اخبار خراسان جنوبی/ بازار فروش زرشک خراسان جنوبی توسعه می‌یابد

با حکم وزیر کشور

بهترین شهردار بیرجند شد

دکتر مهدی بهترین امروز با حکم وزیر کشور به عنوان شهردار بیرجند منصوب شد.

دکتر مهدی بهترین؛ رسما شهردار بیرجند شد

 

 

 

 

 

 

 

وزیر کشور شهرداران آمل، اراک و بیرجند را منصوب کرد

وزیر کشور با صدور حکمی شهردار بیرجند را منصوب کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، در متن حکم وزیر کشور که برای انتصاب شهردار بیرجند صادر شده است، در اجرای صدر تبصره ۳ ذیل بند ۱ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱-۳-۱۳۷۵ و اصلاحات بعدی آن و بر اساس پیشنهاد شوراهای اسلامی، مهدی بهترین به سمت شهردار بیرجند منصوب شد.

احمد وحیدی در این حکم افزوده است: با عنایت به منویات مقام معظم رهبری و مفاد بیانیه گام دوم انقلاب، شایسته است با انتخاب مدیران متعهد و کارآمد و برنامه ریزی دقیق، اهداف و سیاست‌های اعلام شده محقق شود.

 

با حکم وزیر علوم؛

تقی زاده سرپرست دانشگاه پیام‌نور شد

سرپرست دانشگاه پیام‌نور منصوب شد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حکمی «ابراهیم تقی‌زاده» را به عنوان سرپرست «دانشگاه پیام‌نور» منصوب کرد.

به گزارش  وزارت علوم، در بخشی از حکم محمدعلی زلفی‌گل  خطاب به دکتر تقی زاده آمده است: نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جنابعالی به موجب این حکم به سمت «سرپرست دانشگاه پیام نور» منصوب می شوید.

وی در این حکم تاکید کرد: انتظار می‌رود با پیروی از آموزه‌های اسلامی، مبانی علمی، روحیۀ انقلابی، راهبردهای اساسی دولت مردمی، برنامه‌های ارایه شده به مجلس شورای اسلامی و جلب همکاری استادان، مدیران و یاوران علمی (کارکنان)، تمامی امکانات دانشگاه را جهت تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های اسناد بالادستی، مرجعیت و دیپلماسی علمی، توسعه همه‌جانبه علم و فناوری، مهارت‌افزایی و کارآفرینی، در راستای راهبردهای «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» و «سند دانشگاه اسلامی» با نگاه تحول گرایانه و مسأله محور به منظور متناسب‌سازی ماموریت‌های دانشگاه با ظرفیت‌های استانی، ملی و بین المللی به انجام رسانید.

دکتر تقی‌زاده  استاد تمام رشته حقوق خصوصی دانشگاه پیام‌نور است که پیش از این رییس دانشگاه پیام نور خراسان رضوی و جنوبی بوده است.

وی تالیف بیش از ۱۱۰ عنوان مقاله آی اس ای ISI، علمی و پژوهشی و کنفرانس های بین المللی و تالیف بیش از ۱۷ عنوان کتاب علمی را در کارنامه خود دارد.

رئیس شورای شهر بیرجند:
انتخاب شهردار بیرجند در انتظار تصمیم استانداری خراسان جنوبی
محمودی راد گفت: برای تعیین تکلیف شهردار مکاتباتی صورت گرفته است و استانداری باید تعیین تکلیف کند.

دکتر «علیرضا محمودی راد» در گفتگو با خبرگزاری شبستان در بیرجند  از پیگیری های انجام شده با استانداری برای تعیین تکلیف انتخاب شهردار خبر داد و گفت: دلیل و مشکل خاص امنیتی، گزینشی و… برای  رد شهردار انتخابی تاکنون اعلام  نشده است.

رئیس شورای شهر بیرجند با بیان اینکه برای گزینه انتخابی هیچ مشکل خاصی اعلام نشده است، افزود: نه تنها بیرجند بلکه برخی از مراکز استان ها برای انتخاب شهردار با مشکل مواجه شده اند.

محمودی راد یادآور شد: پیگیری های زیادی با استانداری مبنی بر حل مشکل انجام شده است تا بتوانیم به صورت شفاف پاسخگوی افکار عمومی و شهروندان در این زمینه باشیم.

به گفته وی در صورت مخالفت می توان مراتب را به شورای حل اختلاف منعکس کرد و بعد از آن ۱۰ روز زمان برای انجام اقدامات مورد نیاز وجود دارد اما هنوز خبری مبنی بر علت  تأخیر در اعلام و… بیان نشده است.

معرفی پدافند غیرعامل به اقشار مختلف جامعه با کار فرهنگی

باید با کار فرهنگی پدافند غیرعامل را به اقشار مختلف جامعه معرفی کرد.

 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در جلسه دیدار جمعی از رابطین پدافند غیرمعرفی پدافند غیر عامل به اقشار مختلف جامعه با کار فرهنگیعامل دستگاه های اجرایی گفت: این نشست به مناسبت هفته پدافند غیرعامل با رابطین پدافند غیرعامل دستگاه های اجرایی استان برگزار شد.

فرهادی افزود: با توجه به فرمایشات و تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در خصوص اهمیت و توجه به مقوله پدافند غیرعامل این مهم باید همواره در همه فعالیتها مورد توجه جدی قرار گیرد.

به گفته وی؛ داشتن نگاه صرف اعتباری به بحث پدافند غیرعامل درست نیست و باید این موضوع در جامعه به گونه ای تبیین شود که در تمام شئونات زندگی مردم حضور پررنگی داشته باشد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گفت: با بیان این که زمانی پدافند غیرعامل به درستی معرفی خواهد شد که از همه ابزارهای فرهنگی در اختیار شامل آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، صداوسیما، رسانه های موجود، فضای مجازی و… نهایت استفاده را ببریم تا بتوانیم موضوع پدافند غیرعامل را در همه شئونات زندگی تسری دهیم و این مهم باید در زندگی ما نمود فعال تری داشته باشد.

توقیف سواری سمند حامل حشیش در قاین

ماموران انتظامی شهرستان قاینات در بازرسی از یک خودروی سمند ۷۲ کیلو و ۵۰۰ گرم حشیش کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران انتظامی شهرستان قاین هنگام کنترل خودرو‌های عبوری به یک سواری سمند مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سردار فرشید افزود: مأموران در بازرسی از سواری سمند ۷۲ کیلو و ۵۰۰ گرم حشیش که به طرز ماهرانه‌ای داخل خودرو جاساز شده بود، کشف کردند.

فرمانده انتظامی استان افزود: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و ۲ متهم را دستگیر کردند که با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شدند.

 

 

اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در بیرجند

 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در شهرستان”بیرجند” خبر داد و گفت: مأموران در این طرح ۳ کیلو و ۳۸۰ گرم انواع مواد مخدر کشف و ۲۰ خرده فروش و ۶ معتاد متجاهر را دستگیر کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”غلامرضا شاهوردی” اظهار داشت: به منظور پاکسازی نقاط آلوده و مقابله با خرده فروشان و توزیع کنندگان مواد مخدر، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در مناطق آلوده و جرم‌ خیز در شهرستان بیرجند اجرایی شد.

وی بیان داشت: مأموران پلیس با انجام تحقیقات گسترده و بررسی های میدانی نقاط جرم خیز را شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی وارد مخفیگاه متهمان شدند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی افزود: مأموران در بازرسی و پاکسازی از مکان های آلوده، ضمن دستگیری ۲۰ خرده فروش مواد مخدر و ۶ معتاد متجاهر، انواع لوازم سرقتی و ۳ کیلو و ۳۸۰ گرم انواع مواد مخدر کشف کردند.

 

 

 

اتصال بیش از ۵۰درصد جایگاه های سوخت به سامانه هوشمند/۲

۵۳ درصد جایگاه های سوخت خراسان جنوبی به سامانه هوشمند متصل شدند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه استان گفت: از ۹۳ جایگاه سوخت خراسان جنوبی تاکنون ۵۰ جایگاه با سیستم سامانه هوشمندسوخت فعالیت می کنند.

مردانی افزود: ۴۳ باب جایگاه هم در نوبت بارگذاری هستند.

وی گفت: هم اکنون ۷۴ جایگاه به صورت دستی با نرخ دوم فعال است

 

مدیرکل ورزش و جوانان استان خراسان جنوبی:

احیای زمین چمن ورزشگاه غدیر بیرجند آغاز شده است

احیای زمین چمن ورزشگاه غدیر بیرجند از یک ماه پیش آغاز شده است

مدیرکل ورزش و جوانان استان خراسان جنوبی گفت: بعد از برگزاری جلسات شورای نظارتی این موضوع را به ما منعکس کردند که با تغییر چمن ورزشگاه موافق نیستند و از زمان برگزاری این جلسات مدت یک ماه است که بحث احیای زمین چمن ورزشگاه را آغاز کردیم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان، درخصوص گزارش پخش شده از رسانه ملی درباره وضعیت چمن ورزشگاه ۱۵ هزار نفری بیرجند اظهار داشت: ورزشگاه ۱۵ هزار نفری بیرجند یکی از زیباترین، مدرن‌ترین و مجهزترین استادیوم‌های کشور است که سال ۹۶ با حضور مسئولین افتتاح شد و در اختیاری اداره کل ورزش و جوانان استان قرار گرفت.

وی در ادامه با اشاره به موضوع منتشر شده درخصوص وضعیت چمن این ورزشگاه گفت: خشک شدن چمن ورزشگاه از ابتدای سال ۱۴۰۰ به دلیل تنش خشکی بی‌سابقه‌ای بود که در استان خراسان جنوبی با آن مواجه بودیم. در بسیاری از استان‌های دیگر نیز این مشکل خشکی وجود داشت و در استان خراسان جنوبی بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان خسارت ناشی از این خشکسالی را داشتیم. این موضوع تاثیرات مخربی را بر روی چمن ورزشگاه بیرجند گذاشت.
عزیزی درخصوص اقدامات صورت گرفته برای احیای زمین چمن ورزشگاه ۱۵ هزار نفری بیرجند بیان داشت: اولین اقدام ما خاکبرداری زمین چمن ورزشگاه به عمق ۳۰ سانتیمتر بود. با توجه به اینکه سختی خاک باعث قلیایی شدن زمین ورزشگاه شده بود این خاکبرداری انجام شد. درحال حاضر خاک مناسب را در کف استادیوم پخش کردیم و ماشین‌آلات درحال انجام کار هستند.
وی ادامه داد: بذر متناسب با وضعیت اقلیمی استان با کارشناسی که صورت گرفته تهیه شده و درحال انجام مراحل اولیه هستیم که بعد از آبگیری اول بتوانیم بذر را نشا کنیم.
مدیرکل ورزش و جوانان استان خراسان جنوبی درخصوص فعالیت ورزشگاه اظهار داشت: کلیه برنامه تمرینی و مسابقات مربوط به هیات دوومیدانی استان در ورزشگاه درحال انجام است و دوومیدانی‌کاران از ورزشگاه به نحو مطلوب استفاده می‌کنند.

خراسان جنوبی بر سکوی دوم مسابقات دوچرخه‌سواری تریال قهرمانی کشور/۷

خراسان جنوبی بر سکوی دوم مسابقات دوچرخه‌سواری تریال قهرمانی کشور
رئیس هیات استان از نایب قهرمانی تیم دوچرخه سواری تریال استان در مسابقات قهرمانی کشور خبر داد و گفت: تیم دوچرخه‌سواری استان متشکل از نیما جعفری و سجاد بیدختی در رده جوانان و علی اختر در رده بزرگسالان در این دوره از مسابقات که به میزبانی استان همدان برگزار گردید، اعزام شدند.  علوی افزود: در این مسابقات نیما جعفری و سجاد بیدختی در رده سنی جوانان به ترتیب مقام اول و دوم این بخش را کسب نموده و علی اختر در رده سنی بزرگسالان بر سکوی سوم این بخش قرار گرفت. علوی در ادامه گفت: در مجموع ۱۳ تیم شرکت کننده در این مسابقات تیم خراسان جنوبی با امتیاز برابر بعد از تیم کرمان در رده دوم تیمی قرار گرفت.

مسابقات دو ومیدانی نونهالان روستایی سربیشه برگزار شد/۷

مسابقات دو ومیدانی نونهالان روستایی در شهرستان سربیشه برگزار شد

مسابقات دو ومیدانی نونهالان روستایی بخش درح سربیشه در راستای طرح المپیاد استعدادهای ورزشی روستایی به مناسبت هفته تربیت بدنی و ورزش و وحدت برگزار شد.

این رقابت ها در رده سنی نونهالان در دو بخش دختران و پسران به صورت انفرادی در ماده ۶۰ متر به همت هیأت ورزش روستایی و بازی های بومی محلی شهرستان برگزار شد.

مسابقات فوتسال پسران نونهال بخش درح سربیشه برگزار شد/۷

مسابقات فوتسال پسران نونهال بخش درح همزمان با هفته تربیت بدنی و ورزش

مسابقات فوتسال پسران نونهال به مناسبت هفته تربیت بدنی و ورزش در سالن فتح المبین شهر درح سربیشه برگزار شد.

این مسابقات به مناسبت هفته تربیت بدنی و ورزش ویژه نونهالان در سالن فتح المبین شهر درح با حضور ۴ تیم از نمایندگان روستایی برگزار شد.
دانش پدافند غیرعامل جدی‌ترین علم دفاعی
مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری خراسان جنوبی گفت: دانش پدافند غیرعامل جدی‌ترین علم دفاعی است که خشت بنای آن در آموزش و پرورش و دستگاه تعلیم و تربیت گذاشته می شود.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، حسین هاشمی صبح امروز در آیین گرامی داشت هفته پدافند غیر عامل در آموزش و پرورش که به صورت آنلاین از شبکه شاد پخش می شد، اظهار کرد: پدافند غیر عامل امری عقلایی، تکلیف شرعی و قانونی است که حتی برای لحظه ای نباید فراموش شود.

وی با بیان این که حملات دشمن در جنگ نرم، یک شبیخون فرهنگی، اعتقادی، علمی و تربیتی است، تصریح کرد: دستگاه فرهنگی آموزش و پرورش بزرگترین مرجع ترویج و آموزش فرهنگ پدافند غیر عامل در خراسان جنوبی به شمار می رود.

مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری خراسان جنوبی، «مقاومت فعال، تاب‌آوری حیرت انگیزبرای توسعه فرهنگ  ایران پایدار در گفتمان جهانی» را ضروری دانست و عنوان کرد: یکی از اقدامات مهم تبیین و فرهنگ‌سازی ابعاد مختلف پدافند غیرعامل است که دستگاه تعلیم و تربیت می تواند پررنگ‌تر از هر اُرگان دیگری در جامعه بهارستان علم و ادب نهادینه کند.

وی، دیده نشدن، شناسایی نشدن، استتار اصولی زیر ساخت ها و مراکز حساس را از دید نامحرمان، دشمنان و مزدوران داخلی و خارجی ایشان را مهم ترین اصول پدافند غیر عامل دانست و با اشاره به حملات سایبری اخیر، خاطر نشان کرد: دشمنان و در رأس آن ها آمریکای جهان خوار و رژیم غاصب صهیونیستی از هر فرصتی در عرصه های اقتصاد، ترور شخصیت ها و سرقت منابع و ذخایر، برای ضربه زدن به مردم،نظام، اسلام و انقلاب، به منظور ترویج روحیه یأس و ناامیدی در بین اقشار جامعه استفاده می کنند.

به گفته هاشمی، حفظ آمادگی و توسعه زیرساخت های پدافند غیر عامل در دو بعد سخت و نرم افزاری در بخش های مختلف علمی، اقتصادی، فرهنگی و فضای سایبری ضروری است.

غفلت ازپدافندغیرعامل،زمینه سازتقویت عوامل بحران زا
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: غفلت از رعایت اصول پدافند غیر عامل و ساده انگاری این اصول، زمینه ساز تقویت عوامل بحران زا می شود.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، محمد علی واقعی، صبح امروز، در آیین نمادین آغاز برنامه های هفته پدافند غیر عامل در آموزش و پرورش که به صورت زنده از شبکه شاد پخش می شد، با اشاره به سالروز شهاده شهید فهمیده و هفته بسیج دانش آموزی، اظهار کرد: شهدا با نثار خون خود نهال نورسته انقلاب اسلامی را درختی تناور ساخته و توطئه های دشمنان را در جنگ سخت و پدافندغیرعامل، نقش برآب ساختند.

وی، با اشاره به بیش از ۲۰ برنامه فرهنگی توسط کمیته پدافند غیر عامل آموزش و پرورش استان با شعار «پدافند غیرعامل، ایران پایدار»، در طول این هفته، اظهار کرد: بصیرت افزایی دانش آموزان و آگاهی بخشی به ایشان در خصوص ترفندها و توطئه های دشمن در ابعاد مختلف مهم ترین عنصر پدافند غیر عامل به شمار می رود.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، ترویج، فرهنگ سازی و آموزش ارتقای مقاومت ملی؛ در راستای دستیابی به ایران پایدار را  از محورهای اصلی پدافند غیرعامل در نظام تعلیم و تربیت  برشمرد و عنوان کرد: تنها راه مقابله با تهدیدات دشمن،  ساماندهی وضعیت داخلی به گونه ای ا است که دشمن از پیروزی خود مطمئن نباشد و زمینه را برای ماجراجویی فراهم نبیند.

رئیس کمیته پدافند غیر عامل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، رسالت معلمان استان را آگاهی بخشی،آموزش و تعلیم صیانت از زیر ساخت ها در بخش های مختلف فرهنگی، علمی، عقیدتی و سایبری برای ارتقای سطح آمادگی دانش آموزان دانست و تصریح کرد: هدف دشمن در نبرد عقیدتی، فرهنگی، اعتقادی، اقتصادی و تربیتی ترویج هرج و مرج و آشوب های خیابانی در جوامع هدف است.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان نوبی با اشاره به استقبال بیش از ۶ هزار دانش آموز و فرهنگی استان از این مراسم، افزود: ، بصیرت افزایی، زمان شناسی، دشمن شناسی، آگاهی از توطئه هاو ترفندهای دشمن  و افزایش سواد رسانه ای  از جمله مهم ترین عوامل خنثی سازی توطئه های دشمنان در پدافند غیر عامل به شمار می رود.

به گفته واقعی، پدافند غیرعامل یک اصل،تدبیری احتیاطی برای ارتقای پایداری،ارتقای امنیت،کاهش آسیب پذیری ها در برابر انواع تهدیدات از جمله تهدیدات نوین است؛ که باید برای همیشه و در تمام ابعاد زندگی باید مدنظر قرار گیرد و ارتباطی به دور یا نزدیک بودن وقوع تهدیدات ندارد.

همزمان با هفته پدافند غیر عامل در کانون خراسان جنوبی؛

کودکان درمیان با دفاع غیر مستقیم آشنا شدند/۲

با هدف آشنایی کودکان ونوجوانان با مفاهیم پدافند غیر عامل نشست کارگاهی آشنایی اعضا با دفاع غیر مستقیم در مرکز فرهنگی و هنری درمیان به مرحله‌ی اجرا درآمد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، این کارگاه آموزشی همزمان با ۸ آبان ماه و در اولین روز از هفته پدافند غیر با حضور جمعی از کودکان ونوجوانان عضو این مرکز برگزار شد.

پخش فیلم و پویانمایی با موضوعات پدافند غیر عامل، مکان امن در موقع حوادث، معرفی کتاب «انسان و طبیعت» با موضوع مفاهیم پایه پدافند غیر عامل و بحث آزاد از جمله برنامه‌هایی بود که با هدف آشنا کردن کودکان با روش های دفاعی و غیر مستقیم اجرا شد.

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه بیرجند با دانشگاه تایوان/۲-۳

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه بیرجند با دانشگاه تایوان

 تفاهم نامه همکاری بین گروه زمین شناسی دانشگاه بیرجند و دانشگاه تایوان در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری به امضای طرفین قرار رسید.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، تفاهم نامه همکاری ببین گروه زمین شناسی دانشگاه بیرجند و بخش علوم زمین، آکادمی سینیکا، دانشگاه ملی تایوان با همکاری و هماهنگی‌های صورت گرفته توسط  دکتر محمدمهدی خطیب، استاد تمام گروه زمین شناسی دانشگاه بیرجند منعقد شد.
تفاهم نامه همکاری در ۱۴ بند و با اعتبار ۵ سال از مهر ۱۴۰۰ تا مهرماه ۱۴۰۵ منعقد شد، طرفین  این تفاهم‌نامه می‌توانند در صورت فراهم بودن شرایط، تبادل استاد، محقق و پژوهشگر داشته باشند  و در انجام فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی همکاری نمایند. همچنین اساتید گروه آموزشی زمین شناسی دانشگاه می‌توانند جهت گذراندن فرصت‌های مطالعاتی، از محیط، اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه تایوان بهره مند شوند. همچنین دانشجویانی که قصد گذراندن فرصت مطالعاتی در دانشگاه تایوان را داشته باشند نیز می‌توانند بر اساس مفاد این تفاهم نامه اقدامات لازم را صورت دهند.
همچنین در میان بندهای قرارداد، علاوه بر تعهدات علمی در حوزه تخصصی زمین شناسی، مقرر گردیده که دانشگاه بیرجند آمادگی برگزاری دوره های آموزش زبان فارسی را داشته باشد و دانشجویانی که از دانشگاه تایوان معرفی شوند زبان فارسی را در دانشگاه بیرجند فرابگیرند.

کسب مقام اول مسابقات تنیس روی میز توسط دانشجوی دانشگاه بیرجند/۷

مسابقات قهرمانی تنیس روی میز بزرگسالان استان خراسان جنوبی جهت اعزام به مسابقات کشوری، به مناسبت گرامیداشت روز ملی تنیس روی میز و هفته تربیت بدنی در محل سالن شهید سرحدی برگزار شد.
کسب مقام توسط دانشجویان دختر دانشگاه بیرجند

این مسابقات با حضور ۸ بازیکن از شهرستانهای طبس و بیرجند در محل سالن شهید سرحدی بیرجند به صورت دوره‌ای برگزارشد.
در این مسابقات افسانه حسن نژاد دانشجوی رشته صنایع دستی  مقام اول و سیده رضوانه رضوی دانشجوی رشته مدیریت ورزشی مقام سوم مشترک را کسب کردند.

معرفی پدافند غیر عامل به اقشار مختلف جامعه با کار فرهنگی
معرفی پدافند غیر عامل به اقشار مختلف جامعه با کار فرهنگی
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گفت: باید با کار فرهنگی پدافند غیر عامل را به اقشار مختلف جامعه معرفی کرد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ فرهادی با بیان این مطلب در جلسه دیدار جمعی از رابطین پدافند غیر عامل دستگاه های اجرایی خاطرنشان کرد: این نشست به مناسبت هفته پدافند غیر عامل با رابطین پدافند غیر عامل دستگاه های اجرایی استان برگزار گردید.
فرهادی افزود: با توجه به فرمایشات و تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) در خصوص اهمیت و توجه به مقوله پدافند غیر عامل این مهم باید همواره در همه فعالیت ها مورد توجه جدی قرار گیرد.
به گفته وی؛ داشتن نگاه صرف اعتباری به بحث پدافند غیر عامل درست نیست و باید این موضوع در جامعه به گونه ای تبیین گردد که در تمام شئونات زندگی مردم حضور پررنگی داشته باشد.
معاون استاندار گفت: با بیان این که زمانی پدافند غیر عامل به درستی معرفی خواهد شد که از همه ابزارهای فرهنگی در اختیار شامل آموزش و پرورش ،سازمان تبلیغات اسلامی ،صدا و سیما ،رسانه های موجود،فضای مجازی و…نهایت استفاده را ببریم تا بتوانیم موضوع پدافند غیر عامل را در همه شئونات زندگی تسری دهیم و این مهم باید در زندگی ما نمود فعال تری داشته باشد.
فرهادی تصریح نمود: می طلبد مهندسین با دقت بیشتری به این نگاه موضوع نگاه کنند تا شاهد اقدامات مؤثرتری دراین حوزه در سطح کشور باشیم.

واحدهای اقتصادی خراسان جنوبی اطلاعات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: واحدهای تولیدی، توزیعی و صنفی با ثبت اطلاعات خود در سامانه جامع تجارت به تنظیم بازار و حمایت از تولید داخلی کمک کنند.

عباس جرجانی افزود: به منظور شفاف سازی نظام تولید و توزیع و همچنین کنترل قیمت‌ها در کشور کلیه تولید کنندگان و عرضه کنندگان کالا می بایست اطلاعات مربوط به تولید، توزیع و نگهداری کالاهای خود را در سامانه‌های جامع تجارت و جامع انبارها ثبت کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سازمان صنت خراسان جنوبی، وی ادامه داد: کلیه واحدهای اقتصادی استان شامل واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی، صنفی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، شرکت‌های پخش، کسب و کارهای مجازی و… که کالایی را تولید و عرضه می‌کنند مکلفند تا ۱۰ آبان ماه جاری در سامانه جامع تجارت ثبت نام نموده و اطلاعات مربوط به تولید و محل نگهداری کالاهای خود را ثبت نمایند تا در آینده دچار مشکل نشوند.

وی تصریح کرد: واحدهای تولیدی و توزیعی که قبلا در سامانه ثبت نام نموده اند نیز می بایست با مراجعه به سامانه مذکور نسبت به ثبت اطلاعات خود و بروز رسانی موجودی انبارهای خود اقدام نمایند.

جرجانی خاطر نشان کرد: پس از پایان مهلت مقرر و در صورت عدم انجام این تکلیف قانونی، علاوه بر عدم امکان تخصیص مواد اولیه و کالا با متخلفان بر اساس نوع تخلف تحت عنوان عرضه خارج از شبکه، احتکار و قاچاق کالا در چارچوب قوانین تعزیرات حکومتی، نظام صنفی و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برخورد قانونی انجام می‌شود.

به بهانه روز پدافند غیرعامل؛

سازه‌های نا ایمن نتیجه توصیه دانستن مقررات ملی ساختمان/ آجر پدافند غیرعامل در ساختمان‌ها به کار می‌رود؟

در بسیاری از ساختمان های خراسان جنوبی اصول پدافند غیرعامل مورد توجه قرار نمی گیرد و این مسئله مشکلات فراوانی را در زمان بحران ایجاد می کند.

 

هاشمی مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، در خصوص اصولی که باید در حوزه پدافند غیرعامل در ساخت مسکن و ساختمان‌ها مورد توجه قرار گیرد، گفت: در شهر‌ها علاوه بر تعیین کاربری‌ها و فضا‌های مورد نیاز شهر، با ساماندهی فضا‌های مناسب و ارتباطات عملکردی و ساختاری ویژه، باید اقدامات از پیش تعیین شده برای حفظ جان مردم در مقابل تهدیدات انجام شود.

او با اشاره به اینکه باید امکان تداوم بی وقفه فعالیت‌های ضروری و کاهش آسیب پذیری شهر از طریق رعایت اصول پدافند غیرعامل فراهم شود، افزود: به طور کلی باید اصول پدافند غیرعامل از قبیل مکان یابی، استتار، اختفاء، پوشش، فریب، پراکندگی و مقاوم سازی استحکامات در ساخت و ساز‌ها مدنظر باشد.

هاشمی عنوان کرد: در قانون اساسی به صراحت بندی برای پدافند غیرعامل وجود ندارد، اما در برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه، سیاست‌های کلی نظام و قانون بودجه به این مسئله توجه و اشاره شده است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: اصول پدافند غیرعامل به منظور کاهش آسیب پذیری در برابر تهدیدات، مدیریت بحران در شرایط بحران، تداوم کارکرد‌های ساختمان ها، حفظ جان ساکنین و افزایش پایداری شرایط اجرا می‌شود.

الزامی در شهر برای رعایت پدافند غیرعامل وجود ندارد

هاشمی مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی اهمیت چندانی به اصول پدافند غیرعامل در حوزه ساخت و ساز داده نمی‌شود، گفت: مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان به منظور رعایت اصول پدافند غیرعامل تعیین شده است، اما دستگاه‌های متولی اعم از شهرداری و سازمان نظام مهندسی به دید توصیه‌ای به این موضوع نگاه می‌کنند و هنوز در شهر الزام آور نشده است.

او در خصوص کاهش خسارت‌ها از طریق رعایت اصول پدافند غیرعامل افزود: در زمان بحران، خسارت به وجود می‌آید و مهم این است که چه اعمالی می‌تواند به کاهش این خسارت‌ها منجر شود.

هاشمی بیان کرد: طبق گروه‌های اهمیتی ساختمان که از ۱ تا ۵ درجه بندی می‌شوند و ساختمان‌های گروه یک بیشترین اصول را رعایت کرده و گروه ۵ نیز کمترین اصول را رعایت کرده اند، می‌توان گفت که ساختمان‌های خراسان جنوبی بیشتر در گروه ۴ و ۵ قرار دارند.

 

 

 

 

برای اولین بار در کشور؛

ابلاغ هزار میلیارد تومان تسهیلات خرید حمایتی زعفران/۲-۳

هزار میلیارد تومان تسهیلات خرید حمایتی زعفران برای امسال ابلاغ شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: امسال در طرح خرید حمایتی زعفران در کشورمجری طرح، صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در خراسان جنوبی است و برای خرید زعفران هزار میلیارد تومان ابلاغ شده است.
قوسی افزود: در این طرح سه استان خراسان رضوی، جنوبی و شمالی هستند که سهم تسهیلات هر استان به میزان خرید در آن استان بستگی دارد.
وی با اشاره به اینکه طرح خرید حمایتی زعفران از اول آبان اغاز شده گفت: پیش بین شده در این طرح ۲۰۰ تن زعفران خشک از کشاورزان خریداری شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در این طرح قیمت هر کیلوگرم زعفران نگین ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، شبه نگین ۱۶ میلیون تومان، پوشال مرغوب ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پوشال معمولی ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و زعفران دسته هر کیلوگرم ۱۱ میلیون تومان خریداری می‌شود.
قوسی افزود: بانک عامل موظف است نسبت به پرداخت مبلغ تسهیلات به حساب کشاورزان زعفرانکار معرفی شده توسط مجری طرح حداکثر ظرف مدت ۵ روز اقدام کند.
وی گفت: این تسهیلات بسته به شرایط و نیاز تا ۵ هزار میلیارد تومان هم قابل افزایش است.

 

 

 

 

روز بدون فوتی کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته مورد جدیدی از فوت ناشی از کرونا در استان ثبت نشد و تعداد فوتی‌های این بیماری همان هزار و ۱۹۲ نفر باقی ماند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۲۸۶ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۸۲ بیمار جدید و از ۴۸۴ آزمایش سریع کرونا ۸۸ بیمار جدید شناسایی شدند.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۶۸ مورد از بیرجند، ۸مورد از سربیشه، ۱۹ مورد از فردوس، ۳ مورد از درمیان، ۱۰ مورد از طبس، ۸ مورد از خوسف، ۱۳ مورد از زیرکوه، ۸ مورد از بشرویه، ۱۸ مورد از قاین و ۱۷ مورد از نهبندان بودند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۱۸۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۸۱ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۸نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

وی افزود: خوشبختانه فوتی جدیدی در شبانه روز گذشته ثبت نشد و تعداد فوتی‌های این بیماری همان هزار و ۱۹۲ نفر باقی ماند.

 

 

 

 

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌ جنوبی مطرح کرد:

کنسلی پروازهای بیرجند

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه اکنون هیچ پروازی به مشهد در طول هفته نداریم، گفت: یک ایرلاین پروازهای خود را در مسیر مشهد-بیرجند-مشهد حذف نموده‌ است.

عظیم طهماسبی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه اکنون چهار ایرلاین پرواز در استان فعال هستند، افزود: این ایرلاین‌ها در برنامه تابستانی ما نیز پرواز داشتند.

وی ادامه داد: یکی از ایرلاین‌ها با دو پرواز کار را آغاز کرده و اکنون چهار پرواز دارد؛ ایرلاین دیگری نیز با یک پرواز آغاز کرده و در برنامه زمستانی دو پرواز دارد و هواپیمایی ماهان نیز چندین سال است که روزهای شنبه، دوشنبه و سه شنبه برنامه ثابت دارد که در برنامه تابستانی پرواز دوشنبه خود را لغو نموده است.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان ‌جنوبی بیان کرد: ایرلاین دیگری پنج پرواز به تهران و دو پرواز به مشهد داشته و در برنامه تابستانی دو پرواز از تهران و دو پرواز از مشهد حذف کرده است.

طهماسبی با بیان اینکه قبل از شروع برنامه زمستانی طی مکاتباتی که با ایرلاین هاف فعال در فرودگاه بیرجند و همچنین سایر ایرلاین های کشور داشتیم درخواست ادامه برنامه فعلی فرودگاه و افزایش پروازها را داشتیم و همچنان نیز در حال رایزنی جهت افزایش پروازها خصوص برقرای پرواز در مسیر مشهد-بیرجند-مشهد توسط ایرلاین های دیگر هستیم

وی با بیان اینکه هواپیمایی ایران ایر تعداد ۴ پرواز و هواپیمایی ماهان تعداد ۱ پرواز خود را در برنامه تابستانی لغو نموده اند  اظهار کرد: اکنون هیچ پروازی به مشهد در طول هفته نداریم و توضیحات را باید از ایرلاین مورد نظر پرسید.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان ‌جنوبی با بیان اینکه در بحث افزایش پروازها؛ فرودگاه بخشی از این فرآیند است، افزود: جهت برقراری پرواز می بایست کلیه مسئولین و ارگان های مرتبط همچون استانداری، نمایندگان استان و نمایندگان ایرلاین های فعال در مرکز استان تمام تلاش و هم افزایی خود را انجام دهند.

طهماسبی با بیان اینکه وظیفه اصلی فرودگاه تامین زیرساخت و تجهیزات کمک ناوبری جهت برقراری پرواز امن و ایمن است اظهار کرد: فرودگاه نیز علاوه بر وظایفی که به آن اشاره شد در برقراری و افزایش پروازها همچون گذشته در حال رایزنی می باشد.

وی با بیان اینکه فرودگاه بین المللی بیرجند جزو فرودگاه های ۲۴ ساعته کشور نمی باشد، تصریح کرد: با این وجود بسیاری از پروازها در شب انجام می‌شود چراکه این خواسته ایرلاین‌ها بوده است  اما همکاری کردیم و همچنان نیز آمادگی پذیرش پرواز ها در هر ساعت از شبانه روز داریم و این نقش فرودگاه را می‌رساند.

وی با اشاره به پروازهای بین المللی، بیان کرد: به خاطر بحث کرونا، سفر کربلا و حج تعطیل شده است، اما اکنون از سوی حج و زیارت پیش ثبت نام و استعلامات صورت گرفته و ما نیز اعلام آمادگی جهت میزبانی و ارائه سرویس هوانوردی به پروازهای عتبات را  کرده‌ایم.

پدافند غیر عامل سنگری ارزشمند است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی پدافند غیر عامل را سنگر ارزشمندی دانست و گفت: پدافند باید در کنار برنامه هایش کار فرهنگی نیز انجام دهد.

آیت الله عبادی در دیدار با جمعی از رابطین پدافند غیر عامل ضمن تبریک فرا رسیدن هفته بسیج دانش آموزی و آغاز هفته پدافند غیر عامل گفت: ضرورت پدافند غیر عامل اجتناب ناپذیر است و همانطور که دشمن می‌گوید همه گزینه هاروی میز است ما هم باید برای همه این گزینه‌ها آمادگی لازم را داشته باشیم

وی با توجه به توطئه اول آبان ماه گفت: دشمن این توطئه را از قبل تعیین کرده بود و برنامه خطرناکی بود، اما با هوشیاری مردم و مدیریت صحیح مردمی این توطئه شکست خورد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: دشمن را به دید دشمنی ببینیم، متاسفانه مشکل ما این است که با توجه به اینکه دشمن همه گزینه هارا روی میز دارد، اما عده‌ای به عنوان یک قبله آن را می دانند.

آیت الله عبادی گفت: در همین قطعنامه اخیر جمهوری اسلامی که در سازمان ملل تصویب شد، امریکا و اسرائیل و بعضی کشور‌ها به آن رای نداند و با آن مخالفت کردند این‌ها همان کشور‌هایی هستند که در جنگ‌های جهانی اول و دوم که ما مطرح نبودیم ده‌ها میلیون انسان را کشتند.

وی افزود: پدافند ما باید در کنار مسائل دیگر بیش از پیش بر مسائل فرهنگی بپردازد

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی پدافند غیر عامل را سنگر ارزشمندی دانست و گفت: باید در کنار برنامه هایش پدافند کار فرهنگی نیز انجام دهد.

مدیر کل پدافند غیر عامل استان هم در این جلسه گفت: شعار پدافند غیر عامل (پدافند غیر عامل؛ ایران پایدار) نامگذاری شده است.

هاشمی افزود: هدف اصلی سازمان پدافند غیر عامل کاهش قابلیت و توانایی سامانه‌های شناسایی و هدف یابی و دقت هدف گیری تسلیحات دشمن، حفظ سرمایه‌های کلان ملی کشور، حفظ توان خودی جهت ادامه فعالیت‌ها و تداوم عملیات تولید و خدمات رسانی، صرفه جویی در هزینه‌های تسلیحاتی و نیروی انسانی، افزایش آستانه مقاومت مردمی و قوای خودی در برابر تهاجمات دشمن و بلا‌های غیر طبیعی و بالا بردن توان دفاعی کشور و ایجاد آمادگی‌های لازم مقابله با دشمن در شرایط تهدیدات نامتقارن است.

وی گفت: طرح جامعه پدافند غیر عامل استان در خرداد ماه امسال باحضور مسئولین سازمان پدافند غیر عامل کشور رونمایی شد این نقشه راه به صورت یک برنامه ۵ ساله تدوین شد و بر اساس آن برنامه‌ها به دستگاه‌های ذی ربط ابلاغ شده و امیدواریم که هرچی سریعتر عملیاتی شود.

 

 

 

برگزاری جشنواره توانمندی های هیات های ورزشی قائنات/۷

جشنواره توانمندی های هیات های ورزشی شهرستان قائنات با شرکت ۳۰۰۰برگزاری جشنواره توانمندی های هیات های ورزشی قائنات نفر ورزشکار آقا و خانم در پارک جنگلی قهستان شهر قائن برگزار شد.

این برنامه از ساعت ۹ تا ۱۲ به همت هیات انجمن های ورزشی شهرستان با همکاری سمن پیشگامان تندرستی و نشاط و مشارکت ۴۰ هیات ورزشی و ۵ سمن فعال صورت گرفت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مراسم ۱۳ آبان در میادین اصلی شهرهای خراسان جنوبی برگزار می‌شود/۲-۳

مراسم ۱۳ آبان در میادین اصلی شهرهای خراسان جنوبی برگزار می‌شود

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: مراسم بزرگداشت یوم الله ۱۳ آبان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت اجتماع در میادین اصلی شهرهای استان برگزار می‌شود.

حجت الاسلام احمد ملایی، در نشست نهایی برنامه‌ریزی بزرگداشت یوم الله ۱۳ آبان افزود: این مراسم در شهر بیرجند روز پنجشنبه ۱۳ آبان ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه در میدان قدس برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: یوم الله ۱۳ آبان به دلیل رخدادهای  مهمی که در این روز اتفاق افتاده به عنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نامگذاری شده و اهمیت بزرگداشت این روز به حدی است که حضرت امام خمینی (ره) از این روز به عنوان انقلاب دوم یاد کردند.

رییس ستاد بزرگداشت ۱۳ آبان خراسان جنوبی بیان کرد: ضرورت دارد با همه ظرفیت و توان برای تبیین و بزرگداشت این روز تلاش کنیم و نگذاریم حوادث و اتفاقاتی که در این مناسبت پیش آمده، به فراموشی سپرده شود که یکی از وظایف مهم ما  انتقال مفاهیم ارزشمند انقلاب به نسل جوان و نوجوان است.

وی یادآور شد: بنا بر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مراسم بزرگداشت یوم الله ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در سراسر استان به صورت اجتماع مردمی در میادین اصلی شهرها با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان‌جنوبی خبر داد؛

کشف ۲۰۱ دستگاه ماینر غیرمجاز در خراسان‌جنوبی/۴

کشف ۲۰۱ دستگاه ماینر غیرمجاز در خراسان‌جنوبی

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان‌جنوبی از کشف ۲۰۱ دستگاه ماینر غیر مجاز طی هفت ماهه سال ۱۴۰۰ در خراسان جنوبی خبر داد.

حسین حسن پور در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در هفت ماهه سال جاری ۳۰ پرونده کشف ماینر به شعب تعزیرات حکومتی خراسان‌جنوبی ارجاع شده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در این ۳۰ پرونده تعداد ۲۰۱ ماینر کشف شده است، بیان‌کرد: همچنین در این مدت ۲۶ پرونده مرتبط با ماینر یا همان دستگاه‌های استخراج رمز ارز مختومه شده است.

حسن پور گفت: متهمین و متخلفین در این پرونده‌ها به مبلغ ۱۱ میلیارد و ۸۵۳ میلیون و ۷۷۷ هزار ریال محکوم شدند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر این دستگاه‌های ماینر در مکان‌های مخروبه و متروکه کشف شده است، اظهار کرد: به عنوان مثال در یک پرونده ماینرها در کوره‌های آجرپزی و یا در موردی دیگر در کارگاه بلوک‌زنی کشف شده است.

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

رعایت پروتکل‌ها در خراسان جنوبی از میانگین کشوری کمتر است/۲-۳

شهرستان های پرخطر شیوع کرونا در خراسان جنوبی افزایش یافت

رعایت پروتکل‌ها در خراسان جنوبی از میانگین کشوری کمتر است

استاندار خراسان جنوبی گفت: میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حالی به ۴۷ درصد در سطح کشور رسیده که این رقم در استان خراسان جنوبی ۴۴ درصد است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی حمید ملانوری روز شنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا افزود: در زمینه فاصله‌گذاری اجتماعی هم میانگین در استان ۴۳ درصد است و این میزان در کشور ۴۶ درصد گزارش شده است.

وی گفت: براساس آخرین گزارش‌ها رعایت پروتکل‌های بهداشتی اخیرا در کشور و استان کاهش پیدا کرده که موضوعی نگران‌کننده است و از مردم و اصناف درخواست داریم همچنان دستورالعمل‌ها را رعایت کنند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: مردم این موضوع را در دورهمی‌ها و شب‌نشینی‌ها جدی بگیرند تا عادی‌انگاری باعث افزایش آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا نشود.

وی رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی را مهمترین موضوع مدیریت بیماری در شرایط فعلی دانست و گفت: همیشه تاکید کرده‌ایم که با رعایت کامل پروتکل‌ها می‌توانیم محدودیت‌ها را کم کنیم و رونق را در بازار و فضای کسب و کار داشته باشیم.

وی افزود: در پیک پنجم هم شرایط مناسبی را در استان فراهم کردیم که بازار آسیب کمتری ببیند و در خیلی از مکان‌ها سعی شد محدودیت‌ها را کمتر کنیم تا آسیب کمتری متوجه حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و اشتغال شود.

ملانوری گفت: اما کاهش رعایت‌ دستورالعمل‌های بهداشتی باعث می‌شود که دوباره محدودیت‌ها در استان افزایش یابد و حتما نیاز است رعایت‌ها افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نظارت و بازدید از بازار انجام می‌شود افزود: در بازدید اخیر از اصناف و بازاریان مرکز استان بر رعایت پروتکل‌ها توسط صاحبان صنوف و ارباب رجوع تاکید و اعلام کردیم که اگر صاحب واحد صنفی پروتکل‌ها را رعایت نکند باید با آن برخورد و واحد متخلف پلمب شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در این جلسه مصوب شود که ضمن پلمب واحد صنفی متخلف در ورودی آن واحد با تابلو و پارچه نوشته‌ای به مردم اطلاع‌رسانی شود که این واحد به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی بسته شده است.

وی با تاکید بر اینکه با افرادی که سلامت مردم را جدی نمی‌گیرند، برخورد قانونی شود اضافه کرد: در عین حال تا جایی که امکان دارد باید کمک کنیم فضای کسب و کار فعال باشد.

ملانوری درخصوص بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها گفت: تاکید ریس جمهوری در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا بر بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها از اول آذر بود و تاکید کردند که ارزش بازگشایی فضای آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه از بازگشایی فضای کسب و کار هم مهمتر است.

وی افزود: موضوع بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به عنوان یک موضوع جدی ستاد ملی کرونا، دولت و نظام مورد بحث است اما تاکید رییس جمهوری هم این است در بازگشایی به گونه‌ای عمل کنیم که آسیب و خسارتی به همراه نداشته باشد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: تا زمانی که واکسیناسیون دانش‌آموزان، دانشجویان و کادر آموزشی و اداری دانشگاه‌ها و مدارس انجام نشود، شرایط گندزدایی خوابگاه‌ها و سرویس‌های ایاب و ذهاب دانش‌آموزان و دانشجویان به‌طور کامل صورت نگیرد، شرایط برای بازگشایی این محیط‌ها مهیا نیست.

وی با اشاره به اینکه این موضوع در ستاد ملی کرونا به بررسی‌های بیشتر موکول شد اظهار داشت: با توجه به اینکه در این مدت، آموزش آسیب جدی دیده ما نیز به‌شدت علاقه‌مند به بازگشایی مدارس هستیم اما چاره‌ای جز این نداریم که منتظر بمانیم شرایط مطلوب‌تر شود لذا باز هم منتظر می‌مانیم تا ستاد ملی نتیجه نهایی را اعلام کند.

وی با اشاره به گزارش‌های ارائه شده از مدارسی که از ابتدای مهر ماه فعال بوده‌اند گفت: همچنان تاکید ما این است دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارسی که دایر هستند، به‌طور کامل رعایت شود و نظارت مستمر هم صورت بگیرد البته در حال حاضر برخی مدارس با تعداد محدود دانش‌آموز برای رفع اشکال باز است.

ملانوری اظهار داشت: ما نیز علاقه‌مند به بازگشایی مدارس هستیم و فضای آموزشی را در این شرایط آسیب‌دیده و آسیب‌زا می‌بینیم ولی چاره ای هم نداریم که در شرایط مطلوب بازگشایی را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر انواع واکسن کرونا به اندازه کافی در خراسان جنوبی وجود دارد گفت: باید علاوه بر واکسیناسیون جمعیت بومی استان، واکسیناسیون اتباع بیگانه و مشکوک التابعین هم انجام شود و نباید هیچ کسی فاقد واکسن باشد و دستگاه‌های متولی در این زمینه کمک کنند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: مراقبت‌های مرزی را باید مانند گذشته جدی بگیریم و ویروس جهش یافته در برخی کشورهای همسایه به نام دلتا پلاس شناسایی شده که نگرانی جدی برای ورود این ویروس از مرزهای کشور وجود دارد.

وی تصریح کرد: مدیریت مرز در خراسان جنوبی درخصوص ویروس کرونا وضعیت مطلوبی دارد و تا الان از حوزه مرز آسیبی نداشتیم.

ملانوری گفت: ورود متجاوزین مرزی را به عمق خاک خراسان جنوبی نداریم و مراقبت‌ها در زمینه گروه‌های هفت‌گانه که از مرز ماهیرد انجام می‌شود، با جدیت در حال انجام است.

وی تاکید کرد: دستگاه‌های متولی و فرمانداران همچنان دقت لازم را داشته باشند تا درخصوص ویروس‌های جهش یافته آسیبی به استان و کشور وارد نشود.

 

 

 

افزایش شهرستان های پرخطر شیوع کرونا در خراسان جنوبی

شهرستان های پرخطر شیوع کرونا در خراسان جنوبی به ۴ شهرستان افزایش یافت.

بر اساس آخرین بروزرسانی نقشه کرونایی کشور علاوه بر شهرستان‌های بیرجند، نهبندان و طبس که نارنجی بودند شهرستان قائنات هم از وضعیت زرد به نارنجی تغییر رنگ داد.

بر این اساس شهرستان‌های بشرویه، فردوس، سرایان، سربیشه، زیرکوه، درمیان در وضع خطر متوسط (زرد) و خوسف در وضعیت کم خطر (آبی) قرار دارند.

هیچ نقطه قرمزی (خیلی پر خطر) در خراسان جنوبی وجود ندارد.

احتمال تغییر روزانه این نقشه با توجه به میزان بیماران با نشانه‌های حاد تنفسی در شهرستان‌ها ممکن است.

 

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

رعایت پروتکل‌ها در خراسان جنوبی از میانگین کشوری کمتر است/

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: با کسانی که با عدم رعایت ضوابط بهداشتی، سلامت مردم را جدی نمی گیرند، برخورد می کنیم.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ ملانوری با بیان این مطلب در جلسه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا خاطرنشان کرد: بارها اعلام کرده ایم در شرایطی می توانیم محدودیت ها را کم کنیم که ضوابط بهداشتی را به طور کامل رعایت نماییم تا آسیب ها کمتر شود.
وی با تأکید بر این که عدم رعایت پروتکل ها محدودیت ها را افزایش می دهد، تصریح نمود: بر اساس آخرین گزارش ها، رعایت پروتکل ها در سطح کشور در ایام اخیر کاهش پیدا کرده که این موضوع نگران کننده است.
استاندار به نتایج گزارش های نظارتی اشاره کرد و گفت: طبق این گزارش ها، میانگین رعایت پروتکل ها در حالی در سطح کشور به ۴۷ درصد رسیده که این رقم در استان خراسان جنوبی ۴۴ درصد می باشد.
به گفته وی؛ در بحث رعایت فاصله اجتماعی هم خراسان جنوبی ۴۳ درصد و میانگین کشوری ۴۶ درصد است .
ملانوری از وضعیت رعایت ضوابط بهداشتی در واحدهای صنفی گفت و متذکر شد: فروشندگان، شاغلین و مراجعه کنندگان، همگی مکلف به رعایت پروتکل ها می باشند و با هرگونه تخلفی در این زمینه برخورد خواهد شد.
وی با تأکید بر لزوم پلمپ واحدهای صنفی متخلف، ادامه داد: لازم است با درج پرده بر روی این واحدها درخصوص تخطی آن واحد از ضوابط بهداشتی مربوط به کرونا، به عموم مردم اطلاع رسانی شود.
استاندار سپس به موضوع بازگشایی مدارس ورود کرد و با بیان این که در جمع بندی ستاد ملی کرونا به این موضوع تأکید شد ، گفت: بنا به تأکید شخص رئیس جمهور، فضای علمی آموزشی کشور، مدارس، دانشگاه ها و حوزه های علمیه ، جایگاه بسیار مهمتری از کسب و کار دارند اما شرایط باید به گونه ای باشد که این بازگشایی خسارت و آسیبی به همراه نداشته باشد.
به گفته وی؛ تا زمانی که واکسیناسیون دانش آموزان، دانشجویان و کادر آموزشی و اداری دانشگاه ها و مدارس انجام نشود، شرایط گندزدایی خوابگاه ها و سرویس های ایاب و ذهاب دانش آموزان و دانشجویان به طور کامل صورت نگیرد و …شرایط برای بازگشایی این محیط ها مهیا نیست.
ملانوری با تأکید بر این که این موضوع در ستاد ملی کرونا به بررسی های بیشتر موکول شد، اظهار داشت: با توجه به این که طی این مدت، آموزش آسیب جدی دیده، به شدت علاقمند به بازگشایی مدارس هستیم اما چاره ای جز این نداریم که منتظر بمانیم شرایط مطلوب تر شود، لذا باز هم منتظر می مانیم تا ستاد ملی نتیجه نهایی را اعلام نماید.
وی با اشاره به گزارش های ارائه شده از مدارسی که از ابتدای سال فعال بوده اند، متذکر شد: همچنان تأکید ما بر این است که دستورالعمل ها به طور کامل رعایت شود.
استاندار در ادامه با بیان این که واکسن به اندازه کافی در استان وجود دارد و مراکز واکسیناسیون فعال می باشند، اظهار داشت: واکسیناسیون جمعیت ساکن استان به اضافه اتباع بیگانه و مشکوک باید به طور کامل انجام شود لذا همه دستگاه های متولی همراهی کنن تا واکسیناسیون با پوشش حداکثری صورت گیرد.
ملانوری به مصوبه ستاد ملی و موضوع مراقبت های مرزی اشاره کرد و تصریح نمود: با عنایت به این که ویروس دلتای پلاس در پاکستان و برخی مناطق دیگر مشاهده شده و این نگرانی وجود دارد که وارد کشور شود لذا مراقبت های مرزی مورد تأکید است.
وی با تأکید بر این که مرزهای استان تا الان به خوبی مدیریت شده، گفت: الان هم تأکید بر این است که فرمانداری ها، مرزبانی و دیگر حوزه های متولی مثل گذشته اقدامات لازم را انجام دهند و دقت داشته باشند که مشکلی پیش نیاید.
شایان ذکر است؛ بر اساس گزارش های ارائه شده در این جلسه در حال حاضر شهرهای بیرجند، قاین، نهبندان و طبس به رنگ نارنجی، خوسف آبی و بقیه شهرها زرد می باشند.

 

 

 

 

 

 

 

نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی مطرح کرد:
انتقاد از شیوه مزایده های بنیاد مستضعفان/ لزوم اطلاع رسانی به موقع
آیت الله عبادی با انتقاد از شیوه مزایده های بنیاد مستضعفان در خراسان جنوبی، گفت: اگر قرار است زمین واگذار شود شرایط به گونه ای باشد که افراد نتوانند از آن به عنوان سرمایه استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، آیت الله «سید علیرضا عبادی» امروز (۸ آبان) در دیدار با معاون برنامه ریزی و امور مجامع بنیاد مستضعفان کشور ضمن گرامیداشت یاد شهید حسین فهمیده، اظهار کرد: در فرمایشات امام خمینی (ره) است که اموال دستگاه حاکمان ظلمه که به زور از مردم گرفته شده باید برای خود مردم هزینه شود اما اینکه به مردم برگردد یا برای مردم مصرف شود، باید دید چگونه و در چه قالبی باشد، طبعاً اینکه بین مردم تقسیم کنند نیست چرا که باز هم به دست آن افراد نیازمند نمی رسد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: در مواردی که به دفتر گزارش شده، مزایده ها به گونه ای بوده که سرمایه دارها آن را با قیمت مناسب می خریدند، چه بسا در گرانی های زمین سودهای کاذبی می بردند، و این زمین ها به نفع سرمایه دارها تمام شده است، در این زمین ها باید سرمایه گذاری صورت گیرد تا برای کل جامعه مفید باشد، اگر قرار است زمین واگذار شود شرایط به گونه ای باشد که افراد نتوانند از آن به عنوان سرمایه استفاده کنند.

وی بیان کرد: از زمانی که مسئولیت داشتم به مدیرکل وقت تذکر داده شده که آنچه را که مصرف شده و در استان به کار گرفته شده، به مردم اطلاع رسانی کنید، عجیب است که گفته می شد ما مجاز نیستیم اطلاع رسانی کنیم، این کار باعث می شد افرادی که خیرخواه مردم نیستند، با دروغ و شایعه مردم را تحریک می کنند که دزدی می شود.

 

امام جمعه بیرجند افزود: اینکه گفته می شود اطلاع رسانی کنید، اگر برای مردم و انقلاب و اسلام بوده چرا اطلاع رسانی نمی کنید تا این شایعه ها خنثی شود، در دو نهاد انقلابی و خدمت رسان کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) و بنیاد مستضعفان، رهبرمعظم انقلاب اسلامی دو فردی را منصوب کردند که با دیگران متفاوت‌اند که جای شکر دارد، کسی به این افراد نمی تواند شک کند که پنهان کار باشند، سوابقشان کاملا پیدا است.

 

به گفته وی برابر گزارشات مکرر شیوه کار بنیاد علوی در شهرستان درمیان، شیوه نارضایت بخشی در این شهرستان دارند، در حالی که زیر مجموعه آقای فتاح باید عملکردی شفاف داشته باشند، اما بنیاد علوی در شهرستان درمیان گزارشات نامطلوب داشته ایم، لذا باید بررسی شود، در حالی که اقدامات اصلی باید مستند و مکتوب از طریق مراجع ذی ربط باشد، اما جهت انتقال برخی نارضایتی ها این مورد انتقال داده شد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در پایان با تأکید بر شفاف سازی در انجام امور، گفت: در همه امور از جمله در مسئله امور مالی که ذهن ها با تردید نگاه می کنند، اقدامات باید شفاف باشد، چراکه اگر شفاف نباشد ما در تهمت هایی که زده می شود شریک گناه هستیم زیرا زمینه تهمت او را فراهم کرده ایم.

 

 

سهم بالای خراسان جنوبی در اموال و املاک/ ۲ پروژه بزرگ در دستور کار است

معاون برنامه ریزی و امور مجامع بنیاد مستضعفان و سرپرست سازمان اموال و املاک کشور گفت:خراسان جنوبی در زمینه اموال و املاک شایسته انجام کار‌های بزرگی است.

پیرعلی معاون برنامه ریزی و امور مجامع بنیاد مستضعفان و سرپرست سازمان اموال و املاک کشور در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی سهم بالایی نسبت به بقیه استان ها در اموال و املاک دارد و باید بهتر و بیشتر دراین زمینه عمل کنیم.

او افزود: باید با رأفت و اخلاق اسلامی با مردم در مورد املاک واموال رفتار کنیم و اینگونه همکاری‌ها شدنی است.

پیرعلی گفت: در بحث املاک بنیاد باید منابع حاصل از فروش املاک را در خود استان هزینه کرد و در حال حاضر مزایده را ممنوع کردیم و حتی اگر از سایر استان‌ها به این استان منابعی روا شود به سزا خواهد بود.

معاون برنامه ریزی و امور مجامع بنیاد مستضعفان و سرپرست سازمان اموال و املاک کشور عنوان کرد: دو پروژه بزرگ در حوزه کشاورزی برای استان در نظر داریم که منبع خوبی برای رونق در این استان خواهند بود و نیازمند اعتبارات ۵۰۰ میلیارد تومانی است که در دستور کار تأمین آن از خزانه‌ بنیاد هستیم.

او ادامه داد: همچنین در حوزه پیوند خاوران باید برخی فعالیت‌ها به مردم واگذارشود تا مردمی سازی عملیاتی شود.

 

 

 

 

 

استفاده از اراضی بنیاد مستضعفان برای ساخت مسکن/ اجرای ۲ طرح بزرگ در خراسان‌جنوبی

معاون برنامه‌ریزی و امور مجامع بنیاد مستضعفان کشور به موضوع مسکن که یکی از دغدغه‌های جدی است اشاره کرد و گفت: بنیاد مستضعفان در این ظرفیتی که دولت فراهم کرده مشارکت جدی ‌می‌کند و تاکنون بالغ بر ۸ میلیون مترمربع از زمین‌های بنیاد را در اختیار دولت قرار داده است.

استفاده از اراضی بنیاد مستضعفان برای ساخت مسکن/ اجرای 2 طرح بزرگ در خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمد پیرعلی صبح امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی، استان خراسان‌جنوبی را استانی مظلوم و شایسه خدمت دانست و اظهار داشت: مهندس «فتاح» بسیار سلام رساندند و تأکید کردند سلام مرا به آیت‌الله عبادی برسانید و به شما بسیار ارادت دارند.

وی بیان داشت: طی این چند روز حضور خود در استان خراسان‌جنوبی تلاش کردیم از فرصت‌ها استفاده و تمام ظرفیت‌های استان درحوزه بنیاد مستضعفان را بررسی کنیم لذا در مام حوزه‌ها اعم از املاک، کشاورزی، محرومیت‌زدایی و غیره آخرین وضعیت و اقداما انجام شده را رصد کردیم.

ظرفیت‌های استان رصد می‌شود

معاون برنامه‌ریزی و امور مجامع بنیاد مستضعفان کشوربا اشاره به اینکه همچنین ظرفیت‌های موجود در استان رصد می‌شود، اضافه کرد: بدون اینکه بخواهیم شعاری صحب کنیم یا تعارف کنیم می‌گوییم این استان در این زمینه شایسته کارهای بسیار زیادی است.

پیرعلی به دیدار «فتاح» رئیس بنیاد مستضعفان با رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره و تأکید کرد: ایشان در این دیدار تأکید کردند دارایی‌های مردم را به خودشان برگردانید و البته در راستای اجرای این فرمان رهبری باید تشخیص دهیم که کدام مردم و طیف و بخش بیشترین سهم را دارند.

وی مطرح کرد: در این خصوص استان خراسان‌جنوبی و استان‌هایی نظیر ایلام و سیستان و بلوچستان سهم‌شان به نسب سایر مردم بیشتر است اما به نظر می‌رسد در این زمینه به اندازه مطلوب عمل نکردیم و در این زمینه تکالیف و مأموریت‌های جدی دارد و جای کار بسیاری است.

باید تنش‌ها را به حداقل برسانیم

معاون برنامه‌ریزی و امور مجامع بنیاد مستضعفان کشور به تعارضات موجود با مردم اشاره و توضیح داد: بعضی از مردم تعارضاتی با زمین‌هایی که متعلق به بنیاد و البته به خودشان است دارند لذا باید تنش‌ها را به حداقل رسانده و با رأفت و اخلاق اسلامی با مردم کنار بیایم، این مردم نجیب هستند و اگر با منطق با آن‌ها صحبت کنیم همراهی می‌کنند.

پیرعلی موضوع فروش املاک بنیاد استان و هزینه‌کرد منابع حاصل از فروش آن در خود استان را مورد بحث قرار داد و اضافه کرد: برگزاری مزایده برای این استان را فعلا ممنوع کردیم و ظرفیتی را فراهم کنیم که تمام منابع حاصل از فروش املاک بنیاد دقیقا در خود استان هزینه شود.

اجرای ۲ پروژه بزرگ در استان

وی مهم‌ترین مأموریت بنیاد مستضعفان را توانمندسازی و ایجاد اشتغال دانست و از اجرای ۲ پروژه بزرگ در استان خبر داد و گفت: این پروژه‌ها ناضر بر حوزه کشاورزی است و تلاش داریم با سرعت و به صورت جهادی این پروژه‌ها را که برای این استان نقش اساسی دارد، اجرا کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور مجامع بنیاد مستضعفان کشور اجرای این پروژه‌ها را نیازمند اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان دانست و افزود: این اعتبار حتما تأمین خواهد شد؛ بخشی از محل املاک بنیاد و بخشی نیز به صورت ریالی از محل خزانه بنیاد تأمین خواهیم شد.

واگذاری امور به مردم

پیرعلی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی به ویژه مجموعه پیوند خاوران باید برخی فعالیت‌ها را به مردم واگذار کنیم، مطرح کرد: در قالب شرکت‌های سهامی- زراعی و ایجاد تعاون مردمی تا جایی که بتوانیم کارها را به مردم واگذار کنیم چراکه مردم قطعا با دلسوزی بیشتری اداره می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه نیروگاه برای فاز دوم اعتباری بالغ بر ۲۶۰ میلیون یورو نیاز داریم که می‌تواند اثربخشی کلانی داشته باشد، در این خصوص نیز پیش‌بینی‌ها و سازوکاری را تعریف می‌کنیم که بتوانیم تأمین اعتبار داشته باشیم و بتوانیم فاز دوم توسعه نیروگاه را رقم بزنیم.

همراهی بنیاد در ساخت مسکن

معاون برنامه‌ریزی و امور مجامع بنیاد مستضعفان کشور همچنین به موضوع مسکن که یکی از دغدغه‌های جدی است اشاره و تبیین کرد: بنیاد مستضعفان در این ظرفیتی که دولت فراهم کرده مشارکت جدی ‌می‌کند و تاکنون بالغ بر ۸ میلیون متر مربع از زمین‌های بنیاد را در اختیار دولت قرار دادیم.

پیرعلی افزود: در این استان نیز این آمادگی را داریم زمین‌ها را به رایگان در اختیار دهیم البته با توجه به اینکه برخی مردم زمین هم بدهیم امکان ساخت را ندارد با وزارت مسکن توافق می‌کنیم بخشی از این افراد را بتوانیم خدمات بیشتری در باب تسهیلات و سایر خدمات کمک کنیم.

 

 

 

 

 

 

از ابتدای سال جاری تاکنون صورت گرفت:
پرداخت ۷ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی به مددجویان بهزیستی خراسان جنوبی
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۷میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان جهت اشتغالزایی به جامعه هدف بهزیستی استان پرداخت شده است،گفت: متاسفانه برخی از بانک های استان هیچ گونه ابلاغ اعتبار و همکاری در این زمینه نداشتند.

«علی عرب نژاد» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: اشتغال زایی برای مددجویان تحت پوشش بهزیستی یکی از مهم ترین سیاست ها و دستورات است که تلاش های لازم به این منظور اجرا می شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۱۰ نفر از افراد واجد شرایط دریافت تسهیلات اشتغال به بانک های عامل در استان معرفی شدند، افزود: از این تعداد ۱۱۵ نفر موفق به دریافت تسهیلات شده و بقیه در حال پیگیری هستند.

وی در خصوص مبلغ کل وام ها و تسهیلات اعطا شده گفت: ۱۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات جهت اشتغال زایی برای ۲۱۰ نفر در نظر گرفته شده است که تاکنون ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات به ۱۱۵ نفر پرداخت شده است.

عرب نژاد در ادامه گلایه کرد: متاسفانه برخی از بانک ها در استان هیچ گونه ابلاغ اعتبار و همکاری در خصوص پرداخت تسهیلات به جامعه هدف بهزیستی نداشته اند که امیدواریم با اضافه شدن ابلاغ اعتبارات در این بانک ها، معرفی و پرداخت تسهیلات به متقاضیان جامعه ی هدف بهزیستی سرعت بیشتری بگیرد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در پایان بیان کرد: معلولیت، محدودیت نیست و با تامین اعتبارات و تسهیلات لازم برای اشتغال زایی جامعه هدف بهزیستی می توانیم استعدادهای این افراد را شکوفا کنیم.

زنگ خطر جولان متکدیان در بیرجند/برنامه هایی که خروجی ندارد/۷

زنگ خطر جولان متکدیان در بیرجند/برنامه هایی که خروجی ندارد

آمار تکدی گری در بیرجند طی سال های اخیر در حال افزایش است و نداشتن برنامه جامع برای مقابله با این آسیب اجتماعی موجب شده تا خروج مناسبی را در این حوزه شاهد نباشیم.

به گزارش مهر نوزاد به بغل جلوی یکی از مراکز درمانی از مردم درخواست کمک می‌کند تا از این طریق به گفته خودش نیازهای نوزادش را برطرف کنند.

در خیابانی دیگر دختری جوان با سو استفاده از احساسات مردم با شروع سال تحصیلی هر روز در نزدیکی لوازم‌التحریری با بیان اینکه ۱۰ خواهر و برادر دانش‌آموز دارد از هر یک از افراد می‌خواهد از هر نوع خودکار و مداد ۱۰ عدد برای او خریداری کنند که البته صاحب این مغازه می‌گوید این کار هر روز او می‌باشد و او آنها را می‌فروشد.

جوانی معلول که بر روی ویلچر نشسته است کارت خوان به دست در روز بازارها از مردم در خواست کمک می‌کند. اینها تنها مواردی است که هر یک از ما هر روز در شهر مشاهده می‌کنیم که متکدیان با استفاده از شیوه‌های مختلف اقدام به تکدی می‌کنند.

تکدی گری سازمان یافته در شهر

یکی از شهروندان بیرجندی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه تکدی گری به شکل سازمان یافته در بیرجند در حال انجام است، بیان داشت: خودروهایی در جنوب شهر تعدادی از زنان را هر روز پیاده کرده و بعد از اینکه آنها کار خود را انجام می‌دهند شب آنها را با خودروی خود جمع‌آوری می‌کنند.

به گفته رضایی این روزها افرادی را با سرو وضع بسیار خوب یا دختران و پسران جوانی می‌بینیم که اقدام به تکدی گری می‌کنند که بعضی از آنها معتاد هستند.

وی ادامه داد: افراد در شرایط مختلف سال با بهره‌گیری از روش‌های مختلف این کار را انجام می‌دهند و با وجود اینکه متولیان این موضوع همیشه از جمع‌آوری آنها سخن می‌گویند اما هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

زنگ خطر جولان متکدیان در بیرجند/برنامه هایی که خروجی ندارد

شهروند دیگری از مراجعه شبانه دختران و پسران جوانی به منزل خود برای تکدی سخن می‌گوید که با تحریک اعتقادات دینی افراد قصد انجام این کار را دارند.

احمدی با بیان اینکه هر روز شاهد افزایش متکدیان در سطح شهر هم هستیم، تصریح کرد: مسئولان خبر از جمع‌آوری و ساماندهی می‌دهند اما نمی‌دانم مسیر عبور و مرور مسئولان با مردم فرق دارد که افراد را نمی‌بینند.

وی با بیان اینکه متأسفانه این طور که شاهد هستیم برنامه‌ها خروجی نداشته است و هر روز تعداد متکدیان بیشتر می‌شود، ادامه داد: روزهای پنج شنبه اگر سری به آرامستان بزنید تعداد بسیار زیادی را از کوک، زن، جوان و افراد سالمند را که در حال تکدی گری هستند مشاهده خواهید کرد.

وی تصریح کرد: اخیراً متکدیان به قول خودشان خدماتی از جمله پاک کردن شیشه خودروها و … را ارئه می‌کنند و می‌گویند ما تکدی گری نمی‌کنیم اما کاملاً مشخص است غالباً به شکل تحمیلی بوده و با هدف قرار دادن مردم در معذوریت و گرفتن مبالغی پول انجام می‌گیرد.

این شهروند بیرجند ادامه داد: متأسفانه طی روزهای اخیر در شهر بیرجند شاهد افزایش متکدیان به خصوص در سر چهارراه‌ها و آرمستان هستیم.

۱۱ دستگاه وظیفه دارند

مسئول مرکز فوریت‌های اجتماعی شهرداری بیرجند در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: ۱۱ دستگاه بر اساس آئین نامه ساماندهی متکدیان در این باره وظیفه دارند.

علی امیرآبادی با بیان اینکه اعتیاد عامل اصلی تکدی گر در شهر است، گفت: بیماری، مشکلات خانوادگی، طلاق، مهاجرت به دلیل خشکسالی سال‌های اخیر و… از دیگر علل افزایش تکدی گری است.

وی با اشاره به اینکه افراد با مهاجرت از روستاها به شهر در حاشیه شهر ساکن می‌شوند، افزود: نیروی انتظامی و شهرداری وظیفه شناسایی و جمع‌آوری متکدیان را برعهده دادند و تا زمان تعیین تکلیف در مرکز فوریت‌های اجتماعی شهرداری نگهداری می‌شوند.

وی ادامه داد: مشخصات افراد جمع‌آوری شده توسط اکیپ‌های شهرداری و نیروی انتظامی در سامانه آسیب دیدگان وزارت کشور ثبت و بعد از تب سنجی و استحمام، لباس به آنها داده می‌شود و در خوابگاه به آنها صبحانه، نهار و شام داده می‌شود.

شناسایی ۱۶۴ متکدی در بیرجند

وی با بیان اینکه در ۶ ماهه اول سال ۱۶۴ متکدی و آسیب دیده شناسایی شده‌اند، بیان داشت: همه هزینه‌های جمع‌آوری و نگهداری موقت از آنها توسط شهرداری پرداخت می‌شود و البته مسئولان ستاد اجرایی فرمان امام در تأمین مواد غذایی افراد بی خانمان به ما کمک کرده‌اند.

به گفته وی بر اساس نوع آسیب با دادستان مکاتبه می‌شود و با دستور قضائی به نهادهای حمایتی این افراد تحویل داده می‌شوند.

زنگ خطر جولان متکدیان در بیرجند/برنامه هایی که خروجی ندارد

بهزیستی در حوزه تکدی گری وظیفه‌ای ندارد

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در حوزه تکدی گری بهزیستی وظیفه‌ای ندارد و ساماندهی این افراد بر عهده دبیرخانه ساماندهی متکدیان است که مسؤلیت آن با شهرداری است.

شهرام شیخانی گفت: بهزیستی به عنوان دستگاه همکار در این باره با دستگاه‌های دیگر همکاری می‌کند و اگر در بین آنها از مددجویان بهزیستی باشد اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

وی از تحویل ۸۶ نفر در این ارتباط طی ۷ ماهه ۱۴۰۰ به بهزیستی خبر داد و گفت: ۳۰ نفر آنها به دلیل مصرف مواد مخدر تحویل مرکز درمانی و باز توانی اعتیاد شده‌اند.

وی عنوان کرد: همچنین ۵۵ نفر به مراکز سالمندان و توانبخشی و یک کودک بد سرپرست در مرکز شبه خانواده بهزیستی نگهداری می‌شود که با احکام دادستانی به بهزیستی معرفی شده‌اند.

اگر متولیان با برنامه‌ریزی صحیح و هماهنگی بین دستگاه‌های مربوط اقدامات مورد نیاز برای مقابله با این آسیب اجتماعی را انجام ندهند در ماه‌های آینده شاهد مشکلات بسیاری در این زمینه خواهیم بود که تأثیر بسیاری بر مدیریت شهری خواهد داشت.

هم اکنون عدم استمرار مقابله با این آسیب اجتماعی و نداشتن برنامه جامع سبب شده است جمع‌آوری متکدیان با وجود همه زحمات کشیده شده خروجی مناسبی نداشته باشد.

دو فوتی بر اثر ریزش قنات در روستای خسرکی بیرجند/۴

ریزش قنات در روستای خسرکی از توابع شهرستان بیرجند دو فوتی برجای گذاشت.

رئیس آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: ساعت ۹:۱۷صبح روز شنبه با

دو فوتی بر اثر ریزش قنات در روستای خسرکی بیرجند اعلام خبر ریزش آوار در مسیر حفاری شده قنات و دفن دو کارگر، تیم عملیات امداد و نجات از ایستگاه غفاری به محل حادثه اعزام شدند.

حسینی افزود: حادثه بدلیل عدم رعایت نکات ایمنی در حفر کانال قنات اتفاق افتاده و دوکارگر که در کف چاله در حال انجام کار لایروبی بودند،پس از ریزش حدود ۴ متر از ارتفاع کانال در زیر آوار دفن شدند.

وی گفت: تیم امدادی بمحض رسیدن ابتدا با توجه به نا ایمن بودن محیط کارگاه و احتمال ریزش مجدد اقدام به ایمن کردن محل حادثه کرده و سپس با استفاده از بیل میکانیکی و با احتیاط لازم به برداشتن آوار مشغول شدند که اولین فوتی جوان حدودا ۱۸ ساله و فاقد علائم حیاتی رهاسازی و در ادامه پس از حدود ۲۰ دقیقه آوار برداری مجدد ،کارگر حدودا ۴۰ ساله از زیر آوار رهاسازی شد.

 

 

 

۴ هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال اعتبار بین شهرستان‌های خراسان جنوبی توزیع شد/

۴ هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال اعتبار بین شهرستان‌های خراسان جنوبی توزیع شد

 رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی با اشاره به بررسی و تصویب اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌های استان گفت: امسال اعتباری معادل چهار هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال بین شهرستان‌های استان با توجه به سهم هر شهرستان توزیع شده است.

مجید پورعیسی روز شنبه در نشستی با معاونان و مدیران این سازمان افزود: در نیمه نخست سال جاری اعتبارات استانی قانون استفاده متوازن از امکانات کشور به مبلغ سه هزار و ۳۳۲ میلیارد ریال نیز در بین شهرستان‌های استان توزیع شد.

وی گفت: اعتبارات مذکور بر اساس شاخص‌های تعیین شده و محاسبه فاصله هرکدام از شاخص‌ها با میانگین کشوری در بین شهرستان‌های استان توزیع شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی اظهار داشت: در خصوص اهداف و وظایف تعیین شده در آیین‌نامه اجرایی شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به استنادماده (۳۱) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور، در ۶ ماهه نخست امسال چهار جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان برگزار شد.

وی ادامه داد:  طرح و بررسی ۴۴ دستور کار اصلی، منجر به ۶۶ مصوبه شد که اکثر این مصوبات در حال حاضر در مرحله اجرا هستند.

پورعیسی با اشاره به اینکه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان نقش هدایتگری و سیاست‌گذاری امور استانی را بر عهده دارد تصریح کرد: سعی شده تا تمامی دستورها بر مبنای رسیدن به اهداف توسعه استان بررسی و مصوب شود.

وی عنوان کرد: در چهارمین جلسه شورا به توزیع اعتبارات استانی به تفکیک شهرستان و نحوه اجرایی شدن مصوبات سفر رییس جمهوری به استان و ضرورت انجام اقدامات لازم پرداخته شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی با اشاره به سند توسعه نهبندان یادآور شد: در همین خصوص مطالعات اسناد شهرستانی در حال انجام است تا ضمن تکمیل سند راهبردی، اسناد عملیاتی تدوین شود.

وی تاکید کرد: باید در کوتاهترین زمان ممکن چارچوب مصوبات برای رایزنی‌های بعدی استاندار در تهران تهیه و تدوین شده و ما نیز در استان با تدارک تیم‌های عملیاتی قوی بتوانیم این چارچوب و الگوی خاص را برای اجرایی شدن مصوبات تدوین کنیم.

پورعیسی با اشاره به مصوبات چهارمین جلسه شورا گفت: دسته اول مصوباتی هستند که در جریان بازدید رییس جمهوری و وزار مطرح و قول مساعد برای آنها داده شد و دسته دوم مصوبات نیز تصمیمات وزرا و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور است که مقرر شد هر ۲ گروه مصوبات جمع بندی و در تهران پیگیری شود.

وی با اشاره به چاپ کتاب گزارش عملکرد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی در  بهار ۱۴۰۰، افزود: تالیف و چاپ جلد سوم کتاب «گام‌های توسعه و پیشرفت» با مضمون نگاهی بر عملکرد و نتایج اقدامات هشت استاندار خراسان جنوبی با تأکید ویژه بر عملکرد آقای ملانوری، نیز منتشر شده است.

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی نیز در این نشست با اشاره به برگزاری جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان گفت: در این جلسه اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‎های اجرایی مشمول نظام هزینه‌ای استان در سال جاری به مبلغ چهار هزار و ۵۱۰ میلیارد ریال ریال بررسی و تصویب شد.

بهدانی افزود: با پیگیری انجام شده در ۶ ماه ابتدای سال جاری پاداش پایان خدمت تمامی بازنشستگان سال ۱۳۹۹ و قبل از آن مربوط به دستگاه‌های اجرایی مشمول نظام بودجه هزینه‌ای استانی پرداخت شده است.

وی با اشاره به بررسی و تصویب شاخص‌های توزیع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان در سال جاری، اظهار داشت: سهم شهرستانی در توزیع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان نیز به تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان رسید.

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصریح کرد: با توجه به مصوبات سومین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، با هماهنگی صورت گرفته با اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان، اعتباری با عنوان تنخواه عمرانی برای دستگاه‌های اجرایی به خزانه معین استان اعلام شده است.

وی اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی می‌توانند با مراجعه به خزانه استان نسبت به جذب و تزریق اعتبار مذکور به پروژه‌های عمرانی اقدام کنند.

بهدانی تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی ترتیبی اتخاذ کنند تا با قید فوریت نسبت به ارائه پیش نویس موافقت‌های عمرانی اقدام شود.

وی تأکید کرد: ردیف‌های اعتباری از سازمان برنامه و بودجه کشور و ابلاغ آن به دستگاه‌های اجرایی استان برای ارائه پیشنهادات برای صدور موافقت‌نامه در دستور کار قرار گرفت.

سرپرست حوزه برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: بروزرسانی سند راهبردی آمایش استان و همچنین تدوین برنامه‌های توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی در این سازمان در دستور کار قرار گرفته شد.

امیر خانی‌نژاد با اشاره به تدوین و پیگیری اجرای ۷۵ پروژه‎ جهش تولید در استان ادامه داد: پیگیری و پایش عملکرد اقتصاد مقاومتی استان در قالب اجرای ۳۱ پروژه نیز صورت پذیرفت.

وی یادآور شد: پیگیری فرایندهای مربوط به راهبری مشارکت عمومی-خصوصی و واگذاری پروژه‌های تملک دارایی‌های سرمایه استانی به بخش غیر دولتی از آن جمله فعالیت‌های این حوزه بوده است.

سرپرست حوزه برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی بیان کرد: حوزه برنامه‌ریزی در این مدت هفت کتاب از جمله کتاب گزارش اقتصادی اجتماعی و فرهنگی استان خراسان جنوبی در سال ۱۳۹۸ را منتشر کرده است.

وی افزود: کتاب برنامه عملیاتی استان در سال ۱۴۰۰، کتاب جهش تولید در خراسان جنوبی (اهداف، اقدامات و راهبردها)، کتاب گزارش اقتصاد مقاومتی استان خراسان جنوبی در سال ۱۳۹۹، نیز منتشر شده است.

خانی نژاد ادامه داد: همچنین این حوزه کتاب آشنایی با ظرفیت‌های قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و کتاب دستاورد شامل فعالیت‌ها و دستاوردهای سازمان مدیریت از زمان احیای سازمان در سال ۱۳۹۴ تاکنون نیز منتشر شده است.

 

نمایشگاه “فلسطین تنها نیست” در استان خراسان جنوبی برپا شد

 

نمایشگاه "فلسطین تنها نیست" در استان خراسان جنوبی برپا شد

نمایشگاه کاریکاتور با عنوان “فلسطین تنها نیست”  در محل نگارخانه بهمن بیرجند به منظور نمایش گذاشتن آثار هنرمندان بین‌المللی با موضوع فلسطین بر پا شد

 نمایشگاه کاریکاتور با عنوان «فلسطین تنها نیست» تا ۱۲ آبان‌ماه در محل نگارخانه بهمن بیرجند به منظور نمایش گذاشتن آثار هنرمندان بین‌المللی با موضوع فلسطین بر پا خواهد بود.

مجید کریمیان رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی صبح امروز در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه کاریکاتور با عنوان «فلسطین تنها نیست» اظهار داشت: این نمایشگاه به منظور نمایش گذاشتن ۳۰ اثر از آثار برگزیده در جشنواره بین‌المللی «فلسطین تنها نیست» با مشارکت حوزه هنری امروز در خراسان جنوبی با حضور همسر و فرزند «شهید بصیری پور» در بیرجند افتتاح شد.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: این مجموعه از آثار بعد از پایان موعد برپایی نمایشگاه وارد اکران مردمی در مساجد، هیئات مذهبی و حوزه های اجتماعی شهری خواهد شد و امیدواریم این آثار بتواند اثر تبلیغی موثری بر سطح جامعه داشته باشد.

وی با بیان اینکه هدف حوزه هنری این است تا آثار مرتبط با جبهه مقاومت را در بخش های عمومی به نمایش بگذارد، گفت: بخش های اجتماعی و مردمی می توانند جهت دریافت این آثار به حوزه هنری استان مراجعه کنند تا همه مردم با این نوع آثار آشنا شوند.

کریمیان در مورد زمان برپایی نمایشگاه کاریکاتور «فلسطین تنها نیست» ادامه داد: این نمایشگاه تا ۱۲ آبان‌ماه در نگارخانه بهمن بیرجند برپا خواهد بود و بعد از آن وارد حوزه اکران مردمی خواهند شد.

وی به موضوع این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: کاریکاتورهای موجود در این نمایشگاه با موضوع بیان مظلومیت و حقوق مردم فلسطین و جبهه مقاومت برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته است.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی  با بیان اینکه موضوع فلسطین مربوط به اعتقادات و وظیفه تکلیفی مسلمانان است، ادامه داد: این موضوع نیازمند یادآوری موثر است و تولید آثار هنری با موضوع فلسطین می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد و این موضوع توسط حوزه هنری در حال پیگیری است و حوزه هنری به دنبال این است تا اجازه ندهد مظلومیت مردم فلسطین به فراموشی سپرده شود.

استاندار در بازدید از مرکز خرید زرشک بیرجند واقع در روستای بجد خبر داد:

بازار فروش زرشک خراسان جنوبی توسعه می‌یابد

بازار فروش زرشک خراسان جنوبی توسعه می‌یابد

استاندار خراسان جنوبی گفت: با اقداماتی که در دستور کار قرار داده‌ایم، به دنبال توسعه بازار فروش محصول زرشک استان هستیم.

حمید ملانوری در بازدید از مرکز خرید زرشک بیرجند واقع در روستای بجد افزود: سنگ بنای کاری را گذاشته‌ایم که با اجرای آن، زمان عرضه و قیمت‌گذاری زرشک به‌طور کامل در دست استان باشد.

وی تصریح کرد: کشاورز ما نباید ناچار شود محصول زرشک خود را بلافاصله بعد از چیدن به بازار عرضه کند.

استاندار خراسان جنوبی عمده‌ترین مشکل زرشک استان را فسادپذیری سریع عنوان کرد و گفت: زرشک، محصولی است که هم در قالب ترخوری و هم به شکل خشکبار عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: طبق بررسی‌های کارشناسی، زرشک قابلیت تبدیل شدن به ۲۰ نوع محصول را دارد، بر این اساس باید برای فرآوری این محصول به‌طور ویژه برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری شود.

ملانوری به اقدامات جهاد کشاورزی و تعاون روستایی در زمینه ایجاد بازار ترخوری زرشک اشاره کرد و گفت: زرشک تازه سال گذشته تنها به یک استان ارسال می‌شد اما با اقدامات صورت گرفته در حال حاضر در چهار استان کشور عرضه می‌شود و به جهت اهمیت موضوع این بخش باید توسعه پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه عرضه زرشک تازه فقط ۱۰ درصد ۱۰۰ هزار تن محصول استان را شامل می‌شود افزود: برای مابقی محصول زرشک استان، منهای بخشی که لازم است در قالب زرشک خشک به بازار عرضه شود، باید شرایطی را فراهم کنیم که ارزش افزوده ایجاد شود.

استاندار خراسان جنوبی به برخی اقدامات استان در راستای ایجاد ارزش افزوده برای زرشک اشاره کرد و گفت: طرح‌هایی به منظور ایجاد واحدهای کارگاهی کوچک آماده شده که ضمن دان و خشک کردن زرشک، اشتغالزایی خوبی هم به همراه دارد.

وی با تاکید بر نیاز استان به واحد صنعتی بزرگ فرآوری زرشک اظهار داشت: با توجه به اینکه سطح زیرکشت زرشک استان در حال توسعه است و بالطبع تولید هم افزایش خواهد یافت، ایجاد واحد صنعتی بزرگ نیاز است که بتواند تولیدات سال‌های آینده را پوشش دهد.

ملانوری افزود: متولیان امر به فکر کشاورزان و محصولات تولیدی هستند اما اقدامات برنامه‌ریزی شده برای حصول نتیجه به زمان نیاز دارند.

مسئول مرکز خرید و فراوری زرشک بیرجند نیز در این بازدید گفت: این مرکز با ۵۰۰ متر مربع زیربنا در زمینی به مساحت ۵ هزار و ۱۰۰ متر مربع احداث شده و با به‌کارگیری ۳۰ نیروی کارگری یکی از سه مرکز فعال خرید زرشک در خراسان جنوبی است.

ابراهیم زاده افزود: این مرکز خرید با ظرفیت ۱۰ تن در روز برای بسته‌بندی زرشک شاخه، خوشه و دانه فعالیت دارد و زرشک تولیدی خراسان جنوبی را در بسته‌بندی‌های نیم کیلویی و یک کیلویی به اغلب استان‌های کشور صادر می‌کند.

وی گفت: دستگاه دان‌کن زرشک و تجهیزات فرآوری شربت، مربا و آب زرشک از جمله امکاناتی است که در این مرکز تعبیه شده اما در حال حاضر فقط دستگاه دان‌کن فعال است.

استاندار خراسان جنوبی عصر امروز با هدف رصد شرایط موجود، نحوه خدمات‌دهی به کشاورزان و اطلاع از شیوه بسته‌بندی و ارسال محصولات به دیگر استان‌ها از مرکز خرید زرشک شهرستان بیرجند بازدید کرد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نهبندان خبر داد؛
ثبت ۱۵ وقف جدید در نهبندان از ابتدای سال جاری تاکنون
بهادری گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵ وقف جدید به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در نهبندان به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، «حمید بهادری» امروز (۶ آبان) در گفتگو با رسانه های گروهی اظهار داشت: وقف تنها و مهم ترین عاملی است که می تواند به انسان کمک کند و نامه انسان را در بُعد ثواب افزایش دهد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نهبندان با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵ وقف جدید در شهرستان نهبندان به ثبت رسیده است، ادامه داد: این موقوفات به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان با نیات عزاداری امام حسین (ع) و دهه فاطمیه و امامزاده سیدالحسین(ع) این شهرستان ثبت شده است.

وی در ادامه بیان کرد: آخرین وقف جدید در روز ولادت پیامبر گرامی اسلام (ص) به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به ثبت رسیده است که شامل ۶ دانگ یک قطعه زمین مزروعی دیمی واقع در دشت سربیشه دهستان مومن آباد به مساحت ۲.۵ هکتار است.

بهادری در ادامه گفت: از این تعداد حدود سه وقف به ارزش ۷۰۰ میلیون ریال با نیت عزاداری سیدالشهدا(ع) و دهه فاطمیه طی دهه وقف در شهرستان نهبندان به ثبت رسیده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نهبندان به تعداد موقوفات این شهرستان اشاره کرد و گفت: در نهبندان ۵۱۳ موقوفه و یک هزار و ۵۲ رقبه وجود دارد که  ۸۰ درصد موقوفات این شهرستان مربوط به عزاداری امام حسین (ع) است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نهبندان در پایان با بیان اینکه شهرستان نهبندان نیازمند ثبت موقوفات جدید در هفت بخش است، عنوان کرد: این شهرستان نیازمند ثبت موقوفات جدید در بخش های قرآنی، تامین هزینه ازدواج، ایتام، کمک به زندانیان نیازمند، بهداشت و سلامت، تامین هزینه تحصیل دانشجویان و دانش آموزان نیازمند و فراگیری علوم روز است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی:
۱۳ هزارمترمربع پروژه فرهنگی و هنری در خراسان جنوبی ساخته می شود
نبی زاده گفت: در حال حاضر در خراسان جنوبی ۱۳ هزار و ۱۲۱ مترمربع پروژه فرهنگی و هنری در حال ساخت است.

«ناصر نبی زاده» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند با بیان اینکه در حال حاضر در استان ۱۳ هزار و ۱۲۱ مترمربع فضای فرهنگی و هنری در حال احداث است، ابراز امیدواری کرد: تا پایان امسال سه هزار مترمربع از این فضاهای فرهنگی و هنری به بهره برداری برسد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی گفت: این میزان پروژه در شهرهای بیرجند، نهبندان، قاین، بشرویه، سربیشه، طبس ،خوسف، فردوس و سرایان در حال احداث است و امید است با پیگیری های انجام شده سه هزار متر مربع امسال و مابقی در سنوات بعد به بهره برداری برسد.

وی مجموع فضاهای فرهنگی، هنری و تخصصی اداره کل ارشاد را تا شهریور ماه امسال ۲۵ هزار و ۴۳۹ مترمربع اعلام کرد و گفت: این میزان فضای اعلام شده به نوعی با فعالیت های تخصصی ارشاد مرتبط است.

وی از فضاهای فرهنگی، هنری و تخصصی اداره کل فرهنگ و ارشاد به سالن آمفی تأتر، سینماها، فضای اداری آموزشی، نگارخانه، تماشاخانه اشاره کرد و افزود: اماکنی مانند کانون فکری پرورشی کودکان، فضاهای فرهنگی شهرداری، کتابخانه ها و… در این میزان فضای اعلام شده لحاظ نشده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی یادآورشد: از ۲۵ هزار و ۴۳۹ مترمربع فضای فرهنگی، هنری و تخصصی ۹ هزار و ۲۷۴ متر مربع طی سه سال گذشته از سال ۱۳۹۷ تا کنون تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

نبی زاده از فضاهای تکمیل شده در سه سال گذشته به سالن های آمفی تأترگلبانگ بیرجند، تماشاخانه استاد کامیابی مسک، تماشاخانه طبس، قاین، نگارخانه استاد اسماعیلی، فاز اول مجتمع فرهنگی هنری بشرویه، بهسازی سینما فردوسی بیرجند و سینما پارک قاین، مکتب خانه موسیقی مقامی، راه اندازی هنرستان هنرهای زیبا و … اشاره کرد.

وی با توجه به نبود هنرستان هنرهای زیبا در استان از پیگیری های انجام شده برای راه اندازی این هنرستان خبر داد و گفت: با کمک استاندار و آموزش و پرورش هنرستان هنرهای زیبا در استان راه اندازی شد و دومین هنرستان در این زمینه نیز در سال آینده راه اندازی می شود.

به گفته وی مکتب خانه موسیقی مقامی نیز با همکاری اداره کل میراث فرهنگی با هدف احیای نواهای کهن موسیقی اصیل مقامی در خراسان جنوبی راه اندازی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی در خصوص پروژه های سالن آمفی تأتر فرزان، خانه مطبوعات و… گفت: بهسازی و نوسازی سالن آمفی تأتر علامه فرزان در حال حاضر ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان امسال میزان پیشرفت آن به ۷۰ درصد می رسد.

نبی زاده با بیان اینکه سالن علامه فرزان بیرجند در سال ۹۶ دچار حادثه آتش‌سوزی شد اما به علت نیاز بخش هنری و فرهنگی استان کار ساخت آن از سال ۹۷  آغاز و تا امروز ادامه دارد، اعتبارات هزینه شده برای این پروژه با احتساب اعتبارات امسال را (اعتبارات سال ۱۴۰۰ برای این پروژه بالغ بر ۲ میلیارد تومان است) حدود ۵ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: برای تجهیز این سالن نیز به ۵ تا ۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با بیان اینکه اجرای نمای این پروژه در حال انجام است، اظهار داشت: پیگیری های زیادی برای تجهیز این پروژه با وزارت ارشاد انجام شده است و تجهیز این سالن پس از تکمیل توسط اداره ارشاد انجام می شود.

به گفته وی تعداد صندلی های این سالن از ۳۸۰ به حدود ۶۰۰ صندلی افزایش یافته است و برای این سالن سن گردان با سیستم های مدرن و… نیز پیش بینی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت پروژه گفت: با پیگیری های انجام شده و میزان اهمیت این پروژه ۲ میلیارد تومان اعتبارات اختصاص یافته امسال با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی تخصیص یافته و ساخت این پروزه در حال انجام است.

نبی زاده در خصوص تکمیل خانه مطبوعات گفت: فاز اول این پروژه شامل قسمت اداری بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امید است تا پایان امسال به بهره برداری برسد و بعد از تکمیل فاز اول کار اجرایی فازهای دو و سه نیز شروع می شود.

وی اعتبارات برآورد شده برای فاز اول این پروژه را حدود ۵۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: برای فازهای بعدی نیز پس از انجام کارهای مطالعاتی اعتبارات مورد نیاز پیش بینی می شود.

وی در ادامه در خصوص کُندی کار در پروژه قدیمی و نیمه تمام مجتمع فرهنگی و هنری ناقوس خوسف ادامه داد: اداره کل ارشاد بهره بردار این پروژه است و مجری ساخت و ساز این پروژه سازمان نوسازی مدارس است و بر اساس برآورد ما این پروزه در حال حاضر جدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی درخصوص قدمت این پروژه و علت تأخیر در ساخت و ساز آن گفت: این پروژه بیش از هر چیز نیاز به تأمین اعتبار دارد و باید در قالب اعتبارات شهرستانی و استانی برای آن اعتبار تعریف و تبیین شود و با توجه به بزرگ بودن این پروژه مهمترین علت طولانی شدن آن تخصیص اعتبارات است.

نبی زاده با بیان اینکه تخصیص اعتبارات شهرستانی برای تکمیل پروژه مهم است، خواستار تخصیص اعتبارات از محل اعتبارات تملک دارایی شهرستانی شد و تأکید کرد: پیگیری های زیادی برای تجهیز این پروژه انجام شده است و بازدیدی توسط نماینده وزارت ارشاد از پروژه در پایان سال گذشته و اوایل امسال انجام شده است.

نبی زاده ابراز امیدواری کرد: این پروژه با تخصیص اعتبارات شهرستانی و استانی به زودی تکمیل شود.

اولین جشنواره استانی «فیلم کوتاه، انیمیشن و عکس» در حوزه فرهنگ کار

اولین جشنواره استانی «فیلم کوتاه، انیمیشن و عکس» در حوزه فرهنگ کار در خراسان جنوبی برگزار می‌ شود.

 مدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: اولین جشنواره استانیاولین جشنواره استانی «فیلم کوتاه، انیمیشن و عکس» در حوزه فرهنگ کار «فیلم کوتاه، انیمیشن و عکس» در حوزه فرهنگ کار، با همکاری ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی سطح استان در قالب فیلم کوتاه، انیمیشن و عکس در حوزه فرهنگ کار برگزار می‌ شود.

 

سیدحسن شریفی مقدم  افزود: از تاریخ ۲۵ مهر سال جاری ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی سطح استان فرایند انتخاب و معرفی برترین آثار فیلم کوتاه، انیمیشن و عکس» با موضوعات مرتبط با فرهنگ کار (فرهنگ کار، تلاش و سخت کوشی، وجدان کاری، وقت شناسی، نظم، رعایت ایمنی در کار، رعایت بهداشت در کار، انگیزه، قانون مداری، مردم داری در کار، توان کار تیمی، خلاقیت و نوآوری، اعتماد، توان خود مدیریتی، همدلی و همدردی در کار، هدفمند بودن، توان خود ارزیابی، داشتن مهارت کاری، دقت در کار، به روز رسانی دانش و مهارت‌ها، پاک دستی و اعتقاد به روزی حلال، داشتن اخلاق نیکو در کار، تعهد در کار، مسئولیت پذیری، ترکیب دانش با عمل، ارزش قائل شدن برای کار و.) را آغاز کردند .

وی گفت: مقرر شد آثار برتر هر شهرستان در سه بخش «فیلم کوتاه، انیمیشن و عکس» تا تاریخ ۲۰ دی ماه سالجاری برای حضور در جشنواره استانی به این اداره کل معرفی شوند.

شریفی مقدم افزود: جشنواره استانی با تشکیل کمیته فنی انتخاب و معرفی برترین آثار حوزه فرهنگ کار در هر سه بخش جشنواره از تاریخ ۲۱ دی سال جاری آغاز و نفرات برتر استان همزمان با دهه مبارک فجر و در مراسمی مورد تجلیل قرار خواهند گرفت و آثار برتر برای حضور در جشنواره کشوری به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال خواهد شد.

مدیر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان از همه علاقه‌مندان، هنرمندان و فعالان حوزه فیلم، عکس و انیمیشن استان دعوت کرد در این جشنواره شرکت کنند.

 

 

 

 

پروازهای خراسان‌جنوبی روی باند کنسلی

 

پروازهای خراسان‌جنوبی روی باند کنسلی

گروه استان‌ها ـ حکایت کنسلی پروازها در فرودگاه‌های خراسان جنوبی از سوی شرکت‌های هواپیمایی داستان امروز و دیروز نیست روایت تلخی است که در شش ماه امسال ۱۲۰ پرواز استان را کنسل کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند، حکایتش حکایت امروز و دیروز نیست بارها و بارها روایت کلاغ پر، پرواز پر را به نگارش در آوردیم.قصه پر غصه پرواز در خراسان جنوبی حکایت یکی بود یکی نبود ناوگان‌های هواپیمایی کشور است که هر از گاهی به بهانه کمبود ناوگان پروازها را کنسل می‌کنند.

آری پرکشیدن پروازها یکی از سریال‌های تلخ در خراسان جنوبی است و این روزها دوباره به صورت چراغ خاموش توسط برخی از شرکت‌های هواپیمایی آغاز شده است و پروازها یکی یکی از فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند پر می کشند.

درحالی که در سال‌های اخیر با رایزنی‌های مختلف در بیشتر روزهای هفته و در مسیر تهران- بیرجند و بالعکس و در برخی از روزها هم از مشهد به بیرجند و بالعکس پرواز انجام می شد.

این موضوع سبب گلایه بسیاری از شهروندانی شده است، که برای تسهیل امور خود از هواپیما استفاده می کنند.

گلایه مردم از کنسلی پروازها

به گفته آن ها وقتی با تلاش‌های فراوان افزایش پروازها در برنامه تابستانه و زمستانه فرودگاه بیرجند گنجانده شد، حال چطور به این راحتی مسئولان شرکت‌های هواپیمایی یکی یکی پروازها را لغو می کنند و در دیگر مسیرهای پروازی به کار می گیرند؟

یکی از شهروندان بیرجندی به خبرنگار ما گفت:  بنا به اقتضای شغلی هر ماه باید چند روز را به تهران سفر کنم و همیشه هواپیما را انتخاب کرده ام اما با این اوضاع و احوال که پروازها یکی یکی خط می خورند و مشخص نیست تکلیف من و امثال من چیست؟

پروازها یکی پس از دیگری لغو می شود

دیگر شهروند  بیرجندی هم با گلایه از این که وقتی پروازها یکی پس از دیگری لغو می شود، چگونه انتظار حضور سرمایه گذار را داریم، اظهار داشت: مسئولان چرا پیگیری نمی کنند؟

مدیر  فرودگاه بین المللی شهید کاوه هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن تایید لغو برخی پروازها در این فرودگاه شهید کاوه اظهار داشت: شرکت‌های هواپیمایی ماهان و ایران ایر برخی پروازهای خود را به دلیل کمبود ناوگان در بعضی از روزها لغو کردند.

طهماسبی افزود: مکاتبات زیادی را انجام دادیم  تا با توجه به این کنسلی‌ها، پروازهایی در قالب فوق العاده جایگزین شود.

وی با بیان اینکه در شش ماه امسال بیش از ۱۲۰ پرواز رفت و برگشت در فرودگاه بین المللی شهید کاوه توسط شرکت‌های هواپیمایی لغو شده است گفت: بیشترین پروازها در فرودگاه شهید کاوه بیرجند توسط ایران ایر است که ببشترین کنسلی‌ها هم از ایران ایر بود.

مدیر کل فرودگاه‌های خراسان جنوبی گفت: مقرر شده شرکت‌های هواپیمایی از ۵ آبان تا ۹ آبان ماه فرصت دارند برنامه پروازهای زمستانه خود را اعلام کنند.

تنها در مهرماه ۱۴ پرواز کنسل شده است

طهماسبی با بیان اینکه تنها در مهرماه ۱۴ پرواز کنسل شده است افزود: با وجود کنسلی پروازها اما همه تلاش و پیگیری های خود را به کار بستیم تا بتوانیم جبران کنیم و سبب نارضایتی مردم نشود و همچنین همچنان منتظریم تا شرکت‌های هواپیمایی برنامه زمستانه خود را اعلام کنند.

وی در پاسخ به چرایی گران بودن قیمت بلیط پروازهای فرودگاه بیرجند به مقصد تهران در مقایسه با بسیاری از مسیرهای هوایی به عنوان  مقال تبریز به تهران گفت: تعداد پروازهای فرودگاهی  چون فرودگاه ۲۴ ساعته تبریز با فرودگاه شهید کاوه بیرجند قابل مقایسه نیست و همین تعداد پروازها موجب رقابت شرک‌های هوایی و شکستن قیمت شده است.

طهماسبی افزود در خراسان جنوبی هم در روزهایی که قیمت پایین تر است به واسطه همین موضوع خواستار حمایت در راستای پروازهای فرودگاه بیرجند هستیم و شرکت‌های هوایی هم با مشکلاتی همچون کمبود قطعات رو به رو هستند و هزینه‌های شان به دلار است.

وی با بیان اینکه مردم و مسافران حق دارند گلایه کنند، ادامه داد: بارها در جلساتی که با شرکت‌های هواپیمایی برگزار شده این دغدغه را مطرح کرده و گفته‌ایم پیش‌بینی‌های لازم انجام شود تا پروازهای فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی لغو و با تأخیر انجام نشود چراکه اگر در شهرهای دیگر پروازی لغو شود مسافر به دلیل تعدد پروازها حق انتخاب دارد و با پرواز دیگر به مقصد رفته و کارش را انجام می‌دهد اما اگر پروازی از فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی لغو شود مسافر هیچ حق انتخابی ندارد و باید تا هفته بعد همان روز منتظر پرواز بماند و در این شرایط پرواز پر شده و مسافر به ناچار راه دیگری را برای رسیدن به مقصد انتخاب می‌کند.

کمبود ناوگان دلیل لغو پروازها

طهماسبی عنوان کرد: شرکت ایران ایر دلیل تمام لغو پروازهای این شرکت را کمبود ناوگان اعلام می‌کند.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی به شیوع ویروس کرونا و خسارات ناشی از آن به شرکت فرودگاه‌های استان اشاره کرد و افزود: در پی شیوع کرونا و به دلیل کمبود مسافر شرکت فرودگاه‌های استان نیز متوجه خسارات مالی شد و در حال حاضر نیز با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنیم.

انجام پروازهای استان توسط چهار شرکت هواپیمایی

طهماسبی گفت: پروازهای فرودگاه‌های استان توسط شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر، ماهان، پارس ایر و ایرتور انجام می‌شود.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی ادامه داد:  طی این مدتی که شاهد شیوع کرونا هستیم بیشترین مسافرین فرودگاه‌های استان به ویژه به مقصد تهران، مسئولان دولتی هستند‌.

وی اظهار داشت: در مجموع در ۶ ماه امسال ۲۲ هزار و ۱۱۵ نفر مسافر وارد فرودگاه بیرجند شده و ۲۲ هزار و ۳۹۸ مسافر از فرودگاه بیرجند خارج شدند و همچنین بار ورودی حدودا ۱۷۲ هزار کیلوگرم و بار خروجی ۱۹۲ هزار کیلوگرم بوده است.

طهماسبی بیان داشت: فرودگاه طبس نیز ۳۷ پرواز ورودی و ۳۷ پرواز خروجی داشته و یک هزار و ۵۷۷ مسافر وارد فرودگاه و یک هزار و ۴۹۱ مسافر از فرودگاه طبس خارج شدند و بار ورودی به فرودگاه طبس یک هزار و ۸ کیلوگرم و بار خروجی ۱۶ هزار کیلوگرم بوده است.

وی در مورد مشکلات و چالش های پروازها در استان، اظهار داشت: بیشترین چالش در مورد فرودگاه‌های استان بحث پروازها است؛ راهکارهایی در خصوص راه‌اندازی ایرلاین‌های داخلی، خرید هواپیما، حمایت از ایرلاین‌های موجود و مشابه این موارد مطرح شده و با توجه به اینکه شرایط در ناوگان هواپیمایی شرایط خاصی است و ناوگانی که داریم همه ناوگان متوسط به بالا است نیازمند توجه و پیگیری است.

 

 

 

 

 

 

 

۵۱ هزار نفر از مردم خراسان‌جنوبی برای تزریق دُز دوم واکسن کرونا مراجعه نکردند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون ۵۱ هزار نفر از مردم خراسان‌جنوبی برای تزریق دُز دوم واکسن کرونا مراجعه نکرده‌اند .

۵۱ هزار نفر از مردم خراسان‌جنوبی برای تزریق دُز دوم واکسن کرونا مراجعه نکردند

محمد دهقانی فیروزآبادی در گفتگو با خبرنگار فارس از بیرجند، اظهار داشت: استقبال مردم از برنامه واکسیناسیون کرونا سبب شده تا مراکز نمونه گیری کرونا خلوت‌تر شده و آمارهای کرونایی روند نزولی به خود بگیرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه از دو هفته قبل هشدار داده بودیم که اگر پروتکل‌ها رعایت نشود احتمال وقوع پیک ششم وجود دارد، افزود: در حال حاضر کرونا به سراغ همه اقشار جامعه به ویژه جوانان ۳۰ سال و حتی زیر ۲۰ سال رسیده و این نشان می دهد که کرونا بیشتر جوانان را درگیر کرده است.

وی ادامه داد: در خراسان جنوبی رده سنی بالای ۱۲ سال نزدیک به ۸۰ درصد دُز اول و ۵۱ درصد دُز دوم رسیدیم و در رده سنی بالای ۱۸ سال شهرستان‌های درمیان، نهبندان، زیرکوه رده سنی بین ۱۲ تا ۱۸ سال شهرستان های طبس، نهبندان کمتر تزریق انجام دادند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه در بیرجند هم برخی نقاط از جمله حاجی اباد، دستگرد، چهکند، امیرآباد درصد مراجعه تزریق واکسیناسیون آنها کمتر است، افزود: در حال حاضر سبد تنوع تزریق واکسیناسیون استان متنوع است.

ضیائی رئیس بخش عفونی بیمارستان، ولی عصر(عج) بیرجند نیز در این ارتباط گفت: چند روزی است که به لطف تزریق واکسن، آمار بستری‌های کرونایی کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: علی رغم کاهش موارد بستری، همچنان تعداد زیادی از افراد به صورت سرپایی مراجعه می‌کنند و درمان می‌شوند.

ضیائی در پایان بیان داشت: با توجه به فرا رسیدن فصل برداشت زرشک و زعفران، باید به این نکته توجه کرد که تجمع برای برداشت و پاک کردن محصول می‌تواند سبب شیوع بیشتر کرونا شود که باید دقت نظر لازم صورت گیرد.

 

 

 

 

 

 

 

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس :

سند توسعه سربیشه در حال تدوین است/توسعه را همه جانبه ببینیم

سند توسعه سربیشه در حال تدوین است/توسعه را همه جانبه ببینیم

بیرجند-نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس با اشاره به اینکه سند توسعه سربیشه در حال تدوین است، گفت: توسعه را باید همه جانبه و نه فقط از منظر اقتصادی و عمرانی ببینیم.

مصطفی نخعی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سند توسعه نهبندان بعد از سفر مقام معظم رهبری در سال ۷۸ تدوین شد که به تصویب هیئت دولت وقت هم رسید.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس با اشاره به اینکه این سند چون به درستی اجرا نشد نتوانست تحولی در نهبندان ایجاد کند، بیان‌کرد: در سفر اخیر رئیس جمهور (حجت‌الاسلام رئیسی) به استان این موضوع را مطرح کردم و ایشان برای بازنگری این سند موافقت کردند.

نخعی گفت: سند تحول نهبندان در مرحله بازنگری قرار دارد و جلسات متعددی نیز توسط معاونت عمرانی استانداری پیرامون این سند برگزار شده است و در آخرین جلسه نیز خودم به عنوان نماینده مردم حضور یافته و نظراتم را مطرح کردم.

حضور در جلسات بازنگری سند توسعه نهبندان

وی با بیان اینکه از مردم عزیز منطقه نیز درخواست کرده‌ایم که نظرات خود را در این زمینه بیان‌کنند و درگاه و مسیری نیز در این زمینه تعریف شده است، اظهار کرد: بر اساس آنچه در جلسه آخر مشاهده کردم پیرامون مسائل زیرساختی توسعه نهبندان مطالب خوبی وجود داشت.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس گفت: ولی در زمینه میراث فرهنگی، گردشگری، کشاورزی و صنعت و معدن ضعف‌هایی وجود دارد که تأکید کردم با مسئولین ذی‌ربط جلساتی برگزار کنند و ضعف‌های در این خصوص مرتفع شود.

نخعی با اشاره به اینکه سند توسعه سربیشه نیز در حال تدوین است افزود: در همان سفر رئیس جمهور در کنار درخواست برای بازنگری سند توسعه نهبندان، موضوع تدوین سند توسعه سربیشه را نیز مطرح کردم.

وی ادامه‌داد: اگر می‌خواهیم توسعه‌ای در نهبندان و سربیشه صورت گیرد، باید آن را همه جانبه ببینیم و تمرکز تنها بر حوزه‌های خاصی چون عمرانی و اقتصادی نباشد و از مسائل فرهنگی و اجتماعی غافل شویم.

توسعه باید درون زا باشد

نخعی با تأکید بر اینکه از طرف دیگر توسعه باید درون‌زا و بر اساس ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های هر منطقه صورت گیرد، گفت: به عنوان مثال در حوزه معدن سنگ گرانیت، در زمینه کشاورزی زرشک و مرز یکی از قابلیت‌های نهبندان است باید به آن توجه ویژه داشته و بر اساس آن کار را پیش ببریم.

وی اظهار کرد: مطمئن هستم این سند نقطه عطفی در پیشرفت نهبندان و سربیشه خواهد بود به شرط آنکه مراقبت کنیم که سند به درستی بازنگری شده و بعد از آن نظارت بر اجرای دقیق آن داشته باشیم تا توسعه پایدار رخ دهد.

دوگانگی تعطیلی مدارس و فراخوان حضور برای امتحانات در بیرجند/۷

 دوگانگی تعطیلی مدارس و فراخوان حضور برای امتحانات در بیرجند

 علی رغم تعطیلی مدارس به دلیل پیش بینی شیوع موج ششم کرونا در خراسان جنوبی اما برخی مدیران مدارس دانش آموزان را برای برگزاری امتحانات فراخوان حضوری کرده‌اند.

به گزارش مهر با شیوع کرونا در کشور وضعیت نامناسبی در آموزش مدارس به وجود آمد که این موضوع بلاتکلیفی دانش آموزان و والدین آنها را به دنبال داشت به ویژه اینکه هر روز خبری تازه توسط مسئولان آموزش و پرورش در این باره اعلام می‌شود و مدیران مدارس به خصوص در مقطع متوسطه برای تداوم آموزش شیوه‌ای خاص را به دانش آموزان اطلاع رسانی می‌کنند که نه تنها مشکلی از مشکلات آموزشی آنها را در طرف نمی‌کند بلکه بر مشکلات قبلی می‌افزاید.

در تازه‌ترین این موارد بعضی از مدیران متوسطه با وجود تعطیلی مدارس به دلیل کرونا از دانش آموزان می‌خواهند که برای برگزاری امتحانات بین سال در مدارس حضور پیدا کنند که انجام این کار نه تنها بر خلاف بخشنامه‌های آموزش و پرورش درباره غیر حضوری بودن آموزش است بلکه می‌تواند با توجه به اینکه هنوز همه دانش آموزان هر دو دوز واکسن کرونا را نزده‌اند سبب ابتلای دانش آموزان به کرونا و مشکلات بعدی ناشی از آن شود.

حمیدی مادر یکی از دانش آموزان بیرجندی در گفتگو با مهر با بیان اینکه بر خلاف بخشنامه‌های آموزش و پرورش بعضی از مدیران مدارس به بهانه‌های مختلف از دانش آموزان می‌خواهند در مدرسه حضور پیدا کنند، گفت: هرچند با تشدید کرونا و شروع موج ششم آموزش حضوری در بعضی از پایه‌های ابتدایی، هنرستان‌ها و سال دوازدهم متوسطه دوم غیر حضوری شد اما مدیران بعضی از مدارس با بیان اینکه برای برگزاری حضوری امتحانات مجوز گرفته‌اند از دانش آموزان می‌خواهند که در روزهای مشخص شده در مدارس حاضر شوند.

رضایی یکی دیگر از والدین دانش آموزان بیرجند هم عنوان کرد: مدیر مدرسه فرزندم چند روز پیش با اطلاع رسانی از طریق فضای مجازی از آنها خواست در روزهای امتحان در مدرسه حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: انجام این کار ممکن است سبب ابتلای دانش آموزان به کرونا شود چون همه آنها هنوز دو دوز واکسن کرونا را تزریق نکرده اند و برای اینکه مشکلی در آموزش فرزندان ما به وجود نیاید از مسئولان آموزش و پرورش استان می‌خواهم مانع از انجام این کار شوند.

هیچ مجوزی برای حضور در مدارس صادر نشده است

رئیس اداره ارزیابی و عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در گفتگو با مهر بیان داشت: هیچ مجوزی به مدیران مدارس برای برگزاری امتحانات حضوری در شرایط کرونایی داده نشده است.

محمد حسینی فرد افزود: با انجام این کار توسط مدیران مدارس مخالف هستیم و آموزش همه دروس و برگزاری امتحانات در شبکه شاد و فضای مجازی باید انجام شود و با مدیران خاطی بر خورد خواهد شد.

به گفته وی هر چند در بخشنامه اولیه وزارت آموزش و پرورش زمان بازگشایی مدارس برای آموزش حضوری مشخص شده است اما منتظر نظر وزارت آموزش و پرورش بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا هستیم.

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی از ظرفیت سنگ‌های منطقه خور بازدید کرد

استاندار خراسان جنوبی از ظرفیت سنگ‌های منطقه خور بازدید کرد

 استاندار خراسان جنوبی از ظرفیت سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی استان در منطقه خور شهرستان خوسف بازدید کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، این بازدید حمید ملانوری در راستای اهداف و سیاست‌های ستاد توسعه خاوران و برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و مزیت‌های استان انجام شد.

استاندار خراسان جنوبی در این برنامه ۵ ساعته که رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز حضور داشت، از سنگ‌های عقیق گارنت، قرمز، کوارتز و سیلیس منطقه خور در شهرستان خوسف بازدید کرد.

توجه به محورهای توسعه استان و برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه‌گذاران دارای صلاحیت و تخصص لازم از اهداف و سیاست‌های ستاد توسعه خاوران است که منجر به ترغیب سرمایه‌گذاران زیادی از داخل و خارج استان شده است.

شهرستان‌های خوسف، سرایان، زیرکوه و نهبندان از جمله خاستگاه‌های سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی خراسان جنوبی هستند.

تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی یا “گوهرتراشی” از جمله مشاغلی است که با کمترین سرمایه و حداقل امکانات می‌تواند اشتغال و درآمد مناسبی را رقم بزند.

روستای خور از توابع شهرستان خوسف در فاصله ۸۰ کیلومتری مرکز استان است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*