گزارش/ غار اصحاب کهف کجاست؟

 

 

 

توان بازسازیی افغانستان صرف جنگ شد!

 

بدون شرح

 

 

 

در آستانه روز جهانی پیشگیری از خودکشی مطرح شد

در حضور نوجوانان از “خودکشی” صحبت نکنید/نشانه‌های«افسردگی»

در حضور نوجوانان از "خودکشی" صحبت نکنید/نشانه‌های«افسردگی»
عکس تزئینی است

عضو تیم تخصصی کودک و نوجوان در انجمن ازدواج و خانواده کشور با بیان اینکه به دلیل هیجانی بودن نوجوانان امکان خودکشی در آنها بیشتر است اما این به آن معنا نیست که خودکشی در نوجوانی شیوع بیشتری دارد، گفت: خودکشی می‌تواند پدیده‌ای بسیار مسری در بین نوجوانان باشد. بعضا نوجوانان با شنیدن اخبار خودکشی برای تخلیه هیجانت و حتی خودنمایی و بی آنکه نسبت به خودکشی و عواقب آن آگاه باشند دست به اینکار می‌زنند، از این رو توصیه می‌شود در حضور نوجوانان درباره خودکشی صحبت نشود.

دکتر آسیه اناری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه نوجوانان به آینده فکر نمی‌کنند و به دلیل غلبه هیجانات ممکن است بعضا به خودکشی روی آورند، در آستانه روز جهانی پیشگیری از خودکشی، اظهار کرد: شنیدن اخبار خودکشی و صحبت درباره آن می‌تواند میل و کنجکاوی نوجوانان به خودکش را به ویژه در اوایل و اواسط نوجوانی یعنی ۱۲ تا ۱۶ سالگی افزایش دهد، از این رو توصیه می‌شود در حضور نوجوانان از اقدامات و تجربیات خودکشی دیگران به هیچ وجه صحبت نشود.

این روانشناس تصریح کرد: بعضا نوجوانان حتی نمی‌دانند خودکشی چیست و به این دلیل که منطق در دوران نوجوانی کمتر جای دارد امکان خودکشی در دوران نوجوانی نیز بیشتر است به طوری که ممکن است نوجوان با یک دعوای ساده به خودکشی فکر کند.

وی با بیان اینکه به طور کلی اقدام به خودکشی پیش از ۴۰ سالگی شیوع بیشتری دارد، درباره علل خودکشی در نوجوانان ادامه داد: یکی از دلایل خودکشی در نوجوانان به اختلالات خلقی نظیر اضطراب و افسردگی معطوف می‌شود که نیاز است در این مواقع حتما خانواده‌ها از مشورت روانپزشکان استفاده کنند. از سوی دیگر به دلیل اینکه نوجوان بسیار تحت تاثیر محیط است، شرایط محیطی نیز می‌تواند بر اقدام به خودکشی موثر باشد. در چنین مواقعی نوجوانان به دلایل احساسی بودن، از روی هیجان تصمیم می‌گیرند که به خود آسیب بزنند. در این مواقع ضروری است والدین از دعواهای بد، تحقیر و سرزنش نوجوان دست برداشته و مراقب تغییرات خلق و خویی و رفتاری نوجوان باشند.

این روانشناس بالینی کودک و نوجوان با تاکید بر اینکه خانواده‌ها در ایام نوجوانی باید حتی بسیار بیشتر از دوران نوزادی مراقب غیر مستقیم فرزندان خود باشند، تصریح کرد که والدین باید مراقب نشانه‌های افسردگی در نوجوانی باشند چراکه اقدام به خودکشی به دلیل اختلال افسردگی در نوجوانی بسیار زیاد است.

 

نشانه‌های افسردگی نوجوانان

 

این روانشناس کودک و نوجوان تمایل رفتن از خانه و به زبان آوردن آن از سوی نوجوان، پرخاشگری، عدم علاقه به درس، عدم علاقه ارتباط با خانواده، خوابیدن بسیار زیاد، استفاده بسیار زیاد از فضای مجازی را از جمله نشانه‌های افسردگی در نوجوانی دانست و افزود: نوجوان افسرده فردی نیست که با دوستانش بیرون نمی‌رود و دائما در خانه هست و نمی‌خندد بلکه نوجوان افسرده فردی است که پرخاشگری زیاد و تاکید بر انجام یک کار بسیار زیاد دارد. والدین باید بدانند نشانه های افسردگی در نوجوانی با بزرگسالی متفاوت است و باید نسبت به این نشانه حساس باشند.

 

مراقب اتفاقات روحی نوجوانتان باشید 

 

به گفته اناری والدین باید مراقب اتفاقات روحی روانی نوجوان نظیر شکست های عاطفی و دعواهای بد خانوادگی، دعوا با دوستان، مسخره شدن، از دستس دادن دوست صمیمی به دلایل مختلف نظیر مهاجرت، سرخوردگی زیاد پس از عدم موفقیت در دروس تحصیلی و سرزنش بسیار زیاد خانواده و… باشند و اگر متوجه تغییرات روحی و روانی در فرزندان شدند باید نسبت به این علائم حساسیت نشان دهند تا مانع از اقدامات هیجانی نظیر خودکشی در نوجوان شوند.

به گفته این عضو هیئت رییسه انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، شنیدن و برجسته شدن اخبار خودکشی احتمال خودکشی در نوجوانان را بالا می‌برد چراکه نوجوانها رفتار دیگران به ویژه نوجوانان دیگر را تقلید کرده و بی آنکه بدانند این اقدام چه آسیبی به آنها و خانواده‌ها می‌زند دست به خودکشی می‌زنند.

 

نوجوانان بدون دانستن مفهوم “مرگ” دست به خودکشی می‌زنند

 

اناری با بیان اینکه بعضا نوجوانها بدون دانستن مفهوم مرگ اقدام به خودکشی می‌کنند، خاطر نشان کرد: در دوران نوجوانی بعضا ممکن است شاهد موجی از خودکشی بدون علت باشیم که دلیل آن به احساسی و هیجانی بودن نوجوانها و تقلید رفتار از دیگران باز می‌گردد. نوجوانها هیجانی فکر می‌کنند و قسمت منطقی مغزشان هنوز رشد نکرده و با مغز ابتدایی که سرشار از هیجان است تصمیم می‌گیرند. نوجوانها قدرت پیش بینی اندکی دارند و متوجه این نیستند که خودکشی چه آسیبی به آنها می‌زند و حتی بعضا نمی‌دانند اقدام به خودکشی منجر به مدگ آنها می‌شود.

این عضو کمیته تخصصی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان سازمان نظام روانشناسی به والدین توصیه کرد: والدین باید نسبت به نشانه های افسردگی در نوجوانان حساس باشند و نسبت به دارو درمانی گارد نگیرند و مقابله نکنند. در برخی مواقع دارو درمانی بسیار ضروری است. دارو درمانی می‌تواند در مقطعی کمک کننده باشد. اگر نوجوانی نشانه‌های افسردگی را دارد حتما باید تحت درمان روانشناس و روانپزشک قرار گیرد.

به گفته وی، والدین نباید دائما نوجوانی را که از خودکشی صحبت کرده نصیحت کنند بلکه باید به صورت غیر مستقیم بر رفتار او نظارت داشته باشند.

این عضو تیم تخصصی کودک و نوجوان در انجمن ازدواج و خانواده کشور یادآور شد: نوجوانی که حتی به شوخی از خودکشی صحبت می‌کند نباید در محیطی تنها گذاشته شود و والدین باید مراقب وسایل نزدیک دست او باشند. این نوجوان حتما باید به روانپزشک مراجعه و روان درمانی را آغاز کند. روان درمانی در این شرایط حدود یک سال طول می‌کشد و با یک جلسه مراجعه به روانپزشک نمی‌توان توقع داشت همه مسایل خوب شود.

 

از دارو درمانی نترسید 

 

این روانشناس کودک و نوجوان با تاکید بر اینکه نباید نوجوان دارای سابقه اقدام به خودکشی را تحقیر، سرزنش و یا درباره اقدام پیشین او در حضور دیگران صحبت و این اقدام را به او یادآوری کرد، افزود: اگر دوستان نوجوان دست به خودکشی زده‌اند باید خیلی مواظب نوجوان باشیم چراکه بسیار احتمال دارد بخاطر جلب توجه یا احساسی شدن او نیز اقدام به خودکشی کند. والدین باید مراقب تغییرات خلقی ناگهانی در بچه ها و ابزارهایی که بچه ها می‌خرند باشند. قرص ها را در دسترس فرزندان خود قرار ندهند، اگر از نوجوان رفتار پر خطری دیدند از روانپزشک کودک و نوجوان و روانشناس کودک و نوجوان کمک بگیرند و از دارو درمانی نترسند. متاسفانه  دارو درمانی در بین خانواده‌ها تابویی محسوب می‌شود و فرهنگ استفاده از دارو در بسیاری از خانواده ها پایین است، به طوری که بعضی والدین حتی اجازه مصرف دارو با تجویز پزشک برای پچه‌های با ریسک بالا را هم نمی‌دهند.

 

 

 

 آخرین مهلت ثبت‌نام کتاب‌های درسی برای جاماندگان

پس فردا؛ آخرین مهلت ثبت‌نام کتاب‌های درسی برای جاماندگان

آن دسته از دانش آموزانی که تاکنون به هر علتی موفق به ثبت نام اینترنتی کتاب‌های درسی خود نشده‌اند تا روز شنبه، بیستم شهریور ماه فرصت دارند نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

دانش آموزان می‌توانند از طریق نشانی https://www.irtextbook.ir وارد سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی شوند و ثبت سفارش انجام دهند.

همچنین دانش آموزانی که مدرسه محل تحصیل خود را تغییر داده‌اند تا ۳۱ شهریور فرصت دارند نسبت به اصلاح نشانی مدرسه محل تحصیل خود از طریق نشانی مذکور اقدام کنند.
خرید کتاب درسی نیازمند ثبت‌نام دانش آموزان در سامانه پادا و مشخص شدن مدرسه محل تحصیل آنهاست. در صورتی که دانش آموزی در این سامانه ثبت نام نکند موفق به خرید کتاب درسی هم نخواهد شد.
وزارت آموزش و پرورش برای سال جاری بیش از ۱۴۶ میلیون جلد کتاب درسی چاپ کرده است که همه آن‌ها از طریق مدارس توزیع خواهند شد. توزیع کتاب‌های درسی دانش آموزان در همه مقاطع تحصیلی از ۲۰ شهریور در مدارس آغاز می‌شود.

به گفته معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تا این هفته، ۱۲ میلیون و ۸۸۹ هزار دانش‌آموز نسبت به خرید اینترنتی کتاب‌های درسی خود اقدام کرده‌اند و هنوز ۲ میلیون و ۱۱۰ هزار دانش‌آموز کتاب‌های درسی خود را خریداری نکرده‌اند.

 

 

 

 

 

شدید ترین طوفان زابل در ۳۷ سال اخیر

طوفانی با سرعت ۱۲۲ کیلومتر بر ساعت زابل را در نوردید.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: این سریع ترین طوفان شن زابل در ۳۷ سال اخیر است که تنها شش متر برثانیه کمتر از طوفان شن سال ۱۳۶۳ این شهر است.
محسن حیدری افزود: طوفان امروز زابل شعاع دید افقی در فرودگاه این شهر را به ۸۰۰ متر کاهش داد و رفت و آمدهای جاده ای در پنج شهرستان شمالی استان را با اختلال همراه کرد.
وی تصریح کرد: در زهک نیز طوفان شن با سرعت ۹۴ کیلومتر بر ساعت، موجب افزایش قابل توجه غلظت ذرات غبار در هوای شهر شد.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: شدت طوفان و گرد وخاک ناشی از بادهای ۱۲۰ روزه آنقدر زیاد بود که گرد وغبار ناشی از آن به زاهدان نیز نفوذ کرد و ضمن کاهش دید افقی این شهر به ۱۵۰۰ متر، بیشینه غلظت ذرات معلق در هوای این شهر را هم به ۱۲ برابر حد مجاز رساند.
عضو ستاد مدیریت بحران استان گفت: انتظار می رود در ادامه روز بر غلظت ذرات غبار سایر نقاط استان نیز افزوده شود و به تدریج شاهد کاهش بیشتر شعاع دید افقی باشیم.
حیدری تصریح کرد: بر اساس آخرین خروجی نقشه های پیش یابی و مدل های جوی، وزش بادهای شدید ۱۲۰ روزه حداقل تا شنبه در شمال استان و با شدت کمتر در نوار شرقی و غربی استان جریان دارد.

 

 

ساخت یک میلیون خانه در سال؛ رؤیا یا برنامه قابل تحقق؟

 سیدعباس حسینی*
ساخت یک میلیون خانه در سال؛ رؤیا یا برنامه قابل تحقق؟

ملزومات مورد نیاز در داخل کشور برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی به میزان کافی وجود دارد. تمرکز بر این نکته که با وجود مهیا بودن مواد اولیه، چرا عرضه مسکن همواره از تقاضا برای آن عقب‌تر بوده، محور اصلی بحث است.

همان‌گونه که انتظار می‌رفت طرح ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی بیشتر از سایر برنامه‌های دولت در فضای اقتصادی و اجتماعی کشور مورد توجه و بحث و تبادل نظر قرار گرفته است؛ اما آنچه را که شاهدیم و در محافل و تریبون‌های مختلف به آن پرداخته می‌شود، بحث توانایی یا ناوانایی اجرای این هدف مهم به جای مطالبه‌ برنامه‌ عملی برای تحقق آن است.
به تعبیر دیگر، به نظر می‌رسد به جای آن‌که بحث بر سر راه‌های تحقق این هدف صورت گیرد، بر امکان‌پذیری یا امکان‌ناپذیری آن متمرکز شده و این همان نقطه خطرناک برخورد با برنامه‌ها در ایران است.

افزایش چشمگیر قیمت مسکن
قیمت مسکن در ایران طبق آمارهای رسمی ارائه شده از سوی بانک مرکزی در یک دهه بیش از ۱۷ برابر شده است. آمارها نشان می‌دهد متوسط قیمت مسکن در تهران در سال ۱۳۹۰ حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود اما اکنون از ۳۰ میلیون تومان گذر کرده و البته این موضوع در شهرهای بزرگ بیشتر به چشم می‌خورد.

باید بررسی کرد چرا با وجود سود عجیب و غریب و هنگفت در بازار مسکن، تمایل برای ساخت‌وساز در ایران بالا نیست و مسکن هنوز وارد مرحله حرفه‌ای ساخت‌وساز نشده است؟

طبق اعلام رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، مدت زمان انتظار برای خرید مسکن در ایران به ۳۱ سال رسیده که بسیار طولانی است و با عمر مفید کاری در ایران برابری می‌کند. باید توجه داشت که فاصله مالکیت مسکن با عدم مالکیت آن در اقتصاد ایران می‌تواند فاصله تمکن مالی با فقر باشد. بدون تردید مهاجرت مستأجران در موج‌های تورمی به محله‌های ارزان‌تر و واحدهای مسکونی کوچک‌تر گواه این مدعاست. این چنین است که قیمت رهن و اجاره در شهرهای جدید حومه تهران در یک سال با رشد بالای ۱۰۰ درصد مواجه شده است.

به نظر می‌رسد منتقدان این برنامه‌ دولت، فقط اصل این برنامه را بدون توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و … کشور مبنای تحلیل قرار می‌دهند. این در حالی است که اقتصاد زنجیره‌ای به هم پیوسته است و اهل فن می‌دانند یک برنامه اقتصادی، نمی‌تواند بدون توجه به سایر حلقه‌های این زنجیر طراحی شود.

کمبود مواد اولیه صحت دارد؟
برنامه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در ایران نیز منفک از سایر حلقه‌های زنجیره‌ اقتصاد نیست. پیش‌تر نیز در گزارشی کارشناسی با اعداد و ارقام اعلام کردم که مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در کشور مهیاست، اما به دلیل اظهار تردید و شبهه از سوی برخی، دوباره به این نکته اشاره می‌کنم تا روشن شود حجم تولید مواد اولیه ساخت‌وساز مسکن همچون سیمان، گچ، آهن، کاشی و … مانع اجرای این طرح نخواهد بود.

طبق برآوردهای کارشناسی، میزان سیمان مصرفی برای سازه و فوندانسیون به ازای هر مترمربع ۲۴۰ کیلوگرم و با احتساب سیمان مورد نیاز برای نازک‌کاری، به ازای هر مترمربع ۲۹۰ کیلوگرم است. بنابراین مقدار سیمان مصرفی برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی ۷۰ متری تقریباً برابر با ۲۰ میلیون تن است. در حال حاضر از مجموع ظرفیت حدود ۸۸ میلیون تنی تولید سالیانه سیمان توسط ۷۶ کارخانه با ۹۹ کوره فعال، با توجه به کلینکر تولید شده در سال گذشته، امکان تولید ۷۵ میلیون تن سیمان در کشور وجود داشته است.

بنابراین با توجه به ظرفیت تولیدی کشور و اینکه پارسال فقط حدود ۶۴ میلیون تن سیمان در داخل کشور مصرف شده، می‌توان اطمینان یافت که با حمایت از این صنعت و رفع موانع تولید، سیمان مورد نیاز طرح مذکور تأمین خواهد شد.

از سوی دیگر، میزان میلگرد مصرفی در سازه، فوندانسیون و سقف ساختمان به ازای هر مترمربع ۵۵ کیلوگرم است. به این ترتیب میزان میلگرد مصرفی برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی حدود ۸.۳ میلیون تن است.

براساس آمارها، در سال ۱۳۹۹ میزان تولید میلگرد به حدود ۹ میلیون تن رسیده است. بنابراین تأمین میلگرد مورد نیاز طرح یادشده با توجه ظرفیت تولید کارخانه‌های فولادی کشور قابل دسترس است.

همچنین طبق برآورد، برای ساخت هر مترمربع واحد مسکونی به ۲۰ کیلوگرم گچ نیاز است. بنابراین میزان گچ مورد نیاز برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی برابر با ۲ میلیون تن است که بر اساس آمار تولید ۱۳ میلیون تنی گچ در سال ۱۳۹۹، امکان تأمین گچ برای اجرای طرح یادشده نیز فراهم خواهد بود.

این بررسی در زمینه سایر اقلام از جمله آجر، سرامیک و … نیز مؤید این نکته است که ملزومات مورد نیاز در داخل کشور برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی به میزان کافی وجود دارد. تمرکز بر این نکته که با وجود مهیا بودن مواد اولیه، چرا عرضه مسکن همواره از تقاضا برای آن عقب‌تر بوده، محور اصلی بحث است.

سایه تورم بر سر مسکن
در بُعد کلان می‌توان گفت مشکلات اقتصادی و تورم، دیرپایی که سبب هدایت سرمایه‌ها به بازارهای کوتاه‌مدت شده، عامل تأثیرگذار در عقب‌ماندگی عرضه از تقاضاست. به این ترتیب مهار تورم برای پیشگیری از نوسان غیرمعمول بازارهای غیرمولد، حلقه اولیه این زنجیره است و این مهم جز با انضباط پولی و مالی و جبران کسری بودجه از راه‌های غیر تورم‌زا محقق نمی‌شود.

با این حال در سوی دیگر، الزاماتی آشکار برای تأمین مواد اولیه برای دستیابی به هدف ساخت یک میلیون مسکن در سال وجود دارد که به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود.

نخستین نکته ایجاد شرایطی برای ماندگاری و تداوم تولید در صنایع مادر و استراتژیکی همچون سیمان، فولاد و… است. کمبود برق در تابستان سال جاری و کمبود گاز در زمستان گذشته روشن می‌کند جریان تولید با چه مشکلاتی در این عرصه روبه‌روست.

در شرایط کنونی، واحدهای تولیدی سیمان فقط اجازه دارند برای ۱۵ روز ذخایر مازوت در اختیار داشته باشند. به نظر می‌رسد گام اول برای تحقق این هدف یعنی تولید مواد اولیه مورد نیاز برای اجرایی شدن این طرح، افزایش این مدت به یک ماه برای زمستان ۱۴۰۰ باشد.

برای واحدهایی که به‌دلیل نزدیکی به تهران، امکان استفاده از مازوت را ندارند باید تدبیری اندیشیده شود. به‌طور نمونه، برای پیشگیری از آلودگی هوا در تهران، می‌توان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که واحدهای تولیدی در تهران و اطراف آن در فصل زمستان امکان مصرف گاز داشته باشند و سایر واحدهایی که منعی از این بابت ندارند و دور از محدوده شهر قرار دارند، با ذخایر کافی مازوت، دوره کمبود انرژی را سپری کنند.

از سوی دیگر احتمال مواجهه با بحران کمبود برق در سال آینده نیز دور از ذهن نیست. در این صورت مدیریت بحران برای قطع احتمالی برق ضرورت دارد و لازم است از فضای بی‌برنامه‌ای که در نیمه نخست امسال با آن روبه‌رو بودیم فاصله بگیریم تا واحدهای صنعتی امکان فعالیت مستمر را حتی با وجود کمبود برق داشته باشند.

این دو اصل مهم می‌تواند جریان تولید در واحدهایی که مواد اولیه مورد نیاز برای تحقق هدف سخت یک میلیون مسکن را تأمین می‌کنند، برقرار نگه ‌دارد.

یکی دیگر از مباحثی که در حوزه ساخت‌وساز مسکن اهمیت بسیار بالایی دارد، شناسایی زمین مناسب برای ساخت مسکن است؛ آن هم در مراکزی که امکانات زیرساختی در آن وجود داشته باشد زیرا مؤلفه برخورداری از امکانات زیرساختی تا حد زیادی می‌تواند درصد تحقق این هدف را افزایش داده و متضمن حصول موفقیت در این حوزه باشد.

نقش شهرداری‌ها در بهبود فرآیند ساخت مسکن
کاهش هزینه ساخت‌وساز مسکن در کنار ایجاد رونق برای کوتاه شدن زمان حبس سرمایه نیز از مهم‌ترین نکاتی است که باید در نظر قرار گیرد. در حال حاضر فرآیند صدور مجوز ساخت در شهرداری‌ها طولانی و هزینه‌بر است. به‌طور نمونه، عوارض ساخت‌وسازهای سال ۱۴۰۰ در پایتخت با تصویب مدیریت شهری از ۳۷ درصد تا بیش از ۲۵۰ درصد – وابسته به مناطق مختلف شهر- افزایش یافته است.
به این ترتیب حضور فعال شهرداری‌ها در میدان و کاهش دوره صدور مجوز و در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای سازندگان در پیشبرد این هدف اهمیت دارد.

با توجه به مباحث مطرح شده، به نظر می‌رسد آنچه باید محل پرسش و بررسی کارشناسان باشد، برنامه کلان اقتصاد برای مهار تورم و امکان‌پذیر شدن پیش‌بینی آینده اقتصاد کشور است.
انتظار می‌رود همه نخبگان با طرح موضوع، ابعاد این مسأله را روشن ساخته و به جای اثبات امکان‌ناپذیری اجرای این برنامه، راهکارهای تحقق آن را روشن سازند.

در پایان باید اذعان کرد که بی‌تردید اقتصاد ایران از محل تحقق این هدف، چند دستاورد خواهد داشت که کمترین آن، ساخت یک میلیون واحد مسکونی و ایجاد میلیون‌ها فرصت شغلی و فعال شدن بیش از صدها رشته صنعتی است.

یکی از دستاوردهای بزرگ حاصل از اجرای این طرح، پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد است که در این صورت حرکت سرمایه‌ها به بازارهای بلندمدت و دیربازده محقق می‌شود. نتیجه این اتفاق، خلاصی بازارهای غیرمولد و کوتاه‌مدت مانند ارز و طلا و سکه و… از نوسان‌های مقطعی است.

 

 

 

 

پیامدها و آسیب‌ های مخرب کودک همسری چیست؟

 پیامدها و آسیب‌ های مخرب کودک همسری چیست؟

 «نازنین گمار»، روانشناس کودک و نوجوان به خبرنگار ایرنا گفت: از دواج کودکان علاوه بر تبعات جسمانی، منجر به پیامدهای روانشناختی از قبیل اختلالات خلقی، افسردگی، اضطراب، وسواس و اختلالات پانیک می‌شود.

کودک همسری به ازدواج زود هنگام و حتی قبل از سن قانونی دختران و پسران گفته می‌شود که در بسیاری از جوامع از جمله جامعه ما دیده می‌شود و مهمترین علل این مساله، فقر اقتصادی و فرهنگی است. در همین حال آمار ها حاکی از ازدیاد کودک همسری در جوامع در حال توسعه و کم درآمد هستند. طبق گزارش وضعیت اجتماعی و فرهنگی کشورمان که توسط مرکز آمار ایران، در بهار سال ۱۳۹۹ منتشر شد، ۷۰۰۰ ازدواج دختر بچه ۱۰ تا ۱۴ ساله و یک ازدواج دختر بچه کمتر از ۱۰ سال به ثبت رسیده است، این در حالی است که به نظر می‌رسد با شیوع ویروس کرونا و پیامد های ناشی از آن از قبیل قرنطینه و تعطیلی‌ های اجباری، بیکاری و فشار اقتصادی؛ آمار کودک همسری هم رو به افزایش باشد و افزایش کودک همسری به معنای ازدیاد تبعات جسمانی، روانشناختی و اجتماعی ناشی از آن است. نظر به اهمیت این موضوع، پژوهشگر ایرنا با “نازنین گمار”، روانشناس کودک و نوجوان به گفت و گو نشست. مشروح این گفت و گو را در ذیل می‌خوانید:

کودک همسری نوعی کودک آزاری 

نازنین گمار در خصوص کودک همسری و پیامدهای روانشناختی آن بیان کرد: طبق تعریف صندوق کودکان سازمان ملل متحد (UNICEF)، کودک همسری نوعی ازدواج رسمی یا غیررسمی است که در آن فرد پیش از رسیدن به ۱۸ سالگی وارد پیمان زناشویی می شود. این نوع ازدواج‌ ها که امروزه هم به یک مساله جهانی تبدیل شده، در بیشتر کشور های کم درآمد رخ می‌دهد و منحصر به یک مذهب و یا فرهنگ خاص نیست.

وی گفت: معمولا در کنار نظام پدرسالاری که از عوامل موثر بر ازدواج کودکان است، می توان به آسیب های اجتماعی خانواده از جمله فقر، جلوگیری از فساد اخلاقی، جلوگیری از ازدواج دیرهنگام جوانان، مهاجرت، محرومیت از تحصیل، اعتیاد و کاستن از بار اقتصادی خانواده اشاره کرد که باز در میان مجموع عوامل ذکر شده، عامل فقر اهمیت بسیار زیادی دارد.

این روانشناس کودک  در ادامه اظهار داشت: بر اساس نظر روانشناسان، کودک همسری نوعی کودک آزاری است. چون عوارضی که به خاطر ازدواج زود هنگام و بارداری، برکودک وارد می‌شود جبران ناپذیر است.کودکانی که باید خاطرات خوش دوران طفولیت خود را با همسالان و دوستان سپری کنند ناگهان به مرحله خانه داری و مادر شدن گام می‌گذارند. گویا یک شبه رویاهای شیرین آنان را برای همیشه به باد می‌ برد. این تصمیم نامبارک والدین برای فرزندانشان، لباسی گشاد بر تن فرشتگان کوچک است .کودکی که تمام دنیای آن عروسک بازی و خواباندن عروسک‌هایش در کنار خود است، شاید بتواند فرزندی متولد و آن را با هر شرایطی شده بزرگ کند، اما آیا می‌توان از او انتظار داشت که نقش مادری را ایفا کند که برای فرزندانش الگو است، چراکه او هنوز سن کمی دارد و برای رفع نیازهایش به مادر خود وابسته است.

تبعات جسمانی و روانی ناشی از کودک همسری

گمار پیرامون تبعات جسمانی و روانی ناشی از کودک همسری گفت: ازدواج در سنین کمتر از ۱۸ سالگی و زمانی که حتی کودکان به بلوغ فیزیکی نرسیده اند، باعث افزایش سقط، زایمان زودرس، افزایش تولد نوزادان کم وزن ،فشار زیاد برای بارداری، بلوغ زودرس، سوء تغذیه، شاخص و توده بدنی پایین، قد کوتاه، لگن باریک، زایمان طولانی، خونریزی شدید، عدم آگاهی از بهداشت باروری و تنظیم خانواده و …می‌شود.

وی افزود: از نظر روانشناختی، نداشتن آمادگی روحی باعث شیوع اختلالات خلقی از جمله افسردگی، اختلالات اضطرابی، وسواس و اختلالات پانیک، فقدان رسیدن به استقلال شخصی و بلوغ فکری، جدایی از خانواده و دوستان و از دست دادن حمایت آن‌ها، می شود. همچنین از دست دادن آزادی تعامل با همسالان و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی، تضعیف فرصت‌های رشد و توسعه از دیگر پیامدهای روانی ازدواج کودکان است.

کرونا و شیوع کودک همسری

این روانشناس درباره تاثیر کرونا بر افزایش کودک همسری گفت: ازدواج کودکان در اثر کرونا و تبعات و پیامد های ناشی از آن برای خانواده‌ ها، افزایش یافته است. زیرا کرونا زمینه های بیکاری و فقر گسترده برای برخی خانواده‌ ها را فراهم و برای برخی دیگر را تشدید کرده است.  همین امر عاملی بر افزایش میزان ازدواج کودکان زیر ۱۵ سال خصوصا دختران شده است. به طوریکه حتی طبق گزارش های یونیسف، تاثیر حایز اهمیت بیماری کووید-۱۹بر زندگی زنان و دختران در برخی کشورها می تواند منجر به ۱۰ میلیون مورد کودک همسری دیگر در این دهه شود. عواملی مثل تعطیلی مدارس، فشار اقتصادی، اختلال در ارائه خدمات و مرگ والدین به دلیل همه گیری بیماری، آسیب پذیرترین دختران را در معرض افزایش خطر کودک همسری قرار می دهد.

راهکار چیست؟

گمار در پایان با اشاره به راهکارهایی برای جلوگیری از کودک همسری؛  بیان داشت: تامین منابع، پرورش و حمایت از اعضای خانواده، پرورش ارزش‌ های اخلاقی که در جهان مدرن امروز به شدت مورد توجه قرارگرفته، توسعه مهارت‌های زندگی، نگهداری و مدیریت سیستم خانواده، راهنمایی و هدایت، فرهنگ سازی و نظارت بر قوانین تصویب جرایم سنگین برای افرادی که در پدیده کودک همسری دخیل هستند، می‌تواند راهکارهای  مناسبی برای جلوگیری از بروز آن باشد.

 

 

 

 

 

جلال آل احمد؛ ایستاده در مقابل غرب‌زدگی

جلال آل احمد؛ ایستاده در مقابل غرب‌زدگی

جلال آل احمد یکی از برجسته‌ترین روشنفکران ایران معاصر محسوب می‌شد که در برابر غرب‌زدگی و وانهادگیِ روشنفکران ایرانی، احیا و بازگشت به دینی آرمانی و به دور از خرافات، تعصبات، مقدس‌مابی و تحجر اندیشی که توان رشد و توسعه معنوی و مادی جامعه را در خود داشته باشد، تدوین و تبلیغ کرد.

جلال آل احمد را می توان با نفوذ ترین روشنفکر عصر خود دانست. زندگی و زمانه او ناظر بر یکی از مهم ترین دوره های تاریخ معاصر ایران از نظر ساختار اندیشه سیاسی و ایدئولوژیک در پیوند با ساخت نظام سیاسی و اجتماعی بود. وی در دهه های حادثه خیز سی و چهل خورشیدی با زندگی و آثارش، رویکرد تازه ای برای روشنفکری در فضای فرهنگی و اندیشه ای ایران به وجود آورد.

جلال آل احمد که از دانشسرای عالی در رشتۀ ادبیات فارسی فارغ التحصیل شده بود، تحصیل در دورۀ دکتری ادبیات فارسی را نیز ادامه داد اما در اواخر تحصیل از آن دوری جست و به قول خودش «از آن بیماری(دکتر شدن) شفا یافت». در تیرماه ۱۳۲۶ به خدمت وزارت فرهنگ درآمد و معلم شد و با سیمین دانشور ازدواج کرد.

 

افکار و گرایش فکری

جلال ال احمد مانند هر نویسنده یا روشنفکر دیگری محصول شرایط و فضای سیاسی، اجتماعی و فکری زمانه خویش است. قرائت خاص او از روشنفکری و تدوین نظریه روشنفکری متعهد و بومی را می بایست در پیوند با تحول ذهن و زبان او در رویکردش به مذهب دید.   دگرگونی ها و نوسات روحی او و دوران گذارش از سنت گرایی به تجدد و از تجدد غربی به سنت اسلامی- ایرانی، معرف روح پر تلاطم، کمال خواه و آرمان گرای آل احمد بود.

او طی سال‌های زندگی خود دارای افکار و گرایش‌های متفاوت فکری بود زیرا زندگی او دوران پرتلاطمی را در ۲ مرحلۀ متفاوت پشت سر گذرد: دورۀ جوانی که دوره‌ای بود که از لحاظ فکری و سیاسی به گروه‌های چپ گرایش پیدا کرد و دورۀ دوم زندگی او از هنگامی آغاز شد که بعد از شکست سیاسی و سفر به مکه به نوشتن سفرنامه‌اش، موسوم به خسی در میقات، نه تنها از افکار و اندیشه‌های گذشته‌اش فاصله گرفت، بلکه نقش تأثیرگذار دین و روحانیت را در درون جریان نهضت اسلامی به رسمیت شناخت.

دوره اول فکری جلال آل احمد اینگونه بود که در اوایل ۱۳۲۳ خورشیدی همراه با افرادی مانند امیرحسین جهانبگلو، رضا زنجانی، علینقلی منزوی، و … به حزب توده پیوستند. چون یک قصه و یک ترجمه از او در مجلۀ سخن چاپ شده بود، به زودی در حزب توده مورد تشویق قرار گرفت. عوامل چندی را می‌توان در تغییر فکر آل احمد مؤثر دانست: دوران پرحرارت بلوغ که شک و تردید لازمۀ آن دوره از زندگی بود، اوج‌گیری حرکت‌های چپ‌گرایانۀ حزب تودۀ ایران و توجه جوانان پرشور آن زمان به شعارهای تند و انقلابی آن حزب، مجموعۀ این عوامل سبب شد تا جلال آل احمد به حزب توده بپیوندد. جلال نزدیک به چهار سال در حزب تودۀ ایران عضویت داشت.

در ۱۳۲۶، پس از شکست مفتضحانۀ رهبری حزب توده در حوادث تاریخی آن سال‌ها با همفکری پنج تن دیگر از اعضای کمیتۀ ایالتی حزب تودۀ تهران- به ویژه حسین ملک و محمد ناصحی و محمد امین ریاحی طرح استعفای دسته جمعی‌شان را نوشتند. جلال آل احمد دلایل انشعاب از حزب توده، به ویژه وابستگی این حزب به سیاست‌های حکومت شوروی را به خوبی در کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» توضیح می‌دهد.

جلال آل احمد که تجربۀ تلخ حزب توده را امتحان کرده بود اینک عدم توفیق برای هرگونه اصلاح در چارچوب مملکت را بر تجربه های پیشین خود می‌افزود از این جهت است که توجه او به دین، به ویژه در سال‌های پایانی عمر خود اندک اندک آشکار شد. انتشار سفرنامۀ حج به نام «خسی در میقات» به وضوح بیانگر رویکرد جدید آل احمد است.

جلال آل احمد دین را نه تنها به عنوان تحرک‌بخشی جامعه تلقی می‌کرد، بلکه در تلاش بود که احساس و تجربه را با دانش دینی تکمیل کند. آیت‌الله سیدمحمود طالقانی تصریح می‌کند که «جلال در بعضی جلسات تفسیر قرآن که داشتم، شرکت می‌کرد و گاهی اظهاراتی هم داشت» و حتی در روزهای پایانی عمر جلال آل احمد در دیداری که با یکدیگر داشتند «جلال بسیار اظهار علاقه می‌کرد که با هم به صحبت و بحث بنشینیم و از مسایل اسلامی و سیاسی و اجتماعی حرف بزنیم.» این موارد به خوبی نشان می دهد که او در سال‌های پایانی عمر خود رابطۀ نزدیکی با روحانیت، به ویژه با افرادی مانند آیت‌الله سیدمحمود طالقانی هم داشت، که بیشتر در مورد بحث و بیان مسایل روز سیاسی و اجتماعی بود. این نحوۀ رابطۀ جلال با روحانیت را می‌توان به خوبی در گزارش‌های ساواک دید. این امر محصول نوعی تحول فکری در ذهنیت جلال آل احمد به نقش روحانیان در اصلاح جامعه بود. در یکی از این گزارش‌ها آمده که در بررسی مدارک کشف شده از منزل امام خمینی(ره) نامه‌ای به دست آمده که توسط جلال آل احمد به امام خمینی(ره) نوشته شده بود و همین امر مبین توجه جلال آل احمد به اندیشه‌های امام خمینی(ره) بود. بنابراین، ساواک به مأموران خود دستور می‌دهد که اعمال و رفتار جلال آل احمد را از طریق عوامل و منابع موجود تحت مراقبت قرار داده و اخبار و اطلاعات به دست آمده در این ارتباط را به سازمان گزارش دهند. به طوری که در سال ۱۳۴۷ امام خمینی(ره) رساله‌ای را منتشر ساخت و در آن رساله به جای بیان اصول دینی همچون نماز و روزه، ۹ اصل انقلابی را به زبان فارسی و عربی در مورد مبارزه نوشت و از بغداد برای جلال آل احمد ارسال کرد. ساواک گزارش داد که این رساله در منزل جلال آل احمد موجود است و امکان دارد تا چند روز دیگر در بین گروه‌های مخالف دولت و بازاری‌ها توزیع شود. ساواک به مأموران خود دستور می‌دهد با توجه به اینکه رابطۀ جلال آل احمد با امام خمینی(ره) از سال ۱۳۴۰ بوده، هرگونه اطلاعی دربارۀ ارسال این رسالۀ امام خمینی(ره) را اطلاع رسانی کرده و اقدامات لازم را گزارش دهند.

 

غرب ستیزی و طلب هویت ملی -اسلامی

گفتمان غرب ستیزی و طلب هویت ملی اسلامی در اندیشه آل احمد را می توان در آثاری چون غرب‌زدگی، در خدمت و خیانت روشنفکران و نون و قلم دید. در واقع وی ادبیات را در خدمت بیان اندیشه های سیاسی و دغدغه های اجتماعی اش به کار گرفت. سفرهای آل احمد به نقاط دیگر جهان و مشاهده ساختارهای اجتماعی و سیاسی ملل دیگر، ناامیدی وی از ساختار سیاسی ایران در راه انجام اصلاحات اجتماعی و نوسازی سیاسی را شدت بخشید و همچنین بر این نکته آگاهی یافت که پیوند میان ساخت سیاسی حاکمیت و برنامه ها و طرح های ملازم با آن از یک سو و ایدئولوژی غرب گرایی که از طرف روشنفکران تئوریزه می شد از سوی دیگر، فرهنگ های و سنن بومی را دچار اضمحلال کرده و جامعه ایرانی را به نوعی بی هویتی یا هویتی التقاطی و ناهمگون دچار کرده است که این بی هویتی تمام عرصه های حیات اجتماعی از جمله خانواده، آموزش، صنعت و کشاورزی، هنر و معماری و سبک زندگی را تحت شعاع قرار داده است. او در  برابر غربزدگی و وانهادگیِ روشنفکران ایرانی، احیا و بازگشت به دینی آرمانی و بدور از خرافات، تعصبات، مقدس مابی و تحجر اندیشی که توان رشد و توسعه معنوی و مادی جامعه را در خود داشته باشد، تدوین و تبلیغ کرد.

 

درگذشت

سرانجام این روشنفکر و نویسنده در ۱۸ شهریور ۱۳۴۸ خورشیدی هنگامی که در اسالم گیلان بود، بر اثر سکتۀ قلبی چشم از جهان فروبست.

 

 

 

 

 

عقربه‌هایی که دولت را می‌سنجد

عقربه‌هایی که دولت را می‌سنجد

احصاء وعده‌ها و تعیین زمان‌بندی مشخص برای تحقق برنامه‌های تعیین‌شده، متر و معیاری مشخص برای ارزیابی عملکرد نهادهای اجرایی پیش روی مردمی قرار می‌دهد که از وعده‌های محقق نشده به تنگ آمده‌اند.

تغییر دولت‌ها و اساسا رقابت‌های انتخاباتیِ منتهی به تغییر مدیریت دستگاه اجرایی، همواره با انتقاد از وضع به جا مانده و ترسیم آرمان‌شهری همراه است که وضعیتی متفاوت و البته بهبودیافته درساحت‌های مختلف حیات جمعی را تصویر می‌کند خصوصا برای مردمی که تغییر را مطالبه می‌کنند.

بهبود وضعیت اقتصادی، برقراری عدالت اجتماعی، مبارزه با فساد، ایجاد شفافیت، حل مشکلات جوانان، ارتقای سطح سلامت جامعه، تامین منافع ملی و …  از اهداف کلان و چشم‌نوازی است که در آغاز کار از سوی دولت‌ها مطرح می‌شود و درپایان کار، نامزدهای ریاست‌جمهوری دولت‌های بعدی با گلایه از سطح پایین همین شاخص‌ها در جامعه، بهبود اوضاع را وعده می‌دهند.

کلی‌گویی، خرد نکردن این اهداف کلان به اهداف کوچکتر و احاله مسئولیت بخش‌های مختلف آن به نهادهای مرتبط، عدم برنامه‌ریزی و عدم انتشار زمان‌بندی مشخص برای اجرای این برنامه‌ها از سوی وزارتخانه‌ها و نهادهای اجرایی آسیبی است که تاکنون دامن بسیاری از دولت‌ها را گرفته است. چه بسیار وعده‌های پرطمطراق و البته لازم‌الاجرایی که پس از چهار یا ۸ سال مسئولیت، بخش کمی از آن عملی شده با اصلا به آن پرداخته نشده است.

 

تعیین زمان‌بندی و ضرب‌الاجلی برای تحقق وعده‌ها

از نگاه ناظران، چاره آسیبِ فراموشی وعده‌ها، تعیین برنامه‌زمانی مشخص از سوی نهادهایی است که پیش از این اهداف و برنامه‌های خود را تعیین و اعلام کرده‌اند. در غیر این صورت، نه تنها ظرفیت ویژه سازمان مربوطه مغفول خواهد ماند، بلکه کارویژه آن هم محقق نخواهد شد.

اعلام زمان‌بندی مشخص، با جهت‌دهی به همه کنش‌ها و فعالیت سازمان‌های متولی و بسیج ظرفیت‌های نهادی در راستای عمل به این برنامه‌ها، مسیر و زمان دستیابی به اهداف اعلانی را کوتاه می‌کند.

با تعیین زمان‌بندی، همچنین مطالبه‌گری عمومی هم کارآمدتر شده و مردم دقیقا می‌دانند چه کارکردی را از چه سازمان و نهادی مطالبه کنند. این مهم به مساله پاسخگویی هم سمت وسویی منطقی می‌دهد.

 

مطالبه‌ی سخن گفتن با مردم

مسئولان باید مردم را در جریان روند اجرای برنامه ها و میزان و درصد تحقق برنامه‌ها و احتمالا چالش‌های موجود بر سر راه تحقق آنها گذاشته و در خصوص روند انجام کار با مردم سخن بگویند. تنها معیار ارزیابی عملکرد نهادهای اجرایی میزان پیشبرد برنامه‌هایی است که زمان‌بندی مشخص برای آنها تعیین شده باشد.

این همان نکته‌ای است که رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیات دولت مورد اشاره قرار داده و تصریح کردند: حرف زدن با مردم و مشکلات را و راه‌حل‌ها را با مردم در میان گذاشتن یکی از جلوه‌های مردمی بودن است. مسائل‌تان را با مردم مطرح کنید. یک وقت مشکلی وجود دارد، راه‌حلّی [هم] وجود دارد. البتّه سعی کنید حرف زدن شما موجب یأس مردم نشود که بعضی بی‌توجّهی می‌کنند به این نکته و حرف نامناسب و خلاف واقع می‌زنند که موجب ناامیدی مردم می‌شود؛ نه، هر مشکلی راه‌حلی هم دارد. با مردم در میان بگذارید، با مردم حرف بزنید، از مردم کمک بخواهید در موارد مختلف، هم کمک فکری، هم کمک عملی.

حتی اگر وعده ای محقق نشد، مسئولان می‌توانند دلایل آن را برای مردم به صورت شفاف تشریح کنند یا اگر از سوی مسئولی کوتاهی صورت گرفته بود، از مردم عذرخواهی کنند. به هر صورت مسئولان باید مردم و جامعه را ولی نعمتان مسلمی بدانند که حق دارند بدانند برای تحقق منافع ملی در نهادهای اجرایی چه برنامه‌هایی در چه مرحله‌ای از اجرا قرار دارد و اگراحیانا مانعی وجود دارد، این موانع کدامند و اگر اشتباهی هم رخ داد، مردم را مخاطب عذرخواهی خود قرار دهند.

در سال‌های گذشته یکی از آسیب‌های جدی برای اعتماد عمومی که این سرمایه اجتماعی را خدشه‌دار کرد، همین دوری‌گزینی از مردم و پناه بردن برخی مسئولان به برج عاج سیاست‌ورزی بود. در شرایطی که مردم تحت سخت‌ترین فشارها قرار گرفتند، ارتباط هرچند یک‌سویه و تلویزیونی رئیس‌جمهوری هم با مردم به نوعی قطع شد و توصیه‌های پرشمار ناظران و دلسوزان نظام به مسئولان برای گفت وگو با مردم، بیان مشکلات و حتی عذرخواهی‌ها مورد بی‌توجهی قرار گرفت.

این در حالی است که رهبری هم ضرورت عذرخواهی از مردم را مورد توجه دولتمردان تازه نفس قرار داده و تصریح کردند: در یک جاهایی یک خطایی اتّفاق می‌افتد -خب همه‌ی ماها اشتباه میکنیم دیگر؛ خطا در کار ماها کم نیست- از مردم عذرخواهی کنید؛ صریحاً [بگویید] این اشتباه شده، از مردم عذرخواهی کنید. مردمی بودن این جهات مختلف را دارد.

 

وزیران موظف به زمان‌بندی برنامه‌ها هستند

دولتمردان سیزدهم بنا به توصیه رهبری، زمان‌بندی برنامه‌ها را در صدر برنامه‌های خود قرار داده‌اند. رهبر انقلاب در نخستین دیدار رییس جمهوری و اعضای دولت سیزدهم تاکید کردند: اعتماد مردم بزرگترین سرمایه دولت است که متاسفانه تا حدی آسیب دیده است و راه ترمیم آن، «یکی شدن حرف و عمل مسئولان» است. باید در صحبت‌ها بسیار مراقب بود و اگر وعده‌ای داده شد، حتماً به آن عمل شود زیرا دادن وعده و عمل نکردن به آن موجب سلب اعتماد مردم خواهد شد. گزارش خدمات خودتان را هم به مردم بدهید؛ گزارش صادقانه، بدون مبالغه، بدون بزرگ‌نمایی؛ صادقانه [بگویید] این کارها را انجام داده‌اید. مردمی ‌بودن اینها است؛ اینها جهات مختلف مردمی ‌بودن است.

این مهم مورد توجه ویژه دولتمردان قرار دارد. «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور در اولین جلسه هیات دولت با اشاره به وعده‌های رئیس جمهوری در زمان انتخابات، اظهار کرد: مردم رئیس جمهور را به صدق می‌شناسند. رئیس جمهور وعده‌هایی به مردم داده است، وزرا هم در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی قول‌هایی داده‌اند.

به گفته مخبر، وعده‌های رئیس جمهور احصاء شده است. باید ظرف زمانی تحقق این وعده‌ها مشخص شود. قول‌های وزرا هم باید احصاء شود، هر وزیری وعده‌های خود را احصاء کرده و زمانبندی و جدول بندی کند تا ماهانه روند پیشرفت وعده‌ها بررسی شود.

معاون اول رئیس جمهوری برای تبیین این موضوع مثالی آورد و افزود: اگر وزیر راه و شهرسازی قرار است یک میلیون مسکن در سال بسازد، باید مشخص کند در هر ماه چه تعدادی مسکن ساخته می‌شود. باید در وزارتخانه‌ها مشخص شود تولید به چه میزان انجام می‌شود؛ یعنی زمانبندی داشته باشد و وزرا هم باید این زمانبندی را مشخص کنند.

نکته مهم و اساسی دیگر را باز هم باید در بیانات رهبری جست که تصریح داشتند «فرصت چهار سال خدمت به سرعت تمام می‌شود و نباید گذاشت حتی یک ساعت از این فرصت که متعلق به مردم و اسلام است، هدر برود.»

 

 

 

توقیف خودرو‌ها با بیش از ۳ میلیون تومان جریمه

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهو ناجا گفت: خودرو‌هایی که بیش از ۳ میلیون تومان جریمه داشته باشند، توقیف می‌شوند.

سرهنگ جهانی در گفتگو با شبکه خبر درباره قوانین جدید راهور برای توقیف خودرو‌ها افزود: آنچه قبلا اجرا می‌شد درباره خودرو‌هایی بود که بالای یک میلیون تومان جریمه داشتند.
وی گفت: با ابلاغ جدید و افزایش جریمه‌ها مقرر شد از این به بعد خودرو‌هایی که توقیف می‌شوند بالغ بر سه میلیون تومان جریمه برای آن‌ها ثبت شده باشد.
سرهنگ جهانی ادامه داد: در این ابلاغ جدید پیش بینی شده است خودرو‌هایی که حامل خانواده هستند با وجود جریمه بالا توقیف نشوند ضمن اینکه به افرادی که بالای دو میلیون تومان جریمه دارند پیامک ارسال شده است.

وی تصریح کرد: ممکن است برخی چنین پیامی را دریافت نکرده باشند که شاید تلفن همراهی اعلام به پلیس تغییر کرده باشد یا اینکه خودرو به فرد دیگر واگذار شده و اطلاعات آن در سیستم ثبت نشده باشد.
آقای جهانی ادامه داد: درباره افرادی که خط قرمز‌ها را رعایت نمی‌کنند کوتاه نمی‌آییم یعنی افرادی که تخلفات حادثه ساز مثل سرعت، سبقت غیر مجاز و حرکات مارپیچ در جاده داشته باشند.
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهو ناجا گفت: اگر کسی با سرعت و سبقت با جان خودش و سرنشینان درجاده بازی می‌کند قطعا با چنین افرادی بدون اغماض برخورد خواهیم کرد.
سرهنگ جهانی درباره امن‌ترین شرایط برای اطلاع از میزان جریمه‌ها گفت:​بهترین راه مراجعه به سایت اینترنتی راهور ۱۲۰ است که از همین سایت می‌شود از میزان جریمه مطلع شویم ضمن اینکه شرایط پرداخت هم در سایت وجود دارد.
وی افزود: با توجه به گام جدی پلیس راهنمایی و رانندگی برای هوشمند سازی پلیس راهور در تهران دو مرکز میثم و خاواران برای تعویض پلاک و شماره گذاری اینترنتی کار می‌کنند.
سرهنگ جهانی تصریح کرد: خریدار و فروشنده می‌توانند با یک بار مراجعه به پلیس+۱۰ و احراز هویت از خدمات اینترنتی پلیس راهور بهره‌مند شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

غار اصحاب کهف کجاست؟ +تصاویر

 

 غار کهف از جمله اماکن مورد توجهی است که کشورهای مختلف هر نشانه‌ای را مبنای انتساب به اصحاب کهف می‌دانند.

به گزارش مهر، اصحاب کهف‌، در قصص‌ قرآنى‌ نام‌ گروهى‌ از مؤمنان‌ است که‌ از ستم‌ پادشاهى‌ مشرک‌ به‌ غاری‌ پناه‌ بردند و سالیانى‌ دراز به‌ خوابى‌ عمیق‌ رفته و سپس بیدار شدند.

داستان‌ این‌ گروه‌، با اشاراتى‌ کوتاه‌ در آیات ۹ تا ۲۶ سوره کهف یعنی در ۲۷ آیه تشریح شده است.

تعداد اصحاف به طور دقیق مشخص نیست، اگرچه رقم هفت بیشتر در مورد آنها بکار گرفته می شود . در مورد تعداد اصحاب  در آیه ۲۲ سوره کهف آمده است: به زودى خواهند گفت ‏سه تن بودند [و] چهارمین آنها سگشان بود و مى‏گویند پنج تن بودند [و] ششمین آنها سگشان بود تیر در تاریکى مى‏اندازند و [عده‏اى] مى‏گویند هفت تن بودند و هشتمین آنها سگشان بود بگو پروردگارم به شماره آنها آگاه‏تر است جز اندکى [کسى شماره] آنها را نمى‏داند پس در باره ایشان جز به صورت ظاهر جدال مکن و در مورد آنها از هیچ کس جویا مشو .

داستان کهف ، دلالت بر معاد

داستان اصحاب کهف دلالت بر معاد دارد. این داستان از قول های مشهور بین اقوام و ملل زمانهای مختلف مطرح است و قرآن کریم شرحی از آن را به قدری که شاهد برای مسئله معاد است بیان کرده است.

خداوند اصحاب کهف را برای مدت طولانی به خواب برد و بعد بیدار کرد تا به منکرین معاد برساند که مردن و زنده شدن مانند اصحاب کهف و سپس تنبه و بیداری آنهاست.

داستان اصحاب کهف در زمانی به وقوع پیوست که تنازعی شدید در امر معاد و بعثت مردگان بین موحدین و مشرکین در گرفته بود، وقوع این قضیه و حدوث این حادثه که از هر جهت مشابه با مردن و زنده شدن جمیع خلائق است، شک و تردیدی برای منکرین باقی نمی گذارد.

اصحاب کهف در میان ملل مختلف

مانند‌ بسیاری‌ دیگر از قصص‌ قرآنى‌، داستان‌ اصحاب‌ کهف‌ در میان‌ صاحبان‌ ادیان‌ آسمانى پیشینه‌ دارد، در واقع داستانى‌ مشهور در میان‌ مسیحیان‌ شرق‌ و غرب‌ بوده‌ است‌.

قرآن‌ کریم‌ بدون‌ اینکه‌ به‌ صاحبان‌ دیانت‌ بخصوصى‌ اشاره کرده باشد به‌ تعبیر «یقولون‌» به‌ شهرت‌ و تداول‌ این‌ داستان‌ در میان‌ پیشینیان و حتى‌ اختلافى‌ در جزئیات‌ داستان‌ میان‌ بازگو کنندگان‌ اشاره‌ دارد، سوره کهف آیه ۲۲.

در میان‌ مسیحیان‌، اصحاب‌ کهف‌ نه‌ به‌ دلیل پناه‌ بردنشان‌ به‌ غار، بلکه‌ از جهت‌ به‌ خواب‌ رفتنشان‌ شهرت‌ یافته‌اند و با عنایت‌ به‌ اینکه‌ شمار آنان‌ ۷ نفر انگاشته‌ شده‌ است‌، در غالب‌ منابع‌ به‌ خصوص‌ در منابع‌ مسیحیت‌ غربى‌ به‌ “۷ خفتگان” شناخته‌ شده‌اند.

کاوش‌ در پى‌ اصحاب‌ کهف‌

جایگاه‌ داستان‌ اصحاب‌ کهف‌ نزد مسلمانان‌ و وجود این‌ باور که‌ هنوز مى‌توان‌ نشانى‌ از غار اصحاب‌ کهف‌ را بازجست‌، موجب‌ آن‌ شده‌ تا در طول‌ تاریخ‌ کاوش هایی برای دستیابی به غاری که اصحاف کهف در آن به خواب رفتند انجام شده و مکان هایی نیز در پی این کاوش ها و یا بطور تصادفی مشخص و معرفی شده اند… به‌ طبع‌ شهرت‌ اینکه‌ اصحاب‌ کهف‌ در بلاد روم‌ سکنى‌ داشته‌اند، انگیزه‌ای‌ بوده‌ است‌ تا این‌ جویندگان‌، در پى‌ یافتن‌ اطلاعاتى‌ جدید و موثق‌ درباره اصحاب‌ کهف‌ بیشتر به‌ جانب‌ روم‌ توجه‌ کنند.

جایگاه غار اصحاب کهف از منظر آیت الله مکارم شیرازی

در مورد مکان غار اصحاب کهف نظریه های مختلفی وجود دارد و مکانهای متعددی به عنوان غار اصحاب کهف معرفی شده اند.

در تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی، جلد ۱۲، صفحه ۴۳۸ درمورد غار اصحاب کهف آمده است: اینکه اصحاب کهف در کدام منطقه از روى زمین زندگى مى کردند و این غار در کجا قرار داشته، در میان دانشمندان و مفسران گفتگو بسیار است.

گرچه پیدا کردن محل دقیق این غار تأثیر زیادى در اصل داستان، نکات تربیتى و اهمیت تاریخی آن ندارد اما دانستن محل این حادثه مى تواند کمک به فهم بیشتر خصوصیات آن کند.

به هر حال، در میان احتمالات و اقوالى که در این زمینه وجود دارد دو قول به صحت نزدیک ترند:

نخست اینکه این حادثه در شهر «افسوس» واقع شده و این غار در نزدیکى آن قرار داشته است.

ویرانه هاى این شهر، هم اکنون در نزدیکى «ازمیر» در «ترکیه» به چشم مى خورد، و در کنار قریه «ایاصولوک» در کوه «ینایرداغ» هم اکنون غارى دیده مى شود که فاصله چندانى از «افسوس» ندارد.


 

این غار، غار وسیعى است که مى گویند آثار صدها قبر در آن به چشم مى خورد و به عقیده بسیارى غار «اصحاب کهف» همین است.

به طورى که ارباب اطلاع نقل کرده اند، دهانه این غار به سوى شمال شرقى است و همین سبب شده که بعضى مفسران بزرگ در اصالت آن تردید کنند، در حالى که این وضع مؤید اصالت آن است زیرا قرار گرفتن آفتاب به هنگام طلوع در سمت راست غار و در هنگام غروب در سمت چپ ، مفهومش آن است که دهانه غار به سوى شمال و یا اندکى متمایل به شمال شرقى باشد.

عدم وجود مسجد و معبدى در حال حاضر در کنار آن، دلیلى بر نفى اصالت آن نیز نخواهد بود، چه اینکه ممکن است با گذشتن حدود ۱۷ قرن آثار آن معبد از بین رفته باشد.

دومین غار، غارى است که در نزدیکى پایتخت «اردن» یعنى شهر «امان» واقع شده است، در نزدیکى روستایى به نام «رجیب».

در بالاى این غار، آثار صومعه اى دیده مى شود که طبق پاره اى قرائن، مربوط به قرن پنجم میلادى است که بعد از غلبه مسلمین بر آنجا تبدیل به مسجد شده و محراب و مأذنه دارد.

دیگر غارها

در برخى‌ روایات‌ آمده‌ که‌ در قریه‌ای‌ به‌ نام‌ لوشه‌ در غرناطه‌، غاری‌ دیده‌ شده‌ است‌ که‌ اجسادی‌ با سگشان‌ در آن‌ وجود دارند و مردم‌ آنان‌ را اصحاب‌ کهف‌ مى‌پندارند.

در کنار آن‌ غار مسجدی‌ است‌ و در نزدیکى‌ مسجد، قصری‌ به‌نام‌ رقیم‌ و در قسمت‌ شمالى‌ غرناطه‌ شهری‌ قدیمی‌ به‌ نام‌ دقیوس‌ وجود دارد .

در ایالت نخجوان آذربایجان نیز غاری به عنوان غار اصحاب کهف معرفی شده است.

 

اصحاب کهف در متون کهن مسیحی و توجه خاورشناسان

در دایرهالمعارف بزرگ اسلامی آمده است: در متون‌ مسیحى‌ کهن، داستان‌ اصحاب‌ کهف‌ با مضامینى‌ کاملاً قابل‌ مقایسه‌ با مضامین‌ اسلامى‌ دیده‌ مى‌شود، بدان‌گونه‌ که‌ نه‌ تنها مى‌توان‌ خطوط کلى‌ داستان‌ قرآنى‌ را در پرداختهای‌ مسیحى‌ بازیافت‌ بلکه‌ بخش‌ تفصیلات‌ داستان‌ در روایات‌ و تفاسیر اسلامى‌ نیز با پرداختهای‌ مسیحى‌ قابل‌ مقایسه‌ است‌.

اصحاب‌ کهف‌ و مقایسه آن‌ با نمونه‌های‌ مسیحى و همچنین‌ تطبیق‌ آن‌ با برخى‌ دانسته‌های‌ تاریخى، توجه‌ خاورشناسان‌ را به‌ خود جلب‌ کرده‌ است‌، چنانکه‌ از زوایای‌ مختلف‌ درباره این‌ موضوع‌ به‌ تحقیق‌ پرداخته‌اند.

برای‌ نمونه‌ ماسینیون‌ با نگاهى‌ بر روایات‌ اسلامى‌ و مسیحى‌ به‌ بررسى‌ جایگاه‌ اصحاب‌ کهف‌ در میان‌ گروههای‌ قومى‌ گوناگون‌ به‌ ویژه‌ از نظر تصویرنگاری‌ ایشان‌ عنایت‌ داشته و طى‌ یک‌ سلسله‌ مقالات‌ به‌ تفصیل‌ به‌ این‌ مطلب‌ پرداخته‌ است

از سویى‌ دیگر یونگ‌ با مقایسه داستان‌ اصحاب‌ کهف‌ و داستان‌ خضر نبى‌، به‌ موضوع‌ تجدید حیات‌ و عمر دوباره‌ یافتن‌ نظر داشته‌ است‌ .

منشأ زبان شناختی در کشورهای اسکاندیناوی، آلمان، مجارستان و ولز

واژه sjusovare یا syv sover که در کشورهای اسکاندیناوی سوئد، نروژ و دانمارک کاربرد داشته ریشه در داستان اصحاب کهف از افسوس دارد و به معنای کسی است که سخت و طولانی خوابیده است.

واژه “Siebenschl?fe” در زبان آلمانی و “hétalv?” در زبان مجاری نیز معنایی شبیه به کاربرد مشابه در اسکاندیناوی دارد. این واژه ویژگی فردی را توصیف می کند که معمولا خواب طولانی داشته و دیرتر از زمان لازم از خواب بیدار می شود.

در دامنه واژگان ولزی نیز واژه “saith cysgadur” در داستان بلند ریز لوئیس نوشته دنیل اوون در سال ۱۸۸۵ به کار برده می شود و اشاره به فردی دارد که خواب طولانی داشته است.

اصحاب کهف در ادبیات قرون وسطی

توصیف شرایط و وضعیت اصحاب کهف، قرن شانزدهم در فرهنگ کلیسای پروتستان عمومیت یافت و جان دون از شعرای قرن شانزدهم شعری در این رابطه سروده است.

در دوره روشنگری اشاره به داستان اصحاب کهف چندان فراگیر نبود اما شرح این داستان با ظهور عصر رومانتیسیزم احیا شد. اشاره به این داستان در آثاری از تومان دی کوئنسی، شعری از گوته، داستانی از واشنگتن ایروینگ و اچ جی ولز به چشم می خورد.

ظهور داستان اصحاب کهف در ادبیات دوران مدرن

دانیلو کیس نویسنده صرب – کرووات داستان اصحاب کهف را در قالب یک داستان کوتاه در کتاب خود با عنوان دانشنامه درگذشتگان روایت کرده است.

این داستان در دو کتاب سوزان کوپر نیز روایت شده است.

گیلبرد موریس در مجموعه داستانهای اصحاب کهف رویکرد مدرنی به این داستان داشته و با الهام از آن داستانی مشابه نقل کرده است.

 

 

 

 

 

خشونت خانگی و مسائل بین زن و شوهر در صدر آمار اورژانس اجتماعی

خشونت خانگی و مسائل بین زن و شوهر در صدر آمار اورژانس اجتماعی
عکس تزئینی است

رئیس اورژانس اجتماعی کشور، گفت: خشونت خانگی، مسائل بین زن و شوهر و به طور کلی حوزه آسیب های مربوط به خانواده جدی ترین و اساسی ترین موضوعاتی است که در صدر آمار اورژانس اجتماعی قرار دارد و حدود ۳۸ درصد از آمار اورژانس اجتماعی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایسنا، محمود علیگو در نشستی که امروز (۱۸ شهریور) در معاونت امور زنان و خانواده با فعالین سیاسی و اجتماعی حوزه زنان و خانواده تشکیل شد، اظهار کرد: یکی از مسایل جدی دختران فرار از منزل است که ما از آن به عنوان سومین آیتم آسیب زنان و دختران یاد می‌کنیم، معاونت امور زنان می‌تواند آموزشهای عمومی در سطح جامعه را با همکاری رسانه‌های کشور انجام دهد و حتی از ظرفیت شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز می‌توان در این راستا استفاده کرد.

وی افزود: تا به امروز موضوع خشونت خانگی متوجه فرد خشونت دیده بود و ما با توجه به نکاتی که در مجلس طی یک سال گذشته بحث شد و با توجه به سخن مقام معظم رهبری که گفتند خانه باید برای زندگی زن امن باشد؛ طرحی را تدوین و موضوع را به سمت مرتکب خشونت چرخاندیم که اگر مورد حمایت قرار گیرد نتایج خوبی خواهد داشت.

علیگو “فرزندپروری” را یکی از مسائل جدی نیازمند آموزش به خانواده‌ها دانست و با بیان اینکه زن و شوهرها رابطه با یکدیگر را بلد نیستند، خاطرنشان کرد: در پاندمی کووید ۱۹ درگیری های کلامی و روانی خانواده‌ها که تا پیش از پاندمی در رتبه پنجم و ششم بود  به رتبه اول مسائل اورژانس اجتماعی تبدیل شد.

وی افزود: اینها نیاز به آموزشهای ارتباطی ساده دارد چراکه خانواده‌ها تنها آموخته اند کار کنند و  چگونه کنار هم زندگی کردن را نیاموخته‌اند. از سوی دیگر کودک آزاری از حوزه جسمی و جنسی به فضای روانی و عاطفی منتقل شده است و بچه‌ها تکیه گاه خانوادگی درون خانواده را از دست داده‌اند. بخشی از این مساله به مداخلات روانشناختی و بخش اساسی آن نیازمند ساخت های اجتماعی و الگوهای ساخت اجتماعی است.

 

 

 

وعده وزیر صنعت برای قیمت ۲۵ هزار تومانی هر پاکت سیمان تا ۱۵ روز آینده

هرچند قیمت سیمان در بازار طی هفته‌های اخیر رکوردشکنی کرد، اما حالا وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده داده که قیمت هر پاکت سیمان طی ۱۵ روز آینده در بازار به ۲۵ هزار تومان برسد.

فارس من| وعده وزیر صنعت برای قیمت 25 هزار تومانی هر پاکت سیمان تا 15 روز آینده

به گزارش  فارس، گرانی قیمت سیمان طی ماه‌های اخیر نارضایتی مردم، مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس را در پی داشت. برخی قطع برق را عاملی برای کاهش تولید سیمان و بالا رفتن قیمت آن در بازار عنوان کردند و برخی نیز عرضه سیمان در بورس کالا و کشف قیمت بالا برای این محصول را به عنوان دلیل گرانی‌های اخیر می‌دانند.

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنعت سیمان در مورد چالش‌های بازار سیمان و نوسانات قیمتی آن معتقد است: از نیمه تیرماه امسال به دلیل محدودیت‌هایی که از سوی وزارت نیرو به واحدهای تولیدی سیمان در مورد تامین برق مصرفی اِعمال شد، فضای روانی سنگینی بر بازار سیمان حاکم شد.

وی افزود: به دنبال اطلاعیه وزارت نیرو، افرادی که سیمان خریداری کرده بودند، از عرضه سیمان خود به بازار جلوگیری کردند و این موضوع موجب ایجاد بازار سیاه سیمان شد.

شیخان ادامه‌داد: در آن زمان چون فقط بخشی از سیمان در بورس عرضه می‌شد، با بالا رفتن قیمت در بازار آزاد، قیمت در بورس نیز افزایش یافت.

به گفته‌های دبیر انجمن سیمان، با تامین برق واحدهای تولیدی سیمان به صورت نیمه‌پایدار و افزایش عرضه سیمان در بورس کالا، در حال حاضر آرامش نسبی در بازار شکل گرفته است که در صورت تداوم تامین برق و سوخت کارخانجات، این آرامش استمرار خواهد داشت.

* پیگیری وزارت صنعت برای ساماندهی بازار سیمان

قیمت سیمان در هفته های گذشته در بازار تا پاکتی ۱۱۰ هزار تومان نیز بالا رفت و این در حالی بود که نرخ این محصول در بورس کالا حدود ۳۰ هزار تومان بوده است.

رشد قیمت در بازار باعث شد تا جلساتی بین دولتی ها و نمایندگان مجلس برای رفع این مشکل برگزار شود که در جدیدترین جلسه که عصر روز گذشته با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون صنایع مجلس برگزار شد، وزیر صمت وعده کاهش قیمت سیمان به ۲۵ هزار تومان طی روزهای آینده در بازار را داده است.

روح‌الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس در مورد جلسه این کمیسیون با حضور رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از موضوعات بررسی شده در این نشست، قیمت سیمان و مشکلات موجود در این حوزه بود.

وی با بیان اینکه اقدامات اولیه وزیر صمت در ساماندهی بازار اثرگذار بوده است، افزود: رویکرد وزارت صمت، عرضه تمامی سیمان تولیدی در بورس است. وزارت صنعت با استفاده از ظرفیت سامانه جامع تجارت، ‌زنجیره تولید تا مصرف سیمان را کنترل می‌کند که با به کارگیری این روش قیمت سیمان اکنون به حدود ۲۷ هزار تومان رسیده و وزیر صمت وعده داد در روزهای آینده قیمت سیمان ارزان‌تر شود و به محدود ۲۵ هزار تومان برسد.

* کاهش ۱۵ روزه قیمت سیمان

علی‌ نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در مورد جلسه مجلس با وزیر صنعت برای ساماندهی وضعیت بازار سیمان، گفت: پیش از این، دو سرپرست و یک وزیر دولت دوازدهم قول‌هایی درباره ساماندهی بازار فولاد و سیمان را داده بودند که متأسفانه نتوانستند عمل کنند.

وی، ظرفیت تولید سیمان کشور را بالاتر از میزان مصرف آن عنوان کرد و افزود: بنا به قول وزیر صمت مقرر شد قیمت هر کیسه سیمان که هم‌اکنون در بازار ۲۷ هزار تومان است، طی ۱۵ روز به ۲۵ هزار تومان برسد.

نیکزاد خاطرنشان کرد: همچنین قیمت هر کیلوگرم میلگرد با ارزش افزوده ۱۷ هزار تومان است که قرار شد قیمت آن هم در بازار ساماندهی شود و به ثبات برسد به طوری که این دو کالا در سه مقطع یک ماهه به طور کامل ساماندهی شوند.

* بازار سیمان در اختیار ۱۵ نفر

پیشتر رضا جمارانیان رئیس انجمن سیمان گفته بود: عمده نابسامانی بازار سیمان متأثر از فعالیت ۱۵ نفر واسطه در بازار است و سازمان‌های ناظر مانند سازمان بازرسی و وزارت اطلاعات می‌توانند از طریق برخورد با این افراد جلوی ادامه روند معیوب بازار سیمان را بگیرند.

به گفته وی، گردش مالی بازار سیمان در زمستان سال گذشته حدود ۶ هزار میلیارد تومان بوده که سود بالایی را نصیب دلالان کرده و در این میان، مصرف کننده مجبور به خرید سیمان با نرخ‌های بالاتر از قیمت مصوب بوده است.

وی با بیان اینکه هرجا از نظام عرضه و تقاضا خارج شدیم و قوانین دستوری را جایگزین کردیم، به‌ غیر از رانت و فساد برای عده خاص، هیچ عایدی نه برای تولیدکننده و نه برای مصرف کننده نداشته است، تصریح کرد: عده‌ای با استفاده از این رانت و ایجاد فساد، سیمان ۱۶ هزارتومانی را به‌ قیمت ۶۰ هزار تومان به مصرف‌کننده فروختند.

جمارانیان گفت: در کل کشور ۳۰ نفر واسطه در بازار سیمان وجود دارند که بیش از ۱۵ سال است بازار را در دست دارند و مصرف کننده و تولیدکننده را نابود کرده‌اند.

به گزارش فارس، در حال حاضر دولت جدید برنامه ریزی مفصلی برای حل مشکل گرانی در بازار مسکن کرده است. یکی از راهکارهای کنترل این بازار ساماندهی به بازار مصالح ساختمانی از جمله سیمان است که باید دید برنامه‌های وزارت صنعت برای مدیریت این بازار به چه نتیجه‌ای می‌رسد.

 

 

 

 

 

 

گرچه رونالدوی پرتغالی چند شب قبل رکورد افسانه‌ای علی دایی در بازی های ملی را پشت سر گذاشت اما شهریار فوتبال ایران هنوز رکوردی دیگر را برای خود حفظ کرده است.

علی دایی بازهم رکورددار فوتبال دنیا باقی ماند!


 

به گزارش تابناک ورزشی، شب گذشته تیم ملی بلژیک در رقابت های مقدماتی جام جهانی برابر جمهوری چک به میدان رفت و روملو لوکاکو نیز موفق شد در صدمین حضور خودش در ترکیب شیاطین سرخ، بار دیگر گلزنی کند و تعداد گل هایش را به عدد ۶۷ برساند.

در همین مورد به گزارش Opta، نگاهی داریم به تعداد گل هایی که مهاجمان تراز اول در ۱۰۰ دیدار ملی نخست خود به ثمر رسانده اند که علی دایی با اختلاف در صدر این جدول است. بعد از دایی بازیکنانی نطیر لوکاکو، نیمار و لواندوفسکی در رده های بعدی قرار گرفتند.

نام تعداد گل در ۱۰۰ بازی نخست ملی
علی دایی ۷۶
روملو لوکاکو ۶۷
نیمار ۶۱
رابرت لواندوفسکی ۵۵
زلاتان ایبراهیموویچ ۵۰
لیونل مسی ۴۶
کریستیانو رونالدو ۳۷

زن مُرده، پس از ۲۲ سال زنده به خانه بازگشت!

زنی که ۲۲ سال از مرگش می‌گذشت با بازگشت دوباره به خانه اش تمام خانواده و اقوامش را در شوک فرو برد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، یک زن سالخورده بنگلادشی که تصور می‌شد ۲۲ سال پیش مرده باشد با بازگشت به خانه اش تمام بستگانش را شگفت زده کرد. خاتون ۸۸ ساله چند روز پیش با یک پرواز اختصاصی از نپال به کشورش بنگلادش بازگشت. بنا به گفته «آدیلور رحمان آدیل»، نوه پسری این پیرزن، مادربزرگش در دسامبر سال ۱۹۹۸ مفقود شده بود. خانواده وی پس از جستجو‌های زیاد سرانجام مرگ او را پذیرفتند. او در مدارک هویتی نیز یک فرد متوفی محسوب می‌شد.

خاتون از بیماری روانی رنج می‌برد. او با سه پسر و یک دخترش زندگی می‌کرد و چند ماه قبل از مفقود شدن، به همراه پسرش به داکا نقل مکان و سپس به عربستان رفت. پس از چند ماه خانواده خاتون متوجه مفقود شدن وی شدند. جستجو‌های طولانی مدت برای یافتن وی انجام شد، اما بی نتیجه ماند. سرانجام خانواده خاتون در حالی که تصور می‌کردند وی مرده باشد گواهی فوت او و سایر مدارک را تهیه کردند.

اما با این حال این خانواده هنگامی که در ماه می‌ تماسی از سرویس اطلاعات امنیتی ملی، مبنی بر زنده بودن این زن و حضورش در نپال را دریافت کردند شوکه شدند. خانواده خاتون با کمک عکسی که در اختیار آن‌ها گذاشته شد توانستند او را شناسایی کنند. با تماس تصویری که بین خاتون و خانواده اش برقرار شد مشخص شد که او ۲۲ سال پیش، پس از مفقود شدن از نپال سر درآورده است. سرانجام انتظارات به پایان رسید و بعدازظهر روز دوشنبه خاتون به آغوش خانواده اش بازگشت.

 

ورود زنان ممنوع! مکان‌هایی در دنیا که بانوان اجازه ورود به آن‌ها را ندارند

در قرن بیست‌ویکم زنان به فضا و اعماق اقیانوس‌ها سفر کردند، اما همچنان ورودشان به برخی از مناطق کره زمین ممنوع است.

 

به گزارش  اف بی ری، «آنا سلزنوا» یک نویسنده‌ی زن می‌گوید: در قرن بیست‌ویک زنان به فضا و اعماق اقیانوس‌ها سفر می کنند، اما همچنان تا امروز از ورودشان به برخی از مناطق در زمین جلوگیری می‌شود، مانند:

«کوه آتوس» در یونان

بانوان و حتی حیوانات ماده از ورود به این کوه که در شمال یونان قرار گرفته است، منع می‌شوند؛ چرا که «آتوس» کوهی مقدس است و در آن ۲۰ صومعه ارتدکس وجود دارد. برای این منع ورود زنان دو دلیل ذکر شده است: اول) راهبان در این مکان درحال انجام اعمال عبادی هستند و نباید توجهشان متوجه مسئله‌ی دیگری شود، دوم) بنا به برخی گفته ها، حضرت «مریم» تنها بانویی است که اجازه ورود به کوه آتوس را دارد.

«ورود زنان ممنوع»، مکان‌هایی در دنسا که زنان اجازه ورود به آن‌هارا ندارند+ تصاویر

«کوه اومن» در ژاپن

صومعه‌ای در قرن هفتم بر کوه «اومن» در جزیره «هونشو» ژاپن بنا شده که مخصوص مذهب «یامابوشی» و در زبان ژاپنی به معنی «زاهدان کوه» است. این مذهب ترکیبی از بودیسم، شینتو و تعدادی از باور‌های محلی باستانی است.

منع زنان برای رسیدن یا صعود به کوه به دلیل اعتقادات مردم یامابوشی است؛ اما این ممنوعیت شدید ۱۳۰۰ ساله اکنون کاهش یافته است با این حال زنان در حال حاضر نیز از مراجعه داوطلبانه به این مکان خودداری می‌کنند.

«ورود زنان ممنوع»، مکان‌هایی در دنسا که زنان اجازه ورود به آن‌هارا ندارند+ تصاویر

باشگاه گلف «بیرینگ تری» در آمریکا

بسیاری از بازیکن‌های گلف هنوز از پیوستن زنان به باشگاه «بیرینگ تری» جلوگیری می‌کنند. این باشگاه در شهر «مریلند» واقع شده و دلیل قانع‌کننده‌ای برای این کار ذکر نشده است.

بیشه «بوهمین» در آمریکا

بیشه «بوهمین» که در «سن فرانسیسکو» واقع شده است از سال ۱۸۷۲ فقط مخصوص مردان است. این بیشه در ابتدا مخصوص نویسندگان، هنرمندان و پژوهشگران سبک «بوهمین» بود، اما بعدا به یک مکان مخفی برای افراد ثروتمند و قدرتمند تبدیل شد.

«ورود زنان ممنوع»، مکان‌هایی در دنسا که زنان اجازه ورود به آن‌هارا ندارند+ تصاویر

معبد «کارتیکیا» در هند

زنان از ورود به داخل معبد «کارتیکیا» منع نشدند، اما باوری مرسوم در شهر «بوشکار» هند وجود دارد مبنی بر اینکه هر زنی وارد این معبد بشود، نفرین می‌شود.

بر اساس مذهب هندو، کارتیکیا پسر بزرگ خدای هندی «شیوا» (الهه جنگ) است و اسطوره‌های هندی می‌گویند شیوا دو پسر داشت به اسم‌های گانیشا و کارتیکیا و آن دو برای مقام خدایی با یکدیگر رقابت می‌کردند، اما بعد از اینکه گانیشا برادرش را فریب داد کارتیکیا مادرش را مقصر دانست، پس بعد از این داستان هر زنی وارد معبد کارتیکیا بشود، مورد لعن و نفرین او قرار می‎‌گیرد.

«ورود زنان ممنوع»، مکان‌هایی در دنسا که زنان اجازه ورود به آن‌هارا ندارند+ تصاویر

هتل «یانگ اینکس» در آمریکا

«یانگ اینکس» هتلی در «شیکاگو» است که از زمان‌های گذشته با گرفتن مبالغی جزئی به مردان اجاره داده می‌شد و بیشتر به درد کارگرانی می‌خورد که برای انجام کار و پیدا کردن شغل به این شهر آمده‌اند. این هتل همچنان براساس قوانین محلی اجازه ورود به زنان را نمی‌دهد.

پارک آبی «مانسیون» در آلمان

بعد از اینکه در سال ۲۰۱۲ تعدادی از بانوان هنگام بازی در این پارک صدمه دیدند از ورود زنان به این مکان جلوگیری می‌شود!

باشگاه «وایت» در انگلیس

باشگاه مردانه «وایت» در لندن، تاریخی قدیمی دارد که به قرن هفدهم میلادی بازمی‌گردد، این باشگاه یکی از قدیمی‌ترین باشگاه‌ها است که در سال ۱۶۹۳ تاسیس شده و هنوز هم وجود دارد و «شاهزاده چارلز» یکی از اعضای آن است.

سواحل «ملادز» در کومور

در جزیره گراند کومور واقع در ساحل شرقی قاره آفریقا، ساحلی باز برای مردان وجود دارد که زنان از سال ۲۰۱۲ به دلایل مذهبی از ورود به آن منع شده‌اند.

جزیره «اوکینوشیما» در ژاپن

ورود زنان به معبد خدایان دریا در جزیره اوکینوشیمای ژاپن برای قرن‌هاست که ممنوع است و معبد ساخته شده در آن در قرن هفدهم محلی برای برگزاری مراسم مذهبی با هدف اطمینان از عبور ایمن کشتی‌ها بود که زنان حق دخالت در آن را نداشتند.

«ورود زنان ممنوع»، مکان‌هایی در دنسا که زنان اجازه ورود به آن‌هارا ندارند+ تصاویر

انتهای پیام/

 

حقایقی ترسناک درباره منظومه شمسی که با خواندنش هوش از سرتان می‌رود / از دایناسور‌های روی ماه تا مرگ خورشید

منظومه شمسی و فضای بیرونی زمین به آن اندازه که فکر می‌کنید جذاب نیستند و راز‌های مرموز آن می‌توانند برای ما خطرناک باشند.

به گزارش لیست ورس، تولید آثار سینمایی و تلویزیونی در ژانر ترسناک و علمی – تخیلی رو به رشد است که از جهاتی گواهی برای ترس بشریت از رازهای ناشناخته جهان است. مانند «مانیفست سرنوشت» که مهاجران آمریکایی را به سمت غرب سوق داد، نیاز به کشف این موارد ناشناخته در جامعه مدرن نیز به شدت احساس می‌شود.

 

فضای بیرونی زمین و منظومه شمسی یکی از مواردی است که بشر درباره آن کنجکاو است و سعی دارد حقایق بیشتری را از آن کشف کند. در اینجا قصد داریم حقایقی از منظومه شمسی را به شما معرفی کنیم که احتمالا تاکنون چیزی در مورد آن‌ها نشنیده اید.

دایناسور‌های فضایی روی ماه

تصویر کره ماه

از سال ۱۹۷۲ هیچ خدمه‌ای بر روی ماه فرود نیامده است، اما خوشبختانه می‌توان از فناوری‌هایی مانند تلسکوپ نظارت بر ماه و مدارگرد شناسایی ماه ناسا استفاده کرد. این مدارگرد از سال ۲۰۰۹ به دور ماه می‌چرخد و داده‌هایی را به زمین می‌فرستد. طبق مشاهدات دانشمندان استخوان‌های واقعی دایناسور‌ها روی ماه پیدا شده بود که به نظر می‌رسد به دلیل برخورد شهاب سنگ با زمین و پرتاب شدن آن‌ها به خارج از جو زمین و در نهایت رسیدن آن‌ها به سطح ماه بوده است. کره ماه، هیچ اتمسفری برای ایجاد باد و فرسایش استخوان دایناسور‌ها ندارد و بنابراین آن‌ها در شرایط ایده آل خود باقی مانده اند.

پلوتون یک سیاره نیست

تصویر پلوتون

باید بدانید که پلوتون در واقع یک سیاره کوتوله است. همینطور جالب است بدانید در منظومه شمسی تعداد بسیار بیشتری از هشت سیاره و یک سیاره کوتوله وجود دارد. در منظومه شمسی چهار سیاره کوتوله رسمی وجود دارد که نام آن‌ها به ترتیب «سرس»، «هائومیا»، «ماکی ماکی» و «اریس» است. انسان‌ها از وجود سیاه کوتوله سرس از دهه ۱۸۰۰ اطلاع داشته اند. «ماکی ماکی» نیز قمر مخصوص خود را دارد و جالب‌تر اینکه سیاره کوتوله «هائومیا» دو قمر برای خود دارد.

از نظر زمین ساختی زمین تنها سیاره فعال نیست

تصویر کره زمین

یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که به تشکیل شدن سیاره ما منجر شد، صفحات تکتونیکی هستند که همیشه در حال تغییر هستند. فرآیندی که حدود ۳.۳ تا ۳.۵ میلیارد سال پیش آغاز و باعث ایجاد کوه‌ها، جزایر، آتشفشان‌ها، دریچه‌های دریایی و غیره شد. در واقع می‌توان این فرآیند‌ها را یکی از چندین دلیل وجود حیات در روی زمین دانست. در سال ۲۰۱۶ اطلاعات فضاپیما‌های سطح عطارد نشان داد که عطارد به دلیل همین فرآیند‌های زمین ساختی در حال کوچک شدن است. به این معنی که شکل گیری آن در ۴.۶ میلیارد سال از زمان شکل گیری منظومه شمسی، به پایان نرسیده است.

راه رفتن درفضا به خوبی چیزی که فکر می‌کنید نیست

تصویر فضا

هر بچه‌ای پیش از آنکه وارد بزرگسالی شود رویای فضانورد شدن را در سر می‌پروراند. اما به لطف ناسا و رسانه‌های اجتماعی، بیشتر از قبل می‌توانیم با وضعیتی که فضانوردان در فضا تجربه می‌کنند آشنا شویم. برخی اتفاقات مانند اشک ریختن در فضا و شناور شدن در کابین‌ها واقعا عجیب به نظر می‌رسند. سازگاری با گرانش صفر در بهترین حالت دشوار و در بدترین حالت ناتوان کننده است. به خصوص در شرایطی که  فضانوردان بخواهند بعد از انجام یک ماموریت طولانی مدت به زمین بازگردند. فضانورد‌ها به دلیل نبود جاذبه زیاد از پا‌های خود استفاده نمی‌کنند. بدون اصطکاک راه رفتن، دویدن و سایر فعالیت‌ها، پوست کف پای فضانورد‌ها را به مرور زمان نرم کرده و از بین می‌رود. به همین خاطر آن‌ها چندین روز پشت سر هم جوراب‌های خود را عوض نمی‌کنند. چرا که اگر در درآوردن جوراب مراقب نباشند، پوست پای مرده در همه جا پخش می‌شود.

فضا آنقدر‌ها هم که به نظر می‌رسد دور نیست

تصویر فضانورد

در اینجا قصد نداریم در مورد اینکه چقدر از نظر فنی به سفر کردن در فضا نزدیک هستیم صحبت کنیم. ما در مورد فضای بسیار کمی که بین زمینی که روی آن قدم می‌زنیم و مرزی که فضا آغاز می‌شود صحبت می‌کنیم که به خط کارمان معروف است. اگر بتوانید سوار اتومبیل خود شوید و با سرعت ۶۰ مایل در ساعت به صورت عمودی رانندگی کنید، تنها در یک ساعت می‌توانید خود را به فضا برسانید. در واقع از جایی که اکنون ایستاده اید، تنها ۶۲ مایل با خط کارمان فاصله دارید. رکورددار فعلی بالاترین پرش فضایی، دست فلیکس باوم‌گارتنر است که طی پروژه‌ای به نام ردبول استراتوس از ارتفاع ۳۹ هزار متری به سوی زمین پرید. بردن او به نزدیکی جو ۹۰ دقیقه طول کشید، اما به لطف جاذبه، او در عرض ۳ دقیقه و ۴۸ ثانیه به نزدیکی سطح زمین رسید.

طوفان‌های سیاره مشتری

تصویر سیاره مشتری

هرکسی که از طوفان‌های بزرگ جان سالم به در برده باشد می‌تواند گواهی دهد که این نوع طوفان‌ها چقدر قدرتمند است. با این حال، بدترین طوفانی که تا به حال روی زمین رخ داده در مقایسه با نقطه قرمز بزرگ سیاره عظیم مشتری یک بازی بچگانه است. حدود دو تا سه کره زمین به طور کامل می‌تواند درون طوفان این نقطه قرمز قرار گیرد. باد‌های این طوفان به طور متوسط با ۲۷۰ مایل بر ساعت می‌وزد، اما در اطراف لبه‌های بیضی شکل آن می‌تواند تا ۴۲۵ مایل در ساعت نیز برسد. در نظر داشته باشید که قوی‌ترین طوفان‌های ثبت شده بر روی زمین تنها ۲۰۰ مایل در ساعت سرعت داشته و تعداد آن‌ها انگشت شمار بوده است.

جهنم در منظومه شمسی

تصویر سیاره مشتری

میانگین دما در سیاره زهره حدود ۸۶۰ درجه فارنهایت است و باران اسید سولفوریک در این سیاره می‌بارد. قطعا نیازی نیست که انسان‌ها به این سیاره سفر کنند، اما نکته ترسناک این است که زهره به دلیل اثر گلخانه‌ای به این وضعیت افتاده است. احتمال داده می‌شود که زهره حدود ۳ میلیارد سال تا ۷۵۰ میلیون سال پیش در شرایط قابل سکونت بوده باشد. مشکلاتی مانند ذوب شدن یخچال‌های قطبی روی زمین در مقایسه با دریا‌های زهره که به طور کامل جوشیده اند مشابه به نظر می‌رسد.

منظومه شمسی در میانسالی

تصویر منظومه شمسی

انسان‌ها متولد می‌شوند، رشد می‌کنند، پیر می‌شوند و سپس می‌میرند. این‌ها حقایق ساده‌ای هستند. جهان ما نیز از نظر تئوری ۱۳.۷۷ میلیارد سال عمر دارد و دانشمندان تخمین می‌زنند که منظومه شمسی ما حدود ۴.۶ میلیارد سال قدمت داشته باشد. آن‌ها فکر می‌کنند منظومه شمسی فقط ۵ میلیارد سال دیگر در این گوشه از فضا باقی خواهد ماند. پس می‌توان گفت که منظومه شمسی در میانسالی خود قرار دارد.

خورشید ما را می‌بلعد

خورشید که نور انرژی بخش و نجات دهنده زمین است، شاید روزی باعث مرگ ما شود. هنگامی که هیدروژن لازم برای همجوشی هسته‌ای تمام شود، هسته آن کوچک شده و برعکس، از بیرون به ستاره‌ای متورم تبدیل می‌شود. این رشد تا آنجا گسترش می‌یابد که زمین ما را به طور کامل فرا می‌گیرد و قبل از آن، گرما و تابش خارج شده، همه چیز روی زمین را به طور کامل می‌سوزاند. خورشید هرچیزی که در کل منظومه شمسی وجود دارد را می‌سوزاند. تنها در این صورت است که خورشید تبدیل به کوتوله سفید می‌شود و دیگر نور نمی‌تاباند. در این زمان، منظومه شمسی که زمانی پر جنب و جوش بود مثل اکثر نقاط فضا به مکانی سرد، آرام و مرده تبدیل می‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*