اخبار خراسان جنوبی/

دستگیری سوداگران رمز ارز توسط وزارت اطلاعات

وزارت اطلاعات اعلام کرد: یکی از بزرگترین شبکه‌های سازمان‌یافته کلاهبرداری در سطح کشور توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) شناسایی و مورد ضربه قرار گرفت و عناصر آن دستگیر شدند.

دستگیری سوداگران رمز ارز توسط وزارت اطلاعات

 با اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه‎ الشریف) یکی از بزرگترین شبکه‌های سازمان‌یافته کلاهبرداری در سطح کشور شناسایی و مورد ضربه قرار گرفت.

این باند با فریب افکار عمومی و تشویق افراد به خرید و سرمایه‌گذاری در رمز ارز مجعول «کینگ‌مانی»، مبالغ هنگفتی را از زیر مجموعه‌های خود کسب کرده و با ایجاد نوسانات ساختگی در قیمت رمز ارز ادعایی، اقدام به خرید و فروش آن کرده است.

در این عملیات اعضاء این باند با حکم مرجع قضایی دستگیر و به‌دلیل تعداد زیاد مالباختگان، پرونده آنان در سیر مراحل قضایی می‌باشد.

وزارت اطلاعات ضمن هشدار به سوداگران و کلاهبرداران حوزه‌ی رمز ارزها، به اطلاع مردم شریف ایران می‌رساند؛ به‌دلیل وجود مخاطرات سرمایه‌گذاری در این قبیل بازارها، توجه بیشتری نمایند.

 

 

 

به مناسبت روز آتش نشانی و ایمنی؛

قهرمانان آتش

قهرمانان آتش

 آتش‌نشانان دریادلانی متعهد، شجاع و از خودگذشته هستند که فداکارانه برای نجات انسان درهای دیگر به دل شعله‌های آتش می‌زنند و از جان خود می‌گذرند. آنها قهرمانانی هستند که می‌بایست هر چه بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

فداکاری، ایثار و ازخودگذشتگی چیزی نیست که در حرف باقی بماند، بلکه می بایست در عمل تبلور یابد به همین دلیل کم پیدا می شود، افرادی که به اینها عمل کنند و حتی در این راه جان خود را از دست بدهند اما عده ای هستند که به واسطه عشق و علاقه ای که دارند، این کار را می کنند و عده ای این کار را شغل و زندگی خود قرار می دهند؛ آتش‌نشانان از جمله افرادی هستند که متعهدانه و خالصانه سلامتی و جان خویش را در معرض خطر قرار می دهند تا نجات بخش جان دیگران باشند و شب و روزشان اینگونه می گذرد که هر لحظه می بایست از جان خود به خاطر جان دیگران بگذرند. پس تنها نام نهادن یک روز به این مهم کافی نیست، بلکه می بایست همواره این خدماتشان را قدردان بود.

یک از نمونه از خودگذشتگی آتش نشانان کشور در هفتم مهر ۱۳۵۹خورشیدی اتفاق افتاد. به این صورت که زمانی که آتش نشانان آبادان و منطقه های اطراف در حال مهار آتش برافروخته شده بر اثر حمله هوایی نیروهای بعثی به پالایشگاه این شهر بودند، هواپیماهای رژیم بعثی بار دیگر آنجا را بمباران کردند که تعداد زیادی از آتش نشانان به شهادت رسیدند. به همین دلیل هم ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش نشانی کشور در ۱۳۷۹خورشیدی پیشنهاد داد تا سالروز شهادت این دلاورمردان به عنوان «روز آتش نشانی و ایمنی» نامگذاری شود که این امر با تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی محقق شد.

 

آتش سوزی پلاسکو؛ اوج ایثار آتش نشانان

هنگامی که پلاسکو در تاخت و تاز آتش سوخت و البسه‌های نیمه سوخته در نبرد میان آب و آتش رقصیدند، سرانجام با مرگ اندوهناک اشخاصی که همیشه سربازان نجات بودند به تسلیت پایان یافت.  صبح پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ بود که خبری در شهر پیچید، «پلاسکو آتش گرفته است» این خبر برای خانواده‌های آتش‌نشانانی که عازم ساختمان در حال سوختن پلاسکو بودند، بیشتر از یک خبر بود، قصه مرگ و زندگی بود. مرگ گلوی فرزندانشان را در میان دود و آتش‌ و آهن‌های گداخته‌ می‌فشرد و آنان بهت‌زده و دستپاچه این رقص مرگ را به تماشا نشسته بودند و کاری از دستشان برنمی‌آمد. پلاسکو با سهل‌انگاری آتش گرفت، اما آتش بی‌تدبیری به جان آتش‌نشانان افتاد، ۱۶ آتش‌نشان یکی پس از دیگری با شعله‌های آتش به زمین افتادند و برگی را به تاریخ فداکاری و جانفشانی آتش‌نشانان این مرز و بوم افزودند. حتی اگر به دلیل گذشت زمان‌ گرد فراموشی به حادثه پلاسکو نشسته باشد و مردم دیگر خبرهای آن حادثه را دنبال نکنند، اما این حادثه برای خانواده‌هایی که عزیزانشان را در این حادثه از دست دادند، کهنه و فراموش نخواهد شد.

البته فارغ از فداکاری آنها که کسب و کارشان ایثار و فداکاری است، افراد دیگری هم هستند که در چنین مواقعی جان خود را فدای دیگران می کنند و کم نبوده اند، چنین انسان هایی که ما گاهی نام آنها را می شنویم که در فلان روستای دور افتاده معلمی جان خود را فدای دانش آموزانش کرد یا اینکه در فلان کلان شهر پسری به دل آتش زد تا عده ای را نجات دهد.

 

معلم فداکاری که چون شمع سوخت

«در ۱۸ بهمن ۱۳۷۶، ساعت ۱۱ صبح بر اثر وزش باد شدید و طوفانی بودن هوا، بخاری کلاس دوم آتش گرفت و به آتش سوزی در کلاس منجر شد. بر اثر داد و فریاد بچه ها متوجه موضوع شدم. بچه ها را یکی یکی به همراه یکی از همکاران از کلاس بیرون آوردم. در این مدت آتش کل فضای کلاس را در بر گرفته بود. وقتی خواستم از کلاس بیرون بیایم در بسته شد و چون در دستگیره نداشت، داخل آتش گیر افتادم»؛ این شرح واقعه آتش سوزی در مدرسه روستای «بیجارسر» در شفت است که از زبان حسن امیدزاده معلم آنجا بیان شده است؛ معلمی که برای نجات جان دانش آموزانش فداکارانه به دل آتش زد و سرانجام در چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۱ خورشیدی پس از ۱۵ سال تحمل رنج و درد فراوان، عوارض و عواقب ناشی از سوختگی در ۵۸ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و برای همیشه در آرامگاهی در زادگاهش آرمید.

علی لندی؛ قهرمان کوچک

فداکاری و از خودگذشتگی سن و سال نمی شناسد، شهر و روستا نمی شناسد، بالا و پایین شهر ندارد؛ فقط قلب مهربانی می خواهد که در حساس ترین زمان ممکن، سخت ترین تصمیم زندگی ات را بگیری؛ یعنی از جان خود بگذری تا بتوانی جان عده ای را نجات بدهی و اینگونه بود که علی ۱۵ ساله داستان ما از جان خودش گذشت تا نشان دهد که برای فداکاری نباید شعار داد، بلکه در عمل دیده شود. علی لندی متولد ۱۳۸۵ خورشیدی در ایذه بود که به دل آتش زد و جان ۲ زن را نجات داد اما خودش دعوت حق را لبیک گفت.

داستان اینگونه بود که ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ خورشیدی در پی آتش سوزی در خانه یک خانم میانسال و مادرش، درخواست کمک می کنند تا اینکه نوجوانی پانزده ساله بنام علی لندی برای نجات آنها اقدام می‌کند که متاسفانه خود نیز دچار حریق و سانحه سوختگی می‌شود. علی با ۹۱ درصد سوختگی ابتدا به بیمارستان سوانح سوختگی طالقانی اهواز و پس از آن به بیمارستان سوانح سوختگی حضرت امام موسی کاظم اصفهان اعزام شد اما زندگی علی به پایان رسید. اقدام علی ۱۵ ساله برای نجات ۲ زن گرفتار در آتش اوج شجاعت، جسارت و غیرت این نوجوان را نشان داد.

 

 

 

 

 

 

آگهی دهنده دروغین سایت دیوار با هزار شاکی دستگیر شد

آگهی دهنده دروغین سایت دیوار با هزار شاکی در شیراز دستگیر شد

فرمانده انتظامی استان فارس گفت: فردی که با درج آگهی دروغین در سایت‌ دیوار از یک هزار نفر از هموطنان کلاهبرداری کرده بود در شیراز دستگیر شد.

سردار رهام بخش حبیبی روز چهارشنبه در این باره گفت: در پی شکایت تعداد زیادی از شهروندان مبنی بر مشاهده آگهی فروش منزل در سایت دیوار و کلاهبرداری از آن طریق، موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان فارس قرار گرفت.

وی ادامه داد: مال باختگان بیان داشتند که در سایت دیوار با یک آگهی تحت عنوان فروش و اجاره منزل زیر قیمت بازار برخورد کرده‌اند و ضمن برقراری تماس با فرد تبلیغ کننده، مجرم مبلغ اندکی وجه به عنوان بیعانه از آنان درخواست و پس از دریافت وجه؛ دیگر جوابگوی تماس آن ها نبوده است.

فرمانده انتظامی استان فارس گفت: با اقدامات فنی صورت گرفته توسط کارشناسان پلیس فتا، متهم در یکی از محله های شهر شیراز مورد شناسایی قرار گرفته و با هماهنگی مرجع قضائی، دستگیر شد.

حبیبی با اشاره به اینکه در بررسی های تکمیلی مشخص شد متهم در ۱۱ استان کشور اقدام به کلاهبرداری از هموطنان با همین شیوه و شگرد کرده است، افزود: در بازرسی از مخفیگاه این کلاهبردار، ۳۰ عدد سیم کارت بی‌نام و بیش از ۲۰ کارت عابر بانک کشف شد.

 

 

«علی لندی»؛ عظمت انسانی در نوجوانی

«علی لندی»؛ عظمت انسانی در نوجوانی

 علی لندی که روزهای اخیر نام او را بسیار شنیده‌اید، پسری ۱۵ ساله است که تبدیل به قهرمان جدید ایران شد.

نوجوان ۱۵ ساله  ایذه‌ای (استان خوزستان)، ۱۸ شهریور پس از وقوع آتش سوزی کپسول گاز مایع در خانه همسایه، برای نجات ۲ زن میانسال و سالخورده به آتش زد و با فداکاری تمام برای دور کردن منشا آتش از آنها، خود گرفتار آتش شد. او موفق ‌شد آنها را از آتش بیرون بکشد، اما خودش به شدت دچار سوختگی ‌شد.

علی با ۹۱ درصد سوختگی ابتدا به بیمارستان سوانح سوختگی طالقانی اهواز و پس از آن به بیمارستان سوانح سوختگی امام موسی کاظم(ع) اصفهان اعزام و بستری شد.

این نوجوان فداکار بامداد روز جمعه گذشته در بیمارستان امام موسی کاظم اصفهان جان به جان آفرین تسلیم کرد و پیکر وی عصر روز شنبه با حضور گسترده مردم خوزستان و شهرستان ایذه به سوی خانه ابدی بدرقه شد.

درست است که ایثار و فداکاری همواره جزء بهترین اعمال در هر جامعه بوده و در دیدگاه تمامی انسان‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد، اما علی لندی با ۱۵ ساله سن این ویژگی را تمام و کمال دارا بود. او بر باور برخی که در جامعه به دنبال جا انداختن تصویر دیگری از نوجوانان و جوانان دهه هشتادی هستند، خط بطلان کشید.

روایات و احادیث بسیاری از معصومین علیهم‌السلام وجود دارد که ارزش ایثار را در دید مردمان نمایان ساخته است، از جمله حضرت علی(ع) فرمودند: ایثار و از خود گذشتگی بالاترین درجه ایمان است.

«علی لندی»؛ عظمت انسانی در نوجوانی

در فرهنگ بشری همیشه انسان های فداکار مورد احترام بوده اند حتی کسانی که شهامت از خود گذشتگی ندارند در برابر عظمت انسان‌های از جان گذشته خضوع می‌کنند و زبان به تحسین آنها می گشایند.

در فرهنگ دینی ایثار و شهادت علاوه بر نیک نامی دارای ارزش معنوی و روحانی است. انسان فداکار از علائق خویش در راه هدف‌های متعالی می‌گذرد تا به رضایت حضرت حق دست یابد و حقیقت و ماهیت ایثار و شهادت در آیات قرآن کریم و احادیث خود را به خوبی نشان می‌دهد، عصاره فرهنگ ایثار و شهادت از خودگذشتگی و اخلاص و آزادمنشی است. ترویج و اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت نقش بسزایی در سازندگی جامعه در ابعاد مختلف دارد که با ترویج آن و حفظ و صیانت از آن می‌توان روز به روز شاهد تاثیرات مثبت آن بود که توجه به برخی از آسیب های ناشی از آن بسیار ضروری است.

 

 

دو و نیم میلیارد تومان شرط بازگشت به زندگی

پسر جوان که پنج سال پیش درجریان درگیری دوستش را به‌خاطر یک دختر جوان به قتل رسانده و به قصاص محکوم شده بود توانست با جلب رضای اولیای دم و پرداخت دو ونیم میلیارد تومان از مرگ رهایی یابد.
به‌ گزارش «ایران»، رسیدگی به این پرونده از سال ۹۵ به‌دنبال درگیری شبانه بین دو جوان در محدوده ولد آباد کرج شروع شد. زمانی که گشت پلیس در محل حضور یافت با پیکر خونین پسر جوانی به نام نسیم ۲۱ساله روبه‌رو شد که با انتقال وی به بیمارستان ساعتی بعد به‌علت شدت جراحات وارده جان باخت و تلاش برای دستگیری عامل قتل از سوی پلیس آغاز شد. پس از دستگیری متهم و انتقال به اداره پلیس آگاهی استان البرز وی به قتلی که مرتکب شده بود اعتراف کرد.
میثم ۲۰ ساله در بازجویی‌ها گفت: من و نسیم به‌خاطر یک دختر که مدتی بود با او آشنا شده بودیم درگیر شدیم. من هرگز قصد کشتن نسیم را نداشتم در جریان درگیری که حدود ساعت سه بامداد رخ داد من با چاقویی که همراهم بود فقط می‌خواستم او را بترسانم اما ناگهان چاقو به سینه‌اش وارد شد و من از ترس فرار کردم.
به‌دنبال اعتراف‌های این پسر جوان وی در دادگاه کیفری استان البرزبه اتهام قتل عمد محاکمه شد.
در جریان محاکمه مشخص شد پدر و مادر مقتول از هم طلاق گرفته‌اند اما هر کدام قصاص قاتل فرزندشان را از رئیس دادگاه خواستار شدند و طولی نکشید که حکم قصاص صادر شد و با تأیید حکم از سوی قضات دیوانعالی کشور میثم در یک قدمی چوبه دار قرار گرفت،اما با گذشت ۵ سال از این ماجرا او توانست ساعتی قبل از اجرای حکم با کمک مددکاران زندان و قاضی اجرای احکام رضایت اولیای دم را با پرداخت دو و نیم میلیارد تومان به دست آورد و با پرداخت مبلغ شرط شده از مرگ نجات یافت.

آقای «خواستگار» سارق از آب درآمد/سرقت ۲۰۰ میلیون تومانی از دختران جوان

رئیس پایگاه هشتم پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری سارقی خبر داد که در پوشش خواستگاری، اموال دختران جوان را به سرقت می‌برد.

آقای «خواستگار» سارق از آب درآمد/سرقت ۲۰۰ میلیون تومانی از دختران جوان در تهران، چالوس، مشهد و اردبیل

سرهنگ علی عزیزخانی رئیس پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس از دستگیری سارقی خبر داد که با ترفند خواستگاری از دختران جوان طلاهای آنان را سرقت می‌کرد.

سرهنگ عزیزخانی در تشریح جزئیات خبر فوق اظهار داشت: با شکایت زن جوانی در رابطه با سرقت طلا و پولها از خانه اش، کارآگاهان پایگاه هشتم پلیس آگاهی پایتخت وارد عمل شده که در بررسی‌ها مشخص شد که سرقت از سوی فردی آشنا صورت گرفته است.

رئیس پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران افزود: در ادامه ماموران در تحقیقات محلی موفق شدند تصویر سارق جوان را که با کلید وارد خانه شاکی شده بود بدست آورده و زمانی که دختر جوان تصویر سارق خانه اش را دید وی را به عنوان خواستگارش شناسایی کرد.

 دختر جوان به ماموران گفت: مدتی قبل در اینستاگرام با پسر جوانی به نام کوروش آشنا شدم. مدتی که از آشنایی‌مان گذشت کوروش ابراز علاقه کرد و پیشنهاد ازدواج مطرح کرد.

 شاکی ادامه داد: خانواده ام در شهرستان زندگی می کنند و من به خاطر کار راهی تهران شدم. کوروش به نظرم مرد خوبی برای زندگی بود و با پیشنهاد او برای ازدواج موافقت کردم. کوروش وقتی پاسخ مثبت مرا دید، از شهرستان محل زندگی اش به تهران آمد. او را برای صحبت در رابطه با ازدواج به خانه ام دعوت کردم. فردای روزی که کوروش به خانه ام آمد از خانه سرقت شد اما نمی دانستم که وی عامل این سرقت است.

عزیزخانی اضافه کرد: بدنبال اظهارات دختر جوان، تحقیقات برای دستگیری کوروش ادامه یافت. در ادامه بررسی ها کارآگاهان با شکایت‌های مشابه مواجه شدند؛ سرقت هایی که تمامی آنها از سوی مرد جوانی به نام کوروش صورت گرفته بود.

وی افزود: بررسی ها نشان می داد متهم جوان در شهرهای چالوس، مشهد، اردبیل، … به همین شیوه مورد سرقت انجام داده است.

کارآگاه عزیزخانی خاطرنشان کرد: با دستگیری متهم، وی به سرقت از زنان و دختران جوان در شهرهای مختلف اعتراف کرد و تاکنون تعداد ۷ شاکی شناسایی و ارزش اموال مسروقه نیز بالغ بر ۲۰۰میلیون تومان برآورد شده است.

وی گفت: تحقیقات پلیسی برای شناسایی سایر شاکیان ادامه دارد.

 

با حضور رئیس کمیته امداد کشور؛
مرکز نیکوکاری تخصصی زکات در خراسان جنوبی افتتاح شد
مرکز نیکوکاری تخصصی زکات روز چهارشنبه با حضور رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در روستای بجد شهرستان بیرجند افتتاح شد.

 «سید مرتضی بختیاری» در آیین افتتاح مرکز نیکوکاری تخصصی زکات روستای بجد در بیرجند با بیان اینکه وحدت شیعه و اهل تسنن مشت محکمی بر دهان استکبار است، اظهار کرد: یکی از آن مشترکاتی که موجبات وحدت را فراهم کرده، زکات است.

 

رئیس کمیته امداد کشور با اشاره به افتتاح مراکز نیکوکاری، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند: «کمیته امداد برای تامین بودجه از طریق مجلس پیگیری کند و وظیفه حاکمیت است که به نیازمندان برسد اما در کنار دولت و فعالیت کمیته امداد، امدادرسانی باید مردمی شود تا مردم خودشان امدادرسانی کنند».

 

بختیاری با بیان اینکه انقلاب اسلامی مردمی است، افزود: در کمیته امدا برای مردمی کردن امدادرسانی از مسجد شروع کردیم چون آنان به خوبی نیازمندان مناطق مختلف را می شناسند.

 

وی  تصریح کرد: مرکز نیکوکاری تخصصی زکات به این دلیل راه‌اندازی می‌شود که زکات بحث فقهی است و مسائل شرعی آن باید رعایت شود.

 

رئیس کمیته امداد کشور با تأکید بر لزوم فرهنگ سازی پرداخت زکات، گفت: با نهادیه کردن این مهم در جامعه مشکل خیلی از نیازمندان که عزت نفس دارند و عضو کمیته امداد نمی‌شوند، رفع خواهد شد.

 

فعالیت ۱۲۳ مرکز نیکوکاری در خراسان جنوبی

«رضا سلم آبادی» مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی هم در این آیین از فعالیت ۱۲۳ مرکز نیکوکاری در استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۶۸ مرکز نیکوکاری در مساجد مستقر هستند.

 

وی در ادامه بیان کرد: بیشتر پرونده‌های مددجویی در این استان روستایی است که برای تسهیل روند امور ۴۳ مرکز نیکواری در روستاها شکل گرفته است.

 

سلم آبادی افزود: در حال حاضر ۶ مرکز نیکوکاری تخصصی زکات، چهار مرکز تخصصی اشتغال، پنج مرکز تخصصی فرهنگی، یک مرکز تخصصی سلامت و مرکز تخصصی رسانه‌یاران در خراسان جنوبی فعال هستند.

 

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی بیان کرد: از ابتدای امسال ۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کمک مردمی توسط مراکز نیکوکاری جمع آوری شده که ۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

 

«مولوی حبیب الرحمن قهستانی» امام جمعه بجد نیز با اشاره به اهمیت اسلام به مقوله نیکوکاری، اظهار کرد: خداوند گرفتاری‌ها و ‌معضلات و مصیبت‌ها را از بین می‌برد در صورتی که بنده خدا به این فکر باشد که گرفتاری بنده خدا را برطرف کند.

 

وی بیان داشت: قدمت بجد به بیش از هزار و ۵۰۰ سال می‌رسد و مساجدی که در این روستاست قدمت هزار ساله دارد.

 

گفتنی است در این مراسم «محمد فاروق فاروقی» به مدت ۶ ماه به عنوان رئیس هیات عامل مرکز تخصصی زکات روستای بجد شهرستان بیرجند معرفی شد.

 

 

 

 

رشد ۷۹.۵ درصدی پرونده‌های شعب تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی

رشد ۷۹.۵ درصدی پرونده‌های شعب تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: سه هزار و ۶۵۱ پرونده در نیمه اول امسال وارد شعب تعزیرات حکومتی استان شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۹.۵ درصد افزایش یافته است.

حسین حسن‌پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این پرونده‌ها در سه بخش قاچاق کالا و ارز، کالا و خدمات، بهداشت، دارو و درمان وارد شعب تعزیرات حکومتی استان شده است.

وی گفت: در این مدت سه هزار و ۶۸۴ فقره پرونده در شعب تعزیرات حکومتی استان مختومه شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲ هزار و ۴۲ مورد بود، ۸۱.۳ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی اظهار داشت: امسال در بخش کالا و خدمات هزار و ۴۰۴ پرونده وارد و هزار و ۴۱۳ پرونده با مبلغ ۶ میلیارد و ۳۴۷ میلیون و ۵۸۵ هزار تومان مختومه شده است.

وی گفت: پارسال در ۶ ماه نخست سال ۹۷۲ پرونده وارد و ۹۹۳ پرونده با میزان محکومیت ۹۶۲ میلیون و ۳۷۶ هزار تومان مختومه شد که تعداد پرونده‌های وارده امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۴.۴ درصد و مختومه نیز ۴۲.۲ درصد افزایش دارد.

حسن‌پور عنوان کرد: در بخش قاچاق کالا و ارز امسال هزار و ۶۹۹ پرونده به شعب تعزیرات حکومتی استان وارد و هزار و ۷۳۸ پرونده با محکومیت ۳۲ میلیارد و ۲۹۵ میلیون و ۲۸۸ هزار تومان مختومه شده است.

وی افزود: تعداد پرونده‌های وارده بخش قاچاق کالا و ارز در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۳.۴ درصد و پرونده‌های مختومه ۱۱۳.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: در بخش بهداشت، دارو و درمان هم امسال ۵۴۸ پرونده وارد و ۵۵۳ پرونده مختومه شد که به پرداخت ۵۳۷ میلیون و ۱۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان محکوم شده‌اند و تعداد پرونده وارده ۱۴۲.۴ درصد و مختومه ۱۳۴.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

وی درباره فراوانی پرونده‌های وارده به شعب تعزیرات حکومتی استان اظهار داشت: بیشترین تخلف در بخش کالا و خدمات به ترتیب مربوط به درج نکردن قیمت، گرانفروشی و ارائه نشدن فاکتور بوده است.

حسن‌پور افزود: همچنین در بخش بهداشت، دارو و درمان به ترتیب رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی، رعایت نشدن مقررات بهداشت محیط و عرضه و ارائه کالاهای غیربهداشتی بیشترین فراوانی پرونده‌های تخلف را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: در بخش قاچاق کالا و ارز نیز به ترتیب ورود و خروج کالا از مسیرهای غیرمجاز، حمل کالاهای قاچاق و عرضه کالای قاچاق در واحدهای صنفی به ترتیب بیشترین فراوانی پرونده‌ها را داشته است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی با اشاره به گشت‌ها و نظارت‌های تعزیرات حکومتی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۹۰۵ مورد بازرسی توسط ۲۲۹ اکیپ گشت سیار استان انجام شد.

وی افزود: در این خصوص ۱۴۳ واحد صنفی دارای تخلف شناسایی و به ۳۵۴ واحد تذکر داده شد.

 

 

 

 

 

نماینده مجلس: کمیته امداد در فرآوری محصولات کشاورزی سرمایه‌گذاری کند

نماینده مجلس: کمیته امداد در فرآوری محصولات کشاورزی سرمایه‌گذاری کند

بیرجند – ایرنا – نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به ظرفیت‌های کشاورزی خراسان جنوبی درخواست داریم کمیته امداد کشور منابع خود را در زمینه فرآوری محصولات استراتژیک استان هزینه کند.

سلمان اسحاقی روز چهارشنبه در هجدهمین نشست ستاد توسعه خاوران که با حضور رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) در بیرجند برگزار شد افزود: سالانه ۲۲ هزار تن زرشک خشک، حدود ۱۰۲ هزار تن زرشک تَر، ۷۰ تن زعفران و میزان زیادی عناب در استان داریم.

وی ادامه داد: سال قبل ۱۴۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات در بحث اشتغالزایی مددجویان کمیته امداد استان پرداخت شده است.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مقام معظم رهبری سال قبل در جلسه هیات دولت یکبار به صورت ریشه‌ای تاکید کردند به دنبال فرآروی بحث زعفران جنوب خراسان و خرما بروید.

وی گفت: اگر کمیته امداد در یک برهه از زمان تمام توان خود را در بحث فرآوری زرشک و زعفران بگذارد کشاورز و زرشک‌کار ما مجبور نیست محصول خود را با قیمت پنج تا هفت هزار تومان در مزرعه به فروش برساند.

اسحاقی ادامه داد: امروز کشاورزان از دغدغه کاهش قیمت محصول زعفران و زرشک صحبت می‌کنند که اگر اقدام جهادی و انقلابی در این خصوص انجام شود در بحث محصولات استراتژیک استان اتفاق مبارکی خواهد افتاد.

وی تصریح کرد: با راه‌اندازی یک کارخانه فرآوری زرشک یا زعفران می‌توان حدود ۲۰ محصول از آن تولید کرد، محصول عناب امروز در خیابان‌های تهران پشت وانت یا نیسان به فروش می‌رسد در حالیکه می‌توان هزاران مورد برای سلامت جسم از آن ایجاد کرد.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اشتغال‌های خانگی ثابت و پایدار نیستند لذا درخواست داریم در یک بازه زمانی و اقدام جهادی تمامی منابع حتی فراتر از آن را برای فراوری زرشک، زعفران و عناب بگذارید آنوقت نیاز نیست مستمری بگیر کمیته امداد داشته باشیم.

وی افزود: یکی از آرزوهای من این است که کمیته امداد تغییر نام و به کمیته سازندگی تغییر کند و از حالت امداد بیرون بیاید که این با مدیریت مدبرانه رئیس کمیته امداد دور از ذهن نیست.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی هم گفت: کمیته امداد یکی از برنامه‌های محوری در زمینه اشتغالزایی را انجام می‌دهد.

رضا سلم آبادی افزود: سال قبل با نگاه ویژه کمیته امداد کشور در بحث منابع نه تنها مشکل نداشتیم که ۵۴۰ درصد تخصیص بودجه داشتیم و رتبه اول کشور در این زمینه به استان اختصاص یافت.

وی بیان کرد: سال گذشته پنج هزار و ۵۳۶ فرصت شغلی برای مددجویان استان فراهم شد که ۱۱۶ درصد برنامه ابلاغی محقق شد همچنین ۱۴۵ میلیارد و ۶۰۰ تسهیلات پرداخت شده که ۱۰۶ درصد برنامه عملیاتی شده است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال منابع تبصره ۱۶ چند ماه دیرتر به استان ابلاغ شد تصریح کرد: تعهد و برنامه استان امسال ایجاد ۶ هزار و ۳۶۶ فرصت شغلی و پرداخت ۲۷۸ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی است.

وی ادامه داد: در طرح‌های اجرایی شده امسال ۴۸ درصد شهری و ۵۲  درصد روستایی بوده است همچنین ۶۸ درصد تسهیلات به بانوان پرداخت شده است.

سلم آبادی با اشاره به سند محرومیت‌زدایی و توسعه درح سربیشه عنوان کرد: ۱۵ مهرماه ۹۸ همزمان با روز روستا و عشایر تفاهم‌نامه‌هایی برای محرومیت‌زدایی منعقد و کمیته امداد به عنوان معین درح تعیین شد.

وی افزود: تاکنون ۳۱ قرارداد به مبلغ ۳۰ میلیارد تومان با ۱۴ دستگاه اجرایی از جمله آب و فاضلاب، دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری، جهاد کشاورزی، امور عشایر، راهداری، کتابخانه‌ها، بنیاد مسکن، شرکت برق و سایر مبادله شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: دستگاه‌های اجرایی در طول چهار سال باید ۳۵ میلیارد تومان وام و ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبار بلاعوض هزینه کنند.

وی افزود: سهم کمیته امداد نیز ۱۳۲ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه طولانی مدت و ۱۱۴ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض است که سال قبل بخشی از این تسهیلات پرداخت شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی هم گفت: درخواست داریم کمیته امداد کشور در سه مصوبه سفر رییس جمهوری به استان از جمله احیای قنوات، توسعه و حمایت از صنایع دستی و احداث مسکن محرومین در استان مشارکت جدی داشته باشد.

مجید پورعیسی افزود: همچنین با توجه به تجربه این نهاد در معین محرومیت‌زدایی درح سربیشه انتظار داریم از این تجربه برای برخی مناطق دیگر استان نیز استفاده شود.

 

 

 

عملیات اجرایی موزه بین المللی استکبارستیزی صحرای طبس آغاز شد

مراسم آغاز عملیات اجرایی موزه بین المللی استکبارستیزی صحرای طبس با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ جعفری معاون بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و رئیس موزه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت کشور و نیز سردار ستوده رئیس سازمان امور موزه و یادمان های دفاع مقدس برای حضور در این مراسم به طبس سفر کرده اند.
بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، با توجه به اهمیت موضوع و نیز وضعیت استقبال مردم از مسجد شکر و محل وقوع حادثه طوفان شن و سقوط هواپیماهای آمریکایی، طرح احداث موزه استکبارستیزی را در این مجموعه در دستور کار قرار داد.
این پروژه در عرصه ای به مساحت ۱۰ هکتار و در بخش های خدماتی، گالری، اداری و محوطه سازی اجرا می شود.
بخش خدماتی مجموعه جهت اجرا و تکمیل به آستان قدس رضوی سپرده می شود و بخش اداری نیز با زیربنای ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع طی بازه زمانی ۳ سال به بهره برداری خواهد رسید.
در محوطه این مجموعه، صحنه شکست نقشه آمریکا در ابعاد واقعی و در محل وقوع بازسازی می گردد و در بخش گالری نیز کلیه اسناد و مدارک مربوط به این واقعه به نمایش گذاشته می شود.

 

 

 

 

برگزاری مسابقات ورزشی بازی های بومی محلی در روستاهای بخش درح/۷

هیأت ورزش روستایی و بازی های بومی محلی شهرستان سربیشه به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس جشنواره های فرهنگی ورزشی بازی های بومی محلی را در روستاهای بخش درح برگزار کرد. این جشنواره ها در دو بخش آقایان و بانوان در رده سنی آزاد در قالب رشته های طناب کشی، غازقلنگ، هفت سنگ مهارتی، دال پلان و داژبال در روستاهای مرکه، خوشاب، کلاته شیر، استخردراز، باغ خواجه، کلاته بالا و علی هدیه با حضور حداکثری و استقبال پرشور اهالی روستاها برگزار شد

 

 

برگزاری مسابقات تیراندازی بانوان در خور /۷

برگزاری مسابقات تیراندازی بانوان دهستان خور از توابع شهرستان خوسف

به مناسبت هفته دفاع مقدس مسابقات تیراندازی در دهستان خور از توابع شهرستان خوسف با رقابت بانوان پرتلاش و ورزشکاراین دهستان برگزار شد و به ترتیب مریم تمهیدی ، فاطمه آمیغ و عارفه بهمدی مقام های اول تا سوم را کسب کردند.

درپایان این مسابقات ، کارت هدیه ای به رسم یابود از طرف اداره ورزش و جوانان به نفرات اول تا سوم اهدا شد.

 

نمایشگاه «یاد شقایق ها» در طبس برپا شد/۲

نمایشگاه «یاد شقایق ها» در مرکز فرهنگی وهنری شماره یک طبس برپا شد

همزمان با هفته دفاع مقدس و به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نمایشگاهی از آثار کودکان ونوجوانان و هچنین کارت عضویت ده عضو شهید مرکز شماره یک طبس برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، با هدف گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس و حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی و گرامیداشت حماسه‌سازان و حماسه‌آفرینان،همزمان با ایام هفته دفاع مقدس، نمایشگاه  «یاد شقایق ها» در مرکز فرهنگی و هنری شماره یک طبس بر پا شد.

گفتنی است معرفی کتاب، قصه گویی، خاطره گویی و… از دیگر برنامه‌های این مرکز در ایام هفته دفاع مقدس بود.

 

عضو شورای شهر بیرجند:

درآمدزایی از کمیسیون ماده ۱۰۰ زیبنده نیست/گردشگری را دریابیم/۳

درآمدزایی از کمیسیون ماده ۱۰۰ زیبنده نیست/گردشگری را دریابیم

عضو شورای شهر بیرجند با اشاره به اینکه درآمدزایی از جرائم کمیسیون ماده ۱۰۰ زیبنده نیست، گفت: توجه به گردشگری و صنایع دستی ما را به سمت ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری هدایت می‌کند.

ویدا ناصری در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: درآمدهای شهرداری‌ها دو دسته هستند که یکی درآمدهای پایدار مثل عوارض و مالیات و … است اما برخی از درآمدهای شهرداری‌ها عنوان ناپایدار به خود گرفته‌اند.

عضو شورای شهر بیرجند با اشاره به اینکه یکی از درآمدهای ناپایدار، درآمد حاصل از شهر فروشی و یا همان جرایم مربوط به کمیسیون ماده ۱۰۰ است، بیان کرد: به طور طبیعی درآمدهای ناپایدار درآمدهای جالبی نیستند چرا که خود زمینه خطا را در بین مردم به وجود می‌آورند.

ناصری ادامه‌داد: تا الان به ایجاد درآمدهای پایدار فکر نکرده‌ایم و از این جهت مفهوم پیچیده و سختی به نظر می‌رسد و از طرفی درآمدهای ناپایدار اینقدر گول زننده بود که ما به سمت ایجاد درآمدهای پایدار تشویق نشده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه درآمدهای پایدار بر اساس پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های هر منطقه ایجاد می‌شود، افزود: ما در شهر بیرجند پتانسیل کم نداریم که می‌توانیم با برنامه‌ریزی درباره آن به ایجاد درآمدهای پایدار فکر کنیم.

عضو شورای شهر بیرجند با بیان اینکه ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی می‌تواند یک راهکار برای ایجاد درآمدهای پایدار باشد، گفت: به عنوان نمونه و مصداق فرش بیرجند به نوعی برند به حساب می‌آید ولی برای معرفی آن هیچ اقدامی صورت نگرفته و بازارچه‌ای در این زمینه ایجاد نشده است.

راه اندازی بازار فرش بیرجند به تصویب رسیده است

ناصری اظهار کرد: یکی از مسائلی که در سند توسعه محله خیرآباد به تصویب است، راه اندازی بازار فرش بیرجند است چرا که اکنون در همان محله نیز مغازه‌های مرتبط با این صنعت به صورت پراکنده وجود دارد.

وی بیان کرد: این اتفاق هم می‌تواند به ایجاد درآمد برای شهرداری و هم به بازگشت هویت شهری منجر شود.

عضو شورای شهر بیرجند با اشاره به اینکه با بهره‌گیری از پتانسیل‌های گردشگری شهر نیز می‌توانیم برای ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری استفاده کنیم، ادامه داد: البته درآمدزایی از پتانسیل‌های گردشگری زمانی صورت می‌گیرد که ما جذب گردشگر نیز داشته باشیم و گرنه شاید با مردم بومی نتوانیم به درآمد خاصی برسیم.

ناصری با بیان اینکه خانه شریف در بیرجند یکی از پتانسیل‌های ارزشمند گردشگری خراسان‌جنوبی اظهار کرد: این مکان، خانه‌ای است که اولین لوله کشی آب بیرجند در آنجا اتفاق افتاده است و الان با سرمایه بخش خصوصی در حال مرمت است.

وی گفت: اگر مشکلات بخش گردشگری را مرتفع کنیم، بی شک به ایجاد درآمد برای شهرداری نیز منجر خواهد شد ولی در حال حاضر در حوزه زیرساخت‌های این صنعت چون وضعیت راه‌ها و پروازهای مشکلات زیادی داریم.

 

«علی عرب نژاد» به مناسبت روز جهانی ناشنوایان اظهار داشت: ۲ مرکز روزانه آموزشی توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی در خراسان جنوبی وجود دارد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر سه تشکل و انجمن فعال در زمینه امور ناشنوایان در شهرستان های قاین، بیرجند و طبس فعالیت دارند.

وی به بحث تامین وسایل کمک توانبخشی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته به تعداد ۱۲۵ نفر از کودکان و نوجوانان ناشنوا و کم شنوا در استان به مبلغ یک میلیارد و ۸۷۵ میلیون ریال سمعک واگذار شده است.

عرب نژاد ادامه داد: در۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ به تعداد ۷۴ نفر از کودکان و نوجوانان ناشنوا و کم شنوا در استان جهت تهیه سمعک اعتباری بالغ بر به مبلغ یک میلیارد و ۱۱۰ میلیون ریال پرداخت شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی عنوان کرد: ۲ واحد با ۲ کارشناس گفتاردرمانی و شنوایی شناسی غیردولتی در استان وجود دارد که علاوه بر درمان اختلالات گفتاری و شنوایی به توانبخشی افراد کم شنوا و نا شنوا اقدام می کنند.

وی در ادامه گفت: در سال گذشته تعداد سه هزار و ۶۷۹ جلسه گفتار درمانی جهت ۲۰۴ نفر و تعداد ۲۰۱ جلسه شنوایی سنجی جهت ۲۸ نفر در این مراکز گفتار درمانی و شنوایی شناسی استان انجام شده است.

عرب نژاد در پایان با اشاره به بحث کاشت حلزون شنوایی اظهار کرد: در سال گذشته تعداد ۷۴ نفر از کمک هزینه کاشت حلزون به مبلغ یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون ریال در استان بهره مند شدند.

 

 

 

 

 

 

در جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان عنوان شد

چهار گذرگاه مرزی خراسان جنوبی باز است/۴-۷

استاندار خراسان جنوبی گفت: هر چهار معبر مرزی استان باز است و هیچ منعی برای فعالیت این بازارچه ها وجود ندارد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ ملانوری با بیان این مطلب در جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان خاطرنشان کرد: به لحاظ اداری و سازمانی، هیچ مشکلی در بازارچه های استان نداریم و شرایط برای فعالیت تجار در این گذرگاه ها فراهم است.

چهار گذرگاه مرزی خراسان جنوبی باز است

 

وی با تاکید بر اینکه یکی از رویکردهای اصلی استان فعال‌سازی مرز مشترک با کشور افغانستان است گفت: اقدامات جدی را در راستای تقویت و توسعه زیرساخت‌های مرزی در دست انجام داریم برای اینکه بتوانیم علاوه بر مرز ماهیرود، معبرهای دوکوهانه شهرستان نهبندان، گلورده شهرستان درمیان و یزدان شهرستان زیرکوه را هم فعال کنیم.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: اخیرا معبر رسمی یزدان در شهرستان زیرکوه را در قالب خرده‌فروشی فعال کردیم و روز به روز توسعه می‌دهیم.

وی افزود: در بازارچه‌های دوکوهانه نهبندان و گلورده (میل ۷۳) درمیان هم به لحاظ زیرساختی و انجام امور اداری نواقص را برطرف کردیم و آمادگی لازم را داریم لذا از نظر ما هر چهار معبر مرزی باز است و منعی برای فعالیت در آنها وجود ندارد.

ملانوری افزود: آنچه مهم است، تلاش تجار افغانستان و ایران است که هماهنگی‌های لازم را با هم انجام دهند و تقاضای مبادلات مرزی صورت گیرد.

وی اظهار داشت: از تجار تقاضا داریم که در این زمینه فعال شوند چون بخشی از فعالیت مرز بستگی به فعالیت تجار و بازرگانان دارند و بخشی هم مربوط به اقدامات اداری است که به مجموعه ما بر می‌گردد و ما در این زمینه آمادگی لازم را داریم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: به لحاظ سازمانی و اداری هیچ مشکلی در مبادلات مرزی در خراسان جنوبی نداریم و تجار با توجه به وضعیت مرز تلاش بیشتری داشته باشند و مراودات و پیگیری‌ها جدی‌تر از قبل باشد.

وی با تاکید بر اینکه تردد نیروهای افغان به عمق خاک کشور، شب‌خوابی و دپوی کالاها در بازارچه‌های استان ممنوع است گفت: فعالیت بازارچه‌ها از هفت صبح تا پنج بعد از ظهر است و این الزامات به لحاظ مدیریت بهتر شرایط اتخاذ شده است.

ملانوری اضافه کرد: ترانزیت سوخت فقط از پایانه مرزی ماهیرود انجام می‌شود و مشکلاتی در زمینه حمل و نقل و اقدامات گمرکی وجود داشت و با تصمیمی که گرفته شد، مشکل حل شده است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: کامیون‌ها باید از منطقه ویژه نوبت بگیرند و با هماهنگی گمرک و منطقه ویژه اقتصادی کار را ادامه دهند، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز طرح خود را برای اصلاح و بهبود شرایط به کارویژه مرز ارائه کند تا بعد از طرح و بررسی ترتیب اثر داده شود.

وی افزود: مرز به عنوان یکی از پیشران‌های توسعه‌ای در استان برای ما اهمیت زیادی دارد چرا که مرز هم در توسعه اقتصادی و هم امنیت از موضوعات مهم است.

ملانوری اظهار داشت: ما علاقه‌مند و پیگیر هستیم که مرز استان را در زمینه مبادلات تجاری فعال نگه داریم و فعال‌تر کنیم، در زمینه مرز ملاحظات امنیتی را هم داریم تا بتوانیم با امنیت لازم، مبادلات مرزی را به خوبی توسعه دهیم.

وی گفت: در شرایط فعلی وضعیت ما در مرز با دوره‌های قبل متفاوت است بنابراین هماهنگی بین دستگاه‌ها، نهادها و تشکیلات و کارگروه و ستادهای متولی امور مرز باید افزایش یابد تا برنامه‌ریزی دقیق دو موضوع اقتصادی و امنیت را در حوزه مرز به خوبی مدیریت و توسعه دهیم.

استاندار خراسان جنوبی افزود: علت تشکیل مستمر جلسات شورای ساماندهی مبادلات مرزی با حضور استاندار، حساسیت موضوع است و گفت و گوها و بازدیدهای زیادی داریم که بتوانیم دو موضوع امنیت و اقتصاد مرز را هرچه بیشتر توسعه دهیم و از آن بهره‌مند شویم.

وی تاکید کرد: همه دستگاه‌‎های متولی هیچ اقدامی در بخش‌های مختلف مرز را بدون هماهنگی شورای ساماندهی مبادلات مرزی، کارویژه مرز و شورای تامین استان نباید انجام دهند و براساس مصوبه جلسه امروز فعالیت کامیون‌های سوخت به روال سابق انجام می‌شود.

ملانوری با اشاره به اینکه استقرار دستگاه ایکس‌ری یکی از الزامات و ضرورت‌ها در مرز ماهیرود است گفت: باید طی یک ماه آینده پیشرفت قابل ملاحظه‌ای درخصوص این طرح در منطقه ببینیم و این پروژه در بازه زمانی تعیین شده به بهره‌برداری برسد.

وی بیان کرد: مخزن پروژه آب در منطقه  ماهیرود مهم است و پیمانکار در حال کار است که باید روند اجرا تسریع شود، ساختمان مرزبانی هم در حال تکمیل است و به زودی بهره‌برداری می‌رسد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: درخصوص غرفه‌های خدماتی بازارچه ماهیرود در این جلسه مصوب شود که در مهلت قانونی به مزایده گذاشته و مزایده وقتی قانونی انجام شود، چالش‌ها و اختلافات کمتر می‌شود.

وی گفت: خرده‌فروشی در بازارچه ماهیرود و سایر بازارچه‌های مرزی استان در این شورا تصویب و برای نظر کارشناسی و بررسی بیشتر به کارگروه مرز ارجاع داده شود.

این نشست با محوریت بررسی مصوبات سفر استاندار به بازارچه‌های مرزی، بررسی آخرین اقدامات دستگاه‌های اجرایی درخصوص بازگشایی بازارچه‌های مرزی و ارائه گزارش دستگاه‌های مستقر در مرز از آخرین وضعیت سایت مرزی ماهیرود برگزار شد.

بیش از چهار میلیارد تومان برای هیات‌های ورزشی خراسان جنوبی واریز شد/۷

بیش از چهار میلیارد تومان برای هیات‌های ورزشی خراسان جنوبی واریز شد

معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون چهار میلیارد و ۵۰ میلیون تومان اعتبار به حساب هیات‌های ورزشی استان واریز شده که از این مقدار یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان مربوط به هیات‌های ورزشی شهرستانی بوده است.

محسن قطبی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون نیز به حساب هیات‌های ورزشی استانی واریز شده است.

وی افزود: جمعیت، نحوه فعالیت، سند توسعه ورزش قهرمانی، تجهیز خانه‌های ورزش روستایی و اعزام ورزشکاران به مسابقات کشوری از جمله ملاک‌های این اداره کل در تخصیص اعتبارات به هیات‌های ورزشی است.

معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: ۴۰۰ هیات ورزشی در خراسان جنوبی داریم که از این تعداد ۴۸ هیات ورزشی استانی و بقیه هیات‌های شهرستانی هستند که همه این هیات‌ها فعالیت دارند.

وی از ثبت‌نام نامزدها برای ریاست هیات‌های ژیمناستیک و کبدی استان خبر داد و افزود: ثبت‌نام برای این هیات‌های ورزشی از چهارم مهر ماه به مدت یه هفته ادامه دارد و انتخابات هیات ناشنوایان استان هم ۱۸ مهر برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

بیمارستان‌های تأمین اجتماعی با کمبود پزشک متخصص مواجه اند

با وجود این که در شهرستان بیرجند زیرساخت‌های درمانی لازم ایجاد شده است، اما همچنان بیمارستان‌های تأمین اجتماعی این شهرستان با کمبود پزشک متخصص مواجه اند.

 

محمدی مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: تأمین اجتماعی استان نسبت به زیرساخت‌های موجود و نیاز بیمه شدگان، پزشک متخصص کافی ندارد و با کمبود نیروی متخصص در مراکز درمانی خود مواجه است.

او افزود: مجلس شورای اسلامی در گذشته تحت عنوان قانون الزام، یک سوم تولید درمان بیمه شدگان را بر عهده سازمان تامین اجتماعی گذاشته بود یعنی ما بر طبق قانون مکلف به درمان هستیم اما نه امکان وارد کردن پزشک از خارج کشور وجود دارد و نه سهمیه‌های دانشگاه علوم پزشکی جوابگوی نیاز خود و تأمین اجتماعی است.

محمدی با اشاره به اینکه در استان نیاز شدید به پزشک متخصص داریم ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی در حد توان به تأمین اجتماعی کمک کرده است، اما مشکل استانی است و در این مواقع باید وزارت بهداشت سهمیه پزشکان خراسان جنوبی را افزایش دهد.

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی تصریح کرد: مکاتبات متعددی با نهادها، دانشگاه علوم پزشکی و نمایندگان مجلس انجام داده ایم تا در برنامه توسعه ۵ ساله بعدی، سهمیه پزشک استان افزایش یابد.

او در ادامه بیان کرد: در سال ۹۸ توافق نامه‌ای بین معاونت درمان تأمین اجتماعی و معاونت درمان وزارت بهداشت منعقد شد که بر طبق آن قرار شد پزشکان متخصص مبادله شوند، اما ضمانت اجرایی نداشت و هیچ درصد و تعدادی در آن مشخص نشده بود.

محمدی عنوان کرد: بعد از گذشت یک سال و نیم از این توافق نامه موفق شدیم مجددأ توافق نامه متناظری با دانشگاه علوم پزشکی امضاء کرده و چند پزشک از طریق دانشگاه علوم پزشکی برای مراکز درمانی تأمین اجتماعی جذب کنیم، اما همچنان با کمبود مواجهیم.

 

 

 

نوبت دهی واکسیناسیون کرونای ۱۲ ساله ها در خراسان جنوبی/۲-۳

نوبت دهی واکسیناسیون کرونا برای افراد بالای ۱۲ سال در خراسان جنوبی آغاز شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از کاهش گروه سنی جمعیت هدف واکسیناسیون دانش آموزان به مدت سه سال دیگر (تزریق واکسن برای ۱۲ سال و بالاتر) خبر داد و گفت: متولدان ۱۳۸۸ و قبل از آن در سراسر کشور می‌توانند از طریق سامانه salamat.gov.ir محل و زمان تزریق واکسن کرونا را انتخاب کنند.

دهقانی فیروزآبادی افزود: در مکاتبه معاونت بهداشت وزارت بهداشت اعلام شده است که با توجه به مجوز‌های صادر شده، واکسن سینوفارم در دو دوز و به فاصله ۴ هفته برای این گروه سنی تزریق شود.

 

 

 

اجرای ۱۰۵ پروژه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری خراسان جنوبی/۳-۷

۱۰۵ پروژه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری از هفته گردشگری پارسال تاکنون در خراسان جنوبی اجرا شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: از پارسال اجرای ۱۰۵ پروژه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری خراسان جنوبیبا وجود شیوع کرونا در حوزه گردشگری و سرمایه‌گذاری استان ، فعالیت‌های چشمگیر و گسترده‌ای انجام شد که اجرای این اقدامات تاثیرگذار در حوزه گردشگری استان بوده است.

رمضانی افزود: در این مدت عملیات اجرایی ۳۶ پروژه سرمایه‌گذاری دولتی و ۶۹ پروژه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در یک سال اخیر (از هفته گردشگری پارسال تاکنون) در استان انجام شده است.

به گفته وی بیشترین نوع پروژه‌های سرمایه‌گذاری استان اقامتگاه‌های بوم‌گردی،سفره‌خانه سنتی و دفاتر خدمات مسافرتی بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: از ۳۶ پروژه سرمایه‌گذاری استان ۲۰ پروژه تامین زیرساخت‌های مورد نیاز تاسیسات گردشگری و مناطق روستایی گردشگری استان بوده که این پروژه‌ها شامل پروژه گردشگری بند‌ دره بیرجند، ساختمان کمپ نجوم سه‌قلعه سرایان، آبرسانی کمپ بشرویه، روشنایی کمپ گردشگری نهبندان، تکمیل برق‌رسانی کمپ کویری همت‌آباد، اجرای فاز اول برق‌رسانی آبیز زیرکوه و … بوده است.

وی افزود: اعتبار تخصیص‌یافته به پروژه‌های بخش دولتی در این مدت نیز ۵۹ میلیون ریال بوده است.

رمضانی گفت: ۶۹ پروژه از قبیل هتل، مجتمع گردشگری، اردوگاه گردشگری، اقامتگاه بو‌گردی و سنتی، مجتمع بین‌راهی و … با سرمایه‌گذاری ۷۵۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی و با تسهیلات ۱۵۰ میلیاردریال در یک سال گذشته در دست اجرا است.

 

 

 

 

بهره برداری از کتابخانه تخصصی دفاع مقدس در دانشگاه آزاد اسلامی/۲-۳

کتابخانه تخصصی دفاع مقدس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند به مناسبت هفته دفاع مقدس به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، این کتابخانه تخصصی دارای ۶۰۰ جلد کتاب با ۳۵۰ عنوان  است که  ۲۰ میلیون تومان برای خرید کتاب‌ ها هزینه از محل حوزه معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد و اتحاذ بیرجند شده است.

کتابخانه تخصصی دفاع مقدس در دانشگاه آزاد واحد بیرجند دارای کتب از زندگی نامه شهیدان ، خاطرات آنان عملیات‌های مختلف ، کتب تصویری از عکاسان دفاع مقدس مدافعان حرم  سردار و دیگر شهیدان است.

 

 

 

 

جریمه ۷۲۲ میلیون ریالی متهم قاچاق کالا در قائنات/۴

متهم قاچاق کالا در قائنات به پرداخت ۷۲۲ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت: ماموران ایست و بازرسی شهرستانجریمه ۷۲۲ میلیون ریالی متهم قاچاق کالا در قائنات قائنات در حین کنترل خودرو‌های عبوری به یک دستگاه خودروی تریلر مشکوک شده که پس از توقف، بازرسی‌های لازم از آن انجام گرفت.

حسن پور افزود: در بازرسی انجام شد گرفته تعدادی کالای قاچاق شامل (۴ حلقه لاستیک خودروی سنگین، شال ۴۰۹ ثوب، کلاه ۳۵۰ عدد و…) کشف شد.

به گفته وی متهم به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز شهرستان قائنات معرفی شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان افزود: از آنجائیکه طبق مقررات حاکم، خرید وفروش، حمل ونگهداری کالای مجاز مشروط بدون داشتن اسناد گمرکی تخلف است لذا شعبه پس از احضار متهم و رسیدگی‌های قانونی و احراز وقوع تخلف بر اساس مدارک و مستندات موجود در پرونده، وی را علاوه بر ضبط کالای مکشوفه به پرداخت جزای نقدی در حق دولت محکوم کرد.

وی گفت: جریمه کالا‌های قاچاق که طی استعلام ازگمرک مجاز مشروط اعلام میگردد، بر اساس بند ب ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز یک تا سه برابر ارزش کالا است.

 

 

 

 

 

 

برگزاری مسابقه تیراندازی در بیرجند/۷

به مناسبت هفته دفاع مقدس از سوی مرکز آموزش ۰۴ بیرجند یک دوره مسابقه تیراندازی در بیرجند برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، سرهنگ ابراهیم ارباب پور مسئول برگزاری این دوره از مسابقات گفت: در این دورهبرگزاری مسابقه تیراندازی در بیرجند  تعداد ۹ تن از نیرو‌های مرکز آموزش ۰۴ بیرجند قرارگاه لشکر عملیاتی ۳۰ و پردافند هوایی و پایگاه هوایی شهید حسینی بیرجند در سالن تیراندازی پادگان ۰۴ بیرجند برگزار شد.

در این دوره از مسابقات که به مسافت ۲۵ متر انجام شد در مقطع تیمی سرتیم تیراندازی با کُلت مرکز آموزش ۰۴ بیرجند مقام اول، تیم قرارگاه لشکر عملیاتی ۳۰ دوم و تیم کلت تیراندازی پدافند هوایی مقام سوم این دوره از مسابقات دست یافتند.

 

 

 

 

 

 

اختصاص ۲ میلیارد تومان اعتبار برای کتابخانه مرکزی قاین/۲

طرح کتابخانه مرکزی قاین با تزریق اعتبار ۲ میلیاردی جان تازه‌ای می‌گیرد.

فرماندار قاین در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی این شهرستان گفت: با اختصاص ۲ میلیارد تومان اعتبار برای کتابخانه مرکز قاینتخصیص اعتبار ۲ میلیاردی به کتابخانه مرکزی قاین در سال جاری، ساخت و ساز این کتابخانه سرعت خواهد گرفت.
کریمی بر عرضه خدمات کتابخانه‌های عمومی به مراجعه کنندگان در شرایط کرونایی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تاکید و خواستار کاهش دورکار‌های احتمالی در این بخش شد.

نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه هم با بیان اینکه کتابخانه پرورش دهنده انسان‌های بزرگی همچون آیت الله علامه حسن زاده آملی است گفت: ارتباط و مانوس شدن با کتاب و کتابخانه می‌تواند کودکان و نوجوانان و آحاد مردم را در مقابل هجمه‌های فرهنگی بیمه کند.
آقای اسحاقی افزود: برای پروژه‌های فرهنگی از جمله کتابخانه‌ها، بایستی تعهدات فرهنگی و اجتماعی کارخانه های بزرگ در استان و شهرستان‌ها پیگیری شود.
وی خواستار تشکیل یک کارگروه برای پیگیری تعهدات اجتماعی و فرهنگی کارخانه ها شد.

حاجی ، مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان نیز در این جلسه از راه اندازی کتابخانه روستای تیغاب در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این کتابخانه از چندی پیش آماده افتتاح است اما به علت تصمیمات ستاد کرونا و تعطیلی کتابخانه‌ها در مقاطعی، تصمیم بر راه اندازی کتابخانه در شرایط مطلوب‌تر گرفته شده است.
وی همچنین از راه اندازی اولین کتابخانه سیار مستقل در سطح کشور به زودی در شهرستان قاینات خبر داد.

مددی رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان قاینات نیز با بیان اینکه با وجود کاهش اعتبارات شهرستان یکی از پروژه‌هایی که اعتبار آن در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده کتابخانه مرکزی قاین است گفت: امیدواریم با پیگیری‌های آقای اسحاقی نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه شاهد یک حرکت جهادی در جهت تسریع عملیات عمرانی این طرح بزرگ فرهنگی باشیم.

 

 

 

 

رزمایش مومنانه در سرایان/۲

رزمایش مومنانه به مناسبت هفته دفاع مقدس در سرایان برگزار شد.

در این مرحله از رزمایش مؤمنانه تعداد ۱۵۰ بسته غذایی، تعداد ۴۸۰ بسته نوشت افزار و پنج سری جهیزیه و همچنین ۷۰ میلیون تومان خدمات پزشکی جمعاً به ارزش ۲۷۲ میلیون تومان در شهرستان سرایان بین نیازمندان توزیع شد.

سردار قاسمی فرمانده سپاه انصارالرضا استان هدف از برگزاری این رزمایش‌ها را آشکار شدن خدمات و معرفی الگو به مردم عنوان و از پشتیبانی‌ها و حمایت‌ها تا دورترین نقاط تا روستا‌های عشایری دوردست تشکر کرد.

 

 

 

 

 

فراوری ۴ تن طلای سرخ در خراسان جنوبی/۳-۷

سالانه بیش از ۴ تن محصول فرآوری شده زعفران در خراسان جنوبی تولید می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: سالانه حدود ۳۰۰ کیلوگرم قرصفراوری ۴ تن طلای سرخ در خراسان جنوبی زعفران، ۲ تن و ۲۰۰ کیلوگرم پودر ، ۲ تن عصاره و بیش از سه هزار لیتر نوشیدنی زعفران در خراسان جنوبی تولید می‌شود.

قوسی ، فرآوری و صادرات مناسب محصولات مزیت دار استان را نیازمند حمایت ملی دانست و افزود: در زمینه فرآوری این محصول هنوز عقب‌ماندگی‌های زیادی داریم.

وی با بیان اینکه استان رتبه دوم تولید زعفران و رتبه اول تولید زرشک و عناب را در کشور دارد از افزایش سطح کشت زعفران در خراسان جنوبی خبر داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سطح  کشت زعفران در استان را ۱۷ هزار و ۱۵۲ هکتار اعلام کرد و گفت: شهرستان قاینات با پنج هزار و ۸۸ هکتار سطح  کشت و تولید ۲۲ تن و ۷۳۸ کیلوگرم زعفران، رتبه نخست تولید این محصول را در استان دارد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون فصل کشت پیاز زعفران در استان افزود: پیاز زعفران به قیمت هر کیلوگرم پنج هزار تومان تا ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و برای تامین آن در حال حاضر مشکلی در استان وجود ندارد.

قوسی با بیان اینکه خراسان جنوبی رتبه نخست کیفیت زعفران و رتبه دوم تولید این محصول در کشور را دارد، افزود: در حال حاضر ۳۲ هزار و ۲۸۲ بهره‌بردار زعفران در خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند که خرده‌مالکی مشکل عمده استان در این حوزه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه صادرات این محصول از مبدا استان انجام می‌شود اما تعرفه‌های بالای صادراتی سبب شده بازار کشور‌های پرمصرف مانند هندوستان در اختیار کشور‌های دیگر قرار گیرد، افزود: قیمت پایین زعفران به تناسب افزایش قیمت سایر کالا‌ها و محصولات سبب کاهش انگیزه کشاورزان می‌شود.

پارسال ۷۰ هزار و ۱۵۵ کیلوگرم زعفران خشک از مزارع خراسان جنوبی برداشت شد که با توجه به کیفیت و نوع جمع‌آوری محصول از کیلویی هفت میلیون تومان تا ۱۲ میلیون تومان به فروش رسید.

 

 

افزایش قربانیان کرونا به ۱۱۴۶ نفر در خراسان جنوبی/۲-۳

با ثبت ۲ فوت جدید تعداد جان باختگان بیماری کرونا در خراسان جنوبی به هزار و ۱۴۶ نفر افزایش یافت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۹۳ آزمایشافزایش قربانیان کرونا به ۱۱۴۶ نفر در خراسان جنوبی تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۲۴ بیمار جدید شامل ۱۳ بستری و ۱۱ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۹ مورد از بیرجند، از شهرستانهای سربیشه و درمیان هرکدام دو مورد ، از شهرستانهای زیرکوه، قاینات و نهبندان هرکدام یک مورد و  از طبس ۸ مورد جدید شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین از ۴۷۰ تست سریع  ۹۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۱۸۲ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۸۳ نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده گفت: از این تعداد ۱۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۴ نفر نامساعد است.

 

 

 

 

استان‌های کوچک، قربانی بورسی شدن سیمان/ وقتی غول‌های ساختمانی سهمیه‌ها را می‌خورند!/

بورسی شدن سیمان بیشتر از آنکه رونق را به ساخت و ساز‌ها در استان‌ها و شهر‌های کم برخوردار برگرداند، بازار را به انحصار غول‌های بزرگ برج سازی کشور درآورده است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان ، خرداد ماه امسال بود که خبر بورسی شدن سیمان و خرید این طلای خاکستری از طریق بورس به گوش رسید؛ در آن تاریخ تقریباَ تعدادی از کارخانه داران کشور کد بورسی را دریافت کردند و وارد بورس شدند؛ در خراسان جنوبی هم دو کارخانه سیمان قائن و باقران از جمله کارخانه‌هایی بودند که وارد بورس شدند، اما در این بین بورسی شدن سیمان، به ضرر استان‌های کوچک تمام شده و دیگر از سهمیه‌های چند صد تنی سیمان کارخانه‌ها خبری نیست.

تا پیش از ورد سیمان به بورس، کارخانه‌ها مکلف بودند در کنار صادرات و فروش سیمان به دیگر استانها، سهمیه‌ای هم به خریداران داخل استانی بدهند تا بازار ساخت و ساز‌ها دچار التهاب و کمبود نشود، اما درست بعد از بورسی شدن سیمان، آتش کمبود و گرانی شعله ور شده و دلال‌ها و غول‌های صنعت ساختمان با خرید‌های عمده از بورس، دیگر سیمانی برای استان‌های کم برخوردار نمی‌گذارند تا صرف پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز شود.

جولان دلالان و فرصت طلبان در پسِ گرفتاری‌های کد بورسی

پای سیمان که به بورس باز شد، گرفتاری انبوه سازان و مصالح فروشان تازه شروع شد؛ مصرف کنندگانی که سیمان را تا پیش از این از کارخانه تحویل می‌گرفتند حالا باید برای دریافت آن، کد بورسی بگیرند.

فروردین ماه امسال قیمت هر پاکت سیمان ۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان بود که در پی افزایش ۴۵ درصدی قیمت سیمان در خرداد، قیمت هر پاکت طلای خاکستری به ۳۵ هزار تومان رسید و همین موضوع سبب شد تا بحث بورسی شدن سیمان پیش بیاید و همگی راهی بورس شوند.

به سراغ علوی رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی خراسان جنوبی رفتیم، او با پیش بینی افزایش قیمت سیمان در روز‌های آینده می‌گوید: هم اکنون قیمت هر کیسه سیمان باقران ۳۵ تومان و هر کیسه سیمان قائن ۴۲ هزار تومان است؛ عرضه سیمان در بورس، افزایش قیمت و کمبود آن را به دنبال خواهد داشت.

او که البته مخالف بورسی شدن سیمان نیست ادامه می‌دهد: نمی‌توان گفت صد درصد بورس زیان آور است، اما وضعیت کنونی هم مطلوب نیست. دریافت کد بورسی برای یک مصالح فروش ممکن است ۲ تا ۶ ماه طول بکشد و در این بین مصالح فروش برای خرید سیمان به مشکل می‌خورد. در این بین تعدادی از مصالح فروشان هم هستند که سواد چندانی ندارند و برای خرید از سایت با مشکل روبرو می‌شوند؛ این در صورتی است که قبل از بورسی شدن سیمان این مشکلات وجود نداشت و مصالح فروش به راحتی از کارخانه، سیمان خود را خریداری می‌کرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی خراسان جنوبی بیان می‌کند: بیشتر مصالح فروشان هنوز موفق به گرفتن کد بورسی نشده اند و این موضوع تنها به نفع فرصت طلبانی است که سیمان را در انبارهایشان ذخیره کرده و چند برابر قیمت می‌فروشند!

دست کارگاه‌های بلوکه زنی طلای خاکستری سیستان، زیر تیغ بورسی شدن سیمان

بورسی شدن سیمان در کشور مشکلات زیادی را برای انبوه سازان و فروشندگان مصالح ساختمانی در استان‌های کم جمعیت به همراه داشته است.

در سیستان و بلوچستان هم این مشکلات به چشم می‌خورد و بورسی شدن سیمان در این استان گلایه تعداد زیادی از مصالح فروشان را به دنبال داشته است. در این روز‌هایی که سیمان وارد بورس شده چراغ ۴ کارگاه بلوکه زنی در سیستان و بلوچستان خاموش شده و کارگران زیادی هم بیکار شده اند.

یکی از مصالح فروشان زاهدانی با گلایه از بورسی شدن سیمان به خبرنگار ما می‌گوید: تعداد زیادی از همکارانم برای ورود به بورس مشکل دارند و در این مدت نتوانستند سیمان را تهیه کنند؛ در این بین یا کارشان را تعطیل کردند و یا راهی بازار سیاه و خرید از دلالان شدند.

 

او با اشاره به اینکه هم اکنون قیمت هر کیسه سیمان در سیستان و بلوچستان ۳۰ هزار تومان است، ادامه می‌دهد: این استان دارای ۲ کارخانه سیمان است که تقریبا نیاز استان را تأمین می‌کرد و حتی گاهی صادرات هم به کشور‌های پاکستان و افغانستان داشتیم، اما حالا با ورود سیمان به بورس اوضاع در استانمان بسیار نابسامان شده و دادِ همگی درآمده است؛ چندباری هم مصالح فروشان برای اعتراض راهی اداره صنعت، معدن و تجارت استان شده اند، اما نتیجه‌ای نگرفتند و در نهایت اعلام شد که همگی باید وارد بورس شوند و تعداد بسیار کمی توانستد کد بورسی را دریافت کنند.

دلالان بزرگ سهیمه‌های سمنان و قوچان را هم می‌بلعند!

بورسی شدن سیمان کار را برای سازندگان ساختمانی و مصالح فروشان سمنانی و قوچانی هم سخت کرده است.

استان سمنان هم اکنون دارای ۲ کارخانه است که کارخانه بیارجمند به دلایلی اکنون فعالیت نمی‌کند و تنها کارخانه سیمان شاهرود در این استان در حال تولید است.

اوایل امسال سیمان شاهرود وارد بورس شد. هرچند هنوز در استان سمنان، خرید از درب کارخانه هم صوررت می‌گیرد، اما مطمئناً اجباری شدن خرید سیمان از بورس، برای پیمانکاران و مصالح فروشان مشکل ساز خواهد شد.

شهر قوچان در خراسان رضوی نیز از بورسی شدن سیمان متضرر شده است؛ خان محمدپور عضو هیأت مدیره اتحادیه ابزارآلات و مصالح ساختمانی قوچان می‌گوید: پیش از بورسی شدن سیمان، یک شرکت در این شهرستان وظیفه توزیع ۷۰ تا ۸۰ درصد سیمان را بر عهده داشت، اما در حال حاضر این شرکت ۲۰ ساله به بهانه‌های واهی تعطیل شده است.

به دلیل بورسی شدن سیمان، بسیاری از کارخانه ها که پر رونق بوده اند از تب و تاب افتاده اند

او بیان می‌کند: دریافت کد بورسی نیز به یک معضل تبدیل شده است؛ پیش از بورسی شدن، کارخانه سهمیه ۳۰۰ تا ۴۰۰ تُنی برای قوچان در نظر می‌گرفت، اما الان کارخانه‌ها هیچ کاره شده‌اند و خریدار از هر نقطه کشور که بخواهد می‌تواند تمام بار کارخانه را بخرد.

به گفته عضو هیأت مدیره اتحادیه ابزارآلات و مصالح ساختمانی قوچان، بیشتر بار این منطقه به شمال کشور برای ویلاسازی و حتی تهران ارسال می‌شود و سیمان به دست من کاسب در شهر‌های کوچک دیگر نمی‌رسد.

بورس، چالش کمبود طلای خاکستری را به همراه دارد

از همان ابتدای ورود سیمان به بورس پیش بینی شد شاید دلالان و خریداران بزرگ سیمان، بازار را به دست بگیرند و برخی کارشناسان این احتمال را دادند که ممکن است با رفتن سیمان به بورس برخی به دنبال انحصارطلبی این کالا بروند، آن را انبار کرده و یا به قیمت‌های بالا در بازار عرضه کنند و حتی به فکر صادرات آن بیفتند.

در این میان آنچه اهمیت دارد این است که در بورسی شدن سیمان نباید فرآیند به گونه‌ای اجرایی شود که خرید سیمان از بورس برای تعداد محدودی به انحصار درآید.

علوی رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی خراسان جنوبی با تأکید بر جلوگیری از انحصاری شدن توزیع سیمان می‌گوید: مسئولان باید به نحوی برنامه ریزی کنند که خریدار سیمان از بورس، کالا را بلافاصله پس از خرید، در بازار عرضه کند تا مشکل انحصاری شدن سیمان گریبان جامعه را نگیرد.

او بیان می‌کند: با ورود سیمان به بورس، با هر کمبود و مشکلی از جمله قطعی برق بازار هم تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و این در صورتی است که اگر خرید از درب کارخانه انجام می‌شد مسئولان هر استانی می‌توانستند با کنترل اوضاع، این چالش‌ها را یا به داخل بازار نکشانند و یاکمی دیرتر بازار سیمان درگیر این چالش‌ها شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی خراسان جنوبی تأکید می‌کند: اگر مانند قبل، مصالح فروشان از درب کارخانه خرید کنند کمبود سیمان کمتر احساس خواهد شد و در مواقع بروز مشکل، می‌توان بازار را کنترل کرد، اما حالا بازار دیگر در دست ما نیست.

چاچی یکی از مصالح فروشان بیرجندی نیز درباره بورسی شدن سیمان به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: وضعیت کنونی بورس به ضرر استان‌های کم جمعیت مانند خراسان جنوبی است، زیرا در استان ما دو کارخانه سیمان وجود دارد و هیچ زمانی به کمبود سیمان برخورد نمی کردیم مگر در موارد نادر؛ اما حالا با ورود سیمان به بورس با هر مشکل کوچکی که در یکی از کارخانه‌های سیمان کشور ایجاد شود، استان ما هم درگیر کمبود و گرانی خواهد شد.

شنبه‌های سیمانی، عامل تعادل بازار یا افزایش قیمت؟

هر هفته بالای یک میلیون و ۳۰۰ هزار تُن سیمان در بورس در حال عرضه است و طبق برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، فروش سیمان خارج بورس ممنوع است و با متخلفان به شدت برخورد می‌شود.

حال سؤال اینجاست: پیمانکاران ساختمانی و مصالح فروشانی که وارد بورس نشده اند از کجا سیمان را تأمین می‌کنند؟

حتی در بعضی مواقع زمانی که تقاضا بیشتر شود ممکن است قیمت سیمان بالا برود و شخصی در یک ساعت با قیمتی پایین‌تر و شخصی دیگر در ساعتی دیگر سیمان را با قیمت بالاتر خریداری کند.

هرهفته شنبه‌ها مصالح فروش درگیر ثبت سفارش سیمان از بورس است، گویا روز شنبه خرید انجام می‌شود، یکشنبه وجه واریز و دوشنبه هم سیمان بارگیری می‌شود که البته به گفته آقای چاچی باید مصالح فروشان در این چند روز حواسشان به انبار‌ها باشد که خالی نشوند و بازار دچار کمبود سیمان نشود.

یکی از معایب بورسی شدن سیمان، این است که افراد باید محصول را از دلالان دریافت کنند.

خرید سیمان در بورس هر چند برای افرادی که سواد بورسی دارند راحت‌تر شده، اما تعداد زیادی از مصالح فروشان خراسان جنوبی سنشان بالاست و دیگر تمایلی به ورود به بورس ندارند.

به سراغ آقای امیرآبادی یکی از پیمانکاران ساختمانی بیرجند هم رفتیم تا از او در خصوص خرید سیمان از بورس بپرسیم.

او می‌گوید: چند ماه است که وارد بورس شده ام؛ نمی‌توانم بگویم ورود سیمان به بازار بورس کاملا خوب یا بد است، شاید خرید از این طریق برایمان راحت‌تر و دسترسی آسان‌تر شده است، اما قیمت سیمان در بعضی روز‌ها که تقاضا بالاست بسیار بالا می‌رود. برای مثال در حال حاضر قیمت سیمان، تنی ۴۲۰ هزار تومان در بازار بورس ثبت شده، اما روزی هم داشته ایم که به تنی ۶۰۰ هزار تومان رسیده است و این یکی از ضرر‌های اصلی عرضه سیمان در بورس است.

خروج سیمان از بورس، چاره کنترل بازار در استان‌های کم جمعیت

مسئولان در حالی ورود سیمان به بورس را عامل کوتاه شدن دست دلالان می‌دانند که انبوه سازان و فروشندگان مصالح ساختمانی در استان‌های کم جمعیت، عرضه سیمان در بورس را عامل افزایش قیمت سیمان، رونق دلالی، بیکاری کارگران و توقف پروژه‌ها می‌دانند.

سیمانی که قیمت آن قبل از ورود به بازار بورس، پاکتی ۲۸ هزار تومان فروش می‌رفت، در حال حاضر با قیمت هر پاکت ۳۹ هزار تومان عرضه می‌شود و در این بین مصالح فروشانی که کد بورسی ندارند مجبورند سیمان را به قیمتی بالاتر از ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان بخرند.

 

عمده فروشندگان سیمان در استان‌ها و شهر‌های کوچک با ورود سیمان به بورس مخالفند و آن را عامل رونق دلالی و خرید‌های هیجانی می‌دانند.

دلالانی که در شهر‌های بزرگ، قیمت‌ها را در بورس جابجا می‌کنند و تولید کننده و سازنده مسکن در شهر‌های کوچک دستشان به سیمان نمی‌رسد.

با وجود اینکه تولید سیمان در استان‌هایی همچون خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و سمنان بیش از نیاز داخلی است و حتی صادر هم می‌شود، اما سؤال اینجاست چرا بورسی شدن سیمان برای این استان‌ها باید کار را به جایی برساند که جای خالی سیمان در بازار احساس شود؟

فعالان بازار فروش مصالح ساختمانی معتقدند تنها راه برای کنترل بازار سیمان و جلوگیری از دلالی، خارج شدن عرضه سیمان از بورس برای استان‌ها و شهر‌های کوچک است.

گزارش از زهرا رضوانیان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۷۳۰ هزار دانش‌آموز کشور زیر پوشش خدمات کمیته امداد هستند

۷۳۰ هزار دانش‌آموز کشور زیر پوشش خدمات کمیته امداد هستند

 رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: طبق آمار ارایه شده از سوی وزارت آموزش و پرورش ۷۳۰ هزار دانش‌آموز کشور زیر پوشش خدمات کمیته امداد هستند که افتخار و وظیفه نوکری آنها را برعهده داریم.

مرتضی بختیاری روز چهارشنبه در رزمایش توزیع هشت هزار بسته تحصیلی در خراسان جنوبی گفت: ۵۵‌ هزار دانشجو، چهار هزار طلبه و پنج هزار و ۵۰۰ نخبه داریم که مسوولیت بسیار سنگینی است زیرا شخصیت‌هایی از همین خانواده‌ها آینده‌ساز کشور می‌شوند.

وی افزود: در سفر سال ۹۸ به خراسان جنوبی سه فرماندار استان گفتند ما یتیم بودیم و کمیته امداد ما را حمایت کرده است.

رییس کمیته امداد کشور گفت: چند روز پیش مراکز نیکوکاری ۸۰‌ دانشگاه را به صورت ویدیو کنفرانسی افتتاح کردیم که در آن مراسم چند نفر از اساتید گفتند یتیم بودیم و کمیته امداد ما را بزرگ کرده است، در مجلس هم کسانی هستند که دور چهارم رای می‌آورند و ‌فوق تخصص هستند که از همین خانواده‌ها برخاسته‌اند.

وی اظهار داشت: سال گذشته ۲۰۰ هزار بسته تحصیلی را رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به ما تحویل داد که حایز اهمیت بود.

بختیاری گفت: ۱۴ هزار دانش‌آموز تحت پوشش در استان خراسان جنوبی داریم که هشت هزار بسته تحصیلی امروز فراهم شده و ۶ هزار بسته دیگر را به زودی تامین خواهیم کرد تا به عنوان اولین استان تمامی دانش‌آموزان تحت حمایت از بسته تحصیلی بهره‌مند شوند.

وی افزود: تاکید شده به مدیران کل که مبادا دانش‌آموزی به خاطر نداشتن بضاعت مالی ترک تحصیل کند و مسوولیت همه ما در این زمینه سنگین است زیرا اینها ولی نعمت ما هستند.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه دانش‌آموزان آینده‌سازان کشور هستند گفت: با همراهی خوبی که در استان‌ها از سوی خیران وجود دارد، امیدواریم خیلی از مشکلاتی که در دوران کرونا ایجاد شده و سرپرستان خانواده‌هایی که ‌شغلشان را از دست دارند، مرتفع شود.

وی گفت: بعد از واژه مواسات در ادبیات خدمت‌رسانی که توسط مقام معظم رهبری مطرح شد، ۵۴ پایگاه بسیج لبیک گفتند، گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری پای کار آمدند و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) راه‌اندازی شد و سردار سلامی فرماندهی این قرارگاه را برعهده گرفت.

بختیاری افزود: سایر دستگاه‌‎ها نیز همراه شدند و بعد از سه ماه که گزارش عملکرد این قرارگاه خدمت مقام معظم رهبری داده شد ایشان کتبا تشکر کردند و این رزمایش ما را سرافراز کرد.

وی گفت: در همین دوران که کرونا بر همه مسائل تاثیر گذاشت حتی آمریکا جلوی‌ ماسک را گرفت اما ایران الان یکی از بزرگترین صادرکنندگان ماسک در جهان است.

رییس کمیته امداد افزود: واکسن هم خریداری و جلوی آن گرفته شده بود، واکسن را از راهی دیگر وارد کردیم و از آنها خواستیم تا پولمان را برگردانند در حالی که الان اعلام کردند هرچه واکسن می‌خواهید در اختیارتان می‌گذاریم.

وی گفت: مردم هرجا وارد شدند پیروزمندانه آمدند و در این شرایط سخت اقتصادی آنگونه وارد عمل شدند که با رزمایش‌های مختلف و کمک‌های مومنانه در جهان درخشیدند.

بختیاری افزود: توطئه دشمن فقط مربوط به ایران نبود در لبنان هم جلوی سوخت را گرفتند که مردم را بشورانند اما سخنرانی سید حسن نصرالله در روز عاشورا ورق را برگرداند و حتی مسیحیان لبنان به نفع حزب الله شعار دادند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی هم در این آیین گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۹۷ میلیارد تومان در قالب کمک‌های مومنانه جمع‌آوری و ۶۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به خانواده‌های نیازمند استان پرداخت شده است.

رضا سلم‌آبادی افزود: همراهی سازمان‌‎ها در این مدت باعث رزمایش‌های مختلف و کمک‌های مومنانه قابل توجه شده که در مرحله اول پویش ایران همدل ۱۶ میلیارد و ۸۰۰‌ میلیون تومان اطعام مهدوی جمع‌آوری شد و در دهه کرامت ۲۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان جمع‌آوری و از طریق سبد غذایی توزیع شده است.

وی با بیان اینکه ۱۵۰ سری جهیزیه هم به نوعروسان اهدا شد تصریح کرد: از عید قربان تاکنون ۲۱ میلیارد تومان جمع‌آوری شده که خیران و دستگاه‌های مختلف نقش اساسی در تامین آن داشته‌اند.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی گفت: سال گذشته در آستانه مهر ماه ۱۷ هزار بسته تحصیلی تهیه و توزیع شد و امسال ۱۴ هزار بسته را هدف‌گذاری کردیم که امروز هشت هزار بسته آماده توزیع است.

وی از توزیع چهار هزار و ۵۰۰ کولر آبی در استان نیز خبر داد و گفت: ۲۴ میلیارد تومان برای این بخش هزینه شده است.

 

 

 

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره):

پیشنهاد احیای قنوات از محل زکات بررسی می‌شود/۳

پیشنهاد احیای قنوات از محل زکات بررسی می‌شود

 رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: پیشنهاد احیا و آباد کردن قنوات از محل زکات جمع‌آوری شده، بررسی می‌شود و این اقدام نفع عمومی را در پی دارد.

سید مرتضی بختیاری روز چهارشنبه در شورای زکات استان خراسان جنوبی که با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی برگزار شد اظهار داشت: بودجه ما در رابطه با زکات، ملی است و سال ۹۹ سهم کمیته امداد در حوزه زکات ۳۲ میلیارد تومان بود که با مساعدت سازمان برنامه و بودجه صد درصد تخصیص یافت.

وی افزود: امسال هم بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در تلاش هستیم به طور کامل تخصیص پیدا کند اما چون از محل تبصره ۱۴ است با توجه به مشکلات موجود ممکن است با تاخیر تخصیص یابد.

رییس کمیته امداد کشور گفت: پیشنهاد از محل اعتبارات استانی در جای خود محفوظ است و شورای عالی زکات تا ۶۰ درصد اجازه داده که زکات جمع‌آوری شده به سفره نیازمندان بیاید و در این نشست گزارش دادیم که در برخی جاها ۷۵ تا ۸۰ درصد برای تامین جهیزیه، درمان و تحصیل از جمله در همین استان کمک می‌شود.

وی اظهار داشت: این پیشنهاد در شورای زکات استان هم مسائل شرعی آن مطرح شود زیرا الان ۲۵ درصد زکات جمع‌آوری شده می‌تواند در حوزه عمران و عام‌المنفعه هزینه شود و آباد شدن قنوات خشکیده نیز بحث جدی است که جلوی مهاجرت را می‌گیرد و حتی باعث مهاجرت معکوس می‌شود که مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بختیاری گفت: براساس مصوبه شورای عالی زکات که لازم الاجرا است حداقل ۶۰ درصد درآمدهایی که در رابطه با زکات جمع‌آوری می‌شود باید در سفره نیازمندان و نیازهای اولیه زندگی آنان هزینه شود.

وی افزود: با تکانه‌های اقتصادی و نوسانات نرخ ارز دارایی برخی افراد چند برابر شد اما قیمت کالاهای مورد نیاز مردم هم افزایش یافت و چقدر به سفره آنان از نظر پشتیبانی اضافه شد؟

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: اگر در کنار بودجه‌هایی که دولت تخصیص می‌دهد و زحمات آنان قابل تقدیر است، کمک‌های زکات و مردم نبود، مشکل داشتیم.

وی با اشاره به پیش‌بینی تابستان گرم در سال جاری افزود: ابتدای تابستان با دست خالی و اعتماد مردم مناقصه ۵۵ هزار کولر آبی و ۲۳ هزار کولر گازی در مناطق گرمسیر و شرجی را برگزار کردیم و از بودجه دولتی در این قسمت استفاده نکردیم.

بختیاری گفت: این زحماتی که برای زکات کشیده می‌شود در هر استان باید نماینده ولی فقیه و اعضای شورای زکات اطلاع کامل پیدا کنند و برای مثال امسال از مبلغ زکات واجب و مستحبی که باید در استان خراسان جنوبی جمع‌آوری شود و در ۶ ماه امسال پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان محقق شده دقیق گزارش شود که کجا رفته است.

وی گفت: انتظار داریم صدا و سیما و رسانه‌ها هم در این حوزه روایت‌گری داشته باشند زیرا آمار دادن فایده ندارد و باید روایت‌گری شود که زکات جمع‌آوری شده در چه مسیری برای مردم و ساکنان مناطقی که زکات دادند، هزینه شده است.

رییس کمیته امداد کشور ادامه داد: امام خمینی (ره) به قدری دغدغه محرومین را داشتند که در اوج مسائل و مشکلات کشور ۲۲ روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فرمان تاسیس کمیته امداد را صادر کردند و تنها نهادی است که اجازه دادند به نام خودشان نامگذاری شود چون باید به صورت دقیق در خدمت محرومان و نیازمندان جامعه باشد.

وی به دیدار اعضای هیات امنای این نهاد با مقام معظم رهبری در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار فرمودند گزارش‌هایی به من می‌رسد که در برخی جاها خانواده‌ها شب گرسنه می‌خوابند و من خوابم نمی‌برد.

بختیاری اضافه کرد: در مجموعه کمیته امداد و نهادهای حمایتی، گروه‌های جهادی و خیریه‌ها کمک‌های زیادی به نیازمندان از جمله در خراسان جنوبی می‌شود در عین حال همچنان نیازمندی وجود دارد.

وی گفت: یکی از فلسفه‌های زکات و شورای عالی زکات در همین ارتباط است که کمیته امداد دبیر شورای عالی زکات و رییس کمیته امداد، قائم مقام رییس شورای عالی است و زکات در جایگاه اصلی که نیازمندان است، مصرف شود.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) احیای احکام نورانی اسلام و قرآن را از رسالت‌های انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: روز عاشورا ایثار و فداکاری به اوج خود رسید و اربعین نمادی است اما باید در لایه‌های زندگی فردی، اجتماعی و مدیریتی نمود پیدا کند.

وی تاکید کرد: همانطور که در این نشست عنوان شد هر فعالیتی باید یک پیوست تبلیغی و اجتماعی داشته باشد چون این مردم آنجا که لازم باشد در صحنه هستند.

بختیاری با اشاره به سوابق تحصیلی و مدیریتی خود در خراسان جنوبی گفت: مردم این استان به لحاظ ایمانی در سنگرهای مختلف خود را نشان داده‌اند.

وی گفت: باید نوکری محرومان و نیازمندان را انجام دهیم و وظیفه ما این است که بدون منت هم باشد و این را از نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی درس گرفتیم که زندگی و مشی ایشان با طبقات محروم همسان بوده و از افتخارات استان است.

وی با اشاره به پیشینه مردم خراسان جنوبی در ایثارگری، ولایتمداری و شجاعت افزود: وجود ۲ هزار شهید خراسان جنوبی در ۳۵ سال قبل نشان می‌دهد که حقی بزرگی مردم این استان دارند.

 

 

پرداخت ۹۵۰ میلیارد تومان زکات در کشور

رئیس کمیته امداد: امسال ۹۵۰ میلیارد تومان زکات در کشور پرداخت شده است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در جلسه شورای زکات خراسان جنوبی باپرداخت ۹۵۰ میلیارد تومان زکات در کشور اشاره به اینکه امسال پیش بینی می‌شود پرداخت زکات در کشور هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باشد گفت: تاکنون ۹۵۰ میلیارد تومان این رقم محقق شده که ۷۵ درصد این مبالغ برای کمک به نیازمندان تخصیص می‌ یابد.

بختیاری با تشکر ویژه از صداوسیما در ترویج فرهنگ زکات و دستگاه‌های همچون سازمان تبلیغات و جهاد کشاورزی افزود: صدا و سیما می‌تواند با روایتگری تاثیرات پرداخت زکات را نشان دهد و نقش مهمی در ترویج این فرهنگ داشته باشد.

آیت الله عبادی نماینده ولی فقیه در استان هم با اشاره به خدمات شایسته کمیته امداد امام خمینی (ره)، گفت: برخی نهاد‌های توفیقات ویژه دارند و در این بین کمیته امداد امام خمینی با توجه به خدمات رسانی به محرومان افتخاراتی بسیاری آفریده است.

حجت الاسلام مهری مدیر کل امور اجرایی زکات کمیته امداد امام خمینی (ره) هم با اشاره به اینکه در آیات و روایات تاکید بر پرداخت زکات شده است گفت: رهبر معظم انقلاب هم بر احیای ترویح بیش از پیش فرهنگ زکات در جامعه تاکید کردند که همه باید برای تحقق این امر تلاش کنیم.

سلم آبادی مدیر کل کمیته امداد امام خمینی استان هم با اشاره به اینکه با وجود خشکسالی‌های موجود، خراسان جنوبی یکی از استان‌های پیشتاز در پرداخت زکات است که نشان از دینداری و اعتقاد بالای مردم استان است گفت: سهم خراسان جنوبی امسال در پرداخت زکات با افزایش ۲ برابری نسبت به سال قبل، ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است که تاکنون ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان محقق شده است.

آینه دار  مدیر کل صدا و سیمای استان هم با اشاره به  اینکه صدا و سیما همچون گذشته آمادگی داد برای ترویج پرداخت زکات با کمیته امداد امام خمینی همکاری کند گفت: در ۳ ماه گذشته بیش از ۲۰۰ دقیقه برنامه در سیما، ۲۰۰ دقیق در صدا، ۳۰ دقیقه در بخش‌های خبری و ۳۰ آیتم در فضای مجازی با موضوه زکات پخش شده است.

حجت الاسلام رضایی مدیر کل تبلیغات اسلامی هم به تعامل این نهاد با کمیته امداد برای ترویج فرهنگ زکات اشاره کرد و گفت: در کنار امامان جماعت روستا و محلی، شبکه مداحان، مسئولان هیئت‌ها و شبکه قرآنی تیلیغات هم آمادگی ترویج زکات در بین مردم را دارند.

 

 

 

 

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور در ستاد توسعه خاوران:
ستاد توسعه خاوران، احیا کننده جاده ابریشم

همه مددجویان در روستاهای خراسان جنوبی صاحب خانه می شوند

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور از ستاد توسعه خاوران به عنوان احیا کننده جاده ابریشم یاد کرد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ بختیاری با بیان این مطلب در جریان سفر به استان و حضور در هجدهمین جلسه ستاد توسعه خاوران، ضمن قابل تقدیر خواندن اقدام استاندار در تحقق این طرح ابتکاری، خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی ظرفیت‌های بسیار بالایی به لحاظ سرمایه ‌گذاری دارد که می توان از آنها به خوبی استفاده نمود.
وی با اشاره به حجم سرمایه گذاری های صورت گرفته در استان در قالب ستاد توسعه خاوران، گفت: اگر ستاد توسعه خاوران، طرحی ابتکاری است، راه اندازی کارگروه مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها ابتکار مهمتری است چراکه بروکراسی‌های پیچیده اداری را تسهیل نموده و خیال سرمایه‌گذار را از این بابت راحت می کند.
به گفته وی؛ این که در قالب این ستاد، طرح‌های بی‌نام صادر شده تا به محض ورود سرمایه‌گذار در اختیارش قرار بگیرد، برای سرمایه‌گذار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور با بیان اینکه خیلی از ایرانیان خارج از کشور، متقاضی سرمایه‌گذاری در ایران هستند، اظهار امیدواری کرد؛ این اقدام بزرگ که با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی و با رویکرد رشد و بالندگی صورت گرفته توسعه یابد و به عنوان الگویی برای دیگر مناطق ارائه شود.
بختیاری به تشریح ظرفیت های خراسان جنوبی پرداخت و با اشاره به سابقه آموزشی بیش از صد ساله استان، اظهار داشت: در زمینه فراگیری علم در این استان پایه‌گذاری‌های خیلی خوبی شده و علما، نخبگان و افراد خبره زیادی در تمامی عرصه‌ها از این استان معرفی شده‌اند، از آن جمله آیت الله تهامی که یکی از علمای بزرگ این استان است و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به فضایل این بزرگوار تأکید فرموده اند.
وی وجود سردارانی همچون کاوه، ناصری، آهنی، رحیمی را از ظرفیت های استان نام برد و از پتانسیل های دانشگاهی، معدنی و کشاورزی گفت و اظهار داشت: امیدواریم با تلاش‌های دستگاه‌ها و نهادهای حمایتی از قبیل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بنیاد برکت و بنیاد مستضعفان و ورود به موضوع بهره برداری از این ظرفیت ها، این استان در حوزه سرمایه‌گذاری توسعه و رونق بگیرد.
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در ادامه به برنامه های این مجموعه درکلان کشور اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) اواخر تیرماه سال ۹۸، مأموریت توانمندسازی و ایجاد درآمد با ثبات برای تهیدستان را با رعایت حرمت‌گذاری آنها برای کمیته امداد امام خمینی(ره) صادر کردند که این موضوع در صدر برنامه‌ها قرار گرفته است .
بختیاری با اشاره به اقدامالتی که در دوره های مدیریتی مختلف در این مجموعه انجام شده، افزود: در راستای تحقق این برنامه، سه رکن اشتغال، مسکن و ترویج فرهنگ خودباوری و خوداتکایی را تعریف کردیم.
وی با بیان اینکه ۵۵ درصد تسهیلات مجموعه شناور است و ۶۰ درصد افراد تحت پوشش نیز خانم هستند، گفت: برای توسعه مشاغل خانگی برنامه ریزی های ویژه ای شده تا شاغل بودن مادر، حضورش در خانه را تحت الشعاع قرار ندهد.
به گفته وی؛ کمیته امداد امام خمینی (ره) آمادگی پذیرش اشتغال خانگی و روستایی را دارد و مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.
رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) از ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال روستایی از محل صندوق ولایت و ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی امسال گفت و تصریح نمود: اشتغالزایی برای ۳۰۰ هزار نفر از برنامه های امسال است که سهم خراسان جنوبی از این میزان، ۶ هزار و ۳۶۳ فرصت شغلی می باشد.
به گفته وی؛ استان اگر بتواند سهمیه اشتغال خود را تا آذرماه جذب کند، از تسهیلات بیشتری بهره‌مند خواهد شد.
بختیاری به برنامه های این مجموعه در بحث احداث مسکن اشاره کرد و خاطرنشان نمود: کمیته امداد امام خمینی (ره) تا دو سال دیگر صددرصد مسکن مورد نیاز خانواده های تحت پوشش خود را در خراسان جنوبی احداث می کند.
وی تحقق دو پیشنهاد ورود کمیته امداد امام خمینی (ره) به بحث احیای قنوات و انعقاد تفاهم نامه محرومیت زدایی از شوسف و گزیک را به انجام کار کارشناسی و بررسی شرایط منوط کرد.

استاندار خراسان جنوبی پیشنهاد داد:
سرمایه گذاری کمیته امداد امام خمینی(ره) در احداث کارخانه فرآوری محصولات استراتژیک استان

استاندار خراسان جنوبی نیز در این جلسه پیشنهاد داد: کمیته امداد امام خمینی (ره) در احداث کارخانه فرآوری محصولات استراتژیک به ویژه زرشک استان سرمایه گذاری نماید.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ ملانوری خاطرنشان کرد: ورود کمیته امداد امام خمینی(ره) به بحث فرآوری محصولات استراتژیک به ویژه زرشک به توانمندی خانواده های زیادی کمک می کند.
وی به تشریح اقدامات ستاد توسعه خاوران پرداخت و گفت: مهمترین هدف ما در ستاد توسعه خاوران، بهره برداری مطلوب از ظرفیت های استان است.
به گفته وی؛ موضوع فرآوری محصولات کشاورزی از برنامه های اولویت دار ستاد توسعه خاوران می باشد.
استاندار با اشاره به موقعیت خراسان جنوبی، تصریح نمود: علیرغم همه تلاش هایی که طی این سال ها صورت گرفته، این استان از وجود برخی کاستی رنج می برد، به همین دلیل توان و ظرفیت دستگاه های خدماتی را به کار گرفته ایم تا بتوانیم بخشی از مشکلات و عقب ماندگی های موجود را برطرف نماییم.
ملانوری با اشاره به این که هدف از این اقدام، ارتقاء سطح رفاه مردم و محرومیت زدایی از منطقه در راستای توسعه متوازن و عدالت اجتماعی است، ادامه داد: این موضوع از مهمترین اهداف انقلاب و امام خمینی(ره) و نیز مورد تأکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) می باشد.
وی با تأکید بر این که ستاد توسعه خاوران، طرحی ابتکاری است، متذکر شد: این طرح در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، شعار سال، سیاست های کلان کشور و سند آمایش سرزمین شکل گرفته است.
استاندار گفت: با راه اندازی کارگروه پشتیانی ها و مانع زدایی ها در این ستاد، موانع موجود در مسیر سرمایه گذاران حذف شده، بروکراسی اداری شکسته می شود و از مهمترین اقدامات این کارگروه صدور مجوزهای بی نام سرمایه گذاری و تعیین تکلیف طرح های پیشنهادی سرمایه گذاران، ظرف دو هفته است.
ملانوری اظهار داشت: بنده معتقدم با ادامه برنامه های ستاد توسعه خاوران، استان می تواند ظرف دو سه سال آینده از محرومیت خارج شده و حتی به عنوان معین توسعه ای به مناطق محروم کمک کند.
وی افزود: طی همین مدت ۶ ماهی که از آغاز به کار رسمی ستاد گذشته در قالب ۱۹ تفاهم نامه بیش از ۴ هزار میلیارد تومان در استان سرمایه گذاری شده و زمینه اشتغال بیش از ۱۳ هزار نفر هم به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم شده است.
استاندار با تأکید بر اقدامات ارزنده کمیته امداد امام خمینی(ره) در استان ، گفت: فعالیت هایی که در بخش درح شهرستان سربیشه صورت گرفته قابل تقدیر است لذا پیشنهاد ما این است که با توجه به این تجربه خوب، کمیته امداد امام خمینی(ره) در قالب تفاهم نامه هایی، به عنوان معین توسعه ای، محرومیت زدایی در برخی مناطق دیگر همچون گزیک و شوسف را نیز بپذیرد.
وی افزود: دستگاه های اجرایی هم به خدمت کمیته امداد امام خمینی(ره) خواهند آمد تا کارها شتاب بگیرد و شاهد رفع مشکلات در این بخش ها باشیم.
ملانوری با اشاره به مشکلات استان در بحث آبرسانی به مناطق روستایی خاطرنشان کرد: کمیته امداد امام خمینی(ره) می تواند با ورود به این موضوع به ما کمک کند تا در بحث ایجاد شبکه و آبرسانی به روستاها زودتر به نتیجه برسیم.
نماینده مردم شهرستان های قاینات وزیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه گفت: با توجه به ظرفیت های کشاورزی استان می طلبد که کمیته امداد امام خمینی(ره) منابع خود را در زمینه فرآوری محصولات استراتژیک استان هزینه کند.
اسحاقی با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) به دولت قبل مبنی بر توجه به فرآوری زعفران و خرما، افزود: این اقدام ضمن کمک به توسعه خراسان‌جنوبی، در توانمندسازی جامعه هدف کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز مؤثر است.
پورعیسی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز چهار موضوع کمک کمیته امداد امام خمینی(ره) به احداث مسکن محرومین، احیای قنوات، حمایت از صنایع دستی و تکرار تجربه محرومیت زدایی در بخش درح در دیگر بخش های استان را پیشنهاد داد.
شایان ذکر است: هجدهمین جلسه ستاد توسعه خاوران با حضور بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور و اسحاقی نماینده مردم شهرستان های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی و با محوریت ارائه گزارش مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) درخصوص اقدامات انجام شده در بحث اشتغال استان و سند توسعه بخش درح شهرستان سربیشه برگزار شد.

 

 

 

 

 

طی ۶ ماه ابتدای امسال؛
هزینه کرد یک میلیارد ریالی برای سمعک ناشنوایان خراسان جنوبی

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: در۶ ماهه ابتدای امسال به تعداد ۷۴ نفر از کودکان و نوجوانان ناشنوا و کم شنوای استان جهت تهیه سمعک اعتباری بالغ بر به مبلغ یک میلیارد و ۱۱۰ میلیون ریال پرداخت شده است.

«علی عرب نژاد» به مناسبت روز جهانی ناشنوایان اظهار داشت: ۲ مرکز روزانه آموزشی توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی در خراسان جنوبی وجود دارد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر سه تشکل و انجمن فعال در زمینه امور ناشنوایان در شهرستان های قاین، بیرجند و طبس فعالیت دارند.

وی به بحث تامین وسایل کمک توانبخشی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته به تعداد ۱۲۵ نفر از کودکان و نوجوانان ناشنوا و کم شنوا در استان به مبلغ یک میلیارد و ۸۷۵ میلیون ریال سمعک واگذار شده است.

عرب نژاد ادامه داد: در۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ به تعداد ۷۴ نفر از کودکان و نوجوانان ناشنوا و کم شنوا در استان جهت تهیه سمعک اعتباری بالغ بر به مبلغ یک میلیارد و ۱۱۰ میلیون ریال پرداخت شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی عنوان کرد: ۲ واحد با ۲ کارشناس گفتاردرمانی و شنوایی شناسی غیردولتی در استان وجود دارد که علاوه بر درمان اختلالات گفتاری و شنوایی به توانبخشی افراد کم شنوا و نا شنوا اقدام می کنند.

وی در ادامه گفت: در سال گذشته تعداد سه هزار و ۶۷۹ جلسه گفتار درمانی جهت ۲۰۴ نفر و تعداد ۲۰۱ جلسه شنوایی سنجی جهت ۲۸ نفر در این مراکز گفتار درمانی و شنوایی شناسی استان انجام شده است.

عرب نژاد در پایان با اشاره به بحث کاشت حلزون شنوایی اظهار کرد: در سال گذشته تعداد ۷۴ نفر از کمک هزینه کاشت حلزون به مبلغ یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون ریال در استان بهره مند شدند.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*