اخبار خراسان جنوبی /

 

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

بهورزان سربازان خط مقدم نظام سلامت هستند

بهورزان سربازان خط مقدم نظام سلامت هستند

استاندار خراسان جنوبی روز بهورز را گرامی و اظهار داشت: بهورزان سربازان خط مقدم نظام سلامت هستند که بی‌هیچ منتی کمر به تأمین، حفظ و ارتقای سلامت جامعه بسته‌اند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در پیام حمید ملانوری به مناسبت روز بهورز آمده است: دوازدهم شهریور ماه، روز بسیار گرانقدری در حوزه سلامت کشور است، روزی برای پاسداشت مقام و جایگاه بزرگوارانی که از ارکان اصلی شبکه بهداشتی به شمار رفته و این روز به نیکویی به نام بهورزان عزیز در تقویم مناسبت های ملی ماندگار شده است.

وی افزود: بهورزان که ارائه خدمات و مراقبت‌های اولیه بهداشتی و درمانی را در جامعه روستایی به عهده دارند، عاشقانه و مخلصانه، با کمترین هزینه و امکانات، به پیشگیری از بروز تهدیدات سلامتی برای یکایک آحاد افراد ساکن در دورافتاده ترین مناطق جغرافیایی کشور می‌پردازند و نقش تأثیرگذاری در صیانت از بزرگترین سرمایه انسان‌ها، که همانا عافیت است، دارند.

استاندار خراسان جنوبی در بیان اهمیت جایگاه و منزلت بهورزان و جامعه بهداشت و درمان گفت: همین بس که این افراد، طی یک سال و نیم گذشته و با شیوع غیرقابل پیش بینی ویروس کرونا، تنها با هدف کاهش آلام بیماران و مداوای کامل آنها، در حالی که همه افراد جامعه از مواجهه با ناقلان این بیماری ناشناخته ترس و وحشت دارند، با صبر و شکیبایی ردای خدمت در محیط‌های بهداشتی و درمانی را به تن کرده‌اند.

وی تصریح کرد: اینجانب ضمن قدردانی از تلاش‌ها و زحمات شبانه روزی و خداپسندانه این مجاهدان نستوه، به ویژه در شرایط کرونایی موجود، دوازدهم اردیبهشت ماه را به همه بهورزان عزیز و دیگر تلاشگران حوزه بهداشت و درمان به ویژه در خراسان جنوبی تبریک گفته، از درگاه ایزد منان، سلامتی، سرافرازی و سعادتمندی این بزرگواران را مسئلت دارم.

ملانوری افزود: امید که در سایه همراهی مردم و رعایت ضوابط بهداشتی، به‌زودی شاهد انقطاع زنجیره شیوع ویروس کرونا و بالطبع کاهش بار کار و خستگی بهورزان و در مجموع کادر بهداشت و درمان استان و کشور باشیم.

 

 

 

انتقال صنوف آلاینده به خارج شهر بیرجند همچنان بلاتکلیف
هشدار نماینده بیرجند نسبت به ترک فعل مدیران/ قوه قضائیه برخورد کند
​حدود ۱۴ سال از تصویب طرح انتقال صنوف آلاینده بیرجند به خارج از شهر می‌گذرد، اما هنوز این طرح در بلاتکلیفی مانده و تنها بخشی از آن به صورت ناقص اجرایی شده است.

خبرگزاری شبستان – خراسان جنوبی؛ بیش از یک دهه از تصویب طرح حذف آلاینده های محیطی از خیابان های شهر بیرجند به فضایی در خارج از شهر می گذرد، طرحی که قرار بود با اجرای آن صنوف آلاینده از خیابان های «عدل، مصطفی خمینی، شهید فهمیده، بهشتی، رجایی و کارگران» و خیلی مناطق دیگر شهر جمع آوری و به سایتی که مخصوص این صنوف (۸۰ هکتار زمین روبروی جاده حاجی آباد) در نظر گرفته شده است، انتقال پیدا کند.

اما کار از همان ابتدا آنقدر کند و لاک پشتی پیش رفت که با گران شدن مصالح ساختمانی و هزینه‌های مختلفِ آماده سازی این سایت، دیگر توان ساخت برای مالکان که بیشتر از طبقه مستضعف و یا متوسط جامعه هستند، نماند. حالا و با گذشت ۱۴ سال از تصویب طرح، تعداد انگشت شماری واحد صنعتی توانسته اند در این مکان مستقر شوند و آن هم با مشکلات زیادی از جمله نبود زیرساخت‌های آب و برق و گاز و … و سایرین هم درگیر و دارِ کارهای اداری و یا هزینه های گزاف زیرساختی مانده اند.

نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی به همراه فرماندار و سرپرست شهرداری بیرجند و جمعی از مدیران از این پروژه نیمه کاره بازدید کردند و از نزدیک با مشکلات برخی از صاحبان مشاغل آلاینده آشنا شدند.

دل پُر صنوف از بی‌توجهی‌ها!

«کوچی» یکی از اعضای شرکت تعاونی صنوف آلاینده بیرجند است که از بدقولی مسئولان در موارد مختلف گلایه دارد، او گفت: تاکنون پول آب، برق و آسفالت را از ما گرفتند اما کار پیش نمی رود و مشکلات ما در روند اداری گیر کرده و کسی پاسخگو نیست.

وی با اشاره به اینکه ۸ سال در دولت قبلی گذشت و مسئولان هیچ کاری نکردند، افزود: امروز کار به جایی رسیده که به مسئولان و حرف های آنها هیچ اعتمادی نداریم چون گوش شنوایی برای درد ما نبوده است، خیلی از مسئولان از اینجا بازدید کردند اما هیچ اقدامی انجام نشده است.

کوچی به گران شدن قیمت مصالح ساختمانی و زیرساختی طی چند سال گذشته اشاره کرد و افزود: سال ۹۲ که کار شروع شد، قرار بود زمین را متری ۸۰ هزار تومان واگذار کنند اما الان هزینه هر مترمربع زمین برای ما بیش از ۸ میلیون تومان در می آید.

«دلیر» مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند هم از عدم همکاری راه و شهرسازی در واگذاری زمین ها گلایه کرد و افزود: دستگاه‌های اجرایی استان هیچ همکاری برای اتمام این پروژه ندارند، در این چند سال واقعا خسته شدیم، پول همه زیرساخت را از ما می گیرند و ما باید از مالکین بگیریم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون حدود هشت و نیم میلیارد تومان برای آماده سازی و زیرساخت های این سایت هزینه شده است، گفت: اتمام این پروژه حدود ۶۰ میلیارد تومان هزینه دارد که در توان مالکان نیست و دولت باید کمک کند.

مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند با بیان اینکه هنوز هیچ راه ورودی برای این سایت تعیین نشده است، ادامه داد: راه و شهرسازی زودتر تکلیف راه ورودی به سایت را مشخص کند.

استاندار وقتی برای شنیدن مشکلات صنوف نداشت!

دلیر با اشاره به اینکه چند مرتبه به استاندار نامه زدیم و برای دیدار با وی تقاضای وقت کردیم اما هیچ فرصتی به ما ندادند تا مشکلات را مطرح کنیم، گفت: وقتی استاندار فرصتی برای شنیدن حرف‌های ما نداشت، مالکین هم مجبور به تجمع مقابل استانداری شدند که باز هم استاندار جواب نداد.

وی با اشاره به اینکه تقاضای گرفتن قیر رایگان برای آسفالت معابر اینجا را داریم، افزود: باید زودتر قطعات تجاری و اداری و سایر فضاها مشخص شود.

دلیر تصریح کرد: از حدود ۱۷۰۰ عضو شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند حدود ۷۰۰ نفر تاکنون توانستند پروانه بگیرند و کار ساخت را شروع کنند.

نماینده اداره برق شهرستان بیرجند هم با بیان اینکه احداث تاسیسات برق در این سایت به دلیل اینکه نیاز به برق فشار قوی دارد، هزینه زیادی در بر دارد، اظهارداشت: سال‌های ابتدایی طرح با کمتر از ۱۰ میلیارد تومان این پروژه به سرانجام می رسید اما اکنون با توجه به گرانی اجناس به ویژه در حوزه برق به بیش از ۳۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

هنری با اشاره به اینکه این طرح از محل اعتبارات فرمانداری و اعتبارات اداره برق حدود سه میلیارد تومان اعتبار دارد که تلاش خواهد شد بخشی از پروژه را پیش ببریم اما تکمیل آن نیازمند تخصیص اعتبارات ملی است که مسئولان باید پیگیری کنند، گفت: این پروژه چون مصرف برق بالایی دارد نیازمند اعتبارات ملی است.

انتقال صنوف آلاینده در پیچ و خم سهم خواهی ادارات

«علی عدل» سرپرست شهرداری بیرجند هم با اشاره به طولانی شدن روند ساخت این کارگاه‌ها در سایت صنوف آلاینده بیرجند، گفت: آنچنان روند ساخت این پروژه زمان بر خواهد شد که اینها تبدیل به انبارهای خالی در حاشیه شهر شود و نه تنها مشکلی از شهر حل نشود بلکه باری بر دوش شهر شوند.

وی با بیان اینکه متاسفانه دستگاههای اجرایی به این پروژه نگاه انتفاعی دارند، افزود: دستگاههای اجرایی نگاه منفعت طلبانه خود از این پروژه را بردارند تا صنوف آلاینده خیابان های بیرجند هر چه زودتر به این سایت منتقل شود.

سرپرست شهرداری بیرجند با بیان اینکه هر کس در آینده شهردار بیرجند شد، باید نگاه منفعتی به این طرح نداشته باشد، گفت: متاسفانه هر جایی که رونق پیدا کرد، سهم خواهی دستگاه‌های اجرایی شروع می شود.

عدل با بیان اینکه اکنون ۴۵ هکتار از سایت آماده است که باید پروانه ساختمانی آنها صادر شود، اظهارداشت: شهرداری آمادگی دارد که در این خصوص همکاری کامل داشته باشد.

گلایه فرماندار از فرصت سوزی راه و شهرسازی

«علی ناصری» فرماندار بیرجند هم با بیان اینکه راه و شهرسازی باید زمین های این سایت را کامل واگذار کند تا مالکین بتوانند از شهرداری پروانه ساخت بگیرند، گفت: سال ۹۶ برای آب و برق رسانی به این سایت اقدام شد و آن زمان حدود هشت و نیم میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت اما اکنون بیش از ۳۴ میلیارد تومان نیاز دارد که این رقم معادل نصف اعتبارات عمرانی شهر بیرجند می شود که برای شهرداری امکان پذیر نیست.

وی افزود: یکی از خواسته های ما راه دسترسی به این سایت است که انتظار داریم راه و شهرسازی و راهداری در این خصوص زودتر اقدام کنند.

فرماندار بیرجند در ادامه به مصوبات جلسه ای که یک ماه قبل در همین خصوص در فرمانداری برگزار شده بود و در آن چندین دستور کار به راه و شهرسازی برای حل و فصل ابلاغ شده بود، اشاره کرد و گفت: متاسفانه هیچ اقدامی از آن روز تاکنون صورت نگرفته و به نظر می رسد اگر در اداره راه و شهرسازی یک نفر به هر دلیلی نباشد، کل اداره خوابیده و کاری در این خصوص صورت نگرفته است.

ناصری افزود: گلایه داریم که چرا مالکان در بیرجند نباید نسبت به اراضی خود اطلاعات داشته باشند و بعد از اینکه می سازند به سراغ آنها می روند که این زمین جزو معارض است.

اتمام حجت نماینده مجلس با مدیرانی که ترک فعل دارند

«حسین خسروی اسفزار» نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی هم در انتها با اشاره به اینکه آثار مثبت یا منفی این صنوف آلاینده برای حداقل سه هزار خانواده اصناف آلاینده در استان است، گفت: فرمانداری در اسرع وقت و حداکثر تا دو هفته آینده جلسه ای را با استاندار هماهنگ کند که در آن جلسه تمام ادارات کل مربوطه و نمایندگانی از صنوف آلاینده حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه امروز وقتی می بینیم که رئیس جمهور دولت سیزدهم به دیدار و ملاقات مردم حتی در غسالخانه می رود، دیگر قابل قبول نیست که مسئولی برای حل شنیدن مشکلات شما(صنوف آلاینده) وقت نگذارد، افزود: در جلسه فرمانداری مسئولان و افرادی بیایند که اختیار تام داشته و بتوانند پاسخگوی مردم باشند نه اینکه بگویند باید از مدیر اجازه بگیریم و یا بپرسم!

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مسئولان علت تاخیر در این پروژه را مکتوب اعلام کنند و به جلسه استانداری بیاورند، گفت: در جلسه ای که با استاندار گرفته می شود برای هر اداره ای زمانی مشخص شود که طبق همان زمان مسئولیت خود را به اتمام برسانند و چنانچه مسئولی کم کاری کند، قوه قضائیه به عنوان ترک فعل مدیران برخورد کند.

خسروی تاکید کرد: این پروژه چنانچه بیش از این فرسایشی شود، انگیزه خود صنوف از بین خواهد رفت و بعد همکاری نخواهند داشت.

 

 

 

تعاونی‌های مرزنشین استان خراسان جنوبی ساماندهی می‌شوند

 

تعاونی‌های مرزنشین استان خراسان جنوبی ساماندهی می‌شوند

 رئیس اتاق تعاون استان خراسان جنوبی با بیان اینکه بخش تعاون مغفول مانده است گفت: در بخش مرز با همکاری اداره کل تعاون، تعاونی‌های مرزنشین خراسان جنوبی را ساماندهی خواهیم کرد.

غلامحسین حسینی  در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند اظهار داشت: هفته تعاون فرصت بسیار مناسبی است که هم فعالیت‌ها و هم مشکلات و دغدغه‌های بخش تعاون در میان گذاشته شود و رسانه‌ها با حساسیت به بیان این مسائل بپردازند.

وی بخش تعاون را یکی از بخش‌های اقتصادی کشور عنوان کرد و افزود: سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور ۲۵ درصد پیش بینی شده است اما متاسفانه براساس آمار اتاق ایران، به لحاظ نرم اشتغال در کشور تعاونی‌ها در بدترین شرایط قرار دارند، یعنی نرم اشتغال ما در ماه گذشته ۵.۶۵ درصد بوده است.

رئیس اتاق تعاون استان خراسان جنوبی با گلایه از اینکه اگر به نمودار فعالیت‌های بخش تعاون در دولت‌های مختلف نگاه کنیم، مشاهده خواهیم کرد که این نمودار روبه پایین است بیان کرد: این امر نشان می دهد دولت‌ها به بخش تعاون اعتقادی نداشته و سرمایه گذاری و کمکی در این زمینه نداشته اند.

حسینی با تصریح کرد: متاسفانه بخش تعاون از فعالیت اقتصادی خود خارج و به یک بخش خدماتی  و نظارتی تبدیل شده است، در حالی که قرار بوده است بخش تعاون ۲۵ درصد اقتصاد کشور را مدیریت کند.

وی با بیان اینکه در استان مولفه‌های توسعه ای اعم از مرز، معدن و محصولات استراتژیک را داریم خاطرنشان کرد: در این راستا ما در بحث ساماندهی محصولات استراژیک استان ورود پیدا کرده ایم و تعاونی در این زمینه تشکیل شده است که سرمایه اولیه برای تشکیل این تعاونی ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است.

رئیس اتاق تعاون استان خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه برای توسعه استان باید نگاه به درون باشد یادآور شد: در بخش مرز با همکاری اداره کل تعاون، تعاونی‌های مرزنشین استان را ساماندهی خواهیم کرد و امید است مرزنشینان و مردم بهترین استفاده را از مرز ببرند و همچنین بحث مشاور معدن که از مولفه‌های توسعه استان است انجام خواهد شد.

۳۲ برند توسط ۲۷ تعاونی در استان خراسان جنوبی ثبت شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی نیز در همین جلسه با اشاره به برند و برندسازی تعاونی‌ها اظهار داشت: در حال حاضر ۲۷ تعاونی در خراسان جنوبی توانستند ۳۲ برند را با نام، نشان و محدوده جغرافیایی که دارند ثبت کنند.

غلامرضا اشرفی با اشاره به اینکه بحث برند از مواردی است که توسط اداره کل تعاون دنبال می شود افزود: این برندها در زمینه صنایع دستی، پوشاک، عسل، ترشیجات و گیاهان دارویی هستند.

اشرفی نظارت بر تعاونی‌ها را بسیار حائز اهمیت دانست و بیان کرد: هرچه میزان نظارت بر تعاونی‌ها بیشتر باشد درصد خطا بسیار پایین تراست و در این راستا از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۷۹ نظارت بر تعاونی‌ها صورت گرفته است.

اشرفی به صادرات تعاونی‌ها اشاره و تصریح کرد: در بحث صادرات ۱۴ تعاونی در خراسان جنوبی صادراتی به کشورهای آلمان، امارات، عراق داشتند که محصولات صادر شده شامل صنایع دستی، پشم، جوجه شتر مرغ بوده است.

وی با اشاره به تشکیل تعاونی‌ها در خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال ۹ تعاونی با ۱۸۰ نفر فرصت شغلی در خراسان جنوبی ایجاد شده است و همچنین تعاونی‌هایی را در برخی شهرستان‌ها اعم از قاین، نهبندان و سایر شهرستان‌ها ثبت کردیم که پروژه‌های عمرانی به این تعاونی‌ها واگذار شده است که یکی از نقاطی است که می توان با حمایت مسئولان استان جایگاه بخش تعاون را در سطح استان پیگیری کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه اعتقاد ما در بخش تعاون بر همگرایی و هم افزایی فی مابین دستگاه‌های اجرایی و بخش تعاون است یادآور شد: در بخش تعاون، سال گذشته جزو دستگاه‌هایی بودیم که هم در حوزه منطقه ای جزو استان‌های طراز اول بودیم و هم در مجموع، رتبه ششم کشور را در شاخص‌های مختلف بخش تعاون کسب کردیم.

اشرفی اظهار داشت: همچنین کمیته رفع موانع تولید و اعتباری تعاونی‌ها را با حضور نمایندگان ذیربط در راستای رفع مشکلات تعاونی‌ها دنبال کردیم و در این راستا ۲۰ تعاونی به بانک توسعه تعاون معرفی شدند و همچنین اقدامات دیگری به صورت ماهانه پیگیری می شود.

وی از برگزاری همایش تجلیل از تعاونی‌های برتر همزمان با هفته تعاون در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: در این راستا ۸ تعاونی به عنوان تعاونی برتراستانی، ۷ تعاونی به عنوان تعاونی شایسته تقدیر و یک تعاونی به عنوان تعاونی شایسته تقدیر ملی انتخاب می شوند.

پیش بینی پرداخت تسهیلات به مبلغ ۵۵۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰

رضا ملائی، مدیر شعب بانک توسعه تعاون استان نیز در این دیدار ضمن تقدیر از همکاری و تعامل اصحاب رسانه استان در یک سال گذشته با دستگاه‌های تابعه وزارت تعاون به ویژه بانک توسعه تعاون، هفته بانکداری اسلامی و هفته تعاون را گرامی شمرد و گفت: بانک توسعه تعاون بازوی تأمین منابع مالی بخش تعاون است.

وی افزود: سال جاری دوازدهمین سالگرد تأسیس بانک صددرصد دولتی و تخصصی بخش تعاون در حالی رقم خورد که علی رغم وجود مشکلات اقتصادی کشور و تحریم‌های ظالمانه، بهترین عملکرد در راستای اهداف عالیه سازمان و همچنین در مسیر توسعه، اشتغال و تولید انجام گرفته است.

وی رویکرد ۷۰ درصدی اعطای تسهیلات به حوزه تعاون را از اصول ذاتی و اهداف اساسی بانک توسعه تعاون بیان کرد و در خصوص برخی از فعالیت‌های ملی بانک اضافه کرد: قرارداد عاملیت اعطای تسهیلات از محل اعتبارات طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری، اعطای تسهیلات به فعالیت‌های تولیدی از محل اعتبارات تبصره ۱۸، اعطای تسهیلات به فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی از محل اعتبارات ماده ۵۲، اعطای تسهیلات قرض الحسنه اشتغال از محل اعتبارات بند ب تبصره ۱۶ قانون برنامه و بودجه کشور، قرارداد عاملیت اعطای تسهیلات از محل اعتبارات طرح اشتغال فراگیر و همچنین اعتبارات قانون رفع موانع تولید، قرارداد عاملیت اعطای تسهیلات وجوه اداره شده چندین وزارت خانه و سازمان دولتی، از جمله طرح‌های بزرگ کشوری است که بر اساس اعتماد دولت‌ها و همچنین مجلس شورای اسلامی به بانک توسعه تعاون محول شده است.

ملائی ارتقای جایگاه بخش تعاون را از اولویت‌های بانک توسعه تعاون بیان و خاطرنشان کرد: گزارش عملکرد بانک تا پایان سال گذشته اعطای ۳۸۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اعتباری را در بخش‌های مختلف اقتصادی نشان می‌دهد که از این رو برنامه ریزی برای تزریق منابع مالی به واحدهای تولیدی و اشتغالزا در سال جاری تا مبلغ ۵۵۰۰ میلیارد ریال صورت گرفته است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه خراسان جنوبی استانی کم برخوردار است و صندوق توسعه ملی نیز برای این منظور تسهیلات با نرخ‌های پایین تر از نرخ مناطق برخوردار در نظر داشته است ما جزو ۳ استان برتر در جذب این اعتبارات بودیم و توانستیم از این ظرفیت در حوزه معادن و صنایع استان استفاده کنیم.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون خراسان جنوبی با بیان اینکه حوزه معادن از ظرفیت‌های بزرگ استان است یادآور شد: در حوزه کشاورزی با توجه به نیاز استان حمایت‌هایی داشته و در طرح رونق تولید نیز عملکرد مثبتی داشته ایم.

 

 

اتمام مسابقات مینی چمن مصنوعی شهرستان درمیان/۷

اتمام مسابقات مینی چمن مصنوعی شهرستان درمیان

مسابقات مینی چمن مصنوعی شهرستان درمیان به میزبانی روستای درمیان به اتمام رسید .

این مسابقات با حضور ۱۳ تیم از روستاهای شهرستان درمیان و با همکاری اداره ورزش و جوانان شهرستان، هیات فوتبال شهرستان و دهیاری و به میزبانی روستای درمیان برگزار و در پایان به سه تیم برتر جوایز نفیسی اهدا شد.

 

 

 

 

داغ کرونا بر دل ۶خانواده دیگر/۲-۳

۶ مورد فوت جدید در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی ثبت شد و فوتی‌های ناشی از این بیماری به هزار و ۷۷نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۳۷۹آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۱۴۱بیمار جدید شامل ۴۱بستری و ۱۰۰مورد سرپایی، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۵۰مورد از بیرجند، ۲۰مورد از طبس، ۱مورد از سرایان، ۱۳مورد از قائنات، ۳مورد از فرودس، ۸مورد از نهبندان، ۵مورد از سربیشه، ۱۰مورد از درمیان، ۱۳مورد از زیرکوه ۴مورد از بشرویه و ۱۴ مورد از خوسف بودند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین از ۹۵۹تست سریع کرونا ۲۱۶بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۴۴۰بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستانهای خراسان جنوبی بستری هستند که ۲۹۱نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده گفت: از این تعداد ۳۶نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۵نفر نامساعد است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته ۱۰۰بیمار با علائم تنفسی در بیمارستانهای استان پذیرش شدند که در همین مدت ۱۱۰بیمار شامل ۶۰ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستانها ترخیص شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون ۲۸هزار و ۱۷بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته و یا در قرنطینه خانگی بسر می‌برند.

به گفته وی تا روز گذشته ۷۹هزار و ۹۰۴تست مولکولی کرونا در استان انجام شد که ۲۹هزار و ۳۸۵بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

مهدی زاده افزود: همچنین در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان تا امروز ۲۱۲هزار و ۲۴۸نفر واکسن نوبت اول و ۱۱۶هزار ۷۹۵نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

 

 

 

 

 

معارفه امام جمعه شهر زهان

حجت الاسلام فرح بخش در مراسمی با حضور مسئولان و مردم بخش به عنوان امام جمعه شهر زهان معارفه شد.

حجت الاسلام فرح بخش در بدو ورود به زهان ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهدای گمنام شهر و عطرافشانی گلزار مطهر در شورای اداری شهر زهان حضور یافت.

در ادامه حجت الاسلام فرح بخش در مراسمی با حضور مسئولان و مردم بخش به عنوان امام جمعه شهر زهان معارفه شد و نماز جمعه امروز در این شهر به امامت وی اقامه می شود.

حجت الاسلام فرح بخش پیش از این امام جمعه آرین شهر بود.

حجت الاسلام محمدی امام جمعه اسبق زهان هم اکنون امام جمعه خضری دشت بیاض است.

 

 

 

 

اهدای ۸۰۰ نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی/۲-۳

کتاب‌فروشی نمایشگاه دائمی کتاب بیرجند، ۸۰۰ نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی اهدا کرد.

عبدالرضا انگشتری، مدیر کتاب‌فروشی نمایشگاه دائمی کتاب بیرجند ۸۰۰ نسخه کتاب به ارزش ۲۵۲ میلیون ریال به کتابخانه‌های عمومی استان اهدا کرد.

 

منابع اهدایی شامل کتب کمک آموزشی و تست در مقاطع تحصیلی مختلف است.

محمود حاجی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گفت: کتاب‌های اهدا شده مربوط به تمامی مقاطع و رشته‌های تحصیلی مختلف است که می‌تواند نقش بسزایی در جذب دانش‌آموزان و دانشجویان به کتابخانه‌های عمومی استان داشته باشد.

گفتنی است، بخش عمده‌ای از منابع کتابخانه‌های عمومی استان خراسان جنوبی از محل کتب اهدایی تامین می‌شود و خیّرین و شهروندان استان سالانه تعداد قابل توجهی کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا می‌کنند.

 

پویش «اهدای کتاب، اهدای آگاهی» از طرح‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، به منظور ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، تأمین و تقویت منابع کتابخانه‌های عمومی و ایجاد تعلق در تأمین منابع کتابخانه‌ها و معرفی کتابخانه‌های عمومی اجرا می‌شود.

 

بر این اساس، مردم و خیران می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین کتابخانه عمومی، کتاب‌های خوانده شده و بدون استفاده خود را برای استفاده دیگران به کتابخانه هدیه کنند.

 

 

 

 

 

لغو پرداخت هزینه آب بهای چاه‌های کشاورزی/۲

پرداخت هزینه آب بهای چاه‌های کشاورزی سال ۹۹و۱۴۰۰ استان ملغی اعلام شد.

نماینده مردم شهرستان‌های فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در جلسه بررسی و چگونگی طرح احیا و تعادل بخشی سفره‌های آب زیرزمینی دشت‌های استان و دریافت موضوع آب بها از چاه موتور‌های کشاورزی که در سرایان برگزار شد گفت: صدور قبض‌های چندمیلیونی آب بها در هفته‌های اخیر موجب نگرانی کشاورزان شده بود؛ که بنظر می‌رسد در اجرای دستورالعمل اجرایی این قانون دقت کافی نشده است.

حجت الاسلام نصیرائی افزود: لذا موضوع در جلسه‌ای با حضور مدیر عامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی و مدیر عامل نظام صنفی کار‌های کشاورزی استان بررسی و  مقرر شد قبض‌های صادرشده ملغی شوند.

وی گفت: مقرر شد در جلسه‌ای فرمول محاسبه آب بها و تخفیف‌های در نظر گرفته شده در دستورالعمل با حضور نماینده کشاورزان مجددا بررسی و تصمیم گیری شود و لذا قبض‌های آب بهایی که صادر شده بود فعلا ملغی شد.

در این جلسه مقرر شد اجرای طرح تعدیل پروانه‌های بهره‌برداری نیز تا سال زراعی آتی متوقف شده و نظام صنفی کار‌های کشاورزی به لحاظ کاهش تبعات اجتماعی، افزایش رضایت کشاورزان و نیز دستیابی به هدف حفظ سطح آب‌های زیر سطحی پیشنهادات خود را برای اجرای طرح به شورای حفاظت از منابع آب استان اعلام کند.

در این جلسه فرماندار سرایان، مدیر عامل اب منطقه‌ای استان، رئیس هیات مدیره نظام صنفی کار‌های کشاورزی استان و تعدادی دیگر از مسئولین استانی و شهرستان سرایان حضور داشتند.

 

 

 

 

 

 

علت تاخیر در انتقال صنوف آلاینده اعلام شود/۳

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس: علت تاخیر در واگذاری زمین و انتقال صنوف آلاینده بیرجند اعلام شود.

با گذشت بیش از ۱۴ سال از مطرح شدن طرح واگذاری زمین به اصناف بیرجند و انتقال آنان به خارج از شهر می‌گذرد. در این مدت ۷۸ هکتار زمین در محدوده خارج از شهر درنظر گرفته شده که باید دو هزار و ۸۰ واحد صنفی در آن ساخته شود.

با گذشت این مدت طولانی تنها ۴۲ هکتار از این زمین‌ها واگذار شده که هنوز ۱۵ هکتار از شهرداری و ۱۷ هکتار از راه و شهرسازی باقی مانده و  ۳۴۰ واحد در مصنوعات چوبی-فلزی، مصالح ساختمانی، آلومینیوم و تعدادی از مکانیکی‌ها هنوز منتقل نشده اند.

بعد از آخرین بازدید دادستان مرکز استان از این طرح در آذرماه سال گذشته، امروز نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس به همراه دستگاه‌های متولی و  تعدادی از اصناف از این محل بازدید کرد.

آقای خسروی در جلسه برگزاری بررسی مشکلات این طرح گفت: برای تعیین تکلیف صنوف باید در اولین وقت ممکن با ترکیبی از اعضای لازم، جلسه‌ای با استاندار برگزار شود.

وی با اشاره به مشکلات واگذاری زمین توسط شهرداری خواستار حضور یکی از افراد شورای شهر یا شهرداری که به موضوع اشراف کامل داشته باشد در این جلسه‌ شد و افزود: علت تاخیر در واگذاری و عقب بودن انتقال صنوف فهرست وار اعلام شود.

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف با بیان اینکه برای مانده کار باید زمان بندی شود گفت: این طرح اگر بیشتر از این فرسایشی شود انگیزه اصناف را از بین خواهد برد.

همچنین  قرار شد پیش نویسی از موضوع برای انتقال به رییس جمهور، به نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف تحویل داده شود.

فرماندار بیرجند نیز از حل شدن عمده مشکل این طرح خبر داد و گفت: در دو هفته آینده روند واگذاری زمین‌های باقی مانده تسهیل و به زودی مشکل واگذاری زمین به اصناف باقی مانده حل می‌شود.

 

 

 

 

پس از ۷ سال

بازگشایی قفل پایانه گمرک مرزی یزدان/۳

گمرک مرزی یزدان در شهرستان زیرکوه پس از ۷ سال تعطیلی، بازگشایی شد.

 گمرک پایانه مرزی یزدان پس از ۷ سال تعطیلی با حضور  آقای ملانوری استانداربازگشایی بازارچه مرزی یزدان، آقای اسحاقی نماینده مردم شهرستانهای قائنات و زیرکوه  و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی بازگشایی شد.

استاندار در بازدید از این پایانه مرزی گفت: مدت زیادی است که با توجه به درخواست  اهالی  مناطق مرزی استان و هم بدلیل استفاده حداکثری از ظرفیت مرز که یکی از محورهای توسعه و پیشرفت مناطق استان  است ، در تلاش بودیم تا بازارچه های مرزی استان را درکنار پایانه مرزی ماهیرود، فعال کنیم .

آقای ملانوری افزود: امروز شاهد این هستیم که با پیگیری های صورت گرفته در کنار فعالیت پایانه ماهیرود، فعالیت تجاری در پایانه مرزی یزدان انجام می شود و بازارچه های دوکوهانه و گلورده نیز با مصوبات خوبی که داشتیم بازگشایی و فعالیت های مرزی انجام خواهد شد.

وی گفت: گفتگو ها و جلساتی هم  بین تجار ایران و افغانستان انجام شده و درخواست های زیادی برای فعالیت اقتصادی وجود دارد که با فراهم شدن زیرساخت ها از امروز شاهد بازگشایی و فعالیت پایانه مرزی یزدان هستیم و در کنار آن میل مرزی ۷۳ و دوکوهانه بازگشایی خواهد شد و هم استان و هم اهالی شهرستانهای مرزی استان و کشور افغانستان از این فعالیت ها بهره مند شوند .

نماینده مردم شهرستانهای قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: دستگاه های مرتبط ،در خصوص تثبیت پایانه گمرکی یزدان،  اقدامات لازم را انجام دهند .

آقای اسحاقی افزود: امروز شاهد این هستیم که با حمایت استاندار در سال مانع زدایی ، این مانع بزرگ از سر راه گمرک یزدان برداشته شد و در مرحله نخست خرده فروشی در پایانه مرزی یزدان اجرایی شد و در ادامه مبادلات تجاری افزایش می یاید.

وی گفت: آن چیزی که برای مردم مهم است این است که دستگاه های مرتبط و شخص رییس جمهور در خصوص تثبیت پایانه گمرک یزدان اقدامات لازم را انجام دهند .

نماینده مردم شهرستانهای قائنات و زیرکوه تاکید کرد وجود پایانه گمرک یزدان می تواند در تثبیت امنیت و اقتصاد پویا و پایدار در کشور نقش بسزایی داشته باشد.

بازگشایی گمرک  یزدان  خوشحالی  تجار ایران و افغانستان به ویژه مردم روستای کلاته نظر افغانستان را در پی داشت.

تجار افغانی و خرده فروشان وارد  بازار شدند  و معاملات تجاری از سر گرفته شد.

استاندار همچنین امروز از بازارچه مرزی میل ۷۳(گلورده) در شهرستان درمیان بازدید کرد.

 

 

 

افزایش ۴ برابری سهمیه دلاری مرزنشینان خراسان جنوبی/۲-۳

سهمیه دلاری مرزنشینان خراسان جنوبی به ۴۰۰ دلار افزایش یافت.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن وتجارت استان گفت: پیش از این سهمیه مرزنشینان استان ۱۰۰ دلار بود که با هدف کمک به معیشت این قشر و رونق مبادلات مرزی و تجاری، این سهمیه از ابتدای مرداد ماه به ۴۰۰ دلار در سال افزایش یافت.
جویبان افزود: همچنین سهمیه مناطق عادی هم از ۵۰ دلار به ۲۰۰ دلار افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی تمامی سهمیه‌ها ۴۰۰ دلاری است گفت: هم اکنون ۱۹۰ هزار مرزنشین، ۵۷ هزار کارت مرزنشینی دارند که در مجموع حدود ۷۶ میلیون دلار می‌توانند در سال واردات انجام دهند.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن وتجارت استان گفت: این واردات در مقابل صادرات است که از طریق تعاونی‌های مرزنشین صورت می‌گیرد و مرزنشینان می‌توانند یک سال پس از صادرات خود اقلام خوراکی و غیر خوراکی مدنظر در فهرست مرزنشینان را وارد کنند.
جویبان افزود: مرزنشینان می‌توانند برای واردات کالا‌های خوراکی تا صد در صد و اقلام غیرخوراکی تا ۵۰ درصد از تخفیف حقوق گمرکی بهره‌مند شوند.
وی همچنین گفت: اگر خانوار مرزنشینی کالایی بیشتر از نیاز خود وارد کرد می‌تواند آن را در استان به فروش برساند و درصورت اقدام برای فروش در خارج استان باید مصوبه شورای مبادلات مرزی را گرفته و تمامی حقوق و عوارض گمرکی را نیز پرداخت کند

 

 

 

 

مصدومیت شدید سه راکب موتورسیکلت در حادثه تصادف/۴

برخورد یک دستگاه پراید با موتورسیکلت در بیرجند سه راکب موتورسیکلت را به شدت مجروح کرد.

رئیس پلیس راهور استان گفت:  در پی حادثه مصدومیت شدید سه راکب موتور سیکلت در حادثه تصادفبرخورد یک دستگاه پراید و یک دستگاه موتورسیکلت در خیابان منتظری بیرجند راکبان موتورسیکلت که کلاه ایمنی نداشتند به شدت مجروح شدند که حال راننده موتورسیکلت وخیم است.

سرهنگ عباسی افزود:علت حادثه تجاوز به چپ سواری پراید اعلام شده است.

وی گفت:به رانندگان توصیه می‌کنیم با توجه به حجم ترافیک و تردد در شهر‌ها از عجله و شتاب در رانندگی بپرهیزند و همچنین از سوار کردن بیشتر از ظرفیت وسیله نقلیه به ویژه موتورسیکت خودداری کنند.

 

 

 

 

 

 

 

ثبت وقف جدید در سربیشه/۲

دومین وقف جدید شهرستان سربیشه در سال۱۴۰۰ همزمان با ماه محرم به ثبت رسید.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سربیشه گفت: عباس مهری همزمان با ماه محرم یک قطعه زمین بند سار به نام خید دختران در منطقه میرسوری در تگ مختاران را به نیت اطعام و عزاداری حضرت سیدالشهداء در دهه اول محرم الحرام در روستای مختاران وقف کرد.

عطایی ارزش این موقوفه را ۱۰۰میلیون ریال اعلام کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مدارس دونوبت در بیرجند رو به افزایش است/۲

مدارس دونوبت در بیرجند رو به افزایش است

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند گفت: روند شکل‌گیری مدارس دونوبت در مرکز استان رو به افزایش است و تسریع در تکمیل پروژه‌های در حال احداث ضرورت دارد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمدحسین یکه‌خانی در دیدار با معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی و مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی افزود: افزایش انفجارگونه جمعیت دانش‌آموزی و مهاجرت به مرکز استان قصه پرغصه کمبود فضای آموزشی را برای ما رقم زده است.

وی بیان کرد: متاسفانه برای سال تحصیلی پیش‌رو پنج مدرسه ابتدایی دیگر در شیفت مخالف سایر مدارس دایر خواهد شد و در مجموع ۷۲ مدرسه ابتدایی دونوبت خواهیم داشت.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند گفت: با توجه به شروع سال تحصیلی، تسریع در تکمیل و تحویل پروژه‌های در حال احداث به ویژه در منطقه شمال شهر بیرجند اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی هم گفت: در حال حاضر آسفالت شکافی، وصل انشعابات و اخذ امتیازات مدارس دکتر گنجی و تکتم در شمال شهر بیرجند در اولویت است.

محمود چاوشان افزود: امیدواریم با توجه لازم از طرف اداره کل راه و شهرسازی ضمن تسریع در عملیات اجرایی، مشکلات و موانع پروژه‌ها رفع شود.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز با اشاره به اهمیت آموزش پرورش و نقش انکارناپذیر آن در مسائل زیربنایی کشور گفت: پیش‌بینی اراضی آموزشی در مناطق مختلف بیرجند به اندازه مکفی صورت گرفته است تا در آینده با مشکل مواجه نشویم.

حسن علیزاده در این نشست با بررسی فرایند واگذاری مدارس مذکور بر رفع موانع موجود در این زمینه تاکید کرد.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند دارای ۱۱ شهرستان و ۱۲ منطقه آموزشی است و بیشترین کمبود فضای آموزشی در مرکز استان وجود دارد.

 

 

 

بازارچه مرزی یزدان در استان خراسان جنوبی پس از ۷ سال بازگشایی شد/۲-۳

 

بازارچه مرزی یزدان در استان خراسان جنوبی پس از 7 سال بازگشایی شد

مهرماه سال گذشته بود که آیت الله رئیسی در جریان سفر خود به خراسان جنوبی از بازارچه تعطیل یزدان بازدید و وعده بازگشایی داد حال امروز با پیگیری‌های استاندار و نماینده این وعده محقق شد.

 استان خراسان جنوبی یکی از استان‌های مرزی شرق کشور است که ۴ بازارچه مرزی دارد و از چند سال گذشته از طرف کشور افغانستان سه بازارچه تعطیل شد و تنها مراودات اقتصادی از طریق بازارچه ماهیرود انجام می‌شود.

بازارچه مرزی یزدان یکی از آن سه بازارچه تعطیل شده در استان خراسان جنوبی است که به عنوان قدیمی‌‌ ترین بازارچه مرزی استان سال‌ها از نظر صادرات نخستین در خراسان بزرگ و در کشور دومین بود اما هفت سال پیش به صورت یک طرفه از سوی کشور افغانستان تعطیل شد.

وجود بازارچه‌های مرزی در کشور به ویژه در استان خراسان جنوبی با اهمیت است و از آن جایی که زیرکوه شهرستان مرزی است که راه‌اندازی مجدد این بازارچه می‌تواند در توسعه و رونق اشتغال جوانان کمک کند.

استان خراسان جنوبی یکی از استان‌های مرزی کشور است که در سال‌های اخیر به خاطر خشکسالی و نبودن اشتغال ثابت برای روستایان مرزی شاهد مهاجرت هستیم. بدون شک یکی از راه‌هایی که می‌تواند سبب جلوگیری از وقوع این اتفاق شود رونق بافتن بازارچه‌های مرزی است.

در مدت هفت سال اخیر مسئولان مختلف کشوری استانی بارها از این بازارچه بازدید کردند و وعده بازگشایی دادند اما هیچ کدام محقق نشد تا اینکه سال گذشته در مهرماه بود که رئیس قوه قضاییه وقت (آیت‌الله رئیسی) در سفر کاری بدون برنامه‌ریزی قبلی از این منطقه بازدید کرد.

آیت‌الله رئیسی در جریان بازدید خود از بازارچه یزدان قول داد با کمک و حمایت دستگاه قضایی دروازه اقتصادی ایران و افعانستان بعد از تعطیلی‌های چند ساله بازگشایی شود.

نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در آیین بازگشایی بازارچه مرزی یزدان گفت: پایانه مرزی یزدان می‌تواند در تثبیت امنیت و اقتصاد پویا و پایدار در کشور نقش به‌سزایی داشته باشد.

سلمان اسحاقی با بیان اینکه بازگشایی گمرک یزدان خوشحالی تجار ایران و افغانستان به ویژه مردم روستای کلاته نظر افغانستان را در پی داشت افزود: آنچه برای مردم مهم است اینکه دستگاهای مرتبط و شخص رئیس جمهور در مورد تثبیت پایانه گمرک یزدان اقدامات لازم را انجام دهند و امروز شاهد این هستیم که با حمایت استاندار در سال مانع‌زدایی این مانع بزرگ از سر راه گمرک یزدان برداشته شد.

وی با بیان اینکه خرده فروشی در پایانه مرزی یزدان اجرایی شد ادامه داد: بازارچه مرزی یزدان پس از ۷ سال تعطیلی با پیگیری‌های ما و استاندار بازگشایی شد.

 

 

 

 

۶۳ وقف جدید در خراسان جنوبی ثبت شد/۲-۳

۶۳ وقف جدید در خراسان جنوبی ثبت شدمعاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی از ثبت ۶۳ وقف جدید در این استان خبر داد و گفت: این وقف‌ها در سال جاری براساس نیازهای جدید جامعه به‌ویژه در حوزه عام‌المنفعه، غدیر، کمک به مستمندان، ایتام، خیرات و مبرات و ازدواج انجام شده است.

حجت الاسلام حسن رحیمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد که وقف‌های جدید با توجه به کمبودهای موجود در جامعه انجام و تلاش می‌شود واقفان به این سمت هدایت شوند.

وی افزود: سال گذشته (۱۳۹۹) نیز ۶۱ فقره وقف در موضوعات جدید از جمله در حوزه بهداشتی و درمانی، کمک به ایتام، آموزشی، قرآنی و فرهنگی به ثبت رسید.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه وقف‌های جدید باید براساس الزامات و ضروریات جامعه باشد گفت: نیاز است که نیکوکاران استان و واقفان خیراندیش برای وقف در حوزه اشتغال، مسکن و تحصیل جوانان و ایتام وارد میدان شوند.

وی یادآور شد: وقف در خراسان جنوبی از قدمت زیادی برخوردار بوده و قدیمی‌ترین موقوفه مربوط به ۵۱۷ سال پیش است.

رحیمی افزود: نهاد وقف یک نهاد پرخیر و برکت است و واقفان پیش از اسلام و پس از اسلام و در کشورهای اسلامی این کار انسانی و اسلامی را برای کمک به خلق خدا انجام داده‌اند.

۹۶ امامزاده و ۹ هزار و ۹۳۱ موقوفه در استان خراسان جنوبی وجود دارد.

 

استاندار خراسان جنوبی به شهید مدافع سلامت ادای احترام کرد/۲-۳

 

استاندار خراسان جنوبی گفت: شهدا، انسان‌های شایسته‌ای هستند که توسط خداوند، انتخابات می‌شوند وهرکس شایستگی و لیاقت، رسیدن به چنین جایگاهی را ندارد.

حمید ملانوری با حضور در محل آرامگاه شهیده منصوره حسینی، ضمن تبریک روز بهورز اظهار داشت: در هر جامعه و در هر برهه‌ای که مسئله‌ای پیش بیاید و به هر دلیلی زندگی، رفاه و نشاط مردم تهدید شود، هستند افرادی که ایثارگرانه می ایستند و جان خود را در راه حفظ سلامت مردم فدا می‌کنند.

وی بیان کرد: شهدا همواره زنده اند و نام و یاد و اثرگذاری شان در حافظه ملت ماندگار است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به دوره شیوع بیماری کرونا تصریح نمود: بیش از یک سال و نیم است که کرونا به عنوان یک بحران نوظهور و یک بیماری ناشناخته، همه دنیا را درگیر کرده است.

ملانوری اظهار داشت: این بیماری، هزینه های بسیار سنگینی را به جامعه بشری تحمیل کرده که از آن جمله می توان به جان دادن تعداد زیادی از کارکنان حوزه بهداشت و درمان در مقابل حفظ سلامت مردم اشاره کرد.

وی گفت: شهیده منصوره حسینی از نخستین کسانی است که خیلی مجاهدانه و دلسوزانه برای مردم کار کرد و جان خود را نیز در این راه تقدیم کرد.

استاندار خراسان جنوبی با حضور در آرامستان روستای مهمویی و بر سر آرامگاه شهیده منصوره حسینی، به مقام شامخ این شهید مدافع سلامت ادای احترام کرد و گفتگو با خانواده بزرگوار این شهید، از آنان دلجویی کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی، جمعی از مدیران کل ستادی و استانی و فرماندار بیرجند نیز در این مراسم، استاندار را همراهی کردند.

شهیده منصوره حسینی، بهورز خانه بهداشت روستای مهمویی از توابع شهرستان بیرجند بود که مهرماه سال گذشته به جهت ابتلای به کرونا به خیل شهدای مدافع سلامت پیوست.

 

 

 

 

 

 

قصه پر غصه انتقال صنوف آلاینده بیرجند بعد از ۱۴ سال/ مشکلات همچنان باقی است/

 

قصه پر غصه انتقال صنوف آلاینده بیرجند بعد از 14 سال/ مشکلات همچنان باقی است

در حالی که ۱۴ سال از طرح انتقال صنوف آلاینده بیرجند سپری می شود هنوز ۳۴۰ واحد منتقل نشده اند و مردم و اصناف از این وضعیت گلایه مندند

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، حکایت پر پیچ وخم سریال انتقال صنوف آلاینده بیرجند به سال ۸۷ برمی گردد، این طرح در آن سال از سوی مسئولان وقت مطرح شد اما بعد از گذشت ۱۴ سال هنوز اندر خم یک کوچه است

این روند گلایه بسیاری از صنوف را درآورده است چرا که برای انتقال برخی از صنوف هنوز هیچ کاری انجام نشده است گویا روند اجرایی پر پیچ وخم این طرح سر دراز دارد .

با گذشت بیش از ۱۴ سال از مطرح شدن طرح واگذاری زمین به اصناف بیرجند وانتقال آن به خارج از شهر،در این مدت ۷۸ هکتار زمین در محدوده خارج از شهر در نظر گرفته شده که باید دو هزار و۸۰ واحد صنفی درآن ساخته شود.

اما با گذشت ۱۴ سال از این طرح هنوز ۴۲ هکتار از زمینها واگذار شده است  که ۱۵ هکتار از شهرداری و۱۷ هکتار از راه وشهرسازی باقی مانده است و ۳۴۰ واحد در مصنوعات چوبی، فلزی،مصالح ساختمانی،آلومینیوم وتعدادی از مکانیکی ها هنوز منتقل نشده اند .

برای تهیه این گزارش به سراغ برخی از شهروندان بیرجندی رفتیم تا نظرشان را در خصوص انتقال صنوف آلاینده جویا شویم .

یکی از شهروندان ساکن در خیابان عدل بیرجند با گلایه از سد معبر، سروصدای گوش خراش وتجمع های بی دلیل وخارج از عرف را از جمله مشکلاتی دانست که  ساکنان با آن مواجه  هستند.

احمدی با بیان اینکه ۸ سال است در این محله زندگی می کنم ودر این سالها بارها وبارها از سروصدای آلاینده ها به شهرداری گلایه کردیم اما هیچ تاثیری نداشت گفت:ما ساکنان این خیایان از سر وصدای برخی واحدها آرامش نداریم که ترافیک وشلوغی بیش از حد وکثیفی خیابان مزید براین مشکل شده است.

وی با بیان اینکه گاهی برخی مکانیکی ها از پیاده روها برای تعمیر خودروها به دلیل جا استفاده می کنند که سد معبر می شود افزود: درکنار منزل ما یک صافکاری ماشین است که مخل آسایش اهالی شده است .

وی ادامه داد: این مغازه از ساعت ۸ صبح شروع به کار می کند ودر ساعتی که مردم می خواهند استراحت کنند با سروصدای زیاد آسایش را از همه می گیرد وبه جز این صافکاری، یک کابینت سازی هم درآن طرف خیابان وجود دارد که صدای ناشی از برش ورقه ها قوز بالای قوز شده است.

اما در گوشه ای دیگر از شهر بیرجند علاوه براینکه مردم از صنواف آلاینده گلایه دارند برخی صنوف هم از انتقال جدید به شهرک گلایه دارند ومعتقدندمسئولان مربوطه هر روز امروز وفردا می کنند.

این تعمیرکار ماشین گفت:برای انتقال صنوف مبلغی را پرداخت کرده ام اما هنوز برای انتقال کار خاصی صورت نگرفته است.

مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند از عدم همکاری راه و شهرسازی در واگذاری زمین ها گلایه کرد و افزود: دستگاه‌های اجرایی استان هیچ همکاری برای اتمام این پروژه ندارند، در این چند سال واقعا خسته شدیم، پول همه زیرساخت را از ما می گیرند و ما باید از مالکین بگیریم.

دلیربا اشاره به اینکه تاکنون حدود هشت و نیم میلیارد تومان برای آماده سازی و زیرساخت های این سایت هزینه شده است، گفت: اتمام این پروژه حدود ۶۰ میلیارد تومان هزینه دارد که در توان مالکان نیست و دولت باید کمک کند.

نماینده مردم شهرستانهای بیرجند، درمیان وخوسف در مجلس شورای اسلامی هم با گلایه از روند کند انتقال صنوف آلاینده بیرجندگفت: برای تعیین تکلیف صنوف باید در اولین فرصت با ترکیبی از اعضا جلسه ای با استاندار برگزار شود.

خسروی با بیان اینکه این طرح اگر بیشتر از این فرسایشی شود انگیزه اصناف را از بین می برد افزود:باید علت تاخیر در واگذاری زمین ودلایل عقب ماندگی طرح انتقال صنوف به صورت فهرست وار اعلام شود.

وی با اشاره به مشکلات واگذاری زمین توسط شهرداری گفت: مسئولان علت تاخیر در پروزه انتقال صنوف را به صورت مکتوب اعلام کنند چرا که اگر مسئولی کم کاری کند قوه قضائیه به عنوان ترک فعل مدیران برخورد می کند.

خسروی  ادامه داد: امروز وقتی می بینیم که رئیس جمهور دولت سیزدهم به دیدار و ملاقات مردم حتی در غسالخانه می رود، دیگر قابل قبول نیست که مسئولی برای حل شنیدن مشکلات شما(صنوف آلاینده) وقت نگذارد.

حال باید نشست ودید که مسئولان تا چه زمان دیگر گره از این پروژه باز می کنند

 

 

مرمت و زیباسازی ۷۰ مدرسه فردوس در آستانه سال تحصیلی/۳

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از مرمت، بهسازی و زیباسازی ۷۰ مدرسه فردوس در آستانه سال جدید تحصیلی با اعتباری بالغ بر ۵۰۰میلیون تومان توسط شورای پروژه مهراین شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در پنجمین نشست شورای آموزش و پرورش دیار یاقوت سرخ، اظهار کرد: در حال حاضر ۶ طرح آموزشی و  پرورشی با میانگین پیشرفت فیزیکی ۴۳ درصد در شهرستان فردوس با اعتبار ۶ میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان در حال احداث می باشد.

وی، از احداث آموزشگاه های شفق، پاکدل، دارالقرآن امام علی(ع) باغستان و پژوهشسرای دانش آموزی فردوس به عنوان مهمترین این پروژه ها نام برد و عنوان کرد: در آزمون سراسری سال جاری ۹ دانش آموز شهرستان موفق به کسب رتبه زیر ۱۰۰ در کشور شدند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، بازگشایی مدارس در مهر ماه بسته به تصمیم ستاد مبازه با کرونا  در سطح ملی و استان دانست و تصریح کرد: آموزش و خراسان جنوبی برای آغاز سال تحصیلی بدون دغدغه دانش آموزان برای شرایط مختلف برنامه های متفاوتی پیش بینی کرده که در صورت نیاز مورد استفاده قرار خواهند گرفت..

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به توزیع ۱۴ هزار لیتر صابون مایع و مواد ضد عفونی کننده(دست و سطح)  بعلاوه ۹۲۰۰ ماسک، در سال تحصیلی گذشته به منظور برگزاری کلاس ها و آزمون های حضوری بین مدارس فردوس، تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰ درصد مدارس فردوس تخربیی هستند که باید در خصوص جانمایی و یا احداث ساختمان استاندارد در زمین قبلی این آموزشگاه مطابق اولویت بندی از سوی اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس بازسازی، تسریع شود.  

 

 

 

 

ادای احترام استاندار خراسان جنوبی به مقام بهورز شهید روستای مهمویی
ادای احترام استاندار خراسان جنوبی به مقام بهورز شهید روستای مهمویی
استاندار خراسان جنوبی به مقام بهورز شهید روستای مهمویی ادای احترام کرد.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ ملانوری با حضور در آرامستان روستای مهمویی و بر سر آرامگاه شهیده منصوره حسینی، به مقام شامخ این شهید مدافع سلامت ادای احترام کرد.
استاندار ضمن گفتگو با خانواده بزرگوار این شهید، از آنان دلجویی کرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی، جمعی از مدیران کل ستادی و استانی و فرماندار بیرجند نیز در این مراسم، استاندار را همراهی کردند.
شایان ذکر است: شهیده منصوره حسینی، بهورز خانه بهداشت روستای مهمویی از توابع شهرستان بیرجند بود که مهرماه سال گذشته به جهت ابتلای به کرونا به خیل شهدای مدافع سلامت پیوست.

 

 

 

 

 

 

در بازدید نماینده مردم بیرجند در مجلس شواری اسلامی از مجتمع چاپ و نشر امروز خراسان جنوبی عنوان شد
محرومیت صنعت چاپ خراسان جنوبی از امتیازات قانونی/۷
یکی از فعالان صنعت چاپ در خراسان جنوبی می‌گوید: تبعیض هایی که در خراسان جنوبی نسبت به سایر استانها وجود دارد آزارمان می‌دهد، چرا باید شهرک صنعتی مشهد با دسترسی به همه امکانات معاف از مالیات باشد اما خراسان جنوبی نباشد؟

صنعت چاپ جزو صنایع هزینه بر و گران محسوب می شود که به دلیل تحریم و کم توجهی ها در چند سال اخیر مشکلات زیادی را برای تولید کننده در برداشته است. بیماری کرونا و کاهش سفارشات چاپ در دو سال اخیر مزید بر علت شده تا این صنعت به سختی بتواند روزگار بگذارند.

صنعت چاپ در خراسان جنوبی بیش از ۶ دهه سابقه دارد، این صنعت در سال ۱۳۳۷ به صورت رسمی با راه اندازی اولین چاپخانه با نام چاپ زرین در خیابان حکیم نزاری فعلی بیرجند کار خود را آغاز کرد، چاپخانه ای که آن چاپ زمان جنوب خراسان را پوشش می‌داد. در حال حاضر بیش از ۶۰ چاپخانه در خراسان جنوبی فعال است که از این تعداد ۲۹ چاپخانه در مرکز استان است.

مجلس در بهمن سال ۹۸ در جریان اصلاح لایحه مالیات بر ارزش افزوده بند‌های ۳، ۴، ۸ و ۱۱ از بخش «ب» ماده ۹ را تصویب کردند و با این اقدام خدمات زینک، چاپ و انتشار، روزنامه اعم از کاغذی یا الکترونیکی، چاپ کتاب، نشریه و خدمات نشر و توزیع آن‌ها از پرداخت مالیات و عوارض معاف شدند.

قانونی که به نظر می‌رسد خیلی در استان اجرایی نشده و گلایه‌های زیادی از سوی فعالان صنعت چاپ در خراسان جنوبی را به همراه داشته است. نماینده مردم بیرجند خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی به مناسبت روز چاپ به سه واحد چاپ «افست» در بیرجند سری زد تا ضمن خداقوت از نزدیک در جریان مشکلات آنها قرار گیرد.

مشوقی برای سرمایه گذاری در خراسان جنوبی نیست

«محمود حیدری» مدیرمسئول روزنامه امروز خراسان جنوبی و از فعالان صنعت چاپ در خراسان جنوبی هم با اشاره به اینکه در حال حاضر۴۰ نفر به صورت مستقیم در چاپخانه و موسسه مطبوعاتی امروز خراسان جنوبی مشغول به کار هستند، گفت: بسیاری از روزنامه ها در کشور به دلیل شرایط سخت اقتصادی به تعطیلی کشیده شدند اما مجموعه ما با وجود شرایط سخت و عدم حمایت و از طرفی قوانین سخت مالیاتی توانسته تا امروز به سختی خود را سرپا نگه دارد.

وی که از برخی سخت گیری ها و تبعیض در حوزه مالیات در خراسان جنوبی گلایه مند است، افزود: تبعیض هایی که در خراسان جنوبی نسبت به سایر استان‌ها وجود دارد آزارمان می‌دهد، چرا باید شهرک صنعتی مشهد با دسترسی به همه امکانات معاف از مالیات باشد اما خراسان جنوبی نباشد؟ نماینده های خراسان جنوبی در مجلس روی این موضوع در مجلس تاکید کنند تا قانون اصلاح شود، مگر می شود شهرک صنعتی بیرجند که در منطقه محروم واقع شده است معافیت مالیاتی نداشته باشد.

این فعال حوزه صنعت چاپ در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مجلس و دولت باید استانهای محروم را معاف از مالیات کنند، اظهارداشت: اکنون طبق قانون شهرک های صنعتی که فاصله آنها تا شهر بیش از ۳۰ کیلومتر است از معافیت مالیاتی برخوردار هستند، اما شعاع ۳۰ کیلومتری برای بیرجند معنی ندارد، چراکه بیشتر وسایل مورد نیاز تولید را باید با هزینه حمل و نقل بالا از تهران و مشهد تامین کنیم که این به هیچ وجه به صرفه نیست.

حیدری با اشاره به اینکه استان‌های محروم باید از این قاعده (شعاع ۳۰ کیلومتر) مستثنی شوند، بیان داشت: در حال حاضر هیچ انگیزه ای برای سرمایه گذاری در خراسان جنوبی وجود ندارد، چراکه مشوقی برای استان در نظر گرفته نشده است، استان‌هایی مانند خراسان جنوبی باید معاف از مالیات شوند تا مشوق و انگیزه ای برای سرمایه گذار باشد.

تفسیر متفاوت قوانین مالیاتی در استان!

وی با بیان اینکه تفسر قانون توسط کارشناسان امور مالیاتی در خراسان جنوبی متاسفانه صنعت چاپ را زمین گیر کرده است و در این شرایط صنعت چاپ استان قابل رقابت با تهران نیست، گفت: استان تهران که مرکز کشور است، ۹ درصد ارزش افزوده از چاپخانه ها اخد نمی شود، اما در خراسان جنوبی می‌گیرند، با این همه هزینه نمی‌توان با شهرهای بزرگ رقابت کرد.

این فعال حوزه صنعت چاپ در خراسان جنوبی با گلایه از بی توجهی مسئولان به مشکلات حوزه چاپ در استان و اینکه مسئولان بارها مشکلات آنها را شنیدند اما اقدامی در راستای حل آنها صورت نگرفته است، ادامه داد: طبق قانون، کاغذ از مالیات معاف است و در کشور  این قانون اجرایی می شود، اما خراسان جنوبی می‌گویند چنانچه کاغذ را چاپ کنید معاف نیست، واقعا خسته شدیم از دست این تنگ نظری ها و سخت گیری های بی مورد در استان که کمر تولید را شکسته است.

حیدری با اشاره به اینکه وقتی ۹درصد ارزش افزوده از صنعت چاپ در خراسان جنوبی گرفته می‌شود، صنعت چاپ استان چطور می‌تواند با وجود کرایه و هزینه‌های اضافی با تهران رقابت کند، افزود: دستگاه های دولتی طی سال های اخیر بی‌دلیل صنعت چاپ را نقره داغ کردند و آنقدر فشار اقتصادی می‌آورند که تعطیل کنیم.

مدیرمسئول روزنامه امروز خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این استان در حوزه وصول مالیات چندین مرتبه در کشور اول شده است، چراکه بی دلیل و به قیمت ورشکستگی و تعطیلی تولیدکنندگان مالیات می‌گیرند، افزود: کل مالیاتی که در خراسان جنوبی جمع آوری می شود، کمتر از ۲صدم درصد کشوری است، استان را معاف کنند تا تولیدکننده ها نفس راحتی بکشند.

حیدری با اشاره به اینکه دولت بارها به بهانه حمایت از صنعت چاپ یا روزنامه ها برای این صنعت دردساز شده است، خاطرنشان کرد: مسئولان چند سال قبل گفتند شما اشتغال ایجاد کنید ما تسهیلات زیر ۱۰ درصد به شما می دهیم، اما متاسفانه ۴۰ درصد کارمزد تسهیلات بانکی گرفتند و در حوزه بیمه فعالان رسانه هم دولت قول همکاری داد و در نهایت هیچ کمکی نکردند.

گلایه از تسهیلات بانکی دردساز!

«ابوالفضل زاهدی پور» مدیر مسئول روزنامه زعفران و یکی از فعالان صنعت چاپ در خراسان جنوبی در این بازدید مهمترین مشکل حوزه چاپ در استان را سخت گیری های بی مورد مالیاتی و تسهیلات بانکی عنوان کرد و گفت: صنعت چاپ در استان آنقدر سودآور نیست که بتواند مالیات و ارزش افزوده پرداخت کند، دولت باید تولید و صنعت این استان را در راستای ایجاد تشویق برای سرمایه گذاری از مالیات معاف کند.

وی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی چاپخانه ها به دلیل پایین بودن سفارشات به صورت تک شیفت کار می کنند، گفت: تاکنون که در استان هیچ حمایتی از صنعت چاپ نشده است و امید داریم که مسئولان نگاه ویژه ای به این حوزه داشته باشند تا همچنان فعال بماند.

این فعال صنعت چاپ در خراسان جنوبی با بیان اینکه تسهیلات بانکی کمر صنعت را شکسته است، ادامه داد: سودهای کلان بانکی که بی دلیل از تولید کننده اخذ می شود به جای اینکه مشوق باشد، خود عامل ورشکستگی تولید شده است.

زاهدی پور با بیان اینکه در دو سال اخیر که بیماری کرونا همه جهان را در بر گرفته، بیشترین ضرر را حوزه چاپ داشته است، گفت: دولت باید تسهیلاتی با کارمزد پایین و اقساط بلند مدت برای صنعت چاپ اختصاص دهد تا بخشی از هزینه و مشکلات آنها جبران شود، با این شرایط توان بازپرداخت اقساط بانک را نداریم چون صنعت چاپ به صفر رسیده است.

وی گفت: چنانچه سفارشی برای چاپ در استان وجود داشته باشد، چاپخانه های استان ظرفیت سه شیفت کار کردن را دارند.

مشکلات حوزه چاپ استان را در دیدار با وزیر ارشاد مطرح می‌کنم

«حسین خسروی اسفزار» نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی هم در این بازدید با تاکید بر توجه هرچه بیشتر مسئولان به حوزه فرهنگ، گفت: مقام معظم رهبری فرهنگ را به منزله اکسیژن برای کشور می دانند، مسئولان اجرایی باید توجه و حمایت بیشتری از این حوزه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه نماینده پل ارتباطی مردم و مسئولان است و بودجه اعتبارات برای کمک ندارد، اما مشکلات صنعت چاپ استان را طی نامه ای مکتوب بدهید تا در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کنم، گفت: چنانچه هر کس وظیفه خود را به درستی انجام دهد کارها درست می شود.

نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در حوزه تولید امروز از ارزش معنوی بالایی برخوردار است، چراکه با ایجاد هر یک شغل، یک خانواده از خیلی مشکلات و معضلات احتمالی نجات پیدا می کند، گفت: مسئولان اجرایی در این وضعیت اقتصادی که تولید کننده دست چندین خانواده را گرفته است، باید حمایت بیشتری از آنها داشته باشند.

خسروی اظهار امیدواری کرد: با آمدن دولت سیزدهم که باانگیزه و پرتوان هم هست امید است در همه کارها گشایشی به وجود آید.

وی اظهارداشت: نماینده مجلس، عامل اجرایی نیست اما مسئولان ارشاد استان مشکلات حوزه چاپ را به ترتیب اولویت مکتوب به بنده بدهند تا در مجلس و یا جاهای دیگر که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را ملاقات کردیم از این طریق پیگیری کنیم.

خسروی تاکید کرد: مقامات ارشد استان با مسئولان بخش های اقتصادی جلسه ای بگذارند و موضوعات مطرح شده توسط فعالان صنعت چاپ استان را حل کنند، چنانچه نیاز به ورود ما در مجلس و سطح ملی باشد، اعلام کنند با هم افزایی انجام دهیم و بخشی از مشکلات فعالان این حوزه برطرف شود.

فعالیت ۶۰ چاپخانه و ۳ لیتوگرافی در خراسان جنوبی

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از فعالیت ۶۰ چاپخانه با انواع مختلف چاپ و ۳ لیتوگرافی در استان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، محمود رمضانی با بیان این خبر، عنوان کرد: اکنون چاپخانه های استان با تجهیزات وامکانات به روز با کیفیت محصولات چاپی بالا، همتراز وهمسطح با سایر استان ها فعالیت دارند .
وی خاطرنشان کرد: سفارشات کاری زیادی از استان های دیگربخصوص سیستان وبلوچستان،کرمان ، هرمزگان ، خراسان رضوی ، خراسان شمالی ، قزوین ، البرز  و… به چاپخانه های استان داده می شود. همچنین بسیاری از کارهای چاپی استان از طریق گمرک مشهد به کشور افغانستان صادر می شوند.
 رمضانی با بیان این که صنعت چاپ حساس ترین نقش را در توسعه فرهنگی و اجتماعی  یک جامعه بر عهده دارد، عنوان کرد: هرچه این صنعت پیشرفت و توسعه بیشتری پیدا کند میراث مکتوب یک کشور با کیفیت برتری به آیندگان سپرده خواهد شد.
وی با اشاره به این که درواقع تغذیه فکر مردم یک جامعه مدیون تلاش شبانه روزی تلاشگران عرصه ی چاپ در چاپخانه است، اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر  این افراد با مشکلات عدیده ای همچون شیوع بیماری کرونا و کاهش شدید اکثر فعالیت ها و سفارشات تبلیغاتی ( چاپ تقویم وسررسید )از  اسفند ماه سال ۹۸ رو به رو هستند.
به گفته وی آگهی های تبلیغاتی جهت چاپ در نشریات نیز خیلی کم شده است، به تبع آن سبب کاهش تیراژ نشریات  و حتی تعطیلی برخی نشریات به دلیل افزایش هزینه ها شده که در نتیجه  ضربه نهایی به چاپخانه ها  وارد می شود.
معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، از کمبود اعتبارات دستگاه های دولتی که موجب انتشار گزارش عملکردها در فضای مجازی و عدم سفارش به چاخانه ها شده است، سخن گفت و افزود: بی ثباتی قیمت ها یکی دیگر از مشکلاتی است که خسارت های جبران ناپذیری را بر پیکر چاپخانه ها وارد می کند.
رمضانی با بیان این که سرمایه گذاری در بخش چاپخانه ها به دلیل تحریم ها دچار ریسک بالایی است، ادامه داد: این امر باعث می شود متقاضیان  پس از دریافت موافقت نامه اصولی در تجهیز ، تهیه و خرید دستگاه ها وماشین چاپ  دچار مشکل شوند .
وی خاطرنشان کرد: کمبود وگرانی مواد اولیه به خصوص نبود قطعات ماشین های چاپ افست که وارداتی هستند، از دیگر مشکلات تلاشگران صنعت چاپ است.
رمضانی همچنین به فعالیت های معاونت فرهنگی در حوزه چاپ استان اشاره کرد و یادآور شد: برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی چاپ برای چاپخانه داران وکارکنان وعلاقه مندان با حضور اساتید برجسته دانشگاه تهران به منظور افزایش دانش وآگاهی کارکنان چاپ وعلاقمندان برگزار می شوند.
به گفته وی اولین کارگاه آموزشی چاپ با همکاری اتحادیه چاپخانه داران استان در شهریوره ماه  سال ۹۱ برگزار شد و از آن زمان تاکنون کارگاه ها با عناوین « کاغذ در چاپ افست »،  « مرکب در چاپ افست »، «آماده سازی فایل برای چاپ » و « آموزشی چاپ دیجیتال» برپا شده اند.

بادهای ۱۲۰ روزه از روز شنبه تقویت می‌شود/۲

کارشناس هواشناسی خراسان‌جنوبی گفت: براساس نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی به‌تدریج از عصر فردا با تقویت تأثیر بادهای ۱۲۰ روزه، وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در استان پیش‌بینی می‌شود.

جواد نخعی با اشاره به شرایط جوی استان، اظهار داشت: براساس نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی به‌تدریج از عصر فردا با تقویت تأثیر بادهای ۱۲۰ روزه، وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در استان پیش‌بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه وزش باد شدید تا خیلی شدید همراه با خیزش گرد و خاک، کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا همراه خواهد بود، بیان داشت: شدت توفان در برخی نقاط مرز شرقی و جنوبی استان با شدت بیشتری همراه خواهد بود.

کارشناس هواشناسی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در مناطق مرزی شرایط برای توفان گرد و خاک و بروز خسارت فراهم است، تبیین کرد: این پدیده جوی آسیب به تابلوها و علایم شهری و روستایی، اختلال در ترددهای جاده‌ای، خسارت به درختان و غیره را به همراه خواهد داشت.

نخعی اضافه کرد: همچنین اختلال در ترددهای جاده‌ای محورهای نوار شرقی استان و احتمال سقوط اجسام از ارتفاع و بلندی به ویژه در کارگاه‌های ساختمانی وجود دارد که در خانه ماندن و پرهیز از سفرهای غیرضروری و رعایت سرعت مطمئنه از توصیه‌های هواشناسی در این مدت است.

وی در پایان گفت: در پی وزش بادهای ۱۲۰ روزه بر آمادگی دستگاه‌های مرتبط با مدیریت بحران برای مواجه شدن با هرگونه خطر احتمالی ناشی از وزش بادهای شدید و کاهش دید افقی تأکید شده است.

ادای احترام استاندار خراسان جنوبی به مقام بهورز شهید

ادای احترام استاندار خراسان جنوبی به مقام بهورز شهید

استاندار خراسان جنوبی با حضور در آرامستان روستای مهمویی و آرامگاه شهیده “منصوره حسینی” به مقام شامخ این شهید مدافع سلامت ادای احترام کرد.

“حمید ملانوری” روز پنجشنبه در آستانه دوازدهم شهریور روز بهورز به مقام بهورز شهید روستای مهمویی ادای احترام و ضمن گفت و گو با خانواده این شهید مدافع سلامت، از آنان دلجویی کرد.

استاندار خراسان جنوبی در این آیین گفت: شهدا، انسان‌های شایسته‌ای هستند که توسط خداوند برگزیده می‌شوند و هر کسی شایستگی و لیاقت رسیدن به چنین جایگاهی را ندارد.

وی افزود: در هر جامعه و برهه‌ای که مساله‌ای پیش بیاید و به هر دلیلی زندگی، رفاه و نشاط مردم تهدید شود، افرادی ایثارگرانه می‌ایستند و جان خود را در راه حفظ سلامت مردم فدا می‌کنند.

ملانوری گفت: شهدا همواره زنده‌اند و نام و یاد و اثرگذاری‌شان در حافظه ملت ماندگار است.

وی با اشاره به دوره شیوع ویروس کرونا اضافه کرد: بیش از یک سال و نیم است که کرونا به عنوان یک بحران نوظهور و یک بیماری ناشناخته، همه دنیا را درگیر کرده است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: این بیماری، هزینه‌های بسیار سنگینی را به جامعه بشری تحمیل کرده که از آن جمله می‌توان به جان دادن تعداد زیادی از کارکنان حوزه بهداشت و درمان در مقابل حفظ سلامت مردم اشاره کرد.

وی افزود: شهیده منصوره حسینی از نخستین کسانی است که خیلی مجاهدانه و دلسوزانه برای مردم کار کرد و جان خود را نیز در این راه تقدیم نمود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، جمعی از مدیران کل ستادی و استانی و فرماندار بیرجند نیز در این مراسم، استاندار را همراهی کردند.

شهیده منصوره حسینی بهورز خانه بهداشت روستای مهمویی از توابع شهرستان بیرجند بود که مهر سال گذشته در اثر کرونا به خیل شهدای مدافع سلامت پیوست.

۱۲ شهریور هر سال به منظور گرامیداشت نقش مهم و حیاتی بهورزان کشور به عنوان تلاشگران خط مقدم نظام سلامت در روستاها، روز بهورز نامگذاری شده است.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*