گزارش/ میرزای شیرازی؛ عالمی که با یک جمله، یک امپراتوری را شکست داد

میرزای شیرازی؛ عالمی که با یک جمله، یک امپراتوری را شکست داد

۱۵ جمادی‌الاول سال ۱۲۳۰ قمری، مردی به دنیا آمد که «عقل بزرگ متفکر» بود و یک سطر نوشت و یک امپراتوری را شکست داد و احیاگر قدرت دین و قدرت مردم در برابر ستم بود؛ «میرزای شیرازی» بود.

میرزای شیرازی؛ عالمی که با یک جمله، یک امپراتوری را شکست داد

همین دیروز| گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: نامش «سیدمحمدحسن حسینی شیرازی» و زاده شیراز بود و مشهور به «میرزای بزرگ». همه عمرش را به تحصیل و تهذیب گذراند و حدود ۳۰ سال هم در دوره قاجار در نجف و سامرا مرجع عام شیعیان بود.

میرزای شیرازی وقتی شاگرد بود، این‌جور شاگردی بود در مجلس درس «شیخ انصاری» بزرگ که گفته‌اند: «در درس شیخ انصاری کم سخن می‌گفت و معروف است که هنگام سخن‌گفتن صدایش به‌قدری آرام بود که شیخ برای شنیدن آن ناچار به سمت او خم می‌شد و شاگردان را امر به سکوت کرده و می‌گفت: جناب میرزا سخن می‌گوید» و وقتی مجتهد بود در میان مردم، این‌جور مجتهدی بود که نقل شده است: «یکی از آقایان می‌گفت که من سه برخورد با میرزای شیرازی داشتم؛ یک‌دفعه با یکی از همشهری‌ها نزد میرزای شیرازی رفتیم. در آن برخورد میرزا تمام‌قد برای ما بلند شد. یک‌مرتبه خصوصی نزد میرزا رفتم. ایشان یک یا الله گفت و نشستیم. یک‌بار هم در درس شرکت کردم و ایشان اصلاً متوجه من نشد. میرزا به‌تناسب سه موقعیت سه برخورد مختلف داشت. ایشان برای حفظ احترام ما پیش همشهری‌ها تمام‌قد بلند شد، ولی در درس هیچ‌گونه توجهی نکرد».

وقتی هم مرجع عام شیعیان بود این‌طور بود که تیغ تیز کشید بر ستم استعمار و حکم تحریم تنباکو را داد؛ «الیوم استعمال تنباکو و توتون بای نحو کان در حکم محاربه با امام زمان (عج) است».

عکسی یگانه از «میرزای شیرازی» هنگام اقامه نماز جماعت در عراق

مردم با خون خود بازی نکنند!

فتوای میرزای شیرازی «قرارداد رژی» را باطل کرد؛ قراردادی که ناصرالدین قاجار و اطرافیانش رشوه گرفتند و بستند و انحصار تجارت توتون و تنباکوی ایران را برای ۵۰ سال داد به «جرالد تالبوت» که از نزدیکان دولت انگلیس بود و شرکت «رژی تالبوت» را هم برای همین کار درست کرده بود با حضور سرمایه‌داران انگلیسی و با حمایت کامل دولت انگلیس. آن هم در روزگاری که توتون و تنباکو، تجارتی عمده در ایران بود و حدود ۲۰۰ هزار نفر به کشت و خرید و فروش آن اشتغال داشتند.

صدای اعتراض‌ها بلند شد و «ناظم‌الاسلام کرمانی» در کتاب «تاریخ بیداری ایرانیان» نوشته است: «در سنه ۱۳۰۹ [قمری] کمپانی رژی امتیاز دخانیات را از ناصرالدین شاه گرفت… و در عوض چند کرور به شاه و درباریان داد… بزرگان ایران از علماء و غیرهم بر معایب و وخامت این عمل واقف شدند که امروز دخانیات محدود شد فردا نمک و روز دیگر هیزم و ذغال و آب و غیره و به‌ازای آن مبالغی گرفته خواهد شد و صرف آبادی مملکت نخواهد شد یا تفاوت مواجب فلان شاهزاده است، ملت متضرر شده و نفع را خارجه برده و بر مملکت هم تسلط و نفوذ تامی حاصل خواهند کرد».

تجارت توتون و تنباکو در دوره قاجار تجارتی بزرگ در ایران محسوب می‌شد

پس از علنی‌ شدن مفاد قرارداد رژی، شهرهای بزرگ ایران شلوغ شد و هر روز صدای اعتراض بلند بود و شاه قاجار هم تلگراف زده بود که: «بی‌جهت عالم آسوده را آشفته نکنید و مردم با خون خود بازی نکنند و آسوده مشغول دعاگویی و رعیتی باشند».

همین‌طور بود تا اینکه فتوای میرزا رسید و آن شد که اغلب ایرانیان می‌دانند: «با صدور این فتوا، مردم از همهٔ اصناف، و حتی اقلیت‌های مذهبی مبارزه سیاسی علیه این قرارداد را یک وظیفه شرعی و تکلیفی الهی دانستند و قلیان‌ها را شکسته و توتون و تنباکو را به آتش کشیدند. حرم‌سرای شاه نیز از استعمال دخانیات پرهیز کردند».

این‌ چنین شد که قرارداد رژی لغو شد و نخستین مقاومت مردم ایران در برابر استعمار در تاریخ معاصر با پیروزی عجین شد.

عکسی از تجار یک شرکت تنباکوی خارجی در ایران در دوره قاجار

قدرت فتوا

امام خمینی (ره) روایتی روشنگر از واقعه تحریم تنباکو دارند و میرزای شیرازی را «عقل بزرگ متفکر» نامیده‌ و فرموده‌اند: «قضیه تنباکو در زمان مرحوم میرزا به این‌ها فهماند که با یک فتوای یک آقایی که در یک ده در عراق سکونت دارد یک امپراتوری را شکست داد و سلطان وقت هم با همه کوششی که کرد برای اینکه حفظ کند آن قرارداد را، نتوانست حفظ بکند و مردم ایران قیام کردند و شکستند آن پیمانی که آن‌ها داشتند».

و این هم تعبیری دیگر از امام خمینی (ره) درباره میرزای شیرازی و آن فتوای تاریخی: «یک سطر‏‎ ‎‏نوشت و همه قوای خارج و داخل نتوانستند در مقابل این یک سطر‏‎ ‎‏استقامت کنند. آن، مرحوم میرزای بزرگ بود ـ رحمه‌الله ـ که در سامره‏‎ ‎‏تحریم کرد تنباکو را. برای اینکه تقریباً ایران را در اسارت گرفته بودند به‏‌ ‎‏واسطه قرارداد تنباکو. و ایشان یک سطر نوشت که تنباکو حرام است. و‏‎ ‎‏حتی بستگان خود آن جائر هم و حرمسرای خود آن جائر هم ترتیب اثر‏‎ ‎‏دادند به آن فتوا و قلیان‌ها را شکستند. و در بعضی جاها تنباکوهایی که‏‎ ‎‏قیمت زیاد داشت در میدان آوردند و آتش زدند… این‌ها دیدند که یک‏‎ ‎‏روحانی پیرمرد… یک کلمه می‌نویسد و یک‏‎ ‎‏ملت قیام می‌کند و قراردادی که مابین شاه جائر و انگلیس‌ها بوده است، به‏‎هم می‌زند، و یک قدرت این‌طوری دارد روحانیت».

فتوای تحریم تنباکو به دربار قاجار هم رسید و مشهور است که شاه و شاهزادگان دیگر از کسی قلیان طلب نمی‌کردند؛ چون می‌دانستند دستورشان اطاعت نمی‌شود!

می‌گویند برخی کلمات می‌کشند و برخی کلمات زنده می‌کنند و این، قدرت کلام است در برابر دل‌ها و جان‌های آدمیان. و کلام میرزا احیاگر قدرت مردم بود در برابر سلطه نابکاران. میرزای شیرازی حدود ۳ سال پس از واقعه تنباکو درگذشت و پیکرش در حرم علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) به خاک سپرده شد؛ آن شیرمرد که با یک جمله امپراتوری زمانه را شکست داد در جوار شیر خدا آرام گرفت.

متن فتوای تحریم تنباکو؛ سند یک مقاومت مردمی پیروزمند در برابر استعمار و نفوذ انگلیس

 

 

 

سردار سرلشکر غلامعلی رشید با اشاره به حضور فعال ایران در مذاکرات وین و تعامل جدی با جامعه بین‌المللی افزوده است: در صورتی که تهدیداتی از این دست جنبه عملی به خود بگیرد، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی بدون درنگ، تمامی مراکز، پایگاه‌ها، مسیر و فضای استفاده ‌شده برای عبورو مبداء تجاوز را بر اساس طرح‌های عملیاتی تمرین شده مورد حمله کوبنده قرار خواهد داد…

کد خبر:۱۰۹۴۳۰۰
تاریخ انتشار:۲۹ آذر ۱۴۰۰ – ۱۴:۵۵۲۰ December 2021

هشدار سرلشکر رشید درباره تهدید مراکز هسته‌ای ایران/ تمامی مراکز، پایگاه‌ها، مسیرهای عبور و مبداء تجاوز را هدف قرار می‌دهیم

فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) در جمع فرماندهان ارشد سپاه در رزمایش پیامبر اعظم۱۷ گفته است: هرگونه تهدید مراکز هسته‌ای و نظامی جمهوری اسلامی از سوی رژیم صهیونیستی بدون چراغ سبز و حمایت آمریکا امکان‌پذیر نیست.


تبلیغات


به گزارش «تابناک»، سردار سرلشکر غلامعلی رشید با اشاره به حضور فعال ایران در مذاکرات وین و تعامل جدی با جامعه بین‌المللی افزوده است: در صورتی که تهدیداتی از این دست جنبه عملی به خود بگیرد، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی بدون درنگ، تمامی مراکز، پایگاه‌ها، مسیر و فضای استفاده ‌شده برای عبورو مبداء تجاوز را بر اساس طرح‌های عملیاتی تمرین شده مورد حمله کوبنده قرار خواهد داد.

گفتنی است چندی قبل رسانه‌های رژیم صهیونیستی از قول وزیر جنگ این رژیم اعلام کردند که او به ارتش اسرائیل دستور داده برای انجام عملیات نظامی علیه ایران آماده باشند.

در مقابل گزارش ها حاکی از آن است که نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران با استعداد و تجهیزات لازم آماده دادن پاسخ دندان شکن به هرگونه تجاوز احتمالی هستند. در این رابطه طی روزهای اخیر تنی چند از مقامات ارشد نظامی کشورمان نیز موضع گیری کرده و بر سخت بودن پاسخ ایران به هرگونه تجاوزی تاکید داشته اند.

 

 

ترامپ در سخنانی مدعی شد چین بایستی به خاطر نقشش در همه گیری کرونا، ۶۰ تریلیون دلار غرامت دهد.

کد خبر:۱۰۹۴۲۷۷
تاریخ انتشار:۲۹ آذر ۱۴۰۰ – ۱۰:۵۰۲۰ December 2021

 جزئیات درخواست ۶۰ تریلیون دلاری ترامپ از چین! به گزارش «تابناک» به نقل از بابشگاه خبرنگاران جوان از «واشنگتن تایمز»، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا روز یکشنبه در سخنانی عجیب مدعی شد چین بایستی بخاطر نقشش در همه گیری کرونا، غرامت پرداخت کند.

ترامپ در مصاحبه با «ماریو بارتیرومو»، مجری شبکه «فاکس نیوز» مدعی شد که چین بایستی بخاطر نقشش در کمک به شیوع کرونا مسئول باشد.


تبلیغات


وی گفت: چین باید غرامت دهد. آن‌ها بایستی کاری بکنند. آن‌ها باید غرامت دهند و چین پول پرداخت چنین غرامتی را ندارد.
او در ادامه صحبت هایش مدعی شد در صورتی که خسارت‌های جهانی کرونا به درستی برآورد شود، چین احتمالا بیش از ۶۰ تریلیون دلار بدهکار خواهد بود. او گفت: من معتقدم در سراسر جهان – تنها در خصوص آمریکا صحبت نمی‌کنم – در سراسر جهان ۶۰ تریلیون دلار خسارت وارد شده است. چین ۶۰ تریلیون دلار ندارد؛ اما آن‌ها باید کاری کنند که تا جبران آنچه انجام داده اند، شود.

ترامپ در زمان تصدی ریاست جمهوری خود نیز بار‌ها با عنوان کردن «ویروس چینی» تلاش داشت تا منشأ همه گیری کرونا را چین عنوان کند.

گفتنی است سخنان رئیس جمهور سابق آمریکا در حالی بیان شده است که همزمان با شیوع سریع سویه جدید کرونا، نگرانی‌ها در آمریکا و دیگر نقاط جهان افزایش یافته است. «آنتونی فائوچی» مشاور ارشد بهداشتی کاخ سفید، در مصاحبه اخیر خود با شبکه خبری سی‌ان‌ان با اشاره به جهش جدید ویروس کرونا با نام اُمیکرون، اعلام کرد که مقامات بهداشتی آمریکا انتظار وقوع جهشی با این حجم را نداشتند.

فائوچی در بخشی از سخنان خود گفت: «پیش‌بینی می‌کردیم که جهشی دیگر از کرونا را داشته باشیم، اما انتظار چنین حجمی از تغییر در آمینواسید این ویروس را نداشتیم.»

 

 

 

جدال کاغذی لاریجانی

جدال کاغذی لاریجانی

دوم اسفندماه ۱۳۹۸؛ انتخابات مجلس یازدهم در شرایطی آغاز می‎شود که سایه اعتراضات آبان و دی‌، در کنار افزایش نگرانی از وضعیت سلامت عمومی با اعلام ورود کرونا، میزان مشارکت مردم را بیش از هر زمان دیگری با اماواگرهایی مواجه کرده است. شورای نگهبان نیز در عمل به «وظیفه قانونی» خود، بر پرونده بیش از ۹۰ نفر از نمایندگان وقت مجلس مهر ردصلاحیت زده است. برخی هم در خارج و داخل کشور نسبت به مشارکت در این انتخابات تشکیک‎هایی وارد می‌کنند و جمعی هم صراحتاً بر «تحریم» آن اصرار دارند. در این میان علی لاریجانی پس از ۱۲ سال قید نمایندگی مجلس را زده است. اقدامی که فقط یک پیام دارد: او می‌خواهد رئیس‌جمهوری شود.

به گزارش ایسنا، پس برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس و مشارکت ۴۲ و ۵ دهم درصدی واجدان شرایط در آن، سیل تحلیل‌ها و نظرات کارشناسی و هشدارهای «دلسوزانه» و تاکیدات مجدانه به نیت جلوگیری از تکرار چنین نتیجه‌ای در انتخابات ریاست جمهوری (که تقریباً یک سال تا برگزاری آن باقیمانده بود)، بر زبان‌ها جاری و در رسانه‌‎ها منتشر شد. وجه تسمیه تمامی این گفته‌ها در دو محور خلاصه می‌شد؛ اول تسامح و تساهل نهادهای نظارتی با کاندیداهای احتمالی و بررسی پرونده آنان و دوم تشویق و تبلیغ حضور شخصیت‌های سرشناس برای کاندیداتوری در انتخابات و به زعم صاحبان این دیدگاه، بالاتر بردن میزان مشارکت مردم.

نام علی لاریجانی که البته تصمیم گرفته بود بعد از برگزاری انتخابات مجلس حواسش جمع امورات خودش باشد و کمتر اظهار نظری بکند، در همان محور دوم طرح شد. البته به نظر نمی‌آمد شخصاً از طرح نامش در رسانه‌ها دلخور باشد یا گلایه‌ای به گوش کسی رسانده باشد. شاید اشاره به اسم او و تاکید بر حضورش در انتخابات ریاست جمهوری و بازخوردی که به همراه داشت، تکلیف لاریجانی را هم با کیفیت مواجه‌اش با کاندیداتوری روشن می‌کرد و مخالفان و موافقان ورودش به این عرصه را بیش از گذشته وادار به واکنش می‌ساخت. تعریف‌وتمجیدهای حامیان و عیب‌وایرادهایی که منتقدان لازم می‌دانستند به گوش اهلش رسید و جمع‌بندی علی لاریجانی از آنچه دید و شنید به اعلام کاندیداتوری در انتخابات منجر شد.

او در آخرین روزهای مهلت قانونی ثبت‌نام در معیت تیم رسانه‌ای و فیلمبردارانش شناسنامه به دست گرفت و آراسته و پیراسته وارد ستاد انتخابات کشور شد و اسمش را برای کاندیداتوری در انتخابات به مراجع ذی ربط اعلام کرد. پرونده با مدارک لازم تکمیل شد و به شورای نگهبان رفت. لاریجانی هم بعد از ثبت‎نام بیانیه‌ای خواند و در کنایه به سوابق رقبای اصلی‌اش در انتخابات تصریح کرد: «حوزه اقتصاد، نه پادگان است و نه دادگاه که با تشر و دستور اداره شود.» حرف‌هایش رسانه‌ای شد و لاریجانی به خانه برگشت و در روزهای باقیمانده تا اعلام فهرست کاندیداهای تاییدصلاحیت‌شده در کلاب‌هاوس پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران بود و خود را مشغول نگه می‌داشت.

نتایج بررسی‌های شورای نگهبان اعلام شد و در صدر و ذیل اسامی پرشمار کاندیداها نامی از لاریجانی نبود. او پس از کمی تأمل، بیانیه‌ای صادر کرد و گفت: «برای رفع مشکلات پیش روی ملّت، عزمی راسخ داشتم؛ اما حال آنکه روند انتخابات اینگونه رقم زده شد، بنده وظیفه خویش را در پیشگاه الهی و ملّت عزیز انجام داده‌ام و راضی به رضای الهی هستم.» در نهایت هم از مردم درخواست کرد در انتخابات مشارکت کنند.

اما ۱۰ روز بعد موضوع به مقامات ارشد نظام رسید و رهبری در سخنانی تاکید کردند: «در شبکه‌های اجتماعی به بعضی نامزدها ظلم و جفا کرده‌اند و همچنین به آنها یا خانواده‌اشان که خانواده‌های محترم، عفیف و عزیز بودند، نسبت‌های خلاف واقع داده شده‌است.» رهبری همچنین به طرح اتهاماتی ناروا نسبت به برخی کاندیداهای ریاست جمهوری نیز اشاره و تاکید کردند: «هنگام احراز صلاحیت، نسبت‌هایی به برخی داده‌شد یا به خودشان یا خانواده‌شان که واقعیت نداشت. گزارش‌های خلافی بود که بعد هم مشخص شد که خلاف است. حفظ آبروی افراد جزء بالاترین وظایف است. بنابراین خواهش و مطالبه من از دستگاههای مسئول این است که مواردی را که گزارش خلاف واقع راجع به فرزند یا خانواده کسی داده شده، جبران کنند.» سخنانی که با واکنش لاریجانی و تشکر وی از رهبری همراه شد. او در نامه‌ای کوتاه نوشت: «تذکر و مطالبه جنابعالی در رفع ظلم و جفایی که در بررسی صلاحیت کاندیدهای ریاست‌جمهوری رخ داد، بزرگی و بزرگواری و روحیه حق‌طلبی آن حضرتتان را بیش از پیش عیان نمود. سپاسگزارم. بنده خدا، علی لاریجانی.»

بااین‌حال تغییری در نظر شورای نگهبان ایجاد نشد و لاریجانی به انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری نرسید. او روز انتخابات شناسنامه‌اش را برداشت و به یکی از شعب اخذ رای شهرستان ساری رفت و رأیش را که به صندوق انداخت، دیگر جلوی دوربین‌ها دیده نشد تا اینکه در مراسم تنفیذ حکم سیدابراهیم رئیسی در بیت رهبری حضور بهم رساند. او البته آنطور که نشان می‌داد راضی به حکم شورای نگهبان درباره صلاحیت خودش نبود و گویی هرچه بیشتر می‌گذشت هضم این نظر شورا برایش سخت‌تر می‌شد. نتیجه این بود که به تناوب و در قالب انتشار توییت یا نگارش نامه، کاری کرد که اگر ردصلاحیت از یاد خودش نرفته است، از یاد مردم و شورای نگهبان هم بیرون نرود.

در گام اول، روز ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ طی نامه ای به شورای نگهبان، درخواست دلیل ردصلاحیت خود را داد و سخنگوی شورای نگهبان در توئیتی نوشت: «احراز و عدم احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری بر اساس اسناد و مدارک کافی و قابل اعتماد انجام پذیرفته و برای اعتراض به عدم احراز صلاحیت و انتشار عمومی دلائل آن در قانون انتخابات ریاست جمهوری حکمی پیش‌بینی نشده‌است.» لاریجانی قانع نشد و پاپس نکشید. او مجددا خواستار دلایل رد صلاحیتش شد و در ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ در توئیتی در واکنش به اظهارات اعرافی، عضو شورای نگهبان نوشت: «آقای اعرافی گفته بودند دلایل عدم احراز صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری به آنان به روشنی اعلام می‌شود. شورا نگهبان هیچ مطلبی را در مورد عدم احراز صلاحیت به اینجانب ارائه ننموده‌است.»

این اظهارات با پاسخ دیرهنگام سخنگوی شورای نگهبان مواجه شد اما به محض اعلام واکنش او، لاریجانی بازهم دست به قلم برد و این بار در ۲۶ مهرماه ۱۴۰۰ در اینستاگرام خود خطاب به طحان ‌نظیف نوشت: «جناب‌عالی، در مصاحبه اخیر، درباره اعلام عمومی دلایل عدم‌احراز صلاحیت نامزدها فرمودید چنین کاری شرعاً و قانوناً ممکن نیست؛ زیرا به حیثیت افراد، که امری محترم است، لطمه وارد می‌کند. این سخن به‌طور کلی درست است. اما درباره افرادی نظیر حقیر، که خود درخواست علنی‌کردن آن را دارم، وجاهت ندارد و مسئولیت آن بر عهده شورای نگهبان نیست. جناب‌عالی جوان تحصیل‌کرده و متدینی هستید. از ابتدای خدمت در نظام اسلامی، مراقب باشید در بیان و عمل خود به کسی ظلم نکنید، حتی به‌نحو ایهام.»

حالا با گذشت بیش از سه ماه از اعلام نظر علی لاریجانی درباره دلایل شورا در زمینه علنی‌نکردن علت ردصلاحیتش، نامه‌ای با مهر محرمانه از شورای نگهبان خطاب به لاریجانی در فضای مجازی منتشر شد که در آن «سهیم بودن رئیس سابق مجلس در بخش هایی از نابسامانی و وضع نامطلوب موجود در دولت مستقر (دولت دوازدهم)» و «عدم رعایت اصل ساده زیستی مسئولان، مورد تاکید امام راحل و مقام معظم رهبری بر اساس ملاحظه فهرستی از اموال غیر منقول مربوط به همسر و فرزندان، اعلام شده از سوی مراجع قانونی کشور»، «سفرهای متعدد اعضای خانواده وی به خارج از کشور از جمله اروپا و آمریکا و اقامت فرزند دیگرش در آمریکا و اقامت و ادامه تحصیل برخی از منسوبین درجه یک وی در انگلیس بر خلاف مصوبه لازم الاجرای شورای عالی امنیت ملی» از جمله علل ردصلاحیت رئیس سابق مجلس در انتخابات ریاست جمهوری عنوان شده است. در این نامه همچنین تصریح شده که «مداخله یکی از فرزندان علی لاریجانی در قراردادهای خدماتی و ساختمانی مجلس شورای اسلامی در زمان ریاستش بر مجلس» یکی از علل رد صلاحیت وی است. در نهایت نیز «حمایت از افراد ردصلاحیت شده و دفاع از عملکرد آنها و به کارگیری برخی از آنان در مناصب تحت امر خود و مواضع سیاسی و اظهارات در موضوعات و مقاطع مختلف از جمله فتنه سال ۱۳۸۸» نیز از دیگر دلایلی است که در نامه منسوب به آیت‌الله جنتی برای رد صلاحیت علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری ذکر شده است.

به دنبال انتشار نامه شورای نگهبان، نامه‌ای ۲۱ صفحه‌ای از علی لاریجانی نیز در فضای مجازی منتشر شد که به نظر می‌رسد همان نامه‌ای باشد که گفته می‌شد به‌صورت محرمانه برای سران سیاسی کشور ارسال شده و مسائل مطرح شده توسط لاریجانی در آن توضیح داده شده است. او در این نامه مدعی شد که دلایل شورای نگهبان برای ردصلاحیت وی با «بی‌دقتی» همراه بوده است.

توضیحات لاریجانی از صدر تا ذیل متکی بر دیدگاه‌های مرتضی مطهری بود، از این رو شاید خانواده وی را هم بر آن داشت تا در ماجرای شکایت داماد آیت‌الله از شورای نگهبان وارد شوند و از دیدگاه خودشان انتقاداتی را متوجه رویکرد شورای نگهبان کنند. انتقاداتی که در نامه اخیر علی مطهری خطاب به آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان بازتاب یافت.

دوشنبه – ۲۹ آذر هم هادی طحان‌نظیف در مصاحبه‌ای به انتشار نامه لاریجانی واکنش نشان داد و تصریح کرد: «برخی حاشیه‌سازی‌ها بر فعالیت‌های تخصصی شورا اثر نخواهد داشت، انتخابات تمام شده و بازی با آرامش مردم و فضاسازی رسانه‌ای صحیح نیست.» او همچنین یادآور شد: «نقد و انتقاد حق افراد است و ما در این باره کسی را منع نمی‌کنیم و همان طور که بارها گفته شده اگر اشکالی باشد، اصلاح می‌کنیم ولی اینکه عده‌ای بخواهند اعتبار یک نهاد قانونی را زیر سوال ببرند و جایگاه آن را مخدوش کنند، راه به جایی نخواهند برد.»

سخنانی که شاید دعوت به آرامشی البته توام با انذار – برای علی لاریجانی باشد تا ماجرای ردصلاحیت انتخاباتی‌اش را بیش از این ادامه ندهد و به آینده بیشتر فکر کند تا گذشته. دعوتی که شاید لاریجانی چندان رغبتی به اجابتش نداشته باشد، هرچند که حالا دیگر همان برگ‌برنده‌اش را که نامه‌ای ۲۱ صفحه‌ای بود نیز روی میز گذاشته است.

 

 

 

جزئیات افزایش دو برابری یارانه از ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومان

جزئیات افزایش دو برابری یارانه از ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومان

اگرچه هنوز دولت اعلام رسمی درباره جزئیات یارانه دو برابری در دی ماه نداشته است، اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد که در ماه آینده قرار است افزایش پرداخت برای ۶۰ میلیون دریافت کننده کمک معیشتی انجام شود که ۳۰ میلیون نفر ۹۰ هزار تومان و ۳۰ میلیون نفر دیگر تا ۱۲۶ هزار تومان یارانه جدید دریافت کنند.

به گزارش ایسنا، افزایش مبلغ یارانه‌های نقدی وعده‌ای بود که قرار شد از آذرماه اتفاق بیفتد ولی اینگونه نشد؛ یارانه‌ای که به حذف ارز ۴۲۰۰ و منابع ناشی از آن برمی‌گردد. این در حالی است که طبق اعلام پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از محسن رضایی- معاون اقتصادی رئیس جمهوری- قرار است از ابتدای دی‌ماه، یارانه‌ها دو برابر شده و مثلا یک خانوار چهار نفره رقمی معادل ۸۰۰ هزار تومان کالا و پول دریافت کند.

پرداخت به یارانه‌بگیران معیشتی بر اساس دهک 

با اینکه این یارانه قرار است به زودی پرداخت شود، هنوز توضیح شفاف و رسمی در این رابطه صورت نگرفته است؛ با این حال پیگیری ایسنا از منابع مطلع نشان می‌دهد که پرداخت یارانه جدید به جمعیت ۶۰ میلیون نفری انجام خواهد شد که همان افراد دریافت کننده کمک‌های معیشتی در هر ماه هستند؛ به طوری که ۳۰ میلیون نفر یارانه ۹۰ هزار تومانی و ۳۰ میلیون نفر دیگر یارانه ۱۲۶ هزار تومانی دریافت می کنند.

توزیع یارانه به نحوی است که دهک‌های یک تا چهار مبلغ ۱۲۶ هزار تومان و پنج تا هفت  مبلغ ۹۰ هزار تومان دریافتی خواهند داشت. این ۶۰ میلیون نفر که از بین جمعیت ۷۸ میلیونی یارانه بگیران در سال ۱۳۹۸ گزینش شده بودند، دریافت کننده کمک‌های معیشتی یعنی منابع ناشی از افزایش قیمت بنزین هستند که در دهم هر ماه برای آنها پرداخت صورت می‌گیرد، حال اینکه یارانه جدید هم دهم ماه همراه با کمک معیشتی پرداخت شود یا اینکه در روز جداگانه‌ای انجام شود، به طور کامل مشخص نیست.

بر این اساس با پرداخت یارانه ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومانی به خانوارهای دریافت کننده کمک معیشتی که مقادیر متفاوتی بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان به همراه یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به ازای هر نفر دریافتی دارند، جمع یارانه در ماه به ۸۰۰ هزار تومان هم می‌رسد.

قرار بود بن کارت باشد ولی نیست

پیش‌تر قرار بود که پرداخت این یارانه جدید در قالب کارت‌های اعتباری باشد اما ظاهرا به نتیجه مشخصی در این رابطه نرسیده‌اند و احتمالا به صورت کاملا نقدی پرداخت انجام می شود.

منابع فعلا توافقی است

اما منابع پرداختی برای این یارانه‌های جدید از محل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید صورت بگیرد که فعلا چنین حذفی صورت نگرفته ولی ظاهرا توافقاتی بین دولت و مجلس برای تأمین منابع تا زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود داشته است.

احتمالا تکلیف نهایی امشب مشخص می شود

طبق آنچه به ایسنا اعلام شده قرار است امشب طی جلسه‌ای جمع‌بندی نهایی درباره پرداخت یارانه جدید انجام و به زودی در این رابطه اطلاع رسانی رسمی شود.

 

 

نسخه الکترونیک؛ سدی در برابر جعل و تخلف

تهران- ایرنا- اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک در کشور اکنون به تحقق ۷۵ درصدی رسیده و می‌توان پس از سال‌ها به این امیدوار بود که با اجرای کامل این طرح در دولت سیزدهم ، علاوه بر شکل‌گیری پرونده الکترونیک سلامت، سد محکمی در برابر تخلف و نسخه‌های جعلی شکل می‌گیرد.

نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک گام اول برای تحقق پرونده الکترونیک سلامت محسوب می‌شود. پرونده‌ای که در هیچ کدام از دولت‌های پیشین به ثمر ننشسته و فقط پوسته‌ای نمایشی از آن رونمایی شد. زیرا ورودی‌های مناسبی برای تکمیل یا حتی راه اندازی اولیه نداشت و اگر سامانه‌های بهداشت نبودند، همان پوسته اولیه پرونده الکترونیک سلامت نیز معنی و مفهومی پیدا نمی‌کرد. حالا در دولت سیزدهم و با توجه به حمایت‌های انجام شده، می‌توان به تکمیل برنامه نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک و پس از آن، تحقق پرونده الکترونیک سلامت چشم امید داشت.

بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، دولت باید نسخه‌نویسی الکترونیک را اجرا کند و این موضوع در قانون بودجه ۱۴۰۰ نیز مصوب و اعلام شده که اگر این برنامه اجرایی نشود، تخلف رخ داده است. الزامات قانونی برای اجرای نسخه نویسی الکترونیک در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه آمده و در ماده ۷۴ برنامه ششم توسعه درباره نسخه‌نویسی الکترونیک گفته شده که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف ارائه خدمات الکترونیک سلامت مکلف است در مدت دو سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به استقرار سامانه‌های پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان و سامانه‌های اطلاعاتی مراکز سلامت با هماهنگی پایگاه ملی آمار ایران و سازمان ثبت احوال کشور با حفظ حریم خصوصی، منوط به اذن آنها و محرمانه بودن داده‌ها و با اولویت شروع برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع اقدام کند.

سازمان بیمه سلامت ایران نیز بر اساس تکالیف قانونی خود و در راستای اهداف برنامه ششم توسعه کشور و بند «ث» ماده ۶۷ و بند «چ» ماده ۷۰ و بند «ج» تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و همچنین سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت موظف شد که برنامه نسخه‌نویسی الکترونیک و حذف دفترچه‌های کاغذی را اجرایی کند. بنابراین نسخه نویسی الکترونیک از آبان ۱۳۹۸ با اجرا در ۲۳۵ شهر توسط این سازمان آغاز شد.

چرا نسخه الکترونیک مهم است؟

نسخه‌نویسی الکترونیک از جنبه‌های مختلف اهمیت دارد که شاید کمترین بخش آن، استقرار دولت الکترونیک و کاهش مصرف کاغذ باشد. طرحی که می‌تواند سد محکمی در برابر جعل و تخلف باشد.

با توجه به سامانه‌های الکترونیک موجود در بیمه‌ها، امکان شناسایی و ثبت بیماران در سامانه‌های سازمان‌های بیمه گر و همچنین نشان دار شدن بیمار برای هر اقدام و خدمتی مانند تحویل دارو وجود دارد. بنابراین یکی از مزایای سامانه‌های الکترونیک این است که مصرف کننده اصلی دارو را شناسایی کرده و خدمات به طور مستقیم در اختیار همان فرد قرار بگیرد.

«مهدی رضایی» معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت در این رابطه به پژوهشگر ایرنا می‌گوید: در نسخه‌های کاغذی هم دفترچه‌های کاغذی به صورت جعلی تکثیر شده و هم از مهر و امضای جعلی پزشکان سوء استفاده شده و نسخه‌های جعلی نوشته می‌شد. این موضوع منجر به خروج دارو و در نتیجه اعمال هزینه به بیمه‌ها می‌شد. نظام نسخه‌های کاغذی امکان این را به بیمه‌ها نمی‌داد که بتوان همه موارد جعلی را شناسایی کرد. بنابراین آمار دقیقی از سوء استفاده‌ها نمی‌توان ارائه کرد.

وی اظهار می‌کند: در سامانه‌های الکترونیک برای ورود پزشک، شناسه و رمز عبور اختصاص پیدا می‌کند و بنابراین امکان جعل وجود ندارد، مگر این‌که رمز عبور در اختیار شخص دیگری قرار داده شود. در سیستم نسخه کاغذی اگر جعل اتفاق می‌افتاد، خود پزشک مطلع نمی‌شد. برآورد می‌شود که با مکانیزم تایید دارو و سامانه‌های الکترونیک، حداقل بین ۱۰ تا ۲۰ درصد جلوی هزینه‌های غیرمتعارف که ناشی از جعل است، جلوگیری خواهد شد.

«علی سالاریان» معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی نیز درباره مزایای این طرح می‌گوید: فواید اجرای نسخه الکترونیک کم نیست؛ در حالت سنتی ممکن است نسخه‌پیچ داروخانه نتواند خط پزشک را بخواند و دارو را اشتباه به بیمار تحویل دهد، اما در نسخه الکترونیک، خطای یادشده رخ نمی‌دهد. در عین حال تداخلات دارویی می‌تواند کاهش یابد. در مورد تعدد داروها نیز بیمه می‌تواند کنترل داشته باشد. اجرای نسخه الکترونیک همچنین تقاضای القایی را کاهش می‌دهد، اما همه این مسائل منوط به این است که نسخه الکترونیک در کنار پرونده الکترونیک سلامت اجرا شود. در پرونده الکترونیک سلامت، پزشکان با وارد کردن کد ملی بیمار به سوابق پزشکی بیمار، داروهای مصرفی و سایر مسائل مرتبط با سلامت بیمار دسترسی پیدا می‌کنند.

اجرای ۹۰ تا ۱۰۰ درصدی نسخه الکترونیک در ۱۴ استان

بر اساس اعلام سازمان بیمه سلامت، برنامه نسخه‌نویسی الکترونیک تا ۲۸ آذر ۱۴۰۰ در ۲۲ استان بیش از ۸۰ درصد محقق شده که از این میان در ۱۴ استان بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد و در ۸ استان دیگر بین ۸۰ تا ۹۰ درصد تحقق داشته است.

میزان تحقق نسخه الکترونیک تا ۲۸ آذر ماه در کل کشور به طور تجمیعی، ۷۵ درصد بوده و این در حالی است که تا پایان آبان ماه امسال، این شاخص روی ۶۵ درصد بود. همچنین رشد درصد تحقق نسخه الکترونیک در سازمان بیمه سلامت به نسبت آبان ماه، ۱۶ درصد برآورد شده است.

نسخه الکترونیک؛ سدی در برابر جعل و تخلف
 مقایسه درصد تحقق نسخه الکترونیک در آذر و آبان بر اساس آمارهای سازمان بیمه سلامت

سه استان یزد، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام در حال حاضر پیشتاز اجرای نسخه الکترونیک هستند و به تحقق ۱۰۰ درصدی این برنامه در آذر ماه ۱۴۰۰ دست پیدا کردند. همچنین در استان کرمانشاه میزان تحقق نسخه الکترونیک به ۹۹ درصد و در کرمان به ۹۸ درصد رسیده است. استان گلستان با تحقق ۹۷ درصدی، هرمزگان با تحقق ۹۶ درصدی، کردستان با تحقق ۹۵ درصدی، بوشهر با تحقق ۹۵ درصدی و آذربایجان غربی با تحقق ۹۲ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بر اساس اعلام سازمان بیمه سلامت، میزان رشد برنامه نسخه الکترونیک در آذر ماه نسبت به آبان ماه امسال در استان فارس و البرز چشم‌گیر بوده و به طور متوسط این برنامه در آذر ماه به نسبت آبان تا تاریخ ۲۸ آذر ماه، ۱۶ درصد در کشور رشد داشته است.

چه تعداد از مطب‌ها و داروخانه‌ها به طرح پیوستند؟

تا ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۰، بیش از ۹۵ درصد از مطب‌های طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت، ۹۵ درصد از داروخانه‌ها، ۹۵ درصد از آزمایشگاه‌ها، ۹۶ درصد از مراکز پرتو پزشکی، ۹۰ درصد از درمانگاه‌ها و ۹۵ درصد از بیمارستان‌ها به برنامه نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک پیوسته‌اند.

نسخه الکترونیک؛ سدی در برابر جعل و تخلف
 تعداد مراکز طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت که به نسخه الکترونیک پیوستند

حمایت رییس‌جمهوری از نسخه نویسی الکترونیک

حمایت سید ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری از برنامه نسخه‌نویسی الکترونیک در حالی اعلام شد که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به رییس‌جمهوری درخواست تعویق ۶ ماهه این طرح را کرده بود. موضوعی که با مخالفت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز مواجه شده و این وزارتخانه در نامه‌ای به رییس‌جمهوری، مخالفت خود را با تعویق ۶ ماهه طرح نسخه‌نویسی الکترونیک اعلام کرد.

در نهایت دفتر ریاست‌جمهوری در نامه‌ای به تاریخ ۲۹ آبان ۱۴۰۰ به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که برای اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی همکاری کنند.

نسخه الکترونیک؛ سدی در برابر جعل و تخلف
 دستور رییس‌جمهوری برای اجرای نسخه نویسی الکترونیک

هرچند «قاسم جان بابایی»معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره نامه وزیر بهداشت اظهار می کند: نامه‌ای که وزیر بهداشت به رییس‌جمهوری نوشت مربوط به توقف طرح نسخه نویسی الکترونیک نبود، بلکه نیاز به زمان بود تا پروسه با همان سرعت و قدرت پیش برود، اما فرصتی باشد که مردم آسیب نبینند و بتوان نقص‌ها را برطرف کرد.

«محمد مهدی ناصحی» مدیرعامل سازمان بیمه سلامت نیز در این رابطه اظهار کرد: آمادگی بیمه سلامت و وزارت بهداشت و روند کاری که تاکنون انجام داده، قابل قبول بوده، اما حجم کار سنگین است و موانع زیرساختی و نرم افزاری در بسیاری از سازمان‌ها و اداراتی که باید این وظیفه را انجام دهند مانند صدا و سیما، نیروهای مسلح، وزارت نفت وجود دارد. این سازمان‌ها باید نسخه‌نویسی را انجام دهند، اما تاکنون توفیقی در این زمینه نداشتند. صحبت وزارت بهداشت این است که آن موسسات دچار مشکل نشوند وگرنه سازمان بیمه سلامت از جمله دستگاه‌هایی است که زیرمجموعه وزارت بهداشت بوده و پیشرفت مناسبی را در زمینه نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک در کشور داشته است. امید است با پیشنهاد منطقی که انجام می‌شود، ضمن اجرای نسخه‌نویسی و رعایت قانون، حداقل‌هایی نیز وضع شود تا مردم دچار مشکل نشوند.

سازمان نظام پزشکی چه می‌گوید؟

سازمان نظام پزشکی به عنوان یکی از اضلاع مهم اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک، همراهی مناسبی با این طرح داشته، اما همچنان برخی انتقادات به اجرای این طرح مطرح می‌شود.

«علی سالاریان» معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی در این رابطه می‌گوید: با توجه به اینکه سلامت پایه‌ای‌ترین حق مردم است، باید اهمیت زیادی به آن داده و با پیشرفت فناوری باید شیوه‌های سنتی را کنار بگذاریم.

وی درباره چالش‌های نسخه‌نویسی الکترونیک اظهار می‌کند: از جمله ایرادهای این طرح می‌توان به عدم پوشش بیمه‌های تکمیلی، عدم ارتباط دو طرفه بین داروخانه و مطب، عدم ارسال پیامک برای تشخیص هویت، قطعی اینترنت، عدم پوشش داروهای تزریقی، عدم امکان دارو دادن بیش از یک ماه به بیماران مزمن اشاره کرد که این مسائل باعث سرگردانی بیماران می‌شود و همه این موارد باعث شده کارشناسان به این نتیجه برسند که اول دی ماه زمان مناسبی برای اجرای نسخه الکترونیک نیست و اصرار بر اینکه اول دی ماه را روز شروع اجباری نسخه الکترونیک اعلام کنند باعث نارضایتی، سردرگرمی و سرگردانی مردم و ارائه‌دهندگان خدمت از جمله پزشکان می‌شود.

از نظر سالاریان :«هنوز زیرساخت‌های اجرای نسخه الکترونیک به طور کامل فراهم نشده است. در نشستی که با سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت بهداشت داشتیم به این نتیجه رسیدیم که اول دی ماه فرصت مناسبی برای اجرای نسخه الکترونیک نیست و وزیر بهداشت در نامه‌ای به رییس‌جمهور خواست که حداقل ۶ ماه مهلت اجرای نسخ الکترونیک تمدید شود، اما پذیرفته نشد و علت رد این قضیه مشخص نیست.»

«محمد رییس زاده»رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور نیز درباره اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک می‌گوید: ما این کار را آغاز می‌کنیم و انجام می‌دهیم، اما نباید مطلق باشد یا قوه اجبار به کار گرفته شود؛ در جاهایی که امکان دارد کار به صورت ۱۰۰ درصد آغاز می‌شود و در جاهای دیگر، سازمان‌های بیمه‌گر کمی انعطاف به خرج بدهند تا همه زیرساخت‌ها فراهم شود. نسخه‌نویسی و پرونده سلامت الکترونیک مولفه‌ای است که ناگزیر به پیش رفتن به سمت اجرایی شدن آن هستیم و هیچکس در این زمینه نظر مخالفتی ندارد و پیگیر محقق شدن این موضوع هستیم.

اجرای کامل نسخه الکترونیک از اول دی ۱۴۰۰

بر اساس قانون نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک از اول دی ماه ۱۴۰۰ باید انجام شود و سازمان‌های بیمه گر حق پرداخت سندهای کاغذی را نخواهند داشت. طرحی ملی و پیچیده که نیازمند همکاری همه ارکان حوزه سلامت کشور و اطلاع رسانی مناسب رسانه‌ها به جامعه است تا به طور کامل مستقر شده و همان مسیری را برود که نظام بانک داری الکترونیک سال‌ها پیش طی کرد.

مقاومت در برابر اجرای طرح‌های الکترونیک در جهانی که هر ثانیه به سمت ارائه خدمات الکترونیک و فضای مجازی می‌رود، به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و اگر تعارض منافع افراد معدود، در برابر اجرای این طرح‌های الکترونیک موفق نشود، می‌توان به شفافیت و مبارزه با تخلف و جعل امیدوار بود.

 

 

 

 

گلایه از اقدامی تبعیض‌آمیز در دانشگاه فرهنگیان

مُهر کارگزینی وزارت علوم چه قیمتی دارد؟!

مُهر کارگزینی وزارت علوم چه قیمتی دارد؟!

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش از وجود یک تبعیض میان اساتید مستخدم وزارت علوم در دانشگاه فرهنگیان با اساتیدِ دکتر معلم که مستخدم وزارت آموزش و پرورش هستند انتقاد کرد و گفت: تحقیر معلم و تحمیل شرایط ناروا بر وی موجب می شود سطح دانش، دلبستگی و رضایتمدی شغلی در آموزش و پرورش پایین بیاید.

محی‌الدین بهرام محمدیان در گفت‌وگو با ایسنا، به مقایسه دو دانشگاه خوارزمی و فرهنگیان پرداخت و اظهار کرد: دانشگاه خوارزمی در رشته های علوم  تربیتی دانشجویان را از طریق کنکور سراسری و بعد از دیپلم جذب می کند. اساتید دارای مدرک دکترا بوده و سابقه تدریس به عنوان استاد دارند و مواد مصوب عناوین درسی مصوب وزارت علوم و شورای گسترش یا شورای عالی انقلاب فرهنگی را تدریس می کنند. بعد از ارزیابی و سنجش، ارتقای تحصیلی دانشجویان اتفاق می افتد و وی به مدارج بالاتر راه می یابد.

وی افزود: چه کسانی در این دانشگاه تدریس می کنند؟ اساتید دکترا یا مربیانی که فوق لیسانس دارند. بنابراین درونداد دانشگاه، “دانشجو” است و فرایند تدریس توسط استاد طی می شود.

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در دانشگاه فرهنگیان نیز  دانشجو از طریق کنکور سراسری وارد شده و همان فرایند گفته شده را برای آموزش دانشجومعلمان طی می  کند گفت: اساتید دانشگاه فرهنگیان یا از طریق استخدام های جدید یا از طریق وزارت علوم جذب شده‌اند. عده ای از اساتید یا از  همکارانِ سابق مراکز تربیت معلم هستند یا معلم آموزش و پرروش‌اند که دارای مدرک دکترا هستند و از آموزش و پرورش به دانشگاه منتقل شده‌اند. تا اینجا شکل کار در دو دانشگاه هیچ تفاوتی نمی‌کند، اما ما نمی‌دانیم مهر کارگزینی وزارت علوم چه قیمتی دارد؟!.

محمدیان ادامه داد: اساتیدی که از طریق وزارت علوم استخدام شده اند و مهرکارگزینی وزارت علوم را دارند حقوقشان از اشل بسیار بالایی برخوردار است، اما دکترمعلم های ما که مستخدم آموزش و پرورش هستند و در دانشگاه همان کاری را انجام می دهند که اساتید مستخدم وزارت علوم انجام می دهند، حقوق و مزایای بسیار پایین تری دارند.

وی با اشاره به اینکه اساتیدِ دکترمعلم ما با سابقه بالای ۲۰ سال و دارای مدرک معتبر از همان  وزارت علوم تنها به علت آنکه در استخدام آموزش و پرورش هستند و مهر کارگزینی آموزش و پرورش روی احکامشان خورده است و در پردیس های دانشگاه فرهنگیان مشغول تدریس هستند با اساتید مستخدم وزارت علوم تفاوت دارند گفت: کدام نهاد باید پاسخگوی این تبعیض و ناروا انگاری باشد؟ چرا باید احساس کنیم که آموزش و پرورش کوچک است؟ مگر مهر کارگزینی وزارت علوم چه قیمتی دارد؟.

رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت تاکید کرد: این در حالی است که در این فرایند استادی که از طریق وزارت آموزش و پرورش استخدام شده، سابقه و تجربه معلمی و تدریس در تربیت معلم دارد و نتیجه کارش هم مشخص است و در نظرسنجی‌ها، گاهی اوقات خروجی های بهتری دارند، چرا باید میان این دو گروه تفاوت وجود داشته باشند؟.

وی با بیان اینکه این بی عدالتی، ایجاد مسئله و مشکل می کند گفت: لازم است که سازمان امور اداری استخدامی، وزارت علوم، هیئت جذب و هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان به این موضوع توجه کنند. تحقیر معلم و تحمیل شرایط ناروا بر وی موجب می شود سطح دانش، دلبستگی و رضایتمندی شغلی در آموزش و پرورش پایین بیاید.

 

 

مراقب اُمیکرون باشید/ دورکاری کارکنان برگردد

محسنی بندپی: مراقب اُمیکرون باشید/ دورکاری کارکنان برگردد

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید مراقب اُمیکرون بود، گفت: دولت محدودیت ها را برگردانده و دوباره دورکاری را مدنظر قرار دهد. باید با سویه جدید کرونا هوشمندانه و آگاهانه برخورد شود و جان مردم بازیچه تصمیمات غیرمنطقی و غیرعلمی قرار نگیرد.

محمدعلی محسنی بندپی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: از زمانی که کرونا وارد کشور شد شاهد ۵ پیک در کشور بودیم که مردم و نظام سلامت را با مشکلاتی مواجه کرد. اکنون سویه اُمیکرون وارد کشور شده است که از آن خبرهای بدی به گوش می رسد.

وی افزود: طبق گزارش ها میزان سرایت پذیری اُمیکرون در برابر سویه دلتا پنج برابر است که این به معنای ایجاد مشکلاتی برای نظام سلامت خواهد بود. از طرف دیگر متأسفانه اُمیکرون کودکان را هم درگیر می کند که چنین موضوعی به این شدت در سویه های قبلی کرونا وجود نداشت و اگر هم بود به ندرت دیده می شد.

بندپی اضافه کرد: درباره اُمیکرون گفته می شود که قدرت سرایتش با سویه های قبلی قابل مقایسه نیست لذا در مواجهه با این ویروس نباید سیاست های صفر و صدی را در پیش گرفت یعنی نه محدودیت مطلق و نه آزادی مطلق؛ خیلی از امورات را می توان از طریق فضای مجازی پیش برد. در حال حاضر ادارات به صورت صددرصدی کار می کنند که آن ها باید حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصد به صورت مجازی شوند تا با عدم تجمع کارکنان در ادارات سرایت پذیری کاهش پیدا کند. این روند را باید تا زمان از بین رفتن کرونا در پیش گرفت گرچه در جهت افزایش بهره وری می توان دورکاری را بعد از کرونا هم ادامه داد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به باز شدن مدارس گفت: در اغلب مدارس پروتکل ها رعایت نمی شود و شست و شوی دست و ماسک زدن جدی گرفته نمی شود. در سفرها هم محدودیت ها برداشته شده و مردم به راحتی تردد می کنند. شاهد دورهمی ها به روال قبل کرونا اعم از عروسی، ختم و عزا، کنفرانس ها و همایش ها هستیم. گویی کرونا اصلا وجود ندارد. حال اینکه هنوز کرونا از دنیا نرفته و نباید محدودیت ها به صورت کامل برداشته شود.

وی با اشاره به مراسم شب یلدا گفت: فردا شب، شب یلدا است. از مردم خواهش می کنیم تا جای ممکن از دورهمی پرهیز کنند. اگر قرار به برگزاری مراسم یلدا هم است، با تعداد کم و فاصله گذاری و ترجیحا در فضای باز باشد تا شاهد موج دیگری از ویروس کرونا و از دست دادن جان عزیزانمان نباشیم.

محسنی بندپی با تأکید بر اینکه باید مردم و دولت از پیک پنجم کرونا درس می گرفتند، گفت: پیک پنجم نشان داد که ویروس کرونا با کسی شوخی ندارد و اگر بی احتیاطی شود خیلی راحت جان ما و عزیزانمان را می گیرد.

وی در پایان و در جمع بندی با تأکید بر اینکه باید مراقب اُمیکرون باشیم، گفت: دولت محدودیت ها را برگرداند و دوباره  آموزش مجازی را مد نظر قرار دهد. طبق گزارش ها اُمیکرون ظرف ۱۷ روز جمع کثیری را مبتلا می کند پس باید با این ویروس هوشمندانه تر و آگاهانه تر برخورد کرد و جان مردم بازیچه تصمیمات غیرمنطقی و غیرعلمی قرار نگیرد.

 

 

 

اعلام حقوق وزیر، نماینده، استاندار و…

اعلام حقوق وزیر، نماینده، استاندار و...

جریان ثبت حقوق و مزایای دستگاه‌های اجرایی نشان می‌دهد که بالاترین میانگین خالص حقوق در پست‌های مختلف ، ۲۴ میلیون تومان برای استاندار و همتراز آن بوده است.

به گزارش ایسنا، ثبت جزئیات حقوق و مزایای دستگاه‌های اجرایی براساس ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه انجام می‌شود و در همین راستا سامانه ثبت حقوق و مزایا در اواخر سال ۱۳۹۶ راه‌اندازی شد و از ابتدای سال ۱۳۹۷ دستگاه‌های مشمول باید برای ورود اطلاعات حقوق اقدام می‌کردند.

با این وجود گزارش سازمان اداری و استخدامی نشان داد که حتی تا سال جاری تعدادی از دستگاه‌ها و زیرمجموعه‌های آنها هنوز ورود اطلاعات نداشته‌اند، از این‌رو جهت اجرای تکلیف قانون بودجه پرداخت حقوق کارکنان مشروط به ثبت اطلاعات در سامانه شد.

میانگین حقوق دریافتی وزیر، ۲۰ میلیون

اما گزارش دریافتی ایسنا از وضعیت حقوق و مزایای ثبت شده دستگاه‌های اجرایی (سه قوه) به تفکیک سطح پست آنها در سال جاری حاکی از آن است که بالاترین میانگین خالص حقوق (حقوق منهای کسورات) مربوط به استاندار و همتراز آن با بیش از ۲۴.۳ میلیون تومان در هر ماه است.

میانگین خالص حقوق  برای وزیران بیش از ۲۰ میلیون تومان ثبت شده  و این در حالی است که میانگین خالص دریافتی معاون وزیر و همتراز آن بیش از وزیر بوده و تا ۲۱.۷ میلیون تومان اعلام شده است.

میانگین خالص پرداختی به نمایندگان مجلس  نیز ۱۷.۴ میلیون تومان ثبت شده است.

براساس این گزارش میانگین خالص حقوق معاون موسسه یا معاون سازمان و همتراز آن ۱۹.۷ میلیون، مدیرکل و همتراز ۱۷.۲ میلیون، معاون مدیرکل و همتراز ۱۳.۱ میلیون تومان است.

در سایر پست‌ها نیز میانگین خالص حقوق رئیس اداره و همتراز آن ۱۲.۸، رئیس گروه و همتراز ۱۳.۲ میلیون و کارشناس و همتراز ۹.۵ میلیون تومان ثبت شده است.

بیشترین اضافه کار برای کیست؟

در رابطه با جزئیات پرداخت حقوق در پست‌های مختلف، نیز بالاترین میانگین اضافه‌کار برای استاندار و همتراز آن با بیش از ۷.۹ میلیون تومان اعلام شده است.

میانگین اضافه‌کار وزیر ۶.۱ میلیون و معاون وزیر نیز به ۶.۲ میلیون تومان می‌رسد که بعد از استاندار، بالاترین متوسط اضافه کار است.

بالاترین میانگین رفاهی برای معاونان وزیر و موسسات

همچنین وضعیت میانگین رفاهی پرداخت شده بین پست های مختلف نشان می دهد که رقم پرداخت شده برای وزیر و همتراز آن ۷.۴ میلیون و معاون وزیر ۱۲ میلیون تومان است ولی بالاترین میانگین به معاون موسسه با ۱۳ میلیون تومان اختصاص دارد.

میانگین رفاهی که برای نمایندگان مجلس  پرداخت شده به ۸.۱ میلیون تومان می‌رسد و برای استاندار  ۸.۵ میلیون تومان است.

 

اعلام حقوق وزیر، نماینده، استاندار و...

لازم به یادآوری است که این آمار ثبت شده به تدریج و با ورود کلیه دستگاه‌ها و درج اطلاعات تکمیلی می‌تولند دستخوش تغییراتی شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چگونه به رابطه بین بچه‌ها آسیب می‌زنیم؟/ مهارت‌های تربیتی برای چند فرزندی‌ها

کمتر کسی هست که با وجود داشتن خواهر یا برادر بزرگ یا کوچکترش، با هم دعوا نکرده باشند. همه ما این تجربه را داریم اما نحوه رفتار پدر و مادر با دعوای بچه ها خیلی با اهمیت است.

چگونه به رابطه بین بچه‌ها آسیب می‌زنیم؟/ مهارت‌های تربیتی برای چند فرزندی‌ها

گروه خانواده: تربیت فرزند در دنیای امروز هم چون دیگر کارها سخت و دشوارتر از گذشته شده است. البته شاید اگر الان پدر بزرگ و مادربزرگ های ما هم بودند، می گفتند که کار آنها هم ساده نبوده است اما دنیای تکنولوژی و اینترنت زده امروز کار را برای والدینی که تنها خودشان به تربیت کودک نمی پردازند، سخت تر کرده است. به عبارتی اگر والدین به خیلی مسائل ورود نکنند، حتما فضای مجازی و دوستان این کار را به جایشان این کار را انجام می دهند.

تربیت چند فرزند هم سختی های خاص خود را دارد و هم نیاز به آگاهی بیشتری نسبت به تربیت تک فرزندی دارد. به طوریکه اگر پدر و مادر همزمان حواسشان به بچه ها نباشد یا از یکی غفلت کنند، ممکن است مسائل جبران ناپذیر تربیتی برای آن فرزند اتفاق بیافتد.

کمتر کسی هست که با خواهر یا برادرش دعوا نکرده باشد. در دعوا هم که حلوا خیرا نمی کنند یکی مو می کشد و دیگری هم جیغ می زند و صورت خواهر یا برادرش را می خراشد. همه ما این تجربه را چه خودمان در کودکی در قبال برادر و خواهرانمان و هم به عنوان والدینی که دارای چند فرزند هستند، داشته و خواهیم داشت، بنابراین این تجربه را پوست و گوشت و استخوان درک می کنیم اما یک نکته وجود دارد و آن هم رفتار پدر و مادر با دعوای بچه ها است.

قطعا پدر و مادری که نمی توانند مساوات را بین بچه ها برقرار کنند، مدیریت عاطفه و احساسات بین بچه ها داشته باشند و رفتار یکسانی را نتوانند با آنها بکنند، اولین خراش را به آینده و زندگی فرزندشان داده اند. چه اینکه شاید ما الان بزرگسالانی را بشناسیم که هنوز یادشان است پدر یا مادرشان نسبت به آنها کم لطفی کرده، محبتش را در جایی نسبت به خواهر یا برادرانش دریغ کرده و یا اینکه او را با دیگر بچه ها مقایسه کرده است.

نخستین درس در نوع مدیریت رفتار والدین نسبت به خواهر و برادران دیگر این است که:

۱- بچه ها را با هم مقایسه نکنید

این خیلی نکته مهمی است که یاد بگیرید به عنوان پدر و مادر به استعدادها و توانایی های هر بچه پی برده، نقاط ضعفشان را کشف کنید اما آنها را با هم مقایسه نکنید.

مثلا مادری می گوید: خواهرت وقتی هم سن تو بود، خیلی با هوش تر بود. خیلی حرف گوش کن بود.

حال شاید این مادر از سر عصبانیت و ناراحتی به خاطر شیطنت فرزندش این حرف را بزند اما حسادت و خشم بچه را ممکن است برانگیزد و همینطور لجبازی او را بیشتر کند. شاید مادر بعد از گفتن این حرف لجاجت بیشتری را از سوی فرزندش ببیند و قطعا مسبب این لجبازی خود او است، چرا که این بچه قطعا درک نمی کند که ما در چه شرایط روحی این حرف را زده اما تصور می کند که مادرش او را دوست ندارد و یا اینکه خواهر یا برادری که او مقایسه کرده را بیشتر دوست دارد.

۲-هیچ وقت پیشنهاد نکنید که بچه ها با یکدیگر قهر کنند

اینکه قهر کردن برای بچه هاست را همه قبول دارند، ولی اینکه هر وقت دعوا می کنند، برای آرامش خودتان بگویید قهر کنند، کم لطفی است. اینطور مسائل تا بزرگسالی روابط بین بچه ها را سست می کند.

شاید شنیده باشید که اطرافیانتان گفته اند فلان مادر بین بچه ها صلح همیشه برقرار می کند و یا فلانی فتنه برپا می کند. اینها واقعیت دارد و بین خواهر و برادرهایی که در بزرگسالی روابط مسالمت آمیز و خوب با هم دارند و یا آنهایی که رابطه های سست و بی اساسی دارند، کاملا مشخص است و اگر در بین والدینشان جستجو کنید قطعا پدر و مادرهایی هستند که این روابط را تشویق می کنند حال چه از نوع مثبت و چه منفی.

پس هر زمان که مشاهده کردید بین بچه ها دعوا شده و آنها قهر کرده اند، سعی کنید بدون دخالت مستقیم آنها را تشویق به آشتی با هم کنید و از قهر کردن برایشان یک تابوی بد بسازید تا تبدیل به عادت برایشان نشود.

به جای قهر پیشنهاد کنید زمانی که آرام هستند ، با هم صحبت کنند و اگر اشتباهی هر کدام مرتکب شده اند، عذرخواهی کنند و همدیگر را ببوسند.

۳-بچه ها را به خشونت تشویق نکنید

-مامان علی منو زد..- تو هم برو بزنش!

این حرف اشتباهی است. اینکه شما احساسات بچه را تایید کنید و او را تشویق به خشونت کنید.

به جای اینکه او را علیه برادرش بشورانید بهتر است بگویید: -برادرت ماشینتو برداشت؟ الان ناراحتی؟ برو باهاش حرف بزن و بهش بگو چقدر ناراحتی.

بهترین روش همانطور که در مورد قبلی اشاره شد این است که بچه ها را بعد از ناراحتی و عصبانیت، تشویق به گفت وگو با هم کنید.

۴-زود قضاوت نکنید

خیلی وقت ها ممکن است شما دعوای بین بچه ها را شاهد نباشید. بنابراین نباید یک مرتبه تصمیم بگیرید و یک نفر را متهم کنید حتی از ناراحتی و عصبانیت یا گریه یکی از بچه هایتان هم نباید این کار را بکنید بلکه باید حرف های هر دو طرف را بشنوید و بعد تصمیم بگیرید.

بنابراین چشم و هم چشمی، دعوا و رقابت بین خواهر و برادرها وجود دارد. اما این نحوه رفتار شما است که می تواند اوضاع را بهتر یا بدتر کند.

در نهایت پدر و مادری که بدون توجه به اینکه بین بچه ها چه پیش آمده، پدر و مادری که برای آرامش خودشان بچه ها را به قهر کردن تشویق می کنند، پدر و مادری که رفتار یکسانی با بچه هایشان ندارند، والدینی که بچه هایشان را به خشونت تشویق می کنند، والدینی که احساسات بچه هایشان را تایید نمی کنند، نه تنها رابطه بین آنها را درست نمی کنند که بدترش می کنند و این خاطره ها تا ابد در ذهن بچه ها باقی می ماند.

حال می توانید فکر کنید ببینید آیا از این دست والدین هستید یا خیر و اینکه در این مواقع چطور رفتار می کنید؟

 

 

 

 

چطور عطش خریدکردن را در خودمان از بین ببریم؟/ نقش فضای مجازی در ازدیاد میل به خرید کردن

میل به خرید از آن تمایلاتی ست که هم جیب آدم را خالی می‌کند و هم یک لذت زودگذر است. پس اگر شما هم بی‌جهت میل و عطش خرید کردن دارید این گزارش را بخوانید.

چطور عطش خریدکردن را در خودمان از بین ببریم؟/ نقش فضای مجازی در ازدیاد میل به خرید کردن

گروه خانواده: بسیاری از ما به شکل ناخودآگاه چیزهایی را می‌خریم که یا به آن‌ها احتیاجی نداریم یا در حداقل ضرورت هستند اما در لحظه میل به خرید به آن را پیدا می‌کنیم و ممکن است یکباره پول زیادی برای داشتنش خرج کنیم. واقعیت این است که خرید وتفننی تفریح بسیاری از ماست. تفریحی که به نظر می‌رسد چندان هم به نفع‌مان نیست و به مرور اطرافمان پر میشود از چیزهایی که از روی هوس و بی‌نیازی خریده‌ایم و ممکن است پولمان را برای خرید و انجام کارهای واجب کم کند. اما چطور می‌شود این تمایل به خرید کردن را کاهش داد؟

ما چند پیشنهادبرای شما داریم:

خرید را به تاخیر بیندازید

حس نیاز به یک کالا برای بسیاری از ما یک حس آنی و لحظه‌ای‌ست و اگر چندساعتی صبر کنیم، ممکن است آن حس از بین ببرد و حتی پیش خودتان بگویید چه خوب شد نخریدم. پس اگر احساس کردید دوست دارید یکباره کالای خاصی را بخرید آن را به تاخیر بیندازید. اگر بعد از تاخیر حس نیازتان به آن کالا فروکش کرد که معلوم است نیاز زیادی نداشتید. اگر بعد از چندروز دیدید باز به آن کالا احتیاج دارید و آن را می‌خواهید آن وقت برای خرید اقدام کنید.

بازارگردی ممنوع

بسیاری از ما وقتی می‌خواهیم قدم بزنیم و یا جایی برای خوشگذرانی برویم، اولین پیشنهادی که به ذهنمان می‌رسد بازارگردی و پاساژگردیست. بازارگردی میل به خرید را چندین برابر می‌کند. پس بهتر است به جای بازارگردی محل دیگری را برای قرارهای دوستانه و خوشگذرانی‌های مختلف انتخاب کنید. تا هم فضای تازه‌تری را  تجربه می‌کنید هم پول و پس‌اندازتان محفوظ می‌شود. بازارگردی حتی اگر به خرید هم ختم نشود پر است از کالاهایی که دوست دارید آن‌ها را داشته باشید ولی نمی‌خرید و حسرت آن به دلتان می‌ماند.

آنلاین‌شاپ‌ها را حذف کنید

آنلاین‌شاپ‌ها به خصوص در اینستاگرام برای تک‌تک مناسبت‌ها کالا برای فروش عرضه می‌کنند. شب یلدا، شب عید، پاییز، تابستان هرچیزی که فکر کنید می‌تواند بهانه‌ای باشد تا آنلاین شاپ‌ها از کفش و لباس گرفته تا دکوراتیو برایش کالا آماده کرده باشند. پس اگر خیال می‌کنید خیلی تحت‌تاثیر آنلاین‌شاپ‌ها هستید. ا‌پلیکیشن‌های خرید و اکانت‌های فروش کالا را پاک کنید.

بلاگرهای پر تبلیغ را حذف کنید

بسیاری از بلاگرها در تک‌تک عکس‌ها و محتواهایی که از خودشان منتشر می‌کنند. شما را تشویق به خرید کالایی می‌کنند که بابتش پول گرفته‌اند. آنها طوری از داشتن یک کالا به طور خاص حرف می‌زنند که انگار یکی از نیازهای اصلی شماست و باید آن را داشته باشید. پس خودتان را از دست بلاگرهایی که دائما شما را به خرید وا می‌دارند.، خلاص کنید.

کمد لباس‌ها و اثاثیه‌تان را دوره کنید

هربار که یکباره هوس لباس و روسری و کفش و لباس‌ تازه کردید و حس کردید باید حتما لباس بخرید، بهتر است کمد کفش و لباس‌تان را باز کنید و ببینید که آیا واقعا نیازمند چیز تازه‌ای هستید؟ آیا لباس تازه لازم دارید؟ آیا باز هم فکر می‌کنید به آن وسیله‌ای که دارید احتیاج دارید؟ باخودتان روراست باشید.

درباره خرید حرف نزنید

حرف زدن درباره خرید میل به آن را نیز افزایش می‌دهد. بسیاری از دوستان ما هنگام حرف زدن دائما درباره خریدهایی که انجام دادند و یا قرار است انجام دهند صحبت می‌کنند. از حراج‌های موجود در بازار گرفته تا مغازه‌هایی که تازه باز شدند. بهتر است این وقت‌ها شما نبض حرف را دستتان بگیرید و بحث را از خرید به جای دیگری بیندازید وگرنه ممکن است در دام این حرف دوباره میلتان به خرید زیاد شود. می‌دانید که خرید بی‌رویه دشمن پس‌انداز است!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*