را به رخ جهانیان کشاندند.

سردار قاسمی افزود: هویت هر جامعه، به ایستادگی و مقاومت در مقابل دشمنان برمی گردد که ملت ایران در این خصوص، نام آور است.

فرمانده سپاه انصار الرضای استان با اشاره به ایثار و گذشت شهدا افزود: شهدا تسلیم محض خداوند بودند و آنچه که آنان را پیروز میدان کرد، اخلاص شان بود.

سردار قاسمی گفت: شهدا در زمان دفاع مقدس، خالصانه در مقابل دشمنان ایستاندند، بنابراین امروز هم باید عزت مان را به دنیا نشان دهیم و نوکر دیگران نباشیم.

فرمانده سپاه پاسداران با بیان این که هم اکنون ملت ایران به شهدا نیازمند است، افزود: شهدا الگو هستند لذا باید سبک زندگی آنان ترویج شود.

موسوی رییس دانشگاه علوم پزشکی هم با بیان این که شهدا شرایط و مقتضیات زمان را بخوبی درک کردند گفت: شهدا برای حفظ آرمان های نظام از جان گذشتند و نام شان را جاودانه کردند.

 

 

شجره صالحین راهی برای رسیدن به خدا/۲-۳

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: شجره صالحین راهی برای سیر الی الله است و می‌تواند انسان را از بدی‌ها نجات دهد.

آیت الله عبادی در جلسه طرح میثاق با صالحین گفت: مسئله دفع آفات یکشجره صالحین راهی برای رسیدن به خدا مسئله اساسی است که باید به آن توجه شود.

وی افزود: زمانی که بحث از میثاق با ولایت به میان می‌آید، در واقع به پذیرش ولایت خداوند اشاره می‌شود.

آیت الله عبادی گفت: پذیرش ولایت خداوند در میدان با پذیرش ولایت اولیای او اتفاق می‌افتد.

گفت: نایب امام چه خاص و چه عام آن را خود ائمه تعیین می‌کنند و خبرگان حال حاضر تنها آن فرد واجد شرایط را تشخیص می‌دهند.

آیت الله عبادی گفت: در شرایطی که بسیاری از افراد ناامیدی را پیشه کرده بودند، رهبر معظم انقلاب با تدوین بیانیه گام دوم انقلاب بر توسعه و تعمیق امور تأکید کردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شبکه جمع آوری فاضلاب بیرجند لنگ قراردادی ۲۲ کیلومتری/۲-۳

۴۹ کیلومتر از عملیات اجرایی شبکه جمع آوری فاضلاب بیرجند باقی مانده که ۲۲ کیلومتر آن بدون قرارداد مانده است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان امامی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: با توجه به بافت محدوده موسی ابن جعفر و شمال شهر که آب را جذب نمی‌کند و مشکلاتی که در فاضلاب آن منطقه به وجود آورده بود، پروژه  شبکه جمع آوری فاضلاب بیرجند با ظرفیتی محدود در دهه ۷۰ استارت خورد.

او گفت: با توجه به این که در مناطق دیگری از شهرستان نیز این مشکل وجود داشت این پروژه نیاز به ارتقاء پیدا کرد تا بتوانیم تمام مناطق شهر را پوشش دهیم.

امامی گفت: با وجود تمام محدودیت‌های مالی، منابع توسعه پروژه از طریق بانک اکو تأمین شد و مدل دو این تصفیه خانه از سال ۹۴ استارت خورد که می‌توان گفت یکی از مدرن‌ترین طرح‌های تصفیه خانه در کشور به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: از علل طولانی شدن اتمام پروژه می‌توان به توسعه‌ای بودن آن اشاره کرد؛ یعنی در این سال‌ها مساحت‌های زیادی به محدوده شهر الحاق شد که این امر، پروژه را نیازمند توسعه می‌کرد.

او گفت: در حال حاضر در مراحل پایانی پروژه به سر می‌بریم و تقریبأ از  شبکه جمع آوری فاضلاب بیرجند، ۴۹ کیلومتر باقی مانده است که ۲۷ کیلومتر از آن را قرار داد بسته ایم و ۲۲ کیلومتر دیگر مانده است و در صورت بستن قرارداد، پروژه به اتمام می‌رسد.

امامی گفت: البته با توجه به طرح جهش تولید مسکن، حدود ۲۰ هکتار زمین در محدوده سایت اداری به محدوه شهر الحاق شده است که پروژه فاضلاب را ادامه دار و نیازمند توسعه می‌کند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: قرار بر این است از آب به دست آمده از تصفیه فاضلاب، در کشاورزی و صنعت استان استفاده کنیم.

 

 

درخشش ورزشکاران خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی پاورلیفتینگ آسیا /۷

درخشش ورزشکاران خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی پاورلیفتینگ آسیا به میزبانی کشور ترکیه با کسب شش مدال رنگارنگ

ورزشکاران خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی پاورلیفتینگ آسیا به میزبانی کشور ترکیه با کسب شش مدال رنگارنگ خوش درخشیدند .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، علی کهنسال رییس هیات بدنسازی و پرورش اندام استان گفت : مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی آسیا به میزبانی کشور ترکیه برگزار شد و علیرضا محمود آبادی در ماده اسکات، پرس سینه و لیفت مدال نقره و در مجموع مسابقات نیز جایگاه دوم آسیا در رده جوانان را به خود اختصاص داد. کهنسال تصریح کرد: امیر حسن هاشمی دیگر ورزشکار خراسان جنوبی در این دوره از رقابت های آسیایی در رده سنی جوانان در ماده پرس سینه مدال طلا و در اسکات و لیفت مدال نقره را از آن خود کرد و در مجموع نیز در جایگاه دوم مسابقات قهرمانی آسیا ایستاد.

درخشش ورزشکاران خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی پاورلیفتینگ آسیا

ورزشکاران خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی پاورلیفتینگ آسیا با کسب شش مدال رنگارنگ درخشیدند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، رییس هیات بدنسازی و پرورش اندام استان گفت: مسابقات پاورلیفتینگ قهرمانی درخشش ورزشکاران خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی پاورلیفتینگ آسیاآسیا به میزبانی کشور ترکیه برگزار شد و علیرضا محمودآبادی در ماده اسکات، پرس سینه و لیفت مدال نقره را کسب کرد و در مجموع در رده جوانان، در جایگاه دوم آسیا ایستاد.

علی کهنسال افزود: امیر حسن هاشمی دیگر ورزشکار خراسان جنوبی  هم در این دوره از رقابت های آسیایی در رده سنی جوانان در ماده پرس سینه مدال طلا و در اسکات و لیفت مدال نقره را از آن خود کرد و در جایگاه دوم مسابقات قهرمانی آسیا ایستاد.

محکومیت ۱.۴ میلیارد ریالی متهم فروش غیر مجاز دام در خراسان جنوبی/۴

متهم فروش غیر مجاز دام در خراسان جنوبی به پرداخت ۱.۴ میلیارد ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان گفت: با اعلام سازمان جهاد کشاورزی گزارشی در مورد حمل و فروش غیر مجاز دام تنظیم و پرونده آن برای رسیدگی به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال شد.

حسین حسن پور  افزود: پس از رسیدگی و احراز تخلف، نهایتا متهم در شعبه تجدید نظر به پرداخت یک میلیارد و ۴۰۴ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.

 

اعزام تیم فری استایل خراسان جنوبی به مسابقات انتخابی تیم ملی/۷

اعزام تیم فری استایل شاخه کلاسیک هیات اسکیت خراسان جنوبی به مسابقات انتخابی تیم ملی

تیم فری استایل شاخه کلاسیک هیات اسکیت خراسان جنوبی به مسابقات انتخابی تیم ملی اعزام شدند .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، مصطفی شبانی و سید امیر محمد سادسی به عنوان اعضای تیم فری استایل شاخه کلاسیک هیات اسکیت استان به مسابقات انتخابی تیم ملی که به میزبانی تهران برگزار می گردد ، اعزام شدند .

 

 

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی خبر داد؛

کاهش صادرات از خراسان‌جنوبی/۷

کاهش صادرات از خراسان‌جنوبی/اظهارنامه واردات ۴۶۷درصد افزایش یافت

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی با اشاره به کاهش ۳۳ درصدی صادرات از استان به لحاظ وزنی گفت: ۶۸ فقره اظهارنامه وارداتی در ۹ ماهه سال جاری داشتیم که افزایش ۴۶۷ درصدی را نسبت به سال قبل دارد.

حسن رحیمی‌زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: کل کالاهای صادراتی خروجی از طریق گمرکات خراسان‌جنوبی طی ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ از نظر ارزشی ۵۷۶ میلیون و ۹۲۴ هزار و ۳۴۴ دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰.۵۳ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: وزن کالاهای صادراتی نیز یک میلیون و ۷۶۹ هزار و ۶۱۷ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳ درصد کاهش صادرات از نظر وزنی داشته‌ایم.

رحیمی زاده گفت: از ابتدای امسال تعداد پنج هزار و ۶۳ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۸۹۷ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۱۵ دلار تشکیل شده است که این آمار نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهار نامه ۲۴ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه‌داد: عمده اقلام صادراتی به گمرک خراسان‌جنوبی در این مدت شامل صیفی‌جات، سیمان، کاشی، سرامیک، هیدروکربن سبک، گازوئیل، روغن سوخت تقطیری، هیدروکربن حاصل از بازیافت خاک‌های مستعمل رنگ بر، خرما، قیر و میلگرد بوده است.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی افزود: عمده این اقلام به کشور افغانستان، عراق، پاکستان، ترکمنستان و … صادر شده است.

رحیمی زاده اظهار کرد: در مورد صادرات کالاهای موضوع ماده ۱۱۶( کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور و خروجی از گمرک مستقر در بازارچه‌های مرزی خراسان‌جنوبی) نیز در ۹ ماهه نیز ۱۱ هزار و ۴۱۰ فقره پروانه به ارزش ۴۸۷ میلیون و ۱۹۵ هزار و ۵۲۹ دلار ارائه شده که از نظر تعداد پروانه ۱۴ درصد کاهش داشته و از نظر ارزش تغییر چندانی نداشته است.

وی بیان‌کرد: از ابتدای امسال تعداد ۶۸ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش ۱۹ میلیون و ۱۳۲ هزار و ۲۸۰ دلار به وزن هزار و ۹۶۹ تن تشکیل شده است که نسبت به مدت مشابه از نظر تعداد پروانه ۴۶۷ درصد و از نظر ارزش هزار و ۱۶ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی گفت: عمده اقلام وارداتی به خراسان‌جنوبی را لوازم و قطعات مربوط به معدن و خط تولید کاشی، کائوچو، بذر یونجه، شاهدانه بو داده و زغال شسته نشده و بارهنگ فرآوری نشده تشکیل می‌دهد که بیشتر از امارات متحده عربی، گرجستان و افغانستان وارد شده است.

رحیمی زاده یادآور شد: از ابتدای امسال تعداد ۱۲۱ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش پنج هزار و ۴۰۵ دلار که نسبت به سال قبل از نظر تعداد اظهار نامه ۱۱۶ درصد و از نظر ارزش ۸۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی گفت: عمده اقلام صادراتی خشکبار، زعفران، البسه و حوله سنتی بوده است.

خرید ۱۹ هزار شاخه گل نرگس از نرگس کاران خوسفی/۲

تاکنون ۱۹ هزار شاخه گل نرگس از نرگس کاران خوسفی در قالب خرید توافقی و حمایتی خریداری شده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، معاون تعاون روستایی استان گفت: تا کنون ۱۹ هزار شاخه گل نرگس خرید ۱۹ هزار شاخه گل نرگس از نرگس کاران خوسفیتوسط شرکت تعاونی تولید سبز آفرینان شهرستان خوسف خریداری شده که پیش بینی می‌شود امسال نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد کاهش برداشت گل داشته باشیم.

جعفری با بیان اینکه با هدف حمایت، مرکز خرید توافقی گل نرگس شرکت تعاونی تولید سبز آفرینان شهرستان خوسف، امسال برای سال سوم اقدام به خرید گسترده نرگس از کشاورزان کرده است، افزود: در سال ۹۸ نیز تعداد ۱۱۰ هزار شاخه گل نرگس و طی سال ۹۹، تعداد ۱۳۰ هزار شاخه گل نرگس توسط این شرکت تعاونی خریداری شده است.
مسئول تعاون روستایی شهرستان خوسف نیز گفت: سطح زیر کشت گل نرگس در این شهرستان ۲۴ هکتار است و در سنوات گذشته به طور میانگین ۱۰ تا ۱۲ میلیون شاخه از این سطح برداشت شده است.
قلندری افزود: اما امسال به دلیل کمبود بارندگی، خشک شدن قنوات و آبیاری نشدن مزارع پیش بینی می شود پنج تا شش میلیون شاخه گل نرگس برداشت شود.
 وی با اشاره به اینکه نرگس تولیدی به شهر‌های تهران، مشهد و بازار‌های روز بیرجند ارسال می‌شود، گفت: در سال‌های اخیر خشکسالی بر همه محصولات کشاورزی تاثیرگذار بوده که امسال بیشترین خسارت متوجه نرگس کاران شد که نیازمند حمایت هستند.

تکمیل یادمان شهدای گمنام بیرجند لنگ تامین اعتبار/۲-۳

تکمیل یادمان شهدای گمنام‌ در بوستان پروفسور معتمد نژاد بیرجند نیازمند اعتبارات جدید است.

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند گفت: از سال ۹۸ ساخت یادمان شهدایتکمیل یادمان شهدای گمنام بیرجند لنگ تامین اعتبار گمنام در بوستان پروفسور معتمدنژاد آغاز شد ولی رقم اختصاصی در آن زمان با توجه به افزایش قیمت‌ها با این زمان روند کار را کند کرده است.

خانزاد افزود: در حال حاضر مرحله سفت کاری انجام شده و در صورت تخصیص جدید کار پیش خواهد رفت.

وی گفت: اعتباری که در چند سال پیش بوده یک میلیارد و ۷۰۰ بوده که اکنون به بیش از دومیلیارد تومان اعتبار نیاز است که تاکنون ۵۵۰ میلیون اختصاص داده شده است.

فرماندار بیرجند گفت: اعتبار تکمیلی این پروژه باید از محل اعتبارات شهرداری تامین شود و تزریق بودجه باید هرچه سریعتر انجام شود.

ناصری افزود: باید شهرداری نهایت همکاری را انجام بدهد و از محل اعتبارات داخلی مجوز شورا گرفته شود تا این پروژه در دهه فجر تکمیل و تحویل داده شود.

مدیر کل حفظ نشر و ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: درباره تکمیل دانشنامه دفاع مقدس در استان ضعف آرشیوسازی در ادارات به شدت وجود دارد.

سرهنگ فلاحی افزود: باتوجه به اینکه اسناد و مدارک طبق ضوابط و مقررات ادارات بعد از پنج سال از بین می‌رود انجام کار را با مشکل مواجه کرده است.

وی گفت: آنچه دربحث دانشنامه دفاع مقدس انجام شده تشکیل شورای هماهنگی بود که در همه شهرستان‌ها صورت گرفت و جمع آوری مداخل هم انجام شد.

سرهنگ فلاحی گفت: مداخل گروه فرهنگی و شهدا انجام شد و در این دو گروه مشکلی نداریم.

فرماندار بیرجند درباره این مشکل گفت: کل مداخل برای فرمانداری فرستاده شود تا براساس وضع مداخل به ادارات ابلاغ وتکلیف شود.

ناصری افزود: باید دقیقا مشخص شود که چه اطلاعاتی از ادارات لازم داریم تامدیران را موظف به جمع آوری آن کنیم.

 

 

 

کشف مزرعه استخراج ارز دیجیتال در شهرستان سربیشه/۴

ماموران انتظامی خراسان جنوبی ۳۰۰ دستگاه استخراج ارز دیجیتال غیرمجاز کشف کردند.

 به گزارش امروز خراسان جنوبی فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران انتظامی شهرستان سربیشه اخباری مبنی بر نگهداری تعدادی دستگاه استخراج ارز دیجیتال در یکی از سوله‌های کوره آجرپزی این شهرستان دریافت کردند که بلافاصله پیگیری موضوع در دستور کار مأموران پلیس قرار گرفت.

سردار فرشید افزود: مأموران با تحقیقات تخصصی و پلیسی، محل نگهداری دستگا‌های استخراج ارز دیجیتال را شناسایی کردند که پس از هماهنگی با مقام قضائی با رعایت حقوق شهروندی این محل را بازرسی کردند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی افزود: مأموران در بازرسی و پاکسازی از محل سوله‌ها ۳۰۰ دستگاه استخراج ارز دیجیتال غیر مجاز و وسایل جانبی آن کشف و ۲ متهم را دستگیر کردند.

سردار فرشید با بیان این که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند گفت: ارزش ریالی این اقلام غیرمجاز توسط کارشناسان ۱۱۴ میلیارد ریال برآورد شد.

 

 

 

 

 

واریز سود مالکان شرکت زراعی خضری بعد از فوت به حساب وکیل قانونی/۷-۳

سود سهام مالکان اراضی بعد از فوت به حساب وکیل قانونی واریز می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان درباره این موضوع که برخی از وراث بعد از فوت مالک اراضی به عنوان سهامدار شرکت‌های سهامی زراعی به حق خود نرسیده‌اند، گفت: سود سهام مالک بعد از فوت به حساب وکیل قانونی واریز و سپس بین وراث تقسیم می‌شود.

غلامرضا قوسی در اتباط با عمده مشکلات شرکت‌های سهامی زراعی افزود: هدف ما در بخش کشاورزی افزایش بهره‌وری، افزایش تولید و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها است.

وی یکی از چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی را که سبب کاهش بهره‌وری شده، خرده مالکی عنوان کرد و گفت: به مرور زمان به سبب قانون ارث اراضی خردتر شده و بهره‌وری و تولید را کاهش داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ماهیت شرکت‌های سهامی زراعی این بوده که بر اثر فوت صاحب ملک اراضی خرد و تقسیم نمی‌شود، افزود: با خرد شدن اراضی بهره‌وری پایین آمده و تولید صرفه و توجیه اقتصادی ندارد.

به گفته وی شرکت‌های سهامی زراعی برای جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی شکل گرفته‌اند تا به صورت گروهی کار انجام و حول یک مدیریت واحد افزایش بهره‌وری شکل گیرد.

وی افزود: برای افزایش بهره‌وری در شرکت‌های سهامی زراعی باید انتقال دانش و علم وجود داشته باشد و به طور قطع در یک مدیریت واحد راحت تر تکنولوژی‌، علم و دانش جدید منتقل و همچنین اقدامات زیربنایی مانند تسطیح اراضی و سایر موارد بهتر صورت می‌گیرد.

قوسی با بیان اینکه دو شرکت سهامی زراعی که در حال حاضر در استان فعال بوده مربوط به قبل از انقلاب هستند که هر چند در برهه‌ای از زمان منحل ولی به دلیل کارکرد مثبت دوباره احیا شده اند، گفت: از سال ۸۳ پنج شرکت در استان احیا که در حال حاضر نیز حدود چهار مورد از آنها فعال بوده و وارد مرحله سوددهی شده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی افزود: شرکت‌های سهامی زراعی یک الگوی موفق علمی برای افزایش بهره‌وری هستند.

 

 

 

 

 

مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت در خراسان‌جنوبی:

مجوز معدن‌کاری در بیابان لوت نداده‌ایم/۴-۷

مجوز معدن‌کاری در بیابان لوت نداده‌ایم

مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه مجوز معدن کاری در عرصه اثر جهانی بیابان لوت را نداده‌ایم، گفت:جلوی حفاری‌های غیر مجاز در این اثر گرفته می‌شود.

به گزارش مهر مدتی است که در فضای مجازی دغدغه‌هایی نسبت برخی از تخریب‌ها و آسیب‌ها با استخراج معادن و حفاری در بیابان لوت مطرح شده است که نگرانی از خروج این اثر به عنوان اولین میراث جهانی طبیعی کشورمان از فهرست میراث یونسکو را به وجود آورده است.

زهرا رضایی ملکوتی در گفت و گو با خبرنگار مهر در این زمینه اظهار کرد: بیش از ثبت کردن یک اثر، حفاظت و مراقبت از آن حائز اهمیت است و اصولاً برای مراقبت از یک پدیده و اثر آن را ثبت جهانی و یا ملی می‌کنیم.

مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه وقتی یک اثر طبیعی و یا تاریخی ثبت جهانی و ملی می‌شود در عرصه و حریم آن نسبت به مواردی باید مراقبت شود، بیان‌کرد: در مورد بیابان لوت معادنی بوده‌اند که قبل از اینکه این اثر شماره ثبت جهانی بگیرد مجوز گرفته‌اند.

استعلام‌ها پاسخ منفی گرفتند

رضایی ملکوتی با بیان اینکه این قبیل معادن ممکن حتی ذخایر آنان رو به اتمام باشد، بیان‌کرد: بعد از اینکه بیابان لوت شماره ثبت جهانی گرفت ما به همه استعلام‌های معادن که در عرصه این اثر بوده است پاسخ منفی دادیم و اجازه استخراج معدن جدید در عرصه بیابان لوت به هیچ وجه داده نشده است.

وی ادامه‌داد: این نکته از آن نظر حائز اهمیت است که اگر معدنی ساخته شود بالاخره نیاز به راه‌سازی و ایجاد کمپ و … دارد که به پدیده‌های طبیعی ما که طی قرن‌ها ساخته شده‌اند، آسیب می‌زند.

مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت در خراسان جنوبی با بیان اینکه در حریم این اثر جهانی نیز اجازه فعالیت بسیار محدود داده‌ایم چون در هر حال حفاری‌ها آسیب‌زا است، گفت: البته باید به این مسئله اشاره کنیم که متأسفانه برخی از کارها و حفاری‌ها بدون مجوز و از بیراهه‌ها انجام می‌شود.

رضایی ملکوتی اظهار کرد: در مورد این حفاری‌های غیر مجاز در هر مرحله‌ای که باشند به محض اطلاع جلوی فعالیت آنان را می‌گیریم.

وی بیان کرد: موضوعی که در فضای مجازی مطرح شده است مربوط به محدوده استان کرمان است که خوشبختانه همکاران ما در این استان با کمک مقامات قضائی جلوی این کار را گرفتند.

بسیاری از آسیب‌ها جبران ناپذیر است

مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ما در سه پایگاه بیابان لوت در سه استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان دلسوزانه به این اثر نگاهی ملی و فراملی داریم، گفت: برخی از آسیب‌ها جبران ناپذیر و غیر قابل بازگشت است و از این نظر برای ما اهمیت دارد.

رضایی ملکوتی اظهار کرد: در مورد خارج شدن یک اثر از فهرست میراث یونسکو باید گفت اگر تخریب و آسیب زیاد باشد در وهله اول این سازمان کارت زرد و هشدار می‌دهد و در صورتی ادامه تخریب‌ها و هشدارها کارت قرمز داده می‌شود که کارت قرمز به معنای خروج از میراث جهانی یونسکو است.

وی بیان‌کرد: تمام تلاش‌ها و فعالیت‌ها و پیگیری‌های ما برای این است که از یونسکو برای بیابان لوت حتی کارت زرد هم نگیریم.

قائم مقام نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی:

توانمندی مدیریتی نیروهای بومی مورد توجه قرار گیرد/۳

توانمندی مدیریتی نیروهای بومی مورد توجه قرار گیرد

قائم مقام نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: استفاده از ظرفیت نیروهای بومی متخصص، متعهد و مردمی در عرصه های مدیریتی مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام غلامحسین نوفرستی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از آنجایی که در فصل جا به جایی مدیران در خراسان‌جنوبی هستیم، تأمل و توجه به برخی از شاخصه‌های مدیران در فرهنگ دینی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که با تأمل در عهدنامه مالک اشتر می‌توان به آن دست یافت.

امام جمعه موقت بیرجند و قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: یکی از تأکیدات امام علی (ع) در عهدنامه مالک اشتر برای انتخاب مدیران تخصص و داشتن تجربه کافی از یک طرف و اصالت خانوادگی از جنبه دیگر است.

نوفرستی با بیان اینکه بی‌شک یکی دیگر از ویژگی‌های مدیر در نظام اسلامی داشتن تعهد به انقلاب و کشور است، ادامه‌داد: در شرایط فعلی جامعه یکی دیگر از مهمترین ویژگی‌های یک مدیر، آگاهی از شیوه‌های مانع‌زدایی از تولید است.

وی در زمینه شاخصه بومی بودن مسئولان استانی افزود: به نظر من اگر مدیر بومی متخصص و متعهد و مردمی داشته باشیم در اولویت انتخاب است ولی در شرایطی و برای برخی از سازمان‌ها و ادارات ممکن است انتخاب مدیری از دیگر استان‌ها نیاز باشد.

امام جمعه موقت بیرجند گفت: من بومی بودن را یکی از چندین شاخصه انتخاب مدیران استانی می‌دانم که باید مد نظر قرار گیرد ولی نمی‌توان آن را تنها معیار و شاخصه انتخاب یک مدیر دانست بلکه باید مجموع ملاک‌ها در نظر بگیریم.

نوفرستی اظهار کرد: این نکته را نیز باید مد نظر قرار دهیم که گاه وقتی یک نیروی انسانی توانمند ما برای خدمت چند سالی به استان دیگری می‌رود از تجربیات و روش مدیریتی آن منطقه می‌آموزد و دید وسیعی پیدا می‌کند.

وی با اشاره به ضرورت توجه به سرمایه‌های انسانی خراسان‌جنوبی گفت: نظام ما نظام جمهوری اسلامی است و با توجه به جمهوری بودن آن مدیران استانی باید مردمی و در بطن جامعه باشند تا از نزدیک دغدغه‌ها و دل نگرانی‌های آنان را درک کنند.

نگرانی زندگان از هزینه های مردن

سنگ قبر‌های میلیونی در بیرجند/۴-۷

 

در این روز‌ها اگر راهی آرامستان‌های سطح شهر و کشور شویم شاهد سنگ‌های گران قیمت بر سر مزار متوفیان هستیم که هر کدام از این سنگ‌ها قیمت‌های متفاوتی دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان  مسأله خرید قبر نیز یکی از هزینه‌های مراسم خاکسپاری است و هنوز هم هستند کسانی که حاضرند مبالغ چند میلیونی را برای خرید یک تکه سنگ برای مقبره عزیزشان پرداخت کنند.

وقتی راهی بهشت متقین بیرجند می‌شویم سنگ قبر‌های زیادی از دور در میان این آرامستان خودنمایی می‌کنند، اما سوال اینجاست هزینه این سنگ قبر‌ها چقدر است و چقدر برای مردم اهمیت دارد که چه نوع سنگی بر سر مزار تازه درگذشته شان کار شود؟

خرید سنگ قبر بستگی به جیب شما دارد

حالا چشم و هم چشمی‌ها در میان مردم به جایی رسیده است که مردم ارادت به متوفی را در انتخاب سنگ گران برای سنگ قبر متوفی شان می‌دانند.

در اطراف آرامستان بیرجند سنگ فروشی‌های زیادی وجود دارد و جلوی درب هر کدام از این مغازه‌ها سنگ‌هایی با نما‌ها و شکل‌های مختلف بر دیوار تکیه زده اند و از دور خودنمایی می‌کنند.

علی نژاد یکی از سنگ فروشان این آرامستان به خبرنگار ما می‌گوید: سال هاست که با پسرعموهایم در حال فروش سنگ برای قبر مردگان هستیم، در این سال‌ها با افراد زیادی روبرو شده ایم؛ کسانی که به دنبال پایین‌ترین قیمت سنگ بودند و افرادی که به دنبال سنگ قبر‌هایی با آخرین مد روز و گران قیمت‌ترین آن بودند؛ اینجا همه نوع سنگ وجود دارد.

برخی از سنگ فروشان سال هاست در این حرفه اند

گویا برای برخی از مردم مهم است که سنگ خاصی برای رفتگان شان سفارش دهند و انگار که می‌خواهند با این کار نوعی ادای احترام یا ادای دین به آن فرد داشته باشند.

اینجا قیمت سنگ قبر‌ها متفاوت است؛ از ۲۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۱۵ میلیون تومان هم سنگ قبربه فروش می‌رسد.

علی نژاد گفت: حداقل هر ماه چندین نفر به ما مراجعه می‌کنند که به دنبال سنگ قبر ۱۵ میلیون تومانی هستند و حتی طرح سنگ قبرشان نیز سفارشی است و این قیمت سنگ را بالاتر می‌برد و شاید ساخت آن هم یک ماه طول بکشد.

یکی دیگر از سنگ فروشان بهشت متقین بیرجند گفت: در حال حاضر گران قیمت‌ترین سنگ قبر، سنگ قبر سفید افغانستان است که جنس آن نانو است؛ در این بین کیفیت سنگ‌ها چندان با هم تفاوتی ندارد و تنها سایز و نازکی سنگ‌ها اهمیت دارد و با هم متفاوت است و همان، معیار گرانی سنگ است.

تعویض نمای خانه ابدی در هر چند سال

در این بین هم عده‌ای هستند که هر چند سال، سنگ قبر متوفیان شان را عوض می‌کنند که علت زیادی از این تعویض‌ها به دلیل جای گذاری سنگ قبر‌های زیباتر و جدیدتر است.

یکی از فروشندگان سنگ‌های قبر می‌گوید: مشتریانی  داریم که هر چند سالی تصمیم به تعویض سنگ قبر عزیزشان می‌گیرند و شاید دلیل اصلی این تعویض ها، استفاده از سنگ قبری شیک‌تر و بهتر برای مزار متوفی شان است.

خانه ابدی در بیرجند چقدر قیمت دارد؟

در آرامستان بیرجند به سراغ رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری رفتیم تا ببینیم برای چند وجب خاک آن هم برای مردن چقدر باید هزینه کنیم.

قبر‌ها هم، مانند سنگ‌های قبر قیمت‌های متفاوتی داشتند.

کدخدا رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری بیرجند گفت: در حال حاضر قیمت پیش فروش قبر در حاشیه پارکینگ بزرگ آرامستان از ۲ میلیون و ۴٠٠ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان است.

اما تنها هزینه قبر در این بین در میان نیست، بلکه باید افراد برای دیگر خدماتی که از سازمان آرامستان‌ها دریافت می‌کنند هزینه‌ای پرداخت کنند.

او گفت: هزینه کفن و غسل و خدمات دیگر نیز ۲۵٠ هزار تومان است و اگر فرد فوت شده را در محل عمومی دفن کنند هزینه قبر بین ۶٠٠ تا۷٠٠ هزار تومان تمام می‌شود.

کدخدا گفت: اگر وابستگان متوفی تمایل به نصب سایه بان در محل مزار فرد فوت شده داشته باشند هزینه آن نیز ۷٠٠ هزار تومان و همچنین هزینه انجام حاشیه‌های سنگ قبر ۱۵٠ هزار تومان است.

با یک حساب سرانگشتی می‌بینیم که برای برگزاری یک مراسم خاکسپاری ساده باید چند میلیونی پرداخت کرد، اما در این بین این سوال پیش می‌آید تکلیف افرادی که پول آنچنانی ندارند برای انجام این امور چیست؟

رئیس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری بیرجند گفت: اگر فرد فوت شده وضعیت مالی مناسبی نداشته باشد و یا تحت پوشش کمیته امداد و یا بهزیستی باشد می‌توانند بازماندگان وی به این ادارات مراجعه کنند و با آوردن نامه ای، تخفیف ۵۰ درصدی برای پرداخت این هزینه‌ها بگیرند و با این حساب با هزینه ۵٠٠ تا ۶٠٠ هزار تومان، تمامی مراسم کفن و دفن و خرید قبر برای فرد فوت شده انجام می‌شود.

کدخدا گفت: ماهانه بین ۳٠ تا ۴٠ مورد متوفی داریم که خدمات کفن و دفنشان با ۵٠ درصد تخفیف انجام می‌شود و در این بین در هر ماه تعدادی هم هستند که به علت نداشتن خانواده و وابستگان بدون هیچ هزینه‌ای و کاملاً رایگان در آرامستان بیرجند دفن می‌شوند.

توشه خانه اخرت اعمال است نه سنگ‌های گران قیمت

این روز‌ها چشم و هم چشمی به خرید سنگ‌های گران قیمت هم رسیده و مردن هیچ شباهتی به گذشته ندارد و ظاهرا برای انتخاب سنگ قبر اموات نیز با مد روز پیش می‌روند.

انواع مختلفی از سنگ قبر وجود دارد

حال آنچه در گذر از آرامستان ما را به تفکر وا می‌دارد این است که توشه خانه آخرتمان تنها اعمال خوب است و گرنه خانه آخرت و سنگ لوح‌های گران قیمت هیچ دردی را دوا نمی‌کند.

گزارش از زهرا رضوانیان

 

 

 

 

معارفه هیأت مدیره خانه مطبوعات خراسان جنوبی برگزار شد/۵

آیین تودیع و معارفه هیأت مدیره و بازرسین خانه مطبوعات خراسان جنوبی با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، «ناصر نبی زاده» در این جلسه ضمن قدردانی از فعالیت اعضای قبلی هیأت مدیره خانه مطبوعات استان که با وجود سختی ها، در کنار نشریات خبرنگاران و اصحاب رسانه قرار گرفتند، عنوان کرد: اعضای جدید هیأت با حضور حداکثری اصحاب رسانه استان، انتخاب شدند و افرادی مطلع، آگاه و صاحب تخصص هستند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به این که امیدوارم اعضای جدید هیأت مدیره بتوانند گام‌های شایسته و مناسبی را در مسیر ارتقا و توانمندسازی حوزه رسانه بردارند، اضافه کرد: ما و همکاران این مجموعه نیز برای رفع محرومیت ها و کمبودهای حوزه رسانه خراسان جنوبی و ارتقای جایگاه خانه مطبوعات، همواره در کنار شما خواهیم بود.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش، با بیان این که رسانه در هر جامعه، ظرفیتی عظیم و سرمایه ای شایسته محسوب می شود، ادامه داد: از سوی دیگر، وجود رسانه ها در یک منطقه جغرافیایی نشان از فرهیختگی آن جامعه دارد و تعداد نشریات و تنوع و چگونگی کارکرد آن ها از عوامل اصلی رشد و بالندگی مردم منطقه است.

 

نبی زاده به سابقه فرهنگی و عمق تمدن استان خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: نشریات از عوامل اصلی ایجاد جریان های فرهنگی و فرهیختگی در این استان هستند.

 

به گفته وی بر اساس طرح پژوهشی تحلیلی «خبر خوب» که سال ۹۸ انجام گرفت، نشریات استان توسط کارشناسان خبره و آگاه مورد بررسی قرار گرفتند و گزارش ارائه شده نشان از اثربخشی نشریات در حوزه های مختلف توسعه ای استان داشت.

 

وی با بیان این که بر اساس همان تحلیل بدنه نشریات استان کاملی حرفه ای، آگاه و مطلع ارزیابی شدند، خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته با مشکلات متعددی از جمله بیماری کرونا و مباحث اقتصادی که همراه با این اپیدمی وارد جامعه شد، روبرو بودیم، با این حال و با وجود همه سختی ها، رسانه های استان پای کار ماندند و چراغ کار فرهنگی، اطلاع رسانی، اقناع عمومی، آگاهی بخشی و جریان سازی را روشن نگه داشتند.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با تاکید بر این که رسانه های استان با فعالیت های مستمر خود اجازه گسترش شایعات را نداند، اضافه کرد: بر اساس نظرسنجی ها، اخبار داخلی در صدر توجه مردم قرار دارند و این رسانه های داخلی بودند که توانستند اعتماد عمومی را جلب کنند و مانع از ایجاد فضای شایعه، القا و ناامنی در جامعه شوند.

 

نبی زاده با اشاره به این که رسانه های استان توانستند با خبر، گزارش، نقد و بررسی های تحلیلی، گفتمان پیشرفت، تلاش و فعالیت مستمر را تبدیل به گفتمان غالب استان کنند، ادامه داد: از نمونه های آن می توان به اطلاع رسانی بیماری کرونا و نقش بی بدیل رسانه ها در این حوزه و همچنین حضور پررنگ آن ها در ایجاد شور و نشاط انتخاباتی اشاره کرد.

 

وی با بیان این که توجه به نشریات محلی در استان بسیار بالاتر از استان های دیگر است، تصریح کرد: همه ما مدیران باید توجه عمیق تری به رسانه ها به عنوان ثروتی در استان، داشته باشیم.

 

شایان ذکر است در پایان از زحمات اعضای قبلی هیأت مدیره و بازرسین خانه مطبوعات قدردانی به عمل آمد.

همچنین در اولین جلسه هیات مدیره خانه مطبوعات، با رای گیری «محمود حیدری» به عنوان رئیس هیات مدیره، «زینب رمضانی» به عنوان نائب رئیس، «فاطمه زهرا قاسمی» به عنوان خزانه دار و «سمانه سالاری» به عنوان دبیر انتخاب شدند.

 

 

 

 

آیین سنتی طلب باران در خراسان جنوبی؛ «اتلو» و «چولی قزک»/۲-۳

این روزها که کمتر ابرهای باران زا به مهمانی خراسان جنوبی می آیند و این استان تشنه منتظر سخاوت آسمان است مردمان تشنه خراسان جنوبی یاد آیین های طلب باران که گذشتگان اجرا می کردند می افتند که از جمله آن می توان به آیین «اتلو» و «چولی قزک» در این استان اشاره کرد.

به گزارش فارس سال هاست که ابرهای باران زا کمتر به مهمانی آسمان خراسان جنوبی می‌آیند و همین کمتر رفت و آمد کردن این ابرها سبب شده تا وجب به وجب این استان، تشنه سخاوت آسمان باشد.

کم شدن دو دهه‌ای سخاوت آسمان در خراسان‌جنوبی سبب شد تا دسترنج چند صدساله مردمان این سرزمین و آبا و اجدادشان در اثر آتشی که خشکسالی به دامن این استان زد به تلی از خاکستر مبدل شود.

در این سال‌ها کارشناسان و اهل فن راه‌های بسیاری را برای عبور از بحران خشکسالی پیشنهاد داده‌اند تا این نقطه ایران زمین به واسطه تغییر اقلیم رخ داده پایدار بماند و مردمان بتوانند این وضعیت را تاب بیاورند.

کنتور گذاری هوشمند چاه‌های کشاورزی، اجرای طرح های چون نهضت آبخوان داری و آبخیزداری، گلخانه‌ای، اجرای روش‌های نوین آبیاری، بارور سازی ابرها، انتقال آب از خلیج فارس و… از جمله طرح‌ها و پروژه‌ها برای مقابله با بحران خشکسالی و جلوگیری از بریز و به پاش‌های مصرف آب در خراسان‌جنوبی تشنه است.

اما گذشتگان این سرزمین کهن نیز آیین هایی داشته اند که هرگاه آسمان سفره دلش را برای مردمان این خطه از ایران زمین باز نمی کرده آن ها نوای «اتلو » و «چولی قزک» آن هم با آیین خاص سر می داده اند تا شاید ابرهای باران زا مهمان این سرزمین تشنه و مردمان آن شوند.

این ها مراسم باران خواهی خراسان جنوبی است و به جز آن سنت‌های دیگری از جمله نماز باران به ویژه در مناطق خشکسالی رایج بوده و هست که این روزها در هر نقطه‌ای از این سرزمین شاهد برپایی نماز باران، پخت نذری و… برای طلب باران هستیم تا شاید دل آسمان به رحم آید و بر سر مردم خراسان جنوبی رحمت ببارد و این استان خموده  با طراوت و شاداب و لب‌های ترک ترک شده از تشنگی خراسان جنوبی کمی تر شود.

« اتَلویِ ما تشنه شده، آبِ غدیرش مَیِه، قاشقِ شیرش مَیِه، نونِ پنیرش مَیِه، اَتلّو مَتلّو تَالِ مَتالِ اتَلّو »…

پسرکان جوان و نوجوان این شعرها را می‌خوانند و در کوچه های ده دور می زنند، گاهی جلوی در خانه‌ای می‌ایستند، یکی دو نفر این شعرها را می خوانند و بقیه بعد از چند بند جواب می  دهند: « اَتلّو مَتلّو تَالِ مَتالِ اتَلّو» و عروسک چوبی را هم جلوی خودشان می برند، «اَتلّو» نای رفتن ندارد و خشکی و بی آبی رمقی برایش نگذاشته است.  اَتلّو عروسکی چوبی و در واقع مترسکی است که به جای ترساندن پرنده‌ها از خوردن محصول مزرعه و کشت و کار روستاییان، حالا از خشکسالی ترسیده است. قصه اتلو برخاسته از فرهنگ مردم خراسان جنوبی و از باورها و آیین‌هایی است که ریشه در خشکسالی این سرزمین دارد و مردم زمانی که خود را در برابر قهر طبیعت بی سلاح می دیدند دست به دامن این باورها و سنت‌ها می شدند.

برای این که نهایت عجز، استغاثه و وضعیت تاسف بار خود را نشان دهند با هم عروسکی با عنوان «اَتَلو» را از چوب درست و لباس‌های کهنه بر تن او می کردند و با دور زدن در کوچه‌ها، خواندن شعر و جمع آوری کمک های مردم غذا یا غلور می‌پختند و بارش باران را از خدا می‌خواستند.

اتلو، نماد انسان تشنه 

 سید «احمد برآبادی» معاون پژوهشی و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌جنوبی، قصه اتلو متلو را این طور بازگو کرد که این عروسک نمادی از انسان است که از خدا می خواهد باران ببارد تا سیراب شود. باوری که بیشتر در روستاها رایج است و در خیلی از نقاط کشور، مراسمی مشابه یا عروسکی برای باران خواهی دارند اما آن چه در خراسان جنوبی اجرا می شود، مختص استان و ثبت ملی است.

وی افزود: در مراسم اتلو متلو یا همان طلب باران، تعدادی از جوانان و نوجوانان که حوصله بیشتری دارند عروسکی با چوب درست می‌کنند و در روستا می‌چرخانند، جلوی بعضی خانه‌ها می‌ایستند و پس از خواندن اشعاری در مدح و ثنای خداوند و ائمه اطهار(ع)، به فراخور موقعیت آن خانواده، شعری می‌خوانند و از او درخواست کمک و در نهایت دعا می کنند که باران ببارد.

به گفته وی، با پول یا موادی که جمع می شود غذایی پخته و بین افراد توزیع می‌شود.

«چولی قزک»

وی آیین طلب باران را در همه مناطق رایج دانست با این تفاوت که آیین هر ناحیه متفاوت است اما باورهایی برای باران خواهی وجود دارد. اتلو متلو عروسک طلب باران در برخی مناطق مانند بیرجند، خوسف و حتی سربیشه است و در نقاطی از جمله فردوس، طبس و سرایان عروسک دیگری به نام «چولی قزک» ساخته می شود.

معاون پژوهشی و مطالعات اداره کل میزاث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، ادامه داد:  چولی قزک، مترسک و آدمک چوبی است که کودکان و نوجوانان در روستاها با حرکت دادن آن به در منزل افراد مراجعه می‌کنند و اشعار زیر را می خوانند: «چولی قزک بارون کن، بارون بی پایون کن، گندم به زیر خاکه، از تشنگی هلاکه، گل های سرخ لاله، از تشنگی مناله، چولی قزک، بیا بیا، با ابرای سیا بیا، بارون بیا جر جر، تو ناودونا شر شر)).

غلورپزان

برآبادی پخت غلور نذری برای طلب باران در فرهنگ سنتی منطقه را هم مطرح کرد و گفت: افرادی در خانه‌ها می‌روند و کمک های نقدی، گوشت و حبوبات را جمع آوری می‌کنند غلور می پزند و دعا می‌کنند که باران ببارد.

وی با اشاره به سنت حسنه و رایج نماز باران هم که در بیشتر شهرها و روستاها خوانده می شود افزود:  به طور معمول، روحانی یا فرد بزرگ آن منطقه که از بقیه قالب تر است و مردم به او اعتقاد بیشتری دارند یک روز را برای خواندن نماز اعلام می‌کند و معمولا در خارج شهر نماز خوانده می شود.

همچنین در روستاها گاهی پس از نماز یا پخت غلور، کشاورزان برای مشکل نیامدن باران برنامه ریزی می کردند برای مثال، این که وقتی آب قنات کم شود،کشت اشتراکی داشته باشند و در زمینی نزدیک به قنات، کشاورزی مشترک انجام شود و این تصمیم و نتیجه آن از برکات نماز یا غلور برای طلب باران است.

 

 

 

 

۵۰۰ عنوان برنامه فرهنگی ورزشی در خراسان جنوبی برگزار می‌شود/۷

۵۰۰ عنوان برنامه فرهنگی ورزشی در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

 مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: همزمان با دومین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ۵۰۰ عنوان برنامه فرهنگی، ورزشی و اجتماعی در استان برگزار می‌شود.

حسن عزیزی روز چهارشنبه در نشست خبری تشریح برنامه‌های گرامیداشت دومین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی افزود: به این مناسبت ۳۱۳ نهال درخت از امروز تا پایان سال با همکاری اداره کل منابع طبیعی و دستگاه‌های تابعه در سطح استان غرس می‌شود که این برنامه از امروز در ورزشگاه غدیر آغاز شده است.

وی بیان کرد: برگزاری همایش‌های پیاده‌روی خانوادگی در نقاط شهری و روستایی، محرومیت‌زدایی و فعال‌سازی ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد جوانان و رسیدگی به مناطق مرزی و محروم از دیگر برنامه‌های هفته مقاومت است.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی اظهار داشت: تکریم و تجلیل از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران، بصیرت‌افزایی و تولید محتواهایی با شخصیت و سیره عملی سردار سلیمانی، معرفی شخصیت وی و برگزاری وبینارهای مختلف با موضوع سلسله نشست‌های بصیرتی پیرامون تحلیل شخصیت و جایگاه سردار از دیگر برنامه‌هایی است که در خانه‌های جوانان شهرستان‌های استان در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین رویکردهای ما در اداره ورزش و جوانان تکریم و بزرگداشت شهدا است که نخستین یادواره شهرستان بیرجند در این ایام برگزار می‌شود.

عزیزی اظهار داشت: برگزاری مسابقات ورزشی دستگاه‌های اجرایی استان که از چند روز قبل آغاز شده و در هفته مقاومت، تمامی مسابقات با عنوان «جام سردار دلها» برگزار خواهد شد.

وی عنوان کرد: برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی مختلف پیرامون تبیین وصیت نامه سردار حاج قاسم سلیمانی با همکاری دبیرخانه شورای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان‌ها و همایش محوری روز مقاومت و تجلیل و تکریم شهدای ورزشکار نیز در این هفته پیش‌بینی شده است.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی یادآور شد: راه‌اندازی پویش‌های مختلف اجتماعی از نذر نان تا ختم قرآن و اهدای خون و انجام رزمایش‌هایی با همت جوانان و کمک مومنانه از دیگر برنامه‌ها است.

وی با اشاره به حضور مجموعه ورزش و جوانان استان در راهپیمایی ۹ دی گفت: مکتب و سیره عملی شهدا، توجه به رویکرد مردمی برنامه‌های گرامیداشت هفته مقاومت توسط جامعه ورزش و جوانان نیز پیگیری خواهد شد.

عزیزی افزود: در قالب اردوهای هویت آفرین جوانان، برای دومین سال پیاپی ۳۰ نفر از جوانان متشکل از سازمان‌های مردم نهاد از ۱۲ تا ۱۵ دی ماه به مراسم سالگرد محوری سردار دلها در گلزار شهدای کرمان اعزام می‌شوند.

وی بیان کرد: دغدغه مجموعه ورزش و جوانان به عنوان یک دستگاه فرهنگی این است که باید نام، مکتب و مرام سردار سلیمانی به عنوان سرباز ولایت ، نظام و مردم برای همیشه نه در یاد و خاطره آحاد مردم که در سیطره و رفتار عملی آنها تجلی پیدا کند که رسانه‌ها در این زمینه نقش بسیار مهمی می‌توانند داشته باشند.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی بیان کرد: در ۲ سال گذشته ۴۰ مکان ورزشی اعم از سالن، چمن و سایر در استان به نام سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نامگذاری شده است و این کمترین کاری است که مجموعه ورزش جوانان می‌تواند انجام دهد.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*