اخبار خراسان جنوبی / ذخیره ۴۷ میلیون تُنی بنتونیت در خراسان جنوبی

امدادرسانی هلال احمر به بیش از ۴۵۰۰ حادثه دیده

نیرو‌های هلال احمر خراسان جنوبی از ابتدای سال تاکنون به چهار هزار و ۵۲۰ حادثه دیده امدادرسانی کرده اند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گفت: طی نه ماهه امسال نیروهای هلال احمرامدادرسانی هلال احمر به بیش از ۴۵۰۰ حادثه دیده استان به چهار هزار و ۵۲۰ حادثه دیده امدادرسانی کرده اند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد رشد داشته است.

رضایی با بیان اینکه در این مدت ۷۴۴ مورد حادثه در استان تحت پوشش خدمات امدادی هلال احمر قرار گرفته است، افزود: از این تعداد ۵۴۵ مورد حادثه جاده‌ای، ۱۱۵ مورد حادثه شهری، ۱۸ مورد حادثه کوهستان، ۱۶ مورد سیل و آبگرفتگی، دو مورد غرق شدگی، شش مورد زلزله و ۴۲ مورد از دیگر حوادث بوده است.

وی با بیان اینکه در این مدت ۳۹۴ نفر توسط نیرو‌های امدادی نجات یافته اند، افزود: از مجموع این افراد تعداد ۳۴۳ نفر انتقالی و ۵۱ نفر به صورت سرپایی خدمات گرفته اند.

رضایی با اشاره به اینکه در مجموع حوادث به تعداد ۱۵۳ نفر اسکان داده شده است، گفت: ۵۲ نفر مفقودی در ۳۲ ماموریت جستجو ونجات با سلامت کامل پیدا و به مکان امن انتقال یافتند.

وی با بیان اینکه دو هزار و ۷۰۲ نیروی عملیاتی در قالب هزار و ۱۱۶ تیم به این حوادث امدادرسانی داشته اند، افزود: همچنین ۱۰۸۵ خودروی امدادی شامل ۶۵۱ دستگاه آمبولانس و ۴۳۴ دستگاه خودرو نجات در این حوادث به کارگیری شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سوانح ترافیکی ۹۸ مورد عملیات فنی رهاسازی انجام شده است، گفت: دو سورتی پرواز به طبس جهت انتقال فرد گرفتار در کوه از طریق امداد هوایی نیز انجام شده است.

رضایی افزود: تعداد ۱۴۵ مورد تجهیزات عملیاتی شامل ست سبک نجات، ست هیدرولیک نجات، ست کوهستان، ست غواصی، ست زنده یاب، آنست، موتور پمپ و لجن کش در این حوادث به کارگیری شده است.

وی گفت: شهرستان‌های قاین با ۱۱۰ فقره حادثه، شهرستان نهبندان با ۹۲ مورد حادثه و شهرستان سربیشه با ۸۸ مورد حادثه بیشترین وقوع حوادث طی این مدت را داشته اند.

در پی استقبال مردم از دز سوم

افزایش مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در بیرجند

با استقبال مردم از دز سوم واکسن کرونا مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در بیرجند افزایش یافت.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما با اشاره به استقبال مردم از دز سوم با برداشته شدن محدودیت سنی واجدان شرایط گفت: پیش از این به طور میانگین روزانه ۳ تا ۴ هزار نفر برای واکسیناسیون، به مراکز مراجعه می‌کردند که این تعداد پس از برداشته شدن محدودیت سنی برای دریافت دز سوم واکسن به بیش از ۵ هزار نفر رسیده است.

شریف زاده افزود: با توجه به شیوع سویه اومیکرون و در پی استقبال مردم از واکسیناسیون، مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در بیرجند را از دو مرکز به ۵ مرکز افزایش داده ایم و در شهرستان‌ها هم از همه ظرفیت برای واکسیناسیون استفاده می‌شود.

 

 

ناکامی سوداگران مرگ در انتقال ۲۳۹ کیلو تریاک در”قاین”/۴

 

جانشین فرمانده انتظامی استان، گفت: مأموران فرماندهی انتظامی “قاین” در بازرسی از یک سواری پژو، ۲۳۹ کیلو و ۷۰۰ گرم تریاک در این شهرستان کشف و ۴ متهم را در این رابطه دستگیر کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ “حسن شجاعی نسب”، اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان “قاین” اخباری مبنی بر حمل مواد مخدر توسط سوداگران مرگ دریافت کردند که پیگیری موضوع و دستگیری متهمان در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی بیان داشت: ۲ تیم از ماموران انتظامی شهرستان “قاین” و پلیس مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی خودروی پژوی حامل مواد مخدر را در محورهای مواصلاتی شناسایی و با علائم هشدار دهنده به راننده خودرو دستور ایست دادند.

جانشین فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: راننده سواری پژو به محض مشاهده مأموران پلیس متواری شد که ماموران خودروی حامل مواد مخدر را تعقیب و با اقدامی منسجم و هماهنگ آن را متوقف کردند که در بازرسی از خودرو ۲۳۹ کیلو و ۷۰۰ گرم تریاک کشف شد.

سرهنگ شجاعی نسب با اشاره به این که مأموران در ادامه عملیات یک سواری پژو پارس که خودروی حامل محموله مواد مخدر را اسکورت می کرد؛ شناسایی و توقیف کردند.

 

 

 

 

کشف خودروی سرقتی در”فردوس”/۴

فرمانده انتظامی”فردوس” گفت: مأموران انتظامی این شهرستان یک سارق خودرو را دستگیر و سواری پراید سرقت شده توسط وی را کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا فولادی” اظهار داشت: با اعلام مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر سرقت یک سواری پراید، بلافاصله موضوع پیگیری و دستگیری سارق یا سارقان در دستور کار پلیس قرارگرفت.

وی افزود: مأموران با اجرای طرح مهار و کنترل مبادی ورودی و خروجی شهرستان فردوس، خودروی مسروقه را در محور”سرایان- فردوس” مشاهده کردند و به راننده آن دستور ایست دادند.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس بیان داشت: راننده پراید سرقتی با مشاهده مأموران پلیس بر سرعت خودرو افزود و متواری شد که مأموران در یک عملیات ضربتی خودرو را متوقف و سارق آن را دستگیر کردند.

قاچاقچی تریاک در “سربیشه “زمین گیر شد/۴

 

فرمانده انتظامی استان از کشف ۳۵۸ کیلوگرم تریاک در شهرستان”سربیشه” خبر داد و گفت: در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار”ناصر فرشید” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان”سربیشه” هنگام گشت زنی در محورهای عبوری این شهرستان به یک سواری پژو ۴۰۵ که با سرعت در حال حرکت بود مشکوک شدند و به راننده دستور ایست دادند.

وی بیان داشت: راننده سواری پژو به محض مشاهده مأموران بر سرعت خود افزود و متواری شد که ماموران خودروی حامل مواد مخدر را تعقیب و با اقدامات پلیسی متوقف کردند که در بازرسی از آن ۳۵۸ کیلوگرم تریاک کشف شد.

 

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی خبر داد؛

کسب چهار رتبه برتر خراسان‌جنوبی در مسابقات قرآنی اوقاف

کسب چهار رتبه برتر خراسان‌جنوبی در مسابقات قرآنی اوقاف

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی از کسب رتبه‌های برتر در مسابقات کشوری قرآن اوقاف توسط چهار قرآن آموز خراسان جنوبی خبر داد.

پرویز بخشی‌پور در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف چهار نفر از قرآن آموزان خراسان‌جنوبی حائز رتبه‌های برتر شدند که برای استان فرهنگی ما یک افتخار بزرگ محسوب می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در این دوره از مسابقات آقای حسین داریوش در رشته دعاخوانی رتبه اول این رشته را به دست آوردند و با توجه به اینکه در سال گذشته در مسابقات قرآن رتبه اول نداشتیم یک گام رو به جلو محسوب می‌شود.

بخشی پور با اشاره به موفقیت بانوان قرآن آموز خراسان‌جنوبی در این دوره از مسابقات قرآن اوقاف ادامه‌داد: خانم نرجس خاتون مرادی در رشته تفسیر عمومی قرآن رتبه سوم و خانم مهین تیموری در این رشته رتبه چهارم را به دست آوردند.

وی افزود: همچنین در رشته اذان آقای وحید سازنده رتبه چهارم را به دست آورند که این موفقیت را به همه این عزیزان و معلمان و مربیان آنان تبریک می‌گویم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با اشاره به جایگاه مسابقات قرآن اوقات یادآور شد: در مجموع رتبه‌های کسب شده می‌توان گفت در سال جاری جایگاه بهتری را نسبت به سال گذشته به دست آورده‌ایم که نمونه آن کسب دو رتبه در رشته تفسیر عمومی قرآن است.

برگزاری اردوی انتخابی المپیاد استعدادهای برتر کبدی خراسان جنوبی /۷

برگزاری اولین اردوی انتخابی المپیاد استعدادهای برتر کبدی خراسان جنوبی اعزامی به المپیاد کشوری

اولین اردوی انتخابی المپیاد استعدادهای برتر کبدی خراسان جنوبی اعزامی به المپیاد کشوری به میزبانی هیات کبدی شهرستان طبس برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی، به مناسبت گرامیداشت دومین سالگشت شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده بزرگ جبهه مقاومت، اولین اردوی انتخابی المپیاد استعدادهای برتر کبدی خراسان جنوبی اعزامی به المپیاد کشوری با حضور برترین ورزشکاران منتخب شهرستانهای استان به میزبانی هیات کبدی شهرستان طبس برگزار شد . لازم به ذکر است؛ ورزشکاران منتخب در قالب تیم استان در دو بخش آقایان و بانوان تمرینات خود را زیر نظر مربیان مجرب آقایان رضا سمعیان و بهروز بخشی و خانم ها اصفهانی و هادیان ادامه خواهند داد و بهمن ماه به المپیاد استعدادهای برتر ورزشی کشور اعزام خواهند شد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:

مسجد نیازمند برنامه‌ریزی براساس تقوا است

مسجد نیازمند برنامه‌ریزی براساس تقوا است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: مساله اول مسجد، خشت و گل و ساختمان نیست بلکه برنامه‌ریزی آن است که براساس تقوا باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز شنبه در مراسم تکریم و معارفه مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی با بیان اینکه مسجد ۲ عامل اصلی می‌خواهد افزود: عامل اول برنامه‌ریزی درست براساس تقواست که در دست شما قرار گرفته و از زمان پیامبر گرامی اسلام (ص) تاکنون چقدر مسجد ضرار بوده که نه تنها برنامه‌هایش براساس تقوا نبود بلکه درست در مقابل مسجد اسلامی بوده و از آفت‌های بزرگ است.

وی بیان کرد: شما از همه منابع فقهی، علمی، شرعی و عقلی در جهت برنامه‌ریزی‌ها استفاده کنید که محصول آن تقوا باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: مساله دوم این است، فردی که به مسجد می‌آید مصداق «یُحِبُّونَ أَنْ یَتَطَهَّرُوا؛ در آن مسجد مردان پاکی که مشتاق تهذیب نفوس خود درآیند» باشد که این دارو به درمان برسد زیرا اگر انگیزه نباشد حتی فرد پای منبر پیامبر اسلام (ص) نیز وقتی نخواهد، نمی‌شود.

وی افزود: اگر کمبودها جبران و علل و لوازم از ناحیه مسوولان فراهم شود، چه کمی که مسجد بدون امام جماعت نداشته باشیم و بالاتر از آن کیفی که بتواند روح تشنه مردم آخرزمانی را در برابر آسیب‌ها اشباع کند، می‌توان تمدن ایجاد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: اگر ما به این آرمان برسیم بعد تمدن ایجاد می‌شود و امروز باید برای هر کاری آموزش بدهید و تربیت کنید، مهارت‌آموزی انجام شود تا فرد بتواند کاری را انجام دهد و هر نوع کاری این گونه است تا به کار مسلمانی برسد.

وی افزود: معنای تمدن این است که جامعه آن قدر میزان شود که نسلی در این جامعه پرورش و رشد پیدا می‌کند یا کسی که از خارج وارد می‌شود در این جامعه ذوب شود، و مسجد این ظرفیت را دارد که اگر در برنامه‌ها تقوا و انگیزه‌ ایجاد شود، می‌تواند به جامعه سرایت کند.

امام جمعه بیرجند با اشاره به اینکه مسجد ظرفیت تمدن‌سازی دارد گفت: اگر در برنامه‌ها و انگیزه‌ها تقوای جامعه مد نظر باشد به آن جامعه تمدنی می‌رسیم و انسانی که به تمدن صحیح اسلام برسد دیگر هزینه‌ای برای مردم ایجاد نمی‌کند و افراد جامعه‌ای که مدینه فاضله شود دیگر دزدی، گرانفروشی، کم‌فروشی و زورگویی نخواهند کرد و این جامعه در همه چیز خودکفا است.

وی اظهار داشت: جایگاه و ظرفیت مسجد که اگر جایگاه خودش را به‌درستی پیدا کند، سبب تمدن صحیح جامعه بشری می‌شود و آرمان همین است  اما با این آرمان خیلی فاصله داریم، موانع هم گاهی به ارث مانده تاریخی است یعنی آن قدر امور از دست اهلش که ائمه اطهار (ع) و علمای راستین و عاملین خارج شده و دست طواغیت بوده که هم ظرفیت و هم جایگاه مسجد فراموش شده که این ظلم تاریخ است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: موانع دیگر هم بعد از این کمبود تجربه‌ مسجد با ظرفیت و تراز اسلامی است و گاهی به بیرون از جامعه ما سرایت می‌کند، مثل آنچه بعد از انقلاب اسلامی همه تلاش استکبار جهانی این بود که ما فرصت پیدا نکنیم و تمام وقت‌مان در تهاجم می‌گذرد که دفاع می‌خواهد.

وی ادامه داد: بسیاری از اموری که به هر حال انجام آن مشکلی نداشته اما تهاجم‌ها فرصت‌سوزی کرده و بسیاری از عوامل هم مربوط خود ما می‌شود که اولویت‌ها را رعایت نکردیم و از هر وقتی که کار برای مسجد شروع شود، کار خیر و خوبی است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: امروز در کشور و جهان شرایط خوبی حاصل شده است و تلخی‌های ۴۴ ساله که امروز به رسوایی دشمنان کشیده شده، میوه شیرینی دارد که موجب ایجاد نفرت بشری از این خائنین و استکبار شده و نوید حرکت معنوی بزرگی است که فرصت دست شماست.

وی افزود: بیش از هر چیز در برنامه‌های مسجد که ام‌الخیر است از مسجدهای محله‌ها شروع کنید تا مسجد جامع، نماز جمعه و سپس در نماز بیت الله الحرام و مسجد النبی، برنامه‌ای بسیار زیبا و موثر است که قدر این نعمت‌ها را ندانستیم.

در این نشست از خدمات حجت الاسلام مهدی رحیم‌آبادی تقدیر و حجت‌الاسلام امین مطهری‌مقدم به عنوان مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی معرفی شد.

 

برگزاری کارگاه آموزشی جهت یابی در بیرجند/۷

برگزاری دومین کارگاه آموزشی جهت یابی استان خراسان جنوبی در شهرستان بیرجند

دومین کارگاه آموزشی جهت یابی استان خراسان جنوبی در شهرستان بیرجند برگزار شد

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، به همت مدیر انجمن جهت یابی استان خراسان جنوبی در راستای گسترش و آموزش جهت یابی دومین کارگاه آموزشی و مسابقات جهت یابی در محل پارک صیاد شیرازی شهرستان بیرجند برگزار  و هنر جویان با نحوه برگزاری و انجام این رشته آشنا شدند. شایان ذکر است؛ مسولیت برگزاری و تدریس این کارگاه آموزشی برعهده جواد سلیمانی قهرمان مسابقات نظامیان جهان در روسیه بود.

از ابتدای سال جاری انجام گرفت‌؛

امدادرسانی هلال احمر خراسان جنوبی به ۴ هزار و ۵۰۰ حادثه دیده

امدادرسانی هلال احمر خراسان جنوبی به ۴ هزار و ۵۰۰ حادثه دیده

 مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از امدادرسانی نیروهای هلال احمر استان به چهار هزار و ۵۲۰ حادثه دیده از ابتدای سال جاری تا کنون خبر داد. به گزارش امروز خراسان جنوبی محمدرضا رضایی افزود: طی نه ماهه نخست سال جاری نیروهای هلال احمر استان به چهار هزار و ۵۲۰ حادثه دیده امدادرسانی کرده اند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه در این مدت ۷۴۴ مورد حادثه در استان تحت پوشش خدمات امدادی هلال احمر قرار گرفته است، افزود: از این تعداد ۵۴۵ مورد حادثه جاده‌ای، ۱۱۵ مورد حادثه شهری، ۱۸ مورد حادثه کوهستان، ۱۶ مورد سیل و آبگرفتگی، دو مورد غرق شدگی، شش مورد زلزله و ۴۲ مورد از دیگر حوادث بوده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مجموع حوادث به وقوع پیوسته در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد کاهش داشته است، گفت: علی رغم کاهش مجموع حوادث، سوانح جاده ای که بیش از ۷۳ درصد را به خود اختصاص داده نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۱۴ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در این مدت ۳۹۴ نفر توسط نیروهای امدادی نجات یافته اند، عنوان کرد: از مجموع این افراد تعداد ۳۴۳ نفر انتقالی و ۵۱ نفر به صورت سرپایی خدمات گرفته اند.

رضایی با اشاره به اینکه در مجموع حوادث به تعداد ۱۵۳ نفر اسکان داده شده است، بیان کرد: ۵۲ نفر مفقودی در ۳۲ ماموریت جستجو ونجات با سلامت کامل پیدا و به مکان امن انتقال یافتند.

وی با بیان اینکه دو هزار و ۷۰۲ نیروی عملیاتی در قالب هزار و ۱۱۶ تیم به این حوادث امدادرسانی داشته اند، افزود: همچنین ۱۰۸۵ خودروی امدادی شامل ۶۵۱ دستگاه آمبولانس و ۴۳۴ دستگاه خودرو نجات در این حوادث به کارگیری شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سوانح ترافیکی ۹۸ مورد عملیات فنی رهاسازی انجام شده است، گفت: دو سورتی پرواز به طبس جهت انتقال فرد گرفتار در کوه از طریق امداد هوایی نیز انجام شده است.

وی بیان کرد: تعداد ۱۴۵ مورد تجهیزات عملیاتی شامل ست سبک نجات، ست هیدرولیک نجات، ست کوهستان، ست غواصی، ست زنده یاب، آنست، موتور پمپ و لجن کش در این حوادث به کارگیری شده است.

رضایی ادامه داد: شهرستان های قاین با ۱۱۰ مورد حادثه، شهرستان نهبندان با ۹۲ مورد حادثه و شهرستان سربیشه با ۸۸ مورد حادثه بیشترین وقوع حوادث طی این مدت را داشته اند.

حضورعضو هیأت علمی دانشگاه به عنوان استاد داور تز دکتری در دانشگاه وین/۲-۳

عضو هیأت علمی دانشگاه به عنوان استاد داور تز دکتری در دانشگاه وین اتریش شرکت کرد.
حضورعضو هیأت علمی دانشگاه به عنوان استاد داور تز دکتری در دانشگاه وین

به گزارش امروز خراسان جنوبی، دکتر سید ناصر رئیس السادات، عضو هیأت علمی گروه آموزشی زمین شناسی دانشگاه بیرجند به عنوان استاد داور تز دکتری در دانشگاه وین اتریش شرکت کرد. دکتر رئیس السادات استاد گروه آموزشی زمین شناسی است که در سال ۱۳۸۱ مدرک دکتری خود را در رشته زمین شناسی (چینه شناسی و فسیل شناسی) از دانشگاه لندن انگلستان کسب کرد.

 

 

همایش ملی راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب
همایش ملی راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب
تعداد بازدید:

 

پراکندگی جمعیت وتحمیل هزینه های گزاف برآموزش و پرورش/

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت:پراکندگی جمعیت دانش آموزی هزینه ی زیادی را برای ایاب و ذهاب دانش آموزان بر آموزش و پرورش استان تحمیل کرده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی در نشست شورای آموزش و پرورش سربیشه بر تجمیع کلاس ها را لازمه  ساماندهی  سروریس ایاب و ذهاب مدارس دانست و تأکید کرد: گاز کشی به مدارس روستایی سربیشه  تا حدودی انجام شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از اتصال ۱۴ آموزشگاه شهرستان به سیستم  گاز شهری از ابتدای سال تحصیلی جاری خبر داد وعنوان کرد: تعدادی از مدارس  نیز منتظر تایید ناظر هستند تا از نعمت گاز برخوردار شوند.

به گفته واقعی، در حوزه سواد آموزی در دوره انتقال ۱۰۰ درصد، دوره تحکیم ۸۳ درصد و دوره سواد آموزی کمتر از ۵۰ درصد جذب صورت گرفته است که برای تکمیل آن همکاری دهیاران، شوراهای اسلامی و مسئولین دستگاه های مختلف شهرستان را می طلبد.

آموزش و پرورش رکن اصلی توسعه و پیشرفت

نماینده مردم شریف شهرستان های سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی گفت: بهترین موضوع و رکن اصلی توسعه و پیشرفت کشور آموزش و پرورش است.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، مصطفی نخعی، ظهر امروز، شنبه،چهارم دی ماه، در جلسه شورای آموزش و پرورش سربیشه گفت: اگر به مباحث آموزش و پرورش نگاه منطقی نداشته باشیم رشد و توسعه تحقق پیدا نخواهد کرد.

وی با بیان این که در یک مسابقه علمی، صنعتی جامعه ای موفق خواهد بود که به آموزش و پرورش بهای کافی بدهد؛ تصریح کرد: آموزش و پرورش باید برای پیشرفت از خودش شروع کند، قبل از آنکه مجلس و دولت برایش کاری انجام دهد.

نماینده مردم شهرستان های سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی، لازمه تغییر در شریان های جامعه را تحول در  آموزش و پرورش شروع دانست و عنوان کرد: به عنوان خادمین نظام مقدس جهوری اسلامی و تعلیم و تربیت موظفیم  فرهنگ کار و تلاش را در جوانان تقویت کنیم.

این مقام مسئول در مجلس یازدهم بر رفع  مشکلات در حوزه پرورشی- تربیتی و توجه وافر به  این حوزه تءکید کرد و افزود:  ما صاحب فرهنگ اصیلاسلامی و انقلابی هستیم که خواب سلطه گران جهانخوار را آشفته ساخته است، از این رو  و دشمن برای ما انحطاط و به انزوا کشیدن این فرهنگ با تمام توان برنامه ریزی کرده، لذا ضرورت دارد  باید برای حفظ و صیانت از  این فرهنگ با تمام قوا در میدان حاضر باشیم.

نخعی آموزش و پرورش را رکن اصلی جامعه دانست که بقیه دستگاه ها باید به آن کمک کنند.

نماینده مردم شهرستان های سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد:  آخرین حلقه آموزش و پرورش، مقطع متوسطه است که باید در سربیشه به این دوره توجه خاص شود.

به گفته نخعی،ضرورت دارد، بومی گزینی در جذب معلمین و پذیرش دانشگاه فرهنگیان برای ماندگاری معلم در شهرستان های سربیشه و نهبندان مورد توجه قرار گیرد.

امتحانات پایان نیم‌سال دانشگاه بیرجند غیرحضوری برگزار می‌شود/۲-۳

امتحانات پایان نیم‌سال دانشگاه بیرجند غیرحضوری برگزار می‌شود

 

 معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند گفت: به منظور حفظ سلامت دانشجویان در برابر سویه جدید کرونا، امتحانات پایان نیم‌سال در همه مقاطع به‌صورت غیرحضوری برگزار می‌شود.

محسن آیتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دانشجویان مقطع دکترا که امتحان جامع را سپری کرده‌اند و در مرحله تصویب طرح اولیه خود هستند، می‌توانند از امکانات خوابگاهی و آزمایشگاهی دانشگاه بهره‌مند شوند.

وی اظهار داشت: دانشجویان کارشناسی ارشد که طرح اولیه مصوب داشته و در مرحله جمع‌آوری داده هستند نیز می‌توانند به دانشگاه مراجعه کنند.

 

 

 

 

 

رییس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس:

شبکه‌سازی گفتمان فاطمی به سراسر کشور گسترش می‌یابد

شبکه‌سازی گفتمان فاطمی به سراسر کشور گسترش می‌یابد

رییس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس گفت: شبکه‌سازی گفتمان فاطمی تاکنون در چهار استان انجام شده است و این روند تا پایان امسال در تمامی استان‌های کشور ادامه خواهد یافت تا گفتمان فاطمی به‌صورت نظام‌مند، منسجم و بدون موازی‌کاری اجرایی شود.

مریم مجتهدزاده لاریجانی روز شنبه در نشست تخصصی گفتمان فاطمی در بیرجند افزود: با توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در زمینه اشاعه سیره فاطمی، شبکه‌سازی را شروع کردیم که گام مهم و اولیه برای شناخت شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه شبکه‌سازی گفتمان فاطمی در عرصه جهانی هم آغاز شده است گفت: شبکه‌سازی براساس ضرورت در کشورهای حوزه مقاومت آغاز به‌کار کرده و هماهنگی‌های لازم برای تحقق این مهم در کشورهای فلسطین، سوریه، عراق، لبنان و یمن آغاز شده است.

رییس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس بیان کرد: یکی از فعالیت‌های این سازمان گفتمان‌سازی فاطمی است تا در رابطه با گفتمان فاطمی نقش زنان‌ در پیدایش و استمرار انقلاب اسلامی مشخص شود.

وی افزود: انقلابی که در ایران واقع شد یک نوآوری بود و قبل از آن انقلاب‌ها از طریق شرق و غرب حمایت می‌شدند اما انقلاب اسلامی به فرماندهی امام خمینی (ره) با وحدت کلمه و با مدل جدید به پیروزی رسید.

مجتهدزاده گفت: دولت‌های مستکبر که منافع خود را در خطر می‌‍دیدند این انقلاب را برنتابیدند و با تحریک قومیت‌ها و تحمیل جنگ هشت ساله‌ شرایطی را رقم زدند که در ائتلاف نانوشته با همه جهان در این جنگ رو به رو ولی بدون عدول از ارزش‌ها پیروز شدیم.

وی اظهار داشت: زنان در صحنه‌های مختلف انقلاب حضور داشتند اما نقش گفتمان‌سازی انقلاب مهمترین آن بود یعنی اگر زن در کنار مرد از خانواده صیانت نمی‌کرد آیا واقعا می‌توانستیم پیروز میدان باشیم و این نقش مغفول واقع شده که باید به آن توجه کنیم.

معاون اسبق امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: انقلاب ما هیمنه دشمن را شکست و اینکه مقام معظم رهبری می‌فرمایند “ما انقلاب نکردیم که رژیمی برود و رژیم دیگر بیاید بلکه انقلاب کردیم برای تمدن‌سازی انقلاب اسلامی و ‌زمینه‌سازی ظهور” در ادامه همین روند است.

وی با بیان اینکه دشمن در حال حاضر جنگ نرم را به ما تحمیل کرده است افزود: در مقابل همه توطئه‌های دشمن، بصیرت کارساز خواهد بود تا دشمن نسبت به کم ارزش‌سازی آرمان‌ها نتواند اقدامی کند.

مجتهدزاده تصریح کرد: دشمن هوشیار است اما ما باید هوشیارتر باشیم و به عنوان اشرف مخلوقات مکلفیم در کارمان هدف داشته باشیم تا در فرایند افق تمدن اسلامی گام برداریم.

وی با بیان اینکه در گفتمان فاطمی باید برنامه‌ریزی داشته باشیم گفت: زن در حالی که عفیف است باید در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی هم سنگرهای جدید را تعریف کند و الگوی سوم زن در دوران دفاع مقدس بروز و ظهور پیدا کرد.

‌رییس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس اظهار داشت: گفتمان روش می‌خواهد و روش کار این است که برای تحقق تمدن نوین اسلامی از حضرت فاطمه زهرا (س) الگو بگیریم.

وی افزود: مقام معظم رهبری در سخنرانی‌ها بارها گفتند “هنوز دولت اسلامی به معنای واقعی به وجود نیامده و برای تحقق دولت اسلامی باید خود را به عقلانیت، دین، اخلاق و علم مجهز کنیم” و این چهار رکن طبق فرموده مقام معظم رهبری باید در تمام ارکان جامعه گسترش یابد.

دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی سیره فاطمی هم در این نشست گفت: گفتمان فاطمی و نقش فعال ما در گفتمان‌سازی می‌تواند تلفیقی از راهبرد عملیاتی باشد.

فاطمه علمداری افزود: گفتمان فاطمی براساس بیانیه گام دوم انقلاب، نقش زنان در فرایند تمدن نوین اسلامی، همگرایی فعالان و سازمان‌های فرهنگی و تحقق این رویکردها در کشور آغاز شده است.

وی گفت: در گفتمان فاطمی می‌خواهیم سرمشق­­، سیره و ‌منش حضرت فاطمه زهرا (س) اشاعه یابد و برای اینکه گفتمان فاطمی تبدیل به سیره زندگی شود، باید تلاش کنیم.

دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی سیره فاطمی تصریح کرد: امروز با ادبیات شکاف بین نسلی یا گفت و گوی بین نسلی و جولان فضای مجازی باید با بررسی سیره و رفتار مادر و فرزند در سیره فاطمی بخش زیادی از آسیب‌ها را کاهش دهیم.

وی افزود: سنت‌های الهی طبق آیات قرآن تغییر پیدا نمی‌کنند و ارزش‌ها همواره یکسان هستند که می‌توانیم از مکتب ائمه در زندگی فردی و اجتماعی به‌خوبی بهره بگیریم.

علمداری گفت: ما نقش مادر را در پرورش سربازان امام عصر (عج) می‌بینیم و ‌اگر این اصل در جامعه دیده شود، بسیاری از آسیب‌ها کاهش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: اگر زنان نباشند جبهه‌های حق خالی می‌شود پس انسان‌سازی، اصلی‌ترین نقش مادر در چارچوب انقلاب اسلامی است.

دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی سیره فاطمی گفت: چشم‌انداز گفتمان فاطمی تحکیم بنیان خانواده است که وحدت‌بخش و ‌هم‌افزا باشد.

وی افزود: تشکیل شبکه گسترده زنان، نهادینه‌سازی­، الگوی واحد، پرورش سفیران فاطمی و گسترش فعالیت‌های گروهی از مهمترین اهداف گفتمان فاطمی است.

علمداری اظهار داشت: شبکه‌سازی در کشورهای حوزه مقاومت از مهمترین ماموریت‌های گفتمان‌سازی فاطمی است زیرا معنویت روز به روز کمرنگ شده است و گفتمان فاطمی معنویت‌بخش به جامعه جهانی خواهد بود.

در این نشست اعضای اصلی شبکه گفتمان فاطمی خراسان جنوبی با محوریت دفتر امور بانوان و خانواده استانداری، بسیج جامعه زنان، ادارات کل تبلیغات اسلامی و حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی تشکیل و مقرر شد نمایندگان دستگاه‌ها نسبت به شبکه‌سازی گفتمان فاطمی در سطح استان اقدام کنند.

 

کسب مقام چهارم مسابقات اتومبیلرانی کشور توسط ورزشکار خراسان جنوبی /۷

کسب مقام چهارم توسط ورزشکار خراسان جنوبی در مسابقات اتومبیلرانی شتاب ۴۰۰ متر کشور

جعفر براتی مقام چهارم مسابقات اتومبیلرانی شتاب ۴۰۰ متر کشور را کسب کرد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، جعفر براتی تنها نماینده ورزشکار اتومبیلرانی استان به مسابقات شتاب ۴۰۰ متر کشور (درگ) اعزام و در مسابقاتی که در  ۳ دیماه به میزبانی شهرستان کرمان برگزار شده بود ، توانست در این مسابقات با رکورد ۱۶/۰۹ ثانیه و با اختلاف یک ثانیه، عنوان چهارم مسابقات درگ کشور را به دست آورد . گفتنی است: مربیگری و سرپرستی تیم را مصطفی صفرنژاد بر عهده داشت .

رقابت نمایندگان دارت خراسان جنوبی در مسابقات لیگ برتر /۷

معرفی نمایندگان دارت خراسان جنوبی در جدول های مسابقات لیگ برتر بانوان و آقایان

نمایندگان دارت خراسان جنوبی در جدول های مسابقات لیگ برتر بانوان و آقایان معرفی شدند .

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در برگزاری مسابقات دور رفت لیگ برتر دارت کشور در تاریخ دوم و سوم دی ماه در شهرستان گرمسار استان سمنان نمایندگان دارت استان خراسان جنوبی که با حمایت کارخانه اکسید منیزیم سربیشه و هیات انجمن های ورزشی استان به مسابقات کشوری اعزام شده بودند در دور رفت مسابقات حضور داشتند و به عنوان نفرات برتر در جدول مسابقات قرار گرفتند. در پایان زهرا رجبی مقام چهارم ، ابوالفضل علیزاده مقام پنجم ، مریم عرفانیان مقام هشتم ، آتنا بیگمی مقام دهم و علیرضا محمدزاده مقام یازدهم لیگ برتر و به عنوان نفرات برتر معرفی شدند . شایان ذکر است: که در لیگ برتر بانوان و آقایان شانزده دارتر نخبه کشور حضور دارند.‌

برگزاری مسابقه فریزبی در دانشگاه بیرجند/۷

مسابقه فریزبی جشنواره پاییزه دانشجویان پسر به مناسبت شب یلدا برگزار شد.

در این مسابقات مسلم مصطفایی، دانشجوی رشته فیزیولوژی گیاهی مقام اول ، حامد بیدل دانشجوی رشته محیط زیست مقام دوم و علی صفایی دانشجوی رشته شیمی مقام سوم را کسب نمودند.

حضور بانوی بیرجندی در لیگ برتر فوتسال بانوان/۷

حضور بانوی بیرجندی در لیگ برتر فوتسال بانوان

بانوی بیرجندی در لیگ برتر فوتسال بانوان حضور یافت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، مطهره محمدی وند ، بانوی بیرجندی با تیم لیگ برتری کیمیای اسفراین به توافق رسید و به این تیم پیوست . محمدی وند حائز مقام بازیکن فنی و خانم گل فوتسال و مینی فوتبال شهرستان و استان می باشد ، آخرین حضور وی در استان در تیم ستاره ساز بیرجند بوده و بعد از آن به این تیم لیگ برتری راه یافت . وی در اولین حضور خود برای کیمیای اسفراین توانست اولین و تنها گل تیم خود را در این بازی به ثمر برساند .

 

 

 

 

راه یابی “کاکل” و “پلاس” به مرحله نهایی دومین جشنواره ملی فیلم کوتاه روستا و عشایر/۲-۳

    
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: دو فیلم کوتاه “کاکل” و “پلاس” به مرحله نهایی دومین جشنواره ملی فیلم کوتاه روستا و عشایر راه یافتند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علی زمزم با بیان این خبر، عنوان کرد: دومین جشنواره ملی فیلم کوتاه روستا و عشایر به میزبانی خراسان شمالی با محورهایی همچون خانواده، کوچ، آیین ها و باورها، زبان، فرهنگ و اقتصاد روستا برگزار شد.

وی با بیان این که ۱۷۱ اثر از ۲۸ استان کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد، ادامه داد: در نهایت ۴۰ فیلم به مرحله نهایی راه یافتند که مستند “کاکل” به کارگردانی هادی ثابت و ” پلاس” به کارگردانی محمد عبداللهی از خراسان جنوبی جزو این راه یافتگان قرار گرفتند.

به گفته وی فیلم های راه یافته به مرحله نهایی جشنواره، روز‌های هفتم تا نهم دی ماه در بجنورد، به نمایش در می‌آیند.

 

 

مسجد جامع قدیم قاین، مدفون در زیر خاک/۴

در حفاری باستان شناسی سال ۸۶ مشخص شد مسجد جامع قدیم قاین در چند صد متری مسجد جامع کنونی زیر خاک مدفون شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان سال ۸۶ در حفاری‌های باستان شناسی در چند صد متری مسجد جامع قاین، اعلام شد بنایی کشف شده که همان مسجد جامع معروف قاین است که مارکوپولو در سفرنامه اش به آن اشاره کرده است.

از آن تاریخ به بعد، میراث فرهنگی به گمان اینکه در اطراف این بنا، بنا‌های تاریخی دیگری وجود داشته باشد، مساحتی در حدود ۶ هکتار را جدا کرد و ممنوعیت ساخت و ساز در آن زمین‌ها را اعلام کرد.

قرار بر این شده بود با مکاتبات و پیگیری ها، بخشی از زمین‌هایی که گمان وجود بنای تاریخی در آن وجود ندارد را آزاد کنند و به صاحبان زمین‌ها تحویل دهند، اما هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته و مسجد جامع قدیم نیز زیر خاک‌ها است.

قصه پر غصه مسجد جامع قاین

قرایی عضو شورای اسلامی شهر قاین گفت: چندین سال است که زمین‌های مردم در اطراف مسجد جامع فعلی قاین قفل شده است و به قصه پر غصه‌ای برای صاحبان این زمین‌ها تبدیل شده است.

او گفت: در حال حاضر ۶۰ هکتار از زمین‌های مردم در اطراف مسجد جامع قاین قفل شده است و با گذشت چندین سال از اعلام وجود مسجد جامع قدیم در این زمین، اقدام کارسازی صورت نگرفته است.

قرایی گفت: در حال حاضر زمین‌ها قفل است و مردم اجازه خرید و فروش یا ساخت و ساز در این زمین‌ها را ندارند.

عضو شورای اسلامی شهر قاین گفت: برای حل این مشکل دولت باید ورود پیدا کرده و با تخصیص اعتبار ملی، عملیات حفاری شروع شود تا بنا‌ها مشخص و زمین‌هایی که در آنجا بنایی وجود ندارد به صاحبان زمین بازگردانده شود.

او گفت: حتی اجازه جدول یا آسفالت کشی در اطراف این محدوده را نداریم.

برای حل مشکل تلاش می کنیم

رمضانی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: در سال ۸۶ بعداز کاوش شناسی، بقایای مسجد جامع قدیم قاین به دست آمد و این منطقه در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

او گفت: به دنبال ثبت در آثار ملی، تعیین محدوده به وسعت ۶۰ هکتار صورت گرفت و بر این اعتقاد بودند که هر اقدامی در این زمین‌ها ممکن است به بخشی از این آثار آسیب برساند.

رمضانی گفت: البته در این ۶۰ هکتار، ۸ یا ۹ قطعه کاربری یا همان غیر کشاورزی است و باقی زمین‌ها کشاورزی است که البته کشاورزی در این زمین‌ها بلامانع است و صاحبان آن می‌توانند از زمین‌های کشاورزی خود استفاده کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: علی رغم آن، باز هم پیگیری و مکاتبات زیادی با تهران برای انجام حفاری انجام دادیم، اما هنوز به نیجه‌ای نرسیده ایم.

او گفت: تلاش می‌کنیم در اسرع وقت این مشکل را حل و اعتبار ملی برای حفاری این زمین‌ها جذب کنیم تا بنا‌های تاریخی مشخص، و باقی زمین‌ها به صاحبان آن بازگردانده شود.

 

 

 

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی:

اختتامیه دومین جشنواره ملی رستاخیز شن ها برگزار می شود/۳-۲

اختتامیه دومین جشنواره ملی رستاخیز شن ها برگزار می شود

 معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری اختتامیه دومین جشنواره ملی رستاخیز شن ها در ۱۱ دی ماه خبر داد.

محمود رمضانی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ۵۰۰ اثر از حدود ۲۰۰ شاعر کشور برای شرکت در این جشنواره ارسال شده است، اظهارکرد: اختتامیه دومین جشنواره ملی رستاخیز شن ها شنبه آینده ۱۱ دی ماه به میزبانی طبس به شکل حضوری و با رعایت همه دستورالعمل های بهداشتی برگزار می شود.

به گفته وی بیشتر آثار ارسالی مربوط به شعرای خراسان جنوبی است و از همه استان های کشور آثاری برای شرکت درجشنواره ارسال شده است.

وی بیان کرد: شرکت کنندگان از دیگر استان ها که نتوانند در اختتامیه این جشنواره شرکت کنند، در صورت نیاز فایل صوتی آنها در این مراسم پخش خواهد شد.

وی معرفی ابعاد معنوی معجزه الهی در صحرای طبس، دستیابی به افق های تازه در عرصه شعر و ادب متعهد، ایجاد فضای سالم رقابتی و جذب و پرورش استعدادهای جوان را از جمله اهداف برگزاری دومین جشنواره ملی رستاخیز شن ها اعلام کرد.

رمضانی اضافه کرد: همه گروه های سنی می توانستند آثار خود را با موضوع های حمله نظامی آمریکا به صحرای طبس، بیان ابعاد مختلف این حادثه و تشابه آن با داستان قرآنی ابابیل، معرفی شهید محمد منتظر قائم و نگاهی به امدادهای غیبی در عرصه انقلاب اسلامی و استکبار ستیزی به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

جشنواره شعر فجر

معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه نهمین جشنواره شعر فجر استان ۱۴ بهمن ماه به میزبانی خوسف با رعایت همه دستورالعمل های بهداشتی برگزار می شود، گفت: شاعران استان که علاقمند به شرکت در این جشنواره باشند تا آخر دی ماه باید آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

به گفته رمضانی اختتامیه دومین جشنواره کالاهای فرهنگی استان با موضوع صنایع دستی و عروسک سازی هفتم بهمن ماه با توجه به شرایط کرونایی به صورت حضوری یا مجازی برگزار خواهد شد.

وی با اعلام اینکه علاقمندان به حضور در این جشنواره تا ۱۵ دی ماه فرصت دارند تا آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند، ادامه داد: سال گذشته حدود ۱۳۴ اثر به دبیرخانه جشنواره فرستاده شد و پیش بینی ما این است که امسال تعداد بیشتری در این جشنواره شرکت کنند.

زمان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب

وی درباره زمان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب استان اظهار کرد: زمان پیشنهادی ما برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب استان اواخر مهر یا اوایل آبان ماه بود که به دلیل انجام تغییرات در حوزه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرایی نشد.

به گفته رمضانی حدود ۱۰ استان متقاضی برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب استانی هستند و درخواست ما برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب استان با توجه به ثبات در حوزه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اواخر دی ماه یا اوایل بهمن است که در حال بررسی در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی است.

روز بدون فوتی کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

خوشبختانه در شبانه روز گذشته موردی از فوت کرونا در خراسان جنوبی ثبت نشد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانهروز بدون فوتی کرونا در خراسان جنوبی روز گذشته از ۲۱۰ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که ۳۲ بیمار و از ۲۲۸ تست سریع ۲۰ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۴۳۸ تست ملکولی و سریع ۵۲ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۲ مورد از بشرویه، ۱۶ مورد از بیرجند، ۲ مورد ازدرمیان، یک مورد از سربیشه، ۴ مورد از طبس، ۹ مورد از فردوس و از شهرستان‌های قاینات و نهبندان هر کدام ۴ مورد جدید شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۱۵۸ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۴۷ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۱۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که خوشبختانه بیماری با حال عمومی نامساعد در بخش‌های آی سی یو گزارش نشده است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان افزود: خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته مورد جدید از فوت ناشی از کرونا در استان ثبت نشد و آمار جان باختگان این بیماری همان هزار و ۲۶۲ نفر ثابت ماند.

به گفته وی در ادامه روند واکسیناسیون تاکنون ۵۵۱ هزار و ۷۹۱ نفر دوز اول واکسن کرونا، ۴۸۳ هزار و ۹۶۲ نفر دوز دوم و ۴۳ هزار و ۷۸۷ نفر دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند و مجموع واکسن تلقیح شده در استان به یک میلیون و ۷۹ هزار و ۵۴۰ دوز رسید.

اخطار قطع گاز به ۱۵۰ اداره دولتی خراسان جنوبی/۳

از ۱۵ آبان اخطار قطع گاز به ۱۵۰ اداره دولتی خراسان جنوبی داده شد.

 معاون بهره برداری شرکت گاز استان گفت: در راستای اجرای مصوبه هیئت وزیران مبنی بر استفاده بهینه از گاز در سراسر کشور  مقرر شد از ۱۵ آبان ادارات استان در این طرح مورد پایش و بررسی قرار گیرند.

محمودی افزود: از ۵ هزار و ۵۳۸ مورد بازدید از ادارات دولتی که تاکنون صورت گرفته، به ۱۵۰ اداره که مصرف گاز و دمای رفاه یعنی دمای ۱۸ تا ۲۱ درجه را در محل کار رعایت نکردند، اخطار قطع گاز داده شد.

وی گفت: از ۱۵۰ مورد اخطار در بازدید دور دوم ۸ اداره مجدد مقررات را رعایت نکرده که به استانداری معرفی و گاز مصرفی آن‌ها قطع شد.

معاون بهره برداری شرکت گاز استان گفت: ادارات دولتی موظفند در ساعات غیراداری و روز‌های تعطیل، سامانه‌های گرمایشی را خاموش کنند.

محمودی در خصوص ورود سامانه جدید بارشی و کاهش دمای هوا نیز گفت: در بخش خانگی نیز با توجه به افزایش ۱۵ درصدی مصرف امسال نسبت به پارسال از مردم می‌خواهیم در روز‌های سرد آینده در مصرف گاز صرفه جویی کنند.

وی گفت: از پوشش مناسب در خانه استفاده کنند و همچنین از پرده‌های ضخیم . ضروری است موتورخانه‌ها روی ۵۰ درجه تنظیم و از پنجره‌های دوجداره استفاده کنن و همچنین گرمایش اتاق‌های بلااستفاده رو قطع کنند.

محمودی تاکید کرد: در صورت رعایت نکردن در مصرف گاز خانگی به مصارف گاز در بخش صنعتی نیز آسیب می‌رسد که این امر به تولید و اشتغال ضرر می‌رساند.

تشییع پیکر مادر شهید رحمت الله یعقوبی/۲

مادر شهید رحمت الله یعقوبی امروز در روستای کلاته شیخعلی تشییع و به خاک سپرده شد.

حاجیه خانم جواهراسداللهی مادر شهید رحمت الله یعقوبی کلاته شیخعلی امروز بعلتتشییع پیکر مادر شهید رحمت الله یعقوبی کهولت سن وبیماری دربیمارستان شهدای قاین درسن ۹۰ سالگی آسمانی شد.

پیکر مادر شهید با حضور مسئولان شهرستانی و محلی در روستای کلاته شیخعلی درجوارفرزندش به خاک سپرده شد.

 

شهید رحمت الله یعقوبی کلاته شیخ علی متولد ۱۳۴۵/۲/۷ در روستای کلاته شیخ علی به دنیا آمد و در تاریخ ۱۳۶۶/۴/۹ در پادگان امام حسین تهران به شهادت رسید و در گلزار شهدای روستای کلاته شیخ علی آرام گرفت.

 

زندگی دوباره ۶ نفر با اهدای اعضای جوان بیرجندی/۴

اهدای اعضای بدن جوان مرگ مغزی بیرجندی به ۶ نفر زندگی و جان دوباره بخشید.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، عمل اهدای عضو از اهدا کننده مرگ مغزی علی اسماعیلی ۲۰ ساله که از بیمارستانزندگی دوباره 6 نفر با اهدای اعضای جوان بیرجندی امام رضا (ع) بیرجند به واحد فراهم آوری اعضای پیوندی در مرکز پیوند اعضای دانشگاه مشهد معرفی شده بود ، پس از مراحل تأیید مرگ مغزی و رضایت خانواده وی در بیمارستان منتصریه انجام شد.

کلیه‌های زنده یاد علی اسماعیلی در بیمارستان منتصریه به پسر نوجوان ۱۵ ساله و به خانم ۲۳ ساله ساکن مشهد که سال‌ها از نارسایی کلیه رنج می‌بردند و با دیالیز تحت درمان بودند به صورت رایگان اهدا و پیوند شد.

کبد مرحوم علی اسماعیلی در بیمارستان منتصریه به خانم ۳۷ ساله ساکن چناران پیوند شد.

قرنیه‌های زنده یاد علی اسماعیلی برای پیوند به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارسال شد.

ضمناً قسمتی از پوست مرحوم علی اسماعیلی به بخش سوختگی بیمارستان امام رضا (ع) جهت پیوند ارسال شد.

امدادرسانی هلال احمر به بیش از ۴۵۰۰ حادثه دیده

نیرو‌های هلال احمر خراسان جنوبی از ابتدای سال تاکنون به چهار هزار و ۵۲۰ حادثه دیده امدادرسانی کرده اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گفت: طی نه ماهه امسال نیروهای هلال احمرامدادرسانی هلال احمر به بیش از ۴۵۰۰ حادثه دیده استان به چهار هزار و ۵۲۰ حادثه دیده امدادرسانی کرده اند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد رشد داشته است.

رضایی با بیان اینکه در این مدت ۷۴۴ مورد حادثه در استان تحت پوشش خدمات امدادی هلال احمر قرار گرفته است، افزود: از این تعداد ۵۴۵ مورد حادثه جاده‌ای، ۱۱۵ مورد حادثه شهری، ۱۸ مورد حادثه کوهستان، ۱۶ مورد سیل و آبگرفتگی، دو مورد غرق شدگی، شش مورد زلزله و ۴۲ مورد از دیگر حوادث بوده است.

وی با بیان اینکه در این مدت ۳۹۴ نفر توسط نیرو‌های امدادی نجات یافته اند، افزود: از مجموع این افراد تعداد ۳۴۳ نفر انتقالی و ۵۱ نفر به صورت سرپایی خدمات گرفته اند.

رضایی با اشاره به اینکه در مجموع حوادث به تعداد ۱۵۳ نفر اسکان داده شده است، گفت: ۵۲ نفر مفقودی در ۳۲ ماموریت جستجو ونجات با سلامت کامل پیدا و به مکان امن انتقال یافتند.

وی با بیان اینکه دو هزار و ۷۰۲ نیروی عملیاتی در قالب هزار و ۱۱۶ تیم به این حوادث امدادرسانی داشته اند، افزود: همچنین ۱۰۸۵ خودروی امدادی شامل ۶۵۱ دستگاه آمبولانس و ۴۳۴ دستگاه خودرو نجات در این حوادث به کارگیری شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سوانح ترافیکی ۹۸ مورد عملیات فنی رهاسازی انجام شده است، گفت: دو سورتی پرواز به طبس جهت انتقال فرد گرفتار در کوه از طریق امداد هوایی نیز انجام شده است.

رضایی افزود: تعداد ۱۴۵ مورد تجهیزات عملیاتی شامل ست سبک نجات، ست هیدرولیک نجات، ست کوهستان، ست غواصی، ست زنده یاب، آنست، موتور پمپ و لجن کش در این حوادث به کارگیری شده است.

وی گفت: شهرستان‌های قاین با ۱۱۰ فقره حادثه، شهرستان نهبندان با ۹۲ مورد حادثه و شهرستان سربیشه با ۸۸ مورد حادثه بیشترین وقوع حوادث طی این مدت را داشته اند.

توزیع ۱۵۲۰ بسته معیشتی یلدایی بین مددجویان بهزیستی/۲

۱۵۲۰ بسته معیشتی یلدایی از شب یلدا تاکنون بین مددجویان بهزیستی خراسان جنوبی توزیع شده است.

معاون مشارکت‌های مردمی، اشتغال و مسکن بهزیستی استان گفت: از شب یلدا تا به امروز هزار و ۵۲۰ بسته معیشتی یلدایی شامل انواع میوه، آجیل، شیرینی و گوشت گوسفند بین مددجویان بهزیستی استان در شهرستان های بشرویه، بیرجند و سربیشه توزیع شد.

حسن رحیمی افزود: برای تهیه سبدهای یلدایی توزیع شده ۱۷۰ میلیون تومان هزینه شد.

دمای خراسان جنوبی تا ۱۰ درجه کاهش می‌یابد/۲

کارشناس هواشناسی  افزایش ابر و بارش پراکنده باران در جنوب شرق استان پیش بینی کرد.

زارعی گفت: مطابق با داده‌ها و نقشه‌های پیشیابی هواشناسی افزایش ابر و بارش پراکنده باران در جنوب شرق استان (شهرستان‌های نهبندان و سربیشه) دور از انتظار نخواهد بود.

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: با توجه به ‌الگوی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناختی از امشب تا سه‌شنبه هفته جاری دمای هوا در این استان هفت تا ۱۰ درجه‌ کاهش می‌یابد.

ذخیره ۴۷ میلیون تُنی بنتونیت در خراسان جنوبی/۲

معادن بنتونیت خراسان جنوبی ۴۷ میلیون تُن ذخیره قطعی دارد.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: ۱۳۰ معدن ذخیره ۴۷ میلیون تُنی بنتونیت در خراسان جنوبیبنتونیت در خراسان جنوبی وجود دارد که ۹۰ معدن از آن فعال است.
ایمانطلب افزود: بیشترین معادن بنتونیت استان به ترتیب با ۶۰ مورد مربوط به شهرستان سرایان، ۲۰ معدن در شهرستان فردوس و ۱۸ معدن بنتونیت هم درشهرستان قائنات است.
وی با اشاره به اینکه زمینه اشتغال ۶۰۸ نفر در معادن بنتونیت استان فراهم شده گفت: میزان سرمایه گذاری اولیه در معادن بنتونیت استان ۳۱۴ هزار و ۹۱۵ میلیون ریال است.
معاون امور معادن سازمان صمت استان با بیان اینکه معادن بنتونیت استان ۳ هزار و ۲۶۳ کیلومتر مربع مساحت دارد گفت: میزان استخراج سالانه بنتونیت از معادن استان یک میلیون و ۳۱۶ هزار تُن است.

 

 

 

کشف خودروی سرقتی در فردوس/۴

مأموران انتظامی فردوس با بازداشت یک سارق ‏، خودروی پراید سرقت شده را نیز کشف کردند.

 

 

فرمانده انتظامی فردوس گفت: با اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی برکشف خودروی سرقتی در فردوس سرقت یک سواری پراید، بلافاصله موضوع پیگیری و دستگیری سارق یا سارقان در دستور کار پلیس قرارگرفت.

سرهنگ فولادی  افزود: مأموران با اجرای طرح مهار و کنترل مبادی ورودی و خروجی شهرستان فردوس، خودروی مسروقه را در محور  سرایان- فردوس  مشاهده کردند و به راننده آن دستور ایست دادند.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس گفت: راننده متخلف پراید سرقتی با مشاهده مأموران پلیس بر سرعت خودرو افزود و متواری شد که مأموران در یک عملیات ضربتی خودرو را متوقف و سارق آن را بازداشت کردند.

سرهنگ فولادی افزود: شهروندان در صورت برخورد با هرگونه موارد مشکوک مراتب را بلافاصله از طریق شماره تماس ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

 

 

دستگیری پنج نفر شکارچی غیرمجاز در طبس/۴

ماموران اجرایی یگان حفاظت طبس پنج نفر شکارچی غیرمجاز را دستگیر و از شکار آنها جلوگیری کردند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس گفت: شش نفر از محیط بانان دستگیری پنج نفر شکارچی غیرمجاز در طبسو همیاران افتخاری در قالب سه گروه دونفره، به گشت و کنترل و نظارت بر قوانین شکار و صید (حوزه ده محمد، حوزه سرند و ماودر، حوزه اسفندیار و مرغوب و حوزه بیدکوه) پرداختند که پنج نفر شکارچی غیرمجاز را بازداشت و از شکار آنها جلوگیری کردند.

 

تقی زاده افزود: از این شکارچیان یک قبضه سلاح گلوله زنی خفیف، دو قبضه سلاح ساچمه زنی کالیبر ۱۲ ، یک قبضه سلاح پی سی پی دوربین دار ، دو دستگاه دوربین چشمی و یک عدد چاقوی مخصوص شکار  کشف شد.

 

 

 

 

روند کند ساخت مدرسه اوتیسم خراسان جنوبی/۲-۳

مدرسه اوتیسم خراسان جنوبی که قرار بود پاییز امسال به بهره برداری برسد؛ برای بهره برداری نیازمند تخصیص اعتبارات استانی و کمک خیران است.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان گفت: کلنگ ساخت اولین مرکزروند کند ساخت مدرسه اوتیسم بیرجند تخصصی آموزشی و توانبخشی اوتیسم در مرکز استان با تامین زمین از سوی آموزش و پرورش منطقه و با مشارکت خیر در ۲۳ آبان ۹۸ به زمین زده شد.

بااطمینان افزود: بر اساس تفاهم نامه امضاء شده، مقرر شد مدرسه ۶ کلاسه ویژه دانش آموزان اوتیسم با مشارکت خیر و اداره کل نوسازی مدارس استان با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد تومان و زیربنای فضای آموزشی ۶۴۰ مترمربع احداث شود و در گام اول مبلغ ۶۷۰ میلیون تومان توسط خیر برای این پروژه اختصاص داده شده است.

وی گفت:، اما با توجه به کمبود اعتبارات دولتی روند پیشرفت پروژه به کندی پیش می‌رود و برخلاف اینکه قرار بود در مهر ۱۴۰۰ این پروژه مورد بهره برداری قرار بگیرد تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت داشته است.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه با پیگیری‌هایی که انجام شد مقرر شده این پروژه تا پایان امسال به اتمام برسد، افزود: تخصیص اعتبارات استانی و کمک خیران نیز برای اتمام مدرسه مورد نیاز است.

بااطمینان گفت: با توجه به افزایش آمار دانش آموزان اوتیسم و مهاجرت تعدادی از خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم از استان‌های همجوار از جمله سیستان و بلوچستان برای ادامه درمان و آموزش فرزندشان به استان؛ انتظار داریم هر چه سریع‌تر ساخت مرکز تخصصی اوتیسم به پایان برسد.

وی افزود: هم اکنون تعداد ۲۹ دانش آموزان اوتیسم درفضایی که ساختمان آن ضمیمه آموزشگاه عادی است و شرایطی که استاندارد لازم برای این دانش آموزان را ندارد؛ مشغول به تحصیل هستند.

امیدی که در دل مرزنشینان زنده شد؛

رهاورد سفر رئیس جمهور؛ فعال‌سازی مرز یزدان پس از ۷ سال/۷

رهاورد سفر رئیس جمهور؛ فعال‌سازی مرز یزدان پس از ۷ سال

بیرجند – ایرنا – بازارچه مرزی یزدان در شهرستان زیرکوه بعد از هفت سال تعطیلی در شهریور امسال بازگشایی شد که با تاکید و حمایت رئیس جمهور فعالیت آن در قالب خرده‌فروشی رونق گرفت و گام‌های فعال‌سازی دومین معبر مرزی خراسان جنوبی بعد از مرز ماهیرود ادامه دارد.

به گزارش ایرنا خراسان جنوبی یکی از استان‌های مرزی شرق کشور است که چهار بازارچه مرزی دارد و از این تعداد، سه بازارچه در سال‌های گذشته از طرف کشور افغانستان تعطیل شد و در این مدت مراودات تجاری فقط از طریق مرز رسمی ماهیرود در شهرستان سربیشه انجام شده است.

راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی به «ماده ۱۱» قانون صادرات و واردات به سال ۱۳۷۲ بر می‌گردد، طبق این قانون به دولت اجازه داده شده در هر یک از مناطق مرزی که ایجاد بازارچه را مفید تشخیص می‌دهد با رعایت اولویت‌هایی نظیر استعداد محلی، ضرورت‌های اشتغال و توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه نسبت به ایجاد آن اقدام کند.

کشور افغانستان همواره به علت موقعیت جغرافیایی و روابط دیپلماتیک یکی از مهمترین همسایگان ایران بوده و ۹۵۰ کیلومتر با استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان مرز مشترک دارد که از این مقدار، ۳۱۳ کیلومتر در چهار شهرستان خراسان جنوبی است و طولانی‌ترین مرز مشترک با کشور همسایه محسوب می‌شود.

از دهه ۷۰ بازارچه‌های مرزی ماهیرود (میل ۷۸) در شهرستان سربیشه، دوکوهانه در شهرستان نهبندان، گلورده (میل ۷۳) در شهرستان درمیان و بازارچه مرزی یزدان در شهرستان زیرکوه راه‌اندازی شد و در این دهه و دهه ۸۰ تاثیر خود را بر اشتغال و تامین معیشت ساکنان مناطق مرزی، کنترل قاچاق کالا، افزایش امنیت مرزها و شکوفایی اقتصاد محلی در محدوده‌های مرزی خراسان جنوبی گذاشت.

بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی به‌ویژه بازارچه گلورده درمیان و بازارچه یزدان زیرکوه در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ نقش مهمی در شکوفایی اقتصاد مرزنشینان داشتند به گونه‌ای که رتبه‌های اول تا سوم را در زمینه صادرات کشور به افغانستان داشته‌اند.

اواخر سال ۱۳۹۳ بود که افغانستان به‌صورت یک طرفه مبادلات مرزی از بازارچه‌های دوکوهانه نهبندان، گلورده درمیان و یزدان زیرکوه را به حالت تعلیق درآورد و این معبرهای اقتصادی که معیشت مرزنشینان به واسطه داد و ستد بین تجار دو سوی مرز تامین می‌شد، بسته شد.

یکی از بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی که سال ۱۳۷۲ در شهرستان زیرکوه تاسیس و از سال ۱۳۹۳ تعطیل شد، یزدان است؛ این بازارچه که در گذشته رونق زیادی داشت، شهریور امسال پس از هفت سال تعطیلی به‌صورت خرده‌فروشی فعال شد و قرار است تجارت رسمی نیز به‌زودی در این پایانه مرزی آغاز شود.

مطالبه بازگشایی بازارچه مرزی یزدان

در این هفت سالی که قفل تعطیلی بر درب سه بازارچه‌ مرزی خراسان جنوبی زده شد، بیشتر تجار و صادرکنندگان به بازارچه ماهیرود و تنها گذر رسمی مبادلات تجاری استان که مورد اقبال کشور همسایه نیز بود، نقل مکان کردند.

با این وجود مطالبه فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی همواره مطرح بوده و خبرهایی نیز در زمان‌های مختلف از سوی مسوولان مبنی بر بازگشایی آنها اعلام شده است که خیلی از آنها رنگ واقعیت به خود نگرفت.

این مطالبه مهر سال گذشته در سفر آیت الله سید “ابراهیم رییسی” رییس وقت قوه قضاییه به خراسان جنوبی هم مطرح شد و بنابر اخبار رسیده بعد از همان سفر نیز پیگیری‌ها و گشایش‌هایی انجام شد.

آیت الله رییسی در آن سفر با همراهی استاندار، فرمانده نیروی زمینی ارتش و جمعی از فرماندهان و مسوولان با حضور در پاسگاه‌ مرزی یزدان در شهرستان زیرکوه، توانمندی‌ها و امکانات موجود برای صیانت از مرزهای کشور را مورد بررسی قرار داد و از بازارچه مرزی یزدان هم بازدید کرد.

رهاورد سفر رئیس جمهور؛ فعال‌سازی مرز یزدان پس از ۷ سال

وی بر پیگیری برای راه‌اندازی این بازارچه تاکید کرد و گفت: راه‌اندازی بازارچه مرزی یزدان و رونق گرفتن صادرات و واردات از مبادی رسمی، راهی برای مقابله با قاچاق کالاست.

با آغاز به‌کار دولت سیزدهم تلاش‌های مسوولان برای بازگشایی بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی قوت گرفت تا اینکه یازدهم شهریور امسال مسوولان استانی از فراهم بودن زیرساخت‌های لازم برای بازگشایی و آغاز مبادلات مرزی در بازارچه یزدان شهرستان زیرکوه خبر دادند.

بازارچه یزدان به دلیل موقعیت جغرافیایی می‌تواند به تقسیم بار ترافیکی در مرزهای ماهیرود در خراسان جنوبی و دوغارون در خراسان رضوی کمک کند و در نتیجه باعث کاهش زمان انتظار در این ۲ مرز ‌شود.

این بازارچه، فرصت مناسبی برای صادرات اقلام مورد درخواست اهالی روستای ۵ هزار نفره کلاته نظر و دیگر مناطق ولایت هرات – دومین شهر پرجمعیت افغانستان – در مجاورت شهرستان زیرکوه است.

نگاه ویژه دولت سیزدهم به فرصت مرز  

این بار آیت الله رییسی در قامت رئیس جمهور در سومین سفر استانی نوزدهم شهریور امسال به خراسان جنوبی آمد و بدو ورود به فرودگاه بیرجند گفت: مرز تهدید نیست بلکه فرصت است و یکی از فرصت‌های مرز، بهره‌برداری اقتصادی و مبادلات مرزی ساکنان در جمهوری اسلامی ایران با کشور همسایه است.

رئیس جمهور گفت: در استان‌های دیگر هم گفتیم که فعال شدن بازارچه‌های مرزی می‌تواند به گسترش صادرات و توسعه آن بینجامد که امر مبارکی است همچنین وضع اقتصادی مرزنشینان را سامان می‌دهد و هم می‌تواند به امنیت مرزها کمک کند.

وی تصریح کرد: فعال شدن بازارچه‌های مرزی کار بسیار مهمی است که در سفر قبلی به خراسان جنوبی هم تاکید کردیم موضوع بازارچه‌ها را باید دنبال کنند و مسوولان بعضی اقدامات را انجام دادند که در این سفر هم مورد تاکید قرار می‌گیرد.

همچنین نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در نشست شورای اداری استان خراسان جنوبی که در پایان سفر یک روزه رئیس جمهور به استان برگزار شد، گفت: بازارچه مرزی یزدان با حمایت‌های رئیس جمهور و تلاش‌ها و پیگیری‌های مسوولان استان اخیرا باز شد و مردم استان به‌خصوص شهرستان مرزی زیرکوه دعاگوی شما هستند.

سلمان اسحاقی افزود: تثبیت پایانه مرزی یزدان یکی از خواسته‌های کشوری بود که به لطف خدا محقق شد و در حوزه بین‌الملل امروز شاهد این هستیم که شروط شما را می‌پذیرند.

تاکید رئیس جمهور بر فعال‌سازی همه بازارچه‌های مرزی

آیت الله رییسی در این سفر با اشاره به درخواست نمایندگان مردم مبنی بر فعال کردن همه بازارچه‌های مرزی استان اظهار داشت: اکنون دو بازارچه در خراسان جنوبی فعال است که معتقدم یکی از راه‌های توسعه استان فعال کردن این بازارچه‌ها است.

وی تاکید کرد: باید تمامی بازارچه‌های استان فعال شوند و بخش‌های مختلف هم با تشکیل دفتر و نمایندگی بر صادرات و واردات نظارت داشته باشند.

رییس دولت سیزدهم با بیان اینکه در زمینه صادرات به کشور افغانستان باید کار کنیم گفت: بخش صادرات از جمهوری اسلامی برای تامین کالاهای مورد نیاز افغانستان سبب می‌شود هم مرزنشینان از تبادلات تجاری استفاده کنند و هم نیروهای ما بر تجارت نظارت داشته باشند تا کار قانونمندی صورت بگیرد.

سه روز بعد از سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی اولین کامیون حمل بار وارد بازارچه مرزی یزدان شد و فعالیت‌های تجاری در قالب خرده‌فروشی در این منطقه مرزی رونق دوباره گرفت.

بازگشایی بازارچه یزدان در همین مدت کوتاه علاوه بر ایجاد اشتغال برای مرزنشینان خراسان جنوبی نقش موثری در تقویت اقتصادی محلی مرزنشینان داشته و از طرفی مورد استقبال مرزنشینان کشور افغانستان هم قرار گرفته و مردم روستای “کلاته نظر” در آن سوی مرز و روستاهای اطراف مایحتاج غذایی خود را از این بازارچه مرزی تامین می‌کنند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی درباره روند فعال شدن و رونق گرفتن بازارچه مرزی یزدان گفت: این بازارچه براساس تاکیدات رئیس جمهور در سفر به خراسان جنوبی و پیگیری مسوولان استانی از ۲۱ شهریور امسال در قالب خرده‌فروشی فعال شد.

رهاورد سفر رئیس جمهور؛ فعال‌سازی مرز یزدان پس از ۷ سال

قوت عمل مسوولان برای توسعه فعالیت‌های بازارچه یزدان

حسین موهبتی افزود: زیرساخت‌های بازارچه یزدان قبل از سفر آیت الله ریسی به استان به منظور بازگشایی فراهم شده بود و سفر استانی رئیس جمهور قوت قلب و عمل برای رونق این بازارچه بود به‌طوری که اختیاراتی به استان داده شد تا در این رابطه با مسوولان افغانستان رایزنی و برای بازگشایی رسمی مرز یزدان اقدام شود.

وی معتقد است اگر به دنبال ثبات اقتصادی در مرز یزدان و مرزهای خراسان جنوبی هستیم باید گمرک افغانستان در بازارچه‌های مرزی مستقر شود که مسوولان استانی و مرکزی به شدت پیگیر این موضوع هستند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: تمامی زیرساخت‌ها از جمله برق، فیبرنوری و احداث سوله و ساختمان در همه بازارچه‌های استان ایجاد شده و در یک سال اخیر هم مشکلات زیرساختی احتمالی رفع شده است لذا در حال حاضر هیچ مشکلی نداریم.

وی عنوان کرد: اما از طرف افغانستان اقدامی برای بازگشایی بازارچه‌ها انجام نشده هرچند مسوولان کشور همسایه تاکنون قول‌های زیادی برای بازگشایی بازارچه‌ها داده‌اند اما تا این لحظه عملیاتی نشده است.

موهبتی افزود: زیرساخت‌های ما در بازارچه‌های استان به نحوی آماده است که همین امروز اگر افغانستان درب بازارچه‌ها را باز کند تمامی شرایط برای واردات و صادرات فراهم است.

وی گفت: علت تعطیلی بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی هم این است که طرف مقابل در این چند سال پای کار نیامده و هنوز مجوزی برای بازگشایی بازارچه‌ها توسط مسوولان محلی افغانستان از طرف دولت مرکزی اخذ نشده است.

مبادلات رسمی به توافق ۲ کشور نیاز دارد

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی اضافه کرد: الان هم اگر طرف افغانستان چه مسوولان محلی تمایل به بازگشایی بازارچه‌ها داشته باشند یا تجار خواسته باشند بار وارداتی و صادراتی خود را از بازارچه‌های ما عبور دهند، ما مشکلی نداریم.

وی گفت: اما برای رسمی شدن صادرات و واردات نیاز به توافق ۲ طرف و دولت‌های مرکزی دارد که دولت سیزدهم به دنبال بازگشایی رسمی و فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی است.

موهبتی به بازدید میدانی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان از مرزهای خراسان جنوبی در آذر ماه اشاره کرد و گفت: مقرر شد نماینده رئیس جمهور در سفر به افغانستان پیگیری‌های لازم را انجام دهند تا افغانستان هم پای کار بیاید و توافقی بین ۲ کشور انجام شود و بازارچه‌ها مرزی ما به‌صورت رسمی بازگشایی شود.

وی ادامه داد: در قالب کمک‌های انسان‌دوستانه خدماتی از جمله ارسال سیلندر گاز و نان هم به مردم روستاهای کلاته نظر افغانستان ارسال می‌کنیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: اولین اثر بازگشایی بازارچه یزدان این بود که جلوی مهاجرت مردم مناطق مرزی کشور افغانستان به‌خصوص روستای پنج هزار نفری کلاته نظر و روستاهای همجوار آن به دلیل تحولات سال جاری در افغانستان به داخل خاک خراسان جنوبی گرفته شد.

وی گفت: بازگشایی بازارچه یزدان، اشتغال خوبی برای برخی روستاهای مرزی زیرکوه هم ایجاد کرد و در حال حاضر ۵۰ نفر در مرز یزدان به‌صورت مستقیم مشغول فعالیت هستند و از طرفی برخی کالاهای مازاد تولیدی ما در قالب خرده‌فروشی (اقلام خوراکی) به کشور افغانستان ارسال می‌شود.

ادامه پیگیری برای استقرار گمرک در مرز یزدان

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: اگر می‌خواهیم ثبات اقتصادی در مرز یزدان و مرزهای خراسان جنوبی داشته باشیم، منوط به استقرار گمرک افغانستان در بازارچه‌های مرزی است که ما به‌شدت پیگیر این موضوع هستند.

وی افزود: در صورت راه‌اندازی گمرک رسمی در بازارچه‌ها روند صادرات و واردات کالا از افغانستان در چارچوب قانونی انجام می‌شود و ایجاد گمرک رسمی در مرز یزدان و بازگشایی سایر بازارچه‌های استان برای ما خیلی مهم است.

موهبتی گفت: مساله خرده‌فروشی در بازارچه‌های گلورده درمیان و دوکوهانه نهبندان به دلیل اینکه آن سوی مرز کانون جمعیتی نداریم، استقبال نشد ولی از بازارچه یزدان که در قالب خرده‌فروشی در شهریور ماه راه‌اندازی شد تا پایان آبان ماه بیش از ۲ هزار تن صادرات کالا داشته‌ایم.

بنابر اعلام رییس گمرک یزدان بعد از بازگشایی بازارچه مرزی یزدان در شهریور امسال ابتدا جابه‌جایی بار با نیسان توسط تجار آغاز شد و بعد از سفر رئیس جمهور به استان، بار در ۲۱ شهریور ماه به‌صورت کامیونی وارد بازارچه شد به‌طوری که رونق اقتصادی در این بازارچه مرزی بعد از هفت سال شکل گرفت.

ایمان دروگر افزود: اکنون فعالیت محلی که باید توسط تجار در این بازارچه انجام شود، صورت گرفته و برای آغاز فعالیت پایانه مرزی یزدان به‌صورت رسمی نیازمند پیگیری مسوولان وزارت امور خارجه و سفیر ایران در کابل برای رایزنی با مسوولان مالی این کشور هستیم تا هرچه زودتر گمرگ افغانستان در کمرگ یزدان مستقر شود.

صادرات بیش ۲ هزار تن کالا از مرز یزدان

از طرفی مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی درباره حجم صادرات خرده‌فروشی از بازارچه یزدان گفت: از ۲۱ شهریور امسال که بازارچه مرزی یزدان در قالب خرده‌فروشی فعال شد تا پایان آبان ماه، ۲ هزار و ۱۴۱ تن کالا از این مرز به کشور افغانستان صادر شد.

حسن رحیمی‌زاده ارزش این مقدار کالا را یک میلیون و ۳۱ هزار دلار اعلام کرد و بازگشایی این بازارچه را در تقویت اقتصاد محلی مرزنشینان و اشتغال آنان موثر دانست.

وی بیان کرد: اقلام خوراکی از جمله ماکارانی، خامه، رب، بیسکویت و خرما از مرز یزدان در شهرستان زیرکوه صادر می‌شود و مردم روستای “کلاته نظر” افغانستان و روستاهای اطراف مایحتاج غذایی خود را از این بازارچه مرزی تامین می‌کنند لذا بازگشایی آن مورد استقبال مردم کشور همسایه هم قرار گرفته است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی افزود: پیگیری‌ها برای استقرار گمرک افغانستان در مرز یزدان از سوی مسوولان استانی انجام شده و منتظر تصمیم نهایی دولت افغانستان هستیم که مسوولان محلی این کشور وعده‌هایی برای استقرار گمرکات داده‌اند و امیدواریم به نتیجه برسد.

وی درباره وضعیت بازگشایی ۲ بازارچه دیگر استان گفت: همه زیرساخت‌ها برای بازگشایی بازارچه‌ گلورده (میل ۷۳) شهرستان درمیان و بازارچه دوکوهانه شهرستان نهبندان فراهم شده و آماده بازگشایی است.

رحیمی‌زاده اظهار داشت: هنوز مسوولان کشور افغانستان تصمیمی برای بازگشایی این دو بازارچه ‌نگرفته‌اند ولی این بازارچه‌ها با تمامی زیرساخت‌ها از سمت کشور ما باز است.

وی افزود: همه تلاش‌ها بر این است که با بازگشایی این بازارچه‌ها، تجار ۲ کشور همسایه و مردم ساکن در شهرستان‌های مرزی به‌ویژه مرزنشینان از عایدات این گذرگاه‌ها بهره‌مند شوند.

رهاورد سفر رئیس جمهور؛ فعال‌سازی مرز یزدان پس از ۷ سال

تحرک در حوزه تجارت مرزی

تاکید و دستور رئیس جمهور در سفر نوزدهم شهریور ماه به خراسان جنوبی مبنی بر توسعه فعالیت‌ها در بازارچه‌های مرزی منجر به تحرک بیشتر در این حوزه راهبردی شده است و ۲۲ مهر ماه نشست مسوولان استان با شماری از تجار، فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران کشور افغانستان برگزار شد.

در این نشست برخی از تجار و فعالان اقتصادی کشور افغانستان خواستار پیگیری و رفع برخی مشکلات از قبیل آسفالت جاده‌های دسترسی به مرزهای استان، توسعه واردات سیمان قاینات، توسعه واردات محصولات کشاورزی و باغی، تامین انرژی و سوخت، توسعه ارتباطات، ایجاد اتاق مشترک ایران و افغانستان در خراسان جنوبی، راه‌اندازی دفتر رسیدگی به مشکلات قضایی تجار، تامین نیازهای معیشتی و مواد اولیه ساکنان مناطق مرزی افغانستان و پیگیری برای رفع مشکلات تجار سایر نقاط کشور برای توسعه مراودات از مرزهای خراسان جنوبی شدند.

وزیر کشور که هشتم آذر ماه برای معرفی استاندار جدید خراسان جنوبی به این استان سفر کرد، بدو ورود به فرودگاه بیرجند فعال شدن ظرفیت‌های استان از جمله مرز را جزو برنامه‌های دولت سیزدهم اعلام کرد و گفت: بازارچه‌های مرزی برای توسعه اقتصاد استان‌های مرزی حائز اهمیت است لذا نگاه دولت بر فعال‌سازی هرچه بیشتر آنهاست.

احمد وحیدی افزود: بازگشایی برخی موارد که قبلا تعطیل بوده از طریق دیپلماسی فعال با کشورهای همسایه باید انجام شود.

اختیار تام استاندار برای استفاده کامل از ظرفیت مرز

استاندار خراسان جنوبی در مراسم معارفه خود یکی از دغدغه‌های مردم این استان را بازگشایی بازارچه‌های مرزی عنوان کرد و گفت: یکی از دغدغه‌ها و پیگیری‌های بنده بازگشایی بازارچه‌های مرزی استان خواهد بود و موضوع پایدارسازی بازارچه ماهیرود و احیا و توسعه مرز یزدان را پیگیری خواهیم کرد.

جواد قناعت پایان هفته گذشته نیز به مرز ماهیرود در شهرستان سربیشه رفت و اعلام کرد: به بنده اختیار تام داده شده تا از ظرفیت بازارچه مرزی ماهیرود، استفاده مطلوب، بهینه و کامل صورت گیرد.

وی در نشست با جمعی از تجار ایران و افغانستان در محل مرز ماهیرود گفت: بهره‌برداری کامل از ظرفیت این بازارچه، نیاز به ارتباطات سطح ملی ندارد بلکه ما می‌توانیم با همفکری و تعامل مشکلات موجود را رفع کنیم.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی افزود: شما تجار ایرانی و افغانستانی جای خوب و باثباتی سرمایه‌گذاری کرده‌اید و اگرچه خراسان جنوبی به نسبت دیگر استان‌ها، کمتر برخوردار است اما نگاه دولت جدید به این منطقه، خاص و ویژه است.

وی گفت: دو ملت افغانستان و ایران، اشتراکات دینی، تاریخی و فرهنگی فراوانی دارند و همزبانی و همسایگی دو منطقه نیز ارتباطات عمیقی را رقم زده لذا ما می‌توانیم مراودات مرزی و اقتصادی را توسعه ببخشیم.

قناعت بیان کرد: آغوش ما به روی سرمایه‌گذاران باز است و دست سرمایه‌گذاران داخلی و افغانستانی که تمایل به حضور و فعالیت در این منطقه دارند را به گرمی می‌فشاریم.

وی افزود: با توجه به فضایی که با فعالیت دولت سیزدهم بر کشور حاکم است، برای سرمایه‌گذاری و توسعه مراودات اقتصادی در این منطقه جای هیچ نگرانی نیست. ما مرز را به‌طور ویژه خواهیم دید تا بتوانیم از ظرفیت‌های آن در دو استان خراسان جنوبی و فراه افغانستان به‌خوبی بهره‌مند شویم.

راه‌اندازی گمرک یزدان در ۲ تا سه ماه آینده

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان هم آذر ماه از مرزهای شرقی کشور از جمله گمرک، منطقه ویژه اقتصادی و بازارچه ماهیرود شهرستان سربیشه، بازارچه‌های یزدان، گلورده و دوکوهانه بازدید کرد و موانع پیش‌روی تجارت با افغانستان به‌صورت میدانی مورد بررسی قرار گرفت.

حسن کاظمی قمی در حاشیه بازدید از بازارچه مرزی یزدان گفت: گمرک رسمی پایانه مرزی یزدان در شهرستان زیرکوه در ۲ یا سه ماه آینده راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: پایانه مرزی یزدان حدود سه ماه است که بازگشایی شده و فعال شدن هرچه بیشتر آن به منظور رونق تجاری و تامین نیازمندی‌های جمعیت افغانستان باید در دستور کار قرار گیرد.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان بیان کرد: با توجه به جامعه هدفی که در کشور افغانستان وجود دارد فعال شدن هرچه بیشتر این پایانه مرزی توجیه اقتصادی مطلوبی هم دارد از همین رو لازم است هرچه زودتر طرح‌های توسعه‌ای در یزدان آغاز و اجرایی شود.

فعال‌سازی پایانه مرزی یزدان امیدی در دل مرزنشینان

اما رییس کمیته مرز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بتازگی در بازدید میدانی اعضای این کمیته از مرزهای شرقی کشور و بازدید از بازارچه یزدان زیرکوه، فعال‌سازی «پایانه مرزی یزدان» را ایجاد امیدی در دل مرزنشینان توصیف کرد.

شهریار حیدری با اشاره به فعال شدن پایانه مرزی یزدان در شهرستان زیرکوه افزود: با توجه به اینکه مرز نقش مهمی در معیشت و اقتصاد منطقه دارد انتظار داریم سایر مرزها فعالیت‌شان آغاز شود.

وی با بیان اینکه بازگشایی مرزها در درازمدت برای توسعه روابط اقتصادی ۲ کشور یک ضرورت است تاکید کرد که آنچه در توان کمیسیون باشد برای توسعه و تقویت معیشت و اقتصاد مرزنشینان را پیگیری خواهیم کرد.

رییس کمیته مرز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار داریم از وزارت خارجه در حوزه دیپلماسی، گمرک جمهوری اسلامی در حوزه فعالیت‌های گمرکی، وزارت صنعت و معدن در حوزه تجار و فعالیت‌های بازرگانی و وزارت اقتصاد در حوزه سرمایه‌گذاری که در سایه امنیت نسبت به تقویت بازارچه‌های مرزی فعالیت کنند.

در حال حاضر سیاست بازگشایی و فعال‌سازی تمامی بازارچه‌های خراسان جنوبی از سوی دولت سیزدهم و مدیریت استان دنبال می‌شود و بدون تردید سود حاصل از تحقق آن در ابعاد مختلف نصیب کشور خواهد شد.

رویکرد مسوولان این است که در اقدامات و برنامه‌ها باید جایگاه ویژه‌ای برای مرزنشینان قایل شویم و ساکنان مناطق اطراف از این مراودات اقتصادی بهره‌مند شوند که در تثبیت جمعیت و امنیت پایدار در مناطق مرزی نقش بسزایی دارد.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*