اخبار خراسان جنوبی /

 

 

 

یخبندان در راه است/۲

در مناطق سردسیر شمال شرق استان به‌ویژه در شهرستان‌های قاین و سربیشه وقوع کمینه‌ دمای زیر صفر درجه سلسیوس و یخبندان شبانه قابل‌پیش‌بینی است.

لطفی ، کارشناس هواشناسی گفت: طی چند روز گذشته بیرجند با دمای صفر درجه بعد از اردبیل دومین مرکز استان سرد کشور بود ، همچنین سربیشه به همراه لاله‌زار کرمان با ۶ درجه زیر صفر سردترین شهر‌های کشور بودند.

 

راه‌اندازی شعبه صلح‌یاران در دانشگاه بیرجند/۲-۳

راه‌اندازی شعبه صلح‌یاران در دانشگاه بیرجند

 طی جلسه‌ای در سالن شهدای دانشگاه با حضور دکتر سیدوحید اسلامی معاون اداری و مالی دانشگاه بیرجندو غلامی معاون دادگستری شهرستان بیرجند، شعبه صلح‌یاران در دانشگاه بیرجند راه‌اندازی شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، دکتر اسلامی،  بر لزوم شعبه صلح‌یار در دانشگاه بیرجند تاکید کرد و این اقدام را عملی نیکو نامید.
غلامی معاون دادگستری شهرستان بیرجند، هدف از شعبه‌های صلح‌یار را اعلای فرهنگ صلح و سازش و کاهش مراجعات به دادگستری عنوان کرد.
در ادامه حجت‌الاسلام دکتر هادی شهاب، دکتر محمدرضارضایی و دکتر عاطفه آجری آیسک از اساتید دانشگاه به مدت سه‌سال بعنوان صلح‌یار افتخاری در دانشگاه بیرجند از طرف حوزه قضائی شهرستان بیرجند معرفی شدند.
شایان ذکر است شعبه‌های صلح‌یاران طبق دستور‌العمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه‌قضاییه با هدف ایجاد صلح و سازش بین مردم و ترویج فرهنگ مدارا، عفو و گذشت راه‌اندازی می‌شود.

 

 

پیگیری ها ثمر داد/ بیرجندی‌ها هم می توانند در طرح جهش مسکن ثبت کنند

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی گفت: امکان ثبت نام متقاضیان در طرح جهش مسکن برای شهر بیرجند فراهم شد.

پیگیری ها ثمر داد/ بیرجندی‌ها هم می توانند در طرح جهش مسکن ثبت کنند

«وحید داعی» امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار داشت: با پیگیری های مستمر صورت گرفته و جلسه روز گذشته با وزیر محترم راه و شهرسازی، از هم اکنون سامانه برای ثبت نام متقاضیان در شهر بیرجند باز و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به آدرس saman.mrud.ir نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

وی افزود: مراحل تامین زمین موردنیاز ۱۳ شهر باقیمانده استان شامل  قاین، سربیشه، آیسک، اسفدن، شوسف، طبس‌مسینا، مود، آبیز، درح، دیهوک،گزیک ،باغستان و ماژان در دستور کار و پیگیری این اداره کل قرار داشته که زمان ثبت نام متعاقبا به اطلاع هم استانی های گرامی خواهد رسید.

داعی با بیان اینکه ثبت نام در شهرهایی انجام می‌شود که زمین مورد نیاز تامین شده باشد و تامین زمین در دیگر شهرها در دستور کار است، افزود:‌ شرایط شرکت در طرح‌های تأمین مسکن یکسان است و تنها در تسهیلات ساخت ممکن است تفاوت باشد که آن هم به احتمال زیاد در دو طرح یکسان اجرا شود و  تمامی مزایای موجود در طرح جهش تولید مسکن مشمول افرادی که برای طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کردند نیز خواهد شد.

 

 

۱۳ شهر خراسان‌ جنوبی در نوبت تامین زمین نهضت ملی مسکن است

۱۳ شهر خراسان‌ جنوبی در نوبت تامین زمین نهضت ملی مسکن است

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: مراحل تامین زمین مورد نیاز نهضت ملی مسکن برای ۱۳ شهر باقیمانده استان در دستور کار و پیگیری این اداره کل قرار داشته است و امکان ثبت‌نام متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن برای شهر بیرجند نیز فراهم شد.

وحید داعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این شهرها شامل قاین، سربیشه، آیسک، اسفدن، شوسف، طبس مسینا، مود، آبیز، درح، دیهوک، گزیک، باغستان و ماژان هستند که زمان ثبت‌نام در آنها متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی به جلسه روز گذشته با وزیر راه و شهرسازی و تولیت آستان قدس رضوی درباره نحوه استفاده از اراضی زعفرانیه بیرجند برای ساخت مسکن اشاره کرد و گفت: از هم اکنون سامانه برای ثبت‌نام متقاضیان در شهر بیرجند باز است و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به نشانی saman.mrud.ir نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: پیش از این سامانه ثمن (نهضت ملی مسکن) برای ۱۷ شهر خراسان جنوبی که زمین مورد نیاز در آنها تامین شده، باز شد و از آغاز نام‌نویسی متقاضیان در این سامانه (۲۸ مهر امسال) تاکنون ۱۰ هزار و ۲۰۰ نفر در استان خراسان جنوبی موفق به ثبت‌نام شده‌اند.

وی گفت: تمامی مزایای موجود در طرح جهش تولید مسکن مشمول افرادی که برای طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کردند نیز خواهد شد و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

یکی از اولین برنامه‌های دولت سیزدهم ساخت و تحویل چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال اعلام شد و آن طور که «رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی گفته است: اگر بخواهیم به برنامه زمان‌بندی که تحویل چهار میلیون واحد مسکونی تا پایان دولت سیزدهم است، برسیم باید احداث ۲ میلیون واحد مسکونی شروع شود چون ساخت مسکن یک سال و نیم تا ۲ سال طول می‌کشد.

ثبت‌نام‌ متقاضیان مسکن در سامانه ثمن (saman.mrud.ir) طرح‌ نهضت ملی مسکن از ساعت ۱۲ روز چهارشنبه ۲۸ مهر ماه آغاز شد و به مدت یک‌ ماه تا ۲۸ آبان امسال ادامه دارد.

سامانه ثمن یک ماه پس از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن توسط رییس جمهوری، راه‌اندازی شد که براساس آن متقاضیان مسکن با رعایت چهار شرط تاهل یا سرپرست خانوار بودن، عدم مالکیت بخش خصوصی، استفاده نکردن از امکانات دولتی از ابتدای انقلاب در بخش زمین و مسکن و پنج سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا، امکان ثبت‌نام در سامانه را دارند.

متقاضی پس از ثبت‌نام نهایی می‌تواند وضعیت همه مراحل کار خود را از طریق بخش «مشاهده و پیگیری درخواست» در سامانه طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی به نشانی tem.mrud.ir پیگیری کند.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان و ۳۱ شهر دارد.

 

 

 

 

 

 

۱۷ سال از تصویب گذشت: تیغ بودجه بر نقش رونق فرش دستباف

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی افزود: بعد از مصوبه شدن طرح‌های رونق فرش دستباف نامه‌ای به متولیان امر فرستادیم و اجرایی نشدن آن ها را داد زدیم اما همه این کارها بی نتیجه بود؛ این برنامه هایی بود که برای رونق مجدد فرش دستباف داشتیم و تاکید هم بر این بود که در استان شغل و کار ایجاد شود.

17 سال از تصویب گذشت: تیغ بودجه بر نقش رونق فرش دستباف

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ ۱۷ سال قبل اتحادیه فرش دستباف استان برای بازگشت مجدد رونق به بازار این هنر سنتی استان که  قدمتی حدود ۶ قرن در خراسان‌جنوبی دارد و به نوعی با تار و پود مردم این خطه کویر گره خورده است ۴ طرح را تدوین و برای اجرا در سفر نخست هیئت دولت نهم به خراسان‌جنوبی ارائه کرد که در این سفر هم اجرایی شدن این ۴ طرح مصوب شد.

اما نه تنها این مصوبه در دولت نهم و دهم پا را فراتر از صفحه کاغذ نگذاشت که در دولت یازدهم  نیز در اولین سفری که رئیس جمهوری وقت به خراسان‌جنوبی داشت دوباره این طرح‌ها برای اجرا مصوب شد ولی در این دولت هم یک قدم برای عملیاتی شدن این طرح‌ها از سوی متولیان امر برداشته نشد و طرح‌های مصوب همچنان در اولین گره‌ها یعنی تدوین و تصویب بر روی صفحه کاغذ مانده‌اند و منتظرند تیغ بودجه به مدد آید تا شاید بتوانند این طرح‌ها و نقشه‌ها را عملیاتی کنند.

چنان که از قراین بر می‌آید هیچ گاه نمی‌خواهد دستی از آستین برای عملی شدن این طرح‌ها بیرون آید و پا را از قول‌ها فراتر بگذارد تا گره رکود از صنعت سنتی فرش دستباف استان باز شود و شاهد رونق مجدد هنری باشیم که دست بافته‌های هنرمندان آن کف پوش بیشتر خانه‌های کشورهای جهان است. تجار خارجی هم این دست هنر بافندگان فرش خراسان‌جنوبی را با برندهای فرش مود و درخش می‌شناسند و به خاطر کیفیت بالای آن سروکله می‌شکنند.

اتحادیه فرش دستباف استان ۴ طرحی را که برای رونق بخشی مجدد این هنر دیرینه خراسان‌جنوبی تدوین کرد شامل چه طرح هایی است؟

۴ طرح برای رونق فرش دستباف

ایجاد مرکز تهیه و توزیع مواد اولیه مرغوب به قیمت تمام شده، برپایی نمایشگاه دائمی فرش دستباف، ایجاد مجتمع تولید سفارش‌پذیر فرش دستباف و راه اندازی آموزشگاه جامع فرش دستباف در استان از جمله این طرح هاست.

صحبت های رئیس اتحادیه فرش دستباف استان بعد از ۱۷ سال حکایت از این دارد که با وجود مصوبه شدن این طرح‌ها هنوز راه به جایی نبرده و هیچ خبری هم از قول‌هایی که مسئولان در این زمینه داده‌اند نشده است.

«کامیابی مسک» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: در سفر اول  دکتر «روحانی» به خراسان‌جنوبی دوباره اجرایی شدن این طرح ها مصوب شد و در سفری که وزیر صنعت، معدن و تجارت هم به استان داشت مجدد بر اجرایی شدن آن تاکید شد، طوری که ۴ طرح رونق بخشی فرش دستباف استان به ایمیدرو برای عملیاتی شدن ارائه شد اما این سازمان هم هیچ اعتباری برای شروع اجرای این طرح ها نداد.

بخش خصوصی نمی‌تواند طرح‌ها را عملیاتی کند

وی تصریح کرد: در این سال ها از وزارتخانه، شرکت ملی فرش و صندوق کارآفرینی امید هیچ خبری مبنی بر این که اجرایی شدن این طرح ها را متقبل شدند نشد.به گفته وی بعضی از طرح‌ها و کارها پایه‌ای است و بخش خصوصی هم چون با ریسک بالایی همراه است نمی تواند این طرح ها را عملیاتی کند؛ بعلاوه این طرح ها را به صندوق کارآفرینی امید نیز ارائه دادیم تا تسهیلات برای اجرایی شدن آن بدهد که پشتیبانی نشد و وامی به این طرح ها اختصاص نیافت.

ارتزاق ۵۰ هزار بافنده از راه فرش بافی

وی که یک کارشناس خبره در این زمینه نیز به حساب می آید بیان داشت: راه ارتزاق ۵۰ هزار بافنده استان از این طریق است پس اگر نمی‌توانیم کار جدید ایجاد کنیم حداقل این ۵۰ هزار بافنده را حمایت کنیم تا مجبور به مهاجرت به شهر نشوند و بعد شاهد پیامدها و آسیب‌های ناشی از این حضور در شهرها نباشیم.

 رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی افزود: این اتحادیه ۱۷ سال قبل برای رونق مجدد فرش استان اجرایی شدن اهدافی را در قالب ۴ طرح پیش بینی کرد تا سود بیشتری نصیب بافنده شود.

کارکرد یک ساله بافنده فرش به اندازه دو ماه حقوق کارگر است

کامیابی مسک که خودش سابقه ای در فرش بافی دارد و با این هنر بزرگ شده است ادامه داد: وقتی می خواهی مزد یک بافنده فرش را بدهی از او خجالت می کشی زیرا کارکرد یک ساله یک بافنده فرش به اندازه دو ماه حقوق یک کارگر است.

به گفته وی وقتی که تجار فرش نمی توانند فرش های بافته شده را بفروشند نتیجه این می شود که از این اوضاع رکود حاکم بر صنعت فرش دستباف نه بافنده و نه فروشنده هیچکدام رضایت ندارند.

در این طرح هایی که برای رونق بخشی صنعت فرش استان ارائه شده بنابر اطلاعات وی اگر بخواهیم تولید این صنعت زیاد باشد باید ابتدا مواد اولیه مرغوب باشد و دیگر این که با قیمت مناسب در اختیار بافنده قرار گیرد که براساس یکی از این طرح ها مواد اولیه مرغوب با قیمت مناسب در اختیار بافنده قرار می گیرد و زمانی که فرش را بافت از قیمت آن کم می شود زیرا اگر با مواد اولیه خوب فرش بافته شود برند این هنر را در بازارهای جهانی می توانیم حفظ کنیم.

تشکیل کنسرسیوم فرش

رئیس اتحادیه فرش دستباف استان ادامه داد: براساس این طرح ها مقرر شد که کنسرسیومی تشکیل شود تا در آن فروشگاه اینترنتی ایجاد کرده و به روز فرش هایی که در نقاط مختلف تولید می شود را دید و مشتری به صورت آنلاین با هر رنگ، طرح و نقشه ای که مورد پسندش است کالای مورد نظرش را سفارش دهد.

به گفته کامیابی مسک با این اقدام سفارش خریدار به طور مستقیم به بافنده فرش منتقل و اتفاقی که با این کار می افتد دست واسطه ها قطع می شود زیرا وقتی فرشی که بافنده با زحمت زیاد می بافد چند دست در دست واسطه ها می چرخد و یک سوم ارزش افزوده آن به او می رسد.

دست رد بانک ها به سینه اتحادیه فرش دستباف

وی تصریح کرد: برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی فرش دستباف اتحادیه به دنبال تهیه زمین رفت اما اداره مسکن و شهرسازی گفت اگر بخواهید زمین بگیرید باید در مزایده شرکت کنید که دیگر به دنبال آن نرفتیم بعد از آن به سمت اوقاف رفته تا از زمین های وقفی بگیریم که پاسخ دادند نمی شود و در پایان هم پیشنهاد مسئولان امر این بود که زمین را شخصی تهیه کنید و این کار را هم کردیم اما وقتی رفتیم تسهیلات دریافت کنیم وامی برای این موضوع داده نشد و بانک ها دست رد به سینه اتحادیه فرش دستباف زدند.

بعد از این که تلاش ها برای ایجاد فروشگاه اینترنتی فرش دستباف به نتیجه نرسید از دیگر دست اندرکاران فرش در استان خواسته شد تا کنسرسیومی تشکیل شود که با تشکیل آن هر دستگاهی به اندازه ای که پول گذاشته است سهم ببرد که این پیشنهاد هم عملیاتی نشد. به نظر وی اگر این اتفاق می افتاد که کنسرسیوم تشکیل می شد استان به طور مستقیم می توانست صادرات فرش داشته باشد هرچند که دیگر استان ها از این پیشنهاد ایده گرفتند و دست به اقداماتی زدند.

ارسال به مرکز ملی فرش

این تجار و تولید کننده فرش دستباف استان عنوان داشت: طرح هایی که برای رونق بخشی صنعت فرش دستباف استان تدوین کردم به مرکز ملی فرش ایران ارسال شد و مورد تایید هم قرار گرفت اما در همین مرکز هم کاری برای عملیاتی شدن آن انجام نشد.

به نظر کامیابی مسک اگر این طرح ها در نقطه ای از ایران به عنوان پایلوت عملیاتی شود به طور حتم بعد از نتیجه بخش بودن آن به این موضوع می رسند که در خراسان جنوبی هم باید این طرح ها اجرایی شود.

بی نتیجه ماندن برنامه‌های رونق فرش دستباف را داد زدیم

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی افزود: بعد از مصوبه شدن این طرح ها نامه ای به متولیان امر فرستادیم و اجرایی نشدن آن ها را داد زدیم اما همه این کارها بی نتیجه بود؛ این برنامه هایی بود که برای رونق مجدد فرش دستباف داشتیم و تاکید هم بر این بود که در استان شغل و کار ایجاد شود.

به گفته وی فرش صنعت به روزی نیست و یکی از صنایع سنتی منطقه به حساب می آید که ریشه در آداب و فرهنگ این سرزمین دارد و می توان فرش هایی که از سر عشق و علاقه بافته می شود را به مشتری های خاص داد و با توجه به این که خیلی ها به این هنر علاقه دارند و برای دلشان این کار را انجام می دهند هیچ گاه هیچ بازار دیگری نمی تواند بازار فرش خراسان جنوبی را بگیرد.

 

 

 

کسب مقام سوم تیم موتور ریس خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی کشور/۷

کسب مقام سوم تیم موتور ریس خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی کشور

تیم موتور ریس استان در مسابقات قهرمانی کشور خوش درخشیدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، تیم موتور ریس استان ، متشکل از سیدحسین برومند کلاس ۱۲۵ مقام اول، سعید قربانزاده کلاس مینی جی پی مقام سوم و سید حسین برومند کلاس مینی جی پی مقام اول را به خود اختصاص دادند و در مجموع مقام سوم تیمی این دوره از رقابت ها را از آن خود کردند .

پایان مسابقات والیبال فردوس با قهرمانی تیم شهید مرادی/۷

پایان رقابت های والیبال آزاد شهرستان فردوس با قهرمانی تیم شهید مرادی

رقابت های والیبال آزاد آقایان شهرستان گرامیداشت هفته تربیت بدنی و ورزش با حضور ۸ تیم از ۲۶ مهرماه در محل سالن ورزشی شهید فخار جوان مجموعه ورزشی شهید درخشان برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، پس از گذشت ۱۰ شب از برگزاری این دوره از مسابقات و انجام ۱۶ بازی در بین ۸ تیم شرکت کننده ، سرانجام تیم شهید مرادی قهرمان ، تیم باشگاه شهید شرفی نایب قهرمانی و تیم های رفاه مارکت و گلپسند نیز رتبه سوم مشترک را بدست آوردند.
در مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات با حضور امام جمعه، فرماندار، رئیس شورای اسلامی شهرستان فردوس، سرپرست اداره ورزش و جوانان، رئیس و اعضای شوارهای اسلامی شهر فردوس و اسلامیه، رئیس و نایب رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین ورزش یار و جمعی از مسئولین از تیم های برتر و عوامل اجرایی این رقابت ها تجلیل به عمل آمد.

شبکه بهداشت قهرمان مسابقات والیبال بانوان سرایان شد/۷

پایان رقابت های والیبال بانوان ادارات شهرستان سرایان با قهرمانی تیم شبکه بهداشت و درمان

رقابت های والیبال بانوان ادارات شهرستان سرایان گرامیداشت هفته تربیت بدنی و ورزش با حضور ۵ تیم به مدت سه شب در محل سالن ملت سرایان برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در پایان این مسابقات تیم شبکه بهداشت و درمان قهرمان ، تیم شهرداری نایب قهرمانی و تیم فرهنگیان نیز در جایگاه سوم ایستاد.

 

زباله گردان شیک پوش در بیرجند/ اقدامات مقابله ای کافی نیست/۳-۴

 زباله گردان شیک پوش در بیرجند/ اقدامات مقابله ای کافی نیست

فرماندار بیرجند از وجود زباله گردان شیک پوش به دلیل درآمد زیاد آن در شهر خبر داد و گفت: هرچند شهرداری کارهای خوبی برای مقابله و پیشگیری این آسیب اجتماعی انجام داده اما کافی نیست.

به گزارش مهر، علی ناصری در کار گروه فرهنگی اجتماعی شهرستان بیرجند با اعلام اینکه در کار گروه فرهنگی اجتماعی استان از فرمانداری و شهرداری بیرجند خواسته شد تا طرح جامعی برای ساماندهی زباله گردان و متکدیان تهیه شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی در این راستا باید به وظیفه خود برای کاهش زباله گردی و تکدی گری به خوبی عمل کنند.

وی ادامه داد: مصوبات ۶ سال گذشته در این باره نشانگر آن است که به لحاظ دغدغه‌های موجود در این زمینه کمبودی نداریم و مسئله و راه حل آن را می‌دانیم اما هم چنان در گوشه و کنار شهر شاهد زباله گردی و تکدی گری هستیم.

وی با بیان اینکه درآمد زیاد زباله گردی سبب شده تا در بیرجند زباله گردان شیک‌پوشی را داشته باشیم، اضافه کرد: این زباله گردان با خودروهای خود در نقاط مختلف شهر اقدام به جمع‌آوری زباله می‌کنند و هرچند شهرداری کارهای خوبی برای مقابله و پیشگیری این آسیب اجتماعی انجام داده است اما کافی نیست.

فرماندار بیرجند گفت: امیدواریم در دوره ششم شورا با همکاری شهردار بیرجند اقدامات خوبی برای اشتغال زباله گردهای نیازمند انجام دهد تا از آسیب‌های اجتماعی ناشی از این کار کاسته شود.

رویش قارچ گونه ضایعاتی ها در بیرجند

سرهنگ شکوهی راد جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان بیرجند با اشاره به اینکه یکی از سرنخ‌های سرقت‌ها را در زباله گردی‌ها و ضایعاتی‌ها می‌توان یافت، عنوان کرد: ضایعاتی‌ها در بیرجند قارچ گونه در حال زیاد شدن هستند.

وی عنوان کرد: با توجه به فشاری که توسط دستگاه‌های مربوط به آنها وارد می‌شود تغییر تاکتیک می‌دهند و از داخل محدوده خدماتی شهر خارج و در روستاهای مجاور شهر بیرجند با محصور کردن زمین‌های خالی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: به طور مثال در امیرآباد ۱۸ ضایعاتی بدون مجوز وجود دارد لذا مشکلات موجود در این باره باید برطرف شود.

وی بیان داشت: اگر زباله گردهایی که از شهرداری مجوز فعالیت دارند زباله‌ها را از در منازل جمع‌آوری می‌کنند باید مشخص شود که آنها ضایعات را از کجا خریداری کرده‌اند.

خزاعی مدیر منطقه دو کمیته امداد بیرجند هم از کمک های موردی مراکز نیکوکاری و کمیته امداد به افرادی که از طریق شهرداری و دیگر دستگاه‌ها به آنها معرفی می‌شوند، خبر داد و اضافه کرد: کمک این مراکز مانعی برای تکدی گری افراد مورد نظر نمی‌شود لذا باید دنبال راهکار مناسبی در این زمینه باشیم.

در این جلسه مصوب شد شهرداری بیرجند در روز بازارهای خود مکان‌های در اختیار افراد بهبود یافته قرار دهد تا آنها با کسب در آمد از این طریق به اعتیاد و تکدی گری به دلیل نداشتن درآمد برنگردند.

همچنین مقرر شد در جلسه آینده این کار گروه گزارش شهرداری درباره اجرای طرح تفکیک زباله از در منازل ارائه شود.

داوران پانزدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی معرفی شدند/۳

    
داوران پانزدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی معرفی شدند
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: داوران پانزدهمین جشنواره تئاتر استان خراسان جنوبی معرفی شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علی زمزم با بیان این خبر، عنوان کرد: علی عابدی، نادر برهانی مرند و اتابک نادری بعنوان داوران پانزدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی معرفی شدند.

به گفته وی با نظر هیئت انتخاب ۶ اثر از مجموع ۸ اثر ارسال‌شده به دبیرخانه جشنواره، به مرحله پایانی راه یافتند که این آثار ۲۶، ۲۷ و ۲۸ آبان ماه اجرا خواهند کرد.

گفتنی است پس از بررسی آثار بر اساس نظر هیئت انتخاب این جشنواره متشکل از عباس جانفدا،عبدالله برجسته،علی شریفی،سید احمد مقداری و مونا کیانی نژاد، نمایش‌های « دختر نارچین» به نویسندگی حسین ابراهیمی و کارگردانی مهدی سالمی از شهرستان سرایان، « جام حذفی» به نویسندگی میثم صدرا و علی حمیدیان فر کار گروهی از شهرستان طبس و « پاپاراتزی» به نویسندگی و کارگردانی میثم صدرا از بیرجند بدون اولویت به مرحله بعد را یافتند.

همچنین نمایش‌های « تورا نشان دادم انگشتم از هوش رفت» به نویسندگی عدالت فرزانه و کارگردانی زهرا صرافیان، «اگزیستنس» به نویسندگی پیام لاریان و کارگردانی مرتضی برومند و « استشمامات» به نویسندگی امید طاهری و کارگردانی مشترک صابر و رسول رنجبر هر سه از شهرستان قاینات مشروط به اصلاحات و با تائید هیئت انتخاب،دیگر نمایش‌های راه‌یافته به مرحله پایانی پانزدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی هستند.

انتصاب بخشدار بخش میاندشت شهرستان درمیان/۲

استاندار خراسان جنوبی طی حکمی ، بخشدار بخش میاندشت شهرستان درمیان را منصوب کرد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ ملانوری” برات اژدری شیرگ” را به عنوان بخشدار میاندشت منصوب کرد.
شایان ذکر است: تشکیل بخش میاندشت از ترکیب دو دهستان”فخرود” و “میاندشت” در شهرستان درمیان، مردادماه امسال به تصویب هیئت وزیران رسید.روستای”بورنگ”به عنوان مرکز این بخش تعیین شده است.

 

امام جمعه موقت بیرجند:

گلایه از بی‌توجهی به فرهنگ کتابخوانی/سجایای اخلاقی ترویج شود

گلایه از بی‌توجهی به فرهنگ کتابخوانی/سجایای اخلاقی ترویج شود

بیرجند-امام جمعه موقت بیرجند با گلایه از بی توجهی به فرهنگ کتابخوانی گفت: چنانچه می‌خواهیم در این عالم، امت واحده شکل بگیرد و دل‌ها با هم پیوند بخورد تنها راهش داشتن سجایای اخلاقی است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی ظهر جمعه در خطبه‌های نماز جمعه بیرجند با بیان اینکه در ادبیات قرآن و دین مساله معنویت و اخلاق یکی از موضوعات اساسی است، گفت: بنا به گفته رهبر معظم انقلاب معنویت به معنای برجسته کردن ارزش‌های معنوی از جمله صبر، گشاده رویی تواضع، ایثار، توکل و ایمان در جامعه است.

امام جمعه موقت بیرجند با تأکید بر اینکه با گسترش اخلاق، جامعه به بهشت تبدیل شده و مشکلات مادی نیز آسان می‌شود، بیان‌کرد: نمونه‌های بی بدلی از اخلاق را در دفاع مقدس دیدیم که چگونه رزمندگان در سنگرها با صفا و محبت با یکدیگر تعامل داشتند.

نوفرستی با اشاره به اینکه توفیق در جبهه مقاومت با تمسک به اخلاق افرادی چون سردار سلیمانی محقق می‌شود، ادامه‌داد: اگر می‌خواهیم در این عالم، امت واحده شکل بگیرد و دل‌ها با هم پیوند بخورد تنها راهش داشتن سجایای اخلاقی است.

وی افزود: هنر انسان‌های مؤمن و منتظر حضرت مهدی (عج) داشتن اخلاق و صبر و بردباری است تا تبدیل به الگو برای دیگران شوند.

امام جمعه موقت بیرجند با گلایه از کم‌توجهی به موضوع کتاب و کتابخوانی بیان‌کرد: این در حالی است که کتاب مادر تمدن‌ها و عصاره آن‌ها است و ما نیز در کشورمان روز ۲۴ آبان را به مناسب بزرگداشت علامه طباطبایی روز کتابخوانی نامگذاری کرده‌ایم.

نوفرستی با بیان اینکه انس با کتاب زمینه آراستن شخصیت است، ادامه داد: در کلام اهل بیت (ع) نیز آمده است که مداد و قلم از خون شهید افضل‌تر است چرا که شهدا با قلم‌ها ها پرورش می‌یابند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی ظهر جمعه در خطبه‌های نماز جمعه بیرجند با بیان اینکه در ادبیات قرآن و دین مساله معنویت و اخلاق یکی از موضوعات اساسی است، گفت: بنا به گفته رهبر معظم انقلاب معنویت به معنای برجسته کردن ارزش‌های معنوی از جمله صبر، گشاده رویی تواضع، ایثار، توکل و ایمان در جامعه است.

امام جمعه موقت بیرجند با تأکید بر اینکه با گسترش اخلاق، جامعه به بهشت تبدیل شده و مشکلات مادی نیز آسان می‌شود، بیان‌کرد: نمونه‌های بی بدلی از اخلاق را در دفاع مقدس دیدیم که چگونه رزمندگان در سنگرها با صفا و محبت با یکدیگر تعامل داشتند.

نوفرستی با اشاره به اینکه توفیق در جبهه مقاومت با تمسک به اخلاق افرادی چون سردار سلیمانی محقق می‌شود، ادامه‌داد: اگر می‌خواهیم در این عالم، امت واحده شکل بگیرد و دل‌ها با هم پیوند بخورد تنها راهش داشتن سجایای اخلاقی است.

وی افزود: هنر انسان‌های مؤمن و منتظر حضرت مهدی (عج) داشتن اخلاق و صبر و بردباری است تا تبدیل به الگو برای دیگران شوند.

امام جمعه موقت بیرجند با گلایه از کم‌توجهی به موضوع کتاب و کتابخوانی بیان‌کرد: این در حالی است که کتاب مادر تمدن‌ها و عصاره آن‌ها است و ما نیز در کشورمان روز ۲۴ آبان را به مناسب بزرگداشت علامه طباطبایی روز کتابخوانی نامگذاری کرده‌ایم.

نوفرستی با بیان اینکه انس با کتاب زمینه آراستن شخصیت است، ادامه داد: در کلام اهل بیت (ع) نیز آمده است که مداد و قلم از خون شهید افضل‌تر است چرا که شهدا با قلم‌ها پرورش می‌یابند.

امام جمعه موقت بیرجند:

ترویج فرهنگ کتابخوانی و علم‌آموزی وظیفه ملی است

ترویج فرهنگ کتابخوانی و علم‌آموزی وظیفه ملی است

 امام جمعه موقت بیرجند گفت: امروز ترویج فرهنگ کتابخوانی و علم‌آموزی نه تنها یک وظیفه ملی بلکه واجب دینی است و بیشتر از همه جوانان و نوجوانان ما باید در این زمینه احساس وظیفه کنند.

حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی در خطبه‌های نماز جمعه بیرجند در مصلای المهدی (عج) افزود: مقام معظم رهبری از توجه کم به مساله کتابخوانی گلایه دارند و می‌فرمایند کتاب مادر تمدها و عصاره آنهاست و بشر با پدیدآوردن درس‌های بی‌شماری که در کتاب تکوین به او آموخته شده و در محیط بشری منتشر می‌کند این گونه گنجینه بشری روز به روز غنای بیشتری پیدا می‌کند.

وی با گرامیداشت ۲۴ آبان روز کتاب و کتابخوانی اظهار داشت: سالروز رحلت ۲ شخصیت و عالم وارسته و مفسر بزرگ، علامه سید محمدحسین طباطبایی و علامه محمدتقی جعفری در روزهای ۲۴ و ۲۵ آبان است که این بزرگان در محضر کتاب الهی زانو زدند و نمونه آن تفسیر گرانسنگ المیزان است.

خطیب جمعه بیرجند گفت: چنین افرادی عمرشان را پای حقایق قرآن و درس فلسفه وقف کردند و از طرفی شاگردان بزرگی همچون علامه مطهری، شهید بهشتی، امام موسی صدر و آیت الله جوادی آملی از مکتب آنها درس گرفتند.

وی ادامه داد: اگر انس با کتاب در جامعه رواج یابد، کتابخوانی یک کار شیرین، نیاز و وسیله برای آراستن شخصیتی بوده که اهل کتاب است و توجه ویژه‌ای به قرآن و نهج البلاغه دارد.

حجت الاسلام نوفرستی گفت: پیامبر اسلام (ص) با اشاره به کسانی که علم و معرفت پیدا کردند، فرمودند مداد علما از خون شهدا هم وزین‌تر است زیرا آنها پروش‌دهنده شهدا هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مساله اخلاق و معنویت افزود: در ادبیات قرآن و رهبران الهی مساله معنویت و اخلاق یکی از مسائل اساسی است و در توصیه‌های مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب از سرفصل‌های اساسی است که ایشان بر آن تاکید دارند.

امام جمعه موقت بیرجند گفت: به فرموده رهبری، معنویت به معنای برجسته کردن ارزش‌های معنوی از جمله اخلاص، ایثار، توکل و ایمان در خود و جامعه است و اخلاق نیز به معنای رعایت فضلیت‌های خیرخواهی، گذشت و کمک به نیازمندان، راستگویی، شجاعت، تواضع و اعتماد به نفس است.

وی اظهار داشت: انسان وقتی صاحب اخلاق و معنویت باشد با کمبودهای مادی و مشکلات اقتصادی هم صحیح برخورد می‌کند و زندگی بهشت می‌شود چون برای او رشد انسانی مهم است اما انسانی که صاحب اخلاق و معنویت نیست اگر دارای سرمایه‌های کلان هم باشد زندگی برایش جهنم می‌شود.

حجت الاسلام نوفرستی یادآور شد: در دوران دفاع مقدس در صحنه عملیات و در یک سنگر چه صفا و روح محبتی وجود داشت و در جریان پیاده‌روی اربعین هم که از همه کشورهای گرد هم می‌آیند لطف و ایثار را شاهدیم یا در بازسازی حرمین امامین کاظمین در عراق همه تلاش‌ها را می‌بینیم که همه اینها ناشی از ایثار است و فقط به دین اسلام و فرهنگ معنویت ما تعلق دارد.

وی با اشاره به اینکه صبر و بردباری و با روحیه گشاده برخورد کردن هنر انسان‌های مومن و زمینه‌سازان جامعه حضرت مهدی (عج) است گفت: یکی از مسائل مهم در تمدن اسلامی زندگانی مومنانه است اینکه انسان در بستر جامعه آن گونه عمل کند که الگویی برای دیگران باشد.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: اگر امروز می‌خواهیم در جبهه مقاومت توفیق داشته باشیم باید به این هنر حاج قاسم‌ها که با آن سجایای اخلاقی، تقوا، ایمان و کرم به بندگان خدا که اهل هر سرزمینی باشند از جمله عراق، یمن سوریه و پاکستان برای او فرقی نمی‌کرد، توجه کنیم.

وی گفت: اگر می‌خواهیم در این عالم، امت واحده شکل بگیرد، دل‌ها با یگدیکر پیوند بخورد و جبهه مقاومت به اوج اقتدار از لحاظ معنوی و مادی برسد تنها راه آن به گفته ائمه معصومین، سجایای اخلاقی است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح کرد؛

سوء مدیریت در توزیع پانسمان بیماران «ای بی»/نظارت حقوقی لازم است

سوء مدیریت در توزیع پانسمان بیماران «ای بی»/نظارت حقوقی لازم است

بیرجند- رئیس کمیته بیماری‌های نادر و خاص کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به سوء مدیریت در توزیع پانسمان بیماران «ای بی» گفت: رفع و کاهش این مسائل نیاز به نظارت مستمر حقوقی دارد.

سلمان اسحاقی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مجلس ۵-۶ ماه است که در موضوع بیماری‌های خاص و نادر از جمله مشکلات بیماران «ای بی یا همان پروانه ای» ورود جدی پیدا کرده است.

رئیس کمیته بیماری‌های نادر و خاص کمیسیون بهداشت مجلس و نماینده مردم قاین و زیرکوه بیان‌کرد: در این بررسی‌ها متوجه شدیم که سو مدیریت‌ها و عدم هماهنگی‌ها در بخش‌هایی چون توزیع و اختصاص پانسمان بیماران «ای بی» مسائل دردآوری را به وجود آورده است.

بیماران خاص باید با سهولت به امکانات مورد نیاز دسترسی پیدا کنند

اسحاقی گفت: ما در کشورمان از نظر علم پزشکی برای کمک و کاهش درد این بیماران هیچ کمبود نداریم ولی مسئله همان سو مدیریت‌ها است که نیاز به یک نظارت حقوقی مستمر دارد تا بیماران «ای بی» با سهولت بیشتری به ابزار و امکانات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

وی بیان‌کرد: از طرف دیگر در حوزه بهداشت و درمان علاوه بر ضرورت نظارت حقوقی مستمر بر توزیع عادلانه ابزار و امکانات پزشکی مورد نیاز بیماران خاص و نادر، موضوع تخلفات پزشکی نیز وجود دارد که آن هم از جنبه حقوقی باید به آن توجه کرد.

اسحاقی گفت: به واسطه تحریم‌ها و مسائل مرتبط با آن بسیاری از اقلام پزشکی تنها از طریق هلال احمر و خیرین امکان ورود دارد، اما در اختصاص و توزیع نیز سو مدیریت‌ها وجود دارد که باید به یک نگاه فرا پزشکی و حقوقی مورد پیگیری قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه با مجموع این موارد پیشنهاد کمیسیون بهداشت را مبنی بر مسئولیت در کمیته بیماری‌های نادر و خاص را پذیرفتم، اظهار کرد: از طرف دیگر ما به یک نظام عدالت در نظام بهداشتی و پزشکی کشور از جمله در تقسیم پزشکان متخصص نیاز داریم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان‌کرد: به عنوان مثال در خراسان‌جنوبی در این بخش برخی از شهرستان‌ها جزو مناطق محروم در نظر گرفته نشده‌اند، در حالی که آیا واقعاً بیرجند و قاین اینگونه هستند؟

غربالگری دوران بارداری و طرح جوانی جمعیت

اسحاقی در پاسخ به این سوال که غربالگری در دوران بارداری می‌تواند به کاهش تولد کودکانی با بیماری‌های خاص و نادر کمک کند ولی تصور و نگاه برخی از افراد این است که مجلس در طرح جوانی جمعیت به این غربالگری بی توجهی کرده است، ادامه‌داد: ما نمی‌خواهیم در حوزه افزایش جمعیت مردم را اجبار به کاری کنیم که بعد برای آنان مشکلاتی را به وجود آورد.

وی با اشاره به اینکه ما در راستای حفظ سلامت جامعه و سلامت نسل آینده وظیفه و مسئولیت قانونی و شرعی داریم، بیان‌کرد: از این نظر بحث غربالگری مورد بررسی بیشتر و تخصصی‌تر در مجلس قرار می‌گیرد.

رئیس کمیته بیماری‌های نادر و خاص کمیسیون بهداشت مجلس گفت: ما اگر تصمیمی می‌گیریم باید ضرورت آن را از ابعاد مختلف برای مردم تشریح کنیم و شفاف با آنان سخن بگوییم.

اسحاقی اظهار کرد: هر چند جامعه ما نیاز به نیروی مولد و جوان در سال‌های آتی دارد ولی تصمیمات ما در همین بخش جمعیت نیز بعد از کار تخصصی باید شفاف با مردم مطرح شود چون بدون اقناع افکار عمومی به هدف خود نخواهیم رسید.

 

 

 

رئیس کمیته امداد طبس

احداث نیروگاه خورشیدی مقرون به صرفه نیست/۲

رئیس کمیته امداد طبس با بیان اینکه ۸۰ نفر جهت احداث نیروگاه خورشیدی در طبس متقاضی هستند، گفت: متاسفانه امسال قیمت تجهیزات نیروگاهی جهت احداث نیروگاه های خورشیدی بسیار افزایش پیدا کرده است و بازدهی کافی نسبت به هزینه آن ندارد.

«احمد رفیعی» در گفتگو با  شبستان  اظهار داشت: کمیته امداد امام خمینی (ره) به دنبال ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای مددجویان و نیازمندان است و پرداختن به بحث احداث نیروگاه های خورشیدی در راستای اجرای این رسالت قرار دارد.

رئیس کمیته امداد طبس در ادامه بیان کرد: تعداد ۲۱ نیروگاه خورشیدی از سال ۹۶ تا ۹۹ در قالب تسهیلات به افراد جویای کار بالغ بر ۸ میلیارد و ۷۴۰ میلیون ریال در شهرستان طبس احداث شده است.

رفیعی در ادامه تاکید داشت: امسال به دلیل گرانی و عدم بازدهی کافی هیچ نیروگاه خورشیدی در طبس راه اندازی نشده است و این موضوع نیازمند توجه مسئولان مربوطه است چرا که نصب نیروگاه های خورشیدی با درآمدزایی میانگین یک میلیون تومان در ماه می تواند به بهبود معیشت نیازمندان کمک کند.

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تأکید کرد؛
لزوم حفظ فرهنگ غنی و سبک زندگی روستاییان و عشایر
آیت الله عبادی با اشاره به اینکه مهمترین نقش روستاییان و عشایر در حفظ فرهنگ کشور است، گفت: باید این فرهنگ غنی و سبک زندگی اسلامی را در این مناطق حفظ کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، آیت الله «سید علیرضا عبادی» امروز (۲۰ آبان) در دیدار مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان اظهار کرد: خیلی از مردم روستا و عشایر درآمد کمی دارند اما نقش وجودی آنان زیاد است. حتی برخی از نقش ها ملموس نیست و اهل تخصص می فهمند که وجود روستاییان و عشایر چه منافع غیرمستقیمی برای مرزهار، امنیت، اقتصاد و کشور دارد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه مهمترین نقش روستاییان و عشایر در حفظ فرهنگ کشور است، افزود: در طول تاریخ مردم مسلمان ما حافظ فرهنگ اسلامی بودند چون پادشاهان که دنبال مقاصد خاص خودشان بودند، بنابراین کسانی که فرهنگی اسلامی را قرن‌ها حفظ کردند مردم هستند زیرا به سبک زندگی خود توجه داشتند.

 

وی ادامه داد: پس از صنعتی شدن زندگی‌ها که همراه نفوذهای هدفمند استعماری، بدعت، اعتیاد و انواع و اقسام انحراف ها بوده است لذا جوامعی که ارتباط مستقیم بیشتری با شیوه های غربی داشتند آسیب بیشتری دیده‌اند اما در مناطقی که مردم از چنگ این قضیه آزاد بودند اینها سالم تر هستند.

 

آیت الله عبادی با اشاره به جلوه زیبای سبک زندگی اسلامی، محبت، اخلاق و عاطفه در مردم روستایی، عنوان کرد: باید این فرهنگ غنی و سبک زندگی اسلامی را در این مناطق حفظ کرد.

 

به گفته وی روایتی از امام علی (ع) است در زمان خلافتشان که از کنار کوچه رد می شدند. فرد نیازمندی را دیدند، سوال کردند این فرد کیست؟، گفتند این فرد مسیحی است که در زمان جوانی کارگر بوده الان که پیر شده نای کار ندارد، امام فرمودند، تا جوان بوده همه از او به عنوان کارگر استفاده می کردید، امروز از او بی حساب هستید، نام او را در مستمری بگیران نوشت تا به او کمک شود.

 

امام جمعه بیرجند یادآور شد: رئیس جمهور روسیه در مصاحبه ای گفته بود این تهاجمی که تا امروز بر جمهوری اسلامی ایران شده اگر هر کدام از این فتنه ها بر یک کشور تحمیل می شد دولت آن کشور ساقط می‌شد.

 

آیت الله عبادی با اشاره به وجود موانع و مشکلاتی که دشمن برای کشور ایجاد می کند، بیان کرد: اگر به حال خودمان بودیم تا عدالت اسلامی پیاده شود امروز در کشور فرد محتاجی نداشتیم، اما تمام تلاش دشمن بر این است که قانون اساسی ما تحقق پیدا نکند، حال با نفوذ یا کارشکنی، جنگ و تحریم فرقی نمی کند.

 

وی در پایان تاکید کرد: اقتضای قانون ما که عدالت است، قوی است اما موانع نیز کم نیست.

 

 

 

 

 

 

مقام اول مسابقات دو میدانی دختران منطقه شش از آن خراسان جنوبی شد/۷

خراسان جنوبی در اولین دوره مسابقات دو میدانی دختران نونهال منطقه شش کشور مقام اول را کسب کرد.

اولین دوره مسابقات منطقه شش نونهالان دختر کشور با حضور ۳۰ شرکت کننده مقا اول مسابقات دو میدانی دختران نونهال منطقه شش کشور از آن خراسان جنوبیاز استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان در بیرجند برگزار شد.
این مسابقات در یازده ماده دومیدانی در ورزشگاه آزادی و استادیوم ۱۵ هزار نفری بیرجند صبح جمعه ۲۱ آبان ۱۴۰۰ برگزار شد.
نتایج این مسابقات از سوی مردانی مسئول فنی مسابقات به این شرح اعلام شد:
دو صد متر: نگین جمالی از خراسان جنوبی مقام اول
مهلا کام جو از کرمان مقام دوم
سمانه زمپوری از سیستان و بلوچستان مقام سوم
دو صدمتر با مانع: ملیکا اسدالهی از خراسان جنوبی مقام اول
عالیه نعمتیان از سیستان و بلوچستان مقام دوم
دو چهارصد متر: فاطمه طهماسبی از کرمان مقام اول
مائده کشتکار از خراسان جنوبی مقام دوم
زهرا تنگی زهی از سیستان و بلوچستان مقام سوم
دوی ۱۵۰۰ متر: زهرا سارانی از سیستان و بلوچستان مقام اول
دوی ۳ هزار متر: مرضیه عباسی از خراسان جنوبی با جابه جایی رکورد کشوری ۱۲ دقیقه و ۵۰ ثانیه مقام اول را کسب کرد.
پرتاب وزنه: یاسمین دکالی از سیستان و بلوچستان مقام اولپرتاب دیسک: زهرا مرادی از خراسان جنوبی مقام اول
مهسا علی رضایی از کرمان مقام دوم
فاطمه سادات نوروزی از سیستان و بلوچستان مقام سوم
پرتاب نیزه: معصومه گم شادزهی از سیستان و بلوچستان مقام اول
نسترن ایمانی از خراسان جنوبی مقام دوم
ام بتول آسال از سیستان و بلوچستان مقام سوم
پرش طول: مائده سلاجقه از کرمان مقام اول
زینب قاسمی پناه از خراسان جنوبی مقام دوم
ثنا برزگر از خراسان جنوبی مقام سوم
پرش ارتفاع: بهار عمرانی از کرمان مقام اول
ماده امداد تیمی: خراسان جنوبی اول، کرمان دوم و سیستان و بلوچستان سوم شدند.
در مجموع خراسان جنوبی با ۳ طلا، ۳ نقره و یک برنز در جایگاه اول، کرمان با ۲ طلا و ۳ نقره در جایگاه دوم و سیستان و
بلوچستان با یک طلا و ۵ برنز در جایگاه سوم قرار گرفتند.
رکورداران این مرحله از مسابقات در بهمن سال جاری در تهران به مصاف رقبای کشوری خود میروند.

 

 

 

 

ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی وظیفه‌ای همگانی/

امام جمعه موقت بیرجند در خطبه‌های نماز جمعه این هفته گفت: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی وظیفه‌ای همگانی است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی؛حجت الاسلام نوفرستی با اشاره به ۲۴ آبان روز کتاب و کتابخوانی گفت:متاسفانه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی وظیفه‌ای همگانیدر کشور به مسئله کتابخوانی کم توجهی شده که این موضوع گلایه رهبری را هم در پی داشته و به همین دلیل امروز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی وظیفه‌ای ملی و واجبی دینی است.

وی به سالروز رحلت علامه طباطبایی در ۲۴ آبان و علامه جعفری در ۲۵ آبان هم اشاره کرد و گفت:این علمای بزرگ تمام عمر با برکت خود را وقف اسلام و قرآن کردند و علاوه بر تالیفات فراوان، با تربیت شاگردان بزرگ توانستند برای احیای اسلام ناب محمدی گام‌های مؤثر بردارند.

امام جمعه موقت بیرجندبه سالروزولادت امام حسن عسکری (ع) و همچنین وفات حضرت فاطمه معصومه (س) اشاره کرد وگفت:کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س) بانویی است که مقام شفاعت دارد و امام رضا(ع) زیارت ایشان را مساوی با زیارت مرقد خود می‌داند.

 

 

 

 

پیروزی زغال سنگ طبس در مسابقات قهرمانی کشور/۷

هندبالیستهای جوانان زغال سنگ طبس در اولین بازی خود در مسابقات قهرمانی کشور پیروز میدان شدند.

هندبالیستهای جوانان زغال سنگ طبس در اولین بازی خود در مسابقات قهرمانی پیروزی زغال سنگ طبس در مسابقات قهرمانی کشورکشور به مصاف تیم شهرداری بندر انزلی رفتند.

جوانان زغال سنگ طبس در این بازی با نتیجه ۲ بر صفر، پیروز از زمین خارج شدند.

این مسابقات به میزبانی اصفهان از ۲۰ تا ۲۳ آبان با حضور ۱۶ تیم برگزار می شود و جوانان زغال سنگ طبس در گروه A با تیم‌های ذوب آهن اصفهان، ساری، شهرداری بندرانزلی همگروه است.

 

 

 

تاثیر خشکسالی بر میزبانی از پرندگان مهاجر

کاهش ۹۰ درصدی مهاجرت پرندگان به تالاب کجی نهبندان/۲

خشکسالی بر میزبانی از پرندگان مهاجر درتالاب های خراسان جنوبی تاثیر گذاشته است.

رییس اداره محیط‌زیست نهبندان در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت:سال‌های تاثیر خشکسالی بر میزبانی از پرندگان مهاجرگذشته تالاب کجی نهبندان حداقل روزانه میزبان ۷۰۰ قطعه پرنده بود که امسال این تعداد به دسته‌های ۴۰ تا ۷۰ قطعه‌ای کاهش یافته است.

کوهستانی با بیان انیکه این پرندگان در مسیر پرواز از مناطق سرد سیبری به مناطق گرم جنوبی از نهبندان عبور می کنند گفت:هر سال تالاب کجی نهبندان از اوایل پاییز میزبان این پرنده ها از جمله پرندگان آبزی و کنار آبزی مانند مرغابی سرسبز، خودکار ، حواصیل اگرس، چنگر و باکلان بود که در مسیر مهاجرتشان   یک هفته تا یک ماه در تالاب می‌ماندند.

وی گفت: عدم بارندگی امسال باعث شده تا تالاب کجی امسال خشک باشد و پرندگانی که در مسیر خود به این منطقه می رسند ماندگاری زیادی در آن نداشته باشند.

کوهستانی گفت:  اکثر پرندگان در شب حرکت می‌کنند و در مسیرخود در آبگیر مزارع، سد‌ها و رودخانه‌های دائمی فرود می‌آیند که در نهبندان رودخانه های بندان، شور نهبندان، قله ریگ، رودشور حیدرآباد از جمله رودخانه‌های دائمی شهرستان هستند.

وی گفت:به دلیل وسعت کم این رودخانه ها، پرندگان در این مناطق هم ماندگاری زیادی ندارند.

رییس اداره محیط‌زیست نهبندان گفت: امسال بیشتر پرندگان زیست‌گاه‌های رودشور (در نزدیکی چاهداشی) را برای استراحت موقت در مسیر مهارجرت انتخاب کرده اند که مزارع کشاورزی این منطقه با ۸۰ موتور چاه آب و رودخانه‌های قله ریگ بیشترین میزبانی را دارند.

کوهستانی بارندگی و مدیریت آب‌های زیرزمینی در منطقه را راهکار آبگیری تالاب کجی نهبندان دانست و گفت:در صورت آب‌گیری مهاجرت و ماندگاری آنها در منطقه  افزایش می‌یابد.

مهاجرت پرندگان به مناطق گرم جنوبی تا اواسط زمستان ادامه دارد و پس از آن سفر بازگشت آنها آغاز می شود که تا بهار ادامه می یابد.

تالاب کجی نهبندان ۲۲ هزار و ۷۶۵ هکتار مساحت دارد که به دلیل عدم بارندگی خشک‌شده است.

 

 

 

معرفی داوران پانزدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی

داوران پانزدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی معرفی داوران پانزدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبیگفت: علی عابدی، نادر برهانی مرند و اتابک نادری بعنوان داوران پانزدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی معرفی شدند.

به گفته سیدعلی زمزم با نظر هیئت انتخاب ۶ اثر از مجموع ۸ اثر ارسال‌شده به دبیرخانه جشنواره، به مرحله پایانی راه یافتند که این آثار ۲۶، ۲۷ و ۲۸ آبان ماه اجرا خواهند کرد.

پس از بررسی آثار بر اساس نظر هیئت انتخاب این جشنواره متشکل از عباس جانفدا، عبدالله برجسته، علی شریفی، سید احمد مقداری و مونا کیانی نژاد، نمایش‌های «دختر نارچین» به نویسندگی حسین ابراهیمی و کارگردانی مهدی سالمی از شهرستان سرایان، «جام حذفی» به نویسندگی میثم صدرا و علی حمیدیان فر کار گروهی از شهرستان طبس و «پاپاراتزی» به نویسندگی و کارگردانی میثم صدرا از بیرجند بدون اولویت به مرحله بعد را یافتند.

همچنین نمایش‌های «تو را نشان دادم انگشتم از هوش رفت» به نویسندگی عدالت فرزانه و کارگردانی زهرا صرافیان، «اگزیستنس» به نویسندگی پیام لاریان و کارگردانی مرتضی برومند و «استشمامات» به نویسندگی امید طاهری و کارگردانی مشترک صابر و رسول رنجبر هر سه از شهرستان قاینات مشروط به اصلاحات و با تائید هیئت انتخاب، دیگر نمایش‌های راه‌یافته به مرحله پایانی پانزدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی هستند.

 

 

 

 

کشف ۲ هزار قطعه مرغ فاقد مجوز بهداشت در طبس/۴

در بازرسی از یک کامیون ۲ هزار قطعه مرغ تخم گذار غیرمجاز و فاقد مجوز بهداشتی کشف شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی فرمانده انتظامی طبس گفت: ماموران انتظامی پاسگاه”رباط خان” هنگام کنترل

کشف ۲ هزار قطعه مرغ فاقد مجوز بهداشت در طبس خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک کامیون مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ فاضل مریمی افزود: ماموران در بازرسی از خودرو ۲ هزار قطعه مرغ تخم گذار فاقد مجوز بهداشت کشف کردند که ارزش ریالی طیور قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برآورد شد.

وی گفت: ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

 

 

۷۱ فوتی کرونایی فقط در ۵۰ روز در خراسان جنوبی

۷۱ مبتلا به کرونا از ابتدای مهر تاکنون در استان جان باخته اند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: متوسط روزانه مرگ و ۷۱ فوتی کرونایی فقط در ۵۰ روز در خراسان جنوبیمیر کرونا در استان یک و ۴ دهم موارد ابتلا است.
شریف زاده افزود: از اول مهرماه تاکنون ۷۱ مورد مرگ ناشی از کرونا در استان ثبت شده است که از این تعداد ۲۸ نفر زن معادل ۴/۳۹ درصد فوتی‌ها و ۴۳ نفر مرد معادل ۶/۶۰ درصد فوتی‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه میانگین سنی متوفیان کرونا در استان ۴/۷۳ سال بوده است افزود: ۸ نفر از فوتی‌های کرونایی طی ۵۰ روز گذشته افراد ۵۰ سال و کمتر، ۱۸ نفر افراد ۶۰ تا ۷۰ سال و ۴۵ نفر افراد بالای ۷۰ سال بوده اند.

 

 

 

 

 

بازگشت کودک گمشده به آغوش خانواده/۴

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گفت: با تلاش مأموران پلیس راه زیرکوه پسر بچه گمشده به آغوش خانواده اش بازگشت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، سرهنگ علی اکبر حیدری گفت: برابر اعلام پلیس راه استان ، پسر بچه ای ۴ ساله هراسان و گریان به مأموران پلیس راه شهرستان زیرکوه مراجعه و اعلام داشت من گم شده ام که پیگیری موضوع در خصوص بازگشت به خانواده اش در دستور کار مأموران پلیس قرار گرفت.

وی افزود: پس از انجام تحقیقات و بررسی های میدانی مشخص شد این کودک در بانک از پدرش جدا شده است و در خیابان ها سرگردان بوده که در نهایت به پلیس مراجعه کرده است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گفت: مأموران از طریق بانک مشخصات و شماره تماس خانواده کودک گمشده را دریافت کرده که در نهایت با تلاش و پیگیری صورت گرفته توسط پلیس، کودک را صحیح و سالم به آغوش خانواده اش بازگردانده شد.

سرهنگ حیدری افزود: شهروندان به فرزندان خود یاد بدهند که امن ترین مکان و مطمئن ترین دستان برای اعتماد در هر جا و هر زمان مأموران پلیس می باشد.

 

 

 

 

بهره برداری از ۴ کتابخانه در خراسان جنوبی/۲-۳

به مناسبت هفته کتاب امسال ۴ کتابخانه در خراسان جنوبی به بهره برداری می‌رسد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان با بیان اینکه امسال هفته کتاب با شعار جای خالیبهره برداری از ۴ کتابخانه در خراسان جنوبی را با کتاب خوب پر خوب پرکنیم نامگذاری شده است، گفت:  این هفته از روز شنبه آغاز می‌شود و تا اول آذرماه ادامه خواهد داشت.

حاجی افزود: در سطح استان ۸۳ کتابخانه مربوط به نهاد کتابخانه‌های استان فعالیت دارد که بیش از ۵۵ هزار نفر عضو این کتابخانه‌ها هستند.

وی گفت: در هفته کتاب تعداد ۲ کتابخانه در قاین، ۱ کتابخانه در خوسف و ۱ کتابخانه بازسازی شده به بهره برداری می‌رسد.

به مناسبت فرا رسیدن هفته کتاب و کتابخوانی صبح امروز با حضور مسئولان نهاد کتابخانه‌های استان مزار شهدای باقریه بیرجند غبارروبی و عطر افشانی شد.

 

 

 

 

 روستای دستکند گارجگان شگفتی دیگری در خراسان جنوبی/۲-۷

روستای دستکند گارجگان در شهرستان خوسف خراسان جنوبی واقع شده است .

آنچه در گارجگان بسیار جلب توجه می‌کند ساختار و شکل خانه‌ها است . روستای دستکند گارجگان شگفتی دیگری در خراسان جنوبی

خانه‌ها در دل تپه های مرتفع پدید آمده اند.

در این نوع معماری به زبان محلی گارجگان نام خانه‌ها را لون می‌گویند .

لون‌ها از یک تا چند اتاق تشکیل شده‌اند و هر خانه دارای یک ورودی مشترک است که اتاق‌ها به آن وصل می‌شوند .

شکل و ساختار لون ها با هم فرق دارد و متراژ آن‌ها نیز متفاوت است .

از جمله ویژگی های این نوع معماری عدم وجود هرگونه تزیینات و آرایه ها است.

قسمت انتهایی لون ها و امن ترین بخش را به محل نگهداری دام ها اختصاص داده اند تا از گزند حیوانات وحشی و گرمای تابستان و سرمای زمستان محفوظ بمانند .

روستای گارجگان دارای سه دوره معماری است . دستکند ، دستکند و سازه های خشتی متصل به آن و سازه های خشتی و آجری دوره قاجار و پهلوی که با فاصله از دستکند ها احداث شده اند .

بافت جدید و معاصر با فاصله از بافت قدیم احداث شده است .

قرارگیری روستا در جوار کوه بزرگ گارجگان و چشمه آب شیرین و همچنین رودخانه دائمی آین مهم را فراهم کرده تا گذشتگان ابتدا از این آب به منظور کشاورزی و کاشت محصولاتی نظیر (پنبه ، گل آفتاب گردان و علوفه برای دام) استفاده و سپس در کنار استفاده از آب در کشاورزی از نیروی آن برای تولید آرد وتامین خوراک به وسیله آسیاب استفاده کنند.

قدمت تاریخی دستکند ها در حال بررسی باستانشناسی است.

 

 

 

 

 

 

قصه‌گوی کانون خراسان جنوبی راهی مرحله‌ ملی شد/۲

مربی قصه‌گوی کانون نهبندان به‌ مرحله‌ ملی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان راه یافت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در این خصوص گفت: آیینقصه‌گوی کانون خراسان جنوبی راهی مرحله‌ ملی شد پایانی مرحله منطقه‌ای بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، روز چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ در محل «عمارت‌خانه پدری» در استان یزد برگزار شد.

طاهره حمیدی افزود: در بخش قصه‌های ملی «مریم فرخ فال» مربی مرکز فرهنگی و هنری کانون نهبندان با قصه «بادی که خوابش می‌آمد» به عنوان برگزیده معرفی و راهی مرحله‌ ملی این جشنواره شد.

گفتنی است مرحله منطقه‌ای بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از ۲۴ مهر با برگزاری افتتاحیه نمادین به میزبانی کانون استان خراسان رضوی و در شهر توس در بخش‌های «ملی»، «آیینی‌سنتی» و «قصه‌گویی با زبان اشاره» آغاز به کار کرد و به صورت متمرکز تا ۱۵ آبان ادامه داشت.

برگزیدگان مرحله منطقه‌ای نیز به مرحله ملی راه یافتند و برگزیدگان نهایی بخش ملی در مراسم پایانی جشنواره بیست‌وسوم معرفی خواهند شد.

مرحله پایانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری به دبیری محمد گودرزی‌ دهریزی همزمان با شب یلدا ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

 

 

 

مشارکت ۶۰۰ معلم خراسان جنوبی درطرح همیاران آموزشی/۲-۳

۶۰۰ معلم استان در قالب ۲۰۰ گروه در طرح همیاران آموزشی مشارکت می‌کنند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان گفت: طرح فوق برای اولین بارتوسطمشارکت ۶۰۰ معلم خراسان جنوبی درطرح همیاران آموزشی استان خراسان جنوبی، در کشور طراحی و اجرا می‌شود.

زمانی افزود: استفاده از روش‎های تیمی و کار گروهی به همراه همفکری و تعامل اعضا، از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت این طرح است که خود باعث رشد فردی و بهبود کارایی در محیطی دوستانه و صمیمی می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح فوق مبتنی بر راهکار ۷-۱۱ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: از مهم‌ترین اهداف طرح همیاران آموزشی، توسعه زمینه پژوهشگری و افزایش توانمندی‌های حرفه‌ای به شکل فردی و گروهی میان معلمان و تبادل تجارب و دستاورد‌ها در سطح محلی و ملی می‌توان یاد کرد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان از توسعه مستمر شایستگی‌ها و مهارت‌های تخصصی و حرفه‌ای معلمان و ترویج رویکرد و مهارت خودسنجی  و خوداصلاحی معلمان به عنوان اهداف دیگر این طرح نام برد و افزود: در این طرح معلمان جدیدالورود در کنار معلمان با تجربه و متخصص قرار می‌گیرند که باعث  بهره‌وری بیشتر و افزایش اعتماد به نفس آن‌ها می‌شود.

به گفته زمانی عضویت و همکاری در گروه‌های همیاران آموزشی داوطلبانه است.

خدمات درمانی رایگان در ۲۰ روستای خراسان جنوبی ارائه شد/۲-۳

خدمات درمانی رایگان در ۲۰ روستای خراسان جنوبی ارائه شد

 مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی گفت: کاروان سلامت بنیاد احسان این ستاد هفته جاری در ۲۰ روستای استان خدمات درمانی و دارویی رایگان را به افراد نیازمند ارائه کرد.

سید مجتبی موسوی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این کاروان با امکانات پزشکی و درمانی از روز یکشنبه هفته جاری وارد استان شد و تا امروز در ۲۰ روستای شهرستان‌های خوسف، بشرویه و طبس به مردم خدمات رایگان ارائه کرد.

وی گفت: با فعالیت این کاروان در روستاهای محروم حدود ۹ هزار نفر ویزیت رایگان شدند و به افرادی که دارو نیاز داشتند، خدمات دارویی رایگان ارائه شد.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی عنوان کرد: فعالیت این کاروان امروز در شهرستان طبس و خراسان جنوبی به اتمام رسید و در این روستاها بسته‌های بهداشتی هم به مردم اهدا شد.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در حوزه محرومیت‌زدایی راه‌اندازی کاروان سلامت است افزود: با توجه به دسترسی نداشتن اهالی بسیاری از روستاها و نقاط محروم استان به امکانات پزشکی و درمانی، کاروان سلامت به این روستاها می‌رود تا نیازهای درمانی آنها را رفع کند.

 

 

۲ هزار هکتار زمین در نهبندان آماده اجرای آبیاری نوین است

۲ هزار هکتار زمین در نهبندان آماده اجرای آبیاری نوین است

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهبندان گفت: مطالعات ۲ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی این شهرستان انجام شده و آماده اجرای سامانه‌های نوین آبیاری است.

علیرضا حیدرپور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۳۵۰ هکتار پرونده نیز تکمیل شده و برای تامین اعتبار در دست اقدام است.

وی اظهار داشت: در سال جاری دولت به ازای اجرای هر هکتار آبیاری کم‌فشار ۱۵۰ میلیون ریال و به ازای اجرای هر هکتار سامانه آبیاری تحت‌فشار ۴۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض دولتی پرداخت می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان گفت: در حال حاضر ۶۷۰ هکتار سامانه نوین آبیاری با اعتبار بیش از ۸۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات اداره فنی و زیربنایی در دست اجراست که از این مقدار ۵۹۳ هکتار اجرای سامانه آبیاری کم‌فشار و ۷۷ هکتار آبیاری تحت‌فشار است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان نهبندان دارای ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی و سه هزار و ۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت محصولات باغی است اضافه کرد: ۲۷ درصد سطح زیرکشت محصولات زراعی به میزان حدود هزار و ۷۰۰ هکتار و ۳۲ درصد سطح زیر ‌کشت محصولات باغی به حجم هزار و ۱۸۵ هکتار تاکنون مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری شده‌اند.

حیدرپور گفت: اجرای طرح‌های آبیاری نوین باعث کاهش شدید هدررفت آب در بخش کشاورزی می‌شود و در مجموع به‌صورت میانگین راندمان آب در آبیاری تحت‌فشار ۹۰ درصد و آبیاری کم‌فشار ۷۰ درصد است.

وی ادامه داد: با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری گاهی با افزایش سطح زیر کشت از طرف بهره‌برداران مواجه هستیم که صرفه‌جویی مصرف آب در افزایش سطح زیر کشت جبران می‌شود.

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

زندانیان غیربومی خراسان جنوبی به استان خود منتقل می‌شوند

زندانیان غیربومی خراسان جنوبی به استان خود منتقل می‌شوند

استاندار خراسان جنوبی گفت: بخش عمده‌ای از زندانیان این استان از دیگر مناطق کشور هستند و با تامین اعتبار لازم، زمینه انتقال زندانیان اهل دیگر استان‌ها به محل سکونت و زادگاه‌شان فراهم می‌شود.

حمید ملانوری روز پنجشنبه در مراسم افتتاح مرکز ثابت آموزش فنی و حرفه‌ای در زندان مرکزی بیرجند افزود: تفاوت‌های فرهنگی متاثر از این شرایط آسیب‌زاست و تبعات زیادی به همراه دارد.

وی گفت: به منظور کاهش این آسیب‌ها با در اولویت قرار دادن بند نسوان، موضوع انتقال زندانیان به زادگاه خود را دنبال می‌کنیم.

استاندار خراسان جنوبی ضمن تشکر از اقدامات اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان اضافه کرد: این اقدامات تربیتی و اصلاحی، برنامه‌های فرهنگی و آموزشی و تلاش‌هایی که در راستای تامین زیرساخت‌ها و تجهیزات صورت گرفته، قابل تقدیر است.

وی با اشاره به حدیث نبوی (ص)، تامین نشدن معاش را عاملی برای بروز بزه عنوان کرد و گفت: به عنوان یک خدمتگزار در استان از همه کسانی که به دلیل بی‌توجهی مدیران به جامعه، معیشت‌شان با مشکل مواجه شده و گرفتار زندان شده‌اند، عذرخواهی می‌کنم.

ملانوری ادامه داد: از بزرگترین اهداف انقلاب این بود، جامعه‌ای داشته باشیم که حرمت و عزت آدم‌ها در آن حفظ شود و مردم در محیط دارای کرامت و حرمت زندگی کنند.

وی گفت: اینکه جامعه عاری از جرم و بدون هیچ تخلفی باشد، مبالغه است اما می‌توانیم شرایطی داشته باشیم که میزان بزه اندک باشد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه خیلی از مسایل و اتفاقات به‌واسطه نبود اطلاع و آگاهی و نیز نبود مهارت و توانمندی در تامین معاش رخ می‌دهد گفت: آسیب‌ها و گرفتاری‌هایی همچون جهل و فقر در کنار هم که قرار می‌گیرند، زمینه‌ساز بروز مسایل و معضلات بزرگ می‌شوند.

وی افزود: از بزرگترین وظایف و مهمترین هنر مدیریتی ما باید این باشد، جامعه را به سمتی ببریم که کمترین زمینه بروز جرم و تخلف در آن فراهم باشد.

ملانوری با تاکید بر اینکه زندانی شدن هر یک نفر، افراد و خانواده‌های زیادی را متاثر می‌سازد تصریح کرد: بخشی از این افراد حتی بعد از آزادی به‌واسطه نداشتن مهارت، ناتوانی در تامین معاش زندگی یا داشتن سوء‌پیشینه که سبب می‌شود کسی به آنها کار ندهد، دوباره گرفتار زندان می‌شوند و باید تلاش کنیم زمینه آزادی زندانیان فراهم شود.

وی با بیان اینکه اشتغال زندانیان باید به‌طور ویژه در دستور کار قرار گیرد گفت: طی چند روز آینده، شورای اشتغال استان برای تصمیم‌گیری درخصوص اشتغال زندانیان در حبس و حتی بعد از آزادی آنان تشکیل می‌شود تا در زمینه اشتغالزایی و تامین معاش این افراد تصمیم‌گیری شود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه مشکلات اشتغال و معیشت زندانیان از دستور کارهای جلسه بعدی ستاد توسعه خاوران نیز خواهد بود افزود: اگر بتوانیم زمینه‌های فکری، مهارتی و معیشتی را فراهم کنیم، بخشی از این افراد به زندگی بر می‌گردند.

وی با تقدیر از اقدام اداره کل زندان‌ها در راه‌اندازی بند قرآنی گفت: کسانی که استعداد و گرایش به این موضوع را دارند، می‌توانند به خوبی از این فرصت استفاده کنند.

ملانوری افزود: اینکه جوان ۱۵ ساله و حافظ کل قرآن به خاطر حمل مواد مخدر گرفتار زندان می‌شود، قابل پذیرش نیست.

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی در این مراسم به دستور دادستان کل استان، این زندانی جوان ۱۵ ساله حافظ قرآن آزاد شد.

استاندار خراسان جنوبی امروز با هدف بررسی شرایط موجود و نحوه خدمات‌دهی به زندانیان از بازداشتگاه عمومی بیرجند بازدید کرد.

همچنین مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهید لاجوردی به منظور ساماندهی دوره‌های حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان افتتاح شد.

نخستین مرکز ثابت آموزش فنی و حرفه‌ای استان در زندان مرکزی بیرجند با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان اجرایی و قضایی به بهره‌برداری رسید.

این مرکز با هدف ساماندهی و توسعه دوره‌های آموزشی حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان راه‌اندازی شد و با زیربنای ۴ هزار متر مربع، ۱۲ کارگاه آموزشی را در حال حاضر زیر پوشش دارد.

سالانه هزار و ۲۰۰ نفر از زندانیان در این کارگاه‌ها، حرفه‌های لازم در زمینه خیاطی، نقاشی ساختمان، برق ساختمان، برق خودرو، در و پنجره‌سازی، صافکاری، معرق چوب، تراش و حکاکی سنگ‌های نیمه‌قیمتی را فرا می‌گیرند.

 

 

 

 

 

افتتاح مرکز ثابت آموزش فنی و حرفه ای زندان بیرجند

مرکز ثابت فنی و حرفه ای استان در زندان بیرجند امروز افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، امروز در بازدید استاندار از بازداشتگاه عمومی زندان زنان، مرکز ثابت فنی و حرفه ایمرکز ثابت آموزش فنی و حرفه ای زندان بیرجند افتتاح شد استان در زندان بیرجند افتتاح شد.

مدیرکل زندانها و اقدامات تامینی استان با بیان اینکه این سومین مرکز ثابت آموزش فنی و حرفه ای در کشور است که در مکان خود زندان مستقر است، گفت: تمامی مددجویان زندان مرکزی بیرجند از این پس از آموزش های حرفه آموزی فنی و حرفه ای بهره مند خواهند شد.

روشان با بیان اینکه این اقدام سبب خدمت رسانی به زندانیان در راستای اهداف اصلاحی و تربیتی است، افزود: با توجه به هدف زندان برای تحت پوشش قرار دادن ۸۰ درصد از مددجویان زندان در زمینه اشتغال در سال ۱۴۰۰ ما موفق به پوشش این درصد از مددجویان در شش ماهه ابتدای امسال شدیم.

در سطح زندان های استان ۶۶ کارگاه اشتغال موجود است که ۵۵۲ زندانی در آن مشغول به فعالیت هستند.

 

 

 

 

 

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان جنوبی:
۱۵ هزار خانوار خراسان جنوبی تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی قرار گرفتند
اسدی گفت: تاکنون ۱۵ هزار خانوار در روستاها و مناطق عشایری استان زیر پوشش خدمات صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان قرار گرفتند.

، «علیرضا اسدی» در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار کرد: خوشبختانه از سال ۱۳۸۴ تاکنون ۵۲ هزار خانوار خراسان جنوبی زیر پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفته‌اند.

 

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان جنوبی گفت: از این تعداد پنج هزار خانوار استان به دلیل فوت، ازکارافتادگی و بازنشستگی سرپرست خانوار مستمری دریافت می کنند.

 

اسدی با اعلام اینکه در استان هنوز تعدادی از خانوارها تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند، افزود: تسهیل شرایط برای بیمه این افراد نیز با همکاری نمایندگان مجلس استان در حال پیگیری ست.

 

وی با بیان اینکه تمام کسانی که بالای ۱۸ سال و زیر ۵۰ سال سن دارند با حداقل پرداخت سالانه ۳۹۰ هزار تومان و حداکثر یک میلیون ۱۴۰ هزار تومان می توانند در این صندوق بیمه عضو شوند، خاطر نشان کرد: از مجموع ۱۰۰ درصد حق بیمه ۷۰ درصد توسط دولت و مابقی توسط فرد بیمه شده پرداخت می‌شود که رقم ناچیزی در ماه است.

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تأکید کرد؛
لزوم حفظ فرهنگ غنی و سبک زندگی روستاییان و عشایر
آیت الله عبادی با اشاره به اینکه مهمترین نقش روستاییان و عشایر در حفظ فرهنگ کشور است، گفت: باید این فرهنگ غنی و سبک زندگی اسلامی را در این مناطق حفظ کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، آیت الله «سید علیرضا عبادی» امروز (۲۰ آبان) در دیدار مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان اظهار کرد: خیلی از مردم روستا و عشایر درآمد کمی دارند اما نقش وجودی آنان زیاد است. حتی برخی از نقش ها ملموس نیست و اهل تخصص می فهمند که وجود روستاییان و عشایر چه منافع غیرمستقیمی برای مرزهار، امنیت، اقتصاد و کشور دارد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه مهمترین نقش روستاییان و عشایر در حفظ فرهنگ کشور است، افزود: در طول تاریخ مردم مسلمان ما حافظ فرهنگ اسلامی بودند چون پادشاهان که دنبال مقاصد خاص خودشان بودند، بنابراین کسانی که فرهنگی اسلامی را قرن‌ها حفظ کردند مردم هستند زیرا به سبک زندگی خود توجه داشتند.

 

وی ادامه داد: پس از صنعتی شدن زندگی‌ها که همراه نفوذهای هدفمند استعماری، بدعت، اعتیاد و انواع و اقسام انحراف ها بوده است لذا جوامعی که ارتباط مستقیم بیشتری با شیوه های غربی داشتند آسیب بیشتری دیده‌اند اما در مناطقی که مردم از چنگ این قضیه آزاد بودند اینها سالم تر هستند.

 

آیت الله عبادی با اشاره به جلوه زیبای سبک زندگی اسلامی، محبت، اخلاق و عاطفه در مردم روستایی، عنوان کرد: باید این فرهنگ غنی و سبک زندگی اسلامی را در این مناطق حفظ کرد.

 

به گفته وی روایتی از امام علی (ع) است در زمان خلافتشان که از کنار کوچه رد می شدند. فرد نیازمندی را دیدند، سوال کردند این فرد کیست؟، گفتند این فرد مسیحی است که در زمان جوانی کارگر بوده الان که پیر شده نای کار ندارد، امام فرمودند، تا جوان بوده همه از او به عنوان کارگر استفاده می کردید، امروز از او بی حساب هستید، نام او را در مستمری بگیران نوشت تا به او کمک شود.

 

امام جمعه بیرجند یادآور شد: رئیس جمهور روسیه در مصاحبه ای گفته بود این تهاجمی که تا امروز بر جمهوری اسلامی ایران شده اگر هر کدام از این فتنه ها بر یک کشور تحمیل می شد دولت آن کشور ساقط می‌شد.

 

آیت الله عبادی با اشاره به وجود موانع و مشکلاتی که دشمن برای کشور ایجاد می کند، بیان کرد: اگر به حال خودمان بودیم تا عدالت اسلامی پیاده شود امروز در کشور فرد محتاجی نداشتیم، اما تمام تلاش دشمن بر این است که قانون اساسی ما تحقق پیدا نکند، حال با نفوذ یا کارشکنی، جنگ و تحریم فرقی نمی کند.

 

وی در پایان تاکید کرد: اقتضای قانون ما که عدالت است، قوی است اما موانع نیز کم نیست.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ثبت ۲فوتی جدید کرونایی در خراسان جنوبی/۲-۳

با ثبت ۲فوتی جدید در بیماران مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی، تعداد جان باختگان این بیماری دراستان به هزار و ۲۰۳نفر افزایش یافت.

دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته از ۳۱۶آزمایش ثبت ۲ فوت جدید کرونایی در خراسان جنوبیتشخیص مولکولی کرونا ۸۷بیمار و از ۵۴۸آزمایش سریع ۹۷مورد مثبت جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود:از این تعداد ۸۶مورد از بیرجند، ۴مورد از بشرویه ۴مورد از سربیشه، ۱۵مورد از طبس، ۱۸مورد از فردوس، ۱۰مورد از قاینات، ۱۲مورد از زیرکوه، ۵مورد از سرایان، ۲مورد از درمیان، ۱۹مورد از نهبندان و ۹مورد ازخوسف، شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۲۴۰بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستانهای خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۰۱نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۲۰نفر در بخش مراقبتهای ویژه بستری هستند که حال ۴نفر نامساعد است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*