اخبار خراسان جنوبی/ طرح پایلوت «استان بدون بیکار» در خراسان جنوبی اجرا می شود

 

انعقاد چهار تفاهم‌نامه برای پیشرفت آبادانی خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – چهار تفاهم‌نامه همکاری بین استانداری خراسان جنوبی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به منظور پیشرفت آبادانی و توسعه استان امضا و مبادله شد.

به گزارش ایرنا این چهار تفاهم‌نامه شامل پیشرفت آبادانی برای سه شهرستان مرزی نهبندان، سربیشه و زیرکوه و نیز طرح آبا (آشتی با آموزش) بنیاد احسان است که عصر چهارشنبه به امضای “جواد قناعت” استاندار خراسان جنوبی و مسوولان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) رسید.

تفاهم‌نامه پیشرفت آبادانی با محوریت گروه‌های جهادی و مردمی به عنوان حلقه‌های میانی و با تاکید بر توانمندسازی افراد آسیب‌پذیر در سطح مناطق محروم و کم‌برخوردار استان خراسان جنوبی و شهرستان‌ هدف، بین بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (قرارگاه جهادی و خدمات‌رسانی ستاد اجرایی) و استانداری خراسان جنوبی منعقد شد.

موضوع این تفاهم‌نامه که همزمان با سفر معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به خراسان جنوبی امضا شد، طراحی و پیاده‌سازی نقشه پیشرفت و خدمت شهرستان هدف در سه بازه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت و تشکیل قرارگاه جهادی پیشرفت و خدمت در مرکز استان و شهرستان هدف است.

پیشرفت شهرستان هدف با محوریت حلقه‌های میانی استانی و گروه‌های جهادی شهرستانی، خدمت‌رسانی هدفمند و مؤثر به اقشار مختلف به‌خصوص اقشار آسیب‌پذیر در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی، تعلیم و تربیت و عدالت آموزشی، سبک زندگی، زنان و خانواده، اشتغالزایی، کشاورزی و دامپروری، صنعت و معدن، عمران و آب، نوآوری و خلاقیت، حقوقی و قضایی در جهت افزایش سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی از اهداف کلی تفاهم‌نامه است.

همچنین تفاهم‌نامه طرح آبا (آشتی با آموزش) در راستای سیاست‌های آموزش و پرورش مبنی بر تحقق عدالت آموزشی و به‌ منظور حمایت از افراد بازمانده از تحصیل لازم‌التعلیم و ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی به‌ویژه در مناطق کمتر توسعه‌یافته، عشایری، مرزی و روستایی بین اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی و بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) منعقد شد.

موضوع این تفاهم‌نامه همکاری در راستای اجرای مفاد طرح آشتی با آموزش (آبا) به‌ منظور پوشش تحصیلی افراد لازم‌التعلیم بازمانده از تحصیل به‌ویژه در دوره اول و دوم متوسطه و زمینه‌سازی ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی و عندالزوم کمک به آموزش دانش‌آموزان مناطق کمتر توسعه‌یافته، روستایی، حاشیه شهرها، عشایر کوچ‌نشین و مناطق مرزی است.

نشست امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به ریاست استاندار خراسان جنوبی و با حضور معاون اجتماعی ستاد اجرایی کشور، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف و نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی و شماری از مدیران کل استان در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) شامگاه سه‌شنبه وارد بیرجند شد و حضور در جمع فعالان گروه‌های جهادی، دیدار با مسوولان استان، بازدید و افتتاح پروژه‌های مربوط به زنجیره طرح هاب شتر و انعقاد چند تفاهم‌نامه با استانداری از برنامه‌های “علی عسکری” در سفر به خراسان جنوبی بوده است.

امروز همزمان با سفر معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به استان، ایستگاه تحقیقات شتر و گونه‌های مرتعی استان در دشت بجد بیرجند به بهره‌برداری رسید و مدرسه برکت شهید بصیری‌پور نیز افتتاح شد.

استاندار خراسان جنوبی:

هدف‌گذاری در خراسان جنوبی دیپلماسی مرزی است/۲-۳

هدف‌گذاری در خراسان جنوبی دیپلماسی مرزی است

استاندار خراسان جنوبی گفت: هدف‌گذاری ما در استان در حوزه اقتصادی و تجارت خارجی، توجه به دو موضوع دیپلماسی مرزی با استفاده از ظرفیت چهار بازارچه مرزی استان به‌ویژه ماهیرود و بسنده نکردن به کشور افغانستان است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد قناعت در دیدار مسوول نمایندگی وزارت امور خارجه در استان که با حضور سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری همراه بود، افزود: ما نباید فقط به افغانستان اکتفا کنیم بلکه باید در مبادلات مرزی تمامی کشورهای حوزه دریای خزر و همسایه‌های غربی از جمله پاکستان، ازبکستان، عراق، قزاقستان، عمان و گرجستان را هم مدنظر داشته باشیم.

وی بیان کرد: به منظور شتاب بخشیدن به روند توسعه استان، نباید فرصت ارتباطات خارجی را از دست بدهیم و با توجه به شرایط حاکم بر کشور، باید فعال‌تر از گذشته برای توسعه روابط خارجی‌مان گام برداریم.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی با اشاره به اقدام جمهوری اسلامی ایران درخصوص برپایی نمایشگاه‌های مختلف در اقصی نقاط دنیا گفت: حضور در این نمایشگاه‌ها در کنار دیگر استان‌ها، پسندیده است اما اینکه به تنهایی برای برپایی نمایشگاه در دیگر کشورها اقدام کنیم، کار شاخصی است که باید در راستای معرفی ظرفیت‌های استان با جدیت دنبال شود.

وی با اشاره به تامین سنگ حرمین شریفین توسط ستاد عتبات عالیات افزود: وقتی سنگ گرانیت ما به‌خوبی در عراق عرضه می‌شود، باید شرایطی را مهیا کنیم و با دعوت از تجار این کشور، صادرات سنگ را رونق ببخشیم و حتی به موضوع فرآوری سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی با هدف‌گذاری بازار عراق ورود کنیم.

قناعت، راه‌اندازی کنسولگری افغانستان در بیرجند را از زیرساخت‌های ضروری دانست و گفت: فعال شدن این کنسولگری نیاز تجار و مسافران به طی مسافت و دریافت ویزا در مشهد یا تهران را مرتفع و روند کار را تسهیل می‌کند.

وی اظهار داشت: درخواست ما از کشور افغانستان هم این است که نسبت به راه‌اندازی کنسولگری در فراه اقدام کند تا تجار و گردشگران و مسافران معطل نمانند.

استاندار خراسان جنوبی از ظرفیت سیمان باقران در شهرستان مرزی درمیان گفت و افزود: بازگشایی بازارچه مرزی گلورده، روند صادرات سیمان استان را تسهیل می‌کند.

وی تصریح کرد: با توجه به آمادگی کامل مرزبانی، اداره کل گمرکات و سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، شرایط برای مبادلات مرزی از ناحیه استان فراهم است و در صورت همراهی کشور افغانستان و گشایش این مرز، هزینه‌های صادرات سیمان کاهش می‌یابد.

قناعت دعوت از والیان سه استان فراه، نیمروز و هرات افغانستان به خراسان جنوبی را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: نشست با این سه استاندار، نشان‌دهنده عزم جدی استان بر توسعه ارتباطات است.

وی افزود: استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های استان و جذب دانشجوهای افغان که می‌توانند به عنوان سفیران نظام جمهوری اسلامی اقدام کنند نیز از جمله اقداماتی است که باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد.

مشاور استاندار و مسوول نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی نیز به تشریح برنامه‌های این مجموعه در راستای توسعه مبادلات مرزی پرداخت.

مهدی حیدری‌فرد تاکید کرد: تشکیل شورای روابط خارجی، راه‌اندازی کمیسیون همکاری‌های مشترک خراسان جنوبی با ولایت فراه، جذب نخبگان افغان، استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های استان در راستای جذب دانشجویان افغان از جمله اقداماتی است که می‌تواند به توسعه روابط استان با کشور افغانستان بینجامد.

خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر در چهار شهرستان زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان با افغانستان مرز مشترک دارد.

 

 

 

 

 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی:
هشتمین جشنواره فیلم فجر در خراسان جنوبی اکران می شود/۲-۳نبی زاده گفت: همزمان با چهلمین جشنواره فیلم فجر، هشتمین جشنواره فیلم فجر در این استان برگزار خواهد شد.

«ناصر نبی زاده» در دیدار مسئولان کمیته های ستاد گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار کرد: هشتمین جشنواره فیلم فجر استان همزمان با چهلمین جشنواره فجر کشور در خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: در راستای سیاست های عدالت محورانه دولت سیزدهم، طرح دوره های آموزش رایگان هنر در مناطق محروم کشور اجرا می شود که این طرح همزمان با دهه فجر در خراسان جنوبی آغاز می شود.

 

وی از برپایی نمایشگاه های متعدد از جمله آثار خوشنویسی اساتید کشوری را ایام دهه فجر خبر داد و افزود: همچنین چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در استان برگزار خواهد شد.

 

نبی زاده با بیان اینکه در حوزه های قرآنی نیز برنامه های متعددی در سطح استان پیش بینی شده است، تأکید کرد: برگزاری نهمین جشنواره شعر فجر، دومین جشنواره کالاهای فرهنگی و بومی، شب های شعر، نشست های بصیرتی، اختتامیه جشنواره شعر رستاخیز شن ها از دیگر برنامه های استان در دهه فجر است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری جشن انقلاب در مناطق مرزی با همت کانون های فرهنگی و هنری مساجد در دهه فجر، گفت: مسابقات کتابخوانی برای تبیین دستاوردهای انقلاب پیش بینی شده است.

 

«علیرضا آیینه دار» مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی در این نشست به فعالیت کمیته تبلیغات و رسانه اشاره کرد و گفت: در این راستا ۲۴۷ برنامه رادیویی از جمله ۴۰ قسمت مجموعه رادیویی پیرامون انقلاب اسلامی، ۱۳۸ برنامه در حوزه سیما و برنامه‌ها و تولیدات حوزه خبری و ۸۷ برنامه در فضای مجازی تولید و پخش خواهد شد.

 

 

 

جشنواره ملی مجسمه‌های نمکی در تالاب کجی نمکزار نهبندان برگزار می شود/۲

 

 

بیکی گفت: سومین جشنواره ملی مجسمه‌های نمکی در تالاب کجی نمکزار نهبندان بعد از ماه رمضان سال آینده برگزار می شود.

«مجید بیکی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان  از برگزاری جشنواره ملی مجسمه‌های نمکی در تالاب کجی نمکزار نهبندان خبر داد و اظهار کرد: این جشنواره هر سال با حضور هنرمندانی از سراسر کشور در  دو مرحله‌ برگزار می شود.

فرماندار نهبندان با بیان یانکه این جشنواره شامل انتخاب اولیه براساس تصاویر ارسالی و انتخاب نهایی براساس اجرای زنده در محل تالاب برگزار می شود، افزود: جشنواره ملی مجسمه‌های نمکی از رویدادهای مهم استان خراسان جنوبی است که گام مهمی در بهبود اقتصادی شهرستان نهبندان است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه ۹۰ درصد پهنه این تالاب بر اثر بارش‌های اخیر منطقه و جاری شدن رودخانه‌ها، آبگیری شده است، افزود: وسعت زیر آب تالاب کجی نهبندان پنج هزار هکتار است که خشکسالی‌های ۲۰ ساله اخیر و به‌ویژه خشکسالی بحرانی سال آبی گذشته وسعت آبگیری تالاب را به ۷۰۰ هکتار کاهش داد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۲ هزار هکتار وسعت تالاب آبگیری شده است لذا جشنواره مجسمه‌های نمکی با هدف توسعه مجسمه سازی و هنر محیطی معاصر ایران از طریق فراهم کردن شرایط بروز و شکوفایی آفرینش‌های هنری برگزار می‌شود.

 

 

هشدار نارنجی درباره ناپایداری جوی در خراسان جنوبی/۴

هشدار نارنجی درباره ناپایداری جوی در خراسان جنوبی

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی درباره نفوذ توده هوای ناپایدار جوی از فردا (پنجشنبه) تا اوایل هفته آینده در سراسر این استان هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

به گزارش اداره کل هواشناسی، این هشدار (اقدام ضروری) برای اواخر وقت پنجشنبه تا پیش از ظهر شنبه دوم بهمن ماه صادر شده و نوع مخاطره آن وزش باد شدید تا خیلی شدید همراه با خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در برخی نقاط کاهش دید افقی، بارش ملایم باران و برف به‌ویژه در گردنه‌ها و جاده‌های کوهستانی، کاهش محسوس دما و تشدید یخبندان است.

با توجه به الگوی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناختی، امروز و فردا شرایط جوی در استان پایدار و یکنواخت خواهد بود و سرما و یخبندان شبانه در استان تداوم خواهد داشت.

اما از پنجشنبه شب تا جمعه ناپایداری جوی به‌صورت وزش باد شدید تا خیلی شدید، افزایش ابر و بارش پراکنده باران و برف پیش‌بینی می‌شود که در  برخی نقاط کاهش کیفیت هوا و دید افقی را به دنبال دارد.

براساس این هشدار نارنجی، دمای هوا در این استان اواخر هفته جاری بین هفت تا ۱۰ درجه کاهش می‌یابد و یخبندان به‌ویژه صبح شنبه تشدید می‌شود.

حضور ۱۲ اثر صنعتگران قاینات در داوری نشان مرغوبیت صنایع دستی/۲

۱۲ اثر صنعتگران قاینات برای حضور در جلسه داوری نشان مرغوبیت صنایع دستی تایید شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان قاینات گفت:حضور ۱۲ اثر صنعتگران قاینات در داوری نشان مرغوبیت صنایع دستی معاونت صنایع‌دستی وزارت، با توجه به معیار‌های ارایه شده از سوی شورای جهانی صنایع‌دستی و با توجه به مشارکت در برنامه‌های نشان کیفیت یونسکو در صنایع‌دستی (مهر اصالت)، برنامه‌ای را تحت عنوان نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی پایه‌ریزی و دنبال می‌کند.

حمید عباس‌زاده افزود: داوری نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی هر دوسال یک مرتبه برگزار می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان قاینات گفت: در سال جاری ۱۷ اثر از شهرستان قاینات به هیأت اولیه بررسی درخواست‌ها ارسال شده که ۱۲ اثر تأییدیه‌های لازم برای شرکت در جلسه داوری را دریافت کرده‌اند.

عباس‌زاده افزود: هنرمندان تحت پوشش شهرستان قاینات تاکنون توانسته‌اند به ۱۲ نشان ملی مرغوبیت کالا دست یابند که شامل یک سوم کل نشان‌ها در استان می‌شود.

وی گفت: زهرا افشاری و انسیه جانی، از جمله صنعتگران و مربیان تحت پوشش اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان قاینات هستند که در رشته‌های سفره‌آردی و چادرشب‌بافی، موفق به کسب ۷ نشان ملی مرغوبیت کالا شده‌اند که نشان از فعالیت و تلاش مداوم برای پیشرفت و بالندگی در فرایند تولید کالای کیفی دارد.

عباس‌زاده هم چنین در خصوص شرایط و معیار‌های داوری گفت: محصولات تولیدی در ۴ زمینه مرغوبیت، اصالت، نوآوری و قابلیت بازاریابی و عرضه در بازار (سفارش پذیری) مورد داوری قرار می‌گیرند.

وی تاکید کرد: همچنین باید پیش شرط‌هایی از جمله سازگاری با محیط زیست در تکنیک‌های مورد استفاده برای تولید و نیز رعایت عدالت و حقوق اجتماعی و همچنین رعایت حق عوامل تولید، حقوق مصرف کننده و قوانین کار رعایت شود.

 

 

 

 

 

 

 

همزمان با روز ملی هوای پاک انجام شد؛

پیاده روی کارکنان دانشگاه بیرجند/۷

 
مراسم پیاده روی همگانی ویژه کارکنان دانشگاه بیرجند  از مقابل سازمان مرکزی تا محل مزار شهید گمنام دانشگاه در مسجدامام جعفرصادق(ع) برگزار شد.
برگزاری مراسم پیاده روی ویژه کارکنان دانشگاه در محوطه پردیس شوکت آباد

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در پایان این مراسم ضمن گرامیداشت این روز توسط دکتر زنگویی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه از دکتر مقرنسی، دکتر احمدی بروغنی، دکتر رستمی‌نژاد، مصطفی حداد، حمید سیف الهی مقدم، اصغر ابتهاج و سید مجتبی حسینی که در طول سال از دوچرخه جهت حمل و نقل استفاده می کردند تقدیر شد.
همچنین در بین حاضران، مراسم قرعه کشی انجام شد  که بر این اساس سید حامد حمیدزاده، محمود زارعی، محمدحسین صالحی، مهدی آزادمهر و نازیلا دیوانی، آسیه قاسمی، خانم ملکانه و زهرا قوامی برندگان این قرعه کشی بودند.

 

 

 فرهنگیان خراسان جنوبی بر بام ورزش خراسان جنوبی/۷

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: تیم های ورزشی بانوان و آقایان آموزش و پرورش استان با کسب ۱۱ عنوان قهرمانی بر بام ورزش استان ایستادند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی با اشاره به برگزاری مسابقات ورزشی کارکنان دستگاه های اجرایی استان با  شعار«کارمند فعال،ایران فعال» در آذر و دیماه سال جاری تصریح کرد: این مسابقات به منظورافزایش کارایی و اثر بخشی منابع انسانی و بهره وری نظام اداری برگزار شد.

وی با بیان این که تیم تنیس روی میز معلمان مرد استان نیز حائز رتبه اول استان شده، اظهار کرد: در بخش آقایان، تیم های آموزش و پرورش استان در رشته های فوتسال، آمادگی جسمانی و دارت نیز به مقام قهرمانی دست یافتند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، ادامه داد: تیم های ورزشی بانوان آموزش و پرورش استان نیز در رشته های آمادگی جسمانی، تنیس روی میز، شنا، بدمینتون، دارت، طناب کشی و والیبال موفق به کسب مقام اول استان شدند.

واقعی با بیان این مطلب که  تیم والیبال آموزش و پرورش استان، موفق به کسب مقام سوم این دوره از رقابت ها شده است، یادآور شد:  در مجموع آموزش و پرورش خراسان جنوبی در دو بخش آقایان و بانوان با کسب ۱۱ عنوان قهرمانی و یک مقام سومی به عنوان نخست این دوره از مسابقات دست یافت.

 

 

توزیع ۵۰۰ کلاه ایمنی بین موتور سواران خراسان جنوبی/۷

در قالب اجرای طرح ارتقای ایمنی راکبان موتور سوار از ابتدای امسال بیش از ۵۰۰ عدد کلاه ایمنی در استان توزیع شد.

معاون حمل و نقل جاده‌ای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با اشاره به اهمیت رعایت ایمنی موتورسواران و کاهش جان باختگان جاده‌ای این گروه از رانندگان گفت: یکی از طرح‌های مهم حوزه حمل و نقل استان، اجرای طرح ارتقای ایمنی راکبان موتورسیکلت سوار است.

گرجی از برگزاری ۲۲ دوره آموزشی ویژه موتورسواران از ابتدای سال خبرداد و افزود: هر ساله در قالب برگزاری دوره‌های آموزشی، توزیع اقلام ایمنی اجرا می‌شود که طی ۹ ماه امسال نیز بیش از ۵۰۰ عدد کلاه ایمنی در بین موتورسواران توزیع شد.

وی با اشاره به اینکه این طرح موجب ارتقاء فرهنگ استفاده از کلاه ایمنی بین موتورسیکلت‌سواران و کاهش آمار تلفات در موتورسواری می‌شود، گفت: بیشترین علت فوت افراد در تصادفات ، وارد شدن ضربه به سر است ، درحالی که کلاه ایمنی کلاه زندگی و امنیت است که در حفظ جان موتورسواران نقش اساسی ایفا می‌کند.

معاون حمل و نقل جاده‌ای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان افزود: دوره‌های آموزشی با محوریت آموزش استفاده از تجهیزات ایمنی و سلامت فنی موتورسیکلت، آگاه‌سازی از تبعات عدم رعایت قوانین و مقررات عبور و مرور در راه‌ها مانند رانندگی با سرعت بالا، سبقت غیرمجاز، رانندگی بر خلاف جهت حرکت خودروها، رانندگی با موتورسیکلت‌های دارای نقص فنی و توزیع کتابچه‌های آموزشی مخاطرات رانندگی با موتور برگزار شد.

گرجی با تاکید بر اینکه این آموزش‌ها در طول سال ادامه دارد، گفت: امید است با اجرای چنین برنامه‌های فرهنگی و آموزشی، گامی موثر در جهت ارتقای فرهنگ موتورسواری در استان برداریم.

 

 

رادیو خراسان جنوبی برگزیده جشنواره تولیدات رسانه ای سردار سلیمانی/۲-۷

مستند نمایشی “بازدید” از تولیدات صدای خراسان جنوبی در جشنواره تولیدات رسانه ای سردار سلیمانی معاونت استان های سازمان صداو سیما برگزیده شد.

این مراسم که به صورت ارتباط تصویری با حضور دکتر رحمتی سرپرست معاونت امور استانها مدیران ستادی ومدیران ومعاونین مراکز صداو سیما برگزار شد، اثر ” بازدید” به تهیه کنندگی خانم پیرامی ونویسندگی خانم عسکری دشت بیاض و همکاری گروه نمایش رادیو به عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

” بازدید” نمایشی مستند از خاطره  آقای مبرقعی از همرزمان شهید حاج قاسم سلیمانی در جریان بازدید سردار سلیمانی از پاسگاه “ماده کاریز” در کویر لوت است.

 

 

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس مطرح کرد؛

ضعف زیرساخت‌ها مانع سرمایه گذاری بخش خصوصی در خراسان جنوبی/۲-۳

ضعف زیرساخت‌ها مانع سرمایه گذاری بخش خصوصی در خراسان جنوبی

 نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس با بیان اینکه خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است، گفت: به دلیل ضعف زیر ساخت‌ها بخش خصوصی تمایلی به سرمایه گذاری در استان ندارد.

به گزارش خبر نگار مهر، حسین خسروی ظهر چهارشنبه در مراسم بهره برداری از مدرسه ۱۲ کلاسه برکت شهید بصیری پور اظهار کرد: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور با پراکندگی جمعیت است که به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت‌ها بخش خصوصی تمایلی به سرمایه گذاری در آن ندارد.

به گفته وی با توجه به این که ستاد اجرایی فرمان امام (ره) توجه ویژه ای به محرومان دارد باید با نگاه ویژه ای به بحث‌های مختلف مربوط به خراسان جنوبی را دنبال کند.

وی اضافه کرد: مردم ولایتمدار خراسان جنوبی همواره در همه صحنه‌ها به ویژه انتخابات حضوری چشمگیر داشته اند و برای رفع محرومیت‌های استان توجه ویژه به استان و سرمایه گذاری بخش دولتی در این استان انجام شود.

 

 

 

شناسایی ۸۴ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی

امیکرون به خراسان جنوبی رسید/۲-۳

۷ مورد جدید امیکرون در استان شناسایی و تایید شد.

دبیر ستاد پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در استان از شناسایی ۷ مورد امیکرون درخراسان جنوبی خبرداد و گفت:  از ۲۴ آزمایش مشکوکی که انجام شد ۶ مورد در بیرجند و یک مورد در فردوس به امیکرون مبتلا بودند.

شریف زاده با بیان اینکه تاکنون در مجموع ۷۷ آزمایش امیکرون در استان انجام شده، افزود: به دلیل گسترش فراوان سویه امیکرون  به نظر میرسد گردش امیکرون در استان اتفاق افتاده و افرادیکه تاکنون دز سوم واکسن را دریافت نکردند و یا واکسیناسیون را انجام ندادند هرچه زودتر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

وی از مردم  خواست زدن ماسک را جدی بگیرند و از تجمعات و دور همیها دوری  و  شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند .

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان همچنین گفت: دیروز ۴۴۲ آزمایش تشخیص مولکولی کرونا و تست سریع در استان انجام شد که در مجموع ۸۴ بیمار جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۲۴ نفر از بیرجند، ۲ نفر از بشرویه، ۵ نفر از درمیان، ۱۴ نفر از طبس، ۳۰ نفر از فردوس، ۳ نفر از سرایان، یک نفر از خوسف، ۲ نفر از قاین و ۳ نفر از نهبندان شناسایی شدند.

افزایش ۵۸ درصدی میانگین بارش‌های خراسان جنوبی

مهار ۱۶ میلیون مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری خراسان‌جنوبی/۲-۳

در بارش اخیر حدود ۱۶ میلیون مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری خراسان‌جنوبی مهار شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت:با این بارش‌ها حجم آب‌گیری سازه‌های آبخیزداری در خراسان جنوبی به ۳۲ میلیون و ۴۷۰ هزار مترمکعب رسید.

علیرضا نصرآبادی با بیان اینکه بارندگی‌های سیلابی اخیر (از ۲۵ تا ۲۸ دی) که می‌توانست موجب خسارت شود به برکت وجود ۲ هزار و ۱۷۶ سازه آبخیزداری استان مهار شد افزود: بیشترین ذخیره در سازه‌های آبخیزداری بشرویه و قاینات هر کدام با ۳ میلیون مترمکعب بود.

وی افزود:فعالیت سامانه بارشی پیشین (از  ۹ تا ۱۵ دی) هم ۱۶ میلیون و ۴۷۵ هزار مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری ذخیره شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: ظرفیت سازه های آبخیزداری استان ۸۲میلیون و ۹۲۸ هزار و ۴۸۱ مترمکعب است که ۳۹ درصد آن پر است.

میانگین بارش در خراسان جنوبی ۱۹.۱ میلیمتر بیشتر از میانگین بلند مدت است.

رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی‌های جوی هواشناسی خراسان جنوبی نیز گفت: میانگین بارش‌ها در استان از ابتدای سال آبی جاری از مدت مشابه سال گذشته ۱۹.۷ میلیمتر یعنی ۶۱ درصد بیشتر است.

نخعی بارش یک سال کامل آبی در استان را ۱۳۴ میلیمتر عنوان کرد و گفت: تاکنون ۴۶ درصد این میزان محقق شده است.

وی گفت: بیشترین بارش در شهرستان قائنات با میانگین بارش ۷۵.۴ میلیمتر است که نسبت به میانگین بلند مدت ۲۷ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰۰ درصد افزایش دارد.

رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی‌های جوی افزود: کمترین بارش باران هم مربوط به شهرستان طبس با میانگین ۳۷.۳ میلیمتر است که نسبت به میانگین بلند مدت ۳۸ درصد و نسبت به سال قبل ۱۰ درصد افزایش یافته است.

نخعی گفت: میانگین بارش در مرکز استان هم به ۷۲ میلیمتر رسید که نسبت به بلند مدت ۵۱ درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۰۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی گفت: بارش‌ها برای بهمن و اسفند هم در حد نرمال پیش بینی شده است.

 

 

 

 

برگزاری نمایشگاه ‌آثار هنرمندان استان در بخش «تجسم هنر» جشنواره تجسمی فجر

برگزاری نمایشگاه ‌آثار هنرمندان استان در بخش «تجسم هنر» جشنواره تجسمی فجر
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: آثار هنرمندان شرکت کننده استان در بخش تجسم هنر جشنواره ملی فجر، در تعدادی از نگارخانه های استان به نمایش گذاشته می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، جلسه تبیین بخش «تجسم هنر» چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی و جمعی از هنرمندان در بیرجند برگزار شد.

 ناصر نبی زاده با تاکید بر حضور پررنگ هنرمندان استان در این رویداد هنری گفت: هنرمندان استان باید با بهره گیری از ظرفیت‌های هنرهای تجسمی و حضور موثر و پرشور در این جشنواره،‌ به معرفی جایگاه استان در سطح کشور کمک کنند.

وی با بیان اینکه باید زمینه حضور هنرمندان و نمایندگانی از سراسر استان در این جشنواره فراهم شود، به وجود ۱۲ نگارخانه استاندارد در سطح خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: آثار هنرمندان شرکت کننده استان در بخش تجسم هنر جشنواره ملی فجر در تعدادی از نگارخانه های شهرستان‌های استان به معرض دید عموم درآید.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: بخش «تجسم هنر» چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با هماهنگی ادارات ارشاد کل استان ها برگزار می شود؛ هر استان یک نمایشگاه آثار هنرمندان منتخب را در این رویداد هنری را همزمان با تهران برگزار خواهد کرد.

 نبی زاده خاطرنشان کرد: بخش تجسم هنر فرصتی است که امکان دیده شدن آثار خلاقانه هنرمندان شهرستانی را فراهم می کند و تلاش می کند که نگاه حمایتی چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را به شهرستان ها بیشتر کند.

 بلقیس افضلیان مدیر هنری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در خراسان جنوبی نیز  به تبیین شیوه نامه تجسم هنر پرداخت و از شرکت ۱۰ نفر از هنرمندان منتخب استان در دو رشته نقاشی و هنرهای جدید این رویداد مهم خبر داد.

 وی از هنرمندان خواست: طبق زمابندی اعلام شده چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، آثار خود را جهت ارسال به دبیرخانه این جشنواره،‌ هرچه سریعتر آماده کنند.

 

 

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره):
طرح پایلوت «استان بدون بیکار» در خراسان جنوبی اجرا می شود
عسکری از اجرای طرح «استان بدون بیکار» در بازه زمانی سه ساله به صورت پایلوت در خراسان جنوبی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «علی عسکری» شامگاه (۲۸ دی) در نشست شکرانه گروه‌های جهادی همکار ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی اظهار کرد: طرح استان بدون بیکار کشور به عنوان پایلوت در خراسان جنوبی اجرا می شود.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با اشاره به اینکه بازه زمانی اجرای طرح سه ساله پیش بینی شده است، افزود: باید روی آیتم‎های این طرح با همکاری مردم، گروه‌های جهادی، دولت و نهادهای انقلابی و ستاد اجرایی فکر و برنامه‌ریزی کنیم.

وی در ادامه نقش گروه‌های جهادی در اجرای این طرح را مهم دانست و گفت: باید این را سرلوحه کار خود قرار دهید تا در سه سال آینده علاوه بر اینکه خراسان جنوبی را به عنوان سرزمین طلاهای سرخ می‌شناسند در کنار آن به عنوان استان بدون بیکار در سطح کشور معرفی شود.

عسکری با بیان اینکه طرح استان بدون بیکار با توجه به سخت کوشی مردم این استان قابل اجراست، عنوان کرد: اشتغال پایه و اساس محرومیت‌زدایی است و خراسان جنوبی ظرفیت‌های لازم را برای تحقق این امر دارد.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) بیان کرد: ستاد اجرایی تاکنون با اجرای طرح‌های مختلف اقتصادی توانسته سرمایه اقتصادی نظام اسلامی را افزایش دهد اما وظیفه ما در معاونت اجتماعی ستاد افزایش سرمایه اجتماعی و سرمایه انسانی است که باید را در کنار سرمایه اقتصادی افزایش یابد.

 

وی با بیان اینکه سرمایه‌های انسانی با کمک جهادگران باید توسعه دهیم، افزود: تأکید ستاد اجرایی فرمان امام(ره) انجام کارها توسط گروه‌های جهادی است چون هم هزینه‌ها کمتر می‌شود و هم جهادگران تخصصی‌تر  خواهند شد.

 

عسکری با تاکید بر اینکه سرمایه انسانی اولویت نخست نظام است، ادامه داد: افزایش سرمایه های انسانی و اجتماعی در نظام اسلامی بسیار ارزشمند و برای همیشه ماندگار است.

 

وی با اشاره به فعالیت بنیاد برکت، بنیاد احسان و بنیاد ‌۱۵ خرداد در حوزه اجتماعی، تصریح کرد: در همین راستا وظیفه سلامت و جمعیت به بنیاد ۱۵ خرداد واگذار شده است.

 

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) اضافه کرد: با توجه به ظرفیت‌های بنیاد برکت، تاکید خواهیم کرد که این بنیاد در خراسان جنوبی چند برابر ورود پیدا کند.

 

وی خاطر نشان کرد: در بنیاد احسان نیز طرح لبخند را دنبال می‌کنیم که اخیرا اعتباری برای خراسان جنوبی هم اختصاص یافته است.

 

عسکری به بیمارستان سیار ۱۲۰ تختخوابی بنیاد برکت اشاره کرد و‌ گفت: کاروان های سلامت را در خراسان جنوبی راه اندازی کنید بنیاد برکت نیز به شرط ارائه برنامه، تجهیزات پزشکی مورد نیاز را تأمین خواهد کرد.

 

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با بیان اینکه در معاونت اجتماعی بنیاد برکت بحث ناباوری زوجین جوان را دنبال می‌کنیم، گفت: در سال جاری درمان ۲ هزار زوج ناباور در دستور کار است که سهمیه خراسان جنوبی را افزایش خواهیم داد.

 

وی در ادامه برای درمان دندان‌های بچه‌های معلول این استان بدون هیچ هزینه‌ای در تهران با توجه به وجود مرکزی مجهز اعلام آمادگی کرد و افزود: همچنین می توانیم برای درمان افراد سرطانی با توجه به ردیف‌هایی که داریم کمک کنیم.

 

عسکری با بیان اینکه میزان معلولیت در برخی استان‌ها زیاد است، تصریح کرد: بنیاد ۱۵ خرداد در زمینه پیشگیری از معلولیت‌ها ورود پیدا کرده که در این زمینه برای همکاری با خراسان جنوبی آمادگی داریم.

 

وی به حمایت از مادران سه فرزند و بیشتر اشاره کرد و گفت: طرح خانواده بعلاوه پنج در شهر بیرجند و قم به صورت پایلوت اجرا خواهد شد.

 

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام(ره)  ادامه داد: در زمینه تامین جهیزیه نیز امکان افزایش ۲ تا سه برابری سهمیه خراسان جنوبی وجود دارد که در این راستا حمایت‌های لازم را خواهیم داشت.

 

عسکری بیان کرد: برای سرمایه گذاری در خراسان جنوبی باید یک برنامه داشته باشیم و طرح‌هایی که قابلیت سرمایه گذاری در استان را دارد، مشخص و اعلام شود.

 

وی از پیگیری ستاد اجرایی حضرت امام(ره) برای احیای مجدد کارخانه‌های تعطیل شده خبر داد و افزود: در حال حاضر احیای کارخانه قند یاسوج دنبال می‌شود که اگر در خراسان جنوبی هم کارخانه‌ تعطیلی دارد معرفی شود تا کمک کنیم.

 

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به اجرای طرح روستای بدون بیکار در ۱۰۰ روستای کشور اشاره و تصریح کرد: تلاش ما این است که این تعداد را به ۲۰۰ روستا افزایش دهیم.

 

عسگری در پایان یادآور شد: قبل از سفر به خراسان جنوبی با دکتر مخبر معاون اول رئیس جمهور هماهنگ کردم که مقرر شد در این سفر برنامه‌ریزی‌ها برای حضور ایشان در استان انجام شود.

 

گفتنی است، معضل اعتیاد، پرداخت تسهیلات اشتغال، اشتغال مرزنشینان، اختصاص بودجه فرهنگی برای مقابله با آسیب‌ها، افزایش سهمیه استان در اهدای جهیزیه و بسته‌های معیشتی، ورود در زمینه تجهیزات آبرسانی سیار، تامین تجهیزات پزشکی برای گروه‌های جهادی، حمایت از فرآوری محصولات کشاورزی و معدنی، توجه به بهداشت و معیشت مرزنشینان و توجه به بهداشت بانوان روستایی از جمله مشکلات و درخواست های مطرح شده گروه‌های جهادی همکار با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بود.

 

 

استان بدون بیکار برنامه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در خراسان جنوبی است

استان بدون بیکار برنامه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در خراسان جنوبی است

بیرجند – ایرنا – معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: استان بدون بیکار، راهبرد و برنامه محوری این ستاد در استان خراسان جنوبی است و در این طرح، خراسان جنوبی را به عنوان پایلوت اجرا به کشور معرفی کنیم.

علی عسکری سه‌شنبه شب در نشست شکرانه گروه‌های جهادی همکار ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی که در محل استانداری برگزار شد افزود: در هماهنگی با مسوولان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) جمع‌بندی ما این بود که اگر می‌خواهیم در کشور استان بدون بیکار داشته باشیم، خراسان جنوبی می‌تواند آن استان باشد.

وی گفت: ما می‌توانیم یک برنامه‌ریزی داشته باشیم که خراسان جنوبی در سه سال آینده استان بدون بیکار کشور باشد، در این طرح خراسان جنوبی را به عنوان پایلوت اجرا به کشور معرفی کنیم که باید روی مولفه‌های آن با همکاری مردم، گروه‌های جهادی، دولت و نهادهای انقلابی و ستاد اجرایی فکر و برنامه‌ریزی کنیم.

عسکری بیان کرد: نقش شما گروه‌های جهادی در اجرای این طرح خیلی مهم است و باید این را سرلوحه کار خود قرار دهید تا در سه سال آینده علاوه بر اینکه خراسان جنوبی را به عنوان سرزمین طلاهای سرخ می‌شناسند در کنار آن به عنوان استان بدون بیکار در سطح کشور معرفی شود.

وی تاکید کرد: من معتقدم که این طرح با توجه به سخت‌کوشی مردم این استان قابل اجراست، با دکتر مخبر، معاون اول رییس جمهوری هم در این خصوص هماهنگی انجام شده و داریم برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دهیم که این اتفاق در خراسان جنوبی بیفتد و باید همه به سمت و سو حرکت کنیم.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با بیان اینکه اشتغال پایه و اساس محرومیت‌زدایی است و خراسان جنوبی ظرفیت‌های لازم را برای تحقق این امر دارد، اضافه کرد: ستاد اجرایی سرمایه اقتصادی نظام را با اجرای طرح‌های مختلف اقتصادی افزایش داد اما وظیفه ما در معاونت اجتماعی ستاد افزایش سرمایه اجتماعی و سرمایه انسانی است که باید در کنار سرمایه اقتصادی این دو را باید بالا ببریم.

وی افزود: سرمایه‌های انسانی را شما جهادگران باید توسعه دهید و ما هم پای کار شما هستیم، در ستاد تاکید ویژه این است که کارهای ستاد توسط گروه‌های جهادی انجام شود ت چرا که هم هزینه‌ها کمتر می‌شود و هم جهادگران تخصصی‌تر می‌شوند.

عسکری با تاکید بر اینکه سرمایه انسانی اولویت نخست نظام است گفت: باید این سرمایه‌ها را افزایش دهیم چرا که این موضوع برای نظام ضرورت دارد و همیشه ماندگار است، توجه به سرمایه اجتماعی هم خیلی مهم است و این سرمایه‌ها برای نظام خیلی ارزشمند هستند.

وی با بیان اینکه در حوزه اجتماعی سه بنیاد برکت، بنیاد احسان و بنیاد ‌۱۵ خرداد را داریم که وظیفه سلامت و جمعیت به ۱۵ خرداد واگذار شده است اضافه کرد: ظرفیت‌هایی که  بنیاد برکت دارد، تاکید خواهیم کرد که این بنیاد در خراسان جنوبی چند برابر ورود پیدا کند.

وی بیان کرد: در  بنیاد احسان هم دغدغه‌های شما را دنبال خواهیم کرد، طرح لبخند احسان را در بنیاد احسان دنبال می‌کنیم که اعتباری برای خراسان جنوبی هم اخیرا اختصاص یافته است.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با اشاره به اینکه بنیاد برکت یک بیمارستان مجهز ۱۲۰ تختخوابی سیار دارد، اضافه کرد: کاروان سلامت را در استان راه‌اندازی کنید ما تجهیزات بیمارستان را در اختیار شما می‌گذاریم، پول تجهیزات پزشکی را هم می‌دهیم اما شما هم باید برنامه به ما بدهید.

وی با بیان اینکه در معاونت اجتماعی بنیاد برکت، ناباوری زوجین جوان دنبال می‌شود گفت: در سال جاری درمان ۲ هزار زوج ناباور را در دستور کار قرار دادیم و سهمیه خراسان جنوبی را افزایش خواهیم داد.

عسکری گفت: آمادگی داریم که درمان دندان‌های بچه‌های معلول این استان را بدون هیچ هزینه‌ای در تهران با توجه به وجود مرکز مجهز انجام دهیم، همچنین در درمان افراد سرطانی با توجه به ردیف‌هایی که داریم می‌توانیم کمک کنیم.

وی با بیان اینکه در برخی استان‌ها، شاخص معلولیت زیاد است افزود: در زمینه پیشگیری از معلولیت‌ها ورود پیدا کردیم چرا که هزینه معلولیت‌ها در جامعه بالاست و در این زمنیه بنیاد ۱۵ خرداد ستاد آمادگی برای همکاری با استان را دارد.

وی عنوان کرد: موضوع حمایت از مادران سه فرزند و بیشتر را در دستور کار قرار دادیم، طرح خانواده به علاوه پنج در ۲ منطقه به‌صورت پایلوت در دست اجرا خواهیم کرد که یکی از این مناطق بیرجند و دیگری قم است و فردا در این خصوص تفاهم‌نامه با استاندار خراسان جنوبی امضا خواهد شد.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: در زمینه تامین جهیزیه هم امکان افزایش ۲ تا سه برابری سهمیه خراسان جنوبی را داریم و حمایت‌های لازم را خواهیم داشت.

وی گفت: در زمینه سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی هم باید نقشه‌ای داشته باشیم و طرح‌هایی که قابلیت سرمایه‌گذاری در استان را دارد، مشخص و اعلام شود و قابلیت برای سرمایه‌گذاری ستاد در استان وجود دارد.

عسکری با بیان اینکه احیای کارخانه‌های تعطیل شده در ستاد اجرایی دنبال می‌شود و در حال حاضر احیای کارخانه قند یاسوج در دست اقدام است اضافه کرد: اگر در خراسان جنوبی هم کارخانه‌ای وجود دارد، معرفی شود تا کمک کنیم.

وی با اشاره به اینکه طرح روستای بدون بیکار در دستور کار قرار گرفت و سال جاری ۱۰۰ روستای بدون بیکار را در سطح کشور در برنامه داریم گفت: تلاش ما این است که این تعداد را به ۲۰۰ روستا افزایش دهیم تا جمعیت بیشتری را در بر بگیرد.

عسکری بیان کرد: قبل از سفر به خراسان جنوبی با معاون اول رییس جمهور هماهنگ کردم که مقرر شد در این سفر برنامه‌ریزی‌ها برای حضور دکتر مخبر در استان انجام شود.

وی با بیان اینکه ویژگی مردم خراسان جنوبی سخت‌کوشی است، اضافه کرد: ۶ پدران علم کشور که از خراسان جنوبی برخاسته‌اند خود نشان دهنده تلاش و همت بلند مردم این خطه است.

معضل اعتیاد، پرداخت تسهیلات اشتغال، اشتغال مرزنشینان، اختصاص بودجه فرهنگی برای مقابله با آسیب‌ها، افزایش سهمیه استان در اهدای جهیزیه و بسته‌های معیشتی، ورود در زمینه تجهیزات آبرسانی سیار، تامین تجهیزات پزشکی برای گروه‌های جهادی، حمایت از فرآوری محصولات کشاورزی و معدنی، توجه به بهداشت و معیشت مرزنشینان و توجه به بهداشت بانوان روستایی از مشکلات و درخواست مطرح شده توسط گروه‌های جهادی همکاری با ستاد اجرایی در این نشست ۲ ساعته بود.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) شامگاه سه‌شنبه وارد بیرجند شد و حضور در جمع فعالان گروه‌های جهادی، بازدید از پروژه‌های مربوط به زنجیره طرح هاب شتر، افتتاح رسمی طرح هاب شتر و انعقاد چند تفاهم‌نامه با استانداری از برنامه‌های “علی عسکری” در سفر به خراسان جنوبی است.

 

 

 

 

سرپرست معاونت عمرانی استانداری خراسان جنوبی:

خراسان جنوبی به ورود و مشارکت نهادهای انقلابی نیاز دارد

خراسان جنوبی به ورود و مشارکت نهادهای انقلابی نیاز دارد

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: سطح محرومیت در عرصه‌های مختلف در استان پهناور خراسان جنوبی بالاست و باید در برنامه‌های چندساله شاخص‌های توسعه‌ای را با مشارکت و ورود نهادهای انقلابی افزایش دهیم.

علیرضا عباس‌زاده سه‌شنبه شب در نشست شکرانه گروه‌های جهادی همکار ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی که با حضور معاون اجتماعی ستاد اجرایی کشور در محل استانداری برگزار شد، افزود: خراسان جنوبی علیرغم ظرفیت‌های بالایی که در بخش‌های مختلف دارد اما از استان‌های کم‌برخوردار کشور محسوب می‌شود و مردم منطقه از یک محرومیت مزمن رنج می‌برند که در شان آنان نیست و باید بیش از این به مردم این خطه توجه و رسیدگی شود.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی در شاخص‌‎های مختلف توسعه‌ای در رتبه‌های آخر کشور قرار دارد گفت: این استان از نظر سطح درآمد، میزان نیازمندی اساسی و معیشتی،  شاخص‌های عمومی، اقتصادی و توسعه عمرانی و زیرساخت‌ها با وجود همه ظرفیت‌های غنی در رتبه‌های آخر کشور قرار دارد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی عنوان کرد: اگر در بیانیه گام دوم انقلاب به این نتیجه رسیدیم که باید جبران بعضی نارسایی‌ها و کاستی‌ها را داشته باشیم، خراسان جنوبی از جمله استان‌هایی است که نیازمند توجه ویژه است و باید یکی از اولویت‌های اصلی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در زمینه محرومیت زدایی، خراسان جنوبی باشد.

وی افزود: بی‌توجهی به خراسان جنوبی طی زمان‌های گذشته باید جبران شود چرا که سال‌های گذشته منابع به خوبی در سطح استان توزیع نشده و امکان دسترسی مردم به امکانات بسیار پایین است.

عباس‌زاده اظهار داشت: در خراسان جنوبی ظرفیت‌های بالایی در عرصه کشاورزی، صنعتی و معدنی داریم ولی سرمایه‌گذاران با توجه به شرایط اقلیمی، دوری از مرکز و مناسب نبودن زیرساخت‌ها، رغبتی به سرمایه‌گذاری در این استان ندارند.

وی گفت: اگر شرکت‌های زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، شستا و سایر شرکت‌های دولتی برای سرمایه‌گذاری در استان ورود پیدا کنند و چند طرح بزرگ سرمایه‌گذاری را شروع کنند، سایر سرمایه‌گذاران هم رغبت بیشتری برای حضور در استان خواهند داشت.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری از خراسان جنوبی به عنوان بهشت معادن نام برد و افزود: باید زیرساخت‌ها برای حضور سرمایه‌گذاران آماده شود و اگر بتوانیم از ظرفیت‌های شرکت‌های زیرمجموعه ستاد اجرایی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف استفاده کنیم، می‌توانیم استان را در ابعاد مختلف توسعه‌ای جلو ببریم.

وی بیان کرد: درخواست ما این است که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در زمینه معادن خراسان جنوبی سرمایه‌گذاری کند و این دستور صریح مقام معظم رهبری است که معادن منطقه جنوب خراسان را احیا کنید.

عباس‌زاده گفت: لازم است نهادهای انقلابی از جمله ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بنیاد برکت و آستان قدس رضوی در راستای افزایش تولید ملی و اشتغالزایی به موضوع فرآوری محصولات ورود کنند تا ضمن کاهش وابستگی کشور به منابع نفتی، زمینه اشتغال و توسعه خراسان جنوبی و در نهایت ماندگاری جمعیت در روستاهای استان افزایش یابد.

وی افزود: ستاد اجرایی و نهادهای انقلابی دیگر از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد مستضعفان، مجموعه‌های ارزشی و درخشان هستند که اسم‌شان مزین به نام بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی است و انتساب این حوزه به دفتر مقام معظم رهبری افتخار بسیار بزرگی برای کارکنان این مجموعه‌ها به حساب می‌آید، از طرفی وظایف دوستانی که در این نهادهای انقلابی در حال خدمتگزاری هستند را افزایش می‌دهد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: همه ما الان به این نتیجه رسیدیم که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در یک گام ویژه و رو به جلو رسالت اجتماعی خود را در چند سال اخیر علنی کرده و بعد از سیل ویرانگر استان‌های مازندان و گلستان بود که این مجموعه ارزشی به‌صورت ویژه وارد عرصه فعالیت‌های اجتماعی شد و  با مدل جدید کار جهادی و انقلابی را با حضور نیروهای مومن و انقلابی شروع کرد.

وی در این نشست پیشنهاد کرد که کارگروه ویژه‌ برای تعیین نوع و مصادیق ورود ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به سرمایه‌گذاری در بخش‌های کشاورزی و معدنی به‌منظور دستیابی به اهداف توسعه‌ای استان تشکیل شود.

 

 

 

 

 

 

امام جمعه فردوس: به دنبال روی کار آمدن مسوولان مطالبه‌گر هستیم/۲

امام جمعه فردوس: به دنبال روی کار آمدن مسوولان مطالبه‌گر هستیم

 امام جمعه فردوس گفت: آنچه به دنبال آن هستیم روی کار آمدن مسوولان با اراده، قوی، شجاع و دارای قدرت مطالبه‌گری است.

حجت الاسلام محمد شاکری افزود: دوران محافظه‌کاری مدیران، وابستگی به میزها، منفعل بودن و بی‌ارادگی گذشته و ما به دنبال مدیران با اراده و با قدرت در شهرستان هستیم.

وی گفت: امام جمعه تعیین‌کننده شخص برای سمت‌های دولتی نیست و فقط بیان‌کننده ضعف‌ها و مشکلات شهرستان و نیز ظرفیت‌های موجود در منطقه است.

امام جمعه فردوس اظهار داشت: روحیه جهادی و قدرت بیان مسائل و مشکلات مردم در مقابل مسوولان مافوق از ویژگی‌های مدیران انقلابی است و برای رسیدن به این هدف مهمترین محوری که می‌تواند در این مسیر کمک‌کننده باشد، خبرنگاران هستند.

وی افزود: خبرنگاران می‌توانند هم مطالبه‌گری را مدیریت کرده و در قالب درست هدایت کنند هم اینکه گفتمان عمومی ایجاد کنند که مانند سیل خروشان در حرکت است و هر کسی که در این مسیر مخالفتی کند این سیل مردمی آن مسوول را حذف خواهد کرد و مدیر توانا سر کار خواهد آمد.

حجت الاسلام شاکری خبرنگاران را رزمندگان و جهادگران عرصه خبر و در خط مقدم اطلاع‌رسانی خواند و گفت: بخش زیادی از پیشرفت کاری مسوولان و زود به نتیجه رسیدن منوط به کار خبرنگاران است.

وی گفت: جهت‌سازی و شفاف‌سازی خواسته‌های مردم توسط خبرنگاران نیز می‌تواند بسیار موثر باشد.

امام جمعه فردوس در ادامه رویکرد ستاد نماز جمعه شهرستان را در چهار حوزه مسجدمحوری، وظیفه امامت جمعه، تربیت نیروهای انقلابی و بررسی مسایل فرهنگی شهرستان عنوان کرد و افزود: مسجد در تراز انقلاب باید دائما در حال رشد بوده و با مدارس، محله و مردم ارتباط داشته و محل خدمت‌رسانی، تجمع و آموزش مردم باشد.

وی اظهار داشت: خروجی همه فعالیت‌های ستاد نماز جمعه باید نقش موثر و حضور برجسته نسل جوان باشد و معیار ارزیابی تاثیرگذاری نماز جمعه در پایان سال با حضور جوانان خواهد بود.

حجت الاسلام شاکری گفت: شناسایی استعدادها و ظرفیت‌های نسل جوان، به‌کارگیری نسل جوان و امید دادن به آنان که متاسفانه ناامیدی در بین این قشر حاکم شده و در نهایت کادرسازی رای بدنه نظام و نیروهای دولتی از برنامه‌های نهاد امامت جمعه این شهرستان است.

وی بیان کرد: باید به سمت افزایش نیروهای انقلابی و کادرسازی برای ادارات دولتی باشیم و در این صورت است که موفق عمل کرده‌ایم.

امام جمعه فردوس گفت: در حوزه مسایل فرهنگی ما به فکر ایجاد نرم‌افزار فکری مدیران فردوس، نخبگان و تاثیرگذاران فردوسی هستیم.

وی افزود:  نباید به پوسته و ظاهر فرهنگ توجه کنیم لذا در کنار رسیدگی به پوسته فرهنگی به هسته فرهنگ که نوع تفکر و دیدگاه ما است نیز باید توجه ویژه داشته باشیم.

در این نشست مسایل و مشکلات خبرنگاران هم مطرح شد و امام جمعه فردوس قول پیگیری حل آنها را داد.

 

 

 

 

 

خُنگ رکورددار بارش ها در خراسان جنوبی/۲

طی شبانه روز گذشته ایستگاه بارانسنجی خُنگ از توابع بیرجند با ثبت ۱۹ میلیمتر بارندگی رکورددار بارش ها در استان ثبت شد.

رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی جوی هواشناسی استان گفت: ایستگاه های سربیشه با ۱۳ میلیمتر، کنیف ۱۱ میلیمتر، بیشه خوسف و روستای درمیان ۱۰ میلیمتر، دستگرد ۹ میلیمتر، کلاته آویج ۸ میلیمتر، کفاز و میغان ۶ میلیمتر، خلف، زهان، آتشکده، زهری، چاهداشی و حسین آباد ۵ میلیمتر، ماهمیران، نهبندان، قاین، مختاران، مود، اسفزار و کهنوج ۴ میلیمتر، اسدیه، طبسین، ابراهیمی، حیدرآباد و بندان ۳ میلیمتر، گزیک، فتح آباد فردوس، حاجی آباد زیرکوه ۲ میلیمتر و سرایان و جنوب بیرجند نیز ۱ میلیمتر در شبانه روز گذشته بارش ثبت کردند.

 

 

 

 

موافقت بانک تجارت با افزایش سهم اعتبارات خود در راه آهن بیرجند/۳

بانک تجارت کشور با افزایش دو برابری سهم اعتبارات خود در طرح راه آهن بیرجند – قاین – یونسی موافقت کرد.

درادامه پیگیری‌های طرح راه آهن بیرجند-قاین-یونسی و تسریع در تشکیل موافقت بانک تجارت کشور با افزایش دو برابری سهم اعتبارات خود در طرح راه آهن بیرجندکنسرسیوم بانکی برای امکان پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی، جلسه‌ای باحضور قناعت استاندار خراسان جنوبی و داعی مدیرکل راه و شهرسازی استان با اخلاقی مدیرعامل بانک تجارت کشور برگزار شد.

دراین جلسه بانک تجارت کشور موافقت خود را با افزایش مبلغ عاملیت خود از ۲۵۰ به ۵۰۰ میلیارد تومان برای طرح راه آهن بیرجند-قاین-یونسی اعلام کرد.

از دیگر موارد مطرح شده دراین دیدار، تاکید بر تسریع پرداخت مبلغ ۱۰۰ میلیاردتومان تسهیلات از محل ماده ۵۶ برای محور سربیشه-درح-ماهیرود بود که مقرر شد به محض ارائه تضمین نامه از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور، تسهیلات مذکور توسط بانک تجارت کشور پرداخت شود.

 

 

 

 

 

 

 

توسط یکی از شرکت‌های مستقر در زیست‌بوم نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه بیرجند انجام شد:

ساخت دستگاه CNC سه محوره/۲

شرکت بادیر فناوران قهستان از شرکت های مستقر در زیست‌بوم نوآروی، فناوری و کارآفرینی دانشگاه بیرجند، با بهره‌گیری از متخصصین توانمند داخلی موفق به ساخت دستگاه CNC سه محوره شد.
ساخت دستگاه CNC سه محوره

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مهندس محمدجواد توکلی دانش‌آموخته دانشگاه بیرجند و بنیانگذار شرکت بادیر فناوران قهستان با اعلام این خبر افزود: دستگاه cnc  سه محوره مدل ۳A750  با فضای کاری ۱۲۰ در ۹۰ در ۱۰ سانتی متر و اسپیندر ۷۵۰ وات مناسب برای حکاکی و برش کاری با دقت ۰.۱ میلی متر بر روی انواع چوب‌های MDF و طبیعی با کیفیت عالی می باشد.
وی دستگاه حکاکی بر روی انواع چوب، نئوپان، تخته‌سه لایه، MDF، آلومینیوم، فومشیت و پلاکسی گلاسه، رابط کاربری ساده، قابلیت کنترل از راه دور را از مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه برشمرد.
دستگاه CNC با کاربردهای عمومی برای ماکت‌سازی، تبلیغاتی، هنری، ساخت قطعات مورد استفاده در دکوراسیون، تابلوسازی، مدل ‌سازی و .. قابل استفاده است.

 

 

 

 

آغاز عملیات اجرایی پروژه فیبر نوری شهرک فرهیختگان/۲

عملیات اجرایی پروژه فیبر نوری شهرک فرهیختگان طی قراردادی بین شهرک فرهیختگان با شرکت مخابرات آغاز شد.
آغاز عملیات اجرایی پروژه فیبر نوری شهرک فرهیختگان

 عملیات اجرایی پروژه فیبر نوری شهرک فرهیختگان با حضور مهندس حسن آذری نصرآباد، مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی و اعضای هیأت رییسه دانشگاه بیرجند آغاز شد.‏
به گزارش امروز خراسان جنوبی،این عملیات اجرایی طی قراردادی بین شهرک فرهیختگان با شرکت مخابرات انجام می‌شود و قرار است این پروژه طی مدت ۵ ماه به مرحله بهربرداری برسد.
در این عملیات از آخرین تکنولوژی مخابرات دنیا FTTH استفاده شده است و به همین دلیل زیر ساخت‌ها و امکانات بسیار خوبی را برای شهرک فرهیختگان به همراه خواهد داشت. همچنین این پروژه به گونه‌ای اجرا خواهد شد که در صورت افزایش محدوده شهرک فرهیختگان به‌راحتی می‌توان عملیات فیبرهای نوری را متناسب با آن گسترش داد

 

 

 

 ۱۹نشریه علمی در دانشگاه بیرجند /۲

 سومین جلسه شورای نشریات دانشگاه با حضور معاونت محترم پژوهشی و ریاست کتابخانه مرکزی و مرکز نشر و مدیر مسئول و سردبیران نشریات علمی دانشگاه بصورت مجازی برگزارشد. در این جلسه درخواستهای واصله از دانشکده ها از سوی رئیس اداره انتشارات مطرح و درباره آن تصمیم گیری نمودند.

هم اکنون تعداد نشریات علمی دانشگاه ۱۹ عنوان است که علاقه مندان می توانند از طریق نشانی journals.birjand.ac.ir صفحه مدیریت نشریات علمی را ملاحظه نمایند. گروههای محترم آموزشی نیز می توانند نشریه خود را با ارسال درخواست به شورای نشریات علمی دانشگاه به مجموعه نشریات علمی اضافه نمایند.

بازگشایی ارگ کلاه فرنگی در انتظار اعتبار ۷۰۰ میلیونی برای مرمت/۷

بازگشایی ارگ کلاه فرنگی در انتظار اعتبار ۷۰۰ میلیونی برای مرمت

بازگشایی ارگ کلاه فرنگی در خراسان جنوبی که پیش از این ساختمان فرمانداری شهرستان بود برای نوروز وعده داده شده که برای تحقق آن، اعتبار ۷۰۰ میلیونی نیاز است.

به گزارش مهر ارگ کلاه فرنگی بیرجند یکی از بناهای شاخص این شهر است که در خیابان شهید مطهری بیرجند به مساحت ۶۷۷ متر مربع در شش طبقه و به شکل زیگورات قرار دارد که از شش طبقه آن دوطبقه کاربری دارد و بقیه طبقات برای شکل بخشی به بنا ساخته شده‌اند.

این بنا متعلق به دوره قاجار است که به ارگ کلاه فرنگی یا ارگ حسام الدوله معروف است و دارای تزئینات و حوض خانه‌ای در طبقه هم کف می‌باشد که به دلیل موقعیتی که در آن قرار گرفته است در سال‌های گذشته از آن عنوان ساختمان اداری استانداری و فرمانداری بیرجند استفاده شده است و تا کنون پی گیری های مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان برای فراهم شدن زمینه بازدید عموم مردم از این بنای تاریخی جز در مواقع محدودی فراهم نشده است.

چندی پیش سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در جلسه بررسی نحوه مدیریت و بهره برداری از ارگ کلاه فرنگی بیرجند، خاطرنشان کرد: پیرو دستور استاندار، تحویل، بهره برداری و مدیریت ارگ کلاه فرنگی به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی واگذار می‌شود.

علی رضا عباس زاده ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید با تسهیل شرایط بهره برداری مردم از ارگ کلاه فرنگی و تأمین استانداردهای لازم، زمینه استفاده عموم مردم از این بنای تاریخی را تا نوروز ۱۴۰۱ فراهم کند.

به گفته وی؛ از زمان واگذاری این مجموعه، علاوه بر مسئولیت تأمین حفاظت فضا و امنیت مردم، تضمین حفاظت از ساختمان فرمانداری نیز به عهده اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

ارگ کلاه فرنگی از ساختمان فرمانداری جدا شود

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در گفتگو با مهر تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید در اولین قدم نسبت به احداث دیوار دور تا دور ارگ کلاه فرنگی اقدام کند تا این اثر تاریخی از ساختمان فرمانداری کاملاً جدا شود.

عباس زاده با تأکید بر آغاز کارهای فنی مرمت بنا، ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید با لحاظ کردن همه مسائل و جوانب امر، برای درب ورودی مجموعه نیز طرحی شکیل و چشم نواز ارائه کند.

وی تأکید کرد: باید از ظرفیت شهرداری بیرجند نیز در زیباسازی محوطه ارگ استفاده شود و توجه به ارگ کلاه فرنگی به عنوان یکی از سرمایه‌های ملی و از ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی استان، دارای اهمیت است.

عباس زاده خاطر نشان کرد: ارگ کلاه فرنگی نه برای بیرجند بلکه برای استان، نماد هویتی و جز ظرفیت‌های فرهنگی است لذا باید به خوبی مراقبت و نگهداری شود.

وی با تأکید بر اینکه استفاده از این فضای تاریخی به یک مطالبه عمومی تبدیل شده، ادامه داد: باید به مطالبه عمومی در خصوص بهره‌مندی از این اثر تاریخی شاخص توجه شود و این مجموعه هر چه زودتر در اختیار مردم قرار گیرد.

استاندار در دیدار با اعضای شورای اسلامی و شهردار بیرجند یک بار دیگر بر انجام این کار تاکید کرد.

بعد از تاکید وی بر حفاظت و مراقبت از ارگ کلاه فرنگی برای پاسخگویی به مطالبه مردم، مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان که سال‌ها است منتظر چنین فرصتی بودند و پی گیری های بسیاری در سال‌های گذشته در سطح کشور در این باره انجام داده‌اند دست به کار شدند تا این بنای تاریخی را برای بازدید عموم مردم در نوروز ۱۴۰۱ آماده کنند.

ایجاد موزه سیاسی استان در ارگ کلاه فرنگی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی به خبرنگار مهر اظهار کرد: برای مرمت ارگ کلاه فرنگی در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ حدود ۳۰۰ میلیون تومان هزینه شده است و حداقل به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان دیگر برای تکمیل مرمت، نورپردازی، بهسازی و غیره در این بنای تاریخی نیاز است تا برای بازدید عموم مردم در نوروز ۱۴۰۱ آماده شود.

علی شریعتی منش با بیان اینکه بخشی از اعتبار مورد نیاز تخصیص یافته است، اضافه کرد: با پیشنهاد مدیر کل میراث فرهنگی استان کاربری موزه تاریخ سیاسی استان برای این بنا در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بعد از تهیه محتوای موزه، باید توسط اداره کل موزه‌ها کشور تأیید شود و بعد از آن تجهیزات مورد نیاز موزه فراهم شود امکان انجام این کار تا نوروز ۱۴۰۱و وجود ندارد.

به گفته وی ممکن است نمایشگاه تاریخ سیاسی یا نمایشگاه دیگری برای بازدید عموم مردم در نوروز ۱۴۰۱ در ارگ کلاه فرنگی بیرجند برگزار شود.

وی درباره مرمت این بنا هم اظهار کرد: مرمت طبقه اول ارگ انجام شده است و مرمت طبقات بعدی آن باید انجام شود و کار برآورد تجهیزات، برق و تأسیسات در حال انجام است و بعد از انجام این کار، دیوار کشی اطراف ارگ کلاه فرهنگی انجام خواهد شد.

 

 

 

 

نماینده مجلس: دولت باید ماهانه بدهی‌های دوره قبل را بپردازد/

نماینده مجلس: دولت باید ماهانه بدهی‌های دوره قبل را بپردازد

بیرجند – ایرنا – نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سیزدهم باید تا چهار سال بعد فقط به‌طور میانگین ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دولت قبل را بپردازد لذا با توجه به منابع محدود باید مشکلات و طرح‌ها اولویت‌بندی شود.

حسین خسروی اسفزار روز سه‌شنبه در نشست بررسی مشکلات زیرساختی شهر خوسف افزود: با توجه به اینکه منابع دولت و استان محدود است باید برنامه‌ریزی‌ها طوری باشد که طرح‌ها و پروژه‌ها اولویت‌بندی و در سفر استاندار مطرح تا بر همین اساس اعتبار لازم دریافت شود.

وی گفت: یکی از مشکلات شهرستان خوسف که در دست پیگیری است، قرار گرفتن طرح شبکه فاضلاب خوسف در ردیف ملی بودجه است که سال‌ها دنبال شده و وزیر سابق نیرو در این خصوص دستوری داده بود که به جایی نرسید و امسال هم وزیر نیرو همان توافق را داشت ولی در ردیف ملی بودجه ۱۴۰۱ قرار نگرفته و برای تجدیدنظر، نامه‌ای را تنظیم کرده و در حال پیگیری هستم.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با توجه به شرایط خاص همچنین ایجاد مشکلات متعدد لازم است هرچه سریعتر ضمن تامین اعتبار عملیات اجرایی شبکه فاضلاب مرکز شهرستان آغاز شود.

وی افزود: یکی دیگر از موضوعات مورد پیگیری احداث بیمارستان خوسف و فراز و نشیب‌های متعدد آن است که امیدواریم این بیمارستان هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد و مردم منتفع شوند.

خسروی بر همکاری و هم‌افزایی برای به ثمر رسیدن بیمارستان خوسف تاکید کرد و گفت: این پروژه اکنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت دارد و طرح مباحث انحرافی توجیهی ندارد.

وی بیان کرد: شهرستان خوسف مستقل است در حالی که ما به دنبال این هسیتم چرا در شمال شهر بیرجند به عنوان یک منطقه از شهر بیمارستان وجود ندارد.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: این بیمارستان تنها برای شهر خوسف نیست بلکه روستاهای دورافتاده که کمترین امکانات دارند نیز از آن بهره‌مند خواهند شد.

وی از پیگیری برای حضور بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی در راستای توسعه زیرساخت‌های شهرستان خوسف خبر داد و افزود: در جلسه با رییس بنیاد مستضعفان و بازدید معاون پارلمانی این بنیاد موضوع در دست پیگیری است که امیدواریم هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.

خسروی تصریح کرد: اگر شهرستان خوسف مانند شهرستان درمیان به عنوان منطقه ویژه دیده شود قطعا رونق آن هم ویژه خواهد بود.

وی با تاکید بر اولویت‌بندی نیازهای شهرستان برای طرح در سفر شهرستانی استاندار گفت: استاندار سابق هم خرداد امسال سفری به شهرستان خوسف داشت که با گذشت هفت ماه از این سفر هنوز مصوبات آن اجرا نشده و ثمره‌ای نداشته است.

نماینده مردم سه شهرستان خراسان جنوبی با انتقاد از نبود امکانات و ادوات سنگین در موقع سیل و بحران در استان افزود: این موضوع به‌صورت متمرکز از تهران پیگیری و به مقامات کشوری منعکس شده است.

فرماندار خوسف نیز در این نشست گفت: با تکمیل مسیر نای‌بند به خوسف از مسیر آبگرم لوت مسیر دسترسی به مرکز استان از استان یزد بیش از یکصد کیلومتر کمتر می‌شود و برای تکمیل این پروژه بیش از هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

محمدعلی آخوندی افزود: در صورت تکمیل این مسیر میزان سوخت صرفه‌جویی شده طی چند سال به اندازه کل هزینه‌های مربوطه است.

وی خواستار تسریع در پرداخت حقوق معدنی به این شهرستان شد و گفت: با دستور رییس جمهور که درآمدهای معادن باید برای هر منطقه هزینه شود امیدواریم حقوق معدنی در راستای تکمیل زیرساخت‌های شهرستان پرداخت شود.

فرماندار خوسف از پیگیری استاندار برای انتقال پساب فاضلاب شهر بیرجند به شهرک صنعتی شهید رحمانی و معادن منطقه قلعه‌زری خبر داد و گفت: ایمیدرو به عنوان سرمایه‌گذار این طرح انتخاب شده است و به‌زودی روند اجرایی آن شروع خواهد شد.

وی یکی از پروژه‌های دارای اولویت شهرستان را تکمیل مجتمع آبرسانی ماژان عنوان کرد و افزود: از محل اعتبارات تنش آبی به این پروژه اعتباری در نظر گرفته شده است.

آخوندی اظهار داشت: این پروژه بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و ضمن تامین آب شرب پایدار برای ۱۵ روستا، سه روستا نیز به شبکه آب شرب متصل خواهند شد.

وی با انتقاد از خارج شدن ساختمان ستاد شبکه بهداشت از اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: عملیات اجرایی این پروژه علیرغم داشتن اعتبار هنوز آغاز نشده است.

آخوندی از تکمیل پروژه‌های بزرگی در دهه فجر امسال خبر داد و افزود: بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال پروژه قابل افتتاح است که فاز اول معدن طلای شادان و کشتارگاه صنعتی خوسف از مهمترین این پروژه‌ها است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان خوسف در فاصله ۳۶ کیلومتری بیرجند است.

 

 

 

 

وقتی آب در باغستان بی‌کیفیت می‌شود/۲

وقتی آب در باغستان بی‌کیفیت می‌شود

 مردم شهر باغستان در شهرستان فردوس که یک سال و اندی از شهر شدن آن می‌گذرد و منطقه گردشگری است، برای تامین آب مناسب با مشکلاتی مواجه هستند.

به گزارش ایرنا براساس تصویب‌نامه هیات وزیران در اردیبهشت سال گذشته “باغستان علیا” مرکز دهستان باغستان به شهر تبدیل و به عنوان نقطه شهری پذیرفته شد.

شهر باغستان در بخش اسلامیه شهرستان فردوس براساس آخرین سرشماری ۲ هزار و ۷۰۴ نفر جمعیت دارد و دارای آب و هوای مطلوب و مناظر طبیعی است که آن را به یکی از مناطق ییلاقی و گردشگری شهرستان فردوس تبدیل کرده و این شهر به عنوان منطقه نمونه گردشگری هم تصویب شده‌ است.

شهر باغستان همان طور که از نامش پیداست به عنوان منطقه گردشگری شناخته می‌شود و برخی واحدهای مسکونی این شهر به دلیل اینکه محل سکونت غیردایم مالکان است، عنوان منازل مسکونی ۲ برای آنها اطلاق می‌شود و باید هزینه آب‌بها با نرخ آزاد محاسبه شود.

مردم باغستان در حالی از کیفیت پایین آب می‌گویند که قنات بلده در شهرستان فردوس ثبت جهانی است و محصول انار این منطقه در کشور شهرت دارد.

برخی از مالکان این منازل هم معتقدند که چرا با وجود کیفیت پایین آب باید هزینه بالا را پرداخت کنند.

کیفیت آب این شهر به گونه‌ای است که به گفته اهالی این منطقه گاهی قابل خوردن نیست.

یکی از اهالی باغستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا علاوه بر گلایه از کیفیت آب اظهار داشت: بسیاری از اهالی این شهر، ساکن دایم هستند و در این منازل زندگی می‌کنند اما برخی منازل چون به‌صورت خانه باغ و باغ ویلا است، مبلغ آب‌بها باید با عنوان مسکونی ۲ محاسبه شود.

وی افزود: اگر کیفیت آب حداقل مانند آب شهرهای اطراف باشد، تا حدی می‌توان با این مساله کنار آمد ولی آب شرب منازل ما قابل خوردن نیست و باید برای تهیه آب شرب به سراغ شیرهای آب دسترسی که در سطح شهر تعبیه شده است برویم.

این شهروند گفت: ما که جوان‌تریم، می‌توانیم برای آوردن آب به خیابان برویم ولی آیا به فکر سالخوردگان و سالمندان بوده‌ایم؟

یکی دیگر از اهالی باغستان گفت: در گذشته منازل و باغات به هم متصل بود و پدرم از سال‌ها قبل در این شهر باغ و منزل داشتند و از این راه کسب درآمد می‌کردند، اکنون ورثه این مکان را حفظ کرده و با اعلام مسکونی ۲ بودن این شهر و بهای چند برابری آب چطور می‌توان این درختان و باغات را حفظ کرد.

وی افزود: اکثر ما در این شهر زندگی می‌کنیم و از طریق محصولات باغی کسب درآمد داریم؛ با این مبلغ آب‌بها که در نظر گرفته شده، به نوعی منبع درآمد ما تحت تاثیر قرار گرفته است.

برای پیگیری این موضوع سراغ مدیر آب و فاضلاب شهرستان فردوس رفتیم که درخصوص مبلغ آب‌بها گفت: طبق مصوبه هیات وزیران تمامی اقامتگاه‌های غیردائم شامل ویلا، باغ ویلا، خانه باغ، مجتمع‌های مسکونی برای اقامت مقطعی و جایی که محل زندگی و کسب و کار دائمی افراد نباشد، به عنوان منازل مسکونی ۲ محسوب شده و نرخ خدمات آب‌بها نیز بالاتر است.

مجید شریف‌زاده افزود: بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ اقامتگاه غیردائم در شهرستان فردوس وجود دارد که به‌صورت مقطعی اقامت دارند و طبق تعرفه مسکونی ۲، هزینه آب‌بها بالاتر از الگوی مصرف آب به‌صورت آزاد محاسبه می‌شود.

وی گفت: اگر مشترک بالاتر از این میزان استفاده کند طبق تعرفه آزاد محاسبه خواهد شد.

مدیر امور آب و فاضلاب فردوس اظهار داشت: در روستاها مصرف آب تا هفت مترمکعب در ماه و در شهرها تا ۱۵ مترمکعب در ماه بوده که برای کاربری‌های مسکونی ۲ که بالاتر از این میزان مصرف کنند، هزینه آب‌بها طبق تعرفه آزاد محاسبه خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه برخی مشترکان پرمصرف در منازل یا خانه باغ‌های خود از آب شرب برای آبیاری درختان و باغات خود استفاده می‌کنند که این موضوع هم موجب هدر رفتن آب و هم بالا رفتن قبوض مصرفی می‌شود.

شریف‌زاده با تاکید بر اینکه در باغستان منبع آب کیفی وجود ندارد گفت: آبفا آمادگی دارد در صورت وجود آب با کیفیت نسبت به حفر چاه در این منطقه اقدام کند.

وی اظهار داشت:  در ۲۱ شهر و روستای شهرستان فردوس شبکه آب شرب از شبکه آب بهداشتی جداست.

مدیر امور آب و فاضلاب فردوس گفت: متاسفانه منابع آبی رو به اتمام است که این موضوع لزوم صرفه‌جویی مشترکان را درخصوص مصرف بهینه آب می‌طلبد.

وی افزود: در صورتی که مشترکان عملیات ساخت و ساز را تمام کرده‌اند برای حذف کاربری ساخت و ساز به این مدیریت مراجعه کنند.

اما رییس شورای اسلامی شهر باغستان معتقد است که قیمت آب مربوط به اداره آبفاست و باید طبق قانون عمل شود اما درخصوص کیفیت پایین آب شرب حق با مردم است و مسوولان باید برای آب شرب و بهداشتی مناسب فکر اساسی کنند.

سید مهدی فروتن افزود: شورای اسلامی شهر باغستان نیز طی جلساتی که با اداره آب و فاضلاب شهرستان و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی داشت، قرار شد موضوع در جلسه‌ای با حضور مسوولان شهرستان و استانی مطرح و برای حل آن راهکاری ارائه شود.

وی گفت: مدیر آبفای شهرستان نیز قول داد در جاهایی که جایگاه برداشت آب شیرین ندارد، نسبت به احداث جایگاه برداشت آب شیرین اقدامات لازم صورت گیرد و مردم شهر باغستان منتظر اجرایی شدن این وعده هستند.

رییس شورای شهر باغستان اظهار داشت: این شورا پیگیر مساله آب شرب و شیرین شهر بوده و امیدواریم با قول‌های خوبی که در جلسه با فرماندار داده شد، خبرهای خوبی را در این زمینه بشنویم.

فروتن افزود: از همه مسوولان شهرستان که در این زمینه همکاری کردند تشکر می‌کنم اما امیدوارم این وعده‌ها به عمل تبدیل شود زیرا مساله آب شرب باغستان سال‌های زیادی است که دغدغه مردم شده است.

وی گفت: انتظار داریم با همت دولت و هماهنگی نمایندگان مجلس این انتظار به پایان برسد و مردم صبور این منطقه با وجود چاه‌های عمیق و ۲ نهر آب بلده شاهد اجرای عدالت در تامین آب شرب و بهداشتی باشند.

رییس شورای شهر باغستان اظهار داشت: با توجه به پایین بودن کیفیت آب بهداشتی شهر باغستان و تامین آب از جاهای دیگر از این شهر باید تعرفه مصرف آب برای شهروندان نیز کمتر شود.

وی گفت: البته طبق نظر اداره آب و فاضلاب شهرستان فردوس برخی مشترکان بیشتر از حد معمول آب مصرف می‌کنند که از این شهروندان می‌خواهیم در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

 

 

 

 

 

بازدید معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) از خوابگاه ۱۵ خرداد

 ۲۹ دی ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۶۷۱۴ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۱۰۹
معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) به همراه معاون اجتماعی بنیاد ۱۵خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) و هیأت همراه از پروژه خوابگاه ۲۵۰ تخت‌خوابی بنیاد ۱۵ خرداد بازدید کردند.
بازدید معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) از خوابگاه ۱۵ خرداد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه بیرجند، مراسم بازدید دکتر علی عسگری، معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) دکتر مجتبی ابراهیمی، معاون اجتماعی بنیاد ۱۵خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره)، حسین خسروی، نماینده مردم شریف بیرجند، درمیان و خوسف، محمدرضا طالبی، معاون سیاسی و امنیتی و اجتماعی استاندار و سید مجتبی موسوی، مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره)  در خراسان جنوبی به همراه جمعی از مسئولان و مدیران استانی و دانشگاه روز چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ برگزار شد.
هیأت مزبور ضمن بازدید از روند اجرایی پروژه خوابگاهی ۱۵ خرداد با اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته در این پروژه آشنا شدند.
خوابگاه ۲۵۰ تخت‌خوابی ۱۵ خرداد در فضایی بالغ بر ۴۶۰۰ مترمربع با اعتبار اهدایی از سوی بنیاد ۱۵ خرداد در حال ساخت می‌باشد.
بازدید معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) از خوابگاه ۱۵ خرداد
معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) به همراه معاون اجتماعی بنیاد ۱۵خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) و هیأت همراه از پروژه خوابگاه ۲۵۰ تخت‌خوابی بنیاد ۱۵ خرداد بازدید کردند.
به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه بیرجند، مراسم بازدید دکتر علی عسگری، معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) دکتر مجتبی ابراهیمی، معاون اجتماعی بنیاد ۱۵خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره)، حسین خسروی، نماینده مردم شریف بیرجند، درمیان و خوسف، محمدرضا طالبی، معاون سیاسی و امنیتی و اجتماعی استاندار و سید مجتبی موسوی، مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره)  در خراسان جنوبی به همراه جمعی از مسئولان و مدیران استانی و دانشگاه روز چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ برگزار شد.
هیأت مزبور ضمن بازدید از روند اجرایی پروژه خوابگاهی ۱۵ خرداد با اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته در این پروژه آشنا شدند.
خوابگاه ۲۵۰ تخت‌خوابی ۱۵ خرداد در فضایی بالغ بر ۴۶۰۰ مترمربع با اعتبار اهدایی از سوی بنیاد ۱۵ خرداد در حال ساخت می‌باشد.

 

 

 

بنیاد برکت در ساخت ۲ هزار مدرسه مشارکت دارد

بنیاد برکت در ساخت ۲ هزار مدرسه مشارکت دارد

بیرجند – ایرنا – معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: مشارکت در ساخت ۲ هزار مدرسه از برنامه‌های پیش‌روی بنیاد برکت در راستای تامین زیرساخت‌های آموزشی کشور است.

علی عسکری روز چهارشنبه در آیین بهره‌برداری از مدرسه ۱۲ کلاسه شهید بصیری‌پور بیرجند با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر کمک بنیاد برکت برای ساخت ۲ هزار مدرسه در کشور افزود: با توجه به گذشت ۲ سال از این دستور رهبری تا امروز تقریبا ساخت ۲ هزار مدرسه به پایان رسیده و برنامه آینده بنیاد برکت شروع ساخت ۲ هزار مدرسه دیگر است.

وی گفت: فراهم کردن زیرساخت در استان‌های محروم از دستورات مقام معظم رهبری است و اخیرا هم گزارش کاری از اقدامات ستاد اجرایی فرمان امام در محلات حاشیه‌نشین تقدیم ایشان شد که چند نکته از سخنان ایشان قابل تامل بود.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) افزود: درگیر نشدن در مسیر بروکراسی اداری، اقدام جهادی، پرهیز از تبلیغات زودهنگام، توجه به زیرساخت از جمله مدرس، درمانگاه و مسکن از جمله محورهای مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است.

وی با اشاره به تعهد بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان خراسان جنوبی که انجام شده گفت: اکنون تعهدات برای سال جدید را عهده‌دار هستیم.

عسکری ادامه داد: امید است به برکت دستور مقام معظم رهبری و نام شهید مدافع حرم “مرتضی بصیری‌پور” آموزش در این مدرسه هم با برکت باشد.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تقدیر از خدمات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در زمینه‌های مختلف گفت: تقویت بنیه اقتصادی کشور از مهمترین دستاوردهای این خدمات است که جای تقدیر دارد.

حسین خسروی افزود: اعتبارات ستاد اجرایی فرمان امام در چند سال اخیر افزایش خوبی داشته و این نشان از توجه این نهاد انقلابی به استان‌های محروم است.

وی با اشاره به خدمات ستاد اجرایی در روستاها گفت: آبرسانی به ۱۶۰ روستا و  ایجاد ۳۲ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم از جمله این خدمات است و همانطور که مقام معظم رهبری ترسیم کرده‌اند با کمک جوانان گام دوم انقلاب را می‌توان به آسانی پیمود.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نهادی برگرفته از انقلاب است که ثمراتی خوبی از آن را شاهد هستیم.

وی از سردار شهید سلیمانی یاد کرد و گفت: ولایتمداری شهید سلیمانی از خصوصیات مهم این شهید است که باید سرلوحه امت قرار گیرد.

خسروی افزود: ولایتمداری مردم خراسان جنوبی همواره زبانزد بوده و نمونه آن را همواره در عرصه‌های سیاسی از جمله انتخابات مشاهده می‌کنیم اما نبود یا کمبود زیرساخت‌ها به ویژه راه‌ها، حمل و نقل هوایی و زمینی را شاهد هستیم که نیاز به سرمایه‌گذاری کلان دارد و امید است که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به این بخش نیز توجه داشته باشد.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی هم در حاشیه این آیین گفت: تاکنون در خراسان جنوبی هزار و ۴۳۰ میلیارد تومان توسط بنیاد برکت هزینه شده است.

سید مجتبی موسوی به پرداخت ۸۳۰ میلیارد تومان برای تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال روستایی در استان اشاره کرد و افزود: به کمک این تسهیلات در  پروژه‌های بنگاه‌محور، تسهیلات‌محور و اشتغال روستایی برای ۳۲ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه ۶۶۶ پروژه عمرانی از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی اجرا شده است گفت: از این تعداد ۴۹۶ مورد به اتمام رسیده و مابقی هم تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی افزود: میزان اعتباری که به‌صورت مشارکت در پروژه‌های عمرانی داریم بیش از ۸۶ میلیارد تومان است و پروژه‌های این ستاد تمامی شهرستان‌های استان را پوشش می‌دهد.

مدرسه ۱۲ کلاسه شهید بصیری‌پور که به نام اولین شهید مدافع حرم خراسان جنوبی مزین است، با مشارکت بنیاد برکت و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان احداث و امروز با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی و معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) افتتاح شد.

این آموزشگاه پسرانه در زمینی به مساحت ۴ هزار و ۹۷۱ متر مربع و زیربنای هزار و ۸۰۰ متر مربع در منطقه کمتر برخوردار شمال شهر بیرجند ساخته شده است.

اعتبار هزینه شده برای اجرای این پروژه ۱۲ میلیارد تومان بوده که ۲ میلیارد تومان آن از محل مشارکت بنیاد برکت تامین شده است.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) شامگاه سه‌شنبه وارد بیرجند شد و حضور در جمع فعالان گروه‌های جهادی، دیدار با مسوولان استان، بازدید و افتتاح پروژه‌های مربوط به زنجیره طرح هاب شتر و انعقاد چند تفاهم‌نامه با استانداری از برنامه‌های “علی عسکری” در سفر به خراسان جنوبی است.

امروز همزمان با سفر معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به استان، ایستگاه تحقیقات شتر و گونه‌های مرتعی استان در دشت بجد بیرجند نیز به بهره‌برداری رسید. این ایستگاه بخشی از زنجیره طرح هاب (مرکز منطقه‌ای) شتر است که توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی در حال اجراست.

 

 

ایستگاه تحقیقات شتر و گونه‌های مرتعی خراسان جنوبی افتتاح شد

بیرجند – ایرنا – ایستگاه تحقیقات شتر و گونه‌های مرتعی خراسان جنوبی روز چهارشنبه با حضور معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و جمعی از مسوولان استان در دشت بُجد بیرجند به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا این ایستگاه بخشی از زنجیره طرح هاب (مرکز منطقه‌ای) شتر بوده که توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان در حال اجرا است.

این ایستگاه که به مرکز به‌نژادی شتر معروف است، به عنوان بخش پیشران طرح هاب شتر فعالیت می‌کند و ظرفیت پرورش ۵۰۰ شتر شیرده صنعتی را دارد.

ایستگاه بجد با هدف تولید گونه‌های برتر ژنتیکی شتر برای گله‌های روستایی، انجام تحقیقات درخصوص گونه‌های مرتعی بوم استان و توسعه آنها، تولید علوفه و شیر برای مصرف استان، ایجاد مرکز پیشران در نوآوری و فناوری در پرورش شتر، تولید گونه‌های مرتعی و نیز ایجاد زیرساخت‌های پژوهشی برای دانشجویان و مرکز تحقیقات کشاورزی راه‌اندازی شده است.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در حاشیه افتتاح این مرکز که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و جمعی از مسوولان استانی هم حضور داشتند، گفت: خراسان جنوبی مزیت‌هایی دارد که ستاد اجرایی از دو تا سه سال قبل تصمیم گرفت برای این مزیت‌ها سرمایه‌گذاری کند.

علی عسکری در جمع خبرنگاران یکی از این مزیت‌ها را زنجیره ارزش شتر و دام اعلام کرد و افزود: مرکز به‌نژادی و اصلاح نژاد شتر، کشتارگاه‌های دام، مراکز پرورش شتر و مراکز قرنطینه بخشی از این پروژه‌ها است که برخی افتتاح شده و برخی نیز به‌زودی تکمیل و افتتاح می‌شود.

وی بیان کرد: در حوزه اشتغال نیز در زمینه پرورش شتر و دام تاکنون ۲۵۰ میلیارد تومان بنیاد برکت در استان خراسان جنوبی هزینه کرده و امید است سال آینده مجموع طرح‌های اشتغالزایی دو برابر شود.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اظهار داشت: امیدواریم سرمایه‌گذاری هلدینگ کشاورزی ستاد در حوزه پرورش شتر و دام سال آینده دو برابر شود و  این منطقه را به هاب شتر کشور تبدیل کنیم.

وی با اشاره به ایجاد پنج هزار فرصت شغلی تصریح کرد: پنج هزار طرح اشتغال در خانواده‌ها اجرایی شده و امیدواریم سال آینده این ظرفیت دو برابر شده و به ۱۰ هزار طرح برسد.

عسکری با اشاره به نبود سردخانه به عنوان یکی از مشکلات استان خراسان جنوبی گفت: تفاهم کردیم بنیاد برکت در این حوزه سرمایه گذاری کند و هلدینگ کشاورزی ستاد اجرایی نیز در این خصوص کمک خواهد کرد.

وی افزود: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای ساخت حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکن محرومان با وزارت راه و شهرسازی تفاهم‌نامه و قرارداد دارد که این طرح در خیلی از شهرها آغاز شده است.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: در خراسان جنوبی نیز این طرح آغاز شد اما بنا به دلایلی که گفته شده استفاده از آپارتمان در این استان خیلی مرسوم نیست، طرح متوقف شد.

وی ادامه داد: ستاد اجرایی آمادگی دارد در طرح‌های جدید وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن محرومان سرمایه‌گذاری کند.

عسکری با اشاره به طرح تامین زیرساخت‌های اشتغال مناطق محروم و مرزی گفت: امسال تعهد بنیاد برکت آبرسانی به هزار و ۴۰۰ روستا است که تاکنون هزار و ۲۰۰ روستا آبرسانی شده و تا پایان سال مابقی به اتمام می‌رسد.

وی افزود: اولویت ما در تامین زیرساخت‌ها، آبرسانی و محرومیت‌زدایی در مناطق محروم و مرزی است و در این زمینه طرح ویژه‌ای از سال آینده با همکاری بنیاد برکت آغاز می‌شود.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) عنوان کرد: یکی از مسئولیت‌های بنیاد ۱۵ خرداد نیز توجه به فرزندآوری و جمعیت است که ۵۰ نقطه در کشور به عنوان پایلوت انتخاب شد.

وی با بیان اینکه استان قم و خراسان جنوبی پایلوت اولیه این طرح هستند گفت: بنیاد برکت از خانواده‌های بالای پنج نفر حمایت خواهد کرد همچنین امسال ۲ هزار زوج نابارور تسهیلات می‌گیرند و سال آینده این سهمیه بیشتر خواهد شد.

عسکری گفت: در طرح روستای بدون بیکار در قالب طرح‌های اجتماع‌محور، بنگاه محور و اشتغال خانگی امسال ۳۰۰ هزار اشتغال پیش‌بینی شده بود که بخش عمده آن محقق شده و به‌زودی آیین شکرانه در تهران برگزار خواهد شد.

وی افزود: با طرح‌ها و برنامه‌هایی که دولت دارد سال آینده به‌راحتی ۴۰۰ هزار اشتغال ایجاد خواهیم کرد.

طرح ایجاد مرکز منطقه‌ای پرورش شتر (هاب) سال ۱۳۹۸ با هدف افزایش ارزش افزوده و اشتغالزایی در قالب انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین استانداری خراسان جنوبی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در این استان اجرا شد.

خراسان جنوبی با دارا بودن ۳۰ هزار نفر شتر، دومین استان دارای جمعیت شتر است که براساس آخرین آمار رسمی سالانه یک هزار و ۲۰۰ تن گوشت و یک هزار و ۵۰۰ تن شیر خام شتر در این استان تولید می‌شود.

با اجرای طرح هاب شتر هشت هزار فرصت شغلی در استان خراسان جنوبی ایجاد می‌شود و ظرفیت تولید محصولات نیز به ۲۵ هزار تن خواهد رسید.

 

 

 

امام جمعه بیرجند: خشنودی را باید به مردم هدیه داد

بیرجند – ایرنا – نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: خشنودی را باید به مردم هدیه داد وگرنه افراد تحت تاثیر دروغ‌ها قرار می‌گیرند.

حجت‌ الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز چهارشنبه در دیدار معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) افزود: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اقدامات زیاد و با کیفیتی در حوزه‌های مختلف انجام می‌دهد که باید اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه انجام شود.

وی گفت: دشمنان در فضای مجازی و حقیقی، پروایی از دروغ‌پراکنی ندارند پس شما حقیقت‌ها را به مردم بگویید تا مردم دروغ‌ها را باور نکنند.

امام جمعه بیرجند ضمن گرامیداشت سالروز شهادت نواب صفوی و جمعی از فداییان اسلام افزود: کارهای خیری که انجام می‌شود یا مبارزه با باطل در تداوم راه این شهداست.

وی خطاب به معاون ستاد اجرایی فرمان امام با اشاره به اینکه دیدار و سخنان شما خوشحال‌کننده بود گفت: بنیاد برکت سوابق پرخدمت و با کیفیتی دارد.

حجت‌ الاسلام و المسلمین عبادی افزود: آنچه با مطالعات جدید و کارشناسی‌شده تعقیب می‌شود و از نوع بکارگیری‌ها و ساخت و سازهایی بوده که در اولویت است به‌ویژه اشتغال که فرمودید اگر اشتغال به معنای صحیح انجام شود مسئله فرزندآوری هم همراه آن محقق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بارها نسبت به مساله فرزندآوری، فرمایشات حساسی فرمودند و نظر کارشناسان هم هست گفت: فرزندآوری علل و اسباب مختلفی دارد که بعضی مربوط به امور معیشتی، فرهنگ و اعتقادات و بعضی مربوط به امور تبلیغاتی و تحت تاثیر برنامه‌های بیگانه قرار می‌گیرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه از برخی مسایل فرزندآوری می‌توان به عنوان جریان نفوذی یاد کرد اظهار داشت: از برخی رسانه‌ها اعلام می‌شود روزی در ایران هزار سقط جنین انجام می‌شود که این خیلی عجیب است.

وی ادامه داد: این همه تشکیلات برای کنترل بیماری کرونا بکارگیری شد که کار خوبی هم بود دست دولت درد نکند که تلفات را از روزی بیش از ۷۰۰ نفر به ۱۷ نفر رسید اما روزی هزار سقط جنین قتل عام است و چطور هیچ حساسیتی در این زمینه نیست.

حجت‌ الاسلام و المسلمین عبادی گفت: چرا این موضوع در کشور کنترل نمی‌شود، حتی گزارشاتی از مردم می‌رسد که وقتی زن بارداری برای انجام آزمایش‌های ژنتیکی و سونوگرافی مراجعه می‌کند آنها را برای سقط جنین تشویق و حتی تهدید می‌کنند.

وی اظهار داشت: برخی تحت تاثیر قرار می‌گیرند و برخی صاحب اراده هستند و نسبت به نگهداری فرزند خود اقدام می‌کنند که فرزندانی سالم و باهوش به دنیا می‌آورند.

امام جمعه بیرجند گفت: پیداست تشکیلاتی در این زمینه در آستین من و شما کار می‌کنند و چرا به این موضوع توجه نمی‌شود، حتی یک جنگ یا کرونا چنین تلفاتی ندارد.

وی با اشاره به حمایت‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای تشویق فرزندآوری در جامعه عنوان کرد: در این مساله مردمی که ایمان و اراده دارند تحت تبلیغ بیگانه و دوست نادان قرار نمی‌گیرند.

حجت‌ الاسلام و المسلمین عبادی افزود: برخی صاحب یک فرزند لوس، بی‌مزه، بیکار و بی‌عار هستند که کاش نداشته باشند چون نه خودشان راضی بوده و نه جامعه آنها را می‌خواهد.

 

 

 

بیرجند دومین شهر اجرای طرح فرزندآوری در کشور انتخاب شد

بیرجند – ایرنا – معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: طرح فرزندآوری با رویکرد فرهنگسازی و حمایت از خانواده به‌صورت نمونه پس از قم به‌زودی در شهر بیرجند اجرا می‌شود.

“علی عسکری” روز چهارشنبه در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین سید “علیرضا عبادی” نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: موضوع فرزندآوری و ازدیاد جمعیت یکی از مسایل مهمی است که در ستاد به آن توجه کرده‌ایم.

وی گفت: در این مرحله خانواده‌هایی که بیش از پنج نفر هستند یعنی دارای بیش از سه اولاد را حمایت می‌کنیم تا به بقیه خانواده‌ها برسیم و این طرح به‌صورت نمونه از قم آغاز شد و بیرجند دومین شهر خواهد بود.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بیان کرد: مطالعات دقیقی در این زمینه صورت گرفته و طرح فرزندآوری به‌زودی در شهر بیرجند و خراسان جنوبی آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در دو بخش اقتصادی شامل شرکت‌ها، کارخانه‌ها، بانک‌ها و سایر مجموعه‌ها و بخش اجتماعی شامل بنیاد برکت، بنیاد احسان و اخیرا بنیاد ۱۵ خرداد فعالیت می‌کند که بنیاد ۱۵ خرداد حدود یک سال است زیرمجموعه ستاد قرار گرفته و ساماندهی شده است.

عسکری با بیان اینکه در دوره جدید بنیاد ۱۵ خرداد دو وظیفه اصلی سلامت و جمعیت برای این بنیاد تعریف شده است گفت: با توجه به دغدغه و تاکید مقام معظم رهبری اگر اکنون به داد جمعیت کشور نرسیم حتما دچار آسیب خواهیم شد چه بسا که اکنون نیز در این زمینه آسیب دیده‌ایم.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با اشاره به برنامه‌های این نهاد برای حمایت از معلولان و مهمتر از آن پیشگیری از معلولیت‌ها افزود: چند طرح ویژه کودکان مناطق محروم از جمله غربالگری بینایی و شنوایی و کشت حلزون برای کودکان ناشنوا را در دستور کار داریم.

وی بیان کرد: اخیرا آسیب‌های اسکلتی عضلانی و استعدادیابی کودکان محروم همچنین رسیدگی به مادران باردار در این مناطق را آغاز کرده‌ایم چراکه گاهی یک پیشگیری ساده ما می‌تواند کودکی را از معلولیت نجات دهد.

عسکری، درمان زوج‌های نابارور که توان درمان ندارند را یکی دیگر از برنامه‌های بنیاد ۱۵ خرداد برشمرد و گفت: کمک می‌کنیم مشکل این افراد با مداخلات پزشکی رفع شود.

وی اضافه کرد: موضوع مهمی که از چند وقت قبل با دکتر مخبر پیگیر آن بودیم، استان بدون بیکار است و الان در بنیاد برکت ۱۰۰ روستای بدون بیکار داریم که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) زیرساخت‌های اشتغال کامل را فراهم می‌کند چون معتقدیم کلید حل همه مشکلات اقتصادی و اجتماعی در کشور اشتغال و رفع بیکاری است.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: تلاش می‌کنیم خراسان جنوبی را به عنوان نخستین استان بدون بیکار در کشور معرفی کنیم چون مردم این منطقه سختکوش و با غیرت بوده ضمن اینکه توانمندی‌های استان در زمینه‌های مختلف از جمله نیروی انسانی و معدن بالا است و اگر از طرح‌های اشتغالزا در منطقه حمایت کنیم جواب می‌دهد.

وی افزود: همچنین در حوزه ارتباط با همسایگان و تجارت بین‌الملل در استان خراسان جنوبی می‌توان سرمایه‌گذاری کرد که در این زمینه با استاندار نشستی برگزار و موضوعات بررسی خواهد شد لذا ستاد اجرایی هرچه بضاعت دارد، برای رشد، توانمندسازی و محرومیت‌زدایی از استان خراسان جنوبی خود را مکلف می‌داند.

عسکری در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از وظایف ستاد اجرایی به تبع اینکه مجموعه اقتصادی محسوب می‌شود، افزایش سرمایه اقتصادی است اما برای افزایش دو سرمایه اجتماعی و انسانی هم می‌کوشیم.

وی افزود: در نشست با نیروهای جهادی هم گفته شد که هدف ما این است آنچه در حوزه اجتماعی انجام می‌شود، سرمایه‌ای در خدمت نظام و مقام معظم رهبری باشد چراکه محصول این کار، افزایش اعتماد مردم به رهبری و نظام است.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با اشاره به سرمایه‌گذاری در حوزه انسانی بیان کرد: باید بتوانیم این ذخایر اصلی انقلاب که جوانان هستند را به‌گونه‌ای با ستاد اجرایی مرتبط کرده و بار اصلی ستاد را برعهده این افراد بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه از این طریق برای انقلاب لشکرسازی می‌شود گفت: نگاه اداری به موضوع نداریم بلکه اغلب فعالیت‌ها را به سمت گروه‌های جهادی می‌بریم چون از این طریق هم جوانان رشد کرده و هم معتقدیم کار این افراد برکت فراوان دارد.

عسکری با ابلاغ سلام معاون اول رییس جمهور به مردم و نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی از برنامه‌ریزی برای سفر دکتر مخبر به این استان خبر داد و افزود: خراسان جنوبی یکی از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم است و تاکید معاون اول رییس جمهور این بوده که موضوعات مربوط به استان و آنچه ستاد اجرایی می‌تواند اجرا کند علاوه بر برنامه‌های دولت، با هماهنگی استاندار احصا و اعلام شود تا در سفر به نتیجه برسانیم.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*