گزارش/ اسرار سر به مهر تاریخ

 

 

اسرار سر به مهر تاریخ / ماجرای پیام مرموزی که یک اعدامی در آخرین نفس‌ها برای مردم پرتاب کرد!

رمز و راز‌های زیادی در سراسر تاریخ وجود دارد که با وجود تحقیقات فراوان و گذشت سال ها، همچنان بی جواب باقی مانده اند.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل unbelievable-facts، با ظهور و سقوط تمدن ها، خط‌ها و رمز‌های بسیاری نوشته شد که در نهایت در تاریخ و زمان گم شدند. برخی از این موارد وجود دارند که کارشناسان موفق به رمزگشایی آنها می‌شوند، اما برخی دیگر از خطوط و نوشته‌های باستانی وجود دارند که هنوز هم رمزگشایی نشده اند و برای همیشه یک راز باقی می‌مانند. در اینجا قصد داریم خط و رمز‌های تاریخی مرموز را معرفی کنیم که تاکنون حل نشده و بی پاسخ باقی مانده اند.

نسخه خطی ووینیچ

این دست‌نوشته ۲۴۶ صفحه‌ای به افتخار یک خریدار کتاب لهستانی به نام ویلفرید مایکل ووینیچ نام گذاری شده است. او این کتاب را از یک کتابخانه عیسوی ایتالیایی در سال ۱۹۱۲ خریداری کرد. گمان می‌رود که این دست نوشته در قرن پانزدهم در اروپای مرکزی توسط نویسنده‌ای ناشناس نوشته شده باشد و زبان و الفبای آن هم ناشناس است.

نسخه خطی ووینیچ

متن‌های موجود در این دست نوشته، حاوی خطی حلقه‌ای از ۲۵ تا ۳۰ کاراکتر متعلق به یک زبان ناشناخته است. البته برخی از محققان معتقدند که این زبان می‌تواند عبری قرون وسطایی باشد. با وجود اینکه این دست نوشته توسط بهترین رمزگشا‌های انسانی مورد بررسی قرار گرفته و هوش مصنوعی نیز آنها را بررسی کرده، اما هنوز نمی‌دانیم چه چیزی در این نسخه خطی نوشته شده است.

رمز نگاری اولیویر لواسور

اولیویر لواسور محقق قرن هجدهم و افسر نیروی دریایی بود که به نمادشناسی ماسونی علاقه داشت. پس از آنکه لواسور به عنوان گروهبان در جنگ‌های اسپانیا مشارکت کرد به یک دزد دریایی تبدیل شد و در طی ۱۴ سال کشتی‌های زیادی را غارت کرد.

رمز نگاری اولیویر لواسور

او سرانجام در ۷ ژوئیه ۱۷۳۰ توسط فرانسوی‌ها دستگیر و به اعدام محکوم شد. لواسور یک نوع رمز خاص خود را ساخته بود که در هنگام اعدام آن را به میان جمعیت پرتاب کرد و فریاد زد: “هرکسی که می‌تواند رمز من را بفهمد، گنج من را بیابد.” این رمز که در ۱۷ سطر از نماد‌های ناشناخته نوشته شده، علیرغم تلاش‌های فراوان، هرگز به طور کامل رمزگشایی نشده است. با توجه به اطلاعات اندکی که از این نوشته‌ها به دست آمده، گمان می‌رود که گنجی به ارزش ۱۰۰ میلیون پوند در جزیره‌ای در اقیانوس هند مدفون شده است.

کتیبه شوگبرو

این کتیبه بر روی بنای یادبودی مربوط به قرن هجدهم در تالار شوگبرو در استافوردشایر انگلستان در زیر تصویر آینه‌ای از نقاشی نیکلاس پوسن از چوپانان آرکادیا حک شده است. در این کتیبه دنباله‌ای از حروف OUOSVAVV دیده می‌شود که بین حروف D و M قرار گرفته اند.

کتیبه شوگبرو

در طول قرن‌های گذشته، تلاش‌های متعددی برای رمزگشایی این نوشته توسط زبان شناسان صورت گرفته است. تئوری‌ها و راه‌حل‌های بسیاری برای حل این نوشته ارائه شد، از جمله این که این کد یک آناگرام یا واروواژه، از یک عبارت انگلیسی یا یک عبارت لاتین در کتاب مقدس است. مهم نیست که منابع مختلف چند راه حل ارائه دهند، اکنون هیچ راهی وجود ندارد که بتوان به طور کامل از صحت این نظریه‌ها مطلع شد و بنابراین این نوشته برای همیشه یک راز باقی خواهند ماند.

صفحه فستوس

صفحه فستوس که در سال ۱۹۰۸ توسط باستان شناس ایتالیایی لوئیجی پرنیه کشف شد، از خاک رس پخته شده و احتمالا در اواسط یا اواخر عصر برنز مینوی بین سال‌های ۱۸۵۰ و ۱۶۰۰ قبل از میلاد ساخته شده است.

صفحه فستوس

این دیسک به عرض ۱۵ سانتی متر در هر دو طرف به صورت مارپیچی از هیروگلیف‌هایی در جهت عقربه‌های ساعت پوشانده شده که شامل ۲۴۱ نشانه است. علامت‌هایی که از ۴۵ نوع مختلف هستند. کارشناسان انتظار ندارند که روزی بتوانند در رمزگشایی این کد موفق شوند، زیرا در نوع خود منحصر به فرد است و هیچ مرجعی برای تجزیه و تحلیل معنای آنها وجود ندارد.

خط سِند

خط سِند

این خط که به نام «خط هاراپان» نیز شناخته می‌شود، قدمتش به ۱۹۰۰ تا ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد و به همراه بیش از چهار هزار شئ قدیمی دیگر دره سند کشف شد. برخی از این اشیا به دلیل روابط تجاری بین دو تمدن تا بین النهرین رسیده بود. هر شئ به طور متوسط، شامل یک خط ساخته شده از پنج نماد است و طولانی‌ترین آنها شامل ۲۶ نماد می‌شود. اگرچه بحث‌هایی در مورد ارتباط این خط به خط براهمی یا به زبان‌های دراویدی مطرح است، اما هنوز رمزگشایی نشده است.

کریپتوس

کریپتوس

کریپتوس مجسمه‌ای ساخته شده توسط هنرمند آمریکایی به نام جیم سنبورن است که برای مقر سازمان سیا در ویرجینیا ساخته شده است. این مجسمه که در سال ۱۹۹۰ رونمایی شد، دارای چهار پیام مختلف رمزگذاری شده با ترکیبی از ۲۶ حرف الفبای انگلیسی است. از این چهار پیام، سه مورد از آن‌ها ترجمه شده و حاوی غلط‌های املایی است که به صورت عمدی ایجاد شده تا فهم آن را دشوارتر کند. پیام چهارم هم تا به امروز یک رمز و راز باقی مانده و یکی از معروف‌ترین راز‌های سر به مهر در جهان است.

رمز تاریخی داگاپیف

رمز تاریخی داگاپیف

این رمز توسط الکساندر داگاپیف، رمزنگار انگلیسی روسی الاصل در سال ۱۹۳۹ ایجاد شد. این رمز به عنوان یک «رمز چالشی» در پایان اولین ویرایش کتاب او به نام «کد‌ها و رمزها» منتشر شد. این رمز که هیچگاه در نسخه‌های بعدی کتاب‌های وی نیامده، شامل ۳۹۵ رقم است که در گروه‌های پنج تایی مرتب شده اند. این رمز‌ها تا به امروز حل نشده باقی مانده و حتی خود داگاپیف نیز گفته است که فراموش کرده چگونه آن را رمزگذاری کرده است.

رمز دورا بلا

رمز دورا بلا

رمز دورابلا، نامه‌ای رمزگذاری شده از ادوارد الگار آهنگساز انگلیسی به دوستش دورا پنی است که در ژوئیه ۱۸۹۷ در جواب یک نامه دیگر ارسال شده بود. این رمز شامل سه خط با ۸۷ کاراکتر است که در مجموع ۲۴ علامت هستند. علامت‌هایی که شبیه دو تا سه نیم دایره هستند که در هشت جهت مختلف مرتب شده اند. دورا ادعا می‌کند که هرگز نتوانسته است نامه را رمزگشایی کند و تا به امروز محتوای آن یک راز باقی مانده است.

کد پرونده «تمام شد»

کد پرونده «تمام شد»

نام این پرونده از روی عبارت «تمام شد» بر روی تکه کاغذی از صفحه آخر رباعیات خیام که در جیب مخفی شلوار یک جسد یافت شده بود، گرفته شده‌است. جسد مردی که در سال ۱۹۴۸ در ساحل پارک سامرتون در استرالیای جنوبی پیدا شد و کدی که در جیب وی بود شامل یک سری حروف است که در پنج سطر نوشته شده اند. رمز و راز و هویت این مرد در آن زمان مورد توجه عموم قرار گرفت و بسیاری از رمزنگاران وزارت دفاع برای رمزگشایی آن آورده شدند که البته بی نتیجه ماند.

کتاب Rohonc Codex

کتاب Rohonc Codex

این کتاب که در اوایل قرن نوزدهم در شهر روهونک در غرب مجارستان یافت شد، یک دست نوشته مصور از نویسنده‌ای ناشناس است. این دست نوشته حاوی متنی است که به زبان و خطی ناشناخته نوشته شده است. این نسخه خطی ۴۴۸ صفحه دارد و هر صفحه شامل ۹ الی ۱۴ ردیف از نماد‌ها است. علیرغم تحقیقات فراوان محققان، هیچ درک دقیقی از معنای واقعی متن یا ۸۷ تصویری آن وجود ندارد.

 

 

 

سایه هکرها بر امنیت سایبری جهان/ «جنگ جهانی سوم» مجازی می شود؟

هکرها در ۲۰۲۱ میلادی با سواستفاده از شرایط بحران کووید۱۹ و ضعف در سیستم های زیرساخت شرکت ها و سازمان های مختلف در سراسر جهان عملیات خود را گسترش داده و زندگی روزمره مردم را مختل کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، در ۲۰۲۱ میلادی حملات سایبری در نقاط مختلف جهان به شدت افزایش یافت. در این میان حملات باج افزاری بیش از پیش اوج گرفتند به طوری که تعداد این نوع حملات در نیمه نخست ۲۰۲۱ میلادی از تمام حملات سال گذشته بیشتر شده است. برخی از این حملات سایبری سال جاری میلادی مانند حمله به شرکت کلونیال پایپ لاین پیامد وسیعی داشت که به اختلال در چرخه سوخت رسانی منجر شد. برخی دیگر زیرساخت‌ها و سرویس‌های درمانی یا دانشگاه‌ها را هدف گرفته بودند.

مروری بر وقایع نشان می‌دهد کشورهای مختلف جهان و حتی برخی از آنها که مدعی قدرت سایبری هستند از حملات باج افزاری و هکرها در امان نبوده‌اند. به عنوان مثال حملات سایبری به زیرساخت‌های آمریکا بسیار وسیع بوده است.

گزارش یکی از واحدهای زیر مجموعه خزانه داری آمریکا نشان می‌دهد در نیمه نخست ۲۰۲۱ میلادی تراکنش‌های مربوط به باج افزارها در این کشور به حدود ۵۹۰ میلیون دلار رسیده بوده است. همچنین گزارش یکی از کمیته‌های سنای آمریکا نشان داد ۸ وزارتخانه مهم دولت فدرال این کشور برای مقابله با حملات سایبری و دفاع از شهروندان آمریکایی آماده نیستند.

از سوی دیگر رژیم صهیونیستی که دیگر مدعی قدرت سایبری است با حملاتی به بیمارستان‌ها روبرو شد و در رویداد هک دیگری اطلاعات خصوصی صدها نظامی آن فاش شده است.

آنچه در زیر می‌خوانید برخی از مهمترین حملات سایبری است که در سال جاری میلادی اتفاق افتاده است:

حملات سایبری به شهروندان، نظامیان و بیمارستان‌های رژیم صهیونیستی

طی روزهای گذشته رژیم صهیونیستی با یک حمله سایبری روبرو شد که هدف آن نظامیان ارتش بودند. رسانه النشره به نقل از رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرد گروهی از هکرها به نام Moses Staf اطلاعات مربوط به صدها نظامی را فاش کرده‌اند.

آنها تصویری خصوصی از «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را منتشر کردند که زیر آن در پیامی تهدید آمیز نوشته شده بود: ما از تمامی تصمیمات تو با خبر هستیم و سرانجام جایی را هدف قرار می‌دهیم که انتظارش را نداری، همانطور که پیش تر شرکت‌های خصوصی اسرائیل مورد حمله سایبری قرار گرفت و اطلاعات صدها کاربر آن منتشر شد.

این هکرها در صفحه خود در وب تاریک و یکی از گروه‌های تلگرامی فایل‌هایی از اطلاعات کامل و دقیق یگان‌های نظامی ارتش رژیم صهیونیستی از جمله، نام، درجه و دوره‌های نظامی و حتی شماره تلفن شخصی نظامیان صهیونیستی را منتشر کردند.

البته این تنها عملیات هک مربوط به رژیم صهیونیستی نیست. در مهر ماه سال جاری نشریه جورازلیم پست به نقل از مرکز سایبری وزارت سلامت رژیم صهیونیستی اعلام کرد بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی آن هدف حملات سایبری متعددی قرار گرفته‌اند. این ادعا در حالی اعلام شد که یک مرکز پزشکی در خدرا واقع در سرزمین‌های اشغلی هدف یک حمله باج افزاری قرار گرفت و هکرها در زیرساخت‌های رایانه آن نفوذ کردند.

پیش از آن نیز در شهریور ماه همین نشریه در گزارشی فاش کرد یک گروه هکری به نام sangkanicil اطلاعات شخصی حدود ۷ میلیون صیهونیست در فلسطین اشغالی را سرقت کرده است. در صورت صحت این ادعا ۸۰ درصد جمعیت رژیم صهیونیستی هدف این حمله قرار گرفته بوده است. هکرها برای اثبات ادعای خود برخی از اطلاعات شخصی مانند کارت شناسایی، گواهینامه رانندگی و اسناد مالیاتی را منتشر کرده‌اند. این سرقت با نفوذ به شهرداری‌ها انجام شده بود.

انتخابات مجلس دومای روسیه هدف هکرها

در سال جاری انتخابات مجلس دومای روسیه نیز که در ۱۷ تا ۱۹ سپتامبر برگزار شد از حمله سایبری در امان نماند.

رئیس «روستلکام» (ارائه دهنده خدمات دیجیتال روسیه) اعلام کرده ۱۹ حمله برای جلوگیری از ارائه خدمات توسط سایت یا حمله DDoS علیه سیستم رأی گیری الکترونیکی از راه دور در روسیه ثبت شد. البته همه این حملات دفع شدند.

طبق اظهارات وی، منابع مختلفی از جمله پورتال CEC، پورتال‌های انتخابات و خدمات دولتی مورد این حملات قرار گرفتند. حملات مذکور از کشورهای مختلف از جمله هند، برزیل، ویتنام، لیتوانی، آمریکا، آلمان، روسیه، تایلند، بنگلادش، چین و بسیاری دیگر سرچشمه گرفته بود.

حمله سایبری عامل اختلال در سرویس‌های بانک مرکزی ونزوئلا

زیرساخت‌های اصلی بانک مرکزی در ونزوئلا نیز یکی دیگر از اهداف هکرها در ماههای اخیر بود. این حمله در ۱۷ سپتامبر انجام شد و در نتیجه این حمله بسیاری از مشتریان به خدمات بانک، حساب‌ها و عملیات آنها دسترسی نداشتند.

سایه هکرها بر امنیت سایبری جهان/ «جنگ جهانی سوم» مجازی می شود؟

اختلال در سرویس پست نیوزلند

از سوی دیگر در ماههای اخیر هکرها به وب سایت‌های چند مؤسسه مالی در نیوزلند و سرویس ملی پست این کشور حمله کردند و سرویس رسانی آنها برای مدتی مختل شدند. طبق اطلاعات موجود تیم واکنش اضطراری رایانه‌ای نیوزلند از یک حمله DDoS آگاه شدند که تعداد زیادی از سامانه های این کشور را هدف گرفته است. وب سایت گروه بانکداری استرالیا و نیوزلند و سرویس NZ Post با حمله روبرو شدند.

حمله سایبری به وزارت خارجه آمریکا

همزمان با خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان برخی رسانه‌های آمریکایی از حمله سایبری به وزارت خارجه این کشور خبر دادند. براساس گزارش اسپوتنیک، فرماندهی سایبری وزارت دفاع آمریکا نیز وقوع این حمله سایبری را تأیید کرده بود.

جاسوس افزار رژیم صهیونیستی در موبایل مقامات فرانسوی

یکی از جنجال‌های سایبری سال جاری مربوط به جاسوس افزار پگاسوس بود. تحقیقی از سوی رسانه‌های بین المللی به افشای نقش نرم افزار پگاسوس پرداخته که یک شرکت متعلق به رژیم صهیونیستی آن را توسعه داده است. این بدافزار برای جاسوسی از خبرنگاران و از جمله دو فرد وابسته به جمال خاشقچی مورد استفاده قرار گرفت.

این جاسوس افزار در شرکت NSO توسعه یافته و در موبایل بسیاری از روزنامه نگاران و سیاستمداران نصب شده بود. درهمین راستا منابع فرانسوی اعلام کردند دولت این کشور در تحقیقاتش درباره جاسوس افزار پگاسوس آن را در موبایل‌های همراه حداقل ۵ مقام این کشور یافته است. به نوشته نشریه فرانسوی مدیا پارت تلفن‌های همراه دست کم پنج وزیر فعلی دولت فرانسه بین ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ میلادی با این جاسوس افزار هک شده بود. علاوه بر آن ردپای پگاسوس در موبایل امانوئل مکرون رئیس جمهور این کشور نیز رصد شده بود. روزنامه آلمانی دی زایت در گزارشی فاش کرده بود اداره پلیس جنایی فدرال این کشور به طور مخفیانه به جاسوس افزار مذکور دست یافته و از آن برای رصد مظنونین استفاده کرده است.

۱۵۰۰ شرکت قربانی حمله باج افزاری کاسیا

در تیرماه امسال یکی از بزرگترین حملات باج افزاری در سال جاری میلادی رخ داد که طی آن گروهی از هکرها به نام REvil با استفاده از یک نرم افزار شرکت کاسیا به سیستم‌های مشتریانش نفوذ و آنها را تعطیل کردند. در پی این حمله مدیر ارشد اجرایی کاسیا اعلام کرد بین ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ کسب وکار تحت تاثیرحمله باج افزاری مذکور قرار گرفتند. این هکرها خواستار ۷۰ میلیون دلار باج شده بودند.

به نوشته نشریه سی ان بی سی، طبق گزارش های اولیه اعلام شد حداقل ۲۰۰ شرکت تحت تاثیر حمله سایبری به نرم افزار شرکت کاسیا قرار گرفته بودند. اما چند روز بعد مدیر ارشد اجرایی شرکت کاسیا در گزارشی اعلام کرد ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ کسب وکار کوچک و متوسط در سراسر جهان تحت تاثیر این حمله سایبری قرار گرفته بودند. به نوشته تک کرانچ تخمین زده می شد شرکت هایی در ۱۷ کشور جهان از جلمه انگلیس، آفریقای جنوبی، کانادا، نیوزلند، کنیا و اندونزی تحت تاثیر این حمله قرار گرفته بودند.

یکی از قربانیان این حمله فروشگاه خوارو بار زنجیره کوپ در سوئد بود که مجبور شد ۸۰۰ شعبه خود را تعطیل کند. شرکت کوپ نیز از یک ابزار مدیریت برای به روزرسانی از راه دور صندوق فروشگاه‌هایش استفاده کرده بود و همین دلیل گرفتار باج شده بود.

نفوذ به شرکت خط لوله سوخت از طریق وی پی ان قدیمی

شرکت کلونیال پایپ لاین یکی از قربانیان مهم حملات سایبری در سال جاری بود و طی حمله باج افزاری که به سیستم‌های این شرکت صورت گرفت، سوخت رسانی در بخشی از آمریکا مختل شد. به گفته مدیر ارشد اجرایی شرکت کلونیال هکرها از طریق یک وی پی ان قدیمی که سیستم احزار هویت چند عاملی نداشت، به شبکه این شرکت نفوذ کردند. آنها بدون نیاز به پیامک به پسورد مورد نظرشان دست یافتند و توانسته بودند به سیستم‌های شرکت نفوذ کنند.

پس از این حمله کمیته ای از نمایندگان سنای آمریکا تشکیل شد تا تهدیدهای جدید علیه زیرساخت‌های آمریکا و همچنین حمله باج افزاری به کلونیال پایپ لاین را بررسی کند. اف بی آی پس از تحقیقات گسترده گروه هکری دارک ساید را عامل این حمله اعلام کرد. این در حالی است که مدیر ارشد اجرایی شرکت کلونیال پایپ لاین در برابر کنگره نیز حاضر شد و به سولاتی پاسخ داد. در نهایت شرکت مذکور برای احیای عملیات‌های خود باجی به شکل رمزارز و به ارزش ۴.۴. میلیون دلار به هکرها پرداخته بود. البته سناتورهای آمریکایی معتقد بودند کلونیال قبل از پرداخت باج به اندازه کافی با مقامات دولتی مشورت نکرده است. البته مقامات آمریکایی بعداً اعلام کردند ۶۳.۷ بیت کوین (معادل ۲.۳ میلیون دلار) از باجی که کلونیال پایپ لاین به دارک ساید پرداخته بود را پس گرفتند.

سایه هکرها بر امنیت سایبری جهان/ «جنگ جهانی سوم» مجازی می شود؟

بزرگترین توزیع کننده گوشت جهان هدف حمله سایبری

یکی دیگر از حمله‌های مهم سایبری ۶ ماهه نخست امسال که پس از حمله به خط لوله کلونیال انجام شد، واحدهای JBS بزرگترین شرکت توزیع گوشت جهان در آمریکا و استرالیا را هدف گرفت. نخست واحد این شرکت در آمریکا متوجه شد هدف یک حمله سایبری قرار گرفته و برخی از سرورهای پشتیبان آن در شمال آمریکا و استرالیا تحت تأثیر قرار گرفته است.

این حمله باعث شد فعالیت‌ها در واحد این شرکت در استرالیا متوقف شود.

فاش شدن اطلاعات مشتریان مک دونالد

مشتریان رستوران‌های زنجیره‌ای در شرق آسیا نیز از حمله سایبری در امان نبودند. یکی از حملات سایبری سال جاری میلادی مربوط به افشای اطلاعات مشتریان رستوران‌های زنجیره‌ای مک دونالد در کره جنوبی و تایوان بوده است. رستوران‌های زنجیره‌ای مک دونالد اعلام کرد هکرها به آدرس ایمیل، شماره موبایل و آدرس‌های کاربران دسترسی یافته بودند.

سازمان‌های دولتی و اندیشکده ها هدف هکرهای سولار ویندز

سال گذشته میلادی یکی از حملات سایبری که سروصدای زیادی به پا کرد، حمله سایبری سولار ویندز بود. طی این حمله که در دسامبر ۲۰۲۰ میلادی فاش شد، هکرها با سواستفاده از شکافی در یکی از محصولات مایکروسافت به اطلاعات بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی دست یافتند اما این پایان ماجرا نبود. مایکروسافت در پستی وبلاگی فاش کرد عاملان این حمله سازمان‌های دولتی، شرکت‌ها و اندیشکده ها در آمریکا را هدف گرفته اند. این حمله توسط گروهی به نام نوبلیم انجام شده است.

این موج از حملات حدود ۳ هزار حساب کاربری ایمیل از ۲۴ کشور را هدف گرفت. پس از آن وزارت امنیت میهن و آژانس توسعه جهانی ایالات متحده آمریکا اعلام کردند تحقیقاتی در این باره انجام می‌دهند.

نفوذ هکرها به سیستم درمانی ایرلند

یکی از وجوه مخرب حمله‌های سایبری، آسیب به سیستم‌های درمانی و تست کووید ۱۹ در بازه شیوع گسترده این بیماری بود. البته کارشناسان در این باره هشدار داده بودند. در همین راستا یک حمله باج افزاری به اپراتور سیستم سرویس‌های بهداشتی در ایرلند سبب شد خدمات تشخیص کووید ۱۹ و رادیولوژی بیمارستان‌های کشور مختل شود. در نتیجه اپراتور سرور بهداشت ایرلند تمام سیستم IT خود را تعطیل کرد تا آن را در مقابل یک حمله عظیم باج افزاری محافظت کند.

در نتیجه این حمله بسیاری از بیمارستان‌ها مجبور به لغو وقت ویزیت بسیاری از بیماران شدند اما در نتیجه این رویداد برنامه واکسیناسیون کووید ۱۹ ایرلند به طور مستقیم تحت تأثیر حمله سایبری قرار نگرفت. به گفته مقامات این حمله از نوع باج افزاری و بسیار پیشرفته بود.

اختلال در پارلمان و دانشگاه‌های بلژیک

یکی از موارد حمله سایبری به اتحادیه اروپا مربوط به نروژ است. در اردیبهشت ماه سال جاری تهیه کننده سرویس اینترنت برای پارلمان، سازمان‌های دولتی، دانشگاه و انستیتوهای علمی بلژیک اعلام کرد با حمله سایبری ارتباط با چند مشتری مختل شده است. این شرکت بلنت نام دارد و اعلام کرد حمله به شکل موج‌های پی دی پی انجام شده است.

براساس گزارش رسانه‌های بلژیکی سرویس‌های آنلاین مراکز واکسیناسیون کووید ۱۹ و همچنین دفاتر دادستانی در بروکسل با اختلال روبرو شدند. البته هدف این حمله از کارانداختن سیستم بود و هیچ اطلاعاتی سرقت نشد.

آماده باش برای مقابله با هکرها

درپی حملات سایبری مختلف، دولت‌های سراسر جهان تصمیماتی برای مقابله با آنها اتخاذ کرده‌اند. درهمین راستا دولت انگلیس از تصمیم خود برای تأسیس یک مرکز جنگ دیجیتالی خبر داد. این مرکز قادر به انجام حملات سایبری علیه قدرت‌های سایبری مهاجم دیگر خواهد بود. بودجه‌ای ۵ میلیارد پوندی برای ساخت مقر نیروی ملی سایبری نیز در نظر گرفته شده است. پیش بینی می‌شود تا ۲۰۳۰ میلادی هزاران کارشناس و تحلیلگر سایبری در این مرکز استخدام شوند.

از سوی دیگر در پی هک های گسترده علیه شرکت‌ها و سازمان‌ها در آمریکا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا جلسه‌ای درباره ارتقای امنیت سایبری با مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ فناوری مانند اپل، آمازون و مایکروسافت برگزار کرد.

دولت آمریکا همچنین تصمیم دارد با وضع قوانینی جدید پرداخت باج به شکل رمزارز برای حملات سایبری را محدود کند. یکی از اقدامات در نظر گرفته در این زمینه نیز تحریم است. علاوه بر آن دستورالعمل جدیدی درباره ریسک‌های مربوط به تسهیل پرداخت باج‌ها از جمله جریمه و مجازات‌های دیگر صادر خواهد شد. همچنین قوانین جدید ضد پولشویی و سرمایه گذاری ترورسیم قرار است در سال جاری میلادی ارائه شوند. هدف این قوانین محدود کردن استفاده از رمز ارز برای پرداخت باج و فعالیت‌های غیرقانونی دیگر است.

علاوه بر آن کاخ سفید طرحی جدید برای ارتقای زیرساخت‌های حیاتی آمریکا ارائه کرد که شامل استفاده از تجهیزات جدید در شبکه توزیع برق است. مقامات آمریکا تصمیم دارند امنیت شبکه توزیع برق کشور را به سرعت ارتقا دهند. اما سال‌ها طول خواهد کشید تا پتانسیل این واحدها برای مقابله با هکرها افزایش یابد. طبق جزئیات این طرح انگیزشی برای شرکت‌های برق فراهم می‌شود تا شیوه‌های محافظت از خود در برابر حملات سایبری را دگرگون کنند.

 

 

 

رییس خانه اقتصاد ایران در گفت و گو با ایرنا مطرح کرد:

هدر رفت منابع ملی با عرضه ارز ۴۲۰۰ تومانی

هدر رفت منابع ملی با عرضه ارز ۴۲۰۰ تومانی

تهران- ایرنا- رییس خانه اقتصاد ایران گفت: به کار گرفتن ارز ۴۲۰۰ تومانی برای برخی از کالاها و ایجاد برخی محدودیت‌ها نوعی خیانت به اقتصاد کشور تلقی می‌شود؛ این اقدام باعث بدنامی بخش خصوصی و هدر رفت منابع کشور است.

“ابراهیم جمیلی” امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به صحبت های مطرح شده در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تاثیر آن بر اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: بهتر است تا هر چه زودتر این اتفاق به مرحله اجرا برسد و شاهد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در اقتصاد کشور باشیم.

وی با تاکید بر اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی تاکنون هیچ دردی را از اقتصاد کشور درمان نکرده است، گفت: وجود چنین ارزی در کشور فقط باعث اختصاص این ارز به برخی از کالاها، فراهم شدن زمینه فساد در اقتصاد کشور و نیز ایجاد دلالی در بازار کالاهای مختلف شده است.

جمیلی خاطرنشان کرد: طبق آمار ارائه شده با وجود اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به برخی از کالاها، اما آن کالا وارد کشور نشد و در اختیار مصرف کننده قرار نگرفت.

رییس خانه اقتصاد ایران معتقد است که به کار گرفتن ارز ۴۲۰۰ تومانی برای برخی از کالاها و عدم ورود آن به کشور نوعی خیانت به اقتصاد کشور تلقی می شود؛ همچنین این اتفاق باعث بدنامی بخش خصوصی و هدر رفت منابع کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: ممکن است در صورت ورود کالا به کشور با ارز آزاد، شاهد افزایش قیمت کالا، کاهش قدرت خرید مردم و تحت فشار قرار گرفتن آنها باشیم اما این موضوع باید مدنظر مسوولان حاضر در کشور باشد که به هیچ عنوان راه حمایت از اقشار آسیب پذیر در حوزه ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار ندارد.

جمیلی اظهار داشت: در دولت های گذشته از این دست اقدامات برای حمایت از اقشار آسیب پذیر در دستور کار قرار می گرفت اما بعد از مدتی مسوولان تحت تاثیر اقدامات به کار گرفته شده، شاهد تولید رانت در کشور بودند که این امر باعث شد تا تصمیماتی برای جلوگیری از اجرای آن در کشور اتخاذ شود.

به گفته رییس خانه اقتصاد ایران، باید تلاش کرد تا بتوان از طریق تقویت تولید و صادرات، زمینه تنوع برای ارزآوری در کشور فراهم شود و کاهش قیمت ها به جای توزیع ارز به واسطه افزایش تولید صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که از طریق ارز ۴٢٠٠ تومانی قادر به کسب رانت در کشور بودند؛ باعث فضاسازی منفی و ضرر و زیان مردم شدند.

جمیلی اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که دولت از حذف ۴۲۰۰ تومانی ترسی نداشته باشد، باید سمت و سویی پیش رفت که منابع کشور به صورت بهینه مورد استفاده باشد.

رییس خانه اقتصاد ایران تاکید کرد: تا زمانی که منابع کشور به صورت بهینه استفاده نشود، شاهد یارانه های پنهان در کشور خواهیم بود که به عنوان بزرگترین عارضه منفی در کشور تلقی می شوند.

وی با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث تاثیرگذاری مثبت در اقتصاد کشور خواهد شد، گفت: اگر قرار است اقدامی صورت گیرد که اجرای آن به نفع برخی از صنایع و در مقابل به ضرر دیگر صنایع باشد به هیچ نباید به مرحله اجرا برسد.

جمیلی با اشاره به اینکه باید نگاه کرد که اقدامات صورت گرفته چه تاثیر مثبتی را بر منافع ملی کشور خواهد گذاشت، افزود: اقدامات مدنظر و اجرای آن در اقتصاد کشور نباید فقط در یک حوزه تاثیرگذار باشد بلکه بهتر است تلاش شود تا اصلاح ساختار اقتصادی به طور کامل صورت بگیرد.

رییس خانه اقتصاد ایران گفت: برای بهبود فضای اقتصادی کشور باید به سمت و سویی مثبت پیش رفت و اقدامی را به مرحله اجرا رساند که بتواند  به نفع اقتصاد کشور باشد و مانع از تضعیف پایه پولی شود.

وی با تاکید بر اینکه در همه دنیا زمانی که اقتصاد کشور بیمار می شود تصمیماتی اتخاذ خواهد شد  که ممکن است در ابتدا معضلاتی را با خود به همراه داشته باشد اما به مرور به سمت بهبود پیش می رود، ادامه داد: باید جامعه به سمتی پیش برود که آینده را در نظر بگیرد و اقدامی به مرحله اجرا برسد تا ضمن کنترل تورم، قدرت خرید مردم با افزایش همراه شود.

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری چندی پیش در برنامه گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: تا امروز جلسات متعددی در ستاد اقتصادی دولت برای بررسی این موضوع داشته‌ایم. با اقتصاددانان خارج از مجموعه دولت هم رایزنی و بحث و تبادل نظر شد. شاهد بودیم پول سفره مردم، در جیب چند دلال رفت. باید این موضوع طوری اصلاح شود که پول در جیب مردم  برود و در سفره مردم ظاهر شود.

آیت الله سید ابراهیم رییسی تاکید کرد: این کار ضرورت دارد اما با غافلگیری انجام نخواهیم داد و مردم را نسبت به آن بی اطلاع نخواهیم گذاشت و شوک به بازار ایجاد نخواهیم کرد. همه جوانب سنجیده می‌شود به طوری که بازار و مردم در جریان این تصمیم قرار می‌گیرند.

 

 

 

 

باید و نبایدهای حضوری شدن آموزش در مدارس

باید و نبایدهای حضوری شدن آموزش در مدارس

ایسنا/فارس اگرچه بیش از یکماه از آغاز سال تحصیلی می‌گذرد اما هنوز هیچ تصمیم قطعی و محکم برای حضور دانش آموزان در مدارس اعلام نشده است و البته در این میان  اکثر دانش آموزان و والدین‌شان همچنان آموزش مجازی را ترجیح می‌دهند.

شیوع بیماری کرونا موجب تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها شد و برگزاری کلاس‌های آنلاین و مجازی بیش از پیش اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد. اگرچه پیاده سازی این روش به ظاهر نیازی به حضور فیزیکی در کلاس درس نبود اما در اجرا، فراز و نشیب‌ها و کمبودها و نبودهایی وجود داشته و دارد که منجر به کاهش کارآمدی روش‌های غیرحضوری و مجازی شده است.

سال تحصیلی جدید هم علیرغم تاکیداتی که هم از سوی شمار زیادی از مسئولان و هم از سوی برخی اولیا و حتی دانش‌آموزان، بر لزوم حضوری شدن آموزش‌ها، وجود داشت، در اکثر نقاط و مقاطع تحصیلی، به شکل غیرحضوری آغاز و دنبال شده و همچنان بر سر حضوری شدن یا نشدن دوره‌ها، اختلاف نظراتی وجود دارد؛ اختلالاتی که عمده آنها موضوع با اهمیت سلامت دانش آموز و مربیان مدارس را مد نظر دارد.

حذف بخش مهم پرورش از مباحث آموزشی دوران تحصیلات در مدرسه، ناتوانی خانواده‌ها از تامین تجهیزات آموزشی و تحمیل بخشی از وظایف آموزشی اولیای مدارس به والدین، نبود بستر مناسب برای فعالیت مجازی آموزشی در بخش مهمی از کشور، خصوصا روستاها و شهرهای کوچک و …. منجر به بروز مشکلات و آسیب‌هایی از افت سطح کیفی آموزش و توان علمی دانش آموزان تا بازماندن شماری از ادامه تحصیل و … شده است.

بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند که معلمان باید بدانند از این به بعد آموزش مجازی مکمل آموزش حضوری است و حتی بعد از کرونا هم باید آنها با هر دو شیوه تدریس کنند و اینطور نیست که آنها فقط با یک روش بخواهند کلاس درس را اداره کنند. هرچند یکی از مسائل مهم، ارتقاء توان اولیای مدارس برای تداوم فعالیت‌های آموزشی در روش غیرحضوری است.

به گزارش ایسنا، شمار زیادی از اعضای کادر آموزشی اعتقاد دارند که بازدهی روش غیرحضوری در ایران، به دلایل مختلف، بسیار پائین‌تر از روش حضوری است، حال آنکه انجام فعالیت آموزشی در روش غیرحضوری، وقت و انرژی بیشتری از مربیان، معلمان و دبیران رده‌های مختلف آموزشی می‌ستاند.

بسیاری اعتقاد دارند که شاید در نگاه سطحی، آموزش غیرحضوری را منجر به کاهش هزینه بدانیم، حال آنکه نیازهای زیرساختی برای اجرا و تداوم این فعالیت‌ها و تاثیرگذاری آنها، هزینه‌های سنگینی را به دولت، آموزش و پرورش، مدارس، کادر آموزشی و خانواده‌های دانش آموزان تحمیل کرده است.

محرومیت ۲۵ هزار دانش آموز در فارس از دسترسی به اینترنت 

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که حدود ٢۵ هزار نفر از دانش آموز این استان در سال تحصیلی جدید از دسترسی به اینترنت و و سایل ارتباطی محروم هستند و آموزش آنها به صورت درسنامه‌ای دنبال می‌شود.

محمدفیاض‌پور با بیان اینکه این دانش آموزان عمدتا ساکن مناطق روستایی و عشایری هستند، گفت: البته تعدادی از آمار مربوط به دانش آموزانی است که در حاشیه شهرها ساکن و فاقد ابزار دسترسی هستند.

او تصریح کرد: اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس از سال گذشته و با مجازی شدن آموزش‌ها، تلاش زیادی برای دسترسی مناطق مختلف به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات کرد که جای قدردانی دارد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس ادامه داد: در سال تحصیلی جدید در کنار قابلیت‌های شبکه شاد که خوشبختانه ارتقا یافته، از بسترهای مجوز دار داخلی نیز که تقویت شده در برخی جاها استفاه می‌شود.

فیاض‌پور در پاسخ به این سوال که تمهیدات آموزش و پرورش فارس در خصوص زیرساخت‌های لازم برای بازگشایی مدارس چیست؟ گفت: این نگرانی برای خانواده‌ها وجود دارد که در آستانه فصل سرد و بازگشایی مدارس، احتمال ابتلای فرزندانشان به بیماری کرونا وجود داشته باشد، چرا که بعضی از مدارس شلوغ هستند و گاهی تعداد دانش آموزان یک کلاس به ۴٠ تا ۵٠ نفز هم می‌رسد.

او ادامه داد: دو دستگاه اجرایی بهداشت و درمان و آموزش و پرورش در حضوری شدن مدارس باید با هم به توافق برسند؛ آموزش و پرورش آمادگی بازگشایی حضوری مدارس دارد، چرا که هم معلمان و هم دانش آموزان بالای ١٢ سال واکسینه شده‌اند اما هنوز مجوز شروع کلاس‌های درسی در مناطق شهری و پرجمعیت به جز کلاس‌های عملی و کارگاهی هنرستان‌ها داده نشده است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس یادآور شد: ستاد ملی کرونا در ابتدای سال تحصیلی برای مناطق روستایی و عشایری با رعایت پروتکل‌ها مجوز بازگشایی حضوری داد.

آمادگی بازگشایی مدارس ابتدایی داریم

فیاض‌پور با تصریح بر این نکته که در مقطع پیش دبستانی و ابتدایی آمادگی بازگشایی داریم، گفت: معلمان ما هر روز در مدارس حاضر می‌شوند و آمادگی رفع اشکال دارند اما به صورت پراکنده و نه کلاس بندی، لذا بستر را فراهم کرده‌ایم که بازگشایی کلاس‌ها مثلا با ١٠ نفر دانش آموز امکان پذیر باشد اما چون مجوز برای همین وضعیت هم صادر نشده است فعلا منتظر ستاد کرونای کشور و استان هستیم.

او خاطرنشان کرد: اگرچه قرار بود شورای مدرسه در شهرها برای بازگشایی مدارس با ١۵٠ نفر دانش آموز تصمیم بگیرند اما با ممانعت بهداشت و درمان در برخی مناطق مواجه شدیم و همچنان منتظر مجوز ستاد کرونا هستیم.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس بیان کرد: سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیز طی اخیرا اعلام کردکه در حال تصمیم گیری برای مقطع ابتدایی و منتظر اعلام ستا ملی کرونا هستیم.

فیاض‌پور همچنین با بیان اینکه معتقدیم آسیب‌های روانی و روحی که دانش آموزان به دلیل قرنطینه، عدم تعامل و همراهی با معلمان، همکلاسی‌ها و محیط مدارس محتمل شدند، جبران ناپذیر است، گفت: اما در عین حال باید ستاد کرونا اجازه بازگشایی بدهد.

او با تصریح بر این موضوع که هر آموزش مجازی با هر کیفیتی هرچند قوی و چند رسانه‌ای باشد باز هم دچار ضعف‌هایی است، عنوان کرد: مدافع حضوری شدن آموزش‌ها هستیم اما سلامت و جان دانش آموزان برای ما در اولویت است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس همچنین اعلام کرد که در راستای برخورداری دانش آموزان بی بضاعت از وسایل کمک آموزشی و ارتباط جمعی، ٢۵ هزار تبلت و گوشی از سوی فرهنگیان به دانش آموزان هدیه شده و این به معنای وجود دغدغه جامعه معلمان در این باره است.

فیاض‌پور گفت: موسسات خیریه نیز به صورت سازماندهی شده جلساتی با ما داشته‌اند که قرار است به آموزش و پرورش کمک کنند.

او خاطرنشان کرد: نهادهای حمایتی مانند کمیته و بهزیستی نیز فعالیت‌هایی در این باره داشته‌اند.

کاهش بازماندگان از تحصیل در فارس

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس همچنین با بیان اینکه پیش‌بینی ما برای ورودی پایه اول امسال ٨۶ هزار نفر بود اما اکنون بیش از ٩٨ هزار دانش آموز ثبت نام کرده‌اند، تصریح کرد: بازماندگان از تحصیل در فارس کاهش پیدا کرده است.

فیاض‌پور گفت: اگر هزار نفر از این تعداد، تکرار پایه باشد مابقی را می‌توان در شمار کسانی دانست که سال گذشته وارد مدارس نشدند.

 

 

 

افزایش مجدد شهرهای قرمز کرونایی

تهران – ایرنا – آخرین رنگ‌بندی کرونایی کشور حاکی از افزایش مجدد شهرهای قرمز کرونایی است و در طول یک هفته ۶ شهر به شهرهای قرمز افزوده شده است.

به گزارش ایرنا، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه هشتم آبان اعلام کرد: اکنون ۲۲ شهرستان قرمز، ۱۱۴ شهرستان نارنجی، ۲۰۱ شهرستان زرد و  ۱۱۱ شهرستان آبی است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، اکنون شهرستان‌های جلفا، مرند در استان آذربایجان شرقی، اشنویه، چایپاره، پیرانشهر در استان آذربایجان غربی، استهبان، سرچهاندر استان فارس، بانه، دیواندره در استان کردستان، پاوه، جوانرود، روانسر، سرپل ذهاب در استان کرمانشاه، چرداول، دره‌شهر در استان ایلام، سبزوار در استان خراسان رضوی، دامغان، شاهرود در استان سمنان، آبیک در استان قزوین، شهربابک در استان کرمان، پلدختر در استان لرستان و مهریز در استان یزد در وضعیت قرمز قرار دارند.

به گزارش ایرنا، هفته گذشته اول آبان ماه نیز شهرستان‌های جلفا، مرند در استان آذربایجان شرقی، اشنویه، بوکان، پیرانشهر در استان آذربایجان غربی، استهبان در استان فارس، بانه، سقز در استان کردستان، پاوه، جوانرود، روانسر، سرپل ذهاب  در استان کرمانشاه، چرام، کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویر احمد، زرندیه در استان مرکزی و مهریز در استان یزد در وضعیت قرمز قرار داشت و ۱۶ شهرستان قرمز، ۱۱۹ شهرستان نارنجی، ۲۲۷ شهرستان زرد و ۸۶ شهرستان آبی اعلام شد.

با این وصف در طول یک هفته، ۶ شهر به شهرهای قرمز کرونایی افزوده شده و این در حالیست که هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن هفت  شهر به شهرهای قرمز کرونایی افزوده شده بود.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۵ مهر ماه گفت:‌ هنوز بابت کرونا و پیک ششم آسوده خاطر نیستیم و باید درحالت آماده‌باش بمانیم و امیدوارم با انجام واکسیناسیون سراسری در ماه‌های آینده، در وضعیت بهتری قرار بگیریم.

با این وجود، افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون به عنوان اولویت دولت سیزدهم برای مهار کرونا، طی هفته های اخیر بر کاهش تلفات روزانه کرونایی تاثیر گذاشته است.

وزارت بهداشت روز گذشته(جمعه) شمار تلفات روزانه کرونا را ۱۲۳ نفر اعلام کرد که این رقم پایین ترین تعداد پس از عبور خبز پنجم کرونا از کشور است.

خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.

در این خیز در ۲۸ مرداد و و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا(اسفند ۹۸) در کشور رسید.

 

 

 

 

 

مجلس یازدهم در آزمون شفافیت/وعده انتخاباتی نمایندگان محقق می‌شود؟

طرح شفافیت آرای نمایندگان همچنان در نوبت رسیدگی مجلس یازدهم قرار دارد، طرحی که بررسی مجدد آن در صحن علنی، پاسخ به یک مطالبه مردمی است.

خبرگزاری مهر – گروه سیاست، زهرا علیدادی: طرح شفافیت آرای نمایندگان یکی از نخستین طرح‌هایی بود که در مجلس یازدهم اعلام وصول و در بهمن سال ۹۹ در صحن مجلس رسیدگی شد. در آن مقطع، کلیات طرح شفافیت نمایندگان با وجود ۱۵۳ رأی موافق تصویب نشد. در واقع به دلیل اینکه این طرح منجر به تغییر آئین‌نامه داخلی مجلس می‌شود، طبق قانون به دو سوم صحن علنی نیاز داشت، اما با ۶۵ درصد تنها ۳ رأی کم آورد و تصویب نشد.

حدود ۹ ماه از آن زمان می‌گذرد اما هنوز خبری از بررسی مجدد این طرح در صحن علنی مجلس نیست. در واقع، بعد از رد کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان در صحن علنی مجلس، این طرح به کمیسیون آئین‌نامه داخلی بازگشت و از نمایندگان خواسته شد تا پیشنهادات خود را نسبت به آن ارائه کنند. کمیسیون آئین‌نامه داخلی هم طی جلسات مستمر طرح شفافیت نمایندگان را بررسی و جمع‌بندی کرد و این طرح الان آماده بررسی در مجلس است.

البته چند هفته‌ای است که طرح شفافیت آرای نمایندگان جزو دستور کار اعلامی هفتگی مجلس شورای اسلامی قرار داد اما در این مدت و در صحن مجلس خبری از این طرح نبود و وکلای ملت به موضوعاتی چون «طرح تسهیل صدور مجوزهای فضای کسب و کار» و «لایحه رتبه‌بندی معلمان» اولویت دادند و باز هم نوبت به بررسی و تعیین تکلیف طرح شفافیت آرای نمایندگان در صحن مجلس نرسید.

طبق گفته محمدحسین حسین زاده بحرینی، رئیس کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس «اگر بنا باشد این طرح به صورت عادی در دستور کار صحن علنی مطرح شود، خیلی زمان خواهد برد». لذا این انتظار از نمایندگان مجلس شورای اسلامی وجود دارد که برای اینکه این طرح به سرعت در دستور کار صحن قرار گیرد، از سازوکار تبصره یک ماده ۱۰۰ آئین نامه داخلی استفاده کنند تا در صورت موافق اکثریت نمایندگان، طرح شفافیت با اولویت در دستور صحن قرار گیرد.

تقاضا برای بررسی اولویت‌دار طرح شفافیت

البته برخی از نمایندگان این روزها در فضای مجازی و یا صحن مجلس بر ضرورت تسریع در رسیدگی به طرح شفافیت آراء تاکید دارند. به طوری که مالک شریعتی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اخیراً در صحن مجلس، گفت: «گزارش کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان برای اعلام نظر و ثبت پیشنهاد نمایندگان در سامانه قانون‌گذاری، بارگذاری شده و در نوبت دستور صحن قرار گرفته است. تقاضای بنده از هیئت رئیسه مجلس آن است که این طرح در دستور کار مجلس قرار گیرد و رأی گیری در خصوص آن هم به طور شفاف و علنی انجام شود.«

همچنین طبق گفته احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی برخی از نمایندگان در تلاش هستند تا هیئت رئیسه مجلس این طرح را در اولویت دستور صحن علنی قرار دهد.

قالیباف: در طرح شفافیت، جلسات کمیسیون‌ها نیز علنی خواهد شد

ممکن است برخی از افراد تصور کنند که پس از تصویب طرح مذکور فقط قرار است آرای نمایندگان در صحن مجلس شفاف شود، در حالی که طبق گفته محمدباقر قالیباف هدف این طرح آن است که علاوه بر شفافیت آرای نمایندگان، حوزه‌های بسیار مهم در فرآیندهای تصمیم‌سازی مجلس نیز شفاف شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اخیراً در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس، گفت: «در صورت تصویب نهایی این طرح، جلسات کمیسیون‌ها به صورت علنی برگزار می‌شوند و برای پخش این جلسات از طریق صدا و سیما هم بستری قانونی فراهم خواهد شد. حاضران، غایبان و آرای نمایندگان در جلسات کمیسیون‌ها به صورت عمومی منتشر می‌شود، جلسات بررسی طرح‌ها و لوایحی که مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون‌های تخصصی یا مشترک مورد تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد، به صورت علنی برگزار خواهد شد و گزارش مأموریت‌های کاری نمایندگان مردم و مشروح مذاکرات ظرف یک ماه در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.»

قالیباف در اظهارات خود با اشاره به اینکه در هفته‌های آتی بررسی مجدد طرح شفافیت آرای نمایندگان در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت، گفت: «مراحل اصلاح این طرح با اعمال نظر نمایندگان در کمیسیون آئین نامه داخلی به پایان رسیده است و به رأی نمایندگان گذاشته خواهد شد.»

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین ابراز امیدواری کرد که «نمایندگان به این طرح مهم و ضروری رأی دهند و اگر نظر اصلاحی داشتند، در بررسی جزئیات نظراتشان را پیگیری کنند و با رأی خود مجلس را در عرصه شفافیت پیشتاز نهادهای قانونی کشور کنند.»

شفافیت مانع رانت‌خواری است

اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو باخبرنگار مهر درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان، می‌گوید: «نمایندگان مجلس یازدهم از ابتدا به دنبال اجرای طرح شفافیت بودند. در این راستا برخی از نمایندگان اموال و دارایی‌های خود را به صورت شفاف اعلام کردند.»

وی معتقد است که شفافیت آراء مانع بزرگی در مقابل حبس، احتکار و رانت‌خواری اطلاعاتی است و یکی دیگر از محاسن تصویب این طرح آن است که زمانی که نمایندگان بدانند آرای آنان اطلاع‌رسانی می‌شود، برای رأی دادن به طرح‌ها و لوایح بررسی دقیق انجام می‌دهند.

طرح شفافیت با رأی خوبی تصویب می‌شود

سیدعلی یزدی‌خواه، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو باخبرنگار مهر با بیان اینکه شفافیت یک مطالبه عمومی برای دستگاه‌های اجرایی و مجلس است، گفت: «طرح شفافیت آراء با رأی خوبی در مجلس تصویب خواهد شد.»

البته طبق گفته این نماینده باید در تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان همه جوانب این طرح را در نظر گرفت و سازوکاری اندیشید تا گروه‌های قدرت و ثروت به دنبال تأثیرگذاری بر آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی نباشند.

یزدی‌خواه در توضیح این مطلب‌، می‌گوید: «عده‌ای تلاش دارند از خارج از مجلس آرای نمایندگان را جهت‌دهی کنند؛ در موضوعات مختلف در شبکه‌های اجتماعی و پیامکی، پیام‌هایی را به صورت سازمان یافته به نمایندگان ارسال می‌کنند تا رأی نمایندگان را تحت تأثیر قرار دهند. مشابهت این پیام‌ها نشان دهنده سازماندهی آن‌ها از طرف اصحاب قدرت و ثروت است که یکی از خطرهای شفافیت آرا این است که تلاش برای تحت تأثیر قرار دادن رأی نمایندگان افزایش یابد و برای جلوگیری از این گونه مشکلات باید حتماً سازوکاری اندیشیده شود.»

مخالفان شفافیت
نوری قزلجه: شفافیت آراء دردی از مردم دوا نمی‌کند

البته در کنار نمایندگانی که موافق شفافیت هستند، نمایندگانی هم در مجلس یازدهم هستند که تمایلی به شفافیت ندارند و گویا در ابتدای مجلس که شعار شفافیت سر می‌دادند، خبری از مفاد آن نداشتند و الان بدشان نمی‌آید که این طرح مسکوت بماند. این افراد در مصاحبه‌های خود درباره شفافیت آرا همواره جواب سر بالا می‌دهند. یک بار می‌گویند خبری از وضعیت شفافیت آراء ندارند و از هیئت رئیسه مجلس در این باره پرس و جو کنید، باری دیگر به یک پاسخ کلی و کوتاه بسنده می‌کنند و می‌گویند که طرح شفافیت آرای نمایندگان به زودی در صحن مجلس رسیدگی می‌شود.

علاوه بر این، برخی از این نمایندگان تا اسم شفافیت می‌آید، می‌گویند که در این باره گفتگو نمی‌کنیم و هستند نمایندگانی هم که در واکنش به مطالبه شفافیت از مجلس، می‌گویند: «چرا فقط مجلس باید شفاف باشد؟ همین حالا هم فقط جلسات مجلس به صورت علنی است اما دیگر دستگاه‌ها گامی در این حد هم در جهت شفافیت برنداشتند»

غلامرضا نوری قزلچه، سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی یکی از نمایندگان مخالف طرح شفافیت آرای نمایندگان است و در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: «اگر بنا به شفافیت است، دیگر دستگاه‌ها هم باید شفاف باشند. بنده پیشنهاداتی در این زمینه دارم و در صورت مطرح شدن این طرح در صحن مجلس، آن را مطرح خواهم کرد.»

به اعتقاد این نماینده مجلس، «طرح شفافیت آرای نمایندگان در شرایط فعلی دردی از مردم را دوا نمی‌کند و نیاز فعلی جامعه ما نیست. مردم الان مشکلات معیشتی دارند و نباید در این شرایط مجلس به طرح شفافیت آرای نمایندگان بپردازد. البته عملکرد بنده در مجلس شفاف است.»

پزشکیان: برای شفافیت باید FATF داخلی راه بیاندازیم

مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی هم یکی دیگر از مخالفان طرح شفافیت آرای نمایندگان است و در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: «حرف‌های بنده همیشه شفاف است اما این روندی که قرار است در طرح مذکور دنبال شود، کلیت شفافیت نیست.»

پزشکیان معتقد است: «اگر می‌خواهیم شفافیت را درست کنیم، باید FATF داخلی راه بیاندازیم تا برای مثال پولی که به حساب من، فرزندان و اقوام نزدیکم واریز شود، کاملاً شفاف باشد.»

شفافیت مسکوت نماند

طرح این مباحث از سوی برخی از نمایندگان در حالی است که مجلس یازدهم از ابتدا اعلام کرد که شفافیت را از خودش آغاز می‌کند تا دیگر دستگاه‌ها هم در این راه قدم بگذارند. بنابراین افرادی که خواستار مسکوت ماندن این طرح در مجلس هستند، باید بدانند که مردم از یاد نمی‌برند که مجلس یازدهم با شعار شفافیت روی کار آمد و طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس، در واقع پاسخ به یک مطالبه مردمی است.

بر این اساس، وکلای ملت نباید برای معطل کردن یا مسکوت گذاشتن طرح شفافیت آرای نمایندگان تلاش کنند بلکه باید برای تحقق شعار شفافیت و به جهت اینکه شائبه عقب‌نشینی مجلس یازدهم از شفافیت دامن زده نشود، هر چه زودتر تقاضای بررسی اولویت‌دار این طرح را به هیئت رئیسه مجلس ارائه کنند تا این موضوع در صحن مجلس رسیدگی شود. به اعتقاد ناظران سیاسی، اگر نمایندگان مجلس یازدهم این طرح را به سرانجام نرسانند، به اصلی‌ترین وعده خود پشت پا زدند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: «یکی از شعارهای مجلس یازدهم شفافیت آرای نمایندگان بوده است و ما حتماً باید به وعده‌ای که دادیم، عمل کنیم بنابراین طرح شفافیت باید هر چه سریع‌تر در دستور کار مجلس قرار گیرد.»

 

 

شهری اسرارآمیز که ورود به آن بازگشتی ندارد/ آشنایی با مخفیگاه گنج جن‌ها و پاتوق جادوگران!

سیفار شهر افسانه های جن و سنگ است که به بزرگترین موزه طبیعی و هشتمین عجایب جهان نیز معروف شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از moufker؛ جاذبه‌های گردشگری بسیاری در سراسر دنیا وجود دارد که توجه بازدیدکنندگان را از هر سو به خود جلب می‌کند و الجزایر با مکان‌های تفریحی و گردشگری زیادی که دارد یکی از مقاصد گردشگران است. صحرای الجزایر را فلات وسیعی به نام «تاسیلی ناجر» که در زبان بربری به معنای «فلات رودها» است، در بر گرفته است و ایالت «ایلیزی» در مساحتی به وسعت ۷۲۰۰ کیلومتر مربع قرار دارد.

سیفار، شهر جن و افسانه‌های سنگی کجاست؟

سیفار بزرگترین شهر-غار جهان است که در تاسیلی ایالت ایلیزی در جنوب الجزایر واقع شده و مساحت آن برابر با مساحت اردن است. در گستره وسیعی از شهر و غار‌های عجیب و غریب این منطقه تا به امروز ۱۵ هزار نقاشی، حکاکی روی سنگ، آثار مادی و نوشته‌های سنگی مربوط به دوره پارینه سنگی کشف شده است که نشان دهنده تراکم نسبی جمعیت در آن مکان است. منطقه تاسیلی در جنوب شرقی الجزایر قرار دارد و تمدن بزرگی را که شامل مناطق مرکزی می‌شد را شامل می‌شود.

نقاشی دیواری

در دل این فلات زیبا، منظره‌ای پانوراما با جنگلی از صخره‌ها وجود دارد که صبح‌ها پوشیده از شن‌های زرد و قهوه‌ای است که در هنگام غروب در زیر نور مهتاب شکوه خاصی دارد. این جنگل به دوران ماقبل تاریخ بر می‌گردد. برخی از این منطقه به عنوان شهر سیفار یاد می‌کنند که بزرگترین شهر سنگ شده و هشتمین عجایب جهان است.

هنوز کسی جرأت نکرده وارد تمام قسمت‎های این شهر شود و باستان شناسان تنها به کشف بخش‌هایی از آن بسنده کرده اند، زیرا این منطقه مانند هزارتویی است و اگر کسی وارد آن شود، اصلاً نمی‌تواند از آن خارج شود. نام‌های این شهر متفاوت است، برخی آن را بزرگترین محل گردهمایی جادوگران و شیاطین می‌دانند و نقاشی‌هایی از بیگانگان نیز در این منطقه وجود دارد.

نقاشی دیواری

این شهر الجزایر حاوی تاریخ بسیاری از تمدن‌های باستانی و پیشرفته است و گنجینه‌های هفت پادشاه جن را در خود جای داده و به دلیل وجود نیروی مغناطیسی زیاد، برخی آن را دومین مکان خطرناک پس از مثلث برمودا می‌دانند.

این منطقه دارای مناظر باستان شناسی شگفت انگیز و مناظر خیره کننده با قدمت حدود ۱۰ هزار سال است. برخی آن را بزرگترین موزه روباز جهان می‌دانند. این شهر شامل صد‌ها هزار مجسمه، طراحی و نقاشی غار است و بیش از پنج هزار خانه غار و بیش از ۱۵ هزار نقاشی دیواری را در خود جای داده است. کتیبه‌هایی با قدمت بیش از ۲۰ سال در این منطقه با نقوشی از انسان و حیوان کشف شد.

سیفار

در این منطقه سر‌های انسان حکاکی شده بر روی دیوار‌ها به طور سیستماتیک دایره ای، ساده، تزئین شده با نقش‌های هندسی، رنگ آمیزی قرمز و تقویت شده با رنگ‌های سفید، آبی، خاکستری و زرد است. نقوش و کتیبه‌های روی دیوارها، مربوط به دوره‌های مختلف است که در بالای آن نشانه‌هایی از مردمی که در این منطقه زندگی می‌کردند و آثار باستانی بسیاری از خود به جای گذاشته اند، دیده می‌شود.

از آنجایی که سنگ‌های دیگر نشان دهنده اعمال مذهبی و زندگی روزمره و اجتماعی مردم هستند، تصاویری از اهلی شدن اسب‌ها و شتر‌ها نیز وجود دارد که گونه‌های وابسته به آب مانند اسب آبی را نشان می‌دهند که برای چندین هزار سال در این منطقه بودند و منقرض شده اند.

سیفار

شهر اسرارآمیز Sévar یک ارزش جهانی برجسته است که ترکیبی از گونه‌های جانوری و گیاهی از نوع بیابانی، گرمسیری و مدیترانه‌ای را در خود جای داده که با آب و هوای خشن سازگار هستند. سیفار از سال ۱۹۸۲ به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. دلیل این ثبت نه تنها زیبایی شگفت انگیز این منطقه بلکه نقاشی‌های اعجاب انگیز آن است.

این نقاشی‌ها شامل بیش از ۱۵ هزار نقاشی و کتیبه سنگی است که قدمت آن‌ها به بیش از ۱۲ هزار سال می‌رسد. نگاره‌ها و کتیبه‌ها روایتگر تمدن‌های باستانی، زندگی مردم در آن زمان، محیط زیست، جنگ‌ها، باورها، آیین‌ها و احساساتشان است که با دقت بسیار بالا و با حس هنری شگفت‌انگیزی روایت شده اند. معروف‌ترین آن‌ها نقاشی موجودات عجیب و غریب بین انسان و حیوان است، برخی معتقدند که آن‌ها خدا هستند، برخی دیگر آن‌ها را از دنیای جن و برخی دیگر آن‌ها را موجودات بیگانه‌ای می‌دانند که در آن مکان ساکن شده اند.

نقاشی باستانی

سیفار که در نزدیکی منطقه تادرارت (به معنای کوه کوچک در بربر) قرار دارد یکی از زیباترین کوه‌های جهان نیز به شمار می‌رود. کوه‌هایی حاوی دریاچه‌های زیادی که دسترسی به آن‌ها غیرممکن است و حیوانات بسیار کمیاب مانند عود (لروی) یا قوچ کوهی و شاید حتی آخرین تمساح الجزایر در اطراف آنها زندگی می‌کنند.

 

 

 

چرا هنگام خواب در بیابان باید دایره‌ای به دور خود رسم کنیم؟

بیشتر افرادی که در بیابان زندگی و یا از این مناطق عبور می کنند، در زمان خواب دایره هایی به دور خودشان می کشند که دلایل مختلفی برای این کار دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان،  ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که در فیلم‌ها یا شبکه‌های اجتماعی بادیه نشین‌هایی را مشاهده کرده باشید که در هنگام خواب به دور خود دایره رسم کنند. جالب است بدانید ترسیم این دایره‌ها دلایل خاصی دارد که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید.

زمانی که بیابان گردان و بادیه  نشین‌ها هنگام سفر در بیابان از طول راه خسته می‌شوند، جایی را  برای استراحت انتخاب می‌کنند به همین علت دور خود را دایره‌ای می‌کشند تا از  مار، عقرب و حیوانات دیگر بیابان در امان بمانند. گزارش‌ها حاکی از آن است که حشرات و خزندگان بیابان از این دایره عبور نمی‌کنند و بدین گونه بیابان نشین‌ها از شر این خزندگان در امان می‌ماند.دومین دلیل ترسیم دایره، گم نشدن در بیابان است افراد به دلیل شباهت زیاد تمامی مناطق بیابان به یکدیگر به دور خود دایره‌ای ترسیم کرده و آن را به عنوان نشانه در نظر می‌گیرند.

 

 

 

 

جزئیات ماجرای استخدام خواهر معاون استاندار در مازندران/ صفری: من موافق نبودم، استاندار بود

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری با اعلام اینکه روند جذب خواهرم علی‌رغم عدم موافقت من در بدنه این مجموعه قانونی و با تشخیص استاندار انجام شده است، گفت: بنده به دلیل مسؤولیتی که داشتم موافق روند جذب ایشان نبودم اما با تشخیص استاندار و طی فرایند قانونی خواهرم در بخشداری میاندورود جذب شده است.

جزئیات ماجرای استخدام خواهر معاون استاندار در مازندران/ صفری: من موافق نبودم، استاندار بود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، ماجرای استخدام بستگان مسؤولان در هر پست و مقامی مورد حساسیت افکار عمومی است، بعد از جذب بحث برانگیز فرزند نماینده مجلس شورای اسلامی در استان گلستان در وزارت نفت موجی از همراهی مردم برای معرفی تخلفات مشابه از این دست در سایر استان‌ها هم شکل گرفته است.

البته در استان مازندران در ماه گذشته بحث جذب فرزند یکی از کارکنان استانداری مازندران در بدنه شهرداری آمل و به تبع آن در سازمان همیاری‌های استان رسانه‌ای شد و با وجود سر و صدای زیاد در فضای مجازی و قول برخورد با افراد متخلف نتایج این پیگیری‌ها به اطلاع افکار عمومی نرسیده است.

موضوع این گزارش به‌کارگیری همسر و خواهر رقیه صفری معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری مازندران در ۲ نهاد سازمان همیاری و شهرداری‌های استان و بخشداری میاندورود است، البته این گزارش در سامانه گردشگران فساد سازمان بازرسی کل کشور نیز ثبت شده است.

علت این گزارش سوء استفاده از مقام، شئون و موقعیت اداری اعلام شده است که دستگاه اجرایی که در این شکایت مورد عتاب و خطاب قرار گرفته، استانداری مازندران است.

* نقشی در انتقالی همسرم نداشتم

خبرنگار فارس، موضوع را از رقیه صفری معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری  پیگیری کرده است؛ وی در ارتباط با روند جذب همسرش در سازمان همیاری‌ها و شهرداری‌های استان، اظهار کرد: همسر بنده از سال‌ها قبل در یکی از شهرداری‌های مازندران مشغول فعالیت بوده و سابقه بیمه وی گواه این موضوع است به‌دلیل فاصله زیاد محل زندگی و کار همسرم درخواست جابه‌جایی و انتقالی از بابلسر به ساری را از مقام مربوطه پیگیری کرده است.

صفری یادآور شد: این جابه‌جایی و انتقال در حوزه استاندرای مازندران بوده و بنده نقشی در این ارتباط نداشتم، جذب همسرم در گذشته انجام شده و سوابق بیمه‌ای وی مبین این موضوع است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا همسر شما قبل از دریافت مسؤولیت شما در شهرداری بابلسر مشغول کار بوده است، بیان کرد: بله ـ این مسئله موضوع جدیدی نیست و مربوط به سال‌های اخیر نیست،همسرم پس از انتقالی بنده به ساری درخواست جابه‌جایی را به مقام مربوطه خارج از استانداری ارائه داده و ارتباطی به استانداری نداشته و بنده هم در این ارتباط دخالتی نداشتم.

*جذب خواهرم به تشخیص استاندار بود

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری مازندران همچنین در ارتباط با جذب خواهرش در بخشداری میاندورود بیان کرد: اقدام غیرقانونی در این ارتباط صورت نگرفته، با تشخیص استاندار مازندران به‌دلیل توانمندی که خواهرم داشت از ظرفیت وی در این مجموعه استفاده شده است.

صفری ادامه داد: بنده به دلیل مسؤولیتی که داشتم موافق روند جذب ایشان نبودم اما با تشخیص استاندار و طی فرایند قانونی خواهرم در این مجموعه جذب شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری مازندران ادامه داد: اینکه گفته شده به عنوان جایگاه شغلی بخشدار مرکزی در حال فعالیت است را بنده تایید نمی‌کنم، خواهرم به عنوان نیروی قراردادی در حال خدمت است.

وی ادامه داد: جذب خواهرم به صورت قراردادی با تشخیص استاندار طی یک فرآیند و براساس مکانیزم قانونی صورت گرفته و دستگاه‌های نظارتی پس از اینکه موضوع به آنها ارجاع داده شد ورود پیدا کرده و پس از ارائه مدارک و سوابق موارد غیرقانونی در این روند جذب دیده نشده است.

صفری در پاسخ به این سوال که چه مدت در این مجموعه مشغول کار شده است، گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ مشغول کار شده و در این مدت دستگاه‌های نظارتی که موضوع از چندین حوزه به آنها ارجاع داده شد، موضوع را بررسی کردند و همه مستندات، سوابق ارجاع شده و انحرافی از قوانین و مقررات به ما انعکاس نکردند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری مازندران خاطر نشان کرد: تلاش داشتند که این موضوع را به گونه‌ای مطرح کنند که شخصیت حقوقی استانداری را خدشه‌دار کنند و با توجه به اینکه دستگاه‌های نظارتی ورود پیدا کرده و انحرافی نسبت به جذب خواهرم وجود نداشته به نظر می‌رسد دامن زدن به این موضوع از روی بغض است.

 

 

 

 

چرا می‌گوییم گربه هفت جان دارد؟

این سخن برگرفته از یک افسانه هزار ساله است و افسانه‌ها زمانی تحقق پیدا می‌کردند که فرهنگ‌های گذشته توانایی توجیه برخی مسائل را نداشتند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،آیا واقعا گربه‌ها هفت جان دارند؟ پاسخ منطقی به این سوال این است که مطمئنا چنین چیزی صحت ندارد.

ولی ریشه این سخن از کجاست و چرا کمی بیشتر یا کمتر از هفت را نمی‌گویند؟

دلیل اصلی شهرت گربه‌ها به تناسخ، توانایی پریدن بر چهار دست و پا است. آن‌ها از درختان مرتفع بالا می‌روند و در مقابل ماشین‌ها سبز می‌شوند و از مکان‌های مرتفع خودرا پرتاب می‌کنند؛ این سخن برگرفته از یک افسانه هزار ساله است و افسانه‌ها زمانی تحقق پیدا می‌کردند که فرهنگ‌های گذشته توانایی توجیه برخی مسائل را نداشتند.

در رمان رومئو و ژولیت اثر شکسپیر عنوان می‌شود که گربه‌ها نه جان دارند و به این شکل آن‌ها را تقسیم بندی میکند: سه جان برای بازی. سه جان برای فرار. سه جان برای باقی ماندن؛ این گونه بود که در فرهنگ اروپایی گربه‌ها به داشتن نه جان مشهور شدند.

ولی در جهان عرب این عدد متفاوت است و برای آن هفت جان را تلقی می‌کنند. در فرهنگ ترکی و اسپانیایی نیز داشتن هفت جان از شهرت بیشتری برخوردار است.

نسبت دادن این اعداد در مورد جان گربه‌ها برگرفته از توانایی آن‌ها زمان پریدن بر چهار دست و پا از مکان‌های مرتفع است.

آن‌ها از توانایی استقامت انعکاسی نیز برخوردار هستند، به نحوی که وقتی در هوا معلق هستند و از مکانی مرتفع در حال سقوط باشند به سرعت می‌توانند حالات خود را تغییر دهند.

آن‌ها از ستون فقرات انعطاف پذیری برخوردارند که تعداد مهره‌های فقرات آن‌ها از انسان بیشتر است. در نتیجه ستون فقرات انعطاف‌پذیر و توانمندی بالا در تغییر حالات بدن هنگام سقوط از ارتفاع باعث شده تا به خوبی بر زمین فرود بیایند.

گربه‌ها وقتی سه تا چهار هفته شوند این توانایی در آن‌ها ظاهر میشود و شش تا هفت هفتگی نیز رشد میکند.

بدن لاغر و نرم آن‌ها باعث میشود که درهنگام خطر از سوراخ‌های کوچک عبور کنند.

انعطاف‌پذیری تنها ویژگی گربه‌ها نیست بلکه گربه‌ها به روش‌های دیگری نیز از خود محافظت می‌کنند؛ مثلا آن‌ها همه چیز را نمی‌خورند و کمتر از سگ‌ها مواد سمی و آزاردهنده را وارد بدن خود می‌کنند.

رمز و راز عدد نه

عدد نه ریشه در تمدن مصر و فرعونیان دارد، چون آن‌ها گربه را مقدس می‌شمردند.

فراعنه اعتقاد داشتند که خدای خورشید به شکل گربه درآمده تا روی زمین بیاید و از نزدیک همه چیز را مشاهده کند. او هشت الهه دیگر را به دنیا آورد و در نهایت نه روح را در یک بدن مجسم کرد.

ولی برخی نیز براین باورند که این عدد ریشه در فرهنگ چینی‌ها دارد، چون عدد نه از نگاه آنان عدد شانس و جادویی به شمار می‌رود؛ علاوه بر این در تمدن یونانی نیز به عدد ۹ ثالوث ثالوث گفته می‌شود.

منبع:تابناک باتو

 

 

 

مثلث مرگ در بدن انسان چیست؟

بدن انسان یکی از معجزات پروردگار است به این دلیل است که بدن انسان متشکل از رگ‌ها و سلول‌های زیادی می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از وب سایت المقال، بدن انسان دارای نقاط ویژه زیادی است که می‌توان آن‌ها را نقاط ضعفی دانست که می‌تواند در بدن وجود داشته باشد؛ زیرا آن نقاط یا مناطق، حساس‌ترین مناطقی هستند که می‌توانند مشکلات سلامتی زیادی را برای انسان ایجاد کنند.

این مناطقی، مناطقی هستند که می‌توانند حساس یا خطرناک تلقی شوند؛ همچنین شخص نباید آن را در معرض هر گونه خطر یا صدمه مستقیم قرار دهد؛ زیرا در آن صورت، وضعیت سلامتی یا خطرات ناشی از آسیب می‌تواند به حدی وخیم شود که در برخی مواقع قابل درمان نباشد.

مثلث مرگ در بدن انسان چیست؟

یکی از مهمترین نکاتی که بسیاری از مردم درباره چهره انسان نمی‌دانند مثلث مرگ است. مثلث مرگ نمادی از آن ناحیه‌ای است که بین بالای بینی تا کناره‌های دهان از سمت دیگر به شکل مثلث ادامه دارد.

از این رو به آن مثلث مرگ می‌گویند زیرا مهم ترین ناحیه‌ای است که در صورت انسان وجود دارد؛ به گونه‌ای که فرد نباید آن منطقه را در معرض هر گونه آسیب قرار دهد چراکه می‌تواند زندگی را تهدید کند.

خطر آسیب دیدگی مثلث مرگ در صورت چه گونه است؟

یکی از موارد مهمی که باید بدانیم خطرات احتمالی هنگام قرار گرفتن در معرض آسیب در منطقه خطر یا به اصطلاح مثلث مرگ است که می‌تواند فرد را با مشکلات سلامتی زیادی روبرو کند و حتی به مرگ او منجر شود.

آسیب در آن ناحیه می‌تواند منجر به پارگی کامل صورت در رگ‌های تشکیل دهنده آن ناحیه شود، همچنین می‌تواند انواع مختلف باکتری را به جریان خون بدن انسان وارد کند و منجر به آسیب انسان با خطرات زیادی شود.

هر نوع خطر یا  آسیب دیدگی در این ناحیه می‌تواند مشکلات زیر را به دنبال داشته باشد:

۱. تحریک

یکی از مواردی که می‌تواند منجر به فشار بر آن ناحیه شود، ظهور تعداد زیادی جوش یا آکنه در صورت است که باعث می‌شود این ناحیه در معرض عفونت مکرر قرار گیرد. مثلث مرگ ناحیه‌ای است که جوش‌ها به طور گسترده در آن پخش شده است.

همچنین اگر آن ناحیه تحت فشار قرار گیرد، می‌تواند منجر به نوعی التهاب شدید در آن نواحی صورت شود. در این حالت، غلبه بر جوش‌ها یا از بین بردن آن‌ها در هر صورت دشوار خواهد بود.

۲. خونریزی

یکی از خطرناک‌ترین مواردی که یک فرد می‌تواند با آن روبرو شود، خونریزی است که می‌تواند در نتیجه صدمات صورت ایجاد شود. مشخص است که فرد مستعد خراشیدگی  می‌تواند منجر به قرار گرفتن در معرض یک نوع خونریزی ساده شود.

یکی از موارد مهمی که باید بدانیم این است که این نوع خونریزی می‌تواند منجر به انسداد منافذی شود که خونریزی از آن ناشی می‌شود.

۳. عفونت

یکی از موارد خطرناکی که فرد می‌تواند از آلودگی آن ناحیه در صورت در معرض آن قرار گیرد این است که خونریزی باعث ایجاد عفونت شده و گسترش باکتری‌هایی که به منافذ مسدود شده نفوذ کرده اند.

این سلول‌های مسدود شده انواع مختلفی از باکتری‌ها را به بقیه سلول‌های اطراف صورت انسان منتقل می‌کند که در نتیجه تماس با انواع مختلف باکتری‌های نفوذ یافته باعث عفونت بقیه سلول‌های موجود در صورت انسان می‌شود.

 

 

 

 

رمزگشایی از منطقه ای حیرت انگیز در بولیوی / زمین اینجا پتانسیل شارژ دستگاه های الکترونیکی را دارد!

منطقه ای در کشور بولیوی به دلیل زیبایی ها و شباهت هایی که به کهکشان دارد به مقصدی برای گردشگران و منبع دریافت انرژی برای تولیدکنندگان تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از qallwdall؛ سالار د اویونی یا همان طور که برخی آن را آینه آسمان می‌نامند، در ارتفاعات تیپلانو در جنوب غربی بولیوی و در نزدیکی رشته کوه‌های آند واقع شده است. مطالعات زمین شناسان نشان داده است که دلیل تشکیل این منطقه، وجود بقایای دریاچه مینچن است که ۴۰ هزار سال پیش با مساحت ۳۶ هزار کیلومتر مربع تشکیل شده است. مقدار عظیم نمک و کلرید سدیم و همچنین مقدار زیادی کلرید لیتیوم، به میزان حدود ۱۰۰ میلیون تن که تقریباً ۵۰ تا ۷۰ درصد از ذخایر لیتیوم در جهان را تشکیل می‌دهد در این منطقه قرار دارد.

نمکزار سالار د اویونی، جایی که آسمان با زمین برخورد می‌کند

با گذشت زمان، آب این دریاچه‌ها به دلیل گرمای ناشی از فعالیت‌های آتشفشانی تبخیر شد و خشکسالی در منطقه به چسباندن لایه‌های نمک زیر دریاچه‌ها کمک کرد که منجر به تشکیل تخت سالار د اویونی در ارتفاعات بولیوی شد. دانشمندان ذکر کرده اند که تنها ۳۲ جزیره در گذشته شاهد وجود این موضوع بوده اند. در این منطقه صخره‌های مرجانی فسیل شده و استروماتولیت‌ها زندگی می‌کردند و دانشمندان تخمین زده اند که کل نمک موجود در این مکان حدود ۱۰ میلیارد تن است که سالانه تنها حدود ۲۵ هزار تن از آن برای مصرف انسان، استخراج می‌شود.

سالار د اویونی

رونق ذخیره انرژی

این بیابان نمکی نه تنها آب نمک را تامین می‌کند، بلکه حاوی مواد معدنی زیادی است که مهمترین آن‌ها بور، منیزیم و کلرید سدیم به ویژه لیتیوم است که در ساخت باتری‌ها استفاده می‌شود. این باتری‌ها راه را برای انقلابی در دستگاه‌های الکترونیکی هموار کردند. امروزه از باتری‌های لیتیوم یونی برای تامین انرژی بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی مدرن از جمله تلفن‌های هوشمند، لپ تاپ، مسواک‌های برقی و جاروبرقی‌های قابل حمل استفاده می‌شود. به همین دلیل کشورهای مختلف مواد صنعتی موردنیاز خودشان را از این منطقه استخراج می‌کنند.

سالار د اویونی

سطح منطقه از دور با ظاهر صاف و بی‌پایان خود مانند یک دریای جامد به نظر می‌رسد، اما وقتی از نزدیک به آن نگاه کنید، با یک سری اشکال شش ضلعی که طی فرآیندی به نام «قالب‌سازی» رخ داده اند، شگفت‌زده خواهید شد. کف منطقه از ۱۱ پوسته نمکی تشکیل شده است که ضخامت هرکدام از آنها ۲ تا ۱۰ متر است . اگر آب باران در فواصل مختلف بین آنها جمع شود، به محلول آب نمک تبدیل خواهد شد و به محض گرم شدن خورشید، فرآیند تبخیر آغاز می‌شود.

سالار د اویونی

سالار د اویونی

این منطقه نه تنها منبع مهمی برای استخراج نمک و مواد معدنی است، بلکه نمایانگر یک منظره طبیعی زیبا در زمان طلوع خورشید است، زیرا آسمان را در خود منعکس می‌کند که باعث می‌شود احساس کنید در بالای ابر‌ها راه می‌روید. غروب خورشید نیز در این منطقه دیدنی است. شب هنگام، ایجاد تصویری نزدیک به کهکشان راه شیری، باعث می‌شود گردشگران در میان ستارگان قدم بزنند، همین زیبایی‌ها، این منطقه را به یکی از جذاب‌ترین و هیجان انگیزترین مقصد برای بسیاری از بازدیدکنندگان از سراسر جهان تبدیل کرده است.

 

 

 

 

 

بازخوانی اختلال یک هفته‌ای سامانه سوخت آمریکا/ مقایسه عملکرد بنزینی ایران و آمریکا در مواجهه با هکرها

برای قضاوت منصفانه درباره «حمله هکرها به سامانه سوخت ایران» و عمکلرد دولت سیزدهم در مواجهه با این بحران، بهتر است این پدیده با نمونه مشابه در آمریکا درباره «حمله هکرها به سامانه خط لوله کولونیال آمریکا» مقایسه شود.

بازخوانی اختلال یک هفته‌ای سامانه سوخت آمریکا/ مقایسه عملکرد بنزینی ایران و آمریکا در مواجهه با هکرها

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روز سه‌شنبه ۴ آبان‌ماه سامانه سوخت ایران تحت تاثیر حمله هکرها از دسترس خارج شد و بدین صورت فرآیند سوخت‌گیری بنزین آزاد و سهمیه‌ای در کل کشور دچار اختلال شد. در ادامه این پدیده با موج رسانه‌‌ای سنگین رسانه‌های ضدانقلاب همراه شد و این رسانه‌ها از جهات مختلف شائبه‌هایی را در اذهان عمومی برای تحریک مردم و بروز هرج و مرج در کشور ایجاد کردند.

به طور کلی فضای رسانه‌ای در همان ساعات اولیه بروز اختلال به گونه‌ای هدایت شد که گویا این دست اتفاقات تنها مختص ایران است و در هیچ‌کجای دنیا مسبوق به سابقه نیست. البته وجود سابقه‌های متعدد حمله هکرها به سامانه‌های هوشمند کشورهای مختلف به این معنا نیست که مسئولان کشور باید نسبت به ارتقای سامانه‌های کشور بی‌توجه باشند، ولی موج خودتحقیری ایجاد شده که با عبارتی نظیر “هر دم از باغ بری می‌رسد” یا “رتبه اول علم کوانتوم حتی از پس هکرها هم برنمی‌آید” و … همراه هستند نیز به هیچ وجه قضاوت منصفانه‌ای را درباره وقایع پیش آمده به مخاطبان ارائه نمی‌دهند.

در نتیجه برای قضاوت منصفانه درباره «حمله هکرها به سامانه سوخت ایران» و عمکلرد دولت سیزدهم در مواجهه با این بحران بهتر است این پدیده را با «حمله هکرها به سامانه خط لوله کلونیال آمریکا» مقایسه کنیم که دست بر قضا چند ماه قبل از حادثه ایران اتفاق افتاده بود.

اطلاعات ارائه شده در ادامه گزارش درباره بحران سوخت آمریکا، توصیفات خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس از وقوع بحران سوخت در این کشور نیست، بلکه به صورت ترجمه‌ای از خبرگزاری‌های خارجی از جمله رویترز بازنشر و منعکس شده است.

* جزئیاتی درباره عملکرد خط لوله سوخت کلونیال در آمریکا

خط لوله کلونیال (Colonial Pipeline) بلندترین خط ‌لوله بنزین آمریکا و منبع نیمی از سوخت در کرانه شرقی این کشور است. شرکت کلونیال پایپ لاین که اپراتور بزرگترین شبکه خط لوله سوخت آمریکاست، روزانه ۱۰۰ میلیون گالن (بیش از ۲.۵ میلیون بشکه در روز) بنزین، دیزل و سوخت جت منتقل کرده و نیاز خودروسواران و فرودگاه‌های بزرگ را تامین می‌کند (تصویر ۱).

تصویر ۱- خط لوله کلونیال

برای بسیاری از مردم، تصویر صنعت نفت متشکل از لوله‎‌‌ها، پمپ‌ها و مایع سیاه چرب است، اما برخلاف تصور عموم نوع عملیات مدرن «کلونیال پایپ لاین»، کاملا دیجیتالی است. سنسور‌های فشار، ترموستات‎ها، شیر‌ها و پمپ‌ها برای نظارت و کنترل جریان گازوئیل، بنزین و سوخت جت از طریق صد‌ها مایل لوله‌گذاری استفاده می‌شوند. «کلونیال» حتی یک ربات هوشمند سنجش بازرسی خط لوله با فناوری بالا دارد که از طریق آن به راحتی در حال بررسی ناهنجاری لوله‌های خود است.

*کمبود سوخت در ۱۰ هزار پمپ بنزین ایالات شرقی آمریکا

اما بحران سوخت در آمریکا چگونه رقم خورد؟ جمعه ۷ می ۲۰۲۱ (۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰) یکی از خطوط انتقال سوخت شرکت کلونیال آمریکا مورد حمله باج‌افزاری یک گروه هکر قرار گرفت و از کار افتاد. حمله سایبری به شرکت کلونیال که منبع نیمی از سوخت در کرانه شرقی آمریکاست، منجر به بسته شدن خط لوله شرکت «کلونیال پایپ لاین» بین ایالت‌های تگزاس و نیوجرسی شد.

این حمله سایبری یکی از جدی ترین حملات باج افزاری علیه زیرساخت‌های حیاتی در این کشور به شمار می‌رود. باج افزار نوعی بدافزار است که برای قفل کردن سیستم‌ها از طریق رمزنگاری اطلاعات و درخواست پول برای دسترسی مجدد به آنها طراحی شده است.

در واکنش به این حمله، ابتدا کل عملیات این خط لوله متوقف شد تا سیستم‌های فناوری اطلاعات پشتیبان این خطوط لوله از حملات سایبری دامنه‌دارتر بعدی مصون بمانند و در نتیجه، بیش از ۱۰ هزار پمپ بنزین در سراسر جنوب شرقی آمریکا به ویژه کارولینا، ویرجینیا و جورجیا با کمبود سوخت ناشی از خرید وحشت زده مردم مواجه شدند (تصویر ۲).

تصویر ۲- صف پمپ بنزین در آمریکا

پس از این حمله سایبری از رانندگان آمریکایی خواسته شده است در واکنش به کمبود سوخت به خاطر مسدود شدن یک خط لوله اصلی انتقال نفت در نتیجه حمله سایبری از احتکار بنزین خودداری کنند.

پس از این حمله سایبری و کمبود بنزین در جایگاه‌های تحویل سوخت و افزایش قیمت، تعدادی از رانندگان در مناطق جنوب شرق آمریکا به خرید و ذخیره سازی بنزین مبادرت کرده‌اند. به خاطر کمبود سوخت خودرو، در ایالت‌های کارولینای شمالی، ویرجینیا و فلوریدا وضعیت اضطراری اعلام شده است (تصویر ۳).

تصویر ۳- خارج شدن جایگاه‌های سوخت آمریکا از مدار

*۱۷ ایالت آمریکا در وضعیت اضطراری کمبود بنزین قرار گرفتند

دولت بایدن روز یکشنبه ۹ می ۲۰۲۱ ( ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰) در ۱۷ ایالت وضعیت اضطراری اعلام کرد و شخص او تصریح کرد، از ابعاد احتمالی این حادثه نگران است. هکرها ۱۰۰ گیگابایت از اطلاعات شبکه خط لوله کلونیال را در اختیار گرفتند تا باج اعلام شده از سوی شرکت تأمین شود؛ در غیر این صورت، اطلاعات سرورهای این شرکت را روی اینترنت منتشر خواهند کرد.

شرکت کلونیال روز یکشنبه ۹ می ۲۰۲۱ اعلام کرد، خطوط کوچکتر بین پایانه‌های سوخت و نقاط تحویل سوخت مشتری را فعال کرده است، اما خطوط اصلی بین هیوستون و شمال شرقی آمریکا بسته مانده‌اند. هیچ تاریخی برای ازسرگیری کامل این سیستم خط لوله به طول ۸۸۵۰ کیلومتر مشخص نشده است.

این تعطیلی خط لوله، کمبود بنزین و اعلام وضعیت اضطراری در ایالت‌های شرقی آمریکا را به دنبال داشت و باعث شد دو پالایشگاه تولیدشان را کاهش دهند و ایرلاین‌ها برنامه سوخت‌گیری هواپیمایشان را تغییر دهند. به گفته افراد مطلع،‌ بزرگترین پالایشگاه آمریکا، پالایشگاه بندر آرتور تگزاس متعلق به شرکت Motiva Enterprises LLC که ۶۰۷ هزار بشکه در روز تولید دارد، دو واحد تقطیر خود را به دلیل قطعی خط لوله کلونیال خاموش کرد.

*رکوردشکنی قیمت بنزین در آمریکا تحت تاثیر حمله هکرها

اف.بی.آی روز دوشنبه ۱۰ می ۲۰۲۱ گروه سایبری «دارک ساید» را عامل این حمله معرفی کرد. به گفته کارشناسان، دارک ساید ممکن است در روسیه یا اروپای شرقی مستقر باشد، زیرا باج افزار این گروه برای اجتناب از رایانه‌های رمزنگاری، از کیبوردهای زبان روسی، اوکراینی، قزاق یا سایر زبان‌های مربوط به جمهوری‌های شوروی سابق استفاده کرده است.

تحت تاثیر این حمله سایبری، انجمن اتوموبیل آمریکا اعلام کرد که میانگین ملی قیمت بنزین شش سنت افزایش یافته و به دو دلار و ۹۶ سنت در هر گالن رسیده است که بالاترین قیمت از ماه مه سال ۲۰۱۸ است. البته این رکوردشکنی قیمت بنزین در آمریکا در این نقطه متوقف نشد و قیمت متوسط هر گالن بنزین در روز چهارشنبه ۱۲ می ۲۰۲۱ ( ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰) به ۳ دلار افزایش یافت؛ قیمتی که از نوامبر ۲۰۱۴ تاکنون در این کشور تجربه نشده است. این قیمت همچنین یک جهش ۷ درصدی از چهارشنبه گذشته را نشان می‌دهد.

در نهایت شرکت کلونیال پس از شش روز قطعی خدماتش، روز پنج شنبه ۱۳ می ۲۰۲۱ بخشی از سیستم سوخت‌رسانی خود را احیا کرد.

در پی این حادثه، کاهش سوخت در آمریکا بیش از یک هفته ادامه داشت و در نتیجه شرکت کلونیال مجبور شد ۵ میلیون دلار پول دیجیتال به گروه هکری دارک ساید پرداخت کند. بدین صورت بعد از گذشت یک هفته بحران سوخت در آمریکا، بالاخره وضعیت بنزین در این کشور در مسیر بهبودی قرار گرفت.

*اقدام سریع، فوری و انقلابی دولت سیزدهم برای حل بحران بنزین در روز نخست

بعد از بازخوانی بحران سوخت در آمریکا حال سراغ نمونه مشابه ایرانی این پدیده برویم. پیش از ظهر سه شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ در جریان حمله سایبری به سامانه سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، امکان سوخت‌رسانی از جایگاه‌های بنزین به خودروها در سراسر کشور مختل شد. همزمان با این اتفاق شائبه‌هایی درباره برنامه دولت برای گرانی بنزین در فضای مجازی ایجاد شد. این موضوع باعث شلوغی پمپ‌بنزین‌ها و ایجاد صف‌های طولانی در برخی جایگاه‌های سراسر کشور شد.

با حمله هکرها به سامانه هوشمند سوخت ایران، وزارت نفت تصمیم گرفت در گام اول با فعال‌سازی جایگاه‌های سوخت به صورت آفلاین، دسترسی به بنزین برای خودروها هر چند به قیمت آزاد ۳۰۰۰ تومانی را فراهم کند تا بدین صورت حمل و نقل کشور تحت تاثیر اختلال ایجاد شده معطل نماند.

بدین ترتیب شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با ساماندهی فوری تیم‌های عملیاتی خود در تمامی مراکز شهرستان‌ها توانست تا پایان روز سه‌شنبه ۴ آبان‌ماه و در کمتر از نصف روز بیش از ۵۰ درصد از جایگاه‌های سوخت (فعالسازی۲۲۰۰ جایگاه از ۳۷۰۰ جایگاه موجود در کشور) را به صورت آفلاین وارد مدار کند. همچنین ۶ جایگاه نیز به صورت آزمایشی به سامانه هوشمند سوخت کشور متصل شد و سوخت‌گیری بنزین سهمیه‌ای با فاصله کمتر از ۹ ساعت از حمله هکرها با موفقیت انجام شد.

وارد مدار شدن بیش از ۵۰ درصد از جایگاه‌های سوخت در همان روز سه‌شنبه باعث شد که جلوی التهاب در کشور گرفته شود و نگرانی مردم بابت تامین بنزین موردنیاز خود کاهش چشم‌گیری یابد. همچنین با فعال‌سازی آفلاین جایگاه‌ها، طول صف پمپ‌بنزین‌ها نیز کاهش یافت (تصویر ۴).

تصویر ۴- جایگاه سوخت پل کالج سه‌شنبه ۴ آبان‌ماه

*تشکیل صف در پمپ بنزین‌ها علیرغم اقدامات وزارت نفت در روز بحران

اما تحت تاثیر شوک وارد شده به کشور همچنان نارضایتی برخی از مردم بابت وضعیت نامناسب عرضه بنزین در طول روز سه‌شنبه وجود داشت، به طوری که تعداد زیادی از صاحبان خودرو در گفتگوی میدانی با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس از معطلی یک ساعته پشت صف پمپ بنزین‌ها گلایه داشتند.

همچنین در طی این روز مرکز ملی فضای مجازی بر اختلال ایجاد شده ناشی از حمله سایبری صحه گذاشت و اعلام کرد: «به اطلاع هموطنان گرامی می‌رساند، ساعت ۱۱ صبح روز سه شنبه (۱۴۰۰/۰۸/۰۴) مرکز فتا گزارشی در مورد حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت کشور اعلام کرده و به تبع آن جایگاه‌ها در ارایه خدمات سوخت رسانی از مدار خارج شدند». در این بین شائبه‌هایی مطرح شد که ‏گروه هکری، موسوم به «عدالت علی» با صدور اعلامیه‌ای، مسئولیت حمله‌ی سایبری به جایگاه‌های سوخت ایران را بر عهده گرفته است.

*در ۲ روز تمامی جایگاه‌های سوخت وارد مدار شدند

چهارشنبه ۵ آبان‌ماه‌ نیز پیگیری‌های وزارت نفت برای فعال‌سازی دستی جایگاه‌های سوخت ادامه پیدا کرد. در کنار این موضوع تیم‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای ایجاد امکان سوخت‌گیری بنزین سهمیه‌ای با کارت سوخت نیز اقدام کردند.

ساعت ۱۱ روز چهارشنبه سخنگوی شرکت ملی پخش در مصاحبه‌ای عنوان کرد که پس از گذشت کمتر از ۲۴ ساعت از وقوع حادثه، ۸۰ درصد جایگاه‌ها (۳۰۰۰ جایگاه از ۳۷۰۰ جایگاه موجود) به صورت آفلاین، بنزین آزاد عرضه کرده و ۲۲۰ جایگاه نیز با اتصال به سامانه هوشمند سوخت، بنزین سهمیه‌ای به خودروها عرضه می‌کنند.

همزمان با فعال‌سازی جایگاه‌های سوخت به صورت آفلاین و وصل شدن تعدادی از پمپ‌بنزین‌ها به سامانه هوشمند سوخت کم کم از میزان نارضایتی مردم در تامین سوخت موردنیاز کاهش می‌یافت تا اینکه صبح روز پنج‌شنبه ۶ آبان‌ماه شرکت پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که تقریبا تمامی جایگاه‌های سوخت در سراسر کشور به جز برخی جایگاه‌های بین شهری وارد مدار شده است و ۷۰۰ جایگاه نیز با کارت سوخت بنزین سهمیه‌ای عرضه می‌کنند.

*بیش از ۵۰ درصد جایگاه‌های سوخت به سامانه هوشمند متصل شدند

هر چند تا ظهر پنج‌شنبه با وارد مدار شدن تمامی جایگاه‌های سوخت، عرضه بنزین به روال عادی بازگشت، اما مردم ایران همچنان یک گلایه جدی داشتند و آن خرید بنزین با قیمت آزاد در دو روز گذشته بود. در این راستا جواد اوجی وزیر نفت در همان روز اعلام کرد که با هماهنگی رئیس‌جمهور ، سهمیه بنزین ویژه‌ای به منظور جبران این مدت برای مردم در نظر گرفته می‌شود.

با اتمام فعال‌سازی آفلاین جایگاه‌های سوخت در روز پنج‌شنبه، تمرکز تمامی تیم‌های وزارت نفت بر اتصال جایگاه‌های سوخت به سامانه هوشمند قرار گرفت. بدین صورت آمار جایگاه‌های عرضه‌کننده بنزین سهمیه‌ای تا صبح جمعه ۷ آبان‌ماه به حدود ۵۰ درصد جایگاه‌های کشور رسید. با افزایش سرعت اتصال آنلاین جایگاه‌ها جواد اوجی وزیر نفت از بازگشت وضعیت تمامی جایگاه‌ها تا یکشنبه ۹ آبان‌ماه خبر دارد. به هر صورت به نظر می‌رسد با تداوم روند فعلی، وضعیت عرضه بنزین به زودی به حالت عادی بازخواهد گشت.

*چرا عملکرد دولت رئیسی در مدیریت بحران بنزین مورد قبول بوده است؟

به طور کلی مقایسه بحران سوخت در ایران و آمریکا که تحت تاثیر حمله هکرها صورت گرفته است، چند نکته را درباره عملکرد دولت سیزدهم در مواجهه با این بحران ثابت می‌کند. نکته اول اینکه حمله هکرها به سامانه سوخت، پدیده‌ای مختص ایران نیست و این اتفاق نه تنها در آمریکا، بلکه در سایر کشورهای دنیا نیز رخ داده است.

بعد از وقوع این حادثه با بازی‌گردانی جریان ضدانقلاب این محور رسانه‌ای در فضای مجازی بازتاب پیدا کرد که گویا تنها این دست حوادث مخصوص ایران است. بدین صورت جریان ضدانقلاب بر طبل خودتحقیری برای ایرانیان کوبیدند، حال آنکه این اتفاقات در کشوری مثل آمریکا نیز رخ داده و اتفاقا بحران‌های شدیدتری را برای مردم آنجا نسبت به ایران ایجاد کرده است.

نکته دوم ناظر به مدیریت دولت سیزدهم در مواجهه با بحران بنزین است. مقایسه عملکرد دولت رئیسی با دولت بایدن در مواجهه با یک بحران مشابه نشان از موفقیت دولت سیزدهم در مدیریت این بحران دارد. مدت زمان رسیدن به یک نقطه بهبود نسبی درباره بحران سوخت در آمریکا بیش از یک هفته طول کشید، در حالی که در ایران این بحران در کمتر از یک هفته به پایان خواهد رسید.

نکته سوم درباره نقش دولت‌های ایران و آمریکا در جلوگیری از تشدید بحران بنزین و سرعت عمل آنها برای تعدیل موثر و فوری مشکلات است. در این بین وزارت نفت دولت سیزدهم در کمتر از ۲۴ ساعت توانست ۸۰ درصد جایگاه‌های سوخت را به صورت آفلاین وارد مدار کرده و سپس با تعیین سهمیه‌ای ویژه بار مالی ایجاد شده بر دوش مردم در این چند روز را نیز جبران کند.

بدین صورت هر چند در جایگاه‌های سوخت ایران صف‌های نسبتا طولانی تشکیل شد اما خبری از ایجاد هرج و مرج در کشور نبود. این موفقیت در شرایط محقق شد که رسانه‌های ضدانقلاب با توجه به تجربه تلخ آبان ۹۸ در دولت دوازدهم به دنبال ایجاد هرج و مرج در کشور بودند. اما طبق اخبار رسانه‌های خارجی وقوع بحران در آمریکا علاوه بر ایجاد صف‌های طولانی منجر به هرج و مرج در این کشور شد، طوری که وقایع این کشور با کلماتی چون “احتکار بنزین”، “اعلام وضعیت اضطراری”، “خرید وحشت‌زده مردم” و … توصیف شده است.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*