اخبار خراسان جنوبی / جابه جایی بیش از۲/۵ میلیون تن کالا از مقصد خراسان جنوبی

هزینه کرد ۳ میلیارد تومان جهت اجرای نیات موقوفات در ماه محرم/ «وقف پول» اجرایی شد

بیرجند، پیشتاز موقوفات محرم در خراسان جنوبی

بیرجند، بیشترین نیات وقف برای محرم را دارد

طرح تدفین اموات در آستان امامزادگان باقریه (ع) بیرجند اجرا می‌شود

خدمات دندان پزشکی گروه جهادی به ۲هزار زندانی در خراسان جنوبی

گروه جهادی منتظران ظهور به دو هزار زندانی معادل ۷۰۰ میلیون تومان خدمات دندان پزشکی ارائه کرد.

، رییس سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: گروه جهادی منتظران ظهور خدمات دندان پزشکی گروه جهادی به ۲هزار زندانی در خراسان جنوبیمتشکل از  ۲۰ نفر دندان پزشک و ۱۰ نفر دستیار از سه شنبه تا جمعه هفته گذشته در پنج زندان استان در شهرستان‌های بیرجند، قاین، فردوس طبس ونهبندان فعالیت کردند.

 

هنری افزود:در این مدت ترمیم دندان برای ۲۵۰ مورد، عکسبرداری دیجیتال برای ۸۰ مورد، عصب کشی ۱۰۰ مورد، کشیدن دندان هزار و ۴۰۰ مورد و ویزیت رایگان هزار نفر انجام شد.

وی گفت: همچنین سه نفر از زندانیان جرائم غیر عمد توسط گروه جهادی منتظران ظهور آزاد خواهند شد.

گروه جهادی منتظر ان ظهور یکی از گروه‌های جهادی موفق از استان تهران است که در زمینه دندان پزشکی فعالیت دارد.

جابه جایی بیش از۲/۵ میلیون تن کالا از مقصد خراسان جنوبی/۲-۳

۲.۵ میلیون تن کالا از خراسان جنوبی به مقصد دیگر استان ها جابجا شد

سرپرست اداره حمل و نقل کالای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی گفت: در پنج ماهه امسال ۲ میلیون و ۴۷۲هزار و۴۷۰ تن کالا از استان به سراسر کشور جابه جا شده است.

رسول سالاری افزود: در پنج ماهه امسال ۲ میلیون و ۴۷۲ هزار و۴۷۰ تن از استان به سراسر کشور جا به جا شده که نسبت به مشابه سال قبل رشد داشته است.

وی افزود: عمده کالای جا به جا شده از استان؛ انواع سیمان، سنگ، خاک معدنی، کاشی، سرامیک و مصالح ساختمانی است.

سرپرست اداره حمل و نقل کالای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: ۷۱ شرکت حمل و نقل داخلی کالا و شعبات در سطح استان فعال است.

وی ادامه داد: این استان دارای ۵ انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های حمل و نقل کالا و ۶ انجمن صنفی کارگری رانندگان وسائط نقلیه کالای جاده‌ای است.

 

 

 

جهش تجاری در مرز ماهیرود/ راه اندازی «ایکس ری» تا دی ماه/۲-۳

مدیر گمرک ماهیرود از راه اندازی دستگاه ایکس ری با اعتبار ۹۵ میلیارد تومان در گمرک ماهیرود تا دی ماه خبر داد.

کیانی مدیر گمرک ماهیرود با بیان اینکه پارسال جهش خوبی نسبت به سال ۹۸ در حوزه تجارت داشته‌ایم، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ با توجه به بحران‌های سیاسی در افغانستان نیز آمار صادرات و واردات بالا بوده است.

او با بیان اینکه هم اکنون با توجه به تحولات افغانستان اکثر تجار در بلاتکلیفی هستند، افزود: به عنوان مثال در حوزه مصالح ساختمانی در حال حاضر فعالیت‌ها معلق است.

کیانی با اشاره به قول مسئولان در زمینه راه اندازی دستگاه ایکس ری عنوان کرد: با پیگیری‌های انجام شده قول راه اندازی این دستگاه تا دی ماه داده شده است.

مدیر گمرک ماهیرود هزینه راه اندازی دستگاه ایکس ری در مرز ماهیرود را ۹۵ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: گمرک کشور نیز ۲۳ میلیارد تومان برای زیر ساخت‌های مورد نیاز اختصاص داده است.

او ادامه داد: قرار است اعتبارات این پروژه در سه فاز تخصیص یابد که در فاز اول ۶.۵ میلیارد تومان ابلاغ و تخصیص داده شده و در حال اجرای کار هستیم.

کیانی با بیان اینکه هیچ گونه خللی در تشریفات گمرکی ما ایجاد نشده است، تصریح کرد: قانونمند شدن مبادلات تجاری را در مرز ماهیرود حس می‌کنیم.

مدیر گمرک ماهیرود اظهار کرد: تقاضا از سوی تجار افغانستان زیاد است و انتظار داریم با سیاست های راهبردی شاهد افزایش سهم صادراتی در بازار‌های افغانستان باشیم.

 

 

راهیابی پهلوانان خراسان‌جنوبی به تیم ملی

۳ورزشکار خراسان جنوبی در رقابت‌های انتخابی تیم ملی ورزش‌های زورخانه‌ای بزرگسالان کشور برای حضور در تیم ملی انتخاب شدند.

در رقابت‌های انتخابی تیم ملی ورزش‌های زورخانه‌ای بزرگسالان کشور که در تهران راهیابی ۳ورزشکار خراسان جنوبی به تیم ملی ورزش‌های زورخانه‌ایبرگزار شد، امیر حسین کاردان مقدم و مرتضی حاجی آبادی به عنوان ورزشکاران برتر و محمد رضا حسن پور در رشته مرشدی از خراسان جنوبی انتخاب و به اردوی تیم ملی دعوت شدند.

این رقابت‌ها با عنوان بزرگداشت هفته دولت و جام شهیدان رجایی و باهنر طی دو روز (پنجشنبه و جمعه ۱۱ و ۱۲ شهریورماه ۱۴۰۰) با حضور مدعیان کسب عنوان برتری و تصاحب پیراهن تیم ملی از ۲۰ استان کشور اعم از آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، قزوین، کرمان، گیلان، لرستان، مازندران، هرمزگان، همدان، مرکزی و یزد در مجموعه فرهنگی ورزشی غدیر تهران (دانشگاه علوم انتظامی امین) برگزار شد.

شرکت کنندگان در  این مسابقات با رقابت در رشته میانداری انفرادی پس از کسب امتیازات لازم، مجوز حضور در رشته‌های دیگر مهارت‌های فردی (چرخ تیز، چرخ چمنی، سنگ، کباده، میل بازی و میل گیری) را کسب کردند.

سرانجام ۳۰ نفر از ورزشکاران برتر در این رقابت‌ها  به اردوی تیم ملی دعوت شدند که پس از کسب امتیازات لازم از داوران مسابقه و نظر کمیته فنی فدراسیون برای اردو‌های تیم ملی بزرگسالان دعوت خواهند شد.

در رشته مرشدی نیز محمدرضا حسن پور  یکی از پنج نفری است که به اردو‌های ورزش زورخانه‌ای آتی دعوت شد.

 

 

 

 

 

شناسایی ۱۸۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

۱۸۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته در استان شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته آزمایش ۳۶۳شناسایی 182 بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۱۲۳ بیمار جدید شامل ۴۹ بستری و ۷۴ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۵۱ مورد از بیرجند، ۲ مورد از خوسف، درمیان ۴ مورد، شهرستان‌های زیرکوه و سرایان هر کدام ۸ مورد، سربیشه ۹ مورد، طبس ۱۷ مورد، ۱۳مورد از قائنات، فرودس ۶ مورد، قاین ۱۴ مورد و نهبندان ۴ مورد جدید شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین از ۲۵۱ تست سریع کرونا ۵۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۴۳۴ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۲۹۵ نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده گفت: از این تعداد ۴۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۶ نفر نامساعد است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته ۸۲ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۸۴ بیمار شامل ۵۲ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون ۲۸هزار و ۱۳۴ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته و یا در قرنطینه خانگی بسر می‌برند.

مهدیزاده افزود:در شبانه روز گذشته با ثبت دو مورد فوت جدید ناشی از کرونا تعداد فوتی‌های این بیماری به هزار و ۷۹ مورد رسید.

 

 

 

 

 

 

رد پای بورس در پر کشیدن قیمت سیمان/ امیدها به دولت برای ثبات قیمت سیمان/

یکی از مصالح‌فروشان شهر بیرجند دلیل گرانی و کمبود سیمان در بازار مصالح‌فروشی استان را رفتن سیمان قاین به بازار بورس ذکر کرد و گفت: در خراسان‌جنوبی با داشتن ۲ کارخانه بزرگ سیمان متأسفانه شاهد افزایش روزافزون قیمت سیمان سیاه و کاهش عرضه آن در بازار هستیم.

رد پای بورس در پر کشیدن قیمت سیمان/ امیدها به دولت برای ثبات قیمت سیمان

سیمان یکی از مصالح اصلی برای ساخت و ساز بوده که چند ماهی است کمبود آن در بازار احساس می‌شود و اگر سری به بازار مصالح فروشی خراسان‌جنوبی بزنید که با وجود ۲ کارخانه بزرگ سیمان روز به روز میزان عرضه سیمان کمتر و قیمت‌های آن بسیار صعودی می‌شود، تعجب می‌کنید.

به گزارش فارس مطمئنا با افزایش تصاعدی سیمان بسیاری از کارهای ساختمانی خوابیده و در نتیجه کارگران و کارفرمایان زیادی در این حوزه بیکار می‌شوند. بازار مسکن یکی از بازارهای بوده که اشتغال فراوانی را می‌تواند به خود اختصاص دهد البته در صورتی که مدیریت صحیحی بر این بازار صورت گیرد.

کارشناسان این حوزه معتقدند افزایش قیمت سیمان سیاه، افزایش قیمت سایر مصالح ساختمانی را هم در پی خواهد داشت که این امر خود موجب فلج شدن بازار ساخت و ساز خواهد شد و مشکلات فراوانی را در پی خواهد داشت.

نگرانی‌های مردم در حوزه مسکن با رشد قیمت مصالح ساختمانی در اقتصادی که هر روز فشارهای آن بیشتر خودنمایی می‌کند افزایش یافته و دولت باید به این موضوع توجه ویژه نماید.

دولت فکری برای ثبات قیمت سیمان بردارد

«م. زاهد» یکی از همین مردمی بوده که در حال حاضر در حال ساخت و ساز زمین تجاری خود در منطقه صنوف آلاینده بیرجند است؛ وی در گفت‌وگو با فارس، گفت: قیمت سیمان روز به روز در حال افزایش است و در برهه‌ای از زمان ساخت و سازها متوقف شد تا بلکه قیمت‍‌ها کاهش یابد اما امروز علاوه بر افزایش قیمت برخی از مصالح شاهد کمبود آن نیز هستیم.

وی با بیان اینکه نظارت کافی بر بازار مصالح نیست، گفت: قیمت برخی از مصالح از جمله سیمان سیاه در هر منطقه از استان متفاوت بوده و برخی از افراد که این بازار سود می‌جویند و با هر قیمتی که خودشان بخواهند سیمان را در اختیار مردم قرار می‌دهند.

زاهد با اشاره به اینکه برخی از افراد مانند مالکان زمین‌های صنوف آلاینده مجبور به ساخت ملک خود هستند و در شرایط اقتصادی کنونی با گرانی مصالح با مشکلات فراوانی روبرو می‌شوند، اضافه کرد: متأسفانه این گرانی‌ها بر روی بسیاری از فعالیت‌ها تأثیرگذار خواهد بود و دولت باید فکری برای ثبات قیمت در این بازار بردارد.

«سلمان حسین‌پور» یکی از مصالح‌فروشان شهر بیرجند در ادامه دلیل گرانی و کمبود سیمان در بازار مصالح‌فروشی استان را رفتن سیمان قاین به بازار بورس ذکر و مطرح کرد: در خراسان‌جنوبی با داشتن ۲ کارخانه بزرگ سیمان متأسفانه شاهد افزایش روزافزون قیمت سیمان سیاه و کاهش عرضه آن در بازار هستیم و مصالح‌فروشان برای تحویل سیمان از کارخانه‌ها باید حدود یک هفته با گرفتن حواله در نوبت باشند.

رد پای بورس در پر کشیدن قیمت سیمان

این مصالح‌فروش بیرجندی گفت: با افزایش قیمت سیمان سیاه قاین به سبب قرار گرفتن در بازار بورس عرضه سیمان باقران کاهش یافته و این امر خود سبب افزایش قیمت سیمان باقران نیز می‌شود.

حسین‌پور افزود: در حال حاضر قیمت سیمان قاین کیسه‌ای ۴۸ هزار تومان و سیمان باقران کیسه‌ای ۳۵ هزار تومان به فروش می‌رسد در حالی که قیمت سیمان قاین در روزهای گذشته ۳۵ هزار تومان و سیمان باقران بین ۳۲ تا ۳۳ هزار تومان بوده است.

«سید امیرحسین علوی» رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی بیرجند در ادامه در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: دلیل اصلی افزایش قیمت سیمان قرار گرفتن آن در بورس بوده و اینکه می‌گویند دلیل این افزایش قطعی برق کارخانه‌ها بوده منطقی نیست.

وی ادامه داد: با قرار گرفتن سیمان در بازار بورس دیگر نرخ گذاری آن در دست بازار مصالح‌فروشان نبوده و دسته‌ای از دلالان قیمت‌ها را تعیین می‌کنند.

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی بیرجند با بیان اینکه سیمان استان توسط افراد غیر به دیگر استان‌ها ارسال شده و شاهد کمبود سیمان در بازار مصالح‌فروشی استان هستیم، افزود: در حال حاضر سیمان قاین به سبب وارد شدن در بورس افزایش یافته و سیمان باقران نیز اگر وارد بورس شود افزایش خواهد یافت.

تنها راه‌حل عرضه طریق شبکه توزیع است

علوی گفت: مصرف روزانه سیمان سیاه در مصالح‌فروشی‌های شهرستان ۲ هزار تن بوده اما با توجه به اینکه کارخانه ها سیمان را به افراد غیر از مصالح‌فروشان سطح شهر می‌فروشند سیمان به جای اینکه در داخل شهر به فروش برسد به خارج از شهر ارسال و سبب کمبود سیمان و ایجاد مشکلات بعدی برای مردم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه درصد سود کالای تولیدی داخل کشور از طریق مراجع قانون‌گذار مشخص و باید بر این اساس و از طریق شبکه توزیع قانونی به فروش برسد، مطرح کرد: وقتی کالای در بورس قرار گیرد مطمئنا قیمت آن پایین نمی‌رود.

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی بیرجند اضافه کرد: اگر قیمت سیمان، مصالح دیگر ساختمانی و یا هر کالای تولیدی دیگری به صورت قانونی تعیین و اتحادیه بر روی آن نظارت داشته باشد مشکلی برای مردم ایجاد نمی‌شود.

علوی با اشاره به اینکه منطقی نبوده که برای تولید کالایی از انرژی‌های ارازان‌قیمت داخل استفاده و معادن کشور برای آن بهره‌برداری ولی براساس قانون و از طریق شبکه توزیع به فروش نرسد، تصریح کرد: تنها راه‌حل مشکل گرانی برخی از مصالح ساختمانی عرضه این کالا تنها از طریق شبکه توزیع است.

امیدها به دولت سیزدهم

علوی با بیان اینکه وقتی سیستم‌های دولتی بر عرضه و تولید محصولات دخالت کنند این اتفاق‌ها می‌افتد و باید اجازه بدهند تا عرضه و تولید کالاها به دست صاحبان این صنف ویژه آن قرار گیرد تا مشکلی ایجاد نشده و روی اعضا کنترل باشد، افزود: متأسفانه وقتی تصمیمات شتاب‌زده باشد این‌گونه مشکلات رخ می‌دهد.

وی اضافه کرد: اگر این افزایش‌ها ادامه داشته باشد در مسکن اتفاق خوبی نمی‌افتد امید است با فعالیت دولت جدید این بازار سرو سامان یابد.

«حسن‌نژاد» معاون امور صنایع سازمان صمت خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: مشکل به وجود آمده در عرضه سیمان و افزایش قیمت این کالا عرضه این کالا از طریق بورس بوده است.

وی ادامه داد: در چند وقت گذشته که کارخانه‌های سیمان استان با مشکل قطعی برق و گاز مواجه شدند این امر سبب کمبود سیمان و اثرگذاری آن در بازار کنونی هستیم.

معاون امور صنایع سازمان صمت خراسان‌جنوبی با اشاره به مصوبه جدید دولت در خصوص در بورس قرار گرفتن واحدهای تولیدی سیمان، گفت: براساس این مصوبه باید کلیه واحدهای تولیدی سیمان دارای پروانه بهره‌برداری، عاملان اجرایی پروژه‌های ملی و عمرانی، انبوه‌سازان و عاملان فروش برای مصارف مردمی و عمومی باید تقریبا ظرف دو هفته آینده اگر تاکنون موفق به اخذ کد بورسی نشده‌اند در بورس کالا ثبت‌نام و نسبت به اخذ کد بورسی اقدام کنند.

عرضه سیمان در بورس به نفع تولیدکنندگان!

حسن‌نژاد افزود: عرضه سیمان از طریق بورس به نفع تولیدکنندگان بوده و دولت با این اقدام قصد داشته تا حدودی ضرر تولیدکنندگان سیمان را جبران و از این قشر حمایت کند.

وی با اشاره به اینکه با عرضه سیمان از طریق بازار بورس کالا سبب افزایش قیمت این کالا شده است، یادآور شد: به نظر می‌رسد هر چند با عرضه این کالا در بورس شاهد افزایش این محصول خواهیم بود اما در آینده با تولید بیشتر و عرضه بیشتر این کالا در بازار و تقاضای کم آن به سبب قیمت زیاد آن تاحدودی قیمت‌ها متعادل خواهد شد.

افزایش بدون برنامه سیمان و در پی آن دیگر مصالح ساختمانی در شرایط کنونی اقتصادی ضربه سنگینی بر بازار ساخت و ساز و مسکن خواهد داشت که بدون شک این مشکل گریبان گیر سایر بخش‌های اقتصادی نیز خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی خبر داد؛
هزینه کرد ۳ میلیارد تومان جهت اجرای نیات موقوفات در ماه محرم/ «وقف پول» اجرایی شد
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه از ابتدای ماه محرم تاکنون سه میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان جهت اجرای نیات موقوفات هزینه شده است، گفت: مقام معظم رهبری حدود ۲ ماه پیش وقف پول را جایز شمردند و هر کسی با هر نیتی می تواند انجام دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت الاسلام «پرویز بخشی پور» امروز (۱۳ شهریور) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: با توجه به فرارسیدن ماه محرم سازمان اوقاف و امور خیریه بیشترین موقوفات با نیات ماه محرم به ثبت رسیده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه سه هزار و ۸۶۴ موقوفه با نیت ماه محرم در خراسان جنوبی وجود دارد، افزود: ۶ هزار و ۴۲۰ نیت از دل این موقوفات برای ماه محرم تعبیه شده است.

وی در ادامه بیان کرد: بیشترین نیت ماه محرم در شهرستان بیرجند با ۹۸۳ نیت و کمترین نیت در شهرستان خضری با تعداد ۱۰۸ نیت به ثبت رسیده است.

حجت الاسلام بخشی پور با اشاره به اینکه طرح «بصیرت عاشورایی» در ۴۰ بقعه متبرکه استان طی دهه اول ماه محرم برگزار شد، گفت: ۳۱ مبلغ در اجرای این طرح حضور داشتند که ۱۵ نفر از این تعداد بومی بودند.

وی در خصوص اجرای طرح «هر خانه یک روضه» طی دهه اول ماه محرم در استان بیان کرد: تامین مبلغان جهت اجرای طرح «هر خانه یک روضه» بر عهده سازمان اوقاف قرار داشت و در این راستا  ۱۷۰ روضه خانگی در استان برگزار شد.

*ثبت ۶۳ وقف جدید از ابتدای سال جاری تاکنون در خراسان جنوبی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان با اشاره به اینکه طرح «لبیک یا حسین» در ۱۴ بقعه متبرکه استان اجرایی شد، گفت: برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی در ۱۳ بقعه متبرکه استان، همایش احلی من العسل در ۱۵ بقعه متبرکه استان، برپایی نماز ظهر تاسوعا و عاشورا در ۳۴ بقعه متبرکه استان، همایش رهروان زینبی در ۱۰ بقعه متبرکه استان و نمایشگاه شمیم حسینی از مهم ترین برنامه های سازمان اوقاف خراسان جنوبی طی دهه اول ماه محرم بوده است.

حجت الاسلام بخشی پور به طرح «شمیم حسینی» اشاره کرد و افزود: در قالب های مختلف به ۴۷ هیئت مذهبی از محل موقوفات با اعتباری بالغ بر ۱۳۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در راستای اجرای این طرح طی دهه اول ماه محرم کمک شد.

وی در خصوص بحث توزیع غذای گرم در مساجد و بقاع متبرکه طی دهه اول ماه محرم گفت: در این راستا ۹۰ هزار و ۷۵۰ پرس غذای گرم از محل نیات موقوفات مرتبط و کمک خیرین با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۵۲۳ میلیون تومان توزیع شده است و ۲۲هزار و ۶۰۰ بطری آب معدنی و ۴۰ هزار و ۷۰۰ عدد ماسک طی مراسمات دهه اول ماه محرم بین عزاداران حسینی توزیع شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی ادامه داد: چهار هزار و ۴۰۰ بسته غذایی از محل نیات موقوفات مرتبط و مشارکت خیرین با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان طی مراسمی فردا بین نیازمندان استان توزیع می شود.

حجت الاسلام بخشی پور در ادامه عنوان کرد: در مجموع از ابتدای ماه محرم تاکنون سه میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان جهت اجرای نیات موقوفات هزینه شده است.

وی در خصوص وقف های جدید اظهار داشت: ۶۳ وقف جدید تاکنون در خراسان جنوبی از ابتدای سال جاری به ارزش ۱۲ میلیارد و ۷۸۹ میلیون تومان به ثبت رسیده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در خصوص وقف پول عنوان کرد: وقف پول هر کس با هر نیتی می تواند انجام دهد و حدود ۲ ماه پیش مقام معظم رهبری وقف پول را جایز شمردند و اکنون در حال اجراشدن است.

*طرح تدفین اموات در باقریه(ع) بیرجند با رای دیوان عالی کشور اجرا می شود

حجت الاسلام بخشی پور به بحث تدفین اموات در امامزادگان باقریه (ع) اشاره کرد و گفت: متاسفانه دیگاه خوبی در زمینه تدفین اموات در این بقعه متبرکه وجود ندارد در حالی که این طرح در مشهد مقدس و قم اجرایی شده است و هدف از اجرای این طرح معرفی، درآمدزایی و احیای این بقعه متبرکه است.

وی ادامه داد: هزینه مربوط به تدفین اموات در جهت آستان مقدس امامزادگان باقریه(ع) هزینه خواهد شد و رای دیوان عالی کشور برای اجرای این طرح در این بقعه متبرکه را داریم و به صورت جدی به دنبال اجرای آن هستیم و برخی افراد بحث تجمع را بهانه و مانع اجرای این طرح قرار داده اند اما تجمع در این مکان بیشتر از مشهد و قم که نخواهد بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه اجرای طرح تدفین اموات در امامزادگان باقریه(ع) بیرجند بار معنوی دارد، گفت: شایعات مربوط به قیمت های ۳۰ میلیونی هر قبر در این بقعه متبرکه کذب است و هنوز قیمتی تعریف نشده است و در حال آماده سازی قبور هستیم.

حجت الاسلام بخشی پور با اشاره به اینکه بقعه متبرکه شهدای باقریه (ع) بیرجند باید از ابتدا ساخته شود، افزود: به این دلیل که ارتفاع فضا بسیار پایین است و طرح جامع آن تصویب شده است و به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار جهت اجرای این طرح نیاز است.

وی در خصوص موقوفه شوکت آباد اظهار کرد: درختان این موقوفه که برخی بیش از ۸۰ سال عمر داشته اند بر اثر خشکسالی و آفات طبیعی خشک شده اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در پایان با بیان اینکه بحث سرمایه گذاری در این موقوفات اجرایی می شود، گفت: در حال حاضر بحث آبیاری ۱۰۰ هکتار از اراضی موقوفات شوکت آباد به صورت تحت فشار و بارانی اجرا شده است و ۳۰ هکتار تحت کشت محصولات مختلف قرار دارند.

خروج ۳شهرستان از وضعیت قرمز کرونایی/۲-۳

شهرستان‌های درمیان، زیرکوه و فردوس از وضعیت قرمز کرونایی خارج شدند.

بر اساس آخرین رنگ بندی وزارت بهداشت شهرستانهای درمیان، زیرکوه و فردوس که پیش از این قرمز بودند به وضعیت نارنجی تغییر رنگ دادند.

بنابراین شش شهرستان بیرجند، قائنات، نهبندان، طبس، بشرویه و سرایان در وضعیت قرمز (خیلی پُرخطر)، درمیان، زیرکوه و فردوس در وضعیت نارنجی (پُرخطر) و سربیشه و خوسف در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارند.

 

 

 

 

شروع فاز دوم مرمت خانه تاریخی کیهان شهر مود/۲

فاز دوم مرمت خانه تاریخی کیهان شهر مود شهرستان سربیشه آغاز شد.

سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سربیشه گفت: فاشروع فاز دوم مرمت خانه تاریخی کیهان شهر مودز دوم مرمت خانه تاریخی کیهان شهر مود با اعتبار ۵۰۰ میلیون ریال با همکاری شهرداری و شورای اسلامی این شهر آغاز می‌شود.

هادی حق‌پناه افزود: در این مرحله از مرمت، استحکام بخشی قسمتی از بنا، آجر فرش بام و گازکشی در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: شهرداری و شورای اسلامی شهر مود نیز برای جابجایی نخاله‌های ساختمانی، حمل مصالح مورد نیاز پروژه و تامین برخی از اقلام ساختمانی قول همکاری داده‌اند.

حق پناه افزود: فاز اول مرمت خانه تاریخی کیهان درسال ۱۳۹۸ انجام و طی آن حدود ۷۰ درصد این خانه بصورت کامل بازسازی شد و در سال گذشته نیز با اقدام فرهنگی قابل توجه وارثین مرحوم کیهان این بنای باارزش به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی واگذار و مقرر شد با توجه به جایگاه برتر شهر مود در نساجی سنتی شرق کشور این خانه بعد از مرمت کامل بعنوان اولین خانه نساجی سنتی استان فعالیت خود را آغاز کند.

 

ارزآوری ۲۷۴ هزار دلاری کرک و موی بز در خراسان جنوبی/۲-۳

صادرات کرک و موی بز در خراسان جنوبی از آغاز سال جاری ۲۷۴ هزار و ۲۰۸ دلار برای استان ارزآوری داشت.

مدیرکل دامپزشکی استان، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۷۴ تن کرک ارزآوری ۲۷۴ هزار دلاری کرک و موی بز در خراسان جنوبیو موی بز به کشور‌های چین و افغانستان صادر شد.

اصغرزاده افزود: صادرات مرغ و تخم مرغ به دلیل تامین نیاز کشور در سال جاری ممنوع بوده است.

وی همچنین از ارسال یک میلیون و ۵۲ هزار و ۴۳۰ کیلوگرم تخم مرغ به سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: همچنین در این مدت ۳۳۲ هزار و ۶۹۵ قطعه مرغ زنده برای کشتار به استان‌ های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی ارسال شده است.

اصغرزاده گفت: همچنین در این مدت ۹ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۷۵۵ کیلوگرم گوشت مرغ تازه به استان‌ های سیستان و بلوچستان و کرمان ارسال شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: همچنین در این مدت ۳ هزار و ۸۳ قطعه شترمرغ زنده نیز به استان‌های مرکزی، البرز و اصفهان صادر شده است.

 

سه شهرستان خراسان جنوبی از وضعیت قرمز خارج شدند

سه شهرستان خراسان جنوبی از وضعیت قرمز خارج شدند

بیرجند – ایرنا – دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: با توجه به اعلام رنگ‌بندی جدید کشور از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سه شهرستان این استان شامل درمیان، زیرکوه و فردوس از وضعیت قرمز خارج شدند و در حال حاضر ۶ شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت خیلی پرخطر شیوع کرونا است.

غلامرضا شریف‌زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر شهرستان‌های بیرجند، نهبندان، طبس، قاینات، بشرویه و سرایان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) از نظر شیوع کرونا قرار دارند.

وی گفت: براساس رنگ‌بندی جدید که امروز اعلام شد، شهرستان‌های درمیان، زیرکوه و فردوس به رنگ نارنجی (پرخطر) و خوسف و سربیشه نیز در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: موارد بستری بیماران کرونایی در خراسان جنوبی روند ثابت به خود گرفته است و در حال حاضر ۴۴۰ بیمار تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد تست کرونای ۲۹۱ نفر مثبت بوده است.

وی از بستری ۳۶ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی سی یو خبر داد و گفت: پنج نفر از این بیماران بدحال هستند و تاکنون هزار و ۷۷ نفر بر اثر کرونا در خراسان جنوبی فوت کرده‌اند.

شریف‌زاده اظهار داشت: تاکنون ۳۳۰ هزار و ۶۳ دز واکسن کرونا وارد خراسان جنوبی شده و ۹۰ درصد واکسن‌ها به گروه‌های هدف تزریق شده است.

وی از ورود محموله جدید واکسن به خراسان جنوبی خبر داد و افزود: برای این محموله ۲ هزار واکسن کوو برکت نهایی شده و تعداد بقیه واکسن‌ها را هنوز وزارت بهداشت اعلام نکرده اما قابل توجه است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی درباره تکمیل واکسیناسیون کرونا در این استان گفت: اگر روند توزیع واکسن مانند ۲ هفته اخیر باشد می‌توانیم تا ۴۰ روز دیگر واکسیناسیون را برای جامعه هدف کامل کنیم اما این مهم نیازمند ورود محموله‌های واکسن مورد نیاز به استان است.

وی یادآور شد: در حال حاضر روزانه ۸ هزار دز واکسن در استان خراسان جنوبی تزریق می‌شود که در صورت تامین واکسن ظرفیت افزایش ۲ برابری نیز وجود دارد.

شریف‌زاده با بیان اینکه وضعیت بیمارستان‌های استان پایدار است افزود: در حال حاضر هیچ مشکلی از لحاظ دارو و تجهیزات برای بیماران کرونایی در استان وجود ندارد.

خراسان جنوبی که اردیبهشت امسال از پیک چهارم کرونا عبور کرد، جزو ۲۵ استان کشور بود که از تیر ماه در شروع خیز پنجم قرار گرفت.

میزان مراجعه سرپایی افراد مشکوک به کرونا و تست‌های مثبت از اوایل تیر امسال افزایش یافت و شهرستان‌های استان به تدریج تغییر رنگ دادند تا الان که از ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی، ۶ شهرستان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، سه شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و ۲ شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) است.

 

 

 

 

دستفروشان شهر بیرجند در بازار مسافر ساماندهی می‌شوند/۲-۳

دستفروشان شهر بیرجند در بازار مسافر ساماندهی می‌شوند

 سرپرست شهرداری بیرجند گفت: شهرداری در نظر دارد نسبت به ساماندهی دستفروشان سطح شهر در بازار مسافر بیرجند برابر دستورات اخذ شده از مقام قضایی با همکاری اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی و اداره امور گذرنامه نیروی انتظامی اقدام کند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی علی عدل افزود: با ساماندهی دستفروشان، جای آنها ثابت می‌ماند و از فضای بلااستفاده به شکلی مناسب استفاده می‌شود ضمن اینکه فضای پیاده‌روها هم برای تردد شهروندان آزادتر می‌شود.

وی گفت: به استناد تبصره ۶ از ماده ۹۶ قانون شهرداری، اراضی، کوچه‌ها، میدان‌ها، خیابان‌ها و معابر عمومی در محدوده هر شهر ملک عمومی محسوب می‌شود و در مالکیت شهرداری است.

سرپرست شهرداری بیرجند اضافه کرد: در طرح ساماندهی دستفروشان، منافع شهروندان و دستفروشان در نظر گرفته شده است و شهروندان با اعتماد بیشتری از آنان خرید می‌کنند.

وی گفت: یکی از مهمترین اهداف اجرای طرح ساماندهی دستفروشان آزادسازی معابر شهری است و اولویت کار سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری بیرجند در اجرای این طرح، مکان‌یابی و برپایی بازارهای موقت با محیطی مناسب برای دستفروشان و خریداران است.

عدل با اشاره به آماده کردن زیرساخت‌های لازم در بلوار مسافر شهر بیرجند بیان کرد: ایجاد سامانه‌ای برای ساماندهی دستفروشان و ساختارمند کردن آنان از اولویت‌های شهرداری بیرجند است.

وی افزود: تمامی متقاضیانی که قصد دارند در شهر بیرجند دستفروشی کنند، باید به سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی واقع در مفتح ۳۴ مراجعه و نسبت به اخذ مجوزهای لازم اقدام کنند در غیر این صورت با هماهنگی تیم مشترک ضمن اخطار نسبت به جمع‌آوری اقدام خواهد شد.

 

 

 

افزایش هزینه تولید و چالش قیمت طلای سرخ

افزایش هزینه تولید و چالش قیمت طلای سرخ

بیرجند – ایرنا – خراسان جنوبی رتبه نخست کیفیت زعفران و رتبه دوم تولید این محصول در کشور را دارد و به اذعان دست‌اندرکاران این بخش مدتی است هزینه‌های تولید این محصول افزایش یافته که با قیمت طلای سرخ متناسب نیست.

به گزارش ایرنا بیشترین سطح زیرکشت زعفران در ایران مربوط به استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی است که به عنوان زعفران خراسان یا طلای سرخ با حدود ۷۰۰ سال قدمت شناخته می‌شود.

با اینکه زعفران به دلیل کم‌آب‌بر بودن در برخی استان‌های دیگر همچون یزد، کرمان حتی گیلان و مازندران کشت می‌شود اما عطر و طعم زعفران خراسان جنوبی شُهرت جهانی دارد.

چون زعفران در خراسان جنوبی ساعات اولیه صبح و قبل از طلوع آفتاب به صورت غنچه برداشت می‌شود، عطر و طعم مرغوب دارد و محصولی با کیفیت و قدرت رنگ‌دهی بالا به دست می‌آید.

سطح زیر کشت زعفران در استان خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۱۵۲ هکتار است و این محصول در تمامی شهرستان‌های خراسان جنوبی از اول تا پایان شهریور هر سال کشت می‌شود.

بنابر آمار سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی سال گذشته ۷۰ هزار و ۱۵۵ کیلوگرم زعفران از مزارع استان برداشت شد و ۳۲ هزار و ۲۸۲ بهره‌بردار زعفران در خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند.

زعفران خراسان جنوبی بسته به کیفیت و نوع آن (دسته، سرگل، پوشال و نگین) بین ۷ تا ۱۲ میلیون تومان ارزش‌گذاری می‌شود و صادرات این محصول از مبدأ استان صورت می‌گیرد.

زعفران به دلیل خاصیت دارویی بالایی که دارد، بخصوص در درمان افسردگی، در کشورهایی مانند پاکستان در عطاری‌ها به عنوان “گیاه جادویی” یاد می‌شود و کشورهای اروپایی نیز از مشتری‌های زعفران ایران هستند.

با این وجود چند سالی است که طلای سرخ حال و روز خوبی ندارد و به دلیل افزایش هزینه‌های کارگری، کاهش صادرات و پایین بودن قیمت محصول، تولید زعفران با چالش‌هایی مواجه است.

این در حالی است که مکانیزه کردن برداشت و پَر کردن گل زعفران، هزینه‌ها را تا حدی کاهش می‌دهد.

پس از شهرستان قاینات که رتبه نخست تولید زعفران در خراسان جنوبی را دارد، فردوس از دیگر شهرستان‌های استان که به گفته مدیر جهاد کشاورزی فردوس بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار سطح زیر کشت زعفران در این شهرستان وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۴ تا ۱۸ تن زعفران خشک از سطح مزارع برداشت شود.

زعفران دسته قیمت کمتری دارد

موسی سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به جز شهرستان قاینات که در زمینه فرآوری زعفران ورود کرده و موفق هم بوده، زعفران در شهرستان فردوس به صورت دسته (همراه با ریشه سفید) از گل جدا شده و خشک می‌شود که از نظر بازار قیمت پایین‌تری نسب به نوع نگین و ممتاز و حتی پوشال دارد.

وی گفت: متاسفانه به نسبت افزایش هزینه‌های تولید مانند دستمزد کارگر، هزینه آب و کود اما قیمت زعفران نسبت به سال های گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فردوس افزود: با توجه به اینکه مهد تولید زعفران خراسان بزرگ بوده و همیشه بعد از پسته بیشترین سطح زیر کشت مربوط به زعفران است، آن طور که باید روی آن کار نشده است.

وی گفت: اگر قرار است هزینه‌های تولید روند افزایشی داشته باشد و قیمت زعفران تغییر نکند، احتمال کاهش سطح زیر کشت را در پایان شهریور ماه خواهیم داشت.

سلیمانی گفت: شرکتی در فردوس برای بسته‌بندی و خشک کردن مکانیزه زعفران به صورت نگین ورود پیدا کرده و در حوزه صادرات نیز فعالیت می‌کند که اعلام آمادگی کرده با ورود دستگاه خشک‌کن، زعفران کشاورزان را به صورت نگین پَر و خشک کند.

وی افزود: با توجه به شیوع کرونا باید از لحاظ بهداشتی برداشت و پر کردن زعفران مد نظر کشاورزان قرار گیرد و از حالت دستی خارج و به صورت مکانیزه انجام شود.

مدیر جهاد کشاورزی فردوس بیان کرد: دستگاه کاشت پیاز زعفران، برداشت، پرکنی و خشک‌کن وجود دارد که با رفع خطاهای موجود آماده همکاری هستیم تا با این کار هم کیفیت زعفران بهتر شود و هم از لحاظ قیمت برای کشاورز مقرون به صرفه باشد.

وی با بیان اینکه گل خشک زعفران به صورت دسته در بازار جهانی مشتری ندارد گفت: حتی خرید تضمینی دولت برای زعفران به صورت نگین و پوشال است که تفاوت قیمت زیادی نسبت به دسته دارد.

سلیمانی افزود: امیدواریم با مکانیزه کردن مراحل برداشت، پر کردن و خشک کردن گل زعفران و به دنبال آن کاهش هزینه‌های کارگری، کشاورزان برای حفظ سطح زیر کشت موجود ترغیب شوند.

افزایش هزینه تولید و چالش قیمت طلای سرخ

وقتی کشت زعفران مقرون به صرفه نیست

یکی از کشاورزان شهر باغستان فردوس که حدود چهار هکتار سطح زیر کشت زعفران دارد، گفت: با توجه به نبود کارگر و قیمت بالای دستمزد کارگری، کشت زعفران با این روند کاهشی قیمت آن مقرون به صرفه نیست و مجبوریم گندم و جو را جایگزین کنیم.

محمدحسین بخشی افزود: چرا باید قیمت پنج سال قبل زعفران از امسال بیشتر باشد در صورتی که قیمت همه اجناس از پنج سال قبل تاکنون چند برابر شده است.

وی اظهار داشت: سال قبل برای جمع‌آوری و پَر کردن زعفران به دلیل شیوع کرونا کارگر در شهرستان نبود و کسانی هم که حاضر به کار در این شرایط بودند، دستمزدهای بالایی دریافت می‌کردند.

این زعفران‌کار که سال‌های گذشته به عنوان کشاورز برتر در کشور معرفی شده است گفت: ۴۰ کیلوگرم زعفران در هکتار برداشت می‌کردم و بالاترین برداشت را داشتم اما با توجه به قیمت پایین زعفران کشت آن برایم به صرفه نیست.

وی افزود: هزینه‌های کارگری و کود و آب آن قدر بالاست که با قیمت الان زعفران، کشاورزان برای کشت این محصول رغبت گذشته را ندارند.

بخشی گفت: سال‌های گذشته کود شیمیایی هر کیسه ۴۵ هزار تومان بود اما امسال ۵۰۰ هزار تومان است و به دلیل مشکلات مالی کشاورزان، دیگر در شهرستان ما کمتر از این کود استفاده می‌شود و کشاورز از کود حیوانی برای تقویت پیاز زعفران استفاده می‌کند.

وی درباره کاهش هزینه‌های تولید اظهار داشت: در حال حاضر روش سنتی برای کشاورز به صرفه نیست و مکانیزه کردن عملیات کاشت، برداشت و پر کردن با صرفه‌جویی در هزینه‌های کارگری می‌تواند تا حدی حجم هزینه‌های جاری برای کشاورز را کاهش دهد.

این کشاورز نمونه در فردوس گفت: متاسفانه حمایت از کشاورز فقط به‌نام کشاورز است ولی به کام آنها نیست و بانک کشاورزی بعضا تسهیلات را به کسانی می‌دهد که نمی‌دانند کشاورزی چیست و کمتر به جیب کشاورز واقعی می‌رسد.

لزوم رفع موانع صادرات زعفران

وی گفت: سال‌های قبل زعفران این منطقه را به فرانسه فرستادیم و براساس آزمایش‌هایی که انجام دادند، اعلام کردند بالاترین کیفیت را زعفران فردوس و باغستان دارد و چند سال فروش خوبی داشتیم اما به خاطر تحریم‌ها و کرونا صادرات متوقف شده است.

بخشی افزود: اگر در خراسان جنوبی این ظرفیت ایجاد شود که بسته‌بندی زعفران و فرآوری آن به نام این استان صورت گیرد و زعفران همه شهرستان‌های استان با قیمت مناسب و به صرفه از کشاورز خریداری شود، روزهای بهتری را در تولید و فروش زعفران خواهیم داشت.

وی اظهار داشت: امیدواریم دولت جدید در این حوزه از کشاورزان زعفران‌کار حمایت کند و زعفران را با قیمت واقعی آن ارزش‌گذاری و از کشاورز خریداری کند چراکه با این اوضاع و ادامه روند نزولی قیمت، زعفران منطقه به خصوص فردوس و باغستان جای خود را به کشت گندم و جو می‌دهد که برای کشاورزان صرفه بیشتری دارد.

چند سالی است که انحصار تولید و فروش زعفران از دست کشاورز خارج شده و با ورود دلالان به این حوزه حال ناخوشی را برای طلای سرخ کویر ایران به ارمغان آورده است.

زعفران مرغوب این خطه به‌صورت فله صادر می‌شود و با بسته‌بندی کشورهای مقصد در بازارهای جهانی معرفی می‌شود و این یعنی گمنامی زعفران ایران و خراسان در جهان که باعث کاهش سود کشاورز از این محصول با ارزش شده و فقط زحمت و هزینه‌های تولید بر دوش کشاورز می‌ماند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی درباره صادرات زعفران گفت: هرچند صادرات این محصول از مبدا استان صورت می‌گیرد اما تعرفه‌های بالای صادراتی سبب شده بازار کشورهای پرمصرف مانند هندوستان در اختیار کشورهای دیگر قرار بگیرد.

افزایش هزینه تولید و چالش قیمت طلای سرخ

تاثیر کرونا بر نوسان خرید و فروش

غلامرضا قوسی گفت: قیمت پایین زعفران به تناسب افزایش قیمت سایر کالاها و محصولات سبب کاهش انگیزه کشاورزان می‌شود همچنین با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹ خرید و فروش این محصول با ارزش، دچار نوسان و مشکلاتی شده و صادرات نیز با سخت‌گیری و به کندی انجام می‌شود.

وی از نبود ایستگاه تحقیقات زعفران در خراسان جنوبی گلایه کرد و افزود: همچنین نبود برنامه مدون برای صادرات زعفران و حمایت نکردن از توسعه مزارع زعفران از دیگر مشکلات استان است که نیاز به توجه ویژه مسوولان دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در ارتباط با فرآوری محصول زعفران در استان گفت: سالانه حدود ۳۰۰ کیلوگرم قرص زعفران، ۲ تن و ۲۰۰ کیلوگرم پودر، ۲ تن عصاره و بیش از سه هزار لیتر نوشیدنی زعفران در خراسان جنوبی تولید می‌شود اما در زمینه فرآوری این محصول هنوز عقب‌ماندگی‌های زیادی داریم.

وی افزود: کشت پیاز زعفران تا پایان شهریور در استان ادامه دارد و در این مدت بیش از ۳۰۰ هکتار به سطح زیرکشت این محصول افزوده می‌شود.

قوسی اظهار داشت: پیاز زعفران به قیمت هر کیلوگرم پنج هزار تومان تا ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و برای تامین آن در حال حاضر مشکلی در استان وجود ندارد.

او گفت: سال‌های گذشته بخشی از پیاز زعفران به صورت قاچاق از استان خارج می‌شد اما اکنون تا حد زیادی کنترل شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه مقصد قاچاق پیاز زعفران به طور معمول کشورهای افغانستان و چین بوده است افزود: برای جلوگیری از قاچاق پیاز زعفران درخواست داریم کشاورزان و زعفران‌کاران مراقب دلالان و سودجویان باشند.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی رتبه نخست کیفیت زعفران و رتبه دوم تولید این محصول در کشور را دارد عنوان کرد: در حال حاضر ۳۲ هزار و ۲۸۲ بهره‌بردار زعفران در خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند که خرده‌مالکی مشکل عمده استان در این حوزه محسوب می‌شود.

قوسی گفت: سال گذشته ۷۰ هزار و ۱۵۵ کیلوگرم زعفران خشک از مزارع استان برداشت شد که با توجه به کیفیت و نوع جمع‌آوری محصول از کیلویی هفت میلیون تومان تا ۱۲ میلیون تومان به فروش رسید.

زرشک، زعفران و عناب محصولات استراتژیک خراسان جنوبی به شمار می‌رود و این استان رتبه دوم تولید زعفران و رتبه اول تولید زرشک و عناب را در کشور دارد.

 

 

 

 

اجرای طرح نسخه‌الکترونیک ۴ میلیارد تومان از هزینه‌های درمان استان خراسان جنوبی کم کرد

 

اجرای طرح نسخه‌الکترونیک 4 میلیارد تومان از هزینه‌های درمان استان خراسان جنوبی کم کرد

گروه استان‌ها- الکترونیکی شدن بیمه سلامت تکلیف قانونی است که در برنامه ششم توسعه به عهده سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و هدف از آن بهینه سازی منابع و مصارف کشور و بهره مندی مردم از خدمات بیمه ای بر مبنای نیاز است‌.

الکترونیکی شدن بیمه سلامت تکلیف قانونی است که در برنامه ششم توسعه به عهده سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و هدف از آن بهینه سازی منابع و مصارف کشور و بهره مندی مردم از خدمات بیمه ای بر مبنای نیاز است‌.

از آن جایی که ۶۵ درصد جمعیت خراسان جنوبی زیر پوشش بیمه سلامت هستند، بیمه سلامت می تواند با ارائه خدمت نسخ الکترونیک بخش قابل توجهی از دغدغه‌های درمانی مردم را رفع کند.

صرفه جویی در کاغذ و زمان از جمله مزایای الکترونیکی شدن نسخ است و با توجه به استمرار شیوع بیماری کرونا و لزوم کاستن از مراجعات بیمه‌شدگان به دفاتر پیشخوان طرح نسخه الکترونیک، گامی مهم است.

تحقق ۶۵ درصدی نسخه نویسی الکترونیک بیمه سلامت در بخش سرپایی 

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی در این باره اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ توانستیم نسخه نویسی الکترونیک را در بخش سرپایی بیش از ۶۵ درصد محقق کنیم  و همچنین نسخ تولید شده در دفتر پزشکان نیز بیش از این میزان و ۸۰ درصد است.

علی اربابی با اشاره به اینکه در بحث همکاری با موسسات دولتی و اخذ شماره موبایل کارکنان دولت سعی شده طرح جامع را اصلاح کنیم یادآور شد: در این راستا افراد می توانند از طریق دفاتر پیشخوان نسبت به اصلاح شماره تلفن خود اقدام کنند و روز به روز این مهم در حال انجام است و  مردم نیز در این زمینه همکاری خوبی داشتند.

وی اظهار داشت: در چند ماهی که طرح انجام شد شاید نابسامانی‌های مانند قطعی برق، قطع سیستم و از این قبیل رخ داده است اما نتوانسته مانع از ارائه خدمت شود.

وی با بیان اینکه میزان رضایتمندی از نسخه الکترونیک خوب است و پزشکان راضی هستند افزود: خوشبختانه در اکثر مطب‌ها زیرساخت‌ها فراهم شده است.

صدور بیش از ۱۵۰ هزار نسخه الکترونیک در استان

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در ۵ ماه اخیر بیش از ۱۵۰ هزار نسخه الکترونیک در خراسان جنوبی صادر شده است گفت: ماحصل این اقدامات سبب جلوگیری از بسیاری خدمات بی مورد که هزینه ساز بوده است شده و شناسایی هوشمند موارد تخلف و سوء استفاده نیز به نحوی بهتر انجام می شود.

اربابی با تاکید بر اینکه حدود ۴ میلیارد تومان کاهش یا بهبود هزینه را در این خصوص شاهد هستیم بیان کرد: امروز اداره کل بیمه سلامت خراسان جنوبی هیچ بدهی به هیچکدام از موسسات سطح استان ندارد و در سامانه نسخه نویسی الکترونیک در بخش سرپایی بدهی تیرماه را پرداخت کرده ایم و مرداد ماه نیز دو روز آینده پرداخت می شود.

وی با اشاره به اینکه در بخش بستری دولتی نیز تمامی مطالبات تا مردادماه تسویه می شود خاطرنشان کرد:  وظیفه ما این است که در ابتدا از منابعی که در اختیار سازمان وجود دارد صیانت کنیم  و باید تلاش کنیم در این منابع حداکثر بازدهی را داشته باشیم.

اربابی تصریح کرد: طی دو سال اخیر با اقدامات خوبی که انجام شد با ایجاد نظام مالی، رفع همپوشانی و غیره سعی شده بازدهی منابع افزایش یابد و در خراسان جنوبی تاکنون ۵۰ هزار هم پوشانی مرتفع شده است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث کرونا، در خصوص داروی بیماران کرونایی بیش از ۳ میلیارد تومان در ۳ مرحله در اختیار دانشگاه قرار دادیم تا مشکلی به وجود نیاید.

آزمایش پی سی آر کرونا در بخش دولتی به صورت رایگان انجام می شود

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: در بحث آزمایش پی سی آر کرونا، با توجه به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید آزمایش به صورت رایگان انجام شود، در بخش دولتی این مهم نیز رایگان انجام می شود.

اربابی یادآور شد: همچنین در بحث هزینه‌های بستری بیماران کرونایی تحت پوشش بیمه سلامت نیز ۹۰ درصد توسط سازمان بیمه سلامت تأمین می شود و برای بیماران کرونایی سرپایی نیز مقرر شده است ۹۰ درصد توسط سازمان پرداخت شود اما اکنون ۷۰ درصد انجام می شود.

وی با اشاره به حذف دفترچه بیمه سلامت اظهار داشت: مردم بدانند دفترچه بیمه سلامت دیگر کارایی ندارد و تمدید نمی شود و تنها بر اساس کد ملی به افراد تحت پوشش خدمات ارائه می شود و دفترچه ملاک بیمه بودن و نبودن افراد نیست بلکه باید کد ملی افراد در سامانه مربوطه ثبت شود و همچنین در مطب ها، کلینیک های ویژه، مراکز بهداشتی و درمانی و پاراکلینیک ها تنها با ارائه کد ملی می توان خدمات دریافت کرد.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی افزود: با وجود تنگناهای مالی در پنج ماه اخیر توسعه خدمات را برای بیماران اوتیسم، نازایی، بیماران تحت پوشش بهزیستی و سایر داشته داشته ایم و اگر منابعی در اختیار ما قرار گیرد تا خلق مازاد هزینه نکند، اعتبار را نگه می داریم، چون سازمان به دنبال سود نیست و هزینه مازاد جمع آوری شده برای توسعه خدمات هزینه می شود تا خدمات بهتر و با کیفیت ترس در اختیار مردم قرار گیرد.

اربابی به نظام ارجاع اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از الزاماتی که باید رعایت شود ساماندهی نظام ارجاع پزشک خانواده در صندوق بیمه همگانی است که در این راستا شرایط فراهم و از ابتدای مهرماه نظام ارجاع در صندوق بیمه همگانی ساماندهی می شود.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا افراد تحت پوشش صندوق بیمه همگانی از مهرماه پزشک خانواده دار و از خدمات بیمه ای بهتری برخوردار خواهند شد.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی افزود: جمعیت بیمه همگانی بر اساس ثبت نام در سامانه در چهار شهر بزرگ استان ۵۰ هزار نفر هستند که فراخوان و در نظام ارجاع ساماندهی خواهند شد.

 

 

 

 

در راستای اجرای طرح «حماسه مهربانی» صورت گرفت
هزینه کرد یک میلیارد ریالی جهت کمک به مددجویان بهزیستی خراسان جنوبی/۳
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای ماه محرم تاکنون در راستای اجرای طرح«حماسه مهربانی» اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال جهت تامین بسته های غذایی، غذای گرم و وسایل ضروری زندگی و گوشت مورد نیاز مددجویان این نهاد حمایتی هزینه شده است.

«علی عرب نژاد» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: سازمان بهزیستی از ابتدای ماه محرم اقدام به برگزاری طرح «حماسه مهربانی» کرد تا نذورات و کمک‌های خیرین نیک اندیش و هم استانی های عزیز را به دست نیازمندان واقعی و افراد دارای معلولیت در مراکز نگهداری بهزیستی، ایتام و زنان سرپرست خانوار برساند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به کمک های غیرنقدی جمع آوری شده در راستای اجرای این طرح گفت: از ابتدای ماه محرم تاکنون مردم خراسان جنوبی کمک های بسیاری در قالب بسته های غذایی، گوشت، وسایل ضروری زندگی و ذبح گوسفند و غیره داشته اند.

وی در ادامه بیان کرد: در راستای اجرای طرح «حماسه مهربانی» از ابتدای ماه محرم تاکنون ۶۰۰ بسته گوشت مرغ به ارزش ۳۰۰ میلیون ریال بین نیازمندان و ممدجویان این نهاد حمایتی با کمک خیرین توزیع شده است.

عرب نژاد با بیان اینکه هشت هزار و ۵۰۰ پُرس غذای گرم به ارزش ۱۷۰ میلیون ریال در راستای اجرای این طرح توزیع شد، افزود: در راستای اجرای این طرح به منظور تامین وسایل ضروری زندگی ۵۰۰ میلیون ریال مددجویان هزینه شد و ۶ راس گوسفند به ارزش ۸۰ میلیون ریال ذبح شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی به بحث توزیع بسته های غذایی اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای طرح «حماسه مهربانی» از ابتدای ماه محرم تاکنون ۵۰ بسته غذایی به ارزش ۲۰۰ میلیون ریال بین نیازمندان و مددجویان تحت پوشش این نهاد حمایتی در خراسان جنوبی توزیع شده است.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع در راستای اجرای طرح «حماسه مهربانی» اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال هزینه شده است.

دستگیری عاملان کلاهبرداری با چک پول های جعلی در خراسان جنوبی
پلیس آگاهی استان از دستگیری عاملان کلاهبرداری از کسبه با چک پول های جعلی در شهرستان”بیرجند” خبر داد و گفت: در این رابطه ۲ متهم دستگیر شدند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ”سید غلامرضا حسینی” اظهار داشت: در پی وقوع چندین فقره کلاهبرداری از کسبه و مغازه داران در سطح شهرستان بیرجند با چک پول های جعلی توسط افراد ناشناس، بلافاصله پیگیری موضوع در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت.
وی افزود: مأموران پلیس آگاهی استان خراسان جنوبی پس از بررسی اظهارات مالباختگان و با انجام تحقیقات گسترده میدانی در کمتر از ۲۴ ساعت فردی که با یک سواری پژو ۴۰۵ در سطح شهرستان بیرجند اقدام به خرید اقلام مصرفی با چک پول های جعلی می کرد را شناسایی و دستگیر کردند.
سرهنگ حسینی بیان داشت: متهم در ابتدا منکر هر گونه جرمی شده، ولی در نهایت با روبه رو شدن ادله و مستندات جمع آور شده توسط پلیس آگاهی، به ۴۳ فقره کلاهبرداری به ارزش ۱۷۵ میلیون ریال با چک پول های تقلبی با همدستی یک نفر از دوستانش لب به اعتراف گشود.
سرهنگ حسینی با اشاره به این که در ادامه عملیات همدست متهم توسط مأموران پلیس آگاهی نیز دستگیر شد؛ تصریح کرد: در این زمینه ۲ متهم دستگیر شدند که به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی و روانه زندان شدند.
این مقام انتظامی تأکید کرد: شهروندان در صورت دریافت چک پول های جعلی در هنگام فروش اقلام از افراد کلاهبردار می توانند با مراجعه به پلیس آگاهی موضوع را پیگیری کنند و هرگونه موارد مشکوک مرتبط با جعل اسکناس و مدارک را در اسرع وقت به مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ اعلام کنند.

دستگیری عاملان کلاهبرداری با چک پول‌های جعلی در خراسان جنوبی/۴

پلیس آگاهی خراسان جنوبی از دستگیری عاملان کلاهبرداری از کسبه با چک پول‌های جعلی در شهرستان بیرجند خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سرهنگ حسینی گفت: در پی وقوع چندین فقره کلاهبرداری از کسبه و مغازهدستگیری عاملان کلاهبرداری با چک پول‌های جعلی در خراسان جنوبی داران در سطح شهرستان بیرجند با چک پول‌های جعلی توسط افراد ناشناس، بلافاصله پیگیری موضوع در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت.

وی افزود: مأموران پلیس آگاهی خراسان جنوبی پس از بررسی اظهارات مال باختگان و با انجام تحقیقات گسترده میدانی در کمتر از ۲۴ ساعت فردی که با یک سواری پژو ۴۰۵ در سطح شهرستان بیرجند اقدام به خرید اقلام مصرفی با چک پول‌های جعلی می‌کرد را شناسایی و دستگیر کردند.

سرهنگ حسینی گفت: متهم در ابتدا منکر هر گونه جرمی شده، ولی در نهایت با روبه رو شدن ادله و مستندات جمع آور شده توسط پلیس آگاهی، به ۴۳ فقره کلاهبرداری به ارزش ۱۷۵ میلیون ریال با چک پول‌های تقلبی با همدستی یک نفر از دوستانش لب به اعتراف گشود.

سرهنگ حسینی با اشاره به این که در ادامه عملیات همدست متهم توسط مأموران پلیس آگاهی نیز دستگیر شد؛، افزود: در این زمینه ۲ متهم دستگیر شدند که به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی و روانه زندان شدند.

این مقام انتظامی تأکید کرد: شهروندان در صورت دریافت چک پول‌های جعلی در هنگام فروش اقلام از افراد کلاهبردار می‌توانند با مراجعه به پلیس آگاهی موضوع را پیگیری کنند و هرگونه موارد مشکوک مرتبط با جعل اسکناس و مدارک را در اسرع وقت به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اعلام کنند.

 

 

 

هزار و ۸۹۰ قطعه مرغ فاقد مجوز در” نهبندان” کشف شد/۴

فرمانده انتظامی شهرستان”نهبندان” گفت : ماموران انتظامی در بازرسی از یک کامیون هزار و ۸۹۰ قطعه مرغ غیرمجاز و بدون مجوز بهداشتی به ارزش ۳۰۰ میلیون ریال کشف کردند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احسان رحیمی” اظهار داشت: مأموران”یگان امداد” شهرستان نهبندان هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک کامیون مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
وی بیان داشت: مأموران در بازرسی از کامیون هزار و ۸۹۰ قطعه مرغ زنده قاچاق که فاقد مجوز حمل بود کشف کردند که ارزش ریالی طیور قاچاق بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۳۰۰ میلیون ریال برآورد شد.
فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان افزود: ماموران در این رابطه یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

۷۶ کیلو تریاک در”بیرجند”کشف شد/۴

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان گفت: ۷۶ کیلو تریاک در بازرسی از سواری پژو ۴۰۵ در شهرستان “بیرجند” کشف شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”غلامرضا شاهوردی”اظهار داشت: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با دریافت اطلاعاتی مبنی بر این که قاچاقچیان قصد دارند مقادیری مواد مخدر را حمل و جابجا کنند؛ موضوع را بررسی و دستگیری سوداگران مرگ را در دستور کار خود قرار دادند .
وی گفت: مأموران با اقدامات فنی و عملیاتی یک سواری پژو ۴۰۵ متعلق به قاچاقچیان را در جاده های فرعی شهرستان بیرجند متوقف و در بازرسی از خودرو ۷۶ کیلوگرم تریاک کشف کردند.
سرهنگ شاهوردی تصریح کرد: در این عملیات یک متهم دستگیر و یک خودرو توقیف شد که متهم با تشکیل پرونده به مقام قضائی معرفی و روانه زندان شدند.

توسط معاون وزیر و رئیس سازمان سواد آموزی کشور انجام شد:
تقدیر از استاندار خراسان جنوبی به جهت کسب رتبه” خیلی خوب و قابل تقدیر” درحوزه سواد آموزی در سطح کشور

 

معاون وزیر و رئیس سازمان سواد آموزی کشور به جهت کسب رتبه” خیلی خوب و قابل تقدیر” درحوزه سواد آموزی، از استاندار خراسان جنوبی تقدیر کرد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ دکتر شاپور محمد زاده معاون وزیر و رئیس سازمان سوادآموزی کشور، طی نامه ای از حمید ملانوری استاندار و رئیس شورای پشتیبانی سوادآموزی خراسان جنوبی به خاطر کسب رتبه” خیلی خوب و قابل تقدیر “در ارزیابی شاخص های کمی و کیفی فعالیت های سوادآموزی در سال ۱۳۹۹ تقدیر کرد.
در متن نامه معاون وزیرو رئیس سازمان سوادآموزی کشور به استاندار خراسان جنوبی آمده؛” سازمان نهضت سواد آموزی همواره تلاش داشته است روندها و رویه های خود را برای ارائه خدمات سوادآموزی به عنوان یک موضوع حاکمیتی و مهارت چند وجهی (آموزشی- اجتماعی) به نحوی طراحی کند تا زمینه کاربست مهارت سواد را مشتمل بر آگاه سازی، توانمندسازی و اصلاح رفتار برای ایفای نقش ها و مسئولیت مخاطبان و ذینفعان در تراز سوادآموزی جامعه محور بیش از پیش فراهم سازد. بر این باور هستیم که ارائه هدفمند و هوشمندانه خدمات سوادآموزی به جامعه هدف، زمینه خودکفایی و استقلال فرهنگی، آموزشی و اجتماعی مخاطبان را در تراز بیانیه گام دوم انقلاب بیش از پیش فراهم خواهد کرد.
بررسی و ارزیابی عملکرد فرصت مغتنمی را برای ترسیم روشنی از آن چه هست و باید باشد در دسترس قرار می دهد. این فرآیند هر چه مبتنی بر بکارگیری مؤلفه های تحول مدارانه و اصلاح گرایانه باشد، جریان تولید و بهبود کیفیت را در نظام آموزشی تسهیل و تسریع می کند. در این راستا تدابیر و فعالیت های سواد آموزی آن استان در سال ۹۹ بر اساس محورهای ۲۵ گانه به صورت مستند بررسی و ارزیابی شده است. عملکرد آن استان در شاخص های تعیین شده بر اساس شواهد و نتایج ارزیابی(کارنامه پیوست) حائز کسب رتبه خیلی خوب و قابل تقدیر شده است.
کسب این رتبه، مطمئناً در سایه حمایت های همه جانبه جنابعالی اتفاق افتاده است، انتظار می رود با توجه به نتایج به دست آمده از ارزیابی به عمل آمده اقدام لازم به منظور حفظ جایگاه استان در این سطح صورت گرفته و همکاران محترم برای ارتقاء شاخص هایی که پایین تر میانگین کشوری است نیز تلاش لازم را مبذول دارند”.
شایان ذکر است؛ سازمان نهضت سوادآموزی کشور، فعالیت های حوزه سوادآموزی استان ها را در سال ۱۳۹۹ در ۲۵ شاخص ارزیابی نموده که خراسان جنوبی در ۶ شاخص صددرصد امتیاز را کسب کرده است.
حوزه سوادآموزی استان خراسان جنوبی در این ارزیابی ها در مباحث توانمندسازی، توزیع اقلام آموزشی، تبلیغ و ترویج، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات، آموزش رایانه و مشتری مداری ، رتبه اول را در بین استان های کشور از آن خود کرده و در ۱۹ شاخص دیگر از جمله مسئولیت پذیری آموزش و پرورش، اطلاع رسانی، طرح نماز، بهبود کیفیت و … جزء ۱۰ استان برتر می باشد.

 

 

 

 

۵ کشته و زخمی در تصادف محور «فردوس – بجستان»/۴

برخورد اتوبوس با کامیون در خراسان جنوبی یک کشته و چهار مصدوم داشت

رییس پلیس راه استان خراسان جنوبی گفت: برخورد اتوبوس با کامیون کشنده در محور فردوس – بجستان یک کشته و چهار مصدوم داشت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سرهنگ علیرضا رضایی افزود: علت این تصادف که ساعت ۳:۲۵ بامداد امروز روی داد، برابر نظریه کارشناسان پلیس راه، عدم توجه به جلو ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی راننده اتوبوس تشخیص داده شده است.

وی اظهار داشت: این اتوبوس با ۱۵ مسافر از بندرعباس به سمت مشهد در حرکت بود که در اثر این حادثه یک نفر از سرنشینان اتوبوس جان خود را از دست داد و مصدومان نیز با اورژانس به بیمارستان منتقل شدند.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی خراسان جنوبی هم به خبرنگار ایرنا گفت: با اعلام وقوع این حادثه پنج خودرو آمبولانس به محل تصادف اعزام شد.

علیرضا عباسی افزود: کل سرنشینان خودروها در این حادثه ۱۶ نفر بودند که یک نفر فوت شد و از ۱۵ نفر دیگر چهار نفر برای اعزام به بیمارستان رضایت ندادند و ۱۱ نفر برای درمان به بیمارستان شهید چمران فردوس اعزام شدند.

 

 

 

 

 

 

محکومیت مالک یک واحد فروش مواد غذایی در زیرکوه/۴

مالک یک واحد فروش مواد غذایی متهم به فروش روغن جامد خارج از شبکه در شهرستان زیرکوه به پرداخت جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت: بر اساس گزارش ارسالی از اداره صمت شهرستان زیرکوه مبنی بر اینکه یک واحد صنفی فروش مواد غذایی تعداد ۵۵ حلب ۵ کیلو گرمی روغن جامد تنظیم بازار را خارج از شبکه قانونی فروخته و در تخلفی دیگر تعداد ۵۴۰ عدد روغن مایع ۳ لیتری را بالاتر از نرخ مصوب فروخته لذا، پرونده‌ای تشکیل و در اداره تعزیرات حکومتی شهرستان قاینات رسیدگی شد.

حسن پور افزود: از آنجائیکه طبق مقررات حاکم، عرضه یا فروش کالا به قیمتی بالاتر از نرخ‌های تعیین شده و همچنین عرضه کالا‌های تنظیم بازار خارج از شبکه توزیع قانونی توسط واحد‌های صنفی تخلف محسوب شده و با متخلف برابر قانون و مقررات برخورد خواهد شد.

عضو شورای قضائی استان گفت: متهم در شعبه با توجه به تخلفات انتسابی به پرداخت  ۳۴۱ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.

وی از شهروندان خواست: درصورت مشاهده هرگونه تخلفات اقتصادی، قاچاق کالا و یا سایر تخلفات صنفی و… موضوع را به صورت حضوری، تلفنی با خط گویای ۱۳۵ یا سامانه اینترنتی ۱۳۵ به تعزیرات حکومتی و همچنین با تلفن ۱۲۴ به سازمان صمت و تخلفات بهداشتی با تلفن ۱۹۰ به دانشگاه علوم پزشکی استان گزارش کنند.

 

 

کورس بازار موبایل با دلار/افزایش ۱۰ درصدی قیمت‌ تلفن همراه در خراسان جنوبی

 

کورس بازار موبایل با دلار/افزایش 10 درصدی قیمت‌ تلفن همراه در خراسان جنوبی

 چند وقتی است با افزایش قیمت دلار وارز بازار موبایل هم روزهای صعودی را سپری می‌کند و گویا بازار موبایل با دلار کورس گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، بازار موبایل بعد از بازار خودرو و مسکن یکی از بازارهای بزرگ است که در فضای مجازی و فضای حقیقی جایگاه خود را پیدا کرده است و وضعیت پر رونقی را دارد هرچند این بازار از روزی که کرونا آمد در سراشیبی و سربلندی زیادی قرار گرفت و از آن جایی که بازار فروش موبایل از همان ابتدای کرونا پر رونق بود و قیمت‌ها هر روز روند افزایشی به خود گرفته بود اما چند وقتیست که بازار موبایل با دلار در رقابت است و گویا موبایل با دلار کورس گذاشته اند.

در اوایل سال به دلیل گسترش بیماری کرونا، دورکاری و آموزش آنلاین در دستور کار کارمندان، دانشجویان و دانش‌آموزان قرار گرفت به همین دلیل گوشی و تبلت به عنوان کالای ضروری معرفی شد.

از سال گذشته هنگامی که مدارس در فضای مجازی برقرار شد و فضای شاد جایگزین کلاس‌های درس برای دانش آموزان شد در همان ابتدا قیمت موبایل هم روزهای صعودی را به خود گرفته بود و خانواده‌ها به ناچار مجبور به خرید گوشی بودند و قیمت‌ها روز به روز روند افزایشی را تجربه می‌کرد.

در یک برهه ای دیگر از زمان قیمت‌ها در سراشیبی افتاد و بازار موبایل مشتری آنچنانی نداشت و تنها افرادی که نیاز ضروری داشتند برای خرید مراجعه می‌کردند.

اما از چند وقت اخیر بار دیگر با افزایش قیمت دلار گوشی موبایل هم روند افزایشی به خود گرفته است و گویی با دلار در حال کورس گذاشتن است.

در هفته‌های اخیر همزمان با بالا رفتن نرخ دلار، بهای گوشی‌های تلفن همراه نیز با نوسان قیمت مواجه شده و حالا به طور میانگین ۱۰ درصد رشد نرخ داشته است.

رصد قیمت‌ها در بازار تلفن همراه حاکی از آن است که قیمت انواع تلفن از ۱۰ روز گذشته افزایشی بوده و تحولات بازار ارز و دلار تاثیر مستقیمی بر آن گذاشته است.

هرساله در ایام بازگشایی مدارس قیمت تلفن همراه هم روند صعودی به خود می‌گیرد

یکی از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: هرساله در ایام بازگشایی مدارس قیمت تلفن همراه هم روند صعودی به خود می‌گیرد و به نظر من اینکه می‌گویند به دلیل افزایش قیمت دلار هم قیمت موبایل رو به افزایش است واقعیت ندارد چرا که هرگاه خودشان می‌خواهند قیمت‌ها را بالا می‌برند.

احمدی افزود: هرساله در ایام بازگشایی مدارس قیمت لوازم التحریر و مایحتاج دانش آموزان افزایشی می‌شود که قیمت موبابل هم یکی از آن دسته لوازمی است که در ایام بازگشایی مدارس قیمتش بالا می‌رود.

یکی از فروشندگان موبایل هم به خبرنگار ما گفت: بازار موبایل این روزها روزهای ساکت و آرامی را پشت سر می‌گذارد و  خریدار آن چنانی وجود ندارد چرا که قیمت‌ها بالا است و تنها نیازمند واقعی برای خرید مراجعه می‌کند.

شاید با کاهش قیمت دلار قیمت گوشی تلفن همراه هم کاهش یابد

وی پیش بینی کرد امید است با کاهش قیمت دلار قیمت گوشی تلفن همراه هم کاهش یابد چرا که در روزهایی که قیمت بالا است ماهم مشتری زیادی نداریم.

رئیس اتحادیه موبایل فروشان بیرجند به خبرنگار ما گفت: قیمت تلفن همراه، رابطه نزدیکی با بهای دلار دارد و بررسی روند  صعودی قیمت ارز بیانگر آن است که طی دو هفته اخیر تلفن همراه افزایش قیمت  ۱۰ درصدی دارد.

موسوی افزود: بیشتر گوشی‌ها وارداتی است و تولید داخل در بازار یا بسیار کم است  یا استقبال زیادی از تولیدات داخل در حوزه گوشی همراه نیست و با افزایش قیمت دلار، نرخ گوشی تلفن همراه هم روند افزایشی به خود می گیرد.

رئیس اتحادیه موبایل فروشان بیرجندادامه داد: هم اکنون شرایط بازار تلفن همراه معمولی است و خریدار برای نیاز واقعی خود مراجعه می کند به عبارتی بازار این روزهای این کالا در بیرجند نه خیلی راکد و نه خیلی فعال است.

وی  درباره عوامل تاثیرگذار دیگر هم گفت: عواملی همچون ایجاد تقاضای پیش‌بینی‌نشده به مناسبت بازگشایی مدارس و نیاز دانش‌آموزان و دانشجویان به تلفن همراه و تبلت برای آموزش آنلاین، باعث شد که خرده‌فروشی بازار دچار شوک افزایش قیمت شود.

وی تصریح کرد: در صورت کاهش قیمت ارز، بازار با اشباع گوشی رو به رو می شود و در نتیجه با شوک کاهش قیمت مواجه خواهیم شد.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*