اخبار خراسان جنوبی /

 

 

دیپلماسی مرزی باید همراه با رونق اقتصادی باشد

استاندار خراسان جنوبی گفت: خروجی تعاملات و دیپلماسی مرزی ما باید رونق اقتصادی به همراه داشته باشد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، جواد قناعت روز چهارشنبه در دیدار فرمانده مرزبانی استان، فرمانده مرکز آموزش محمدرسول الله (ص) بیرجند و معاونین این مراکز به مذاکرات وین اشاره کرد و افزود: اگرچه براساس منویات مقام معظم رهبری باید نگاه‌مان به استفاده از ظرفیت‌های داخل و درون باشد اما مذاکرات وین نیز به جاهای خوبی رسیده که می‌تواند بار اندکی را از دوش مردم بردارد.

وی گفت: به یمن مجاهدت‌های بسیجی‌وار نیروهای مرزبانی، مرزهای مشترک استان با افغانستان از امن‌ترین مرزهای کشور محسوب می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در آموزه‌های دینی ما از خانواده، دین، وطن و خاک به عنوان ناموس یاد می‌کنند و شما نیز با مرزبانی در حقیقت از خاک و ناموس کشور در مرزها دفاع می‌کنند.

وی افزود: مرزبانی در کنار سایر نیروهای امنیتی، مسئولیت خطیر مراقبت از مرز را برعهده دارد تا ما در امنیت کامل و عین آسودگی به امورات زندگی خود بپردازیم.

قناعت گفت: نیروهای مرزبانی با بیشترین روحیه و صلابت با کمترین امکانات پاسگاه‌ها در حال رصد و کنترل مرزها هستند تا ما بتوانیم در سایه این امنیت ایجاد شده، از فرصت‌های مرز برای تقویت مبادلات مرزی بهره ببریم.

وی با تاکید بر رضایت خاطر دستگاه‌های مستقر در بازارچه‌های مرزی از همکاری خوب و صمیمانه مرزبانی خاطرنشان کرد: انتظار این است که همین روند ادامه یابد تا با بهره‌گیری از فضای همدلی ایجاد شده بتوانیم استان کم‌برخوردار خراسان جنوبی را در دولت سیزدهم، تکانی بدهیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: برای رسیدن به این هدف و با توجه به اینکه نامگذاری سال‌های اخیر از سوی رهبر معظم انقلاب با موضوع اقتصادی صورت گرفته، اقدامات و فعالیت‌های مسئولان باید پیوست اقتصادی داشته باشد.

وی افزود: امروز استقرار امنیت به معنای توجه به معیشت و اقتصاد مردم است لذا وظیفه داریم در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهیم.

قناعت تصریح کرد: نبود ثبات شغلی مرزنشینان به علت خشکسالی‌های سال‌های اخیر موجب افزایش مهاجرت و خروج آنها از روستاهای مرزی شده که باید تمهیدات ویژه‌ای در این زمینه اتخاذ شود.

فرمانده مرزبانی خراسان جنوبی و فرمانده مرکز آموزش محمدرسول الله (ص) بیرجند نیز طی گزارش‌های مبسوطی از وضعیت مجموعه و اقداماتی گفتند که در راستای حراست از مرزهای استان صورت می‌گیرد.

 

 

 

 

دنیا زعفران‌ را به نام قاینات می‌شناسد

دنیا زعفران‌ را به نام قاینات می‌شناسد

گروه استانها:به مناسبت بزرگداشت روز قاینات؛ درمراسمی با حضور مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران ، نماینده مردم قاینات وزیرکوه در مجلس، معاون استانداری خراسان جنوبی،از ۳۵ کشاورز نمونه  زعفرانکار ارگانیک قاینات  تجلیل شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قاینات؛ مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران با اشاره به ۲۲ آذر روز شهرستان قاینات گفت: سفر در چنین ایامی به شهرستان تاریخی و زرخیز قاینات باعت افتخار است.

علی همتی افزود: زعفران موضوع ملی است و نگاه به آن در سطوح مختلف اعم از جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و سایر دستگاه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد:در سازمان توسعه گردشگری نگاه به مناطق کمتر توسعه یافته و مرزی که ظرفیت‌های بالقوه دارند و تاکنون مورد توجه قرار نگرفته‌اند، ویژه است.

اسحاقی : کشاورزان زعفرانکار وزرشک کار تمام دار وندار این شهرستان

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در این مراسم با بیان اینکه تمام دار و ندار  این شهرستان ،کشاورزان زعفرانکار  وزرشک کار ما هستند اظهارکرد: کشاورزان برای رزق و روزی حلال یک محصول را به سختی هر روز برداشت می‌کنند.

اسحقاقی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در دولت دوازدهم بیان کردند که باید به سمت فرآوری زعفران خطه جنوب خراسان برویم؛ اما دولت قبلی اراده‌ای در این خصوص نداشت و یکی از موانع حضور سرمایه گذاران و فرآوری زعفران نیز بحث عدم هتل بود.

وی افزود:شهرستان قاینات در سایت‌ها و سامانه‌های زعفران به صورت ثبت ملی معرفی شود و در حوزه بین الملل زعفران‌ را به نام قاین می‌شناسند؛ امروز انسجام، اراده، تعامل، همبستگی و اتحاد بین همه خدمتگزاران شهرستان قاین است و مدیران توانمند این دولت به صورت میدانی در عرصه‌های مختلف حضور پیدا می‌کنند.

وی  در این مراسم با تجلیل وتکریم از محسن احتشام رئیس شورای ملی زعفران ایران گفت:قدردان زحمات این مرد بزرگ هستیم چراکه حمایت از وی ، قدردانی وتجلیل از تمام کشاورزان  زعفرانکار خطه زرخیر قاینات است .

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با  گرامیداشت روز قاینات  گفت: روز شهرستان قاینات نیز به نام روز شهدا است که این نشان از باور و اعتقادات مردم دارد و نام شهیدان روز به روز در این خطه معطر می‌شود.

اسحاقی کلنگ زنی و ایجاد موزه زعفران و هتل در شهرستان قاینات را یکی از اقدامات خوب و تحسین برانگیز است برشمرد وگفت: یکی از موانع اصلی در توسعه قاینات و عدم حضور سرمایه گذاران و بحث گردشگردی نیز عدم وجود هتل بود.

وی با بیان اینکه هر مانعی که اراده سرمایه گذاران ضعیف شود باید برطرف کرد  شود گفت: مسجد جامع پاره تن و خانه ما است و نباید خراب شود و در بحث فضای ۶۰ هکتاری کارهایی شده تا مردم به حق خود برسند.

احتشام:۹۷ هکتار اراضی قاینات زیر کشت زعفران ارگانیک، قرار دارد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند نیز در این مراسم اظهار داشت: کشاورزان برای زعفران منطقه قائنات افتخار آفریدند و نام زعفران با قاینات عجین شده است و سفره‌های زیادی در جهان به افتخار زعفران قاینات پهن می‌شود.

محسن احتشام گفت: کشاورزان برند بزرگی برای منطقه ساختند که با رنج، سختی، تلاش، صداقت و امانت داری بهترین زعفران را تولید کردند که این کیفیت به برند تبدیل شده است و باید از این نام بزرگ حراست کرد و آن را توسعه داد و به روز کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع معادن وکشاورزی بیرجند افزود: لازمه ورود بازاریابی جهانی نیز تولید محصولات متفاوت و متمایز است و خواسته تغییر و تحولات بازارهای بزرگ جهانی باشد.

احتشام تصریح کرد: باید به سمت تولید محصولات ارگانیک مانند زعفران و زرشک و گل محمدی و به دنبال افزایش بهره‌وری برویم و محصولات ارگانیک می‌تواند ارزش افزوده بالایی داشته باشد.

کارآفرین وصادرکننده نمونه کشور با بیان اینکه در حال حاضر ۹۷ هکتار اراضی قاینات  زیرکشت زعفران ارگانیک، ۲۰ هکتار زیرکشت زرشک ارگانیک و ۱۱ هکتار زیر کشت گل محمدی ارگانیک است ادامه داد: کشاورزان رکن اول زنجیره‌های تامین باید باشند و کشاورزان به عنوان حلقه اصلی صادرات قرار گیرند تا ارزش افزوده برگردد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن وکشاورزی بیرجند خاطرنشان کرد: باید در کشاورزی قراردادی طوری عمل کنیم که کشاورزان سهیم شوند و باید قیمت زعفران منصفانه و منطقی باشد.

احتشام افزود: برند زعفران قاینات و زرشک استان خراسان جنوبی ثبت جهانی شده است و همچنین آزمایشگاه مجهز اکرودیته که توان آزمون زعفران دارد نیز پیاده سازی شده است و برای گشایش نماد بورس نیز هزینه‌های زیادی شده تا قائنات در آن دیده شود.

کشاورزان نمونه زعفرانکار ارگانیک قاینات تجلیل شدند

در این مراسم که آیت الله اصفهانی،همتی مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران، اسحاقی نماینده مردم قاینات وزیرکوه در مجلس شورای اسلامی، موهبتی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی، کریمی فرماندار و غلام پور شهردار قاین، احتشام رئیس شورای ملی زعفران و رئیس اتاق بازرگانی،صنایع ومعادن وکشاورزی بیرجند، رمضانی مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان، مدیر جهاد کشاورزی و اعضای شورای اسلامی شهر وجمعی از مسئولان شهرستان قاینات حضور داشتند با اهدای لوح تقدیر از ۳۵ کشاورز نمونه  و زحمتکش زعفرانکار ارگانیک گروه کشاورزی ، تولیدی و صادراتی تروند زعفران قاینات  این شهرستان تجلیل شد.

در لوح اهدایی به کشاورزان زعفرانکار ارگانیک که به امضای محسن احتشام مدیرعامل گروه کشاورزی، تولیدی و صادراتی تروند زعفران قاینات رسیده ، آمده است:سال هاست رنج می کاریم و شادی درو می کنیم،دستان پرتوان و همت و تلاش مضاعف جنابعالی با تولید زعفران ارگانیک، شاهکار خلقت و تبسم خورشید کویر را بیش از پیش نمایان ساخت.

اکنون هم افزایی  اعجاز انگیز دستان پر برکت شما در دستان تروند زعفران همچون نگینی سرخ و یاقوتی کبود در دامان بازارهای جهانی رخ نمایی می کند و چشم هر بیننده ای را در این کارساز نابرابر به وجد و تحسین وا می‌آورد.

گروه تولیدی و کشاورزی تروند زعفران قاینات اعتقاد راسخ دارد که حضور مقدس و ارزشمند شما کشاورزان در عزت و جهانی شدن این نعمات خدادادی این منطقه ، اصلی ترین و مهم ترین موضوع است و امید داریم با حضور ارزشمند کشاورزان زحمتکش عضو زنجیره تامین تروند ، بتوانیم رسالت عاشقانه خود در اعتلای نام زعفران و زرشک در بازارهای جهانی با افتخار پیش ببریم.به پاس قدردانی این لوح یادبود تقدیم می گردد،باشد که همه حافظ میراث کهن سرزمین قاینات در موزه ی زعفران باشیم.

از فردا

آمادگی ۴ مرکز خرید برای خرید زرشک از کشاورزان

۴ مرکز خرید در خراسان جنوبی تاکنون برای خرید زرشک از کشاورزان تجهیز و آماده شده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیر تعاون روستایی استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: تا این آمادگی ۳ مرکز خرید برای خرید زرشک از کشاورزانلحظه ۴ مرکز خرید در شهرستان‌های قائنات، بیرجند و درمیان آماده خرید زرشک کاران شده است و دو مرکز آرین شهر و سربیشه هم در حال آماده سازی برای خرید زرشک است.
ضیاییان احمدی افزود: از فردا ۲۵ آذر خرید زرشک از کشاورزان استان آغاز می‌شود و قیمت برای خرید هر کیلوگرم زرشک دانه اناری را بسته به کیفیت آن تا حداکثر ۶۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است.
وی گفت: زرشک پفکی هنوز به بازار نیامده و هر وقت زرشک پفکی وارد بازار شود قیمت گذاری خواهد شد.
مدیر تعاون روستایی استان همچنین گفت: اگر دولت قیمت خرید را بالاتر از ۶۵ هزار تومان هم ببرد تفاوت آن به کشاورزان پرداخت خواهد شد.
ضیاییان احمدی افزود: زرشک در انواع مختلف از کشاورزان خریداری می‌شود و با دو روش نقدی و مدت دار حداکثر ۲ ماهه به انتخاب کشاورزان پرداخت می‌شود.
وی گفت: قیمت‌های پیشنهادی استان برای خرید زرشک بالاتر از این رقم بوده و حتی ممکن است قیمت‌ها روزانه تغییر کند.
مدیر تعاون روستایی استان همچنین با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود هزار تُن زرشک در این طرح خریداری شود گفت: با تجاری که تمایل به خرید زرشک دارند هم در صورتی که ضمانت نامه معتبر برای پرداخت ارائه دهند آماده همکاری هستیم.

نفرات برتر مسابقات بدمینتون کارکنان دولت مشخص شدند

اعلام تیم ها و نفرات برتر مسابقات بدمینتون کارکنان دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی
مسابقات بدمینتون کارکنان دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی با عنوان جام سردار دل ها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار و نفرات و تیم های برتر این دوره از مسابقات در دو بخش انفرادی و تیمی معرفی شدند . به گزارش امروز خراسان جنوبی این مسابقات که در تاریخ های ۲۲ و ۲۳ آذر ماه سال جاری در سالن غدیر بیرجند برگزار شده بود در پایان تیم های دانشگاه آزاد، اداره کل تامین اجتماعی و بنیاد مستضعفان به ترتیب مقام های اول تا سوم را از آن خود کردند . همچنین در بخش انفرادی، رایگان از اداره تامین اجتماعی مقام اول ، مهدی وکیل زاده از اداره کل ورزش و جوانان مقام دوم ، امیر حسین عظیمی از اداره کل ورزش و جوانان استان و کهنسال از شرکت نفت مشترکا سوم شدند ‌.
هشت اولویت پژوهشی در خراسان جنوبی تصویب شد

بیرجند – ایرنا – سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: این سازمان هشت اولویت پژوهشی در حوزه‌های کشاورزی، معدن، فرهنگ و گردشگری را مصوب کرده که امید است نتایج پژوهش‌های مزبور، گرهی از مشکلات استان در بخش‌های اولویت‌دار توسعه باز کند.

حمید جهانشاهی روز چهارشنبه به مناسبت هفته پژوهش و فناوری (۲۰ تا ۲۶ آذر) به رسانه‌ها اظهار داشت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به عنوان دبیرخانه کارگروه “آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری” به منظور هزینه‌کرد بهینه اعتبارات بند «ه» تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کشور و با مدنظر قرار دادن چالش‌ها و اولویت‌های اساسی توسعه استان براساس رویکردهای اقتصاد مقاومتی، سند آمایش سرزمین استان و برنامه ششم توسعه، این اولویت‌ها را تصویب کرده است.

وی با برشمردن جایگاه ویژه پژوهش در برنامه‌ریزی‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت استان گفت: جهت‌گیری برنامه‌های پژوهشی و تحقیقاتی باید به سمت رفع نیازهای جامعه باشد تا بتوان از دستاوردهای آن به نحو مطلوب برای  برطرف کردن معضلات استان استفاده کرد.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی اظهار داشت: آنچه حائز اهمیت است اینکه فعالیت‌های تحقیقاتی در دستگاه‌های اجرایی باید “مساله محور” باشد.

وی افزود: پژوهش فرایند رسیدن به راه‌حل‌های قابل اطمینان از طریق گردآوری، تحلیل و تفسیر داده‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده و نظام‌مند است.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی تصریح کرد: مهمترین گام در راه پیدایش و گسترش واحدهای تحقیق و توسعه در دستگاه‌های اجرایی، باور مدیران عالی دستگاه‌ها به مفید بودن امر پژوهش است.

وی اظهار داشت: حمایت مدیران عالی از تحقیق و اهمیت قائل شدن برای نتایج و پیشنهادهای تحقیقات صورت گرفته، نه تنها برای پیشرفت و تعالی آن دستگاه حیاتی و ضروری است بلکه تاثیر قابل توجهی در شکل‌گیری تصویر ذهنی سایر واحدهای اجرایی آن دستگاه نسبت به تحقیق و توسعه دارد.

جهانشاهی گفت: به وجود نیامدن باور به پژوهش بین مدیران و مسئولان مربوطه، همچنین بی‌توجهی و بی‌اعتمادی مدیران سازمان‌ها نسبت به دستاوردهای پژوهشی و شکاف‌های نگرشی و ارتباطی میان مدیران و محققان در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های مختلف، بی‌اعتمادی غالب مدیران کشور نسبت به نقش و اهمیت تحقیقات را موجب شده است.

وی تصریح کرد: تا زمانی که نیاز به نتایج تحقیقات و اعتماد به تاثیرگذاری آن بر تصمیم‌گیری‌ها در میان مدیران عالی دستگاه‌های اجرایی احساس نشود، امید چندانی به ارتقای جایگاه واحدهای تحقیق و توسعه وجود ندارد.

مدیر مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی نیز درباره فعالیت‌های مرتبط با حمایت این سازمان از پژوهش گفت: به منظور احصای اولویت‌های پژوهشی دستگاه‌های اجرایی استان نامه‌ای توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان دبیر کارگروه به دستگاه‌های اجرایی مشمول بودجه هزینه‌ای استانی ارسال می‌شود و پس از احصای اولویت‌های پژوهشی و اخذ خلاصه هر طرح، اولویت‌های مزبور به دانشگاه بیرجند به عنوان دبیر گروه کاری پژوهش استان ارسال می‌شود.

مهدی فاطمی افزود: پس از برگزاری جلسات متعدد گروه کاری پژوهش و بررسی دقیق هر یک از اولویت‌های پژوهشی توسط اعضا و با حضور نماینده دستگاه اجرایی مربوطه، طرح‌های مزبور امتیازبندی می‌شود و طرح‌های با بالاترین امتیاز تا سقف اعتبارات پژوهشی هر سال به دبیرخانه کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری ارسال می‌شود.

وی با بیان این اینکه در جلسه کارگروه عناوین و خلاصه طرح‌ها توسط اعضا مورد بررسی قرار می‌گیرد تصریح کرد: پس از تصویب به استناد ماده چهار بند (ه) تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کشور به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان برای تصویب نهایی ارسال می‌شود و پس از تصویب اولویت‌های پژوهشی در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، اطلاعیه فراخوان اولویت‌های مصوب به استناد ماده ۶ بند (ه) تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به منظور احصای طرح‌های اولیه پیشنهادی محققان منتشر می‌شود.

مدیر مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: طرح اولیه پیشنهادی برای هر اولویت، مجدد در جلسه گروه کاری پژوهش استان با حضور اعضای کمیته، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی پیشنهاد دهنده طرح و مجریان برگزار و طرح‌های اولیه با بالاترین امتیاز به دستگاه‌های اجرایی برای عقد قرارداد اعلام می‌شود.

رییس گروه پژوهش و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی نیز با ارائه توضیحاتی درخصوص وضعیت هزینه‌کرد اعتبارات پژوهشی در سال ۱۴۰۰ گفت: امسال هشت اولویت پژوهشی از محل اعتبارات بند (ه) تبصره ۹ قانون بودجه سال جاری با اعتبار ۹ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال به تصویب رسیده که فرایند عقد قرارداد توسط دستگاه‌های اجرایی با مجریان انجام شده یا در حال انجام است.

وحیده احمدی اظهار داشت: به مناسبت هفته پژوهش و در کمیته سیاستگذاری هفته پژوهش استان مقرر شد از سه طرح برگزیده دستگاه‌های اجرایی، پنج پژوهشگر برتر دستگاه‌های اجرایی استان، سه نهاد تحقیقاتی استان، پنج پژوهشگر برگزیده از دانشگاه‌های استان، پنج طرح برگزیده بخش خصوصی، پنج فناور برتر، پنج دانشجوی برتر، پنج دانش‌آموز برتر در حوزه پژوهش، پنج معلم برگزیده در تولید محتوا، ۲ مربی برگزیده فنی و حرفه‌ای و ۲ نفر مهارت‌آموز برگزیده ملی تقدیر شود.

 

 

 

 

 

 

پیام مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به مناسبت روز پژوهش

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی طی پیامی، ۲۵ آذرماه، روز پژوهش را به پژوهشگران و فرهیختگان استان تبریک گفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، در متن پیام ناصر نبی زاده آمده است:

“بسم الله الرحمن الرحیم

امروزه پژوهش  و تحقیق  یکی از مهمترین ارکان پیشرفت جوامع در تمامی حوزه های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و … است. بی تردید این مهم با افزایش مهارت، تولید علم و دانش همراه با آگاهی از دستاوردهای پژوهشی دیگر محققین، می تواند موجب رشد و پیشبرد امور در عرصه‌های گوناگون شود و نهایتا به ارتقای سطح زندگی و معیشت جامعه و رشد شاخص‌های کلان یک کشور منتهی شود.

پژوهشگران و مسئولین مراکز علمی و پژوهشی از طریق دستاوردهای پژوهشی با جمع آوری و استحصال اطلاعات و تجارب بدست آمده و آمار و آگاهی های لازم و مبانی متقن، مستدل و مستند و مباحث گوناگون علمی، فناوری، فرهنگی و اقتصادی، نقشه راه توسعه را هموار ساخته و با تاکید و تمرکز هرچه بیشتر بر توان داخلی، افقی هرچه روشن تر برای رشد و تعالی میهن عزیزمان ترسیم می کنند.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز این افتخار را دارد که با تأسی به تأکید مقام معظم رهبری که «علم مهمترین ابزار پیشرفت و اقتدار علمی است»، از سال ۱۳۸۴ با تعامل سازنده با دانشگاه و دانشگاهیان و پژوهشگران، ۶۱ شماره از فصلنامه علمی “مطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان” را بر پایه پژوهش این عزیزان منتشر نماید. همچنین این فصلنامه موفق به کسب رتبه “ب” در ارزیابی های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال های ۹۸ و ۹۹، شده است.

اینجانب ضمن گرامیداشت هفته پژوهش، به سهم خود از تلاش تمامی محققان و جامعه علمی در تمام عرصه ها و به طور خاص از پژوهشگران حوزه فرهنگ و هنر کشور به ویژه پژوهشگران خراسان جنوبی تقدیر نموده و از خداوند منان برای این عزیزان توفیق روزافزون را خواستارم.

ناصر نبی زاده

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی”

 

 

 

 

 

مشاور امور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

تجویز نسخه های ملی، ثمربخش نخواهند بود

تجویز نسخه های ملی، ثمربخش نخواهند بود
مشاور امور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: معتقدم تا زمانی که یک نسخه را به صورت ملی تجویز کنیم، شاهد ثمردهی در استان ها نخواهیم بود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، عاطفه خادمی مشاور امور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر خود به خراسان جنوبی با کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی دیدار کرد.

نبی زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این دیدار ضمن قدردانی از تلاش های همکاران اداره کل و ادارات شهرستان ها، عنوان کرد: بخش عظیم فعالیت ها رویدادهای فرهنگی و هنری استان توسط این دوستان مدیریت، ساماندهی و برنامه ریزی می شود و با کوشش این عزیزان جریان های فرهنگی و هنری در استان شکل می گیرد.

وی با اشاره به این که خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور و بیست و هفتمین استان از منظر جمعیتی است، ادامه داد: پراکندگی جمعیت، شرایط ویژه ای را رقم زده که نیاز به توسعه بسترهای فرهنگی و هنری و پشتیبانی از این ساختارها را ضروری کرده است.

به گفته وی این استان به واسطه قدمت و عمق فرهنگی که ریشه در  حوزه علمیه معصومیه و هم مدرسه نوین شوکتیه دارد، توانسته شخصیت های برجسته ای را با تاثیرات عمیق در ایجاد جریان های فرهنگی و علمی به کشور عرضه کند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که معتقدیم شاخصه، معیار و جلوه اصلی خراسان جنوبی، فرهنگی بودن آن است، خاطرنشان کرد: این ویژگی ها از نقاط قوت استان در کنار دیگر ظرفیت های اقتصادی و اجتماعی محسوب می شوند.

نبی زاده در ادامه به ۲۵ هزار و ۴۳۹ متر مربع فضای فرهنگی تخصصی این اداره کل در سطح استان اشاره کرد و گفت: ۹ هزار ۲۷۴ متر مربع از این فضا، طی سه سال گذشته تکمیل، راه اندازی و به بهره برداری رسیده است.

وی با بیان این که ۱۳ هزار و ۱۲۱ متر مربع پروژه فرهنگی در حال ساخت داریم، اضافه کرد: متاسفانه میزان فضاهای فرهنگی در سطح استان بسیار کم است و امیدواریم کوشش شود تا زیرساخت ها به عنوان یکی از عوامل اصلی رونق فرهنگ و هنر در تمام کشور و به تبع آن در خراسان جنوبی نیز مورد توجه قرار گیرند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که در سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی، پروژه های با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد و اهمیت تکمیل آن ها تشریح شدند، افزود: برخی از این پروژه ها، تنها فضای تخصصی فرهنگی و هنری شهر و روستا محسوب می شوند.

نبی زاده در بخش دیگری از سخنانش به فعالیت هزار و ۲۶۹ صنف فرهنگی اشاره کرد و گفت: در این چند سال گذشته و خصوصا به واسطه شرایط بیماری کرونا، کوشش بسیاری شد تا تعطیل نشوند.

وی ادامه داد: در برخی شهرستان ها به واسطه محرومیتی که دارند، ممکن است دسترسی به مفاد قانونی لازم برای تاسیس موسسه فرهنگی و هنری نباشد و نتوانیم در این شهرها موسسه آموزشگاه و یا کانون های فرهنگی و هنری مساجد راه اندازی کنیم، لذا نیاز است تا در این زمینه اختیاراتی به کارشناسان استان ها داده شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به برخی رتبه های کسب شده توسط این اداره کل اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۸ ، دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان در طرح فهما موفق به کسب رتبه برتر در حوزه شبکه سازی و ساماندهی شد. در همان سال، دو شهر استان جزو شهرهای برگزیده در شبکه شهرهای خلاق کشور (مود در حوزه صنایع دستی و نهبندان در حوزه هنرهای تجسمی)قرار گرفتند.

نبی زاده خاطرنشان کرد: روستای نوغاب (خور) نیز در هفتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ، شایسته تقدیر شد، فعالیت های حوزه اطلاع رسانی کرونا اداره کل (کمیته اطلاع رسانی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا) هم در سال ۹۹ مورد تقدیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.

وی با اشاره به این که سال گذشته دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان در طرح ملی ایران قوی حایز رتبه و کانون امام حسن مجتبی (ع) نهبندان به عنوان یکی از ۱۰ کانون در شبکه رابطین طرح معرفی شد، ادامه داد: مستند ”کاکل درو“ هم که با همکاری این اداره کل ساخته شده بود، موفق به کسب جایزه بهترین فیلم مستند کوتاه در جشنواره آنلاین ” هنر زنده است” شد.

به گفته وی در سال ۱۴۰۰، روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در ارزیابی عملکرد خبری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها موفق به کسب رتبه برتر شد و معرفی روستای دادران شهرستان درمیان به عنوان شایسته تقدیر طرح ملی انتخاب روستای برتر قرآنی کشور، از دیگر افتخارات امسال است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه عنوان کرد: وقتی ملاک، جمعیت استان قرار می گیرد، ادارات کل استان هایی همچون خراسان جنوبی با وجود رتبه های کسب کرده و ظرفیت های عظیم فرهنگی و هنری که دارد، نادیده گرفته می شود.

نبی زاده با بیان این که کوشش کردیم چارت سازمانی اداره را ارتقا دهیم، اضافه کرد: تقاضا داریم این نیاز هم در چارت سازمانی و هم در تخصیص اعتبارات، مورد بازبینی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در شهرهای بزرگ صرفا اعطای مجوز، جریان کار فرهنگی را برقرار می کند و اقتصاد موسسه از سود کسب کرده تامین می شود ولی در شهرهای کوچک و محروم این استان علاوه بر مجوز، نیاز به حمایت از فعالیت ها هم داریم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به دریافتی ها و حقوق پایین کارکنان این اداره اشاره کرد و افزود: اگر به برقراری جریان فرهنگی معتقدیم، باید حداقل دریافتی متخصصین فرهنگی و هنری را به سطح متعادل و میانه سایر ساختارهای دولتی برسانیم.

 

غربت و‌ مظلومیت خراسان جنوبی در حوزه های فرهنگی

مشاور امور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دیدار عنوان کرد: در نتیجه صحبت های متخصصین فرهنگی این استان و بررسی های خودم، آنچه که دریافت کردم، غربت و‌ مظلومیت خراسان جنوبی در حوزه های فرهنگی بود.

عاطفه خادمی با اشاره به این که بخشی از صحبت ها و دردمندی اهالی فرهنگ و هنر سال هاست که حل نشده است، ادامه داد: حکایت همان رنجیست که در نوع مواجهه با مسائل فرهنگی در کشور می کشیم.

وی به تحصیلات خود در رشته سیاست گذاری فرهنگی و دغدغه مندی در این حوزه اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب نیز بر این گذاره تاکید بسیاری داشتند و به همین جهت جزو دستورکارهای دولت و اولویت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است. همچنین راه اندازی کارگروه ویژه ای برای بررسی و بازسازی ساختار فرهنگی کشور در قالب یک برنامه تحولی دنبال خواهد شد امیدواریم حل بخشی از مشکلات مطرح شده، با این برنامه محقق شود.

مشاور امور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: معتقدم تا زمانی که یک نسخه را به صورت ملی تجویز کنیم، شاهد ثمردهی در استان ها نخواهیم بود.

خادمی با بیان این که باید با توجه به موقعیت های جغرافیایی و بومی هر استان، تصمیم گیری های لازم اتخاذ شود، عنوان کرد: یکی از الزامات این موضوع، شکل گیری ارتباطات با استان ها و بررسی نیازهای این مردم است.

وی خاطرنشان کرد: باید این موضوع در ساختار حکمرانی کشور جا بیافتد که مدیر خوب در حوزه فرهنگ علاوه بر بررسی وجه تخصصی مسائل، باید از اقتضائات لازم در نوع مواجهه با نیروی انسانی و هنرمندان آگاه باشد.

مشاور امور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که در حال حاضر، اقتصاد فرهنگ و هنر در فضایی کاملا غیر حرفه ای رشد می کند و این موضوع در حوزه موسیقی و سینما بسیار مشهود است، اضافه کرد: در گام اول باید هنر را حرفه ای پیش ببریم و پس از آن اقتصاد را در دنباله این هنر حرفه ای قرار دهیم.

خادمی در پایان با تاکید بر این که تمامی موارد و مشکلات ذکر شده در این جلسه در قالب گزارشی کامل به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منتقل خواهد شد، ادامه داد: امیدوارم روزی بیرجند به عنوان نماد و مظهر فرهنگی در کشور معرفی شود.

مشاور امور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: معتقدم تا زمانی که یک نسخه را به صورت ملی تجویز کنیم، شاهد ثمردهی در استان ها نخواهیم بود.

 

 

تداوم موفقیت قصه‌گویان کانون پرورش فکری خراسان جنوبی؛

مربی خراسان جنوبی نامزد دریافت جایزه بخش «پادکست» جشنواره قصه‌گویی/۷-۲

مربی کانون استان نامزد دریافت جایزه بخش «پادکست» جشنواره قصه‌گویی

با اعلام اسامی نامزدهای دریافت جایزه بخش پادکست جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، مربی کتاب‌خانه سیار شهری کانون پرورش فکری استان، به عنوان یکی از نامزدهای دریافت جایزه بخش پادکست قصه گویی معرفی شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان با اعلام این خبر گفت: نامزدهای دریافت جایزه بخش پادکست بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دو بخش مستند یا پژوهشی و قصه‌گویی معرفی شدند.

وی افزود: بخش پادکست‌ قصه‌گویی این رویداد فرهنگی در دو گروه سنی بزرگسال و کودک و نوجوان طبقه‌بندی شده‌ است  که با اعلام نامزدهای دریافت جایزه در این بخش‌ها «کاظم افضلی» مربی کتابخانه سیار شهری کانون استان در بخش بزرگسالان  به عنوان یکی از نامزدهای دریافت جایزه معرفی شده است.

پدیده شرق قهرمان رقابت های والیبال بانوان خراسان جنوبی/۷

پدیده شرق قهرمان رقابت های والیبال بانوان خراسان جنوبی
رقابت های والیبال قهرمانی خراسان جنوبی در بخش بانوان، با قهرمانی تیم پدیده شرق بیرجند و نایب قهرمانی تیم بنیاد شهید ایثار بیرجند و مقام سومی آزاده قاین به کار خود پایان داد. به گزارش امروز خراسان جنوبی این دوره از مسابقات با شرکت هشت تیم از شهرستان های استان و در دو گروه چهار تیمی آغاز و تیم ها با یکدیگر به رقابت پرداختند و با انجام ۱۶بازی در سالن فجر دانشگاه بیرجند پیگیری و رقابت ها با شناخت تیم های اول تا سوم به کار خود پایان داد. در مراسم اختتامیه با حضور جمعی از مسئولین، از تیم های برتر با اهدای لوح، مدال و کاپ قهرمانی تجلیل به عمل آمد. در پایان نیز، کاپ اخلاق به تیم شهرستان طبس اهدا شد.

روز بدون فوتی کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته موردی از فوت کرونا در خراسان جنوبی ثبت نشد. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانه روز گذشته ۲۵۶ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که ۴۴ بیمار و از ۴۲۲ تست سریع ۴۵ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۶۷۸ تستس ملکولی و سریع ۸۹ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد یک مورد از بشرویه، ۲۵ مورد از بیرجند، ۲ مورد از خوسف، ۵ مورد از زیرکوه، ۳ مورد از سرایان، ۲۳ مورد از طبس، ۴ مورد از فردوس، ۵ مورد از قاینات و ۱۹ مورد از نهبندان شناسایی شد.

 

 

ماراتن قیمت ها/۷

مدت‌هاست سیر صعودی قیمت ها به خصوص کالاهای اساسی و مورد نیاز نه تنها باعث نگرانی مردم شده است بلکه سفره و سبد غذایی مردم روز به روز کوچک ترشده و این مهم باعث نگرانی و نارضایتی خانواده ها شده است.

به گزارش شبستان چند وقتی است که سیر صعودی قیمت برخی کالا‌های اساسی معضل بزرگی برای قشر کم درآمد و پردرآمد به وجود آورده است. این روز‌ها افزایش و نوسان قیمت‌‌ها به روالی عادی و امری طبیعی تبدیل شده است و هر ثانیه و دقیقه قیمت ها افزایش می یابد تا جایی که ابتدا فروشنده برای آگاهی از قیمت‌های برخی اقلام خوراکی، پوشاک، لوازم خانگی به سایت مراجعه می کند.

افزایش قیمت‌ کالاهای اساسی مورد نیاز خانوار مانند برنج، روغن، لبنیات، سیب زمینی، گوجه و… باعث ایجاد نارضایتی و گلایه خانواده ها شده است چرا که با اوضاع اقتصادی و شکاف طبقاتی موجود، قدرت خرید عده کثیری از مردم اعم از کارمند و کارگر کاهش چشمگیر داشته است.

کارشناسان بازار و مسائل اقتصادی عوامل مختلفی مانند تفاوت نرخ دلار و چند نرخی شدن آن، تغییر تعرفه های گمرکی، گرانفروشی، احتکار اقلام اساسی، تحریم های اقتصادی و … را از عوامل گرانی اعلام می کنند. حال سوال این است افزایش بی سابقه قیمت سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز و میوه به نرخ ارز و دلار و تحریم ها وابسته است؟

متأسفانه وقتی خانواده قادر به خرید برنج و گوشت و… نباشد ناخودآگاه به سمت جایگزینی ارزان تر می رود درحالی که این روزها این جایگزین ها مانند سیب زمینی، تخم مرغ، حبوبات و … نیز افرایش قیمت داشته است و نتیجه ای جز کاهش موادغذایی در سبد خانوار، افزایش سوء تغذیه، ضعف سیستم ایمنی بدن و … ندارد.

یکی از شهروندان بیرجندی در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با اشاره به افزایش بی سابقه اقلام خوراکی، پوشاک و… می گوید: همسرم دبیر آموزش و پرورش با سابقه ۲۸ ساله با حقوق دریافتی حدود ۶ میلیون تومان است با ۶ سر عائله و افزایش تورم، هر روز مشکلی به مشکلاتمان افزوده می شود.

«حیدری» ضمن گلایه از مسئولان کشوری و استانی می افزاید: با این افزایش گرانی‌ها این میزان حقوق تا نیمه ماه بیشتر جواب نمی دهد و هر روز بیش از پیش شرمنده فرزندانمان هستیم.

وی گریزی به قیمت سیب زمینی می زند و می گوید: قیمت سیب زمینی در این ماه گذشته افزایش دو برابری داشته و از ۶ هزار تومان به ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان رسیده است و در کنار آن دیگر اقلام هم افزایش چشمگیری داشته است.

افزایش تورم

«سیارفر» یکی دیگر از شهروندان در گفتگو با خبرنگار شبستان ضمن گلایه از افزایش تورم و کاهش خرید مردم اعم از کارگر و کارمند می گوید: متأسفانه افزایش تورم باعث شکاف طبقاتی بین مردم شده است و فقط عده کمی از مردم بدون دغدغه خرید می کنند.

تفاوت قیمت

وی ضمن گلایه از افزایش قیمت صیفی جات،‌ برنج، روغن، مواد شوینده و… یادآور می شود: این روزها مردم با این افزایش قیمت ها قادر به تأمین مایحتاج روزانه شان اعم از تخم مرغ، سیب زمینی، پیاز، گوجه، میوه هم نیستند.

به گفته وی، با یک حساب سرانگشتی، یک وعده غذای ساده برای یک خانواده چهار نفره بالغ بر یکصد هزار تومان هزینه دربردارد و با توجه به حقوق کارگر و کارمندان هیچ توجیهی ندارد و مردم برای امرار معاش به دنبال جایگزین کردن اقلام خوراکی هستند.

وی قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی را به ترتیب ۱۴، ۱۰ و ۱۳ هزار تومان اعلام می کند و می گوید: اقشار کم درآمد اعم از کارگر و کارمند دیگر قادر به جایگزین کردن دیگر اقلام خوراکی در سبد غذایی خود هم نیستند.

شهروند دیگری به تفاوت قیمت ها در هر نقطه از شهر اشاره می کند و می گوید: متأسفانه به بهانه تحریم، کیفیت کالا و … فروشندگان با هر قیمتی که دوست دارند اقلام خود را ارائه می کنند و در صورت اعتراض با لحن بدی می گویند بروید از جایی که ارزان تر است خرید کنید.

حقوق نجومی برخی مسئولان

«خسروانی» قیمت سیب زمینی، گوجه فرنگی، سیب درختی در خیابان مدرس را به ترتیب ۱۳، ۱۵، ۱۸ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم و همین اقلام در خیابان ۱۷ شهریور را به ترتیب ۹، ۱۰، ۱۱ اعلام می کند و می گوید: متأسفانه هیچ نظارتی وجود ندارد و این امر باعث پایین آمدن قدرت خرید مردم شده است.

وی گریزی به حقوق های میلیونی برخی مسیولان می زند و می افزاید: این روزها فیش حقوقی برخی از مسئولان در فضای مجازی دیده می شود که حدود ۲۰۰ میلیون تومان است حال یک مقایسه کوتاه نشان می دهد یک کارگر با چهار میلیون تومان حقوق هم باید با این تورم زندگی کند و یک مسئول با حدود ۲۰۰ میلیون تومان!

در ادامه رئیس اتحادیه میوه و تره بار خراسان‌جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند در خصوص افزایش قیمت میوه و صیفی جات و… مهمترین عامل تفاوت قیمت ها را کیفیت محصول اعلام می کند و می گوید: به طور مثال در میدان میوه و تره بار چندین نوع سیب زمینی با قیمت های مختلف عرضه می شود.

«محمد حیدری» می افزاید: در حال حاضر هر کیلوگرم سیب زمینی قلم زرد شیراز در میدان بار ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و سیب زمینی همدان هر کیلوگرم، حدود ۹ هزار تومان عرضه می شود و با احتساب ۲۰ تا ۲۵ درصد سود در اختیار شهروندان قرار می گیرد.

تنوع کیفیت محصول

وی با بیان اینکه اختلاف قیمت به کیفیت محصول بستگی دارد، یادآور می شود: هر کیلوگرم پیازسفید جیرفت در میدان بار ۸ هزار و ۵۰۰ تومان و پیاز زرد و قرمز ۶ هزار تومان است و در سطح شهر با احتساب ۲۰ درصد سود به فروش می رسد.

وی در خصوص افزایش قیمت گوجه فرنگی، سرد شدن هوا و سرمازدگی گوجه را باعث افزایش قیمت آن می داند و می گوید: از گوجه های گلخانه ای تولیدی بیرجند با توجه به نوع بذر و بزرگ بودن (هرگوجه حدود ۳۰۰ گرم) استقبالی صورت نمی گیرد و گوجه های تولیدی به تهران ارسال شده و در آن جا با قیمت ۲۰ هزار تومان به فروش می رسد.

حیدری می افزاید: در حال حاضر بر اساس نوع و کیفیت، قیمت گوجه فرنگی در میدان بار ۹، ۱۲ و ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است و با احتساب ۳۰ درصد سود در مغازه ها عرضه می شود.

وی با اشاره به این مهم که قیمت میوه، صیفی جات در محله های رجایی، مدرس، معلم متفاوت است، یادآور می شود: فروشندگان هر محله بر اساس نوع تقاضا و اقتصاد مردم آن منطقه محصول خود را تأمین و عرضه می کنند.

وی با بیان اینکه برخی افراد سود جو و فرصت طلب قیمت محصول خود را بر اساس فاکنور ارائه نمی کنند، تأکید می کند: در صورت مشاهده و اعلام شهروندان با این افراد برخورد شده و افراد متخلف به تعزیرات حکومتی ارجاع می شوند.

حیدری در خصوص انجام بازرسی می گوید: در گذشته هفته ای یک تا سه بار منطقه به منطقه بازرسی انجام می شد اما در حال حاضر با توجه به شیوع بیماری کرونا ۲ تا ۳ نوبت در ماه بازرسی انجام می شود.

سخن آخر

افزایش اقلام خوراکی و غیرخوراکی عرصه را بر مردم تنگ کرده است. این افزایش قیمت ها در هر دقیقه و ثانیه باعث افزایش شکاف طبقاتی و کاهش توان خرید مردم شده است و متأسفانه این روزها فروشندگان برای توجیه، افزایش قیمت میوه، صیفی جات و… را هم به تحریم و افزایش ارز ربط می دهند. به امید روزی که هیچ یک از اقشار مردم شرمنده خانواده نشوند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان جنوبی:

دانش آموزان مبتلا به کرونا، امتحان مجازی می دهند/۲-۳

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: امتحانات نوبت اول برای دانش آموزان مبتلا به کرونا به صورت مجازی بوده و سایر دانش آموزان به صورت حضوری امتحان خواهند داد.

 یکه خانی افزود: امتحانات نوبت اول دانش آموزان در مدارس استان حضوری خواهد بود.

او گفت: دانش آموزانی که به کرونا مبتلا هستند و یا دچار بیماری زمینه‌ای هستند در امتحانات شرکت نمی‌کنند و به صورت مجازی می‌توانند آزمون بدهند.

یکه خانی گفت: دانش آموزانی که در طول آزمون‌ها به بیماری دیگری مبتلا می‌شوند و نمی‌توانند در امتحانات شرکت کنند، نمرات آزمون‌های نوبت دوم آنان برای نوبت اول نیز منظور خواهد شد و ستون نمره آن‌ها در کارنامه نوبت اول خالی خواهد ماند.

 

 

 

 

 

 

۲۵ و ۲۶ آذر ماه؛
آزمون مرحله استانی رشته حفظ جزء ۳۰ مسابقات مدهامتان برگزار می‌شود
مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی گفت:آزمون مرحله استانی رشته حفظ جزء ۳۰ مسابقات مدهامتان همزمان با ۲۵ و ۲۶ آذرماه برگزار می‌شود.

حجت الاسلام «ابراهیم سبزه ‌کار» به خبرنگار شبستان در بیرجند اظهار داشت: آزمون مرحله استانی رشته حفظ جز ۳۰ پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان روزهای ۲۵ و ۲۶ آذر ماه از طریق سامانه بچه های مسجد برگزار می شود.

 

وی افزود: تاکنون ۶۷ نفر از فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی برای شرکت در این آزمون ثبت نام کرده اند.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی ادامه داد: این افراد برای شرکت در مسابقات باید در پروفایل خود از مسیر فعالیت های من وارد قسمت آزمون ها شده، و با ورود به سامانه آموزش های الکترونیک نسبت به شرکت اقدام کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: آخرین مهلت ثبت نام در رشته حفظ جز ۳۰ پانزدهمین دوره از مسابقات قرآنی مدهامتان که به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار می شود، پایان روز ۲۴ آذر ماه است.

 

گفتنی است، معرفی نفرات برتر مسابقات قرآنی مدها متان در دی ماه انجام خواهد شد و مرحله کشوری این مسابقات در اردیبهشت سال آینده برگزار می شود.

 

 

 

 

 

تولید ۲ هزار تُن شیر توسط عشایر خراسان جنوبی

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی گفت: دامهای عشایر خراسان جنوبی از ابتدای امسال تاکنون ۲ هزار و ۳۰۰ تُن شیر و ۴۰۰ تُن پشم تولید کرده اند.

«مهدی عصمتی پور» افزود: جمعیت عشایر خراسان جنوبی ۷۲ هزار و ۲۶۷ نفر، ۱۸ هزار و ۸۳۲ خانوار و ۵۸ طایفه مستقل است.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی سرانه دام عشایر استان را ۴۴ راس دام عنوان کرد و گفت: عشایر استان دارای ۸۱۵ هزار راس دام سبک و ۱۴ هزار و ۹۴۱ راس دام سنگین هستند.

وی با بیان اینکه عشایر خراسان جنوبی در ۶ ماهه نخست امسال ۲۵۰۰ تُن گوشت قرمز تولید کرده اند، گفت: همچنین عشایر استان تاکنون ۲ هزار و ۳۰۰ تُن شیر و ۴۰۰ تُن پشم تولید کرده اند.

وی از تولید ۲۲ هزار و ۴۴۰ مورد صنایع دستی داری (قالی و تابلوفرش) توسط عشایر استان خبر داد و گفت: عشایر استان همچنین ۱۲ هزار و ۶۱۰ مورد صنایع دستی غیر داری (پلاس، جوراب پشمی، گبه) تولید کردند.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی در ادامه با بیان اینکه تاکنون تعداد یک هزار و ۲۰۰ پنل خورشیدی برای تامین برق عشایر تامین شده است، گفت: تاکنون هزار پنل خورشیدی تحویل عشایر استان شده است.

عصمتی پور از مرمت هشت هزار و ۱۰۰ کیلومتر ایل راه عشایری خبر داد و گفت: آبرسانی سیار به هفت هزار و ۶۰۰ خانوار عشایری نیز انجام شده است.

بهره برداری از طرح آبیاری کم فشار در سربیشه/۲

 

 

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه با اشاره به بهره برداری از طرح آبیاری کم فشار در سطح ۵۵ هکتار، اعتبارات دولتی اختصاص داده شده به این پروژه را بیش از پنج میلیارد ریال اعلام کرد و اظهار داشت: این طرح از محل اعتبارات امسال به بهره برداری رسید.

«مریم جوادی بایگی» یادآور شد: اجرای این پروژه که در اراضی چاه علی اکبر رمضانی بخش درح شهرستان سربیشه قرار دارد باعث صرفه جویی آب به میزان ۱۳۷ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در سال می‌شود.

به گفته وی سیستم آبیاری کم فشار امکان دستیابی به راندمان توزیع آب در مزارع را تا حدود ۹۵ درصد در شرایط اجرای خوب فراهم می کند.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی:
تعلل و نگاه به غرب مانع پیشرفت علمی ایران می شود
احمدی زاده گفت: هر جایی تعلل و وابستگی و نگاه به غرب داشتیم، فریب خوردیم و نمونه آن برجام است که هشت سال فرصت کشور را گرفت و بسیاری از مرزهای دانش کشور را بستند چون نمی‌خواستند ایران اسلامی پیشرفت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «سید سعیدرضا احمدی‌زاده» شامگاه (۲۳ آذر) در مراسم افتتاح نمایشگاه تخصصی جهادگران علم و فناوری استان، اظهار کرد: باید چرخه کسب علم به فناوری متصل شود؛ قدرت های بزرگ هم در حوزه فناوری تلاش کردند که به جایگاهی رسیدند.

 

رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی با بیان اینکه فناروی موجب می شود که ثروت را به جامعه بیاوریم و قدرت پیدا کنیم، افزود: در جمهوری اسلامی ایران هر جایی که عزم و اراده کردیم که کار جهادی انجام دهیم و روی پای خود بایستیم کارها پیشرفت کرده است به عنوان مثال در حوزه نظامی.

 

وی بیان کرد: اما هر جایی تعلل و وابستگی و نگاه به غرب داشتیم، فریب خوردیم و نمونه آن برجام است که هشت سال فرصت کشور را گرفت و خیلی‌ها از متن برجام خبر ندارند که در آن بسیاری از مرزهای دانش کشور را بستند چون نمی خواستند ایران اسلامی پیشرفت کند.

 

احمدی‌زاده در ادامه علم را مهمترین مولفه قدرت و پیشرفت کشورها دانست و بیان کرد: علم همراه با تزکیه و ایمان و تعهد مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و بزرگان است.

 

رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه باید به سمت فناوری حرکت کنیم و نخبگان و مخترعان با علم خود مشکلات کشور را حل کنند، افزود: دولت باید از نخبگان حمایت کنند تا ایده های آنان تبدیل به محصول و تولید انبوه شود.

 

وی عنوان کرد: کار علمی تلاش و زمان بسیاری می خواهد و هدف گذاری باید کسب و کار و ثروت آفرینی در کنار تلاش باشد لذا بسیاری از صنایع بزرگ مانند ماکروسافت از استارت آپ‌ها شروع کردند.

 

احمدی‌زاده با بیان اینکه محصولی می خواهیم که کارایی داشته باشد و مشکل مردم را حل کند، گفت: اگر محصول تولیدی ما نوآوری نداشته باشد خیلی سریع با رقابت ما را از چرخه خارج می‌کنند و همچنین در مسیر باید از علم و مهارت فراوان استفاده کنیم و تیم خوبی برای همکاری انتخاب شود و به بازاریابی توجه داشته باشیم.

 

رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: از برگزیدگان جشنواره جهادگران علم و فناوری  استان حمایت می کنیم تا به کسب و کار برسند.

 

«مصطفی وقاری» مسئول پردیس شرکت‌های دانش بنیان سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی هم در این آیین اظهار داشت: این نمایشگاه برای اولین بار در خراسان جنوبی برپا شده است، تاکنون چهار پیش رویداد در شهرستان‌های بیرجند، طبس، قاین و فردوس داشته‌ایم و از هر شهرستان ۱۰ تا ۱۵ایده فراخوان شد.

 

وی با اشاره به اینکه از این چهار شهرستان ۱۲ تیم و غیر از این هم هشت تیم به صورت آزاد پذیرش شدند، گفت: در حال حاضر ۲۰ تیم در این نمایشگاه حضور دارند که از پنج تیم برتر تقدیر خواهد شد.

 

وقاری بیان کرد: هدف از برگزاری این نمایشگاه شناسایی افراد مستعد در عرصه ایده‌پردازی، کارآفرینی و فناوری است و ایده‌های قابل اجرایی را شناسایی و در حد مقدورات حمایت مادی و معنوی خواهند شد.

 

 

 

تاکید استاندار بر پوشش آنتن دهی تلفن همراه در محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی/۳

 

قناعت گفت: پوشش کامل آنتن دهی تلفن همراه با توجه به شرایط نامطلوب محورهای مواصلاتی و کویری بودن خراسان جنوبی و نیز فاصله زیاد بین شهرها، بسیار ضروری است.

 «جواد قناعت» در دیدار اعضای شورای مدیران تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اظهارکرد: بخش های ارتباطی در این ایام تلاش های زیادی کردند و سختی های فراوانی را متحمل شدند که به چشم نمی آمد.

 

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: اگر کادر عزیز درمان در خاکریز اول مقابله با کرونا قرار دارند، کارکنان مخابرات و فناوری اطلاعات در خاکریز دوم، مجاهدت کرده اند.

 

وی با تأکید بر ضرورت توسعه زیرساخت های ارتباطاتی در زندگی امروز، تصریح کرد: حیات انسان ها در شرایط فعلی به موضوع ارتباطات گره خورده است.

 

قناعت با اشاره به استفاده حداکثری مردم از زیرساخت‌های ارتباطی و اینترنت در ایام کرونا، اظهار داشت: مردم در این ایام، ضرورت توسعه زیرساخت های ارتباطی را بیشتر درک کرده اند.

 

وی ادامه داد: بیماری کرونا که اغلب کارها و خیلی از برنامه ها را تعطیل کرد اما برخی اقدامات مثل برگزاری جلسات به شکل ویدئو کنفرانسی و وبیناری یا برپایی کلاس های درس مدارس و دانشگاه ها، رونق یافت.

 

به گفته وی؛ هر چه پیشتر می رویم، ضرورت توسعه زیرساخت ها بیشتر احساس می شود.

 

استاندار خراسان جنوبی متذکر شد: پوشش کامل سرویس های همراه اول و ایرانسل با توجه به شرایط نامطلوب محورهای مواصلاتی و کویری بودن استان و نیز فاصله زیاد بین شهرها، بسیار ضروری است.

 

قناعت با اشاره به چالش های موجود در استان بر پیگیری جدی در راستای تأمین تجهیزات مخابراتی و ارتباطی از طریق وزارتخانه تأکید کرد.

 

وی اظهار داشت: برخی ظرفیت ها مثل پست، فرصت خوبی برای بازاریابی و ارسال محصولات استراتژیک استان است لذا باید با نشست های تخصصی، از این پتانسیل حداکثر استفاده را ببریم.

 

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر این که با هر اقدامی که به نفع استان است، کاملاً موافقم، خاطرنشان کرد: موتور محرکه استان باید راه بیفتد و نباید درگیر بروکراسی های اداری شود.

 

قناعت متذکر شد: درخصوص پیگیری مسایل استان، باید ادبیات یکصدایی را داشته باشیم و استاندار، نماینده های مجلس شورای اسلامی، مدیران دستگاه های اجرایی و… همه با هم برای رفع مشکلات گام برداریم و از وزارتخانه ها منابع مورد نیاز را جذب نماییم.

 

وی توسعه شرکت های دانش بنیان و استارتاپی را از برنامه های اولویت دار استان برشمرد و گفت: هر استانی که پیشرفت کرده از ظرفیت علم، فناوری و ارتباطات به درستی استفاده نموده و بهره برده است.

 

به گفته وی؛ شرکت های دانش بنیان، باعث رونق اقتصادی شده، تقویت بانک ها در پرداخت تسهیلات و در نتیجه توسعه واحدهای تولیدی را به همراه دارند.

 

شایان ذکر است؛ مدیران حوزه های ارتباطات و فناوری اطلاعات، پست، پست بانک، مخابرات و زیرساخت در این جلسه حضور داشته و به تشریح اقدامات و برنامه های خود پرداختند.

 

 

 

 

خراسان جنوبی رتبه دوم کشور در اجرای روش های نوین آبیاری/۲-۳

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: از ابتدای سال جاری بر اساس اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، خراسان جنوبی رتبه دوم کشوری را تا پایان آبان جاری کسب کرد.

محمدی افزود: از این رقم سه هزار و ۱۵۰ هکتار کم فشار و ۵۹۴ هکتار آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی اجرا شد.

وی اعتبار هزینه شده برای اجرای این سطح را حدود ۴۶ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: به ازای اجرای هر هکتار آبیاری کم فشار ۱۵ میلیون تومان و به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار ۴۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.

تاکنون ۲۵ درصد از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی به شبکه ‌های نوین آبیاری تجهیز شده اند.

 

 

 

افتتاح “نمایشگاه فرصت‌های شغلی مهارت محور کم سرمایه بر” در بیرجند

نمایشگاه “فرصت‌های شغلی مهارت محور کم سرمایه بر” همزمان با سرار کشور در بیرجند افتتاح شد.

مدیر کل فنی و حرفه‌ای استان گفت:این نمایشگاه با هدف معرفی ظرفیت‌های افتتاح مهارت آموزی که منجر به مشاغل کم سرمایه می شود، همزمان با سراسر کشور و به صورت ملی راه اندازی شده است.

عرب افزود:در خراسان جنوبی و در شهرستان بیرجند ۷۴ حرفه در قالب تجهیزات و امکانات در غرفه‌های مختلف و ۲۴ حرفه هم در قالب استند‌های نمایشی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده اند.

وی گفت:هدف این است که بتوانیم به بازدیدکنندگان، ظرفیت‌های موجود مشاغل ارزان قیمت پس از گذراندن آموزش‌های مهارتی را معرفی کنیم.

مدیر کل فنی و حرفه‌ای استان گفت:شرکت کنندگان در این نمایشگاه در رشته‌های مختلف از جمله تعمیر موبایل، لوازم خانگی، برد‌های الکتریکی، تعمیر برق خودرو و اتومبیل‌های سواری و همچنین در زمینه‌های مختلف صنایع دستی، برق تاسیسات و کشاورزی کار آفرین هستند و پس گذراندن دوره‌های مهارت آموزی در فنی حرفه‌ای وارد بازار کار شده اند.

این نمایشگاه امروز و فردا در محل مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خواهران بیرجند صبح ها از ساعت ۹صبح تا ۱۳ و عصرها از۱۵ تا ۱۹ به روی علاقمندان باز است.

 

 

 

 

کوتاهی دستگاه‌ها در جذب سرمایه گذار، تخلف است/۳

استاندار خراسان جنوبی گفت: در شرایط فعلی هیچ موضوعی کلیدی‌تر از جذب سرمایه گذار در استان نداریم، لذا کوتاهی دستگاه‌ها در این زمینه، تخلف محسوب می‌شود.

قناعت در دیدار بازرس کل ، سربازرسان و رؤسای ادارات ستادی اداره کل کوتاهی دستگاه‌ها در جذب سرمایه گذار، تخلف استبازرسی استان خاطرنشان کردگفت:در بحث کوتاهی دستگاه‌ها در تسهیل شرایط برای فعالیت سرمایه گذاران، به هیچ وجه نباید کوتاه بیایید.

به گفته وی با عنایت به قِلَّت و قطره چکانی بودن منابع دولتی که سرعت حرکت ما در رسیدن به توسعه را لاک پشتی می‌کند چاره‌ای جز استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران در بهره برداری از پتانسیل‌های استان نداریم.

استاندار با اشاره به این که فضای معیشتی نامطلوبِ متأثر از تحریم‌های فلج کننده نظام سلطه و ضعف مدیریت در برخی حوزه‌ها ، شرایط را برای مردم سخت کرد، گفت: با وجود همه این دشواری ها ، مردم متدین ، مؤمن و علاقه مند به کشور ، همچنان پای آرمان‌های نظام ایستاده اند و سختی‌ها را تحمل می‌کنند.

قناعت افزود: مهمترین وظیفه ما در شرایط فعلی ، اعتمادسازی است و این اقدام بزرگ ، نیاز به اقدامات و برنامه‌هایی دارد که باید به طور جدی دنبال شود.

 

وی با اشاره به همسویی و هم صدایی سه قوه گفت: رویکرد دولت سیزدهم بر سلامت، پاکدستی و شفافیت مدیران است که باوجود همسویی قوا، به طور جدی دنبال خواهد شد.

استاندار با تأکید بر فضای تعاملی حاکم بر استان، گفت: این فضا باید در راستای توسعه استان و رفع مشکلات تقویت شود.

 

قناعت گفت: انتظار ما از بازرس کل و سربازرسان اداره کل بازرسی استان این است که با مشاوره به موقع ، مانع از بروز هرگونه خطا و آسیب در بدنه دستگاه‌ها شوند.

رحیمی بازرس کل خراسان جنوبی نیز در ابتدای جلسه به تشریح شرایط پرداخت و با تأکید بر تعاملی بودن فضای استان از سلامت مدیران گفت و بر اهتمام اداره کل بازرسی در پیشگیری از بروز فساد در دستگاه‌ها تأکید کرد.

در این جلسه گزارش اهم چالش‌ها و آسیب‌های کلان در حوزه‌ها و بخش‌های کلیدی استان خراسان جنوبی بر اساس بازرسی‌های ۵ سال اخیر به استاندار ارائه شد.

 

 

 

احداث مجتمع خدمات رفاهی در غرب خراسان جنوبی نیازمند سرمایه گذار

احداث مجتمع خدمات رفاهی در خراسان جنوبی خصوصا در مناطق کویری غرب استان نیازمند همکاری سرمایه گذاران است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی در نشست خبری به احداث مجتمع خدمات رفاهی در غرب خراسان جنوبی نیازمند سرمایه گذارمناسبت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری گفت : در استان ۳۳ مجتمع خدمات رفاهی داریم و برای چند مجتمع دیگر در انتظار سرمایه گذار هستیم اما در نقاط غربی استان درخواست برای سرمایه گذاری کمتر است.
جلال زاده گفت : ۱۹ باب راهدارخانه در جاده‌ها فعال هستند و در مجموع ۳۳ باب در مراکز راهداری و جاده‌ها فعالیت می‌کنند.
وی گفت : ۳۵۶ دستگاه خودروی سنگین ، نیمه سنگین و سواری در ناوگان راهداری داریم که ۱۶۳ دستگاه در طرح زمستانه فعال هستند.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: بر اساس شاخص‌ها و آمارها ، در سال ۹۸ شاخص راه‌های آسفالته استان نسبت به کل راه‌های موجود ۴۹ درصد بود که از میانگین کشوری کمتر بود اما با آسفالت ۸۰ کیلومتر در پارسال ، این رقم به ۵۱ درصد رسید و با میانگین کشوری ، ۴ درصد فاصله دارد.
جلال زاده گفت : ۳۱ نقطه مصوب حادثه خیز در استان داریم که تا پارسال ۱۳ نقطه از این‌ها رفع خطر در آن‌ها انجام شده و امسال نیز باید ۶ نقطه رفع خطر شوند که کار یکی از آن‌ها به اتمام رسیده است.

وی گفت : در استان ۱۷۰ دوربین برای کنترل راه‌ها فعال هستند که ۵ دوربین امسال نصب شده اند.
جلال زاده با بیان اینکه در ۲۰ درصد راه های استان دوربین فعال است افزود : سهمیه‌ای برای نصب ۲۰ دوربین جدید در امسال به استان داده شده که با انعقاد قراداد‌های لازم می‌توان کار نصب آن‌ها را انجام داد؛ مکان‌هایی که دوربین نیاز دارند باید تحت پوشش اینترنت نیز قرار گیرند.

 

 

 

بهره برداری۱۰ کیلومتر دیگر از باند دوم محور سربیشه- درح- ماهیرود/۲-۳

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: ۱۰ کیلومتر دیگر از پروژه احداث باند دوم محور سربیشه – درح – ماهیرود حدفاصل کیلومتر ۷۰ تا ۸۰ این محور ورودی شهر درح زیربارترافیک رفت.

وحید داعی افزود: این قطعه  با اعتبار هزینه شده ۶۰ میلیارد تومان احداث و با همکاری پلیس راه و اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان بازگشایی شد.

وی گفت: طول کل محور ۱۲۵ کیلومتر است که بابازگشایی این ۱۰ کیلومتر در مجموع ۲۰ کیلومتر از محور ‏‏‏‏‏‏‏‎‎‎‎‎‏‏‏ دوبانده شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۱۰۵ کیلومتر باقی مانده از این محور در قطعات مختلف با مبلغ قرارداد حدود ۵۰۰ میلیارد تومان با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی در دست اجرا است که همه این قطعات در کل محور با پیگیری‌های انجام شده دارای پیمانکار و فعال هستند.

 

 

 

 

اجرای عمومی”جام حذفی” در بیرجند/۲-۳

نمایش “جام حذفی” در بیرجند به اجرای عمومی رسید.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: نمایش “جام حذفی” به نویسندگی علی حمیدیان فر و میثم صدرا، طی سه روز برای اجرای عمومی، به روی صحنه می‌رود.

زمزم افزود: نمایش جام حذفی، کاری از هنرمندان شهرستان طبس است که توانست همراه با نمایش “دختر نارچین” به جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه پیدا کند.

به گفته وی این نمایش، روایت یک خانواده است که در یک بعدازظهر در حال دیدن دربی فوتبال بین پرسپولیس و استقلال هستند و شب قرار بر حضور خواستگار برای دختر خانواده است؛ در این موقعیت حساس، کل‌کل فوتبالی بین دو پسر خانواده بالا می‌گیرد و شاهد تأثیر این اتفاق به‌ظاهر ساده در آشکار شدن شکاف‌هایی درون خانواده هستیم.

در این نمایش رؤیا رمضان پور، مرتضی عابدیان، محمدصادق خطیبی، محمد نخعی، مینا آجری، فاطمه باقری، سجاد جنتیان و حسین توکلی به‌عنوان بازیگر به ایفای نقش می‌پردازند.

 

 

 

 

 

 

 

 

سیمان باقران صادرکننده نمونه ملی شد/۲-۳

شرکت سیمان باقران به عنوان صادرکننده نمونه ملی در سال ۱۴۰۰ انتخاب و توسط وزیر صمت تجلیل شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: شرکت سیمان باقران در آیینسیمان باقران صادرکننده نمونه ملی شد بیست و پنجمین سالروز ملی صادرات که با حضور معاونین رئیس جمهور و وزیر صمت در سالن همایش‌های خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد از میان ۵۰۰ صادرکننده به عنوان صادرکننده نمونه ملی انتخاب شد.
جرجانی افزود: این واحد صنعتی با توجه به صادرات ۱۵ میلیون دلاری سیمان و کلینکر به کشورهای افغانستان و پاکستان به عنوان صادرکننده نمونه ملی در سال جاری انتخاب شده است.

وقف ریش سفید سرایانی به یاد فرزند مرحومش/۲

کشاورز سرایانی یک ساعت آب از قنات کاریز روستای بسطاق سرایان را به یاد فرزند مرحومش وقف کرد.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان گفت: حاج حسین جهانگیر به یاد فرزند مرحومش یک ساعت آب ازوقف ریش سفید سرایانی بیاد فرزند مرحومش قنات کاریز روستای بسطاق را برای هزینه‌های مسجدجامع روستا وقف کرد.

حجت الاسلام بخشی پور  ارزش این موقوفه را  یک میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این موقوفه چهارمین وقف امسال در سرایان است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در شورای پیشگیری از وقوع جرم عنوان شد

کاهش سن ارتکاب جرم در خراسان جنوبی/۴

زیر ساخت‌ سایت انتقال صنوف آلاینده فراهم شود/کاهش سن ارتکاب جرم

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: زیر ساخت‌های سایت انتقال صنوف آلاینده فراهم شود تا بتوانیم پرونده این موضوع را بعد سال ها ببندیم.

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی در سومین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی اظهار کرد: قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در سال ۹۹ به صورت کامل و جامع ابلاغ شد.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در این قانون تکالیف مختلفی برای دستگاه‌های مرتبط با موضوع در نظر گرفته شده است، بیان‌کرد: همچنین برای کسانی که تکالیف خود را در قبال کودکان و نوجوانان انجام ندهند ضمانت اجراهایی در نظر گرفته شده است.

سن ارتکاب جرم پایین آمده است

حمیدی گفت: متأسفانه آمار و ارقام نشان می‌دهد که سن ارتکاب جرم در کشور و خراسان جنوبی پایین آمده و حتی برخی از کودکان ما را درگیر کرده است.

وی با بیان اینکه راه حل مشکل، اجرای قانون حمایت از کودکان و نوجوانان است، ادامه‌داد: البته بخشی از موضوع بسته به این دارد که والدین نقش تربیتی خود را در قبال فرزندان به ویژه کودکان به درستی انجام دهند.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در مورد موضوع سرقت نیز آمار در خراسان‌جنوبی به تبع کشور بالا رفته که نگران کننده است.

حمیدی با تأکید بر اینکه در آسیب‌شناسی چرایی افزایش سرقت موضوع معیشتی مطرح است، گفت از این جهت دولت باید نسبت به بهبود وضعیت معیشتی مردم توجه کند چرا که بخشی از سرقت‌ها به خاطر تأمین معیشت است.

جرایم خشن در خراسان جنوبی کم است

وی با بیان اینکه البته سرقت دلایل متعددی دارد، ادامه‌داد: خراسان‌جنوبی از نظر میزان جرایم خشن وضعیت خوبی دارد به این معنا که سرقت توأم با آزار و یا سرقت مسلحانه نداریم و بیشتر سرقت خرد از منازل و خودروها وجود دارد.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی یادآور شد: در این زمینه مردم نیز باید احساس وظیفه داشته باشند و اگر منزل خود را برای چند روز ترک می‌کنند، پیشگیری‌های لازم را برای مراقبت از منزل مثل قفل مناسب و داشتن دوربین انجام دهند.

حمیدی گفت: منازل نیمه‌کاره و یا در حال ساخت نیز مورد طمع سارقان است و وسایل و تجهیزات آن را به سرقت می‌برند.

رها بودن هشت هزار خودرو بدون ایمنی در شهر

وی با اشاره به اینکه بر اساس برخی از آمارها در شهر بیرجند بیش از هشت هزار و ۵۰۰ خودرو بدون ایمنی مناسب شبانه در خیابان رها است، بیان‌کرد: این موضوع نیز مورد طمع سارقان است که موجب افزایش آمارها است.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی در زمینه انتقال صنوف آلاینده در بیرجند، افزود: دستگاه‌های مربوطه باید زیرساخت‌های سایت در نظر گرفته شده برای انتقال صنوف آلاینده را فراهم کنند تا بالاخره این پرونده پس از سال‌ها بسته شود.

حمیدی افزود: اگر زیر ساخت‌ها آماده باشند ولی صنوف تمایل برای انتقال نداشته باشند از دستورهای قضائی استفاده خواهیم کرد.

بارندگی در خراسان جنوبی ۱۶ درصد کاهش یافت/۲-۳

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت:بارندگی در خراسان‌جنوبی طی پاییز سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶.۶ درصد کاهش یافت.

علیرضا خندان رو در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهارکرد: در پاییز سال جاری میزان بارندگی‌ها در خراسان‌جنوبی ۸.۲ میلی متر بوده است که نسبت به بلند مدت ۴.۱ درصد و نسبت به سال گذشته ۱۶.۶ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برای زمستان سال جاری بارندگی با میزان نرمال پیش بینی می‌شود، بیان‌کرد: علت کاهش بارندگی‌ها در خراسان‌جنوبی به تبع تمام کشور و دنیا تغییر اقلیم است که شرایط منطقه ما را نیز تغییر داده است.

در دیدار جمعی از مسوولان سرایان با استاندار خراسان جنوبی عنوان شد

فعالیت ۵۰ درصد معادن سرایان/۳

قناعت گفت: از مجموع ۸۱ معدن شهرستان سرایان، ۴۵ مورد فعال است که از این تعداد ۳۰ نفر از فعالان حوزه معدن در بانک های شهرستان حساب بانکی ندارند لذا باید تدبیری اندیشیده شود تا سرمایه گذاران حساب های مالی خود را به شهرستان منتقل کنند.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، «جواد قناعت» در دیدار فرماندار شهرستان، ائمه جمعه سرایان و آیسک و همچنین رؤسا و اعضای شوراهای اسلامی سرایان، آیسک و سه قلعه اظهارکرد: مردم استان که از بهترین مردم ایران اسلامی به شمار می روند، از سرمایه های اصلی کشور محسوب می شوند زیرا وجود همه مشکلات، در همه بزنگاه های عمر با برکت نظام اسلامی، همواره حضوری فعال و قابل قبول داشته اند.

 

به گفته استاندار خراسان جنوبی؛ این حضور و همراهی نشان می دهد این مردم به نظام و حاکمیت نگاه مثبت و قابل  قبولی دارند.

 

وی با اشاره به اینکه کشور در فضای خاصی قرار دارد، متذکر شد: در حالی که در عرصه های بین المللی درحال فتح سنگرهای متعدد هستیم، در داخل کشور به دلیل بی تدبیری برخی مدیران، تحریم ها، بعضی قوانین دست و پاگیر و… مردم ما تحت فشار سخت معیشتی و اقتصادی قرار دارند، که البته بسیاری از این مشکلات با ایجاد فضای همدلی و مثبت بین دستگاهی در استان، قابل حل است.

 

قناعت ادامه داد: علی‌رغم اینکه تلاش های بسیاری در جهت رشد و آبادانی این منطقه صورت گرفته اما به دلیل عقب ماندگی تاریخی موجود، محرومیت های زیادی همچنان در استان وجود دارد که امید است در دولت سیزدهم برطرف شود.

 

وی با تأکید بر این که فضای کار و تلاش بر کشور حاکم است، تصریح کرد: دغدغه مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری، وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه، دغدغه معیشت و اقتصاد مردم است.

 

به گفته وی؛ مطالبه اصلی رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر از مسئولان، رفع مسائل و مشکلات اقتصادی بوده، لذا کشور تازه بر روی ریل اقتصاد و معیشت قرار گرفته است.

 

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند نباید آینده کشور را به مذاکرات گره بزنیم لذا طبق منویات معظم له باید بر اساس ظرفیت های خود در داخل، مشکلات را حل کنیم، البته درخصوص مذاکرات هم خبرهای خوبی در راه است که می تواند به موضوع معیشت کشور کمک نماید.

 

قناعت تصریح کرد: بر اساس گزارش ارائه شده در جلسه از مجموع ۸۱ معدن شهرستان، ۴۵ مورد فعال است و از این تعداد ۳۰ نفر از فعالان حوزه معدن در بانک های شهرستان حساب بانکی ندارند لذا باید تدبیری اندیشیده شود تا سرمایه گذاران حساب های مالی خود را به شهرستان منتقل کنند.

 

وی به ظرفیت های گردشگری شهرستان سرایان اشاره کرد و گفت: این شهرستان به شهر مساجد، آب انبارها، بهشت منجمان، کویر و … مشهور می باشد لذا فعال شدن صنعت گردشگری می تواند موجبات اشتغالزایی و رشد منطقه را به ارمغان می آورد.

 

به گفته وی؛ دولت زیر ساخت ها را آماده می کند و بخشی از  منابع را در اختیار می گذارد، و این ما هستیم که باید سرمایه گذار جذب کنیم، چون سرمایه گذار با ورود خود امنیت، رفاه، اشتغال و رونق اقتصادی را به ارمغان می آورد.

 

 

 

 

رییس سازمان بسیج علمی: نیاز کشور باید در دانشگاه‌ها رفع شود

رییس سازمان بسیج علمی: نیاز کشور باید در دانشگاه‌ها رفع شود

بیرجند – ایرنا – رییس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور گفت: امیدواریم در دولت جدید نظام ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور از مقاله‌محوری به مساله‌محوری تغییر کند و نیاز کشور در داخل دانشگاه‌ها رفع شود.

سردار مهدی رحیمی روز چهارشنبه در آیین اختتامیه رویداد تخصصی جهادگران علم و فناوری خراسان جنوبی که به مناسبت هفته پژوهش در بیرجند برگزار شد افزود: اکنون خیلی از پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا هرچند ۲۰ درصد، تکراری با یک عنوان هستند یعنی منابع را از دست می‌دهیم و باید تجمیع ظرفیت‌ها صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه در کشورهای اروپایی جریان جهانی دانش شکل گرفته است گفت: باید جریان جهانی را به جریان ملی تبدیل کنیم تا دانشجویان چند ماه یا سال برای چاپ مقالات منتظر نمانند و تعداد مقالات افزایش یافته و وارد بازار کار شوند.

رییس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری اظهار داشت: در نقشه راه بسیج علمی، بسیج علمی یعنی بسیج همه ظرفیت‌های علم و فناوری در کشور، بنابراین نقشه راه کل کشور و تمامی دانشگاه‌ها محسوب می‌شود.

وی با اشاره به وجود ۲ هزار و ۷۰۰ مرکز آموزش عالی با بیش از ۷۵ هزار عضو هیات علمی تمام وقت در کشور افزود: در حال حاضر بیش از سه میلیون دانشجو در کشور وجود دارد و بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور راه‌اندازی شده است.

سردار رحیمی گفت: حدود ۵۰ پارک علم و فناوری و ۳۰۰ مرکز رشد شتاب‌دهنده وجود دارد همچنین بیش از ۱۷ هزار استعداد برتر و نخبه در کشور شناسایی و در بنیاد ملی نخبگان ساماندهی شده‌اند.

وی تصریح کرد: تاکنون بیش از ۲۰ مرکز و کارخانه نوآوری برای تجاری‌سازی در کشور راه‌اندازی شده است که اگر همه این ظرفیت‌ها را در نظر بگیریم یک فونداسیون بسیار عالی برای عزیمت به اقتدار ملی کشور وجود دارد و این زیرساخت‌ها و بسترسازی‌ها باید ما را در مسیر توسعه و پیشرفت علمی قرار دهد.

رییس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور افزود: زمانی در مسیر پیشرفت، رشد و تعالی کشور قرار می‌گیریم که نیازهای صنعت و جامعه رفع شود و ارتباط بین دانشگاه‌ها، صنعت و جامعه برقرار و مشکلات حل شود.

وی گفت: در حال حاضر خیلی از دانش‌آموختگان دانشگاهی کشور بیکار هستند و این تهدیدی در حوزه امنیتی محسوب می‌شود، چون دانشگاه‌ها نیازمحور حرکت نکرده و براساس نیاز و اولویت کشور دانشجوها پذیرش نشده‌اند.

سردار رحیمی افزود: نیازهای استان‌های کشور در دانشگاه‌ها مطرح و در قالب پایان نامه به دانشجویان ارائه نشده است که اگر می‌توانستیم نیاز و مسایل حوزه صنعت را شناسایی و در دانشگاه‌ها رفع کنیم نیاز استان‌ها به‌صورت محله‌ای، منطقه‌ای و ملی رفع می‌شد.

وی گفت: اگر این اتفاق بیفتد تربیت کادر مورد نیاز انقلاب اسلامی را انجام داده‌ایم که این وظیفه دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور بوده که دست در دست هم داده و با هم‌افزایی و یکپارچگی در هر استان نیاز آن استان توسط مراکز علمی خودش رفع شود.

سردار رحیمی تاکید کرد: تربیت نیروی انسانی در دانشگاه که میدان محور در عرصه علمی است باید نیاز کشور و جامعه را برآورده کند و هم ما را به مسیر تمدن نوین اسلامی رهنمون کند چون دروازه ورود به آن، مرجعیت علمی است.

وی افزود: اینکه ما منبع علم جهانی در بلندمدت شویم باید این کار اتفاق بیفتد همچنین برای ایجاد توسعه علمی باید ریل‌گذاری که کشورهای موفق انجام داده‌اند را ادامه بدهیم.

رییس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور گفت: در چله اول انقلاب لایه آرام کشور را پشت سرگذاشتیم در چله دوم در مرحله انتقال هستیم، اگر این مرحله را رد کنیم می‌توانیم در منطقه آشفته با وحدت رویه، یکپارچگی و جلوگیری از موازی‌کاری تغییرات شگرفی را در عرصه علمی کشور توسط جوانان به ارمغان بیاوریم.

وی افزود: دومین مولفه که توسعه علمی کشور را قدرت می‌دهد جهش علمی و تولید است که به دلیل مشکلات عدیده‌ای که سال قبل بر سر راه کسب و کارها، استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر حوزه‌ها وجود داشت امسال سال تولید؛ مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها نامگذاری شد.

سردار رحیمی گفت: شک نکنید در مسیری که انقلاب اسلامی طراحی می‌کند که بخواهد این نوآوری ایجاد و مرجعیت فکری ابتدای مرجعیت علمی باشد نفوذهای مختلفی در کشور اتفاق می‌افتد و باید مواظبت کنیم این مسیر مستقیم که در کشور به‌صورت مسیر میانبر طراحی شده دستخوش تحولات مافیایی نشود.

وی با بیان اینکه برای توسعه علمی به جهش‌های پی در پی و مستمر نیاز داریم اظهار داشت: با یک گل بهار نمی‌شود بنابراین تمامی مراکز، حوزه‌های علمیه و سایر بخش‌ها دست در دست هم دهند تا هر روز شاهد نوآوری و خلق دانش و جهش در کشور باشیم.

رییس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری گفت: سومین پارامتر مهم در توسعه علمی که کشور باید در این مسیر هدف‌گذاری کند، عبور از مرزهای علمی است و باید این مرزها را کنار گذاشت و در منطقه تاریکی جهان وارد شد.

وی افزود: در مرز دانش، علمی که همراه و هم‌فاز با تمدن غرب است اگر توانستیم تولید علم و فناوری کنیم می‌توانیم تراز علمی خود را با تراز قدرت علمی جهانی به هم برسانیم.

سردار رحیمی گفت: مقام معظم رهبری ۵۰ سال را در نظر گرفته‌اند تا بتوانیم منبع علمی جهان باشیم که تاکنون ۹ سال گذشته و اتفاق خاصی در این مدت رخ نداده است.

وی با بیان اینکه نقشه راه در این زمینه تعریف شده و براساس آن حرکت می‌کنیم افزود: نیروهای مسلح در تولید علم و فناوری‌ تلاش‌های مجاهدانه کرده‌اند و علیرغم کمبودهای شدید نیروهای مسلح پرچمدار این تغییر و تحولات علمی در کشور هستند که امید است جامعه دانشگاهی ما بتواند از تجربه نیروهای مسلح استفاده کند و مسیر را کوتاه‌تر طی کنیم.

رییس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور، هدف اصلی این نقشه راه را مردم‌سالاری کردن عرصه علم و فناوری دانست و گفت: تغییر رویکرد از مولد به نوآور را آغاز کرده‌ایم و ۱۲ فناوری برجسته و ساختارشکن که اغلب از قرآن گرفته شده در حال انجام است.

وی تولید علم نافع را دومین نقشه راه ذکر کرد و گفت: به فرموده مقام معظم رهبری، فونداسیون و زیربنای تمدن نوین اسلامی علم نافع است که بتواند نیاز کشور را حل کند و مردم ذینفع شوند.

سردار رحیمی افزود: سومین نقشه راه نیز تربیت مجتهد علمی است که برای این باید حتما دانشمندان تراز علمی داشته باشیم تا بتوانیم نیازهای کشور را برطرف کنیم.

وی گفت: تنها عرصه‌ای که خیلی به دفاع مقدس شباهت دارد عرصه علم و فناوری است چراکه در این عرصه برای رشد و تعالی کشور، موانع و مشکلات زیادی وجود دارد که باید با تلاش مداوم، خستگی‌ناپذیر و مجاهدت طی شود تا به نتیجه برسد.

وی بیان کرد: به عقیده ما دولت‌سازی و مرحله‌ای که اکنون در آن قرار گرفته‌ایم حل نیازهای مردم است و اگر بتوان مسایل و مشکلات اقتصادی مردم را در عرصه علمی حل و مردم‌پایه کرد مردم می‌توانند خروجی شیرین علم و فناوری را بچشند اما اکنون مردم این را لمس نمی‌کنند.

رییس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری افزود: امکان ندارد بدون تفکر جهادی، تفکر بسیجی و بدون تفکر هشت سال دفاع مقدس در عرصه علم و فناوری موفق شویم لذا مسوولان حتما باید در کشور تغییر رویه داده و فرهنگ علمی ترویج داده شود.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های استان خراسان جنوبی گفت: هم‌افزایی و وحدت رویه که درخصوص برگزاری جشنواره تخصصی جهادگران علم و فناوری در استان شاهد هستیم می‌تواند به عنوان یک الگوی کامل در کشور استفاده شود.

سردار رحیمی افزود: برای تحقق این مهم، قرارگاه جهاد علمی را راه‌اندازی کردیم چراکه باید نگاه قرارگاهی به جهاد علمی داشت و اگر به‌صورت موازی کار کنیم مردم برآیند ما را احساس نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: مساله آب و محیط زیست جزو اولویت‌های مهم استان خراسان جنوبی است که دانشگاه‌های استان باید به این مساله ورود کرده و از روش‌های نوین علمی استفاده کنند.

رییس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری گفت: انرژی‌های تجدیدپذیر خورشیدی و بادی، طب سنتی و تولید داروهای متعدد با کمک فناوری، ایجاد ارزش افزوده در معادن استان و صنایع دستی که جزو صنایع خلاق فرهنگی است از دیگر اولویت‌ها بوده که بسیج علمی از فناوری‌های خلاق و هنری حمایت می‌کند.

وی تاکید کرد: احصا و حل مسایل اولویت‌دار استان حتما باید توسط کارآفرینان، نخبگان، خبرگان و فرهیختگان استان اتفاق بیفتد و با برنامه‌ریزی، هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌های بسیج و سپاه بتوانیم این مسیر مقدس را با حداکثر سرعت و تلاش انجام دهیم.

مسوول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی هم گفت: به مناسبت هفته پژوهش و فناوری رویداد بزرگی از ۱۲ آبان امسال در چهار شهرستان طبس، قاینات، فردوس و بیرجند آغاز شد و مرحله شهرستانی ۱۰ آذر به پایان رسید.

علی فرخنده با بیان اینکه این رویداد مساله‌محور و مبتنی بر نیاز و اولویت‌های استان بوده است افزود: موضوعات اولویت محور آب، اقتصاد مرز، صنایع دستی، محصولات استراتژیک و معدن در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: در فراخوان استانی این جشنواره که همزمان با ۱۶ آذر امسال روز دانشجو بود، ۳۰ طرح پذیرش شد و در چهار شهرستان مذکور ۱۲ طرح برگزیده و به مرحله نهایی رسیدند.

مسوول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی گفت: با داوری‌های انجام شده در نهایت پنج طرح برتر انتخاب شد و امروز مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفتند.

نمایشگاه تخصصی جهادگران علم و فناوری استان خراسان جنوبی نیز شب گذشته در حسینیه جماران بیرجند گشایش یافت و تا ۲۶ آذر برای بازدید عموم دایر است.

 

 

 

 

 

 

واگذاری و اجاره املاک وقفی به صورت مزایده انجام می‌شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه واگذاری و اجاره املاک وقفی براساس قانون به صورت مزایده انجام می‌شود، گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۸۰ وقف جدید به ارزش تقریبی ۱۴ میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

واگذاری و اجاره املاک وقفی به صورت مزایده انجام می‌شود

«حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور» مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: موقوفه براساس نیت واقف هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه موقوفه‌ای که نیت واقف خلاف شرع باشد در خراسان‌جنوبی وجود ندارد، تصریح کرد: تصمیم‌گیری در مورد این گونه موقوفات و یا موقوفاتی که نیت واقف به مکانی بوده و در حال حاضر آن مکان از بین رفته مربوط به اداره تحقیق که در ذیل اداره اوقاف و امور خیریه فعالیت داشته است.

اجازه تصرف در نیات واقفان وجود ندارد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در رابطه با واگذاری زمین‌های وقفی گفت: اجرای نیات واقفان مهم‌ترین موضوعی بوده که اداره اوقاف متولی اجرای آن است و چند سالی بوده که واگذاری زمین توسط اداره اوقاف استان انجام نگرفته و براساس قانون واگذاری و اجاره ملک وقفی به صورت مزایده‌ای انجام می‌گیرد.

بخشی‌پور ادامه داد: با توجه به اینکه نیات واقفان بیشتر برای کمک به نیازمندان بوده و نه اغنیاء بنابراین نه شرع و نه قانون به اداره اوقاف اجازه تصرف در نیات واقفان را می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه تعداد موقوفات در خیابان‌های با ارزش شهر آنقدر زیاد نبوده که تأثیر چندانی بر افزایش اجاره بها در آن مناطق داشته باشد، گفت: وقتی ملکی وقفی از طریق مزایده به اجاره داده می‌شود شاید به مدت سه تا پنج سال باشد بنابراین مطمئنا با املاکی که هر ساله اجاره بهای آن از سوی فردی شخصی تعیین می‌گردد متفاوت باید باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی از ثبت ۸۰ وقف جدید در استان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و خاطرنشان کرد: ارزش تقریبی این موقفات ۱۴ میلیارد تومان است.

 

 

امام جمعه موقت بیرجند منصوب شد/۲

امام جمعه موقت بیرجند منصوب شد

 نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند در حکمی حجت الاسلام “مهدی رحیم‌آبادی” را به عنوان امام جمعه موقت بیرجند منصوب کرد.

حجت الاسلام رحیم‌آبادی پیش از این آبان امسال با حکم نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی به عنوان مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در استان منصوب شد و مدیر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان جنوبی از دیگر سوابق وی است.

 

قیمت هر کیلوگرم زرشک حداکثر ۶۵ هزار تومان

آغاز خرید زرشک در خراسان جنوبی

تجهیز ۳ مرکز خرید برای خرید زرشک از کشاورزان/۲-۳

۳ مرکز خرید در خراسان جنوبی تاکنون برای خرید زرشک از کشاورزان تجهیز و آماده شده است.

مدیر عامل تعاون روستایی استان گفت: تا این آمادگی ۳ مرکز خرید برای خرید زرشک از کشاورزانلحظه ۳ مرکز خرید در شهرستان‌های قائنات، بیرجند و درمیان آماده خرید زرشک کاران شده است و دو مرکز آرین شهر و سربیشه هم در حال آماده سازی برای خرید زرشک است.
ضیاییان احمدی افزود: از امروز ۲۵ آذر خرید زرشک از کشاورزان استان آغاز می‌شود و قیمت برای خرید هر کیلوگرم زرشک دانه اناری را بسته به کیفیت آن تا حداکثر ۶۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است.
وی گفت: زرشک پفکی هنوز به بازار نیامده و هر وقت زرشک پفکی وارد بازار شود قیمت گذاری خواهد شد.
مدیرعامل تعاون روستایی استان همچنین گفت: اگر دولت قیمت خرید را بالاتر از ۶۵ هزار تومان هم ببرد تفاوت آن به کشاورزان پرداخت خواهد شد.
ضیاییان احمدی افزود: زرشک در انواع مختلف از کشاورزان خریداری می‌شود و با دو روش نقدی و مدت دار حداکثر ۲ ماهه به انتخاب کشاورزان پرداخت می‌شود.
وی همچنین گفت: قیمت‌های پیشنهادی استان برای خرید زرشک بالاتر از این رقم بوده و حتی ممکن است قیمت‌ها روزانه تغییر کند.
مدیرعامل تعاون روستایی استان همچنین با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود هزار تُن زرشک در این طرح خریداری شود گفت: با تجاری که تمایل به خرید زرشک دارند هم در صورتی که ضمانت نامه معتبر برای پرداخت ارائه دهند آماده همکاری هستیم.

 

 

 

 

پانسیون‌های مطالعاتی در خراسان‌جنوبی بدون مجوز فعال هستند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی گفت: در حال حاضر تعداد زیادی پانسیون‌های مطالعاتی در استان فعال بوده که هیچ کدام از آنها به جز یک باب کتابخانه سیار نسبت به اخذ این مجوز اقدام نکرده‌اند.

پانسیون‌های مطالعاتی در خراسان‌جنوبی بدون مجوز فعال هستند

«محمود حاجی» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار داشت: در حال حاضر ۸۳ باب کتابخانه عمومی در سطح استان فعال بوده که از این تعداد ۲۷ باب کتابخانه‌های روستایی و مابقی شهر هستند.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌های خصوصی و پانسیون‌های مطالعاتی در واقع کتابخانه‌های تخصصی هستند، تصریح کرد: براساس دستورالعملی که در یک سال اخیر به نهاد کتابخانه‌های عمومی ابلاغ شده تمام پانسیون‌های مطالعاتی و کتابخانه‌های مستقلی که قرار باشد به عموم خدمت دهند باید مجوز نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را اخذ کنند.

هیچ نظارتی تاکنون بر فعالیت پانسیون‌های مطالعاتی استان وجود نداشته است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی ادامه داد: در حال حاضر تعداد زیادی پانسیون‌های مطالعاتی در استان فعال بوده که هیچ کدام از آنها به جز یک باب کتابخانه سیار در شهرستان قاین که امسال در هفته کتاب و کتابخوانی افتتاح شد، نسبت به اخذ این مجوز اقدام نکرده‌اند.

حاجی با اشاره به اینکه اخذ مجوز برای اینگونه کتابخانه‌ها در استان‌ها به اداره کل کتابخانه‌های عمومی، اداره اماکن و استانداری واگذار شده است، یادآور شد: با اداره اماکن در این زمینه نامه‌نگاری صورت گرفته تا نسبت به اخطار و پلمپ پانسیون‌های مطالعاتی فاقد مجوز اقدام شود که البته مهلت شش ماهه در ابتدای سال به این پانسیون‌ها برای گرفتن مجوز داده شد اما متأسفانه تاکنون هیچ مجوزی در این زمینه صادر نشده و هیچ نظارتی تاکنون بر این پانسیون‌های مطالعاتی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اهمیت نظارت بر پانسیون‌های مطالعاتی و برخورد با موارد فاقد مجوز گفت: اماکن نسبت به پلمپ این مکان‌ها باید اقدام کند.

شناسایی پانسیون‌های مطالعاتی بر عهده اداره اماکن است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی با اشاره به پراکندگی بسیار زیاد استان و مشکل شناسایی این مکان‌ها افزود: شناسایی پانسیون‌های مطالعاتی در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی نبوده و بر عهده اماکن گذاشته شده و نهاد کتابخانه‌های عمومی تنها مجوز در راستای رعایت استانداردها و شئونات اسلامی برای این مکان‌ها صادر می‌کند.

حاجی با بیان اینکه شناسایی هر چند نامه‌نگاری با اداره اماکن برای شناسایی این پانسیون‌های مطالعاتی در چند ماه گذشته صورت گرفته اما شناسایی این مکان‌ه زمان‌بر است، اضافه کرد: کتابخانه آستان قدس تحت نظارت آستان قدس فعالیت داشته و شامل این گونه پانسیون‌ها نمی‌شود.

وی ادامه داد: در واقع پانسیون‌های مطالعاتی به طور کامل شخصی بوده و در محیط‌های مختلف آماده شده و نسبت به عضوگیری با هزینه‌های هنگفت اقدام می‌کنند.

تأمین منابع کتابخانه‌های عمومی از سوی نهاد کتابخانه‌ها، مردم و خیران

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی از مردم خواست به سمت پانسیون‌های بدون مجوز نروند چون که استانداردهای آنها کافی نیست.

حاجی با بیان اینکه بخشی از خدمات کتابخانه‌های عمومی به منابع کتابخانه‌ای آنها مربوط بوده که به این کتابخانه‌ها از طرف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منابع و نشریات به روز ارسال می‌شود، تصریح کرد: همچنین بخشی از منابع این کتابخانه‌ها جزو منابعی بوده که در سطح استان از طریق مردم و خیران با عنوان وقف کتاب تأمین می‌شود.

وی در رابطه با تجهیزات کتابخانه‌ها عمومی استان گفت: به طور قطع در شش سال اخیر تمام کتابخانه‌هایی که در سطح استان افتتاح و به مجموعه کتابخانه‌های عمومی اضافه شده با بهترین و به روزترین تجهیزات فعالیت می‌کنند، هر چند شاید کمبودهایی وجود داشته باشد که به مروز زمان رفع خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*