اخبار خراسان جنوبی/

دپوی ۳۷ کیلوحشیش و تریاک در منزل مسکونی در”بیرجند”/۴

فرمانده انتظامی استان از کشف ۳۶ کیلو حشیش و یک کیلو و ۹۰۰ گرم تریاک دپو شده در یک منزل مسکونی خبر داد وگفت: دراین رابطه یک متهم دستگیر شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار”ناصر فرشید” اظهار داشت: روز گذشته مأموران پلیس مبارزه با موادمخدر خراسان جنوبی با دریافت اطلاعاتی مبنی بر دپوی مواد مخدر در یکی از منازل مسکونی روستاهای این شهرستان، موضوع را پیگیری کردند و شناسایی و دستگیری متهمان را در دستور کار خود قرار دادند.

وی بیان داشت: مأموران محل دپوی مواد مخدر را شناسایی و تیم های عملیاتی به محل اعزام شدند که در بازرسی از منزل ۳ کیسه حاوی ۳۶ کیلوگرم حشیش و ۱کیلو و ۹۰۰ گرم تریاک کشف کردند.

 

 

 

توقیف سواری پژو حامل ۱۰۲ کیلو تریاک در”سربیشه”/۴

فرمانده انتظامی استان از کشف ۱۰۲ کیلو گرم تریاک در شهرستان”سربیشه” خبر داد و گفت: دراین رابطه یک خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار “ناصر فرشید” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان”سربیشه” هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای فرعی به یک سواری پژو پارس مشکوک و به راننده خودرو دستور ایست دادند.

وی بیان داشت: راننده پژو پارس به محض مشاهده مأموران از محل متواری شد که با انجام اقدامات پلیسی خودرو متوقف و در بازرسی از آن ۱۰۲ کیلوگرم تریاک کشف شد.

 

 

 

به‌مناسبت روز پژوهش برگزار شد؛

کارگاه آموزشی آشنایی نوجوانان با گام‌های پژوهش در کانون خراسان جنوبی برگزار شد

کارگاه آموزشی آشنایی نوجوانان با گام‌های پژوهش در کانون خراسان جنوبی برگزار شد

هم‌زمان با هفته پژوهش «کارگاه آموزشی نوجوانان با گام‌های پژوهش» با تدریس معصومه کاظمی مربی مسئول مرکز شماه سه بیرجند ویژه کودکان ونوجوانان علاقه‌مند به پژوهش برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی؛ در این کارگاه آموزشی که با حضور جمعی از اعضای مرکز فرهنگی و هنری شماره سه بیرجند و به صورت زنده از طریق فضای مجازی با حضور کارشناسان ، مربیان و اعضای سایر مراکز کانون در سطح استان هم‌زمان با روز پنج‌شنبه ۲۵ آذر ماه ۱۴۰۰ به مرحله‌ی اجرا درآمد، معصومه کاظمی مدرس این نشست به بیان مباحثی با موضوع گام‌های پژوهش پرداخت.

کاظمی در ابتدای این نشست، کسب تجربه در زمینه نوشتن یک تحقیق و توانمند شدن در این‌ کار با استفاده از تکرار و تمرین ، افزایش دانش وکسب اطلاعات بیشتردر زمینه موضوعات  مختلف،  لذت به اتمام رساندن یک طرح پژوهشی را از فواید انجام پژوهش برای کودکان ونوجوانان دانست.

وی انتخاب موضوع برای انجام پژوهش، عنوان پژوهش، اهداف، طرح سوالات پژوهش، چکیده، مقدمه، بیان روش پژوهش، نتیجه گیری و بیان منابع را از گام‌های پژوهش برشمرد و ادامه داد: انتخاب موضوع بیش از هر چیز دیگری در انجام پژوهش اهمیت دارد  و مهمترین گام برای انجام پژوهش است.

بیان اهداف پژوهش، نحوی طرح سوالات پژوهشی، ویژگی‌های چکیده و مقدمه پژوهش، روش‌های پژوهش، نتیجه گیری و استفاده از منابع معتبر از دیگر مباحثی بود که مدرس این کارگاه به زبانی ساده به مخاطبان خود ارایه کرد.

گفتنی است، در این نشست اعضای پژوهش‌گر مرکز فرهنگی و هنری شماره سه بیرجند نیز به تشریح طرح‌های پژوهشی خود پرداختند و تجربیات خود را با دیگر اعضای حاضر در این نشست به اشتراک گذاشتند.

 

 

 

 

تکمیل فاز اول بیمارستان شهر قاین ۳۰ میلیارد تومان نیاز دارد

تکمیل فاز اول بیمارستان شهر قاین ۳۰ میلیارد تومان نیاز دارد

بیرجند – ایرنا – اعتبار مورد نیاز برای تکمیل فاز نخست بیمارستان دوم شهر قاین در بازدید استاندار خراسان جنوبی از این پروژه در حال احداث ۳۰ میلیارد تومان اعلام شد.

جواد قناعت که روز پنجشنبه در دومین سفر شهرستانی خود به قاینات سفر کرده است، به همراه نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استانی و شهرستان از روند اجرای پروژه بیمارستان دوم شهر قاین بازدید کرد.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان قاینات در این بازدید گفت: عملیات اجرایی بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی قاین با ۱۰ هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنا در سال ۹۸ شروع شد و اکنون ۲۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

عباس حمیدی‌راد افزود: این بیمارستان که در قالب طرح توسعه به بیمارستان شهدای قاین الحاق شده، طبق قول مساعد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزایش تخت خواهد داشت تا بیمارستان فعلی (شهدای قاین) را به یک بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی ۳۰۰ تختخوابی تبدیل کند.

وی گفت: اعتبار هزینه شده برای اجرای این پروژه تاکنون هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده و تکمیل فاز نخست آن نیازمند اعتبار بیش از ۳۰ میلیارد تومان است.

بازدید از مسجد جامع قاین (مربوط به سده هشت ه‍. ق ) از دیگر برنامه‌های امروز استاندار خراسان جنوبی در سفر به شهرستان قاینات بود.

قناعت همچنین در ادامه برنامه‌های این سفر یک روزه از منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قاین بازدید کرد.

منطقه نمونه گردشگری بزرگمهر قاین براساس مصوبه آبان سال ۱۳۸۴ هیات دولت و تیر ۱۳۸۵ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با عنوان منطقه نمونه گردشگری ابلاغ شد.

این مجموعه با ۵۰۹ هکتار در ارتفاعات کوه ابوذر و قلعه کوه واقع شده که از جنوب به بوستان جنگلی قهستان و از شرق به جاده قاین – بیرجند و کمربندی منتهی می‌شود.

این منطقه با سه گونه جاذبه تاریخی و فرهنگی، طبیعی و انسان شناخت، آرامگاه ابوالمفاخر، آرامگاه بوذرجمهر، قلعه چهل دختر و قلعه کوه چشم‌نوازی می‌کند.

پارک خطی نوربخش، جاده سلامت و هتل سه ستاره از جمله امکاناتی است که در طرح جامع این مجموعه گردشگری دیده شده است.

استاندار خراسان جنوبی امروز با هدف بررسی میدانی، از پروژه‌های در دست احداث دانشگاه بزرگمهر قاینات نیز بازدید کرد.

دانشگاه بزرگمهر قاینات در سال ۱۳۸۴ به عنوان پردیس دانشگاه بیرجند شروع به فعالیت کرد و سال ۱۳۹۳ با تشکیل سه دانشکده فنی و مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی به‌صورت مستقل کار خود را ادامه داد.

در حال حاضر هزار و ۲۰۰ دانشجو در رشته‌های مختلف کارشناسی و کارشناسی ارشد در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و ۲۸ عضو هیات علمی و ۵۰ کارمند دارد.

سالن آمفی تئاتر با زیربنای ۶۵۰ مترمربع و پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد و ساختمان فاز دوم آموزشی با زیربنای ۲ هزار و ۱۰۰ مترمربع از جمله پروژه‌های در دست اقدام طرح توسعه این دانشگاه است.

 

 

شماره ۶۱ فصلنامه مطالعات فرهنگی ، اجتماعی خراسان به چاپ رسید

شماره 61 فصلنامه مطالعات فرهنگی ، اجتماعی خراسان به چاپ رسید
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: شصت و یکمین شماره فصلنامه علمی مطالعات فرهنگی ، اجتماعی خراسان، به چاپ رسید.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، ناصر نبی زاده با بیان این خبر عنوان کرد: در این شماره از فصلنامه، “تأثیر سرمایه های انسانی، معنوی و روان شناختی بر تعالی سازمانی ” به قلم زهرا رجائی، سید علی بنی هاشمی و فرشته خنگی چاپ شده است.
به گفته وی ، همچنین مقاله “بررسی نشاط اجتماعی و عوامل مؤثر برآن (مورد مطالعه: شهر بیرجند) ” به قلم لیلا طالب زاده شوشتری و سمیه مزگی نژاد را در این شماره خواهید خواند.
وی خاطرنشان کرد: “دال مرکزی در گفتمان سربداران خراسان؛ تحلیل گفتمان نامه شیخ حسن جوری به امیر محمّدبیک (بر پایه نظریه لاک‌لائو و موفه)” نوشته حامد نوروزی و “نقش آموزش های درون سازمانی در ارتقای فرهنگ سازمان مبتنی بر الگوی اسلامی در کارکنان استانداری خراسان شمالی” نوشته محمد بابازاده و مریم حافظیان نیز در این شماره از فصلنامه به چاپ رسیده است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: “نیازسنجی فرهنگی و اجتماعی خانوارها (مورد مطالعه: منطقه ۶ شهرداری مشهد)” از دیگر مقالاتی است که توسط سید کمال الدین حسینی، مسعود ایمانیان و صادق حاتمی به تحریر درآمده است.
نبی زاده به انتشار مقاله “بررسی تأثیر سرمایه فرهنگی بر احساس امنیت ساکنان حاشیه شهرهای بجنورد، شیروان و اسفراین” نوشته علی عاقل، علی اصغر عباسی اسفجیر و ابوالقاسم حیدرآبادی در آخرین شماره فصلنامه اشاره کرد و گفت: علاقه مندان می توانند فصلنامه را در پایگاه استنادی علوم کشورهای اسلامی (ISC) به نشانی srlst.com و پایگاه اطلاعات نشریات کشور به نشانی into@mariran.com و پایگاه مجلات تخصصی نور به نشانی noormags.com نیز مطالعه کنند.

نفرات برتر مسابقات بدمینتون بانوان دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی مشخص شدند/۷

اعلام تیم ها و نفرات برتر مسابقات بدمینتون بانوان کارکنان دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی
مسابقات بدمینتون بانوان کارکنان دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی با عنوان جام سردار دل ها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار و نفرات و تیم های برتر این دوره از مسابقات در دو بخش انفرادی و تیمی معرفی شدند . به گزارش امروز خراسان جنوبی این مسابقات که در تاریخ های ۲۴ و ۲۵ آذر ماه سال جاری در سالن غدیر بیرجند برگزار شد در پایان تیم های اداره کل آموزش و پرورش استان مقام اول،آب منطقه ای استان مقام دوم و اداره کل ورزش و جوانان استان مقام سوم را کسب کردند . همچنین در بخش انفرادی، سمانه بنی اسدی از اداره کل آموزش و پرورش مقام اول ، عالیه ابوالقاسمی از تامین اجتماعی میلاد مقام دوم ، عادله دقتی نیا از آب منطقه ای و ملیحه خسروی از اداره کل آموزش و پرورش مشترکا سوم شدند . در بخش تیمی ، تیم برتر و در بخش انفرادی بازیکن برتر این دوره از مسابقات به رقابت های کشوری بدمینتون اعزام خواهند شد .

آرامستان بیرجند به مکان جدید منتقل می‌شود/۲

آرامستان بیرجند به مکان جدید منتقل می‌شود

شهردار بیرجند گفت: با توجه به ظرفیت آرامستان فعلی بیرجند، انتقال آرامستان به مکان جدید یک نیاز جدی و در دستور کار است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مهدی بهترین در نشستی که به همین منظور با مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی برگزار شد اظهار داشت: با توجه به ظرفیت آرامستان فعلی، انتقال آرامستان لازم است.

وی افزود: طبق آیین‌نامه مقررات آرامستان‌ها و به دلیل برخی از مسایل زیست‌محیطی و وضعیت توپوگرافی و وجود رودخانه‌ها، مکان پیشنهادی برای ایجاد آرامستان مناسب نبود.

شهردار بیرجند گفت: مکان جدید پیشنهادی طبق آیین‌نامه مقررات بهداشتی آرامستان‌ها تمامی شرایط را برای احداث آرامستان دارد که امید است با همکاری و مشارکت اداره کل راه و شهرسازی و حفاظت محیط زیست این امکان مسیر شود.

استاندار خراسان جنوبی:

کیفی‌سازی حمل و نقل در خراسان جنوبی گام بلندی برای پیشرفت است

کیفی‌سازی حمل و نقل در خراسان جنوبی گام بلندی برای پیشرفت است

 استاندار خراسان جنوبی گفت: بدون تردید در خراسان جنوبی با بهره‌مندی از تمامی پیشران‌های توسعه، کیفی‌سازی صنعت حمل و نقل، گامی بلند در راستای تعالی و پیشرفت استان است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد قناعت در پیامی به مناسبت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری با این کلام مقام معظم رهبری که “خدمت به مردم افتخار است و این خدمت، هرچه دشوارتر باشد، افتخار آن بزرگتر و ثواب الهی آن هم بیشتر است” افزود: توسعه و پیشرفت در هر جامعه‌ای با توجه به امکانات موجود و سطح فرهنگ عمومی، نیازمند بسترسازی و تامین زیرساخت‌های اساسی است.

وی بیان کرد: یکی از این بخش‏‌های زیربنایی که در زنجیره توسعه و تعالی، جایگاه بسیار ویژه و خاصی هم دارد، صنعت حمل و نقل است که علاوه بر تحت تاثیر قراردادن فرآیند توسعه اقتصادی، خود نیز در جریان توسعه دچار تغییر و تحول می‌‏شود.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: داشتن شبکه‌های مناسب هوایی، زمینی و ریلی با زیرساخت‌های مطمئن و البته سیستم‌های حمل و نقل راحت، سریع و ارزان‌قیمت، پیش شرط توسعه در همه بخش‌های گردشگری، کشاورزی، صنعت، معدن، تجارت ملی و بین‌المللی است و بدون تردید در خراسان جنوبی با بهره‌مندی از تمامی پیشران‌های توسعه، کیفی‌سازی صنعت حمل و نقل، گامی بلند در راستای تعالی و پیشرفت استان است.

وی اظهار داشت: فرارسیدن هفته ملی حمل و نقل را که یادآور اخلاص، توانمندی و خودباوری فعالان عرصه حمل‌ و نقل کشور است را به پرچمداران حمل و نقل، تلاشگران و شب زنده‌داران جاده‌ها و راهداران عزیز و نیز تمامی برنامه‌ریزان موثر در این حوزه اعم از مدیران و کارکنان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان که نقش بسزایی در افزایش سطح خدمات و تسهیل شرایط حمل و نقل عمومی دارند، تبریک و تهنیت عرض نموده، ضمن ارج نهادن به خدمات دلسوزانه و تلاش‌های خالصانه این بزرگواران، از درگاه حقیقه الحقایق، عافیت و عاقبت بخیری دست‌اندرکاران این بخش را مسئلت می‌نمایم.

قناعت ابراز امیدواری کرد: با تشریک مساعی و در سایه همدلی و هم‌افزایی همه حوزه‌های متولی و دلسوزانی که قلبشان به عشق سربلندی ایران قوی و پیشرفت استان خراسان جنوبی می‌تپد، شرایطی ایمن در گستره جغرافیایی راه‌های استان فراهم شود و با تامین ایمنی و امنیت کلیه مسافرانی که محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی را برای گذر و رسیدن به مقصد بر می‌گزینند، سفری بی‌حادثه را رقم بزنیم.

وی افزود: تحقق این مهم اگرچه سخت و دشوار است اما بی‌شک طبق فرمایش عمود خیمه انقلاب، ولی امر مسلمین (حفظه الله) در پیشگاه الهی و در اندیشه مردم، اجر و ثوابی فزون‌تر خواهد داشت. ان شاء الله

۲۶ آذر تا اول دی هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری نام دارد.

 

معاون استاندار: انتقال آب به خراسان جنوبی حیاتی است

معاون استاندار: انتقال آب به خراسان جنوبی حیاتی است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به این استان، موضوع حیاتی و ضروری است که باید شتاب بگیرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد فرهادی در سومین نشست معاونان عمرانی استانداری‌های کشور که در پژوهشکده سوانح طبیعی برگزار شد، به تشریح اقدامات این حوزه در استان پرداخت.

وی افزود: خشکسالی‌های متوالی در منطقه شرق کشور، کاهش جدی منابع آبی را در خراسان جنوبی به همراه داشته است.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به مشکلات کم‌آبی ناشی از خشکسالی‌ها، قرارگاه آب در این استان شکل گرفت تا موضوع تامین آب شرب به‌ویژه در روستاهای فاقد شبکه مدیریت شود.

وی اظهار داشت: با برنامه‌ریزی‌های درست و به‌موقع در این قرارگاه امسال با وجود کاهش جدی منابع آبی، کمترین چالش را در تامین آب روستاها داشتیم.

فرهادی با اشاره به مرزی بودن خراسان جنوبی، ماندگاری جمعیت در نقاط مرزی را مهم خواند و تصریح کرد: این ماندگاری جمعیت که با تامین زیرساخت‌ها مقدور و میسر است، علاوه بر حفظ امنیت استان در پایداری امنیت کشور نیز موثر است.

 

تاکید امام جمعه بیرجند بر حمایت از فناوران و جذب سرمایه‌گذار

بیرجند – ایرنا – نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند بر لزوم ایجاد سرمایه و پشتیبانی و تلاش همه مسوولان برای به بار نشستن زحمات فناوران تاکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز پنجشنبه در بازدید از نمایشگاه تخصصی جهادگران علم و فناوری استان که فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان نیز حضور داشتند، گفت: استعداد ایرانی یک استعداد ویژه است اما قبل از این تجربیات در حدیث داریم که پیامبر اسلام (ص) فرمودند «لو کان العلم معلقا بالثریا لتناوله رجال من ابناء الفارس؛ اگر علم به ستاره ثریا بسته باشد و در آسمان‌ها قرار گیرد، مردانی از فارس آن را در اختیار خواهند گرفت».

وی افزود: بحث استعداد ایرانی است و شرایطی پیش آمده که این حدیث حالت تجربی پیدا کرده و تمامی کارشناسان دنیا به این موضوع اشاره دارند، در صدر اسلام استعداد ایرانی توسط پیامبر رحمت ستوده شده و در میان ایرانیان در تمامی علوم با همه شرایط سختی که وجود داشته اما ابوعلی سینا و ابوریحان بیرونی و امثال آنها پرورش پیدا کرده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: در دوران معاصر نیز قبل از انقلاب اسلامی سیاست استعمارگران انگلیس و آمریکا این گونه بود که ایرانی‌ها چیزی از علم نفهمند اما امروز به برکت انقلاب اسلامی با وجود کارشکنی‌های فراوان و تحریم‌های ظالمانه اما فرزندان ایران زمین این گونه شکوفه زده‌اند و در زمانی که موانع برطرف شود و حمایت‌ها توسعه پیدا کند، صبح امید طلوع خواهد کرد.

 

 

 

با انجام سفرهای شهرستانی؛

اجرای پروژه‌ها در شهرستان‌های خراسان جنوبی شتاب می‌گیرد/۳

استاندار خراسان جنوبی گفت: هدف اصلی از انجام سفرهای شهرستانی، بررسی میدانی شرایط و شتاب بخشیدن به روند اجرای پروژه هاست.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ قناعت با بیان این مطلب در جلسه شورای اداری قاینات که با حضور نماینده مردم شهرستان های قاینات وزیرکوه در مجلس شورای اسلامی و در دفتر امام جمعه برگزار شد، خاطرنشان کرد: این سفرها بالاتر از برنامه هاست و برای تسریع در امورات انجام می شود.
وی متذکر شد:بسیاری از مشکلات شهرستان قاینات احصا شده و رفع آنها در برنامه های استان قرار دارد.
به گفته وی؛ تکمیل پروژه دوبانده سازی محور قاین – بیرجند از جمله مواردی است که با جدیت دنبال خواهد شد.
استاندار با اشاره به جایگاه کارخانه فولاد در اشتغالزایی و توسعه استان، اظهار امیدواری کرد:در سال۱۴۰۱ شاهد راه اندازی بخش فولادسازی این کارخانه باشیم.
قناعت در خصوص مشکل تأمین آب مورد نیاز فولاد هم گفت: آب مورد نیاز این مجموعه با مشارکت کارخانه و از محل پساب تصفیه خانه فاضلاب تأمین خواهد شد.
وی به برنامه های استان برای رفع مشکل کم آبی اشاره کرد و گفت: در این راستا برای انتقال آب از خلیج فارس و استفاده آن در صنایع استان پیگیری های لازم صورت خواهد گرفت.
وی با اشاره به برنامه بازدید از پروژه پادگان تصریح نمود: به منظور اجرای شبکه آب تا ورودی پادگان غدیر قاین تا پایان سال و برای بهسازی ورودی این مجموعه نیز تا پایان سال۱۴۰۱ اعتبارات استانی تخصیص می‌یابد.
استاندار متذکر شد: برای تأمین اعتبارات مورد نیاز و شتاب بخشیدن به روند اجرای پروژه بیمارستان دوم قاین نیز ضمن انجام مکاتبات لازم با وزارت بهداشت، پیگیری های جدی صورت خواهد گرفت.
قناعت افزود: درخصوص بخش ایزوله بیمارستان نیز با توجه به اهمیت موضوع، کار کارشناسی صورت می گیرد تا اعتبارات مورد نیاز از محل منابع استانی تأمین شود.
به گفته وی؛ اعتبارات مورد نیاز برای ساخت پانسیون های تخصصی پزشکان نیز از محل منابع ملی پیگیری می شود.
وی با تأکید بر قدمت مسجد جامع قاین خاطرنشان کرد: برای مرمت و بازسازی این بنای تاریخی ارزشمند تا پایان سال ۱۴۰۱ از محل اعتبارات استانی ۲ میلیارد تومان اعتبار تخصیص می دهیم.
استاندار گفت: برای ساخت و تکمیل المان های شهدای گمنام اعتبار مورد نیاز تخصیص یافت.
قناعت تصریح نمود: طرح تفصیلی منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر در شورای برنامه ریزی و توسعه استان پیگیری و ابلاغ خواهد شد.
وی تأکید کرد: مقدمات ثبت جهانی اماکن تاریخی قاین از جمله مسجد جامع و منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گیرد.
به گفته وی؛ موضوع ارتقاء و توسعه درمانگاه تخصصی تأمین اجتماعی در دستور کار قرار گرفت و با واگذاری زمین جنب درمانگاه توسط مسئولین محلی و تأمین اعتبارات ملی به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
استاندار در بخش ابتدایی صحبت هایش، فضای حاکم بر کشور را فضای کار و تلاش و همراهی خواند و با تأکید بر این که نگاه انقلابی بر هر سه قوه حاکم است، گفت: دشمنان به این فضای مطلوب به خوبی واقف شده اند.
قناعت به مذاکرات وین اشاره کرد و افزود: بدون این که از آرمان های خود ذره ای عقب نشینی کنیم، از بحث مذاکرات در وین، خبرهای خوبی به گوش می رسد.
وی متذکر شد: پیش نویس مذاکرات، قبلاً با چشمان بسته امضا می شد ولی الان پیش نویس را ما می دهیم و حاصل این سختی‌ها و مشکلات را مردم در مذاکرات خواهند دید.
استاندار با بیان این که از فرصت‌های ایجاد شده در کشور باید حداکثر استفاده را ببریم، متذکر شد: قرار نیست همه مشکلات یک روزه حل شود، ولی همه باید شبانه روزی وقت بگذاریم و مردم را بفهمیم و درک کنیم.
قناعت با اشاره به پیگیری های جدی دیگر استان ها در رفع مطالبات شان، اظهار داشت: باید حواسمان باشد در این میدان رقابت از دیگران عقب نمانیم.
وی با تأکید بر همراهی های همیشگی مردم استان در همه امور، گفت: فرصت های فراوان استان در حوزه های کشاورزی، معدن و صنعت باید بالفعل شوند و از ظرفیت بزرگان استان که در تهران هستند، باید استفاده کنیم.
به گفته وی؛ یکصدایی در استان به خصوص از سوی مدیران برای کسب منافع استان بسیار مهم است.

استاندار خراسان جنوبی امروز دومین سفر شهرستانی خود را بعد از نهبندان به قاینات اختصاص داد و به همراه نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مسوولان استان و شهرستان از نزدیک روند اجرای مجتمع فولاد قاینات را مورد بررسی قرار داد و در ادامه از پروژه در دست احداث پادگان غدیر قاین بازدید کرد.

بازدید از روند اجرای پروژه بیمارستان دوم شهر قاین، مسجد جامع قاین، منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر و پروژه‌های در دست اقدام دانشگاه بزرگمهر قاینات از برنامه‌های سفر استاندار به این شهرستان بود.

قناعت در سفر به شهرستان قاینات با حضور در منزل شهید حسن زارعی‌پور، با خانواده این شهید عرصه نظم و امنیت دیدار کرد.

استاندار خراسان جنوبی وضعیت محله کاظمیه بیرجند را بررسی کرد

استاندار خراسان جنوبی روز جمعه در اولین برنامه دیدار مردمی خود در مرکز استان به منطقه کمتربرخوردار شمال شهر بیرجند رفت و شرایط محله کاظمیه را از نزدیک بررسی کرد.

جواد قناعت که در دومین سفر شهرستانی به قاینات رفته بود روز جمعه در جمع مردم شمال شهر بیرجند حضور یافت.

استاندار خراسان جنوبی به عنوان اولین برنامه دیدار مردمی، حضور در محله کاظمیه بیرجند را انتخاب کرد و در این برنامه به‌صورت مستقیم با مردم گفت و گو کرد.

وی مسائل و مشکلات این منطقه از مرکز استان را مورد بررسی قرار داد و شهروندان نیز نظرات و درخواست‌های خود را با استاندار در میان گذاشتند.

جمعی از مدیران کل ستادی و استانی، فرماندار و شهردار بیرجند نیز در این بازدید که بدون اعلام قبلی به رسانه‌ها انجام شد، استاندار خراسان جنوبی را همراهی کردند تا پاسخگوی مطالبات مردم باشند.

رییس جمهور نیز نوزدهم شهریور امسال در سومین سفر استانی خود که به خراسان جنوبی انجام شد، به‌طور سرزده در محله کاظمیه بیرجند حضور یافت و با مردم این منطقه دیدار کرد.

چشم امید زرشک کاران به خرید حمایتی/ رونقی که با صادرات می‌آید

چشم امید زرشک کاران به خرید حمایتی/ رونقی که با صادرات می‌آید

خرید حمایتی زرشک در حالی در خراسان‌جنوبی آغاز شده است که به نظر می‌رسد کلید حل مشکل زرشک کاران در تولید محصول ارگانیک برای صادرات آن است.

به گزارش مهر بارها و بارها از زبان مسئولان، کارشناسان و دلسوزان خراسان‌جنوبی شنیده‌ایم که زرشک یکی از محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی است که در کنار زعفران و عناب می‌تواند به رونق اشغال و حتی ارزآوری کمک کند.

اما فراتر از شعار، در عمل و اجرا چقدر برای رونق صادرات این محصول و کاهش مشکلات کشاورزان قدم برداشته شده است. وقتی صادرکنندگان با صراحت بیان می‌کنند که بازار هدف صادراتی از ما محصول سالم و ارگانیک می‌خواهد چقدر برای تولید زرشک ارگانیک و سالم کار کرده‌ایم.

قول استاندار در مراسم معارفه

آیا پاییز و زمستان ۱۴۰۰ نسبت به پاییز و زمستان ۹۹ شرایط کشاورزان زرشکار بهتر شده و صادرات این محصول در سال جاری نسبت به سال قبل رو به افزایش بوده و تجار تمایل بیشتری برای صادر این محصول استراتژیک داشته‌اند یا خیر؟

موضوع به حدی حائز اهمیت است که جواد قناعت استاندار جدید خراسان‌جنوبی در مراسم معارفه خود در تاریخ نهم آذرماه سال جاری بر فروش همه زرشک موجود در انبارهای استان در ظرف سه هفته آینده تأکید کرد تا اندکی از دغدغه‌های کشاورزان کاسته شود.

تولید هر کیلو زرشک حدود ۵۵ هزار تومان تمام می‌شود

حسین براتی، از کشاورزان و زرشک‌کاران خراسان‌جنوبی که در هفت هکتار زمین کشت زرشک دارد، در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه از خرید توافقی زرشک استقبال چندانی نشده است، اظهارکرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو زرشک برای کشاورز بین ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان تمام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در شهرهای دیگر قیمت زرشک خراسان‌جنوبی حدود ۶۵ هزار تومان و زرشک پفکی تا ۸۵ هزار تومان نیز به فروش می‌رسد، بیان‌کرد: به نظرم قیمت زرشک در بازار باید حدود ۱۵ هزار تومان بیش از قیمت تمام شده برای کشاورز باشد تا سودی هم ببرد.

زرشک‌کار خراسان‌جنوبی در پاسخ به این سوال که چقدر از زرشک استان در حد ارگانیک و یا سالم است، ادامه‌داد: خود من زرشک ارگانیک و سالم و بدون سم و کود تولید می‌کنم که سال گذشته در آزمایشگاهی در هامبورگ آلمان مورد آزمایش قرار گرفت و سالم بودن آن تأیید شد.

زرشک ارگانیک باید ۳۰ درصد گران‌تر خرید شود

براتی با اشاره به اینکه رونق تولید زرشک ارگانیک جهت صادرات نیاز به حمایت از کشاورز دارد، گفت: البته باید به این نکته توجه ویژه داشته باشیم که زرشک ارگانیک باید حدأقل ۳۰ درصد بیش از سایر انواع زرشک خریداری شود تا زرشک کار نسبت به تولید این نوع محصول رغبت پیدا کند.

وی یادآور شد: در فصل برداشت محصول، قبل از اینکه دلالان ورود پیدا کنند، دولت باید بسته حمایتی را تدوین کند تا کشاورز آسیب نبیند.

این کشاورز خراسان‌جنوبی افزود: در مورد خرید حمایتی زرشک نیز تازه قیمت اعلام شده و باید بگذاریم مدتی بگذرد و بعد درباره نتایج آن صحبت کنیم و اینکه آیا می‌تواند مشکلات کشاورزان را در حوزه فروش حل کند یا خیر.

استقبال زیادی از خرید توافقی نشده است

میرزایی، از دیگر زرشکاران خراسان‌جنوبی که در محدوده بخش مرکزی بیرجند و آرین شهر کشت زرشک دارد، در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در منطقه‌ای که ما کشت زرشک داریم خرید توافقی چندانی انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه با انعکاس مشکلات زرشک کاران توسط رسانه‌ها و پیگیری آن، امسال قیمت زرشک اندکی بهتر شده است، بیان‌کرد: به نظر من قیمت تمام شده زرشک خوب و مرغوب برای هر کشاورز حدود ۸۵ هزار تومان است و حال این قیمت‌ها را با قیمت خرید توافقی مقایسه کنید.

این زرشک کار خراسان‌جنوبی در زمینه تولید زرشک ارگانیک در خراسان‌جنوبی گفت: تولید زرشک ارگانیک بسیار سخت و شرایط خاصی را می‌طلبد چون در هر حال آفت به سراغ محصول می‌آید و کشاورز مجبور به سم‌پاشی می‌شود.

کشاورزی قراردادی راهکار رونق تولید زرشک ارگانیک

میرزایی گفت: البته می‌توان با راهکارهایی مثل کشاورزی قراردادی و تضمین خرید محصول به قیمت مناسب از کشاورز درخواست تولید ارگانیک را داشت.

وی با بیان اینکه برخی به جای ارگانیک و سالم بودن به خوش آب و رنگ بودن محصول نگاه می‌کنند، اظهارکرد: اگر شرایط و حمایت وجود داشته باشد، هیچ کشاورزی نیست که تمایل به کشت محصول ارگانیک نداشته باشد.

سبحان مصطفایی، مدیرعامل توسعه خوشه خشکبار در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم قفل مشکلات و مسائل حوزه زرشک را باز کنیم باید به سمت کیفی سازی محصول در اندازه استانداردهای بین‌المللی و مطابق با کیفیت مد نظر بازار هدف برویم.

زرشک تولیدی باید کیفیت بین‌المللی داشته باشد

وی گفت: واقعیت این است که ما در زمینه زیرساخت‌های نگهداری، استفاده از کودها، نحوه خشک زرشک و … مشکل داریم و تا این مسائل حل نشود به کیفیت استانداردهای بین‌المللی و بازار جهانی نخواهیم رسید.

مدیرعامل توسعه خوشه خشکبار در خراسان جنوبی با بیان اینکه ما تنها تولید کننده زرشک بی دانه هستیم ولی آیا در زمینه دانش و تجربه کیفی سازی محصول هم مطلوب هستیم یا نه، بیان‌کرد: به عنوان مثال در حوزه مقابله با آفت زنگ زرشک که هر ساله تکرار می‌شود چه کرده‌ایم.

مصطفایی ادامه‌داد: شاید برخی این انتقادات من را برنتابند ولی واقعیت این است تا مشکل به صورت ریشه‌ای حل نشود، نمی‌توان انتظار بهبود اوضاع را داشت.

وی با تأکید بر اینکه کشاورزی قراردادی یکی از راهکارهای بسیار مهم در زمینه رفع مشکلات محصول استراتژیک زرشک است، گفت: در کشاورزی قرار دادی، بخش خصوصی با کشاورز قرارداد می‌بندد که محصول را مطابق با اصول مد نظر او کشت کند و از طرف دیگر تضمین خرید نیز می‌دهد.

مدیر عامل توسعه خوشه خشکبار در خراسان جنوبی اظهار کرد: صادرکنندگان زیادی را می‌شناسم که می‌گویند اگر زرشک مطابق با اصول مد نظر ما باشد با حجم زیادی نیز خریداری می‌کنیم و البته کشاورزی قراردادی در اندازه بسیار کم در استان وجود دارد.

آغاز خرید حمایتی زرشک

وحید ضیائیان احمدی، مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به تحقق وعده دولت به زرشک‌کاران خراسان جنوبی از آغاز خرید حمایتی زرشک در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: خرید حمایتی زرشک از ۲۵ آذر ماه طبق توافق هفته قبل استاندار خراسان‌جنوبی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه این طرح با تجهیز چهار مرکز در خراسان‌جنوبی آغاز شده است، اظهار کرد: خرید در این طرح هزار تن پیش بینی شده است که اگر زرشک پفکی وارد بازار شود این میزان افزایش خواهد داشت.

در هر حال به نظر می‌رسد یکی از گره‌های صادرات زرشک در خراسان‌جنوبی بحث تولید محصول ارگانیک است و هر چقدر به سمت کاهش مصرف سموم و کود وتولید محصول سالم برویم، در واقع به سمت افزایش صادرات زرشک و در نتیجه بهبود وضع اقتصاد کشاورزی در استان رفته‌ایم.

از طرف دیگر در خرید توافقی و حمایتی قیمت باید متناسب با هزینه تمام شده زرشک برای کشاورز باشد تا او به سمت مشارکت در طرح راغب شود.

مشاور امور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
غربت خراسان جنوبی در حوزه های فرهنگی/ نسخه ملی، رشد استان ها را به همراه ندارد/۷

فرهنگ با نسخه پیچی به صورت ملی ثمربخش نیست

 مشاور امور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تا زمانی که یک نسخه را به‌صورت ملی تجویز کنیم، شاهد ثمردهی در استان‌ها نخواهیم بود.

عاطفه خادمی،  در سفر به خراسان جنوبی و دیدار با کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در نتیجه صحبت‌های متخصصان فرهنگی این استان و بررسی‌های خودم، آنچه که دریافت کردم، غربت و مظلومیت خراسان جنوبی در حوزه‌های فرهنگی بود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، وی با اشاره به اینکه بخشی از صحبت‌ها و دردمندی اهالی فرهنگ و هنر سال‌هاست که حل نشده، ادامه داد: حکایت همان رنجی است که در نوع مواجهه با مسائل فرهنگی در کشور می‌کشیم.

مشاور امور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تحصیلات خود در رشته سیاستگذاری فرهنگی و دغدغه‌مندی در این حوزه اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب نیز بر این گذاره تاکید بسیاری داشتند و به همین جهت جزو دستورکارهای دولت و اولویت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است.

وی افزود: همچنین راه‌اندازی کارگروه ویژه‌ای برای بررسی و بازسازی ساختار فرهنگی کشور در قالب یک برنامه تحولی دنبال خواهد شد و امیدواریم حل بخشی از مشکلات مطرح شده با این برنامه محقق شود.

خادمی با بیان اینکه باید با توجه به موقعیت‌های جغرافیایی و بومی هر استان، تصمیم‌گیری‌های لازم اتخاذ شود گفت: یکی از الزامات این موضوع، شکل‌گیری ارتباطات با استان‌ها و بررسی نیازهای این مردم است.

وی تصریح کرد: باید این موضوع در ساختار حکمرانی کشور جا بیافتد که مدیر خوب در حوزه فرهنگ علاوه بر بررسی وجه تخصصی مسائل، باید از اقتضائات لازم در نوع مواجهه با نیروی انسانی و هنرمندان آگاه باشد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در حال حاضر اقتصاد فرهنگ و هنر در فضای کاملا غیرحرفه‌ای رشد می‌کند و این موضوع در حوزه موسیقی و سینما بسیار مشهود است.

وی بیان کرد: در گام اول باید هنر را حرفه‌ای پیش ببریم و پس از آن اقتصاد را در دنباله این هنر حرفه‌ای قرار دهیم.

خادمی با تاکید بر اینکه تمامی موارد و مشکلات ذکر شده در این جلسه در قالب گزارشی کامل به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منتقل خواهد شد گفت: امیدوارم روزی بیرجند به عنوان نماد و مظهر فرهنگی در کشور معرفی شود.

 

 

 

 

 

 

کنترل مجموعه ها، وظیفه اصلی مدیران است/۲-۳

امام جمعه موقت بیرجند گفت: مدیران دستگاه ها باید مجموعه های خود را به نحو احسن کنترل و مدیریت کنند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام نوفرستی امام جمعه موقت بیرجند در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه این شهر گفت: هفته وحدت حوزه و دانشگاه را در پیش داریم و شهید آیت الله مفتح جوانان روحانی زیادی را برای انقلاب تربیت کرده و امروزه نیز باید حوزه‌ها از این شخصیت الگو بگیرند و اجازه ندهند دشمنان بین حوزه و دانشگاه تفرقه بیندازند.

او گفت: جمهوری اسلامی افتخار ماست و نسبت به شهدا نیز نباید غافل باشیم چرا که آنان برای حفظ اسلام و دین جنگیدند و از جان خود گذشتند.

حجت الاسلام نوفرستی گفت مسئولان وظیفه دارند مجموعه مدیریتی خود را کنترل و صحیح مدیریت کنند و مسئولان نظام هر یک در هر مجموعه‌ای نسبت به مراقبت از زیر مجموعه خود تکلیف دارند و این دیدگاه دین و جامعه ماست که امیدواریم در این زمینه توفیق داشته باشیم.

امام جمعه موقت بیرجند گفت: باید به گونه‌ای جهاد گونه رفتار و عمل شود و یکی از صفات حضرت فاطمه (س) جهاد است که مایه عزت جامعه اسلامی است.

او گفت: همراهی مردم در ۸ سال دفاع مقدس با امام، نشانه قداست دفاع مقدس و عظمت جهاد است و  جهاد کبیر باید سرلوحه کار تمامی کسانی باشد که می‌خواهند از ارزش‌های انقلاب در شرایط کنونی حفاظت کنند.

حجت الاسلام نوفرستی گفت: حضرت زینب کبری (س) ضمن حضور در صحنه عاشورا و تحمل مصیبت ها، جریان کربلا را به زیبایی در شام بیان کردند و اجازه ندادند یزیدی‌ها به نحو  دیگری این جریان را بیان کنند و امروز هم اگر ما به درستی حوادث را تفسیر و روایت نکنیم، دشمنان به طریق دیگری روایت می‌کنند و باید همواره آگاه باشیم.

 

 

 

 

 

 

چانه زنی، خواسته مردم از نمایندگان /نمایی از دخل و خرج بودجه ۱۴۰۱ خراسان‌جنوبی

فصل پرکار وکلای مردم در مجلس شورای اسلامی با تقدیم لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۱ آغاز شد و با نمایی از که دخل و خرج کشور در سال آینده پیش روی نمایندگان قرار گرفته خواسته مردم هر استانی نیز چانه زنی ها نمایندگان آن برای سهم خواهی بیشتر است.

چانه زنی، خواسته مردم از نمایندگان /نمایی از دخل و خرج بودجه 1401 خراسان‌جنوبی

به گزارش فارس ، آیت الله «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران اسلامی لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور که اولین لایحه بودجه قرن به حساب می آید را ۲۱ آذر برای تجزیه و تحلیل وکلای مردم در مجلس شورای اسلامی تقدیم نمایندگان خانه ملت کرد.

بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور از حیث منابع و مصارف بالغ بر۳۶ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۷۰۴میلیارد و ۶۲۸ میلیون (۳۶.۳۱۰.۷۰۴۶۲۸.۰۰۰.۰۰۰) ریال است.

با شروع فصل تجزیه و تحلیل بودجه‌ای نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی مطالبه مردم هر استان نیز از وکلایشان در خانه ملت این است که تاجایی که امکان دارد چانه زنی ها و چکش کاری های لازم را انجام دهند تا بهره و نصیب هر استان از منابع مالی در حوزه ها و بخش های مختلف افزایش یابد و شاهد به سرانجام سیدن طرح‌ها و پروژه‌های ناتمامی که سال هاست از عمر آن می‌گذرد باشیم.

همچنین استارت طرح و پروژه‌های جدید و اشتغال زا نیز در استان آن‌ها بخورد تا شاهد سرکار رفتن تعداد بیشتری از خیل بیکاران در اقصی نقاط کشور باشیم.

«مصطفی نخعی» نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار داشت: هنوز لایحه بودجه پیشنهادی از سوی دولت را به صورت ریز مطالعه نکرده‌ام تا بتواند نسبت به جزء جزء آن اظهار نظر کنم.

وی با بیان این که باید کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی با توجه به اشرافی که به بند به بند قانون بودجه دارند موارد قابل پیگیری و چانه زنی در استان را توسط نمایندگان مجلس احصاء کرده تا آن هم با دست پر برای چانه زنی و چکش کاری وارد گود یعنی کمیسیون های تخصصی مختلف شوند.

اولویت های مورد پیگیری استان خراسان‌جنوبی

وی ادامه داد: اما باید در بودجه سال آینده تمرکز بر روی مطالبه های اساسی خراسان جنوبی و اولی ترین آن ها یعنی حوزه حمل و نقل باشد تا بالاخره پرونده دوبانده سازی برخی از پژوه های شریان های مواصلاتی استان به سرانجامی رسیده و کاربران جاده ای با اطمینان خاطر بیشتری در این محورها به ویژه جاده های ترانزیتی تردد کنند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بهره مندی همه محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی را از  بودجه سال آینده مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: این خواسته به واسطه تاکیدی است که رئیس جمهوری در سفر به خراسان جنوبی روی تامین زیرساخت های حیاتی استان که از جمله آن ها راه هاست تاکید خاص داشت.

نخعی دیگر اولویت های بهره مندی از بودجه مناسب در سال آینده را ابر پروژه هایی چون راه آهن، انتقال آب از خلیج فارس دانست و ادامه داد: به طور حتم در بودجه سال آینده تامین منابع مجتمع های آب رسانی روستایی، تامین زیرساخت های گردشگری، حوزه بهداشت و درمان و… نیز باید مورد اهتمام ویژه با توجه به شعار دولت از مناطق محروم باشد.

«حمید جهانشاهی» سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار داشت: کارشناسان این سازمان در حال احصاء بند و تبصره‌های بودجه سال آینده خراسان جنوبی و مقایسه آن با امسال هستند که به محض آماده شدن در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای چانه زنی در کمیسیون های مختلف قرار می گیرد.

وی بیان داشت: همچنین اولویت های مورد چانه زنی نیز به وکلای مردم در مجلس شورای اسلامی به آن ها اعلام خواهد شد.

منابع استانی

کندوکاو خبرنگار فارس از بیرجند در کتاب بودجه ۱۴۰۱ آن هم برای خراسان جنوبی که طی این سال ها اغلب جزء ته جدولی های بودجه بوده است حکایت از این دارد که کل منابع استانی آن در این سال در دو سرفصل مالیاتی و سایر منابع به ترتیت ۱۴ هزار و ۲۹۴ میلیارد و ۲۱۰ میلیون ریال و هزار و ۱۴۰ میلیارد و ۲۹۰ میلیون ریال است و سرجمع آن ۱۵ هزار و ۴۲۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال است. همچنین سهم خراسان جنوبی از واگذاری های دارایی های سرمایه ای در این جدول دو هزار میلیون ریال و سرجمع ۱۰۳ هزار و ۳۸۳ میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال درنظر گرفته شده است.

درآمد اختصاصی خراسان جنوبی نیز ۱۰۳ هزار و ۳۸۳ میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال که جمع استانی آن هم در این سرفصل به ۱۰۴ هزار و ۱۸۷ میلیارد و ۷۰ میلیون ریال می رسد.

سهم منابع ملی خراسان جنوبی هم از این سرفصل ۳۰ هزار و ۸۳۱ میلیارد و ۴۵۶ میلیون ریال است.

مصارف خراسان جنوبی

منابع استخراجی از جدول کل مصارف استان ها نیز برای خراسان جنوبی این طور است که در بخش هزینه ای عملکرد سال ۹۹ سه هزار و ۶۵۱ میلیارد و ۲۱۸ میلیون ریال، مصوب ۱۴۰۰ چهار هزار و ۹۵۴ میلیارد و ۴۳۰ میلیون ریال و برآورد سال ۱۴۰۱ نیز ۶ هزار ۷۳ میلیارد و ۶۲۰ میلیون ریال منابع لحاظ شده است.

در سرفصل تملک دارایی های سرمایه ای نیز عملکرد خراسان جنوبی در سال ۹۹ سه هزار ۷۷۸ میلیارد و ۵۳۷ میلیون ریال، مصوب ۱۴۰۰ هشت هزار و ۲۳۱ میلیارد و ۵۳۷ میلیون ریال و برآورد ۱۴۰۱ هم ۱۴ هزار و ۱۳۴ میلیارد و ۱۰ میلیون ریال است.

در این سرفصل منابع اختصاصی خراسان جنوبی و جمع استانی آن هم به ترتیب ۱۴۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال و ۲۰ هزار و ۳۵۰ میلیارد و ۹۸۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

مصارف ملی

سهم خراسان جنوبی در مصارف ملی نیز در بودجه ۱۴۰۱ به این شرح است، در سرفصل هزینه ای ۱۱۶ هزار و ۱۹۷ میلیارد و ۵۲۰ میلیون ریال، تملک دارایی های سرمایه ای دو هزار و ۹۹۶ میلیارد و ۷۳۶ میلیون ریال، جمع ۱۱۹ هزار و ۱۹۴ میلیارد و ۲۵۶ میلیون ریال و جمع کل ۱۳۵ هزار و ۱۸ میلیارد و ۵۲۶ میلیون ریال.

مصارف استانی خراسان جنوبی نیز در سرفصل هزینه به این صورت لحاظ شده است، حقوق چهار هزار ۵۹۲ میلیارد و ۴۶۸ میلیون ریال، سایر هزار و ۴۸۰ میلیارد و ۱۵۲ میلیون ریال و جکع ۶ هزار و ۷۳ میلیارد و ۶۲۰ میلیون ریال.

در سرفصل تملک دارایی های سرمایه ای نیز سهم خراسان جنوبی به این شرح است، تملک استانی چهار هزار و ۲۴۳ میلیارد و ۸۳۰ میلیون ریال، تهیه و اجرای طرح های هادی روستایی ۲۱۲ میلیارد و ۵۳۰ میلیون ریال، دو درصد نفت هزار و ۷۹۸ میلیارد و ۴۳۰ میلیون ریال و جمع هزار و ۷۹۸ میلیارد و ۴۳۰ میلیون ریال.

اعتبارات طرح های انتقالی ملی به استان و قانون استفاده از توزان نیز در این سرفصل به ترتیب هزار و ۲۱۳ میلیارد و ۲۲۰ میلیون ریال و ۶۶۶ هزار میلیون ریال با جمع ۱۴ هزار و ۱۳۴ میلیارد و ۱۰ میلیون ریال.

منابع اختصاصی

منابع اختصاصی خراسان جنوبی هم از این سرفصل در بخش های هزینه ای، تملک و جمع آن به ترتیب ۱۰۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال، ۳۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال و ۱۴۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال. جمع کل منابع درنظر گرفته شده در این سرفصل نیز برای خراسان جنوبی ۲۰ هزار و ۳۵۰ میلیارد و ۹۸۰ میلیون ریال.

همچنین استان هایی که کمترین نصیب و بهره از بودجه ۱۴۰۱ دارند استان های اردبیل، لرستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کهکیلویه و بویراحمد و ایلام هستند و استان های چون تهران، اصفهان، خوزستان، کرمان، خراسان جنوبی و هرمزگان در صدر جدول بودجه ای کشور قرار دارند.

 

 

اقامه نماز طلب باران در روستای کریموی آیسک/۲

نماز طلب باران با حضور جمعی از مردم در روستای کریموی بخش آیسک اقامه شد.

 برای  نزول رحمت الهی ، با حضور جمعی از مردم روستای کریموی بخش آیسکاقامه نماز طلب باران در روستای کریموی آیسک نماز طلب باران  در جوار امامزاده سلطان کریم شاه این روستا اقامه  شد.

در پایان بلغور پخت شده از محل نذورات مردم بین روستائیان توزیع شد.

 

 

 

 

 

 

 

جشنواره یلدا در فردوس برگزار شد/۲

جشنواره یلدا در فردوس برگزار شد

جشنواره شب یلدایی با حضور بانوان توانمند فردوسی و استقبال کم نظیر مردم در محوطه روباز ساختمان شهرداری فردوس در خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شهردار فردوس  در مراسم افتتاح این جشنواره گفت: در آستانه شب یلدا ۳۱۰ نفر از بانوان توانمند و هنرمند فردوس و شهرهای همجوار در قالب ۲۸ غرفه محصولات مختلفی از قبیل: صنایع دستی، انواع تولیدات خانگی وشیرینی های محلی، ملزومات یلدایی و خطاطی را برای فروش در معرض دید مردم قرار داده و کودکان نیز در غرفه کودک خلاق می‌توانند خلاقیت خود را در زمینه نقاشی و بازی‌های فکری نشان دهند.

حسین اکبری تصریح کرد: این جشنواره که تا پاسی از شب ادامه دارد بانوانی از شهرهای فردوس، سرایان، آیسک، باغستان، اسلامیه و روستاهای تابعه و همچنین مددجویان بهزیستی، فنی و حرفه‌ای و برخی دانشگاه‌ها مشارکت دارند و شاهد استقبال و خرید کم نظیر مردم هستیم.

تحویل ۲ دستگاه خودرو نیسان به متقاضیان وام اشتغال زایی/۲

۲ دستگاه خودرو نیسان با حضور نماینده مردم شهرستان های قاینات و زیرکوه به متقاضیان وام اشتغال زایی تحویل  شد .

این خودروها با تسهیلات ۴ درصدی صندوق کارآفرینی امید به  مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) در قاینات واگذار شد.

 

درخشش خبر صداوسیمای خراسان جنوبی در کشور/۲

خبر صدا و سیمای خراسان جنوبی در ارزیابی عملکرد ماهانه مجموعه‌های خبر تلویزیـونـی مـراکـز کشور اول شد.

معاون خبر صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی گفت: خبر صدا و سیمای خراسان جنوبی در ارزیابی عملکرد ماهانه مجموعه‌های خبر تلویزیونی مراکز کشور با کسب بالاترین میانگین امتیاز، رتبه اول را کسب کرد.

محمودآبادی افزود:اطلاع رسانی صحیح و صریح، پیگیری مطالبات مردمی از مهمترین شاخص‌های ارزیابی مجموعه‌های خبری است که خبر خراسان جنوبی بالاترین میانگین امتیاز را کسب کرده است.

وی گفت:همچنین در این ارزیابی زهرا فلاحی نسب به عنوان سردبیر برتر مجموعه‌های خبر تلویزیونی مراکز کشور معرفی شد.

 

 

دستگیری ۴ سارق و کشف ۱۹ فقره سرقت در خوسف/۴

۴ سارق شهرستان خوسف بازداشت شدند و به ۱۹ فقره سرقت اماکن خصوصی اعتراف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی فرمانده انتظامی شهرستان خوسف گفت: مأموران انتظامی شهرستان خوسف با دستگیری ۴ سارق و کشف ۱۹ فقره سرقت در شهرستان خوسفوقوع چند فقره سرقت در سطح این شهرستان، پیگیری موضوع و دستگیری متهمان را در دستور کار خود قرار دادند.

سرهنگ کاظم صادقی افزود:مأموارن با اقدامات تخصصی پلیسی، مخفیگاه سارقان را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی در یک عملیات ضربتی ۴ سارق را در مخفیگاهشان دستگیر کردند.

وی گفت: سارقان در بازجویی‌های پلیسی به ۱۹ فقره سرقت اماکن خصوصی اعتراف کردند که متهمان بازداشت شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

مهار آتش سوزی در روستای سرخوک خوسف

آتش سوزی در روستای سرخوک شهرستان خوسف مهار شد.

مسئول آتش نشانی خوسف گفت: در تماس تلفنی مبنی بر حریق در مهار آتش سوزی در روستای سرخوک خوسفروستای سرخوک ، دو تیم آتش‌نشانی بلافاصله به محل اعزام شدند .

 

میرزائی گفت: ماموران آتش نشانی  بعد از طی کردن مسافت ۶ کیلومتری به محل حادثه رسیدند و آتش را خاموش کردند.

وی گفت: این حریق توسط نوجوانی که برای گرم کردن خود آتش روشن کرده بود اتفاق افتاد که آتش به اطراف سرایت کرد که به کمک مالکان در دقایق اولیه از گسترش آتش جلوگیری شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کاهش ۴۸ درصدی موارد مثبت کرونا در خراسان جنوبی/۳

تست‌های مثبت کرونا در خراسان جنوبی در مقایسه با هفته اول آذر ۴۸ درصد کاهش یافته است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: موارد مثبت کرونایی در هفته اول آذر به طور متوسط روزانه ۱۵۱ مورد (شامل تست‌های سریع و مولکولی) بوده است که امروز به ۷۹ مورد رسیده و ۴۸ درصد کاهش را در موارد مثبت روزانه نشان می دهد.

شریف زاده افزود: متوسط موارد بستری تنفسی در هفته اول آذر روزانه ۲۱۷ مورد بوده که امروز به ۱۴۲ مورد رسیده که ۳۵ درصد کاهش را نشان می دهد.

وی گفت:  موارد مثبت بستری در هفته اول آذر به‌طور متوسط روزانه ۸۶ نفر بوده که به ۴۶ نفر رسیده و  ۴۷ درصد کاهش یافته است.

دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان افزود: موارد مثبت بستری در بخش آی‌سی‌یو نیز در هفته اول آذر ۱۹ مورد بوده که امروز به ۱۱ مورد رسیده که ۴۲ درصد کاهش‌یافته است.

۳نفر دیگر در خراسان جنوبی قربانی کرونا/۳

وی همچنین گفت : در شبانه روز گذشته ۳ نفر در استان بر اثر بیماری کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع موارد فوت به هزار و ۲۵۸ نفر رسید.

دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان افزود: روز گذشته ۲۴۷ آزمایش تشخیص مولکولی کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۴۷ بیمار جدید و از ۳۶۱ آزمایش سریع ۵۲ مورد مثبت جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۲۸ مورد از بیرجند، ۷ مورد از بشرویه ، ۳۴ مورد از طبس، از فردوس و قاین هرکدام ۵ مورد ،   خوسف و زیرکوه، سرایان و سربیشه هرکدام دو مورد  و ۱۱مورد از نهبندان  و یک مورد از درمیان شناسایی شد.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی؛

شتاب بخشیدن به پروژه‌ها هدف اصلی سفر‌های شهرستانی

استاندار خراسان جنوبی گفت:هدف اصلی در سفر‌های شهرستانی، شتاب بخشیدن به روند اجرای پروژه هاست.

 استاندار در جلسه شورای اداری قاینات که با حضور نماینده مردم شهرستانهای قاینات وزیرکوه در مجلس شورای اسلامی و در دفتر امام جمعه برگزار شد گفت: هدف اصلی از انجام سفرهای شهرستانی، بررسی میدانی شرایط و شتاب بخشیدن به روند اجرای پروژه هاست. 
قناعت افزود: این سفرها بالاتر از برنامه هاست و برای تسریع در امورات انجام می شود.
وی گفت: بسیاری از مشکلات شهرستان قاینات احصا شده و رفع آنها در برنامه های استان قرار دارد. 
استاندار افزود: تکمیل پروژه دوبانده سازی محور قاین – بیرجند از جمله مواردی است که با جدیت دنبال خواهد شد.
قناعت با اشاره به جایگاه کارخانه فولاد در اشتغالزایی و توسعه استان گفت: امیدواریم در سال۱۴۰۱ شاهد راه اندازی بخش فولادسازی این کارخانه باشیم.
وی در خصوص مشکل تأمین آب مورد نیاز فولاد هم گفت: آب مورد نیاز این مجموعه با مشارکت کارخانه و از محل پساب  تصفیه خانه فاضلاب تأمین خواهد شد.
استاندار به برنامه های استان برای رفع مشکل کم آبی اشاره کرد و گفت: در این راستا برای انتقال آب از خلیج فارس و استفاده آن در صنایع استان پیگیریهای لازم صورت خواهد گرفت.
وی با اشاره به برنامه بازدید از پروژه پادگان افزود: به منظور اجرای شبکه آب تا ورودی پادگان غدیر قاین تا پایان سال و برای بهسازی ورودی این مجموعه نیز تا پایان سال۱۴۰۱ اعتبارات استانی تخصیص می‌یابد.
استاندار گفت: برای تأمین اعتبارات مورد نیاز و شتاب بخشیدن به روند اجرای پروژه بیمارستان دوم قاین نیز ضمن انجام مکاتبات لازم با وزارت بهداشت، پیگیریهای جدی صورت خواهد گرفت.
آقای قناعت افزود: در خصوص بخش ایزوله بیمارستان نیز با توجه به اهمیت موضوع، کار کارشناسی صورت می گیرد تا اعتبارات مورد نیاز از محل منابع استانی تأمین شود. 
به گفته وی؛ اعتبارات مورد نیاز برای ساخت پانسیون های تخصصی پزشکان نیز از محل منابع ملی پیگیری می شود.
استاندار با تأکید بر قدمت مسجد جامع قاین افزود:برای مرمت و بازسازی این بنای تاریخی ارزشمند تا پایان سال۱۴۰۱ از محل اعتبارات استانی ۲میلیارد تومان اعتبار تخصیص می دهیم.
آقای قناعت گفت: برای ساخت و تکمیل یادمان های شهدای گمنام اعتبار مورد نیاز تخصیص یافت.
وی افزود: طرح تفصیلی منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر در شورای برنامه ریزی و توسعه استان پیگیری و ابلاغ خواهد شد.
استاندار گفت: مقدمات ثبت جهانی اماکن تاریخی قاین از جمله مسجد جامع و منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گیرد.
به گفته وی؛ موضوع ارتقاء و توسعه درمانگاه تخصصی تأمین اجتماعی در دستور کار قرار گرفت و با واگذاری زمین جنب درمانگاه توسط مسئولین محلی و تأمین اعتبارات ملی به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
استاندار با بیان این که از فرصت‌های ایجاد شده در کشور باید حداکثر استفاده را ببریم، گفت: قرار نیست همه مشکلات یک روزه حل شود، ولی همه باید شبانه روزی وقت بگذاریم و مردم را بفهمیم و درک کنیم.
قناعت با اشاره به پیگیریهای جدی دیگر استانها در رفع مطالبات شان افزود: باید حواسمان باشد در این میدان رقابت از دیگران عقب نمانیم. 
وی با تأکید بر همراهی های همیشگی مردم استان در همه امور گفت: فرصتهای فراوان استان در حوزه های کشاورزی، معدن و صنعت باید بالفعل شوند و از ظرفیت بزرگان استان که در تهران هستند، باید استفاده کنیم.
به گفته استاندار؛ یکصدایی در استان به خصوص از سوی مدیران  برای کسب منافع استان بسیار مهم است. 

 

 

معرفی حجت الاسلام صباغیان امام جمعه زیرکوه/۲

حجت الاسلام صباغیان به عنوان امام جمعه جدید شهرستان زیرکوه معرفی شد.

مراسم معارفه امام جمعه شهر حاجی آباد امروز باحضور حجت الاسلام شاهبیکی مسئول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در مصلای نماز جمعه زیرکوه برگزار شد.

حجت الاسلام صباغیان امام جمعه جدید زیرکوه در بدو ورود به این شهرستان  مورد استقبال علمای شیعه، اهل سنت، فرماندار ومدیران ادارات شهرستان قرار گرفتند و سپس با حضور بر سر مزار مطهر شهدای گمنام با آرمان‌های والای شهدا تجدید بیعت کردند.

 

 

 

راه اندازی اتاق تمیز بیمارستان ایران مهر با کمک ۷ میلیارد ریالی خیر بیرجندی/۲-۳

اتاق تمیز (cleanroom) بیمارستان ایران مهر بیرجند با کمک ۷میلیارد ریالی خیر بیرجندی تجهیز و راه اندازی شد.

رئیس بیمارستان ایران مهر بیرجند گفت: با کمک ۷۰۰ میلیون تومانی آقای کمک 7 میلیارد ریالی خیر بیرجندی برای راه اندازی اتاق تمیز(cleanroom) بیمارستان ایران مهرآیتی خیر بیرجندی ساکن مشهد،  اتاق تمیز  (cleanroom) بیمارستان تجهیز، تکمیل و راه اندازی شد.

 

حسینی با بیان اینکه برای تکمیل و تجهیز این اتاق  در مجموع ۹۷۰ میلیون تومان هزینه شده، افزود: علاوه بر کمک خیر، ۲۷۰ میلیون تومان باقیمانده با کمکهای مردمی و از سوی مجمع خیران سلامت تامین شد.

وی گفت:  اتاق تمیز (cleanroom) اتاقی عاری از هرگونه آلودگی است که در آن داروهای خاص مخصوص بیماران سرطانی تهیه و آماده می شود.

رئیس بیمارستان ایران مهر بیرجند گفت: در حال حاضر بطور میانگین روزانه ۸۰ نفر به تنها مرکز تخصصی رادیوتراپی و آنکلولوژی استان مراجعه می کنند و از خدمات این بیمارستان  بهره مند می شود.

 

 

 

حضور استاندار خراسان جنوبی در شمال شهر بیرجند

مردم محله کاظمیه شهر بیرجند امروز میزبان استاندار بودند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، صبح امروز اولین حضور استاندار  در جمع مردم شمال شهر بیرجند کلید خورد.حضور استاندار خراسان جنوبی در شمال شهر بیرجند
آقای قناعت به عنوان اولین برنامه دیدار مردمی،  در محله کاظمیه بیرجند حضور یافت .
وی در این برنامه به صورت مستقیم با مردم گفتگو کرد و در جریان مشکلات منطقه شمال شهر بیرجند قرار گرفت.
رصد میدانی مسایل و مشکلات منطقه از دیگر اهداف این برنامه بود.
جمعی از مدیران کل ستادی و استانی، فرماندار و شهردار بیرجند نیز ، استاندار را همراهی کردند تا پاسخگوی مطالبات مردم باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

افزایش ۵ درصدی مصرف گاز در بخش خانگی / ۱۰ تا ۱۵ درصد ادارات دمای رفاه را رعایت نمی کنند/۲-۳

مدیرعامل شرکت گاز استان از افزایش ۵ درصدی مصرف گاز مشترکان خانگی و رعایت نکردن دمای رفاه در ۱۰ تا ۱۵ درصد ادارات خبرداد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، هاشمی با بیان اینکه به دلیل سرمای هوا، مصرف گاز مشترکان بخش خانگیافزایش 5 درصدی مصرف گاز در بخش خانگی /10 تا 15 درصد ادارات دمای رفاه را رعایت نمی کنند که ادارات هم جزو آن هستند در شبانه روز گذشته ۵ درصد افزایش داشته است، گفت: روز گذشته ۴۰۰ میلیون متر مکعب توسط مشترکان خانگی مصرف شده که امروز به ۴ میلیون ۲۰۰ متر مکعب رسیده است.

 

وی با بیان اینکه به دلیل سرمای هوا ، در روزهای اخیر افت قابل ملاحظه ای در خطوط انتقال گاز  در کشور و بویژه مناطق شرقی صورت گرفته، افزود: ضروری است افراد در مصرف گاز صرفه جویی کنند و درصورت عدم صرفه جویی در حوزه خانگی و ادارات و عدم رعایت دمای رفاه ۱۸ تا ۲۱ درجه ، ادامه افت فشار در خطوط انتقال گاز استان رخ خواهد داد و گاز مشترکان با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان از پایش ۴ هزار و ۴۰ اداره و سازمان براساس مصوبه هیات وزیرات مبنی بر رعایت دمای رفاه در ساعات اداری و خاموشی سامانه های گرمایشی در زمان تعطیلی وروزهای تعطیل خبرداد و گفت:  بازرسان این شرکت روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ اداره و سازمان را پایش  می کنند که  تاکنون با بررسیهای صورت گرفته حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد ادارات استان این مصوبه را رعایت نمی کنند .

وی از مردم خواست نهایت صرفه جویی را در مصرف گاز داشته باشند.

 

 

 

 

حوزه و دانشگاه مراکز پیشرفت و ترقی جامعه

امام جمعه موقت بیرجند: حوزه و دانشگاه می توانند دو مرکز برای پیشرفت و آبادانی جامعه باشند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، امام جمعه موقت بیرجند در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی این هفته با اشاره بحوزه و دانشگاه مراکز پیشرفت و ترقی جامعهه روز وحدت حوزه و دانشگاه و شخصیت والای شهید آیت الله مفتح گفت: این شهید، جوانان روحانی زیادی را برای انقلاب تربیت کرده و امروزه نیز باید حوزه‌ها از این شخصیت الگو بگیرند و اجازه ندهند دشمنان بین حوزه و دانشگاه تفرقه بیندازند.

حجت الاسلام نوفرستی در خصوص جایگاه شهدا و گرامیداشت مقام آنان گفت:جمهوری اسلامی افتخار ماست و نسبت به شهدا نیز نباید غافل باشیم چرا که آنان برای حفظ اسلام و دین جنگیدند و از جان خود گذشتند.
وی در ادامه با بیان اینکه  مسوولان وطیفه دارند مجموعه مدیریتی خود را کنترل و صحیح مدریت کنند گفت: مسوولان نظام هر یک در هر مجموعه‌ای نسبت به مراقبت از زیر مجموعه خود تکلیف دارند و این دیدگاه دین و جامعه ماست که امیدواریم در این زمینه توفیق داشته باشیم.
حجت الاسلام نوفرستی با بیان اینکه باید به گونه‌ای جهاد گونه رفتار و عمل شود گفت:  یکی از صفات حضرت فاطمه (س) جهاد است که مایه عزت جامعه اسلامی است .

وی همراهی مردم در ۸ سال دفاع مقدس با امام، نشانه قداست دفاع مقدس و عظمت جهاد عنوان کرد و افزود:  جهاد کبیر باید سرلوحه کار تمامی کسانی باشد که می‌خواهند از ارزش‌های انقلاب در شرایط کنونی حفاظت کنند.
امام جمعه موقت بیرجند بر الگو گیری از ائمه اطهار و اهل بیت تاکید کرد و یادآور شد:حصرت زینب کبری (س) ضمن حضور در صحنه عاشورا و تحمل مصیبت ها، جریان کربلا را به زیبایی در شام بیان کردند و اجازه ندادند یزیدی‌ها به نحو  دیگری این جریان را بیان کنند و امروز هم اگر ما به درستی حوادث را تفسیر و روایت نکنیم، دشمنان به طریق دیگری روایت می‌کنند و باید همواره آگاه باشیم.
حجت الاسلام نوفرستی در ادامه به موضوع عدالت اجتماعی اشاره کرد و گفت: عدالت اجتماعی به معنی حرکت جامعه به سمت هدف صحیح است و منظور هدفی است که خدا مقرر کرده باشد.
وی با بیان اینکه  اگر جامعه‌ای در این مسیر خدا گام بردارد، سعادتمند و پیروز خواهد شد، گفت: سخن از عدالت هم‌تراز حق است و در دوران ظهور حضرت حجت، افرادی که در کنار امام حاضر می‌شوند گفتار و بیانشان حق است.

 

 

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی:

کالاهای انبار اموال تملیکی ظرف دو ماه آینده تعیین تکلیف شود

کالاهای انبار اموال تملیکی ظرف دو ماه آینده تعیین تکلیف شود

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با اشاره به مدیریت خوب کالاهای قاچاق در استان، گفت: کالاهای موجود در انبارهای اموال تملیکی ظرف دو ماه آینده تعیین تکلیف شود.

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی ظهر پنج شنبه در بازدید از اداره اموال تملیکی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در مورد ماینرهای غیر مجاز تصمیمی که دادگاه می‌گیرد ضبط به نفع دولت است ولی دولت تصمیمی برای شیوه استفاده از آن و یا فروش نگرفته است.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: از نظر قضایی برای ماینرها تصمیم‌گیری شده و در مرحله فروش مسائلی وجود دارد که دولت باید تصمیم بگیرد.

حمیدی ادامه‌داد: خراسان‌جنوبی در زمینه مدیریت کالاهای قاچاق عملکرد خوبی از نظر رسیدگی داشته و پرونده معوقه نداریم و کالاهای ضبط شده نیز نسبت به دوره‌های قبل ساماندهی بسیار خوبی داشته است.

وی با اشاره به اینکه کالای بلاتکلیف در انبارهای تملیکی خراسان جنوبی مربوط به سال گذشته نداریم، گفت: کمبود فضای فیزیکی یکی از مهمترین مسائل و مشکلات پیش روی اداره اموال تملیکی استان است که بعد از سوختن یکی از انبارها در گذشته، به وجود آمد.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با برنامه‌های جدید مشکل فیزیکی را با بازسازی انبارها از بین خواهیم برد، گفت: ما در خراسان‌جنوبی ضایع شدن بیت‌المال را در انبارهای اموال تملیکی نداریم و عمده کالاها به فروش رفته است.

حمیدی با اشاره به پرونده‌ای که در آن پنج و نیم کیلو شمش طلا در مظان قاچاق هست، ادامه داد: پرونده در مراجع قضایی در حال پیگیری و رسیدگی است و مرحله دادسرا را پست سر گذاشته است.

وی گفت: کالاهای در انبارهای اموال تملیکی دو نوع سریع الفساد و غیر آن است که کالاهای سریع الفساد باید ظرف ۴۸ ساعت و دیگر کالاها ظرف ۴۵ روز تعیین تکلیف شود که در خراسان‌جنوبی معمولاً در همین مدت اقدامات مربوطه انجام می‌شود.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اموال موجود در انبارهای اموال تملیکی باید ظرف دو ماه آینده تعیین تکلیف شود، یادآور شد: تنها پرونده باقی مانده مربوط به قبل از سال ۱۴۰۰ همان پرونده شمش طلا است که بیان کردیم.

چشم خراسان جنوبی به انتقال آب خشک شد/ وعده‌ها کی به سرانجام می رسد؟/۷

وعده‌های مسئولان برای انتقال آب به خراسان جنوبی همچنان به سالها، ماه‌ها و روزها موکول می‌شود و چشم مردم این استان بعد از ۱۰ سال به اجرای پروژه خشک شده است.

آب یکی از مهم‌ترین نیازهای بشر و هر موجود زنده‌ای برای زندگی است و چالش‌های بشر در دوران کنونی موضوع تأمین آب بوده که متأسفانه با خشکسالی‌ها و کاهش نزولات جوی و همچنین گرم شدن زمین این چالش روز به روز بیشتر خودنمایی می‌کند.

خراسان‌جنوبی نیز از این حیث مستثنا نبوده و در چند سال اخیر بسیار با کم‌آبی مواجه بوده که با ادامه‌دار شدن خشکسالی‌ها بدون شک این موضوع ریشه‌دار‌تر شده و بر مشکلات مردم استان خواهد افزود.

کم‌آبی بر تمامی بخش‌های استان به ویژه بخش کشاورزی تأثیرگذار بوده و خسارات فراوانی هر ساله به این بخش وارد می‌سازد.

بخش صنعت استان نیز از این مشکل ضربه فراوانی دیده بنابراین یکی از راه‌های توسعه استان رفع مشکل کم آبی و تدبیر در این راستا بوده که در همین زمینه تاکنون راهکارهای متفاوتی ارائه شده که برخی از آنها در همان ابتدای کار حذف شده است.

یکی از طرح‌های مهم و با اهمیت که در حال حاضر برای رفع مشکل کم آبی  خراسان جنوبی ارائه شده و به نظر کارشناسان تا حدودی کمک به این مشکل خواهد نمود، انتقال آب از دریای جنوب به استان‌های شرقی از جمله خراسان‌جنوبی است.

تسریع در اجرای طرح انتقال آب به خراسان جنوبی از تأکیدات رئیس جمهوری در سفر نوزدهم شهریور امسال به خراسان جنوبی بود که در مصوبات سومین سفر استانی آیت‌الله رییسی نیز لحاظ شده است.

افت شدید منابع آبی خراسان‌جنوبی

«عباس خاشی» متخصص حوزه آب و استاد دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس  اظهارداشت: با توجه به وضعیت استان به دلیل خشکسالی‌های متوالی و به ویژه خشکسالی که در دو سال اخیر شدید بوده، میزان آب‌های سطحی و آب‌های زیرزمینی به شدت افت کرده و در حال حاضر به کسری مخزن استان بیش‌از ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون مترمکعب اضافه شده است.

وی با اشاره به افت شدید آب پشت سدهای استان گفت: در استان سه سد مهم شامل سد طبس، قاین و درمیان وجود دارد که دو سد وظیفه تأمین آب شرب را بر عهده دارند و سطح آب آنها نیز به شدت افت کرده است.

حل مشکلات آب افسار گسیخته بوده است

متخصص حوزه آب در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در کل کشور و به ویژه در استان خراسان‌جنوبی ۹۰ درصد آب استحصالی در بخش کشاورزی مصرف شده و چاره ای نبوده چون برای تولید نیاز به آب است، اضافه کرد: اگر چه استفاده از روش‌های نوین کشاورزی می‌تواند در کاهش مصرف آب در این بخش کمک‌کننده باشد اما بازهم برای تولیدات کشاورزی آب نیاز است.

خاشی ادامه داد: متأسفانه روش‌های سنتی در موضوع مصرف آب همچنان ادامه دارد و دولتمردان برای حل مشکل توسعه چاره کار را توسعه بخش کشاورزی و در نتیجه استفاده بسیار از این منابع دانسته‌اند بنابراین باید گفت حل مشکلات افسار گسیخته بوده و نظارت خاصی بر این امر صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه از دهه ۶۰ مسئولان مربوطه متوجه افت آبخوان‌ها در کشور شدند، گفت: با این وجود و علی‌رغم ممنوعه بودن حفر چاه‌های عمیق در طی بازه زمانی ده ساله بین سال‌های ۸۰ تا ۹۰ دولت اجازه حفر ۳۰۰ هزار چاه در ایران را صادر نمود چون فقط به فکر توسعه بوده‌اند.

لزوم نگاه کارشناسانه در طرح انتقال آب از دریای جنوب به استان‌های شرقی

متخصص حوزه آب در خراسان‌جنوبی یادآور شد: بحث انتقال آب دریا اگر چه هزینه‌های زیادی در بر دارد اما تجربه کشورهای دیگر به ویژه کشورهای عربی نشان می‌دهد این امر امکان‌پذیر است.

خاشی با بیان اینکه خراسان‌جنوبی یکی از استان‌های پهناور شرق کشور بوده که برای توسعه در بخش‌های مختلف نیاز به آب داشته و این سهم استان باید از منابع آبی در نظر گرفته شود، اضافه کرد: در پروژه انتقال آب از جنوب کشور به استان بیشتر موضوع استفاده از این آب برای بخش صنعت مورد نظر است.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد از نگاه کارشناسانه باید برای اجرای پروژه انتقال آب چند نکته مدنظر دولت و مسئولان مربوطه باشد که یکی از این موارد رفع حل مشکل آب مناطقی بوده که قرار است از آنجا آب انتقال به سایر مناطق یابد و یا در مسیر این پروژه قرار دارند، می‌باشد تا در آینده مشکلات اجتماعی گریبانگیر این پروژه نشود.

باید در شیرین‌سازی آب خودکفا شویم

متخصص حوزه آب در خراسان‌جنوبی ادامه داد: متأسفانه بسیاری از مناطق جنوب کشور که خود در کنار این منبع آبی قرار دارند با مشکل شدید آب حتی در بحث آب شرب مواجه هستند و همچنین در جنوب سیستان نیز شاهد این مشکل هستیم.

خاشی با بیان اینکه یکی دیگر از موضوعات مهم در اجرای پروژه انتقال آب شیرین سازی آب است، افزود: در خصوص شیرین کردن آب باید خودکفا شویم تا این گونه پروژه‌ها به موفقیت برسد.

 

وی گفت: به نظرم اگر سیاست‌گذاران اعتبار در نظر گرفته شده برای این گونه پروژه‌ها در اختیار هر یک از استان‌ها قرار می‌دادند تا براساس نظرات کارشناسی و نخبگان این حوزه این اعتبارات مدیریت و در راستای رفع صحیح و ریشه‌ای مشکل کمبود آب هزینه می‌شد نتیجه بهتری در بر داشت.

طرح انتقال آب مسکنی بر دردهای استان

استاد دانشگاه بیرجند با بیان اینکه اگر مدیریت در بحث آب منطقه‌ای شده و هر استان برای حل مشکل آب خود تصمیم گیرنده باشد، این مشکل بهتر حل می‌شود، خاطرنشان کرد: پروژه انتقال آب به نظر می‌رسد تنها مسکنی بر درد مشکل کمبود آب در استان خواهد بود.

«حسین امامی» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی به عنوان کارشناس در حوزه آب استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند در رابطه با صرفه اقتصادی داشتن بحث انتقال آب به استان اظهارداشت: انتقال آب از خلیج فارس و یا دریای عمان به استان صرفه‌ اقتصادی دارد.

وی تصریح کرد: برای توسعه استان ناچار هستیم موضوع آب را در نظر بگیریم و با داشتن آب خواهیم توانست پایداری جمعیت را در استان رقم بزنیم.

مدیریت پرت شبکه آب می‌تواند بخش مهم تأمین آب استان را جبران کند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی با بیان اینکه انتقال آب از دریای جنوب به استان برای بخش صنعت صرفه اقتصادی دارد، اضافه کرد: چون قیمت تمام شده آب برای بخش صنعت نسبت به دیگر بخش‌ها پایین بوده و تجربه نشان داده آب می‌تواند در بخش صنعت با مترمکعبی ۴۰ هزار تومان نیز به صرفه باشد.

امامی با اشاره به اینکه آب منتقل شده به استان در بخش خانگی نیز می‌تواند نقطه اتکایی برای مناطقی که دارای مشکل هستیم، محسوب شود، یادآور شد: همچنین در سفره‌های آب زیرزمینی با استفاده از این آب انتقال یافته بازچرخانی سفره‌ها انجام شود.

وی با بیان اینکه به طور قطع بخشی از نیاز شرب استان از این طریق تأمین خواهد شد، گفت: در حال حاضر میزان مصرف آب شرب استان ۸۰ میلیون مترمکعب بوده که اگر روی پرت شبکه آب استان مدیریت شود بخش مهم تأمین آب از این طریق جبران می‌شود.

توسعه و پایداری جمعیت خراسان‌جنوبی نیازمند تأمین آب است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی یادآور شد: برای توسعه اشتغال و پایداری جمعیت در استان باید به دو بخش توجه ویژه صورت گیرد که این بخش‌ها شامل بخش کشاورزی و خدمات و بخش صنعت است.

 

امامی با بیان اینکه برای ارتقاء شاخص‌های زندگی در استان نیاز به این پروژه وجود دارد، خاطرنشان کرد: ولی بخش کشاورزی نخواهد نتوانست پایداری خود را با این میزان مصرف آب حفظ کند.

طرح انتقال آب به خراسان جنوبی و وعده های مسئولان

«محمد فرهادی» معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی در مورخ ۲۵ مهرماه امسال اعلام کرد: با توجه به گزارش اقدامات انجام شده، عملیات اجرایی طرح انتقال آب به استان تا ۲ ماه آینده آغاز می‌شود.

وی با اشاره به نشست بررسی مشکلات صدور مجوزهای زیست محیطی و تخصیص آب طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان افزود: با توجه به گزارشاتی که مدیرعامل شرکت تأمین آب صنایع و معادن ارائه کرد، مطالعات طرح در حال اتمام بوده و بعد از این مرحله، عملیات انتقال آب خلیج فارس به استان وارد فاز اجرایی می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی گفت: براساس طرح اولیه، موضوع انتقال آب به استان خراسان‌جنوبی تحت عنوان انتقال آب دریای عمان و از مسیر سیستان و بلوچستان، مجوزهای زیست محیطی و تخصیص وزارت نیرو را اخذ کرده بود و با تغییر مسیر اجرای کار، مجوزها نیاز به بازنگری داشت.

وی تصریح کرد: با در دستور کار قرار گرفتن موضوع انتقال آب خلیج فارس به استان، مطالعات زیست محیطی و تخصیص آب نیاز به پیگیری داشت که جلسه امروز ما در همین راستاست.

فرهادی افزود: با توجه به مکاتبات محیط زیست کشور مبنی بر پذیرفته شدن کلیت موضوع، در این جلسه مقرر شد سایر اقدامات لازم در استان پیگیری و دنبال شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی گفت: در زمینه تخصیص آب نیز رایزنی‌هایی صورت گرفته و مشکلی در روند اجرای کار نیست.

وی با تاکید بر اهمیت اجرای این طرح برای استان خراسان‌جنوبی، همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط در اجرای هرچه سریعتر پروژه را خواستار شد.

این نشست با حضور مدیرعامل شرکت تأمین آب صنایع و معادن (مجری طرح)، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت و مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی برگزار شد.

«حجت‌الاسلام مجید نصیرایی» نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس نیز در تاریخ ۱۰ مردادماه امسال در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند گفته بود: خط انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران، انقلابی بزرگ در عرصه تأمین آب صنایع و شرب مردم ساکن در استان‌های کم‌آب رخ خواهد داد.

نصیرایی تصریح کرد: عملیات اجرایی مرحله دوم و سوم و چهارم انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به شرق کشور ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ آغاز شد و خط انتقال خراسان‌جنوبی نیز در مهرماه سالجاری شروع و براساس برنامه زمان‌بندی از سوی پیمانکار در ۳ سال آینده آماده بهره‌برداری خواهد شد.

طرح انتقال آب دریای جنوب به استان‌های شرقی از سال ۹۵

«سعید سروری» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: با توجه به محاسباتی که برای تأمین آب شرب و صنعت استان صورت گرفته و اینکه در آینده با توجه به کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی با کمبود آب مواجه هستیم، موضوع انتقال آب از سال ۹۰ مطرح شده است.

وی تصریح کرد: در ابتدا طرح انتقال آب از سد دوستی به سمت استان مطرح شد اما با توجه به کاهش بارندگی‌ها از سال ۹۱ تا ۹۳ و همچنین مصرف آب این سد در مشهد انتقال آب از این سد منتفی شد و از سال ۹۵ طرح انتقال آب برای سه استان شرقی کشور شامل خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی و سیستان و بلوچستان از دریای عمان مطرح شد.

 ۶۰ میلیون مترمکعب آب شیرین شده سهم خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه جلسات مختلفی به همراه مسئولان هر سه استان تشکیل و شرکت سرمایه‌گذار(تابش) با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی بحث انتقال آب به استان را پیگیری و آن را اجرایی می‌کنند، افزود: مطالعات اولیه انجام و مصوبات زیست محیطی اخذ شده است.

سروری ادامه داد: وزارت نیرو میزان ۶۰ میلیون مترمکعب آب شیرین شده از ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب دریا را در این پروژه برای انتقال به استان تخصیص داده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سایت آب شیرین کن در نزدیکی چابهار مشخص شده است، اضافه کرد: در اسفندماه سال گذشته بازنگری که در این طرح از سوی نهاد ریاست جمهوری انجام شد مقرر گشت که استان‌های خراسان‌رضوی و جنوبی از محل دریای خلیج فارس تأمین آب شوند.

پروژه انتقال آب دریا به خراسان‌جنوبی اعتبار دولتی دریافت نمی‌کند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی یادآور شد: یک شرکت به عنوان شرکت تأمین آب صنایع ایران(ایمباسکو) با کارفرمایی و مدیریت وزارت صمت متولی آن شد بحث انتقال آب از خلیج فارس به این دو استان را پیگیری کند و در حال حاضر این شرکت مجوزها را اخذ و در حال تجهیز کارگاه و شروع کار است.

سروری با اشاره به اینکه بحث انتقال آب دریا در آینده مشکلاتی را مانند انتقال از شهری به شهر دیگر را در پی نخواهد داشت چون آب دریا وابسته به آب اقیانوس بوده و کمبودی ایجاد نمی‌شود، گفت: همزمان با اجرای این طرح، طرح‌های آبرسانی به مناطق روستایی و شهری حاشیه دریا پیش‌بینی شده و اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: به این پروژه اعتبار دولتی تخصیص نمی‌یابند و اعتبارات این پروژه از طریق بخش خصوصی با فروش آب به صنایع تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی اضافه کرد: برآورد صورت گرفته برای انتقال آب به خراسان‌جنوبی هر مترمکعب به مبلغ دو یورو به صنایع فروخته خواهد شد.

در پایان …

باید گفت اگر چه مسئولان بسیار پیگیری این موضوع مهم که البته با تشدید خشکسالی‌ها و کمبود آب در استان بیشتر خودنمایی خواهد کرد بوده و هستند و قول‌هایی نیز در این زمینه داده شده اما هنوز عملیات اجرایی این پروژه در استان آغاز نشده و باید جدی‌تر در این مسئله ورود پیدا کنیم چون مطمئنا یکی از چالش‌های بسیار مهم در استان خراسان‌جنوبی مسئله آب خواهد بود.

 

 

 

ثبت صابون بیرجندی در میراث ناملموس/۲-۳

دانش و فن بومی صابون بیرجندی در فهرست میراث ناملموس(معنوی) کشور ثبت شد.

فن و دانش بومی صابون بیرجندی ثبت در میراث ناملموس

به گزارش امروز خراسان جنوبی سید احمد برآبادی مسئول واحد پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اظهارداشت: صابون بیرجندی به عنوان یکی از تولیدات شاخص استان بویژه ، شھر بیرجند بیش از یک قرن قدمت داشته و پیشکسوتان بیشماری در این عرصه فعالیت داشته  و هر کدام تجربه خودرا به نسلی منتقل کرده اند .

وی ادامه داد: این همت و تلاش سبب شده صابون بیرجندی در خراسان جنوبی تاکنون پیشتاز و معروف بماند .

به گفته وی صابون های بدون اسیدی که دنبه گوسفند و سود سوز آور، اصلی ترین ترکیبات آن است.

 وی ادامه داد: همچنین  استفاده از مواد اولیه به طور کامل  طبیعی در تولید محصول و خواص درمانی فراگیر آن با کاربرد گیاهان دارویی چون روناس، سدر و کتیرا به همراه استحکام و دوام صابون بیرجندی، سبب معروفیت آن شده است.

 وی گفت: این معروفیت سبب شده که در چمدان مسافرانی که به بیرجند می آیند به طور حتم چند قالب صابون بیرجندی قرار داشته باشد و تجربه خوب استفاده از آن سلب ترغیب خریدهای بعدی این سفیران فرهنگی شده است .

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*