اخبار خراسان جنوبی /

اتخاذ تصمیمات جامع درخصوص ایجاد زیرساختارهای پادگان ارتش قاین

 

جلسه هماهنگی ایجاد زیرساختارهای پادگان ارتش قاین با معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ در این جلسه درخصوص روند ایجاد زیرساخت های لازم، تصمیماتی اتخاذ شد.
ارائه طرح احداث راه دسترسی پادگان به جاده اصلی توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ظرف مدت سه روز کاری با همکاری مسئولین پادگان ارتش و فرمانداری از جمله مصوبات این جلسه بود.
ارائه طرح تأمین منابع آبی پایدار برای پادگان و واحدهای مسکونی آن توسط شرکت آب و فاضلاب استان ظرف سه روز کاری آینده، تأمین گاز مورد نیاز پادگان به محض ارائه درخواست مسئولین پادگان و نیز تأمین گاز مورد نیاز پلیس راه قاین و مجتمع خدمات رفاهی امام رضا (ع) طی سه ماه آینده هم در شمار تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه بود.
در این جلسه ضمن بحث و گفتگو درخصوص وضعیت گاز رسانی به واحدهای مسکونی واقع در روستاهای حریم شهر قاین که قبل از سال ۹۶ احداث شده اند نیز، شرکت گاز استان موافقت کرد طی یک ماه آینده این مهم را به نتیجه برساند.
موضوع راه دسترسی به واحدهای خدماتی احداث شده در مسیر جاده زیرکوه، روستای مهمویی و شهرک صندوف آلاینده نیز از دیگر موارد مطرح شده بود که مقرر گشت؛ اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان با همکاری مسئولین اتحادیه صنوف آلاینده، طرح این پروژه را برای ارائه در کمیته ایمنی استان آماده نماید.
شایان ذکر است؛ جلسه هماهنگی ایجاد زیرساختارهای پادگان ارتش قاین با حضور نماینده مردم شهرستان های قاینات وزیرکوه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران کل ذیربط استانی در فرمانداری شهرستان قاینات برگزار شد.

 

 

 

 

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی خبر داد؛

جذب ۱۰۰ میلیارد اعتبار در قالب کشاورز کارت در خراسان جنوبی/

جذب ۱۰ میلیارد اعتبار در قالب کشاورز کارت در خراسان جنوبی

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی از جذب ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات در قالب کشاورز کارت برای استان خبر داد.

به گزارش مهر، محمد مهدی سعیدی ظهر یکشنبه در نشست خبری کشت پاییزه، با بیان اینکه برای حمایت از کشاورزان در بخش کود، کشاورز کارت در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: ۱۰ میلیارد تسهیلات قالب کشاورز کارت برای استان جذب شده است.

وی بیان داشت: این تسهیلات در ۱۳ شهریور ماه سال جاری به صورت کامل جذب شد و هیچ بازگشت بودجه ای در این زمینه نداشته ایم و در حال رایزنی برای تسهیلات این بخش برای سال بعد هستیم.

وی با اشاره به فروش کودهای شیمیایی به صورت حواله الکترونیکی عنوان کرد: وزیر اسبق جهاد کشاورزی دستور داد که فروش کود شیمیایی فقط باید با حواله الکترونیکی باشد که خراسان جنوبی در این زمینه عملکرد خوبی داشته است و رتبه سوم در اجرای این موضوع را دارد.

به گفتۀ وی برای توزیع کود در سطح استان ۴۰ کارگزار فعال هستند و در سال گذشته به دلیل مشکلات ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی افزایش ۴ تا ۵ برابری قیمت کود را شاهد بودیم که در سال جاری این مشکل مرتفع شده است.

مشکلی در توزیع کود نداریم

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سهمیه استان در کود اوره که تولید داخل کشور است ۱۵ هزار و ۶۷۰ تن بود که تاکنون ۸ هزار و ۵۰۰ تن به استان حمل و ۵ هزار تن توزیع شده است.

سعیدی با بیان اینکه در سال گذشته برای تهیه کود فسفاته و پتاسه مشکلات داشتیم، عنوان کرد: اما در سال جاری به دلیل جایگزینی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ به ارز نیمایی مشکلی برای ورود نداریم و به ثبات رسیده است.

وی تصریح کرد: سهم خراسان جنوبی از کود فسفاته ۵ هزار و ۴۸۵ تن بود که ۸۰۰ تن وارد استان و ۲۴۳ تن توزیع شد.

وی تصریح کرد: همچنین سهمیه استان برای کود پتاسه هزار و ۸۲۷ تن بود که ۸۰۰ تن به استان حمل و ۱۲۰ تن توزیع شده است.

به گفتۀ وی در زمینه کود برای کشت پاییزه هیچ گونه مشکلی نداریم و اکنون بیش از ۶ هزار تن کود ذخیره سازی شده است.

اربعین حسینی، نماد گفتمان مقاومت و ایثار

اربعین حسینی، نماد گفتمان مقاومت و ایثار

 زائران و راهپیمایان اربعین رسالتی بس خطیر را در ارتباط با انتقال و مخابره حقیقت این پیام برعهده دارند و نقش بسیار مهمی در جریان تمدن‌سازی ایفا خواهند کرد. محبان سیره امام حسین(ع) با تأسی از نهضت ایشان در طول تاریخ همواره در مسیر تحقق عدالت و مبارزه با ظلم گام برداشته‌اند.

فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان والاترین ارزش های انسانی در دین مبین اسلام مدنظر بوده و همواره بر آن تاکید شده است. این فرهنگ در عرصه های مختلف دارای جایگاه، آثار و نتایج گسترده ای در مکتب حماسی اسلام دارد، حماسه کربلا و نهضت عاشورا عرصه جاودانه ترین و موثرترین شهادت طلبی ها در طول تاریخ و اوج تجلی فرهنگ ایثار و شهادت به شمار می رود. یکپارچگی جهان تشیع که جلوه حقیقی و عینی آن در بیستم ماه صفر با جلال و شکوه هر چه تمام تر رخ نشان می دهد، پیامدها و آثار سیاسی مثبت فراوانی را برای همگان در اربعین حسینی به همراه خواهد داشت. دلدادگان مکتب اهل بیت(ع) در حرکتی خود جوش و فارغ از هر قومیت، ملیت و مذهبی گرد بیرق حق طلبی حضرت سیدالشهدا(ع) گرد هم می آیند تا با برپایی باشکوه این مراسم، نمایش گر قدرت اتحاد و انسجام مسلمانان و معرف اسلام حقیقی در برابر تاریکی تفکر و اندیشه های تکفیری باشند که در تلاش هستند تا تصویری مخدوش از دین اسلام و مسلمانان را به جهانیان عرضه کنند.

اینک با وجود و شیوع ویروس منحوس کرونا و محدودیت های ناشی از آن، بسیاری از ارادتمندانی که هر سال به عشق اباعبدالله الحسین (ع) به کربلا می رفتند، از زیارت جا ماندند. با همه این مسایل امسال با کاهش شدت بیماری، تعداد اندکی از زائران امام حسین (ع) راهی دیار یار شدند، در حالی که قلب هایشان از اندوه یاران دیگری که در منزلگه عشق حضور نداشتند، آکنده است، یارانی که برای ۲ سال پیاپی نتوانستند، به دیار عشق مشرف شوند.

 

 

تاریخ‌سازی در واکسیناسیون عمومی؛ وعده‌هایی که محقق می‌شود

تاریخ‌سازی در واکسیناسیون عمومی؛ وعده‌هایی که محقق می‌شود

دستاورد افتخارآمیز دولت سیزدهم در واکسیناسیون ۵۰ درصدی مردم علیه کرونا با حداقل یک دوز، نشان می‌دهد که دستیابی به واکسیناسیون ۷۰ درصدی جامعه هدف در روزهای آینده دور از دسترس نیست.

به گزارش ایرناپلاس، تا همین یک ماه پیش، خوش‌بین‌ترین افراد هم باور نداشتند که سرعت واکسیناسیون علیه ویروس منحوس کرونا در ایران به چنین موفقیت بزرگی دست یابد که رکوردهای جهانی را جابه جا کند.

دلایل و توجیهات هم منطقی بود. از یک سو نه روند تولید و واردات واکسن مطلوب بود و از سوی دیگر دولت، در حال تغییر و تحویل و تحول بود.

اما آیت الله رئیسی در شروع کار خود، اولویت دولت خود واکسیناسیون آحاد کشور علیه کرونا اعلام کرد. همین امر سبب شد تا بسیجی عمومی در کشور برای این امر تشکیل شود. این بار رئیس‌جمهوری خود پا کار آمد و به دنبال آن همه توان کشور از کشوری و لشکری وارد کارزار شدند.

۵۰ میلیون نفر حداقل یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند

نتیجه آنکه براساس آخرین آمار تا روز شنبه سوم مهرماه، ۳۴ میلیون و ۵۶۹ هزار و ۶۸۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۵ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۸۲۴ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴۹ میلیون و ۷۸۹ هزار و ۵۰۴ دُز رسیده است.

براساس سیاست‌های اخیر وزارت بهداشت شرط سنی واکسیناسیون که تا همین چند وقت پیش قطره چکانی و اندک اندک اعلام می‌شد برداشته شده و آمارها نشان می‌دهد نزدیک به ۵۰ درصد جمعیت ایران حداقل یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده است که این به معنای ایمنی بیشتری نسبت به گذشته دارند.

دستاورد بزرگ و عصبانیت رسانه‌های معاند

روند موفقیت‌آمیز واکسیناسیون، رسانه‌های معاند را که تا همین چند وقت پیش، سرعت کند واکسیناسیون را دستاویزی برای نشان دادن ضعف نظام در کنترل کرونا قرار داده بودند به شدت عصبانی کرده به طوری که این رسانه‌ها، از هر فرصتی برای حمله به دستاورهای دولت در زمینه کنترل کرونا استفاده می‌کنند؛ از ایجاد ابهام در توان داخلی تولید واکسن و سوژه قرار دادن سخنان دولتمردان در مورد روند واکسیناسیون.

در تازه‌ترین اقدام، سخنان رئیس‌جمهوری در روز گوشته( ۳ مهرماه) دستاویز رسانه‌های معاند قرار گرفته است؛ جایی که سیدابراهیم رئیسی اعلام کرد تا چند روز آینده ۷۰ درصد جامعه واکسینه می‌شوند.

این رسانه‌ها، با استناد به آمار و ارقام واکسیناسیون در ایران دستیابی به این ادعا را دور از دسترس می‌دانند زیرا از نظر این رسانه‌ها، واکسیناسیون به معنای تزریق دو دوز واکسن است.

در تلاش مضبوحانه این رسانه‌ها همین بس که، رئیسی در اظهارات خود، هرگز به واکسیناسیون کامل اشاره نکرده و این استدلال که منظور رئیس‌جمهوری از بیان آمار ۷۰ درصد واکسیناسیون، واکسیناسیون کامل جامعه هدف بوده، از اساس نادرست است. در واقع با توجه به اینکه رئیس‌جمهوری این بار پیگیر اصلی بحث واکسیناسیون است از نزدیک در جریان آمار اصلی واکسیناسیون قرار دارد.

رکورد تزریق روزانه ۱.۵ میلیون دوز واکسن

دوم اینکه اخیر نظام سلامت ایران به رکورد تزریق روزانه ۱.۵ میلیون دوز واکسن دست یافته که با توجه به پایان واکسیناسیون گروه‌های شغلی، حالا از ظرفیت پایگاه‌های واکسیناسیون سازمان‌ها و نهادهای مختلف برای افزایش ظرفیت واکسیناسیون عمومی بهره گرفته شده است.

بنابراین با کاهش سن واکسیناسیون در کشور به ۱۵ سال، برخلاف گذشته که واکسیناسیون شامل محدودیت بود اکنون مسئولان وزارت بهداشت از افرادی که هنوز واکسن نزده‌اند؛ می‌خواهند هرچه سریعتر با ثبت‌نام در سامانه سلامت به مرکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

بنابراین با افزایش مراکز تزریق واکسن و افزایش ساعت کاری مراکز و شبانه‌روزی شدن برخی مراکز، دستیابی به واکسیناسیون ۷۰ درصدی با حداقل دریافت یک دوز واکسن، در هفته آتی دور از ذهن نیست که این خود ایمنی نسبی را برای جامعه برای مواجه با موجی احتمالی ششم به ارمغان خواهد آورد.

بزودی پوشش واکسیناسیون دز اول به ۷۰ درصد جامعه می‌رسد

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در این باره شب‌گذشته به ایرنا گفت: تاکنون ۳۵ میلیون نفر بالای ۱۸ سال جامعه دز اول واکسن کرونا را دریافت کردند که با توجه به سرعت انجام واکسیناسیون بزودی این رقم به ۴۲ میلیون نفر می‌رسد؛ به عبارتی درصد تزریق واکسن به ۷۰ درصد جامعه می‌رسد.

اکنون بیش از یک میلیون واکسن روزانه‌ در کشور تزریق می‌شود و با توجه به اینکه جامعه هدف واکسیناسیون ۶۰ میلیون (۱۸سال به بالا) است اگر رقم تزریق واکسن دز اول به ۴۲ میلیون نفر برسد، ۷۰ درصد جامعه در برابر کرونا واکسینه می شوند.

به گفته وی البته دز دوم تزریق واکسن کرونا نیز به سرعت در حال انجام است و حدود ۵۵ درصد ۱۸ سال به بالا دز اول این واکسن  را زدند و تا پایان مهر تزریق دز اول و دوم به میران قابل توجهی انجام می‌شود.

رئیسی این آمار را چشم‌انداز خوبی می‌داند زیرا در حال حاضر بسترهای واکسیناسیون کاملا مهیاست و مردم باید برای دریافت واکسن مراجعه کنند.

وی یادآور شد: فاز نخست واکسیناسیون کرونا شامل کادر بهداشت و درمان بود که ۹۶ درصد و، فاز دوم گروه‌های سنی ۶۰ سال به بالا، ۹۴ درصد واکسینه شدند و انتظار ما این است که رقم‌ها بیشتر شود. سرعت واردات واکسن بسیار خوب است و مشکلی در تامین آن نداریم.

شاهد این مدعای سخنگوی ستاد ملی کرونا سرعت گرفتن واردات واکسیناسیون و تولید واکسن در داخل کشور است که نشان می‌دهد واکسن برای واکسیناسیون کامل ۷۰ درصد جمعیت کشور به صورت ۱۰۰ درصدی تضمین خواهد شد.

عبور واردات واکسن از ۶۵ میلیون دز

براساس اعلام مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با ورود پنجاه و ششمین محموله واکسن کرونا شامل پنج میلیون دز از نوع سینوفارم، شمار واکسن‌های وارداتی از ۶۵ میلیون دز گذشت. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها مقرر شده تا هفته نخست مهرماه نیز ۱۴ میلیون دز واکسن وارد کشور شود.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران، همچنین از واردات ۱۰ میلیون دز واکسن جانسون اند جانسون و فایزر به کشور خبر داد.

واقعیت اینکه اگرچه برای بسیاری از هموطنان دستیابی به رقم کنونی واکسیناسیون (تزریق حدود ۵۰ میلیون دز واکسن نوبت اول و دوم ) تا همین وقت پیش عددی غیرقابل تصور و دور از انتظار بود اما عزم دولت برای مدیریت بحران کرونا و در اولویت قرار دادن واکسیناسیون، این برآوردها را محقق کرده است.

تاریخ‌سازی ایران در زمینه واکسیناسیون عمومی

به یاد داشته باشیم که ایران جزو کشورهای پرافتخار و تاریخ‌ساز در زمینه واکسیناسیون است. ریشه‌کنی فلج اطفال که مورد ستایش جهان قرار گرفته و واکسیناسیون سرخک و سرخچه در دهه ۸۰ که در مدت یک ماه ۳۳ میلیون نفر واکسینه شدند، نمونه‌ای از این خواستن‌ها و توانستن‌هاست.

دولت سیزدهم اولویت اول خود را واکسیناسیون کرونا قرار داده است زیرا که می‌داند برای سامان بخشی به اقتصاد و بهبود معیشت آحاد جامعه راهی جز بازگشت کسب و کارها و معیشت مردم به شرایط عادی وجود ندارد.

این نشان می‌دهد که دولت بر سر عهد خود با مردم برای حل این معضل بزرگ و مدیریت شرایط و ایجاد رونق در اقتصاد ایستاده است.

برکت در خراسان جنوبی/ ۲۰ هزار دُز واکسن در راه استان/۲-۷

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: سهمیه واکسن کرونا استان در محموله جدید از ۳۷ هزار دُز به ۸۰ هزار دُز افزایش یافته که از این تعداد ۲۰ هزار دُز واکسن برکت خواهد بود.

واکسن برکت به خراسان‌جنوبی رسید/ ۲۰ هزار دُز واکسن در راه استان

محمد دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان تا روز گذشته ۳۲۹ هزار و ۸۲۹ نفر واکسن نوبت اول و ۱۷۰ هزار و ۶۳۲ نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

وی با اشاره به اینکه با پیگیری‌های مجدانه‌ سهمیه واکسن استان از ۳۷ هزار دُز به ۸۰ هزار دُز افزایش یافته است، بیان داشت: از این میزان ۲۰ هزار دُز واکسن برکت خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از ورود محموله جدید واکسن طی امشب خبر داد و عنوان کرد: تمام افرادی که در نوبت اول واکسیناسیون کرونا واکسن برکت دریافت کرده‌اند، می‌توانند طی چند روز آینده دُز دوم این واکسن را تزریق نمایند.

دهقانی با تأکید براینکه محموله جدید واکسن برکت شامل کسانی که می‌خواهند دُز اول خود را دریافت کنند نمی‌شود، تصریح کرد: با افزایش سهمیه دریافتی واکسن کرونا برای افرادی که باید نوبت دوم واکسن برکت را تزریق کنند جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

 

 

 

معرفی نفرات برتر مسابقات پینگ پنگ بانوان شهرستان خوسف/۷

مسابقات پینگ پنگ ویژه بانوان به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس در محل سالن شهید نجفی شهرستان خوسف برگزار شد . لازم به ذکر است در این مسابقات زهرا حسنی مقام اول ، ساجده شهدادی مقام دوم و فهیمه اکبری مقام سوم این دوره از مسابقات را به خود اختصاص دادند .

 

 

برگزاری مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های شهیدان در دانشگاه بیرجند/۷

مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های شهیدان و عطر افشانی مزار مطهر شهدای گمنام پردیس کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست در مسجد حضرت ولی‌عصر(عج) دانشگاه برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های شهیدان و عطر افشانی مزار مطهر شهدای گمنام پردیس کشاورزی، منابع طبیعی و-۲ محیط زیست در مسجد حضرت ولی‌عصر(عج) دانشگاه  امروز یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ برگزار شد.
سخنران این مراسم حجت‌الاسلام علیزاده ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس و تسلیت ایام اربعین حسینی، با بیان خاطراتی از شهدای دفاع مقدس بر لزوم الگو گرفتن از رفتار و کردار شهدا تأکید کرد.
گلباران و عطرافشانی مزار شهدای گمنام پردیس کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست و مرثیه‌سرایی  و مداحی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

 

 

 

ویژه برنامه «پلاک عاشقی» در کانون نهبندان برگزارشد/۲-۷

ویژه برنامه «پلاک عاشقی» در کانون نهبندان برگزارشد

با مشارکت کانون و پایگاه مقاومت بسیج خواهران شهرستان نهبندان ویژه برنامه «پلاک عاشقی» به مرحله اجرا درآمد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی،  این ویژه برنامه با رویکرد آشنایی کودکان ونوجوانان  با فرهنگ و ادبیات جبهه و نیز بزرگداشت هفته دفاع مقدس  و همچنین معرفی شخصیت شهدای شاخص شهرستان نهبندان، در قالب گویی، معرفی کتاب، نقاشی با موضوع دفاع مقدس با مشارکت مرکز فرهنگی کانون و پایگاه مقاومت بسیج خواهران ، ویژه اعضای دختر در محل مسجد امام حسن مجتبی(علیه السلام) این شهرستان برگزار شد.

گفتنی است برپایی نمایشگاه عکس شهدا از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

 

برگزاری همایش بزرگ پیاده روی اربعین حسینی در خراسان جنوبی/۲-۷

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه مراسم اربعین حسینی در ۲۷ بقعه متبرکه خراسان جنوبی برگزار شد گفت: برنامه این مراسم شامل تلاوت قرآن، سخنرانی، عزاداری و در برخی اماکن به همراه غذای نذری از محل عواید موقوفات و کمک خیرین بود.

حجت الاسلام «پرویز بخشی پور» افزود: امسال نیز همانند سال گذشته مراسم بزرگداشت اربعین حسینی به صورت حضوری و غیر حضوری در فضای مجازی برگزار شد.

وی  بیان کرد: در شهرستان های بیرجند پنج بقعه، فردوس یک بقعه، سرایان سه بقعه، طبس سه بقعه، قاین سه بقعه، بشرویه سه بقعه، زیرکوه سه بقعه، خضری دشت بیاض یک بقعه، سربیشه یک بقعه، نهبندان سه بقعه و خوسف یک بقعه متبرکه، میزبان مراسم اربعین حسینی خواهند بود.

 

برگزاری همایش بزرگ پیاده روی اربعین حسینی در شهر آیسک سرایان

همزمان با اربعین حسینی، برای اولین بار همایش بزرگ پیاده روی جاماندگان قافله اربعین با شرکت بیش از سه هزار نفر در شهر آیسک سرایان برگزار شد.

عزاداران حسینی در قالب دسته‌های سینه زنی، هیات‌های مذهبی وخانوادگی با شعار لبیک یا حسین راهپیمائی خود را از میدان سردار شهید عربی آغاز و در چهارراه مخابرات با گروه دمامه زنی نوای غم شهرستان فردوس همراه شدند.

عزاداران پس از ورود به حسینیه شهدای آیسک با عزاداری وسینه زنی بر مصائب اهل بیت امام حسین(ع) اشک ماتم ریختند.

در پایان مراسم غذای متبرک و نذری به همت خادمان حسینیه شهدا بین عزاداران توزیع شد.

در حاشیه راهپیمائی اربعین در شهر آیسک ده موکب در قالب توزیع چای، میوه، صبحانه، نذورات بسته بندی شده با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، کفاشی صلواتی، اهدای خون، ایستگاه سلامت و.. به ارائه خدنات به عزاداران پرداختند.

 

همایش پیاده روی جاماندگان اربعین در زهان

همچنین همزمان با اربعین حسینی، همایش پیاده روی جاماندگان اربعین در زهان برگزار شد.

در این همایش، عاشقان اهل بیت از میدان شهدا تا گلزار شهدای زهان را پیاده پیمودند.

از روستا‌های اطراف، مسیر ۱۰ کیلومتری تا آستان مقدس امام زاده داوود روستای کلاته مزار را پیاده پیمودند.

 

 

 

 

 

توزیع ۹۴ پک تحصیلی بین دانش آموزان بی بضاعت بیرجند/۲-۷

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند از توزیع ۹۴ پک تحصیلی بین دانش آموزان بی بضاعت شهرستان بیرجند از محل موقوفه پرویز رحیمی خبرداد.

حجت الاسلام «دادخدا خدایی» اظهار داشت: اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند، در راستای اجرای تمامی نیات موقوفات شهرستان در زمان مناسب تلاش می‌کند.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید و کمک خیران برای دستگیری از دانش آموزان نیازمند و بی بضاعت شهرستان بیرجند گفت: در این راستا موقوفه پرویز رحیمی با نیت کمک به دانش آموزان با استعداد بی بضاعت اجرای نیت می کند.

 

وی در ادامه بیان کرد: در راستای اجرای نیت این موقوفه ۹۴ پک تحصیلی در بین دانش آموزان نیازمند توزیع شد.

 

حجت الاسلام خدایی ادامه داد: این بسته های تحصیلی در بین دانش آموزان مقطع دبستان و دبیرستان روستای خراشاد و روستاهای اطراف آن توزیع می شود.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند در پایان به قیمت هر بسته پک تحصیلی اشاره کرد و گفت: قیمت هر پک تحصیلی در مقطع دبستان ۲۰۰ هزار تومان و در مقطع دبیرستان ۲۲۰ هزار تومان است.

 

 

تجلیل از ۲۲ بسیجی در طبس/۲

در جشنواره مالک اشتر شهرستان طبس با حضور سردار قاسمی فرمانده سپاه انصار الرضا استان از ۲۲ بسیجی فعال قدردانی شد.

فرمانده سپاه انصار الرضا (ع) استان خراسان جنوبی در این جشنواره با بیان اینکهتجلیل از ۲۲ بسیجی در خراسان جنوبی جنگ ما تمام مقادیر و تاکتیک‌های جنگی جهان را بهم ریخت، گفت: بعد از جنگ عاشورا نابرابر‌ترین جنگ علیه ما جنگ هشت سال دفاع مقدس بود.

سردار قاسمی فرمانده سپاه انصار الرضا (ع) استان افزود: دفاع مقدس ما امتداد واقعه عاشورا بود و در جنگ نور هدایت امام حسین پیداست عاشورا در دفاع مقدس تکرار شد.

به گفته وی امسال یازدهمین سال است که این جشنواره مالک اشتر در حال برگزاری است و در بسیج هیچ گاه دنیا و مادیات معنی ندارد و در دوران دفاع مقدس هم بسیجیان بر اساس احساس تکلیف به میدان می‌آمدند.

سردار قاسمی افزود: در تمام جنگ‌ها کسی که به میدان می‌آید به طمع پیروزی و گرفتن غنیمت می‌آید و در دفاع مقدس اینگونه نبود می‌آمدند تا از خاک میهن خود دفاع کنند یا شهید می‌شدند یا جانباز که در هر دو حالت پیروزی است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه طبس هم گفت: برنامه‌های امسال هفته دفاع مقدس در دو محور برنامه‌های ماندگار و برنامه‌های متخص این هفته برنامه ریزی شده است.

سرهنگ دوم پاسدار خبازی افزود: محور برنامه‌های ماندگار برنامه‌های همچون اتمام المان شهدای گمنام شهر دیهوک، کتاب پایان رنج‌ها و آغاز تکمیل و به سازی میدان و بولوار شهدا بوده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

زعفران قائنات وارد بورس شد/۲

کیفیت این محصول سبب شد زعفران قائنات با همین نام در سبد محصولات بورس قرار گیرد.

نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما، با تشکر از  پیگیری های آقای احتشام مسئول شرکت تروند زعفران که زیرساخت ورود زعفران به بورس را فراهم کرده است، گفت: مذاکرات سختی در این زمینه انجام شد تا بتوانیم شاهد نام قاینات روی تابلوی بورس باشیم.

اسحاقی با اشاره به مزایای این اقدام افزود: اتفاق مبارکی که با رفتن زعفران قاینات  روی تابلوی بورس شاهد هستیم این است که از هرگونه فروش تقلبی زعفران جلوگیری می کند.

نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز شاهد هستیم هر سرمایه گذار و هر شرکتی که قرار است از این محصول استراتژیک شهرستان قاینات استفاده کند می‌تواند مستقیما وارد بورس شود و زعفران اصل قاینات را دریافت کند.

اسحاقی افزود:  دومین مزیت این اقدام بستر قیمت گذاری است و یکی ز زیرساخت‌هایی که باید فراهم شود برای بورس است تا از هرگونه رانت و فساد معاملات جلوگیری شود.

به گفته وی ما اگر بتوانیم بعد از اینکه این محصول را در تابلوی بورس قرار گرفت، بحث صادرات زعفران را برقرار کنیم ، می‌توانیم زعفران را به آن جایگاه واقعی قیمتی برسانیم.

 

 

 

 

 

هدیه نذر آب

توزیع ۲۰ تبلت بین دانش آموزان در خراسان جنوبی/۲-۳

در پی رسانه‌ای شدن طرح نذر آب ۴ در شهرستان درمیان ، یک خیر اصفهانی تعداد ۲۰ تبلت به دانش آموزان این منطقه هدیه کرد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان با اشاره به اجرای طرح نذر آب ۴ در روستا‌های درمیان گفت: با رسانه‌ای شدن این طرح و بیان مشکلات منطقه یک خیر ۲۰ دستگاه تبلت برای دانش آموزان روستای کلاته محمدعلی تقبل کرد که همزمان با آغاز سال تحصیلی توزیع شد.

محمدرضا رضایی ارزش ریالی این تبلت‌ها را جمعا ۶۰ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: جمعیت هلال احمر به عنوان موسسه‌ای خیریه، غیرانتفاعی و دارای شخصیت حقوقی و مستقل، مهد و خاستگاه احیا و ترویج فرهنگ نیکوکاری به عنوان عالی‌ترین تجلی فطرت نوعدوستی بشر است.

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی: امروز شبکه‌های مخابراتی و ارتباطی سبب توسعه اشتغال و اقتصاد می شود

 

استاندار خراسان جنوبی: امروز شبکه‌های مخابراتی و ارتباطی سبب توسعه اشتغال و اقتصاد می شود

 استاندار خراسان جنوبی گفت: امروز از شبکه‌های مخابراتی و ارتباطی به عنوان صنعتی یاد می شود که اشتغال ایجاد می کند و اقتصاد را توسعه می دهد.

به گزارش تسنیم ، با حضور استاندار خراسان‌ جنوبی، تعدادی از پروژه‌های اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان در زمینه تقویت زیرساخت‌های ارتباطات روستایی شهرستان خوسف به بهره برداری رسید که این پروژه‌ها در راستای رفاه روستائیان منطقه اجرایی شده است.

توسعه شبکه فیبر روستایی از محل پروژه تا وزارت ارتباطات به میزان ۳۸ کیلومتر برای تأمین ارتباطات ۷ سایت و ۷ مرکز تلفن از جمله این پروژه‌ها بود که در راستای بهره مندی هزار و ۴۰۰ خانواده ساکن در ۲۳ روستای خوسف از جمله گیو، چهکند گل، نصرآباد، کارجگان، مرتضویه و کلاته عرب صورت گرفت.

بهره برداری از دو سایت نسل ۴ روستایی و اتصال مدارس ۳ روستا به شبکه ملی اطلاعات از محل اعتبارات  طرح توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از دیگر پروژه‌هایی بود که امروز به بهره برداری رسید که اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اجرای این پروژه‌ها ۹۸ میلیارد ریال هزینه کرده است.

استاندار خراسان جنوبی در حاشیه این مراسم از زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی، به عنوان صنعتی در خدمت توسعه یاد کرد و گفت: در گذشته چنانچه شبکه مخابراتی در محلی ایجاد می شد، صرفاً برای ارائه یک خدمت بود امروز اما از شبکه‌های مخابراتی و ارتباطی به عنوان صنعتی یاد می شود که اشتغال ایجاد می کند و اقتصاد را توسعه می دهد.

حمید ملانوری با اشاره به امکاناتی که درپی توسعه شبکه‌های مخابراتی ایجاد می شود، تأکید کرد: زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات در هر جایی اجرا می شوند باید تغییر ایجاد کند و از این زیرساخت برای اشتغالزایی و توسعه استفاده شود.

وی بیان کرد: امروزه بسیاری از مشاغل در قالب استارتاپ‌ها، وابسته به شبکه‌های مخابراتی و اینترنتی ایجاد شده اند و با سختی کار کمتر و درآمد بیشتر مشغول فعالیت هستند.

استاندار خراسان جنوبی به بخش‌هایی از خدمات ارائه شده در مناطق مختلف اشاره کرد و گفت: امروزه در گوشه گوشه کشور، در هر روستا، منطقه عشایری و حتی دور افتاده ترین مناطق، شبکه‌های آب، برق، مخابرات و گاز و نیز خدمات آموزشی و بهداشتی ایجاد شده که در مقایسه با اوایل انقلاب اصلاً قابل قیاس نیست و این که خدمات دهی رشد پرشتابی گرفته از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی، تلاش دستگاه‌های اجرایی و مطالبه مردم است.

 

 

 

 

 

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی در پی رحلت آیت‌الله «حسن‌زاده آملی»

آیت‌الله «سید علیرضا عبادی» نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی در پیامی رحلت فقیه مجاهد و پارسا حضرت آیهالله علامه آقای حسن‌زاده‌ آملی را تسلیت گفت.

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی در پی رحلت آیت‌الله «حسن‌زاده آملی»

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، آیت‌الله «سید علیرضا عبادی» نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی در پیامی رحلت فقیه مجاهد و پارسا حضرت آیهالله علامه آقای حسن‌زاده‌ آملی را تسلیت گفت.

متن پیام به شرح ذیل می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

«إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهِ

رحلت فقیه مجاهد و پارسا حضرت آیهالله علامه آقای حسن‌زاده‌ آملی(اعلی اله مقامه) موجب تأسف و تأثر شدید اینجانب گردید.

این انسان بزرگ و پرهیزگار از جمله شخصیت‌های برجسته‌ای بود که در سراسر عمر با برکت و نورانی خود را برای حوزه‌ علمیه، روحانیون و مردم مومن وقف و اسوه‌ اخلاقی و عملی برای شاگردان  و قاطبه مردم و ارادتمندان خود بود.

اینجانب به پیشگاه حضرت بقیهالله ارواحنا فداه و رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی) و به حضرات علمای اعلام و مراجع عظام و شاگردان و ارادتمندان و مستفیضان از نَفَس گرم آن بزرگوار و به ویژه به خاندان مکرّم و معظم ایشان عرض تسلیت دارم.

 

 

استاندار خراسان جنوبی در پی درگذشت علامه حسن زاده آملی پیام تسلیت صادر کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، متن پیام تسلیت ملانوری استاندار خراسان جنوبی به مناسبت درگذشت علامه حسن زاده آملی به شرح زیر است:

بسمه تعالی

إذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ

ضایعه ارتحال فیلسوف نامدار علامه حسن زاده آملی موجب تأسف و تأثر فراوان گردید.

بدون ترید فقدان این شخصیت ممتاز جهان تشیع که از بی نظیرترین سرمایه‌های علمی کشور و گنجینه‌ای غنی از جمیع معارف بود، خسرانی جبران ناشدنی است.

اینجانب رحلت این فقیه ربانی که عمر با عزت خود را صرف ترویج معارف دینی و انتشار علوم مختلفه نمود را به محضر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، حوزه‌های علمیه، بیت مکرم و همه شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض نموده؛ از خداوند منان برای آن عالم زاهد، رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان ایشان شکیبایی مسئلت دارم.

حمید ملانوری شمسی

استاندار خراسان جنوبی

 

 

 

 

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در پی رحلت علامه حسن‌زاده آملی

آیت الله عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در پیامی رحلت علامه حسن‌زاده آملی را تسلیت گفت.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در پیامی رحلت فقیه مجاهد و پارسا پیام تسلیت نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی در پی رحلت علامه حسن‌زاده آملیحضرت آیت الله علامه آقای حسن‌زاده‌ی آملی را تسلیت گفت.

متن این پیام به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
«إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهِ

رحلت فقیه مجاهد و پارسا حضرت آیهالله علامه آقای حسن‌زاده‌ی آملی “اعلی الله مقامه” موجب تأسف و تأثر شدید اینجانب گردید.
این انسان بزرگ و پرهیزگار از جمله شخصیت‌های برجسته‌ای بود که در سراسر عمر بابرکت و نورانی خود را برای حوزه‌ی علمیه، روحانیان و مردم مومن وقف و اسوه‌ی اخلاقی و عملی برای شاگردان و قاطبه مردم و ارادتمندان خود بود.

اینجانب به پیشگاه حضرت بقیهالله ارواحنا فداه و رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) و به حضرات علمای اعلام و مراجع عظام و شاگردان و ارادتمندان و مستفیضان از نَفَس گرم آن بزرگوار و به ویژه به خاندان مکرّم و معظم ایشان عرض تسلیت می کنم.

سید علیرضا عبادی
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند
چهارم   مهر  ۱۴۰۰

 

 

اعتراف به ۱۳ فقره سرقت اماکن خصوصی در”طبس”/۴

 

جانشین انتظامی”طبس” گفت: مأموران انتظامی این شهرستان ۱۳ فقره سرقت اماکن خصوصی را کشف و یک سارق در این خصوص دستگیر کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”جواد عباسی” اظهار داشت: با وقوع چند فقره سرقت اماکن خصوصی در شهرستان طبس، شناسایی عوامل این سرقت ها به صورت ویژه در دستور کار ماموران پلیس آگاهی قرار گرفت.

وی افزود: ماموران پلیس آگاهی شهرستان طبس با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی، یک سارق سابقه دار را شناسایی و تحت نظر قرار دادند و با دستور مقام قضائی نامبرده را در مخفیگاهش دستگیر کردند.

جانشین انتظامی شهرستان طبس بیان داشت: متهم ابتدا در اظهارات خود منکر هر گونه اتهامی شد ولی در نهایت با روبه رو شدن شواهد موجود و ارائه مستندات، لب به اعتراف گشود و به ۱۳ فقره سرقت اماکن خصوصی در شهرستان طبس اعتراف کرد.

 

 

 

حمل ۱۰۲ تریاک با سواری پراید/۴

 

فرمانده انتظامی استان از کشف ۱۰۲ کیلو گرم تریاک در شهرستان”نهبندان” خبر داد و گفت: در این رابطه خودرو پراید توقیف و یک متهم دستگیر شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار”ناصر فرشید” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان “نهبندان” اخباری دریافت کردند که سوداگران مرگ قصد دارند یک محموله مواد مخدر را در محورهای مواصلاتی شهرستان “نهبندان” حمل و به نقاط مرکزی کشور منتقل کنند که بلافاصله پیگیری موضوع در دستور کار مأموران پلیس قرار گرفت.

وی بیان داشت: مأموران انتظامی هنگام گشت زنی در محور های مواصلاتی شهرستان “نهبندان” به یک سواری پراید که در حال حرکت بود مشکوک شدند و با علائم هشدار دهنده به راننده دستور ایست دادند و جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی تصریح کرد: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از سواری پراید ۱۰۲ کیلوگرم تریاک کشف کردند.

 

 

 

یک کشته بر اثر تصادف روز گذشته در شهرستان”درمیان”/۴

 

رئیس پلیس راه استان گفت: بر اثر برخورد سواری پراید با موتورسیکلت در دو راهی روستای”آواز” شهرستان”درمیان” راکب موتورسیکلت جان خود را از دست داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا رضایی” اظهار داشت: با اعلام مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر وقوع حادثه رانندگی در دو راهی روستای آواز شهرستان درمیان، بلافاصله مأموران و نیروهای امدادی به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: مأموران با حضور در محل حادثه مشاهده کردند، یک سواری پراید با موتورسیکلت برخورد کرده است که بر اثر این حادثه راکب موتورسیکلت مصدوم و با اورژانس به بیمارستان منتقل شد.

رئیس پلیس راه استان خراسان جنوبی با اشاره به این که راکب موتورسیکلت به دلیل شدت جراحات در بیمارستان جان خود را از دست داده است؛ تصریح کرد: علت حادثه توسط کارشناسان پلیس راه، تجاوز به چپ راننده خودروی پراید تشخیص داده شده است.

 

 

 

 

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی خبر داد؛

جذب ۱۰ میلیارد اعتبار در قالب کشاورز کارت در خراسان جنوبی

جذب ۱۰ میلیارد اعتبار در قالب کشاورز کارت در خراسان جنوبی

 مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی از جذب ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات در قالب کشاورز کارت برای استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی سعیدی ظهر یکشنبه در نشست خبری کشت پاییزه، با بیان اینکه برای حمایت از کشاورزان در بخش کود، کشاورز کارت در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: ۱۰ میلیارد تسهیلات قالب کشاورز کارت برای استان جذب شده است.

وی بیان داشت: این تسهیلات در ۱۳ شهریور ماه سال جاری به صورت کامل جذب شد و هیچ بازگشت بودجه ای در این زمینه نداشته ایم و در حال رایزنی برای تسهیلات این بخش برای سال بعد هستیم.

وی با اشاره به فروش کودهای شیمیایی به صورت حواله الکترونیکی عنوان کرد: وزیر اسبق جهاد کشاورزی دستور داد که فروش کود شیمیایی فقط باید با حواله الکترونیکی باشد که خراسان جنوبی در این زمینه عملکرد خوبی داشته است و رتبه سوم در اجرای این موضوع را دارد.

به گفتۀ وی برای توزیع کود در سطح استان ۴۰ کارگزار فعال هستند و در سال گذشته به دلیل مشکلات ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی افزایش ۴ تا ۵ برابری قیمت کود را شاهد بودیم که در سال جاری این مشکل مرتفع شده است.

مشکلی در توزیع کود نداریم

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سهمیه استان در کود اوره که تولید داخل کشور است ۱۵ هزار و ۶۷۰ تن بود که تاکنون ۸ هزار و ۵۰۰ تن به استان حمل و ۵ هزار تن توزیع شده است.

سعیدی با بیان اینکه در سال گذشته برای تهیه کود فسفاته و پتاسه مشکلات داشتیم، عنوان کرد: اما در سال جاری به دلیل جایگزینی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ به ارز نیمایی مشکلی برای ورود نداریم و به ثبات رسیده است.

وی تصریح کرد: سهم خراسان جنوبی از کود فسفاته ۵ هزار و ۴۸۵ تن بود که ۸۰۰ تن وارد استان و ۲۴۳ تن توزیع شد.

وی تصریح کرد: همچنین سهمیه استان برای کود پتاسه هزار و ۸۲۷ تن بود که ۸۰۰ تن به استان حمل و ۱۲۰ تن توزیع شده است.

به گفتۀ وی در زمینه کود برای کشت پاییزه هیچ گونه مشکلی نداریم و اکنون بیش از ۶ هزار تن کود ذخیره سازی شده است.

مدیر امور زراعت جهادکشاورزی خراسان جنوبی:

خشکسالی به محصولات زراعی خراسان جنوبی ۵۰ درصد خسارت زد

خشکسالی به محصولات زراعی خراسان جنوبی ۵۰ درصد خسارت زد

مدیر امور زراعت جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: به دلیل خشکسالی و کمبود بارندگی در سال زراعی گذشته ۴۰ تا ۵۰ درصد خسارت به محصولات زراعی استان وارد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمجتبی حسینی ظهر یکشنبه در نشست خبری کشت پاییزه، در زمینه تنش‌های ایجاد شده در راستای کاهش بارندگی اظهار کرد: خشکسالی فقط یک مجموعه اولیه از عواقب کمبود بارندگی است ولی آسیب‌های مهمتری مانند تنش‌های شوری، گسترش آفات و بیماری‌ها و افزایش خسارت سرمازدگی را در پی دارد.

وی تصریح کرد: خشکسالی بخشی از اقلیم خراسان جنوبی است و دیگر بحران نیست و لازم است که در این زمینه برنامه‌ریزی هایی انجام شود.

به گفته وی در خراسان جنوبی بیش از ۷۰۰ هزار تن محصولات زراعی تولید و حدود ۶۶۰ هزار و ۲۸۵ هکتار از اراضی استان زیر کشت محصولات زراعی آبی و دیمی قرار دارند.

کشت قصیل (علوفه سبز) جو و ترتیکاله در استان

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در زمینه کشت پاییزه سال زراعی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ گفت: برنامه‌هایی به استان ابلاغ شده است که متناسب با وضعیت و شرایط اقلیمی هر شهرستان اجرایی می‌شود.

حسینی ادامه داد: این برنامه‌ها شامل تأمین میزان کود، بذور، برنامه‌های آموزشی و ترویجی و الگویی، تسهیلات، مزارع الگویی و دیگر موارد است.

وی تصریح کرد: در سال زراعی جاری کشت ۱۸ هزار هکتار گندم تکلیف شده است که در سال گذشته ۱۸ هزار و ۶۰ تن بود.

به گفته وی همچنین کشت ۲۲ هزار و ۴۵۰ تن جو برای استان در نظر گرفته شده است که در سال گذشته ۲۱ هزار هکتار بوده است.

به گفته وی در راستای تغییر الگوی کشت از بهاره به پاییزه، طرح کشت چغندر علوفه‌ای در نظر گرفته شده است که در مزارع الگویی و تطبیقی اجرایی می‌شود تا گلدهی مقاوم به پاییز داشته باشیم و ۱۰ هکتار به عنوان الگو در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برای کشت دانه‌های روغنی نیز ۳۰ هکتار تکلیف شده است، بیان کرد: برای کشت قصیل (علوفه سبز) جو و ترتیکاله هم ۵ هزار و ۲۰۰ تن در نظر گرفته شده است چرا که با توجه به شرایط اقلیمی استان علوفه مناسب و با حداقل آب کشت می‌شود.

۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی را در فصل زراعی، تأمین بذور اصلاح شده دانست و عنوان کرد: حدود هزار تن بذور اصلاح شده و مرغوب از مزارع برگزیده انتخاب و توزیع شده است و این علاوه بر بذور رسمی است.

حسینی اظهار کرد: در سال زراعی جدید ۴۱۵ هکتار به زیر کشت تولید بذور اصلاح شده جو و ۴۷۰ هکتار برای تولید بذور اصلاح شده گندم می‌روند.

وی در زمینه تسهیلات نیز بیان کرد: به ازای هر هکتار کشت حبوبات ۶ میلیون تومان، محصولات علوفه‌ای ۳ میلیون تومان، کاملینا ۵ میلیون تومان، گندم ۶ میلیون و جو ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، گلرنگ ۵ میلیون و کلزا ۶ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

به گفته وی در مجموع تسهیلات سرمایه در گردش ارائه شده سال جاری ۳۰۰ میلیارد تومان است، همچنین به ازای هر کشاورز در هر هکتار در قالب کشاورز کارت ۲ میلیون و حداکثر ۲۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

۱۰ میلیارد تومان تسهیلات «کشاورز کارت» به خراسان جنوبی اختصاص یافت

۱۰ میلیارد تومان تسهیلات «کشاورز کارت» به خراسان جنوبی اختصاص یافت

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات «کشاورز کارت» با هدف پرداخت تسهیلات به کشاورزان برای خریده نهاده‌های کشاورزی از جمله کود، سم و بذر به استان اختصاص یافت.

محمدمهدی سعیدی روز یکشنبه در نشست خبری با موضوع بررسی کشت پاییزه و توزیع کود در سال زراعی جدید افزود: به ازای کشت هر هکتار گندم، جو، کلزا و حبوبات ۶ میلیون تومان، محصولات علوفه‌ای سه میلیون تومان، کاملینا و گلرنگ پنج میلیون تومان تسهیلات با سود ۱۲ درصد و تا سقف ۲۰ میلیون تومان یعنی یک تا ۱۰ هکتار به کشاورزان خرده مالک پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به دستور وزیر اسبق جهاد کشاورزی از ۶ شهریور ۱۴۰۰ فروش کودهای شیمیایی باید با حواله الکترونیکی تحویل و توزیع شود که استان مقام سوم را دراین خصوص به خود اختصاص داده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: اکنون تمام فروش انواع کودهای شیمیایی در استان بر اساس صدور حواله‌های الکترونیکی توزیع می‌شود.

وی در ارتباط با تامین کودهای شیمیایی مورد نیاز استان عنوان کرد: سهمیه استان امسال ۱۵ هزار و ۶۷۰ تن کود اوره است که تاکنون هشت هزار و ۵۰۰ تن کود به استان حمل شده که پنج هزار تن بین کشاورزان توزیع شده است.

سعیدی ادامه داد: همچنین سهمیه کود سوپر فسفات تریپ و فسفاته ۱۳ درصد پنج هزار و ۴۸۹ تن است که از ابتدای سال تاکنون ۸۰۰ تن حمل شده و ۲۴۳ تن تاکنون توزیع شده است.

وی عنوان کرد: سهمیه کود پتاس استان نیز هزار و ۸۲۷ تن است که تاکنون ۸۰۰ تن به استان حمل شده و ۱۲۰ تن در بین کشاورزان توزیع شده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی افزود: با توجه به اینکه از دی ماه ۹۸ تا شهریور ۹۹ امکان تامین کودهای شیمیایی فسفاته و پتاسه در کشور وجود نداشت استان ما نیز با مشکل مواجه شد که با توجه به تخصیص ارز نیمایی این مشکل حل شد و مشکلی در خصوص تامین این کودها نداریم و انبارها ظرفیت خوبی از این کودها را ذخیره دارند.

وی گفت: با توجه به آغاز کشت پاییزه در استان از قبل ذخیره‌سازی بیش از ۶ هزار تن کود فسفاته و پتاسه در انبارها فراهم شده است.

سعیدی افزود: با توجه به پیگیری‌های معاونت بهبود تولید گیاهی جهاد کشاورزی استان، شرکت خدمات استان مجدد به چرخه تولید بذور ورود پیدا کرده و در سال زراعی جدید بخشی از بذور مورد نیاز استان توسط این شرکت تامین خواهد شد.

وی بیان کرد: در زمینه توزیع کودهای شیمیایی بین کشاورزان استان ۴۰ کارگزار داریم که کود را در اختیار کشاورز قرار می‌دهند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی گفت: کود شیمیایی اوره تولید داخل است و کیسه ۵۰ کیلویی آن ۶۵ هزار تومان به فروش می‌رسد و در مجموع در تامین کودهای مورد نیاز کشاورزان مشکلی نداریم.

وی عنوان کرد: در تولید بذور اصلاح شده نیز هیچ مشکلی در استان وجود ندارد و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان سیاست‌های خود را به نحو احسنت به اجرا درآورده است.

 

 

 

 

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی: نیروهای مسلح سربازان ولایت هستند

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی: نیروهای مسلح سربازان ولایت هستند

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با بیان اینکه همه ما نیروهای نظامی و انتظامی سرباز ولایت هستیم، گفت: باید اصول و شرافت سربازی را در اجرای تمامی ماموریت‌ها مدنظر قرار دهیم و برای اهداف و آرمان‌های نظام و انقلاب اسلامی سر ببازیم.

سردار ناصر فرشید روز شنبه در همایش روز سرباز و تجلیل از سربازان نمونه که در محل مهدیه الغدیر ستاد فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی برگزار شد اظهار داشت: امیدواریم که رهرو صدیق برای شهدای والامقام باشیم، خاطرات و ایثارگری‌های شهدا همیشه باید در دل من و شما بماند و سینه به سینه نقل شود.

وی با بیان اینکه هشت سال دفاع مقدس با جانفشانی‌های شهدا و رزمندگان امنیت را برای جامعه ما به ارمغان آورده است، اضافه کرد: گرامیداشت یاد شهدا، رزمندگان و آزادگان فقط مختص هفته دفاع مقدس نباشد بلکه باید در همه ایام سال یاد این بزرگوران را گرامی بداریم.

سردار فرشید بیان کرد: همه کارکنان نیروی انتظامی سرباز ولی امر مسلمین و سرباز ولایت و آماده جانفشانی برای میهن عزیز اسلامی هستند.

وی گفت: سرباز برای عشق به وطن و افراد جامعه خدمت می‌کند، امروز سربازان و نیروی‌های نظامی و انتظامی عشق به وطن و نظام اسلامی را در سینه دارند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی سرباز را واژه‌ای پرمعنا و مقدس دانست و اضافه کرد: سرباز متعهد به اصول و قوانین حاکم بر یک کشوراست، سرباز کسی است که هیچ چشمداشتی به ثروت و سیاست ندارد و سربازان جان خود را در کف دست گرفته و برای خدمت کردن به میهن پای به میدان گذاشتند.

سردار فرشید برنامه‌ریزی دقیق و منسجم، مسوولیت پذیری، توان زندگی جمعی و درک متقابل را از تجربه موفق دوران سربازی ذکر و اضافه کرد: شما سربازان و جوانان آینده سازان انقلاب اسلامی هستید، دوران سربازی دوران کوتاهی هست تا جوانان ایران اسلامی برای انجام نقش مثبت و سازنده در بخش های فردی و اجتماعی و نیز کارگروهی آمادگی لازم را در خود به‌وجود آورند.

وی گفت: دوره خدمت وظیفه عمومی یک دوره آموزشی، تربیتی و تجربه‌اندوزی برای جوانان است و نسل آینده کشور را برای پذیرفتن مسوولیت‌های مهم در زندگی شخصی و اجتماعی آماده می‌کند.

سردار فرشید اظهار داشت: واژه سرباز آنقدر مقدس است که شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به عنوان الگوی ما، وصیت کرد که بر روی سنگ مزار من واژه سرباز ولایت حک شود و ما هم باید خود را سرباز ولایت بدانیم و بار رفتار و اعمال خودمان این سربازی را نشان دهیم.

در این همایش همزمان با چهارمین روز هفته دفاع مقدس از ۳۵ سرباز نمونه و ساعی و ۲ سرباز جانباز ناجا تجلیل و قدردانی شد.

 

 

 

 

 

۵ هزار و ۲۰۰ هکتار کشت علوفه‌ای در خراسان جنوبی انجام می‌شود

بیرجند – ایرنا – مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از آغاز کشت پاییزه در این استان خبر داد و گفت: کشت پنج هزار و ۲۰۰ هکتار محصول قصیل جو (کشت‌های علوفه‌ای پاییزه) از برنامه‌های استان در سال زراعی جاری است.

سید مجتبی حسینی روز یکشنبه در نشست خبری با موضوع بررسی وضعیت کشت پاییزه و توزیع کود در سال زراعی جدید افزود: با توجه به اینکه شرایط مطلوبی از نظر میزان بارندگی‌ها برای خراسان جنوبی پیش‌بینی نشده، از طرفی همه کشاورزان استان دامدار کشاورز هستند، تامین علوفه مورد نیاز دام از مهمترین اولویت‌ها است.

وی گفت: یکی از مهمترین راهکارهای تامین علوفه مورد نیاز دام کشاورزان استان توسعه کشت‌های پاییزه به ویژه قصیل است که می‌تواند حجم علوفه خوبی را در اختیار دامداران قرار دهد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: با توجه به آغاز سال زراعی جدید (اول مهر ۱۴۰۰ تا پایان شهریور ۱۴۰۱) ۴۵ هزار و ۸۹۰ هکتار از اراضی استان به کشت محصولات پاییزه اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: مانند سال‌های گذشته برنامه‌های کشت پاییزه از سوی وزارت جهاد کشاورزی به استان‌ها ابلاغ و براساس آن برنامه‌ریزی لازم برای تحقق آن انجام می‌شود.

حسینی گفت: متناسب با ظرفیت‌ها، شرایط اقلیمی و وضعیت هر شهرستان، سطح زیرکشت محصولات پاییزه، تامین میزان کود، میزان بذر، برنامه‌های آموزشی و ترویجی، تسهیلات و مزارع الگویی تعیین شده و در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: برنامه سال زراعی جدید کشت ۱۸ هزار هکتار گندم در استان است که این میزان با سطح سال قبل که ۱۸ هزار و ۶۰ هکتار بود، همخوانی دارد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی برنامه کشت جو در سال جاری را معادل ۲۲ هزار و ۴۵۰ هکتار اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به سال قبل که ۲۱ هزار هکتار بود، تا حدودی افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: در سال زراعی جاری از طریق وزارت متبوع کشت ۲۰۰ هکتار کلزا، ۱۰ هکتار چغندر علوفه‌ای پاییزه که جزو سیاست‌های تغییر الگوی کشت از بهاره به پاییزه است نیز به استان ابلاغ شده و از نظر صرفه‌جویی در مصرف آب و تولید علوفه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

حسینی از تامین بذور اصلاح شده برای کشت‌های پاییزه خبر داد و افزود: برای تامین بذور رسمی و خودمصرف (برگزیده شدن مزارع خوب و تامین بذور) برنامه‌ریزی لازم انجام شده و به موقع در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه حدود هزار تن بذور خودمصرف برای کشت پاییزه تامین شده است تصریح کرد: برای سایر نهاده‌ها از جمله کودهای پایه به منظور کشت پاییزه و میزان نیاز در استان تامین و تدارک دیده شده است که در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به برنامه‌ریزی انجامن شده برای ایجاد مزارع تولید بذور اصلاح شده در سال آتی گفت: کشت و تامین بذور اصلاح شده را در دستور کار داریم.

وی ادامه داد: در سال زراعی جاری ۴۱۵ هکتار از اراضی استان برای تولید ارقام اصلاح شده در مورد جو و ۴۷۰ هکتار برای تولید بذور اصلاح شده گندم اختصاص می‌یابد که بذور پایه تامین شده و در اختیار شرکت‌های تولیدکننده بذر قرار گرفته است.

حسینی با تاکید بر اینکه امسال ارسال علوفه تولیدی استان توسط شرکت‌های مختلف به خارج از استان ممنوع شده است گفت: با توجه به خشکسالی شدید و کمبود علوفه مورد نیاز دام استان از چند ماه قبل تصمیم گرفته شد تا علوفه تولیدی فقط در داخل استان توزیع شود.

وی با بیان اینکه میزان نزولات جوی سال قبل به شدت کاهش پیدا کرد افزود: خشکسالی یک پدیده یا بحران نیست بلکه بخشی از اقلیم ما است و بسیاری از منابع آبی استان قنوات هوابین هستند که به میزان نزولات جوی وابسته بوده و کشاورزان در این مواقع آب را بیشتر به باغات اختصاص می‌دهند تا مزارع، لذا باعث کاهش عملکرد محصولات زراعی شد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: وقتی با کمبود منابع آبی مواجه هستیم کاهش کیفی آب را هم داریم و به تدریج میزان املاح و شوری منابع آبی افزایش می‌یابد و  این املاح در سطح خاک پخش می‌شود.

وی اظهار داشت: خشکسالی و کمبود بارندگی‌های استان سبب شد در گندم و جو بین ۴۰ تا ۵۰ درصد خسارت به محصولات وارد شود البته خشکسالی پدیده پیچیده و چندوجهی است که در پشت آن اتفاقات زیادی از قبیل تشدید آفات، شوری خاک و تنش‌های دیگر را نیز داریم.

حسینی با اشاره به کشت برخی محصولات آب‌بر از جمله هندوانه در برخی شهرستان‌های استان گفت: به ازای کشت یک هکتار گندم بین پنج تا هفت هزار متر مکعب آب و برای هندوانه ۱۲ هزار متر مکعب آب مصرف می‌شود اما از لحاظ ارزش اقتصادی با توجه به تجربه چندین ساله کشاورز، کشت هندوانه را انتخاب می‌کنند.

وی افزود: براساس آخرین آمار سازمان جهاد کشاورزی (سال زراعی ۹۹-۹۸) سطح محصولات زراعی آبی استان ۶۹ هزار و ۳۴۴ هکتار و دیم ۱۴ هزار و ۶۲۵ هکتار است که در مجموع ۶۶۰ هزار و ۲۸۵ تن محصول از آن تولید می‌شود.

 

 

 

نونهالان کشتی‌گیر خراسان جنوبی به مسابقات کشوری اعزام می‌شوند/۷

نونهالان کشتی‌گیر خراسان جنوبی به مسابقات کشوری اعزام می‌شوند

رییس هیات کشتی خراسان جنوبی گفت: تیم کشتی نونهالان استان سه‌شنبه ششم مهر به مسابقات کشوری کشتی در بخش آزاد اعزام می‌شوند.

عباس سروری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تیم کشتی نونهالان خراسان جنوبی متشکل از ۲۲ کشتی‌گیر به همراه ۲ مربی و یک سرپرست در مسابقات کشتی نونهالان کشور که هفتم تا نهم مهر در الیگودرز استان لرستان برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.

وی بیان کرد: شرکت‌کنندگان در این مسابقات با تیم‌هایی از سراسر کشور به همراه تیم‌های منطقه آزاد کیش و اروند رقابت می‌کنند و برترین‌ها به اردوی تیم ملی اعزام خواهند شد.

رییس هیات کشتی خراسان جنوبی خواستار حمایت بیشتر مسوولان از تیم کشتی نونهالان استان شد و گفت: در بخش فرنگی نیز تیم کشتی نونهال هفدهم تا نوزدهم مهر به مسابقات کشوری کشتی در کوه دشت استان لرستان اعزام خواهد شد.

قبل از شیوع ویروس کرونا هزار و ۴۰۰ کشتی‌گیر در خراسان جنوبی فعالیت داشتند که به دلیل محدودیت‌های کرونا در حال حاضر ۵۰۰ نفر فعالیت دارند.

 

 

 

 

مدرس حوزه: امام حسین (ع) برای رهایی انسان از جهالت قیام کرد

بیرجند – ایرنا – مدرس حوزه و مبلغ دینی گفت: قیام امام حسین (ع) تنها راه رهایی امت مسلمان از جهالت بود و امروز نیز آن اهداف برای بشریت پابرجاست.

حجت الاسلام علی جلالی روز دوشنبه در مراسم عزاداری اربعین حسینی در آستان امامزادگان باقریه (ع) بیرجند افزود: جهالت در ادبیات فارسی به معنای نادانی است اما در عربی جاهل به کسی گفته می‌شود که جاهلانه زندگی می‌کند.

وی گفت: حضرت سیدالشهدا (ع) قیام کرد تا ما همواره اهداف‌مان را عاقلانه و درست انتخاب کنیم.

کارشناس مذهبی اظهار داشت: امروز بشریت از لحاظ علمی پیشرفت کرده، اتم را می‌شکافد اما از جهل درنیامده است زیرا هدف انسان امروز هدف عاقلانه‌ای نیست.

وی افزود: پیاده‌روی اربعین اقدام بزرگی است که فرد سختی می‌کشد تا به خدا نزدیک شود؛ هرچند به حرم دیرتر می‌رسد اما فرد پیاده می‌رود تا به امام حسین (ع) نزدیک‌تر شود.

حجت الاسلام جلالی گفت: امام حسین (ع) سختی کشید برای تقرب به خدا و برکتی که سیدالشهدا دارد، احدی نداشته است.

وی گفت: برای کدام ولی خدا بعد از ۱۴۰۰ سال مردم این قدر خدمت می‌کنند زیرا زندگی، زندگی عاقلانه است و امام حسین (ع) آمد که ما را از جهالت دربیاورد.

مبلغ دینی تصریح کرد: اگر کسی نیتش را در عالم درست کند بسیاری از مصیبت‌ها از زندگی او دور می‌شود زیرا قیام امام حسین (ع) در همین راه بود.

وی افزود: آن زمان امت اسلام مبتلا به نوعی تجمل‌گرایی و از مسیر خارج شده بود لذا امام حسین خون داد تا ملت مسلمان را بیدار کند.

حجت الاسلام جلالی با اشاره به همزمانی هفته دفاع مقدس با اربعین حسینی گفت: ۳۰۰ هزار شهید دادیم و نباید آن تجمل‌گرایی دوباره تکرار شود و برخی مسوولان تجمل‌گرایی و کاخ‌نشینی کنند زیرا با این وضعیت نابسامان فرهنگی باید از روی پدر و مادر شهدا خجالت کشید.

وی اضافه کرد: اینجا مسأله مهم امامت و ولایت پیش می‌آید و گروه داعش هم به ظاهر برای خدا آمدند اما جاهل بودند و مسیرشان برای رسیدن به خدا غلط بود.

مدرس حوزه علمیه گفت: پیامبر اسلام (ص) در غدیر بر ولایت تاکید کرد زیرا اگر ولایت دست جاهل بیفتد، کل جامعه را جاهل می‌کند و امامت جامعه وقتی منحرف شود کسانی که امامت امام جائر را پذیرفتند مانند کسانی که با یزید بیعت کردند، گنهکار می‌شوند.

وی تاکید کرد: اگر قصد خدا می‌کنید باید ببینید که چه کسی راه بلد این راه است وگرنه به گمراهی و ذلالت کشیده خواهید شد.

به گزارش ایرنا مراسم عزاداری اربعین شهادت امام حسین (ع) و اصحاب باوفایش روز دوشنبه با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سراسر استان خراسان جنوبی برگزار شد و ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت از صبح امروز با حضور در آستان امامزادگان، مساجد و حسینیه‌ها به سوگواری پرداختند.

مراسم جاماندگان اربعین حسینی امروز در محل حرم مطهر حضرت حسین ابن موسی الکاظم (ع) طبس، آستان مقدس امامزادگان باقریه (ع) و حسینیه جماران بیرجند برگزار و به طور زنده از شبکه استانی خاوران نیز پخش شد.

همچنین جاماندگان اربعین حسینی به صورت خانوادگی در همه شهرستان‌ها به سمت محل برگزاری زیارت اربعین پیاده‌روی کردند.

 

 

 

 

۲۷ بقعه متبرکه خراسان جنوبی میزبان جاماندگان اربعین

۲۷ بقعه متبرکه خراسان جنوبی میزبان جاماندگان اربعین است

 علاوه بر مساجد و حسینیه‌ها امروز ۲۷ بقعه متبرکه خراسان جنوبی میزبان عزاداران و جاماندگان اربعین حسینی است.

به گزارش ایرنا مراسم عزاداری اربعین شهادت امام حسین (ع) و اصحاب باوفایش روز دوشنبه با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سراسر استان خراسان جنوبی در حال برگزاری است و ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت از صبح امروز با حضور در آستان امامزادگان، مساجد و حسینیه‌ها به سوگواری پرداختند.

مراسم جاماندگان اربعین حسینی امروز در محل حرم مطهر حضرت حسین ابن موسی الکاظم (ع) طبس، آستان مقدس امامزادگان باقریه (ع) و حسینیه جماران بیرجند برگزار و به طور زنده از شبکه استانی خاوران پخش شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۲۷ بقعه متبرکه استان میزبان عزاداران اربعین حسینی است گفت: تلاوت قرآنی، سخنرانی، عزاداری و در برخی اماکن توزیع غذای نذری از محل عواید موقوفات و کمک خیرین از برنامه‌های این مراسم است.

حجت الاسلام پرویز بخشی پور افزود: امسال نیز مانند سال گذشته مراسم بزرگداشت اربعین حسینی به صورت حضوری و غیرحضوری در فضای مجازی برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: در شهرستان بیرجند پنج بقعه، فردوس یک بقعه، سرایان سه بقعه، طبس سه بقعه، قاینات سه بقعه، بشرویه سه بقعه، زیرکوه سه بقعه، خضری دشت بیاض یک بقعه، سربیشه یک بقعه، نهبندان سه بقعه و خوسف یک بقعه متبرکه میزبان مراسم اربعین حسینی هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: ۲۷ مبلغ بومی و غیربومی به مناسبت دهه پایانی ماه صفر در بقاع متبرکه حضور یافتند که از این تعداد ۱۳ مبلغ اعزامی از قم و ۱۴ نفر بومی هستند.

همزمان با اربعین حسینی، زیارت اربعین نیز به صورت محوری در تمامی مساجد و هیات‌های مذهبی استان قرائت می‌شود.

پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی به صورت خانوادگی در همه شهرستان‌ها به سمت محل برگزاری زیارت اربعین از دیگر برنامه‌های این روز است.

همچنین با توجه به همزمانی هفته دفاع مقدس و اربعین حسینی در روزهای پایانی ماه صفر یادواره‌های مختلف شهدا در شهرستان‌های خراسان‌ جنوبی برگزار می‌شود.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد.

 

 

 

 

۵۲ درصد خانه‌های روستایی خراسان جنوبی مقاوم‌سازی شد/۲-۳

۵۲ درصد خانه‌های روستایی خراسان جنوبی مقاوم‌سازی شد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: برخورداری خراسان جنوبی از واحدهای مسکونی مقاوم‌سازی شده در روستاها به بیش از ۵۲ درصد رسیده است که نسبت به میانگین کشوری تقریبا برابری می‌کند.

علی‌اصغر آسمانی‌مقدم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان در سال ۱۳۹۲ حدود ۳۹ درصد بود و در این مدت بیش از ۱۴ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی از محل تسهیلات طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و روستاهای استان احداث شده که بیش از ۱۲ هزار و ۳۰۰ واحد آن در روستاها بوده است.

وی گفت: از این تعداد پنج هزار واحد مرتبط با طرح تامین مسکن محرومان در سال ۱۳۹۸ بوده که عملیات اجرایی آنها اتمام یافته و تحویل مالکان شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی اظهار داشت: هزار و ۸۶ واحد نیز شامل ۶۳۰ واحد احداثی و ۴۵۶ واحد تعمیری از محل اعتبارت حوادث، بازسازی یا تعمیر شده است.

وی درخصوص وضعیت عمران روستایی گفت: طرح هادی ۲۸۰ روستا اجرا شده و میزان برخورداری روستاهای استان از اجرای طرح هادی از ۳۴ درصد در سال ۹۲ اکنون به ۶۳ درصد افزایش یافته است.

آسمانی‌مقدم اضافه کرد: طرح هادی ۳۲۹ روستای بالای ۲۰ خانوار نیز تهیه و بازنگری طرح ۱۱۳ روستا انجام شده است.

براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، هزار و ۷۵۲ روستا در خراسان جنوبی وجود دارد که از این تعداد ۹۱۸ روستا بالای ۲۰ خانوار هستند و طرح هادی تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار تهیه شده است.

 

 

 

 

 

افزایش ۶۳ درصدی معاملات بورس خراسان جنوبی در شهریور/۲-۳

افزایش ۶۳ درصدی معاملات بورس خراسان جنوبی در شهریور

مدیر بورس منطقه خراسان جنوبی گفت: شهریور امسال ۲۵ میلیون و ۱۵ هزار و ۷۸۴ سهم به ارزش ۱۹۲ میلیارد ریال در تالار بورس استان داد و ستد شد که در مقایسه با ماه قبل ۶۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

سعید هریوندی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مجموع معاملات تالار بورس استان از ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه به عدد ۹۰۱ میلیارد ریال رسیده و از مجموع معاملات ۳۶ درصد مربوط به خرید سهام و ۶۴ درصد مربوط به فروش سهام بوده است.

وی گفت: همچنین در ۶ ماه نخست امسال هزار و ۴۷۶ نفر ساعت کلاس آموزشی به صورت مجازی و رایگان در تالار بورس استان برگزار شده است.

مدیر بورس منطقه خراسان جنوبی ادامه داد: در شهریور ماه شاخص کل ۱۲۹ هزار و ۹۸ واحد کاهش داشته است و آمارها نشان می‌دهد که در پنج ماه ابتدای سال جاری مجموعا ۶ هزار و ۲۰۹ نفر در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌اند.

وی تاکید کرد: سرمایه‌گذارن قبل از ورود به بازار سرمایه شناخت کافی نسبت به بورس، قوانین و مقررات آن و ابزارهای متنوع قابل معامله در آن (با سطوح متفاوت ریسک) کسب کنند.

هریوندی گفت: در بازار سرمایه ابزارهای متنوعی با سطوح متفاوت ریسک (ریسک بالا تا بدون ریسک) وجود دارد و افراد با توجه به میزان آشنایی با بازار و سطح ریسک مورد قبولشان می‌توانند از این ابزارها خریداری کنند.

 

 

 

 

بازگشت به‌کار ۲۶۰ نیروی تعدیل شده به کارخانه شمش چدن خوسف/۲

بازگشت به‌کار ۲۶۰ نیروی تعدیل شده به کارخانه شمش چدن خوسف

 استاندار خراسان جنوبی گفت: با فعال شدن دوباره کارخانه شمش چدن خوسف ۲۶۰ نیروی تعدیل شده به محل کار خود برگشتند.

حمید ملانوری روز شنبه در بازدید از کارخانه شمش چدن خوسف اظهار داشت: این واحد تولیدی به دلایلی تعطیل شده بود و تعداد قابل توجهی از نیروی کارگری مجموعه تعدیل گشته و بیکار شده بودند.

وی ادامه داد: طی یک سال گذشته پیگیری‌هایی صورت گرفت تا مشکلات کارخانه مرتفع شود و سرمایه‌گذار چینی برگردد و این واحد دوباره فعال شود.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: با ارائه راهکارهای لازم، حدود یک هفته است که این واحد به چرخه تولید برگشته و شروع به فعالیت مجدد کرده است.

وی با اشاره به برنامه سرمایه‌گذار برای اجرای طرح توسعه این کارخانه، اظهار داشت: واحد تولید فولاد این کارخانه با سرمایه‌گذاری هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به زودی راه‌اندازی می‌شود.

ملانوری در ادامه برای رفع موانع موجود در مسیر تأمین آب، برق و اینترنت مجموعه قول مساعد داد.

استاندار خراسان جنوبی به صورت سرزده از کارخانه تولید شمش چدن خوسف بازدید کرد و این بازدید با هدف بررسی شرایط موجود و تحقق مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان صورت گرفت.

این کارخانه برای پاره‌ای مشکلات غیرفعال شده بود که با مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان، به چرخه تولید برگشت و کارگران تعدیل شده نیز، دعوت به کار شدند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، جمعی از مدیران کل ستادی و استانی، امام جمعه و فرماندار شهرستان خوسف در این بازدید حضور داشتند.

 

 

 

 

 

شناسایی ۱۱۱بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

درشبانه روز گذشته ۱۱۱بیمار جدید مبتلا به کرونا از طریق تست‌های ملکولی و سریع در خراسان جنوبی شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۱۶۶آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۳۹بیمار جدید شامل ۸بستری و ۳۱مورد سرپایی، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۱۸مورد از بیرجند، از شهرستان‌های بشرویه، سربیشه و فردوس هر کدام ۳مورد، از شهرستانهای خوسف، درمیان و سرایان هر کدام یک مورد، از قاینات ۷مورد و نهبندان ۲مورد جدید شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت:همچنین ۳۵۷تست سریع کرونا ۷۲بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۱۹۴بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستانهای خراسان جنوبی بستری هستند که ۹۲نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده گفت: از این تعداد ۱۹نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۵نفر نامساعد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: فوت جدید در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی ثبت شد و فوتی‌های ناشی از این بیماری به هزار و ۱۴۴نفر رسید.

 

 

 

 

 

آرایشگاه‌های مداخله‌گر در حوزه پزشکی پلمب می‌شوند/۴

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی: با افرادی که در امور پزشکی مداخله کنند برخورد قانونی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی؛ امروز در اولین کمیته تخصصی شناسایی جرائم و آسیب‌های اجتماعی حوزه برخورد با مداخله کنندگان در امور پزشکیبهداشت و درمان، فعالیت‌های بدون مجوز پزشکی در آرایشگاه‌های زنانه و مداخلات برخی پزشکان متخصص در سایر تخصص‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گفت: دخالیت در امور پزشکی توسط هر فردی حتی پزشکان متخصص در امور غیر از تخصصشان جرم محسوب می‌شود.

حجت الاسلام وحدانی نیا افزود: کسب مهارت در دوره‌های فنی و حرفه‌ای و داشتن گواهینامه از جهاددانشگاهی نیز به منزله تاسیس مکان و یا امور پزشکی نیست و جرم محسوب می‌شود.

وی گفت: در آرایشگاه‌های زنانه، عطاری‌ها و مراکز زیر زمینی با افرادی که کار غیرقانونی و در امورات پزشکی بدون مجوز و تحصیلات فعالیت دارند برخورد می‌شود و از آنجایی که بحث سلامت مردم مهم است برخورد با خاطیان جدی خواهد بود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان از بازدید میدانی و ورود جدی از مراکز مختلف توسط حاضران و دستگاه‌های مرتبط با این موضوع در آینده نزدیک خبر داد.

حجت الاسلام وحدانی نیا از مردم خواست آگاه باشند و به مراکزی که صرفا با دارا بودن گواهینامه فعال هستند مراجعه نکنند.

وی در خصوص مداخلات پزشکان متخصص در دیگر تخصص‌ها نیز گفت: بر اساس ماده ۳ قانون امور پزشکی، دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی گفته شده، در صورت وجود چنین مواردی باید دانشگاه علوم پزشکی گزارش ارائه داده تا با خاطیان برخورد قانونی و قضایی شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گفت:ورود ما بیشتر آگاهی بخشی به مردم است و افرادی که به هشدار‌ها توجه نمی‌کنند، حتما با ورود میدانی و پلمپ کردن محل، شهروندان متوجه باشند که دستگاه قضا برخورد جدی را خواهند داشت.

نبوی قاضی ویژه جرایم حوزه بهداشت و درمان شهرستان بیرجند نیز با بیان اینکه بیشتر موارد غیر مجاز پزشکی مربوط به آرایشگاه‌های زنانه و مداخلات پزشکان متخصص در اموری غیر از تخصصشان می‌باشد گفت: از دانشگاه علوم پزشکی می‌خواهیم پزشکان متخصص خاطی را بدون در نظر گرفتن ملاحظات برای رسیدگی به تخلفشان به دستگاه قضا معرفی کنند تا از وقوع اتفاقات ناگوار که با سلامت مردم در ارتباط است جلوگیری شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند گفت: بر اساس کمیسیون ماده ۲۰ پزشکی تمامی فعالیت‌های پزشکی در سایت و درگاهی مخصوص برای افراد با وارد کردن درخواست و شرایط افراد قرار دارد و پس از بررسی در کمیسیون مجوز اعطا می‌شود.

احمدی در خصوص فعالیت غیر مجاز متخصصان در سایر تخصص‌ها نیز گفت: در خصوص مداخلات پزشکی قبول داریم که متخصصان در کار هم مداخله می‌کنند، اما برخورد شدید با این پزشکان که در استان ما اندک شمار و گا‌ها قابل جایگزین هم نیستند منطقی نیست و ضروری است هشدار داده شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارمغان «نذر آب۴» برای کلاته محمدعلی؛ توزیع تبلت بین دانش‌آموزان محروم/۲-۳

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌جنوبی گفت: در پی رسانه‌ای شدن طرح «نذر آب ۴» در شهرستان درمیان یک خیر اصفهانی تعداد ۲۰ تبلت به دانش‌آموزان این منطقه هدیه کرد.

ارمغان «نذر آب۴» برای کلاته محمدعلی؛ توزیع تبلت بین دانش‌آموزان محروم

 محمدرضا رضایی با اشاره به اینکه یکی از کارهای توصیه شده در اسلام، ترویج نیکوکاری و کمک به نیازمندان است، اظهار داشت: جمعیت هلال‌احمر وظیفه دارد این فرهنگ انسانی و ارزشی را ترویج و با هر توان و در هر نقطه‌ای از کشور برای رفع و جبران نیازمندی‌های مردم تلاش کند.

وی ادامه داد: ظرفیت و توانایی جمعیت هلال‌احمر برای کمک به نیازمندان بدون همراهی و کمک خیرین محدود است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌جنوبی با اشاره به اجرای طرح «نذر آب ۴» در روستاهای درمیان، عنوان کرد: با رسانه‌ای شدن این طرح و بیان مشکلات منطقه یک خیر ۲۰ دستگاه تبلت برای دانش‌آموزان روستای کلاته محمدعلی تقبل کرد که همزمان با آغاز سال تحصیلی توزیع شد.

رضایی ارزش ریالی این تبلت‌ها را جمعا ۶۰ میلیون تومان عنوان کرد، و گفت: جمعیت هلال‌احمر به عنوان مؤسسه‌ای خیریه، غیرانتفاعی و دارای شخصیت حقوقی و مستقل، مهد و خاستگاه احیا و ترویج فرهنگ نیکوکاری به عنوان عالی‌ترین تجلی فطرت نوع‌دوستی بشر است.

 

 

 

 

همایش کوهپیمایی عمومی گرامیداشت هفته دفاع مقدس/۷

دبیرهیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان بیرجند گفت: همایش کوهپیمایی عمومی گرامیداشت هفته دفاع مقدس (یاد بود شادروان مرتضی صالحی فرد) با حضور ۱۰۰نفر از کوهنورادن شهرستان بیرجندبرگزار شد.

خزاعی افزود: در این همایش که با حضور کوهنوردانی از باشگاه‌های اریا، آراد، کوهیدر، فراز، پیوندسبز از مسیر گدار زرد بسمت قله قوچ انجام شد، کارگاههای آموزشی کوهپیمایی توسط مربی فدراسیون کوهنوردی برگزار و در پایان به تعدادی از شرکت کنندگان هدایایی به قید قرعه تقدیم شد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*